Ik ben wel benieuwd naar "wat" je nu gaat laten doen .. dus waarmee gaan ze je vloer isoleren?LongBowNL schreef op zondag 25 januari 2026 @ 22:39:
Dank voor de tips. Ik zal bij de volgende offertes ook vragen naar bodem folie. Plus rekening houden met de ventilatie. Dat is denk de beste manier om de hoeveelheid radon laag te houden.
Luchtvochtigheid heb ik niet gemeten, maar het zand voelt droog aan. Ik zie wel druppels aan de waterleiding zitten, dus heel erg laag is het ook weer niet.
@duvekot Ik ga PIF folie laten aanbrengen. Ik heb eigenlijk de voorkeur op "standaard" isolatie zoals PIR, maar ik heb geen aanbieders gevonden die dit doen. Je hebt eigenlijk alleen de keuze tussen PUR, Tonzon of PIF.
Lees ook zelf dan de handleiding rondom PIF door zodat je wat controle vragen kan stellen aan de partij die het komt instaleren:LongBowNL schreef op maandag 26 januari 2026 @ 07:05:
@duvekot Ik ga PIF folie laten aanbrengen. Ik heb eigenlijk de voorkeur op "standaard" isolatie zoals PIR, maar ik heb geen aanbieders gevonden die dit doen. Je hebt eigenlijk alleen de keuze tussen PUR, Tonzon of PIF.
https://pifinsulation.com...025/07/PIF_VV_FLOOR-2.pdf
Grootste uitdaging is de luchtdichte afsluiting langs de randen zodat het absoluut onmogelijk wordt voor lucht om tussen de huidige vloer en de daaronder "zwevende" pif laag te komen. Maar ook als er doorvoeren zijn naar boven moeten die dus eerst ook helemaal luchtdicht afgesloten worden. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de randen rondom en de impact van de ventilatie gaten die er zitten.
Dus vandaar dat de manier van werken door de installateur van de PIF folie en zijn accuraatheid en precisie heel belangrijk is.
En dan is nog steeds de vraag ... Komt de persoon die het aan je verkocht ook zelf instaleren? Of zijn het wat "vrije jongens" die het er eventjes "snel" onder plakken?
Heb je zelf de mogelijkheden om het nadien te controleren?
Het hangt van de bodem af of er (veel) radon aanwezig is, zie ook dit kaartje van het RIVM: https://www.rivm.nl/stral...binnenmilieu-2013-en-2016LongBowNL schreef op zondag 25 januari 2026 @ 22:39:
Dank voor de tips. Ik zal bij de volgende offertes ook vragen naar bodem folie. Plus rekening houden met de ventilatie. Dat is denk de beste manier om de hoeveelheid radon laag te houden.
@duvekot De drie bedrijven die het komen plaatsen, doen het allemaal zelf. Ze adverteren zichzelf als isolatiebedrijf en ik kan ze ook allemaal terugvinden op de website van PIF zelf. 2 vd 3 hebben een Insula certificering.
Ik kan zelf de kruipruimte ingaan na afloop ter controle. Ik zal letten op de luchtdichte afsluiting.
Ik kan zelf de kruipruimte ingaan na afloop ter controle. Ik zal letten op de luchtdichte afsluiting.
@LongBowNL vergewis je dat er een afgesloten luchtspouw tussen vloer en pif gemaakt wordt. Meestal rond de 2-3cm, zie instructies fabrikant. Die spouw is namelijk cruciaal want zonder die luchtspouw is de isolatiewaarde van pif een stuk lager (kan wel 50% schelen) t.o.v. hetgeen geclaimd wordt.
ik wil ook PIF of soortgelijk spul.Franciesco schreef op maandag 26 januari 2026 @ 19:51:
@LongBowNL vergewis je dat er een afgesloten luchtspouw tussen vloer en pif gemaakt wordt. Meestal rond de 2-3cm, zie instructies fabrikant. Die spouw is namelijk cruciaal want zonder die luchtspouw is de isolatiewaarde van pif een stuk lager (kan wel 50% schelen) t.o.v. hetgeen geclaimd wordt.
Wat bedoel je met die 2 a 3 cm?
Ik heb een kwaaitaalvloer moet men daar dan met 1 of ander raggelwerk 2 a 3 cm onder die vloer komen zodat er een lucht spouw ontstaat?
Het spul moet dus niet direct aan de vloer vast?
@kaasaanfiets montage van pif wordt onder een betonnen vloer meestal met zogenaamde stiften gedaan. De pif hangt dan als het ware aan die stift waarbij er een afgesloten spouw moet ontstaan tussen vloer en pif. Zoals gezegd vaak iets van 3cm, maar het kan ook 5cm of meer zijn afhankelijk van de fabrikant. Altijd dus de instructies controleren.
Let op:
Goed werken is ook veilig werken. Zeker als je naden gaat PURren dan is een masker een must.
Lees vooral:
route99 in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren" &
route99 in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren"
Goed werken is ook veilig werken. Zeker als je naden gaat PURren dan is een masker een must.
Lees vooral:
route99 in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren" &
route99 in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren"