Kruipruimte vloer (na-)isoleren

Pagina: 1 ... 110 111 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-06 23:54

Wuursj

want worst is al bezet

AreUhungry schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 13:00:
[...]

Lekker bezig, ziet er goed uit! Zoals ik het nu lees ga je hemelwater opslaan in de kruipruimte, klinkt interessant. Wat is daar precies het doel van?
WC's doorspoelen, tuin bewateren. Economisch niet echt rendabel maar 10x per dag bronwater door de WC spoelen is ook waanzin :)
ongeveer dit

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:43
Wuursj schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 13:14:
WC's doorspoelen, tuin bewateren. Economisch niet echt rendabel maar 10x per dag bronwater door de WC spoelen is ook waanzin :)
ongeveer dit
Het zijn altijd charmante initiatieven. Echter, alhoewel het gevoelsmatig waanzin is om met het beste drinkwater ter wereld de toilet door te spoelen valt de impact energetisch nogal mee. Behalve economisch rendabel is het al snel de vraag of het uberhaubt energetisch of milieutechnisch rendabel is.

Het gemiddeld waterverbruik voor doorsrpoelen toilet is 30,2 liter per persoon per dag. Gaan we even uit van gemiddeld huishouden van 2,1 personen dus ongeveer 23m3 per jaar. Het gemiddelde energieverbruik voor de productie en distributie van drinkwater is 0,47kWh/m3. Op jaarbasis voor het toilet hebben we het gemiddeld dus over 11kWh/jaar.

Je kan echt niet teveel PVC/componenten/ritjes naar de bouwmarkt maken als je hoop wil hebben het energie en grondstofgebruik ooit goed te maken.

Om schaarste van water te reduceren is er waarschijnlijk echt veel meer en makkelijker te bereiken door infiltratie (in de tuin) te verbeteren.

[ Voor 5% gewijzigd door assje op 07-05-2025 13:54 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

@assje Met een 5 persoons huishouden, 2 zakken van 3000 liter, een simpel filter en een hydrofoor pompje, viel de LCA hier nog wel positief uit als het geheel 10 jaar heel blijft. Economisch moet het nog 6 jaar langer mee wil het renderen en dan gaan er wellicht al kinderen de deur uit. Een vaste tank zou het idd niet redden.

Ik vermoed zelf dat drinkwater in de toekomst wel wat kostbaarder wordt als nu, milietechnisch en economisch.

Infliltratie in de tuin is ook voorzien voor het water water van aanbouw (met groen dak) en schuur. Ongeveer de helft van totale dakoppervlakte wordt naar de waterzakken geleid, met overloop naar riool, de andere helft naar de tuin. Voorheen was de kruipruimte de infiltratieplek en dat hoop ik wat te verminderen :P

Ik stel voor om de regenwater discussie hier voort te zetten?

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:49
Wuursj schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 12:25:
[...]

Het heeft even geduurd maar inmiddels is het [.
Kudos.

Hoezo ben je niet voor beton met zandcement gegaan?

Wat is je grondwaterstand in de winter? EPS kan zo wegdrijven en je ventilatie blokkeren.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

GudZ schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 06:48:
[...]
Hoezo ben je niet voor beton met zandcement gegaan?
Te zwaar. We hebben paalfundering die op zich nog goed is maar waar het advies is om deze niet veel zwaarder te belasten. Broodjesvloer met beton is erg zwaar. Een 'nat' alternatief dat wel interessant was is de semi-natte versie van Havebo of VBI waarbij bovenstaand recept gevolgd wordt maar dan met zwaluwstaart platen met dekcement inc. vloerverwarming ipv de underlayment en fermacell. Toch is die ook ruim 2x zo zwaar dan de onderste die ik heb toegepast:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/UzOVycAR65A7ChvGtrXOPbS3.png

In de nieuwe aanbouw is wel 'gewoon' een RC6 gesioleerde betonnen broodjesvloer gemaakt, die staat op een nieuwe paalfundering dus daar is gewicht geen probleem.

Andere alternatieven die zijn gepasseerd:

- Casettevloer: (te) duur
- Compofloor: ook nog best prijzig en max Rc 4,4 waar ik wel boven de 5 wilde zitten
- Schuimbeton: geen kruipruimte meer, erg veel nodig, erg definitief en twijfels aan isolatiewaarde. Wel goedkoopste optie.
- houten balken houden en die isoleren: achteraf gezien de staat van de 110 jaar oude balken was dat zo gek nog niet geweest. Zou wel een pokke klus zijn geweest.
Wat is je grondwaterstand in de winter? EPS kan zo wegdrijven en je ventilatie blokkeren.
~5 a 10cm boven de grond. EPS zal wel gaan drijven maar voor het bij de ventilatie komt, moet het nog 40 a 50 cm hoger worden. Dan zie ik niet snel gebeuren, dan zit ik zowat boven het niveau vban het Spaarne :P

[ Voor 6% gewijzigd door Wuursj op 08-05-2025 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Ik vond het EPS juist wel een slim idee ja, wellicht wel goedkoper dan noppenfolie dat gebruikt wordt om je bodem folie te laten drijven. Al kant het wel "op een hoop" drijven, maar toch zeker niet niet lek raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brokencore
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:32
Wuursj schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 09:37:
[...]
Een 'nat' alternatief dat wel interessant was is de semi-natte versie van Havebo of VBI waarbij bovenstaand recept gevolgd wordt maar dan met zwaluwstaart platen met dekcement inc. vloerverwarming ipv de underlayment en fermacell. T
Ik overweeg iets soortgelijks voor in de garage. Hoe zit het met het frezen van de vloerverwarming in de fermacell en de aanwezige schroeven? Gaat de frees daar gewoon met gemak doorheen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

@Brokencore Nee zeker niet, de schroeven werken alleen als een lijmklem op de lip-lijm verbinding tussen de platen en moeten voor het frezen weer er uit geschroeft worden. Op de bovenverdieping ben ik er eentje vergeten en dat vond de frees niet fijn en mist nu een tandje.
Je kunt ook aluminium nieten gebruiken en daar gaat de frees wel door heen. In de fermacell platen zitten ook al van die aluminium nieten. Die kon ik echter nergens vinden voor mijn tackers. in dit topic is veel over vloerverwarming in fermacell te lezen.

[ Voor 25% gewijzigd door Wuursj op 08-05-2025 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
Tsja, altijd goed om je constructeur volgen. Ik mocht van onze constructeur een betonnen broodjesvloer in een huis leggen, pand is gefundeerd op staal. Ik heb ook 40m3 aan puin van schoorstenen, gemetselde binnenwanden losse zandcementvloertjes en houten vloer geruimd. Dat heft elkaar wel op want alles wat terug erin komt wordt hout of metal stud.

Een kennis heeft twee weken terug schuimbeton laten storten met anhydriet. Snel en strak maar ik twijfel net als jij of dat zo handig is. Aan de andere kant kunnen leidingen achteraf ook door het plafond naar de tuin of technische ruimte ( riool dus niet).

Het ziet er strak uit. Dat eps gaat onder je zeil drijven. Laat maar weten hoe dat er later uit ziet, ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
Brokencore schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 12:55:
[...]

Ik overweeg iets soortgelijks voor in de garage. Hoe zit het met het frezen van de vloerverwarming in de fermacell en de aanwezige schroeven? Gaat de frees daar gewoon met gemak doorheen?
Lees de verwerkings instructies van Fermacell of Knauf Brio voor vloerverwarming. Eerst tijdelijk met een paar schroeven en lijm op de flap, daarna losschroeven en infrezen, daarna vastschroeven.... Leidingen erin, leidingen op waterdruk zetten, afsmeren, Etc etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ali_van_G
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18-06 16:15
Ik wil mijn kruipruimte laten isoleren met 12cm PIF. In de toekomst willen we nog vloerverwarming laten uitfreezen en de keuken aanpassen. Zodoende denk ik dat er her en der nog wel wat leidingen/riolering door de vloer moet komen. Is het een groot probleem om deze aanpassingen te maken wanneer de PIF al geplaatst is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitashi
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 27-06 15:31
Ik heb een woning uit 1999 met een paar centimeter tempex isolatie en vloerverwarming.
Dit wil ik na isoleren. De kruipruimte is droog.
Voor zover ik begrijp zijn PIR platen de beste oplossing. Dit wil ik graag laten doen, maar ik kan nergens partijen vinden die dit doen. Iemand tips voor de regio Groningen?

Of zou ik toch voor een andere vorm van isolatie gaan? Bovenstaande is ook relevant voor mij, op korte termijn willen we een nieuwe keuken waar we waarschijnlijk de afzuiging door de kruipruimte gaan doen. Welke vorm is dan het beste?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:46

Seafarer

XXX

Mitashi schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 16:11:
Ik heb een woning uit 1999 met een paar centimeter tempex isolatie en vloerverwarming.
Dit wil ik na isoleren. De kruipruimte is droog.
Voor zover ik begrijp zijn PIR platen de beste oplossing. Dit wil ik graag laten doen, maar ik kan nergens partijen vinden die dit doen. Iemand tips voor de regio Groningen?

Of zou ik toch voor een andere vorm van isolatie gaan? Bovenstaande is ook relevant voor mij, op korte termijn willen we een nieuwe keuken waar we waarschijnlijk de afzuiging door de kruipruimte gaan doen. Welke vorm is dan het beste?
PIR correct verwerken is arbeids intensief en dus duur. Tweakers doen dit echt zelf vanwege de kosten. (misschien ook wel wegens betere nauwkeurigheid)

Keuken: Dus de afzuigkap pijp onder de vloer door en dan weer meters omhoog? Besef wel dat diameter 125mm, een paar bochten en een paar meter pijp eigenlijk voor iedere wasemkap al teveel is. Jij doet er nog wat meters bij en wat bochten dan kom je al gauw op pijp 150 of 160mm.Diameter.
Advies: laat dit door iemand narekenen en niet afgaan op de eerste de beste keukenboer die zegt dat dat wel kan. Het zou zonde zijn als die dure wasemkap er maar 100m³ door heen kan persen wegens teveel luchtweerstand.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitashi
Seafarer schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 18:17:
[...]

PIR correct verwerken is arbeids intensief en dus duur. Tweakers doen dit echt zelf vanwege de kosten. (misschien ook wel wegens betere nauwkeurigheid)

Keuken: Dus de afzuigkap pijp onder de vloer door en dan weer meters omhoog? Besef wel dat diameter 125mm, een paar bochten en een paar meter pijp eigenlijk voor iedere wasemkap al teveel is. Jij doet er nog wat meters bij en wat bochten dan kom je al gauw op pijp 150 of 160mm.Diameter.
Advies: laat dit door iemand narekenen en niet afgaan op de eerste de beste keukenboer die zegt dat dat wel kan. Het zou zonde zijn als die dure wasemkap er maar 100m³ door heen kan persen wegens teveel luchtweerstand.
Bedankt. Ik heb een paar jaar geleden in m'n vorige woning zelf veel gedaan in de kruipruimte. Dat zie ik nu niet weer zitten. Misschien dat er in de buurt nog een medetweaker is die wat hij wil verdienen? ;)
De tweede optie wordt dan een folie, Tonzon/Pif denk ik, of toch PUR..

Wat betreft de keuken, bij kookeiland is er toch geen andere optie? Het zou kunnen dat het een L keuken gaat worden met geïntegreerde afzuiger, dan kan ie achter de plint natuurlijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
Mitashi schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 07:04:
[...]

Bedankt. Ik heb een paar jaar geleden in m'n vorige woning zelf veel gedaan in de kruipruimte. Dat zie ik nu niet weer zitten. Misschien dat er in de buurt nog een medetweaker is die wat hij wil verdienen? ;)
De tweede optie wordt dan een folie, Tonzon/Pif denk ik, of toch PUR..

Wat betreft de keuken, bij kookeiland is er toch geen andere optie? Het zou kunnen dat het een L keuken gaat worden met geïntegreerde afzuiger, dan kan ie achter de plint natuurlijk..
PUR zou ik uit je lijstje halen. Op dit moment zijn er niet genoeg aanwijzingen dat dit veilig is en niet voor langdurige schade zorgt. Ik ben bijvoorbeeld eczeemgevoelig en zelfs bij uitgeharde pur krijg ik uitslag op m'n handen als ik er vlakbij werk.

Hoe groot is je kruipruimte?
Hoeveel sub compartimenten?
Welke werkhoogte?
Hoe groot is je mansgat?
Ligt er bodem folie?
Welke Rc waarde beoog je, c.q. wat is je budget?
Is je kruipruimte jaarrond droog? Wat zijn de waterstanden bij putten in de buurt? (Kun je online vinden)
Voorzie je nog andere isolatie- of woningverbeteringen? Extern inhuren en twee maatregelen levert meer subsidie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Mitashi schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 07:04:
[...]

Wat betreft de keuken, bij kookeiland is er toch geen andere optie?
Jawel: recirculatie als je dat wil (ik niet)
Maar ook plafondunits of 'gewoon' een kap uit het plafond kunnen bij een eiland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:44
Voor afzuiging advies in de keuken zelf kan je beter terecht in dit topic:

Het Grote Keuken topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liquid_ice
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-06 08:34
We hebben 2 vloeren en 2 'onderlagen' weg gehaald, een stukje open gebroken en ben flink geschrokken van de hoeveelheid puin onder de vloer.

De kruipruimte is 70cm diep, maar op sommige plekken ligt het puin tot aan de balken laag.

Ik ben erg aan het twijfelen wat te doen...
Alles afvoeren is een klote karwij.
Schuimbeton gaat 5K kosten.
Een dun laagje isolatie aan de 'warme' kant ??

Ik sta even open boor suggesties, want ik weet het echt even niet meer. 🙈

YouTube: VID 20250517 WA0002

Klus page: http://klusthuis.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.J.Onnie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 28-06 15:58
liquid_ice schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 17:23:
We hebben 2 vloeren en 2 'onderlagen' weg gehaald, een stukje open gebroken en ben flink geschrokken van de hoeveelheid puin onder de vloer.

De kruipruimte is 70cm diep, maar op sommige plekken ligt het puin tot aan de balken laag.

Ik wil je graag helpen maar heb geen behoefte aan een Youtube video. Heb je misschien wat foto's?

Troep afvoeren is misschien een kl*te karwei maar soms is dat nodig om de boel op orde te krijgen.

Ik ben benieuwd naar jouw foto's! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot

Wat was je oorspronkelijke plan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenLeafBird
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 27-06 21:07

Vloer weghalen, puin ruimen, het deftig isoleren, dichtmaken.
"Goed, Snel, Goedkoop; je mag er 2 van kiezen"

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Guere
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:16
Ongeacht eventuele foto's die nog moeten komen zou ik zeggen: natuurlijk gewoon nú de moeite nemen en alles opruimen. Je hebt de vloer momenteel al open, het is niet erg als alles nu even een zooi wordt: dit is juist hèt moment om zo'n klus aan te pakken. Als je het nu niet doet ga je daar later gegarandeerd spijt van krijgen. En als het puin daadwerkelijk tot aan de balken toe ligt dan kun je überhaupt niet gaan isoleren. Alleen een klein gedeelte van de vloer isoleren slaat nergens op en daarmee haal je nauwelijks rendement.

Dus ja, even door de zure appel heen bijten en gewoon opruimen. Huur wellicht een container, vraag in 't weekend een paar vrienden en haal al die zooi uit de kruipruimte. Kun je daarna de boel goed en netjes isoleren, of er eventueel zelfs een renovatievloer ingooien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
Op de video zie ik al 3 personen, regel er nog twee bij en tanden op elkaar en je hebt dat in een zaterdag gewoon leeg en glad ;) . Het is echt een investering waar je jezelf een plezier mee doet.

Het eerste wat ik gedaan heb was kruipruimte leeg en bodemfolie gelegd. Het aantal keer dat ik daar plezier van heb gehad met aanleggen elektra/netwerk/waterleiding maar ook recent met een rioolprobleem is enorm.

[ Voor 5% gewijzigd door assje op 18-05-2025 09:10 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 00:47
@liquid_ice hier thuis heb ik samen met wat studenten twee containers gevuld, één met hout en één met brokken steen, voordat er hier schuimbeton kwam.
Zij waren superblij met het uurtarief wat ik betaalde en vroegen na afloop of ik nog niet meer werk voor ze te doen had.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitashi
GudZ schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 13:50:
[...]

PUR zou ik uit je lijstje halen. Op dit moment zijn er niet genoeg aanwijzingen dat dit veilig is en niet voor langdurige schade zorgt. Ik ben bijvoorbeeld eczeemgevoelig en zelfs bij uitgeharde pur krijg ik uitslag op m'n handen als ik er vlakbij werk.

Hoe groot is je kruipruimte?
Hoeveel sub compartimenten?
Welke werkhoogte?
Hoe groot is je mansgat?
Ligt er bodem folie?
Welke Rc waarde beoog je, c.q. wat is je budget?
Is je kruipruimte jaarrond droog? Wat zijn de waterstanden bij putten in de buurt? (Kun je online vinden)
Voorzie je nog andere isolatie- of woningverbeteringen? Extern inhuren en twee maatregelen levert meer subsidie.
1: 42 m2
2. Geen volgens mij.
3. 49cm tot aan de EPS isolatie.
4. Rond.
5. Nee, momenteel niet.
6. Minimaal 3.5 Rc erbij om in aanmerking te komen voor de subsidie. Niet echt een budget.
7. Weet ik niet. Is nu wel droog en zie geen overduidelijke vocht plekken. Ik kan die waterstanden van putten niet vinden, heb je een linkje?

Bedankt voor de tips!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GudZ
Mitashi schreef op maandag 19 mei 2025 @ 20:25:
[...]

1: 42 m2
2. Geen volgens mij.
3. 49cm tot aan de EPS isolatie.
4. Rond.
5. Nee, momenteel niet.
6. Minimaal 3.5 Rc erbij om in aanmerking te komen voor de subsidie. Niet echt een budget.
7. Weet ik niet. Is nu wel droog en zie geen overduidelijke vocht plekken. Ik kan die waterstanden van putten niet vinden, heb je een linkje?

Bedankt voor de tips!
1. 42m2 is goed alleen te doen. Je kunt de klep dichtdoen en dan het werk later afmaken, je zit niet in de troep.
2. Één ruimte is prettig werken, weinig zagen/snijden.
3. 49cm is krap, maar 8, 10 of 12cm PIR zou passen. Afhankelijk van je doel.
4. Rond? Ik bedoel, je moet spullen door het luik naar beneden krijgen. De bottleneck is vaak de diameter en ook de bocht om de materialen verder neer te leggen.
5. Bodemfolie aanbrengen is een must omdat je meer condens krijgt, je gaat de kruipruimte immers kouder maken. Zoek in dit topic op bodemfolie en ventilatie.
6. Met deze hoogte weet ik niet of je partijen gaat vinden. En als je er later nog bij moet vanwege renovatie is Tonzon of PIF wellicht een risico omdat ze dit opnieuw moeten aftapen.
7. Linkje blijf ik je schuldig, kan het nu even zo snel niet vinden.

Fazit: ventilatie nakijken (is dit er? vergeten te vragen), bodemfolie aanbrengen (evtl met bubbelfolie eronder bij water in de winter) en dan pir platen boven op een maat snijden dat je ze naar beneden krijgt. Beneden met lijmkit of lijmschuim plakken en onderstempelen met latjes. Naden aftapen.

Zoek even op EPS of broodjesvloer in dit topic voor voorbeelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liquid_ice
duvekot schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 18:38:
[...]

Wat was je oorspronkelijke plan?
Het oorspronkelijke plan is zijl op de bodem leggen en 17cm steenwol (rd van 4,5 ongeveer) tussen de houten balken monteren.

Voor het zijl heb ik zwart 0,2mm gevonden van 10x6 meter voor (als ik me niet vergis) 40 euro
https://brokerskunststoff...ie-200-mm-6-x-10-m-zwart/

Vandaag komt er een crew het puin ruimen.
De sloper schrok zelf van de hoeveelheid puin.

Nog een puin video:
YouTube: 20250521 191322

[ Voor 15% gewijzigd door liquid_ice op 23-05-2025 07:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

liquid_ice schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 06:59:
[...]

Het oorspronkelijke plan is zijl op de bodem leggen en 17cm steenwol (rd van 4,5 ongeveer) tussen de houten balken monteren.

Voor het zijl heb ik zwart 0,2mm gevonden van 10x6 meter voor (als ik me niet vergis) 40 euro

Vandaag komt er een crew het puin ruimen.
De sloper schrok zelf van de hoeveelheid puin.

Nog een puin video:
YouTube: 20250521 191322
Succes met puinruimen, dat zal lekker opknappen!

Zie dat je 17cm steenwol wilt doen. Hoeveel ruimte hou je dan nog over in de kruipruimte?

Zelf had ik uiteindelijk 35cm over en dan zat ik met mn masker/neus in de isolatie :+ en van mn buik naar rug draaien was - na het strak spannen van dampopen folie over de balken - vrijwel niet meer mogelijk.

Het is te doen, maar krap en claustrofobisch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
AOC schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 13:13:
[...]

Succes met puinruimen, dat zal lekker opknappen!

Zie dat je 17cm steenwol wilt doen. Hoeveel ruimte hou je dan nog over in de kruipruimte?

Zelf had ik uiteindelijk 35cm over en dan zat ik met mn masker/neus in de isolatie :+ en van mn buik naar rug draaien was - na het strak spannen van dampopen folie over de balken - vrijwel niet meer mogelijk.

Het is te doen, maar krap en claustrofobisch
Haal je alle vloerplanken weg?

Je heb inmiddels zoveel gaten dat je kunt overwegen om voor zwaluwstaartplaten te kiezen met vloerverwarming? (mits je balklaag het kan hebben)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• liquid_ice
Yep, nu heb ik de kale balken en nog wat puin. Dinsdag komen ze terug, want de container was te klein.

Ik ben niet heel bekend met vloerverwarming, van wat ik gelezen heb zou een 'droogbouw systeem' misschien kunnen. De eerste offertes/ online berekeningen komen op 4000 euro voor 40m2

Iemand die me hier wat tips over kan geven?
GudZ schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 14:06:
[...]

Haal je alle vloerplanken weg?

Je heb inmiddels zoveel gaten dat je kunt overwegen om voor zwaluwstaartplaten te kiezen met vloerverwarming? (mits je balklaag het kan hebben)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XNdHhLP6GxeacvFDFZlL0bG1fzg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o9ZLeIdJS7EcC2I7mKMxqucL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PIAxUfF_bE0TycGrht1YYKrmVxQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6CfYnie2XdtMeawgbWTKIJQ1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eRjS59FDvhDG2Bmn5DJ5xaEptp0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r0yzE8kU7eys8NxvrXj1l1WD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
liquid_ice schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 19:05:
Ik ben niet heel bekend met vloerverwarming, van wat ik gelezen heb zou een 'droogbouw systeem' misschien kunnen.
Wat je ook doet, met een grondige renovatie zou ik nu 100% altijd gaan voor lage temperatuur verwarming met ook op toekomst. Dus, vloerverwarming met zo klein mogelijke HoH afstand en diameter zo groot als praktisch mogelijk.

Ik ben niet bekend met kosten van droogbouw systemen maar voor reguliere vloerverwarming zou ik eerder aan €2k denken.

[ Voor 12% gewijzigd door assje op 23-05-2025 19:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 00:47
liquid_ice schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 19:05:
Yep, nu heb ik de kale balken en nog wat puin. Dinsdag komen ze terug, want de container was te klein.

Ik ben niet heel bekend met vloerverwarming, van wat ik gelezen heb zou een 'droogbouw systeem' misschien kunnen. De eerste offertes/ online berekeningen komen op 4000 euro voor 40m2

Iemand die me hier wat tips over kan geven?

[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik had hier een soortgelijke vloer en “kruipruimte”. Bij mij zat er slechts 19 cm onder de balken. Op de bodem een werkvloer. Deze verwijderd, schuimbeton laten storten en daarop vloerverwarming in zandcement.

