Daikin-Intergas hybrid. Ervaringen en discussies

Pagina: 1 ... 13 ... 45 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-08 11:47

FaceDown

Storende factor.

arnoldniessen schreef op woensdag 16 november 2022 @ 21:51:
[...]

Ik heb geen ervaring met Evohome, hoe wil je die inzetten? Regelt die alleen onderverdeling? Je krijgt dan allerlei lastige afwegingen:
-knijpen deel verwarmingssysteem leidt tot hogere AWT behoefte=lager rendement, is totaal systeem dan nog wel zuiniger?
-vloer wil lage AWT en radiator wil hogere AWT. Hoe bereik je dat, afwisselend in 2-zone operatie (soms hoge AWT en soms lage AWT), of door (inefficient) bijmengen in VV (altijd hoge AWT)? Of zoals iemand hier heel creatief deed: cascade: water eerst door radiator, dan vloer (waarbij AWT dus ook altijd hoog is, dus ik begrijp nog niet goed waarom dat zo goed voor je rendement is).
Kortom, ik weet niet wat nu de zuinigste aanpak is voor combi radiator/VV.

Ik neem aan dat Evohome alleen je afgifte reguliert, en evt een relais op de ketel. Dat combineert met handmatige instelling/aansturing vanaf je kamerthermostaat via P1P2, dus ook met een ander connected device dat je er bij prikt op de P1/P2 aansluiting.
Ik heb beneden vloerverwarming en boven Jaga's met ventilatoren. Beiden werken met dezelfde AWT. Met Evohome kan ik bijv alle slaapkamers op 16 graden houden terwijl ik de werkkamer van 9 tot 5 op 20 heb, en daarbuiten 16. Daar zit behoorlijke winst ten opzichte van alles constant op 20 graden.

Groetjes, FaceDown.

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

arnoldniessen schreef op woensdag 16 november 2022 @ 21:51:
[...]

Ik heb geen ervaring met Evohome, hoe wil je die inzetten? Regelt die alleen onderverdeling? Je krijgt dan allerlei lastige afwegingen:
-knijpen deel verwarmingssysteem leidt tot hogere AWT behoefte=lager rendement, is totaal systeem dan nog wel zuiniger?
-vloer wil lage AWT en radiator wil hogere AWT. Hoe bereik je dat, afwisselend in 2-zone operatie (soms hoge AWT en soms lage AWT), of door (inefficient) bijmengen in VV (altijd hoge AWT)? Of zoals iemand hier heel creatief deed: cascade: water eerst door radiator, dan vloer (waarbij AWT dus ook altijd hoog is, dus ik begrijp nog niet goed waarom dat zo goed voor je rendement is).
Kortom, ik weet niet wat nu de zuinigste aanpak is voor combi radiator/VV.

Ik neem aan dat Evohome alleen je afgifte reguliert, en evt een relais op de ketel. Dat combineert met handmatige instelling/aansturing vanaf je kamerthermostaat via P1P2, dus ook met een ander connected device dat je er bij prikt op de P1/P2 aansluiting.
Bijvoorbeeld als volgt:

- Een Honeywell Evohome thermostaat (zo'n bedieningspaneel) met daaraan gekoppeld een Honeywell Rond/T87 wireless in de woonkamer als draadloze temperatuursensor (zoals hier dus). Een aanvullende draadloze temperatuursensor aangezien ik dus geen draadjes (meer) in de muur heb op een geschikte plek voor het meten van actuele temperatuur.
- Op de radiatoren boven (en misschien ook wel in de keuken, woonkamer en speelkamer) Honeywell HR92 Thermostaatknoppen welke individueel warmte kunnen vragen, onafhankelijk van eventuele warmtevraag vanuit de plek van de thermostaat beneden.
- Mogelijk dan nog een klep op de vloerverwarming, hoewel ik het mogelijk geen issue vind dat deze warmte krijgt als er ergens in huis warmte gevraagd wordt. Zou hiervoor ook de vloerverwarming pomp kunnen sturen (enkel aan wanneer er beneden warmte gevraagd wordt, te regelen via Home Assistant), aangezien die pomp ervoor zorgt of er überhaupt water rondgepompt wordt. Ik las overigens ook ergens wat de WP de pomp functie overneemt, is dat gebruikelijk en/of ook aan de hand/een optie met de Daikin hybride?

M.b.t. stoken op basis van AWT: Klopt mijn indruk dat dit (vaak) niet standaard zo ingeregeld wordt door de installateur en dat dit daarom vaak ingezet wordt op basis van eigen inregeling achteraf waarbij een doorsnee gebruiker die zich verder niet verdiept/inleest in de opties hier dus vaak geen gebruik van maakt en dus enkel stookt op basis van warmtevraag vanuit de Daikin kamerthermostaat of een gekoppelde extra thermostaat?
FaceDown schreef op woensdag 16 november 2022 @ 23:11:
[...]

Ik heb beneden vloerverwarming en boven Jaga's met ventilatoren. Beiden werken met dezelfde AWT. Met Evohome kan ik bijv alle slaapkamers op 16 graden houden terwijl ik de werkkamer van 9 tot 5 op 20 heb, en daarbuiten 16. Daar zit behoorlijke winst ten opzichte van alles constant op 20 graden.
Redelijk vergelijkbare situatie zo lijkt het, hoewel ik beneden ook radiatoren heb aangezien de vloerverwarming slechts dient als bijverwarming. Klopt jouw Evohome aanpak met zoals ik deze hierboven opper? Dus ook met een Evohome thermostaat, eventueel een aanvullende draadloze temperatuursensor en de Daikin aansturen op basis van aan/uit op basis van warmtevraag uit één of meer van je Evohome zones?

• pimjaco
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 10-09 22:05
Hallo allemaal,

Nu het stookseizoen goed begonnen is hier een update van mij over het gebruik van mijn hybride Daikin-intergas combinatie welke is ingesteld zodat deze geen gas meer mag gebruiken. Dit samen met een warmtepompboiler die van de restwarmte van de mechanische ventilatie sanitair warm water maakt ben ik op dit moment helemaal gasloos (en de warmtepompboiler functioneert als een WTW).

Dat het gebruik van een hybride cv naast een warmtepompboiler dubbelop is wil ik in dit geval even niet op in gaan, dat is voor een andere discussie :).

Nu mijn vraag:
ik heb een nachtverlaging in gesteld van een halve graad. vanaf 6u in ochtend schakelt het systeem terug naar de comfort stand. Wat mij nu opvalt is dat op sommige dagen de warmtepomp een aantal keer pendelt met een frequentie van circa 1x per uur en andere dagen hij keurig moduleert naar de gevraagde warmte van het huis. zie ook afbeeldingen hier onder:

note: bij het pendelen ging de compressor van de WP uit, het was geen defrost cycle.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KD_5S36ogZiRSb3eAVHwlvYohpQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/mySwUD7RzSRDqh3Iml6aHtcJ.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DmmWw4dEKRYmSilHOZsXvRcKK_I=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/A1rTndpiHm6SdX7o0Td3LRKQ.png?f=fotoalbum_tile

Ik wil graag het pendelen van de WP voorkomen maar ik heb geen idee wat de reden is voor het pendel gedrag. Het feit dat hij vanmorgen wel netjes moduleert en gisteren blijft pendelen is voor mij een raadsel gezien de omstandigheden vrijwel gelijk zijn.

Weet iemand waarom het systeem gaat pendelen? zijn er instellingen die ik nog meer aan moet passen?

Groet,

Pim
pimjaco schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 09:47:
Hi heren(neem ik aan),

Laten we het neersabelen even weglaten en hier gewoon allemaal van leren. Dat ik iets wil wat door de fabrikant niet is ondersteunt is mij duidelijk. Waarom ik toch zo koppig ben en vragen blijf stellen is omdat het best een beetje moeite mag kosten en ik wil hier ook de tijd voor nemen, mijn gascontract loopt pas over 2 jaar af en dan zou ik graag geen nieuw contract afsluiten.

Wat ik dusver heb gedaan is het volgende:
zoals @FaceDown zei:
[5-00] op 1 wat betekent dat de gasboiler niet aan mag als de omgevingstemperatuur boven de ingestelde evenwichtstemperatuur is.
[5-01] eventwichttemperatuur op 0. (hier kan ik later eventueel nog mee spelen . wellicht lager of hoger naargelang de wp dit goed aan kan.

ik heb de gaskraan in de meterkast dichtgedraaid en voor de zekerheid de gasleiding bij de gasboiler losgedraaid om deze te ventileren om te kijken of de ketel geen storingen geeft zonder gasdruk. Deze geeft geen storingen tot dat je warmte vraagt van de gasketel.

daarna heb ik het systeem uitgezet. de stekker van de gasboiler losgehaald (Daikin gedeelte dus nog wel aan het lichtnet) en weer aangezet. Hiermee wil ik kijken of de Daikin standalone kan werken zonder dat hij een gasboiler "ziet". Dit werkt ook! zei het met een waarschuwing op de thermostaat. maar zojuist even geprobeerd om warm cv water te maken met de wp terwijl de gasboiler niet is aangesloten en dat werkt dus :). zie ook onderstaande foto's.
[Afbeelding][Afbeelding]

@mk1992 jij zei in een eerder bericht dat Daikin ook met andere ketels kan praten. Ik ga er vanuit dat dit ook moet kunnen gezien de meeste ketels een protocol zoals OpenTherm gebruiken. Ik weet alleen niet welke verbinding er tussen de Daikin en Intergas nu ligt. Weet jij wat zou werken?

Mijn idee is niet om het extra omslachtig te maken met en onklaar maken van de gasketel en daarnaast een elektrische naverwarmer te plaatsen, het liefst heb ik een elektrische CV/naverwarmer die op de plaatst kan hangen van de intergas gasboiler en die dus ook via bovengenoemd protocol aangestuurd kan worden zodat de Daikin deze kan bedienen met dezelfde settings zoals de evenwichttemperatuur etc.

@allemaal, ik vind dit oprecht leuk om uit te zoeken en mijn wens binnen alle kaders van wat mogelijk is zonder echt DIY mooi op te lossen. Laten we stoppen met zeggen "het kan niet" maar vooral verder kijken wat er wel te bedenken is .

• JHKROOK
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 21-06 12:53
Beste mensen, bezit een Daikin hybride warmtepomp EHYHBH08AV32 / 08CV3 (alleen verwarmen)

Ik wil hier een LAN adapter op aansluiten die ik in de app kan bedienen en de software kan updaten.
Ik stook weersafhankelijk.

Is dat mogelijk ??

Nu zie ik dat er 2 soorten LAN adapter zijn nl BRP069A61 en BRP069A62 welke heb ik nodig ? en is deze eenvoudig te monteren via de P1/P2.

• arnoldniessen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:56
pimjaco schreef op donderdag 17 november 2022 @ 10:23:
Wat mij nu opvalt is dat op sommige dagen de warmtepomp een aantal keer pendelt met een frequentie van circa 1x per uur en andere dagen hij keurig moduleert naar de gevraagde warmte van het huis. zie ook afbeeldingen hier onder:

het was geen defrost cycle.

Weet iemand waarom het systeem gaat pendelen? zijn er instellingen die ik nog meer aan moet passen?
Bij mij is dit gedrag terug te voeren op dat het feit dat de AWT hoger wordt dan de target-AWT + 2C. Waarom dat misgaat is me onduidelijk; net of decompressor een stand te hoog wordt gezet voor de gevraagde AWT geven flow en RWT.

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

• arnoldniessen
JHKROOK schreef op donderdag 17 november 2022 @ 12:13:
Ik wil hier een LAN adapter op aansluiten die ik in de app kan bedienen en de software kan updaten.

Is dat mogelijk ??

Nu zie ik dat er 2 soorten LAN adapter zijn nl BRP069A61 en BRP069A62 welke heb ik nodig ? en is deze eenvoudig te monteren via de P1/P2.
Eenvoudig parallel te schakelen op dezelfde draden, er mag 1 extra apparaat op P1/P2 naast de kamerthermostaat. Sw update weet ik niet, ik dacht dat dat zelfs automatisch gebeurt. Van eerdere versies weet ik dat ze niet weersafhankelijk konden werken op de app maar ik mag hopen dat dat intussen is opgelost. De A61 heeft 2 extra digitale ingangen voor je zonnepanelen en 1 puls-ingang voor je elektriciteitsmeter, en kan zo smart-grid info over P1/P2 naar de ketel sturen. Ik zou graag weten hoe dat werkt, dan kan ik het ook toevoegen aan mijn eigen P1/P2 interface.

