Toon posts:

Daikin-Intergas hybrid. Ervaringen en discussies

Pagina: 1 2 3 ... 22 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:13

Japie.G

Colour Classic

Topicstarter
Ik weet niet hoeveel mensen deze units bezitten of overwegen aan te schaffen, echter heb ik er nog geen specifiek topic over gevonden. Ik zet dit topic nu even op als algemeen discussietopic aangezien ik zelf wat vragen heb die in het algemene warmtepomp topic snel ondergesneeuwd raken. Aangezien deze hybride systemen toch wel degelijk wat anders zijn is het misschien een eigen topic wel waard.. Deze post eventueel uit te bouwen tot een goede OP

Daikin - Intergas hybride oplossingen voor verwarming woning en sanitair warm water.

Daikin levert momenteel 3 opties voor hybride systemen:

Set EHYHBH/EHYHBX+EVLQ
5kw Alleen verwarmen (05AV32 + 05CV3)
8kw Alleen verwarmen (08AV32 + 08CV3)
8kw Verwarmen en koelen (08AV3 + 08CV3)

Meer informatie is o.a. te vinden op de site van Daikin (klikkerdeklik)

Zelf spelen met de settings:
Er zijn in de bedieningsconsole/ruimtethermostaat verschillende toegangsniveaus waar je tussen kunt schakelen. Als je zelf wat wilt spelen met de settings moet je uiteraard een niveautje hoger gaan dan het standaard gebruikersniveau die af fabriek ingesteld staat.

Laagste niveau: Eindgebruiker
- Standaard niveau. Alleen gewenste en actuele kamertemperaturen zijn in te zien of te wijzigen

Midden niveau: Gevordere eindgebruiker
- Niveau welke iedereen eigenlijk standaard aan moet hebben staan. In dit niveau zijn ook alle interne sensoren uit te lezen (bv. aanvoertemperatuur Ta, retourtemperatuur Tr etc) en zijn zaken zoals weersafhankelijke regeling (WAR) in te stellen.
- Hoe bereik je dit toegansniveau? Ga vanuit het hoofdscherm naar het hoofdmenu. Druk nu langer dan 4 seconden op de knop met de grote letter i. Het gevorderde eindgebruikersmenu is nu geactiveerd

Hoogste niveau: Installateursmenu
- Niveau waar alles in principe te wijzigen is.
- Hoe bereik je dit toegangsniveau? Je moet eerst toegang hebben op 'Gevorderde Einggebruikersniveau' Ga naar het hoofdmenu en kies informatie. Kies vervolgens voor de optie 'Gebruikerstoegangsniveau. Druk dan nu langer dan 4 seconden op de MENU knop en je zult in het installateursniveau belanden.

De hartelijke groeten van mij!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Topicstarter
Hallo Tweakers,

Wij hebben een woning gebouwd welke in november 2018 is opgeleverd. In de ontwerpfase wilden we allereerst voor een full electric warmtepomp gaan maar uit budgettechnische redenen is dit niet gelukt en zijn we uiteindelijk voor de ‘korte’ termijn (we hebben 10/15 jaar bedacht) gegaan voor een Daikin-Intergas hybride oplossing. En wel de 8kW verwarmen en koelen versie. Waarom 8kW? Vanwege het feit dat dit de enige unit is die ook kan koelen

Technisch gezien bestaat deze set uit een Daikin Atherma 8kw warmtepomp voor huisverwarming en een intergas HR CV ketel voor sanitair warm water en deze dient tevens als backup voor de Atherma als deze onder een bepaald efficiëntieniveau daalt of de vraag niet aan zou kunnen. Opzich heel mooi dus als je nog niet gasloos wilt, maar wel gas arm. Ook kostentechnisch zeer interessant.

Nou had ik tijdens de bouw van toeten nog blazen verstand op dit gebied en ben er vanuit gegaan dat de installateur alles wel wist. De installateur heeft alles ook zeer netjes aangesloten en dergelijk, maar gaandeweg de tijd kwam ik er achter dat een warmtepomp installatie iets meer behelst dan alleen maar aansluiten en gaan met de banaan... In feite komt het er op neer dat alles hier op fabriekssettings is achtergelaten, en ja.. het werkt wel alleen zegt mijn gevoel dat het absoluut niet optimaal werkt. Aan de installateur heb ik vooralsnog vrij weinig. Ik heb ze inmiddels een mail gestuurd waarin ik het een en ander nog eens voorleg en ze nogmaals vraag een expert op dit gebied langs te sturen zodat ik een netjes afgeregeld systeem krijg. Helaas nog geen antwoord, maar ik wacht nog wat weekjes geduldig aangezien het uiteraard nu ook voor hun vakantie is. Echter ga ik als er geen oplossing komt uiteindelijk zelf een expert erbij halen.

Maargoed, zelf ben ik ook niet dom en best wel geïnteresseerd in deze techniek. Wie weet is er uiteindelijk wel veel beter zelf uit te komen dan dat een installateur dat doet.

De binnenunits staan op zolder en de aanvoerbuis loopt naar beneden waar de verdeler op de begane grond zit. De verdeler verdeelt de aanvoer in 10 groepen:
Groep 1 –lengte 79m HOH15cm 11,7m2 (hobbyruimte)
Groep 2 –lengte 89m HOH15cm 13,1m2 (hobbyruimte)
Groep 3 – lengte 94m hoh10cm 9,4m2 (hal en toilet)
Groep 4 – lengte 106m hoh10cm 10,6m2 (woonkamer)
Groep 5 – lengte 100m hoh10cm 10m2 (woonkamer)
Groep 6 – lengte 96m hoh10cm 9,6m2 (woonkamer)
Groep 7 – lengte 102m hoh10cm 10,2m2 (woonkamer
Groep 8 – lengte 68m hoh10cm 6,8m2 (woonkeuken)
Groep 9 – lengte 82m hoh10cm 8,2m2 (woonkeuken)
Groep 10 – lengte 103m hoh10cm 10m2 (woonkeuken)

Al bij elkaar heb ik dus een vv systeem met een lengte van 919 meter wat op een oppervlak van 100m2 ligt.
Alles is in slakkenhuis gelegd op gaasmatten op een systeemplaatvloer waarover een 80mm afwerkvloer is gelegd. De boel is afgewerkt met egaline en een PVC vloer.

Het systeem werkt dus, we hebben het prima warm gehad afgelopen winter al heb ik het gevoel dat het geheel te veel stroom danwel gas verbruikt heeft. Ik wil de zaak dus nu ook zelf proberen goed te begrijpen en in te regelen. Hiervoor heb ik alvast een aantal zaken ondernomen:

Ik heb een KwH meter op de warmtepomp groep zitten en kan zodoende meten hoeveel stroom het systeem verbruikt. De gasmeter kan ik ook uitlezen.

Nu alvast van mijn kant wat vragen.

- Zijn er ervaringsdeskundigen hier met zo’n systeem?
- Hoe hebben jullie de inregeling gedaan?
- Wat zijn settings waar ik zeker op moet letten bij het goed inregelen?
- De CV pomp, moet die 24/7 draaien of alleen op verzoek?

- Het systeem staat nu ingesteld op een weersafhankelijke regeling, met bepaalde streefwaardes voor Ta bij een bepaalde buitentemperatuur. Ik merk dat het systeem ondanks die instellingen toch heel ver gaat afwijken van die waardes. Zo had ik voor koelen ingesteld dat bij een Tbuiten van 35 graden een Ta van 18 graden gebruikt moet worden. Wat schetst mijn verbazing? Het systeem gaat gewoon rustig veel kouder zitten (omdat de kamertemperatuur te hoog blijft?). Ik heb in het installateursmenu nu een setting gevonden waar ik kan instellen wat mijn absolute minimum Ta mag zijn in de koelmodus. Die heb ik nu maar op 18graden gezet (stond op 5graden). Nu blijft de minimale Ta wel netjes op 18graden. Voor verwarmen geldt hetzelfde. Is dit de bedoeling? Dat ik harde minimale (en maximale) Ta’s instel voor verwarmen en koelen? Dat grafiekje wat je kan instellen voor de WAR wordt anders duidelijk genegeerd.

- De verdeler is bij ons uitgerust met een naregeling van WATTS. Echter draait het daikin-intergas systeem alleen op de kamerthermostaat 8)7 . Weet iemand hoe ik dat juist aansluit zodat de naregeling ook de koel of warmtevraag aanstuurt? Nu topt het alleen maar af door de groep te sluiten als hij boven gewenste temp komt of andersom.. zucht..

- Ik heb een aantal keer een debiet storing gehad. Toen ik aan het klooien was met verwarmen en koelen, en het dicht en open zetten van de regelkleppen. Is het wel mogelijk voor dit systeem om genoeg te draaien met mijn hierboven beschreven watervolumes? Er zit volgens mij wel een bypass met een klein buffertje in het systeem (althans ik zie een soort extra expansievaatje (zo’n vorm) in het systeem zitten waarvan ik nu maar aanneem dat het een bypass met kleine buffer is voor het geval alle groepen gesloten zouden staan? Weet iemand hier iets meer over te vertellen?

Al met al een heel verhaal.. Ik hoop dat er mensen zijn met ervaring met dit systeem, anders zal het wachten worden op een expert vanuit de installateur om mijn vragen goed te beantwoorden :F

[Voor 199% gewijzigd door Japie.G op 31-07-2019 12:18]

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Je hebt een woning uit eind 2018... als het goed is gebouwd volgens bouwbesluit 2012 met update 2015... Rc waarden dak/vloer/gevels van 6/3,5/4,5

Dan heb je dus gewoon zat aan die 8 kW.

De kostenbesparing is er niet, omdat je dus gewoon die 100 euro per jaar aan vastrecht voor het gas blijft betalen plus je zit nog met onderhoud aan die gasketel.

Ik zou dus gewoon die gasaansluiting achterwege laten, een zwaar gesubsidieërde warmtepompboiler voor het tapwater neerzetten en die 8 kW unit gewoon z'n werk laten doen. Dan aanvullen met een lucht/lucht exemplaar om van het vocht af te komen.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:10
Het vastrecht, in de zin van het verschil tussen wel en geen gasaansluiting hebben, is veel meer dan €100/jaar.

Dat versterkt alleen bovenstaand punt maar natuurlijk.

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Topicstarter
Uiteraard is dit in gebruik duurder, echter kan ik dit 10 tot 15 jaar draaien alvorens ik aan zelfde bedrag zit als de aanschaf van een full electric systeem zoals toen aangeboden bij de bouw. Das dus het punt niet. Ik wil nu dit systeem zo optimaal mogelijk laten draaien. Gasloos worden ga ik over 10 tot 15 jaar doen. Ik weet ook dat ik dit systeem wel kan ombouwen naar full electric maar das het me nu niet waard. Heb ook erg veel plezier van een mooie gashaard in de winter.

Overigens wordt de bovenverdieping verwarmd en gekoeld met lucht lucht, dat werkt feilloos.

Er wordt gezegd, 8kw is genoeg, dat weet ik, mijn vraag is meer, is het niet te veel! (Pendel ed)

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07:44
Allereerst denk ik dat je een verkeerde/foute keuze hebt gemaakt, je had heel goed voor een WP only oplossing kunnen kiezen met een ROI van <8 jaar en juist met nieuwbouw was het moment daar om het in 1 x goed te doen, maar vooruit, het is gebeurd, en nu zit je met de gebakken peren :P

Nu maar een inhoudelijke reactie.
Japie.G schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 12:11:
Hallo Tweakers,

Wij hebben een woning gebouwd welke in november 2018 is opgeleverd. In de ontwerpfase wilden we allereerst voor een full electric warmtepomp gaan maar uit budgettechnische redenen is dit niet gelukt en zijn we uiteindelijk voor de ‘korte’ termijn (we hebben 10/15 jaar bedacht) gegaan voor een Daikin-Intergas hybride oplossing. En wel de 8kW verwarmen en koelen versie. Waarom 8kW? Vanwege het feit dat dit de enige unit is die ook kan koelen

Technisch gezien bestaat deze set uit een Daikin Atherma 8kw warmtepomp voor huisverwarming en een intergas HR CV ketel voor sanitair warm water en deze dient tevens als backup voor de Atherma als deze onder een bepaald efficiëntieniveau daalt of de vraag niet aan zou kunnen. Opzich heel mooi dus als je nog niet gasloos wilt, maar wel gas arm. Ook kostentechnisch zeer interessant.

Nou had ik tijdens de bouw van toeten nog blazen verstand op dit gebied en ben er vanuit gegaan dat de installateur alles wel wist. De installateur heeft alles ook zeer netjes aangesloten en dergelijk, maar gaandeweg de tijd kwam ik er achter dat een warmtepomp installatie iets meer behelst dan alleen maar aansluiten en gaan met de banaan... In feite komt het er op neer dat alles hier op fabriekssettings is achtergelaten, en ja.. het werkt wel alleen zegt mijn gevoel dat het absoluut niet optimaal werkt. Aan de installateur heb ik vooralsnog vrij weinig. Ik heb ze inmiddels een mail gestuurd waarin ik het een en ander nog eens voorleg en ze nogmaals vraag een expert op dit gebied langs te sturen zodat ik een netjes afgeregeld systeem krijg. Helaas nog geen antwoord, maar ik wacht nog wat weekjes geduldig aangezien het uiteraard nu ook voor hun vakantie is. Echter ga ik als er geen oplossing komt uiteindelijk zelf een expert erbij halen.

Maargoed, zelf ben ik ook niet dom en best wel geïnteresseerd in deze techniek. Wie weet is er uiteindelijk wel veel beter zelf uit te komen dan dat een installateur dat doet.

De binnenunits staan op zolder en de aanvoerbuis loopt naar beneden waar de verdeler op de begane grond zit. De verdeler verdeelt de aanvoer in 10 groepen:
Groep 1 –lengte 79m HOH15cm 11,7m2 (hobbyruimte)
Groep 2 –lengte 89m HOH15cm 13,1m2 (hobbyruimte)
Groep 3 – lengte 94m hoh10cm 9,4m2 (hal en toilet)
Groep 4 – lengte 106m hoh10cm 10,6m2 (woonkamer)
Groep 5 – lengte 100m hoh10cm 10m2 (woonkamer)
Groep 6 – lengte 96m hoh10cm 9,6m2 (woonkamer)
Groep 7 – lengte 102m hoh10cm 10,2m2 (woonkamer
Groep 8 – lengte 68m hoh10cm 6,8m2 (woonkeuken)
Groep 9 – lengte 82m hoh10cm 8,2m2 (woonkeuken)
Groep 10 – lengte 103m hoh10cm 10m2 (woonkeuken)

Al bij elkaar heb ik dus een vv systeem met een lengte van 919 meter wat op een oppervlak van 100m2 ligt.
Alles is in slakkenhuis gelegd op gaasmatten op een systeemplaatvloer waarover een 80mm afwerkvloer is gelegd. De boel is afgewerkt met egaline en een PVC vloer.

