Dat is 'mRichieB schreef op maandag 30 mei 2022 @ 11:02:
Helder. Je link klopt alleen niet, dit is het juist bericht over het aansluiten op de X10A: arnoldniessen in "Slimme thermostaat voor een Daikin hybride warmtepomp?"
Mede Daikin hybride gebruikers,
Vraagje:
Ik heb al sinds 1 april de cv gedeelte uitgezet op het display kastje in de woonkamer. (heb geen warmte nodig) Als ik in mijn gebruikers app kijk neemt hij desondanks 20 watt stroom per dag (stand-by verbruik), kan ik de hoofdschakelaar buiten uitzetten in de zomer? of geeft dat problemen?.
Vraagje:
Ik heb al sinds 1 april de cv gedeelte uitgezet op het display kastje in de woonkamer. (heb geen warmte nodig) Als ik in mijn gebruikers app kijk neemt hij desondanks 20 watt stroom per dag (stand-by verbruik), kan ik de hoofdschakelaar buiten uitzetten in de zomer? of geeft dat problemen?.
Ik denk dat je dan koud water krijgt?JHKROOK schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 14:11:
Vraagje:
Cash is king.
Misschien kan je de buitenunit apart uitzetten? Of dat stroom scheelt weet ik nietJHKROOK schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 14:11:
Vraagje:
Het geheel uit = koud water bij het douchen.
Ik denk dat de werkschakelaar bedoeld word, die zit op de buitenunit. Als je de buitenunit spanningsloos maakt krijg je communicatiestoringen. Kwestie van proberen en zien wat er gebeurt met het SWW gedeelte.
Wel is het goed dat af en toe de CV pomp even aan gaat om vastzitten te voorkomen.
Wel is het goed dat af en toe de CV pomp even aan gaat om vastzitten te voorkomen.
20 watt is inderdaad het standbyverbruik van buitenunit + warmtepompdeel binnenunit. Volgens mij kunnen deze uit en verzorgt de gasketel nog gewoon warm water. Echter wordt het uitzetten wel afgeraden.JHKROOK schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 14:11:
Vraagje:
Ik vraag me overigens af of de cv pomp uit zichzelf draait af en toe in de zomer (zonder dat je de koelfunctie gebruikt uiteraard).
Groetjes, FaceDown.
20 Watt is veel, maar zonder dat doet de thermostaat in de woonkamer ook niets meer. Ik denk dat de thermostaat ook de weekprogrammering aanstuurt (evt desinfectie/legionella programma), maar ben daar nog niet zeker van. Dat zou je dan ook kwijt zijn.FaceDown schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 19:41:
[...]
20 watt is inderdaad het standbyverbruik van buitenunit + warmtepompdeel binnenunit. Volgens mij kunnen deze uit en verzorgt de gasketel nog gewoon warm water. Echter wordt het uitzetten wel afgeraden.
Ik vraag me overigens af of de cv pomp uit zichzelf draait af en toe in de zomer (zonder dat je de koelfunctie gebruikt uiteraard).
De circulatiepomp draait hier elk etmaal zo'n 15 seconden.
Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos
werkt dit boardje ook voor de airco series of iemand die hem voor deze heeft aangepast of gemaakt? kan er 1 ,2 3 nog niemand vindenJoBoNa schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 14:01:
Goedemiddag Allen,
Ik heb met aandacht de post doorgenomen.
Zelf heb ik sinds een week of 3 een Altherma Hybride EVLQ05CAV3 incl. de HReco.
Wat ik zelf ook doe is de installatie met de huidige regeling, zo effectief mogelijk in te stellen.
Wel heb ik het voordeel dat ik bij een bedrijf werk die veel al Daikin apparatuur leveren.
Zodoende beschik ik ook over de nodige tools om de installatie te monitoren.
Zodra ik hier voldoende data over heb, zal ik deze met jullie delen.
Wat betreft de vraag of een externe buitensensor bij te plaatsen mogelijk was,
Dit is mogelijk op de klemmen X5M: 5-6
Verder zag ik dat de Daikin LAN adapter BRP069A61 wel over de nodige externe aansluitingen bevat voor eventuele kWh meters en/of gasmeters.
Deze aansluitingen ondersteunen de volgende pulsen:
0.1 impuls/kWh
1 impuls/kWh
10 impuls/kWh
100 impuls/kWh
1000 impuls/kWh
Dit ff ter info.
Vraag: wie heeft ervaring met het gebruik (en rendement) van een buffervat en hoe zetten jullie die tussen de hybride warmtepomp en het huis? Ik denk aan het gebruik voor de verwarming en voor douchen. Redenatie: nu levert de warmtepomp warmte voor de verwarming op een lage temp (convectoren en vloerverwarming). Als het heel koud is moet er gas bij, en voor tapwater (douchen) moet altijd gas worden gebruikt. Zou ik niet een groot deel van het jaar de warmtepomp efficienter kunnen inzetten met een buffervat? Wie kan me ervaringen uitwisselen (of verwijzen naar een forum)?
Achtergrond: Ik heb een Daikin 5k, waarbij mijn gasverbruik in de wintermaanden nog steeds 180 m3 en geleidelijk aan naar de zomer 22 m3 (afgelopen maand) is. Ik heb echter ook zonnepanelen. In december en januari leveren die nauwelijks terug, maar halverwege februari is er geregeld overdag al stroom over dat wordt teruggeleverd aan het net. April is break-even tot oktober (maart was dit jaar uitzonderlijk en neem ik niet mee)
Als alternatief dacht ik aan een electrische boiler voor douchen waar ook al een forum voor is maar die moet ik dan tussen de uitstroom tapwater van de warmtepomp en de douche zetten, en kan ik dus alleen voor douchen gebruiken. Waarbij ik me afvraag of het electrische deel van de warmtepomp dan wel gebruikt wordt om het vat te vullen na gebruik, of dat ook gas wordt gebruikt (of ik zou gas moeten uitzetten op de warmtepomp).
Beetje warrig berichtje, maar ik weet nog niet goed hoe ik deze wens moet aanpakken
Achtergrond: Ik heb een Daikin 5k, waarbij mijn gasverbruik in de wintermaanden nog steeds 180 m3 en geleidelijk aan naar de zomer 22 m3 (afgelopen maand) is. Ik heb echter ook zonnepanelen. In december en januari leveren die nauwelijks terug, maar halverwege februari is er geregeld overdag al stroom over dat wordt teruggeleverd aan het net. April is break-even tot oktober (maart was dit jaar uitzonderlijk en neem ik niet mee)
Als alternatief dacht ik aan een electrische boiler voor douchen waar ook al een forum voor is maar die moet ik dan tussen de uitstroom tapwater van de warmtepomp en de douche zetten, en kan ik dus alleen voor douchen gebruiken. Waarbij ik me afvraag of het electrische deel van de warmtepomp dan wel gebruikt wordt om het vat te vullen na gebruik, of dat ook gas wordt gebruikt (of ik zou gas moeten uitzetten op de warmtepomp).
Beetje warrig berichtje, maar ik weet nog niet goed hoe ik deze wens moet aanpakken
[ Voor 26% gewijzigd door oltk op 04-06-2022 10:09 ]
Buffervat = verwarming.oltk schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 10:07:
Vraag: wie heeft ervaring met het gebruik (en rendement) van een buffervat en hoe zetten jullie die tussen de hybride warmtepomp en het huis? Ik denk aan het gebruik voor de verwarming en voor douchen. Redenatie: nu levert de warmtepomp warmte voor de verwarming op een lage temp (convectoren en vloerverwarming). Als het heel koud is moet er gas bij, en voor tapwater (douchen) moet altijd gas worden gebruikt. Zou ik niet een groot deel van het jaar de warmtepomp efficienter kunnen inzetten met een buffervat? Wie kan me ervaringen uitwisselen (of verwijzen naar een forum)?
Boilervat = sanitair warm water.
Wat je kunt doen is kijken naar een hygiëne buffervat, dat is een buffervat voor je verwarming waar ook nog een warmwaterwisselaar in zit. Wanneer je overschot hebt van je PV panelen zou je dit vat warm kunnen draaien met je warmtepomp of met een elektrisch element in de tank.
Je zou alleen even goed moeten rekenen of deze investering wel uit kan, of dat je niet beter een beetje gas kunt blijven gebruiken.
Nadeel aan dit soort systemen is wel dat je het periodiek moet verhitten tot boven de 60 graden voor een x aantal minuten. Dus daarmee doe je waarschijnlijk een groot deel van de besparing weer teniet.MBgek schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 14:02:
[...]
Buffervat = verwarming.
Wat je kunt doen is kijken naar een hygiëne buffervat, dat is een buffervat voor je verwarming waar ook nog een warmwaterwisselaar in zit. Wanneer je overschot hebt van je PV panelen zou je dit vat warm kunnen draaien met je warmtepomp of met een elektrisch element in de tank.
Je zou alleen even goed moeten rekenen of deze investering wel uit kan, of dat je niet beter een beetje gas kunt blijven gebruiken.
Wij verbruiken ongeveer 0.6 kuub gas per dag voor douchen. 219 op jaarbasis dus. Wij komen van een gasverbruik van bijna 3000 incl verwarmen. In het inzetten van de warmtepomp om die 219 verder te verlagen zie ik geen besparing.
Groetjes, FaceDown.
Maar je hebt wel een "buffervat" om effectief de verwarming te kunnen bedienen? Bij ons ook 0,6 kuub per dag voor sanitair, maar in de winter springt gas nog bij tot 150 kuub per maand (5 kuub per dag). Dat zou dus nog een wezenlijke besparing kunnen zijnFaceDown schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 17:06:
[...]
Nadeel aan dit soort systemen is wel dat je het periodiek moet verhitten tot boven de 60 graden voor een x aantal minuten. Dus daarmee doe je waarschijnlijk een groot deel van de besparing weer teniet.
Wij verbruiken ongeveer 0.6 kuub gas per dag voor douchen. 219 op jaarbasis dus. Wij komen van een gasverbruik van bijna 3000 incl verwarmen. In het inzetten van de warmtepomp om die 219 verder te verlagen zie ik geen besparing.
He jammer. Het mooiste is helemaal van het gas te gaanMBgek schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 14:02:
[...]
Buffervat = verwarming.
Ja een klein vaatje (40l?) om het systeemvolume te vergroten.oltk schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 17:58:
[...]
Maar je hebt wel een "buffervat" om effectief de verwarming te kunnen bedienen? Bij ons ook 0,6 kuub per dag voor sanitair, maar in de winter springt gas nog bij tot 150 kuub per maand (5 kuub per dag). Dat zou dus nog een wezenlijke besparing kunnen zijn
Dat bijspringen is door de juiste instellingen wel te voorkomen. De vraag is of je bij -10 nog puur electrisch wil verwarmen aangezien je cop ruk zal zijn. Ligt ook aan de kosten van je gas vs. electra, je tarieven en wat je opwekt (saldering). Ik wil zelf gaan proberen 100% electra te verwarmen, dus gas alleen voor sanitair. Als het echt koud wordt lukt dat wellicht niet maar we gaan het zien.
Groetjes, FaceDown.
Maar dan zit je hier in het verkeerde topic 🙂oltk schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 17:59:
[...]
He jammer. Het mooiste is helemaal van het gas te gaan
Groetjes, FaceDown.
Betreffende koeling nog een interessant weetje: Je kunt voor de warme maanden het systeem instellen dat hij alleen mag koelen, niet verwarmen. Daardoor sprong hij hier automatisch op de koelstand per 1 juni. Indien het Evohome systeem nu koeling gaat vragen (als het straks echt warm wordt) dan doet de wamtepomp straks vanzelf het juiste.
Vanaf september springt hij weer op de verwarmstand.
[ Voor 7% gewijzigd door FaceDown op 04-06-2022 19:11 ]
Groetjes, FaceDown.
Bedoel je de standaard instelling op de controller zelf?FaceDown schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 19:11:
Betreffende koeling nog een interessant weetje: Je kunt voor de warme maanden het systeem instellen dat hij alleen mag koelen, niet verwarmen. Daardoor sprong hij hier automatisch op de koelstand per 1 juni. Indien het Evohome systeem nu koeling gaat vragen (als het straks echt warm wordt) dan doet de wamtepomp straks vanzelf het juiste.
/f/image/TH3aPkMUe4QCX7qCyJeIiSCs.png?f=fotoalbum_large)
Wat is dat voor scherm? Van de Daikin app via de wifi kaart? Of iets van Home Assistant?oltk schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 19:44:
[...]
Bedoel je de standaard instelling op de controller zelf?
[Afbeelding]
Ik heb het over een instelling via het Daikin thermostaatkastje.
Groetjes, FaceDown.
Vandaar ook mijn opmerking om goed te kijken of het wel echt iets oplevert. In de wintermaanden is het gewoon goedkoper om de ketel bij te laten springen in plaats van de warmtepomp zich helemaal een ongeluk te laten draaien.FaceDown schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 17:06:
[...]
Nadeel aan dit soort systemen is wel dat je het periodiek moet verhitten tot boven de 60 graden voor een x aantal minuten. Dus daarmee doe je waarschijnlijk een groot deel van de besparing weer teniet.
Dit is de Daikin Altherma Integratie in Home Assistant. De integratie (HACS) heeft "Tadas" gemaakt voor de brp069a62. Die zet je over de controller / thermostaatkastje heen en bestuurt een aantal zaken die je ook met het thermostaatkastje kan doen.FaceDown schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 20:48:
[...]
Wat is dat voor scherm? Van de Daikin app via de wifi kaart? Of iets van Home Assistant?
Ik heb het over een instelling via het Daikin thermostaatkastje.
Dat is dus dezelfde instelling
edit: werkt dit "koelen" ook echt??
[ Voor 7% gewijzigd door oltk op 04-06-2022 23:09 ]
Ok. Ik heb volgens mij een standaard "buffervat".MBgek schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 21:00:
[...]
Vandaar ook mijn opmerking om goed te kijken of het wel echt iets oplevert. In de wintermaanden is het gewoon goedkoper om de ketel bij te laten springen in plaats van de warmtepomp zich helemaal een ongeluk te laten draaien.
Ah zo. Ik gebruik ESPAltherma. Koelen heb ik nog niet echt kunnen proberen. Even wachten tot het warmer wordt en ik wil de radiatoren boven nog vervangen voor Jaga's (alleen nog monteren), mogelijk met een diy fan oplossing aangestuurd door HA.oltk schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 22:34:
[...]
Dit is de Daikin Altherma Integratie in Home Assistant. De integratie (HACS) heeft "Tadas" gemaakt voor de brp069a62. Die zet je over de controller / thermostaatkastje heen en bestuurt een aantal zaken die je ook met het thermostaatkastje kan doen.
Dat is dus dezelfde instelling
edit: werkt dit "koelen" ook echt??
Groetjes, FaceDown.
Je kan de buitenunit spanningsloos maken, en de binnenunit met een los snoer,stekker van spanning voorzien.JHKROOK schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 14:11:
Vraagje:
Je krijgt een communicatie fout die je kan accepteren, de cv gaat dan in noodloop en werkt gewoon
Jan
Hallo
Ik heb een vraag over een buffervat.
Wij hebben een zonneboiler met een vloerverwarmingspiraal, deze word niet gebruikt.
Zou die ook gebruikt kunnen worden als buffer medium in het retour circuit.
Nadeel zou zijn dat dit koud word bij douchen, geen warmte inhoud met name in de winter.
Voordeel is dat dit water gedurende de dag opgewarmt word door de wp tot ong 40gr.
En als bufferwarmte gebruikt kan worden.
Even de legionella risicoos niet meegerekend .
Zou dit werken?
Oja, warm water gaat dus dmv de zonneboiler en gaat nog door de cvketel.
In de winter doet de zonneboiler niks.
Jan
Ik heb een vraag over een buffervat.
Wij hebben een zonneboiler met een vloerverwarmingspiraal, deze word niet gebruikt.
Zou die ook gebruikt kunnen worden als buffer medium in het retour circuit.
Nadeel zou zijn dat dit koud word bij douchen, geen warmte inhoud met name in de winter.
Voordeel is dat dit water gedurende de dag opgewarmt word door de wp tot ong 40gr.
En als bufferwarmte gebruikt kan worden.
Even de legionella risicoos niet meegerekend .
Zou dit werken?
Oja, warm water gaat dus dmv de zonneboiler en gaat nog door de cvketel.
In de winter doet de zonneboiler niks.
Jan
[ Voor 10% gewijzigd door Janpy op 06-06-2022 12:04 ]
Goededag allemaal.
correct me als ik mijn vraag stel in een verkeerde thread, maar na veel googlen kom ik uit bij deze thread als best geschikt voor mijn vraag.
Ik ben sinds februari de blije eigenaar van een nieuwe woning waarin een Daikin-Intergas hybride unit is gemonteerd. het is de variant van 8kW zonder koeling. De vorige gebruiker heeft ook in de looptijd sinds 2018 netjes het verbruik bijgehouden en dat komt in het meest slechte geval neer op 60 kuub gas per maand in januari. vaak zelfs lager richting de 30 kuub.
Ik zou daarom graag het gasgestookte combi ketel deel van de hybride unit vervangen door een Puur elektrische verwarmer welke alleen CV water warm maakt in het geval dat de warmtepomp niet genoeg vermogen kan genereren. Omdat er ook een warmtepompboiler gemonteerd is om de (rest)warmte van de ventialtielucht is een combinketel niet meer nodig.
Ik heb zelf Daikin en Intergas gebeld om te vragen at hier de mogelijkheden voor zijn, maar beide geven aan dat je dan een volledig nieuw systeem aan moet schaffen. Erg kostbaar als alleen een elektrische naverwarmer nodig is die met het Daikin gedeelte kan praten.
heeft iemand hier op het forum ervaring rondom mijn vraagstelling of weet iemand waar ik mijn "wens" kan verwezelijken?
Alvast bedankt!
correct me als ik mijn vraag stel in een verkeerde thread, maar na veel googlen kom ik uit bij deze thread als best geschikt voor mijn vraag.
Ik ben sinds februari de blije eigenaar van een nieuwe woning waarin een Daikin-Intergas hybride unit is gemonteerd. het is de variant van 8kW zonder koeling. De vorige gebruiker heeft ook in de looptijd sinds 2018 netjes het verbruik bijgehouden en dat komt in het meest slechte geval neer op 60 kuub gas per maand in januari. vaak zelfs lager richting de 30 kuub.
Ik zou daarom graag het gasgestookte combi ketel deel van de hybride unit vervangen door een Puur elektrische verwarmer welke alleen CV water warm maakt in het geval dat de warmtepomp niet genoeg vermogen kan genereren. Omdat er ook een warmtepompboiler gemonteerd is om de (rest)warmte van de ventialtielucht is een combinketel niet meer nodig.
Ik heb zelf Daikin en Intergas gebeld om te vragen at hier de mogelijkheden voor zijn, maar beide geven aan dat je dan een volledig nieuw systeem aan moet schaffen. Erg kostbaar als alleen een elektrische naverwarmer nodig is die met het Daikin gedeelte kan praten.
heeft iemand hier op het forum ervaring rondom mijn vraagstelling of weet iemand waar ik mijn "wens" kan verwezelijken?
Alvast bedankt!
Volgens mij kan de daikinunit niet zonder de Intergas ketel functioneren. (wel andersom)pimjaco schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 20:36:
Goededag allemaal.
Alvast bedankt!
Ook ik heb hier al eens naar gekeken maar helaas lijkt dit echt niet mogelijk.
Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output
Dan hoop ik dat er toch iemand opstaat hier die mij kan vertellen hoe ik daikin kan overtuigen met een andere CV te praten. of de Daikin unit te "foppen" dat de intergas unit gemonteerd zit zodat ik er zelf een andere voor in de plaats kan monteren. Laten we hier met z'n alle van leren!pimjaco schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 20:36:
Goededag allemaal.
Alvast bedankt!
Waarom zouden "we" dat willen? Wat jij wil kan niet. De meesten hier hebben een hybride omdat ze niet volledig van het gas af willen of kunnen.pimjaco schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 22:16:
[...]
Dan hoop ik dat er toch iemand opstaat hier die mij kan vertellen hoe ik daikin kan overtuigen met een andere CV te praten. of de Daikin unit te "foppen" dat de intergas unit gemonteerd zit zodat ik er zelf een andere voor in de plaats kan monteren. Laten we hier met z'n alle van leren!
Ik stook 100% op de warmtepomp. Gas is alleen voor stromend warm water, koken en incidenteel een gashaard. Daarmee haal ik de 200 m3 per jaar niet. Een electische oplossing voor warm water + toestel voor electrisch koken ga ik dus in geen tientallen jaren terugverdienen. Daarbij zou ik bovendien inleveren op comfort.
Maar als je het echt wilt: Stel je Daikin zo in dat hij geen gas verbruikt voor de cv (zie elders dit topic). Gebruik een close-in boilertje voor warm water in je keuken. Gebruik een electrische doorstromer in je douche/badkamer. Kook op inductie. Voila: 0 kuub gasverbruik.
Groetjes, FaceDown.
@FaceDown , ik snap dat ik mogelijk niet helemaal in het juiste forum aan het wroeten ben omdat het gros van de gebruikers hier juist nog wel de gasaansluiting willen behouden. Echter kan ik geen andere plek vinden om mijn vragen te stellen vandaar dat ik ze hier heb gesteld.
De woning is recent gerenoveerd. Er is nu een Quooker voor warm water in de keuken, we koken op inductie, SWW wordt voorzien door een warmtepomp boiler die zijn warmte uit de ventilatielucht van het huis onttrekt. Kortom, het enige waarvoor ik de gasaansluiting nog heb is voor de echte koude dagen als de warmtepomp het niet meer in z'n eentje trekt.
De warmte pomp heb ik ondertussen ook al zo ingesteld dat hij vrijwel alleen daarmee werkt.
Dwz:
gasketel gebruik verboden boven de 0 graden C
programma Ecologisch ipv economisch
en zo nog wat andere parameters die ik inderdaad uit deze forum heb geëxtraheerd.
Ik wil voor die 2 dagen in het jaar dat het koud is niet een gasaansluiting aanhouden maar in plaats daarvan elektrisch (COP1) bijverwarmen. terugverdientijd ben ik niet geïnteresseerd, het is meer ook een ideaal om die gaskraan gewoon dicht te draaien. Lees: ik wil gewoon zeker zijn van warmte in huis ongeacht de energiekosten als het maar niet via gas is .
Ik wil dus graag weten:
-kan het gas gedeelte van de hybride unit vervangen door een elektrische doorstromer? Dit lijkt niet te kunnen.
-kan ik in plaats daarvan het Daikin gedeelte zo instellen dat hij kan werken zonder de gasunit en in plaats daarvan met een aan/uit signaal een externe bron zoals een elektrische doorstromer aanstuurt in het geval dat hij het niet meer red op de warmtepomp.
Er zijn volgens mij nog meer mensen die deze zelfde vragen hebben binnen dit forum maar dat deze nog niet beantwoord zijn. Zoals ik zei, zit ik op de verkeerde plek dan hoor ik graag waar ik mijn vragen beter kan stellen; Daikin en Intergas geven geen bevredigend antwoord dus vandaar dat ik mijn geluk hier beproef.
De woning is recent gerenoveerd. Er is nu een Quooker voor warm water in de keuken, we koken op inductie, SWW wordt voorzien door een warmtepomp boiler die zijn warmte uit de ventilatielucht van het huis onttrekt. Kortom, het enige waarvoor ik de gasaansluiting nog heb is voor de echte koude dagen als de warmtepomp het niet meer in z'n eentje trekt.
De warmte pomp heb ik ondertussen ook al zo ingesteld dat hij vrijwel alleen daarmee werkt.
Dwz:
gasketel gebruik verboden boven de 0 graden C
programma Ecologisch ipv economisch
en zo nog wat andere parameters die ik inderdaad uit deze forum heb geëxtraheerd.
Ik wil voor die 2 dagen in het jaar dat het koud is niet een gasaansluiting aanhouden maar in plaats daarvan elektrisch (COP1) bijverwarmen. terugverdientijd ben ik niet geïnteresseerd, het is meer ook een ideaal om die gaskraan gewoon dicht te draaien. Lees: ik wil gewoon zeker zijn van warmte in huis ongeacht de energiekosten als het maar niet via gas is .
Ik wil dus graag weten:
-kan het gas gedeelte van de hybride unit vervangen door een elektrische doorstromer? Dit lijkt niet te kunnen.
-kan ik in plaats daarvan het Daikin gedeelte zo instellen dat hij kan werken zonder de gasunit en in plaats daarvan met een aan/uit signaal een externe bron zoals een elektrische doorstromer aanstuurt in het geval dat hij het niet meer red op de warmtepomp.
Er zijn volgens mij nog meer mensen die deze zelfde vragen hebben binnen dit forum maar dat deze nog niet beantwoord zijn. Zoals ik zei, zit ik op de verkeerde plek dan hoor ik graag waar ik mijn vragen beter kan stellen; Daikin en Intergas geven geen bevredigend antwoord dus vandaar dat ik mijn geluk hier beproef.
Er bestaan geen domme vragen, wel domme antwoorden.FaceDown schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 23:50:
[...]
Waarom zouden "we" dat willen? Wat jij wil kan niet. De meesten hier hebben een hybride omdat ze niet volledig van het gas af willen of kunnen.

Cash is king.
Daikins kunnen zeker wel met andere merken CV-ketels praten, maar of ze het stand alone aan kunnen weet ik niet. Je kunt natuurlijk wel de CV zo ver op de achtergrond zetten dat het in de praktijk niet meer uitmaakt (Oke, je bent nog niet van je aansluiting af maar goed).pimjaco schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 22:16:
[...]
Dan hoop ik dat er toch iemand opstaat hier die mij kan vertellen hoe ik daikin kan overtuigen met een andere CV te praten. of de Daikin unit te "foppen" dat de intergas unit gemonteerd zit zodat ik er zelf een andere voor in de plaats kan monteren. Laten we hier met z'n alle van leren!
Mijn vraag is even welke combinatie je hier aan het maken bent, het klinkt me nogal omslachtig in de oren. Je wilt de huidige installatie gaan ombouwen zodat warm water elektrisch wordt verwarmd maar de CV-ketel als het ware omzeilt. Is een aparte boiler als warmwatersysteem niet overzichtelijker en minder complex?
Ik laat het financiële plaatje bewust even voor wat het is, dat is niet aan mij om te beoordelen.
Cash is king.
Wat zijn die settings dan precies om 100% op de warmtepomp te draaien? Ik kijk er misschien overheen maar ik kan het niet vinden?FaceDown schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 23:50:
[...]
Waarom zouden "we" dat willen? Wat jij wil kan niet. De meesten hier hebben een hybride omdat ze niet volledig van het gas af willen of kunnen.
Ik stook 100% op de warmtepomp. Gas is alleen voor stromend warm water, koken en incidenteel een gashaard. Daarmee haal ik de 200 m3 per jaar niet. Een electische oplossing voor warm water + toestel voor electrisch koken ga ik dus in geen tientallen jaren terugverdienen. Daarbij zou ik bovendien inleveren op comfort.
Maar als je het echt wilt: Stel je Daikin zo in dat hij geen gas verbruikt voor de cv (zie elders dit topic). Gebruik een close-in boilertje voor warm water in je keuken. Gebruik een electrische doorstromer in je douche/badkamer. Kook op inductie. Voila: 0 kuub gasverbruik.
Volgens mij als je de evenwichts temperatuur ver genoeg naar beneden zet b.v. -15 blijft hij gewoon op de WP draaien tot -15. Van de 8kW zal dan een +- 5.5 kW overblijven, misschien is het wel voldoende om het huis warmt te houden. Warm water uitschakelen via de DAIKIN bediening. Draai daarnaast de gas kraan dicht onder de ketel en kijk of je geen gekke storingen krijgt, krijg je die niet dan haal je de gas meter er uit.Flappie schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 09:58:
[...]
Wat zijn die settings dan precies om 100% op de warmtepomp te draaien? Ik kijk er misschien overheen maar ik kan het niet vinden?
Voor de elektrische doorstromer kan je een simpele doorstromer pakken van +- 3kW met een temperatuur regeling er op voor de winter periode dec/jan. Welke je monteert in de aanvoer net na de intervals. Deze stel je dan in: water inlaat <35 element aan.
MacBook, MacBook Pro 15, Mac Mini 2012, iPhone X, Watch, TV 4K
Al geprobeerd: -Bij gaskraan dicht valt eerst de ketel in storing en daarna de rest van het systeem.BCGraaf schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 10:09:
[...]
Volgens mij als je de evenwichts temperatuur ver genoeg naar beneden zet b.v. -15 blijft hij gewoon op de WP draaien tot -15. Van de 8kW zal dan een +- 5.5 kW overblijven, misschien is het wel voldoende om het huis warmt te houden. Warm water uitschakelen via de DAIKIN bediening. Draai daarnaast de gas kraan dicht onder de ketel en kijk of je geen gekke storingen krijgt, krijg je die niet dan haal je de gas meter er uit.
Voor de elektrische doorstromer kan je een simpele doorstromer pakken van +- 3kW met een temperatuur regeling er op voor de winter periode dec/jan. Welke je monteert in de aanvoer net na de intervals. Deze stel je dan in: water inlaat <35 element aan.

Waar slaat dat op?mk1992 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 09:44:
[...]
Er bestaan geen domme vragen, wel domme antwoorden.
Groetjes, FaceDown.
Even gezocht.. volgens mij zijn het deze;Flappie schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 09:58:
[...]
Wat zijn die settings dan precies om 100% op de warmtepomp te draaien? Ik kijk er misschien overheen maar ik kan het niet vinden?
[5‑00] Bepaalt of de gasboiler mag werken
wanneer de omgevingstemperatuur de
ingestelde evenwichtstemperatuur
tijdens ruimteverwarming overtreft.
▪ 0: toegestaan (standaard).
▪ 1: NIET toegestaan.
[5‑01] Evenwichtstemp.
Wanneer de omgevingstemperatuur
hoger dan deze temperatuur is, mag de
gasboiler NIET werken. Alleen van
toepassing als [5‑00] op 1 is ingesteld.
Gebied: –15°C~35°C (standaard: 5°C)
5-00 op 1 zetten, 5-01 op -15 zetten.
Groetjes, FaceDown.
Check, ga ik even nazoeken. Ben nu op vakantieFaceDown schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 16:53:
[...]
Even gezocht.. volgens mij zijn het deze;
[5‑00] Bepaalt of de gasboiler mag werken
wanneer de omgevingstemperatuur de
ingestelde evenwichtstemperatuur
tijdens ruimteverwarming overtreft.
▪ 0: toegestaan (standaard).
▪ 1: NIET toegestaan.
[5‑01] Evenwichtstemp.
Wanneer de omgevingstemperatuur
hoger dan deze temperatuur is, mag de
gasboiler NIET werken. Alleen van
toepassing als [5‑00] op 1 is ingesteld.
Gebied: –15°C~35°C (standaard: 5°C)
5-00 op 1 zetten, 5-01 op -15 zetten.
De vraag is dan: wanneer is gas voordeliger dan electra? Boven nul zal de cop iets van rond de 4 zijn denk ik? Maar wat als het dan -10 is?
Dat is een vrij lastige berekening, zeker als je nog zonnepanelen hebt en ZEKER als het salderen wordt afgebouwd. Ik heb eens berekend dat het omslagpunt bij een COP van 2 ligt (voor mijn tarieven). Dat is wel er vanuitgaande dat je je stroom moet betalen en niet zelf opwekt.Flappie schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 16:58:
[...]
Check, ga ik even nazoeken. Ben nu op vakantie
De vraag is dan: wanneer is gas voordeliger dan electra? Boven nul zal de cop iets van rond de 4 zijn denk ik? Maar wat als het dan -10 is?
De kans dat het -10 wordt is niet zo groot overigens en lange tijd -10 al helemaal niet dus zal het qua kosten niet veel uitmaken en kun je uit gemak dus gewoon voor 100% electrisch gaan, althans dat doe ik.
Groetjes, FaceDown.
"Wat jij wil kan niet" is "neersabelen"? Nadat 2 mensen afzonderlijk reeds bevestigd hebben dat het niet kanmk1992 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 19:09:
[...]
Iemand stelt hier een oprechte vraag en jij besluit m direct neer te sabelen.

De units zijn electronisch, elektrisch en fysiek met elkaar verbonden. Je koop ook geen hybride auto om de benzinemotor eruit te halen en een enorme batterij in te bouwen. Het zal theoretisch best kunnen maar het wordt enorm duur, je bent aan het pionieren, geen enkele support of garantie. En vandaar zullen er ook geen lotgenoten zijn die hetzelfde willen of reeds gedaan hebben. Dit alles heeft met neersabelen niets te maken maar alles met zeggen waar het op staat.
Groetjes, FaceDown.
- Heb je het lampje van de warmwatervoorziening uit staan? Dus sww geheel niet toestaan.tingbrouwer schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 12:34:
[...]
Al geprobeerd: -Bij gaskraan dicht valt eerst de ketel in storing en daarna de rest van het systeem.
- comfortstand van ketel ook geheel uitzetten.
Dan gaskraan dicht. Ik heb dat vorig jaar in vakantie gedaan en geen storing gehad.. niet een hele goede test, maar ik ging er vanuit dat dit dan verder wel gewoon zou werken.. anders zou ombouw naar een kleine gasfles nog een optie kunnen zijn.
Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output
Hi heren(neem ik aan),
Laten we het neersabelen even weglaten en hier gewoon allemaal van leren. Dat ik iets wil wat door de fabrikant niet is ondersteunt is mij duidelijk. Waarom ik toch zo koppig ben en vragen blijf stellen is omdat het best een beetje moeite mag kosten en ik wil hier ook de tijd voor nemen, mijn gascontract loopt pas over 2 jaar af en dan zou ik graag geen nieuw contract afsluiten.
Wat ik dusver heb gedaan is het volgende:
zoals @FaceDown zei:
[5-00] op 1 wat betekent dat de gasboiler niet aan mag als de omgevingstemperatuur boven de ingestelde evenwichtstemperatuur is.
[5-01] eventwichttemperatuur op 0. (hier kan ik later eventueel nog mee spelen . wellicht lager of hoger naargelang de wp dit goed aan kan.
ik heb de gaskraan in de meterkast dichtgedraaid en voor de zekerheid de gasleiding bij de gasboiler losgedraaid om deze te ventileren om te kijken of de ketel geen storingen geeft zonder gasdruk. Deze geeft geen storingen tot dat je warmte vraagt van de gasketel.
daarna heb ik het systeem uitgezet. de stekker van de gasboiler losgehaald (Daikin gedeelte dus nog wel aan het lichtnet) en weer aangezet. Hiermee wil ik kijken of de Daikin standalone kan werken zonder dat hij een gasboiler "ziet". Dit werkt ook! zei het met een waarschuwing op de thermostaat. maar zojuist even geprobeerd om warm cv water te maken met de wp terwijl de gasboiler niet is aangesloten en dat werkt dus
. zie ook onderstaande foto's.
@mk1992 jij zei in een eerder bericht dat Daikin ook met andere ketels kan praten. Ik ga er vanuit dat dit ook moet kunnen gezien de meeste ketels een protocol zoals OpenTherm gebruiken. Ik weet alleen niet welke verbinding er tussen de Daikin en Intergas nu ligt. Weet jij wat zou werken?
Mijn idee is niet om het extra omslachtig te maken met en onklaar maken van de gasketel en daarnaast een elektrische naverwarmer te plaatsen, het liefst heb ik een elektrische CV/naverwarmer die op de plaatst kan hangen van de intergas gasboiler en die dus ook via bovengenoemd protocol aangestuurd kan worden zodat de Daikin deze kan bedienen met dezelfde settings zoals de evenwichttemperatuur etc.
@allemaal, ik vind dit oprecht leuk om uit te zoeken en mijn wens binnen alle kaders van wat mogelijk is zonder echt DIY mooi op te lossen. Laten we stoppen met zeggen "het kan niet" maar vooral verder kijken wat er wel te bedenken is .
Laten we het neersabelen even weglaten en hier gewoon allemaal van leren. Dat ik iets wil wat door de fabrikant niet is ondersteunt is mij duidelijk. Waarom ik toch zo koppig ben en vragen blijf stellen is omdat het best een beetje moeite mag kosten en ik wil hier ook de tijd voor nemen, mijn gascontract loopt pas over 2 jaar af en dan zou ik graag geen nieuw contract afsluiten.
zoals @FaceDown zei:
[5-00] op 1 wat betekent dat de gasboiler niet aan mag als de omgevingstemperatuur boven de ingestelde evenwichtstemperatuur is.
[5-01] eventwichttemperatuur op 0. (hier kan ik later eventueel nog mee spelen . wellicht lager of hoger naargelang de wp dit goed aan kan.
ik heb de gaskraan in de meterkast dichtgedraaid en voor de zekerheid de gasleiding bij de gasboiler losgedraaid om deze te ventileren om te kijken of de ketel geen storingen geeft zonder gasdruk. Deze geeft geen storingen tot dat je warmte vraagt van de gasketel.
daarna heb ik het systeem uitgezet. de stekker van de gasboiler losgehaald (Daikin gedeelte dus nog wel aan het lichtnet) en weer aangezet. Hiermee wil ik kijken of de Daikin standalone kan werken zonder dat hij een gasboiler "ziet". Dit werkt ook! zei het met een waarschuwing op de thermostaat. maar zojuist even geprobeerd om warm cv water te maken met de wp terwijl de gasboiler niet is aangesloten en dat werkt dus
![]() | ![]() |
@mk1992 jij zei in een eerder bericht dat Daikin ook met andere ketels kan praten. Ik ga er vanuit dat dit ook moet kunnen gezien de meeste ketels een protocol zoals OpenTherm gebruiken. Ik weet alleen niet welke verbinding er tussen de Daikin en Intergas nu ligt. Weet jij wat zou werken?
Mijn idee is niet om het extra omslachtig te maken met en onklaar maken van de gasketel en daarnaast een elektrische naverwarmer te plaatsen, het liefst heb ik een elektrische CV/naverwarmer die op de plaatst kan hangen van de intergas gasboiler en die dus ook via bovengenoemd protocol aangestuurd kan worden zodat de Daikin deze kan bedienen met dezelfde settings zoals de evenwichttemperatuur etc.
@allemaal, ik vind dit oprecht leuk om uit te zoeken en mijn wens binnen alle kaders van wat mogelijk is zonder echt DIY mooi op te lossen. Laten we stoppen met zeggen "het kan niet" maar vooral verder kijken wat er wel te bedenken is .
Ik volg dit met veel interesse. Wij hebben ook onlangs een hybride genomen, omdat we aan een nieuwe ketel toe waren en nog niet volledig gasloos konden gaan. We verwachten echter over jaar of 3-5 wel een nieuwe renovatie slag met ons huis te maken (vloer vervangen & dakisolatie) waarmee we makkelijker gasloos zouden kunnen. Een warmtepomp / zonne boiler combi met een elekstrisch cop 1 verwarmingselement voor de koudste dagen lijken me ook interessante route.pimjaco schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 09:47:
Hi heren(neem ik aan),
zoals @FaceDown zei:
daarna heb ik het systeem uitgezet. de stekker van de gasboiler losgehaald (Daikin gedeelte dus nog wel aan het lichtnet) en weer aangezet. Hiermee wil ik kijken of de Daikin standalone kan werken zonder dat hij een gasboiler "ziet". Dit werkt ook! zei het met een waarschuwing op de thermostaat. maar zojuist even geprobeerd om warm cv water te maken met de wp terwijl de gasboiler niet is aangesloten en dat werkt dus. zie ook onderstaande foto's.
[Afbeelding] [Afbeelding]
Leuk idee, misschien kun je hier wat mee, mocht het inderdaad opentherm zijn [OTGW] OpenTherm gatewaypimjaco schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 09:47:
Hi heren(neem ik aan),
zoals @FaceDown zei:
daarna heb ik het systeem uitgezet. de stekker van de gasboiler losgehaald (Daikin gedeelte dus nog wel aan het lichtnet) en weer aangezet. Hiermee wil ik kijken of de Daikin standalone kan werken zonder dat hij een gasboiler "ziet". Dit werkt ook! zei het met een waarschuwing op de thermostaat. maar zojuist even geprobeerd om warm cv water te maken met de wp terwijl de gasboiler niet is aangesloten en dat werkt dus. zie ook onderstaande foto's.
[Afbeelding] [Afbeelding]
Uitlezen wanneer er SWW gemaakt moet worden en dan bijvoorbeeld een elektrische doorstromer aansturen.
Mocht dat niet lukken kan je bijvoorbeeld ook een stromingsschakelaar monteren voor je inlaatcombinatie en die dan de doorstromer te laten schakelen. Zo doet je ketel dat ook, tapwater flow? Ketel aan.
[ Voor 3% gewijzigd door MBgek op 30-07-2022 21:50 ]
Er wordt in dit topic ook gesproken over de Artiston Lydis Hybride 100L. op deze site staat 25 minuten douchen. Als ik met 75 ga rekenen met een afname van 40 met verbruik van 7L/min kom ik op 24 minuten. Reken ik met 55 is het 17 minuten. En dat is te kort voor 3 persoonshuishouden.
Is het dan de slimme functie die 'leert' en ziet iedereen doucht in de ochtend en dat start om 07:00. Dus op dat moment moet ik het water op 75 hebben?
En is de max temperatuur ook te regelen. Stel dat 65 voldoende is voor de ochtendrun dat ook ui is in te stellen?
Is het dan de slimme functie die 'leert' en ziet iedereen doucht in de ochtend en dat start om 07:00. Dus op dat moment moet ik het water op 75 hebben?
En is de max temperatuur ook te regelen. Stel dat 65 voldoende is voor de ochtendrun dat ook ui is in te stellen?
Iemand ervaring met een zwembad verwarmen met deze warmtepomp? Ik ga een zwembad bouwen en heb een tweedehands zwembad warmtewiselaar op de kop getikt. Deze wordt in het circuit van de zwembadpomp en filter aangesloten. Tevens zit er een aansluiting voor CV op (1" schroefdraad, waarmee je hem op het CV circuit kan aansluiten). Theoretisch moet het prima werken, terwijl de COP van de warmtepomp geweldig zou moeten zijn als je bijv water van 40 graden maakt terwijl het buiten 20 a 25 is.
Groetjes, FaceDown.
Hi Facedown, ook mijn idee om dat te doen. Ben alleen wel benieuwd wat er gebeurt als er als e.e.a. eenmaal op temperatuur is er maar beperkt (zeg 1 a 2 graden per nacht) bijgewarmd hoeft te worden. Krijg je dan nog een fatsoenlijke delta-T of gaat de warmtepomp dan pendelen. Heeft je wisselaar voldoende flow? Ik heb eentje gekocht die ongeveer gelijke flow heeft met de max van het zwembad (iets van 14M3/u).
Met de Daikin zou je daar eventueel de 2e zone voor kunnen gebruiken in combinatie met een 3-wegklep, als het zwembad dan warmte vraagt gaat het verwarmde water niet door je hele huis.
Met de Daikin zou je daar eventueel de 2e zone voor kunnen gebruiken in combinatie met een 3-wegklep, als het zwembad dan warmte vraagt gaat het verwarmde water niet door je hele huis.
Dat pendelen is voor mij geen issue, want ik ben niet van plan om het zwembad op constante temperatuur te houden. Mijn idee is meer om eenmalig (of wellicht af en toe) het water te verwarmen richting acceptabele temperaturen zodat het zwemseizoen een paar weken eerder kan starten. Als ik hem dus handmatig kan starten is dat voldoende.MarcoPolet schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 07:39:
Hi Facedown, ook mijn idee om dat te doen. Ben alleen wel benieuwd wat er gebeurt als er als e.e.a. eenmaal op temperatuur is er maar beperkt (zeg 1 a 2 graden per nacht) bijgewarmd hoeft te worden. Krijg je dan nog een fatsoenlijke delta-T of gaat de warmtepomp dan pendelen. Heeft je wisselaar voldoende flow? Ik heb eentje gekocht die ongeveer gelijke flow heeft met de max van het zwembad (iets van 14M3/u).
Ik heb zelf een Evohome zoneverwarming. In de zomer houdt deze dus alle radiatoren en de vloerverwarming dicht. Ik zou een aparte knop op de zwembad-warmtewisselaar kunnen zetten zodat ik deze als radiator open kan zetten en dus warmtevraag kan creeeren. Dit kan allemaal op hetzelfde circuit.
De wisselaar is 15 m3/h dus ruim voldoende voor de 13m3/h pomp.
De uitdaging zit hem in het feit dat ik nu de Daikin ook wel eens gebruik om te koelen. Dat kan natuurlijk niet tegelijk met het zwembad verwarmen. Het koelen zet ik ook handmatig aan indien nodig. De Daikin heb ik nu zo ingesteld dat deze in de zomermaanden in de koelstand staat. In de wintermaanden in de verwarmingsstand. Dit truukje gaat straks niet meer werken, want dan gaat hij het zwembad koelen ipv verwarmen bij warmtevraag. Ik zal dan toch de Daikin tussen verwarmen en koelen moeten schakelen. Wellicht handmatig met een knop, of via automation (vraag van knop op zwembad-warmtewisselaar -> verwarmingsstand, vraag van willekeurige andere knop -> koelstand. In de wintermaanden altijd verwarmingsstand).
Groetjes, FaceDown.
Met die evohome kan je zones uitsluiten van koelbedrijf. Dat kan sowieso met een HCE80 unit.FaceDown schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 15:45:
[...]
Dat pendelen is voor mij geen issue, want ik ben niet van plan om het zwembad op constante temperatuur te houden. Mijn idee is meer om eenmalig (of wellicht af en toe) het water te verwarmen richting acceptabele temperaturen zodat het zwemseizoen een paar weken eerder kan starten. Als ik hem dus handmatig kan starten is dat voldoende.
Ik heb zelf een Evohome zoneverwarming. In de zomer houdt deze dus alle radiatoren en de vloerverwarming dicht. Ik zou een aparte knop op de zwembad-warmtewisselaar kunnen zetten zodat ik deze als radiator open kan zetten en dus warmtevraag kan creeeren. Dit kan allemaal op hetzelfde circuit.
De wisselaar is 15 m3/h dus ruim voldoende voor de 13m3/h pomp.
De uitdaging zit hem in het feit dat ik nu de Daikin ook wel eens gebruik om te koelen. Dat kan natuurlijk niet tegelijk met het zwembad verwarmen. Het koelen zet ik ook handmatig aan indien nodig. De Daikin heb ik nu zo ingesteld dat deze in de zomermaanden in de koelstand staat. In de wintermaanden in de verwarmingsstand. Dit truukje gaat straks niet meer werken, want dan gaat hij het zwembad koelen ipv verwarmen bij warmtevraag. Ik zal dan toch de Daikin tussen verwarmen en koelen moeten schakelen. Wellicht handmatig met een knop, of via automation (vraag van knop op zwembad-warmtewisselaar -> verwarmingsstand, vraag van willekeurige andere knop -> koelstand. In de wintermaanden altijd verwarmingsstand).
moet wel zeggen dat ik het even lachen vond in deze tijd van bezuinigen en kosten stijgingen en klimaat problemen op tweakers beginnen over hoe mijn zwembad met de warmte pomp verwarmen. ;-)
maxwp: ja snap ik, maar toch beter dan met gas
facedown: volgens mij kun je de zone2 ook kiezen tussen verwarmen en koelen, wellicht overruled dat de koelstand
facedown: volgens mij kun je de zone2 ook kiezen tussen verwarmen en koelen, wellicht overruled dat de koelstand
Dat is inderdaad iets om uit te zoeken. Ik denk niet dat het de koelstand overruled. Het gebruiken van de tweede zone is wel een goed idee omdat ik dan een aparte weersafhankelijke curve kan instellen, of zelfs constant 40-45 graden of iets dergelijks.MarcoPolet schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 21:36:
maxwp: ja snap ik, maar toch beter dan met gas
Wil ik niet alles handmatig moeten schakelen steeds (zowel evohome als de Daikin) dan zal ik een manier moeten vinden om Evohome zelf koelen/verwarmen te laten sturen. Dan "luistert" de Daikin namelijk naar pin 1+2 (verwarmen) of 1+4 (koelen).
En dan kan ik het zwembad op 1a+2a aansluiten (2e zone verwarmen). Dat kan ook zonder Evohome, met home automation (Home Assistant via Shelly of zoiets).
Evohome wordt dus de uitdaging. Je kan een draadloos relais laten bepalen of hij moet koelen of verwarmen. Maar laat dat nou net niet zijn zoals Daikin werkt. Die wil juist de verbinding tussen 1+2 of 1+4. Misschien is er een techneut die weet hoe dit op te lossen? Kan dat 2e relais op de een of andere manier bepalen of de verbinding van 1 naar 2 of juist 4 tot stand komt? Dan zou het moeten werken namelijk.
Groetjes, FaceDown.
Het Honeywell relais (BDR91) heeft een open en gesloten kant, dus 3 pinnen: ABC. A is je voedende kant en het relais maakt contact met B (in "aan" stand) of met C (in "uit" stand). Dus je aansluitschema is:FaceDown schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 00:40:
[...]
Evohome wordt dus de uitdaging. Je kan een draadloos relais laten bepalen of hij moet koelen of verwarmen. Maar laat dat nou net niet zijn zoals Daikin werkt. Die wil juist de verbinding tussen 1+2 of 1+4.
[...]
A: 1
B: 2
C: 4
Wellicht moet je B en C omdraaien.. dat moet je even testen.
[ Voor 10% gewijzigd door RichieB op 09-08-2022 13:20 ]
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Thanks, dat dacht ik ook gezien te hebben. Als het zo is dan moet het kunnen werken. Ik zal eens een extra BDR91 op de kop tikken om het te testen.RichieB schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 13:17:
[...]
Het Honeywell relais (BDR91) heeft een open en gesloten kant, dus 3 pinnen: ABC. A is je voedende kant en het relais maakt contact met B (in "aan" stand) of met C (in "uit" stand). Dus je aansluitschema is:
A: 1
B: 2
C: 4
Wellicht moet je B en C omdraaien.. dat moet je even testen.
Groetjes, FaceDown.
Even een update: Wij hebben onze hybride unit 8KW in Februari besteld, en enkel het gasdeel is aangekomen bij de installateur, de verwachting is midden oktober voor de binnen en buiten unit, net voor de winter.......ik ben nog niet ongerust, maar het word wel spannend.
Hoi Pimjaco,
Bij de "reguliere" Intergas HReco36 is connector X5 op de Intergas PCB de "PC interface", vermoedelijk een 2400 Baud seriele interface. Meer informatie en reverse engineering daarvan op circuitsonline. Maar het is niet zeker dat het protocol in de hybride hetzelfde is als bij de gewone Intergas ketel.
De reguliere Intergas HReco36 heeft wel een Opentherm aansluiting maar de Daikin doet er helaas niets mee.
Zoals al gemeld in DM, maar misschien ook interessant voor anderen: bij mijn weten zit het Intergas gedeelte met een 4-pins connector "X5" verbonden aan het Daikin gedeelte.pimjaco schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 09:47:
Bij de "reguliere" Intergas HReco36 is connector X5 op de Intergas PCB de "PC interface", vermoedelijk een 2400 Baud seriele interface. Meer informatie en reverse engineering daarvan op circuitsonline. Maar het is niet zeker dat het protocol in de hybride hetzelfde is als bij de gewone Intergas ketel.
De reguliere Intergas HReco36 heeft wel een Opentherm aansluiting maar de Daikin doet er helaas niets mee.
Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos
Zijn er mensen die nu nog bewust kiezen voor hybride met gas voor 3 euro per m3 ?
Buiten de situaties waarin je nog niet van het gas af kan omdat je geen goede ltv hebt of onvoldoende isolatie ?
Ik heb een intergas ketel van 2018 die samenwerkt met de daikin unit . Voor relatief weinig geld kan ik alleen het hybride deel er naast hangen.
Of voor veel geld full Electric gaan.
Heb daarnaast ook al een L/L die verwarmt, maar ik gebruik nu nooit mijn vvw
Buiten de situaties waarin je nog niet van het gas af kan omdat je geen goede ltv hebt of onvoldoende isolatie ?
Ik heb een intergas ketel van 2018 die samenwerkt met de daikin unit . Voor relatief weinig geld kan ik alleen het hybride deel er naast hangen.
[ Voor 40% gewijzigd door pentaw1nz op 23-08-2022 20:29 ]
PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024
Ik denk juist vanwege die gasprijs. Met een goed afgestelde hybride kun je een groot deel van het jaar elektrisch verwarmen. Bij goede isolatie, voldoende vermogen en stabiele temperaturen zelfs bijna continu. Alleen de momenten dat het echt heel koud is springt de gasketel bij, waar ook een all-e situatie geen top rendement zou hebben of zelfs een weerstandsverwarming moet gebruiken (die stroomprijs is momenteel ook niet mals). Dan blijft hybride, met subsidie en de huidige aanschafprijs, een heel goed te verantwoorden alternatief.pentaw1nz schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 20:28:
Zijn er mensen die nu nog bewust kiezen voor hybride met gas voor 3 euro per m3 ?
Bij een top geïsoleerde woning met laag temperatuur verwarming had ik all-e wel overwogen uiteraard hoor. Maar volgens mij zet de huidige situatie hybride zeker niet buiten spel. Ik geloof wel in een volgende stap na de hybride wanneer de all-e warmtepomp betaalbaarder en breder inzetbaar is.
Van gas naar hybride snap ik 'm inderdaad, maar ik bedoel meer: zijn er ook mensen die hybride gaan terwijl ze ook full-e kunnen gaan?Martyn89 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 17:30:
[...]
Ik denk juist vanwege die gasprijs. Met een goed afgestelde hybride kun je een groot deel van het jaar elektrisch verwarmen. Bij goede isolatie, voldoende vermogen en stabiele temperaturen zelfs bijna continu. Alleen de momenten dat het echt heel koud is springt de gasketel bij, waar ook een all-e situatie geen top rendement zou hebben of zelfs een weerstandsverwarming moet gebruiken (die stroomprijs is momenteel ook niet mals). Dan blijft hybride, met subsidie en de huidige aanschafprijs, een heel goed te verantwoorden alternatief.
Bij een top geïsoleerde woning met laag temperatuur verwarming had ik all-e wel overwogen uiteraard hoor. Maar volgens mij zet de huidige situatie hybride zeker niet buiten spel. Ik geloof wel in een volgende stap na de hybride wanneer de all-e warmtepomp betaalbaarder en breder inzetbaar is.
Ik verwarm nu met een L/L en heb nog een vrij nieuwe ketel van 2018 die enkel aan gaat voor het douchen. Ik heb inmiddels nieuwe vloerverwarming die ik ook wel wil gaan gebruiken.
Twijfel wat handig is, ik kan hem op de echt koude dagen aan zetten op de ketel (heb nog 2 jaar gas voor een euro) of ik kan een hybride unit ophangen of toch full-e gaan....
De twijfel zit 'm bij mij in dat ik dus al een L/L heb hangen die het in 90% van de dagen voldoende doet.
Daarnaast heb ik een vrij jonge Intergas HRe die nu 4 jaar oud is.
Full-e gaan = meeste gas besparen en volledig de vloerverwarming kunnen benutten, maar tegelijkertijd ook ruimschoots hoogste eenmalige kosten.
Hybride= relatief eenvoudig, unit kan naast mijn bestaande ketel. Lagere eenmalige kosten en kan hiermee toch al redelijk de vvw benutten. Voelt echter een beetje als een tijdelijke oplossing, uiteindelijk wil je gewoon van het gas af en mijn huis is er klaar voor.
[ Voor 16% gewijzigd door pentaw1nz op 25-08-2022 09:30 ]
PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024
Ja, ik snap je punt. Als je woning echt goed met laagtemperatuur verwarming kan omgaan en je een goed geïsoleerde woning hebt zou ik zeker all-E overwegen. De terugverdientijd is misschien iets langer, maar op de lange termijn is het een degelijke en gasloze oplossing. En je bespaart ook nog wat door gas te laten verwijderen (is nu nog ‘gratis’) op je vaste netbeheerderskosten.
Hybride kwam laatst uit een onderzoek als heel serieus alternatief doordat het zoveel gas bespaart tegen een relatief gunstige investering. Maar de gasprijs staat enorm onder druk. Eens dat hybride vooral als tussenoplossing interessant is, maar die tussenoplossing is nu wel heel interessant.
Hybride kwam laatst uit een onderzoek als heel serieus alternatief doordat het zoveel gas bespaart tegen een relatief gunstige investering. Maar de gasprijs staat enorm onder druk. Eens dat hybride vooral als tussenoplossing interessant is, maar die tussenoplossing is nu wel heel interessant.
Die gasprijs blijft niet jarenlang zo. Op een gegeven moment normaliseert deze weer en dan is hybride al snel weer een no-brainer. Bovendien is de electraprijs nu ook hoog.Martyn89 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 13:07:
Ja, ik snap je punt. Als je woning echt goed met laagtemperatuur verwarming kan omgaan en je een goed geïsoleerde woning hebt zou ik zeker all-E overwegen. De terugverdientijd is misschien iets langer, maar op de lange termijn is het een degelijke en gasloze oplossing. En je bespaart ook nog wat door gas te laten verwijderen (is nu nog ‘gratis’) op je vaste netbeheerderskosten.
Ik kon nu met een investering van 5000 euro 95% gas besparen. Het zou onzin zijn om voor de resterende 5% nog eens 10 a 20K te moeten investeren. Bovendien is koken op gas veel fijner en we hebben een gashaard voor de gezelligheid.
Ik zit nu onder de 100 euro pm aan energiekosten (redelijk groot vrijstaand huis) dus voor mij meer dan prima de komende jaren.
Groetjes, FaceDown.
even vraagje tussendoor:
hoe kan je effectief gezien de gasketel uitprogrammeren of in elk geval de boel zo instellen dat de ketel fysiek wegkan (voorkeur) of nooit meer aangaat met de gaskraan dicht zonder heel kermis aan foutmeldingen en aanverwante zaken? dus eigenlijk overschakelen van hybride naar puur electrisch.
hoe kan je effectief gezien de gasketel uitprogrammeren of in elk geval de boel zo instellen dat de ketel fysiek wegkan (voorkeur) of nooit meer aangaat met de gaskraan dicht zonder heel kermis aan foutmeldingen en aanverwante zaken? dus eigenlijk overschakelen van hybride naar puur electrisch.
[ Voor 16% gewijzigd door flippy op 25-08-2022 17:38 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Dat is niet mogelijk, zie eerder in dit topic.flippy schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 17:36:
even vraagje tussendoor:
ik heb al een berg paginas lopen doorbladeren maar ik heb dan gemist waar dat staat. vooral de waarom niet in dit geval. het daikin-deel is inmiddels een standaard split unit (met een andere print denk ik dan). die word ook verkocht zonder het intergas-aangroeisel erbij. ik probeer te voorkomen dat de eigenaar van de installatie in dit geval word gedwongen om de hele meuk eruit te halen en een los monoblok ervoor in de plaats te zetten. gezien de levertijd van nieuwe units is dat "minder" qua vooruitzichten. als er dan in het ergste geval dan alleen een nieuwe print in moet bijvoorbeeld is dat beter te verteren dan de hele mik te vervangen met levertijden geteld in 6+ maanden....MBgek schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 18:33:
[...]
Dat is niet mogelijk, zie eerder in dit topic.
tapwater is geen issue trouwens. dat doet al niet meer mee. de gasketel zit er qua warmtevraag alleen nog maar voor de show.
[ Voor 10% gewijzigd door flippy op 25-08-2022 19:52 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Het zit ‘m niet alleen in die andere print, het is een andere unitflippy schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 19:50:
[...]
ik heb al een berg paginas lopen doorbladeren maar ik heb dan gemist waar dat staat. vooral de waarom niet in dit geval. het daikin-deel is inmiddels een standaard split unit (met een andere print denk ik dan). die word ook verkocht zonder het intergas-aangroeisel erbij. ik probeer te voorkomen dat de eigenaar van de installatie in dit geval word gedwongen om de hele meuk eruit te halen en een los monoblok ervoor in de plaats te zetten. gezien de levertijd van nieuwe units is dat "minder" qua vooruitzichten. als er dan in het ergste geval dan alleen een nieuwe print in moet bijvoorbeeld is dat beter te verteren dan de hele mik te vervangen met levertijden geteld in 6+ maanden....
tapwater is geen issue trouwens. dat doet al niet meer mee. de gasketel zit er qua warmtevraag alleen nog maar voor de show.
als je de ketel niet meer aan wil hebben zet je bijvoorbeeld de evenwichtstemperatuur zo laag mogelijk. Waarom zou je met een monoblock aan de gang moeten? Er is vast een binnenunit zonder ketel die je zo kunt vervangen voor het originele hybride binnendeel.
Als je het gasdeel verwijdert heb je ook geen pomp meer.flippy schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 19:50:
[...]
ik heb al een berg paginas lopen doorbladeren maar ik heb dan gemist waar dat staat. vooral de waarom niet in dit geval. het daikin-deel is inmiddels een standaard split unit (met een andere print denk ik dan). die word ook verkocht zonder het intergas-aangroeisel erbij. ik probeer te voorkomen dat de eigenaar van de installatie in dit geval word gedwongen om de hele meuk eruit te halen en een los monoblok ervoor in de plaats te zetten. gezien de levertijd van nieuwe units is dat "minder" qua vooruitzichten. als er dan in het ergste geval dan alleen een nieuwe print in moet bijvoorbeeld is dat beter te verteren dan de hele mik te vervangen met levertijden geteld in 6+ maanden....
Groetjes, FaceDown.
MBgek schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 20:05:
[...]
Het zit ‘m niet alleen in die andere print, het is een andere unit![]()
als je de ketel niet meer aan wil hebben zet je bijvoorbeeld de evenwichtstemperatuur zo laag mogelijk. Waarom zou je met een monoblock aan de gang moeten? Er is vast een binnenunit zonder ketel die je zo kunt vervangen voor het originele hybride binnendeel.
daarom vraag ik het ook. ik kan de evenwichtstemepratuur wel vet verlagen maar als de unit in storing gaat omdat de ketel geen gas krijgt bijvoorbeeld omdat hij toch ineens beslist om gas erbij te halen voor een defrost oid schiet dat ook niet echt op. als ik die op -20 of zo kan zetten zonder dat de regeling in storing gaat vind ik het aan de ene kant al goed.FaceDown schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 20:34:
[...]
Als je het gasdeel verwijdert heb je ook geen pomp meer.
ik ben bekend met practisch alle warmtepompen maar niet genoeg met deze frankenstein-combinaties om maar "ff" blind wat aanpassingen te doen, beter om dat hier uit te vragen dan wiel opnieuw uitvinden. ik zoek daarom ook naar de kortste/makkelijkstse weg om gasloos te gaan in deze opstelling. als dat betekent dat die ketel een kastnorament word vind ik dat niet erg, de installateur heeft er ook voor gekozen om die ketel bovenop de daikin module te prakken waardoor die dus volledig onbereikbaar is. dat is iets voor de bewoner om mee te leven.
als ik bezig moet gaan met binnendeel vervangen die compatibel is met de EVLQ08 die buiten staat dan zit je al tegen de 3k aan te hikken voor een "normale" binnenunit + de dag alles qua f-gassen ombouwen. dan is het goedkoper om gewoon de hele meuk eruit te halen als een monoblok binnen is ergens in januari en de daikin-intergas combi op marktplaats te zetten. gezien de prijzen kan men die verkopen voor nieuwprijs momenteel.
Dit is best interessant.MBgek schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 20:05:
[...]
Het zit ‘m niet alleen in die andere print, het is een andere unit![]()
Is het uberhaupt mogelijk om (op den duur) de CV ketel te verwijderen en met een hybride setup vervolgen full-E te gaan?
Zo ja, waarvoor zou je de ketel dan moeten vervangen? Iemand die scherp heeft welk product dat is voor de daikin?
voor zover ik in de daikin boeken heb gedoken zou een EHBH08E6V erop moeten werken al kost dat ding ergens tussen de 2500 en 3k zonder installatie. al moet ik nog eens vragen aan mijn daikin contact eens vragen wat de exacte verschillen zijn behalve het ontbreken van het noodelement. en mogelijk dat de buitenunit niet tof praat met dat model binnenunit. het gros van wat erin zit is hetzelfde voor zover ik even vluchtig naar wat onderdeelnummers heb gekeken.pentaw1nz schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 22:43:
[...]
Dit is best interessant.
Is het uberhaupt mogelijk om (op den duur) de CV ketel te verwijderen en met een hybride setup vervolgen full-E te gaan?
Zo ja, waarvoor zou je de ketel dan moeten vervangen? Iemand die scherp heeft welk product dat is voor de daikin?
vraag blijft of het financieel zinvol is gezien de huidige markt en de waarde van zelfs een gebruikt systeem (die beschikbaar is) bijna gelijk ligt aan die van een nieuw monoblok die je nu nog voor net onder de 4k kan krijgen. splits zijn zozio duurder maar kan zijn voordelen hebben zolang de leidinglengte niet al te erg is anders lever je weer vermogen in ten opzichte van een monoblok. reken op 1kW per 15 meter leidinglengte aan verlies. dus een 8kW buitenunit doet nog maar 6kW als je aan de max van 30 meter zit (hij verbruikt nog wel die 8kW). als je zo extreem zit qua lengtes zou ik overwegen om van split af te stappen en een monoblok te nemen die dat probleem niet heeft als je toch bezig bent.
al heeft iedereen die dit systeem heeft al wel de leidingen liggen dus is het weer makkelijker vervangen. vraagstuk is dus meer financien en hoeveel hoofdpijn je wilt hebben aan omzetten van het hele feest.
[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 26-08-2022 00:16 ]
Goedemorgen allen,
Graag ga ik over naar een warmtepomp.
Mijn huidige situatie is;
- zeer verouderde HR-ketel (>15 jaar oud)
- huis uit 1975
- spouwmuurisolatie
- dakisolatie
- zonnepanelen
- beneden vloerverwarming
- boven radiatoren (wordt enkel op 1 kamer gebruikt)
Specialist langs laten komen en hij heeft mij een Daikin Altherma Hybride 5 Kw met CW5 ketel geadviseerd om direct de oude ketel te vervangen.
Heb de pagina's redelijk doorspit en lees dat Daikin behoorlijk wat verschillende afstelmogelijkheden heeft voor optimaal effect. Helaas ben ik een leek op technisch vlak en hoop ik dat jullie mij kunnen helpen met enkele tips/waar op te letten.
Alvast bedankt
- huis uit 1975
- spouwmuurisolatie
- dakisolatie
- zonnepanelen
Specialist langs laten komen en hij heeft mij een Daikin Altherma Hybride 5 Kw met CW5 ketel geadviseerd om direct de oude ketel te vervangen.
Heb de pagina's redelijk doorspit en lees dat Daikin behoorlijk wat verschillende afstelmogelijkheden heeft voor optimaal effect. Helaas ben ik een leek op technisch vlak en hoop ik dat jullie mij kunnen helpen met enkele tips/waar op te letten.
Alvast bedankt
als je vloerverwarming hebt is het dan niet handiger om direct gasloos te gaan?bongerss schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 11:16:
Goedemorgen allen,
- huis uit 1975
- spouwmuurisolatie
- dakisolatie
- zonnepanelen
Alvast bedankt
Dit heb ik nog nooit gehoord, kun je dat eens uitleggen? ik snap de fixatie op monoblock systemen niet echt, m.i. is dat echt zwaar ondergeschikt aan een split.flippy schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 23:32:
[...]
voor zover ik in de daikin boeken heb gedoken zou een EHBH08E6V erop moeten werken al kost dat ding ergens tussen de 2500 en 3k zonder installatie. al moet ik nog eens vragen aan mijn daikin contact eens vragen wat de exacte verschillen zijn behalve het ontbreken van het noodelement. en mogelijk dat de buitenunit niet tof praat met dat model binnenunit. het gros van wat erin zit is hetzelfde voor zover ik even vluchtig naar wat onderdeelnummers heb gekeken.
vraag blijft of het financieel zinvol is gezien de huidige markt en de waarde van zelfs een gebruikt systeem (die beschikbaar is) bijna gelijk ligt aan die van een nieuw monoblok die je nu nog voor net onder de 4k kan krijgen. splits zijn zozio duurder maar kan zijn voordelen hebben zolang de leidinglengte niet al te erg is anders lever je weer vermogen in ten opzichte van een monoblok. reken op 1kW per 15 meter leidinglengte aan verlies. dus een 8kW buitenunit doet nog maar 6kW als je aan de max van 30 meter zit (hij verbruikt nog wel die 8kW). als je zo extreem zit qua lengtes zou ik overwegen om van split af te stappen en een monoblok te nemen die dat probleem niet heeft als je toch bezig bent.
al heeft iedereen die dit systeem heeft al wel de leidingen liggen dus is het weer makkelijker vervangen. vraagstuk is dus meer financien en hoeveel hoofdpijn je wilt hebben aan omzetten van het hele feest.
het is inderdaad iets wat veel mensen niet realiseren ook al staat het zelfs zwart op wit in de datasheets en gidsen van de fabrikanten, al moet je vaak wel diep graven om dat te vinden.MBgek schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 20:04:
[...]
Dit heb ik nog nooit gehoord, kun je dat eens uitleggen? ik snap de fixatie op monoblock systemen niet echt, m.i. is dat echt zwaar ondergeschikt aan een split.
ik zal het proberen uit te leggen war het probleem ligt. let wel, dit is wat concepten waar zelfs veel aircomensen moeite mee hebben.
voor een airco (dus koelte is nuttig) wil je het koelmiddel zo koud mogelijk hebben in vloeistofvorm. dat geeft de meeste efficentie, warmte is juist iets waar je vanaf wilt dus daar word niet naar gekeken, immers is warmte "afval" voor de doorsnee aircoman/vrouw/persoon. en al die vloeistof in het systeem is dus potentieel werk wat "klaarstaat" voor gebruik. klep open en er komt kou uit, de compressor hoeft dus niet eens aan in het begin.
voor een installatie in warmtebedrijf (dus de warmte is nuttig) wil je juist het hete gas hebben, en dat komt alleen van de compressor af en kan je (in tegenstelling tot de vloeistof) niet opslaan voor later en koelt af als het door de leiding stroomt.er is dus geen nuttige warmte aanwezig als de compressor niet loopt. dus je moet de warmte die de compressor produceert zo snel mogleijk nuttig gebruiken. dus als je hele lange leidinglengtes hebt verlies je onderweg nuttige warmte die eigenlijk in je water (of lucht) had moeten gaan. dat heeft grotendeels te maken met de slechte isolatie die om de leidingset zit en de relatief lage vermogens van de compressors die in de reguliere huis-tuin-keuken warmtepompen zit. die paar mm foam doet niet zoveel qua warmte binnenhouden. voor de systemen met relatief kleine compressors (ik praat dus niet over dikke VRF installaties met 10+ binnendelen, die hebben hele andere correctiefactoren en pijplengtes die ver over de 100m kunnen gaan) hebben dus vrij snel best wat verliezen over de leidingset. dat is gewoon de sreekwoordelijke "inconvenient truth" waar vele mensen in het vakgebied gewoon niks van weten, laat staan begrijpen. alle leiding vanaf de compressor tot aan de uitgang van je condensor is onderdeel van de condensor, een deel ervan (het deel wat buiten je hydrobox zit en de compressor) doet dus gewoon niet mee met het feest en is gewoon verloren energie. en die factor is groter naarmate de installatie kleiner is en de leidingen langer worden. al zijn daar ook weer wat variaties op door verschillende factoren die ik nu even negeer.
monobloks (iets wat trouwens de norm is in commericele en industriele systemen) hebben dit probleem niet omdat de condensor (dus wat je nuttige warmte produceert) slechts enkele centimeters van de compressor staat. water is een veel efficentier medium om energie te transporteren dan kokend heet gas door een koperen buisje met wat foam erover. 35 graden water is makkelijker te isoleren en transporteren dan het enorme volume 80 graden gas wat door je leidingset moet. de verliezen onderweg zijn gewoon groter. een stapel andere factoren zoals compressieverliezen gooi ik even op die stapel erbij om het leuk/simpel te houden.
dus ja, wil je over lange afstanden is een monoblok gewoon superieur, daar kan je niet omheen. voor korte afstanden of als je andere beperkingen hebt is een split gewoon vaak handiger en moet men de lagere efficientie incalculeren, als men het al weet dat het minder is dan een monoblok.
voor het gemak en "omdat het men gewoon niet wil geloven" heb je hier een linkje naar een design gids van panasonic en dan mag je zelf even kijken of je het kan vinden. zoizo wel een leuke lees als je in 15 minuten meer wilt weten dan je "expert/specialist" installateur.
https://www.panasonicproc...A2W_2018_DesignManual.pdf
als je het niet kan vinden:
spoiler:
het staat op pagina 83 en voorbeeld op 84
[ Voor 10% gewijzigd door flippy op 26-08-2022 23:17 ]
Zojuist een lokalke installateur op bezoek gehad voor informatie over een warmtepomp. Wij hebben een woning uit 2007 met een 15 jaar oude Intergas compact CV ketel. In 2019 vloerverwarming geinstalleerd beneden en zonnepanelen (jaaropbrengst na uitbreiding later dit jaar circa 7000kwh.
De installateur kan een Daikin/Intergas hybride 8kw binnen 3 maanden leveren en stelt voor de oude CV ketel te vervangen door deze Daikin/Intergas hybride.
Ons jaarverbruik is 1300 m3, waarvan 200 m3 voor tap/douchewater en koken, dus 1100m3 voor verwarming.
Ik lees op de Daikin site een mogelijk besparing van 35% op energieverbruik, maar weet niet zeker of zij 35% besparing op gas bedoelen of 35% op de rekening.
Wat zou een reeele besparing op gasverbruik in ons geval zijn? Bijvoorbeeld 75% minder gas voor verwarming? We zouden dan op (1100*0.25)+200=475m3 uitkomen, maar weet niet of dat haalbaar is met deze installatie.
De installateur kan een Daikin/Intergas hybride 8kw binnen 3 maanden leveren en stelt voor de oude CV ketel te vervangen door deze Daikin/Intergas hybride.
Ons jaarverbruik is 1300 m3, waarvan 200 m3 voor tap/douchewater en koken, dus 1100m3 voor verwarming.
Ik lees op de Daikin site een mogelijk besparing van 35% op energieverbruik, maar weet niet zeker of zij 35% besparing op gas bedoelen of 35% op de rekening.
Wat zou een reeele besparing op gasverbruik in ons geval zijn? Bijvoorbeeld 75% minder gas voor verwarming? We zouden dan op (1100*0.25)+200=475m3 uitkomen, maar weet niet of dat haalbaar is met deze installatie.
Vloerverwarming kun je zonder gas verwarmen. Zorg ervoor dat je geen mengverdeler hebt zodat de warmte maximaal de vloer in gaat (en je verdeler dus geschikt is voor lage tempetatuur verwarming). Heb je boven radiatoren dan kun je overwegen door deze te vervangen door Jaga's. Deze koop je voor een paar tientjes per stuk op marktplaats.Apolopo schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 20:32:
Zojuist een lokalke installateur op bezoek gehad voor informatie over een warmtepomp. Wij hebben een woning uit 2007 met een 15 jaar oude Intergas compact CV ketel. In 2019 vloerverwarming geinstalleerd beneden en zonnepanelen (jaaropbrengst na uitbreiding later dit jaar circa 7000kwh.
Met deze tips zou je in principe 100% gas moeten kunnen besparen op verwarming. Je kunt de Daikin zo instellen dat je hem verbiedt gas te gebruiken voor verwarming. Zo gaan wij het ook proberen deze winter (soortgelijke situatie als bij jou - v.v. beneden, radiatoren - nu Jaga's boven).
Groetjes, FaceDown.
Dank je, dat klinkt veelbelovend! Er zit nu inderdaad een mengverdeler, die zal er dan af moeten. Hoeveel is bij jullie het stroomverbruik gestegen tov de daling in gasverbruik sinds de installatie van de Daikin?FaceDown schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 21:19:
[...]
Vloerverwarming kun je zonder gas verwarmen. Zorg ervoor dat je geen mengverdeler hebt zodat de warmte maximaal de vloer in gaat (en je verdeler dus geschikt is voor lage tempetatuur verwarming). Heb je boven radiatoren dan kun je overwegen door deze te vervangen door Jaga's. Deze koop je voor een paar tientjes per stuk op marktplaats.
Met deze tips zou je in principe 100% gas moeten kunnen besparen op verwarming. Je kunt de Daikin zo instellen dat je hem verbiedt gas te gebruiken voor verwarming. Zo gaan wij het ook proberen deze winter (soortgelijke situatie als bij jou - v.v. beneden, radiatoren - nu Jaga's boven).
Kan ik nog weinig over zeggen.. ik heb welgeteld een week moeten stoken voordat de lente zijn intrede deed.Apolopo schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 22:02:
[...]
Dank je, dat klinkt veelbelovend! Er zit nu inderdaad een mengverdeler, die zal er dan af moeten. Hoeveel is bij jullie het stroomverbruik gestegen tov de daling in gasverbruik sinds de installatie van de Daikin?
Sommige mengverdelers kun je ook dichtzetten zodat ze niet meer bijmengen, wellicht bij jou een optie?
Ik heb nu zoiets maar dan met pomp:
https://www.cv-compleet.n...2NkBO80xLdrhoCda8QAvD_BwE
Het is bij mij wel een apart circuit met platenwisselaar ertussen, dit heeft te maken met de beruchte zwarte slangen in de vloer.
Wellicht dat jij gewoon naar bovenstaand model zonder pomp kunt.
Groetjes, FaceDown.
Ik wacht inmiddels 6 maanden op de Daikin intergas hybride unit (geen koeling), 3 maanden is wellicht wat optimistisch.Apolopo schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 20:32:
Vraagje
Wij hebben sinds februari dit jaar een daykin hybride 8kw
Nog geen super lang periode kou gehad maar we hielden ons huis uit 1952 goed warm. We hadden wel al spouwmuur isolatie, nu ook het dak geïsoleerd. Voor komende koude periode ga ik de boel goed inregelen. Valt op dat ik nog niet echt een fijne post of link heb gevonden met info. Staat redelijk versnipperd op dit forum. Maar goed, beter iets dan niets. Wel heb ik een vraagje dmv de lan adapter kan ik in de app een offset instellen. Alleen snap ik niet zo goed waar deze invloed op heeft. Alle tips en info zijn welkom. Ps, vandaag merkte ik dat mijn installatie warmte produceerde, vandaar de vraag
Nog geen super lang periode kou gehad maar we hielden ons huis uit 1952 goed warm. We hadden wel al spouwmuur isolatie, nu ook het dak geïsoleerd. Voor komende koude periode ga ik de boel goed inregelen. Valt op dat ik nog niet echt een fijne post of link heb gevonden met info. Staat redelijk versnipperd op dit forum. Maar goed, beter iets dan niets. Wel heb ik een vraagje dmv de lan adapter kan ik in de app een offset instellen. Alleen snap ik niet zo goed waar deze invloed op heeft. Alle tips en info zijn welkom. Ps, vandaag merkte ik dat mijn installatie warmte produceerde, vandaar de vraag
:strip_exif()/f/image/Nw5Z8X4yswcmMKdRE6yUxVnX.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door BobNoldus op 30-08-2022 21:43 ]
Ik ken de app niet maar ik kan me voorstellen die offset te maken kan hebben met de gewenste temperatuur van het klokprogramma.BobNoldus schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 21:41:
Vraagje
Nog geen super lang periode kou gehad maar we hielden ons huis uit 1952 goed warm. We hadden wel al spouwmuur isolatie, nu ook het dak geïsoleerd. Voor komende koude periode ga ik de boel goed inregelen. Valt op dat ik nog niet echt een fijne post of link heb gevonden met info. Staat redelijk versnipperd op dit forum. Maar goed, beter iets dan niets. Wel heb ik een vraagje dmv de lan adapter kan ik in de app een offset instellen. Alleen snap ik niet zo goed waar deze invloed op heeft. Alle tips en info zijn welkom. Ps, vandaag merkte ik dat mijn installatie warmte produceerde, vandaar de vraag [Afbeelding]
Hoe wordt de Altherma aangestuurd? Het kan namelijk ook een offset zijn van de stooklijn.
[ Voor 3% gewijzigd door MBgek op 30-08-2022 21:55 ]
Lijkt erop dat in de app hiermee de Tempratuur uitredend water aangepast wordt.MBgek schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 21:50:
[...]
Ik ken de app niet maar ik kan me voorstellen die offset te maken kan hebben met de gewenste temperatuur van het klokprogramma.
Even puzzelen wat dit voor een invloed heeft op de andere instellingen die ik ga doen in het menu van de installatie.
Wij hebben sinds vandaag een Daikin-Intergas Hybryd 8KW met koelfunctie. De thermostaat die meegeleverd wordt is niet de fraaiste (vinden wij). Dus we zijn op zoek naar een alternatief. Nu geeft Daikin aan dat geen enkele slimme thermostaat zou werken. Alleen een traditionele thermostaat zou samenwerken met de koelfunctie.
Hoe staan jullie hierin? De installateur probeerde ons een Honeywell Lyric aan te smeren, maar die kan ook niet koelen. En is bovendien een OpenTherm-thermostaat (en slim). En laten die nu net niet samenwerken met de Daikin.
Iemand nog tips?
Hoe staan jullie hierin? De installateur probeerde ons een Honeywell Lyric aan te smeren, maar die kan ook niet koelen. En is bovendien een OpenTherm-thermostaat (en slim). En laten die nu net niet samenwerken met de Daikin.
Iemand nog tips?
Doordat ik ook in bezit ben van een HReco (36) van 2017 en ik ook een mogelijkheid voor een EJHA04AV3 Monobloc heb zou ik dit ook graag op de manier toepassen zoals jij hebt gedaan.Midget1234 schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 21:23:
[...]
Ik had ook te maken met zowel mensen van Intergas als Daikin die niet terzake kundig waren (vandaar ook in 1e instantie dat ik de verkeerde branderautomaat kreeg). De combinatie van Intergas HRE CV en Daikin Monobloc wordt ook als geheel aangeboden:
https://www.intergas-verw...oducten/hybride-monobloc/
ook bestaat er een handleiding voor de combinatie door even naar beneden te scrollen hier: https://www.daikin.nl/nl_nl/products/ejha-av3.html
Ik heb dus los de Daikin unit toegevoegd en mijn HRE Eco omgebouwd met een nieuwe branderautomaat. Voor mij werkt het perfect samen; gas alleen als het moet.
Hoe je het door jou genoemde alternatief naadloos kunt laten samenwerken met de HRE CV is mij niet bekend.
Ik heb al geprobeerd het juiste artikelnummer voor de branderautomaat te vinden maar hulp vanuit Intergas en Daikin is nihil, zou je mij het juiste artikelnummer kunnen geven?
Verder ben ik ook benieuwd jou jou installatie layout eruit ziet, zou je dit willen delen?
Ik zou verwachten dat alle slimme thermostaten koeling ondersteunen, zelfs met mijn eigen project kan ik (in LWT mode) de cooling aan/uit zetten, de "deviation" instellen, en schakelen tussen cooling, heating, en auto, alles in principe ook vanuit HA. Het is in software hetzelfde als verwarmen maar gebruikt net een andere parameter.Kayce schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 11:37:
Wij hebben sinds vandaag een Daikin-Intergas Hybryd 8KW met koelfunctie. De thermostaat die meegeleverd wordt is niet de fraaiste (vinden wij). Dus we zijn op zoek naar een alternatief. Nu geeft Daikin aan dat geen enkele slimme thermostaat zou werken. Alleen een traditionele thermostaat zou samenwerken met de koelfunctie.
Iemand nog tips?
Het advies voor een OpenTherm thermostaat is inderdaad apart, Daikin gebruikt geen OpenTherm, maar P1/P2.
Ik maak me een beetje zorgen over wat ik hier las over de effectiviteit van het systeem als je de standaard thermostaat niet gebruikt. Iets met de sensoren.arnoldniessen schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 16:07:
[...]
Ik zou verwachten dat alle slimme thermostaten koeling ondersteunen, zelfs met mijn eigen project kan ik (in LWT mode) de cooling aan/uit zetten, de "deviation" instellen, en schakelen tussen cooling, heating, en auto, alles in principe ook vanuit HA. Het is in software hetzelfde als verwarmen maar gebruikt net een andere parameter.
Het advies voor een OpenTherm thermostaat is inderdaad apart, Daikin gebruikt geen OpenTherm, maar P1/P2.
Ben een absolute noob overigens, dus mij kun je veel wijsmaken als het gaat om deze systemen.
Welke sensoren bedoel je? Ik heb een evohome systeem met o.a. een HCE80. Dat gaat perfect met koeling, de originele bediening ligt bij de binnenunit en word gebruikt voor instellingen.Kayce schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 17:04:
[...]
Ik maak me een beetje zorgen over wat ik hier las over de effectiviteit van het systeem als je de standaard thermostaat niet gebruikt. Iets met de sensoren.
Ben een absolute noob overigens, dus mij kun je veel wijsmaken als het gaat om deze systemen.
Hier idem. Honeywell Evohome, werkt ook met koeling. Geen HCE80 maar een zoneklep (ook van Honeywell) op de vloerverwarming (is bij mij maar 1 zone voor de hele benedenverdieping).MBgek schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 18:52:
[...]
Welke sensoren bedoel je? Ik heb een evohome systeem met o.a. een HCE80. Dat gaat perfect met koeling, de originele bediening ligt bij de binnenunit en word gebruikt voor instellingen.
Groetjes, FaceDown.
Zijn er hier al mensen die de Daikin intergas hebben gekoppeld met dynamische stroomprijzen zoals easy energy of de opwekking van zonnepanelen? En zo op het goedkoopste moment stroom verbruiken?
Heb hem nu sinds een aantal jaar draaien op een stooklijn op buitentemperatuur 24 uur per dag, maar ben wel benieuwd of het efficiënter/goedkoper kan.
Heb in het verleden getest om hem snachts uit te laten, maar dan moet sochtends heel de vloer weer opnieuw opwarmen wat veel tijd en energie kost en dus niet goed werkt.
Nu wil ik komende winter eens geen proberen hem om het uur in en uit te schakelen zodat de vloer niet super ver afkoelt, maar hij toch niet constant hoeft te draaien. En dan natuurlijk het liefst met stroomprijs sturing. Ik heb namelijk het idee dat hij niet ver genoeg terug kan moduleren om super efficiënt continue te draaien dat daar mijn woonkamer te klein voor is. Iemand ook zoiets geprobeerd?
Heb hem nu sinds een aantal jaar draaien op een stooklijn op buitentemperatuur 24 uur per dag, maar ben wel benieuwd of het efficiënter/goedkoper kan.
Heb in het verleden getest om hem snachts uit te laten, maar dan moet sochtends heel de vloer weer opnieuw opwarmen wat veel tijd en energie kost en dus niet goed werkt.
Nu wil ik komende winter eens geen proberen hem om het uur in en uit te schakelen zodat de vloer niet super ver afkoelt, maar hij toch niet constant hoeft te draaien. En dan natuurlijk het liefst met stroomprijs sturing. Ik heb namelijk het idee dat hij niet ver genoeg terug kan moduleren om super efficiënt continue te draaien dat daar mijn woonkamer te klein voor is. Iemand ook zoiets geprobeerd?
Hier ook beginnen nadenken over vervanging van gasketel 18 jaar oud.
Nog twijfel tussen hybride en full elektriek gaan
Woning is halfopen en goede isolatienorm maar van 2004 natuurlijk.
- dakisolatie 15 cm
- spouwisolatie 5 cm
- vloerisolatie onder kruipkeder 5cm en in de chape.
Huis is enkel op radiatoren verwarmd.
verwarming op 3 kringen (gelijkvloers + badkamer + verdiep)
eigenlijk gebruiken we enkel de kring gelijkvloers
slaapkamers worden niet verwarmd
badkamer gewoon met bijverwaming elektrisch vuurtje (enkel bij vriesdagen gaat daar de cv mee in gebruik)
We verwarmen dus eigenlijk maar 70 m2 of 210 m3
De Daiking is voorlopig de enige hybride waar ik een SCOP kon vinden bij temp van 55 graden namelijk 3.28
Volgende vragen :
- onze huidige CV staat op zolder , is dit een probleem om hem te vervangen op zolder door een Daikin Hybride ?
- Is de SCOP van 3.28 voldoende om de meerprijs terug te verdienen op redelijke termijn ?
- Ons totaal gasverbruik van vorig jaar is 13336 kWh (verwarming + koken + douce)
- beter onmiddellijk doorduwen naar full warmtepomp ( extra kost voor warm water en kookplaat ?)
- is EV wagen + warmtepomp te doen op termijn ? ( zonnepanelen van 4200 kWh zijn reeds nodig voor dagelijks verbruik)
Nog twijfel tussen hybride en full elektriek gaan
Woning is halfopen en goede isolatienorm maar van 2004 natuurlijk.
- dakisolatie 15 cm
- spouwisolatie 5 cm
- vloerisolatie onder kruipkeder 5cm en in de chape.
Huis is enkel op radiatoren verwarmd.
verwarming op 3 kringen (gelijkvloers + badkamer + verdiep)
eigenlijk gebruiken we enkel de kring gelijkvloers
slaapkamers worden niet verwarmd
badkamer gewoon met bijverwaming elektrisch vuurtje (enkel bij vriesdagen gaat daar de cv mee in gebruik)
We verwarmen dus eigenlijk maar 70 m2 of 210 m3
De Daiking is voorlopig de enige hybride waar ik een SCOP kon vinden bij temp van 55 graden namelijk 3.28
Volgende vragen :
- onze huidige CV staat op zolder , is dit een probleem om hem te vervangen op zolder door een Daikin Hybride ?
- Is de SCOP van 3.28 voldoende om de meerprijs terug te verdienen op redelijke termijn ?
- Ons totaal gasverbruik van vorig jaar is 13336 kWh (verwarming + koken + douce)
- beter onmiddellijk doorduwen naar full warmtepomp ( extra kost voor warm water en kookplaat ?)
- is EV wagen + warmtepomp te doen op termijn ? ( zonnepanelen van 4200 kWh zijn reeds nodig voor dagelijks verbruik)
Ja sinds vandaag stuur ik de binnenuit op de gemiddeld lage prijs van de dag.detim schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 10:34:
Zijn er hier al mensen die de Daikin intergas hebben gekoppeld met dynamische stroomprijzen zoals easy energy of de opwekking van zonnepanelen? En zo op het goedkoopste moment stroom verbruiken?
Heb via Home Assistant een automatisering gemaakt met een shelly 1, en die aangesloten op de X5M 3-4 klemmen.
Technisch werkt het, maar ga nu kijken wat comfortabel blijft. Er zijn veel factoren, de AWT, het programma en hoeveel tijd gemiddeld het op een dag het een 'laag tarief' is.
Update:
Het werkt wel, de buitenunit gaat langzaam uit.
Maar als er warmtevraag is (omdat het kouder is dan gewenst) blijft de pomp lopen. Op het display geeft hij dan het CV logo weer maarja, die staat zo ingesteld dat pas onder 0 gr CV mag leveren. Pomp blijft lopen. pas als ik de gewenste vraag lager zet dan slaat hij af. Weet de oplossing helaas nog niet.
[ Voor 11% gewijzigd door Jazzy.nl op 19-09-2022 19:53 ]
Weet iemand wat de "Geluidsarme stand" precies doet? Ja, de buiten unit zou dan mijder geluid moeten maken. Maar gaat dit dan ten koste van efficiëntie? Hoe zit dit. Weet iemand dit?
Tja, en nu komt er een energie plafond.
Heb je net een hybride en kook je op inductie. Dus weinig gas en veel elektra.
Dus onder plafond gas en boven plafond elektra.
Dus gaan we maar afwachten en anders weer op gas over.
Kwestie van rekenen...... 😡
Als het een beetje meezit (en de prijs boven het plafond niet nog meer stijgt dan het al zou stijgen) krijg je dus korting op het gebruik onder 3300 kWh. Dat lijkt me toch geen probleem?Rugzak schreef op maandag 19 september 2022 @ 22:39:
ja hier word ik wel wat moe van.Rugzak schreef op maandag 19 september 2022 @ 22:39:
iedereen willen ze van het gas af en die wie dat nu hebben gedaan worden gestraft?
door je warmte pomp en inductie verbruik je meer dan het gemiddelde huishouden aan stroom
en moet je dus meer gaan betalen terwijl je geen gas kan verbruiken die nu goedkoper word.
Ga je vanaf november netto dan méér betalen als je de huidige prijzen vergelijkt?Maxwp schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 01:55:
[...]
ja hier word ik wel wat moe van.
iedereen willen ze van het gas af en die wie dat nu hebben gedaan worden gestraft?
door je warmte pomp en inductie verbruik je meer dan het gemiddelde huishouden aan stroom
en moet je dus meer gaan betalen terwijl je geen gas kan verbruiken die nu goedkoper word.
Ik snap de reflex, maar hij is niet terecht. Zag de terugverdientijd ook oplopen maar wij zijn wel de laatsten die mogen miepen.Maxwp schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 01:55:
[...]
Als 85 of 90% onder het prijsplafond valt ipv 100% so be it, er zijn lui die de verwarming niet meer open durven draaien vanwege de kosten.
Cash is king.
Ik snap de reflex een heel klein beetje. Dit is een psychologisch fenomeen: de sociale vergelijkingstheorie. Het gevoel over jezelf hangt ervan af of jij het relatief beter hebt dan anderen. En met de (hybride) warmtepomp rekenen we onszelf rijjker dan anderen (tenslotte wil je met je investering ook zo snel mogelijk sociaal kunnen scoren). En nu blijkt dat anderen ook een voordeel krijgen.mk1992 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 08:45:
[...]
Ik snap de reflex, maar hij is niet terecht. Zag de terugverdientijd ook oplopen maar wij zijn wel de laatsten die mogen miepen.
Als 85 of 90% onder het prijsplafond valt ipv 100% so be it, er zijn lui die de verwarming niet meer open durven draaien vanwege de kosten.
objectief gezien gaan we er natuurlijk op vooruit. Niet alleen besparen we met een hybride nog kosten op gas (dat deel dat we wel gebruiken heeft een lagere prijs). We krijgen bovendien een korting op de energieprijs.
En nog mooier: mensen die al die investeringen niet konden doen vallen ook niet om, een hele hoop sociale onrust voorkomend.
Eigenlijk, als ik dit nalees, begrijp ik de reflex om boos te zijn zelfs helemaal niet.
En ik word een beetje moe van dat er geklaagd moet worden als een ander net iets meer voordeel heeft van een bepaalde regeling...Maxwp schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 01:55:
[...]
Jij wordt niet gestraft. Wellicht dat je net iets minder voordeel hebt dan mensen die echt in de problemen waren gekomen. Er wordt met een simpele (en verrassend on-bureaucratische) handeling een heel groot deel van de Nederlandse bevolking geholpen uit grote financiële problemen te blijven.
Die eerste 2500kWh is ook voor jou een voordeel.
Die 1500m3 gas (gerekend tegen de januari '22 prijs van ±1,80e) kan je ook zien als ongeveer 3000kWh tegen marktprijs. (mocht de dalende trend doorzetten wordt dat alleen maar meer)
Waarschijnlijk pas bij een netafname boven de 5500kWh gaat jouw energierekening hoger zijn dan het doorsnee gezin met 2500kWh/1500m3 gas.
Wees blij dat je de investering achter de rug hebt, daar ga je in de toekomst echt wel de vruchten van plukken.