Daikin-Intergas hybrid. Ervaringen en discussies

Pagina: 1 ... 14 ... 45 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:47
TweakinAlive schreef op maandag 28 november 2022 @ 10:16:
Wat is een acceptabele range voor pendelgedrag per dag? Wat hanteren jullie als richtlijnen?
Hangt van het weer af.

Als het koud genoeg is om 24uur/dag te kunnen verwarmen, maar het warmer blijft dan ca 5 graden, heb je geen defrosts nodig. Dan is pendelgedrag dus niet nodig en niet wenselijk.

Als het heel koud is buiten, is de lucht zo droog dat defrosts niet nodig zijn, en zou je dus ook geen defrosts/herstarts moeten hebben.

Als het buiten -5..+5 is heb je regelmatig defrosts, dat is bijna niet te vermijden. Kun je een beetje beinvloeden met je warmtevraag.

Als het buiten zo warm is dat 24uur/dag te veel warmte oplevert, kun je feitelijk kiezen uit
-1 gedeelte van de dag continue verwarmen: 1 start/dag
-Daikin laten pendelen: levert meerdere starts/uur, vind ik niet acceptabel
-pendelen op lagere frequentie: compromis van beide oplossingen hierboven
Van deze 3 vind ik de eerste, met continue AWT, het meest comfortabel. Het is dan 's avonds wel 1 graad warmer binnen dan 's ochtends bij ons trage huis.

Als je het aantal starts wilt monitoren, kan dat met espAltherma (moet je zelf kijken wanneer de compressor aangaat en dat laten tellen) of P1P2serial (die kan het aantal starts real-time weergeven net als de kamer interface).

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aanzee
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 19-05 18:00
@cypress ,
Bij mijn beste weten is er geen manier om warmwater te tappen met het hybride deel. Dus voor warmwater zal je iets moeten vinden als je zonder gas wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThsAdrns
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 03-10 22:30

ThsAdrns

Be the change!

cypress3d schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 19:45:
Is het met deze hybride (daikin 8kw intergas cv combo) mogelijk om uiteindelijk gasloos te gaan?
Nee, de warmtepomp kan niet zonder de gasketel functioneren. En de gasketel gaat in storing als je de gaskraan dicht draait. Voor warm tapwater zou je wel een oplossing buiten deze combi kunnen aanleggen (doorstroomverwarmer of warmtepompboiler) maar je moet het gasdeel wel aanhouden. Je kunt het gebruik van gas dus niet voorkomen, maar wel minimaliseren.

Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na 2x Nissan Leaf en Citroën ë-C4 nu Ioniq 38 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cypress3d
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-10 19:14
ThsAdrns schreef op woensdag 30 november 2022 @ 10:30:
[...]

Nee, de warmtepomp kan niet zonder de gasketel functioneren. En de gasketel gaat in storing als je de gaskraan dicht draait. Voor warm tapwater zou je wel een oplossing buiten deze combi kunnen aanleggen (doorstroomverwarmer of warmtepompboiler) maar je moet het gasdeel wel aanhouden. Je kunt het gebruik van gas dus niet voorkomen, maar wel minimaliseren.
Bedankt voor je antwoord. Voor warm water daar waren we al van op de hoogte. De installateur raadt de boiler niet aan gezien de hoge aanschafprijs en de lange terugverdien tijd. Tevens is het zo dat het grootste deel gas verbruikt word door verwarmen. Dus voor ons (5 personen, 1500m3 gas pj) zal aanzienlijk dalen met de hybride opstelling. Helaas niet mogelijk om dus geheel van gas af te gaan maar dat zie ik toch de komende jaren niet gebeuren bij het grootste deel van de bevolking.

We hopen de daikin binnen een jaar te hebben, vlak voordat ons vast energie contract afloopt :)

http://i1.tinypic.com/5yrg076.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grjn
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02-10 17:27
[...]

Zal het mogelijk zijn de ketel aan een gasfles de hangen? Mogelijk moet de ketel dan opnieuw afgesteld worden voor het gekozen gas. Zo kan kan je in geval van nood, of extreme kou nog steeds verwarming hebben maar wel van het gas (en vastrecht) af zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarviinL
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 03-09 18:10
RuudVerbeek schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 20:20:
[...]

Mag ik vragen hoe je de current loop module hebt kunnen bemachtigen? Lijkt via Google op dit artikelnummer onvindbaaar :|
Vreemd, heb zelf ook gekeken maar kan deze inderdaad ook niet vinden terwijl dit nummer wel op het zakje staat waar die bij mij in geleverd is.

Via mijn werkgever heb ik dit uitgezocht en dit blijkt dan weer een artikelnummer van Daikin te zijn :?

Via Groothandel Wasco is deze te bestellen;
Daikin current loop module set
(Wasco) artikelnr: 91561686
(Daikin) leveranciersnr: 5035934

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThsAdrns

ThsAdrns

Be the change!

grjn schreef op woensdag 30 november 2022 @ 11:12:
[...]

Zal het mogelijk zijn de ketel aan een gasfles de hangen? Mogelijk moet de ketel dan opnieuw afgesteld worden voor het gekozen gas. Zo kan kan je in geval van nood, of extreme kou nog steeds verwarming hebben maar wel van het gas (en vastrecht) af zijn.
Volgens de manual voor installateurs kan de ketel na aanpassing ook op propaan draaien.

Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na 2x Nissan Leaf en Citroën ë-C4 nu Ioniq 38 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pimjaco
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 01-10 18:53
@ThsAdrns en @cypress3d , ik denk dat het wel mogelijk is om de hybride combi gasloos te laten werken. Bij mij draait het systeem al maanden volledig gasloos met de gaskraan dichtgedraaid. Je zult hiervoor wel een aantal instellingen moeten veranderen in de ketel om de gasvraag voor CV helemaal uit te zetten. Dit doe je met de evenwichtstemperatuur [5-00 en 5-01] en nog een instelling die ik even thuis moet opzoeken.

Verder zul je je SWW via een andere weg moeten verwarmen. zodra de flowsensor in het intergas deel stroming ziet zal deze willen gaan branden. ik heb hiervoor een warmtepomp boiler gebruikt die van de ventilatielucht in de winter warm water maakt en in de zomer functioneert als airco.

Over de terugverdientijd vd boiler denk ik niet zoveel na, voor mij is het ook de sport om gasloos te gaan en wil ik best een beetje investeren in duurzaamheid.

Het compleet verwijderen van het Intergas deel of deze vervangen is zover ik weet niet mogelijk. ik heb een tijdje geprobeerd te draaien met het intergas deel uitgeschakeld maar dan krijg je inderdaad storingen.

Of je genoeg vermogen overhoud met alleen de warmtepomp weet ik niet. van de 8kW nominaal zal maar een gedeelte overblijven als het buiten koud is en jouw warmte vraag hoog, ik weet niet zeker of de Daikin dat dan bij kan benen. Ik ga het deze winter proberen gasloos te doen en kan je dus in de lente vertellen hoe dat bevallen is, een LT verwarming is denk ik wel een must om dit plan te doen slagen :).

het is dit jaar hier -2 geweest, dan is het tot nu toe nog geen enkel probleem om het huis warm te houden. Wij houden de benedenverdieping(circa 75m2) met vloerverwarming op constant 20 graden en de bovenverdieping worden op circa 16 graden gehouden met normale radiatoren. De werkplek is voorzien van een IR paneel.
[...]

[ Voor 15% gewijzigd door pimjaco op 30-11-2022 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aanzee
Ik zou graag willen weten wat jullie doen met de installatie als je een paar dagen weg gaat.
Ik heb wat lopen experimenteren met nacht verlaging van 0,5-1 graad maar dan moet de installatie aardig aan de bak s morgens maar een dag of drie weg is natuurlijk andere koek.
Misschien de thermostaat programeren? 1e dag weg 17 graden, tweede dag terug naar 18 en de dag van thuiskomst naar 19,5 gr ( staat ie normaal op) zoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 24-09 15:40

FaceDown

Storende factor.

aanzee schreef op donderdag 1 december 2022 @ 05:35:
Ik zou graag willen weten wat jullie doen met de installatie als je een paar dagen weg gaat.
Ik heb wat lopen experimenteren met nacht verlaging van 0,5-1 graad maar dan moet de installatie aardig aan de bak s morgens maar een dag of drie weg is natuurlijk andere koek.
Misschien de thermostaat programeren? 1e dag weg 17 graden, tweede dag terug naar 18 en de dag van thuiskomst naar 19,5 gr ( staat ie normaal op) zoiets?
Wat denk je daarmee te besparen? Is het al die moeite waard voor een handje vol kWh en het risico van een koud huis bij terugkomst?

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grjn
Vanmorgen wakker geworden in een koud huis, op de control unit stond de error code “C0-00 flowsensor/schakelaar storing, Neem contact op met uw dealer.” Na een reset werkt alles weer. Ik heb de storing een keer eerder toevallig gezien een paar weken terug, na een reset ging het lang goed.
jusseb schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 10:30:
….

Als laatste zie ik vaak een foutcode terugkomen. Vaak als ik een instelling probeer te veranderen in de thermostaat. 'C0-00 flowsensor/schakelaar storing. Neem contact op met uw dealer'. Als ik de thermostaat daarna even aan en uitzet, dan draait hij weer. De installateur weet ervan en zoekt contact met Daikin. Ik ben alleen benieuwd of iemand deze foutcode herkent?
Hoe heb je dit toen opgelost en wat was de oorzaak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

grjn schreef op donderdag 1 december 2022 @ 08:21:
Vanmorgen wakker geworden in een koud huis, op de control unit stond de error code “C0-00 flowsensor/schakelaar storing, Neem contact op met uw dealer.” Na een reset werkt alles weer. Ik heb de storing een keer eerder toevallig gezien een paar weken terug, na een reset ging het lang goed.

[...]

Hoe heb je dit toen opgelost en wat was de oorzaak?
Ik heb een keer (even uit mijn hoofd) C2 gehad, storing van de sensor van de retourtemp. Ook hier een herstart gedaan en nu al weken geen probleem meer. Lijkt dus een eenmalig iets en hopelijk blijft het daarbij. Als het vaker gebeurt zou ik de sensor laten vervangen om te beginnen.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grjn
FaceDown schreef op donderdag 1 december 2022 @ 09:03:
[...]

Ik heb een keer (even uit mijn hoofd) C2 gehad, storing van de sensor van de retourtemp. Ook hier een herstart gedaan en nu al weken geen probleem meer. Lijkt dus een eenmalig iets en hopelijk blijft het daarbij. Als het vaker gebeurt zou ik de sensor laten vervangen om te beginnen.
Ik heb van de installateur begrepen dat de C0-00 storing mogelijk komt omdat er teveel radiatoren dicht staan, en de Daikin zijn warmte niet kwijt kan. Ergens denk ik dat dit het best kan zijn, want het gebeurd op het einde wanneer Tado de extra radiator in de woonkamer dicht draait, dan blijft er nog 1 groep vloerverwarming over als de badkamer ook warm is. Heb daarom te thermostaat van de badkamer iets hoger gezet, hopelijk is dat genoeg. Er is wel een retour ventiel vlak voor de vloerverwarming verdeler.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vO30X8cKZB0FcTntJ1gpIqnt1pY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WxAWPPX5uxMXyXNE1M9nnRpp.png?f=fotoalbum_large

Dan nog iets, ik zag vannacht veel start stops en een verlaagde aanvoer temperatuur, is dit een vorst beveiliging? Ik heb een spilt unit.
Daarnaast zie ik sinds vannacht dat de pomp vaak kort draait en dan de CV bijspringt met een veel te hoge aanvoer temperatuur als gevolg, hoe kan ik dit voorkomen? Een theorie die ik heb is omdat het kouder is en de WP het niet aan kan dus de ketel bijspringt (maar teveel vermogen heeft), kan dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Laatst online: 09:15
Wij gaan binnenkort 4 dagen weg.

Verwarming gaat dan 'uit' (ingestelde temperatuur op 15 graden). We laten wel SWW boiler normaal draaien, want de legionellarun wil ik niet overslaan. En ik verwacht dat na de legionellarun het vat toch wel boven de ingestelde SWW temperatuur blijft.

De dag dag we thuis komen zetten we dan de verwarming weer aan. Kan de vloer alvast lekker opwarmen. En bij thuiskomst gooien we een paar blokjes hout, een aanmaakblokje en een lucifer in de houtkachel. Dan wordt de woonkamer wel redelijk vlot warm zonder dat het veel kWh's kost.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnCommentaar
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09:06
ik zie ook vreemde dingen wannneer het koud wordt, ik heb vakantie mode aaangezet op 15 graden, ben nu niet thuis maar dat de kamer temperatuur nu heel langzaam van 16.5 graden naar 17.7 is gegaan gedurende de nacht ( tot nu 10:00)
Ben erg benieuwd wat de WP nu doet, elektrisch of gas en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

grjn schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 09:27:
[...]

Ik heb van de installateur begrepen dat de C0-00 storing mogelijk komt omdat er teveel radiatoren dicht staan, en de Daikin zijn warmte niet kwijt kan. Ergens denk ik dat dit het best kan zijn, want het gebeurd op het einde wanneer Tado de extra radiator in de woonkamer dicht draait, dan blijft er nog 1 groep vloerverwarming over als de badkamer ook warm is. Heb daarom te thermostaat van de badkamer iets hoger gezet, hopelijk is dat genoeg. Er is wel een retour ventiel vlak voor de vloerverwarming verdeler.

[Afbeelding]

Dan nog iets, ik zag vannacht veel start stops en een verlaagde aanvoer temperatuur, is dit een vorst beveiliging? Ik heb een spilt unit.
Daarnaast zie ik sinds vannacht dat de pomp vaak kort draait en dan de CV bijspringt met een veel te hoge aanvoer temperatuur als gevolg, hoe kan ik dit voorkomen? Een theorie die ik heb is omdat het kouder is en de WP het niet aan kan dus de ketel bijspringt (maar teveel vermogen heeft), kan dat?
Je moet inderdaad een bypass hebben (een AVDO) zodat er altijd flow kan zijn ook als alle radiatoren dicht staan.

Die start-stops zijn defrosts. Die had ik vannacht ook een stuk of 8.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 03-10 20:20
Had in het verleden in het weekend de thermostaat een half graadje lager staan (vaak weg of actiever dan thuiswerken). Bleek geen goede zet voor een kleine hybride warmtepomp (4KW). Maandag aardig veel verbruik om bij te warmen, in het weekend weinig besparing zichtbaar.

Leverde mij de conclusie op dat opwarmen niet de hobby is van een Warmtepomp ;)

EDIT: vloerverwarming als hoofdverwarming helpt daar zeker ook niet bij.

[ Voor 4% gewijzigd door mk1992 op 02-12-2022 10:57 ]

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
C0-00 is volgens een andere handleiding een stromingsdetectie als de WP-circulatiepomp uitstaat. Kan het zijn dat de VV-pomp doordraait en water door de WP heen duwt?
De warmtepomp kan het in de nacht juist heel makkelijk aan, want je target temperatuur staat erg laag: 25, en de warmtepomp geeft dan een overshoot, hij wacht tot 3:00 voordat retour 23 is, gaat even aan, en bij 27 aanvoer schakelt hij dan al weer uit. Je retour temperatuur stijgt dan ook erg snel, dus hij kan geen warmte kwijt. Na een aantal cycles vindt hij blijkbaar dat er gas bij moet, maar de gasketel overshoot nog veel harder omdat het minimumvermogen daarvan ca 8kW is. Een gasverbod kun je met de equilibrium-instellingen te doen [5-00] op 1 (enable evenwichtstemperatuur) en [5-01] de evenwichtstemperatuur zelf op bv 0 of -5.

Het zijn geen defrosts, want dan zie je ook even negatief warmtepomp-vermogen en dan zie je 2 compressor-starts per defrost. Defrosts (als ze echt nodig zijn) herken je ook aan de dalende buitentemperatuur door dichtvriezen. Om 4:00 en 6:10 is misschien een defrost, dat zou je kunnen zien als je hp2gas-temperatuur ook laat zien, al denk ik eigenlijk van niet.

De target-dip om 6:22 is wel vreemd. Zou je niet liever 24u/dag rond de 35 aanvoer willen hebben in deze situatie?

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grjn
arnoldniessen schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 12:44:
[...]

C0-00 is volgens een andere handleiding een stromingsdetectie als de WP-circulatiepomp uitstaat. Kan het zijn dat de VV-pomp doordraait en water door de WP heen duwt?
Dat zal heel goed kunnen, ik heb een pompschakelaar met een temperatuur voeler ingesteld rond 25 graden. Mogelijk kan de aansturing slimmer vanaf de warmtepomp, al heb eigenlijk geen zin om kabel te trekken vanaf de ketel naar de verdeler. Misschien een Sonoff aangestuurd vanaf HA met de actuele aanvoer temperatuur als input, maar dit geeft weer veel points of failure in het systeem..

[...]

De target-dip om 6:22 is wel vreemd. Zou je niet liever 24u/dag rond de 35 aanvoer willen hebben in deze situatie?
Ik snap ook niet waarom hij terugvalt naar 25 graden, er is op dat moment geen warmtevraag. Ik merk dat hij dat nu ook doet, er is geen warmtevraag meer, en hij zakt naar 25 c. Normaal blijft hij de target temperatuur van de stooklijn houden (minimaal 30 graden), ook al is er geen warmtevraag. Wat mij ook opvalt is dat de flow de hele tijd op en neer gaat als de target op 25 graden staat en de warmtepomp dus vaak aanslaat maar er is geen warmtevraag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jfKjtyZNijrwHE9a7W7ySrJ7CX4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QBDE0pXqixQR3mBMUk5Ud0Gb.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnCommentaar
MijnCommentaar schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 10:13:
ik zie ook vreemde dingen wannneer het koud wordt, ik heb vakantie mode aaangezet op 15 graden, ben nu niet thuis maar dat de kamer temperatuur nu heel langzaam van 16.5 graden naar 17.7 is gegaan gedurende de nacht ( tot nu 10:00)
Ik ben toch zeer benieuwd waarom mijn huis verwarmt blijft worden, staat op vakantiestand op 15 graden de temperatuur loopt nog steeds op, het is nu 18,2 graden geworden, zag op een beveiligingscamera dat er stoom uit de afvoer van de cv ketel kwam dus stook (bij) op gas.
Ik vind dit een zeer ongewenste situatie
Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThsAdrns

ThsAdrns

Be the change!

