Daikin-Intergas hybrid. Ervaringen en discussies

Pagina: 1 ... 48 49 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

arnoldniessen schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 18:27:
[...]

Ik denk dat @mawashigeri als eerste dit de naam "flipperen" heeft gegeven. De vraag is of je het echt wilt oplossen, erg is het niet.

[...]

De stooklijn zelf aanpassen kan via de installateursinstellingen, en na aanpassing daarvan moet de Daikin herstarten (waarom is me een raadsel). Dat is dus minder handig dan de aanpassing van de -10..+10 afwijking die wel beschikbaar is. Vandaar dat ik het niet heb geimplementeerd in de HA code, daar zijn maar een paar installateursinstellingen ondersteund nu. Het is in principe wel toe te voegen als er vraag naar is.
En:
arnoldniessen schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 18:37:
[...]

Stooklijn aanpassing komt er echt aan, deze maand.

Maar ik zou eerder de afwijking op de stooklijn aanpassen, dan hoef je het systeem niet te herstarten, en gaat hij (als je geen overshoot triggert) vloeiend door.
@arnoldniessen is dit nog iets wat je overweegt te implementeren vóór het komende stookseizoen? :> of heb ik een update gemist?

[ Voor 19% gewijzigd door True op 24-09-2026 16:40 ]

Reageert niet op AI berichten | VW ID.7 | 5670 Wp - 14x405 33° op zuid | Twente

• gigidag
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 28-09 15:35
Ik ben vorig jaar begonnen met sturen op AWT zodat het systeem 24-7 draait. Met behulp van de p1p2MQTT Bridge van Arnold stuur ik het systeem bij waar nodig.

Eind dit jaar loopt mijn energiecontract en dan is het ook einde verhaal wat betreft salderen. Ik ben me nu dus aan het oriënteren en de vraag dynamisch of vast contract is dan een van de eerste beslissingen die genomen moet worden. Nu vraag ik me af of er hier mensen zijn die dynamische contracten hebben en hun warmtepomp daarop afstemmen. Ik heb nog geen batterij.

Uitzetten lijkt me ook niet ideaal, dus ik vroeg me af hoe jullie hiermee omgaan.

Alvast bedankt.

• arnova
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-09 16:57

arnova

weet veel, maar niet alles

gigidag schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 11:34:
Ik ben vorig jaar begonnen met sturen op AWT zodat het systeem 24-7 draait. Met behulp van de p1p2MQTT Bridge van Arnold stuur ik het systeem bij waar nodig.

Eind dit jaar loopt mijn energiecontract en dan is het ook einde verhaal wat betreft salderen. Ik ben me nu dus aan het oriënteren en de vraag dynamisch of vast contract is dan een van de eerste beslissingen die genomen moet worden. Nu vraag ik me af of er hier mensen zijn die dynamische contracten hebben en hun warmtepomp daarop afstemmen. Ik heb nog geen batterij.

Uitzetten lijkt me ook niet ideaal, dus ik vroeg me af hoe jullie hiermee omgaan.

Alvast bedankt.
Volgens mij is het probleem met een warmtepomp dat je deze op een zo'n laag mogelijke temperatuur wil laten werken (met lange runs) ook ivm. het rendement. Bovendien zijn lange runs ook de comfortabelste manier van je huis verwarmen. Echter staat dit haaks op wat je evt. zou doen als je met dynamisch prijs-gericht gaat verwarmen. Uiteraard kan het wel maar of dat in de praktijk nou echt veel oplevert en of dat het dan ook waard is ten op zichte van het comfort-verlies, ik betwijfel het. Het enige wat ik hier wel wil gaan doen is dat in het geval ik voldoende pv-overschot heb en er warmte-vraag het setpoint verhoog om extra warmte te bufferen maar ook dat leeft op gespannen voet met het punt over comfort.

ESP PV-Boiler Controller https://github.com/arnova/pvboiler

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

gigidag schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 11:34:

Alvast bedankt.
Volgens mij is stroom dynamisch afnemen vrij killing voor een (FE) WP. De stroomprijzen zijn goedkoop op vooral de volgende momenten:
  • 's nachts,
  • wanneer de zon schijnt,
  • wanneer er (constant) wind waait.
Qua comfort heb je 's nachts geen verwarming nodig (edoch heb je wellicht stroom nodig om efficient te blijven verwarmen met een WP i.v.m. de lange verwarmingsduur om een temperatuur te behalen in tegenstelling tot gas), daarbij zijn de dynamische prijzen op het laagste punt ook echt niet meer zo laag als ze eerder geweest zijn.
Niet vergeten hoe meer consumenten overgaan op dynamisch (en actief sturen) hoe meer die prijzen uit gaan middelen. Ik zie zelf weinig voordeel van dynamisch puur bij een (FE) WP. Bij een BEV is dat wellicht anders, maar dat is hier nog meer off topic ;)

Je zou een beetje kunnen stoeien met verhogen of verlagen van je LWT Deviation_Heating om wat meer of minder vermogen in je buiten unit te pompen, maar hoeveel zoden zet dit aan de dijk, ik weet het niet.

Edit: spuit elf op de post van @arnova

Reageert niet op AI berichten | VW ID.7 | 5670 Wp - 14x405 33° op zuid | Twente

• gigidag
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 28-09 15:35
@arnova , @True bedankt voor het delen van jullie visie. Ik heb hetzelfde gevoel. Dus ik denk dat ik me niet zo moet laten verleiden door de lagere maandlasten die worden voorgeschoteld op vergelijkingssites voor dynamische contracten versus vaste contracten.

Dan kan ik me de komende tijd weer gaan richten op het optimaliseren van mijn stooklijn en de aansturing met home assistant 😉.

• DaBit
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-09 09:55
Ik heb het geprobeerd de afgelopen winter om een beetje meer te stoken als de stroom goedkoop is en een beetje minder als die duur is. Al met al lever ik dan teveel comfort in, dus ik ben ermee gestopt. Vooral de dure periodes duren te lang.
Pagina: 1 ... 48 49 Laatste