FaceDown schreef op zondag 22 mei 2022 @ 09:06:
Als ik wil gaan koelen in combinatie met een Evohome, hoe werkt dit dan? Heb ik een aparte BDR91T nodig om van verwarmen naar koelen te schakelen (naast de BDR91T die als aan/uit sturing werkt)? Op welke klemmen wordt deze dan aangesloten?
Of zou een betere/goedkopere oplossing zijn om een Shelly de koelstand in te laten schakelen aan de hand van een home assistant automation?
Ik ga er even van uit dat je een HCE80 regelaar hebt hangen.
De beste en makkelijkste manier is om de warmtepomp zelf te laten schakelen tussen verwarmen en koelen, dit werkt met de volgende logica; is de buitentemperatuur X langer dan Y uur boven Z gemiddeld? schakel dan om naar koelbedrijf, waar XYZ instelbaar zijn in het installateursmenu.
Om de koeling daadwerkelijk te activeren moet je in je Daikin een aantal instellingen wijzigen.
De bedrijfsmodus op AUTO
dit doe je als volgt, in het hoofdscherm druk je op de menuknop (rechts onder) en stel je de bedrijfsmodus in op AUTO.
Zie je deze optie niet? ga dan eerst naar "Informatie" en houd de i knop (links boven) ingedrukt, nu heb je toegang tot meer sub menu's.
Nu stel je je gebruikertoegangsniveau in op "Installateur" als volgt: Menu, Informatie, Gebruikertoegangsniveau, houd de menuknop (rechts onder) ingedrukt tot er "Installateur" verschijnt, druk nogmaals op de menuknop om weer terug te gaan.
Stooklijn koelbedrijf
De stooklijn voor het koelbedrijf moet vlak op 18°C,
als je onder de 18°C gaat koelen heb je een zeer groot risico op een condenserende vloer.
Druk op de menuknop, gebruikersinstellingen, stel weersafhankelijk in, primair, weersafhank. koelen instellen. Nu zie je een grafiekje, de getallen op de y-as stel je beide in op 18, dit om te zorgen dat je aanvoerwatertemperatuur niet onder de 18°C kan komen.
Afsluiter
Dit contact (klem X2M/33+35)word geactiveerd als de warmtepomp in koelbedrijf staat, het is eigenlijk bedoeld om een afsluiter mee aan te sturen voor een CV circuit die niet mag koelen, een handdoekradiator bijvoorbeeld. Omdat deze dus inschakelt als je unit in koelbedrijf staat kunnen we deze gebruiken om je HCE80 regelaar in koelmodus te zetten in plaats van een dure I/O print te kopen
Ga naar Menu, Installateurinstellingen, Overzicht instellingen, nu zie je een veld met allemaal waardes, druk de pijl omhoog tot de waarde in het zwarte vlak boven in je scherm op 0F staat, controleer onder in het veld of 0B op 0 staat. Dit zou standaard wel het geval moeten zijn maar controleer het wel even.
Tijd gemiddelde
Hier stel je de gemiddelde tijd in waarmee de unit bepaald of er geschakeld moet worden tussen verwarming en koelbedrijf. Ga naar menu, Installateurinstellingen, Systeemlayout, Systeemwerking,Gemid. v tijd bepalen, stel deze in op 12u. Om mee te beginnen is 12 uur prima, hier kun je uiteraard nog mee spelen mocht het in de praktijk niet goed werken.
Omschakeltemperatuur koelbedrijf
Dit is de buitentemperatuur instelling waar de alinea hierboven naar kijkt voor het omschakelen naar koelbedrijf.
Ga naar menu, Installateurinstellingen, Bedrijf, Werkingsgebied, AAN tmp kamerkoeling, bij mij staat deze waarde op 18°C. Let wel, dit is de
buitentemperatuur waarde X uit het voorbeeld in het begin van deze post dus. Ook dit is even kijken wat in jouw geval goed werkt, omdat je met de vloer wil gaan koelen is het wel belangrijk om dit relatief snel om te schakelen zodat je niet te laat bent met koelen en je vloer het niet meer bij kan werken. Vloerkoeling heeft bij lange na niet zo veel effect als bijvoorbeeld een split airco dus het is belangrijk dit zo snel mogelijk aan te zetten en de tijd te geven om de vloer koud te maken.
Tot zo ver de instellingen, nu moet je het omschakelcontact van je HCE80 aansluiten.
Ik heb dit zelf gedaan door het contact van de afsluiter (zie boven) te nemen en die een relais te laten schakelen. Dat doe je als volgt, op klem X2M/33+35 sluit je de spoel aan van je relais, het NO contact(11/14) van je relais sluit je vervolgens aan op het omschakelcontact van de HCE80 (klem 3 en 4)
Het relais moet er tussen omdat er 230VAC uit klem X2M komt, en je HCE80 is een potentiaalvrij contact, sluit je dit aan zonder relais blaas je direct je HCE80 op.
Nu dien je het
koelbedrijf te activeren voor de zones op je HCE80 (hoofdstuk 7) waar mee je wilt koelen en ook je ruimtethermostaten moeten dit ondersteunen en moeten waarschijnlijk ook zodanig ingesteld worden. Controleer dit in de handleiding. Dit weet ik niet meer precies, is te lang geleden voor mij.
@
FaceDown ik hoop dat je hier wat aan hebt, vraag gerust