Daikin-Intergas hybrid. Ervaringen en discussies

Pagina: 1 ... 12 ... 45 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans4923
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 16-10-2024
Ik zie heel veel technische reacties, maar ik ben geen techneut. Zou iemand mij in eenvoudige bewoordingen dit misschien kunnen uitleggen? Bedankt

[ Voor 92% gewijzigd door hans4923 op 07-11-2022 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MTB jeroentje
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 17-05 11:01
Goedenavond allemaal,
Na uren lezen tot pagina 15 ongeveer;) al zeer veel interessante instellingen gelezen. En besloten om me ook maar eens aan te melden. Volg tweakers al langer maar sinds ik afgelopen donderdag mn daikin intergas hybride 8kw verwarmen en koelen was het nu dus wel tijd daarvoor :)

En dan heb ik ook gelijk een aantal vraagjes.

Ik heb een 2 onder 1kap uit 1996 beneden volledig vloerverwarming boven radiatoren (altijd dicht) en badkamer vloerverwarming (draait mee op beneden)

Heb geen zone regeling.

Nu stond mijn daikin thermostaat ingesteld als kamerthermostaat met WAR echter fluctueerde de temp mega veel tussen de 18,5 en 20,5 graden.

Na veel lezen heb ik nu de kamerthermostaat uitgezet en draai ik volledig op WAR met een AWT primair (in het daikin display) echter is het nu helemaal fout en doet de wp bijna niets meer. (Terwijl volgens de stooklijn er een cv aanvoertemp van 31°C moet komen. Echter is die vele malen lager eerder 20 a 21° C
Lijkt me dat hier een instellingsfout zit?

Ook is het me opgevallen dat ik soms een hogere waterinlaat heb dan aanvoer temp.. (das toch vreemd? (Er zit in de cv retour een 50liter buffervat om pendelen te voorkomen.

Hierbij een aantal situaties van het boven genoemde.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1K7pQv8ERHfEO2tEimUunuyv7hw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zsgFoeUFjgWuLp2LvPywTkiC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sJvLUi9BJU3NnRosUh_mqrZIptQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2F36TJekSfV2Abw5lQwqjiiL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o-HdCv8X2tymFRjwDiWuIJSUD5Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NiQdgxkexsqdTSjet3kASsmN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T-POvMwJ7S_E50xy-kGigm0hgnA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iLklZfdnpwg6mICXbLV8zB9L.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nSKmgFSxKEndoyP5Qz9ToCf57nU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xKVylVgcbfPUwROaGyiIGAN2.jpg?f=fotoalbum_large

Ook vind ik mn Dt erg kort bij elkaar liggen terwijl het op 5°C is ingesteld. Flow te hoog? Pomp vloerverdeler staat al op zn laagst.

Kortom ik verwacht bepaalde instellingen niet goed te hebben, maar da kon ik uit dr 1ste 12 pagina's zo uit niet wijs worden ;)

Alvast dank,

Jeroen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
MTB jeroentje schreef op maandag 7 november 2022 @ 22:08:
Goedenavond allemaal,
Na uren lezen tot pagina 15 ongeveer;) al zeer veel interessante instellingen gelezen. En besloten om me ook maar eens aan te melden. Volg tweakers al langer maar sinds ik afgelopen donderdag mn daikin intergas hybride 8kw verwarmen en koelen was het nu dus wel tijd daarvoor :)

En dan heb ik ook gelijk een aantal vraagjes.

Ik heb een 2 onder 1kap uit 1996 beneden volledig vloerverwarming boven radiatoren (altijd dicht) en badkamer vloerverwarming (draait mee op beneden)

Heb geen zone regeling.

Nu stond mijn daikin thermostaat ingesteld als kamerthermostaat met WAR echter fluctueerde de temp mega veel tussen de 18,5 en 20,5 graden.

Na veel lezen heb ik nu de kamerthermostaat uitgezet en draai ik volledig op WAR met een AWT primair (in het daikin display) echter is het nu helemaal fout en doet de wp bijna niets meer. (Terwijl volgens de stooklijn er een cv aanvoertemp van 31°C moet komen. Echter is die vele malen lager eerder 20 a 21° C
Lijkt me dat hier een instellingsfout zit?

Ook is het me opgevallen dat ik soms een hogere waterinlaat heb dan aanvoer temp.. (das toch vreemd? (Er zit in de cv retour een 50liter buffervat om pendelen te voorkomen.

Hierbij een aantal situaties van het boven genoemde.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ook vind ik mn Dt erg kort bij elkaar liggen terwijl het op 5°C is ingesteld. Flow te hoog? Pomp vloerverdeler staat al op zn laagst.

Kortom ik verwacht bepaalde instellingen niet goed te hebben, maar da kon ik uit dr 1ste 12 pagina's zo uit niet wijs worden ;)

Alvast dank,

Jeroen
Wat voor vloerverwarming verdeler heb je?
Aangezien je een pomp erop hebt vermoed ik een meng verdeler?
Volgens mij kun je die beter vervangen door een gesloten verdeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MTB jeroentje
@Flappie een gesloten verdeler is toch een mengverdeler met pomp? Want ja dat heb ik nu.
Een open verdeler mengt niet en heeft geen pomp. (Tenmiste dat dacht ik)

Maar uiteindelijk lijkt me dit niet het probleem. Het werkte redelijk wanneer ik de daikin als kamerthermostaat gebruikte. Maar nu als een WAR puur kijkend naar awt . Wordt mn huis niet meer warm omdat heel de wp gewoon bijna nooit meer inschakeld, dit terwijl de gevraagde cv temp ( stooklijn) n stuk hoger is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDxrv
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 07-07-2024
arnoldniessen schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 01:05:
[...]

Alle/welke teller(s)?

Bij mij (2014 model) is de "Verbruikte energie kamerverwarming" 4 jaar geleden stil komen te staan, terwijl "Som" (=totaal) wel doortelt. Maar Som=kamerverwarming+cooling+DHW+standby, en cooling doe ik niet, en DHW niet met elektra. Vreemd dus. Ik heb er helaas geen oplossing voor.

Een mogelijke hypothese hier is dat "kamerverwarming" alleen telt in "kamertemperatuur modus" en niet in AWT/stooklijn-modus. Ben je misschien van instelling veranderd?
Bij Verbruikte elektr kWh die van maand en van totaaal Opgewekte energie kWh wordt wel weer gegeven

Heb wel de buitentemp afhankelijke regeling aangepast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-08 11:47

FaceDown

Storende factor.

MTB jeroentje schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 12:15:
@Flappie een gesloten verdeler is toch een mengverdeler met pomp? Want ja dat heb ik nu.
Een open verdeler mengt niet en heeft geen pomp. (Tenmiste dat dacht ik)

Maar uiteindelijk lijkt me dit niet het probleem. Het werkte redelijk wanneer ik de daikin als kamerthermostaat gebruikte. Maar nu als een WAR puur kijkend naar awt . Wordt mn huis niet meer warm omdat heel de wp gewoon bijna nooit meer inschakeld, dit terwijl de gevraagde cv temp ( stooklijn) n stuk hoger is
Je aanvoerwater moet rond de 30 liggen met je stooklijn. Die is dus veel te laag waarschijnlijk omdat je wp niet draait.
Een delta T van 5 ga je nooit halen met deze tempraturen. 3 is volgens mij standaard dus wellicht zit daar het probleem? Hij ziet de delta T veel te klein zijn en stopt met verwarmen.

Overigens is een mengverdeler niet efficient. Deze verwacht temperaturen van 60-70 graden en mengt koud water bij om op een goede tempratuur voor de vloer te komen. Jij wilt die 30 graden gewoon direct de vloer in, dus geen retourwater bijmengen. Op sommige verdelers kun je bijmenging dicht zetten. Anders inderdaad een andere verdeler, dit mag met of zonder pomp zijn.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MTB jeroentje
@FaceDown
Ah top daar kan ik wat mee,
Maar begrijp ik dan dat ik met de huidige war en awt primair een bepaalde Dt moet instellen?
Want als "kamerthermostaat" ging dan achteraf best "redelijk"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Me Albert
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-04-2024
Ik heb een vraag van mijn schoonzoon waar ik niet uit kom. Heb zelf fullelectric Panasonic warmtepomp.
Hij heeft een Daikin hybride warmtepomp/CV gekregen. Maar zoals al verwacht door mij hebben CV installateurs niet veel verstand van warmtepompen. Het werkt wel de warmtepomp houd de boel warm maar ik vraag mij af of de boel wel goed is ingesteld.
Het is een jaren 30 huis waar wij vloer-isolatie, dak-isolatie en spouwmuur-isolatie hebben aangebracht.
er is een Tado systeem die kamer, keuken, hal en slaapkamers separaat op temperatuur houdt.
De watertemperatuur van de WP is ingesteld op 48 graden. Uit de meetdata van de slimme meter blijkt dat de WP pendelt. Mijn gedachte is watertemperatuur kan omlaag naar zeg 40 graden. Wat zijn jullie ideeën naar aanleiding van bovenstaand verhaal en onder staande grafiek.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qp2tIU8ZHWK11S86voBCVDERhxc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HjjN3f7U0HGYVnn5Ek2iQzqm.jpg?f=fotoalbum_large

Gasloos sinds 10-03-2019. Panasonic 5Kw monoblok. panelen:2760 Wp ZZO en 2650 Wp zuid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flappie
  • Nu online
Me Albert schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 23:44:
Ik heb een vraag van mijn schoonzoon waar ik niet uit kom. Heb zelf fullelectric Panasonic warmtepomp.
Hij heeft een Daikin hybride warmtepomp/CV gekregen. Maar zoals al verwacht door mij hebben CV installateurs niet veel verstand van warmtepompen. Het werkt wel de warmtepomp houd de boel warm maar ik vraag mij af of de boel wel goed is ingesteld.
Het is een jaren 30 huis waar wij vloer-isolatie, dak-isolatie en spouwmuur-isolatie hebben aangebracht.
er is een Tado systeem die kamer, keuken, hal en slaapkamers separaat op temperatuur houdt.
De watertemperatuur van de WP is ingesteld op 48 graden. Uit de meetdata van de slimme meter blijkt dat de WP pendelt. Mijn gedachte is watertemperatuur kan omlaag naar zeg 40 graden. Wat zijn jullie ideeën naar aanleiding van bovenstaand verhaal en onder staande grafiek.
[Afbeelding]
Ik denk dat je beter even een foto van je stooklijn kunt plaatsen hier. Maar 48 aanvoer lijkt me veel te warm. Daar zit ik met gewone radiatoren en convectoren nog niet eens op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VolvoGek
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-09 21:57
Ik heb een 8kw versie met koeling sinds februari.
Een groot jaren 30 huis met veel isolatiemaatregelen.

Mijn gasverbruik is geminimaliseerd, na wat bellen heeft greenchoice mijn voorschot op 0 gezet aangezien ik al genoeg had betaald.
Alhoewel ik vermoed dat het goed draait heb ik toch nog wel wat vragen.

Alle ruimten behalve de hal en 1 badkamer na hebben tado knoppen (die 2 radiatoren hebben gewone thermostaat knoppen).
De begane grond heeft vloerverwarming met een zone klep op de aanvoer.
De Tado thermostaat stuurt deze klep aan.
Aan de ketel hangt de draadloze ontvanger die de ketel aan/uit doet.

Ik heb espaltherma werkend en gebruik homeassistant.
Mijn vraag is nu deze:
Als ik kijk naar afgelopen nacht is dit de COP grafiek.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CEOSBxY9viV7csLKnuVEKv7GAYQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lZ4eJZJ1eCNNJNLYBgKWOyTn.png?f=fotoalbum_large

Zoals te zien tussen 4 en 7 is de cop gemiddeld iets van 6. Daar kan ik goed mee leven. Wat ik echter niet begrijp is bij de start en na 7 uur, Steeds die korte stukjes aan en dan weer uit.
Waarom doet ie dat, wat kan ik nog aanpassen om dat te verbeteren of is dat niet nodig?

Stroomverbruik van de WP gedurende deze periode:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q4OM1NNMTm_eSVKHumsD3fObO7U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Y3L72tPKY5wFcQXDft3bGto7.png?f=fotoalbum_large

Moet ik een vlakke lijn verwachten ? Zijn dit issues met de interval van meten?

Volgens de slimme meter, heb ik tussen 6 en 7 1,29 kWh verbruikt.

[ Voor 3% gewijzigd door VolvoGek op 09-11-2022 11:43 . Reden: kleine aanvulling over stroomverbruik ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
VolvoGek schreef op woensdag 9 november 2022 @ 11:37:
Ik heb espaltherma werkend en gebruik homeassistant.

Als ik kijk naar afgelopen nacht is dit de COP grafiek.
[Afbeelding]

Zoals te zien tussen 4 en 7 is de cop gemiddeld iets van 6. Daar kan ik goed mee leven. Wat ik echter niet begrijp is bij de start en na 7 uur, Steeds die korte stukjes aan en dan weer uit.
Waarom doet ie dat, wat kan ik nog aanpassen om dat te verbeteren of is dat niet nodig?

Stroomverbruik van de WP gedurende deze periode:
[Afbeelding]

Moet ik een vlakke lijn verwachten ? Zijn dit issues met de interval van meten?

Volgens de slimme meter, heb ik tussen 6 en 7 1,29 kWh verbruikt.
Zie je de rimpel ook in de aanvoertemperatuur? Ik wel namelijk, en ik begrijp het gedrag ook niet. De COP lijdt er duidelijk onder (aannemende dat deze correct berekend wordt ondanks de snelle fluctuaties, espAltherma sampelt niet zo snel).

Ik vermoed dat je in de aanvoertemperatuur (versus de target-AWT) zult zien dat hij >2C doorschiet, en daardoor pendelt. De COP is dan slecht, maar dat is bij korte periodes dus overall misschien niet zo heel erg. Maar het pendelen zelf wil je wel voorkomen. Ik moet soms de AWT iets verhogen omdat het systeem pendel-vrij te krijgen, kan daarna de AWT langzaam verlagen, totdat ik tegen die +2C overshoot oploop.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6icuVIF4-Si9wCMgveHjrP6DrhM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2hFRicKel1pA2GaIeiJe2CZP.png?f=fotoalbum_large

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Me Albert
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-04-2024
Flappie schreef op woensdag 9 november 2022 @ 06:59:
[...]

Ik denk dat je beter even een foto van je stooklijn kunt plaatsen hier. Maar 48 aanvoer lijkt me veel te warm. Daar zit ik met gewone radiatoren en convectoren nog niet eens op.
Ga er zaterdag naar toe en dan zal ik een foto van de stooklijn maken. Denk dat die 48 continue staat maar dat zien we dan wel.
Bedankt voor je snelle reactie

Gasloos sinds 10-03-2019. Panasonic 5Kw monoblok. panelen:2760 Wp ZZO en 2650 Wp zuid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnCommentaar
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 08:35
vandaag een shelly P1 voor de WP gezet en wordt nu in Domoticz gemonitord, leuk om te zien hoeveel energie er gebruikt wordt door de WP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MichelNie1977
  • Laatst online: 01-03-2023
Goeden dag allen,

Hoe betrouwbaar is de energiemeting van de Daikin. ik heb nu een opgenomen verbruik van 25Kwh en een opgewekte vermogen van 100Kwh wat een COP geeft van 4.0 wat natuurlijk heel mooi is maar hoe betrouwbaar is die meting, Er zit al een afronding in naar hele Kwh

Groet Michel

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

MichelNie1977 schreef op donderdag 10 november 2022 @ 10:06:
Goeden dag allen,

Hoe betrouwbaar is de energiemeting van de Daikin. ik heb nu een opgenomen verbruik van 25Kwh en een opgewekte vermogen van 100Kwh wat een COP geeft van 4.0 wat natuurlijk heel mooi is maar hoe betrouwbaar is die meting, Er zit al een afronding in naar hele Kwh

Groet Michel
Vrij betrouwbaar volgens mij. Als ik het vergelijk met de consumptie met een externe meter en de berekening van de output en cop kom ik op nagenoeg dezelfde waardes.

Groetjes, FaceDown.

• Flappie
  • Nu online
MichelNie1977 schreef op donderdag 10 november 2022 @ 10:06:
Goeden dag allen,

Groet Michel
Bij het verbruik zit ook het standby verbruik bij in. +/- 17 watt continu. Houd daar ook even rekening mee.
Die 17 watt is exclusief de gasketel.

[ Voor 3% gewijzigd door Flappie op 10-11-2022 17:27 ]

• MijnCommentaar
mijn shelly pm1 geeft 6,3 watt aan voor stand-by gebruik, dat is inclusief cv ketel.
En dat stemt overeen met wat mijn verbruik is op mijn 2e fase wannneer alleen de cv en wp aangesloten zit.

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

MijnCommentaar schreef op donderdag 10 november 2022 @ 17:55:
mijn shelly pm1 geeft 6,3 watt aan voor stand-by gebruik, dat is inclusief cv ketel.
En dat stemt overeen met wat mijn verbruik is op mijn 2e fase wannneer alleen de cv en wp aangesloten zit.
Dat lijkt me stug. Hier verbruikt de wp 19 watt in standby. De gasketel zo'n 3 watt.
Installatie is van april dus relatief nieuw. Meting wp via Eastron kwh meter. Ik denk dat je Shelly ernaast zit ;)

Groetjes, FaceDown.

• MijnCommentaar
FaceDown schreef op donderdag 10 november 2022 @ 18:42:
[...]

Dat lijkt me stug. Hier verbruikt de wp 19 watt in standby. De gasketel zo'n 3 watt.
Installatie is van april dus relatief nieuw. Meting wp via Eastron kwh meter. Ik denk dat je Shelly ernaast zit ;)
ik heb hem eerst op een lamp gezet voorsat ik hem tussen de cv/wp zette en gaf het vermogen vd lamp aan, dus ik vertrouw de meting wel.

edit: ruststroom verbruik op die groep was altijd +/- 80 watt en nu 87 watt, dit zijn de standen van mijn slimme meter.

[ Voor 11% gewijzigd door MijnCommentaar op 10-11-2022 19:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KrL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-09 17:29

KrL

Foto foto..

Afgelopen weken hebben we onze Daikin EJHA-AV3 4kW hybride monoblock geïnstalleerd: niet mijn eerste keus maar wel leverbaar dus de gok gewaagd en er een voor ons en meteen ook voor de buren besteld. Met een gasverbruik van 800m2 (verwarmen) en alleen vloerverwarming hoop ik een eind te komen qua vermogen/gasbesparing, wellicht in de toekomst met een warmtepompboiler en lucht-lucht warmtepompen (airco) zelfs van het gas af.

De installatie(voorbereiding) heeft achteraf nog best even geduurd door onderdelen die niet/slecht leverbaar zijn en natuurlijk veel uitzoekwerk qua leidingdiameters en koppelingen, 32mm meerlagen blijkt niet heel gangbaar. Maar het is allemaal gelukt dus nu is de kunst om hem zo goed/efficient mogelijk af te stellen. Monitoring doe ik met ESPAltherma en een eigen ESP bordje met sensoren op de aanvoer/retourleiding en een s0 kWh meter. Helaas nog geen warmte of flowmeter dus de COP berekenen kan nog niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GQ2NfmSeHqcC7GmxkLdLtmr-lcU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SMLgu4OgibT6iH19hNjQoe0x.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d6uNSOxiV_ZaWeT4Pf7Ouqf-gZw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qc7xv0PE1BNxnOvnBdIG5N9Y.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xtKP_F76P3RJsVI4QVwOdwxAMCo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XDQNiVO9cFqUuqFJd1omr4hr.jpg?f=fotoalbum_large

Ik draai weersafhankelijk met een stooklijn van 25°C bij 15°C tot 35°C bij -5°C met aansturing middels de kamerthermostaat, vloerverwarming als afgiftesysteem en delta T 5°C. Nachtverlaging is 0,5 (20 ipv 20,5), wellicht ga ik dit in de toekomst nog op aanvoertemperatuur regelen maar eerst maar even een tijdje zo.

Wel schakelt hij af en toe om onverklaarbare redenen de ketel bij. De instellingen die hiermee te maken hebben staan volgens mij allemaal goed:
  • [7‐04] Spaarstand: 1 (Ecologisch)
  • [7‐03] Primaire energiefactor 2,5 (maar ook 1 en 5 geprobeerd)
  • [C‐0A] Snel verwarmingsfunctie: 0 (uit)
  • [5-00] Mag werken boven evenwichtstemperatuur: 1 (niet toegestaan)
  • [5-01] Evenwichtstemperatuur: 5 (ook 0 geprobeerd)
  • [8-0E] Boiler alleen omgevingstemp: -5
Vandaag heeft hij bijvoorbeeld van 8:46 tot 9:50 bivalent gedraaid, geen idee waarom? De ingestelde temperatuur van 20°C was op dat moment al bereikt en de WP was qua vermogen al grotendeels teruggeschakeld dus ik kan me niet voorstellen dat hij er moeite mee had of dat het op dat moment vanuit ecologisch oogpunt beter was om gas te gebruiken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1lmhv-sPykRWTMcnnFeiEaIJ9DY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FFDZ8Ha55Hf0buSN96FKd3qe.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yZd_yKlezX4xqZ_E_Acf7hHFlZM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hIZ9WVFzuji69hBXsF5WWZ5N.png?f=fotoalbum_large

Iemand enig idee welke instellingen ik nog meer zou kunnen checken?

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

MijnCommentaar schreef op donderdag 10 november 2022 @ 18:44:
[...]

ik heb hem eerst op een lamp gezet voorsat ik hem tussen de cv/wp zette en gaf het vermogen vd lamp aan, dus ik vertrouw de meting wel.
En je meet zowel de binnen- als buitenunit? Iets klopt er niet want je meting is ver beneden de specs en ook niet in lijn met andere gebruikers. En die units zijn gewoon allemaal hetzelfde.
Overigens zou ik geen Shelly gebruiken want die klapt eruit bij volledige belasting van de wp en dan zit je in de kou.

Groetjes, FaceDown.

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

KrL schreef op donderdag 10 november 2022 @ 19:00:
Afgelopen weken hebben we onze Daikin EJHA-AV3 4kW hybride monoblock geïnstalleerd: niet mijn eerste keus maar wel leverbaar dus de gok gewaagd en er een voor ons en meteen ook voor de buren besteld. Met een gasverbruik van 800m2 (verwarmen) en alleen vloerverwarming hoop ik een eind te komen qua vermogen/gasbesparing, wellicht in de toekomst met een warmtepompboiler en lucht-lucht warmtepompen (airco) zelfs van het gas af.

De installatie(voorbereiding) heeft achteraf nog best even geduurd door onderdelen die niet/slecht leverbaar zijn en natuurlijk veel uitzoekwerk qua leidingdiameters en koppelingen, 32mm meerlagen blijkt niet heel gangbaar. Maar het is allemaal gelukt dus nu is de kunst om hem zo goed/efficient mogelijk af te stellen. Monitoring doe ik met ESPAltherma en een eigen ESP bordje met sensoren op de aanvoer/retourleiding en een s0 kWh meter. Helaas nog geen warmte of flowmeter dus de COP berekenen kan nog niet.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik draai weersafhankelijk met een stooklijn van 25°C bij 15°C tot 35°C bij -5°C met aansturing middels de kamerthermostaat, vloerverwarming als afgiftesysteem en delta T 5°C. Nachtverlaging is 0,5 (20 ipv 20,5), wellicht ga ik dit in de toekomst nog op aanvoertemperatuur regelen maar eerst maar even een tijdje zo.

Wel schakelt hij af en toe om onverklaarbare redenen de ketel bij. De instellingen die hiermee te maken hebben staan volgens mij allemaal goed:
Vandaag heeft hij bijvoorbeeld van 8:46 tot 9:50 bivalent gedraaid, geen idee waarom? De ingestelde temperatuur van 20°C was op dat moment al bereikt en de WP was qua vermogen al grotendeels teruggeschakeld dus ik kan me niet voorstellen dat hij er moeite mee had of dat het op dat moment vanuit ecologisch oogpunt beter was om gas te gebruiken?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Iemand enig idee welke instellingen ik nog meer zou kunnen checken?
5-01 op -15 zetten? Ik had deze op -5, de rest hetzelfde als bij jou. Mijn intentie is gasloos.

Groetjes, FaceDown.

• KrL

KrL

Foto foto..

FaceDown schreef op donderdag 10 november 2022 @ 19:18:
[...]
5-01 op -15 zetten? Ik had deze op -5, de rest hetzelfde als bij jou. Mijn intentie is gasloos.
Ik kan het inderdaad wel eens proberen maar het voelt tegenstrijdig: [8-0E] staat op -5°C (en mag ook niet lager ivm bevriezen, we hebben (nog) geen element voor bodemverwarming) dus als ik [5-01] op -15°C zet dan zou er vanaf -5°C tot -15°C helemaal geen verwarming zijn. Niet dat dat in NL zo vaak gebeurt maar er zullen een paar nachten zijn.. En het was op het moment van bivalent werken zo'n 12°C buiten dus alsnog ruim boven de ingestelde 5°C..

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

KrL schreef op donderdag 10 november 2022 @ 22:19:
[...]

Ik kan het inderdaad wel eens proberen maar het voelt tegenstrijdig: [8-0E] staat op -5°C (en mag ook niet lager ivm bevriezen, we hebben (nog) geen element voor bodemverwarming) dus als ik [5-01] op -15°C zet dan zou er vanaf -5°C tot -15°C helemaal geen verwarming zijn. Niet dat dat in NL zo vaak gebeurt maar er zullen een paar nachten zijn.. En het was op het moment van bivalent werken zo'n 12°C buiten dus alsnog ruim boven de ingestelde 5°C..
Wat bedoel je met bodemverwarming? Ik heb zelf het 8kw model, maar deze doet bij bevriezing een defrost. Dat doen ze allemaal neem ik aan?

Overigens: Je kunt de cop al berekenen als je ESPAltherma en een externe kwh meter hebt. De flow, in- en outlet temperaturen haal je allemaal uit espaltherma. De formule vind je elders in dit topic.

[ Voor 5% gewijzigd door FaceDown op 10-11-2022 22:47 ]

Groetjes, FaceDown.

• arnoldniessen
  • Nu online
FaceDown schreef op donderdag 10 november 2022 @ 22:46:
Overigens: Je kunt de cop al berekenen als je ESPAltherma en een externe kwh meter hebt. De flow, in- en outlet temperaturen haal je allemaal uit espaltherma. De formule vind je elders in dit topic.
Dat geldt helaas niet altijd: de nieuwe monoblock/hybrides lijken geen flow meting meer te doen (of weer te geven) - niet op de kamerthermostaat, niet via ESPAltherma, en niet via P1P2Serial. Ze rapporteren ook geen warmteopbrengst meer. Heel vreemd.

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

• KrL

KrL

Foto foto..

FaceDown schreef op donderdag 10 november 2022 @ 22:46:
[...]

Wat bedoel je met bodemverwarming? Ik heb zelf het 8kw model, maar deze doet bij bevriezing een defrost. Dat doen ze allemaal neem ik aan?

De 4kW monoblock heeft een optionele bodemplaatverwarming die er voor zorgt dat condenswater niet op de bodemplaat kan bevriezen, dit is wat anders dan het bevriezen van de compressor/unit. Zonder deze optionele verwarming kan de unit tot -5 werken, met tot -15.
Mbt COP: zoals Arnold al aangeeft hebben niet alle units een flowmeter, die van ons heeft dat in ieder geval niet. Wellicht omdat hij een externe pomp heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

KrL schreef op donderdag 10 november 2022 @ 23:09:
[...]

De 4kW monoblock heeft een optionele bodemplaatverwarming die er voor zorgt dat condenswater niet op de bodemplaat kan bevriezen, dit is wat anders dan het bevriezen van de compressor/unit. Zonder deze optionele verwarming kan de unit tot -5 werken, met tot -15.
Mbt COP: zoals Arnold al aangeeft hebben niet alle units een flowmeter, die van ons heeft dat in ieder geval niet. Wellicht omdat hij een externe pomp heeft.
Ah dat is nieuw voor mij. Hoe zit het dan met de "oudere" 5kw en 8kw modellen, hebben deze dan een potentieel bodemplaat probleem bij onder de -5?

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
  • Nu online
FaceDown schreef op donderdag 10 november 2022 @ 18:42:
[...]

Hier ook een Eastron kwh meter. dIN gecertificeerd en standby verbruik voor alleen binnen+buiten unit (dus exclusief CV ketel) is 16,9 watt.

Ik denk ook dat de Shelly er dan behoorlijk naast zit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnCommentaar
Flappie schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 08:44:
[...]

Hier ook een Eastron kwh meter. dIN gecertificeerd en standby verbruik voor alleen binnen+buiten unit (dus exclusief CV ketel) is 16,9 watt.

Ik denk ook dat de Shelly er dan behoorlijk naast zit :)
dan kan ik het niet verklaren, wanneer ik een lamp van 25watt erbij steek, gaat de shelly ook 25w meer aangeven.

nu zie ik het, minimaal verbruik is 6,3w
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dYyp-iDWbT9GHgSqA__52pYVFec=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9UwnJsLnI0xfwg7oBiZuMY9q.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door MijnCommentaar op 11-11-2022 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10:57
Graag jullie feedback. Via gemeente ingeschreven bij een gezamelijke inkoop actie via Econic. Maar reviews en prijs doen me nou niet echt wild worden.

Andere WP aanbieder gevonden die Daikin levert. We hebben nu al een Daikin airco, beetje uniformiteit is niet verkeerd. We zitten met 6 personen in 2 onder 1 kap huis, circa 160 m2 uit 2009 met CV en reguliere radiatoren. Verwarming boven hoeft nooit aan, verwarming is na de zomervakantie nog maar 2x aan geweest en staat nu jaartje op 50 graden. Onlangs nog folie en ventilatoren geplaatst, afgelopen jaren circa 900-950 m3 aan gas verbruik waarvan 300 m3 aan warm water.

Nu wil de WP aanbieder geen full electric aan, alleen in geval van vloerverwarming of LTV. Ze bieden als alternatief een Daikin Monobloc Add-on warmtepomp EJHA04AV3 4 kW aan. Is 3775 ex subsidie, dan nog installatie kosten.

Ik zou nog een Daikin EKHHE260PCV3 260 liter Warmtepompboiler kunnen plaatsen en kijken hoe alles draait. Als het goed blijft draaien, ook met lage buitentemperaturen, zou ik gas kunnen laten afsluiten. Mocht het niet goed gaan, alsnog kijken naar LTV en zwaardere WP.

Keuzes keuzes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolfkunst
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14-08 09:12
Beste "mede" daikin eigenaren. 23 november wordt bij ons de combinatie ehyhbx08av3 + evlq08cv3 geplaatst. De variant die ook kan koelen. Nu heb ik zelf al jaren een Nest thermostaat, maar krijg ik die ook geschikt voor deze oplossing? Dit artikel geeft wel hoop, en dit artikel geeft bijzonder weinig hoop..
Iemand ervaring met deze combi en een slimme thermostaat? Het hoeft niet per se de Nest te zijn, maar een beetje pientere thermostaat is wel wenselijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

rolfkunst schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 13:33:
Beste "mede" daikin eigenaren. 23 november wordt bij ons de combinatie ehyhbx08av3 + evlq08cv3 geplaatst. De variant die ook kan koelen. Nu heb ik zelf al jaren een Nest thermostaat, maar krijg ik die ook geschikt voor deze oplossing? Dit artikel geeft wel hoop, en dit artikel geeft bijzonder weinig hoop..
Iemand ervaring met deze combi en een slimme thermostaat? Het hoeft niet per se de Nest te zijn, maar een beetje pientere thermostaat is wel wenselijk.
Van Nest heb ik geen verstand, maar het Evohome systeem van Honeywell werkt ook met koeling. Tevens kun je dan een zoneregeling toepassen wat nog eens een flinke besparing kan opleveren.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Red devil schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 10:41:
[..]
Ik zou nog een Daikin EKHHE260PCV3 260 liter Warmtepompboiler kunnen plaatsen en kijken hoe alles draait. Als het goed blijft draaien, ook met lage buitentemperaturen, zou ik gas kunnen laten afsluiten. Mocht het niet goed gaan, alsnog kijken naar LTV en zwaardere WP.

[..]
Hoe werkt zoiets? Sluit je deze aan op de warmtepomp en zorgt deze dan voor sanitair warm water?

Als je doel is om gasloos te gaan is het een rare keuze om voor een add-on warmtepomp te gaan, alleen omdat je installateur all-electric niet ziet zitten.

[ Voor 13% gewijzigd door FaceDown op 11-11-2022 13:50 ]

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
FaceDown schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 13:49:
[...]

Hoe werkt zoiets? Sluit je deze aan op de warmtepomp en zorgt deze dan voor sanitair warm water?

Als je doel is om gasloos te gaan is het een rare keuze om voor een add-on warmtepomp te gaan, alleen omdat je installateur all-electric niet ziet zitten.
Goede vraag, ik zou denken dat je de warm water leidingen voor CV worden omgeleid naar de warmtepompboiler dat deze dan voor warm water zorgt.
Je hebt een punt dat de aanpak een beetje omslachtig is, maar veel alternatieven zijn er niet echt qua installateurs en wartempompen.

Maar als het wel werkt, ben ik in principe gas loos, maar met de kanttekening dat ik in het begin nog de vastrecht aansluiting van gas heb. Weet niet hoeveel dat is per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrL

KrL

Foto foto..

Red devil schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 10:41:
Graag jullie feedback. Via gemeente ingeschreven bij een gezamelijke inkoop actie via Econic. Maar reviews en prijs doen me nou niet echt wild worden.

Andere WP aanbieder gevonden die Daikin levert. We hebben nu al een Daikin airco, beetje uniformiteit is niet verkeerd. We zitten met 6 personen in 2 onder 1 kap huis, circa 160 m2 uit 2009 met CV en reguliere radiatoren. Verwarming boven hoeft nooit aan, verwarming is na de zomervakantie nog maar 2x aan geweest en staat nu jaartje op 50 graden. Onlangs nog folie en ventilatoren geplaatst, afgelopen jaren circa 900-950 m3 aan gas verbruik waarvan 300 m3 aan warm water.

Nu wil de WP aanbieder geen full electric aan, alleen in geval van vloerverwarming of LTV. Ze bieden als alternatief een Daikin Monobloc Add-on warmtepomp EJHA04AV3 4 kW aan. Is 3775 ex subsidie, dan nog installatie kosten.

Keuzes keuzes.
Je hebt een relatief nieuw (dus goed geïsoleerd) huis met bijbehorend laag gasverbruik, full electric moet zeker kunnen. Een warmtepomp kan prima 50 graden leveren maar is bij deze temperatuur minder efficient dan bij 35 graden dus je zult iets meer vermogen nodig hebben voor de koudste dagen dan wanneer je LTV hebt. Of je het met de aangeboden Daikin zonder gas redt durf ik (nog) niet te zeggen, ik zou persoonlijk naar een full electric model kijken met iets meer capaciteit en/of een elektrisch element (als die leverbaar zijn)..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
KrL schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 15:00:
[...]

Je hebt een relatief nieuw (dus goed geïsoleerd) huis met bijbehorend laag gasverbruik, full electric moet zeker kunnen. Een warmtepomp kan prima 50 graden leveren maar is bij deze temperatuur minder efficient dan bij 35 graden dus je zult iets meer vermogen nodig hebben voor de koudste dagen dan wanneer je LTV hebt. Of je het met de aangeboden Daikin zonder gas redt durf ik (nog) niet te zeggen, ik zou persoonlijk naar een full electric model kijken met iets meer capaciteit en/of een elektrisch element (als die leverbaar zijn)..
Dank, ik denk ook dat het wel moet lukken. Alleen heb ik het idee dat veel installateurs de regel hebben, indien reguliere radiatoren geen all-electric installeren.

Vloerverwarming of LTV zal idd efficienter zijn, maar vraag me af of ik die investering ooit terug krijg, afgezien van de overlast.

Hoeveel capaciteit zou voor mijn situatie geschikt zijn, wetende dat de installatie tijdens koude dagen even wat harder moet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrL

KrL

Foto foto..

Red devil schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 15:30:
[...]

Dank, ik denk ook dat het wel moet lukken. Alleen heb ik het idee dat veel installateurs de regel hebben, indien reguliere radiatoren geen all-electric installeren.

Vloerverwarming of LTV zal idd efficienter zijn, maar vraag me af of ik die investering ooit terug krijg, afgezien van de overlast.

Hoeveel capaciteit zou voor mijn situatie geschikt zijn, wetende dat de installatie tijdens koude dagen even wat harder moet werken.
Volgens de koevlaas methode heb op basis van je gasverbruik voor verwarmen grofweg 3kW vermogen nodig bij -10 graden. Ik heb deze waarde voor de EJHA04AV3 nog niet kunnen vinden maar ik vermoed dat deze lager is. Dus tenzij je bijverwarming hebt (airco, houtkachel, IR panelen, ..) zou je met deze Daikin altijd nog je ketel nodig hebben (of een paar dagen in de kou zitten :)). Hou er sowieso rekening mee dat deze Daikin maar tot -5 werkt tenzij je de bodemverwarming optie neemt waarmee hij tot -15 kan werken (maar dus geen idee van het resterend vermogen bij die temp).

[ Voor 16% gewijzigd door KrL op 11-11-2022 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
KrL schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 16:35:
[...]

Volgens de koevlaas methode heb op basis van je gasverbruik voor verwarmen grofweg 3kW vermogen nodig bij -10 graden. Ik heb deze waarde voor de EJHA04AV3 nog niet kunnen vinden maar ik vermoed dat deze lager is. Dus tenzij je bijverwarming hebt (airco, houtkachel, IR panelen, ..) zou je met deze Daikin altijd nog je ketel nodig hebben (of een paar dagen in de kou zitten :)). Hou er sowieso rekening mee dat deze Daikin maar tot -5 werkt tenzij je de bodemverwarming optie neemt waarmee hij tot -15 kan werken (maar dus geen idee van het resterend vermogen bij die temp).
Dank, nuttige info! Ik heb de Daiking EJHA04AV3 hier gevonden, lijkt dus 4 kW? Net even koevlaas methode gevonden, kom dan uit op 4.3 kW voor 900 kuub. Dat is dan net aan. Die bodemverwarming is ook nuttig, top!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KrL

KrL

Foto foto..

Red devil schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 16:40:
[...]

Dank, nuttige info! Ik heb de Daiking EJHA04AV3 hier gevonden, lijkt dus 4 kW? Net even koevlaas methode gevonden, kom dan uit op 4.3 kW voor 900 kuub. Dat is dan net aan. Die bodemverwarming is ook nuttig, top!
Volgens mij geldt deze voor je gasverbruik voor warmte (ca 600 a 650) dus dan kom je rond de 3,1kWh uit. En dit is bij -10gr, de 4kW van de EJHA04AV3 is bij 7gr.

Misschien even deze vraag stellen in het algemene L/W topic, daar heb je iets meer bereik en iets minder Daikin specifieke kennis :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc Beek
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 29-08 09:53
KrL schreef op donderdag 10 november 2022 @ 19:00:
Dat gedrag herken ik bij mij. Het betreft dan minimaal/marginaal/fractioneel gasverbruik. In mijn geval gebeurd dit omdat de buiten temp. sensor die door de zon opwarmt een veel te hoge waarde geeft want het kan bv. zomaar 25 tot 30 graden zijn terwijl het maar 12 graden is. Te monitoren bij informatie - sensor informatie. Met name de bovenkant van de unit wordt inderdaad erg opgewarmd. Bij mij smiddags (staat op zuiden). Slaat ook snel om. Over een paar weken komt de additionele externe sensor die ik in eerste instantie gewoon achter de unit maar uit de zon ga plaatsen. Bij onvoldoende realistische informatie gaat hij op het noorden. Het helpt om de stooklijn te rekken naar 25 graden buiten temp met een niet te lage watertemperatuur (hoger dan 26) voor die temp. Maar het is geen structurele oplossing zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 11-09 15:54
Ik maak even van het momentum gebruik door mijn vraag over aanvoertemperatuur en de EJHA04AV3.
Wat is nut en wijsheid om aan de AWT te sleutelen?

Staat als ik het goed heb op 45 nu, vloerverwarming ontvangt 39 en mengt bij tot een graad of 27.

Kan ik de AWT knijpen om efficientere verwarming te krijgen? Of is dat icm met een mengverdeleren 45m2 vloerverwarming juist af te raden? Wat zijn jullie ervaringen en resultaten?

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrL

KrL

Foto foto..

Luc Beek schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 22:32:
[...]

Dat gedrag herken ik bij mij. Het betreft dan minimaal/marginaal/fractioneel gasverbruik. In mijn geval gebeurd dit omdat de buiten temp. sensor die door de zon opwarmt een veel te hoge waarde geeft want het kan bv. zomaar 25 tot 30 graden zijn terwijl het maar 12 graden is. Te monitoren bij informatie - sensor informatie. Met name de bovenkant van de unit wordt inderdaad erg opgewarmd. Bij mij smiddags (staat op zuiden). Slaat ook snel om. Over een paar weken komt de additionele externe sensor die ik in eerste instantie gewoon achter de unit maar uit de zon ga plaatsen. Bij onvoldoende realistische informatie gaat hij op het noorden. Het helpt om de stooklijn te rekken naar 25 graden buiten temp met een niet te lage watertemperatuur (hoger dan 26) voor die temp. Maar het is geen structurele oplossing zo.
Zou bij ons in het voorbeeld dat ik postte niet het geval kunnen zijn omdat de unit op het westen hangt en de bivalentie schakeling 's ochtends plaatsvond. Maar wel goed om in de gaten te houden, dank voor de tip!
Wat ik me wel afvraag: waarom zou een hogere (gemeten) buitentemperatuur in jouw geval leiden tot gasverbruik? Ik zou juist denken dat hij afslaat (en dus ook niet met de WP verwarmt)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrL

KrL

Foto foto..

mk1992 schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 13:06:
Ik maak even van het momentum gebruik door mijn vraag over aanvoertemperatuur en de EJHA04AV3.

Staat als ik het goed heb op 45 nu, vloerverwarming ontvangt 39 en mengt bij tot een graad of 27.

Kan ik de AWT knijpen om efficientere verwarming te krijgen? Of is dat icm met een mengverdeleren 45m2 vloerverwarming juist af te raden? Wat zijn jullie ervaringen en resultaten?
Vanuit de theorie zou ik zeggen dat lager beter (efficiënter) is, wel is het afhankelijk van de rest van je afgitesysteem: als je gewone (niet LT) radiatoren hebt is de vraag of je de rest van het huis met (veel) lager warm krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

mk1992 schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 13:06:

Hier aanvoertemp 28 graden, dus ook 28 graden de vloer in. 45 graden maken is gewoon erg inefficient. Dus ik zou de mengverdeler eruit gooien.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grjn
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-09 15:23
Goede avond,

We hebben nu ongeveer een maand een Daikin Intergas hybride. Het bedieningspaneel hangt naast de ketel en staat weersafhankelijk ingesteld. We sturen de warmtevraag door Tado, deze thermostaat heeft een relais dat is aangesloten tussen de X2M1 X2M4 pinnen.

Sinds gisten merk ik sterk pendel gedrag op, de pomp is ongeveer 10 minuten aan en dan weer uit, ik dacht eerst dat het aan een te hoge aanvoer temperatuur lag maar na het doormeten bleek de Tado te "moduleren" door het relais om de x aantal minuten te schakelen. Dit gebeurt als de app 1 of 2 golfjes aangeeft en gebeurt bijvoorbeeld als ik 0.2 graden van mijn target temperatuur af ben. Echter warmt mijn huis heel langzaam op en blijft de wp dus pendelen. Het lijkt er op dat alleen de Tado helpdesk mij kan helpen het modulerende gedrag aan te passen, ik ga na het weekend proberen contact met Tado te zoeken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SqwqRuCmu_ezYqx_emm_QfvVOr8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/A1hl0diY4dFCjGZmB9plwYaH.png?f=fotoalbum_large
Boven: Energie gebruik hele woning (spikes zijn quooker/koffiemachine). Onder: Heating % uit de Tado.

Ik vraag mij af of het als tussen/back-up oplossing mogelijk is om een minimum looptijd van de warmtepomp in te stellen om dit pendelen de verhelpen?
Als laatste hoop, kan ik eventueel een relais aangestuurd via HA parallel kunnen zetten. Maar dat vind het toch minder elegant en geeft weer extra kans op storingen.

Tot slot hoor ik vaak het water door de leidingen suizen, hier hadden we met onze oude CV ketel geen last van. De flow is meestal rond de 13 l/min als ik dit hoor. Is het mogelijk dit te verlagen? Zo ja, wat is een goed uitgangspunt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Nu online
grjn schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 23:12:
Tot slot hoor ik vaak het water door de leidingen suizen, hier hadden we met onze oude CV ketel geen last van. De flow is meestal rond de 13 l/min als ik dit hoor. Is het mogelijk dit te verlagen? Zo ja, wat is een goed uitgangspunt?
We hebben dit probleem ook. Bij nieuwe systemen kun je flow toch niet meer instellen? Ik stel flow op 12 L/min in, en kan tot 10 L/min gaan. Eigenlijk zou je 20 L/min willen bij WP alleen. Ik vraag me af of het de leidingen zelf zijn, of trillingen van de circulatiepomp, en of het met een stukje flexibele CV leiding te verminderen zou zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Nu online
grjn schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 23:12:
Ik vraag mij af of het als tussen/back-up oplossing mogelijk is om een minimum looptijd van de warmtepomp in te stellen om dit pendelen de verhelpen?
Als laatste hoop, kan ik eventueel een relais aangestuurd via HA parallel kunnen zetten. Maar dat vind het toch minder elegant en geeft weer extra kans op storingen.
Als je een elegante oplossing zoekt dan is de fundamentele oplossing niet een schakelend relais en een pendelende warmtepomp. maar een goede keuze van je stooklijn/AWT. De enige situatie waarin je wel wilt pendelen met een relais is als je minder vermogen nodig hebt dan het minimumvermogen van de WP, anders krijg je het te warm. Maar in alle andere situaties wil je de WP continue aan houden en zou je de AWT willen aanpassen aan de actuele behoefte: het compenseren van de het actuele warmteverlies (=kou/regen/wind minus zon/oven/mensen in huis). Dat kun je realiseren door een goede stooklijn en deze vervolgens in hoogte te verschuiven (=AWT aanpassen). Daikin maakt het mogelijk dat je de stooklijn -10 .. +10 graden handmatig aanpast op de kamerthermostaat. Als je dat af en toe aanpast afhankelijk van de kamertemperatuur werkt dat al best redelijk, en zou je eens kunnen uitproberen. Het kan ook automatisch via de P1/P2 kabel van de kamerthermostaat. Ik denk dat de Daikin LAN adapter dat ook kan, en ik weet zeker dat mijn P1P2Serial project dat kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
FaceDown schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 18:47:
[...]

Hier aanvoertemp 28 graden, dus ook 28 graden de vloer in. 45 graden maken is gewoon erg inefficient. Dus ik zou de mengverdeler eruit gooien.
Easier said then done helaas, en kostbaar in de investering.
Ik draai de temp wel eens wat terug.

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRASH
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12-09 17:05

KRASH

Juist ja...

Ik heb hier een offerte liggen voor een hybride ketel van 5KW. Ik heb alleen het idee dat dit iets te krap bemeten is.

Situatie:
- Woning uit 1970 van 220m2
- Momenteel matig geïsoleerd
- Komen nieuwe kozijnen met triple glas voor de woonetage, dubbel glas voor de rest. Ventilatie in de kozijnen zonder WTW.
- De ruimte die het vaakst verwarmd zal moeten worden is ~80m2 en zal worden voorzien van vloerverwarming
- Overige ruimtes zullen voorzien worden van (LTV?) radiatoren

Als ik de rekentool op https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening invul kom ik op een netto energiebehoefte van 7,43kW, hoe relateert dat zich ten opzichte van het vermogen van de warmtepomp?

Nu begrijp ik dat men het pendelen van de warmtepomp wil voorkomen, is dat niet af te vangen met een iets groter buffervat? Momenteel staat er eentje van 20 liter op de offerte.

Moet ik toch voor de 8kW gaan of zou de 5kW voldoende moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

arnoldniessen schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 23:34:
[...]

We hebben dit probleem ook. Bij nieuwe systemen kun je flow toch niet meer instellen? Ik stel flow op 12 L/min in, en kan tot 10 L/min gaan. Eigenlijk zou je 20 L/min willen bij WP alleen. Ik vraag me af of het de leidingen zelf zijn, of trillingen van de circulatiepomp, en of het met een stukje flexibele CV leiding te verminderen zou zijn.
Bij mij is de flow meestal 15 l/min. Vloerverwarming gehele benedenverdieping en meestal 1 grote Jaga boven aan. Wat is jouw reden om te beperken tot 12? En wat zou het effect zijn als ik dat hier zou doen?

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

mk1992 schreef op zondag 13 november 2022 @ 08:11:
[...]

Easier said then done helaas, en kostbaar in de investering.
Ik draai de temp wel eens wat terug.
Ik had er voor een paar honderd euro een van Marktplaats (wel nieuw) en zelf aangesloten. Dat heeft zich hier allang terugbetaald.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Nu online
FaceDown schreef op zondag 13 november 2022 @ 09:54:
Bij mij is de flow meestal 15 l/min. Vloerverwarming gehele benedenverdieping en meestal 1 grote Jaga boven aan. Wat is jouw reden om te beperken tot 12? En wat zou het effect zijn als ik dat hier zou doen?
Reden is geluid: sneller is meer geruis. Van de 23 L/min defrost en van de 20L/min eventjes bij aanzetten/uitzetten bij pendelen worden we soms wakker.

Nadeel is dat dT en dus benodigde AWT groter wordt, dus dat betekent hier misschien 2% rendementsverlies.

@mk1992 eens met @FaceDown dat het zich snel terugverdient. Rendementsverlies door bijmengen is 2% per extra graad benodigde AWT. Dus 45->28 is misschien wel 20-40% rendementsverlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grjn
arnoldniessen schreef op zondag 13 november 2022 @ 00:13:
[...]

Als je een elegante oplossing zoekt dan is de fundamentele oplossing niet een schakelend relais en een pendelende warmtepomp. maar een goede keuze van je stooklijn/AWT. De enige situatie waarin je wel wilt pendelen met een relais is als je minder vermogen nodig hebt dan het minimumvermogen van de WP, anders krijg je het te warm. Maar in alle andere situaties wil je de WP continue aan houden en zou je de AWT willen aanpassen aan de actuele behoefte: het compenseren van de het actuele warmteverlies (=kou/regen/wind minus zon/oven/mensen in huis). Dat kun je realiseren door een goede stooklijn en deze vervolgens in hoogte te verschuiven (=AWT aanpassen). Daikin maakt het mogelijk dat je de stooklijn -10 .. +10 graden handmatig aanpast op de kamerthermostaat. Als je dat af en toe aanpast afhankelijk van de kamertemperatuur werkt dat al best redelijk, en zou je eens kunnen uitproberen. Het kan ook automatisch via de P1/P2 kabel van de kamerthermostaat. Ik denk dat de Daikin LAN adapter dat ook kan, en ik weet zeker dat mijn P1P2Serial project dat kan.
Ik probeer langzaam een ideale stooklijn te vinden, maar we hebben nog geen echte koude dagen gehad dus dal zal nog wel even duren. Daarnaast heb ik niet echt het idee dat we teveel vermogen hebben om het zeer lang duur om op te warmen.

Ik wil ook niet pendelen met met relais maar aangeven of er warmte vraag is of niet. We willen namelijk niet altijd het huis en ook niet elke ruimte verwarmen, daarom is er toch een relais nodig om deze warmte vraag door te geven. Alleen dit relais zal niet te vaak mogen schakelen zoals Tado dat helaas nu wel doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Nu online
grjn schreef op zondag 13 november 2022 @ 10:57:
Ik probeer langzaam een ideale stooklijn te vinden, maar we hebben nog geen echte koude dagen gehad dus dal zal nog wel even duren. Daarnaast heb ik niet echt het idee dat we teveel vermogen hebben om het zeer lang duur om op te warmen.

Ik wil ook niet pendelen met met relais maar aangeven of er warmte vraag is of niet. We willen namelijk niet altijd het huis en ook niet elke ruimte verwarmen, daarom is er toch een relais nodig om deze warmte vraag door te geven. Alleen dit relais zal niet te vaak mogen schakelen zoals Tado dat helaas nu wel doet.
Je zegt dat je niet te veel vermogen hebt. Dat betekent dan toch dat je de ketel dan niet uit hoeft te zetten met een relais, maar dat je alleen het vermogen wilt beperken tot wat je nodig hebt: dan kan door de AWT juist in te stellen (met stooklijn en/of afwijking daarop). De enige situatie waarin je (soms gedeeltelijk) geen warmtevraag zou moeten hebben is als het minimum WP vermogen hoger is dan het vermogen dat je nodig hebt, dus (1) als het buiten niet heel koud is of (2) als je het huis wat sneller wilt laten afkoelen omdat het binnen te warm is en het minimumvermogen te hoog is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
arnoldniessen schreef op zondag 13 november 2022 @ 10:03:
[...]

Reden is geluid: sneller is meer geruis. Van de 23 L/min defrost en van de 20L/min eventjes bij aanzetten/uitzetten bij pendelen worden we soms wakker.

Nadeel is dat dT en dus benodigde AWT groter wordt, dus dat betekent hier misschien 2% rendementsverlies.

@mk1992 eens met @FaceDown dat het zich snel terugverdient. Rendementsverlies door bijmengen is 2% per extra graad benodigde AWT. Dus 45->28 is misschien wel 20-40% rendementsverlies.
Hmm toch eens overdenken endeze winter aankijken. Als de ketel niet aan de bak hoeft deze winter zou ik een overstap kunnen overwegen.

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

grjn schreef op zondag 13 november 2022 @ 10:57:
[...]

Je kan ook denken aan een tijdsrelais. Deze gebruik ik nu op de klep van de vloerverwarming maar die zou je ook tussen de Tado DO en de wp kunnen zetten (zie: Honeywell Evohome: zoneklep is flipperkast )
Met dit relais kun je bijv instellen dat indien Tado warmte vraagt de vraag voor 30 min actief blijft en voorkom je overmatig pendelen. Bovendien is het een supergoedkope oplossing. Bij mij werkt het als een trein (met Evohome).

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grjn
FaceDown schreef op zondag 13 november 2022 @ 16:59:
[...]

Je kan ook denken aan een tijdsrelais. Deze gebruik ik nu op de klep van de vloerverwarming maar die zou je ook tussen de Tado DO en de wp kunnen zetten (zie: Honeywell Evohome: zoneklep is flipperkast )
Met dit relais kun je bijv instellen dat indien Tado warmte vraagt de vraag voor 30 min actief blijft en voorkom je overmatig pendelen. Bovendien is het een supergoedkope oplossing. Bij mij werkt het als een trein (met Evohome).
Bedankt voor de tip. Die tijdschakelaar ga ik er zeker tussen zetten zo weet ik in ieder geval zeker dat hij niet gaat pendelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y86wIfGpzgZ1AyrjNgdWkhH9wK4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/js2aMM8DZPkq758myHN4pVhc.png?f=fotoalbum_large

Ik heb het tijdrelais uit het topic opgezocht, voor de zekerheid. Ik sluit 230v op A1 en A2 aan (kan ik dit ook uit pinnen van de Daikin halen?) dan de Tado op A1 en 25. Vervolgens sluit ik X2M1 en X2M4 van de WP aan op 18 en 15 van het tijdrelais?

[ Voor 29% gewijzigd door grjn op 13-11-2022 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

grjn schreef op zondag 13 november 2022 @ 18:28:
[...]

Bedankt voor de tip. Die tijdschakelaar ga ik er zeker tussen zetten zo weet ik in ieder geval zeker dat hij niet gaat pendelen.

[Afbeelding]

Ik heb het tijdrelais uit het topic opgezocht, voor de zekerheid. Ik sluit 230v op A1 en A2 aan (kan ik dit ook uit pinnen van de Daikin halen?) dan de Tado op A1 en 25. Vervolgens sluit ik X2M1 en X2M4 van de WP aan op 18 en 15 van het tijdrelais?
Klopt. De 230v zou ik splitsen vanaf je tado voeding.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:27

Japie.G

Colour Classic

Topicstarter
MijnCommentaar schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 10:02:
[...]

dan kan ik het niet verklaren, wanneer ik een lamp van 25watt erbij steek, gaat de shelly ook 25w meer aangeven.

nu zie ik het, minimaal verbruik is 6,3w
[Afbeelding]
hoe is die shelly aangesloten dan? Een lamp erbij steken?? Ik denk dat je alleen op de stekker bij je gasketel meet ofzo, je moet de stroom meten op de gehele groep. Standbye verbruik van deze units is +/- 19w totaal

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MBgek
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-09 23:30
arnoldniessen schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 14:48:
[...]

Even n.a.v. een ouder bericht: zou je kunnen aangeven hoe je kunt bepalen of de gemeten persgastemp en persdruk normaal zijn, of een probleem (tekort koelmiddel) aangeven?
Niet direct, het is meer een combinatie van verschillende symptomen waar je dat uit kunt afleiden zoals bijvoorbeeld hoge persgastemp (>110/120) en het niet op willen toeren van de compressor, vaak in combinatie met een lage persdruk ( er is immers te weinig koudemiddel om te verpompen)

Hiermee geldt ook een stuk ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tingbrouwer
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 06:35
MBgek schreef op maandag 14 november 2022 @ 07:36:
[...]

Niet direct, het is meer een combinatie van verschillende symptomen waar je dat uit kunt afleiden zoals bijvoorbeeld hoge persgastemp (>110/120) en het niet op willen toeren van de compressor, vaak in combinatie met een lage persdruk ( er is immers te weinig koudemiddel om te verpompen)

Hiermee geldt ook een stuk ervaring.
heb vorig jaar het geheel afgepompt, gewogen, meer dan 1 kg koudemiddel te kort af fabriek (leidingen < 9m1, en geen lekkage)
klachten door koudemiddel te kort; -veelvuldig defrosten, -lage COP, -pendelen.
Hybride WP 8kW functioneert nu wel naar behoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drdistortion
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12-09 14:08
Luc Beek schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 22:32:
[...]

Dat gedrag herken ik bij mij. Het betreft dan minimaal/marginaal/fractioneel gasverbruik. [...]
Wat ik vanochtend ontdekt heb is dat bij mij tijdens defrost de gasketel bijspringt! Het lijkt erop dat de warmtepomp tijdens defrost de warmte uit het CV circuit van het huis onttrekt. Ik denk dat als het water hierin (nog) te koud is dat de warmtepomp dan de gasketel aanstuurt om bij te verwarmen. Op de gasketel zie ik tijdens defrost op het servicedisplay 9 (ruimteverwarming) en op het hoofddisplay 40 (AWT).

8500Wp zuid 45°, Daikin 8kW hybride EHYHBX08AAV3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aanzee
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 19-05 18:00
Goeie morgen, vorige week ook bij mij de 8kw versie geinstalleerd. Uiteraard ben ik me door dit forum aan het worstelen mbv de zoek functie. Nu had ik een beetje een discussie met de installateur die vond dat de installatie zo lang mogelijk electrisch moest stoken. Ik was het daar niet mee eens omdat ik zo voordelig mogelijk wil stoken, en dus gas wil stoken als dit voordeliger is. Heb ik het bij het rechte eind dat het invullen van de energie prijzen alleen zin heeft als de installatie op “ economisch “ staat ingesteld ipv ecologisch?
Wat voordeliger is zal afhangen van de cop bij een bepaalde buiten temperatuur en verhouding gas-electra prijs. Volgens de installateur hing de cop ook af van het energieverlies van de woning…….
Met het aankomende energie prijsplafond is het misschien even uitzoeken wat voordeliger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Wij overwegen ook de aanschaf van een hybride warmtepomp om onze Nefit EcomLine HR-ketel uit 2001 te vervangen. De installateur adviseert een Daikin Intergas Hybride warmtepomp 8kW.
Betreft een vrijstaand goed geisoleerde woning uit 2001 met op de volledige begane grond vloerverwarming als bijverwarming en in de speelkamer, keuken en woonkamer een radiator.
Boven op elke kamer een radiator en in de badkamer vloerverwarming en handdoek radiator.
Vloerverwarming bestaat uit 4 groepen, vermoedelijk 1 voor de badkamer en 3 voor de vloerverwarming beneden. Eén verdeler.

Graag wil ik de zaken begrijpen en heb daarom de volgende vragen.
  1. Werken de warmtepomp en CV van deze Daikin Intergas Hybride warmtepomp normaal gesproken beide modulerend of aan/uit?
  2. Op basis van mijn wens om kamers individueel en onafhankelijk van warmtevraag in de woonkamer (waar de thersmotaat hangt) te verwarming, adviseert de installateur EvoHome, dat systeem maakt er echter wel aan/uit van, zo geeft Daikin aan (impliceert dat het eigenlijk modulerend werkt, gerelateerd aan m'n eerste vraag dus). Hetzelfde geldt overigens voor Tado. Gevoelsmatig klinkt dit als nadelig?
  3. In de offerte is een 'Buffervat 50 liter Elga Ace Remeha' opgenomen. Dit dient volgens de offerte voor het 'defrosten' van de warmtepomp. Is dit het enige doel? Dit buffervat wordt niet gebruikt voor het leveren van warm water in/voor bepaalde situaties? Is de capaciteit van dit buffervat gerelateerd aan de capaciteit van de warmtepomp (in ons geval 8kW) of doet het huishouden er nog toe?
  4. Om de Daikin Intergas Hybride warmtepomp te kunnen openen voor service, is rechts ervan de nodige ruimte nodig. Zou iemand de exact benodigde ruimte voor me willen opmeten? De benodigde ruimte genoemd in de offerte heb ik in de bijkeuken namelijk net niet zonder dat ik de wasmachine/droger/koelkast/vriezer opstelling moet veranderen, wat ik eigenlijk liever niet doe. Kan me voorstellen dat ze wat ruim rekenen.
  5. Wat voor thermostsaat wordt er standaard bij een Daikin Intergas Hybride warmtepomp 8kW geleverd, naast het 'regelkastje' dat bij de Daikin komt te hengen?
  6. Aangezien ik geen bedrading op de plek (meer) heb waar de thermostaat in de woonkamer dient te komen, is in de offerte een 'regeling draadloos Daikin' opgenomen, iemand hier bekend met wat voor type kastje dat gaat zijn? De installateur noemt het, op basis van input van Daikin, de 'Ekectro'. Daar kan ik niets over vinden?

[ Voor 10% gewijzigd door JBS op 14-11-2022 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aanzee
Even zitten rekenen met het prijsplafond. Als ik het mis heb hoor ik dit graag.
Plafond: 1200m3 gas @ 1,45 en 2900kwh a 0,40
Energie: 1 m3 gas = 9,769 kwh
1,45 (gas) / 0,40 (elec) = 3.6
Dus zolang ons hybride systeem een cop haalt van 3.6 is het om het even gas/elec stoken. Onder die cop van 3.6 is gas voordeliger.
Correct?
Op jaarbasis zal het elec verbruik van de 8kw hybr meer dan dit plafond zijn. ( vermoed ik). Dus jan/feb als je een cop van 3.6 waarschijnlijk niet haalt beter op gas stoken en daarna weer electrisch? Daarmee blijf je onder de 2900kwh elec plafond en stook je goedkoper in de koudste maanden?
Zie ik iets over het hoofd?

Uiteraard geld dit verhaal alleen als je het verbruik niet kan afdekken met je zonnepanelen

[ Voor 6% gewijzigd door aanzee op 14-11-2022 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grjn
aanzee schreef op maandag 14 november 2022 @ 11:49:
Dus zolang ons hybride systeem een cop haalt van 3.6 is het om het even gas/elec stoken. Onder die cop van 3.6 is gas voordeliger.
Correct?
Op jaarbasis zal het elec verbruik van de 8kw hybr meer dan dit plafond zijn. ( vermoed ik). Dus jan/feb als je een cop van 3.6 waarschijnlijk niet haalt beter op gas stoken en daarna weer electrisch? Daarmee blijf je onder de 2900kwh elec plafond en stook je goedkoper in de koudste maanden?
Zie ik iets over het hoofd?

Uiteraard geld dit verhaal alleen als je het verbruik niet kan afdekken met je zonnepanelen
Ik reken zelf met 1 m3 gas = 9 kWh.
Sommigen rekenen met 1 m3 = 8 kWh (om verlies van de ketel mee te nemen?)

Als je zonnepanelen hebt haal je mogelijk het plafond niet (https://solarmagazine.nl/...sregeling-eerst-toegepast).
Daarnaast zijn de netbeheer kosten ook de helft lager als je minder dan 500 m3 gas per jaar verbruikt. Ik weet ook niet niet hoe ik dat helemaal mee moet nemen, als je er iets over gaat loopt het aardig op per m3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aanzee
Heb 4500wp aan panelen liggen. Dat was vroeger meer dan voldoende maar in de loop van de tijd is mn overschot aardig opgesoupleerd (inductie koken, quooker, meer computers/laptops etc). Dus of mn panelen zijn genoeg voor de warmtepomp maar dekkken niet mijn normale verbruik…..of andersom….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aanzee
Netbeheerkosten onder 500m3 scheelt ongeveer 50 euro. Dat is omgerekend 125kwh (plafond prijs).ben bang dat de warmtepomp hier maar 5 dagen op kan draaien in de koudste maanden.
De instelling van het hybride is nu zo dat er gas bijgestookt mag worden als buitentemp +5 is. Het zou zo maar kunnen zijn dat hierdoor genoeg gas bij gestookt wordt om het elec onder het plafond van 2900 kwh te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grjn
FaceDown schreef op zondag 13 november 2022 @ 21:06:
[...]

Klopt. De 230v zou ik splitsen vanaf je tado voeding.
De Tado heeft geen aparte voeding, hij werkt op batterijen. Ik zal het relais dus aan het stopcontact moeten hangen. Of om het netjes weg te werken ergens bij de Daikin weg moeten halen, klopt het dat X1M de gewone net voeding is?

[ Voor 4% gewijzigd door grjn op 14-11-2022 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnCommentaar
Japie.G schreef op zondag 13 november 2022 @ 22:59:
[...]

hoe is die shelly aangesloten dan? Een lamp erbij steken?? Ik denk dat je alleen op de stekker bij je gasketel meet ofzo, je moet de stroom meten op de gehele groep. Standbye verbruik van deze units is +/- 19w totaal
Ik meet de hele groep. De ketel en WP zitten op 1 kabeldoos aangesloten met hierop een dubbele WCD.
Die gaat regelrecht door de muur naar de groepenkast, op die pijp heb ik een extra kabeldoos gezet met hierin de shelly, dus is meet de WP en ketel. Bij rust meet ik 9.2watt. Zonder ketel en WP en een lamp erop meet ik het vermogen van de lamp. Ik kan er helaas niets anders van maken.
ps de ketel is maar 2 watt in stand-by gebruik.

[ Voor 3% gewijzigd door MijnCommentaar op 14-11-2022 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Nu online
JBS schreef op maandag 14 november 2022 @ 11:10:
  1. Werken de warmtepomp en CV van deze Daikin Intergas Hybride warmtepomp normaal gesproken beide modulerend of aan/uit?
  2. Op basis van mijn wens om kamers individueel en onafhankelijk van warmtevraag in de woonkamer (waar de thersmotaat hangt) te verwarming, adviseert de installateur EvoHome, dat systeem maakt er echter wel aan/uit van, zo geeft Daikin aan (impliceert dat het eigenlijk modulerend werkt, gerelateerd aan m'n eerste vraag dus). Hetzelfde geldt overigens voor Tado. Gevoelsmatig klinkt dit als nadelig?
  3. In de offerte is een 'Buffervat 50 liter Elga Ace Remeha' opgenomen. Dit dient volgens de offerte voor het 'defrosten' van de warmtepomp. Is dit het enige doel? Dit buffervat wordt niet gebruikt voor het leveren van warm water in/voor bepaalde situaties? Is de capaciteit van dit buffervat gerelateerd aan de capaciteit van de warmtepomp (in ons geval 8kW) of doet het huishouden er nog toe?
  4. Om de Daikin Intergas Hybride warmtepomp te kunnen openen voor service, is rechts ervan de nodige ruimte nodig. Zou iemand de exact benodigde ruimte voor me willen opmeten? De benodigde ruimte genoemd in de offerte heb ik in de bijkeuken namelijk net niet zonder dat ik de wasmachine/droger/koelkast/vriezer opstelling moet veranderen, wat ik eigenlijk liever niet doe. Kan me voorstellen dat ze wat ruim rekenen.
  5. Wat voor thermostsaat wordt er standaard bij een Daikin Intergas Hybride warmtepomp 8kW geleverd, naast het 'regelkastje' dat bij de Daikin komt te hengen?
  6. Aangezien ik geen bedrading op de plek (meer) heb waar de thermostaat in de woonkamer dient te komen, is in de offerte een 'regeling draadloos Daikin' opgenomen, iemand hier bekend met wat voor type kastje dat gaat zijn? De installateur noemt het, op basis van input van Daikin, de 'Ekectro'. Daar kan ik niets over vinden?
1. Zowel WP als CV werkt modulerend. Het systeem regelt op aanvoerwatertemperatuur (AWT), dat bepaald wordt door de stooklijn (of absolute AWT instelling), (1) al dan niet aangepast met een afwijking (1a) ingesteld door de gebruiker via de P1/P2 kamerthermostaat interface of (1b) afh van verschil kamertemperatuur wens-werkelijkheid en (2) het geheel staat "(modulerend) aan" of "uit" afh van een relais danwel afh van de vraag of het in de kamer te warm is.
2. Ja, aan/uit is nadelig voor je rendement.
3. Het huis (waterinhoud installatie) doet er toe. Wij hebben met grote radiatoren geen buffervat nodig.
4. Het is minstens ca 25cm, ik denk dat dat genoeg is, en dat de andere 10cm voor je handen is. Maar pin me er niet op vast. In de handleiding staat niet duidelijk dat die ruimte leidingvrij moet zijn. Dat moet wel.
5. Geen. De kamerthermostaat is verplicht, maar mag naast de ketel hangen als je op AWT regelt. Andere P1/P2 devices zijn optioneel.
6. Ik weet niet of het dezelfde is, maar het lijkt op de EKRTR en dat is een (dure) draadloze kamerthermostaat die alleen maar op afstand 1 of 2 relais bij de ketel bedient. Met een relais of met een P1/P2 adapter bij de ketel die aangestuurd wordt met een WiFi kamertemperatuursensor kun je hetzelfde bereiken, en misschien wel beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Nu online
drdistortion schreef op maandag 14 november 2022 @ 08:58:
Wat ik vanochtend ontdekt heb is dat bij mij tijdens defrost de gasketel bijspringt! Het lijkt erop dat de warmtepomp tijdens defrost de warmte uit het CV circuit van het huis onttrekt. Ik denk dat als het water hierin (nog) te koud is dat de warmtepomp dan de gasketel aanstuurt om bij te verwarmen. Op de gasketel zie ik tijdens defrost op het servicedisplay 9 (ruimteverwarming) en op het hoofddisplay 40 (AWT).
Klinkt alsof je dat vervelend vindt? Ik zou het fijn vinden, hier gebeurt dat helaas niet. Als mijn systeem in hybride modus werkt, onder de equilibrium temperatuur dus, gaat de gasketel uit tijdens de defrost. Dat betekent dan tikkende leidingen en kou in huis, terwijl de gasketel ook aan had kunnen blijven.

Wat ik wel merk: de gemeten buitentemperatuur daalt snel en fors kort voor een defrost door de ijsopbouw (door de locatie van de sensor). Kan het zijn dat je systeem daardoor door de equilibriumtemperatuur heenzakt en daardoor gas gaat gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drdistortion
arnoldniessen schreef op maandag 14 november 2022 @ 20:36:
[...]

Klinkt alsof je dat vervelend vindt? Ik zou het fijn vinden, hier gebeurt dat helaas niet. Als mijn systeem in hybride modus werkt, onder de equilibrium temperatuur dus, gaat de gasketel uit tijdens de defrost. Dat betekent dan tikkende leidingen en kou in huis, terwijl de gasketel ook aan had kunnen blijven.

Wat ik wel merk: de gemeten buitentemperatuur daalt snel en fors kort voor een defrost door de ijsopbouw (door de locatie van de sensor). Kan het zijn dat je systeem daardoor door de equilibriumtemperatuur heenzakt en daardoor gas gaat gebruiken?
Niet per se vervelend maar wel verrassend. Het gaat per keer om een kleine hoeveelheid gas (0.1 m3) dus zeker niet iets waar ik wakker van lig. Ik heb de equilibriumtemperatuur op -15 gezet om deze winter te kijken in hoeverre de hybride installatie het huis puur op de warmtepomp warm kan houden.
Het zou zeker kunnen dat de buitentemperatuursensor door de ijsopbouw een lagere waarde doorgeeft, dit ga ik morgenvroeg eens in de gaten houden. Ik heb (nog) geen hardware gekoppeld met de Daikin om e.e.a. te loggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 11:42
aanzee schreef op maandag 14 november 2022 @ 12:15:
Netbeheerkosten onder 500m3 scheelt ongeveer 50 euro. Dat is omgerekend 125kwh (plafond prijs).ben bang dat de warmtepomp hier maar 5 dagen op kan draaien in de koudste maanden.
De instelling van het hybride is nu zo dat er gas bijgestookt mag worden als buitentemp +5 is. Het zou zo maar kunnen zijn dat hierdoor genoeg gas bij gestookt wordt om het elec onder het plafond van 2900 kwh te houden.
Wel 5 koude dagen?

Met de sneeuwstorm van bijna 2 jaar terug (-13 in de nacht, matige vorst overdag en de hele tijd stevige noordoosten wind) trok de warmtepomp continue bijna 2kW. Dus 40+ kWh per dag. Ging toen om een 7kW Nefit Enviline.

En dat is logisch ook. Zulke omstandigheden zijn min of meer het 'extreem winterweer' waarop je de installatie selecteert. Dus dan 'mag' de compressor ook wel de hele tijd (bijna) het maximale vermogen trekken. Maar tijdens de eerste winter met serieuze kou is het op dat soort dagen wel even schrikken als je naar het verbruik kijkt.

Een winterdag met typisch Nederlands weer (beetje nachtvorst, overdag 5-7 graden) kom je nog niet aan de helft van het verbruik bij extreme omstandigheden.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Nu online
drdistortion schreef op maandag 14 november 2022 @ 21:01:
Niet per se vervelend maar wel verrassend. Het gaat per keer om een kleine hoeveelheid gas (0.1 m3) dus zeker niet iets waar ik wakker van lig. Ik heb de equilibriumtemperatuur op -15 gezet om deze winter te kijken in hoeverre de hybride installatie het huis puur op de warmtepomp warm kan houden.
Het zou zeker kunnen dat de buitentemperatuursensor door de ijsopbouw een lagere waarde doorgeeft, dit ga ik morgenvroeg eens in de gaten houden. Ik heb (nog) geen hardware gekoppeld met de Daikin om e.e.a. te loggen.
Zou ik zeker doen, geeft leuke inzichten. Dit zijn mijn defrosts van vannacht. Het verbruik loopt steeds sterk op door dichtvriezen en voor mijn gevoel te laat defrosten. En (waarom?) vanochtend ineens een uur alleen gas, niet eens hybride (L3 = stroom fase WP, let niet op de sprongen tussen 4 en 5, dat is de broodbakmachine).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QGcsFZ2b2gGywr9be9TMwIh6QUo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZMtfc0l4ZPGOvM7rrtf9lz2c.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDxrv
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 07-07-2024
EDxrv schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 12:34:
[...]

Bij Verbruikte elektr kWh die van maand en van totaaal Opgewekte energie kWh wordt wel weer gegeven

Heb wel de buitentemp afhankelijke regeling aangepast
Niemand een idee? Ik heb geen kWh registratie

[ Voor 6% gewijzigd door EDxrv op 14-11-2022 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

grjn schreef op maandag 14 november 2022 @ 13:22:
[...]

De Tado heeft geen aparte voeding, hij werkt op batterijen. Ik zal het relais dus aan het stopcontact moeten hangen. Of om het netjes weg te werken ergens bij de Daikin weg moeten halen, klopt het dat X1M de gewone net voeding is?
Sluit je die Tado rechtstreeks aan? Kan dat? Er staat wel 230v op die pinnen he. Ik had de draadloze ontvanger van Tado erop zitten een tijd terug. Die zit gewoon op netstroom.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MTB jeroentje
FaceDown schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 18:47:
[...]

Dit advies gaf je ook en mij en ja je hebt gelijk. Maar het wel weer een extra investering en aanpassing.

Ik heb het nu zo draaien, dat ik een awt met weersafhankelijke regeling heb. Door te spelen met pompsnelheden van de cv/warmptepomp en de vloerverdeler (robot) pomp. Gaat er bij mij (vandaag gemiddeld) 29°C de vloer(mengverdeler)in en komt er 27°C uit.
Stooklijn stond vandaag gemiddeld op 29 a 30°C

Ik ben er zeer tevreden mee, de warmtepomp draait de afgelopen dagen bijna continu op n kleine 400watt amper schakelmomenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aanzee
40kw+ per dag …spannend. Dat wordt met klamme handen het verbruik in de gaten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MTB jeroentje
40 kw?
400watt = 0,4kw x 100uur is 40kw
0,4x24uur is 9,6 kw. En met dit mooie weer vangen de paneeltjes dat ruimschoots op.
Hier nog geen klamme handjes;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 11:42
aanzee schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 02:54:
40kw+ per dag …spannend. Dat wordt met klamme handen het verbruik in de gaten houden.
40kwh per dag bij 'extreem' winterweer. De dagen waarop men het normaal vindt om 15-20 m3 gas voor een doorsnee woning te verstoken.

Afgelopen dagen zaten we op minder dan 10 KWH per dag dankzij de zonne-warmte. Zal komende dagen wel wat hoger liggen nu de weersvoorspelling weinig zon laat zien.

'normale' winterdagen is 12-20 kWh voor ons. En dan hebben we boven nog enkel glas, beneden voor de helft nog dubbel glas van 40 jaar oud. De kozijnen leverancier heeft helaas pas in februari tijd voor ons.

[ Voor 6% gewijzigd door Ivow85 op 15-11-2022 07:32 ]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:27

Japie.G

Colour Classic

Topicstarter
MijnCommentaar schreef op maandag 14 november 2022 @ 17:06:
[...]

Ik meet de hele groep. De ketel en WP zitten op 1 kabeldoos aangesloten met hierop een dubbele WCD.
Die gaat regelrecht door de muur naar de groepenkast, op die pijp heb ik een extra kabeldoos gezet met hierin de shelly, dus is meet de WP en ketel. Bij rust meet ik 9.2watt. Zonder ketel en WP en een lamp erop meet ik het vermogen van de lamp. Ik kan er helaas niets anders van maken.
ps de ketel is maar 2 watt in stand-by gebruik.
Ik kan me hier weinig bij voorstellen. Kunje eens een foto maken? Zeg je nu dat je het wp deel via een stekkerdoos hebt aansloten?

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grjn
FaceDown schreef op maandag 14 november 2022 @ 22:29:
[...]

Sluit je die Tado rechtstreeks aan? Kan dat? Er staat wel 230v op die pinnen he. Ik had de draadloze ontvanger van Tado erop zitten een tijd terug. Die zit gewoon op netstroom.
De Tado (V3+) heeft ook een relais ingang. De vorige ketel werkte via OpenTherm dus ik heb wel fysiek de draden moeten wisselen in op de Tado, anders is die stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

arnoldniessen schreef op maandag 14 november 2022 @ 20:32:
[...]

1. Zowel WP als CV werkt modulerend. Het systeem regelt op aanvoerwatertemperatuur (AWT), dat bepaald wordt door de stooklijn (of absolute AWT instelling), (1) al dan niet aangepast met een afwijking (1a) ingesteld door de gebruiker via de P1/P2 kamerthermostaat interface of (1b) afh van verschil kamertemperatuur wens-werkelijkheid en (2) het geheel staat "(modulerend) aan" of "uit" afh van een relais danwel afh van de vraag of het in de kamer te warm is.
2. Ja, aan/uit is nadelig voor je rendement.
3. Het huis (waterinhoud installatie) doet er toe. Wij hebben met grote radiatoren geen buffervat nodig.
4. Het is minstens ca 25cm, ik denk dat dat genoeg is, en dat de andere 10cm voor je handen is. Maar pin me er niet op vast. In de handleiding staat niet duidelijk dat die ruimte leidingvrij moet zijn. Dat moet wel.
5. Geen. De kamerthermostaat is verplicht, maar mag naast de ketel hangen als je op AWT regelt. Andere P1/P2 devices zijn optioneel.
6. Ik weet niet of het dezelfde is, maar het lijkt op de EKRTR en dat is een (dure) draadloze kamerthermostaat die alleen maar op afstand 1 of 2 relais bij de ketel bedient. Met een relais of met een P1/P2 adapter bij de ketel die aangestuurd wordt met een WiFi kamertemperatuursensor kun je hetzelfde bereiken, en misschien wel beter.
Dank voor je reactie.
  1. Wanneer je geen kamerthermostaat in de woonkamer hebt hangen, hoe wordt er dan bepaald of het nodig is warmte naar de vloerverwarming (bijverwarming) en radiatoren te sturen?
  2. Is dit nadelig effect noemenswaardig? Aangezien ik geen bedrading (meer) heb om een kamerthermostaat bedraad aan te sluiten in de woonkamer, heb ik niet echt een keuze, maar ik wil graag weten wat de gevolgen (kunnen) zijn rondom comfort en rendement.
  3. Is het nadelig om een buffervat te hebben wanneer het op basis van waterinhoud van de installatie niet per se nodig zou zijn?
  4. Wat bedoel je precies met leidingvrij? Vermoedelijk op/tegen de muur rechts naast de Daikin? Is dit puur om ervoor te zorgen dat de Daikin geopend kan worden? Doet de afstand van leidingen vanaf de muur er nog toe? Kan me voorstellen dat een paar centimeter het openen van de Daikin niet hoeft te verhinderen?
  5. Wanneer je geen draden naar de woonkamer hebt, dan kun je de bijgeleverde kamerthermostaat alleen bij de Daikin hangen denk ik?
  6. Zo'n Daikin draadloze thermostaat doet dus ook enkel Aan/Uit en moduleert niet? Je geeft aan dat zo'n EKRTR 1 of 2 relais bedient, één relais begrijp ik, maar de tweede niet helemaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:04
@aanzee @MTB jeroentje @Ivow85 De naam van mijnheer Watt schrijf je met een hoofdletter. De eenheid voor energie is dus kWh. (Of je gebruikt mijnheer Joule: J.)

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drdistortion
arnoldniessen schreef op maandag 14 november 2022 @ 22:11:
[...]

Zou ik zeker doen, geeft leuke inzichten. Dit zijn mijn defrosts van vannacht. Het verbruik loopt steeds sterk op door dichtvriezen en voor mijn gevoel te laat defrosten. En (waarom?) vanochtend ineens een uur alleen gas, niet eens hybride (L3 = stroom fase WP, let niet op de sprongen tussen 4 en 5, dat is de broodbakmachine).
Interessant inderdaad, eens kijken of ik rond kerst wat tijd kan vrijmaken om te gaan loggen. Zijn al deze waardes uitgelezen van de Daikin of heb je ook externe sensoren toegepast?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KrL

KrL

Foto foto..

Voor hen die zich afvroegen of ze het met alleen een EJHA-AV3 redden: ik heb nog even in mijn documentatie gekeken en onderstaande sheet gevonden. Hierin zie je dat bij 2°C het vermogen 3kW is (met een COP 3.19) en bij -3°C (Tol) 2.5kW (met een COP 2.49). Hou hier rekening mee met het dimensioneren en ga niet zomaar uit van de koevlaas methode want die gaat uit van het vermogen bij -10°C.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T69PYr2d4cQg1TNQWDTNwcS1pSw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/67BjG3ranIWdbEN7x6ZAX3AJ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door KrL op 15-11-2022 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aanzee
Mensen, dank je wel, natuurlijk kWh…..
Nu lees ik hier op dit forum dat bij sommige mensen de warmtepomp “de hele dag op een laag pitje door pruttelt”. Dat gedrag herken ik bij mij niet, ik zie echt twee of drie piekmomenten. Tot nu toe heb ik de thermostaat ‘s nachts een half graadje lager maar dan gaat ie ‘s morgens gelijk “vol” aan de bak, dus daar stop ik even mee of te zien wat het effect is. Thermostaat hangt in de woonkamer 19,5 gr. Dus hij stookt tot 20 graden, dan is het gedaan tot de temp is gezakt tot 19,0 gr, dan gaat ie weer hard aan het werk tot ie opnieuw 20,0 gr is. Die graad verschil is niet erg comfortabel maar ik begrijp dat het systeem zo is ontworpen. Ik vind dit vooral oncomfortabel als je de thermostaat op 19 graden instelt. De ondergrens van 18,5gr is dan net te koud voor het lekkere in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Nu online
JBS schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 10:25:
[...]

Dank voor je reactie.
  1. Wanneer je geen kamerthermostaat in de woonkamer hebt hangen, hoe wordt er dan bepaald of het nodig is warmte naar de vloerverwarming (bijverwarming) en radiatoren te sturen?
  2. Is dit nadelig effect noemenswaardig? Aangezien ik geen bedrading (meer) heb om een kamerthermostaat bedraad aan te sluiten in de woonkamer, heb ik niet echt een keuze, maar ik wil graag weten wat de gevolgen (kunnen) zijn rondom comfort en rendement.
  3. Is het nadelig om een buffervat te hebben wanneer het op basis van waterinhoud van de installatie niet per se nodig zou zijn?
  4. Wat bedoel je precies met leidingvrij? Vermoedelijk op/tegen de muur rechts naast de Daikin? Is dit puur om ervoor te zorgen dat de Daikin geopend kan worden? Doet de afstand van leidingen vanaf de muur er nog toe? Kan me voorstellen dat een paar centimeter het openen van de Daikin niet hoeft te verhinderen?
  5. Wanneer je geen draden naar de woonkamer hebt, dan kun je de bijgeleverde kamerthermostaat alleen bij de Daikin hangen denk ik?
  6. Zo'n Daikin draadloze thermostaat doet dus ook enkel Aan/Uit en moduleert niet? Je geeft aan dat zo'n EKRTR 1 of 2 relais bedient, één relais begrijp ik, maar de tweede niet helemaal?
1. met kunt de WP aan/uitzetten met een relais, of via de P1/P2 interface (Daikin LAN adapter, Zennio KLIC-DI, Coolmaster, P1P2Serial). Aan=zie punt 6.
2. Je kunt beter op de werkelijk benodigde AWT aansturen dan op aan/uit regelen. Aan/uit is rendementsverlies en comfortverlies, tenzij je die variatie echt wilt (dag/nacht/afwezigheid).
3. Nadeel buffervat is kosten, risico lekkage, en (beperkt) warmteverlies. Voordeel is een stabieler werkende installatie.
4. Er mag geen leiding over de muur, anders kan de klep van de elektronica van de WP niet open (die loopt tot tegen de muur, en de elektronica niet uitschuiven). Of je moet de WP op een dikke plaat monteren.
5. De kamerthermostaat kan overal hangen waar je de P1/P2 kabels naar toe kunt krijgen.
6. De WP moduleert zelf, op basis van de AWT die je instelt met de stooklijn, waarbij AWT al dan niet wordt aangepast op basis van (1) in RT mode: kamertemperatuur-afwijking of (2) in weersafh. mode: door gebruiker ingestelde afwijking op de stooklijn (via kamerthermostaat). Het 1e relais is voor activeren verwarming, het 2e relais is voor activeren koeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Nu online
drdistortion schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 12:13:
Interessant inderdaad, eens kijken of ik rond kerst wat tijd kan vrijmaken om te gaan loggen. Zijn al deze waardes uitgelezen van de Daikin of heb je ook externe sensoren toegepast?
Vermogen fase 3 komt van de slimme meter, de rest komt van de Daikin via P1P2Serial. Deze temperatuur/flow metingen kun je ook met espAltherma doen, maar die update maar eens per ca 35 seconden, P1/P2 doet iedere seconde een update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Nu online
aanzee schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 20:53:
Nu lees ik hier op dit forum dat bij sommige mensen de warmtepomp “de hele dag op een laag pitje door pruttelt”. Dat gedrag herken ik bij mij niet, ik zie echt twee of drie piekmomenten. Tot nu toe heb ik de thermostaat ‘s nachts een half graadje lager maar dan gaat ie ‘s morgens gelijk “vol” aan de bak, dus daar stop ik even mee of te zien wat het effect is. Thermostaat hangt in de woonkamer 19,5 gr. Dus hij stookt tot 20 graden, dan is het gedaan tot de temp is gezakt tot 19,0 gr, dan gaat ie weer hard aan het werk tot ie opnieuw 20,0 gr is. Die graad verschil is niet erg comfortabel maar ik begrijp dat het systeem zo is ontworpen. Ik vind dit vooral oncomfortabel als je de thermostaat op 19 graden instelt. De ondergrens van 18,5gr is dan net te koud voor het lekkere in huis.
Daarom stook ik op AWT, met de hele dag dezelfde AWT temperatuur. Als het te warm wordt, AWT graadje omlaag (1 per keer, anders valt ie even uit), te koud, AWT graadje omhoog. Is rustiger en zuiniger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aanzee
Stoken op awt, daar ga ik me eens even op inlezen. Klinkt een stuk rustiger. Is hopelijk wel eenvoudig aan te passen , want de baas thuis heeft liever niet te veel gedoe met het ding. De therMostaat een graadje hoger/lager is prima, maar door menu’s scrollen is niet echt haar ding tenzij het dinner menu’s zijn….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Nu online
aanzee schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 21:56:
Stoken op awt, daar ga ik me eens even op inlezen. Klinkt een stuk rustiger. Is hopelijk wel eenvoudig aan te passen , want de baas thuis heeft liever niet te veel gedoe met het ding. De therMostaat een graadje hoger/lager is prima, maar door menu’s scrollen is niet echt haar ding tenzij het dinner menu’s zijn….
Je kunt het startscherm zo instellen dat deze de gewenste [=AWT] temperatuur laat zien, en dan is het knopje omlaag/omhoog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aanzee
Dank je wel voor je snelle reactie. Ik denk dat dit een veel mooiere manier van stoken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kruimeltje
  • Laatst online: 18-05-2024
aanzee schreef op maandag 14 november 2022 @ 11:49:
Correct?
Nee, dat is niet correct. De juiste redenering is als volgt:
1 m3 gas = 8,8 kWh (inderdaad 10% reductie t.g.v. rendement ketel), om dezelfde 8,8 kWh uit de warmtepomp te halen heb je 8,8/COP kWh aan electriteit nodig.
Het economisch omslagpunt volgt uit de kostenvergelijking:
1,45 eu/8,8 kWh = 8,8/COP * 0,40 eu/ (8,8 kWh) oftewel 1,45 eu = 3,52/COP eu of COP = 3,52/1,45 = 2,43

Voor COP onder 2,43 is gas voordeliger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aanzee
Kruimeltje , dank je wel voor de correctie op de berekening!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Kruimeltje schreef op woensdag 16 november 2022 @ 08:58:
[...]

Voor COP onder 2,43 is gas voordeliger.
Tenzij je zonnepanelen hebt.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

arnoldniessen schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 21:49:
[...]

1. met kunt de WP aan/uitzetten met een relais, of via de P1/P2 interface (Daikin LAN adapter, Zennio KLIC-DI, Coolmaster, P1P2Serial). Aan=zie punt 6.
2. Je kunt beter op de werkelijk benodigde AWT aansturen dan op aan/uit regelen. Aan/uit is rendementsverlies en comfortverlies, tenzij je die variatie echt wilt (dag/nacht/afwezigheid).
3. Nadeel buffervat is kosten, risico lekkage, en (beperkt) warmteverlies. Voordeel is een stabieler werkende installatie.
4. Er mag geen leiding over de muur, anders kan de klep van de elektronica van de WP niet open (die loopt tot tegen de muur, en de elektronica niet uitschuiven). Of je moet de WP op een dikke plaat monteren.
5. De kamerthermostaat kan overal hangen waar je de P1/P2 kabels naar toe kunt krijgen.
6. De WP moduleert zelf, op basis van de AWT die je instelt met de stooklijn, waarbij AWT al dan niet wordt aangepast op basis van (1) in RT mode: kamertemperatuur-afwijking of (2) in weersafh. mode: door gebruiker ingestelde afwijking op de stooklijn (via kamerthermostaat). Het 1e relais is voor activeren verwarming, het 2e relais is voor activeren koeling.
Dank weer, je antwoorden en hulp wordt zeer gewaardeerd. :)
  1. Aangezien we ook neigen naar zone regeling voor kamers boven (zijn Tado gewend, maar de installateur is daar niet zo happig op in combinatie met de Daikin, adviseert Honeywell Evohome), lijken we alsnog gebonden aan Aan/Uit(?). Kan P1P2Serial naast Honeywell Evohome aangesloten worden? Het inzicht dat P1P2Serial biedt spreekt me wel aan namelijk.
  2. Geldt dat sturen puur op AWT ook wanneer je vloerverwarming enkel als bijverwarming hebt en je daarnaast 'ouderwetse', geen Lage Temperatuur Radiatoren, hebt én je wilt werken met zones zoals beschreven bij punt 1? Continu verwarmen voelt dan niet ideaal/logisch?
  3. Duidelijk.
  4. Duidelijk.
  5. Duidelijk, heb alleen geen plek waar op 'ooghoogte' draadjes uit de muur kunnen komen zonder kabelgoot (of infrezen). Beide geen optie (meer). Gerelateerd aan punt 1: Wanneer we kiezen voor zone regeling met EvoHome, kan een draadloze Honeywell Evohome een optie zijn. Meer mensen hier die deze gebruiken in combinatie met de Daikin? Of is een Honeywell Rond/T87 als temperatuursensor dan verstandiger aangezien de Honeywell zonder 2 draadjes of 220 niet aan de muur kan hangen?
  6. Moet ik me nog wat meer in verdiepen geloof ik, maar RT mode kan ook met iets als een Honywell Evohome draadloze thermostaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HLN
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-09 20:25

HLN

Even dubbel checken, zit met mn m5stick en ESPaltherma te prutsen.
Gebruiken jullie deze: //#include "def/ALTHERMA(HYBRID).h"
en de bijbehorende file voor het monitoren van de hybride pompen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Nu online
JBS schreef op woensdag 16 november 2022 @ 11:15:
  1. Aangezien we ook neigen naar zone regeling voor kamers boven (zijn Tado gewend, maar de installateur is daar niet zo happig op in combinatie met de Daikin, adviseert Honeywell Evohome), lijken we alsnog gebonden aan Aan/Uit(?). Kan P1P2Serial naast Honeywell Evohome aangesloten worden? Het inzicht dat P1P2Serial biedt spreekt me wel aan namelijk.
  2. Geldt dat sturen puur op AWT ook wanneer je vloerverwarming enkel als bijverwarming hebt en je daarnaast 'ouderwetse', geen Lage Temperatuur Radiatoren, hebt én je wilt werken met zones zoals beschreven bij punt 1? Continu verwarmen voelt dan niet ideaal/logisch?
  3. [..]
  4. [..] Gerelateerd aan punt 1: Wanneer we kiezen voor zone regeling met EvoHome, kan een draadloze Honeywell Evohome een optie zijn. Meer mensen hier die deze gebruiken in combinatie met de Daikin? Of is een Honeywell Rond/T87 als temperatuursensor dan verstandiger aangezien de Honeywell zonder 2 draadjes of 220 niet aan de muur kan hangen?
  5. Moet ik me nog wat meer in verdiepen geloof ik, maar RT mode kan ook met iets als een Honywell Evohome draadloze thermostaat?
Ik heb geen ervaring met Evohome, hoe wil je die inzetten? Regelt die alleen onderverdeling? Je krijgt dan allerlei lastige afwegingen:
-knijpen deel verwarmingssysteem leidt tot hogere AWT behoefte=lager rendement, is totaal systeem dan nog wel zuiniger?
-vloer wil lage AWT en radiator wil hogere AWT. Hoe bereik je dat, afwisselend in 2-zone operatie (soms hoge AWT en soms lage AWT), of door (inefficient) bijmengen in VV (altijd hoge AWT)? Of zoals iemand hier heel creatief deed: cascade: water eerst door radiator, dan vloer (waarbij AWT dus ook altijd hoog is, dus ik begrijp nog niet goed waarom dat zo goed voor je rendement is).
Kortom, ik weet niet wat nu de zuinigste aanpak is voor combi radiator/VV.

Ik neem aan dat Evohome alleen je afgifte reguliert, en evt een relais op de ketel. Dat combineert met handmatige instelling/aansturing vanaf je kamerthermostaat via P1P2, dus ook met een ander connected device dat je er bij prikt op de P1/P2 aansluiting.

Pagina: 1 ... 12 ... 45 Laatste