Hallo
Graag jullie advies / tips mbt keuze warmtepomp.
- Denk dat full electric niet lukt zonder aanpassen afgifte naar vloerverwarming iets wat nu geen optie is
- huidige CV ketel 14 jaar oud en wil ik eigenlijk vervangen in 2023
Heb me ingeschreven bij Quatt en heb een offerte van Daikin installateur .
Specificatie Daikin:
installatie compleet incl aanleggen aparte groep voor WP
Warmtepomp EVLQ08CV3+EHYHBH08AV32+EKHY093467+NHYKOMB33AA
Thermostaat EKRUCBL1
50 ltr buffervat
Totaal bedrag incl. b t.w. bedraagt € 11.150,00
Alternatief is de Quatt of ander WP met een nieuwe CV ketel
hoor graag jullie ideen of andere oplossingen .
Betreft een vrijstaande woning van 440M3 met etage en beloopbare zolder via vlizo , zolder en aangebouwde garage beide onverwarmd op dit moment.
Huis uit 1989 met originele isolatie uit die tijd. (spouw muren en vloer toen wel geïsoleerd 5 cm)
Aanvullend na 1989
-alle kozijnen en ramen vervangen door kunststof en HR++ glas afgerond in 2022.
- bodemisolatie 40 cm chips ivm vocht
CV is op dit moment weggewerkt in een grote keukenkast 240 x 75 x 70 cm hierin staat ook de waterontharder. 7600 WP zonnepanelen sinds sept 2022 oost /west
Historisch gasverbruik gemiddeld zo'n : 1750 m³/jaar inclusief SWW via Vaillant HR solide combi over meerdere jaren gemeten . Draai enkele jaren op 60C met een waterzijdig ingeregeld CV systeem en geknepen vermogen ketel zonder problemen. Denk dat ik hier nog wel iets kan zakken in temperatuur zeker in voor / na seizoen
Via gemeente project heeft men berekend dat 10kW full electric warmte pomp nodig zou zijn inclusief aanleggen vloerverwarming , koevlaas geeft 8.2 kW
geen vloerverwarming en niet de intentie om dit op korte termijn aan te leggen
14 stuks ,merendeel T21 en T22 radiatoren , radiatorvolume 80 liter .
Afgifte radiatoren berekend via Radson site
totaal bij 70/55/20 16.6 kW en bij 40/35/20 blijft daar 5.1 kW van over
- 4 volwassenen , regendouche en bad .dus eventueel 270 liter vat benodigd
maar met CV ketel geen urgentie
Geen douche WTW en ook niet eenvoudig aan te leggen zonder veel breekwerk.
Plaatsing warmte pomp in voor of achtertuin zou geen probleem moeten zijn .Perceel is lang ruim 40 meter maar niet heel breed max 13 meter . Voorkeur zou echter zijkant huis zijn op begane grond nabij de huidige CV, afstand 6meter naar cv ketel maar mogelijk te dicht op de erfgrens is +/- 4 meter .Tevens slaap ik dan zelf boven de unit op de eerste 1 etage . Weet niet hoeveel geluid er werkelijk wordt afgegeven . Landelijk gebied dus stil hier.
Graag jullie advies / tips mbt keuze warmtepomp.
- Denk dat full electric niet lukt zonder aanpassen afgifte naar vloerverwarming iets wat nu geen optie is
- huidige CV ketel 14 jaar oud en wil ik eigenlijk vervangen in 2023
Heb me ingeschreven bij Quatt en heb een offerte van Daikin installateur .
Specificatie Daikin:
installatie compleet incl aanleggen aparte groep voor WP
Warmtepomp EVLQ08CV3+EHYHBH08AV32+EKHY093467+NHYKOMB33AA
Thermostaat EKRUCBL1
50 ltr buffervat
Totaal bedrag incl. b t.w. bedraagt € 11.150,00
Alternatief is de Quatt of ander WP met een nieuwe CV ketel
hoor graag jullie ideen of andere oplossingen .
Betreft een vrijstaande woning van 440M3 met etage en beloopbare zolder via vlizo , zolder en aangebouwde garage beide onverwarmd op dit moment.
Huis uit 1989 met originele isolatie uit die tijd. (spouw muren en vloer toen wel geïsoleerd 5 cm)
Aanvullend na 1989
-alle kozijnen en ramen vervangen door kunststof en HR++ glas afgerond in 2022.
- bodemisolatie 40 cm chips ivm vocht
CV is op dit moment weggewerkt in een grote keukenkast 240 x 75 x 70 cm hierin staat ook de waterontharder. 7600 WP zonnepanelen sinds sept 2022 oost /west
Gasverbruik
:Historisch gasverbruik gemiddeld zo'n : 1750 m³/jaar inclusief SWW via Vaillant HR solide combi over meerdere jaren gemeten . Draai enkele jaren op 60C met een waterzijdig ingeregeld CV systeem en geknepen vermogen ketel zonder problemen. Denk dat ik hier nog wel iets kan zakken in temperatuur zeker in voor / na seizoen
Via gemeente project heeft men berekend dat 10kW full electric warmte pomp nodig zou zijn inclusief aanleggen vloerverwarming , koevlaas geeft 8.2 kW
Afgiftesysteem
:geen vloerverwarming en niet de intentie om dit op korte termijn aan te leggen
14 stuks ,merendeel T21 en T22 radiatoren , radiatorvolume 80 liter .
Afgifte radiatoren berekend via Radson site
totaal bij 70/55/20 16.6 kW en bij 40/35/20 blijft daar 5.1 kW van over
SWW:
- Er zou plek zijn voor een boiler of warmtepomp boiler in de garage na isolatie.- 4 volwassenen , regendouche en bad .dus eventueel 270 liter vat benodigd
maar met CV ketel geen urgentie
Geen douche WTW en ook niet eenvoudig aan te leggen zonder veel breekwerk.
Warmtepompvoorkeur:
L/W : stil, zuinig, verkrijgbaarheid, DIY/tweakersvriendelijk, goedkoop, milieuvriendelijk, domotica-integratie designWie gaat het installeren?
Voornemen om meeste te laten instaleren. Maar heb in het verleden de CV hier ook zelf vervangen.Plaatsing warmte pomp in voor of achtertuin zou geen probleem moeten zijn .Perceel is lang ruim 40 meter maar niet heel breed max 13 meter . Voorkeur zou echter zijkant huis zijn op begane grond nabij de huidige CV, afstand 6meter naar cv ketel maar mogelijk te dicht op de erfgrens is +/- 4 meter .Tevens slaap ik dan zelf boven de unit op de eerste 1 etage . Weet niet hoeveel geluid er werkelijk wordt afgegeven . Landelijk gebied dus stil hier.
[ Voor 18% gewijzigd door fohn5 op 23-11-2022 21:04 . Reden: aanvulling ]