Daikin-Intergas hybrid. Ervaringen en discussies

Pagina: 1 ... 8 ... 45 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
FaceDown schreef op maandag 4 april 2022 @ 16:35:
[...]

Als je de juiste instellingen doet kun je 0 gasverbruik hebben. Met standaardinstellingen stookt de gasketel inderdaad regelmatig bij. Ik verbruik de laatste dagen alleen gas voor SSW, verwarming alleen op elektra.

Mijn instellingen hier
Dank :) Waarschijnlijk een stomme vraag, maar ik zie een aantal opties niet in het installateursmenu, zoals 5-0 en 9. Hoe kom je daar in?

Edit: lijken dus verschillende menustructuren te bestaan, eens even kijken hoe ik bij mij de andere opties kan vinden.

Edit: wat zijn de ervaringen hier eigenlijk met de ecologische vs. economische stand? Ik had verwacht dat de economische stand wat "economischer" zou zijn (zie mijn eerdere post), maar dat lijkt dus qua gasverbruik tegen te vallen. Dus misschien maar ecologisch proberen.

[ Voor 25% gewijzigd door RoD op 04-04-2022 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoPolet
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19:05
Waarom heb je bij beide 11 cent ingevuld? 1 m³ aardgas komt overeen met gemiddeld 10,2 kWh. Dat moet je (met de prijzen die je betaald) verrekenen. Zit nu niet in de buurt, maar is niet even duur (omgerekend naar kWh). Uit ervaring weet ik dat de logica hier wel degelijk rekening mee houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

MarcoPolet schreef op maandag 4 april 2022 @ 20:06:
Waarom heb je bij beide 11 cent ingevuld? 1 m³ aardgas komt overeen met gemiddeld 10,2 kWh. Dat moet je (met de prijzen die je betaald) verrekenen. Zit nu niet in de buurt, maar is niet even duur (omgerekend naar kWh). Uit ervaring weet ik dat de logica hier wel degelijk rekening mee houdt.
Mijn gasprijs is 1,07 euro per kuub. Dus het zit rond de 10 cent per KWh, maar heb er 11 cent van gemaakt om naar boven af te ronden.

Ik kan die prijs natuurlijk hoger zetten maar volgens mij klopt het zo wel gewoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-08 11:47

FaceDown

Storende factor.

RoD schreef op maandag 4 april 2022 @ 17:03:
[...]

Dank :) Waarschijnlijk een stomme vraag, maar ik zie een aantal opties niet in het installateursmenu, zoals 5-0 en 9. Hoe kom je daar in?

Edit: lijken dus verschillende menustructuren te bestaan, eens even kijken hoe ik bij mij de andere opties kan vinden.

Edit: wat zijn de ervaringen hier eigenlijk met de ecologische vs. economische stand? Ik had verwacht dat de economische stand wat "economischer" zou zijn (zie mijn eerdere post), maar dat lijkt dus qua gasverbruik tegen te vallen. Dus misschien maar ecologisch proberen.
Installateursinstellingen -> Overzicht instellingen

Daar vind je alles.

Economisch houdt rekening met prijzen. Aangezien ik niet op gas wil is dat niet relevant. Ecologisch schijnt ook minder snel naar gas te switchen (hoewel ik dat nu dus toch uit heb staan).

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:09

Japie.G

Colour Classic

Topicstarter
Sowieso gaan voor de ecologische regeling. En dan afstellen maar 😁 Het gasverbruik is 100 procent afhankelijk van je settings. Ik verbruik ook geen gas voor verwarmig. Of je daarmee je huis ook warm krijgt is weer afhankelijk van isolatie (beter gezegd warmteverlies) en afgiftesysteem.

Meten is weten. ESPAltherma er aan. Heb je daar geen zin in dan op z’n minst een kwh meter op de warmtepompgroep en een tempmeter op de aanvoer en retourleiding.

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Japie.G schreef op maandag 4 april 2022 @ 22:45:
Sowieso gaan voor de ecologische regeling. En dan afstellen maar 😁 Het gasverbruik is 100 procent afhankelijk van je settings. Ik verbruik ook geen gas voor verwarmig. Of je daarmee je huis ook warm krijgt is weer afhankelijk van isolatie (beter gezegd warmteverlies) en afgiftesysteem.

Meten is weten. ESPAltherma er aan. Heb je daar geen zin in dan op z’n minst een kwh meter op de warmtepompgroep en een tempmeter op de aanvoer en retourleiding.
Mijn vloer beneden krijg ik makkelijk warm (vv) op 40 graden setpoint. Echter de radiatoren boven is een grotere uitdaging. Er zitten al ventilatoren op en de radiatoren zelf zijn een redelijk formaat. Eerder kreeg ik deze op gas warm op 50 graden.
Nu ga ik ook richting de 50 graden (bij de huidige buitentemps) maar dat is eigenlijk hoger dan ik wil. Zijn er nog andere variabelen die ik zou kunnen bekijken, behalve setpoint? Heeft pompsnelheid nog zin? Zit nu op de 10 a 15 l/min.

En extra vraag aan iedereen: Hoe moet ik het aantal startpogingen van de compressor interpreteren? Is het zo dat deze oploopt met 1 bij elke defrost, bij elke keer van "fan only" naar "heating"? Wat is een acceptabel aantal startpogingen per dag?

[ Voor 10% gewijzigd door FaceDown op 05-04-2022 12:05 ]

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertS1968
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 21-10-2024
Japie.G schreef op maandag 4 april 2022 @ 22:45:
Dat meten wil ik door ook, maar je heb je nu 1 of 2 groepen nodig voor de unit? Ik denk dus aan de eastron smd630 wifi - lijkt er op alleen bij Homewizard te verkrjijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Topicstarter
De gehele unit kan op 1 groep. Ideaal om te meten dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:46
GertS1968 schreef op woensdag 6 april 2022 @ 13:50:
[...]

Dat meten wil ik door ook, maar je heb je nu 1 of 2 groepen nodig voor de unit? Ik denk dus aan de eastron smd630 wifi - lijkt er op alleen bij Homewizard te verkrjijgen?
Je kunt ook gewoon op Aliexpress een orginele Eastron Sdm120 kopen met modbus. Die kun je uitlezen met een raspberry pi en dan kun je er mee doen wat jij wil. Bijv uploaden in Domoticz, HomeAssistant, grafana of whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:47
Ik heb bij Amazon de ORNO OR-WE-517 modbus gekocht voor €72. Moet hem alleen nog installeren.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

RichieB schreef op donderdag 7 april 2022 @ 22:00:
Ik heb bij Amazon de ORNO OR-WE-517 modbus gekocht voor €72. Moet hem alleen nog installeren.
Gisteren een Shelly 1PM Plus voor 23 euro gekocht en in 10 minuten in het schakelkastje van de buitenunit gezet. Wordt perfect ingelezen door Home Assistant.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

De eco-stand van de ketel verbruikt jaarlijks zo'n 50m3 gas, alleen om de warmtewisselaar warm te houden zodat je een paar tellen eerder warm water hebt.
Nu zou deze functie zelflerend zijn dus op den duur niet meer werken bijv snachts als er nooit warm water getapt wordt. Iemand hier ervaring mee? Ik heb hem nu uitgezet en dan gaat het verbruik van zo'n 0.006m3 per uur naar 0.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijsteun
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 06-04-2024
Nee, toen ik die functie wilde uitzetten (op de ketel zelf) bleek dat ie al uit stond.

Maar over de ketel gesproken:
Het valt mij op dat de ketel in eerste instantie loeiheet water geeft, om na een aantal liter (veel) minder heet water te geven.
Tijdens het douchen moet ik de thermostaatkraan ook veel “warmer” zetten om de zelfde temperatuur water te krijgen ivm mijn oude Nefit CW3 ketel. Ik kon nergens een instelling vinden waarin ik eea kon aanpassen (temp, druk oid).

4290 Wp 45 graden ZO, Daikin-Intergas hybride 05AV32+05CV3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Topicstarter
Temp tapwater kun je instellen op de hoofdcontroller. En als je een thermostaatkraan hebt lijkt het me heel sterk dat je die warmer moet zetten🤪

Ik heb ook vanaf dag 1 die comfortstand uit gezet. Nutteloos gasverbruik.

Meten moet je doen aan de kant van de meterkast, dan neem je ook het verbruik van de cv pomp etc mee. Dus als je de meter bij de buitenunit plaatst kijk dan goed of je hem zet op de hoofdkabel naar de meterkast. Een shelly 1pm is wel randje randje aangezien het maximaal vermogen over de specs van de shelly kan komen en de shelly schakelt dan vrolijk je unit af.. (en de schroefterminals in de shelly’s ben ik niet echt kapot van..)

De meter zoals besteld bij amazon is ook niet juist, want das een 3fase meter (wellicht is hji enkelfasig te gebruiken, dat weet ik zo niet.). Een gewone sdm120 met modbus is de beste optie, of eventueel dat homewizzard setje (is ook een sdm120) als je geen zin hebt om zelf te prutsen met nodered etc..

[ Voor 10% gewijzigd door Japie.G op 08-04-2022 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tingbrouwer
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 23:34
@Japie.G De lagere AT bij 2°C doet nogal wat aan de COP.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fL49sEoYEDMeQmBlBiFLbNLE6yM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/qp3Hvs96dkvPYR3URdF8o2nV.gif?f=user_large

Ik haal de thermische energie uit de daikincontroler, volgens mij meet jij deze.
vraagje: zit er veel verschil tussen je meting en hetgeen op de daikincontroler wordt weergegeven ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Topicstarter
tingbrouwer schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 09:50:
@Japie.G De lagere AT bij 2°C doet nogal wat aan de COP.[Afbeelding]

Ik haal de thermische energie uit de daikincontroler, volgens mij meet jij deze.
vraagje: zit er veel verschil tussen je meting en hetgeen op de daikincontroler wordt weergegeven ?
Ik heb die een poos gemeten je dat klopt, met een kamstrup warmtemeter. Die kamstrup heb ik verkocht toen ik wat buizen heb moeten vervangen hier. De waardes vanuit ESPAltherma kloppen binnen een paar procenten van de werkelijkheid. Nu reken ik hem ook gewoon uit aan de hand van de flow, tA en tR. Als de unit dan in defrost gaat wordt die waarde negatief en haal ik die er ook weer netjes vanaf. De thermische opwek is dus ook echt alleen de thermische opwek die (netto) voor verwarming is gebruikt. De verbruikte stroom haal ik van een KWH meter in de meterkast die het totale verbruik meet. Dus ook de CV pomp, standbye verbruik etc.

Ik zit de laatste tijd wel vaak handmatig de wp te starten overdag als ik zie dat nachts de temps onder de 3 graden gaan worden. Dat scheelt een dikke COP slok op een borrel. Als je die defrost mania enigszins kan voorkomen schiet de COP omhoog.

[ Voor 9% gewijzigd door Japie.G op 08-04-2022 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tingbrouwer
Japie.G schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 11:09:
[...]

Ik heb die een poos gemeten je dat klopt, met een kamstrup warmtemeter. Die kamstrup heb ik verkocht toen ik wat buizen heb moeten vervangen hier. De waardes vanuit ESPAltherma kloppen binnen een paar procenten van de werkelijkheid. Nu reken ik hem ook gewoon uit aan de hand van de flow, tA en tR. Als de unit dan in defrost gaat wordt die waarde negatief en haal ik die er ook weer netjes vanaf. De thermische opwek is dus ook echt alleen de thermische opwek die (netto) voor verwarming is gebruikt. De verbruikte stroom haal ik van een KWH meter in de meterkast die het totale verbruik meet. Dus ook de CV pomp, standbye verbruik etc.

Ik zit de laatste tijd wel vaak handmatig de wp te starten overdag als ik zie dat nachts de temps onder de 3 graden gaan worden. Dat scheelt een dikke COP slok op een borrel. Als je die defrost mania enigszins kan voorkomen schiet de COP omhoog.
En kloppen de waarde van de thermisch energie uit je EspAlterma ook zo'n beetje met de waarde die de Daikin controler geeft ? (geproduceerde. energie)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WupR
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13:57
Hoi allemaal, ik lees dat er een boel mensen ervaring hebben met de Daikin-Intergas hybrid. Nu zijn wij thuis er ook naar aan het kijken. Beneden heb ik vloervervarming en de bovenverdieping, waar we weinig stoken, traditionele verwarmingen. Alle ruimtes is via Plugwise in zones verdeeld.

Weet iemand of het mogelijk is om de bovenverdieping een andere aanvoer warmte mee te geven dan de onderverdieping met vloerverwarming?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

WupR schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 16:20:
Hoi allemaal, ik lees dat er een boel mensen ervaring hebben met de Daikin-Intergas hybrid. Nu zijn wij thuis er ook naar aan het kijken. Beneden heb ik vloervervarming en de bovenverdieping, waar we weinig stoken, traditionele verwarmingen. Alle ruimtes is via Plugwise in zones verdeeld.

Weet iemand of het mogelijk is om de bovenverdieping een andere aanvoer warmte mee te geven dan de onderverdieping met vloerverwarming?

Alvast bedankt voor het meedenken!
Ja, dat heb ik ook. Ik heb twee temperatuurzones, waarbij de hoge zone is voor de bovenverdieping met de radiatoren, terwijl de vloerverdieping lage temperatuur krijgt.

Als het goed is switcht hij om de 5 min tussen de beide temperatuurzones als beide circuits warmtevraag hebben. Ik merk alleen wel dat als beide circuits een warmtevraag hebben, ze ook beide open staan. Dat betekent dus dat als het hoge temperatuurcircuit actief is, en tegelijkertijd de vloer ook warmte vraagt, er ook hoge temperatuur water naar de vloer gaat. Ik vraag me af of dat zo hoort, of dat de installateur iets fout heeft gedaan, want zo was het me niet uitgelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WupR
RoD schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 17:22:
[...]

Ja, dat heb ik ook. Ik heb twee temperatuurzones, waarbij de hoge zone is voor de bovenverdieping met de radiatoren, terwijl de vloerverdieping lage temperatuur krijgt.

Als het goed is switcht hij om de 5 min tussen de beide temperatuurzones als beide circuits warmtevraag hebben. Ik merk alleen wel dat als beide circuits een warmtevraag hebben, ze ook beide open staan. Dat betekent dus dat als het hoge temperatuurcircuit actief is, en tegelijkertijd de vloer ook warmte vraagt, er ook hoge temperatuur water naar de vloer gaat. Ik vraag me af of dat zo hoort, of dat de installateur iets fout heeft gedaan, want zo was het me niet uitgelegd.
Goed om te lezen dat het kan! Werk jij ook met Plugwise?

Volgens mij kan het niet anders, je hebt maar één aanvoer en terugvoer. Voor vloerverwarming is het sowieso geen probleem. Die mengt de te hoge temperatuur met kouder water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

WupR schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 20:38:
[...]

Goed om te lezen dat het kan! Werk jij ook met Plugwise?
Nee, ik heb een draadloze thermostaat voor de radiatoren aangesloten en verder heb ik een vloerverdeler met een relais.
Volgens mij kan het niet anders, je hebt maar één aanvoer en terugvoer. Voor vloerverwarming is het sowieso geen probleem. Die mengt de te hoge temperatuur met kouder water.
Het kan wel anders. Ik wil dat als het hoge temperatuur circuit actief is voor de radiatorenverwarming, dat de tweewegklep dan de vloer afsluit, zodat daar geen water doorheen kan. Die hoge temp is niet nodig voor de vloer en ik heb liever dat het naar de radiatoren gaat. Volgens mij moet dat gewoon mogelijk zijn om in te stellen maar dat is nog even in overleg met de installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WupR
RoD schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 20:49:
[...]

Nee, ik heb een draadloze thermostaat voor de radiatoren aangesloten en verder heb ik een vloerverdeler met een relais.
Wat voor een draadloze thermostaat heb je? Ben aan het uitzoeken of dit allemaal in combinatie met Plugwise kan. Heb op elke kamer boven een thermostaat inclusief een thermostaat knop op de radiotoren.

Hoe weet de Daikin vervolgens dat het om de hoge zone gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

WupR schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 21:43:
[...]

Wat voor een draadloze thermostaat heb je? Ben aan het uitzoeken of dit allemaal in combinatie met Plugwise kan. Heb op elke kamer boven een thermostaat inclusief een thermostaat knop op de radiotoren.

Hoe weet de Daikin vervolgens dat het om de hoge zone gaat?
Er zijn twee zones:
-Laag: die wordt aangestuurd door de vloerverdeler met meerdere thermostaten op een relais die het signaal doorgeeft naar de warmtepomp, en een klep die het circuit opent en afsluit.
-Hoog: die wordt aangestuurd door een draadloze Honeywell-thermostaat. Die heeft niet z'n eigen klep. Dat betekent dus ook dat als het lage circuit actief is, het radiatorcircuit ook water krijgt (om een beetje bij te verwarmen).

Als de vloer warmte vraagt, gaat ie het lage temp-circuit aanzetten. Als de draadloze Honeywell (die op de kamers met radiatoren staat) warmte vraagt, dan gaat hij hoog temp water leveren.

Het probleem is dus: als de vloer ook warmte vraagt, staat de klep open, en gaat er ook water naar de vloer als op dat moment het hoog temp-circuit aan staat.

En wat ik zei, als beide circuits warmte vragen, switcht de warmtepomp om de 5 minuten van zone. Wat ik nu dus nog wil, is dat als er van laag naar hoog wordt geswitcht, dat dan het laag circuit dicht gaat, zodat er geen hoog temp water naar de vloer gaat. Dat is dus nog iets dat ik met de installateur moet bespreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijsteun
Japie.G schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 09:19:
Temp tapwater kun je instellen op de hoofdcontroller. En als je een thermostaatkraan hebt lijkt het me heel sterk dat je die warmer moet zetten🤪
Ja, klinkt gek, maar toch is het zo!
Bij de oude ketel had ik daar geen last van. Altijd een strakke temperatuur uit de thermostaatkraan.
Doet mij vermoeden dat de SWW aanvoertemp ergens rond 45 graden staat, waardoor er maar zo weinig koud water wordt bijgemengd dat de verschillen merkbaar worden.

Ik zal nog s kijken, kon het eerst niet vinden (of t moet boilerwater heten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoPolet
Bij de SWW vraag wordt de temperatuur op het display getoond (even openklappen). Ik meen een 6 als indicatie voor tapwater gebruik, en daarna (bij mij) 60 voor de temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Grappig, mijn vriendin klaagde er ook al over dat ze de douche warmer moet zetten sinds we de warmtepomp hebben, terwijl er toch echt water van 61 graden wordt gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merwede
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 27-04 20:56
RoD schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 09:53:
Grappig, mijn vriendin klaagde er ook al over dat ze de douche warmer moet zetten sinds we de warmtepomp hebben, terwijl er toch echt water van 61 graden wordt gemaakt.
Niet gewoon je thermostatische kraan defect? Heb jij bij een andere kraan wel warm water?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Merwede schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 15:24:
[...]

Niet gewoon je thermostatische kraan defect? Heb jij bij een andere kraan wel warm water?
Hij functioneert verder prima, alleen de "balans" lijkt anders. Met andere woorden, hij moet warmer gezet worden om dezelfde temperatuur te behalen. Verder werkt alles prima.

Maar ik moet zeggen dat ik het zelf niet zo herken, dus misschien beeldt mijn vriendin dit zich in :P Maar aangezien @Gijsteun dit ook meldt werd ik toch even getriggerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
Hier ook even een vraagje omtrent warm water. Ik heb alleen warm water nodig voor de douche en bad. Heeft het dan zin om de temperatuur van het tapwater te verlagen? Ik bedoel, spaart dat op gas verbruik? Ik zou deze dan op 45 graden kunnen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Flappie schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 16:08:
Hier ook even een vraagje omtrent warm water. Ik heb alleen warm water nodig voor de douche en bad. Heeft het dan zin om de temperatuur van het tapwater te verlagen? Ik bedoel, spaart dat op gas verbruik? Ik zou deze dan op 45 graden kunnen zetten.
Dat spaart zeker omdat de ketel veel efficienter werkt op 45 graden dan 60. Maar je zit wel met een risico op legionella, hoewel dat wellicht beperkt is als je veel doorstroming hebt.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
FaceDown schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 17:51:
[...]

Dat spaart zeker omdat de ketel veel efficienter werkt op 45 graden dan 60. Maar je zit wel met een risico op legionella, hoewel dat wellicht beperkt is als je veel doorstroming hebt.
Betteft alleen water voor douchen en bad en wordt niet gedronken. En bovendien wordt het elke dag gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Flappie schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 18:03:
[...]

Betteft alleen water voor douchen en bad en wordt niet gedronken. En bovendien wordt het elke dag gebruikt.
Drinken of niet doet er niet toe. Ook in douchewater wil je geen legionella hebben. Of dat risico nihil wordt bij dagelijks gebruik weet ik niet. Iemand anders wellicht?
Werkt de periodieke desinfectiefunctie ook bij doorstromend water of alleen als je een voorraadvat hebt?

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martyn89
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 10-08 12:12
Volgens de geldende NEN normen dient warm water in woninginstallaties 55 graden Celsius te zijn gemeten bij het aftappunt (dus de kraan). Lager mag, maar dan moet je twee wekelijks thermisch reinigen door hem minimaal 20 minuten op 60 graden te laten doorstromen. Besparing kan best interessant zijn bij waterverwarming en een warmtepomp, met gas en doorstroming valt het mee.

Zijn natuurlijk ‘maar’ regeltjes op papier, maar wel iets om rekening mee te houden. Legionella verspreidt zich niet zozeer door te drinken, maar door aerosolen in de lucht. Bijvoorbeeld spetters en inademing, een situatie zoals onder de douche. En dan kun je er toch aardig ziek van worden.

[ Voor 15% gewijzigd door Martyn89 op 09-04-2022 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chevy2010
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 29-05-2022
Hallo Tweakers,

Hopelijk kunnen jullie ons een beetje op weg helpen.
We wonen op het mooie eiland Rhodos in Griekenland en krijgen binnenkort een nieuw huis.
De eigenaar is een vriend van ons en heeft leidingen aan laten leggen (niet in de vloer) voor een lucht/water
warmte pomp.
Zijn oog is gevallen op een Daikin systeem maar wat de grote vraag is hoeveel koelt zo'n systeem ?
In de zomer kunnen de buitentemperaturen wel tot 40 graden stijgen en onze zorg is dat het systeem
de kamer (95 m2) niet naar 25 graden kan koelen.
We kunnen nergens vinden os zo'n systeem hier geschikt voor is of dat we beter 2 grote Daikin airco's kunnen ophangen.

Kunnen jullie ons een beetje op weg helpen ??

Alvast hartelijk dank !

Mvgr Olaf & Ilonka

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flappie
chevy2010 schreef op zondag 10 april 2022 @ 09:18:
Hallo Tweakers,

We wonen op het mooie eiland Rhodos in Griekenland en krijgen binnenkort een nieuw huis.
De eigenaar is een vriend van ons en heeft leidingen aan laten leggen (niet in de vloer) voor een lucht/water
warmte pomp.
Zijn oog is gevallen op een Daikin systeem maar wat de grote vraag is hoeveel koelt zo'n systeem ?
In de zomer kunnen de buitentemperaturen wel tot 40 graden stijgen en onze zorg is dat het systeem
We kunnen nergens vinden os zo'n systeem hier geschikt voor is of dat we beter 2 grote Daikin airco's kunnen ophangen.

Alvast hartelijk dank !

Mvgr Olaf & Ilonka
Volgens mij ben je daar beter af met een lucht/lucht systeem omdat je daarmee ook condenserend kunt koelen en je dus de vochtigheid uit de lucht kunt halen.

Kijk anders ook eens in het lucht/lucht warmtepomp topic: Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen

Als je met vloerverwarming gaat koelen tot onder het dauwpunt krijg je plassen water op je vloer en dat wil je denk ik niet.
Een lucht/lucht warmtepomp heeft een condensafvoer naar buiten om het condenswater af te voeren. En dat kan soms best heel veel water zijn

[ Voor 10% gewijzigd door Flappie op 10-04-2022 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merwede
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 27-04 20:56
chevy2010 schreef op zondag 10 april 2022 @ 09:18:
Hallo Tweakers,

warmte pomp.

Alvast hartelijk dank !

Mvgr Olaf & Ilonka
Wij hebben een Daikin Intergas Hybryde met op de slaapkamers de Daikin FWXV serie convectoren. Deze koelen max 6 a 7 graden t.o.v. de buitentemperatuur. Heerlijk hier in Nederland maar niet geschikt op Rhodos lijkt mij. De Daikin FWXV heeft ook een aansluiting nodig voor de condensafvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Ik zie regelmatig dat het afgegeven vermogen rond de 9 a 9.5kW ligt. Kan dat wel bij het 8kW model? Setpoint staat dan op 50 graden, geen bijverwarming met gas. Dit is bijv vanmorgen het geval vanaf 8 uur.

R1T temp: 48
R4T temp: 39
Flow: 15 l/min
Afgegeven vermorgen = 4,2 * 15 * (49-39) / 60 = 9,45 kW

Opgenomen vermogen: 13.8A
Volt: 226
(Dus 3119W, maar ook al pieken boven de 3300 gezien)

[ Voor 22% gewijzigd door FaceDown op 11-04-2022 08:58 ]

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:45
foutje, wrong topic :)

[ Voor 101% gewijzigd door Rainesh op 11-04-2022 10:49 ]

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 11-09 15:54
Daikin Monoblock Hybride 4kW hangt hier aan de buitengevel te shinen. Dit in combinatie met een Nefit Trendline (al getuned) en vloerverwarming op de hele begane grond.

De thermostaat van Daikin is erg basaal (of juist onduidelijk in de installateursmodus) en met het lenteweer voor de deur verwacht ik nog weinig verwarmingsactie. Heb dus twee vragen.

1. Wat is een makkelijk op te zetten monitoring voor het systeem? Ik ben helaas geen programmeur
2. Wat is aan te bevelen om nader in te stellen c.q. Welke instellingen in de thermostaat zou ik het meest op moeten letten?

Cash is king.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gijsteun
@ 1: makkelijk is ook maar relatief. Het eenvoudigst is je (slimme) meter in de gaten houden. Dat levert je weinig data op, maar zeker wel een goed globaal beeld. Daarnaast worden hier regelmatig modbussen, Shelly en ESPAltherma besproken. Voor als je verder wilt tweaken.
@ 2: diverse gebruikers hebben hier al hun instellingen gedeeld. Ga er eens rustig voor zitten en lees het topic door! Het zijn maar 30 pagina’s… Dan krijg je ook gelijk een beeld bij andere eigenschappen van je systeem.
Alhoewel ik wel de indruk heb dat de meesten hier een split systeem hebben hangen/staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
Gijsteun schreef op maandag 11 april 2022 @ 23:33:
@ 1: makkelijk is ook maar relatief. Het eenvoudigst is je (slimme) meter in de gaten houden. Dat levert je weinig data op, maar zeker wel een goed globaal beeld. Daarnaast worden hier regelmatig modbussen, Shelly en ESPAltherma besproken. Voor als je verder wilt tweaken.
Helaas geen slimme meter in huis, en de app vd energieleverancier mixt er ook het huishoudelijk verbruik bij in. Heb ik op zich een goed idee ben maar toch. Zal eens kijken wat de opties die je noemt inhouden. Aansluiten via de meterkast neem ik aan?
@ 2: diverse gebruikers hebben hier al hun instellingen gedeeld. Ga er eens rustig voor zitten en lees het topic door! Het zijn maar 30 pagina’s… Dan krijg je ook gelijk een beeld bij andere eigenschappen van je systeem.
Alhoewel ik wel de indruk heb dat de meesten hier een split systeem hebben hangen/staan.

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
@tingbrouwer Ik heb even zitten zoeken in de waardes die ESPAltherma terug geeft, maar ik zie daar geen stroomverbruik in staan. Klopt het dat jij een aparte kWh meter gebruikt voor het uitlezen van het stroomverbruik van de Altherma?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

RichieB schreef op woensdag 13 april 2022 @ 17:39:
@tingbrouwer Ik heb even zitten zoeken in de waardes die ESPAltherma terug geeft, maar ik zie daar geen stroomverbruik in staan. Klopt het dat jij een aparte kWh meter gebruikt voor het uitlezen van het stroomverbruik van de Altherma?
Je kan het Amperage vermenigvuldigen met het voltage. Beide krijg je terug. Dat is redelijk nauwkeurig. Wil je nauwkeuriger en een teller dan heb je een externe meter nodig.
Ik had een shelly 1pm maar die klapte eruit soms bij vol vermogen. Nu heb ik een HomeWizard kwh meter. Kost 6 tientjes, zit op wifi en heeft een eigen app en goede Home Assistant integratie.

https://www.homewizard.nl/kwh-meter

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tingbrouwer
RichieB schreef op woensdag 13 april 2022 @ 17:39:
Inderdaad dat klopt, registreer met een normale 1~ kWh meter het totaal en met een shelly PM1 het momentele verbruik. (de shelly kan maximaal 16Amp meten, heeft onze WP tot nu toe nog nooit geconsumeerd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
9/10 mei wordt bij mij de 8 kW set geplaatst.

Even een vraagje. Ik heb de "inbedrijfsstelling" filmpjes van Daikin bekeken voor de hybride setup.
Hierin staat een doorstroombuffer en een avdo vermeld die geplaatst moeten zijn.

Is dit wel nodig voor de hybride? Mijn radiatoren beneden staan altijd open dus er is sowieso wel genoeg flow vermoed ik dus die avdo lijkt me niet nodig. En hoe zit het met dar doorstroom buffervat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Flappie schreef op woensdag 13 april 2022 @ 20:45:
9/10 mei wordt bij mij de 8 kW set geplaatst.

Even een vraagje. Ik heb de "inbedrijfsstelling" filmpjes van Daikin bekeken voor de hybride setup.
Hierin staat een doorstroombuffer en een avdo vermeld die geplaatst moeten zijn.

Is dit wel nodig voor de hybride? Mijn radiatoren beneden staan altijd open dus er is sowieso wel genoeg flow vermoed ik dus die avdo lijkt me niet nodig. En hoe zit het met dar doorstroom buffervat?
Klopt als er minstens 1 radiator altijd open staat heb je geen bypass nodig. Wellicht wel handig om het toch al te doen voor als je nog eens naar zoneverwarming wilt (=besparing). Ik neem aan dat je soms warmte boven zou willen geven terwijl het beneden al warm genoeg is?

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

tingbrouwer schreef op woensdag 13 april 2022 @ 20:25:
[...]

Inderdaad dat klopt, registreer met een normale 1~ kWh meter het totaal en met een shelly PM1 het momentele verbruik. (de shelly kan maximaal 16Amp meten, heeft onze WP tot nu toe nog nooit geconsumeerd)
Hier wel, hoewel de zekering ook gewoon 16A is klapte de Shelly toch uit richting de 3400W. Ik verwarmde toen wel op 50 graden, jij zit waarschijnlijk lager.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
FaceDown schreef op woensdag 13 april 2022 @ 18:41:
[...]
Je kan het Amperage vermenigvuldigen met het voltage. Beide krijg je terug. Dat is redelijk nauwkeurig.
[…]
Dat is redelijk nauwkeurig voor het huidige opgenomen vermogen. Wil je het energieverbruik daarmee meten wordt het toch wat lastiger. Bovendien stelt het dan nogal wat uptime eisen aan je hele meet opstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
Hallo allemaal,

Ik merk dat de pomp van de Hybride Altherma Monoblock hier bijna een uur per dag draait.
Compressor blijft uit, er is ook geen warmtevraag in huis.

Is er een reden, een soort van controlerun, dat de pomp dagelijks een periode aanslaat? Kan dit worden verkort?

Het ding hangt nu tien dagen en heeft 8 uur de pomp doen lopen (de compressor 0u).
Van de 3 kilowatt die dat kostte kan ik beter een wasje draaien, niet?

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 22:22
mk1992 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 13:15:
Hallo allemaal,

Ik merk dat de pomp van de Hybride Altherma Monoblock hier bijna een uur per dag draait.

Is er een reden, een soort van controlerun, dat de pomp dagelijks een periode aanslaat? Kan dit worden verkort?

Het ding hangt nu tien dagen en heeft 8 uur de pomp doen lopen (de compressor 0u).
3kWh voor 8 uur de pomp laten draaien lijkt mij een beetje veel. Dan zou de pomp 375Watt zijn. Dat de pomp draait lijkt idd een beetje zonde, maar het kost minder dan wat je aangeeft.

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
mk1992 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 13:15:
Hallo allemaal,

Niemand ervaringen met vreemd pompgedrag?

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcov
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 21-03 09:37
Sinds gisteren staat hier een Daikin Altherma te stralen, precies twee maanden geleden besteld en nu geïnstalleerd.

Nog geen vreemde dingen gezien, maar moet nog kijken of ik moet gaan finetunen en ook al kunnen testen op geluid. Unit is erg stil ook op vol vermogen, valt erg mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
Marcov schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 07:02:
Sinds gisteren staat hier een Daikin Altherma te stralen, precies twee maanden geleden besteld en nu geïnstalleerd.

Nog geen vreemde dingen gezien, maar moet nog kijken of ik moet gaan finetunen en ook al kunnen testen op geluid. Unit is erg stil ook op vol vermogen, valt erg mee.
Het enige wat ik tot nu toe heb gedaan is verlagen van de aanvoertemperatuur (AWT) naar 40 en het verlagen en daarna zelfs uitschakelen van de buitentemperatuur waar de ketel bij mag bijspringen. Is nu nergens voor nodig en wil eens zien hoe ver ik deze herfst/winter kom.

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijsteun
mk1992 schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 09:27:
[...]

Niemand ervaringen met vreemd pompgedrag?
Had een week of wat geleden ook zo’n idee. Maar m’n oude CV deed dat ook. Mogelijk rondpompen van rest warmte?
Of mogelijk de dagelijkse pomproutine tegen het vastlopen? Maar dan is 1 uur wel wat lang…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
Gijsteun schreef op zondag 1 mei 2022 @ 16:06:
[...]

Had een week of wat geleden ook zo’n idee. Maar m’n oude CV deed dat ook. Mogelijk rondpompen van rest warmte?
Of mogelijk de dagelijkse pomproutine tegen het vastlopen? Maar dan is 1 uur wel wat lang…
Het voordeel van de monoblock is dat de pomp in kwestie zelfstandig op zolder hangt. Maar om nou een warmtepomp te gaan pesten met een pompschakelaar?

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcov
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 21-03 09:37
Fullpower schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 13:37:
[...]

3kWh voor 8 uur de pomp laten draaien lijkt mij een beetje veel. Dan zou de pomp 375Watt zijn. Dat de pomp draait lijkt idd een beetje zonde, maar het kost minder dan wat je aangeeft.
Heb een stroommeter geïnstalleerd, en standby verbruik is 17W, en verder geen vreemd rondpomp gedrag gezien, pomp draait met deze temperaturen niet.

Kun je de pomp in de zomer eigenlijk helemaal uit zetten?

[ Voor 8% gewijzigd door Marcov op 08-05-2022 10:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tingbrouwer
Marcov schreef op zondag 8 mei 2022 @ 10:24:
[...]

Heb een stroommeter geïnstalleerd, en standby verbruik is 17W, en verder geen vreemd rondpomp gedrag gezien, pomp draait met deze temperaturen niet.

Kun je de pomp in de zomer eigenlijk helemaal uit zetten?
Hier zo'n beetje hetzelfde verbruik, zou hem niet uit zetten ivm carterverwarming en electronica (evt. vocht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Topicstarter
Zelfde hier, ongeveer 19w standby verbruik. Ik voed mn espAltherma ook vanuit de unit zelf.

De pomp start heeeeeel af en toe heeeeeel even. Denk dat dat een soort van verstoppingsbeveiliging is ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flappie
Vandaag is mijn systeem opgeleverd.
Afgelopen zondag zelf de oude CV ketel verwijderd met wat hulp van een kennis uit de installatie branch.
Tevens zelf al elektra leidingen naar de juiste plekken gelegd en binnenshuis gaten gemaakt voor de koelleidingen.

Maandag is de installateur begonnen rond 08:30 en rond 17:30 was het bijna klaar.
Alleen de afvoeren (condens, inlaatcominatie) moesten nog aangesloten worden. Dat is vanochtend gebeurt.

Omdat mijn installateur net is begonnen met dit systeem (dit is de 2e die hij heeft geplaatst) was er vannochtend ook iemand van Daikin voor de inbedrijfsstellings procedure. Op zich fijn want die heeft direct even alles nagelopen en gecheckt.

Mocht iemand geintereseerd zijn in het verbruik (zowel gas als elektra), zie hier:
https://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=70181&sid=62350
en dan even het laatste vierkante vakje kiezen (Show extended data).
Hier zie je dat zoals eerder aangegeven het standby verbruik 17 watt is.
Ik meet alleen de buiten unit. Niet het verbruik van de binnenunit of cv ketel.

Tevens ga ik zelf de CV leidingen nog isoleren. Het grijze buffervat was niet direct noodzakelijk was de verwachting voor ons systeem, maar bij de vorige installatie had hij hem niet geplaatst en moest deze er later alsnog tussen. En voor die 40 euro.....

Zie alleen nu dat er geen afvoer is aangesloten op het overdrukventiel. Volgens mij gaan die dingen ook pas open bij 6 bar? Maar is het misschien nog handig om deze op de afvoer aan te sluiten? Hoe zit dat bij jullie?

Hierbij wat foto's zodat iedereen een idee heeft hoe groot de buiten unit is. Daar had ik me toch wel enigzins op verkeken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HurH423DJqMgEsNYp8WY1PHoqgw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/15UypIHlxW7a2zKgkiKYVLw8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TP8Hqrr7XQQjscukE5VFBaJpNSw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6Yyzu7cJpnovD08HnALgM0Qb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VC9Ml2tTkPKPYjLJrGHWKgxTTeM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MBzbeNUkiKBLdRa8YRovjCYD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sYCxUezuVhw_TvhxxQp1HIbzC8k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Sp5DLTS0yNewdkKdO8fETTUl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KpeIPJAU0E5I6fvuBjTNH9QljIM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YRjnl8kekzJcB1Zy306fSfG9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aUZY8v2JiEugF5PrsBZlBMGKTVk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QsFJnlUaNc83g8Jjas7pjqJc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xlR4alWX45Ov-7vwcxD68f0V89I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O7dLSLbuvC26JlFAiRacS7mg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K3bHfpCOAz3RALLtAZQvYI7ORpY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rnRlaOuohUQiCxw84MLxPS0F.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EJlalNU-j7zZE-YBGmq2rlWpwpA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M4XrWySvOh6jfxuDAN1Aagpg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X5wfy_baEJmQx0qgTIPhTt5KP2E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w8vG7wZm0eqoy5OB3fgWIJ0u.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eezljRL-if9nwCYUdC1F9pUBDSY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lFMTO10sVZSs8paLGB0kxKUU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pv5T-puB6DKLdxU0J26vcGVmJW4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v3PfiTIBDrqKZ2nUIq2nGBnZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RXa8-KwzlXm_6ENxO0P7ejChQTY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8t4732vH9PgaauOHLwQhnXAS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertS1968
Allemaal netjes!! Buitenunit aangesloten op een apparte groep?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
GertS1968 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 19:04:
Ja, zo ongeveer :)
De lamp op zolder en een kleine server van +/- 40 watt zit op dezelfde groep. Maar dat was geen probleem is mij verteld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tingbrouwer
GertS1968 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 19:04:
een aparte bemeterde groep voor:
-buitenunit
-binnenunit
-CV-ketel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-08 11:59
@Flappie ziet er echt prima uit enige wat mij opvalt lijkt een gebrek aan beugels voor de rookgasafvoer, er lijken geen beugels geplaatst en dit schijnt een of andere regel te zijn

https://www.ubbink.com/nl...ergie/het-nieuwe-beugelen

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
Fantastic_fox schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 10:20:
@Flappie ziet er echt prima uit enige wat mij opvalt lijkt een gebrek aan beugels voor de rookgasafvoer, er lijken geen beugels geplaatst en dit schijnt een of andere regel te zijn

https://www.ubbink.com/nl...ergie/het-nieuwe-beugelen
Dat klopt inderdaad. Maar er is nauwelijks ruimte om de afvoer vast te zetten. En volgens mij is het een advies en geen verplichting toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-08 11:59
Durf het je niet te zeggen ben geen expert.

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GertS1968
tingbrouwer schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 21:40:
[...]

een aparte bemeterde groep voor:
-buitenunit
-binnenunit
-CV-ketel
Dat is mooi, en zal bij ons ook zo gaan gebeuren. Als het goed is eind deze maand, maar geen haast. Wat ook mooi is: de afgelopen dagen al geen gas meer gebruikt!, de WPB doet zijn werk heerlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpy
  • Laatst online: 05-04-2023
Hallo
Ik heb gisteren de binnen unit en cv deel gemonteerd van een 9kw daikin intergas hybride, nog zonder buitenunit.
Alles werkt zo te zien, alleen......

Het valt mij op dat bij douchen de cv van
1- 3-4-6 gaat in het display .
Een beetje aan uit als het ware.
Bij tapwater uit de kraan in de keuken blijft hij vol gas draaien.

Is dit normaal gedrag, moduleerd deze ketel niet voor tapwater?
Mijn 21jaar oude awb wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpy
Janpy schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 13:47:
Hallo
Ik heb gisteren de binnen unit en cv deel gemonteerd van een 9kw daikin intergas hybride, nog zonder buitenunit.
Alles werkt zo te zien, alleen......

Mijn 21jaar oude awb wel
Ik heb de comfort instelling uit gezet.
Lijkt iets beter, pendelt niet meer volgas maar iets rustiger, maar pendelt nog wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:28
Janpy schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 13:47:
(9kw daikin intergas hybride)

Mijn 21jaar oude awb wel
De Intergas ketel van mijn 2014 8kW Daikin hybrid moduleert wel, maar heeft een relatief hoog minimumvermogen. Bij een zuinige warmwaterstraal gaat hij toch aan/uit maar wel grotendeels op de laagste stand. Hier is het minimumvermogen (van de HReco36) 20% voor WW of CV, maar de standaardinstellingen zijn 25% voor CV en 30% voor WW. Dat levert zeker bij CV gebruik veel pendelen op, beide instellingen op 20% werkt hier beter.

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpy
arnoldniessen schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 17:51:
[...]

De Intergas ketel van mijn 2014 8kW Daikin hybrid moduleert wel, maar heeft een relatief hoog minimumvermogen. Bij een zuinige warmwaterstraal gaat hij toch aan/uit zij maar wel grotendeels op de laagste stand. Hier is het minimumvermogen (van de HReco36) 20% voor WW of CV, maar de standaardinstellingen zijn 25% voor CV en 30% voor WW. Dat levert zeker bij CV gebruik veel pendelen op, beiden instellingen op 20% werkt hier beter.
Deze is van januari 2021, relatief nieuw.
Cv pendelen weet ik nog niet, te warm buiten
Ik zal eens naar het minimum vermogen kijken waar dat op staat.
Dat is neem ik aan minimaal toerental WW/CV
Bedankt

[ Voor 3% gewijzigd door Janpy op 13-05-2022 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11-09 07:27
Mag ik hier nog een vraagje stellen over het aansluiten van de ESPAltherma en extra Relais?
In de handleiding (https://raomin.github.io/ESPAltherma/) die de ontwikkelaar had gemaakt staat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QaYvLBYAuSdd7rEALjNIb7dI6_Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/o64BGVZBSjIpgbhkP44vkBxq.png?f=fotoalbum_large

Dus volgens zijn handleiding de Relais aansluiten op X2M 30 en 31.

Maar in de installatie manual van mijn type (de EHYHBH05AA, manual EVLQ05-08CAV3_EHYHBH(X)-AV3_EHYKOMB-AA_4PNL355634-1) in de paragraaf "thermostaten en externe sensoren" staat:
2 (Verw/koel vraag) (standaard): De aangesloten externe kamerthermostaat stuurt een afzonderlijke vraag naar verwarming of koeling door en is daarom aangesloten op de 2 digitale ingangen (voorbehouden voor de primaire aanvoerwatertemperatuurzone) op de binnenunit (X2M/1 en 2) aangesloten. Selecteer deze waarde in het geval van een aansluiting met een bedrade (EKRTWA) of draadloze (EKRTR1) kamerthermostaat.
Wat is het nou?

[ Voor 12% gewijzigd door oltk op 15-05-2022 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoPolet
In dit topic wordt daar uitvoerig op ingegaan:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1981918

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oltk
En in dat topic wordt verwezen naar dit topic 8)7
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y69uG-zYkdRq0vlLU4Htzl1dZ0s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8klhTQqoBFCr3NEZMvHoBxKL.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metaalhoofd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20:58
we zijn eigenlijk aan het oriënteren op zonnepanelen, maar aangezien het schijnbaar beter is om een evt toekomstige hybride warmtepomp mee te calculeren mbt het aantal benodigde zonnepanelen en er lange levertijden op hybride warmtepompen zijn, zijn we daar nu ook op aan het oriënteren.
Onze Remeha CV ketel is 11 jaar oud, dus die zal ergens de komende jaren toch vervangen moeten worden.

Ik kwam bij mijn zoektocht oa uit bij de Daikin Intergas hybrid.

We wonen in een 2-onder-1 kap uit 1991. Ons gasverbruik ligt rond 1600 m3.
Sinds de bouw is deze niet na-geïsoleerd en er hangen enkel hoge temperatuur radiatoren

Volgens de site van Daikin hoeven die radiatoren niet perse vervangen te worden en ik ben benieuwd wat ik moet verwachten van de koelfunctie van de de '8kw Verwarmen en koelen (08AV3 + 08CV3)' met radiatoren (ipv vloerverwarming).

Ik las hier ook iemand zeggen dat zijn hybride installatie zo'n 2800 KWh verbruikt, maar is dat met of zonder koelfunctie

Star Citizen Referral Code

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Als ik wil gaan koelen in combinatie met een Evohome, hoe werkt dit dan? Heb ik een aparte BDR91T nodig om van verwarmen naar koelen te schakelen (naast de BDR91T die als aan/uit sturing werkt)? Op welke klemmen wordt deze dan aangesloten?
Of zou een betere/goedkopere oplossing zijn om een Shelly de koelstand in te laten schakelen aan de hand van een home assistant automation?

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijsteun
Metaalhoofd schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 17:05:
we zijn eigenlijk aan het oriënteren op zonnepanelen, maar aangezien het schijnbaar beter is om een evt toekomstige hybride warmtepomp mee te calculeren mbt het aantal benodigde zonnepanelen en er lange levertijden op hybride warmtepompen zijn, zijn we daar nu ook op aan het oriënteren.
Onze Remeha CV ketel is 11 jaar oud, dus die zal ergens de komende jaren toch vervangen moeten worden.

Ik kwam bij mijn zoektocht oa uit bij de Daikin Intergas hybrid.

We wonen in een 2-onder-1 kap uit 1991. Ons gasverbruik ligt rond 1600 m3.
Sinds de bouw is deze niet na-geïsoleerd en er hangen enkel hoge temperatuur radiatoren

Volgens de site van Daikin hoeven die radiatoren niet perse vervangen te worden en ik ben benieuwd wat ik moet verwachten van de koelfunctie van de de '8kw Verwarmen en koelen (08AV3 + 08CV3)' met radiatoren (ipv vloerverwarming).

Ik las hier ook iemand zeggen dat zijn hybride installatie zo'n 2800 KWh verbruikt, maar is dat met of zonder koelfunctie
Mijn indruk is dat de meesten hier een systeem zonder koeling hebben.
Uit diverse reacties (hier, maar ook van installateurs) heb ik begrepen dat de koelfunctie niet zomaar overal geïnstalleerd kan worden.
Door het koelen ontstaat er snel condens op o.a. de leidingen waardoor deze snel wegrotten.
Was voor mij destijds ook een kleine tegenvaller.
Maar het effect van koelen schijnt gering te zijn. Een graadje of wat lees ik her en der.
Koelen is thermodynamisch nu eenmaal lastiger dan verwarmen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gijsteun
Overigens onlangs de energie jaarrekening gehad. Die was dusdanig positief dat m’n vrouw bij een verjaardag vol vuur de hybride warmtepomp zat te promoten. Het kan verkeren! <3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mafino
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 16-08 21:30
Halverwege 2019 zijn we verhuisd en gelijk ons huis verbouwd en de isolatie aangepakt. In de zomer van 2020 hebben we de Daikin hybridge warmtepomp in gebruik genomen.
Nu enige tijd later heb ik me eens verdiept in ons verbruik over de afgelopen jaren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3ppWIR0e4ohUrJeaPfbkDAkLewE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SEnaNv3Q6iePYVdUQMirfApx.png?f=fotoalbum_large

Stroomlevering 2019: 647kwh (vanaf juni '19)
Stroomlevering 2020: 1.449kwh
Stroomlevering 2021: 4.226kwh
+
PV Opbrengst 2019: 2.592kwh (vanaf juni '19)
PV Opbrengst 2020: 6.894kwh
PV Opbrengst 2021: 6.587kwh

Netto stroomverbruik 2019: 3.239kwh (vanaf juni '19)
Netto stroomverbruik 2020: 8.343kwh
Netto stroomverbruik 2021: 10.813kwh

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JD4rrlTxP2JCMokhMNPOGbBznHU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/n2kINtXFyFWcE8XhoRCQSnCh.png?f=fotoalbum_large
Gasverbruik 2019: 735m3 (vanaf juni '19)
Gasverbruik 2020: 1.254m3
Gasverbruik 2021: 206m3

Over 2021 hebben we onlangs de eindnota ontvangen voor ons energieverbruik, doordat we de tarieven vast hadden staan hebben we het geluk dat we zelfs nog geld terug kregen op het mindere gasverbruik. Al met al zijn we zeer tevreden over het gebruik, comfort en uiteindelijk de kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

FaceDown schreef op zondag 22 mei 2022 @ 09:06:
Als ik wil gaan koelen in combinatie met een Evohome, hoe werkt dit dan? Heb ik een aparte BDR91T nodig om van verwarmen naar koelen te schakelen (naast de BDR91T die als aan/uit sturing werkt)? Op welke klemmen wordt deze dan aangesloten?
Of zou een betere/goedkopere oplossing zijn om een Shelly de koelstand in te laten schakelen aan de hand van een home assistant automation?
Iemand? Hoe bestaat het dat nergens te vinden is (incl. Installateurshandleiding) op welke klemmen een relais om te koelen aan te sluiten?

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
FaceDown schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 00:04:
[...]

Iemand? Hoe bestaat het dat nergens te vinden is (incl. Installateurshandleiding) op welke klemmen een relais om te koelen aan te sluiten?
die handleiding is gigantisch ruk inderdaad. In het draadje "slimme thermostaat voor een hybride warmtepomp" heeft Arnold Niessen me een beetje door de schakelingen van de Altherma heen geloodst (al is nog veel duister). Het hangt deels ook af van het type warmtepomp,. Maar op de EHYHBH heb je op de X2M de 1 (H = heat) en de 2 (C = cool) die verbonden moeten worden met de 4 (Common).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

oltk schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 08:17:
[...]

die handleiding is gigantisch ruk inderdaad. In het draadje "slimme thermostaat voor een hybride warmtepomp" heeft Arnold Niessen me een beetje door de schakelingen van de Altherma heen geloodst (al is nog veel duister). Het hangt deels ook af van het type warmtepomp,. Maar op de EHYHBH heb je op de X2M de 1 (H = heat) en de 2 (C = cool) die verbonden moeten worden met de 4 (Common).
Maar nu zit de aan/uit thermostaat (nu nog Tado) op de 1 en 2. Dat werkt prima.
Een relais om te koelen zou dan twee klemmen moeten sluiten, geen drie neem ik aan? Dus bijv 1 en 4, of 2 en 4?
En moet daarbij 1 en 2 ook gesloten zijn om de "koelvraag" te realiseren?

-Edit: Foutje, klemmen zijn 1 en 4

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
FaceDown schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 08:28:
[...]

Maar nu zit de aan/uit thermostaat (nu nog Tado) op de 1 en 2. Dat werkt prima.
Een relais om te koelen zou dan twee klemmen moeten sluiten, geen drie neem ik aan? Dus bijv 1 en 4, of 2 en 4?
En moet daarbij 1 en 2 ook gesloten zijn om de "koelvraag" te realiseren?
Dat deel is me dus duister. Ik snap de logica dat H = heat en C = cool. En dus een schakeling tussen een van de 2 en een 230V poort 3 of 4 nodig is. Maar inderdaad lees ik in de fora dat 1 & 2 ook kan :? .

Gisteren met de monteur over gehad (onderhoud). Hij had zelf ook een Altherma, maar ook hij komt niet uit de handleiding en heeft het laten doen door Daikin. Hij raadde aan om Daikin rechtstreeks te bellen. Als ze al antwoord willen geven want: druk druk druk en zelf doen is garantie verliezen dus dan geven ze alleen antwoord in de zin van "belt u maar een erkende installateur"

Ik zou zeggen (op basis van het draadje in het andere forum)
1 + 4 = heat aan/uit
2 + 4 = cool aan/uit
Zeker omdat dit aansluit op de handleiding van de externe thermostaat van Daikin (de screenshots zitten in het andere forum)

En dan nog de andere kwestie: ben je nou je weersafhankelijke regeling kwijt als je de externe thermostaat activeert? De monteur dacht van wel. Maar het zijn echt 2 verschillende menu instellingen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

oltk schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 08:38:
[...]

En dan nog de andere kwestie: ben je nou je weersafhankelijke regeling kwijt als je de externe thermostaat activeert? De monteur dacht van wel. Maar het zijn echt 2 verschillende menu instellingen
Nee! Ik werk zoals gezegd via een externe aan/uit thermostaat en de cv-temperatuur werkt gewoon weersafhankelijk (volgens de ingestelde curve).

Overigens zit ik me rot te googlen en kom ook modellen tegen (EHBH/X04+08CB?) waar je inderdaad 1 en 4 moet sluiten voor verwarmen. Ik vermoed dat er verschil zit tussen modellen.

-Edit: Foutje, klemmen zijn 1 en 4 ook bij mij.

[ Voor 3% gewijzigd door FaceDown op 25-05-2022 14:43 ]

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
FaceDown schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 09:12:
[...]

Nee! Ik werk zoals gezegd via een externe aan/uit thermostaat en de cv-temperatuur werkt gewoon weersafhankelijk (volgens de ingestelde curve).

Overigens zit ik me rot te googlen en kom ook modellen tegen (EHBH/X04+08CB?) waar je inderdaad 1 en 4 moet sluiten voor verwarmen. Ik vermoed dat er verschil zit tussen modellen.
Welk model heb jij? Ik heb alle handleidingen al eens gedownload om te snappen of het aan mij ligt of Daikin :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MBgek
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:30
FaceDown schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 00:04:
[...]

Ik heb exact dit zelf aangesloten thuis, ik zal vanavond even uitgebreid reageren, ben nu aan het werk 👍

Het werkt in ieder geval perfect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

oltk schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 10:24:
[...]

Welk model heb jij? Ik heb alle handleidingen al eens gedownload om te snappen of het aan mij ligt of Daikin :X
EHYHBX08AV32 + NHYKOMB33AA

Het zou ook nog zo kunnen zijn dat het wel allemaal hetzelfde werkt en dat ik het 'verkeerd' aangesloten heb op klemmen 1 en 2 maar dat het om een of andere reden toch gewoon werkt.

-Edit: Foutje, klemmen zijn 1 en 4

[ Voor 4% gewijzigd door FaceDown op 25-05-2022 14:43 ]

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
FaceDown schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 10:29:
[...]

EHYHBX08AV32 + NHYKOMB33AA

Het zou ook nog zo kunnen zijn dat het wel allemaal hetzelfde werkt en dat ik het 'verkeerd' aangesloten heb op klemmen 1 en 2 maar dat het om een of andere reden toch gewoon werkt.
Ik heb (ongeveer) dezelfde.
Tja. het kan zijn dat 1 en 2 gewoon verbonden moeten worden met elkaar óf iets anders. Een gezellig soort van verbindspel.

Als het werkt, werkt het. Ik ga eerst voor een LAN adapter en die via de altherma (hacs) custom intergratie toevoegen. Dan kan ik ook eea monitoren.

Als dat toch niet werkt ga ik een zigbee switch (aqara T1) koppelen via onderstaand schema:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hLizWJ4jvrSgz-fim4cjV0OJITA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JVOg3FXqVGNawKUyUVc1cSm6.png?f=user_large

[ Voor 27% gewijzigd door oltk op 25-05-2022 20:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

oltk schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 14:02:
[...]

Ik heb (ongeveer) dezelfde.
Tja. het kan zijn dat 1 en 2 gewoon verbonden moeten worden met elkaar óf iets anders. Een gezellig soort van verbindspel.

Als het werkt, werkt het. Ik ga eerst voor een LAN adapter en die via de altherma (hacs) custom intergratie toevoegen. Dan kan ik ook eea monitoren.

Als dat toch niet werkt ga ik een zigbee switch (aqara T1) koppelen via onderstaand schema:
[Afbeelding]
Blijkt dat ik er helemaal naast zat. Ik heb de kast nog eens open gemaakt en hij zit bij mij ook gewoon op 1 en 4. Koelen moet op 2 en 4. 8)7 |:( |:( |:(

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oltk
FaceDown schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 14:42:
[...]

Blijkt dat ik er helemaal naast zat. Ik heb de kast nog eens open gemaakt en hij zit bij mij ook gewoon op 1 en 4. Koelen moet op 2 en 4. 8)7 |:( |:( |:(
Top! Dan klopt het universum weer :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnCommentaar
  • Laatst online: 22:48
mooie besparing van gas
in juni wordt bij mij de installatie gedaan, ik hoop ook zulke cijfers te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

MBgek schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 10:28:
[...]

Ik heb exact dit zelf aangesloten thuis, ik zal vanavond even uitgebreid reageren, ben nu aan het werk 👍

Het werkt in ieder geval perfect.
Ik wacht geduldig.. geen haast (hint hint :+ )

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MBgek
FaceDown schreef op zondag 22 mei 2022 @ 09:06:
Ik ga er even van uit dat je een HCE80 regelaar hebt hangen.

De beste en makkelijkste manier is om de warmtepomp zelf te laten schakelen tussen verwarmen en koelen, dit werkt met de volgende logica; is de buitentemperatuur X langer dan Y uur boven Z gemiddeld? schakel dan om naar koelbedrijf, waar XYZ instelbaar zijn in het installateursmenu.

Om de koeling daadwerkelijk te activeren moet je in je Daikin een aantal instellingen wijzigen.

De bedrijfsmodus op AUTO
dit doe je als volgt, in het hoofdscherm druk je op de menuknop (rechts onder) en stel je de bedrijfsmodus in op AUTO.
Zie je deze optie niet? ga dan eerst naar "Informatie" en houd de i knop (links boven) ingedrukt, nu heb je toegang tot meer sub menu's.
Nu stel je je gebruikertoegangsniveau in op "Installateur" als volgt: Menu, Informatie, Gebruikertoegangsniveau, houd de menuknop (rechts onder) ingedrukt tot er "Installateur" verschijnt, druk nogmaals op de menuknop om weer terug te gaan.

Stooklijn koelbedrijf
De stooklijn voor het koelbedrijf moet vlak op 18°C, als je onder de 18°C gaat koelen heb je een zeer groot risico op een condenserende vloer.
Druk op de menuknop, gebruikersinstellingen, stel weersafhankelijk in, primair, weersafhank. koelen instellen. Nu zie je een grafiekje, de getallen op de y-as stel je beide in op 18, dit om te zorgen dat je aanvoerwatertemperatuur niet onder de 18°C kan komen.

Afsluiter
Dit contact (klem X2M/33+35)word geactiveerd als de warmtepomp in koelbedrijf staat, het is eigenlijk bedoeld om een afsluiter mee aan te sturen voor een CV circuit die niet mag koelen, een handdoekradiator bijvoorbeeld. Omdat deze dus inschakelt als je unit in koelbedrijf staat kunnen we deze gebruiken om je HCE80 regelaar in koelmodus te zetten in plaats van een dure I/O print te kopen ;)
Ga naar Menu, Installateurinstellingen, Overzicht instellingen, nu zie je een veld met allemaal waardes, druk de pijl omhoog tot de waarde in het zwarte vlak boven in je scherm op 0F staat, controleer onder in het veld of 0B op 0 staat. Dit zou standaard wel het geval moeten zijn maar controleer het wel even.

Tijd gemiddelde
Hier stel je de gemiddelde tijd in waarmee de unit bepaald of er geschakeld moet worden tussen verwarming en koelbedrijf. Ga naar menu, Installateurinstellingen, Systeemlayout, Systeemwerking,Gemid. v tijd bepalen, stel deze in op 12u. Om mee te beginnen is 12 uur prima, hier kun je uiteraard nog mee spelen mocht het in de praktijk niet goed werken.

Omschakeltemperatuur koelbedrijf
Dit is de buitentemperatuur instelling waar de alinea hierboven naar kijkt voor het omschakelen naar koelbedrijf.
Ga naar menu, Installateurinstellingen, Bedrijf, Werkingsgebied, AAN tmp kamerkoeling, bij mij staat deze waarde op 18°C. Let wel, dit is de buitentemperatuur waarde X uit het voorbeeld in het begin van deze post dus. Ook dit is even kijken wat in jouw geval goed werkt, omdat je met de vloer wil gaan koelen is het wel belangrijk om dit relatief snel om te schakelen zodat je niet te laat bent met koelen en je vloer het niet meer bij kan werken. Vloerkoeling heeft bij lange na niet zo veel effect als bijvoorbeeld een split airco dus het is belangrijk dit zo snel mogelijk aan te zetten en de tijd te geven om de vloer koud te maken.

Tot zo ver de instellingen, nu moet je het omschakelcontact van je HCE80 aansluiten.
Ik heb dit zelf gedaan door het contact van de afsluiter (zie boven) te nemen en die een relais te laten schakelen. Dat doe je als volgt, op klem X2M/33+35 sluit je de spoel aan van je relais, het NO contact(11/14) van je relais sluit je vervolgens aan op het omschakelcontact van de HCE80 (klem 3 en 4)

Het relais moet er tussen omdat er 230VAC uit klem X2M komt, en je HCE80 is een potentiaalvrij contact, sluit je dit aan zonder relais blaas je direct je HCE80 op.

Nu dien je het koelbedrijf te activeren voor de zones op je HCE80 (hoofdstuk 7) waar mee je wilt koelen en ook je ruimtethermostaten moeten dit ondersteunen en moeten waarschijnlijk ook zodanig ingesteld worden. Controleer dit in de handleiding. Dit weet ik niet meer precies, is te lang geleden voor mij.

@FaceDown ik hoop dat je hier wat aan hebt, vraag gerust :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

MBgek schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 22:50:
[...]

Ik ga er even van uit dat je een HCE80 regelaar hebt hangen.

De beste en makkelijkste manier is om de warmtepomp zelf te laten schakelen tussen verwarmen en koelen, dit werkt met de volgende logica; is de buitentemperatuur X langer dan Y uur boven Z gemiddeld? schakel dan om naar koelbedrijf, waar XYZ instelbaar zijn in het installateursmenu.

Om de koeling daadwerkelijk te activeren moet je in je Daikin een aantal instellingen wijzigen.

De bedrijfsmodus op AUTO
dit doe je als volgt, in het hoofdscherm druk je op de menuknop (rechts onder) en stel je de bedrijfsmodus in op AUTO.
Zie je deze optie niet? ga dan eerst naar "Informatie" en houd de i knop (links boven) ingedrukt, nu heb je toegang tot meer sub menu's.
Nu stel je je gebruikertoegangsniveau in op "Installateur" als volgt: Menu, Informatie, Gebruikertoegangsniveau, houd de menuknop (rechts onder) ingedrukt tot er "Installateur" verschijnt, druk nogmaals op de menuknop om weer terug te gaan.

Stooklijn koelbedrijf
De stooklijn voor het koelbedrijf moet vlak op 18°C, als je onder de 18°C gaat koelen heb je een zeer groot risico op een condenserende vloer.
Druk op de menuknop, gebruikersinstellingen, stel weersafhankelijk in, primair, weersafhank. koelen instellen. Nu zie je een grafiekje, de getallen op de y-as stel je beide in op 18, dit om te zorgen dat je aanvoerwatertemperatuur niet onder de 18°C kan komen.

Afsluiter
Dit contact (klem X2M/33+35)word geactiveerd als de warmtepomp in koelbedrijf staat, het is eigenlijk bedoeld om een afsluiter mee aan te sturen voor een CV circuit die niet mag koelen, een handdoekradiator bijvoorbeeld. Omdat deze dus inschakelt als je unit in koelbedrijf staat kunnen we deze gebruiken om je HCE80 regelaar in koelmodus te zetten in plaats van een dure I/O print te kopen ;)
Ga naar Menu, Installateurinstellingen, Overzicht instellingen, nu zie je een veld met allemaal waardes, druk de pijl omhoog tot de waarde in het zwarte vlak boven in je scherm op 0F staat, controleer onder in het veld of 0B op 0 staat. Dit zou standaard wel het geval moeten zijn maar controleer het wel even.

Tijd gemiddelde
Hier stel je de gemiddelde tijd in waarmee de unit bepaald of er geschakeld moet worden tussen verwarming en koelbedrijf. Ga naar menu, Installateurinstellingen, Systeemlayout, Systeemwerking,Gemid. v tijd bepalen, stel deze in op 12u. Om mee te beginnen is 12 uur prima, hier kun je uiteraard nog mee spelen mocht het in de praktijk niet goed werken.

Omschakeltemperatuur koelbedrijf
Dit is de buitentemperatuur instelling waar de alinea hierboven naar kijkt voor het omschakelen naar koelbedrijf.
Ga naar menu, Installateurinstellingen, Bedrijf, Werkingsgebied, AAN tmp kamerkoeling, bij mij staat deze waarde op 18°C. Let wel, dit is de buitentemperatuur waarde X uit het voorbeeld in het begin van deze post dus. Ook dit is even kijken wat in jouw geval goed werkt, omdat je met de vloer wil gaan koelen is het wel belangrijk om dit relatief snel om te schakelen zodat je niet te laat bent met koelen en je vloer het niet meer bij kan werken. Vloerkoeling heeft bij lange na niet zo veel effect als bijvoorbeeld een split airco dus het is belangrijk dit zo snel mogelijk aan te zetten en de tijd te geven om de vloer koud te maken.

Tot zo ver de instellingen, nu moet je het omschakelcontact van je HCE80 aansluiten.
Ik heb dit zelf gedaan door het contact van de afsluiter (zie boven) te nemen en die een relais te laten schakelen. Dat doe je als volgt, op klem X2M/33+35 sluit je de spoel aan van je relais, het NO contact(11/14) van je relais sluit je vervolgens aan op het omschakelcontact van de HCE80 (klem 3 en 4)

Het relais moet er tussen omdat er 230VAC uit klem X2M komt, en je HCE80 is een potentiaalvrij contact, sluit je dit aan zonder relais blaas je direct je HCE80 op.

Nu dien je het koelbedrijf te activeren voor de zones op je HCE80 (hoofdstuk 7) waar mee je wilt koelen en ook je ruimtethermostaten moeten dit ondersteunen en moeten waarschijnlijk ook zodanig ingesteld worden. Controleer dit in de handleiding. Dit weet ik niet meer precies, is te lang geleden voor mij.

@FaceDown ik hoop dat je hier wat aan hebt, vraag gerust :)
Thanks! Hele goede uitleg! Echter: ik heb geen HCE80 :o Ik ga een zoneklep gebruiken op de vloerverwarming (met een BDR91 eraan). Dit is voor 1 zone op de gehele benedenverdieping. Boven staan convectoren met HR92's (5 zones).
Ik zou ook tevreden zijn met handmatig het koelen aanzetten via Evohome en met name alleen op de convectoren boven. Zou ik dan een BDR91T moeten aansluiten op X2M 2 en 4? En kan Evohome dit dan aansturen? Ook eventueel automatisch via 18-graden stooklijn? Uiteindelijk moet Evohome ook de juiste radiatorknoppen open zetten natuurlijk.

Edit: Inmiddels ben ik erachter dat ik via menu C-05 kan instellen dat zowel vraag om warmte als koeling over X2M/1 kunnen. Evohome kan ik instellen dat er geen omschakeling tussen wamte en koeling nodig is (dus geen aparte relais via Evohome). Dan kan ik verder jouw instellingen volgen en dan zou het moeten werken. Evohome zou dan de radiatorknoppen en/of de zoneklep moeten open zetten aan de hand van waar ik zou willen koelen. In Evohome kan ik ook bepalen welke zones uberhaupt gekoeld mogen worden.

[ Voor 4% gewijzigd door FaceDown op 26-05-2022 21:52 ]

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertS1968
mafino schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 12:43:
Halverwege 2019 zijn we verhuisd en gelijk ons huis verbouwd en de isolatie aangepakt. In de zomer van 2020 hebben we de Daikin hybridge warmtepomp in gebruik genomen.
Nu enige tijd later heb ik me eens verdiept in ons verbruik over de afgelopen jaren.

]

Stroomlevering 2019: 647kwh (vanaf juni '19)
Stroomlevering 2020: 1.449kwh
Stroomlevering 2021: 4.226kwh
+
PV Opbrengst 2019: 2.592kwh (vanaf juni '19)
PV Opbrengst 2020: 6.894kwh
PV Opbrengst 2021: 6.587kwh

Netto stroomverbruik 2019: 3.239kwh (vanaf juni '19)
Netto stroomverbruik 2020: 8.343kwh
Netto stroomverbruik 2021: 10.813kwh

Gasverbruik 2019: 735m3 (vanaf juni '19)

Over 2021 hebben we onlangs de eindnota ontvangen voor ons energieverbruik, doordat we de tarieven vast hadden staan hebben we het geluk dat we zelfs nog geld terug kregen op het mindere gasverbruik. Al met al zijn we zeer tevreden over het gebruik, comfort en uiteindelijk de kosten.
Mooie getallen, super gas besparing.Heb je ook de kosten van kW en M3 per jaar aangepast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timple
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12-09 01:04

Timple

Even een crosspost vanuit hier.

Wat voor soort temperatuur sensor dien ik aan te sluiten in een boiler bij gebruik van een Daikin Altherma?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBgek
FaceDown schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 23:22:
[...]

Thanks! Hele goede uitleg! Echter: ik heb geen HCE80 :o Ik ga een zoneklep gebruiken op de vloerverwarming (met een BDR91 eraan). Dit is voor 1 zone op de gehele benedenverdieping. Boven staan convectoren met HR92's (5 zones).
Ik zou ook tevreden zijn met handmatig het koelen aanzetten via Evohome en met name alleen op de convectoren boven. Zou ik dan een BDR91T moeten aansluiten op X2M 2 en 4? En kan Evohome dit dan aansturen? Ook eventueel automatisch via 18-graden stooklijn? Uiteindelijk moet Evohome ook de juiste radiatorknoppen open zetten natuurlijk.

Edit: Inmiddels ben ik erachter dat ik via menu C-05 kan instellen dat zowel vraag om warmte als koeling over X2M/1 kunnen. Evohome kan ik instellen dat er geen omschakeling tussen wamte en koeling nodig is (dus geen aparte relais via Evohome). Dan kan ik verder jouw instellingen volgen en dan zou het moeten werken. Evohome zou dan de radiatorknoppen en/of de zoneklep moeten open zetten aan de hand van waar ik zou willen koelen. In Evohome kan ik ook bepalen welke zones uberhaupt gekoeld mogen worden.
Sorry voor het late antwoord, mooi dat het nu werkt zoals je in gedachten had. Het evohome systeem zelf heb ik wel hangen maar niet heel veel kennis van, vooral die HCE80 Is m.b.t instellen echt een draak, dat weet ik dan nog wel :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
Om even terug te komen op het aan / uit zetten van de Altherma.
Ik heb dus de BRP069A62 LAN interface gekocht. Is best veel geld (220). Maar ik snap nu een beetje beter op welke manieren je tegen de Daikin kan zeggen dat 'ie even moet ophouden met warmte creëren. Vandaag weer 10 kWh :? De monteur had er naar gekeken en zag ook geen rare instellingen. HIj had bij zichzelf een externe thermostaat laten installeren omdat hij ook klaar was met dit gedoe.

Ik heb de A62 gekocht omdat iemand hier een handige reverse engineered API voor had geknutseld. En aangezien Daikin hun eigen API om zeep hebben geholpen was dit de enige manier om de Daikin te controllen zonder iets in de instellingen aan te passen en/of de Daikin open te maken en allerlei apparatuur in te schroeven.

In feite is de A62 een tweede controller die óver de gewone controller heen wordt gemonteerd: je sluit 'm aan op de P1 en P2 poortjes van de controller, geen gedoe met het openmaken van de warmtepomp.@arnoldniessen heeft hier een zelf gebouwd ding voor gemaakt die nog veel meer kan.

De custom integratie van de A62 kan enkele trucjes (de rest moet nog uitgevogeld worden). Ik zou overigens niet weten op welke wijze je dit soort signalen "snifft". Het belangrijkste voor mij is de softwarematige "uit/aan" knop van de controller. Dus eigenlijk: doe maar even niets voor de verwarming. Hij geeft wel warm tapwater!. Dit is vast iets anders dan het aan/uit zetten als externe thermostaat. Al zou ik niet weten of dit beter of slechter is, of een efficiencyverschil geeft.
In de integratiefile staan regels gecomment. Als je ze uitcomment schrijft de integratie alle info die hij kan vinden weg in een json file

Ik heb een node-red flow gemaakt waarbij ik kijk naar of een vraag mag worden gehonoreerd voor het aanzetten van de Daikin: dat doe ik aan de hand van buitentemperatuur in relatie tot de kans op zon die dag (en of er een raam of deur openstaat in de vragende kamer).

Het installeren van de A62 was nog een dingetje. Ik kreeg alleen maar foutmeldingen met de custom integratie. Ik was op het punt de handdoek in de ring te gooien, toen ik bedacht dat ik m ook op de APP kon zetten (die A62 bedien je normaal dus via een App over de servers van Daikin). Dat begon goed: welke app? Er zijn er nogal wat van Daikin. Uiteindelijk bleek het "ONECTA" 8)7. Die deed het niet meteen (want PiHole hield alles tegen). Dus toen dat het allemaal deed gaf de app een foutmelding dat de firmware te oud was om de A62 (hij noemt het consequent de "warmtepomp" :o ) toe te voegen. Maar een firmwareupdate wilde ook maar niet lukken. Pas na de 30e keer, en 20 min wachten na herstart (initialisatie) liep alles ineens wél door. Toen kon ik weer niets koppelen (ik moest weer minstens 20 min wachten). En eindelijk kon ik de A62 koppelen aan de app. Je kan overigens bijna niets instellen: een soort timerfunctie, de warmteoffset en wat fan-dingetjes met Daikin. Geen 220 waard ook. Belangrijker is dat de A62 vrijwel meteen ook te koppelen was aan de custom integratie.
Ik ga er maar mee verder. Toch handig zo. :9

edit: niet onbelangrijk is dat je een netwerkkabel moet kunnen aansluiten op de router. Ik heb Ubiquity access points: die werken op POE injectoren waarbij een (normalieter) de ingaande netwerkkabel is en een de uitgaande POE kabel naar het AP, met data en stroom. Een UAP kan altijd in bridgemodus werken (dus niet bekabeld, dan vormt het een mesh netwerk). De poort voor de ingaande netwerkkabel op de injector kan je ook gebruiken als normale netwerkaansluiting als je in bridge werkt. Hetgeen ik gebruikte: een verplaatsbare netwerkaansluiting dus. :9

[ Voor 15% gewijzigd door oltk op 30-05-2022 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
@oltk Wat is de reden dat je voor de A62 hebt gekozen en niet ESPAltherma?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
RichieB schreef op maandag 30 mei 2022 @ 06:18:
@oltk Wat is de reden dat je voor de A62 hebt gekozen en niet ESPAltherma?
1. Omdat de ESPAltherma plaatsen een kwetsbare actie is. Eerst de hoofdprintplaat eruit trekken, daarna een tweede printplaat.
arnoldniessen in "Slimme thermostaat voor een Daikin hybride warmtepomp?"
X10A is lastiger: nog 4 schroeven losmaken, dan komt het hele elektronica blok los te hangen, dus elektronica blok voorzichtig en goed steunen, naar rechts uit de unit trekken, en ophangen in de gleuven. Daarna kun je de voorkant opendraaien en zie je X10A zitten in het midden. Gaat lastig, is wat kwetsbaar, en gaat de monteur normaal gesproken niet doen.
Wat ik als nogal kwetsbaar zie. Ik wilde de monteur dit laten doen maar hij weigerde dit.

2. Er is vrijwel geen ruimte om deze printplaat bloot te leggen. De binnenunit zit op de plek waar vroeger de CV ketel hing die je alleen van voren hoefde te benaderen. Dat wil dus zeggen: rechts zit 20 cm ruimte. In een diepte van 1 meter verder. Misschien kan ik er net bij. Misschien niet. De monteur had wel even de kap eraf gehaald aan de rechterkant, en met een spiegeltje kon ik de X2M zien. En ik had er al gelijk geen zin in om "de hoek om" te moeten prutsen. En dan heb ik nog niet eens de 2e printplaat blootgelegd. Ik heb inmiddels wel geleerd: alles is al standaard gedoe en niet zo eenvoudig als je denkt. Dan ga ik het niet opzoeken.

3. Ik heb de ESPAltherma gemaakt, maar kon 'm niet testen. Volgens Raomin kan dat ook niet. Hij zegt "gewoon aansluiten". Maar als het niet werkt kan ik alles weer opnieuw openmaken en gaan troubleshooten.

Ik had daar allemaal geen zin in O-)

[ Voor 29% gewijzigd door oltk op 30-05-2022 16:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
Helder. Je link klopt alleen niet, dit is het juist bericht over het aansluiten op de X10A: arnoldniessen in "Slimme thermostaat voor een Daikin hybride warmtepomp?"

Pagina: 1 ... 8 ... 45 Laatste