MijnCommentaar schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 10:13:
Dat is ook de vraag die mij veel te vaak bezighoudt. Ik ben blij met de EARN-E op de P1 poort van de slimme meter, zodat ik gemakkelijk het verbruik van gas en elektra kan volgen. De hele logica van de Daikin regeling heb ik nog niet kunnen ontdekken.
Een gasverbod kun je met de equilibrium-instellingen te doen [5-00] op 1 (enable evenwichtstemperatuur) en [5-01] de evenwichtstemperatuur zelf op bv 0 of -5.
Ja, dat dacht ik ook, maar daar trekt de onze zich soms niets van aan. Ik heb geen idee waarom. Gelukkig is hij nu weer terug in WP modus en is het gasverbruik nog vrijwel alleen tapwater en koken. Maar waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grjn
MijnCommentaar schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 15:10:
[...]

Ik ben toch zeer benieuwd waarom mijn huis verwarmt blijft worden, staat op vakantiestand op 15 graden de temperatuur loopt nog steeds op, het is nu 18,2 graden geworden, zag op een beveiligingscamera dat er stoom uit de afvoer van de cv ketel kwam dus stook (bij) op gas.
Ik vind dit een zeer ongewenste situatie
Iemand een idee?
Zie ook mijn probleem, ik heb geen warmtevraag, maar de AWT wordt op 25 graden gezet. Maar de stooklijn gaat niet lager dan 30 graden. Het lijkt haast wel of hij in een soort vorstbeveiliging modus gaat? Hoe stuur jij je Daikin aan? Ik gebruik een Tado op de X2M1 en X2M4 klemmen icm een tijdsrelais.

[ Voor 3% gewijzigd door grjn op 02-12-2022 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnCommentaar
ThsAdrns schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 15:21:
[...]

Dat is ook de vraag die mij veel te vaak bezighoudt. Ik ben blij met de EARN-E op de P1 poort van de slimme meter, zodat ik gemakkelijk het verbruik van gas en elektra kan volgen. De hele logica van de Daikin regeling heb ik nog niet kunnen ontdekken.

[...]

Ja, dat dacht ik ook, maar daar trekt de onze zich soms niets van aan. Ik heb geen idee waarom. Gelukkig is hij nu weer terug in WP modus en is het gasverbruik nog vrijwel alleen tapwater en koken. Maar waarom?
ik kan ook alles monitoren wanneer ik thuis ben, maar nu ben ik een tijdje van huis en heb gewoon vakantie mode geactiveerd op 15 graden. Dit gebeurde ook in het weekend van 21 november toen de buitentemperatuur naar 3 graden ging, dus dat moet iets triggeren voor dit vreemde gedrag.

Maar bij gebruikt de installatie ook altijd eerst gas zodra die van eco naar comfort stand gaat. De laatste dagen onvegeer 1 kuub gas en gaat dan volledig elektrisch ( met dezelfde instellingen hier beschreven)

Ik stuur de wp aan met de standaard meegeleverde thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
ThsAdrns schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 15:21:
[...]

[...]

Die van mij lijkt zich ook weinig van deze setting aan. Ik heb de omgevingstemperatuur (05-01) op 1 graden staan, maar desondanks is hij nou al een tijdje bezig om alléén maar met gas te verwarmen met de compressor uit, wat niet de bedoeling is (het is hier nu 4.5 graden buiten). Ik heb setting C-03 op -10 staan, dus het is niet zo dat hij standaard met gas moet verwarmen.

Sterker nog, ik heb de verwarming net even helemaal uit gezet, en de ketel blijft gewoon branden met de compressor uit. Ik begrijp hier niets van.

Edit: de WP eens even helemaal opnieuw opgestart en nu is hij er eindelijk mee opgehouden. Heel vreemd (en duur...) gedrag dit.

[ Voor 7% gewijzigd door RoD op 02-12-2022 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnCommentaar
dit gedrag herinner ik me van 19 op 20 november, de thermostaat stond op eco, 17 graden en midden in de nacht ging de ketel staan te branden terwijl het nog 18,5 graden was in huis.
ook uitgezet en opnieuw gestart maar even later ging deze gewoon weer aan. Ik heb dat weekend, omdat het toch niet ging vriezen de stekker eruit getrokken.

Ik vermoed dat er een bug in de software zit.
ps ik heb een: ejha04aav3

[ Voor 19% gewijzigd door MijnCommentaar op 02-12-2022 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Na mijn reset is hij nu weer met alleen gas aan het branden |:(
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l9HWVSb-q4TDilfp92kWIuwXV_M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9G5ZkIjAZ4jE3E35W9KyH1kC.jpg?f=fotoalbum_large
Ik begrijp er helemaal niets van. En nee, dit is geen warm tapwater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:45
RoD schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 17:05:
Na mijn reset is hij nu weer met alleen gas aan het branden |:(
[Afbeelding]
Ik begrijp er helemaal niets van. En nee, dit is geen warm tapwater.
Dit is sowieso wel raar want jouw systeem staat uit toch? Ik zie geen groen lampje branden en er staat Uit in het display. Niet iemand die nu warm water gebruikt?

[ Voor 6% gewijzigd door Flappie op 02-12-2022 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Flappie schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 17:10:
[...]

Sit is sowieso wel raar want jouw systeem staat uit toch? Ik zie geen groen lampje branden.
Ja, ik heb hem expres helemaal uit gezet, maar de pomp blijft draaien en de ketel blijft aan staan. Hij mag uberhaubt niet aan, dus dit lijkt mij een bug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnCommentaar
zou het met de instelling vorstbeschermerkamer te maken kunnen hebben c-07

Vorstbescherming kamer zorgt ervoor dat het nooit te koud wordt in de kamer. Deze instelling gedraagt zich verschillend afhankelijk van de ingestelde manier om de unit te regelen ([C‐07]). Voer acties uit volgens onderstaande tabel:
#
Code
Beschrijving
Kamertemp.afwijking: Afwijking op de werkelijke kamertemperatuur gemeten op de sensor van de gebruikersinterface.
Manier om de unit te regelen ([C‐07])
Vorstbescherming kamer
Regeling via kamerthermostaat ([C‐07]=2)
Sta de kamerthermostaat toe te zorgen voor Vorstbescherming kamer:
▪ Zet [2‐06] op "1"
▪ Stel de vorstbeschermende kamertemperatuur in ([2‐05]).
Regeling via externe kamerthermostaat ([C‐07]=1)
Sta de externe kamerthermostaat toe te zorgen voor Vorstbescherming kamer:
▪ Draai de startpagina van de aanvoerwatertemperatuur AAN.
Regeling via de aanvoerwatertemperatuur ([C‐07]=0)
Vorstbescherming kamer is NIET gegarandeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnCommentaar
12 kuub gas verbruikt in een dag ?! raar ( ik update naar mindergas via domoticz)
eind van de middag ben ik thuis en ga vorstbeveiliging uitzetten, kijken wat er gebeurt
2-06 op 0 zetten

[ Voor 4% gewijzigd door MijnCommentaar op 03-12-2022 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aanzee
Beste mensen, heerlijk om vanmorgen wakker te worden in een woonkamer van 20gr maar de thermostaat staat op 19.5.
Om te voorkomen dat de temperatuur de hele dag schommelt tussen 19 en 20 graden denk ik dat de stooklijn iets om laag moet .
Maar hoe:
Bovenste punt een graadje verlagen, de lijn paralel verlagen (bovenste en onderste punt een graadje) of onderste punt verlagen.
Huidige instelling; BIJ -5 / 45 BIJ 17 / 29 Graden. Huis heeft vloerverwarming + radiatoren.
Las ergens dat het onderste punt 20/20 een goede instelling zou zijn maar dat maakt de stooklijn wel erg steil icm -5/45.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Laatst online: 09:15
Welk punt van de stooklijn je het beste kunt aanpassen, is nogal afhankelijk van hoe 'goed' de stooklijn ligt bij andere buitentemperaturen dan nu het geval is.

Heb je bij zachte buitentemperaturen de nodige 'overshoot', maar bij echte kou niet, dan moet je alleen het onderste punt verlagen.

Heb je bij elke buitentemperatuur last van wat overshoot, moet je de hele lijn verlagen.

Heb je bij lage temperaturen last van overshoot, maar bij zachtere buitentemperaturen niet, dan moet je het bovenste punt iets verlagen.

Belangrijk is dat je hier alléén mee gaat spelen bij bewolkte weersomstandigheden! Als het zonnig is, heb je namelijk door de gratis zonnewarmte al snel een overshoot te pakken. Maar als je dan daarop de stooklijn gaat aanpassen, dan krijg je het op een bewolkte dag met dezelfde buitentemperaturen niet warm.
Houd ook rekening met zaken als het aantal aanwezige personen, of het gebruik van je oven of andere warmtebronnen. Heb je net een huis vol visite gehad of ben je een cake aan het bakken, dan heb je net als met zonnig weer extra warmte in huis gehaald die er maar af en toe is, en waarop je dus niet je stooklijn moet afstemmen.

