Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Kruipruimte vloer (na-)isoleren

Pagina: 1 2
Acties:

Onderwerpen

• Freemann
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

Topicstarter
De onderkant van onze vloer is volledig geisoleerd met 8 cm EPS.
Het lijken de zogenaamde broodjes te zijn:
code:
1
2
___     ___     ___      
|   |___|   |___|   |

De vloer is voorzien van vloerverwarming en deze is (eigenhandig door de vorige eigenaar) te zuinig aangelegd.
Nu wil ik voor wat besparing en een stuk comfort de boel na-isoleren.

Is het nu te doen om (ivm de broodjes) de boel na te isoleren of is dat echt een "hell of a job"?
Zelf zat ik te denk om de ruimte tussen de balken met stukken piepschuim op te vullen.
Vervolgens wil ik daar 8-10 cm EPS tegen aan zetten.

Tussen de balken zit dan 8+8+ 8 of 10cm, op de balken zit dan 8+10cm.

Ik zit nu nog met een aantal vragen:
- Iemand ervaring met het naisoleren van dit soort vloeren,
- hoe kan ik het het best bevestigen (tussen en op de balken, lijm of .....)?
- iemand nog op of aanmerking op mijn verhaal

http://www.frijduurzaam.nl: eerste CO2 Warmtepomp+ventilatie WTW van NL,6060Wp,DoucheWTW,regenwater toilet,HR++,K-kozijnen,LTV,bj1982

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Topicstarter
Ben ook nog opzoek, in de randstad, naar leverancier van materiaal.
Mocht iemand iets of iemand weten :)

http://www.frijduurzaam.nl: eerste CO2 Warmtepomp+ventilatie WTW van NL,6060Wp,DoucheWTW,regenwater toilet,HR++,K-kozijnen,LTV,bj1982

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Topicstarter
Heb gisteren de "ingang" van de kruipruimte opgemeten en die was 65 bij 40 cm.
Hier kunnen in mijn ogen max. platen van 50 bij 100 cm doorheen.

Kortingsbonnen is een goed idee!
Ga van de week is kijken wat de platen bij de Gammel überhaupt kosten en wat ze aan afmetingen hebben.

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Topicstarter
Toevallig(!) viel er vanmorgen(!) een briefje van een buurman van verderop op de deurmat.

Hij had last van optrekkend vocht bij de meterkast en de toe/in -gang van de kruipruimte.
De beste man was gaan informeren en wat bij een bedrijf uitgekomen dat Chips in de kruipruimte spuit.
Volgens moet dit de vochtproblemen oplossen EN een licht positief effect hebben op de stookkosten.

De kosten zijn voor 1 huis €850 en bij 3 of meer huizen €750.

In mijn ogen is Chips geen oplossing (misschien deels, maar niet helemaal) voor het vochtprobleem.
Daarbij zijn de voordelen op de stookkosten (volgens mij) verwaarloosbaar.
Mogelijk dat er wel een stuk comfort verhoging is.

Echter ben ik er van overtuigd dat ik voor €200 tot €300 minder, een groter kostenbesparend EN comfort effect kan bereiken. Dit kost mij dan wel een weekendje knutselen, maar dat houd me lekker van de straat en bezig :D

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Topicstarter
Het zou gaan om ongeveer 55-60m2.

Zou 5cm al voldoende zijn?

Dus dan vul je de ruimte tussen de broodjes op en daaroverheen "plak/schroef/...." ik nog 5 cm?

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Topicstarter
quote:
Erasmo schreef op woensdag 04 april 2012 @ 11:31:
[...]

Tonzon laten leggen is niet zo duur,
Wat is niet duur?
quote:
bij mijn ouderlijk huis is het ook opgehangen door Tonzon en ze waren met slechts 2 uur klaar.
Dat is snel, ben ik toch benieuwd naar de prijs :)

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Topicstarter
quote:
Freemann schreef op woensdag 04 april 2012 @ 10:56:
Het zou gaan om ongeveer 55-60m2.

Zou 5cm al voldoende zijn?

Dus dan vul je de ruimte tussen de broodjes op en daaroverheen "plak/schroef/...." ik nog 5 cm?
oke, dus 5cm platen gaan het worden :)

Is het dan aanbevelenswaardig of overkill om op de 8cm bestaande EPS(onderkant broodjes) nu 1 of 2 lagen 5cm EPS te plakken?

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Topicstarter
quote:
leuk_he schreef op woensdag 04 april 2012 @ 19:57:
[...]

Als je al (bijna) een vochtprobleem hebt , en je gaat extra isoleren, dan krijg je wellicht meer vocht in je kruipruimte he? Want als je vloer beter geisoleerd wordt, wordt je kruipruimte kouder, en blijft daar meer vocht hangen.

De oplossing lijkt me dan idd geen chips, maar de grond afdekken met het goedkoopste plastic dat je kunt vinden, maar niet beschadigd als je daar op aan de gang gaat.
In mijn ogen valt het vochtprobleem reuze mee.
Ik moet nog even met de buurman gaan praten om te zien waar hij problemen heeft.
Wij hebben alleen problemen bij de put van de meterkast en rond het luik naar de kruipruimte.

De put van de meterkast is gemetseld en totaal niet lucht dicht. Als ik mijn maglite in de put schijn, onder de grond kruip, dan zie ik overal gaten zitten in het voeg/metsel werk.

Mijn oplossing hiervoor was om de put van de meterkast af te sluiten met plexiglas en daaroverheen 2 bussen purschuim te spuiten. De boel is nu luchtdicht en "geïsoleerd".

mbt het luik;
Het luik ligt iets verdiept (2,5 cm) ten opzichten van de tegelvloer. Op het luik (wat een soort asbest ding lijkt, niet te tillen) heb ik 3 lagen van 8-10mm isolatieplaten gelegd (die onder laminaat vloeren liggen). Dat isoleert redelijk en sinds dien hebben we minder last van vocht in voordeur-mat.

sinds deze aanpassing hebben wij, hoegenaamd, geen last meer van optrekkend vocht.
Als de buurman daar ook last van heeft, dan kan hij (in mijn ogen) beter zulke maatregelen treffen dan voor €775-850 twijfelachtige chips onder vloer spuiten.

Heb van de zomer een waterleiding vanaf de meterkast de tuin in getrokken en na 1,5 uur solderen,passen,meten was de werkbroek "vochtig".
Ik kan dus stellen dat(in de zomer) de grond en onderkant vloer (kurk) droog.

Toen ik van de week het luik opentrok om de ingang te meten, hing er aan het EPS, rond het luik wat druppels.
(Wederom in mijn ogen)
Valt het vochtprobleem dus wel mee.

Of is het erg dat er her en der druppels aan het EPS hangen?

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Topicstarter
quote:
Rukapul schreef op donderdag 05 april 2012 @ 09:47:
Als je al EPS hebt dan is extra EPS er tegenaan plaatsen het makkelijkst en goedkoopst. Hiervoor kun je EPS-pluggen/schroeven gebruiken of EPS-lijm gebruiken. 100x50 EPS is te koop op diverse plaatsen. Dat gaat veel goedkoper worden dan Tonzon.

Bedenk ook goed dat bij meer dan 12 cm de extra isolatie marginaal wordt.

Qua vocht kun je natuurlijk voor een fortuin schelpen laten storten, maar ook voor een paar tientjes zelf PE-folie draperen op de bodem mits er geen water in de kruipruimte staat. De isolatiewaarde van bodemisolatie moet je gewoon vergeten. Dat is niet meer dan verkooppraat.

* Rukapul moet nodig eens z'n vloerisolatie afmaken :X
heb gekeken naar die EPS pluggen, maar kom vooral uit op Belgische webshop.
Daarbij snap ik nog niet helemaal hoe die dingen werken.

Wat de dikte betreft;
eigenlijk zeggen jullie dat meer dan 12cm isolatie niet nuttig/rendabel is?!

Ik ga is kijken naar PE-folie :)

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Topicstarter
quote:
Ortep schreef op donderdag 05 april 2012 @ 11:43:
[...]

Die chips heb ik ook en het was een uitkomst. Het gaat niet zozeer om het isoleren van de vloer, maar het afdekken van het vocht dat van onderen komt. Ik had behoorlijk veel vochtroblemen in mijn huis en de schimmel stond hier en daar op de plinten. De kruipruimte stonk vreselijk door het daar bijna altijd aanwezige water. Ik heb er voor 600 Euro chips onder laten spuiten, ze waren in een uur klaar. En binnen een week was de smerige lucht weg en zag je dat de muren droog werden. Schimmel heb ik daarna nooit meer gezien.

Wat je doet is de grond onder je huis kouder maken zodat de condensgrens IN de chips komen te liggen. Dat betekent dat vocht uit de kruipruimte op de ondergrond condenseert en het boven de chips steeds droger wordt. Je kruipruimte zelf wordt er ook iets warmer van. Er staat immer geen 50 m^2 water onder de vloer te verdampen. Het maakt daarvoor niet uit of er 1 mm water staat of 20 cm. Het gaat om het bovenoppervlak. Daardoor daalt de relatieve vochtigheid ook nog een keer extra. Het effect is dat je vloer droger en iets warmer wordt. Je kan de ventilatie van de kruipruimte oom wat verminderen omdat je al dat water niet meer hoeft weg te ventileren.

Kortom: Chips zijn niet in eerste instatie bedoeld voor vloer isolatie, maar om kruipruimtes waar met regelmaat water in staat droger te maken. Het water staat er nog wel, maar is effectief buiten je huis gebracht door de dikke (25 cm) laag chips. Dat het als bij effect heeft dat je iets minder warmtevelies hebt is mooi meegenomen.
Mooi verhaal! (je lijkt wel een Chips verkoper :P )

Bij ons is ook ventilatie aanwezig, de ruimte ruikt niet (nou ja, misschien een heel klein beetje muf, maar wat wil je). Verder hebben we dus alleen "problemen" bij plaatsen waar de afsluiting tussen leef en kruipruimte niet goed luchtdicht is. Eigenlijk hebben wij daar geen problemen mee.

Wat het na-isoleren betreft;
Zal morgen is in de ruimte kruipen met een paar sateprikkers en de dikke opmeten.

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Topicstarter
Je klinkt wel wat gefrustreerd ;)

1. Tonzon is net zo hard een kunststof al EPS, Chips etc.
2. Tonzon is een, ten opzichten van de hoeveelheid materiaal, ongekend duur (paar kilo kunststof voor honderden euro's).
3. Dat Tonzon nog bestaat zal, in mijn ogen niet aan de bewezen kwaliteiten liggen, maar meer aan de winstratio. Zie punt 4
4. 50m2 Tonzon PE folie voor €100+, innovatief; nee, duur materiaal; nee, duur om te produceren; nee, speciaal product; nee, duur voor de technologie; ja, duur gezien de hoeveelheid materiaal die je ervoor krijgt; JA ?
5. Is Tonzon milieu vriendelijk; nee (misschien wel milieu vriendelijke dan EPS,Chips)
6. Tuurlijk werkt Tonzon, lucht verdelen in kamers zorgt voor minder bewegingsruimte voor de lucht en dus voor minder verlies. Kunststof kozijnen zijn zo ook opgebouwd. Maar in Tonzon kan lucht nog bewegen en dus verlies op leveren, EPS zit nagenoeg geen lucht in en dus kan het dunner zijn en toch evenveel of beter isoleren.

Wat schelpen betreft:
Schelpen nemen (nagenoeg) geen vocht op! Ook al zouden schelpen vocht opnemen, ze zetten (net als de Chips) lucht stil en creëren zo lucht/temperatuur lagen.
Schelpen zullen dus nooit verzadigd
quote:
Dat er vreemde beslissingen genomen worden als het gaat om isoleren bewijst een wijk als vathorst, staan huizen waarvan het slaapkamerraam niet eens open kan. Hoef je volgens mij niet voor gestudeerd te hebben om te weten dat dat niet goed kan wezen.
Leg onderstreept is uit (met het liefst bewijs in de vorm van literatuur).
Wij zetten thuis namelijk ook nooit ramen open, maar ventileren wel geforceerd met een mechanische afzuiger en ventilatieroosters. En leef nog steeds (tot grote spijt van sommige anderen >:) )

Freemann wijzigde deze reactie 05-04-2012 15:10 (18%)

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Topicstarter
quote:
leuk_he schreef op donderdag 05 april 2012 @ 15:12:
[...]
Schelpen nemen nauwelijks water op. Ze werken hetzelfde als de polystyreen chips, met als verschil dat ze niet drijven. Wat dat laatste uitmaakt weet ik niet.
Dat Chips ook werken bij een laag water en schelpen niet.

Stel je legt 10 cm schelpen in je kruipruimte en er komt 12 cm water in te staan, dan liggen je schelpen onder water en werken ze niet meer. Chips gaan drijven en houden het water+warmte/kou op hun plaats.

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Topicstarter
Voorbeeld van Tonzon prijzen:

Tonzon PE-folie dikte 0,23mm, kleur oranje, afmeting: 6x40=240m2 a €354:
http://www.tonzonwebshop....-meter-breed-rol-35m.html

Andere folies van internet:
verschil tussen TonZon is:
1. de kleur, belangrijk? NEE
2. dikte, Tonzon is 10-15% dikker, belangrijk? hang er vanaf, wat je allemaal met de folie gaat doen. Onder vloer lijkt het mij niet belangrijk.
3. de prijs, belangrijk? JA, op de andere rollen zit MEER folie voor een fractie van de prijs.

