Daikin-Intergas hybrid. Ervaringen en discussies

Pagina: 1 ... 5 ... 44 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-05 14:04
Is er iemand die me hiermee nog op weg kan helpen?

En eventueel ook nog een installateur weet voor een goede prijs? De groot lijkt goede prijzen te hebben maar het werkgebied zit niet in middenlimburg :-0
Wie van jullie heeft er de daikin in combi met alleen maar radiatoren en kan delen wat zijn gas was en stroom was en ook hoe het nu is?

Helemaal tof zou zijn als je ook je cv temperatuur met cv en nu met de hybride weet en kunt delen?

Owja en als we dan toch bezig zijn bouwjaar woning en korte samen vatting van isolatie en nachtverlaging ja/nee

Pincode mag je gewoon geheim houden😉

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraaanske
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 04-01-2024
Een paar weken geleden postte ik al dat mijn hybride Daikin Intergas installatie regelmatig aanslaat zonder dat ik begrijp waarom. Omdat dit met koud weer gebeurt dacht ik dat de unit op die momenten ging ontdooien maar @Japie.G antwoordde toen dat de buitenunit alleen gaat ontdooien als er warmtevraag is. Dat is het dus niet denk ik, maar wat is er dan wel aan de hand?

Wat toelichting:
• Er is een weersafhankelijk programma actief, met watertemperaturen tussen ongeveer 43 en 48 graden.
• Ik heb een Evohome gekoppeld staan en in de evohome en op het lampje op de ketelrelais (dat uit is op genoemde momenten) zie ik dat op deze momenten geen warmte wordt gevraagd (zie foto 1)
• Als de installatie normaal gesproken echt aan het verwarmen is zie ik op het display van de installatie iets staan van 47 graden oid (zie foto 2), op genoemde vreemde momenten staat er ongeveer 25 graden in beeld (zie foto 3). Ik zie op dit display ook nooit een temperatuur van lager dan 25 graden staan; is dat normaal?

Als ik moet gokken zou ik zeggen dat de oorzaak is dat het systeem een minimum-watertemperatuur aan wil houden van 25 graden, en dat de watertemperatuur daaronder zakt komt bij koud weer, en het systeem dan dus aanslaat. Maar ik heb geen idee of deze theorie ergens op slaat?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4QMtF0vD8L5u-wFcKbxi4SHszUM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CWeoWSW3fKy5L3HSU4oVyCmj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XbowXK6s3OWmPgY1t2ekGdQUmtk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/N2U96sqDWX4x4FQZ04BLS05V.webp?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wZBE1UfNZKubcSvyuniJ6wplZfM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eT8okuYcwslLtb8OStm259a9.jpg?f=fotoalbum_large[/URL]

[ Voor 54% gewijzigd door Fraaanske op 24-12-2021 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07-05 09:10

FaceDown

Storende factor.

Fraaanske schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 15:58:
Een paar weken geleden postte ik al dat mijn hybride Daikin Intergas installatie regelmatig aanslaat zonder dat ik begrijp waarom. [..]
Met jouw vraag kan ik je helaas niet helpen. Maar mag ik vragen hoe je je Evohome gekoppeld hebt aan de Daikin? Ik heb nu een Tado systeem en we krijgen binnenkort ook een hybride Daikin.
Hoe is je ervaring verder, op je probleem na? Heb je een goede reductie van je gasverbruik?

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LionkingNL
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 27-05 18:24
FaceDown schreef op maandag 20 december 2021 @ 00:04:
[...]

Ook ben ik benieuwd naar de ervaringen met koelen via de Daikin. Is dit te doen met vloerverwarming + radiatoren? Is er een bepaalde temp die je moet aanhouden om condens op de radiatoren en leidingen te voorkomen? Of is het beter om alleen de vloer te koelen en de radiatoren dicht te houden?
Van het koelen hoef je geen hoge verwachtingen te hebben. Zomer 2020 was warm en toen heb ik de Daikin hybride laten koelen via de vloerverwarming. Effect was gering bij mij. Als je te koud gaat met de water temperatuur wordt je vloer snel vochtig. Wij gebruiken een L-L wp om mee te koelen. Die kan in de winter ook de daikin hybride ondersteunen met verwarmen en met een veel hoger rendement.

Op weg naar een duurzaam leven: goed geïsoleerd, 9500wp PV, Daikin warmtepomp en Hyundai Ioniq Electric + Kia e-Soul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drdistortion
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 26-05 12:56
Zojuist is de lijst met subsidiebedragen vanaf 1-1-2022 voor (hybride) warmtepompen (ISDE) gepubliceerd op de website van RVO.
Voor wat betreft de Daikin-Intergas hybrid ziet het er voor 2022 goed uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vMYgOYzJQkMlfNcEdEWR4fCNnts=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1X9Awb3Lw8NMyXwKpdAau7hj.png?f=fotoalbum_large

Ik heb met een lokale Daikin-Intergas installateur een overeenkomst gesloten en als het goed is wordt het 8kW hybride systeem eind februari geinstalleerd.

8500Wp zuid 45°, Daikin 8kW hybride EHYHBX08AAV3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@drdistortion Kun je eventueel delen wat je offerte prijs ongeveer is of gaat zijn en dan of dit inc installatie en eventueel subsidie is?

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drdistortion
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 26-05 12:56
Fantastic_fox schreef op maandag 3 januari 2022 @ 11:50:
@drdistortion Kun je eventueel delen wat je offerte prijs ongeveer is of gaat zijn en dan of dit inc installatie en eventueel subsidie is?
Dit is lastig te doen want de offerte is niet per onderdeel gespecificeerd en er zijn nog wat extra aanpassingen die ik door de installateur laat doen (vernieuwen vloerverwarmingverdeler, installatie van regelventielen met ingebouwde flowmeter/kijkglas per radiator, etc. om zo het hele verwarmingssysteem waterzijdig te kunnen inregelen als het nodig is) dus de totaalprijs is niet representatief voor alleen de hybride warmtepomp.

8500Wp zuid 45°, Daikin 8kW hybride EHYHBX08AAV3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@drdistortion snap het

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gijsteun
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 06-04-2024
Voor de meelezers die de aanschaf van hybride wp nog overwegen:
De overheid zoekt 200 deelnemers voor een demoproject. Naast de subsidie ontvang je ook een extra vergoeding van €500.
Helaas kunnen bestaande installaties niet mee doen.

Voor meer info:
Demoprojecthybride.nl

Als ik volgende week terug ben van vakantie meer over de eerste ervaringen met mijn eigen systeem.

4290 Wp 45 graden ZO, Daikin-Intergas hybride 05AV32+05CV3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-8one
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-03 17:15

T-8one

take it easy, take a sisi

Fantastic_fox schreef op maandag 3 januari 2022 @ 11:50:
Ik heb een offerte liggen voor 7800.- incl montage.
Dus ook rookgaskanaal vervangen, beugels, leidingen, e.d.

Huidige ketel is 20 jaar oud en in 2022 dus 2850 euro subsidie. Meerprijs in mijn ogen is dus ongeveer 3000.- t.o.v. een nieuwe ketel. Verwachting volgens de installateur dat ik per jaar ongeveer 900 m3 gas bespaar.
Daartegenover staat wel een hoger elektra verbruik.

GP 32 the most powerfull handheld in the world :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
Hi @T-8one ik heb echt net een gesprek gehad met een installateur. Gek genoeg neigt hij heel erg naar een airco voor de verwarming (gas gedeeltelijk eruit te werken).

Wij hebben overal radiatoren en dus zou het wel lastig zijn volgens hem met radiatoren om dit allemaal goed en netjes werkend te krijgen....

Ik heb hem even voor gerekend dat een airco + ketel in mijn ogen net zo duur is (ketel nefit trendline 2400 of zo en een daikin airco 3000 = 5400 samen vs wat jij schrijft 5000 voor hybride.

Heb jij vloerverwarming of radiatoren? en heb je van wat jij weet er vertrouwen in dat radiatoren zou gaan weken met een beetje een nette COP... ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15:22
Fraaanske schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 15:58:
Een paar weken geleden postte ik al dat mijn hybride Daikin Intergas installatie regelmatig aanslaat zonder dat ik begrijp waarom. Omdat dit met koud weer gebeurt dacht ik dat de unit op die momenten ging ontdooien maar @Japie.G antwoordde toen dat de buitenunit alleen gaat ontdooien als er warmtevraag is. Dat is het dus niet denk ik, maar wat is er dan wel aan de hand?

Wat toelichting:
• Er is een weersafhankelijk programma actief, met watertemperaturen tussen ongeveer 43 en 48 graden.
• Ik heb een Evohome gekoppeld staan en in de evohome en op het lampje op de ketelrelais (dat uit is op genoemde momenten) zie ik dat op deze momenten geen warmte wordt gevraagd (zie foto 1)
• Als de installatie normaal gesproken echt aan het verwarmen is zie ik op het display van de installatie iets staan van 47 graden oid (zie foto 2), op genoemde vreemde momenten staat er ongeveer 25 graden in beeld (zie foto 3). Ik zie op dit display ook nooit een temperatuur van lager dan 25 graden staan; is dat normaal?

Als ik moet gokken zou ik zeggen dat de oorzaak is dat het systeem een minimum-watertemperatuur aan wil houden van 25 graden, en dat de watertemperatuur daaronder zakt komt bij koud weer, en het systeem dan dus aanslaat. Maar ik heb geen idee of deze theorie ergens op slaat?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding][/URL]
Een comfort stand voor warm water waarmee de warmte wisselaar warm wordt gehouden?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-8one

T-8one

Fantastic_fox schreef op maandag 10 januari 2022 @ 14:28:
Hi @T-8one ik heb echt net een gesprek gehad met een installateur. Gek genoeg neigt hij heel erg naar een airco voor de verwarming (gas gedeeltelijk eruit te werken).

Wij hebben overal radiatoren en dus zou het wel lastig zijn volgens hem met radiatoren om dit allemaal goed en netjes werkend te krijgen....

Ik heb hem even voor gerekend dat een airco + ketel in mijn ogen net zo duur is (ketel nefit trendline 2400 of zo en een daikin airco 3000 = 5400 samen vs wat jij schrijft 5000 voor hybride.

Heb jij vloerverwarming of radiatoren? en heb je van wat jij weet er vertrouwen in dat radiatoren zou gaan weken met een beetje een nette COP... ?
Ik heb radiatoren/convectorput.
Juist omdat mijn huis wat ouder is (1986 energielabel D) heb ik voor een hybride ketel gekozen.
Ik zie niet in waarom het niet zou gaan werken, de cv-ketel zit er immers ook nog bij om met gas te verwarmen. Ik hoop wel de temperatuur in m'n radiatoren naar beneden te kunnen brengen, mogelijk mbv radiatorventilatoren.
De COP is volgens mijn offerte 4,6, alhoewel ik niet weet hoe ik dit moet intepreteren.

Ik heb ook de opties voor airco's besproken en een nwe ketel besproken, maar daarbij kwam ik duurder uit en zou ik geen subsiede krijgen.
Indien ik mijn ketel niet zou hoeven te vervangen was airco's een optie geweest.

Om helemaal gasloos te worden is de investering mij nog te hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@T-8one de situatie lijkt exact hetzelfde als bij ons 1 convector en de rest radiatoren. wat is je huidige gasverbruik en welk vermogensadvies heb je gekregen 5 of 8kw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-8one

T-8one

Fantastic_fox schreef op maandag 10 januari 2022 @ 15:03:
@T-8one de situatie lijkt exact hetzelfde als bij ons 1 convector en de rest radiatoren. wat is je huidige gasverbruik en welk vermogensadvies heb je gekregen 5 of 8kw?
1500 m3 gas p/j
8kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@T-8one dat is echt bijzonder, wij zitten ook rond de 1500m3 en als ze hybride zouden doen dan adviseren ze juist 5kw. Mij is ook echt nog nergens duidelijk geworden waarom bepaalde bedrijven 5 of 8 kw adviseren, of bij een elga 4 of 6.

De COP van de laagste zal een iets betere waarde hebben, maar naar mijn idee gaat de zwaardere langer een hoger vermogen kunnen leveren zal dus meer WP bereik hebben (wellicht met een lagere COP maargoed).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
T-8one schreef op maandag 10 januari 2022 @ 14:59:
[...]

Ik hoop wel de temperatuur in m'n radiatoren naar beneden te kunnen brengen, mogelijk mbv radiatorventilatoren.

[...]
Dat kan je natuurlijk nu al doen. Ik heb ze nu 2 jaar hangen en de aanvoer van mijn CV levert nu water van maximaal 50 graden. Daarmee hebben we de vorst van een paar weken geleden zonder problemen doorstaan. Dat wekt vertrouwen om helemaal zonder gas te kunnen in de toekomst.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@T-8one die cop van 4,6 dat betekend dat als je er 1kw stroom instopt dat hij 4,6 kw warmte maakt.

Maar of je dat gaat halen met radiatoren dat is de vraag ik denk dat deze cop of scop is gebaseerd op vloerverwaming.

Welke temperatuur stook je maximaal op een dag zoals vandaag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@RichieB hen jij inter intergas combi al hangen en gebruik je enkel radiatoren en of convectoren? En zo ja op welke temperatuur max stook je en wat is je (s)cop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Nu online
@Fantastic_fox Ik heb een Intergas HRE 36/48 hangen zonder warmtepomp. Ik heb hem ingesteld op 45 graden. Dit levert 50 graden CV aanvoer op. Ik heb radiatoren en 1x convectorput, allen met ventilatoren. Alleen de studeerkamer heeft vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koukleum
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 17-10-2023
"De binnenunits staan op zolder en de aanvoerbuis loopt naar beneden waar de verdeler op de begane grond zit. De verdeler verdeelt de aanvoer in 10 groepen:
Groep 1 –lengte 79m HOH15cm 11,7m2 (hobbyruimte)
Groep 2 –lengte 89m HOH15cm 13,1m2 (hobbyruimte)
Groep 3 – lengte 94m hoh10cm 9,4m2 (hal en toilet)
Groep 4 – lengte 106m hoh10cm 10,6m2 (woonkamer)
Groep 5 – lengte 100m hoh10cm 10m2 (woonkamer)
Groep 6 – lengte 96m hoh10cm 9,6m2 (woonkamer)
Groep 7 – lengte 102m hoh10cm 10,2m2 (woonkamer
Groep 8 – lengte 68m hoh10cm 6,8m2 (woonkeuken)
Groep 9 – lengte 82m hoh10cm 8,2m2 (woonkeuken)
Groep 10 – lengte 103m hoh10cm 10m2 (woonkeuken)

Al bij elkaar heb ik dus een vv systeem met een lengte van 919 meter wat op een oppervlak van 100m2 ligt.
Alles is in slakkenhuis gelegd op gaasmatten op een systeemplaatvloer waarover een 80mm afwerkvloer is gelegd. De boel is afgewerkt met egaline en een PVC vloer.

Het systeem werkt dus, we hebben het prima warm gehad afgelopen winter al heb ik het gevoel dat het geheel te veel stroom danwel gas verbruikt heeft. Ik wil de zaak dus nu ook zelf proberen goed te begrijpen en in te regelen. Hiervoor heb ik alvast een aantal zaken ondernomen:

Ik heb een KwH meter op de warmtepomp groep zitten en kan zodoende meten hoeveel stroom het systeem verbruikt. De gasmeter kan ik ook uitlezen.
"

@Japie.G mag ik vragen, uit interesse, wat jij nu zo gemiddeld aan stroomverbruik hebt in de afgelopen maanden december en januari? En gemiddeld aan gas in december en januari.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:45

Japie.G

Colour Classic

Topicstarter
Ik draai de woningverwarming uitsluitend op de warmtepomp, de ketel doet alleen sww.

totaal 2021 2739kwh opgenomen vermogen
december 2021 459kwh opgenomen vermogen

Thermische opwek in geheel 2021 was 11488kwh. Dit geeft mij een 2021 sCOP van 4,19. Dit is fractioneel lager dan 2020. Echter 2021 had ook een aantal zeer koude weken. Prima tevreden over deze waardes. Maximaal gebruikte Ta in 2021 was 32c (Bij tBuiten -10 en lager).

gas 320m3 per jaar voor dus alleen sww

Voor mijn woning was hybride absoluut de verkeerde keus. Ik had gewoon direct gasloos moeten gaan.

edit: Lees nu bovenstaande quote terug, maar heb ook nog een 11e groep, namelijk de badkamer boven ;-) En inmiddels lees is alles uit via espAltherma en heb ik het systeem compleet doorgrond. De unit heeft geen geheimen meer voor mij haha. Echter ik gebruik hem dus niet waarvoor hij bedoelt is, geen hybrid modus bij mij.

[ Voor 56% gewijzigd door Japie.G op 11-01-2022 08:28 ]

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-8one

T-8one

Fantastic_fox schreef op maandag 10 januari 2022 @ 16:42:
@T-8one dat is echt bijzonder, wij zitten ook rond de 1500m3 en als ze hybride zouden doen dan adviseren ze juist 5kw. Mij is ook echt nog nergens duidelijk geworden waarom bepaalde bedrijven 5 of 8 kw adviseren, of bij een elga 4 of 6.

De COP van de laagste zal een iets betere waarde hebben, maar naar mijn idee gaat de zwaardere langer een hoger vermogen kunnen leveren zal dus meer WP bereik hebben (wellicht met een lagere COP maargoed).
Ik neem aan dat 5 of 8 kw afhankelijk is van de benodigde hoeveelheid energie om de woning te verwarmen. Ik kan me voorstellen dat ik bij 5kw gemiddeld meer gas nodig heb om m'n woning warm te krijgen.
Ik heb tevens 15 panelen van 300Wp liggen, dus stroom wordt voor mij in de toekomst relatief goedkoop als saldering wordt afgebouwd/afgeschaft.
Fantastic_fox schreef op maandag 10 januari 2022 @ 19:13:
@T-8one die cop van 4,6 dat betekend dat als je er 1kw stroom instopt dat hij 4,6 kw warmte maakt.

Maar of je dat gaat halen met radiatoren dat is de vraag ik denk dat deze cop of scop is gebaseerd op vloerverwaming.

Welke temperatuur stook je maximaal op een dag zoals vandaag?
Je bedoelt kamertemperatuur? Overdag 17-18 graden en s'avonds 19-20 graden.

Vloerverwarming wil ik volgend jaar realiseren. Convectorput en radiatoren eruit. Behalve op de slaapkamers, daar wil ik wel radiatoren houden.

[ Voor 55% gewijzigd door T-8one op 11-01-2022 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@T-8one nee ik bedoel welke aanvoer temperatuur gebruik je op de ketel

[ Voor 4% gewijzigd door Fantastic_fox op 11-01-2022 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-8one

T-8one

Fantastic_fox schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 11:59:
@T-8one nee ik bedoel welke aanvoer temperatuur gebruik je op de ketel
hahh, weer wat geleerd.
75c als ik het goed begrijp.

[ Voor 5% gewijzigd door T-8one op 11-01-2022 13:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@T-8one laat ik beginnen te zeggen dat ik geen expert ben.

MAr wat die hybride straks gaat proberen te doen is stoken met een max van 45-50 graden ofzo (daarboven zal de ketel hoogst waarschijnlijk in/bij gaan schakelen).

Ik zou eens kijken welke temperatuur je ketel op dit moment maakt, je hebt op je ketel een max cv water temperatuur die je zelf kunt maximaliseren en dan kijken of het nog warm wordt en of de opwarming van de woning nog wel snel genoeg gaat.

Voor meer informatie over de achtergrond en technische manier om dit te doen kijk even hier : https://zetmop60.nl/ daar staat voor de meeste ketels wel hoe het moet.

Schik niet dit betekend niet dat het niet mogelijk is, als je hem nu op 75 graden hebt staan wil dat niet zeggen dat je thermostaat dit ook vraag en je ketel dit ook maakt. In mijn geval staat de max cv tem pnl op 67graden en gisteren was het redelijk fris en toen kwam de aanvoer eigenlijk niet boven de 50 graden max.

Ik wil je niet doen (af)schrikken maar als je het met 45-55 graden nu niet warm krijg denk ik dat de Hybride niet heel veel uren gaat werken

Nogmaals ik ben geen expert ik probeer eea vanuit mijn zienswijze te beschrijven en datgene wat ik weet te delen, voor wat het waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-05 19:57
Hoi allemaal,

Kunnen jullie eens delen wat jullie in gasverbruik naar beneden zijn gegaan (en van hoeveel kwam je dan).
Mijn CV ketel is aan vervanging toe (Nefit Ecomline HR, 20 jaar oud). Gaat op zich niet kapot denk ik, maar ik heb de variant met een grote boiler erbij en we gebruiken alleen warm water om te douchen, dus echt zuinig is het niet.

Ik kan een Daikin Intergas hybride laten plaatsen voor € 5500,00 ex BTW en exclusies subsidie.
Kost met dan netto € 3805. Volgens mij is dat wel een strakke prijs :)

Momenteel gebruik ik +/- 1500 kuub gas. Alleen voor verwarming en douchen en af en toe een bad (niet zo groot) voor de kinderen.
Mijn huidige CV ketel staat inmiddels op +/- 55 tot 60 graden aanvoer (kan het niet heel precies instellen) en daarmee kunnen we het prima warm houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@flappie ik zit in exact dezelfde situatie met dezelfde ketel en boiler. Die zal net als jij aangeeft het nog wel even blijven doen. Wie is die installateur waar je die prijs van hebt want volgens mij is dat mega scherp. De enige die ik ken die in de buurt komt is de groot in tilburg (5800 voor de 5kw ex subsidie maar inc btw) maar werkt niet landelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
T-8one schreef op maandag 10 januari 2022 @ 11:04:
[...]

Ik heb een offerte liggen voor 7800.- incl montage.
Dus ook rookgaskanaal vervangen, beugels, leidingen, e.d.

Huidige ketel is 20 jaar oud en in 2022 dus 2850 euro subsidie. Meerprijs in mijn ogen is dus ongeveer 3000.- t.o.v. een nieuwe ketel. Verwachting volgens de installateur dat ik per jaar ongeveer 900 m3 gas bespaar.
Daartegenover staat wel een hoger elektra verbruik.
Hier soortgelijke offerte. Komt neer op 8k inclusief montage, met inclusief nog het plaatsen van een zoneklep om radiatorcircuit van de vloerverwarming te scheiden.

Mijn installateur verwacht de WP echter pas in maart te krijgen, dus ik moet nog even wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnCommentaar
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 14:48
zit ook in dit traject, gasverbruik is nu 1000 kub. jaren 20 vrijstaand huis.
stook nu nog rdelijk spartaans, om 16:00 gaat de kachel aan en om 23:00 uit, huis koelt in deze tijd dan +/- 5 graden af, maar er is in het huis ook bijna niets wat warmte vast houdt, houten vloeren, steens muren met isolatie aan de binnenkant., hr++ glas en dakisolatie,
cv temperatuur staat op 50graden ingesteld en het huis komt op temperatuur,
wil overdag ook iets meer warmte omdat ik nu vaker overdag thuis ben.
de hybride warmtepomp lijkt mij een goede oplossing, maar ik heb er geen ervaring mee.
Dus ben benieuwd wat de experts denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
Fantastic_fox schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 16:55:
@flappie ik zit in exact dezelfde situatie met dezelfde ketel en boiler. Die zal net als jij aangeeft het nog wel even blijven doen. Wie is die installateur waar je die prijs van hebt want volgens mij is dat mega scherp. De enige die ik ken die in de buurt komt is de groot in tilburg (5800 voor de 5kw ex subsidie maar inc btw) maar werkt niet landelijk.
Mijn prijs was wel na even onderhandelen en ik heb afgesproken dat ik zelf de oude CV ketel verwijder en dat hij hier eerst mag afleveren en dat ik alvast alles op de plek zet.
Heb nog geen bevestiging, maar de prijs was een voorstel van hem zelf en heb akkoord gegeven. Hij gaf ook aan dat de levertijd ergens half februari/begin maart zou zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
Is er hier trouwens iemand die een tabel heeft van de daikin intergas combi met daarin de cop en max vermogen bij bepaalde temperatuur? Ik weet dat @mkleinman dit bijvoorbeeld heeft van de elga. Maar ik kan zo snel ff de link niet vinden.

Ik heb vanmorgen de handleiding doorgekeken en daarin kan ik iig dit niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDxrv
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 07-07-2024
Bij overzicht Sensorinformatie wordt Verbruikte elektr niet meer bijgewerkt Blijft steken op 42kWh. Hebben anderen dit ook of dit gehad? En heeft iemand er een oplossing voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomvdberge
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Japie.G schreef op zondag 19 december 2021 @ 09:02:
[...]

Heb er ooit naar gekeken maar volgens mij kon tado geen aan/uit schakelen. Dan heb je er niets aan met de warmtepomp. Wellicht is dat inmiddels anders..
@Japie.G Je antwoord begrijp ik niet goed. Tado kan aan/uit (relais) schakelen, maar is ook OpenTerm compatible. Wat bedoel je precies met "dan heb je er niets aan met de warmtepomp"? Kunnen warmtepompen alleen maar aan/uit geschakeld worden? Ik meen te weten dat er ook OpenTherm warmtepompen zijn, zoals de Elga Ace.

Is het modulerend aansturen van een warmtepomp sowieso niet altijd efficiënter dat een aan/uit schakeling? Bij aan/uit weet de WP niet hoeveel extra warmte er wordt gevraagd (bv. opwarmen van 10 naar 20 graden, of van 19 naar 20 graden). Daarom lijkt het mij niet verstandig om een WP met aan/uit aan te sturen, maar misschien zie ik iets over het hoofd?

Ik ben zelf al enige tijd op zoek naar de hybride WP die ik kan gebruiken i.c.m. mijn Tado systeem, dat ik erg graag zou willen blijven gebruiken. Het krijgen van goede informatie hierover blijkt erg lastig te zijn. Zo zegt Tado zelf de Daikin/Intergas te ondersteunen, maar alleen met aan/uit, omdat de WP geen OpenTherm ondersteunt. Maar op dit forum staat een verhaal van iemand die dit met OpenTherm aan de praat heeft gekregen, en ik heb ook een installateur gesproken die zei dat OpenTherm wordt ondersteund door de WP. Geen idee wat ik moet geloven :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Topicstarter
tomvdberge schreef op zondag 23 januari 2022 @ 13:18:
[...]

@Japie.G Je antwoord begrijp ik niet goed. Tado kan aan/uit (relais) schakelen, maar is ook OpenTerm compatible. Wat bedoel je precies met "dan heb je er niets aan met de warmtepomp"? Kunnen warmtepompen alleen maar aan/uit geschakeld worden? Ik meen te weten dat er ook OpenTherm warmtepompen zijn, zoals de Elga Ace.

Is het modulerend aansturen van een warmtepomp sowieso niet altijd efficiënter dat een aan/uit schakeling? Bij aan/uit weet de WP niet hoeveel extra warmte er wordt gevraagd (bv. opwarmen van 10 naar 20 graden, of van 19 naar 20 graden). Daarom lijkt het mij niet verstandig om een WP met aan/uit aan te sturen, maar misschien zie ik iets over het hoofd?

Ik ben zelf al enige tijd op zoek naar de hybride WP die ik kan gebruiken i.c.m. mijn Tado systeem, dat ik erg graag zou willen blijven gebruiken. Het krijgen van goede informatie hierover blijkt erg lastig te zijn. Zo zegt Tado zelf de Daikin/Intergas te ondersteunen, maar alleen met aan/uit, omdat de WP geen OpenTherm ondersteunt. Maar op dit forum staat een verhaal van iemand die dit met OpenTherm aan de praat heeft gekregen, en ik heb ook een installateur gesproken die zei dat OpenTherm wordt ondersteund door de WP. Geen idee wat ik moet geloven :?
We hebben het hier in dit topic over de daikin-intergas hybride wp. Niet over de elga 😁
De daikin wil bij gebruik maken van een externe thermostat een aan uit contact hebben. Het moduleren en het regelen doet de daikin controller. In de tijd dat ik naar een tado keek kreeg ik van hun terug dat er nog geen ondersteuning was voor de daikin intergas. Wellicht nu wel.. opentherm communicatie is iig met mijn unit niet mogelijk en ook totaal onnodig omdat de daikin controller verder alles regelt. Moduleren doet de warmtepomp ook zelf. Snap ook niet wat je met opentherm op een elga zou moeten. Wellicht de cv ketel regelen? Gaat bij de daikin allemaal via 1 controller. De daikin is ook ‘1 systeem’ wat bij een elga uiteraard niet is.

Wat jij beschrijft als extra warmte nodig als gevraagd wordt om de woning 10 graden op te warmen vertaalt zich bij een warmtepomp in vraag naar een hogere TA. Op de daikin controller kun je aangeven dat er een afwijking mag komen op de gevraagde Ta bij een grotere afwijking tussen ruimtetemp en setpoint temp. (Setting afw. awt toestaan) Dus dat kan natuurlijk alleen is wel zwaar onwenselijk bij een wp systeem. Die wil je eigenlijk zo lang mogelijk op een zo laag mogelijk vermogen laten lopen. Ff flink vermogen bijknallen is CV denken, WP denken is net even anders :-) Tenzij je een dikke energie rekening wilt…

Bij de keus voor gebruik van een externe thermostaat vervallen de opties voor afwijking op awt bij afwijking ruimtetemp. Echter heb ik die dus ook helemaam niet nodig omdaf mijn woning constant op dezelfde temperatuur gehouden wordt.

Wellicht zijn er nieuwere versies die opentherm ondersteunen om de daikin controller over te nemen. Geen idee, zou kunnen. Ik ken ze in ieder geval niet.

Ik heb een externe thermostaat die op een setpoint staat van een halve graad te hoog. Die staat dus altijd ‘aan’
Verder heb ik de stooklijn van de daikin zo ingeregeld dat hij over 24 uur net zoveel warmte mijn huis inpompt als er uit gaat. Temperwtuur blijft dus vrijwel constant.
Als het onverhoopt toch te warm wordt in huis zegt de thermostaat ‘uit’
Als het dan weer 0,2 graden onder setpoint is gezakt zegt die weer ‘aan’

Perfectie 😁

[ Voor 25% gewijzigd door Japie.G op 23-01-2022 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomvdberge
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Als ik je verhaal goed begrijp dan redeneer je vanuit een (jouw) situatie waar te temperatuur in de woning 24/7 constant wilt hebben. Waarschijnlijk is jouw huis goed geïsoleerd, en is dit rendabel. Ik heb een minder goed geïsoleerd huis; de temperatuur in mijn woonkamer zakt 's nachts wel 5 graden of meer. Ik denk niet dat het in mijn huis met een hybride WP rendabel gaat zijn om de temperatuur permanent op bv. 20 graden te zetten.

Dat betekent dus dat de WP grotere temperatuurverhogingen zal moeten verzorgen. Ik denk dat dit voor veel mensen met een hybride WP geldt. In dit geval zie ik niet in hoe een thermostaat met een aan/uit schakeling dit erg efficiënt kan doen, ook al bevat de WP zelf veel slimmigheid. De WP zal enkel van de thermostaat te horen krijgen dat hij "aan" moet, wanneer de thermostaat vindt dat de temperatuur omhoog moet. Hoeveel de temperatuur omhoog moet kan de thermostaat met een aan/uit schakeling niet vertellen. Als de WP dan besluit de aanvoertemperatuur te verhogen heeft hij geen informatie om te bepalen hoeveel hoger dit het beste kan zijn, toch? Of zie ik iets over het hoofd?

Dit zou betekenen dat met een aan/uit schakeling de snelheid waarmee wordt opgewarmd altijd even hoog is, ongeacht hoeveel extra warmte er wordt gevraagd. Daardoor zal het opwarmen van bv. 15 naar 20 graden behoorlijk lang kunnen gaan duren.

Wat mij dan beter lijkt is een modulerende thermostaat (bv. OpenTherm), zodat je verwarmingssysteem rekening kan houden met het verschil tussen de huidige en gewenste temperatuur, en zo harder en zachter kan verwarmen.

Maar waarschijnlijk heb je helemaal gelijk en denk ik te veel aan "oude CV systemen", en is het langzaam en efficiënt verwarmen met een WP uiteindelijk veel rendabeler, en is een simpele aan/uit thermostaat alles dat je nodig hebt. Zou wel mooi zijn, want dan kan ik gewoon mijn Tado blijven gebruiken ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoyPh
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23-04 21:21
Ik ben ook het overwegen een Intergas/Daikin hybride WP systeem te kopen.

Mijn huidige situatie is als volgt:
Ik heb momenteel een Nefit Ecomline Excellent (43kW dacht ik) geinstalleerd (deze is ondertussen 18 jaar oud en het wordt dus tijd om deze te vervangen). Ik heb 5 jaar geleden een WP boiler voor het tapwater geinstalleerd, dus ik heb de Intergas/Daikin wlleen nodig voor verwarming.

Ik heb meetdata van mijn gasverbruik van de afgelopen 5 jaar en ik heb meetdata (communicatie met de Nefit CV ketel (iRT protocol)) van de afgelopen 2 jaar. Op basis van deze data zie ik dat mijn huidige CV ketel veeeeel te zwaar is voor mijn huis.

Ik heb geen data vanuit mijn huidige ketel mbt de flow of de retour water temp, dus ik kan alleen het gasverbruik (per uur) gebruiken om een indicatie te krijgen van mijn huidige warmtevraag.
Wanneer ik <0,95 m3 per uur gas gebruik, zie ik dat mijn ketel aan/uit gedrag gaat vertonen (93% van de tijd zit ik in dat verbruik). De anti-pendel regeling treedt ook regelmatig in werking wanneer het verbruik lager wordt.

Ik zie tevens dat ik een heel constante warmtevraag heb (wanneer ik een verbruik <0,95m3 per uur heb, ben ik gaan kijken hoe lang de brander in die periode aangestaan heeft. Wanneer ik dit terugreken naar wat het verbruik per uur geweest zou zijn als de brander met dat vermogen constant aangestaan zou hebben, krijg ik een een heel constante waarde, wat voor mij betekent dat ik dus geen kortstondige pieken in brandervermogen heb gehad).

De ketel staat ingesteld op buitentemperatuur regeling (ik heb geen thermostaat die de binnentemperatuur gebruikt om de ketel aan te sturen). De maximale water temp van de ketel staat nu op 58 graden (in de koude periode afgelopen februari is het setpoint max 54 graden geweest; dit was voldoende om het huis op temperatuur te houden). Het gasverbruik in die periode was maximaal 1.35 m3 per uur.

Mijn huis is uit 1989 en heeft standaard dubbel glas (ook uit 1989). Ik heb spouwmuurisolatie en dakisolatie (alles nog uit 1989). Het is een vrijstaande woning (met een inhoud van 1000 m3, het vloeroppervlak weet ik niet precies). Ik heb een combinatie van vloerverwarming (begane grond) en radiatoren (kelder, bijkeuken en slaapkamers). De vloerverwarming is onderdeel van het hoog-temperatuur systeem (waarbij het uitgaande water vermengd wordt met het ingaande water van de vloer). Iedere radiator heeft een thermostaatkraan (de thermostaat in de woonkamer bedient een klep die warmwater de vloer in laat als de temp te laag is en dient dus eigenlijk als thermostaatkraan voor de vloerverwarming).

Het huidige gasverbruik (met de regeling zoals ik hierboven beschreven heb) is rond de 1900-2000 m3 per jaar (dit is dus alleen voor verwarming, geen tapwater / koken enz).

Ik overweeg de Intergas/Daikin combi aan te schaffen van 8kW (alleen verwarmen). Als ik even de aanname maak dat wanneer het huidige verbruik <0.8 m3 per uur is, dat de WP dit dan kan afhandelen, zal 85% van de tijd de WP voldoende zijn (dit komt overeen met ong 65% van mijn totale gasverbruik).

Mijn vraag is nu hoe het systeem reageert wanneer de warmtevraag groter is dan wat de WP kan leveren. Ik lees in dit topic dat de CV het stukje gaat opvangen dat de WP niet kan leveren (dus in mijn geval zal het gevraagde vermogen van de CV heel erg laag zijn, onder de modulatiegrens). Ik zou dit liever anderson zien: dat wanneer de WP het gevraagde vermogen niet kan leveren, dat de CV ingeschakeld wordt op een (instelbaar?) vermogen (bv 5kW) en dat de warmtepomp de rest aanvult (dus als er 9kW gevraagd wordt, dat de CV 5kW levert en de WP de resterende 4kW). De CV kan dan constant draaien in een (neem ik aan) efficienter bereik. Wanneer de WP onder bijvoorbeeld 2 of 1,5 kW komt, kan de CV weer uit. Weet iemand of dit kan?
Als dit CV schakel gedrag niet kan, zou ik het liefst een CV ketel zien met een zo laag mogelijke modulatie grens. De Intergas HReco 36 (die als ik het goed heb in deze setup gebruikt wordt), heeft dacht ik 9,2 kW als minimale capaciteit. De Intergas Xtreme 24 heeft 4kW als minimale capaciteit. Weet iemand of deze ketel ook icm de Daikin gebruikt kan worden (en zo ja, heeft iemand hier ervaring mee)?

Daarnaast lees ik in de service manual van de Daikin dat de maximale stroom 18A voor 1 fase is (waarbij aangeraden wordt de WP op 20A af te zekeren). Een normale wand contact doos is geschikt voor 16A (ik neem aan dat het verzekerings technisch niet OK is om een normale wand contact doos te gebruiken icm een 20A zekering). Hoe is deze WP bij jullie aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archiebald
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23-05 08:22
Ik ga meelezen in dit topic. Op dit moment is mijn doel vooral om informatie in te winnen en kijken wat de opties zijn.

Halve woonboerderij (bouwjaar < 1899). Gekocht en verbouwd in 2018. Alleen maar HR++ glas. Voor de buitenmuren hebben we aan de binnenkant een 5cm metalstud wand gezet incl. steenwol isolatie. Hetzelfde hebben we gedaan met het rieten dak (ongeveer 30 cm riet zit er nog op). Die hebben we aan de binnenkant voorzien van metalstud profielen incl. 5cm steenwol (op de gordingen, dus er zit nog een luchtspouw tussen zodat het riet geventileerd blijft en niet gaat rotten). De tocht is voor het grootste gedeelte weg, maar via de stopcontacten in de metal stud wand voel je toch nog soms wat tocht (afhankelijk van de windrichting). Gasverbruik van 01-01-2021 t/m 31-12-2021 is 1709 m3.

In 2018 hebben we een Intergas HReco 36 (artikelnummer volgens factuur is 041507) laten plaatsen. CV temperatuur heb ik destijds op max. 70 graden gezet, waarbij de ketel het huis gemakkelijk warm krijgt.

Vandaag heb ik de CV temperatuur op max. 60 graden gezet, om te kijken of de ketel het huis warm krijgt. Als dat het geval is, wil ik kijken wat de mogelijkheden zijn om van de CV ketel een hybride oplossing te maken. De 60 graden heb ik besloten omdat ik begrijp dat de warmtepompen tot 60 graden kunnen verwarmen, klopt dat? Daarbij is mijn oog nu al gevallen op de 'hybride monobloc' oplossing die intergas op hun site heeft staan i.c.m. onze huidige ketel.

Wat ik begrijp uit de flyers van daikin/intergas is dat het wel mogelijk is om de hybride monobloc als add-on aan te sluiten op de huidige cv ketel, maar ik vraag me af wat het verschil is tussen mijn ketel en de ketel die er bij de complete set zit? Ik zou het namelijk zonde vinden om mijn ketel nu al te moeten vervangen. Of is het mogelijk om mijn ketel dusdanig aan te passen dat ie werkt zoals de ketel die bij de complete set zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Nu online
@Archiebald Let op dat de HRE van Intergas geen temperatuursensor heeft op aanvoerleiding. De echte temperatuur van het water zal enkele graden hoger zijn. Ook schakelt de CV pas uit bij Taanvoer +5 dus in jouw geval bij 65 graden. Je kan de CV beter op 45 graden zetten als je wilt kijken of een warmtepomp haalbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
Archiebald schreef op maandag 24 januari 2022 @ 14:49:
Ik ga meelezen in dit topic. Op dit moment is mijn doel vooral om informatie in te winnen en kijken wat de opties zijn.

Halve woonboerderij (bouwjaar < 1899). Gekocht en verbouwd in 2018. Alleen maar HR++ glas. Voor de buitenmuren hebben we aan de binnenkant een 5cm metalstud wand gezet incl. steenwol isolatie. Hetzelfde hebben we gedaan met het rieten dak (ongeveer 30 cm riet zit er nog op). Die hebben we aan de binnenkant voorzien van metalstud profielen incl. 5cm steenwol (op de gordingen, dus er zit nog een luchtspouw tussen zodat het riet geventileerd blijft en niet gaat rotten). De tocht is voor het grootste gedeelte weg, maar via de stopcontacten in de metal stud wand voel je toch nog soms wat tocht (afhankelijk van de windrichting). Gasverbruik van 01-01-2021 t/m 31-12-2021 is 1709 m3.

In 2018 hebben we een Intergas HReco 36 (artikelnummer volgens factuur is 041507) laten plaatsen. CV temperatuur heb ik destijds op max. 70 graden gezet, waarbij de ketel het huis gemakkelijk warm krijgt.

Vandaag heb ik de CV temperatuur op max. 60 graden gezet, om te kijken of de ketel het huis warm krijgt. Als dat het geval is, wil ik kijken wat de mogelijkheden zijn om van de CV ketel een hybride oplossing te maken. De 60 graden heb ik besloten omdat ik begrijp dat de warmtepompen tot 60 graden kunnen verwarmen, klopt dat? Daarbij is mijn oog nu al gevallen op de 'hybride monobloc' oplossing die intergas op hun site heeft staan i.c.m. onze huidige ketel.

Wat ik begrijp uit de flyers van daikin/intergas is dat het wel mogelijk is om de hybride monobloc als add-on aan te sluiten op de huidige cv ketel, maar ik vraag me af wat het verschil is tussen mijn ketel en de ketel die er bij de complete set zit? Ik zou het namelijk zonde vinden om mijn ketel nu al te moeten vervangen. Of is het mogelijk om mijn ketel dusdanig aan te passen dat ie werkt zoals de ketel die bij de complete set zit?
Houd er rekening mee dat de hybride monoblock maximaal 4 kW is. De hybride oplossing met binnendeel en CV ketel bevat een 8kW split oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
RoyPh schreef op maandag 24 januari 2022 @ 13:56:
Ik ben ook het overwegen een Intergas/Daikin hybride WP systeem te kopen.

Ik heb momenteel een Nefit Ecomline Excellent (43kW dacht ik) geinstalleerd (deze is ondertussen 18 jaar oud en het wordt dus tijd om deze te vervangen). Ik heb 5 jaar geleden een WP boiler voor het tapwater geinstalleerd, dus ik heb de Intergas/Daikin wlleen nodig voor verwarming.

Ik heb meetdata van mijn gasverbruik van de afgelopen 5 jaar en ik heb meetdata (communicatie met de Nefit CV ketel (iRT protocol)) van de afgelopen 2 jaar. Op basis van deze data zie ik dat mijn huidige CV ketel veeeeel te zwaar is voor mijn huis.

Ik heb geen data vanuit mijn huidige ketel mbt de flow of de retour water temp, dus ik kan alleen het gasverbruik (per uur) gebruiken om een indicatie te krijgen van mijn huidige warmtevraag.
Wanneer ik <0,95 m3 per uur gas gebruik, zie ik dat mijn ketel aan/uit gedrag gaat vertonen (93% van de tijd zit ik in dat verbruik). De anti-pendel regeling treedt ook regelmatig in werking wanneer het verbruik lager wordt.

Ik zie tevens dat ik een heel constante warmtevraag heb (wanneer ik een verbruik <0,95m3 per uur heb, ben ik gaan kijken hoe lang de brander in die periode aangestaan heeft. Wanneer ik dit terugreken naar wat het verbruik per uur geweest zou zijn als de brander met dat vermogen constant aangestaan zou hebben, krijg ik een een heel constante waarde, wat voor mij betekent dat ik dus geen kortstondige pieken in brandervermogen heb gehad).

De ketel staat ingesteld op buitentemperatuur regeling (ik heb geen thermostaat die de binnentemperatuur gebruikt om de ketel aan te sturen). De maximale water temp van de ketel staat nu op 58 graden (in de koude periode afgelopen februari is het setpoint max 54 graden geweest; dit was voldoende om het huis op temperatuur te houden). Het gasverbruik in die periode was maximaal 1.35 m3 per uur.

Mijn huis is uit 1989 en heeft standaard dubbel glas (ook uit 1989). Ik heb spouwmuurisolatie en dakisolatie (alles nog uit 1989). Het is een vrijstaande woning (met een inhoud van 1000 m3, het vloeroppervlak weet ik niet precies). Ik heb een combinatie van vloerverwarming (begane grond) en radiatoren (kelder, bijkeuken en slaapkamers). De vloerverwarming is onderdeel van het hoog-temperatuur systeem (waarbij het uitgaande water vermengd wordt met het ingaande water van de vloer). Iedere radiator heeft een thermostaatkraan (de thermostaat in de woonkamer bedient een klep die warmwater de vloer in laat als de temp te laag is en dient dus eigenlijk als thermostaatkraan voor de vloerverwarming).

Het huidige gasverbruik (met de regeling zoals ik hierboven beschreven heb) is rond de 1900-2000 m3 per jaar (dit is dus alleen voor verwarming, geen tapwater / koken enz).

Ik overweeg de Intergas/Daikin combi aan te schaffen van 8kW (alleen verwarmen). Als ik even de aanname maak dat wanneer het huidige verbruik <0.8 m3 per uur is, dat de WP dit dan kan afhandelen, zal 85% van de tijd de WP voldoende zijn (dit komt overeen met ong 65% van mijn totale gasverbruik).

Mijn vraag is nu hoe het systeem reageert wanneer de warmtevraag groter is dan wat de WP kan leveren. Ik lees in dit topic dat de CV het stukje gaat opvangen dat de WP niet kan leveren (dus in mijn geval zal het gevraagde vermogen van de CV heel erg laag zijn, onder de modulatiegrens). Ik zou dit liever anderson zien: dat wanneer de WP het gevraagde vermogen niet kan leveren, dat de CV ingeschakeld wordt op een (instelbaar?) vermogen (bv 5kW) en dat de warmtepomp de rest aanvult (dus als er 9kW gevraagd wordt, dat de CV 5kW levert en de WP de resterende 4kW). De CV kan dan constant draaien in een (neem ik aan) efficienter bereik. Wanneer de WP onder bijvoorbeeld 2 of 1,5 kW komt, kan de CV weer uit. Weet iemand of dit kan?
Als dit CV schakel gedrag niet kan, zou ik het liefst een CV ketel zien met een zo laag mogelijke modulatie grens. De Intergas HReco 36 (die als ik het goed heb in deze setup gebruikt wordt), heeft dacht ik 9,2 kW als minimale capaciteit. De Intergas Xtreme 24 heeft 4kW als minimale capaciteit. Weet iemand of deze ketel ook icm de Daikin gebruikt kan worden (en zo ja, heeft iemand hier ervaring mee)?

Daarnaast lees ik in de service manual van de Daikin dat de maximale stroom 18A voor 1 fase is (waarbij aangeraden wordt de WP op 20A af te zekeren). Een normale wand contact doos is geschikt voor 16A (ik neem aan dat het verzekerings technisch niet OK is om een normale wand contact doos te gebruiken icm een 20A zekering). Hoe is deze WP bij jullie aangesloten?
Heb dit ook nagevraagd bij mijn installateur, mar hij begrijp ook niet waarom ze dit vermelden.
Die 18A is echt niet nodig en het zou eventueel gewoon bij op een bestaande groep kunnen als die niet al te zwaar belast is.

Misschien kan iemand hier eens ervaringen delen over het verbruik van de warmtepompmodule?
Ik ben wel benieuwd wat het verbruik ongeveer is, maar ik verwacht ergens rond de maximaal 2500 watt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HLN
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-03 20:32

HLN

Avond,

Ten eerste super topic! Dit is een van mijn eerste tweakers-ervaringen, en wat een kennis! Ik heb naar aanleiding van de tips, trucs en handleidingen uit dit topic over de afgelopen dagen al flink met onze WP gespeeld.

Situatie:
Vrijstaand bouwjaar 2000
(nog) Geen na-isolatie, nieuwe dakkapel en ramen 1e verdieping wel trippel glas en goed geïsoleerd.
1e verdieping: VV in badkamer 6m2, 3 slaapkamers met convectoren.
begane grond: vloerverwarming in 3 lussen totaal denk ik 40m2 en 1 radiator.
Warm water uit Ketel eerst naar ongeregeld verdeler convectoren/radiatoren. Daarna naar ongeregelde verdeler vloerverwarming. Thermostaat VV staat op 40 graden. Retour van VV en convectoren wordt gemengd voordat hij terug gaat naar de ketel. VV heeft eigen pomp die constant draait.

Instellingen:
Thermostaat op 20 graden, 24/7
Evenwichtstemperatuur: 0 graden
Langzame systeem werking
WAR regeling:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ogdLmT_KdZJld8Z2x0PXMW66BBw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JakpiWmkfdlTOtpMFJr53O6b.jpg?f=fotoalbum_large

Het is nu zover dat gas eigenlijk niet meer gebruikt wordt door de ketel bij de huidige temperaturen. Dus dat is al aardig winst! Sinds een dag of 3 ook een Domoticz opgehangen met sensoren op de relevante leidingen en de slimme meter.

Observaties over n=3 dagen, dus lange termijn totaal niet representatief ;)

Gas verbruik is dus terug naar ongeveer 0.
Er is een soort van slaapverbruik in het gas, ieder uur een liter of 6 volgens de meter. Is dat de waakvlam?
Piekvermogen van WP lijkt zo rond de 1500 watt te liggen @Flappie

Vragen:
Waterzijdig inregelen bij een systeem zoals wij dat hier hebben, hoe zou dat in zijn werk gaan? En is dat de moeite waard?
Zoals velen nu wordt er veel thuisgewerkt, in de huidige setup wordt de werkkamer dus enkel actief verwarmd als de thermostaat beneden aanslaat. Hoe zou ik dit anders in kunnen regelen?
Weet iemand een goed tekenprogramma om een duidelijk leidingschema te tekenen?

Kijk uit naar de verdere optimalisatie van het systeem!

[ Voor 14% gewijzigd door HLN op 24-01-2022 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyPh
HLN schreef op maandag 24 januari 2022 @ 19:45:
Zoals velen nu wordt er veel thuisgewerkt, in de huidige setup wordt de werkkamer dus enkel actief verwarmd als de thermostaat beneden aanslaat. Hoe zou ik dit anders in kunnen regelen?
Zoals ik een paar reacties terug beschreef, gebruik ik een regeling puur op basis van de buiten temperatuur. De buitentemperatuur bepaald hoe warm het leidingwater is.

Iedere radiator heeft een thermostaatkraan. Wanneer je een radiator open draait, wordt deze meteen warm (het leiding water was immers al warm). Doordat de radiator warmte afgeeft zal het water afkoelen. Mijn cv (of WP in de nabije toekomst) zal dit weer opwarmen. Ik kan zo altijd gewoon een radiator open draaien (is ook handig op de slaapkamers van de kinderen na school) en het wordt gewoon warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HLN

HLN

RoyPh schreef op maandag 24 januari 2022 @ 19:57:
[...]

Zoals ik een paar reacties terug beschreef, gebruik ik een regeling puur op basis van de buiten temperatuur. De buitentemperatuur bepaald hoe warm het leidingwater is.

Iedere radiator heeft een thermostaatkraan. Wanneer je een radiator open draait, wordt deze meteen warm (het leiding water was immers al warm). Doordat de radiator warmte afgeeft zal het water afkoelen. Mijn cv (of WP in de nabije toekomst) zal dit weer opwarmen. Ik kan zo altijd gewoon een radiator open draaien (is ook handig op de slaapkamers van de kinderen na school) en het wordt gewoon warm.
Misschien goed om te vermelden, hier ook een volledig buiten temperatuur afhankelijke regeling. Dat zou dan dus betekenen, dat als het niet warm genoeg wordt op de werkkamer, de Tt omhoog moet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDxrv
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 07-07-2024
EDxrv schreef op zondag 23 januari 2022 @ 13:13:
Bij overzicht Sensorinformatie wordt Verbruikte elektr niet meer bijgewerkt Blijft steken op 42kWh. Hebben anderen dit ook of dit gehad? En heeft iemand er een oplossing voor?
Niemand?
Warmtepomp werkt En draaiuren worden wel bijgehouden

Ik bedoel Informatie; Energiemeting

[ Voor 5% gewijzigd door EDxrv op 24-01-2022 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Topicstarter
HLN schreef op maandag 24 januari 2022 @ 19:45:
Avond,

Ten eerste super topic! Dit is een van mijn eerste tweakers-ervaringen, en wat een kennis! Ik heb naar aanleiding van de tips, trucs en handleidingen uit dit topic over de afgelopen dagen al flink met onze WP gespeeld.

Situatie:
Vrijstaand bouwjaar 2000
(nog) Geen na-isolatie, nieuwe dakkapel en ramen 1e verdieping wel trippel glas en goed geïsoleerd.
1e verdieping: VV in badkamer 6m2, 3 slaapkamers met convectoren.
begane grond: vloerverwarming in 3 lussen totaal denk ik 40m2 en 1 radiator.
Warm water uit Ketel eerst naar ongeregeld verdeler convectoren/radiatoren. Daarna naar ongeregelde verdeler vloerverwarming. Thermostaat VV staat op 40 graden. Retour van VV en convectoren wordt gemengd voordat hij terug gaat naar de ketel. VV heeft eigen pomp die constant draait.

Instellingen:
Thermostaat op 20 graden, 24/7
Evenwichtstemperatuur: 0 graden
Langzame systeem werking
WAR regeling:
[Afbeelding]

Het is nu zover dat gas eigenlijk niet meer gebruikt wordt door de ketel bij de huidige temperaturen. Dus dat is al aardig winst! Sinds een dag of 3 ook een Domoticz opgehangen met sensoren op de relevante leidingen en de slimme meter.

Observaties over n=3 dagen, dus lange termijn totaal niet representatief ;)

Gas verbruik is dus terug naar ongeveer 0.
Er is een soort van slaapverbruik in het gas, ieder uur een liter of 6 volgens de meter. Is dat de waakvlam?
Piekvermogen van WP lijkt zo rond de 1500 watt te liggen @Flappie

Vragen:
Waterzijdig inregelen bij een systeem zoals wij dat hier hebben, hoe zou dat in zijn werk gaan? En is dat de moeite waard?
Weet iemand een goed tekenprogramma om een duidelijk leidingschema te tekenen?

Kijk uit naar de verdere optimalisatie van het systeem!
Slaapverbruik gas is de zogeheten comfortstand van de intergas ketel. Die houdt de wisselaar warm zodat je een paar seconden sneller warm water hebt. Kun je uitzetten..

Piekverbruik van de 8kw daikin unit ligt rond de 2400w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HLN

HLN

@Japie.G bedankt! ik zal dat eens uitzoeken.

Tweede nacht van het gasloos draaien liep iets minder voorspoedig.
Rond middernacht is er een dip in de aanvoer/retour temperatuur geweest. Daarna is de temperatuur gaan hunten en is de ketel ook constant aan het meedraaien geweest.
Buitentemp is niet onder de evenwichtstemperatuur geweest.
Iemand een idee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vtK9bBe2WPxVjngyCk9n0d4EEZw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZqI1JIxVnGGgea9NiK1v8r3v.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nvHgxeSA9WVpUS0mdDyBHdWv3go=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fNdqsgFCL28qVZJwaFWZus3Q.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/InUvKFtRu9dDkrQV8DK4oKYdlek=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zj9do9ZHToKuWQZ2a5p0elv6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wRyElrHZsr4auTjdrSHW96wRjVE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7ixucGYSK3YNvSN5HAelk6x0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/edlavHvUkjjQ7gm1TkVkxAVwl8w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9kX8gkc4s8TmI5guJ1AXPmRg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
Weet iemand hier hoe de CV ketel geleverd wordt? Ik doel dan op de electra aansluiting.
Is dit een losse kabel die er al aanzit? En zit daar een gewone stekker aan? Of zijn het losse draden?

Ben een nieuwe electra groep aan het voorbereiden en wil graag even weten hoe ik het moet afmonteren.

[ Voor 21% gewijzigd door Flappie op 29-01-2022 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Flappie schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 12:36:
Weet iemand hier hoe de CV ketel geleverd wordt? Ik doel dan op de electra aansluiting.
Is dit een losse kabel die er al aanzit? En zit daar een gewone stekker aan? Of zijn het losse draden?

Ben een nieuwe electra groep aan het voorbereiden en wil graag even weten hoe ik het moet afmonteren.
Een losse stekker. De buitenunit wordt rechtstreeks aangesloten op een aparte groep 16A C-karakteristiek afgezekerd.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wicked_fool
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16:00
Is er iemand die de Daikin-Intergas hybride heeft draaien met alleen maar normale radiatoren in een woning van bouwjaar 2000~2010? In mijn zoektocht om verder te verduurzamen heb ik gekeken naar een all-electric warmtepomp alleen kom ik hiermee in de problemen omdat ik geen vloerverwarming heb. Het vervangen van alle radiatoren door LTV schiet zijn doel voorbij. De huidige radiatoren zijn volgens mij zo gedimensioneerd dat deze genoeg vermogen hebben als je de ketel op hoge temperaturen hebt draaien. Ik heb geprobeerd te testen met lagere temperaturen, maar minder dan 55 graden kan ik niet gaan omdat de huidige ketel (Remeha Avanta 28c) dan constant in pendelmodus springt. Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Nu online
@wicked_fool Je kan op je standaard radiatoren ventilatoren van bijv. SpeedComfort plaatsen. Daarmee kon ik mijn CV van 75 naar 45 graden zetten en worden de kamers nog prima warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wicked_fool
RichieB schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 15:34:
@wicked_fool Je kan op je standaard radiatoren ventilatoren van bijv. SpeedComfort plaatsen. Daarmee kon ik mijn CV van 75 naar 45 graden zetten en worden de kamers nog prima warm.
In de woonkamer heb ik die er al onderzitten, 3 onder de lange radiator en 2 onder de andere radiator in de woonkamer.

RuimteTypeHoge ATLage(re) ATSpeedComforts
Woonkamer400x2000 (type 22)2513w (75/65/20)646w (45/35/22)Ja
Woonkamer800x900 (type 33)2621w (75/65/20)674w (45/35/22)Ja

Alleen als ik kijk wat de radiatoren aan vermogen verliezen om naar 45 graden te gaan twijfel ik eraan of het warm genoeg blijft. Voordeel met een hybride opstelling is natuurlijk wel dat je gas kunt gebruiken om bij te verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Nu online
@wicked_fool Gewoon proberen: zet je ketel op 45 of 50 graden en voel of dat werkt. Bij ons duurt het iets langer voordat de woonkamer warm is, maar warm houden is geen enkel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wicked_fool
RichieB schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 16:38:
@wicked_fool Gewoon proberen: zet je ketel op 45 of 50 graden en voel of dat werkt. Bij ons duurt het iets langer voordat de woonkamer warm is, maar warm houden is geen enkel probleem.
Lager dan 55 gaat de ketel niet, als ik de temperatuur lager zet gaat hij pendelen en dat werkt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Nu online
Pendelen wil alleen maar zeggen dat de ketel zijn warmte niet kwijt kan. Je kan de pompsnelheid verhogen om dat op te lossen of de radiatoren in andere kamers open zetten. Een paar dagen op lage aanvoer temperatuur draaien is echt de beste methode om te testen of je met een warmtepomp uit de voeten kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:42
RichieB schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 16:45:
Pendelen wil alleen maar zeggen dat de ketel zijn warmte niet kwijt kan. Je kan de pompsnelheid verhogen om dat op te lossen of de radiatoren in andere kamers open zetten. Een paar dagen op lage aanvoer temperatuur draaien is echt de beste methode om te testen of je met een warmtepomp uit de voeten kan.
Ik lees even mee. Ik neem aan dat dit dan zonder nachtverlaging moet, dus 24/7 blijven stoken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@wicked_fool wat @RichieB zegt de pompsnelheid verhogen wat dit doet is je ervoor zorgen dat geen pendelen meer hebt (of in ieder geval veel minder). Eventueel bijkomend voordeel als je hierbij iets ander probeert in te regelen is je retour temperatuur hoger te krijgen. Daardoor geeft de radiator volgens mij meer vermogen (gemiddelde temp in de radiator is nl hoger).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MijnCommentaar
ik ben onlangs ook begonnen met de ketel temperatuur te verlagen, staat nu op 45 graden in een huis voor 1930, geen vloerverwarming ( ook geen vloerisolatie) met het weer van de afgelopen dagen gewoon warm te krijgen, ik gebruik ongeveer 0,4 kuub gas per uur.
Ik ga aan de hybride pomp (monoblock) 4,4kw
ook de retour temperatuur gemeten, deze is ongeveer 33 graden

[ Voor 9% gewijzigd door MijnCommentaar op 29-01-2022 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Nu online
olafmol schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 17:11:
[...]

Ik lees even mee. Ik neem aan dat dit dan zonder nachtverlaging moet, dus 24/7 blijven stoken?
Nee hoor, mijn thermostaat in de woonkamer staat ‘s nachts op 15 en overdag op 18,5. Helaas niet zo’n beste isolatie dus het koelt daadwerkelijk af tot 15 als het buiten koud is. Opwarmen duurt zo’n 2 uur met de CV op 45 graden. Ik heb nog geen warmtepomp. Omdat een warmtepomp met een kleinere deltaT werkt zal ik daarmee waarschijnlijk een hogere nachttemperatuur moeten gebruiken om het overdag nog warm te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
FaceDown schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 12:46:
[...]

Een losse stekker. De buitenunit wordt rechtstreeks aangesloten op een aparte groep 16A C-karakteristiek afgezekerd.
Weet je dat wel zeker?
Dit staat namelijk in de handleiding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w73Sh-3knfN9i7fjwVlfQo-uNS4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GmbWKgf1Y5EBxjVLNyAqa7rV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:42
RichieB schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 18:48:
[...]

Nee hoor, mijn thermostaat in de woonkamer staat ‘s nachts op 15 en overdag op 18,5. Helaas niet zo’n beste isolatie dus het koelt daadwerkelijk af tot 15 als het buiten koud is. Opwarmen duurt zo’n 2 uur met de CV op 45 graden. Ik heb nog geen warmtepomp. Omdat een warmtepomp met een kleinere deltaT werkt zal ik daarmee waarschijnlijk een hogere nachttemperatuur moeten gebruiken om het overdag nog warm te krijgen.
Tnx! Heb je dan of heel veel radiator capaciteit en/of een hele hoge flow? Als je huis zo hard afkoelt, hoe krijg je de boel dan zo snel weer op temp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wicked_fool
Fantastic_fox schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 17:39:
@wicked_fool wat @RichieB zegt de pompsnelheid verhogen wat dit doet is je ervoor zorgen dat geen pendelen meer hebt (of in ieder geval veel minder). Eventueel bijkomend voordeel als je hierbij iets ander probeert in te regelen is je retour temperatuur hoger te krijgen. Daardoor geeft de radiator volgens mij meer vermogen (gemiddelde temp in de radiator is nl hoger).
@RichieB en @Fantastic_fox ik heb hier naar gekeken, maar de handleiding van de ketel zegt dat ik het minimale vermogen niet mag aanpassen. Hieronder een snip van wat er in de handleiding staat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wyNp2__E7hsIuHaOyb55A8y4eiA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eDUvGUqd632HlEQeSjixsq4a.jpg?f=fotoalbum_large

Met 55 graden aanvoer is de retourtemperatuur ongeveer 50 graden. Bij een lagere aanvoertemperatuur heb ik alle radiatoren al een keer opengezet, maar met 1300 toeren krijgt hij de warmte niet weg. Wat ik uit een andere topic had gelezen is dat er in o.a. mijn woning precies voldoende capaciteit is in de radiatoren en in de leidingen er naartoe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@wicked_fool ik zou als ik jouw was echt even kijken waar de pompstand op staat hoog of laag, als hij op laag staat zou ik hem ook even op hoog proberen (maar eigenlijk denk ik dat die al op hoog staat).

Welk max cv vermogen gebruik je nu? En welke pompstand staat de ketel?

Als je cv vermogen nl hoog staat en een hoog start toerental bij een lage pomp stand zal je wss pendelen gaan krijgen althans dat is zo snel even mijn verwachting

Eerlijk gezegd denk ik dat je de pompstand en cv vermogen echt zelf wel mag aanpassen. Voel je je er niet comfortabel bij dan moet je even de installateur bellen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RichieB
  • Nu online
olafmol schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 20:03:
[...]

Tnx! Heb je dan of heel veel radiator capaciteit en/of een hele hoge flow? Als je huis zo hard afkoelt, hoe krijg je de boel dan zo snel weer op temp?
Ik heb in de (flinke) woonkamer 3 radiatoren en een convectorput. Niet extreem veel voor de grootte van de kamer. Ik heb een tijdje de minimale pompsnelheid verhoogd (Intergas HRE met PWM pomp) maar daarmee ging de deltaT te veel omlaag waardoor het opwarmen te lang duurde. De reden dat het nu beter gaat is voornamelijk dankzij de ventilatoren op de radiatoren en in de convectorput.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Flappie schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 20:02:
[...]

Weet je dat wel zeker?
Dit staat namelijk in de handleiding:
[Afbeelding]
Zeker niet nee, maar lijkt me dat ze er een stekker aan zetten. Je moet zo'n ding ook makkelijk spanningsloos kunnen maken.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
FaceDown schreef op zondag 30 januari 2022 @ 10:46:
[...]

Zeker niet nee, maar lijkt me dat ze er een stekker aan zetten. Je moet zo'n ding ook makkelijk spanningsloos kunnen maken.
Als ik de handleiding zo bekijk zit er geen stekker aan. Misschien ook wel logisch, je moet ook ergens spanning voor de buitenunit weghalen, daar zit normaal ook geen stekker aan. Dan kun je dus beter een verdeeldoos plaatsen.

Ik heb inmiddels een verdeelkast geplaatst met een Eaton hoofdschakelaar. Daarin direct mijn Sdm120 kwh meter geplaatst. Met de hoofdschakelaar maak ik alles in 1 keer spanningsloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
Is er iemand die deze kwh meter gebruikt voor de wp of zonnepanelen?

https://www.homewizard.nl/homewizard-wi-fi-kwh-meter

En zo ja werkt dat een beetje stabiel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
Ik heb op AliExpress een Eastron SDM120M fekocht voor 30 euro. Met een RS485 dongle kun je deze ook uitlezen met bijv een Raspberry Pi. Datzelfde doe ik al 3 jaar met mijn zonnepanelen, dus ga ik nu ook met de warmtepomp doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpy
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 05-04-2023
Ik hoop dat dit op de goede plek komt.
Een account aangemaakt, speciaal voor daikin

Ik heb een daikin set gekocht, mer hreco36 8kw, niet nieuw maar 1 jaar oud.
Die moet mijn awb ketel van 20jaar vervangen.
Het is een split unit, dus ik moet een stek monteur regelen.
Het zou handig zijn dat de cv ketel voor die tijd gewoon zou kunnen functioneren.
Is dat mogelijk, dus wel de binnen unit compleet aansluiten, buitenunit ook behalve de gas leidingen.

Oja, we verbruiken nu tussen 1700 en 2000kub
Temp van de cv op 50gr, gaat prima, is een 28kw ketel.
5 slaapkamers, overal 20gr
Vloer opp is 180m2
4 personen die ook elke dag douchen

Bedankt
Jan

[ Voor 16% gewijzigd door Janpy op 30-01-2022 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@Janpy

Ik weet het niet 100% zeker maar ik meen dat ik hier ergens een keer heb gelezen dat iemand eerst de cv heeft laten aansluiten en dat i.v.m. installatie problemen het Warmtepomp deel pas later is geïnstalleerd (of aangezet).

Maar ik weet dus niet of mijn herinnering juist is, anders Daikin even bellen of kijken in de installatiehandleiding daarin staat het wellicht ook?

Gr,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janpy
Fantastic_fox schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 16:11:
@Janpy

Ik weet het niet 100% zeker maar ik meen dat ik hier ergens een keer heb gelezen dat iemand eerst de cv heeft laten aansluiten en dat i.v.m. installatie problemen het Warmtepomp deel pas later is geïnstalleerd (of aangezet).

Maar ik weet dus niet of mijn herinnering juist is, anders Daikin even bellen of kijken in de installatiehandleiding daarin staat het wellicht ook?

Gr,
Ik zal nog eens goed het forum doorspitten
In handleiding kan zo 1.2.3 het niet vinden
Jan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpy
Janpy schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 18:30:
[...]

Ik zal nog eens goed het forum doorspitten
In handleiding kan zo 1.2.3 het niet vinden
Jan
Klopt
Gevonden, tis een noodloop instelling
Dank
Jan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@Janpy top!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AquilaHW
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 17-01 18:22
Goedemorgen, is er iemand die mij kan uitleggen of toelichten wat de mooiste oplossing is bij een Daikin Hybride Intergas. De Monoblock oplossing of de Split?
Ik wil een hybride oplossing maar voorlopig zelf kunnen bepalen wanneer de CV wordt ingeschakeld voor verwarming.
Al veel gelezen en gehoord over het wijzigen van de laagste temperatuur waarop er gas gestookt wordt, maar de prijs van elektra is natuurlijk niet het enige waarop je afgaat (defrosten etc)
Zie door de bomen het bos niet meer. En de adviezen van installateurs zijn ook allemaal anders.

Situatie;
bungalow ca 175m2 platdak 1970
Redelijk/goed geisoleerd;
HR++, spouwmuur na-isolatie, dak nu Rd2,5 gaat naar 6,5, vloer voor de helft Rd3,5 rest later.
Gasverbruik 1200 m3
Elektra 4000kwh en zonnepanelen 4200wp
Radiatoren geforceerd met Speedcomfort
en CV ketel Nefit HRC 30 cw5 nu nog op 55C
Douche en 2 tappunten ww
2 personen zuinig gebruik.
Aanvullend nog een airco voor verwarming hoofdvertrek (overruled dan de CV) en koeling 7 kW

Er wordt door de adviseurs alleen naar het gasverbruik gekeken en de ene rekent alvast maar met €1,50 en de andere met €0,80.
Verder zweert de ene bij Daikin en de andere bij Elga, maar allemaal bieden ze maar een 4 of 4,4kW toestel aan. Maar als ik de temperatuur naar beneden wil bijstellen en de WP meer wil laten doen lijkt mij een 6 of 8 wat ruimer van opzet. Zeker als het een moderne modulerende wp is toch?
Qua terugverdientijd maakt het me niet zoveel uit. Het is als 2 de maatregel dus moet gewoon goed zijn voor de komende 15-20 jaar.
F-gas vind ik wel een probleem.
Liefst propaan R290 zoals een Auer HTi7 of HTi S8 maar dat gaat hier moeilijk op het platte (houten)dak.
Dus vandaar dat ik ook naar de Daikin kijk.
De monoblock is dacht ik met R408 (afgesloten systeem)en de Split met R32 dat is alweer sympathieker qua GWP maar wel weer aparte leidingen.

Dus resumé:
- mono of split?
- 4kW of 6/8kW
- in combinatie met het zoveel mogelijk benutten van de WP

😉 alvast bedankt voor de reacties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@AquilaHW Ik speel met een vergelijkbare vraag en ik kan je geen uitsluitsel geven.

Wat ik vind staat hieronder:
De daikin intergas combi gebruikt een HR eco (minimala vermogen 7kw meen ik) en dan het WP deel.
Voordeel is dat het een set is, en dus wellicht beter onderling zou samen werken (aanname)
Nadeel hiervan vind ik dat het een HR eco is en dus een reltaief hoog laag vermogen gebruikt.

Wat ik de mooiste oplossing zou vinden is een intergas extreme, omdat deze superzuinig is op het WW (naar wat ik van iedereen hoor en lees in tests). in combinatie met een WP deel (monoblock of Elga)?
Nadeel = geen bestaande set dus je moet iemand vinden die beide kan en wil doen en ook kan combineren. Prijs van de set gaat zeker duurder zijn omdat het basis cv deel (intergas extreme een stukje duurder is dan de ECO).
Voordeel Super goede ketel qua laaglast en SWW, en die naar mijn idee heel mooi kan aansluiten bij het WP vermogen (wp 4k en ketel op onder vermogen 3.5)

Dit laatste is puur theoretisch maar als ik (zonder eigenlijk enige CV/WP achtergrond) iets zou moeten ontwerpen zou het bovenstaande zijn WP en CV deel die qua vermogen bij elkaar aansluiten.

Ik weet ook niet of iemand de combi die ik beschrijf heeft en hoe dit werkt?

Als ik zelf iets moet kiezen zou ik ook 8kw kiezen omdat ik denk dat deze bij lagere temperaturen langer een redelijk vermogen kan blijven geven (zonnestroom over dan maakt de verhouding tussen de Gen E prijs niet zoveel uit).

Probleem van de Daikin is dat ik nergens een tabel kan vinden met het vermogen bij een bepaalde temperatuur. (mocht jij die wel gevonden hebben laat het me weten :-)) meeste installateurs bevelen een 4kw aan omdat deze qua rendement iets beter uit de verf komt wat opzich juist is maar naar mijn mening niet in alle gevallen dus ook de beste keus is (bv als je stroom over hebt)

Wellicht heb je iets aan mijn zienswijze, wellicht ook niet ;-)

[ Voor 18% gewijzigd door Fantastic_fox op 02-02-2022 11:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoyPh
Fantastic_fox schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 11:39:
@AquilaHW Ik speel met een vergelijkbare vraag en ik kan je geen uitsluitsel geven.

Wat ik vind staat hieronder:
De daikin intergas combi gebruikt een HR eco (minimala vermogen 7kw meen ik) en dan het WP deel.
Voordeel is dat het een set is, en dus wellicht beter onderling zou samen werken (aanname)
Nadeel hiervan vind ik dat het een HR eco is en dus een reltaief hoog laag vermogen gebruikt.

Wat ik de mooiste oplossing zou vinden is een intergas extreme, omdat deze superzuinig is op het WW (naar wat ik van iedereen hoor en lees in tests). in combinatie met een WP deel (monoblock of Elga)?
Nadeel = geen bestaande set dus je moet iemand vinden die beide kan en wil doen en ook kan combineren. Prijs van de set gaat zeker duurder zijn omdat het basis cv deel (intergas extreme een stukje duurder is dan de ECO).
Voordeel Super goede ketel qua laaglast en SWW, en die naar mijn idee heel mooi kan aansluiten bij het WP vermogen (wp 4k en ketel op onder vermogen 3.5)

Dit laatste is puur theoretisch maar als ik (zonder eigenlijk enige CV/WP achtergrond) iets zou moeten ontwerpen zou het bovenstaande zijn WP en CV deel die qua vermogen bij elkaar aansluiten.

Ik weet ook niet of iemand de combi die ik beschrijf heeft en hoe dit werkt?

Als ik zelf iets moet kiezen zou ik ook 8kw kiezen omdat ik denk dat deze bij lagere temperaturen langer een redelijk vermogen kan blijven geven (zonnestroom over dan maakt de verhouding tussen de Gen E prijs niet zoveel uit).

Probleem van de Daikin is dat ik nergens een tabel kan vinden met het vermogen bij een bepaalde temperatuur. (mocht jij die wel gevonden hebben laat het me weten :-)) meeste installateurs bevelen een 4kw aan omdat deze qua rendement iets beter uit de verf komt wat opzich juist is maar naar mijn mening niet in alle gevallen dus ook de beste keus is (bv als je stroom over hebt)

Wellicht heb je iets aan mijn zienswijze, wellicht ook niet ;-)
Ik luister even mee (ik heb dezelfde vraag ook, zie mijn eerdere post):
RoyPh schreef op maandag 24 januari 2022 @ 13:56:
...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AquilaHW
Dank voor je reactie.
Ja dat meen ik ook te lezen in de lijvige manuals.
Als je daarover begint bij een adviseur kijken ze je meestal glazig aan.
Zo van waarom zou je dat allemaal willen.
De combi modulerende WP met een zeer laag modulerende CV ketel lijkt mij ideaal. Daarmee zijn zachte overgangen beter in te regelen. Los van de flowverschillen natuurlijk.
En de vraag is of die Daikin-Intergas combi dat allemaal in zich heeft. Of dat het software matig zo is af gesteld/ te stellen.
Het lijkt wel zo te zijn als je ook gasprijzen en E-kWh prijzen er in kan zetten. Daarmee zou je dan de eigen opbrengst kunnen voortrekken door de prijs te verlagen.
Het triggerde me dat de TS @Japie.G nu na 2 jaar eigenlijk concludeert dat de Daikin 8kW de verwarming verzorgd in de praktijk en dat de ketel alleen nog voor ww zorgt.
Uiteraard is ieder huis en situatie anders maar ik vind dat geen slecht resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@AquilaHW ik ben altijd aan het vechten met de zoek functie welke post bedoel je precies?

Wat ik zelf altijd mis in de hele discussie is mensen met radiatoren in oudere nageisoleerde woningen. specs van de pompen zijn over het algemeen gericht op vloerverwarming en uitgaande van goed geisoleerde huizen denk ik.

terwijl 70% van de nederlanders in een (nageisoleerd) redelijk huis zitten met radiatoren, en daar kan ik eigenlijk niet heel veel over vinden qat dit doet met de COP bv.

Ik zit met een vergelijkbare situatie als die van jullie nl :
* 130m2 verwarmd oppervlak
* muren en vloeren nageisoleerd en glas ook up to date.
* ons dat is nog een ding (asbest, pannen moeten ene keer vervangen dus dat komt nog een keer met goede isolatie waardes)
gasverbruik normaal rond de 1500 kuub (SWW boiler van 120 liter en een NEfit ecomline HR 30 (min vermogen 10kw :-o)

Ketel is ondertussen rond de 15 jaar en ik wil er iets mee, Boiler eruit voor de plaats en het warmte verlies, cv ketel gaat een keer een punt worden als hij klachten krijgt en daarom vind ik de daikin intergas combi wel een goede oplossing.

Las ze deze nu eens maakte als combi met een intergas Extreme dan was ik heel erg snel om. Waar ik nog tijwfels over heb is wat jij noemt het aansluiten van de vermogens van de WP en de ketel aan de ene kant en het te verwachten COP met gebruik van radiatoren.

Ik heb al heel veel mensen hierover benaderd maar kom er voor mezelf niet goed uit, ik krijg binnenkort een offerte voor de combi. Met de subsidie is het nu wel echt interresant.

Trouwens hoef je voor de subsidie van de WP maar 1 maatregel te nemen? of moet er dan ook nog iets bij? anders wordt de subsidie voor mij wellicht ook een probleem en is de case een stuk minder interresant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemSuper
  • Registratie: April 2021
Als je praat over vermogen dan moet je zowel naar de energie behoefte (huidig verbruik) als naar de afgifte ( capaciteit radiatoren bij een bepaalde temperatuur). Bij een verbruik van 1200 kuub gas voor verwarmen zou een 6 kw warmtepomp even veel energie opwekken op jaarbasis. Het rendement waarmee een warmtepomp dit doet (cop) is afhankelijk van het verschil tussen de buiten temperatuur en de aanvoer temperatuur. Met radiatoren zit je vaak dat de watertemperatuur hoger moet zijn om voldoende afgifte vermogen te creëren. En die balans gaat steeds verder de verkeerde kant op naarmate het kouder wordt. Uiteindelijk resulteert dit in een dusdanig laag rendement dat op gas stoken voordelig is. Bij de meeste huizen met radiatoren zal het economisch omslagpunt daarom in de buurt van de twee graden buiten temperatuur liggen. Dus de vraag is hoeveel gas verstook je boven deze temperatuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AquilaHW
Fantastic_fox schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 12:42:
@AquilaHW ik ben altijd aan het vechten met de zoek functie welke post bedoel je precies?

Wat ik zelf altijd mis in de hele discussie is mensen met radiatoren in oudere nageisoleerde woningen. specs van de pompen zijn over het algemeen gericht op vloerverwarming en uitgaande van goed geisoleerde huizen denk ik.

terwijl 70% van de nederlanders in een (nageisoleerd) redelijk huis zitten met radiatoren, en daar kan ik eigenlijk niet heel veel over vinden qat dit doet met de COP bv.

# helemaal eens. Waarschijnlijk werkt een extra buffervat om de COP te verhogen maar dan zou je de WP 24/7 op zelfde stand moeten kunnen laten draaien en alleen bij warmtevraag gaat dan de radiator kraan open (net als in oude situatie)
De gedachte dat mijn huis ‘s nachts op 19 graden wordt gehouden klinkt niet energiezuinig.
Om 21:00 stopt nu de HR ketel met stoken (19 graden) en om 06:00 is het dan weer koud (15 graden) een uurtje aan en dan rest van de dag op gemiddelde temp (17 graden)
Om 17:00 gaat kachel weer aan naar 19.

Ik zit met een vergelijkbare situatie als die van jullie nl :
* 130m2 verwarmd oppervlak
* muren en vloeren nageisoleerd en glas ook up to date.
* ons dat is nog een ding (asbest, pannen moeten ene keer vervangen dus dat komt nog een keer met goede isolatie waardes)
gasverbruik normaal rond de 1500 kuub (SWW boiler van 120 liter en een NEfit ecomline HR 30 (min vermogen 10kw :-o)

Ketel is ondertussen rond de 15 jaar en ik wil er iets mee, Boiler eruit voor de plaats en het warmte verlies, cv ketel gaat een keer een punt worden als hij klachten krijgt en daarom vind ik de daikin intergas combi wel een goede oplossing.

Las ze deze nu eens maakte als combi met een intergas Extreme dan was ik heel erg snel om. Waar ik nog tijwfels over heb is wat jij noemt het aansluiten van de vermogens van de WP en de ketel aan de ene kant en het te verwachten COP met gebruik van radiatoren.
# Volgens mij moet je dan eerst een transmissie berekening en een warmteverliesberekening maken ( in België zijn ze daar zoals wel vaker al een stuk verder mee) dan weet je wat je kwijt raakt aan energie. Er zit 24 uur in een dag maar 50 graden aanvoer T wordt dan wel heel warm.
De radiatoren aanblazen met blowertjes helpt dan om extra warmte te onttrekken uit de oude radiatoren ( fancoil wp unit werkt m.i. net zo)

Ik heb al heel veel mensen hierover benaderd maar kom er voor mezelf niet goed uit, ik krijg binnenkort een offerte voor de combi. Met de subsidie is het nu wel echt interresant.

Trouwens hoef je voor de subsidie van de WP maar 1 maatregel te nemen? of moet er dan ook nog iets bij? anders wordt de subsidie voor mij wellicht ook een probleem en is de case een stuk minder interresant.

# WP of WPB of ZB is allemaal apart gesubsidieerd 👍
Maar ik ga het dak doen en dan heb ik een 2de maatregel nodig vandaar.
# De opmerking stond hier:
Japie.G in "Daikin-Intergas hybrid. Ervaringen en discussies"
Op 11 januari 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AquilaHW
WillemSuper schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 13:08:
Als je praat over vermogen dan moet je zowel naar de energie behoefte (huidig verbruik) als naar de afgifte ( capaciteit radiatoren bij een bepaalde temperatuur). Bij een verbruik van 1200 kuub gas voor verwarmen zou een 6 kw warmtepomp even veel energie opwekken op jaarbasis. Het rendement waarmee een warmtepomp dit doet (cop) is afhankelijk van het verschil tussen de buiten temperatuur en de aanvoer temperatuur. Met radiatoren zit je vaak dat de watertemperatuur hoger moet zijn om voldoende afgifte vermogen te creëren. En die balans gaat steeds verder de verkeerde kant op naarmate het kouder wordt. Uiteindelijk resulteert dit in een dusdanig laag rendement dat op gas stoken voordelig is. Bij de meeste huizen met radiatoren zal het economisch omslagpunt daarom in de buurt van de twee graden buiten temperatuur liggen. Dus de vraag is hoeveel gas verstook je boven deze temperatuur.
Dank Super Willem,

Dat klinkt logisch en lastig tegelijkertijd. Ik zou even niet weten hoe ik dat snel uitreken.
Met graaddagen ongetwijfeld en mijn dagelijkse gas verbruikcijfers ernaast. En dan het SWW verbruik eraf ca. 10-15m3/mnd
Maar als de prijs verhouding E en Gas steeds verder uit elkaar loopt wordt het toch wel zinvol om onder de 2 graden te duiken? Zolang het maar boven de 1 blijft, anders zetten we beter een infrarood paneel aan.
Maar wat je ook zegt is dat als alles boven de 2 graden met een 4kW is op te lossen het niet zo efficiënt meer is om voor groter te kiezen (in de normale energie prijs situatie)
Een adviseur hier in de buurt beval een 4kW Daikin Monoblock, een 4 kW Elga , of een 14kW all-elektric aan. En dat laatste zorgt dus voor mijn twijfel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@AquilaHW die 14 kw is ergens wel logisch. Stel je huis heeft een warmte behoefte van 7kw bij 0 graden. dan zou je met een 7kw WP (als hij 7 kw output levert het huis op temperatuur kunnen houden).

Echter je moet eea ontwerpen op 2 zaken nl SWW aan de ene kant en aan de andere kant ook voldoende warmte afgifte bij laten we zeggen -10 of -15 afhankelijk van het systeem ontwerp.

En daarom is die 14kw dat is er enkel voor om te zorgen dat je huis voldoende warm wordt bij de laagste temperatuur van het ontwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemSuper
Je hebt de koevlaas formule. Is gasverbruik * 8 / 1650. Dit is een indicatie bij het benodigd vermogen bij -10. Maar warmteverlies gedraagt zich lineair. Dus als je het gasverbruik bij 0 graden weet. Dan past dit bij een delta t van 20. Dit kun je extrapoleren naar 30 graden. Een kuub gas geeft afhankelijk van je ketel rendement tussen de 8 en de 9,7 kWh aan thermische energie.

Als je bijvoorbeeld met behulp van radiator ventilatoren de benodigde temperatuur onder de 45 weet te krijgen dan komt de stap naar full electric dichter bij.

Ik heb eerst hybride gehad en ben nu over naar full electric. Een hoop mensen kiezen hybride uit onzekerheid en onvoldoende voorkennis. Ik was daar ook 1 van.

Een hybride is een goede oplossing als de mogelijkheden om je afgifte systeem en je isolatie erg kostbaar zijn. Je kunt een groot deel van het jaar gas besparen met een investering die te overzien is. Heb je een woning die voldoende geïsoleerd is om met een water temperatuur van 45 of lager te verwarmen dan is het zeker de moeite waard om te kijken naar de stap naar full electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@WillemSuper ik vrees dat ikzelf vergelijkbaar ben met jouw :-) ik weet trouwens niet of dit nu goed is of niet

Weet je wat ik zo lastig vind, de berekeningen die je afgeeft kloppen waarschijnlijk wel maar wat het voor mij lastig maakt is het volgende:

Ketels in bestaand huizen met een hoge onderwaarde stoken aan uit aan uit en blijven niet rustig door kabbelen op een heel lage waarde.

Ik heb via diverse formules gerekend en dan kom ik op 7-8kw uit inc sww wat voor mijn gevoel erg laag zou zijn maarja gevoel..... daar heb je eigenlijk niets aan

probleem is dus als je nu een oude ketel hebt je niet kunt testen wat 4/6/8kw doet als je een WP hebt. Ik heb bv de max cv temp op 60 staan maar hij haalt bij nachtverlaging tijdens het opwarmen misschien max 50-55 en daarna begint hij al terug te moduleren, als de woonkamer eenmaal op temperatuur is dan komt hij niet heel veel verder dan 40-45 (maar dan 5 min aan 5 minuten uit etc lowload dus).

En ik denk dat bovenstaande de redenen is waarom wellicht meerdere mensen de tussen stap gaan maken en daarmee op de lange termijn onvoordelig uit zijn helaas.....

bovenstaande is natuurlijk enkel en alleen toe te passen in mijn situatie

[ Voor 7% gewijzigd door Fantastic_fox op 02-02-2022 14:58 . Reden: iets vergeten ;-) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemSuper
@Fantastic_fox ik begrijp de zorg. Een warmtepomp stimuleren met een cv ketel is lastig. Mijn situatie was dat ik de woning net gekocht had en de vorige gebruikers zaten op een gasverbruik van 4500 kuub gas. Heb direct het glas vervangen naar hr++ en in maart de hybride warmtepomp laten plaatsen. Van januari tot eerste maand maart ook 1300 kuub gas verbruikt. Ondertussen heb ik de vloerverwarming naar hoofdverwarming gepromoveerd en sinds 6 december een zubadan 112 warmtepomp die bij -10 een vermogen van 11,2kw levert. Hiermee heb ik ook bij -8 hier de boel warm gehouden. Op papier zou dit te weinig zijn en had daarom ook een airco in de woonkamer als extra zekerheid en 3,5kw extra vermogen opgehangen. Je zou uit voorzorg een warmtepomp met meer vermogen kunnen installeren alleen dan moet je wel ook goed kijken hoever hij kan terug moduleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@WillemSuper ik heb net wven zitten kijken naar de zubadan ziet er strak uit qua specs wat voor een cop haal je bij -8/-10c en welke aanvoer temp gebruik je dan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:39

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Fantastic_fox misschien heb je ook iets aan dit verhaal, als je all-electric overweegt:
Hoogspanning in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen" al is het mogelijk vloeken in de kerk ;)

Vergeet niet: je afgifte verbeteren van 50 graden naar 30 graden watertemperatuur is met elke warmtepomp ca 30% goedkoper stoken. Je hebt vaak meer aan afgifte verbeteren (fancoils?) dan isoleren om je woning warmtepompgeschikt te maken.
En het is soms nog goedkoper ook :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemSuper
@Fantastic_fox ik heb met de Daikin een cop behaald van 3,67 van maart tot december. Met de Mitsubishi nu een cop van 4,36. Aanvoertemperatuur varieert van 28 tot 38 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnCommentaar
@Fantastic_fox
Ik heb ongeveer net zoveel vragen als jij. Maar ik heb de knoop doorgehakt.
Mijn overwegingen om naar een hybride over te stappen zijn:
- Meer comfort in huis, dus het hele huis overdag op 20 graden, 's nachts iets terug, hoeveel zal de praktijk moeten leren.
- Minder gas, meer electriciteit. Ik heb nu panelen zat.
- CV ketel is 18 jaar.

Ik heb beneden gewone radiatoren, meest type 22, in twee kamers met ventilatoren. Ik de keuken een plintverwarming (kickspace)
Op de bovenverdieping heb ik Jaga strada convectors.
Ik heb begin van het jaar de cv temperatuur naar 50 graden gezet, onlangs naar 45 graden gezet, dat lukt maar net. Dus ik ben weer naar 50 graden teruggegaan.

De totale investering vond ik meevalllen, korting via regionaal energie loket en de subsidie van de overheid.
Een nieuwe ketel kost zegmaar de helft.

Ik heb deze genomen: Daikin Altherma Hybride Monoblock 4,4 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Nu online
Proton_ schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 20:59:
[...]
Je hebt vaak meer aan afgifte verbeteren (fancoils?) dan isoleren om je woning warmtepompgeschikt te maken.
En het is soms nog goedkoper ook :)
De term fancoils moest ik opzoeken. Beste uitleg: hier op tweakers!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
Weet iemand zo hoe dik de stuurstroom kabel tussen binnen unit en buiten unit moet zijn? Ik kan dat nergens terugvinden.
De binnenunit krijgt toch zijn stroom via de buiten unit? Of komt die van de gas ketel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@MijnCommentaar @WillemSuper kunnen jullie eventueel delen (mag uiteraard via dm als je dat fijner vind) wat de kosten incl installatie na subsidie zijn geweest?

Ik heb nu een offerte liggen voor een daikin intergas combi 4,4 wat neer komt op 6745€ (inc btw na subsidie) dit lijkt erg hoog voor mij ik moer er dan wel bij zeggen dat de cv ketel op een andere plaats op de zolder komt te hangen wat ietwat meer installatie werk betekend. Voor mijn gevoel slaat dit echt nergens op. De combi wordt een meter of 3-4 weg geplaatst van de huidige ketel dus alles ligt relatief in de buurt maar het is dus geen plug and play dat dan weer wel.

Ter vergelijking de 4,4 bij klimate ( https://www.klimate.nl/da...q-hybride-warmtepomp.html ) plus installatie en btw met 10m leiding is 7200- 2550 = 4650(na subsidie). Het verschil van ong 2000€ zou dan puur het verhangen van de leidingen zijn en een niet standaard installatie. Aan 100 per uur zou dit 21 uur werk zijn ofzo.

Ik heb trouwens een prijs liggen om een elga te plaatsen maar dan heb ik nog steeds een oude cv ketel voor 4626-2400=2200 euro hang ik hier een een intergas extreme naast of een nefit trendline bv dan zal er een 2500 bijkomen verwacht ik totaal is dan 4700 wat weer overeenkomt met de prijs van klimate.

[ Voor 14% gewijzigd door Fantastic_fox op 03-02-2022 07:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemSuper
@Fantastic_fox ik was inclusief vervanging meterkast en een nieuwe verdeler van de vloerverwarming 9k kwijt. Dit is exclusief subsidie. Vergelijk je appels met appels? Is het inclusief bijvoorbeeld een nieuwe dakdoorvoer, buffervat enz..

Het is mij tot nu toe altijd tegengevallen hoeveel tijd erin zit voor montage en afwerking.

[ Voor 17% gewijzigd door WillemSuper op 03-02-2022 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@WillemSuper dat is altijd lastig een standaard installatie vergelijken met de prijs van iemand die de situatie heeft gezien... maar toch zo'n groot verschil kan een klein beetje materiaal zijn laten we zeggen 500 euro en de rest man uren...

Ik heb zo'n donker bruin vermoeden dat er een ferme bijdragen in zit voor een nieuwe audi qtronic voor de directeur ;-)

de prijs die je noemt van 9k is dat voor de Daikin of voor de full electric?

[ Voor 9% gewijzigd door Fantastic_fox op 03-02-2022 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CamJacobus
  • Laatst online: 12-06-2023
Kan iemand mij vertellen hoe ik mijn Daikin-Intergas hybride warmtepomp 8kW (alleen verwarmen) kan ombouwen naar de mogelijkheid van verwarmen en kolen. Bij de installatie heeft de installateur gemeld dat dit mogelijk is. Nu komt de installateur hier op terug. Ik vond het verhaal bij de installatie logisch en het lijkt mij ook dat voor 250 euro meer hiervoor geen enorme aanpassing op het apparaat zou zitten. Ik hoop dat iemand mij kan helpen met deze vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemSuper
@Fantastic_fox dat was voor de hybride. Bijvoorbeeld een buffervat kost al 350 euro. Wat meters leiding met koppelingen. Ook al snel 200 euro. Nogmaals de uren die erin gaan moet je ook niet onderschatten. Ik heb de full electric zelf in Spanje besteld en een installateur gehad die de installatie samen met mij gedaan heeft. Ik had al de gaten laten boren van tevoren, de binnenunit opgehangen. De hybride los gekoppeld en verwijderd. Vanaf dit punt zijn we samen bijna twaalf uur bezig geweest met installeren.

Maar belangrijker dan de prijs is een installateur die kennis van zaken heeft en voor jou specifieke situatie de juiste keuzes maakt.

[ Voor 11% gewijzigd door WillemSuper op 03-02-2022 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morfang
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16-03 11:12
Weet iemand hier wat nou precies de verschillen zijn tussen de Elga Ace en de Daikin Altherma? Ik snap dat de eerste een CV nodig heeft en dat dit bij de 2e er bij in zit. Maar verdere verschillen/vergelijkingen qua prestaties en gebruik kan ik weinig tot niks vinden.

Ik zit in de situatie dat ik een nieuwe ketel heb (anderhalf jaar uit, Intergas) en ik wellicht de overstap wil maken naar een warmtepomp. Dan zou de Elga Ace de logische keuze zijn, want dan behoud ik m’n ketel en is de aanschaf daardoor lager in kosten. Alleen heb ik eigenlijk geen ruimte voor een extra ketel/warmtepomp in huis waardoor de Daiking Altherma aantrekkelijk is want die kan gewoon op de plaats van mijn huidige CV ketel. Maar dat is dan weer zonde van die nieuwe ketel.

Iemand een goed advies? Of wellicht een beter inzicht wat de verschillen tussen de twee zijn los van de CV combi?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Nu online
CamJacobus schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 15:54:
Kan iemand mij vertellen hoe ik mijn Daikin-Intergas hybride warmtepomp 8kW (alleen verwarmen) kan ombouwen naar de mogelijkheid van verwarmen en kolen.
[...]
Ik weet dat wel van het gas afmoeten, maar dit is wel een stap terug qua energiebron. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:39

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Morfang schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 17:04:
Maar dat is dan weer zonde van die nieuwe ketel.
Wikipedia: Sunk costs :)

Met een willekeurige monoblock erbij kan je je ketel trouwens laten hangen. Die heeft geen binnenunit nodig. Of je kan dan misschien helemaal gasloos.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morfang
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16-03 11:12
Proton_ schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 20:29:
[...]

Wikipedia: Sunk costs :)

Met een willekeurige monoblock erbij kan je je ketel trouwens laten hangen. Die heeft geen binnenunit nodig. Of je kan dan misschien helemaal gasloos.
Maar kan zo’n Monoblock samenwerken met de ketel? Alleen een buitenunit klinkt wel echt ideaal. Of zijn die dingen teringduur?
Pagina: 1 ... 5 ... 44 Laatste