Vraag

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pabz
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 29-05 12:41
Beste allemaal,

Ik maakte altijd met veel plezier gebruik van Tado en was erg tevreden over het gebruik hiervan. We hebben nu sinds een jaar een hybride warmtepomp (Intergas/Daikin NHYKOMB33AA/EHYHBH08AV32) en deze was/is helaas niet compatibel met Tado. Volgens mij heeft dit oa te maken met de afweging die het apparaat maakt tussen de elektraprijs en gasprijs om te kijken of hij de warmtepomp moet inschakelen of de CV.

Echter, nu na enige tijd gebruik te hebben gemaakt van de bijgeleverde thermostaat voelt het echt als een ding uit de oudheid. Een van de dingen die mij bijvoorbeeld heel erg stoort is dat deze thermostaat itt Tado niet anticipeert op het weer. Hij blijft stoken tot de ingestelde temperatuur terwijl Tado bijv bij 19 graden al ophield, omdat hij wist dat het met de zon over een uur sowieso 20 graden in de kamer ging worden. Zo zijn er nog wel wat meer dingen.

Dus, weet iemand wellicht een thermostaat die dit beter kan managen of een andere oplossing? Ik zie op de Daikin site wel dat deze hybride unit met een app te verbinden is, maar heeft iemand hier ervaring mee?
Trouwens, we maakte ook veel gebruik van het geofencing met Tado, maar ik begrijp dat dit met een warmtepomp niet wenselijk zou zijn? Dit ivm dat een warmtepomp een constante temperatuur nastreeft.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arbez
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 18-05 17:10

Arbez

Gasloos

Sinds 2017 hebben wij ook een warmtepomp. Voldoet uitstekend. We verwarmen nog met de normale radiatoren. Huis is uitstekend geïsoleerd. Het is een Panasonic warmtepomp van 12 Kw. We zijn beide meestal de gehele dag thuis. Overdag is de temperatuur 19,5 gr. En s’avonds op 20 gr. En vanaf 22 uur naar 19,5 gr. En vanaf 23 uur naar de nachtstand van 18,5 gr. Dit bevalt uitstekend.
Onze thermostaat is een Nest. Deze hadden we al eerder dan 2017. We maken geen gebruik van de bepaalde mogelijkheden, maar gebruiken deze alleen om aan of uit te schakelen bij temperatuurveranderingen. Een warmtepomp is efficiënter bij deze wijze van gebruik. Alles geleidelijk.
Verbruik op jaarbasis is tegen de 4000 Kw. Hiervoor hebben we zonnepanelen.
Hierbij ook ons schema.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yQRisKvtaCCCmbhhdgnyphqppYA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uOt8oqdsz4CYGpMSWLnOwBnG.jpg?f=fotoalbum_large

Succes ermee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Midget1234
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 30-03 17:29
Hallo Pabz, ik heb heb mijn Intergas HREco omgebouwd en er een Daikin Monobloc warmtepomp op aangesloten. Erg blij met de setup: nagenoeg geen Gasverbruik meer. Ik gebruk ook de "antieke' daikin thermostaat om het systeem in te stellen. Echter als kamer thermostaat gebruik ik nog steeds de Intergas welke gekoppeld is aan een gateway. Het is in ieder geval heel veel mooier dan het Daikin geval. Belangrijker nog: via de intergas Gateway kan ik ook via de huisautomatisering (HomeAssistatnt) de thermostaat aansturen en allerlei sensoren uitlezen.

Mijn suggestie: Intergas Thermostaat en Gateway.

De Warmtepomp gateway (Daikin) heb ik zojuist besteld en ga ik installeren wanneer deze arriveert.

Home Assistant - Unifi - Synology - Daikin Hybrid - EV

• Pabz
Dank voor je reactie. Wilde zelf al binnenkort met home assistent gaan rommelen, dus zal hier zeker naar kijken. Ben ook wel benieuwd naar die Daikin gateway.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hobbit13
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-06 16:47
Oud topic, maar nog steeds wel relevant denk ik.

Je kunt een "Daikin Online Controller" aan de Daikin Hyrbide CV hangen. Voor Homeassistant is er een plugin die met deze controller kan kletsen. Zo kan je remote de gewenste temperatuur aanpassen.

Verder kan de Daikin ook overweg met een domme "aan/uit" thermostaat. Deze kan je op de tweede input aansluiten en zo het Daikin bedieningspaneel behouden voor de settings. In die opstelling wordt het Daikin ding vaak naast de binnen unit gehangen.

Wat je voor zo ver ik weet helaas niet kunt aanpassen, is de regelstrategie uit de jaren 90 van de Daikin. Het was een hele teleurstelling voor mij dat m'n Remeha ketel uit 2004 ruim geavanceerder was. De Daikin kan een stooklijn volgen of een vaste watertemperatuur aanhouden. Of je de woonkamer van 19 naar 20 graden wilt verwarmen of van 5 naar 20 graden heeft dus geen enkele invloed op de watertemperatuur. Daarmee zit je dus altijd in een spagaat: of een zuinig systeem dat extreem langzaam regelt, of een onzuinig systeem dat snel de ruimte op temperatuur kan krijgen. Alleen blijft dat systeem onzuinig als de boel eenmaal op temperatuur is.

Ik hoop natuurlijk dat ik uit m'n nek lul, en iemand me kan wijzen op de setting waarbij een delta temperatuur ook de regeling beïnvloed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pabz
Hobbit13 schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 12:17:

Je kunt een "Daikin Online Controller" aan de Daikin Hyrbide CV hangen. Voor Homeassistant is er een plugin die met deze controller kan kletsen. Zo kan je remote de gewenste temperatuur aanpassen.

Verder kan de Daikin ook overweg met een domme "aan/uit" thermostaat. Deze kan je op de tweede input aansluiten en zo het Daikin bedieningspaneel behouden voor de settings. In die opstelling wordt het Daikin ding vaak naast de binnen unit gehangen.

Wat je voor zo ver ik weet helaas niet kunt aanpassen, is de regelstrategie uit de jaren 90 van de Daikin. Het was een hele teleurstelling voor mij dat m'n Remeha ketel uit 2004 ruim geavanceerder was. De Daikin kan een stooklijn volgen of een vaste watertemperatuur aanhouden. Of je de woonkamer van 19 naar 20 graden wilt verwarmen of van 5 naar 20 graden heeft dus geen enkele invloed op de watertemperatuur. Daarmee zit je dus altijd in een spagaat: of een zuinig systeem dat extreem langzaam regelt, of een onzuinig systeem dat snel de ruimte op temperatuur kan krijgen. Alleen blijft dat systeem onzuinig als de boel eenmaal op temperatuur is.

Ik hoop natuurlijk dat ik uit m'n nek lul, en iemand me kan wijzen op de setting waarbij een delta temperatuur ook de regeling beïnvloed.
Dank voor je antwoord! Ik ga binnenkort Home Assistant optuigen en wilde idd later nog eens naar de ketel gaan kijken. Tot dus ver altijd met de "gewone" meegeleverde thermostaat gewerkt... :-( .

Alle suggesties en ideeën zijn dus nog steeds van harte welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

Japie.G

Colour Classic

Daikin-Intergas hybrid. Ervaringen en discussies

Zie ook dit topic waar wellicht wat meer gebruikers zitten. De Daikin moet een aan/uit thermostaat hebben als je extern wilt regelen. De stooklijn bepaal je inderdaad op de Daikin controller zelf.

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanTomsen
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 20-05-2022
Pabz schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 23:10:
Beste allemaal,

Ik maakte altijd met veel plezier gebruik van Tado en was erg tevreden over het gebruik hiervan. We hebben nu sinds een jaar een hybride warmtepomp (Intergas/Daikin NHYKOMB33AA/EHYHBH08AV32) en deze was/is helaas niet compatibel met Tado. Volgens mij heeft dit oa te maken met de afweging die het apparaat maakt tussen de elektraprijs en gasprijs om te kijken of hij de warmtepomp moet inschakelen of de CV.

Echter, nu na enige tijd gebruik te hebben gemaakt van de bijgeleverde thermostaat voelt het echt als een ding uit de oudheid. Een van de dingen die mij bijvoorbeeld heel erg stoort is dat deze thermostaat itt Tado niet anticipeert op het weer. Hij blijft stoken tot de ingestelde temperatuur terwijl Tado bijv bij 19 graden al ophield, omdat hij wist dat het met de zon over een uur sowieso 20 graden in de kamer ging worden. Zo zijn er nog wel wat meer dingen.

Dus, weet iemand wellicht een thermostaat die dit beter kan managen of een andere oplossing? Ik zie op de Daikin site wel dat deze hybride unit met een app te verbinden is, maar heeft iemand hier ervaring mee?
Trouwens, we maakte ook veel gebruik van het geofencing met Tado, maar ik begrijp dat dit met een warmtepomp niet wenselijk zou zijn? Dit ivm dat een warmtepomp een constante temperatuur nastreeft.
Hi Pabz,

Ik heb even een account aangemaakt om te reageren omdat ik ook naar dit topic heb gekeken toen wij onze hybride warmtepomp aan gingen schaffen. Wellicht is deze reactie nog behulpzaam:

Wij hebben ook een Daikin Intergas NHYKOMB33AA/EHYHBH08AV3. Bij ons werkt het Tado systeem wel naar behoren. De installateur moest hier wel het een en ander voor uitzoeken. Ik moest in ieder geval een draadloze ontvangen aanschaffen (dat had ik nog niet nodig voor onze vorige installatie). Verder konden in de thermostaat installateursinstellingen opgeroepen worden (je moet dan de knop een aantal keren 3 seconden ingedrukt houden om door een menu te navigeren). Hier heeft hij een instelling aangepast (ik zou na moeten vragen welke). De laatste stap bleek dat we per thermostaatknop aan moesten geven dat deze moeten schakelen op de draadloze ontvanger en niet op de thermostaat (dat laatste is (zo lijkt het) standaard de instelling). Een afzonderlijke thermostaatknop moet dus gepaird worden met het gehele systeem én met de draadloze ontvanger afzonderlijk. Dat laatste kun je in de webapplicatie doen, maar niet in de app op je telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pabz
JanTomsen schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 17:07:
[...]

Hi Pabz,

Ik heb even een account aangemaakt om te reageren omdat ik ook naar dit topic heb gekeken toen wij onze hybride warmtepomp aan gingen schaffen. Wellicht is deze reactie nog behulpzaam:

Wij hebben ook een Daikin Intergas NHYKOMB33AA/EHYHBH08AV3. Bij ons werkt het Tado systeem wel naar behoren. De installateur moest hier wel het een en ander voor uitzoeken. Ik moest in ieder geval een draadloze ontvangen aanschaffen (dat had ik nog niet nodig voor onze vorige installatie). Verder konden in de thermostaat installateursinstellingen opgeroepen worden (je moet dan de knop een aantal keren 3 seconden ingedrukt houden om door een menu te navigeren). Hier heeft hij een instelling aangepast (ik zou na moeten vragen welke). De laatste stap bleek dat we per thermostaatknop aan moesten geven dat deze moeten schakelen op de draadloze ontvanger en niet op de thermostaat (dat laatste is (zo lijkt het) standaard de instelling). Een afzonderlijke thermostaatknop moet dus gepaird worden met het gehele systeem én met de draadloze ontvanger afzonderlijk. Dat laatste kun je in de webapplicatie doen, maar niet in de app op je telefoon.
Dank voor je reactie! Het is uit je verhaal voor mij niet helemaal op te maken welke stappen ik moet doorlopen. Mijn eigen installateur heeft helaas geen ervaring met Tado en vond het uberhaupt al een rare vraag dat ik wat anders wilde haha. Verder gaf mijn eigen installateur aan dat je voor de warmtepomp een zo continue mogelijk ingestelde temperatuur wilt en geen thermostaat die de hele tijd aan/uit gaat als je even een boodschapje doet. Nu is het bij ons momenteel zo dat er eigenlijk alle dagen per week wel iemand thuis is, dus een regulier ouderwets schema werkt momenteel prima.
Verder vroeg ik me wel af hoe je in Tado met de verschillende brandstofprijzen (elektra/gas) omgaat. Ik heb me laten vertellen dat hij ip zelf een afweging maakt of dat het nog rendabel is om de warmtepomp te gebruiken of om gas bij te gaan stoken.

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanTomsen
Pabz schreef op woensdag 7 april 2021 @ 14:58:
[...]

Dank voor je reactie! Het is uit je verhaal voor mij niet helemaal op te maken welke stappen ik moet doorlopen. Mijn eigen installateur heeft helaas geen ervaring met Tado en vond het uberhaupt al een rare vraag dat ik wat anders wilde haha. Verder gaf mijn eigen installateur aan dat je voor de warmtepomp een zo continue mogelijk ingestelde temperatuur wilt en geen thermostaat die de hele tijd aan/uit gaat als je even een boodschapje doet. Nu is het bij ons momenteel zo dat er eigenlijk alle dagen per week wel iemand thuis is, dus een regulier ouderwets schema werkt momenteel prima.
Verder vroeg ik me wel af hoe je in Tado met de verschillende brandstofprijzen (elektra/gas) omgaat. Ik heb me laten vertellen dat hij ip zelf een afweging maakt of dat het nog rendabel is om de warmtepomp te gebruiken of om gas bij te gaan stoken.

Thanks!
Sorry voor de late reactie - ik had dacht ik ingesteld dat ik een melding krijg wanneer nog iemand zou reageren. Maar dat had ik schijnbaar niet goed gedaan. Ik ga het even concreet uitzoeken en kom dan terug. Ik merk aan je reactie dat ik dezelfde vragen heb gesteld aan de eigenaar en de installateurs van het bedrijf dat het systeem heeft geinstalleerd. Wat betreft de warmtevraag (weg of thuis zijn) ligt het niet zo zwart wit, ik zal het bij m'n volgende post met een plaatje proberen te schetsen. Maak je gebruik van de geofencing optie? Wat betreft continue ingestelde temperatuur: heb je het dan over radiatoren of over vloerverwarming?

Tado schakelt zelf overigens niet op brandstof prijzen. Dat doet het Daikin systeem. Als Tado een warmtevraag heeft, dan bepaalt het Daikin systeem of het het meest rendabel is om alleen de warmtepomp, alleen de cv ketel, of een combinatie van die 2 te laten draaien. Welke gaa(t)(n) draaien hangt af van het verschil tussen de benodigde watertemperatuur binnen om de radiatoren/vloerverwarming op de gewenste temperatuur te krijgen en de luchttemperatuur buiten. Hoe groter het verschil, hoe minder rendabel het is om de warmtepomp te laten draaien.

Ik kom nog terug op het juist installeren en de warmtevraag bij aan- en afwezig zijn.

Groet!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JanTomsen
JanTomsen schreef op donderdag 22 april 2021 @ 08:47:
[...]

Sorry voor de late reactie - ik had dacht ik ingesteld dat ik een melding krijg wanneer nog iemand zou reageren. Maar dat had ik schijnbaar niet goed gedaan. Ik ga het even concreet uitzoeken en kom dan terug. Ik merk aan je reactie dat ik dezelfde vragen heb gesteld aan de eigenaar en de installateurs van het bedrijf dat het systeem heeft geinstalleerd. Wat betreft de warmtevraag (weg of thuis zijn) ligt het niet zo zwart wit, ik zal het bij m'n volgende post met een plaatje proberen te schetsen. Maak je gebruik van de geofencing optie? Wat betreft continue ingestelde temperatuur: heb je het dan over radiatoren of over vloerverwarming?

Tado schakelt zelf overigens niet op brandstof prijzen. Dat doet het Daikin systeem. Als Tado een warmtevraag heeft, dan bepaalt het Daikin systeem of het het meest rendabel is om alleen de warmtepomp, alleen de cv ketel, of een combinatie van die 2 te laten draaien. Welke gaa(t)(n) draaien hangt af van het verschil tussen de benodigde watertemperatuur binnen om de radiatoren/vloerverwarming op de gewenste temperatuur te krijgen en de luchttemperatuur buiten. Hoe groter het verschil, hoe minder rendabel het is om de warmtepomp te laten draaien.

Ik kom nog terug op het juist installeren en de warmtevraag bij aan- en afwezig zijn.

Groet!
Hi Pabz,

Oven voor de volledigheid en voor anderen die wellicht met dezelfde vraag zitten begin ik even bij de hardware. Om het Tado systeem goed te laten werken met het Hybride Daikin systeem heb je (naast de standaard starterskit) een draadloze ontvanger (zie https://www.tado.com/nl-nl/accessoires) nodig. Deze ontvanger moet bedraad aangesloten zijn op de Daikin en gepaird worden met de internet bridge (zie blz 4-7 https://www.tado.com/star...nsiekit%20Handleiding.pdf). Wij hebben thuis de Bridge, Thermostaat, 5 V3+ knoppen (in 3 kamers) en de Draadloze Ontvanger (DO). Wij hebben radiatoren, geen vloerverwarming. De thermostaat hangt onbedraad in de woonkamer. De DO hangt bedraad naast en aan de ketel op zolder. De themostaatcfungeert nu als een temperatuursensor en communicatiehub om de draadloze ontvangen aan te sturen.

Als de hardware goed geinstalleerd is moeten er nog twee dingen gedaan worden:
1. De Tado thermostaat volgens OpenTherm protocol configureren
2. De Draadloze Ontvanger ( of de extensiekit – beide namen voor hetzelfde ding) instellen als zone regelaar voor kamers

De Tado thermostaat op het open therm protocol instellen doe je via de thermostaat zelf. Hoe je dit moet doen, in de setting mét Draadloze Ontvanger (DO) staat beschreven op pagina’s 10 en 11 van de installateurshandleiding (https://www.tado.com/star...nsiekit%20Handleiding.pdf). Als deze instellingen zijn opgeslagen (duurt volgens mij een paar minuten) dan stuurt de DO de Daikin aan. NB: op pagina 29 van de handleiding zie je staan dat je voor een Intergas ketel de installatie voor het open therm protocol moet volgen.

Het afzonderlijk aansturen van kamers werkt nu echter nog niet omdat de DO nog niet fungeert als zoneregelaar voor de kamers. De DO schakelt nu op de thermostaat. Als de temperatuur in ruimte waar de thermostaat hangt op 19 graden is ingesteld, maar een andere ruimte op 20 graden, dan zal de Daikin nog steeds stoppen met verwarmen wanneer de 19 graden is bereikt. Om met verschillende ruimtes een andere warmtevraag aan te sturen moet je de draadloze instellen als zone regelaar.

2. De Draadloze Ontvanger instellen als zone regelaar voor kamers
De draadloze ontvanger instellen als zone regelaar voor de radiatorknoppen doe je via https://my.tado.com/ (kan niet via de app). Hier klik je op instellingen > kamers en apparaten. Als je no op de naam van een van je kamers klikt (dus niet op een radiatorknop in de kamer), dan zie je onderaan in het kader staan welk apparaat is ingesteld als zoneregelaar. Door op wijzigen te klikken kun je de draadloze ontvanger als zoneregelaar instellen. Als je deze instellingen opslaat dan kun je de kamers weer afzonderlijk aansturen via de app.

Terug schakelen of niet?
Wat betreft het wel of niet terugschakelen van de warntevraag (zonder het beloofde plaatje): Als je vloerverwarming hebt dan klopt het volgens mij dat deze het meest rendabel is als de temperatuur zo gelijk mogelijk blijft (maar iemand die hier verstand van heeft: corrigeer mij aub als dit niet zo is). Wat betreft de warmtevraag van radiatoren ligt het nut van terug schakelen aan de verdeling van tijdsblokken (op 1 dag) waarin je wel of geen warmtevraag hebt.

Als de tijdsblokken waarop je geen warnmtevraag hebt langer duren dan de tijdsblokken waarop je wel een warmtevraag hebt, dan loont het om de temperatuur terug te schakelen omdat het dan minder benutte energie kost om de temperatuur op te stoken dan dat het kost om de temperatuur opniveau te houden. Mij werd uitgelegd dat het op een gemiddelde doordeweekse dag je de temperatuur max 3 graden terug moet schakelen ("liever 2").
Als de tijdsblokken waarop je wel warnmtevraag hebt langer duren dan de tijdsblokken waarop je geen een warmtevraag hebt, dan loont het niet om de temperatuur terug te schakelen omdat het dan relatief meer energie kost om op te stoken dan dat het kost om de temperatuur op niveau te houden.
Als je even heen en weer gaat naar de supermarkt dan zal de temperatuur waarschijnlijk niet zo snel dalen dat de ketel/pomp echt moet stoken. Als de trip wel zo lang duurt dan kun je de temperatuur natuurlijk gewoon vast zetten in de app.

NB: Ik ben absoluut geen deskundige op dit gebied. Wat ik boven beschreven heb is puur wat ik heb geleerd van mijn gesprekken met de installateur en eigenaar van het desbetreffende bedrijf,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supergrover767
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 12-05 10:17
Klopt hoor. Met vloerverwarming en warmtepomp moet je niet te vaak en te groot willen wisselen van temperatuur. Bij een luchtwarmtepomp die ook afh. Is van de buitentemperatuur moet je het zelfs wat omdenken: Op welke momenten van de dag kan ik uit efficiëntie gezien beter warmte 'oogsten'. Dan kom je uit op een tikje dagverhoging wat hem dwingt te starten vanaf bijvoorbeeld 14.00 uur. Helemaal naar eigen wens. C.q. Een nachtverlaging tussen 3 en 7. Laat het huis in die periode waarin je toch 'out' bent liever zachtjes afkoelen dan dat de warmtepomp de meest onrendabele warmte moet oogsten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolien jimmink
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 08-11-2021
Beste heren,

Wij hebben TADO en ik heb lang overleg gevoerd met TADO ivm een hybride warmtepomp.
Tado geeft aan dat dit niet kan en raden dit af. Ik lees nu dat jullie het dus wel gelukt is.
Dus met veel interesse lees ik jullie communcatie.
Ik zou graag van jullie advies willen hebben.
Wij hebben een Remeha CV ketel, zou een Remeha Elga (6KW) met buiten unit compatibel zijn met TADO?
Ik hoop het zo, want om nu alles sinds een paar maanden te moeten ontkoppelen en iets anders aan te moeten schaffen is wel heel zonde.
Kunnen jullie me adviseren hierin of ten minste wat tips geven voor de installateurs.
Ik ben zelf een absolute digibeet hier in. Ik hoor heel graag van jullie.

met vriendelijke groet

Rolien Pleiter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BvB
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 11-02 21:01

BvB

Hallo, sinds enkele weken hangt hier ook de Daiking Hybride. Deze module is opgeleverd met de thermostaat naast de installatie. Had tegen de installateur gezegd dat ik zelf de verdere regeling wel zou doen. Ik heb een Plugwise systeem welke ik moet verbinden met de Daikin binnen unit. Wil dus de thermostaat van Daikin behouden om de instellingen op te doen maar de warmte/koelte vraag moet komen vanuti de Plugwise Adam (alle zones in huis staan hiermee in verbinding, dit zijn zowel radiatoren als vloerverwarming).

Ik zie dat jullie ook het Tado systeem werkend hebben dus ik neem aan dat de aansluiting geen probleem mag opleveren. Wat er voor mij echter niet helemaal duidelijk is op welke contacten ik nu de Plugwise (funguurt als thermostaat) op aan moet sluiten. Zouden jullie me verder kunnen helpen hoe ik de Plugwise adam moet verbinden met de Daikin Unit?

optie A: komt deze parallel met de Daikin Thermostaat op X5M.1 en X2M.2 (P1/P2)
optie B: komt deze op X2M.1 en X2M.2 waar aangegeven staat "Main LWT zone" (A3P)
optie C: komt deze op X2M1a en X2M.2a waar aangegeven staat "Additional LWT zone" (als ik de handleiding lees lijkt deze optie nodig wanneer je gebruik wilt maken van 2 water temperaturen)
optie D: moet deze aangesloten worden op een extra printprint (lijkt me eerlijk gezegd niet nodig)
optie D: anders, namelijk.....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1-qUB2tc2n1E8zQWFRC14cLUFss=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7rdafBG3D2SGp67l5VKRgF5Y.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:45

FaceDown

Storende factor.

JanTomsen schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 13:05:
[...]

Hi Pabz,

Oven voor de volledigheid en voor anderen die wellicht met dezelfde vraag zitten begin ik even bij de hardware. Om het Tado systeem goed te laten werken met het Hybride Daikin systeem heb je (naast de standaard starterskit) een draadloze ontvanger (zie https://www.tado.com/nl-nl/accessoires) nodig. Deze ontvanger moet bedraad aangesloten zijn op de Daikin en gepaird worden met de internet bridge (zie blz 4-7 https://www.tado.com/star...nsiekit%20Handleiding.pdf). Wij hebben thuis de Bridge, Thermostaat, 5 V3+ knoppen (in 3 kamers) en de Draadloze Ontvanger (DO). Wij hebben radiatoren, geen vloerverwarming. De thermostaat hangt onbedraad in de woonkamer. De DO hangt bedraad naast en aan de ketel op zolder. De themostaatcfungeert nu als een temperatuursensor en communicatiehub om de draadloze ontvangen aan te sturen.

Als de hardware goed geinstalleerd is moeten er nog twee dingen gedaan worden:
2. De Draadloze Ontvanger ( of de extensiekit – beide namen voor hetzelfde ding) instellen als zone regelaar voor kamers

De Tado thermostaat op het open therm protocol instellen doe je via de thermostaat zelf. Hoe je dit moet doen, in de setting mét Draadloze Ontvanger (DO) staat beschreven op pagina’s 10 en 11 van de installateurshandleiding (https://www.tado.com/star...nsiekit%20Handleiding.pdf). Als deze instellingen zijn opgeslagen (duurt volgens mij een paar minuten) dan stuurt de DO de Daikin aan. NB: op pagina 29 van de handleiding zie je staan dat je voor een Intergas ketel de installatie voor het open therm protocol moet volgen.

Het afzonderlijk aansturen van kamers werkt nu echter nog niet omdat de DO nog niet fungeert als zoneregelaar voor de kamers. De DO schakelt nu op de thermostaat. Als de temperatuur in ruimte waar de thermostaat hangt op 19 graden is ingesteld, maar een andere ruimte op 20 graden, dan zal de Daikin nog steeds stoppen met verwarmen wanneer de 19 graden is bereikt. Om met verschillende ruimtes een andere warmtevraag aan te sturen moet je de draadloze instellen als zone regelaar.

2. De Draadloze Ontvanger instellen als zone regelaar voor kamers
De draadloze ontvanger instellen als zone regelaar voor de radiatorknoppen doe je via https://my.tado.com/ (kan niet via de app). Hier klik je op instellingen > kamers en apparaten. Als je no op de naam van een van je kamers klikt (dus niet op een radiatorknop in de kamer), dan zie je onderaan in het kader staan welk apparaat is ingesteld als zoneregelaar. Door op wijzigen te klikken kun je de draadloze ontvanger als zoneregelaar instellen. Als je deze instellingen opslaat dan kun je de kamers weer afzonderlijk aansturen via de app.

Terug schakelen of niet?
Wat betreft het wel of niet terugschakelen van de warntevraag (zonder het beloofde plaatje): Als je vloerverwarming hebt dan klopt het volgens mij dat deze het meest rendabel is als de temperatuur zo gelijk mogelijk blijft (maar iemand die hier verstand van heeft: corrigeer mij aub als dit niet zo is). Wat betreft de warmtevraag van radiatoren ligt het nut van terug schakelen aan de verdeling van tijdsblokken (op 1 dag) waarin je wel of geen warmtevraag hebt.

Als de tijdsblokken waarop je geen warnmtevraag hebt langer duren dan de tijdsblokken waarop je wel een warmtevraag hebt, dan loont het om de temperatuur terug te schakelen omdat het dan minder benutte energie kost om de temperatuur op te stoken dan dat het kost om de temperatuur opniveau te houden. Mij werd uitgelegd dat het op een gemiddelde doordeweekse dag je de temperatuur max 3 graden terug moet schakelen ("liever 2").
Als de tijdsblokken waarop je wel warnmtevraag hebt langer duren dan de tijdsblokken waarop je geen een warmtevraag hebt, dan loont het niet om de temperatuur terug te schakelen omdat het dan relatief meer energie kost om op te stoken dan dat het kost om de temperatuur op niveau te houden.
Als je even heen en weer gaat naar de supermarkt dan zal de temperatuur waarschijnlijk niet zo snel dalen dat de ketel/pomp echt moet stoken. Als de trip wel zo lang duurt dan kun je de temperatuur natuurlijk gewoon vast zetten in de app.

NB: Ik ben absoluut geen deskundige op dit gebied. Wat ik boven beschreven heb is puur wat ik heb geleerd van mijn gesprekken met de installateur en eigenaar van het desbetreffende bedrijf,
Superbedankt voor deze uitleg! Weet je ook zo hoe de Tado DO is aangesloten op de Daikin? Als je een fotootje hiervan zou hebben zou dat helemaal geweldig zijn :) Hier krijgen we dezelfde config over 2 weken. Ik heb de DO reeds liggen (momenteel Tado-systeem in gebruik met alleen draadloze bedrade thermostaat op Nefit ketel).

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09-06 17:52
BvB schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 17:00:
Hallo, sinds enkele weken hangt hier ook de Daiking Hybride. Deze module is opgeleverd met de thermostaat naast de installatie. Had tegen de installateur gezegd dat ik zelf de verdere regeling wel zou doen. Ik heb een Plugwise systeem welke ik moet verbinden met de Daikin binnen unit. Wil dus de thermostaat van Daikin behouden om de instellingen op te doen maar de warmte/koelte vraag moet komen vanuti de Plugwise Adam (alle zones in huis staan hiermee in verbinding, dit zijn zowel radiatoren als vloerverwarming).

Ik zie dat jullie ook het Tado systeem werkend hebben dus ik neem aan dat de aansluiting geen probleem mag opleveren. Wat er voor mij echter niet helemaal duidelijk is op welke contacten ik nu de Plugwise (funguurt als thermostaat) op aan moet sluiten. Zouden jullie me verder kunnen helpen hoe ik de Plugwise adam moet verbinden met de Daikin Unit?

optie A: komt deze parallel met de Daikin Thermostaat op X5M.1 en X2M.2 (P1/P2)
optie B: komt deze op X2M.1 en X2M.2 waar aangegeven staat "Main LWT zone" (A3P)
optie C: komt deze op X2M1a en X2M.2a waar aangegeven staat "Additional LWT zone" (als ik de handleiding lees lijkt deze optie nodig wanneer je gebruik wilt maken van 2 water temperaturen)
optie D: moet deze aangesloten worden op een extra printprint (lijkt me eerlijk gezegd niet nodig)
optie D: anders, namelijk.....

[Afbeelding]
Hoi BvB, ben je hier al achter gekomen? Ik zit net iets vergelijkbaars uit te zoeken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvB

BvB

oltk schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 23:32:
[...]

Hoi BvB, ben je hier al achter gekomen? Ik zit net iets vergelijkbaars uit te zoeken. :)
Ik heb sterk het vermoeden dat we aansluiting X2M pin1 en pin2 moet gebruiken maar durf het nog niet aan om het zomaar aan te sluiten. Hoop dat iemand een bevestiging kan geven dat het inderdaad op deze manier aangesloten dient te worden icm een "AAN/UIT" schakelprofiel.

Edit: bovenstaande kan niet rechtstreeks, het moet via een relais aangesloten worden.
Zie deze link;
https://plugwisehelp.freshdesk.com/nl/support/solutions/articles/44002192716-waarom-blijft-de-aan-uit-ketel-altijd-aan-staan-

[ Voor 27% gewijzigd door BvB op 27-03-2022 07:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoPolet
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 03-06 20:39
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/548xvtuV1B9YqBHKe2wakwvPHus=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0TNCoU7kkiuspeZ6qj67wq2U.jpg?f=fotoalbum_large
Hier de aansluitingen die ik gebruik voor aan/uit met 2e zone; 1a en 4. Deze schakel ik met een relais via Domoticz (met diverse SVT plugin ruimtes). Werkt perfect!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-06 23:49
Is dit iets wat we misschien een beetje kunnen “productizen”? Pi met wat software en kabeltje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

BvB schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 05:19:
[...]

Ik heb sterk het vermoeden dat we aansluiting X2M pin1 en pin2 moet gebruiken maar durf het nog niet aan om het zomaar aan te sluiten. Hoop dat iemand een bevestiging kan geven dat het inderdaad op deze manier aangesloten dient te worden icm een "AAN/UIT" schakelprofiel.
Let op dat je thermostaat (of het component of relais wat je op de Daikin aansluit) 220v aan kan. Dat staat namelijk op de X2M. Een 'normale' thermostaat is 24 volt.

[ Voor 7% gewijzigd door FaceDown op 26-03-2022 11:07 ]

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

MarcoPolet schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 09:09:
[Afbeelding]
Hier de aansluitingen die ik gebruik voor aan/uit met 2e zone; 1a en 4. Deze schakel ik met een relais via Domoticz (met diverse SVT plugin ruimtes). Werkt perfect!
Dit is inderdaad de X2M zo te zien. Op 1, 2, 3 zit je eerste zone inclusief koeling?

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoPolet
Idd X2M. De eerste zone zit op de X5M aansluiting (de connectiestrip onder die van eerder), op 1 en 2. Deze gebruikt geen aan/uit maar een gewone Daikin thermostaat. Ik gebruik de Daikin alleen voor verwarmen, niet koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvB

BvB

FaceDown schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 11:06:
[...]

Let op dat je thermostaat (of het component of relais wat je op de Daikin aansluit) 220v aan kan. Dat staat namelijk op de X2M. Een 'normale' thermostaat is 24 volt.
@FaceDown Je hebt gelijk, er moet inderdaad een realis tussen om de Plugwise Adam aan te sluiten op de Daikin. Zie deze link voor info; Plugwise Adam 24V impedantie uitgang

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SM2krRAUYInaydbmBhuJzruxL3c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VrKz72eYHQbhWyiaeRKfHfiu.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
BvB schreef op zondag 27 maart 2022 @ 08:01:
[...]

@FaceDown Je hebt gelijk, er moet inderdaad een realis tussen om de Plugwise Adam aan te sluiten op de Daikin. Zie deze link voor info; Plugwise Adam 24V impedantie uitgang

[Afbeelding]
Waar sluit je het relais op aan? toch niet op de voeding van de ketel? dan gaat het hele kreng uit. Stuurt de Adam de schakelaar / relais aan? Hoe werkt dit dan? Verbreekt de Adam met 24V een verbinding die wordt herhaald door het relais op 220? (zoals een shelly werkt?) Welk relais moet / kan je gebruiken om dit te doen van 24 > 220? Een shelly werkt op 220 óf 12/24 dacht ik. Niet beide? En wat onderbreek je dan in de Daikin?

Het figuur gaat niet op denk ik, als je een Adam HA (met zigbee) hebt. Dan komt bij mij vooralsnog geen Anna aan te pas, omdat Home assistant alles overneemt (ik heb ook overal temp sensoren en een shelly op de vloerverwarming)

[ Voor 48% gewijzigd door oltk op 28-03-2022 07:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plugwise
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 12-05 15:53

Plugwise

Bedrijfsaccount Plugwise
oltk schreef op zondag 27 maart 2022 @ 22:02:
[...]

Waar sluit je het relais op aan? toch niet op de voeding van de ketel? dan gaat het hele kreng uit. Stuurt de Adam de schakelaar / relais aan? Hoe werkt dit dan? Verbreekt de Adam met 24V een verbinding die wordt herhaald door het relais op 220? (zoals een shelly werkt?) Welk relais moet / kan je gebruiken om dit te doen van 24 > 220? Een shelly werkt op 220 óf 12/24 dacht ik. Niet beide? En wat onderbreek je dan in de Daikin?

Het figuur gaat niet op denk ik, als je een Adam HA (met zigbee) hebt. Dan komt bij mij vooralsnog geen Anna aan te pas, omdat Home assistant alles overneemt (ik heb ook overal temp sensoren en een shelly op de vloerverwarming)
De Anna 24V of de Adam HA sluit je aan op het relais. Als Anna/Adam gaat verwarmen is er een Aan signaal wat het relais dan sluit. Het Aan signaal van Anna/Adam is eigenlijk alleen de weerstand verlagen, daarmee schakelt het relais dus nog niet. Vandaar dat je iets van voeding moet toevoegen. Als je een 5V relais gebruikt kan je bijvoorbeeld als voeding een USB voeding en kabel gebruiken. Als het relais sluit wordt de stroomkring aan de ketelzijde (warmtepomp) ook gesloten, waardoor de ketel/warmtepomp dit als Aan ziet. De ketelzijde van het relais sluit je aan op de thermostaatingang van de Daikin. Het relais zorgt ervoor dat je een andere (230V) spanning kan schakelen dan wat Anna/Adam zelf kan. Inmiddels verkopen we ook zelf een relais oplossing volgens dit schema, de Relaisbox 5V. Maar je kan het ook uiteraard zelf maken volgens het schema :)

Als ik de Daikin handleidingen bekijk lijkt het er op dat de primaire zone op de volgende manier met een aan/uit thermostaat schakelt:
Altherma:  Verwarmen: X2M.30 en X2M.35. Koelen X2M.30 en X2M.34
Altherma 3 HW: Verwarmen: X2M.30 en X2M.35. Koelen X2M.30 en X2M.35
Altherma 3 R ECH₂O: Verwarmen: X12M/22 en X12M.15. Koelen X12M.22 en X12M.16

Er zijn mogelijk aanvullende instellingen nodig om externe kamerthermostaat te gebruiken, zie hiervoor de installatiehandleiding van de Daikin binnenunit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
Plugwise schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 17:12:
[...]

De Anna 24V of de Adam HA sluit je aan op het relais. Als Anna/Adam gaat verwarmen is er een Aan signaal wat het relais dan sluit. Het Aan signaal van Anna/Adam is eigenlijk alleen de weerstand verlagen, daarmee schakelt het relais dus nog niet. Vandaar dat je iets van voeding moet toevoegen. Als je een 5V relais gebruikt kan je bijvoorbeeld als voeding een USB voeding en kabel gebruiken. Als het relais sluit wordt de stroomkring aan de ketelzijde (warmtepomp) ook gesloten, waardoor de ketel/warmtepomp dit als Aan ziet. De ketelzijde van het relais sluit je aan op de thermostaatingang van de Daikin. Het relais zorgt ervoor dat je een andere (230V) spanning kan schakelen dan wat Anna/Adam zelf kan. Inmiddels verkopen we ook zelf een relais oplossing volgens dit schema, de Relaisbox 5V. Maar je kan het ook uiteraard zelf maken volgens het schema :)

Als ik de Daikin handleidingen bekijk lijkt het er op dat de primaire zone op de volgende manier met een aan/uit thermostaat schakelt:

Er zijn mogelijk aanvullende instellingen nodig om externe kamerthermostaat te gebruiken, zie hiervoor de installatiehandleiding van de Daikin binnenunit.
Mooi! Maar dan zou ik ook een standaard Shelly1(op WIFI) kunnen gebruiken om de ketel aan / uit te zetten? Dat is ook 220...

Dan mis ik uiteraard de optie de Lisa te gebruiken om de Adam HA/relais aan te sturen :P

[ Voor 4% gewijzigd door oltk op 30-03-2022 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Plugwise schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 17:12:
[...]

Die zou ik nog maar even nakijken want daar klopt niet veel van.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
FaceDown schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 23:42:
[...]

Ik vind dit soort handleidingen ook echt zwaar beneden de maat. Of mijn kennis is zwaar beneden de maat. :X
Als het gaat om puur een aansluiting op X2M vind ik in de handleiding alleen iets onder "afsluiter":

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Raqa7-p6BSTRlpZ7GqfDckw1sYg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TkQvsPLyuAuB4HvJkOSD0c9X.png?f=fotoalbum_large

Maar als ik zoek op aan/uit krijg ik iets heel anders:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GXHKnwapF5MAK24IUTcpCPPJRxQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3s9XG04rb2Ipo2f0I6wBPRrb.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

oltk schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 07:39:
[...]

Ik vind dit soort handleidingen ook echt zwaar beneden de maat. Of mijn kennis is zwaar beneden de maat. :X
Als het gaat om puur een aansluiting op X2M vind ik in de handleiding alleen iets onder "afsluiter":

[Afbeelding]

Maar als ik zoek op aan/uit krijg ik iets heel anders:
[Afbeelding]
Een thermostaat is geen output maar input voor de ketel. Waar jij naar verwijst heeft niets met de thermostaat te maken (wat dan wel precies, geen idee). Aan-uit sturing op de hybride warmtepomp gaat via X2M klemmen 1 en 2.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plugwise
  • Laatst online: 12-05 15:53

Plugwise

Bedrijfsaccount Plugwise
FaceDown schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 23:42:
[...]

Mijn excuses, voor de gewone Altherma klopt dat inderdaad niet. Teveel handleidingen bekeken :F
Als ik de Altherma handleiding bekijk dan zie ik dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mcOoK72qMiGzPQw-h5Is71IS4-Y=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zPZpoAjbDUZIv6JQdez32ZX3.jpg?f=user_large

Daaruit lijkt het me dat 1 en 4 voor verwarmen is, en 2 en 4 voor koelen. Of ik lees het verkeerd dan hoor ik dat graag.
Verder is er nog een Uitgebreide installatiehandleiding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Plugwise schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 10:48:
[...]

Mijn excuses, voor de gewone Altherma klopt dat inderdaad niet. Teveel handleidingen bekeken :F
Als ik de Altherma handleiding bekijk dan zie ik dit:

[Afbeelding]

Daaruit lijkt het me dat 1 en 4 voor verwarmen is, en 2 en 4 voor koelen. Of ik lees het verkeerd dan hoor ik dat graag.
Verder is er nog een Uitgebreide installatiehandleiding
Zou kunnen, het verschilt per type warmtepomp. Ik gebruik zelf Tado en die kan geen koeling aansturen dus dat gebruik ik niet. De hybride warmtepomp gebruikt pinnen 1 en 2 (en 3 voor koeling dacht ik).

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoPolet
Voor de hybride Daikin Altherma is het 1a en 4, zie mijn post/foto stukje hierboven, dit is wel voor de 2e zone, maar dat is denk ik ook de meest logische aansturing (standaard voor vloerverwarming, 2e zone voor bv. radiatoren boven, daar kun je dan dus een andere stooklijn op instellen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
MarcoPolet schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 20:40:
Voor de hybride Daikin Altherma is het 1a en 4, zie mijn post/foto stukje hierboven, dit is wel voor de 2e zone, maar dat is denk ik ook de meest logische aansturing (standaard voor vloerverwarming, 2e zone voor bv. radiatoren boven, daar kun je dan dus een andere stooklijn op instellen).
Grappig. @FaceDown zegt 1 & 2. Jij zegt 1a en 4. En Plugwise reageert op een vraag, en die zegt 3&4

Toch maar trial and error dus?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

oltk schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 12:50:
[...]

Grappig. @FaceDown zegt 1 & 2. Jij zegt 1a en 4. En Plugwise reageert op een vraag, en die zegt 3&4

Toch maar trial and error dus?
Ik ben 'live' sinds vanmorgen en ik kan bevestigen dat het 1 en 2 is voor een enkele zone. Heb je een 2e zone dan is het 1a en 4. Voor mij geldt het eerste.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
FaceDown schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 15:36:
[...]

Ik ben 'live' sinds vanmorgen en ik kan bevestigen dat het 1 en 2 is voor een enkele zone. Heb je een 2e zone dan is het 1a en 4. Voor mij geldt het eerste.
Met "een enkele zone" bedoel je dat het hele huis beschouwd wordt als één zone? Dus warmtevraag van vloer of slaapkamer wordt op een hoop gegooid en betekent: Daikin gaat aan? (schakelaar uit)

edit: kan je iets meer uitleggen hoe je jouw systeem hebt opgebouwd?
- welke devices geven info aan de ADAM om de Daikin te stoppen / aan te zetten?
- Gaat dat eerst via een LISA of geeft de LISA info aan de ADAM?
- kan je met (bv Home Assistant) rechtstreeks tegen de ADAM zeggen dat de ketel uit moet?
- gebruik je aparte temperatuursensoren? Of alleen de sensoren die op de thermostaatkranen zitten?
- kan je andere temperatuursensoren gebruiken (Zigbee) dan die van Plugwise, of moet je dan allemaal workarounds bedenken met o.a. Home Assistant?

Wat ik wil (gaat dit werken?)
Woonkamer (vloerverwarming)
Ik wil een LISA themostaat in de woonkamer. Die geeft info aan Home Assistant wat de ingestelde temp moet zijn en wat de echte temp is. HA controleert de temp nog eens een keer met andere sensoren (gemiddelde)
Als het "koud" is geeft Home Assistant een signaal aan ADAM om de ketel aan te zetten. De LISA is hierbij dus een fysieke thermostaat regelaar met hoge WAF
Uiteindelijk wordt de vloerverwarming fysiek (door een Shelly) aangezet door Home Assistant. Dus geen Koen o.i.d. De pomp hoeft niet 24/7 aan te staan (toch weer 60W) en als Adam aan schakelt (warmtevraag andere ruimten) gaat dat niet óók naar de vloer.

Slaap/werkkamers (convectoren met thermostaatknop "tom" of "HiHome")
afhankelijk wat handig is:
- Tom: het wordt koud, en de Tom geeft een signaal aan de ADAM om de ketel aan te schakelen.
of
- Hihome: het wordt koud (geen raam open) en de HiHome geeft een signaal aan Home Assistant om de ketel aan te schakelen.
In beide gevallen is dit losgekoppeld van de vloerverwarming beneden omdat die fysiek wordt geschakeld als het nodig is.

[ Voor 63% gewijzigd door oltk op 03-04-2022 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martyn89
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 02-04 21:32
Super interessante topic! Mooi dat deze vraag zo leeft, de Daikin controller moeten ze toch zelf ook wel in een moderner jasje kunnen gieten..

Hier komt de Daikin Intergas hybride binnenkort, ook ik wil mijn Tado gebruiken en lees veel nuttige tips. Een ding wordt me niet helemaal duidelijk: de Tado draadloze ontvanger wordt als nodig beschouwd. Ik vraag me af waarom dat is. Is dat puur vanwege de radiator knoppen die dan de installatie kunnen aansturen als er warmtevraag van één van de knoppen is wanneer de thermostaat zelf geen warmtevraag heeft?

Dat zou hier niet direct nodig zijn, ik heb alleen de Tado thermostaat. Kan dan de Tado thermostaat ook direct bedraad worden aangesloten op de Daikin controller als aan/uit thermostaat en dus zonder de draadloze ontvanger? Hij ondersteunt immers 230V. En als ik het goed begrijp dan op poorten 1 en 2, als enkele zone waarbij de Tado hem gewoon aanstuurt als die warmtevraag heeft. Of zie ik iets over het hoofd waardoor altijd de draadloze ontvanger nodig is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
Martyn89 schreef op zondag 3 april 2022 @ 23:17:
Super interessante topic! Mooi dat deze vraag zo leeft, de Daikin controller moeten ze toch zelf ook wel in een moderner jasje kunnen gieten..

Hier komt de Daikin Intergas hybride binnenkort, ook ik wil mijn Tado gebruiken en lees veel nuttige tips. Een ding wordt me niet helemaal duidelijk: de Tado draadloze ontvanger wordt als nodig beschouwd. Ik vraag me af waarom dat is. Is dat puur vanwege de radiator knoppen die dan de installatie kunnen aansturen als er warmtevraag van één van de knoppen is wanneer de thermostaat zelf geen warmtevraag heeft?

Dat zou hier niet direct nodig zijn, ik heb alleen de Tado thermostaat. Kan dan de Tado thermostaat ook direct bedraad worden aangesloten op de Daikin controller als aan/uit thermostaat en dus zonder de draadloze ontvanger? Hij ondersteunt immers 230V. En als ik het goed begrijp dan op poorten 1 en 2, als enkele zone waarbij de Tado hem gewoon aanstuurt als die warmtevraag heeft. Of zie ik iets over het hoofd waardoor altijd de draadloze ontvanger nodig is?
Ik heb (nog) geen Tado, dus weet niet goed wat de verschillen zijn tussen draadloos en bedraad. Het valt me echter wel op dat bij de bedrade Tado thermostaat altijd wordt gezegd dat die "modulerend" is. En dat wil je niet met de Daikin. Die moduleert zelf. Je wil controle over de vraag óf er warmte geleverd moet worden (dus of er een warmtevrager is). aan/uit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Martyn89 schreef op zondag 3 april 2022 @ 23:17:

De Tado thermostaat accepteert geen 220v dus je hebt de draadloze ontvanger nodig en die regelt aan-uit op pin 1 en 2.
Ik heb dit nu een paar dagen in gebruik. Warmte 100% electrisch na de juiste instellingen. Alles blijft heel nauwkeurig op temperatuur. Het lijkt erop dat in Tado is ingeregeld om max 4 starts per uur te hebben wat voorkomt dat de compressor te vaak schakelt. Erg blij daarmee! Ik zie voornamelijk lange runs en bij lage temperaturen ongeveer eens per uur een defrost.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-06 23:04

psy

Hobbit13 schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 12:17:

Je kan de delta temperatuur wél laten berekenen door de Daikin:

De aanvoerwatertemperatuur: Modulatie
Modulatie verhoogt of verlaagt de gewenste
aanvoerwatertemperatuur in functie van de gewenste
kamertemperatuur en het verschil tussen deze temperatuur en de
werkelijke kamertemperatuur. Dit resulteert in het volgende:
▪ stabiele kamertemperaturen die exact overeenkomen met de
gewenste temperatuur (hoog niveau van comfort);
▪ minder AAN/UITcycli (stil, groot comfort en grote efficiëntie);
▪ zo laag mogelijke aanvoerwatertemperaturen (zeer efficiënt).
Deze functie is alleen van toepassing voor een regeling via
kamerthermostaat en wordt gebruikt om de
aanvoerwatertemperatuur te berekenen. Nadat deze functie is
ingeschakeld, kan de aanvoerwatertemperatuur alleen op de
gebruikersinterface afgelezen, maar niet gewijzigd worden. Zet
modulatie UIT om deze te wijzigen. De aanvoerwatertemperatuur
kan een vast instelpunt zijn of een afwijking voor een
weersafhankelijk instelpunt.

Hij kan dus ook de WAR aanpassen.

Bron
https://www.daikin.eu/con...ference%20guide_Dutch.pdf

Pagina 58.

NOOT: ik moet dit zelf ook nog eens gaan gebruiken, maar heb er nog geen kans voor gehad, want je hebt hier een kamerthermostaat voor nodig die je rechtstreeks op de Daikin binnenunit moet aansluiten. Dat kan niet bij mijn Chronoterm, die stuurt een aparte domme klep aan.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martyn89
FaceDown schreef op maandag 4 april 2022 @ 00:42:
[...]

De Tado thermostaat accepteert geen 220v dus je hebt de draadloze ontvanger nodig en die regelt aan-uit op pin 1 en 2.
Ik heb dit nu een paar dagen in gebruik. Warmte 100% electrisch na de juiste instellingen. Alles blijft heel nauwkeurig op temperatuur. Het lijkt erop dat in Tado is ingeregeld om max 4 starts per uur te hebben wat voorkomt dat de compressor te vaak schakelt. Erg blij daarmee! Ik zie voornamelijk lange runs en bij lage temperaturen ongeveer eens per uur een defrost.
Top, bedankt! Klinkt heel goed, wat heb je voor warmte 100% elektrisch nog moeten aanpassen? Of is dat optimalisatie van de installatie en staat dat los van de Tado?

Toch nog even over die ontvanger, ik begreep dat de Tado thermostaat wel een 230V relais kan aansturen: https://community.tado.co...kt-de-tado-v3-thermostaat. Vandaar mijn twijfels of die ontvanger nodig is als je puur en alleen de Tado thermostaat wil verbinden met de Daikin Intergas.
psy schreef op maandag 4 april 2022 @ 01:19:
[...]

Je kan de delta temperatuur wél laten berekenen door de Daikin:

De aanvoerwatertemperatuur: Modulatie
Modulatie verhoogt of verlaagt de gewenste
aanvoerwatertemperatuur in functie van de gewenste
kamertemperatuur en het verschil tussen deze temperatuur en de
werkelijke kamertemperatuur. Dit resulteert in het volgende:
▪ stabiele kamertemperaturen die exact overeenkomen met de
gewenste temperatuur (hoog niveau van comfort);
▪ minder AAN/UITcycli (stil, groot comfort en grote efficiëntie);
▪ zo laag mogelijke aanvoerwatertemperaturen (zeer efficiënt).
Deze functie is alleen van toepassing voor een regeling via
kamerthermostaat en wordt gebruikt om de
aanvoerwatertemperatuur te berekenen. Nadat deze functie is
ingeschakeld, kan de aanvoerwatertemperatuur alleen op de
gebruikersinterface afgelezen, maar niet gewijzigd worden. Zet
modulatie UIT om deze te wijzigen. De aanvoerwatertemperatuur
kan een vast instelpunt zijn of een afwijking voor een
weersafhankelijk instelpunt.

Hij kan dus ook de WAR aanpassen.

Bron
https://www.daikin.eu/con...ference%20guide_Dutch.pdf

Pagina 58.

NOOT: ik moet dit zelf ook nog eens gaan gebruiken, maar heb er nog geen kans voor gehad, want je hebt hier een kamerthermostaat voor nodig die je rechtstreeks op de Daikin binnenunit moet aansluiten. Dat kan niet bij mijn Chronoterm, die stuurt een aparte domme klep aan.
Dat is interessant. Werkt dat überhaupt wel met een externe thermostaat, ik neem aan dat die dan via een bepaald protocol immers temperatuur moet doorgeven. Fungeert de Daikin controller als kamerthermostaat mits die in de woonkamer hangt om dit mogelijk te maken? Dat kan toch een overweging zijn die maar te gebruiken, mogelijk in combinatie met homebridge voor wat slimme aansturing.

Overigens viel me op dat ook de netatmo slimme thermostaat nog als optie aangegeven wordt in een andere versie van deze handleiding: https://www.daikin.nl/con...ference%20guide_Dutch.pdf. P13, de “RTRNETA”.

Iets met bomen en bos, maar Daikin kan er wat van..

[ Voor 64% gewijzigd door Martyn89 op 04-04-2022 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Martyn89 schreef op maandag 4 april 2022 @ 11:25:
[...]

Top, bedankt! Klinkt heel goed, wat heb je voor warmte 100% elektrisch nog moeten aanpassen? Of is dat optimalisatie van de installatie en staat dat los van de Tado?

Toch nog even over die ontvanger, ik begreep dat de Tado thermostaat wel een 230V relais kan aansturen: https://community.tado.co...kt-de-tado-v3-thermostaat. Vandaar mijn twijfels of die ontvanger nodig is als je puur en alleen de Tado thermostaat wil verbinden met de Daikin Intergas.
Toen de installateurs vertrokken waren stookte de ketel lekker bij op gas, hoewel duidelijk besproken was dat dat niet de bedoeling was. Ik heb toen enkele aanpassingen gedaan waardoor dat niet meer het geval is geweest.

5-01 evenwichtstemp: Naar -5 gezet
5-00: op 1 gezet (dit bepaalt dat de gasketel NIET mag stoken wanneer de buitentemp boven de evenwichtstemp ligt (deze optie online gevonden, staat in de installateurshandleiding niet beschreven!)
Optie 'snel aanwarmen' uitgezet (kan het nummertje hiervan even niet vinden!)
7-04: Op ecologisch gezet
9-0B: Langzaam afgiftesysteem

Volgens mij kun je niet rechtstreeks 220 op de Tado thermostaat aansluiten. Maar dit kun je voor de zekerheid nog even per mail bij Tado navragen.

[ Voor 5% gewijzigd door FaceDown op 04-04-2022 12:35 ]

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martyn89
FaceDown schreef op maandag 4 april 2022 @ 12:33:
[...]

Toen de installateurs vertrokken waren stookte de ketel lekker bij op gas, hoewel duidelijk besproken was dat dat niet de bedoeling was. Ik heb toen enkele aanpassingen gedaan waardoor dat niet meer het geval is geweest.

5-01 evenwichtstemp: Naar -5 gezet
5-00: op 1 gezet (dit bepaalt dat de gasketel NIET mag stoken wanneer de buitentemp boven de evenwichtstemp ligt (deze optie online gevonden, staat in de installateurshandleiding niet beschreven!)
7-04: Op ecologisch gezet
9-0B: Langzaam afgiftesysteem

Volgens mij kun je niet rechtstreeks 220 op de Tado thermostaat aansluiten. Maar dit kun je voor de zekerheid nog even per mail bij Tado navragen.
Bedankt voor de tips, goed om te weten. Ik had eigenlijk wel gedacht dat hij dit zelf zou doen met invoer van de huidige prijzen en stand economisch, maar blijkbaar toch niet echt optimaal dan. Ik ga er bij Tado nog even achterna, als die 220/230 kan aansturen ben ik benieuwd of ik de draadloze ontvanger wel nodig hebt. Dat maakt de installatie nog iets eenvoudiger.

Al laat de post van psy me twijfelen of ik de Daikin controller niet moet gebruiken voor een nog meer optimale regeling. Die beschrijving klinkt toch wat slimmer dan hoe het topic hier begon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
FaceDown schreef op maandag 4 april 2022 @ 00:42:
[...]

Ik zit nu de handleiding te bekijken van de set met extensiekit. Maar ik zou niet weten met welke instelling in m kan aansluiten: S-plan, Y-plan ? https://manuals.coolblue....s-smart-thermostat-v3.pdf

En kan jij vanuit home assistant de temperatuur van de thermostaat aansturen? En zie je dat ook veranderen in het display? Kan je zelf de opdracht geven aan de ketel aan te gaan, of regelt die tado bridge dat voor je? Ik heb geen idee of dit ding geschikt is voor hoe ik m wil gebruikn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

oltk schreef op maandag 4 april 2022 @ 16:43:
[...]

Ik zit nu de handleiding te bekijken van de set met extensiekit. Maar ik zou niet weten met welke instelling in m kan aansluiten: S-plan, Y-plan ? https://manuals.coolblue....s-smart-thermostat-v3.pdf

En kan jij vanuit home assistant de temperatuur van de thermostaat aansturen? En zie je dat ook veranderen in het display? Kan je zelf de opdracht geven aan de ketel aan te gaan, of regelt die tado bridge dat voor je? Ik heb geen idee of dit ding geschikt is voor hoe ik m wil gebruikn :)
Dat Y- en S-plan is niet van toepassing. De draadloze ontvanger sluit je met COM en NO aan op de 1 en 2 op de warmtepomp en that's it. Hij gebruikt dan een simpele aan-uit regeling.

Via Home Assistant kan ik inderdaad (via the Tado-integratie) de temperatuur regelen. Echter maak ik daar geen gebruik van. Ik regel Tado met de Tado-app. Ik heb alles op schema lopen dus ik pas zelden een temperatuur aan. Ik lees wel alle temperaturen, luchtvochtigheid etc uit voor mijn dashboards in Home Assistant.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertS1968
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 21-10-2024
Wij zullen de Daikin gaan aansturen met Evohome - deze heeft inmiddels een software update gehad tbv een WP installatie - met de HR-92 thermostaat knoppen. Dit zou moeten werken. Iemand dit al gedaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martyn89
Ondertussen wat verder. In de handleiding van de Tado thermostaat (niet de uitbreidingsset) staat dat deze ook een 230V relais kan schakelen. Zoals op de Daikin Intergas mogelijk is als externe input (X2M.1 en X2M.2).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VfRkcwxOiBXtymuaWbcg4reb5Ag=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/IjidDgQFUzbqcPI0TG92t3pr.jpg?f=user_large

Maar voor de zekerheid ook Tado gecontacteerd, en wat blijkt: men heeft ondertussen de Daikin Hybride gewoon bij de ondersteunde apparaten staan. Ik kreeg het volgende antwoord: “De warmtepomp is compatible met tado° en kan via Relay geschakeld worden.“.

Ik vraag me dan toch af waarom sommigen het advies kregen de draadloze ontvanger ervoor aan te schaffen, of had dat puur te maken met de warmtevraag die radiatorknoppen kunnen geven? In ieder geval kan ik zo mijn Tado thermostaat direct aansluiten naar wat ik er nu van begrijp.

Blijft het enige vraagstuk of eenieder die een externe thermostaat aansluit toch een wat efficiëntere modulatie mist zoals psy die uit de handleiding haalt, want daar moet hij de temperatuur voor weten en die krijgt hij niet van een externe thermostaat op dit relais.

[ Voor 8% gewijzigd door Martyn89 op 04-04-2022 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Martyn89 schreef op maandag 4 april 2022 @ 20:01:
Ondertussen wat verder. In de handleiding van de Tado thermostaat (niet de uitbreidingsset) staat dat deze ook een 230V relais kan schakelen. Zoals op de Daikin Intergas mogelijk is als externe input (X2M.1 en X2M.2).

[Afbeelding]

Maar voor de zekerheid ook Tado gecontacteerd, en wat blijkt: men heeft ondertussen de Daikin Hybride gewoon bij de ondersteunde apparaten staan. Ik kreeg het volgende antwoord: “De warmtepomp is compatible met tado° en kan via Relay geschakeld worden.“.

Ik vraag me dan toch af waarom sommigen het advies kregen de draadloze ontvanger ervoor aan te schaffen, of had dat puur te maken met de warmtevraag die radiatorknoppen kunnen geven? In ieder geval kan ik zo mijn Tado thermostaat direct aansluiten naar wat ik er nu van begrijp.

Blijft het enige vraagstuk of eenieder die een externe thermostaat aansluit toch een wat efficiëntere modulatie mist zoals psy die uit de handleiding haalt, want daar moet hij de temperatuur voor weten en die krijgt hij niet van een externe thermostaat op dit relais.
Oke dan had ik me wellicht de draadloze ontvanger kunnen besparen. Ik blijf bovenstaande overigens wel betwijfelen. De DO zit op de netspanning aangesloten en bevat een relais wat 220v kan schakelen. Volgens mij heeft de Tado thermostaat helemaal geen 220v relais (op batterijen?).
Hier hangt nu een sensor in de woonkamer met een extreem trage vloerverwarming. Modulatie door een thermostaat is dus niet nodig, het maakt de vloer zelfs alleen maar trager.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martyn89
FaceDown schreef op maandag 4 april 2022 @ 21:30:
[...]

Oke dan had ik me wellicht de draadloze ontvanger kunnen besparen. Ik blijf bovenstaande overigens wel betwijfelen. De DO zit op de netspanning aangesloten en bevat een relais wat 220v kan schakelen. Volgens mij heeft de Tado thermostaat helemaal geen 220v relais (op batterijen?).
Hier hangt nu een sensor in de woonkamer met een extreem trage vloerverwarming. Modulatie door een thermostaat is dus niet nodig, het maakt de vloer zelfs alleen maar trager.
Ja ik had er ook wel wat twijfels over, maar alles wat ik ervan lees geeft aan dat het relais tot 230V kan schakelen. Wellicht dat iemand alsnog aangeeft dat je toch echt de draadloze ontvanger nodig hebt maar anders ga ik het eerst zo maar eens proberen.

Eerst maar eens geleverd krijgen de installatie. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-06 23:04

psy

[Afbeelding]

Dat laatste vraag ik me ook af. Ik denk dat de Daikin puur het aantal keer aanschakelen/afschakelen telt en aan de hand daarvan de temperatuur instelt.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk

[Afbeelding]

Let op: als een relais kan worden geschakeld, wordt de Daikin waarschijnlijk niet rechtstreeks geschakeld. Maar het relais (24V --> 220 V) dat het schakelen op de Daikin doet.Plugwise heeft hetzelfde issue, en heeft een (dure) relais die tussen thermostaat en Daikin in zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martyn89
oltk schreef op maandag 4 april 2022 @ 22:47:
[...]

Let op: als een relais kan worden geschakeld, wordt de Daikin waarschijnlijk niet rechtstreeks geschakeld. Maar het relais (24V --> 220 V) dat het schakelen op de Daikin doet.Plugwise heeft hetzelfde issue, en heeft een (dure) relais die tussen thermostaat en Daikin in zit
Die ken ik inderdaad en daarom dacht ik ook dat de draadloze daarvoor ontvanger nodig was. Geldt alleen voor de plugwise (anna) 24v toch? Het antwoord van Tado daarop was dat zowel de draadloze ontvanger als de slimme thermostaat beiden hetzelfde aan/uit relais hebben dat (zelfstandig) tot 230V (6A) kan schakelen. Ik zou volgens Tado geen draadloze ontvanger nodig hebben. Die zou alleen nodig zijn als ik hem niet bedraad kan of wil aansluiten. Handleiding voor installateurs lijken dat te beamen: https://www.tado.com/star...nsiekit%20Handleiding.pdf. (P32 en P34)

Het maakt me op zich niet uit mocht het nodig zijn, als het maar goed werkt natuurlijk. Ook al is die draadloze ontvanger ook aardig aan de prijs inderdaad. Ik vroeg me vooral af waarom dat in sommige posts als noodzakelijk werd aangegeven. Of ik mis iets, of Tado heeft ondertussen zijn huiswerk gedaan en kan beter adviseren nu de Daikin hybride blijkbaar is opgenomen als ondersteund apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
Ik zit nu te dubben over 3 oplossingsrichtingen

1: "do it yourself". Ik heb Home Assistant met Zigbee en zet alles op dat "ecosysteem".
- Ik schaf 6 radiatorkranen aan om de slaapkamers te regelen (zoals de Popp radiatorthermostaat) https://www.hashop.nl/POPP-Radiatorthermostaat-Zigbee
- De vloerpomp gaat via een Shelly1
- de Daikin warmtepomp wordt geschakeld met een shelly1 op zijn X2M poort (aan/uit warmtelevering)
- Geen thermostaat: ik heb overal sensoren hangen: HA bepaalt of de Daikin warmte moet gaan maken
- een node red script maken om alles aan te sturen onder de motorkap
Kosten: Ik heb nog een shelly, dus alleen de radiatorkranen: 300 euro.
voordeel: goedkoopst, lekker knutselen
Nadeel: lage WAF: geen thermostaat aan de muur

2. Hybride oplossing. De oplossing die HAshop levert met Zwave) https://www.hashop.nl/ha-zone-verwarming
- 6 Popp radiatorthermostaten
- thermostaat + voorgekookte beschrijving
- Zwave coordinator
kosten: 300 + 82 (HAshop) + 45 (Zwave coordinator) = 427 euro
Voordeel: mooie thermostaat
nadeel: Weer extra Z-wave erbij en extra kosten

3. Hybride oplossing alternatief. Via HIVE (https://www.hivehome.com/...t-mini?hub_option=hubless). Daar is ook een versie van mét Hub, maar of dat echt nodig is en of die dienst buiten het UK geleverd wordt is de vraag
- 6 Hive thermostaatkranen (vrijwel identiek met Popp)
- minithermostaat met receiver op Daikin
Prijs: 300 voor thermostaatkranen + 70 (thermostaat + receiver) = 370 euro
voordeel: leuke thermostaat en ze hebben een programma lopen waarin ze met de Daikin hybride warmtepomp samenwerken. Dus dat zal wel werken. De thermostaat staat op blackadder.com als Z2M compatitabel. En er is een HIVE integratie in Home Assistant.
nadeel: Geen idee hoe het werkt en of de thermostaat ook de warmtevraag van de thermostaatkranen afregelt. Of/hoe de integratie in HA als bypass kan werken kan ik ook niet achterhalen.

Ik kan natuurlijk met optie 1 (DIY) beginnen. Ik ga er vanuit dat de Popp thermostaten ook door Hive worden gezien?? Of ik koop meteen de Hive thermostaten natuurlijk (staan ook op blackadder), de prijs is niet heel verschillend met de popp als je een multipack neemt

edit: ok. de Hive thermostaatkranen kunnen alleen worden gekoppeld met de app, via de Hub. Dus als ik geen hub heb / wil dan moet alles via Zigbee/HA worden ingelezen en aangestuurd. Dan maakt het niet uit welke ik gebruik

Ik had me eerder moeten realiseren dat Hive erg op de Engelse markt is gericht. De apparaten zijn nauwelijks te krijgen in NL (niet via Hive zelf, dan moet je geluk hebben en op ebay iets tegenkomen).
Mijn project gaat dus worden: DIY! Een tablet met Home assistant erop voor de WAF en een schakelaar op de Daikin om momenten dat er geen warmtevraag is ook echt de Daikin uit te schakelen. Met node red, in elke kamer een aantal temperatuur meters en wat slimme logica (4x per uur de werking van de Daikin toetsen, anders krijg je wiebergedrag) zal ik vast een eind kunnen komen.

Iemand nog briljante tips? Bijvoorbeeld een mooi voorbeeld die dit avontuur ook is aangegaan?

[ Voor 16% gewijzigd door oltk op 08-04-2022 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 14:33
FaceDown schreef op maandag 4 april 2022 @ 12:33:
[...]

een andere manual beschrijft 'Deze functie zorgt ervoor dat als u de gewenste temperatuur op de thermostaat ineens een paar graden hoger zet dat de cv ketel aan gaat en sneller de woning verwarmt.
Deze functie kunt u uitzetten door parameter C-0a op 0 te zetten'

Waar zit C-0a?

[ Voor 29% gewijzigd door mk1992 op 12-04-2022 10:43 ]

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

mk1992 schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 10:37:
[...]

een andere manual beschrijft 'Deze functie zorgt ervoor dat als u de gewenste temperatuur op de thermostaat ineens een paar graden hoger zet dat de cv ketel aan gaat en sneller de woning verwarmt.
Deze functie kunt u uitzetten door parameter C-0a op 0 te zetten'

Waar zit C-0a?
In de installateursinstellingen in het menu. Dat is inderdaad de instelling die ik bedoelde. In de uitgebreide installateurshandleiding kun je alle instellingen achteraan terugvinden.

[ Voor 13% gewijzigd door FaceDown op 12-04-2022 11:32 ]

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 14:33
FaceDown schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 11:31:
[...]

In de installateursinstellingen in het menu. Dat is inderdaad de instelling die ik bedoelde. In de uitgebreide installateurshandleiding kun je alle instellingen achteraan terugvinden.
Ja klopt maar ik heb geen menu c, wel 0c. Heb maar gegokt dat dat hem is.

Overigens, in de niet-Daikin handleiding die online rondzweeft stond dit verkeerd beschreven, daar stond in da 1 'UIT' is maar das heel onlogisch.

Cash is king.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

mk1992 schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 11:43:
[...]

Ja klopt maar ik heb geen menu c, wel 0c. Heb maar gegokt dat dat hem is.

Overigens, in de niet-Daikin handleiding die online rondzweeft stond dit verkeerd beschreven, daar stond in da 1 'UIT' is maar das heel onlogisch.
Pagina 147 installateurshandleiding:

# Code Beschrijving
Nvt [C‑0A] Functie voor snel opwarmen binnenshuis
▪ 0 (standaard): UIT.
▪ 1: AAN.

Staat standaard al uit kennelijk. Het is inderdaad 0c-0a

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
FaceDown schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 15:36:
[...]

Vraag. Ik wil het helemaal gaan snappen voordat ik lukraak wat op de warmtepomp pruts.

Ik wil hier binnenkort aan beginnen. Ik heb al een relais (schakelbaar via zigbee) voorbereid met stopcontact en draad met blauw en bruin.

Nu begrijp ik dat ik deze op 1 resp 2 van de X2M moet zetten. vergelijkbaar met de externe thermostaat + receiver die Daikin zelf ook aanbiedt (en een eigen communicatieprotocol kennen en dus niet makkelijk in HA te zetten zijn). In de handleiding van deze externe units (de EKRTR) staat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zL0SOQqega4mI8DzqPTbG75ctSc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/LhlTMM4FGou5xr55uk4Y4No7.png?f=user_large

Dus op L en N

Hoe krijg ik de unit open?
Hoe vind ik die X2M poort??
Staan op de X2M ook "1" en "2"? of "L" en "M" of wordt dit gokken?
Ik zie links en rechts schroefjes in de tekening. Zie in figuur de rode cirkel of groene cirkel. Welke moet ik gebruiken?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oaci9jS06xlE-bz2qZjlwXwKOos=/x800/filters:strip_exif()/f/image/lbT0mIflTLziI6v27z1lyOqh.png?f=fotoalbum_large

Uiteraard moet de stroom eraf vooraf. Gaat de stroom van de schakelaar er ook als laatste op? Dus ook zetten op de hoofdschakelaar van de binnenunit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:40
oltk schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 08:31:
Ik zit nu te dubben over 3 oplossingsrichtingen

...
Iemand nog briljante tips? Bijvoorbeeld een mooi voorbeeld die dit avontuur ook is aangegaan?
Er is een andere mogelijkheid om de Daikin te sturen: via de thermostaat-draden (P1/P2). Als je de reguliere thermostaat/controller van Daikin hebt, kun je daar mee de Daikin aan/uit sturen. Als je weersafhankelijk stuurt, kun je daar handmatig -10..+10 op corrigeren als het te koud/warm wordt.

Nu komt het leuke: je kunt via diezelfde thermostaatdraden aan de thermostaat vragen om de Daikin aan/uit te zetten, of om die correctie aan te passen. Ik heb hier een opstelling draaiend waarmee ik via MQTT die commando's aan de thermostaat kan geven. De elektronica wordt gevoed vanuit de P1P2 bus, je hebt niets nodig, alleen WiFi/MQTT. De software/hardware werk ik nog verder uit tot een "mooi" ontwerp.

Je kunt verschillende parameters instellen (bv ook: boiler aan/uit, boilertemperatuur). In ons huis is de warmwaterleiding van de Daikin (hybride) naar de douche nogal lang. Ik kan daarmee bv regelen (moet het nog wel even maken) dat je de boiler uitzet 30 seconden voor je stopt met douchen, zodat er minder warmte in de leiding verloren gaat. Of je regelt het zo dat de boilertemperatuur 1x per week op 60 graden wordt gezet, tot er een douche gedetecteerd wordt, waarna de temperatuur op 45 graden wordt gezet: minder verliezen, toch legionella-veilig.

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Super geïnteresseerd om dat een beetje te “productizen”. Verloopsnoertje laten produceren in kleinserie, Pi, wat software. Daikin++.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
Ben er mee bezig. Wordt geen snoertje maar een klein kastje, verder geen Pi nodig (kan ook niet P1/P2 kan maar beperkt stroom leveren).

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Nice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
arnoldniessen schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 12:15:
[...]

Er is een andere mogelijkheid om de Daikin te sturen: via de thermostaat-draden (P1/P2).
Hmm. Interessant. Ik neem aan dat je een kastje (ESP?) op 12V de wifi signalen laat opvangen en vertalen naar de controller? Mijn controller heeft zover ik weet geen wifi of Zigbee aan boord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
oltk schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 16:59:
[...]

Hmm. Interessant. Ik neem aan dat je een kastje (ESP?) op 12V de wifi signalen laat opvangen en vertalen naar de controller? Mijn controller heeft zover ik weet geen wifi of Zigbee aan boord.
Klopt. Het wordt een MAX22088 "home bus" interface, een ATmega328P die het signaal omzet naar serieel, en een ESP, samen op 1 printje, gebaseerd op https://github.com/Arnold-n/P1P2Serial. De enige draad is een 2-aderig draadje naar de kamerthermostaat (mag ook bij de ketel, als er maar wifi is). De home bus zelf is ongeveer 16V overigens.

[ Voor 3% gewijzigd door arnoldniessen op 23-04-2022 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

arnoldniessen schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 12:15:
[...]

Ik kan daarmee bv regelen (moet het nog wel even maken) dat je de boiler uitzet 30 seconden voor je stopt met douchen, zodat er minder warmte in de leiding verloren gaat.
Dan ben ik toch wel benieuwd: Hoe voorspelt jouw domoticasysteem dat jij gaat stoppen met douchen? Of douche je altijd precies 6 min oid?

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
FaceDown schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 21:40:
[...]
Dan ben ik toch wel benieuwd: Hoe voorspelt jouw domoticasysteem dat jij gaat stoppen met douchen? Of douche je altijd precies 6 min oid?
Ik dacht meer aan een knop in de douche: "bijna klaar"...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

arnoldniessen schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 22:32:
[...]

Ik dacht meer aan een knop in de douche: "bijna klaar"...
Ik zou eens uitrekenen hoeveel je nu met zoiets bespaart. Gevoelsmatig is dat niet meer dan een paar euro op jaarbasis. En een hoop ongemak met zo'n knop en douchewater wat vervolgens opeens kouder wordt. Daarnaast wordt warmte in de leidingen ook weer aan het huis afgegeven dus in het stookseizoen is dat al geen pure winst.
Temperatuur op 45 gaat meer helpen waarschijnlijk.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
FaceDown schreef op zondag 24 april 2022 @ 00:25:
[...]
Ik zou eens uitrekenen hoeveel je nu met zoiets bespaart. Gevoelsmatig is dat niet meer dan een paar euro op jaarbasis. En een hoop ongemak met zo'n knop en douchewater wat vervolgens opeens kouder wordt. Daarnaast wordt warmte in de leidingen ook weer aan het huis afgegeven dus in het stookseizoen is dat al geen pure winst.
Temperatuur op 45 gaat meer helpen waarschijnlijk.
In onze situatie schat ik in dat we hier dan ca 2-3 m3 water niet hoeven verwarmen, dat is bij 55graden nu toch ca 10-15m3 gas per jaar. De leidingen lopen grotendeels door de kruipruimte en onder de garage, dus weinig voordeel van de restwarmte (en warmte haal je liever uit de warmtepomp). Maar het zal in veel situaties minder zijn.

Wat meer helpt is COP tunen door de stooklijn dag-afhankelijk te maken: meer overdag, minder 's nachts stoken. Wat juist tegengesteld is aan weersafhankelijk. Ik moet nog iets verzinnen om de COP per uur nauwkeurig uit te rekenen, lastig is dat de Daikin hier 1x/uur de "electricity consumed" aanpast (soms met 2 kWh tegelijk). Waarschijnlijk toch een externe E-meter nodig. De "heat production" wordt wel real-time aangepast (op 1kWh resolutie).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cZmB2EfPgCNUzsFFkm-_iVYQ9c0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8OrEcq02wPe7SP3hblssXXDB.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door arnoldniessen op 24-04-2022 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
arnoldniessen schreef op zondag 24 april 2022 @ 13:08:
[...]

In onze situatie schat ik in dat we hier dan ca 2-3 m3 water niet hoeven verwarmen, dat is bij 55graden nu toch ca 10-15m3 gas per jaar. De leidingen lopen grotendeels door de kruipruimte en onder de garage, dus weinig voordeel van de restwarmte (en warmte haal je liever uit de warmtepomp). Maar het zal in veel situaties minder zijn.

Wat meer helpt is COP tunen door de stooklijn dag-afhankelijk te maken: meer overdag, minder 's nachts stoken. Wat juist tegengesteld is aan weersafhankelijk. Ik moet nog iets verzinnen om de COP per uur nauwkeurig uit te rekenen, lastig is dat de Daikin hier 1x/uur de "electricity consumed" aanpast (soms met 2 kWh tegelijk). Waarschijnlijk toch een externe E-meter nodig. De "heat production" wordt wel real-time aangepast (op 1kWh resolutie).

[Afbeelding]
Ik wil dat overdag stoken ook bereiken. Mijn idee is nu dat ik
- mijn Daikin aanstuur met een externe thermostaat en dus hard "uit" kan zetten.
- de warmte vraag zelf verzamel door zigbee thermostaatkranen en temperatuursensoren in de woonkamer (en werkkamer) die beiden (dezelfde) vloerverwarming hebben.
- ik pas een warmteaanbod laat honoreren zodra het overdag is, liefst als er een (melkig) zonnetje is zodat de warmtepomp op zonnestroom werkt.
- ik bouw een "override" in als de temp < 19 graden wordt. Dan mag de warmtepomp leveren

De warmtepomp levert dan vervolgens volgen het weersafhankelijke schema. :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnoldniessen
oltk schreef op zondag 24 april 2022 @ 17:45:
[...]
Ik wil dat overdag stoken ook bereiken. Mijn idee is nu dat ik
- mijn Daikin aanstuur met een externe thermostaat en dus hard "uit" kan zetten.
- de warmte vraag zelf verzamel door zigbee thermostaatkranen en temperatuursensoren in de woonkamer (en werkkamer) die beiden (dezelfde) vloerverwarming hebben.
- ik pas een warmteaanbod laat honoreren zodra het overdag is, liefst als er een (melkig) zonnetje is zodat de warmtepomp op zonnestroom werkt.
- ik bouw een "override" in als de temp < 19 graden wordt. Dan mag de warmtepomp leveren

De warmtepomp levert dan vervolgens volgen het weersafhankelijke schema. :9
Ik vraag me af of aan/uit optimaal is: de COP stijgt
-als de buitentemp stijgt
-als de wateraanvoertemp lager mag zijn
-als het deel% van de pomp lager mag zijn

Door aan/uit te sturen is het deel% en de wateraanvoertemp onnodig hoger dan als je 24u/dag zou verwarmen; en als je doseert zodat je vooral overdag verwarmt, heb je maximaal rendement. Met een traag systeem zoals vloerverwarming geeft dat niet zo, idealiter heb je >12 uur faseverschuiving zodat de warmte van de middag de volgende ochtend uit de vloer komt.

Wat lastig is: hoe meet je dat, en hoe regel je dat goed? Daarbij komt dat je de instelling op de thermostaat die een afwijking van de stooklijn bepaalt niet te vaak mag veranderen, want iedere verandering is een flash-memory schrijf operatie, en die bepaalt de levensduur van je elektronica. Ik ben er nog niet uit hoe ik dit het beste kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
arnoldniessen schreef op zondag 24 april 2022 @ 20:21:
[...]

Ik vraag me af of aan/uit optimaal is: de COP stijgt
-als de buitentemp stijgt
-als de wateraanvoertemp lager mag zijn
-als het deel% van de pomp lager mag zijn

Door aan/uit te sturen is het deel% en de wateraanvoertemp onnodig hoger dan als je 24u/dag zou verwarmen; en als je doseert zodat je vooral overdag verwarmt, heb je maximaal rendement. Met een traag systeem zoals vloerverwarming geeft dat niet zo, idealiter heb je >12 uur faseverschuiving zodat de warmte van de middag de volgende ochtend uit de vloer komt.

Wat lastig is: hoe meet je dat, en hoe regel je dat goed? Daarbij komt dat je de instelling op de thermostaat die een afwijking van de stooklijn bepaalt niet te vaak mag veranderen, want iedere verandering is een flash-memory schrijf operatie, en die bepaalt de levensduur van je elektronica. Ik ben er nog niet uit hoe ik dit het beste kan doen.
Bij mij zit het zeker niet goed. Er zit sowieso geen rechtstreekse verbinding tussen vloerverwarming en warmtepomp: de vloerverwarming gaat aan als het koud is en uit als het warm is (klep). De warmtepomp gaat dan hooguit gas bijstoken als de vloerverwarming meer vraagt dan hij kan bieden.

Onder lekkere weersomstandigheden (dat wil zeggen, de afgelopen maand) als de zon lekker naar binnen schijnt zijn alle verwarmingen uit. Vloer, radiatoren etc.
De warmtepomp staat echter 1000 W volcontinue te stoken. Geen idee wat die doet en waar het heen gaat. Sommige dagen 12 kWh kwijt. Aan wat? Ik heb met de installateur al door het menu gelopen. Gewone standaard stooklijn, ik heb zelf de temp waarop gas mag worden bijgestookt verlaagd naar 0 graden. Maar dat was dan ook de enige aanpassing.

En ik ben daar nu klaar mee. Het kreng gaat uit als er geen warmtevraag is. Ik heb geen idee van %warmtevraag etc. Het is bij ons in huis redelijk binair :>

edit: ik snap dat met een vloerverwarming het rendement het hoogst kan zijn als er gestaag warmte wordt aangevoerd, en de verwarming niet ineens veel warmte moet genereren. Ik wil voorkomen dat de warmtepomp warmte genereert terwijl dat niet nodig is. Die balans moet ik vinden!

[ Voor 6% gewijzigd door oltk op 25-04-2022 07:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
@FaceDown
oltk schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 13:20:
[...]

Hoe krijg ik de unit open?
Hoe vind ik die X2M poort??
Staan op de X2M ook "1" en "2"? of "L" en "M" of wordt dit gokken?
Toevallig in de handleiding tegenaan gelopen: via het zijpaneel kan ik bij de schakelkast.
Moet ik de schakelkast er ook uit halen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6KqS5XNxlLuKzEomlQ_8p5Dxqsk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/XjrNfmvSq2MxGx9IeGq3FVuP.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 55% gewijzigd door oltk op 28-04-2022 08:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Nu online

Japie.G

Colour Classic

Deze hele discussie past heel mooi in het daarvoor bestemde topic waar meerdere oplossingen ook al voorbij zijn gekomen. Wellicht samenvoegen?

Ik schakel de unit gewoon met een shelly1. Werkt allemaal prachtig. Een ESP32 met ESPAltherma erop en je kunt werkelijk alles uitlezen..

[ Voor 21% gewijzigd door Japie.G op 28-04-2022 08:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
Japie.G schreef op donderdag 28 april 2022 @ 08:27:
Deze hele discussie past heel mooi in het daarvoor bestemde topic waar meerdere oplossingen ook al voorbij zijn gekomen. Wellicht samenvoegen?

Ik schakel de unit gewoon met een shelly1. Werkt allemaal prachtig. Een ESP32 met ESPAltherma erop en je kunt werkelijk alles uitlezen..
Prima om het samen te voegen.
Mijn vraag alleen is (ik ben een alllesvrezer): hoe lastig / makkelijk is het om die shelly1 ook aan de daarvoor bestemde X2M poortjes te hangen?
- hoe krijg ik die schakelkast open
- zie ik de X2M meteen?
- zie ik 1 & 2? staat er 1 en 2 op, of moet ik tellen?

Dit bepaalt mede of ik niet gewoon al bij voorbaat een monteur bestel.

edit: By the way: ik heb net 3 shelly's weggegooid omdat de schroefconnectors niet goed waren. Even bewegen en de shelly schakelde al niet meer. Een shelly 1 gaf al sowieso geen stroom op de schakelpoort. De 1PM was telkens aan / uit aan het gaan bij bewegen (en echt goed vastgeschroeft) en een Shelly 2.5 was ook brak. Ik heb nu een Aqara inwall Zigbee schakelaar.

[ Voor 17% gewijzigd door oltk op 28-04-2022 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

oltk schreef op donderdag 28 april 2022 @ 08:47:
[...]

Prima om het samen te voegen.
Mijn vraag alleen is (ik ben een alllesvrezer): hoe lastig / makkelijk is het om die shelly1 ook aan de daarvoor bestemde X2M poortjes te hangen?
- hoe krijg ik die schakelkast open
- zie ik de X2M meteen?
- zie ik 1 & 2? staat er 1 en 2 op, of moet ik tellen?

Dit bepaalt mede of ik niet gewoon al bij voorbaat een monteur bestel.

edit: By the way: ik heb net 3 shelly's weggegooid omdat de schroefconnectors niet goed waren. Even bewegen en de shelly schakelde al niet meer. Een shelly 1 gaf al sowieso geen stroom op de schakelpoort. De 1PM was telkens aan / uit aan het gaan bij bewegen (en echt goed vastgeschroeft) en een Shelly 2.5 was ook brak. Ik heb nu een Aqara inwall Zigbee schakelaar.
Waarschuwing: Als de warmtepomp op vol vermogen draait dan schakelt de Shelly zichzelf uit. Dus ik heb 'm vervangen voor een HomeWizard kwh meter.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
FaceDown schreef op donderdag 28 april 2022 @ 09:23:
[...]

Waarschuwing: Als de warmtepomp op vol vermogen draait dan schakelt de Shelly zichzelf uit. Dus ik heb 'm vervangen voor een HomeWizard kwh meter.
Ok, dank!
Nu heb ik tot dusverre nog geen stroomgebruik > 1500 W gezien. Maar dat kan vast veranderen?

Als ik het goed begrijp is de kWh meter dus ter aansturing van de "aan / uit" functie van een externe thermostaat?? Dus op X2M poorten 1 & 2? Of heb je de kWh meter vóór de warmtepomp gezet om het stroomgebruik te monitoren? Want feitelijk hoef je op de X2M toch alleen aan / uit te schakelen?

Verder begrijp ik van @Japie.G dat je ook (ernaast) een ESPAltherma kan zetten. Ik heb de link gevonden naar de documentatie: https://raomin.github.io/ESPAltherma/

Maar hierin staat ook:
ESPAltherma cannot change the configuration values of the heat pump (see FAQ). However, ESPAltherma can control a relay on MQTT that can simulate an external On Off thermostat. Doing so allows to remotely turn on/off the heating function of your heat pump. A second relay can be used to trigger the cooling function.
Dus dan zou ik die Shelly of kWh meter helemaal niet nodig hebben? Of lees ik het verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

oltk schreef op donderdag 28 april 2022 @ 11:35:
[...]

Ok, dank!
Nu heb ik tot dusverre nog geen stroomgebruik > 1500 W gezien. Maar dat kan vast veranderen?

Als ik het goed begrijp is de kWh meter dus ter aansturing van de "aan / uit" functie van een externe thermostaat?? Dus op X2M poorten 1 & 2? Of heb je de kWh meter vóór de warmtepomp gezet om het stroomgebruik te monitoren? Want feitelijk hoef je op de X2M toch alleen aan / uit te schakelen?

Verder begrijp ik van @Japie.G dat je ook (ernaast) een ESPAltherma kan zetten. Ik heb de link gevonden naar de documentatie: https://raomin.github.io/ESPAltherma/

Maar hierin staat ook:

[...]

Dus dan zou ik die Shelly of kWh meter helemaal niet nodig hebben? Of lees ik het verkeerd?
De kWh-meter is zoals de naam het zeg, een verbruiksmeter en zit tussen de buitenunit en de meterkast, en meet dus het gehele verbruik van de warmtepomp heel precies.
ESPAltherma geeft de waardes van veel sensoren terug, aanvoer- en retourtemperaturen, snelheid van de fan, buitentemp, vermogen van de compressor, setpoint temperatuur etc etc. Deze kun je ook gebruiken om verbruik te monitoren maar dat is minder precies en hij houdt geen totaal vebruik bij.

De aan-uit sturing (inderdaad op X2M 1 en 2) heeft daar niets mee te maken. Daarop sluit je je warmtevrager aan, dus thermostaat, draadloos ontvanger van Tado (in principe ook een thermostaat) of een relais wat je slim schakelt via je domoticasysteem (kortom je programmeert zelf je warmtevrager/thermostaat). Ik gebruik Tado.

1500w is wel weinig? Heb je het 5kW model? Dan kun je wel een Shelly gebruiken. Ik heb het 8kW model en bij inschakelen piekt ie al ruim boven de 3000W. Vraag ik flink warmte dan schakelde de Shelly en dus de warmtepomp helemaal uit. Ik merkte wel als ik de vloerverwarmingspomp iets langzamer zette dat hij aan bleef. Dus waarschijnlijk net op het randje van de Shelly. Dat vond ik toch iets te tricky. De Shelly werd bovendien akelig warm- richting de 80, 90 graden.

[ Voor 12% gewijzigd door FaceDown op 28-04-2022 12:27 ]

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
FaceDown schreef op donderdag 28 april 2022 @ 12:23:
[...]

De kWh-meter is zoals de naam het zeg, een verbruiksmeter en zit tussen de buitenunit en de meterkast, en meet dus het gehele verbruik van de warmtepomp heel precies.
ESPAltherma geeft de waardes van veel sensoren terug, aanvoer- en retourtemperaturen, snelheid van de fan, buitentemp, vermogen van de compressor, setpoint temperatuur etc etc. Deze kun je ook gebruiken om verbruik te monitoren maar dat is minder precies en hij houdt geen totaal vebruik bij.

De aan-uit sturing (inderdaad op X2M 1 en 2) heeft daar niets mee te maken. Daarop sluit je je warmtevrager aan, dus thermostaat, draadloos ontvanger van Tado (in principe ook een thermostaat) of een relais wat je slim schakelt via je domoticasysteem (kortom je programmeert zelf je warmtevrager/thermostaat). Ik gebruik Tado.

1500w is wel weinig? Heb je het 5kW model? Dan kun je wel een Shelly gebruiken. Ik heb het 8kW model en bij inschakelen piekt ie al ruim boven de 3000W. Vraag ik flink warmte dan schakelde de Shelly en dus de warmtepomp helemaal uit. Ik merkte wel als ik de vloerverwarmingspomp iets langzamer zette dat hij aan bleef. Dus waarschijnlijk net op het randje van de Shelly. Dat vond ik toch iets te tricky. De Shelly werd bovendien akelig warm- richting de 80, 90 graden.
Ik heb inderdaad de 5k versie. De leverancier en installateur had het uberhaupt niet over een 8k gehad, dan hadden we die wel genomen. Maar de leverancier kan ik sowieso geen vragen stellen over de technische inrichtibg merk ik. Dan raken ze boven hun theewater.

Ik heb inderdaad een Shelly 1PM tussen meterkast en algehele warmtepompsysteem. Maar daar kom ik niet meer (bij) dus ik ga als de wiedeweerga een verbruiksmeter bestellen (2 maanden levertijd! :/ )

Ik ben wel een beetje in de war, omdat ik dacht dat je een Shelly als schakelaar gebruikte om een externe thermostaat te "simuleren". Tado is weer een heel eigen ecosysteem dat volgens mij niet nodig is, Ik denk dat een Shelly als schakelaar wel degelijk kan werken, ik neem althans aan dat de volle 5000 W niet op de X2M poort zal staan.

Verder de opmerking over de ESPAltherma. In de documentatie staat dat die kan dienen om een externe thermostaat te simuleren. Jij beweert dat dit niet zo is? En ik wil ook geen verbruik bijhouden hiermee. Ik wil alleen de beste optie om de warmtepomp te kunnen schakelen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Nu online

Japie.G

Colour Classic

oltk schreef op donderdag 28 april 2022 @ 11:35:
[...]

Ok, dank!

Maar hierin staat ook:

[...]

Lees je helemaal goed! Ik gebruik een Shelly1 als relais only als aan/uit thermostaat. Dit omdat ik die toch nog had liggen. Je kunt dit ook prima met de espaltherma setup regelen. Een KWH meter in de meterkast is altijd betrouwbaarder dan de consumptie berekenen uit de gegevens die je van espaltherma krijgt. Dus die zou ik wel aanraden. Gebruik geen Shelly als kWh meter want die lopen tegen de limiet aan soms :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
Japie.G schreef op donderdag 28 april 2022 @ 15:03:
[...]

Lees je helemaal goed! Ik gebruik een Shelly1 als relais only als aan/uit thermostaat. Dit omdat ik die toch nog had liggen. Je kunt dit ook prima met de espaltherma setup regelen. Een KWH meter in de meterkast is altijd betrouwbaarder dan de consumptie berekenen uit de gegevens die je van espaltherma krijgt. Dus die zou ik wel aanraden. Gebruik geen Shelly als kWh meter want die lopen tegen de limiet aan soms :-)
Thanks! dan ga ik me verder verdiepen in die ESPAltherma. Als ik daar ook een externe thermostaat mee kan "simuleren" hoef ik weer niet een ánder ding aan te sluiten. En die ESPA wordt gevoed vanuit de Althema zelf, dus geen extra stekkers etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Nu online

Japie.G

Colour Classic

Wederom correct, de servicepoort voedt ook gewoon de esp32. Briljante oplossing en haal er bakken en bakken data uit. Zie tevens het daikin hybrid topic. Daar komt dat allemaal voorbij.

[ Voor 22% gewijzigd door Japie.G op 28-04-2022 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
Japie.G schreef op donderdag 28 april 2022 @ 16:06:
Wederom correct, de servicepoort voedt ook gewoon de esp32. Briljante oplossing en haal er bakken en bakken data uit. Zie tevens het daikin hybrid topic. Daar komt dat allemaal voorbij.
Ik heb nu vrijwel de gehele draad van "daikin hybrid" doogenomen. Handige scripts en tips voor het gebruiken van de ESPAltherma. Inmiddels heb ik de spullen besteld. Wel met Dupont kabeltjes. Een JST-EH kabel is niet aan te komen.

2 vragen al zelf het antwoord op gevonden. Maar toch nog een:

Als ik de warmtepomp aan/uit functie gebruik via de thermostaat optie: moet ik dan ook de daikin instellen op "externe thermostaat" ? Of doet de ESPAltherma een override op de functie dat de Daikin "altijd aan staat, ongeacht of er vraag is" ??

edit: ik kom erachter dat ik een extra fysieke switch nodig heb als ik de pomp aan/uit wil zetten, en dat de ESPAltherma alleen een mogelijkheid geeft om die te regelen als thermostaat. 8)7

[ Voor 79% gewijzigd door oltk op 29-04-2022 23:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arnoldniessen
Dit gaat hem ongeveer worden, kastje is 50x35x20mm:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2kZJ9ogYUvyVnw4aYNb4h-W6lp4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kT2X0Jq5xmheN61VYA30vk3s.png?f=user_large
De SMD componenten (analoge elektronica, MAX22088 en ATmega328P) zitten aan de onderkant.

Twee draden aansluiten aan P1/P2 en hij draait. Meer info op P1P2Serial. Komende winter wil ik gaan experimenteren met een vlakke of negatieve stooklijn en een T-afwijking die per dag weersafhankelijk ingesteld wordt door home assistant. Ik durf te wedden dat de COP dan omhoog gaat en het pendelen overdag vermindert. Voordeel van deze oplossing boven een aan/uit oplossing is dat moduleren ook zuiniger is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wf_azc75Cz9U94poqLJF0StWzr4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iPO2OyIP6ANGUAwQBZ1KxPtZ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Ziet er strak uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
Japie.G schreef op donderdag 28 april 2022 @ 16:06:
Hoi @Japie.G .

Ik ben helaas nog steeds in de war over wat ik nou precies hoe moet aansluiten op de warmtepomp.
Blijkbaar zijn er diverse Altherma Hybride pompen die ieder op een eigen manier een aansluiting met een externe thermostaat hebben. Zo vraagt de EKHB (2 varianten) een aansluiting voor de Daikin-eigen EKRTR op poort 1 en 4 (of 23 en 13)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N45KJ-Y742q8UzQgnsMmEv4zabA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qNDPPKzyeirp2pXBcSZ8r6l4.png?f=user_large

Ik heb de EHYHBH. Dus (volgens de handleiding) op poort 1 (en 2). Alleen staat daar niet wat op 1 moet en wat op 2. Of maakt dat niet uit? Ik heb namelijk een N en een L. Welke schakel ik? Of moet ik beide schakelen?

En belangrijker: volgens bovenstaand schema wordt de stroom onttrokken aan (aan de rechterkant) poort 3 en 4. Dat is logisch, dan hoef ik ook geen stekker in een stopcontact te doen. heb jij dat ook gedaan met je shelly?
en welke poorten zijn dat voor de EHYHBH?

Ik zoek me suf naar duidelijker handleidingen, maar jongens. Wat is dit beperkt.

8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnoldniessen
oltk schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 18:06:
Ik heb de EHYHBH.
..
Ik heb namelijk een N en een L.
Ik heb ook een EHYHBH hier.

Heb je nog meer dan N en L? N en L lijken me alleen de 230V voeding van de binnenunit door de buitenunit. Ik denk dat je daar niet op aan moet sluiten.

Als het even kan kun je beter potentiaalvrij (niet via N of L) schakelen. Maar daarvoor het je de extra A4P (digitale I/O printplaat) of A8P (vraag-printplaat) nodig.

Als ik bijgaande tekening (waarbij blok linksboven "5" voor main zone is) goed lees, moet je aansluiten op X2M.1 (heating), X2M.2 (cooling), en X2M.4 (common). Of X2M.4 dan L of N is maakt niet uit. X2M.2 heb je dus niet nodig als je alleen verwarmen aan/uit wilt schakelen. Let op: tussen X2M.3 en X2M.4 staat dus 230V. De spanning van de buitenunit moet er af zijn om veilig te kunnen werken, en dus niet alleen de stekker van de Intergas ketel eruit, want de binnenunit wordt apart gevoed door de buitenunit.

Verder blijf ik er bij dat aan/uit een onzuinige oplossing is om een warmtepomp te regelen. Modulerende gasketels zijn de standaard, warmtepompen moduleren ook om zuiniger te zijn. Als het je er om gaat om voorkomen dat de installatie werkt als het niet nodig is, zou je beter aan de zorgvraag instellingen kunnen werken. Met espAltherma of P1P2Serial kun je veel parameters bekijken waarom de zorgvraag aanhoudt. Via P1P2Serial kun je ook zonder relais de CV aan of uit zetten over mqtt, de gevraagde watertemperatuur aanpassen, en meer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wL67jCgkOVgnj2Eu4ItHhI-uGJ8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/luJAMQjZr9KWkcMtKWIf1QqB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
arnoldniessen schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 20:02:
[...]

Ik heb ook een EHYHBH hier.

Heb je nog meer dan N en L? N en L lijken me alleen de 230V voeding van de binnenunit door de buitenunit. Ik denk dat je daar niet op aan moet sluiten.

Als het even kan kun je beter potentiaalvrij (niet via N of L) schakelen. Maar daarvoor het je de extra A4P (digitale I/O printplaat) of A8P (vraag-printplaat) nodig.

Als ik bijgaande tekening (waarbij blok linksboven "5" voor main zone is) goed lees, moet je aansluiten op X2M.1 (heating), X2M.2 (cooling), en X2M.4 (common). Of X2M.4 dan L of N is maakt niet uit. X2M.2 heb je dus niet nodig als je alleen verwarmen aan/uit wilt schakelen. Let op: tussen X2M.3 en X2M.4 staat dus 230V. De spanning van de buitenunit moet er af zijn om veilig te kunnen werken, en dus niet alleen de stekker van de Intergas ketel eruit, want de binnenunit wordt apart gevoed door de buitenunit.

Verder blijf ik er bij dat aan/uit een onzuinige oplossing is om een warmtepomp te regelen. Modulerende gasketels zijn de standaard, warmtepompen moduleren ook om zuiniger te zijn. Als het je er om gaat om voorkomen dat de installatie werkt als het niet nodig is, zou je beter aan de zorgvraag instellingen kunnen werken. Met espAltherma of P1P2Serial kun je veel parameters bekijken waarom de zorgvraag aanhoudt. Via P1P2Serial kun je ook zonder relais de CV aan of uit zetten over mqtt, de gevraagde watertemperatuur aanpassen, en meer.

[Afbeelding]
Je brengt me een heel stuk verder in het begrip van wat hier gebeurd! Als ik jouw uitleg volg (plaatje linksboven "5") doet de x2m1 inderdaad H (heat) en X2M2 doet C (cool). Ik snap dit :*) Ik heb x2m2 dus niet nodig.

Nu nog de benodigde actie. Ik heb 2 opties om te doen.

optie A
Ik heb een ESPAltherma + switch van Raomin nagebouwd. Dat lijkt "droog" te werken. ik heb m nog niet ingebouwd (ik wil dus weten waarop ik m moet aansluiten). Wat ik nu snap is: de H wordt geschakelt door wel of geen stroom te krijgen. Dus met een switch moet ik zorgen dat ik de H (of x2m1) stroom kan geven. Ik hoop dat mijn gedachten tot dusverre kloppen.

De vraag is nu: waar haal ik 230 vandaan:
Dan ga ik naar het schema van de Altherma. Ik zou zeggen dat ik nu een bedrade thermostaat heb omdat ik de relais NIET schakel op 230 (wat blijkbaar de manier is waarop Daikin zijn draadloze thermostaat aanstuurt). Ik schakel met de oplossing van Raomin op 3.3V en heb geen 230 nodig voor het schakelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hLizWJ4jvrSgz-fim4cjV0OJITA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JVOg3FXqVGNawKUyUVc1cSm6.png?f=user_large

Wat ik hieruit aflees is dat ik de COM (x2m4) kan gebruiken voor 230. Ik heb geen neutral nodig, want de schakeling van L naar een andere draad gebeurd dmv 3,3V op het relais.

Dat schijnt overeen te komen met de tekening van Raomin:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pFWA6oGLxEAfBqswNgj0WLPUe8Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tszN0hE6JFvxYTjXWfk84amm.png?f=fotoalbum_large

Kortom: ik moet de IN vanuit x2m4 laten komen en de UIT naar x2m1 (of andersom, want de draden worden kortgesloten of niet)

optie B
Ik heb ook een (zigbee) Xiaomi inwall switch zonder N (een relais die op 220 wordt geschakeld). De zigbee relais heeft 230 nodig! Dat lijkt op de oplossing van Daikin en dus kies ik het schema van de draadloze thermostaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fo-vWqihywgR7BV4CxnEQDR7ziY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9DLxFBK6GJ1UtS9yrdLWNj3l.png?f=user_large

Ik zou dus een draad kunnen laten lopen vanaf x2m4 (COM) naar de zigbee switch. Die schakel ik via MQTT naar x2m1. Exact dezelfde oplossing dus als optie A, alleen gebruikt de switch hier de stroom die hij ook doorschakelt aan de H

Hopelijk kloppen deze gedachten? Ik weet dus niet zeker of ik 220 moet zetten op x2m1 om de warmtepomp "uit" te zetten.

Verder: ik heb een dubbele schakelaar voor de binnen- én buitenunit die zeker uit gaat als ik ga knutselen. Ik vraag me zelfs af óf ik ga knutselen, want komende dinsdag komt een onderhoudsmonteur die me ook eea mag uitleggen (als hij het weet tenminste) en samen met mij zelfs mag aanleggen. Als hij dat wil... of mag..

En ik ben het geheel met je eens dat je in de instellingen het nodige moet kunnen wijzigen om het rendement te verbeteren. Nu is dat een lastige route en de handleiding geeft duidelijk aan dat een weersafhankelijke regeling betekent dat hij aan gaat ongeacht de warmtevraag. Dus of dat helemaal lukt is net de vraag.
Echter: De warmtepomp trekt nu 3000 kWh op jaarbasis, en dat wil ik toch echt naar 1000kWh brengen.

[ Voor 17% gewijzigd door oltk op 20-05-2022 23:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnoldniessen
oltk schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 23:10:
[...]
Wat ik nu snap is: de H wordt geschakelt door wel of geen stroom te krijgen. Dus met een switch moet ik zorgen dat ik de H (of x2m1) stroom kan geven.
Hopelijk kloppen deze gedachten? Ik weet dus niet zeker of ik 220 moet zetten op x2m1 om de warmtepomp "uit" te zetten.
Nee, sorry, je zit hier helemaal op een verkeerd gedachtenspoor. Vergeet espAltherma even, en kijk even alleen naar X2M.1 en X2M.4. Daar zit een schakelaar tussen getekend. Vergelijk het met de oude kwikschakelaar in de woonkamer: schakelaar gesloten, verwarming aan, schakelaar open, verwarming uit. Maar je "voedt" hier niet mee. Het is alleen een schakelaar-ingang, die bepaalt of de warmtepomp aangaat, e.e.a. afhankelijk van de systeeminstellingen. En die schakelaar zit (helaas) toevallig niet op het secundaire laagspanningscircuit zit, maar op het 230V-spanningscircuit aangesloten. Weliswaar op de N/0/neutral, maar toch. Hij kan beter op het laagspanningscircuit zitten, maar dan heb je een A4P of A8P nodig.

Hoeveel stroom er door deze schakelaar loopt is niet af te leiden uit de handleiding van Daikin, maar het zal vermoedelijk niet veel zijn.

Je MOET dus geen 220V ergens op zetten. Het MAG zelfs niet. <knip> Wat je wel doet: je brengt een elektronische schakelaar, een relais, aan tussen X2M.4 en X2M.1. Die schakelt X2M.1 wel of niet kort met X2M.4. En in het menu van je thermostaat moet je aangeven dat je werkt met een "externe thermostaat" anders gebeurt er nog niets. [onzin weggeknipt. Ook bij externe thermostaat regelt Daikin weersafhankelijk evt met afwijking daarop. Maar ook bij externe thermostaat is goede instelling stooklijn essentieel voor rendement: te laag: te weinig warmte, te hoog: moet de externe thermostaat gaan moduleren wat minder zuinig is, en slecht voor je compressor: start/stops.]

Verder: het relais heeft een schakelaarszijde en een spoelzijde. Die zijn onderling galvanisch (=elektrisch) gescheiden, wat absoluut nodig is omdat de ESP van espAltherma aan de laagspanningskant (X10A) van de Daikin aangesloten is. Je hebt ook iets meer dan een relais nodig, vandaar dat er een relais-module getoond wordt bij espAltherma (met transistor-trap en beveiligingsdiode), want de esp kan het relais zelf niet rechtstreeks aansturen.

Eerlijk gezegd, ik zou nog eerder deze oplossing kiezen, waarbij je met een relais de aan/uit schakelaar van je kamerthermostaat bedient: Adding network RC to Daikin VRV thermostat. Dan blijf je op laagspanning werken <knip>.

[ Voor 18% gewijzigd door arnoldniessen op 19-09-2022 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
oltk schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 23:10:
Echter: De warmtepomp trekt nu 3000 kWh op jaarbasis, en dat wil ik toch echt naar 1000kWh brengen.
Hoeveel gas bespaar je nu? 3000kWh bij bijvoorbeeld COP=3.7 komt overeen met ca 1400m3 gas. Op de main controller kun je uitrekenen wat je COP tot nu toe is geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
arnoldniessen schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 00:01:
[...]

Nee, sorry, je zit hier helemaal op een verkeerd gedachtenspoor. Vergeet espAltherma even, en kijk even alleen naar X2M.1 en X2M.4. Daar zit een schakelaar tussen getekend. Vergelijk het met de oude kwikschakelaar in de woonkamer: schakelaar gesloten, verwarming aan, schakelaar open, verwarming uit. Maar je "voedt" hier niet mee. Het is alleen een schakelaar-ingang, die bepaalt of de warmtepomp aangaat, e.e.a. afhankelijk van de systeeminstellingen. En die schakelaar zit (helaas) toevallig niet op het secundaire laagspanningscircuit zit, maar op het 230V-spanningscircuit aangesloten zit. Weliswaar op de N/0/neutral, maar toch. Hij had ook op het laagspanningscircuit kunnen zitten, als je een A4P of A8P had gehad.

Hoeveel stroom er door deze schakelaar loopt is niet af te leiden uit de handleiding van Daikin, maar het zal vermoedelijk niet veel zijn.

Je MOET dus geen 220V ergens op zetten. Het MAG zelfs niet. Als je niet bekend bent met dit soort zaken, zou ik je adviseren hier niet aan te beginnen. Ook om een andere reden, zie hieronder.

Doe je het toch, dan breng je een elektronische schakelaar, een relais, aan tussen X2M.4 en X2M.1. Die schakelt X2M.1 wel of niet kort met X2M.4. En in het menu van je thermostaat moet je aangeven dat je werkt met een "externe thermostaat" anders gebeurt er nog niets. En dat is een probleem, want de Daikin kent 3 regelingsmogelijkheden waar je uit moet kiezen:
-regeling op kamertemperatuur: Daikin probeert zelf de woonkamer op bv 20 te houden
-regeling op aanvoertempetaruur: Daikin probeert CV water op bepaalde temperatuur te houden, die temperatuur kan weersafhankelijk zijn en vervolgens (mbv kamercontroller) paar graden hoger of lager ingesteld worden
-regeling op externe thermostaat = je relais. Hoe veel vermogen de Daikin gaat stoken als je thermostaat aan gaat? Ik kan het niet uit de handleiding halen. Misschien altijd op vol vermogen? Dan heb je een heel onzuinig apparaat gemaakt.

Verder: het relais heeft een schakelaarszijde en een spoelzijde. Die zijn onderling galvanisch (=elektrisch) gescheiden, wat absoluut nodig is omdat de ESP van espAltherma aan de laagspanningskant (X10A) van de Daikin aangesloten is. Je hebt ook iets meer dan een relais nodig, vandaag dat er een relais-module getoond wordt bij espAltherma, want de esp kan het relais zelf niet rechtstreeks aansturen.

Eerlijk gezegd, ik zou nog eerder deze oplossing kiezen, waarbij je met een relais de aan/uit schakelaar van je kamerthermostaat bedient: Adding network RC to Daikin VRV thermostat. Dan blijf je op laagspanning werken, wel zo veilig, en vooral belangrijk: dan kun je werken met de slimmere Daikin regeling als je Daikin wel aanstaat.
Ah. Ik was ook al nogal onzeker of 230 "erop zetten" wel zou werken of mogen. Vandaar dat ik doorvraag hier op het forum. Ik lees telkens "zet er een relais tussen" of "een shelly". Maar waartussen dan? En wat doet dit dan?

Wat ik nu dus begrijp is dat ik de x2m1 en x2m4 moet verbinden. Dan kan ik beide oplossingen gewoon gebruiken:

de zigbee switch sluit wel / niet de beide polen kort. Alleen ik weet niet of dit werkt als beide polen ook 230 hebben (dus zowel de output kant van de switch als de input kant staat beide 230). Dus de ESPaltherma zou beter zijn en werken (als ik het goed het weten te maken, want die Dupont kabeltjes waren niet makkelijk te maken).

Ik begreep in het andere forum dat de Altherma weersafhankelijk blijft bij de instelling "2" menu keuze 2.1.7. De vraag of je de AWT weersafhankelijk wil instellen is in menu 3.1.1. Maar het zou goed kunnen dat jij gelijk hebt, ik kan het niet goed uit de handleiding halen en ik ga goed in de gaten houden hoeveel stroom de Daikin gaat verbruiken! Als dat toch veel meer wordt (onzuinig dus) dan ga ik over naar jouw oplossing of ga ik graven in de instellingen.

Ik bespaar 2/3 gas van de normale hoeveelheid

[ Voor 7% gewijzigd door oltk op 21-05-2022 00:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnoldniessen
oltk schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 00:35:
de zigbee switch sluit wel / niet de beide polen kort.
Welke switch is het? Als deze totaal maar 2 aansluitingen heeft zal hij mogelijk helemaal niet werken als thermostaatschakelaar.
Dus de ESPaltherma zou beter zijn en werken (als ik het goed het weten te maken, want die Dupont kabeltjes waren niet makkelijk te maken).
Dat relais zal beter werken, en je tekening hierboven klopte ook.
Heb je al metingen vanuit ESPAltherma gekregen? Dupont kabels zelf maken is lastig, ik koop ze kant en klaar.
Ik begreep in het andere forum dat de Altherma weersafhankelijk blijft bij de instelling "2". Die aanvoerwatertemperstuur wordt bepaald door een vaste waarde of door de weersafhankelijke regeling. Dat is een andere instelling dan het bepalen of de WP ook warm water moet geven.
Sorry, je hebt helemaal gelijk, ik heb mijn post hierboven aangepast.

Ook bij een externe thermostaat regelt Daikin weersafhankelijk (in bijgaande screenshot heb ik met de afwijking de gewenste temperatuur van 31 naar 25 bijgesteld, het relais heb ik even met een draadje gedaan.

Als aan/uit regeling werkt het relais dus prima; maar het is niet verstandig ermee te moduleren, anders krijg je onnodige start/stops, en een lager rendement. Een goede stooklijn is essentieel. Hier werkt het prima om met de afwijking van -10..+10 de kamertemperatuur wat bij te stellen afh van de weersomstandigheden (met name: hoeveelheid zon).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pIn3qF4yyqnX49zsjCLe4OKsvYk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sTsMQV0J8guWAShKgkI5SoIC.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door arnoldniessen op 21-05-2022 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
arnoldniessen schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 01:14:
[...]

Welke switch is het? Als deze totaal maar 2 aansluitingen heeft zal hij mogelijk helemaal niet werken als thermostaatschakelaar.
Deze: zonder nuldraad

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kWBuTcKHcSOeNtL3mQe7YIeI3Mc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BcPUlzzqMIj2bYfGk7QYdXr9.png?f=fotoalbum_large

het aansluitschema:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fnYeKVZW8q7XJ1cs-wVQPBMgYPI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mLNUmsetAoYzwf5fIB9m8eGu.png?f=user_large
L is live en L1 wordt aan/uit geschakeld. De S0 en S1 zijn externe schakelaars die je als bypass voor het zigbee signaal kan gebruiken.
[...]

Dat relais zal beter werken, en je tekening hierboven klopte ook.
Heb je al metingen vanuit ESPAltherma gekregen? Dupont kabels zelf maken is lastig, ik koop ze kant en klaar.
Nee, nog geen metingen. Raomin reageerde op mijn vraag of ik dit droog kan oefenen (door een USB kabel aan te koppelen voor sroom) dat het onvoorspelbaar is wat hij geeft en ik m gewoon moet koppelen. Ik zie wel dat de ESP verbinding maakt met wifi en succesvol met MQTT koppelt. De dupontkabels naar de Daikin zijn overigens gekocht (60 cm lang). Naar de relais wilde ik wat korter, dus daar heb ik gekochte kabels doorgeknipt en een male zelf gemaakt (dat was makkerlijker merkte ik)
[...]

Het idee van een externe thermostaat is dat de thermostaat de regeling is, en dus het vermogen bepaalt. Het zou kunnen dat de watertemperatuur daarbij door de stooklijn beperkt wordt. Sommige CV ketels meten hoe vaak/lang de schakelaar gesloten is en moduleren dan op basis daarvan. De tekst bij A.2.1.7 is te kort om duidelijk te zijn, dus ik ben benieuwd.
[Afbeelding]
Ik ook!

[ Voor 7% gewijzigd door oltk op 21-05-2022 09:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnoldniessen
Ik meet 27mA tussen X2M.1 en X2M.4 bij open verbinding. Dat zou overeen komen met een load van 6W. De Aqara switch kan vanaf 3W load regelen, dus het relais zou kunnen werken, maar of het echt werkt hangt er ook af van hoe de Daikin intern werkt, en dat is onduidelijk. Ik zou voor een echt relais gaan, zoals bij ESPAltherma.

Ik hoop overigens niet dat de Daikin intern een lineaire belasting op deze lijn heeft, anders zou de Daikin 6W extra verbruiken bij gesloten contact.
Raomin reageerde op mijn vraag of ik dit droog kan oefenen
Kan prima, denk ik. De code voor relais-aansturing is grotendeels apart van de code voor uitlezen van X10A. Een evt afhankelijkheid kun je anders uit de code editen.

Ik draai espAltherma hier ook, om verschillen en overenkomsten in data met P1P2Serial te bekijken. Ik weet zeker dat er veel meer data op P1/P2 langs komt dan er nu met ESPALtherma te zien is. Omgekeerd heb ik nog niet alle X10A data op P1/P2 herkend (oa "pressure" data). Ik kijk zelf liever naar P1/P2 omdat dat mijn hobbyproject is, omdat de data daar veel sneller wordt geupdate (elke seconde), en omdat ik daar mee kan regelen.

Ik heb de ESP op USB voeding lopen (dus alleen GND/RX/TX aangesloten op X10A, en 5V niet). Vind ik veiliger, en dan kan ik de ESP apart aan/uitzetten.

Dupont op X10A schuiven is niet zo moeilijk. Zorg wel dat ze niet makkelijk losschieten.

[ Voor 16% gewijzigd door arnoldniessen op 21-05-2022 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
Ik bespaar 2/3 gas van de normale hoeveelheid
Dat zegt me pas iets als ik weet wat de normale hoeveelheid is. Heb je je COP al eens uitgerekend?
ik ga goed in de gaten houden hoeveel stroom de Daikin gaat verbruiken! Als dat toch veel meer wordt (onzuinig dus) dan ga ik over naar jouw oplossing of ga ik graven in de instellingen.
Ik zou vooral naar de COP en watertemperatuur kijken - die zijn belangrijk en geven aan of je systeem goed draait. Daarnaast kun je het aantal start/stops op de kamerthermostaat uitlezen. Als er geen defrosts zijn, zou je die niet moeten zien, behalve bij inschakelen. Pendelen =starts/stops geeft aan dat de instellingen niet deugen, of dat je warmtevraag lager is dan het systeem aan kan.

Een goede instelling hoort bij de aflevering. Maar de praktijk is helaas anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
arnoldniessen schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 09:56:
[...]

Dat zegt me pas iets als ik weet wat de normale hoeveelheid is. Heb je je COP al eens uitgerekend?

[...]

Ik zou vooral naar de COP en watertemperatuur kijken - die zijn belangrijk en geven aan of je systeem goed draait. Daarnaast kun je het aantal start/stops op de kamerthermostaat uitlezen. Als er geen defrosts zijn, zou je die niet moeten zien, behalve bij inschakelen. Pendelen =starts/stops geeft aan dat de instellingen niet deugen, of dat je warmtevraag lager is dan het systeem aan kan.

Een goede instelling hoort bij de aflevering. Maar de praktijk is helaas anders.
Zeker. Ik kwam erachter dat de installateur samen met Daikin installateurs ook niet goed wisten wat een goede instelling zou zijn. En daar al helemaal niet op monitoren. Als de monteur langs komt maakt die de gaspuntjes schoon (dat kent ie). Er zijn monteurs geweest die mijn instellingen weer omturnden (dat is niet erg) maar waarna ik weer met een koudwaterdouche stond en een warmtepomp die alleen kijkt naar de besturingsunit (die op zonder hangt!)

De COP uitrekenen is lastig. Ik weet wel het totale stroomverbruik (buiten + binnenunit). Maar hoe ik de geleverde warmte kan berekenen is lastig. Dat kan ik vast uit de besturingsunit halen, maar daar is mij nooit uitleg in gegeven.

Ik ga nogmaals die dupont kabels langs. Ik heb zojuist nieuwe besteld, en ga de GND kabels anders koppelen (ik heb nu 2 kabels in een male gestopt): ik zet ze aan elkaar met een likje soldeer en zet er een krimpkousje omheen. dan is de kans groter dat de aansluitingen ok zijn.

Ik zou me kunnen verdiepen in de code. Maar ik denk dat ik van de monteur afkijk hoe ik het ding open krijg en ik bij de X2M kan. En dan ga ik wel experimenteren. Aansluiten op de X10a zal inderdaad wel gaan (als ik de juiste kleurtjes maar op de juiste pinnetjes zet :+ )

Wat betreft de kamerthermostaat: die zat alleen op de vloerverwarming pomp. Aan / uit naar gelang de temperatuur. De vloerverwarming vraagt dan vervolgens warm water -dat er soms is (als de Daikin vind dat het nodig is) of permanent is (ook al is het warm genoeg en is er geen vraag meer). Dat aan/uit kan ik ook met Home assistant aansturen (ik heb een template climate sensor gemaakt). De vloerpomp wordt met een zigbee schakelaar aangestuurd. In de regel 1x per dag aan en dan gedurende een aantal uur, totdat de vloer warm genoeg is en restwarmte afgeeft aan de woonkamer.

Wat de warmtepomp doet heb ik geen idee van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnoldniessen
De COP uitrekenen is lastig. Ik weet wel het totale stroomverbruik (buiten + binnenunit). Maar hoe ik de geleverde warmte kan berekenen is lastig. Dat kan ik vast uit de besturingsunit halen, maar daar is mij nooit uitleg in gegeven.
De gemiddelde COP over de levensduur is een goed begin, en eenvoudig: geproduceerde warmte kun je opvragen in het menu. Als je dat 1x/dag doet, heb je COP per dag, die kun je vergelijken met gemiddelde dagtemperatuur.

Vermogensproductie voor de actuele COP is niet heel lastig: (flow (in l/min) * (aanvoer-retour) * 0.07) in kW. Alle 3 parameters zijn via ESPAltherma of P1P2 of thermostaat af te lezen. Als je de flow op een constante waarde van 14l/min hebt, is het ongeveer (aanvoer-retour) * 1kW.

Ik gebruik op de buitenkant (ivm wifi) een mini-breadboard (170p) met plaklaag gemonteerd, en male-female dupont om daar op in te prikken. Ik heb er een simpele level-shifter met weerstanden bijgemaakt, maar echt nodig lijkt dat niet. Eigenlijk mag je geen 5V ingangsignaal aanbieden aan de ESP, maar hij lijkt het te overleven.
Maar ik denk dat ik van de monteur afkijk hoe ik het ding open krijg en ik bij de X2M kan.
X2M is simpel: spanning binnen- en buitenunit afschakelen, dan rechterkant plaatje loshalen met 1 schroef onderzijde, naar rechts wegkantelen en loshalen (bovenzijde is ingestoken). Bij een ongelijkmatige baksteenmuur kan de plaat wat klem zitten.

X10A is lastiger: nog 4 schroeven losmaken, dan komt het hele elektronica blok los te hangen, dus elektronica blok voorzichtig en goed steunen, naar rechts uit de unit trekken, en ophangen in de gleuven. Daarna kun je de voorkant opendraaien en zie je X10A zitten in het midden. Gaat lastig, is wat kwetsbaar, en gaat de monteur normaal gesproken niet doen.
Wat betreft de kamerthermostaat: die zat alleen op de vloerverwarming pomp.
Dat begrijp ik niet helemaal, hoe zit die pomp aan de thermostaat of aan de Daikin aangesloten?

Ik denk dat de volgende instellingen belangrijk en misschien al voldoende zijn:
-vanaf welke woonkamertemperatuur heb je geen verwarming meer nodig
-de weersafhankelijke stooklijn
-vanaf welke buitentemperatuur heb je geen verwarming meer nodig
liefst ook:
-vanaf welke temperatuur wil je geen gasgebruik meer toestaan (bv vanaf 4 graden)

Ik heb nog te weinig gespeeld met de instelling om de buitentemperatuur te middelen over 24 uur of langer, dat leek hier niet goed te werken, ik wil daar nog opnieuw naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
arnoldniessen schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 11:06:
[...]

X2M is simpel: spanning binnen- en buitenunit afschakelen, dan rechterkant plaatje loshalen met 1 schroef onderzijde, naar rechts wegkantelen en loshalen (bovenzijde is ingestoken). Bij een ongelijkmatige baksteenmuur kan de plaat wat klem zitten.

X10A is lastiger: nog 4 schroeven losmaken, dan komt het hele elektronica blok los te hangen, dus elektronica blok voorzichtig en goed steunen, naar rechts uit de unit trekken, en ophangen in de gleuven. Daarna kun je de voorkant opendraaien en zie je X10A zitten in het midden. Gaat lastig, is wat kwetsbaar, en gaat de monteur normaal gesproken niet doen.
Ah. De X2M is te doen. Ik ga voor ESPAltherma wel ff met bambi-ogen naar de monteur kijken :>
Dat begrijp ik niet helemaal, hoe zit die pomp aan de thermostaat of aan de Daikin aangesloten?
De vloerpomp is aan/uit geschakeld. Eigenlijk was het eerst een besturing van de klep geregeld door de kamerthermostaat. Dat was een modulerende thermostaat, dus de vloerpomp deed het soms helemaal niet goed (werd onvoldoende warm). Samen met de monteur gekeken en besloten de klep eraf te halen (en permanent open) en vloerppomp gewoon aan / uit te schakelen, afhankelijk of warmte nodig is. De watertemp wordt geregeld door de Daikin.
Ik denk dat de volgende instellingen belangrijk en misschien al voldoende zijn:
-vanaf welke woonkamertempreatuur heb je geen verwarming meer nodig
-de weersafhankelijke stooklijn
-vanaf welke buitentemperatuur heb je geen verwarming meer nodig
liefst ook:
-vanaf welke temperatuur wil je geen gasgebruik meer toestaan (bv vanaf 4 graden)
Woonkamer = 20.5 (met tolerantie van 0.2)
weersafhankelijke stooklijn is de standaard instelling, behalve dat de bovengrens niet 18 graden maar 16 graden is (goed geïsoleerd huis) = volgens mij dan ook de grens waarbij ik geen verwarming meer nodig heb. Normaliter is dat een temperatuur die in de lente / tot late herfst voorkomt en er ook veel zon is (huis op zuiden, dus de zon verwarmt al heel veel)

Ik wil geen gasgebruik meer boven de 0 graden (ingesteld) en wil m binnenkort op -2 zetten. Ik ga vanaf 1 juni naar de nieuwe gasrekening met 2 euro per kuub :X

edit: nu vraagt de Daikin vandaag weer stroom. Het is al de hele dag loeiheet in huis door de invallende zon :o
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cgR4D8kSUdS6cyF4eSYMQR1rUNQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/AtYEKYzZ5x8U4Kz5oKh3nCnO.png?f=user_large

[ Voor 10% gewijzigd door oltk op 21-05-2022 23:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oltk
arnoldniessen schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 00:01:
[...]

Eerlijk gezegd, ik zou nog eerder deze oplossing kiezen, waarbij je met een relais de aan/uit schakelaar van je kamerthermostaat bedient: Adding network RC to Daikin VRV thermostat. Dan blijf je op laagspanning werken, wel zo veilig, en vooral belangrijk: dan kun je werken met de slimmere Daikin regeling als je Daikin wel aanstaat.
Even jouw draadjes gelezen en de link die jij stuurde. Dit is uiteraard uiteindelijk de way to go. Voor een minder technisch onderlegde (wel geïnteresseerd en niet bang) nog een grote stap echter. Je moet nogal wat snappen van de (bedoeling van) de connectoren op de controller. Maar die controller aansturen is natuurlijk het meest logisch. Daikin heeft tenslotte zelf ook een (SkyAir) wifi adapter gemaakt. Ze hebben daar een integratie voor gemaakt voor Home Assistant. Nu is echter de vraag wat je daar precies mee kan "controllen"

[ Voor 8% gewijzigd door oltk op 22-05-2022 09:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnoldniessen
oltk schreef op zondag 22 mei 2022 @ 09:07:
Maar die controller aansturen is natuurlijk het meest logisch. Daikin heeft tenslotte zelf ook een (SkyAir) wifi adapter gemaakt. Ze hebben daar een integratie voor gemaakt voor Home Assistant. Nu is echter de vraag wat je daar precies mee kan "controllen"
Dank voor die link, ik heb weer eens bij kunnen lezen.

De meeste Home Assistant gebruikers verwijzen naar AC units (F serie van Daikin), maar de Altherma serie (E serie) lijkt ook ondersteund te worden door BRP069A61 en/of -62 (en Daikin lijkt dat niet leuk te vinden en Cloud toegang te beperken).

Toen we in 2019 begonnen met het P1/P2 project waren er veel klachten over de BRP069A6x LAN adapters en soortgelijke produkten: ze konden niet veel. Hooguit enkele aan/uit instellingen, en het systeem mocht toen niet in weer-afhankelijke stand staan, het moet in kamerthermostaat stand staan. Zie bv ESPAltherma issue 3 De huidige handleiding lijkt te suggereren dat er vooruitgang is geboekt, maar is niet zo duidelijk en verwijst maar naar "gebruik de app". Wel grappig zijn de "energiebuffer" functies om de kamer of de warmwaterboiler extra te koelen of verwarmen als je zonne-energie over hebt.

Ik denk dat er wel github projecten zijn die de app-BRP communicatie reverse engineeren (oa python-daikin-altherma en daikin_altherma maar waarschijnlijk zijn er meer), dat is ook een mogelijke route, maar je blijft wel met de eventuele beperkingen van de BRP069A6x zitten. Het 2e project suggereert dat je nu ook in weersafhankelijk mode kunt werken en de LWT-offset kunt instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
arnoldniessen schreef op zondag 22 mei 2022 @ 12:07:
[...]

Dank voor die link, ik heb weer eens bij kunnen lezen.

De meeste Home Assistant gebruikers verwijzen naar AC units (F serie van Daikin), maar de Altherma serie (E serie) lijkt ook ondersteund te worden door BRP069A61 en/of -62 (en Daikin lijkt dat niet leuk te vinden en Cloud toegang te beperken).

Toen we in 2019 begonnen met het P1/P2 project waren er veel klachten over de BRP069A6x LAN adapters en soortgelijke produkten: ze konden niet veel. Hooguit enkele aan/uit instellingen, en het systeem mocht toen niet in weer-afhankelijke stand staan, het moet in kamerthermostaat stand staan. Zie bv ESPAltherma issue 3 De huidige handleiding lijkt te suggereren dat er vooruitgang is geboekt, maar is niet zo duidelijk en verwijst maar naar "gebruik de app". Wel grappig zijn de "energiebuffer" functies om de kamer of de warmwaterboiler extra te koelen of verwarmen als je zonne-energie over hebt.

Ik denk dat er wel github projecten zijn die de app-BRP communicatie reverse engineeren (oa python-daikin-altherma en daikin_altherma maar waarschijnlijk zijn er meer), dat is ook een mogelijke route, maar je blijft wel met de eventuele beperkingen van de BRP069A6x zitten. Het 2e project suggereert dat je nu ook in weersafhankelijk mode kunt werken en de LWT-offset kunt instellen.
In het forum van Home Assistant is een interessant draadje met verschillende (Java / Python) oplossingen om de -A62 te reverse engineeren..

edit: ik heb zojuist de BRP069B62 adapter gekocht. Dat is de WiFi variant van de BRP069A62. Hopelijk wil deze integreren met custom integratie van HA.
De monteur zag deze variant van aansturen als de meest haalbare, omdat een ESPAltherma een hele operatie wordt omdat van alles eruit moet (de binnenunit zit best in een klein hoekje) en een externe thermostaat inderdaad de weersafhankelijke regeling eraf haalt zodra je die activeert.

edit2: die B62 is werkelijk nergens anders te krijgen dan in die winkel (Klimate). Ook een handleiding is nergens te vinden. Kortom: ik denk dat Klimate 'netwerk" verwart met "Wifi" en per ongeluk het typenummer B62 geeft wat A62 zou moeten zijn.

edit3: mijn vermoeden klopt. Het ding bestaat niet. Ik heb gewoon een A62 Lan gekocht ;) >:)

[ Voor 16% gewijzigd door oltk op 25-05-2022 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badname2
  • Laatst online: 14-05 17:35
Hi, ik heb wat hulp nodig voor ik een offerte kan accepteren. Ik heb het topic doorgelezen maar twijfel nog steeds erg of m’n Tado op de
DAIKIN ALTHERMA HYBRIDE WARMTEPOMP 4.4 KW (Met m’n oude intergas cv ketel aan de voorkant) gaat werken?

Momenteel heb ik Tado, met WiFi module op de 2017 intergas cv ketel. Thermostaat in woonkamer met vloerverwarming zit op de zoneklep ge connect en werkt goed.

Moet je bij de daikin altherma hybride de Tado WiFi box nog aansluiten op het warmtepomp deel of blijft het enkel op de huidige printplaat van de cv?

Wat kan ik straks met de Tado wel bedienen en wat niet? Wat moet je echt handmatig op de Daikin regelen of in een aparte app?
Pagina: 1 2 Laatste