Het systeem werkt dus, we hebben het prima warm gehad afgelopen winter al heb ik het gevoel dat het geheel te veel stroom danwel gas verbruikt heeft. Ik wil de zaak dus nu ook zelf proberen goed te begrijpen en in te regelen. Hiervoor heb ik alvast een aantal zaken ondernomen:

Ik heb een KwH meter op de warmtepomp groep zitten en kan zodoende meten hoeveel stroom het systeem verbruikt. De gasmeter kan ik ook uitlezen.

- Zijn er ervaringsdeskundigen hier met zo’n systeem?
- De CV pomp, moet die 24/7 draaien of alleen op verzoek?
CV pomp hoeft alleen maar te draaien als er warmtevraag is met een korte nalooptijd van enkele minuten.
- Het systeem staat nu ingesteld op een weersafhankelijke regeling, met bepaalde streefwaardes voor Ta bij een bepaalde buitentemperatuur. Ik merk dat het systeem ondanks die instellingen toch heel ver gaat afwijken van die waardes. Zo had ik voor koelen ingesteld dat bij een Tbuiten van 35 graden een Ta van 18 graden gebruikt moet worden. Wat schetst mijn verbazing? Het systeem gaat gewoon rustig veel kouder zitten (omdat de kamertemperatuur te hoog blijft?). Ik heb in het installateursmenu nu een setting gevonden waar ik kan instellen wat mijn absolute minimum Ta mag zijn in de koelmodus. Die heb ik nu maar op 18graden gezet (stond op 5graden). Nu blijft de minimale Ta wel netjes op 18graden. Voor verwarmen geldt hetzelfde. Is dit de bedoeling? Dat ik harde minimale (en maximale) Ta’s instel voor verwarmen en koelen? Dat grafiekje wat je kan instellen voor de WAR wordt anders duidelijk genegeerd.
Dan is er een instelling die WAR overruled, ik verwacht ruimtecompensatie.
Dus in de basis een bepaalde Ta aan de hand van een bepaalde Tbuiten, maar als Truimte 1 graad onder setpoint zit geeft hij extra Ta. Ik ken je regeling niet, maar zoiets moet het zijn.
- De verdeler is bij ons uitgerust met een naregeling van WATTS. Echter draait het daikin-intergas systeem alleen op de kamerthermostaat 8)7 . Weet iemand hoe ik dat juist aansluit zodat de naregeling ook de koel of warmtevraag aanstuurt? Nu topt het alleen maar af door de groep te sluiten als hij boven gewenste temp komt of andersom.. zucht..
Normaal is gesproken is bij naregeling de naregeling de thermostaat. Dus die geeft warmtevraag door aan de WP/CV en niet nog een andere thermostaat
- Ik heb een aantal keer een debiet storing gehad. Toen ik aan het klooien was met verwarmen en koelen, en het dicht en open zetten van de regelkleppen. Is het wel mogelijk voor dit systeem om genoeg te draaien met mijn hierboven beschreven watervolumes? Er zit volgens mij wel een bypass met een klein buffertje in het systeem (althans ik zie een soort extra expansievaatje (zo’n vorm) in het systeem zitten waarvan ik nu maar aanneem dat het een bypass met kleine buffer is voor het geval alle groepen gesloten zouden staan? Weet iemand hier iets meer over te vertellen?
Ik mag toch hopen dat je een buffervaatje / open verdeler en dus hydraulische scheiding hebt ? Dat is eigenlijk noodzakelijk omdat je 2 verwarmingssysemen hebt (WP+CV) en dynamische afgifte door zoneregeling / naregeling.
Indien niet, dan is dat je antwoord op je flowproblemen.

Flowproblemen heb je alleen maar als de boel Hydraulisch niet goed is aangesloten / ingeregeld.
Zo moet er ook bij naregeling altijd voldoende systeeminhoud + flow aanwezig zijn om het minimale vermogen van de WP kwijt te kunnen.
Al met al een heel verhaal.. Ik hoop dat er mensen zijn met ervaring met dit systeem, anders zal het wachten worden op een expert vanuit de installateur om mijn vragen goed te beantwoorden :F
Mag ik vragen wat je hiervoor hebt betaald :? Ik kan me niet voorstellen dat een 8KW WP + CV ketel + al het leidingwerk + aansluitkosten gas veel goedkoper is als WP only :?

PVOUPUT - 7000WP - 40 x SF175 - Fronius Symo 8.2-3-M - Twente

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07:55
Grolsch schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 08:40:
Allereerst denk ik dat je een verkeerde/foute keuze hebt gemaakt, je had heel goed voor een WP only oplossing kunnen kiezen met een ROI van <8 jaar en juist met nieuwbouw was het moment daar om het in 1 x goed te doen, maar vooruit, het is gebeurd, en nu zit je met de gebakken peren :P
Niet vervelend bedoeld, maar hier heeft TS weinig aan. Zelf ben ik ook met bouwen van huis bezig en je wordt doodgegooid met keuzes en verkopers die er geen ballen verstand van hebben. Deze reactie is dan ook meer in de trend van zout in de wond wrijven.

Zelf ben ik nu ook bezig met bouwen ban huis en ik weet al zeker dat ik ergens een keuze maak die misschien anders beter was. Kosten/ tijdsdruk/onkennis spelen hierbij mee.

Inmiddels ben ik er achter dat met name warmtepomp veel onkennis is. Installateurs willen liever CV ketels installeren dan warmtepompen. Afregelen van warmtepompen hebben ze nooit van gehoord, want een CV was aanzetten en klaar.

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07:44
Daarom reageer ik daarna ook met "nu een inhoudelijke reactie"

Er lezen meer mensen dit topic, en ik bedoel het als waarschuwing voor anderen, bij TS is het kwaad al geschied, dus rest alleen maar zijn problemen oplossen.

PVOUPUT - 7000WP - 40 x SF175 - Fronius Symo 8.2-3-M - Twente

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Japie.G schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 08:27:
[...]

Er wordt gezegd, 8kw is genoeg, dat weet ik, mijn vraag is meer, is het niet te veel! (Pendel ed)
Waarom houdt je dan die CV ketel nog aan??? Koop gewoon een WP boiler voor SWW en hup, weg met de gasaansluiting. TVT 1 jaar..

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Topicstarter
Haha,

Nouja nu ontstaat er een discussie over wat niet mijn probleem is. Maar nog 1 keer ;-)

In de bouw kom je voor enorme kosten te staan. Maar echt behoorlijk meer dan we zelf in eerste instantie hadden gedacht maar we waren al over het point of no return. Om direct full electric te gaan zou ons tussen de 5 en 6k extra gekost hebben. Nu is dat peanuts op het totaalbedrag, maar al die peanuts bij elkaar moeten hoe dan ook wel betaald worden.Je moet dan gewoon keuzes maken.

Onze strategie was om zaken die later relatief makkelijk aan te passen zijn in eerste instantie maar niet te doen of in mindere mate te doen. Bouwtechnische zaken die je later niet meer zonder verbouwing aanpakt moesten nu gewoon hoogste prioriteit krijgen.

Van het full electric zijn we dus al snel afgestapt omdat:
- Minderprijs van 5 a 6k
- Ons dak is zeer ongunstig voor solar dus een goede solarcompensatie is ook niet te realiseren
- De beslissing voor een gaskachel was al gemaakt uit sfeer en comfort overwegingen.

De hybride oplossing is mijns inziens dan gewoon de second best optie voor een gas-arm huis. En zo denk ik er nog steeds over. Verwarming woning gaat gewoon op Atherma warmtepomp, SWW gaat op gasketel. Prima toch! En als de COP in de winter zo ver inzakt dat gas goedkoper stookt gaat ook de woningverwarming op gas. win-win in de bestaande situatie.

Dan nu mijn problemen. Eerst maar een stuk voor stuk langsgaan.
[b]Grolsch schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 08:40

Ik mag toch hopen dat je een buffervaatje / open verdeler en dus hydraulische scheiding hebt ? Dat is eigenlijk noodzakelijk omdat je 2 verwarmingssysemen hebt (WP+CV) en dynamische afgifte door zoneregeling / naregeling.
Indien niet, dan is dat je antwoord op je flowproblemen.

Flowproblemen heb je alleen maar als de boel Hydraulisch niet goed is aangesloten / ingeregeld.
Zo moet er ook bij naregeling altijd voldoende systeeminhoud + flow aanwezig zijn om het minimale vermogen van de WP kwijt te kunnen.
@Grolsch Bedankt voor je reactie! Is al duidelijk voor een groot deel. En bovenstaande, ik hoop graag met je mee maar ik vertrouw echt helemaal niets meer dus wil dit nu zelf allemaal gaan uitzoeken om zodoende met een goed verhaal naar de installateur te gaan. Kun je kort uitleggen hoe ik kan zien of dit zaakje goed zit? Ik zal dit weekend het systeem uittekenen zoals geïnstalleerd.

• zegel
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23:00
Ik heb ook een Daikin Altherma 8kw, alleen verwarmen.

Ook ik ben verre van tevreden, met name door het gebrek aan kennis bij daikin en de installateur en ook over de gebrekkige inregelmogelijkheden maar een wp only systeem is voor mijn monument weer wat te hoog gegrepen. Er zit dus weinig anders op als zelf de handleiding goed door te nemen. Overigens is de kennis bij daikin ook beroerd, kans dat je daar antwoord op je vraag krijgt is minimaal en moet ook altijd via de installateur.

Middels de daikin is mijn gasverbruik tot 350 kuub gezakt, van 2400 - en mijn electriciteit met 2800kw toegenomen. Aangezien ik die zelf opwek( postcoderoos, dus op het dak van een ander) is dit een rendabele buca met een tvt van 8 jaar. Dus ik brom wel, maar op zich is het systeem wel werkend, maar als tweaker wil je toch net wat meer. Ik ben het helemaal met je eens dat dit een prima oplossing an sich is.

Als gezegd, van je installateur moet je het wss niet hebben. De mijne liet het bij mij inregelen door Daikin zelf, dat kan op aanvraag. Je kan dan ook alle vragen stellen. Hoewel er 200 paginas aan instelmogelijkheden zijn kan ik in mijn situatie met buffervat als open verdeler (vv en convectoren) ook niet instellen bijvoorbeeld dat hij anders als op retourtemperatuur werkt. Ook gebruikt hij onnodig gas als de retourtemperatuur bij de opstart bijvoorbeeld 5 graden lager is als de aanvoer en heeft hij erg veel start stops, soms wel 10 per uur.

Het debietprobleem heb ik ook een aantal keren gehad, maar wel altijd zelf veroorzaakt. Door perongeluk gesloten afsluiters bv.

Voor de cv pomp kan je meerder manieren van aansturing kiezen. Zelf heb ik de stand bemonsteren met interval van 5 minuten. Hij draait dan kort en als er een intestellen delta tussen retour en aanvoer is start de pomp. In mijn situatie is de verwarming van het vat wel ontkoppeld van de warmtevraag.

• indenolie
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18-03 20:33
Ik heb sinds oktober 2018 een 8kw Daikin hybride Verwarmen en koelen (08AV3 + 08CV3) ; buffervat 60ltr verder alleen pomp verdeler vloerverwarming vervangen. Mijn CV-ketel begon ouderdoemsverschijnselen te vertonen en daarom de stap gemaakt naar hybride warmtepomp en 3.8KWp zonnepanelen. Ik ga er van uit dat deze investering toch zo'n 15 a 20 jaar meekan en waardeverhogend voor mijn woning is. Ik heb een kort winterseizoen gehad en in mei de zonnepanelen op het dak gekregen dus kan nog niet een compleet beeld geven. Mijn inzet was niet zozeer los van het gas maar reductie van kosten en een bijdrage in duurzaamheid volgens de geleidelijke weg.
woning is van 2006 vrijstaand. vloerverwarming en hulpradiatoren beneden, boven radiatoren ; 150m2; 490m3; gas 1500m3 (zonder pelletkachel en ca 900m3 met pelletkachel) ; 2700kwh. 2 personen senioren.
Advies van Essent; Kennis bij installateur zeer beperkt.. Wel advies gekregen om waterzijdig in te laten regelen en dat heb ik laten doen. Ik had de groepen hal, toilet, etc dicht staan ivm energiebesparing maar nu op advies inregelaar alles weer opengezet en ingeregeld.
Op advies van de inregelaar de aanvoertemperatuur Ta langzaam naar beneden gebracht. ik ben uiteindelijk op Ta van 33graden bij Tb van -5 (en 36 bij Tb 10 dus omgekeerde curve) terecht gekomen. kamerthermostaat op 21 graden; continuebedrijf. Het pendelen is daarmee ook over.
Het is echt wennen aan dergelijk lage temperaturen in de woonkamer, etc. ; de radiatoren doen vrijwel niet meer mee. Het thuisfront vond het in aanvang maar niks ; mijn toezegging dat de pelletkachel aan zou gaan als het echt niet ging heeft geholpen (afgelopen winter bewust niet de pelletkachel aan gehad om warmtepomp goed in te kunnen regelen)
Ik denk dat met de tips op het forum Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen een stabiele situatie is te bereiken. Je moet daar echt de tijd voor nemen als gebruiker.
Aandachtspunt is wel het gebrek aan monitoring van de Daikin. Ik heb nog geen eenvoudige oplossing kunnen vinden om dit systeem uit te lezen en in een "energiemanagementsysteem" te stoppen. Ik moet het nu hebben van Youless Met wat rekenwerk en opname van standen is een beeld te schetsen van verbruik en productie. Mijn 1e indruk is dat de Daikin aan de seizoensCOP voldoet conform spec's.
Recent vanwege de warmte toch koelmodus geprobeerd. Ik kan alleen een vaste Ta van 18graden selecteren en dat zonder WAR (dus rechte curve)' je moet dit niet met radiatoren doen want dat is meteen condens als je ziet dat de Ta toch naar 16graden gaat als het buiten 35 graden wordt.Begane grond heb ik zonder moeite op 24 graden kunnen houden. Op de bovenverdieping een ventilator op de radiator badkamer laten blazen waarmee de temperatuuur boven zo rond de 26 graden max lag.

• zegel
indenolie schreef op maandag 2 september 2019 @ 23:17:
Ik heb sinds oktober 2018 een 8kw Daikin hybride Verwarmen en koelen (08AV3 + 08CV3) ; buffervat 60ltr
Kan je iets vertellen over hoe je het buffervat hebt aangesloten op de Daikin, en hoe je de besturing hebt ingesteld? Mijn ervaring is dat de daikin niet is toegerust om met een buffer te werken,daikin zelf raadt het af, en zelf heb ik het idee eea niet optimaal te hebben ingesteld, ben dus benieuwd naar jouw aanpak en ervaring

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Topicstarter
huh een omgekeerde curve? kun je dat wat toelichten?

Ik heb inmiddels in de koelmodus de WAR ook uitgezet en een vaste Ta van 18gr ingesteld.dat lijkt aardig te gaan nu.

[Voor 56% gewijzigd door Japie.G op 05-09-2019 23:16]

• indenolie
het buffervat is op advies geplaatst door de installateur tesamen met een bypassklep. Even rechtzetten : de inhoud is 25 liter ipv 60ltr. excuus. Anders dan je zou verwachten staat het vat in serie met het afgiftesysteem. Doel was meer systeem inhoud te verkrijgen en daarmee pendelen te voorkomen. Voor mij te begrijpen omdat het een oudere verdeler vloerverwarming is met deels ook nog radiatoren boven. Het voorkomen van pendelen is mij overigens alleen gelukt door de aanvoertemperatuur naar beneden te brengen gecombineerd met alles openzetten (behalve de slaapkamers) en geen dag/nachtverlaging. De pomp in de verdeler is na waterzijdig inregelen teruggeregeld naar 15 watt en draait continue (ook ivm koeling)

Vwb de curve: zal wel psychologie van de vrouw zijn. Je kan meten wat je wilt en dat laten zien maar in het voor en naseizoen is er blijkbaar behoefte aan meer. Te koud om langer stil te zitten (lezen/TV) en eigenlijk te warm om de kachel aan te doen. Mijn oplossing is gedurende het overgangsseizoen voor - en najaar een hogere aanvoertemperatuur te kiezen en de radiatoren in de woonkamer open te zetten waardoor er toch meer "gevoelswarmte" geproduceerd wordt. (ik deed dat vergelijkbaar eerder door middel van de pelletkachel)

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Topicstarter
indenolie schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 20:06:
het buffervat is op advies geplaatst door de installateur tesamen met een bypassklep. Even rechtzetten : de inhoud is 25 liter ipv 60ltr. excuus. Anders dan je zou verwachten staat het vat in serie met het afgiftesysteem. Doel was meer systeem inhoud te verkrijgen en daarmee pendelen te voorkomen. Voor mij te begrijpen omdat het een oudere verdeler vloerverwarming is met deels ook nog radiatoren boven. Het voorkomen van pendelen is mij overigens alleen gelukt door de aanvoertemperatuur naar beneden te brengen gecombineerd met alles openzetten (behalve de slaapkamers) en geen dag/nachtverlaging. De pomp in de verdeler is na waterzijdig inregelen teruggeregeld naar 15 watt en draait continue (ook ivm koeling)

Vwb de curve: zal wel psychologie van de vrouw zijn. Je kan meten wat je wilt en dat laten zien maar in het voor en naseizoen is er blijkbaar behoefte aan meer. Te koud om langer stil te zitten (lezen/TV) en eigenlijk te warm om de kachel aan te doen. Mijn oplossing is gedurende het overgangsseizoen voor - en najaar een hogere aanvoertemperatuur te kiezen en de radiatoren in de woonkamer open te zetten waardoor er toch meer "gevoelswarmte" geproduceerd wordt. (ik deed dat vergelijkbaar eerder door middel van de pelletkachel)
Ik heb ook een extra vaatje.. zou dat hetzelfde zijn? eens uitzoeken. Verder is het verhaal me duidelijk!

• MBgek
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:27
Ik heb sinds oktober 2018 een 8kw Daikin hybride Verwarmen en koelen (08AV3 + 08CV3) ; buffervat 60ltr verder alleen pomp verdeler vloerverwarming vervangen. Mijn CV-ketel begon ouderdoemsverschijnselen te vertonen en daarom de stap gemaakt naar hybride warmtepomp en 3.8KWp zonnepanelen. Ik ga er van uit dat deze investering toch zo'n 15 a 20 jaar meekan en waardeverhogend voor mijn woning is. Ik heb een kort winterseizoen gehad en in mei de zonnepanelen op het dak gekregen dus kan nog niet een compleet beeld geven. Mijn inzet was niet zozeer los van het gas maar reductie van kosten en een bijdrage in duurzaamheid volgens de geleidelijke weg.
woning is van 2006 vrijstaand. vloerverwarming en hulpradiatoren beneden, boven radiatoren ; 150m2; 490m3; gas 1500m3 (zonder pelletkachel en ca 900m3 met pelletkachel) ; 2700kwh. 2 personen senioren.
Advies van Essent; Kennis bij installateur zeer beperkt.. Wel advies gekregen om waterzijdig in te laten regelen en dat heb ik laten doen. Ik had de groepen hal, toilet, etc dicht staan ivm energiebesparing maar nu op advies inregelaar alles weer opengezet en ingeregeld.
Op advies van de inregelaar de aanvoertemperatuur Ta langzaam naar beneden gebracht. ik ben uiteindelijk op Ta van 33graden bij Tb van -5 (en 36 bij Tb 10 dus omgekeerde curve) terecht gekomen. kamerthermostaat op 21 graden; continuebedrijf. Het pendelen is daarmee ook over.
Het is echt wennen aan dergelijk lage temperaturen in de woonkamer, etc. ; de radiatoren doen vrijwel niet meer mee. Het thuisfront vond het in aanvang maar niks ; mijn toezegging dat de pelletkachel aan zou gaan als het echt niet ging heeft geholpen (afgelopen winter bewust niet de pelletkachel aan gehad om warmtepomp goed in te kunnen regelen)
Ik denk dat met de tips op het forum Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen een stabiele situatie is te bereiken. Je moet daar echt de tijd voor nemen als gebruiker.
Aandachtspunt is wel het gebrek aan monitoring van de Daikin. Ik heb nog geen eenvoudige oplossing kunnen vinden om dit systeem uit te lezen en in een "energiemanagementsysteem" te stoppen. Ik moet het nu hebben van Youless Met wat rekenwerk en opname van standen is een beeld te schetsen van verbruik en productie. Mijn 1e indruk is dat de Daikin aan de seizoensCOP voldoet conform spec's.
Recent vanwege de warmte toch koelmodus geprobeerd. Ik kan alleen een vaste Ta van 18graden selecteren en dat zonder WAR (dus rechte curve)' je moet dit niet met radiatoren doen want dat is meteen condens als je ziet dat de Ta toch naar 16graden gaat als het buiten 35 graden wordt.Begane grond heb ik zonder moeite op 24 graden kunnen houden. Op de bovenverdieping een ventilator op de radiator badkamer laten blazen waarmee de temperatuuur boven zo rond de 26 graden max lag.
Voor wat betreft energie monitoren, dit kan weldegelijk. Check even de gebruikershandleiding. Ik kan op dit moment niet naar mijn bediening lopen maar ik weet dat het er in zit.

Als u er niet uitkomt kan ik hier volgende week uitgebreid op terugkomen, ik heb de hybrid zelf geinstalleerd en nu ruim 2 jaar draaien :)

• ceesnuijten
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 23-09-2019
Hallo Tweakers,
Ik overweeg aanschaf van een hybride warmtepomp. Via Essent ben ik in contact gekomen met een in deze regio goed bekend staand bedrijf met 80 medewerkers op het gebied van warmtepompen.
Ik heb een vrijstaande woning van 800 kuub uit 1990 met wand-, vloer en zolderisolatie, ramen van HR+ glas en 17 zonnepanelen. Mijn jaarlijks gasverbruik bedraagt 1400-1600 m3. Op de begane grond heb ik vloerverwarming als hoofdverwarming. Deze ontvangt zijn warmte van de cv-ketel indirect via een warmtewisselaar. De watertemperatuur voor de radiatoren op de verdieping wordt zelden hoger dan 50 graden en het water voor de vloerverwarming heeft een maximale temperatuur van 30 graden.
Voor een snellere verwarming heb ik in de woonkamer twee kleine radiatoren met radiatorthermostaten, die onafhankelijk van de vloer worden verwarmd.
Ik heb mijn oog laten vallen op een Daikin Intergas 8kW hybride warmtepomp omdat deze zowel over een verwarmingsmogelijkheid als koelmogelijkheid beschikt.
Tot mijn verbazing raadt de adviseur mij aan niet voor een koelmogelijkheid te kiezen want het maximale koeleffect in de zomer zou volgens hem hooguit een graadje zijn. Zijn verklaring is dat de koeling van een warmtepomp alleen werkt als bij de aanleg van de vloerverwarming de leidingen in de vloer zeer dicht bij elkaar worden gelegd. Vroeger lagen de leidingen van de vloerverwarming te ver van elkaar af om een goed koeleffect te kunnen bereiken. Bovendien zou er ook een andere verwarmingsslang nodig zijn dan de slangen van 'vroeger'. Voor insiders: ik heb de zgn. zwarte slang.
Op mijn reactie dat Daikin dit koelverhaal in zijn folders dit nergens vermeld kwam geen duidelijke reactie. Het lijkt mij dat leidingen die te ver van elkaar afliggen in de vloer om te kunnen koelen ook te ver van elkaar verwijderd liggen om te kunnen verwarmen.
Daarnaast beschik ik nu over een prima werkende weerafhankelijke regeling. Mijn adviseur staat er op dat deze vervangen wordt door een Daikin klokthermostaat. Volgens hem is een weerafhankelijke regeling in combinatie met een Daikin systeem een bron van ellende.
Ook was een buffervat volgens hem niet nodig. Het huidige expansievat zou gewoon kunnen blijven hangen.
Wat nu? Ik heb de indruk met een integere adviseur te maken te hebben, maar ik ben nog niet overtuigd van zijn gelijk. Ik snap het gewoon niet. Misschien kunnen jullie mij adviseren.

• zegel
Wat is je huidige awt? Die twee radiatoren voor de snelle verwarming gaan als je straks met max. 45 graden ( anders werkt de daikin niet perse efficienter als een gasketel) verwarmd niet veel doen.
De daikin heeft zelf een instelbare weersafhankelijke regeling, die zou ik idd gebruiken. De thermostaat zelf heeft daarmee niet zoveel te maken ( thermostaat regelt warmtevraag, weersafhankelijke regeling de temperatuur van het water). Het zou maar zo kunnen dat je thermostaat idd niet past, wat is het type?
Buffer en expansievat zij twee totaal verschillende zaken. Expansievat kan idd prima worden hergebruikt als niet te oud. Buffervat hangt van je situatie af, maar met weinig radiatoren zie ik hooguit een 50l buffertje in lijn als nuttig. De daikin is qua besturing niet echt ontworpen voor een buffervat. Vertel eens waarom je een buffervat denkt nodig te hebben?

• jbcyber
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-06 15:09
Ik ben met interesse dit topic aan het volgen.

Wij hebben een woning uit 2008 met een inhoud van 645 kuub. Wonen met 2 volwassenen en 2 kinderen. Ons verbruik is rond de 1700 kuub gas. Op de benedenverdieping word alles verwarmd middels vloerverwarmin h.o.h. 10 cm. Op de bovenverdieping reguliere radiatoren (momenteel staat cv temperatuur rond de 45 graden).

Nu word het in de zomer toch wel warm in de woonkamer en zijn we aan het denken hoe dit op te lossen. Ook omdat ik vrees dat onze Ferolli ketel zijn beste tijd heeft gehad kwam het idee warmtepomp met koelfunctie bij ons op.

Hoe is jullie ervaring met de koelfunctie? Het doel is niet om terug te koelen naar 20 graden in de woonkamer. Het moet gewoon aangenamer worden in de zomer en niet zo "plakkerig" warm.

Daarnaast vind ik het erg moeilijk om een installateur te vinden die meer aan bied dan 1 merk / waar je een oprecht advies van kan krijgen.

[Voor 8% gewijzigd door jbcyber op 23-09-2019 08:38]

• ceesnuijten
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 23-09-2019
Beste Zegel
Ik neem aan dat je met awt de aanvoertemperatuur bedoelt. Afgelopen winter heb ik geexperimenteerd met aanvoertemperaturen tussen 40 en 50 graden. Dat gaf geen problemen. De twee kleine radiatoren in mijn voorkamer heb ik elk voorzien van 2 setjes Speedcomfort radiatorventilatoren en die voldeden prima.
Je vraagt wat mijn type radiatorthermostaat is: Honeywell CM927, een modulerende klokthermostaat.
Ik heb inderdaad buffer en expansievat met elkaar verward. Het huidige expansievat is 14 jaar oud maar kan volgens de installateur best blijven hangen.
En waarom dan volgens mij een buffervat? Omdat de Daikin 8 kW naast de 2 kleine woonkamerradiatoren en de warmtewisselaar voor de vloerverwarming nogal wat extra radiatoren moet bedienen, die allen voorzien zijn van radiatorthermostaten welke meestal maar niet altijd op vorstvrij zijn ingesteld. Er kan dus sprake zijn van sterk wisselende warmtevraag en daarbij wil ik de kans op pendelen minimaliseren.
Mijn vraag naar het koelen van de Daikin heeft nog geen reactie opgeleverd. Lijkt mij toch erg belangrijk want ik moet nu besluiten of ik in de toekomst nog een airco voor koeling nodig heb of dat het met de warmtepomp kan. Mijn stelling is: als de leidingen van de vloerverwarming geschikt zijn om te verwarmen, zijn ze dat ook om een paar graden te koelen. Maar klopt die stelling?

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Topicstarter
Inmiddels is een Daikin monteur langsgeweest. Deze man was insallatietechnisch zeker kundig en kon antwoord geven op bijna al mijn vragen.

Lang verhaal kort.

Er zat geen bypass in het systeem. Die hoort er wel te zitten. Zodra alle vv groepen dichtstaan moet het water door een bypass circuit lopen met daarin opgenomen een extra buffervaatje om de minimale systeeminhoud te garanderen. Daarvoor is dus het extra vaatje dat al eerder genoemd werd. Die zit er bij mij wel in, echter de bypass niet. Moet de installateur dus nu gaan doen. Gevalletje vergeten....

De WATTS naregeling was zodanig aangesloten dat het systeem van de warmtepomp een signaaltje kreeg of deze aan het koelen was of aan het verwarmen. Echter moet het natuurlijk andersom zijn en moet de naregeling aan de warmtepomp vertellen of hij moet gaan koelen of verwarmen. De monteur heeft het WATTS ssyteem nu juist aangesloten en inderdaad. Als er vraag is van een van de thermostaatjes gaat de warmtepomp draaien. Echter krijg ik nu runs van 10minuten, dan uit, en direct daarna weer een run van 10 min. De regeling vanuit de watts is dus nog altijd niet goed, en heb die nu in de bedieningskant weer op de daikin regeling gezet totdat de installateur de WATTS regeling goed heeft aangesloten/ingeregeld.

Problemen die ik ondervond zoals het af en toe niet warm worden van SWW tijdens een defrost of een storing die ik kreeg tijdens SWW vraag tijdens een lage temperatuur warmtepomp run hangen samen met een softwareprobleem van de binnenunit. Deze is door de monteur geupdate met daarbij de mededeling dat mijn installateur dat bij de installatie van het systeem al had moeten doen. Lekker dan..

En verder is de warmtepompregeling nu ingesteld op ecologisch ipv economisch om ervoor te zorgen dat er niet zo snel gas bij gestookt wordt. Verder ook tal van andere parameters anders ingesteld.

En zowaar... de eerste de beste run van de WP (op de daikin regeling) ging geweldig. Hoog vermogen, snel aflopend, totdat deltaT van 5gr bereikt werd. Daarna steeds lager in vermogen tot ongeveer 500w netverbruik en toen sloeg ie af. Een run van meerdere uren. Helemaal goed. Zo heb ik hem nog niet eerder zien draaien _/-\o_

Actiepunten nu zijn die bypass er in (nu opgelost door de naregeling van 2 groepen te verwijderen, die fungeren nu als tijdelijke bypass). En dan weer kijken of ik die WATTS naregeling normaal werkend krijg. Want daar ben ik tot nu toe niet over te spreken. Ik heb al begrepen dat de thermostaatjes ipv PWM regeling naar AAN/UIT regeling moeten. Maar ik laat het nu even aan de installateur over. Maandag daar op gesprek. :)

Iemand hier ervaring met een WATTS naregeling?

[Voor 9% gewijzigd door Japie.G op 16-10-2019 14:34]

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-06 22:51

Señor Sjon

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Magnificent bastard

Meeste van deze systemen staan in DED, tikje die kant op

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• arnoldniessen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-06 14:32
Ik heb elders op deze website al eens mijn (niet zo positieve ervaringen) gedeeld met onze Daikin hybride, maar dat is hier beter op zijn plek. Wij hebben sinds 2015 een 8kW Intergas/Daikin combi. De regeling en vooral de thermostaat is beperkt tweakbaar en doet rare dingen.
Aandachtspunt is wel het gebrek aan monitoring van de Daikin. Ik heb nog geen eenvoudige oplossing kunnen vinden om dit systeem uit te lezen en in een "energiemanagementsysteem" te stoppen.
De thermostaat interface is een "Daikin proprietary protocol" genaamd P1P2. Uit frustratie over de ontoegankelijkheid ervan heb ik dit ge-reverse-engineerd. Met een beetje solderen en programmeren kun je de meeste waarden dan wel uitlezen. Schema en code is te vinden op github. Die data kun je dan in emoncms/openhab of iets anders verder verwerken.

Problemen van mijn unit:
-onnodig geluid in de leidingen (CV circulatiepomp staat bij aanzetten en defrosts altijd (korte tijd) op max, 23l/min, herrie in de leidingen)
-niet op tijd ontdooien - hij vriest regelmatig dicht (COP nadert dan gewoon 1.2, de unit zou dit zelf ook kunnen herkennen maar doet dat niet)
-vaak ontdooien als er geen of nauwelijks ijs opbouw is
-pendelt vaak
-vreemde thermostaat regeling (bij regeling woonkamer temperatuur: stel het is 19.8 bij de thermostaat, en je verandert de ingestelde T-wens handmatig van 20.5 naar 20.0. Dan gaat alles uit en is het wachten tot het 19.5 in de kamer is voor hij weer aan gaat)
-de buitentemperatuursensor zit veel te dicht bij het (koude) condensorrooster waardoor de buitentemperatuur lager lijkt dan deze is als het rooster dichtvriest

De Daikin productspecialist is er bij geweest maar heeft de klachten helaas niet verder opgepakt.

De combinatie waarbij het CV water in cascade eerst door de warmtepomp en dan door de CV gaat is in principe ijzersterk en maakt zuinig stookgedrag mogelijk. Maar de software van de CV ketel en de warmtepomp werken niet lekker samen. De Daikin stuurt de Intergas aan als slave op basis van Ta maar houdt bijvoorbeeld geen rekening met het minimum brandervermogen. Ik heb het minimum brandervermogen van de Intergas ketel lager gezet, dat werkt al beter.

Doordat de warmtepomp na iedere ontdooicyclus een langzame vermogensopbouw heeft is het gemiddelde vermogen maar ongeveer 5kW. Ik haal hier een COP van 3.6 en heb het gevoel dat dat beter zou moeten kunnen bij een hybride combi.

Daikin 8kW hybride EHYHBX08AAV3 - P1P2Serial (wordt P1P2MQTT) - HA / Zehnder Q600 - USBtin - HA

• arnoldniessen
Japie.G schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 12:11:
Wij hebben een wat oudere, maar goed nageisoleerde woning, met een warmtebehoefte van 0.5kW per graad verschil tussen binnen- en buitentemperatuur. Verwarming nog met radiatoren, die op koude winterdagen nog 50 graden nodig hebben, maar meestel volstaat 30-40 graden. Jaarverbruik is omlaag gegaan van zo'n 3700m3 gas naar 1000m3 gas plus zo’n 5600kWh.

Regelen op kamertemperatuur werkte hier niet: of hij ging pendelen, of hij schoot door, en ging dan een uur uit totdat het echt te koud was, en dan voelde het kil door de koude radiatoren.

De standard fabrieksinstelling van mijn Daikin was 10l/min voor solo CV, 20l/min voor solo warmtepomp, en 14l/min voor hybride operatie. De gedachte hierachter is natuurlijk dat bij gasverbruik een minimale retourtemperatuur het hoogste rendement geeft, terwijl bij een warmtepomp een minimale aanvoertemperatuur het hoogste rendement geeft.

Echter, dit betekent data ls de unit overschakelt van warmtepomp (20l/min) naar hybride (14l/min), de delta-T juist toeneemt bij gelijk vermogen, en de delta-T ook nog eens toeneemt omdat de CV ketel bijgeschakeld wordt. Dan is de aanvoertemperatuur in no-time hoger dan ingesteld, en gaat het system pendelen.

Ik heb daarom alle pompsnelheden op dezelfde snelheid gezet. Vanwege de leiding-geluiden ook nog eens op de lage stand (10l/min), iets hoger zou eigenlijk beter zijn voor het rendement.

Twee andere instellingen die me erg hielpen: de "equilibrium" temperatuur. Als het buiten warmer is dan 3 graden dan mag de CV ketel niets doen, en moet de warmtepomp alle verwarming voor zijn rekening nemen.

Verder heb ik een schakelaar gemonteerd op de "voorkeur kWh" input van de warmtepomp. Hiermee kun je aangeven dat er alleen gas gestookt mag worden, de warmtepomp mag dan niet aan. Deze optie gebruik ik 's nachts als het koud is om de warmtepomp dan uit te zetten en de CV ketel toch zachtjes door te laten branden zodat er 's nachts geen herrie van defrosts en tikkende leidingen optreedt. Het zou beter zijn om deze schakelaar slim te maken zodat hij alleen om gaat als er ook nachtelijke defrosts te verwachten zijn, daar wordt nog aan gewerkt.

Daikin 8kW hybride EHYHBX08AAV3 - P1P2Serial (wordt P1P2MQTT) - HA / Zehnder Q600 - USBtin - HA

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Topicstarter
arnoldniessen schreef op maandag 4 november 2019 @ 22:01:
Ik heb elders op deze website al eens mijn (niet zo positieve ervaringen) gedeeld met onze Daikin hybride, maar dat is hier beter op zijn plek. Wij hebben sinds 2015 een 8kW Intergas/Daikin combi. De regeling en vooral de thermostaat is beperkt tweakbaar en doet rare dingen.

[...]

De thermostaat interface is een "Daikin proprietary protocol" genaamd P1P2. Uit frustratie over de ontoegankelijkheid ervan heb ik dit ge-reverse-engineerd. Met een beetje solderen en programmeren kun je de meeste waarden dan wel uitlezen. Schema en code is te vinden op github. Die data kun je dan in emoncms/openhab of iets anders verder verwerken.

Problemen van mijn unit:
-onnodig geluid in de leidingen (CV circulatiepomp staat bij aanzetten en defrosts altijd (korte tijd) op max, 23l/min, herrie in de leidingen)
-niet op tijd ontdooien - hij vriest regelmatig dicht (COP nadert dan gewoon 1.2, de unit zou dit zelf ook kunnen herkennen maar doet dat niet)
-vaak ontdooien als er geen of nauwelijks ijs opbouw is
-pendelt vaak
-vreemde thermostaat regeling (bij regeling woonkamer temperatuur: stel het is 19.8 bij de thermostaat, en je verandert de ingestelde T-wens handmatig van 20.5 naar 20.0. Dan gaat alles uit en is het wachten tot het 19.5 in de kamer is voor hij weer aan gaat)
-de buitentemperatuursensor zit veel te dicht bij het (koude) condensorrooster waardoor de buitentemperatuur lager lijkt dan deze is als het rooster dichtvriest

De Daikin productspecialist is er bij geweest maar heeft de klachten helaas niet verder opgepakt.

De combinatie waarbij het CV water in cascade eerst door de warmtepomp en dan door de CV gaat is in principe ijzersterk en maakt zuinig stookgedrag mogelijk. Maar de software van de CV ketel en de warmtepomp werken niet lekker samen. De Daikin stuurt de Intergas aan als slave op basis van Ta maar houdt bijvoorbeeld geen rekening met het minimum brandervermogen. Ik heb het minimum brandervermogen van de Intergas ketel lager gezet, dat werkt al beter.

Doordat de warmtepomp na iedere ontdooicyclus een langzame vermogensopbouw heeft is het gemiddelde vermogen maar ongeveer 5kW. Ik haal hier een COP van 3.6 en heb het gevoel dat dat beter zou moeten kunnen bij een hybride combi.
Wat een info! Leuk! Mijn unit ben ik intussen een enorm stuk verder mee. Ik leer veel haha! Een aantal problemen die je beschrijft herken ik, een aantal andere niet.

Allereerst moet ik zeggen dat Daikin is langs geweest en de boel van de nodige software updates heeft voorzien.

Onnodig leidinggeluid:
- Ik heb absoluut geen leiding geluid. Echter heb ik ook alleen vloerverwarming en verder geen buizen buiten de vloer zitten behalve de aanvoer, retour en verdelen
Niet op tijd ontdooien:
- Ik heb hier vooralsnog geen last van, of nog niet opgemerkt. Integendeel. Ik vind dat hij veel te snel in ontdooi gaat.
Vaak ontdooien, ook als er nauwelijks ijs opbouw is:
- Dat dus, dat merk ik ook op.
Pendelt vaak:
- Daar ben ik met het tweaken van minimaal en maximaal temperaturen en een stooklijn tweak toch aardig van af.
- Vreemde thermostaat regeling.
JA JA JA. Wat een ellende. Zeer vervelend. De hysterese moet kleiner en een opwarm run moet niet stoppen als je een keer het setpoint aanpast.
- Buitentemp sensor te koud
Begon me ook op te vallen. Is het mogelijk een externe buitentemp sensor te installeren?

Minimum vermogen van intergas ketel verlagen. Hier zit ik ook over te denken. Als de CV gaat bijspringen krijg je een knal in Ta waar je niet goed van wordt. Hoever heb je hem terug gezet, en zitten hier nadelen aan?

Ikzelf heb inmiddels een temperatuursensor op de Ta en Tr buizen gezet. extern gemeten dus. Ik lees nu pas je bericht en zie dat je de data uit de unit hebt weten te krijgen? Dat klinkt me als zeer interessant in de oren. Daar moet ik meer van weten >:) Kun je laten zien hoe dit er uit ziet??

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Topicstarter
arnoldniessen schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 22:50:
[...]

Wij hebben een wat oudere, maar goed nageisoleerde woning, met een warmtebehoefte van 0.5kW per graad verschil tussen binnen- en buitentemperatuur. Verwarming nog met radiatoren, die op koude winterdagen nog 50 graden nodig hebben, maar meestel volstaat 30-40 graden. Jaarverbruik is omlaag gegaan van zo'n 3700m3 gas naar 1000m3 gas plus zo’n 5600kWh.

Regelen op kamertemperatuur werkte hier niet: of hij ging pendelen, of hij schoot door, en ging dan een uur uit totdat het echt te koud was, en dan voelde het kil door de koude radiatoren.

De standard fabrieksinstelling van mijn Daikin was 10l/min voor solo CV, 20l/min voor solo warmtepomp, en 14l/min voor hybride operatie. De gedachte hierachter is natuurlijk dat bij gasverbruik een minimale retourtemperatuur het hoogste rendement geeft, terwijl bij een warmtepomp een minimale aanvoertemperatuur het hoogste rendement geeft.

Echter, dit betekent data ls de unit overschakelt van warmtepomp (20l/min) naar hybride (14l/min), de delta-T juist toeneemt bij gelijk vermogen, en de delta-T ook nog eens toeneemt omdat de CV ketel bijgeschakeld wordt. Dan is de aanvoertemperatuur in no-time hoger dan ingesteld, en gaat het system pendelen.

Ik heb daarom alle pompsnelheden op dezelfde snelheid gezet. Vanwege de leiding-geluiden ook nog eens op de lage stand (10l/min), iets hoger zou eigenlijk beter zijn voor het rendement.

Twee andere instellingen die me erg hielpen: de "equilibrium" temperatuur. Als het buiten warmer is dan 3 graden dan mag de CV ketel niets doen, en moet de warmtepomp alle verwarming voor zijn rekening nemen.

Verder heb ik een schakelaar gemonteerd op de "voorkeur kWh" input van de warmtepomp. Hiermee kun je aangeven dat er alleen gas gestookt mag worden, de warmtepomp mag dan niet aan. Deze optie gebruik ik 's nachts als het koud is om de warmtepomp dan uit te zetten en de CV ketel toch zachtjes door te laten branden zodat er 's nachts geen herrie van defrosts en tikkende leidingen optreedt. Het zou beter zijn om deze schakelaar slim te maken zodat hij alleen om gaat als er ook nachtelijke defrosts te verwachten zijn, daar wordt nog aan gewerkt.
Ik heb voor flow toch hele andere standaard instellingen. Bij mij houdt ie 15l/min aan voor warmtepomp en 12l/min voor hybrid/cv Ik ga eens experimenteren met een hogere flow voor warmtepomp gebruik.

Ik heb het equilibrium nu ingesteld op -5 om warmtepomp only gebruik te forceren. Wil zien hoe dat ding presteert. ;)

• WeaZuL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-06 03:58

WeaZuL

Try embedded, choose ARM!

Interessant topic, ik ben ook aan het kijken naar een hybride setup voor mijn Intergas HRE 36/30 CW5. Dit topic ga ik zeker volgen..

NSLU2, SheevaPlug, Pogoplug, Espressobin and Odroid H2 addict

• arnoldniessen
Japie.G schreef op woensdag 6 november 2019 @ 09:06:
[...]
Allereerst moet ik zeggen dat Daikin is langs geweest en de boel van de nodige software updates heeft voorzien.
Mijn installatie is ouder, maar ik ga navragen wat er mogelijk is. Toen Daikin langskwam is een software update niet ter sprake geweest.
[...]
- Buitentemp sensor te koud
Begon me ook op te vallen. Is het mogelijk een externe buitentemp sensor te installeren?
Die mogelijkheid is er op de binnenunit, en de sensor is los te koop maar niet goedkoop. Alternatief is om er een programmeerbare weerstand aan te hangen en de unit zo te vertellen wat de buitentemperatuur is.
[...]
Minimum vermogen van intergas ketel verlagen. Hier zit ik ook over te denken. Als de CV gaat bijspringen krijg je een knal in Ta waar je niet goed van wordt. Hoever heb je hem terug gezet, en zitten hier nadelen aan?
Ik heb hem minimaal gezet: CV parameter c, minimum toerental CV, heb ik verlaagd naar 20%. Ik heb er alleen voordeel bij.

Wat er gebeurt is dat de CV gevraagd wordt door de warmtepomp unit om het water te verwarmen naar de gewenste Ta. Maar als de warmtepomp output niet ver onder Ta zit, gaat dat mis. De CV gaat even aan, dan in storing ("1"), en daarna lijkt de warmtepomp een keus te maken: of hij regelt heel langzaam terug totdat de CV weer inspringt en wel op minimum-vermogen kan werken, of hij regelt juist (ook veel te langzaam) op omdat de CV niets doet. Het lijkt wel of de CV geen storingsinfo teruggeeft aan de warmtepomp, of dat deze info genegeerd wordt.

Ik ben van plan de communicatie tussen CV en warmtepomp ook te monitoren, dat is een simpele 9600 Baud seriele verbinding.
[...]
Ikzelf heb inmiddels een temperatuursensor op de Ta en Tr buizen gezet. extern gemeten dus. Ik lees nu pas je bericht en zie dat je de data uit de unit hebt weten te krijgen? Dat klinkt me als zeer interessant in de oren. Daar moet ik meer van weten >:) Kun je laten zien hoe dit er uit ziet??
Ik ben ook begonnen met temperatuursensoren op buizen en ook op de koelleidingen, daarmee kon ik het pendel-gedrag laten zien. Een voorbeeld van het CV pendelgedrag:https://drive.google.com/...JrsOWN-rulZw4GrfGA-LaFycn (sorry het lukt me niet dit als img te includen hier).

Voorbeeld dichtvriezen: https://drive.google.com/...CF1BByEnP4c0yqLVa7P-tbSV3

Dit jaar heb ik het thermostaat protocol rechtstreeks gebruikt. Dit kan met een MM1192 of XL1192, een driver IC voor het Japanse Home Bus System. De P1/P2 bus is hardware matig gebaseerd op dat Home Bus System maar softwarematig totaal anders, gelukkig veel simpeler. Dat ziet er als volgt uit: een Arduino Uno om de P1P2Serial/monitor software op te draaien, en een shield met de MM1192 verbonden met de 2 draden (P1 en P2) van de thermostaat. Optioneel nog een LCD scherm, maar de data kan ook via json of mqtt-topics format of als raw serial data over serial/USB of via UDP of via mqtt verzonden worden door de Arduino (of Arduino/ESP combi):
https://drive.google.com/...-EF0-q5ra59XlTnke0cDag-Pt

Voorbeeld output in raw serial mode, ongeveer 1 blok per seconde, 1e getal is delay in ms, daarna data blok in hex:
R 0.140: 0000100181010000000014000000000800000F00003700 CRC=37
R 0.024: 4000100180210137000F0014001A000000000000000900 CRC=6D
R 0.041: 0000111400000000000000 CRC=7E
R 0.024: 4000112180D7340A801C1C21A01F9814000A8100000000 CRC=EB
R 0.037: 0000120004132E130A120000000000410400 CRC=3A
R 0.024: 40001240400000000000000000007F4104000000000000 CRC=58
R 0.046: 0000130000C0 CRC=45
R 0.024: 400013370001C00000000000643F943904 CRC=4A
R 0.030: 000014270013003700160002020000000000 CRC=A7
R 0.024: 40001427001300370016000202000000000021053700 CRC=C1
R 0.028: 000015000AF000033E CRC=9C
R 0.024: 400015000006000000 CRC=6C
R 0.036: 00F0300100000000010000010000000000 CRC=16

Voorbeeld output in mqtt-topics format:
T P1P2/P/M/DayOfWeek:4
T P1P2/P/M/Hours:19
T P1P2/P/M/Min:46
T P1P2/P/M/Year:2019
T P1P2/P/M/Month:10
T P1P2/P/M/Day:18
T P1P2/P/P/HeatPump1:1
T P1P2/P/P/Gas:1
T P1P2/P/P/TargetDHW:55
T P1P2/P/T/Flow:9.9
etc

[Voor 4% gewijzigd door arnoldniessen op 08-11-2019 11:41]

• indenolie
de Daikin-Intergas hybride draait nu een vol jaar.
een paar constateringen :
- volgens de gegevens uit de warmtepomp:
- verbruik 2788kwh
- opgewekt 10489 kwh
(onduidelijk in hoeverre deze gegevens werkelijkheid zijn)
- COP is dan 3.76 hetgeen vrijwel volgens specificaties is
- gas van van 1500m3 (2016) naar 1000m3 (2017 met pelletkachel) naar nu 90m3 met hybride
- stroom van 2800kwh (gemiddeld 2017- 2018) naar 4840kwh;
als ik het verbruik zoals geregistreerd uit warmtepomp verreken kom ik op e-verbruik van ca 2100kwh
voor andere functies; lijkt mij wat laag
- na de nodige probeersels met instellingen denk ik nu de voor mij optimale situatie te hebben gevonden :
- thermostaat woonkamer op 22graden; zowel v.v.w. als radiatoren open in woonkamer
- WAR 28 -5 32 10
- AWT comfort en ECO gelijk; afwijking 0 graden
- geen programma=continuebedrijf
- geluidsniveau op auto
- langzaam systeem ondanks de op v.v.w. aanvullende radiatoren in
woonkamer, badkamer en hobbykamer
- evenwichtstemperatuur op 5 graden ; stand ecologisch, temperatuurvergrendeling op 2 uur (6 uur
gaf te grote variaties in temperatuur in woonkamer)
- deltaT tussen 2 en 3,5 graden
- een aantal malen storing HJ-12 welke met reset van systeem weer verholpen was
- onderhoud door Energiewacht.feitelijk alleen onderhoud aan Intergas-deel.
- geduld is nodig om tot een optimale instelling te komen. door de soms snel wijzigende weer-situatie en
traag reageren van het systeem als totaal en dan zeker in bestaande bouw kan ik mij voorstellen dat
dit niet bepaald de gewenste mensuren- inzet voor inregelen van een installateur is. Pleidooi zou dan
toch betere regelmogelijkheid en monitoring op afstand zijn.

De warmtepomp pruttelt nu constant door en regelt , met de huidige buitentemperaturen tussen
0 en 10 graden , tussen de ca 420 watt en 1000 watt opgenomen vermogen.(geluidsniveau moduleert
daar op mee).
De temperatuur in de woonkamer schommelt nu tussen 21.5 en 22 graden wat door ons met de lage
temperaturen van het water v.v.w. en de radiatoren als comfortabel wordt beoordeeld.
- afgelopen zomer 5 dagen stand koeling gehad. geeft enig effect maar zoals elders
al opgemerkt is het absoluut geen airco. :)
- de recente periode met temperaturen rondom 0 en een hoge luchtvochtigheid (hier 95%) geeft
regelmatige defrosts. Ik zie daar ook geen oplossing voor; de temperatuur in huis blijft zo rond
de 21.5graden
- nog geen echt stevige vorst gehad met deze instelling WAR. zo nodig de peletkachel bij :)

• Cyber.
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21-05 14:21
indenolie schreef op woensdag 4 december 2019 @ 17:15:
- evenwichtstemperatuur op 5 graden ; stand ecologisch, temperatuurvergrendeling op 2 uur (6 uur
Bedankt voor de info! Ben zelf aan het uitzoeken hoe ik de wp langere runs op een lager vermogen kan laten maken ipv relatief korte op max vermogen. Wat voor invloed heeft die temperatuurvergrendeling optie denk jij? Ik heb nu namelijk het idee dat dat bij mij ervoor zorgt dat na de ingestelde tijd de gasketel mee gaat draaien. Wat bijzonder zou zijn, aangezien mijn evenwichtstemperatuur op -5 staat. Ben benieuwd.

• indenolie
Bij ingebruikname was de instelling de fabrieksinstelling waardoor in hoog tempo de aanvoerwatertemperatuur volgens WAR naar 46 graden bij toen heersende buitemtemperatuur (2,5graden) werd gebracht en dat ging dus inderdaad met bijstoken met gas. . Ik heb meteen de WAR naar beneden bijgesteld en daarna vrijwel geen gasverbruik meer gehad (in mijn geval benden de -2,5 graden soms even met gas bijstoken)
ik denk dat het de kunst is langzaam de WAR zo ver naar beneden te draaien dat de ingestelde temperatuur van de kamerthermostaat net niet wordt gehaald cq er geregeld wordt op de buitentemperatuur (met een stevige vertraging door het ingestelde langzame systeem (ik neem aan voornamelijk vloerverwarming) en temperatuurvergrendeling en , in mijn geval, geen hysterese.)). Daarmee accepteer ik dat het snachts wel onder de 21.5 graden in de woonkamer komt en het een paar uur kan duren voordat de 21.5 of meer wordt bereikt. Mijn realiteit is nog steeds invriezen bij ongunstige condities en enig pendelen als de buitentemperatuur hele grote sprongen maakt. Het helpt om dan de kamertemostaat een halve graad omlaag te brengen en na stabilisatie weer omhoog.
Het blijft dus : geduld, niet te snel aan de knoppen draaien cq het effect duurt soms erg lang en langzaam wennen aan de lage watertemperatuur (nauwelijks/geen straling radiatoren en geen warme voeten van de vloerverwarming) en de nodige aandacht :)

• madjackmacee
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 05-01-2020
Ten eerste wat ben ik blij dat ik dit topic tegen gekomen ben zeg en fijn dat er al veel info gedeeld wordt :)
Ben er inmiddels achter gekomen hoe de hreco 36 hybrid heat pump via de thermostaat te benaderen
om de instellingen te veranderen
eerst maar eens de thermostaat de juiste kamer temperatuur aan laten geven wat een verschil van 1,5 graden is wel veel in plaats wat de ts aangaf 21,5 was het werkelijk maar 19,5 lees koud
nu ben ik opzoek waar ik het schakel moment aan kan passen zit nu een graad verschil tussen
ts staat op 20,5 en moet zakken naar 19,5 wil ie weer aanslaan en dan verwarmt door tot 21,5
das niet handig bovendien neemt ie dan gas op en das denk ik niet de bedoeling

heeft iemand een idee alvast bedankt

• Cyber.
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21-05 14:21
madjackmacee schreef op zondag 5 januari 2020 @ 14:52:
Ben er inmiddels achter gekomen hoe de hreco 36 hybrid heat pump via de thermostaat te benaderen
om de instellingen te veranderen
eerst maar eens de thermostaat de juiste kamer temperatuur aan laten geven wat een verschil van 1,5 graden is wel veel in plaats wat de ts aangaf 21,5 was het werkelijk maar 19,5 lees koud
nu ben ik opzoek waar ik het schakel moment aan kan passen zit nu een graad verschil tussen
ts staat op 20,5 en moet zakken naar 19,5 wil ie weer aanslaan en dan verwarmt door tot 21,5
das niet handig bovendien neemt ie dan gas op en das denk ik niet de bedoeling

heeft iemand een idee alvast bedankt
Dat zijn eigenlijk twee losse zaken. Om minder snel gas te laten gebruiken door de installatie moet je de evenwichtstemperatuur omlaag bijstellen (-5 graden bij mij ipv 5 graden, maar dat moet je zelf uitvinden). (A.8 [5-01] en/of A5.2.2 [5-01])

Om minder temperatuurverschil te hebben in de woonkamer voordat de unit weer aanslaat (maar ook uitgaat) moet je de Kamertemperatuurhysteresis aanpassen. Dit kun je aanpassen via de installateursinstellingen op de thermostaat. (A.8 [9-0C]) naar het minimum van 0,5. Dus temp op de thermostaat instellen op bijv 20 graden geeft dan een range tussen 19,5-20,5.

De cijfers verwijzen naar de installateursinstellingen. Hieronder de link naar de handleiding van daikin.

https://www.google.com/ur...Vaw0TjghK7HARM0u0meQbPxOW

[Voor 3% gewijzigd door Cyber. op 14-01-2020 09:52]

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Topicstarter
indenolie schreef op woensdag 4 december 2019 @ 17:15:
de Daikin-Intergas hybride draait nu een vol jaar.
een paar constateringen :
- volgens de gegevens uit de warmtepomp:
- verbruik 2788kwh
- opgewekt 10489 kwh
(onduidelijk in hoeverre deze gegevens werkelijkheid zijn)
- COP is dan 3.76 hetgeen vrijwel volgens specificaties is
- gas van van 1500m3 (2016) naar 1000m3 (2017 met pelletkachel) naar nu 90m3 met hybride
- stroom van 2800kwh (gemiddeld 2017- 2018) naar 4840kwh;
als ik het verbruik zoals geregistreerd uit warmtepomp verreken kom ik op e-verbruik van ca 2100kwh
voor andere functies; lijkt mij wat laag
- na de nodige probeersels met instellingen denk ik nu de voor mij optimale situatie te hebben gevonden :
- thermostaat woonkamer op 22graden; zowel v.v.w. als radiatoren open in woonkamer
- WAR 28 -5 32 10
- AWT comfort en ECO gelijk; afwijking 0 graden
- geen programma=continuebedrijf
- geluidsniveau op auto
- langzaam systeem ondanks de op v.v.w. aanvullende radiatoren in
woonkamer, badkamer en hobbykamer
- deltaT tussen 2 en 3,5 graden
- een aantal malen storing HJ-12 welke met reset van systeem weer verholpen was
- onderhoud door Energiewacht.feitelijk alleen onderhoud aan Intergas-deel.
- geduld is nodig om tot een optimale instelling te komen. door de soms snel wijzigende weer-situatie en
traag reageren van het systeem als totaal en dan zeker in bestaande bouw kan ik mij voorstellen dat
dit niet bepaald de gewenste mensuren- inzet voor inregelen van een installateur is. Pleidooi zou dan
toch betere regelmogelijkheid en monitoring op afstand zijn.

De warmtepomp pruttelt nu constant door en regelt , met de huidige buitentemperaturen tussen
0 en 10 graden , tussen de ca 420 watt en 1000 watt opgenomen vermogen.(geluidsniveau moduleert
daar op mee).
De temperatuur in de woonkamer schommelt nu tussen 21.5 en 22 graden wat door ons met de lage
temperaturen van het water v.v.w. en de radiatoren als comfortabel wordt beoordeeld.
- afgelopen zomer 5 dagen stand koeling gehad. geeft enig effect maar zoals elders
al opgemerkt is het absoluut geen airco. :)
- de recente periode met temperaturen rondom 0 en een hoge luchtvochtigheid (hier 95%) geeft
regelmatige defrosts. Ik zie daar ook geen oplossing voor; de temperatuur in huis blijft zo rond
de 21.5graden
- nog geen echt stevige vorst gehad met deze instelling WAR. zo nodig de peletkachel bij :)
Die temperatuursvergrendeling doet toch niets anders dan de handmatig ingestelde temperatuur zolang vasthouden alvorens het auto programma het weer overneemt? Oftewel het negeren van het programma voor een X aantal uur? Of zit ik helemaal fout?

en war 28 bij -5 en 32 bij +10? Andersom denk ik?

Ik heb bij een buitentemperatuur onder de 5 graden continue defrosts, echt elke 30min. Dat is zoveel dat er niet meer serieus. verwarmd kan worden. Ik knal dan lekker met 2200w opgenomen vermogen in de rondte. Iets lijkt er hier toch nog steeds niet lekker te gaan als ik uw ervaringen lees..

• indenolie
Ik ben in veronderstelling dat temperatuurvergrendeling de tijd is waarmee de installatie na een schakelaktie (programma of handmatige temperatuurverstelling) op de ingestelde temperatuur kan komen.

de WAR is ingesteld zoals ik het beschreef; Momenteel is dit voor ons een comfortabele instelling en misschien te vergelijken met het "bijstoken" in voor en naseizoen als het net te warm is buiten om de kachel aan te zetten. Als het kouder wordt gaat de WP meer vermogen erin stoppen en krijg je meer het gevoel van een warme omgeving. Maar dit is erg persoonlijk.

vwb het invriezen: laatste tijd heeft het enorm veel geregend en is het ook hier zeer vochtig; ik heb ook last van defrosts bij temperatuur onder de 5 graden en een RV groter dan 94%, maar dan ca 1 x per uur. Geen probleem om de woning op temperatuur te houden. Ik denk dat je met de defrosts moet leven.

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:44
Ik heb echt exact dezelfde situatie als @Japie.G. Nieuwbouwhuis, veel kosten/keuzes, ik ben wel veel bezig met energie neutraal wonen, vriendin vind het belangrijker wat voor keuken er in komt en/of welke bank er staat. Dus dan moet je af en toe trade-offs maken. Had zelf ook de hybride oplossing gezien en hetzelfde model, ook omdat ik vanuit de bouw al een intergas Extreme 36 heb en binnenkort de zolder helemaal ga verbouwen leek het me nu het moment om dit op te pakken.

Zijn jullie tevreden met de aankoop? Oftewel met de kennis van nu, zouden jullie het ondanks deze problemen alsnog aanschaffen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Teun71
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 28-05-2020
Maar eens een account aangemaakt om in deze discussie mee te kunnen praten :) (hallo allemaal!)

Ik heb zelf sinds 2015 een Daikin hybride hangen. Bij mij gaat het om een oud, groot en slecht geïsoleerd pand, waar in de meeste ruimtes vloer- of plafondverwarming verwerkt is. Ik koel en verwarm met de Daikin. Het gasverbruik is meer dan gehalveerd (3700 kuub naar 1500 kuub) en ik heb er een 2500kWh elektriciteitsverbruik extra voor teruggekregen. Het oude gasverbruik was overigens met het originele CV-systeem. De WP meldt een COP van circa 3.
Het werkt ook allemaal net niet helemaal lekker, desondanks krijgen we het wel prima warmgestookt of afgekoeld. Veel zaken in dit topic komen me bekend voor, en ik ben blij met de protocolinfo (hulde!).

De WP is verder via een open verdeler, zonder buffervat verbonden met het afgiftesysteem. Elke ruimte heeft zijn eigen thermostaat die de lussen open en dicht stuurt.

Ook hier is al een keer een Daikin monteur langsgeweest omdat de CV zijn warmte niet kwijt kon. Hij vertelde me dat er minimaal 18L buffer achter moest. Vervolgens de boel aangepast zodat de naregeling de wp aan/uitstuurt ipv andersom (via ketelcontact op de naregeling), sindsdien is dat probleem weg.
De Daikin man had verder ook de boel zover teruggeregeld dat het niet meer warm werd in huis :)

Intussen ook andere problemen gehad: bij warm tapwater (bad vol laten lopen met thermostaatkraan) in de winter vaak storing 1 op de intergas ketel, beide sensoren zijn vervangen, geen verschil. Nu het buiten warmer is komt het niet meer voor, maar nu heb ik af en toe last van storing 8 (ventilator) op de gasketel bij warm tapwatervraag.

Sinds gisteren ook storing E7-00 op de WP: buitenunit ventilator stuk... Start nu niet meer op, maar gelukkig kun je dan wel instellen dat-ie de gasketel gebruikt.
Zou de ventilator het begeven hebben door het toch wel vaak pendelen? 5 jaar is toch wel een beetje vroeg voor zoveel storingen lijkt me...

• arnoldniessen
Teun71 schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 23:21:
Het gasverbruik is meer dan gehalveerd (3700 kuub naar 1500 kuub) en ik heb er een 2500kWh elektriciteitsverbruik extra voor teruggekregen. Het oude gasverbruik was overigens met het originele CV-systeem. De WP meldt een COP van circa 3.

5 jaar is toch wel een beetje vroeg voor zoveel storingen lijkt me...
Was de vorige ketel HR? Want 2200 kuub -> 2500 kWh past niet bij een COP van 3. Ik haal met een 2014 Daikin hybride een COP van 3.6. Jaarverbruik is omlaag gegaan van zo'n 3700m3 gas naar 1000m3 gas plus zo’n 5600kWh, met gewone radiatoren (max ca 50 graden in winter). Ik zet de warmtepomp 's nachts handmatig uit als het buiten erg koud is, om lawaaierige defrosts 's nachts te voorkomen. In de lente moet ik ook handmatig ingrijpen om pendelen te voorkomen. Aan automatisering wordt gewerkt.

Die storingen lijken me erg vroeg. Ik dacht begrepen te hebben dat de levensduur van de compressor in de buitenunit beperkt is door het aantal starts meer dan de ventilator zelf. Waar ik teleurgesteld ben in de software regeling van de Daikin ben ik onder de indruk van de mechanische constructie. Gewoon pech dus?

Hier heb ik alleen een storingscode op de Intergas als het minimum gevraagd vermogen er toe leidt dat de aanvoertemperatuur te hoog wordt in hybride operatie.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Teun71
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 28-05-2020
Ja, maar die verwarmde een joekel van een ringleiding systeem met met daarin dikke gietijzeren radiatoren. Ik heb alles vervangen door ZLTV (watervoerende matten in plafond/vloer), de (dunne) spouw laten vullen en tonzon in de kruipruimte laten spannen. Dus die maatregelen zullen het onverklaarbare verschil wel veroorzaken. Nu moet ik eens gaan uitzoeken hoe ik ook de COP naar 3,6 krijg... Bij mij is het gasverbruik wel iets hoger dan bij jou, welke systeemtemperatuur heb je op de Daikin ingesteld rond het vriespunt?(edit: beter lezen)
Die storingen lijken me erg vroeg. Ik dacht begrepen te hebben dat de levensduur van de compressor in de buitenunit beperkt is door het aantal starts meer dan de ventilator zelf. Waar ik teleurgesteld ben in de software regeling van de Daikin ben ik onder de indruk van de mechanische constructie. Gewoon pech dus?
Vandaag de installateur over de vloer gehad: zekering in de buitenunit was gaar, maakte soms wel soms niet contact... Nieuwe zekering erin en hij deed het weer.
Dus ja gevalletje pech in combinatie met geluk dat het de ventilator zelf niet was want die zijn prijzig...
Hier heb ik alleen een storingscode op de Intergas als het minimum gevraagd vermogen er toe leidt dat de aanvoertemperatuur te hoog wordt in hybride operatie.
Dat zal bij mij dan ook wel het geval zijn voor code 11.
De installateur kon verder niks vinden dat code 8 op de gasketel veroorzaakte, rookgassen ok, ventilator ok, maar wellicht heeft die rammelende zekering toch wat invloed gehad.
Es kijken of het opnieuw voorkomt nu.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mafino
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 21-05 15:37
Hallo allemaal,

Sinds afgelopen weekend hebben wij ook een Daikin 8Kw Hybride warmtepomp in gebruik.

Onze woning 1997 is vorig jaar door ons grondig aangepakt (aan- en verbouwd). Daarbij extra geïsoleerd en gehele beneden verdieping voorzien van vloerverwarming. De kamers boven zijn voorzien van radiatoren, badkamer met vloerverwarming.

De plaatsing en regeling is samen met de installateur gedaan, maar daarbij moet nog wel het e.e.a. verder worden ingeregeld. Gezien dit jaargetijde het niet echt meer koud is, is het nog niet geheel duidelijk of de instellingen optimaal zijn geconfigureerd, dat moet de tijd nog leren.

Wel hadden we nog een paar onduidelijkheden, hopelijk heeft iemand daar ervaring mee;

Met onze huidige CV opstelling maakten we gebruik van Honeywell Evohome, dit met name om de kamers boven te kunnen regelen. Het is ons nog niet duidelijk hoe dit is te combineren met de Daikin thermostaat. Ik had begrepen dat de Daikin thermostaat kan worden ingesteld nabij de unit en externe thermostaat kan worden gebruikt, maar onduidelijk waar deze moet worden aangesloten en is dit alleen aan/uit of ook OpenTherm?

Vorig jaar hadden we reeds een Ferroli warmtepompboiler geïnstalleerd en staat ingesteld op 55c. Deze is aangesloten voor de CV installatie die als nabrander zou moeten functioneren.
Als nu er tapwater wordt gevraagd merken we dat toch de CV bijspringt, terwijl deze op 50c staat ingesteld. Bij andere Intergas CV-ketels is het mogelijk daarvoor een sensor te plaatsen, echter lijkt deze Hybride CV-ketel daar niet op voorbereid, hoe hebben anderen dat ondervangen dat de CV niet alsnog aan slaat?

Verder sta ik open voor aanbevelingen t.b.v. de instellingen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:15
@mafino Als het goed is bestaat jouw set uit een ietwat aangepaste HREco in combinatie met een warmtepomp. Weet niet in hoeverre er op de aansluitklemmen ruimte is voor een ombouwset naverwarming zonneboiler, wat niks anders is dan een externe temperatuursensor die de inkomende leiding meet, maar voor je die gaat aanschaffen moet je even dit topic bekijken:
Slechte regeling 'naverwarmen zonneboiler' van INTERGAS HRE

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mafino
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 21-05 15:37
_JGC_ schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 16:27:
@mafino Als het goed is bestaat jouw set uit een ietwat aangepaste HREco in combinatie met een warmtepomp. Weet niet in hoeverre er op de aansluitklemmen ruimte is voor een ombouwset naverwarming zonneboiler, wat niks anders is dan een externe temperatuursensor die de inkomende leiding meet, maar voor je die gaat aanschaffen moet je even dit topic bekijken:
Slechte regeling 'naverwarmen zonneboiler' van INTERGAS HRE
We zijn iets verder, we hebben Intergas hier over gesproken en die kon vertellen dat de pins wel aanwezig zijn voor de ombouwset naverwarming zonneboiler, maar dat de software van de CV-ketel op verzoek van Daikin is ontwikkeld. Samen uitgebreid de handleidingen doorgenomen maar er werd niks over vermeld. Intergas kon niet bevestigen of de aangepaste software geschikt zal zijn voor de ombouwset. De medewerker heeft ons doorverwezen naar Daikin om daar te horen wat opties zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:15
mafino schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 17:02:
[...]

We zijn iets verder, we hebben Intergas hier over gesproken en die kon vertellen dat de pins wel aanwezig zijn voor de ombouwset naverwarming zonneboiler, maar dat de software van de CV-ketel op verzoek van Daikin is ontwikkeld. Samen uitgebreid de handleidingen doorgenomen maar er werd niks over vermeld. Intergas kon niet bevestigen of de aangepaste software geschikt zal zijn voor de ombouwset. De medewerker heeft ons doorverwezen naar Daikin om daar te horen wat opties zijn.
Mocht het niet met die aansluitset lukken, kan je altijd nog de stromingsschakelaar saboteren zoals in eerder gelinkte topic is omschreven.

• arnoldniessen
mafino schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 15:29:
Vorig jaar hadden we reeds een Ferroli warmtepompboiler geïnstalleerd en staat ingesteld op 55c. Deze is aangesloten voor de CV installatie die als nabrander zou moeten functioneren.
Als nu er tapwater wordt gevraagd merken we dat toch de CV bijspringt, terwijl deze op 50c staat ingesteld. Bij andere Intergas CV-ketels is het mogelijk daarvoor een sensor te plaatsen, echter lijkt deze Hybride CV-ketel daar niet op voorbereid, hoe hebben anderen dat ondervangen dat de CV niet alsnog aan slaat?
Dit probleem heb ik ook in hybride CV-verwarmingsmodus (model uit 2015). Als het water van de warmtepomp naar de Intergas bijna de gewenste temperatuur heeft (en hij bepaalt zelf welke temperatuur dat is), gaat de Intergas proberen de laatste paar graden tot de gewenste temperatuur bij te verwarmen, en schiet vanwege het grote minimum vermogen door en gaat zo pendelen. Daikin had hier geen oplossing voor. Misschien dat de door _JGC_ aangeraden truc hier ook zou werken.

• indenolie
Voor monitoring toch maar een wifi-controller, een 2e hands Daikin lan- adapter BRP069A62, gekocht.
Aansluiten, installeren gaat heel eenvoudig.
De app, Daikin heating, doet het, evenals de nieuwste app van Daikin. Je kan temperatuur instellen, koelen of verwarmen, programma en vakantie. Maar verdorie geen verbruik!.
Verder geen mogelijkheid kunnen vinden om ook maar iets anders uit te lezen via de controller.
weet iemand een oplossing?

• JeroenSpans
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 20-12-2022
ik ben ook in het bezit van de daikin hybride warmtepomp... probleem met de zonneboiler komt bij ook bekend voor.
na overleg met intergas blijkt dat zowel de pins als de software er achter gewoon intact is voor je extra sensor voor de zonneboiler. uiteraard dit al getest en ja hoor de ketel dmv de flowsensor wordt geactiveerd als er warmwater wordt getapt. Door de sensor in de zonneboiler blijft de ketel aan maar de brander uit. ook is het kortstondig opstarten van de ketel ook niet meer aanwezig wat vroeger bij de intergas modellen van voor 2013 wel het geval was.

• JeroenSpans
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 20-12-2022
ik heb enkele vragen over de instellingen van de warmtepomp van Daikin.

1- ik bemerk dat de binnenunit CV pomp elke dag kortstondig even draait (op zich niet erg)... maar op de voedende kant van het pompje heb ik ook een drieweg klep zitten die mee gestuurd wordt als de CV pomp draait. deze klep heb iker tussen gebouwd om wel of geen zonneboiler CV water te gebruiken. als de zonneboiler kouder is dan CV retour moet de driewegklep gesloten blijven en is deze gelijk of warmer loopt het CV water via de zonneboiler en komt dan warmer terug de daikin binnenuit c.q. CV ketel in om zo minder te hoeven verwarmen.. is er een mogelijkheid om het periodiek aansturen van de pomp uit te zetten?

2 - in één van de start schermen staat ook de berekende AWT temp gegeven. wordt deze altijd in stand gehouden ook al is er geen kamerthermostaat vraag of is deze pas actief als er thermostaatvraag is.

• arnoldniessen
indenolie schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 19:25:
Maar verdorie geen verbruik!.
Verder geen mogelijkheid kunnen vinden om ook maar iets anders uit te lezen via de controller.
weet iemand een oplossing?
Ik heb een zelfgebouwd circuit met een Arduino aangesloten op de P1P2 aansluiting, die vraagt elke minuut alle verbruikscijfers op zodat je die verder kunt verwerken. Dat is niet helemaal binnen het protocol maar werkt hier wel. De output gaat via serial of (met een ESP) via wifi in json or mqtt formaat.

Staat op github.

• tingbrouwer
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 03:55
Hallo Allen. (dit is m'n 1e post, hoop dat het goed gaat 8)7 )

Ook wij hebben een Altherma Hybride,deze werkt vanaf 01/19. ik ben sinds die tijd bezig om de installatie te laten functioneren zoals we dat graag willen al lijkt het soms dat deze een eigen leven lijdt.

Korte omschrijving installatie:
Opwekking 8kw Verwarmen en koelen (08AV3 + 08CV3; incl. intergasketel)
-afgifte begane grond 75m2 vloerverwarming (waarvan 55% droogbouw, rest cementdek) zonder naregelingen
-afgifte verdiepingen 6 radiatoren, staan echter bijna nooit aan.
-regeling middels de Daikin gebruikersinterface (EKRUCBL)

Ervaring tot nu toe
-in eerste instantie uitgegaan van de Daikin "standaard" instellingen, met toch wel veel pendelen.
vervolgens de liters/min verhoogd gaf niet het gewenste resultaat, nu de liters verlaagd naar 12l/min.
waardoor het pendelen een stuk minder is geworden. (echter kan ik dit niet verklaren)

Vraag
-vanmorgen is de gasketel bij 5°C buitentemperatuur toch aangeslagen, terwijl het volgende is ingesteld
[5‑00] mag ketel aan 0: toegestaan (standaard)
[5‑01] Evenwichtstemp -5°C
[7-04] Spaarstand 1=ecologisch)

zien we een instelling over het hoofd? heeft iemand ook nog de ervaring dat de ketel ongewenst aan gaat.

Vervolgens heb ik als vraag of de Daikin gebruikersinterface als regeling door jullie wordt gebruikt of een schakelende thermostaat. we krijgen het comfort niet geheel gewenst middels de gebruikersinterface.

al met al een hoop tekst, groet.

Belangrijkste instellingen, trouwens stooklijn ligt vlak op 27°C

• JoBoNa
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 21-01-2021
Goedemiddag Allen,

Ik heb met aandacht de post doorgenomen.
Zelf heb ik sinds een week of 3 een Altherma Hybride EVLQ05CAV3 incl. de HReco.
Wat ik zelf ook doe is de installatie met de huidige regeling, zo effectief mogelijk in te stellen.
Wel heb ik het voordeel dat ik bij een bedrijf werk die veel al Daikin apparatuur leveren.
Zodoende beschik ik ook over de nodige tools om de installatie te monitoren.
Zodra ik hier voldoende data over heb, zal ik deze met jullie delen.

Wat betreft de vraag of een externe buitensensor bij te plaatsen mogelijk was,
Dit is mogelijk op de klemmen X5M: 5-6

Verder zag ik dat de Daikin LAN adapter BRP069A61 wel over de nodige externe aansluitingen bevat voor eventuele kWh meters en/of gasmeters.
Deze aansluitingen ondersteunen de volgende pulsen:
0.1 impuls/kWh
1 impuls/kWh
10 impuls/kWh
100 impuls/kWh
1000 impuls/kWh

Dit ff ter info.

• tingbrouwer
Weet iemand de installateurscode voor het instellen van de gasprijs.
(staat niet in de handleiding, en is onder gebruikersinstelling 7.4.6 niet meer te vinden; door Daikin gewijzigd)

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 02-06 19:24

Dit staat in mijn handleiding. Warmtepomp is gisteren in bedrijf gekomen :)

• jdbiggelaa
tingbrouwer schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 12:06:
Weet iemand de installateurscode voor het instellen van de gasprijs.
(staat niet in de handleiding, en is onder gebruikersinstelling 7.4.6 niet meer te vinden; door Daikin gewijzigd)
Raar, in mijn Daikin staat het gewoon op dezelfde plek, wel alleen als 'Ervaren gebruiker' ingelogd zijn.

• jdbiggelaa
Mijn Daikin/Intergas 8kW versie zonder koeling is nu vier dagen in gebruik. De dag na de installatie trok de installatie bijna net zoveel gas als de dagen ervoor en bovendien 15 kWh extra. Kortom: de instellingen van de monteur waren niet houdbaar. We hebben een vrijstaand huis uit 1997 met vloerverwarming en radiatoren, label B. Bewoonbaar oppervlak 220 m2 en 900 m3 inhoud.

Met dank aan jullie bijdragen en tips op de site van de installateur heb ik inmiddels een aantal aanpassingen gedaan om de boel te laten werken zoals bedoeld:
- de CV verboden om boven de +3 graden aan te gaan en de warmtepomp laten werken tot -2 graden
- de max temperatuur van de stooklijn verlaagd van 60 naar 45 graden en onderkant naar 30 graden
- de optie 'snel aanwarmen' UIT gezet
- spaarstand op economisch en mijn gas- en elektra prijzen ingevuld (ik produceer zelf elektra met zonnepanelen)
- alle modi op 21 graden gezet en géén programma ingesteld

Ik zet nu de Daikin thermostaat eind van de middag op 21,5 graden en als we naar bed gaan op 21.
Bij de huidige temperaturen (6-9 graden overdag en 2-3 graden 's-nachts) maakt de warmtepomp lange uren en houdt daarbij een T-Aanvoer aan van rond 30-35 graden.

Zoals eerder door jullie opgemerkt, heeft de Daikin de eigenschap om pas een 0,5 graad onder de ingestelde kamertemperatuur aan te gaan. Bij mij gaat hij er bovendien ook een 0,5 graad overheen. Ons huis koelt maar langzaam af, dus gedurende de nacht zakt de temperatuur van 21,5 naar 21 tegen de ochtend en dan start de warmtepomp. Hij blijft aan één stuk werken tot na de middag als hij de 21 graden bereikt. Ik zet de thermostaat eind van de middag 0,5 graad hoger naar 21,5 en dan draait hij weer continu door tot ik hem tegen bedtijd 0,5 graad verlaag. Ik heb geen idee of dat patroon houdbaar is als de buitentemperatuur veel lager wordt, ik wacht het af. Voor nu werkt het prima. Mijn COP (op basis van de eigen cijfers van de Daikin) is in de eerste vier dagen 3,86, daar ben ik best tevreden mee. Zelfs mijn vrouw vindt het comfortabel in huis en dat zegt wat ;-)
Bijgaande grafiek toont mijn stroomverbruik over de afgelopen 24 uur op basis van de slimme meter.

• jdbiggelaa
tingbrouwer schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 11:37:
Hallo Allen. (dit is m'n 1e post, hoop dat het goed gaat 8)7 )

Ervaring tot nu toe
-in eerste instantie uitgegaan van de Daikin "standaard" instellingen, met toch wel veel pendelen.
vervolgens de liters/min verhoogd gaf niet het gewenste resultaat, nu de liters verlaagd naar 12l/min.
waardoor het pendelen een stuk minder is geworden. (echter kan ik dit niet verklaren)

Ik ook niet :|

Vraag
-vanmorgen is de gasketel bij 5°C buitentemperatuur toch aangeslagen, terwijl het volgende is ingesteld
[5‑00] mag ketel aan 0: toegestaan (standaard)
[5‑01] Evenwichtstemp -5°C
[7-04] Spaarstand 1=ecologisch)

zien we een instelling over het hoofd? heeft iemand ook nog de ervaring dat de ketel ongewenst aan gaat.

Misschien heb je ‘Snel aanwarnen’ op AAN? Die overruled de Evenwichtstemperatuur instelling vermoed ik?

Vervolgens heb ik als vraag of de Daikin gebruikersinterface als regeling door jullie wordt gebruikt of een schakelende thermostaat. we krijgen het comfort niet geheel gewenst middels de gebruikersinterface.

Ja, ik denk dat een andere thermostaat geen effect heeft. De hysterese instelling zit in de warmtepomp.

Belangrijkste instellingen, trouwens stooklijn ligt vlak op 27°C

Dit lijkt me merkwaardig, hoe krijg het het dan warm bij koud weer?
Ik ben pas vier dagen aan het regelen. Goed dat jij de parameter hebt gevonden voor de hysterese van de kamer thermostaat! Ik vind + en - 0,5 graad te groot, dat geeft flinke variaties en vooral ook langdurig uitval van de verwarming waardoor het in huis kil aanvoelt. Hoe stel je die kleiner in?

• tingbrouwer
Kleinste waarde [9-0C] is 1°C (+/- 0,5°C vanaf het setpoint) In de beschrijving staat rond"" wat klopt. echter suggereert onderstaand plaatje anders. zie lijn c Gewenste kamertemperatuur

Ook iets gasverbuik voor verwarming vanmorgen, krijg ik er echter nog niet uit. :(

• jdbiggelaa
tingbrouwer schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 13:33:
Kleinste waarde [9-0C] is 1°C (+/- 0,5°C vanaf het setpoint) In de beschrijving staat rond"" wat klopt. echter suggereert onderstaand plaatje anders. zie lijn c Gewenste kamertemperatuur
[Afbeelding]

Ook iets gasverbuik voor verwarming vanmorgen, krijg ik er echter nog niet uit. :(
Dankje voor je snelle reactie! Ok, kan dus niet kleiner dan 1°C, zullen we mee moeten leven vrees ik :)
Ik had vanochtend ook gasverbruik van de ketel dat ik ik niet kan verklaren. De buitentemperatuur lag ruim boven de ingestelde waarde waarboven de ketel niet aan mag. Ik zoek verder....
Jij hebt kennelijk meer technische documentatie van de installatie dan ik heb. Waar kan ik die ergens vinden? Vast bedankt voor je moeite!

• tingbrouwer
jdbiggelaa schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 13:43:
[...]

Dankje voor je snelle reactie! Ok, kan dus niet kleiner dan 1°C, zullen we mee moeten leven vrees ik :)
Ik had vanochtend ook gasverbruik van de ketel dat ik ik niet kan verklaren. De buitentemperatuur lag ruim boven de ingestelde waarde waarboven de ketel niet aan mag. Ik zoek verder....
Jij hebt kennelijk meer technische documentatie van de installatie dan ik heb. Waar kan ik die ergens vinden? Vast bedankt voor je moeite!
Ik heb mijn informatie uit:
https://www.daikin.eu/con...ference%20guide_Dutch.pdf

• jdbiggelaa
Dankje! Deze versie is veel uitgebreider dan de handleiding die ik had. Hier kan ik mee verder _/-\o_

• EDxrv
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-04 15:34
Super interessant dit Iedereen bedankt Mijn warmtepomp draait al 2 jaar Bespaar nog weinig Maar heb er nooit tijd voor genomen Regeling blijkt bij ons nog steeds op snel te staan terwijl we vloerverwarming hebben Nu ook plannen om vloer en dak goed te gaan isoleren
PS Een gasprijs van 0,70/m3 betekent dat gasprijs 0,07 /kWh is ga ik vanuit Klopt dit?

[Voor 14% gewijzigd door EDxrv op 03-12-2020 12:49]

• jdbiggelaa
EDxrv schreef op donderdag 3 december 2020 @ 08:25:
Super interessant dit Iedereen bedankt Mijn warmtepomp draait al 2 jaar Bespaar nog weinig Maar heb er nooit tijd voor genomen Regeling blijkt bij ons nog steeds op snel te staan terwijl we vloerverwarming hebben Nu ook plannen om vloer en dak goed te gaan isoleren
PS Een gasprijs van 0,70/m3 betekent dat gasprijs 0,07 /kWh is ga ik vanuit Klopt dit?
Ja, klopt, gemiddeld en afgerond heeft 1 m3 aardgas de calorische waarde van 10 kWh.

• EDxrv
Hoe kan je besparen als elektra € 0,20 /kWh kost en gas €0,70 /m3 en dat een COP van gemiddeld 3,5 al goed is?

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:42
Volgens mij zijn warmtepompen niet bedoeld om geld te besparen, maar is van het gas af een doel op zich.

• Arn0uDz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:57
EDxrv schreef op donderdag 3 december 2020 @ 20:15:
Hoe kan je besparen als elektra € 0,20 /kWh kost en gas €0,70 /m3 en dat een COP van gemiddeld 3,5 al goed is?
De stroom zelf opwekken.

• EDxrv
RichieB schreef op donderdag 3 december 2020 @ 21:16:
Volgens mij zijn warmtepompen niet bedoeld om geld te besparen, maar is van het gas af een doel op zich.
Mee eens Minder CO2

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:33
EDxrv schreef op donderdag 3 december 2020 @ 20:15:
3.5 * 0.07 = 0.245 dus dan bespaar je 4.5 cent per kwh. Haal je de investering niet heel snel mee, maar je bespaart dus wel.degelijk?

• EDxrv
jurjen_g schreef op donderdag 3 december 2020 @ 21:53:
[...]

3.5 * 0.07 = 0.245 dus dan bespaar je 4.5 cent per kwh. Haal je de investering niet heel snel mee, maar je bespaart dus wel.degelijk?
Ja je hebt gelijk bij COP van 3,5 maak ik met 2860 kWh zo 10000 kWh Het kost dan € 570,- Met gas 100 m3 kost het € 700.
Ben nu bezig met AWT te monitoren met Arduino

NB Ik kan instelling van WP uit onder -3 grC en CV uit boven 2 gr C nog niet vinden Waar staan die?

• jdbiggelaa

• jdbiggelaa
Ik heb een document van mijn installateur waar een reeks handige instellingen zijn opgenomen. Ik kan hier echter geen pdf uploaden??

• EDxrv
Mijn thermostaat van de vloerverwarming staat op 40 grC. Het heeft weinig nut lijkt me om de temperatuur van de ketel veel hoger te zetten Of is dit toch nodig bij aanslaan van de vloerverwarming ?

[Voor 40% gewijzigd door EDxrv op 05-12-2020 18:27]

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 02-06 21:09
Als je de hut nu warm krijgt zou ik het zo laten.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• jdbiggelaa
EDxrv schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 10:25:
Mijn thermostaat van de vloerverwarming staat op 40 grC. Het heeft weinig nut lijkt me om de temperatuur van de ketel veel hoger te zetten Of is dit toch nodig bij aanslaan van de vloerverwarming ?
Alleen als je ook nog radiatoren in huis hebt. Maar boven de 45 graden houd je niet veel rendement van je warmtepomp meer over, die werkt het best tot zo’n 35 graden. Zie de tabel van Daikin/Altherma.

• EDxrv
Dat is nuttige info

• LionkingNL
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 01-06 18:54
Wie weet waar je informatie mbt release notes voor de Daikin firmware kunt achterhalen? Ik kreeg vandaag de melding dat er nieuwe firmware beschikbaar is via de daikin app.

Op weg naar een duurzaam leven: goed geïsoleerd, 9500wp PV, Daikin warmtepomp en Hyundai Ioniq Electric

• jdbiggelaa
LionkingNL schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 23:07:
Wie weet waar je informatie mbt release notes voor de Daikin firmware kunt achterhalen? Ik kreeg vandaag de melding dat er nieuwe firmware beschikbaar is via de daikin app.
Interessant, welke app van Daikin gebruik je? Ik zie door de bomen het bos niet |:( En hoe zou je die kunnen installeren?! Dat moet via een installateur neem ik aan, de Daikin/ Intergas hybride heeft geen internet verbinding...

[Voor 7% gewijzigd door jdbiggelaa op 11-12-2020 23:47]

• Sannies_S
  • Laatst online: 12-12-2020
Goedemorgen, Het is al even geleden dat dit topic is gestart. Ik ben benieuwd of je het uitgevogeld hebt? en het systeem weet te bedienen. Wij hebben het systeem eind 2017 laten installeren en elke winter gezeik als het gaat vriezen. Nu ook weer. Ik zoek een specialist is de randstad die het ons eens goed uit kan leggen en de inregeling kan doen.

• jdbiggelaa
Sannies_S schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 10:44:
Goedemorgen, Het is al even geleden dat dit topic is gestart. Ik ben benieuwd of je het uitgevogeld hebt? en het systeem weet te bedienen. Wij hebben het systeem eind 2017 laten installeren en elke winter gezeik als het gaat vriezen. Nu ook weer. Ik zoek een specialist is de randstad die het ons eens goed uit kan leggen en de inregeling kan doen.
Mijn systeem is geleverd door HeatTransformers in Woerden. Het leveren van hybride warmtepompen is het enige dat ze doen. Mogelijk kunnen zij je helpen? Mijn systeem draait nu ruim twee weken en werkt naar behoren. Maar het vraagt wel fine tuning in elke situatie, de standaard fabrieksinstellingen werkten voor mij ook niet.

[Voor 12% gewijzigd door jdbiggelaa op 12-12-2020 11:40]

• EDxrv
Sannies_S schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 10:44:
Als je hybride hebt dan moet het werken Stel de regeling in op langzaam bij vloerverwarming En de Temp meting op 0,5 gr C

• LionkingNL
jdbiggelaa schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 23:43:
[...]

Interessant, welke app van Daikin gebruik je? Ik zie door de bomen het bos niet |:( En hoe zou je die kunnen installeren?! Dat moet via een installateur neem ik aan, de Daikin/ Intergas hybride heeft geen internet verbinding...
Ik heb de een wifi adapter (BRP069A62) gekoppeld. De apps die werken zijn:
Oude app: daikin online control heating
Nieuwe app: daikin residential controller

Die nieuwe app werkt best goed en kan ook je lucht lucht warmtepompen van daikin bedienen.

Ik denk dat het zonder wifi koppeling redelijk kansloos is om zelf te updaten.

Op weg naar een duurzaam leven: goed geïsoleerd, 9500wp PV, Daikin warmtepomp en Hyundai Ioniq Electric

• jdbiggelaa
LionkingNL schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 13:16:
[...]

Ik heb de een wifi adapter (BRP069A62) gekoppeld. De apps die werken zijn:
Oude app: daikin online control heating
Nieuwe app: daikin residential controller

Die nieuwe app werkt best goed en kan ook je lucht lucht warmtepompen van daikin bedienen.

Ik denk dat het zonder wifi koppeling redelijk kansloos is om zelf te updaten.
Dankje, goede tip! Je kunt dus updaten met de app begrijp ik? Dat is mooi, ik ben liever niet afhankelijk van mijn installateur. Is installatie ingewikkeld?

• LionkingNL
jdbiggelaa schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 13:39:
[...]

Dankje, goede tip! Je kunt dus updaten met de app begrijp ik? Dat is mooi, ik ben liever niet afhankelijk van mijn installateur. Is installatie ingewikkeld?
Nee de installatie is eenvoudig. De BRP069A62 wordt parallel aangesloten op de draad tussen de ketel en kamerthermostaat. De update wordt via de app gedaan. Uitdaging is een voordelige BRP069A62 op de kop te tikken.

Ik heb de BRP069A62 bij de ketel geplaatst omdat daar een vaste netwerk aansluiting zit, maar het kastje heeft ook wifi. Uit mijn hoofd krijgt hij voeding via de ketel, net als de kamerthermostaat.

Alle manuals kun je al vast bij daikin download!

[Voor 3% gewijzigd door LionkingNL op 12-12-2020 13:49]

• indenolie
ik heb de update gedaan via de BRP069A62. Wijst zichzelf.
voor zover ik kan zien is de enige wijziging in menu de meer/betere informatie over de types units en software versies.

• jdbiggelaa
LionkingNL schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 13:47:
[...]

Uitdaging is een voordelige BRP069A62 op de kop te tikken.
Dank voor je reactie, nuttig! Via mijn installateur of Daikin is mij nooit verteld dat er een netwerk-module bestaat bij deze combi. Ik heb gezocht op prijzen, maar vind alleen maar prijzen rond de Eur 180,- en daarboven. Is dat ook de prijs die jij betaald hebt?

• jdbiggelaa
Vandaag kreeg ik een email van het onderzoeksproject dat het gedrag van 600 warmtepompen in NL volgt, vooral hybride.

Ik vond het interessant om te lezen, het geeft mij houvast hoe ik mijn eigen installatie moet plaatsen.
Als je niet bang bent voor wat grafieken en cijfers: je kunt het rapport gratis downloaden via deze link:

https://www.installatiemonitor.nl/tussenrapportage/

• MadJack
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-06 07:53
jdbiggelaa schreef op maandag 14 december 2020 @ 15:08:
[...]

Dank voor je reactie, nuttig! Via mijn installateur of Daikin is mij nooit verteld dat er een netwerk-module bestaat bij deze combi. Ik heb gezocht op prijzen, maar vind alleen maar prijzen rond de Eur 180,- en daarboven. Is dat ook de prijs die jij betaald hebt?
Ik heb enkele weken geleden de BRP069A61 versie vanuit Italië (shopclima.it) laten overkomen. Deze werd binnen een week door DHL afgeleverd (verzendkosten zijn wel €20).

• LionkingNL
jdbiggelaa schreef op maandag 14 december 2020 @ 15:08:
[...]

Geen idee wat ik 3 jaar geleden betaald heb, maar zeker geen 180 Euro. Kan mij herinneren dat het wel een zoektocht was om een betaalbare te vinden.

• Midget1234
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 29-05 22:45
Vandaag de Daikin internet gateway besteld bij air-clima.com (in Italie dus). Ik zag overal prijzen van minimaal EUR 180 en in Italie was hij 116. Nu nog wachten wanneer hij binnenkomt.

Ik heb mijn standaard Intergas HR Eco omgebouwd zodat deze samenwerkt met de Daikin Monobloc. Erg fijn: Gasverbruik naar nagenoeg nul, en voldoende capaciteit om te verwarmen als het heel koud. Voor tapwater gebruik ik een Atag Ariston hybride zodat er ook nagenoeg geen gas wordt verbruikt bij het douchen. Belangrijk want 3 dames in huis ;-). Zowel de Daikin als de Atag hebben interessante ISDE subsidies.

Hele installatie word gemonitord en aangestuurd via Home Assistant domotica.

[Voor 0% gewijzigd door Midget1234 op 16-12-2020 18:37. Reden: spelfout]

Home Assistant - Unifi - Synology - Daikin Hybrid - EV

• jdbiggelaa
Midget1234 schreef op woensdag 16 december 2020 @ 18:36:
Vandaag de Daikin internet gateway besteld bij air-clima.com (in Italie dus). Ik zag overal prijzen van minimaal EUR 180 en in Italie was hij 116. Nu nog wachten wanneer hij binnenkomt.

Mooi prijsje :) Ik heb op die site gezocht, maar kon niks vinden dat leek op een Daikin LAN adapter. Heb je misschien een link voor mij? Zou ik erg waarderen _/-\o_

• Midget1234

• jdbiggelaa
Top! Dankje :) Is besteld, levering eind januari.

[Voor 6% gewijzigd door jdbiggelaa op 17-12-2020 18:44]

• EDxrv
Midget1234 schreef op woensdag 16 december 2020 @ 18:36:

Ik heb mijn standaard Intergas HR Eco omgebouwd zodat deze samenwerkt met de Daikin Monobloc. Erg fijn: Gasverbruik naar nagenoeg nul, en voldoende capaciteit om te verwarmen als het heel koud. Voor tapwater gebruik ik een Atag Ariston hybride zodat er ook nagenoeg geen gas wordt verbruikt bij het douchen. Belangrijk want 3 dames in huis ;-). Zowel de Daikin als de Atag hebben interessante ISDE subsidies.

Zelf gemaakt hybride systeem dus

[Voor 9% gewijzigd door EDxrv op 17-12-2020 12:56]

• Midget1234
EDxrv schreef op donderdag 17 december 2020 @ 09:44:
[...]

Zelf gemaakt hybride systeem dus
Correct, een standaard Intergas HR Eco, kan relatief eenvoudig aangepast worden om te kunnen samenweken met de Daikin Monobloc.

• Burtus
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 11-05 09:20
We hebben nu ruim 3 jaar ervaring met de Daikin/Intergas hybride warmtepomp. Het netto elektriciteits verbruik is nul, dankzij de 20 zonnepanelen. Het gasverbruik is circa 230 m3 voor warm tapwater en voor de verwarming, als het buiten kouder is dan ongeveer 0 graden.
Voor de verwarming worden alleen maar radiotoren gebruikt.

Onlangs is de sensor S1 in de ketel (rookgaszijdig) vervangen. Deze veroorzaakte storingscode HJ-11 (code 13).
Verder is de handontluchting tussen de warmtepomp en de ketel vervangen door een automatische ontluchting. Daarmee voorkom je luchtinsluiting in het CV water in de ketel. (Op die plaats is de watersnelheid laag zodat de lucht blijft hangen.)

De hysteresis in de kamerthermostaat van 1 graad blijft vervelend. Daarom ben ik nu aan het zoeken naar een aan-uit kamerthermostaat met een kleine hysteresis.
Ons service bedrijf adviseert om een Salus TR510RF te nemen. Deze heeft een minimum hysteresis van 0.5 graad.
Op een ander forum zag ik Netatmo staan. Dit is gelijk aan de Daikin thermostaat RTRNETA (alleen voor alleen-verwarmingssystemen). Deze heeft ruime instelmogelijkheden.

Heeft iemand ervaring met een aan-uit kamerthermostaat met de Daikin Altherma?
Ik vraag mij verder af met een aan-uit kamerthermostaat de correctie van de stooklijn (code 8-06) nog wel gebruikt wordt. Deze waarde is de maximum afwijking van de AWT. Hiermee voorkom je moduleren van de installatie. 8-06 staat nu op 10 graden.

• tingbrouwer
Burtus schreef op zondag 27 december 2020 @ 23:41:
We hebben nu ruim 3 jaar ervaring met de Daikin/Intergas hybride warmtepomp. Het netto elektriciteits verbruik is nul, dankzij de 20 zonnepanelen. Het gasverbruik is circa 230 m3 voor warm tapwater en voor de verwarming, als het buiten kouder is dan ongeveer 0 graden.
Voor de verwarming worden alleen maar radiotoren gebruikt.

Onlangs is de sensor S1 in de ketel (rookgaszijdig) vervangen. Deze veroorzaakte storingscode HJ-11 (code 13).
Verder is de handontluchting tussen de warmtepomp en de ketel vervangen door een automatische ontluchting. Daarmee voorkom je luchtinsluiting in het CV water in de ketel. (Op die plaats is de watersnelheid laag zodat de lucht blijft hangen.)

De hysteresis in de kamerthermostaat van 1 graad blijft vervelend. Daarom ben ik nu aan het zoeken naar een aan-uit kamerthermostaat met een kleine hysteresis.
Ons service bedrijf adviseert om een Salus TR510RF te nemen. Deze heeft een minimum hysteresis van 0.5 graad.
Op een ander forum zag ik Netatmo staan. Dit is gelijk aan de Daikin thermostaat RTRNETA (alleen voor alleen-verwarmingssystemen). Deze heeft ruime instelmogelijkheden.

Heeft iemand ervaring met een aan-uit kamerthermostaat met de Daikin Altherma?
Ik vraag mij verder af met een aan-uit kamerthermostaat de correctie van de stooklijn (code 8-06) nog wel gebruikt wordt. Deze waarde is de maximum afwijking van de AWT. Hiermee voorkom je moduleren van de installatie. 8-06 staat nu op 10 graden.
Idd ervaren wij een hysterese van 1°C ook als vervelend, en ja, met een ruimte thermostaat vervalt de modulerende stooklijncorrectie. (code 8-06).

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Topicstarter
Ik heb het volgende setje aangesloten:

WATTS BT-D03 RF (ondersteunt naast PWM ook de gewenste AAN/UIT regeling)
met ontvanger:
BT-WR02 RF FREE CONTACT (ondersteunt ook de AAN/UIT regeling)

Kan naar een hysterese van 0,2. Heb hem aangesloten maar nog niet actief. Binnenkort maar eens proberen. De aanvoertamp modulatie vervalt. Echter gebruik ik die toch niet. Ik gebruik enkel een vaste weersafhankelijk stooklijn. Geeft in mijn geval sowieso een veel rustiger gedrag.
Burtus schreef op zondag 27 december 2020 @ 23:41:
Wohw 230m3 vind ik echt weinig. Ik gebruik 325 voor alleen tapwater.. Hoe is je gezinssamenstelling? Of heb je tweaks om dat gasverbruik voor tapwater naar beneden te krijgen :P

[Voor 37% gewijzigd door Japie.G op 28-12-2020 09:06]

• tingbrouwer
Japie.G schreef op maandag 28 december 2020 @ 09:03:
Ik heb het volgende setje aangesloten:

WATTS BT-D03 RF (ondersteunt naast PWM ook de gewenste AAN/UIT regeling)
met ontvanger:
BT-WR02 RF FREE CONTACT (ondersteunt ook de AAN/UIT regeling)

Kan naar een hysterese van 0,2. Heb hem aangesloten maar nog niet actief. Binnenkort maar eens proberen. De aanvoertamp modulatie vervalt. Echter gebruik ik die toch niet. Ik gebruik enkel een vaste weersafhankelijk stooklijn. Geeft in mijn geval sowieso een veel rustiger gedrag.

[...]

Wohw 230m3 vind ik echt weinig. Ik gebruik 325 voor alleen tapwater.. Hoe is je gezinssamenstelling? Of heb je tweaks om dat gasverbruik voor tapwater naar beneden te krijgen :P
Ons gasverbruik 2020= 174m; Electra WP 3600kWh gezinssamenstelling 4 volwassenen.

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Topicstarter
tingbrouwer schreef op maandag 28 december 2020 @ 10:28:
[...]

Ons gasverbruik 2020= 174m; Electra WP 3600kWh gezinssamenstelling 4 volwassenen.
Zo hee.. wat doe ik fout🤪 Hier 2 volwassenen en 1 kind. Dan is 325m3 dus echt wel heel veel.

• tingbrouwer
Japie.G schreef op maandag 28 december 2020 @ 10:32:
[...]

Zo hee.. wat doe ik fout🤪 Hier 2 volwassenen en 1 kind. Dan is 325m3 dus echt wel heel veel.
geen idee,

we hebben:
  • 1x stortdouche
  • 1x douche
  • 1x bad (gebruikt sporadisch)
  • 1x keukenmengkraan
  • -wastafels etc.

• jdbiggelaa
tingbrouwer schreef op maandag 28 december 2020 @ 10:28:
[...]

Dit is inderdaad een uitzonderlijk laag gasverbruik voor tapwater met 4 personen. _/-\o_
De verwarming draait dus alleen op elektriciteit?! Hoe heb je dan je evenwichtstemperatuur ed ingesteld?
Pagina: 1 2 3 ... 22 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee