Kruipruimte vloer (na-)isoleren

Pagina: 1 ... 111 112 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:40
Remco45 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 10:59:
[...]
Check dit bericht van @assje:
[...]
Ja .. maar 30cm breede slang door het luik naar de kruipruimte is nog al veel ... En zou dus elke keer als je er in of uit moet ook eerst weg gehaald moeten worden .. dus een slang van 10cm is dan toch net even makkelijker om er omheen te kunnen kruipen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ladypurple
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 10-09 21:36
Het zwakke punt in de isolatie zal het kruipluik worden. Het beton is zeer onregelmatig, zal dus nooit goed afsluiten. Mijn wederhelft bedacht om een plaat onder de aangebrachte isolatie te maken die we van boven kunnen laten zakken en aantrekken om het enigzins at te dekken. Een brainstorm….hoe de plaat te bevestigen …de houten afdekplaat van het kruipluik schuiven we er nu af, het kan er wel recht omhoog af, maar niet zonder mijn voorraadkast leeg te halenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7_gXUcwkEVdQXFEDOFLc44ncFoo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gXj8fGdO1QFCe9BU6YIOZF2u.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:27

Bravo

Second Best

Ladypurple schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 12:23:
Het zwakke punt in de isolatie zal het kruipluik worden. Het beton is zeer onregelmatig, zal dus nooit goed afsluiten. Mijn wederhelft bedacht om een plaat onder de aangebrachte isolatie te maken die we van boven kunnen laten zakken en aantrekken om het enigzins at te dekken. Een brainstorm….hoe de plaat te bevestigen …de houten afdekplaat van het kruipluik schuiven we er nu af, het kan er wel recht omhoog af, maar niet zonder mijn voorraadkast leeg te halen[Afbeelding]
Je zou het stuk PIR met een of meerdere touwtjes kunnen laten hangen, gaatje door de houten plaat met de draadjes er doorheen en op spanning vast kunnen knopen. Dan hangt de PIR tegen de isolatie aan en kun je (na het losmaken van de touwtjes) de houten plaat zoals gebruikelijk weghalen.

Maarrrr.... De PIR doet niet zoveel als je het zo toepast, de RC waarde waar je vanuit mag gaan is de kortste weg vanaf de zijkant van de PIR naar de bovenkant, niet de volledige dikte. Ook zal het niet luchtdicht zijn, dus ook dat isolerende effect is beperkt.
Bij ons in huis zat er al een stuk isolatie aan de onderkant van de houten plaat bevestigd wat redelijk in het gat past. En tochtrubbers rondom.

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guere
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:24
Bravo schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 13:21:
[...]

Je zou het stuk PIR met een of meerdere touwtjes kunnen laten hangen, gaatje door de houten plaat met de draadjes er doorheen en op spanning vast kunnen knopen. Dan hangt de PIR tegen de isolatie aan en kun je (na het losmaken van de touwtjes) de houten plaat zoals gebruikelijk weghalen.

Maarrrr.... De PIR doet niet zoveel als je het zo toepast, de RC waarde waar je vanuit mag gaan is de kortste weg vanaf de zijkant van de PIR naar de bovenkant, niet de volledige dikte. Ook zal het niet luchtdicht zijn, dus ook dat isolerende effect is beperkt.
Bij ons in huis zat er al een stuk isolatie aan de onderkant van de houten plaat bevestigd wat redelijk in het gat past. En tochtrubbers rondom.
Inderdaad, op die manier krijg je nooit een goede aansluiting en doet het vrij weinig. In verreweg de meeste situaties wordt gewoon het kruipluik van een laag isolatie voorzien die nog net in het gat past. In dit geval dus een stuk PIR op de houten afdekplaat verlijmen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:23
Ladypurple schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 12:23:
Het zwakke punt in de isolatie zal het kruipluik worden. Het beton is zeer onregelmatig, zal dus nooit goed afsluiten. Mijn wederhelft bedacht om een plaat onder de aangebrachte isolatie te maken die we van boven kunnen laten zakken en aantrekken om het enigzins at te dekken. Een brainstorm….hoe de plaat te bevestigen …de houten afdekplaat van het kruipluik schuiven we er nu af, het kan er wel recht omhoog af, maar niet zonder mijn voorraadkast leeg te halen[Afbeelding]
Ik heb het zo gedaan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rkX0kZwCLhfJ7dzFd1MrOXK1RUo=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/T0Vf4fkLYHtcsmlwgbZXZx2Z.jpg?f=user_large

Pir platen ongeveer 3cm door laten steken; doorgang luik wordt daardoor wel wat kleiner maar hoop er toch niet meer zo vaak te hoeven zijn :9 Niet perfect maar wel dubbele afdichting; 1x op luik en 1x het PIR plaatje dat op de isolatie ligt.Het losliggende PIR plaatje met Duct tape een lus aan gemaakt waarmee ik hem eruit kan pakken.

Het is ook niet alsof 1m2 de isolatie van je hele vloer teniet doet o.i.d. Ik vind het vooral belangrijk om zo goed mogelijk luchtdicht te zijn vanuit de kruipruimte. Daar helpt de droogloopmat die op het luik ligt ook nog mee.

[ Voor 10% gewijzigd door assje op 27-06-2025 14:20 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenLeafBird
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 11:42
assje schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 14:17:
Het is ook niet alsof 1m2 de isolatie van je hele vloer teniet doet o.i.d. Ik vind het vooral belangrijk om zo goed mogelijk luchtdicht te zijn vanuit de kruipruimte. Daar helpt de droogloopmat die op het luik ligt ook nog mee.
Daar sla je de spijker op de kop hoor. Laten we ons niet blind staren op de perfecte oplossing, het moet ook praktisch te doen blijven. De oplossing van @Ladypurple is misschien niet luchtdicht, maar we moeten ook niet doen alsof die kieren heel het effect van die plaat teniet doen.

Zelf zou ik ook PIR aan de onderzijde van de plaat lijmen en het dan goed vinden hoor. Mogelijk een dubbeldikke laag als er genoeg materiaal is (wat moet je er anders mee), dan heeft het meer dikte en sluit het beter aan op de PIR laag onder het beton. Die kier die er dan nog is geloof ik wel, en zal ook allemaal wel, je hebt 95%, zo niet meer, van je winst al behaald.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Ladypurple
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 10-09 21:36
Bijna klaar en er serieus klaar mee ;) het dubbelzijdige tape voor het bodemzeil is nog niet binnen , dus we moeten wachten tot in ieder geval dinsdag…, alle moed verzamelen en dan voorlopig de laatste x maar beneden.

We hebben hier veel info gehaald, dus nu onze ervaring ..
Huis uit 1990 op zandgrond , droog, pakweg 80-90 cm hoogte met ongeveer 3 cm piepschuim isolatie, sommige plekken niets, andere wat meer en verschillende hoogtes. Purren en verlijmen met isolatielijm was een no go, tonzon te kwetsbaar, pif? volledig vertrouwen op hightack?
uiteindelijk gekozen voor een combinatie high tack, den braven en i-seal ( +/- 1 koker per 3,5 plaat) met borgh schroeven 130 lengte en 100 mm pir. (https://www.borgh.com/nl/bis-isolatieschroeven.html Deze wordt ook gebruikt om pif te bevestigen)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gWbeqIWIDvemmSanqLAh6yILO8Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jYKkEoYjvN0tAR3m9WkHIXfT.jpg?f=fotoalbum_large
De andere schroef op de foto is grover.

De bodem vrij gemaakt van scherpe delen, werkzeil gelegd en alle platen naar beneden, beetje zand weggegraven en pasten zo diagonaal net door het luik. Mogelijke problemen ingeschat, haaksheid van de muren gecontroleerd en eerste lijn uitgezet.
Voor de hechting met handstoffer en stofzuiger meeste stof van het plafond gehaald en de platen voor het kitten stofvrij gemaakt, meestal 4 schroeven per plaat.
Ter hoogte van de ventilatieopeningen een deel uit de plaat gezaagd onder een hoek van ongeveer 45 graden en afgeplakt met aluminium ,je voelt het daar nu nog trekken. Overigens was de “afgesloten” ventilatie opening toch in de spouw verbonden met de buitengevel. Mijn wederhelft moest wat wegbikken voor een strakke aansluiting en prompt viel de klodder cement er uit en hebben we na 35 jaar daar ook ventilatie.
Om obstakels heen gewerkt door platen te delen of er een taartpunt uit te zagen. Heb geen haast, pas ook nog even voor je definitief lijmt _/-\o_
De platen bij plaatsen direct gesteund ( tectake, voor zulke klussen prima, 1 is dienst gaan weigeren , maar dat was met een paar schroeven verholpen) en daarna vervangen door hout ( en her en der wat parkside wigjes die in huis waren)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GGprR6nkFznhSxV8fOAV_XF7m2Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U7HE3GQWDcHtEC2n1ZdoafyM.jpg?f=fotoalbum_large
We hebben onder de grond gewerkt en het volgende gereedschap gebruikt. We hebben een lidl decoupeerzaag voor grof werk, maar die ging met dit werk lopen, speling bij de zaaggeleider. Een eigenlijk afgeschreven oude blauwe bosch “met gebruiksaanwijzing” afgestoft en dat ging aanmerkelijk beter. Zaag zoals je een stokbrood snijdt…… en zo ziet het zaagblad er ook uit, geeft praktisch geen rommel. Het isolatiemes en de multitool (cachering even insnijden) om bij te werken en hoeken ed uit te snijden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VJpgyDMVcYMUqXbP9_9e2_fastY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/biQQmN0CftdefBQQUzKsxpNs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WAgARjb9839wLqez3f6I5gFZ3LM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BcI65JeO5wK4ZjlGFrDkT9DG.jpg?f=fotoalbum_large
Gekit met een elektrisch kitpistool https://vonroc.nl/accu-ki...2-0ah-accu-s-en-snellader zgan overgenomen via mp, 45 platen 1 acculading? Eigenlijk alleen bedoeld voor deze klus, maar zo’n succes dat mijn wederhelft twijfelt of hij er weer afstand van wil doen :).
Accu schroefmachine, ledverlichting die eigenlijk op een poot hoort, maar nu door de ruimte verplaatst is, geklemd in een workmate met ingeklapte pootjes.
Handig ook om alles wat je binnen handbereik wil hebben verplaatst op bijv. een stuk karton. Neem geen tekengereedschap met dezelfde kleur als je ondergrond of geef dit na iedere handeling af aan iemand die het niet kwijt raakt ;) Organiseer regelmatig opnieuw de werkplek en raak niet geïrriteerd door verstrengelde verlengsnoeren en gereedschapskabels.
;)
Afgeplakt met aluminium tape ( 10 cm)1 trekken, ander met vachtroller (oid) er achteraan.
Als je een obstakel tegenkomt waar je plakkerig tape niet overheen krijgt, kan je het mbv een plamuurmes doorgeven.
Rondom wat afgekit, maar of het nodig was
De bestelde noppenfolie https://www.profipack.nl/...ntlPU4XueYBA1QF7kzV2Y6KSc heeft een mooie dikte, maar was geen 100 mtr en het laatste stuk op de rol was veel dunner. Hadden we het moeten controleren? Eerst 100 mtr uitrollen?
We hebben het buiten geknipt en per 3 banen bevestigd door het met wat stukjes doorzichtig verpakkingstape met onderlinge afstand aan elkaar te plakken, op te rollen en in de kruipruimte die delen ook weer aan elkaar te maken. Hm, welke kant neem je nu boven of onder. ? Onze ervaring is dat de noppenkant heel goed in het zand blijft liggen.
De bodemfolie https://isolatieparels.nl/bodemfolie/ hebben we dus wel op lengte gecontroleerd _/-\o_ en buiten op lengtemaat gemaakt. ( 3 compartimenten). Bang niet genoeg te hebben had ik ruim besteld……, is onder de grond geen goed idee, hebben flink wat af moeten knippen om het mn in de hoeken te kunnen verwerken.

Verder nog wat ( :? knauf niet-prik) glaswol, zwelband, acrylkit, paracetamol , warme douches en een masseur.

De grovere schroef wordt ook geleverd door https://isolatieparels.nl/product/montageplug-130mm/. Bij een andere leverancier wordt gesproken over een speciale bit, maar dit werkt ook. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RQcYetoBCM5fI_z552gx2dRNRUs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kphCK5EtZYOUUCmW66KPadtm.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Ladypurple op 29-06-2025 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guere
Ladypurple schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 22:10:
uiteindelijk gekozen voor een combinatie high tack, den braven en i-seal ( +/- 1 koker per 3,5 plaat) met borgh schroeven 130 lengte en 100 mm pir. (https://www.borgh.com/nl/bis-isolatieschroeven.html Deze wordt ook gebruikt om pif te bevestigen)
[Afbeelding]
De andere schroef op de foto is grover.
Leuk om te zien dat er nu ook iemand anders gebruik heeft gemaakt van de isolatieschroeven! :) Ik heb uiteindelijk beide schroeven op jouw foto toegepast nadat alleen high tack & ondersteuning bij mij niet werkte. Heb deze ervaring hier vorig jaar ook gedeeld. Afgelopen weken vanwege verbouwing in huis meerdere malen weer de kruipruimte in geweest, alles hangt nog perfect aan enkel de isolatieschroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensebrink
  • Registratie: Juli 2025
  • Nu online
Wat een interessant onderwerp is het isoleren van de kruipruimte toch. Ik heb inmiddels al heel wat pagina’s over dit topic gelezen, maar blijf toch nog met een aantal vragen zitten die ik niet direct terug heb kunnen vinden.

In oktober 2024, kort nadat we de sleutel kregen van ons jaren 50-huis (bouwjaar 1957), heb ik zelf de houten vloer via de kruipruimte geïsoleerd. Ik heb hiervoor 170 mm glaswol van Knauf Naturol (Rd-waarde 5,30) gebruikt. De isolatie is tussen de balken geklemd en met tengels bevestigd. In de woonkamer hebben we daarnaast vloerverwarming aangelegd. In de keuken, hal en het toilet is dit niet het geval. Voor ventilatie heb ik zes ventilatiekokeropeningen laten boren in de kruipruimte.

De kruipruimte zelf heeft vanaf de bouw al een betonnen bodemafdeklaag. Volgens mijn buurvrouw, die al 60 jaar in haar woning woont, is er slechts één keer sprake geweest van water in de kruipruimte. Op dit moment heb ik nog geen bodemfolie op de bodem gelegd, en onder de vloerisolatie heb ik ook nog geen dampopen folie aangebracht.

Een bijzonder punt is dat de kruipruimte onder de hal en het toilet nog in open verbinding staat met een trapkast. Deze kast is via een gewone deur vanuit de keuken bereikbaar. Ik vermoed dat dit oorspronkelijk als een soort ‘koele berging’ of alternatief voor een koelkast was bedoeld. In de trapkast hangt nu de meterkast en de verdeler van de vloerverwarming.

Sinds onze intrek merken we dat er een muffe lucht uit deze kast komt wanneer we de deur openen. Daarom overweeg ik om een vloertje in de trapkast te timmeren en zo de open verbinding met de kruipruimte af te sluiten.

Omdat die muffe geur me toch wat zorgen baarde, heb ik vorige maand een vochtmeter in de kruipruimte gelegd. Hoewel er visueel geen vocht te zien was, varieerde de relatieve luchtvochtigheid tussen de 75 en 84%, bij temperaturen van 18 tot 19 graden. Vooral de 84% vochtigheid vind ik aan de hoge kant.

Daarom overweeg ik om nog een aantal aanvullende maatregelen te nemen. Graag hoor ik van jullie of dit verstandig is:

Bodemfolie op de betonnen bodemafdeklaag:
Er zitten enkele scheuren in het stampbeton, en ik vermoed dat er vochtige lucht vanuit de onderliggende klei (die op sommige plekken zeker 10 cm is ingezakt) doorheen trekt. Hierdoor ‘zweeft’ de vloer op veel plaatsen waarschijnlijk boven de klei.

Is het verstandig om hier alsnog een bodemfolie over te leggen?

En moet deze dan ook tegen de wanden omhoog worden getrokken, als een soort badkuip? Of geeft dat juist risico op optrekkend vocht?

Dampopen folie onder de vloerisolatie:
Ik overweeg deze folie aan te brengen ter bescherming van de isolatie, om de vloer beter luchtdicht te maken en om te voorkomen dat er muffe kruipruimtegeur naar boven trekt – bijvoorbeeld bij het inschakelen van de mechanische ventilatie.

Afsluiten van de trapkast:
Zoals eerder genoemd, wil ik overwegen de trapkast af te sluiten van de kruipruimte door er een vloer in te maken. Zijn er mensen hier met ervaring hiermee? En helpt dit echt merkbaar tegen geuroverlast?

Ik ben benieuwd naar jullie inzichten en adviezen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:23
Rensebrink schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 14:57:
Wat een interessant onderwerp is het isoleren van de kruipruimte toch. Ik heb inmiddels al heel wat pagina’s over dit topic gelezen, maar blijf toch nog met een aantal vragen zitten die ik niet direct terug heb kunnen vinden.

In oktober 2024, kort nadat we de sleutel kregen van ons jaren 50-huis (bouwjaar 1957), heb ik zelf de houten vloer via de kruipruimte geïsoleerd. Ik heb hiervoor 170 mm glaswol van Knauf Naturol (Rd-waarde 5,30) gebruikt. De isolatie is tussen de balken geklemd en met tengels bevestigd. In de woonkamer hebben we daarnaast vloerverwarming aangelegd. In de keuken, hal en het toilet is dit niet het geval. Voor ventilatie heb ik zes ventilatiekokeropeningen laten boren in de kruipruimte.

De kruipruimte zelf heeft vanaf de bouw al een betonnen bodemafdeklaag. Volgens mijn buurvrouw, die al 60 jaar in haar woning woont, is er slechts één keer sprake geweest van water in de kruipruimte. Op dit moment heb ik nog geen bodemfolie op de bodem gelegd, en onder de vloerisolatie heb ik ook nog geen dampopen folie aangebracht.

Een bijzonder punt is dat de kruipruimte onder de hal en het toilet nog in open verbinding staat met een trapkast. Deze kast is via een gewone deur vanuit de keuken bereikbaar. Ik vermoed dat dit oorspronkelijk als een soort ‘koele berging’ of alternatief voor een koelkast was bedoeld. In de trapkast hangt nu de meterkast en de verdeler van de vloerverwarming.

Sinds onze intrek merken we dat er een muffe lucht uit deze kast komt wanneer we de deur openen. Daarom overweeg ik om een vloertje in de trapkast te timmeren en zo de open verbinding met de kruipruimte af te sluiten.

Omdat die muffe geur me toch wat zorgen baarde, heb ik vorige maand een vochtmeter in de kruipruimte gelegd. Hoewel er visueel geen vocht te zien was, varieerde de relatieve luchtvochtigheid tussen de 75 en 84%, bij temperaturen van 18 tot 19 graden. Vooral de 84% vochtigheid vind ik aan de hoge kant.

Daarom overweeg ik om nog een aantal aanvullende maatregelen te nemen. Graag hoor ik van jullie of dit verstandig is:

Er zitten enkele scheuren in het stampbeton, en ik vermoed dat er vochtige lucht vanuit de onderliggende klei (die op sommige plekken zeker 10 cm is ingezakt) doorheen trekt. Hierdoor ‘zweeft’ de vloer op veel plaatsen waarschijnlijk boven de klei.

En moet deze dan ook tegen de wanden omhoog worden getrokken, als een soort badkuip? Of geeft dat juist risico op optrekkend vocht?

Ik overweeg deze folie aan te brengen ter bescherming van de isolatie, om de vloer beter luchtdicht te maken en om te voorkomen dat er muffe kruipruimtegeur naar boven trekt – bijvoorbeeld bij het inschakelen van de mechanische ventilatie.

Zoals eerder genoemd, wil ik overwegen de trapkast af te sluiten van de kruipruimte door er een vloer in te maken. Zijn er mensen hier met ervaring hiermee? En helpt dit echt merkbaar tegen geuroverlast?

Bodemfolie op werkvloer kruipruimte
Beton is niet dampdicht dus vocht trekt nog steeds omhoog vanuit de grond door het beton. Doen. Wel extra stevige folie nemen want zo'n werkvloer is niet glad en anders trek je er de gaten in. Optrekken tegen de muur tot 10cm onder je ventilatiekanaal, vastzetten met geïmpregneerde latten + slagpluggen of vezelversterkte tape + slagpluggen (werkmethode vindt je online of in dit topic voor beide varianten).

Dampopen folie onder isolatie
is eigenlijk een vereiste met flinke kruipruimte ventilatie, alleen stilstaande lucht isoleert in de wol. Zeker aanbrengen. Kan met nietjes, contactlijm (mondmasker!), knellatten met schroef, legio manieren.

Trapkast
Je kruipruimte moet onder geen beding in verbinding staan met de woning. Aftimmeren en isoleren dus. Niet dezelfde Rc waarde proberen te halen als je vloer, eerder kijken naar luchtdichtheid. voor toegang een luik maken, randen kun je met rubbers best goed afdichten, het gewicht van het luik sluit m meestal prima af dan. Op het luik een paneeltje eps/pir. Naadloos afsluiten zal nooit lukken, er staan vast wat trucjes op fora.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• maarten2333
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 31-08 07:46
Ik ben zo blij met m'n voortgang dat ik het eigenlijk wel wil delen. Lees hier al letterlijk jaren mee, maar nu ben ik eindelijk het zelf in praktijk aan het brengen. Na weken onder de grond doorgebracht te hebben is de broodjesvloer nu eindelijk klaar om de isolatie te gaan ontvangen.

Eerst volledig vrijgemaakt van al het puin en bouwafval. Noppenfolie vloer aangebracht als werkvloer (de echte bodemfolie komt pas na alle werkzaamheden). Loze leidingen verwijderd, nieuwe leidingen langs de fundatie gevoerd netjes in klemmen. Fundatie en vloer gerepareerd waar het nodig was.

Meteen nieuwe doorvoeren voor alles en nog wat naar de meterkast en deze ook meteen op orde gebracht.

De vloer is nu klaar om te beginnen met eerst een laag van 6 cm. EPS tegen de heraklith aan te plakken en daar tegenaan komt 120, wellicht zelfs 160 mm XPS of PUR onder de gehele vloer, nog niet helemaal zeker over die keuze.

De druppel was eigenlijk een offerte van 3000 euro voor tonzon folie plakken. Bij de buren waren ze in één dagdeel ermee klaar. Sorry, maar ik geloof nooit dat zoiets ook maar enige kwaliteit bevat. Om nog maar te hopen dat het over een jaar nog hangt. Bovendien zouden ze niks hebben gedaan aan het puin, leidingwerk, enz. Nu heb ik tenminste iets aan die 40 jaar achterstallig onderhoud gedaan en kan het een soortgelijke periode makkelijk weer mee.

Bovendien ben ik ben straks voor iets meer als een derde van die prijs klaar!

Bijgevoegd de opbouw van de broodjesvloer. 5 cm. dikke heraklith platen met daarop 5 cm. betonnen vloer. De EPS komt tussen de balken, behalve dus op de uiteinden waar een dikkere heraklith plaat zit. Daaronder dus nog XPS of PIR platen. Heb proberen te rekenen in dat Duitse isolatie programma, maar daar kom ik niet uit :| Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gbAUfEeSWXVukqPBCV_T2oeTUtY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i2hqplEbLptHl6uXAXvJMBf4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
maarten2333 schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 21:51:
Ik ben zo blij met m'n voortgang dat ik het eigenlijk wel wil delen. Lees hier al letterlijk jaren mee, maar nu ben ik eindelijk het zelf in praktijk aan het brengen. Na weken onder de grond doorgebracht te hebben is de broodjesvloer nu eindelijk klaar om de isolatie te gaan ontvangen.

Eerst volledig vrijgemaakt van al het puin en bouwafval. Noppenfolie vloer aangebracht als werkvloer (de echte bodemfolie komt pas na alle werkzaamheden). Loze leidingen verwijderd, nieuwe leidingen langs de fundatie gevoerd netjes in klemmen. Fundatie en vloer gerepareerd waar het nodig was.

Meteen nieuwe doorvoeren voor alles en nog wat naar de meterkast en deze ook meteen op orde gebracht.

De vloer is nu klaar om te beginnen met eerst een laag van 6 cm. EPS tegen de heraklith aan te plakken en daar tegenaan komt 120, wellicht zelfs 160 mm XPS of PUR onder de gehele vloer, nog niet helemaal zeker over die keuze.

De druppel was eigenlijk een offerte van 3000 euro voor tonzon folie plakken. Bij de buren waren ze in één dagdeel ermee klaar. Sorry, maar ik geloof nooit dat zoiets ook maar enige kwaliteit bevat. Om nog maar te hopen dat het over een jaar nog hangt. Bovendien zouden ze niks hebben gedaan aan het puin, leidingwerk, enz. Nu heb ik tenminste iets aan die 40 jaar achterstallig onderhoud gedaan en kan het een soortgelijke periode makkelijk weer mee.

Bovendien ben ik ben straks voor iets meer als een derde van die prijs klaar!

Bijgevoegd de opbouw van de broodjesvloer. 5 cm. dikke heraklith platen met daarop 5 cm. betonnen vloer. De EPS komt tussen de balken, behalve dus op de uiteinden waar een dikkere heraklith plaat zit. Daaronder dus nog XPS of PIR platen. Heb proberen te rekenen in dat Duitse isolatie programma, maar daar kom ik niet uit :| [Afbeelding]
Goed dat je het aanpakt. Tonzon werkt bij sommigen prima maar je moet dus wel 3K neerleggen. Zelf doen is uiteindelijk ook Tweaker-gedrag :)

Waar loop je precies tegenaan?

Hoe ga je de EPS bevestigen? Contactlijm, lijmkit, schuimlijm, of mechanisch? Dat gaat natuurlijk nooit mooi recht gelijk met die balken komen, hoogteverschillen wegwerken met EPS en hopen dat het daarma gelijkmatig is, je zou een test moeten doen.

An sich een goed plan, maar je zou ook langere platen haaks onder de balken kunnen lijmen en in de holtes die ontstaan glaswol kunnen drukken. Daar zijn voorbeelden van op het forum. Scheelt wellicht ook een arbeidsgang,

Ik heb een paar simulaties ingevoegd. Doe er je voordeel mee. Mijn mening: Het verschil tussen Rc 5 of 6 is te verwaarlozen als je substantieel goedkoper of sneller bent. Maar 5 is wel een prima doel om te stellen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xGv0KOGgNZxz2YwgERx3U3lmK_8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FnrPoLkIfa9LrHktYgVhiRhp.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wS4DJxMNImZkgUqq2eRUvAa9sTk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QT2V7Wqw7idz8aUkGvwWjxOi.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vXPW2YKtAOUVx0XnzQ0MpOivjcU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KZzznpHUiXzIeUoHoXOz5DR0.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/slTLXSI-PH7eOoEfwnVCrRhddhk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0JANd30mwadiw2eV3ZXxGCeZ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rYgjkREYvUyn5FPO1I29j0uN8ag=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mcprAiJFbqEU9fvpcqOCZKA7.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten2333
De EPS gaat met high-tack tegen de heraklith. Ik heb daar genoeg positieve verhalen over gelezen om dat wel te vertrouwen. De XPS/PIR met van die isolatieklemmen tegen de balken en/of vloer. Daar komt meer kracht op.

Bedankt voor de berekeningen! Geen idee hoe je dat doet. _/-\o_

Je bent wel de heraklith vergeten zie ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten2333
Aan de hand van bovenstaande voorbeeld is het me uiteindelijk gelukt om volgens mij een representatieve berekening te maken.

Glaswol ipv EPS zou 0,3 schelen en op Rc 5,8 uitkomen. Ik heb de EPS al liggen en de aanschaf van glaswol hiervoor, plus de verwachte moeilijkere installatiegraad laat ik dit voor wat het is. Rc 5,5 is prima geloof ik.

Ik zie wel dat die XPS/PIR plaat onderop echt het meeste verschil maakt. Deze moet wel min. 140mm zijn om net de 5 te halen. Ik denk dus dat het wel echt 160 mm. gaat worden om safe te spelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7pOxUywxFEjd1u37citY-aYRNOE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ouCa0YiIgx4XV3RGAS3D8hYI.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y90kCf8w6ZbCreAFnvfnsqwZ18Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5NHfA4pWXibKxRzAnQEkxICH.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door maarten2333 op 20-07-2025 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-09 09:14
Ladypurple schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 22:10:
Guere schreef op zondag 29 juni 2025 @ 07:58:
[...]
Leuk om te zien dat er nu ook iemand anders gebruik heeft gemaakt van de isolatieschroeven! :) Ik heb uiteindelijk beide schroeven op jouw foto toegepast nadat alleen high tack & ondersteuning bij mij niet werkte. Heb deze ervaring hier vorig jaar ook gedeeld. Afgelopen weken vanwege verbouwing in huis meerdere malen weer de kruipruimte in geweest, alles hangt nog perfect aan enkel de isolatieschroeven.
Ik heb ook met succes de isolatieschroeven gebruikt, het is mij zeer goed bevallen. Je kan namelijk lekker snel door met de volgende isolatieplaat zonder te hoeven wachten op het drogen van de montagekit. Er kan nooit een plaat naar beneden komen zetten.

*knip*

[ Voor 37% gewijzigd door twain4me op 20-07-2025 20:05 . Reden: V&A ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Er is hier nu een groepsinkoop om voor 3000 euro de kruipruimte te isoleren, is dat interessant? 12m2 keuken en een hal en toilet (onder de huiskamer zit geen kruipruimte).

De prijs die ze voor het dak geregeld hebben is wel interessant, daar hebben we bijna het dubbele voor betaald dit jaar. Muurisolatie hebben we ook al laten doen voor ongeveer dezelfde prijs.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rivale73
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 31-07 10:49
Ik ben me hier ook aan in het verdiepen. Wat een verschillende mogelijkheden zijn er. Iedere situatie vraagt weer een andere manier van isoleren. Ik heb veel informatie gevonden op deze website over isoleren van de kruipruimte. Misschien hebben jullie hier ook wat aan!

[ Voor 10% gewijzigd door teacher op 21-07-2025 09:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guere
Marzman schreef op maandag 21 juli 2025 @ 09:04:
Er is hier nu een groepsinkoop om voor 3000 euro de kruipruimte te isoleren, is dat interessant? 12m2 keuken en een hal en toilet (onder de huiskamer zit geen kruipruimte).

De prijs die ze voor het dak geregeld hebben is wel interessant, daar hebben we bijna het dubbele voor betaald dit jaar. Muurisolatie hebben we ook al laten doen voor ongeveer dezelfde prijs.
Die €3000 klinkt dan als een 'standaard' aanbod voor het isoleren van de gehele kruipruimte onder de gehele begane grond. Afhankelijk van welke isolatiemethode ze gebruiken is dat al vrij prijzig, maar die prijs slaat natuurlijk absoluut nergens op als je ~16m2 laat isoleren. Je zal op z'n minst de prijs per m2 moeten opvragen / een specifiek aanbod voor jouw woning laten opstellen.

Daarnaast is het sowieso handig om te vragen wat voor isolatie ze gaan toepassen. Als ze bijvoorbeeld simpelweg wat PUR komen spuiten zou ik ook al zoiets hebben van: laat maar zitten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:40
rivale73 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 09:13:
Ik ben me hier ook aan in het verdiepen. Wat een verschillende mogelijkheden zijn er. Iedere situatie vraagt weer een andere manier van isoleren. Ik heb veel informatie gevonden op deze website over isoleren van de kruipruimte. Misschien hebben jullie hier ook wat aan!
Hier beginnen ze meteen over "Bodem Isolatie" .. terwijl in dit topic als ook op die pagina ze eigenlijk zeggen dat de vloer aan de onderkant isoleren een veel beter resultaat geeft. Bodem isolatie bij een goed geventileerde kruipruimte heeft sowieso al beide geen echte toegevoegde waarde.

Lees het topic hier eens goed door .. en de algemene consensus is dat de beste combinatie is folie op de bodem om waterdam vanuit de grond tegen te houden, in combinatie met isolatie van de vloer aan de onderkant. En voor de laatste zijn verschillende mogelijkheden .. waarbij het spuiten van PUR tegen de onderkant het meeste wordt ontraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Guere schreef op maandag 21 juli 2025 @ 09:14:
[...]

Die €3000 klinkt dan als een 'standaard' aanbod voor het isoleren van de gehele kruipruimte onder de gehele begane grond. Afhankelijk van welke isolatiemethode ze gebruiken is dat al vrij prijzig, maar die prijs slaat natuurlijk absoluut nergens op als je ~16m2 laat isoleren. Je zal op z'n minst de prijs per m2 moeten opvragen / een specifiek aanbod voor jouw woning laten opstellen.

Daarnaast is het sowieso handig om te vragen wat voor isolatie ze gaan toepassen. Als ze bijvoorbeeld simpelweg wat PUR komen spuiten zou ik ook al zoiets hebben van: laat maar zitten...
Het zijn allemaal dezelfde woningen. Het zal tussen de 25 en 30 m2 zijn. Ongeveer de helft van het huis.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• storm-biker
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
@Marzman Zonder verdere informatie valt hier weinig over te zeggen, behalve dat €3000 voor 30m2 = €100 per m2 absurd duur is voor welke vloer en/of bodemisolatie dan ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mcpeet
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10-09 22:02
Dillema, en hopelijk kunnen jullie wat duidelijkheid verschaffen. Zoals al eerder gemeld ben ik van plan om mijn broodjesvloer vanuit de kruipkelder te isoleren(totaal 80m2). Ondertussen vaste LED bakken aangelegd en nog wat oude gas en waterleidingen weggehaald. Ben nu een inschatting van materiaalkosten aan het makken. Om de ruimte tussen mijn broodjes op te vullen met 100 mm dik EPS verwacht ik kleine 30m2 nodig te hebben, vervolgens nog 80 m2 PIR platen van 80 cq 100 mm dik. Nog wat alu tape, PUR schuim en ipv kit isolatieschroeven. Al met al verwacht ik ruim 1700 euro kwijt te zijn. Oftewel meer dan 21 euro per m2.

Maar met welke besparing zou ik mogen rekenen. 10, 15 of 20%.

(Ooit ruim 2000m2 gas verstookt, door CV tuning en onze zoon die niet meer thuis woont (en dus niet meer lang onder de douche staat) nu rond 1200m2 gas).

Mocht iemand het kunnen onderbouwen met cijfers dan hou ik me aanbevolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@Mcpeet Meeste warmte verlies je door het dak en de gevel. Wat vooral niet in euros is uit te drukken is het gevoel van minder koude voeten, dat is me wel 1700 euro en een paar weekenden vrije tijd waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
Mcpeet schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 20:09:
Dillema, en hopelijk kunnen jullie wat duidelijkheid verschaffen. Zoals al eerder gemeld ben ik van plan om mijn broodjesvloer vanuit de kruipkelder te isoleren(totaal 80m2). Ondertussen vaste LED bakken aangelegd en nog wat oude gas en waterleidingen weggehaald. Ben nu een inschatting van materiaalkosten aan het makken. Om de ruimte tussen mijn broodjes op te vullen met 100 mm dik EPS verwacht ik kleine 30m2 nodig te hebben, vervolgens nog 80 m2 PIR platen van 80 cq 100 mm dik. Nog wat alu tape, PUR schuim en ipv kit isolatieschroeven. Al met al verwacht ik ruim 1700 euro kwijt te zijn. Oftewel meer dan 21 euro per m2.

Maar met welke besparing zou ik mogen rekenen. 10, 15 of 20%.

(Ooit ruim 2000m2 gas verstookt, door CV tuning en onze zoon die niet meer thuis woont (en dus niet meer lang onder de douche staat) nu rond 1200m2 gas).

Mocht iemand het kunnen onderbouwen met cijfers dan hou ik me aanbevolen.
Een warmtepomp zelf kopen zelf hybride plaatsen met installatiefactuur door een Installateur en subsidie aanvragen is een snellere weg naar besparingen. Wellicht 80% in dat geval. Reken voor vloerisolatie op max 15% gasbesparing. Als je vloerverwarming hebt wellicht 20%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Wij hebben 2 jaar geleden een huis gekocht in Lelystad. We hebben vloerverwarming en onder de vloer hangen piepschuim broodjes aan het plafond. Enkele zijn naar beneden gevallen, en het is er een zooi. Ik heb bedacht om dit netter te maken en een plastic uit te rollen, om te isoleren.

Nu zijn we vanmorgen begonnen met schoonmaken, afvoeren van tegels en stukken buis etc, en vooral spinrag weghalen. Er is goed te werken, het is zo'n 15x5m - 1 grote rechthoekige ruimte.

Ik heb 2 mogelijk problemen waar ik graag advies in krijg over hoe ik ze kan oplossen.
1) De fundamenten waren ooit op het zand, maar door de jaren heen is eea verzakt. Nu hebben we tussen alle huizen gewoon '1 grote kruipruimte'. De betonnen fundamenten staan op heipalen, maar er mist zo'n 10 a 15cm zand om het af te sluiten. Er schijnt 3 jaar geleden een flinkje rattenplaag te zijn geweest, die zo door alle ruimtes kunnen. Hoe zou ik dit kunnen afsluiten? Want plastic 'zwevend' omhoog lijkt mij vragen om gaten door dieren, of dat het gewoon stuk gaat?

2) In het midden van de zandbak loopt de standleiding schuin naar achteren weg. Hoe ga ik hier aan de voorgevel omheen werken? Maak ik een insnede, eromheen vouwen, en aftapen?

En de rommel die los ligt - stroomkabels, waterleiding naar de tuin, de glasvezelkabel die binnenkomt. Dit ligt nu allemaal te liggen. Dit vind ik rommelig, en het liefst maak ik alles netjes. Maar de realiteit is wel dat dit de kruipruimte is.. dus ik kom er nooit meer in principe. Is het raadzaam om kabels netjes aan het plafond te maken, leiding stevig te hangen, etc, of werken de meeste mensen gewoon t plastic er onderdoor.. en niet teveel omkijken?

We hebben prettig hard beton, dus het aantal gaatjes boren zal ook nog wel feest worden... Maar hoeveel werk zouden jullie in uren inschatten om - samen met Fraulein B - dit uit te voeren? (los van opruimen, egaliseren, spinrag weghalen, etc). En hoe zouden jullie de (nieuwe) piepschuim broodjes vastmaken? Want die lijken nu los geklemd te zitten, en niet gelijmd of iets..

Bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6ur1quNkIQjPW25BFkSL4pZpKZ8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PWYLzlr2elZmujIlZIjXKAx0.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DNbaO8q3Qf-aPjJYmc3mU5jJbjA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lzF8qJ5TGr1UqqIr9AHacuB4.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tux-87
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 11:09
Je zou een cementgebonden plaat zoals cembrit in kunnen graven langs de fundering. Stoeptegels kan ook maar is een enorm gesjouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14:39

Seafarer

XXX

tux-87 schreef op zondag 27 juli 2025 @ 13:00:
Je zou een cementgebonden plaat zoals cembrit in kunnen graven langs de fundering. Stoeptegels kan ook maar is een enorm gesjouw
Das ook een goed idee.

Ik zit zelf nog aan schuimglas te denken, neemt geen water op kan niet rotten en maar 260kg/m³
https://bouwgezond.nl/schuimglas-isolatie/

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GudZ
Blomminator schreef op zondag 27 juli 2025 @ 11:33:
Wij hebben 2 jaar geleden een huis gekocht in Lelystad. We hebben vloerverwarming en onder de vloer hangen piepschuim broodjes aan het plafond. Enkele zijn naar beneden gevallen, en het is er een zooi. Ik heb bedacht om dit netter te maken en een plastic uit te rollen, om te isoleren.

Nu zijn we vanmorgen begonnen met schoonmaken, afvoeren van tegels en stukken buis etc, en vooral spinrag weghalen. Er is goed te werken, het is zo'n 15x5m - 1 grote rechthoekige ruimte.

Ik heb 2 mogelijk problemen waar ik graag advies in krijg over hoe ik ze kan oplossen.
1) De fundamenten waren ooit op het zand, maar door de jaren heen is eea verzakt. Nu hebben we tussen alle huizen gewoon '1 grote kruipruimte'. De betonnen fundamenten staan op heipalen, maar er mist zo'n 10 a 15cm zand om het af te sluiten. Er schijnt 3 jaar geleden een flinkje rattenplaag te zijn geweest, die zo door alle ruimtes kunnen. Hoe zou ik dit kunnen afsluiten? Want plastic 'zwevend' omhoog lijkt mij vragen om gaten door dieren, of dat het gewoon stuk gaat?

2) In het midden van de zandbak loopt de standleiding schuin naar achteren weg. Hoe ga ik hier aan de voorgevel omheen werken? Maak ik een insnede, eromheen vouwen, en aftapen?

En de rommel die los ligt - stroomkabels, waterleiding naar de tuin, de glasvezelkabel die binnenkomt. Dit ligt nu allemaal te liggen. Dit vind ik rommelig, en het liefst maak ik alles netjes. Maar de realiteit is wel dat dit de kruipruimte is.. dus ik kom er nooit meer in principe. Is het raadzaam om kabels netjes aan het plafond te maken, leiding stevig te hangen, etc, of werken de meeste mensen gewoon t plastic er onderdoor.. en niet teveel omkijken?

We hebben prettig hard beton, dus het aantal gaatjes boren zal ook nog wel feest worden... Maar hoeveel werk zouden jullie in uren inschatten om - samen met Fraulein B - dit uit te voeren? (los van opruimen, egaliseren, spinrag weghalen, etc). En hoe zouden jullie de (nieuwe) piepschuim broodjes vastmaken? Want die lijken nu los geklemd te zitten, en niet gelijmd of iets..

Bedankt!

[Afbeelding][Afbeelding]
Beetje zand houdt ratten niet tegen, die kunnen ook graven als ze honger hebben.
Ik zou niets constructiefs tegen die funderingswanden schroeven. Je zou met een constructeur moeten overleggen als je de situatie wilt wijzigen, ik neem aan dat ze bij de bouw met verzakkingen hebben gerekend.

Werkvolgorde:
0) Buren inlichten dat ze wat herrie onder de vloer kunnen verwachten;
1) PBM's op orde, licht en haspel, altijd zorgen dat er een tweede man boven is en gas/elektra van de leiding waarbij je dichtbij werkt afsluiten;
2) Met een korte en lange hark de kruipruimte egaliseren, puin verwijderen;
3) opmeten met lasermater, bodemfolie bestellen, boven op maat snijden en beneden uitvouwen (30cm optrekken tegen de wanden en daar met knellatten of glasvezelversterkte tape slagpluggen slaan. In het geval van grondwater ook bubbelfolie eronder zodat de folie mee omhoog kan drijven en hoger optrekken tegen wanden)
4) Ventilatie controleren (Aantal en cm2 schachten, zijn ze tegenover elkaar aangebracht in de gevels)
5) Broodjes vervangen/opnieuw ophangen. Ondergrond stofvrij maken en schuimlijm gebruiken, zorg voor gezichtsbescherming en ventilatie, ook spreiden over de dag en na iedere plaat even naar boven)
6) Leidingen verhangen, zijmuren zoveel mogelijk 20cm onder de vloer (niet er vlak onder). Anders flinke stokschroeven gebruiken voor je leidingbeugels / kabelbeugels als je in de vloer moet boren, zodat het er niet vlak onder hangt als je gaat naisoleren.
7) Genieten van je niet-in-het-zicht maar wel perfecte kruipruimte en goed geïsoleerde vloer.

Edit: TIP! Je kunt ook je kabels aan riolering beugelen. Dan pak je een leidingbeugel in de diameter van de riolering, met je draadeind dan in die beugel en aan de andere kant van je draadeind de kleinere beugel voor elektra/glasvezel/etc. Heb ff geen plaatje, er circuleert er een in het Warmtepomp topic denk ik.

[ Voor 3% gewijzigd door GudZ op 27-07-2025 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
GudZ schreef op zondag 27 juli 2025 @ 21:03:
[...]
Beetje zand houdt ratten niet tegen, die kunnen ook graven als ze honger hebben.
Ik zou niets constructiefs tegen die funderingswanden schroeven. Je zou met een constructeur moeten overleggen als je de situatie wilt wijzigen, ik neem aan dat ze bij de bouw met verzakkingen hebben gerekend.

Werkvolgorde:
4) Ventilatie controleren (Aantal en cm2 schachten, zijn ze tegenover elkaar aangebracht in de gevels)
Hey dit is top man. Dankjewel alvast!

Twee dingen hier. Jij zou dus het plastic gewoon 'los' laten hangen? Niet de wanden dichtmaken tot het zand? En waarom zou je dit open laten?

En ik denk dat ik geen ventilatie heb... Ik zag in elk geval niks. En aan zowel de voor- en achterzijde is een uitbouw gebouwd. Dus de kruipruimte eindigt nu onder de bijkeuken en onder de serre.
Ook aan de buitenzijde van het huis heb ik nergens roosters of iets.

In hoeverre moet ik eerst hier iets aan doen voor ik met de isolatie begin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guere
Blomminator schreef op maandag 28 juli 2025 @ 08:34:

Twee dingen hier. Jij zou dus het plastic gewoon 'los' laten hangen? Niet de wanden dichtmaken tot het zand? En waarom zou je dit open laten?

En ik denk dat ik geen ventilatie heb... Ik zag in elk geval niks. En aan zowel de voor- en achterzijde is een uitbouw gebouwd. Dus de kruipruimte eindigt nu onder de bijkeuken en onder de serre.

Ventilatie van de kruipruimte is super belangrijk. Je wil echt dat de stilstaande lucht ververst wordt zodat vocht en eventueel radongas wordt afgevoerd. Als je hier nu langdurig in gaat werken zijn de persoonlijke beschermingsmiddelen waar @GudZ naar refereert nog vele malen belangrijker: eigenlijk wil je hier niet onder zonder goed (gelaats)masker.

Gezien de broodjesvloer stamt de woning af uit een bouwjaar waarin het bijna niet anders kan dan dat er ventilatieschachten naar de kruipruimte zijn aangebracht. Ventilatie via de spouw is ook nog een optie, maar dat zag je al een heel stuk minder toen men met modernere systeemvloeren aan de slag ging.

Ik zou dus nog even een rondje om de woning lopen en vlak boven de grond kijken of je ventilatieopeningen kunt zien aan de buitenzijde. Als je er echt geen kunt vinden - of als ze zijn dichtgezet - moet je echt gaan zorgen dat er nieuwe ventilatieschachten worden geboord. Aan weerszijde van de woning zal lastig worden omdat je uitbouw dus geen kruipruimte heeft, maar dan zou ik op z'n minst streven naar twee gaten aan de voorzijde en het liefst ook twee in de zijmuur zodat er nog enige trek door de ruimte kan ontstaan. Uiteraard is dat alleen mogelijk als je geen tussenwoning hebt, maar wellicht zit je aan de zijkant van het blok :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GudZ
Blomminator schreef op maandag 28 juli 2025 @ 08:34:
[...]

Even out of the box:
In de zijgevels van de buitenste woningen in de rij zou je tegenover elkaar kunnen ventileren. Wat @Guere noemt is een noodoplossing, ventilatiekanalen haaks op elkaar tocht echt alleen door als er flink wind staat, recht op de roosters.

Kan me niet voorstellen dat er geen ventilatie in je kruipruimte is. Er lopen waarschijnlijk ook gasleidingen en dan is het zelfs noodzakelijk. Verder moet je echt zorgen dat je jezelf goed beschermd dus.

Mijn advies van hiervoor blijft intact. Ik zou die funderingswanden niet dichtmaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guere
GudZ schreef op maandag 28 juli 2025 @ 20:48:
[...]

Even out of the box:
In de zijgevels van de buitenste woningen in de rij zou je tegenover elkaar kunnen ventileren. Wat @Guere noemt is een noodoplossing, ventilatiekanalen haaks op elkaar tocht echt alleen door als er flink wind staat, recht op de roosters.

Kan me niet voorstellen dat er geen ventilatie in je kruipruimte is. Er lopen waarschijnlijk ook gasleidingen en dan is het zelfs noodzakelijk. Verder moet je echt zorgen dat je jezelf goed beschermd dus.

Mijn advies van hiervoor blijft intact. Ik zou die funderingswanden niet dichtmaken.
Voor de volledigheid: helemaal eens dat je idealiter van voor naar achteren doorstroom moet hebben, maar ik opperde het idee omdat hij dus een aanbouw heeft zonder kruipruimte waardoor in een eventuele zijmuur het enige alternatief kan zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Chris12
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15:03
Chris12 schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 14:10:
Afgelopen weken de laatste puntjes op de spreekwoordelijke i gezet voor wat betreft de kruipruimte isolatie, namelijk het dicht purren van de zijranden en leiding/buizen doorvoer gaten.

Redelijk ruim zitten vullen met purschuim (beter te veel dan te weinig!)

Over het eind resultaat meer dan tevreden, een beduidend warmere vloer. Meer comfort!
En de temperatuur in de kruipruimte is gedaalt naar rond de 13-14gr ipv de 18graden eerst zonder 10cm PIR isolatie platen. Luchtvochtheid ook goed gezakt van 92% naar 65%.
Meteen mn vloerverwarmings temperatuur ook maar bijgesteld van 45 naar 40gr, gaat wellicht ook wat stook/gas kosten schelen.

Tijdens de klus veel plezier gehad van de accu kit spuit (Makita CG100DSAX), dit maakte het werk zo veel makkelijker! De accu kitspuit staat trouwens te koop op Marktplaats mocht er iemand in geinteresseerd zijn.

Hier nog een foto van het eind resultaat.

[Afbeelding]
Kom dit onderwerp weer tegen na ruim 6 jaar!

Alles zit nog steeds muurvast na al die tijd (gekit met Action/Spectrum lijmkit), geen losse naden/platen etc. en de noppenfolie+bodemfolie doet nog steeds prima zijn werk.

Mijn PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:30
Bij ons ligt er een laag schelpen in de kruipruimte, in de winter en na veel regen wordt op sommige plekken echter toch nog nat/vochtig. Kan hier zo bodemfoilie overheen of is het handig om hier eerst worteldoek oid overheen te leggen ivm scherpe delen?
Chris12 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 16:30:
[...]

Kom dit onderwerp weer tegen na ruim 6 jaar!

Alles zit nog steeds muurvast na al die tijd (gekit met Action/Spectrum lijmkit), geen losse naden/platen etc. en de noppenfolie+bodemfolie doet nog steeds prima zijn werk.
Goed om te horen. Heb je ook verschil gemerkt in gasverbruik?

[ Voor 44% gewijzigd door Terrz op 29-07-2025 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
Terrz schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 16:57:
Bij ons ligt er een laag schelpen in de kruipruimte, in de winter en na veel regen wordt op sommige plekken echter toch nog nat/vochtig. Kan hier zo bodemfoilie overheen of is het handig om hier eerst worteldoek oid overheen te leggen ivm scherpe delen?

[...]

Gaat direct gaatjes prikken.
Schelpen er uit, bubbelfolie en bodemfolie er in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris12
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15:03
Terrz schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 16:57:

[...]

Ja de eerste jaren zowiezo wel (wellicht dat ik dat toen ook nog ergens gepsot heb ik dit topic, aangezien ik alles in domoticz log). Was best wel wat verbruik minder. Inmiddels stoken we ook vaker de houtkachel wat ook in de winter weer scheeld qua gasverbruik.

Mijn PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees85
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 10-09 22:16
Ben benieuwd hoe jullie verwachten hoe Terzz de schelpen uit de kruipruimte krijgt.
Uit ervaring weet ik dat scheppen etc niet te doen is ivm kleine ruimte en hoog volume en voora het gewicht van de schelpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
Kees85 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 21:57:
Ben benieuwd hoe jullie verwachten hoe Terzz de schelpen uit de kruipruimte krijgt.
Uit ervaring weet ik dat scheppen etc niet te doen is ivm kleine ruimte en hoog volume en voora het gewicht van de schelpen.
Ik wil ze ook laten liggen. Er is ruimte genoeg on te werken (80 cm). Dus ik zoek iets om ze af te dekken waarover de folie kan. Vandaar dat ik dacht aan worteldoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
Terrz schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 23:14:
[...]

Ik wil ze ook laten liggen. Er is ruimte genoeg on te werken (80 cm). Dus ik zoek iets om ze af te dekken waarover de folie kan. Dan de isolatie plaatsen. Vandaar dat ik dacht aan worteldoek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GudZ
Worteldoek zal vast helpen maar m'n schroevendraaier of een nietje gaat daar gewoon doorheen, dus een schelp waarop gekropen wordt ook. Die kunnen hardstikke scherp zijn.

Zwarte noppenfolie. Dat wordt ook gebruikt om funderingen tegen grondwater-indringing, als werkvloer voor beton storten enbis slagvast. Of dit blijft drijven weet ik niet, vast wel. Is wel taai spul volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensebrink
  • Nu online
Rensebrink schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 14:57:

Zoals ik een paar weken geleden had aangegeven wilde ik wat zaken aanpakken in mijn kruipruimte omdat ik de vochtigheid wat aan de hoge kant vond ik de kruipruimte, relatieve luchtvochtigheid tussen de 75-84%. Zoals eerder gezegd heb ik in oktober de houten vloer geïsoleerd met glaswol, er zijn ventilatie kokers geboord en er was een betonnen bodemafdekker.

Nu ben ik vandaag begonnen met het leggen van een bodemfolie en had ik het plan volgende week spinvliesfolie onder het glaswol te nieten. Het volgende viel mij echter op bij het leggen van de bodem folie op plekken van de glaswolisolatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l4pdLucwaoZOV0TnmKl0NszrVvs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QWSPKiRb8TNLmvHQm5sAkJrS.jpg?f=fotoalbum_large

Het zijn hele kleine zwarte plekjes op de isolatie en is nattig. Het doet mij een beetje denken aan nat geworden randjes van een suikerspin, maar dan dus met glaswol. Is dit condens die is gaan slaan op het glaswol vanwege de hoge relatieve vochtigheid? Als ik de foto voorschotel bij chatGPT, begint die over schimmel. Ik vraag mij alleen af of dat wel echt zo is :? En als dat wel klopt, wat er mee te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Rensebrink schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 20:11:
[...]

Zoals ik een paar weken geleden had aangegeven wilde ik wat zaken aanpakken in mijn kruipruimte omdat ik de vochtigheid wat aan de hoge kant vond ik de kruipruimte, relatieve luchtvochtigheid tussen de 75-84%. Zoals eerder gezegd heb ik in oktober de houten vloer geïsoleerd met glaswol, er zijn ventilatie kokers geboord en er was een betonnen bodemafdekker.

Nu ben ik vandaag begonnen met het leggen van een bodemfolie en had ik het plan volgende week spinvliesfolie onder het glaswol te nieten. Het volgende viel mij echter op bij het leggen van de bodem folie op plekken van de glaswolisolatie.

[Afbeelding]

Het zijn hele kleine zwarte plekjes op de isolatie en is nattig. Het doet mij een beetje denken aan nat geworden randjes van een suikerspin, maar dan dus met glaswol. Is dit condens die is gaan slaan op het glaswol vanwege de hoge relatieve vochtigheid? Als ik de foto voorschotel bij chatGPT, begint die over schimmel. Ik vraag mij alleen af of dat wel echt zo is :? En als dat wel klopt, wat er mee te doen?
Eerst even die bodemfolie leggen. In dit topic heeft zich dit alwel bewezen dat de boel droger wordt. Maar zwart is vaak schimmel, of tocht en dan is het stof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
Rensebrink schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 20:11:
[...]

[Afbeelding]

Zou met de bodemfolie opgelost kunnen worden. Als niet, dan dampopen folie onder de glaswol nieten onder je balken langs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andru123
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:33
@Rensebrink op glaswol schimmel? Kan wel, in principe, als er veel vocht is, maar twijfel achtig. Probeer een stukje loshalen en dan onder vergrootglas of in water oplossen. Kan wel vuil zijn. Met chlorine sprooien kan nooit kwaad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arievz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 16:10
andru123 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 03:22:
Met chlorine sprooien kan nooit kwaad.
Chloor (chlorine is Engels) bleekt inderdaad organische stoffen, dus door wat chloor aan te brengen zie je binnen een minuut of het een schimmel is of niet.

Chloor vernevelen in een afgesloten ruimte zou ik echter ernstig afraden, het spul is immers ook giftig voor mensen.

Wolachtig isolatiemateriaal fungeert in de praktijk ook als filter als er een luchtstroom langs of doorheen gaat. Er blijft vanalles in hangen, ook zaken waar schimmels van leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
GudZ schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 13:46:
Worteldoek zal vast helpen maar m'n schroevendraaier of een nietje gaat daar gewoon doorheen, dus een schelp waarop gekropen wordt ook. Die kunnen hardstikke scherp zijn.

Zwarte noppenfolie. Dat wordt ook gebruikt om funderingen tegen grondwater-indringing, als werkvloer voor beton storten enbis slagvast. Of dit blijft drijven weet ik niet, vast wel. Is wel taai spul volgens mij.
Heb er even wat over opgezocht maar lijkt mij ook erg stijve folie wat ook weer opkruld. Vandaar dat ik dacht aan worteldoek. Of ss een soort rubberfolie misschien een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
Terrz schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 15:21:
[...]

Heb er even wat over opgezocht maar lijkt mij ook erg stijve folie wat ook weer opkruld. Vandaar dat ik dacht aan worteldoek. Of ss een soort rubberfolie misschien een idee?
Epdm. Wordt wel een kostbaar geheel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensebrink
  • Nu online
andru123 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 03:22:
@Rensebrink op glaswol schimmel? Kan wel, in principe, als er veel vocht is, maar twijfel achtig. Probeer een stukje loshalen en dan onder vergrootglas of in water oplossen. Kan wel vuil zijn. Met chlorine sprooien kan nooit kwaad.
Ik had er een stukje uitgehaald en de volgende dag was het niet meer te zien. Mijn vermoeden dat het condens vocht is. Ik neem volgende week weer eens een kijkje in de kruipruimte.

Ik was benieuwd of mensen hier momenteel hun luchtvochtigheid in de kruipruimte monitoren en op welke waarde die nu balanceren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Rensebrink schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 13:06:
[...]

Ik had er een stukje uitgehaald en de volgende dag was het niet meer te zien. Mijn vermoeden dat het condens vocht is. Ik neem volgende week weer eens een kijkje in de kruipruimte.

Ik was benieuwd of mensen hier momenteel hun luchtvochtigheid in de kruipruimte monitoren en op welke waarde die nu balanceren?
75% is niet abnormaal. Ik woon in Gouda en 75% van de tijd staat er water onder de vloer. Vochtigheid boven de 85% meestal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan H
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 10-09 10:49
Rensebrink schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 13:06:
[...]

Laatste waarde van gisteravond, 17,5 graden, en een luchtvochtigheidsgraad van 99,9% aldus de thermometer.

Nu lijkt 99,9% me wel weer heel veel, dus of dat klopt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asprine
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:36
Ola, kocht een noppenfolie en bodemfolie en wil binnenkort aan de slag. Twijfel de folie vast te zetten met de tonzon folie pluggen VS panlatten.
Mijn kruipruimte is in de wintermaanden zeer nat. Maar kan niks terug vinden over de meerwaarde van het nog luchtdichter vastzetten met panlatten.
Iemand die hier wat over kan delen? Thanks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GudZ
Goede stap!

In mijn huidige woning, jaarrond droog, met vezelversterkte tape en slagpluggen gedaan. Verwerking gaat prima en resultaat is goed. Ligt niet echt mooi glad, je houdt plooien.

Bij de woning die we nu aan het verbouwen zijn ligt het grondwater vlak onder de bodem, deze is in de winter zompig. Hier heb ik latten gebruikt, folie achter de lat langs, doorboren, slagpluggen, restflap op de lat geniet. Dit zit voor mijn gevoel steviger, zeker als je er nog wel eens doorheen moet. Folie ligt er echt glad in, toch nagenoeg geen spanning in de folie.

Of de lat het 35 jaar uithoudt in een waterige kruipruimte kan ik niet nagaan. Luchtdicht zijn beide varianten niet, je probeer zoveel mogelijk verdamping uit de grond tegen te gaan maar je zult gaatjes en lucht langszij niet kunnen voorkomen met deze montagemethoden.

Vergeet niet dat je het ook niet te hoog moet spannen, je funderingswanden moeten genoeg oppervlakte hebben om droog kunnen waaien.

Out of the box: Spuitlijm geschikt voor kunststof op steen, dan zou je het echt luchtdicht kunnen maken, maar of dat het waard is (je gezondheid zal het niet ten goede komen in een kruipruimte met een nozzle).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asprine
GudZ schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 19:39:
Of de lat het 35 jaar uithoudt in een waterige kruipruimte kan ik niet nagaan.
Thanks voor je inzichten.
Dat was mijn vraag ook, dit lat nog even lakken of niet. Maar tegen die tijd ben ik waarschijnlijk alweer verhuist.

Grootste uitdaging blijven de riool en waterleidingen die door de fundering muur heen lopen en bij extreem weer onder het wateroppervlak zitten. Denk flink extra folie te nemen en rond de buizen te plakken met iets van polymax en slangenklemmen. Mocht het toch nog vol lopen zal ik het moeten afpompen met een dompelpomp of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensebrink
  • Nu online
Stefan H schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 22:11:
[...]

Laatste waarde van gisteravond, 17,5 graden, en een luchtvochtigheidsgraad van 99,9% aldus de thermometer.

Nu lijkt 99,9% me wel weer heel veel, dus of dat klopt...
Maak je je dan geen zorgen over deze luchtvochtigheid? Misschien ben ik zelf wat te hypochondrisch wat mijn huis betreft..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan H
Rensebrink schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 08:49:
[...]

Maak je je dan geen zorgen over deze luchtvochtigheid? Misschien ben ik zelf wat te hypochondrisch wat mijn huis betreft..
Hij was altijd wel aan de hoge kant, maar 99% heeft hij nooit aangetikt. Het is inderdaad wel reden om eens in de kruipruimte te kijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Rensebrink schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 08:49:
[...]

Ik niet met meestal 3 ton water onder de vloer. Kan ook 12ton worden. Lucht vochtigheid blijft hetzelfde. :)

(niets aan te doen, ongeveer zelfde niveau als de Reeuwijkse plassen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan H
Naar aanleiding van het vorige bericht op onderzoek uitgegaan in de kruipruimte. Op het stuk aan de voorkant van de woning na viel het me op hoe schoon hij eigenlijk is, top!

Hierbij wat afbeeldingen die ik net gemaakt heb. Een paar dingen vielen mijzelf op, naar mijn idee niets zorgwekkends, maar jullie zien ongetwijfeld meer :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LiSWZP-cpwXOOBd2J1-DD1ixoCw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vEzMkbVb1QpD8535Mc7F4DM6.jpg?f=fotoalbum_large
Beetje condens aan de pijp van de hemelwaterafvoer. Hier druppelt wel vaker wat van af.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oDFBoEqQuwoQQK_V3D1Ui7jnVDQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mwpS7jwQlYXPIoK7B7OOK9lh.jpg?f=fotoalbum_large
Condensvlek aan de onderkant van het piepschuim, dit is midden in onze garage. Is hier wat aan te doen, door er wat tegenaan te plakken oid?

Af en toe zitten er wat stukken beton in het piepschuim, zoals aan de rechterkant van de afbeelding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iDCFsIf1FGSMN-2HS_RXDULEa58=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qbe17MRqNDmPzxczdZbucUsQ.jpg?f=fotoalbum_large
Gefixte lekkage aan de rioolbuis. Daar lijkt geen nieuw water uit te lopen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tA3_Y7_4YGYzm1mJXPeMxeuBfRo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iym42AuZJoFQDJOtp2QHolR2.jpg?f=fotoalbum_large
Dit trok wel mijn aandacht, zou dit een bron van extra, onnodige luchtvochtigheid kunnen zijn? Hoe zou ik met zo'n plek om kunnen gaan?

Dat is ook gelijk de plek waar nog het meeste, lichte, bouwafval ligt :)

Al met al kriebelt het gelijk weer om noppenfolie en klimaatfolie in de kruipruimte aan te brengen.

De thermometer/luchtvochtigheidsmeter heeft verse batterijen, benieuwd of dat nog iets met de waardes doet de komende tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GudZ
Stefan H schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 11:04:
Naar aanleiding van het vorige bericht op onderzoek uitgegaan in de kruipruimte. Op het stuk aan de voorkant van de woning na viel het me op hoe schoon hij eigenlijk is, top!

Hierbij wat afbeeldingen die ik net gemaakt heb. Een paar dingen vielen mijzelf op, naar mijn idee niets zorgwekkends, maar jullie zien ongetwijfeld meer :)

[Afbeelding]
Beetje condens aan de pijp van de hemelwaterafvoer. Hier druppelt wel vaker wat van af.

[Afbeelding]
Condensvlek aan de onderkant van het piepschuim, dit is midden in onze garage. Is hier wat aan te doen, door er wat tegenaan te plakken oid?

Af en toe zitten er wat stukken beton in het piepschuim, zoals aan de rechterkant van de afbeelding.

[Afbeelding]
Gefixte lekkage aan de rioolbuis. Daar lijkt geen nieuw water uit te lopen

[Afbeelding]
Dit trok wel mijn aandacht, zou dit een bron van extra, onnodige luchtvochtigheid kunnen zijn? Hoe zou ik met zo'n plek om kunnen gaan?

Dat is ook gelijk de plek waar nog het meeste, lichte, bouwafval ligt :)

Al met al kriebelt het gelijk weer om noppenfolie en klimaatfolie in de kruipruimte aan te brengen.

De thermometer/luchtvochtigheidsmeter heeft verse batterijen, benieuwd of dat nog iets met de waardes doet de komende tijd.
Geen gekke dingen.

Condens= te weinig ventilatie en te veel verdamping uit de grond of fundering. Of één van beide.

Puin ruimen. Kleine en grote hark, puin zakken (niet te vol doen!) en gaan met de banaan.

Lijkt er op dat er nog ruimte is om bij te isoleren. Hoeveel eps zit er onder? Welke hoogte heb je

Bodemfolie gaat hier resultaat boeken en ook goed verwerkbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan H
GudZ schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 13:34:
[...]

Geen gekke dingen.

Condens= te weinig ventilatie en te veel verdamping uit de grond of fundering. Of één van beide.

Puin ruimen. Kleine en grote hark, puin zakken (niet te vol doen!) en gaan met de banaan.

Lijkt er op dat er nog ruimte is om bij te isoleren. Hoeveel eps zit er onder? Welke hoogte heb je

Bodemfolie gaat hier resultaat boeken en ook goed verwerkbaar zijn.
Bedankt voor je reactie! Er zit tussen de 10cm en 15cm eps onder. het zand was wel licht vochtig, dus ik denk dat daar toch vocht van optrekt. Met bij isoleren bedoel je dan PIR platen tegen de vloer aanbrengen denk ik?

Even gekeken in de bouwtekening, de RC waarde van de vloer zou nu 3.0 bedragen.

[ Voor 5% gewijzigd door Stefan H op 13-08-2025 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
Stefan H schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 13:42:
[...]

Bedankt voor je reactie! Er zit tussen de 10cm en 15cm eps onder. het zand was wel licht vochtig, dus ik denk dat daar toch vocht van optrekt. Met bij isoleren bedoel je dan PIR platen tegen de vloer aanbrengen denk ik?

Even gekeken in de bouwtekening, de RC waarde van de vloer zou nu 3.0 bedragen.
En welke werkhoogte heb je nu?
Hoeveel gasverbruik / elektra verbruik voor stoken?
Vloerverwarming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan H
GudZ schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 18:20:
[...]

En welke werkhoogte heb je nu?
Hoeveel gasverbruik / elektra verbruik voor stoken?
Vloerverwarming?
De vrije werkhoogte is +/- 50cm. Het huis is inderdaad voorzien van vloerverwarming, en gasverbruik bedraagt rond de 1000 kuub per jaar. Wanden en dak hebben ook een rc van 3.0, woning is uit 2002 :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GudZ
Stefan H schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 20:48:
[...]

De vrije werkhoogte is +/- 50cm. Het huis is inderdaad voorzien van vloerverwarming, en gasverbruik bedraagt rond de 1000 kuub per jaar. Wanden en dak hebben ook een rc van 3.0, woning is uit 2002 :)
Dan kun je sterk overwegen om het niet te doen.

• GudZ
@Stefan H Je grootste besparing (en woningwaardestijging) zal waarschijnlijk zitten in dakisolatie en het installeren van een Full Electric systeem. Zie ook Lucht Water warmtepomp topic. De rest is marginaal.

[ Voor 9% gewijzigd door GudZ op 14-08-2025 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mcpeet
Vandaag de kruipkelder ingegaan om broodjes vloer goed op te meten en deel van meterkast wat doorsteekt in te pakken met PIR platen van 5 cm, rand dichtgezet met PUR schuim. Bak aan binnenzijde opgevuld met "schelpen".
Vreemd genoeg is ruimte tussen de "broodjes" niet overal gelijk. Meeste is 35 cm, maar ook 28 cm komt voor. De "diepte" is echter geen 10 cm, maar 14,5 cm, waarbij de bovenzijde iets schuin verloopt.

De vraag is nu; ga ik die ruimte vullen met EPS van 10 cq 13 cm en vervolgens alles vlak afwerken met PIR platen van 10 cm? Of alleen maar vlak afwerken. Heb ook test gedaan met PIR plaat van 5 cm en die vastgezet met Borgh isolatieschroef. Plaat van 120 x 30 cm blijft met 2 schroeven perfect zitten. Plan is om de 10 cm PIR platen ook met Borgh 13 cm cq 16 cm vast te zetten. Huidige dikte van piepschuim om broodjes vloer is 6 cq 7 cm dik.
Ventilatie gaten ga ik verlegen met flexibele ventilatiekokers

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4IZ1D2VFuOs6xsdxc_iv49gABE4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mvye2LoHcHcW4f0Bm8fDVbZn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vCtqyrvZj4A4_2yaGTzb6SijDp8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K5Uy3Ly4whDXSzF9iRY63ZqS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I7FFo9b1oFS-XaLM5PzKYORGYQw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tLLL3TmmvZOeDD3UJ2HmDkEj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4-VvrEIBSRr6ePccVYYQzABWP9s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X0AM1ECQjOK0cgHZj3b3cN6g.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5vYbA7qOD7oxdz_Gjl4uZI_uexA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qn5Gsyw3u5uyGuhMKDwwn8h4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M51bspaj2TSrVL1y6t2QrPi2iNg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nba5eIe8SFEKjnexZ1oQqvHM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1fHuGyNmYgj33Ar9QHs7BiihgnI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jCJtP6EwMYKsvRzApV5yhhAD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
Mcpeet schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 14:10:
Vandaag de kruipkelder ingegaan om broodjes vloer goed op te meten en deel van meterkast wat doorsteekt in te pakken met PIR platen van 5 cm, rand dichtgezet met PUR schuim. Bak aan binnenzijde opgevuld met "schelpen".
Vreemd genoeg is ruimte tussen de "broodjes" niet overal gelijk. Meeste is 35 cm, maar ook 28 cm komt voor. De "diepte" is echter geen 10 cm, maar 14,5 cm, waarbij de bovenzijde iets schuin verloopt.

De vraag is nu; ga ik die ruimte vullen met EPS van 10 cq 13 cm en vervolgens alles vlak afwerken met PIR platen van 10 cm? Of alleen maar vlak afwerken. Heb ook test gedaan met PIR plaat van 5 cm en die vastgezet met Borgh isolatieschroef. Plaat van 120 x 30 cm blijft met 2 schroeven perfect zitten. Plan is om de 10 cm PIR platen ook met Borgh 13 cm cq 16 cm vast te zetten. Huidige dikte van piepschuim om broodjes vloer is 6 cq 7 cm dik.
Ventilatie gaten ga ik verlegen met flexibele ventilatiekokers

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Onderlangs zonder opvulling tussen de balken is substantieel minder werk. Tijdens het plaatsen houdt je ook nog wat meer werkruimte, als je van achter naar voren werkt.

Voor de isolatie lijkt het me dat de gevelmuren wel geïsoleerd moeten worden tot de hoogte van de PIR, anders heb je daar koudebruggen, die holtes blijven immers in contact met de buitenmuren.

Er zijn hier Tweakers geweest die tijdens het plaatsen van de platen onderlangs, in de holte die ontstaat glaswol duwen. Goedkoop, makkelijk plaatsen en hoeft niet gezaagd te worden met hoogte verschillen. Zoek in dit topic eens: 'vullen glaswol' of iets dergelijks.

Verder: succes!

Edit: ik zou voor lijmschuim /lijmkit in combinatie met pluggen gaan. Je wilt niet dat je over een paar maanden de platen hebt loshangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mcpeet
@GudZ , dank voor je reactie. Zou het een idee om deel van de chips in de loze ruimte te stoppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
Mcpeet schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 10:21:
@GudZ , dank voor je reactie. Zou het een idee om deel van de chips in de loze ruimte te stoppen?
Wild idee maar de uitvoerbaarheid....
Ook geen garantie dat het goed verspreid blijft liggen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mcpeet
Gisteren proefje gedaan met het wilde idee. Leuk bedacht maar niet uitvoerbaar.
Ondertussen 29 platen C kwaliteit PIR platen besteld (2500x1200x120mm). Incl tape en PUR schuim. Platen ga ik in handbare delen zagen en vastzetten met Borgh isolatieschroeven van 160 mm. Dit weekend starten om kopsekanten van broodjevloer te voorzien van 6 cm dikke PIR stroken omzodoende de koudebruggen aan te pakken. 6 september starten met het monteren van 120 mm dikke platen

• Antonl91
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:05
GudZ schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 02:34:
[...]

Dan kun je sterk overwegen om het niet te doen.
Zelf zit ik ook te twijfelen. Heb een woning met een beneden verdieping van ongeveer 75m2 (1995, isolatewaarde vloer zou rc 2.5 moeten zijn) , warmtepomp (direct aangesloten op vvw). Maar als ik op de website van milieucentraal kijk zie ik het volgende:

"Het belangrijkste is dat je kiest voor isolatiemateriaal met een isolatiewaarde (Rd) van minstens 3,5. Heb je vloerverwarming? Ga dan voor Rd van 5, anders verdwijnt er veel warmte naar de kruipruimte. De Rd-waarde vind je op de verpakking."
https://www.milieucentraa...aren/zelf-vloer-isoleren/

Als ik echter verder goolge zie ik dit:
http://www.hollands-ontwe...fiek03_bewerkt_1000px.jpg
http://www.hollands-ontwe...van-hoge-isolatiewaardes/

Ik heb nu twee offertes van ong €3900 per stuk (een geeft een rd waarde van 4, andere van 3.5).

• GudZ
Antonl91 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 19:54:
[...]
Zelf zit ik ook te twijfelen. Heb een woning met een beneden verdieping van ongeveer 75m2, warmtepomp (direct aangesloten op vvw). Maar als ik op de website van milieucentraal kijk zie ik het volgende:

"Het belangrijkste is dat je kiest voor isolatiemateriaal met een isolatiewaarde (Rd) van minstens 3,5. Heb je vloerverwarming? Ga dan voor Rd van 5, anders verdwijnt er veel warmte naar de kruipruimte. De Rd-waarde vind je op de verpakking."
https://www.milieucentraa...aren/zelf-vloer-isoleren/

Als ik echter verder goolge zie ik dit:
http://www.hollands-ontwe...fiek03_bewerkt_1000px.jpg
http://www.hollands-ontwe...van-hoge-isolatiewaardes/

Ik heb nu twee offertes van ong €3900 per stuk (een geeft een rd waarde van 4, andere van 3.5).
Het is en blijft calculeren en ook comfort.
Comfort: Krijg je de woning jaarrond prettig warm?
Calculeren: Hoeveel kWh pomp je nu jaarlijks die vloer in en hoeveel verwacht je te besparen? Wellicht 20% van je kilowatturen?

• Antonl91
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:05
GudZ schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 19:56:
[...]

Het is en blijft calculeren en ook comfort.
Comfort: Krijg je de woning jaarrond prettig warm?
Calculeren: Hoeveel kWh pomp je nu jaarlijks die vloer in en hoeveel verwacht je te besparen? Wellicht 20% van je kilowatturen?
Vorig jaar heb ik beneden + eerste verdieping met ongeveer 3300kwh de hele winter goed op temperatuur kunnen houden tussen 20,5-21.5 graden. Dit jaar ongetwijfeld minder, want ong 15m2 raampartij is vervangen van oud dubbel glas (1995) naar hr+++ en nog wat sandwich panelen. Maar wat voor effect de vloer nog gaat hebben geen idee. Comfort is ook wat waard.

Als ik een beetje een inschatting van de comfort winst en energiebesparing kon maken dan zou ik die keuze beter kunnen maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GudZ
Antonl91 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 20:01:
[...]

Vorig jaar heb ik beneden + eerste verdieping met ongeveer 3300kwh de hele winter goed op temperatuur kunnen houden tussen 20,5-21.5 graden. Dit jaar ongetwijfeld minder, want ong 15m2 raampartij is vervangen van oud dubbel glas (1995) naar hr+++ en nog wat sandwich panelen. Maar wat voor effect de vloer nog gaat hebben geen idee. Comfort is ook wat waard.

Als ik een beetje een inschatting van de comfort winst en energiebesparing kon maken dan zou ik die keuze beter kunnen maken.
Check in dit topic het voorbeeld van Kleinman of deze CV tuning en isolatie van Aardwolf
Van nagenoeg niks naar 3,5 levert echt max zo'n 20% besparing op.

Comfort winst, tsja het blijft warm of warm. Wellicht loopt je WP wat minder vaak in de defrost met een lagere Ta of kun je makkelijker keuzes maken over nachtverlaging of niet.

3300kWh met een COP van (ca.4?) = 13.200 kWh thermisch. Even de aanname dat hier geen SWW (sanitair warm water) in zit. In m³ gas (waarom zouden we daar überhaupt nog mee rekenen, maar ter illustratie) is dat 13.200 / 8,5 = 1.553 kuub.

3.300 kWh x 20% x 0,25€ = €165
1.553 m³ x 20% x 1,30€ = €400

De ironie is dat met goedkopere stooklasten, omdat je inmiddels al duurzaam op een WP verwarmt, jouw isolatiebesparing substantieel daalt.

Ik zou het hele plan naast je neer leggen en van de helft van je geplande investering iets moois in de tuin bouwen, of je boeidelen een jaar eerder schilderen. Dan heb je iets te doen en om trots op de te zijn. De andere helft investeer je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asprine
Heb bezig met de kruipruimte metname vanwege het vocht en schimmelvorming in huis. In de kruipruimte staat er altijd condens tegen de funderingsmuur van de voorgevel, de rest van de muren en het plafond van de kruipruimte niet. Het is een kwaaitaalvloer waar al een keer iets gedaan is tegen betonrot.
Kocht een bodemfolie om hier wat aan te doen, deze ligt klaar. Nu had ik een isolatieboer over de vloer en die rade af de folie te leggen en in de plaats daar van 10cm grafietparels te storten en het plafond te foamen met een open cel zodat het vocht niet opgesloten wordt. Daarmee zou ik beter het vocht afsluiten en direct iets doen aan de vloer isolatie. Met alle subsidies zou ik hier voor een goede prijs ook beter geïsoleerd zijn.
Vragen waar ik mee zit
- Ik lees dat een open cel niet gebruikt moet worden in een erg natte kruipruimte. Dat is die van mij wel. in de winter maanden staat de boel zelf onderwater. Vocht kan dan in de foam gaan schimmelen en daar heb ik nu al last van
- Had last van startende betonrot, hier is een bedrijf enkele jaren geleden voor langs geweest. Die hebben de Vloer aangesmeerd, anode geplaatst en enkele stalen overbruggingen. Deze partij geeft garantie voor 35 jaar maar alleen als de vloer bereikbaar blijft, geen pur of foam. De isolatieboer geeft 15 jaar garantie op vochtproblemen. Als ik foam verlies ik de garantie van de eerste. En als ik foam en het vocht blijft idd hangen in de foam gaat de betonrot terug komen. Maar ook de garantie van de isolatieboer, kan alleen niet overzien of beide hetzelfde garanderen, de eerste geeft garantie op de constructie door betonrot.
- Snap niet waarom ze me open cel aanraden als de kruipruimte zo vochtig is, 20% gemeten in beton.
- Lees online dat de foam een houdbaarheid heeft van 15 jaar en lastig te verwijderen. Wat moet je hierna? Wat als er toch problemen ontstaan? Is het de winst van isoleren waard?

Heb een kwaaitaal vloer die daar wat last van had. Hier

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tux-87
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 11:09
Ik zou toch gewoon beginnen met folie op noppenfolie. En zorgen voor ventilatie. Dat scheelt al een boel in de verdamping en is eenvoudig aan te brengen. Dan kijken hoe de luchtvochtigheid is na een tijd. Dan kun je daarna eenvoudiger beslissen voor de vloerisolatie.

Alle spuitbare isolatie zou ik niet aan beginnen, zeker niet met een kwaaitaal vloer

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GudZ
Asprine schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 11:50:
Heb bezig met de kruipruimte metname vanwege het vocht en schimmelvorming in huis. In de kruipruimte staat er altijd condens tegen de funderingsmuur van de voorgevel, de rest van de muren en het plafond van de kruipruimte niet. Het is een kwaaitaalvloer waar al een keer iets gedaan is tegen betonrot.
Kocht een bodemfolie om hier wat aan te doen, deze ligt klaar. Nu had ik een isolatieboer over de vloer en die rade af de folie te leggen en in de plaats daar van 10cm grafietparels te storten en het plafond te foamen met een open cel zodat het vocht niet opgesloten wordt. Daarmee zou ik beter het vocht afsluiten en direct iets doen aan de vloer isolatie. Met alle subsidies zou ik hier voor een goede prijs ook beter geïsoleerd zijn.
Vragen waar ik mee zit
- Ik lees dat een open cel niet gebruikt moet worden in een erg natte kruipruimte. Dat is die van mij wel. in de winter maanden staat de boel zelf onderwater. Vocht kan dan in de foam gaan schimmelen en daar heb ik nu al last van
- Had last van startende betonrot, hier is een bedrijf enkele jaren geleden voor langs geweest. Die hebben de Vloer aangesmeerd, anode geplaatst en enkele stalen overbruggingen. Deze partij geeft garantie voor 35 jaar maar alleen als de vloer bereikbaar blijft, geen pur of foam. De isolatieboer geeft 15 jaar garantie op vochtproblemen. Als ik foam verlies ik de garantie van de eerste. En als ik foam en het vocht blijft idd hangen in de foam gaat de betonrot terug komen. Maar ook de garantie van de isolatieboer, kan alleen niet overzien of beide hetzelfde garanderen, de eerste geeft garantie op de constructie door betonrot.
- Snap niet waarom ze me open cel aanraden als de kruipruimte zo vochtig is, 20% gemeten in beton.
- Lees online dat de foam een houdbaarheid heeft van 15 jaar en lastig te verwijderen. Wat moet je hierna? Wat als er toch problemen ontstaan? Is het de winst van isoleren waard?

Heb een kwaaitaal vloer die daar wat last van had. Hier
Alleen maar red flags:
Hoge luchtvochtigheid
Waterstand hoog in de winter
Kwaaitaalvloer met bekende problematiek
Condens tegen fundering voorzijde
Schimmelvorming
Slechtste advies ooit van een installateur

Eerst deze dingen controleren en meten:
Luchtvochtigheid zomer en winter
Grondwaterstand zomer winter
HWA of riool goed waterdicht?
Andere bronnen van vocht?
Welke ventilatie, hoeveel cm2 en welke zijden van de woning?
Locaties van de problemen in de kwaaitaalvloer?

Dan nadenken:
Hoeveel cm2 ventilatie heb ik nodig, wat kan ik verbeteren of aanbrengen?
Bodemfolie met of zonder noppenfolie? Hoe hoog optrekken en hoe monteren (contactlijm/pluggen met wapeningstape/klemmen achter latten met plug)
Hoe groot is mn mansgat?
Hoeveel werkhoogte heb ik in de kruipruimte?
Hoeveel wil ik na-isoleren?
Welke montage zorgt ervoor dat je inspectie van de vloer onder veel moeite kunt uitvoeren?
Zelf doen of uitbesteden?
Welke leidingen en doorvoeren verdienen aandacht?

Uitvoeren
PBM's
Hulp nodig (nooit alleen thuis werken in de kruipruimte)
Montagemateriaal, stroom, verlichting en eventueel ventilatie/afzuiging maar beneden brengen
Boven of beneden alles op maat maken

Kwaaitaalvloer:
Ten grondslag aan de betonrotproblemen liggen droogversnellers die ze eind jaren 60 begin jaren 70 gebruikten bij twee bedrijven zodat ze de stortmallen vaker konden gebruiken. De vochtigheid maakt an sich niets uit, de samenstelling van het beton in combinatie met de wapening gaat altijd tot deze problemen leiden. Een drogere kruipruimte is wel beter, mocht de wapening bloot komen te liggen krijg je minder snel vervolgoxidatie als gevolg van blootliggend bouwstaal. Reparatie van de plekken is altijd lokaal en houdt vorderende betonrot op andere plekken niet tegen. De vloer heeft een kortere houdbaarheid dan je meeste andere bouwdelen en je kunt het beste rekening houden met vervangen of flink herstelwerk op de middellange termijn.

Post anders wat foto's met antwoorden op bovengenoemde stappen waarvan je het antwoord al weet. Dan kunnen we gericht vervolgadvies geven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mcpeet
afgelopen week begonnen om de ventilatiegaten te verlengen. Gisteren 29 platen van 2400x1200x120mm PIR ontvangen (C kwaliteit) en 3 platen van 2600x1200x50mm om zijwanden dicht te zetten. Buiten de pir platen in stroken van 200mm breed gezaagd (met resiperozaag). In kruipruimte inkepingen met stanleymes gezaagd en alles gekit (met elektrische kitspuit). Bijna alle wanden gedaan. Morgen laatste wand en dan begin maken met de 120mm dikke platen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_E6BA9vUfkpx0YOy4DQxkXT7HaY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gL2PBsAU30S9hAWaP19WyVIl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dbX6gKwym3oIAih7EZOik9d5rxs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BMgQLa5KXxQwmq3M1xnbeH3Q.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cS2SXFocIpTUXUnbGQYJB3XX9Hs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/neDuqI4kF1slAz27H7z59y5N.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/15BKATGQ5kHiXmrQzOUkx1bQTAI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lnCW8Rs97KYCzssBG6PaqUmd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Mcpeet schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 19:34:
afgelopen week begonnen om de ventilatiegaten te verlengen. Gisteren 29 platen van 2400x1200x120mm PIR ontvangen (C kwaliteit) en 3 platen van 2600x1200x50mm om zijwanden dicht te zetten. Buiten de pir platen in stroken van 200mm breed gezaagd (met resiperozaag). In kruipruimte inkepingen met stanleymes gezaagd en alles gekit (met elektrische kitspuit). Bijna alle wanden gedaan. Morgen laatste wand en dan begin maken met de 120mm dikke platen.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
speciaal isolatiezaagblad op je recipro of ligt nu de hele steeg vol pir zaagsel?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mcpeet
Een speciale, van Bosch. Werkt top

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:37
Mcpeet schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 19:34:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Waarom isoleer je een deel van de wanden?
Heb ik persoonlijk nog nooit gezien. Muv geisoleerde funderingen, maar dan ligt het beton in een kuip van eps. Heeft dit veel nut zo aan 1 kant wat PIR?
Of doe je het met bepaalde aanleiding?

