Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fohn5
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 29-04 21:22
Hallo

Graag jullie advies / tips mbt keuze warmtepomp.
- Denk dat full electric niet lukt zonder aanpassen afgifte naar vloerverwarming iets wat nu geen optie is
- huidige CV ketel 14 jaar oud en wil ik eigenlijk vervangen in 2023

Heb me ingeschreven bij Quatt en heb een offerte van Daikin installateur .

Specificatie Daikin:
installatie compleet incl aanleggen aparte groep voor WP
Warmtepomp EVLQ08CV3+EHYHBH08AV32+EKHY093467+NHYKOMB33AA
Thermostaat EKRUCBL1
50 ltr buffervat
Totaal bedrag incl. b t.w. bedraagt € 11.150,00

Alternatief is de Quatt of ander WP met een nieuwe CV ketel
hoor graag jullie ideen of andere oplossingen .

Betreft een vrijstaande woning van 440M3 met etage en beloopbare zolder via vlizo , zolder en aangebouwde garage beide onverwarmd op dit moment.
Huis uit 1989 met originele isolatie uit die tijd. (spouw muren en vloer toen wel geïsoleerd 5 cm)
Aanvullend na 1989
-alle kozijnen en ramen vervangen door kunststof en HR++ glas afgerond in 2022.
- bodemisolatie 40 cm chips ivm vocht
CV is op dit moment weggewerkt in een grote keukenkast 240 x 75 x 70 cm hierin staat ook de waterontharder. 7600 WP zonnepanelen sinds sept 2022 oost /west
Gasverbruik
:
Historisch gasverbruik gemiddeld zo'n : 1750 m³/jaar inclusief SWW via Vaillant HR solide combi over meerdere jaren gemeten . Draai enkele jaren op 60C met een waterzijdig ingeregeld CV systeem en geknepen vermogen ketel zonder problemen. Denk dat ik hier nog wel iets kan zakken in temperatuur zeker in voor / na seizoen
Via gemeente project heeft men berekend dat 10kW full electric warmte pomp nodig zou zijn inclusief aanleggen vloerverwarming , koevlaas geeft 8.2 kW
Afgiftesysteem
:
geen vloerverwarming en niet de intentie om dit op korte termijn aan te leggen
14 stuks ,merendeel T21 en T22 radiatoren , radiatorvolume 80 liter .
Afgifte radiatoren berekend via Radson site
totaal bij 70/55/20 16.6 kW en bij 40/35/20 blijft daar 5.1 kW van over
SWW:
- Er zou plek zijn voor een boiler of warmtepomp boiler in de garage na isolatie.
- 4 volwassenen , regendouche en bad .dus eventueel 270 liter vat benodigd
maar met CV ketel geen urgentie
Geen douche WTW en ook niet eenvoudig aan te leggen zonder veel breekwerk.
Warmtepompvoorkeur:
L/W : stil, zuinig, verkrijgbaarheid, DIY/tweakersvriendelijk, goedkoop, milieuvriendelijk, domotica-integratie design
Wie gaat het installeren?
Voornemen om meeste te laten instaleren. Maar heb in het verleden de CV hier ook zelf vervangen.

Plaatsing warmte pomp in voor of achtertuin zou geen probleem moeten zijn .Perceel is lang ruim 40 meter maar niet heel breed max 13 meter . Voorkeur zou echter zijkant huis zijn op begane grond nabij de huidige CV, afstand 6meter naar cv ketel maar mogelijk te dicht op de erfgrens is +/- 4 meter .Tevens slaap ik dan zelf boven de unit op de eerste 1 etage . Weet niet hoeveel geluid er werkelijk wordt afgegeven . Landelijk gebied dus stil hier.

[ Voor 18% gewijzigd door fohn5 op 23-11-2022 21:04 . Reden: aanvulling ]

Beste antwoord (via fohn5 op 30-11-2022 15:43)

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:50
@fohn5 Bij de meeste radiatorfabrikanten staat in de spec sheets wat de waterinhoud is.

Ik had ca. 1400m3 gasverbruik (en een flinke zonneboiler).
Ik heb sinds 2014 een 4kW ELGA en stook 24*7 op 20 graden. Daarmee zit ik nu op 50-100m3 gas als restantje.

Hier ook allemaal radiatoren. Tot ca. 0-2 graden red de elga het stand alone en gaat er 33/30/20 door de radiatoren. Daaronder moet de gasketel bijspringen en bij ca. -10 denk ik aan 45/40/20 genoeg te hebben.
Dus achteraf had ik liever een volwaardige WP gehad.

Afgelopen weekend het toch zonder gas gered: op vrijdag de woning naar 20.2 gebracht en in de loop van zondagochtend was de bodem 18.6, in de loop van maandag weer op de normale 20 graden gekomen.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artstam
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03-04 13:54
Ik heb ongeveer hetzelfde systeem en ik heb nog de volgende aandachtspunten:
- Mijn mengverdeler van de vloerverwarming kon de lage temperaturen niet aan, vandaar dat ik een nieuwe mengverdeler van 600 Euro heb laten installeren.
- Ik vind de buitenunit behoorlijk lawaaiig en ik ben blij dat we die behoorlijk ver van onze slaapkamer hebben geplaatst.
- De goede instellingen vind ik echt een uitdaging en het zou geholpen hebben als we een installateur met veel ervaring hadden gehad.

Daikin altherma hybride: EVLQ08CAV3 (J036339), EHYBH08AAV32 (3122556), Intergas NHYKOMB33AA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fohn5
Vloerverwarming heb ik nog niet in de planning . Heb je iets ter vergelijking voor het geluid dat je hoort ?
Staat de unit bij jouw wel naast het huis of ergens ver weg ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:32

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Als je 10 kW op 60 graden nodig hebt zou je met een VWL 125/6 uit kunnen komen voor gasloos.
Maar echt goedkoop stoken wordt het niet (wel goedkoper dan gas natuurlijk). De grootste radiatoren op de begane grond kun je dan beter uitwisselen met T33 units, dat betaalt zich waarschijnlijk terug, ook met (een andere) hybride.
Ik denk niet dat de erfgrens een probleem oplevert, dat ding is erg stil (maar ook groot).

Een aantal tweakers hebben zo'n unit met succes zelf gemonteerd en geïnstalleerd.

[ Voor 9% gewijzigd door Proton_ op 23-11-2022 18:05 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@fohn5
Welke temperatuur in de radiatoren heb je nodig om de 8kW kwijt te kunnen? Waarschijnlijk nog onder de 50 graden aanvoer?

Dan kan je dus voor full electric.

Mijn opties zouden dan zijn:
1/ een monoblocq WP in de tuin die bij -10 8kW aan kan. Als je je erin verdiept kan je die zelf installeren
2/ voor warm water of een boilervat erbij of een losse WPB

Als je een inbedrijfstelling door een installateur regelt kan je dan ook nog de isde krijgen.

Als je FE niet ziet zitten, dan via remeha een offerte voor een 6kW elga binnenhalen (is vast een stuk goedkoper, zou voor 4-5k moeten kunnen).

mbt tot het daikin voorstel:
reken eens de waterinhoud van je systeem door. waarschijnlijk is dat buffervat niet nodig.

[ Voor 22% gewijzigd door BarryH op 23-11-2022 18:06 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22-12-2022
6 kW Elga heeft onvoldoende vermogen. Niet aan beginnen. 10 kW is minimum om rond het vriespunt nog 8kW te hebben.

Quatt zou ik mooi laten staan.

edit: Daikin + Intergas € 6000,- Boilervat € 350,- Thermostaat € 250,- 2 aparte groepen € 1000,-
maakt samen € 7.600,- Installatiemateriaal € 1000,- Werkloon € 2.000,- Totaal € 10.600,- incl btw

[ Voor 56% gewijzigd door Peanutsonic op 23-11-2022 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Peanutsonic Die optie is dus ook voor als FE niet als optie gezien wordt.
Ik denk dat 11k daikin relatief duur is voor wat je er aan hebt (nl. ook niet FE).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fohn5
@Proton_ @BarryH
Die T33 had ik al her en der gelezen . Heb hier sowieso nog 1 x T10 hangen 90 x 90 die ik naar T 33 wil brengen scheelt al weer wat . Met de overige radiatoren wil ik het een jaar aanzien hoe comfortabel het is .Radiator is makkelijk te vervangen ten slotte.

Wil toch wel de hybride route gaan dus nieuwe CV ketel en een warmtepomp .Ook gezien de verwachte hoge Ta 50C-60C bij -10C buiten . Maar vaillant en remeha zeker het overwegen waard heb goede ervaringen met de beide ketels in ieder geval zal ook daar eens een offerte opvragen .

Weten jullie ergens een tabel / vuistregel om aantal liters per radiator te berekenen ?

@Peanutsonic zo op het eerste gezicht is de 1e offerte dan niet overdreven ga ik nog een keer praten .
Quatt wacht ik de ervaringen van anderen hier wel af ben voorlopig toch niet aan de beurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
BarryH schreef op woensdag 23 november 2022 @ 19:19:
@Peanutsonic Die optie is dus ook voor als FE niet als optie gezien wordt.
Ik denk dat 11k daikin relatief duur is voor wat je er aan hebt (nl. ook niet FE).
Heb je zeker een punt. Heb ook alleen maar even gerekend wat het plm. toch wel zou moeten kosten.
( kan zo maar zijn dat 2 extra groepen met € 300,- betaald zijn. Die groep(en) moeten er echter links of rechts om kennelijk wel komen.
Maar de Elga stopt er zo ongeveer mee bij +4* . Die geeft hybride veel te veel gasverbruik + dat de Elga al snel op zijn tenen loopt.
Bij 6 kW Elga zal de Beta factor royaal. 0,3 bedragen
Maar ik snap je argument voor een overgangsfase, maar met een Intergas ketel plus Daikin gaat dat niet binnen 5 jaar gebeuren zo lijkt.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@fohn5 Bij de meeste radiatorfabrikanten staat in de spec sheets wat de waterinhoud is.

Ik had ca. 1400m3 gasverbruik (en een flinke zonneboiler).
Ik heb sinds 2014 een 4kW ELGA en stook 24*7 op 20 graden. Daarmee zit ik nu op 50-100m3 gas als restantje.

Hier ook allemaal radiatoren. Tot ca. 0-2 graden red de elga het stand alone en gaat er 33/30/20 door de radiatoren. Daaronder moet de gasketel bijspringen en bij ca. -10 denk ik aan 45/40/20 genoeg te hebben.
Dus achteraf had ik liever een volwaardige WP gehad.

Afgelopen weekend het toch zonder gas gered: op vrijdag de woning naar 20.2 gebracht en in de loop van zondagochtend was de bodem 18.6, in de loop van maandag weer op de normale 20 graden gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
n.b. ik heb de ELGA zonder de ondergrens van 4 graden uit / 7 graden weer aan laten leveren.
Moderne ELGA s laten je dit instellen. Bij mij doet die altijd mee, totdat de gasketel de Ta naar ca. 50 brengt. Dan is er in de ELGA een beveiliging die hem laat afslaan.

ALS je voor hybride gaat zou ik wel checken of je de hybride goed kan instellen zodat je met de ondergrens kan spelen (mijn tip: zet die op -20 :) ) en ook met de snelheid waarmee gas wordt bijgeschakeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:32

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@fohn5 Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic heeft een link van de Radson calculator, die geeft ook het aantal liters van een radiator.

Ik weet niet wat jouw gas- en elektriciteitsprijzen zijn, maar de Vaillant VWL 125/6 heeft bij A-7W55 nog COP 2 wat soms nog goedkoper dan gas is.
Doorgaans is A7W45 het jaargemiddelde, dat wordt COP 4.

[ Voor 8% gewijzigd door Proton_ op 23-11-2022 19:45 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
fohn5 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 19:29:
@Proton_ @BarryH
Die T33 had ik al her en der gelezen . Heb hier sowieso nog 1 x T10 hangen 90 x 90 die ik naar T 33 wil brengen scheelt al weer wat . Met de overige radiatoren wil ik het een jaar aanzien hoe comfortabel het is .Radiator is makkelijk te vervangen ten slotte.

Wil toch wel de hybride route gaan dus nieuwe CV ketel en een warmtepomp .Ook gezien de verwachte hoge Ta 50C-60C bij -10C buiten . Maar vaillant en remeha zeker het overwegen waard heb goede ervaringen met de beide ketels in ieder geval zal ook daar eens een offerte opvragen .

Weten jullie ergens een tabel / vuistregel om aantal liters per radiator te berekenen ?

@Peanutsonic zo op het eerste gezicht is de 1e offerte dan niet overdreven ga ik nog een keer praten .
Quatt wacht ik de ervaringen van anderen hier wel af ben voorlopig toch niet aan de beurt.
Alleen de radiatoren zal tussen de 50 en 70 L liggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fohn5
Wat betreft lage temperaturen haal ik die hier wel ga maar uit van Beerta . Dus als het echt koud word met oosten wind staat dat vol op het huis. Hybride verhaal is mede ingegeven door dat feit en dat warmwater en koken ook nog op gas is op dit moment kan op dit moment een groot boilervat slecht kwijt , zal eerst de garage moeten ombouwen.
Ik zie het punt wel van FE maar hou er wat twijfel bij vandaar als tussen oplossing de hybride weg.
Enige alternatief is dan inderdaad een grote WP met zo'n all in " koelkast " oplossing voor warmwater
Met de prijzen zit ik nog 2 weken goed ,daarna aan de goden overgeleverd.

@BarryH Hebben de huidige warmtepompen niet allemaal al een wat "betere "hybride sturing voor de omslagpunten warmtepomp naar CV of is hier in de loop der jaren weinig aan veranderd. Is die ELGA ook redelijk stil als die er aan moet trekken ?

radiatorvolume : totaal 81 liter zonder leidingen / drukvat

[ Voor 3% gewijzigd door fohn5 op 23-11-2022 21:03 . Reden: volume ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@fohn5 een aantal hybrides zijn goed in te regelen, maar anderen weer niet.

Ik weet het niet goed voor de verschillende merken, wat ik wel weet
- atlantic : harde stop bij 5 graden (superonhandig)
- elga: veel instelbaar via menu

verder weet ik het niet heel goed.
Wel dat panasonic of mitsubishi nu ook hybride levert en die zijn volgens mij echt ook geschikt voor stand alone (en goed instelbaar)

Ik zou dus in ieder geval het voor de daikin nu goed uitzoeken, is vast ook een topic voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:59

FaceDown

Storende factor.

De installateur is aan het sparen voor een nieuwe BMW? Ik betaalde 8.5K voor dezelfde Daikin begin van dit jaar. Nu is er wel inflatie maar geen 40% naar mijn weten.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
FaceDown schreef op woensdag 23 november 2022 @ 23:21:
De installateur is aan het sparen voor een nieuwe BMW? Ik betaalde 8.5K voor dezelfde Daikin begin van dit jaar. Nu is er wel inflatie maar geen 40% naar mijn weten.
Je wilt niet weten wat er nu zoal gerekend wordt. Diezelfde Daikin werd mij aangeboden voor E 11.850,-
Er staat nu een "zelfbouw" Panasonic met allerlei toeters en bellen.
Incl. forse uitbeiding/aanpassingen in de meterkast + leidingen ( ook voor Panelen ) kostte dat totaal E 6.900,- Gaat af E 2850,- subsidi.
Ik zag een onnodig nw Intergas cv ketel + nieuw rookgaskaneel ook als weggegooid geld.
En die "fantastische" samenwerking tussen Ketel en WP wordt ook niemand echt beter van. Plus een thermostaat van => E 200,- is ook een smak geld.
Van de besparingen heb ik mijn eigen 3.0L BMW laten opknappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 01-05 14:12
ziet je huidige HR ketel er nog fatsoenlijk uit?

Dan misschien eerst T33 radiatoren plaatsen en watertemperatuur verlagen (=hoger rendement). Waarschijnlijk blijkt dan dat je een kleinere WP / full electric kan installeren. elektrische kookplaat en oven, en de gasaansluiting kan ook nog worden wegbezuinigd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
MSXBas schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 16:32:
ziet je huidige HR ketel er nog fatsoenlijk uit?

Dan misschien eerst T33 radiatoren plaatsen en watertemperatuur verlagen (=hoger rendement). Waarschijnlijk blijkt dan dat je een kleinere WP / full electric kan installeren. elektrische kookplaat en oven, en de gasaansluiting kan ook nog worden wegbezuinigd...
Met voldoende 33'ers kun je feitelijk alles doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fohn5
Mede door jullie reacties en nog eens installateur bellen nu gewijzigde offerte.
Deze zei een verkeerde offerte te hbben gestuurd .

Thermostaat EKRUCBL1
Totaal bedrag incl. b t.w. bedraagt € 9.545,00
opgegeven bedragen Warmtepomp 5650 ,Materiaal 1330 , Montage 2565 inclusief aansluiten op riolering en aanleggen nieuwe groep voor warmtepomp door electricien.
Gaat subsidie nog vanaf , lijkt me een redelijk bedrag in de huidige markt.
bedankt voor jullie input

[ Voor 7% gewijzigd door fohn5 op 30-11-2022 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:59

FaceDown

Storende factor.

fohn5 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 12:28:
Mede door jullie reacties en nog eens installateur bellen nu gewijzigde offerte.
Deze zei een verkeerde offerte te hbben gestuurd .

Thermostaat EKRUCBL1
Totaal bedrag incl. b t.w. bedraagt € 9.545,00
opgegeven bedragen Warmtepomp 5650 ,Materiaal 1330 , Montage 2565 inclusief aansluiten op riolering en aanleggen nieuwe groep voor warmtepomp door electricien.
Gaat subsidie nog vanaf , lijkt me een redelijk bedrag in de huidige markt.
bedankt voor jullie input
Dat is inderdaad wel netjes.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fohn5
Warmtepomp is ondertussen geplaatst en restpunten worden vandaag opgelost.
Tot nu toe tevreden met de installatie en de installateur.
Tweaken kan nu beginnen. Van het weekend de P1P2 controller plaatsen en eens verder in de settings duiken.
Wat me wel direct opviel en wat ook eerder genoemd is is de afwijking van de temperatuur en de reactie van de sensor in de thermostaat.
Zie nu al een grote verschuiving van gas naar elektra bij de huidige temperaturen zo rond de 0 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fohn5
Na bijna een jaar gebruik lijkt het me goed om een update te geven voor mensen die deze combi overwegen.

Eigenlijk al vanaf de installatie heb ik gevonden dat deze combinatie veel lawaai maakt. In mijn geval is dit extra storend omdat de unit zich in een kastenwand in de keuken bevind en wij direkt boven de ketel op de eerste etage slapen. Gedeeltelijk is dit terug te voeren op de hogere pompsnelheid tijdens defrost maar dit bleek niet het hele verhaal . Ook installatie technisch bleken er wat missers te zijn. Waarbij hulde voor mijn installateur die altijd behulpzaam is geweest en mede heeft bijgedragen aan het oplossen van de de problemen met het geluid. Ik ben begonnen om de hele ruimte te isoleren ivm geluid dit hielp al iets tegen het pompgeluid maar minder tegen de leidingruis.

- Pomp blijkt gevoelig voor lucht geluid dus blijven ontluchten is mijn advies
- Naar aanleiding van mijn geluidsklachten is Daikin in november 2023 langs geweest voor een inspectie.
  • Hierbij zijn de 3 weg klep en de circulatiepomp vervangen.
  • Verder blijkt DAIKIN de maximale pompsnelheid bij defrosts met 10 % te kunnen verlagen zonder dat dit afbreuk doet aan een verder goede werking van de installatie
  • Vanaf medio 2023 adviseert Daikin altijd een AVDO en 20 ltr buffervat te instaleren
  • Volgens Daikin was de koelleiding tussen compressor en binnenunit te kort deze zou minimaal 3 meter moeten zijn en was hier slechts 1 meter dit zou ook extra lawaai opleveren .
Uiteindelijk zijn alle hierboven genoemde punten door mijn installateur aangepast en geïnstalleerd . Dit heeft uiteindelijk geresulteerd in een behoorlijk stillere installatie. ook leidingruis tijdens defrost is behoorlijk afgenomen. Wel blijft de pomp na een defrost nu langer doordraaien op 19ltr maar omdat het lawaai is afgenomen is dat nu geen probleem meer .

Daikin zelf is slecht bereikbaar, ook voor installateurs, volhouden is mijn advies als je denkt dat er iets niet correct is.

Gas verbruik is enorm afgenomen, het enige gasverbruik wat ik voor verwarmen heb gebruikt is tijdens periodes dat de temperatuur overdag onder de -2C blijft dit is dan voornamelijk direct na een defrost.
Overig gasverbruik is koken en douchen.

Zorg voor een goede stooklijn als je weersafhankelijk stookt , dit kan best een jaar duren voor je deze echt goed hebt aangezien je tegenwoordig lang moet wachten voor het koud is.

Wees niet bang om met je instellingen te spelen er is best veel te halen op dat vlak maar lees je eerst goed in onder andere in dit topic https://gathering.tweaker...message/78102960#78102960
en zorg dat je begrijpt waar je mee bezig bent voordat je begint te rommelen.

P1P2 of Espalterma is een waardevolle aanvulling om je installatie beter te begrijpen en af te regelen.

Monteer een extra buitensensor zeker als je WP in de middag in de zon staat, dit zorgt voor een veel betere en gelijkmatiger buitentemperatuur als alleen met de WP sensor. Tevens gedraagt de installatie zich veel rustiger.

Ik ben tevreden met deze installatie het houdt mijn vrijstaand huis op het groninger platteland makkelijk warm rond de 19.5C met alleen radiatoren. Gasverbruik is enorm afgenomen en elektra verbruik is gestegen maar bedenk het is een vervanger van je gasketel . Een warmtepomp maakt je huis niet zuiniger isolatie wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:44
fohn5 schreef op zondag 11 februari 2024 @ 13:14:
Verder blijkt DAIKIN de maximale pompsnelheid bij defrosts met 10 % te kunnen verlagen zonder dat dit afbreuk doet aan een verder goede werking van de installatie
Dank voor je nuttige update! Weet je welke instelling gebruikt is voor deze 10% verlaging?

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fohn5
Helaas niet. Ze hebben de laptop aangeprikt en hierin settings veranderd. Mogelijk zijn er ook nog niet zichtbare settings in de software maar geen idee het lijkt nu hard gecodeerd te zijn. Ze wilden ook niet vertellen welke waarden het waren.
Enige wat ik zou kunnen doen is een uitdraai maken van alle waarden en deze naast de standaard waarden leggen als ik tijd heb. Enige dat ze wel kwijt wilden is dat die 10 % vermindering echt het maximale is (19 ltr/min ) Het heeft verder ook geen invloed op de reguliere pomp settings deze zijn niet veranderd of afgenomen in snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
fohn5 schreef op zondag 11 februari 2024 @ 14:22:
Helaas niet. Ze hebben de laptop aangeprikt en hierin settings veranderd. Mogelijk zijn er ook nog niet zichtbare settings in de software maar geen idee het lijkt nu hard gecodeerd te zijn. Ze wilden ook niet vertellen welke waarden het waren.
Enige wat ik zou kunnen doen is een uitdraai maken van alle waarden en deze naast de standaard waarden leggen als ik tijd heb. Enige dat ze wel kwijt wilden is dat die 10 % vermindering echt het maximale is (19 ltr/min ) Het heeft verder ook geen invloed op de reguliere pomp settings deze zijn niet veranderd of afgenomen in snelheid.
Ik was benieuwd of het 1 van de 61 "Unspecified" field settings zou zijn. Daarvan zouden er in mijn systeem 25 schrijfbaar moeten zijn.

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fohn5
Ik kan wel een uitdraai sturen uit P1P2 neem aan F1 gedeelte als je daar wat aan hebt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
fohn5 schreef op zondag 11 februari 2024 @ 22:13:
Ik kan wel een uitdraai sturen uit P1P2 neem aan F1 gedeelte als je daar wat aan hebt ?
Klopt, graag!, het zijn de topics P1P2/P/.../F/#

Pagina: 1