Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Daikin-Intergas hybrid. Ervaringen en discussies

Acties:

• tingbrouwer
  • Registratie: augustus 2013
  • Nu online
jdbiggelaa schreef op maandag 28 december 2020 @ 12:55:
[...]

Dit is inderdaad een uitzonderlijk laag gasverbruik voor tapwater met 4 personen. _/-\o_
De verwarming draait dus alleen op elektriciteit?! Hoe heb je dan je evenwichtstemperatuur ed ingesteld?
Sorry ik was de zonneboiler vergeten _/-\o_

Gas wordt hoofdzakelijk voor DHW gebruikt, alleen bij een koude aanvoertemp (vanuit nachtverlaging) en voor een defrost wil de ketel nog wel eens ff aanslaan in verwarmingmodus.

Evenwichtstemp [5-01] = -5°C (is denk ik te laag, echter ben nog bezig het optimum te vinden)

Spaarstand [7-04] = 0=economisch

[Voor 3% gewijzigd door tingbrouwer op 28-12-2020 13:43]

• Midget1234
  • Registratie: augustus 2015
  • Laatst online: 08-06 11:26
tingbrouwer schreef op maandag 28 december 2020 @ 13:41:
[...]

Evenwichtstemp [5-01] = -5°C (is denk ik te laag, echter ben nog bezig het optimum te vinden)
Wat is de functie van de evenwichtstemperatuur precies ?

Home Assistant - Unifi - Synology - Daikin Hybrid - EV

• tingbrouwer
  • Nu online
Midget1234 schreef op maandag 28 december 2020 @ 13:46:
[...]

Wat is de functie van de evenwichtstemperatuur precies ?
In de uitgebreide handleiding voor de installateur staat:

Evenwichtstemperatuur
Op basis van de omgevingstemperatuur, de energieprijzen en de
nodige aanvoerwatertemperatuur kan de gebruikersinterface
berekenen welke warmtebron de nodige verwarmingscapaciteit het
meest efficiënt kan leveren. Echter, om de energie-output van de
warmtepomp zo hoog mogelijk te maken, kan verhinderd worden dat
de gasboiler werkt wanneer de omgevingstemperatuur een bepaald
punt overtreft (bijv. 5°C). Dit kan nuttig zijn om te beletten dat de
gasboiler teveel zou werken wanneer er bepaalde instellingen niet
goed werden ingesteld. Wanneer een evenwichtstemperatuur wordt
ingesteld, zal het bereiden van warm tapwater NOOIT verboden
worden.

[5‑00] Bepaalt of de gasboiler mag werken
wanneer de omgevingstemperatuur de
ingestelde evenwichtstemperatuur
tijdens ruimteverwarming overtreft.
▪ 0: toegestaan (standaard).
▪ 1: NIET toegestaan.

[5‑01] Evenwichtstemp.
Wanneer de omgevingstemperatuur
hoger dan deze temperatuur is, mag de
gasboiler NIET werken. Alleen van
toepassing als [5‑00] op 1 is ingesteld.
Gebied: –15°C~35°C (standaard: 5°C)

• jdbiggelaa
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 11-06 11:09
Burtus schreef op zondag 27 december 2020 @ 23:41:
..........

De hysteresis in de kamerthermostaat van 1 graad blijft vervelend. Daarom ben ik nu aan het zoeken naar een aan-uit kamerthermostaat met een kleine hysteresis.
Eens, die 1 graad hysteresis was één van de eerste storende zaken die me opviel toen ik onze warmtepomp een maand geleden in gebruik nam. Ik wil liever niet meteen aan de hardware knutselen, dus probeer nu van de nood een deugd te maken. Bij het opstaan ‘s-morgens gaat de thermostaat naar 21 graden. De warmtepomp warmt de radiatoren en de vloerwarming op, waardoor het behaaglijk wordt. Zolang de warmtepomp werkt, blijft dat zo en maakt het niet zoveel uit of het 20 of 21 is. De warmtepomp blijft zo de hele dag doordraaien en zonodig gaat de thermostaat nog een stapje hoger naar 21,5. Vóór we naar bed gaan zet ik de thermostaat op 20,5. De warmtepomp draait dan meestal de hele nacht niet meer en de volgende dag herhaalt zich dit patroon. Ik weet natuurlijk niet of dit zo blijft werken bij andere buitentemperaturen, daarvoor heb ik de warmtepomp nog te kort in gebruik. Voor nu is de hysterese van 1 graad geen probleem ;)

• jdbiggelaa
tingbrouwer schreef op maandag 28 december 2020 @ 13:41:
[...]

Sorry ik was de zonneboiler vergeten _/-\o_

Gas wordt hoofdzakelijk voor DHW gebruikt, alleen bij een koude aanvoertemp (vanuit nachtverlaging) en voor een defrost wil de ketel nog wel eens ff aanslaan in verwarmingmodus.

Spaarstand [7-04] = 0=economisch
Ha, dat maakt wel het verschil ja, die zonneboiler _O-

Ik heb het systeem nu op evenwichtstemperatuur=0 staan en warmtepomp stopt helemaal bij -5 graden. Gas mag niet aan boven de 0 graden, maar dat gebeurt soms toch door voor mij nog onbekende oorzaak. Voor nu lijkt het een werkbare instelling, maar mogelijk zak ik nog een stapje van 2 graden. Ik wil zo min mogelijk fossiel verstoken en een paar kWh extra maakt niet uit, ik haal alles uit mijn zonnepanelen (zolang de saldering duurt ;) ).

• indenolie
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 12:06
Om aan/uit hysterese te voorkomen kun je ook de stooklijn knijpen.
Ik heb de thermostaat op 22 graden staan; negatieve stooklijn 32 10 28 -5. geen programma. voorgeprogrammeerde waarde verwarming 22graden.
de kamer temperatuur varieert zo heel langzaam tussen de 21 en 22 graden afhankeljik van de buitentemperatuur. wij ervaren dat als comfortabel. i.c. beter dan aan/uit.
de warmtepomp draait zo wel wel altijd door en pompt er wel extra vermogen in als het nodig is.
ik laat de warmtepomp eigenljik alleen op electriciteit draaien. voor zowel verwarmen als koelen. Verbruik warmtepomp wordt afgedekt door zonnepanelen incl 3/4 van overig electriciteitsverbruik. Tot dusverre ook niet echt koude winters gehad.
gasverbruik 90m3/jaar voor koken en douche; 2 bewoners.

• jdbiggelaa
indenolie schreef op maandag 28 december 2020 @ 20:46:
Om aan/uit hysterese te voorkomen kun je ook de stooklijn knijpen.
Ik heb de thermostaat op 22 graden staan; negatieve stooklijn 32 10 28 -5. geen programma. voorgeprogrammeerde waarde verwarming 22graden.
de kamer temperatuur varieert zo heel langzaam tussen de 21 en 22 graden afhankeljik van de buitentemperatuur. wij ervaren dat als comfortabel. i.c. beter dan aan/uit.
de warmtepomp draait zo wel wel altijd door en pompt er wel extra vermogen in als het nodig is.
ik laat de warmtepomp eigenljik alleen op electriciteit draaien. voor zowel verwarmen als koelen. Verbruik warmtepomp wordt afgedekt door zonnepanelen incl 3/4 van overig electriciteitsverbruik. Tot dusverre ook niet echt koude winters gehad.
gasverbruik 90m3/jaar voor koken en douche; 2 bewoners.
Dit is een interessante benadering! Je hebt dus ook helemaal geen nachtverlaging meer, de warmtepomp draait 24x7?
Ik begrijp alleen niet wat je bedoelt met ‘negatieve stooklijn 32 10 28 -5’? De watertemperatuur gaat vast niet omlaag als het buiten kouder wordt 8)7

• indenolie
Het is enig geduld maar het is , althans bij ons , mogelijk om zo met de stooklijn te spelen dat de ingestelde temperatuur net niet gehaald wordt. dus geen nachtverlaging en 24/7 en fikse vertraging ingesteld (temperatuurvergrendeling op 2 uur; 6 uur geeft te veel variatie)
de eerlijkheid gebied te zeggen dat de kamertemperatuur bij defrosts wel eens onder de 21 graden komt maar dat is uitzonderlijk en zijn we aan gewend. En dat de warmtepomp bij buitentemperatuur hoger dan 17graden ook wel eens uit gaat bij instraling zon in de woonkamer. Maar het overgrote deel van het seizoen continuebedrijf op stroom.
de negatieve stooklijn is ingebracht vanwege de enerzijds zo laag als mogelike aanvoertemperatuur en anderzijds met name in overgangsseizoen (voor ons is dat buitentemperatuur 17 tot 10 graden) niet te veel consessies aan comfort te doen. Dus in overgangs-seizoen relatief en gevoelsmatig iets warmer. (Voorheen deden we in overgangs-seizoen de pellletkachel aan maar nu we dat stink-ding hebben verkocht is dit een goede oplossing)

• Japie.G
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 11-06 22:05

Japie.G

Colour Classic

Topicstarter
Wat doet die temperatuurvergrendeling dan? Die je op 2 uur hebt staan ipv 6 uur?

Hier blijft het feest zodra de buitentemp onder de 5 graden komt. Dan is het defrost party elke 30min..

Die BRP069A62 wifi module... geeft die ook toegang tot parameters in het systeem tbv domotica?

[Voor 60% gewijzigd door Japie.G op 02-01-2021 01:07]

De hartelijke groeten van mij!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Topicstarter
Omtrent de defrost party met deze Daikin. Hier is een interessante link. Gaat over een andere unit, maar het gedrag is exact identiek aan wat ik opmerk.

https://lamiacasaelettric...frost-a-conscious-choice/

In dit stuk staat ook dat de auteur ook mensen kent die dit fenomeen niet waarnemen. Dat doet mij vermoeden dat er misschien toch iets mis zou kunnen zijn in firmware of iets dergelijks. Zien de hybride Daikin bezitters hier ook het vreselijke defrost fenomeen onder de 5 graden? Ik kan eigenlijk geen vermogen maken onder de 5 graden buiten, aangezien gelijk de 30 minuten defrost cycle begint. De defrosts worden ook gedaan als de condensor nog lang niet is dicht gevroren.

Zie ook mijn timelapse filmpje waarop 3 defrosts zijn vastgelegd.

De eerste defrost in het filmpje (op 30sec) gebeurt na een wat langere run, wat mij betreft op het goede moment. Daarna zakte de buitentemperatuur wat (lucht helder) en dan is het gelijk weer elke 25/30min raak. (op 40sec en 50sec in het filmpje) Je ziet de defrost gebeuren op het moment dat de halve verdamper nog open is. Gek wordt ik ervan..

In het andere topic vertelde @tingbrouwer over een constructie die hij heeft gemaakt met 2 zone aansturing. Mijn idee is nu ook om de warmtepomp aan te gaan houden op een lage aanvoerwatertemp, zodat de vermogensvraag lager is als er echte warmtevraag vanuit de woning komt. Wellicht houdt dit de unit langer uit de 25 minuten defrost cycles..

Overigens draai ik nu met het eerder genoemde watts thermostaat setje. Deze heeft in de praktijk een hysterese van 0,4. Zal wel een bug zijn, want heb 0,2 ingesteld. het vraag icoontje op de thermostaat gaat ook netjes aan en uit met een hysterese van 0,2, echter de ketelsturing gaat stug pas aan bij een verschil van 0,4.. Dat wordt nog even een mailtje sturen.. Maargoed, dit werkt tot dusver heel prima eigenlijk. Voelt een stuk constanter dan de sturing van de Daikin thermostaat.

[Voor 14% gewijzigd door Japie.G op 02-01-2021 10:20]

• jdbiggelaa
Japie.G schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 10:14:
Omtrent de defrost party met deze Daikin. Hier is een interessante link. Gaat over een andere unit, maar het gedrag is exact identiek aan wat ik opmerk.

https://lamiacasaelettric...frost-a-conscious-choice/

In dit stuk staat ook dat de auteur ook mensen kent die dit fenomeen niet waarnemen. Dat doet mij vermoeden dat er misschien toch iets mis zou kunnen zijn in firmware of iets dergelijks. Zien de hybride Daikin bezitters hier ook het vreselijke defrost fenomeen onder de 5 graden? Ik kan eigenlijk geen vermogen maken onder de 5 graden buiten, aangezien gelijk de 30 minuten defrost cycle begint. De defrosts worden ook gedaan als de condensor nog lang niet is dicht gevroren.

Zie ook mijn timelapse filmpje waarop 3 defrosts zijn vastgelegd.
[YouTube: Daikin Altherma 8kw Hybrid outdoor unit defrost cycles]

De eerste defrost in het filmpje (op 30sec) gebeurt na een wat langere run, wat mij betreft op het goede moment. Daarna zakte de buitentemperatuur wat (lucht helder) en dan is het gelijk weer elke 25/30min raak. (op 40sec en 50sec in het filmpje) Je ziet de defrost gebeuren op het moment dat de halve verdamper nog open is. Gek wordt ik ervan..

In het andere topic vertelde @tingbrouwer over een constructie die hij heeft gemaakt met 2 zone aansturing. Mijn idee is nu ook om de warmtepomp aan te gaan houden op een lage aanvoerwatertemp, zodat de vermogensvraag lager is als er echte warmtevraag vanuit de woning komt. Wellicht houdt dit de unit langer uit de 25 minuten defrost cycles..

Overigens draai ik nu met het eerder genoemde watts thermostaat setje. Deze heeft in de praktijk een hysterese van 0,4. Zal wel een bug zijn, want heb 0,2 ingesteld. het vraag icoontje op de thermostaat gaat ook netjes aan en uit met een hysterese van 0,2, echter de ketelsturing gaat stug pas aan bij een verschil van 0,4.. Dat wordt nog even een mailtje sturen.. Maargoed, dit werkt tot dusver heel prima eigenlijk. Voelt een stuk constanter dan de sturing van de Daikin thermostaat.
Mooi filmpje, goed idee zo’n time-lapse camera bij je buitenunit plaatsen! Ik zie de defrosts vooral aan mijn energiegebruik. Bij buitentemperaturen zo tussen de 0-5 graden heb ik ongeveer elk uur een defrost. In het klimaat in huis merk ik daar niks van. Ik ga ook mijn oude iPhone met timelapse maar eens bij mijn warmtepomp hangen om te zien hoe vaak en hoe lang die defrost. De komende dagen zijn ideale temperaturen om dat te doen. Ik meld daarna mijn ervaring.

• indenolie
een paar mogelijke antwoorden :
Wat doet die temperatuurvergrendeling dan? Die je op 2 uur hebt staan ipv 6 uur?
>> tijd welke er over mag worden gedaan om op ingestelde temperatuur te komen.
heeft effect als buitentemperatuur snel veranderderd (en vermogen wordt bijgeregeld); zowel
op bijhouden van de temperatuur binnen en ook effect op defrosts

Hier blijft het feest zodra de buitentemp onder de 5 graden komt. Dan is het defrost party elke 30min..
>> hier al dagen s'nachts rondom vriespunt. zo nu en dan een defrost. is sterk afhankelijk van
vochtgehalte buiten. Mijn ervaring is zo laag als mogelijk aanvoertemperatuur CV proberen in te stellen
zo weinig als mogelijk verstoringen (programma's, nachtverlaging) en dan pruttelt de warmtepomp
bij -2 en mist zoals dat recent geval was

Die BRP069A62 wifi module... geeft die ook toegang tot parameters in het systeem tbv domotica?
[/quote]
>> helaas niet; met app kun je aan/uit, verwarmen/koelen , temperatuur en programma instellen.
zelfs geen energiegegevens; wel buitentemperatuur

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Topicstarter
Die temperatuurvergrendeling heb ik nog nooit wat mee gedaan. Draai nu op externe thermostaat, dan is die optie sowieso niet aanwezig toch? Stel ik ga weer naar de daikin thermostaat, os dan juist een langere tijd niet gunstiger? Als hij er maar 2 uur over mag doen dan gaat hii toch juist blazen als een malle met alle gevolgen van dien?

Verder denk ik dan dat je helemaal WAR draait en de wp dan 24/7 hebt draaien? Ik heb met ta30 nog gewoon defrost feest :-( Echter moet ik natuurlijk wel telkens weer opwarmen. Op temp houden is natuurlijk minder zwaar voor de wp dan op temp brengen.

As we speak:
Tbuiten is 4 graden
Ta 30
Tr 25,5
Thermisch vermogen, een kleine 5kw

Defrost elke 1,5 uur

[Voor 20% gewijzigd door Japie.G op 02-01-2021 13:21]

• tingbrouwer
  • Nu online
Japie.G schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 13:06:
Die temperatuurvergrendeling heb ik nog nooit wat mee gedaan. Draai nu op externe thermostaat, dan is die optie sowieso niet aanwezig toch? Stel ik ga weer naar de daikin thermostaat, os dan juist een langere tijd niet gunstiger? Als hij er maar 2 uur over mag doen dan gaat hii toch juist blazen als een malle met alle gevolgen van dien?

Verder denk ik dan dat je helemaal WAR draait en de wp dan 24/7 hebt draaien? Ik heb met ta30 nog gewoon defrost feest :-( Echter moet ik natuurlijk wel telkens weer opwarmen. Op temp houden is natuurlijk minder zwaar voor de wp dan op temp brengen.

As we speak:
Tbuiten is 4 graden
Ta 30
Tr 25,5
Thermisch vermogen, een kleine 5kw

Defrost elke 1,5 uur
Welke instelling heb je het over, de enige temperatuur vergrendeling die ik ken is degene welke na ingestelde tijd 2/6/... uur de met de hand gemaakte afwijking weer naar het ingesteld programma terugschakelt.

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Topicstarter
tingbrouwer schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 13:36:
[...]

Welke instelling heb je het over, de enige temperatuur vergrendeling die ik ken is degene welke na ingestelde tijd 2/6/... uur de met de hand gemaakte afwijking weer naar het ingesteld programma terugschakelt.
Ik weet het ook niet. Naar mijn weten doet die vergrendeling inderdaad wat jij zegt, maar @indenolie schrijft wat anders :-)

• indenolie
ik heb mij wat ongelukkig uitgedrukt. Inderdaad draai ik nu 24/7 op dezelfde temperatuur..
als je dan toch aan de knop van de thermostaat draait voor bijv nachtverlaging of, ik ben even weg, zorg er dan voor dat de periode niet te lang wordt dus in dit voorbeeld max 2 uur om te sterke afkoeling te voorkomen.

• tingbrouwer
  • Nu online
indenolie schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 16:36:
ik heb mij wat ongelukkig uitgedrukt. Inderdaad draai ik nu 24/7 op dezelfde temperatuur..
als je dan toch aan de knop van de thermostaat draait voor bijv nachtverlaging of, ik ben even weg, zorg er dan voor dat de periode niet te lang wordt dus in dit voorbeeld max 2 uur om te sterke afkoeling te voorkomen.
Duidelijk, bedankt voor de toelichting. (en ehh. eigenlijk wel jammer dat die optie er niet in zit)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jdbiggelaa
@Japie.G Over de defrosts. Ik heb gistermiddag ook een timelapse filmpje gemaakt van mijn buitenunit. Ik heb hetzelfde beeld als wat jij beschrijft. Lijkt dus standaardgedrag van de Daikin. Ik kon de timing nog niet checken omdat je die op een iPhone niet meekrijgt blijkt. Ik ga het nog eens overdoen met een klokje in beeld ;-)

Ik vond intussen van iemand die ee jaar lang zijn defrosts heeft bijgehouden een grafiek met de frequentie*buitentemperatuur. Daaruit blijkt dat defrosts vooral voorkomen tussen 1-4 graden boven 0. Precies het weer dat we nu hebben:

https://www.familie-klein...rosts_per_temperatuur.jpg

Daarbij is ook de luchtvochtigheid erg hoog momenteel. Ik heb een temp/hygrometer achter mijn buitenunit liggen en dit zijn de waarden van de afgelopen dagen:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 12:37
Japie.G schreef op maandag 28 december 2020 @ 10:32:
[...]

Zo hee.. wat doe ik fout🤪 Hier 2 volwassenen en 1 kind. Dan is 325m3 dus echt wel heel veel.
Check je douchekop en plaats een doorstroombegrenzer scheelt een hoop en ook in de wasbak, vaak zijn het mensen wat langdurig onder de douche staan ik weet er alles van zeg maar 10 tot 15 minuten gaan douchen en als daar ook nog een boel water uit komt gaat het heel snel met gasverbruik.

Hier hebben we een regendouche met een begrenzer zodat er niet meer dan 6-7l door komt dit is gewoon comfortabel en heel erg afhankelijk van de douchekop(Label Z) en plaatsing, heeft een berg bespaard.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1Henk 'm!

• tingbrouwer
  • Nu online
jdbiggelaa schreef op zondag 3 januari 2021 @ 13:19:
@Japie.G Over de defrosts. Ik heb gistermiddag ook een timelapse filmpje gemaakt van mijn buitenunit. Ik heb hetzelfde beeld als wat jij beschrijft. Lijkt dus standaardgedrag van de Daikin. Ik kon de timing nog niet checken omdat je die op een iPhone niet meekrijgt blijkt. Ik ga het nog eens overdoen met een klokje in beeld ;-)

Ik vond intussen van iemand die ee jaar lang zijn defrosts heeft bijgehouden een grafiek met de frequentie*buitentemperatuur. Daaruit blijkt dat defrosts vooral voorkomen tussen 1-4 graden boven 0. Precies het weer dat we nu hebben:

[Afbeelding]

Daarbij is ook de luchtvochtigheid erg hoog momenteel. Ik heb een temp/hygrometer achter mijn buitenunit liggen en dit zijn de waarden van de afgelopen dagen:

[Afbeelding]
Ter info: https://lamiacasaelettric...frost-a-conscious-choice/
wel een Daikin geen hybride, ik herken het wel, vraagje: -iemand ervaring met de buitenvoeler in de buitenunit, waar zit hij, en is deze te manipuleren of bekend mee wel type het is NI1000 etc.

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Topicstarter
jdbiggelaa schreef op zondag 3 januari 2021 @ 13:19:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Die grafiek is niet van een daikin geloof ik, ofwel? (Volgens mij betreft het hier de ELGA van medetweaker @mkleinman ). Die ELGA's lijken wel ongeveer gelijk aan de Daikin te reageren. Tevens waarschijnlijk een relatief kleine (qua oppervlakte) buitenunit..Het rare is dat het bij mij er op lijkt dat de defrosts gebeuren ongeacht het gevraagde vermogen. Dat defrosts gebeuren in dit temperatuursberejk is onvermijdelijk. Maar ik vind het gewoon raar dat ze ook om de 25 minuten gaan als ik minimaal vermogen vraag. Wellicht moet ik toch nog eens iets beter testen, of dit wel echt zo is.

Goed idee trouwens om een sensortje achter de buitenunit te hangen. Hoe heb je dat aangepakt?🤪

[Voor 4% gewijzigd door Japie.G op 03-01-2021 17:18]

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Topicstarter
tingbrouwer schreef op zondag 3 januari 2021 @ 13:58:
[...]

Ter info: https://lamiacasaelettric...frost-a-conscious-choice/
wel een Daikin geen hybride, ik herken het wel, vraagje: -iemand ervaring met de buitenvoeler in de buitenunit, waar zit hij, en is deze te manipuleren of bekend mee wel type het is NI1000 etc.
Manipuleren van de buitensensor is ook al meerdere keren door mijn hoofd geschoten. Maar durf niet zo goed haha..

• tingbrouwer
  • Nu online
Japie.G schreef op zondag 3 januari 2021 @ 14:06:
[...]

Manipuleren van de buitensensor is ook al meerdere keren door mijn hoofd geschoten. Maar durf niet zo goed haha..
Heb ik ook, laat me echter niet los. Ik heb nog niet gezocht maar weet iemand hier waar die zit, en evt. van welk type.

Ook kan je een externe voeler EKRSCA1 aansluiten, maar ik denk niet dat deze dan gebruikt wordt voor de "defrost aan/uit bij buitentemp" bepaling.

• mkleinman
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 00:29

mkleinman

4.5kWp, 8.4GJ Zb/CV, WTW, ELGA

Japie.G schreef op zondag 3 januari 2021 @ 14:04:
[...]

Die grafiek is niet van een daikin geloof ik, ofwel? (Volgens mij betreft het hier de ELGA van medetweaker @mkleinman ). Die ELGA's lijken wel ongeveer gelijk aan de Daikin te reageren. Tevens waarschijnlijk een relatief kleine (qua oppervlakte) buitenunit..Het rare is dat het bij mij er op lijkt dat de defrosts gebeuren ongeacht het gevraagde vermogen. Dat defrosts gebeuren in dit temperatuursberejk is onvermijdelijk. Maar ik vind het gewoon raar dat ze ook om de 25 minuten gaan als ik minimaal vermogen vraag. Wellicht moet ik toch nog eens iets beter testen, of dit wel echt zo is.

Goed idee trouwens om een sensortje achter de buitenunit te hangen. Hoe heb je dat aangepakt?🤪
Ik weet dat HansMiv destijds zo'n defrost film heeft gemaakt en ook Daan1***van hier heeft zo'n defrostfilmpje gemaakt.

* mkleinman is onschuldig ;)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• jdbiggelaa
[...]

Die grafiek is niet van een daikin geloof ik, ofwel? (Volgens mij betreft het hier de ELGA van medetweaker @mkleinman ). Die ELGA's lijken wel ongeveer gelijk aan de Daikin te reageren. Tevens waarschijnlijk een relatief kleine (qua oppervlakte) buitenunit.
Klopt! Ik heb een 8kW Daikin, dat is een behoorlijk groot oppervlak, maar ik lijk hetzelfde patroon te hebben.
Zie bijgaande grafiek van mijn elektra gebruik van vandaag. De warmtepomp staat bijna continue op vol vermogen, stopt dan voor defrost en herstart weer. Dat kost een hoop energie, zowel voor het defrosten zelf als aan verlies van effectief vermogen.
Mogelijk verklaart dit waarom Daikin aanbeveelt om bij buitentemperaturen beneden 5 graden de CV bij te laten springen? :?

[Voor 43% gewijzigd door jdbiggelaa op 03-01-2021 19:49]

• jdbiggelaa
[...]

Bij Amazon.nl verkopen ze setjes van twee thermometers/vochtigheidsmeters voor €17. Die kun je op afstand uitlezen met een gratis appje via Bluetooth. Werken uitstekend, alleen zijn de meegeleverde batterijtjes snel leeg. Het zijn standaard knoopcelletjes, die vervang je zo.
https://www.amazon.nl/dp/...9967891_404437601_TE_item

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Topicstarter
jdbiggelaa schreef op zondag 3 januari 2021 @ 18:55:
[...]

Klopt! Ik heb een 8kW Daikin, dat is een behoorlijk groot oppervlak, maar ik lijk hetzelfde patroon te hebben.
Jep hier de ook de 8kw. Echter als je een 8kw mitsu of bosch bekijkt... die zijn mega veel groter.

@mkleinman hetnging om deze grafiek:

Dacht dat dat een grafiek van jou was. Wellicht zat ik fout. Grafiek komt van website met dezelfde naam :-)

[Voor 27% gewijzigd door Japie.G op 03-01-2021 19:26]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 00:29

mkleinman

4.5kWp, 8.4GJ Zb/CV, WTW, ELGA

Japie.G schreef op zondag 3 januari 2021 @ 19:24:
[...]

Jep hier de ook de 8kw. Echter als je een 8kw mitsu of bosch bekijkt... die zijn mega veel groter.

@mkleinman hetnging om deze grafiek:

Dacht dat dat een grafiek van jou was. Wellicht zat ik fout. Grafiek komt van website met dezelfde naam :-)
Die grafiek is inderdaad van mij, alleen gemaakt met e combinatie met een ELGA/Carrier ( 5.1kW ) t.o.v. de buitentemperatuur.

:)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Topicstarter
Ah zie!! Die lijkt toch wel een gelijke defrost strategie te hebben als onze daikin. Tot 48 of net wat meer per dag... mooie data!

• Midget1234
Als je zo vaak defrost hebt is de installatie van een bodemplaatverwarmer dan geen optie ?
(Bodemplaatverwarming (EKBPHT04JH))

Het kost dan wat extra energie om warmte te winnen maar het defrost process is in pricipe ook verloren energie..

• Daannn1987
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 09:56
mkleinman schreef op zondag 3 januari 2021 @ 18:30:
[...]

Ik weet dat HansMiv destijds zo'n defrost film heeft gemaakt en ook Daan1***van hier heeft zo'n defrostfilmpje gemaakt.

* mkleinman is onschuldig ;)
Het is geen timelapse maar een realtime :)
YouTube: ELGA bevriezen tot defrost

Overigens heb ik het vermoeden dat de ELGA niet dezelfde regelstrategie heeft als de DAIKIN hybrid wat betreft defrosts.
Bij de Daikin is dit een bepaald rekensommetje wat @Japie.G eerder gedeeld heeft.
Hier heb ik wel eens hele droge lucht gehad bij 0 graden en geen defrosts... de laatste paar dagen heb ik echt een mania aan defrosts.

Je ziet ook echt het thermisch vermogen inkakken van de ELGA voor de defrost, dus hij is ook wel echt nodig

[Voor 34% gewijzigd door Daannn1987 op 04-01-2021 11:46]

16xDMEGC 300WP (4800) @ SB5.0 ||| ELGA Toshiba Standalone || Beverwijk Zuid 4.800 Wp

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Topicstarter
Midget1234 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 11:27:
[...]

Als je zo vaak defrost hebt is de installatie van een bodemplaatverwarmer dan geen optie ?
(Bodemplaatverwarming (EKBPHT04JH))

Het kost dan wat extra energie om warmte te winnen maar het defrost process is in pricipe ook verloren energie..
Dit product ken ik niet. Zal me er eens in verdiepen!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Topicstarter
Weer een nieuw hoofdstuk aan mn daikin avontuur. Sinds gisteravond regelmatig aardlek uitval. Vanaf vanmorgen er bijna niet meer op te krijgen. Ik dus alle verbruikers langs.. je voelt m al.. de warmtepomp groep lijkt de boosdoener. Vocht ergens in de buitenunit? Nu de storingsdienst maar gebeld. Kan veel zelf, maar met elektra ga ik niet zelf klooien 😔

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Topicstarter
Het lijkt vooralsnog om een kapotte aardlek schakelaar te gaan. Tja dat kan ook nog! De hele unit is onderzocht en daar zijn vooralsnog geen aardfouten ontdekt.

• tingbrouwer
  • Nu online
Even de standen tot 9/1 15.00 uur opgenomen. (8x24+15=207uur
(menu 6.7.1.2 Compressor)

Kamerverwarming 175uur
Aantal startpogingen 822

Toch wel veel pendelgedrag door defrost 60/822/2/175=ca. elke 25,5 minuten.

Trouwens het totaal startpogingen in 2 jaar = 9125

• jvdwiel
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 18-05 11:33
Een advies vraag heb heel wat topics gelezen over warmtepompen en de verschillende voor- en nadelen maar was toch ook even benieuwd naar jullie reactie op mijn situatie of dat er mogelijk nog tips zijn.

Ben op dit moment een jaren 70 huis volledig aan het verbouwen (160m2, 500m3); alle verdiepingen gestript, nieuw (Plat)dak/isolatie verbeteren/nieuwe puien. Alle drie de verdiepingen wordt vloerverwarming in gefreesd + 2x handdoek radiator (badkamers). Omdat de dakisolatie, spouwmuur en vloer/fundering isolatie mogelijkheden beperkt zijn durf ik niet te gaan voor een full electric warmtepomp maar wil ik kiezen voor de Daikin Altherma 8kW hybride warmtepomp + cv-ketel (+koelfunctie).

Deze Daikin komt via aantal websites als aanbeveling uit de bus en is door zijn combinatie van CV ketel en Warmtepomp ook makkelijker te installeren en neemt minder ruimte in. De huidige CV ketel moet namelijk toch worden vervangen. De buitenunit kan op het platdak worden geïnstalleerd en de nieuwe combi Warmtepomp/CV Ketel in de bijkeuken.

Ik lees op het internet en hier ook wat problemen met defrosts maar zie ook veel andere merken daar problemen mee hebben is dat een reden om er van af te zien of hoe kijken jullie daarna.

Verder ben ik benieuwd of jullie nog tips hebben vanuit jullie ervaring voor de verdeel units voor de vloerverwarming. Het uitgangspunt is nu op iedere verdieping een verdeelunit te hangen maar daar is zoveel keus tussen en met eigen pompunit of niet en wat heb je nodig om ook eventueel te kunnen koelen.

• jdbiggelaa
jvdwiel schreef op maandag 11 januari 2021 @ 09:20:
Een advies vraag heb heel wat topics gelezen over warmtepompen en de verschillende voor- en nadelen maar was toch ook even benieuwd naar jullie reactie op mijn situatie of dat er mogelijk nog tips zijn.

Ben op dit moment een jaren 70 huis volledig aan het verbouwen (160m2, 500m3); alle verdiepingen gestript, nieuw (Plat)dak/isolatie verbeteren/nieuwe puien. Alle drie de verdiepingen wordt vloerverwarming in gefreesd + 2x handdoek radiator (badkamers). Omdat de dakisolatie, spouwmuur en vloer/fundering isolatie mogelijkheden beperkt zijn durf ik niet te gaan voor een full electric warmtepomp maar wil ik kiezen voor de Daikin Altherma 8kW hybride warmtepomp + cv-ketel (+koelfunctie).

Deze Daikin komt via aantal websites als aanbeveling uit de bus en is door zijn combinatie van CV ketel en Warmtepomp ook makkelijker te installeren en neemt minder ruimte in. De huidige CV ketel moet namelijk toch worden vervangen. De buitenunit kan op het platdak worden geïnstalleerd en de nieuwe combi Warmtepomp/CV Ketel in de bijkeuken.

Ik lees op het internet en hier ook wat problemen met defrosts maar zie ook veel andere merken daar problemen mee hebben is dat een reden om er van af te zien of hoe kijken jullie daarna.

Verder ben ik benieuwd of jullie nog tips hebben vanuit jullie ervaring voor de verdeel units voor de vloerverwarming. Het uitgangspunt is nu op iedere verdieping een verdeelunit te hangen maar daar is zoveel keus tussen en met eigen pompunit of niet en wat heb je nodig om ook eventueel te kunnen koelen.
In uw situatie lijkt me dat een berekening nodig is van het energieverlies van het huis na de isolatiemaatregelen. Vloerverwarming is mooi, maar lost het warmteverlies niet op. Kunt u werkelijk uw huis verwarmen met alleen vloerverwarming? Mijn huis is uit 1991 en ik heb een combi van vloerverwarming en radiatoren. Zonder die radiatoren krijg ik het in de winter niet warm. Mijn Daikin HR ketel gaat aan bij buitentemperaturen onder de 0 graden is dan hard nodig.
Defrosts zijn bij warmtepompen in een bereik van de buitentemperatuur een gegeven, die horen erbij. De kunst is om ze te beperken omdat ze het effectieve vermogen dat de warmtepomp levert verminderen en rendement kosten.
Ik ben geen vloerverwarming specialist en in uw situatie zou ik advies vragen aan iemand die ervaring heeft met vloerverwarming in combinatie met lage temperatuur verwarming. Bij een conventionele HR ketel wordt heet water gemaakt voor de radiatoren (zeg 50-60 graden) en in de verdeler van de vloerverwarming gemengd tot een temperatuur voor de vloerverwarming van zeg max 35 graden. Dat mengen doet een pomp en zou je bij zo'n opstelling dus in elke verdeler moeten doen. Moderne A-label pompen met automatische proportionele regeling kosten niet veel vermogen meer. Mijn exemplaren vragen 5-8 Watt en gaan automatisch in nachtstand als de watertemperatuur ver daalt (nacht/vakantie).

• jvdwiel
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 18-05 11:33
jdbiggelaa schreef op maandag 11 januari 2021 @ 14:09:
[...]

In uw situatie lijkt me dat een berekening nodig is van het energieverlies van het huis na de isolatiemaatregelen. Vloerverwarming is mooi, maar lost het warmteverlies niet op. Kunt u werkelijk uw huis verwarmen met alleen vloerverwarming? Mijn huis is uit 1991 en ik heb een combi van vloerverwarming en radiatoren. Zonder die radiatoren krijg ik het in de winter niet warm. Mijn Daikin HR ketel gaat aan bij buitentemperaturen onder de 0 graden is dan hard nodig.
Defrosts zijn bij warmtepompen in een bereik van de buitentemperatuur een gegeven, die horen erbij. De kunst is om ze te beperken omdat ze het effectieve vermogen dat de warmtepomp levert verminderen en rendement kosten.
Ik ben geen vloerverwarming specialist en in uw situatie zou ik advies vragen aan iemand die ervaring heeft met vloerverwarming in combinatie met lage temperatuur verwarming. Bij een conventionele HR ketel wordt heet water gemaakt voor de radiatoren (zeg 50-60 graden) en in de verdeler van de vloerverwarming gemengd tot een temperatuur voor de vloerverwarming van zeg max 35 graden. Dat mengen doet een pomp en zou je bij zo'n opstelling dus in elke verdeler moeten doen. Moderne A-label pompen met automatische proportionele regeling kosten niet veel vermogen meer. Mijn exemplaren vragen 5-8 Watt en gaan automatisch in nachtstand als de watertemperatuur ver daalt (nacht/vakantie).
Dank jdbiggelaa, ik woon nu in een huis uit 1905 met zeer beperkte isolatie en enkelglas maar dat wordt prima warm met alleen vloerverwarming, dus heb daar eigenlijk wel vertrouwen in. Desondanks ga ik het bedrijf die de aanleg van de vloerverwarming doet wel even vragen om hun berekening zij hebben in ieder geval na de schouw aangegeven dat het met enkel vloerverwarming goed moet kunnen.

Dank verder voor de uitleg van jouw situatie en de Defrosts.

• RoelDijk
  • Registratie: januari 2021
  • Laatst online: 11-05 11:04
tingbrouwer schreef op zondag 3 januari 2021 @ 14:37:
[...]

Heb ik ook, laat me echter niet los. Ik heb nog niet gezocht maar weet iemand hier waar die zit, en evt. van welk type.

Ook kan je een externe voeler EKRSCA1 aansluiten, maar ik denk niet dat deze dan gebruikt wordt voor de "defrost aan/uit bij buitentemp" bepaling.
De buitensensor zit aan de achterkant van de unit, linksboven net onder de rand van de bovenplaat. Daar zit een doorzichtig slangetje (dacht +- 6 cm) met daarin een zwarte sensor (linksboven de aluminium koelribben).

Dit is in ieder geval de sensor voor de buitentemperatuur. Of op basis van die sensor ook defrost wordt bepaalt weet ik niet. Bij mij hing de sensor een beetje naar buiten (zit er een beetje tussengeklemt).

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Topicstarter
Goeie info! Maakte laatst voor wat anders deze foto:

Volgens mij zie ik daar net dat slangetje met de sensor nog zitten?!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Topicstarter
-

[Voor 195% gewijzigd door Japie.G op 12-01-2021 06:58]

• RoelDijk
Dat is correct, heb er even een rood blokje omgezet:

Overigens, klopt het dat er extra isolatie zit?

• jdbiggelaa
RoelDijk schreef op maandag 11 januari 2021 @ 21:14:
[...]

De buitensensor zit aan de achterkant van de unit, linksboven net onder de rand van de bovenplaat. Daar zit een doorzichtig slangetje (dacht +- 6 cm) met daarin een zwarte sensor (linksboven de aluminium koelribben).

[Afbeelding]

Dit is in ieder geval de sensor voor de buitentemperatuur. Of op basis van die sensor ook defrost wordt bepaalt weet ik niet. Bij mij hing de sensor een beetje naar buiten (zit er een beetje tussengeklemt).
Handig om te weten. Mijn indruk is dat de sensor regelmatig graden naar beneden afwijking geeft van de werkelijke temperatuur. De oorzaak is, vermoed ik, dat de koude luchtstroom van de warmtepomp de luchttemperatuur achter de warmtepomp behoorlijk laat dalen. Gevolg: de evenwichtstemperatuur verschuift een paar graden en de warmtepomp schakelt bij een hogere dan ingestelde temperatuur de CV ketel in. Herkent iemand dit?

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Topicstarter
RoelDijk schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 10:07:
[...]

Dat is correct, heb er even een rood blokje omgezet:

[Afbeelding]

Overigens, klopt het dat er extra isolatie zit?
Nee geen extra isolatie ivm het nog hebben van garantie raak ik de unit intern (nog) niet zelf aan ;-)

Deze is af fabriek geleverd zoals op de foto.

[Voor 4% gewijzigd door Japie.G op 12-01-2021 14:04]

• RoelDijk
jdbiggelaa schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 10:46:
[...]

Handig om te weten. Mijn indruk is dat de sensor regelmatig graden naar beneden afwijking geeft van de werkelijke temperatuur. De oorzaak is, vermoed ik, dat de koude luchtstroom van de warmtepomp de luchttemperatuur achter de warmtepomp behoorlijk laat dalen. Gevolg: de evenwichtstemperatuur verschuift een paar graden en de warmtepomp schakelt bij een hogere dan ingestelde temperatuur de CV ketel in. Herkent iemand dit?
Dit lijkt mij een zeer aannemelijk verhaal.

• Seesar
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 02-06 18:55

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

hierbij mij aanmelding op dit topic; ik ben op dit moment aan het orienteren voor een hybride ketel/pomp voor ons huis.

Ik zit op dit moment nog in een oriënterende fase, maar een van de opties die de revu gepasseerd zijn is de Daikin hybride pomp.

Ik wil niet teveel tijd besteden aan handmatige protocollen (uitlezen data d.m.v. arduino's etc), maar ik vind het niet erg om zelf tijd te steken om de boel te optimaliseren. Een goede kennis is installateur en helpt graag met installeren etc etc, hoewel ik zelf ook een eind denk te komen (tweaker spirit toch?)

Ik heb dit draadje doorgenomen en ik vroeg me af wat jullie overweging is/was om voor een Daikin te kiezen i.p.v. een ander merk?

Mij trok de volgende aandachtspunten aan:

-redelijk compacte binnenunit (7.4kw versie); onze eerste verdieping is niet heel groot maar we willen we veel vermogen bewschikbaar hebben
-koeling mogelijk
-geen boiler (wel eventueel buffer vat nodig lees ik hier?)
-zo goed als alles in 1
-ruimte voor buitenunit hebben we zat op het dak.
-huis zal nooit optimaal geisoleerd zijn dus gas ondersteuning is fijn en relatief goedkoop; vastrecht blijven we sowieso betalen voor andere gas doeleindes in huis
-in toekomst verwachten we ongeveer 7000wp aan panelen op de schuur.

Echter prijs/ROI is voor ons van ondergeschikt belang, m.a.w. het moet wel goed werken, stabiel zijn en vooral geen geneuzel met pendelen etc (zoals hier in het topic beschreven).

Daarom mijn vraag, zou je achteraf voor een andere unit gekozen hebben? Ben je tevreden met de after sales, garantie periodes etc?

Ik lees hier wat wisselende ervaringen dus vandaar mijn vraag of je misschien opnieuw iets anders zou kiezen.

Ik overweeg zelf een hybride omdat ons huis uit 1920 komt, 2cm spouw, enkel steens, maar komend voorjaar wel volledig geisoleerd dak en dakkapel. Huidige ketel komt uit 1998 en die willen we meteen vervangen omdat hij in de weg hangt voor de dakkapel. Volledig elektrisch willen we niet omdat we ook van luxe houden: regendouche met groot debiet, ondanks geisoleerde kap verwachten we toch nog 100w/m2 transmissie verliezen etc etc; liever over gedimensioneerd dan onder.

Daarnaast gebruiken we nog steeds gas voor andere doeleindes (fornuis, open haard, loods/workshop) waar we niet vanaf willen dus vastrecht blijft sowieso.

Mijn ouders hebben lucht-lucht wtp, maar die vind ik net niet krachtig genoeg dus dan blijft het krap, plus de extra verwarmings ondersteuning heb ik dan liever in gasvorm omdat dat voorlopig goedkoper blijft.

Over 30 jaar wanneer gas uitgefaseerd moet zijn, zie ik dan wel weer wat de opties zijn.

T60P Widescreen

• Knowbody
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 08-06 17:51
Seesar schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 14:49:
hierbij mij aanmelding op dit topic; ik ben op dit moment aan het orienteren voor een hybride ketel/pomp voor ons huis.

Ik zit op dit moment nog in een oriënterende fase, maar een van de opties die de revu gepasseerd zijn is de Daikin hybride pomp.

Over 30 jaar wanneer gas uitgefaseerd moet zijn, zie ik dan wel weer wat de opties zijn.
Hoi

Vanaf 2030 begint de uitfasering. Wat er voor jouw wijk gaat gelden is aan de gemeente.
Maar goed, dat is vanaf nu nog 9 jaar...

Ik heb zelf sinds 2016 de Daikin Hybrid en ben er wel tevreden mee! Er is veel te doen om de software en de "gekke regeling" maar anderzijds het ding werkt gewoon.

COP over al die jaren staat bij mij op 3.85
Gas wordt nauwelijks aangesproken.

In de settings heb ik e.e.a wel getuned zodat de warmtepomp lekker door blijft draaien en het gas niet aanraakt.

De defrosts van om de 25 minuten herken ik, maar nu, bij 0 graden buiten, heb ik het voor elkaar gekregen de defrosts te verlengen naar 50-70 minuten. Het beste lijkt deze warmtepomp te functioneren met 35 graden AWT.

Ik gebruik zowel WAR als de RT, met beide mogelijkheden kom ik tot gewenste resultaten. Hoewel ik de hysterese van 0,5 Graad abnormaal slecht vind van de software, is hier omheen te fietsen door een RT waarde in te stellen die die niet gaat halen.

Je hebt aan de Daikin Intergas Hybrid eigenlijk gewoon een degelijk product!

Daikin Hybrid 8 kW. Verwarmt zoveel mogelijk gasloos.

• Seesar

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Knowbody schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 20:11:
[...]

Hoi

Vanaf 2030 begint de uitfasering. Wat er voor jouw wijk gaat gelden is aan de gemeente.
Maar goed, dat is vanaf nu nog 9 jaar...

Ik heb zelf sinds 2016 de Daikin Hybrid en ben er wel tevreden mee! Er is veel te doen om de software en de "gekke regeling" maar anderzijds het ding werkt gewoon.

COP over al die jaren staat bij mij op 3.85
Gas wordt nauwelijks aangesproken.

In de settings heb ik e.e.a wel getuned zodat de warmtepomp lekker door blijft draaien en het gas niet aanraakt.

De defrosts van om de 25 minuten herken ik, maar nu, bij 0 graden buiten, heb ik het voor elkaar gekregen de defrosts te verlengen naar 50-70 minuten. Het beste lijkt deze warmtepomp te functioneren met 35 graden AWT.

Ik gebruik zowel WAR als de RT, met beide mogelijkheden kom ik tot gewenste resultaten. Hoewel ik de hysterese van 0,5 Graad abnormaal slecht vind van de software, is hier omheen te fietsen door een RT waarde in te stellen die die niet gaat halen.

Je hebt aan de Daikin Intergas Hybrid eigenlijk gewoon een degelijk product!
Dank je wel voor je input. Ik zal me eens verder in verdiepen. 35 graden AWT ga ik niet redden, ik denk wel dat ik richting 45-50 graden moet gaan. Hoewel als ik tijdens de verbouwing de aanvoer leidingen veel beter isoleer (op dit moment helemaal niet, onder niet-geisoleerd dak) dan kom ik misschien ook uit op kleine 40 graden 'werk-temperatuur' van de radiatoren. Ik heb niet de illussie veel geld te besparen, dus ik ga niet eindeloos oeveren hoe ik mijn geld zo snel mogelijk terug kan verdienen. Maar zoals gezegd zoeken we wel een betrouwbare optie die genoeg vermogen heeft voor een 'luxe douche' en makkelijk ons huis warm houdt zonder veel meer te betalen dan we nu doen op gas.

Had jij andere opties destijds bekeken?

T60P Widescreen

• RichieB
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 00:06
Mbt awt (aanvoertemperatuur bedoel je, toch) heb ik deze winter de instelling van mijn Intergas HRE verlaagd naar 40. Daarmee duurde het iets te lang voordat de woonkamer warm wordt. Dus nu staat hij op 45 en dat is acceptabel. Het vreemde is dat de instelling voorop de Intergas HRE niet de temperatuur is van de aanvoerleiding die uit de CV komt. Die is gewoon 60-70 graden. Werkt dat bij een warmtepomp wel zo? Dat als je 40 graden instelt, dat dan de aanvoerleiding maximaal 40 graden wordt?

• Seesar

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Goeie vraag; geen idee. Bij mij staat de ketel nu op 50 graden ingesteld. Of dit ook de temperaatuur van de uitgaan CV leiding is heb ik nooit getest. Ik ben nu niet thuis, maar dat zal ik over paar dagen eens bekijken.

Wat ik wel weet is dat al mijn radiators niet veel warmer worden dan 'badwater'. M.a.w. rond de 37/38 graden, ik krijg de huiskamer en werkkamer in uurtje/1.5 uur van 17 graden naar 19-20 graden.

Als eenmaal het geisoleerde dak erop zit, denk ik ook dat onze basis temp rond 18.5 gaat worden zodat er minder 'on-demand' gevraagd wordt en het huis zelf ook warm blijft. Nu koelt het na 1 nacht van 21 graden terug af naar 16-17 graden in 8-9 uurtjes tijd. M.a.w. muren, meubels etc blijven allemaal koud.

T60P Widescreen

• Knowbody
RichieB schreef op zondag 17 januari 2021 @ 19:39:
Mbt awt (aanvoertemperatuur bedoel je, toch) heb ik deze winter de instelling van mijn Intergas HRE verlaagd naar 40. Daarmee duurde het iets te lang voordat de woonkamer warm wordt. Dus nu staat hij op 45 en dat is acceptabel. Het vreemde is dat de instelling voorop de Intergas HRE niet de temperatuur is van de aanvoerleiding die uit de CV komt. Die is gewoon 60-70 graden. Werkt dat bij een warmtepomp wel zo? Dat als je 40 graden instelt, dat dan de aanvoerleiding maximaal 40 graden wordt?
Het idee van lage temperaturen verwarming is een constante temperatuur. Dus geen vermogen, want dat heb je niet echt nodig, eenmaal op temperatuur.
Dus geen nachtverlaging.
In slecht geïsoleerde gebouwen is dit uiteraard geen aanrader, daar loop je dan op leeg.

Dus een lage AWT kan alleen, als je de warmte erin houdt, en continue.

• Knowbody
Mogelijk heeft de defrost run bij Daikin van om de 25 minuten, een getal dat ik vaker ben tegengekomen, te maken met het volgende: Daikin zegt dat er 10 liter water van 33 graden nodig is voor een defrost.

Nou zat ik te denken, als ik een hogere temperatuur instel, lijkt het daadwerkelijk langer te duren voordat er een defrost uitgevoerd wordt.
Mogelijk is het zo dat de software toch enige slimmigheid in zich heeft en bij een lagere watertemperatuur de machine eerder gaat ontdooien (stel je stooklijn ligt waar lager, max 31-32 graden)...

Wild guess van mij. Zien jullie een verband?

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Topicstarter
Knowbody schreef op zondag 17 januari 2021 @ 23:00:
Mogelijk heeft de defrost run bij Daikin van om de 25 minuten, een getal dat ik vaker ben tegengekomen, te maken met het volgende: Daikin zegt dat er 10 liter water van 33 graden nodig is voor een defrost.

Nou zat ik te denken, als ik een hogere temperatuur instel, lijkt het daadwerkelijk langer te duren voordat er een defrost uitgevoerd wordt.
Mogelijk is het zo dat de software toch enige slimmigheid in zich heeft en bij een lagere watertemperatuur de machine eerder gaat ontdooien (stel je stooklijn ligt waar lager, max 31-32 graden)...

Wild guess van mij. Zien jullie een verband?
Ik wilde later een analyse plaatsen van mijn laatste ervaringen. Maar dit is EXACT wat er lijkt te gebeuren. Druist in tegen alle warmtepomp logica.. maar in veel gevallen zorgt een iets hogere Ta voor minder defrosts bij de Daikin.

[Voor 7% gewijzigd door Japie.G op 17-01-2021 23:23]

• RichieB
Knowbody schreef op zondag 17 januari 2021 @ 22:54:
[...]

Het idee van lage temperaturen verwarming is een constante temperatuur. Dus geen vermogen, want dat heb je niet echt nodig, eenmaal op temperatuur.
Dus geen nachtverlaging.
In slecht geïsoleerde gebouwen is dit uiteraard geen aanrader, daar loop je dan op leeg.

Dus een lage AWT kan alleen, als je de warmte erin houdt, en continue.
Ik snap het principe. Dakisolatie denk ik nog over na, maar voorlopig is mijn plan: isolatie van de verdiepingsvloer (Rd=5) en vloerverwarming plaatsen in de woonkamer. De warmte blijft dan zo veel mogelijk op de benedenverdieping. De slaapkamers staan op 15 graden, dat kost niet heel veel energie.

Vandaar mijn vraag: wat is de echte temperatuur van de aanvoerleiding uit de Daikin? Echt verwarrend dat met een Intergas CV dat niet direct in te stellen is.

• jdbiggelaa
RichieB schreef op zondag 17 januari 2021 @ 23:56:
[...]

Vandaar mijn vraag: wat is de echte temperatuur van de aanvoerleiding uit de Daikin? Echt verwarrend dat met een Intergas CV dat niet direct in te stellen is.
Die Ta is afhankelijk van de stooklijn die je instelt. Bij mij ligt de onderwaarde op 30 en de bovenwaarde op 45 graden. Bij de huidige temperaturen is de Ta bij mijn Daikin 35-38 graden en een retour van 27-29 graden. Dat is meteen een prima temperatuur voor de vloerverwarming.

• Knowbody
jdbiggelaa schreef op maandag 18 januari 2021 @ 10:21:
[...]

Die Ta is afhankelijk van de stooklijn die je instelt. Bij mij ligt de onderwaarde op 30 en de bovenwaarde op 45 graden. Bij de huidige temperaturen is de Ta bij mijn Daikin 35-38 graden en een retour van 27-29 graden. Dat is meteen een prima temperatuur voor de vloerverwarming.
De Ta die een warmtepomp kan halen is ook erg afhankelijk van de hoeveelheid water in het circuit. Of daar nu wel of geen buffer in zit, maakt even niet uit. Maar een kleine inhoud haalt makkelijker (tussen de defrosts door) een hogere temperatuur.
Eventueel springt de gasvlam bij een hybride, of de warmte weerstand bij een all-electric, tijdelijk bij om het setpoint te halen.
Dat een gewone enkel traps warmtepomp 55 graden kan halen vind ik misleidend.

Een warmtepomp kan ook niet werken in het geval van een klein afgiftesysteem (bijv igv slechts een paar radiatoren) zonder buffer. Daar moet dan een buffervat tussen.
Besef: een buffervat heeft voordelen, als het niet nodig is, kun je zonder. Het is namelijk ook een rendements killer.

• RichieB
@jdbiggelaa en @Knowbody, bedankt voor jullie antwoorden. Dat bevestigt dat ik eerst nog (veel) beter moet isoleren voordat een (hybride) warmtepomp echt zinnig is. De aanvoer gemeten op mijn radiator aan het eind van de ringleiding (±40 meter) is nu 45 graden. Dat zal echt naar 35 gaan als de Ta van het systeem daadwerkelijk 45 wordt.

• jdbiggelaa
RichieB schreef op maandag 18 januari 2021 @ 14:19:
@jdbiggelaa en @Knowbody, bedankt voor jullie antwoorden. Dat bevestigt dat ik eerst nog (veel) beter moet isoleren voordat een (hybride) warmtepomp echt zinnig is. De aanvoer gemeten op mijn radiator aan het eind van de ringleiding (±40 meter) is nu 45 graden. Dat zal echt naar 35 gaan als de Ta van het systeem daadwerkelijk 45 wordt.
Bij koud vriezweer kan die Ta met de gasbijdrage wel omhoog, wellicht kom je er daarmee wel?

• Knowbody
RichieB schreef op maandag 18 januari 2021 @ 14:19:
Besef ook dat een warmtepomp werkt met een dT van 5 graden max.

Dus niet 45 35 maar 35 30 orde grootte.

En lage dT betekent simpelweg laag vermogen.

Eigenlijk is de temperatuur niet maatgevend maar de dT.
Stel al zou je met 80 graden in gaan, 80 graden uit, dan wordt er geen warmte afgegeven, is het vermogen 0.
In de praktijk kan dat natuurlijk niet want er zijn altijd verliezen in een circuit maar voor het beeld....de hoogte van de temperatuur zegt niet alles.

[Voor 0% gewijzigd door Knowbody op 18-01-2021 17:20. Reden: Typo]

• Koukleum
  • Laatst online: 30-05 12:13
Goeiendag,
Hierbij meld zich een nieuwe gebruiker van de daikin EVLQ08CAV3 buitenunit en intergas hybride binnenunit met verwarmen en koelen.
Heb beneden in huis na renovatie overal vloerverwarming, 10 cm afstand, 11 groepen, ongeveer 110 a 120 m2. (vergelijkbaar als TS) Installatie staat beneden bij de verdeler met een 50 liter buffervat. Boven wordt op andere manier verwarmd. Alle groepen staan gewoon open en draaien nu enkele weken. Bij de verdeler de mogelijkheid om watts systeem nog aan te sluiten om per ruimte te verwarmen, maar vanwege kosten komt ooit nog wel. Eerst maar eens standaard ervaring opdoen. Jaren 60 huis en is zo maximaal mogelijk nageisoleerd. En heb al een hoop geleerd hier, maar ook nog een heleboel waar ik nog geen snars van snap. Komt in de loop van de tijd nog wel denk.
Thermostaatknop ingang vloerverwarming staat op 28 graden. Temp water in 28 graden en retour water is 23 graden. Heb de daikin thermostaat op 20 graden staan in huiskamer. 2 losse thermometers geven aan dat het werkelijk 19 a 19,5 graden is.
Heb nu geen idee of dit de beste instellingen zijn. Gevoel zegt dat er veel stroom wordt gebruikt. Heb eigenlijk geen overzicht waar/hoe te beginnen.
Mijn eerste vraag is voor nu is. Welke stappen kan ik allemaal doen om het systeem efficienter, beter in te richten, te leren kennen en in welke volgorde?

• Knowbody
Koukleum schreef op maandag 18 januari 2021 @ 21:07:
Goeiendag,
....
Mijn eerste vraag is voor nu is. Welke stappen kan ik allemaal doen om het systeem efficienter, beter in te richten, te leren kennen en in welke volgorde?
Monitoren. Je hebt geen vergelijk. Dus opbouwen data en ervaringen.

De thermostaat geeft bij mij standaard 1,5 graad te veel aan, dus 20 wordt getoond als 21,5. Dit gekalibreerd in de setting.

Ik vind die 28 graden aan de lage kant. Is het een gesloten verdeler, dus zonder pomp ?

Een getal zegt niet zoveel. Als 19 graden warm genoeg is, dan is dat zo.

Waterzijdig inregelen is belangrijk. Dus als de vloer op temperatuur is moeten alle retour aansluitingen op de verdeler gelijke lauw aanvoelen.

In de Daikin hybrid kun je een aantal manieren van sturen instellen. Op ruimtetemperatuur, op buitentemperatuur, op de combinatie ervan. Je kunt in de settings aangeven of gas snel mag worden aangesproken of juist niet, en dan nog meer finetunen in de settings.... Kortom veel mogelijkheden. Er is wat tijd nodig om er een voor jou optimale werking uit te halen. Bij mij meerdere seizoenen, maar dat is ook vanwege de drang naar optimalisatie. Warm krijgen is het probleem niet, de uitdaging is zo zuinig mogelijk.

Momenteel, met temperaturen rond het vriespunt, ligt het stroomverbruik wat hoger. Schrik daar niet van terug, bekijk het over langere periode.

Maar monitoren. Heb je een slimme meter, dan heb je al redelijk inzicht.

• Koukleum
  • Laatst online: 30-05 12:13
Dank voor je reactie, heb zo'n soort verdeler met een bypassventiel. Moest even zoeken hoe dat heet, zie plaatjes.

[Voor 24% gewijzigd door Koukleum op 19-01-2021 21:04]

• Midget1234
Hallo ik heb sterke ijsvorming op de buitenunit. Zoveel dat de automatische ontdooifunctie het ijs niet weg krijgt bij 7.5 graden buitentemp. Is dit een bekend probleem ? Wie heeft er suggesties voor een oplossing ?

[Voor 2% gewijzigd door Midget1234 op 21-01-2021 15:45. Reden: typo]

• jdbiggelaa
Midget1234 schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 15:44:
Hallo ik heb sterke ijsvorming op de buitenunit. Zoveel dat de automatische ontdooifunctie het ijs niet weg krijgt bij 7.5 graden buitentemp. Is dit een bekend probleem ? Wie heeft er suggesties voor een oplossing ?

[Afbeelding]
Dit is inderdaad extreem, ik herken dit niet. De warmtepomp tijdelijk uitschakelen en met warm water de condensor ontdooien? De echte oorzaak ligt wel ergens anders...

• MBgek
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 11:44
Midget1234 schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 15:44:

[Afbeelding]
Dit lijkt een klassiek voorbeeld van koudemiddel te kort. STEK monteur er bij laten komen zou ik doen.

• Midget1234
Deze unit heeft een gesloten koudemiddel circuit (zeg maar de buitenunit en binnenunit in een). Als het een koudemiddel tekort is is het dus een fabrieksfout. De warmeoverdracht nnar binnen verloopt via water of glycol.

• Midget1234
jdbiggelaa schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 16:44:
[...]

Dit is inderdaad extreem, ik herken dit niet. De warmtepomp tijdelijk uitschakelen en met warm water de condensor ontdooien? De echte oorzaak ligt wel ergens anders...
Dat is precies wat ik heb gedaan 😉

• Rvg1998
  • Registratie: november 2020
  • Laatst online: 19-04 21:57
ik had het laatst bij een splitje ac koelmiddel afgetapt was goed en geen lek toen maar de sensoren en expantie ventiel spoel vervangen. ( ben zelf service monteur)
die sensoren hebben wel wat te lijden in ontdooien en verwarmen. ook al is deze unit wel daar nog een beetje jong voor

• MBgek
Midget1234 schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 18:20:
Deze unit heeft een gesloten koudemiddel circuit (zeg maar de buitenunit en binnenunit in een). Als het een koudemiddel tekort is is het dus een fabrieksfout. De warmeoverdracht nnar binnen verloopt via water of glycol.
Dat kan, lek is lek. Heb je een log? Je zou sowieso even je persgastemperatuur kunnen meten, dit is de koperen leiding bovenop je compressor.

• Knowbody
Zit er een geforceerde defrost mogelijkheid in het menu? Heb je de backup heater soms uitgeschakeld ? Er zijn tweakers die vinden dat dat wel kan, en zetten de automaat uit (aparte groep).
Dat vind ik onverstandig.

• Midget1234
Knowbody schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 18:20:
Zit er een geforceerde defrost mogelijkheid in het menu? Heb je de backup heater soms uitgeschakeld ? Er zijn tweakers die vinden dat dat wel kan, en zetten de automaat uit (aparte groep).
Dat vind ik onverstandig.
Geforceerde defrost zag ik in het (Installer)Menu maar leek niets te doen wanneer ik het activeerde. Ik heb de buitenunit eerst een beetje ontdooit met warm water en daarna ongeveer 10 uur uitgeschakeld.

Het systeem heeft vandaag goed gewerkt en defrosts hebben het ijs succesvol weggegouden. Nu het kouder wordt (rond het vriespunt) lijkt er weer extra ijs op te bouwen. Ik hou het goed in de gaten :|

• Knowbody
Midget1234 schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 19:53:
[...]

Geforceerde defrost zag ik in het (Installer)Menu maar leek niets te doen wanneer ik het activeerde. Ik heb de buitenunit eerst een beetje ontdooit met warm water en daarna ongeveer 10 uur uitgeschakeld.

Het systeem heeft vandaag goed gewerkt en defrosts hebben het ijs succesvol weggegouden. Nu het kouder wordt (rond het vriespunt) lijkt er weer extra ijs op te bouwen. Ik hou het goed in de gaten :|
Dit hoort natuurlijk absoluut niet! Staat z'n backup heater uit?

• jdbiggelaa

Dits normaal voordat de warmtepomp in defrost gaat, veel méér niet.

• MBgek
jdbiggelaa schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 21:22:
[Afbeelding]

Ik vind niet dat je dat zo stellig kunt zeggen, hoeveel en hoevaak hij aanvriest ligt aan de buiten condities zoals de temperatuur, maar ook zeker de luchtvochtigheid. Ik heb op goede winterdagen zomaar een halve cm rijp gezien op grote VRF units bijvoorbeeld. Ook heeft de koudemiddel vulling hier direct mee te maken.

Als de WP voor je gevoel te vaak invriest zou je de persgastemperatuur kunnen meten direct na de compressor. Stel dat hij de aanvoertemperatuur makkelijk zou moeten halen maar je meet een erg hoge persgastemp is dit samen met veel invriezen als het kouder wordt een teken van koudemiddel te kort.

• Grolsch
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 10:54
[Afbeelding]

Die van mij (mitsu) is helemaal wit voor een defrost, veel meer bevroren dan dit.

Niet zo extreem als eerdere plaatje.

PVOUPUT - 7000WP - 40 x SF175 - Fronius Symo 8.2-3-M - Twente

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Topicstarter
[Afbeelding]

Ook al te dicht op de muur.. maar buiten dat.. ik zou graag willen dat de mijne iets verder opvriest voor een defrost cycle, maar voor de daikin is dit inderdaad redelijk normaal, zelfs al vrij ver.

Het eerdere plaatje van de te ver opgevroren daikin, dat is een monoblock versie ofniet? Heeft die een backup heater? Heeft de mijne niet voor zover ik weet.. of bedoel je dan de gasketel?
Sowieso koudemiddel laten checken. Lijkt echt ver van normaal.

• Knowbody
Elke warmtepomp heeft een backup heater! Bij een Daikin hybrid is de backup het gasvlammetje.

• tingbrouwer
  • Nu online
Zojuist https://raomin.github.io/ESPAltherma/ inbedrijfgesteld, werkt perfect.

• MBgek
Nice, hier hangt ‘ie er ook in. Waarmee pik je de data op? Ik heb bezig om het in Homeassistant te krijgen maar dat wil nog niet helemaal lukken.

Gebruik je een ESP32?

• tingbrouwer
  • Nu online
MBgek schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 13:56:
[...]

Nice, hier hangt ‘ie er ook in. Waarmee pik je de data op? Ik heb bezig om het in Homeassistant te krijgen maar dat wil nog niet helemaal lukken.

Gebruik je een ESP32?
Voorlopig alleen zichtbaar in NodeRed, in een later stadium naar Domoticz en Grafana.
Gebruik de M5Stick-C (vanwege galvanische scheiding op de databus), de output middels 3,3V relay gebruik ik vooralsnog niet. (wellicht ook later)

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Topicstarter
Hejjj das een mooie vinding! Ga ik binnenkort ook maar doen!

Waar heb je die M5Stick-C vandaan? En heb je toevallig een foto van hoe je het aangesloten hebt? En een screenshot van welke data je uit onze hybrid altherma kan krijgen?😎

[Voor 64% gewijzigd door Japie.G op 23-01-2021 16:04]

• tingbrouwer
  • Nu online
Japie.G schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 15:53:
Hejjj das een mooie vinding! Ga ik binnenkort ook maar doen!

Waar heb je die M5Stick-C vandaan? En heb je toevallig een foto van hoe je het aangesloten hebt? En een screenshot van welke data je uit onze hybrid altherma kan krijgen?😎
M5Stick-C komt van Tinytronics art.nr. 002957
JST steker (X10-daikin) komt van DomoticX art.nr. CON-7022-JSTPM

In NodeRed ziet het er zo uit:

Onderstaand alle mogelijke data, echter werkt niet alles, regels zonder // werken bij mij.

LabelDef PROGMEM labelDefs[] = {
//{0x00,0,801,0,-1,"*Refrigerant type"},
//{0x00,1,996,1,-1,"Override CMD:0x00 N_INV=1"},
//{0x00,2,996,0,-1,"Override CMD:0x00 N_STD=0"},
//{0x00,3,996,2,-1,"Override CMD:0x00 N_FAN=2"},
//{0x00,4,996,2,-1,"Override CMD:0x00 N_EV=2"},
//{0x00,5,996,1,-1,"Override CMD:0x00 N_20S=1"},
//{0x00,6,996,1,-1,"Override CMD:0x00 N_CH=1"},
//{0x00,7,996,3,-1,"Override CMD:0x00 N_SV=3"},
//{0x00,0,152,1,-1,"Sensor Data Qty"},
//{0x00,1,152,1,-1,"INV compressor Qty"},
//{0x00,2,152,1,-1,"STD compressor Qty"},
//{0x00,3,152,1,-1,"Fan Data Qty"},
//{0x00,4,152,1,-1,"Expansion Valve Data Qty"},
//{0x00,5,152,1,-1,"4 Way Valve Data Qty"},
//{0x00,6,152,1,-1,"Crank Case Heater Qty"},
//{0x00,7,152,1,-1,"Solenoid valve Qty"},
//{0x00,8,152,1,-1,"Max. connectable indoor units"},
//{0x00,9,152,1,-1,"Connected Indoor Unit Qty"},
//{0x00,10,152,1,-1,"O/U MPU ID (xx)"},
//{0x00,11,152,1,-1,"O/U MPU ID (yy)"},
//{0x00,12,105,1,-1,"O/U capacity (kW)"},
//{0x10,0,217,1,-1,"Operation Mode"},
//{0x10,1,307,1,-1,"Thermostat ON/OFF"},
//{0x10,1,306,1,-1,"Restart standby"},
//{0x10,1,305,1,-1,"Startup Control"},
{0x10,1,304,1,-1,"Defrost Operation"},
//{0x10,1,303,1,-1,"Oil Return Operation"},
//{0x10,1,302,1,-1,"Pressure equalizing operation"},
//{0x10,1,301,1,-1,"Demand Signal"},
//{0x10,1,300,1,-1,"Low noise control"},
//{0x10,4,203,1,-1,"Error type"},
//{0x10,5,204,1,-1,"Error Code"},
{0x10,6,114,2,1,"Target Evap. Temp."},
//{0x10,8,114,2,1,"Target Cond. Temp."},
//{0x10,10,307,1,-1,"Discharge Temp. Drop"},
//{0x10,10,310,1,-1,"Discharge Temp. Protection Retry Qty"},
//{0x10,10,303,1,-1,"Comp. INV Current Drop"},
//{0x10,10,311,1,-1,"Comp. INV Current Protection Retry Qty"},
//{0x10,11,307,1,-1,"HP Drop Control"},
//{0x10,11,310,1,-1,"HP Protection Retry Qty"},
//{0x10,11,303,1,-1,"LP Drop Control"},
//{0x10,11,311,1,-1,"LP Protection Retry Qty"},
//{0x10,12,307,1,-1,"Fin Temp. Drop Control"},
//{0x10,12,310,1,-1,"Fin Temp. Protection Retry Qty"},
//{0x10,12,303,1,-1,"Other Drop Control"},
//{0x10,12,311,1,-1,"Not in use"},
//{0x11,0,215,1,-1,"O/U EEPROM (1st digit)"},
//{0x11,1,215,1,-1,"O/U EEPROM (3rd 4th digit)"},
//{0x11,2,215,1,-1,"O/U EEPROM (5th 6th digit)"},
//{0x11,3,215,1,-1,"O/U EEPROM (7th 8th digit)"},
//{0x11,4,215,1,-1,"O/U EEPROM (10th digit)"},
//{0x11,5,214,1,-1,"O/U EEPROM (11th digit)"},
//{0x00,0,995,1,-1,"NextDataGrid"},
{0x20,0,105,2,1,"Outdoor air temp."},
//{0x20,2,105,2,1,"O/U Heat Exch. Temp."},
{0x20,4,105,2,1,"Discharge pipe temp."},
//{0x20,6,105,2,1,"Suction pipe temp."},
{0x20,8,105,2,1,"O/U Heat Exch. Mid-temp."},
//{0x20,10,105,2,1,"Liquid pipe temp."},
{0x20,12,105,2,1,"INV fin temp."},
{0x20,14,105,2,2,"Pressure"},
//{0x20,14,405,2,1,"Pressure(T)"},
//{0x20,16,105,2,-1,"Not in use"},
//{0x20,18,105,2,-1,"Not in use"},
{0x21,0,105,2,-1,"INV primary current (A)"},
{0x21,2,105,2,-1,"INV secondary current (A)"},
{0x21,4,101,2,-1,"Voltage (V)"},
//{0x21,6,307,1,-1,"Brine Flow Switch"},
//{0x21,6,306,1,-1,"Not in use"},
//{0x21,6,305,1,-1,"Not in use"},
//{0x21,6,304,1,-1,"Not in use"},
//{0x21,6,303,1,-1,"Not in use"},
//{0x21,6,302,1,-1,"Not in use"},
//{0x21,6,301,1,-1,"Not in use"},
//{0x21,6,300,1,-1,"Not in use"},
//{0x21,7,105,2,1,"Brine inlet temp."},
//{0x21,9,105,2,1,"Brine outlet temp."},
//{0x21,11,105,2,1,"Refrig. temp. evap. In"},
//{0x21,13,105,2,1,"Refrig. temp. evap.Out"},
//{0x21,15,105,1,-1,"Not in use"},
//{0x21,16,105,1,-1,"Not in use"},
//{0x21,17,105,1,-1,"Not in use"},
//{0x21,18,105,1,-1,"Not in use"},
//{0x00,0,995,1,-1,"NextDataGrid"},
{0x30,0,152,1,-1,"INV frequency (rps)"},
//{0x30,1,152,1,-1,"INV frequency 2 (rps)"},
//{0x30,0,307,1,-1,"STD Compressor 1"},
//{0x30,0,306,1,-1,"STD Compressor 2"},
//{0x30,0,211,1,-1,"Fan 1 (10 rpm)"},
//{0x30,1,211,1,-1,"Fan 2 (step)"},
//{0x30,0,151,2,-1,"Expansion valve 1 (pls)"},
//{0x30,2,151,2,-1,"Expansion valve 2 (pls)"},
//{0x30,4,151,2,-1,"Expansion valve 3 (pls)"},
//{0x30,6,151,2,-1,"Expansion valve 4 (pls)"},
//{0x30,8,151,2,-1,"Expansion valve 5 (pls)"},
//{0x30,0,307,1,-1,"4 Way Valve 1"},
//{0x30,0,306,1,-1,"4 Way Valve 2"},
//{0x30,0,305,1,-1,"4 Way Valve 3"},
//{0x30,0,304,1,-1,"4 Way Valve 4"},
//{0x30,0,303,1,-1,"4 Way Valve 5"},
//{0x30,0,307,1,-1,"Crank case heater 1"},
//{0x30,0,306,1,-1,"Crank case heater 2"},
//{0x30,0,305,1,-1,"Crank case heater 3"},
//{0x30,0,304,1,-1,"Crank case heater 4"},
//{0x30,0,303,1,-1,"Crank case heater 5"},
//{0x30,0,307,1,-1,"Solenoid Valve 1"},
//{0x30,0,306,1,-1,"SV (BPH)"},
//{0x30,0,305,1,-1,"Solenoid Valve 3"},
//{0x30,0,304,1,-1,"Solenoid Valve 4"},
//{0x30,0,303,1,-1,"Solenoid Valve 5"},
//{0x00,0,998,1,-1,"In-Out separator"},
//{0x60,0,304,1,-1,"Data Enable/Disable"},
//{0x60,1,152,1,-1,"Indoor Unit Address"},
//{0x60,2,315,1,-1,"I/U operation mode"},
//{0x60,2,303,1,-1,"Thermostat ON/OFF"},
//{0x60,2,302,1,-1,"Freeze Protection"},
//{0x60,2,301,1,-1,"Silent Mode"},
//{0x60,2,300,1,-1,"Freeze Protection for water piping"},
//{0x60,3,204,1,-1,"Error Code"},
//{0x60,4,314,2,-1,"Indoor Unit Code"},
//{0x60,6,219,1,-1,"I/U capacity code"},
//{0x60,7,105,2,1,"DHW setpoint"},
{0x60,9,105,2,1,"LW setpoint (main)"},
//{0x60,11,307,1,-1,"Water flow switch"},
//{0x60,11,306,1,-1,"Thermal protector (Q1L) BUH"},
//{0x60,11,305,1,-1,"Thermal protector BSH"},
//{0x60,11,304,1,-1,"Benefit kWh rate power supply"},
//{0x60,11,303,1,-1,"Solar input"},
//{0x60,11,302,1,-1,"Not in use"},
//{0x60,11,301,1,-1,"Not in use"},
//{0x60,11,300,1,-1,"Bivalent Operation"},
//{0x60,12,307,1,-1,"2way valve(On:Heat_Off:Cool)"},
//{0x60,12,306,1,-1,"3way valve(On:DHW_Off:Space)"},
//{0x60,12,305,1,-1,"BSH"},
//{0x60,12,304,1,-1,"BUH Step1"},
//{0x60,12,303,1,-1,"BUH Step2"},
//{0x60,12,302,1,-1,"BPH"},
//{0x60,12,301,1,-1,"Water pump operation"},
//{0x60,12,300,1,-1,"Solar pump operation"},
//{0x60,13,152,1,-1,"Indoor Option Code"},
//{0x60,15,215,1,-1,"I/U Software ID (xx)"},
//{0x60,14,215,1,-1,"I/U Software ID (yy)"},
//{0x60,16,152,1,-1,"I/U EEPROM Ver."},
//{0x61,0,307,1,-1,"Data Enable/Disable"},
//{0x61,1,152,1,-1,"Indoor Unit Address"},
{0x61,2,105,2,1,"Outlet Water Heat Exch. Temp. (R1T)"},
{0x61,4,105,2,1,"Outlet Water BUH Temp. (R2T)"},
{0x61,6,105,2,1,"Refrig. Temp. liquid side (R3T)"},
{0x61,8,105,2,1,"Inlet water temp.(R4T)"},
//{0x61,10,105,2,1,"DHW tank temp. (R5T)"},
{0x61,12,105,2,1,"RT Temp."},
//{0x61,14,105,2,1,"Outdoor Ambient or Ext Sensor"},
//{0x62,0,307,1,-1,"Data Enable/Disable"},
//{0x62,1,152,1,-1,"Indoor Unit Address"},
//{0x62,2,307,1,-1,"Reheat ON/OFF"},
//{0x62,2,306,1,-1,"Storage eco ON/OFF"},
//{0x62,2,305,1,-1,"Storage comfort ON/OFF"},
//{0x62,2,304,1,-1,"Powerful DHW Operation. ON/OFF"},
//{0x62,2,303,1,-1,"Space heating Operation ON/OFF"},
//{0x62,2,302,1,-1,"System OFF (ON:System off)"},
//{0x62,2,301,1,-1,"Not in use"},
//{0x62,2,300,1,-1,"Emergency (indoor) active/not active"},
//{0x62,3,105,2,1,"LW setpoint (add)"},
{0x62,5,105,2,1,"RT setpoint"},
//{0x62,7,307,1,-1,"Add. Ext. RT Input Cool."},
//{0x62,7,306,1,-1,"Add. Ext. RT Input Heat."},
//{0x62,7,305,1,-1,"Main RT Cooling"},
//{0x62,7,304,1,-1,"Main RT Heating"},
//{0x62,7,303,1,-1,"Pwr consumption limit 4"},
//{0x62,7,302,1,-1,"Pwr consumption limit 3"},
//{0x62,7,301,1,-1,"Pwr consumption limit 2"},
//{0x62,7,300,1,-1,"Pwr consumption limit 1"},
//{0x62,8,307,1,-1,"None"},
//{0x62,8,306,1,-1,"Not in use"},
//{0x62,8,305,1,-1,"Not in use"},
//{0x62,8,304,1,-1,"Not in use"},
//{0x62,8,303,1,-1,"Tank preheat ON/OFF"},
//{0x62,8,302,1,-1,"Circulation pump operation"},
//{0x62,8,301,1,-1,"Alarm output"},
//{0x62,8,300,1,-1,"Space C/H Op. or BPH"},
{0x62,9,105,2,-1,"Flow sensor (l/min)"},
//{0x62,11,105,1,2,"Water pressure"},
//{0x62,12,152,1,-1,"Water pump signal (0:max-100:stop)"},
//{0x62,13,152,1,-1,"[Future] 3 way Valve Mixing 1"},
//{0x62,14,152,1,-1,"[Future] 3 way Valve Mixing 2"},
//{0x62,15,152,1,-1,"Not in use"},
//{0x62,16,307,1,-1,"Not in use"},
//{0x62,16,306,1,-1,"Not in use"},
//{0x62,16,305,1,-1,"Not in use"},
//{0x62,16,304,1,-1,"Not in use"},
//{0x62,16,303,1,-1,"Not in use"},
//{0x62,16,302,1,-1,"Not in use"},
//{0x62,16,301,1,-1,"Not in use"},
//{0x62,16,300,1,-1,"Not in use"},
//{0x63,0,307,1,-1,"Data Enable/Disable"},
//{0x63,1,152,1,-1,"Indoor Unit Address"},
//{0x63,2,215,1,-1,"I/U EEPROM (3rd digit)"},
//{0x63,3,215,1,-1,"I/U EEPROM (4th 5th digit)"},
//{0x63,4,215,1,-1,"I/U EEPROM (6th 7th digit)"},
//{0x63,5,215,1,-1,"I/U EEPROM (8th 9th digit)"},
//{0x63,6,215,1,-1,"I/U EEPROM (11th digit)"},
//{0x63,7,214,1,-1,"I/U EEPROM (12th digit)(rev.)"},
//{0x64,0,307,1,-1,"Data Enable/Disable"},
//{0x64,1,152,1,-1,"Indoor Unit Address"},
//{0x64,2,316,1,-1,"Hybrid Op. Mode"},
//{0x64,2,303,1,-1,"Boiler Operation Demand"},
//{0x64,2,302,1,-1,"Boiler DHW Demand"},
//{0x64,2,301,1,-1,"Bypass Valve Output"},
//{0x64,2,300,1,-1,"Hybrid DHW operation mode"},
//{0x64,3,105,2,-1,"BE_COP"},
{0x64,5,105,2,1,"Hybrid Heating Target Temp."},
{0x64,7,105,2,1,"Boiler Heating Target Temp."},
//{0x00,0,996,0,-1,"Override All Clear"},

• RichieB
Kortom, het meeste werkt niet. Dit werkt er volgens jouw code zonder de comments:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Topicstarter
Dat zijn precies de dingen die ik nodig heb 😀😀😀

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Topicstarter
Nou, ben bezig de flow te maken in NodeRED. Ben totale beginner in NodeRed. Heb een MQTT server draaien en daar worden de Messages heen gestuurd. Alleen geen idee hoe ik dat nu verder in nodered werkend krijg. @tingbrouwer Zou je je flow willen delen? Dan kan ik even gluren hoe je die msg.payloads hebt geconfigureerd. Ik moet op een topic subscriben? Maar hoe weet ik welk mqtt topic?

Tevens.. hoe heb je de jst-ph kabel aan de stick gekoppeld? Heb je daar een connectortje voor gebruikt?

Edit:

Heb zelf dupont connectors en krimptools voor rc modelbouw zaken, past hier ook prima. Dus das alvast weer opgelost :-)

[Voor 56% gewijzigd door Japie.G op 28-01-2021 19:51]

• tingbrouwer
  • Nu online
Japie.G schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 17:03:
Nou, ben bezig de flow te maken in NodeRED. Ben totale beginner in NodeRed. Heb een MQTT server draaien en daar worden de Messages heen gestuurd. Alleen geen idee hoe ik dat nu verder in nodered werkend krijg. @tingbrouwer Zou je je flow willen delen? Dan kan ik even gluren hoe je die msg.payloads hebt geconfigureerd. Ik moet op een topic subscriben? Maar hoe weet ik welk mqtt topic?

Tevens.. hoe heb je de jst-ph kabel aan de stick gekoppeld? Heb je daar een connectortje voor gebruikt?

Edit:
[Afbeelding]

Heb zelf dupont connectors en krimptools voor rc modelbouw zaken, past hier ook prima. Dus das alvast weer opgelost :-)
Mooi dat het gelukt is, alvast netter en beter als mijn verbinding.
Onderstaand de nodered export, ik weet alleen niet of dat zo goed gaat, laat maar weten.
code:
1
[{"id":"e45bedc0.7ea21","type":"tab","label":"testblad","disabled":false,"info":""},{"id":"fc11cc73.6b5b1","type":"debug","z":"e45bedc0.7ea21","name":"","active":true,"tosidebar":false,"console":false,"tostatus":true,"complete":"payload[\"Flow sensor (l/min)\"]","targetType":"msg","statusVal":"payload","statusType":"auto","x":990,"y":240,"wires":[]},{"id":"1222bb9e.fe6344","type":"mqtt in","z":"e45bedc0.7ea21","name":"ESPAltherma","topic":"espaltherma/ATTR/#","qos":"1","datatype":"json","broker":"6abfe69b.157bf8","x":380,"y":610,"wires":[["401ea9be.10cd88","7a70c163.bce57","bb176298.9e9db","e37b3eea.0dd65","1e87905e.29e34","c024f488.ca70b8","3b8d34ad.5c9f8c","b342fc99.b466e","2b8e82bb.1cc55e","e84ef08c.78ed3","fc11cc73.6b5b1","df2342ce.eacb8","2e32d7e9.174278","6474f4c5.76b4bc","9edd6c2d.6d05c","ee81006e.7453a","4cbf8d04.213f94","98a99eed.9c929","f5688aff.d26d48","67b62200.3cb52","b0c94372.57b78","d5211eb2.6a7f8","9fa09981.6eeb58","518b0b40.fe8f14","16a2d2c7.e21dbd","9734cc77.71ab","53be5a3d.17d9a4","7fd6ac7b.b1c734","19250d8d.974da2","f1c93611.4c97c8","5712762c.6ca318","38a052a9.f8b9de","6a1470c9.0d3fc","71d2fe88.8387e"]]},{"id":"98a99eed.9c929","type":"debug","z":"e45bedc0.7ea21","name":"","active":true,"tosidebar":false,"console":false,"tostatus":true,"complete":"payload[\"Defrost Operation\"]","targetType":"msg","statusVal":"payload","statusType":"auto","x":590,"y":260,"wires":[]},{"id":"f5688aff.d26d48","type":"debug","z":"e45bedc0.7ea21","name":"","active":true,"tosidebar":false,"console":false,"tostatus":true,"complete":"payload[\"Outdoor air temp.\"]","targetType":"msg","statusVal":"payload","statusType":"auto","x":590,"y":320,"wires":[]},{"id":"3b8d34ad.5c9f8c","type":"debug","z":"e45bedc0.7ea21","name":"","active":true,"tosidebar":false,"console":false,"tostatus":true,"complete":"payload.M5BatV","targetType":"msg","statusVal":"payload","statusType":"auto","x":550,"y":192,"wires":[]},{"id":"c024f488.ca70b8","type":"debug","z":"e45bedc0.7ea21","name":"","active":true,"tosidebar":false,"console":false,"tostatus":true,"complete":"payload.M5VIN","targetType":"msg","statusVal":"payload","statusType":"auto","x":550,"y":120,"wires":[]},{"id":"1e87905e.29e34","type":"debug","z":"e45bedc0.7ea21","name":"","active":true,"tosidebar":true,"console":false,"tostatus":true,"complete":"true","targetType":"full","statusVal":"payload","statusType":"auto","x":470,"y":800,"wires":[]},{"id":"df2342ce.eacb8","type":"debug","z":"e45bedc0.7ea21","name":"","active":true,"tosidebar":false,"console":false,"tostatus":true,"complete":"payload[\"Refrig. Temp. liquid side (R3T)\"]","targetType":"msg","statusVal":"payload","statusType":"auto","x":1030,"y":330,"wires":[]},{"id":"b342fc99.b466e","type":"debug","z":"e45bedc0.7ea21","name":"","active":true,"tosidebar":false,"console":false,"tostatus":true,"complete":"payload[\"Outlet Water BUH Temp. (R2T)\"]","targetType":"msg","statusVal":"payload","statusType":"auto","x":1020,"y":30,"wires":[]},{"id":"2b8e82bb.1cc55e","type":"debug","z":"e45bedc0.7ea21","name":"","active":true,"tosidebar":false,"console":false,"tostatus":true,"complete":"payload[\"Outlet Water Heat Exch. Temp. (R1T)\"]","targetType":"msg","statusVal":"payload","statusType":"auto","x":1040,"y":130,"wires":[]},{"id":"e84ef08c.78ed3","type":"debug","z":"e45bedc0.7ea21","name":"","active":true,"tosidebar":false,"console":false,"tostatus":true,"complete":"payload[\"Inlet water temp.(R4T)\"]","targetType":"msg","statusVal":"payload","statusType":"auto","x":990,"y":180,"wires":[]},{"id":"67b62200.3cb52","type":"debug","z":"e45bedc0.7ea21","name":"","active":true,"tosidebar":false,"console":false,"tostatus":true,"complete":"payload[\"RT Temp.\"]","targetType":"msg","statusVal":"payload","statusType":"auto","x":570,"y":380,"wires":[]},{"id":"518b0b40.fe8f14","type":"debug","z":"e45bedc0.7ea21","name":"","active":true,"tosidebar":false,"console":false,"tostatus":true,"complete":"payload[\"INV frequency (rps)\"]","targetType":"msg","statusVal":"payload","statusType":"auto","x":1010,"y":570,"wires":[]},{"id":"2e32d7e9.174278","type":"debug","z":"e45bedc0.7ea21","name":"","active":true,"tosidebar":false,"console":false,"tostatus":true,"complete":"payload[\"Hybrid Heating Target Temp.\"]","targetType":"msg","statusVal":"payload","statusType":"auto","x":1030,"y":400,"wires":[]},{"id":"6474f4c5.76b4bc","type":"debug","z":"e45bedc0.7ea21","name":"","active":true,"tosidebar":false,"console":false,"tostatus":true,"complete":"payload[\"Boiler Heating Target Temp.\"]","targetType":"msg","statusVal":"payload","statusType":"auto","x":1040,"y":460,"wires":[]},{"id":"7a70c163.bce57","type":"function","z":"e45bedc0.7ea21","name":"","func":"var aanvoerWP = msg.payload[\"Outlet Water Heat Exch. Temp. (R1T)\"]\nvar retourWP = msg.payload[\"Inlet water temp.(R4T)\"]\nvar flow = msg.payload[\"Flow sensor (l/min)\"]\nvar power = (+60*1.16*flow*(aanvoerWP-retourWP))\nout = power.toFixed(0)\nreturn[{payload:out}]\nreturn msg;","outputs":1,"noerr":0,"initialize":"","finalize":"","x":140,"y":90,"wires":[["ce2090be.02fcf"]]},{"id":"ce2090be.02fcf","type":"debug","z":"e45bedc0.7ea21","name":"Watt th WP","active":true,"tosidebar":false,"console":false,"tostatus":true,"complete":"payload","targetType":"msg","statusVal":"payload","statusType":"auto","x":300,"y":90,"wires":[]},{"id":"b0c94372.57b78","type":"debug","z":"e45bedc0.7ea21","name":"","active":true,"tosidebar":false,"console":false,"tostatus":true,"complete":"payload[\"RT setpoint\"]","targetType":"msg","statusVal":"payload","statusType":"auto","x":590,"y":450,"wires":[]},{"id":"9edd6c2d.6d05c","type":"debug","z":"e45bedc0.7ea21","name":"","active":true,"tosidebar":false,"console":false,"tostatus":true,"complete":"payload[\"LW setpoint (main)\"]","targetType":"msg","statusVal":"payload","statusType":"auto","x":1010,"y":510,"wires":[]},{"id":"ee81006e.7453a","type":"debug","z":"e45bedc0.7ea21","name":"","active":true,"tosidebar":false,"console":false,"tostatus":true,"complete":"payload[\"Voltage (V)\"]","targetType":"msg","statusVal":"payload","statusType":"auto","x":230,"y":280,"wires":[]},{"id":"4cbf8d04.213f94","type":"debug","z":"e45bedc0.7ea21","name":"","active":true,"tosidebar":false,"console":false,"tostatus":true,"complete":"payload[\"INV primary current (A)\"]","targetType":"msg","statusVal":"payload","statusType":"auto","x":230,"y":350,"wires":[]},{"id":"53be5a3d.17d9a4","type":"debug","z":"e45bedc0.7ea21","name":"","active":true,"tosidebar":false,"console":false,"tostatus":true,"complete":"payload[\"INV secondary current (A)\"]","targetType":"msg","statusVal":"payload","statusType":"auto","x":230,"y":420,"wires":[]},{"id":"bb176298.9e9db","type":"function","z":"e45bedc0.7ea21","name":"","func":"var volt = msg.payload[\"Voltage (V)\"]\nvar amp = msg.payload[\"INV primary current (A)\"]\nvar watt = (volt * amp)\nout = watt.toFixed(0)\nreturn[{payload:out}]\nreturn msg;","outputs":1,"noerr":0,"initialize":"","finalize":"","x":120,"y":150,"wires":[["a0da3866.f687a8"]]},{"id":"a0da3866.f687a8","type":"debug","z":"e45bedc0.7ea21","name":"Watt E","active":true,"tosidebar":false,"console":false,"tostatus":true,"complete":"payload","targetType":"msg","statusVal":"payload","statusType":"auto","x":270,"y":150,"wires":[]},{"id":"16a2d2c7.e21dbd","type":"debug","z":"e45bedc0.7ea21","name":"","active":true,"tosidebar":false,"console":false,"tostatus":true,"complete":"payload.Pressure","targetType":"msg","statusVal":"payload","statusType":"auto","x":1010,"y":730,"wires":[]},{"id":"d5211eb2.6a7f8","type":"debug","z":"e45bedc0.7ea21","name":"","active":true,"tosidebar":false,"console":false,"tostatus":true,"complete":"payload[\"INV fin temp.\"]","targetType":"msg","statusVal":"payload","statusType":"auto","x":590,"y":530,"wires":[]},{"id":"f1c93611.4c97c8","type":"debug","z":"e45bedc0.7ea21","name":"","active":true,"tosidebar":false,"console":false,"tostatus":true,"complete":"payload[\"O/U Heat Exch. Mid-temp.\"]","targetType":"msg","statusVal":"payload","statusType":"auto","x":630,"y":700,"wires":[]},{"id":"9fa09981.6eeb58","type":"debug","z":"e45bedc0.7ea21","name":"","active":true,"tosidebar":false,"console":false,"tostatus":true,"complete":"payload[\"Discharge pipe temp.\"]","targetType":"msg","statusVal":"payload","statusType":"auto","x":620,"y":600,"wires":[]},{"id":"9734cc77.71ab","type":"debug","z":"e45bedc0.7ea21","name":"","active":true,"tosidebar":false,"console":false,"tostatus":true,"complete":"payload[\"Target Evap. Temp.\"]","targetType":"msg","statusVal":"payload","statusType":"auto","x":610,"y":650,"wires":[]},{"id":"e37b3eea.0dd65","type":"function","z":"e45bedc0.7ea21","name":"","func":"var aanvoerWP = msg.payload[\"Outlet Water Heat Exch. Temp. (R1T)\"]\nvar retourWP = msg.payload[\"Inlet water temp.(R4T)\"]\nvar flow = msg.payload[\"Flow sensor (l/min)\"]\nvar volt = msg.payload[\"Voltage (V)\"]\nvar amp = msg.payload[\"INV primary current (A)\"]\nvar power = (+60*1.16*flow*(aanvoerWP-retourWP))\nvar watt = (volt * amp)\nvar cop = (power / watt)\nout = cop.toFixed(2)\nreturn[{payload:out}]\nreturn msg;","outputs":1,"noerr":0,"initialize":"","finalize":"","x":130,"y":220,"wires":[["a89382e2.1e667"]]},{"id":"a89382e2.1e667","type":"debug","z":"e45bedc0.7ea21","name":"COP","active":true,"tosidebar":false,"console":false,"tostatus":true,"complete":"payload","targetType":"msg","statusVal":"payload","statusType":"auto","x":270,"y":220,"wires":[]},{"id":"401ea9be.10cd88","type":"function","z":"e45bedc0.7ea21","name":"","func":"var aanvoerWP = msg.payload[\"Outlet Water Heat Exch. Temp. (R1T)\"]\nvar aanvoerKetel = msg.payload[\"Outlet Water BUH Temp. (R2T)\"]\nvar flow = msg.payload[\"Flow sensor (l/min)\"]\nvar power = (+60*1.16*flow*(aanvoerKetel-aanvoerWP))\nout = power.toFixed(0)\nreturn[{payload:out}]\nreturn msg;","outputs":1,"noerr":0,"initialize":"","finalize":"","x":130,"y":30,"wires":[["87679f38.c0891"]]},{"id":"87679f38.c0891","type":"debug","z":"e45bedc0.7ea21","name":"Watt th CV-ketel","active":true,"tosidebar":false,"console":false,"tostatus":true,"complete":"payload","targetType":"msg","statusVal":"payload","statusType":"auto","x":300,"y":30,"wires":[]},{"id":"7fd6ac7b.b1c734","type":"function","z":"e45bedc0.7ea21","name":"","func":"var verdtemp = msg.payload[\"O/U Heat Exch. Mid-temp.\"]\nreturn[{payload:verdtemp}]\nreturn msg;","outputs":1,"noerr":0,"initialize":"","finalize":"","x":760,"y":760,"wires":[["54895487.36b98c"]]},{"id":"54895487.36b98c","type":"ui_chart","z":"e45bedc0.7ea21","name":"","group":"32c55f29.f187","order":3,"width":0,"height":0,"label":"verdamper temperatuur","chartType":"line","legend":"false","xformat":"HH:mm:ss","interpolate":"linear","nodata":"","dot":false,"ymin":"","ymax":"","removeOlder":1,"removeOlderPoints":"","removeOlderUnit":"3600","cutout":0,"useOneColor":false,"useUTC":false,"colors":["#1f77b4","#aec7e8","#ff7f0e","#2ca02c","#98df8a","#d62728","#ff9896","#9467bd","#c5b0d5"],"outputs":1,"x":1020,"y":780,"wires":[[]]},{"id":"19250d8d.974da2","type":"function","z":"e45bedc0.7ea21","name":"","func":"//read payload\nvar test = Number(msg.payload[\"O/U Heat Exch. Mid-temp.\"]);\n\nmsg.payload = test;\nreturn msg;\n","outputs":1,"noerr":0,"initialize":"","finalize":"","x":700,"y":930,"wires":[["58a2925a.e1c59c","4720dbae.f19ef4"]]},{"id":"58a2925a.e1c59c","type":"debug","z":"e45bedc0.7ea21","name":"","active":true,"tosidebar":true,"console":false,"tostatus":true,"complete":"payload","targetType":"msg","statusVal":"payload","statusType":"auto","x":940,"y":910,"wires":[]},{"id":"4720dbae.f19ef4","type":"influxdb out","z":"e45bedc0.7ea21","influxdb":"e110c012.db21e","name":"","measurement":"verdamperTemp","precision":"","retentionPolicy":"","database":"","retentionPolicyV18Flux":"","org":"","bucket":"","x":1030,"y":980,"wires":[]},{"id":"5712762c.6ca318","type":"debug","z":"e45bedc0.7ea21","name":"","active":true,"tosidebar":false,"console":false,"tostatus":true,"complete":"payload[\"Fan 1 (10 rpm)\"]","targetType":"msg","statusVal":"payload","statusType":"auto","x":1020,"y":680,"wires":[]},{"id":"38a052a9.f8b9de","type":"debug","z":"e45bedc0.7ea21","name":"","active":true,"tosidebar":false,"console":false,"tostatus":true,"complete":"payload[\"O/U capacity (kW)\"]","targetType":"msg","statusVal":"payload","statusType":"auto","x":200,"y":470,"wires":[]},{"id":"6a1470c9.0d3fc","type":"debug","z":"e45bedc0.7ea21","name":"","active":true,"tosidebar":false,"console":false,"tostatus":true,"complete":"payload[\"INV frequency 2 (rps)\"]","targetType":"msg","statusVal":"payload","statusType":"auto","x":1020,"y":620,"wires":[]},{"id":"71d2fe88.8387e","type":"debug","z":"e45bedc0.7ea21","name":"","active":true,"tosidebar":false,"console":false,"tostatus":true,"complete":"payload[\"Expansion valve 1 (pls)\"]","targetType":"msg","statusVal":"payload","statusType":"auto","x":210,"y":520,"wires":[]},{"id":"6abfe69b.157bf8","type":"mqtt-broker","name":"Mosquitto","broker":"localhost","port":"1883","clientid":"","usetls":false,"compatmode":true,"keepalive":"15","cleansession":true,"birthTopic":"","birthQos":"0","birthPayload":"","closeTopic":"","closePayload":"","willTopic":"","willQos":"0","willPayload":""},{"id":"32c55f29.f187","type":"ui_group","name":"Vermogen wp","tab":"bb6fbd4b.9b387","order":2,"disp":true,"width":"20","collapse":false},{"id":"e110c012.db21e","type":"influxdb","hostname":"localhost","port":"8086","protocol":"http","database":"demo","name":"","usetls":false,"tls":"","influxdbVersion":"1.x","url":"","rejectUnauthorized":false},{"id":"bb6fbd4b.9b387","type":"ui_tab","name":"Warmtepomp","icon":"dashboard","disabled":false,"hidden":false}]

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Topicstarter
tingbrouwer schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 00:43:
[...]

Mooi dat het gelukt is, alvast netter en beter als mijn verbinding.
Onderstaand de nodered export, ik weet alleen niet of dat zo goed gaat, laat maar weten.
code:
1
[{"id":"e45bedc0.7ea21","type":"tab","label":"testblad","disabled":false,"info":""},{"id":"fc11cc73.6b5b1","type":"debug","z":"e45bedc0.7ea21","name":"","active":true,"tosidebar":false,"console":false,"tostatus":true,"complete":"payload[\"Flow sensor (l/min)\"]","targetType":"msg","statusVal":"payload","statusType":"auto","x":990,"y":240,"wires":[]},{"id":"1222bb9e.fe6344","type":"mqtt in","z":"e45bedc0.7ea21","name":"ESPAltherma","topic":"espaltherma/ATTR/#","qos":"1","datatype":"json","broker":"6abfe69b.157bf8","x":380,"y":610,"wires":[["401ea9be.10cd88","7a70c163.bce57","bb176298.9e9db","e37b3eea.0dd65","1e87905e.29e34","c024f488.ca70b8","3b8d34ad.5c9f8c","b342fc99.b466e","2b8e82bb.1cc55e","e84ef08c.78ed3","fc11cc73.6b5b1","df2342ce.eacb8","2e32d7e9.174278","6474f4c5.76b4bc","9edd6c2d.6d05c","ee81006e.7453a","4cbf8d04.213f94","98a99eed.9c929","f5688aff.d26d48","67b62200.3cb52","b0c94372.57b78","d5211eb2.6a7f8","9fa09981.6eeb58","518b0b40.fe8f14","16a2d2c7.e21dbd","9734cc77.71ab","53be5a3d.17d9a4","7fd6ac7b.b1c734","19250d8d.974da2","f1c93611.4c97c8","5712762c.6ca318","38a052a9.f8b9de","6a1470c9.0d3fc","71d2fe88.8387e"]]},{"id":"98a99eed.9c929","type":"debug","z":"e45bedc0.7ea21","name":"","active":true,"tosidebar":false,"console":false,"tostatus":true,"complete":"payload[\"Defrost Operation\"]","targetType":"msg","statusVal":"payload","statusType":"auto","x":590,"y":260,"wires":[]},{"id":"f5688aff.d26d48","type":"debug","z":"e45bedc0.7ea21","name":"","active":true,"tosidebar":false,"console":false,"tostatus":true,"complete":"payload[\"Outdoor air temp.\"]","targetType":"msg","statusVal":"payload","statusType":"auto","x":590,"y":320,"wires":[]},{"id":"3b8d34ad.5c9f8c","type":"debug","z":"e45bedc0.7ea21","name":"","active":true,"tosidebar":false,"console":false,"tostatus":true,"complete":"payload.M5BatV","targetType":"msg","statusVal":"payload","statusType":"auto","x":550,"y":192,"wires":[]},{"id":"c024f488.ca70b8","type":"debug","z":"e45bedc0.7ea21","name":"","active":true,"tosidebar":false,"console":false,"tostatus":true,"complete":"payload.M5VIN","targetType":"msg","statusVal":"payload","statusType":"auto","x":550,"y":120,"wires":[]},{"id":"1e87905e.29e34","type":"debug","z":"e45bedc0.7ea21","name":"","active":true,"tosidebar":true,"console":false,"tostatus":true,"complete":"true","targetType":"full","statusVal":"payload","statusType":"auto","x":470,"y":800,"wires":[]},{"id":"df2342ce.eacb8","type":"debug","z":"e45bedc0.7ea21","name":"","active":true,"tosidebar":false,"console":false,"tostatus":true,"complete":"payload[\"Refrig. Temp. liquid side (R3T)\"]","targetType":"msg","statusVal":"payload","statusType":"auto","x":1030,"y":330,"wires":[]},{"id":"b342fc99.b466e","type":"debug","z":"e45bedc0.7ea21","name":"","active":true,"tosidebar":false,"console":false,"tostatus":true,"complete":"payload[\"Outlet Water BUH Temp. (R2T)\"]","targetType":"msg","statusVal":"payload","statusType":"auto","x":1020,"y":30,"wires":[]},{"id":"2b8e82bb.1cc55e","type":"debug","z":"e45bedc0.7ea21","name":"","active":true,"tosidebar":false,"console":false,"tostatus":true,"complete":"payload[\"Outlet Water Heat Exch. Temp. (R1T)\"]","targetType":"msg","statusVal":"payload","statusType":"auto","x":1040,"y":130,"wires":[]},{"id":"e84ef08c.78ed3","type":"debug","z":"e45bedc0.7ea21","name":"","active":true,"tosidebar":false,"console":false,"tostatus":true,"complete":"payload[\"Inlet water temp.(R4T)\"]","targetType":"msg","statusVal":"payload","statusType":"auto","x":990,"y":180,"wires":[]},{"id":"67b62200.3cb52","type":"debug","z":"e45bedc0.7ea21","name":"","active":true,"tosidebar":false,"console":false,"tostatus":true,"complete":"payload[\"RT Temp.\"]","targetType":"msg","statusVal":"payload","statusType":"auto","x":570,"y":380,"wires":[]},{"id":"518b0b40.fe8f14","type":"debug","z":"e45bedc0.7ea21","name":"","active":true,"tosidebar":false,"console":false,"tostatus":true,"complete":"payload[\"INV frequency (rps)\"]","targetType":"msg","statusVal":"payload","statusType":"auto","x":1010,"y":570,"wires":[]},{"id":"2e32d7e9.174278","type":"debug","z":"e45bedc0.7ea21","name":"","active":true,"tosidebar":false,"console":false,"tostatus":true,"complete":"payload[\"Hybrid Heating Target Temp.\"]","targetType":"msg","statusVal":"payload","statusType":"auto","x":1030,"y":400,"wires":[]},{"id":"6474f4c5.76b4bc","type":"debug","z":"e45bedc0.7ea21","name":"","active":true,"tosidebar":false,"console":false,"tostatus":true,"complete":"payload[\"Boiler Heating Target Temp.\"]","targetType":"msg","statusVal":"payload","statusType":"auto","x":1040,"y":460,"wires":[]},{"id":"7a70c163.bce57","type":"function","z":"e45bedc0.7ea21","name":"","func":"var aanvoerWP = msg.payload[\"Outlet Water Heat Exch. Temp. (R1T)\"]\nvar retourWP = msg.payload[\"Inlet water temp.(R4T)\"]\nvar flow = msg.payload[\"Flow sensor (l/min)\"]\nvar power = (+60*1.16*flow*(aanvoerWP-retourWP))\nout = power.toFixed(0)\nreturn[{payload:out}]\nreturn msg;","outputs":1,"noerr":0,"initialize":"","finalize":"","x":140,"y":90,"wires":[["ce2090be.02fcf"]]},{"id":"ce2090be.02fcf","type":"debug","z":"e45bedc0.7ea21","name":"Watt th WP","active":true,"tosidebar":false,"console":false,"tostatus":true,"complete":"payload","targetType":"msg","statusVal":"payload","statusType":"auto","x":300,"y":90,"wires":[]},{"id":"b0c94372.57b78","type":"debug","z":"e45bedc0.7ea21","name":"","active":true,"tosidebar":false,"console":false,"tostatus":true,"complete":"payload[\"RT setpoint\"]","targetType":"msg","statusVal":"payload","statusType":"auto","x":590,"y":450,"wires":[]},{"id":"9edd6c2d.6d05c","type":"debug","z":"e45bedc0.7ea21","name":"","active":true,"tosidebar":false,"console":false,"tostatus":true,"complete":"payload[\"LW setpoint (main)\"]","targetType":"msg","statusVal":"payload","statusType":"auto","x":1010,"y":510,"wires":[]},{"id":"ee81006e.7453a","type":"debug","z":"e45bedc0.7ea21","name":"","active":true,"tosidebar":false,"console":false,"tostatus":true,"complete":"payload[\"Voltage (V)\"]","targetType":"msg","statusVal":"payload","statusType":"auto","x":230,"y":280,"wires":[]},{"id":"4cbf8d04.213f94","type":"debug","z":"e45bedc0.7ea21","name":"","active":true,"tosidebar":false,"console":false,"tostatus":true,"complete":"payload[\"INV primary current (A)\"]","targetType":"msg","statusVal":"payload","statusType":"auto","x":230,"y":350,"wires":[]},{"id":"53be5a3d.17d9a4","type":"debug","z":"e45bedc0.7ea21","name":"","active":true,"tosidebar":false,"console":false,"tostatus":true,"complete":"payload[\"INV secondary current (A)\"]","targetType":"msg","statusVal":"payload","statusType":"auto","x":230,"y":420,"wires":[]},{"id":"bb176298.9e9db","type":"function","z":"e45bedc0.7ea21","name":"","func":"var volt = msg.payload[\"Voltage (V)\"]\nvar amp = msg.payload[\"INV primary current (A)\"]\nvar watt = (volt * amp)\nout = watt.toFixed(0)\nreturn[{payload:out}]\nreturn msg;","outputs":1,"noerr":0,"initialize":"","finalize":"","x":120,"y":150,"wires":[["a0da3866.f687a8"]]},{"id":"a0da3866.f687a8","type":"debug","z":"e45bedc0.7ea21","name":"Watt E","active":true,"tosidebar":false,"console":false,"tostatus":true,"complete":"payload","targetType":"msg","statusVal":"payload","statusType":"auto","x":270,"y":150,"wires":[]},{"id":"16a2d2c7.e21dbd","type":"debug","z":"e45bedc0.7ea21","name":"","active":true,"tosidebar":false,"console":false,"tostatus":true,"complete":"payload.Pressure","targetType":"msg","statusVal":"payload","statusType":"auto","x":1010,"y":730,"wires":[]},{"id":"d5211eb2.6a7f8","type":"debug","z":"e45bedc0.7ea21","name":"","active":true,"tosidebar":false,"console":false,"tostatus":true,"complete":"payload[\"INV fin temp.\"]","targetType":"msg","statusVal":"payload","statusType":"auto","x":590,"y":530,"wires":[]},{"id":"f1c93611.4c97c8","type":"debug","z":"e45bedc0.7ea21","name":"","active":true,"tosidebar":false,"console":false,"tostatus":true,"complete":"payload[\"O/U Heat Exch. Mid-temp.\"]","targetType":"msg","statusVal":"payload","statusType":"auto","x":630,"y":700,"wires":[]},{"id":"9fa09981.6eeb58","type":"debug","z":"e45bedc0.7ea21","name":"","active":true,"tosidebar":false,"console":false,"tostatus":true,"complete":"payload[\"Discharge pipe temp.\"]","targetType":"msg","statusVal":"payload","statusType":"auto","x":620,"y":600,"wires":[]},{"id":"9734cc77.71ab","type":"debug","z":"e45bedc0.7ea21","name":"","active":true,"tosidebar":false,"console":false,"tostatus":true,"complete":"payload[\"Target Evap. Temp.\"]","targetType":"msg","statusVal":"payload","statusType":"auto","x":610,"y":650,"wires":[]},{"id":"e37b3eea.0dd65","type":"function","z":"e45bedc0.7ea21","name":"","func":"var aanvoerWP = msg.payload[\"Outlet Water Heat Exch. Temp. (R1T)\"]\nvar retourWP = msg.payload[\"Inlet water temp.(R4T)\"]\nvar flow = msg.payload[\"Flow sensor (l/min)\"]\nvar volt = msg.payload[\"Voltage (V)\"]\nvar amp = msg.payload[\"INV primary current (A)\"]\nvar power = (+60*1.16*flow*(aanvoerWP-retourWP))\nvar watt = (volt * amp)\nvar cop = (power / watt)\nout = cop.toFixed(2)\nreturn[{payload:out}]\nreturn msg;","outputs":1,"noerr":0,"initialize":"","finalize":"","x":130,"y":220,"wires":[["a89382e2.1e667"]]},{"id":"a89382e2.1e667","type":"debug","z":"e45bedc0.7ea21","name":"COP","active":true,"tosidebar":false,"console":false,"tostatus":true,"complete":"payload","targetType":"msg","statusVal":"payload","statusType":"auto","x":270,"y":220,"wires":[]},{"id":"401ea9be.10cd88","type":"function","z":"e45bedc0.7ea21","name":"","func":"var aanvoerWP = msg.payload[\"Outlet Water Heat Exch. Temp. (R1T)\"]\nvar aanvoerKetel = msg.payload[\"Outlet Water BUH Temp. (R2T)\"]\nvar flow = msg.payload[\"Flow sensor (l/min)\"]\nvar power = (+60*1.16*flow*(aanvoerKetel-aanvoerWP))\nout = power.toFixed(0)\nreturn[{payload:out}]\nreturn msg;","outputs":1,"noerr":0,"initialize":"","finalize":"","x":130,"y":30,"wires":[["87679f38.c0891"]]},{"id":"87679f38.c0891","type":"debug","z":"e45bedc0.7ea21","name":"Watt th CV-ketel","active":true,"tosidebar":false,"console":false,"tostatus":true,"complete":"payload","targetType":"msg","statusVal":"payload","statusType":"auto","x":300,"y":30,"wires":[]},{"id":"7fd6ac7b.b1c734","type":"function","z":"e45bedc0.7ea21","name":"","func":"var verdtemp = msg.payload[\"O/U Heat Exch. Mid-temp.\"]\nreturn[{payload:verdtemp}]\nreturn msg;","outputs":1,"noerr":0,"initialize":"","finalize":"","x":760,"y":760,"wires":[["54895487.36b98c"]]},{"id":"54895487.36b98c","type":"ui_chart","z":"e45bedc0.7ea21","name":"","group":"32c55f29.f187","order":3,"width":0,"height":0,"label":"verdamper temperatuur","chartType":"line","legend":"false","xformat":"HH:mm:ss","interpolate":"linear","nodata":"","dot":false,"ymin":"","ymax":"","removeOlder":1,"removeOlderPoints":"","removeOlderUnit":"3600","cutout":0,"useOneColor":false,"useUTC":false,"colors":["#1f77b4","#aec7e8","#ff7f0e","#2ca02c","#98df8a","#d62728","#ff9896","#9467bd","#c5b0d5"],"outputs":1,"x":1020,"y":780,"wires":[[]]},{"id":"19250d8d.974da2","type":"function","z":"e45bedc0.7ea21","name":"","func":"//read payload\nvar test = Number(msg.payload[\"O/U Heat Exch. Mid-temp.\"]);\n\nmsg.payload = test;\nreturn msg;\n","outputs":1,"noerr":0,"initialize":"","finalize":"","x":700,"y":930,"wires":[["58a2925a.e1c59c","4720dbae.f19ef4"]]},{"id":"58a2925a.e1c59c","type":"debug","z":"e45bedc0.7ea21","name":"","active":true,"tosidebar":true,"console":false,"tostatus":true,"complete":"payload","targetType":"msg","statusVal":"payload","statusType":"auto","x":940,"y":910,"wires":[]},{"id":"4720dbae.f19ef4","type":"influxdb out","z":"e45bedc0.7ea21","influxdb":"e110c012.db21e","name":"","measurement":"verdamperTemp","precision":"","retentionPolicy":"","database":"","retentionPolicyV18Flux":"","org":"","bucket":"","x":1030,"y":980,"wires":[]},{"id":"5712762c.6ca318","type":"debug","z":"e45bedc0.7ea21","name":"","active":true,"tosidebar":false,"console":false,"tostatus":true,"complete":"payload[\"Fan 1 (10 rpm)\"]","targetType":"msg","statusVal":"payload","statusType":"auto","x":1020,"y":680,"wires":[]},{"id":"38a052a9.f8b9de","type":"debug","z":"e45bedc0.7ea21","name":"","active":true,"tosidebar":false,"console":false,"tostatus":true,"complete":"payload[\"O/U capacity (kW)\"]","targetType":"msg","statusVal":"payload","statusType":"auto","x":200,"y":470,"wires":[]},{"id":"6a1470c9.0d3fc","type":"debug","z":"e45bedc0.7ea21","name":"","active":true,"tosidebar":false,"console":false,"tostatus":true,"complete":"payload[\"INV frequency 2 (rps)\"]","targetType":"msg","statusVal":"payload","statusType":"auto","x":1020,"y":620,"wires":[]},{"id":"71d2fe88.8387e","type":"debug","z":"e45bedc0.7ea21","name":"","active":true,"tosidebar":false,"console":false,"tostatus":true,"complete":"payload[\"Expansion valve 1 (pls)\"]","targetType":"msg","statusVal":"payload","statusType":"auto","x":210,"y":520,"wires":[]},{"id":"6abfe69b.157bf8","type":"mqtt-broker","name":"Mosquitto","broker":"localhost","port":"1883","clientid":"","usetls":false,"compatmode":true,"keepalive":"15","cleansession":true,"birthTopic":"","birthQos":"0","birthPayload":"","closeTopic":"","closePayload":"","willTopic":"","willQos":"0","willPayload":""},{"id":"32c55f29.f187","type":"ui_group","name":"Vermogen wp","tab":"bb6fbd4b.9b387","order":2,"disp":true,"width":"20","collapse":false},{"id":"e110c012.db21e","type":"influxdb","hostname":"localhost","port":"8086","protocol":"http","database":"demo","name":"","usetls":false,"tls":"","influxdbVersion":"1.x","url":"","rejectUnauthorized":false},{"id":"bb6fbd4b.9b387","type":"ui_tab","name":"Warmtepomp","icon":"dashboard","disabled":false,"hidden":false}]
Dank!!

Volgende probleem, hoe kom ik in hemelsnaam bij die connector🤪🤪🤪 Moet die hele unit er uit? Die connector is niet normaal bereikbaar, of kijk ik verkeerd?

edit: Er is toch net met de hand bij te komen zie ik inmiddels. Ik kan een deurtje openen en de module iets opzij trekken. Echter past mijn connector niet. Balen. Even een andere bestellen!

@tingbrouwer https://webshop.domoticx....t/product&product_id=2986

Dit is het stekkertje dat bij jou wel past?

• tingbrouwer
  • Nu online
Japie.G schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 09:33:
[...]

Dank!!

Volgende probleem, hoe kom ik in hemelsnaam bij die connector🤪🤪🤪 Moet die hele unit er uit? Die connector is niet normaal bereikbaar, of kijk ik verkeerd?

edit: Er is toch net met de hand bij te komen zie ik inmiddels. Ik kan een deurtje openen en de module iets opzij trekken. Echter past mijn connector niet. Balen. Even een andere bestellen!

Om de elektronica makkelijk te bereiken is de complete unit uitschuifbaar gemaakt, en kun je deze aanhaken.

en inderdaad het stekertje past bij mij ook niet goed, vandaar dat ik de verbinding heb gemaakt met Dupont wires 2x female (voorlopig)

• MBgek
Japie.G schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 09:33:
[...]

Dank!!

Je kunt de hele elektrakast eruit halen en ophangen aan de zijkant van de unit, daarna kun je aan de lange kant van de elektrakast een deurtje open maken en kijk je zo op de print.

https://pasteboard.co/JLROBbi.png

@tingbrouwer was me voor (y)

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Topicstarter
Zeer bedankt!

Gelukt hoor!

De pitch afstand van de x10a connector is geen JST PH (2.0mm) Maar eerder JST XH (2,54mm). Helaas past een XH stekker qua buitenmaat ook niet dus ga ik maar net zoals hierboven voor de losse Dupont oplossing.

[Voor 7% gewijzigd door Japie.G op 29-01-2021 11:38]

• MBgek
Japie.G schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 11:37:
Zeer bedankt!

Gelukt hoor!

De pitch afstand van de x10a connector is geen JST PH (2.0mm) Maar eerder JST XH (2,54mm). Helaas past een XH stekker ook niet dus ga ik maar net zoals hierboven voor de losse Dupont oplossing.
hmm, vreemd van die stekker. Ik zal eens de Daikin archieven induiken om te zoeken wat voor stekkertje het nou is, ik heb zelf die JST PH ook liggen maar die past inderdaad niet. Losse duPont werkt natuurlijk ook maar het wordt nu een principe kwestie om de juiste connector te vinden :X

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Topicstarter
MBgek schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 11:40:
[...]

hmm, vreemd van die stekker. Ik zal eens de Daikin archieven induiken om te zoeken wat voor stekkertje het nou is, ik heb zelf die JST PH ook liggen maar die past inderdaad niet. Losse duPont werkt natuurlijk ook maar het wordt nu een principe kwestie om de juiste connector te vinden :X
Let me know als je het weet :-)

Pitch is sowieso 2,54mm.

Maar hij werkt hier! Geweldig! Dank allen! Een stuk meer info nu. Nu de boel naar influx/grafana etc. Voor latere zorg.

MQTT topic waar de m5stick op post is: espaltherma/ATTR/#

Dat is wat ik mistte en nu uit de flow van @tingbrouwer heb gehaald.. Dank!

• tingbrouwer
  • Nu online
Japie.G schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 11:57:
[...]

Let me know als je het weet :-)

Pitch is sowieso 2,54mm.

Maar hij werkt hier! Geweldig! Dank allen! Een stuk meer info nu. Nu de boel naar influx/grafana etc. Voor latere zorg.

MQTT topic waar de m5stick op post is: espaltherma/ATTR/#

Dat is wat ik mistte en nu uit de flow van @tingbrouwer heb gehaald.. Dank!
Top dat het gelukt is.

Jammer dat de stroometing +/- 0,5Amp is, ik gebruik een separate kWh-meter hiervoor.

wel een beetje off_topic:
Als je de nodered flow naar influx, als deze gereed is, eens wilt delen. ik doe nu alle waardes separaat, maar dat kan volgens mij makkelijker in een batch.

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Topicstarter
tingbrouwer schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 12:07:
[...]

Top dat het gelukt is.

Jammer dat de stroometing +/- 0,5Amp is, ik gebruik een separate kWh-meter hiervoor.

wel een beetje off_topic:
Als je de nodered flow naar influx, als deze gereed is, eens wilt delen. ik doe nu alle waardes separaat, maar dat kan volgens mij makkelijker in een batch.
Stroom meet ik ook extern. Stuk beter. Meet ook temps extern. Nu van meerwaarde zijn de compressorfrequentie, koelgastemps en nog een bak meer leuke dingen

Ik ben ook nieuw met nodered. Zal zeker posten wat jk uiteindelijk voor elkaar weet te krijgen. Leuk man!

• tingbrouwer
  • Nu online
Japie.G schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 12:12:
[...]

Stroom meet ik ook extern. Stuk beter. Meet ook temps extern. Nu van meerwaarde zijn de compressorfrequentie, koelgastemps en nog een bak meer leuke dingen

Ik ben ook nieuw met nodered. Zal zeker posten wat jk uiteindelijk voor elkaar weet te krijgen. Leuk man!
je zal zien dat de flow wel fluctueert. (wist ik ook niet)

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Topicstarter
tingbrouwer schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 12:20:
[...]

je zal zien dat de flow wel fluctueert. (wist ik ook niet)
En das een super belangrijke parameter om met behulp van mn externe temperingen een beter thermisch vermogen en dus COP te berekenen.

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Topicstarter
RichieB schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 17:51:
Kortom, het meeste werkt niet. Dit werkt er volgens jouw code zonder de comments:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
{0x10,0,217,1,-1,"Operation Mode"}, werkt ook (Heating / Cooling)

@tingbrouwer heb je ze allemaal gecontroleerd?

• RichieB
tingbrouwer schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 12:07:
[...]
Wat is de functie van Node-RED in dit geheel? Programmeer je daarmee de m5stick? Want als die data via MQTT verstuurt kan je het vanaf daar toch verder op een server oppakken met een Python script oid om in Influx te zetten? Of gebruik je Node-RED om te zorgen dat de md5stick zelf de data in Influx zet?
Ik heb zelf meer ervaring met Raspberry Pi dan met Arduino..

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Topicstarter
RichieB schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 13:45:
[...]

Wat is de functie van Node-RED in dit geheel? Programmeer je daarmee de m5stick? Want als die data via MQTT verstuurt kan je het vanaf daar toch verder op een server oppakken met een Python script oid om in Influx te zetten? Of gebruik je Node-RED om te zorgen dat de md5stick zelf de data in Influx zet?
Ik heb zelf meer ervaring met Raspberry Pi dan met Arduino..
Je hebt gelijk hoor! De m5stick stuurt uit in MQTT. Maar nodered wil ik gebruiken als tussenplatform. Berekeningen uitvoeren etc. En vanaf daar door naar influx/domoticz whatever.

Mijn domotica doel is:

sensor platforms -> nodered voor bewerking van data naar gewenst formaat en uitvoeren naar DB -> dashboard platform (domoticz/grafana etc)

• RichieB
Ok, dus je gaat een grafische tool gebruiken om je data te verwerken. Dat doe ik zelf liever in Python. Ik zet alleen aan het eind van de keten de data om in grafieken (met Grafana).

[Voor 27% gewijzigd door RichieB op 29-01-2021 13:56]

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True