PE-folie dikte 0,20mm, kleur transparant, afmeting: 6x50=300m2 a €90:
http://www.bouwtotaalmark...600-x-50-transparant.html

PE-folie dikte 0,20mm, kleur transparant, afmeting: 6x50=300m2 a €45:
http://webshop.vandepol.i...35&shop[categoryid]=20074

o.a. de verkoop van deze folie geeft Tonzon zijn bestaansrecht.
De tonzon folie is een factor 4 tot 8 duurder.....

Effectief kun je een huis voor €12,5 tot 22,50 (verkoopprijs / 4) van PE "(bodem)folie" voorzien.

Denk dat ik een rolletje ga bestellen voor €90, als er in de buurt van Zoetermeer nog mensen geinteresserd zijn in een stuk folie; PM mij eventjes ;)

Freemann wijzigde deze reactie 05-04-2012 18:28 (10%)

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Topicstarter
quote:
Bezuiniger schreef op donderdag 05 april 2012 @ 20:17:
[...]

Tolerantiefolie zoals jij voorstelt (T100/T200) heeft afwijkingen van -50 tot -55%. Daarom is het ook een stuk goedkoper als echt 0,2 of 0,23mm dikke folie. Maar het heeft daardoor ook een lagere sterkte en vooral: lagere waterdichtheid. En voor dat laatste ga je het nu net onder je huis stoppen.

Ik heb heel erg lang gezocht naar goedkopere folie, maar bij de meeste leveranciers moet er of echt een stuk van 50m of 100m genomen worden. Of je betaalt nog veel meer dan bij Tonzon. En meestal is het beide: veel afnemen EN veel betalen. Mijn conclusie: gezien de dikte, de breedte en de mogelijkheid voor relatief kleine afname (per m, of per 10 cm) is de prijs van Tonzon niet heel erg onredelijk.

Als er af en toe water onder je huis staat kun je het beste eerst even wat stroken noppenfolie neerleggen: dat gaat op het water drijven, en daarbovenop drijft dan weer je PE folie. Door de zijkanten dan ook nog hoog genoeg te houden voorkom je dat er plotseling een berg water bovenop de PE folie terecht kan komen. Noppenfolie is bij Tonzon wel veel en veel te duur, ik heb dat bij www.pe-folie.nl/ besteld. Dat is trouwens ook een van de goedkopere adressen voor 0,15mm folie of de T100/T200 folie.
Even hoor, maar bepaalt de dikte van een stuk plastic ook de mate van waterdichtheid?
Lekt een waterdicht euroshopper zakje harder dan een waterdicht hersluitbare plasticzak van Blokker?

Volgens mij niet.

Tonzon meld geen tolerantie (voor zover mij bekend is) en kan dus niet bepalen of Tonzon folie meer of minder tolerant is dan de T100/200 folie.

Mij gaat het erom dat Tonzon (zoals andere highend merken in de IT) hun product op naam verkopen zonder dat duidelijk is of de kwaliteit wel zo goed of beter is. Het gaat mij dan ook puur om de 2m prijs.

Uiteindelijk gaat het allemaal om het doel waarvoor je het gaat gebruiken.
Ga je T100/200 PE-folie voor je vijver gebruiken dan vraag je om problemen, daar is het gewoon niet voor gemaakt.
Als ik het echter in mijn kruipruimte (waar ik MAX 1 x in de 2 jaar kom) knal dat maakt het ECHT niet uit of dit Tonzon, T10,T50,T100,T200 of T1000 is. Het gaat erom dat de folie waterdicht is en de boel afsluit.

een stuk Tonzon folie van 6x12 meter kost €130 (1€,80 per m2).
een rol TXXX PE-folie van 6x50 meter kost 90 (€0,30 per m2).

Als ik Tonzon omreken naar een rol van 6x50 meter, dan kost deze rol met Tonzon PE-folie €540 (!!!!!)

Desnoods leg ik de folie dubbel en kost hij mij €0,60 per m2 en voor mijn kruipruimte €36.

0,4mm PE-folie met een tolerantie van XXX% voor €36
of
0,23mm hyper modern, extra waterdicht, dik, mooi kleurtje, strak, Merk, makkelijk(er) uit te vouwen Tonzon folie voor €130 euro.....

Allemaal leuk en aardig, maar uiteindelijk moet ik ook een flink aantal uurtje werken voor die bijna €100 en ik zie die folie max 1 x in de 2 jaar voor een paar uur.

Wat de ventilatie betreft;
Leuk al die negatieve verhalen over balansventilatie systemen...

Heb voor ons huidige huis 4 jaar in een flat met Balansventilatie gewoon. In dat huis had ik VEEL minder las van mijn (welvaart) allergie, genaamd "huisstofmijt", dan in onze huidige woning.
Vond het dan ook een geweldig systeem en vind het jammer dat het niet in dit huis zit (/is in te bouwen)

overigens, ik waste de filters 1 x per maand (zo ie zo 1 jan. dan waren ze pikzwart :| ) en kreeg van de woningbouw 1x per half jaar nieuwe. Dit heet onderhoud en de meeste mensen doen dit niet en dan is het vragen om problemen.

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Topicstarter
quote:
Bezuiniger schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 08:01:
[...]

1e vraag: Ja, de dikte van PE heeft over het algemeen een verband met de sterkte en waterdichtheid.
2e vraag: mij onbekend. Onze kruipruimte is te groot om met een euroshopper of Blokker zakje af te dekken. ;)

Tolerantiefolie wordt vermeld, meestal met een T. Een afwijking van 50-55% naar beneden is niet zomaar toegestaan. Zou mooi zijn: half litertje melk in je literpak en niet mogen klagen?

Tonzon is zeker geen high-end. Er zijn PE folies met een nog veel betere waterdichtheid. Na een paar weken zoeken had ik echter geen folie in de benodigde breedte gevonden die beter en net zo duur of net zo goed en goedkoper was. Is het noodzakelijk die dikte/sterkte te nemen? Mij compleet onbekend. Maar in ons geval scheelde het rond de 20 euro, en ik heb weinig zin om voor zo'n verschil eventueel nog een keer in onze kruipruimte rond te moeten gaan kruipen.
Maar wat als er op het liter pak staat dat er maar 500-1000ml in zit?
Dan is er toch geen probleem en ben je bekend met het "risico". In dit geval is het risico zeer beperkt en koop ik het risico af met een prijs die X keer lager ligt p/m2.

Ook hoeft deze folie niet 100% waterdicht te zijn. Er zijn (ook hier) mensen die expres gaten in de folie prikken, om vocht wat op de folie ligt weg te laten zakken. Daarbij kan je de folie nooit 100% water/lucht -dicht aanleggen(Zie hiervoor ook Youtube filmpjes). De folie wordt om de X meter met een slagplug+ring aan de fundering "genageld" en bij meterkast-putten, balken, etc wordt er met dubbelzijdig tape gewerkt.

Ik zie daarom ook totaal je/het probleem niet om Txxx folie in de kruipruimte te gebruiken.

Of zie ik iets heel erg cruciaals over het hoofd?

[EDIT]

Mijn vriendin vraagt zich af of het afsluiten van de bodem niet voor problemen gaat zorgen onder de folie?
Zij doelt op onkruid, schimmels (paddenstoelen), etc...

Volgens mij valt dat allemaal wel mee en zal het zo'n vaart niet lopen. Maar ben toch benieuwd naar jullie ervaringen :)

Kan ik haar (en mijzelf) geruststellen ;)

------- het plan -------
De kruipruimte met 5-10 cm extra na-isolatie te voorzien. Ik reken dan vanaf het laagste punt van de broodjes. Tussen de broodjes komt dan in totaal 10-15 cm isolatie.

Daarnaast willen we folie op de bodem gaan leggen. Deze folie gaan we (tot nu toe) met 2 huizen aanschaffen en dat zou dan op €50,= per huis/stel komen (tov €130-€140) voor TonZon.

Deze uitgespaarde €80-€90 kan ik mooi gebruiken voor de aanschaf van PV :D

Freemann wijzigde deze reactie 07-04-2012 11:22 (18%)

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Topicstarter
Heeft iemand nog een antwoord paraat op mijn (vriendin der) laatste vraag(en)?

Freemann wijzigde deze reactie 07-04-2012 23:06 (10%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Topicstarter
Schimmels/paddestoelen groeien juist in "zuurstof arme" en vochtige ruimte (de woorden van mijn vriendin-> bioloog in opleiding).

de moeten er voor paddestoelen wel sporen aanwezig zijn. Schimmels kunnen overal ontstaan en in grote hoeveelheden schadelijk zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Topicstarter
@_JGC_
Dat meen je niet van je dakkapel!
Als je dat zo hoort, dan is dat ook een VAK apart!

Maar je lijkt een punt te hebben mbt de voedingsbodem.

Is er nog Iemand die uit ervaring kan spreken (iemand die folie op de bodem van zijn kruipruimte heeft liggen en daar iets over kan vertellen)?

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Topicstarter
Even een status update.

Er is een rol PE-folie 180micron met een afmeting van 6x50m onderweg.
Kosten: €121 incl. alles.

Daar komen nog wat zaken als dubbelzijdig tape, slagpluggen en ringen bij van in totaal zo'n €20

We gaan het delen met buren en dat maakt het per stel €70,50

Chips zouden €725+ gaan kosten en dit gokje kost ons straks minder dan 10% van de kosten voor chips.

Dat is mij meer dan een gokje waard en heb er alle vertrouwen in dat dit onze kruipruimte een stuk droger gaat maken.

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Topicstarter
quote:
Ortep schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 18:30:
[...]

Tot er een keer zoveel water de kruipkelder in loopt dat het 'op' de folie komt. Dan heb je een mini zwembad gemaakt loopt het dus nooit meer weg. Dan moet je het allemaal verwijderen dmv verdamping. En raad eens waar die energie vandaan moet komen? Uit je huis en dus uit je kachel.

Maak je er gaatjes in waardoor het water er wel uit kan lopen dan werkt heel de folie niet meer, want dan kan het er ook van onder af doorheen zodra er echt water in de kelder komt. Dan kan je het net zo goed niet neerleggen. Want als het droog is in je kelder heb je het niet nodig, en als er water staat in je kelder dan staat het ook boven je folie.

Folie werkt alleen goed op een in principe altijd droge zandbodem waarvan je de verdamping wilt verminderen. Dat zand mag dan hooguit zo nu en dan wat 'klam' worden.
De rol is inmiddels in huis.

De bedoeling is dat de folie 15cm tegen de fundering omhoog vast gezet wordt.
Als er water onder komt, dan heeft de folie ruimte om 30 cm omhoog komen.

Als er water op de folie komt dan prik ik enkele kleine gaatjes in de folie. Dit zal het effect van de folie minimaal beïnvloeden. Water dat op de folie staat wordt door de zwaartekracht door het gaatje "getrokken".
Vocht wat onder de folie komt zal niet tot nauwelijks door het gaatje omhoog kunnen komen.

De bodem bestaat uit een zandbed en heb er nog nooit water in/op zien staan. Wel is de grond vochtig, dit merk ik bijv. aan het feit dat na een kruipruimte bezoekje mijn knieën en ellebogen vochtig zijn.

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Topicstarter
quote:
Je maakt een probleem van iets wat er niet is.

Zoals gezegd is mijn kruipruimte "droog" en daardoor kan ik er folie in toepassen.

Er zitten 2 ventilatie schachten op straat niveau en het kan zomaar zijn dat hierdoor water de ruimte inloopt.
Het vocht zal verdampen en het probleem is weg. Verdampt het niet dan blijft het lekker liggen.
Het vocht, dat via deze wijze, naar binnen zal altijd minder zijn dan het vocht dat 24/7/365 uit de grond omhoog komt. We gaan ook "proberen" om de grond zodanig in vorm te brengen dat er 1 laagste punt is. Op dit laagste punt prik ik een flink gat waardoor het water weg kan.
quote:
Maar het heeft heel veel invloed op de vloeistofdoorlaatbaarheid van de folie. Water dat onder de folie zit, zal er gewoon doorheen lopen en er op komen te liggen.
Geloof ik dus niets van.
Dit effect zal in ZEEER beperkte maten optreden. Zodra het vocht (wat onder de folie ervoor zorgt dat het omhoog komt) weg is, zal het vocht dat op de folie ligt ook weer door het gat weg zakken.
Je geeft zelfs zelf al het antwoord:
quote:
Maar het heeft heel veel invloed op de vloeistofdoorlaatbaarheid van de folie. Water dat onder de folie zit, zal er gewoon doorheen lopen en er op komen te liggen.
Het doel van de folie is niet om de grond hermetisch af te sluiten, maar wel om 90% van het optrekkende vocht uit de grond tegen te houden.

Schimmels maak ik me niet druk om. De piepschuimbroodjes die nu onder de vloer zitten, zijn 250 dagen (grote gok!) per jaar (zeik)nat en er zit nergens schimmel op de platen! Nu weet ik wel dat de platen heel schoon zijn en er dus weinig voedingsbodem is en het dus niet snel zal gaan schimmelen.
Wij zijn van plan om de zandbodem met een hark schoon te maken en onkruid/vuil vrij te maken. Dit hebben we gedaan na contact met TonZon , zij doen dit namelijk al jaren op deze manier. Nu hoeft het niet per definitie goed te zijn wat zij doen, maar als je jaren ervaring hebt dan mag je verwachten dat het geen grote problemen oplevert.

Het is natuurlijk ook puur situatie afhankelijk.
Is je ruimte ten aller tijden kurk droog dan hoef je niet te doen.
Is de boel vochtig dan kun je bijv. folie of schelpen toepassen of meer ventilatie gaten maken.
Is de ruimte af en toe nat met soms een laag water, dan kun je chips toepassen.
Staat er structureel een laag water in de ruimte; geen idee neem contact op met een specialist :)

Wij hebben geen lekke leidingen.

Wat de isolatie waarde betreft;
Je zegt net zelf dat vocht warmte onttrekt.
quote:
Tot er een keer zoveel water de kruipkelder in loopt dat het 'op' de folie komt. Dan heb je een mini zwembad gemaakt loopt het dus nooit meer weg. Dan moet je het allemaal verwijderen dmv verdamping. En raad eens waar die energie vandaan moet komen? Uit je huis en dus uit je kachel.
Als wij nu 300 dagen per jaar een natte kruipruimte hebben en dit door het toepassen van de folie terug kunnen brengen naar 50 dagen, dan winnen we we dus 250 natte kruipruimte dagen.
Indirect geeft dit een (zeer) minimale besparing.
Wat echter veel belangrijker is, is dat wij een droger huis krijgen en daardoor (hopelijk) minder vocht gerelateerde gezondheidsklachten.

later dit jaar zullen we (om on topic te gaan) echt gaan na-isoleren doormiddel van EPS platen onder de huidige broodjes.
quote:
Ik zie al die effecten trouwens keurig in mijn huis. Mijn kruipkelder heeft geen zandbodem maar een dunne betonnen werkvloer. Daar zijn in de loop der jaren wat scheurtjes in gekomen. En die zitten NIET op de laagste plekken. Dus als de grondwaterspiegel hoog is loopt het er in/op en als de grondwaterspiegel weer daalt dan zakt een deel van het water weer weg. Maar blijft de kelder voor 90% nat omdat de diepste plekken mini zwembadjes zijn.
Daar zou ik dus iets aan laten doen, want dit kost je warmte en kan op termijn een groot gezondheid probleem opleveren. Het is niet voor niets dat, de afgelopen jaren, op dit gebied de bouwbesluiten aan zijn gescherpt.

Freemann wijzigde deze reactie 03-05-2012 19:35 (34%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Topicstarter
Bij ons ligt er ook al een week of 6 een jetser van een T200 rol in de tuin te wachten.
Het is de bedoeling dat zo ie zo 2 huizen gaat bedienen en mogelijk nog 1 als er wat over is.

Kunnen jullie al resultaten melden (zowel positief als negatief) naar aanleiding van het leggen van de folie?

Zouden jullie trouwens eerst folie leggen en dan de onderkant van de vloer na-isoleren of eerst na-isoleren en dan pas de folie leggen?

Freemann wijzigde deze reactie 02-07-2012 19:32 (19%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Topicstarter
hmm goede argumenten om eerst folie te leggen en dan pas de vloer na te isoleren, maar ook goede argumenten om het andersom te doen....

pfff keuzes....

Wat is nu acceptabele dikte(R-waarde, om op uit te komen) als het gaat om het na-isoleren van de vloer.
Wij hebben vloerverwarming met 2 lage tegels( Dit werkt ook niet in het voordeel, overigens blijft de vloer wel iets langer warm na het uitschakelen van de kachel).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Topicstarter
quote:
mkleinman schreef op maandag 02 juli 2012 @ 21:51:
[...]

Dat is wel uit te rekenen. Hoeveel isolatie zit er nu onder je vloer? Wat is je oppervlak? Wat is de stooktemp in je vloer?

Hoe dik is je vloer?

I
Zo stel ff wat vragen :9
ff uit het blote bolletje:
Hoeveel isolatie zit er nu onder je vloer: 6cm broodjes
Wat is je oppervlak:45m2
Wat is de stooktemp in je vloer: 40c (had ik hem afgelopen winter op staan, uitgang was toen +/-20c)
Hoe dik is je vloer: GEEN idee 10cm?! (standaard holle betonnen buizen vloeren)

Kun je daar iets mee :?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Topicstarter
quote:
mkleinman schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 08:00:
[...]

Even wat aannames.
  • 6cm broodjes ( EPS ) Rd van 1,5
  • 15cm betonvloer ( ik neem hem iets dikker ) Rd van 0,10
  • Je Rc ( constructie ) is 1,6. Ik neem overgangsweerstanden even niet mee.
  • Gemiddeld 30 graden vloertemperatuur
  • Kruipruimte gemiddeld 12 graden
  • 45m2 oppervlak.
Je huidige warmteverlies is 45/1,6*(30-12) = 506W (11.25W/m2 )

Wanneer je 10cm extra EPS gaat plakken met een Rd van 2.6 wordt de berekening:
45/(1,6+2,6)*(30-12) = 193W ( 4,3W/m2 )

Wanneer je 20cm extra EPS ( Rd van 5.2 ) gaat plakken wordt de berekening:
45/(1,6+2,6+2,6)*(30-12) = 119W ( 2,6W/m2 )

Ruim 500W nu verlies over je vloer is vrij fors. Qua verlies vergelijkbaar met mijn originele berekening van mijn vloer. Die 10cm extra isolatie merkten wij meteen, maar wij hebben dan ook geen vloerverwarming. Onze vloer werd merkbaar warmer. Jij hebt vloerverwarming dus je gaat dat effect niet rechtstreeks merken denk ik.

Aan de andere kant 500W continu voor de wormen stoken is ook niet echt duurzaam. Met 10cm extra isolatie sla je hier een behoorlijke deuk ik en ga je terug naar 193W. Je gaat dus iets meer dan 300W besparen. Die warmte zal nu ipv in je kruipruimte worden afgegeven in je woonkamer terecht komen.

20cm is ideaal als je de tijd, geld en ruimte hebt. Je winst ten opzichte van 10cm extra is slechts 74W. Die keuze zal je zelf moeten maken denk ik :)
_/-\o_

Mooi overzichtelijk!!

Met 10cm extra EPS kunnen we dus zo'n 60% besparing realiseren (op de vloer/woonkamer verwarming :) )
Die 300W is dan per uur en is dat nog (met een standaard) formule naar besparing in m3 gas om te zetten?

@migjes;
Dat zou wel een erg prettig bijkomstigheid zijn! Wij hebben nu nog wel wat verschillende temperatuur zones;
1. waar de slang uit de verdeler komen is het erg warm,
2. de keuken is iets verkleint en nu ligt er op de plaats waar de keuken vroeger stond geen vloerverwarming en dat is (ijskoude) zonde
3. in de hal/wc is de vloer aanmerkelijk kouder en zou prettig zijn als die ook wat warmer wordt.
4. langs de achtergevel is de vloer ook een stuk kouder (maar denk dat dat, na het lezen van mkleinman zijn funderings avontuur) ook een deel door de fundering komt).

Als 1 van deze punten al met 50% verminderd dan ben ik heel blij :)

Freemann wijzigde deze reactie 03-07-2012 08:39 (15%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Topicstarter
quote:
_JGC_ schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 08:38:
Die 300W verlies je continu. Watt is Joule/s. 300J/s is 1MJ/uur. Gas bevat per kuub pak-em-beet zo'n 35MJ, maar dat moet je nog opstoken en de resulterende warmte door je huis vervoeren met de nodige verliezen.
Als ik het goed begrijp, dan is die 300W goed voor een verlies van (puur op aannames en op de theorie) 24MJ/dag (1MJ*24u) en kunnen we 0.685m3 (24/35*1000) gas per dag besparen (als de omstandigheden zijn zoals de aannames er nu staan).

NL kent ongeveer 170 stookdagen en als ik dan (kort door de bocht) 170*0.68 doe dan zouden wij 116,5m3 gas kunnen besparen.

Of ben ik nu wat te optimistisch en ga ik wel erg kort door de bocht?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Topicstarter
quote:
_JGC_ schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 08:53:
Kan meer of minder zijn, afhankelijk van je ketelrendement, je leidinglengtes en de isolatie daarvan. Er zijn gewoon erg veel variabelen. Zo kan extra isolatie ervoor zorgen dat je aanvoertemperatuur omlaag kan, waardoor je ketel efficienter wordt en heb je ineens veel meer besparing dan alleen het verlies aan warmte dat je bespaart.
Zo kan ik mijn hele huis nu dankzij spouwmuurisolatie warm krijgen met 65 graden aanvoertemperatuur, voor de ingreep werd het met 65 graden niet eens warm en stookte je voor niks. Enige wat hielp was 80 graden gaan stoken, en dan is je ketel niet op zijn efficientst.
MAAR snijd mijn berekening hout en zou het in de richting kunnen komen van 100m3 ?
(ik ga niemand doodvermoorden als het niet zo is, maar het werk moet te verantwoorden zijn (ook richting de vrouw ;) ))

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Topicstarter
quote:
_JGC_ schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 09:02:
Als je dag en nacht de boel laat stoken en verder geen ondersteuning van de zon hebt zou die berekening wel ongeveer kunnen kloppen. Weet niet of je nachtverlaging doet, maar als je dat nu achterwege laat omdat het te lang duurt voordat je vloer weer op temperatuur is, dan zou je dat met isolatie mogelijk wel kunnen doen omdat meer warmte boven de vloer blijft ipv naar je kruipruimte lekt en het dus met dezelfde capaciteit veel minder lang duurt voordat je vloer warm is.
Ons stookprogramma is als volgt:
tijd/dagma-dovrijzazo
ochtend6:30-7:30 20,0c7:00-12:00 20c9:00-12:00 20,0c9:00-12:00 20,0c
middag7:30-16:00 19,5c12:00-16:00 20c12:00-16:00 20,0c12:00-16:00 20,0c
avond16:00-20:00 20,5c16:00-21:00 20,516:00-21:30 20,5c16:00-20:00 20,5c
nacht20:00-6:30 19,0c21:00-:9:00 19,0c21:30-09:00 19,0c20:00-06:30 19,0c

We doen dus aan nachtverlaging, maar niet in hele grote/hoge mate.
We laten de vloer (in de nacht) 1,5 graad zakken, om die in de ochtend even op te warmen voor de ochtendrituelen en eind van de middag door te warmen voor de avond.
Moet nog wel even erbij melden dat we een Honeywell EvoHome set hebben en wij alle kamers afzonderlijk regelen. Deze is sinds dit voorjaar (zelf) geinstalleerd en ben benieuwd hoe dat van de winter gaat en dan zeker als de vloer beter geisoleerd is. Ik hoop/verwacht dat EvoHome icm de vloerverwarming (isolatie) een aanzienlijke besparing kan realiseren. Daar er voorheen (grote) delen van het huis onnodig verwarmt werden als de ketel aansloeg om de vloer op temperatuur te brengen/houden.

Freemann wijzigde deze reactie 03-07-2012 10:00 (3%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Topicstarter
Snap dat de hele schil bepalend is voor de (totale) besparing.

Wat wij nu in de zomer doen (om de bovenverdieping nog een beetje warm te krijgen), is de tussendeur van de woonkamer met de gang op een kier van 10 cm zetten. Hierdoor koelt de woonkamer af, gaat de ketel aan, verwarmt de vloer EN de kamers voor een korte tijd. Nu met de EvoHome zullen de kamers onafhankelijk gaan verwarmen. Hierdoor hoef ik me minder(lees minder) druk te maken over de gehele isolatie schil. De rest van het huis wordt immers op een minimale temp. gehouden (15/16c) om het behaaglijk en vorstvrij te houden.
De woonkamer is verder vrijgoed geisoleerd; HR++, kunststof kozijnen, (vanuit de bouw en wat er nog van over is) steenwol spouwisolatie en met deze combinatie van factoren hoop ik iets meer als 25-50m3 te besparen. Zolang de woonkamer op temp. is en blijft zal er niet worden verwarmt en de rest van het huis verwarmt bij aanslaan niet mee :)

@migjes;
De vloer is in de winter zo heet, dat er al weinig :X hmmmm

@allen;
Zal het excuus van een warmer vloer niet kunnen gebruiken, omdat deze in de winter altijd al wel lekker warm is (min. 30 en soms + )

Weten jullie nog goedkope of goede adresjes (in de zuid-hollandse randstad) voor EPS?

Freemann wijzigde deze reactie 04-07-2012 20:34 (6%)

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Topicstarter
quote:
marz01 schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 20:38:
@freeman, de vloer is warm door hier energie in te stoppen bedoel je? maar wat is de temp van je vloer in de ochtend zonder te stoken?
Ja klopt. Denk dat ze het niet zal voelen aan de temp. van de vloer of er extra isolatie onder zit of niet.
Hoogstens dat de vloer egaler van temp. is, maar weet niet of je dat zo 1,2,3 zal voelen.
Hij zal ook niet warmer worden, omdat het vloerverwarmingsverdeelblok (1000punten?!) de temp. begrenst en er dus minder energie in de vloer stopt.

