Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Daikin-Intergas hybrid. Ervaringen en discussies

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 15:01

Japie.G

Colour Classic

Topicstarter
Ik weet niet hoeveel mensen deze units bezitten of overwegen aan te schaffen, echter heb ik er nog geen specifiek topic over gevonden. Ik zet dit topic nu even op als algemeen discussietopic aangezien ik zelf wat vragen heb die in het algemene warmtepomp topic snel ondergesneeuwd raken. Aangezien deze hybride systemen toch wel degelijk wat anders zijn is het misschien een eigen topic wel waard.. Deze post eventueel uit te bouwen tot een goede OP

Daikin - Intergas hybride oplossingen voor verwarming woning en sanitair warm water.

Daikin levert momenteel 3 opties voor hybride systemen:

Set EHYHBH/EHYHBX+EVLQ
5kw Alleen verwarmen (05AV32 + 05CV3)
8kw Alleen verwarmen (08AV32 + 08CV3)
8kw Verwarmen en koelen (08AV3 + 08CV3)

Meer informatie is o.a. te vinden op de site van Daikin (klikkerdeklik)

Zelf spelen met de settings:
Er zijn in de bedieningsconsole/ruimtethermostaat verschillende toegangsniveaus waar je tussen kunt schakelen. Als je zelf wat wilt spelen met de settings moet je uiteraard een niveautje hoger gaan dan het standaard gebruikersniveau die af fabriek ingesteld staat.

Laagste niveau: Eindgebruiker
- Standaard niveau. Alleen gewenste en actuele kamertemperaturen zijn in te zien of te wijzigen

Midden niveau: Gevordere eindgebruiker
- Niveau welke iedereen eigenlijk standaard aan moet hebben staan. In dit niveau zijn ook alle interne sensoren uit te lezen (bv. aanvoertemperatuur Ta, retourtemperatuur Tr etc) en zijn zaken zoals weersafhankelijke regeling (WAR) in te stellen.
- Hoe bereik je dit toegansniveau? Ga vanuit het hoofdscherm naar het hoofdmenu. Druk nu langer dan 4 seconden op de knop met de grote letter i. Het gevorderde eindgebruikersmenu is nu geactiveerd

Hoogste niveau: Installateursmenu
- Niveau waar alles in principe te wijzigen is.
- Hoe bereik je dit toegangsniveau? Je moet eerst toegang hebben op 'Gevorderde Einggebruikersniveau' Ga naar het hoofdmenu en kies informatie. Kies vervolgens voor de optie 'Gebruikerstoegangsniveau. Druk dan nu langer dan 4 seconden op de MENU knop en je zult in het installateursniveau belanden.

De hartelijke groeten van mij!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Topicstarter
Hallo Tweakers,

Wij hebben een woning gebouwd welke in november 2018 is opgeleverd. In de ontwerpfase wilden we allereerst voor een full electric warmtepomp gaan maar uit budgettechnische redenen is dit niet gelukt en zijn we uiteindelijk voor de ‘korte’ termijn (we hebben 10/15 jaar bedacht) gegaan voor een Daikin-Intergas hybride oplossing. En wel de 8kW verwarmen en koelen versie. Waarom 8kW? Vanwege het feit dat dit de enige unit is die ook kan koelen

Technisch gezien bestaat deze set uit een Daikin Atherma 8kw warmtepomp voor huisverwarming en een intergas HR CV ketel voor sanitair warm water en deze dient tevens als backup voor de Atherma als deze onder een bepaald efficiëntieniveau daalt of de vraag niet aan zou kunnen. Opzich heel mooi dus als je nog niet gasloos wilt, maar wel gas arm. Ook kostentechnisch zeer interessant.

Nou had ik tijdens de bouw van toeten nog blazen verstand op dit gebied en ben er vanuit gegaan dat de installateur alles wel wist. De installateur heeft alles ook zeer netjes aangesloten en dergelijk, maar gaandeweg de tijd kwam ik er achter dat een warmtepomp installatie iets meer behelst dan alleen maar aansluiten en gaan met de banaan... In feite komt het er op neer dat alles hier op fabriekssettings is achtergelaten, en ja.. het werkt wel alleen zegt mijn gevoel dat het absoluut niet optimaal werkt. Aan de installateur heb ik vooralsnog vrij weinig. Ik heb ze inmiddels een mail gestuurd waarin ik het een en ander nog eens voorleg en ze nogmaals vraag een expert op dit gebied langs te sturen zodat ik een netjes afgeregeld systeem krijg. Helaas nog geen antwoord, maar ik wacht nog wat weekjes geduldig aangezien het uiteraard nu ook voor hun vakantie is. Echter ga ik als er geen oplossing komt uiteindelijk zelf een expert erbij halen.

Maargoed, zelf ben ik ook niet dom en best wel geïnteresseerd in deze techniek. Wie weet is er uiteindelijk wel veel beter zelf uit te komen dan dat een installateur dat doet.

De binnenunits staan op zolder en de aanvoerbuis loopt naar beneden waar de verdeler op de begane grond zit. De verdeler verdeelt de aanvoer in 10 groepen:
Groep 1 –lengte 79m HOH15cm 11,7m2 (hobbyruimte)
Groep 2 –lengte 89m HOH15cm 13,1m2 (hobbyruimte)
Groep 3 – lengte 94m hoh10cm 9,4m2 (hal en toilet)
Groep 4 – lengte 106m hoh10cm 10,6m2 (woonkamer)
Groep 5 – lengte 100m hoh10cm 10m2 (woonkamer)
Groep 6 – lengte 96m hoh10cm 9,6m2 (woonkamer)
Groep 7 – lengte 102m hoh10cm 10,2m2 (woonkamer
Groep 8 – lengte 68m hoh10cm 6,8m2 (woonkeuken)
Groep 9 – lengte 82m hoh10cm 8,2m2 (woonkeuken)
Groep 10 – lengte 103m hoh10cm 10m2 (woonkeuken)

Al bij elkaar heb ik dus een vv systeem met een lengte van 919 meter wat op een oppervlak van 100m2 ligt.
Alles is in slakkenhuis gelegd op gaasmatten op een systeemplaatvloer waarover een 80mm afwerkvloer is gelegd. De boel is afgewerkt met egaline en een PVC vloer.

Het systeem werkt dus, we hebben het prima warm gehad afgelopen winter al heb ik het gevoel dat het geheel te veel stroom danwel gas verbruikt heeft. Ik wil de zaak dus nu ook zelf proberen goed te begrijpen en in te regelen. Hiervoor heb ik alvast een aantal zaken ondernomen:

Ik heb een KwH meter op de warmtepomp groep zitten en kan zodoende meten hoeveel stroom het systeem verbruikt. De gasmeter kan ik ook uitlezen.

Nu alvast van mijn kant wat vragen.

- Zijn er ervaringsdeskundigen hier met zo’n systeem?
- Hoe hebben jullie de inregeling gedaan?
- Wat zijn settings waar ik zeker op moet letten bij het goed inregelen?
- De CV pomp, moet die 24/7 draaien of alleen op verzoek?

- Het systeem staat nu ingesteld op een weersafhankelijke regeling, met bepaalde streefwaardes voor Ta bij een bepaalde buitentemperatuur. Ik merk dat het systeem ondanks die instellingen toch heel ver gaat afwijken van die waardes. Zo had ik voor koelen ingesteld dat bij een Tbuiten van 35 graden een Ta van 18 graden gebruikt moet worden. Wat schetst mijn verbazing? Het systeem gaat gewoon rustig veel kouder zitten (omdat de kamertemperatuur te hoog blijft?). Ik heb in het installateursmenu nu een setting gevonden waar ik kan instellen wat mijn absolute minimum Ta mag zijn in de koelmodus. Die heb ik nu maar op 18graden gezet (stond op 5graden). Nu blijft de minimale Ta wel netjes op 18graden. Voor verwarmen geldt hetzelfde. Is dit de bedoeling? Dat ik harde minimale (en maximale) Ta’s instel voor verwarmen en koelen? Dat grafiekje wat je kan instellen voor de WAR wordt anders duidelijk genegeerd.

- De verdeler is bij ons uitgerust met een naregeling van WATTS. Echter draait het daikin-intergas systeem alleen op de kamerthermostaat 8)7 . Weet iemand hoe ik dat juist aansluit zodat de naregeling ook de koel of warmtevraag aanstuurt? Nu topt het alleen maar af door de groep te sluiten als hij boven gewenste temp komt of andersom.. zucht..

- Ik heb een aantal keer een debiet storing gehad. Toen ik aan het klooien was met verwarmen en koelen, en het dicht en open zetten van de regelkleppen. Is het wel mogelijk voor dit systeem om genoeg te draaien met mijn hierboven beschreven watervolumes? Er zit volgens mij wel een bypass met een klein buffertje in het systeem (althans ik zie een soort extra expansievaatje (zo’n vorm) in het systeem zitten waarvan ik nu maar aanneem dat het een bypass met kleine buffer is voor het geval alle groepen gesloten zouden staan? Weet iemand hier iets meer over te vertellen?

Al met al een heel verhaal.. Ik hoop dat er mensen zijn met ervaring met dit systeem, anders zal het wachten worden op een expert vanuit de installateur om mijn vragen goed te beantwoorden :F

Japie.G wijzigde deze reactie 31-07-2019 12:18 (199%)

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 14:59
Je hebt een woning uit eind 2018... als het goed is gebouwd volgens bouwbesluit 2012 met update 2015... Rc waarden dak/vloer/gevels van 6/3,5/4,5

Dan heb je dus gewoon zat aan die 8 kW.

De kostenbesparing is er niet, omdat je dus gewoon die 100 euro per jaar aan vastrecht voor het gas blijft betalen plus je zit nog met onderhoud aan die gasketel.

Ik zou dus gewoon die gasaansluiting achterwege laten, een zwaar gesubsidieërde warmtepompboiler voor het tapwater neerzetten en die 8 kW unit gewoon z'n werk laten doen. Dan aanvullen met een lucht/lucht exemplaar om van het vocht af te komen.

• Wilke
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 13:46
Het vastrecht, in de zin van het verschil tussen wel en geen gasaansluiting hebben, is veel meer dan €100/jaar.

Dat versterkt alleen bovenstaand punt maar natuurlijk.

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Topicstarter
Uiteraard is dit in gebruik duurder, echter kan ik dit 10 tot 15 jaar draaien alvorens ik aan zelfde bedrag zit als de aanschaf van een full electric systeem zoals toen aangeboden bij de bouw. Das dus het punt niet. Ik wil nu dit systeem zo optimaal mogelijk laten draaien. Gasloos worden ga ik over 10 tot 15 jaar doen. Ik weet ook dat ik dit systeem wel kan ombouwen naar full electric maar das het me nu niet waard. Heb ook erg veel plezier van een mooie gashaard in de winter.

Overigens wordt de bovenverdieping verwarmd en gekoeld met lucht lucht, dat werkt feilloos.

Er wordt gezegd, 8kw is genoeg, dat weet ik, mijn vraag is meer, is het niet te veel! (Pendel ed)

• Grolsch
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 09:32
Allereerst denk ik dat je een verkeerde/foute keuze hebt gemaakt, je had heel goed voor een WP only oplossing kunnen kiezen met een ROI van <8 jaar en juist met nieuwbouw was het moment daar om het in 1 x goed te doen, maar vooruit, het is gebeurd, en nu zit je met de gebakken peren :P

Nu maar een inhoudelijke reactie.
Japie.G schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 12:11:
Hallo Tweakers,

Wij hebben een woning gebouwd welke in november 2018 is opgeleverd. In de ontwerpfase wilden we allereerst voor een full electric warmtepomp gaan maar uit budgettechnische redenen is dit niet gelukt en zijn we uiteindelijk voor de ‘korte’ termijn (we hebben 10/15 jaar bedacht) gegaan voor een Daikin-Intergas hybride oplossing. En wel de 8kW verwarmen en koelen versie. Waarom 8kW? Vanwege het feit dat dit de enige unit is die ook kan koelen

Technisch gezien bestaat deze set uit een Daikin Atherma 8kw warmtepomp voor huisverwarming en een intergas HR CV ketel voor sanitair warm water en deze dient tevens als backup voor de Atherma als deze onder een bepaald efficiëntieniveau daalt of de vraag niet aan zou kunnen. Opzich heel mooi dus als je nog niet gasloos wilt, maar wel gas arm. Ook kostentechnisch zeer interessant.

Nou had ik tijdens de bouw van toeten nog blazen verstand op dit gebied en ben er vanuit gegaan dat de installateur alles wel wist. De installateur heeft alles ook zeer netjes aangesloten en dergelijk, maar gaandeweg de tijd kwam ik er achter dat een warmtepomp installatie iets meer behelst dan alleen maar aansluiten en gaan met de banaan... In feite komt het er op neer dat alles hier op fabriekssettings is achtergelaten, en ja.. het werkt wel alleen zegt mijn gevoel dat het absoluut niet optimaal werkt. Aan de installateur heb ik vooralsnog vrij weinig. Ik heb ze inmiddels een mail gestuurd waarin ik het een en ander nog eens voorleg en ze nogmaals vraag een expert op dit gebied langs te sturen zodat ik een netjes afgeregeld systeem krijg. Helaas nog geen antwoord, maar ik wacht nog wat weekjes geduldig aangezien het uiteraard nu ook voor hun vakantie is. Echter ga ik als er geen oplossing komt uiteindelijk zelf een expert erbij halen.

Maargoed, zelf ben ik ook niet dom en best wel geïnteresseerd in deze techniek. Wie weet is er uiteindelijk wel veel beter zelf uit te komen dan dat een installateur dat doet.

De binnenunits staan op zolder en de aanvoerbuis loopt naar beneden waar de verdeler op de begane grond zit. De verdeler verdeelt de aanvoer in 10 groepen:
Groep 1 –lengte 79m HOH15cm 11,7m2 (hobbyruimte)
Groep 2 –lengte 89m HOH15cm 13,1m2 (hobbyruimte)
Groep 3 – lengte 94m hoh10cm 9,4m2 (hal en toilet)
Groep 4 – lengte 106m hoh10cm 10,6m2 (woonkamer)
Groep 5 – lengte 100m hoh10cm 10m2 (woonkamer)
Groep 6 – lengte 96m hoh10cm 9,6m2 (woonkamer)
Groep 7 – lengte 102m hoh10cm 10,2m2 (woonkamer
Groep 8 – lengte 68m hoh10cm 6,8m2 (woonkeuken)
Groep 9 – lengte 82m hoh10cm 8,2m2 (woonkeuken)
Groep 10 – lengte 103m hoh10cm 10m2 (woonkeuken)

Al bij elkaar heb ik dus een vv systeem met een lengte van 919 meter wat op een oppervlak van 100m2 ligt.
Alles is in slakkenhuis gelegd op gaasmatten op een systeemplaatvloer waarover een 80mm afwerkvloer is gelegd. De boel is afgewerkt met egaline en een PVC vloer.

Het systeem werkt dus, we hebben het prima warm gehad afgelopen winter al heb ik het gevoel dat het geheel te veel stroom danwel gas verbruikt heeft. Ik wil de zaak dus nu ook zelf proberen goed te begrijpen en in te regelen. Hiervoor heb ik alvast een aantal zaken ondernomen:

Ik heb een KwH meter op de warmtepomp groep zitten en kan zodoende meten hoeveel stroom het systeem verbruikt. De gasmeter kan ik ook uitlezen.

Nu alvast van mijn kant wat vragen.

- Zijn er ervaringsdeskundigen hier met zo’n systeem?
- Hoe hebben jullie de inregeling gedaan?
- Wat zijn settings waar ik zeker op moet letten bij het goed inregelen?
- De CV pomp, moet die 24/7 draaien of alleen op verzoek?
CV pomp hoeft alleen maar te draaien als er warmtevraag is met een korte nalooptijd van enkele minuten.
- Het systeem staat nu ingesteld op een weersafhankelijke regeling, met bepaalde streefwaardes voor Ta bij een bepaalde buitentemperatuur. Ik merk dat het systeem ondanks die instellingen toch heel ver gaat afwijken van die waardes. Zo had ik voor koelen ingesteld dat bij een Tbuiten van 35 graden een Ta van 18 graden gebruikt moet worden. Wat schetst mijn verbazing? Het systeem gaat gewoon rustig veel kouder zitten (omdat de kamertemperatuur te hoog blijft?). Ik heb in het installateursmenu nu een setting gevonden waar ik kan instellen wat mijn absolute minimum Ta mag zijn in de koelmodus. Die heb ik nu maar op 18graden gezet (stond op 5graden). Nu blijft de minimale Ta wel netjes op 18graden. Voor verwarmen geldt hetzelfde. Is dit de bedoeling? Dat ik harde minimale (en maximale) Ta’s instel voor verwarmen en koelen? Dat grafiekje wat je kan instellen voor de WAR wordt anders duidelijk genegeerd.
Dan is er een instelling die WAR overruled, ik verwacht ruimtecompensatie.
Dus in de basis een bepaalde Ta aan de hand van een bepaalde Tbuiten, maar als Truimte 1 graad onder setpoint zit geeft hij extra Ta. Ik ken je regeling niet, maar zoiets moet het zijn.
- De verdeler is bij ons uitgerust met een naregeling van WATTS. Echter draait het daikin-intergas systeem alleen op de kamerthermostaat 8)7 . Weet iemand hoe ik dat juist aansluit zodat de naregeling ook de koel of warmtevraag aanstuurt? Nu topt het alleen maar af door de groep te sluiten als hij boven gewenste temp komt of andersom.. zucht..
Normaal is gesproken is bij naregeling de naregeling de thermostaat. Dus die geeft warmtevraag door aan de WP/CV en niet nog een andere thermostaat
- Ik heb een aantal keer een debiet storing gehad. Toen ik aan het klooien was met verwarmen en koelen, en het dicht en open zetten van de regelkleppen. Is het wel mogelijk voor dit systeem om genoeg te draaien met mijn hierboven beschreven watervolumes? Er zit volgens mij wel een bypass met een klein buffertje in het systeem (althans ik zie een soort extra expansievaatje (zo’n vorm) in het systeem zitten waarvan ik nu maar aanneem dat het een bypass met kleine buffer is voor het geval alle groepen gesloten zouden staan? Weet iemand hier iets meer over te vertellen?
Ik mag toch hopen dat je een buffervaatje / open verdeler en dus hydraulische scheiding hebt ? Dat is eigenlijk noodzakelijk omdat je 2 verwarmingssysemen hebt (WP+CV) en dynamische afgifte door zoneregeling / naregeling.
Indien niet, dan is dat je antwoord op je flowproblemen.

Flowproblemen heb je alleen maar als de boel Hydraulisch niet goed is aangesloten / ingeregeld.
Zo moet er ook bij naregeling altijd voldoende systeeminhoud + flow aanwezig zijn om het minimale vermogen van de WP kwijt te kunnen.
Al met al een heel verhaal.. Ik hoop dat er mensen zijn met ervaring met dit systeem, anders zal het wachten worden op een expert vanuit de installateur om mijn vragen goed te beantwoorden :F
Mag ik vragen wat je hiervoor hebt betaald :? Ik kan me niet voorstellen dat een 8KW WP + CV ketel + al het leidingwerk + aansluitkosten gas veel goedkoper is als WP only :?

PVOUPUT - 7000WP - 40 x SF175 - Fronius Symo 8.2-3-M - Twente

• grote_oever
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 12:57
Grolsch schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 08:40:
Allereerst denk ik dat je een verkeerde/foute keuze hebt gemaakt, je had heel goed voor een WP only oplossing kunnen kiezen met een ROI van <8 jaar en juist met nieuwbouw was het moment daar om het in 1 x goed te doen, maar vooruit, het is gebeurd, en nu zit je met de gebakken peren :P
Niet vervelend bedoeld, maar hier heeft TS weinig aan. Zelf ben ik ook met bouwen van huis bezig en je wordt doodgegooid met keuzes en verkopers die er geen ballen verstand van hebben. Deze reactie is dan ook meer in de trend van zout in de wond wrijven.

Zelf ben ik nu ook bezig met bouwen ban huis en ik weet al zeker dat ik ergens een keuze maak die misschien anders beter was. Kosten/ tijdsdruk/onkennis spelen hierbij mee.

Inmiddels ben ik er achter dat met name warmtepomp veel onkennis is. Installateurs willen liever CV ketels installeren dan warmtepompen. Afregelen van warmtepompen hebben ze nooit van gehoord, want een CV was aanzetten en klaar.

• Grolsch
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 09:32
Daarom reageer ik daarna ook met "nu een inhoudelijke reactie"

Er lezen meer mensen dit topic, en ik bedoel het als waarschuwing voor anderen, bij TS is het kwaad al geschied, dus rest alleen maar zijn problemen oplossen.

PVOUPUT - 7000WP - 40 x SF175 - Fronius Symo 8.2-3-M - Twente

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 14:59
Japie.G schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 08:27:
[...]

Er wordt gezegd, 8kw is genoeg, dat weet ik, mijn vraag is meer, is het niet te veel! (Pendel ed)
Waarom houdt je dan die CV ketel nog aan??? Koop gewoon een WP boiler voor SWW en hup, weg met de gasaansluiting. TVT 1 jaar..

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Topicstarter
Haha,

Nouja nu ontstaat er een discussie over wat niet mijn probleem is. Maar nog 1 keer ;-)

In de bouw kom je voor enorme kosten te staan. Maar echt behoorlijk meer dan we zelf in eerste instantie hadden gedacht maar we waren al over het point of no return. Om direct full electric te gaan zou ons tussen de 5 en 6k extra gekost hebben. Nu is dat peanuts op het totaalbedrag, maar al die peanuts bij elkaar moeten hoe dan ook wel betaald worden.Je moet dan gewoon keuzes maken.

Onze strategie was om zaken die later relatief makkelijk aan te passen zijn in eerste instantie maar niet te doen of in mindere mate te doen. Bouwtechnische zaken die je later niet meer zonder verbouwing aanpakt moesten nu gewoon hoogste prioriteit krijgen.

Van het full electric zijn we dus al snel afgestapt omdat:
- Minderprijs van 5 a 6k
- Ons dak is zeer ongunstig voor solar dus een goede solarcompensatie is ook niet te realiseren
- De beslissing voor een gaskachel was al gemaakt uit sfeer en comfort overwegingen.

De hybride oplossing is mijns inziens dan gewoon de second best optie voor een gas-arm huis. En zo denk ik er nog steeds over. Verwarming woning gaat gewoon op Atherma warmtepomp, SWW gaat op gasketel. Prima toch! En als de COP in de winter zo ver inzakt dat gas goedkoper stookt gaat ook de woningverwarming op gas. win-win in de bestaande situatie.

Dan nu mijn problemen. Eerst maar een stuk voor stuk langsgaan.
[b]Grolsch schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 08:40

Ik mag toch hopen dat je een buffervaatje / open verdeler en dus hydraulische scheiding hebt ? Dat is eigenlijk noodzakelijk omdat je 2 verwarmingssysemen hebt (WP+CV) en dynamische afgifte door zoneregeling / naregeling.
Indien niet, dan is dat je antwoord op je flowproblemen.

Flowproblemen heb je alleen maar als de boel Hydraulisch niet goed is aangesloten / ingeregeld.
Zo moet er ook bij naregeling altijd voldoende systeeminhoud + flow aanwezig zijn om het minimale vermogen van de WP kwijt te kunnen.
@Grolsch Bedankt voor je reactie! Is al duidelijk voor een groot deel. En bovenstaande, ik hoop graag met je mee maar ik vertrouw echt helemaal niets meer dus wil dit nu zelf allemaal gaan uitzoeken om zodoende met een goed verhaal naar de installateur te gaan. Kun je kort uitleggen hoe ik kan zien of dit zaakje goed zit? Ik zal dit weekend het systeem uittekenen zoals geïnstalleerd.

• zegel
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 18-09 21:59
Ik heb ook een Daikin Altherma 8kw, alleen verwarmen.

Ook ik ben verre van tevreden, met name door het gebrek aan kennis bij daikin en de installateur en ook over de gebrekkige inregelmogelijkheden maar een wp only systeem is voor mijn monument weer wat te hoog gegrepen. Er zit dus weinig anders op als zelf de handleiding goed door te nemen. Overigens is de kennis bij daikin ook beroerd, kans dat je daar antwoord op je vraag krijgt is minimaal en moet ook altijd via de installateur.