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asprine
@GudZ Nice, wat een uitvoering antwoord, thanks. Fijn om een deel van mijn vraagtekens terug te zien komen. Zat zelf ook op het spoor van Folie, beluchting en tonzon zakken, maar die wou de isolatieboer me niet verkopen. Tonzon zouden ze geen garantie op geven.
Heb je vragen zo ver bekend onder beantwoord

Betreft tussenwoning, 1970, Omvang kruipruimte, 1 ruimte, 5m x 9m

- Gemeten vanaf januari. Schommelt tussen 88 en 91%

- In de winter. stonden er plassen. Heb afgelopen half jaar opgehoogd met 15 a 20 cm ophoog zand. Weet nog niet of dit afdoende was

- Riool is 100% goed. Door verzakking zijn ze al 2 jaar bezig hemelafwatering in de staat aan te pakken. onze wijk komt pas over 2 jaar aan de beurt. Zal iets doen maar niet alles omdat ze vervangen tot aan de voortuin en ik weet dat mijn regenpijpen niet meer heel zijn. Door het verzakken zitten de vaste verticale pijp aan het huis niet meer vast van de horizontale door de tuin. Heb de mijne gerepareerd maar de rest van de wijk zeker niet.

- Onder mijn voortuin ligt nog het oude tegelplatje die afwatert naar de woning toe. Met dank aan de vorige bewoner. Moet ik nog wat aan doen maar moet de hele tuin op de schop.

Dit is ook de gevel Locaties van de problemen in de kwaaitaalvloer?

- Klopt, betreft voorgevel op het zuiden, wonen langs een weiland. Hier is de condens en waren de problemen met de vloer. Op de fundering muur is een anode geplaatst. Plafond is aangesmeerd maar dat mag weinig heten. Verder zijn er 3 frames geplaatst onder de vloer. Was nog niet noodzakelijk maar zo gaven ze garantie voor 35 jaar.
Begin van het jaar 2 ventilatie kokers laten maken aan de voorgevel. Achter zit een serre en heb ik met moeite 1 koker zelf gemaakt onder de fundering door. Opening zit wel laag bij de grond maar zou ik met een zwanenhals nog naar boven kunnen halen. Zinvol?

Sinds de gaten geboord zijn wel meer condensvorming op fundering voorgevel.
Dacht er aan hier aan de buitenzijde piepschuim platen tegen de fundering meer te plakken zodat de koudebrug onderbroken wordt. Zinvol?

Dan nadenken:
4 gaten van 50mm wordt aanbevolen. Heb nu 2x 50mm voor en 1x 80mm achter links. Hier zit maar 1 gat in de funderingsmuur en ligt er achter die muur nog 2+ meter serre. Dat maakt het wel lastig ook een gat te maken aan de rechter kant.
Zou wel een T op de andere buis kunnen maken en verlengen naar de andere hoek. Maakte een schets. zie rood.Twijfel alleen of dat werkt op zon lange buis met een open zij tak zonder mechanische beluchting.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/diQIxLxL_UkixZsdJvb7yajX_-g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KyqY5xvCGnpxk0yl1c6SDmxT.jpg?f=fotoalbum_large

Bodemfolie met of zonder noppenfolie? Hoe hoog optrekken en hoe monteren (contactlijm/pluggen met wapeningstape/klemmen achter latten met plug)
Kocht Tonzon en noppen folie, staat klaar. Twijfelde hem vast te zetten op de fundering muur met panlatten of de tonzon pluggen rechtstreeks te gebruiken. Krijg hier aangeraden latten te gebruiken omdat het dan beter blijft liggen.
Weet niet hoe ik moet bepalen hoe hoog ik het moet vastzetten. Beton moet kunnen blijven ademen en heb twijfel of het voldoende is als ik tot onder de rioolpijp doorvoer naar de straat hoog genoeg zit bij extreem hoog grondwater. Zie fotos.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zgv7TOmozas2YsVS0sjMi1uKZhI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lHlGCBuyZwDiatOLkpIlDZVQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rPclfs5XwdePg5wejoX3eLfCnVU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3wB9lcncccmPGH0Hf2Er9Cmn.jpg?f=fotoalbum_large

Hoe groot is mn mansgat?
38x70

90cm, hoogste punt tussen de gewelven.

Tja, wat minder koude vloer zou mooi zijn. Verbruikte nu 800m2 per jaar, maar stookte daar ook aardig de haard bij. Heb een serre met aluminium kozijnen en een enkelwandige baksteunmuur aan een zijde. Wat ik inde kruipruimte win ga ik daar direct nog verliezen. Wil graag van het vocht af in huis.

Welke montage zorgt ervoor dat je inspectie van de vloer onder veel moeite kunt uitvoeren?
Enkele stalen frames ter versteviging van de vloer zitten aardig in de weg. Lastig omheen te werken met Tonzon. Daarom zou ik het liever uitbesteden. Bodemfolie kan ik wel prima nog afmaken.

Frames onder de vloer
Riool; door gevel zit wat hoog tov grondwater
Wc is aan renovatie toe. De standleiding zal dan iets naar achter moeten.

Post anders wat foto's met antwoorden op bovengenoemde stappen waarvan je het antwoord al weet. Dan kunnen we gericht vervolgadvies geven.
Respect! Thanks

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mcpeet
pentaw1nz schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 11:10:
[...]

Waarom isoleer je een deel van de wanden?
Heb ik persoonlijk nog nooit gezien. Muv geisoleerde funderingen, maar dan ligt het beton in een kuip van eps. Heeft dit veel nut zo aan 1 kant wat PIR?
Of doe je het met bepaalde aanleiding?
Die isoleer ik om koudebruggen te voorkomen. Ga 12 cm dik PIR strak tegen broodjesvloer aanleggen, de ruimte erboven vul ik niet, daar blijft stil staande lucht in zitten. Door zijkanten daarvan dicht te zetten kan lucht dus niet afkoelen. Zodra ik met die 12 cm dikke PIR platen zal ik weer foto's maken, dan wordt het vanzelf duidelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GudZ
Asprine schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 11:58:
@GudZ Nice, wat een uitvoering antwoord, thanks. Fijn om een deel van mijn vraagtekens terug te zien komen. Zat zelf ook op het spoor van Folie, beluchting en tonzon zakken, maar die wou de isolatieboer me niet verkopen. Tonzon zouden ze geen garantie op geven.
Heb je vragen zo ver bekend onder beantwoord

Betreft tussenwoning, 1970, Omvang kruipruimte, 1 ruimte, 5m x 9m

- Gemeten vanaf januari. Schommelt tussen 88 en 91%

- In de winter. stonden er plassen. Heb afgelopen half jaar opgehoogd met 15 a 20 cm ophoog zand. Weet nog niet of dit afdoende was

- Riool is 100% goed. Door verzakking zijn ze al 2 jaar bezig hemelafwatering in de staat aan te pakken. onze wijk komt pas over 2 jaar aan de beurt. Zal iets doen maar niet alles omdat ze vervangen tot aan de voortuin en ik weet dat mijn regenpijpen niet meer heel zijn. Door het verzakken zitten de vaste verticale pijp aan het huis niet meer vast van de horizontale door de tuin. Heb de mijne gerepareerd maar de rest van de wijk zeker niet.

- Onder mijn voortuin ligt nog het oude tegelplatje die afwatert naar de woning toe. Met dank aan de vorige bewoner. Moet ik nog wat aan doen maar moet de hele tuin op de schop.

Dit is ook de gevel Locaties van de problemen in de kwaaitaalvloer?

- Klopt, betreft voorgevel op het zuiden, wonen langs een weiland. Hier is de condens en waren de problemen met de vloer. Op de fundering muur is een anode geplaatst. Plafond is aangesmeerd maar dat mag weinig heten. Verder zijn er 3 frames geplaatst onder de vloer. Was nog niet noodzakelijk maar zo gaven ze garantie voor 35 jaar.
Begin van het jaar 2 ventilatie kokers laten maken aan de voorgevel. Achter zit een serre en heb ik met moeite 1 koker zelf gemaakt onder de fundering door. Opening zit wel laag bij de grond maar zou ik met een zwanenhals nog naar boven kunnen halen. Zinvol?

Sinds de gaten geboord zijn wel meer condensvorming op fundering voorgevel.
Dacht er aan hier aan de buitenzijde piepschuim platen tegen de fundering meer te plakken zodat de koudebrug onderbroken wordt. Zinvol?

Dan nadenken:
4 gaten van 50mm wordt aanbevolen. Heb nu 2x 50mm voor en 1x 80mm achter links. Hier zit maar 1 gat in de funderingsmuur en ligt er achter die muur nog 2+ meter serre. Dat maakt het wel lastig ook een gat te maken aan de rechter kant.
Zou wel een T op de andere buis kunnen maken en verlengen naar de andere hoek. Maakte een schets. zie rood.Twijfel alleen of dat werkt op zon lange buis met een open zij tak zonder mechanische beluchting.
[Afbeelding]

Kocht Tonzon en noppen folie, staat klaar. Twijfelde hem vast te zetten op de fundering muur met panlatten of de tonzon pluggen rechtstreeks te gebruiken. Krijg hier aangeraden latten te gebruiken omdat het dan beter blijft liggen.
Weet niet hoe ik moet bepalen hoe hoog ik het moet vastzetten. Beton moet kunnen blijven ademen en heb twijfel of het voldoende is als ik tot onder de rioolpijp doorvoer naar de straat hoog genoeg zit bij extreem hoog grondwater. Zie fotos.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hoe groot is mn mansgat?
38x70

90cm, hoogste punt tussen de gewelven.

Tja, wat minder koude vloer zou mooi zijn. Verbruikte nu 800m2 per jaar, maar stookte daar ook aardig de haard bij. Heb een serre met aluminium kozijnen en een enkelwandige baksteunmuur aan een zijde. Wat ik inde kruipruimte win ga ik daar direct nog verliezen. Wil graag van het vocht af in huis.

Enkele stalen frames ter versteviging van de vloer zitten aardig in de weg. Lastig omheen te werken met Tonzon. Daarom zou ik het liever uitbesteden. Bodemfolie kan ik wel prima nog afmaken.

Frames onder de vloer
Riool; door gevel zit wat hoog tov grondwater
Wc is aan renovatie toe. De standleiding zal dan iets naar achter moeten.

Respect! Thanks
Luchtvochtigheid is logisch. Gewoon blijven monitoren af en toe, zeker de stand noteren voordat je iets wijzigt.

HWA is gerepareerd bij jou, maar je hebt nog wel afwatering van de tegels in de voortuin naar je gevel toe. Je kunt opteren om een drainagebuis met grind aan te leggen aan de voorzijde, deze laten afwateren bij de voorzijde van je perceel.
Het afschot van het tegelpleintje in de voortuin zal ook de wereld aan verschil zijn als het de andere kant op watert!

Bubbeltjesfolie en bodemfolie monteer je net boven hoe hoog het grondwater kan komen. In jouw geval zou ik het hart van je rioolbuis door de gevel nemen. Dan kun je zonder te veel geklooi nog netjes onderlangs maar zit je niet risicovol laag.

Over droogwaaien gesproken: Ventilatie is gering, je hebt wel al je best gedaan, maar je hebt slechts één koker aan de achtergevel. Merk je daar dat het doorwaait? Houd beneden een veertje/blaadje oid voor de opening en je ziet het gauw genoeg, mocht je het niet merkbaar kunnen voelen. Anders is zwanenhals / tweede ventilatieschacht zinvol.
Ligt dat ventilatiekanaal onder de fundering door niet vol met water?

Werkhoogte en mansgat zijn prima. Vergeet niet: er komen vaak nog tientallen puinzakken met grind/puin uit de kruipruimte. Tip: Gebruik een lange en korte hark om het mooi vlak te krijgen en de troep naar je toe te harken, scheelt een boel gekruip.

Het type isolatie en de montagewijze vind ik erg lastig om te bepalen. Ik zat te denken aan wat we vaak zien bij jaren 80 broodjesvloeren: PIR haaks op de vloerrichting, verlijmen op de onderzijde van de gewelven. Daarna de gewelven vullenmet glaswol. Alleen is dat niet super demontabel. Wellicht lijkt PIF beter, demontabel enzo maar aangezien je de standleiding gaat wijzigen, kun je er vanuit gaan dat je dat zelf nooit meer luchtdicht gaat krijgen. Ook na eventuele inspecties niet want dan moet die gehele foliebaan eraf.

80mm PIR doet Rd 3,5 (renovatiebouw eis). 120mm PIR doet Rd 5,4 (mooi voor vloerverwarming). Daar komt dan nog wat bij als je de gewelven vult. Als je dan kit ipv lijmschuim gebruikt en geen Tand en Groef (TG) maar vlakke kanten (VL), trek je zo'n plaat er zo tussenuit. De randen doe je dan purren, dag erna afsnijden en aftapen.

Let op dat voor jouw vloer en vochtsituatie je geen dampdichte vloerbedekking hebt aan de bovenzijde indien je dampdicht isoleert aan de onderzijde (=PIR+ALU), anders kan je vloer nog steeds niet goed uitdrogen en versterk je de corrossie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Asprine schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 11:58:
[
Wil graag van het vocht af in huis.
Je hebt vocht in het woon gedeelte bedoel je?

Dat is vaak ook te wijten aan teveel openingen door de vloer. Dus buis doorvoeren die niet aansluiten, aanrechtkastje waar onder de bodem een enorm gat zit omdat de installateur dat makkelijk vond. enz. enz.

Als je dat eerst allemaal eens dicht maakt dan scheelt dat heel veel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mcpeet
De eerste 120mm PIR platen zitten er tegen aan. Stuk van 1200x500x120mm zit vast met 2 Borgh isolatieschroeven. Ideaal.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xN8oGMF4Wul8zDwG5nPNO7HTIK0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vxa8HEATMNuyEpJ5GDfiIIcf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HmAsCXHjSaxlBUajSaWxVhBh0Qk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bsoySZAYCSV3ry7JLn0ZhMjb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Mcpeet schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 17:04:
De eerste 120mm PIR platen zitten er tegen aan. Stuk van 1200x500x120mm zit vast met 2 Borgh isolatieschroeven. Ideaal.[Afbeelding]

[Afbeelding]
B- keus platen? Die randen zijn zo beschadigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mcpeet
Seafarer schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 18:12:
[...]

B- keus platen? Die randen zijn zo beschadigd.
C-keus. Aantal platen behoorlijk beschadigd, maar ondanks "beschadiging" wel recht zodat volgende plaat goed past. Indien te erg zet ik daar een strook van 5 cm PIR overheen. Die heb ik nog voldoende

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asprine
@GudZ Wederom bedankt voor je uitgebreide antwoord. Nog enkele vragen
...
HWA is gerepareerd bij jou, maar je hebt nog wel afwatering van de tegels in de voortuin naar je gevel toe. Je kunt opteren om een drainagebuis
- Die heb ik neergelegd. Heb alleen het idee dat hij niet diep genoeg ligt wat het lijkt weinig geholpen te hebben.

- Folie op hart riool, ga ik doen.

Over droogwaaien gesproken: Ventilatie is gering, je hebt wel al je best gedaan, maar je hebt slechts één koker aan de achtergevel. Merk je daar dat het doorwaait? Houd beneden een veertje/blaadje oid voor de opening en je ziet het gauw genoeg, mocht je het niet merkbaar kunnen voelen. Anders is zwanenhals / tweede ventilatieschacht zinvol.

- Buis achter waait door, maar zit dus maar in 1 hoek. Staat geen water in. Dan maar gaan graven aan de andere kant onder mijn serre door voor een tweede buis. Misschien kan ik heb vanuit de kruipruimte onder de serre door duwen /spoelen met een tuinslag in de buis. Dat scheelt graven. Wordt dan wel onder de fundering muur door met een zwanen hals.

- Moet ik hem inde kruipruimte nog met een zwanenhals omhoog brengen om de lucht hoger in de kruipruimte aan te zuigen?

Werkhoogte en mansgat zijn prima. Vergeet niet: er komen vaak nog tientallen puinzakken met grind/puin uit de kruipruimte. Tip: Gebruik een lange en korte hark om het mooi vlak te krijgen en de troep naar je toe te harken, scheelt een boel gekruip.
- Dat heb ik afgelopen jaren al verwijderd. Hij is nu helemaal schoon, en heb hem zelf al opgehoogd met 20cm zand.

Begin met bodemfolie en vanaf daar maar richting isolatie.
Thanks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GudZ
Asprine schreef op maandag 1 september 2025 @ 19:37:
@GudZ Wederom bedankt voor je uitgebreide antwoord. Nog enkele vragen
...
HWA is gerepareerd bij jou, maar je hebt nog wel afwatering van de tegels in de voortuin naar je gevel toe. Je kunt opteren om een drainagebuis
- Die heb ik neergelegd. Heb alleen het idee dat hij niet diep genoeg ligt wat het lijkt weinig geholpen te hebben.

- Folie op hart riool, ga ik doen.

- Buis achter waait door, maar zit dus maar in 1 hoek. Staat geen water in. Dan maar gaan graven aan de andere kant onder mijn serre door voor een tweede buis. Misschien kan ik heb vanuit de kruipruimte onder de serre door duwen /spoelen met een tuinslag in de buis. Dat scheelt graven. Wordt dan wel onder de fundering muur door met een zwanen hals.

- Moet ik hem inde kruipruimte nog met een zwanenhals omhoog brengen om de lucht hoger in de kruipruimte aan te zuigen?

- Dat heb ik afgelopen jaren al verwijderd. Hij is nu helemaal schoon, en heb hem zelf al opgehoogd met 20cm zand.

Begin met bodemfolie en vanaf daar maar richting isolatie.
Thanks
Als jij constateert dat het doorwaait, waait het door. Voor nu zou ik geen tweede aanleggen of met een zwanenhals werken, alleen zorgen dat je dat ene ventilatiegat niet afdicht met folie of isolatie.
Tenzij grondwater de buis gaat vullen, dan is een zwanenhals wellicht noodzakelijk.

Zet m op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0re0
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 10-09 20:04
Wat adviseren jullie in mijn situatie? Sinds kort de eigenaar van een jaren 30 woning. De woning heeft een vochtprobleem. Vorige bewoonster heeft het originele luik naar de kruipruimte dicht laten maken. De houten balken in de woonkamer waren rot en zijn vervangen. Vervolgens heeft ze een mini luikje bij de voordeur gemaakt. Ik neig ernaar om het originele luik (waar nu een bankstel staat) weer open te laten maken om zo de kruipruimte aan te pakken.

Het idee is:
- Gat maken kruipruimte
- Alle puin verwijderen en egaliseren
- Ventilatieroosters laten maken zodat er een trek ontstaat (er zit er nu maar één ventilatierooster)
- Folie aanbrengen op de grond en dan meteen vloerisolatie aanbrengen (dit wil ik laten uitvoeren)

Zijn er dan nog extra parels benodigd of schelpen?
Bijgaand wat foto's om jullie een idee te geven:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OxywTZGB3bc3oP8uab4mY08masE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cscz6vbDgW63H3SithWuFYuN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qeeusjo0Tli1chCBcLciFSNVVso=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EhZo7QM6PTV38VzkkRQ8kq5T.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dj-Y20BFFbjv2Yq6cXz3QMSqmTk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wHBUH8iOpBwTeJniE2cuf9MT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5KKJ1mdwNspopbnQ_yI1CJt5fFE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6HftL8BqETjo34SaowWgoVe8.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door 0re0 op 02-09-2025 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
0re0 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 20:36:
Wat adviseren jullie in mijn situatie? Sinds kort de eigenaar van een jaren 30 woning. De woning heeft een vochtprobleem. Vorige bewoonster heeft het originele luik naar de kruipruimte dicht laten maken. De houten balken in de woonkamer waren rot en zijn vervangen. Vervolgens heeft ze een mini luikje bij de voordeur gemaakt. Ik neig ernaar om het originele luik (waar nu een bankstel staat) weer open te laten maken om zo de kruipruimte aan te pakken.

Het idee is:
- Gat maken kruipruimte
- Alle puin verwijderen en egaliseren
- Ventilatieroosters laten maken zodat er een trek ontstaat (er zit er nu maar één ventilatierooster)
- Folie aanbrengen op de grond en dan meteen vloerisolatie aanbrengen (dit wil ik laten uitvoeren)

Zijn er dan nog extra parels benodigd of schelpen?
Bijgaand wat foto's om jullie een idee te geven:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Goede stappen
Met de foto's kan ik niets.
Werkhoogte?
Grondwaterstand?
Oppervlakte?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mcpeet
Van mijn 2 kruipruimte is de grootste intussen gereed. Afgelopen weekend samen met mijn zoon de 120 mm platen geplaatst. Zagen van de 2400x1200 in behapbare delen (1200x500) was zijn taak, ook het transporteren naar de kruipruimte heeft hij gedaan. Ik heb de hele tijd de platen gemonteerd. De meeste bleven al goed hangen met 2 lange isolatieschrioeven van Borgh. Een enkele moest ik nog voorzien van extra kit. Meeste werk gaat zitten om PIR netjes rondom leidingen en draadeindes te plaatsen. Ik dacht slim te zijn door C-kwaliteit PIR platen te kopen. NIET DOEN. Veel uiteindes van de platen zijn beschadigd, aantal platen zijn "krom" wat het monteren heel lastig maakt. En bij paar platen was de kraft laag door de regen erg nat geworden. Aluminiumtape hecht dan slecht.
Ook het begin van de aluminiumtape is lastig los te maken. Dat ga ik de volgende keer eerst boven de grond doen.
Gisteravond de randen gevuld met PUR-schuim en naden afgeplakt. Paar slechte plekken voorzien van extra dunne laag PIR. En tip... als je uit grote plaat meerdere stukken zaagt, nummer ze dan. Tijdens plaatsen kan je nummering volgen waardoor je naden tot een minimum beperkt blijven. Heel recht zagen van de 120mm platen blijft heel lastig. Beste werkt het met een goede reciperozxaag met juiste zaagblad. Nog een heer de ruimte in om alle losse stukken te verwijderen, taperesten en de chips iets beter te verdelen. Ook nog proefje doen om aantal leidingen op te hangen met behulp betonplex en isolatieschroeven. Op stroken betonplex wil ik de beugels monteren waar ik de leidingen in kan hangen. Nu eerst weekje vrij en dan over ruim 1,5 week de andere ruimte aanpakken. Die is iets kleiner, maar heeft veel leidingen die uit meterkast komen. Ook standleiding en riool zit daar. Wordt weer een behoorlijke uitdaging.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HfrIPY9oocnQ_lTfxNySocdi1XE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jQ1YyZnFomoPoRSFhX4eWDIt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gpazobb6dCmknfEkEd89UsBLzLg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nx9SZm8wYDbZTsqeZWx4h713.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_WajSUMFEUJZdTAVVvuG5JrozWE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HFV03ajsOYHSS8khKgXFivgg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07:32

lasharor

7 december 2004

Ik beland een beetje in een soort omweg in dit topic:

* Ik heb een huis van 1994, betonnen vloer met EPS aan de onderzijde
* Ik heb geen vloerverwarming en ben eigenlijk ook niet van plan om hier zelf op korte termijn in te investeren.
* Ik woon relatief dichtbij een kanaal (Helmond) huizen hebben bij veel regenval water in de kruipruimte
* Ik heb een lekkage gehad van mijn riolering en moet mijn kruipruimte laten uitzuigen
* De kosten van uitzuigen zijn best significant, het gaat hier om enkele duizenden euro's (uitzuigen + nieuwe laag zand)

Mijn gedachtegang is om dan maar te kijken naar isolatiemogelijkheden. Dat drukt wellicht de pijn van deze kostenpost een beetje. Is het in deze situatie raadzaam om de mogelijkheden te verkennen of kan ik mij beter focussen om het directe probleem nu (vieze kruipruimte) op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mcpeet
Kan je kosten van het leegzuigen etc niet verhalen op je verzekering?
Leegzuigen zou eventueel via boer met een mestkar kunnen, zand in je kruipruimte kan je laten blazen. In buurt van Helmond zal ongetwijfeld een bedrijf zitten wat dat kan doen. Is klus van paar uurtjes. Zeker geen hele dag werk.

En hoe dik is je EPS aan de onderzijde van je vloer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guere
Vanwege het bouwjaar 1994 zal de isolatiewaarde vrijwel zeker Rc 2,5 zijn. Tsja, het zal misschien niet de populairste mening zjin, maar zonder vloerverwarming gaat de winst relatief beperkt zijn. Gezien de situatie lijkt het uitzuigen / schoonmaken van de kruipruimte echt prioriteit nummer 1. Daarna lijkt bubbeltjesplastic + bodemfolie sowieso wel een slimme zet. Ik zou dat meteen na het aanbrengen van de nieuwe zandlaag plaatsen.

Als dat allemaal gedaan is kun je altijd nog gaan kijken of je verder wil isoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

lasharor schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 14:35:
Ik beland een beetje in een soort omweg in dit topic:

* Ik heb een huis van 1994, betonnen vloer met EPS aan de onderzijde
* Ik heb geen vloerverwarming en ben eigenlijk ook niet van plan om hier zelf op korte termijn in te investeren.
* Ik woon relatief dichtbij een kanaal (Helmond) huizen hebben bij veel regenval water in de kruipruimte
* Ik heb een lekkage gehad van mijn riolering en moet mijn kruipruimte laten uitzuigen
* De kosten van uitzuigen zijn best significant, het gaat hier om enkele duizenden euro's (uitzuigen + nieuwe laag zand)

Mijn gedachtegang is om dan maar te kijken naar isolatiemogelijkheden. Dat drukt wellicht de pijn van deze kostenpost een beetje. Is het in deze situatie raadzaam om de mogelijkheden te verkennen of kan ik mij beter focussen om het directe probleem nu (vieze kruipruimte) op te lossen?
De kruipruimte is zo ernstig vervuild dat dit uitgezogen MOET worden?

Klinkt misschien vreemd maar riool afval rot toch vanzelf weg? Duurt effe, maar toch....

• GudZ
Seafarer schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 20:35:
[...]

Klinkt misschien vreemd maar riool afval rot toch vanzelf weg? Duurt effe, maar toch....
Ja en dan zit je zelf in de gevaarlijke rotte lucht. Lijkt me niet de bedoeling en dus is uitzuigen een passende oplossing.
Dan laagje zand terugblazen, bodemfolie met bubbelfolie eronder monteren zodat het kan drijven en isolatie bijplaatsen.

@lasharor hoeveel werkhoogte heb je nu in de kruipruimte?
Hoeveel

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07:32

lasharor

7 december 2004

Seafarer schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 20:35:
[...]

Vrij weinig keus.

@GudZ Zo'n 80 CM. Ik ben er al achter dat het allemaal vrij weinig uitmaakt qua kosten.Op het moment dat er iemand langskomt ben je al snel aan het praten over zo'n 4 tot 5k. Is het dan verstandig om bij deze hoogte de kruipruimte te verdiepen? Zodat er in de toekomst eventueel extra vloerisolatie kan worden aangebracht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GudZ
lasharor schreef op woensdag 10 september 2025 @ 19:57:
[...]

Vrij weinig keus.

@GudZ Zo'n 80 CM. Ik ben er al achter dat het allemaal vrij weinig uitmaakt qua kosten.Op het moment dat er iemand langskomt ben je al snel aan het praten over zo'n 4 tot 5k. Is het dan verstandig om bij deze hoogte de kruipruimte te verdiepen? Zodat er in de toekomst eventueel extra vloerisolatie kan worden aangebracht?
Nee 80cm na het uitzuigen rn storten van het nieuwe zand is ruim zat. Ik zou PIR 80mm eronder hangen. Eventueel 100-120mm EPS, scheelt je 7 euro de m2.
Zonder vloerverwarming is het niet rendabel om te doen, waarschijnlijk, tenzij je alles zelf doet.

• Seafarer

Seafarer

XXX

lasharor schreef op woensdag 10 september 2025 @ 19:57:
[...]

Vrij weinig keus.

Ik kan me niet voorstellen dat het loont.

Loop je overigens met een gasmasker op in huis? @gudz maakt zich nogal zorgen.
Bacterien zijn ook erg goed in schoonmaken. :)

• GudZ
Seafarer schreef op woensdag 10 september 2025 @ 22:11:
[...]

Ik kan me niet voorstellen dat het loont.

Loop je overigens met een gasmasker op in huis? @gudz maakt zich nogal zorgen.
Bacterien zijn ook erg goed in schoonmaken. :)
Organisch materiaal trekt ongedierte aan, er kunnen ziekmakende dampen ontstaan en het kan houtconstructies aantasten als het rot.

Ik zou liever geen beerput in mijn kruipruimte hebben. Maargoed @Seafarer het staat je vrij om je fecalien onder je vloer te dumpen, als dit al mag van de overheid.

Pagina: 1 ... 111 112 Laatste

Let op:
Goed werken is ook veilig werken. Zeker als je naden gaat PURren dan is een masker een must.

Lees vooral:
route99 in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren" &
route99 in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren"