Daikin-Intergas hybrid. Ervaringen en discussies

Pagina: 1 ... 7 ... 45 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:46
Maar wat is nu het voordeel van die losse thermostaat?
En hoe werkt dat met aan/uit? Aan/uit op een gewone CV ketel is niet echt energie zuinig. Hoe doet de Daikin dat dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-08 11:47

FaceDown

Storende factor.

tingbrouwer schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 15:18:
[...]

de Daikin hybride kan niet rechtstreeks met opentherm communiceren, de communicatie over A2P: P1-P2-gebruikersinterface is een heel ander protocol.

Voor aansturen zijn twee mogelijkheden:

1) Daikin gebruikersinterface EKRUCBL1
2) aan/uit (op contactbasis)
Toch wordt dat hier tegengesproken: JanTomsen in "Slimme thermostaat voor een Daikin hybride warmtepomp?"

In de beschrijving van @JanTomsen staat specifiek een vermelding naar pagina 10 en 11 waarin staat beschreven dat er gekozen moet worden voor de D01 instelling op de Tado, welke voor OpenTherm is.

[ Voor 20% gewijzigd door FaceDown op 18-03-2022 16:09 ]

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Flappie schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 15:55:
Maar wat is nu het voordeel van die losse thermostaat?
En hoe werkt dat met aan/uit? Aan/uit op een gewone CV ketel is niet echt energie zuinig. Hoe doet de Daikin dat dan?
Wat ik van traditionele HR-ketels weet is dat aan/uit niet betekent vol vermogen of uit, maar dat de ketel zal moduleren op basis van de retourtemperatuur. Ik neem aan dat dit voor dit systeem soortgelijk werkt.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tingbrouwer
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 23:34
FaceDown schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 15:59:
[...]

Toch wordt dat hier tegengesproken: JanTomsen in "Slimme thermostaat voor een Daikin hybride warmtepomp?"

In de beschrijving van @JanTomsen staat specifiek een vermelding naar pagina 10 en 11 waarin staat beschreven dat er gekozen moet worden voor de D01 instelling op de Tado, welke voor OpenTherm is.
Geen idee of het werkt, is sowieso geen standaard oplossing, wellicht dat de helpdesk van Daikin je hierin verder kan helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Nou ik ben iets verder. Ik heb de Tado Draadloze Ontvanger al een tijd werkloos hier liggen en besloot om hem eens te testen. Na enige aarzeling wilde hij pairen. Daarna kun je in de Tado app een wizard volgen. En wat blijkt? Hij kent de Daikin hydroboxes gewoon, op typenummer. Dus regelt hij zelf ook de juiste instellingen (zal aan-uit zijn).
Je moet de ontvanger aansluiten op de X2M aansluiting 1 en 2 aan de Daikin kant, en aan de Tado kant COM en NO.
Enige research in de Daikin installateurshandleiding leert dat je in de instellingen C05 op 2 moet zetten (dit is de default) en dat hij dan X2M 1 en 2 gebruikt als aansluiting voor een externe thermostaat voor zowel verwarmen als koelen. Ik verwacht echter niet dat Tado koeling ondersteunt.

X2M is overigens 220v wisselspanning dus enige voorzichtigheid is geboden. De Tado ontvanger accepteert dit wel op de COM en NO ingangen (staat erop).

Als laatste moet je per kamer nog instellen via de app dat de Draadloze Ontvanger de zoneregeling gaat doen (dus de ketel aanstuurt). Dan zou het allemaal moeten werken.

Verder kan ik niet testen want ik heb de Daikin nog niet. :)

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:24

Japie.G

Colour Classic

Topicstarter
Ik heb de draadjes van de externe thermostaat pinnen al een keer aangepakt, of het 220v is weet ik niet maar het voelde als schrikdraad🤣

Ik stuur die pinnen aan met een shelly zodat de boel via mijn domotica loopt. 2 stuks, op beide zones zodat ik 2 stooklijnen kan schakelen. De koeling gebeurt via andere vraagpinnen, dus die tado moet losse contacten hebben voor koelvraag wil je dat werkend maken. De daikin unit gebruik je dan vervolgens alsnog voor het instellen van de stooklijn etcetera. De unit is aan uit aangestuurd, er is warmtevraag ja of nee. De hele modulatie gebeurt op basis vannde retourtemp. Het enige dat je mist ten opzichte van de aansturing via de daikin unit (of opentherm, maar ik heb het al eerder geroepen, volgens mij is dat onzin dat dat werkt op de daikin) is de zogenaamde aangepaste Ta.

Dit zorgt ervoor dat als je middels de stooklijn een tA van bijvoorbeeld 29 graden nodig hebt, en je kamertemp setpoint is 20 graden maar de daadwerkelijke kamertemp is maar 18 (sterk afwijkend dus) dat de tA dan opgeplust wordt. Hii gaat dan afwijken van de stooklijn en bijvoorbeeld 30 graden tA maken. Die modulatie op tA in combinatie met je daadwerkelijke kamertemperatuur vervalt bij gebruik van een externe thermostaat op aan/uit. Maar aangezien je bij warmtepomp stoken veel beter je huis 24/7 op temp kan houden is deze functie sowieso niet zo handig om te gebruiken. Disclaimer, wellicht is dat anders in een minder geïsoleerd huis..
FaceDown schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 23:00:
Zijn er mensen met Tado die meelezen? Hoe voorkomen jullie pendelgedrag als kamers af en toe een klein beetje warmte vragen om bijv boven de 16 graden te blijven.
Je kunt een 2e zone instellen op de daikin met eigen thermostaat en eigen stooklijn. Maak dat voor de bovenverdieping en maak een stooklijn waarbij pendelen niet aan de orde is (hogere tA) 😄

[ Voor 13% gewijzigd door Japie.G op 19-03-2022 07:03 ]

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tingbrouwer
Japie.G schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 06:59:
Ik heb de draadjes van de externe thermostaat pinnen al een keer aangepakt, of het 220v is weet ik niet maar het voelde als schrikdraad🤣

Ik stuur die pinnen aan met een shelly zodat de boel via mijn domotica loopt. 2 stuks, op beide zones zodat ik 2 stooklijnen kan schakelen. De koeling gebeurt via andere vraagpinnen, dus die tado moet losse contacten hebben voor koelvraag wil je dat werkend maken. De daikin unit gebruik je dan vervolgens alsnog voor het instellen van de stooklijn etcetera. De unit is aan uit aangestuurd, er is warmtevraag ja of nee. De hele modulatie gebeurt op basis vannde retourtemp. Het enige dat je mist ten opzichte van de aansturing via de daikin unit (of opentherm, maar ik heb het al eerder geroepen, volgens mij is dat onzin dat dat werkt op de daikin) is de zogenaamde aangepaste Ta.

Dit zorgt ervoor dat als je middels de stooklijn een tA van bijvoorbeeld 29 graden nodig hebt, en je kamertemp setpoint is 20 graden maar de daadwerkelijke kamertemp is maar 18 (sterk afwijkend dus) dat de tA dan opgeplust wordt. Hii gaat dan afwijken van de stooklijn en bijvoorbeeld 30 graden tA maken. Die modulatie op tA in combinatie met je daadwerkelijke kamertemperatuur vervalt bij gebruik van een externe thermostaat op aan/uit. Maar aangezien je bij warmtepomp stoken veel beter je huis 24/7 op temp kan houden is deze functie sowieso niet zo handig om te gebruiken. Disclaimer, wellicht is dat anders in een minder geïsoleerd huis..

[...]

Je kunt een 2e zone instellen op de daikin met eigen thermostaat en eigen stooklijn. Maak dat voor de bovenverdieping en maak een stooklijn waarbij pendelen niet aan de orde is (hogere tA) 😄
Letop: d'r staat inderdaad 230V op de klemmen van de thermostaat ingangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Topicstarter
tingbrouwer schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 08:10:
[...]

Letop: d'r staat inderdaad 230V op de klemmen van de thermostaat ingangen.
voelde inderdaad niet heel erg lekker 8)7 soms moet je het op de harde manier leren :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tingbrouwer
Japie.G schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 10:33:
[...]

voelde inderdaad niet heel erg lekker 8)7 soms moet je het op de harde manier leren :X
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QZwAAMuzRd9Xg2vrZTloxMM9I3A=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/PFRfB0iGmGihrp8zELnRPi30.gif?f=user_large

Tja, maar alles lezen is ook niet mijn sterkste kant. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Japie.G schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 15:59:
Even een update van tijdens het prutsen:

Werkend volgens @tingbrouwer
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
LabelDef PROGMEM labelDefs[] = {
{0x10,1,304,1,-1,"Defrost Operation"},
{0x10,6,114,2,1,"Target Evap. Temp."},
{0x20,0,105,2,1,"Outdoor air temp."},
{0x20,4,105,2,1,"Discharge pipe temp."},
{0x20,8,105,2,1,"O/U Heat Exch. Mid-temp."},
{0x20,12,105,2,1,"INV fin temp."},
{0x20,14,105,2,2,"Pressure"},
{0x21,0,105,2,-1,"INV primary current (A)"},
{0x21,2,105,2,-1,"INV secondary current (A)"},
{0x21,4,101,2,-1,"Voltage (V)"},
{0x30,0,152,1,-1,"INV frequency (rps)"},
{0x60,9,105,2,1,"LW setpoint (main)"},
{0x61,2,105,2,1,"Outlet Water Heat Exch. Temp. (R1T)"},
{0x61,4,105,2,1,"Outlet Water BUH Temp. (R2T)"},
{0x61,6,105,2,1,"Refrig. Temp. liquid side (R3T)"},
{0x61,8,105,2,1,"Inlet water temp.(R4T)"},
{0x61,12,105,2,1,"RT Temp."},
{0x62,5,105,2,1,"RT setpoint"},
{0x62,9,105,2,-1,"Flow sensor (l/min)"},
{0x64,5,105,2,1,"Hybrid Heating Target Temp."},
{0x64,7,105,2,1,"Boiler Heating Target Temp."},

Inmiddels heb ik er 2 bij gevonden die ook werken
code:
1
2
{0x10,0,217,1,-1,"Operation Mode"},  (heating / cooling)
{0x64,2,302,1,-1,"Boiler DHW Demand"}, (ON bij vraag warm tapwater, OFF bij geen vraag warm tapwater, gemaakt door GASKETEL bij mij)

[Afbeelding]
:)

Ideaal dat de firmware over the air is te updaten. Kan gewoon lekker aan de warmtepomp blijven hangen dat ding _/-\o_

Nog een vraag. Standaard trekt espAltherma 1x per 30 seconden de data uit de wp. Zou er iets op tegen zijn dit elke 10sec te doen?
Ik ben ook bezig met het opzetten van ESPAltherma en het ophalen van de data in Home Assistant, en heb volgens mij alles werkend, of het feit na dat ik de Daikin nog niet heb :+ Eea is dus ter voorbereiding.

Hoe kun je een OTA update uitvoeren? Ik doe het nu gewoon via USB via VSCode / PlatformIO. (reeds opgelost door juiste settings in pltformio.ini)

Zijn bovenstaande sensoren nog steeds compleet, of is er nog eea bijgekomen inmiddels om te kunnen loggen?

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11-09 07:27
Beste medetweakers,

Dit forum volg ik nu een half jaar. Wij hebben namelijk al een ruim jaar een intergas/daikin 5k hybride (op advies van de leverancier Breman). We hadden ons er niet in verdiept maar we wilden gewoon een alternatief voor een standaard gasketel. We hebben een vrijstaand huis, met vloerverwarming op de begane grond en convectoren in elke kamer (5 convectoren).

Het inregelen had vele etappes omdat niemand snapte hoe het apparaat efficient kon worden gebruikt. Uiteindelijk heeft Daikin de hybride weersafhankelijk met diverse standaard instellingen ingeprogrammeerd / aangezet. Dat lijkt te werken: buiten koud = hybride vraagt meer energie. Ik heb zelf de temperatuur waarbij gas bijspringt al naar 0 graden verlaagd.

Maar ik worstel nog steeds met de efficiency van de hybride. Ik heb de vloerverwarming nu zo ingeregeld dat pas, als de temperatuur beneden een bepaalde waarde is, de vloerpomp aan gaat. De oude (modulerende) thermostaat heb ik ertussenuit gehaald. Maar mijn idee: als er geen warmtevraag is, doet de warmtepomp weinig, lijkt niet te kloppen. Alle conventoren uit, de vloerpomp uit en toch verstookt de warmtepomp de hele nacht meer dan 1000W volcontinue (Shelly1PM ertussen gezet). In de nacht is het circa 2 graden, dus wel koud. Maar waar gaat die warmte heen als er geen warmtevrager is?? Hoe kan ik dat aanpassen? Of klopt mijn droombeeld: geen warmtevraag = geen warmteopwekking niet?

Ik heb via dit forum een tweakhandleiding gedownload waarbij ik ook in het installateursmenu kan komen (vandaar die 0 graden grens). Maar ik heb het gevoel dat er nog heel wat te tweaken is.

[ Voor 3% gewijzigd door oltk op 25-03-2022 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tingbrouwer
oltk schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 08:59:
Beste medetweakers,

Dit forum volg ik nu een half jaar. Wij hebben namelijk al een ruim jaar een intergas/daikin 5k hybride (op advies van de leverancier Breman). We hadden ons er niet in verdiept maar we wilden gewoon een alternatief voor een standaard gasketel. We hebben een vrijstaand huis, met vloerverwarming op de begane grond en convectoren in elke kamer (5 convectoren).

Het inregelen had vele etappes omdat niemand snapte hoe het apparaat efficient kon worden gebruikt. Uiteindelijk heeft Daikin de hybride weersafhankelijk met diverse standaard instellingen ingeprogrammeerd / aangezet. Dat lijkt te werken: buiten koud = hybride vraagt meer energie. Ik heb zelf de temperatuur waarbij gas bijspringt al naar 0 graden verlaagd.

Maar ik worstel nog steeds met de efficiency van de hybride. Ik heb de vloerverwarming nu zo ingeregeld dat pas, als de temperatuur beneden een bepaalde waarde is, de vloerpomp aan gaat. De oude (modulerende) thermostaat heb ik ertussenuit gehaald. Maar mijn idee: als er geen warmtevraag is, doet de warmtepomp weinig, lijkt niet te kloppen. Alle conventoren uit, de vloerpomp uit en toch verstookt de warmtepomp de hele nacht meer dan 1000W volcontinue (Shelly1PM ertussen gezet). In de nacht is het circa 2 graden, dus wel koud. Maar waar gaat die warmte heen als er geen warmtevrager is?? Hoe kan ik dat aanpassen? Of klopt mijn droombeeld: geen warmtevraag = geen warmteopwekking niet?

Ik heb via dit forum een tweakhandleiding gedownload waarbij ik ook in het installateursmenu kan komen (vandaar die 0 graden grens). Maar ik heb het gevoel dat er nog heel wat te tweaken is.
Ik denk dat een deel opgemaakt wordt door de pomp in de binnenunit, ca 50W bij koudere buitentemp.
( pomp uit; standby verlies= 20W).

Regel je met de Daikin afstandsbediening type EKRUCBL1 ? of met een ander fabr. thermostaat (aan/uit)

Verklaart nog niet het resterend deel, als het goed is kun je op de shelly zien of/en hoe vaak en wanneer de warmtepomp nog aan gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
tingbrouwer schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 10:05:
[...]

Ik denk dat een deel opgemaakt wordt door de pomp in de binnenunit, ca 50W bij koudere buitentemp.
( pomp uit; standby verlies= 20W).

Regel je met de Daikin afstandsbediening type EKRUCBL1 ? of met een ander fabr. thermostaat (aan/uit)

Verklaart nog niet het resterend deel, als het goed is kun je op de shelly zien of/en hoe vaak en wanneer de warmtepomp nog aan gaat.
Die 20 W klopt! Dat is het minimale gebruik. Ik heb geen afstandsbediening (is mij niet verteld dat die er is??) wel de standaard regelaar/thermostaat die door Daikin wordt meegeleverd en ook meteen het bedieningsunit is om de Daikin te programmeren.

Het stroomgebruik de afgelopen nacht (tot op nu:)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BjvQkwc-MB44ynJ9m69VI3vWtqY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zOoxr66IyyfUsKA5euA7Hrhi.png?f=user_large

edit: het bleek dat de badkamerradiator ook nog aan stond O-) Maar of dat 1000W vraagt??

[ Voor 4% gewijzigd door oltk op 25-03-2022 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Topicstarter
Die shelly meet alleen de warmtepomp? Niets anders?

Als de buitenunit draait met 1000w maakt hii sowieso iets van 4000w aan warmte. Die moet hii ergens kwijt kunnen anders zou hij aan het pendelen slaan. Heb je een buffervat?

Wat maakt je warmtevraag? De daikin controo unit? Of een externe thermostaat? Meer info nodig🤪

[ Voor 18% gewijzigd door Japie.G op 25-03-2022 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
Japie.G schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 11:20:
Die shelly meet alleen de warmtepomp? Niets anders?

Als de buitenunit draait met 1000w maakt hii sowieso iets van 4000w aan warmte. Die moet hii ergens kwijt kunnen anders zou hij aan het pendelen slaan. Heb je een buffervat?

Wat maakt je warmtevraag? De daikin controo unit? Of een externe thermostaat? Meer info nodig🤪
De shelly zit voor het gehele ding: Dus binnenunit + buitenunit (er loopt een stroomkabel ná de shelly naar de buitenunit én een naar de binnenunit). Die totale vraag klopt ook, omdat de P1 meter hier nog 400 W aan toevoegt van de rest van het huis (o.a. onzuinige koelkast, quooker, servertjes, laptops etc).

Er is geen andere thermostaat dan de regelthermostaat van Daikin zelf. Althans: de convectoren hebben een radiatorthermostaatkraan. En de vloerpomp wordt aangestuurd door Home assistant via temperatuursensoren

Er is geen buffervat. De warmtevraag wordt (dus) gevormd door: 5 convectoren (4 op 1e verdieping, 1 op zolder). 1 radiator in de badkamer en 1 minimini radiator in het washok (die ook uit staat).

je stelt terecht: als de buitenunit draait moet ie zijn warmte kwijt. Maar waarom zou die draaien als er geen warmtevraag is?

[ Voor 15% gewijzigd door oltk op 25-03-2022 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

oltk schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 18:24:
[...]

De shelly zit voor het gehele ding: Dus binnenunit + buitenunit (er loopt een stroomkabel ná de shelly naar de buitenunit én een naar de binnenunit). Die totale vraag klopt ook, omdat de P1 meter hier nog 400 W aan toevoegt van de rest van het huis (o.a. onzuinige koelkast, quooker, servertjes, laptops etc).

Er is geen andere thermostaat dan de regelthermostaat van Daikin zelf. Althans: de convectoren hebben een radiatorthermostaatkraan. En de vloerpomp wordt aangestuurd door Home assistant via temperatuursensoren

Er is geen buffervat. De warmtevraag wordt (dus) gevormd door: 5 convectoren (4 op 1e verdieping, 1 op zolder). 1 radiator in de badkamer en 1 minimini radiator in het washok (die ook uit staat).

je stelt terecht: als de buitenunit draait moet ie zijn warmte kwijt. Maar waarom zou die draaien als er geen warmtevraag is?
Wat regelt de warmtevraag nu? Gebruik je een Daikin thermostaat? Waar hangt deze en hoe weet je dat deze geen warmte vraagt? Gezien het stroomverbruik lijkt het logisch dat er gewoon warmtevraag is.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tingbrouwer
FaceDown schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 20:46:
[...]

Wat regelt de warmtevraag nu? Gebruik je een Daikin thermostaat? Waar hangt deze en hoe weet je dat deze geen warmte vraagt? Gezien het stroomverbruik lijkt het logisch dat er gewoon warmtevraag is.
Welke koppeling zit er tussen de vloerpomp en de wp, ik denk dat de wp gewoon weersafhankelijk regelt en warmte wil maken aan de hand van de buitentemp. en is het niet zo dat zodra de warmte de vloerunit bereikt de vloerpomp aan gaat ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

tingbrouwer schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 20:51:
[...]

Welke koppeling zit er tussen de vloerpomp en de wp, ik denk dat de wp gewoon weersafhankelijk regelt en warmte wil maken aan de hand van de buitentemp. en is het niet zo dat zodra de warmte de vloerunit bereikt de vloerpomp aan gaat ??
Voor zover ik weet wordt een weersafhankelijke regeling gebruikt om dat temperatuur van het water te regelen. De warmtevraag wordt door een (of meerdere) thermostaten verzorgd. Zonder thermostaat weet een systeem toch niet of er warmte nodig is? Als het hier buiten -4 is maar het is stralend weer en de zon staat vol op de ramen dan hoeft de verwarming niet aan. Maar als het een grijze dag is dan moet ie vol aan de bak bij dezelfde buitentemp.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Topicstarter
De daikin kan wel degelijk volledig weersafhankelijk draaien zonder thermostaat :-) bij een goed afgeregelde stooklijn pomp je zo net zoveel warmte in je woning als dat er uit gaat. Daarom is de vraag relevant.. WAT geeft het warmtevraag signaal naar de daikin. Een radiator open of dicht heeft daar niets mee te maken. Welk apparaat vraagt de daikin om aan te gaan.

OF
Daikin control unit op thermostaat stand (deze stand is te combineren met een weersafhankleijke stooklijn met een ruimtetemp compensatie op de stooklijn)

OF
Daikin control unit op Externe thermostaat stand (deze stand is te combineren met een weersafhanklelijke stooklijn)

OF
Daikin control unit op Awt regeling (full weersafhankelijk zonder thermostaat compensatie)

[ Voor 17% gewijzigd door Japie.G op 25-03-2022 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
FaceDown schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 20:46:
[...]

Ik denk dat ik je vraag niet helemaal begrijp, Ik heb de standaard thermostaat van Daikin, die hangt naast de Daikin warmtepomp. Die is afgeregeld als "weersafhankelijk" en reageert niet op de interne temperatuur.

Ongetwijfeld regelt die thermostaat ook dat er warmte wordt gemaakt. De vraag is daarom: hoe kan ik dat veranderen. Ik wil dat er alleen wamte wordt gemaakt als er vraag is van een van de convectoren of de vloerverwarming. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
tingbrouwer schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 20:51:
[...]

[/quote]

Ik heb de standaard thermostaat van Daikin, die hangt naast de Daikin warmtepomp. Die is afgeregeld als "weersafhankelijk" en reageert niet op de interne temperatuur.

Ongetwijfeld regelt die thermostaat ook dat er warmte wordt gemaakt. De vraag is daarom: hoe kan ik dat veranderen. Ik wil dat er alleen wamte wordt gemaakt als er vraag is van een van de convectoren of de vloerverwarming. :)

De vloerpomp gaat aan als de temperatuur lager is dan een voorgeprogrameerde waarde (een shelly schakelaar via Home Assistant)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

oltk schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 21:37:
[...]

Ik denk dat ik je vraag niet helemaal begrijp, Ik heb de standaard thermostaat van Daikin, die hangt naast de Daikin warmtepomp. Die is afgeregeld als "weersafhankelijk" en reageert niet op de interne temperatuur.

Als die thermostaat naast de ketel hangt dan is ie lijkt mij niet als thermostaat in gebruik en regel je zuiver weersafhankelijk zoals hierboven gezegd wordt. Dan is er bij lage temperaturen buiten dus altijd warmtevraag.
Lijkt mij niet het meest efficient want wellicht wil je nachtverlaging toepassen, of zoneverwarming.
Het kan wellicht wel werken maar dan moet je stooklijn perfect afgesteld zijn en je hele afgiftesysteem waterzijdig ingeregeld. En dan nog houd je je hele huis op een constante temperatuur en verwarm je dus ook ruimtes die je niet gebruikt. Niet het meest efficient of zuinig lijkt me maar daar denken anderen wellicht anders over.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
Japie.G schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 21:31:
De daikin kan wel degelijk volledig weersafhankelijk draaien zonder thermostaat :-) bij een goed afgeregelde stooklijn pomp je zo net zoveel warmte in je woning als dat er uit gaat. Daarom is de vraag relevant.. WAT geeft het warmtevraag signaal naar de daikin. Een radiator open of dicht heeft daar niets mee te maken. Welk apparaat vraagt de daikin om aan te gaan.

OF
Daikin control unit op thermostaat stand (deze stand is te combineren met een weersafhankleijke stooklijn met een ruimtetemp compensatie op de stooklijn)

OF
Daikin control unit op Externe thermostaat stand (deze stand is te combineren met een weersafhanklelijke stooklijn)

OF
Daikin control unit op Awt regeling (full weersafhankelijk zonder thermostaat compensatie)
Wel interessant om een van die drie opties uit te zoeken. Nu vind ik die control unit geen voorbeeld van human interface, dus zal moeten zoeken waar deze "smaken" te vinden zijn :?

Ik weet zeker dat er geen verwarming vraagt om warmte. En inderdaad: al een hele week schijnt de zon naar binnen en kan bijkans de airco aan, Maar de WP blijft vrolijk 1000W verstoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
FaceDown schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 21:47:
[...]

Als die thermostaat naast de ketel hangt dan is ie lijkt mij niet als thermostaat in gebruik en regel je zuiver weersafhankelijk zoals hierboven gezegd wordt. Dan is er bij lage temperaturen buiten dus altijd warmtevraag.
Lijkt mij niet het meest efficient want wellicht wil je nachtverlaging toepassen, of zoneverwarming.
Het kan wellicht wel werken maar dan moet je stooklijn perfect afgesteld zijn en je hele afgiftesysteem waterzijdig ingeregeld. En dan nog houd je je hele huis op een constante temperatuur en verwarm je dus ook ruimtes die je niet gebruikt. Niet het meest efficient of zuinig lijkt me maar daar denken anderen wellicht anders over.
Het probleem is dat ik hier niet veel kaas van heb gegeten. zoneverwarming heb ik niet. De stooklijn is standaard (maar kan ik niet aanpassen). Ik had al wel de bovengrens temp waarop de WP aan mag verlaagd van 24 naar 16 graden. nachtverlaging :?

Ideaal zou zijn als de WP alleen overdag aan gaat en 's nachts juist niet. Overdag kan ik dan de zonnepanelen gebruiken om de WP te laten draaien. Dan koelt het in de nacht af. Maar de VP had ik ook al verboden aan te gaan in de nacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tingbrouwer
oltk schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 21:50:
[...]

Wel interessant om een van die drie opties uit te zoeken. Nu vind ik die control unit geen voorbeeld van human interface, dus zal moeten zoeken waar deze "smaken" te vinden zijn :?

Ik weet zeker dat er geen verwarming vraagt om warmte. En inderdaad: al een hele week schijnt de zon naar binnen en kan bijkans de airco aan, Maar de WP blijft vrolijk 1000W verstoken.
je dient de voorwaarde om warmte te maken weg te halen, hij gaat nu vrolijk stoken op buitentemp. wellicht kun je het commando van de vloerpomp naar de thermostaatingang van de WP sturen. Als @japie.G al omschreef:

Je hebt dit:
OF

En dit is een oplossing:
OF

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

oltk schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 21:54:
[...]

Het probleem is dat ik hier niet veel kaas van heb gegeten. zoneverwarming heb ik niet. De stooklijn is standaard (maar kan ik niet aanpassen). Ik had al wel de bovengrens temp waarop de WP aan mag verlaagd van 24 naar 16 graden. nachtverlaging :?

Ideaal zou zijn als de WP alleen overdag aan gaat en 's nachts juist niet. Overdag kan ik dan de zonnepanelen gebruiken om de WP te laten draaien. Dan koelt het in de nacht af. Maar de VP had ik ook al verboden aan te gaan in de nacht.
Ik krijg dit systeem komende week. Ik ga het gebruiken icm een Tado thermostaat (met 7 thermostaatknoppen in het hele huis). Hiermee kan ik dus precies bereiken wat jij wilt want ik kan de thermostaat zo instellen dat deze overdag warmte vraagt en 's nachts niet.
Jij regelt nu zuiver op buitentemp dus als het koud is 's nachts dan is er dus wel warmtevraag en gaat het ding dus draaien.
Overigens kun je met een Tado systeem ook beginnen met 1 draadloze sensor (bijv in woonkamer) en een Draadloze Ontvanger (deze hang je aan de Daikin). Dit kun je dan uitbreiden met thermostaatknoppen waarmee je andere ruimtes afzonderlijk warmte kunt laten vragen.
Je kan natuurlijk ook elke andere aan-uit thermostaat in je woonkamer installeren en koppelen aan de Daikin. Deze kun je vervolgens hetzelfde programmeren.
Het Tado systeem integreert overigens wel mooi in Home Assistant :)
Ik zal mijn bevindingen over de installatie hier eind volgende week melden.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

tingbrouwer schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 21:58:
[...]

En dit is een oplossing:
OF
Kleine toevoeging, die thermostaat moet wel in bijv de woonkamer of hal komen te hangen. Ik neem aan dat hij niet wil sturen op de temp van de ketelruimte.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
tingbrouwer schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 21:58:
[...]

je dient de voorwaarde om warmte te maken weg te halen, hij gaat nu vrolijk stoken op buitentemp. wellicht kun je het commando van de vloerpomp naar de thermostaat van de WP sturen. Als @japie.G al omschreef:
Ok. En hoe stuur ik het commando door? Of moet ik hardwarematig de WP uitzetten? Ik heb geen optie om commando's door te sturen (alleen de regelaar zit erop aangesloten, verder niets)
Je hebt dit:
OF

En dit is een oplossing:
OF
Ok. dus moet ik iets instellen. Ik heb zowel in de gebruikershandleiding als in de installatiehandleiding gezocht op externe en op thermostaat. Ik vind geen matches. Op de term weersafhankelijk krijg ik drie matches in een tabel zonder verdere info 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
FaceDown schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 22:02:
[...]

Jij regelt nu zuiver op buitentemp dus als het koud is 's nachts dan is er dus wel warmtevraag en gaat het ding dus draaien.
Maar wát zorgt dan voor die warmtevraag?? :X
Overigens kun je met een Tado systeem ook beginnen met 1 draadloze sensor (bijv in woonkamer) en een Draadloze Ontvanger (deze hang je aan de Daikin).
Met tape? Hoe? Ik heb echt geen mogelijkheid om iets te koppelen aan de Daikin...
Je kan natuurlijk ook elke andere aan-uit thermostaat in je woonkamer installeren en koppelen aan de Daikin.
Tja. Ook hier komt de hoe vraag terug :)
Het Tado systeem integreert overigens wel mooi in Home Assistant :)
Ik zal mijn bevindingen over de installatie hier eind volgende week melden.
Dat is mooi! Ik ben wel erg benieuwd :)
edit: een stappenplannetje of foto's wat je hebt gedaan zal ook welkom zijn. Een tado aansluiten kan zomaar (in de winter) vele kWh schelen. En met de stroomprijzen van nu (en dus vanaf het volgende najaar) heb ik die aanschafprijs er snel uit denk ik.

[ Voor 11% gewijzigd door oltk op 25-03-2022 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tingbrouwer
oltk schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 22:09:
[...]

[...]

Met tape? Hoe? Ik heb echt geen mogelijkheid om iets te koppelen aan de Daikin...

