Daikin-Intergas hybrid. Ervaringen en discussies

Pagina: 1 ... 4 ... 45 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MBgek
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:08
indenolie schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 11:38:
Heeft iemand ervaring met het aansluiten van een
Daikin Altherma warmtepomp convector op de hybride warmtepomp EHYHBH/EHYHBX + EVLQ08AV3 + 08CV3 met binnen unit NHYKOMB33AA4.
Ergo . wil dat? levert het enig koelvermogen? hoe wordt geregeld?
Ja, dat werkt zeker.

Levert juist koelvermogen vanwege het relatief grote koelblok en de ventilator, ook zit er een lekbak onder waardoor je <18graden kunt draaien(mits je leidingwerk goed en dampdicht geïsoleerd is). Aansturing gebeurt door een 3 aderige kabel die op de daarvoor bedoelde aansluiting op het warmtepomp binnendeel.

Mocht je dit aanschaffen vergeet dan niet de condensafvoer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tingbrouwer
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 10:16
Japie.G schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 16:49:
[...]

Ik las je post en dacht direct… als die uit staat heb je hem zelf ook op die manier uit gezet🤪. Maar je schrijft later direct dat dat niet het geval was. Das toch wel een bijzonder verhaal.. Mooi dat het weer werkt! Heb je een espaltherma er aan hangen en heb je per ongeluk via mqtt wat berichten naar de unit gestuurd? Of een andere externe input aan het systeem hangen?
@Japie.G
Kun je ook mqtt berichten middels espaltherma naar de unit sturen ? heb je daar voorbeelden van ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBgek
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:08
tingbrouwer schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 20:05:
[...]

@Japie.G
Kun je ook mqtt berichten middels espaltherma naar de unit sturen ? heb je daar voorbeelden van ??
Volgens die github pagina schijnt het te kunnen, maar moet je wel uitkijken met hoevaak je instellingen veranderd. Het geheugen kan maar zoveel schrijfacties aan voordat t stuk gaat.

Vaag verhaal maar dit is wat ik me er van herrinner. Dat het dus beter is om niet dagelijks instellingen te gaan veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gabbertje71
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 08-07 12:46
Goedenmiddag,

Wij zijn van plan om onze Nefit Topline te vervangen door de Daikin Intergas combinatie.
Op de benedenverdieping/badkamer/kantoor ligt vloerverwarming zodat we een unit overwegen die ook kan koelen.

nu heb ik daarover een vraag: op dit moment gebruik ik een vloerverwarmingspompschakelaar die reageert op de temperatuur in de aanvoerbuis.
Als ik straks wil koelen springt mijn vloerverwarmingspomp dus niet automatisch bij.
Hoe regelen jullie dit? of kan ik de pomp vanaf de ketel aansturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:42
Waarom niet volledig WP?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gabbertje71
Niet volledig WP omdat ons dak niet genoeg ruimte heeft voor volgende zonnepanelen en ik de komende jaren graag nog een beetje gas als back-up wil houden! Maar om even terug te komen op mijn vraag, hoe ga ik mijn vloerverwarming pomp aansturen tijdens koelen in de zomer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Nu online
Gabbertje71 schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 15:46:
Niet volledig WP omdat ons dak niet genoeg ruimte heeft voor volgende zonnepanelen en ik de komende jaren graag nog een beetje gas als back-up wil houden! Maar om even terug te komen op mijn vraag, hoe ga ik mijn vloerverwarming pomp aansturen tijdens koelen in de zomer?
Koel contact van de WP parallel aan contact van pompschakelaar.
Als WP contact spanningsvrij is en geschikt voor 230Vac kan dat probleemloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gabbertje71
Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petermdevries
  • Registratie: Maart 2010
Ik heb momenteel in mijn huis een Intergas HRE 24/28 ketel (2,5 jaar oud) met een hoog/laag regeling zodat er 1 circuit is voor lage temperatuur verwarming (vloer benedenverdieping + vloerverwarming badkamer) en 1 circuit voor hoge temperatuur (slaapkamers 1e verdieping en zolder). Deze worden door 2 separate thermostaten aangestuurd en de ketel kiest dan welke circuit verwarmd moet worden of gaat pendelen tussen deze 2 bij gelijktijdige warmtevraag.

Nu sprak ik vanmiddag een ketelmonteur en die gaf aan dat het best interessant zou kunnen zijn om deze uit te breiden met een warmpte pomp. Deze zou dan bijvoorbeeld de benedenverdieping kunnen verwarmen (en wellicht iets koelen) en boven zou ik eventueel nog met gas op hoge temperatuur kunnen doen (die keren dat het voorkomt). Daarnaast heb ik best wat zonnepanelen en zodra saldering weg gaat vallen zou dit wellicht een oplossing kunnen zijn voor opslag van energie in de vorm van warmwater in een buffer/boiler.

Zonder me nog al teveel erin verdiept te hebben zie ik bij Intergas dat de HRE 24/28 Hybrid Ready is. En dat de Daikin Altherma een combinatie lijkt van deze Intergas bovenop een warmtepomp unit. Klopt dat. Is het warmtepomp gedeelte ook afzonderlijk te koop zodat ik mijn bestaande ketel eraan koppel? Of is dit achteraf geheel niet interessant om te realiseren?

Klinkt als een leuk projectje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mafino
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 16-08 21:30
petermdevries schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 17:07:
Ik heb momenteel in mijn huis een Intergas HRE 24/28 ketel (2,5 jaar oud) met een hoog/laag regeling zodat er 1 circuit is voor lage temperatuur verwarming (vloer benedenverdieping + vloerverwarming badkamer) en 1 circuit voor hoge temperatuur (slaapkamers 1e verdieping en zolder). Deze worden door 2 separate thermostaten aangestuurd en de ketel kiest dan welke circuit verwarmd moet worden of gaat pendelen tussen deze 2 bij gelijktijdige warmtevraag.

Nu sprak ik vanmiddag een ketelmonteur en die gaf aan dat het best interessant zou kunnen zijn om deze uit te breiden met een warmpte pomp. Deze zou dan bijvoorbeeld de benedenverdieping kunnen verwarmen (en wellicht iets koelen) en boven zou ik eventueel nog met gas op hoge temperatuur kunnen doen (die keren dat het voorkomt). Daarnaast heb ik best wat zonnepanelen en zodra saldering weg gaat vallen zou dit wellicht een oplossing kunnen zijn voor opslag van energie in de vorm van warmwater in een buffer/boiler.

Zonder me nog al teveel erin verdiept te hebben zie ik bij Intergas dat de HRE 24/28 Hybrid Ready is. En dat de Daikin Altherma een combinatie lijkt van deze Intergas bovenop een warmtepomp unit. Klopt dat. Is het warmtepomp gedeelte ook afzonderlijk te koop zodat ik mijn bestaande ketel eraan koppel? Of is dit achteraf geheel niet interessant om te realiseren?

Klinkt als een leuk projectje :)
Hi,

Je verhaal klinkt zeker interessant, vergelijkbare situatie ook bij ons. Benedenverdieping geheel vloerverwarming en boven/zolder met radiatoren, welke ik ook warmer willen hebben ten opzichte van de vloerverwarming, gezien de bovenverdieping qua temperatuur achterblijft op beneden. We hebben nu 2 winters erop zitten en het blijft telkens weer zoeken/stoeien naar de juiste verhouding met de instellingen.

Ik denk dat losse componenten uiteindelijk wel te bemachtigen zijn maar ik heb van Daikin vernomen dat beide units qua software op elkaar zijn afgestemd (uiteindelijk is Daikin de bepalende unit, deze geeft seintjes naar de Intergas unit). Dus of je het uiteindelijk met los aangeschafte componenten werkend krijgt is hierin de grote vraag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Midget1234
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 28-08 17:39
mafino schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 17:18:
[...]

Hi,

Je verhaal klinkt zeker interessant, vergelijkbare situatie ook bij ons. Benedenverdieping geheel vloerverwarming en boven/zolder met radiatoren, welke ik ook warmer willen hebben ten opzichte van de vloerverwarming, gezien de bovenverdieping qua temperatuur achterblijft op beneden. We hebben nu 2 winters erop zitten en het blijft telkens weer zoeken/stoeien naar de juiste verhouding met de instellingen.

Ik denk dat losse componenten uiteindelijk wel te bemachtigen zijn maar ik heb van Daikin vernomen dat beide units qua software op elkaar zijn afgestemd (uiteindelijk is Daikin de bepalende unit, deze geeft seintjes naar de Intergas unit). Dus of je het uiteindelijk met los aangeschafte componenten werkend krijgt is hierin de grote vraag.
Ik heb dit ook gedaan: ik heb mijn Intergas HRE (36 geloof ik) uitgebreid met een Daikin Warmtepomp. Je moet je branderautomaat (laten) vervsangen. Ik heb zelf alles uitgedacht en mijn installateur alles laten aansluiten. Nu nauwelijks nog gas verbruik. Het is een interessant traject maar ik kon geen enkele installateur vinden die de verantwoordelijkheid wil nemen.

Home Assistant - Unifi - Synology - Daikin Hybrid - EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petermdevries
Midget1234 schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 14:55:
[...]

Ik heb dit ook gedaan: ik heb mijn Intergas HRE (36 geloof ik) uitgebreid met een Daikin Warmtepomp. Je moet je branderautomaat (laten) vervsangen. Ik heb zelf alles uitgedacht en mijn installateur alles laten aansluiten. Nu nauwelijks nog gas verbruik. Het is een interessant traject maar ik kon geen enkele installateur vinden die de verantwoordelijkheid wil nemen.
Hoe ben je aan de informatie gekomen om dit uit te denken?
En wat was jouw overweging om een Daikin te kiezen itt bijv een wellicht eenvoudigere oplossing als een Elga Ace naast de ketel te hangen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Midget1234
petermdevries schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 17:06:
[...]

Hoe ben je aan de informatie gekomen om dit uit te denken?
En wat was jouw overweging om een Daikin te kiezen itt bijv een wellicht eenvoudigere oplossing als een Elga Ace naast de ketel te hangen?
Ik zag dat mijn ketel ook kon worden gebruikt in combinatie met een Daikin Warmtepomp en dat dit geheel naadloos samenwerkt.

Link: https://www.daikin.nl/con...-731%20productprofile.pdf

Mijn overweging was dat ik een volledig geintegreerde hybride oplossing zocht; dus in principe alleen electriciteit verwarmen (warmtepomp) en alleen wanneer absoluut nodig op gas.
Voor de warmwatervoorziening had ik al een Ariston warmtepomp.

Nu heb ik mijn ideale situatie;
- Huis word in principe via vloerverwarming verwarmd door een kleine 4KW warmtepomp
- In geval van erg lage buiten temperaturen springt het gas bij (comfortabel en de warmtepomp kan veel kleiner gedimensioneerd)
- Warmwater wordt tot 100liter verwarmd via de boiler-warmtepomp en indien 100 liter onvoldoende is slaat de CV aan voor onbeperkt extra warmwater (erg comfortabel)
- Afstemming tussen CV en Warmtepomp is volledig te confirueren en in te regelen.
- Geheel is te bedienen en uit te lezen via Home Assistant

- Voor de extreem hete dagen heb ik beneden in 1 kamer nog een afzondelijke airconditioning (die overigens ook verrassend economisch kan verwarmen indien dat nodig is).

Voor zowel de Daikin Warmtepomp als de Ariston Warmtepomp boiler heb ik subsisdie aangevraagd en ontvangen Volgens mij resp. EUR 1,600 en EUR 400.

Door mijn zonnepanelen verwarm ik het liefst op electriciteit en dit kan ik inregelen met de Daikin/Intergas hybride oplossing. Mijn gasverbruik is bijzonder laag.

Ik verwacht dat gas relatief steeds duurder zal worden t.o.v. electriciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:26

Japie.G

Colour Classic

Topicstarter
Wat voor sww wp boiler heb je precies? En hoe werkt dat nou precies samen met de intergas ketel? Als de 100liters op zijn pak ik liever de CV dan een cop1 elektrische weerstand. Zo’n oplossing met een kleine wp boiler erbij lijkt mij ook wel wat!

[ Voor 38% gewijzigd door Japie.G op 28-08-2021 07:33 ]

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn18
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Martijn18

nu 43...

Sinds kort kan ik via ESPAltherma mijn Daikin uitlezen, en probeer ik wat grafieken te bouwen.
Voor de calculatie van COP is "aanvoerwater" een variabele.

Er zijn twee sensoren die het aanvoer water meten:
- {0x61,2,105,2,1,"Outlet Water Heat Exch. Temp. (R1T)"}, = 6.1.5 - Aanvoerwater (pltnwis)
- {0x61,4,105,2,1,"Outlet Water BUH Temp. (R2T)"}, = 6.1.4 - Aanvoerwater

Kan iemand het verschil tussen deze twee meetpunten toelichtingen? En welke is het best bruikbaar voor het berekenen van de COP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:21
Ik overweeg ook om een hybride oplossing te installeren. Onze Ingergas HRE is ingesteld op 50 graden en dat ging afgelopen zomer prima, behalve op een paar hele koude dagen na. Dan duurde het net wat te lang voordat de woonkamer warm werd. Ik denk dus voor het overgrote deel van het jaar met een warmtepomp uit te kunnen.

De oude Nefit boiler voor warm water hebben we weggedaan. We verbruiken nu per dag tussen de 0,5 en 1 m3 gas per dag aan warm water. (Een keukenboiler/Quooker komt er ook nog wel.) Reken ik dan heel ruim dan kost dat €300 per jaar. Dan lijkt het me niet rendabel om voor het douchen ook een elektrische oplossing te maken?

Mijn doel is niet om van het gas af te gaan, maar vooral de kosten te drukken en minder CO2 uit te stoten. Om volledig elektrische te kunnen verwarmen moet ik eerst het dak veel beter isoleren.

[ Voor 13% gewijzigd door RichieB op 28-08-2021 14:02 ]

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tingbrouwer
Martijn18 schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 12:20:
Sinds kort kan ik via ESPAltherma mijn Daikin uitlezen, en probeer ik wat grafieken te bouwen.
Voor de calculatie van COP is "aanvoerwater" een variabele.

Er zijn twee sensoren die het aanvoer water meten:
- {0x61,2,105,2,1,"Outlet Water Heat Exch. Temp. (R1T)"}, = 6.1.5 - Aanvoerwater (pltnwis)
- {0x61,4,105,2,1,"Outlet Water BUH Temp. (R2T)"}, = 6.1.4 - Aanvoerwater

Kan iemand het verschil tussen deze twee meetpunten toelichtingen? En welke is het best bruikbaar voor het berekenen van de COP?
Zie pagina 105 van de uitgebreide handleiding en onderstaande afbeelding.
R1T is voor de ketel (warmtepomp aandeel)
R2T is na de ketel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AXqqqyPqMkZjIDoLhNVvdFL6Abw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PI3jEalUKqStiLbNpaicfUsZ.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midget1234
Japie.G schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 07:32:
Wat voor sww wp boiler heb je precies? En hoe werkt dat nou precies samen met de intergas ketel? Als de 100liters op zijn pak ik liever de CV dan een cop1 elektrische weerstand. Zo’n oplossing met een kleine wp boiler erbij lijkt mij ook wel wat!
Ik heb de Ariston Lydos Hybrid

Link: https://www.ariston.com/n...pompboilers/lydos-hybrid/

Erg tevreden met het apparaat; De 1e 100 liter wordt opgewarmd dmv de ingebouwde warmtepomp, deze haalt zijn warmte uit de ruimte waar de boiler is geinstalleerd, in mijn geval is dat in dezelfde (kleine) ruimte waar ook de server en netwerk equipment warmte staat te genereren. De Lydos zet dit om in warm water. Als de 100 L op is (dat gebeurd snel als iedereen wil douchen) dan wordt het water verwarmd door de Intergas CV. Dus altijd 'oneindig' warm water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Topicstarter
Midget1234 schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 16:42:
[...]

Ik heb de Ariston Lydos Hybrid

Link: https://www.ariston.com/n...pompboilers/lydos-hybrid/

Erg tevreden met het apparaat; De 1e 100 liter wordt opgewarmd dmv de ingebouwde warmtepomp, deze haalt zijn warmte uit de ruimte waar de boiler is geinstalleerd, in mijn geval is dat in dezelfde (kleine) ruimte waar ook de server en netwerk equipment warmte staat te genereren. De Lydos zet dit om in warm water. Als de 100 L op is (dat gebeurd snel als iedereen wil douchen) dan wordt het water verwarmd door de Intergas CV. Dus altijd 'oneindig' warm water.
Maar na die 100 liter gaat dan niet ook het elektrisch element aan in dat ding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midget1234
Japie.G schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 14:35:
[...]

Maar na die 100 liter gaat dan niet ook het elektrisch element aan in dat ding?
Nee, het 'electrische' is de warmtepomp, die warmt langzaam de 100L en houdt die dan op temperatuur. Na 100L heeft hij weer lang de tijd nodig om dit op te warmen (de duur is afhankelijk van de omgevingstemp.).
Dus de CV neemt dan de behoefte aan (instant) Warmwater over en kan dit doen zolang er behoefte is (en gas uiteraard).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Ik zie in de handleiding ook niets staan over het samenwerken met een CV-ketel. Hij verwarmt volgens de info op de site met een warmtepomp en als de 100L op is met een elektrische element zoals een ouderwetse boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Topicstarter
RichieB schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 20:35:
Ik zie in de handleiding ook niets staan over het samenwerken met een CV-ketel. Hij verwarmt volgens de info op de site met een warmtepomp en als de 100L op is met een elektrische element zoals een ouderwetse boiler.
Dat is wat ik bedoel😜 Ik snap niet hoe @Midget1234 dat geregeld heeft. Zijn/haar situatie klinkt me namelijk best wel ideaal in de oren😀!

[ Voor 9% gewijzigd door Japie.G op 30-08-2021 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mafino
Japie.G schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 08:47:
[...]

Dat is wat ik bedoel😜 Ik snap niet hoe @Midget1234 dat geregeld heeft. Zijn/haar situatie klinkt me namelijk best wel ideaal in de oren😀!
Misschien ook wel zoals hoe wij dat hier hebben geregeld.
Eerst de warmtepompboiler die 100 liter water warm houd tot 55C, deze is aangesloten vóór de CV en werkt geheel zelfstandig zonder de Daikin. Bij tapwater vraag loopt dit door de CV heen, alleen als de temp. te laag is geworden zal de CV bijstoken.

Dit scheelt bij ons aanzienlijk in het gas verbruik i.c.m. met de Daikin hybride installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Ah, dat klinkt logisch. Is dat een standaard functie van elke CV? Of moet je iets speciaals doen zodat de CV snapt dat drinkwater dat al warm is niet verder moet worden verwarmd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mafino
RichieB schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 09:55:
Ah, dat klinkt logisch. Is dat een standaard functie van elke CV? Of moet je iets speciaals doen zodat de CV snapt dat drinkwater dat al warm is niet verder moet worden verwarmd?
De meeste Intergas HRe ketels zijn hierop voorbereid, zie zogenaamde NZ-label. Middel de ombouwset Naverwarming voor Zonneboiler is dit verder toe te passen.
Hoe dit met andere merken CV ketels zit weet ik niet, maar ik kan me voorstellen dat dit vergelijkbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
@mafino Dank! Ik zie het inderdaad staan in de installatiehandleiding van mijn Intergas HRE:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VRBQUbsNiXL4SyLMjf2IskWFz7k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/drj14ihxElUM4kr2ezeYlARw.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midget1234
mafino schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 09:15:
[...]

Misschien ook wel zoals hoe wij dat hier hebben geregeld.
Eerst de warmtepompboiler die 100 liter water warm houd tot 55C, deze is aangesloten vóór de CV en werkt geheel zelfstandig zonder de Daikin. Bij tapwater vraag loopt dit door de CV heen, alleen als de temp. te laag is geworden zal de CV bijstoken.

Dit scheelt bij ons aanzienlijk in het gas verbruik i.c.m. met de Daikin hybride installatie.
Dit is precies zoals ik het ook heb! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Ik vraag me wel af hoeveel besparing je haalt met een Ariston Lydos 3629053 of 3629054 warmtepompboiler. COP van 1,89 en een maximaal vermogen van de warmtepomp van 190W. Ok, hij kost maar €777 en de ISDE subsidie is €500 ... maar als je maar €50 per jaar bespaart begin ik er liever niet aan.

Ik heb hier nog even aan zitten rekenen:
  • Gas kost momenteel zo'n 82 cent per m3. Daarin zit 9,769 kWh energie. Dat komt neer op 8,4 cent per kWh.
  • Ik verbruik door mijn EV meer dan 10k kWh elektriciteit per jaar waardoor elke extra kWh mij 17 cent kost.
  • Verwarmen via gas of een elektrische weerstand is ongeveer even efficient.
  • Water verwarmen met een elektrische weerstand kost voor mij minimaal 2x zo veel als met gas.
Ik moet het dus echt hebben van de warmtepomp. De Ariston Lydos stel ik dus het beste in op de GREEN stand zodat de elektrische weerstand zo min mogelijk wordt gebruikt.

In de ruimte waar ik hem wil plaatsen was het afgelopen jaar 2 weken kouder dan 10 graden. Dan werkt de warmtepomp niet. Dus ik kan 50 weken per jaar besparen met deze oplossing. Snelle conclusie is dat ik de aanschafkosten (min subsidie) in 2 a 3 jaar eruit kan hebben.

Edit: ik was even vergeten dat je voor de ISDE subsidie de installatie niet zelf mag doen. Dat verdubbelt de terugverdientijd. Niet echt interessant voor mij omdat ik nog (lang) niet van het gas af ben. Tot die tijd is de CV gebruiken voor warmwater eenvoudiger en vergelijkbaar in kosten.

[ Voor 63% gewijzigd door RichieB op 02-09-2021 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petermdevries
Midget1234 schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 21:44:
[...]

Ik zag dat mijn ketel ook kon worden gebruikt in combinatie met een Daikin Warmtepomp en dat dit geheel naadloos samenwerkt.

Link: https://www.daikin.nl/con...-731%20productprofile.pdf

Mijn overweging was dat ik een volledig geintegreerde hybride oplossing zocht; dus in principe alleen electriciteit verwarmen (warmtepomp) en alleen wanneer absoluut nodig op gas.
Voor de warmwatervoorziening had ik al een Ariston warmtepomp.
Je noemde eerder dat je de branderautomaat hebt vervangen. Als ik het goed begrijp is dat in feite de printplaat die in de Intergas zit. Klopt dat? En hoe ben je aan dat artikel(nummer) gekomen? Kan zo snel op internet niet echt een onderdelenlijst vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Midget1234
petermdevries schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 21:00:
[...]

Je noemde eerder dat je de branderautomaat hebt vervangen. Als ik het goed begrijp is dat in feite de printplaat die in de Intergas zit. Klopt dat? En hoe ben je aan dat artikel(nummer) gekomen? Kan zo snel op internet niet echt een onderdelenlijst vinden.
Klopt de Branderautomaat is de printplaat met de besturing van de CV. Ik heb het artikelnummer gekregen van Intergas in Coevorden. Moet ik even opzoeken. Ik kreeg eerst het verkeerde nummer (nl. die voor de branderautomaat die samenwerkt met de oude Daikin warmtepompen die gedeeltelijk achter de CV werden gemonteerd). Later werd dat door Intergas omgeruild voor de specifieke brander die samenwerkt met de Daikin Monobloc (EJHA04AAV3).

Ik kan het juiste nummer niet vinden maar de verkeerde (voor de 'oude' Daikin units) is 074727, deze moet je dus NIET hebben.

De branderautomaat vervangen is een fluitje van een cent.. paar stekkertjes uitpluggen en weer inpluggen.

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Topicstarter
Die ariston wp boiler is zo in te stellen dat het elektrisch element uberhaupt niet gebruikt wordt?

Waar haal je de COP van 1,89 vandaan? Das wel erg laag en maakt het stukken minder interessant.

Edit:
Ik zie het al. Inderdaad 1,89 bij 7 graden. Das mij ook echt te laag.

[ Voor 49% gewijzigd door Japie.G op 02-09-2021 08:24 ]

• petermdevries
Midget1234 schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 21:15:
[...]

Klopt de Branderautomaat is de printplaat met de besturing van de CV. Ik heb het artikelnummer gekregen van Intergas in Coevorden. Moet ik even opzoeken. Ik kreeg eerst het verkeerde nummer (nl. die voor de branderautomaat die samenwerkt met de oude Daikin warmtepompen die gedeeltelijk achter de CV werden gemonteerd). Later werd dat door Intergas omgeruild voor de specifieke brander die samenwerkt met de Daikin Monobloc (EJHA04AAV3).

Ik kan het juiste nummer niet vinden maar de verkeerde (voor de 'oude' Daikin units) is 074727, deze moet je dus NIET hebben.

De branderautomaat vervangen is een fluitje van een cent.. paar stekkertjes uitpluggen en weer inpluggen.
Lijkt toch nog niet zo eenvoudig om deze informatie te achterhalen. Intergas wijst meteen naar Daikin en Daikin komt ook nog niet met een antwoord... wellicht moet je net de juiste persoon te pakken zien te krijgen. :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
Japie.G schreef op donderdag 2 september 2021 @ 08:05:
Die ariston wp boiler is zo in te stellen dat het elektrisch element uberhaupt niet gebruikt wordt?

[...]
Volgens de handleiding niet. Het elektrisch element wordt gebruikt als de omgevingstemperatuur lager wordt dan 10 graden en voor de wekelijkse legionellapreventie. Samen met de lage COP denk ik niet dat je hiermee veel gaat besparen. Het is wel een mooie oplossing als je helemaal van het gas af bent of gaat.

[ Voor 6% gewijzigd door RichieB op 02-09-2021 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petermdevries
Midget1234 schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 21:15:
[...]

Intergas verwijst voor deze vraag naar Daikin. En intussen heb ik contact gehad met Daikin omtrent het eventueel geschikt kunnen maken van een bestaande Intergas HRE 28/24 ketel maar krijg onderstaande antwoord terug:

Ik heb inmiddels terugkoppeling gehad van de productspecialist het is helaas niet mogelijk om deze Intergas om te bouwen naar een die op een Daikin te koppelen is. Dit omdat er een extra pomp in de Intergas zit.

Dus lijkt erop dat het verhaal hier voor mij gaat eindigen. Misschien is een Elga Ace dan toch praktischer en universeler en dus flexibeler richting toekomst mocht ik de ketel gaan vervangen door een ander exemplaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midget1234
petermdevries schreef op woensdag 8 september 2021 @ 11:53:
[...]

Intergas verwijst voor deze vraag naar Daikin. En intussen heb ik contact gehad met Daikin omtrent het eventueel geschikt kunnen maken van een bestaande Intergas HRE 28/24 ketel maar krijg onderstaande antwoord terug:

Ik heb inmiddels terugkoppeling gehad van de productspecialist het is helaas niet mogelijk om deze Intergas om te bouwen naar een die op een Daikin te koppelen is. Dit omdat er een extra pomp in de Intergas zit.

Dus lijkt erop dat het verhaal hier voor mij gaat eindigen. Misschien is een Elga Ace dan toch praktischer en universeler en dus flexibeler richting toekomst mocht ik de ketel gaan vervangen door een ander exemplaar.
Ik had ook te maken met zowel mensen van Intergas als Daikin die niet terzake kundig waren (vandaar ook in 1e instantie dat ik de verkeerde branderautomaat kreeg). De combinatie van Intergas HRE CV en Daikin Monobloc wordt ook als geheel aangeboden:

https://www.intergas-verw...oducten/hybride-monobloc/

ook bestaat er een handleiding voor de combinatie door even naar beneden te scrollen hier: https://www.daikin.nl/nl_nl/products/ejha-av3.html

Ik heb dus los de Daikin unit toegevoegd en mijn HRE Eco omgebouwd met een nieuwe branderautomaat. Voor mij werkt het perfect samen; gas alleen als het moet.

Hoe je het door jou genoemde alternatief naadloos kunt laten samenwerken met de HRE CV is mij niet bekend.

[ Voor 0% gewijzigd door Midget1234 op 13-09-2021 13:13 . Reden: spelfout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mafino
RichieB schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 14:01:
Ik vraag me wel af hoeveel besparing je haalt met een Ariston Lydos 3629053 of 3629054 warmtepompboiler. COP van 1,89 en een maximaal vermogen van de warmtepomp van 190W. Ok, hij kost maar €777 en de ISDE subsidie is €500 ... maar als je maar €50 per jaar bespaart begin ik er liever niet aan.

Ik heb hier nog even aan zitten rekenen:
  • Gas kost momenteel zo'n 82 cent per m3. Daarin zit 9,769 kWh energie. Dat komt neer op 8,4 cent per kWh.
  • Ik verbruik door mijn EV meer dan 10k kWh elektriciteit per jaar waardoor elke extra kWh mij 17 cent kost.
  • Verwarmen via gas of een elektrische weerstand is ongeveer even efficient.
  • Water verwarmen met een elektrische weerstand kost voor mij minimaal 2x zo veel als met gas.
Ik moet het dus echt hebben van de warmtepomp. De Ariston Lydos stel ik dus het beste in op de GREEN stand zodat de elektrische weerstand zo min mogelijk wordt gebruikt.

In de ruimte waar ik hem wil plaatsen was het afgelopen jaar 2 weken kouder dan 10 graden. Dan werkt de warmtepomp niet. Dus ik kan 50 weken per jaar besparen met deze oplossing. Snelle conclusie is dat ik de aanschafkosten (min subsidie) in 2 a 3 jaar eruit kan hebben.

Edit: ik was even vergeten dat je voor de ISDE subsidie de installatie niet zelf mag doen. Dat verdubbelt de terugverdientijd. Niet echt interessant voor mij omdat ik nog (lang) niet van het gas af ben. Tot die tijd is de CV gebruiken voor warmwater eenvoudiger en vergelijkbaar in kosten.
Ik heb zelf de installatie gedaan met mijn broer, die installateur is van beroep. De aanschaf is gedaan bij een online CV webshop. De ISDE subsidie aanvraag voor zowel de warmtepomboiler en de hybride warmtepomp heb ik zelf gedaan en zijn volledig goedgekeurd, hiervoor heb je de code nodig uit de lijst met opgenomen apparaten. Ik heb daarbij niet begrepen dat installatie niet zelf mocht worden uitgevoerd. Al met al kunnen profiteren van de subsidie en hierdoor een kortere terugverdientijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
De voorwaarden op de site van RVO zijn vrij duidelijk:
De installatie is gedaan door een bouwinstallatiebedrijf. De installatie mag u niet zelf doen.

• petermdevries
Midget1234 schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 21:23:
[...]

Ik had ook te maken met zowel mensen van Intergas als Daikin die niet terzake kundig waren (vandaar ook in 1e instantie dat ik de verkeerde branderautomaat kreeg). De combinatie van Intergas KRE CV en Daikin Monobloc wordt ook als geheel aangeboden:

https://www.intergas-verw...oducten/hybride-monobloc/

ook bestaat er een handleiding voor de combinatie door even naar beneden te scrollen hier: https://www.daikin.nl/nl_nl/products/ejha-av3.html

Ik heb dus los de Daikin unit toegevoegd en mijn HRE Eco omgebouwd met een nieuwe branderautomaat. Voor mij werkt het perfect samen; gas alleen als het moet.

Hoe je het door jou genoemde alternatief naadloos kunt laten samenwerken met de HRE CV is mij niet bekend.
Klopt, ik heb het gezien, maar weet gewoon niet zeker of het alleen de automaat is (en wat nu het onderdeelnummer en de prijs is) of het antwoord wat ik krijg inderdaad "onkunde" is. Ik weet niet zo goed hoe ik daar doorheen moet prikken/komen. Mijn gevoel zegt dat het heel goed zou kunnen dat het alleen de branderautomaat is zoals jij ook al aangeeft.

Aan de andere kant is het mooie (maar tevens ook een potentieel nadeel) dat de 2 componenten zo verweven zijn. Als mijn ketel na laten we zeggen x jaar afgeschreven is, wat dan? De Daikin kan ik dan waarschijnlijk niet stand-alone draaien en/of wil ik dan weer dezelfde ketel? Vandaar dat een universele oplossing dan vanuit dat oogpunt misschien wel wijzer is? Of misschien zelfs nog een stap verder en een Panasonic Monobloc nemen die helemaal de warmte voorziening voor z'n rekening neemt. Lastig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHKROOK
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 21-06 12:53
Beste mensen,
Ben bezig om een Daikin - Intergas hybride 8KW aan te schaffen. Het verwarmen van het tapwater gaat via het cv gedeelte op gas.

Aangezien ik waarschijnlijk nog al wat capaciteit van mij pv zonnecollectoren overhoud zat ik er aan te denken om voor de koud water invoer van de cv ketel een elektrische (smart) boiler te plaatsen. Deze wordt dan verwarmd tot ongeveer max 45 graden en wordt ivm legionella door de cv ketel na verwarmt tot 60 graden.
Heeft iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 10-09 18:46
JHKROOK schreef op maandag 20 september 2021 @ 14:25:
Beste mensen,
Ben bezig om een Daikin - Intergas hybride 8KW aan te schaffen. Het verwarmen van het tapwater gaat via het cv gedeelte op gas.

Aangezien ik waarschijnlijk nog al wat capaciteit van mij pv zonnecollectoren overhoud zat ik er aan te denken om voor de koud water invoer van de cv ketel een elektrische (smart) boiler te plaatsen. Deze wordt dan verwarmd tot ongeveer max 45 graden en wordt ivm legionella door de cv ketel na verwarmt tot 60 graden.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Lijkt mij een erg inefficiënte manier om warm water te maken. Je koopt een warmtepomp om efficiënt (zeg COP=3,8) warm water te maken voor de CV en dan een boiler voor warm water uit de kraan met COP=0,9?!
Ik gebruik de kWh zonnestroom die ik overhield nu voor het laden van mijn EV.

[ Voor 4% gewijzigd door jdbiggelaa op 20-09-2021 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royaljoop
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11-09 16:49
@JHKROOK Met de Daikin kun je toch ook je tapwater verwarmen. Dat lijkt mij een beter rendement dan je KWH stoppen in een elektrisch boiler. Je CV schakel je dan alleen in als je meer warm water nodig hebt of voor je legionella bestrijding.
Overigens zou een boilervat dat naast de mogelijkheid om via de WP en CV warmwater te produceren ook nog eens de mogelijkheid heeft om elektrisch te verwarmen voor de langere termijn toekomst wel helemaal mooi zijn. Dan kun je ook op termijn nog van het gas af. Maar ik weet niet of een dergelijk boiler bestaat. Dus eentje die kunt gebruiken via je WP of CV en ook nog eens voorzien is van een elektrisch element.

• sky_walker
  • Registratie: December 2020
  • Nu online
Midget1234 schreef op woensdag 16 december 2020 @ 18:36:
Vandaag de Daikin internet gateway besteld bij air-clima.com (in Italie dus). Ik zag overal prijzen van minimaal EUR 180 en in Italie was hij 116. Nu nog wachten wanneer hij binnenkomt.

Ik heb mijn standaard Intergas HR Eco omgebouwd zodat deze samenwerkt met de Daikin Monobloc. Erg fijn: Gasverbruik naar nagenoeg nul, en voldoende capaciteit om te verwarmen als het heel koud. Voor tapwater gebruik ik een Atag Ariston hybride zodat er ook nagenoeg geen gas wordt verbruikt bij het douchen. Belangrijk want 3 dames in huis ;-). Zowel de Daikin als de Atag hebben interessante ISDE subsidies.

Hele installatie word gemonitord en aangestuurd via Home Assistant domotica.
Mag ik vragen hoe je je standard HR Eco hebt omgebouwd voor gebruik met de Monobloc ? was dat een kwestie van instellingen aanpassen ? of hardwarematig ?

• sky_walker
  • Registratie: December 2020
  • Nu online
Sorry, lees net verder en zie dat je de branderautomaat hebt omgebouwd.

Ik overweeg een nieuwe combinatie HRE36 en Daikin monobloc 4kw buiten. mijn bestaande HR 30/36 is 14 jaar oud en wel aan vervanging toe.

Red de 4kw warmtepomp het qua vermogen, vergeleken met de grotere broers van 5 en 8kw?

• jdbiggelaa
sky_walker schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 14:30:

Red de 4kw warmtepomp het qua vermogen, vergeleken met de grotere broers van 5 en 8kw?
Hangt van de grootte van he huis af. 4-5 kW voor een goed geïsoleerd rijtjeshuis is prima denk ik.

• tingbrouwer
Goedemorgen,

Het is weer wat kouder, maw de hybrid WP mag werken.
Onderstaand het plaatje van het opgenomen vermogen, deze fluctueert na een tijdje tussen 150-200Watt. en blijft dit bij vraag doen.
Iemand een idee hoe ik dit oplos ? (ben er al een geruime tijd mee bezit, ook al vorig jaar)
Situatie:
-hybrid 8kw
-vloerverwarming >60m2

instellingen:
AWT 28°C retour 24°C
flow 15 l/min
afgifte langzaam

verhoging AWT naar 29°C heeft geen effect

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c2HclPPmUkEKe48jNfi3iRex7ko=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Z9IcgvtDoKPbX4Ppr7udC50P.png?f=user_large

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Topicstarter
tingbrouwer schreef op woensdag 29 september 2021 @ 10:31:
Goedemorgen,

Onderstaand het plaatje van het opgenomen vermogen, deze fluctueert na een tijdje tussen 150-200Watt. en blijft dit bij vraag doen.
Iemand een idee hoe ik dit oplos ? (ben er al een geruime tijd mee bezit, ook al vorig jaar)
Situatie:
-hybrid 8kw
-vloerverwarming >60m2

instellingen:
AWT 28°C retour 24°C
flow 15 l/min
afgifte langzaam

[Afbeelding]
Even voor de duidelijkheid, hoe meet je dit opgenomen vermogen?

• tingbrouwer
Japie.G schreef op woensdag 29 september 2021 @ 12:55:
[...]

Even voor de duidelijkheid, hoe meet je dit opgenomen vermogen?
Middels een shelly welke gekoppeld is aan homeassistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoPolet
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 11-09 20:10
@tingbrouwer : is die +/- 10 minuten 150/200 watt niet de naloop van de circulatiepomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tingbrouwer
Goedemorgen,

Situatie:
-hybrid 8kw
-vloerverwarming >60m2

instellingen:
AWT 28°C retour 24°C
flow 15 l/min
afgifte langzaam

Opgelost door de stooklijn te verlagen (ipv verhogen)

[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Topicstarter
toch apart. Ik meende het bij mij ook te zien. Alleen i mijn stroommeter nu nogal raar aan het doen. Die moet ik even vervangen. Zoals ik het nu heb is het niet betrouwbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcv
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20-02-2024

mcv

Sinds april dit jaar heb ik Daikin Alterna icm de Intergas HReco 36 warmtepomp (5kw) aangeschaft.
Echter nu het stookseizoen weer is aangebroken heb ik het probleem dat wanneer de op de thermosstaat ingestelde temperatuur is bereikt, de thermosstaat uitschakeld, maar mijn vloerverwarming blijft doordraaien en overschakeld op gas.

Zolang de ingestelde temperatuur niet is bereikt, wordt er ook geen gas verbruikt. Zodra de temperatuur is bereikt gaan pomp, compressor en ketel uit (zichtbaar op thermosstaat) maar begint het gas verbruik.
Dit is enkel te stoppen door de vloerverwarming uit te schakelen (stekker eruit).

De installateur komt er niet direct uit, maar misschien dat iemand hier dit bekend voorkomt?

Computer says NO!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Topicstarter
mcv schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 16:39:
Sinds april dit jaar heb ik Daikin Alterna icm de Intergas HReco 36 warmtepomp (5kw) aangeschaft.
Echter nu het stookseizoen weer is aangebroken heb ik het probleem dat wanneer de op de thermosstaat ingestelde temperatuur is bereikt, de thermosstaat uitschakeld, maar mijn vloerverwarming blijft doordraaien en overschakeld op gas.

Zolang de ingestelde temperatuur niet is bereikt, wordt er ook geen gas verbruikt. Zodra de temperatuur is bereikt gaan pomp, compressor en ketel uit (zichtbaar op thermosstaat) maar begint het gas verbruik.
Dit is enkel te stoppen door de vloerverwarming uit te schakelen (stekker eruit).

De installateur komt er niet direct uit, maar misschien dat iemand hier dit bekend voorkomt?
Even iets meer info nodig. Gebruik je de Daikin thermostaat/console? Hoe zie de CV installatie er uit? Draai je op de interne pomp? Of heeft je vloerverwarming een eigen pomp systeem? Dat soort zaken :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Topicstarter
Goedemorgen,

Situatie:
-hybrid 8kw
-vloerverwarming >60m2

instellingen:
AWT 28°C retour 24°C
flow 15 l/min
afgifte langzaam

[Afbeelding]
Hier een snapshotje van mijn run van vadaag.

Ik heb het ook zie ik. Maar telkens aan het begin van een run. Apart. De compressor staat een beetje niet te weten wat ie wil, zo lijkt het..

https://snapshot.raintank...ifQXpGmBIb4dOXlZG3h7PhZb1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
@Japie.G Kudos voor het gebruik van een Grafana snapshot (weer wat geleerd)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcv
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20-02-2024

mcv

Japie.G schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 20:36:
[...]

Even iets meer info nodig. Gebruik je de Daikin thermostaat/console? Hoe zie de CV installatie er uit? Draai je op de interne pomp? Of heeft je vloerverwarming een eigen pomp systeem? Dat soort zaken :-)
Ik gebruik inderdaad de Daikin thermosstaat.
Het betreft hier een Daikin hybrid met een Daikin warmtepomp en Intergas CV.
De vloerverwarming eeft een eigen pompsysteem.

Computer says NO!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tingbrouwer
Japie.G schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 14:33:
[...]

Hier een snapshotje van mijn run van vadaag.

Ik heb het ook zie ik. Maar telkens aan het begin van een run. Apart. De compressor staat een beetje niet te weten wat ie wil, zo lijkt het..

https://snapshot.raintank...ifQXpGmBIb4dOXlZG3h7PhZb1
@Japie.G
Vraagje, waar haal je de data van temp R410A gaszijdig vandaan ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Topicstarter
tingbrouwer schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 09:50:
[...]

@Japie.G
Vraagje, waar haal je de data van temp R410A gaszijdig vandaan ?
ESP Altherma: Discharge pipe temp.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
let wp_tKeuken = Number(msg.payload["RT Temp."]);
let wpFlow = Number(msg.payload["Flow sensor (l/min)"]);
let wpCmpFrq = Number(msg.payload["INV frequency (rps)"]);
let wpFanFrq = Number(msg.payload["INV frequency 2 (rps)"]);
let wp_tBuiten = Number(msg.payload["Outdoor air temp."]);
let wp_tHEmid = Number(msg.payload["O/U Heat Exch. Mid-temp."]);
let wp_tPG = Number(msg.payload["Discharge pipe temp."]);
let wp_tVS = Number(msg.payload["Refrig. Temp. liquid side (R3T)"]);
let wp_PGdruk = Number(msg.payload["Pressure"]);
let wp_tInv = Number(msg.payload["INV fin temp."]);
let wp_tA_SP = Number(msg.payload["LW setpoint (main)"]);
let wp_tA_HE = Number(msg.payload["Outlet Water Heat Exch. Temp. (R1T)"]);
let wp_tR_HE = Number(msg.payload["Inlet water temp.(R4T)"]);
let bh_tA_SP = Number(msg.payload["Boiler Heating Target Temp."]);
let bh_tA_BH = Number(msg.payload["Outlet Water BUH Temp. (R2T)"]);
var wp_Usage = global.get("Power");//verbruik ophalen van KWH meter flow

var wp_ThermalPwr = Math.round(Number(((wpFlow/60)*4.2*(wp_tA_HE-wp_tR_HE))*1000)); //Flow in liters/sec, maal 4,2, maal dT; Geheel delen door 1000 voor waarde in Watt
var wp_liveCOP = Math.round(Number(wp_ThermalPwr/wp_Usage)*10)/10;

//nieuwe message aanmaken met 1 parameter voor metingnaam en 1 parameter voor de payload
let influxmsg = {
    measurement: "ESPAltherma", //naam influx meting
    payload: []
};

influxmsg.payload=
[//array aanmaken
        {//object1 (fields)
            Keukenthermostaat:      wp_tKeuken,
            Flow:                   wpFlow,         
            CmpFrq:                 wpCmpFrq,   
            FanFrq:                 wpFanFrq,   
            wp_tBuiten:             wp_tBuiten,
            wp_tVerdamper:          wp_tHEmid,
            wp_t_R410A_gas:         wp_tPG,
            wp_t_R410A_vloeistof:   wp_tVS, 
            wp_PersgasDruk:         wp_PGdruk,
            wp_tInverterpr:         wp_tInv,
            wp_tA_Setpoint:         wp_tA_SP,
            wp_tA_Pltnwis:          wp_tA_HE,
            wp_tR_Pltnwis:          wp_tR_HE,
            bh_tA_Setpoint:         bh_tA_SP,
            bh_tA_BackupHeater:     bh_tA_BH,
            wp_ThermischVermogen:   wp_ThermalPwr,
            wp_LiveCOP:             wp_liveCOP,
        },
        {//object2 (tags)
            MeasDevice: "ESPAltherma",
            Device: "Warmtepomp"
        }
]

//ook naar domoticz voor monitoring

msg = influxmsg;//de aangemaakte message weer in de reguliere msg tag knikkeren
return msg;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rgijzen
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 08-11-2021
Beste mede tweakers,

afgelopen zaterdag heb ik een intergas/daikin hybrid monobloc geïnstalleerd
het verwarmings deel werkt wel zo fijn nu het wat kouder wordt.
helaas heb ik problemen met het warmwater deze functie werkt niet als ik de binnen en buiten unit verbonden heb ik heb nog geen warmwater boiler maar dat zou volgens de installatie handleiding ook niet nodig zijn.

het systeem bevat de volgende onderdelen

NHY2KOMB28AA
EJHA04AAV3

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GL7mowhBnzLOWf-G_RuuxrgXJC0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wasIU2mXP9pbYa15wgnZFAHi.png?f=user_large

Als ik de communicatie verbinding tussen binnen en buiten weghaal krijg ik wel warm water. de de flow sensor doet het wel.

iemand een idee ?

groet Raymond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midget1234
Hallo Raymond,

Ik heb hetzelfde gedaan echter heb een aparte (Warmtepopmp) Boiler die zorgt voor de 1e 100liter warmwater. Als dit op is wordt het water verwarmd door de brander in de ketel en heb je dus eindeloos warmwater (zolang je de gasrekening kunt voldoen ;-) ).

Heb je om de bediening van de WP de juiste instelling? Je moet nl aangeven dat je GEEN boiler hebt in je configuratie. Ik heb het ook zo ingesteld staan doordat mijn boiler niet aangestuurd wordt door de Daikin WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rizzlar
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12-07-2023
mafino schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 15:11:
[...]

Ik heb contact gehad met Daikin hierover, we hebben weer warm tapwater :-)

We dachten alle instellingen wel te hebben gezien, maar het bleek uiteindelijk hier te zitten;
Eerst zorgen dat via de gebruikersinstellingen, de profiel/homepage voor het tapwater is ingeschakeld, deze was dus verborgen. Dan terug naar home, wisselen naar de weergave van het tapwater, daar vervolgens via de aan/uit het tapwater weer in kunnen schakelen. Deze opties hebben we nooit eerder kunnen vinden.

Het bijzondere is, het zou ook op die wijze uitgezet moeten worden maar wij hebben dat menu nooit gezien, dus deze vraag hoe het heeft kunnen ontstaan blijft onbeantwoord.

Het probleem is verholpen, bedankt voor het meedenken.
Bedankt voor het posten Mafino; heb 2 frustrerende dagen achter de rug met splinternieuwe altherma hybride set, en geen warm tapwater.
En nu gefixt :D

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatMoon
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 20-11-2024
Beste tweaker collega's, wij overwegen al geruime tijd om de Daikin/Altherma 8KW Hybride oplossing te kiezen als alternatief voor onze ''oude'' Nefit HR ketel (met buitenvoeler) uit 2006 met 25 liter boiler.

Wij hebben in de zomer 23 panelen laten plaatsen op het dak van onze woning, de vloer laten isoleren. Woning is weliswaar uit 1971 maar verder zijn kozijnen en glas ook volledig geisoleerd.

Woonkamer (grootste oppervlak) wordt verwarmd door zowel vloerverwarming, radiator en vloerconvectoren (old skool). Met de huidige opstelling qua ketel kunnen we met 3 gezinsleden prima uit de voeten qua verwarming maar ook met 2 badkamers optimaal douchen (tegelijk) en zelfs nog een kraan opendraaien. Zonder hier al te veel aan in te boeten willen we toch wel meer rendement hebben uit de zonnepanelen en minder gas gaan verbruiken.

Diverse installateurs gesproken met evenzo veel adviezen maar weliswaar dacht ik hier een vraagstelling neer te plaatsen.

Kan iemand mij adviseren of een hybride oplossing voor ons optimaal is of wellicht een andere insteek om minder gas te gaan verbruiken en meer gebruik van onze zonnepanelen te verkrijgen?

Gr

Patrick

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
PatMoon schreef op woensdag 3 november 2021 @ 15:43:
Beste tweaker collega's, wij overwegen al geruime tijd om de Daikin/Altherma 8KW Hybride oplossing te kiezen als alternatief voor onze ''oude'' Nefit HR ketel (met buitenvoeler) uit 2006 met 25 liter boiler.

Wij hebben in de zomer 23 panelen laten plaatsen op het dak van onze woning, de vloer laten isoleren. Woning is weliswaar uit 1971 maar verder zijn kozijnen en glas ook volledig geisoleerd.

Woonkamer (grootste oppervlak) wordt verwarmd door zowel vloerverwarming, radiator en vloerconvectoren (old skool). Met de huidige opstelling qua ketel kunnen we met 3 gezinsleden prima uit de voeten qua verwarming maar ook met 2 badkamers optimaal douchen (tegelijk) en zelfs nog een kraan opendraaien. Zonder hier al te veel aan in te boeten willen we toch wel meer rendement hebben uit de zonnepanelen en minder gas gaan verbruiken.

Diverse installateurs gesproken met evenzo veel adviezen maar weliswaar dacht ik hier een vraagstelling neer te plaatsen.

Kan iemand mij adviseren of een hybride oplossing voor ons optimaal is of wellicht een andere insteek om minder gas te gaan verbruiken en meer gebruik van onze zonnepanelen te verkrijgen?

Gr

Patrick
Patrick, wij zijn een jaar geleden van dezelfde Nefit + boiler overgestapt op de Daikin/Altherna 8 kW. Ons huis is uit 1997, maar als je huis goed (niet uitstekend) geïsoleerd is en je vloerverwarming en radiatoren en convectors hebt (hier idem), zou het mi moeten kunnen werken.
De warmwater voorziening is prima, ook hier twee douches op de ketel die zeer efficiënt warm water produceert, de boiler wordt niet gemist, alleen iets langer wachten. Met de ketel op de comfort stand is ook dat verschil weg.
Heb je al ge probeerd of je het huis warm krijgt met de CV aanvoertemperatuur op 50 graden max?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatMoon
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 20-11-2024
Bedankt voor je reactie, fijn om te horen dat jullie hiermee ook uit de voeten kunnen. Ben erg a-technisch dus eens zien hoe ik de aanvoertemperatuur op 50 max ga plaatsen. Begrijp ik goed dat dit een uitgangspunt voor deze combinatie is om je huis warm te krijgen? Schakelt de CV (niet automatisch over op gas?).

Ps. Even gekke vraag maar welke thermostaat is er geinstalleerd en hebben jullie een goede ervaring met een installateur in de regio Rotterdam?

Dank

Patrick

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
PatMoon schreef op donderdag 4 november 2021 @ 10:42:
Bedankt voor je reactie, fijn om te horen dat jullie hiermee ook uit de voeten kunnen. Ben erg a-technisch dus eens zien hoe ik de aanvoertemperatuur op 50 max ga plaatsen. Begrijp ik goed dat dit een uitgangspunt voor deze combinatie is om je huis warm te krijgen? Schakelt de CV (niet automatisch over op gas?).

Ps. Even gekke vraag maar welke thermostaat is er geinstalleerd en hebben jullie een goede ervaring met een installateur in de regio Rotterdam?
Even de handleiding van je CV ketel erop na slaan Patrick ;)

Die 50 graden geldt als testwaarde omdat het +/- de max temperatuur is die je met een WP kan halen. Hier draait mijn installatie deze week op een aanvoertemperatuur van 30-35 graden.
Zeker, als het echt koud wordt neemt je gasketel het over, maar uitgangspunt is dat je minder gas wil gebruiken. Mijn Daikin/Intergas combi heb ik in stappen zo ingeregeld dat ik pas gas ga gebruiken bij een buitentemperatuur van -5 graden. Dat was dit jaar alleen nog in februari een week, in totaal 120 m3. De rest van mijn gasverbruik is voor de badkamer.

Mijn WP is geplaatst door de bekende WP installateurs uit Woerden. Die installeren door heel NL. Zij hanteren scherpe tarieven en het is het enige wat ze doen. Stuur mij een PB als je de naam wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiswum
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23-07 01:22

Kiswum

Gadget reviewer

Heeft iemand hier al gekeken naar de voor- en nadelen van de nieuwe Intergas Xource?
Ik heb Intergas op de Installatie vakbeurs gesproken en toen gaven ze al aan dat hun nieuwe systeem volledig in eigen huis ontwikkeld zou worden en er binnenkort aan zou komen, dat blijkt nu al te zijn. In dit geval niet een hybride systeem, maar een all-in-electric.

Door alles bij 1 leverancier te houden, kan er niet meer over en weer worden gewezen bij problemen.

Edit: misschien is deze opstelling toch niet gloednieuw. De goedkeuring kwam al in 2020, wellicht komt er dan nog wel een L/W WP volledig van Intergas.

[ Voor 13% gewijzigd door Kiswum op 05-11-2021 14:59 ]

Link naar mijn website voor alle reviews en blogs: Kiswum.com.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martin1988
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 28-05 04:05
Ben hier ook benieuwd naar aangezien ik zojuist een offerte gekregen heb voor dit systeem en een voor een Vaillant.

Nu was ik benieuwd welke de beste keuze zou zijn.

Bij Vaillant is er een buffervat van 188liter en en bij de Intergas een van 300 liter

Gezin bestaat uit 3 personen.
Kiswum schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 12:55:
Heeft iemand hier al gekeken naar de voor- en nadelen van de nieuwe Intergas Xource?
Ik heb Intergas op de Installatie vakbeurs gesproken en toen gaven ze al aan dat hun nieuwe systeem volledig in eigen huis ontwikkeld zou worden en er binnenkort aan zou komen, dat blijkt nu al te zijn. In dit geval niet een hybride systeem, maar een all-in-electric.

Door alles bij 1 leverancier te houden, kan er niet meer over en weer worden gewezen bij problemen.

Edit: misschien is deze opstelling toch niet gloednieuw. De goedkeuring kwam al in 2020, wellicht komt er dan nog wel een L/W WP volledig van Intergas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Topicstarter
Met buffervat bedoel je in deze waarschijnlijk een boilervat? Ik zou sowieso snel naar 300 liter neigen, helemaal als je ook een bad hebt. Ik zou volledig in eigen huis ontwikkelde nieuwe warmtepomp units door bedrijven die dat nooit eerder als core business hadden eerst even een paar jaar afwachten.. Daikin (en ook vele andere merken zoals Mitsubishi, Panasonic, Nibe) zitten al jaararen in deze tak van sport en weten goed wat ze doen. Hun units zie je ook vaak rebranded gebruikt worden in de warmtepomp oplossingen van de oude bekende CV merken.

En verder lijkt het me verstandig dit topic te behouden voor de Daikin-Intergas hybrid installaties. Voor de nieuwe intergas units lijkt het me beter het algemene WP topic te gebruiken of een nieuw topic te openen.

[ Voor 48% gewijzigd door Japie.G op 10-11-2021 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koukleum
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 17-10-2023
Heb de Daikin 8KW Hybride nu een klein jaartje draaien met vloerverwarming van 11 groepen. Verder wel tevreden, maar dat is meer omdat ik weinig vergelijkingsmateriaal heb. De thermostaatknop staat op 28 graden. De retour watertemperatuur van de vloerverwarmingsunit is 22 graden. Heb de standaard thermostaat van daikin hangen. Het huis is goed geisoleerd.

Het valt mij op dat het systeem overdag uit staat en in de avond, nacht, ochtend aanstaat.
Is dit juist bij vloerverwarming, of is het efficienter in te stellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11-09 07:27
Koukleum schreef op woensdag 17 november 2021 @ 22:17:
Heb de Daikin 8KW Hybride nu een klein jaartje draaien met vloerverwarming van 11 groepen. Verder wel tevreden, maar dat is meer omdat ik weinig vergelijkingsmateriaal heb. De thermostaatknop staat op 28 graden. De retour watertemperatuur van de vloerverwarmingsunit is 22 graden. Heb de standaard thermostaat van daikin hangen. Het huis is goed geisoleerd.

Het valt mij op dat het systeem overdag uit staat en in de avond, nacht, ochtend aanstaat.
Is dit juist bij vloerverwarming, of is het efficienter in te stellen?
Als het goed is staat jouw systeem ingesteld als "weersafhankelijk" (de themostaat kijkt naar de buitentemperatuur of er warmte moet worden gemaakt, en levert dan warmte als er een vrager is in huis -zoals de vloerverwarming. In de nacht is het kouder, dus zal het systeem warmte gaan leveren.

Omdat het zo lang duurt dat de vloerverwarming op temperatuur komt, wordt overal verteld dat aanhouden efficienter is. Maar dan moet de warmtepomp wel leveren. Weet jij of de vloerverwarming ook warmte vraagt op de momenten dat het systeem uit staat?

En precies dat roept een hele hoop vragen bij mij op. Want in een ideale situatie zou je dus weinig stroom verbruiken (ik heb een shelly 1M voor de warmtepomp gehangen) als je de vloerverwarming uit hebt staan in de nacht. Ik heb zonnepanelen en ik wil het liefst dat de warmtepomp de vloer verwarmt overdag. De vloer blijft lang warm zodat het niet echt heel veel afkoelt. Maar ook als de VW uit staat vraagt de Daikin (Ik heb de 5k) meer dan 1000W permanent de hele nacht. Zou de radiator in de badkamer zoveel vragen?? Dan kan ik beter de VW anders inregelen (want het kost toch wel stroom).

Dus een vraag aan jou / anderen: hoe zijn de instellingen bij jullie? ik heb sterk het idee dat mijn systeem op zijn domst is ingeregeld. De installateur (met hulp van Daikin) hebben ook een paar maanden lopen k**ten en zijn wel 5x langs geweest om het ding enigzins werkend aan te krijgen. Maar het mag van mij iets zuiniger. Met één verwarming 1000W de hele nacht is echt idioot (en buiten is het 10 graden 8)7 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemSuper
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 07-07 14:42
Lijkt mij ook veel, want dat zou 4 tot 5kw aan thermisch vermogen zijn. Lijkt me een hele grote radiator. Was gisteren 13kW kwijt om huis 24 uur lang warm te houden. Woon in een vrijstaande woning van begin jaren 90 met 200+ M2 vloeroppervlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
@WillemSuper Was je gisteren 13 kWh kwijt, of heb je 24 uur lang 13 kW vermogen gebruikt en daarmee dus 13 kW x 24 uur = 312 kWh verbruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemSuper
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 07-07 14:42
13 kWh over de hele dag van 0:00 tot 0:00 gemeten. Draai op een stooklijn van 30 naar 40 graden. Gisteren was aanvoer gemiddeld denk ik 34 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koukleum
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 17-10-2023
Zal nog wat extra info geven. Ik heb dus 11 groepen, die staan allemaal altijd helemaal open, allen begane grond. Huis uit 1968 en goed nageisoleerd, spouwmuurisolatie, tripel glas en onder de dekvloer 15 cm pir plaat. Als de vloerverwarmin aan gaat merk je dat al binnen enkele uren. Themostaatknop IN van de vloerverwarming staat op 28 graden. En de retourtemp is gemiddeld 22 graden. Heb er een buffervat bij hangen, dacht van 50 liter. Gemiddeld genomen slaat het systeem alleen in de avond/nacht/ochtend aan. Er is 1 thermostaat in keuken, voor totaal 4 ruimten. Thermostaat daikin staat op 21 graden ingesteld, in werkelijkheid is het 20 graden.

Edit: kijk ik naar vanochtend 25-11, dan staat de retourwatertemp op 25 graden van de vloerverwarming, dat is zo'n 3 graden lager dan de input temp. Zijn deze verschillen prima?

Ik weet dus niet om mijn systeem naar de buitentemperatuur kijkt. Hoe kan ik dit nagaan?

De vloerverwarmingspomp draait altijd. Overdag als is er dus geen warmtevraag is, levert de warmtepomp geen warmte, oftewel de leidingen zijn niet warm. En in de avond wordt het systeem weer warm.
( ben in de maand november gemiddeld 25 kwh per dag aan verbruik tot nu toe, dit is alles bij elkaar dan hybride warmtepomp + koken + algemeen verbruik + aircounits boven voor verwarming slaapkamers)
Het gemiddelde stroomgebruik is snachts 1.5 kw per uur.

[ Voor 7% gewijzigd door Koukleum op 25-11-2021 07:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
  • Laatst online: 19-08 11:59
Allen,

Ik heb heel lang zitten kijken naar een Elga, maar aangezine de ketel al wat ouder is is de combin intergas /Daiking eigenlijk misschien wel iets beter. daarom heb ik een aantal vragen aan jullie namelijk:

* Wie stookt er op de Daikin/intergas en kan wat data delen over Gas afname, kwh toename en isolatie niveau en verwarmd oppervlakte?
* Wie heeft hem al langer hangen en kan met radiatoren een COP delen (en bij welke aanvoer temp)?
* Zijn er mensen die de afweging hebben gemaakt tussen de intergas/daiking vs Elga en waarom hebben jullie de Daikin gekozen?
* Ik neem aan dat wanneer de installateur eindelijk eens tijd heeft dat eea binnen een dag allemaal is geregeld?
* Hoe ervaren jullie het geluid op vollast (waar is het mee te vergelijken)? en is er toevallig iemand in de regio midden limburg waar ik eventueel een keer zou mogen luisteren?

Mijn dank is zo ver al groot :-)

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchlincoln
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14-07-2022
Goedendag,

Sinds vandaag stat de Daikin altherma hybrid aangesloten en is gastechnisch gekoppeld.
Hiervoor ook een daikin gehad, maar geen Hybride.

Nu heb ik het probleem dat ie een boiler-abnormaliteit aangeeft, en ik ben er achter dat dat de gasketel is. (Ik heb namelijk geen gasaansluiting, en wil de gasunit alleen als backup/calamiteit gebruiken, aangesloten op een propaanfles. Ik moet de andere inspuitnozzle nog plaatsen hiervoor voor verschil aardgas/propaan.)

Inmiddels heb ik even op zijn boerenfluitjes propaan er aan gehangen, ketel start en stopt weer, en de warmtepomp gaat lopen.

Nu zou ik echter graag het apparaat zonder gasketel willen kunnen gebruiken, zodat ik er niet continue propaan op aangesloten hoeg te hebben. Iemand een idee hoe ik dat voor elkaar kan krijgen?

Even een zij-vraag; ik zou de delta-T graag wat groter instellen, waar kan ik dat regelen?

Alvast dank :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Topicstarter
Om die boiler error op te lossen hoeft feitelijk de ketel alleen maar aan te staan (dus niet de druk zichtbaar op t display van de ketel). De gasketel gaat huer echt niet lopen bij een warmtepomp run start.

Evenwichtstemperatuur even naar -10 zetten, boiler gebruik niet toestaan en regeling op ecologisch ipv economisch helpt al een stukje in de goede richting denk ik.

dT is niet direct een parameter (je kunt hem wel ingeven voor de regeling) maar een gevolg van Ta, flow en afgifte

[ Voor 31% gewijzigd door Japie.G op 26-11-2021 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tingbrouwer
Het aantal x defrost lijkt tov vorige jaar sterk verminderd, het gaat momenteel naar de verwachting en niet meer om de ca. 23 minuten bij <5°C buitentemp.

Afgelopen zomer heb ik de hybrid installatie afgepomp om de hoeveelheid R410a te wegen, er bleek iets te weinig in het system te zitten, dus bijgevuld. (uiteraard wederom alles op eventuele lekkage gecontroleerd)

Wellicht dat er vanuit de fabriek te weinig koelgas is mee geleverd ? de leidinglengte tussen bu/bi deel is ca. 7m1. Dan hoeft er volgens de handleiding niet bijgevuld te worden.

Heb Daikin hierover gebeld welke melde dat de hoeveelheid koelgas maar max. 50 gram mag afwijken.

Ook is de COP verbeterd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leow88
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16-06 10:19
jdbiggelaa schreef op woensdag 3 november 2021 @ 17:06:
[...]

Patrick, wij zijn een jaar geleden van dezelfde Nefit + boiler overgestapt op de Daikin/Altherna 8 kW. Ons huis is uit 1997, maar als je huis goed (niet uitstekend) geïsoleerd is en je vloerverwarming en radiatoren en convectors hebt (hier idem), zou het mi moeten kunnen werken.
De warmwater voorziening is prima, ook hier twee douches op de ketel die zeer efficiënt warm water produceert, de boiler wordt niet gemist, alleen iets langer wachten. Met de ketel op de comfort stand is ook dat verschil weg.
Heb je al ge probeerd of je het huis warm krijgt met de CV aanvoertemperatuur op 50 graden max?
Hallo jd, je hebt een soortgelijk huis dan ik.
Ik heb ook plannen om over te stappen van een cv ketel naar een daikin 8kw split wp.
Heb je wat meer informatie, zoals verbruik gas en stroom voor en na de overgang naar de wp?
Bvd, Leo

LG-HM071MR-U44 (3.6.0.3) / Atlantic Explorer V4 - 270L / Zonnepanelen 7200 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdbiggelaa
leow88 schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 13:13:
[...]

Hallo jd, je hebt een soortgelijk huis dan ik.
Ik heb ook plannen om over te stappen van een cv ketel naar een daikin 8kw split wp.
Heb je wat meer informatie, zoals verbruik gas en stroom voor en na de overgang naar de wp?
Bvd, Leo
Hallo Leo, nog geen definitieve cijfers, de pomp draait nu bijna een jaar. Mijn gasverbruik is gezakt van gemiddeld 2.400 m3 per jaar naar rond de 350 m3. Per jaar. Het stroomverbruik van de warmtepomp zelf houd ik sinds medio december vorig jaar bij met een aparte kWh meter waarop alle de WP zit. Dat verbruik zit nu op 4.500 kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rooddigger
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 19-01 15:28
dutchlincoln schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 15:36:
Goedendag,

Sinds vandaag stat de Daikin altherma hybrid aangesloten en is gastechnisch gekoppeld.
Hiervoor ook een daikin gehad, maar geen Hybride.

Nu heb ik het probleem dat ie een boiler-abnormaliteit aangeeft, en ik ben er achter dat dat de gasketel is. (Ik heb namelijk geen gasaansluiting, en wil de gasunit alleen als backup/calamiteit gebruiken, aangesloten op een propaanfles. Ik moet de andere inspuitnozzle nog plaatsen hiervoor voor verschil aardgas/propaan.)

Inmiddels heb ik even op zijn boerenfluitjes propaan er aan gehangen, ketel start en stopt weer, en de warmtepomp gaat lopen.

Nu zou ik echter graag het apparaat zonder gasketel willen kunnen gebruiken, zodat ik er niet continue propaan op aangesloten hoeg te hebben. Iemand een idee hoe ik dat voor elkaar kan krijgen?

Even een zij-vraag; ik zou de delta-T graag wat groter instellen, waar kan ik dat regelen?

Alvast dank :)
Hallo
Ik heb sinds twee jaar de 8 kw hybride en heb eigenlijk gelijk de gasketel op de zomer stand gezet dan gaat deze alleen nog aan voor warm water en springt nooit meer bij om te verwarmen.
Grt Mark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijsteun
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 06-04-2024
Fantastic_fox schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 14:40:
Allen,

Ik heb heel lang zitten kijken naar een Elga, maar aangezine de ketel al wat ouder is is de combin intergas /Daiking eigenlijk misschien wel iets beter. daarom heb ik een aantal vragen aan jullie namelijk:

* Wie stookt er op de Daikin/intergas en kan wat data delen over Gas afname, kwh toename en isolatie niveau en verwarmd oppervlakte?
* Wie heeft hem al langer hangen en kan met radiatoren een COP delen (en bij welke aanvoer temp)?
* Zijn er mensen die de afweging hebben gemaakt tussen de intergas/daiking vs Elga en waarom hebben jullie de Daikin gekozen?
* Ik neem aan dat wanneer de installateur eindelijk eens tijd heeft dat eea binnen een dag allemaal is geregeld?
* Hoe ervaren jullie het geluid op vollast (waar is het mee te vergelijken)? en is er toevallig iemand in de regio midden limburg waar ik eventueel een keer zou mogen luisteren?

Mijn dank is zo ver al groot :-)
Bij mij wordt volgende week de 4kW Daikin/intergas combi geplaatst. Ik kan dus nog geen ervaringen delen.
Wel heb ik ook de afweging gemaakt tussen Elga en Daikin. Uiteindelijk gekozen voor de Daikin omdat:
- de Daikin combi bij een lagere temp overschakelt naar gas dan de Elga (cq hybride gaat werken)
- een bevriende en ervaren installateur mij overtuigde dat een Intergas ketel de voorkeur had boven Remeha
- ik beperkte ruimte heb voor de ketel + binnenunit. Bij de Elga zitten die naast elkaar, bij de Daikin voor elkaar
- de Daikin door de gebruiker zelf te tweaken is en je voor de Elga alles via een monteur moet laten doen.

Mij is door de ondertussen wel bekende installateur uit Woerden verteld dat de systemen elkaar op technisch gebied niet veel ontlopen.
Uiteindelijk hebben de ruimte besparing + de tweak mogelijkheden de doorslag gegeven om voor de Daikin te gaan.

Succes met je keuze!

[ Voor 4% gewijzigd door Gijsteun op 01-12-2021 09:09 ]

4290 Wp 45 graden ZO, Daikin-Intergas hybride 05AV32+05CV3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@Gijsteun Top dankje voor het delen van jouw persoonlijke afwegingen. Welk afgifte systeem heb je alles op vloerverwarming of heb je toevallig radiatoren?

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijsteun
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 06-04-2024
Ik heb beneden vloerverwarming (ca 60 m2), in de slaapkamers, badkamer en op zolder radiatoren. Deze zijn ondertussen al voorzien van boosters. Dat scheelt aanzienlijk in het verkorten van de tijd om een ruimte warm te krijgen.

Alhoewel ik nu nog een oude hr- ketel heb (met buitenvoeler) waarop ik niet eenvoudig de 40 graden test kan uitvoeren, zijn mijn radiatoren zelden heter dan handwarm.

Wij stoken boven niet, afhankelijk van de ruimte sterretje of maantje op de thermostaatknop.
Maar als je dan het toch een beetje behaaglijk wil maken helpen de boosters wel om de kou snel te verdrijven.

4290 Wp 45 graden ZO, Daikin-Intergas hybride 05AV32+05CV3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraaanske
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 04-01-2024
Ik heb sinds twee jaar de Daikin Intergas hybride installatie. Ik ben gematigd positief (mijn verbruik is flink gedaald maar er zijn nog wel wat dingen waar ik niet zo blij mee ben).

Nu de temperatuur buiten wat zakt valt het me op dat de buitenunit regelmatig gaat ontdooien. (Althans, ik denk dat dat is wat hij doet. Hoe kan ik zeker weten/zien dat hij daar mee bezig is?) Hij doet dat ook wanneer er helemaal geen warmte gevraagd wordt; ik heb de verwarming eigenlijk alleen einde middag/begin avond aan staan maar de laatste dagen begint hij ‘s morgens regelmatig af en aan een aantal minuten te blazen.

Is er een manier om dit ontdooien geforceerd uit te zetten wanneer ik helemaal geen warmte vraag? Of is dat een slecht plan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Topicstarter
Fraaanske schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 09:06:
Ik heb sinds twee jaar de Daikin Intergas hybride installatie. Ik ben gematigd positief (mijn verbruik is flink gedaald maar er zijn nog wel wat dingen waar ik niet zo blij mee ben).

Nu de temperatuur buiten wat zakt valt het me op dat de buitenunit regelmatig gaat ontdooien. (Althans, ik denk dat dat is wat hij doet. Hoe kan ik zeker weten/zien dat hij daar mee bezig is?) Hij doet dat ook wanneer er helemaal geen warmte gevraagd wordt; ik heb de verwarming eigenlijk alleen einde middag/begin avond aan staan maar de laatste dagen begint hij ‘s morgens regelmatig af en aan een aantal minuten te blazen.

Is er een manier om dit ontdooien geforceerd uit te zetten wanneer ik helemaal geen warmte vraag? Of is dat een slecht plan?
De buitenunit ontdooit nooit zonder warmtevraag. Eerst dus even goed kijken wat je hebt ingesteld, welke regeling etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraaanske
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 04-01-2024
Japie.G schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 11:19:
[...]

De buitenunit ontdooit nooit zonder warmtevraag. Eerst dus even goed kijken wat je hebt ingesteld, welke regeling etc.
Dankjewel voor je snelle en duidelijke reactie Japie. Kun je (of iemand anders?) me misschien nog verder op de weg helpen met welke instelling het te maken kan hebben? Wat ik weet:
  • Er is een weersafhankelijk programma actief, met watertemperaturen tussen iets van 40 en 45 graden.
  • Ik heb een evohome gekoppeld staan en in de evohome en op het lampje op de ketelrelais (dat uit is op genoemde momenten) zie ik dat op deze momenten geen warmte wordt gevraagd
  • Als de installatie normaal gesproken echt aan het opwarmen is zie ik op het display van de installatie iets staan van 40 graden oid, op genoemde vreemde momenten staat er 25 graden in beeld.
Zoals gezegd wil ik niet dat de installatie energie verspilt en ook niet dat hij lawaai zit te maken ‘s morgens vroeg, vandaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchlincoln
Rooddigger schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 17:25:
[...]

Hallo
Ik heb sinds twee jaar de 8 kw hybride en heb eigenlijk gelijk de gasketel op de zomer stand gezet dan gaat deze alleen nog aan voor warm water en springt nooit meer bij om te verwarmen.
Grt Mark
dank. Hoe zet je deze in zomerstand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchlincoln
Gijsteun schreef op woensdag 1 december 2021 @ 09:05:
[...]

Bij mij wordt volgende week de 4kW Daikin/intergas combi geplaatst. Ik kan dus nog geen ervaringen delen.
Wel heb ik ook de afweging gemaakt tussen Elga en Daikin. Uiteindelijk gekozen voor de Daikin omdat:
- de Daikin combi bij een lagere temp overschakelt naar gas dan de Elga (cq hybride gaat werken)
- een bevriende en ervaren installateur mij overtuigde dat een Intergas ketel de voorkeur had boven Remeha
- ik beperkte ruimte heb voor de ketel + binnenunit. Bij de Elga zitten die naast elkaar, bij de Daikin voor elkaar
- de Daikin door de gebruiker zelf te tweaken is en je voor de Elga alles via een monteur moet laten doen.

Mij is door de ondertussen wel bekende installateur uit Woerden verteld dat de systemen elkaar op technisch gebied niet veel ontlopen.
Uiteindelijk hebben de ruimte besparing + de tweak mogelijkheden de doorslag gegeven om voor de Daikin te gaan.

Succes met je keuze!
Welke installateur is dit, en hoe kan je eea zelf tweaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchlincoln
Even een andere vraag. Ik heb bij installatie 2 Daikin displays gemonteerd. 1 boven bij de ketel, en 1 in de woonkamer. Bij in bedrijfstellen viel mij op dat ze elkaar niet synchroniseerden; de temperaturen gaven elk iets verschillends aan.
Ik mag voorzichtig aannemen dat deze displays puur een HMI van het systeem zijn en dus identieke waardes en settings moeten weergeven? Anders zou je de een op 15 graden kunnen zetten en de andere op 25, wat wordt het dan? Ze staan gewoon parallel conform de manual.

Dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Topicstarter
Fraaanske schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 15:23:
[...]

Dankjewel voor je snelle en duidelijke reactie Japie. Kun je (of iemand anders?) me misschien nog verder op de weg helpen met welke instelling het te maken kan hebben? Wat ik weet:
  • Er is een weersafhankelijk programma actief, met watertemperaturen tussen iets van 40 en 45 graden.
  • Ik heb een evohome gekoppeld staan en in de evohome en op het lampje op de ketelrelais (dat uit is op genoemde momenten) zie ik dat op deze momenten geen warmte wordt gevraagd
  • Als de installatie normaal gesproken echt aan het opwarmen is zie ik op het display van de installatie iets staan van 40 graden oid, op genoemde vreemde momenten staat er 25 graden in beeld.
Zoals gezegd wil ik niet dat de installatie energie verspilt en ook niet dat hij lawaai zit te maken ‘s morgens vroeg, vandaar.
Heb je 2 zones ingesteld? Wellicht heb je een 2e zone die vraagt (2e zone kan ook een andere stooklijn hebben)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07:39
Gijsteun schreef op woensdag 1 december 2021 @ 09:05:
[...]

Succes met je keuze!
Ik weet niet hoe je de vergelijk hebt gedaan en vooral of je deze zelf hebt gedaan maar met alle respect, er klopt weinig van.

Niet waar, dit kun je instellen op de ELGA en heb je volledig zelf in de hand.

Je kan ook gewoon een Intergas aan de ELGA knopen.

Valide punt

Oneens, ELGA kan je gewoon helemaal zelf tweaken.

Vanwaar de keuze voor een 4kw unit?

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 10:09
Daannn1987 schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 09:03:
[...]

Ik weet niet hoe je de vergelijk hebt gedaan en vooral of je deze zelf hebt gedaan maar met alle respect, er klopt weinig van.

Niet waar, dit kun je instellen op de ELGA en heb je volledig zelf in de hand.

Je kan ook gewoon een Intergas aan de ELGA knopen.

Valide punt

Oneens, ELGA kan je gewoon helemaal zelf tweaken.

Vanwaar de keuze voor een 4kw unit?
niet weinig, maar er klopt werkelijk niks van :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rooddigger
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 19-01 15:28
dutchlincoln schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 16:21:
[...]

dank. Hoe zet je deze in zomerstand?
Kun je het beste blad 42 /43 van het instalatievoorschrift even bestuderen dan kom je er wel uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:17
Kan iemand mij uitleggen wanneer ik voor de 4 of 8 kw variant zou moeten kiezen?
Is dat ergens een rekensheet voor?

Huidige situatie:
- Hoek woning uit 1973
- Muren geïsoleerd met Supafill, spouw van 6 t/m 8 CM.
- Dak is voorzien van wat isolatie, maar niet super goed. Maar in iedergeval iets. Als het heeft gesneeuw of het is koud buiten blijft ons dak in iedergeval ook duidelijk het langste wit :)
- Nog geen vloer isolatie, komt wellicht nog.
- Gewone radiatoren waarvan 1 Tempo Jaga convector, beneden alles wel geschikt voor 55 graden.

Ik zou dus willen weten wanneer ik voor de 4 of 8 Kw moet kiezen. Ik kan daar nergens goede informatie over vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indenolie
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22-01-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
Wie van jullie heeft er de daikin in combi met alleen maar radiatoren en kan delen wat zijn gas was en stroom was en ook hoe het nu is?

Helemaal tof zou zijn als je ook je cv temperatuur met cv en nu met de hybride weet en kunt delen?

Owja en als we dan toch bezig zijn bouwjaar woning en korte samen vatting van isolatie en nachtverlaging ja/nee

Pincode mag je gewoon geheim houden😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-08 11:47

FaceDown

Storende factor.

Zijn er mensen hier die Tado gebruiken icm de Daikin hybride? Hoe hebben jullie dit aangesloten en met welke instellingen?

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Topicstarter
FaceDown schreef op zondag 19 december 2021 @ 01:40:
Zijn er mensen hier die Tado gebruiken icm de Daikin hybride? Hoe hebben jullie dit aangesloten en met welke instellingen?
Heb er ooit naar gekeken maar volgens mij kon tado geen aan/uit schakelen. Dan heb je er niets aan met de warmtepomp. Wellicht is dat inmiddels anders..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchlincoln
Goedendag allen, ik zit even met een probleem en heb wat hulp / advies nodig...

Momenteel zit ik in een koud huis omdat de WP niet aan wil slaan.

Ik heb de daikin altherma hybrid, met 2 bediendisplays, overgenomen van een mede tweaker hier.
Deze is een week of wat geleden eindelijk aangesloten en geinstalleerd, maar we kregen hem niet aan de gang. Dat had te maken met het feit dat de gasunit nog niet gastechnisch is aangesloten. Met een trucje opgelost.
Vervolgens heeft het met 1 display een paar weken prima gewerkt, dus ik dacht; laat ik dat 2e display eens aansluiten. Deze geeft andere waardes dan het hoofddisplay, wat ik raar vind (maar wel de reden was dat ik hem weer had afgekoppeld tijdens installatie).
Uiteindelijk opnieuw gestart, en toen gaf ie aan of ie de data wilde copieeren, wat ik bevestigd heb. (En dat had ik heel misschien achteraf wel niet moeten doen...).

Nu is heb ik alle instellingen (in normaal nederlands, niet de code-settings) nagelopen, en alles lijkt goed te staan.
Op het display brandt het zonnetje (verwarming) met hieromheen 2 pijlen (actief bedrijf), maar warm worden ho maar.

Nou zal ik vast iets verkeerd doen, maar waar kan ik het beste naar kijken, en hoe krijg ik hem zo snel mogelijk weer aan de gang? Ikzie verder geen foutmeldingen, dus ik snap niet zo goed waarom ie niet wil draaien... Ik heb de thermostaat al op 28 graden staan, maar noppes...

Brrrrr...

Iemand?

Dank.

ps. Er zijn enkele daikin specialisten hier in de regio volgens mij. Ik zou er graag eens een uitnodigen om het systeem gedetailleerd in te laten regelen. Berichtje via PB is prima, hier mag natuurlijk ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-08 11:47

FaceDown

Storende factor.

Japie.G schreef op zondag 19 december 2021 @ 09:02:
[...]

Heb er ooit naar gekeken maar volgens mij kon tado geen aan/uit schakelen. Dan heb je er niets aan met de warmtepomp. Wellicht is dat inmiddels anders..
Toch wel. Heb zelfs een persoon hier op GoT gevonden die het werkend had maar deze lijkt helaas niet meer actief. Vandaar mijn vraag of er nog mensen met deze combi zijn.

Ook ben ik benieuwd naar de ervaringen met koelen via de Daikin. Is dit te doen met vloerverwarming + radiatoren? Is er een bepaalde temp die je moet aanhouden om condens op de radiatoren en leidingen te voorkomen? Of is het beter om alleen de vloer te koelen en de radiatoren dicht te houden?

Groetjes, FaceDown.

Pagina: 1 ... 4 ... 45 Laatste