Kruipruimte vloer (na-)isoleren

Pagina: 1 ... 115 116 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 00:09

Seafarer

XXX

ov3rkill schreef op maandag 15 juni 2026 @ 16:48:
Hou dit topic al een paar jaar in de gaten en ga me er binnenkort ook aan wagen. Ik heb een hoekwoning in het pittoreske Gouda, bekend van kaas, maar in dit topic vooral van overdekte privé zwembaden. Ik ben een plan aan het maken om mijn ongeïsoleerde broodjesvloer met vloerverwarming te gaan isoleren.

Paar bedrijven langs laten komen het afgelopen jaar, maar uiteindelijk uitgekomen op het lekker zelf doen. De suggestie van de bedrijven was vooral om drijvende isolatie te plaatsen en de luchtroosters af te sluiten.

Mijn situatie is als volgt:

Bouwjaar 75, vloerverwarming geplaatst tijdje terug en geen bestaande vloer isolatie. 2 Kruipruimtes, beide goed toegankelijk. Erg veel ruimte, maar er staat ook zo'n 40cm water. Dit water lijkt verbonden met de kruipruimtes van de rest van de straat. Paar uur pompen met een dompelpomp bracht geen zichtbare verandering in het waterpeil. Nu lijkt het alsof alles zo verzakt is dat het zand (en regenwater) onder de funderingsbalken spoelt, het zand onder de tegels bij de gevel spoelt weg bij zware regen.

Voordat ik ga beginnen met isoleren wil ik dan ook eerst mijn kruipruimte ophogen. Binnenkort met een dieselpomp kijken of ik het water (lang genoeg) weg krijg zodat ik het kan laten ophogen met zo'n zuig wagen. Dan kan ik ook de eerste goede inspectie doen van de kruipruimte/vloer. Als ik het nog niet weg krijg maar eens kijken naar bodembemaling opties, maar daar denk ik liever nog niet aan..

Na het ophogen van de kruipruimte (waarschijnlijk zand + laag schelpen) wil ik noppenfolie en PE/Tonzon bodemfolie plaatsen. Hopelijk zorgt het hogere niveau + de bodemfolie dat het redelijk droog en begaanbaar blijft terwijl ik erna ga isoleren. Al verwacht ik een waterbed effect en hoop ik er in de toekomst zo min mogelijk te komen. Zolang het boven de folie maar droog blijft. Voordeel is hopelijk dat het bij de buren lager ligt.

Voor de isolatie wil ik zelf EPS Isolatieplaten tegen de betonnen broodjesvloer monteren. Daarnaast wil ik de fundering van buiten wat afgraven en isolatie plaatsen.

Ik heb nog een aantal vragen waar hopelijk iemand hier ervaring mee heeft:

- Als ik mijn kruipruimte ophoog, maar de buren niet, spoelt er dan veel zand weg richting hun kruipruimte? Het lijkt onder de funderingsbalken open. Zou het helpen om het daar nog iets uit te graven en isolatie platen te monteren om het zand een beetje op zijn plek te houden? Zeker als hun zwembad wel vol blijft. Of is dit een non issue?

- Is het risicovol om zo veel water weg te pompen? Al heb ik niet heel veel keus als ik het wil isoleren en niet vanaf een opblaasbootje te werk wil gaan. 8)7

- Zijn schelpen i.c.m. bodemfolie een goed idee? Heeft het nut om een laag beter isolerende bodembedekking te plaatsen?

- Ik dacht het hier ooit gelezen te hebben, maar EPS Isolatieplaten zijn volledig watervast? Dus ook als ik ze buiten tegen de fundering plaats zou dit geen problemen moeten opleveren?

Ben er al een tijd mee bezig en dusver nog enthousiast over, mooie verbetering voor mijn huis. Als ik ga beginnen zal ik wel wat foto's van het proces maken als er geïnteresseerde zijn. _/-\o_
Tsja Gouda. Ik woon erook. :)

Zand is zwaar en leid weer tot verzakking. Ik heb ooit bij een collega gezien (ook Gouda) dat die schelpen gestort heeft. Schrik niet 60cm en de kruipruimte was nog steeds begaanbaar. De impact was ook heftig, droger in huis, stiller (Ja schelpen dempen geluiden), minder verzakkingen langs de gevels. En plotseling was de kuipruimte vaak droog begaanbaar. En het bleef jaren op hetzelfde niveau liggen.