Het klopt dat hij warm is door er energie in te stoppen.
Geen idee wat de temp. in de ochtend is :S
quote:
6cm dik eps heb ik bij de gamma gehaald met 20% kortingsbonnen
Hee dat is een goede tip en zit om de hoek!

Freemann wijzigde deze reactie 04-07-2012 20:50 (36%)

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Topicstarter
Zo! Vanmorgen tussen 9:45 en 12:30 heb ik met de buurman onze huize voorzien van PE T200 folie.

Het viel ons alles mee en uiteindelijk zijn we ong. 1,5 uur per huis bezig geweest.

Nu kijken of het effect heeft en er geen nadelige effecten optreden (zoals sommige in het topic verwachten).

Uiteindelijk hebben we 2x9,5 + 3 meter gebruikt en hebben we nog +/- 28X5m op de rol zitten (dit voor mogelijke geïnteresseerde ;))

Freemann wijzigde deze reactie 13-07-2012 14:17 (18%)

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Topicstarter
quote:
flippo765 schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 13:01:
Vorige week 7m3 isolatie binnen gekregen en dit eergister in stukjes gezaagd om onder en tussen de vloer te krijgen.
Eergister alles onder de vloer gedumpt om in ieder geval van de troep in het huis af te zijn (Pfff na 3 uur stofzuigen is het nog niet weg).
[afbeelding]

Gister begonnen met plakken:
[afbeelding]

Vandaag verder, heb nu ongeveer de helft van de delen die tussen de vloer moeten ertussen.
Dan over een paar weken de 12cm die er onder moet daartegenaan plakken, zit nog te twijvelen om die ook met pluggen vast te zetten.
[afbeelding]

En daarna hebben we hopelijk eindelijk warme voeten.
pfff respect!

Mag ik vragen waar je het EPS vandaan hebt en ervoor betaald hebt (DM mag ook)?

Waarom vul je de "bogen" op en plak je het niet direct op het laagste stuk beton? Lijkt mij dat als je luchtzakken creëert, je (gratis) een extra isolatie- holte/laag maakt.

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Topicstarter
heeft het heel veel nut/zin om tussen de broodjes (de dieper gelegen delen) te vullen met isolatie?
Overweeg namelijk om de EPS platen over de broodjes heen te plakken, waardoor er luchtkamers ontstaan.

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Topicstarter
quote:
Rukapul schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 10:32:
Dat heb ik hierboven toch al eens in een (best case) berekening laten zien? :)
is dat zo? :$

Dit topic is ook al redelijk aan de maat ...
quote:
Het effect is beperkt, maar er is effect en het is natuurlijk heel makkelijk en heel goedkoop om wel wat tussen de balken te plaatsen.
Nou goedkoop is het niet en makkelijk is in mijn ogen ook maar betrekkelijk.
ruimtes opvullen kosten 50% extra EPS en 100% meer tijd (laatste is gokje en gebaseerd op het feit dat het erg bewerkelijk zal zijn). En dat voor,als ik je goed begrijp, een "marginale" besparing,

Freemann wijzigde deze reactie 29-10-2012 10:46 (4%)

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Topicstarter
quote:
Rukapul schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 10:48:
Als het 50% meer EPS kost dan liggende prioriteit verkeerd. (Ik heb bijvoorbeeld 3 of 4 cm EPS tussen de balken op een laag van 12cm onder de balken.)

En bij de meeste balk/broodje systemen die ik tot nu toe ben tegengekomen is de afstand tussen de balken 50a51 cm waarbij je er dus zo hele platen van 50cm breed tussen plaatst die rusten op de EPS onder de balken. Als dat bij jou niet zo is dan lijkt het me handiger om gewoon te investeren in een iets dikkere laag onder de balken.

De reden dat het effect overigens beperkt is, is dat het bij isolatie typisch om de zwakste plek gaat en dat is onder de balken welke samen toch al gauw >20% van het oppervlak innemen.
zag zojuist je berekening en zal vanmiddag is onder de grond kruipen en de boel opmeten :)
Dan weet ik/wij precies waar we over praten en wat wijsheid is :) (voor mijn gevoel is de afstand tussn de broodjes kleiner en is alles van +/- 8cm EPS voorzien).

(kan nu gelukking in 3 delig onder de grond ivm het prachtig T100 folie tapijtje >:) )

Edit:
maakt het nog uit wat voor hardheid ik onder de vloer stop? Mijn gevoel zegt dat het niets uitmaakt, maar weet niet of jullie daar anders over denken OF dat er een reden is om juist heel hard/zacht EPS te bruiken?!
Kan namelijk aan een leuke partij EPS15 komen.

Freemann wijzigde deze reactie 29-10-2012 11:06 (10%)

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Topicstarter
Zoals eerder in dit topic gemeld, hebben wij van de zomer T100 Pe-folie in onze kruipruimte gelegd.
De folie is in 1 stukken gelegd en dit omdat de kruipruimte in een L vorm is.
De stukken overlappen ongeveer 1 meter en is verder, waar mogelijk om/over obstakels heen gelegd.
De folie staat 20cm tegen de fundering op en is niet 100% waterdicht (ivm water op de folie en het overlappen van de 2 stukken).

Gistermiddag even de kruipruimte in geweest om de buitenkraan af te sluiten en om is te kijken hoe de ruimte er qua vocht voor staat.
Tot mijn grote vreugde was ALLES kurkdroog! En met alles bedoel ik alles:
- Onderkant vloer(EPS, was bij koudebruggen gecondenseerd en de druppels hingen eraan)
- riolering (geen condensvorming meer)
- waterleiding was droog
- gasleiding was droog
- fundering voelde "droog"

Daarbij ervoeren wij condensvorming in/om de meterkast (ijzeren-kozijn begon te schimmelen) en dit probleem is ook weg.

O en de folie is aan de onderkant (grondzijde) ZWAAR gecondenseerd. Je ziet op sommige plaatsen, waar de folie van de grond komt (door ruim leggen) de druppels aan de folie hangen. :D >:)

Oftewel; wat ons betreft een verbetering van 100% tov geen folie en ik kan stellen dat het experiment wat ons betreft MEER dan geslaagd is.

Wat ik nu wel goed merkte, is dat de kruipruimte "erg warm" is. Dit komt zo goed als zeker door de vloerverwarming. Dat brengt plan "Extra EPS aanbrengen" weer onder de aandacht. Is kijken wanneer er een 20-30% kortingsactie is bij de lokale bouwmarkt.

Wordt vervolgd :)

Freemann wijzigde deze reactie 08-12-2012 10:52 (5%)

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Topicstarter
Vanmiddag even langs de Gamma voor 3 pakken EPS (meer passen er niet in de auto) met 20% korting :) .
Wil een stuk van 2 bij 2 meter gaan na-isoleren en dan de temp. verschillende proberen vast te stellen.

Vandaag,om 17:30 op vaste punten, de temp. van de vloer, zowel in de woonkamer als in de kruipruimte, meten. Vervolgens de isolatie aanbrengen en morgen hetzelfde doen: om 17:30 op vaste punten de vloer meten, zowel in de woonkamer als in de kruipruimte.

Dan is kijken wat het effect van de EPS icm de vloerverwarming is. Dan kijken wat een nuttige na-isolatie dikte is.

Denk dat ik, tijdens de werkzaamheden, ook het (gamma) weerstation meenemen. Dit om te zien wat de temp. en luchtvochtigheid is.

Freemann wijzigde deze reactie 10-12-2012 10:42 (11%)

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Topicstarter
net even in de kruipruimte wezen meten en tot de conclusie gekomen dat de verdiepingen in de broodjes erg vervelend zijn qua maat.

De afstand tussen de 2 delen is 36 cm en de diepte is 14 cm.
36 cm is breder dan een halve plaat en 14 cm diep is ook weer een vervelende maat.

Wat is jullie ervaring hiermee en zou het qua isolerende waarde nog uitmaken als ik de platen over de broodjes heen plak (zodat er luchtkamers in de broodjes ontstaan?

breedte en diepte tussen de balken:
code:
1
2
3
/--------\    /--------\
/ <-36cm-> \__/    ^     \
    breed       14cm diep

2 lagen EPS over de 8cm broodjes heen plakken:
code:
1
2
3
4
/--------\    /--------\
/  kamer   \__/  kamer   \
--------------------------
--------------------------

Freemann wijzigde deze reactie 11-12-2012 19:03 (26%)

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Topicstarter
hmm dat gaat me een behoorlijke k*t klus worden.....
Morgen dan toch maar is kijken wat de plaatselijk Gamma nog heeft liggen.

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Topicstarter
quote:
Paul C schreef op dinsdag 11 december 2012 @ 22:53:
Als je de hoogte hebt: gewoon overheen isoleren. Dat levert je de meeste besparing per m³ EPS op en dus ook per € (en zeker per uur werk dat je eraan hebt). Als je onder de vloer maar beperkt EPS kwijt kunt, dan kun je overwegen om ook nog isolatie tussen de balken te stoppen.

200mm onder de balken door = 0,18 W/m²K
140mm dik tussen de balken opvullen levert maar 0,03 W/m²K extra op
In plaats daarvan tussen de balken en 100mm eronder = 0,25 W/m²K
Kijk dat zijn de mooiere cijfertjes/onderbouwingen/tools :D

Er zit nu al 6 cm EPS onder de vloer en dat geeft;
U=0,53 W/m²K

Als ik naar jouw voorbeeld, 20 cm extra tegen de balken aanplak, dan kom ik op;
U=0,14 W/m²K

Het oppervlak is +/-55m2 en om nu voor 0,03 W/m2k al dat werk op mijn hals te halen.
0,03 * 55 = 1,65 W per uur verlies (heb ik dat goed???)
1,65 * 24 = 39,6 W per dag (???)
39,6 * 200 (stookdagen) = 7920 W per jaar (???)

Dat zou minder dan 1 m3 gas van ons mooi Slochteren schelen....

Maar van de huidige 0,53 W/m²K naar een mogelijk 0,14 W/m²K scheelt 0,39 W/m²K.
0,39 * 55 = 21,45 W per uur verlies (heb ik dat goed???)
21,45 * 24 = 514,8 W per dag (???)
514,8 * 200 (stookdagen) = 103 kWh per jaar (???)

en dat scheelt globaal 100m3 :D (als mijn berekeningen hout snijden)

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Topicstarter
quote:
_JGC_ schreef op woensdag 12 december 2012 @ 10:03:
Je berekeningen kloppen niet.
0,03W/m2K betekent dat je isolatie 0,03 Joule per seconde per vierkante meter per graad verschil lekt.
Dus laat het in de kruipruimte eens 5 graden zijn, in je huiskamer 20. Dan lek je dus 0,03*55*10=24,75W extra door je isolatie. Reken je dat om naar warmteverlies per dag, dan kom je op 24,75*24 = 594Wh per dag. In een kuub gas zit zo'n 8KWh aan energie, bespaart je over 16 dagen ongeveer 1 kuub gas als je al die extra moeite neemt.
oke, en wat als de vloer VV bevat? De vloer is ong. 25-27 graden.
Moet ik dan 26-5 = 21 DeltaT doen?

0,03*55*21=34,65W
34,65*24= 831,6Wh per dag?

Begreep overigens dat gas ong. 9,5 kWh is.

9500/831.6 = 11,42
Dat zou betekenen dat dat per 11,4 dagen het 1 m3 gas scheelt (staat gelijk aan 87.7 liter per dag).
Dan zou dat per jaar (200/11,4) 17,5m3 gas zijn en dat staat gelijk €11,30.

Daarvoor moet ik 17 kanelen vullen van 5,20x0,36x0,14 wat per kanaal 0,26m3 is.
Dat is dan 17*0,26=4,4m3 EPS (zonder snij verlies).
Prijs van EPS is al snel €60-70 per m3 en dat zou €250-300 aan EPS kosten voor €11,30 besparing.....

Terwijl de hele vloer voorzien van 20cm extra eps (over de balken), het volgende doet:
0,20x55=11m3 = €600-700 aan EPS.
Bij een DeltaT van 21 en een verschil van 0,39 kom ik op het volgende:
0,39*55*21=450,45W
450,45*24= 10,8kWh per dag?

10,8/9.5 = 1,13m3 gas per dag winst (als ik de kanalen vol stop, dan kom ik op 1,13+0,087=1,217m3)
oftewel;
11m3 EPS over de balken levert 1,13m3 gas per dag winst op, dat is 103 liter gas per m3 EPS.
nog eens 4,5m3 EPS levert 0,087m3 gas per dag winst op, dat is 19 liter gas per m3 EPS.

Lijkt mij een vrij kostbare manier/optie van isoleren.

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Topicstarter
quote:
neographikal schreef op woensdag 12 december 2012 @ 11:28:
[...]

Ik begrijp de tool niet volledig, dus even ter verificatie:

Als ik die tool gebruik zou ik voor onze ongeisoleerde betonnen vloer met een kruipruimte van ca 60cm uitkomen op een 2,54 W/m²K, kan dat kloppen. Stel ik plak daar 12cm EPS tegenaan dan wordt het 0,29 W/m²K en bij 20cm 0,19 W/m²K.

