Daikin-Intergas hybrid. Ervaringen en discussies

Pagina: 1 ... 11 ... 45 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martyn89
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 10-08 12:12
Ventilatie warmtepompen worden al langer toegepast, eigenlijk alleen met type C ventilatie (gewoon mechanische afvoer). Die relatief warme lucht blaast anders doelloos naar buiten en kun je door de hogere temperatuur dan buitenlucht prima gebruiken voor een betere COP en daarmee lager verbruik van de warmtepomp. Ook gewoon voor tapwater. Het zijn vaak flinke kasten, want je haalt je hele warmtepompsysteem “naar binnen”. Met balansventilatie niet echt interessant, dat systeem stuurt lucht geforceerd naar binnen en zonder warmtewisselaar kan dat tochtklachten geven door een flink koudere inblaastemperatuur dan nu. Ik zou een goede installateur in de hand nemen om zeker te zijn dat je bij plaatsing geen comfort- of ventilatieverlies krijgt.

Een zonneboiler is zeker wel interessant als voorverwarming, blijft wel dat net als bij de hybride combi het laatste stukje opwarmen (50 > 60/70) het lastigste ‘zuinig’ te doen is. Economisch gezien is gas voor dat deel zo gek nog niet. Daikin heeft hier overigens zelf ook een oplossing voor: https://www.daikin.nl/nl_...-hot-water-heat-pump.html.

[ Voor 25% gewijzigd door Martyn89 op 04-10-2022 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc Beek
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 29-08 09:53
Hebben meer mensen last van onrealistische waarden van de buiten temperatuur sensor? Wanneer de zon op de unit schijnt dan geeft deze een waarde aan van 35 graden. Dit terwijl de lucht temperatuur maximaal 20 is. De sensor zelf (het doorzichtige buisje met zwarte sensor) hangt niet rechtstreeks in de zon.

- herkenbaar?
- creatieve work arround?

Bovendien snap ik de logica / relatie met stookgedrag en stooklijn even niet. Wanneer ik de
Toegestane max buiten temp voor verwarmen ophoog naar bv. 30 graden en dan warmte vraag op de thermostaat dan gaat hij op gas stoken terwijl de evenwichtstemperatuur (logischerwijs) veel lager is en de parameter 5-00 op 1 staat. Normaal werkt dit perfect behalve dus als het zogenaamd zo warm is buiten. Kan de pomp niet werken in zogenaamde hitte, moet de stooklijn worden aangepast omdat hij een bepaalde water temp. niet kan maken, etc?

Benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-08 11:47

FaceDown

Storende factor.

Luc Beek schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 17:37:
Hebben meer mensen last van onrealistische waarden van de buiten temperatuur sensor? Wanneer de zon op de unit schijnt dan geeft deze een waarde aan van 35 graden. Dit terwijl de lucht temperatuur maximaal 20 is. De sensor zelf (het doorzichtige buisje met zwarte sensor) hangt niet rechtstreeks in de zon.

- herkenbaar?

Bovendien snap ik de logica / relatie met stookgedrag en stooklijn even niet. Wanneer ik de
Toegestane max buiten temp voor verwarmen ophoog naar bv. 30 graden en dan warmte vraag op de thermostaat dan gaat hij op gas stoken terwijl de evenwichtstemperatuur (logischerwijs) veel lager is en de parameter 5-00 op 1 staat. Normaal werkt dit perfect behalve dus als het zogenaamd zo warm is buiten. Kan de pomp niet werken in zogenaamde hitte, moet de stooklijn worden aangepast omdat hij een bepaalde water temp. niet kan maken, etc?

Benieuwd!
Mijn sensor werkt perfect. De unit hangt op een noordmuur dus nooit in de zon. Hangt jouw unit niet zelf in de zon waardoor de behuizing opwarmt?
Je kan ook een externe sensor plaatsen die je op een beter geschikte plek hangt.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Martyn89 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 21:43:
Een zonneboiler is zeker wel interessant als voorverwarming, blijft wel dat net als bij de hybride combi het laatste stukje opwarmen (50 > 60/70) het lastigste ‘zuinig’ te doen is. Economisch gezien is gas voor dat deel zo gek nog niet. Daikin heeft hier overigens zelf ook een oplossing voor: https://www.daikin.nl/nl_...-hot-water-heat-pump.html.
Stel ik zou een groot buffervat in mijn CV hebben, en via een spiraal in dit vat laat ik het koude aanvoer tapwater stromen, zodat dit wordt voorverwarmd alvorens op 60 graden gebracht te worden met gas, zou dat een besparing opleveren?
Maar ja.. aangezien tapwater me nu jaarlijks zo'n 150 kuub gas kost ga ik welke investering daarop ook natuurlijk nooit terugverdienen..

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Luc Beek schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 17:37:

- herkenbaar?
Ja, zeer herkenbaar, zoals gisteren. Misschien is het indirecte warmte, van de bovenkant van de unit die wel in de zon staat? Ik wil proberen iets te maken dat schaduw genereert.

Ik heb iets anders wat ik niet begrijp: de "discharge pipe temperature" (bron: ESPAltherma) schiet af en toe fors de hoogte in, kort nadat de warmtepomp inschakelt. Maar dat lijkt niet te leiden tot veel extra vermogensafgifte. Is dat normaal / weet iemand daar een goede verklaring voor?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UI6yYRUymNiEZhKJDnkF2H-XEtQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yOz551pLBI50vbhRPUVbk6Tf.png?f=fotoalbum_large

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

arnoldniessen schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 23:33:
[...]

Ja, zeer herkenbaar, zoals gisteren. Misschien is het indirecte warmte, van de bovenkant van de unit die wel in de zon staat? Ik wil proberen iets te maken dat schaduw genereert.

Ik heb iets anders wat ik niet begrijp: de "discharge pipe temperature" (bron: ESPAltherma) schiet af en toe fors de hoogte in, kort nadat de warmtepomp inschakelt. Maar dat lijkt niet te leiden tot veel extra vermogensafgifte. Is dat normaal / weet iemand daar een goede verklaring voor?

[Afbeelding]
Wat is de discharge pipe temp? Ik heb er nog nooit naar gekeken. Ik kijk alleen naar de R1T en de R4T?

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Nu online
FaceDown schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 00:01:
Wat is de discharge pipe temp? Ik heb er nog nooit naar gekeken. Ik kijk alleen naar de R1T en de R4T?
Wist ik het maar... ik denk dat het eigenlijk "discharge line temp" moet zijn, en vond o.a. dit: https://hvacrschool.com/w...ture-is-a-useful-reading/, waar een maximum van 107C (225F) wordt genoemd, met als mogelijke oorzaak een tekort aan koelmiddel ("high suction superheat, low suction pressure, low subcool"), maar dat zegt me allemaal zo weinig.

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:15
Hebben jullie ook dat wanneer de warmtepomp start deze een uitschieter heeft op een hoog vermogen, dan snel weer uitschakelt, nogmaals dit proces herhaalt en daarna pas op een lager vermogen gaat draaien?

Zo dus:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hEbS7pNU1f5Noruyw4U9gjsstH0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/RQDEvSCpfRJ4kQVG7qm1nHsG.png?f=user_large

Ik snap (nog) niet zo goed waar dit vandaan komt en lijkt me helemaal niet nodig.
Ik heb de thermostaat in de woonkamer hangen en heb al een beetje gespeeld met de aanvoertemperaturen (Weersafhankelijke awt). Maar wordt dat wel toegepast als je de ruimtetemperatuur regelt op basis van kamertemperatuur? Of werkt de weersafhankelijke AWT alleen als je puur op AWT regelt?

Hier trouwens wat meer "voorbeelden" van dat pendelgedrag tijdens het starten (Je moet even naar het laatste "vierkantje" met show extended values:
https://www.pvoutput.org/...181&sid=62350&dt=20221005
https://www.pvoutput.org/...181&sid=62350&dt=20221004
https://www.pvoutput.org/...181&sid=62350&dt=20221003
https://www.pvoutput.org/...181&sid=62350&dt=20221002
https://www.pvoutput.org/...181&sid=62350&dt=20221001

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BobNoldus
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19-08 13:00
Ik zie dat mijn buitenunit steeds even aan gaat en vervolgens weer uit.
Ik heb een 8kw daikin intergas installatie. Overal traditionele radiatoren (onder verdieping met speedfans) (Boven verdieping met thermostaatkranen die per ruimte tempratuur worden geregeld)
Huis is uit 1954 en heb overal hr++ en spouw en dak laten isoleren. Oude CV ketel kon het huis op 45 graden ketel temp goed warm houden.

Installatie is WAR ingesteld met een stooklijn: 50 bij - 10 / 25 bij +15
Afgifte systeem op snel.

Overzicht instellingen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j_kIHx5fEJ7Tgq3kS8oVDfv0WMY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/k7BeaYgJPWtKrAiux0lOn1en.png?f=fotoalbum_large

Stroomverbruik:
Pieken die je ziet is het moment waarop de buiten unit even aangaat (piek om 06.00u is de boiler in de keuken)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zhfKemhfg5FZKSTpZwo4AsDm1d0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/o52p4WoKhkpU5zDDvIictqd6.png?f=fotoalbum_large

Overzicht van de tempratuur buiten in dezelfde tijd als stroomgrafiek
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mw7MiJzPd-oYzhjB2QcgpaypOiI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0XblyPV7hFqB3jscroxewxg5.png?f=fotoalbum_large

Hebben jullie tips om het aantal starts en stops te verminderen?

Tempratuur in de woning is met 0,5 verschil over een dag mooi stabiel.

Aanvulling na plaatsen bericht:
De monteur geeft aan dat een buiten unit 3 tot 4 keer per uur mag starten, dat dit normaal gedrag is.
Komt dit overeen met jullie ervaringen?

[ Voor 4% gewijzigd door BobNoldus op 06-10-2022 10:08 . Reden: Info na contact met monteur ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnCommentaar
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 08:35
BobNoldus schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 09:45:
Ik heb een 8kw daikin intergas installatie. Overal traditionele radiatoren (onder verdieping met speedfans) (Boven verdieping met thermostaatkranen die per ruimte tempratuur worden geregeld)
Huis is uit 1954 en heb overal hr++ en spouw en dak laten isoleren. Oude CV ketel kon het huis op 45 graden ketel temp goed warm houden.

Afgifte systeem op snel.

Overzicht instellingen:
[Afbeelding]

Stroomverbruik:
Pieken die je ziet is het moment waarop de buiten unit even aangaat (piek om 06.00u is de boiler in de keuken)
[Afbeelding]

[Afbeelding]

De monteur geeft aan dat een buiten unit 3 tot 4 keer per uur mag starten, dat dit normaal gedrag is.
ik had gisteren ook 3 starts per uur, eerst een tijdje stabiel op 300 watt, daarna een paar pieken, om 23:00 uur naar eco stand. Of het normaal is weet ik niet, ben nog lerende in de daikin omgeving, ik heb overigens een 4kw

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dk0mc1F0SJUioryuJtQdLlD1mu0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PM0YOak3gUAdb6qS9vg4Eg3W.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Afgifte systeem op snel.

Overzicht instellingen:
[Afbeelding]

Stroomverbruik:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Als je afgiftesysteem niet echt geschikt (of beperkt geschikt) is voor LTV dan is het niet vreemd dat de warmtepomp gaat pendelen. Als je water van een graad of 30 maakt dan zal een traditionele radiator daar niet heel veel warmte uit kunnen halen. Gevolg: het water komt te warm terug en de warmtepomp gaat uit. De speedcomforts zullen iets helpen.
Wat je zou kunnen overwegen is je radiatoren vervangen door jaga's. Ik heb er van de zomer een vijftal gekocht voor nog geen 200 euro bij elkaar via marktplaats en zo mijn hele bovenverdieping gedaan. Tot nu toe stook ik met gemak op 28 graden. Ben nog bezig met een DIY speedcomfort oplossing met veel en grote fans om de snelheid en afgifte van de jaga's nog verder te vergroten.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BobNoldus
FaceDown schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 22:27:
[...]

Als je afgiftesysteem niet echt geschikt (of beperkt geschikt) is voor LTV dan is het niet vreemd dat de warmtepomp gaat pendelen. Als je water van een graad of 30 maakt dan zal een traditionele radiator daar niet heel veel warmte uit kunnen halen. Gevolg: het water komt te warm terug en de warmtepomp gaat uit. De speedcomforts zullen iets helpen.
Wat je zou kunnen overwegen is je radiatoren vervangen door jaga's. Ik heb er van de zomer een vijftal gekocht voor nog geen 200 euro bij elkaar via marktplaats en zo mijn hele bovenverdieping gedaan. Tot nu toe stook ik met gemak op 28 graden. Ben nog bezig met een DIY speedcomfort oplossing met veel en grote fans om de snelheid en afgifte van de jaga's nog verder te vergroten.
Dat is een interessante overweging. het aanschaffen van jaga's. Echter is mijn warmte behoefte op de eerste verdieping niet zo groot en weet ik niet of ik daar tempratuur ga "verliezen". Ik ben geneigd om een met de instellingen 6-00 ('Het temperatuurverschil dat de AAN-temperatuur van de warmtepomp bepaalt.) en 6-01 (Het temperatuurverschil dat de UIT-temperatuur van de warmtepomp bepaalt.) te spelen. Twijfel alleen of ze met warmte pomp de buiten unit bedoelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

BobNoldus schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 13:16:
[...]

Dat is een interessante overweging. het aanschaffen van jaga's. Echter is mijn warmte behoefte op de eerste verdieping niet zo groot en weet ik niet of ik daar tempratuur ga "verliezen". Ik ben geneigd om een met de instellingen 6-00 ('Het temperatuurverschil dat de AAN-temperatuur van de warmtepomp bepaalt.) en 6-01 (Het temperatuurverschil dat de UIT-temperatuur van de warmtepomp bepaalt.) te spelen. Twijfel alleen of ze met warmte pomp de buiten unit bedoelen.
je kan ook de bestaande radiatoren vervangen voor T33. wat goedkoper (wat geen jaga) en grofweg evenveel afgifte. en vooral veel meer waterinhoud en staalmassa wat je warmtepomp fijn vind.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Nu online
Ik heb een 8kw daikin intergas installatie.
Ik geloof niet dat het probleem zit in je afgiftesysteem. Immers met radiatoren 35/30 of met vloerverwarming 28/23 heb je bij gelijke flow dezelfde warmteafgifte in je huis (wel geeft 28/23 een hogere COP dan 35/30).

Maar boven een bepaalde (daggemiddelde) buitentemperatuur heeft je huis gewoon minder warmte nodig dan het minimum vermogen van je WP.

Bij mij heeft het huis ongeveer 2.5kW nodig bij een daggemiddelde van 14 graden buiten. En 2.5kW is ongeveer het minimum dat de Daikin kan doen (0.5kW * COP=5). Dus als het buiten warmer is, dan moet de WP een deel van het etmaal uit. Dat kun je doen met pendelen (4x/uur of vaker), of met slechts een deel van de dag verwarmen, net hoeveel variatie in temperatuur over de dag je bereid bent te accepteren.

Daarnaast heeft de Daikin moeite om in een stabiele toestand te komen: hij start op 1kW verbruik en doet dan een overshoot. Ik zet de AWT dan even wat hoger om het systeem toch door te laten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc Beek
Heel blij met het onlangs in gebruik genomen Daikin Ingergas hybride systeem. Tot op heden met een vraag gestuurde (kamerthermostaat in Daikin controller) op weer afhankelijke gebaseerde stooklijn enkele uren per etmaal gedraaid. Ik ben de stooklijn nog aan het ‘verlagen’, maar erg moeilijk te bepalen wat nodig is / wat het minimum is zonder constante frisse temperaturen buiten.

Op de een of andere manier vind ik de instelling even niet waar ik enkel op de weersafhankelijke stooklijn op AWT vraag kan instellen in plaats van op temperatuur van de thermostaat.
Ik heb wel al de AWT homepage actief maar daar kan ik nu ook ook geen correctie op toepassen.

Welke instelling moet ik aanpassen om van thermostaat / kamer temperatuur gestuurd over te schakelen op AWT sturing? Wil dadelijk toch lange runs op lage temperatuur gaan draaien en er achter komen welke AWT en stooklijn onze woning nodig heeft.

Dank alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Luc Beek schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 20:38:
Heel blij met het onlangs in gebruik genomen Daikin Ingergas hybride systeem. Tot op heden met een vraag gestuurde (kamerthermostaat in Daikin controller) op weer afhankelijke gebaseerde stooklijn enkele uren per etmaal gedraaid. Ik ben de stooklijn nog aan het ‘verlagen’, maar erg moeilijk te bepalen wat nodig is / wat het minimum is zonder constante frisse temperaturen buiten.

Op de een of andere manier vind ik de instelling even niet waar ik enkel op de weersafhankelijke stooklijn op AWT vraag kan instellen in plaats van op temperatuur van de thermostaat.
Ik heb wel al de AWT homepage actief maar daar kan ik nu ook ook geen correctie op toepassen.

Welke instelling moet ik aanpassen om van thermostaat / kamer temperatuur gestuurd over te schakelen op AWT sturing? Wil dadelijk toch lange runs op lage temperatuur gaan draaien en er achter komen welke AWT en stooklijn onze woning nodig heeft.

Dank alvast!
Weersafhankelijk / stooklijn bepaalt de aanvoertemperatuur. Je thermostaat bepaalt of er gestookt moet worden of niet. De truuk is om de aanvoertemp dus stooklijn zo laag mogelijk te houden terwijl je wel aan de vraag van de thermostaat kan voldoen. Idealiter kom je hier dan nét aan, of net niet, zodat de warmtepomp zo lang mogelijke runs maakt. Je moet dan uiteraard niet verwachten dat je "even snel" je woonkamer kan opwarmen. Beter is om alles op constante temp te houden. Ikzelf pas nu wel 1 graad nachtverlaging toe (vloerverwarming beneden) maar dat is om het stroomverbruik meer richting de dag te verplaatsen ivm salderen per telwerk. Tussen 23u en ongeveer 6u gaat de warmtepomp hier nu uit. Mogelijk lukt dat niet meer naarmate het straks kouder wordt.

[ Voor 3% gewijzigd door FaceDown op 09-10-2022 13:09 ]

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BobNoldus
FaceDown schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 13:07:
[...]

Weersafhankelijk / stooklijn bepaalt de aanvoertemperatuur. Je thermostaat bepaalt of er gestookt moet worden of niet. De truuk is om de aanvoertemp dus stooklijn zo laag mogelijk te houden terwijl je wel aan de vraag van de thermostaat kan voldoen. Idealiter kom je hier dan nét aan, of net niet, zodat de warmtepomp zo lang mogelijke runs maakt. Je moet dan uiteraard niet verwachten dat je "even snel" je woonkamer kan opwarmen. Beter is om alles op constante temp te houden. Ikzelf pas nu wel 1 graad nachtverlaging toe (vloerverwarming beneden) maar dat is om het stroomverbruik meer richting de dag te verplaatsen ivm salderen per telwerk. Tussen 23u en ongeveer 6u gaat de warmtepomp hier nu uit. Mogelijk lukt dat niet meer naarmate het straks kouder wordt.
Hoe pas je deze nachtverlaging toe? Ik zie nergens een mogelijkheid om een klokprogramma oid in te stellen hiervoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnCommentaar
BobNoldus schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 17:28:
[...]

Hoe pas je deze nachtverlaging toe? Ik zie nergens een mogelijkheid om een klokprogramma oid in te stellen hiervoor
eco stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

BobNoldus schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 17:28:
[...]

Ik gebruik Evohome, een externe (aan-uit) thermostaat dus.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marlonn94
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17-08 17:59
Beste,

Sinds een jaar in bezit van de 8kw hybride alleen verwarmen.

Nu valt me op dat sochtends de circulatiepomp begint te lopen.
Terwijl de thermostaat nog steeds uitstaat.

Pompregeling staat op verzoek
AwtTemperatuur op kamerthermostaat

Weet iemand of hier een parameter voor is?
Het circuleren is nog niet zon ramp, alleen hij gaat direct vol debiet rondpompen. Best vervelend als je om half 6 nog in je bed ligt 😅😅

Iemand ook deze ervaring?

Met vriendelijke groeten

Marlon

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marlonn94

Afgifte systeem op snel.

Overzicht instellingen:
[Afbeelding]

Stroomverbruik:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb hetzelfde afgiftesysteem.

Probeer eens ipv snel > langzaam

En je kunt de awt afwijking van 2 eens naar bijvoorbeeld 5 zetten. Hierdoor zal je WP de awt terugvoeren om net voldoende warm water te leveren aan je radiatoren. Dus bijvoorbeeld gewenste awt is 40 graden bij 5 graden buitentemp. Wanneer de thermostaat bijna bij gewenste kamertemperatuur is gaat de awt omlaag richting minimaal 35 ( dit is variabel geregeld tot die awt afwijking)
Hierdoor blijft je warmtepomp minimaal lopen als je geluk hebt. Zal hij minder snel aanvriezen en heb je kans op minder start / stops. Dit is een soort modulerende functie.

Het is en blijft proberen bij je eigen afgifte systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BobNoldus
Marlonn94 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 10:48:
[...]

En je kunt de awt afwijking van 2 eens naar bijvoorbeeld 5 zetten. Hierdoor zal je WP de awt terugvoeren om net voldoende warm water te leveren aan je radiatoren. Dus bijvoorbeeld gewenste awt is 40 graden bij 5 graden buitentemp. Wanneer de thermostaat bijna bij gewenste kamertemperatuur is gaat de awt omlaag richting minimaal 35 ( dit is variabel geregeld tot die awt afwijking)
Hierdoor blijft je warmtepomp minimaal lopen als je geluk hebt. Zal hij minder snel aanvriezen en heb je kans op minder start / stops. Dit is een soort modulerende functie.

Dan ga ik dat eens proberen. komende dagen is het iets warmer en dus prima om dit te testen. Met de huidige buiten tempratuur in de nacht van 5 graden werkt het systeem lekker stabiel. Schommeling van 0,5 graden in alle ruimtes. Dank voor de tip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marlonn94
Zijn er hier mensen die ook alleen op radiatoren met ondersteunende fans verwarmen?

Hoe hebben jullie de radiatoren ingeregeld?
De ene zegt gewoon TA/TR 0.75 aanhouden

Een ander zegt vol open, dan houd je de deltaT klein. Echter hoe kleinere de deltaT op radiatoren hoe slechter de overdracht.
En hoe groter de deltaT hoe minder flow, dus kans dat warmtepomp gaat pendelen.

Wat is het ideale punt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Marlonn94 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 12:49:
Zijn er hier mensen die ook alleen op radiatoren met ondersteunende fans verwarmen?

Hoe hebben jullie de radiatoren ingeregeld?
De ene zegt gewoon TA/TR 0.75 aanhouden

Een ander zegt vol open, dan houd je de deltaT klein. Echter hoe kleinere de deltaT op radiatoren hoe slechter de overdracht.
En hoe groter de deltaT hoe minder flow, dus kans dat warmtepomp gaat pendelen.

Wat is het ideale punt?
Waarom zou je de deltaT klein houden? Hoe meer warmte je uit de radiatoren krijgt, hoe beter. Anders gaat de warmtepomp inderdaad pendelen.
Als je veel radiatoren hebt en de laatste wordt niet warm genoeg is het een ander verhaal natuurlijk. Dan zul je ze waterzijdig moeten gaan inregelen. Anders gewoon vol open!

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc Beek
Marlonn94 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 10:48:
[...]

Helder verhaal. Waar stel je die AWT afwijking precies in? Moduleren toestaan heb ik gevonden, en bij eco staat er default 2. Ik vermoed die setting. Ik draai echter gewoon op programma zonder echt programma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thecure
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10-09 19:27
Midget1234 schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 21:15:
[...]

Klopt de Branderautomaat is de printplaat met de besturing van de CV. Ik heb het artikelnummer gekregen van Intergas in Coevorden. Moet ik even opzoeken. Ik kreeg eerst het verkeerde nummer (nl. die voor de branderautomaat die samenwerkt met de oude Daikin warmtepompen die gedeeltelijk achter de CV werden gemonteerd). Later werd dat door Intergas omgeruild voor de specifieke brander die samenwerkt met de Daikin Monobloc (EJHA04AAV3).

Ik kan het juiste nummer niet vinden maar de verkeerde (voor de 'oude' Daikin units) is 074727, deze moet je dus NIET hebben.

De branderautomaat vervangen is een fluitje van een cent.. paar stekkertjes uitpluggen en weer inpluggen.
Hoi,

Zou je misschien nog het juiste nummer kunnen achterhalen van de juiste branderautomaat?

dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marlonn94
FaceDown schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 18:54:
[...]

Waarom zou je de deltaT klein houden? Hoe meer warmte je uit de radiatoren krijgt, hoe beter. Anders gaat de warmtepomp inderdaad pendelen.
Als je veel radiatoren hebt en de laatste wordt niet warm genoeg is het een ander verhaal natuurlijk. Dan zul je ze waterzijdig moeten gaan inregelen. Anders gewoon vol open!
Uhhhmm vol open wilt dus zeggen meer water door de radiator. Dus een kleinere deltaT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Marlonn94 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 22:47:
[...]

Uhhhmm vol open wilt dus zeggen meer water door de radiator. Dus een kleinere deltaT.
Normaal gesproken is vol open meer warmteafgifte en dus lagere retourtemp. Als je alles knijpt heb je ook geen flow en gaat je ketel zeker pendelen.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11-09 07:27
arnoldniessen schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 16:34:
[...]

Aan/uit zetten kan met
-klokprogramma (geen ervaring mee, vermoedelijk inderdaad weer+programma)
-Daikin LAN/Wifi adapter (+app) (direct via P1/P2)
-P1P2Serial(+MQTT/HA) (direct via P1/P2)
-ESPAltherma (op X10A op Daikin main PCB, en met extra relais)

De absolute AWT of de AWT temperatuur-afwijking per graad online aanpassen kan alleen met de Daikin adapter of met P1P2serial.

Tenslotte: als je huis traag is (veel beton), kun je overwegen om met een vlakke stooklijn te werken: de hele dag dezelfde vraagtemperatuur. Dat is zuiniger, en voorkomt het pendelen ook veel beter. Het is denk ik ca 5% zuiniger. Nadeel is dat je de vraagtemperatuur zelf moet bijstellen afh van het voorspelde weer want de Daikin kan dat niet zelf. Dat betekent dus wel handmatig bijstellen, of HA oid en via de Daikin adapter (of mijn P1P2Serial).
Ik heb nu de LAN wifi adapter (de BRP069A62) die op de P1P2 (de regelaar) doorgelust staat. Daarmee kan je inderdaad niet veel regelen, maar ik wil vooral automatisch de warmtepomp uitzetten als er geen warmtevraag is in huis. Ik merk echter dat het soms niet werkt. De HA integratie geeft geregeld een API error en ik zie dat de integratie soms "not available" is. Het is dus een gok of het lukt om de warmtepomp geautomatiseerd aan / uit te zetten.

Jij had toch een eigen oplossing? Ik heb je github doorgelezen, maar echt lekker kom ik er niet uit wat ik nodig heb om het te bouwen. Thanks :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

oltk schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 22:22:
[...]

Ik heb nu de LAN wifi adapter (de BRP069A62) die op de P1P2 (de regelaar) doorgelust staat. Daarmee kan je inderdaad niet veel regelen, maar ik wil vooral automatisch de warmtepomp uitzetten als er geen warmtevraag is in huis. Ik merk echter dat het soms niet werkt. De HA integratie geeft geregeld een API error en ik zie dat de integratie soms "not available" is. Het is dus een gok of het lukt om de warmtepomp geautomatiseerd aan / uit te zetten.

Jij had toch een eigen oplossing? Ik heb je github doorgelezen, maar echt lekker kom ik er niet uit wat ik nodig heb om het te bouwen. Thanks :)
Kun je geen relais (bijv Shelly) aan de warmtepomp hangen en deze aansturen met HA? Zoiets als Shelly zou heel betrouwbaar moeten zijn.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Nu online
oltk schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 22:22:

Klopt, ik heb een printplaatje in een klein kastje gemaakt met de MAX22088, een ATmega328P, en een ESP8266. Die sluit je net zoals de BRP069A62 alleen aan op de P1 en P2 draden, en die geef je dan commando's via telnet of via MQTT (via WiFi). De automatische integratie met HA is nog work-in-progress, maar via MQTT werkt aan/uit en temperatuur-instelling nu ook al. Omdat de MAX22088 nogal lastig zelf te solderen is heb ik er een aantal laten maken. Het plaatje laat de 1e versie zien. De volgende versie krijgt ook ethernet als optie.

Daikin staat maar 1 extra "auxiliary controller" toe, dus zolang je de BRP069A62 aangesloten hebt, kan mijn hardware alleen observeren, maar niet aansturen.

Als je zelf iets wilt bouwen heb je een Arduino Uno nodig (of liever nog de Arduino Uno/ESP8266 combi-print), en de HAT adapter (met een MM1192/XL1192) die ook op github staat. De MM1192 is er ook in breadboard-vriendelijk DIP formaat.

Een Shelly is goedkoper maar kan alleen aan/uit regelen, via P1/P2 kun je ook de temperatuur zelf aanpassen zodat je geen aan/uit regeling meer nodig hebt en zodat je met een vlakke stooklijn kunt regelen (dus hogere COP), en kun je veel meer parameters uitlezen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1XIo3wNLBvKr748aZjBUX-VxCCY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7Ed2oAObknuSDb11PqPB2J9J.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
arnoldniessen schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 00:01:
[...]

Klopt, ik heb een printplaatje in een klein kastje gemaakt met de MAX22088, een ATmega328P, en een ESP8266. Die sluit je net zoals de BRP069A62 alleen aan op de P1 en P2 draden, en die geef je dan commando's via telnet of via MQTT (via WiFi). De automatische integratie met HA is nog work-in-progress, maar via MQTT werkt aan/uit en temperatuur-instelling nu ook al. Omdat de MAX22088 nogal lastig zelf te solderen is heb ik er een aantal laten maken. Het plaatje laat de 1e versie zien. De volgende versie krijgt ook ethernet als optie.

Daikin staat maar 1 extra "auxiliary controller" toe, dus zolang je de BRP069A62 aangesloten hebt, kan mijn hardware alleen observeren, maar niet aansturen.

Als je zelf iets wilt bouwen heb je een Arduino Uno nodig (of liever nog de Arduino Uno/ESP8266 combi-print), en de HAT adapter (met een MM1192/XL1192) die ook op github staat. De MM1192 is er ook in breadboard-vriendelijk DIP formaat.

Een Shelly is goedkoper maar kan alleen aan/uit regelen, via P1/P2 kun je ook de temperatuur zelf aanpassen zodat je geen aan/uit regeling meer nodig hebt en zodat je met een vlakke stooklijn kunt regelen (dus hogere COP), en kun je veel meer parameters uitlezen.

[Afbeelding]
Dank @arnoldniessen en @FaceDown . Ik neig toch naar een P1P2 optie omdat een shelly, voor wat ik weet, op de X10A moet worden gemonteerd op de 1 en 3 poort. Die X10A zit echter redelijk diep in het apparaat, en de monteur die laatst bij ons was wilde het niet plaatsen (ik had het ding van Raomin al gemaakt om m aan te sluiten). Zijn commentaar: "te kwetsbaar, ik begin er niet aan ". Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Nu online
oltk schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 00:27:
Dank @arnoldniessen en @FaceDown . Ik neig toch naar een P1P2 optie omdat een shelly, voor wat ik weet, op de X10A moet worden gemonteerd op de 1 en 3 poort. Die X10A zit echter redelijk diep in het apparaat, en de monteur die laatst bij ons was wilde het niet plaatsen (ik had het ding van Raomin al gemaakt om m aan te sluiten). Zijn commentaar: "te kwetsbaar, ik begin er niet aan ". Tja
Graag gedaan! De P1P2 geeft zeker meer inzicht en info en controle, maar voor alleen aan/uit functie via een relais hoef je niet bij X10A te zijn. Het relais zit op X2M-1 en X2M-4, en X2M is al zichtbaar aan de zijkant zodra je de eerste metaalplaat loshaalt. Die contacten zijn wel deels 230V, dus de spanning moet dan eerst uit op de buitenunit.

Dat een installateur geen ESPAltherma wil aansluiten op X10A begrijp ik wel: niet dat het zo kwetsbaar is (en de monteur zelf gebruikt X10A ook, het is immers de service-connectie), maar je doet toch iets wat niet officieel ondersteund wordt door Daikin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
arnoldniessen schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 11:23:
[...]

Graag gedaan! De P1P2 geeft zeker meer inzicht en info en controle, maar voor alleen aan/uit functie via een relais hoef je niet bij X10A te zijn. Het relais zit op X2M-1 en X2M-4, en X2M is al zichtbaar aan de zijkant zodra je de eerste metaalplaat loshaalt. Die contacten zijn wel deels 230V, dus de spanning moet dan eerst uit op de buitenunit.

Dat een installateur geen ESPAltherma wil aansluiten op X10A begrijp ik wel: niet dat het zo kwetsbaar is (en de monteur zelf gebruikt X10A ook, het is immers de service-connectie), maar je doet toch iets wat niet officieel ondersteund wordt door Daikin.
Ahh.. complex allemaal (voor mij :P ). Het is ook weer een tijdje geleden dat ik me erin had verdiept. Was de X2M-1 dan de power en de X2M-4 is de aan/uit schakeling?

In geval van een Shelly gaat de X2M dus op de L en de 0 gaat naar de X2M-4 . Er is geen N zover ik weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Nu online
oltk schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 16:01:
Ahh.. complex allemaal (voor mij :P ). Het is ook weer een tijdje geleden dat ik me erin had verdiept. Was de X2M-1 dan de power en de X2M-4 is de aan/uit schakeling?

In geval van een Shelly gaat de X2M dus op de L en de 0 gaat naar de X2M-4 . Er is geen N zover ik weet?
Hangt er van af, de Shelly heeft ook voeding nodig. Welk Shelly relais heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
arnoldniessen schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 16:36:
[...]

Hangt er van af, de Shelly heeft ook voeding nodig. Welk Shelly relais heb je?
Op dit moment de blauwe (de 1, niet de PM). Ik kan ook de Xiaomi T1 switch (zonder N) gebruiken. Die heeft zigbee.

ps: de voeding haalt de shelly toch van de X2M af? die heeft 220

[ Voor 12% gewijzigd door oltk op 16-10-2022 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Nu online
oltk schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 16:42:
Op dit moment de blauwe (de 1, niet de PM).

ps: de voeding haalt de shelly toch van de X2M af? die heeft 220
De Shelly kan inderdaad 230V van de X2M afhalen. De Shelly 1 is zoals ik het begrijp galvanisch gescheiden van het voedingsdeel, dus dan krijg je (op eigen risico, zelf controleren svp):
X2M-1 aan Shelly-O
X2M-4 aan Shelly-I en aan Shelly-N
X2M-3 aan Shelly-L

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M26Li6LP-H46-T1o4wUUOJuKvSg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/sRgC6RGTmIKJE3NRa50FDXL6.png?f=user_large

Via de LAN adapter kun je toch ook de afwijkingstemperatuur op de stooklijn instellen? Daar zou ik zeker ook op gaan regelen. Sinds ik op een vlakke stooklijn werk, heb ik overdag geen pendelen meer, en 's nachts veel minder vermogen (als het kouder is) en 's nachts ook veel minder defrosts.

[ Voor 10% gewijzigd door arnoldniessen op 16-10-2022 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
arnoldniessen schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 17:44:
[...]

De Shelly kan inderdaad 230V van de X2M afhalen. De Shelly 1 is zoals ik het begrijp galvanisch gescheiden van het voedingsdeel, dus dan krijg je (op eigen risico, zelf controleren svp):
X2M-1 aan Shelly-O
X2M-4 aan Shelly-I en aan Shelly-N
X2M-3 aan Shelly-L

[Afbeelding]

Via de LAN adapter kun je toch ook de afwijkingstemperatuur op de stooklijn instellen? Daar zou ik zeker ook op gaan regelen. Sinds ik op een vlakke stooklijn werk, heb ik overdag geen pendelen meer, en 's nachts veel minder vermogen (als het kouder is) en 's nachts ook veel minder defrosts.
Dank!!
Die schakeling is wat ik me kan herinneren inderdaad. Ik ga dit maar even in mijn documentatie opnemen :)

De afwijkingstemperatuur kan ik inderdaad instellen, maar mij is niet helder wat het zou moeten opleveren. Ik heb m nu op -2 staan. Maar geen idee of dat nou "goed" of "niet goed "is.

Bedoel je met "vlakke stooklijn" dat je bij een bepaalde temperatuur pas begint met stoken (zeg, 5 graden buiten en vanaf daar alles eronder) en dat het voor het vermogen niet uitmaakt hoe koud het buiten is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Nu online
oltk schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 20:01:
De afwijkingstemperatuur kan ik inderdaad instellen, maar mij is niet helder wat het zou moeten opleveren. Ik heb m nu op -2 staan. Maar geen idee of dat nou "goed" of "niet goed "is.

Bedoel je met "vlakke stooklijn" dat je bij een bepaalde temperatuur pas begint met stoken (zeg, 5 graden buiten en vanaf daar alles eronder) en dat het voor het vermogen niet uitmaakt hoe koud het buiten is?
Met vlakke stooklijn bedoel ik dat de AWT hier helemaal niet meer afhangt van de buitentemperatuur, en 24h/dag hetzelfde is. De afwijkingstemperatuur is de afwijking van AWT t.o.v. de stooklijn. Onze AWT staat nu al 2 weken constant op 31C, dus ook als het 's nachts koud is. Als het daarmee dan te warm wordt, gaat de WP 's een nachtje uit. Lager dan 31C AWT vindt de WP hier niet zo leuk, gaat ie hier wel snel pendelen. Vandaag een COP van bijna 7, deze week 5.6, in een oud huis met radiatoren. Zelfs als het buiten 's middags even >20C is, draait de WP nu door, dan kan hij juist uit als het 's nachts koud is buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
arnoldniessen schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 21:01:
[...]

Met vlakke stooklijn bedoel ik dat de AWT hier helemaal niet meer afhangt van de buitentemperatuur, en 24h/dag hetzelfde is. De afwijkingstemperatuur is de afwijking van AWT t.o.v. de stooklijn. Onze AWT staat nu al 2 weken constant op 31C, dus ook als het 's nachts koud is. Als het daarmee dan te warm wordt, gaat de WP 's een nachtje uit. Lager dan 31C AWT vindt de WP hier niet zo leuk, gaat ie hier wel snel pendelen. Vandaag een COP van bijna 7, deze week 5.6, in een oud huis met radiatoren. Zelfs als het buiten 's middags even >20C is, draait de WP nu door, dan kan hij juist uit als het 's nachts koud is buiten.
Aah. Ik snap het. Dat is het dilemma: doe je een weersafhankelijke stooklijn of een vaste temperatuur (vlakke dus). De weersafhankelijke zorgt voor een te lage temperatuur in situaties zoals dit najaar: de verwarmingen worden nauwelijks warm terwijl de thermostaat gewoon zegt "het mag wel even een tikje warmer". Dus staat de WP een hele dag te draaien op 600W terwijl er netto bijna niet wordt opgewarmd.

Ik stuur het geheel nu aan met Home Assistant. Waarbij een zonnige dag zoals vandaag wordt "overgeslagen", want voldoende zonkracht om het huis op te warmen. Etc.

Ik ga eens kijken naar de alternatieve instellingen. Maar ik ben er nog niet uit.. want als het kouder wordt buiten werkt het wel efficient :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpeltco
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 10-09 08:20
Oltk, is de aansturing met Home Assistant eenvoudig? Kan jij me de details laten weten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
Hoe doen jullie het, met een AWT regeling? De thermostaat in de kamer geeft dan geen ruimte temperatuur meer aan, alleen de AWT en de afwijking. Vind het lastig stoken op die manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
hpeltco schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 17:26:
Oltk, is de aansturing met Home Assistant eenvoudig? Kan jij me de details laten weten?
Hardware:
De BRP069A62 is wired-LAN based. De WP staat op zolder. Daar heb ik geen kabels. Dus ik heb met wat gedoe ernaast een accesspoint op WIFI bridge modus gezet. Daarvandaan loopt er een lankabeltje naar het apparaat

Vervolgens heb ik de kabel die uit de WP naar de controller loopt gedubbeld (vanuit de controller natuurlijk): dus parallel een kabel aangelegd. Die kabel aangesloten op de BRP069A62 (de beschrijving wijst zichzelf).

Software
De BRP069A62 is meteen bekend op het netwerk (want kabel), Even opzoeken wat het IPadres is. In HACS heb ik de custom integratie: Daikin Residential Controller for BRP069A62 opgezocht. Dat is zo te zien een slecht onderhouden integratie. Er wordt geen info gegeven. Meer info kan je vinden op de GitHub pagina: https://github.com/tadasdanielius/daikin_altherma

Na installeren en herstarten kan je de daikin integratie installeren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5BN7S7NtLjvqNB8n02pV0-NC10Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wI0iyq2ahd3QFRkM94BMAqtA.png?f=user_large

Vervolgens kan je in je automations de 7 entiteiten aanspreken of aflezen. Waaronder switch.climate_control.

Tja. Dan komt het werk pas: een huisspecifiek slim script om je Daikin op de juiste tijdstippen aan te zetten en uit te zetten. Ik heb hiervoor node-red ingezet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EJwpO9af8sPAGqDsvabMrjAESak=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OlTO5j9RtiKkRxBf5Kqte8ue.png?f=fotoalbum_large

Voor de vloerverwarming check ik nog even of de WP uberhaupt warmte levert. Pas dan gaat de pomp aan.

De verschillende thermostaten in huis triggeren de boolean "warmtepompstatus" . Als die veranderd wordt de hele boom doorlopen :9

Ik twijfel nog over het script, omdat het nachttarief lager is. Maar overdag is de temp hoger, dus een hogere efficiency en dus minder stroomgebruik. Wie weet draai ik dat wel weer om. Zeker omdat vanuit de WAF langzaam informatie begint door te sijpelen dat een warme verwarming bij staan onder de douche 's ochtend ook lekker is.

ps: de thermostaat in de woonkamer is een generic thermostat op basis van een boolean (warmtetrigger) en een Xiaomi warmtesensor. De oude (modulerende) thermostaat heb ik eruit gegooid. Ik heb daarnaast een warmtesensor op de vloer geplakt om die temperatuur te monitoren. Het principe is: als de vloer 22 graden is, levert die nog zeker 8 uur na aan de lucht. En kan de verwarming (bij het bereiken van de doeltemp van 20.5) zeker nog 12 uur of langer uitblijven. De vloerverwarming is standaard maximaal open en bedien ik door middel van een shelly-s: aan / uit.

[ Voor 23% gewijzigd door oltk op 17-10-2022 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 00:29
Wij hebben een offerte liggen voor een Daikin intergas hybride WP. Nu hebben wij momenteel Evohome in gebruik en die willen we als naregeling instellen op de WP. Ik kan echter niet echt iets vinden over hoe dit dient te gebeuren. Is dit iets wat gemakkelijk zelf uit te voeren is of doe ik er goed aan om dit direct door de installateur voor een meerprijs te laten uitvoeren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grjn
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-09 15:23
-Casper schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 10:46:
Wij hebben een offerte liggen voor een Daikin intergas hybride WP. Nu hebben wij momenteel Evohome in gebruik en die willen we als naregeling instellen op de WP. Ik kan echter niet echt iets vinden over hoe dit dient te gebeuren. Is dit iets wat gemakkelijk zelf uit te voeren is of doe ik er goed aan om dit direct door de installateur voor een meerprijs te laten uitvoeren?
Wij hebben net een dag een Daikin Intergas hangen. In de woonkamer hangt een bedrade Tado thermostaat. Op de vorige ketel prate deze met opentherm maar nu hangt deze aan de NO en NC pinnen van de Tado en aan de de 2X1 en 2X4 pinnen van de Daikin module, hier staat 230v op. door deze (met een relai in de Tado) te sluiten geeft hij een warmte vraag aan. De Daikin bedieningen (p1/p2) poort hangt naast de ketel. De monteur heeft contact gehad met Daikin en die hebben hem via de telefoon door de ideale settings voor het aansturen met een relay en het installed van de stooklijn geholpen. Dit lijkt tot nu toe goed te werken. Mogelijk heeft het Evohome systeem ook de mogelijkheid een relai/klep te schakelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

-Casper schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 10:46:
Dit kun je in principe gewoon zelf. Hier dezelfde combinatie. Je sluit een Honeywell BDR91T aan op 2 pinnen op de warmtepomp (X2M pin 1 en 4 even uit mijn hoofd). Dit zijn de aansluitpinnen voor een externe aan/uit thermostaat. Het bijgeleverde thermostaatkastje dient de monteur naast de ketel te plaatsen om instellingen te kunnen doen.
Voor de rest de installatie van Honeywell volgen, warmtepomp kiezen, schakelmomenten bijv 2 keer per uur max en gaan.
Zoek even op het forum want er zijn genoeg posts over geplaatst oa van mijzelf.

[ Voor 4% gewijzigd door FaceDown op 18-10-2022 20:53 ]

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oltk
FaceDown schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 20:52:
[...]

Dit kun je in principe gewoon zelf. Hier dezelfde combinatie. Je sluit een Honeywell BDR91T aan op 2 pinnen op de warmtepomp (X2M pin 1 en 4 even uit mijn hoofd). Dit zijn de aansluitpinnen voor een externe aan/uit thermostaat. Het bijgeleverde thermostaatkastje dient de monteur naast de ketel te plaatsen om instellingen te kunnen doen.
Voor de rest de installatie van Honeywell volgen, warmtepomp kiezen, schakelmomenten bijv 2 keer per uur max en gaan.
Zoek even op het forum want er zijn genoeg posts over geplaatst oa van mijzelf.
Zie ook reactie van @arnoldniessen hier een paar posts boven die beschreef hoe je een Shelly kan aansluiten. In principe dezelfde schakeling.

Let wel op dat de X2M poorten op 230 werken! Dus de binnen en buitenunit (het geheel dus) uitzetten. De installateur zet er als het goed is een serviceschakelaar tussen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarviinL
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 03-09 18:10
MarviinL schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 12:13:
[...]

Doordat ik ook in bezit ben van een HReco (36) van 2017 en ik ook een mogelijkheid voor een EJHA04AV3 Monobloc heb zou ik dit ook graag op de manier toepassen zoals jij hebt gedaan.
Ik heb al geprobeerd het juiste artikelnummer voor de branderautomaat te vinden maar hulp vanuit Intergas en Daikin is nihil, zou je mij het juiste artikelnummer kunnen geven?

Verder ben ik ook benieuwd jou jou installatie layout eruit ziet, zou je dit willen delen?
Terugkomend op mijn eigen bericht:

Inmiddels is het mij gelukt om de juiste branderautomaat hiervoor te bemachtigen via collega's!

De branderautomaat met artikelnummer 074077 is hiervoor nodig. (Is wel lastig te verkrijgen)
Aandachtspunt hierbij is wel dat je hier ook een current loop module (artikelnummer 925607) bij nodig bent voor de communicatie tussen de warmtepomp en cv ketel.
Deze wordt standaard bij de ketel geleverd die met de hybride set wordt geleverd (EHY2KOMB32AA).

In eerste instantie wou de warmtepomp niet opstarten, dit met de reden dat er nog een extra aanvoerwatertemperatuur sensor nodig is die in de ketel gemonteerd moest worden. Hiervoor heb ik de Intergas ombouwset Naverwarmen Zonneboiler (090347) besteld die volgens onderstaande schema aangesloten moet worden (S8).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GiU8dYYIZVwxWYCH-NxymDgn4hI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/C5Jw5YOWCF2YBvHUpm7ZjY1K.png?f=user_large

De EJHA04AV3 draait nu een week met onze HReco en heb nog geen problemen ondervonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midget1234
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 28-08 17:39
Mooi dat het gelukt is Marviin. Bij mij draait de omgebouwde HR Eco al 2 jaar. Prima combinatie en lekker weinig gasverbuik..Helemaal in combinatie met de Ariston Lydos.

Wij hebben een flinke 2 onder 1 kap maar niet het gasverbuik dat daar bij hoort ;-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HiCprZ5B7IjVy8EkhxsXXRnQDqM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PCPJifxOmUScJTRSOwogb8vE.png?f=fotoalbum_large

Home Assistant - Unifi - Synology - Daikin Hybrid - EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDxrv
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 07-07-2024
Bij overzicht Sensorinformatie wordt Verbruikte elektr niet meer bijgewerkt Blijft steken op 42kWh. Hebben anderen dit ook of dit gehad? En heeft iemand er een oplossing voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Nu online
EDxrv schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 22:25:
Bij overzicht Sensorinformatie wordt Verbruikte elektr niet meer bijgewerkt Blijft steken op 42kWh. Hebben anderen dit ook of dit gehad? En heeft iemand er een oplossing voor?
Alle/welke teller(s)?

Bij mij (2014 model) is de "Verbruikte energie kamerverwarming" 4 jaar geleden stil komen te staan, terwijl "Som" (=totaal) wel doortelt. Maar Som=kamerverwarming+cooling+DHW+standby, en cooling doe ik niet, en DHW niet met elektra. Vreemd dus. Ik heb er helaas geen oplossing voor.

Een mogelijke hypothese hier is dat "kamerverwarming" alleen telt in "kamertemperatuur modus" en niet in AWT/stooklijn-modus. Ben je misschien van instelling veranderd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marlonn94
arnoldniessen schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 11:23:
[...]

Ik gebruik de normale daikin regelaar. Zou ik over contact 1 en 4 parallel nog een shelly kunnen schakelen als geforceerde verwarmcommando? Of gaat dit parallel niet?
Dus stel een voorwaarde is zonne energie, en dan geforceerd verwarmen. Dit naast de bestaande standaard regeling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Nu online
Marlonn94 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 22:12:
Ik gebruik de normale daikin regelaar. Zou ik over contact 1 en 4 parallel nog een shelly kunnen schakelen als geforceerde verwarmcommando? Of gaat dit parallel niet?
Dus stel een voorwaarde is zonne energie, en dan geforceerd verwarmen. Dit naast de bestaande standaard regeling
Volgens mij werkt dat inderdaad zo dat de WP aan gaat als het relais gesloten is of als de kamerthermostaat warmte vraagt (of in AWT modus de WP aan heeft staan). De AWT instelling wordt dan door de stooklijn bepaald. Als je de AWT ook wilt beinvloeden om het vermogen (indirect) te sturen, heb je de kamerthermostaat of een P1/P2 oplossing nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• detim
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-09 23:30
Jazzy.nl schreef op maandag 19 september 2022 @ 15:41:
[...]

Ja sinds vandaag stuur ik de binnenuit op de gemiddeld lage prijs van de dag.
Heb via Home Assistant een automatisering gemaakt met een shelly 1, en die aangesloten op de X5M 3-4 klemmen.
Technisch werkt het, maar ga nu kijken wat comfortabel blijft. Er zijn veel factoren, de AWT, het programma en hoeveel tijd gemiddeld het op een dag het een 'laag tarief' is.

Update:
Het werkt wel, de buitenunit gaat langzaam uit.
Maar als er warmtevraag is (omdat het kouder is dan gewenst) blijft de pomp lopen. Op het display geeft hij dan het CV logo weer maarja, die staat zo ingesteld dat pas onder 0 gr CV mag leveren. Pomp blijft lopen. pas als ik de gewenste vraag lager zet dan slaat hij af. Weet de oplossing helaas nog niet.
Zou je hier misschien willen delen hoe je dit gedaan hebt? Heb je wat scriptjes en een schema misschien?
Alvast super bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsvdrijt
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 12-09 20:23
Weet iemand of er een instelling is om de pomp(na)looptijd de beïnvloeden?
Ik merk dat de pomp vaak loopt ondanks dat er geen warmtevraag is.
In de instellingen, staat de pomp op verzoek.

Het is zelfs zo dat als er geen warmtevraag is en er wordt ww getapt, zodra de kraan dicht gaat, begint de pomp weer te lopen en stroomt er een restant ww de radiator in.
Ondertussen koelt de wisselaar snel af, dus bij een kort opvolgende vraag van ww duurt het weer vrij lang voordat het water warm is.

Daikin adviseerde om de instelling pomp op verzoek opnieuw te bevestigen, en een temperatuurswijziging van de stooklijn van 5 graden.
Maar dat helpt niet.

Iemand hier ook problemen mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Thijsvdrijt schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 21:12:
Weet iemand of er een instelling is om de pomp(na)looptijd de beïnvloeden?
Ik merk dat de pomp vaak loopt ondanks dat er geen warmtevraag is.
In de instellingen, staat de pomp op verzoek.

Het is zelfs zo dat als er geen warmtevraag is en er wordt ww getapt, zodra de kraan dicht gaat, begint de pomp weer te lopen en stroomt er een restant ww de radiator in.
Ondertussen koelt de wisselaar snel af, dus bij een kort opvolgende vraag van ww duurt het weer vrij lang voordat het water warm is.

Daikin adviseerde om de instelling pomp op verzoek opnieuw te bevestigen, en een temperatuurswijziging van de stooklijn van 5 graden.
Maar dat helpt niet.

Iemand hier ook problemen mee?
Ik heb ook gemerkt dat mijn pomp nogal een lange nalooptijd heeft, ondanks dat de installateur mij verzekerde dat er geen nalooptijd zou zijn. Ik zou het dus ook graag uitzetten, als er een mogelijkheid voor is.

Ik zie overigens ook wel eens de compressor aan staan voor het maken van warm water ondanks dat er geen vraag is. Ik ben er ook nog niet achter wat daar de reden van is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

RoD schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 21:31:
[...]

Ik heb ook gemerkt dat mijn pomp nogal een lange nalooptijd heeft, ondanks dat de installateur mij verzekerde dat er geen nalooptijd zou zijn. Ik zou het dus ook graag uitzetten, als er een mogelijkheid voor is.

Ik zie overigens ook wel eens de compressor aan staan voor het maken van warm water ondanks dat er geen vraag is. Ik ben er ook nog niet achter wat daar de reden van is.
Waarom zou je geen nalooptijd willen? Er zit nog warm water in het systeem, dat wil je toch zoveel mogelijk via de afgiftesystemen in je woning hebben, in plaats van dat het verloren gaat via leidingen?

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
FaceDown schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 22:04:
[...]

Waarom zou je geen nalooptijd willen? Er zit nog warm water in het systeem, dat wil je toch zoveel mogelijk via de afgiftesystemen in je woning hebben, in plaats van dat het verloren gaat via leidingen?
Het water gaat bij mij naar een verdeler voor de vloer, waar de kleppen dicht gaan als er geen warmtevraag meer is. Voor de rest loopt het langs de radiatoren op de bovenverdieping, maar die staan normaal dicht. Dus het pompt dan eigenlijk voor niets rond en ik vermoed dat het dan nodeloos afkoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnova
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-09 13:07

arnova

weet veel, maar niet alles

Kan iemand mij vertellen wat (in de huidige markt) een redelijke prijs is (incl. installatie excl. subsidie) voor een 8kW Daikin-Intergas hybride? Ik zit nog te wachten op een offerte en ik wil graag wat vergelijkingsmateriaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• detim
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-09 23:30
Ik heb nu zo'n 4 a 5 jaar de warmte pomp 8KW hybride.
Helaas is de installateur failliet gegaan.
Daarna heeft een ander bedrijf 2x onderhoud gedaan, vooral het WP gedeelte, eigenlijk niet echt aan het gas gedeelte. Dit is nu denk ik 2 jaar geleden.
Helaas wil dit andere bedrijf vanwege drukte met hun zakelijke tak dit soort klusjes niet meer doen.
En ik heb al best wat bedrijven benaderd, maar vind er vooralsnog geen die deze set kunnen onderhouden.

Nu vraag ik me af, kan het kwaad als hij zo'n 3 jaar geen onderhoud krijgt, kan ik wellicht zelf iets doen?
Weet iemand een bedrijf in regio eindhoven die ik daarvoor zou kunnen inschakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsvdrijt
Het is juist het gas gedeelte wat onderhoud nodig heeft.
5 jaar geen onderhoud is wel lang...
maar als een ketel veel voor ww gebruikt wordt en weinig condenseert, zal het wel mee vallen met de vervuiling.
Maar wel effe een onderhoudsmonteur zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsvdrijt
Ik snap geloof ik nog niet helemaal hoe ik moet reageren op een post...
Maar goed.

Nu staat mijn thermostaat uit (groene lampje uit) en nu draait de pomp nog steeds...
Dus buiten is het nu 15 graden, binnen 20, maar dat koelt wel gauw af als er gekoeld water door mijn vloerverwarming loopt :-/

Ik heb een maand geleden een showroom model op de kop kunnen tikken uit 2019.
Een monobloc gevuld met r32
Die heb ik opgehangen, hierbij ben ik tegen een paar vreemde dingen aan gelopen.
Ik had er al iemand eerder over gehoord.

1. ik heb eerst de ketel gehangen. voor de ketel heb ik een elektrische boiler gehangen omdat ik een aardige overcapaciteit aan zonnepanelen heb.
Om de ketel niet aan te laten slaan, heb ik toen de ww temperatuur van de ketel op 40 graden gezet.
Weekend daarna heb ik de warmtepomp gehangen, alles aangesloten.
Toen ik daarna weer de ww temperatuur wilde aanpassen, kon dat niet meer...
Als ik de thermometerknop ingedrukt houd, gebeurd er niks.
Ik kom het menu niet meer in.
Ik dacht, ik probeer het met een andere stuurautomaat, die had ik nog liggen op mijn werk, andere stuurautomaat erin.... niks, ook niet aanpasbaar..
Maar goed, ik heb nog steeds een boiler en we hebben hem nog niet leeggedouched thuis.

2. warmtepomp geïnstalleerd, die werkte vervolgens wel maar hij werd niet warm.
foutcode f03
Naar een paar keer daikin gebeld, die hebben vervolgens een monteur gestuurd.
Na een paar testen en zijn laptop eraan gehangen, is hij tot de conclusie gekomen dat er een inwendig lek in zat.
Volgens de monteur was er in 2019 een slechte serie gemaakt.
Als het goed is krijg ik morgen mijn nieuwe unit binnen (wel goede service dus).

Maar als iemand iets over die pomp weet, hoor ik het graag?
Wellicht is het in de nieuwe unit allemaal verholpen... (de monteur zei dat ik het nieuwere model zou krijgen).
Maar volgens mij zijn die problemen met de pomp pas gekomen toen ik hem in de instellingen op de buitentemperatuur heb laten stoken (wat dus nooit gelukt is :-)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
Marlonn94 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 22:12:
[...]

Hier ben ik ook benieuwd naar! Ik gebruik de daikin controller als kamer thermostaat. Eco is 18,5 graden en comfort is 20 graden.

Wat gebeurt er als ik een shelly over X2M1 en X2M4 zet en inschakel. Gaat hij dan verwarmen? En blijft hij dan verwarmen totdat de shelly uitgezet wordt? Mooiste zou zijn als hij dan de comfort stand van de daikin controller inschakelt en dus niet oneindig blijft verwarmen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Flappie schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 20:45:
[...]

Hier ben ik ook benieuwd naar! Ik gebruik de daikin controller als kamer thermostaat. Eco is 18,5 graden en comfort is 20 graden.

Wat gebeurt er als ik een shelly over X2M1 en X2M4 zet en inschakel. Gaat hij dan verwarmen? En blijft hij dan verwarmen totdat de shelly uitgezet wordt? Mooiste zou zijn als hij dan de comfort stand van de daikin controller inschakelt en dus niet oneindig blijft verwarmen :)
Kun je de Shelly niet op de secundaire zone-aansluiting zetten? Als de Daikin controller de thermostaat is, denk ik niet dat je nog een "thermostaat" (de Shelly) op pin 1 en 4 kan zetten. Volgens mij moet je namelijk dan in de instellingen voor externe thermostaat kiezen en dan ben je dus de thermostaatfunctie van de Daikin controller kwijt.

Ik ben iets soortgelijks van plan met een zwembadverwarming. Dit is een warmtewisselaar in het CV circuit met een thermostaatknop erop. Deze wil ik op de secundaire zone zetten, zodat deze ook een eigen stooklijn kan krijgen. Dit is de theorie.. of het gaat werken.. we zullen zien.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdgarDeBever
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 15-02-2024
Ik heb sinds april 2022 de Daikin Intergas Hybride warmtepomp geinstalleerd. Ik wil graag het pendelgedrag van de pomp meten. Ik stel vast dat de pomp nogal vaak aanslaat en dan na een paar minuten weer stopt. Volgens mij is dit regelmatige aan/uitschakelen niet best voor de levensduur van de compressor. Ik heb gelezen dat er een EKPCCAB-KIT bestaat waarmee je een kabel aansluit aan de Daikin naar een PC (USB).
Kan je hiermee statistieken over het pendelen ophalen? Hoe kom ik aan de Kit met de software? Of weet iemand een andere slimme truc om het pendelen over een aantal dagen te laten vastleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnCommentaar
EdgarDeBever schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 12:44:
Ik heb sinds april 2022 de Daikin Intergas Hybride warmtepomp geinstalleerd. Ik wil graag het pendelgedrag van de pomp meten. Ik stel vast dat de pomp nogal vaak aanslaat en dan na een paar minuten weer stopt. Volgens mij is dit regelmatige aan/uitschakelen niet best voor de levensduur van de compressor. Ik heb gelezen dat er een EKPCCAB-KIT bestaat waarmee je een kabel aansluit aan de Daikin naar een PC (USB).
Kan je hiermee statistieken over het pendelen ophalen? Hoe kom ik aan de Kit met de software? Of weet iemand een andere slimme truc om het pendelen over een aantal dagen te laten vastleggen?
heb je een slimme meter? dan kun je met bv een pi en domoticz en een kabel naar je slimme meter kijken hoeveel energie er realtime gebruikt wordt, dan zie je direct of de wp pendelt, ik heb eerder in dit topic een screendump gedeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Nu online
EdgarDeBever schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 12:44:
De EKPCCAB is bedoeld voor installateurs (en duur). ESPAltherma gebruikt dezelfde X10A connector. Daarnaast kun je m.b.v. een Daikin LAN/WiFi adapter of m.b.v. P1P2Serial de info op de P1/P2 bus uitlezen en settings instellen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6XrnNasVlWoGk5fJ3NErECfVZns=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ijBMItIt2lbCdMNToy4Ab4Mv.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdgarDeBever
Bedankt voor je tips. De Daikin Lan/Wifi adapter is bruto 255,- euro. Een beetje duur. Ik ga me inlezen voor de optie ESPAltherma. Dan heb ik nog een flinke weg te gaan. Het verhaal op github hierover spreekt me aan, Heb je mogelijk nog tips om hierover zeker te lezen? Ik ga om te beginnen een ESP32 microcontroler bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Nu online
EdgarDeBever schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 19:24:
Bedankt voor je tips. De Daikin Lan/Wifi adapter is bruto 255,- euro. Een beetje duur. Ik ga me inlezen voor de optie ESPAltherma. Dan heb ik nog een flinke weg te gaan. Het verhaal op github hierover spreekt me aan, Heb je mogelijk nog tips om hierover zeker te lezen? Ik ga om te beginnen een ESP32 microcontroler bestellen.
Anderen hebben minder betaald, even het forum terugzoeken? Alles wat je wilt weten over ESPAltherma of P1P2Serial staat op github of in dit topic. Voor ESPAltherma zul je in HA e.e.a. moeten configureren, P1P2Serial heeft MQTT discovery al ingebouwd zodat je niets in HA hoeft te doen (maar controle gedeelte daarvan is nog niet af).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
EdgarDeBever schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 19:24:
Er zijn twee Daikin adapters wat ik me kan herinneren. Ik heb de BRP069A62 gekocht waarvoor een specifieke integratie was gemaakt die in HACS te vinden is. Deze kan alleen de warmtefunctie sturen, niet de optionele koelfunctie en het "smart"gedeelte wat de andere adapter kan. De prijs (bij Klimate) was 225 euro. (by the way, Idiote prijzen voor een printje met meer lucht en wat plastic eromheen 8)7 ). Deze A62 zou dus "zeker" werken, en ik had geen zin in gedoe.

Let op dat deze alleen op LAN werkt. Bij Klimate staat een BRP069B62 met Wifi. Maar ik kreeg de A62. Volgens daikin bestond er toen geen B62 met Wifi (als in: geen beschrijving en geen handleiding te vinden, medio 2022). Je moet dus een A62 hebben met LAN outlet in de buurt. Ik heb dit opgelost door een Unifi UAP-AC-LR van Ubiquiti in Mesh mode te zetten (haalt het netwerk via WIFI van de andere accesspoints af). De LAN aansluiting hiervan kan je dan als outlet gebruiken.

edit: kostentechnisch komt er dan weer 100 euro bij :|

[ Voor 7% gewijzigd door oltk op 30-10-2022 22:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoPolet
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 12-09 19:05
Wat zou je met de LAN adapter willen doen? [edit] ah zie hierboven al wat je schrijft mbt pendelen.

Ik heb de LAN adapter, maar echt veel kun je er niet mee doen. Met de bijbehorende app kun je wel bijvoorbeeld een tijds-schema instellen, en de gevraagde temperatuur. Ik heb ook de ESPAltherma, daarmee kun je veel meer leuke informatie uit het systeem halen. De P1/P2 serial/mqtt kan weer andere dingen, maar die heb ik niet.

[ Voor 9% gewijzigd door MarcoPolet op 30-10-2022 22:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oltk
MarcoPolet schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 22:04:
Wat zou je met de LAN adapter willen doen? [edit] ah zie hierboven al wat je schrijft mbt pendelen.

Ik heb de LAN adapter, maar echt veel kun je er niet mee doen. Met de bijbehorende app kun je wel bijvoorbeeld een tijds-schema instellen, en de gevraagde temperatuur. Ik heb ook de ESPAltherma, daarmee kun je veel meer leuke informatie uit het systeem halen. De P1/P2 serial/mqtt kan weer andere dingen, maar die heb ik niet.
De ESPAltherma zou ook mijn voorkeur hebben. Ik had m ook gebouwd. Maar hij ligt nog in de kast. Ik had de Daikin opengemaakt en kon niet goed bij de X10. Een monteur vond het allemaal te kwestbaar en durfde het niet aan. En toen ben ik voor een "veilige" keuze gegaan: ik wilde alleen in een automation de Daikin aan of uit kunnen zetten. Met name omdat de warmtepomp blijft draaien, ook als er geen warmtevrager in huis is. En dat kan oplopen tot 900 W / 24 h = 22 kWh :/ en dan verwarmt 'ie niets! Een adapter is bij de huidige stroomprijzen dan natuurlijk snel terugverdiend

ps: ik ben wat knutselen betreft wel handig, maar echt een schijtert als ik het echt moet toepassen :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Nu online
MarcoPolet schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 22:04:
Wat zou je met de LAN adapter willen doen? Ik heb hem, maar echt veel kun je er niet mee doen. Met de bijbehorende app kun je wel bijvoorbeeld een tijds-schema instellen, en de gevraagde temperatuur. Ik heb ook de ESPAltherma, daarmee kun je veel meer leuke informatie uit het systeem halen. De P1/P2 serial/mqtt kan weer andere dingen, maar die heb ik niet.
Ik kan met P1P2Serial (WiFi, met mogelijkheid voor LAN) de temperatuur (AWT en DHW) instellen, kWh/uren tellers uitlezen, (binnenkort) de COP berekenen, en kiezen tussen aan/uit voor zowel koelen als verwarmen. Ik kan als het allemaal lukt op termijn ook de programma's instellen, vermogen begrenzen of verbruik afdwingen, misschien (onzeker) field settings instellen, etcetera.

Uitgelezen info overlapt deels met ESPAltherma. ESPAltherma kan weer veel meer koudemiddel-info, fan info, en stroom info uitlezen, maar niet de field settings, kWh/uren, en kan geen controle doen anders dan via het relais.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
arnoldniessen schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 22:16:
[...]

Ik kan met P1P2Serial (WiFi, met mogelijkheid voor LAN) de temperatuur (AWT en DHW) instellen, kWh/uren tellers uitlezen, (binnenkort) de COP berekenen, en kiezen tussen aan/uit voor zowel koelen als verwarmen. Ik kan als het allemaal lukt op termijn ook de programma's instellen, vermogen begrenzen of verbruik afdwingen, misschien (onzeker) field settings instellen, etcetera.

Uitgelezen info overlapt deels met ESPAltherma. ESPAltherma kan weer veel meer koudemiddel-info, fan info, en stroom info uitlezen, maar niet de field settings, kWh/uren, en kan geen controle doen anders dan via het relais.
Zodra je ver genoeg bent moet je maar eens een seintje geven :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Nu online
oltk schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 22:20:
Zodra je ver genoeg bent moet je maar eens een seintje geven :>
Als je aan/uit wilt met een eenregelig MQTT commando voldoet het nu al. De rest komt vanzelf tzt (alles kan OTA geupgrade worden, als je de Arduino tools hebt).

Maar... 22kWh/dag kan niet zomaar verdwijnen. Bij ons huis met relatief veel warmteverlies, is 22kWh verbruik, zeg ruwweg 100kWh/dag warmte opbrengst, genoeg om een verschil tussen binnen en buiten van 8 graden te compenseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
arnoldniessen schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 22:25:
[...]

Als je aan/uit wilt met een eenregelig MQTT commando voldoet het nu al. De rest komt vanzelf tzt (alles kan OTA geupgrade worden, als je de Arduino tools hebt).

Maar... 22kWh/dag kan niet zomaar verdwijnen. Bij ons huis met relatief veel warmteverlies, is 22kWh verbruik, zeg ruwweg 100kWh/dag warmte opbrengst, genoeg om een verschil tussen binnen en buiten van 8 graden te compenseren.
Nee, dat zou je zeggen. De meeste energie zal wel naar de badkamerverwarming zijn gegaan (die staat 24/7 aan en is een klassieke "handdoek"radiator). Ook in de kast onder de trap, bij de verdeler van de vloerverwarming, was het een sauna. Maar dat zijn niet de plekken waar wat mij betreft de warmteenergie naartoe zou hoeven.

Hmm. Zou ik de M5StickC kunnen gebruiken die ik heb ingezet voor het bouwen van de ESPAltherma? Dan moet ik alleen jouw "printplaat" nog knutselen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Nu online
oltk schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 22:33:
Nee, dat zou je zeggen. De meeste energie zal wel naar de badkamerverwarming zijn gegaan (die staat 24/7 aan en is een klassieke "handdoek"radiator). Ook in de kast onder de trap, bij de verdeler van de vloerverwarming, was het een sauna. Maar dat zijn niet de plekken waar wat mij betreft de warmteenergie naartoe zou hoeven.
Als het daar een sauna is, hoe staat je stooklijn dan? Als de WP niet warmer stookt dan 35 met dit weer, kan het in dat hok niet veel warmer worden dan 35.
oltk schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 22:33:
Hmm. Zou ik de M5StickC kunnen gebruiken die ik heb ingezet voor het bouwen van de ESPAltherma? Dan moet ik alleen jouw "printplaat" nog knutselen :9
Je kunt de oudere P1/P2-"HAT"-adapter voor de Uno wel combineren met een Uno en met een M5StickC. De nieuwe interface heeft alles al op 1 PCB en is handzamer en handiger in gebruik.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xQGLX4d7TkQrn_EYCH2qVoJZ2Gk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/EPukKB8YLxLs2cOYBBIH1RJs.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
arnoldniessen schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 22:46:
[...]

Als het daar een sauna is, hoe staat je stooklijn dan? Als de WP niet warmer stookt dan 35 met dit weer, kan het in dat hok niet veel warmer worden dan 35.
Ok. was met enig gevoel voor drama wel. Inderdaad staat de AWT op 29 graden (nu plus 6 gezet). Maar het voelt wel warm als je hartje winter het traphok open maakt.
Je kunt de oudere P1/P2-"HAT"-adapter voor de Uno wel combineren met een Uno en met een M5StickC. De nieuwe interface heeft alles al op 1 PCB en is handzamer en handiger in gebruik.[Afbeelding]
hmm. toch eens goed gaan lezen. Je project staat op Github toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Nu online
oltk schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 22:52:
hmm. toch eens goed gaan lezen. Je project staat op Github toch?
Klopt, ik heb net de nieuwe software en aangepaste toelichting neergezet.

[ Voor 14% gewijzigd door arnoldniessen op 30-10-2022 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
@arnoldniessen is het al mogelijk om de temperatuur in te stellen als de Daikin controller wordt gebruikt als kamerthermostaat? Regeling op AWT is voor mij geen optie.

En is eventueel aan/uit wel mogelijk? Zo ja, blijft hij dan gewoon doorverwarmen tot je hem uitzet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Nu online
Flappie schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 10:52:
@arnoldniessen is het al mogelijk om de temperatuur in te stellen als de Daikin controller wordt gebruikt als kamerthermostaat? Regeling op AWT is voor mij geen optie.

En is eventueel aan/uit wel mogelijk? Zo ja, blijft hij dan gewoon doorverwarmen tot je hem uitzet?
In kamerthermostaat modus kan ik de WP aan- en uitzetten via P1P2Serial, net als met de aan/uit knop op de kamer-interface. Ook kan ik de gewenste kamertemperatuur in 0.5C stappen instellen. De WP verwarmt dan tot de gewenste temperatuur + de ingestelde hysterese. Het hysterese probleem blijft wel.

Op de kamerthermostaat kun je nog kiezen tussen "ABS" en "weersafhankelijk", en daarnaast ook of de AWT wel of niet aangepast wordt op basis van de kamertemperatuur. Vreemd genoeg moet de WP herstarten na de keuze voor wel/geen aangepaste AWT.

In "aangepaste AWT aan" kun je op de thermostaat alleen de gewenste kamertemperatuur instellen, de thermostaat doet dan zelf aanpassing van AWT.

In "aangepaste AWT uit" kan ik, net als op de thermostaat, via P1P2Serial
-in "ABS" mode de absolute AWT instellen, en
-in "weersafhankelijk" de -10..+10 afwijking instellen.

Ook kan ik (net als op de kamerthermostaat) zonder herstarten het systeem schakelen tussen kamerthermostaat in weersafhankelijke modus en kamerthermostaat in absolute modus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoPolet
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 12-09 19:05
@arnoldniessen gaaf hoor, knap gedaan, je kunt zo bij Daikin aan de slag :-)
Kun je jouw P1/P2 tegelijk aansluiten en gebruiken met de gewone kamerthermostaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Nu online
MarcoPolet schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 20:18:
@arnoldniessen gaaf hoor, knap gedaan, je kunt zo bij Daikin aan de slag :-)
Kun je jouw P1/P2 tegelijk aansluiten en gebruiken met de gewone kamerthermostaat?
Wie weet.. dank je!

Ja, hij kan parallel aan P1/P2, en de gewone kamerthermostaat blijft zelfs nodig, als main controller. De P1/P2 bus heeft ruimte voor 1 main controller (de kamerthermostaat), en parallel daaran nog 1 (in sommige andere systemen 2) auxiliary controller(s). Je kunt naast de kamerthermostaat dus of een Daikin LAN/WiFi adapter aansluiten, of P1P2Serial, maar niet beiden tegelijk. Als je al een Daikin LAN/WiFi adapter aangesloten hebt, kan P1P2Serial er wel bij, maar dan alleen in listen-only mode (default is hij listen-only, want de control-mode moet expliciet aangezet worden (over MQTT of via telnet), en als P1P2Serial een andere auxiliary controller ziet, houdt hij zich toch stil).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
arnoldniessen schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 22:04:
[...]

In kamerthermostaat modus kan ik de WP aan- en uitzetten via P1P2Serial, net als met de aan/uit knop op de kamer-interface. Ook kan ik de gewenste kamertemperatuur in 0.5C stappen instellen. De WP verwarmt dan tot de gewenste temperatuur + de ingestelde hysterese. Het hysterese probleem blijft wel.

Op de kamerthermostaat kun je nog kiezen tussen "ABS" en "weersafhankelijk", en daarnaast ook of de AWT wel of niet aangepast wordt op basis van de kamertemperatuur. Vreemd genoeg moet de WP herstarten na de keuze voor wel/geen aangepaste AWT.

In "aangepaste AWT aan" kun je op de thermostaat alleen de gewenste kamertemperatuur instellen, de thermostaat doet dan zelf aanpassing van AWT.

In "aangepaste AWT uit" kan ik, net als op de thermostaat, via P1P2Serial
-in "ABS" mode de absolute AWT instellen, en
-in "weersafhankelijk" de -10..+10 afwijking instellen.

Ook kan ik (net als op de kamerthermostaat) zonder herstarten het systeem schakelen tussen kamerthermostaat in weersafhankelijke modus en kamerthermostaat in absolute modus.
Mooi spul inderdaad _/-\o_ . Ik zie in jouw GitHub repo ook dat je een sensor voor de waterflow hebt. Nu zijn we net aan het nadenken om de badkamer te verbouwen. Ik wil een klein schermpje (NSPanel of iets dergelijks) waarin na je douchebeurt meteen ook de kosten worden geshowd. Maar hoe meet je een douchebeurt?

Ik dacht: bij waterflow groter dan nul is het begin van het douchen of warm water tappen en dan beginnen met tellen. Het einde van de douchebeurt of warm water is bij een waterflow terug naar 0, waarna we eindigen met tellen.
De kosten zijn dan de opgetelde waarde x een nog te bepalen constante (hoeveelheid gas dat wordt verbruikt per liter warm water) x de prijs van m3 gas.

Nu is de vraag: wat bepaalt de waterflow? Is dat alleen het tapwater? of ook de flow naar de radiatoren?
Want als dat het eerste is, zie ik een haalbaar knutselprojectje aankomen in de kerst :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Nu online
oltk schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 21:10:
Mooi spul inderdaad _/-\o_ . Ik zie in jouw GitHub repo ook dat je een sensor voor de waterflow hebt. Nu zijn we net aan het nadenken om de badkamer te verbouwen. Ik wil een klein schermpje (NSPanel of iets dergelijks) waarin na je douchebeurt meteen ook de kosten worden geshowd. Maar hoe meet je een douchebeurt?

Ik dacht: bij waterflow groter dan nul is het begin van het douchen of warm water tappen en dan beginnen met tellen. Het einde van de douchebeurt of warm water is bij een waterflow terug naar 0, waarna we eindigen met tellen.
De kosten zijn dan de opgetelde waarde x een nog te bepalen constante (hoeveelheid gas dat wordt verbruikt per liter warm water) x de prijs van m3 gas.

Nu is de vraag: wat bepaalt de waterflow? Is dat alleen het tapwater? of ook de flow naar de radiatoren?
Want als dat het eerste is, zie ik een haalbaar knutselprojectje aankomen in de kerst :+
Dank je!, en mooi project!

Flow is helaas CV flow.

Je kunt wel zien ("DHW_Active") hoe lang er water wordt verbruikt, maar niet hoe snel het tapwater stroomt. DHW_Active blijft 1 ook als de ketel pendelt omdat je maar een klein straaltje water gebruikt. Mijn slimme gasmeter geeft maar eens/5minuten de gasstand door dus als je die data gebruikt ben je al aangekleed. Maar hier staat de douche meestal altijd in de max spaarstand, dus dan is gasverbruik redelijk lineair met douchetijd.

Maar... het lijkt er op dat nieuwe hybrides wel het gasverbruik rapporteren (mijn 2014 model rapporteert gewoon 0m3 gasverbruik...), maar we weten nog niet helemaal in welke units dat gebeurt, of hoe nauwkeurig dat is. Die gasverbruiksteller wordt niet actief meegedeeld op P1/P2 maar wordt nu 1x/minuut opgevraagd door P1P2Serial, maar dat zou best extra getriggerd kunnen worden na het stoppen wan de waterflow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 12-09 16:00

V-8

Thijsvdrijt schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 20:11:
elektrische boiler gehangen omdat ik een aardige overcapaciteit aan zonnepanelen heb.
Financieel gezien is dat niet slim, want COP=1. Energie terugleveren is bij de juiste leverancier veel aantrekkelijker. Zie topic 'Hoogste Terugleveren' hier op Tweakers ;-)

Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertS1968
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 21-10-2024
Na 8 maanden wachten is de bestelling nu compleet uitgeleverd, nu nog tijd bij de installateur vinden........die zat uiteraard niet voor het keukenraam te wachten...........wellicht nog in November, zou mooi zijn!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josdenhaag
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 17-08-2023
Het was even wat werk, maar HomeAssistant icm ESPAltherma op de Daikin werkt.

Van de github site heb ik het "calculating COP" gehaald. Ergens een dubbele punt vergeten. 8)7 Maar nu werkt het...

Is er alleen ook een script wat de COP op langere termijn kan berekenen in Home Assistant?

[ Voor 37% gewijzigd door josdenhaag op 03-11-2022 23:01 . Reden: Nu werkt het wel! ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichelNie1977
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 01-03-2023
Goede morgen allemaal,

Ik heb sinds begin Oktober een Daikin Hybride 5Kw hangen en nu heb ik daar een kleine vraag over.

De pomp is door het heerlijke weer nog niet aan geweest en ik heb de standaard temperatuur op 19 graden ingesteld en met de schakelklok mag de pomp pas aan om 8 uur in de ochtend.

Nu was het vanmorgen 18,7 graden binnen maar om 8 uur ging de pomp niet aan om te verwarmen.

Nu mijn vraag waarom de pomp niet aangaat en wat is de afwijking voor het aanslaan van de pomp is dit 1 hele graad of een 1/2 graad want dan kan ik daar mijn kamer temperatuur in meenemen.

Alvast bedankt voor jullie antwoorden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 11-09 15:54
MichelNie1977 schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 08:50:
Goede morgen allemaal,

Ik heb sinds begin Oktober een Daikin Hybride 5Kw hangen en nu heb ik daar een kleine vraag over.

De pomp is door het heerlijke weer nog niet aan geweest en ik heb de standaard temperatuur op 19 graden ingesteld en met de schakelklok mag de pomp pas aan om 8 uur in de ochtend.

Nu was het vanmorgen 18,7 graden binnen maar om 8 uur ging de pomp niet aan om te verwarmen.

Nu mijn vraag waarom de pomp niet aangaat en wat is de afwijking voor het aanslaan van de pomp is dit 1 hele graad of een 1/2 graad want dan kan ik daar mijn kamer temperatuur in meenemen.

Alvast bedankt voor jullie antwoorden
Mij is verteld halve graad.

Oftewel:

Ingesteld = 19
Pomp aan bij temp < 18.5
Verwarmt dan tot 19.5

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichelNie1977
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 01-03-2023
mk1992 schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 08:56:
[...]

Mij is verteld halve graad.

Oftewel:

Ingesteld = 19
Pomp aan bij temp < 18.5
Verwarmt dan tot 19.5
Oke, dat verklaard waarom de pomp niet aansloeg,

dank je wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hhoekstra
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 09:49
Sinds gisteren is mijn systeem eindelijk compleet en actief. Dus vandaag wat inregelwerk aan het doen.
Hierbij kwam ik de optie brandstofprijs tegen. Deze moet in kwh ingevuld worden. Hoe bereken ik deze ? wat hebben jullie hier ingevuld ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

hhoekstra schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 09:11:
Sinds gisteren is mijn systeem eindelijk compleet en actief. Dus vandaag wat inregelwerk aan het doen.
Hierbij kwam ik de optie brandstofprijs tegen. Deze moet in kwh ingevuld worden. Hoe bereken ik deze ? wat hebben jullie hier ingevuld ?
8kW uit 1 kuub gas. dus gasprijs delen door 8.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Nu online
MichelNie1977 schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 09:07:
Oke, dat verklaard waarom de pomp niet aansloeg,
Voor mij was dat reden over te stappen op de "aanvoerwatertemperatuur" regeling. Want het wordt niet alleen 1 graad kouder voor hij aan gaat als je op kamertemperatuur regelt, maar het voelt dan nog kouder aan omdat de radiatoren koud zijn, en het duurt even voor ze weer opwarmen. En om de thermostaat daarvoor hoger ze zetten is weer onnodig extra verbruik. Dan zet ik liever handmatig (of met home automation) de WP aan/uit (evt met correctie op de AWT).

[ Voor 11% gewijzigd door arnoldniessen op 05-11-2022 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Nu online
MBgek schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 21:31:
[...] Ook heeft de koudemiddel vulling hier direct mee te maken.

Als de WP voor je gevoel te vaak invriest zou je de persgastemperatuur kunnen meten direct na de compressor. Stel dat hij de aanvoertemperatuur makkelijk zou moeten halen maar je meet een erg hoge persgastemp is dit samen met veel invriezen als het kouder wordt een teken van koudemiddel te kort.
Even n.a.v. een ouder bericht: zou je kunnen aangeven hoe je kunt bepalen of de gemeten persgastemp en persdruk normaal zijn, of een probleem (tekort koelmiddel) aangeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdgarDeBever
Dank aan de tweaker: ‘MijnCommentaar’ voor de oplossingsrichting voor mijn reactie op 30 oktober 2022 12:44 mbt het meten van het pendelgedrag van mijn Daikin hybride warmtepomp. Je hebt me op het goede spoor gezet met het uitlezen van de Slimme Meter om dit te meten. Ik heb jouw oplossing nog iets verder uitgekleed en zonder PI en Domoticz gewerkt. Ik heb alleen voor 20,- euro een P1/USB-kabel gekocht bij Cedel. De kabel aangesloten tussen de Slimme Meter en de USB-poort van een oud laptopje met WindowsXP. Windows10 werkt overigens ook. Met dank aan het YouTube filmpje YouTube: slimme meter uitlezen met een P1 kabel kwam ik op het communicatieprogramma Putty.exe dat gratis kan worden gedownload. Hiermee maak ik op de laptop verbinding met de Slimme Meter die dan iedere seconde alle meterstanden uitspuugt (stroom en gas). De data die op de laptop binnenkomt kan worden gelogged in een bestandje dat na een beetje analyse en bijsturen kan worden ingelezen in Excel waarmee je bv de onderstaande grafiek kunt maken. Ik heb voor deze grafiek de data van de Slimme Meter binnengehaald van 1 nacht vanaf 00 uur 25 tot 07 uur 00 ’s morgens. Dit is een tijdvak van 395 minuten. Deze staan op de horizontale balk. De verticale balk geeft het verbruik in aantal watts in de betreffende minuut. Hiermee denk ik een aardig beeld te kunnen krijgen van de momenten waarop de warmtepomp aan- en uitschakelt. Ik sluit niet uit dat in de topics ‘Slimme Meter uitlezen’ de hier beschreven methodiek al eerder is vermeld maar ik kon het zo snel even niet vinden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y0jWpPRiEMQBMzojBteKwOJiMME=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/AT776pfc70xz66CFJ556y7Dw.gif?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 11-09 15:54
flippy schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 11:37:
[...]

8kW uit 1 kuub gas. dus gasprijs delen door 8.
9,77kWh uit 1 kuub toch? (lees: delen door 10).

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

mk1992 schreef op maandag 7 november 2022 @ 10:52:
[...]

9,77kWh uit 1 kuub toch? (lees: delen door 10).
Dat is theoretisch. Je gasketel is niet 100% efficient en die russische rommel haalt die waarde ook niet echt. 8 is goede vuistregel voor de meeste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans4923
  • Laatst online: 16-10-2024
Hey, wij hebben de 8kw versie warmen en koelen. Als ik de kamertemperatuur b.v. op 20 graden instel verwarmt het apparaat uiteindelijk door tot 20,5 graden en komt pas opnieuw in als het afgekoeld is tot 19,5 graden. Iemand die weet hoe dit aangepast kan worden zodat die, in totaal 1 graad verschil, verminderd kan worden? Of dat het systeem eerder inkomt? Groet Hans

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rolfy
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-09 22:01
hans4923 schreef op maandag 7 november 2022 @ 15:37:
Hey, wij hebben de 8kw versie warmen en koelen. Als ik de kamertemperatuur b.v. op 20 graden instel verwarmt het apparaat uiteindelijk door tot 20,5 graden en komt pas opnieuw in als het afgekoeld is tot 19,5 graden. Iemand die weet hoe dit aangepast kan worden zodat die, in totaal 1 graad verschil, verminderd kan worden? Of dat het systeem eerder inkomt? Groet Hans
Het is wel duidelijk dat jij veel moeite hebt gedaan om de eerdere berichten in dit topic te lezen :+
Pagina: 1 ... 11 ... 45 Laatste