Ik heb een vraagje voor het isoleren van mijn schuur/atelier. Het is een zelfstandige unit in de tuin van 10,4 x 4,8 meter. De schuur is gefundeerd op staal en heeft een betonnen ringfundering van 20cm breed en 6cm hoog. Daar bovenop is een balklaag aangebracht van 6 x 10cm balken (volgens de bouwtekening zou dit 6,5 x 16,5cm moeten zijn) waarop een underlayment vloer van 18mm is aangebracht.
De ringfundering ligt onder het peil, hetzelfde geldt voor de vloerbalken. We zitten op 7,7 meter boven ANP, er is (ook in het huis) geen last van water dat omhoog komt.
Momenteel is er geen isolatie aangebracht. Voor de schuur wil ik de muren isoleren via de buitenkant met pir, en het dak met sandwich platen (15cm dikke isolatielaag). Ik zit echter met de vloer/fundering.
Mijn idee zou zijn om de ringfundering in te pakken met 6cm dik eps materiaal (met iets dat ongedierte tegenhoud) aan de binnenkant van de ring, en de buitenkant van de fundering met 20cm eps kantstroken in te pakken. Vervolgens zou ik bovenop het eps materiaal houtvezelisolatie aanbrengen tussen de vloerbalken en dan een underlayment laag toepassen.
Ik krijg dit echter met geen mogelijkheid gemodelleerd in Ubakus om te zien wat de effecten zullen zijn van deze opbouw. Kan iemand mij ofwel helpen met het modelleren, ofwel iets zinnigs zeggen over mijn aanpak?
Een volledig nieuwe schuur/atelier gaat helaas niet werken (zou ik het liefste doen), het is renovatie (anders moet ik een nieuwe vergunning aanvragen en zit ik met veel gedoe aangezien mijn woning een monument is).
[
Voor 13% gewijzigd door
Mvd1981 op 03-01-2026 17:21
]