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

• Marlonn94
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:36
arnoldniessen schreef op donderdag 17 november 2022 @ 21:12:
[...]

Bij mij is dit gedrag terug te voeren op dat het feit dat de AWT hoger wordt dan de target-AWT + 2C. Waarom dat misgaat is me onduidelijk; net of decompressor een stand te hoog wordt gezet voor de gevraagde AWT geven flow en RWT.
Parameter 9-04 van 1 > 4 zetten.
Dit is toegestane overregeling van gewenste awt
Dus als je op 35 graden draait .Je komt bij je setpoint , de awt veranderd naar 32 en je compressor kan niet snel genoeg afregelen.

Toevallig vandaag ook mee gespeeld

Denk dat dit voor veel mensen pendelen voorkomt

• arnoldniessen
Marlonn94 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 21:36:
Parameter 9-04 van 1 > 4 zetten.
Dit is toegestane overregeling van gewenste awt
..
Denk dat dit voor veel mensen pendelen voorkomt
Bij welk systeem? Ik vrees dat die parameter bij mij ongedocumenteerd is, en niets doet (want read-only, en waarde ervan is 1 (niet 2, wat de max-overshoot is)).

[ Voor 30% gewijzigd door arnoldniessen op 18-11-2022 00:56 ]

• cornelis l
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 18-01 19:35
Ik wil naast mijn daikin hybride een warmtepompboiler in gebruik nemen ( auer edel air 270 besteld). Heeft er iemand ervaring met het ontkoppelen van de sanitair koud / warm leidingen van de daukin ( kan dat zonder dat hij in storing valt ?)
Of moet ik de daikin als backups gebruiken
(warm water uit edel air aansluiten op koudwater inlaat daikin) op welke temp stel ik dan het sww in op de daikin ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marlonn94
arnoldniessen schreef op donderdag 17 november 2022 @ 21:44:
[...]

Bij welk systeem? Ik vrees dat die parameter bij mij ongedocumenteerd is, en niets doet (want read-only, en waarde ervan is 1 (niet 2, wat de max-overshoot is)).
Kak je hebt gelijk. Een collega heeft een full electric. Hij had ook pendelproblemen. Dat was DE OPLOSSING. Ik heb hem aangepast maar zie dat hij terug gezet word naar 1 :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pimjaco
cornelis l schreef op donderdag 17 november 2022 @ 22:53:
Ik wil naast mijn daikin hybride een warmtepompboiler in gebruik nemen ( auer edel air 270 besteld). Heeft er iemand ervaring met het ontkoppelen van de sanitair koud / warm leidingen van de daukin ( kan dat zonder dat hij in storing valt ?)
Of moet ik de daikin als backups gebruiken
(warm water uit edel air aansluiten op koudwater inlaat daikin) op welke temp stel ik dan het sww in op de daikin ?
Hi Cornelis,

Eindelijk kan ik een keertje antwoord geven in plaats van de vraag stellen op dit forum.

Ik heb ook een Warmtepompboiler (de Atlantix Explorer V4 270l) geinstalleerd zodat ik ook mijn SWW kan verwarmen met elektra in plaats van gas met als doel de woning (in stappen) gasloos te maken.

Ik heb de WPB parallel aan de intergas ketel geplaatst. Je zult voor je WPB ook een veiligheidsgroep moeten plaatsen om overdruk in het vat te voorkomen. Mijn ketel was al voorzien van een veiligheidsgroep.

op deze manier heb ik de keuze welk systeem ik gebruik voor SWW door de kraan op de veiligheidsgroep open te draaien van de bron die ik wil gebruiken en de kraan op de andere veiligheidsgroep dicht. houdt er wel rekening mee dat de warmwaterleiding van de bron die je niet gebruikt stilstaand water bevat.

Verder moet de intergas ketel op de Eco stand staan. anders zal hij een klein reservoir warm proberen te houden met gas, en dat wil je nu juist niet meer....

Ik heb mijn systeem zo draaien en heb de gaskraan dichtgedraaid. Het werkt al meerdere maanden probleemloos en helemaal gasloos ;)

[ Voor 4% gewijzigd door pimjaco op 18-11-2022 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelis l
Top , bedankt voor je tip.. ik ga hem met deze info ook parralel plaatsen , en niet in serie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimjaco
Marlonn94 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 06:50:
[...]

Kak je hebt gelijk. Een collega heeft een full electric. Hij had ook pendelproblemen. Dat was DE OPLOSSING. Ik heb hem aangepast maar zie dat hij terug gezet word naar 1 :(
Hi @Marlonn94 ,

Ik heb het vanmorgen ook geprobeerd en wilde net zeggen dat ik hetzelfde probleem heb als @arnoldniessen . Net toen ik dit even terug wilde koppelen zie ik dat je het zelf ook al hebt ondervonden.

het lijkt er op dat mr Daikin het een hard coded configuratie heeft gemaakt voor dit systeem, dat is jammer. Dus als er nog meer suggesties zijn dan houd ik mijzelf aanbevolen.

Bij mij thuis wordt de WP voornamelijk gebruikt voor het verwarmen van een vloerverwarming van circa 70m2. Ik ging er vanuit dat dit genoeg bufferwerking zou hebben om pendelen te voorkomen.

zoals @arnoldniessen zei lijkt de decompressor de aggresief te regelen, valt er iets aan de regeling van dit systeem te tunen (PID?) .

Als er nog slimme ingevingen zijn hoe we de Daikin net wat minder zenuwachtig kunnen maken dan hoor ik het graag.

[ Voor 6% gewijzigd door pimjaco op 18-11-2022 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimjaco
cornelis l schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 10:16:
Top , bedankt voor je tip.. ik ga hem met deze info ook parralel plaatsen , en niet in serie...
geen probleem, ik heb bij ons de WPB op de auto stand gezet. Dan gaat de WPB zelf een optimale temperatuur zoeken die voldoet voor jouw warmte vraag vs energie. Bij ons is hij tot 50 graden C geregeld en daarmee kunnen we riant douchen en in bad zonder het koud te krijgen. Verder voert hij 1x per 2 weken een legionella cycle tot 63 graden C uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnCommentaar
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17:00
Marlonn94 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 06:50:
[...]

Ik denk dat er wel meer verschillen in settings zijn per systeem.
Ik heb zelf een Daikin Altherma Hybride warmtepomp 4,4 kW monoblock en sommige setting werken niet die bij anderen wel lijken te werken. Bv dat er geen gas gestookt mag worden onder bepaalde temperaturen.
en het stand-by vermogen wat eerder langs gekomen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11-09 07:27
JHKROOK schreef op donderdag 17 november 2022 @ 12:13:
Beste mensen, bezit een Daikin hybride warmtepomp EHYHBH08AV32 / 08CV3 (alleen verwarmen)

Is dat mogelijk ??

Ik heb de BRP069A62. Aansluiten is supersimpel, zorg er wel voor dat je een bedrade LAN in de buurt hebt. Ik heb dat opgelost met een accesspoint met LAN output die ik als mesh had ingesteld.

Overigens is mijn BRP069A62 nu al de hele nacht "onbeschikbaar" in Home assistant., Geen idee waarom die ineens onbeschikbaar is. :(

edit: herstarten van HA deed de trick. De integratie is nog niet helemaal stabiel

[ Voor 4% gewijzigd door oltk op 19-11-2022 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
pimjaco schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 10:42:
het lijkt er op dat mr Daikin het een hard coded configuratie heeft gemaakt voor dit systeem, dat is jammer. Dus als er nog meer suggesties zijn dan houd ik mijzelf aanbevolen.

Bij mij thuis wordt de WP voornamelijk gebruikt voor het verwarmen van een vloerverwarming van circa 70m2. Ik ging er vanuit dat dit genoeg bufferwerking zou hebben om pendelen te voorkomen.

zoals @arnoldniessen zei lijkt de decompressor de aggresief te regelen, valt er iets aan de regeling van dit systeem te tunen (PID?) .

Als er nog slimme ingevingen zijn hoe we de Daikin net wat minder zenuwachtig kunnen maken dan hoor ik het graag.
Welke flow voor WP-only gebruik je? Ik had 12L/min ivm stromingsgeluid leidingen (een zacht zingen), en probeer nu hogere snelheden. Dat lijkt beter, maar kan ook verklaard worden door de lagere buitentemperatuur -> lagere COP. Lijkt wel alsof de WP de COP en/of flow niet voldoende meeneemt in de instelling van de warmtepomp en de PID regelaar (als die er al is?) dan overshoot.

Vanochtend viel me nog iets vreemds op. Ook in ABS mode lijkt target AWT de [D-03] "aanvoerwatertemperatuurcompensatie bij 0C" toe te passen: onder de 4C stijgt de AWT. Dus zo "ABS" is die mode blijkbaar niet. Dat maakt regelgedrag bij flow-wijzigingen/defrosts en bijbehorende RWT wijzigingen nog lastiger. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KjOMiUXLUopzGJQtEj7BKFip81w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DnaONYGdkTWeKuDiWPEpglIF.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 56% gewijzigd door arnoldniessen op 19-11-2022 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:52
Wat is jullie verbruik zo de afgelopen dagen per dag? Dat ligt natuurlijk aan je stookgedrag, maar ik zie wel een behoorlijk elektriciteits verbruik. Ik denk veel meer dan dat ik aan gas zou verbruiken. Ik zit voor vandaag, dus vanaf 12 uur vannacht al op 10kw.
Is dat normaal? Ik heb namelijk echt geen enkel idee....

Overide dagen:
15-11: 7kw
16-11: 9kw
17-11: 12kw
18-11: 17kw (!)

[ Voor 10% gewijzigd door Flappie op 19-11-2022 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
Iets nieuws nu sinds het zo koud is (< 5 graden) en ik mijn BRP069A62 heb geïnstalleerd (een P1/P2 oplossing dus).

Vorig jaar (toen ik de warmtepomp altijd aan liet staan en de warmtevragers liet "vragen") leverde de warmtepomp vrijwel continue 800 W, maar levert nauwelijks warmte af als er geen warmtevrager was.

Met de BRP069A62 kan ik de warmtepomp uitzetten (net als op het display, alleen nu gaat het automatisch) als het binnen warm genoeg is. De vloer levert nog zeker 6 tot 7 uur na. Dat scheelt 6 uur x 800 W (toch snel 5 kWh per dag). Of dat efficient is laat ik open voor discussie, ik ben er blij mee :)

Maar nu het zo koud is gaat de warmtepomp alsnog W draaien. Alles staat uit. Verwarmingen zijn koud, Maar het ding vraagt stroom. Heb ik ergens een instelling gemist???

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oyKcW4w5oyUUXFAxRHkGHSIlv5Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UTcZoBLAYyuAFFwJyPostJNW.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YBu89JSNMm93Qr3RBP3HzNM9BLw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jF9zipIpI77eYiAHBr4AOvLr.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door oltk op 19-11-2022 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
oltk schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 12:59:
Vorig jaar (toen ik de warmtepomp altijd aan liet staan en de warmtevragers liet "vragen") leverde de warmtepomp vrijwel continue 800 W, maar levert nauwelijks warmte af als er geen warmtevrager was.

Verwarmingen zijn koud, Maar het ding vraagt stroom. Heb ik ergens een instelling gemist???
Warmte kan niet verdwijnen. Bij 800W verbruik heb je COP*800W opbrengst. Die blijft ergens. In je vloer, kruipruimte, of buitenlucht. En met 800W staat hij dus niet uit. Zet HA climate integratie hem echt uit? Zou goed zijn om RWT, AWT en flow te laten zien, dan zie je warmteopbrengst, kan die BRP/HA-climate integratie dat laten zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
arnoldniessen schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 13:22:
[...]

Warmte kan niet verdwijnen. Bij 800W verbruik heb je COP*800W opbrengst. Die blijft ergens. In je vloer, kruipruimte, of buitenlucht. En met 800W staat hij dus niet uit. Zet HA climate integratie hem echt uit? Zou goed zijn om RWT, AWT en flow te laten zien, dan zie je warmteopbrengst, kan die BRP/HA-climate integratie dat laten zien?
Wat de integratie kan laten zien staat in mijn post. En ik snap dat de warmte niet weg kan, maar ik weet niet waar het wel heen gaat. Niet waar ik het zou willen iig... Ik heb gecontroleeerd of de WP uitstaat op de binnenunit (uit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc Beek
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 29-08 09:53
Flappie schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 12:13:
Wat is jullie verbruik zo de afgelopen dagen per dag? Dat ligt natuurlijk aan je stookgedrag, maar ik zie wel een behoorlijk elektriciteits verbruik. Ik denk veel meer dan dat ik aan gas zou verbruiken. Ik zit voor vandaag, dus vanaf 12 uur vannacht al op 10kw.

Overide dagen:
Naar mijn inzien normaal. In vergelijking met mijn verbruik op die dagen in elk geval. Alles is natuurlijk afhankelijk van woning parameters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnCommentaar
Dit is mijn verbruik, maar ik verbruik ook af en toe wat gas. Vooral ‘s ochtends zodra de temperatuur onder de eco waarde van 18 graden uitkomt. Vandaag de hele tijd gas verstookt tot 14:00 uur. Dan gaat het programma naar comfort stand (19,5 graden ) en dan gaat die over op electriciteit.
Raar, heb ik geen verklaring voor

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ubOZBb1KMkTYhU-MpJptby-Rs8U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7tyUHsIzGOvqpaSFczvf6QOs.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door MijnCommentaar op 19-11-2022 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
oltk schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 13:25:
Wat de integratie kan laten zien staat in mijn post. En ik snap dat de warmte niet weg kan, maar ik weet niet waar het wel heen gaat. Niet waar ik het zou willen iig... Ik heb gecontroleeerd of de WP uitstaat op de binnenunit (uit).
Hoe kun je zien dat de binnenunit uit staat? De binnenunit laat niets zien. Het display is alleen van de gasketel. In installateursmode kun je op de kamerthermostaat zien wat AWT, RWT, en flow is, en de aan/uit status. espAltherma en P1P2Serial laten dat ook zien via MQTT en HA, en kunnen beiden (met relais resp via P1/P2 de WP aan/uit zetten, en de laatste kan ook via P1/P2 de target-AWT aanpassen). En als er flow is, waar blijft dat water van 25 graden, en waarom zet de integratie de WP niet echt uit?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marlonn94
pimjaco schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 10:42:
[...]

Hi @Marlonn94 ,

Ik heb het vanmorgen ook geprobeerd en wilde net zeggen dat ik hetzelfde probleem heb als @arnoldniessen . Net toen ik dit even terug wilde koppelen zie ik dat je het zelf ook al hebt ondervonden.

Heb contact gehad met daikin!
Ben zelf koelmonteur van beroep. Heb mijn visie van een goed regelende warmtepomp even laten ventileren. En een awt+ 1-2K afschakelpunt is echt ruk, dit resulteert in te weinig tijd om terug te regelen.

Bij de full electric kun je dit naar 4k zetten. Dit geeft je meer ruimte om terug te regelen.
Liever wat overshoot, dan een stop-start.

De helpdesk medewerker stond hier ook van te kijken. Hij ging dit met een productspecialist bespreken.
Ik hoop dat ze de parameters zelf kunnen flashen of vrijgeven.

De parameter wordt wel gebruikt! Bij hybridemodus (dus met gas) veranderd de overshoot naar 5k

Wellicht dat de overshoot met vloerverwarming minder is. Ik heb alleen radiatoren.

Als ik meer weet horen jullie het

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod

Overide dagen:
Je zult echt moeten vergelijken met je normale stookgedrag, corrigerend voor graaddagen. Ik gebruik daarvoor mindergas.nl om te kijken wat ik aan gas bespaar ten opzichte van voorgaande jaren, en wat voor elektriciteitsverbruik daar tegenover staat.

Ik woon vrijstaand, en heb in de afgelopen 2 dagen 25-27KWh verbruikt (inclusief normaal thuisverbruik, koelkast, vriezer etc). Dus het is lastig vergelijken. De afgelopen dagen was het wel echt koud, dus een behoorlijke toename in KWh's is verklaarbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
Marlonn94 schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 16:17:
Heb contact gehad met daikin!
Ben zelf koelmonteur van beroep. Heb mijn visie van een goed regelende warmtepomp even laten ventileren. En een awt+ 1-2K afschakelpunt is echt ruk, dit resulteert in te weinig tijd om terug te regelen.

Bij de full electric kun je dit naar 4k zetten. Dit geeft je meer ruimte om terug te regelen.
Liever wat overshoot, dan een stop-start.

De helpdesk medewerker stond hier ook van te kijken. Hij ging dit met een productspecialist bespreken.
Ik hoop dat ze de parameters zelf kunnen flashen of vrijgeven.

De parameter wordt wel gebruikt! Bij hybridemodus (dus met gas) veranderd de overshoot naar 5k

Wellicht dat de overshoot met vloerverwarming minder is. Ik heb alleen radiatoren.

Als ik meer weet horen jullie het
Ben benieuwd. (edit:) Juist in hybride modus had ik eerder last van overshoot, waarbij de gasketel in overshoot gaat door het minimumvermogen; de WP lijkt die storing niet te "zien" en draait dan lang door in hybride mode met WP op laag vermogen en met gasketel langdurig in storing met een veel te lage AWT als gevolg. En het minimumvermogen van de gasketel staat onnodig hoog af fabriek. Die overshoot wordt nog eens versterkt doordat het systeem bij overgang WP->hybride bij default instellingen overstapt van 15L/min naar 10L/min flow, bij een stabiel systeem een logische keuze, maar bij de overgang geeft het problemen. Meestal start mijn WP in E-only en gaat na een tijdje over op hybride als de vermogensvraag groot is.
Maar vandaag verbaast het systeem me dat het (bij een lagere vermogensvraag) in hybride modus gaat meteen na een defrost, met 19.5 L/min pompt (ipv de setting van 10), en dan inderdaad bij een overshoot van 5K overstapt van hybride naar E-only (wat wel soepel gaat).Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dcKScvEwEBfM9_HuUCGU8HFD_fk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XHHMeSjWR7uyej5HM1HlbKx3.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door arnoldniessen op 19-11-2022 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelis l
Heeft er iemand ervaring met het uitgebruik nemen van het sanitair water op een daikin hybride (ik ga het warmwater met een separate warmtepompboiler verwarmen.)
hoef ik enkel de inlaat van het koudwater dicht te zetten, of moet ik ook nog iets in de instellingen aanpassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oltk
arnoldniessen schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 15:09:
[...]

Hoe kun je zien dat de binnenunit uit staat? De binnenunit laat niets zien. Het display is alleen van de gasketel. In installateursmode kun je op de kamerthermostaat zien wat AWT, RWT, en flow is, en de aan/uit status. espAltherma en P1P2Serial laten dat ook zien via MQTT en HA, en kunnen beiden (met relais resp via P1/P2 de WP aan/uit zetten, en de laatste kan ook via P1/P2 de target-AWT aanpassen). En als er flow is, waar blijft dat water van 25 graden, en waarom zet de integratie de WP niet echt uit?
Hi @arnoldniessen , hoe bestel ik jouw p1/p2? ik ben geen installateur en techneut, Ik wil het ding aan of uit kunnen zetten en niet allemaal geheimtaal hoeven doorgronden. Ik snap wel hoe ik zoiets moet aansluiten en hoe ik MQTT etc aan de praat krijg (ook met schade en schande) maar ik heb er helaas echt geen tijd voor om ook nog eens warmtepompexpert te worden.. ;(

edit: zou het helpen als ik de weersafhankelijke regeling eraf haal, en alleen op een vlakke stooklijn ga zitten? Zou de WP dan "uit" zijn als ik de thermostaatregelaar "uit" zet? ofwel: de aan/uit knop op de integratie?

Ik kan natuurlijk ook het hele apparaat uit zetten. Nu verbruikt de WP idioot veel stroom, zonder dat er iets naar een radiator gaat. De installateur heb ik al eens 3x langs gehad met deze vraag en ze keken me alleen maar dom aan.

edit2: er moet toch ergens een instelling zijn dat de wp boven een buitentemp niets doet? is dat die stooklijn? dat ik die veel vlakker ga instellen? wie kan me hiermee helpen of een linkje met uitleg. dit gaat me echt boven de pet

[ Voor 25% gewijzigd door oltk op 19-11-2022 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marlonn94
arnoldniessen schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 16:26:
[...]

Ben benieuwd. (edit:) Juist in hybride modus had ik eerder last van overshoot, waarbij de gasketel in overshoot gaat door het minimumvermogen; de WP lijkt die storing niet te "zien" en draait dan lang door in hybride mode met WP op laag vermogen en met gasketel langdurig in storing met een veel te lage AWT als gevolg. En het minimumvermogen van de gasketel staat onnodig hoog af fabriek. Die overshoot wordt nog eens versterkt doordat het systeem bij overgang WP->hybride bij default instellingen overstapt van 15L/min naar 10L/min flow, bij een stabiel systeem een logische keuze, maar bij de overgang geeft het problemen. Meestal start mijn WP in E-only en gaat na een tijdje over op hybride als de vermogensvraag groot is.
Maar vandaag verbaast het systeem me dat het (bij een lagere vermogensvraag) in hybride modus gaat meteen na een defrost, met 19.5 L/min pompt (ipv de setting van 10), en dan inderdaad bij een overshoot van 5K overstapt van hybride naar E-only (wat wel soepel gaat).[Afbeelding]
Misschien moeten we allemaal een klacht indienen bij daikin 😂 wellicht gebeurt er dan wat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnoldniessen
oltk schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 18:44:
Hi @arnoldniessen , hoe bestel ik jouw p1/p2? ik ben geen installateur en techneut, Ik wil het ding aan of uit kunnen zetten en niet allemaal geheimtaal hoeven doorgronden. Ik snap wel hoe ik zoiets moet aansluiten en hoe ik MQTT etc aan de praat krijg (ook met schade en schande) maar ik heb er helaas echt geen tijd voor om ook nog eens warmtepompexpert te worden.. ;(

edit: zou het helpen als ik de weersafhankelijke regeling eraf haal, en alleen op een vlakke stooklijn ga zitten? Zou de WP dan "uit" zijn als ik de thermostaatregelaar "uit" zet? ofwel: de aan/uit knop op de integratie?

Ik kan natuurlijk ook het hele apparaat uit zetten. Nu verbruikt de WP idioot veel stroom, zonder dat er iets naar een radiator gaat. De installateur heb ik al eens 3x langs gehad met deze vraag en ze keken me alleen maar dom aan.

edit2: er moet toch ergens een instelling zijn dat de wp boven een buitentemp niets doet? is dat die stooklijn? dat ik die veel vlakker ga instellen? wie kan me hiermee helpen of een linkje met uitleg. dit gaat me echt boven de pet
Ik begrijp niet waar het misgaat, als je op de thermostaat de knop rechtsboven bedient, gaat hij dan ook niet uit? Lijkt bijna een fout. Je hebt toch geen boilervat voor DHW? Daar hebben andere mensen hun warmtelek bij verkeerd geplaatste sensoren.

Ik stuur je een DM over de interface. Ik ben heel enthousiast over de absolute stooklijn. Ik dacht dat dat veel efficienter zou zijn maar voordeel lijkt beperkt tot ca 5% efficientiewinst (schattingsmethode achterkant bierviltje+Excel). Maar het is veel stabieler: minder pendelen, minder defrosts, minder gas.

Er is inderdaad een instelling voor max buitentemperatuur: installateursmenu A.3.3.1. Dat staat los van de stooklijn, en lijkt me niet de oplossing voor je probleem.

Stooklijn: als je AWT niet zelf/automatisch aanpast, moet de stooklijn helling passen bij je huis om de winter door te komen. Maar minimum-AWT bij hogere buitentemperaturen (het vlakke deel) moet wel hoog genoeg zijn om pendelen overdag te voorkomen. En dat betekent dat je al snel te veel verwarmt, want 's nachts koelt het af en gaat de target-AWT weer omhoog als je in de helling van de stooklijn komt. Vandaar dat absolute AWT fijner werkt, maar dan moet je wel die AWT af en toe (laten) aanpassen aan de gemiddelde dagtemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
arnoldniessen schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 21:05:
[...]

Ik begrijp niet waar het misgaat, als je op de thermostaat de knop rechtsboven bedient, gaat hij dan ook niet uit? Lijkt bijna een fout. Je hebt toch geen boilervat voor DHW? Daar hebben andere mensen hun warmtelek bij verkeerd geplaatste sensoren.

Ik stuur je een DM over de interface. Ik ben heel enthousiast over de absolute stooklijn. Ik dacht dat dat veel efficienter zou zijn maar voordeel lijkt beperkt tot ca 5% efficientiewinst (schattingsmethode achterkant bierviltje+Excel). Maar het is veel stabieler: minder pendelen, minder defrosts, minder gas.

Er is inderdaad een instelling voor max buitentemperatuur: installateursmenu A.3.3.1. Dat staat los van de stooklijn, en lijkt me niet de oplossing voor je probleem.

Stooklijn: als je AWT niet zelf/automatisch aanpast, moet de stooklijn helling passen bij je huis om de winter door te komen. Maar minimum-AWT bij hogere buitentemperaturen (het vlakke deel) moet wel hoog genoeg zijn om pendelen overdag te voorkomen. En dat betekent dat je al snel te veel verwarmt, want 's nachts koelt het af en gaat de target-AWT weer omhoog als je in de helling van de stooklijn komt. Vandaar dat absolute AWT fijner werkt, maar dan moet je wel die AWT af en toe (laten) aanpassen aan de gemiddelde dagtemperatuur.
Hmm.. De knop rechtsboven gedaan en het bedieningspaneel zegt "uit". Dus ik snap dan niet wat "uit" betekent blijkbaar :o

Zou het aan de nieuwe integratie liggen? De ontwikkelaar heeft na een update ondersteuning voor een boilervat toegevoegd (dat ik niet heb), misschien dat de daikin nu in een loop zit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jrjT7ADRC3Nz57_slKudb2sGFzo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JCT5ZsIKpUoabYZTzrwN4mR8.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
oltk schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 22:07:
Hmm.. De knop rechtsboven gedaan en het bedieningspaneel zegt "uit". Dus ik snap dan niet wat "uit" betekent blijkbaar :o

Zou het aan de nieuwe integratie liggen? De ontwikkelaar heeft na een update ondersteuning voor een boilervat toegevoegd (dat ik niet heb), misschien dat de daikin nu in een loop zit?

[Afbeelding]
En als je linksonder duwt? Ik kan DHW/gasketel en CV(=WP+gas) apart aan/uit zetten. Zou niets uit moeten maken want DHW=gas. Vind het nog steeds raar. Wat geeft de elektriciteitsmeter (hoofdaansluiting) zelf aan, komt dat ook op 800W uit? En heb je de flow waarde in het installateursmenu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
arnoldniessen schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 22:47:
[...]

En als je linksonder duwt? Ik kan DHW/gasketel en CV(=WP+gas) apart aan/uit zetten. Zou niets uit moeten maken want DHW=gas. Vindt het nog steeds raar. Wat geeft de elektriciteitsmeter (hoofdaansluiting) zelf aan, komt dat ook op 800W uit? En heb je de flow waarde in het installateursmenu?
haha. Ik zou echt niet weten waar ik dat zou moeten vinden dat ik de gasketel apart kan aan/uitzetten. Ik denk dat mijn WP dit niet kan (EHYHBH). De firmware is sinds 2019 niet meer aangepast overigens, dus misschien is daar iets? Ik zou ook niet weten hoe ik nieuwe firmware kan downloaden

Hieronder de informatie die ik in het installatiemenu kon vinden
Ik heb m overigens nu aanstaan, omdat ik het zonde vindt dat 800W zomaar in een dev/null verdwijnt. Dus ik warm het huis er maar mee op :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PTOaeiBxenOqBpGsjiAMcwUaX30=/800x/filters:strip_exif()/f/image/swSpyvsP7sKihSMc5APn4cSA.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door oltk op 19-11-2022 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aanzee
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 19-05 18:00
Vandaag 27kw verbruikt (incl normaal huishoudelijk gebruik= gem 12kw per dag) de machine draait nog maar een week dus ik heb weinig vergelijkings materiaal.
Heb nog wel wat vragen: iemand op dit forum had eerder een vraag gesteld ivm meer gas bijstoken vanwege het energieplafond. De enige suggestie was : economisch stoken en de gasprijs laag inkoppen. Zijn er nog andere instellingen mogelijk met het zelfde resultaat? Ik zou me kunnen voorstellen dat je het apparaat al bij 10graden kan zeggen dat ie gas bij kan mengen (staat nu meen ik op 5 graden) maar kan je ook ergens instellen dat ie onder 0 of
5 graden allen op gas mag stoken?
Verder; ik kan nergens zien hoeveel gas hij bijstookt. Mis ik iets? Ik zie wel bij eenheden dat ik het gasverbruik in m3 kan aangeven maar ik kan het verbruik nergens vinden. Had gedacht dat het misschien bij sensoren zou zitten maar dat is niet zo. Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
oltk schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 23:41:
haha. Ik zou echt niet weten waar ik dat zou moeten vinden.
Hier de informatie die ik vanuit het installatiemenu kon vinden
Ik heb m overigens nu aanstaan, omdat ik het zonde vindt dat 800W zomaar in een dev/null verdwijnt. Dus ik warm het huis er maar mee op :P

[Afbeelding]
Dat is 'm. Flow=debiet. Blijkbaar geen installateursmode nodig. Je hebt ca (dT WP = 1.6C / 12.9 L/min) 1.45 kW warmteproduktie vanuit de WP (zonder gas). Als ik moest schatten zou COP hierbji ca 2 a 2.3 moeten zijn, dus 600-700W elektriciteitsverbruik, geen 800W. Klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
arnoldniessen schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 23:53:
[...]

Dat is 'm. Flow=debiet. Blijkbaar geen installateursmode nodig. Je hebt ca (dT WP = 1.6C / 12.9 L/min) 1.45 kW warmteproduktie vanuit de WP (zonder gas). Als ik moest schatten zou COP hierbji ca 2 a 2.3 moeten zijn, dus 600-700W elektriciteitsverbruik, geen 800W. Klopt dat?
ik heb een shelly op de hele groep gezet. het elektriciteitsverbruik gaat tot 1100 W. overigens gebruikt ie wel degelijk ook gas. Ook al heb ik ergens gezegd dat dat pas mag onder -3

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L0_KLHkYGBpwvCOL5z2yIextDM8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UX6BK7FvwmnhHzpcBQmBatRa.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door oltk op 20-11-2022 00:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hhoekstra
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:07
aanzee schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 23:47:
Vandaag 27kw verbruikt (incl normaal huishoudelijk gebruik= gem 12kw per dag) de machine draait nog maar een week dus ik heb weinig vergelijkings materiaal.
Heb nog wel wat vragen: iemand op dit forum had eerder een vraag gesteld ivm meer gas bijstoken vanwege het energieplafond. De enige suggestie was : economisch stoken en de gasprijs laag inkoppen. Zijn er nog andere instellingen mogelijk met het zelfde resultaat? Ik zou me kunnen voorstellen dat je het apparaat al bij 10graden kan zeggen dat ie gas bij kan mengen (staat nu meen ik op 5 graden) maar kan je ook ergens instellen dat ie onder 0 of
Verder; ik kan nergens zien hoeveel gas hij bijstookt. Mis ik iets? Ik zie wel bij eenheden dat ik het gasverbruik in m3 kan aangeven maar ik kan het verbruik nergens vinden. Had gedacht dat het misschien bij sensoren zou zitten maar dat is niet zo. Iemand een idee?
Met deze vraag zit ik ook. Wel weet ik dat je de buiten module buiten spel kan zetten door schakeldraad 3 los te koppelen in de buitenunit. Maar ja... stel het liever in de op de thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 13:42

Overide dagen:
Altherma monoblock 4kw
15-11: 6kw
16-11: 6kw
17-11: 11kw
18-11: 10kw

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
aanzee schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 23:47:

Zelf maak ik me daar niet al te druk om. Met prijsplafond blijft gas nog altijd 3x zo duur als elektra (1,45 en 0,45 toch?). Daarboven is het verschil al gauw factor 5 of 6 (2,50 tegen 0,50). Boven het plafond loont een warmtepomp zich alleen maar beter, en we draaien die despoot in het Oosten een mooie loer.

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aanzee
Als de zonnepanelen niet alles afdekken betaal ik na het plafond 0,90 euro per kwh.
Dan gaat het wel hard. Voor alsnog heb ik geen idee hoeveel kwh ik op jaarbasis extra kwijt ben en of ik onder het plafond blijf. De panelen dekken een deel af maar lang niet alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-09 17:29

KrL

Foto foto..

Altherma Monoblock 4kW (EJHA04AV3):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yT9NkrtgnkbiEoLASKFE5KLfTa0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uRFyrIYxaKrHX9CAF3fCQ3lq.png?f=fotoalbum_large

Dit is het verbruik van de WP waarbij de gasketel niet meer is bijgesprongen, ik heb gelukkig een combinatie van instellingen gevonden waarbij dit niet niet meer gebeurt tot de minimum ingestelde overgangstemperatuur van -5℃.

Verbruik gaat best hard bij deze lagere temperaturen maar nog steeds een stuk goedkoper (en groener) dan gas: onze huidige gasprijs is €2,50/m3 vs €0,56 voor elektra. Kijkend naar vorig jaar denk ik dat we voor een vergelijkbare dag als gisteren ca 8m3 gas zouden hebben verbruikt vs 18kWh nu dus dat is €20 vs €10. Praktisch gezien nog lager omdat we een overschot aan zonne-energie hebben (salderen) en toevallig hebben we gisteren ook precies 18kWh opgewekt :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-uzU9a28GBYRlJuKtVPqnnv92EI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/B1jyIwDggPfdGHakGjPv0AC4.png?f=fotoalbum_large

Ik merk wel dat hij er vannacht (bij ca -4℃ buitentemperatuur) moeite mee had: regelmatig defrosts en de ruimtetemperatuur zakt langzaam onder de ingestelde 20℃ (nu 19.2℃). Straks bij een langere periode van vorst maar eens kijken of die overgangstemp van -5℃ houdbaar blijft met bijstoken met de houtkachel of dat we hem toch op bijvoorbeeld -2℃ moeten zetten met wat gasverbruik. Goede testcase om te kijken of all electric met de EJHA04AV3 mogelijk is.

ps: 2-onder-een-kap uit 1976 met ca 180m2 woonoppervlak, redelijk goed geïsoleerd, alleen vloerverwarming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
aanzee schreef op zondag 20 november 2022 @ 08:54:
Als de zonnepanelen niet alles afdekken betaal ik na het plafond 0,90 euro per kwh.
Dan gaat het wel hard. Voor alsnog heb ik geen idee hoeveel kwh ik op jaarbasis extra kwijt ben en of ik onder het plafond blijf. De panelen dekken een deel af maar lang niet alles.
Dan heb je een slecht contract want ik betaal nu 0,56 ;)

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

KrL schreef op zondag 20 november 2022 @ 09:36:
Altherma Monoblock 4kW (EJHA04AV3):
[Afbeelding]

Dit is het verbruik van de WP waarbij de gasketel niet meer is bijgesprongen, ik heb gelukkig een combinatie van instellingen gevonden waarbij dit niet niet meer gebeurt tot de minimum ingestelde overgangstemperatuur van -5℃.

Verbruik gaat best hard bij deze lagere temperaturen maar nog steeds een stuk goedkoper (en groener) dan gas: onze huidige gasprijs is €2,50/m3 vs €0,56 voor elektra. Kijkend naar vorig jaar denk ik dat we voor een vergelijkbare dag als gisteren ca 8m3 gas zouden hebben verbruikt vs 18kWh nu dus dat is €20 vs €10. Praktisch gezien nog lager omdat we een overschot aan zonne-energie hebben (salderen) en toevallig hebben we gisteren ook precies 18kWh opgewekt :)

[Afbeelding]

Ik merk wel dat hij er vannacht (bij ca -4℃ buitentemperatuur) moeite mee had: regelmatig defrosts en de ruimtetemperatuur zakt langzaam onder de ingestelde 20℃ (nu 19.2℃). Straks bij een langere periode van vorst maar eens kijken of die overgangstemp van -5℃ houdbaar blijft met bijstoken met de houtkachel of dat we hem toch op bijvoorbeeld -2℃ moeten zetten met wat gasverbruik. Goede testcase om te kijken of all electric met de EJHA04AV3 mogelijk is.

ps: 2-onder-een-kap uit 1976 met ca 180m2 woonoppervlak, redelijk goed geïsoleerd, alleen vloerverwarming
En wat is je stooklijn? Ik zie hier hetzelfde soort gedrag.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrL

KrL

Foto foto..

