Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Daikin-Intergas hybrid. Ervaringen en discussies

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

• Japie.G
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 18-06 17:05

Japie.G

Colour Classic

Topicstarter
RichieB schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 13:55:
Ok, dus je gaat een grafische tool gebruiken om je data te verwerken. Dat doe ik zelf liever in Python. Ik zet alleen aan het eind van de keten de data om in grafieken (met Grafana).
Dat is juist. Ik snap weinig van python enzo haha. NodeRED is door de interface nog enigszins begrijpelijk voor mij.

De hartelijke groeten van mij!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Topicstarter
Even een update van tijdens het prutsen:

Werkend volgens @tingbrouwer
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
LabelDef PROGMEM labelDefs[] = {
{0x10,1,304,1,-1,"Defrost Operation"},
{0x10,6,114,2,1,"Target Evap. Temp."},
{0x20,0,105,2,1,"Outdoor air temp."},
{0x20,4,105,2,1,"Discharge pipe temp."},
{0x20,8,105,2,1,"O/U Heat Exch. Mid-temp."},
{0x20,12,105,2,1,"INV fin temp."},
{0x20,14,105,2,2,"Pressure"},
{0x21,0,105,2,-1,"INV primary current (A)"},
{0x21,2,105,2,-1,"INV secondary current (A)"},
{0x21,4,101,2,-1,"Voltage (V)"},
{0x30,0,152,1,-1,"INV frequency (rps)"},
{0x60,9,105,2,1,"LW setpoint (main)"},
{0x61,2,105,2,1,"Outlet Water Heat Exch. Temp. (R1T)"},
{0x61,4,105,2,1,"Outlet Water BUH Temp. (R2T)"},
{0x61,6,105,2,1,"Refrig. Temp. liquid side (R3T)"},
{0x61,8,105,2,1,"Inlet water temp.(R4T)"},
{0x61,12,105,2,1,"RT Temp."},
{0x62,5,105,2,1,"RT setpoint"},
{0x62,9,105,2,-1,"Flow sensor (l/min)"},
{0x64,5,105,2,1,"Hybrid Heating Target Temp."},
{0x64,7,105,2,1,"Boiler Heating Target Temp."},

Inmiddels heb ik er 2 bij gevonden die ook werken
code:
1
2
{0x10,0,217,1,-1,"Operation Mode"},  (heating / cooling)
{0x64,2,302,1,-1,"Boiler DHW Demand"}, (ON bij vraag warm tapwater, OFF bij geen vraag warm tapwater, gemaakt door GASKETEL bij mij)

:)

Ideaal dat de firmware over the air is te updaten. Kan gewoon lekker aan de warmtepomp blijven hangen dat ding _/-\o_

Nog een vraag. Standaard trekt espAltherma 1x per 30 seconden de data uit de wp. Zou er iets op tegen zijn dit elke 10sec te doen?

[Voor 17% gewijzigd door Japie.G op 29-01-2021 21:17]

• tingbrouwer
  • Registratie: augustus 2013
  • Laatst online: 18-06 18:35
Japie.G schreef op zondag 17 januari 2021 @ 23:22:
[...]

Ik wilde later een analyse plaatsen van mijn laatste ervaringen. Maar dit is EXACT wat er lijkt te gebeuren. Druist in tegen alle warmtepomp logica.. maar in veel gevallen zorgt een iets hogere Ta voor minder defrosts bij de Daikin.
@Japie.G was je hier nog mee verder gekomen ?
welke aanvoer en retourtemperaturen heb je ?

zit hier op
aanvoer 31°C,
retour 26°C
flow 14 l/min.
buitentemp 2°C

Maar heb nog elke 25 min. een defrost.

• jdbiggelaa
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 18-06 12:14
tingbrouwer schreef op zondag 31 januari 2021 @ 14:56:
[...]

@Japie.G was je hier nog mee verder gekomen ?
welke aanvoer en retourtemperaturen heb je ?

zit hier op
aanvoer 31°C,
retour 26°C
flow 14 l/min.
buitentemp 2°C

Maar heb nog elke 25 min. een defrost.
Hier vrijwel dezelfde situatie en meetwaarden.

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Topicstarter
Helaas, ik snap er echt niks van. Ik zie de logica niet. Zat zojuist ook weer in 25minuten cycles, precies na een defrost de ta 1 graad omhoog gedrukt. En hoppa, zie het resultaat.

(Gegevens uit de warmtepomp, groene lijn is TA setpoint, geel wat er uit de wisselaar komt.)

Alle logica zegt me dat je met minder vraag minder defrost moet krijgen, maar niet in de wereld van Daikin.

[Voor 8% gewijzigd door Japie.G op 31-01-2021 19:39]

• rtenklooster
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 18-06 14:04
Hoi allemaal! Heb nu zo'n twee jaar een 8 KW Altherma. Destijds verkeerd geadviseerd, ze hebben een mengverdeler geplaatst in plaats van direct aangesloten op de warmtepomp (Ik had aangegeven radiatoren boven niet te willen gebruiken). Zaterdagavond de stoute schoenen aangetrokken en de mengverdeler omgebouwd, mengklep eraf, pomp eraf en hem rechtstreeks aangesloten op de warmtepomp.

Voorheen had ik weersafhankelijk bij -15 op 60 staan, dan ging het met zo'n 30/35 graden de vloer in.
Nu heb ik hem op 40 bij -15 gezet (vandaag dus 38,5), wordt lekker warm. Hoop nu minder energie te gebruiken gezien het water minder hoeft te worden opgestookt. Ben benieuwd of dit ook merkbaar is op korte termijn. In de 2 jaar op hoge temp te hebben gestookt geeft het systeem zelf aan een COP van 3.69 te hebben gehaald. Geen idee of hij wat te optimistisch is.

Heb een RPI met 24 DS18b20 sensoren. Hiermee meet ik de aan-afvoer van de ketel, en voor iedere groep (11 groepen) ook de aanvoer en afvoer.

Hier wat leuke grafana grafiekjes van gemaakt:

Zoals je kunt zien in mijn dT tussen de 8-12 graden op dit moment. Volgens mij is dit wel prima toch?
Om deze eventueel te verlagen zou ik de stroomsnelheid moeten vergroten, ik heb niet kunnen vinden hoe je de ketel pomp harder kan laten pompen? Heb ik iets gemist?
Omdat ik 11 groepen heb en zo'n 100m2 vloeroppervlak kan ik me ook voorstellen dat ik toch de pomp op de verdeler parallel moet aansluiten om zo meer flow te krijgen, hier heb ik nu niet de juiste koppelingen voor. Overigens heb ik vanmorgen alle groepen maximaal open gezet, dan heb ik een flow van nog geen liter per minuut, dit klopt wel volgens het scherm, hij heeft aan een debiet van 12-14 liter te draaien. Dit wil ik graag hoger hebben.

Zoals te zijn zien de retourwaarden per groep niet mooi dicht bij elkaar. Dit ben ik nog aan het tunen, via de sensoren mooi te zien wat de impact is per groep van het bijstellen / afknijpen.

Vanavond maar eens proberen om de ESP aan te sluiten op de ketel. Meer info is altijd beter :)

Fans voor mijn type 22 radiatoren zijn onderweg. Boven toch wat te koud nu we thuiswerken. Alleen infraroodpaneel houd toch niet over. Kijken of we wat warmte kunnen krijgen uit de type 22 bij 38,5 aanvoer. :)

edit: Ik heb gevonden hoe je de debiet in kunt stellen. Kan dus tussen de 10 en 20, heb hem van 15 (standaard) naar 20 gezet, zie inderdaad flink wat meer flow.
Heb hier nog wel een vraag over, je kunt 3 debiet waarden instellen, voor WP / Hybride / Boiler.
Iemand enig idee wat hier mee wordt bedoeld? WP = als de warmtepomp dfraait, hybride als bijgestookt wordt en boiler als alleen de ketel draait ofzo? Waarom zou je verschillende debieten willen voor de verschillende standen? Debiet hangt toch gewoon af van temperatuur en warmteafgifte?

[Voor 22% gewijzigd door rtenklooster op 01-02-2021 17:59]

• tingbrouwer
rtenklooster schreef op maandag 1 februari 2021 @ 15:27:
Hoi allemaal! Heb nu zo'n twee jaar een 8 KW Altherma. Destijds verkeerd geadviseerd, ze hebben een mengverdeler geplaatst in plaats van direct aangesloten op de warmtepomp (Ik had aangegeven radiatoren boven niet te willen gebruiken). Zaterdagavond de stoute schoenen aangetrokken en de mengverdeler omgebouwd, mengklep eraf, pomp eraf en hem rechtstreeks aangesloten op de warmtepomp.
[Afbeelding]

Voorheen had ik weersafhankelijk bij -15 op 60 staan, dan ging het met zo'n 30/35 graden de vloer in.
Nu heb ik hem op 40 bij -15 gezet (vandaag dus 38,5), wordt lekker warm. Hoop nu minder energie te gebruiken gezien het water minder hoeft te worden opgestookt. Ben benieuwd of dit ook merkbaar is op korte termijn. In de 2 jaar op hoge temp te hebben gestookt geeft het systeem zelf aan een COP van 3.69 te hebben gehaald. Geen idee of hij wat te optimistisch is.

Heb een RPI met 24 DS18b20 sensoren. Hiermee meet ik de aan-afvoer van de ketel, en voor iedere groep (11 groepen) ook de aanvoer en afvoer.

[Afbeelding]

Zoals je kunt zien in mijn dT tussen de 8-12 graden op dit moment. Volgens mij is dit wel prima toch?
Om deze eventueel te verlagen zou ik de stroomsnelheid moeten vergroten, ik heb niet kunnen vinden hoe je de ketel pomp harder kan laten pompen? Heb ik iets gemist?
Omdat ik 11 groepen heb en zo'n 100m2 vloeroppervlak kan ik me ook voorstellen dat ik toch de pomp op de verdeler parallel moet aansluiten om zo meer flow te krijgen, hier heb ik nu niet de juiste koppelingen voor. Overigens heb ik vanmorgen alle groepen maximaal open gezet, dan heb ik een flow van nog geen liter per minuut, dit klopt wel volgens het scherm, hij heeft aan een debiet van 12-14 liter te draaien. Dit wil ik graag hoger hebben.

Zoals te zijn zien de retourwaarden per groep niet mooi dicht bij elkaar. Dit ben ik nog aan het tunen, via de sensoren mooi te zien wat de impact is per groep van het bijstellen / afknijpen.

Vanavond maar eens proberen om de ESP aan te sluiten op de ketel. Meer info is altijd beter :)

Fans voor mijn type 22 radiatoren zijn onderweg. Boven toch wat te koud nu we thuiswerken. Alleen infraroodpaneel houd toch niet over. Kijken of we wat warmte kunnen krijgen uit de type 22 bij 38,5 aanvoer. :)

edit: Ik heb gevonden hoe je de debiet in kunt stellen. Kan dus tussen de 10 en 20, heb hem van 15 (standaard) naar 20 gezet, zie inderdaad flink wat meer flow.
Heb hier nog wel een vraag over, je kunt 3 debiet waarden instellen, voor WP / Hybride / Boiler.
Iemand enig idee wat hier mee wordt bedoeld? WP = als de warmtepomp dfraait, hybride als bijgestookt wordt en boiler als alleen de ketel draait ofzo? Waarom zou je verschillende debieten willen voor de verschillende standen? Debiet hangt toch gewoon af van temperatuur en warmteafgifte?
https://www.daikin.eu/con...ference%20guide_Dutch.pdf

Op pagina 58 staat eea aangegeven, hopelijk de goede handleiding voor je systeem. succes.

• MBgek
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 00:40
Goed bezig met die verdelers!
rtenklooster schreef op maandag 1 februari 2021 @ 15:27:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het is andersom, warmteafgifte hangt af van temperatuurverschil en pompdebiet. In ketelbedrijf heb je hogere temperaturen (en constanter) en regelt 'ie op een temperatuur delta van 20, zo zie je dat je bij een grotere delta met minder flow het zelfde vermogen kunt leveren.

Q=m.c.ΔT
met:
Q = benodigde warmte in J;
m = de massa (in kilogram) van het water;
c = de soortelijke warmte van water (4180 J/°C/kg);
ΔT = de totale temperatuurstijging (in °C) van het water.

Hier kun je wat met de formule spelen, zo wordt het misschien wat duidelijker :)

https://zonnecollector-info.nl/nl/deltat.html

• jdbiggelaa
Hierbij een vraag aan meer ervaren wp-gebruikers. Zoals eerder gemeld, heb ik sinds een paar maanden een Daikin-Intergas 8 kW warmtepomp. Januari was voor mij de eerste maand dat ik goed kon meten, o.a. met een tussen geplaatste kWh meter voor de wp.
De resultaten van alleen januari samengevat:
Totaal gebruik wp alleen 1.040 kWh
Gasverbruik 90 m3, waarvan geschat 40 m3 voor warm water en incidenteel gebruik gashaard, dus netto 50 m3 voor verwarming.
Vorig jaar was het gasverbruik +/- 400 m3 (2.000 m3 heel jaar) dus besparing op gas (zonder rekening te houden met verschil in graaddagen) was 300 m3, of 85%.
Als de energiegegevens volgens de Daikin user interface kloppen, had ik een COP van 3,66. Omdat 1 m3 gelijk is aan 10 kWh (9,7...), zou de wp een energiegebruik hebben vervangen van 1.040/3,66= 284 m3 gas. Dat komt aardig in de buurt van de 300 m3 verminderd gasverbruik.
Alleen, 1.040 kWh in de maand januari, leidt tot een véél hoger extra jaarverbruik dan de 3-3.500 kWh die mij door de installateur werden voorgespiegeld. Waar gaat dit heen?! Is mijn zorg...

Zijn bovenstaande cijfers voor jullie herkenbaar en wat kan ik dan op jaarbasis ongeveer verwachten?

• MBgek
jdbiggelaa schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 18:52:
Hierbij een vraag aan meer ervaren wp-gebruikers. Zoals eerder gemeld, heb ik sinds een paar maanden een Daikin-Intergas 8 kW warmtepomp. Januari was voor mij de eerste maand dat ik goed kon meten, o.a. met een tussen geplaatste kWh meter voor de wp.
Gasverbruik 90 m3, waarvan geschat 40 m3 voor warm water en incidenteel gebruik gashaard, dus netto 50 m3 voor verwarming.
Vorig jaar was het gasverbruik +/- 400 m3 (2.000 m3 heel jaar) dus besparing op gas (zonder rekening te houden met verschil in graaddagen) was 300 m3, of 85%.
Als de energiegegevens volgens de Daikin user interface kloppen, had ik een COP van 3,66. Omdat 1 m3 gelijk is aan 10 kWh (9,7...), zou de wp een energiegebruik hebben vervangen van 1.040/3,66= 284 m3 gas. Dat komt aardig in de buurt van de 300 m3 verminderd gasverbruik.
Alleen, 1.040 kWh in de maand januari, leidt tot een véél hoger extra jaarverbruik dan de 3-3.500 kWh die mij door de installateur werden voorgespiegeld. Waar gaat dit heen?! Is mijn zorg...

Zijn bovenstaande cijfers voor jullie herkenbaar en wat kan ik dan op jaarbasis ongeveer verwachten?

[Afbeelding]
een COP van 3,66 is keurig hoor, ja in de koude maanden lijkt het alsof er extreem veel word verbruikt, daarintegen de zomer maanden stukken minder dus levert het je gemiddeld over een jaar gezien als het goed is een besparing op :)

Over je maand verbruik is zonder meer info over je woning en afgiftesysteem niets te zeggen zo, hier een plaatje van mijn verbruik,

-8kw hybride
-tussenwoning uit '53 (nog) niet extra geïsoleerd (op de schuimbeton vloer na)
-begane grond schuimbeton met vloerverwarming
-1e verdieping jaga's en vloerverwarming in de badkamer
-behalve in de badkamer geen klokschema in de thermostaten

• rtenklooster
MBgek schreef op maandag 1 februari 2021 @ 22:31:
Goed bezig met die verdelers!

[...]

Het is andersom, warmteafgifte hangt af van temperatuurverschil en pompdebiet. In ketelbedrijf heb je hogere temperaturen (en constanter) en regelt 'ie op een temperatuur delta van 20, zo zie je dat je bij een grotere delta met minder flow het zelfde vermogen kunt leveren.

Q=m.c.ΔT
met:
Q = benodigde warmte in J;
m = de massa (in kilogram) van het water;
c = de soortelijke warmte van water (4180 J/°C/kg);
ΔT = de totale temperatuurstijging (in °C) van het water.

Hier kun je wat met de formule spelen, zo wordt het misschien wat duidelijker :)

https://zonnecollector-info.nl/nl/deltat.html
Bedankt, ik ga me inlezen!
Inmiddels ESPAltherma ook aan de praat. Vet cool :)
@tingbrouwer bedankt voor je flow, heb hem mooi als inspiratie gebruikt, log nu alle data naar influxdb!

• jdbiggelaa
MBgek schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 19:39:
[...]

een COP van 3,66 is keurig hoor, ja in de koude maanden lijkt het alsof er extreem veel word verbruikt, daarintegen de zomer maanden stukken minder dus levert het je gemiddeld over een jaar gezien als het goed is een besparing op :)

Over je maand verbruik is zonder meer info over je woning en afgiftesysteem niets te zeggen zo, hier een plaatje van mijn verbruik,

-8kw hybride
-tussenwoning uit '53 (nog) niet extra geïsoleerd (op de schuimbeton vloer na)
-begane grond schuimbeton met vloerverwarming
-1e verdieping jaga's en vloerverwarming in de badkamer
-behalve in de badkamer geen klokschema in de thermostaten

[Afbeelding]
Dankje @MBgek ! Je reactie stelt mij wel enigszins gerust, nl dat je in deze periode extra veel stroom gebruikt, maar later veel minder. Dat mijn verbruik hoger ligt dan in jouw huis heeft zeker ook te maken met het type huis: vrijstaand en met > 200 m2 woonoppervlak. Maar je hebt gelijk, vergelijken zonder veel extra info over type huis en isolatiewaarde is lastig :)

• RichieB
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 00:35
jdbiggelaa schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 18:52:
[...]
[...] besparing op gas (zonder rekening te houden met verschil in graaddagen) was 300 m3
[...]
Als je rekent met €0,70 voor een m3 gas en €0,22 voor een kWh kom je uit op een besparing van €210 aan gas en €229 extra kosten aan stroom. Dat is ook wat ik verwacht van een warmtepomp: geen besparing in de kosten, wel veel schoner. Als je een elektrische auto hebt en al boven de 10.000 kWh per jaar zit zou je € 166,40 kwijt zijn aan de stroom. Dan bespaar je wel in de maandelijkse kosten.

• tingbrouwer
rtenklooster schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 11:21:
[...]

Bedankt, ik ga me inlezen!
Inmiddels ESPAltherma ook aan de praat. Vet cool :)
@tingbrouwer bedankt voor je flow, heb hem mooi als inspiratie gebruikt, log nu alle data naar influxdb!
Hoe gaat je data naar influx ?

Ik heb bijv. temperatuur en waarde, naar één databases, maar wil graag.

warmtepomp, temperatuur, waarde. ik zie zo langzamerhand de bomen niet meer in het (grafana) bos.
(of weerstation, temperatuur en waarde) geen idee of het kan en hoe ?? wel een beetje offtopic.

• jdbiggelaa
tingbrouwer schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 13:47:
[...]

warmtepomp, temperatuur, waarde. ik zie zo langzamerhand de bomen niet meer in het (grafana) bos.
(of weerstation, temperatuur en waarde) geen idee of het kan en hoe ?? wel een beetje offtopic.
Misschien meer geschikt voor topic: “ Gas besparen door middel van CV tuning deel III”. Daar zijn meer mensen bezig met dataverzameling en -presentatie uit de CV installatie :)

• jdbiggelaa
RichieB schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 13:17:
[...]

Als je rekent met €0,70 voor een m3 gas en €0,22 voor een kWh kom je uit op een besparing van €210 aan gas en €229 extra kosten aan stroom. Dat is ook wat ik verwacht van een warmtepomp: geen besparing in de kosten, wel veel schoner. Als je een elektrische auto hebt en al boven de 10.000 kWh per jaar zit zou je € 166,40 kwijt zijn aan de stroom. Dan bespaar je wel in de maandelijkse kosten.
Dankje voor je reactie! Ja, eens, het gaat mij vooral om reductie van fossiel gas. Als dat kostenneutraal kan, ben ik tevreden. Overigens heb ik tegelijk met de wp ook extra zonnepanelen laten plaatsen. Ik zit bij een echte groene energieleverancier en als alles volgens plan gaat, is mijn energievoorziening inclusief elektrische auto vanaf komende zomer helemaal CO2 neutraal (het restant gas wordt ook CO2 gecompenseerd).

• Koukleum
  • Registratie: januari 2021
  • Laatst online: 30-05 12:13
Niet om compleet te vergelijken, maar toch iets voor de beeldvorming. Ook hier ook de allereerste maand kunnen meten.
In januari 860 Kwh & 67 m3 gas.
120m2 vloerverwarming continue 20 graden.
Oud huis wel geisoleerd.
Gas = is warm tapwater (keuken en douche) + verwarming hybride
Stroom = totale gebruik van hybride + alle overige gebruik van gezin

Benieuwd naar volgende week als het onder nul gaat duiken! _/-\o_

• MBgek
tingbrouwer schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 13:47:
[...]

Hoe gaat je data naar influx ?

Ik heb bijv. temperatuur en waarde, naar één databases, maar wil graag.

Ik heb ESPalterma draaien binnen Homeassistant en schrijf de data weg naar influxDB. In HASS moet je de juiste sensoren/entiteiten definiëren in je config.yml welke Influx dan oppikt.

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Topicstarter
RichieB schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 13:17:
[...]

Hij heeft 3800kwh thermisch opgewekt
Kostte hen 1040kwh x 0,22 = 228,80euro

Je moet voor gasvervanging niet rekenen met 10, maar al met al eerder met 8,5. Dat geeft dus 447m3 gas wat anders verbruikt zou zijn. Wat hem dus 312,9euro had gekost. Ook een financiële besparing dus! Ook als je zou rekenen met de onrealistische factor 10 kom je op 266 euro uit, wat hem nog altijd een besparing geeft. Nog daargelaten dat een kuub gas voor 70cent ook al zeldzaam is..

Je kunt niet rekenen met de gasbesparing tov vorig jaar. Hij geeft zelf al aan dat hij niet met graaddagen gerekend heeft. Dat waren er afgelopen januari een stuk meer dan vorig jaar 😉

Met andere woorden. De warmtepomp is vrijwel altijd ook een financiële besparing.

• rtenklooster
MBgek schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 21:57:
[...]

Ik heb ESPalterma draaien binnen Homeassistant en schrijf de data weg naar influxDB. In HASS moet je de juiste sensoren/entiteiten definiëren in je config.yml welke Influx dan oppikt.
Ik gebruik inderdaad ook ESPAltherma.
Ik push de data met Node Red naar InfluxDb omdat ik de berekening van de COP, ketel en WP vermogen e.d. in Node Red heb.
Heb een aparte "Productie" database waar ik iedere 10 seconden de slimme meter data heen schiet.
Ook de WP informatie schrijf ik daar weg.

Dan even een vraag over het geleverde vermogen, ik heb de berekeningen van @tingbrouwer gebruikt en log deze waarden ook. Nu viel mij vanmiddag op dat de ketel een hele periode meer vermogen heeft geleverd dan de WP. De buitentemp was niet laag, verder niets veranderd aan de setpoints.

Zie onderstaande grafiek:

Hier zijn twee momenten te zien waarop de ketel de warmte produceert, iemand enig idee waarom? Ik zie dit overigens ook in mijn gasverbruik terug op die momenten.

Nu is er op dat moment geen warm water gevraagd of iets dergelijks. Ik kan het niet verklaren, ben benieuwd of jullie een idee hebben.

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Topicstarter
stond ie wellicht uit uit en werd de ampere data niet meer gerefreshed? beter sowieso het verbruik extern meten ;-)

edit: foutje, gaat om de ketel zie ik 8)7 ik las niet goed.

Hoezo loop je trouwens elke 30min te defrosten met de buitentempi van vandaag? 8)7 Wellicht ging hij daarom even op de ketel stoken? gewenste Ta niet kunnen halen..

[Voor 58% gewijzigd door Japie.G op 04-02-2021 22:44]

• rtenklooster
Japie.G schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 22:40:
stond ie wellicht uit uit en werd de ampere data niet meer gerefreshed? beter sowieso het verbruik extern meten ;-)

edit: foutje, gaat om de ketel zie ik 8)7 ik las niet goed.

Hoezo loop je trouwens elke 30min te defrosten met de buitentempi van vandaag? 8)7
Dat ga ik eens bekijken. Ik heb inderdaad een externe KwH meter aangesloten waar alleen de WP op zit aangesloten. Ik moet zeggen dat de waarden van de Altherma en die van de meter aardig overeenkomen. Had een groter verschil verwacht om eerlijk te zijn. Zie de beide metingen in zelfde plot:

Edit: Ja, het valt mij ook op dat hij erg vaak defrost, daar moet ik ook nog even verder research naar doen, weet niet hoe dat komt. Zal eerst zelf zoeken voordat ik hier om advies kom vragen. Overigens was het hier de hele dag 2 graden buiten. Wat ik zover heb gelezen was dat dit redelijk normaal zou zijn voor deze WP.

Heb wel door dat het goed is om na 2 jaar eens goed te kijken naar de prestaties van de installatie.

[Voor 22% gewijzigd door rtenklooster op 04-02-2021 23:29]

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Topicstarter
Bij 2 graden buiten is het normaal. Hier was het bijna 10 graden haha. Ik ging er even vanuit dat dat overal zo was😉

• jdbiggelaa
rtenklooster schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 22:33:
[...]

Ik gebruik inderdaad ook ESPAltherma.
Ik push de data met Node Red naar InfluxDb omdat ik de berekening van de COP, ketel en WP vermogen e.d. in Node Red heb.
Heb een aparte "Productie" database waar ik iedere 10 seconden de slimme meter data heen schiet.
Ook de WP informatie schrijf ik daar weg.

Dan even een vraag over het geleverde vermogen, ik heb de berekeningen van @tingbrouwer gebruikt en log deze waarden ook. Nu viel mij vanmiddag op dat de ketel een hele periode meer vermogen heeft geleverd dan de WP. De buitentemp was niet laag, verder niets veranderd aan de setpoints.

Zie onderstaande grafiek:
[Afbeelding]
Hier zijn twee momenten te zien waarop de ketel de warmte produceert, iemand enig idee waarom? Ik zie dit overigens ook in mijn gasverbruik terug op die momenten.
[Afbeelding]

Nu is er op dat moment geen warm water gevraagd of iets dergelijks. Ik kan het niet verklaren, ben benieuwd of jullie een idee hebben.
Ik heb een herhaald een soortgelijk verschijnsel gehad waarbij de ketel om onverklaarbare reden ging stoken bij een buitentemperatuur boven de evenwichtstemperatuur. Die laatste stond bij mij op 0 graden. Wat ik zie is dat bij lage buitentemperatuur de meetwaarde van sensor in de buitenunit van de warmtepomp een paar graden onder de werkelijke waarde zakt doordat de warmtepomp de lucht rond de buitenunit in de buurt van de sensor extra afkoelt. Daardoor gaat de ketel verwarmen en neemt het (grotendeels) over van de warmtepomp. Op die regeling zit vermoed ik een hysterese van meerdere graden. Dat betekent dat de ketel pas weer uitgaat als de buitentemperatuur hoger ligt dan de werkelijke buitentemperatuur. Dat is waarschijnlijk gedaan omdat Daikin ook zelf weet dat de sensorwaarde wordt beïnvloed door de warmtepomp en het voorkomt pendelen. Ik heb nu mijn evenwichtstemperatuur op -3 graden gezet, in de hoop dat ik er dan vanaf ben :?

• jdbiggelaa
Japie.G schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 22:21:
[...]

Hij heeft 3800kwh thermisch opgewekt
Kostte hen 1040kwh x 0,22 = 228,80euro

Je moet voor gasvervanging niet rekenen met 10, maar al met al eerder met 8,5. Dat geeft dus 447m3 gas wat anders verbruikt zou zijn. Wat hem dus 312,9euro had gekost. Ook een financiële besparing dus! Ook als je zou rekenen met de onrealistische factor 10 kom je op 266 euro uit, wat hem nog altijd een besparing geeft. Nog daargelaten dat een kuub gas voor 70cent ook al zeldzaam is..

Je kunt niet rekenen met de gasbesparing tov vorig jaar. Hij geeft zelf al aan dat hij niet met graaddagen gerekend heeft. Dat waren er afgelopen januari een stuk meer dan vorig jaar 😉

Met andere woorden. De warmtepomp is vrijwel altijd ook een financiële besparing.
Dankje voor het meedenken! Dit stelt me verder gerust dat de warmtepomp in ieder geval geen financiële strop wordt :)
Je rekent met 8,5 als factor voor het omrekenen van m3 gas naar kWh. Is dat vanwege de verliezen in je HR CV ketel?

[Voor 5% gewijzigd door jdbiggelaa op 05-02-2021 13:07]

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Topicstarter
jdbiggelaa schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 11:00:
[...]

Dankje voor het meedenken! Dit stelt me verder gerust dat de warmtepomp in ieder geval geen financiële strop wordt :)
Je rekent met 8,5 als factor voor het omrekenen van m3 gas naar kWh. Is dat vanwege de verliezen in je HR CV ketel?
Jep, en het niet altijd aanwezig zijn van de maximale hoeveelheid energie in een m3 gas.

Over het bijstoken van gas op onverwachte momenten.. Je hebt de regeling wel op ecologisch staan ipv economisch? En de ecologische regeling schakelt hij veel minder snel gas bij. In de economische regeling knalt hij bij veel defrosts ook snel naar gas.

• jdbiggelaa
Japie.G schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 13:59:
[...]

Over het bijstoken van gas op onverwachte momenten.. Je hebt de regeling wel op ecologisch staan ipv economisch? En de ecologische regeling schakelt hij veel minder snel gas bij. In de economische regeling knalt hij bij veel defrosts ook snel naar gas.
Ecologisch? Zeker ! :)

• rtenklooster
Hoi, was ik weer. Ik ben bezig om de AlthermaESP waaden goed te kunnen intepreteren. Daarom heb ik alle meetwaarden even overgenomen en heb ik er achter gezet wat ik denk dat de waarden "betekenen".

Zouden jullie eens willen kijken of het klopt, en waar nodig mij willen verbeteren?
Het zou mij in ieder geval enorm helpen om te begrijpen wat het precies allemaal betekent. Ik ben nog niet ergens zo'n lijstje tegen gekomen, ik vermoed dat het anderen ook kan helpen.

Defrost Operation: Aan / Uit of de buitenunit in de ontdooi stand staat.
Target Evap. Temp.: Doel verdamper temperatuur (buitenunit)
Operation Mode: Bedrijfsmodus
Outdoor air temp.: Buitentemperatuur gemeten door voeler in buitenunit.
Discharge pipe temp.: ??
O/U Heat Exch. Mid-temp.: ??
INV fin temp.: De temperatuur van de inverter of iets dergelijks? Wat zegt dit?
Pressure: De druk in het buiten unit circuit in Bar?
INV primary current (A): Opgenomen electrisch vermogen door buitenunit
INV secondary current (A): Nog een opgenomen vermogen
Voltage (V): Voltage van de netspanning
INV frequency (rps): Rotatiesnelheid fan? Rotaties per seconde
LW setpoint (main): Gewenste temperatuur CV water (die waarde die je insteld bij weersafhankelijke instellingen?
Outlet Water Heat Exch. Temp. (R1T): De temperatuur van het water nadat het door de warmtepomp is verwarmd
Outlet Water BUH Temp. (R2T): De temperatuur van het water nadat het door de ketel is verwarmd
Refrig. Temp. liquid side (R3T): De temperatuur van de aanvoer naar de warmtepomp?
Inlet water temp.(R4T): De retour temperatuur van het CV water, dus nadat het door de woning is geweest.
RT Temp.: Temperatuur thermostaat
RT setpoint: Thermostaat setpoint
Flow sensor (l/min): Circulatiesnelheid CV water, de flow in je systeem.
Hybrid Heating Target Temp.: De doeltemperatuur voor de warmtepomp uitvoer? Dus R1T?
Boiler Heating Target Temp.: De doeltemperatuur voor de ketel uitvoer? Dus R2T?
Boiler DHW Demand: Warmtevraag tapwater ja / nee

• tingbrouwer
Defrost, or no Defrost.

-Buitencondities 2,1°C RV 95%
-Dauwpunt 1,4°C
-Verdampertemp -2,0°C
-TH 4550 W; E 1160W

Normaliter zou dit resulteren in defrost, niet dat ik er op sta te wachten, maar waarom nu niet ??

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Topicstarter
tingbrouwer schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 10:12:
Defrost, or no Defrost.

-Buitencondities 2,1°C RV 95%
-Dauwpunt 1,4°C
-Verdampertemp -2,0°C
-TH 4550 W; E 1160W

Normaliter zou dit resulteren in defrost, niet dat ik er op sta te wachten, maar waarom nu niet ??
Ik zit met tBuiten 1,8 en th 4400 en e 1000 in 45min defrost cyclus nu. Waarschijnlijk als ik de ta nu dus 1 omhoog druk (van 30 naar 31) valt hij weer uit die defrost loop. Totaal miet te volgen dat ding..

[Voor 4% gewijzigd door Japie.G op 06-02-2021 10:18]

• tingbrouwer
Japie.G schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 10:17:
[...]

Ik zit met tBuiten 1,8 en th 4400 en e 1000 in 45min defrost cyclus nu. Waarschijnlijk als ik de ta nu dus 1 omhoog druk (van 30 naar 31) valt hij weer uit die defrost loop. Totaal miet te volgen dat ding..
idd, niet te volgen. :(
AT 29,8 RT 25

Update: te vroeg gejubeld, de 1e defrost vandaag

[Voor 6% gewijzigd door tingbrouwer op 06-02-2021 10:50]

• MBgek
rtenklooster schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 00:08:
Hoi, was ik weer. Ik ben bezig om de AlthermaESP waaden goed te kunnen intepreteren. Daarom heb ik alle meetwaarden even overgenomen en heb ik er achter gezet wat ik denk dat de waarden "betekenen".

Zouden jullie eens willen kijken of het klopt, en waar nodig mij willen verbeteren?
Het zou mij in ieder geval enorm helpen om te begrijpen wat het precies allemaal betekent. Ik ben nog niet ergens zo'n lijstje tegen gekomen, ik vermoed dat het anderen ook kan helpen.

Defrost Operation: Aan / Uit of de buitenunit in de ontdooi stand staat.
Target Evap. Temp.: Doel verdamper temperatuur (buitenunit)
Operation Mode: Bedrijfsmodus
Outdoor air temp.: Buitentemperatuur gemeten door voeler in buitenunit.
Discharge pipe temp.: ??
O/U Heat Exch. Mid-temp.: ??
INV fin temp.: De temperatuur van de inverter of iets dergelijks? Wat zegt dit?
Pressure: De druk in het buiten unit circuit in Bar?
INV primary current (A): Opgenomen electrisch vermogen door buitenunit
INV secondary current (A): Nog een opgenomen vermogen
Voltage (V): Voltage van de netspanning
INV frequency (rps): Rotatiesnelheid fan? Rotaties per seconde
LW setpoint (main): Gewenste temperatuur CV water (die waarde die je insteld bij weersafhankelijke instellingen?
Outlet Water Heat Exch. Temp. (R1T): De temperatuur van het water nadat het door de warmtepomp is verwarmd
Outlet Water BUH Temp. (R2T): De temperatuur van het water nadat het door de ketel is verwarmd
Refrig. Temp. liquid side (R3T): De temperatuur van de aanvoer naar de warmtepomp?
Inlet water temp.(R4T): De retour temperatuur van het CV water, dus nadat het door de woning is geweest.
RT Temp.: Temperatuur thermostaat
RT setpoint: Thermostaat setpoint
Flow sensor (l/min): Circulatiesnelheid CV water, de flow in je systeem.
Hybrid Heating Target Temp.: De doeltemperatuur voor de warmtepomp uitvoer? Dus R1T?
Boiler Heating Target Temp.: De doeltemperatuur voor de ketel uitvoer? Dus R2T?
Boiler DHW Demand: Warmtevraag tapwater ja / nee
Discharge pipe temp.
Dit is je persgastemperatuur, gemeten vlak na de compressor. Nr. 1

O/U Heat Exch. Mid-temp.
Thermistor halverwege de verdamper(buitenunit) Nr. 2

INV fin temp.
Thermistor in/op het koelblok van de inverterprint. Bij deze buitenunit weet ik het niet zeker maar o.a bij Daikin VRV systemen wordt de inverterprint gekoeld met zuiggas.

Pressure:
Persdruk. Nr. 3

INV secondary current (A)
Opgenomen amperage van de compressor.

INV frequency (rps)
Toerental van de compressor, rotaties per seconde inderdaad.

LW setpoint (main)
Setpoint van het aanvoerwater, in welke modus dan ook. Als je vaste aanvoertemperatuur draait hoef je hier niet naar te kijken, die is immers het zelfde. Als je in weersafhankelijke modus draait is deze wel handig.

Refrig. Temp. liquid side (R3T)
Thermistor in de warmtewisselaar van het binnendeel(condensor) die meet de uitgaande vloeistoftemperatuur, dus als het persgas zijn warmte heeft afgegeven aan het CV water. Sensor Nr. 18 in het binnenunit schema.

Hybrid Heating Target Temp.
Dit is een setpoint voor het aanvoerwater in hybride bedrijf. Geen gemeten waarde. Die wordt gecontroleerd door R1T inderdaad.

Boiler Heating Target Temp.
Dit is een setpoint voor het aanvoerwater in ketel bedrijf. Geen gemeten waarde. Die wordt gecontroleerd door R2T inderdaad.

Buitenunit:

Binnenunit:

• rtenklooster
Super bedankt. Maakt het een stuk duidelijker. Had het schema al wel bekeken maar met jouw uitleg erbij is het helemaal duidelijk! Leuk!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Topicstarter
MBgek schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 12:11:
[...]

Discharge pipe temp.

O/U Heat Exch. Mid-temp.

INV fin temp.
Thermistor in/op het koelblok van de inverterprint. Bij deze buitenunit weet ik het niet zeker maar o.a bij Daikin VRV systemen wordt de inverterprint gekoeld met zuiggas.

Pressure:
Persdruk. Nr. 3

INV frequency (rps)

LW setpoint (main)
Setpoint van het aanvoerwater, in welke modus dan ook. Als je vaste aanvoertemperatuur draait hoef je hier niet naar te kijken, die is immers het zelfde. Als je in weersafhankelijke modus draait is deze wel handig.

Thermistor in de warmtewisselaar van het binnendeel(condensor) die meet de uitgaande vloeistoftemperatuur, dus als het persgas zijn warmte heeft afgegeven aan het CV water. Sensor Nr. 18 in het binnenunit schema.

Dit is een setpoint voor het aanvoerwater in hybride bedrijf. Geen gemeten waarde. Die wordt gecontroleerd door R1T inderdaad.

Dit is een setpoint voor het aanvoerwater in ketel bedrijf. Geen gemeten waarde. Die wordt gecontroleerd door R2T inderdaad.

Buitenunit:
[Afbeelding]

Binnenunit:
[Afbeelding]
Goeie info, dank!

• MBgek
Als jullie nog meer willen weten hoor ik het wel, paar jaartjes in de koeltechniek gewerkt :)

• rtenklooster
MBgek schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 13:02:
Als jullie nog meer willen weten hoor ik het wel, paar jaartjes in de koeltechniek gewerkt :)
Kijk aan, een expert dus :) mooi want ik heb nog een vraag.
Edit, toch niet. Was in de war. Nogmaals dank. Vragen komen vast nog wel :)

[Voor 37% gewijzigd door rtenklooster op 06-02-2021 22:19]

• jobias1963
  • Registratie: februari 2021
  • Laatst online: 07-02 11:12
tingbrouwer schreef op zondag 3 januari 2021 @ 14:37:
[...]

Heb ik ook, laat me echter niet los. Ik heb nog niet gezocht maar weet iemand hier waar die zit, en evt. van welk type.

Ook kan je een externe voeler EKRSCA1 aansluiten, maar ik denk niet dat deze dan gebruikt wordt voor de "defrost aan/uit bij buitentemp" bepaling.
Volgens mij worden er twee zaken in de gaten gehouden, condensor temperatuur en opgewekte temperatuur, buitentemperatuur heeft geen invloed, anders dan dat er alleen bij lage temperaturen defrost ontstaat, en bij hogere temperaturen niet.

• jobias1963
Japie.G schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 10:14:
Omtrent de defrost party met deze Daikin. Hier is een interessante link. Gaat over een andere unit, maar het gedrag is exact identiek aan wat ik opmerk.

https://lamiacasaelettric...frost-a-conscious-choice/

In dit stuk staat ook dat de auteur ook mensen kent die dit fenomeen niet waarnemen. Dat doet mij vermoeden dat er misschien toch iets mis zou kunnen zijn in firmware of iets dergelijks. Zien de hybride Daikin bezitters hier ook het vreselijke defrost fenomeen onder de 5 graden? Ik kan eigenlijk geen vermogen maken onder de 5 graden buiten, aangezien gelijk de 30 minuten defrost cycle begint. De defrosts worden ook gedaan als de condensor nog lang niet is dicht gevroren.

Zie ook mijn timelapse filmpje waarop 3 defrosts zijn vastgelegd.
[YouTube: Daikin Altherma 8kw Hybrid outdoor unit defrost cycles]

De eerste defrost in het filmpje (op 30sec) gebeurt na een wat langere run, wat mij betreft op het goede moment. Daarna zakte de buitentemperatuur wat (lucht helder) en dan is het gelijk weer elke 25/30min raak. (op 40sec en 50sec in het filmpje) Je ziet de defrost gebeuren op het moment dat de halve verdamper nog open is. Gek wordt ik ervan..

In het andere topic vertelde @tingbrouwer over een constructie die hij heeft gemaakt met 2 zone aansturing. Mijn idee is nu ook om de warmtepomp aan te gaan houden op een lage aanvoerwatertemp, zodat de vermogensvraag lager is als er echte warmtevraag vanuit de woning komt. Wellicht houdt dit de unit langer uit de 25 minuten defrost cycles..

Overigens draai ik nu met het eerder genoemde watts thermostaat setje. Deze heeft in de praktijk een hysterese van 0,4. Zal wel een bug zijn, want heb 0,2 ingesteld. het vraag icoontje op de thermostaat gaat ook netjes aan en uit met een hysterese van 0,2, echter de ketelsturing gaat stug pas aan bij een verschil van 0,4.. Dat wordt nog even een mailtje sturen.. Maargoed, dit werkt tot dusver heel prima eigenlijk. Voelt een stuk constanter dan de sturing van de Daikin thermostaat.
Beste Japie,
Deze film lijkt aan te geven dat je te weinig koudemiddel in het systeem heeft, kunt u aangeven hoeveel meter er tussen het binnendeel en buiten unit zit, het kan ook zijn dat er te weinig koudemiddel ingespoten wordt. Als een buitendeel ontdooit is, en de unit draait 10 minuten, dan moet de condensor gelijkmatig invriezen.
Dit is de oorzaak van rendementsverlies.

• jobias1963
Japie.G schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 10:14:
Omtrent de defrost party met deze Daikin. Hier is een interessante link. Gaat over een andere unit, maar het gedrag is exact identiek aan wat ik opmerk.

https://lamiacasaelettric...frost-a-conscious-choice/

In dit stuk staat ook dat de auteur ook mensen kent die dit fenomeen niet waarnemen. Dat doet mij vermoeden dat er misschien toch iets mis zou kunnen zijn in firmware of iets dergelijks. Zien de hybride Daikin bezitters hier ook het vreselijke defrost fenomeen onder de 5 graden? Ik kan eigenlijk geen vermogen maken onder de 5 graden buiten, aangezien gelijk de 30 minuten defrost cycle begint. De defrosts worden ook gedaan als de condensor nog lang niet is dicht gevroren.

Zie ook mijn timelapse filmpje waarop 3 defrosts zijn vastgelegd.
[YouTube: Daikin Altherma 8kw Hybrid outdoor unit defrost cycles]

De eerste defrost in het filmpje (op 30sec) gebeurt na een wat langere run, wat mij betreft op het goede moment. Daarna zakte de buitentemperatuur wat (lucht helder) en dan is het gelijk weer elke 25/30min raak. (op 40sec en 50sec in het filmpje) Je ziet de defrost gebeuren op het moment dat de halve verdamper nog open is. Gek wordt ik ervan..

In het andere topic vertelde @tingbrouwer over een constructie die hij heeft gemaakt met 2 zone aansturing. Mijn idee is nu ook om de warmtepomp aan te gaan houden op een lage aanvoerwatertemp, zodat de vermogensvraag lager is als er echte warmtevraag vanuit de woning komt. Wellicht houdt dit de unit langer uit de 25 minuten defrost cycles..

Overigens draai ik nu met het eerder genoemde watts thermostaat setje. Deze heeft in de praktijk een hysterese van 0,4. Zal wel een bug zijn, want heb 0,2 ingesteld. het vraag icoontje op de thermostaat gaat ook netjes aan en uit met een hysterese van 0,2, echter de ketelsturing gaat stug pas aan bij een verschil van 0,4.. Dat wordt nog even een mailtje sturen.. Maargoed, dit werkt tot dusver heel prima eigenlijk. Voelt een stuk constanter dan de sturing van de Daikin thermostaat.
Beste Japie,

Het lijkt erop dat deze warmtepomp met iets te weinig koudemiddel draait, als een unit ontdooit en daarna gaat draaien, zou de invriezing gelijkmatig moeten zijn, dat is hier niet het geval.

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Topicstarter
MBgek schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 12:11:
[...]

Discharge pipe temp.

O/U Heat Exch. Mid-temp.

INV fin temp.

Pressure:
Persdruk. Nr. 3

INV frequency (rps)

LW setpoint (main)

Buitenunit:
[Afbeelding]

Binnenunit:
[Afbeelding]
Die pressure is dus in verwarmingsbedrijf de druk van het warme persgas? Die druk, is dat in bar? psi? En wat zijn te verwachten waardes? en wat zijn te verwachten waardes voor de persgastemperatuur etc? Handig om te loggen ivm gaslekkage etc lijkt me?

• tingbrouwer
Tja, toch raar, als ik de aanvoertemp. verhoog, verminderd het aantal defrost.

< 30°C om de 25 minuten
> 31°C > 1... 1,5 uur

https://snapshot.raintank...UJIgAfEbDm1FfXzTj6w7t4DQB

• indenolie
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 23:17
ook hier elk half uur defrost. Buiten 0,1 graad, vocht 71% . Temperatuur woonkamer 21 graden ten opzichte van ingestelde 22.5 graden.
Ook aanvoer omhoog gedraaid. Ben in stappen van 30 naar inmiddels 38 graden gegaan. zelfs de cv-ketel komt zo nu en dan bij. Na verloop van tijd toch stabilisatie en zelfs bij dit toch veel lager vochtpercentage weer in hoog tempo defrosts. Hoe kan het ook anders want volgens coronaweer.nl is het nu ROOD

• MBgek
Japie.G schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 11:09:
[...]

Die pressure is dus in verwarmingsbedrijf de druk van het warme persgas? Die druk, is dat in bar? psi? En wat zijn te verwachten waardes? en wat zijn te verwachten waardes voor de persgastemperatuur etc? Handig om te loggen ivm gaslekkage etc lijkt me?
Dat is inderdaad de druk van het persgas in verwarmingsbedrijf, in koelbedrijf is het je zuigdruk, in bar.

Te verwachten waarde is lastig een getal aan te hangen omdat het van zo veel factoren afhankelijk is en overal door wordt beïnvloed. Zo even snel zou ik zeggen tussen de 20 en de 25 bar. Maar nogmaals dit is afhankelijk van je hele koelproces maar bijvoorbeeld ook wat er waterzijdig gebeurd. Een hoge persdruk is niet het doel ansich.

Stel dat we willen regelen op een zuigdruk van 23bar, bij R410A is dat een condensatietemperatuur van 40 °C, de compressor wordt dan zo aangestuurd om dit te handhaven. In de koeltechniek is de druk en temperatuur van het koudemiddel gelijk als er een fase overgang plaats vindt, bijvoorbeeld bij condenseren in de platenwisselaar van heet gas naar vloeistof, als het systeem stabiel draait en er gaat een vloerverwarmingsgroep open daalt de retour temperatuur naar de wisselaar, en dus ook je persdruk en zal de compressor harder willen gaan draaien. Andersom als je wisselaar een flinke slok warmer water voor z'n kiezen krijgt zal dus de persdruk stijgen en als gevolg daar van de compressor aftoeren, hij wil immers die 23bar handhaven.

Over het algemeen voegt de compressor arbeid ongeveer 30 °C aan warmte toe aan het persgas.

Zo heb je hopelijk een beetje een beeld van hoe alles op elkaar reageert.

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Topicstarter
MBgek schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 21:31:
[...]

Dat is inderdaad de druk van het persgas in verwarmingsbedrijf, in koelbedrijf is het je zuigdruk, in bar.

Te verwachten waarde is lastig een getal aan te hangen omdat het van zo veel factoren afhankelijk is en overal door wordt beïnvloed. Zo even snel zou ik zeggen tussen de 20 en de 25 bar. Maar nogmaals dit is afhankelijk van je hele koelproces maar bijvoorbeeld ook wat er waterzijdig gebeurd. Een hoge persdruk is niet het doel ansich.

Stel dat we willen regelen op een zuigdruk van 23bar, bij R410A is dat een condensatietemperatuur van 40 °C, de compressor wordt dan zo aangestuurd om dit te handhaven. In de koeltechniek is de druk en temperatuur van het koudemiddel gelijk als er een fase overgang plaats vindt, bijvoorbeeld bij condenseren in de platenwisselaar van heet gas naar vloeistof, als het systeem stabiel draait en er gaat een vloerverwarmingsgroep open daalt de retour temperatuur naar de wisselaar, en dus ook je persdruk en zal de compressor harder willen gaan draaien. Andersom als je wisselaar een flinke slok warmer water voor z'n kiezen krijgt zal dus de persdruk stijgen en als gevolg daar van de compressor aftoeren, hij wil immers die 23bar handhaven.

Over het algemeen voegt de compressor arbeid ongeveer 30 °C aan warmte toe aan het persgas.

Zo heb je hopelijk een beetje een beeld van hoe alles op elkaar reageert.
Weer wat geleerd! Dank!😀

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Topicstarter
Het is echt ongelovelijk. Ik druk de ta wat naar beneden (32 naar 30) omdat het hier aardig warm aan het worden is. Zon helpt mee etc.. En ja hoor, gaat ie weer naar zn 25 minuten defrosts. Er is gewoon geen enkele reden voor. Enige ‘afwijkende’ wat ik kan vinden is dat de Ta over setpoint schoot. Maar dan denk ik dat de compressor moet terug moduleren, een defrost is daarvoor niet de oplossing. Of Daikin denkt.. tis koud, ik ga over setpoint, beter wat extra defrost doen..?? Wat een vage bedoening zeg... ik laat hem even draaien. Kijken wat het effect is..

Ma de defrost gaat de compressor in ieder geval weer op exact dezelfde frequentie verder.

[Voor 41% gewijzigd door Japie.G op 10-02-2021 11:17]

• jdbiggelaa
Met de huidige buitentemperaturen is het logisch dat onze hybride warmtepomp ‘aan het gas gaat’. Maar als ik kijk naar het consumptiepatroon, begrijp ik daar niks van. Er zit een vaste cyclus in van 4 uur. Steeds wordt één uur met een piekafname gevolgd door drie uren met een bescheiden gasverbruik.
Snapt iemand hoe dat kan? Wij waren van huis, dus met ons gedrag is geen relatie. Ik zie wel een correlatie met het stroomverbruik: gaspiek=stroomdip. Kan het zijn dat de warmtepomp extra veel gas verbuikt tijdens een defrost?

[Voor 12% gewijzigd door jdbiggelaa op 10-02-2021 15:55]

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Topicstarter
De mijne gaat niet aan het gas :-)

Maar wellicht draait hij een uur volledig oo gas en 3 uur hybrid?

• jdbiggelaa
Japie.G schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 16:08:
De mijne gaat niet aan het gas :-)

Maar wellicht draait hij een uur volledig oo gas en 3 uur hybrid?
Hoe krijg je dat voor elkaar, bij deze temperaturen niet op gas?! Mij lukt dat niet _/-\o_ Welke instellingen gebruik jij? :?

Jouw suggestie dat hij 3 uur hybride draait en dan een poos alleen op gas lijkt te kloppen. Zie bijgaande grafiek van Enelogic. Nadeel daarvan is dat ze de data zwaar filteren, zodat alles geleidelijk lijkt te verlopen.

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Topicstarter
jdbiggelaa schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 18:36:
[...]

Hoe krijg je dat voor elkaar, bij deze temperaturen niet op gas?! Mij lukt dat niet _/-\o_ Welke instellingen gebruik jij? :?

Jouw suggestie dat hij 3 uur hybride draait en dan een poos alleen op gas lijkt te kloppen. Zie bijgaande grafiek van Enelogic. Nadeel daarvan is dat ze de data zwaar filteren, zodat alles geleidelijk lijkt te verlopen.

[Afbeelding]
Ik heb geen TA hoger dan 32 nodig, ecologische voorkeur aan en evenwichtstemperatuur naar zo laag mogelijk. Wel 24/7 war only.

• MBgek
Hij staat lekker te stampen (y)

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Topicstarter
Hej zie nog wat getallen die ik niet heb:

Water pump signal
Fan 1

Wat doen die?😀

En wat zijn die 2 amperages, ik bedoel waarom zijn er 2? Verder zie ik boiler heating target temp. Heb je de gasboiler erbij aan sfaan?

edit; ``shotje van de mijne. let vooral op wat er gebeurde toen ik de stooklijn even verlaagde..

https://snapshot.raintank...wAotyFQTTQoNSTcQEPs7e5Kh0

[Voor 28% gewijzigd door Japie.G op 10-02-2021 22:52]

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Topicstarter
ESP Altherma update:

Naast:
-Water pump signal
-Fan 1

BE_COP werkt ook. Ben er nog niet achter wat die exact doet en hoe die rekent.

• tingbrouwer
Japie.G schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 09:17:
ESP Altherma update:

Naast:
-Water pump signal
-Fan 1

BE_COP werkt ook. Ben er nog niet achter wat die exact doet en hoe die rekent.
-waterpump (0-100) is min of meer gekoppeld aan pumpflow (ltr/min.)
-Fan 1 is bij mij altijd gelijk aan INV frequency (rps)

BE_COP staat hier op 2,2

Wat INV frequency 2 (rps) weet ik nog niet lijkt op de fan ??

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Topicstarter
tingbrouwer schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 09:32:
[...]

-waterpump (0-100) is min of meer gekoppeld aan pumpflow (ltr/min.)
-Fan 1 is bij mij altijd gelijk aan INV frequency (rps)

BE_COP staat hier op 2,2

Wat INV frequency 2 (rps) weet ik nog niet lijkt op de fan ??
  • "BE_COP" staat hier ook altijd op 2,2. Wellicht is dat het COP punt wat hij gebruikt om op gas over te schakelen? BE... Break Even? Thermische opwek / Elektrisch verbruik = lager dan 2,2 dan naar gas? Denk dat dat het is
  • "Fan 1" is inderdaad gelijk aan de compressor frequentie
  • "INV frequency 2 (rps)" lijkt me dan inderdaad de grote fan in de condensor? keer een toerenteller op houden..

[Voor 39% gewijzigd door Japie.G op 11-02-2021 09:57]

• MBgek
Japie.G schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 22:07:

Water pump signal
Fan 1

Wat doen die?😀

En wat zijn die 2 amperages, ik bedoel waarom zijn er 2? Verder zie ik boiler heating target temp. Heb je de gasboiler erbij aan sfaan?

edit; ``shotje van de mijne. let vooral op wat er gebeurde toen ik de stooklijn even verlaagde..

Water pump signal
Dit is de aansturing van de CV pomp.

Fan 1
Toerental *10 van de ventilator in het buitendeel.

Waardes waar je verder niet echt van wakker moet liggen maar leuk om te hebben als we toch aan het verzamelen zijn :)
Sturing van de CV pomp zou je een verstopt filter mee kunnen voorkomen als je die over je pompdebiet legt, maar dat gaat misschien een beetje ver.

INV Primary ga ik voor nu even van uit dat dit de totale stroom is die de inverter in komt, INV primary lijkt mij de opgenomen stroom van de compressor, het verschil zou dan de ventilatormotor kunnen zijn. Hier toevallig vanochtend Daikin over gebeld maar die wisten het niet zo 1 2 3.

Boiler heating temp is het setpoint van de ketel, in WP only bedrijf is deze gelijk aan het setpoint van de WP. Je zou hier nog iets op los kunnen laten dat als dit setpoint hoger is dan je R1T dan zeer waarschijnlijk de ketel in CV bedrijf aan staat.
Japie.G schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 09:37:
[...]
  • "BE_COP" staat hier ook altijd op 2,2. Wellicht is dat het COP punt wat hij gebruikt om op gas over te schakelen? BE... Break Even? Thermische opwek / Elektrisch verbruik = lager dan 2,2 dan naar gas? Denk dat dat het is
  • [b]"Fan 1" is inderdaad gelijk aan de compressor frequentie[/b]
  • "INV frequency 2 (rps)" lijkt me dan inderdaad de grote fan in de condensor? keer een toerenteller op houden..
Op het moment van mijn screenshot was dit inderdaad gelijk, toevalstreffer. Ik zie hier normaal wel verschillen tussen :)

[Voor 19% gewijzigd door MBgek op 11-02-2021 13:44]

• MBgek
Japie.G schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 22:07:

Water pump signal
Fan 1

Wat doen die?😀

Wat een gave dashboards zeg, hoe heb je die warmtepomp power grafiek gemaakt? reken je het geleverde vermogen uit?

• Fatal Mind
  • Registratie: september 2007
  • Niet online
Wellicht dat de experts hier wat nuttigs kunnen zeggen over de volgende grafieken, ik blijf het namelijk een wazige grafiek vinden die er word gecreëerd aan de hand van het stroomverbruik, volgens de installateur allemaal prima, maar daar heb ik weinig vertrouwen in. Daikin zijn een stel chagrijnen dus daar steek ik geen moeite meer in.

Betreft de volgende hardware:
Thermostaat: Honeywell Lyric T6 ( ingesteld op 12x per uur vraag a 5 min max ) ( beetje aan spelen, word er niet wijs uit of het zin heeft )
Binnenunit: EHYHBH05AAV32
Buitenunit: EVLQ05CAV3

Betreft volgens mij een 5KW systeem. Welke draait op watertemp van 55 graden ivm oude radiatoren die ik nog moet vervangen en anders geen comfort in huis heb, tapwater ook op 55 graden. Maximale flow wanneer alle radiatoren open staan is tussen de 16-18 ltr/m

Zien jullie hier iets vreemds aan, ik heb eventueel meer data beschikbaar van de afgelopen 2 jaar.

• MBgek
Hier is de (on)logica van het ontdooien weer te zien, T-buiten en T-verdamper zijn onveranderd en toch besluit 'ie langer te draaien 8)7 :z

https://snapshot.raintank...56OMFXQiPogtjQmYc?orgId=2

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Topicstarter
Je compressorfrequentie loopt wel op zie ik. Tot dusver valt me bij mij op dat hij uit die 25minuten defrost party stapt als de benodigde compressor frequentie boven de 50hz is..

Theorietje. Als benodigde compressorfrequentie lager is dan 50hz (dat is dus bij een laag vermogensvraag EN bij lage tBuiten dan staat de regeling dat niet toe. Compressorfrequentie gaat dus daarom vervolgens omhoog maar dan krijg je een overshoot van je Ta tov setpoint Ta. Dus compressor gaat uit/gaat een soort van pendelen. Omdat de regeling de boel heeft uitgezet door de pendel voert hij maar een defrost uit, alvorens weer opnieuw te beginnen...Die defrosts in deze cyclus waren namelijk al kijkend naar de buitenunit niet nodig.

Dit is wat ik vanmiddag heb gadegeslagen, naast de buitenunit. Tevens zie ik dat inv freq 2 inderdaad de Fan is, (of het daadwerkelijk het fan toerental is of alleen het toerental setpoint is weet ik niet, geen harde windstoten die duidelijk het toerental beïnvloedde vanmiddag..). Tijdens een defrost is de fan (en dus inv freq2) helemaal uit, terwijl de compressor (inv freq) 2 start/stops maakt.

Wat vinden jullie van mijn theorietje dat het eigenlijk pendelen is wat ie doet (omdat lage compr frequenties bij deze lage tbuiten niet toegestaan zijn) en en-passant in de wachttijd een defrost doet? De oplossing is namelijk hetzelfde als voor pendelen. De Ta verhogen! In dit geval totdat de benodigde compressorfrequentie boven de 50hz komt. Ik weet het, het is een N=1 onderzoekje. Maar tot dusver lijkt het te kloppen.. 8)7

ik draai nu met compressor frequentie 69hz (ta31) en defrost om de 2 uur, zeer zeer acceptabel bij een tBuiten van -7 / -8 _/-\o_ Nu is door de zakkende buitentemperatuur de compfreq weer iets opgelopen naar 73hz. Kijken hoe lang hij nu loopt tot de volgende defrost

[Voor 91% gewijzigd door Japie.G op 12-02-2021 22:35]

• MBgek
Japie.G schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 22:02:
Je compressorfrequentie loopt wel op zie ik. Tot dusver valt me bij mij op dat hij uit die 25minuten defrost party stapt als de benodigde compressor frequentie boven de 50hz is..

Theorietje. Als benodigde compressorfrequentie lager is dan 50hz (dat is dus bij een laag vermogensvraag EN bij lage tBuiten dan staat de regeling dat niet toe. Compressorfrequentie gaat dus daarom vervolgens omhoog maar dan krijg je een overshoot van je Ta tov setpoint Ta. Dus compressor gaat uit/gaat een soort van pendelen. Omdat de regeling de boel heeft uitgezet door de pendel voert hij maar een defrost uit, alvorens weer opnieuw te beginnen...Die defrosts in deze cyclus waren namelijk al kijkend naar de buitenunit niet nodig.

Dit is wat ik vanmiddag heb gadegeslagen, naast de buitenunit. Tevens zie ik dat inv freq 2 inderdaad de Fan is, (of het daadwerkelijk het fan toerental is of alleen het toerental setpoint is weet ik niet, geen harde windstoten die duidelijk het toerental beïnvloedde vanmiddag..). Tijdens een defrost is de fan (en dus inv freq2) helemaal uit, terwijl de compressor (inv freq) 2 start/stops maakt.

Wat vinden jullie van mijn theorietje dat het eigenlijk pendelen is wat ie doet (omdat lage compr frequenties bij deze lage tbuiten niet toegestaan zijn) en en-passant in de wachttijd een defrost doet? De oplossing is namelijk hetzelfde als voor pendelen. De Ta verhogen! In dit geval totdat de benodigde compressorfrequentie boven de 50hz komt. Ik weet het, het is een N=1 onderzoekje. Maar tot dusver lijkt het te kloppen.. 8)7

ik draai nu met compressor frequentie 69hz (ta31) en defrost om de 2 uur, zeer zeer acceptabel bij een tBuiten van -7 / -8 _/-\o_ Nu is door de zakkende buitentemperatuur de compfreq weer iets opgelopen naar 73hz. Kijken hoe lang hij nu loopt tot de volgende defrost
Koeltechnisch klopt het niet maar aan de hand van de data die je laat zien denk ik dat je gelijk hebt, er gebeurt wat jij beschrijft.

• tingbrouwer
MBgek schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 14:03:
[...]

Koeltechnisch klopt het niet maar aan de hand van de data die je laat zien denk ik dat je gelijk hebt, er gebeurt wat jij beschrijft.
lijkt er zeker op, echter ligt bij mij de grens op ietsje boven de 70hz.

• MBgek
tingbrouwer schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 14:28:
[...]

lijkt er zeker op, echter ligt bij mij de grens op ietsje boven de 70hz.
Heb je een grafana pagina voor je warmtepomp? Het liefst zo'n snapshot als @Japie.G hier boven postte, ik ben erg benieuwd.

• tingbrouwer
MBgek schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 15:12:
[...]

Heb je een grafana pagina voor je warmtepomp? Het liefst zo'n snapshot als @Japie.G hier boven postte, ik ben erg benieuwd.
https://snapshot.raintank...fIyPCrOJ6k9hxNs9JWA6mf3PM

niet zo mooie als van @Japie.G (ik heb zoveel mogelijk in 1 grafiek staan)

ehh, je kunt de verschillende items rechts selecteren (maar wellicht wist je dat al O-)

[Voor 10% gewijzigd door tingbrouwer op 13-02-2021 15:27]

• MBgek
tingbrouwer schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 15:21:
[...]

https://snapshot.raintank...fIyPCrOJ6k9hxNs9JWA6mf3PM

niet zo mooie als van @Japie.G (ik heb zoveel mogelijk in 1 grafiek staan)

ehh, je kunt de verschillende items rechts selecteren (maar wellicht wist je dat al O-)
Ik word er helaas geen wijs uit waarom die grens bij jou rond de 70Hz ligt.

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Topicstarter
https://snapshot.raintank...nRHSn23a2pKX2plir0yCT4P2l

ik heb weer voorbeeld van de 50hz grens vandaag. geldt nog steeds bij buitentemperatuur van +2 graden..

• tingbrouwer
Japie.G schreef op zondag 14 februari 2021 @ 22:25:
https://snapshot.raintank...nRHSn23a2pKX2plir0yCT4P2l

ik heb weer voorbeeld van de 50hz grens vandaag. geldt nog steeds bij buitentemperatuur van +2 graden..
@Japie.G Hier wederom de nodige defrost gehad, even jouw grafana met die van hier vergeleken, even een paar vragen over je instellingen, ik heb:

[8-06] Maximale aanpassing van de aanvoerwatertemperatuur. 4°C
[8‑0B] Streefdebiet tijdens werking warmtepomp. 15 l/min

Wil je die van jouw delen ? Alvast dank.

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Topicstarter
Ik gebruik geen aanpassing awt (rar) omdat ik geen thermostaat gebruik momenteel, 100pct war dus. Kortom, als stooklijn 31 vraagt dan is het ook 31, ongeacht hoe warm het op dat moment in huis is.

Ik draai op 17l/min voor warmtepomp bedrijf.

• tingbrouwer
Japie.G schreef op zondag 14 februari 2021 @ 22:55:
Ik gebruik geen aanpassing awt (rar) omdat ik geen thermostaat gebruik momenteel, 100pct war dus. Kortom, als stooklijn 31 vraagt dan is het ook 31, ongeacht hoe warm het op dat moment in huis is.

Ik draai op 17l/min voor warmtepomp bedrijf.
Ook ik heb de stooklijn vlak op 31° staan

Het lijkt erop dat jouw WP veel eerder op toeren is, wellicht is dat instelling:

[9-09] Verwarming: vereist temperatuurverschil tussen retour- en aanvoerwater. staat hier op 3 °C

[Voor 4% gewijzigd door tingbrouwer op 14-02-2021 23:01]

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Topicstarter
[9-09] heb ik geen beschrijving van staan in de manuals. hoe weet je dat die beschrijving daarbij hoort? staat bij mij op 5.

• MBgek
tingbrouwer schreef op zondag 14 februari 2021 @ 23:00:
[...]

Ook ik heb de stooklijn vlak op 31° staan

Het lijkt erop dat jouw WP veel eerder op toeren is, wellicht is dat instelling:

[9-09] Verwarming: vereist temperatuurverschil tussen retour- en aanvoerwater. staat hier op 3 °C
Japie.G schreef op zondag 14 februari 2021 @ 23:24:
[9-09] heb ik geen beschrijving van staan in de manuals. hoe weet je dat die beschrijving daarbij hoort? staat bij mij op 5.
Let hier mee op, dit is de ΔT waar de warmtepomp op regelt. Als je deze te laag zet beperk je indirect het afgiftevermogen.
De warmtepomp draait in het algemeen het liefst op een ΔT van 5.

https://www.daikin.nl/con...tings%20table_English.pdf

• fv
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 16-06 20:00

fv

-------------------> hiero

Overzicht lijst van Daikin registers uit te lezen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
{0x10, 0, 217, 1,-1,"Operation Mode"},                              // Verwarming actief on/off
{0x10, 1, 307, 1,-1,"Thermostat ON/OFF"},                           // Thermostaat regeling instelling on/off
{0x10, 1, 306, 1,-1,"Restart standby"},                             // ???
{0x10, 1, 305, 1,-1,"Startup Control"},                             // ???
{0x10, 1, 304, 1,-1,"Defrost Operation"},                           // Radiator ontdooing on/off
{0x10, 6, 114, 2, 1,"Target Evap. Temp."},                          // Verdampings temperatuur instelling
{0x10, 8, 114, 2, 1,"Target Cond. Temp."},                          // Condenserings temperatuur instelling

{0x20, 0, 105, 2, 1,"Outdoor air temp."},                           // Buiten temperatuur
{0x20, 4, 105, 2, 1,"Discharge pipe temp."},                        // Persgas temperatuur na compressor
{0x20, 8, 105, 2, 1,"O/U Heat Exch. Mid-temp."},                    // Verdamper temperatuur (buiten unit)
{0x20,12, 105, 2, 1,"INV fin temp."},                               // Thermistor in/op het koelblok van de inverterprint??? (buiten unit)
{0x20,14, 105, 2, 2,"Pressure"},                                    // Persgas druk (in bar)

{0x21, 0, 105, 2,-1,"INV primary current (A)"},                     // Stroom opname totaal (binnen + buiten unit???)
{0x21, 2, 105, 2,-1,"INV secondary current (A)"},                   // Stroom opname compressor (buiten unit)
{0x21, 4, 101, 2,-1,"Voltage (V)"},                                 // AC voltage meting (indien actief, anders 19V)

{0x30, 0, 152, 1,-1,"INV frequency (rps)"},                         // Toerental buiten unit compressor
{0x30, 1, 152, 1,-1,"INV frequency 2 (rps)"},                       // Toerental buiten unit ventilator (* 10???)

{0x60, 2, 303, 1,-1,"Thermostat ON/OFF"},                           // ???
{0x60, 2, 302, 1,-1,"Freeze Protection"},                           // Vorstprotectie on/off
{0x60, 2, 301, 1,-1,"Silent Mode"},                                 // Stille modus on/off 
{0x60, 7, 105, 2, 1,"DHW setpoint"},                                // Warm tapwater ("Domestic Hot Water") temperatuur instelling 
{0x60, 9, 105, 2, 1,"LW setpoint (main)"},                          // Aanvoer water temperatuur instelling (in weersafhankelijke modus)
{0x60,12, 301, 1,-1,"Water pump operation"},                        // Water pomp on/off

{0x61, 2, 105, 2, 1,"Outlet Water Heat Exch. Temp. (R1T)"},         // Aanvoer CV water temperatuur (door wp)
{0x61, 4, 105, 2, 1,"Outlet Water BUH Temp. (R2T)"},                // Aanvoer CV water temperatuur (door gas)
{0x61, 6, 105, 2, 1,"Refrig. Temp. liquid side (R3T)"},             // Condensor afgifte temperatuur
{0x61, 8, 105, 2, 1,"Inlet water temp.(R4T)"},                      // Retour CV water temperatuur
{0x61,12, 105, 2, 1,"RT Temp."},                                    // Ruimte temperatuur

{0x62, 5, 105, 2, 1,"RT setpoint"},                                 // Ruimte temperatuur instelling
{0x62, 8, 302, 1,-1,"Circulation pump operation"},                  // Water pomp CV on/off
{0x62, 9, 105, 2,-1,"Flow sensor (l/min)"},                         // Stromings sensor CV water (in l/min)
{0x62,12, 152, 1,-1,"Water pump signal (0:max-100:stop)"},          // Water pomp stuursignaal 0..100% (geinverteerd)

{0x64, 2, 300, 1,-1,"Hybrid DHW operation mode"},                   // Warm tapwater verbruik on/off (wp)
{0x64, 2, 301, 1,-1,"Bypass Valve Output"},                         // ??? on/off
{0x64, 2, 302, 1,-1,"Boiler DHW Demand"},                           // Warm tapwater verbruik on/off (gas)
{0x64, 2, 303, 1,-1,"Boiler Operation Demand"},                     // ???
{0x64, 2, 316, 1,-1,"Hybrid Op. Mode"},                             // Werk modus: gas, gas/wp of wp
{0x64, 3, 105, 2,-1,"BE COP"},                                      // (Thermische opwekking / Elektrisch verbruik) = lager dan "BE COP" waarde --> gebruik alleen gas???
{0x64, 5, 105, 2, 1,"Hybrid Heating Target Temp."},                 // Aanvoer water temperatuur instelling (wp)
{0x64, 7, 105, 2, 1,"Boiler Heating Target Temp."},                 // Aanvoer water temperatuur instelling (gas)

Aanvulling en/of fouten vinden wenselijk :)

Video projectie engineer / R&D (hardware & software developer)

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Topicstarter
Mooie lijst, zal er binnenkort naar kijken!

Met de huidige buitentemps heeft mijn unit weer een poosje op zijn minimum gelopen, althans het laagste wat ik ooit gezien heb:

Compressor frequentie 15hz
Ventilator 64hz

Daarbij neemt de unit tussen de 340w en 360w uit het net totaal (dus inc CV pomp etc). En produceert bij tBuiten 9c +/- 2,1kW thermisch vermogen.

[Voor 4% gewijzigd door Japie.G op 16-02-2021 22:18]

• fv

fv

Japie.G schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 22:15:
Mooie lijst, zal er binnenkort naar kijken!

Daarbij neemt de unit tussen de 340w en 360w uit het net totaal (dus inc CV pomp etc). En produceert bij tBuiten 9c +/- 2,1kW thermisch vermogen.
Hoe kan je dat berekenen uit de register data?

• tingbrouwer
fv schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 15:48:
[...]

Hoe kan je dat berekenen uit de register data?
{0x21, 0, 105, 2,-1,"INV primary current (A)"},
{0x21, 4, 101, 2,-1,"Voltage (V)"},

Voltage * INV primary current = Watt (E)
(echter INV primary current heeft een nauwkeurigheid van 0.5 A; wat nogal grof is; +/- 115 Watt)

Beter is een separate kWh meter in de voeding op te nemen en deze uit te lezen.

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Topicstarter
Thermisch vermogen = flow (in L/s) * 4.2 * Dt = kW

Dt is dan de deltaT tussen aanvoer en retour.

Elektrisch opgenomen vermogen haal ik niet uit de warmtepomp zelf maar van een externe kwh meter. De warmtepomp zelf wijkt grof af.

[Voor 11% gewijzigd door Japie.G op 18-02-2021 17:26]

• fv

fv

Dank, duidelijk.

Mijn Daikin wordt al apart gemeten dmv een SONOFF stroommeting mbv Tasmota, die waarden van Daikin zijn te grof.

• indenolie
Voor dat ik raomin /ESPAltherma met de M5stickc-plus in ga zetten (de spullen liggen klaar)
heb met python-daikin-altherma van Frankkkkk op een Raspberry PI 3bordje toegang kunnen krijgen tot de BRP069A63 wifi-adapter van Daikin. Ik kan echter maar een gering aantal sensors en statussen uitlezen.. eigenlijk niet meer dan met de Daikin -app. Is het mogelijk om er toch meer uit te krigen of is de stap naar de M5stick de enige route?

• fv

fv

Ik had eerst een M5stickc (leuk speeltje) maar in mijn situatie was de wifi ontvangst wat slecht. Uiteindelijk een standaard ESP32 bordje gebruikt met betere ontvangst en heb ook meteen de ESPAltherma software aangepast naar mijn wensen...

• Midget1234
  • Registratie: augustus 2015
  • Laatst online: 14-06 17:53
Ik sta op het punt om het ESPAltherma met de M5stickc-plus op te geven. Hij valt steeds weg..Ik heb al veel zaken geprobeerd; additionele voeding via USB-C, Verplaatsen zodat hij niet in de metalen behuizing van mijn buitenunit zit (Ik heb een Monobloc = buiten unit en binneunit ineen). Hoewel ik een sterk wifi signaal heb in- en rondom het huis met een Unifi mesh is de wifi ontvangst van de stick erg slecht. Ik zou heel graag de parameters uitlezen om ze in HA en Grafana weer te geven maar de techniek laat me in de steek.

@fv kun je delen hoe je e.e.a. voor elkaar hebt gekregen met een standaard ESP32 bordje? Wellicht is dat voor mij ook de oplossing.....

Home Assistant - Unifi - Synology - Daikin Hybrid - EV

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Topicstarter
Die reguliere esp32 bordjes hebben toch dezelfde wifi chip? Hier geen enkel probleem binnen in de metalen behuizing van de binnenunit.

• fv

fv

Deze ESP32 is nu bij mij in gebruik: link
Ik heb nu ook veel betere stabielere wifi connectie :).

Verder heb ik de code aangepast; o.a. alle referenties verwijdert voor het gebruik van een m5stick en kan nu ook via telnet inloggen en zo de seriële debug bekijken (via SerialOTA).

Ik ben eigenlijk niet zo van de Arduino en C. Ben veel meer Python fan en zou het liefst alles omschrijven naar micropython eigenlijk. Echter voorlopig geen tijd hiervoor helaas...

• Mmolend
  • Registratie: maart 2021
  • Laatst online: 02-03 10:01
Goedendag,

Ik heb een Daikin Altherma Hybride EVLQ08CAV3.
De buitenunit zit dicht bij een slaapkamer raam en dat is te horen als de warmtepomp bij staat.
Graag zou ik het systeem zo willen instellen dat ik ‘s nachts alleen een beetje bijstook op de CV ketel.
Hoe kan ik dat instellen?
Mijn huidige instelling is AWT primair geregeld weersafhankelijk.
Regeling op kamerthermostaat.

Groet

• RoelDijk
  • Laatst online: 11-05 11:04
Mmolend schreef op maandag 1 maart 2021 @ 10:55:
Goedendag,

Ik heb een Daikin Altherma Hybride EVLQ08CAV3.
De buitenunit zit dicht bij een slaapkamer raam en dat is te horen als de warmtepomp bij staat.
Graag zou ik het systeem zo willen instellen dat ik ‘s nachts alleen een beetje bijstook op de CV ketel.
Hoe kan ik dat instellen?
Mijn huidige instelling is AWT primair geregeld weersafhankelijk.
Regeling op kamerthermostaat.

Groet
Ik had hier iets over gelezen, moest even terugzoeken. Heb het zelf overigens niet maar zou wellicht handig kunnen zijn in de toekomst. Staat op de 1e pagina van dit topic. Zie hieronder.
Misschien kun je ook nog iets doen met de geluidsarme stand te activeren. Die kan je ook instellen qua tijden.
arnoldniessen schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 22:50:
[...]

Verder heb ik een schakelaar gemonteerd op de "voorkeur kWh" input van de warmtepomp. Hiermee kun je aangeven dat er alleen gas gestookt mag worden, de warmtepomp mag dan niet aan. Deze optie gebruik ik 's nachts als het koud is om de warmtepomp dan uit te zetten en de CV ketel toch zachtjes door te laten branden zodat er 's nachts geen herrie van defrosts en tikkende leidingen optreedt. Het zou beter zijn om deze schakelaar slim te maken zodat hij alleen om gaat als er ook nachtelijke defrosts te verwachten zijn, daar wordt nog aan gewerkt.

• RoelDijk
  • Laatst online: 11-05 11:04
Met betrekking tot de vele defrost, heeft iemand daar mogelijk al contact over opgenomen met Daikin?
Mogelijk kunnen ze dit meenemen in een softwareupdate?
Wellicht kunnen we ze hierin betrekken.

Overigens volg ik de andere oplossingen met hogere AWT.

[Voor 8% gewijzigd door RoelDijk op 04-03-2021 20:46]

• fv

fv

Volgens mij moet het mogelijk zijn om de Daikin CV/WP installatie te forceren naar gas of elektriciteit gebruik dmv. een schakelaar of relais aansluiting in het apparaat. Volgens de documentatie kan je wel forceren naar elektriciteit gebruik (als je een stroom overschot heb met je zonnecellen) maar niet naar alleen gas?

Weet iemand hier meer over?

• WillemSuper
  • Registratie: april 2021
  • Laatst online: 18-06 11:29
Hallo,

Ik heb sinds een aantal weken ook een 8kw hybide warmtepomp. Met behulp van de adviezen hier lukt het om het huis warm te houden zonder gas te gebruiken :) Alleen ervaar ik toch een beetje overlast van de binnenunit. Deze hangt op de slaap verdieping in een eigen ruimte maar maakt meer lawaai dan de oude cv ketel van remeha uit 2008. Iemand een soort gelijke ervaring. Ik heb het idee dat decv ketel van intergas stiller is dan de warmte pomp.

Groet,

Wouter

• jdbiggelaa
WillemSuper schreef op maandag 12 april 2021 @ 09:13:
Hallo,

Ik heb sinds een aantal weken ook een 8kw hybide warmtepomp. Met behulp van de adviezen hier lukt het om het huis warm te houden zonder gas te gebruiken :) Alleen ervaar ik toch een beetje overlast van de binnenunit. Deze hangt op de slaap verdieping in een eigen ruimte maar maakt meer lawaai dan de oude cv ketel van remeha uit 2008. Iemand een soort gelijke ervaring. Ik heb het idee dat decv ketel van intergas stiller is dan de warmte pomp.

Groet,

Wouter
Ja, herkenbaar, de pomp in de Daikin/Intergas binnenunit maakt ook bij mij meer lawaai dan mijn oude Nefit Topline. De toon (frequentie) is hoger en ligt daardoor in het meest gevoelige bereik van het menselijk oor. Ik heb er geen last van omdat de unit in een afgesloten hok op zolder hangt.

• jdbiggelaa
fv schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 14:22:
Volgens mij moet het mogelijk zijn om de Daikin CV/WP installatie te forceren naar gas of elektriciteit gebruik dmv. een schakelaar of relais aansluiting in het apparaat. Volgens de documentatie kan je wel forceren naar elektriciteit gebruik (als je een stroom overschot heb met je zonnecellen) maar niet naar alleen gas?

Weet iemand hier meer over?
Ja, dat moet kunnen. Bij mij ging eerst iets mis met de installatie van de buitenunit. De monteurs konden de unit via de gebruikersinterface op alleen gas zetten. Dat ging een week goed. Ze mompelden iets over ‘noodbedrijf’, maar ik kan je niet aangeven hoe je dit precies aan zet?

• Grolsch
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 07:30
WillemSuper schreef op maandag 12 april 2021 @ 09:13:
Hallo,

Groet,

Wouter
Het enigste wat normaal draait in een binnenunit van een WP is de waterpomp, en deze hoor je normaal niet te horen?

Mischien pompstand 1 standje lager?

Bij mijn WP (Mitsubishi) begint de waterpomp op standje 5 (hoogste stand) ook aanzienlijk meer lawaai te maken dan op standje 4, terwijl het in debiet niets scheelt.

PVOUPUT - 7000WP - 40 x SF175 - Fronius Symo 8.2-3-M - Twente

Acties:
  • +1Henk 'm!

• tingbrouwer
jdbiggelaa schreef op maandag 12 april 2021 @ 10:55:
[...]

Ja, dat moet kunnen. Bij mij ging eerst iets mis met de installatie van de buitenunit. De monteurs konden de unit via de gebruikersinterface op alleen gas zetten. Dat ging een week goed. Ze mompelden iets over ‘noodbedrijf’, maar ik kan je niet aangeven hoe je dit precies aan zet?

Wellicht kun je hier iets mee

• jdbiggelaa
Dankje! Dit houd ik achter dehand voor als de warmtepomp een keer uitvalt ! :)

• WillemSuper
  • Registratie: april 2021
  • Laatst online: 18-06 11:29
Grolsch schreef op maandag 12 april 2021 @ 11:28:
[...]

Het enigste wat normaal draait in een binnenunit van een WP is de waterpomp, en deze hoor je normaal niet te horen?

Mischien pompstand 1 standje lager?

Bij mijn WP (Mitsubishi) begint de waterpomp op standje 5 (hoogste stand) ook aanzienlijk meer lawaai te maken dan op standje 4, terwijl het in debiet niets scheelt.
Ik heb even gespeeld met de een andere flow van 15 naar 12 liter / minuut maar dit gaf geen merkbaar verschil behalve dat hij eerder naar gas schakelde. De installateur komt komende week kijken en anders nodigen we daikin even uit.

• indenolie
Heeft iemand ervaring met het aansluiten van een
Daikin Altherma warmtepomp convector op de hybride warmtepomp EHYHBH/EHYHBX + EVLQ08AV3 + 08CV3 met binnen unit NHYKOMB33AA4.
Ergo . wil dat? levert het enig koelvermogen? hoe wordt geregeld?
Pagina: 1 2 3 Laatste

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True