Ik heb beneden vloerverwarming en boven Jaga's met ventilatoren. Beiden werken met dezelfde AWT. Met Evohome kan ik bijv alle slaapkamers op 16 graden houden terwijl ik de werkkamer van 9 tot 5 op 20 heb, en daarbuiten 16. Daar zit behoorlijke winst ten opzichte van alles constant op 20 graden.arnoldniessen schreef op woensdag 16 november 2022 @ 21:51:
[...]
Ik heb geen ervaring met Evohome, hoe wil je die inzetten? Regelt die alleen onderverdeling? Je krijgt dan allerlei lastige afwegingen:
-knijpen deel verwarmingssysteem leidt tot hogere AWT behoefte=lager rendement, is totaal systeem dan nog wel zuiniger?
-vloer wil lage AWT en radiator wil hogere AWT. Hoe bereik je dat, afwisselend in 2-zone operatie (soms hoge AWT en soms lage AWT), of door (inefficient) bijmengen in VV (altijd hoge AWT)? Of zoals iemand hier heel creatief deed: cascade: water eerst door radiator, dan vloer (waarbij AWT dus ook altijd hoog is, dus ik begrijp nog niet goed waarom dat zo goed voor je rendement is).
Kortom, ik weet niet wat nu de zuinigste aanpak is voor combi radiator/VV.
Ik neem aan dat Evohome alleen je afgifte reguliert, en evt een relais op de ketel. Dat combineert met handmatige instelling/aansturing vanaf je kamerthermostaat via P1P2, dus ook met een ander connected device dat je er bij prikt op de P1/P2 aansluiting.
Groetjes, FaceDown.