Ik zag dat mijn ketel ook kon worden gebruikt in combinatie met een Daikin Warmtepomp en dat dit geheel naadloos samenwerkt.
Link:
https://www.daikin.nl/con...-731%20productprofile.pdf
Mijn overweging was dat ik een volledig geintegreerde hybride oplossing zocht; dus in principe alleen electriciteit verwarmen (warmtepomp) en alleen wanneer absoluut nodig op gas.
Voor de warmwatervoorziening had ik al een Ariston warmtepomp.
Nu heb ik mijn ideale situatie;
- Huis word in principe via vloerverwarming verwarmd door een kleine 4KW warmtepomp
- In geval van erg lage buiten temperaturen springt het gas bij (comfortabel en de warmtepomp kan veel kleiner gedimensioneerd)
- Warmwater wordt tot 100liter verwarmd via de boiler-warmtepomp en indien 100 liter onvoldoende is slaat de CV aan voor onbeperkt extra warmwater (erg comfortabel)
- Afstemming tussen CV en Warmtepomp is volledig te confirueren en in te regelen.
- Geheel is te bedienen en uit te lezen via Home Assistant
- Voor de extreem hete dagen heb ik beneden in 1 kamer nog een afzondelijke airconditioning (die overigens ook verrassend economisch kan verwarmen indien dat nodig is).
Voor zowel de Daikin Warmtepomp als de Ariston Warmtepomp boiler heb ik subsisdie aangevraagd en ontvangen Volgens mij resp. EUR 1,600 en EUR 400.
Door mijn zonnepanelen verwarm ik het liefst op electriciteit en dit kan ik inregelen met de Daikin/Intergas hybride oplossing. Mijn gasverbruik is bijzonder laag.
Ik verwacht dat gas relatief steeds duurder zal worden t.o.v. electriciteit.