Zijn dit getallen die aardig kunnen kloppen? Ik vind het alleen lastig om tot een besparing op gas te komen, ik heb wel de data voor m3 gas / graaddag over de afgelopen jaren. Hoe kan ik die berekening maken? :)
Mijninziens moet je in de tool alleen invoeren dat je XX cm beton hebt;
10cm beton:U=4,7 W/m²K
10cm beton:U=3,95 W/m²K

Als je daar 12 cm EPS tegenaan plakt, krijg je:
10cm beton+12cm EPS=U=0,31 W/m²K

Stel:
je woonkamer is 21 en je kruipruimte 5graden, dan is er een temp. verschil van 16 graden
je begane grond vloer is 60m2
dan krijgen we voor de kale betenvloer:
4,7*60*16=4512Wh (W/m²K*oppervlak*deltaT)
4512*24= 108 kWh per dag (verlies * 24 uur)

Dit lijkt mij alleen wat veel, dus misschien dat ik WEER een foutje maak..... |:(
[edit]
3,95*60*16=3792Wh (W/m²K*oppervlak*deltaT)
3792*24= 91 kWh per dag (verlies * 24 uur)

Als je de 12 cm isolatie toepast met een totaal van U=0,31 W/m²K:
0,31*60*16=297,6Wh (W/m²K*oppervlak*deltaT)
297,8*24= 7,14 kWh per dag (verlies * 24 uur)

Scheelt je 84kWh per dag = +/- 8,8m3 gas per dag :|

(correct me if i'm wrong :X :X )

Corrected, but could still be wrong....

Freemann wijzigde deze reactie 12-12-2012 11:50 (7%)
Reden: Fout van mij; thanx Paul C

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Topicstarter
@Paul C
De tool is voor mij ook nieuw en had even niet op die zaken gelet.....

Dan komen we op:
2,31*60*16=2217W (W/m²K*oppervlak*deltaT)
2217*24 = 53 kWh per dag (verlies * 24 uur)

Je zou dan gaan naar een 0,30 W/m²K, met zo'n 7 kW verlies.
Dat is een winst van +/- 46 kWh per dag, wat weer neer komt op zo'n 5 m3 gas en €3,25.
€3,25 x 200 stookdagen = €650 besparing.

Ik zeg DOEN !

(hopelijk is het plaatje nu compleet/goed :D, Freemann leert weer veel vandaag :))

Freemann wijzigde deze reactie 12-12-2012 12:28 (3%)

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Topicstarter
quote:
_JGC_ schreef op woensdag 12 december 2012 @ 12:34:
Houdt die tool er wel rekening mee dat de meeste betonvloeren zgn broodjesvloeren zijn en dus piepschuim bevat?
Dat kan je allemaal invoeren (bekijk de tool is ;) )

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Topicstarter
quote:
Cyberpope schreef op woensdag 12 december 2012 @ 12:43:
[...]

Helaas is mijn duits niet echt geweldig..
Zoek dan even naar de language-changer..... |:(

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Topicstarter
quote:
neographikal schreef op woensdag 12 december 2012 @ 12:52:
[...]

Nou nou, dat is nou ook weer niet nodig, je moet weten dat 'ie er is en even goed kijken. Maar ja, hij kan naar het Engels, hoewel niet alles is vertaald.

Ik ga zo eens even goed rekenen :)
was ook wel wat kort door de bocht... excuus.

Ik ging ook een paar keer de fout in, wat overigens ook door de matige vertalingen kwam :s

Voor jou is het plaatje toch redelijk rond?
Wat wil je nog gaan rekenen?

Zonder isolatie zo'n 53 kWh, met isolatie een verlies van 7 kWh en een winst van +/- €650.
Oftewel TVT: 2 jaar ;)

Freemann wijzigde deze reactie 12-12-2012 12:56 (17%)

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Topicstarter
quote:
Cyberpope schreef op woensdag 12 december 2012 @ 13:25:
[...]

Gezien ik in het nederlands als niet weet welke verschillende betonsoorten er zijn en wat dat voor gevolgen heeft c.q. welke gekozen moet worden zal dat met matige vertalingen niet echt veel beter worden gok ik zo.

En wat is dan betrouwbaarder. het niet weten of een verkeerde gok?
Nooit geprobeerd/geschiet is altijd mis, met vallen/(vautenmaken) en opstaan leert men, google translate is een good friend, een ezel stoot zich niet 2 keer aan de zelfde steen (en soms wel, maar daar leert hij van).

Met een houding; kan ik niet, wil ik niet, snap het (toch) niet, etc. kom je niet heel ver in het leven.

(heb mijzelf daarnet ook "publiekelijk" 3/4/5 x gestoten aan dezelfde steen en kan nu wel zeggen dat ik snap wat er gebeurd en wat men bedoeld :) ).
quote:
neographikal schreef op woensdag 12 december 2012 @ 13:00:
[...]

Niet helemaal, dit houdt geen rekening met nachtverlaging en de temperatuurvariaties op de dag. De vloer is hier niet 24/7 25+ graden :)
Daarom was ik ook van 21-5 = 16 graden verschil uitgegaan en 2 jaar TVT.
Je bent ongeveer €400-500 kwijt aan 12cm EPS en het zou je bij een constant DeltaT van 16 zo'n € 600 schelen. Op basis van deze cijfers zou je het in minder dan 1 jaar terugverdient hebben en vandaar dat ik op 2 jaar ben gaan zitten.

Maar als je het iets exacter wilt weten:

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Topicstarter
quote:
Cyberpope schreef op woensdag 12 december 2012 @ 14:18:
[...]

En weer ga je veel te kort door de bocht. Ga je weer je excuus maken?

Het heeft niet met een houding te maken van "wil niet en kan niet".

Maar het is zeer te vraag of je wel uit moet gaan van een instrument dat je wellicht met wat vallen en opstaan "denkt" te kennen en op basis daarvan je plan te trekken. Is het dan niet beter om het echt te snappen en zeker te weten wat je doet ipv op basis van een "gok" (meer is het niet) acties uit te gaan zetten.

Verder denk je te snappen wat er gebeurd en wat men bedoeld. Maar zit je goed? Ten eerste kennen ik (of anderen hier) jou referentiemateriaal niet (i.t.t computermeuk waarbij 1 typenummer voor iedereen duidelijk is en een referentie kan zijn). Dat jij denkt dat het "xxx" is en dat daarmee jou berekening klopt, kan dus niemand hier controleren.

Dus blijft mijn vraag overeind staan, klopt dit?
Mijn berekening klopt van geen kant!
Dit omdat hij is gebaseerd op bepaalde aannames. Cijfertjes kun je maken/breken/presenteren op de manier hoe een ieder wil en vormen naar zijn of haar hand.

Wat ik wel weet is dat de 2 berekeningen die ik gemaakt heb, gebaseerd zijn op bestaande/bekende formules en met dezelfde aannames berekend zijn. Hierdoor is het heeeel goed mogelijk om een berekening te maken, die duidelijk een before/after situatie te schetsen/berekenen.

Als die site er plus of min 10% naast zit met zijn U-waardes, dat maakt niet uit. Het verschil blijft uiteindelijk hetzelfde en net als in het "opsomtopic: huisafkoeling"; geen enkele muur/vloer is hetzelfde en wat dat betreft is het toch appelen met peren vergelijken.

Er staat ook nergens dat ik mijn handen in het vuur steek voor mijn berekeningen en de U-waardes op die site.

Theoretische waardes/winsten ga je in de praktijk vaak ook niet halen. Je kan je vloer beter isoleren en zo minder warmte lekken naar de kruipruimte. Maar als je huis verder zo lek is als een vergiet (qua isolatie) dan blijft er weinig van die winst over.

Wij hebben beneden VV en dat is heerlijk, maar zorgt er wel voor dat als de vloer op temp. is, dat de ketel niet meer aanstaat. Gevolg is dan dat de bovenverdieping (ijs)koud wordt (daar brand geen kachel meer na 19:30). Dat is heeeeel goedkoop stoken, maar niet comfortabel. Nu hebben we een EvoHome en daarmee kunnen we nu iedere kamer in huis apart verwarmen. Het systeem moet een besparing van 20% kunnen realiseren, maar wij zitten op de 0 lijn qua besparing. ECHTER, zij het niet dat wij nu de badkamer en studeerkamer warm hebben op de momenten die wij willen en in de oude situatie waren die kamers 16-18 graden. Oftewel, we besparen niet op gas, maar halen wel (einde) een acceptabel comfort niveau en dat zonder meerprijs op de gasrekening. Al met al zie ik in die zin 100% winst :D

Doe ermee wat je wil doen, wil je er niets mee doen :) Wil je er wel wat mee doen _/-\o_

Ik rij straks ff langs de Gamma voor wat EPS :)

Freemann wijzigde deze reactie 12-12-2012 16:17 (20%)

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Topicstarter
quote:
mkleinman schreef op woensdag 12 december 2012 @ 15:18:
Ik kan niet wachten totdat mijn warmtebeeldcamera binnen is. Onder de vloer foto's maken in de kruipruimte. Ik ben ontzettend benieuwd hoe dat eruit ziet.
Is hij besteld en welke is het geworden?

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Topicstarter
quote:
mkleinman schreef op woensdag 12 december 2012 @ 15:54:
[...]

Bestelling volgt zo snel als mogelijk. Het wordt een Testo 875-i1 met SuperResolution
Who.... Wat een ding zeg! Koop je hem voor de "lol" of ga je hem ook (commercieel)/hobby-matig inzetten?

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Topicstarter
quote:
mkleinman schreef op woensdag 12 december 2012 @ 17:52:
[...]

Commercieel / hobbymatig. Zo voor de lol is die stomweg vele malen te duur.
Klinkt logisch, we praten niet over een pakje boter.
Had laatst gekeken naar het (in)huren van een meter, maar daar ben ik erg van geschrokken. Mocht je willen oefenen tegen een leuk tarief, stuur mij tegen de tijd een DM en misschien kunnen we iets voor elkaar betekenen.

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Topicstarter
quote:
hansdegit schreef op donderdag 20 december 2012 @ 13:17:
@radon:
http://www.skepsis.nl/hormese.html

Vloerisolatie is overigens -bij ons- een heel welkome comfortverhoger..
Kijk en dat is ook HEEL erg belangrijk.
Net als dat sommige TVT bij PV niet belangrijk vinden en het puur doen om de overheid/energiebedrijven uit te melken (of misschien om groen bezig te zijn).
Is isoleren ook niet altijd te doen om het geld verdienen of de TVT.
Onze kruipruimte is "warm" door de vloerverwarming en doordat er teweinig slangen in de vloer liggen duurt het ook vrij lang alvorens de boel op temp. Nu wil ik extra isolatie aanbrengen om het comfort te verhogen. Als ik naar de TVT kijk; Die zal rond de 10 jaar liggen.... Huis is 30 jaar oud en het is maar de vraag of het er over 15 jaar nog staat en het dus iets op heeft kunnen brengen (dan ben je in de tussentijd ook nog afhankelijk van de energieprijzen).

Comfort>TVT(/geld) :)

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Topicstarter
Gisteren langs RaabKarcher geweest(we waren er in de buurt) voor wat EPS, helaas waren ze dicht.
Kun je daar als particulier eigenlijk wel zomaar kopen, het zag er namelijk vrij zakelijk/professioneel uit.

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Topicstarter
quote:
Rukapul schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 10:42:
[...]

Ja, daar kun je kopen als particulier maar je moet wel even opletten. Als je 'gewoon' daar langs gaat en losse spullen uit de 'winkel' koopt dan betaal je de hoofdprijs. Voor EPS gaat dat sowieso niet op want dat hebben ze niet in grote hoeveelheden staan afaik :)

Wat je dus typisch doet is even een offerte aanvragen / bestelling doen per telefoon/email/langsgaan.

Ik heb m'n EPS, plakpennen (afrader) en bodemfolie (PE200, tip: samen met wat duurzame vriendjes kopen want dan is het per m2 veel voordeliger) bij Raab Karcher vandaan. De EPS heb ik laten bezorgen. 8m2 is veel en werd gebracht met een vrachtwagen met aanhanger die knettervol met EPS stond. De chauffeur had niet verwacht dat hij naar een woonhuis moest :P

Uiteraard ook even op de BTW letten.
thanx voor de tip(s)! Kon geen email vinden en via de telefoon leek me niet handig en vandaar dat we er langs reden.

Wij hebben ook 8 of10m3 nodig en ligt een beetje aan de prijs of ik 15 of 20 cm na isoleer.
Mag ik vragen wat jij voor je 8m3 betaald hebt (eventueel via DM), dan heb ik een richtprijs :)

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Topicstarter
quote:
Terpen Tijn schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 20:12:
Nog een random vraag: Ik lees hier dat mensen last hebben van condensatie aan de onderkant van hun luik of EPS. Is dat omdat dat in die gevallen dan zeer dik geisoleerde delen zijn, of omdat hun kruipruimte heel vochtig is? Het lijkt me zo dat het wel heel nat moet zijn als er druppels aan de vloer hangen; ik heb het bij ons in ieder geval nog niet gezien.
Wij zitten hier op zo'n 4-5 meter onder NAP en de gemalen draaien hier op volle toeren om onze voetjes droog te houden. Kwam hier bij het graven van de vijver op ong. 100-120cm diepte grondwater tegen (zitten vlakbij een sloot en dat zal er ook wel iets mee te maken hebben) en de kruipruimte ligt zo'n 70-80cm onder het straatniveau. Oftewel; 100-75 = ~25 (tot 45) cm grond wat onze kruipruimte scheid van een flinke hoeveelheid grondwater. Ik weet dat een stukje verderop in de week, er in de winter/voorjaar gewoon een laag water in de kruipruimte staat.

Dit alles maakt de kruipruimte vochtig en als je gaat isoleren, dan is je EPS koud en condenseert het vocht tegen het EPS.

Mijn Opa en Oma wonen in Gelderland, tegen de Duitse grens en hun kruipruimte is het gehele jaar door kurkdroog. Je kan er een krant neerleggen en die is 10 jaar later nog alsof je hem er gisteren neer hebt gelegd. Bij ons zou die krant door het vocht binnen een paar jaar vergaan zijn (even als een paar piketpaaltjes die ik bij het leggen van de folie tegen kwam.... na 30 jaar compleet murf.Kon je tussen 2 vingers verpulveren)

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Topicstarter
quote:
Terpen Tijn schreef op zaterdag 29 december 2012 @ 14:28:
[...]

Maar is het dan zo dat er een laag water moet staan voordat je condens aan je EPS kunt verwachten?
simpel;
Nee.
Wikipedia: Condensatie

Vocht en een koud oppervlak geeft condensatie op het koude oppervlak en genoeg condensatie zorgt voor water(druppels). Kijk voor de gein is (aan de binnenzijde) naar de achterwand van de koelkast ;)

Ook een leuk voorbeeld zijn onze HR++ ramen. Als het buiten koud en een tikkeltje vochtig is, dan zijn de ramen aan de buitenkant(!!) grotendeels beslagen. Dit komt doordat de buitenste glasplaat koud is en het vocht in de lucht daarop condenseert. Wij waren hier door de installateur voor gewaarschuwd, maar het is de eerste keer toch erg schrikken (als je van enkelglas af komt wat aan de binnenkant besloeg). Het laat ook zien dat de HR++ ramen erg goed isoleren :D

Freemann wijzigde deze reactie 29-12-2012 14:57 (39%)

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Topicstarter
quote:
Terpen Tijn schreef op zaterdag 29 december 2012 @ 17:15:
[...]

Ja, maar dan snap ik nog niet helemaal hoe de EPS aan de vloer kouder is dan de grond, zeker omdat warmte stijgt enzo...
Ben ook niet helemaal bekend met klimaat zaken, maar mijn gevoel zegt;
In onze kruipruimte was de relatieve luchtvochtigheid hoog en het vocht trekt uit de grond op.
In de winter is de omgevingstemperatuur (rond het huis) erg laag. Een kruipruimte wordt geventileerd met deze koude lucht. Het EPS wordt door deze koude luchtstroom afgekoeld en het vocht wat dan in de lucht zit, zal daardoor tegen het EPS condenseren.

Dit brengt mij bij het dauwpunt:
Wikipedia: Dauwpunt

In de grafiek op deze pagina zie je dat bijv. bij een relatieve luchtvochtigheid van 70%(4e lijn die onderaan op de 5 begint) en een omgevingstemp. van 10graden, zal er condensatie optreden als een oppervlak <5graden is. Bij ons zag je dat vooral leidingen (gas/leidingwater), EPS langs de fundering en bij het kruipluik condensatie liet zien.

zie ook:
http://www.weerschip.nl/calc_Td.php

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Topicstarter
quote:
duimp schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 20:30:
Ik heb trouwens nog een vraag over de ventilatieroosters in de spouwmuur.
Onze kruipruimte is redelijk droog alleen aan de voorkant van het huis waar twee roosters zitten is het vrij koud en hangen natuurlijk condensdruppels.
Wat moet ik met deze roosters doen?

Als ik ze dichtpur of extra pir/piepschuim platen tegen mijn betonnen vloer plak is de koude tocht kwijt.
Maar dan heb ik geen ventilatie meer in mijn kruipruimte.
Hoe erg is dit eigenlijk?
Dat is de 2 strijd die er onder de vloer heerst.
Het is er koud en er zit vocht.

Bij onvoldoende isolatie zal je kruipruimte onnodig opwarmen en dat is zonde.
Bij onvoldoende ventilatie zal vocht in de kruipruimte ophopen met alle gevolgen van dien (schimmels, betonrot, etc).

Er zijn een aantal zaken die je kan doen om deze problemen op te lossen:
kruipruimte te warm of vloer te koud;
Isoleren, isoleren, isoleren.... Warmte blijft dan boven de vloer en de koud blijft lekker onder de vloer.

Kruipruimte te vochtig;
LET OP ik heb het hier over vocht/condens en NIET over 10 cm water in de kruipruimte.
Je kunt vocht voor een groot deel tegengaan door een bodemfolie(goedkoopste oplossing) of (EPS)schelpen(erg duur) te plaatsen. Hierdoor voorkom je dat vocht uit de grond optrekt en dat dit kan condenseren tegen je vloer/fundering/leidingen.

Verder moet je ten alle tijden ventilatie behouden! Er kan altijd nog vocht uit naburige kruipruimte trekken en dat zou dan onder jouw vloer voor problemen kunnen zorgen.

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Topicstarter
ik heb tolerantie (TX00) folie in de kruipruimte liggen en dat werkt PERFECT!
Daar kan geen Tonzon tegenop en dan nog maar te zwijgen over de meerprijs (10x6=€130,08 incl. verz).
De folie is qua dikte te vergelijken met puinzakken en je moet echt je best doen om het kapot te maken.

Hier wat ervaring:
Freemann in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren"
mkleinman in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren"

En ik heb nog een stuk van 25 x 6 meter Tolerantie folie liggen.
De rol mag voor €72 weg incl. verzendkosten (deze zijn +/- €12 ivm afmetingen en gewicht)

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Topicstarter
quote:
Bezuiniger schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 22:07:
T200 is anders een stuk goedkoper dan wat je aangeeft: http://www.pe-folie.nl/
Naar welke folie/prijs kijk jij concreet en weet dat deze site €25-30 ( 8)7 ) vrachtkosten rekent (stond een dikke vrachtwagen combinatie in de straat te ronken...)?
Er staat zoveel op die site dat voor mij een foutje snel gemaakt is.

Bedenk ook dat je voor €72 nog makkelijk 2 huizen kunt doen en dat brengt het op €36 per huis (hebben wij zelf ook gedaan met de buren).
€36 voor T100 folie tegen >€130 voor Tonzon....

Freemann wijzigde deze reactie 01-02-2013 09:42 (34%)

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Topicstarter
quote:
JME schreef op vrijdag 01 februari 2013 @ 09:54:
Niet om rot of betweterig te doen, maar als ik die site goed lees dan kost een rol van 6x50 meter T200 daar 47,50 euro. De door jou aangeboden T100 is dunner en kost op die site 32,80 voor 6x50 meter. Dan heb je dus de dubbele hoeveelheid voor de helft van de prijs. Tsja...
Moet toegeven dat je gelijk hebt, maar feit is dat ik een rol 6x50m tolerantie folie gekocht heb voor €121 incl. btw en verzendkosten (waarvan de prijs niet op de site vermeld wordt).Misschien hebben wij teveel betaald of is de prijs in 9 maanden gezakt, geen idee. feit is wel dat wij nu voor een paar tientje van een heleboel problemen af zijn en niet voor de schrikbarende Tonzon prijs :)

Als je de folie aan wilt schaffen; Mail hun voor hun prijs voor jouw gewenste folie incl. verzendkosten.

Freemann wijzigde deze reactie 01-02-2013 10:30 (13%)

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Topicstarter
quote:
migjes schreef op vrijdag 01 februari 2013 @ 13:12:
[...]

1. vocht kan van onder uit de grond komen.
2. en vocht kan condenseren van uit het huis.
als het 2de het geval is dan kan het water ook niet meer in de grond weg trekken.
en zal het zich ophopen op het zeil.
Vocht in de kruipruimte kan 2 oorzaken hebben en ook met combinaties van maatregelen opgelost worden;
In alle gevallen is ventilatie NOODZAKELIJK omdat er ALTIJD vocht in de kruipruimte komt.
Vocht kan uit de grond, het huis, de constructie of aangrenzende kruipruimtes komen (vaak zijn er van kruipruimte naar kruipruimte kleine gaten van 20x20 cm voor kabels,leidingen en onderlingen lucht communicatie).
Als je in de polder woont (onder NAP) dan is de kans dat jouw vocht probleem uit de grond komt heel erg groot en kun je dit (grotendeels) oplossing door bodem folie.
Woon je op een terp/boven NAP dan is de kans aanwezig dat het vocht uit de woning komt OF dat er lekkage is. In dit geval moet je idd uitkijken met folies omdat de grond idd een deel van het vocht op kan nemen, maar moet je ook kijken naar ventilatie. Is er geen ventilatie; zorg dat dit er komt. Is er wel ventilatie; zoek naar eventuele lekkages in riool/waterleiding.
Daarnaast is het ook mogelijk dat regenwater de kruipruimte inloopt. Dit laatste is bij ons het geval en dat komt doordat de straat hoog ligt en de ventilatie gaten lagen. Heb nu een dammetje gemaakt van een 2cm hoog plastic plaatje en dit plaatje met silicone kit, aan de grond, voor het ventilatie gat geplakt. Nu kan er geen regenwater meer de kruipruimte in, is het gat 10% kleiner verworden maar ik verwacht daar geen problemen van.

Probeer dus eerst met zekerheid het probleem vast te stellen en daar een gepast oplossing voor te vinden.
Bij ons was het vochtige grond, sloot vlakbij, ons huis staat daarbij in een (extreem) laag gebied (lees ver onder NAP) en de icm regenwater. De grond is nu afgedekt, regenwater kan niet meer naar binnen,de kruipruimte is droog(er) en vocht problemen rond kruipluik en meterkast zijn opgelost en dat allemaal met 1,5 uur werk en €60 folie :D Heerlijk dit simpele maar doeltreffende oplossingen:D

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Topicstarter
quote:
JME schreef op vrijdag 01 februari 2013 @ 13:40:
Oja, die tweede optie was er ook nog.
Je kunt (meestal) bij de (gespecialiseerde) tuincentra grondvochtigheids meters kopen. Misschien een idee om te kijken wat het vochtgehalte van de grond in je kruipruimte is.

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Topicstarter
quote:
neographikal schreef op zondag 03 februari 2013 @ 13:27:
Okay, ik ben nu op zoek naar EPS-leveranciers voor de kruipruimte bij pa, maar wat ik hier nauwelijks terug vind is hoe jullie de platen bevestigen. Ik lees instatik lijm (lijkt een dure optie ivm speciaal lijmpistool wat ik nu vind) of met pennen, maar ik zie verder weinig staan.

Hebben jullie misschien een paar concrete voorbeelden van goed bevestigingsmateriaal?
Lijmpistol is niet zo duur, je hebt ze als voor €30-40.
InstaStik zelf is wel duur, zo'n €20-25 per bus en je hebt er zomaar 4-6 nodig...

Verder kun je speciale lijm gebruik die je uit een emmer kan smeren (is iets over geschreven) en idd plak pennen. Er zijn zoveel mogelijkheden.. Misshien informeren bij de lokale (speciaal) bouwzaak voor de mogelijkheden en wat zij kunnen leveren.

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Topicstarter
hmm ik heb wel eens begrepen dat EPS en PUR niet goed samen gaat ivm de verschillende chemische samenstelling (de een vreet de ander op). Iemand die weet hoe dat zit of er ervaring mee?

Freemann wijzigde deze reactie 10-02-2013 18:00 (5%)

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Topicstarter
Ik heb geen bron, als ik een bron had dan had ik het hier niet gevraagd....
Had het ooit is ergens opgevangen, maar blijkbaar zit ik ernaast.

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Topicstarter
Als iemand een disclaimer/veiligheid tekst inelkaar wil zetten dan hoor/zie ik die graag en ga ik hem met alle plezier aan de openingspost toevoegen.

En/of als iemand een serieuze bijdrage kan/wil leveren aan de openingspost, dan wil ik hem ook mede auteur maken.

Freemann wijzigde deze reactie 18-02-2013 13:37 (28%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Topicstarter
Voor de geinteresseerde;
Ik heb nog een rol folie liggen van +/-25 x 6 meter.

Graag via DM reageren :)

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Topicstarter
quote:
NiGeLaToR schreef op vrijdag 28 juni 2013 @ 09:55:
Wij hebben een huis uit 2007 met reeds bij de bouw aangebrachte vloerisolatie. Piepschuim platen die af fabriek al tegen het beton aan zitten. De kruipruimte is voorzien van zand en redelijk droog, al merk je wel dat je een natte broek krijgt als je een middag heen en weer kruipt. Nu lees ik van alles over extra mogelijkheid tot isolatie of het neerleggen van folie en vraag ik me af of dit zinvol c.q. bij een modern huis uberhaupt nog iets merkbaars oplevert.

Er hangt aan de EPS wel regelmatig druppeltjes water, verder is de kruipruimte rondom voorzien van ventilatie roosters.
Folie is qua energie besparing minimaal. Echter als je last hebt van optrekkend vocht vanuit de kruipruimte, dan is het wel aantrekkelijk. Wij hadden rond de meterkast last van schimmel en bij inspectie bleek de gemetseld "meterkastput" zo lek als een mandje.... Vriendin lief scheen met een MagLight in de put en de kruipruimte werd met licht gevuld.... folie aangebracht, beschimmelde binnenmuur behandeld/geverfd en geen last meer van schimmels :)

Besparing bij extra isolatie zal eraan liggen hoe dik de EPS is die er nu al in zit.

