arnoldniessen schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 22:37:
[...]Ja, dat werkt wel, maar de vraag is of je er veel mee wint. Een defrost die (nog) niet nodig is kost niet zo veel energie, en is misschien iets later alsnog nodig. En je onderbreekt nog steeds (misschien 2x) je vermogensproductie.
.......
Bij de laatste discussie over het algoritme achter de defrost speelde de actuele COP een belangrijke rol.
Ik heb een andere voorspeller op het oog: het dauwpunt en/of de absolute luchtvochtigheid.
Voor de meting van de temperatuur en de luchtvochtigheid heb ik een DHT22 in de in- en uitgaande luchtstroom opgehangen om de temperatuur en de RH te meten.
Niet de meest nauwkeurige sensor.
Maar vandaag doet ie het goed.
Ingaande luchtstroom 3.3 grd, 79.9% RH, 4,58 g H2O/kg lucht, Dauwpunt 0.2 grd
Uitgaande luchtstroom 2.1 grd, 88.7% RH, 3.83 g H2O/kg lucht, Dauwpunt 0.4 grd
Het aantal g H2O/ kg lucht geeft duidelijk aan dat er water achter blijft in de condensor in de vorm van aangevroren rijp.
Ik stel me voor om een defrost af te dwingen als er een nader te bepalen tijd is verstreken. In functie van de hoeveelheid H2O die achterblijft.
jdbiggelaa in "Daikin-Intergas hybrid. Ervaringen en discussies"
arnoldniessen in "Daikin-Intergas hybrid. Ervaringen en discussies"
GroteTon in "Daikin-Intergas hybrid. Ervaringen en discussies"
=======
Edit.
Het blijkt goed mogelijk om te berekenen hoeveel water per minuut aanvriest.
Ik heb dat getoetst aan de hoeveelheid water in de lekbak onder de WP.
Ik weet echter niet hoe je zou kunnen berekenen hoe snel het ontdooien gaat.
Ik ondersteun de theorie dat de WP efficienter werkt wanneer je de tijd tussen de defrosts verkort. Maar hoe veel tijd moet je nemen voor het ontdooien?
[
Voor 30% gewijzigd door
Leif op 20-02-2026 08:55
]