Als je de balken wil behouden: nu het zo open ligt, kan je dan niet onder de balken folie aanbrengen en pannenlatten. Daarna vanaf de bovenzijde steenwol tussen de balken plaatsen.
Veel makkelijker werken lijkt me?

En dan afwerken met ondervloer en vloerverwarming.
Eens met @assje wat betreft de vloerverwarming: een enorme verbetering van het comfort en toekomstbestendig voor een eventuele warmtepomp. Zou dan voor een droogbouw systeem kiezen met voldoende dikke slangen en niet te lange groepen, belangrijk voor een eventuele warmtepomp in de toekomst.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tux-87
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 24-06 22:51
@liquid_ice als je al zo op slopers hoogte zit zou ik het nu meteen goed doen. Een renovatievloer plaatsen of een betonvloer en voorzien van vloerverwarming.

Alternatief kan zijn zwaluwstaartplaten. Duofor platen mag je direct met zandcement doen.

Ik heb zelf in een soortgelijke renovatie een combifor vloer geplaatst met stalen liggers, zwaluwstaartplaten en zandcement. Dat vond ik een prima systeem, bracht veel comfort en was makkelijk aan te brengen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• liquid_ice
Met een 700 euro aan steenwol, 500 aan plaatmateriaal, 400 aan laminaat en zeg 400 aan kleinigheden ben ik voor 2000 euro klaar.

Schuimbeton (35 cm) kost 3500 euro (en dan nog 35 cm opvullen met ??)
70cm laten storten is al 5200.
In beide gevallen moet er nog iets bovenop, dekvloer of laminaat.
Met dekvloer en vloerverwarming komt ik tegen de 10K aan.

Een bijkomend 'probleem' is de niet geisoleerde betonvloer in de keuken. Bij vloerverwarming moet ik daar ook nog gaan breken om te isoleren.

Ik snap dat jullie het doen, maar voor mij net een stap te ver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KookSpook
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:41
Hierbij ook een vraag omtrent het isoleren van mijn kruipruimte. We hebben een huis uit 1927. Houten balken vloer en een gemetselde fundering direct op het zand. De kruipruimte is helaas niet zo diep. Aan de voorzijde onderkant balk tot zand 35 cm. Achterzijde onderkant balk tot zand 40 cm. De balken zelf zijn 15cm. In het midden van de kamer loopt nog een onderslagbalk. Maar ik kan eventueel aan de andere zijde van de kamer ook een kruipluik maken.
Er staat geen water in de kruipruimte, maar het zand is niet droog, voelt vochtig aan. Meterstanden zijn tussen de -0,75m en de -0,85m vanaf het maaiveld. Wel helaas iets verderop in de straat gemeten.
Nu gaan wij een nieuwe vloer leggen op de bg. Hiervoor willen wij een droogbouw vloerverwarming nemen. Opbouw is dan, houtenbalken, planken, osb laag (of mogelijk de oude spaanplaat laag) en daarna warp of rfloorzz. Aangezien ik liever mijn woning verwarm en niet alleen mijn kruipruimte, wil ik mijn vloer isoleren.
Alleen de ruimte zelf is dus helaas beperkt. Een isolatiebedrijf gaf aan dat het alleen mogelijk was met bodemparels. Maar dat lijkt mij niet zo efficiënt. Je zorgt dan alleen dat de kou uit de bodem niet omhoog komt. Je isoleert niet de vloer zelf. Nog even los van het probleem als je bv riolering vervangen moet worden en je tussen de balletjes zit.
Mijn voorkeur zou eerder uitgaan voor bodemfolie (ivm de grondwaterstand en vochtig zand) en daarnaast tonzon folie tussen de balken. Alleen volgens dat isolatiebedrijf is daarvoor de ruimte te beperkt.
Kan er iemand mij vertellen of de ruimte daarvoor echt te krap is? Of dat ik het zelf doe (ben gelukkig redelijk dun) en eventueel wat extra gaten maak om in de kruipruimte te kunnen. Het is namelijk 1 groot geheel, 4 meter breed en 11 meter lang.

En omdat foto's meer dan duizend woorden zeggen, hierbij eentje van mijn kruipruimte :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B3zW0RtSrBCPELDH8ex6I9ctHXY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2Kj9rUj5h7wlOwhTE7jVF3pV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

@KookSpook waarom is de ruimte beperkt? Tussen de balken is toch altijd ruimte? Of wil het bedrijf het niet doen omdat ze het te weinig ruimte vinden om te werken? Dan is zelf doen misschien wel een optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KookSpook
Wuursj schreef op maandag 26 mei 2025 @ 21:06:
@KookSpook waarom is de ruimte beperkt? Tussen de balken is toch altijd ruimte? Of wil het bedrijf het niet doen omdat ze het te weinig ruimte vinden om te werken? Dan is zelf doen misschien wel een optie.
Tja volgens hun was de ruimte te krap voor tonzon… volgende week komt een andere ‘specialist’ langs. Ben benieuwd of hij dit ook gaat vinden. Maar volgens mij is het inblazen van parels voor die gasten rendabeler dan tonzon. Dus een eerlijk advies is lastig te krijg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

@KookSpook ja qua fragiliteit van de tonzon zakken, kan ik me daar wel iets bij voorstellen. Zelf isoleren met steenwol oid. lijkt me ook geen feestje.
Hoe is de afwerkvloet? Damp open folie spannen onder de balkenlaag en dan van boven die ruimtes inblazen met houtwol een optie? Cellulose zou ik zelf wat spannend vinden boven vochtige ondergrond maar wie weet kan dat ook. Hout ziet er droog uit, droger dan bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liquid_ice
Even een vraagje tussendoor, hoe maken jullie de bodemfolie vast aan de wanden?
Ik dacht dat kit ik wel, maar door al het stof lukt daar niks van. Er moet een betere optie zijn 😁

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• master1104
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 25-06 23:38
Met gaatjes in de muur geboord en dan slagpluggen. Het zeil kan je evt met een eengats perforator perforeren. Let wel op dat je de en stuk extra tape (of folieversterker) plakt op de plek waar je het gaatje in de folie maakt. Anders trek je de slagplug te snel door het folie heen.

Voordeel van een slagplug is dat je ze niet hoeft vast te draaien (je slaat ze er met een hamer vast in), maar wel weer los kan halen als je dat wil (slagschroef kan er weer uit gedraaid).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• S.J.Onnie
liquid_ice schreef op maandag 26 mei 2025 @ 22:09:
Even een vraagje tussendoor, hoe maken jullie de bodemfolie vast aan de wanden?
Ik dacht dat kit ik wel, maar door al het stof lukt daar niks van. Er moet een betere optie zijn 😁
Pak een tengel (10x30 mm) en houd die tegen de fundering met het folie er tussen geklemd. Neem een accu boorhamertje (die van Parkside is licht en makkelijk te gebruiken) en boor door de lat en folie in de muur. Slagplug erin en klaar. Dan zit het tenminste stevig vast ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

KookSpook schreef op maandag 26 mei 2025 @ 21:28:
[...]

Tja volgens hun was de ruimte te krap voor tonzon… volgende week komt een andere ‘specialist’ langs. Ben benieuwd of hij dit ook gaat vinden. Maar volgens mij is het inblazen van parels voor die gasten rendabeler dan tonzon. Dus een eerlijk advies is lastig te krijg
Zelf heb ik in mijn eentje glaswol geplaatst in een ruimte met 30a35cm aan de onderkant van de balken

Over 40m2 heb ik 11 dagen gedaan meen ik. Puin ruimen, Bodemfolie plaatsen, glaswol op maat snijden en door kruipluik trekken en naar de juiste positie slepen. Daarna dampopen folie op maat snijden en over de balken spannen.

Als er puin ligt kom je er bijna niet doorheen, dus je moet het eerst echt leeghalen

Het is te doen, maar kost veel moeite omdat het krap is. En je kan niet draaien van rug naar buik als de isolatie erin zit.

Check ook of je kruipruimte genoeg ventilatie / ventilatiekokers heeft

Bij mij was de vloer van de kruipruimte ook van beton, pijnlijke sessies

[ Voor 3% gewijzigd door AOC op 27-05-2025 11:36 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GudZ
KookSpook schreef op maandag 26 mei 2025 @ 20:29:
Hierbij ook een vraag omtrent het isoleren van mijn kruipruimte. We hebben een huis uit 1927. Houten balken vloer en een gemetselde fundering direct op het zand. De kruipruimte is helaas niet zo diep. Aan de voorzijde onderkant balk tot zand 35 cm. Achterzijde onderkant balk tot zand 40 cm. De balken zelf zijn 15cm. In het midden van de kamer loopt nog een onderslagbalk. Maar ik kan eventueel aan de andere zijde van de kamer ook een kruipluik maken.
Er staat geen water in de kruipruimte, maar het zand is niet droog, voelt vochtig aan. Meterstanden zijn tussen de -0,75m en de -0,85m vanaf het maaiveld. Wel helaas iets verderop in de straat gemeten.
Nu gaan wij een nieuwe vloer leggen op de bg. Hiervoor willen wij een droogbouw vloerverwarming nemen. Opbouw is dan, houtenbalken, planken, osb laag (of mogelijk de oude spaanplaat laag) en daarna warp of rfloorzz. Aangezien ik liever mijn woning verwarm en niet alleen mijn kruipruimte, wil ik mijn vloer isoleren.
Alleen de ruimte zelf is dus helaas beperkt. Een isolatiebedrijf gaf aan dat het alleen mogelijk was met bodemparels. Maar dat lijkt mij niet zo efficiënt. Je zorgt dan alleen dat de kou uit de bodem niet omhoog komt. Je isoleert niet de vloer zelf. Nog even los van het probleem als je bv riolering vervangen moet worden en je tussen de balletjes zit.
Mijn voorkeur zou eerder uitgaan voor bodemfolie (ivm de grondwaterstand en vochtig zand) en daarnaast tonzon folie tussen de balken. Alleen volgens dat isolatiebedrijf is daarvoor de ruimte te beperkt.
Kan er iemand mij vertellen of de ruimte daarvoor echt te krap is? Of dat ik het zelf doe (ben gelukkig redelijk dun) en eventueel wat extra gaten maak om in de kruipruimte te kunnen. Het is namelijk 1 groot geheel, 4 meter breed en 11 meter lang.

En omdat foto's meer dan duizend woorden zeggen, hierbij eentje van mijn kruipruimte :)

[Afbeelding]
Van bovenaf isoleren. Planken loshalen, puin ruimen ( tip: handhark), balkkoppen controleren, bodemfolie leggen, ventilatie controleren, iedere 40cm een oude plank of lat onder de balken haaks schroeven, dampopen folie eronder en isolatiewol ertussen klemmen. Kun je ook gelijk de balken opklampen en daarmee waterpas stellen. Daarna van boven dichtschroeven met OSB.

Als het open ligt kun je overwegen op bepaalde plekken 20cm extra uit te graven zodat je bij toekomstig onderhoud of inspectie makkelijk van de ene naar de andere kant kunt. Bijv rond je mansgat en onder de onderslagbalk.

Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asprine
  • Laatst online: 18:23
Hier net mijn bodemfolie ontvangen. Plakken jullie de bubbel folie vast onder aan de bodemfolie tegen verschuiven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kindapaas
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 26-06 12:38
Asprine schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 11:46:
Hier net mijn bodemfolie ontvangen. Plakken jullie de bubbel folie vast onder aan de bodemfolie tegen verschuiven?
Ik heb alleen de bubbelfolie zelf aan elkaar vastgetaped - niet aan de bodemfolie. Geen idee of anderen dat wel hebben gedaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GoldenLeafBird
Asprine schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 11:46:
Ik heb het gewoon los op het zand gelegd en daaroverheen het folie. Voor verschuiven ben ik niet echt bang, want tenzij je er hele wilde dingen doen, zal het wel blijven liggen.
Het lijkt mij ook niet erg als de boel iets verschuift, het doel is dat het drijft als er toch water onder je folie is, en dat doet het ook als het 10cm naar links of rechts ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ladypurple
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 00:01
YouTube: Kellerdecken Dämmung - Was bringt's, was kostet's, wie geht's?

Meer stof tot nadenken. Dit jaar wordt betere beglazing geplaatst, eerst komende winter het effect daarvan afwachten?
Naast het effect bij vloerverwarming ( ingefreesd, wat ik heb), mis ik ook het ventilatieverhaal. Genoemd wordt dat aangrenzende aarde warmer is dan de buitenlucht, waardoor het temperatuurverschil wellicht te klein is om vloerisolatie effectief te laten zijn. Echter staat de ruimte door ventilatie wel in contact met de koudere buitenlucht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GoldenLeafBird
Ladypurple schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 09:59:

Meer stof tot nadenken. Dit jaar wordt betere beglazing geplaatst, eerst komende winter het effect daarvan afwachten?
Naast het effect bij vloerverwarming ( ingefreesd, wat ik heb), mis ik ook het ventilatieverhaal. Genoemd wordt dat aangrenzende aarde warmer is dan de buitenlucht, waardoor het temperatuurverschil wellicht te klein is om vloerisolatie effectief te laten zijn. Echter staat de ruimte door ventilatie wel in contact met de koudere buitenlucht.
Zou je kort de video kunnen toelichten? Dat plaatst je reactie meer in context. Want om nu eerst een luistertoets Duits te doen van 30 minuten voordat ik je reactie snap gaat misschien wat ver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ladypurple
GoldenLeafBird schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 16:44:
[...]

Zou je kort de video kunnen toelichten? Dat plaatst je reactie meer in context. Want om nu eerst een luistertoets Duits te doen van 30 minuten voordat ik je reactie snap gaat misschien wat ver.
Even kort wat is blijven hangen. De afweging wat het je financieel oplevert, afgezet tegen de kosten/ terugverdientijd Isolatie van muren en dak is effectiever, want warmte stijgt en dak en muren hebben groter oppervlak dan de vloer. Waar komt de koude vloer of het gevoel van een koude vloer vandaan? Welk temperatuurverschil is “voelbaar” ( kleine kinderen dicht bij de vloer, ramen tot de vloer)Werking van verwarming en koudeval , vloerbedekking, hout, plavuizen. Kruipruimte ligt onder de grond, grond is ‘ s winters warmer dan buitenlucht, temperatuurverschil kruipruimte en verdieping is kleiner dan buiten en verdieping bijv. 10 /21 en -5/21. Benoemd wordt dat het wellicht effectiever is om de isolatie ondergronds aan de buitenzijde door te laten lopen.
En inderdaad ,de thermische schil en het voorbeeld van de lekke emmer.
Ik miste het verschil tussen vloerverwarming en bijv. Radiatoren, het effect van de luchtvochtigheid in de kruipruimte, effect van de ventilatie

Je zou ook even door het filmpje kunnen scrollen en bij beelden die vragen oproepen even luisteren :)

We denken over aanbrengen van 100 mm pir isolatie in een 1990 huis met verschillende diktes piepschuim onder de vloer vanaf 3 cm en ingefreesde vloerverwarming. Het glas wordt vervangen door hr++ (geen discussie). De stookkosten zijn op dit moment nog niet het belangrijkst en we weten nu nog niet hoeveel verbetering van het comfort dat glas oplevert. De vloer dan nog even laten zitten, komende winter het temperatuurverschil meten en de theorie van ubakus er op los laten? Of dat ook dit jaar doen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 27-06 17:20

Bravo

Second Best

Ladypurple schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 09:59:

Deze video is goed passend voor de Duitse bouwsituatie (periode 1945-1977), waar vaak onder het gehele huis een kelder is aangebracht, zonder isolatie. Met in deze kelder de (verwarmings)installaties en voorraad, waardoor de kelder relatief warm is. Hierdoor koelt het kelderplafond (=vloer begane grond) weliswaar af, maar dit is beperkt en niet vergelijkbaar met de situatie in Nederland.
In Nederland hebben we vaak een kruipruimte, zonder warmtebronnen, met veel ventilatie en veel vocht vanuit de bodem. Dit is slecht te vergelijken met de Duitse kelders, waardoor dat aspect van het filmpje in Nederland niet over te nemen is.

De rest vond ik best interessant, vooral de reden van koude voeten (koudeval / kaltluftsee) door slechte isolatie van de ramen en muren waardoor de ruimte kouder aanvoelt. Maar ook dat goed warmtegeleidende vloerbedekking (steen) koudere voeten geeft als slecht warmtegeleidende vloerbedekking (hout, tapijt).

Als vloerverwarming wordt toegepast, is dit filmpje niet relevant op het punt van vloerisolatie. De vloer is veel warmer (want het is het warmteafgiftepunt) en warmtelekkage naar beneden (in kelder of kruipruimte) is dan een veel grotere factor, dan het uitgangspunt in dit filmpje.

Edit: dit bericht is leuk leesvoer route99 in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren"

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streafer
  • Niet online
Aangezien de luchtvochtigheid in ons huis nogal hoog is/was en we een erg koude vloer hebben.
Nu dus ook de gedachte om extra te isoleren.

Situatie:
  • Huis gebouwd in 91
  • Kruipruimte met eps tegen de bovenkant met 1 wat groter gat naar de keuken.
  • Spouwmuren zijn na geïsoleerd met schuim Helmfoam (dus gewoon UF schuim, of ureumformaldehydeschuim)
  • Regio leiden - hoge waterstand dus er staat in de herfst/winter/lente water in de kruipruimte.
  • Er zitten luchtkanalen in de kruipruimte
Idee was om toch zeil met noppenfolie te kopen.

Kort door de bocht 2 opties
  • https://foliewinkel.com/dampremmende-bouwfolie-270-micron/ dik zeil, want ik kom toch nog af en toe in de kruipruimte (al mijn kabels lopen door kruipruimte)
    Nadeel is echter de lage µ-waarde van PE-folie 270 micron is 0,00270
  • Tonzon zeil (op maat want lekker makkelijk) en veel hogere Dampremming d= 130 m
Met daaronder uiteraard noppenfolie voor drijfvermogen.

Mijn vragen
  1. Is het beter om dunner zeil te hebben met een hogere µ-waarde of juist een steviger zeil?
  2. Ik ben minimaal 2x per jaar in de kruipruimte omdat er wel weer een of andere kabel getrokken moet worden.. Moet ik daar nog op letten met noppenfolie of maak ik gewoon een baan waar ik overheen kan kruipen en is dat goed genoeg.
Andere oplossingen waar ik zelf nog niet heb gedacht mogen uiteraard ook geopperd worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
streafer schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 13:38:
Aangezien de luchtvochtigheid in ons huis nogal hoog is/was en we een erg koude vloer hebben.
Nu dus ook de gedachte om extra te isoleren.

Situatie:
  • Huis gebouwd in 91
  • Kruipruimte met eps tegen de bovenkant met 1 wat groter gat naar de keuken.
  • Spouwmuren zijn na geïsoleerd met schuim Helmfoam (dus gewoon UF schuim, of ureumformaldehydeschuim)
  • Regio leiden - hoge waterstand dus er staat in de herfst/winter/lente water in de kruipruimte.
  • Er zitten luchtkanalen in de kruipruimte
Idee was om toch zeil met noppenfolie te kopen.

Kort door de bocht 2 opties
  • https://foliewinkel.com/dampremmende-bouwfolie-270-micron/ dik zeil, want ik kom toch nog af en toe in de kruipruimte (al mijn kabels lopen door kruipruimte)
    Nadeel is echter de lage µ-waarde van PE-folie 270 micron is 0,00270
  • Tonzon zeil (op maat want lekker makkelijk) en veel hogere Dampremming d= 130 m
Met daaronder uiteraard noppenfolie voor drijfvermogen.

Mijn vragen
  1. Is het beter om dunner zeil te hebben met een hogere µ-waarde of juist een steviger zeil?
  2. Ik ben minimaal 2x per jaar in de kruipruimte omdat er wel weer een of andere kabel getrokken moet worden.. Moet ik daar nog op letten met noppenfolie of maak ik gewoon een baan waar ik overheen kan kruipen en is dat goed genoeg.
Andere oplossingen waar ik zelf nog niet heb gedacht mogen uiteraard ook geopperd worden :)
Zeil met noppenfolie is het begin neem ik aan .. en daarna met PIR platen of wat anders de onderkant van je vloer isoleren?

Want dan maakt die µ-waarde niet veel uit ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streafer
  • Niet online
duvekot schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 13:50:
[...]

Zeil met noppenfolie is het begin neem ik aan .. en daarna met PIR platen of wat anders de onderkant van je vloer isoleren?

Want dan maakt die µ-waarde niet veel uit ..
Maar daar zit al EPS/piepschuim. Ga daar denk ik niet nog platen tegenaanzetten. Los van het feit dat ik dan wel een erg lage kruipruimte krijg. Verwacht ik eigenlijk ook niet echt grote verbetering qua isolatie.

maar misschien zit ik fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guere
streafer schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 14:38:
Maar daar zit al EPS/piepschuim. Ga daar denk ik niet nog platen tegenaanzetten. Los van het feit dat ik dan wel een erg lage kruipruimte krijg. Verwacht ik eigenlijk ook niet echt grote verbetering qua isolatie.

Haha, ik zou niet direct willen zeggen fout, maar het ligt wel wat genuanceerder. Je zit hier immers in het kruipruimte vloerisolatie topic :)

Zoals hier wel vaker voorbij is gekomen zit de meeste winst in de eerste paar centimeter isolatie, echter het kan zeker nuttig zijn om het verder te verbeteren! Ook een huis uit 1991 kan wel wat extra isolatie gebruiken. Het hangt er vooral af of je op (korte) termijn vloerverwarming wil aanleggen. Zo te lezen heb je dat nu niet - je spreekt immers over een koude vloer.

Afgaande op het bouwjaar zal je vloer waarschijnlijk een Rc-waarde van rond de 2 hebben. Dat is nog redelijk OK, zeker als je geen vloerverwarming hebt. Wil je dat in de nabije toekomst wel, dan kan het zeker lonen om de Rc-waarde richting de 5 te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
streafer schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 14:38:
[...]

What he ⬆️ said (thx @Guere )

Zoek je bouwtekeningen eens op .. of als je die niet hebt .. vraag ze op bij de gemeente om uit te zoeken wat je huidige isolatie waarde is.

Zo'n zeil op de vloer is de eerste stap .. waarna je beter/lekkerder kan werken in de kruipruimte maar ook minder waterdamp vanuit de grond in je kruipruimte krijgt . Wat voor een drogere en koelere kruipruimte zorgt.

Maar ... Daarna moet je wel echt extra gaan isoleren met platen of pif .. om een betere isolatie waarde van je vloer te krijgen.

Succes iig met je eerste stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streafer
  • Niet online
Bedankt voor al het advies, maar PIR platen zit er nu ff niet in. (er zit inderdaad geen vloerverwarming en de vraag is ook nog maar of die er ooit gaat komen.)

Maar eigenlijk is de dampdoorlaatbaarheid dus eigenlijk niet van belang. Gaat er gewoon om dat zeil waterdicht is en dus stevig genoeg. (klopt dit?)

Dan is die tonzon 140 euro op maat
En die van foliewinkel 100 euro - al moet ik die dan knippen en plakken.

Nog advies over welke Noppenfolie of is dat dus niet van belang?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GudZ
streafer schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 15:52:
Bedankt voor al het advies, maar PIR platen zit er nu ff niet in. (er zit inderdaad geen vloerverwarming en de vraag is ook nog maar of die er ooit gaat komen.)

Maar eigenlijk is de dampdoorlaatbaarheid dus eigenlijk niet van belang. Gaat er gewoon om dat zeil waterdicht is en dus stevig genoeg. (klopt dit?)

Nog advies over welke Noppenfolie of is dat dus niet van belang?
Ga voor gemak als je budget het toelaat, met die folie.

Verder:
Vul je huidige constructie doorsnede eens in op Ubakus, dan kun je zelf spelen met welke middelen je tegen welk resultaat wilt inzetten.

P.s. je vloer heeft waarschijnlijk isolatiewaarde Rc tussen 1.3 en 2. Zeker met een betonvloer voelt dat snel koud aan en zou ik na-isolatie aanraden. 7cm PIR voegt een Rd toe van ca. 3 en dan kom je in totaal op Rc 5. Overweeg het. PIR op EPS lijmen/kitten zijn genoeg voorbeelden van hier op het topic, ook met ingepakte broodjes waar nog wol tussen is gepropt.

Succes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• liquid_ice
streafer schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 15:52:
...
...
Ik had voor 50/60 euro 60m2 zeil, dik en stevig.

[ Voor 19% gewijzigd door liquid_ice op 14-06-2025 07:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ladypurple
Wie is de mol!

Het project is zo’n beetje gestart. De vloer is schoon, werkzeil gelegd, materiaal bijna binnen, leiding verlegd en al veel nagedacht. Mijn twijfelpunt is een dichtgesmeerde ventilatie opening ( klodder cement?) aan de buitenzijde is een rooster, maar aan de binnenzijde niet zichtbaar door het cement? Of niet aanwezig? Op een ander punt is wel in de kruipruimte een rooster zichtbaar.
Het zou iets als dit kunnen zijn Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2z7uqcfq8vjzJAnPnrXlpTVLUy8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/fdQTgbwKpCjl2WnnUlrzuT0f.jpg?f=user_large
Huis is uit 1990, zijn deze ventilatie systemen er altijd met verbinding of kunnen het ook 2 losse roosters zijn die ventileren via de spouw? Ik snap niet hoe daar in de kruipruimte cement in kan zitten als het een rooster is. Is het zinvol om het open te hakken met de kans dat er geen verbinding is en ik in de spouw uit kom?
Mijn partner vindt dat het hard genoeg waait en we het gewoon kunnen laten…. En dan kom ik bij het volgende punt.
Die ventilatieopeningen en overige ventilatie via de spouw zit natuurlijk precies op isolatiehoogte. :( Ik heb oplossingen gezien waar er een extra bocht vanuit de ventilatie opening gemaakt is die onder het isolatiemateriaal uit komt, maar kan je niet gewoon een hap uit de plaat halen en op die manier een bocht creëren?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R5oRDUgLtoh4lnfDme9sJWpVHyo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n12lp2xyptswriEz35LNw0UV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.J.Onnie
Ladypurple schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 13:02:
Wie is de mol!

Het project is zo’n beetje gestart. De vloer is schoon, werkzeil gelegd, materiaal bijna binnen, leiding verlegd en al veel nagedacht. Mijn twijfelpunt is een dichtgesmeerde ventilatie opening ( klodder cement?) aan de buitenzijde is een rooster, maar aan de binnenzijde niet zichtbaar door het cement? Of niet aanwezig? Op een ander punt is wel in de kruipruimte een rooster zichtbaar.
Het zou iets als dit kunnen zijn [Afbeelding]
Huis is uit 1990, zijn deze ventilatie systemen er altijd met verbinding of kunnen het ook 2 losse roosters zijn die ventileren via de spouw? Ik snap niet hoe daar in de kruipruimte cement in kan zitten als het een rooster is. Is het zinvol om het open te hakken met de kans dat er geen verbinding is en ik in de spouw uit kom?
Mijn partner vindt dat het hard genoeg waait en we het gewoon kunnen laten…. En dan kom ik bij het volgende punt.
Die ventilatieopeningen en overige ventilatie via de spouw zit natuurlijk precies op isolatiehoogte. :( Ik heb oplossingen gezien waar er een extra bocht vanuit de ventilatie opening gemaakt is die onder het isolatiemateriaal uit komt, maar kan je niet gewoon een hap uit de plaat halen en op die manier een bocht creëren?[Afbeelding]
Je hebt renovatiekokers die je schuin in de spouw boort. Zoiets als dit: https://www.sleiderink.nl/renovatiekoker-rooster
Komt je ventilatie gegarandeerd onder je isolatie uit :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ladypurple
[quote]S.J.Onnie schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 13:09:
[...]

Je hebt renovatiekokers die je schuin in de spouw boort. Zoiets als dit: https://www.sleiderink.nl/renovatiekoker-rooster
Komt je ventilatie gegarandeerd onder je isolatie uit :+
Mijn wederhelft ziet me aankomen ;) . Zal ook niet helemaal kunnen, een deel van de ventilatie gaat via de spouw, er ligt een garage naast. De grond is nu licht klammig en ik kon op twee plekken aan het zand zien dat er eens druppels gevallen waren. Dun laagje piepschuim dat aan het plafond zit is overal droog. De ventilatie is nu voldoende, is er bij gebruik van bodemfolie meer ventilatie nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.J.Onnie
Ladypurple schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 13:24:
is er bij gebruik van bodemfolie meer ventilatie nodig?
Nee, als de ventilatie niet gehinderd wordt, hoeft er geen extra ventilatie te worden aangebracht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
Wie is de mol!

Het zou iets als dit kunnen zijn [Afbeelding]
Die ventilatieopeningen en overige ventilatie via de spouw zit natuurlijk precies op isolatiehoogte. :( Ik heb oplossingen gezien waar er een extra bocht vanuit de ventilatie opening gemaakt is die onder het isolatiemateriaal uit komt, maar kan je niet gewoon een hap uit de plaat halen en op die manier een bocht creëren?[Afbeelding]
Het kan ook gewoon een open verbinding met de spouw kunnen zijn .. dus dat er helemaal geen extra buis of wat dan ook achter zit .. maar kijk eens of er iemand in de buurt een usb endoscoop heeft of zo ..wie weet kan je mooi om het hoekje kijken wat er allemaal zit.

Ik heb ook al jaren in de planning staan om iets onder de vloer te gaan doen .. en dan zou ik wel op de plekken waar de ventilatie gaten nu zitten onder de vloer iets maken met een buis zodat ik lager uit kom. En dus niet een stukje isolatie langs de randen weg laten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• liquid_ice
Als je hele spouwmuur in directe verbinding met buiten staat wordt het wel koud binnen lijkt me.

Bij de spouwmuur isolatie (soort witte vlokken) hebben ze bij mij zo een schuine ventilatie buis geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ladypurple
liquid_ice schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 14:01:
Als je hele spouwmuur in directe verbinding met buiten staat wordt het wel koud binnen lijkt me.

Bij de spouwmuur isolatie (soort witte vlokken) hebben ze bij mij zo een schuine ventilatie buis geplaatst.
Dat is inderdaad een heel koude hoek, maar een stootvoeg werkt toch via hetzelfde principe ?alleen opening naar de spouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storm-biker
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
@Ladypurple Bij mijn huis uit 1989 ook zoiets.
Aan de voorkant netjes 3 stuks Z ventilatiekokers, zoals op jou plaatje, die netjes uitkomen in de kruipruimte.
Aan de achterkant lijken er vanaf de buitenkant ook 2 te zitten. Helaas bleken dat alleen het bovenste horizontale deel van de Z kokers te zijn. Met een endoscoop zag ik dat ik van daaruit gewoon tegen het steenwol uit de spouw keek.
Heb het idee dat het wel de bedoeling was dat ze er zouden zitten, maar ja wie controleert zoiets bij oplevering in de kruipruimte? Er vlak naast zit bij mij namelijk ook gewoon een open stootvoeg, zoals de rest van de spouwmuur rondom ventileert.
Heb een gat laten boren en een renovatiekoker geplaatst zodat er van voren naar achter trek is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ladypurple
Het gaat om de spouwmuur van een erker. Als ik daar de vensterbank af zou slopen kijk je in de spouw. Het zal wel niet mogelijk zijn om die z- aansluiting alsnog te maken… :'( vraag is ook of ik de kou die ik daar ervaar komt doordat er geen aansluiting is naar de kruipruimte, maar een flinke ventilatie van alleen dat stuk spouw vi het rooster naar buiten. We gaan dus die vloer beter isoleren en er wordt ander glas geplaatst. Als het dan nog steeds niet prettig is komend winter eens testen wat er gebeurd als je die ventilatieopening tijdelijk afplakt.
Terug naar de oorspronkelijk vraag; is het dus niet zinvol om dat cement er uit te bikken, omdat er ws toch geen z-verbinding is ( ga ik nog wel even naar kijken).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
Die ventilatieopeningen en overige ventilatie via de spouw zit natuurlijk precies op isolatiehoogte. :(
Ik heb dat gedaan zoals hieronder, redelijk vergelijkbaar met jouw schets maar ik had iets meer hoogte. Zou wel een schuine kant pakken, dan is het ongeisoleerde stuk net iets kleiner.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7hybfTC5CszRi-EBch6s6l-m020=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2Zq80fLiKgR1ycJzt1BHSqGj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Ladypurple schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 13:24:
[quote]S.J.Onnie schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 13:09:
De ventilatie is nu voldoende, is er bij gebruik van bodemfolie meer ventilatie nodig?
De verdamping van vocht uit de grond en emissie van gas zoals radon wordt juist gigantisch gereduceerd. Je hebt juist eerder een stuk minder noodzaak aan ventilatie met bodemfolie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
liquid_ice schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 14:01:

Een spouwmuur isoleert van zichzelf helemaal niet zoveel; het is de isolatie die dat doet. Sterker nog, een massieve muur isoleert beter dan een spouwmuur met dezelfde dikte (zonder isolatie en met sterk geventileerde spouw).

[ Voor 17% gewijzigd door assje op 17-06-2025 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ladypurple
assje schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 15:01:
[...]

Ik heb dat gedaan zoals hieronder, redelijk vergelijkbaar met jouw schets maar ik had iets meer hoogte. Zou wel een schuine kant pakken, dan is het ongeisoleerde stuk net iets kleiner.
[Afbeelding]
Nou, zo had ik het in gedachten, ook afplakken. Verschil gemerkt met vermindering van ventilatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ladypurple
assje schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 15:04:
[...]

Een spouwmuur isoleert van zichzelf helemaal niet zoveel; het is de isolatie die dat doet. Aan de koude kant achter de buitengevel staat in principe gewoon bijna buitentemperatuur en dat is normaal.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q2Ge7242LnqFRkd1MPlHkukU7wU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a5Q6A3RTOrnGIGGNzbmwSn9J.jpg?f=fotoalbum_large
En kijkend naar deze tekening, waar ik dus onder de vensterbank een afdekking van een beetje glaswol zie en daaronder een opening naar het ventilatierooster? Deze ventilatie opening die dus niet doorloopt naar de kruipruimte ventileert dus eigenlijk flink de spouw….. waar ie niet voor bedoeld is.

[ Voor 7% gewijzigd door Ladypurple op 17-06-2025 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Ladypurple schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 15:25:
[Afbeelding]
En kijkend naar deze tekening, waar ik dus onder de vensterbank een afdekking van een beetje glaswol zie en daaronder een opening naar het ventilatierooster?
Is normaal maar het laat zich raden dat de isolatiewaarde niet conform huidige tijd is. Daarbovenop is een erker sowieso snel koud; je hebt nu eenmaal veel glas en veel buitengeveloppervlakte op een heel klein stukje. Eigenlijk heb je dus snel behoefte aan extra afgifte van verwarming (radiator of extra lussen vloerverwarming).

Noodzaak van de ventilatie aldaar zal afhangen van de vochtbelasting van die gevel. Dat hangt dan af van hoeveel regen/zon/wind de gevel krijgt. Hoe slechter geisoleerd hoe sneller de gevel wel weer droogt }:O

Wellicht spouwmuurisolatie een toekomstige overweging. Als die vensterbank eraf kan wellicht ook een overweging om alleen deze spouw bovenaf vol te gieten met EPS parels.

[ Voor 5% gewijzigd door assje op 17-06-2025 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ladypurple
duvekot schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 13:40:
[...]

Het kan ook gewoon een open verbinding met de spouw kunnen zijn .. dus dat er helemaal geen extra buis of wat dan ook achter zit .. maar kijk eens of er iemand in de buurt een usb endoscoop heeft of zo ..wie weet kan je mooi om het hoekje kijken wat er allemaal zit.

Ik heb ook al jaren in de planning staan om iets onder de vloer te gaan doen .. en dan zou ik wel op de plekken waar de ventilatie gaten nu zitten onder de vloer iets maken met een buis zodat ik lager uit kom. En dus niet een stukje isolatie langs de randen weg laten.
Dat zou kunnen maar in de kruipruimte komen op twee plekken wel roosters uit die een bocht naar boven maken, dus raak eigenlijk wel overtuigd dat dit niet goed gemaakt is. ( ik heb endoscopische vingers, heb het aangedurfd om mijn hand er in te steken en een dooie muis te voelen :'( , gelukkig was het alleen een kloet spinrag)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ladypurple
assje schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 15:28:
[...]

Is normaal maar het laat zich raden dat de isolatiewaarde niet conform huidige tijd is. Daarbovenop is een erker sowieso snel koud; je hebt nu eenmaal veel glas en veel buitengeveloppervlakte op een heel klein stukje. Eigenlijk heb je dus snel behoefte aan extra afgifte van verwarming (radiator of extra lussen vloerverwarming).

Noodzaak van de ventilatie aldaar zal afhangen van de vochtbelasting van die gevel. Dat hangt dan af van hoeveel regen/zon/wind de gevel krijgt. Hoe slechter geisoleerd hoe sneller de gevel wel weer droogt }:O

Wellicht spouwmuurisolatie een toekomstige overweging. Als die vensterbank eraf kan wellicht ook een overweging om alleen deze spouw bovenaf vol te gieten met EPS parels.
Juist, er ligt vloerverwarming , maar met een radiator vond ik het ook al koud. De gaten waar de radiatorleiding gezeten hebben in de vloer hebben we aan de onderzijde ook niet weggewerkt. Hoewel we foto’s met maten hebben waar de slangen lopen, wil je liever toch niet in de vloer boren. Deze gaten wil ik aan de onderzijde met een “luikje” bereikbaar gaan houden, willen we ooit toch weer een radiator ophangen. In de keuze met de plaats van het ventilatierooster (geen discussie) in het nieuwe glas hebben we daar ook rekening mee gehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KookSpook
KookSpook schreef op maandag 26 mei 2025 @ 21:28:
[...]

Inmiddels een ander bedrijf over de vloer gehad. Die zegt wel gewoon bodemfolie en tonzon te kunnen doen.
Voor ca 40m2 een bedrag van 2.300 voor 3 luchtkamers en eventueel voor 300 meer voor 4 luchtkamers. Twijfel of de upgrade van 3 naar 4 kamers de 300 waard zijn. Volgens hem van gaat de rc van 5 dan naar 7. Maarja of dat echt waar is…🤷‍♂️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duvekot
KookSpook schreef op zondag 22 juni 2025 @ 09:36:
[...]
Inmiddels een ander bedrijf over de vloer gehad. Die zegt wel gewoon bodemfolie en tonzon te kunnen doen.
Voor ca 40m2 een bedrag van 2.300 voor 3 luchtkamers en eventueel voor 300 meer voor 4 luchtkamers. Twijfel of de upgrade van 3 naar 4 kamers de 300 waard zijn. Volgens hem van gaat de rc van 5 dan naar 7. Maarja of dat echt waar is…🤷‍♂️
En die Rc waarde blijft alleen maar in stand als die dunne folie blijft hangen op de juiste manier. Ik zelf zou er niet op vertrouwen (wel op de TonZon bodem folie btw). Een vaste laag van PIR platen zou mij meer vertrouwen geven. Maar dan moet je daar wel zelf tijd en energie in steken (ik zelf ben daar ook al een paar jaar moed voor aan het verzamelen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mcpeet
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 19:44
Hier ook het plan om kruipruimte te isoleren. Afgelopen week is plaatselijke "specialist" langs geweest en die heeft na het bekijken van de kruipruimte het advies gegeven om extra DroCom isolatiechips aan te brengen. (voorbeeld van die chips had hij ook bij zich). Dus nog extra laag bovenop de bestaande "verpakkings chips" (zoals hij dat noemde). Aanvullen tot er nog maar kleine 20 cm vrije ruimte overblijft.
Ventilatie gaten voor grootste deel afdichten en alleen bij de voordeur ventilatiegat openhouden voor het geval je een gas lek zou hebben (echt waar, zo werd het verteld).
PIR platen is volgens hem de investering niet waard, dat verdien je niet terug.
In onze gemeente (Berkel en Rodenrijs) zou ik volgens hem in aanmerking komen voor subsidie, zo ook een deeltje van de landelijke overheid.
Na het checken van de DroCom chips kwam ik tot de conclusie dat er maar 2 aanbieders in Nederland zijn. 1 in Friesland en de ander... jawel in Bleiswijk. Daar blijkt de specialist aan verbonden te zijn. Ik heb bij zijn advies dus een hoog "wij van WC-eend adviseren WC-eend" gevoel.

Ruimte tussen onderzijde vloer en onderzijde kruipruimte is circa 70 cm. Gat van kruipluik is zeer beperkt doordat deze precies tussen 2 broodjes in zit en ik het niet aandurf om die verder te vergroten. Ruimte tussen de broodjes is 34 cm. PIR platen moet ik dus gaan zagen cq snijden. Kruipkelder bestaat uit 2 ruimtes, in eerste ruimte zitten de meeste leidingen. In de 2 ruimte gelukkig veel minder leidingen en convectorput

Wat voor dikte PIR plaat zou ik nemen (of 2 dunnere verspringen lijmen), en hoe gaat ik het boven al die leidingen isoleren. Op veel plaatsen is daar amper ruimte, tenzij is alles los haal en daarna weer opnieuw (door de PIR platen heen) ga vast zetten.

Ondertussen zoonlief gevraagd of hij wat wil bijverdienen en het plan is om eind september samen een weekend onder de vloer te gaan werken.

Ben benieuwd naar jullie advies en tips.

.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aFw9J4OGCEjyhrT9kgq6xTSlzMg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2MG7nC5t8fAtGRkHJIN5ArMQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cciplg2fyc8sZi29JfqhkPgcZhA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5BELzFKisHq0Rjm7Wg5UdNx1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OZ7JuwwwuQPqFikkDAk-7Vqs7pM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QckirpyXzW347EgY0FORjGvt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fPT3iDvccAMjRC0iLX6ptv46xEg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iWPrhc76l43jyYsJ7sJwOwjz.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XdCdYIX6BDmET2iUCpNR1ANVZgc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z41mULj33L094ehLoVjMAS01.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fl9v5m62qnaR7QcIf8C7DDppdLs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iUTpOwR8OpsKGHS9beZSE1gN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guere
Mcpeet schreef op zondag 22 juni 2025 @ 15:26:
Ruimte tussen onderzijde vloer en onderzijde kruipruimte is circa 70 cm. Gat van kruipluik is zeer beperkt doordat deze precies tussen 2 broodjes in zit en ik het niet aandurf om die verder te vergroten. Ruimte tussen de broodjes is 34 cm. PIR platen moet ik dus gaan zagen cq snijden. Kruipkelder bestaat uit 2 ruimtes, in eerste ruimte zitten de meeste leidingen. In de 2 ruimte gelukkig veel minder leidingen en convectorput

Wat voor dikte PIR plaat zou ik nemen (of 2 dunnere verspringen lijmen), en hoe gaat ik het boven al die leidingen isoleren. Op veel plaatsen is daar amper ruimte, tenzij is alles los haal en daarna weer opnieuw (door de PIR platen heen) ga vast zetten.

Ondertussen zoonlief gevraagd of hij wat wil bijverdienen en het plan is om eind september samen een weekend onder de vloer te gaan werken.

Ben benieuwd naar jullie advies en tips.
Allereerst: goed dat je door die chips onzin heen hebt geprikt. Die bodemchips zouden eigenlijk niet meer mogen tellen als isolatie van je vloer. En dan ook nog eens op één na al je luchtgaten dichtzetten. Een gat doet niets omdat je dan geen trek door je kruipruimte meer hebt. Man man man, wat zijn er ook hier toch een cowboys actief.

Afijn, je foto's zijn duidelijk: het is rondom de leidingen inderdaad niet makkelijk. Wat kan helpen om te bepalen wat je echt nodig hebt: wat is het bouwjaar van je woning? Of heb je toevallig de bouwtekeningen nog en weet je de exacte isolatiewaarde vanuit de bouw?

Hier op dit forum geldt meestal dat als je zelf gaat isoleren dat je het meteen zo goed mogelijk doet. Je hebt redelijk wat werkruimte, dus stel dat je nu een Rc van 2,5 hebt - gokje op basis van wat ik zie - dan is een egale laag van 8cm PIR platen al genoeg om je vloer tot een Rc-waarde van 6 te krijgen. Gezien je uitdaging met de leidingen zal dat echter lastig worden.

Je hebt meerdere opties: een daarvan is gewoon op de gebruikelijke manier PIR platen onder de balken bevestigen voor een egale laag, maar rond de plek van al die leidingen alléén de broodjes vullen (waar mogelijk).

De balken moeten het op die plek dan met minder isolatie doen, maar het lek blijft beperkt omdat daar wel die isolatie vanuit de bouw omheen zit. En alleen de broodjes vullen doet zeker ook al wat: zeker als je dan net wat dikkere platen rond die plek plakt. Bij veel moderne PS-combinatievloeren is de isolatie onder de balken ook een stuk dunner: dat wordt vervolgens gecompenseerd door veel dikkere vulling bij de broodjes (20-25cm EPS).

Een andere optie is om alles zo goed mogelijk dicht te zetten en dan de overgebleven plekken met een flexibeler materiaal te vullen. Je ziet hier nog wel eens mensen glas- of steenwol gebruiken om lastige plekjes op te vullen. Als je kruipruimte gewoon droog is dankzij bodemfolie (of chips...) dan is het geen probleem om die materialen hier en daar te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mcpeet
Hoi Guere,

Dank voor je uitgebreide antwoord.
Ons huis is gebouwd in 1982. En het is een houtskelet woning. Isolatie is matig. Weet niet welke RC waarde die vloer heeft.
Heel goed idee om ter plaatse van de leidingen de ruimte tussen de broodjes op te vullen. Hoogte tot aan de kromming is 104 mm. Plan is dan om 100 mm platen te verwerken. Ruimte onder kruipluik maar iets uitgraven zodat ik lengte van 120 cm de kruipruimte in kan krijgen. Ik denk ergens 110 platen van 120x60x10 cm dan nodig te hebben. Kruipruimte is redelijk droog. Geen folie, alleen chips.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5aOxoGsiaqWBZslUCMoSf5ASH5E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P4R8nWQ4ixb4JZgx0DOMnT5K.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
Mcpeet schreef op zondag 22 juni 2025 @ 17:20:
Hoi Guere,

Ons huis is gebouwd in 1982. En het is een houtskelet woning. Isolatie is matig. Weet niet welke RC waarde die vloer heeft.
Heel goed idee om ter plaatse van de leidingen de ruimte tussen de broodjes op te vullen. Hoogte tot aan de kromming is 104 mm. Plan is dan om 100 mm platen te verwerken. Ruimte onder kruipluik maar iets uitgraven zodat ik lengte van 120 cm de kruipruimte in kan krijgen. Ik denk ergens 110 platen van 120x60x10 cm dan nodig te hebben. Kruipruimte is redelijk droog. Geen folie, alleen chips.

[Afbeelding]
Chips eruit (goedkope bladzuiger van P side ofzo) en bodemfolie leggen. Nu de hele tijd door die chips banjeren met die platen gaat je echt tegenstaan.

Verder goed plan. Je kunt tussen de broodjes ook gewoon EPS nemen (scheelt flink in prijs). Dan een dunne laag pir onderlangs. Zo creëer je een egale laag met minder temperatuur bruggen.

[ Voor 8% gewijzigd door GudZ op 22-06-2025 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guere
Mcpeet schreef op zondag 22 juni 2025 @ 17:20:
Hoi Guere,

[Afbeelding]
1982: Rc-waarde zal wel rond de 1,3 liggen dan. Zeker goed om de boel aan te pakken dus! De 100mm platen zijn dan prima qua toegevoegde isolatiwaarde.

Verder eens met wat GudZ zegt: die chips ga je denk ik héél snel genoeg van krijgen om daar doorheen te kruipen. Is wel echt even wat extra werk om die te verwijderen en dan bodemfolie te leggen - dus dat is aan jou - maar urenlang in die chips werken klinkt niet zo fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mcpeet
Heb in die chips 6 jaar geleden al mijn cv leidingen opnieuw geïsoleerd. Vond het niet heel vervelend om daar op te liggen. Na afloop wel met grote magneet aan het gereedschapvissen gegaan, mis nu nog steeds steeksleutel 13. Rest terug gevonden.
Ga plan met 100mm platen verder uitwerken en kijken of ik nog ergens een goedkopere B cq C kwaliteit platen kan vinden. Op Marktplaats al eea gezien. Ik zal tzt foto's van het project met jullie delen. En ook de uiteindelijke besparingen. Monitor nu gasverbruik via MinderGas, zal snel duidelijk worden wat de besparingen op gas zijn.

Net deze reactie van aannemer gehad nadat ik hun offerte had afgewezen:
Bedankt voor uw reactie.
Op dit moment is uw kruipruimte voorzien van 20 cm Trio Insulation Chips. De laagdikte is onvoldoende en het is de slechtst presterende isolatie chip.
Energieverlies door nog te verwarmen volume, eventuele ongeïsoleerde funderingen en ventilatie zijn reeds meegenomen in de isolatieberekeningen en accreditatie. Dit zijn verplichte factoren door de NEN. Desondanks zijn dus de resultaten (energiebesparing) bij de juiste laagdikte en merk gelijkwaardig of hoger dan bij directe vloer-naisolatie.
Bij directe vloerisolatie is de isolatiedikte dunner. Bij bodemisolatie wordt de energie (warmte) opgevangen door een hele dikke laag. Vandaar dat de laagdikte ten op zichte van de kruipruimte-hoogte ontzettend belangrijk is bij bodemisolatie.
De berekeningen zijn dus verplicht inclusief ventilatie, maar TNO heeft aangetoond dat er geen of minimaal ventilatie nodig is bij toepassing van DroCom. DroCom werkt namelijk beter tegen vocht dan ventilatie. Dit is ideaal in combinatie met spouwmuurisolatie. De ventilatie wordt in deze combinatie al verminderd en de prestaties zijn daardoor iets (5%) beter dan wat op papier staat.
Het aanvullen van de huidige bodemisolatie met DroCom isolatiechips geeft een signifacante verbetering, al moet men isolatie niet verwarren met verwarming. Isolatie zal niet zorgen dat een vloer warmte gaat uitstralen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guere
Mcpeet schreef op maandag 23 juni 2025 @ 16:42:
Bedankt voor uw reactie.
Op dit moment is uw kruipruimte voorzien van 20 cm Trio Insulation Chips. De laagdikte is onvoldoende en het is de slechtst presterende isolatie chip.
Energieverlies door nog te verwarmen volume, eventuele ongeïsoleerde funderingen en ventilatie zijn reeds meegenomen in de isolatieberekeningen en accreditatie. Dit zijn verplichte factoren door de NEN. Desondanks zijn dus de resultaten (energiebesparing) bij de juiste laagdikte en merk gelijkwaardig of hoger dan bij directe vloer-naisolatie.
Bij directe vloerisolatie is de isolatiedikte dunner. Bij bodemisolatie wordt de energie (warmte) opgevangen door een hele dikke laag. Vandaar dat de laagdikte ten op zichte van de kruipruimte-hoogte ontzettend belangrijk is bij bodemisolatie.
De berekeningen zijn dus verplicht inclusief ventilatie, maar TNO heeft aangetoond dat er geen of minimaal ventilatie nodig is bij toepassing van DroCom. DroCom werkt namelijk beter tegen vocht dan ventilatie. Dit is ideaal in combinatie met spouwmuurisolatie. De ventilatie wordt in deze combinatie al verminderd en de prestaties zijn daardoor iets (5%) beter dan wat op papier staat.
Het aanvullen van de huidige bodemisolatie met DroCom isolatiechips geeft een signifacante verbetering, al moet men isolatie niet verwarren met verwarming. Isolatie zal niet zorgen dat een vloer warmte gaat uitstralen.
Jezus wat een enorm lulverhaal :') Slaat echt helemaal nergens op, hij zit gewoon z'n eigen product te pushen maar z'n verhaaltje raakt kant noch wal. Nogmaals: goed dat je hier doorheen hebt geprikt. Zou geen energie meer in de communicatie met hen steken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ladypurple
Mcpeet schreef op maandag 23 juni 2025 @ 16:42:
Heb in die chips 6 jaar geleden al mijn cv leidingen opnieuw geïsoleerd. Vond het niet heel vervelend om daar op te liggen. Na afloop wel met grote magneet aan het gereedschapvissen gegaan, mis nu nog steeds steeksleutel 13. Rest terug gevonden.
Ga plan met 100mm platen verder uitwerken en kijken of ik nog ergens een goedkopere B cq C kwaliteit platen kan vinden. Op Marktplaats al eea gezien. Ik zal tzt foto's van het project met jullie delen. En ook de uiteindelijke besparingen. Monitor nu gasverbruik via MinderGas, zal snel duidelijk worden wat de besparingen op gas zijn.

Bedankt voor uw reactie.
Onderschat niet hoeveel werk het is en wat je allemaal kwijt kan raken in die chips. Moet ik wel zeggen dat we al het zaag- en snijwerk onder de vloer doen, moet er niet aan denken om op de tast op zoek te gaan naar het isoleermes of de zaag.
Of het komt dat we wat ouder zijn ;) , maar wij moeten toch wel af en toe de benen strekken ondanks dat we zo’n 80-90 werkhoogte hebben.
We hebben in een weekend de bodem troepvrij gemaakt ivm bodemfolie ( roestige spijkers, cementresten, betonijzer…) alles zo goed moegelijk voorbereid en werkzeil gelegd. We zijn 3 dagen geleden begonnen met plaatsen en er zitten nu ongeveer 40 platen onder. De meeste tijd gaat niet in zitten in “meters maken”, maar prutswerk als ditAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xn5ijoOX3CepQH7lSj9-y017hYY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cYk1qIFpUISMxJax5aLIWcDE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
Ladypurple schreef op maandag 23 juni 2025 @ 20:08:
[...]

Onderschat niet hoeveel werk het is en wat je allemaal kwijt kan raken in die chips. Moet ik wel zeggen dat we al het zaag- en snijwerk onder de vloer doen, moet er niet aan denken om op de tast op zoek te gaan naar het isoleermes of de zaag.
Of het komt dat we wat ouder zijn ;) , maar wij moeten toch wel af en toe de benen strekken ondanks dat we zo’n 80-90 werkhoogte hebben.
We hebben in een weekend de bodem troepvrij gemaakt ivm bodemfolie ( roestige spijkers, cementresten, betonijzer…) alles zo goed moegelijk voorbereid en werkzeil gelegd. We zijn 3 dagen geleden begonnen met plaatsen en er zitten nu ongeveer 40 platen onder. De meeste tijd gaat niet in zitten in “meters maken”, maar prutswerk als dit[Afbeelding]
Lekker bezig ... Waar heb je die blauwe ondersteunings paaltjes vandaan? Die lijken mij ook wel handig als ik voldoende moed verzameld heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ladypurple
duvekot schreef op maandag 23 juni 2025 @ 21:19:
[...]

Lekker bezig ... Waar heb je die blauwe ondersteunings paaltjes vandaan? Die lijken mij ook wel handig als ik voldoende moed verzameld heb.
Merk tectake…. Als je googled vind je deze en soortgelijken. Vgm gewoon china spul… 1 van de 4 functioneert niet meer :( , maar idd erg handig. We hebben gekozen om te kitten icm met schroeven. Het plafond en de platen maken we zo goed mogelijk stofvrij ( stofzuiger is wel handig). Met de high tack blijft het al hangen, maar we ondersteunen na plaatsen direct met deze steunen en vervangen deze dan door hout voor de volgende plaat. Als je kiest voor kit… ga voor een elektrische kitspuit _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vistuig
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 28-06 12:43
Hier pir platen vastgezet met bouwlijm, werkt perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

[...]

Volgens mij liggen soortgelijke stempels ook bij de action. Alleen weet ik niet hoe hoog ze komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 26-06 14:26
[...]

Ik ben inmiddels ook bezig met het voorbereiden.
Folie enkele jaren geleden al gelegd.
De vloer uit 1994 heeft EPS (Tempex) isolatie maar daar zitten grote uitsparingen in van 195 x 56 cm.
Dat komt soms erg onhandig uit bij PIR-platen van 120 x 60 cm.
Daarom nu die holtes voorzien van stukken EPS zodat de isolatieman straks aan een stuk door PIR-platen kan plakken.
Daarvoor gebruik ik ook de blauwe deurspanners en ik kon er een aantal overnemen van @assje waarvoor dank. Dat waren Tectakes (helaas heb ik dezelfde ervaring als @Ladypurple) en Alpha Tools. Die van Alpha zijn een stuk steviger en sterker. Je kan er ook meer spanning op zetten - handig bij oneffenheden, dus daarvan heb ik er nog enkele bijgekocht.
Zijn ook heel handig bij een ongelijke grond. De zwarte platen zijn namelijk voorzien van kogelgewrichten, dus ze kunnen ook schuin worden geplaatst en zijn dan toch heel stevig klem te zetten.
Bruikbare lengte: van 53 cm t/m 115 cm. Werkt fantastisch.

[ Voor 15% gewijzigd door Remco45 op 24-06-2025 16:59 ]

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• FlowinG
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-06 14:23
Na alle goede informatie te hebben gelezen in dit topic wil ik ook nog een kleine tip delen. Ik kon zelf niet zo goed vinden hoe ik nou 100m² kruipruimte vrij moest maken van een laag EPS korrels. Ik had wat gelezen over bladzuigers etc. Maar om met zo'n unit de grond onder moeten, lang snoer, hoop lawaai, etc was ik er nog niet zo zeker van. Ook slangen bevestigen was allemaal niet zo handig want al die bladzuigers hebben hun eigen formaat (voor zowel in- en uitgang).

Om dit te verwijderen kregen we een offerte van een bedrijf van ruim €2500. Uiteindelijk zelf maar geprobeerd en het ging supergoed met behulp van een werktplaatszuiger plus 15 meter slang en een paar hele grote plastic 360L vuilniszakken.

link naar Stofafzuiginstallatie (destijds in de aanbieding voor €245) en de gebruikte slangen

Het meest vervelende was dat de zakken snel vol zaten en het vervangen moet je wat handigheid in krijgen. Maar de lange slang, druk, etc waren verder prima: uiteindelijk bleef geen korrel liggen. We hebben bijna 20 zakken vol gekregen.

Uiteindelijk win-win: ik heb nu een mooie werkplaatsafzuiger voor mijn (toekomstige) klusschuur en we waren ~ €500 kwijt, mooie besparing van €2k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
Zou zoiets misschien ook handig zijn als afzuiging voor als je onder de vloer aan het werk bent? Bijvoorbeeld als je de randjes met PUR aan het afwerken bent? Ik zoek eigenlijk naar iets om het liefst frisse lucht onder de vloer te hebben (dus inblazen ) ... Maar misschien is afzuiging ook wel voldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 26-06 14:26
duvekot schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 23:15:
Zou zoiets misschien ook handig zijn als afzuiging voor als je onder de vloer aan het werk bent? Bijvoorbeeld als je de randjes met PUR aan het afwerken bent? Ik zoek eigenlijk naar iets om het liefst frisse lucht onder de vloer te hebben (dus inblazen ) ... Maar misschien is afzuiging ook wel voldoende?
Check dit bericht van @assje:
assje schreef op donderdag 21 september 2023 @ 11:18:
[...]
Verder heb ik een axiaal ventilator met slang van 10m gekocht voor €127(op marktplaats was niets te vinden en prijs valt mee).
[Afbeelding]

De slang is lang genoeg om af te zuigen vanuit de ruimte waar ik aan het werk zal zijn te ventileren. Ik heb net een nieuwe woning en denk dat dergelijke lokale ventilatie nog wel vaker van pas komt in de komende maanden. Ook hier maak ik wellicht nadien misschien wel weer iemand anders blij mee.

Ik neem mijn gezondheid serieus dus alsnog zal ik het lijmen/purren met volgelaatsmasker gaan doen.
[...].

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
Remco45 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 10:59:
[...]
Check dit bericht van @assje:
[...]
Ja .. maar 30cm breede slang door het luik naar de kruipruimte is nog al veel ... En zou dus elke keer als je er in of uit moet ook eerst weg gehaald moeten worden .. dus een slang van 10cm is dan toch net even makkelijker om er omheen te kunnen kruipen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ladypurple
Het zwakke punt in de isolatie zal het kruipluik worden. Het beton is zeer onregelmatig, zal dus nooit goed afsluiten. Mijn wederhelft bedacht om een plaat onder de aangebrachte isolatie te maken die we van boven kunnen laten zakken en aantrekken om het enigzins at te dekken. Een brainstorm….hoe de plaat te bevestigen …de houten afdekplaat van het kruipluik schuiven we er nu af, het kan er wel recht omhoog af, maar niet zonder mijn voorraadkast leeg te halenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7_gXUcwkEVdQXFEDOFLc44ncFoo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gXj8fGdO1QFCe9BU6YIOZF2u.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 27-06 17:20

Bravo

Second Best

Ladypurple schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 12:23:
Het zwakke punt in de isolatie zal het kruipluik worden. Het beton is zeer onregelmatig, zal dus nooit goed afsluiten. Mijn wederhelft bedacht om een plaat onder de aangebrachte isolatie te maken die we van boven kunnen laten zakken en aantrekken om het enigzins at te dekken. Een brainstorm….hoe de plaat te bevestigen …de houten afdekplaat van het kruipluik schuiven we er nu af, het kan er wel recht omhoog af, maar niet zonder mijn voorraadkast leeg te halen[Afbeelding]
Je zou het stuk PIR met een of meerdere touwtjes kunnen laten hangen, gaatje door de houten plaat met de draadjes er doorheen en op spanning vast kunnen knopen. Dan hangt de PIR tegen de isolatie aan en kun je (na het losmaken van de touwtjes) de houten plaat zoals gebruikelijk weghalen.

Maarrrr.... De PIR doet niet zoveel als je het zo toepast, de RC waarde waar je vanuit mag gaan is de kortste weg vanaf de zijkant van de PIR naar de bovenkant, niet de volledige dikte. Ook zal het niet luchtdicht zijn, dus ook dat isolerende effect is beperkt.
Bij ons in huis zat er al een stuk isolatie aan de onderkant van de houten plaat bevestigd wat redelijk in het gat past. En tochtrubbers rondom.

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guere
Bravo schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 13:21:
[...]

Je zou het stuk PIR met een of meerdere touwtjes kunnen laten hangen, gaatje door de houten plaat met de draadjes er doorheen en op spanning vast kunnen knopen. Dan hangt de PIR tegen de isolatie aan en kun je (na het losmaken van de touwtjes) de houten plaat zoals gebruikelijk weghalen.

Maarrrr.... De PIR doet niet zoveel als je het zo toepast, de RC waarde waar je vanuit mag gaan is de kortste weg vanaf de zijkant van de PIR naar de bovenkant, niet de volledige dikte. Ook zal het niet luchtdicht zijn, dus ook dat isolerende effect is beperkt.
Bij ons in huis zat er al een stuk isolatie aan de onderkant van de houten plaat bevestigd wat redelijk in het gat past. En tochtrubbers rondom.
Inderdaad, op die manier krijg je nooit een goede aansluiting en doet het vrij weinig. In verreweg de meeste situaties wordt gewoon het kruipluik van een laag isolatie voorzien die nog net in het gat past. In dit geval dus een stuk PIR op de houten afdekplaat verlijmen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• assje
Ladypurple schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 12:23:
Het zwakke punt in de isolatie zal het kruipluik worden. Het beton is zeer onregelmatig, zal dus nooit goed afsluiten. Mijn wederhelft bedacht om een plaat onder de aangebrachte isolatie te maken die we van boven kunnen laten zakken en aantrekken om het enigzins at te dekken. Een brainstorm….hoe de plaat te bevestigen …de houten afdekplaat van het kruipluik schuiven we er nu af, het kan er wel recht omhoog af, maar niet zonder mijn voorraadkast leeg te halen[Afbeelding]
Ik heb het zo gedaan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rkX0kZwCLhfJ7dzFd1MrOXK1RUo=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/T0Vf4fkLYHtcsmlwgbZXZx2Z.jpg?f=user_large

Pir platen ongeveer 3cm door laten steken; doorgang luik wordt daardoor wel wat kleiner maar hoop er toch niet meer zo vaak te hoeven zijn :9 Niet perfect maar wel dubbele afdichting; 1x op luik en 1x het PIR plaatje dat op de isolatie ligt.Het losliggende PIR plaatje met Duct tape een lus aan gemaakt waarmee ik hem eruit kan pakken.

Het is ook niet alsof 1m2 de isolatie van je hele vloer teniet doet o.i.d. Ik vind het vooral belangrijk om zo goed mogelijk luchtdicht te zijn vanuit de kruipruimte. Daar helpt de droogloopmat die op het luik ligt ook nog mee.

[ Voor 10% gewijzigd door assje op 27-06-2025 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenLeafBird
assje schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 14:17:
Het is ook niet alsof 1m2 de isolatie van je hele vloer teniet doet o.i.d. Ik vind het vooral belangrijk om zo goed mogelijk luchtdicht te zijn vanuit de kruipruimte. Daar helpt de droogloopmat die op het luik ligt ook nog mee.
Daar sla je de spijker op de kop hoor. Laten we ons niet blind staren op de perfecte oplossing, het moet ook praktisch te doen blijven. De oplossing van @Ladypurple is misschien niet luchtdicht, maar we moeten ook niet doen alsof die kieren heel het effect van die plaat teniet doen.

Zelf zou ik ook PIR aan de onderzijde van de plaat lijmen en het dan goed vinden hoor. Mogelijk een dubbeldikke laag als er genoeg materiaal is (wat moet je er anders mee), dan heeft het meer dikte en sluit het beter aan op de PIR laag onder het beton. Die kier die er dan nog is geloof ik wel, en zal ook allemaal wel, je hebt 95%, zo niet meer, van je winst al behaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ladypurple
Bijna klaar en er serieus klaar mee ;) het dubbelzijdige tape voor het bodemzeil is nog niet binnen , dus we moeten wachten tot in ieder geval dinsdag…, alle moed verzamelen en dan voorlopig de laatste x maar beneden.

We hebben hier veel info gehaald, dus nu onze ervaring ..
Huis uit 1990 op zandgrond , droog, pakweg 80-90 cm hoogte met ongeveer 3 cm piepschuim isolatie, sommige plekken niets, andere wat meer en verschillende hoogtes. Purren en verlijmen met isolatielijm was een no go, tonzon te kwetsbaar, pif? volledig vertrouwen op hightack?
uiteindelijk gekozen voor een combinatie high tack, den braven en i-seal ( +/- 1 koker per 3,5 plaat) met borgh schroeven 130 lengte en 100 mm pir. (https://www.borgh.com/nl/bis-isolatieschroeven.html Deze wordt ook gebruikt om pif te bevestigen)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gWbeqIWIDvemmSanqLAh6yILO8Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jYKkEoYjvN0tAR3m9WkHIXfT.jpg?f=fotoalbum_large
De andere schroef op de foto is grover.

De bodem vrij gemaakt van scherpe delen, werkzeil gelegd en alle platen naar beneden, beetje zand weggegraven en pasten zo diagonaal net door het luik. Mogelijke problemen ingeschat, haaksheid van de muren gecontroleerd en eerste lijn uitgezet.
Voor de hechting met handstoffer en stofzuiger meeste stof van het plafond gehaald en de platen voor het kitten stofvrij gemaakt, meestal 4 schroeven per plaat.
Ter hoogte van de ventilatieopeningen een deel uit de plaat gezaagd onder een hoek van ongeveer 45 graden en afgeplakt met aluminium ,je voelt het daar nu nog trekken. Overigens was de “afgesloten” ventilatie opening toch in de spouw verbonden met de buitengevel. Mijn wederhelft moest wat wegbikken voor een strakke aansluiting en prompt viel de klodder cement er uit en hebben we na 35 jaar daar ook ventilatie.
Om obstakels heen gewerkt door platen te delen of er een taartpunt uit te zagen. Heb geen haast, pas ook nog even voor je definitief lijmt _/-\o_
De platen bij plaatsen direct gesteund ( tectake, voor zulke klussen prima, 1 is dienst gaan weigeren , maar dat was met een paar schroeven verholpen) en daarna vervangen door hout ( en her en der wat parkside wigjes die in huis waren)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GGprR6nkFznhSxV8fOAV_XF7m2Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U7HE3GQWDcHtEC2n1ZdoafyM.jpg?f=fotoalbum_large
We hebben onder de grond gewerkt en het volgende gereedschap gebruikt. We hebben een lidl decoupeerzaag voor grof werk, maar die ging met dit werk lopen, speling bij de zaaggeleider. Een eigenlijk afgeschreven oude blauwe bosch “met gebruiksaanwijzing” afgestoft en dat ging aanmerkelijk beter. Zaag zoals je een stokbrood snijdt…… en zo ziet het zaagblad er ook uit, geeft praktisch geen rommel. Het isolatiemes en de multitool (cachering even insnijden) om bij te werken en hoeken ed uit te snijden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VJpgyDMVcYMUqXbP9_9e2_fastY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/biQQmN0CftdefBQQUzKsxpNs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WAgARjb9839wLqez3f6I5gFZ3LM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BcI65JeO5wK4ZjlGFrDkT9DG.jpg?f=fotoalbum_large
Gekit met een elektrisch kitpistool https://vonroc.nl/accu-ki...2-0ah-accu-s-en-snellader zgan overgenomen via mp, 45 platen 1 acculading? Eigenlijk alleen bedoeld voor deze klus, maar zo’n succes dat mijn wederhelft twijfelt of hij er weer afstand van wil doen :).
Accu schroefmachine, ledverlichting die eigenlijk op een poot hoort, maar nu door de ruimte verplaatst is, geklemd in een workmate met ingeklapte pootjes.
Handig ook om alles wat je binnen handbereik wil hebben verplaatst op bijv. een stuk karton. Neem geen tekengereedschap met dezelfde kleur als je ondergrond of geef dit na iedere handeling af aan iemand die het niet kwijt raakt ;) Organiseer regelmatig opnieuw de werkplek en raak niet geïrriteerd door verstrengelde verlengsnoeren en gereedschapskabels.
;)
Afgeplakt met aluminium tape ( 10 cm)1 trekken, ander met vachtroller (oid) er achteraan.
Als je een obstakel tegenkomt waar je plakkerig tape niet overheen krijgt, kan je het mbv een plamuurmes doorgeven.
Rondom wat afgekit, maar of het nodig was
De bestelde noppenfolie https://www.profipack.nl/...ntlPU4XueYBA1QF7kzV2Y6KSc heeft een mooie dikte, maar was geen 100 mtr en het laatste stuk op de rol was veel dunner. Hadden we het moeten controleren? Eerst 100 mtr uitrollen?
We hebben het buiten geknipt en per 3 banen bevestigd door het met wat stukjes doorzichtig verpakkingstape met onderlinge afstand aan elkaar te plakken, op te rollen en in de kruipruimte die delen ook weer aan elkaar te maken. Hm, welke kant neem je nu boven of onder. ? Onze ervaring is dat de noppenkant heel goed in het zand blijft liggen.
De bodemfolie https://isolatieparels.nl/bodemfolie/ hebben we dus wel op lengte gecontroleerd _/-\o_ en buiten op lengtemaat gemaakt. ( 3 compartimenten). Bang niet genoeg te hebben had ik ruim besteld……, is onder de grond geen goed idee, hebben flink wat af moeten knippen om het mn in de hoeken te kunnen verwerken.

Verder nog wat ( :? knauf niet-prik) glaswol, zwelband, acrylkit, paracetamol , warme douches en een masseur.
Pagina: 1 ... 110 111 Laatste

Let op:
Goed werken is ook veilig werken. Zeker als je naden gaat PURren dan is een masker een must.

Lees vooral:
route99 in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren" &
route99 in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren"