Krijg je met een algehele beperking geen problemen tijdens de defrosts? dat is de reden dat ik het hier nog niet heb aangedurfd.
Nee, maar met radiatoren is RWT hier warm genoeg, AWT duikt zelden onder de 25C, en de latere uitgesmeerde dip in de RWT zelden onder de 28C. En mijn pompbeperking zit overigens op de monoblock, niet op de hybride, daar zat in 2015 not geen pompbeperking mogelijkheid in. Flow gaat bij defrosts monoblock met pompbeperking naar 16.5L/min, bij hybride zonder beperking naar 23L/min.Lothlórien schreef op woensdag 26 november 2025 @ 12:26:
Krijg je met een algehele beperking geen problemen tijdens de defrosts? dat is de reden dat ik het hier nog niet heb aangedurfd.
Mijn opmerking hierboven even weggehaald omdat ik begon te twijfelen hoe pompbeperking nu werkt. De tabel achterin de hybride handleiding is incompleet, maar de handleiding tekst zelf suggereert toch dat het hetzelfde werkt als bij de full-E modellen:
-1-4 is beperking 90-60% altijd
-5-8 is beperking 90-60% alleen bij bemonsteren
Dus je beperking lijkt niet van toepassing tijdens verwarmingsbedrijf?
[ Voor 3% gewijzigd door arnoldniessen op 26-11-2025 12:34 ]
Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos
Dat klopt. 0 is geen beperking, 1-4 is algehele beperking, 5-8 is beperking wanneer er geen stelmotoren actief zijn. Bij die laatste kan de pompwerking dus omhoog om de gewenste ΔT in stand te houden. Helaas kan ik die ΔT dan weer niet instellen bij mijn hybride.
Ik durf er geen harde percentages aan te plakken omdat de handleiding alleen voor 5-8 voorziet in grafieken zonder duidelijke schaal. 5 lijkt een beperking rond de 85% te zijn en 8 een beperking van 50%. Waarschijnlijk werken de waarden 1-4 net zo.
Hoger dan een debiet van 17,6 l/min heb ik hier trouwens nog niet gezien, blijkbaar is de interne weerstand van mijn systeem toch wat hoger dan bij jouw.
Ik durf er geen harde percentages aan te plakken omdat de handleiding alleen voor 5-8 voorziet in grafieken zonder duidelijke schaal. 5 lijkt een beperking rond de 85% te zijn en 8 een beperking van 50%. Waarschijnlijk werken de waarden 1-4 net zo.
Hoger dan een debiet van 17,6 l/min heb ik hier trouwens nog niet gezien, blijkbaar is de interne weerstand van mijn systeem toch wat hoger dan bij jouw.
@Lothlórien er van uitgaande dat je vloerverwarming beneden ligt en de radiatoren boven kun je proberen de flow naar de vloerverwarming iets te knijpen of de flow radiatoren iets te vergroten waardoor de radiatoren relatief iets meer krijgen.
optie 1: Normaal kun je bij een VV toch de flow per lus afregelen op de verdeler ?Als je deze allemaal iets knijpt zal er relatief meer flow maar de 1e etage zijn.
optie2: als je voetventielen op je radiator hebt of een doorstroombegrenzer in de thermostaatknop kun je deze proberen wat verder te openen.
Waarbij de 2e optie mijn voorkeur zou hebben omdat je dan alleen maar minder weerstand in je systeem creëert.
Geef het na een aanpassing echter wel de tijd om te stabiliseren en markeer goed je oude posities.
optie 1: Normaal kun je bij een VV toch de flow per lus afregelen op de verdeler ?Als je deze allemaal iets knijpt zal er relatief meer flow maar de 1e etage zijn.
optie2: als je voetventielen op je radiator hebt of een doorstroombegrenzer in de thermostaatknop kun je deze proberen wat verder te openen.
Waarbij de 2e optie mijn voorkeur zou hebben omdat je dan alleen maar minder weerstand in je systeem creëert.
Geef het na een aanpassing echter wel de tijd om te stabiliseren en markeer goed je oude posities.
Bedankt. Het knijpen van de groepen was sowieso niet mijn bedoeling. Het resultaat is dan alleen maar dat de interne circulatiepomp van de vloerverdeler harder gaat werken. Dan lijkt het mij beter om het inregelventiel verder open te draaien zodat er meer bijmenging is.
Het thermostatisch ventiel van de verdeler is wel voorinstelbaar en staat standaard op max. Geeft het rechtsom draaien hiervan een doorstroombegrenzing op de verdeler? of is er een ander effect?
Het thermostatisch ventiel van de verdeler is wel voorinstelbaar en staat standaard op max. Geeft het rechtsom draaien hiervan een doorstroombegrenzing op de verdeler? of is er een ander effect?
Thermostatisch ventiel op je verdeler durf ik niets over te zeggen.
Als ik je goed begrepen heb is het probleem vooral dat je radiatoren boven niet warm genoeg worden. Ik ben er vanuit gegaan dat je VV verder doet wat deze moet doen.
Ik bedoel de kranen op je radiatoren. De wat modernere thermostatische radiator kranen hebben een voorinstelling die de doorstroom regelt https://www.wildkamp.nl/p...draad-x-bu-draad-x/963151 Je kan wat spelen met de voorinstelling en de relatieve flow over je radiator vergroten. Ik weet niet of je een voetblok met ventiel op je radiatoren hebt ook hier kun je de flow over je radiatoren mee fijnregelen.
Als ik je goed begrepen heb is het probleem vooral dat je radiatoren boven niet warm genoeg worden. Ik ben er vanuit gegaan dat je VV verder doet wat deze moet doen.
Ik bedoel de kranen op je radiatoren. De wat modernere thermostatische radiator kranen hebben een voorinstelling die de doorstroom regelt https://www.wildkamp.nl/p...draad-x-bu-draad-x/963151 Je kan wat spelen met de voorinstelling en de relatieve flow over je radiator vergroten. Ik weet niet of je een voetblok met ventiel op je radiatoren hebt ook hier kun je de flow over je radiatoren mee fijnregelen.