Ook BIMS schijnt te werken maar ik kan je hier niet aan een praktijk ervaring helpen. Overigens schelpen hebben de neiging om niet zo snel weg te glijden naar de buren.

Water wegpompen in Gouda. Weinig kans tenzij je de reeuwijkse plassen ook een paar centimeter wilt verlagen. ;) Echte bronbemaling met zware pompen lukt wel lokaal. Maar meestal is grofgeweld benodigt.

Edit: Ik begrijp dat je randdebielen over de vloer hebt gehad die de ventilatie roosters willen afsluiten?
Niet doen een beetje ventilatie is goed. (droogventileren is onmogenlijk in Gouda) maar je moet dit verplicht open hebben wegens zeer waarschijnlijk een gasleiding onder de vloer.

[ Voor 3% gewijzigd door Seafarer op 15-06-2026 20:49 ]

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• hvgupta
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 17-07 09:27
Als vervolg op mijn eerdere bericht: ik ben inmiddels eindelijk zelf de kruipruimte onder mijn appartement in een gebouw uit 1956 ingegaan en heb de vloer van de onderzijde kunnen bekijken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0LDhFP6VbV_-3mHh5edjZoRe934=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XlBNJtkLeBWJubl1hnUrFPih.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1RWOrypdsEu82m_-Ynt2rQ2OWBo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NxMqjBaOPJudxdkVS1Oo94CV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ivYWRkvU_2Jx64b43uAy2cFIxh8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Eb6qWmyUasqxNAQqQvAKMdSD.jpg?f=fotoalbum_large

Tot mijn verbazing lijkt de vloer uit twee lagen te bestaan. Vanuit de kruipruimte zie ik eerst een relatief dunne onderste laag, daarboven een holle ruimte/luchtspouw en vervolgens nog een tweede vloerlaag. Zie ook de bijgevoegde foto’s.

Is een dergelijke vloeropbouw gebruikelijk bij gebouwen uit deze periode? Weet iemand misschien hoe dit type vloer wordt genoemd?

In de woning ligt vloerverwarming, maar mijn stookkosten lopen in de winter erg hoog op. Daarnaast voelt de vloer, vooral wanneer de verwarming uitstaat, erg koud aan.

Ik heb inmiddels een aannemer gevonden die PIR-platen met een Rd-waarde van 5,45 onder de vloer kan aanbrengen. Ik ben daarom benieuwd wat voor effect dit naar verwachting zal hebben:
  • Hoeveel verschil zal vloerisolatie maken voor het comfort en de stookkosten?
  • Zou de vloer merkbaar minder koud worden?
  • Heeft de bestaande luchtspouw tussen de twee vloerlagen invloed op het effect van de isolatie?
Ik zag ook dat er op sommige plekken gaten of openingen in de onderste laag zitten, waardoor de luchtspouw waarschijnlijk niet volledig afgesloten is. Maakt dit verschil voor het huidige warmteverlies of voor de manier waarop de PIR-platen moeten worden aangebracht?

Alvast bedankt voor het meedenken!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:24
Nette kruipruimte zeg!

In Ubakus kun je simuleren hoeveel PIR (verlijmd?) onder je vloer aan aan warmteverlies per m2 scheelt. Dan terugrekenen naar je warmte-opwekker (gas/stroom/stadsverwarming).

Ik zie trouwens geen dubbele vloer maar een broodjesvloer met betonnen liggers en holle betonnen broodjes. Vraag voor de zekerheid bij de gemeente de tekeningen van je woning op.

Zoals dit eruit ziet met de werkhoogte en hoe vlak het is, zou ik juist overwegen om het zelf te doen, het scheelt vast veel geld. Welke offerte prijs heb je gehad?

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

• Seafarer

Seafarer

XXX

hvgupta schreef op maandag 13 juli 2026 @ 10:22:
Als vervolg op mijn eerdere bericht: ik ben inmiddels eindelijk zelf de kruipruimte onder mijn appartement in een gebouw uit 1956 ingegaan en heb de vloer van de onderzijde kunnen bekijken.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Tot mijn verbazing lijkt de vloer uit twee lagen te bestaan. Vanuit de kruipruimte zie ik eerst een relatief dunne onderste laag, daarboven een holle ruimte/luchtspouw en vervolgens nog een tweede vloerlaag. Zie ook de bijgevoegde foto’s.

Is een dergelijke vloeropbouw gebruikelijk bij gebouwen uit deze periode? Weet iemand misschien hoe dit type vloer wordt genoemd?

In de woning ligt vloerverwarming, maar mijn stookkosten lopen in de winter erg hoog op. Daarnaast voelt de vloer, vooral wanneer de verwarming uitstaat, erg koud aan.

Ik heb inmiddels een aannemer gevonden die PIR-platen met een Rd-waarde van 5,45 onder de vloer kan aanbrengen. Ik ben daarom benieuwd wat voor effect dit naar verwachting zal hebben:
  • Hoeveel verschil zal vloerisolatie maken voor het comfort en de stookkosten?
  • Zou de vloer merkbaar minder koud worden?
  • Heeft de bestaande luchtspouw tussen de twee vloerlagen invloed op het effect van de isolatie?
Ik zag ook dat er op sommige plekken gaten of openingen in de onderste laag zitten, waardoor de luchtspouw waarschijnlijk niet volledig afgesloten is. Maakt dit verschil voor het huidige warmteverlies of voor de manier waarop de PIR-platen moeten worden aangebracht?

Alvast bedankt voor het meedenken!
De aannemer heeft gewoon 1 vloerelement besteld voor het hele gebouw. De kruipruimte heeft nu een plafond.

Beetje met cijfers strooien aub." Ik verstook veel gas." Hoeveel is veel? hoeveel vierkante meter enz.enz.
Dat de vloer warm wordt wil nog niet zeggen dat je installatie goed functioneert!!!

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• hvgupta
Seafarer schreef op maandag 13 juli 2026 @ 14:32:
[...]

De aannemer heeft gewoon 1 vloerelement besteld voor het hele gebouw. De kruipruimte heeft nu een plafond.

Beetje met cijfers strooien aub." Ik verstook veel gas." Hoeveel is veel? hoeveel vierkante meter enz.enz.
Dat de vloer warm wordt wil nog niet zeggen dat je installatie goed functioneert!!!
Bedankt voor je reactie. Dat verklaart mogelijk de opbouw die ik aan de onderzijde zie.

Wat betreft de cijfers: het appartement is ongeveer 95 m² groot, ligt op de begane grond en heeft drie buitengevels. Het gebouw komt uit 1956 en heeft momenteel energielabel G.

In de koudere wintermaanden verbruikten we ongeveer 300- 350 m³ gas per maand. Zonder verwarming kan de binnentemperatuur op koude dagen dalen tot ongeveer 9 à 10 °C. Ook wanneer de woning rond de 15 à 16 °C is, voelt de vloer nog erg koud aan.

De vloerverwarming kan de vloer uiteindelijk wel opwarmen, maar daarvoor moet het systeem lang draaien. Ik begrijp je punt dat dit niet automatisch betekent dat de installatie goed functioneert. Het verwarmingssysteem zelf laten controleren is daarom waarschijnlijk ook verstandig.

Mijn belangrijkste vraag is vooral hoeveel effect PIR-isolatie met een Rd-waarde van 5,45 onder dit type vloer naar verwachting zal hebben op het warmteverlies, het gasverbruik en het comfort van de vloer.

• hvgupta
GudZ schreef op maandag 13 juli 2026 @ 13:39:
Nette kruipruimte zeg!

In Ubakus kun je simuleren hoeveel PIR (verlijmd?) onder je vloer aan aan warmteverlies per m2 scheelt. Dan terugrekenen naar je warmte-opwekker (gas/stroom/stadsverwarming).

Ik zie trouwens geen dubbele vloer maar een broodjesvloer met betonnen liggers en holle betonnen broodjes. Vraag voor de zekerheid bij de gemeente de tekeningen van je woning op.

Zoals dit eruit ziet met de werkhoogte en hoe vlak het is, zou ik juist overwegen om het zelf te doen, het scheelt vast veel geld. Welke offerte prijs heb je gehad?
Bedankt! De kruipruimte is inderdaad vrij hoog en gelukkig ook droog.

Goed om te weten dat dit waarschijnlijk geen dubbele vloer is, maar een broodjesvloer met betonnen liggers en holle betonnen elementen. Ik had de holle ruimte in eerste instantie aangezien voor een luchtspouw tussen twee afzonderlijke vloeren. Ik zal proberen de bouwtekeningen bij de gemeente of de VvE op te vragen om dit te bevestigen.

Ik zal ook eens naar Ubakus kijken. De aannemer is van plan PIR-platen met een Rd-waarde van 5,45 tussen de betonnen liggers tegen de onderzijde van de vloer te verlijmen. De betonnen liggers zelf blijven dus zichtbaar en worden niet met PIR bedekt.

De offerte komt na subsidie uit op ongeveer €3.100 voor circa 95 m². Dit is inclusief materiaal, plaatsing en het aanbrengen van bodemfolie in de kruipruimte.

Zelf doen zou gezien de werkhoogte misschien inderdaad mogelijk zijn. Mijn twijfel zit vooral bij het goed passend maken rond de liggers, leidingen en openingen, en ervoor zorgen dat alles goed aansluit en langdurig vast blijft zitten.

Denk je dat het feit dat alleen tussen de liggers wordt geïsoleerd veel invloed heeft op het uiteindelijke resultaat, omdat de betonnen liggers dan mogelijk koudebruggen blijven? En hebben de holle betonnen elementen of de openingen die op sommige plekken zichtbaar zijn nog invloed op het warmteverlies of op de manier waarop de PIR-platen moeten worden aangebracht?

• tux-87
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 21:15
@hvgupta Met liggers bedoel je de funderingsbalk waar de vloer is opgelegd? De grote betonnen balk rechts op de foto? Niet de vloerliggers neem ik aan?

De fundering is een koudebrug. Je kan die eventueel mee isoleren voor een nog beter resultaat. Maar je gaat al enorm winnen door de vloer te isoleren, zeker met vloerverwarming. Ik heb dat ook gedaan bij een soortgelijke vloer en ik kwam er daardoor achter dat mijn badkamer vloerverwarming heeft. Dat was serieus nauwelijks merkbaar door het opwarmen van de kruipruimte.

Dit type vloer is een balken en potten vloer. Die bestaan uit betonnen balkjes met wapening, die worden eerst neergelegd. Dan gaan de vulblokken ertussen. Dat is in feite verloren bekisting met een licht isolerende werking. Bovenop ligt een wapeningsnet en daar is een druklaag gestort. Dat is in feite samen met de balken de constructieve vloer. Ze bestaan ook van Stalton met keramische blokken. In jouw geval betonnen blokken.

Ik zou er gewoon pir tegenaan maken, met kunstof slagpluggen (tox Husky van Hornbach bijvoorbeeld). Dat gaat prima in deze vloeren. Niet in de balkjes boren maar in de potten. De boel netjes aftapen met betrafol o.g. en je hebt een prima upgrade gedaan.

[ Voor 95% gewijzigd door tux-87 op 14-07-2026 14:11 ]

• hvgupta
tux-87 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 14:05:
@hvgupta Met liggers bedoel je de funderingsbalk waar de vloer is opgelegd? De grote betonnen balk rechts op de foto? Niet de vloerliggers neem ik aan?

De fundering is een koudebrug. Je kan die eventueel mee isoleren voor een nog beter resultaat. Maar je gaat al enorm winnen door de vloer te isoleren, zeker met vloerverwarming. Ik heb dat ook gedaan bij een soortgelijke vloer en ik kwam er daardoor achter dat mijn badkamer vloerverwarming heeft. Dat was serieus nauwelijks merkbaar door het opwarmen van de kruipruimte.

Dit type vloer is een balken en potten vloer. Die bestaan uit betonnen balkjes met wapening, die worden eerst neergelegd. Dan gaan de vulblokken ertussen. Dat is in feite verloren bekisting met een licht isolerende werking. Bovenop ligt een wapeningsnet en daar is een druklaag gestort. Dat is in feite samen met de balken de constructieve vloer. Ze bestaan ook van Stalton met keramische blokken. In jouw geval betonnen blokken.

Ik zou er gewoon pir tegenaan maken, met kunstof slagpluggen (tox Husky van Hornbach bijvoorbeeld). Dat gaat prima in deze vloeren. Niet in de balkjes boren maar in de potten. De boel netjes aftapen met betrafol o.g. en je hebt een prima upgrade gedaan.
Bedankt voor de uitgebreide uitleg! Hierbij nog een duidelijkere foto van de onderzijde van de vloer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BL3XZRu3xRb5OBl0q_0NN7hv5fU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2w2TYyqfp3ReCH5rhlWqaPVr.jpg?f=fotoalbum_large

Met de liggers bedoelde ik inderdaad de grote funderingsbalken, zoals de grote betonnen balk rechts op de foto. Ik bedoelde niet de kleinere vloerbalkjes die onderdeel zijn van de balken- en pottenvloer.

Het plan van de aannemer is om PIR-platen met een Rd-waarde van 5,45 tegen de vlakke onderzijde van de vloer aan te brengen, in de vakken tussen de grote funderingsbalken. De grote funderingsbalken zelf blijven dus vooralsnog ongeïsoleerd. De platen zouden worden verlijmd. Daarnaast wordt er bodemfolie op de bodem van de kruipruimte aangebracht.

Goed om jouw ervaring met een soortgelijke vloer en vloerverwarming te lezen. Dat er vóór de isolatie zoveel warmte naar de kruipruimte verdween dat de vloerverwarming nauwelijks merkbaar was, klinkt eigenlijk behoorlijk herkenbaar.

Denk je dat het de moeite waard is om ook de onderzijde en/of zijkanten van de grote funderingsbalken mee te isoleren? Of zal alleen het isoleren van de vloer tussen de funderingsbalken al het grootste deel van de winst opleveren?

[ Voor 7% gewijzigd door hvgupta op 14-07-2026 14:37 ]

• tux-87
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 21:15
@hvgupta wat zit er boven die balken? Daar staan muren denk ik? Ik zou ze meenemen als het praktisch haalbaar is. Lijmen kun je dit topic veel over vinden. Ik zelf ben meer van mechanisch bevestigen.

• hvgupta
tux-87 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 14:54:
@hvgupta wat zit er boven die balken? Daar staan muren denk ik? Ik zou ze meenemen als het praktisch haalbaar is. Lijmen kun je dit topic veel over vinden. Ik zelf ben meer van mechanisch bevestigen.
Niet boven elke balk staat een muur, maar de meeste balken lijken inderdaad wel overeen te komen met de positie van een muur erboven.

De aannemer gaat de PIR-platen trouwens zowel verlijmen als mechanisch bevestigen.

Bedankt voor de aanbeveling. Ik zal proberen om de funderingsbalken ook mee te laten isoleren. Zou je adviseren om alleen de onderzijde van de balken te isoleren, of ook de linker- en rechterzijkant?

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:24
hvgupta schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 15:21:
[...]

Niet boven elke balk staat een muur, maar de meeste balken lijken inderdaad wel overeen te komen met de positie van een muur erboven.

De aannemer gaat de PIR-platen trouwens zowel verlijmen als mechanisch bevestigen.

Bedankt voor de aanbeveling. Ik zal proberen om de funderingsbalken ook mee te laten isoleren. Zou je adviseren om alleen de onderzijde van de balken te isoleren, of ook de linker- en rechterzijkant?
Mocht het in prijs flink hakken, kun je die funderingsbalken ook zelf later met met 40mm PIR of 60mm EPS verlijmen met lijmschuim. Dat doet echt nog veel en je hebt niet met zulke dikke plakken te werken. Wel makkelijk om met een systeem te werken maar je krijgt slechts tot 130m2 subsidie, wellicht ga je daar overheen. En die betonnen funderingsbalken zijn het makkelijkst want verticaal kleven is een stuk eenvoudiger.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

• Seafarer

Seafarer

XXX

hvgupta schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 11:00:
[...]

Bedankt voor je reactie. Dat verklaart mogelijk de opbouw die ik aan de onderzijde zie.

Wat betreft de cijfers: het appartement is ongeveer 95 m² groot, ligt op de begane grond en heeft drie buitengevels. Het gebouw komt uit 1956 en heeft momenteel energielabel G.

In de koudere wintermaanden verbruikten we ongeveer 300- 350 m³ gas per maand. Zonder verwarming kan de binnentemperatuur op koude dagen dalen tot ongeveer 9 à 10 °C. Ook wanneer de woning rond de 15 à 16 °C is, voelt de vloer nog erg koud aan.

De vloerverwarming kan de vloer uiteindelijk wel opwarmen, maar daarvoor moet het systeem lang draaien. Ik begrijp je punt dat dit niet automatisch betekent dat de installatie goed functioneert. Het verwarmingssysteem zelf laten controleren is daarom waarschijnlijk ook verstandig.

Mijn belangrijkste vraag is vooral hoeveel effect PIR-isolatie met een Rd-waarde van 5,45 onder dit type vloer naar verwachting zal hebben op het warmteverlies, het gasverbruik en het comfort van de vloer.
Zo'n 1200 m³ op jaarbasis?

De holle ruimte in die blokken is als een soort ventilatie kanaal. Stel dat deze ruimte uitkomt in een lege spouw? Met een beetje wind is alle warmte zo weg, dan doen die isolatie platen ook weinig.

• hvgupta
GudZ schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 17:02:
[...]

Mocht het in prijs flink hakken, kun je die funderingsbalken ook zelf later met met 40mm PIR of 60mm EPS verlijmen met lijmschuim. Dat doet echt nog veel en je hebt niet met zulke dikke plakken te werken. Wel makkelijk om met een systeem te werken maar je krijgt slechts tot 130m2 subsidie, wellicht ga je daar overheen. En die betonnen funderingsbalken zijn het makkelijkst want verticaal kleven is een stuk eenvoudiger.
Dat klinkt eigenlijk als een heel goed idee. Waarschijnlijk ga ik de funderingsbalken later zelf isoleren met 40 of 60 mm PIR, verlijmd met lijmschuim.

• hvgupta
Seafarer schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 18:45:
[...]

Zo'n 1200 m³ op jaarbasis?

De holle ruimte in die blokken is als een soort ventilatie kanaal. Stel dat deze ruimte uitkomt in een lege spouw? Met een beetje wind is alle warmte zo weg, dan doen die isolatie platen ook weinig.
Eerder zo’n 1.400–1.500 m³ op jaarbasis.

Dat punt over de holle ruimtes had ik nog niet bedacht. Ik heb inmiddels meerdere foto’s en video’s van de kruipruimte bekeken. Voor zover ik kan zien, liggen de holle blokken tussen de vloerbalkjes en zie ik geen duidelijke open verbinding naar de spouw of naar buiten. Vanaf de onderzijde is dat natuurlijk niet met zekerheid vast te stellen.

Als de holle ruimtes gewoon afgesloten zijn, verwacht ik dat de PIR-isolatie nog steeds veel effect zal hebben.

De zichtbare opening zal ik voor het aanbrengen van de PIR-platen in ieder geval afdichten met PUR-schuim

• Seafarer

Seafarer

XXX

hvgupta schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 00:10:
[...]

Eerder zo’n 1.400–1.500 m³ op jaarbasis.

Dat punt over de holle ruimtes had ik nog niet bedacht. Ik heb inmiddels meerdere foto’s en video’s van de kruipruimte bekeken. Voor zover ik kan zien, liggen de holle blokken tussen de vloerbalkjes en zie ik geen duidelijke open verbinding naar de spouw of naar buiten. Vanaf de onderzijde is dat natuurlijk niet met zekerheid vast te stellen.

Als de holle ruimtes gewoon afgesloten zijn, verwacht ik dat de PIR-isolatie nog steeds veel effect zal hebben.

De zichtbare opening zal ik voor het aanbrengen van de PIR-platen in ieder geval afdichten met PUR-schuim
Dat is wel een relatief hoog verbruik. Ketel is HR hoop ik.
Alle ramen Hr++ anders kun je daar nog erg veel winnen.

• hvgupta
Seafarer schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 08:07:
[...]

Dat is wel een relatief hoog verbruik. Ketel is HR hoop ik.
Alle ramen Hr++ anders kun je daar nog erg veel winnen.
Ja, alle ramen zijn HR++ en de cv-ketel is een zeer efficiënte HR-combiketel uit 2021. Ondanks dat heeft de woning nog steeds energielabel G

• Seafarer

Seafarer

XXX

hvgupta schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 09:26:
[...]

Ja, alle ramen zijn HR++ en de cv-ketel is een zeer efficiënte HR-combiketel uit 2021. Ondanks dat heeft de woning nog steeds energielabel G
De ketel is efficiënt. Maar is dat ook met de hele installatie?
In dit topic Gas besparen door middel van CV tuning deel IV zijn veel problemen uit installaties gehaald. En dan bedoel ik als een gek het kan bedenken dan is het bij iemand gebeurt. Het is bijna teveel om op te noemen wat er fout kan gaan waardoor het gas verbruik onnodig hoog is. (Ook met moderne ketels!!)

• Vipertje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01:55
ASW1 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 20:33:
[...]

Inderdaad, XPS is het enige isolatiemateriaal dat geen water opneemt en is in dit geval het aangewezen materiaal.

[Afbeelding]
Niet alleen XPS. Rockwool is van nature hydrophobic. Dat fluffy spul kan je niet onder de grond gebruiken, maar comfortboard platen wel.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:22
Vipertje schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 10:22:
[...]

Niet alleen XPS. Rockwool is van nature hydrophobic. Dat fluffy spul kan je niet onder de grond gebruiken, maar comfortboard platen wel.
Ook niet, dat spul heeft een open structuur en loopt uiteindelijk vol water als het grondwater hoog genoeg komt. Ja de fabrikant heeft iets verzonnen voor Amerikaanse bouw met grade walls helemaal ingepakt met waterkerend membraan, drainage en vezelcementplaat oid aan de buitenkant maar uiteindelijk komt dat erop neer dat je bouwkundig heel veel moeite gaat steken in het droog houden van de isolatie omdat het spul niet tegen water kan. Het zal niet direct verrotten maar de isolatiewaarde is nul als het vol water gelopen is. Gebruik dan gewoon isolatiemateriaal dat wel onder (grond-)water toepasbaar is.

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:06
@hvgupta kijk, ik heb dezelfde vloer!
alleen 60cm werkruimte en toegang is onder een funderingsbalk door... moet je niet willen.

toch nu 50% klaar met pir12cm (5,45Rd)
ook de binnenfunderingen beplakt met 6cm eps. zodat deze een warmtebuffetje zijn voor de vloer, helaas kan ik niet onder het zand isoleren

op de laatste foto zie je ook mijn lijmpatroon, gewoon de rand van de plaat volgen, dan krijg je geen luchtlek. erna natuurlijk afpurren of tapen om evt lekkage te voorkomen en dampdicht te maken.

byzonder dat je een aannemer hebt gevonden die het wil doen en de prijs lijkt me incl bodemfolie redelijk voor 95M2 (alleen de isolatie is al €2100 als ik hetzelf bestel)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2TcCnKUv7Lt79CXVfZQSS3jvKVM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kJlIFfayboT7LUJ1K7ATZryw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vFwDDa8-DFYMEr-hIyrLP74saAA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NnlKAJdBWNLsFekeKfUCQWHq.jpg?f=fotoalbum_large

diskeltische lurker

Pagina: 1 ... 115 116 Laatste

Let op:
Goed werken is ook veilig werken. Zeker als je naden gaat PURren dan is een masker een must.

Lees vooral:
route99 in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren" &
route99 in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren"