Kruipruimte vloer (na-)isoleren

Pagina: 1 ... 115 116 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Nu online

Seafarer

XXX

ov3rkill schreef op maandag 15 juni 2026 @ 16:48:
Hou dit topic al een paar jaar in de gaten en ga me er binnenkort ook aan wagen. Ik heb een hoekwoning in het pittoreske Gouda, bekend van kaas, maar in dit topic vooral van overdekte privé zwembaden. Ik ben een plan aan het maken om mijn ongeïsoleerde broodjesvloer met vloerverwarming te gaan isoleren.

Paar bedrijven langs laten komen het afgelopen jaar, maar uiteindelijk uitgekomen op het lekker zelf doen. De suggestie van de bedrijven was vooral om drijvende isolatie te plaatsen en de luchtroosters af te sluiten.

Mijn situatie is als volgt:

Bouwjaar 75, vloerverwarming geplaatst tijdje terug en geen bestaande vloer isolatie. 2 Kruipruimtes, beide goed toegankelijk. Erg veel ruimte, maar er staat ook zo'n 40cm water. Dit water lijkt verbonden met de kruipruimtes van de rest van de straat. Paar uur pompen met een dompelpomp bracht geen zichtbare verandering in het waterpeil. Nu lijkt het alsof alles zo verzakt is dat het zand (en regenwater) onder de funderingsbalken spoelt, het zand onder de tegels bij de gevel spoelt weg bij zware regen.

Voordat ik ga beginnen met isoleren wil ik dan ook eerst mijn kruipruimte ophogen. Binnenkort met een dieselpomp kijken of ik het water (lang genoeg) weg krijg zodat ik het kan laten ophogen met zo'n zuig wagen. Dan kan ik ook de eerste goede inspectie doen van de kruipruimte/vloer. Als ik het nog niet weg krijg maar eens kijken naar bodembemaling opties, maar daar denk ik liever nog niet aan..

Na het ophogen van de kruipruimte (waarschijnlijk zand + laag schelpen) wil ik noppenfolie en PE/Tonzon bodemfolie plaatsen. Hopelijk zorgt het hogere niveau + de bodemfolie dat het redelijk droog en begaanbaar blijft terwijl ik erna ga isoleren. Al verwacht ik een waterbed effect en hoop ik er in de toekomst zo min mogelijk te komen. Zolang het boven de folie maar droog blijft. Voordeel is hopelijk dat het bij de buren lager ligt.

Voor de isolatie wil ik zelf EPS Isolatieplaten tegen de betonnen broodjesvloer monteren. Daarnaast wil ik de fundering van buiten wat afgraven en isolatie plaatsen.

Ik heb nog een aantal vragen waar hopelijk iemand hier ervaring mee heeft:

- Als ik mijn kruipruimte ophoog, maar de buren niet, spoelt er dan veel zand weg richting hun kruipruimte? Het lijkt onder de funderingsbalken open. Zou het helpen om het daar nog iets uit te graven en isolatie platen te monteren om het zand een beetje op zijn plek te houden? Zeker als hun zwembad wel vol blijft. Of is dit een non issue?

- Is het risicovol om zo veel water weg te pompen? Al heb ik niet heel veel keus als ik het wil isoleren en niet vanaf een opblaasbootje te werk wil gaan. 8)7

- Zijn schelpen i.c.m. bodemfolie een goed idee? Heeft het nut om een laag beter isolerende bodembedekking te plaatsen?

- Ik dacht het hier ooit gelezen te hebben, maar EPS Isolatieplaten zijn volledig watervast? Dus ook als ik ze buiten tegen de fundering plaats zou dit geen problemen moeten opleveren?

Ben er al een tijd mee bezig en dusver nog enthousiast over, mooie verbetering voor mijn huis. Als ik ga beginnen zal ik wel wat foto's van het proces maken als er geïnteresseerde zijn. _/-\o_
Tsja Gouda. Ik woon erook. :)

Zand is zwaar en leid weer tot verzakking. Ik heb ooit bij een collega gezien (ook Gouda) dat die schelpen gestort heeft. Schrik niet 60cm en de kruipruimte was nog steeds begaanbaar. De impact was ook heftig, droger in huis, stiller (Ja schelpen dempen geluiden), minder verzakkingen langs de gevels. En plotseling was de kuipruimte vaak droog begaanbaar. En het bleef jaren op hetzelfde niveau liggen.

Ook BIMS schijnt te werken maar ik kan je hier niet aan een praktijk ervaring helpen. Overigens schelpen hebben de neiging om niet zo snel weg te glijden naar de buren.

Water wegpompen in Gouda. Weinig kans tenzij je de reeuwijkse plassen ook een paar centimeter wilt verlagen. ;) Echte bronbemaling met zware pompen lukt wel lokaal. Maar meestal is grofgeweld benodigt.

Edit: Ik begrijp dat je randdebielen over de vloer hebt gehad die de ventilatie roosters willen afsluiten?
Niet doen een beetje ventilatie is goed. (droogventileren is onmogenlijk in Gouda) maar je moet dit verplicht open hebben wegens zeer waarschijnlijk een gasleiding onder de vloer.

[ Voor 3% gewijzigd door Seafarer op 15-06-2026 20:49 ]

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

Pagina: 1 ... 115 116 Laatste

Let op:
Goed werken is ook veilig werken. Zeker als je naden gaat PURren dan is een masker een must.

Lees vooral:
route99 in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren" &
route99 in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren"