Daikin-Intergas hybrid. Ervaringen en discussies

Pagina: 1 ... 6 ... 45 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Morfang nee, standaard niet. Dan krijg je bijvoorbeeld twee thermostaten (ketel 0.5 graad lager dan de warmtepomp) of je knutselt zelf wat (ketel op naverwarmercontact van de warmtepomp)
Maar dat gaat offtopic en is meer iets voor Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10 :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CamJacobus
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 12-06-2023
RichieB schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 19:43:
[...]

Ik weet dat wel van het gas afmoeten, maar dit is wel een stap terug qua energiebron. :+
😂 Wordt uiteraard koelen mee bedoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertS1968
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 21-10-2024
Ook hier kijken we naar de Daikin / Atherma 8Kw unit, met 200m2, spouw isolatie 7cm, Bosch HRC 35 ketel '05, 17 radiatoren (mengelmoes) waarvan 5 altijd uit en 9 stuks op zoneregeling, zijn we wat gaan rekenen. 1800 m3 gas zonder warmwater, WP boiler jan '22. Alles draait nu lekker, zoneregeliing / temp CV systeem aanpassen heeft gewerkt en heeft gas doen verlagen van 2650m3 naar nu ca. 1800m3.

Offerte liggen voor Euro 9250 incl btw / uiteraard gaat hier de Euro 2850 subsidie nog af.

Uit opbrengst zonnepanelen hebben een grof 2000 kWh "over", en terugleveren is aantrekkelijk. Zonder nu iets te doen gaat de rekening per jaar naar Euro 1650

Dan een WP installatie:
Met COP van 3.7 en 70% gebruik van WP dan komen we op E=1100 kWh en G=600m3. Rekening per jaar op Euro 1090.00 Bij 90% gebruik op ca. Euro 800 per jaar.

Met deze set ook direct een nieuwe CV ketel, dat is een pluspunt.

Wat is wijsheid??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rugzak
  • Laatst online: 14-12-2023
Goedendag,

Kan iemand mij vertellen hoe ik de pompsnelheid van het water een strandje hoger kan zetten? Hybride lucht/water warmtepomp Altherma.

Ik heb namelijk een vloer verwarmings kring waar bijna geen flow is.
Kranen staan open, heb de kring zelf doorgespoeld. Geen verstopping.
Aanvoer temperatuur 40 graden retour 20 graden. Flow regelaars staan volledig open maar dobber staat onderin. Flow meters werken wel want met doorspoelen gingen ze omhoog.

Daikin nog installatiebedrijf willen hier op de ingaan.

Vr groet, alvast dank voor antwoord en meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-08 11:59
@Rugzak heb je een probleem met een lus? In dat geval ik eens een aantal andere lussen dicht zetten en dan 2 3 lussen open laten (waaronder die wat geen stroming heeft) en kijken of het dan wel werkt?)

Als hij dan wel werkt zou je bijna kunnen constateren dat alle flow wordt gebruikt door de andere groepen en zou het pompsnelheid verhogen misschien een oplossing zijn.

Hopelijk heb je daar iets aan

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rugzak
@Fantastic_fox Dank voor je reactie.
Andere lussen en groepen zijn al geknepen.
Ook zijn ze een keer allemaal dicht gezet, toen was er wel flow.
Dus naar mijn idee is de pompsnelheid idd te laag.
Maar...... hoe stel ik dat in?
Kom wel in het installateurs menu op het bedieningspaneel, maar dan?

Zoals gemeld Daikin en installatie bedrijf willen daar niet over communiceren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@Rugzak ik durf het je niet te zeggen, ik heb er (nog) geen zit nog te twijfelen wat ik moet doen en wat verstandig is met radiatoren dus daarmee kan ik je helaas niet helpen sorry!

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDxrv
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 07-07-2024
EDxrv schreef op maandag 24 januari 2022 @ 20:30:
[...]

Niemand?
Warmtepomp werkt En draaiuren worden wel bijgehouden

Ik bedoel Informatie; Energiemeting
kWh meting is nog steeds compleet weggevallen Wie weet oplossing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gijsteun
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 06-04-2024
@Rugzak :
Uit de uitgebreide handleiding voor de installateur:
[8-0B] debiet WP
[8-0C] debiet Hybride

Hopelijk lost het je probleem op!

4290 Wp 45 graden ZO, Daikin-Intergas hybride 05AV32+05CV3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rugzak
Hé, bedankt @Gijsteun
Ik neem aan dat ik dan 8-0C moet nemen voor een hybride installatie.
Even voor de zekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijsteun
Ik ben nog niet helemaal thuis in de materie, maar als het goed is betreft 8-0B het debiet in WP bedrijf en 8-0C het debiet in Hybride bedrijf. 8-0D zou logischerwijs het debiet in volledig gasbedrijf zijn. Maar omdat daar nu “boilerstand” staat, twijfel ik een beetje.

Uit eerdere post in dit forum heb ik begrepen dat eea te maken heeft met de verschillen in warmteproductie (en pompen van de units?) in de verschillende bedrijfsstanden (wp, hybride, gas).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rugzak
@Gijsteun dan ga ik eerst even verder zoeken. Voordat het fout gaat.
Inmiddels email uitgezet naar Intergas.
Dank. Better safe then sorry.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

Japie.G

Colour Classic

Topicstarter
Je kunt de pompsnelheid middels die settings inderdaad verhogen tot 20l/min. Alleen klinkt het een beetje alsof je een ander probleem hebt met die lus. Als je de andere lussen waf knijpt gaat hij wel flow geven?

Let op, veranderen van de flow heeft invloed op de totale vermogens / afgifte vergelijking :-)

[ Voor 19% gewijzigd door Japie.G op 09-02-2022 20:32 ]

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rugzak
@Japie.G als ik andere sectoren( met lussen) knijp dan gaat de flow wel iets omhoog, maar minimaal.
Terwijl de andere sectoren dan bijna dicht staan. Staan ze dicht dan is er een redelijke flow.
De sector waar zeer weinig flow is ligt wel het verst van de cv af.
Alle leidingen zijn 22 mm met 15 mm aftakking naar enkele laagtemperatuur radiatoren . Die staan bijna nooit aan.
En voetventielen staan iets open.

[ Voor 10% gewijzigd door Rugzak op 09-02-2022 21:33 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fantastic_fox
Wellicht is deze link nog handig voor de eigenaren van een daiking intergas combi :

https://static1.squarespa...de+warmtepomp+%282%29.pdf

Hierin vind je wat settings die eventueel het rendement kunnen verbeteren:-)

• Rugzak
Top @Fantastic_fox elke euro teveel aan verwarmings kosten is zonde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koukleum
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 17-10-2023
Wil mijn hybride daikin intergas verwarmen/koelen koppelen met een naregeling. Het doel is om 5 ruimtes apart in te kunnen stellen. Nu staat alles altijd open.
5 ruimtes verdeeld over 11 groepen voor vloerverwarming.
Verdeler is al geschikt om motortjes op te plaatsen.
Wil in de 5 ruimtes gewone termostaten bekabeld laten koppelen met de hybride ketel.

Heb een offerte liggen voor installatie WTH naregeling van 2000 euro.
Is dit een acceptabele prijs voor zo'n systeem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GertS1968
Gijsteun schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 13:34:
Voor de meelezers die de aanschaf van hybride wp nog overwegen:
De overheid zoekt 200 deelnemers voor een demoproject. Naast de subsidie ontvang je ook een extra vergoeding van €500.
Helaas kunnen bestaande installaties niet mee doen.

Voor meer info:
Demoprojecthybride.nl

Als ik volgende week terug ben van vakantie meer over de eerste ervaringen met mijn eigen systeem.
Ik heb me hiervoor aangemeld, verrrassend in de week einden berichten terug. Heb nog wat vragen uitstaan mbt meten = weten en ook voor de installateur interessant / kennis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
Allen,

Ik zit ondertussen in onderhandeling met een aantal partijen, Heattransformer, Breman mijn locale CV boer (nefit) voor het ketel deel en dan New energy systems (Schinnen) voor een Elga deel.

Ik heb ondertussen ook even met Saman groep contact gehad maar weet nog niet of we in hun werkgebied gaan vallen of niet. dus dat is nog even een vraagteken.

Wie heeft bij een van bovenstaande partijen zijn Daikin gekocht? (dat heeft nl nog steeds mijn voorkeur 1 apparaat is naar mijn mening toch wat handiger en ik heb iets meer vertrouwen in de Daikin tov ketel +Elga maar dat is onderbuik gevoel/marketing).

En kun je eventueel je ervaringen delen met deze partijen? positief negatief of anders?

Thnx

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Fantastic_fox schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 19:20:
Allen,

Ik zit ondertussen in onderhandeling met een aantal partijen, Heattransformer, Breman mijn locale CV boer (nefit) voor het ketel deel en dan New energy systems (Schinnen) voor een Elga deel.

Ik heb ondertussen ook even met Saman groep contact gehad maar weet nog niet of we in hun werkgebied gaan vallen of niet. dus dat is nog even een vraagteken.

Wie heeft bij een van bovenstaande partijen zijn Daikin gekocht? (dat heeft nl nog steeds mijn voorkeur 1 apparaat is naar mijn mening toch wat handiger en ik heb iets meer vertrouwen in de Daikin tov ketel +Elga maar dat is onderbuik gevoel/marketing).

En kun je eventueel je ervaringen delen met deze partijen? positief negatief of anders?

Thnx
Ik ben met Heattransformers in gesprek geweest, maar die keken totaal niet naar een werkbare oplossing, maar konden alleen in standaardconcepten denken. Voorbeeldje, ik wil graag bij mij via de kruipruimte gaan, maar daar doen zij niet aan en dat moest ik dan eerst zelf maar regelen, ofzo.

Ik heb het meteen afgekapt, dan ga ik liever met een lokale installateur in zee die gewoon in oplossingen denkt.

• Rugzak
@Fantastic_fox kijk eens op de Daikin site naar een lokale dealer. Bij problemen is hij gauw bij je en komt hij er niet uit dan kan hij terugvallen op service van Daikin. (zucht, had ik dat maar gedaan) De meeste installateurs hangen op, sluiten aan en zijn weg. Bij problemen schuiven ze je door naar Daikin en Daikin speelt het balletje terug naar installateur.

• Fantastic_fox
@Rugzak ik proef dat jij problemen hebt gehad en zo ja kun je hier wat meer over vertellen

• Rugzak
@Fantastic_fox een vloer verwarmings kring loopt niet goed mee,verste van de ketel. Volgens mij pompsnelheid probleem. Installateur nog Daikin reageren hierop.
Geen werkschakelaar bij buiten unit (niet nodig volgens installateur).wel wettelijk verplicht. Ketel niet volgens maten fabrikant opgehangen, service luik rechts moeilijk te openen. Installeren was volgens mij een try-out van de installateur.

• Fantastic_fox
@Rugzak tju dat is zuur! Heb je hem al de kans gegeven in alle redelijkheid het te herstellen?

Anders via de rechtsbijstand laten lopen? Dit is natuurlijk niet wat je wilt maar van de andere kant als je betaald voor een expert dan moet de installatie ook wel conform richtlijnen worden opgeleverd.

Maar hoe dan ook wat ik zeg zuur en niet iets waarop je zit te wachten.

Ik zal zelf eens zoeken naar een daikin dealer via hun website

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CamJacobus
CamJacobus schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 15:54:
Kan iemand mij vertellen hoe ik mijn Daikin-Intergas hybride warmtepomp 8kW (alleen verwarmen) kan ombouwen naar de mogelijkheid van verwarmen en koelen. Bij de installatie heeft de installateur gemeld dat dit mogelijk is. Nu komt de installateur hier op terug. Ik vond het verhaal bij de installatie logisch en het lijkt mij ook dat voor 250 euro meer hiervoor geen enorme aanpassing op het apparaat zou zitten. Ik hoop dat iemand mij kan helpen met deze vraag.
Niemand ervaring of kennis van het ombouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:46
Weet iemand wat voor ontluchter op deze Daikin Hybride warmtepomp zit?

De HReco 36 van Intergas heeft standaard geen automatische ontluchter! Hebben ze dat bij deze Daikin set wel aangepast? Of zit hier ook een waardeloze handmatige ontluchter op?

Zie ook dit filmpje: YouTube: Tips & Trucs #40 Belangrijke tip voor als je een Intergas cv-kete...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuiNo
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 07-06 19:58
Flappie schreef op maandag 21 februari 2022 @ 23:04:
Weet iemand wat voor ontluchter op deze Daikin Hybride warmtepomp zit?

De HReco 36 van Intergas heeft standaard geen automatische ontluchter! Hebben ze dat bij deze Daikin set wel aangepast? Of zit hier ook een waardeloze handmatige ontluchter op?

Zie ook dit filmpje: YouTube: Tips & Trucs #40 Belangrijke tip voor als je een Intergas cv-kete...
Op de ketel zit een handmatige ontluchter.
En op de warmtepomp(binnendeel) zit een automatische ontluchter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boaty
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16:12
CamJacobus schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 18:48:
[...]

Niemand ervaring of kennis van het ombouwen?
Ik zou eens rondzoeken in de documentatie op de website van Daikin, volgens mij zit er sowieso een extra print in de unit, die je los kan bestellen, maar wellicht zijn er ook nog andere uitvoering verschillen in bijvoorbeeld het interne leidingwerk.

Desktop: Ryzen 5 5600X | HyperX Fury RGB 32 GB @ 3200MT/s| Gigabyte GTX 3070 Eagle OC | Kingston A2000 1TB | Gigabyte B550 Elite V2 | Gigabyte G27Q 2560x1440 144hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HLN
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-09 20:25

HLN

Fantastic_fox schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 16:01:
Wellicht is deze link nog handig voor de eigenaren van een daiking intergas combi :

https://static1.squarespa...de+warmtepomp+%282%29.pdf

Hierin vind je wat settings die eventueel het rendement kunnen verbeteren:-)
Super bedankt hiervoor! Ook al stond het stukje over installateursinstellingen aanpassen al in de handleiding, nu heb ik eindelijk door waar al die lijsten met getalletjes voor waren, en hoe ze werken! Thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@HLN graag gedaan ik kwam hem toevallig tegen in mijn zoektocht naar een goede oplossing voor onze cv dus dacht dat jullie er ook iets aan hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CamJacobus
@boaty Bedankt voor reactie! Vanuit Daikin inderdaad begrepen dat er alleen een nieuwe print in het binnendeel van de warmtepomp geplaatst zou moeten worden. De installateur geeft helaas alleen niet thuis en zegt dat het gehele binnendeel vervangen moet worden. Dat is een nogal kostbare ingreep.

Momenteel ben ik aan het proberen om met een andere installateur de juiste info boven tafel te krijgen. Daikin praat in principe alleen via installateurs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoPolet
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19:05
Dag allemaal!
Wij hebben al een paar jaar de Daikin Altherma hybride warmtepomp, tot volle tevredenheid (groot huis met heel veel radiatoren, werken prima op lage temperatuur). Om nog verder op het gas te kunnen besparen (tapwater en cv ondersteuning), denken we nu aan het toevoegen van een buffervat & heat-pipes. Hier is natuurlijk een apart topic voor, maar mijn vraag gaat specifiek over de Daikin. Zou deze ook uitgebreid kunnen worden met het buffervat en de heatpipes? Met andere woorden: komt er een apart regelcircuit, of kan de Daikin dit ook allemaal besturen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flappie
MarcoPolet schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 20:41:
Dag allemaal!
Wij hebben al een paar jaar de Daikin Altherma hybride warmtepomp, tot volle tevredenheid (groot huis met heel veel radiatoren, werken prima op lage temperatuur). Om nog verder op het gas te kunnen besparen (tapwater en cv ondersteuning), denken we nu aan het toevoegen van een buffervat & heat-pipes. Hier is natuurlijk een apart topic voor, maar mijn vraag gaat specifiek over de Daikin. Zou deze ook uitgebreid kunnen worden met het buffervat en de heatpipes? Met andere woorden: komt er een apart regelcircuit, of kan de Daikin dit ook allemaal besturen?
Had je dit document van @Fantastic_fox al gezien?
Misschien kun je hier eens mee beginnen. Lijkt mij stap 1 om meer op elektra te kunnen doen ipv gas :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoPolet
Thanks, maar die ken ik inderdaad, en meeste passen we ook toe. Ik ben ook zeker tevreden over wat er nu uitkomt, maar bv. het warmwater is nog zeker 250 kuub elk jaar, dat gaat alleen met gas, de warmtepomp speelt daar nu geen rol in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-08 11:47

FaceDown

Storende factor.

Doet dit systeem nu iets aan de verwarming van tapwater met de warmtepomp of gaat dat 100% op gas? Ik dacht ergens gelezen te hebben dat de warmtepomp hier ook een bijdrage aan levert? Hoe groot is deze bijdrage dan precies?

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoPolet
100% gas. Ik denk dat ik weet wat je bedoelt, in de brochure hebben ze het over verhoogd rendement, maar dat is door de condensatiewerking van een moderne HR ketel, in vergelijking met een vooroorlogse :-) cv ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertS1968
Bij ons komt er een daikin intergas 8kW zonder koeling, bestelling geplaatst, hoop 40-70% (700/1200m3) aan gas te besparen en de rest deels zonnenpanelen (18-2000 kWh over).

Nog wel wat advies nodig mbt het meten van het verbruik, het liefts met een plug&play / app, echt knutselen electrisch gaat mij niet lukken. Iemand een oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
Beste leg je toch een aparte YMVK naar je buiten unit. Dan deze er tussen zetten misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@Flappie die ymvk moet dit van meterkast naar buitenunit of naar binnenunit? Of kan beide?

@GertS1968 zou je kunnen aangeven wat de prijs ongeveer is? Ik ben ook al heeeeeel lang aan het zoeken en wie je installateur is mag uiteraard via dm als je dat prettiger vind

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flappie
Fantastic_fox schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 09:44:
@Flappie die ymvk moet dit van meterkast naar buitenunit of naar binnenunit? Of kan beide?

@GertS1968 zou je kunnen aangeven wat de prijs ongeveer is? Ik ben ook al heeeeeel lang aan het zoeken en wie je installateur is mag uiteraard via dm als je dat prettiger vind
Er moet een YMVK 2,5mm2 vanuit een groep direct naar de buiten unit. Vandaar een 5 aderige 1,5mm2 kabel naar de binnenunit.
Zie ook de handleiding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A_Z5N1WdeAtUdyldoHeqd6ZcZKY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TAIBEGFCAOBa197RpMNE07Hs.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GertS1968
[/quote]

Beste, wij betalen ca.Euro 9200 incl de btw / gaat dan nog de subsidie af. Werkt alleen in de regio Groningen en niet full time...............wel kundig en bijna altijd bereikbaar.

Oh, maar de kWh meter moet toch 3 fase zijn? Dan word het deze meter: https://www.homewizard.nl...3-fase-din-rail-kwh-meter

[ Voor 17% gewijzigd door GertS1968 op 27-02-2022 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@GertS1968 thnx!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackmore87
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:29
Ik heb reeds een Intergas HRE 36/30 CW5. Nou zou ik die willen uitbreiden met een Daikin 8kW, wat ik mij afvraag; krijg je dan ook subsidie? Heeft iemand hier ervaring mee?
Zag op de site van het rvo dit type wel staan maar dan is het vaak in combinatie met een cv ketel, tenminste zo lees ik het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvB
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 11-02 21:01

BvB

Hallo allemaal, wat een mooi topic is dit! Lees al een tijdje aandachtig mee en sinds enkele weken is hier ook de Daikin/Intergas hybride geplaatst. Al een aantal instellingen aangepast op de adviezen welke ik hier gelezen heb. Wil in de toekomst ook van die mooie grafiekjes gaan maken, maar dat is voor later.
De installatie is hier nu zo aangesloten dat de Daikin thermostaat direct naast de WP/ketel hangt en hierop stuurt. De WP/CV is echter niet in het hoofdverblijf opgesteld.
Door het hele huis heb ik het zone-regeling systeem van Plugwise ge-installeerd met de Lisa’s als thermostaten en TOM’s (radiator) en KOEN’s (vloerverwarming) in de diverse ruimtes en de Adam als centrale unit welke met de WP/CV verbonden moet gaan worden. Alle zones en kleppen werken op zich, ze meten de temperatuur in de zone en zetten de motoren op of dicht.
Info: https://plugwise.com/wp-c...uick-Start-Adam-HA-ML.pdf

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1-qUB2tc2n1E8zQWFRC14cLUFss=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7rdafBG3D2SGp67l5VKRgF5Y.png?f=fotoalbum_large

Er wordt nu dus enkel de temperatuur gemeten in de ruimte maar er is nog geen aansluiting gemaakt op de WP/CV. Hier zit ook mijn vraag, hoe sluit ik dit system juist aan op deze WP/CV combinatie?
Normaal gezien sluit je de Adam aan op de CV-ketel en je kunt configureren of je het OpenTHERM of het Aan/Uit protocol gebruikt. Ik heb het vermoeden dat ik hier het Aan/Uit protocol moet gaan gebruiken. Wat me echter niet helemaal duidelijk is op welke aansluitingen in deze moet aansluiten. Kunnen jullie assisteren in hoe dit correct aan te sluiten?

Moet ik nu de extra DigitalIO (EKRP1HBA) printplaat aanschaffen en daarop de Plugwise Adam aansluiten en is dit de juiste methode of zijn er andere (betere) manieren waarop dit aangesloten moet worden? Hoop dat jullie hierin kunnen assisteren, hoor graag jullie advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingOfTheRoad
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 24-03-2022
Wij hebben in 2018 een nieuwbouwwoning laten bouwen, dus goed geïsoleerd. Hierin is een Intergas Xtreme 36 gemonteerd, vloerverwarming op alle etages. Om het gasverbruik/maandelijkse kosten te verminderen overwegen we een daikin warmtepomp te koppelen. Kan iemand iets melden over investering(we moeten nog offertes opvragen)/verwachte besparingen/ervaringen bij toevoeging van warmtepomp bij bestaande gasketel bij een goed geïsoleerde woning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HLN

HLN

Na wat meer instellingen aangepast te hebben is het gasverbruik voor verwarming nu tot bijna 0 gedaald. Echter valt me nu al een paar dagen op rij op dat er wat gekke onderbrekingen in het verwarmen zitten. Zijn dit de welbekende ontdooi cycli misschien?

Het is volgens de domoticz maximaal 2 graden onder 0 geweest in de bovengenoemde tijdsduur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J7y7I3WcrkKBX0aU6xQfk49K2Lg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N37BKPqL09cOmhnGQlJdVEaT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijsteun
Als je stroomverbruik op het zelfde moment piekt is de kans groot dat het inderdaad om een ontdooi cyclus gaat. In mijn systeem is dat ook om de ca 45 tot 60 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
KingOfTheRoad schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 23:31:
Wij hebben in 2018 een nieuwbouwwoning laten bouwen, dus goed geïsoleerd. Hierin is een Intergas Xtreme 36 gemonteerd, vloerverwarming op alle etages. Om het gasverbruik/maandelijkse kosten te verminderen overwegen we een daikin warmtepomp te koppelen. Kan iemand iets melden over investering(we moeten nog offertes opvragen)/verwachte besparingen/ervaringen bij toevoeging van warmtepomp bij bestaande gasketel bij een goed geïsoleerde woning?
Het hybride systeem is voor zo ver weet niet aan te sluiten op een bestaande Intergas ketel. De intergas ketel bij het hybride systeem is een aangepast model met wat andere electronica geloof ik. Dat is ook een HReco 36, geen Extreme model.

Lijkt me ook jammer om dat te gaan vervangen als je nu een 3 jaar oude Intergas Extreme hebt. Denk dat je dan beter af bent met een Remeha Elga ACE of een ander monoblock dat je op bestaande installaties kunt aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Nu online

Japie.G

Colour Classic

Topicstarter
HLN schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 15:24:
Na wat meer instellingen aangepast te hebben is het gasverbruik voor verwarming nu tot bijna 0 gedaald. Echter valt me nu al een paar dagen op rij op dat er wat gekke onderbrekingen in het verwarmen zitten. Zijn dit de welbekende ontdooi cycli misschien?

Het is volgens de domoticz maximaal 2 graden onder 0 geweest in de bovengenoemde tijdsduur.

[Afbeelding]
Ja dit zijn defrosts. Wat was je retourtemp? Ik zou er bij zo’n Ta veel meer hebben..

[ Voor 4% gewijzigd door Japie.G op 05-03-2022 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HLN

HLN

Japie.G schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 19:53:
[...]

Ja dit zijn defrosts. Wat was je retourtemp? Ik zou er bij zo’n Ta veel meer hebben..
Retourgrafiek:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zik-WtPKoMxG6ww8wFBRJeACfu8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eLioQeDhoVdIhQXl7siehSVM.jpg?f=fotoalbum_large

Uit je opmerking over meer defrosts hebben leidt ik af dat dit acceptabel/normaal is? Lijkt mij zonde om zoveel start/stops te hebben op 1 nacht draaien.
Ik meen ergens gelezen en begrepen te hebben dat een delta-T van 5 graden zo`n beetje de sweetspot zou zijn voor WP systemen, en die halen we vrij precies _/-\o_
Gijsteun schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 18:43:
Als je stroomverbruik op het zelfde moment piekt is de kans groot dat het inderdaad om een ontdooi cyclus gaat. In mijn systeem is dat ook om de ca 45 tot 60 minuten.
Geen pieken, maar dalen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UBJWhVfODSYoq655qD_PegEVHps=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/42lZRekTfaE8czngBsEMmvFz.jpg?f=fotoalbum_large

Dan nog een aanvullende vraag die leeft bij mij:
Wij hebben indertijd niet gekozen voor het plaatsen van een buffervat, echter denk ik daar nu wel over na. Warm water is nu onze grootste gasverbruiker, en die zou ik dus graag reduceren. Daarnaast leeft bij mij het idee dat het warme water als een soort accu gebruikt kan worden. Overdag leveren de panelen zeker bij dit weer fors meer dan de WP verbruikt. Kan die warmte niet in een buffervat gestoken worden om dan snachts aan het huis geleverd te worden als warmte? Is zoiets economisch en ecologisch rendabel/mogelijk?
Ik moet wel de kanttekening plaatsen dat we nu op ongeveer 0,5 m3 gas per dag zitten. Dat lijkt mij een zeer acceptabele score ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scoopbles
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:22
Ik lees al even mee, fijn topic!
Ik heb een offerte ontvangen voor:
- EHYHBH05AV32 - 5KW Daikin Altherma Hybride
- NHYKOMB33AA - Intergas HR-Ketel 32,7kw / CW 5
- EVLQ05CV3 - Daikin Altherma

In de datasheet staat beschreven dat het maximum verbruik 1,1kW is, maar de stroom dient afgezekerd te worden op 20A. Weet iemand hier de reden van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
Allen,

Is er iemand die iets kan vertellen over het geluid? Hoe erg is het geluid nu? Ik heb een plek voor oven aan de voordeur (aan een hofje) eigenlijk liggen de meeste buren met de leefruimtes aan andere zijdes behalve 1 slaapkamer raam van buren die ligt een meter of 7verder horizontaal gemeten en dan zit het raam 3hoger ofzo.

Hebben jullie voor de aanschaf bie iemand geluisterd naar het geluid? Hoe veel verschil zit er bv tussem 30% max 50%max 100% en defrosts?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
Scoopbles schreef op zondag 6 maart 2022 @ 15:13:
Ik lees al even mee, fijn topic!
Ik heb een offerte ontvangen voor:
- EHYHBH05AV32 - 5KW Daikin Altherma Hybride
- NHYKOMB33AA - Intergas HR-Ketel 32,7kw / CW 5
- EVLQ05CV3 - Daikin Altherma

In de datasheet staat beschreven dat het maximum verbruik 1,1kW is, maar de stroom dient afgezekerd te worden op 20A. Weet iemand hier de reden van?
Ja, heb ik ook nagevraagd bij mijn installateur. Die snapt dit ook niet en is totaal onnodig.
Mijn installateur gaf aan dat hij gewoon op een bestaande groep mag die niet te zwaar belast is.
Volgens hem komt hij niet boven de 2,0 kW op zijn max vermogen.

Ik heb een groep gepakt waarop de verlichting van de zolder (geen wandcontactdozen), de doucht ventilatiebox en mijn privé server zitten. Dat was prima volgens hem :)

Waar die 20A afzekering vandaan komt, geen idee. Is niet eens mogelijk met een 3 fase aansluiting aangezien je groepen dan maximaal 16 ampère afgezekerd zijn (tenzei je niks geeft om selectiviteit).

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Gijsteun
Iets later dan beloofd dan toch mijn eerste ervaringen met de Daikin Hybride.

Kort de achtergrond:
Hoekhuis uit 1991, totaal ca. 130 m2 woonoppervlak, in het westen van het land hemelsbreed ca. 3 km van de Noordzee. Origineel HR-glas, originele spouwmuurisolatie, originele vloerisolatie (7 cm EPS). Dakisolatie van 2003. Beneden vloerverwarming in 4 lussen (10 cm hoh), 1x 5 m2 en 3x 12 m2. Alleen in de gang staat de radiator nog aan (met booster), vooral om de bovenverdiepingen een beetje te verwarmen.
Op de 1e verdieping 3 slaapkamers en een badkamer. In de badkamer en 2 slaapkamers word verwarmd op standje 2 van de thermostaat kraan. Op de 2e verdieping 1 studeerkamer en 1 slaapkamer, ook beide verwarmd op standje 2. Daar bovenop een onverwarmde, maar wel geïsoleerde vliering.

Aanvullende vloerisolatie en HR++ glas staan voor dit jaar in de planning. Verkeerde volgorde, maar het was ff niet anders.

Historisch jaarverbruik (2 volwassenen en 3 kinderen van 7-13 jaar):
Ca. 3500 kWh elektra, 1350 m3 gas, 100 m3 water
Gemiddeld jaarlijks PV opwek: 4500 kWh

De afgelopen jaren de mogelijkheden van een WP onderzocht en uitgekomen op een LW-hybride.
Bodem WP te duur, ventilatie WP te veel geluid en te weinig vermogen, all-E geen ruimte voor SWW voorziening. Bij alle drie speelde de WAF ook zeker een rol.
Begin 2021 eindelijk groen licht gekregen om e.e.a. in gang te zetten. De gasketel was na 16 jaar trouwe dienst aan vervanging toe. Wat vooral opviel was dat er in de Randstad zo weinig installateurs zijn die ervaring hebben met het installeren van (hybride) WP in rijtjeshuizen. Voor villa’s: ja die zijn er zat. Maar die gaven mij allemaal niet de indruk dat ze zaten te wachten op friemelen in mijn kleine ruimte. Uiteindelijk 4 installateurs benaderd waarvan ik van 2 ook een offerte kreeg (zie ook een eerdere post). Uiteindelijk gekozen voor Heattransformers (HT) in Woerden, maar ook ST-Warmte uit Nieuwkoop liet een goede indruk achter. De keuze voor HT was voornamelijk gebaseerd op de meer gedetaileerde offerte en de lagere kosten voor het jaarlijks onderhoud. De prijzen zelf scheelde slechts een fractie, beide ca. € 7.000 (ex. subsidie) voor een Daikin 4.4 kW hybride + Honeywell T6 lyric + betonboren + lekbak + trillingsdempers etc. etc.

Tijdsverloop:
Eind januari eerste contact gezocht (e-mail)
Half februari intake
Half maart schouw (online)
Half maart 1e offerte (voor een Elga) en aangepast offerte (o.a. lekbak, kleur goot etc).
Begin juli gevraagd om offerte voor een Daikin (tussenliggende vertraging volledig mijn schuld)
Eind juli antwoord: mijn contact persoon is langere tijd ziek en het dossier is tussen wal en schip gevallen.
Begin augustus wordt mijn dossier overgenomen en geef ik akkoord op de offerte voor de Daikin.
Eerste installatie datum: 10 november
Begin november: leveringsproblemen bij Daikin, nieuwe datum 9 december
9 december eerste installatiedag: binnendeel, buitendeel, leiding trace (ketel werkt)
16 december tweede installatiedag: aansluiten, afvullen, in bedrijfstellen WP
22 januari subsidie aangevraagd
3 maart subsidie toegekend.

Al met al heeft e.e.a. dus een doorlooptijd gehad van een jaar. Waarbij een groot deel van de vertraging door mijzelf komt, o.a. omdat eerdere alternatieve installatiedagen niet uitkwamen met de werkagenda.

Voorafgaand aan de installatie heeft een lokale elektra-installateur een aparte groep naar zolder getrokken (en ook gelijk een 2-fase groep naar de keuken voor de toekomstige inductiekookplaat) en afgemonteerd met een werkschakelaar. Ik had geen andere licht belaste groep meer beschikbaar boven. De WP krijgt z’n stroom via deze kabel die 16A is afgezekerd. De ketel en lyric krijgen hun stroom via het stopcontact van de oude ketel, die ik zelf heb omgezet van enkel naar dubbel.

Op de eerste dag van installatie kwam HT met 3 man sterk. Een voor het demonteren van de oude ketel en installeren van de binnenunit en ketel, een voor het leidingtrace langs de buitenmuur, een voor de installatie van de buitenunit en het boorwerk. Op de eerste dag was er te weinig tijd over om de WP nog in bedrijf te kunnen stellen en daarom kwamen ze in de week daarop terug om het af te maken. In de tussentijd werkte de ketel wel gewoon.
We hadden de buitenunit gepland onder de dakgoot, maar dat bleek tijdens de installatie niet haalbaar omdat er een stenen border en een regenton in de weg stonden. Dat was bij de online intake niet duidelijk geworden. E.e.a. resulteerde in een vrijwel weggevaagde WAF.
I.v.m. de verhoging van de subsidie in 2022 heb ik nog overwogen om de tweede installatiedatum over de jaarwisseling heen te tillen. Uiteindelijk niet gedaan omdat ik het project niet nog langer wilde vertragen. Maar eerlijk is eerlijk, soms denk ik nog wel eens aan die € 800 die ik extra terug had kunnen krijgen…

Ondertussen draait het systeem dus bijna 3 maanden. In het begin had ik last van 1 suizende leiding als de WP ging draaien (het systeem heeft geen buffervat). Het betrof geen lucht in de radiatoren, die had ik nagelopen. Had zelf wel het idee dat het mogelijk luchtbelletjes in het water was. Als ik 1 radiator die op die leiding was aangesloten open zette, stopte het suizen. Maar dat was geen radiator die ik standaard aan wilde hebben. Daarna de flow iets verlaagd maar dat hielp niet. Toen twee andere radiatoren die wel open staan een ietsje verder opengezet en het probleem was verholpen, zonder dat ik nu harder stook op plekken waar ik dat niet wil.

Qua geluid buiten: natuurlijk als je voor de unit staat hoor en voel je dat goed. Maar als ik achter de schutting sta (op 9 m afstand), hoor ik ‘m al nauwelijks meer. Het is ook niet echt een brom, meer intensief ruisen van de wind.
Ook binnen is er nauwelijks geluid te horen van de buitenunit. Als hij in vollast draait en het is stil in huis, dan hoor je een zachte brom. Maar anders hoor je niets of valt het weg in de andere geluiden in en om het huis.
M’n vrouw noemde het in het begin alsnog herrie, maar mij klonk het als muziek in m’n oren. Nu de gasprijzen door het dak gaan hoorde ik haar pas tegen vriendinnen zeggen dat ze toch blij was met de WP. Ook herrie is maar relatief…
De binnenunit maakt natuurlijk ook wat geluid. Soms wat schakelgeluid, soms wat ruisen. Maar zeker niet meer dan m’n oude ketel. En zeker niet iets om wakker van te liggen.

In het begin expres de settings gelaten wat ze waren om te zien wat het systeem normaal doet. Hierbij weet ik niet precies welke settings door HT nog zijn aangepast t.o.v. de standaard Daikin settings.
Op de niet-vorst dagen zag ik het (totaal) gasverbruik zakken van gemiddeld 6 m3 naar ca. 0.5 m3. Het elektraverbruik ging omhoog van ca. 8 kWh per dag naar ca. 18 kWh. In de vorstdagen rond kerst ging het systeem wel flink meer gas gebruiken, zo’n 5 m3 per dag.
Half januari heb ik o.b.v. de handleiding op de website van HT (zie post van Fantastic_Fox) en de voorgaande posts hier (dank aan allen!) een aantal settings aangepast:
[1-02] = 50 (was 60)
[1-03] = 32 (was 35)
[5-01] = 2 (was 5)
[7-04] = 1 (was 0)
[8-0B] = 11,5 (was 13)
[8-0C] = 11,0 (was 13)
[C-03] = -3 (was 0)

Mogelijk dat ik settings heb aangepast die vanwege het gebruik van de Lyric helemaal niet relevant zijn. Dan hoor ik dat graag en direct ook mijn excuses voor mijn onwetendheid.

Ook ben ik aan het experimenteren geweest met nachtverlaging. Met de oude ketel bleek dat netto een besparing op te leveren en ook nu lijkt dat weer het geval. De verwarmingslijn is grofweg:
7:00 @ 20 C
10:00 @ 20,5 C
22:30 @ 19,5 C
De WP staat dan vrijwel de hele nacht stil en slaat ’s ochtends iets voor 6:00 voor het eerst weer aan. Het elektra verbruik om de kamer weer naar 20 C te krijgen is (veel) minder dan dat de WP gebruikt om de temperatuur de hele nacht op 20,5 te houden.

Het aanpassen heeft zeker z’n nut gehad, want het gasverbruik voor het verwarmen blijft nu beperkt tot zo nu en dan een mespuntje (ca. 0.5 m3) bij vorstnachten, en verder niet.
Totaal verbruik januari: 18 m3 gas, 605 kWh elektra (en 38 kWh teruglevering)
Totaal verbruik februari: 19 m3 gas, 454 kWh elektra (en 131 kWh teruglevering)
Het gasverbruik bestaat nu hoofdzakelijk uit koken en SWW.

De grijze maanden december en januari hadden als voordeel dat ik vrij eenvoudig kon zien hoe het systeem presteerde qua elektraverbruik omdat ik niets of nauwelijks elektra opwekte. Ik beschik helaas nog niet over de benodigde domotica om e.e.a. meer in detail te monitoren.
Met het zonnige weer van de afgelopen weken wek ik al vaak meer elektra op dan ik totaal gebruikte voor de WP.

Nog wat getallen (merendeels uit de monitoringspagina van het systeem):
Start systeem = 16/12/2021 12:00
Data opname = 06/03/2022 19:00
=> aantal uren = 1927
Verbruikt voor kamerverwarming = 953 kWh
Productie = 3559 kWh
=> COP = 3.73
Aantal draaiuren pomp = 1150
Aantal draaiuren compressor = 733
Aantal startpogingen = 4074
Branduren ketel = 68 (kamerverwarming = 55, SWW = 13)

O.b.v. de pieken in het stroomverbruik vermoed ik dat mijn defrostcyclus 45 – 60 minuten is.

Al met al lijkt het systeem al best aardig te draaien, maar er valt vast nog wel wat meer te tweaken.

Ik heb nog wel een vraagje:
- In eerdere posts zijn kort ook het maximumvermogen van de CV voor verwarming van ruimten besproken. Die staat op standaard op 70%, maar brand de CV ook direct op maximaal vermogen? De handleiding (Link) onder 7.4 suggereert van niet.
Hebben jullie die nog aangepast, en zo ja hoe laag??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijsteun
En nog twee fototjes:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HxIrIlaiyjEBaoHN64VoyoE8HO0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LbacuTjMDu3HNU6E3QvStq3J.jpg?f=fotoalbum_large
Hier is duidelijk te zien dat de werkruimte beperkt is. Een van de redenen om voor de Daikin te kiezen ipv de Elga (zie eerdere post).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HfWFenZqEmPJ3WrAooax3Cz4j0c=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bczkagCKsAXakcZJUH7x6kzD.jpg?f=user_large
De buitenunit zou dus eerst onder de goot komen. Estetisch misschien wel beter (eerlijk is eerlijk: zo'n unit is nou niet bepaald mooi te noemen) maar vanuit onderhoud en monitoring is de huidige hoogte wel beter.

[ Voor 21% gewijzigd door Gijsteun op 06-03-2022 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@Gijsteun mooie terugkoppeling, waarom heb je hem eigenlijk niet op de grond laten zetten. Staat hij misschien nog meer uit het zicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tingbrouwer
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19:35
Hoi Gijsteun,

Zie dat je C-03 hebt aangepast, wat doet deze instelling ?
(heb ook een hybride)

Thx Gert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gijsteun
@Fantastic_fox : dan was de verwachting dat het geluid te veel zou gaan rondzingen. Nu waait het mooi over de muur de wijde wereld in. Omdat het huis van de buren 1,5 verder naar voren staat hebben zij er geen last van. En de achterburen zitten op meer dan 20 m. Die horen sowieso niets.
En in de voortuin wilde de baas het niet...

@tingbrouwer: Goede vraag: ik heb m'n aantekeningen nu meerdere keren bekeken, maar er staat toch echt [C-03], maar ik zie ook in de handleidingen dat die instelling geen specifieke functie heeft. En ik ben nog niet zover dat ik zomaar wat aanpas. Dus ik vermoed dat ik het verkeerd heb opgeschreven 8)7 . Ik zal morgen proberen te achterhalen wat ik dan wel heb aangepast...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19:40

Wokschotel

Op 6 wielen

Praktische vraag: moet in een hybride setup de warmtepomp fysiek naast een cv ketel hangen? Praktisch gezien kan ik mijn warmtepomp + boiler voor SWW veel handiger in een bijkeuken kwijt, maar staat de CV ketel op de zolder en de CV ketel verplaatsen naar de bijkeuken is bijzonder p handig. Dus het zou mij goed uitkomen als ze niet perse naast elkaar hoeven te staan

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@Wokschotel de daikin intergas combi is 1 apparaat wp+cv dus in dat geval is het niet van toepassing.

Ik weet niet of het niet anders kan maar heel vaak zie je ze wel in de buurt hangen. Wat ik van de installatie schema’s kan opmaken moet bv een elga via cv leidingen verbonden worden met de ketel om opentherm/samen te kunnen stoken. Ik meen wel dat ik van @mkleinman wel ens heb gelezen dat hij ze juist niet bij welkaar heeft hangen dus als mijn herinneringen kloppen kan hij misschien vertellen hoe dit nu precies zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:07

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Fantastic_fox schreef op zondag 6 maart 2022 @ 22:49:
@Wokschotel de daikin intergas combi is 1 apparaat wp+cv dus in dat geval is het niet van toepassing.

Ik weet niet of het niet anders kan maar heel vaak zie je ze wel in de buurt hangen. Wat ik van de installatie schema’s kan opmaken moet bv een elga via cv leidingen verbonden worden met de ketel om opentherm/samen te kunnen stoken. Ik meen wel dat ik van @mkleinman wel ens heb gelezen dat hij ze juist niet bij welkaar heeft hangen dus als mijn herinneringen kloppen kan hij misschien vertellen hoe dit nu precies zit.
Naast elkaar en aangesloten via een open verdeler is het mooiste. Ze kunnen fysiek op twee gescheiden plekken hangen alleen heb je dan het risico dat bij duobedrijf je twee kringen krijgt met CV water en/of flow storingen.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
mkleinman schreef op maandag 7 maart 2022 @ 10:42:
[...]

Naast elkaar en aangesloten via een open verdeler is het mooiste. Ze kunnen fysiek op twee gescheiden plekken hangen alleen heb je dan het risico dat bij duobedrijf je twee kringen krijgt met CV water en/of flow storingen.
Volgens de Elga handleiding moet je ze wel bij elkaar hangen om het op de juiste manier aan te kunnen sluiten:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/giELnkQ.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:07

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Flappie schreef op maandag 7 maart 2022 @ 13:38:
[...]

Volgens de Elga handleiding moet je ze wel bij elkaar hangen om het op de juiste manier aan te kunnen sluiten:
[Afbeelding]
Dat is de oude ELGA zonder open verdeler. De nieuwe ELGA ACE heeft intern een open verdeler waar je hem op aansluit. Maar dan nog kan je hem op fysiek een andere plek hebben hangen, je hebt alleen meer risico op storingen.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gijsteun
@tingbrouwer: Ik heb nog even nagekeken en het is inderdaad [C-03] = -3.
In de optimalisatie instructie van HT voor de Daikin (link) staat daarover op pagina 5:

CV ketel Aan temperatuur
Met code C-03 kunt u de temperatuur waarop de ketel standaard aan gaat verlagen. Deze
staat standaard op 0C. Deze kunt u bijvoorbeeld op -2 of -4C zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijsteun
In vorige posts ging het meermaals over Heattransformers.
Voor zover ik heb begrepen op de website, maar ook tijdens de intake en bij de installatie, werkt HT landelijk. Maar als de locatie te ver van hun standplaats Woerden ligt, wordt het systeem geïnstalleerd door een geselecteerde lokale installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
Allen,

Kan iemand van jullie aangeven wat de laagste stand van de Daikin intergas combi is? en wil je dan ook even erbij vermelden welke je hebt 5 of 8 kw?

Ik heb net alle mogelijke documenten zitten zoeken mar ik kan het niet vinden in de specs van Daikin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijsteun
Hoe bedoel je dat?
Het is een modulerend systeem, waarvan ik regelmatig merk dat het op zn gemakje staat te draaien.
Wil je toerentallen weten, verbruikt/ geleverd vermogen of iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
Hey @Gijsteun kun je ergens het laagst opgenomen en afgegeven vermogen zien?

De elga heeft bv in de laagste stand 400w vermogen voor de 6kw versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tingbrouwer
Fantastic_fox schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 11:43:
Allen,

Kan iemand van jullie aangeven wat de laagste stand van de Daikin intergas combi is? en wil je dan ook even erbij vermelden welke je hebt 5 of 8 kw?

Ik heb net alle mogelijke documenten zitten zoeken mar ik kan het niet vinden in de specs van Daikin.
Bij mij ca. 300 Watt (8kW hybride)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

tingbrouwer schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 21:36:
[...]

Dat klinkt goed, ik was me er niet van bewust dat hij zo ver terug kon moduleren. (Heb zelf de 8kw in bestelling).

Heb zelf wel nog een vraagje: Ik wil mijn Tado systeem blijven gebruiken. Nu is vaak de benedenverdieping op temperatuur (vloerverwarming) en vraagt alleen de bovenverdieping warmte in korte piekjes (af en toe 10 a 20% om bijv de slaapkamertemp boven de 16 te houden).

Hoe laat je de Daikin daar optimaal mee omgaan en hoe voorkom je dat er veel starts/stops plaatsvinden? Ik merk nu dat de CV ketel vaak het warme water rondpompt zonder bij te verwarmen. Voor die kleine warmtevraagpiekjes is dat vaak genoeg. Krijgt de Daikin dat ook voor mekaar? Of is het maximaal aantal starts per uur of iets dergelijks in te stellen?

[ Voor 4% gewijzigd door FaceDown op 09-03-2022 22:18 ]

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@tingbrouwer dat zou dus betekenen dat de daikin intergas eigenlijk een veel groter modulatie bereik heeft en dat je een lager min vermogen hebt en een groter max vermogen dan bv de 6kw elga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tingbrouwer
FaceDown schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 22:16:
[...]

Dat klinkt goed, ik was me er niet van bewust dat hij zo ver terug kon moduleren. (Heb zelf de 8kw in bestelling).

Heb zelf wel nog een vraagje: Ik wil mijn Tado systeem blijven gebruiken. Nu is vaak de benedenverdieping op temperatuur (vloerverwarming) en vraagt alleen de bovenverdieping warmte in korte piekjes (af en toe 10 a 20% om bijv de slaapkamertemp boven de 16 te houden).

Hoe laat je de Daikin daar optimaal mee omgaan en hoe voorkom je dat er veel starts/stops plaatsvinden? Ik merk nu dat de CV ketel vaak het warme water rondpompt zonder bij te verwarmen. Voor die kleine warmtevraagpiekjes is dat vaak genoeg. Krijgt de Daikin dat ook voor mekaar? Of is het maximaal aantal starts per uur of iets dergelijks in te stellen?
Regeling middels Daikin bediendeel gemonteerd in woonkeuken:
-weersafhankelijk met: [8-06] Maximale aanpassing van de aanvoerwatertemperatuur. (modulatie) op 5° C

afgifte middels vloerverwarming, ingestelde stooklijn -5°C 37°C; 12°C 26°C

nagenoeg geen stop/starts (moduleert netjes terug)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
[...]

Wat is dan je deltaT? Volgens de installatiehandleiding heeft een ERGA08 een minimale flow rate van 12 l/min.

Volgens deze formule:

4,2 kJ / liter °C * 12 liter/min * deltaT °C / 60 s/min = 0,3 kJ/s (= 300 Watt)

moet je deltaT dan 0,36 °C. Dat zou super netjes zijn.
@Fantastic_fox Kan een warmtepomp met zo'n kleine deltaT werken?

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@RichieB ik heb geen idee tijdens deze natuurkunde les zat ik in de kroeg denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
Fantastic_fox schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 08:34:
@RichieB ik heb geen idee tijdens deze natuurkunde les zat ik in de kroeg denk ik
:) In de "ESP-curve: Binnenunit" staat een stippellijn die aangeeft dat het minimale debiet zo'n 7 l/min is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/quLCarKi6CZd3QCPyrNYnDDmK38=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YjWtk2h48xqfwDJMtnB9KMbk.png?f=fotoalbum_large
De doel-deltaT kan worden ingesteld via [2.B.1] / [1‐0B] op waardes van 3°C~10°C. Verder staat er ook:
  • Delta T verwarming: er moet een minimaal temperatuurverschil zijn voor de goede werking van de warmteafgevers in de verwarmingsmodus.
  • Merk op dat de pomp haar debiet zodanig zal regelen dat de delta T wordt behouden.
Als we er dan van uit gaan dat de warmtepomp minimaal 3°C deltaT wil, dan wordt de formule:

4,2 kJ / liter °C * 7 liter/min * 3 °C / 60 s/min = 1,47 kJ/s (= 1,47 kW)

Dat is toch een stuk meer dan de 300 Watt die @tingbrouwer noemt. Of zou je die 1,47 kW nog moeten delen door de COP en is de 300 Watt het opgenomen elektrische vermogen en de 1,47 kW het afgegeven thermische vermogen?

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tingbrouwer
RichieB schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 08:31:
[...]

Wat is dan je deltaT? Volgens de installatiehandleiding heeft een ERGA08 een minimale flow rate van 12 l/min.

Volgens deze formule:

4,2 kJ / liter °C * 12 liter/min * deltaT °C / 60 s/min = 0,3 kJ/s (= 300 Watt)

moet je deltaT dan 0,36 °C. Dat zou super netjes zijn.
@Fantastic_fox Kan een warmtepomp met zo'n kleine deltaT werken?
Het is 300 Watt elektrisch vermogen. Ik weet niet de minimale dT, zie regelmatig <0,8°C (bij 17l/min)

[ Voor 6% gewijzigd door tingbrouwer op 10-03-2022 09:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@RichieB ik zou zeggen dat die 1.47kw afgegeven vermogen is nl het aantal liters flow * delta t komt bij mij over als vermogen wat het systeem afgeeft.

Afhankelijk van de COP is de input dan uiteraard lager. dus 1,47 /3 (of nog hoger omdat bij zo weinig vermogens behoefte de COP waarschijnlijk nog wel iets hoger zal liggen =490w. Maar zoals ik zeg als je maar 1,47kw afgegeven vermogen nodig hebt bij 35 graden en een lage delta t zal de COP hoger zijn dan 3 vermoed ik en dan kom je denk ik echt wel in de buurt bij wat @tingbrouwer zegt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Japie.G
  • Nu online

Japie.G

Colour Classic

Topicstarter
[...]

Yep, bevestig ik :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tingbrouwer
Hier al eens iemand bezig geweest met de instelling: Vraag me af of de tekst wel klopt ?

[9-09} Verwarming: vereist temperatuurverschil tussen retour- en aanvoerwater.

Heb hem 2k hoger ingesteld naar 7, krijg een rustiger compressor gedrag.
(minder fluctuatie opgenomen vermogen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Nu online

Japie.G

Colour Classic

Topicstarter
tingbrouwer schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 10:19:
Hier al eens iemand bezig geweest met de instelling: Vraag me af of de tekst wel klopt ?

[9-09} Verwarming: vereist temperatuurverschil tussen retour- en aanvoerwater.

Heb hem 2k hoger ingesteld naar 7, krijg een rustiger compressor gedrag.
(minder fluctuatie opgenomen vermogen)
Interessant.. staat bij mij op 5. Ik merk wel dat als de dT van 5 gehaald is de boel rustiger gaat lopen, terug gaat/mag moduleren. Wellicht gaat ie dat dan al doen bij een ingestelde dT van 7? /Hoop modus aan: Wellicht geeft dat minder defrost ellende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Nu online

Japie.G

Colour Classic

Topicstarter
RichieB schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 09:27:
[...]

• Merk op dat de pomp haar debiet zodanig zal regelen dat de delta T wordt behouden.

Als we er dan van uit gaan dat de warmtepomp minimaal 3°C deltaT wil, dan wordt de formule:

4,2 kJ / liter °C * 7 liter/min * 3 °C / 60 s/min = 1,47 kJ/s (= 1,47 kW)

Dat is toch een stuk meer dan de 300 Watt die @tingbrouwer noemt. Of zou je die 1,47 kW nog moeten delen door de COP en is de 300 Watt het opgenomen elektrische vermogen en de 1,47 kW het afgegeven thermische vermogen?
Gaat dit over de daikin? De pomp draait bij daikin op een vast debiet. Hij gaat niets regelen om de dT te behalen. Flow is vast. (Tijdens defrost iets hoger dan ingesteld)

[ Voor 26% gewijzigd door Japie.G op 11-03-2022 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertS1968
Wel leverings problemen bij Daikin, krijg maar geen levertijd van groothandel / installateur, gelukkig niet echt nodig, maar hoop toch wel voor september:-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
Hoi,

Van de elga is heel veel meer info te vinden op bv Youtube. Zo heb ik geleerd dat de elga een open verdeler heeft die ervoor zorgt dat de WP en ketel een deel samen kunnen doen.

Weet iemand van jullie of de daikin intergas ook zo'n open verdeler heeft?

Gr,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

GertS1968 schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 11:29:
Wel leverings problemen bij Daikin, krijg maar geen levertijd van groothandel / installateur, gelukkig niet echt nodig, maar hoop toch wel voor september:-)
Hier installatie over 2 weken. Wel al in december besteld.
Bij de extreem grote vraag is er ook nog een risico dat het subsidiepotje op een gegeven moment leeg is. Vorig jaar was er genoeg maar er is nu echt een run op die dingen.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@FaceDown even een vraagje ik ben in onderhandeling over een elga en een daikin intergas bij een andere leverancier. Beide hebben een voorlopige offerte afgegeven en nu moet er eerst een principe akkoord worden gegeven. Heb jij dit ook gehad met je aankoop?

En weet je zo in hoe verre deze principe overeenkomst vrijblijvend/bindend is? Ik wil eigenlijk van beide opties een definitieve offerte en ik wil straks niet aan 2 offertes vast zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Fantastic_fox schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 22:00:
@FaceDown even een vraagje ik ven in onderhandeling over een elga en een daikin intergas bij een andere leverancier. Beide hebben een voorlopige offerte afgegeven en nu moet er eerst een principe akkoord worden gegeven. Heb jij dit ook gehad met je aankoop?

En weet je zo in hoe verre deze principe overeenkomst vrijblijvend/bindend is? Ik wil eigenlijk van beide opties een definitieve offerte en ik wil straks niet aan 2 offertes vast zitten
Nee dat heb ik niet gehad. Ik had een offerte waarin alles (na een gesprek) in gespecificeerd was, dus materialen, arbeid, wat we zelf verzorgen (electra en aansluiting op meterkast) en daarop heb ik akkoord gegeven. Dat is dan bindend. En dit lijkt me de normale gang van zaken.
Een "principe-overeenkomst" klinkt als een bindende overeenkomst waar achteraf nog allerlei kosten bij om de hoek kunnen komen. Ik zou dit dus zeker niet doen. Laat ze langskomen en zorgen dat alle kosten gespecificeerd zijn, met de garantie dat er dus geen bijkomende kosten zijn. All-in prijs dus. Daar kun je vervolgens je akkoord op geven (als je het ermee eens bent).

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
Wat jij beschrijft is ook hetgeen ik zou verwachten, probleem is dat de grotere partijen het zo druk hebben dat je allemaal van dit soort vage processen krijgt.

Of ze doen het om het aantal huisbezoeken wat te drukken….

Wie gaat het bij jullie doen een lokale partij? Of een meer landelijke partij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Fantastic_fox schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 22:46:
Wat jij beschrijft is ook hetgeen ik zou verwachten, probleem is dat de grotere partijen het zo druk hebben dat je allemaal van dit soort vage processen krijgt.

Of ze doen het om het aantal huisbezoeken wat te drukken….

Wie gaat het bij jullie doen een lokale partij? Of een meer landelijke partij?
Lokaal. Ik zou niet in die gekte meegaan nu want als je niet oplet dan kost het je duizenden euro's extra en dan kijk je tegen een paar jaar extra terugverdientijd aan. Oftewel dan kun je beter wachten tot de markt wat normaliseert en dan een beslissing nemen.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Zijn er mensen met Tado die meelezen? Hoe voorkomen jullie pendelgedrag als kamers af en toe een klein beetje warmte vragen om bijv boven de 16 graden te blijven.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@FaceDown kun je dit niet oplossen door deze slave te maken van bv de woonkamer? Dan gaat deze kamer dichtlopen als hij 16 of meer is, en doordat hij in een groter circuit mee loopt staat er nooit een klein vermogen open…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Fantastic_fox schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 23:03:
@FaceDown kun je dit niet oplossen door deze slave te maken van bv de woonkamer? Dan gaat deze kamer dichtlopen als hij 16 of meer is, en doordat hij in een groter circuit mee loopt staat er nooit een klein vermogen open…
Beneden is 1 grote zone met vloerverwarming die bovendien veel minder verlies heeft dan boven. Bij een zonnetje is het dus beneden snel warm maar boven moeten we stoken. Ik wil dit dus echt afzonderlijk regelen. Ik wil ook niet steeds die grote benedenverdieping onnodig meeverwarmen. Nu gaat de vloerverwarming ook dicht met een Tado-knop.
Er komt wel een 20L voorschakelvat in dus wellicht valt het pendelen wel mee. Zou wellicht het aantal starts per uur softwarematig beperkt kunnen worden?

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tingbrouwer
FaceDown schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 23:29:
[...]

Beneden is 1 grote zone met vloerverwarming die bovendien veel minder verlies heeft dan boven. Bij een zonnetje is het dus beneden snel warm maar boven moeten we stoken. Ik wil dit dus echt afzonderlijk regelen. Ik wil ook niet steeds die grote benedenverdieping onnodig meeverwarmen. Nu gaat de vloerverwarming ook dicht met een Tado-knop.
Er komt wel een 20L voorschakelvat in dus wellicht valt het pendelen wel mee. Zou wellicht het aantal starts per uur softwarematig beperkt kunnen worden?
volgens mij zijn het aantal stop/starts bij een Daikin hybride niet te beperken. (maw. is geen instelling voor)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijsteun
tingbrouwer schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 23:46:
[...]

volgens mij zijn het aantal stop/starts bij een Daikin hybride niet te beperken. (maw. is geen instelling voor)
Bij het demonstreren meldde de installateur wel dat het systeem op een gegeven moment “in de anti-pendelstand” was geschoten.
Maar of dat een instelling is die we zelf kunnen aanpassen dan wel ergens diep in de software zit, heb ik verzuimd na te vragen. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tingbrouwer
Gijsteun schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 07:59:
[...]

Bij het demonstreren meldde de installateur wel dat het systeem op een gegeven moment “in de anti-pendelstand” was geschoten.
Maar of dat een instelling is die we zelf kunnen aanpassen dan wel ergens diep in de software zit, heb ik verzuimd na te vragen. 8)7
Ik ben d'r al een poosje naar op zoek, als iemand de software instelling weet graag .......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scorpio_King
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17:34
Binnenkort gaat er bij ons een Daikin Hybride warmtepomp/cv geïnstalleerd worden.

Installateur stelt voor om naast de warmtepomp/cv-ketel de Daikin thermostaat op te hangen en in de woonkamer een Honeywell Lyric T6 thermostaat.
Zover ik kan terugvinden stuurt deze Honeywell thermostaat de Daikin dan via aan/uit protocol aan.

Op dit moment heb ik een Toon als thermostaat. Volgens de installateur werkt deze niet samen met de Daikin. Toon kan aan/uit aansturen dus ik begrijp niet zo goed waarom dit niet zou werken.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tingbrouwer
Scorpio_King schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 08:55:
Binnenkort gaat er bij ons een Daikin Hybride warmtepomp/cv geïnstalleerd worden.

Installateur stelt voor om naast de warmtepomp/cv-ketel de Daikin thermostaat op te hangen en in de woonkamer een Honeywell Lyric T6 thermostaat.
Zover ik kan terugvinden stuurt deze Honeywell thermostaat de Daikin dan via aan/uit protocol aan.

Op dit moment heb ik een Toon als thermostaat. Volgens de installateur werkt deze niet samen met de Daikin. Toon kan aan/uit aansturen dus ik begrijp niet zo goed waarom dit niet zou werken.

Inderdaad vreemd, Daikin hybride kan of via "eigen" Daikin bedienapparaat worden aangestuurd (wat trouwens bij mij prima werkt, hangt in de woonkeuken; type EKRUCBL1) of aan/uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
Scorpio_King schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 08:55:

Waarom een aparte thermostaat dan? Wat is het voordeel daarvan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertS1968
Flappie schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 11:27:
[...]

Waarom een aparte thermostaat dan? Wat is het voordeel daarvan?
Voor zone regeling wil je toc een aparte thermostaat? Wij gaan het doen met Evohome, 5 zones.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Aan degenen die een 3rd party thermostaat in gebruik hebben: Wordt deze op dezelfde pinnen aangesloten als de standaard thermostaat (het regelkastje dat naast de ketel hangt)? Ik lees elders dat de Tado-thermostaat (althans de 'Draadloze Ontvanger') als Opentherm geconfigureerd moet worden (en dit werkt kennelijk), maar dan lijkt het me raar als deze op dezelfde pinnen wordt aangesloten, aangezien het regelkastje volgens een eigen Daikin protocol communiceert (voor zover ik weet).
Iemand die hierin helderheid kan verschaffen?

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tingbrouwer
FaceDown schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 14:11:
Aan degenen die een 3rd party thermostaat in gebruik hebben: Wordt deze op dezelfde pinnen aangesloten als de standaard thermostaat (het regelkastje dat naast de ketel hangt)? Ik lees elders dat de Tado-thermostaat (althans de 'Draadloze Ontvanger') als Opentherm geconfigureerd moet worden (en dit werkt kennelijk), maar dan lijkt het me raar als deze op dezelfde pinnen wordt aangesloten, aangezien het regelkastje volgens een eigen Daikin protocol communiceert (voor zover ik weet).
Iemand die hierin helderheid kan verschaffen?
de Daikin hybride kan niet rechtstreeks met opentherm communiceren, de communicatie over A2P: P1-P2-gebruikersinterface is een heel ander protocol.

Voor aansturen zijn twee mogelijkheden:

1) Daikin gebruikersinterface EKRUCBL1
2) aan/uit (op contactbasis)
Pagina: 1 ... 6 ... 45 Laatste