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Topicstarter
quote:
NiGeLaToR schreef op vrijdag 28 juni 2013 @ 10:09:
[...]

Dat is lastig te zien omdat het integraal onderdeel van het huis is. Ik ben er echter wel al een paar keer doorheen geweest en kom ik op zo'n 15-20cm ofzo. Best een pak.

Enige waar nog geheel geen isolatie is, is het garagedak (45'c hoek, pannendak boven vliering). De garagevloer en wanden zijn wel geisoleerd, alleen het dak niet. Vanuit de vliering op de garage kan ik daglicht zien, dus ik vrees dat ik niet zomaar isolatie materiaal tegen het dak kan spijkeren, ik zal dan eerst moeten uitvogelen hoe die verbinding met 'buiten' is lijkt me. Vorst- en vochtvrije garage is wel zo fijn, plus dat het weer een extra buffer vormt voor de rest van het huis :)
15-20cm zo ik persoonlijk goed vinden, maar dat komt vooral omdat er bij ons nu maar 5-7cm aanwezig is. Het is nog steeds het plan om >10cm extra aan te brengen.

Als je geen folie in de opbouw van het garage dak hebt zitten, dan kun je mijn inziens doen wat je wil zolang je zelf maar geen folies gebruikt.

Je kan volgens mij redelijk ongestraft 10-20 cm steen/glas -wol aanbrengen en dat met bijv. spaanplaat dichtzetten. Dan ben je redelijk goed dicht en kan de hele constructie nog ademen.

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Topicstarter
quote:
migjes schreef op vrijdag 28 juni 2013 @ 12:10:
afdekken van de bodem ben ik geen voorstander van.
het mag nu vochtig aanvoelen, maar als je het dicht maakt kan het vocht niet meer weg en ophopen.
(moet je zelf maar beslissen, en dan wel effen in de gaten houden)
Wat zou het probleem zijn van ophopend vocht onder een stuk folie?
Het is toch juist de bedoeling dat eventueel vocht onder de folie blijft :?

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Topicstarter
@fricky;
eens, maar in welke situatie komt er vocht op de folie te staan, hoevaak komt dat per jaar voor en hoeveel vocht komt er dan op de folie te liggen?

Als er bij mij door een hoosbui 4 x per jaar 10 liter vocht op de folie komt te liggen dan is dat 40 liter vocht per jaar. Als er een liter vocht per dag verdampt(wat mij best realistisch lijkt) dan heb ik 40 dagen vocht op de folie liggen. Dat is nog steeds maar +/- 12% van het jaar en dat betekend dat ik 88% van het jaar een droge kruipruimte heb.

IMHO is 88% per jaar een droge kruipruimte beter dan 0% van het jaar....

Oo en bij ons heb ik op de laagste punten van de kruipruimte een paar sneetjes in de folie gemaakt.
Voordelen hiervan;
Mocht er ineens VEEL opkomend vocht zijn, dan kan het op de folie komen en voorkomt het dat de folie opgetild wordt.
Mocht er water op de folie komen, dan kan het door de sneetjes wegzakken in het zandbed.

Freemann wijzigde deze reactie 28-06-2013 13:37 (22%)

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Topicstarter
quote:
migjes schreef op vrijdag 28 juni 2013 @ 13:50:
[...]

dat hangt er van af waar het vocht vandaan komt.
komt het van uit beneden (grond water) of komt het van boven (condensring)

maar goed je had al een goede oplossing.
(als dat nog niet genoeg is. zand bij de sneetjes weg halen en een zak brekers zand er in storten.)
Als je de bodem afsluit, dan is in heel veel gevallen de toevoer van vocht verdwenen en dus de vocht cirkel doorbroken. Gevolg is dat er ook geen condensering op koude oppervlakken meer plaats vind. Gevolg is dat er zo goed als geen vocht meer op de folie terecht kan/zal komen door condensering. Gevolg is; vocht probleem vanuit de grond zo goed als zeker opgelost :)

Hier hadden we optrekkend vocht uit de kruipruimte, schimmelplekken langs de muren, condensatie tegen (koude) water/gas/afvoer -leidingen en sinds de folie is dat (zonder uitzondering) allemaal verdwenen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Topicstarter
Goede keuze! heb zelf met een soldeer actie ook gemerkt dat het prettig is dat EPS brandvertagend is....

Folie is alleen nuttig als je last hebt van een (zeer) vochtige kruipruimte waar GEEN water in staat en als je in huis ook echt problemen ervaart die gerelateerd kunnen zijn aan dit probleem.

Wij hadden schimmelplekken op de muren en bij navraag bleken buren hetzelfde te hebben....
Buren hebben toen EPS chips a €800 per woning aan laten brengen en wij hebben voor €30 folie neergelegd. Voor de winter nog extra EPS aanbrengen en dan zijn wij klaar :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Topicstarter
quote:
blissard schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 14:16:
Die klamme grond komt waarschijnlijk doordat de kruipruimte zich in de capillaire zone van de bodem bevindt.
Wikipedia: Capillaire zone
Daardoor wordt dus continue water aangevoerd en het verdampt alleen uit de bovenste paar millimeter. Kan verder geen kwaad en is met meer ventilatie ook niet op te lossen.
De vochtige lucht kun je natuurlijk wel wegventileren, maar naar mijn mening kun je beter de bodem afdekken met plastic. Dat werkte bij mij tenminste perfect.
Sluit mij hier volledig bij aan. Je kan extra ventilatie creeren, maar uiteindelijk zal je kruipruimte en indirect je vloer ook koeler van worden.

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Topicstarter
hier bij ons staat het grondwater vanaf straatniveau op +/- 100-110cm diep.
De kruipruimte ligt vanaf de vloertegels op +/-70cm diepte, waaruit ik op kan maken dat ons grondwater maar 30-40 cm diep zit. Waarschijnlijk is dat ook de reden dat onze kruipruimte vrij vochtig was.

Er zijn gebieden in NL waar je 2-2,5 meter moet graven om op grondwater te stuiten (ideaal voor een vijver :D )

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Topicstarter
@daanNL:
Mijn inziens is dat de investering niet waard.
In de winter komt er juist warmte van de grond (tov de buiten temp).

Zelf heb ik folie op de grond gelegd en dat werkt SUPER!
Dit heb ik gedaan naar aanleiding van een "buurt-briefje" waarin gevraagd werd of we mee wilde doen met EPS-chips in de kruipruimte te spuiten. Ben toen gaan zoeken en kwam met hetzelfde wat jij zegt;
Het gaat vocht tegen en heeft amper een besparende werking.

Mijn conclusie was toen;
Wil ik vocht tegen gaan? Dan kan ik dat (kosten) efficient doen met folie ipv >€800 aan chips.
Wil ik besparen op stookkosten? Dan kan ik dat efficient doen door EPS tegen de huidige (dunne) laag aan te plakken.

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Topicstarter
quote:
straider schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 00:33:
[...]

Nu zeg je wel wat :|

http://www.ebay.nl/itm/St...W-Profi-NEU-/300939320104

Iemand anders nog interesse in de Amerikaanse? Voor 27eu gokje wagen op de 120V editie.
ik moet nog met de kruipruimte isolatie aan de gang en wil wel een gokje wagen :)

edit:
maar (€60+€16)/2 = €37,50 en dan nog de verzending naar een van ons beide in NL a €6,95 kom je totaal op €40,= maakt het wel 50% duurder. Maar is voor mij op zich geen probleem.

edit2:
Maar ze zijn 59,99 per stuk.... wil je er 1 bestellen en delen?

Freemann wijzigde deze reactie 20-08-2013 08:00 (23%)

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Topicstarter
Hier VV op de beganegrond;
Vloer
WatDikteLambdaRd
Beton0,2201,7500,126
EPS0,0800,3500,229
plavuis0,0100,8000,013
Rc0,367

VloerTbinTbuitLengteBreedteoppervlakRd/RcW verliesRd/RcW verlies
Vloer woonkamer20109,004,9044,100,37 1.202,34
0,71621,44
Vloer gang20104,001,506,000,37163,580,71 84,55
voor: 1.365,92 na:705,99

huidige theoretisch verlies is 1,3kW en dat gerekend met een binnen temp. van 20graden en 10graden buiten(kruipruimte). Als de 8cm EPS wordt opgewaardeerd naar 20cm, dan zakt het theoretisch naar +/- 0,7kW en geeft een besparing van +/- 51%

Mocht men het niet eens zijn met de aannames voor de temp., dan is dat geen probleem. Na wat spelen met de cijfers voor binnen/buiten -temp en isolatie dikte, blijkt de besparing in het merendeel van de gevallen rond de 51% te liggen. Oftewel puur afgaand op de RD/RC waardes, geeft het een besparing van +/-51%

De vloer is +/- 6 maanden(okt-maart) oftewel 180 dagen per jaar verwarmd (32-35c).
Gezien de vloertemp. denk ik ook dat het verlies hoger ligt en ik eigenlijk met een hogere temp. moet rekenen.

Maar rekenend met 700W verlies;
180*24*0,7 = 3024kW verlies en dat is globaal 300m3 gas wat neerkomt op +/- 40% van ons gasverbruik(afgelopen jaar 720m3)
Die 300m3 besparing is natuurlijk theoretisch en afhankelijk van nog veel meer factoren.
Echter als de besparing 30-50% lager uitvalt op 150-200m3 uitkomt, dan is dat in €'s +/- 100-130 en geeft een globale TVT van 4-6 jaar.

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Topicstarter
@Dre;
Zou je misschien iets meer toelichting kunnen geven op het plaatje? Ik kan het namelijk niet plaatsen wat je ermee wil zeggen.

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Topicstarter
Wij hebben vloerverwarming en vorig jaar voorjaar lag ik in de kruipruimte peentjes te zweten...
Vloer was aan de woonkamerkant +/- 32c en blijkbaar lekte er heel wat warmte de kruipruimte in.
Mijn inziens is dat puur verspilling en dat wil ik tegengaan.

Wat wij nu vooral ervaren is dat de vloer retour, ondanks agressieve verhoging van de aanvoer, niet snel boven de 22-25c uit wil komen. Daarbij merken we "grote" temp. verschillen in de vloer. Langs de randen is hij merkbaar kouder en de slangen zijn duidelijk te voelen. Na isolatie hoop ik dat de vloer egaler warm wordt, de retour temp. hoger uitkomt zodat de aanvoer temp. omlaag kan.
Ook hoop ik dat de vloer zijn warmte langer vast kan houden (minder verlies naar de kruipruimte) en dit vermeden verlies toch de woonkamer in kan krijgen in plaats van de kruipruimte.
Het niet verwarmen van de kruipruimte zou in ons geval toch al een behoorlijk besparing op moeten leveren.

Ook overweg ik om de aan/af -voer leidingen van de VV te verleggen. Het VV water maakt nu een reis van +/- 20meter alvorens het de vloer ingaat. De vloerverwarming verdeler zit 2 verdiepingen lager precies onder de CV ketel. Als ik 2 leidingen van zolder recht naar beneden laat lopen, dan scheelt dat 2x15 meter leiding. Maar dat terzijde en een beetje offtopic :)

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Topicstarter
Ik rekende een paar post terug met 20c binnen en 10c buiten(onder de vloer) en verlies op 50m2 in theorie 1,3kW.

Bij 20 binnen en 14 buiten, is het verlies nog steeds 0,8kW.

Van 8cm EPS naar 20cm eps levert dan +/- een besparing van 49-52%

Dus bij 20 binnen, 14 buiten en 20cm EPS, gaat het verlies naar ong. 400W.

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Topicstarter
quote:
Microkid schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 08:48:
Door de diverse meldingen van het neerleggen van folie in de kruipkelder ben ik hier zelf best wel enthousiast over geworden. Immers, alle kleintjes helpen in de besparing. Echter ... wat ik nog mis in de reacties zijn de resultaten. Hoeveel % gas ga ik hier mee besparen? Wat zijn jullie resultaten over de afgelopen jaren? Ben erg benieuwd naar de real life ervaringen.
Het zal nauwelijks gas besparen. MAAR kan wel je leefklimaat behaaglijker maken.
Mijninziens is folie dan ook alleen maar nuttig/nodig als je in huis bijv. op de begane grond vochtproblemen aan de grond hebt.

wij hadden bijv. een meterkast put die zo luchtdicht was als een zeef. Dat gecombineerd met erg goede luchtdichte kunststof kozijnen, zorgde dat ervoor dat er rond de meterkast een vochte trekt uit de kruipruimte ontstond. De meterkast zit aan de buitenkant van het huis en dat is een relatief koude muur. Gevolg was (zwarte)schimmel vorming op muren/kozijnen in/rond de meterkast. Na het plaatsen van de folie is dat probleem 100% verdwenen.

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Topicstarter
Het zal in zeker zin best bijdragen aan een gas besparing, echter denk ik niet dat het een meetbare besparing op gaat leveren. Ik had destijds voor iets van €130-140 een rol van 6x50 meter folie gekocht en daar hebben wij ons huis + een buurman en 2 tweakers met van folie voorzien.
Als ik kijk naar de kosten (tov bijv. Tonzon 16karaat folie) die wij gemaakt heben, dan zeg ik;
baat het niet dan schaad het niet.

Ben vorig winter (toen lag het er een maand of 4-5) onder de vloer geweest. Resultaat:
Piepschuim, pvc/koper -leidingen en fundering waren kurk droog EN de onderkant van de folie was gecondenseerd. Waar de folie bol stond (van het zand af kwam) zag je, van bovenaf gezien, de druppels onder de folie hangen.
Het vocht dat ik onder de folie zag zitten, had anders door de kruipruimte gegaan en uiteindelijk (deels) mijn huis ingekomen.

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Topicstarter
Is er een reden te bedenken om EPS100 of EPS60 voor de na-isolatie toe te passen?
Wat ik tot op heden heb kunnen vinden is dat EPS100 "sterker" is en de RD waarde marginaal beter.

Weet iemand wat de actuele EPS m3 prijzen zijn? De lokale Bouwmarkt vraag €120 per m3 en volgens mij is dat toch wel wat prijzig...

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Topicstarter
oke, dat zijn idd andere prijzen.
De lokale bouwmarkt is een specialistische zaak (personeel komt uit de bouw en gem. ouder dan 30 lentes).
Mogelijk kunnen ze ook een leuke offerte maken, die op kan boxen tegen Gammel en HoornBag prijzen :P

Zit helaas wel aan de standaard 100x50 platen gebonden, daar ik max 60x120 door het kruipluik krijg.

Het plan is om de komende weken 15cm extra EPS over de al aanwezig 8cm EPS te plakken.

vloeroppervlak is 9x5,5(49,5m2) en een stukje van 2,5 x 3(7,5m2) en totaal zo'n 57m2 en goed voor ruim 9m3 EPS .... Wordt een leuke klus :)

Wat ik net nog zat te lezen, is dat EPS60 makkelijker vocht op kan nemen dan EPS100 en de vochtiger het piepschuim de slechter de isolatie waarde. Wat kan/moet/mag ik mij hiervan aantrekken?

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Topicstarter
De kruipruimte was redelijk vochtig, maar na het neerleggen van folie is dat totaal verdwenen.
Mijn gevoel zegt ook dat het niet veel uit moet maken, maar mogelijk kan iemand er meer over zeggen en hebben we er allemaal wat aan :)

Denk dat ik vanmiddag de Gamma maar is onveilig ga maken voor de eerste paar pakken.

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Topicstarter
lastig te zeggen...
Naar mijn weten hebben plastics/weekmakers vooral te lijden onder;
- hitte
- uv-straling
en zijn dat juist dingen die in een kruipruimte(normaliter) niet aanwezig zijn.

De folie die bij ons ligt is te vergelijken met die semi-transparante puinzakken. Met de hand bijna niet kapot te krijgen en ligt er nu 1,5 jaar zonder problemen. Als je naar concurrerende folies gaat kijken dan ben je snel >€200 en bij ons heeft het is van €60 per huis gekost. Als die dure folies 15 jaar meegaan en mijn folie 5 jaar..... lood en oud ijzer verhaal....

heb je misschien meer info over de folie? dikte, soort, etc ?

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Topicstarter
hmm staat niet veel bij en kan zo uit het plaatje ook niet opmaken wat voor folie het is.
Misschien een keer langs Bouwmaat rijden en kijken/voelen bij/aan de folie?

Zoals gezegd, "mijn" folie is vergelijkbaar met dat materiaal waar die stevige puinzakken van zijn gemaakt.
Ben nu al een paar keer weer onder de grond geweest en heb nog niets gemerkt van dat de folie achteruit gaat of dat er makkelijk scheuren in te maken zijn.

Komende weken gaat denk de EPS er tegenaan en ga ik ook beginnen aan een 3m3 regenwateropslag >:)

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Topicstarter
@Proton_:
Is het af laten zuigen van zand geen optie?
Er zijn genoeg bedrijven die grond afzuigen voor kelder, "afgravingen", kruipruimtes etc.

Het plan ligt er idd al een tijdje om er extra EPS tegenaan te plakken.
Maar gezien de tijd die erin gaat zitten, heb ik er helaas nog geen tijd voor kunnen/willen maken.
Echter heb ik mij nu wel als doel gesteld om het langzaamaan op te gaan bouwen en voor eind november 2013 af te hebben.

Mijn kruipruimte is redelijk diep. De kruipruimte loop overdreven vanaf de zij-gevels in een V vorm en de verder naar de tuin de dieper/hoger hij wordt. De fundering staat 5m van de achtergevel ook "los van de grond". achterin gaat hij denk richting de 60-70cm en daar gaat dan straks 15-18cm EPS vanaf. Dan blijft er 45-55cm over. Wil achterin(tegen de tuin) de kruipruimte een bak maken van betonplex. De afmetingen van de bak worden globaal 3,0 x 2,5 x 0,45m met 40cm water.

Heb het geluk dat ons huis de regenpijp deelt met de buren en daardoor ruim 100m2 dakvlak tot mijn beschikking heb voor regenwater opvang. Jaarlijks mag je rekenen op 0,75m3 water per vierkante meter >:)>:) mogelijk moet ik in de toekomst nog een reservoirtje bouwen :D Overigens gaan we de WC en wasmachine op regenwater laten "draaien" en mogelijk in de toekomst ook de Vaatwasser (maar dat is een beetje afhankelijk van de WAF die gehaald wordt op de WC/Wasmachine). Daarnaast natuurlijk heel groen de auto ermee wassen, mogelijk plantjes water geven etc. :D Streven is om alleen nog maar te drinken/koken/douchen op leidingwater.

Freemann wijzigde deze reactie 16-10-2013 15:45 (5%)

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Topicstarter
quote:
marcel87 schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 16:04:
offtopic:
Heel groen autowassen doe je bij voorkeur natuurlijk niet op straat, gezien de oliën die dan vrij over straat gaan spoelen, in het riool terechtkomen en/of infiltreren in de grond in de buurt. Goedkoop zal het vast wel zijn ja... ;)
Wat denk je dat er tijdens een regen- bui/dag als afgelopen zondag allemaal de straat op loopt....
quote:
Rot betonplex btw niet als het in de grond staat, of behandel je het nog ergens mee?
Het betonplex staat 100% droog en op de kruipruimtefolie. Mijn verwachting is dat het wel 10 jaar mee moet gaan :)

Regelmatig worden vijvers ook gemaakt van betonplex en dan gaat het ook JAREN mee...

[edit]
Overigens is het betonplex in bijna perfecte staat tweedehands en heel groen van MP gehaald :)
Vijverfolie die gebruikt wordt voor de bak is ook tweedehands via MP
maar we gaan te veel off-topic :)

Freemann wijzigde deze reactie 16-10-2013 16:25 (12%)

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Topicstarter
@Proton_;
Dat klinkt niet best. Dan zou ik hem persoonlijk ook vol laten spuiten met iets van parels/vlokken/chips.

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Topicstarter
@drielp;
Ik was mijn auto altijd bij een groene wasstraat :)
wij wonen op een autoluw stuk en hebben geen wateraansluiting op de voorkant. Dat betekend of met een tuinslang van 30m sjouwen vanuit de tuin, door het huis, naar de auto OF met emmertjes.... Dus dan maar een wasstraat :) (sorry marcel87)

Was jouw EPS prijzen van Hornbach betreft;
Die klinken aantrekkelijk.
even rekenen;
Zelf heb ik dus 9m3 nodig en dat zou dan 9 * €57 = €513
Gamma heeft pakken met 5 platen van 5cm en die kosten €7,99
((5x5) x 100 x 50)/100 = 125liter per pak en dus 8 pakken per m3
8 pakken a €7,99 = 63,92 * 9m3 = €575,28
Dat scheelt dan globaal €70,=

Hornbach ligt alleen enkele reis bijna 23km en 25min rijden verder dan de Gamma...

Denk dat het toch Gamma wordt en misschien dat daar voor 72pakken nog een dealtje valt te maken >:)

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Topicstarter
hmmm karwei heeft momenteel weer kortingacties... zit ik net op de kaart te kijken waar allemaal karwei's zitten, liggen die netjes om mijn woonplaats heeft gepositioneerd met min. 15km rijden...

De kortingactie geldt niet op SuperStunt artikelen.... is kijken of EPS daaronder valt (zal vast wel...)

[edit]
kan op de site geen "eps","piepschuim","isolatie" vinden :?

Freemann wijzigde deze reactie 17-10-2013 07:43 (10%)

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Topicstarter
Isoleren is, mits de constructie het toelaat, altijd een goed idee!
Wij hebben ook tolerantie folie in de kruipruimte liggen. Het is ong. vergelijkbaar met de dikte van grofvuil/puin zakken en imho meer dan dik genoeg voor dit doel. Mijn inziens heeft de T*NZ*N folie weinig meerwaarde en rechtvaardigt het de meerprijs totaal niet.

Of je van de muffe lucht af komt door deze actie? Mijn verwachting is van wel, maar ik durf geen keiharde ja/nee te geven.

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Topicstarter
@wimlem;
Bij ons ligt idd Tolerantie folie in de kruipruimte en dat werkt prima.

Vorig weekend ben ik aan de slag gegaan met de extra EPS bijplakken.
Het bijeen sprokkelen van de EPS is wel een klusje.... Maar ondertussen is de eerste 4m2 voorzien van 15cm extra EPS bovenop de al aanwezige 8cm uit de bouw. Heb momenteel een voorraadje van 60 platen 100x50cm in huis liggen, wat goed is voor +/- 10m2. Ga vandaag en de rest van het weekend lekker "warm" (vloerverwarming is goed voelbaar) en droog (folie op de grond) verder met plakken.

Zal in de loop van de dagen een paar foto's posten.
Ben ook wel benieuwd naar de besparing en WAF. De vloer is in de winter erg ongelijk verwarmt (je voelt de slangen duidelijk zitten). Dit komt imho door de te hoge aanvoer temp. van +/- 34 - 38c waardoor de slangen duidelijk te voelen zijn. Ik hoop dat straks de aanvoertemp met een paar graden omlaag kan en daardoor de vloer gelijkmatiger warm wordt. De inzet van besparing is +/- 80m3 gas per jaar. Waarmee de TVT van de EPS op +/- 10 jaar komt.

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Topicstarter
Zo net weer even een paar (4) pakken EPS gehaald en ga maar weer een paar m2 voor zien van 15cm extra EPS :)

Zal ook even een paar foto's maken en posten.

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Topicstarter
Zo na 2,5 uur "zwoegen" en nog meer spierpijn, zijn er weer ruim 25 platen verwerkt.

Hier de foto's van de huidige stand van zaken;
Kruipruimte3Kruipruimte2Kruipruimte1

Linker foto is duidelijk een glooing in de vloer te zien. geluk bij een ongeluk dat ik EPS60 heb, daar ik denk dat met EPS100 deze glooing minder makkelijk te volgen was geweest.
Middelste foto is links 3 lagen van 5cm en recht 2 lagen.
Rechter foto is zoals de broodje er nu bij hangen en een bus insta-stik (mijn "beste vriend" van dit moment :) )

Overigens heb ik alleen al 3 bussen gun-foam opgespoten om alle gaten, kieren, spleten, ""vergeten" stukken" dicht te spuiten.... echt onvoorstelbaar hoe het vanuit de bouw gedaan is.

Bij het laatst vloerelement kwamen de broodjes niet helemaal uit. Hebben ze gewoon 2cm dik EPS tussen "gepropt"... kon je er zo tussenuit halen en als ik het allemaal netjes naar 1 kant schoof, dan kwam ik ook 15cm tekort op 550cm... lekker in de winter met je vloerverwarming op 30c.... 8)7

Overigens is de WAF bij deze actie nog maar klein..... hele huis ligt iedere keer vol met piepschuim korrels en de opmerkingen als;
NEEEEE niet nog meer piepschuim platen....
en
Schat het kamertje boven is vol en er komen GEEN platen in de woonkamer te liggen!!

Freemann wijzigde deze reactie 03-11-2013 20:58 (7%)

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Topicstarter
Thanx!

Die korrels wordt ik zelf ook helemaal gek van.... We slaan de platen momenteel boven in een kamertje op en dat betekend dat ze 1 trap op moeten. Als ik dan weer 6 pakken bij de Gamma gescoord heb, dan ben ik 30 min. aan het rijden, inladen, afrekenen geweest en sta ik daarna nog 30 min. de gang, trap, hal te stofzuigen om de WAF niet onder 0 te laten komen.....

Waar heb jij het mee verlijmd? Insta-Stik ?

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Topicstarter
@_JGC_ & flippo765;
Aanhanger en bezorgen heb ik ook naar gekeken.
Echter had ik 9m3 nodig en kon dat redelijker wijs nergens opslaan zonder zelf het huis uit te worden gezet ivm een diep rood negatieve WAF.....

Praxis zit op 2 en Gamma zit op 4 km.
Probeer ook de ritjes zoveel mogelijk te combineren en dus niet speciaal erop te rijden.
De Corsa kan 6 pakken oftewel 1,5 kuub herbergen, waardoor er +/- 6 ritjes nodig zijn.
Met meisje lief aanboort passen er 4 pakken in de auto.

Er liggen nu nog zo'n 60 platen opgeslagen

Maarre tegellijm ? Dat verlijmt dat EPS op EPS ?

Pagina: 1 2

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Verenigde staten

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True