FaceDown schreef op zondag 20 november 2022 @ 10:03:
[...]
En wat is je stooklijn? Ik zie hier hetzelfde soort gedrag.
25℃ bij 15℃
40℃ bij -10℃
deltaT van 5℃

Maar ik zie (met externe sensoren) vannacht een max aanvoer van 25℃ en een max retour van 21℃ dus de stooklijn redt hij bij lange na niet..

[ Voor 4% gewijzigd door KrL op 20-11-2022 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20:08

Overide dagen:
Verbruik ten behoeve van verwarming (all electric):
15-11: 8kWh
16-11: 7kWh
17-11: 8kWh
18-11: 9kWh
19-11: 24kWh

Helaas komt ons triple-glas pas over 3 maanden. Volgende winter zal het verbruik dus lager liggen en de COP iets hoger.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aanzee
Die euro 0,90 is per 1 januari , met ingang van plafond telt dat natuurlijk nog niet tot ik over de 2900kwh ga. En ik weet nog niet wat het jaar verbruik van de installatie is. Nu betaal ik nog 046/0,52 euro (l/h), en 2,44 for m3 gas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aanzee
Ben met mn stooklijn aan het experimenteren.
Ruimte thermostaat staat op 19,5 graden. Voorheen bracht de wp de temp naar 20gr, stopte daarna, huis koelt af tot 19 gr en de warmte pomp begon weer opnieuw. En dat alles in een cyclus van een paar uur tijd.
Nu heb ik de stooklijn; 48gr bij -5 en 30gr bij 18 gr buiten. Het is buiten 6-7 graden, het water wordt verwarmt tot 34 graden en het huis warmt heeeeeeel langzaam op. Nu sinds vanmorgen misschien 0,2 graden. Gemeten temp is nu 19,6 bij een ingestelde temp 19,5. Warmtepomp draaitnog steeds maar zonder pieken in het vermogen.
Betekend dat ik op de goede weg ben of ben ik nu te optimistisch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

aanzee schreef op zondag 20 november 2022 @ 13:19:
Ruimte thermostaat staat op 19,5 graden. Voorheen bracht de wp de temp naar 20gr, stopte daarna, huis koelt af tot 19 gr en de warmte pomp begon weer opnieuw. En dat alles in een cyclus van een paar uur tijd.
Nu heb ik de stooklijn; 48gr bij -5 en 30gr bij 18 gr buiten. Het is buiten 6-7 graden, het water wordt verwarmt tot 34 graden en het huis warmt heeeeeeel langzaam op. Nu sinds vanmorgen misschien 0,2 graden. Gemeten temp is nu 19,6 bij een ingestelde temp 19,5. Warmtepomp draaitnog steeds maar zonder pieken in het vermogen.
Lijkt mij goed. Volgens mij moet je proberen om de wp te laten draaien zodat hij nèt niet je doeltemp bereikt. Dan blijft hij op minimaal vermogen draaien maar maakt hij genoeg warmte om het niet af te laten koelen binnen. De temperatuur blijft dus stabiel.
Ik moest afgelopen dagen omhoog met mijn te optimistisch ingestelde stooklijn, omdat het langzaam afkoelde in huis terwijl de wp draaide.
Stooklijn nu; 35 bij 0 graden, 28 bij 12 graden. Bij vorst zal ik waarschijnlijk weer omhoog moeten (40 a 45 bij -10 of zoiets.)

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrL

KrL

Foto foto..

Omdat m'n WP het net niet redde bij -4℃ heb ik de evenwichtstemperatuur gisteravond op 0℃ gezet, vanmorgen bleekt dat hij vannacht bivalent heeft gedraaid terwijl de buitentemperatuur niet onder de 2℃ is geweest. Rara?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• viool
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-09-2023
Installateursniveau: eerst naar menu, dan 5 sec linksboven op i knop, dan krijg je gevorderde eindgebruiker. Dan in menu naar Gebruikerstoegangsniveau. Dit geeft dan " Gevorderde eindgebruiker. Dan 5 sec rechtsonder op menuknop en dan krijg je Installateursniveau. Wel even oppassen dat je niet dingen verandert die je niet weet terug te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
KrL schreef op maandag 21 november 2022 @ 08:14:
Omdat m'n WP het net niet redde bij -4℃ heb ik de evenwichtstemperatuur gisteravond op 0℃ gezet, vanmorgen bleekt dat hij vannacht bivalent heeft gedraaid terwijl de buitentemperatuur niet onder de 2℃ is geweest. Rara?
Idem hier, buiten goeie 2,5 graad boven de evenwichtstemperatuur maar toch gas verbruikt.
Weet jij hoe de warmtepomp de ruimte op temperatuur hield? Hier was het kiele kiele, terwijl de CV de vloer zo verwarmt had :P

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickstok
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 28-08 16:29
Hallo,

Sinds een paar dagen, wanneer het buiten vriest valt het me op dat de Warmtepomp vaak aan vliegt voor een kortere periode. Komt dit omdat het buiten vriest en bepaalde onderdelen op temperatuur moeten blijven. Of is dit de defrost cycle?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eyi0HCVzy4U6mH6NdjlREFkD3GU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/U1fngtcQ7jMY7v7aifE3ZmgR.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Rondom onze overweging onze CV ketel ook te vervangen voor een Daikin Hybrike 8kw warmtepomp 'worstel' ik nog met in ieder geval twee onderwerpen, namelijk:
  1. Hoe wordt een Daikin Hybride warmtepomp 'out-of-the-box' doorgaans geïnstalleerd/geconfigureerd door de installateur? Klopt mijn indruk dat stoken op AWT vaak door de gebruiker achteraf ingesteld wordt (ook omdat je dit eigenlijk pas goed gedurende een soort van test fase kunt finetunen?) en dit eigenlijk meer een werkwijze is voor de meer ingelezen c.q. gevorderde/geïnteresseerde gebruikers is?
    Stookt een dergelijke hybride systeem standaard net zoals een normale standaard CV installatie op basis van warmtevraag vanuit de Daikin kamerthermostaat of een gekoppelde extra thermostaat, dus 'simpelweg' 'aan' bij warmtevraag en 'uit' wanneer doeltemperatuur bereikt is?
  2. Net als meerdere mensen hier willen wij werken op basis van een zone systeem zodat bijvoorbeeld de werkkamer verwarmd kan worden zonder de beneden verdieping te verwarmen. Vele hier gebruiken hiervoor Honeywell Evohome. Hoe hebben Evohome gebruikers dit systeem toegepast in combinatie met de Daikin Hybride warmtepomp? Met een Evohome thermostaat, eventueel een aanvullende Honeywell draadloze temperatuursensor, en radiatorknoppen de Daikin aansturen op basis van aan/uit op basis van warmtevraag uit één of meer van je Evohome zones?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichelNie1977
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 01-03-2023
aanzee schreef op zondag 20 november 2022 @ 13:19:
Hoi Aanzee,

Welke settings moet je allemaal instellen, ik vind dit wel interessant want ik ervaar het zelfde problemen wat jij had met de pomp en wil hem ook AWT inregelen en jou settings lijken een goed uitgangspunt voor mij systeem.

Ik heb wel een idee waar ik allemaal moet zijn maar als je de settings zou willen delen weet ik zeker dat ik niets over het hoofd ziet.

Alvast bedankt,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aanzee
MichelNie1977.
Je moet in de gevorderde gebruikersinstellingen zijn, naar gebruikers instellingen, door naar “ stel weer afhankelijk in” door naar “primair” dan krijg je een grafische weergave van de stooklijn. Met de pijltjes toetsen kan je de temperaturen veranderen. Het is een beetje proberen en aanpassen. Poosje laten draaien en kijken wat er gebeurt.
Ik heb hem vandaag weer een beetje verlaagd maar zie nu dat ie net niet ( 0,2gr ) meer aan de ingestelde waarde komt. Misschien staat de stooklijn nu net wat te laag. Hij draait hier nog maar een week, dus ik ben allerminst een pro op dit gebied. Ik ben uitgegaan van hoe de installateur het heeft achter gelaten en ben van daar uit aan het experimenteren. Een zoekopdracht in dit forum levert een aardige bloemlezing van stooklijnen op. Voor de beeldvorming: vrijstaande bungalow 1970, vloerverwarming plus radiatoren. Voorheen 1600m3 gas ( verwarming plus warmwater)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
KrL schreef op maandag 21 november 2022 @ 08:14:
Wat was de buitentemperatuur die de Daikin heeft gemeten? Hier vriest hij langzaam dicht bij +2, en de buitentemperatuursensor die daar boven op zit zakt dan richting -2, en dan mag de gasketel aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
rickstok schreef op maandag 21 november 2022 @ 10:44:
Sinds een paar dagen, wanneer het buiten vriest valt het me op dat de Warmtepomp vaak aan vliegt voor een kortere periode. Komt dit omdat het buiten vriest en bepaalde onderdelen op temperatuur moeten blijven. Of is dit de defrost cycle?
Ik zie in de grafiek alleen dat 's nachts de circulatiepomp regelmatig aan gaat, waarschijnlijk om het CV water te bemonsteren of de warmtepomp misschien aan moet. Om te zien of de warmtepomp (compressor) ook aan gaat zou je S1_Compressor_OnOff kunnen bekijken.

De variatie tussen 15L/min en 18L/min herken ik zelf niet, dat zouden wel defrosts kunnen zijn (die doen bij mij 23L/min), dat zou je aan LWT kunnen zien.

[ Voor 14% gewijzigd door arnoldniessen op 21-11-2022 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

arnoldniessen schreef op maandag 21 november 2022 @ 18:13:
[...]

De variatie tussen 15L/min en 18L/min herken ik zelf niet, dat zouden wel defrosts kunnen zijn (die doen bij mij 23L/min), dat zou je aan LWT kunnen zien.
Dat zijn defrosts. Bij mij doet de pomp zo'n 16L/min tijdens defrosts en 15 normaal.

Ik zie mijn gemeten buitentemp en daardoor de AWT behoorlijk fluctueren (zelfs de defrosts zijn duidelijk te zien op de buitentemp en dat zou niet moeten natuurlijk). Ik ga toch jouw p1/p2 oplossing eens nader bekijken na al jouw reclame 😁 Heb je ergens een mooi overzicht van jouw oplossing?

Edit: Linkje naar je repo al gevonden! Ik ga het eens aandachtig doorlezen. Kan ik jouw oplossing gebruiken om alleen de aanvoertemp te regelen? Dus met de Evohome thermostaat op de X2M1 en 4 als naregeling?

[ Voor 13% gewijzigd door FaceDown op 21-11-2022 23:43 ]

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
FaceDown schreef op maandag 21 november 2022 @ 23:34:
Ik zie mijn gemeten buitentemp en daardoor de AWT behoorlijk fluctueren (zelfs de defrosts zijn duidelijk te zien op de buitentemp en dat zou niet moeten natuurlijk). Ik ga toch jouw p1/p2 oplossing eens nader bekijken na al jouw reclame 😁 Heb je ergens een mooi overzicht van jouw oplossing?

Edit: Linkje naar je repo al gevonden! Ik ga het eens aandachtig doorlezen. Kan ik jouw oplossing gebruiken om alleen de aanvoertemp te regelen? Dus met de Evohome thermostaat op de X2M1 en 4 als naregeling?
Ja, afhankelijk van je ingestelde Daikin regeling kun je de gewenste absolute AWT, of de gewenste afwijking (-10..+10) op de stooklijn-AWT instellen. Nu gaat het nog met een cryptisch MQTT commando, maar binnenkort vanuit een HA climate integratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThsAdrns
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 14:22

ThsAdrns

Be the change!

Ik meld me even als ook eigenaar van een Daikin-Intergas hybride setup die eind 2020 is gehangen in onze jaren '80 tussenwoning. We hebben een multi-split systeem met aparte inverters op drie slaapkamers (radiatoren verwijderd) dus daar luchtverwarming/-koeling. Beneden hangen grote JAGA convectoren, geen vloerverwarming dus een relatief kleine waterinhoud, daarom 10L extra buffervaatje. De isolatie van de woning is flink verbeterd met o.a. HR++ glas.

We zijn op zich tevreden met onze Daikin maar het is wel echt een draak om te regelen. Ik hoop dit jaar onder de 150 m3 gasverbruik te blijven (driepersoons huishouden, koken op gas, zonneboiler). Helaas geen referentie gasverbruik beschikbaar doordat we er pas sinds 2020 wonen. We liggen aardig op koers voor die 150 m3 (2022 YTD 107 m3, Mindergas.nl verwacht dit jaar totaal 146 m3, tendens dalend). Veel PV op eigen dak dus elektrisch verwarmen is altijd voordeliger.

Echter af en toe ontspoort de Daikin regeling waardoor hij gas gaat stoken en er op een dag zomaar 3-5 m3 wordt verstookt.

Een typisch verloop van het gasverbruik, alleen douchen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jGR8hyM2oUgnd-kPEquAmEBIGV4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LLXR5AVyqatvWGAxshc4O4bE.png?f=fotoalbum_large

Gisteren besloot de Daikin liever gas te stoken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NdWaZuyGNUoZ6utE3CjdMFh0zFc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VXKK9OCn2ozwqZA1yhRZJlro.png?f=fotoalbum_large

Dit stopt niet als we zelf niet de instellingen veranderen. Mijn wederhelft (die ook de financiën beheert) is er dan als de kippen bij om de installatie te herstarten. Dit lijkt (ook vandaag weer) te werken maar we snappen niet wat er eigenlijk gebeurt. Ik lees dus jullie ervaringen geïnteresseerd mee. Voor wat het waard is: standaard Daikin kamerthermostaat, ecologische regeling, constante ruimtetemperatuur, lage aanvoertemperatuur, evenwichtstemperatuur -4C.

Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na 2x Nissan Leaf en Citroën ë-C4 nu Ioniq 38 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
Hoe kan ik de thermostaat kalibreren? Geeft nu een 0,75 graad teveel aan.
Niet onoverkomelijk, wel verwarrend.

De instelling om de afwijking met halve graden bij te stellen heb ik gezien, maar is in dit geval dus net geen oplossing. Zou dan nog een kwart graad afwijking hebben.

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickstok
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 28-08 16:29
arnoldniessen schreef op maandag 21 november 2022 @ 18:13:
[...]

Ik zie in de grafiek alleen dat 's nachts de circulatiepomp regelmatig aan gaat, waarschijnlijk om het CV water te bemonsteren of de warmtepomp misschien aan moet. Om te zien of de warmtepomp (compressor) ook aan gaat zou je S1_Compressor_OnOff kunnen bekijken.

Ik denk inderdaad dat het de defrost cycles waren. aangezien deze afgelopen 2 nachten niet meer voor kwamen.

Momenteel zie ik S1_Compressor_OnOff niet in Home Assistant. Zo mis ik wel meer sensoren. Ze worden daadwerkelijk wel op het /P1P2 gezet maar bevatten geen config items onder /homeassistant/sensor topic. is er een manier om P1P2 serial te triggeren om opnieuw die data te verzenden onder het /homeassistant topic?

Zodat HA mqtt discovery ze op pakt.

Firmware: 0.9.24

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

ThsAdrns schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 11:25:
Ik meld me even als ook eigenaar van een Daikin-Intergas hybride setup die eind 2020 is gehangen in onze jaren '80 tussenwoning. We hebben een multi-split systeem met aparte inverters op drie slaapkamers (radiatoren verwijderd) dus daar luchtverwarming/-koeling. Beneden hangen grote JAGA convectoren, geen vloerverwarming dus een relatief kleine waterinhoud, daarom 10L extra buffervaatje. De isolatie van de woning is flink verbeterd met o.a. HR++ glas.

We zijn op zich tevreden met onze Daikin maar het is wel echt een draak om te regelen. Ik hoop dit jaar onder de 150 m3 gasverbruik te blijven (driepersoons huishouden, koken op gas, zonneboiler). Helaas geen referentie gasverbruik beschikbaar doordat we er pas sinds 2020 wonen. We liggen aardig op koers voor die 150 m3 (2022 YTD 107 m3, Mindergas.nl verwacht dit jaar totaal 146 m3, tendens dalend). Veel PV op eigen dak dus elektrisch verwarmen is altijd voordeliger.

Echter af en toe ontspoort de Daikin regeling waardoor hij gas gaat stoken en er op een dag zomaar 3-5 m3 wordt verstookt.

Een typisch verloop van het gasverbruik, alleen douchen:
[Afbeelding]

Gisteren besloot de Daikin liever gas te stoken:
[Afbeelding]

Dit stopt niet als we zelf niet de instellingen veranderen. Mijn wederhelft (die ook de financiën beheert) is er dan als de kippen bij om de installatie te herstarten. Dit lijkt (ook vandaag weer) te werken maar we snappen niet wat er eigenlijk gebeurt. Ik lees dus jullie ervaringen geïnteresseerd mee. Voor wat het waard is: standaard Daikin kamerthermostaat, ecologische regeling, constante ruimtetemperatuur, lage aanvoertemperatuur, evenwichtstemperatuur -4C.
5-00 op 1
5-01 op -15
C-03 op -15

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
rickstok schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 16:58:
Ik denk inderdaad dat het de defrost cycles waren. aangezien deze afgelopen 2 nachten niet meer voor kwamen.

Momenteel zie ik S1_Compressor_OnOff niet in Home Assistant. Zo mis ik wel meer sensoren. Ze worden daadwerkelijk wel op het /P1P2 gezet maar bevatten geen config items onder /homeassistant/sensor topic. is er een manier om P1P2 serial te triggeren om opnieuw die data te verzenden onder het /homeassistant topic?

Zodat HA mqtt discovery ze op pakt.

Firmware: 0.9.24
Ja, dat kan.

Niet alle sensoren zitten op HA, maar S1_Compressor_OnOff zou er wel op moeten zitten. Soms worden ze pas later herkend in HA, dan zijn ze wel zichtbaar in Settings/Devices&Services/MQTT/devices maar staan of komen ze niet op het dashboard, en moeten alsnog handmatig toegevoegd worden. Als iemand begrijpt waarom of hoe dat opgelost kan worden?

Opnieuw verzenden van het /homeassistant/ topic zou niet nodig moeten zijn (tenzij wifi niet goed werkte) want ze zijn gepubliceerd met de retain flag. Maar het kan wel, door een restart van de ESP met het publishen van message D0 naar topic P1P2/W of het indrukken van de ESP reset-button. Misschien dat het een goed idee is deze messages regelmatig (elke 5 minuten) te herhalen. Maar eerst ga ik controle van AWT vanuit HA toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrL

KrL

Foto foto..

arnoldniessen schreef op maandag 21 november 2022 @ 18:10:
[...]
Wat was de buitentemperatuur die de Daikin heeft gemeten? Hier vriest hij langzaam dicht bij +2, en de buitentemperatuursensor die daar boven op zit zakt dan richting -2, en dan mag de gasketel aan...
Op z'n laagst 2℃ (volgens espaltherma). Inmiddels de evenwichtstemp maar weer (voorlopig) teruggezet op -5℃, zodra het weer echt koud wordt maar verder experimenteren. Eerste wat ik wil proberen is zowel evenwichtstemperatuur als 'alleen ketel onder ..' beide op -2℃ te zetten.

Ik ben nu aan het proberen hoe hij het doet met sturing op AWT. Deze staat weersafhankelijk ingesteld en ik heb hem handmatig op -4 gezet, effectief komt hij daarmee op 25℃ AWT uit met een deltaT van 4℃. Omdat hij gisteren wat begon te pendelen heb ik de onderkant van het temperatuurbereik (A.3.1.1.) op 24℃ gezet waarmee de AWT ook 24℃ werd maar vervolgens ging de ketel aan? Wellicht dat deze temperatuur conflicteert met een andere instelling of hij werkt gewoon niet onder de 24℃ (lijkt me stug)..

[ Voor 3% gewijzigd door KrL op 23-11-2022 09:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThsAdrns

ThsAdrns

Be the change!

5-00 op 1
5-01 op -15
C-03 op -15
De eerste twee staan goed (evenwichtstemperatuur ruim onder nul en wordt ook gebruikt. Wat doet C-03? Die staat niet in mijn installateursmanual 4P353731-1C - 2013.12.

Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na 2x Nissan Leaf en Citroën ë-C4 nu Ioniq 38 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myrd
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10-09 16:48
Ivow85 schreef op zondag 20 november 2022 @ 10:11:
[...]

Verbruik ten behoeve van verwarming (all electric):
15-11: 8kWh
16-11: 7kWh
17-11: 8kWh
18-11: 9kWh
19-11: 24kWh

Helaas komt ons triple-glas pas over 3 maanden. Volgende winter zal het verbruik dus lager liggen en de COP iets hoger.
Even een feelgood post voor iedereen met een hybride. (Je hebt al snel een lager verbruik)

15-11 26 kWh
16-11 12 kWh
17-11 25 kWh
18-11 28 kWh, 3 m3
19-11 33 kWh, 3 m3
20-11 36 kWh, 4 m3
21-11 35 kWh, 3 m3

Eigenlijk best blij met deze getallen. De hybride staat hard ingesteld om boven de 5graden geen gas te stoken. Normaliter dus enkel gas verbruik voor douchen. Daarbij hebben we een grote oude (1936) woonboerderij welke nog niet overal goed is geïsoleerd. Het standbye stroomverbruik is veel minder als onze oude ATAG SHR-35 met 200L boilervat.

Vergelijkbare dagen waren vorig jaar tussen de 15-25m3 gas en 10-15 kWh stroom. (2200m3 verbruik afgelopen jaar)
Dit koste ons op basis van ons huidige energie contract minimaal 20 euro
De duurste dag in dit lijstje koste ons 12,99 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fohn5
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-09 12:50
Hallo

Graag jullie advies / tips mbt keuze warmtepomp.
Heb een offerte voor een daikin hybride 8kw gehad van 11150 euro
hoor graag jullie ervaringen mbt geluid en eventuele andere zaken om rekening mee te houden.

Ik heb hiervoor het volgende topic gemaakt
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2156116

alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

FaceDown schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 18:03:
[...]

5-00 op 1
5-01 op -15
C-03 op -15
Ik vraag mij af of er ook mensen zijn die vrijstaand wonen en grote oppervlaktes verwarmen, en die deze settings gebruiken. Ik ben ook met deze settings aan het experimenteren, maar durf dit soort "extremen" nog niet helemaal aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artstam
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04-06 18:44
Onze Daikin 8kw hybride is begin van het jaar geïnstalleerd met voornamelijk vloerverwarming. Ik zit nog steeds te worstelen met de instellingen. De verwarming staat overdag op 19,5 en 's nachts op 18,5 met een stooklijn 30-40. In de praktijk betekent dit dat de verwarming overdag aanslaat onder de 19 graden, verwarmt tot 20 graden en dan weer afslaat.

De volgende instellingen begrijp ik nog niet:
- 2-0c: kan ik niet instellen! Hiermee zou je aan kunnen geven dat je vloerverwarming hebt
- 8-05: modulatie staat op 1, maar is dat goed of moet deze waarde op 1 staan?
- 9-0a: heating comfort setpoint. Staat bij mij op 5, maar moet dit niet op 23 staan?
- C-07: wat is de beste instelling voor de temperatuurregeling? AWT of thermostaat?

Ik hoop dat iemand kan helpen!

Daikin altherma hybride: EVLQ08CAV3 (J036339), EHYBH08AAV32 (3122556), Intergas NHYKOMB33AA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aanzee
Ik zit de manuals en deze site door te spitten maar ik kan het antwoord op mijn vraag niet vinden:
Wat doen de instelling eco en comfort warmte en de instelling “ afwijking”. ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

RoD schreef op woensdag 23 november 2022 @ 16:06:
[...]

Ik vraag mij af of er ook mensen zijn die vrijstaand wonen en grote oppervlaktes verwarmen, en die deze settings gebruiken. Ik ben ook met deze settings aan het experimenteren, maar durf dit soort "extremen" nog niet helemaal aan.
Ik woon vrijstaand en verwarm zo'n 200m2. Wat is er "extreem" aan deze settings? Mijn doel ik verwarmen zonder gas want ik wek genoeg stroom op.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

artstam schreef op woensdag 23 november 2022 @ 17:39:
Onze Daikin 8kw hybride is begin van het jaar geïnstalleerd met voornamelijk vloerverwarming. Ik zit nog steeds te worstelen met de instellingen. De verwarming staat overdag op 19,5 en 's nachts op 18,5 met een stooklijn 30-40. In de praktijk betekent dit dat de verwarming overdag aanslaat onder de 19 graden, verwarmt tot 20 graden en dan weer afslaat.

De volgende instellingen begrijp ik nog niet:
- 2-0c: kan ik niet instellen! Hiermee zou je aan kunnen geven dat je vloerverwarming hebt
- 8-05: modulatie staat op 1, maar is dat goed of moet deze waarde op 1 staan?
- 9-0a: heating comfort setpoint. Staat bij mij op 5, maar moet dit niet op 23 staan?
- C-07: wat is de beste instelling voor de temperatuurregeling? AWT of thermostaat?

Ik hoop dat iemand kan helpen!
Zet je stooklijn eens wat lager en stop met nachtverlaging. Laat de warmtepomp zoveel mogelijk constant werken ipv aan uit schakelen.

Verder kan ik de meeste settings niet thuisbrengen. Volgens mij heb je een verkeerde handleiding.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

ThsAdrns schreef op woensdag 23 november 2022 @ 10:51:
[...]

De eerste twee staan goed (evenwichtstemperatuur ruim onder nul en wordt ook gebruikt. Wat doet C-03? Die staat niet in mijn installateursmanual 4P353731-1C - 2013.12.
In mijn handleiding is deze ook blanco. Destijds heb ik deze ergens online gevonden. Of hij ook iets doet.. geen idee.. ik weet alleen dat mijn installatie geen gas verbruikt voor verwarmen:

CV ketel Aan temperatuur
Met code C-03 kunt u de temperatuur waarop de ketel standaard aan gaat verlagen. Deze
staat standaard op 0C. Deze kunt u bijvoorbeeld op -2 of -4C zetten

Groetjes, FaceDown.

• RoD
  • Niet online

RoD

FaceDown schreef op woensdag 23 november 2022 @ 23:22:
[...]

Ik woon vrijstaand en verwarm zo'n 200m2. Wat is er "extreem" aan deze settings? Mijn doel ik verwarmen zonder gas want ik wek genoeg stroom op.
Kijk, dat is interessant :)

Wat heb je in de afgelopen dagen aan stroomverbruik gehad voor de WP? Dan kan ik dat even vergelijken.

• ThsAdrns

ThsAdrns

Be the change!

ThsAdrns schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 11:25:
Nou, opnieuw starten heeft niet geholpen. Het irriteert me dat we niet snappen wat de besturing doet. Misschien weet iemand raad.

Er zijn geen storingscodes of waarschuwingen. De afgelezen buitentemperatuur is plausibel; de unit staat op een plat dak aan de noordkant. Geluidsarm niveau automatisch.

De belangrijkste parameters afgelezen:
5-00 op 1 (evenwichtstemperatuur wordt gebruikt)
5-01 op -4C (evenwichtstemperatuur)
1-00 op 0C
1-01 op 20C
1-02 op 35C
1-03 op 24C
7-04 op 1 (ecologisch)
8-05 op 1 (modulatie AWT ingeschakeld)
8-09 en 8-0a op 37C
9-00 op 40C
9-01 op 24C
9-0b op snel
C-05 op 2 (vraagcontact primaire zone is verw/koel vraag)
C-07 op 2 (besturing kamerthermostaat)
C-0a op 0 (binnen snel verwarmen uitgeschakeld)
E-04 op 0 (dit is raar, deze zou R/O op 1 staan)
E-08 op 0 (energiespaarfunctie buitenunit uitgeschakeld)

Als de WP actief is, zijn er sterke pieken in de elektriciteitsvraag te zien. Plaatje van zaterdag, toen we niet thuis waren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bAkeKFQYYcIHk0L7hIZHo-D8MXA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/CXlJPZiAXokDT7FrPHv329g6.png?f=user_large

Dankbaar voor behulpzame tips!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

RoD schreef op donderdag 24 november 2022 @ 09:24:
[...]

Kijk, dat is interessant :)

Wat heb je in de afgelopen dagen aan stroomverbruik gehad voor de WP? Dan kan ik dat even vergelijken.
19-11: 18.9 kWh
20-11: 24 kWh
21-11: 19.4 kWh
22-11: 19.5 kWh
23-11: 15.7 kWh

De gemiddelde COP zit deze dagen tussen de 4 en 4,5.

Groetjes, FaceDown.

• RoD
  • Niet online

RoD

FaceDown schreef op donderdag 24 november 2022 @ 13:56:
[...]

Ah, ik haal gemiddeld maar een COP van 3 :/

Ik merk dat ik naast een hoop gas ook veel meer elektriciteit verbruik dan jij. Op de 21ste had ik 23KWh en 6 kuub gas.

Wellicht zijn onze omstandigheden niet heel goed te vergelijken. Mijn huis is wel redelijk modern (van 2012). Hoe dan ook ben ik niet helemaal tevreden met het verbruik bij lage buitentemperatuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

ThsAdrns schreef op donderdag 24 november 2022 @ 12:33:
[...]

Nou, opnieuw starten heeft niet geholpen. Het irriteert me dat we niet snappen wat de besturing doet. Misschien weet iemand raad.

Er zijn geen storingscodes of waarschuwingen. De afgelezen buitentemperatuur is plausibel; de unit staat op een plat dak aan de noordkant. Geluidsarm niveau automatisch.

De belangrijkste parameters afgelezen:
5-00 op 1 (evenwichtstemperatuur wordt gebruikt)
5-01 op -4C (evenwichtstemperatuur)
1-00 op 0C
1-01 op 20C
1-02 op 35C
1-03 op 24C
7-04 op 1 (ecologisch)
8-05 op 1 (modulatie AWT ingeschakeld)
8-09 en 8-0a op 37C
9-00 op 40C
9-01 op 24C
9-0b op snel
C-05 op 2 (vraagcontact primaire zone is verw/koel vraag)
C-07 op 2 (besturing kamerthermostaat)
C-0a op 0 (binnen snel verwarmen uitgeschakeld)
E-04 op 0 (dit is raar, deze zou R/O op 1 staan)
E-08 op 0 (energiespaarfunctie buitenunit uitgeschakeld)

Als de WP actief is, zijn er sterke pieken in de elektriciteitsvraag te zien. Plaatje van zaterdag, toen we niet thuis waren:
[Afbeelding]

Dankbaar voor behulpzame tips!
9-0b zou ik op langzaam zetten. Het kan namelijk zijn dat hij een 'boost' gaat geven met gas om het systeem snel op temperatuur te brengen. Volgens mij heette deze optie 'snel aanwarmen' maar ik kan het nergens meer vinden.

Groetjes, FaceDown.

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

RoD schreef op donderdag 24 november 2022 @ 14:06:
[...]

Ah, ik haal gemiddeld maar een COP van 3 :/

Ik merk dat ik naast een hoop gas ook veel meer elektriciteit verbruik dan jij. Op de 21ste had ik 23KWh en 6 kuub gas.

Wellicht zijn onze omstandigheden niet heel goed te vergelijken. Mijn huis is wel redelijk modern (van 2012). Hoe dan ook ben ik niet helemaal tevreden met het verbruik bij lage buitentemperatuur.
Dat is apart.. mijn huis is van 1987. Wel na geisoleerd: HR++ glas, EPS vloerisolatie. Spouwmuurisolatie was al aanwezig (5 cm, standaard toentertijd), dakisolatie ook van die tijd.

Is stook wel op lage temperatuur, misschien zit daarin het verschil? Mijn aanvoertemperatuur is nog niet boven de 32 a 33 graden geweest. Tevens verwarm ik de bovenverdieping beperkt. Slaapkamers houd ik op 16 graden, alleen de werkkamer (ruim formaat) wel 20 overdag. Benedenverdieping (vloerverwarming) is continu 21 graden.
De 21e was het overigens gemiddeld zo'n 6 a 7 graden. Dan zou je helemaal geen gas moeten verbruiken. Ik denk dat er eea schort aan je instellingen.

[ Voor 6% gewijzigd door FaceDown op 24-11-2022 14:16 ]

Groetjes, FaceDown.

• RoD
  • Niet online

RoD

FaceDown schreef op donderdag 24 november 2022 @ 14:14:
[...]

Dat is apart.. mijn huis is van 1987. Wel na geisoleerd: HR++ glas, EPS vloerisolatie. Spouwmuurisolatie was al aanwezig (5 cm, standaard toentertijd), dakisolatie ook van die tijd.

Is stook wel op lage temperatuur, misschien zit daarin het verschil? Mijn aanvoertemperatuur is nog niet boven de 32 a 33 graden geweest. Tevens verwarm ik de bovenverdieping beperkt. Slaapkamers houd ik op 16 graden, alleen de werkkamer (ruim formaat) wel 20 overdag. Benedenverdieping (vloerverwarming) is continu 21 graden.
De 21e was het overigens gemiddeld zo'n 6 a 7 graden. Dan zou je helemaal geen gas moeten verbruiken. Ik denk dat er eea schort aan je instellingen.
Er zat wat temperatuurverschil tussen de regio's. Het is hier -7 geweest.

Mijn stooklijn loopt van 40 graden bij -2 buiten tot 28 graden bij 15 buiten.

Ik heb nog wel een secundair circuit die 50 graden vraagt bij -5, ivm radiatoren op de bovenverdieping. Die staat echter weinig aan.

Het zou goed kunnen dat er eea in de stooklijn zit. Aangezien het primaire circuit prima op temperatuur blijft, kan ik dat wellicht nog wat verlagen.

[ Voor 6% gewijzigd door RoD op 24-11-2022 14:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThsAdrns

ThsAdrns

Be the change!

FaceDown schreef op donderdag 24 november 2022 @ 14:11:
[...]

9-0b zou ik op langzaam zetten. Het kan namelijk zijn dat hij een 'boost' gaat geven met gas om het systeem snel op temperatuur te brengen. Volgens mij heette deze optie 'snel aanwarmen' maar ik kan het nergens meer vinden.
Ik heb 9-0b op langzaam gezet en de evenwichtstemperatuur naar -15 verlaagd. Daarna moest het systeem herstarten. Nu afwachten wat het brengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

RoD schreef op donderdag 24 november 2022 @ 14:50:
[...]

Ik heb nog wel een secundair circuit die 50 graden vraagt bij -5, ivm radiatoren op de bovenverdieping. Die staat echter weinig aan.
Is er nog iets specifieks benodigd rondom de installatie van een Daikin Hybride voor zo'n secundair circuit?
Ook in geval radiatoren met vloerverwarming als bijverwarming is zo'n secundair circuit voor de radiatoren wellicht interessant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

JBS schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 10:38:
[...]
Is er nog iets specifieks benodigd rondom de installatie van een Daikin Hybride voor zo'n secundair circuit?
Ook in geval radiatoren met vloerverwarming als bijverwarming is zo'n secundair circuit voor de radiatoren wellicht interessant?
Naar mijn weten is zo'n secundair circuit voor de Daikin 'virtueel'. Geen aparte leidingen, maar wel een aparte thermostaat, stooklijn en andere instellingen. Maar ik kan er naast zitten dus wellicht kan iemand dit bevestigen?

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

FaceDown schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 11:12:
[...]

Naar mijn weten is zo'n secundair circuit voor de Daikin 'virtueel'. Geen aparte leidingen, maar wel een aparte thermostaat, stooklijn en andere instellingen. Maar ik kan er naast zitten dus wellicht kan iemand dit bevestigen?
Ik heb er weinig verstand van maar ik denk dat je gelijk hebt. In mijn situatie heb ik een afsluiter voor mijn vloerverwarming die open gaat als de vloer warmte vraagt. Die warmte loopt ook het radiatoren circuit in want daar zit geen aparte afsluiter op. Dus de radiatoren draaien mee op de vloerthermostaat cq het primaire circuit.

Maar, ik heb ook een aparte wifi thermostaat, die gekoppeld is aan het secundaire circuit. Die staat op een van de slaapkamers. Als die warmte vraagt dan loopt de warmte dus het radiatoren circuit in. De vloer gaat het dus niet in want in dit geval zit de afsluiter dicht. Deze gebruik ik als ik de slaapkamers extra wil opwarmen want met alleen het relatief koele water voor de vloer redt ik het niet om ze flink op te stoken.

Mij is verteld dat het primaire circuit altijd "voorrang" krijgt. Dus, als beide circuits vragen dan krijgt primair de prioriteit. Pas als primair niet vraagt gaat hij warmer water maken voor secundair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakinAlive
  • Laatst online: 03-06 22:55
Dag Tweakers,

Ik heb recentelijk een Daikin hybrid 5 kw opgeleverd gekregen. Ik heb een aantal vragen over dit toestel en hopelijk dat jullie mij in de juiste richting kunnen helpen.

1. Ik heb geen buffervat geïnstalleerd gekregen met als uitgangspunt van de installateur dat mijn 3 convectorradiatoren die openstaan als buffer werken voor de installatie en dus het een onnodige toevoeging is. Klopt dit ook? Of moet ik toch aandringen voor een buffervat?
2. Dit type van Daikin heeft geen app waarmee je de start-stops kunt meten, in die zin is het "dom". Hoe kan ik toch het pendelgedrag van mijn WP meten als ik het niet vanaf de pomp zelf kan terugzien? Kan ik dan bijvoorbeeld a.d.h.v. stroompieken ook pendelgedrag waarnemen?

Fijne avond!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
TweakinAlive schreef op zondag 27 november 2022 @ 20:20:
1. Ik heb geen buffervat geïnstalleerd gekregen met als uitgangspunt van de installateur dat mijn 3 convectorradiatoren die openstaan als buffer werken voor de installatie en dus het een onnodige toevoeging is. Klopt dit ook? Of moet ik toch aandringen voor een buffervat?
2. Dit type van Daikin heeft geen app waarmee je de start-stops kunt meten, in die zin is het "dom". Hoe kan ik toch het pendelgedrag van mijn WP meten als ik het niet vanaf de pomp zelf kan terugzien? Kan ik dan bijvoorbeeld a.d.h.v. stroompieken ook pendelgedrag waarnemen?
1. klinkt krap. Kun je uitrekenen hoeveel water er in je systeem zit? Defrost kost enkele minuten op ca 20L/min, en iedere keer dat dat water door de WP heen gaat, gaat er een paar graden vanaf. Dus liefst heb je het water maar 1x door je WP heen tijdens een defrost. Maar hoe hoger je watertemperatuur in normaal gebruik, hoe minder erg het is als het vaker door de WP moet.
2. Ik mag hopen dat je dat met de optionele Daikin LAN adapter wel kunt uitlezen en zelf (door HA laten) tellen, want met een verbruiksmeter, met ESPaltherma of met P1P2serial kan het ook. En op mijn kamerthermostaat zit ook het totaal aantal starts/stops (in installateursmode).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThsAdrns

ThsAdrns

Be the change!

ThsAdrns schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 10:01:
[...]
Nu afwachten wat het brengt.
Niets. Dat wil zeggen, het ding stookt doodleuk gas. Ondanks ecologisch en evenwichtstemperatuur -15C. Zonder waarschuwingen of foutmeldingen. Dank zij onze JAGA convectoren wel met een AWT van slechts 27-30 graden, maar toch. Installateur weet het niet meer en vraagt bij Daikin om een afspraak.

Helaas weigert ook de elektrische plintverwarming in de keuken, dus PV-overschot van de zomer opstoken zit er zo niet in. To be continued...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakinAlive
arnoldniessen schreef op zondag 27 november 2022 @ 21:15:
[...]

1. klinkt krap. Kun je uitrekenen hoeveel water er in je systeem zit? Defrost kost enkele minuten op ca 20L/min, en iedere keer dat dat water door de WP heen gaat, gaat er een paar graden vanaf. Dus liefst heb je het water maar 1x door je WP heen tijdens een defrost. Maar hoe hoger je watertemperatuur in normaal gebruik, hoe minder erg het is als het vaker door de WP moet.
2. Ik mag hopen dat je dat met de optionele Daikin LAN adapter wel kunt uitlezen en zelf (door HA laten) tellen, want met een verbruiksmeter, met ESPaltherma of met P1P2serial kan het ook. En op mijn kamerthermostaat zit ook het totaal aantal starts/stops (in installateursmode).
Hi Arnold,

Dank voor je reactie.

1. Is daar een manier voor? Ik heb 2x een jaga strada 100x50 cm en 1x jaga strada 240x35 cm. Ik ben ook wel benieuwd of anderen successen hebben geboekt zonder buffervat

2.Helaas nog niet verdiept in de LAN adapter of vergelijkbare zoals ESPaltherma e.d. Kan ik uit je reactie dan beredeneren dat het op basis van stroom gebruik meten via Homewizard P1 niet mogelijk is?

Onder welke optie zie jij het in installateursmode?

Een hele andere vraag; houden jullie 1 temperatuur aan? Ik heb 19 overdag en 17 in de nacht. Maar weet niet of dat juist slechter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
TweakinAlive schreef op zondag 27 november 2022 @ 22:50:
1. Is daar een manier voor? Ik heb 2x een jaga strada 100x50 cm en 1x jaga strada 240x35 cm. Ik ben ook wel benieuwd of anderen successen hebben geboekt zonder buffervat

2.Helaas nog niet verdiept in de LAN adapter of vergelijkbare zoals ESPaltherma e.d. Kan ik uit je reactie dan beredeneren dat het op basis van stroom gebruik meten via Homewizard P1 niet mogelijk is?

Onder welke optie zie jij het in installateursmode?

Een hele andere vraag; houden jullie 1 temperatuur aan? Ik heb 19 overdag en 17 in de nacht. Maar weet niet of dat juist slechter is.
1. in de Jaga docs vind ik "waterinhoud 10% van conventioneel" maar geen concreet getal, vreemd. Misschien dat iemand anders getallen heeft?
2. Homewizard p1 kan ook wel maar het signaal wordt vervuild door andere gebruikers op dezelfde fase (wasmachine, vaatwasser, koelkast, keukenboiler, ...).
Bij mijn oudere hybride zitten de standen onder "6.2 energiemeting".
Ik stook liever op absolute AWT, afh van de gemiddelde dagtemperatuur. Zuiniger, minder pendelen, minder defrosts. AWT is op kamerthermostaat (of via HA) eenvoudig aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MTB jeroentje
  • Laatst online: 17-05 11:01
FaceDown schreef op donderdag 24 november 2022 @ 13:56:
[...]

21-11: 27,8kw/h
22-11: 18,37kw/h
23-11: 13,5 kw/h
24-11: 16,6kw/h
25-11: 13,0kw/h
26-11: 13,1kw/h
27-11: 11,3kw/h

Regeling op awt weersafhankelijk.
Gemiddelde awt ligt met deze dagen tussen de 29°C en 33°C

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HANgRkwBAwn0ug3ASkka8lHgaS8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YoktANNIHThgorcl9Tnlqa8C.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2VkNGdxrLTznZOERCVkzAAAxuuY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vz0ghXMuhMsMLu9NSSJfFDIG.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U-8ysyu0cg8qISXoU4TyVCKOYnk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RqDVIvbbKAvRRc9mD3HaoUzK.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hsZp_cbfNcFCKX6ffv0TJfYEFeU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tMsa2g3vs7V6cbC01l0oQKKa.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakinAlive
arnoldniessen schreef op zondag 27 november 2022 @ 23:37:
[...]

1. in de Jaga docs vind ik "waterinhoud 10% van conventioneel" maar geen concreet getal, vreemd. Misschien dat iemand anders getallen heeft?
2. Homewizard p1 kan ook wel maar het signaal wordt vervuild door andere gebruikers op dezelfde fase (wasmachine, vaatwasser, koelkast, keukenboiler, ...).
Bij mijn oudere hybride zitten de standen onder "6.2 energiemeting".
Ik stook liever op absolute AWT, afh van de gemiddelde dagtemperatuur. Zuiniger, minder pendelen, minder defrosts. AWT is op kamerthermostaat (of via HA) eenvoudig aan te passen.
Hi Arnold,

Het klopt inderdaad dat er geen waterinhoud beschreven staat. Ik ga eens contact opnemen met Jaga. Hopelijk dat zij wat licht kunnen schijnen op de vraag.

edit: Jaga geeft aan dat er in type 11 (mijn convector) 1,33l per meter zit. Ik heb in totaal 4,5meter aan convector openstaan. Dat kom neer op 5,9 liter aan inhoud.

2. Ik heb mijn pendelgedrag kunnen terugvinden als zijnde "startpogingen" van de compressor op de kamerthermostaat. Ik kan het niet per dag meten maar wel als totaal. Dus met wat handwerk kan ik het zelf dagelijks meten. Een piek/dal in stroom betekent in dit geval via P1 dat er sprake is geweest van een startpoging (piek) en stopmoment (dal), correct? Even uitgaande dat er geen vervuiling is door bijv. wasmachine e.d.

Wat is een acceptabele range voor pendelgedrag per dag? Wat hanteren jullie als richtlijnen?

[ Voor 6% gewijzigd door TweakinAlive op 28-11-2022 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aanzee
Pieken meten met een p1 dongle kan wel maar dan moet je wel zeker weten wanneer het koffie apparaat aan is gezet, de haardroger is gebruikt. Iemand de waterkoker heeft gebruikt of de quooker is aangeprongen. Ik bedoel maar er zijn best wel wat apparaten in huis die een piek in het verbruikte vermogen kunnen veroorzaken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnCommentaar
hier staat de waterinhoud
https://www.jaga.com/nl/technologie/verwarmen/low-h2o.html

[ Voor 14% gewijzigd door MijnCommentaar op 29-11-2022 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cypress3d
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:22
Is het met deze hybride (daikin 8kw intergas cv combo) mogelijk om uiteindelijk gasloos te gaan? We willen eerst voor hybride gaan en later eventueel gas eraf en over op waterstof of all electric

Maar is dat ook mogelijk met deze hybride combi?

http://i1.tinypic.com/5yrg076.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudVerbeek
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11-11-2024
MarviinL schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 21:46:
[...]

Terugkomend op mijn eigen bericht:

Inmiddels is het mij gelukt om de juiste branderautomaat hiervoor te bemachtigen via collega's!

De branderautomaat met artikelnummer 074077 is hiervoor nodig. (Is wel lastig te verkrijgen)
Aandachtspunt hierbij is wel dat je hier ook een current loop module (artikelnummer 925607) bij nodig bent voor de communicatie tussen de warmtepomp en cv ketel.
Deze wordt standaard bij de ketel geleverd die met de hybride set wordt geleverd (EHY2KOMB32AA).

In eerste instantie wou de warmtepomp niet opstarten, dit met de reden dat er nog een extra aanvoerwatertemperatuur sensor nodig is die in de ketel gemonteerd moest worden. Hiervoor heb ik de Intergas ombouwset Naverwarmen Zonneboiler (090347) besteld die volgens onderstaande schema aangesloten moet worden (S8).

[Afbeelding]

De EJHA04AV3 draait nu een week met onze HReco en heb nog geen problemen ondervonden.
Mag ik vragen hoe je de current loop module hebt kunnen bemachtigen? Lijkt via Google op dit artikelnummer onvindbaaar :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakinAlive
aanzee schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 10:33:
Pieken meten met een p1 dongle kan wel maar dan moet je wel zeker weten wanneer het koffie apparaat aan is gezet, de haardroger is gebruikt. Iemand de waterkoker heeft gebruikt of de quooker is aangeprongen. Ik bedoel maar er zijn best wel wat apparaten in huis die een piek in het verbruikte vermogen kunnen veroorzaken
Dank! Het zal inderdaad was vervuilde gegevens opleveren. Ik meet nu dagelijkse de startpogingen via de kamerthermostaat.

Dat levert iedere dag basis gegevens, alleen niet wanneer exact.

Ik las op internet dat een goede stelregel is dat je per draaiuur van de compressor maximaal 3 startpogingen wilt hebben. Is dit ook correct? Hen benieuwd wat jullie eigen limieten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Met betrekking tot de koelfunctie geeft een installateur aan dit nooit aan te bieden, met als reden dat "bij koelen de warme lucht op alles van metaal gaat condenseren met als gevolg roestige radiatoren, en tevens plassen onder vloerkleed bij vloerverwarming".

Hoe is jullie ervaring met koelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

JBS schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 21:47:
Met betrekking tot de koelfunctie geeft een installateur aan dit nooit aan te bieden, met als reden dat "bij koelen de warme lucht op alles van metaal gaat condenseren met als gevolg roestige radiatoren, en tevens plassen onder vloerkleed bij vloerverwarming".

Hoe is jullie ervaring met koelen?
Als je koelt met water van 18 graden is er niks aan de hand. Je moet niet kouder gaan want dan krijg je inderdaad condens. Ik kon mijn werkkamer (radiator met fans) op 22 graden houden tijdens de laatste hittegolven terwijl het voorheen richting de 28 kon gaan. Het koelt dus wel maar het is geen airco.

Groetjes, FaceDown.

Pagina: 1 ... 13 ... 45 Laatste