Daikin-Intergas hybrid. Ervaringen en discussies

Pagina: 1 ... 47 48 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Doesnotcompute
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 20:26
arnova schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 08:57:
[...]

Maar die is dan om de maximale temperatuur uit je boiler te beperken. Je hebt dan toch ook nog een ventiel nodig wat evt. warm water bijmengt uit je cv ketel als het water uit je boiler juist (nog) niet heet genoeg is?
Nee want je zet de hete kant van je boiler op de koudwater inlaat van je cv ketel, is serie dus. Als het vat dus afkoelt en de aanvoer daalt onder het setpoint van de ketel, gaat hij weer meehelpen.

Je stuurt dus 60v water maximaal begresnt, door je ketel heen. Dan mag het vat wel 70c zijn bijvoorbeeld. (meer opslag)

• Pistash
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 20:15
W.b.t. Geluid van de circulatiepomp. Hier draait de warmtepomp erg mooi de afgelopen 3 jaar. Verwarming volledig door de warmtepomp en ketel enkel voor het sww. Max ta 31 graden bij -10. Erg tevreden wat dat betreft.

Dat geluid bleef echter een puntje. Vandaag even zitten stoeien en het is gelukt om in onze opstelling het pompdebiet structureel te begrenzen. Dus (1) tijdens opstart, (2) tijdens verwarmen en (3) tijdens defrost. Flow is nu continue 14,7 L/min. Ingesteld is 15 l/min maar door begrenzing haalt de pomp dat net niet, precies wat ik wilde. Geen flow verschil meer tijdens opstart of defrost. Het stromingsgeluid binnen is weg.

Ik heb hiervoor parameter 9-0D aangepast. Je kunt hiermee het pompvermogen begrenzen (pagina 76 handleiding). Standaard staat deze op 6 maar dan wordt er alleen begrenst tijdens verwarmen.
Je moet instelling 1 tot 4 gebruiken, waarbij 4 de zwaarste reductie is. Op 4 kwam de flow niet meer boven de 12,5 lpm. Dus daarom voor 3 gekozen om net onder het gewenste debiet van 15 lpm te blijven. Als de waterpomp tijdens verwarmen z’n setpoint van 15 lpm net niet haalt zal hij ook niet hoger kunnen tijdens opstart of defrost en dat blijkt in ons geval te kloppen.

Ik lees de boel uit via ESPaltherma dus kan goed zien wat het doet. Daarnaast heb ik redelijk wat weerstand in het systeem (om goede waterzijdige balans te krijgen) wat in dit geval helpt. Dit werkt daarom niet direct voor iedereen zomaar. Maar het is de moeite waard om te proberen / in te duiken als je last hebt stromingsgeluid van de circulatiepomp bij opstart en of defrost.

[ Voor 4% gewijzigd door Pistash op 06-01-2026 19:47 ]

• dbzfan
  • Registratie: September 2002
  • Nu online

dbzfan

Nee.

Pistash schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 19:33:
W.b.t. Geluid van de circulatiepomp. Hier draait de warmtepomp erg mooi de afgelopen 3 jaar. Verwarming volledig door de warmtepomp en ketel enkel voor het sww. Max ta 31 graden bij -10. Erg tevreden wat dat betreft.

Dat geluid bleef echter een puntje. Vandaag even zitten stoeien en het is gelukt om in onze opstelling het pompdebiet structureel te begrenzen. Dus (1) tijdens opstart, (2) tijdens verwarmen en (3) tijdens defrost. Flow is nu continue 14,7 L/min. Ingesteld is 15 l/min maar door begrenzing haalt de pomp dat net niet, precies wat ik wilde. Geen flow verschil meer tijdens opstart of defrost. Het stromingsgeluid binnen is weg.

Ik heb hiervoor parameter 9-0D aangepast. Je kunt hiermee het pompvermogen begrenzen (pagina 76 handleiding). Standaard staat deze op 6 maar dan wordt er alleen begrenst tijdens verwarmen.
Je moet instelling 1 tot 4 gebruiken, waarbij 4 de zwaarste reductie is. Op 4 kwam de flow niet meer boven de 12,5 lpm. Dus daarom voor 3 gekozen om net onder het gewenste debiet van 15 lpm te blijven. Als de waterpomp tijdens verwarmen z’n setpoint van 15 lpm net niet haalt zal hij ook niet hoger kunnen tijdens opstart of defrost en dat blijkt in ons geval te kloppen.

Ik lees de boel uit via ESPaltherma dus kan goed zien wat het doet. Daarnaast heb ik redelijk wat weerstand in het systeem (om goede waterzijdige balans te krijgen) wat in dit geval helpt. Dit werkt daarom niet direct voor iedereen zomaar. Maar het is de moeite waard om te proberen / in te duiken als je last hebt stromingsgeluid van de circulatiepomp bij opstart en of defrost.
Bedankt! Ga ik ook eens proberen, stromingsgeluid tijdens defrost is hier op de slaapkamers erg irritant.

• Lothlórien
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:59
ik heb hier 9-0D op 8 staan, dat is voldoende voor een debiet van 11,5 liter/min buiten de warmtevraag. Tijdens de warmtevraag gaat ie bij mij naar 14,5 zoals ik heb ingesteld bij 8-0B.

instelling 1-4 op 9-0D heb ik niet aangedurfd omdat de warmtepomp tijdens een defrost juist wel een maximale aanvoer van warm water wilt hebben. Dit is in ieder geval mooi weer om uit te zoeken of dat bij jouw niet ten koste gaat van het verwarmen.
Pagina: 1 ... 47 48 Laatste