Middels de daikin is mijn gasverbruik tot 350 kuub gezakt, van 2400 - en mijn electriciteit met 2800kw toegenomen. Aangezien ik die zelf opwek( postcoderoos, dus op het dak van een ander) is dit een rendabele buca met een tvt van 8 jaar. Dus ik brom wel, maar op zich is het systeem wel werkend, maar als tweaker wil je toch net wat meer. Ik ben het helemaal met je eens dat dit een prima oplossing an sich is.

Als gezegd, van je installateur moet je het wss niet hebben. De mijne liet het bij mij inregelen door Daikin zelf, dat kan op aanvraag. Je kan dan ook alle vragen stellen. Hoewel er 200 paginas aan instelmogelijkheden zijn kan ik in mijn situatie met buffervat als open verdeler (vv en convectoren) ook niet instellen bijvoorbeeld dat hij anders als op retourtemperatuur werkt. Ook gebruikt hij onnodig gas als de retourtemperatuur bij de opstart bijvoorbeeld 5 graden lager is als de aanvoer en heeft hij erg veel start stops, soms wel 10 per uur.

Het debietprobleem heb ik ook een aantal keren gehad, maar wel altijd zelf veroorzaakt. Door perongeluk gesloten afsluiters bv.

Voor de cv pomp kan je meerder manieren van aansturing kiezen. Zelf heb ik de stand bemonsteren met interval van 5 minuten. Hij draait dan kort en als er een intestellen delta tussen retour en aanvoer is start de pomp. In mijn situatie is de verwarming van het vat wel ontkoppeld van de warmtevraag.

• indenolie
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 16-09 19:18
Ik heb sinds oktober 2018 een 8kw Daikin hybride Verwarmen en koelen (08AV3 + 08CV3) ; buffervat 60ltr verder alleen pomp verdeler vloerverwarming vervangen. Mijn CV-ketel begon ouderdoemsverschijnselen te vertonen en daarom de stap gemaakt naar hybride warmtepomp en 3.8KWp zonnepanelen. Ik ga er van uit dat deze investering toch zo'n 15 a 20 jaar meekan en waardeverhogend voor mijn woning is. Ik heb een kort winterseizoen gehad en in mei de zonnepanelen op het dak gekregen dus kan nog niet een compleet beeld geven. Mijn inzet was niet zozeer los van het gas maar reductie van kosten en een bijdrage in duurzaamheid volgens de geleidelijke weg.
woning is van 2006 vrijstaand. vloerverwarming en hulpradiatoren beneden, boven radiatoren ; 150m2; 490m3; gas 1500m3 (zonder pelletkachel en ca 900m3 met pelletkachel) ; 2700kwh. 2 personen senioren.
Advies van Essent; Kennis bij installateur zeer beperkt.. Wel advies gekregen om waterzijdig in te laten regelen en dat heb ik laten doen. Ik had de groepen hal, toilet, etc dicht staan ivm energiebesparing maar nu op advies inregelaar alles weer opengezet en ingeregeld.
Op advies van de inregelaar de aanvoertemperatuur Ta langzaam naar beneden gebracht. ik ben uiteindelijk op Ta van 33graden bij Tb van -5 (en 36 bij Tb 10 dus omgekeerde curve) terecht gekomen. kamerthermostaat op 21 graden; continuebedrijf. Het pendelen is daarmee ook over.
Het is echt wennen aan dergelijk lage temperaturen in de woonkamer, etc. ; de radiatoren doen vrijwel niet meer mee. Het thuisfront vond het in aanvang maar niks ; mijn toezegging dat de pelletkachel aan zou gaan als het echt niet ging heeft geholpen (afgelopen winter bewust niet de pelletkachel aan gehad om warmtepomp goed in te kunnen regelen)
Ik denk dat met de tips op het forum Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen een stabiele situatie is te bereiken. Je moet daar echt de tijd voor nemen als gebruiker.
Aandachtspunt is wel het gebrek aan monitoring van de Daikin. Ik heb nog geen eenvoudige oplossing kunnen vinden om dit systeem uit te lezen en in een "energiemanagementsysteem" te stoppen. Ik moet het nu hebben van Youless Met wat rekenwerk en opname van standen is een beeld te schetsen van verbruik en productie. Mijn 1e indruk is dat de Daikin aan de seizoensCOP voldoet conform spec's.
Recent vanwege de warmte toch koelmodus geprobeerd. Ik kan alleen een vaste Ta van 18graden selecteren en dat zonder WAR (dus rechte curve)' je moet dit niet met radiatoren doen want dat is meteen condens als je ziet dat de Ta toch naar 16graden gaat als het buiten 35 graden wordt.Begane grond heb ik zonder moeite op 24 graden kunnen houden. Op de bovenverdieping een ventilator op de radiator badkamer laten blazen waarmee de temperatuuur boven zo rond de 26 graden max lag.

• zegel
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 18-09 21:59
indenolie schreef op maandag 2 september 2019 @ 23:17:
Ik heb sinds oktober 2018 een 8kw Daikin hybride Verwarmen en koelen (08AV3 + 08CV3) ; buffervat 60ltr
Kan je iets vertellen over hoe je het buffervat hebt aangesloten op de Daikin, en hoe je de besturing hebt ingesteld? Mijn ervaring is dat de daikin niet is toegerust om met een buffer te werken,daikin zelf raadt het af, en zelf heb ik het idee eea niet optimaal te hebben ingesteld, ben dus benieuwd naar jouw aanpak en ervaring

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Topicstarter
huh een omgekeerde curve? kun je dat wat toelichten?

Ik heb inmiddels in de koelmodus de WAR ook uitgezet en een vaste Ta van 18gr ingesteld.dat lijkt aardig te gaan nu.

Japie.G wijzigde deze reactie 05-09-2019 23:16 (56%)

• indenolie
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 16-09 19:18
het buffervat is op advies geplaatst door de installateur tesamen met een bypassklep. Even rechtzetten : de inhoud is 25 liter ipv 60ltr. excuus. Anders dan je zou verwachten staat het vat in serie met het afgiftesysteem. Doel was meer systeem inhoud te verkrijgen en daarmee pendelen te voorkomen. Voor mij te begrijpen omdat het een oudere verdeler vloerverwarming is met deels ook nog radiatoren boven. Het voorkomen van pendelen is mij overigens alleen gelukt door de aanvoertemperatuur naar beneden te brengen gecombineerd met alles openzetten (behalve de slaapkamers) en geen dag/nachtverlaging. De pomp in de verdeler is na waterzijdig inregelen teruggeregeld naar 15 watt en draait continue (ook ivm koeling)

Vwb de curve: zal wel psychologie van de vrouw zijn. Je kan meten wat je wilt en dat laten zien maar in het voor en naseizoen is er blijkbaar behoefte aan meer. Te koud om langer stil te zitten (lezen/TV) en eigenlijk te warm om de kachel aan te doen. Mijn oplossing is gedurende het overgangsseizoen voor - en najaar een hogere aanvoertemperatuur te kiezen en de radiatoren in de woonkamer open te zetten waardoor er toch meer "gevoelswarmte" geproduceerd wordt. (ik deed dat vergelijkbaar eerder door middel van de pelletkachel)

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Topicstarter
indenolie schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 20:06:
het buffervat is op advies geplaatst door de installateur tesamen met een bypassklep. Even rechtzetten : de inhoud is 25 liter ipv 60ltr. excuus. Anders dan je zou verwachten staat het vat in serie met het afgiftesysteem. Doel was meer systeem inhoud te verkrijgen en daarmee pendelen te voorkomen. Voor mij te begrijpen omdat het een oudere verdeler vloerverwarming is met deels ook nog radiatoren boven. Het voorkomen van pendelen is mij overigens alleen gelukt door de aanvoertemperatuur naar beneden te brengen gecombineerd met alles openzetten (behalve de slaapkamers) en geen dag/nachtverlaging. De pomp in de verdeler is na waterzijdig inregelen teruggeregeld naar 15 watt en draait continue (ook ivm koeling)

Vwb de curve: zal wel psychologie van de vrouw zijn. Je kan meten wat je wilt en dat laten zien maar in het voor en naseizoen is er blijkbaar behoefte aan meer. Te koud om langer stil te zitten (lezen/TV) en eigenlijk te warm om de kachel aan te doen. Mijn oplossing is gedurende het overgangsseizoen voor - en najaar een hogere aanvoertemperatuur te kiezen en de radiatoren in de woonkamer open te zetten waardoor er toch meer "gevoelswarmte" geproduceerd wordt. (ik deed dat vergelijkbaar eerder door middel van de pelletkachel)
Ik heb ook een extra vaatje.. zou dat hetzelfde zijn? eens uitzoeken. Verder is het verhaal me duidelijk!

• MBgek
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 15:19
indenolie schreef op maandag 2 september 2019 @ 23:17:
Ik heb sinds oktober 2018 een 8kw Daikin hybride Verwarmen en koelen (08AV3 + 08CV3) ; buffervat 60ltr verder alleen pomp verdeler vloerverwarming vervangen. Mijn CV-ketel begon ouderdoemsverschijnselen te vertonen en daarom de stap gemaakt naar hybride warmtepomp en 3.8KWp zonnepanelen. Ik ga er van uit dat deze investering toch zo'n 15 a 20 jaar meekan en waardeverhogend voor mijn woning is. Ik heb een kort winterseizoen gehad en in mei de zonnepanelen op het dak gekregen dus kan nog niet een compleet beeld geven. Mijn inzet was niet zozeer los van het gas maar reductie van kosten en een bijdrage in duurzaamheid volgens de geleidelijke weg.
woning is van 2006 vrijstaand. vloerverwarming en hulpradiatoren beneden, boven radiatoren ; 150m2; 490m3; gas 1500m3 (zonder pelletkachel en ca 900m3 met pelletkachel) ; 2700kwh. 2 personen senioren.
Advies van Essent; Kennis bij installateur zeer beperkt.. Wel advies gekregen om waterzijdig in te laten regelen en dat heb ik laten doen. Ik had de groepen hal, toilet, etc dicht staan ivm energiebesparing maar nu op advies inregelaar alles weer opengezet en ingeregeld.
Op advies van de inregelaar de aanvoertemperatuur Ta langzaam naar beneden gebracht. ik ben uiteindelijk op Ta van 33graden bij Tb van -5 (en 36 bij Tb 10 dus omgekeerde curve) terecht gekomen. kamerthermostaat op 21 graden; continuebedrijf. Het pendelen is daarmee ook over.
Het is echt wennen aan dergelijk lage temperaturen in de woonkamer, etc. ; de radiatoren doen vrijwel niet meer mee. Het thuisfront vond het in aanvang maar niks ; mijn toezegging dat de pelletkachel aan zou gaan als het echt niet ging heeft geholpen (afgelopen winter bewust niet de pelletkachel aan gehad om warmtepomp goed in te kunnen regelen)
Ik denk dat met de tips op het forum Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen een stabiele situatie is te bereiken. Je moet daar echt de tijd voor nemen als gebruiker.
Aandachtspunt is wel het gebrek aan monitoring van de Daikin. Ik heb nog geen eenvoudige oplossing kunnen vinden om dit systeem uit te lezen en in een "energiemanagementsysteem" te stoppen. Ik moet het nu hebben van Youless Met wat rekenwerk en opname van standen is een beeld te schetsen van verbruik en productie. Mijn 1e indruk is dat de Daikin aan de seizoensCOP voldoet conform spec's.
Recent vanwege de warmte toch koelmodus geprobeerd. Ik kan alleen een vaste Ta van 18graden selecteren en dat zonder WAR (dus rechte curve)' je moet dit niet met radiatoren doen want dat is meteen condens als je ziet dat de Ta toch naar 16graden gaat als het buiten 35 graden wordt.Begane grond heb ik zonder moeite op 24 graden kunnen houden. Op de bovenverdieping een ventilator op de radiator badkamer laten blazen waarmee de temperatuuur boven zo rond de 26 graden max lag.
Voor wat betreft energie monitoren, dit kan weldegelijk. Check even de gebruikershandleiding. Ik kan op dit moment niet naar mijn bediening lopen maar ik weet dat het er in zit.

Als u er niet uitkomt kan ik hier volgende week uitgebreid op terugkomen, ik heb de hybrid zelf geinstalleerd en nu ruim 2 jaar draaien :)

• ceesnuijten
  • Registratie: september 2019
  • Nu online
Hallo Tweakers,
Ik overweeg aanschaf van een hybride warmtepomp. Via Essent ben ik in contact gekomen met een in deze regio goed bekend staand bedrijf met 80 medewerkers op het gebied van warmtepompen.
Ik heb een vrijstaande woning van 800 kuub uit 1990 met wand-, vloer en zolderisolatie, ramen van HR+ glas en 17 zonnepanelen. Mijn jaarlijks gasverbruik bedraagt 1400-1600 m3. Op de begane grond heb ik vloerverwarming als hoofdverwarming. Deze ontvangt zijn warmte van de cv-ketel indirect via een warmtewisselaar. De watertemperatuur voor de radiatoren op de verdieping wordt zelden hoger dan 50 graden en het water voor de vloerverwarming heeft een maximale temperatuur van 30 graden.
Voor een snelle verwarming hen ik in de woonkamer twee kleine radiatoren met radiatorthermostaten, die onafhankelijk van de vloer worden verwarmd.
Ik heb mijn oog laten vallen op een Daikin Intergas 8kW hybride verwarmingssysteem omdat dit zowel over een verwarmingsmogelijkheid als koelmogelijkheid beschikt.
Tot mijn verbazing raad de adviseur mij aan niet voor een koelmogelijkheid te kiezen want het bereikte koeleffect in de zomer zou hem hooguit een graadje zijn. Zijn verklaring is dat de koeling van een warmtepomp alleen werkt als bij de aanleg van de vloerverwarming de leidingen in de vloer zeer dicht bij elkaar worden gelegd. Vroeger lagen de leidingen van de vloerverwarming te ver van elkaar af om een goed koeleffect te kunnen bereiken. Bovendien zou er ook een andere verwarmingsslang nodig zijn dan de slangen van 'vroeger'.
Op mijn reactie dat Daikin dit koelverhaal in zijn folders dit nergens vermeld kwam geen duidelijke reactie. Het lijkt mij dat leidingen die te ver van elkaar afliggen in de vloer om te kunnen koelen ook te ver van elkaar verwijderd liggen om te kunnen verwarmen.
Daarnaast beschik ik nu over een prima werkende weersafhankelijke regeling. Mijn adviseur staat er op dat deze verwijderd wordt en vervangen wordt door een Daikin klokthermostaat. Volgens hem is een weersafhankelijke regeling in combinatie met een Daikin systeem een bron van ellende.
Ook was een buffervat volgens hem niet nodig. Het huidige expansievat zou gewoon kunnen blijven hangen.
Wat nu? Ik heb de indruk met een integere adviseur te maken te hebben, maar ik ben nog niet overtuigd van zijn gelijk. Ik snap het gewoon niet. Misschien kunnen jullie mij adviseren.
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True