COP_Lifetime wordt berekend door de kWh tellers (voor warmteproductie en voor compressor elektriciteitsverbruik voor verwarming) die Daikin rapporteert op elkaar te delen.True schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 13:13:
Wat ik mij afvraag is of iemand weet hoe de 'COP_Lifetime' in de Daikin berekent wordt, deze begon in oktober bij mij op 3,914 is toen naar 3,962 geklommen in november en in december naar 3,971. Ik twijfel eigenlijk aan deze cijfers ik vind het onlogisch dat ik tijdens het defrost seizoen een sCOP krijg die naar boven gaat i.p.v. iets naar beneden normaliseert, dit kan ik niet plaatsen - ja ik heb wat instellingen aangepast waardoor die wat efficiënter zou zijn - maar as we speak doet de Daikin zo'n 3,3 in de 'COP_Realtime'. Een gemiddelde zeker qua volledige output en niet qua gemiddelde waardes per tijdseenheid (dat zou m.i. een waardeloze sCOP berekening zijn) lijkt mij alleen naar beneden te trekken met de huidige temperaturen.
Zowel de COP_Realtime als de COP_Lifetime komen via de P1P2MQTT_bridge.
COP_Realtime wordt berekend door de momentane warmteproductie (op basis van delta-T en flow) te delen door het elektriciteitsverbruik - gebaseerd op input van een externe meter, of als dat ontbreekt, gebaseerd op de niet zo nauwkeurige schatting van de Daikin.
Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos
/f/image/e6LLMTK5gSIga7TdjrmLmjFN.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/xlTKjLQKXoTbjMpYMSyXLS7E.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/uoGz4giGfHnJJywOKlvpgTtk.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/m44uMf6D7XxjFcJG6fAdk1Vg.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/DA3lflTnOOUVr54e37w5NECX.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/OwL8zdisi2PDZ8HGQHpEwnrW.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/hApllfkz18LjuLCtvQEYpp1v.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2bdBHEDJUkIuqcsMHtzlWqDy.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/R8h6Q4GfdX9URr8ck1wRvzH1.png?f=user_large)
/f/image/ELQsT4t8WMyN05w0uutinDU4.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/q5RiF5ZEUXNxhP6kmfXMJXVC.png?f=fotoalbum_large)