Daikin-Intergas hybrid. Ervaringen en discussies

Pagina: 1 ... 10 ... 44 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:42
P.K. schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 09:01:
[...]

En ik word een beetje moe van dat er geklaagd moet worden als een ander net iets meer voordeel heeft van een bepaalde regeling...

Jij wordt niet gestraft. Wellicht dat je net iets minder voordeel hebt dan mensen die echt in de problemen waren gekomen. Er wordt met een simpele (en verrassend on-bureaucratische) handeling een heel groot deel van de Nederlandse bevolking geholpen uit grote financiële problemen te blijven.

Die eerste 2500kWh is ook voor jou een voordeel.
Die 1500m3 gas (gerekend tegen de januari '22 prijs van ±1,80e) kan je ook zien als ongeveer 3000kWh tegen marktprijs. (mocht de dalende trend doorzetten wordt dat alleen maar meer)
Waarschijnlijk pas bij een netafname boven de 5500kWh gaat jouw energierekening hoger zijn dan het doorsnee gezin met 2500kWh/1500m3 gas.

Wees blij dat je de investering achter de rug hebt, daar ga je in de toekomst echt wel de vruchten van plukken.
je kunt ook moe worden van het steeds gedraai van de overheid.
ik word juist moe van mensen die er moe van worden.
ze willen van het gas af , stimuleren stroom gebruik tegenover gas en dan nemen ze deze beslissing waardoor die groep weer word tegen gewerkt
zijn nu al mensen die zeggen dat ze een net bestelde installatie mogelijk weer gaan afmelden omdat gas toch goedkoper is.
neem dan de beslissing om de kwh op 4500 of 5000 te zetten zodat mensen die welwillende geinvesteerd hebben ook die het geld niet hebben en dus een lening hebben moeten afsluiten ervoor er niet mee benadeeld worden.
en zet gas op 1500 of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
mk1992 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 08:45:
[...]

Ik snap de reflex, maar hij is niet terecht. Zag de terugverdientijd ook oplopen maar wij zijn wel de laatsten die mogen miepen.
Als 85 of 90% onder het prijsplafond valt ipv 100% so be it, er zijn lui die de verwarming niet meer open durven draaien vanwege de kosten.
het is nu de middenmood die er last van aan het krijgen is en dus gaat de politiek zich roeren.
want dat zijn de grootse groep stemmers
als we ineens zon sociaal land zijn geworden dan hadden we wat meer gedaan zodat er in plaats van meer juist minder voedsel banken nodig waren ( al voor corona )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rugzak
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 14-12-2023
Maar om even terug te komen op het gas /elektraverbruik.

Weet iemand hoe je de instelling van een Daikin hybride warmtepomp 8 lucht water zo kan instellen dat hij meer gas gaat gebruiken.

Klink raar, maar als je elektra plafond bijna bereikt is en je heb nog ruimte in je gasverbruik voordat je je gasplafond bereikt hebt, wil je dat natuurlijk wel benutten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.K.
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:12
Maxwp schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 10:02:
[...]

je kunt ook moe worden van het steeds gedraai van de overheid.
ik word juist moe van mensen die er moe van worden.
ze willen van het gas af , stimuleren stroom gebruik tegenover gas en dan nemen ze deze beslissing waardoor die groep weer word tegen gewerkt
zijn nu al mensen die zeggen dat ze een net bestelde installatie mogelijk weer gaan afmelden omdat gas toch goedkoper is.
neem dan de beslissing om de kwh op 4500 of 5000 te zetten zodat mensen die welwillende geinvesteerd hebben ook die het geld niet hebben en dus een lening hebben moeten afsluiten ervoor er niet mee benadeeld worden.
en zet gas op 1500 of zo.
Het valt toch wel mee met het gedraai? Op grote lijnen wordt en zal er vol ingezet blijven worden op afschakeling van gas. De klimaatdoelen veranderen niet.

De huidige situatie noodzaakt alleen wél een noodgreep om het land niet in een diepe recessie te donderen. En daar hoort ook het gas bij voor nu. Aangezien nog steeds het overgrote deel van de woningvoorraad verwarmd wordt met gas en/of niet voldoende geschikt is voor een warmtepomp.
Met meer subsidies op verduurzaming ga je het komende winter niet redden. De handjes en de materialen zijn er gewoonweg niet.

De investering die je gedaan hebt verdampt echt niet, jij hebt de rekening gehad. Met een aantal zonnepanelen kan je ook nog enorm je netafname drukken. Gas kan je zelf niet opwekken.
Het gemiddelde huishouden krijgt die rekening linksom of rechtsom nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-8one
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-06 22:24

T-8one

take it easy, take a sisi

Rugzak schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 10:11:

Weet iemand hoe je de instelling van een Daikin hybride warmtepomp 8 lucht water zo kan instellen dat hij meer gas gaat gebruiken.

Klink raar, maar als je elektra plafond bijna bereikt is en je heb nog ruimte in je gasverbruik voordat je je gasplafond bereikt hebt, wil je dat natuurlijk wel benutten.
Eenvoudigste optie is volgens mij om de gasprijs laag in te stellen t.o.v. de el prijs.
Maar het zou interessant zijn als je kunt zeggen dat hij per periode een bepaalde hoeveelheid gas mag verbruiken, ik vermoed niet dat dat kan.

GP 32 the most powerfull handheld in the world :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rugzak
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 14-12-2023
Instellen hoeveelheid gas verbruik zal niet gaan ivm je tapwater denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

P.K. schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 10:18:
of niet voldoende geschikt is voor een warmtepomp.
Dat is dus glashard niet waar. Mensen moeten een stoppen met het napraten van CV boeren die niet weten waar ze mee bezig zijn.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 18-06 07:36
Maxwp schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 10:05:
[...]

het is nu de middenmood die er last van aan het krijgen is en dus gaat de politiek zich roeren.
want dat zijn de grootse groep stemmers
als we ineens zon sociaal land zijn geworden dan hadden we wat meer gedaan zodat er in plaats van meer juist minder voedsel banken nodig waren ( al voor corona )
Herkenbaar verhaal. Onderbuik gevoel (het gaat alleen om de stemmers). Laat ik de afwisseling van kleine en grote letters maar niet gebruiken. Maar het is helaas onzin en een te eenzijdig beeld. Onder de streep zijn er grote groepen mensen die de rekening echt niet kunnen betalen. Van lage inkomens tot (nu ook) hogere inkomens. Dan kan je wappietaal framingsberichten gaan gebruiken over draaiende overheden en stemmentrekkers. Maar voor deze groepen mensen met kinderen hebben we gewoon te zorgen.
Bovendien is het geen draaiende overheid, maar reageren op internationale ontwikkelingen. Ik ben erg blij dat er wél iets gebeurd, en de regering niet alleen maar luistert naar mensen op Tweakers die vinden dat je een ingezette koers onder geen beding mag veranderen. Dat hebben we wel met de toeslagenaffaire gezien: "zo hebben we het afgesproken en wijzigingen doen we niet meer". Hoe traag en stroperig onze regering dan ook handelt: hiervan hebben ze geleerd en ze pakken het proportioneel aan.

En prima als je het lastig vindt als je daarop wordt aangesproken "we worden er moe van..". Dat is jouw vrijheid. Maar een beetje reflectie tonen zou je sieren :>

edit: wappietaal verwees niet naar het zijn van wappie. Dus 'doorgestreept". Ik bedoelde te zeggen dat we makkelijk worden beinvloed om een frame te volgen. We mogen best kritisch zijn op wat we denken te vinden. Voorbeeld; draait een overheid echt? Is dat erg? Willen we dat eigenlijk ? Waarom vindt ik dat dan toch een probleem? etc etc

[ Voor 12% gewijzigd door oltk op 20-09-2022 17:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17-06 00:37

FaceDown

Storende factor.

flippy schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 11:45:
[...]

Dat is dus glashard niet waar. Mensen moeten een stoppen met het napraten van CV boeren die niet weten waar ze mee bezig zijn.
Succes om een slecht of niet geisoleerd huis warm te krijgen met water van 50 graden. Gaat je niet lukken.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

FaceDown schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 11:54:
[...]

Succes om een slecht of niet geisoleerd huis warm te krijgen met water van 50 graden. Gaat je niet lukken.
Ik daag je uit om 24/7 50 graden water door al je radiatoren te laten lopen. Dus cv op 50 en thermostaat op 30 en niet meer aanzitten voor de aankomende week. Kijken hoe warm het word.

Je isolatie zegt geen bal over hoe je water warm maakt, alleen hoeveel warmte je nodig hebt.

[ Voor 24% gewijzigd door flippy op 20-09-2022 12:22 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oltk
Rugzak schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 10:11:

Ik heb het nu niet zo paraat, maar in dit forum (een paar bladzijden terug) wordt de instelling benoemd om de ondergrens zo in te stellen dat het gasgebruik alleen mag onder een bepaalde temperatuur. Die setting kan je dus vrij variëren en dus ook omhoog zetten.

Ik blijft bij mijn instellingen echter. Ik zit redelijk onder dit plafond, maar gas is uiteindelijk veel duurder dan electra. Dus de verschillen zijn waarschijnlijk marginaal

Edit: gevonden. Facedown op 29 juli:

[5‑00] Bepaalt of de gasboiler mag werken
wanneer de omgevingstemperatuur de
ingestelde evenwichtstemperatuur
tijdens ruimteverwarming overtreft.
▪ 0: toegestaan (standaard).
▪ 1: NIET toegestaan.

[5‑01] Evenwichtstemp.
Wanneer de omgevingstemperatuur
hoger dan deze temperatuur is, mag de
gasboiler NIET werken. Alleen van
toepassing als [5‑00] op 1 is ingesteld.
Gebied: –15°C~35°C (standaard: 5°C)

5-00 op 1 zetten, 5-01 op -15 zetten.

[ Voor 21% gewijzigd door oltk op 20-09-2022 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.K.
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:12
flippy schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 11:58:
[...]

Ik daag je uit om 24/7 50 graden water door al je radiatoren te laten lopen.

Je isolatie zegt geen bal over hoe je water warm maakt, alleen hoeveel warmte je nodig hebt.
En ik daag je uit om het oude grachtenappartement waar ik jaren geleden gewoond heb (zo lek als een mandje, oud dubbel glas en te klein bemeten radiatoren) warm te stoken met 50 graden water. Dat gaat je op echt koude dagen met 75 graden niet eens lukken kan ik je uit ervaring vertellen, laat staan met 50.
Zelfs na een renovatie, waarbij zo snel/goedkoop mogelijk aan het bouwbesluit werd voldaan, was het niet te doen. De focus ligt op een aantal vinkjes zetten, (PIR-plaatje tegen het dakbeschot, en door) zonder serieuze aandacht voor het tegengaan van tocht en warmtelekken.

Daar heb je als huurder (sociaal notabene, niet eens een pandjesbeunhaas) geen bal invloed op. Ik kan mij niet voorstellen dat dat probleem uniek is, gezien de voorraad woningen in oude binnensteden en jaren '30 wijken.

Ongetwijfeld dat de CV boeren het probleem overdrijven bij huizen die gebouwd zijn na de oorlog, maar het is niet realistisch om te stellen dat elk huis te verwarmen is met 50 graden water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

flippy schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 11:58:
[...]

Ik daag je uit om 24/7 50 graden water door al je radiatoren te laten lopen. Dus cv op 50 en thermostaat op 30 en niet meer aanzitten voor de aankomende week. Kijken hoe warm het word.

Duh en hoe warmer het water hoe groter de afgifte. Als je geen isolatie hebt dan lekt de warmte zo hard weg dat je er met een normaal cv-systeem en normale waterinhoud heet water moet rondpompen. 50 graden kan dan gewoon te weinig zijn, ook 24/7. Ik spreek uit ervaring, toen onze isolatie nog ondermaats was en we nog radiatoren hadden.

[ Voor 6% gewijzigd door FaceDown op 20-09-2022 12:49 ]

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

P.K. schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 12:46:
[...]

En ik daag je uit om het oude grachtenappartement waar ik jaren geleden gewoond heb (zo lek als een mandje, oud dubbel glas en te klein bemeten radiatoren) warm te stoken met 50 graden water. Dat gaat je op echt koude dagen met 75 graden niet eens lukken kan ik je uit ervaring vertellen, laat staan met 50.
Zelfs na een renovatie, waarbij zo snel/goedkoop mogelijk aan het bouwbesluit werd voldaan, was het niet te doen. De focus ligt op een aantal vinkjes zetten, (PIR-plaatje tegen het dakbeschot, en door) zonder serieuze aandacht voor het tegengaan van tocht en warmtelekken.

Daar heb je als huurder (sociaal notabene, niet eens een pandjesbeunhaas) geen bal invloed op. Ik kan mij niet voorstellen dat dat probleem uniek is, gezien de voorraad woningen in oude binnensteden en jaren '30 wijken.

Ongetwijfeld dat de CV boeren het probleem overdrijven bij huizen die gebouwd zijn na de oorlog, maar het is niet realistisch om te stellen dat elk huis te verwarmen is met 50 graden water.
ik pleeg ook onderhoud aan panden die nog ouder zijn. ook die panden worden (vannuit rijksvastgoed en momnumentenorganisaties) verwarmd met warmtepompen. verschil is dat inmiddels de 50+ jaar oude radiatoren zijn vervangen voor iets toffers. doorgaans zelfs gewoon T33.

maar 95% van de tijd dat mensen problemen hebben met oude panden komt het simpelweg door gewoon een erg slechte leidinginstallatie en enorme onbalans in het systeem. dat is relatief simpel op te lossen zonder tienduizenden euroknallers uit te geven aan isolatie. zolang je voldoende afgifte hebt hangen (wat vooral oude panden hebben) is het doorgaans geen probleem. grote verandering voor de gebruiker is simpelweg 24/7 stoken, dat komt er gewoon niet in bij de meeste. ik ben al bij genoeg installaties geweest waarbij de klacht was dat het niet warm werd en de oorzaak was simpelweg dat de gebruiker constant de thermostaat uitzet of overal radiatoren dichtdraait.
FaceDown schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 12:48:
[...]

Duh en hoe warmer het water hoe groter de afgifte. Als je geen isolatie hebt dan lekt de warmte zo hard weg dat je er met een normaal cv-systeem en normale waterinhoud heet water moet rondpompen. 50 graden kan dan gewoon te weinig zijn, ook 24/7. Ik spreek uit ervaring, toen onze isolatie nog ondermaats was en we nog radiatoren hadden.
en hoe groter het afgiftesysteem de lager de temperatuur kan. het feestje werkt beide kanten op. radiatortje vervangen voor een T33 is stuk simpeler en goedkoper dan een dak opnieuw isoleren van een 80 jaar oud pand.

[ Voor 14% gewijzigd door flippy op 20-09-2022 13:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maxwp
oltk schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 11:53:
[...]

Herkenbaar verhaal. Onderbuik gevoel (het gaat alleen om de stemmers). Laat ik de afwisseling van kleine en grote letters maar niet gebruiken. Maar het is helaas onzin en een te eenzijdig beeld. Onder de streep zijn er grote groepen mensen die de rekening echt niet kunnen betalen. Van lage inkomens tot (nu ook) hogere inkomens. Dan kan je wappietaal gaan gebruiken over draaiende overheden en stemmentrekkers. Maar voor deze groepen mensen met kinderen hebben we gewoon te zorgen.
Bovendien is het geen draaiende overheid, maar reageren op internationale ontwikkelingen. Ik ben erg blij dat er wél iets gebeurd, en de regering niet alleen maar luistert naar mensen op Tweakers die vinden dat je een ingezette koers onder geen beding mag veranderen. Dat hebben we wel met de toeslagenaffaire gezien: "zo hebben we het afgesproken en wijzigingen doen we niet meer". Hoe traag en stroperig onze regering dan ook handelt: hiervan hebben ze geleerd en ze pakken het proportioneel aan.

En prima als je het lastig vindt als je daarop wordt aangesproken "we worden er moe van..". Dat is jouw vrijheid. Maar een beetje reflectie tonen zou je sieren :>
grappig
iedereen word wappie genoemt als ze iets zeggen waar men het niet mee eens is of iets anders zolang ze het maar niet in het zelfde straat je komen.
ik blokkeer elke wappie in mijn omgeving en ben alles behalve een wappie.

nou weet ik niet of je mij bedoelde of in het algemeen hebt over taal gebruik bij die maar ze hebben niet veel geleerd van de toeslagen affaire ook nu hebben ze stroperig traag gereageerd en komt dit alsnog veel te laat

maar dit is niet het topic om het daar over te hebben dus laat ik het hier bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
Ik heb mijn bericht aangepast zodat het duidelijk is wat ik bedoel. Verder laat ik het er ook bij :)

• BobNoldus
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11-06 16:33
Vraagje..

In het volgende filmpje laten ze zien dat je de vorstbescherming moet uitzetten.
https://www.youtube.com/watch?v=7M3DsdIrB2w

Nu kan ik nergens informatie vinden waarom of wat deze instelling doet..
Het gaat om instelling 02-06 (1/0)

Wie kan hier meer over vertellen?

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Wat zijn jullie stooklijnen nu? Ik ervaar redelijk veel start en stops dus ik denk dat ik een stuk lager kan. De vraag is, waar te beginnen met experimenteren? Een aantal voorbeelden zouden kunnen helpen. Hier eind jaren 80 huis, redelijk nageisoleerd. Beneden vloerverwarming, boven jaga's. Iemand een suggestie?

Groetjes, FaceDown.

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:31
Heb ik ook momenteel. Heeft dat misschien ook met de buiten temperatuur te maken waardoor er niet heel veel vermogen nodig is. Denk zelf dat als het kouder wordtz het wel beter zal gaan.

• MBgek
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18-06 06:45
FaceDown schreef op woensdag 21 september 2022 @ 21:12:
Wat zijn jullie stooklijnen nu? Ik ervaar redelijk veel start en stops dus ik denk dat ik een stuk lager kan. De vraag is, waar te beginnen met experimenteren? Een aantal voorbeelden zouden kunnen helpen. Hier eind jaren 80 huis, redelijk nageisoleerd. Beneden vloerverwarming, boven jaga's. Iemand een suggestie?
Pendelen kan ook een gevolg zijn van groepen die dicht staan waardoor de warmtepomp zijn vermogen niet kwijt kan. hoe is je afgiftesysteem geregeld?

• arnoldniessen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:33
FaceDown schreef op woensdag 21 september 2022 @ 21:12:
Als de AWT/LWT hier rond de 30 graden staat, omdat het buiten relatief warm is 's middags, pendelt hij ook, omdat het minimum vermogen hoger is dan past bij een 30/25 AWT/RWT (alles met radiatoren in redelijk goed geisoleerd 1975 huis). Dus pendel ik nu op "lage frequentie" door de warmtepomp maar een aantal uur per dag te draaien. Eigenlijk wil je juist warmte in je huis krijgen op het moment dat het buiten niet te koud is (=middag), maar een stooklijn die te lang doorloopt richting 30 maakt dat hier onmogelijk. Maar een stooklijn die 24h minimum 35 levert te veel warmte, dan zou je alleen 's middags de warmtepomp aan moeten hebben. Met trage vloerverwarming kan dat misschien, met radiatoren is dan 's ochtends wat fris.

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

• Scoopbles
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 05-06 10:24
Sinds een paar weken blije bezitter van hybride daikin/intergas warmtepomp. Topic lees ik al een tijdje mee, daardoor de settings gelijk wat beter kunnen afstellen.

Heeft iemand het voor elkaar gekregen op een redelijk eenvoudige manier (zonder arduino) de thermostaat vanaf afstand te bedienen / uit te lezen?

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:00
Scoopbles schreef op donderdag 22 september 2022 @ 12:49:
[...]
Heeft iemand het voor elkaar gekregen op een redelijk eenvoudige manier (zonder arduino) de thermostaat vanaf afstand te bedienen / uit te lezen?
Je kan er een kind met een mobiele telefoon naast zetten maar persoonlijk vind ik een ESP32 bordje eenvoudiger. :+

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• Scoopbles
Haha de optie kind had ik nog niet overwogen. Zal het vanavond eens polsen ;)

OK, ESP32 it is. Kan iemand mij een heel klein beetje op weg helpen wat ik precies nodig heb? Mijn kennis ligt meer bij software dan hardware/elektronica en als ik Google op ESP32 zie ik een aantal verschillende opties. EUR 1,20 van die bekende winkel uit Azie, tot 15 euro bij de bekende Blauwe winkel uit NL..

• MBgek
Sinds een paar weken blije bezitter van hybride daikin/intergas warmtepomp. Topic lees ik al een tijdje mee, daardoor de settings gelijk wat beter kunnen afstellen.

Kijk hier eens naar, hiermee is de warmtepomp volledig uit te lezen, ook kun je 'm aan/uit zetten. Let wel dat als je de warmtepomp hiermee aan en uit schakelt de originele ruimtethermostaat niet meer werkt als thermostaat maar alleen als display.

Zelf gebruik ik een ESP32 Devkit van de chinees.

Afbeeldingslocatie: https://raomin.github.io/ESPAltherma/doc/images/schematics.png

[ Voor 3% gewijzigd door MBgek op 22-09-2022 13:40 ]

• Maxwp
zou een daikin a/c ook deze pin ergens hebben zitten voor een ruimte thermostaat wie je dan via een eps kan aansturen

• MijnCommentaar
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:08
arnoldniessen schreef op woensdag 21 september 2022 @ 21:47:
[...]

Als de AWT/LWT hier rond de 30 graden staat, omdat het buiten relatief warm is 's middags, pendelt hij ook, omdat het minimum vermogen hoger is dan past bij een 30/25 AWT/RWT (alles met radiatoren in redelijk goed geisoleerd 1975 huis). Dus pendel ik nu op "lage frequentie" door de warmtepomp maar een aantal uur per dag te draaien. Eigenlijk wil je juist warmte in je huis krijgen op het moment dat het buiten niet te koud is (=middag), maar een stooklijn die te lang doorloopt richting 30 maakt dat hier onmogelijk. Maar een stooklijn die 24h minimum 35 levert te veel warmte, dan zou je alleen 's middags de warmtepomp aan moeten hebben. Met trage vloerverwarming kan dat misschien, met radiatoren is dan 's ochtends wat fris.
Heb ik ook een beetje last van, in Juni heb is de WP geïnstalleerd
Woning 1920, ook alleen radiatoren.
Mijn stooklijn is nu 55-30 5-18.
Ik ben aan het zoeken naar de juiste instellingen en vind dit toch lastig.
(Is er niet een gebruikerstraining van Daikin met alles wat je kunt instellen met diepgang?)

Ik heb een programma gemaakt, om 16:00 naar 20 graden en om 23:00 uur naar 19 graden
Gisteren begon het met pendelen daarna op +/- 300watt. Toen ging ik douchen en daarna begon de WP weer te pendelen :( Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N84IytisC0WiyX2QhtXB-8i5hjo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/05NUecK5WMTluFr8R0m60jOS.jpg?f=user_large

Maar ik laat het nog een beetje rusten het is nog warm genoeg in huis. Ik krijg altijd de ochtend en avondzon.

• MijnCommentaar
P.K. schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 10:18:
[...]

Het valt toch wel mee met het gedraai? Op grote lijnen wordt en zal er vol ingezet blijven worden op afschakeling van gas. De klimaatdoelen veranderen niet.

De huidige situatie noodzaakt alleen wél een noodgreep om het land niet in een diepe recessie te donderen. En daar hoort ook het gas bij voor nu. Aangezien nog steeds het overgrote deel van de woningvoorraad verwarmd wordt met gas en/of niet voldoende geschikt is voor een warmtepomp.
Met meer subsidies op verduurzaming ga je het komende winter niet redden. De handjes en de materialen zijn er gewoonweg niet.

De investering die je gedaan hebt verdampt echt niet, jij hebt de rekening gehad. Met een aantal zonnepanelen kan je ook nog enorm je netafname drukken. Gas kan je zelf niet opwekken.
Het gemiddelde huishouden krijgt die rekening linksom of rechtsom nog.
Helemaal met je eens. _/-\o_

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Gaat een groter buffervat nu nog helpen tegen dat gependel? Zal de warmtepomp dan bij warmtevraag het water rondpompen zonder dat de compressor aan slaat? Want als bij een grotere buffer zowel de pomp als de compressor uit gaan dan heb je er nog niks aan, dan heb je gewoon een groot vat stilstaand warm water.

Groetjes, FaceDown.

• MijnCommentaar
FaceDown schreef op donderdag 22 september 2022 @ 18:47:
Gaat een groter buffervat nu nog helpen tegen dat gependel? Zal de warmtepomp dan bij warmtevraag het water rondpompen zonder dat de compressor aan slaat? Want als bij een grotere buffer zowel de pomp als de compressor uit gaan dan heb je er nog niks aan, dan heb je gewoon een groot vat stilstaand warm water.
Ik ben geen expert maar dit is een link die er wat duidelijkheid over geeft.

maar als ik dit lees neem ik het wel voor lief
----------
Echter bestaat de kans dat in het voor- en najaar het vermogen te hoog is vanwege een lagere warmtevraag, waardoor de watertemperatuur omhoog gaat en dit als gevolg heeft dat de warmtepomp snel uitschakelt.
---------

https://eco2all.nl/blog/p...0verhoog%20je%20het%20COP.

• arnoldniessen
FaceDown schreef op donderdag 22 september 2022 @ 18:47:
Iets, het zal de pendelfrequentie verlagen, maar niet oplossen. Een 100 liter buffervat 1 graad verwarmen kost 9 minuten bij 800W opbrengst. Bij pendelgedrag gaat de circulatiepomp hier uit, maar slechts een paar minuten. En vervelender: voor die pauze en na die pauze gaat de circulatiepomp op max = 23l/min = geruis in de leidingen.

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnoldniessen

Ja, met mijn P1P2Serial project kan ik via de kamerthermostaat-verbinding (P1/P2) bijna alles uitlezen, de installatie of DHW aan/uit zetten en veel instellingen wijzigen via MQTT/Wifi. Het is in ontwikkeling, aansturen gaat nu nog met cryptische commando's over MQTT maar het gaat een HA integration worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-8one
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-06 22:24

T-8one

take it easy, take a sisi

FaceDown schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 21:19:
[...]

Je kunt de Daikin zo instellen dat je hem verbiedt gas te gebruiken voor verwarming. Zo gaan wij het ook proberen deze winter (soortgelijke situatie als bij jou - v.v. beneden, radiatoren - nu Jaga's boven).
Waar kan ik dat instellen?
Kan ik ook ergens instellen dat hij enkel gas gaat gebruiken bij -5 oid?

Ik lees her en der in menu 5.00, maar die heb ik niet. Bij 5 kan ik enkel naar 5.1 en het programma voor de kamertemperatuur selecteren.
Ik heb de installateursmodus al aan.
Midden niveau: Gevordere eindgebruiker
- Niveau welke iedereen eigenlijk standaard aan moet hebben staan. In dit niveau zijn ook alle interne sensoren uit te lezen (bv. aanvoertemperatuur Ta, retourtemperatuur Tr etc) en zijn zaken zoals weersafhankelijke regeling (WAR) in te stellen.
- Hoe bereik je dit toegansniveau? Ga vanuit het hoofdscherm naar het hoofdmenu. Druk nu langer dan 4 seconden op de knop met de grote letter i. Het gevorderde eindgebruikersmenu is nu geactiveerd
Dit werkt bij mij trouwens ook niet, de andere tip om naar de installateursmodus te gaan wel.

[ Voor 48% gewijzigd door T-8one op 23-09-2022 21:07 ]

GP 32 the most powerfull handheld in the world :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flappie
T-8one schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 20:57:
[...]

Ik lees her en der in menu 5.00, maar die heb ik niet. Bij 5 kan ik enkel naar 5.1 en het programma voor de kamertemperatuur selecteren.

[...]

Dit werkt bij mij trouwens ook niet, de andere tip om naar de installateursmodus te gaan wel.
Kijk even in dit PDF-je: https://heattransformers....-hybride-warmtepomp-2.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mafino
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 16-06 09:54
T-8one schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 20:57:
[...]

[...]

Ik heb het destijds ook zo ingesteld om de gas-functie als het ware uit te schakelen door de temp. op -15 in te stellen. Als je hem in de installateurs-modus hebt geactiveerd (zie hiervoor de eerder genoemde handleiding/pdf) kun je vervolgens de temp. middels het instellingen overzicht (met al die codes/nummers) de waarde aanpassen van 5.1).

• arnoldniessen
(ik neem aan dat je lwt-lwt bui-bui bedoelt)

Ik heb hier 60-35 (-10)-15, (komt tussen 5 en 15 overeen met 45-32 5-18) met daarop handmatige correctie afh van de kamertemperatuur. Voor hogere temperaturen is dat eigenlijk te veel maar dat is om hoog-frequent pendelen te voorkomen. Is 55 bij +5 buiten echt nodig?
MijnCommentaar schreef op donderdag 22 september 2022 @ 18:38:
[...]
Ik ben aan het zoeken naar de juiste instellingen en vind dit toch lastig.
Maar ik ben gisteren overgestapt op AWT mode: nu de hele dag 33 graden AWT. En per dag aanpassen afh van weersvoorspelling en kamertemperatuur. Nu nog handmatig, maar wordt via HA. Superstabiel stookgedrag, meer eigenverbruik panelen, en over enige tijd weet ik hoeveel rendabeler het is.

• arnoldniessen
Maxwp schreef op donderdag 22 september 2022 @ 14:24:
zou een daikin a/c ook deze pin ergens hebben zitten voor een ruimte thermostaat wie je dan via een eps kan aansturen
Welke a/c? De FTXS wandmodellen hebben geen P1/P2 of X10A maar wel een S406 connector, S21 connector, of WiFi.

• Luc Beek
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 04-06 22:53
Met veel interesse volg ik deze draad (draadje kan echt niet meer). Na uren lezen veel opgestoken. Ook aanverwante topics over de (slimme) thermostaat opties doorgenomen.

Komende week wordt mijn huidige Intergas HRE ECO CV uit december 2020 uitgerust met de Daikin Altherma hybride pomp.

Op termijn ga ik zeker met detail informatie uitlezen aan de slag om die laatste efficiëntie stappen te kunnen zetten. Maar voor nu wil ik graag een basis setup draaien die ‘out of the box’ OK of goede resultaten geeft. (Deze winter geniet ik nog van oude / lage energie prijzen)

Ik vind na alle uren lezen het berichtje niet meer terug welke een soort van ‘management samenvatting’ geeft over het gebruik en de verschillen van:

Geen kamer thermostaat
De originele Daikin Rhermostaat in de kamer
Een eigen 230v schakelende en daarmee aan/uit thermostaat in de kamer.

Sowieso wil ik een op weer gebaseerde stooklijn met continu bedrijf nastreven. Echter omdat de woning / woonkamer vrij heftig reageert op weersomstandigheden wil ik toch een thermostaat in de kamer voor enige (automatische) bijsturing. Gewenste temperatuur zal 24/7 hetzelfde zijn. Nu vraag ik mij af wat de algemene stelling is over het verschil tussen het gebruik van de Daikin thermostaat en een ‘eigen’ thermostaat. Wordt de stooklijn met de Daikin daadwerkelijk beter geoptimaliseerd omdat hij ook de daadwerkelijke temperatuur ontvangt dan bij het aan/uit klikken van een eigen aan/uit regeling?

Bijvangst van deze reactie is mogelijk een advies op het gebruik van mijn oude VVW verdeler. Deze heb ik eind 2020 voorzien van een nieuwe pomp. Nu overweeg ik het hele blok te vervangen omdat hij antiek aan het worden is, lekt, flow knoppen vastzitten en de flow ook niet is af te lezen van de groepen. Ik geloof dat de installateur weer dacht aan eentje met pomp. Is dit nadelig of maakt het per saldo niet per definitie heel veel uit? Is hier iets generieks over te roepen?

Alvast hartelijk dank voor reacties op mijn vragen!

Edit: onze woning moet geïnterpreteerd worden als een traag huis. Dat wilt zeggen veel massa waarbij schommelingen met een reguliere CV al absoluut niet wenselijk zijn, maar toch soms gebeurd door zon instraling en als die weg is, door afkoelen leidingen en vloer het onwijs veel energie kost om de plotselinge daling te compenseren.

[ Voor 7% gewijzigd door Luc Beek op 24-09-2022 19:06 ]

• arnoldniessen
Luc Beek schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 16:38:
Sowieso wil ik een op weer gebaseerde stooklijn met continu bedrijf nastreven. Echter omdat de woning / woonkamer vrij heftig reageert op weersomstandigheden wil ik toch een thermostaat in de kamer voor enige (automatische) bijsturing. Gewenste temperatuur zal 24/7 hetzelfde zijn. Nu vraag ik mij af wat de algemene stelling is over het verschil tussen het gebruik van de Daikin thermostaat en een ‘eigen’ thermostaat. Wordt de stooklijn met de Daikin daadwerkelijk beter geoptimaliseerd omdat hij ook de daadwerkelijke temperatuur ontvangt dan bij het aan/uit klikken van een eigen aan/uit regeling?
De stooklijn zelf wordt niet geoptimaliseerd. De kamerthermostaat of het 230V relais zetten alleen het hele systeem aan/uit, in alle gevallen wordt de stooklijn gehanteerd. Met de "AWT + aanpassing" kun je zelf de stooklijn "opschuiven" met een aanpassing van -10 .. +10 graden om te voorkomen dat je het systeem af en toe uit moet zetten. Dat kan handmatig of met een tweede adapter naast de kamerthermostaat (op de P1/P2 draden).

Ik ben overgestapt op een vlakke stooklijn (absolute temperatuur) en wil ook een omgekeerde stooklijn uitproberen met een aanpassing van de stooklijn op basis van de temperatuursvoorspelling - bij een traag huis ben ik er van overtuigd dat dat zuiniger is (hogere COP). Nu nog meten en bewijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ukoker
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21-05 10:24

Ik heb de Daikin BRP069A62 aangesloten en gebruik nu de Onecta app van Daikin om de originele thermostaat aan te sturen. Hij staat nu netjes in de rij naast mijn Airco's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBgek
arnoldniessen schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 17:09:
[...]

De stooklijn zelf wordt niet geoptimaliseerd. De kamerthermostaat of het 230V relais zetten alleen het hele systeem aan/uit, in alle gevallen wordt de stooklijn gehanteerd. Met de "AWT + aanpassing" kun je zelf de stooklijn "opschuiven" met een aanpassing van -10 .. +10 graden om te voorkomen dat je het systeem af en toe uit moet zetten. Dat kan handmatig of met een tweede adapter naast de kamerthermostaat (op de P1/P2 draden).

Ik ben overgestapt op een vlakke stooklijn (absolute temperatuur) en wil ook een omgekeerde stooklijn uitproberen met een aanpassing van de stooklijn op basis van de temperatuursvoorspelling - bij een traag huis ben ik er van overtuigd dat dat zuiniger is (hogere COP). Nu nog meten en bewijzen.
Dit zou een goede oplossing kunnen zijn voor het pendelen in het tussenseizoen, wat luxere warmtepompen hebben de mogelijkheid om dit direct in je stooklijn te programmeren in plaats van een lineaire stooklijn. Je zou dan pendelen moeten detecteren en daar je offset op kunnen sturen met jouw P1/P2 print.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
Even wat vragen aangezien mijn systeem wat in mei is geplaatst nu echt "in gebruik" is voor verwarming. Daarvoor nog niet nodig gehad :)

1. Wat doet de "stille modus". Hoe zorgt deze dat de buiten unit stiller is? Ee zijn ook 3 niveaus. Is niveau 1 het stilste? Of niveau 3?

2. Hoe ver kan de 8kw variant terug moduleren. Ik had vannochtend de thermostaat op 20.5 gezet. In het begin was het wat hoger maar na een tijdje zat deze op een constant verbruik van tussen de 800 en +/- 900 watt. Ik heb temperatuur sensoren op de aanvoer en routerleidingen en aanvoer was +/-38 en retour +/- 34.

3. Wat is ongeveer een gemiddeld dag verbruik bij jullie? Als voorbeeld misschien dan even vandaag? Best fris en nat/koud weer. Wat zou zo'n systeem op een dag verbruiken? Ik zit nu op 8 kw. Maar is dat veel? Geen idee. Hele dan staat hij sinds 07.00 op 20.5 graden en compleet electrisch dus zonder gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Flappie schreef op maandag 26 september 2022 @ 17:06:
Even wat vragen aangezien mijn systeem wat in mei is geplaatst nu echt "in gebruik" is voor verwarming. Daarvoor nog niet nodig gehad :)

1. Wat doet de "stille modus". Hoe zorgt deze dat de buiten unit stiller is? Ee zijn ook 3 niveaus. Is niveau 1 het stilste? Of niveau 3?

2. Hoe ver kan de 8kw variant terug moduleren. Ik had vannochtend de thermostaat op 20.5 gezet. In het begin was het wat hoger maar na een tijdje zat deze op een constant verbruik van tussen de 800 en +/- 900 watt. Ik heb temperatuur sensoren op de aanvoer en routerleidingen en aanvoer was +/-38 en retour +/- 34.

3. Wat is ongeveer een gemiddeld dag verbruik bij jullie? Als voorbeeld misschien dan even vandaag? Best fris en nat/koud weer. Wat zou zo'n systeem op een dag verbruiken? Ik zit nu op 8 kw. Maar is dat veel? Geen idee. Hele dan staat hij sinds 07.00 op 20.5 graden en compleet electrisch dus zonder gas.
1. Geen idee, iemand anders misschien? Zonder stille modus is stil genoeg voor mij.

2. Ik stook momenteel op 28 graden. Gisteren moduleerde ie terug naar 400 watt (alleen vloerverwarming aan) vandaag 500 watt met enkele jaga's boven erbij.

3. Vandaag 6 kWh tot nu toe, vrij groot vrijstaand huis. 20 a 21 graden met 28 graden gestookt.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnCommentaar

1. is alleen de snelheid van de fan, ik weet niet welke stand snel of langzaam is. maar denk wel dat het impact heeft op je cop.

ik heb nog niet gestookt, het was nog 19 graden in huis en heb net even de houtkachel aangezet, de kou is al uit huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 13:13
Kan iemand me meer achtergrond geven bij de sensorinformatie. Ik zie temperaturen maar weet niet of deze gunstig zijn of een goed lopend systeem weergeven.

Momenteel is het 12c buiten en loopt de daikin al een paar uur stabiel.

Aanvoerwater pltnwis 40,5
Waterinlaattemp 30,5
Koelmiddeltemp 33,5

Your thoughts?

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBgek

Deze stand beperkt het toerental van de buitenunit ventilator, hiermee beïnvloed je indirect ook het afgegeven vermogen van de warmtepomp. Stand 3 is het stilste.
mk1992 schreef op maandag 26 september 2022 @ 19:34:
Kan iemand me meer achtergrond geven bij de sensorinformatie. Ik zie temperaturen maar weet niet of deze gunstig zijn of een goed lopend systeem weergeven.

Momenteel is het 12c buiten en loopt de daikin al een paar uur stabiel.

Aanvoerwater pltnwis 40,5
Waterinlaattemp 30,5
Koelmiddeltemp 33,5

Your thoughts?
Weinig over te zeggen zo, in eerste oogopslag zou ik zeggen dat op dat moment je ketel aan het bijstoken is vanwege het grote temperatuurverschil tussen aanvoer en retour, en de lage koelmiddentemp.

Als je echt wat wil weten moet je even alle sensorwaarden posten.

[ Voor 22% gewijzigd door MBgek op 26-09-2022 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
Bij mijn 8kW hybride is het minimumvermogen vermoedelijk ca [correctie2:] 460Watt (compressor+fan, dus excl stand-by verbruik excl cir.pomp), en de minimumopbrengst is dan denk ik afh van COP, nu ca 1.7kW.

[ Voor 6% gewijzigd door arnoldniessen op 27-09-2022 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
MBgek schreef op maandag 26 september 2022 @ 19:44:
[...]

[...]

Weinig over te zeggen zo, in eerste oogopslag zou ik zeggen dat op dat moment je ketel aan het bijstoken is vanwege het grote temperatuurverschil tussen aanvoer en retour, en de lage koelmiddentemp.

Als je echt wat wil weten moet je even alle sensorwaarden posten.
Hoi ketl loopt niet, voornamelijk vloerverwarming wordt gevoed maar daar is de retour maar laag van.
Hoe warm zou koelmiddel moeten worden?

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
mk1992 schreef op maandag 26 september 2022 @ 20:59:
Hoi ketl loopt niet, voornamelijk vloerverwarming wordt gevoed maar daar is de retour maar laag van.
De Daikin user interface geeft de koelmiddel temperatuur na de platenwisselaar, dus die zit iets boven de inlaattemperatuur.

De delta-T is best hoog, 10,0, dat betekent bij een flow van 10l/min al 7kW opbrengst, best hoog voor 12C maar afh van je huis. Een hogere flow zou iets (2-5%?) rendabeler zijn indien mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBgek
arnoldniessen schreef op maandag 26 september 2022 @ 21:15:
[...]

De Daikin user interface geeft de koelmiddel temperatuur na de platenwisselaar, dus die zit iets boven de inlaattemperatuur.

De delta-T is best hoog, 10,0, dat betekent bij een flow van 10l/min al 7kW opbrengst, best hoog voor 12C maar afh van je huis. Een hogere flow zou iets (2-5%?) rendabeler zijn indien mogelijk.
Hij regelt standaard op een dT van 5 graden.
mk1992 schreef op maandag 26 september 2022 @ 20:59:
[...]

Heel kort door de bocht zou als alleen de warmtepomp draait zou de platenwisselaar warmer moeten zijn dan de aanvoerwater temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
MBgek schreef op maandag 26 september 2022 @ 21:34:
Hij regelt standaard op een dT van 5 graden. [...]
Welk systeem heb je dan? Mijn hybride 2014 regelt op de aanvoertemperatuur en nooit op dT of op retourtemperatuur, dat kan deze niet. De flow wordt nl vast ingesteld afh van de werkingsmodus (E, gas, of hybride). Is dat bij nieuwe modellen veranderd?
MBgek schreef op maandag 26 september 2022 @ 21:34:
Heel kort door de bocht zou als alleen de warmtepomp draait zou de platenwisselaar warmer moeten zijn dan de aanvoerwater temperatuur.
Maar de koelmiddeltemperatuur is de temperatuur na de platenwisselaar. Dus idealiter gelijk aan de retourtemperatuur. In de praktijk ietsje hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
arnoldniessen schreef op maandag 26 september 2022 @ 21:15:
[...]

Dat correspondeert dus met het probleem wat ik in de vloer heb: weinig warmte komt er terug uit. Eens naar laten kijken.

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

mk1992 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 07:18:
[...]

Dat correspondeert dus met het probleem wat ik in de vloer heb: weinig warmte komt er terug uit. Eens naar laten kijken.
Is dat niet het idee, dat warmte in de vloer achterblijft? Hier heb ik sensoren op de aanvoer en retour van de vloerverwarming. De delta is ongeveer 4 a 5 graden.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
FaceDown schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 09:44:
[...]

Is dat niet het idee, dat warmte in de vloer achterblijft? Hier heb ik sensoren op de aanvoer en retour van de vloerverwarming. De delta is ongeveer 4 a 5 graden.
Ja en nee, tuurlijk moet die warmte in de vloer maar er lijkt me iets in de flow niet goed te zitten. Vloer blijft koud en de retour ook.
Kan de waarden op de verdeler ook niet rijmen. Aanvoerbuis 37, verdeler in 29, verdeler uit 22,5.
Moet naar de afstelling gekeken worden, want ik kom er met mijn koppie niet bij.

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBgek
mk1992 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 11:23:
[...]

Ja en nee, tuurlijk moet die warmte in de vloer maar er lijkt me iets in de flow niet goed te zitten. Vloer blijft koud en de retour ook.
Kan de waarden op de verdeler ook niet rijmen. Aanvoerbuis 37, verdeler in 29, verdeler uit 22,5.
Moet naar de afstelling gekeken worden, want ik kom er met mijn koppie niet bij.
Wat zit er tussen je warmtepomp en je vloerverwarmingsverdeler?

Is het een mengverdeler misschien?

Post alle sensorwaardes eens die je in de Daikin bediening ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
MBgek schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 12:35:
[...]

Wat zit er tussen je warmtepomp en je vloerverwarmingsverdeler?

Is het een mengverdeler misschien?

Post alle sensorwaardes eens die je in de Daikin bediening ziet.
Dit is van zojuist

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JxumXFvCPzuMij5y8bxKVYl7eSY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kP5ek7wIbwGJCrZJJCSUClXa.jpg?f=fotoalbum_large

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

mk1992 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 11:23:
[...]

Ik vermoed ook een mengverdeler. Dat is niet ideaal voor LTV want die gaat bij de al lage aanvoertemperatuur nog eens koud retourwater bijmengen.
Toch is aanvoer 29 en 22.5 retour niet slecht. Je vloer gaat er niet warm van aanvoelen maar je verwarmt de ruimte wel. Ik denk dat je geduld moet hebben en geen nachtverlaging toepassen want daar is ie te traag voor.
Hier ongeveer dezelfde waardes, alleen hogere retour. Ik stook op 28 graden nu dus aanvoer is zelfs lager.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc Beek
Beste forumleden. Zojuist de installatie willen afronden maar in bedrijfstellen lukt niet. Het gaat om een bestaande HR ECO ketel die nu is voorzien van de bijpassende hydrobox, etc.

De interface blijft steevast de HJ-11 foutcode geven, dat duidt op een storing met de ketel. De ketel geeft echter geen foutmelding weer en het warm water werkt ook gewoon.

Ook de installateur komt er niet direct uit. Heeft iemand een idee / stappen die we kunnen doorlopen?

Alvast dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
FaceDown schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 14:29:
[...]

Ik vermoed ook een mengverdeler. Dat is niet ideaal voor LTV want die gaat bij de al lage aanvoertemperatuur nog eens koud retourwater bijmengen.
Idd het liefst mag die er van mij wel tussenuit. Ondertussen is na een middag doorstoken de retour iets geklommen naar 25 maar het gaat wel heel traag (20 uur ongeveer).

Ter info: we hebben al 3 jaar vloerverwarming, ondanks dat de aanvoertemperatuur niet hoger was leek de vloer op CV wel sneller te warmen.

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
Luc Beek schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 14:43:
Beste forumleden. Zojuist de installatie willen afronden maar in bedrijfstellen lukt niet. Het gaat om een bestaande HR ECO ketel die nu is voorzien van de bijpassende hydrobox, etc.

De interface blijft steevast de HJ-11 foutcode geven, dat duidt op een storing met de ketel. De ketel geeft echter geen foutmelding weer en het warm water werkt ook gewoon.

Ook de installateur komt er niet direct uit. Heeft iemand een idee / stappen die we kunnen doorlopen?

Alvast dank!
Maar hoe heb je dat gedaan dan?
Volgens mij is de HR Eco ketel bij de Daikin unit ook een andere unit dan die los verkocht worden.
Ik weet niet ofzo die zomaar kunnen samenwerken. Heb je dat wel eerst uitgezocht?
Ik dacht ooit eens te hebben gelezen dat er een andere print in de HR Eco zit dit met de Daikin wordt meegeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc Beek
Flappie schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 15:51:
[...]

Maar hoe heb je dat gedaan dan?
Volgens mij is de HR Eco ketel bij de Daikin unit ook een andere unit dan die los verkocht worden.
Ik weet niet ofzo die zomaar kunnen samenwerken. Heb je dat wel eerst uitgezocht?
Ik dacht ooit eens te hebben gelezen dat er een andere print in de HR Eco zit dit met de Daikin wordt meegeleverd.
Hi Flappie. 'Uiteraard' is de combinatie opgevraagd bij de leverancier. Het zou gewoon moeten met de onderdelen die zijn ontvangen. Maar, met die printplaats kun je wel eens op de goede weg kunnen zitten. Enig idee waar je dat hebt opgestoken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
Luc Beek schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 16:22:
[...]

Hi Flappie. 'Uiteraard' is de combinatie opgevraagd bij de leverancier. Het zou gewoon moeten met de onderdelen die zijn ontvangen. Maar, met die printplaats kun je wel eens op de goede weg zitten. Enig idee waar je dat hebt opgestoken?
Zie deze post: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/70692836

Never mind, gaat over wat anders, die post. Dacht dat het hier wel eens gevraagd is maar kan het zo niet vinden. Je zou Daikin of Intergas eens kunnen vragen.

[ Voor 16% gewijzigd door Flappie op 27-09-2022 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
Luc Beek schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 14:43:

Alvast dank!
Als de gasboiler aan staat en niet in storing staat, lijkt het er op dat de 4-aderige communicatiekabel tussen Daikin gedeelte en Intergas ketel niet goed zit/is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
Ik zie dat mijn systeem deze dagen vaak korte tijd aanslaat. Snel op een hoog vermorgen ook en dan redelijk snel weer stil valt omdat de kamer dat al op temperatuur is. We hebben veel grote radiatoren en een grote Jaga met DBE.

Verbruik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bOoyXes4sIVwkdpn70qmxAVCV8U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ASAzAGe0zLq6zWl6iXcdGR3V.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn WAR stooklijn is als volgt. Ik vermoed dat ik de 20 graden wat moet gaan verlagen? En misschien de aanvoer temperatuur ook naar 30?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K2MTCZZRHrbYEr-zkeGlZX8Z7Q8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pqr4AzICZ6fptCwDqofxpiLq.jpg?f=fotoalbum_large

• MBgek
arnoldniessen schreef op maandag 26 september 2022 @ 22:01:
[...]

Welk systeem heb je dan? Mijn hybride 2014 regelt op de aanvoertemperatuur en nooit op dT of op retourtemperatuur, dat kan deze niet. De flow wordt nl vast ingesteld afh van de werkingsmodus (E, gas, of hybride). Is dat bij nieuwe modellen veranderd?

[...]

Maar de koelmiddeltemperatuur is de temperatuur na de platenwisselaar. Dus idealiter gelijk aan de retourtemperatuur. In de praktijk ietsje hoger.
Ik heb ook een hybride uit 2014, met dT bedoel ik de interne regeling. hij houdt de retourtemperatuur op aanvoertemperatuur - 5K. het pompdebiet is inderdaad vast per bedrijfsmodus dus word er met de compressorfrequentie geregeld op die 5K.

• Apolopo
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16-06 21:01
Wij hebben nog een CV ketel voor onze vloerverwarming die werkt met een mengverdeler. Dit werkt prima met een CV aanvoertemperatuur van 45c. De vloerverwarming zelf is ingesteld op 37c.

Zouden wij over kunnen stappen naar een Daikin/Intergas 8KW zonder deze mengverdeler te moeten vervangen? Zou het ook werken als ik de Daikin instel op 35c?

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Apolopo schreef op woensdag 28 september 2022 @ 11:22:
Wij hebben nog een CV ketel voor onze vloerverwarming die werkt met een mengverdeler. Dit werkt prima met een CV aanvoertemperatuur van 45c. De vloerverwarming zelf is ingesteld op 37c.

Zouden wij over kunnen stappen naar een Daikin/Intergas 8KW zonder deze mengverdeler te moeten vervangen? Zou het ook werken als ik de Daikin instel op 35c?
Nee, want door de bijmenging krijg je nooit 35 graden de vloer in. Dus of je moet de bijmenging dicht kunnen zetten (kan soms met een stelschroef) of je moet de verdeler vervangen. Ook niet zo'n drama overigens.

Groetjes, FaceDown.

• arnoldniessen
MBgek schreef op woensdag 28 september 2022 @ 08:54:
Ik heb ook een hybride uit 2014, met dT bedoel ik de interne regeling. hij houdt de retourtemperatuur op aanvoertemperatuur - 5K. het pompdebiet is inderdaad vast per bedrijfsmodus dus word er met de compressorfrequentie geregeld op die 5K.
Ook een van de vroege gebruikers dus! Maar weet je zeker dat hij zo regelt? Ik kan dat namelijk niet begrijpen, en ik weet zeker dat het hier niet zo werkt. Je kunt bij vaste flow niet op zowel dT (=op vermogen) als op stooklijn regelen. En hier is de regeling zeker (grotendeels) op basis van stooklijn. dT varieert hier tussen dT=2C bij flow=20L/min bij minimaal vermogen (ca 2.8kW) en dT=11.0C en (toen) flow=12L/min bij maximaal (9kW) vermogen .

Ik begrijp ook werkelijk niet hoe dT=5 kan werken. Ik neem aan dat je bedoelt dat hij de aanvoertemperatuur op retour+5 probeert te houden, want het huis bepaalt je retourtemperatuur (als functie van aanvoertemperatuur, huistemperatuur, en evt (radiator)thermostaten). Als dT vast ligt op 5, dan ligt je outputvermogen van je pomp ook vast, en wel op flow*0.349 kW (met flow in L/min). Dat is bij max 20L/min 7kW en minder dan de warmtepomp kan leveren. Dat kan toch niet werken?

Een vaste dT bij vaste flow betekent dat dat als je huis op temperatuur komt, er steeds meer radiatoren gaan knijpen. De retourtemperatuur komt (met steeds minder radiatoren die meedoen) dan dichter bij ongeveer de (historische, 1min geleden) aanvoertemperatuur en loopt dus op. Dan zou daarna de warmtepomp de aanvoertemperatuur ook verder moeten laten stijgen om dT=5 te houden. Dat lijkt me zeker niet de bedoeling, en ik zie het hier ook niet gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• artstam
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04-06 18:44
FaceDown schreef op woensdag 28 september 2022 @ 15:00:
[...]

Nee, want door de bijmenging krijg je nooit 35 graden de vloer in. Dus of je moet de bijmenging dicht kunnen zetten (kan soms met een stelschroef) of je moet de verdeler vervangen. Ook niet zo'n drama overigens.
Ik heb een vergelijkbare situatie. In de sensorinformatie zie ik dat de aanvoertemperatuur 40 graden is, maar de invoer bij de vloerverwarming is onder de 30 graden. Volgens mij is er geen bijmenging van koud water. Wat zou hiervan de reden zijn?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q0H3q6GnxL4yyLObn3-RxFbll1o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rcEdRjle6pjhHhQxSuQbJkw3.jpg?f=fotoalbum_large

Daikin altherma hybride: EVLQ08CAV3 (J036339), EHYBH08AAV32 (3122556), Intergas NHYKOMB33AA

• artstam
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04-06 18:44
Inmiddels heb ik begrepen dat ik de verdeler moet vervangen door een composietverdeler. Deze verdeler kan wel omgaan met lagere temperaturen. Maar dat betekent toch ook dat ik geen circulatiepomp meer nodig heb?

Thomas

Daikin altherma hybride: EVLQ08CAV3 (J036339), EHYBH08AAV32 (3122556), Intergas NHYKOMB33AA

• Sadhu
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-06 18:25
Ik zit zelf ook te rekenen, met een SCOP van 3.28.
Nu gebruik ik de reken tool van berekenhet : https://www.berekenhet.nl...jd-berekenen.html#calctop

De installatie adviseur zij dat we het na 8 tot 10 jaar eruit zouden hebben.. maar met een SCOP van 3.28 kom ik niet binnen de 20 jaar. Is die berekening tool okay? Of is mijn installateur niet okay?
Carman1971 schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 20:06:
Hier ook beginnen nadenken over vervanging van gasketel 18 jaar oud.
Nog twijfel tussen hybride en full elektriek gaan :)
Woning is halfopen en goede isolatienorm maar van 2004 natuurlijk.
- dakisolatie 15 cm
- spouwisolatie 5 cm
- vloerisolatie onder kruipkeder 5cm en in de chape.
Huis is enkel op radiatoren verwarmd.
verwarming op 3 kringen (gelijkvloers + badkamer + verdiep)
eigenlijk gebruiken we enkel de kring gelijkvloers
slaapkamers worden niet verwarmd
badkamer gewoon met bijverwaming elektrisch vuurtje (enkel bij vriesdagen gaat daar de cv mee in gebruik)
We verwarmen dus eigenlijk maar 70 m2 of 210 m3

De Daiking is voorlopig de enige hybride waar ik een SCOP kon vinden bij temp van 55 graden namelijk 3.28

Volgende vragen :
- onze huidige CV staat op zolder , is dit een probleem om hem te vervangen op zolder door een Daikin Hybride ?
- Is de SCOP van 3.28 voldoende om de meerprijs terug te verdienen op redelijke termijn ?
- Ons totaal gasverbruik van vorig jaar is 13336 kWh (verwarming + koken + douce)

- beter onmiddellijk doorduwen naar full warmtepomp ( extra kost voor warm water en kookplaat ?)
- is EV wagen + warmtepomp te doen op termijn ? ( zonnepanelen van 4200 kWh zijn reeds nodig voor dagelijks verbruik)

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Sadhu schreef op donderdag 29 september 2022 @ 20:28:
Ik zit zelf ook te rekenen, met een SCOP van 3.28.
Nu gebruik ik de reken tool van berekenhet : https://www.berekenhet.nl...jd-berekenen.html#calctop

De installatie adviseur zij dat we het na 8 tot 10 jaar eruit zouden hebben.. maar met een SCOP van 3.28 kom ik niet binnen de 20 jaar. Is die berekening tool okay? Of is mijn installateur niet okay?

[...]
Als je je stroom niet zelf opwekt zijn de terugverdientijden belachelijk lang. Of het 10, 15 of 20 jaar is weet niemand, want er zijn teveel variabelen en niemand heeft een glazen bol.
Imho moet je een warmtepomp nemen in combinatie met zonnepanelen, en anders lekker op gas blijven stoken, zolang je daarvoor geen duizenden euro's hoeft te investeren.

Groetjes, FaceDown.

• Sadhu
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-06 18:25
FaceDown schreef op donderdag 29 september 2022 @ 20:33:
[...]

Als je je stroom niet zelf opwekt zijn de terugverdientijden belachelijk lang. Of het 10, 15 of 20 jaar is weet niemand, want er zijn teveel variabelen en niemand heeft een glazen bol.
Imho moet je een warmtepomp nemen in combinatie met zonnepanelen, en anders lekker op gas blijven stoken, zolang je daarvoor geen duizenden euro's hoeft te investeren.
We hebben zonnepanelen liggen, maar ik heb geen overmaat.
Ik heb een bestelling uitstaan, wellicht toch maar cancellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHKROOK
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 09-06 15:16
Vraagje: Ik heb een Daikin Intergas Hybride. Geen vloerverwarming en geen koeling. Ingesteld als weersafhankelijk, 24/7 met stooklijn ( -7/50 gr en +15/30 gr.) en voorzien van een AOVD, Debit 9 a 10 l/min. Ik constateer nu dat nachts als hij onder de 400 watt komt het lijkt dat hij gaat pendelen. Is dit normaal? Iets aan te doen? Zie foto.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ii2Hyks0S-sfcQ7hVgL0b0yGN1Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/foOTGSL9BC9dIWVxasekuks2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnoldniessen
JHKROOK schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 11:08:
voorzien van een AOVD [..]. Ik constateer nu dat nachts als hij onder de 400 watt komt het lijkt dat hij gaat pendelen. Is dit normaal? Iets aan te doen? Zie foto.
[Afbeelding]
Wat is AOVD eigenlijk?

Hij pendelt juist overdag, als de target-AWT te laag wordt. Daar heeft het systeem duidelijk moeite mee, hij overshoot target-AWT en stopt weer, om het 5 min later opnieuw te proberen. Een iets hogere (minimum) AWT instellen en evt 's nachts een paar uur uitzetten helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc Beek
Luc Beek schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 16:22:
[...]

Hi Flappie. 'Uiteraard' is de combinatie opgevraagd bij de leverancier. Het zou gewoon moeten met de onderdelen die zijn ontvangen. Maar, met die printplaats kun je wel eens op de goede weg kunnen zitten. Enig idee waar je dat hebt opgestoken?
De oplossing is bekend. Zoals eerder vermeld in een post zijn de intergas ketel en de met de Alterma mee geleverde ketel behoorlijk verschillend. Minimaal een andere branderunit/printplaat, geen pomp(huis), andere isolatie, etc. Ombouwen is een optie, maar bezint eer ge begint! Uiteindelijk is hier gekozen voor een nieuwe ketel (de bijbehorende)

Zojuist heb ik deze in gebruik genomen. O.a. omdat ik veel Electra overschot heb wil ik, zeker in het najaar/voorjaar absoluut géén gas verbruiken. Het verschil in gewenste temp. op de Daikin controller als thermostaat in de woonkamer en de gevraagde temp. is klein (max 2 graden), eventueel kan ik de functie snel verwarmen ook nog uitzetten. Hij staat op langzaam systeem (ik heb hoofd VVW en radiatoren voor extra ondersteuning) De evenwichtstemp. is vele malen lager dan de buiten temp (ook op de sensor informatie gecontroleerd).Toch wordt de gasketel aangesproken. Wat zie ik hier over het hoofd?

Edit: het viel me wel op dat de buiten temperatuur 30 graden + aangeeft terwijl dit niet zo is. De zon schijnt ook op de unit, en de sensor zit vlak bij het opgewarmde metaal van de behuizing. Omdat de ‘mag verwarmen bij temperatuur’ op 25 staat (default) deed de unit überhaupt niets. Ik heb deze opgehoogd naar de Max van 35 om te zorgen dat hij gaat opwarmen, en direct pakt hij gas…

Zit hier een samenhang is? De WP kan toch zeker ook bij warme buitentemperaturen werken?

[ Voor 15% gewijzigd door Luc Beek op 30-09-2022 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
JHKROOK schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 11:08:
Vraagje: Ik heb een Daikin Intergas Hybride. Geen vloerverwarming en geen koeling. Ingesteld als weersafhankelijk, 24/7 met stooklijn ( -7/50 gr en +15/30 gr.) en voorzien van een AOVD, Debit 9 a 10 l/min. Ik constateer nu dat nachts als hij onder de 400 watt komt het lijkt dat hij gaat pendelen. Is dit normaal? Iets aan te doen? Zie foto.
[Afbeelding]
Zo te zien pendelt hij juist overdag.
Dat heb ik momenteel ook. Overdag schijnt het zonnetje naar binnen en wordt het warmer en is er minder vraag. Als hij dan aanslaat is het zo op temperatuur en slaat dan weer uit.

Vraagje aan andere gebruikers hier:
Hebben jullie een afvoer slang aan jullie overstortventiel? (dus niet de inlaatcombinatie).
Mijn installateur heeft er niks op aangesloten. Er onder zit precies een opbouw elektra doos.
Heb gelezen dat ze ook wel eens kunnen gaan lekken. Zit er nu aan te denken om er voor een paar euro even een afvoerslang aan te maken. Just to be sure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHKROOK
b

[ Voor 99% gewijzigd door JHKROOK op 30-09-2022 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHKROOK
arnoldniessen schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 12:30:
[...]

Wat is AOVD eigenlijk?

Hij pendelt juist overdag, als de target-AWT te laag wordt. Daar heeft het systeem duidelijk moeite mee, hij overshoot target-AWT en stopt weer, om het 5 min later opnieuw te proberen. Een iets hogere (minimum) AWT instellen en evt 's nachts een paar uur uitzetten helpt.
Sorry ik bedoel een AVDO is een zelf werkende regelaar die open gaat die voor debet zorgt als alle thermostatische kranen dichtlopen. Hij zorgt er dus voor dat er altijd voldoende debet is.

Waar stel ik de target-AWT in?

Of bedoel met target-AWT je dat ik de stooklijn dan aan moet passen naar bijvoorbeeld -7/50 gr - +15/35 i.p.v. +15/30 gr.

Of bedoel je:

9-01 temp bereik min. is nu : 30 graden: deze op bijv. op 35 gr zetten ?
9-00 temp bereik max. is nu 70 graden

Het s ’nachts een paar uur uitzetten ? : instelling nu: 1 weersafhankelijk moet dit worden 3: weersafhankelijk + geprogrammeerd ? en dan het met de klok een periode uitzetten.

Ik ben niet zo erg technisch onderlegt vandaar mijn vervolgvraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnoldniessen
JHKROOK schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 16:15:
Sorry ik bedoel een AVDO is een zelf werkende regelaar die open gaat die voor debet zorgt als alle thermostatische kranen dichtlopen. Hij zorgt er dus voor dat er altijd voldoende debet is.
Ah, dank, dat is wat ik als shunt ken.
Waar stel ik de target-AWT in?
Of bedoel met target-AWT je dat ik de stooklijn dan aan moet passen naar bijvoorbeeld -7/50 gr - +15/35 i.p.v. +15/30 gr.
Met target-AWT bedoel ik inderdaad de gevraagde temperatuur:
-in kamerthermostaat of AWT modus bepaald door de stooklijn
-in AWT+afwijking modus bepaald door de stooklijn en de daarop gekozen afwijking
-in Absolute modus wordt deze bepaald door de gebruiker op de interface

Ik zou je stooklijn "links" ongeveer hetzelfde houden (als deze goed gekozen is) dus van -7/50 - +15/30 naar -7/50 - +12/33. Dan heb je altijd minstens 33 als vraag.

Als je warmtebehoefte minder is dan dan het minimum afgifte vermogen, dan pendelt het systeem (en snel ook), tenzij je het zelf op een langzamere frequentie laat pendelen op een hoger vermogen = hogere AWT. Dus af en toe een uur, of elke dag een paar uur, uitzetten. Bij een traag reagerend huis kan dat 's nachts (=zuiniger), bij een snel huis beter overdag.
Het s ’nachts een paar uur uitzetten ? : instelling nu: 1 weersafhankelijk moet dit worden 3: weersafhankelijk + geprogrammeerd ? en dan het met de klok een periode uitzetten.
Aan/uit zetten kan met
-klokprogramma (geen ervaring mee, vermoedelijk inderdaad weer+programma)
-Daikin LAN/Wifi adapter (+app) (direct via P1/P2)
-P1P2Serial(+MQTT/HA) (direct via P1/P2)
-ESPAltherma (op X10A op Daikin main PCB, en met extra relais)

De absolute AWT of de AWT temperatuur-afwijking per graad online aanpassen kan alleen met de Daikin adapter of met P1P2serial.

Tenslotte: als je huis traag is (veel beton), kun je overwegen om met een vlakke stooklijn te werken: de hele dag dezelfde vraagtemperatuur. Dat is zuiniger, en voorkomt het pendelen ook veel beter. Het is denk ik ca 5% zuiniger. Nadeel is dat je de vraagtemperatuur zelf moet bijstellen afh van het voorspelde weer want de Daikin kan dat niet zelf. Dat betekent dus wel handmatig bijstellen, of HA oid en via de Daikin adapter (of mijn P1P2Serial).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc Beek
Beste tweakers, kan iemand nog eens resumeren of het mogelijk is om bij deze hybride installatie te voorkomen dat gas wordt gebruikt bij het stoken van CV water, en zo ja welke instellingen dat mogelijk maken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arnoldniessen
Luc Beek schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 23:24:
Beste tweakers, kan iemand nog eens resumeren of het mogelijk is om bij deze hybride installatie te voorkomen dat gas wordt gebruikt bij het stoken van CV water, en zo ja welke instellingen dat mogelijk maken?
Dat is installateursinstelling [5-01]/A.5.2.2 "Wat is de evenwichtstemperatuur voor gebouw" (-15..+35 default +5). Equilibrium temperature in het Engels. Als het goed is wordt er boven die temperatuur geen gas verstookt. Hier werkt het.

Ik vermoed dat op sommige modellen [5-00] deze optie aan/uit zet. Bij mij staat de optie altijd aan.

Omgekeerd, als je alleen gas wilt verbruiken, kun je de optie "voorkeur kWh-tarief" [D-01]/A2.1.6 gebruiken en een schakelaar/relais (X1S) aansluiten op X5M-3/4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
Veel mensen klagen over pendelen bij lage vermogens. Soms kan dit worden voorkomen door het systeem iets hoger op te starten en dan doeltemperatuur langzaam te laten zakken tot de echte wens-temperatuur.

Toen ik hier naar begon te kijken merkte ik ook dat de Daikin een vreemd micro-pendel gedrag heeft, waarbij het vermogen snel varieert en te hoog blijft. Zo heeft bij mij de hele nacht - bij een vaste doeltemperatuur van 30C - de aanvoertemperatuur gependeld tussen 31 en 32C (gemiddeld 3.6kW opbrengst / dT=4 / 12L/min / 2-2.5A primary current) bij een doel-temperatuur van 30. Maar als je dan de doel-temperatuur even op 31 zet, en weer terug op 30C, blijkt dat het systeem wel 30 stabiel kan doen (dT=3.3 / opbrengst 2.8kW). Iemand die dit herkent of begrijpt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/266R_VNXEAotU3OK6oVQWnHeJvg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/O0RIzAC3xQn9EE2CEqru3qIJ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apolopo
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16-06 21:01
Is er een verschil tussen een Daikin Altherma hybrid systeem en een Daikin Intergas hybrid systeem of is alleen de naam verschillend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Apolopo schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 13:43:
Is er een verschil tussen een Daikin Altherma hybrid systeem en een Daikin Intergas hybrid systeem of is alleen de naam verschillend?
de intergas combi werkt niet zonder intergas ketel en werkende gasaansluting, bij de reguliere versie kan je de ketel (die je al hebt) wel (later) wegdoen.

[ Voor 14% gewijzigd door flippy op 02-10-2022 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieterve
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13:52
Ik overweeg de Daikin hybrid 8w ter vervanging van een 25 jaar oude stookolieketel.
Momenteel heb ik een SWW boiler van 160 liter en we hebben 2 douches en een bad.
Soms nemen de kinderen tegelijkertijd een bad en een douche.
Zou dit ook lukken met de Daikin? of gaat dit comfortproblemen opleveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Pieterve schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 15:08:
Ik overweeg de Daikin hybrid 8w ter vervanging van een 25 jaar oude stookolieketel.
Momenteel heb ik een SWW boiler van 160 liter en we hebben 2 douches en een bad.
Soms nemen de kinderen tegelijkertijd een bad en een douche.
Zou dit ook lukken met de Daikin? of gaat dit comfortproblemen opleveren?
hoe word die SWW tank warm gestookt en hoe heet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoPolet
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20:38
@Pieterve Wij kunnen met de de Daikin Altherma Hybride prima in 2 badkamers tegelijk douchen. Iets minder straal wellicht, maar heel goed te doen.

@arnoldniessen : dat lijkt haast een software bug. Is trouwens bekend dat als je een LAN adapter hebt, en gebruik maakt van de Onecta app, je af en toe software updates krijgt? Altijd wat eng, maar tot nu toe geen problemen ondervonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
MarcoPolet schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 17:16:
@arnoldniessen : dat lijkt haast een software bug. Is trouwens bekend dat als je een LAN adapter hebt, en gebruik maakt van de Onecta app, je af en toe software updates krijgt? Altijd wat eng, maar tot nu toe geen problemen ondervonden.
Bug zou zeker kunnen. Ik wil nog wel nieuwere firmware (maar dat heeft nog wat tijd nodig), maar ik heb geen LAN adapter (want gebruik mijn zelfgemaakte P1/P2 adapter). Als dat niet lukt kan ik de LAN/Onecta route proberen, dank voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelikaan
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 08-10-2022
Hallo tweakers,

Ik ben net doorverwezen naar dit topic, hopelijk zitten hier ervaringsdeskundigen die mij kunnen helpen:

Ik heb samen met mijn lokale CV bedrijf een Daikin/Intergas Altherma H hybride warmtepomp geplaatst. Ik had de set via Warmtepompvoorjehuis.nl ( Verburginstallaties.nl) in Nuenen gekocht als DHZ pakket. Nu ik een probleem heb is de boodschap: ahja, Daikin.. die zijn lastig te programmeren enzo en wij hebben er geen verstand van dus houdoe. Bij Daikin NL krijg ik überhaupt niemand aan de lijn... dus hopelijk zit hier genoeg ervaring om mij te helpen:

Het CV-gedeelte draait prima, pomp stuurt ketel aan om circulatiepomp te starten en stoppen etc.
Mijn probleem: tapwater wordt niet warmer dan 40gr, volgens de display op de ketel en is idd ook te koud om normaal te douchen. Bij het opbouwen van de set heeft de ketel eerst solo gedraaid om te ontluchten en toen gaf íe keurig tapwater van 60gr. Later zijn pomp en ketel gekoppeld en daarna heb ik met geen mogelijkheid de temperatuur op 60 terug kunnen krijgen.
De gebruikersinterface heb ik helemaal doorgespit, alle parameters in de installateursmodus zodanig gezet waarvan ik dacht dat het kon helpen, zonder resultaat.
Het meest frappante is dat er 3 home pagina's zouden moeten zijn: kamertemp, AWT én tapwater temp. die laatste is er niet en ik begin te twijfelen aan de software.

Een paar setting:

7.1.3 , gebruikersprofiel; ik heb 'Basis' en "gedetailleerd ' geprobeerd > geen resultaat.
7.1.4 , beschikbare homepages: hier staat alleen 'AWT' als optie genoemd en die staat aan.
Wat ook vreemd is: in stand A.2.2.1 : Warmtapwaterbedrijf heb je de keuze Ja/Nee. De vraag wordt gesteld of het systeem warm tapwater kan bereiden. Die heb ik meerdere malen op 'ja' gezet, maar wordt door het systeem na opnieuw opstarten weer terug op 'NEE' gezet. Dit lijkt een default setting wat vreemd is aangezien de combinatie van pomp/ketel/interface juist op elkaar afgestemd zou moeten zijn.
Wordt de ketel niet herkend?
A.4.1 ; warmtapwater , instelpuntstand, staat op 'Uitsl peprog. De andere opties zijn met warmhouden en ik heb geen warmwatertank dus die heb ik niet gekozen.

Ben benieuwd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieterve
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13:52
hoe word die SWW tank warm gestookt en hoe heet?
Door de stookolieketel, met als prioriteit sww

Nog een vraag: ik heb recent een grundfos alpha 3 circulatiepomp met auto-adapt, waar ik wel tevreden van ben.
Zit er in de daikin een circulatiepomp of kan ik de oude pomp hergebruiken?

[ Voor 44% gewijzigd door Pieterve op 02-10-2022 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
Pelikaan schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 18:17:
Hallo tweakers,

Ik ben net doorverwezen naar dit topic, hopelijk zitten hier ervaringsdeskundigen die mij kunnen helpen:

Ik heb samen met mijn lokale CV bedrijf een Daikin/Intergas Altherma H hybride warmtepomp geplaatst. Ik had de set via Warmtepompvoorjehuis.nl ( Verburginstallaties.nl) in Nuenen gekocht als DHZ pakket. Nu ik een probleem heb is de boodschap: ahja, Daikin.. die zijn lastig te programmeren enzo en wij hebben er geen verstand van dus houdoe. Bij Daikin NL krijg ik überhaupt niemand aan de lijn... dus hopelijk zit hier genoeg ervaring om mij te helpen:

Het CV-gedeelte draait prima, pomp stuurt ketel aan om circulatiepomp te starten en stoppen etc.
Mijn probleem: tapwater wordt niet warmer dan 40gr, volgens de display op de ketel en is idd ook te koud om normaal te douchen. Bij het opbouwen van de set heeft de ketel eerst solo gedraaid om te ontluchten en toen gaf íe keurig tapwater van 60gr. Later zijn pomp en ketel gekoppeld en daarna heb ik met geen mogelijkheid de temperatuur op 60 terug kunnen krijgen.
De gebruikersinterface heb ik helemaal doorgespit, alle parameters in de installateursmodus zodanig gezet waarvan ik dacht dat het kon helpen, zonder resultaat.
Het meest frappante is dat er 3 home pagina's zouden moeten zijn: kamertemp, AWT én tapwater temp. die laatste is er niet en ik begin te twijfelen aan de software.

Een paar setting:

7.1.3 , gebruikersprofiel; ik heb 'Basis' en "gedetailleerd ' geprobeerd > geen resultaat.
7.1.4 , beschikbare homepages: hier staat alleen 'AWT' als optie genoemd en die staat aan.
Wat ook vreemd is: in stand A.2.2.1 : Warmtapwaterbedrijf heb je de keuze Ja/Nee. De vraag wordt gesteld of het systeem warm tapwater kan bereiden. Die heb ik meerdere malen op 'ja' gezet, maar wordt door het systeem na opnieuw opstarten weer terug op 'NEE' gezet. Dit lijkt een default setting wat vreemd is aangezien de combinatie van pomp/ketel/interface juist op elkaar afgestemd zou moeten zijn.
Wordt de ketel niet herkend?
A.4.1 ; warmtapwater , instelpuntstand, staat op 'Uitsl peprog. De andere opties zijn met warmhouden en ik heb geen warmwatertank dus die heb ik niet gekozen.

Ben benieuwd...
Komt het misschien omdat hij eerst solo heeft gedraaid en heb je instellingen in de ketel gedaan? Op mijn thermostaat kan ik namelijk ook de temperatuur voor tapwater instellen. Misschien is dat nu "uit sync"?

In het installateurmenu onder Warmtapwater, maximaal instelpunt. Staat bij mij op 65 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jusseb
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 21-10-2023
Ik ben ook even naar dit topic verwezen, want ik zat in het verkeerde te posten.

Ook wij hebben sinds kort een Daikin/Intergas 8KW hybride warmtepomp. Recent hebben wij de woning verbouwd, beter geïsoleerd en vloerverwarming laten plaatsen. De woning is zelf uit 1991. Vloeroppervlakte (met vloerverwarming) beneden is ongeveer 110m2. Het is een redelijk groot huis. Boven hebben we gewoon normale radiatoren.

Laten we vooropstellen dat ik nog niet heel wegwijs ben in de werking van het systeem. Ik heb veel gelezen maar veel blijft ook abracadabra voor mij. In dit topic hier zitten veel mensen met kennis en ik zie ook dat veel mensen aan de haal gaan met de configuratie om het systeem optimaal te laten draaien. Uiteraard wil ik hem ook zo optimaal hebben draaien, dat moet ook kunnen met wat minder kennis toch?

Ondertussen loop ik tegen wat problemen aan. Allereerst met de thermostaat. Ik heb de boekjes erbij gehad, maar kan het niet direct vinden. De Daikin thermostaat geeft op de homepage de AWT primair temperatuur weer. Ik kan daarnaast met de pijltjes een 'afwijking' aangeven. Volgens mij is dat de stooklijn? Met de huidige buitentemperaturen staat daar 37 graden. Als ik een afwijking van 0 aangeef dan wordt het beneden belachelijk warm in huis. Ik heb de afwijking nu ingesteld op +/- 10 graden (meer kan ook niet) de AWT primair komt daarmee op 27 graden. Ook dan is het beneden nog te warm in huis (22 graden gemeten met losse temperatuur meter). Hoe bepaald ik de juiste afwijking? Ik mis daarnaast de gewone temperatuur regeling op de thermostaat. Waar kan ik in de thermostaat zeggen dat het in huis gewoon 19 of 20 graden moet zijn?

Tussen de menu opties zie ik ook maar 2 opties staan. Gebruikersinstellingen en een tijd/schema instelling. Op Youtube zie ik veel meer menu opties. Is mijn thermostaat door de installateur beperkt ingesteld? Kan ik dit zelf omzeilen?

De thermostaat van het vloerverwarmingssyteem staat op 40 graden. Is dat normaal? Ook gezien mijn bevinden hierboven. En hoe zit het met mijn radiatoren boven? Als ik de afwijking in de thermostaat te hoog instel en de AWT primair daarmee op 27 graden heb, worden mijn radiatoren dan nog wel warm? Beneden is het nu erg warm, maar boven natuurlijk een stuk minder.

Verder merk ik op dat de warmtepomp altijd draait. Ik lees hier dat hij af en toe ook even pauze zou moeten nemen? Ik heb zo'n pauze nog niet gezien, hij blijft maar blazen. Of is dat normaal? Hij hoeft op dit moment natuurlijk niet te ontdooien, gezien de buitentemperaturen.

Als laatste zie ik vaak een foutcode terugkomen. Vaak als ik een instelling probeer te veranderen in de thermostaat. 'C0-00 flowsensor/schakelaar storing. Neem contact op met uw dealer'. Als ik de thermostaat daarna even aan en uitzet, dan draait hij weer. De installateur weet ervan en zoekt contact met Daikin. Ik ben alleen benieuwd of iemand deze foutcode herkent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
jusseb schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 10:30:
Ik ben ook even naar dit topic verwezen, want ik zat in het verkeerde te posten.

Ook wij hebben sinds kort een Daikin/Intergas 8KW hybride warmtepomp. Recent hebben wij de woning verbouwd, beter geïsoleerd en vloerverwarming laten plaatsen. De woning is zelf uit 1991. Vloeroppervlakte (met vloerverwarming) beneden is ongeveer 110m2. Het is een redelijk groot huis. Boven hebben we gewoon normale radiatoren.

Laten we vooropstellen dat ik nog niet heel wegwijs ben in de werking van het systeem. Ik heb veel gelezen maar veel blijft ook abracadabra voor mij. In dit topic hier zitten veel mensen met kennis en ik zie ook dat veel mensen aan de haal gaan met de configuratie om het systeem optimaal te laten draaien. Uiteraard wil ik hem ook zo optimaal hebben draaien, dat moet ook kunnen met wat minder kennis toch?

Ondertussen loop ik tegen wat problemen aan. Allereerst met de thermostaat. Ik heb de boekjes erbij gehad, maar kan het niet direct vinden. De Daikin thermostaat geeft op de homepage de AWT primair temperatuur weer. Ik kan daarnaast met de pijltjes een 'afwijking' aangeven. Volgens mij is dat de stooklijn? Met de huidige buitentemperaturen staat daar 37 graden. Als ik een afwijking van 0 aangeef dan wordt het beneden belachelijk warm in huis. Ik heb de afwijking nu ingesteld op +/- 10 graden (meer kan ook niet) de AWT primair komt daarmee op 27 graden. Ook dan is het beneden nog te warm in huis (22 graden gemeten met losse temperatuur meter). Hoe bepaald ik de juiste afwijking? Ik mis daarnaast de gewone temperatuur regeling op de thermostaat. Waar kan ik in de thermostaat zeggen dat het in huis gewoon 19 of 20 graden moet zijn?

Tussen de menu opties zie ik ook maar 2 opties staan. Gebruikersinstellingen en een tijd/schema instelling. Op Youtube zie ik veel meer menu opties. Is mijn thermostaat door de installateur beperkt ingesteld? Kan ik dit zelf omzeilen?

De thermostaat van het vloerverwarmingssyteem staat op 40 graden. Is dat normaal? Ook gezien mijn bevinden hierboven. En hoe zit het met mijn radiatoren boven? Als ik de afwijking in de thermostaat te hoog instel en de AWT primair daarmee op 27 graden heb, worden mijn radiatoren dan nog wel warm? Beneden is het nu erg warm, maar boven natuurlijk een stuk minder.

Verder merk ik op dat de warmtepomp altijd draait. Ik lees hier dat hij af en toe ook even pauze zou moeten nemen? Ik heb zo'n pauze nog niet gezien, hij blijft maar blazen. Of is dat normaal? Hij hoeft op dit moment natuurlijk niet te ontdooien, gezien de buitentemperaturen.

Als laatste zie ik vaak een foutcode terugkomen. Vaak als ik een instelling probeer te veranderen in de thermostaat. 'C0-00 flowsensor/schakelaar storing. Neem contact op met uw dealer'. Als ik de thermostaat daarna even aan en uitzet, dan draait hij weer. De installateur weet ervan en zoekt contact met Daikin. Ik ben alleen benieuwd of iemand deze foutcode herkent?
Handleiding: https://static1.squarespa...ride_HeatTransformers.pdf

Van gebruikersniveau naar geavanceerd gebruikersniveau:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W9Rs3jNnvM9b7QTKnDsZhii1Fj0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/S94REWgTMjBFH4vv3gnHZeRW.png?f=user_large

Wat betreft jouw "startscherm". Deze heeft inderdaad meerdere opties en staat nu dus op AWT (Aanvoer Water Temperatuur). Kun je ook aanpassen, zie hoofdstuk 4.6.6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnCommentaar
Het verbruik op de thermostaat geeft vreemde waardes aan. Iemand enig idee hoe dit komt?
Het werkelijke gasverbruik is 26kuub gas inclusief koken, electriciteit klopt wel denk ik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Di1Z3_kl3tYDA9Hec13-_mhD24Y=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/oilqBjHHEmGfKn2iYoacoZf6.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UMlSx93ZmzMc-zqfQQNlYHDleco=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tUYCHBbGzOzwrJF3N7LOG1d2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelis l
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 18-01 19:35
Ik overweeg een ventilatiewarmtepomp boiler aan te schaffen en te koppelen aan mijn Daikin hybride warmtepomp uit 2021.

We zijn een gezin van 4 personen, en ik vermoed dat ik aan 200 liter wel genoeg zal hebben.

Ik verwacht dat ik de uitgang van de ventilatiewarmtepompboiler via de koudwater aansluiting van mijn Daikin mijn warmwaternet ik kan laten stromen , zodat de daikin bij kan springen als het water te koud wordt.

Of is er nog een andere setup mogelijk ? (gebruik van extra spiraal op ventilatiewarmtepompboiler ?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

cornelis l schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 12:16:
Ik overweeg een ventilatiewarmtepomp boiler aan te schaffen en te koppelen aan mijn Daikin hybride warmtepomp uit 2021.

We zijn een gezin van 4 personen, en ik vermoed dat ik aan 200 liter wel genoeg zal hebben.

Ik verwacht dat ik de uitgang van de ventilatiewarmtepompboiler via de koudwater aansluiting van mijn Daikin mijn warmwaternet ik kan laten stromen , zodat de daikin bij kan springen als het water te koud wordt.

Of is er nog een andere setup mogelijk ? (gebruik van extra spiraal op ventilatiewarmtepompboiler ?)
Een ventilatiewarmtepomp gebruikt warmte uit de woning om cv water op te warmen. Dus je wilt warmte onttrekken aan je woning om sanitair water te verwarmen?

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scoopbles
FaceDown schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 15:28:
[...]

Een ventilatiewarmtepomp gebruikt warmte uit de woning om cv water op te warmen. Dus je wilt warmte onttrekken aan je woning om sanitair water te verwarmen?
In de zomer nog best een prima optie... de woning koelen en de opgewekte warmte hergebruiken voor tapwater. In de winter wellicht wat minder praktisch O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
FaceDown schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 15:28:
[...]

Ik heb hier ook naar gekeken. Het gaat toch om een vervanging van een WTW systeem dat als warmtewisselaar de restwarmte kan gebruiken voor lucht - water verwarming? Lucht dat toch naar buiten wordt "geventileerd" dus. Of is dit toch anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

oltk schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 20:17:
[...]

Ik heb hier ook naar gekeken. Het gaat toch om een vervanging van een WTW systeem dat als warmtewisselaar de restwarmte kan gebruiken voor lucht - water verwarming? Lucht dat toch naar buiten wordt "geventileerd" dus. Of is dit toch anders?
Zo lijkt het wel, ik kende het nog niet. Maar op die manier is het doel om de warmte in huis te houden. Dus inderdaad voorkomen dat de warmte naar buiten vliegt. Lijkt me dus niet dat je die warmte gaat gebruiken om douchewater te verwarmen. Die warmte wil je juist van buiten de woning onttrekken.
Ik ben wel benieuwd wat nu wel de beste oplossing is om in combinatie met de Daikin hybride een buffer (zonneboiler of wat dan ook) te gebruiken voor tapwater, om het gasverbuik verder te verminderen.

[ Voor 13% gewijzigd door FaceDown op 04-10-2022 20:53 ]

Groetjes, FaceDown.

Pagina: 1 ... 10 ... 44 Laatste