Daikin-Intergas hybrid. Ervaringen en discussies

Pagina: 1 ... 45 46 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:54
Lothlórien schreef op zondag 28 september 2025 @ 11:06:
Die 2e circulatiepomp had ik ook niet verwacht aangezien de combi-ketel en binnenunit één geheel zijn. Een mengmodule lijkt me wel normaal, mijn vorige hybride werkte met een losse combiketel die de installateur niet op de mengmodule had aangesloten. Gevolg: overshoot en ontregeling zodra de ketel ingeschakeld werd.

edit: misschien wel logisch: dat de ketel een eigen pomp heeft. Het sanitair warmwater heeft toch ook een pomp nodig?
Er is geen tweede pomp nodig voor sanitair warmwater. Of je sww stroomt gewoon door de CV ketel, of je CV-water stroomt door de indirect gestookte boiler met dezelfde circulatiepomp als voor de CV.

Een mengmodule buiten de ketel lost bij Daikin het overshoot probleem niet op, want de overshoot wordt gemeten op het uitgaande water. Je kunt er wel een te hoge AWT mee instellen al is dat niet goed voor je rendement.

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HLN
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-10 10:00

HLN

fohn5 schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 23:07:
@HLN Zou in deze tijd van het jaar beide gebruiken .
Maar een goede stooklijn is uiteindelijk de beslissende factor zeker als het kouder word. Beste is om eerst een goede stooklijn te krijgen. Zonder allerlei extra dempingen / tweaks. Als hij 15 uur aaneengesloten draaide maar je vind die 22 C te hoog ( oncomfortabel) kun je eens proberen wat er gebeurd als je de AWT met een graad verlaagd ( aan de lage kant ) . Loopt die dan nog steeds mooi door maar wordt de temperatuur nog maar 21.5 C weet je dat je de goede kant op gaat .
Voor die circulatie pomp is een instelling
[Afbeelding]
Thx, zal daar eens mee aan de slag. Die 22 graden was én oncomfortabel én uiteindelijk schoot het systeem in de stress en begon het grote pendelen. Of vooral, zeer kort start stop gedrag. Dus runs van minder dan 1-2 minuten. Maar ik snap je vrees mbt dubbel warmte opbouw wel goed. Zonnige dag + extra stoken is natuurlijk een bloed warm huis. En om nu met open ramen te gaan stoken 🤷‍♂️

@Lothlórien en @arnoldniessen

Het is inderdaad een tweede circulatie pomp in het CV systeem. Heeft niets met sww te maken. Zit in het verdeel blok voor de vvw en radiator/convectoren.

Nog even over die stooklijn, dat is een andere lijn dan weersafhankelijk? Want ik dacht dat dat hetzelfde begrip is? Dat is dan toch juist afhankelijk van de buiten temp en niet de binnentemp? Of heb ik al die tijd die begrippen door elkaar gehaald?

Dan nog een vraagje over die 4 programma’s die ook uit de p1p2 komen ABS,WD en hun + prog varianten. Kan ik ergens vinden wat deze modus precies zijn? Momenteel draait de WP( als hij draait op ) WD+ prog. Ik dacht dat dat weersafhankelijk + thermostaat was namelijk. Maar aangezien de WP niet uitschakelde bij behaalde binnentemp zal dat wel niet kloppen.

Daarnaast, even vooruitkijken naar een eventuele automatisering, er is bij mijn weten geen andere manier om de WP tot stoppen te dwingen ipv maar gewoon de hele unit af te zetten? Dan zal je zelf een thermostaat regeling moeten bouwen ipv de ingebouwde kamerthermostaat dat te laten doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnoldniessen
HLN schreef op maandag 29 september 2025 @ 01:14:
Het is inderdaad een tweede circulatie pomp in het CV systeem. [] Zit in het verdeel blok voor de vvw en radiator/convectoren.
Afhankelijk van hoe die werkt, en of je afgiftesysteem het aankan, zou het goed kunnen zijn voor je rendement om je verdeelblok om te bouwen naar pomploos.
Nog even over die stooklijn, dat is een andere lijn dan weersafhankelijk? Want ik dacht dat dat hetzelfde begrip is? Dat is dan toch juist afhankelijk van de buiten temp en niet de binnentemp? Of heb ik al die tijd die begrippen door elkaar gehaald?
Bijna hetzelfde; de stooklijn kan weersafhankelijk zijn (WD) of vlak (ABS), al zal niet iedereen dat laatste een stooklijn noemen.
Dan nog een vraagje over die 4 programma’s die ook uit de p1p2 komen ABS,WD en hun + prog varianten. Kan ik ergens vinden wat deze modus precies zijn? Momenteel draait de WP( als hij draait op ) WD+ prog. Ik dacht dat dat weersafhankelijk + thermostaat was namelijk. Maar aangezien de WP niet uitschakelde bij behaalde binnentemp zal dat wel niet kloppen.
Bij +prog kun je de stooklijn wat aanpassen op basis van een klokprogramma. Bij de gewone WD kun je de stooklijn zelf aanpassen (-10..+10), bij ABS kun je de gewenste AWT zelf kiezen, uit de installateurshandleiding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BGuGIhRexSEK6Umfa-wWsFOBjLw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/tou3m1oLPfw9KJOYx9suqTUd.png?f=user_large
Daarnaast, even vooruitkijken naar een eventuele automatisering, er is bij mijn weten geen andere manier om de WP tot stoppen te dwingen ipv maar gewoon de hele unit af te zetten? Dan zal je zelf een thermostaat regeling moeten bouwen ipv de ingebouwde kamerthermostaat dat te laten doen?
Naast de WD/ABS/.. keuze, heb je aparte installateurs-instellingen (onder _FieldSettings) voor de bedrijfsmodus onder Program_WD_Abs (AWT/kamer/kamer+ext) en voor kamertemperatuurmodulatie onder RT_LWT (RT/RT-ext/LWT) dn RT_Modulation_Max (-10..+10). Na aanpassing daarvan moet de Daikin opnieuw opgestart worden (Daikin_Restart_Careful).

Zelf een regeling bouwen kan natuurlijk ook die aan/uit regelt, al dan niet in aanvulling op de kamer modus. Sommige mensen gebruiken daar het klokprogramma voor.

Ik kom later met een versie die de hysterese verkleint.

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothlórien
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:30
arnoldniessen schreef op zondag 28 september 2025 @ 22:57:
[...]
Een mengmodule buiten de ketel lost bij Daikin het overshoot probleem niet op, want de overshoot wordt gemeten op het uitgaande water. Je kunt er wel een te hoge AWT mee instellen al is dat niet goed voor je rendement.
Ik dacht meer aan een interne mengmodule met een bypass tussen binnenunit en gas-ketel om te voorkomen dat je CV water ineens 10° stijgt zodra de ketel aanslaat. Zonder mengmodule wordt 100% van het hete water uit de ketel in je CV gepompt. Is ook geen noodzaakt, want ik hoor hier en daar dat dat het probleem van een te groot minimaal vermogen ook niet echt oplost.
[...]

Thx, zal daar eens mee aan de slag. Die 22 graden was én oncomfortabel én uiteindelijk schoot het systeem in de stress en begon het grote pendelen. Of vooral, zeer kort start stop gedrag. Dus runs van minder dan 1-2 minuten. Maar ik snap je vrees mbt dubbel warmte opbouw wel goed. Zonnige dag + extra stoken is natuurlijk een bloed warm huis. En om nu met open ramen te gaan stoken 🤷‍♂️

@Lothlórien en @arnoldniessen

Het is inderdaad een tweede circulatie pomp in het CV systeem. Heeft niets met sww te maken. Zit in het verdeel blok voor de vvw en radiator/convectoren.

Ah, dan is het een extra pomp op de verdeler. In principe is een open verdeler zonder pomp het best aangezien het CV water toch een lage temperatuur heeft. Het water wordt dan ook niet gemengd voor het de vloer ingaat waardoor de stooklijn lager kan en je dus een hogere COP krijgt.

Hier is ook een verdeler met pomp geïnstalleerd, daar is toen voor gekozen omdat men bang was dat er anders onvoldoende debiet door de vloer zou gaan. Er zit namelijk 20 meter leiding tussen de WP en vvw :P. Bovendien is het CV water toch wat te warm voor de vloer omdat ik ook radiatoren + een convector op hetzelfde circuit heb.

De stooklijn is nagenoeg hetzelfde als de weersafhankelijke curve, het is niet mijn bedoeling dit topic te vervuilen met andere begrippen, maar ik kies hier voor stooklijn omdat het imho net niet helemaal hetzelfde is.
De weersafhankelijke curve bepaalt de AWT temperatuur aan de hand van de buitentemperatuur. Deze curve kan nadien nog worden beïnvloed worden door de modulatie, waarbij het verschil tussen de kamertemperatuur en de gewenste temperatuur bepalend is voor de mate van beïnvloeding. Als deze functie is aangezet zal de curve met maximaal 5 °C worden verhoogd of verlaagd, maar via het installateursmenu zou je deze tussen 0 en 10 in kunnen stellen. Als ik de handleiding begrijp heeft dit echter ook invloed op de hysterese tussen verwarmen/koelen dus voorzichtigheid is geboden.

Ook zou je de maximale tolerantie voor een overshoot in moeten kunnen stellen, maar dit schijnt dus niet te werken bij de hybrid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hybride Gedoe
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 02-10 12:18
Ik heb een Daikin Altherma R Hybrid en heb wat problemen met de vakantiestand. Nadat de vakantieperiode is afgelopen gaat de WP wel weer terug naar de normale werksituatie, maar blijft de ingestelde vakantietemperatuur van 12 graden aanhouden i.p.v. de ingestelde 19 graden. Koud huis! Dit gebeurt ook als ik even een testje doe door een vakantieperiode in te stellen (op 12 graden), dit activeer en vervolgens weer deactiveer. Blijft ie weer op 12 graden staan.
Hebben meer mensen dit probleem en misschien een oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 13:14
Goedemorgen allen,

Afgelopen voorjaar is onze Daikin Altherma 3 Monobloc voorzien van een pomploze verdeler. Destijds heeft de installateur ook de vaste aanvoerwatertemperatuur omgezet naar de standaard stooklijn. Inmiddels beginnen we daar gebruik van te maken met een opvallend nadeel: het stroomverbruik is navenant hoger.

Waar we vroeger met mengverdeler en een vaste AWT van 42c 650 watt continu verbruikten is 1500 watt nu het standaardverbruik. Dat ga ik niet compenseren met een vlakkere stooklijn denk ik. Enig idee wat hier gaande is?

Installateur houdt het erop dat het vermogen nu wordt aangepast aan de buitentemperatuur (vanochtend een graad of 7). Dan houd ik mijn hart vast voor als het echt wat kouder wordt.

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fohn5
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17:27
Stooklijn kun je zelf aanpassen. AWT 42 C bij de huidige temperaturen lijkt mij eg hoog ,wat is dan de kamertemperatuur op het moment ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
fohn5 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 08:57:
Stooklijn kun je zelf aanpassen. AWT 42 C bij de huidige temperaturen lijkt mij eg hoog ,wat is dan de kamertemperatuur op het moment ?
Nee dat was voorheen, stooklijn is nu 44c bij 0 graden, 30c bij 15 graden.

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fohn5
Denk dat die 44C bij 0C aan de hoge kant is met vloerverwarming . Zit hier met alleen radiatoren op 43C bij -7 C. Maar heb je behalve veel verbruik ook een relatief hoge kamertemperatuur en veel pendel gedrag ?
Je kan trouwens ook nu nog met een vaste AWT werken als je zou willen .

[ Voor 14% gewijzigd door fohn5 op 02-10-2025 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
fohn5 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 09:23:
Denk dat die 44C bij 0C aan de hoge kant is met vloerverwarming . Zit hier met alleen radiatoren op 43C bij -7 C. Maar heb je behalve veel verbruik ook een relatief hoge kamertemperatuur en veel pendel gedrag ?
Ja de oude 42c was gebaseerd op een mengverdeler die daar maar 30-35 van overhield. Hij heeft vanochtend drie uur constant gedraaid, start bij 20.0 thermostaat en bij 21.0 keurig afgeklikt.

Ben nu al positief verrast over de temperatuur van de vloer, dus stooklijn kan geheid nog wat naar onder. Maar of daar 60% van het verbruik mee verdwijnt?

[ Voor 13% gewijzigd door mk1992 op 02-10-2025 09:28 ]

Cash is king.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fohn5
Je kan trouwens ook nu nog met een vaste AWT werken als je zou willen . Dus zonder kamertemperatuur .
Modi staan een paar posts terug.
arnoldniessen in "Daikin-Intergas hybrid. Ervaringen en discussies"
Lagere AWT scheelt veel verbruik .

[ Voor 22% gewijzigd door fohn5 op 02-10-2025 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothlórien
Vroeger gebruikte de pomp 650w voor het leveren van 42°C en nu 1500 voor ca 37°C? (Gemiddelde van 44 en 30), maar als de thermostaat hoger stond dan de actuele temperatuur dan kon de gewenste AWT ook hoger zijn geweest dan dat.

Hoe kan het opgenomen vermogen ruim verdubbeld zijn? Of is dat slechts een momentopname op het moment dat er nog relatief koud water uit de vloer kwam? Als vroeger je retourwater nog 38°C was dan kan ik me best dat er toen ook niet veel energie nodig was voor de gewenste temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:43
650 watt om 42 graden water te maken? Ja, als het 20 graden is buiten, dan wel ja.

Ik heb met alleen radiatoren 45 aanvoer bij -10. Maar dan gebruik je wel 1800 watt ja. Maar dan is het ook koud.

Het verbruik hangt vooral af van de buiten temperatuur. En houd er rekening mee dat het in deze tijd al aardig afkoelt.
Vannochtend was de buiten temperatuur hier 5 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnoldniessen
Lothlórien schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 16:38:
Hoe kan het opgenomen vermogen ruim verdubbeld zijn?
Als je gesloten verdeler veel vvw-water bijmengde en dus weinig warmte afnam van je WP, en je retour dus relatief warm was, had je maar weinig energie nodig om dat warme water rond te pompen zonder dat je veel warmte afgaf. Je afgiftesysteem is nu verbeterd dus AWT kan fors omlaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothlórien
Dat had ik ook in mijn achterhoofd. Of het retourwater uit de vloer nu nog relatief koud is of dat het komt doordat een groot deel van je verwarmde water niet meer rechtstreeks naar de retourleiding wordt gepompt, het effect is dat de ΔT nu veel hoger is. De warmtepomp moet daardoor een hoger vermogen afgeven, maar doet dit wel met een hogere COP. Het temperatuursverschil tussen de aangevoerde buitenlucht (Ta) en de LWC (Leaving Water Condensor) is namelijk veel kleiner.
(Daarnaast komt nog het minieme effect dat het hete gas sneller door de koudemiddeleiding stroomt waardoor het minder tijd heeft om warmte aan de buitenlucht te verliezen).

Zeker als de WP goed ingeregeld is en je mooie lange runs kan maken zou ik me geen zorgen maken, het energieverbruik zal eerder dalen dan stijgen.

@Flappie:
mijn vorige warmtepomp hield het huis doorgaans ook warm met 700 W (op gewone radiatoren). Die 650 W voor 42 °C vind ik nog niet eens heel erg raar, vooral als de WP niet zo heel veel warmte hoeft af te geven aan de CV.

Ik vind het eerder opvallend dat het huidige verbruik standaard 1500 W is. Bij een Ta/LWC van 7/35 zou de pomp een COP hebben van 4,45. Dat betekend dat je nu ~6,6 kW in je vloerverwarming pompt. Minder dan het minimumvermogen van veel CV ketels, maar voor een constante vloerverwarming is dat natuurlijk best veel.
Laten we de aanname maken dat dat vanzelf minder wordt als de vloer een stabielere temperatuur heeft bereikt.

[ Voor 42% gewijzigd door Lothlórien op 03-10-2025 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnova
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:04

arnova

weet veel, maar niet alles

HLN schreef op woensdag 24 september 2025 @ 20:43:
[...]

In ieder geval al een paar monitors gebouwd die het pendel gedrag herkennen en er netjes een alarmmelding voor geven 👌
Kan je die delen? Ik wil nl. ook zoiets maken maar ik wil het wiel niet opnieuw uitvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnova

arnova

Gisteren heb de instelling C-07 veranderd van 2 naar 1 zodat ik het x2m schakelcontact voor de primaire thermostaat op de Daikin kan gebruiken. Echter kom ik er zojuist achter dat ik na de restart helemaal niet meer bij de instellingen kan komen van mijn warmtepomp. Als ik op de thermostaat op "menu" druk krijg ik alleen nog de opties "Tijd/datum instellen" en "Bedrijfsmodus (Verwarming)" te zien. Heb ik iets verkeerd gedaan? En nog belangrijker: hoe kan ik dit weer goed krijgen?

Edit: Blijkbaar zitten nu alle instellingen verborgen onder "Gevorderde gebruiker". De logica hiervan ontgaat mij (zoals zoveel bij de Daikin).

Toch nog een andere vraag: kan je in deze modus met geen mogelijkheid de huidige kamertemperatuur (weer) op het display krijgen?

[ Voor 22% gewijzigd door arnova op 04-10-2025 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnCommentaar
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17:23
arnova schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 19:36:
Gisteren heb de instelling C-07 veranderd van 2 naar 1 zodat ik het x2m schakelcontact voor de primaire thermostaat op de Daikin kan gebruiken. Echter kom ik er zojuist achter dat ik na de restart helemaal niet meer bij de instellingen kan komen van mijn warmtepomp. Als ik op de thermostaat op "menu" druk krijg ik alleen nog de opties "Tijd/datum instellen" en "Bedrijfsmodus (Verwarming)" te zien. Heb ik iets verkeerd gedaan? En nog belangrijker: hoe kan ik dit weer goed krijgen?

Edit: Blijkbaar zitten nu alle instellingen verborgen onder "Gevordere gebruiker". De logica hiervan ontgaat mij (zoals zoveel bij de Daikin).

Toch nog een andere vraag: kan je in deze modus met geen mogelijkheid de huidige kamertemperatuur (weer) op het display krijgen?
Zie pagina 1, 1e post van dit topic :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Iemand een idee hoe ik dit gedrag kan oplossen. Het is niet volledig pendelen, maar wel continu verhogen/verlagen van vermogen.

Dit is een ingezoomde periode van 20 minuten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sCYB36rD0Yvrb3ZdpWogNqf00J8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0140Mk1kSJIXkJt1RM7lhVal.png?f=fotoalbum_large

Dit is het over de gehele dag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GZua98hdJKdw-2S4ZQ3_y36L5zI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DJRXaVIDSX0iVptL3SPrN4B5.png?f=fotoalbum_large

Ik denk dat ik er niet onder uitkom om de stooklijn wat hoger te zetten zodat er meer warmteafgifte opgang komt met de radiatoren en de convectorput (die tweede overigens met een heatbooster/heatmaster uitgevoerd).

@arnoldniessen ik kan het niet vinden in de opties, maar ik had verwacht dat ik de stooklijn kan aanpassen via de P1P2 MQTT bridge, is dit niet mogelijk of kijk ik verkeerd?

Ik zit nu op:
  • [1-00] -5
  • [1-01] 25
  • [1-02] 40
  • [1-03] 25

[ Voor 4% gewijzigd door True op 05-10-2025 11:16 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doesnotcompute
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 18:45
True schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 11:14:
Iemand een idee hoe ik dit gedrag kan oplossen. Het is niet volledig pendelen, maar wel continu verhogen/verlagen van vermogen.

Dit is een ingezoomde periode van 20 minuten.
[Afbeelding]

Dit is het over de gehele dag:
[Afbeelding]

Ik denk dat ik er niet onder uitkom om de stooklijn wat hoger te zetten zodat er meer warmteafgifte opgang komt met de radiatoren en de convectorput (die tweede overigens met een heatbooster/heatmaster uitgevoerd).

@arnoldniessen ik kan het niet vinden in de opties, maar ik had verwacht dat ik de stooklijn kan aanpassen via de P1P2 MQTT bridge, is dit niet mogelijk of kijk ik verkeerd?

Ik zit nu op:
  • [1-00] -5
  • [1-01] 25
  • [1-02] 40
  • [1-03] 25
In het algemeen lijkt het mij eerder dat je warmtepomp juist tegen het minimum vermogen aanhangt. Meer afgifte creeren doe je door meer radiatoren open te draaien. (of meer te ventileren) Stooklijn verhogen zal alleen voor meer piekgedrag zorgen. (in het algemeen, deze WP ben ik nog niet heel bekend mee, hij staat in de schuur om geplaatst te worden.)

Het is nog best zacht weer. minimum vermogen is circa 1800w/4 = 450w opgenomen. Je zal in deze omstandigheden zomaar cop 5+ kunnen draaien.

Stooklijn verhogen doe je normaliter alleen wanneer het niet warm genoeg word door beperkingen van je afgiftezijde. Zou eerder lager proberen te gaan. In mijn oude woning was de aanvoer iets van 25/26c bij 12c buiten. Retour was dan slechts 1c boven de kamertemperatuur. Intergas Xource all electric met vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnova

arnova

Doesnotcompute schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 17:35:
[...]

In het algemeen lijkt het mij eerder dat je warmtepomp juist tegen het minimum vermogen aanhangt. Meer afgifte creeren doe je door meer radiatoren open te draaien. (of meer te ventileren) Stooklijn verhogen zal alleen voor meer piekgedrag zorgen. (in het algemeen, deze WP ben ik nog niet heel bekend mee, hij staat in de schuur om geplaatst te worden.)

Het is nog best zacht weer. minimum vermogen is circa 1800w/4 = 450w opgenomen. Je zal in deze omstandigheden zomaar cop 5+ kunnen draaien.

Stooklijn verhogen doe je normaliter alleen wanneer het niet warm genoeg word door beperkingen van je afgiftezijde. Zou eerder lager proberen te gaan. In mijn oude woning was de aanvoer iets van 25/26c bij 12c buiten. Retour was dan slechts 1c boven de kamertemperatuur. Intergas Xource all electric met vloerverwarming.
Volgens klopt wat je hier zegt niet helemaal. Als de aanvoer-temperatuur namelijk hoger wordt (=hogere stooklijn) wordt de warmte ook makkelijker door radiatoren ed. afgegeven. Bovendien nemen je verliezen ook toe, dus dat helpt ook nog een soort en met van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnoldniessen
Ik denk dat @mawashigeri als eerste dit de naam "flipperen" heeft gegeven. De vraag is of je het echt wilt oplossen, erg is het niet.
De stooklijn zelf aanpassen kan via de installateursinstellingen, en na aanpassing daarvan moet de Daikin herstarten (waarom is me een raadsel). Dat is dus minder handig dan de aanpassing van de -10..+10 afwijking die wel beschikbaar is. Vandaar dat ik het niet heb geimplementeerd in de HA code, daar zijn maar een paar installateursinstellingen ondersteund nu. Het is in principe wel toe te voegen als er vraag naar is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

arnoldniessen schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 18:27:
[...]

Ik denk dat @mawashigeri als eerste dit de naam "flipperen" heeft gegeven. De vraag is of je het echt wilt oplossen, erg is het niet.

[...]

De stooklijn zelf aanpassen kan via de installateursinstellingen, en na aanpassing daarvan moet de Daikin herstarten (waarom is me een raadsel). Dat is dus minder handig dan de aanpassing van de -10..+10 afwijking die wel beschikbaar is. Vandaar dat ik het niet heb geimplementeerd in de HA code, daar zijn maar een paar installateursinstellingen ondersteund nu. Het is in principe wel toe te voegen als er vraag naar is.
Ja graag, want dan kan ik een 'voor' seizoen (en na) stooklijn maken en die gemakkelijk aan/uitschakelen zonder dat ik moet pielen in de thermostaat zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doesnotcompute
arnova schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 17:45:
[...]

Volgens klopt wat je hier zegt niet helemaal. Als de aanvoer-temperatuur namelijk hoger wordt (=hogere stooklijn) wordt de warmte ook makkelijker door radiatoren ed. afgegeven. Bovendien nemen je verliezen ook toe, dus dat helpt ook nog een soort en met van.
Je verliezen zijn afhankelijk van de buitenschil van de woning. Dus verschil tussen binnen en buiten temperatuur.

Je kan de stooklijn vehogen, dan is een ruimte eerder warm. En dan? Pendelen.. En hoger stroomverbruik, circa 2% per graad aanvoer.

Meer radiatoren openen in meer ruimten. Meer ventileren en stooklijn omlaag, want het word nogsteeds warm in huis. Wanneer je denkt, he, het word een beetje fris, dan verhoog je de stooklijn weer een tikkie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
arnoldniessen schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 20:55:
[...]

Als je gesloten verdeler veel vvw-water bijmengde en dus weinig warmte afnam van je WP, en je retour dus relatief warm was, had je maar weinig energie nodig om dat warme water rond te pompen zonder dat je veel warmte afgaf. Je afgiftesysteem is nu verbeterd dus AWT kan fors omlaag.
Ah kijk, dat is een theorie waar ik iets mee kan. Vannacht stabiel 300 watt, gisteravond een of twee vreemde pieken, maar het begint al ergens op te lijken.
Zit nu wel met het euvel dat de AWT zo laag is dat de radiatorfan in de keuken nog niet aanspringt (zou bij 25c moeten zijn). Trailen en erroren dan maar.

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnova

arnova

mk1992 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 09:51:
[...]

Ah kijk, dat is een theorie waar ik iets mee kan. Vannacht stabiel 300 watt, gisteravond een of twee vreemde pieken, maar het begint al ergens op te lijken.
Zit nu wel met het euvel dat de AWT zo laag is dat de radiatorfan in de keuken nog niet aanspringt (zou bij 25c moeten zijn). Trailen en erroren dan maar.
Heb je de sensor van je radiatorfan direct op de aanvoer-aansluiting van je radiator gezet? Dit loste het bij mij op....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
arnova schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 18:41:
[...]

Heb je de sensor van je radiatorfan direct op de aanvoer-aansluiting van je radiator gezet? Dit loste het bij mij op....
Niet op de buis maar op de koppeling bedoel je? Oftewel direct op koper ipv geverfde delen? Hmm, geen gek idee.

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnova

arnova

mk1992 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 11:18:
[...]

Niet op de buis maar op de koppeling bedoel je? Oftewel direct op koper ipv geverfde delen? Hmm, geen gek idee.
Zo dicht mogelijk bij waar je radiator knop zit in ieder geval zodat het water zo warm mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnova

arnova

Doesnotcompute schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 06:32:
[...]

Je verliezen zijn afhankelijk van de buitenschil van de woning. Dus verschil tussen binnen en buiten temperatuur.

Je kan de stooklijn vehogen, dan is een ruimte eerder warm. En dan? Pendelen.. En hoger stroomverbruik, circa 2% per graad aanvoer.

Meer radiatoren openen in meer ruimten. Meer ventileren en stooklijn omlaag, want het word nogsteeds warm in huis. Wanneer je denkt, he, het word een beetje fris, dan verhoog je de stooklijn weer een tikkie.
Ja maar er is toch echt een verschil tussen wat je pendelen noemt en wat je hysterese noemt. Als je ruimte eerder warm is ga je sneller naar je "room"-setpoint en wordt er pas weer verwarmt wanneer de ruimte voldoende is afgekoeld. Dat kan in theorie vrij snel zijn als je een slecht geisoleerd huis hebt. In het geval van pendelen kan je warmtepomp z'n vermogen niet kwijt waardoor de aanvoer temperatuur van het cv water te hoog wordt ten op zichte van het awt-setpoint, waardoor hij afslaat, ook als je ruimte nog helemaal niet op temperatuur is. En daarom zal je warmtepomp dus weer proberen op te starten (na een wacht tijd) omdat er nog steeds warmtevraag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothlórien
Hysterese is hier niet belangrijk. De hysterese, of deze nu op binnentemperatuur of op buitentemperatuur is ingesteld, dient om het verwarmingsbedrijf te activeren en hoeft in principe maar één keer overschreden te worden. De warmtepomp dient daarna de gewenste AWT in stand te houden volgens de stooklijn, dus als deze 27℃ dicteert dan probeert het 27℃ aan te houden. Lukt dit niet dan krijg je pendelgedrag en gaat de pomp afwisselend aan en uit. Als de warmtepomp de regeling na enige tijd stopt en pas weer gaat verwarmen na overschrijding van de hysterese dan is je ZLTV verwarming niet effectief, je moet de ruimte immers telkens weer opstoken waarvoor dus een onnodig hoge CV-temperatuur nodig is.

Een hogere stooklijn zou eigenlijk kunnen helpen tegen het pendelen, maar dan moet de warmteafname daar ook wel naar zijn. Als de warmteafname tekort schiet dan krijg je met een hoge stooklijn juist een instabiele regeling omdat de warmte zich ergens ophoopt waardoor de AWT (teveel) naar beneden wordt bijgeregeld.

Helaas zit ik nu de afgelopen week ook met een regeling die niet in verwarmingsbedrijf blijft. Als ik het bedrijf activeer door de kamertemperatuur tijdelijk omhoog te gooien stopt de warmtepomp na enkele uren. De retour zakt vervolgens tot 18℃ en blijft op dit temperatuur totdat ik hem weer activeer.

Gisteren heb ik de tip van arnoldniessen ter harte genomen en de kamerthermostaat tot 18℃ afgekoeld (1 graad onder de gewenste temperatuur). Na een aantal uur heb ik de warmtepomp herstart in verband met een wijziging van de gewenste AWT bij hoog Ta en daarna weer hetzelfde gedrag; warmtepomp sloeg niet meer aan. Vanochtend weer geactiveerd en het zal mij benieuwen of die het morgen wel doet.
Alhoewel... met het zonnetje op de buitensensor verwacht ik eigenlijk ook een beetje dat het verwarmingsbedrijf uitgeschakeld is, volgens mij doet ie dat standaard bij 25℃.
Of schakelt hij uit als het 12-uurs gemiddelde boven het hoog Ta van (standaard) 15℃ komt?

Het lijkt overigens wel beter te gaan sinds ik mijn afgiftesysteem op langzaam heb gezet (vloerverwarming beneden, radiatoren en convector boven),

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbzfan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:44

dbzfan

Nee.

Mijn warmtepomp geeft water van 20gr... dit lijkt te zijn omdat mijn stooklijn stopt bij 15gr buitentemperatuur en het nu 17 graden buiten is.. Hij verwarmte dus niet echt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doesnotcompute
Dan pas je dat aan? Wat is precies je vraag? Zet hem eens op 18c? Dan geef je hem weer vrij en begint hij weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lothlórien
Dat kan natuurlijk een zinvol antwoord zijn op de opmerking dat de wp op een gegeven moment de stooklijn niet meer aanhoudt. De vraag is dan natuurlijk of het verwarmen weer start op het moment dat de Ta onder de 15 graden duikt.

Wat ik niet goed snap is de volgende vermeldding uit de uitgebreide handleiding voor de installateur.
[1‑03]: Gewenste
aanvoerwatertemperatuur als de
buitentemperatuur gelijk is aan de
hoge omgevingstemperatuur of
erover komt.
[9‑01]°C~min(45, [9‑00])°C
(standaard: 35°C).
Deze staat bij mij op 25 graden en op de homepage staat ook een gewenste AWT van 25. Dan zou je toch verwachten dat de warmtepomp gewoon blijft draaien om tot 25 graden te verwarmen?

Tenzij de temperatuur nog verder naar beneden wordt geschroefd door de modulatie functie o.i.d., maar dan zou je dat op de homepage moeten zien denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbzfan

dbzfan

Nee.

Mijn Daikin staat op zolder. De vloerverwarmingverdeler met pomp staat beneden. Ik wil deze mogelijk ombouwen of vervangen voor een pomploze variant. Meerdere mensen die dit hebben gedaan? Kan dit probleemloos met de Daikin? Is die pomp goed genoeg om het water twee verdiepingen lager door de vloer te pompen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothlórien
heb ik niet gedaan en ook geen ervaring mee, maar of het kan hangt af van het drukverlies in de aanvoerende leiding. In het beste geval is dit een dikke stalen buis van 5 meter. In een slechtere situatie 20 meter dunnere leiding met diverse bochten dwars door het huis.

Als je het zeker wilt weten moet je de benodigde opvoerdruk berekenen en vergelijken met de karakteristieken van de pomp. Aangezien mijn vorige systeem constant en geruisloos rondpompte op een minimaal niveau, terwijl je met dit systeem op 50% constant water hoort lopen in de kinderkamer, denk ik dat ik het in de eerste situatie wel aan zal durven. Ook zonder berekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Ik ben er gisteren achter gekomen dat de kalibratie van de Daikin thermostaat wellicht niet helemaal goed is.

Omdat ik vond dat de Daikin voor ons gevoel een hogere temperatuur aangaf dan we meenden dat het was heb ik het vergeleken met:Op meerdere momenten de temperaturen opgeschreven en op een tafeltje geplaatst ~60 cm onder de thermostaat. De Switchbot heb ik ook op de Daikin thermometer geplaatst. Er is een constante afwijking van minimaal 0,8 tot 1,5°C waarbij er tussen de drie andere meters maximaal 0,2°C zit en de Daikin daar dus naar boven van afwijkt. Tijdens het meten is er geen opwarming door stralingswarmte van de zon geweest. De muur waar de Daikin aan zit is een binnenmuur en aan beide kanten wordt er gestookt.

Met de P1P2MQTT-bridge heb ik de RToffset_Room aangepast naar -1°C waarna de WP direct uitschakelt (wat m.i. prima klopt met de na de offset berekende waardes om niet verder te verwarmen). Wat ik hierin niet snap is dat de RToffset_Room blijkbaar niet de gemeten temperatuur op de thermostaat aanpast.

Drie vragen:
  • Iemand ervaring met het feit de kalibratie van de Daikin thermostaat niet helemaal lekker is?
  • Zie ik nog iets over het hoofd m.b.t. testen/meten van de opstelling van de thermostaat?
  • Is er een mogelijkheid om de gemeten temperatuur op de thermostaat zowel aan te passen als aangepast weer te geven richting de WP?
Edit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cwrXAl_LOxKnjZs9DnCdlueKN7Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uPgeUYm3NfLctQnsQfNIwRIa.png?f=fotoalbum_large
[2-0A] zou het moeten zijn, enkel vraag ik mij af of dat niet exact dezelfde waar die is die de P1P2MQTT-bridge heeft aangepast, dat zou ik even moeten controleren.

[ Voor 13% gewijzigd door True op 12-10-2025 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
True schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 11:35:
Ik ben er gisteren achter gekomen dat de kalibratie van de Daikin thermostaat wellicht niet helemaal goed is.
Ik denk dat het vooral opwarming binnen de thermostaat is die de sensor beinvloedt. Als de LCD achtergrondverlichting aan gaat loopt de afwijking nog iets verder op.
Met de P1P2MQTT-bridge heb ik de RToffset_Room aangepast naar -1°C waarna de WP direct uitschakelt (wat m.i. prima klopt met de na de offset berekende waardes om niet verder te verwarmen). Wat ik hierin niet snap is dat de RToffset_Room blijkbaar niet de gemeten temperatuur op de thermostaat aanpast.
RTofsett_Room (op 0.01C instelbaar) wordt alleen binnen de P1P2MQTT bridge gebruikt en voor rapportage naar MQTT/HA, maar heeft geen invloed op de WP.

Installateursinstelling [2-0A] heeft er wel invloed op, maar is alleen in 0.5C stappen instelbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

arnoldniessen schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 12:22:
[...]

Ik denk dat het vooral opwarming binnen de thermostaat is die de sensor beinvloedt. Als de LCD achtergrondverlichting aan gaat loopt de afwijking nog iets verder op.
Dat zou natuurlijk kunnen, maar de metingen zijn gedaan zonder dat de achtergrondverlichting aan was.
[...]

RTofsett_Room (op 0.01C instelbaar) wordt alleen binnen de P1P2MQTT bridge gebruikt en voor rapportage naar MQTT/HA, maar heeft geen invloed op de WP.

Installateursinstelling [2-0A] heeft er wel invloed op, maar is alleen in 0.5C stappen instelbaar.
En dit is dus ook een instelling die ik enkel via de thermostaat kan aanpassen en niet via de P1P2MQTT-bridge kan configureren, correct?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lothlórien
Binnen de thermostaat heb je wel meer electronica dat warmte afgeeft.

De kamerthermostaat afwijking kun je gewoon via de normale gebruikersinterface instellen en dat is dus de thermostaat. Wat eigenlijk wel vreemd is, want als installateur kun je alle instellingen ook via een aangesloten PC doen. Je zou dus verwachten dat de bridge wellicht ook op deze interface is aangesloten.

De instelling kun je bereiken door het gebruikers niveau op installateur te zetten en vervolgens de nummering in de eerste kolom van je screenshot te volgen, of door in het installateursmenu via "overzicht instellingen" de waarde van de hexadecimale code aan te passen.

Heb ik ook gedaan, maar dan slechts -0,5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flappie
Bij mij wijkt de kamerthermostaat ook mega af. Heb dit met meerdere Zigbee sensoren getest. Maar die van mij is altijd te laag.

Momenteel geeft hij 19.2 aan maar 2 verschillende Zigbee ensoren geven waardes van rond de 20.2.

Ik gebruik het Daikin kastje momenteel dan ook niet als thermostaat maar regel er de AWT mee. Via Home Assistant heb ik een "generic thermostat" toegevoegd. Dan kun je ook veel naukeriger regelen. Uiteraard dit dan on combinatie met P1P2MQTT van @arnoldniessen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Lothlórien schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 14:47:

De kamerthermostaat afwijking kun je gewoon via de normale gebruikersinterface instellen en dat is dus de thermostaat. Wat eigenlijk wel vreemd is, want als installateur kun je alle instellingen ook via een aangesloten PC doen. Je zou dus verwachten dat de bridge wellicht ook op deze interface is aangesloten.
Nee dat verwacht ik niet. De P1P2MQTT-bridge is aangesloten op de .. P1P2 aansluiting en dat heb ik ook zelf gedaan. Dat is zeker niet iets wat de installateur de WP mee instelt. Sterker nog, ik weet vrij zeker dat de installateur er geen laptop bij had bij installatie.
De instelling kun je bereiken door het gebruikers niveau op installateur te zetten en vervolgens de nummering in de eerste kolom van je screenshot te volgen, of door in het installateursmenu via "overzicht instellingen" de waarde van de hexadecimale code aan te passen.

Heb ik ook gedaan, maar dan slechts -0,5.
Ja daar ben ik niet onbekend mee :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothlórien
Flappie schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 14:58:
Ik gebruik het Daikin kastje momenteel dan ook niet als thermostaat maar regel er de AWT mee. Via Home Assistant heb ik een "generic thermostat" toegevoegd. Dan kun je ook veel naukeriger regelen. Uiteraard dit dan on combinatie met P1P2MQTT van @arnoldniessen
Hoe bedoel je nauwkeuriger? een goede stooklijn zorgt dat het huis niet afkoelt en niet opwarmt. Dat is al lastig genoeg met zoninval en verschil tussen voor- en naseizoen. Je kunt de stooklijn automatisch wat finetunen aan de hand van de meting, maar of een instelling op 2 decimalen de boel nu nauwkeurig maakt dan de stappen van 0,5 waar je de Daikin op in kunt stellen vraag ik me af. Ik denk dat je er vooral mee bereikt dat de gewenste AWT nog sneller wisselt tussen 30 en 31.
True schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 15:10:
[...]

Dat is zeker niet iets wat de installateur de WP mee instelt. Sterker nog, ik weet vrij zeker dat de installateur er geen laptop bij had bij installatie.
Je kunt via een kit een PC aansluiten. Wat je daarmee kan weet ik niet. Misschien is het alleen voor diagnostische data?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
dbzfan schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 10:29:
Mijn Daikin staat op zolder. De vloerverwarmingverdeler met pomp staat beneden. Ik wil deze mogelijk ombouwen of vervangen voor een pomploze variant. Meerdere mensen die dit hebben gedaan? Kan dit probleemloos met de Daikin? Is die pomp goed genoeg om het water twee verdiepingen lager door de vloer te pompen?
Dit voorjaar laten ombouwen, gaat prima. Gezien warmtepompen met een pomploze vloerverwarming horen te werken lijkt me dit sowieso een non-issue.

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
Lothlórien schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 09:03:
[...]

Hoe bedoel je nauwkeuriger? een goede stooklijn zorgt dat het huis niet afkoelt en niet opwarmt. Dat is al lastig genoeg met zoninval en verschil tussen voor- en naseizoen. Je kunt de stooklijn automatisch wat finetunen aan de hand van de meting, maar of een instelling op 2 decimalen de boel nu nauwkeurig maakt dan de stappen van 0,5 waar je de Daikin op in kunt stellen vraag ik me af. Ik denk dat je er vooral mee bereikt dat de gewenste AWT nog sneller wisselt tussen 30 en 31.

[...]

Je kunt via een kit een PC aansluiten. Wat je daarmee kan weet ik niet. Misschien is het alleen voor diagnostische data?
Juist dat probleem met de lage AWT heb ik ook met radiatoren. Op 30 graden AWT red ik het net zonder pendelen, maar dat is in het voor en najaar te hoog om 24x7 mee te draaien. Dan wordt het zo 22 graden in de woonkamer.

Via Home Assistant heb ik dan de Generic Thermostat. Hiermee zet ik dus de warmtepomp aan en uit. Tevens kun je dan in Home Assistant met P1P2mqtt de awt nog uets bijstellen in het voor en najaar. En tevens kun je dan een hysterisis gebruiken van bijv. 0,6 ipv de standaard 1 graad van de Daikin thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leif
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 20-10 21:16
Flappie schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 10:12:
[...]
Juist dat probleem met de lage AWT heb ik ook met radiatoren. ........
Ik heb zelf weinig met zeer kleine temperatuurschommmelingen.
Maar bij AWT=30 is de warmteafgifte van je radiatoren/convectoren vooral afhankelijk van de convectie.
Warmteafgifte door straling is er dan niet.

Warmteafgiftedoor convectie is sterk afhankelijk van het temperatuurverschil tussen radiator/convector en ruimte.
Bij AWT=30 graden moet je de warmteafgifte middels convectie stimuleren met ventilatoren.
Daarmee help je je thermostaat om veel nauwkeuriger te reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothlórien
Ik dacht dat het juist andersom was. Er is geen convectie bij 30°C. Ik heb menig installateur verbaasd zien kijken dat mijn jaren '70 doorzonwoning warm blijft met T10 (alleen plaat), T11 (plaat + convectoren) en T22 radiatoren (dubbele plaat 2x convectoren) en een warmtepomp. Volgens hen zou 80% van de warmteafgifte pas bij 55~60°C zijn omdat de convectiestromen dan op gang komen. In werkelijkheid ervoer ik die "hittebom" al bij 45°C en ik heb zelfs stroken keramische wandtegels tussen de platen van de T22 op mijn werkkamer gelegd. Dat geeft namelijk een stabielere afgifte.

[ Voor 14% gewijzigd door Lothlórien op 13-10-2025 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
True schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 13:21:
En dit is dus ook een instelling die ik enkel via de thermostaat kan aanpassen en niet via de P1P2MQTT-bridge kan configureren, correct?
Klopt, ik krijg al de feedback dat er wel erg veel data uit de bridge komt, om er dan ook nog 200 field settings bij te doen? De stookcurve lijkt me wel nuttig, deze iets minder, die stel je 1x in en dan is het goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
Lothlórien schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 14:47:
Klopt, mijn schatting is dat de elektronica 0.5W warmte genereert en het backlight nog eens ca 0.25W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

arnoldniessen schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 19:40:
[...]

Klopt, ik krijg al de feedback dat er wel erg veel data uit de bridge komt, om er dan ook nog 200 field settings bij te doen? De stookcurve lijkt me wel nuttig, deze iets minder, die stel je 1x in en dan is het goed.
Ja oké, maar als er te veel data is dan filtert men dat gewoon weg. Te veel data bestaat niet.
Alles remote kunnen instellen is juist het mooie. Om te kalibreren moest ik weer zoeken hoe ik het installateursmenu activeerde ik was het weer kwijt omdat ik er 6mnd niet aangezeten heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaBit
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:07
arnoldniessen schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 19:40:
Ik zou het niet erg vinden in ieder geval. Beter mee verlegen dan om verlegen.

Ik heb inmiddels een dynamisch energiecontract en ik ben begonnen met een teentje in de aanstuur-vijver te dopen. Ik heb een P1P2MQTT bridge, de WP draait in kamerthermostaat-mode.
Nu verhoog/verlaag ik de AWT via HC_AWT Deviation_Heating als ik het verbruik in een tijdvak bij wil sturen. Of dat werkt valt te bezien; er is nog amper warmtevraag. Is dat de juiste control voor dat doel? Kan die eventueel ook een iets hogere resolutie dan 1 graad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

@arnoldniessen ik bedenk mij net, als je OTA kunt updaten, kun je niet OTA twee versies aanbieden: full debug, normal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fohn5
@arnoldniessen Om ook maar even een ander geluid te laten horen.
Ik heb meer interesse in aanvullende functionaliteit / features .
Volgens mij was je bezig met de integratie an een anti pendelregeling en het verkleinen van de hysterese of zitten deze al in de laatste versie ?
Het aanbieden van functionaliteit die al in de Daikin controller zit via P1P2 is een leuke extra maar voegt in mijn ogen niet veel extra's toe behalve gemak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbzfan

dbzfan

Nee.

mk1992 schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 09:16:
[...]

Dit voorjaar laten ombouwen, gaat prima. Gezien warmtepompen met een pomploze vloerverwarming horen te werken lijkt me dit sowieso een non-issue.
De leidingen zijn vrij smal en bochtig.. ook geen probleem?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arnoldniessen
@fohn5 @DaBit @True Dank voor jullie wensen/feedback. Denk dat extra functionaliteit bij mij ook hoger staat op todo-lijst maar neem het allemaal wel mee. Ipv OTA versies denk ik eerder aan configureerbaarheid via data files ipv via code - dat maakt vertalingen en aanpassingen voor verschillende varianten ook mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobratjuh
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12:40
Goedemorgen allen,

De afgelopen dagen merk ik dat onze WP vrij veel pendelt korte momenten draait, veel start en stops op de compressor. Zou iemand mij in de goede richting kunnen sturen waar ik zou moeten zoeken om de wp wat stabieler te laten draaien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iuYaNjS24XYtMV9ad07cPVgK8Pc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FsXvuhaQmYADJV30ipKOm9dH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/98N29XkjMzpCodX01Zu7JG_3wwg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LjPC7aYUvEs8ohNIQtoUBnhO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1aMVDirwG1Tu3CrE-uolTkj6RWY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ty9LPeoeEZrxY8FHiBFHLDiq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DyYg2GJBEIbkpqFsgM0f5aU3WgM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xeq0sfD6l8XyJG68KldOTkCQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothlórien
op dit punt doet de Daikin het toch stukken beter dan mijn oude warmtepomp. Daar waren runs van 22-25 min namelijk standaard. Die maakte pas een mooie lange run als het vroor buiten.

Wellicht is er een instelling aanwezig waarmee de AWT wat losser geregeld wordt? dan kan het wat langer afkoelen en kan de machine dus langere runs maken om het weer op te warmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Cobratjuh schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 09:16:
Goedemorgen allen,

De afgelopen dagen merk ik dat onze WP vrij veel pendelt korte momenten draait, veel start en stops op de compressor. Zou iemand mij in de goede richting kunnen sturen waar ik zou moeten zoeken om de wp wat stabieler te laten draaien.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Laat ik vooropstellen dat ik ook niet alle kennis in pacht heb.
Maar volgens mij gaat jouw WP pendelen omdat hij de warmte niet kwijt kan, wat is de retourtemperatuur van het water? Als dat te hoog is schakelt die af. Heb je voldoende convectoren/radiatoren/VVW die goed warmte kunnen afgeven bij een lage stooktemperatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobratjuh
True schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 10:57:
[...]

Maar volgens mij gaat jouw WP pendelen omdat hij de warmte niet kwijt kan, wat is de retourtemperatuur van het water? Als dat te hoog is schakelt die af. Heb je voldoende convectoren/radiatoren/VVW die goed warmte kunnen afgeven bij een lage stooktemperatuur?
8)7 8)7 8)7 ik denk dat dat het is, ik heb radiatoren terug gezet laatst normaal staan de kranen open om. Ga het vanavond aanpassen. zit nu op werk. Kom hier morgen op terug.

Thanks true voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Cobratjuh schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 11:00:
[...]

8)7 8)7 8)7 ik denk dat dat het is, ik heb radiatoren terug gezet laatst normaal staan de kranen open om. Ga het vanavond aanpassen. zit nu op werk. Kom hier morgen op terug.

Thanks true voor de tip.
Als ik zo even door je posts scroll in dit topic is dit je eerste herfst/winter? Dan zul je bijna zeker nog wel wat moeten controleren/testen/aanpassen en opnieuw om je meest optimale instellingen i.c.m. jouw warmteafgiftesysteem (radiatoren/VVW/etc) in te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobratjuh
True schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 11:02:
[...]

Als ik zo even door je posts scroll in dit topic is dit je eerste herfst/winter? Dan zul je bijna zeker nog wel wat moeten controleren/testen/aanpassen en opnieuw om je meest optimale instellingen i.c.m. jouw warmteafgiftesysteem (radiatoren/VVW/etc) in te regelen.
Nee dec,jan en feb ook al gedraaid maar toen draaide die beter als nu, vind het alleen jammer dat ik het model heb gekocht dat helaas maar tot 25 graden op wp draait en niet 20 graden dat wist ik niet van te voren :-( :-( , dan gaat die helaas op gas. Anders had ik gekozen voor constante AWT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Cobratjuh schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 11:09:
[...]

Nee dec,jan en feb ook al gedraaid maar toen draaide die beter als nu, vind het alleen jammer dat ik het model heb gekocht dat helaas maar tot 25 graden op wp draait en niet 20 graden dat wist ik niet van te voren :-( :-( , dan gaat die helaas op gas. Anders had ik gekozen voor constante AWT.
Wat bedoel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothlórien
kun je het stoken op gas niet voorkomen door de evenwichtstemperatuur in te schakelen en aan te passen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobratjuh
Ik had gelezen op internet dat bepaalde daikin model niet onder de 25 graden awt kunnen maken, dat ze dan standaard op gas gaan stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaBit
Uit interesse: wat is dan het probleem? Volgens mijn boerenverstand: AWT 25 graden, zeg zuiguitdeduim retour dan 21-22 graden, dan is die 25 graden AWT bij weinig warmteverlies misschien net goed genoeg voor 18 graden ruimtetemperatuur?

Als je wegkomt met 25C AWT dan heb je dus of een enorm goed geisoleerd huis (en dan is de winst van lager gaan niet groot), of je zit in de periode dat de kachel zo heel af en toe bij moet springen zoals nu (en dan is de winst van lager gaan ook niet groot)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothlórien
of je hoeft gewoon niet veel te stoken vanwege buren en/of zoninval. In principe is een lange run beter dan meerdere korte runs en ik denk dat 24-7 water van <25C rondpompen nog best wel wat op kan leveren hoor. Met dit weer gaat de temperatuur na een paar uur op 26/27 graden over de gewenste 19 graden heen en de afgelopen dagen heeft ie amper gedraaid.

[ Voor 25% gewijzigd door Lothlórien op 14-10-2025 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnova

arnova

Ter info: Ik krijg het hier in ieder geval niet voor elkaar om met dit weer, ca 85m2 lt vloerverwarming en een awt onder de 28 graden zonder pendelen te werken. Daarom staat de onderkant van mijn stooklijn op 28 graden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cv75
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 22-10 19:54
arnova schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 17:07:
Ter info: Ik krijg het hier in ieder geval niet voor elkaar om met dit weer, ca 85m2 lt vloerverwarming en een awt onder de 28 graden zonder pendelen te werken. Daarom staat de onderkant van mijn stooklijn op 28 graden...
zelfde hier :) ik pas de de stooklijn aan als er langere tijd sprake is van buiten temperaturen <10 graden. momenteel begint deze bij 27 graden en in het echte stookseizoen is dat dan 25 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothlórien
maar wordt het dan niet te warm in huis? of laat je de CV gewoon wat langer afkoelen tussen de runs door?

Ik heb vannacht eindelijk gehad dat de pomp uit zichzelf weer aan is gegaan. Vorige week heb ik de pomp "door de hysterese heen gedrukt" om het verwarmingsbedrijf in te schakelen, maar het watertemperatuur is dagenlang rond de 18,5 ℃ gebleven. Gisteren heb ik alle instellingen bekeken en gecheckt of ik niet per abuis ergens een rare instelling had. Of het verwarmingsbedrijf nog aan stond heb ik geprobeerd te checken door de pomp op continu te zetten en [F-00] op 0 te zetten, hierdoor zou in verwarmingsbedrijf de pomp uitgeschakeld moeten worden boven 25 graden en in koelbedrijf onder de 20 graden. Omdat de pomp vervolgens aan stond concludeerde ik dat verwarmingsbedrijf ingeschakeld is.

Helaas heb ik geen geschiedenis van de temperatuur welke ik kan correleren aan het tijdstip van inschakelen, maar hij heeft van 03:10 tot 4:50 gedraaid. Daarna heeft mijn vrouw de ecostand ingeschakeld omdat zij het onzin vindt dat de pomp ´s nachts draait. Vanochtend was het watertemperatuur 25℃, maar door de pomp in te schakelen is dat intussen 19,5℃

Vraag: de gewenste AWT is met de huidige buitentemperatuur 29℃, CV temperatuur: 19,5℃. Modulatie staat aan op 3℃ en kamertemperatuur ligt 0,1 graad boven de gewenste temperatuur.
Eigenlijk zou ik nu verwachten dat hij gewoon zijn stooklijn hanteert om afkoeling en extra energieverbruik te voorkomen.
Wanneer mag ik ongeveer verwachten dat de warmtepomp dat doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Lothlórien schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 09:02:
Daarna heeft mijn vrouw de ecostand ingeschakeld omdat zij het onzin vindt dat de pomp ´s nachts draait.
Dat is een kwestie van uitleggen toch?
Dat de wens er ligt voor minder geluid c.q. lager debiet kan ik snappen overigens, maar met een WP stook je ook 's nachts met de reden dat je daardoor een algeheel beter comfort hebt en niet overdag moet stoken met een watertemperatuur van 50°C.

Maar voor de duidelijkheid, je hebt het over de pomp van de CV-ketel of gaat hier om je VVW-pomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothlórien
Dat is zeker een kwestie van uitleggen en dat heb ik in het verleden ook al meermaals gedaan. Wij komen van een Nefit/bosch die verpakt in een suskast op 1,5 meter van het huis 62db kon produceren. Wellicht heb ik haar iets te bang gemaakt met het idee dat een dergelijke pomp op het dakkapel niet zo´n ideale installatieplaats is.

Het betreft hier inderdaad de circulatiepomp van de warmtepomp zelf. Ik bedenk me net dat dai ik hem daarom wel herstart heb. Misschien heeft dat ook invloed op het vasthouden van de stooklijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
Lothlórien schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 09:02:
Modulatie staat aan op 3℃ en kamertemperatuur ligt 0,1 graad boven de gewenste temperatuur.
Eigenlijk zou ik nu verwachten dat hij gewoon zijn stooklijn hanteert om afkoeling en extra energieverbruik te voorkomen.
Wanneer mag ik ongeveer verwachten dat de warmtepomp dat doet?
Als hij uit is gaat moet hij weer opnieuw door de hysterese heen voor hij weer aangaat. Dat is een nadeel van uitzetten.

Modulatie: als de kamer langer dan 20 minuten te warm is, wordt de gewenste LWT met 1 stap verlaagd (wat 25% is van de maximale modulatie-instelling [9-06], dus 0.75 °C bij jou).

[ Voor 47% gewijzigd door arnoldniessen op 17-10-2025 00:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothlórien
Deze nuance van de modulatie zocht ik. Voor de hysterese moet er ook een dergelijke setting zijn bijv. 1k*min,, maar als je die niet in kunt stellen heb je daar natuurlijk weinig aan.

In dit geval had ik de circulatiepomp dus niet aan moeten zetten, want dat vergt een herstart, maar had ik waarschijnlijk gewoon moeten wachten tot het water op de sensors voldoende afgekoeld was om de warmtepomp te triggeren? (dat kan uren duren, gezien dat water 4 uur na het draaien van de pomp nog steeds 25 °C bleek te zijn). Grote kans dat het later in het jaar beter werkt.

Weet iemand ook hoeveel het water af moet koelen? Zit daar ook een hysterese op en zijn er instellingen waarmee je dat kan beïnvloeden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghoogen
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 18-10 19:37
We hebben de installatie nu bijna 2 jaar en ik ben er wel tevreden over.
In het begin hadden we wat problemen de warmwatervoorziening en de zonneboiler.(foutcode en uitval)
Dat is opgelost door een extra sensor te plaatsen.
We zijn van 1150 M3 Gas naar 150 M3 gas gegaan.
We wonen in een goed geïsoleerd vrijstaand huis 116m2 en we koken op gas.
We hebben geen vloerverwarming maar hebben radiator ventilatoren geplaatst
We hebben ongeveer 6500 kw piek aan zonnepanelen liggen verdeeld over 3 installaties.
1500 watt op het zuiden, 1500 watt op het noord/oosten en 3500 watt op het zuidwesten.
We hadden een overschot van 500KW/h.
De thermostaatregeling vind ik niet ideaal. De installatie schakelt best wel laat in en verwarmt ook vrij lang door.
De buitenunit Maakt best wel wat lawaai, voor ons is dat geen probleem maar ik kan mij indenken dat dit in een woonwijk problemen kan geven.
De installateur heeft de installatie ingesteld en ik heb er daarna niets aan verandert.

Zoals eerder vermeld zijn we tevreden, maar een gas gestookte ketel was het net wat comfortabeler.
Ik denk dat het comfortabeler zou zijn als we vloerverwarming zouden laten instaleren.
Maar dat vinden we te duur maar vooral hebben we geen zin in de rotzooi en het gedoe dat het geeft om het aan te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Ghoogen schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 12:12:
We hebben de installatie nu bijna 2 jaar en ik ben er wel tevreden over.
In het begin hadden we wat problemen de warmwatervoorziening en de zonneboiler.(foutcode en uitval)
Dat is opgelost door een extra sensor te plaatsen.
We zijn van 1150 M3 Gas naar 150 M3 gas gegaan.
We wonen in een goed geïsoleerd vrijstaand huis 116m2 en we koken op gas.
We hebben geen vloerverwarming maar hebben radiator ventilatoren geplaatst
We hebben ongeveer 6500 kw piek aan zonnepanelen liggen verdeeld over 3 installaties.
1500 watt op het zuiden, 1500 watt op het noord/oosten en 3500 watt op het zuidwesten.
We hadden een overschot van 500KW/h.
De thermostaatregeling vind ik niet ideaal. De installatie schakelt best wel laat in en verwarmt ook vrij lang door.
De buitenunit Maakt best wel wat lawaai, voor ons is dat geen probleem maar ik kan mij indenken dat dit in een woonwijk problemen kan geven.
De installateur heeft de installatie ingesteld en ik heb er daarna niets aan verandert.

Zoals eerder vermeld zijn we tevreden, maar een gas gestookte ketel was het net wat comfortabeler.
Ik denk dat het comfortabeler zou zijn als we vloerverwarming zouden laten instaleren.
Maar dat vinden we te duur maar vooral hebben we geen zin in de rotzooi en het gedoe dat het geeft om het aan te leggen.
Dit: "De buitenunit Maakt best wel wat lawaai, voor ons is dat geen probleem maar ik kan mij indenken dat dit in een woonwijk problemen kan geven. " is een berekening die je kunt maken - en eigenlijk moet maken vóór het plaatsen. Dan is de regel dat het 'lawaai' binnen de toegestane grenzen is óf je had de WP niet mogen plaatsen.
Zie ook: Het grote geluidseisen airco en wp topic

En: "De thermostaatregeling vind ik niet ideaal. De installatie schakelt best wel laat in en verwarmt ook vrij lang door." kun je de hysterese dan niet gewoon verlagen?

[ Voor 4% gewijzigd door True op 17-10-2025 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothlórien
Ghoogen schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 12:12:
Dat is subjectief natuurlijk en vrijwel iedereen in de omgeving verteld mij dat deze warmtepomp in de praktijk relatief stil is en dat ik dus niet naar die "metingen van de fabrikant" moet kijken. (62 Db(A) vermogen, dus op de kast en 48 op een ruime meter afstand). In ieder geval staat ie bij ons op het dakkapel, ik heb hem op stil bedrijf gezet (8 kw is toch overkill voor ons huis) en wij hebben hem nog niet gehoord.

[ Voor 13% gewijzigd door Lothlórien op 17-10-2025 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doesnotcompute
Lothlórien schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 12:24:
[...]

Dat is subjectief natuurlijk en vrijwel iedereen in de omgeving verteld mij dat deze warmtepomp in de praktijk relatief stil is en dat ik dus niet naar die "metingen van de fabrikant" moet kijken. (62 Db(A) vermogen, dus op de kast en 48 op een ruime meter afstand). In ieder geval staat ie bij ons op het dakkapel, ik heb hem op stil bedrijf gezet (8 kw is toch overkill voor ons huis) en wij hebben hem nog niet gehoord.
Op stil gebruik gaat hij niet eerder de gasketel laten helpen? Het maximale vermogen reduceren zou ik ook graag willen. Hij draait nog maar net en kon er eigenlijk gratis aan komen. Hij is echter veel te groot voor de huidige afgifte. Klein stukje vloerverwarming, komt volgens jaar nog 30m2 bij en twee radiatoren. tot die tijd moet ik hem eigenlijk even smoren. Run times zijn nu slechts 4 minuten. Waterzijdig valt er ook nog niet veel te halen, vandaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokl
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 23-10 16:57

rokl

test

True schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 10:57:
[...]

Bekend probleem. Wat ik doe is alle radiatoren thuis volledig open zetten en een evt tijdelijke verhoging van de AWT op 0 zetten, d.w.z. de AWT zo laag mogelijk houden. Momenteel zit mijn AWT bijv op 25 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnoldniessen
Doesnotcompute schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 13:00:
Het maximale vermogen reduceren zou ik ook graag willen. Hij draait nog maar net en kon er eigenlijk gratis aan komen. Hij is echter veel te groot voor de huidige afgifte. Klein stukje vloerverwarming, komt volgens jaar nog 30m2 bij en twee radiatoren. tot die tijd moet ik hem eigenlijk even smoren. Run times zijn nu slechts 4 minuten. Waterzijdig valt er ook nog niet veel te halen, vandaar.
De vermogensbeperking leidt hooguit bij kou weer indirect tot meer gasverbruik. Maar gasverbruik hou je nu goed tegen met de evenwichtstemperatuur laag genoeg en deze actief maken.

Maar bij 4 minuten run zal de gewenste AWT en/of het debiet waarschijnlijk toch ook omhoog moeten. Als je weinig afgifte hebt dan wordt opstarten lastiger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lothlórien
Voor de beslissing om de gasketel in te schakelen speelt de prijsverhouding gas-elektra een rol (in economische mode), of de primaire energie factor (in ecologische mode).

Zoals ArnoldNiessen zegt: door de evenwichts temperatuur te activeren zorg je ervoor dat de gasketel boven een bepaalde temperatuur gewoon niet mee mag werken.

Voor degenen die moeite heeft met het pendelgedrag: als dit veroorzaakt wordt door een te hoge retourtemperatuur. Zou het dan niet helpen om wat met de dT te experimenteren? Je zou haast zeggen dat een kleinere waarde ervoor zorgt dat de warmtepomp langer door kan blijven draaien?
Ik bedenk me ook net als workaround: door een programma aan te maken kun je de thermostaat laten wisselen tussen eco en comfort. Hiermee zou je de stooklijn kunnen verlagen tijdens een "afkoelperiode" en verhogen tijdens een run. Hierdoor kun je wellicht langere runs triggeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doesnotcompute
Aah oke, die had ik al op -10 gezet. Ga ik nooit nodig hebben.

Ik kan de dT niet echt groter maken, hij zit nu aangesloten op een vloerverdeler met slechts 3 lussen, zit nog een mengpomp tussen wat ook niet helpt. Heb niet echt het idee dat de waterpomp terug moduleert. Als ik mn bypass volledig open of dicht draai stuurt de pomp niet om een dT van 5 te halen oid.

Ik heb overigens wat lopen spelen met het maximaal toegestaan opgenomen vermogen en daar reageert het buitendeel wel echt heel goed op. Als het straks kouder word dat dat wel weer omhoog moeten voor eventuele defrosts. Het is een beetje behelpen tot ik verder kan met verbouwen. :)

[ Voor 27% gewijzigd door Doesnotcompute op 18-10-2025 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doesnotcompute
arnoldniessen schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 19:45:
[...]

De vermogensbeperking leidt hooguit bij kou weer indirect tot meer gasverbruik. Maar gasverbruik hou je nu goed tegen met de evenwichtstemperatuur laag genoeg en deze actief maken.

Maar bij 4 minuten run zal de gewenste AWT en/of het debiet waarschijnlijk to ook omhoog moeten. Als je weinig afgifte hebt dan wordt opstarten lastiger.
Nog meer flow zal mijn dT nog kleiner maken. Dat is juist waar ik tegenaan loop. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobratjuh
Goedemorgen,

Wou jullie toch even een update geven. Gisteren een monteur erbij gehad voor het plaatsen van trillingsdempers. Ging niet zoals gepland. Buitenunit zit vast op de grote zwarte blokken maar goed dat is een ander verhaal.

Wat betreft mijn vorige vraag met korte runtimes. Ik heb nu Weersafhankelijk ingesteld. Zodat de comprosser niet de hele tijd start stops heeft en niet constant 2kw loopt te trappen dat lijkt nu goed te gaan. Met de installateur afgesproken dat er iemand komt kijken na de installatie. Want het was vorig jaar zet er maar neer en succes. Ja dat werkt niet.

Jullie horen van mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HLN

HLN

Flappie schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 14:58:
Bij mij wijkt de kamerthermostaat ook mega af. Heb dit met meerdere Zigbee sensoren getest. Maar die van mij is altijd te laag.

Momenteel geeft hij 19.2 aan maar 2 verschillende Zigbee ensoren geven waardes van rond de 20.2.

Hoe ziet die thermostaat er bij jou uit? Als in, welke hysterese neem je en op welke entiteit van de p1p2 schakel je? Ik neem aan op de hoofdswitch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
HLN schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 16:12:
[...]

Hoe ziet die thermostaat er bij jou uit? Als in, welke hysterese neem je en op welke entiteit van de p1p2 schakel je? Ik neem aan op de hoofdswitch?
Ik schakel inderdaad op de "switch.hc_mode_altherma_on".
In MQTT van Home Assistant te vinden onder HC_Mode
En deze generic thermostat in de configuration.yaml

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
climate:
  - platform: generic_thermostat
    name: Woonkamer Thermostaat
    unique_id: woonkamer_thermostaat
    heater: switch.hc_mode_altherma_on   # entiteit waarmee je de WP kunt uit/aan zetten
    target_sensor: sensor.sonoff_snzb_02d_temp_sensor_woonkamer_temperature  # jouw temperatuurmeting in de woonkamer
    min_temp: 16
    max_temp: 24
    ac_mode: false        # false = verwarmen
    target_temp: 21       # gewenste temperatuur
    cold_tolerance: 0.3   # hysterese ondergrens
    hot_tolerance: 0.3    # hysterese bovengrens
    min_cycle_duration:
      minutes: 10         # voorkomt te vaak schakelen
    initial_hvac_mode: "off"
    precision: 0.1
    target_temp_step: 0.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tingbrouwer
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20:13
Flappie schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 17:15:
[...]

Ik schakel inderdaad op de "switch.hc_mode_altherma_on".
In MQTT van Home Assistant te vinden onder HC_Mode
En deze generic thermostat in de configuration.yaml

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
climate:
  - platform: generic_thermostat
    name: Woonkamer Thermostaat
    unique_id: woonkamer_thermostaat
    heater: switch.hc_mode_altherma_on   # entiteit waarmee je de WP kunt uit/aan zetten
    target_sensor: sensor.sonoff_snzb_02d_temp_sensor_woonkamer_temperature  # jouw temperatuurmeting in de woonkamer
    min_temp: 16
    max_temp: 24
    ac_mode: false        # false = verwarmen
    target_temp: 21       # gewenste temperatuur
    cold_tolerance: 0.3   # hysterese ondergrens
    hot_tolerance: 0.3    # hysterese bovengrens
    min_cycle_duration:
      minutes: 10         # voorkomt te vaak schakelen
    initial_hvac_mode: "off"
    precision: 0.1
    target_temp_step: 0.1
Doe het op dezelfde manier, gebruik alleen voor de binnentemperatuur de ruimtebediening.
sensor.hc_sensors_temperature_room
werkt bij ons ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
tingbrouwer schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 17:27:
[...]

Doe het op dezelfde manier, gebruik alleen voor de binnentemperatuur de ruimtebediening.
sensor.hc_sensors_temperature_room
werkt bij ons ook prima.
Ja, die wijkt bij mij dus gigantische af van de werkelijkheid. Met meerdere sensoren zit die sensor in de thermostaat er altijd een graad naast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HLN

HLN

16 graden, ijskonijn… @Flappie

Maar dat is je min temp, hoe zijn die min en Max anders van je instelling van de thermostaat?

Runtime 10 minuten, ga je dan niet zelf pendel gedrag opwekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
HLN schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 18:29:
16 graden, ijskonijn… @Flappie

Maar dat is je min temp, hoe zijn die min en Max anders van je instelling van de thermostaat?

Runtime 10 minuten, ga je dan niet zelf pendel gedrag opwekken?
Die min en max zijn de minimale en maximale temperatuur die je dan in je virtuele thermostaat kunt instellen.
Hij staat netjes op 20 graden :)

De runtime is de minimum runtime. Dat voorkomt juist pendelen. Hiermee voorkomt Home Assistant dat de warmtepomp binnnen 10 minuten in en uitschakelt.

En met deze virtuele thermostaat kun je zelf de hysteris bepalen. Ik houd max 0,3 boven en onder de doeltemp aan ipv 0,5 wat de daikin standaard doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobratjuh
Ben ik toch nog weer. Gisteren dus die weersafhankelijke regeling aangezet. Kijk vanochtend. Gewoon al een run van meer dan een dag en lekker aangenaam in huis.

Screenshots zijn van gisteravond.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/foxWoJGlT1SmR55wbZIGYAq9YiY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/F2VFstPkA7chU4C0vtljGOw7.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kACARdpWtn45sxfgNYs4ZofFSQE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dwpP9ObJXjMeSfQR1U0e9XAJ.png?f=fotoalbum_large

Kan iemand mij uitleggen waarom de wp op deze temperatuur wel door draait met een dt tussen aanvoer en retour van +- 1.7 graden. En zodra aanvoer temp hoger wordt gaat die pendelen. Ik probeer het te begrijpen.

Mag ook via pb ik snap er nu niets meer van.

Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
Cobratjuh schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 09:16:
Kan iemand mij uitleggen waarom de wp op deze temperatuur wel door draait met een dt tussen aanvoer en retour van +- 1.7 graden. En zodra aanvoer temp hoger wordt gaat die pendelen. Ik probeer het te begrijpen.
De vraag is waarom hij bij hogere aanvoer gaat pendelen: vanwege te hoge kamertemperatuur of vanwege te hoge aanvoerwatertemperatuur. Het eerste wordt uitgelokt door een te hoge stooklijn. Het tweede misschien doordat de regeling met meer vermogen opstart, al herken ik dat gedrag hier niet. Eerder andersom, een te lage gewenste aanvoer leidt bij het nogal hoge opstartvermogen tot een aanvoerwatertemperatuur overshoot - opstarten op 25C lukt me niet, maar later terugregelen naar 25C wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothlórien
Doesnotcompute schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 09:02:
Aah oke, die had ik al op -10 gezet. Ga ik nooit nodig hebben.

Ik kan de dT niet echt groter maken, hij zit nu aangesloten op een vloerverdeler met slechts 3 lussen, zit nog een mengpomp tussen wat ook niet helpt. Heb niet echt het idee dat de waterpomp terug moduleert. Als ik mn bypass volledig open of dicht draai stuurt de pomp niet om een dT van 5 te halen oid.

Ik heb overigens wat lopen spelen met het maximaal toegestaan opgenomen vermogen en daar reageert het buitendeel wel echt heel goed op. Als het straks kouder word dat dat wel weer omhoog moeten voor eventuele defrosts. Het is een beetje behelpen tot ik verder kan met verbouwen. :)
ik dacht dat ik ergens in de handleiding gelezen had dat het wel kon, maar bij nazoeken bleek dat in de handleiding van de altherma H te staan. Ik snap nog steeds niet goed waarom mijn installateur deze niet heeft aangedragen in plaats van de EVLQ08CV3 als mogelijke vervanging van een uitgefaseerde warmtepomp.
Zal ook wel een nadeel aanzitten, zo blijkt bij deze de buitensensor intern te zitten op het buitendeel, dan zou ik straks het dak op geklommen zijn om erachter te komen dat je de sensor helemaal niet kunt verplaatsen.

Het maximaal toegestaan opgenomen vermogen. Is dat dan de continue beperking die je via het installeursmenu in kun stellen? waar heb je hem nu op staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doesnotcompute
Over het algemeen kun je op elke WP wel een externe buitenvoeler plaatsen hoor. Soms moet het buitendeel gewoon op het zuiden staan en dan wil je wel een sensor op noord bijvoorbeeld.

Ja klopt, ik heb hem even op 2A en 3A gehad. Dus maximaal 500W/750W opgenomen zegmaar. Kun je ook in kW's instellen overigens. Weet dus alleen niet om hij zelf kan kiezen dit te negeren i.v.m. een defrost oid. Gok dat het een harde cap is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothlórien
Iedere warmtepomp heeft inderdaad een Ta sensor, anders werkt de WAR niet. Bovendien was de Ta sensor bij ons altijd nodig om de WP te laten schakelen tussen koel- en verwarmingsbedrijf, hiermee voorkom je dat de WAR pas ingeschakeld wordt op het moment dat de kamer afgekoeld is (en op het moment dat het dus eigenlijk al te laat is). Ik weet nog wel dat ik in 2019 een collega had waarvan de warmtepomp niet werkte omdat achteraf bleek dat de installateur de sensor niet had aangesloten omdat hij dacht dat dat niet nodig was...

De afgelopen 6 jaar zat de Ta sensor op het rooster aan de achterkant van de buitenunit bevestigd, dat was aan de noordzijde in de tuin en, conform de voorschriften van de fabrikant, in de schaduw.
Tijdens de verbouwing heb ik hem zelfs nog uit de puincontainer gevist, hij zat nog aan de bekabeling naar het binnendeel en de monteur die dat verwijderde heeft het spreekwoordelijke kind met het badwater weggegooid. Nu hangt ie onder het nieuwe raam en omdat de warmtepomp na terugplaatsing defect bleek te zijn, is de sensor nog over. (Wel jammer dat ik de stuurkabel zo dicht mogelijk bij de nieuwe muur heb afgeknipt, nu blijken we hem misschien nog nodig te hebben)

De keuze van Daikin om de Ta sensor in het buitendeel te solderen is wel een verklaring waarom deze suboptimaal geplaatst is en omdat [C-08] bij mij op 0 staat vraag ik mij af of er inderdaad wel een externe sensor aangesloten is die ik kan verplaatsen. Dat de interne Ta sensor niet werkt in energiebesparende modus is misschien ook wel reden geweest om het verwarmingsbedrijf op de kamertemperatuur te laten schakelen?

Nu heb ik de volgende vraag: kan ik mijn huidige sensor gebruiken? of moet ik een nieuwe sensor bij Daikin kopen?

Momenteel vind ik mijn Daikin trouwens nog iets te stil: Hij heeft vanacht niets gedaan en het gevolg daarvan is een kamertemperatuur van 18,8°C en een aanvoertemperatuur van 18,2°C. Terwijl de gewenste kamertemperatuur 19°C en de gewenste AWT 26°C is.

De vermogensbeperking lijkt mij inderdaad een harde cap. Deze is ontworpen om compliant te zijn met wetgeving in sommige landen en ik vermoed dat de functie ingegeven is door de vermogenspiekbelasting die men in België betaald. In de handleiding van de Altherma H heb ik gevonden dat je de beperking op ± 1,6 kW moet houden om een defrost mogelijk te maken, alhoewel ik me afvraag of dit daadwerkelijk nodig is. Ik ga vandaag kijken hoe de wp het doet, morgen wil ik hem op 1 of 1,5 zetten en kijken of die beter reageert op een toch wat hogere pompsnelheid tijdens warmtevraag, zodat het vermogen sneller afgevoerd kan worden.

edit: excuus als het wrijving opwekt wanneer ik telkens weer een vorige warmtepomp aanhaal. Echter kan ik in dergelijke posts niet veel anders omdat ik uit wil leggen waarom ik van een bepaalde werking uitga

[ Voor 4% gewijzigd door Lothlórien op 21-10-2025 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaBit
Mogen HomeAssistant+P1P2MQTT vragen hier ook, of moeten die elders?

Ik wil eens spelen met de AWT van de warmtepomp aansturen in plaats van RT mode, dit om efficienter om te gaan met een dynamisch energiecontract (ik wil DAO wat meer controle geven). De warmtepomp aan/uit schakelen in RT mode gaat niet lekker vanwege de hysterese (die sowieso hoog is), vermogen proberen te beinvloeden via HC_LWT Deviation_Heating geeft ook niet het resultaat zoals ik het voor ogen heb ook nog niet erg, en iets als room temperature deviation kent-ie niet al zou ik kunnen morrelen met de offset van de kamerthermostaatsensor.

Maar eens zelf de touwtjes in handen nemen. Nu zitten we in de tijd dat er wel een beetje warmtevraag is om te kunnen testen, maar niet zoveel dat een keer oeps direct tot een bevroren directie met ijzig humeur leid. AWT absoluut mode dus.

Nu kan ik de warmtepomp instellen met HC_FieldSettings RT_LWT op LWT en HC_Mode Program_WD_Abs op Abs, waarna ik in ieder geval via climate.hc_lwt_abs_heating de AWT kan sturen.
Maar dat gaat alleen per hele graad. Dat vind ik dan weer wat grofstoffelijk.

Kan ik die AWT setpoint resolutie wat verhogen?

(het allerliefste zou ik trouwens het compressorvermogen sturen, maar dat kan volgens mij niet, toch?)

[ Voor 4% gewijzigd door DaBit op 22-10-2025 20:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnoldniessen
DaBit schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 20:50:
Nu kan ik de warmtepomp instellen met HC_FieldSettings RT_LWT op LWT en HC_Mode Program_WD_Abs op Abs, waarna ik in ieder geval via climate.hc_lwt_abs_heating de AWT kan sturen.
Maar dat gaat alleen per hele graad. Dat vind ik dan weer wat grofstoffelijk.

Kan ik die AWT setpoint resolutie wat verhogen?

(het allerliefste zou ik trouwens het compressorvermogen sturen, maar dat kan volgens mij niet, toch?)
De AWT resolutie van Daikin is nu eenmaal per hele graad, zowel de aanpassing in weersafhankelijke mode als in absolute mode. Met de weersafhankelijke curve is de gewenste AWT overigens wel nauwkeuriger berekend, ik zou dat als uitgangspunt nemen zodat je alleen maar af en toe aan aanpassing hoeft door te voeren. Zeker als je 24-uurs gemiddelde gebruikt.

Het compressorvermogen kun je wel knijpen met de geluidsstille standen en op termijn ook met smart-grid. Maar indirect knijpt een AWT target het compressorvermogen natuurlijk ook.

Overigens: de field settings worden pas effectief na een Daikin herstart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobratjuh
arnoldniessen schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 00:10:
[...]

De AWT resolutie van Daikin is nu eenmaal per hele graad, zowel de aanpassing in weersafhankelijke mode als in absolute mode. Met de weersafhankelijke curve is de gewenste AWT overigens wel nauwkeuriger berekend, ik zou dat als uitgangspunt nemen zodat je alleen maar af en toe aan aanpassing hoeft door te voeren. Zeker als je 24-uurs gemiddelde gebruikt.

Het compressorvermogen kun je wel knijpen met de geluidsstille standen en op termijn ook met smart-grid. Maar indirect knijpt een AWT target het compressorvermogen natuurlijk ook.

Ja dat is wel jammer dat het pas na herstart actief wordt, omdat je met MQTT wel waardes kunt sturen. Is er een manier om de daikin van uit p1p2 te herstarten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnova

arnova

arnoldniessen schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 00:10:
[...]

Ik heb ook zitten kijken naar het zelf moduleren van de Daikin via AWT-deviation maar waar ik dan weer tegenaan loop is dat bij elke verlaging van de AWT-deviation, de Daikin stopt omdat ie vrij snel een overshoot detecteert (volgens mij). Wat volgens mij ook weer vrij stom geimplementeerd is. Is hier nog iets op te verzinnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
Cobratjuh schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 09:02:
Ja dat is wel jammer dat het pas na herstart actief wordt, omdat je met MQTT wel waardes kunt sturen. Is er een manier om de daikin van uit p1p2 te herstarten?
De herstart is alleen nodig voor gewijzigde field settings = installateursinstellingen. Die zijn niet bedoeld om regelmatig te veranderen, al is het raar dat de stookcurve ook een installateursinstelling is die niet eventjes gewijzigd kan worden.

Herstarten kan met de Daikin_Restart_Careful knop in Home Assistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaBit
Dat herstarten met die restart careful knop had ik in de gaten. Jammer dat het per graad is, maar weer terug naar WD dan. Opzich ook geen drama.

Ik zie met de unit in AWT/WD mode met Quiet_level=Level 3 wel pendelgedrag wat ik zo even niet kan verklaren:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/28-kDvwlIr-0-OIlK3sFBIUEa-Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wl5j1Fym8KIYWAnytCcCJlJa.png?f=fotoalbum_large

AWT setpoint is 28.6 graden, AWT zelf piekt naar 28.8 graden (dus ruim beneden de overshoot-grens), retour zit 5 graden lager dus de warmte kan-ie kwijt, defrosten of warmwatervraag was er niet, en de compressor heeft zijn minimale toerental van 24Hz (dat is de laagste waarde die ik zie) niet gehaald.

Maar toch schakelt-ie af om 6-7 minuten later weer op te starten. Vaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
DaBit schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 09:37:
Ik zie met de unit in AWT/WD mode met Quiet_level=Level 3 wel pendelgedrag wat ik zo even niet kan verklaren: AWT setpoint is 28.6 graden, AWT zelf piekt naar 28.8 graden (dus ruim beneden de overshoot-grens), retour zit 5 graden lager dus de warmte kan-ie kwijt, defrosten of warmwatervraag was er niet, en de compressor heeft zijn minimale toerental van 24Hz (dat is de laagste waarde die ik zie) niet gehaald.

Maar toch schakelt-ie af om 6-7 minuten later weer op te starten. Vaag.
Ik herken het gedrag ook niet. Maar klopt het dat AWT-setpoint zo stabiel is als je WD hebt ingesteld? Kan bij 24-uurs gemiddelde wel, anders zou deze vlakke lijn me verbazen.

Pagina: 1 ... 45 46 Laatste