@
GudZ Nice, wat een uitvoering antwoord, thanks. Fijn om een deel van mijn vraagtekens terug te zien komen. Zat zelf ook op het spoor van Folie, beluchting en tonzon zakken, maar die wou de isolatieboer me niet verkopen. Tonzon zouden ze geen garantie op geven.
Heb je vragen zo ver bekend onder beantwoord
Betreft tussenwoning, 1970, Omvang kruipruimte, 1 ruimte, 5m x 9m
Eerst deze dingen controleren en meten:
Luchtvochtigheid zomer en winter
- Gemeten vanaf januari. Schommelt tussen 88 en 91%
Grondwaterstand zomer winter
- In de winter. stonden er plassen. Heb afgelopen half jaar opgehoogd met 15 a 20 cm ophoog zand. Weet nog niet of dit afdoende was
HWA of riool goed waterdicht?
- Riool is 100% goed. Door verzakking zijn ze al 2 jaar bezig hemelafwatering in de staat aan te pakken. onze wijk komt pas over 2 jaar aan de beurt. Zal iets doen maar niet alles omdat ze vervangen tot aan de voortuin en ik weet dat mijn regenpijpen niet meer heel zijn. Door het verzakken zitten de vaste verticale pijp aan het huis niet meer vast van de horizontale door de tuin. Heb de mijne gerepareerd maar de rest van de wijk zeker niet.
Andere bronnen van vocht?
- Onder mijn voortuin ligt nog het oude tegelplatje die afwatert naar de woning toe. Met dank aan de vorige bewoner. Moet ik nog wat aan doen maar moet de hele tuin op de schop.
Welke ventilatie, hoeveel cm2 en welke zijden van de woning?
Dit is ook de gevel Locaties van de problemen in de kwaaitaalvloer?
- Klopt, betreft voorgevel op het zuiden, wonen langs een weiland. Hier is de condens en waren de problemen met de vloer. Op de fundering muur is een anode geplaatst. Plafond is aangesmeerd maar dat mag weinig heten. Verder zijn er 3 frames geplaatst onder de vloer. Was nog niet noodzakelijk maar zo gaven ze garantie voor 35 jaar.
Begin van het jaar 2 ventilatie kokers laten maken aan de voorgevel. Achter zit een serre en heb ik met moeite 1 koker zelf gemaakt onder de fundering door. Opening zit wel laag bij de grond maar zou ik met een zwanenhals nog naar boven kunnen halen.
Zinvol?
Sinds de gaten geboord zijn wel meer condensvorming op fundering voorgevel.
Dacht er aan hier aan de buitenzijde piepschuim platen tegen de fundering meer te plakken zodat de koudebrug onderbroken wordt.
Zinvol?
Dan nadenken:
Hoeveel cm2 ventilatie heb ik nodig, wat kan ik verbeteren of aanbrengen?
4 gaten van 50mm wordt aanbevolen. Heb nu 2x 50mm voor en 1x 80mm achter links. Hier zit maar 1 gat in de funderingsmuur en ligt er achter die muur nog 2+ meter serre. Dat maakt het wel lastig ook een gat te maken aan de rechter kant.
Zou wel een T op de andere buis kunnen maken en verlengen naar de andere hoek. Maakte een schets. zie rood.Twijfel alleen of dat werkt op zon lange buis met een open zij tak zonder mechanische beluchting.
Bodemfolie met of zonder noppenfolie? Hoe hoog optrekken en hoe monteren (contactlijm/pluggen met wapeningstape/klemmen achter latten met plug)
Kocht Tonzon en noppen folie, staat klaar. Twijfelde hem vast te zetten op de fundering muur met panlatten of de tonzon pluggen rechtstreeks te gebruiken. Krijg hier aangeraden latten te gebruiken omdat het dan beter blijft liggen.
Weet niet hoe ik moet bepalen hoe hoog ik het moet vastzetten. Beton moet kunnen blijven ademen en heb twijfel of het voldoende is als ik tot onder de rioolpijp doorvoer naar de straat hoog genoeg zit bij extreem hoog grondwater. Zie fotos.
Hoe groot is mn mansgat?
38x70
Hoeveel werkhoogte heb ik in de kruipruimte?
90cm, hoogste punt tussen de gewelven.
Hoeveel wil ik na-isoleren?
Tja, wat minder koude vloer zou mooi zijn. Verbruikte nu 800m2 per jaar, maar stookte daar ook aardig de haard bij. Heb een serre met aluminium kozijnen en een enkelwandige baksteunmuur aan een zijde. Wat ik inde kruipruimte win ga ik daar direct nog verliezen. Wil graag van het vocht af in huis.
Welke montage zorgt ervoor dat je inspectie van de vloer onder veel moeite kunt uitvoeren?
Zelf doen of uitbesteden?
Enkele stalen frames ter versteviging van de vloer zitten aardig in de weg. Lastig omheen te werken met Tonzon. Daarom zou ik het liever uitbesteden. Bodemfolie kan ik wel prima nog afmaken.
Welke leidingen en doorvoeren verdienen aandacht?
Frames onder de vloer
Riool; door gevel zit wat hoog tov grondwater
Wc is aan renovatie toe. De standleiding zal dan iets naar achter moeten.
Post anders wat foto's met antwoorden op bovengenoemde stappen waarvan je het antwoord al weet. Dan kunnen we gericht vervolgadvies geven.
Respect! Thanks