[...]

[...]

thermostaatingang op de hydrounit

letop: staat 230V op !!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QZwAAMuzRd9Xg2vrZTloxMM9I3A=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/PFRfB0iGmGihrp8zELnRPi30.gif?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

oltk schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 22:09:
[...]

[...]

[...]

[...]

Het feit het buiten kouder is dan je stookgrens leidt tot de warmtevraag, als je puur weersafhankelijk regelt.
Of er nu wel of geen radiatoren etc open staan doet er niet toe, want dat ziet dat ding niet.

De Tado sluit je aan op X2M pin 1 en 2. Staat in de handleiding. Let op: Hier staat 220v op. Andere aan-uit thermostaten sluit je weer elders aan maar ook dat staat in de handleiding.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
tingbrouwer schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 22:16:
[...]

thermostaatingang op de hydrounit

letop: staat 230V op !!

[Afbeelding]
Dus als je er geen thermostaat aan hebt hangen, vraag 'ie toch warmte?? 8)7

Overigens zie ik ook een interessante topicdiscussie hier:
Slimme thermostaat voor een Daikin hybride warmtepomp?

Blijkbaar kan ik inderdaad een tado ontvanger aan de daikin hangen (geen idee hoe overigens) maar dan moet ik het volgende doen:

quote: "Wij hebben ook een Daikin Intergas NHYKOMB33AA/EHYHBH08AV3. Bij ons werkt het Tado systeem wel naar behoren. De installateur moest hier wel het een en ander voor uitzoeken. Ik moest in ieder geval een draadloze ontvangen aanschaffen (dat had ik nog niet nodig voor onze vorige installatie). Verder konden in de thermostaat installateursinstellingen opgeroepen worden (je moet dan de knop een aantal keren 3 seconden ingedrukt houden om door een menu te navigeren). Hier heeft hij een instelling aangepast (ik zou na moeten vragen welke). De laatste stap bleek dat we per thermostaatknop aan moesten geven dat deze moeten schakelen op de draadloze ontvanger en niet op de thermostaat (dat laatste is (zo lijkt het) standaard de instelling). Een afzonderlijke thermostaatknop moet dus gepaird worden met het gehele systeem én met de draadloze ontvanger afzonderlijk. Dat laatste kun je in de webapplicatie doen, maar niet in de app op je telefoon."

Moet zeggen dat ik de neiging krijg de installateur maar te bellen :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
FaceDown schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 22:17:
[...]

Het feit het buiten kouder is dan je stookgrens leidt tot de warmtevraag, als je puur weersafhankelijk regelt.
Of er nu wel of geen radiatoren etc open staan doet er niet toe, want dat ziet dat ding niet.

De Tado sluit je aan op X2M pin 1 en 2. Staat in de handleiding. Let op: Hier staat 220v op. Andere aan-uit thermostaten sluit je weer elders aan maar ook dat staat in de handleiding.
Ik zit er net naar te kijken in de handleiding. Wat is dit slecht gedocumenteerd zeg. Je moet het weten om het te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tingbrouwer
oltk schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 22:22:
[...]

Ik zit er net naar te kijken in de handleiding. Wat is dit slecht gedocumenteerd zeg. Je moet het weten om het te weten.
Wil niet flauw doen, maar heet niet voor niks:
uitgebreide handleiding voor de installateur :?

maw: Als je de begrippen niet herkend is het inderdaad een puzzel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
tingbrouwer schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 22:26:
[...]

Wil niet flauw doen, maar heet niet voor niks:
uitgebreide handleiding voor de installateur :?

maw: Als je de begrippen niet herkend is het inderdaad een puzzel.
Hahaha. ja. Maar de installateur maakt er ook een potje van. Op mijn vraag dit af te regelen (met hoe ik het wil) krijg ik ook verwilderde blikken en "zo doen we het altijd" gemompel. Dan trek ik mijn rubber handschoenen maar weer aan en ga ik zoeken wat het issue is en hoe ik dit kan oplossen. Helaas kom ik dan begrippen tegen die me niets zeggen.

Ik begrijp nu dat die X2M kan worden gebruikt om het warmte genereren voor het warmtesysteem aan / uit te zetten.

[ Voor 26% gewijzigd door oltk op 25-03-2022 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tingbrouwer
oltk schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 22:29:
[...]

Hahaha. ja. Maar de installateur maakt er ook een potje van. Op mijn vraag dit af te regelen (met hoe ik het wil) krijg ik ook verwilderde blikken en "zo doen we het altijd" gemompel
Waarom het op deze manier bij je geïnstalleerd is begrijp ik ook niet, Ik heb de Daikin controller in een goede referentieruimte hangen en het werkt bij mij perfect.
ook de gehele bg vloerverwarming
radiatoren met thermostaatknoppen op de verdieping maar die gaan nooit aan

Maar de Tado oplossing is denk ik ook goeie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

oltk schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 22:20:
[...]

Dus als je er geen thermostaat aan hebt hangen, vraag 'ie toch warmte?? 8)7
Dat is toch logisch? Als er geen warmtevraag zou zijn zou je een unit hebben hangen die altijd uit is.
Overigens zie ik ook een interessante topicdiscussie hier:
Slimme thermostaat voor een Daikin hybride warmtepomp?

Blijkbaar kan ik inderdaad een tado ontvanger aan de daikin hangen (geen idee hoe overigens) maar dan moet ik het volgende doen:

quote: "Wij hebben ook een Daikin Intergas NHYKOMB33AA/EHYHBH08AV3. Bij ons werkt het Tado systeem wel naar behoren. De installateur moest hier wel het een en ander voor uitzoeken. Ik moest in ieder geval een draadloze ontvangen aanschaffen (dat had ik nog niet nodig voor onze vorige installatie). Verder konden in de thermostaat installateursinstellingen opgeroepen worden (je moet dan de knop een aantal keren 3 seconden ingedrukt houden om door een menu te navigeren). Hier heeft hij een instelling aangepast (ik zou na moeten vragen welke). De laatste stap bleek dat we per thermostaatknop aan moesten geven dat deze moeten schakelen op de draadloze ontvanger en niet op de thermostaat (dat laatste is (zo lijkt het) standaard de instelling). Een afzonderlijke thermostaatknop moet dus gepaird worden met het gehele systeem én met de draadloze ontvanger afzonderlijk. Dat laatste kun je in de webapplicatie doen, maar niet in de app op je telefoon."

Moet zeggen dat ik de neiging krijg de installateur maar te bellen :'(
Hier niet teveel waarde aan hangen want die beschrijving lijkt niet te kloppen. Ik zal later bevestigen of het werkt via de X2M aansluiting. Het instellen via de Tado gaat tegenwoordig volledig via de app. Een 'installateursmenu' komt er niet meer aan te pas.

https://www.tado.com/nl-n...mo#3PczGKkRevSfisXC2vXUUl

Deze set heb ik gekocht (hiervoor had ik al een bedrade Tado thermostaat op mijn gasketel, en de knoppen heb ik al). Hiermee kun je dus de temperatuursensor overal in huis ophangen.

[ Voor 6% gewijzigd door FaceDown op 25-03-2022 22:44 ]

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tingbrouwer
FaceDown schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 22:38:
[...]

Dat is toch logisch? Als er geen warmtevraag zou zijn zou je een unit hebben hangen die altijd uit is.

[...]

Hier niet teveel waarde aan hangen want die beschrijving lijkt niet te kloppen. Ik zal later bevestigen of het werkt via de X2M aansluiting. Het instellen via de Tado gaat tegenwoordig volledig via de app. Een 'installateursmenu' komt er niet meer bij kijken.
Wel ff tegen de Daikin zeggen dat hij op een externe thermostaat dien te werken. maw @Japie.G

OF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
FaceDown schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 22:38:
[...]

[...]

Hier niet teveel waarde aan hangen want die beschrijving lijkt niet te kloppen. Ik zal later bevestigen of het werkt via de X2M aansluiting. Het instellen via de Tado gaat tegenwoordig volledig via de app. Een 'installateursmenu' komt er niet meer bij kijken.
Ik zit ook net naar plugwise te kijken (de Lisa) omdat die geheel zonder internet connectie werkt. Zou dat ook lukken? Dat voelt imho net iets fijner. Bij mij wil het internet er wel eens ineens uit liggen :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
tingbrouwer schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 22:44:
[...]

Wel ff tegen de Daikin zeggen dat hij op een externe thermostaat dien te werken. maw @Japie.G

OF
Dat deel moet ik nog even uitzoeken in de uitgebreide installateurshandleiding ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tingbrouwer
oltk schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 22:45:
[...]

Ik zit ook net naar plugwise te kijken (de Lisa) omdat die geheel zonder internet connectie werkt. Zou dat ook lukken? Dat voelt imho net iets fijner. Bij mij wil het internet er wel eens ineens uit liggen :/
er lij(ei)den vele wegen naar Rome !! Succes !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

oltk schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 22:45:
[...]

Snel gecheckt: Je hebt ook de Plugwise Adam nodig om aan te sluiten op de Daikin. Of dat op dezelfde X2M pinnen moet, zul je echt even moeten uitzoeken (en zeker weten dat het klopt!).

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Topicstarter
@FaceDown
Ik heb een WATTS thermostaat hangen met een draadloze ontvanger. Misschien maar eens vervangen voor de tado omdat dat kan integreren met m’n domotica. Blijft toch tweakers hé haha. Heb nu ook al een shelly erbij hangen om een handmatig AAN te forceren, wellicht is dat niet meer nodig als ik die tado rechtstreeks kan besturen. Eens in verdiepen :-) Leuke tip. Weet je wat de schakelhysterese van de tado is? Dat was 3 jaar geleden toen ik er naar keek een probleem. Ik wil een schakelhysterese van max 0,2 graden hebben namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Japie.G schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 23:13:
@FaceDown
Ik heb een WATTS thermostaat hangen met een draadloze ontvanger. Misschien maar eens vervangen voor de tado omdat dat kan integreren met m’n domotica. Blijft toch tweakers hé haha. Heb nu ook al een shelly erbij hangen om een handmatig AAN te forceren, wellicht is dat niet meer nodig als ik die tado rechtstreeks kan besturen. Eens in verdiepen :-) Leuke tip. Weet je wat de schakelhysterese van de tado is? Dat was 3 jaar geleden toen ik er naar keek een probleem. Ik wil een schakelhysterese van max 0,2 graden hebben namelijk.
Dit zegt het Tado bedrijfsaccount hier op GoT over hysterese;
tado gebruikt PID en niet hysterese.

We kunnen wel de minimale aan tijd aanpassen (voor relais).
Wat PID betekent weet ik helaas niet.

Die Shelly is wellicht handig als je nog wilt koelen. Dat kan de Tado namelijk niet.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Topicstarter
FaceDown schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 23:41:
[...]

Dit zegt het Tado bedrijfsaccount hier op GoT over hysterese;

[...]

Wat PID betekent weet ik helaas niet.

Die Shelly is wellicht handig als je nog wilt koelen. Dat kan de Tado namelijk niet.
Dat was toen dus ook en blijkbaar nog steeds.. dat gaat heel slecht werken ben ik bang. Op de watts is PID/PWM in elk geval niet normaal werkend te krijgen met de daikin. Je hebt een hysterese aan/uit schakeling nodig.. anders wordt het een onvoorspelbaar geheel. Je kunt dan veel ongewenste starts krijgen wat absoluut onwenselijk is voor de levensduur van de compressor. Voor een warmtepomp wil je een niet nadenkende thermostaat hebben.

Let op, met radiatoren kan het wel prima werken, maar voor warmtepomp only bedrijf met vloerverwarming wil je geen pwm of pid controller aan de daikin hebben.. dat wordt sowieso oncomfortabel en inefficiënt;

[ Voor 26% gewijzigd door Japie.G op 25-03-2022 23:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Japie.G schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 23:44:
[...]

Dat was toen dus ook en blijkbaar nog steeds.. dat gaat heel slecht werken ben ik bang. Op de watts is PID/PWM in elk geval niet normaal werkend te krijgen met de daikin. Je hebt een hysterese aan/uit schakeling nodig.. anders wordt het een onvoorspelbaar geheel. Je kunt dan veel ongewenste starts krijgen wat absoluut onwenselijk is voor de levensduur van de compressor. Voor een warmtepomp wil je een niet nadenkende thermostaat hebben.
We gaat het zien.. Inmiddels kun je de Daikin gewoon kiezen in de Tado app tijdens de installatie dus wellicht passen ze daarvoor onder de motorkap ook bepaalde instellingen toe.
Wij hebben beneden vloerverwarming en deze wordt nu door de gasketel (icm Tado) ook in zeer lange runs bediend. Ik hoop met de warmtepomp hetzelfde te kunnen bereiken. Het lijkt me onlogisch dat Tado opeens veel aan uit gaat schakelen.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Topicstarter
FaceDown schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 23:53:
[...]

We gaat het zien.. Inmiddels kun je de Daikin gewoon kiezen in de Tado app tijdens de installatie dus wellicht passen ze daarvoor onder de motorkap ook bepaalde instellingen toe.
Wij hebben beneden vloerverwarming en deze wordt nu door de gasketel (icm Tado) ook in zeer lange runs bediend. Ik hoop met de warmtepomp hetzelfde te kunnen bereiken. Het lijkt me onlogisch dat Tado opeens veel aan uit gaat schakelen.
Ik ben zeer benieuwd hoe stabiel de kamertemperatuur rondom setpoint blijft en of je geen over of undershoots krijgt. Een PID regeling is echt onwenselijk voor een warmtepompsysteem. De WATTS levert een hysterese regeling van +0,2 en -0,2 en dat vind ik al te veel. Ik ben nog steeds op zoek naar zoiets wat gewoon een instelbare hysterese van totaal 0,2 heeft. Het is feitelijk de meest simpele schakelmethode maar niemand die het levert… Uiteraard wel zelf te maken met een sensor en een shelly, maar ik zou graag ook gewoon een stand alone systeem hiervoor willen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tingbrouwer
Japie.G schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 00:02:
[...]

Ik ben zeer benieuwd hoe stabiel de kamertemperatuur rondom setpoint blijft en of je geen over of undershoots krijgt. Een PID regeling is echt onwenselijk voor een warmtepompsysteem. De WATTS levert een hysterese regeling van +0,2 en -0,2 en dat vind ik al te veel. Ik ben nog steeds op zoek naar zoiets wat gewoon een instelbare hysterese van totaal 0,2 heeft. Het is feitelijk de meest simpele schakelmethode maar niemand die het levert… Uiteraard wel zelf te maken met een sensor en een shelly, maar ik zou graag ook gewoon een stand alone systeem hiervoor willen..
Wellcht een ideetje voor je om je RT uit je ESPAltherma ism HA te gebruiken voor de ingang X2M. moet wel Daikin controller in een referentieruimte. In HA kun je dan het RTsetpoint, hysterese, kloktijden etc. programmeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
@tingbrouwer
RT = ReTour ? Room Temperature ?
HA = Home Assistant ?

Ik ben niet heel bekend met deze afko’s.

[ Voor 8% gewijzigd door RichieB op 26-03-2022 08:48 ]

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tingbrouwer
RichieB schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 08:47:
@tingbrouwer
RT = ReTour ?
HA = Home Assistant ?

Ik ben niet heel bekend met deze afko’s.
klopt HA=Home assistant, RT=ruimtetemp. 8)7 O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NinTeNdO_FrEaK
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10-07-2024
Wij zijn ook aan het kijken voor de daikin hybride. Nu zit ik alleen met de volgende vraag. Stel dat mijn wijk over een aantal jaar toch volledig van het gas moet. Kun je dan een aparte warmtepompboiler installeren voor sww en de daikin warmtepomp dan 100% laten draaien voor de verwarming en de intergas cv helemaal uitzetten?

Ps4/switch gamer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Nu online
@NinTeNdO_FrEaK Ja, dat kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tingbrouwer
Heb je voor mij misschien de instructies hiervoor ?

Alvast dank. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Nu online
@NinTeNdO_FrEaK & @tingbrouwer Oh wacht, dit is het hybride draadje. Als je op termijn van het gas af wilt kan je beter een normale warmtepomp nemen en die dan samen met je (bestaande) CV ketel aansluiten. Bivalent noemen ze dat. Sommige warmtepompen hebben hier zelfs een apart contact voor: dat schakelt de CV aan als het lastig wordt. In zo’n opstelling kan je gewoon je CV weghalen als blijkt dat hij niet meer nodig is.

Of een “hybride warmtepomp” zoals verkocht door Daikin zelfstandig kan draaien zonder CV weet ik niet.

[ Voor 11% gewijzigd door RichieB op 27-03-2022 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:18
NinTeNdO_FrEaK schreef op zondag 27 maart 2022 @ 11:51:
Wij zijn ook aan het kijken voor de daikin hybride. Nu zit ik alleen met de volgende vraag. Stel dat mijn wijk over een aantal jaar toch volledig van het gas moet. Kun je dan een aparte warmtepompboiler installeren voor sww en de daikin warmtepomp dan 100% laten draaien voor de verwarming en de intergas cv helemaal uitzetten?
Zoals @RichieB al stelde bij sommige warmtepompen kan het bij andere weer niet.
Elga Ace als voorbeeld is niet mogelijk.

Waar je wel rekening mee moet houden is dat een hybride meestal bemeten is is voor 80% ondersteuning en voor de echt koude dagen niet toereikend is.

Dus wil je later toch over op volledig warmtepomp dan moet je er wel eentje kiezen die voor je woning toereikend is. De koevlaas formule wordt daar vaak voor gebruikt. jaarlijks gasverbruik * 8 / 1650 en dan naar boven afronden voor indicatie vermogen warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertS1968
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 21-10-2024
Normaal rekent men met ca 100M3 gas per persoon per jaar, dat is iedere dag 6 minuten per persoon douchen, a 0.05m3 gas / munuut. 175m3 is a) koud douchen - wat gezond schijnt te zijn, b) op de sportschool / club , c) niet iedere dag douchen, of een combinatie van alles. Ook ik ben jalours op dat gasverbruik, wij zaten in '20/21 op 2350, '21/22 op 1800 en wil naar 350 toe met de WP unit (mits voor de winter geleverd:0, want dat blijft een dingetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-08 11:59
@GertS1968 die 350 die je noemt is dat het restatn SWW en het deel wat de WP niet kan dekken?

Welk vermogen ben je aan het overwegen? koevlaas levert iets van 3,5 kw of zo op en dan moet je met de 5kw een heel eind komen.

Welk afgifte systeem heb je?

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tingbrouwer
Ter lering en vermaak, onderstaande data uit Daikin Hybride 8kW.
data uit EspAltherma (thermisch is berekend uit: flow x dT)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lnxyq1FceMnhMWyFaDdg2og7tlU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/l2iTapJv1kiLURDjnrJxPtKv.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door tingbrouwer op 28-03-2022 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Nu online
@tingbrouwer Interessant om te zien dat het minimale vermogen van zo'n 1,3 kW toch flink lager is dan de 30% vuistregel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tingbrouwer
RichieB schreef op maandag 28 maart 2022 @ 20:20:
@tingbrouwer Interessant om te zien dat het minimale vermogen van zo'n 1,3 kW toch flink lager is dan de 30% vuistregel.
bij een hogere buitentemp loopt de COP op en daarbij ook het minimale vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

tingbrouwer schreef op maandag 28 maart 2022 @ 14:43:
Ter lering en vermaak, onderstaande data uit Daikin Hybride 8kW.
data uit EspAltherma (thermisch is berekend uit: flow x dT)

[Afbeelding]
Nice! Zou je je ESPAltherma scripts willen delen? En eventueel de scripts voor Home Assistant waar je de namen toekent aan de parameters van de sensor (of is dat niet nodig?)

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tingbrouwer
FaceDown schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 00:29:
[...]

Nice! Zou je je ESPAltherma scripts willen delen? En eventueel de scripts voor Home Assistant waar je de namen toekent aan de parameters van de sensor (of is dat niet nodig?)
voor EspAltherma zie: https://github.com/raomin/ESPAltherma
data komt uit Daikin hybride muv:
-stooklijn = separate berekening mbv. buitentemp
-modulatie = verschil stooklijn - setpoint LW (leaving water)
-kantoor = zigbee sensor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

tingbrouwer schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 06:18:
[...]

voor EspAltherma zie: https://github.com/raomin/ESPAltherma
data komt uit Daikin hybride muv:
-stooklijn = separate berekening mbv. buitentemp
-modulatie = verschil stooklijn - setpoint LW (leaving water)
-kantoor = zigbee sensor
Die had ik al gevonden. Ik was benieuwd naar welke regels jij had uit-geslashed voor jouw hybride pomp, en of je nog code in HA had toegevoegd.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tingbrouwer
FaceDown schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 10:56:
[...]

Die had ik al gevonden. Ik was benieuwd naar welke regels jij had uit-geslashed voor jouw hybride pomp, en of je nog code in HA had toegevoegd.
Uit EspAltherma:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QnqWTOSXr_nCxXIxqontEYx9XNM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0Ejsr8mrE5Y62jKdz9lbEsSI.png?f=user_large

voor de stooklijn:

espaltherma_stooklijn:
friendly_name: "Stooklijn"
value_template: "{{(37-((5+(state_attr('sensor.althermasensors','Outdoor air temp.')| float)) * 0.7333)) |round(1)}}"
unit_of_measurement: "°C"

modulatie: doe ik in NodeRed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

tingbrouwer schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 12:35:
[...]

Uit EspAltherma:
[Afbeelding]

voor de stooklijn:

espaltherma_stooklijn:
value_template: "{{(37-((5+(state_attr('sensor.althermasensors','Outdoor air temp.')| float)) * 0.7333)) |round(1)}}"

Thanks! Met stooklijn bedoel je de doeltemperatuur van het CV-water op basis van de ingestelde stooklijn en de buitentemperatuur? Is dat niet iets wat de Daikin zelf meldt? Of is dat de "Hybrid heating target temp" die op 0 blijft staan?

Deze had ik ook nog gevonden die zouden moeten werken (zelf nog niet getest, krijg de WP over een paar dagen:

code:
1
2
3
4
{0x60,0,304,1,-1,"Data Enable/Disable"},
{0x60,2,315,1,-1,"I/U operation mode"},
{0x60,2,303,1,-1,"Thermostat ON/OFF"},
{0x60,2,301,1,-1,"Silent Mode"},

[ Voor 17% gewijzigd door FaceDown op 29-03-2022 13:18 ]

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tingbrouwer
FaceDown schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 12:54:
[...]

Thanks! Met stooklijn bedoel je de doeltemperatuur van het CV-water op basis van de ingestelde stooklijn en de buitentemperatuur? Is dat niet iets wat de Daikin zelf meldt? Of is dat de "Hybrid heating target temp" die op 0 blijft staan?
Klopt, is inderdaad een berekening puur adh de actuele buitentemperatuur. (= geen EspAlterma (Daikin) data)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

tingbrouwer schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 13:17:
[...]

Klopt, is inderdaad een berekening puur adh de actuele buitentemperatuur. (= geen EspAlterma (Daikin) data)
Nog een vraag, als dat mag :) Weet je of je de ESPAltherma ook kan monitoren via wifi (vanuit VSCode)? Via USB / COM lukt me dit wel, maar niet over wifi. Compile/build en upload werkt wel prima via wifi. Ik heb dit in platformio.ini staan:

code:
1
monitor_port = socket://192.168.3.69:3232

Wellicht is de poort fout? Als ik de monitor start zegt ie:
could not open port 'socket://192.168.3.69:3232': Could not open port socket://192.168.3.69:3232: [WinError 10061] Kan geen verbinding maken omdat de doelcomputer de verbinding actief heeft geweigerd
The terminal process "C:\Users\thijs\.platformio\penv\Scripts\platformio.exe 'device', 'monitor', '--environment', 'esp32'" terminated with exit code: 1.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tingbrouwer
FaceDown schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 13:56:
[...]

Nog een vraag, als dat mag :) Weet je of je de ESPAltherma ook kan monitoren via wifi (vanuit VSCode)? Via USB / COM lukt me dit wel, maar niet over wifi. Compile/build en upload werkt wel prima via wifi. Ik heb dit in platformio.ini staan:

code:
1
monitor_port = socket://192.168.3.69:3232

Wellicht is de poort fout? Als ik de monitor start zegt ie:

[...]
Sorry de foutmelding zegt me niets, geen idee
(ik krijg de data wel over wifi naar Home Assistant)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DouBrew
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 13-02 22:31
tingbrouwer schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 12:35:
[...]

Uit EspAltherma:
[Afbeelding]

voor de stooklijn:

espaltherma_stooklijn:

Wat bepaal je nu precies met die stooklijn? Ik neem aan de set temp. voor de AWT volgens de ingestelde stooklijn in de daikin thermostaat via het installateur menu? De berekening met de parameters die in de value_template wordt uitgevoerd gelden alleen voor jouw instelling?

De waarde `sensor.espaltherma_lw_setpoint_main' geeft setpoint weersafhankelijk toch ook aan?

Heb je nog een export van je node red flow?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertS1968
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 21-10-2024
Fantastic_fox schreef op maandag 28 maart 2022 @ 11:40:
@GertS1968 die 350 die je noemt is dat het restatn SWW en het deel wat de WP niet kan dekken?

Welk vermogen ben je aan het overwegen? koevlaas levert iets van 3,5 kw of zo op en dan moet je met de 5kw een heel eind komen.

Welk afgifte systeem heb je?
350M3 is wat de WP niet kan doen, dus voor de intergas unit - wij hebben een 8kW unit besteld, en warempel vandaag bericht van de installateur eind mei levering (nog niet geplaatst:-). Wil vooral onder de 500m3 blijven dat is een vermindering van vast recht.

Als ik heel snel reken en geen rekening hou met de energiebelasting kW 0.60 Euro / Gas M3 2.60 Euro terugvedientijd van 4.2 jaar. Daar zijn we tevreden mee.

[ Voor 11% gewijzigd door GertS1968 op 30-03-2022 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tingbrouwer
DouBrew schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 14:18:
[...]

Wat bepaal je nu precies met die stooklijn? Ik neem aan de set temp. voor de AWT volgens de ingestelde stooklijn in de daikin thermostaat via het installateur menu? De berekening met de parameters die in de value_template wordt uitgevoerd gelden alleen voor jouw instelling?

De waarde `sensor.espaltherma_lw_setpoint_main' geeft setpoint weersafhankelijk toch ook aan?

Heb je nog een export van je node red flow?
Ik wil de modulatiewaarde weten (compensatie ruimtetemp op stooklijn) de stooklijn komt echter niet met de EspAlterma data mee, vandaar dat ik de "kale" stooklijn zelf bereken en hierdoor de compensatie aanpassing zichtbaar krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Topicstarter
@tingbrouwer de gewenste tA ofwel de stooklijn kun je ook uit espAltherma halen :-)

code:
1
let wp_tA_SP = Number(msg.payload["LW setpoint (main)"]);

Ik heb de laagste thermische opwek nooit onder de 1,9kw gezien, maar dat is inderdaad zoals je zegt afhankelijk van buitentemperatuur.

Voor de anderen, een copy uit mijn nodered waar je kunt zien welke data ik uit espaltherma trek bij de 8kw hybrid. Er is wel meer mogelijk nog, maar dit is wat ik gebruik.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
let wp_tKeuken = Number(msg.payload["RT Temp."]);
let wpFlow = Number(msg.payload["Flow sensor (l/min)"]);
let wpCmpFrq = Number(msg.payload["INV frequency (rps)"]);
let wpFanFrq = Number(msg.payload["INV frequency 2 (rps)"]);
let wp_tBuiten = Number(msg.payload["Outdoor air temp."]);
let wp_tHEmid = Number(msg.payload["O/U Heat Exch. Mid-temp."]);
let wp_tPG = Number(msg.payload["Discharge pipe temp."]);
let wp_tVS = Number(msg.payload["Refrig. Temp. liquid side (R3T)"]);
let wp_PGdruk = Number(msg.payload["Pressure"]);
let wp_tInv = Number(msg.payload["INV fin temp."]);
let wp_tA_HE = Number(msg.payload["Outlet Water Heat Exch. Temp. (R1T)"]);
let wp_tR_HE = Number(msg.payload["Inlet water temp.(R4T)"]);
let bh_tA_SP = Number(msg.payload["Boiler Heating Target Temp."]);
let bh_tA_BH = Number(msg.payload["Outlet Water BUH Temp. (R2T)"]);

[ Voor 65% gewijzigd door Japie.G op 30-03-2022 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tingbrouwer
Japie.G schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 17:40:
@tingbrouwer de gewenste tA ofwel de stooklijn kun je ook uit espAltherma halen :-)

code:
1

Ik heb de laagste thermische opwek nooit onder de 1,9kw gezien, maar dat is inderdaad zoals je zegt afhankelijk van buitentemperatuur.

Voor de anderen, een copy uit mijn nodered waar je kunt zien welke data ik uit espaltherma trek bij de 8kw hybrid. Er is wel meer mogelijk nog, maar dit is wat ik gebruik.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
let wp_tKeuken = Number(msg.payload["RT Temp."]);
let wpFlow = Number(msg.payload["Flow sensor (l/min)"]);
let wpCmpFrq = Number(msg.payload["INV frequency (rps)"]);
let wpFanFrq = Number(msg.payload["INV frequency 2 (rps)"]);
let wp_tBuiten = Number(msg.payload["Outdoor air temp."]);
let wp_tHEmid = Number(msg.payload["O/U Heat Exch. Mid-temp."]);
let wp_tPG = Number(msg.payload["Discharge pipe temp."]);
let wp_tVS = Number(msg.payload["Refrig. Temp. liquid side (R3T)"]);
let wp_PGdruk = Number(msg.payload["Pressure"]);
let wp_tInv = Number(msg.payload["INV fin temp."]);
let wp_tA_HE = Number(msg.payload["Outlet Water Heat Exch. Temp. (R1T)"]);
let wp_tR_HE = Number(msg.payload["Inlet water temp.(R4T)"]);
let bh_tA_SP = Number(msg.payload["Boiler Heating Target Temp."]);
let bh_tA_BH = Number(msg.payload["Outlet Water BUH Temp. (R2T)"]);
Klopt, is de gewenste TA met ruimtecompensatie (met de Daikin controller als ruimtethermostaat)
Mijn berekening geeft de "kale" TA (deze komt niet uit de Daikin)

is trouwens niet van toepassing met een externe aan/uit regeling (thermostaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Topicstarter
tingbrouwer schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 06:28:
[...]

Klopt, is de gewenste TA met ruimtecompensatie (met de Daikin controller als ruimtethermostaat)
Mijn berekening geeft de "kale" TA (deze komt niet uit de Daikin)

is trouwens niet van toepassing met een externe aan/uit regeling (thermostaat)
Ahh sorry ja.. ik gebruik een externe thermostaat dus heb ik geen daikin correctie op de stooklijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Japie.G schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 07:00:
[...]

Ahh sorry ja.. ik gebruik een externe thermostaat dus heb ik geen daikin correctie op de stooklijn.
Ik ben het even kwijt.. De stooklijn is toch de CV-watertemp bij een bepaalde buitentemperatuur? Wat heeft dit te maken met een externe thermostaat? Deze geeft toch alleen maar een aan of uit-signaal? Wat mis ik?

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Topicstarter
FaceDown schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 09:54:
[...]

Ik ben het even kwijt.. De stooklijn is toch de CV-watertemp bij een bepaalde buitentemperatuur? Wat heeft dit te maken met een externe thermostaat? Deze geeft toch alleen maar een aan of uit-signaal? Wat mis ik?
Je hebt gelijk, maar:

Als je de daikin thermostaat gebruikt kan die de stooklijn op basis van een afwijkende kamertemperatuur ten opzichte van setpoint verhogen of verlagen.

Voorbeeld (kort door de bocht en dekt niet volledige lading). Je stelt de Daikin thermostaat in op een gewenste binnentemperatuur van 22 graden, maar de huidige echte binnentemperatuur is 18 graden. Dat weet de Daikin thermostaat dat hij wat extra power moet geven om van die 18 naar 22 graden binnentemperatuur te gaan. Hij doet dat door de kale stooklijn met een paar graden te verhogen. Een stooklijncompensatie. Daikin term: Aangepaste AWT

Als je een externe thermostaat gebruikt weet de Daikin niet of de echte ruimtetemperatuur afwijkt van de ingestelde temperatuur (want dat doe je op een externe thermostaat..). De Daikin zal dan altijd gewoon gebruik maken van de kale stooklijn, zonder daarop een compensatie toe te passen.

[ Voor 3% gewijzigd door Japie.G op 31-03-2022 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Nu online
Japie.G schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 10:14:
[...]

Als je een externe thermostaat gebruikt weet de Daikin niet of de echte ruimtetemperatuur afwijkt van de ingestelde temperatuur (want dat doe je op een externe thermostaat..). De Daikin zal dan altijd gewoon gebruik maken van de kale stooklijn, zonder daarop een compensatie toe te passen.
Dit is een enorme use case voor het gebruik van OpenTherm. Een slimme thermostaat weet hoe warm de ruimte is en vraagt dan een bepaalde Taanvoer aan de CV of WP. Heel jammer dat geen enkele WP dat lijkt te ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tingbrouwer
FaceDown schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 09:54:
[...]

ehh zie pagina 65 van de uitgebreide installateurs handleiding. code [8-06]

Onderstaande "gewenste aanvoerwatertemperatuur" wordt berekend uit de stooklijn + modulatie (modulatie=ruimtecompensatie)

Modulatie verhoogt of verlaagt de gewenste aanvoerwatertemperatuur in functie van de gewenste kamertemperatuur en het verschil tussen deze temperatuur en de werkelijke kamertemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Topicstarter
RichieB schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 17:51:
[...]

Dit is een enorme use case voor het gebruik van OpenTherm. Een slimme thermostaat weet hoe warm de ruimte is en vraagt dan een bepaalde Taanvoer aan de CV of WP. Heel jammer dat geen enkele WP dat lijkt te ondersteunen.
Als je die stooklijn modulatie wilt gebruiken wel. Dat kan met de daikin controller. Echter als je de boel met een warmtepomp goed afstelt draai je 24/7 dezelfde binnentemperatuur en heb je alleen een thermostaat nodig die de boel uitzet mocht de hele zaak door zoninstraling een keer doorschieten :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tingbrouwer
Japie.G schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 19:46:
[...]

Als je die stooklijn modulatie wilt gebruiken wel. Dat kan met de daikin controller. Echter als je de boel met een warmtepomp goed afstelt draai je 24/7 dezelfde binnentemperatuur en heb je alleen een thermostaat nodig die de boel uitzet mocht de hele zaak door zoninstraling een keer doorschieten :-)
Klopt, wij hebben echter een huis welke te gevoelig is voor invloeden van buiten.
(bouwjaar 1934, wel (na)geïsoleerd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
tingbrouwer schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 19:35:
[...]

ehh zie pagina 65 van de uitgebreide installateurs handleiding. code [8-06]

Onderstaande "gewenste aanvoerwatertemperatuur" wordt berekend uit de stooklijn + modulatie (modulatie=ruimtecompensatie)

Modulatie verhoogt of verlaagt de gewenste aanvoerwatertemperatuur in functie van de gewenste kamertemperatuur en het verschil tussen deze temperatuur en de werkelijke kamertemperatuur.
Nu ben ik vast een nitwit ;) maar deze tekst is toch alleen te begrijpen als je al weet wat er staat? (vrij naar Cruijff) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tingbrouwer
oltk schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 20:48:
[...]

Nu ben ik vast een nitwit ;) maar deze tekst is toch alleen te begrijpen als je al weet wat er staat? (vrij naar Cruijff) :+
tja wellicht kun je eens de uitgebreide handleiding bestuderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oltk
tingbrouwer schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 06:59:
[...]

tja wellicht kun je eens de uitgebreide handleiding bestuderen.
Ben daar nu mee bezig ;) Die is zeker iets beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Voor de ESPAltherma gebruikers: Wat is jullie COP formule? Ik heb iets online gevonden maar daar komen gekke negatieve waardes uit..

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Nu online
Afgifte in kW (kJ/s) is 4,2 kJ / liter °C * debiet in liter/min * deltaT in °C / 60 s/min.

Deel deze afgifte door het elektrische vermogen (in kW) en je hebt de COP.

Aangezien de formule allemaal positive getallen bevat zonder die van elkaar af te trekken kan de COP nooit negatief worden. Wel zou hij kleiner kunnen worden dan 1 als je meer elektrische energie verbruikt dan dat je thermische energie afgeeft.

[ Voor 42% gewijzigd door RichieB op 01-04-2022 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

RichieB schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 21:26:
Afgifte in kW (kJ/s) is 4,2 kJ / liter °C * debiet in liter/min * deltaT in °C / 60 s/min.

Deel deze afgifte door het elektrische vermogen (in kW) en je hebt de COP.

Aangezien de formule allemaal positive getallen bevat zonder die van elkaar af te trekken kan de COP nooit negatief worden. Wel zou hij kleiner kunnen worden dan 1 als je meer elektrische energie verbruikt dan dat je thermische energie afgeeft.
Ik ben waarschijnlijk te dom hiervoor 🥲 kun je een voorbeeldje met getallen geven voor de afgifte formule?
Stel inlet 33.9, outlet 40.2, flow 13 l/min. Alvast bedankt :)

Edit:

Afgifte
4.2 * 13 * (40.2-33.9) / 60 = 5.733

Vermogen is 1.4 dus de cop is dan 4.0?

[ Voor 6% gewijzigd door FaceDown op 01-04-2022 21:59 ]

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoPolet
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19:05
Dit is wat ik in Nodered gebruik om naar Domoticz te pushen. Ook ik kreeg af en toe negatieve getallen, daarom wat testjes er in gebracht. Het 899 getal is de index in Domoticz.

var aanvoerWP = msg.payload["Outlet Water Heat Exch. Temp. (R1T)"]
var retourWP = msg.payload["Inlet water temp.(R4T)"]
var flow = msg.payload["Flow sensor (l/min)"]
var volt = msg.payload["Voltage (V)"]
var amp = msg.payload["INV primary current (A)"]
var power = (+60*1.16*flow*(aanvoerWP-retourWP))
var watt = (volt * amp)
var cop = (power / watt)
if (cop < 0) { cop = 0; }

out = cop.toFixed(2)

var msg1 ={};

msg1.payload = {"command":"udevice","idx":899,"nvalue":0,"svalue":out.toString()};

if (cop > 0){
return [msg1];
}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Nu online
@FaceDown Helemaal juist!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Nu online
Je COP kan wel negatief worden als je retour temperatuur warmer wordt dan je aanvoer. Dat zie ik bij mijn CV ook wel eens heel kort. Als de pomp lang nadraait wordt de warmtewisselaar opgewarmd door het retourwater ipv door de gasbrander. Wellicht speelt er in een warmtepomp ook zoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Ik snap 'm :) maar wat ik ook doe.. het blijft negatief :( Wie ziet de fout??

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
value_template: "{% if is_state_attr('sensor.althermasensors','Operation Mode', 'Heating') %} 
{{ 
  ((state_attr('sensor.althermasensors','Flow sensor (l/min)')| float * 4.2 * (state_attr('sensor.althermasensors','Leaving water temp. before BUH (R1T)') | float - state_attr('sensor.althermasensors','Inlet water temp.(R4T)')|float) /60)
    /
  (state_attr('sensor.althermasensors','INV primary current (A)') | float * state_attr('sensor.althermasensors','Voltage (V)')|float / 1000))
  |round(2)
}}
{% else %} 0 {%endif%}"

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Nu online
FaceDown schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 22:18:
[...]
Ik snap 'm :) maar wat ik ook doe.. het blijft negatief :( Wie ziet de fout??
[…]
Het makkelijkste is om de waardes die je in de formule stopt ook in de output te stoppen. Dan neem je een paar samples en reken je de formule met de hand (of Excel) na. Dan zie je vanzelf wat er aan de hand is. Waarschijnlijk is je “leaving water temp” lager dan je “inlet water temp”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Topicstarter
Tijdens defrost heb je ook een negatieve COP :-)

Ik haal het elektrisch vermogen van een externe gekeurde meter. Thermisch vermogen berekenen uit esp altherma et voila.

[ Voor 19% gewijzigd door Japie.G op 01-04-2022 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

RichieB schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 22:22:
[...]

Het makkelijkste is om de waardes die je in de formule stopt ook in de output te stoppen. Dan neem je een paar samples en reken je de formule met de hand (of Excel) na. Dan zie je vanzelf wat er aan de hand is. Waarschijnlijk is je “leaving water temp” lager dan je “inlet water temp”.
Gelukt! :9 Het euvel was de 'leaving temp' had een iets andere naam dan wat ik in de formule had staan. Nou doet ie 't! Thanks! Hier is de formule voor geinteresseerden:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
value_template: "{% if is_state_attr('sensor.althermasensors','Operation Mode', 'Heating') %} 
{{ 
  ((state_attr('sensor.althermasensors','Flow sensor (l/min)')| float * 4.2 * (state_attr('sensor.althermasensors','Outlet Water Heat Exch. Temp. (R1T)') | float - state_attr('sensor.althermasensors','Inlet water temp.(R4T)')|float) /60)
    /
  (state_attr('sensor.althermasensors','INV primary current (A)') | float * state_attr('sensor.althermasensors','Voltage (V)')|float / 1000))
  |round(2)
}}
{% else %} 0 {%endif%}"

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omdathetkan
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 13-04-2022
Geachte forumleden,

heb afgelopen tijd jullie reacties gelezen, en zie meerdere mensen met dezelfde problemen die ik heb met mijn Daikin Hybride 8kW. (bijvoorbeeld Fraaanske).

Afgelopen nachten was het weer rond de 0 graden, en de warmtepomp heeft de hele nacht gedraaid, ZONDER dat er warmtevraag is vanuit een thermostaat.
De daikin staat ingesteld op externe kamerthermostaat (BST XT KMRTHMT), maar op basis van de buitentemperatuur gaat hij toch regelen op de AWT (neem ik aan).

Dit speelt eigenlijk de hele winter al, maar de installateur heeft zijn factuur betaald gekregen bij de installatie, en is niet erg goed met ondersteuning. En volgens mij mist hij de cruciale kennis ook.

Weet iemand welke setting ik moet veranderen zodat de Daikin niet de hele nacht op de watertemperatuur regelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HLN
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-09 20:25

HLN

HLN schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 20:36:
[...]

Retourgrafiek:
[Afbeelding]

Uit je opmerking over meer defrosts hebben leidt ik af dat dit acceptabel/normaal is? Lijkt mij zonde om zoveel start/stops te hebben op 1 nacht draaien.
Ik meen ergens gelezen en begrepen te hebben dat een delta-T van 5 graden zo`n beetje de sweetspot zou zijn voor WP systemen, en die halen we vrij precies _/-\o_

[...]

Geen pieken, maar dalen:
[Afbeelding]

Dan nog een aanvullende vraag die leeft bij mij:
Wij hebben indertijd niet gekozen voor het plaatsen van een buffervat, echter denk ik daar nu wel over na. Warm water is nu onze grootste gasverbruiker, en die zou ik dus graag reduceren. Daarnaast leeft bij mij het idee dat het warme water als een soort accu gebruikt kan worden. Overdag leveren de panelen zeker bij dit weer fors meer dan de WP verbruikt. Kan die warmte niet in een buffervat gestoken worden om dan snachts aan het huis geleverd te worden als warmte? Is zoiets economisch en ecologisch rendabel/mogelijk?
Ik moet wel de kanttekening plaatsen dat we nu op ongeveer 0,5 m3 gas per dag zitten. Dat lijkt mij een zeer acceptabele score ;)
Even een schopje, ben hier nog steeds mee bezig.
Zit ook nog te puzzelen met hoe het nou exact werkt met de terug levering van elektriciteit, want misschien is dit systeem wel helemaal niet rendabel?

@Japie.G zou jij misschien wat licht over die defrosts kunnen schijnen? Afgelopen nachten was het ook weer feest. Mijn gevoel zegt om de WAR regeling op een lagere temperatuur in te stellen, dan zou die minder warmte vragen en dus minder kans op dichtvriezen? Klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
Omdathetkan schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 09:52:
Geachte forumleden,

heb afgelopen tijd jullie reacties gelezen, en zie meerdere mensen met dezelfde problemen die ik heb met mijn Daikin Hybride 8kW. (bijvoorbeeld Fraaanske).

Afgelopen nachten was het weer rond de 0 graden, en de warmtepomp heeft de hele nacht gedraaid, ZONDER dat er warmtevraag is vanuit een thermostaat.
De daikin staat ingesteld op externe kamerthermostaat (BST XT KMRTHMT), maar op basis van de buitentemperatuur gaat hij toch regelen op de AWT (neem ik aan).

Dit speelt eigenlijk de hele winter al, maar de installateur heeft zijn factuur betaald gekregen bij de installatie, en is niet erg goed met ondersteuning. En volgens mij mist hij de cruciale kennis ook.

Weet iemand welke setting ik moet veranderen zodat de Daikin niet de hele nacht op de watertemperatuur regelt.
Ik ben hier ook mee bezig. Zover ik nu weet heb je maar 3 instellingen in de Daikin:
1. Je gebruikt de ruimtetemperatuur van de controller
2. De Daikin hanteert een stooklijn volgens een weersafhankelijke regeling (dus warmte wordt gemaakt als het koud is, ongeacht de warmtevraag. En andersom: als je het koud hebt in de herfst en volgens de stooklijn is nog geen wamte nodig, zit je in de kou te wachten tot het kouder wordt buiten)
3. Je gebruikt een externe thermostaat.

Zie reference manual:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MTg986ikw5IcOZLP2wa_XdguCyE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/T1HeqYorw0fR4783XviOS6XG.png?f=fotoalbum_large

Je wil dus optie 3, waarbij ik niet zeker weet dat de stooklijn wordt gebruikt (in andere draadjes wordt gezegd van wel). Mogelijk wil je de stooklijn nog aanpassen zodat je ook in de herfst gebruik kan maken van warmte.
En daar zit ik nu vast. Want:
- welke externe thermostaat ga ik gebruiken? In feite hoef je alleen de ketel van binnen te vertellen dat die aan moet staan of uit. Dus een schakelaar die een stroomcircuit verbindt of doorbreekt. Ik heb geen zin in Tado. Dus zit nu aan plugwise te denken. Dat is een heel ecosysteem met sensoren, themostaatkranen etc die vertellen tegen een kastje in de Daikin of de schakelaar aan of uit moet (dus of er warmtevraag is). Maar volgens mij kan je ook een Shelly1 ertussen zetten die je met HA vertelt of het warm genoeg is (of niet), dan moet je zelf wel iets bouwen met sensoren en thermostaatkranen.

- En welke instelling van de Daikin moet je aanpassen. Optie 3 dus. maar er zijn meer opties zoals:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PyIzG4uEKYKmWYoG2lQHPKLMneE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jSptnrblN10cgrKvGDIIYfG7.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c93uYFxr1OWRbWbTPXTLDxn2stA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/MnCft4OzBe8hBJ2T497DtNtp.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7eB4y3pSwHxyB58Odn7vpE5TeRY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dHf5d4cKduU1sso7E4e2tbgm.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
Wat ik wil (ik ben nu aan het uitzoeken of dit gaat werken) is het gebruiken van een aantal plugwise devices. De ADAM moet op de ketel worden geschakeld op de X2M connector poort 1 en 2. Hier moet een schakelaar tussen omdat de ADAM geen 220 kan schakelen (zie discussie: oltk in "Slimme thermostaat voor een Daikin hybride warmtepomp?") en https://www.plugwise.com/product/relaisbox-5v/

Woonkamer (vloerverwarming)
Ik wil een LISA themostaat in de woonkamer. Die geeft info aan Home Assistant wat de ingestelde temp moet zijn en wat de echte temp is. HA controleert de temp nog eens een keer met andere sensoren (gemiddelde)
Als het "koud" is geeft Home Assistant een signaal aan ADAM om de ketel aan te zetten. De LISA is hierbij dus een fysieke thermostaat regelaar met hoge WAF
Uiteindelijk wordt de vloerverwarming fysiek (met een Shelly) aangezet door Home Assistant. Dus geen Koen o.i.d. De pomp hoeft niet 24/7 aan te staan (toch weer 60W) en als Adam aan schakelt (warmtevraag andere ruimten) gaat dat niet óók naar de vloer.

Slaap/werkkamers (convectoren met thermostaatknop)
afhankelijk wat handig is:
- Thermostaatknop Tom: het wordt koud, en de Tom geeft een signaal aan de ADAM om de ketel aan te schakelen.
of
- BYO thermostaatknop Hihome: het wordt koud (geen raam open) en de HiHome geeft een signaal aan Home Assistant om de ketel aan te schakelen.
In beide gevallen is dit losgekoppeld van de vloerverwarming beneden omdat die fysiek wordt geschakeld als het nodig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Topicstarter
Aanvulling: Let op, als je 2 zones actief maakt wordt het verhaal anders.

En een shelly1 of shelly plus1 is genoeg om je ketel te schakelen. En ja, hij gebruikt dat wel de stooklijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Goed ik heb hem nu 2 weken draaien, maar ik vind het gasverbruik nogal tegenvallen. Ik zit op ongeveer een 55% reductie in gasverbruik, gecorrigeerd voor graaddagen, terwijl ik dat eigenlijk veel hoger had verwacht. Mijn originele gasverbruik zat rond de 2000 kuub per jaar.

Ik heb hem op "economisch" ingesteld, en de KWh-prijs voor elektriciteit en gas zijn gelijk (beide 11 cent). Mijn vader heeft dit model ook, en die zit op een reductie van 75%. Ik zie ook dat hij per dag veel minder gas verbruikt (minder dan de helft) vergeleken met mij, terwijl hij slechts 20% meer KWh's verbruikt. Beide een vrijstaand huis met een soortgelijk verwarmingsprofiel. Mijn vader heeft overigens nog een lagere gasprijs, dus had eerder verwacht dat hij meer gas zou verbruiken.

Moet ik op een wat langere tijd data vergaren of is het aannemelijk dat er iets niet helemaal klopt? Anders neem ik contact op met de installateur.

[ Voor 6% gewijzigd door RoD op 04-04-2022 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

RoD schreef op maandag 4 april 2022 @ 16:22:
Goed ik heb hem nu 2 weken draaien, maar ik vind het gasverbruik nogal tegenvallen. Ik zit op ongeveer een 55% reductie in gasverbruik, gecorrigeerd voor graaddagen, terwijl ik dat eigenlijk veel hoger had verwacht. Mijn originele gasverbruik zat rond de 2000 kuub per jaar.

Ik heb hem op "economisch" ingesteld, en de KWh-prijs voor elektriciteit en gas zijn gelijk (beide 11 cent). Mijn vader heeft dit model ook, en die zit op een reductie van 75%. Ik zie ook dat hij per dag veel minder gas verbruikt (minder dan de helft) vergeleken met mij, terwijl hij slechts 20% meer KWh's verbruikt. Beide een vrijstaand huis met een soortgelijk verwarmingsprofiel. Mijn vader heeft overigens nog een lagere gasprijs, dus had eerder verwacht dat hij meer gas zou verbruiken.

Moet ik op een wat langere tijd data vergaren of is het aannemelijk dat er iets niet helemaal klopt? Anders neem ik contact op met de installateur.
Als je de juiste instellingen doet kun je 0 gasverbruik hebben. Met standaardinstellingen stookt de gasketel inderdaad regelmatig bij. Ik verbruik de laatste dagen alleen gas voor SSW, verwarming alleen op elektra.

Mijn instellingen hier

[ Voor 4% gewijzigd door FaceDown op 04-04-2022 16:36 ]

Groetjes, FaceDown.

Pagina: 1 ... 7 ... 45 Laatste