[ Voor 38% gewijzigd door Ivow85 op 03-12-2022 09:33 ]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aanzee
Dank je wel voor je uitleg Ivow. Ik kan hier mee uit de voeten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aanzee
Bedankt voor de aanvulling !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

FaceDown schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 21:52:
[...]

Als je koelt met water van 18 graden is er niks aan de hand. Je moet niet kouder gaan want dan krijg je inderdaad condens. Ik kon mijn werkkamer (radiator met fans) op 22 graden houden tijdens de laatste hittegolven terwijl het voorheen richting de 28 kon gaan. Het koelt dus wel maar het is geen airco.
Dat leek mij ook een logische inderdaad.

De installateur geeft echter aan geen Daikin te leveren met koelfunctie. Nu hink ik op twee gedachten: Ze doen dit niet omdat er écht problemen zijn zoals beschreven, óf ze doen het niet omdat ze de werkwijze/aandachtspunten ervan onvoldoende kennen/begrijpen. Het betreft een landelijk opererende club, en het is misschien wat te makkelijk om de aanname te doen dat ze dergelijke (hybride) warmtepompen installeren 'omdat de rest het ook doet' en ze er dus onvoldoende verstand/ervaring mee hebben.

Meer mensen ervaren dat installateurs huiverig zijn rondom de Daikin die ook kan koelen met dit argument?

[ Voor 4% gewijzigd door JBS op 03-12-2022 11:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

JBS schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 11:50:
[...]
Dat leek mij ook een logische inderdaad.

De installateur geeft echter aan geen Daikin te leveren met koelfunctie. Nu hink ik op twee gedachten: Ze doen dit niet omdat er écht problemen zijn zoals beschreven, óf ze doen het niet omdat ze de werkwijze/aandachtspunten ervan onvoldoende kennen/begrijpen. Het betreft een landelijk opererende club, en het is misschien wat te makkelijk om de aanname te doen dat ze dergelijke (hybride) warmtepompen installeren 'omdat de rest het ook doet' en ze er dus onvoldoende verstand/ervaring mee hebben.

Meer mensen ervaren dat installateurs huiverig zijn rondom de Daikin die ook kan koelen met dit argument?
Ik heb een lokale installateur, en die doet inderdaad ook geen koelfunctie om deze reden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

RoD schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 17:11:
[...]

Ja, ik heb hem expres helemaal uit gezet, maar de pomp blijft draaien en de ketel blijft aan staan. Hij mag uberhaubt niet aan, dus dit lijkt mij een bug.
Om hier nog eens op terug te komen. Ik heb nog twee keer opnieuw opgestart en nu gedraagt de ketel zich weer normaal. Eens kijken of dit zo blijft. Ik heb wel mijn installateur gemaild met mijn bevindingen om te zien of er wellicht een software update nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kam14
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 06-01-2024
Onze warmtepomp 5Kw maakt in de nacht met regelmaat lawaai door defrosts. Hoe kan dit voorkomen worden? Bijvoorbeeld de buiten unit uit te schakelen? Of een andere oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
FaceDown schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 21:52:
[...]

Als je koelt met water van 18 graden is er niks aan de hand. Je moet niet kouder gaan want dan krijg je inderdaad condens. Ik kon mijn werkkamer (radiator met fans) op 22 graden houden tijdens de laatste hittegolven terwijl het voorheen richting de 28 kon gaan. Het koelt dus wel maar het is geen airco.
Welke temperatuur pompte je rond tijdens die hittegolf? Zou zowaar interessant kunnen zijn om de pompschakelaar aan de kant te zetten als de vloer koeler is dan de omgevingstemperatuur.
Hier komt de vloer bij hoog zomer niet dichter in de buurt bij de kamertemp. dan een graad of 4, maar weet niet of dat voldoende verschil is.

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
Kam14 schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 12:30:
Onze warmtepomp 5Kw maakt in de nacht met regelmaat lawaai door defrosts. Hoe kan dit voorkomen worden? Bijvoorbeeld de buiten unit uit te schakelen? Of een andere oplossing?
Met instelling [D-00] op 2 ("voorkeurstarief / preferential kWh") en een schakelaar (of relais) tussen X5M-3 en X5M-4 kun je met deze schakelaar de WP verplichten alleen gas te gebruiken. Is eigenlijk bedoeld voor de Franse "rode dagen" als elektriciteit duur is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luc Beek
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 27-09 16:56
Hallo allemaal. Nu het tegen het vriespunt aanzit wilde ik eens experimenteren met bivalent gebruik. Heb daarom de evenwichtstemp wat omhoog gezet zodat hij binnen het bereik van mogelijk gas verbruik komt.

Ik merk hierbij op dat hij ‘fors’ gas verbruikt en nog maar weinig stroom (450watt continu terwijl dat zomaar 1500watt of meer kan zijn op enkel elektriciteit).

Herkennen jullie dit? Ik zou namenlijk graag zien dat de pomp veel meer voor zijn rekening neemt / op bijna max draait en juist maar een beetje gas toepast, zeker tijdens defrosts bv.

Ik heb de setup nu staan op ecologisch.

Herkennen jullie dit en is mijn wens (meer stroom tijdens bivalent gebruik) te realiseren? Wellicht op economisch draaien? Ben erg benieuwd. Overigens worstel ik dan wel met de prijzen instellen. Er zijn 3 tarieven voor stroom terwijl hier alleen dag en nacht tarief is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Luc Beek schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 14:33:
Hallo allemaal. Nu het tegen het vriespunt aanzit wilde ik eens experimenteren met bivalent gebruik. Heb daarom de evenwichtstemp wat omhoog gezet zodat hij binnen het bereik van mogelijk gas verbruik komt.

Ik merk hierbij op dat hij ‘fors’ gas verbruikt en nog maar weinig stroom (450watt continu terwijl dat zomaar 1500watt of meer kan zijn op enkel elektriciteit).

Herkennen jullie dit? Ik zou namenlijk graag zien dat de pomp veel meer voor zijn rekening neemt / op bijna max draait en juist maar een beetje gas toepast, zeker tijdens defrosts bv.

Herkennen jullie dit en is mijn wens (meer stroom tijdens bivalent gebruik) te realiseren? Wellicht op economisch draaien? Ben erg benieuwd. Overigens worstel ik dan wel met de prijzen instellen. Er zijn 3 tarieven voor stroom terwijl hier alleen dag en nacht tarief is.
Yep, ik heb dit ook. Zodra de temperatuur lager wordt en de WP tegen het punt aan komt dat hij gas wil gaan gebruiken, dan is het meteen ook een hoog verbruik. Ik ben nog bezig een manier te vinden om hem goed in balans te krijgen, om slechts een beetje gas te doen. Nu is het zo dat ik een dag 0.5 kuub kan verbruiken. En als de buitentemperatuur slechts een paar graden lager is verbruik ik ineens 6 kuub. Daar ben ik niet zo blij mee.

Ik heb hem ook op economisch staan en ik heb overal dezelfde elektriciteitsprijs ingevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc Beek
Dat zou balen zijn.. als iemand een suggestie heeft waarmee we meer stroom verbruik kunnen realiseren bij bivalent gebruik dan graag!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Luc Beek schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 15:38:
Dat zou balen zijn.. als iemand een suggestie heeft waarmee we meer stroom verbruik kunnen realiseren bij bivalent gebruik dan graag!
Wat je nog zou kunnen proberen is de gasprijs heel hoog zetten om gasverbruik te ontmoedigen. Dat heb ik overigens zelf niet geprobeerd. Ik ben vooral aan de slag gegaan met de stooklijn en het omlaag zetten van de evenwichtstemperatuur. Dat is allemaal nog work in progress.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnoldniessen
Luc Beek schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 14:33:

Het minimum gasketel vermogen is hier 20% of bijna 7kW, dat is ca 0.8m3/h (en de default instelling was bij mij bij oplevering zelfs 30%). De warmtepomp is efficienter naarmate de temperatuur van water van warmtepomp naar gasketel lager is. Vandaar dat de warmtepomp vaak op lager vermogen draait in bivalente mode. In mijn wat oudere systeem zie ik dat vaak de helft van de tijd tussen 2 defrosts alleen warmtepomp is, oplopend naar maximaal vermogen, de andere helft bivalent op laag vermogen (=minder snel dichtvriezen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aanzee
Bij hoog en laag tarief , zijn hoog en midden je hoge tarief, dus hetzelfde invoeren. De derde is je lage tarief

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

mk1992 schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 12:42:
[...]

Welke temperatuur pompte je rond tijdens die hittegolf? Zou zowaar interessant kunnen zijn om de pompschakelaar aan de kant te zetten als de vloer koeler is dan de omgevingstemperatuur.
Hier komt de vloer bij hoog zomer niet dichter in de buurt bij de kamertemp. dan een graad of 4, maar weet niet of dat voldoende verschil is.
Zoals gezegd; koeling is bij mij 18 graden, vlakke lijn. Helemaal geen last van condens.

Beetje belachelijk dat installateurs geen koelfunctie willen leveren. Ik had een installateur die geen naregeling (Tado/Honeywell) wilde aansluiten. Nou dan niet, lekker naar een ander gegaan. Ik bepaal toch zeker zelf wat voor installatie ik wens.

[ Voor 18% gewijzigd door FaceDown op 03-12-2022 22:18 ]

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mk1992
RoD schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 15:43:
[...]

Wat je nog zou kunnen proberen is de gasprijs heel hoog zetten om gasverbruik te ontmoedigen. Dat heb ik overigens zelf niet geprobeerd. Ik ben vooral aan de slag gegaan met de stooklijn en het omlaag zetten van de evenwichtstemperatuur. Dat is allemaal nog work in progress.
Zou geen verschil moeten maken. Ik kan alleen aan de gas/elektraprijzen als ie op economisch staat ingesteld. Bij ecologisch bestaat de optie gewoon niet.

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aanzee
De mijne draait op economisch met huidige prijzen voor gas en electra. Heb hem tot nu toe 1 keer gezien dat ie gas bij stookte (minder dan een m3). Evenwichts temp +5 graden.
De kWh vliegen er wel doorheen. Uit mn hoofd gisteren 26kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

aanzee schreef op zondag 4 december 2022 @ 08:27:
De mijne draait op economisch met huidige prijzen voor gas en electra. Heb hem tot nu toe 1 keer gezien dat ie gas bij stookte (minder dan een m3). Evenwichts temp +5 graden.
De kWh vliegen er wel doorheen. Uit mn hoofd gisteren 26kWh.
Netjes.. hier 37kWh. Vrijstaand huis 200m2 woonoppervlakte, LTV (vloerverwarming en jaga's).

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc Beek
Hier dus ook 35 plus, idem woning. Jammer dat hij op gas direct ver veel gas gebruikt.

Ben er wel achter dat de gevraagde water temp (conform stooklijn) niet gehaald wordt (3 a 4 graden minder) Retour temp zit weer onder aanvoer met zo’n 6 graden. Wellicht gaat hij daarom in verhouding
meer gas verbruiken als ik dat toelaat Of klopt die redenatie niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aanzee
Die 26kWh is alleen de wp, het was 37kWh het hele huis bij elkaar. Ik woon alleen niet zo groot 😀 160m2 platte platte bungalow aan de costa van Nederland (zeeland) denk dat het net iets minder koud is hier 0 gr vannacht).
Vloerverwarming plus radiatoren

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aanzee
Nog één dingetje: als ik wat door de menu’s van de kamerthermostaat loop en het lcd schermpje licht dus een poosje op, registreert de thermostaat gelijk een hogere temperatuur (0,2-0,3 hoger) door de warmte van het lcd scherm denk ik. ( ik sta zelf niet te hijgen in het scherm) iemand anders hier ook last van?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Luc Beek
Zeer zeker hier ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThsAdrns

ThsAdrns

Be the change!

Ja, herkenbaar. Niet handig als je zonder verstoringen wilt testen.

Overigens gisteren 24 kWh verbruikt (het hele huis) en 0,5 m³ gas. Daarmee houden we effectief de benedenverdieping van 55 m² op 20,5 graden. Het gas is voor koken en tapwater, alleen 's morgens bij start van de warmtepomp wordt er zo'n 0,15 m³ gestookt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

ThsAdrns schreef op zondag 4 december 2022 @ 14:26:
Ja, herkenbaar. Niet handig als je zonder verstoringen wilt testen.

Overigens gisteren 24 kWh verbruikt (het hele huis) en 0,5 m³ gas. Daarmee houden we effectief de benedenverdieping van 55 m² op 20,5 graden. Het gas is voor koken en tapwater, alleen 's morgens bij start van de warmtepomp wordt er zo'n 0,15 m³ gestookt.
Hoe woon je? Vrijstaand, hoekhuis, tussnenwoning, etc?

Ik heb hier vandaag toch alweer 2,8 kuub gas verbruikt. Gemiddeld genomen over de dag verbruikt hij niet veel, maar zo af en toe gebruikt hij een periode flink gas. Ik heb hem nu maar eens op ecologisch gezet, want ik geloof niet dat het economische programma ergens op slaat. Hij doet maar wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aanzee
24kWh . Bij 20,5gr. Mooi met dit weer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThsAdrns

ThsAdrns

Be the change!

RoD schreef op zondag 4 december 2022 @ 14:42:
[...]

Hoe woon je? Vrijstaand, hoekhuis, tussnenwoning, etc?
Jaren 80 tussenwoning met uitbouw. Geen extra isolatie van spouwmuren (beperkt oppervlak), vloer (geen kruipruimte) of plat dak (wel een groen dak, maar dat is geen thermische isolatie). Wel in het hele huis HR++ beglazing. Effectief verwarmen we vaak alleen beneden, op de slaapkamers hangen inverters (we hebben dus een multi split systeem) en geen radiatoren meer.
RoD schreef op zondag 4 december 2022 @ 14:42:Ik heb hier vandaag toch alweer 2,8 kuub gas verbruikt. Gemiddeld genomen over de dag verbruikt hij niet veel, maar zo af en toe gebruikt hij een periode flink gas. Ik heb hem nu maar eens op ecologisch gezet, want ik geloof niet dat het economische programma ergens op slaat. Hij doet maar wat.
Als het ding, zoals nu, doet wat hij doen moet, denk ik het in de vingers te hebben. Maar als hij er met de pet naar gooit, zoals twee weken geleden, dan denk ik ook: hij doet maar wat. En ik weet nog steeds niet waarom hij nu wel van het gas afblijft, en toen niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

ThsAdrns schreef op zondag 4 december 2022 @ 19:11:

[...]

Als het ding, zoals nu, doet wat hij doen moet, denk ik het in de vingers te hebben. Maar als hij er met de pet naar gooit, zoals twee weken geleden, dan denk ik ook: hij doet maar wat. En ik weet nog steeds niet waarom hij nu wel van het gas afblijft, en toen niet.
Dat is het, het lijkt soms wel willekeur. Soms een poosje steady kleine stootjes gas om de dag mee door te komen, en dan weer een uur of 3 waarin een paar kuub wordt afgefikt. Ik kan er geen peil op trekken.

Edit: plus dat hij zich helemaal niets aantrekt van de ingestelde evenwichtstemperatuur.

[ Voor 7% gewijzigd door RoD op 04-12-2022 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LionkingNL
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 01-10 13:07
Dit zijn mijn settings en bij ons wordt er alleen kouder dan -5 met gas bijgestookt. Komt uit dit forum 😀

5-01 evenwichtstemp: Naar -5 gezet
5-00: op 1 gezet (dit bepaalt dat de gasketel NIET mag stoken wanneer de buitentemp boven de evenwichtstemp ligt (deze optie online gevonden, staat in de installateurshandleiding niet beschreven!)
Optie 'snel aanwarmen' uitgezet (kan het nummertje hiervan even niet vinden!)
7-04: Op ecologisch gezet
9-0B: Langzaam afgiftesysteem

Waarschijnlijk hebben jullie optie 5-00 niet aangepast en dan wordt er willekeurig gas bijgestookt tijdens de defrost.

Op weg naar een duurzaam leven: goed geïsoleerd, 9500wp PV, Daikin warmtepomp en Hyundai Ioniq Electric + Kia e-Soul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

LionkingNL schreef op zondag 4 december 2022 @ 21:17:
Dit zijn mijn settings en bij ons wordt er alleen kouder dan -5 met gas bijgestookt. Komt uit dit forum 😀

5-01 evenwichtstemp: Naar -5 gezet
5-00: op 1 gezet (dit bepaalt dat de gasketel NIET mag stoken wanneer de buitentemp boven de evenwichtstemp ligt (deze optie online gevonden, staat in de installateurshandleiding niet beschreven!)
Optie 'snel aanwarmen' uitgezet (kan het nummertje hiervan even niet vinden!)
7-04: Op ecologisch gezet
9-0B: Langzaam afgiftesysteem

Waarschijnlijk hebben jullie optie 5-00 niet aangepast en dan wordt er willekeurig gas bijgestookt tijdens de defrost.
Nee, die optie staat hier gewoon op 1, dus de ketel mag niet aan gaan boven de evenwichtstemperatuur. Toch trekt hij zich daar niets van aan.

Edit: waar moet je optie 9-0B op zetten om hem op langzaam te krijgen? Dat kan ik ook nog proberen.

[ Voor 5% gewijzigd door RoD op 04-12-2022 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

RoD schreef op zondag 4 december 2022 @ 21:29:
[...]

Nee, die optie staat hier gewoon op 1, dus de ketel mag niet aan gaan boven de evenwichtstemperatuur. Toch trekt hij zich daar niets van aan.

Edit: waar moet je optie 9-0B op zetten om hem op langzaam te krijgen? Dat kan ik ook nog proberen.
Dit is een van de opties die al meerdere malen besproken is in dit topic. Ik snap niet dat mensen verwonderd zijn over hun gasverbruik maar niet de moeite hebben genomen om de instellingen in dit topic door te nemen.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dtakkie
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 14-08-2023
Beste tweakers,

Wij hebben sinds 2 maanden een Daikin Intergas hybride 8kw. Hij doet iets wat ik niet begrijp en kan verklaren

Na 40-50 minuten vol aan te gaan
erwijl de gewenste AWT nog NIET gehaald is, de delta T nog (43.1-36.4=) 6.7 is en de warmtevraag aanwezig is en blijft, de warmtepomp plots op eigen initiatief gedurende 10 minuten

- het debiet omhoog van 15 naar 20 liter
- De koelvloeistoftemperatuur daalt van 40 graden naar -2 graden, en loopt daarna langzaam weer op naar 33.5
- daalt daarmee de AWT van 44 graden naar 30.6 graden. De waterinlaat blijft rond 30 graden

Hierna gaat hij weer 40-50 minuten vol aan en daarna herhaald bovenstaande zich. Dit levert deze grafiek op:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dFw232bwrdzTCOdlmml6BBhaoCI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZYtyAYci2DeUUBRLoCmRzAQg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IbO7Dr9Z9LZN818DsdBEURzFMjo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RiNgm8vUO46DjwXdw3sCEe6Y.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn installateur zegt dat dit 'normaal is voor deze vorm van hybride', maar ik vind het toch erg raar:
Als je met de auto de snelweg oprijdt ga je ook niet eerst vol naar 130 dan afremmen naar 20 om dan weer vol gas naar 130 te gaan. 80 constant is dan zuiniger en efficiënter.

(Her)kent een van jullie dit fenomeen? Is dit normaal of afwijkend? Wat is de reden dat dit gebeurd en wat is de logica erachter?

Alvast bedankt voor de reacties.

[ Voor 11% gewijzigd door dtakkie op 05-12-2022 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBgek
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:19
dtakkie schreef op maandag 5 december 2022 @ 08:12:
Na 40-50 minuten vol aan te gaan
erwijl de gewenste AWT nog NIET gehaald is, de delta T nog (43.1-36.4=) 6.7 is en de warmtevraag aanwezig is en blijft, de warmtepomp plots op eigen initiatief gedurende 10 minuten

- het debiet omhoog van 15 naar 20 liter
- De koelvloeistoftemperatuur daalt van 40 graden naar -2 graden, en loopt daarna langzaam weer op naar 33.5
- daalt daarmee de AWT van 44 graden naar 30.6 graden. De waterinlaat blijft rond 30 graden
Dit is normaal tijdens ontdooien.

[ Voor 42% gewijzigd door MBgek op 05-12-2022 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dtakkie
  • Laatst online: 14-08-2023
MBgek schreef op maandag 5 december 2022 @ 09:14:
[...]

Dit is normaal tijdens ontdooien.
Dank voor je reactie MBgek. Hij doet dit echter ook al bij buitentemperaturen van rond de 6-7-8 graden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBgek
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:19
dtakkie schreef op maandag 5 december 2022 @ 09:26:
[...]

Dank voor je reactie MBgek. Hij doet dit echter ook al bij buitentemperaturen van rond de 6-7-8 graden...
Dat is goed mogelijk hoor, dat ligt ook aan het weer. Was er bijvoorbeeld mist? als de buitenunit (op dat moment verdamper) onder het dauwpunt komt vriest 'ie aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fohn5
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 03-10 17:38
Zag onderstaande wat correct is maar mogelijk ook op een elegante manier op te lossen is .
FaceDown schreef op zondag 4 december 2022 @ 21:52:
[...]
Dit is een van de opties die al meerdere malen besproken is in dit topic. Ik snap niet dat mensen verwonderd zijn over hun gasverbruik maar niet de moeite hebben genomen om de instellingen in dit topic door te nemen.
Is het een idee om de instellingen van de gebruikers te verzamelen in een spreadsheet zodat deze makkelijk te bekijken zijn voor mensen op de zelfde manier als in het daikin altherma topic ?
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
zie link op laatste pagina daikin altherma topic
Maar dan natuurlijk toegespitst op de hybride variant of komen deze instellingen feitelijk overeen?
Heb de hybride slechts in bestelling staan en ben bezig met inlezen , maar vond ik een mooie oplossing .

[ Voor 7% gewijzigd door fohn5 op 07-12-2022 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

FaceDown schreef op zondag 4 december 2022 @ 21:52:
[...]

Oh jawel hoor. Ik heb netjes op 9-0B gezocht in dit topic, maar dan staat er weliswaar dat men die setting heeft aangepast, maar niet welke parameter er bij hoort.

Alle andere instellingen, zoals de evenwichtstemperatuur, temperatuur waarbij de ketel het geheel overneemt, stooklijn, functie snel aanwarmen, etc, heb ik al aangepast. Bovendien ligt het probleem van mijn gasverbruik dieper dan dat, zoals je in mijn posts had kunnen lezen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThsAdrns

ThsAdrns

Be the change!

Mogelijk kunnen veel beginnersvragen worden afgevangen door een uitgebreidere startpost toe te voegen. Dit topic is nogal geëvolueerd sinds de start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AASS
  • Laatst online: 07-05-2023

AASS

Ejha04

Ben ook benieuwd naar de waarschuwings historie bij anderen.
Heb mijn WP gekoppeld met een externe thermostaat samen met weersafhankelijk.
Heb alle instellingen w.b.t. wel of geen gas ongeveer zoals de meesten hier schrijven.
Heb de pomp op continue, wp draait dan alleen op elec. dus geen gas.(tot -5 bij mij)
Wanneer ik de pomp zet op verzoek, dan gaat het echt anders. (zelfde instellingen)
Nu word er gas verbruikt, beetje onregelmatig, en heb daarbij waarschuwingsstoring E3-00 (hogedruksensor)
Pomp weer terug op continue, geen issue`s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aanzee
Misschien een domme vraag maar stookt de wp op modulatie? Ik heb de ingestelde stooklijn op papier uitgezet en heb de stooklijn nu zover dat de wp bij de huidige buitentemp de heledag net tegen de ingestelde waarde aanhikt. Ik probeer de awt en buitentemperatuur in dezelfde grafiek te zetten en verwacht dat de verschillende punten min of meer op de stooklijn zouden liggen maar dit lijkt niet het geval. Bij buiten temp tussen de 0 en 5 graden (laatste paar dagen) ligt de awt 1 tot 2 graden onder de stooklijn. Tenminste op die momenten dat ik de buitentemp en awt aflees op de thermostaat ( aantal keer per dag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artstam
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04-06 18:44
[
Nu word er gas verbruikt, beetje onregelmatig, en heb daarbij waarschuwingsstoring E3-00 (hogedruksensor)
Pomp weer terug op continue, geen issue`s
Wat is de instelling om de pomp op continue te zetten?

Daikin altherma hybride: EVLQ08CAV3 (J036339), EHYBH08AAV32 (3122556), Intergas NHYKOMB33AA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
dtakkie schreef op maandag 5 december 2022 @ 08:12:
Mijn installateur zegt dat dit 'normaal is voor deze vorm van hybride', maar ik vind het toch erg raar:
Als je met de auto de snelweg oprijdt ga je ook niet eerst vol naar 130 dan afremmen naar 20 om dan weer vol gas naar 130 te gaan. 80 constant is dan zuiniger en efficiënter.

(Her)kent een van jullie dit fenomeen? Is dit normaal of afwijkend? Wat is de reden dat dit gebeurd en wat is de logica erachter?

Alvast bedankt voor de reacties.
Defrosts zijn normaal, maar wat die grafiek ook laat zien: een deel van de dag staat hij uit. Om in je eigen beeldspraak te blijven: je rijdt soms 130 en je staat soms stil. Waarom niet continue 100, zuiniger, en minder slijtage. En, het rooster buiten wordt dan wat minder koud, dus misschien voorkom je dan wel een aantal defrosts als het buiten 6C is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keida
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:19

Keida

dr.

ik juich een uitgebreidere topicstart ook toe, sinds vorige week ook gebruiker van 5kW warmtepomp. Ik probeer het proces zelf goed te begrijpen zodat ik het kan toepassen op onze eigen situatie. We komen van vloerverwarming, uiteraard met alleen gas en bijverwarming benedenverdieping met normale radiatoren.
Ik laat de bovenverdieping even buiten beschouwing, daar is een aparte thermostaat met zoneklep, maar dat is een tweede project, is nog niet zo makkelijk begrijp ik al

Ik heb een paar vragen:
- De vloerverwarming is met een mengverdeler en dus eigen thermostaatknop. Als ik het goed begrijp zou het het handigst zijn als de Delta T voor de warmtepomp zo laag mogelijk is. Als ik de vloerverwarming te veel zou bij laten mengen (dus lagere temperatuur in de vloer dan de AWT vanwege bijmenging (hypothetisch)) dan is die delta T direct (te) hoog lijkt me?

- Dus beste optie is zo laag als mogelijke AWT voor vloerverwarming, die mengverdeler/thermostaat van de vloerverwarming helemaal open en zoeken naar beste balans tussen warmtepomp en bijverwarmen met gas als het erg koud is? Begrijp ik dat beetje goed? Ik laat nu de CV bij 0 graden bijverwarmen (evenwichtstemperatuur), want ik verwacht niet dat in ons redelijk geisoleerd huis uit jaren 30 de warmtepomp bij echt koud weer het alleen kan

- Verder is de hysterese band rondom gewenste kamertemperatuur niet te verlagen onder de 1 graden begrijp ik? nu toch frequent overshoot, waarbij het al lang de gewenste temperatuur heeft gehaald, maar CV/warmtepomp nog vrolijk doorgaan tot 0.5 graden erboven en soms meer

IJsdikte op de Elfstedentocht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aanzee
Ik ben maar een beginner maar ik heb mn stooklijn graadje voor graadje verlaagd en nu de laatste paar dagen draait ie continue net tegen de ingestelde kamer temperatuur aan en dus geen last meer van de 1 graad temp schommelingen. Misschien is dat een oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AASS

AASS

Ejha04

artstam schreef op maandag 5 december 2022 @ 20:13:
[...]

Wat is de instelling om de pomp op continue te zetten?
A.2.1.9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc Beek
aanzee schreef op maandag 5 december 2022 @ 17:19:
Misschien een domme vraag maar stookt de wp op modulatie? Ik heb de ingestelde stooklijn op papier uitgezet en heb de stooklijn nu zover dat de wp bij de huidige buitentemp de heledag net tegen de ingestelde waarde aanhikt. Ik probeer de awt en buitentemperatuur in dezelfde grafiek te zetten en verwacht dat de verschillende punten min of meer op de stooklijn zouden liggen maar dit lijkt niet het geval. Bij buiten temp tussen de 0 en 5 graden (laatste paar dagen) ligt de awt 1 tot 2 graden onder de stooklijn. Tenminste op die momenten dat ik de buitentemp en awt aflees op de thermostaat ( aantal keer per dag).
Ik heb exact hetzelfde gedaan, met succes. Naar mijn idee moduleert hij; als in zelfstandig een correctie toepast omhoog of omlaag op de AWT. Er is ook in te stellen met hoeveel graden hij dat mag doen. Ik vind het ideaal. Dit werkt wel alleen wanneer de controller als ruimte thermostaat wordt gebruikt.

Zelf probeer ik nog een vinger aan de pols te krijgen inzake de de gemiddelde buiten temp (standaard 12 uur). Bij sensor informatie geeft hij de actuele temp aan, maar hij rekent wellicht met het gemiddelde. Dat kan ook een (extra) verklaring zijn voorbijer verschil.

Hier ga ik binnenkort over op AWT sturing in plaats van warmtevraag op thermostaat, omdat hij zo lekker in de juiste lijn ligt. En dan kun je eventueel snachts, of bij veel bezoek een beetje temperen zonder dat het hele systeem stopt, of juist omhoog corrigeren wanneer nodig of wenselijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans4923
  • Laatst online: 03-10 16:20
aanzee schreef op maandag 5 december 2022 @ 21:04:
Ik ben maar een beginner maar ik heb mn stooklijn graadje voor graadje verlaagd en nu de laatste paar dagen draait ie continue net tegen de ingestelde kamer temperatuur aan en dus geen last meer van de 1 graad temp schommelingen. Misschien is dat een oplossing
Kan je eens n foto van je stooklijn plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc Beek
RoD schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 15:25:
[...]

Yep, ik heb dit ook. Zodra de temperatuur lager wordt en de WP tegen het punt aan komt dat hij gas wil gaan gebruiken, dan is het meteen ook een hoog verbruik. Ik ben nog bezig een manier te vinden om hem goed in balans te krijgen, om slechts een beetje gas te doen. Nu is het zo dat ik een dag 0.5 kuub kan verbruiken. En als de buitentemperatuur slechts een paar graden lager is verbruik ik ineens 6 kuub. Daar ben ik niet zo blij mee.

Ik heb hem ook op economisch staan en ik heb overal dezelfde elektriciteitsprijs ingevoerd.
Ben bezig aan nieuwe testen op eigen theorie haha.

De woning koelde bij deze lage temperaturen marginaal af, maar steady. Ik de stooklijn dus marginaal omhoog bijstellen, zonder resultaat.
WP draaide continu op Max vermogen met toen het vochtiger werd continu defrost beveiliging.
Toen evenwicht temp omhoog gegooid zodat gas gebruikt mocht worden. Direct veel verbruik en nog maar 400watt stroom. Irritant dus gas weer ‘uitgezet’. Later merkte ik op dat de WP de ingestelde AWT obv stooklijn helemaal niet haalde. Dus ik stooklijn weer naar beneden want ik ontdekte dat de WP maar kwam tot zo’n 38 graden AWT maar ik vroeg 44. Nu hij 40 graden vraagt en de buiten temp net boven evenwichtstemp zit draait de pomp op een ruimte drie kwart van zijn vermogen met toefjes gas. Helemaal zoals ik wens. Nu de nacht en dag erop eens aankijken.

Nb: heb op basis van eerdere tip hier in het forum nu ook het minimum vermogen van de ketel op 20% procent gezet (default is 30).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Luc Beek schreef op maandag 5 december 2022 @ 22:47:
[...]

De woning koelde bij deze lage temperaturen marginaal af, maar steady. Ik de stooklijn dus marginaal omhoog bijstellen, zonder resultaat.
WP draaide continu op Max vermogen met toen het vochtiger werd continu defrost beveiliging.
Toen evenwicht temp omhoog gegooid zodat gas gebruikt mocht worden. Direct veel verbruik en nog maar 400watt stroom. Irritant dus gas weer ‘uitgezet’. Later merkte ik op dat de WP de ingestelde AWT obv stooklijn helemaal niet haalde. Dus ik stooklijn weer naar beneden want ik ontdekte dat de WP maar kwam tot zo’n 38 graden AWT maar ik vroeg 44. Nu hij 40 graden vraagt en de buiten temp net boven evenwichtstemp zit draait de pomp op een ruimte drie kwart van zijn vermogen met toefjes gas. Helemaal zoals ik wens. Nu de nacht en dag erop eens aankijken.

Nb: heb op basis van eerdere tip hier in het forum nu ook het minimum vermogen van de ketel op 20% procent gezet (default is 30).
Ik ben ook met de stooklijn bezig geweest maar merkte dat mijn secundaire circuit (radiatoren) het niet meer bijbeende.

Tot nu toe werkt het beter nu hij op ecologisch staat, maar ik moet het nog zien bij temperaturen rond het nulpunt. To be continued.

Minimum ketel vermogen moet ik ook nog wat mee doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AASS

AASS

Ejha04

[...]

[...]

Verander ik het vermogen op de ketel zelf met parameter 3 ?

Onderstaande staat in gebruiksaanwijzing.

Maximumvermogen voor verwarming van ruimten ingesteld ~85% 60% Maximumvermogen bij verwarming. Dit is een percentage van het maximum ingesteld in parameter . We raden u sterk aan om deze instelling niet te wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• detim
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-09 23:30
Het lijkt er op dat sinds een tijdje mijn 8kw niet meer moduleert
Blijft constant 1600-1800 watt van het net pakken.
Ook nu het vandaag weer ietsje warmer is.
Met dalen van een paar minuten naar 600 watt en dan gaat hij weer vol stoken.
Heb het gas nu goedkoper ingesteld als elektra, maar blijft elektra pakken.

Had dit een tijdje terug ook en na een reboot was het goed, maar nu komt het telkens terug.

Iemand een idee waar ik moet zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc Beek
AASS schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 08:42:
[...]

[...]

Verander ik het vermogen op de ketel zelf met parameter 3 ?

Onderstaande staat in gebruiksaanwijzing.

Maximumvermogen voor verwarming van ruimten ingesteld ~85% 60% Maximumvermogen bij verwarming. Dit is een percentage van het maximum ingesteld in parameter . We raden u sterk aan om deze instelling niet te wijzigen.
Parameter kleine c moet Jennie mijn hoofd hebben. Minimum ventilator (is vermogen). Dus niet maximum. Default is 30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc Beek
Ik stap maar ens over op economisch in plaats van ecologisch, met als doel/test te zien of het apparaat daadwerkelijk hybride kan draaien waarbij gas niet perse de overhand neemt.

Ik kom er niet helemaal uit met de prijzen invoeren. Misschien kan iemand even bevestigen.
Mijn huidige prijzen zijn zo'n 22 cent voor een Kwh en zo'n 80 cent voor een kuub gas.
Omdat ik zeker 3/4 deel weg kan salderen (mogelijk meer) wil ik de electra pijs even op zo'n 5 cent zetten, en gas gewoon op de 80 cent. De handleiding geeft aan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6hhXQKGcnUf-eLlazQ4GykRkbyM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7NkgI8DujVNIQHB1sT5prA06.jpg?f=user_large

Moet ik dan dus 5,0 kWh bij Electra zetten, en 8,0 kWh bij gas?
Die 8,0 komt van 80 cent gedeeld door 10, grofweg 1 kuub is 10kWh?

Ik vind het verschil zo klein, en wanneer ik mijn echte electra prijs zou opvoeren dan is deze veel hoger dan gas (20,0).

Dank alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aanzee
Volgens mij heb je het bij het rechte eind vwb de prijzen per kw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aanzee
En volgens mij betekend dit ook dat zolang de cop groter is dan 1,6 (8/5) electra voordeliger is dan gas en dus de ketel bijna nooit gas zal bijstoken tenzij er snel verwarmt moet worden of we siberische temperaturen krijgen.
Maar misschien heb ik het wel mis en dan hoor ik dat graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
Volgens de unit is het buiten 5.5 graden,
Weerstation zegt 3.6 op het vliegveld
Dauwpunt op 3
Evenwichtstemp op 2

En toch stoken we nu gas >:(

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hhoekstra
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:08
mk1992 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 07:43:
Dauwpunt op 3
Evenwichtstemp op 2

Weet niet wat de unit temp. op moment aangeeft maar bij mij blijft hij grotendeels op elektra stroken. Vannacht 4.73 kwh en 0.2m³ gas.

Dat is acceptabel.

Buiten temp meter is nu 2 graden.

[ Voor 4% gewijzigd door hhoekstra op 07-12-2022 08:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Luc Beek schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 17:17:
Ik stap maar ens over op economisch in plaats van ecologisch, met als doel/test te zien of het apparaat daadwerkelijk hybride kan draaien waarbij gas niet perse de overhand neemt.

Ik kom er niet helemaal uit met de prijzen invoeren. Misschien kan iemand even bevestigen.
Mijn huidige prijzen zijn zo'n 22 cent voor een Kwh en zo'n 80 cent voor een kuub gas.
Omdat ik zeker 3/4 deel weg kan salderen (mogelijk meer) wil ik de electra pijs even op zo'n 5 cent zetten, en gas gewoon op de 80 cent. De handleiding geeft aan:

[Afbeelding]

Moet ik dan dus 5,0 kWh bij Electra zetten, en 8,0 kWh bij gas?
Die 8,0 komt van 80 cent gedeeld door 10, grofweg 1 kuub is 10kWh?

Ik vind het verschil zo klein, en wanneer ik mijn echte electra prijs zou opvoeren dan is deze veel hoger dan gas (20,0).

Dank alvast!
Denk aan de COP. Dat maakt het verschil.

Ik heb hem overigens net omgezet van economisch naar ecologisch, omdat hij er niks van bakte. Nu lijkt hij zich ook pas aan de evenwichtstemperatuur te houden en verbruik ik nauwelijks nog gas terwijl het elektraverbruik binnen de perken blijft. Tot nu toe bevalt het ecologische programma dus beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grjn
mk1992 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 07:43:
Dauwpunt op 3
Evenwichtstemp op 2

Ik heb de afgelopen dagen geen gas gebruikt en het was hier wat kouder (2.5 graad afgelopen nacht), ketel staat op economisch. Evenwicht temperatuur dacht ik op 3. Snel aanwarmen uit en langzaam afgifte systeem. Ik regel weersafhankelijk (met Tado als na-regeling), kan het zijn dat jou aanvoer temperatuur te hoog staat waardoor je geen goede COP haalt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grjn
fohn5 schreef op maandag 5 december 2022 @ 09:32:
Zag onderstaande wat correct is maar mogelijk ook op een elegante manier op te lossen is .

[...]

Is het een idee om de instellingen van de gebruikers te verzamelen in een spreadsheet zodat deze makkelijk te bekijken zijn voor mensen op de zelfde manier als in het daikin altherma topic ?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing

Maar dan natuurlijk toegespitst op de hybride variant of komen deze instellingen feitelijk overeen?
Heb de hybride slechts in bestelling staan en ben bezig met inlezen , maar vond ik een mooie oplossing .
Je link lijkt niet te werken. Daarnaast ben ik dit document ooit tegen gekomen, die heeft me goed opweg gehopen: https://static1.squarespa...as+hybride+warmtepomp.pdf
Daarnaast krijg je natuurlijk ook een handleiding bij je unit, in de installateurs handleiding is ook het nodige te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
grjn schreef op woensdag 7 december 2022 @ 10:25:
[...]

Ik heb de afgelopen dagen geen gas gebruikt en het was hier wat kouder (2.5 graad afgelopen nacht), ketel staat op economisch. Evenwicht temperatuur dacht ik op 3. Snel aanwarmen uit en langzaam afgifte systeem. Ik regel weersafhankelijk (met Tado als na-regeling), kan het zijn dat jou aanvoer temperatuur te hoog staat waardoor je geen goede COP haalt?
Staat op 40c, kan niet veel lager i.v.m. mengverdeler vloer (I know, I know) en prestaties reguliere radiatoren boven.
Kan niks zien aan defrosts, COP's of wat dan ook, Warmtepomp begint er gewoon niet aan 8)7

Heb vanmorgen overgezet op economisch, met gas op 30 per kWH en stroom op 0,01 per kWh. Hielp tien minuten, toen weer de CV aan de gang.

[ Voor 9% gewijzigd door mk1992 op 07-12-2022 10:39 ]

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grjn
mk1992 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 10:39:
[...]

Staat op 40c, kan niet veel lager i.v.m. mengverdeler vloer (I know, I know) en prestaties reguliere radiatoren boven.
Kan niks zien aan defrosts, COP's of wat dan ook, Warmtepomp begint er gewoon niet aan 8)7

Heb vanmorgen overgezet op economisch, met gas op 30 per kWH en stroom op 0,01 per kWh. Hielp tien minuten, toen weer de CV aan de gang.
Wel bijzonder, Ik zie dat mijn aanvoer temperatuur vanmorgen vroeg ook 39 graden was, ik had toen een verschil van 3.5 graad tussen aanvoer en retour. Misschien dat het verschil daar zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fohn5
grjn schreef op woensdag 7 december 2022 @ 10:29:
[...]

Daarnaast ben ik dit document ooit tegen gekomen, die heeft me goed opweg gehopen: https://static1.squarespa...as+hybride+warmtepomp.pdf
@grjn dank je . Zal de link weghalen. Het is een google doc in het Daikin Altherma topic met daarin instellingen per gebruiker , deze vind je op de laatste pagina in de notes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc Beek
RoD schreef op woensdag 7 december 2022 @ 09:29:
[...]

Denk aan de COP. Dat maakt het verschil.

Ik heb hem overigens net omgezet van economisch naar ecologisch, omdat hij er niks van bakte. Nu lijkt hij zich ook pas aan de evenwichtstemperatuur te houden en verbruik ik nauwelijks nog gas terwijl het elektraverbruik binnen de perken blijft. Tot nu toe bevalt het ecologische programma dus beter.
Ja, dat begrijp ik inmiddels. Maar waar het mij om te doen is, is een oplossing vinden om de WP (bijna) al zijn vermogen te laten leveren, met wanneer nodig een toefje gas. Op de ecologische setting (die verder prima werkt en doet wat ik instel) gaat de WP terug naar slechts 400watt en de rest wordt dan gas wanneer het nodig is. Dat vind ik zo jammer en is niet wat ik had gedacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Luc Beek schreef op woensdag 7 december 2022 @ 14:53:
[...]

Ja, dat begrijp ik inmiddels. Maar waar het mij om te doen is, is een oplossing vinden om de WP (bijna) al zijn vermogen te laten leveren, met wanneer nodig een toefje gas. Op de ecologische setting (die verder prima werkt en doet wat ik instel) gaat de WP terug naar slechts 400watt en de rest wordt dan gas wanneer het nodig is. Dat vind ik zo jammer en is niet wat ik had gedacht.
Nouja de overeenkomsten zijn dus dat in beide gevallen de WP niet doet wat verwacht. Ik heb ook nog steeds de gulden middenweg niet gevonden, maar ben blij dat hij inmiddels niet meer grote hoeveelheden gas affikt. Nu gebruikt hij bijna helemaal geen gas meer maar dat is in ieder geval beter dan dat het was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje888
  • Laatst online: 13-09 21:51
Hoe hebben mensen hier die zijn overgegaan tot aanschaf van een Daikin hybride systeem hun besparing en terugverdientijd berekend? Ik zie online wat rekentools, bijvoorbeeld https://www.berekenhet.nl...erdientijd-berekenen.html, maar mede de onzekerheid over de elektriciteitsprijs in de komende jaren maakt het zicht op de daadwerkelijke besparing in geld door minder gas te gebruiken wat onoverzichtelijk. Hoe hebben jullie dit in deze onzekere tijden aangepakt? Met welke hoeveelheid elektriciteitsverbruik hebben jullie bijvoorbeeld gerekend in geval van een hybride 8kw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aanzee
Tenzij je het volledige verbruik kan afdekken met zonnepanelen ben ik bang dat er geen terugverdientijd is binnen de levensduur van de installatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fohn5
Ik heb geen terugverdien tijd berekend, dit deed ik ook nooit voor mijn CV . Het is een keuze in mijn ogen, wil je een gedeelte gasverbruik vervangen door elektraverbruik. De energie behoefte van je woning blijft gelijk als je verder niets doet aan isoleren o.i.d.. Alleen de energiebron veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

jantje888 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 20:06:
Hoe hebben mensen hier die zijn overgegaan tot aanschaf van een Daikin hybride systeem hun besparing en terugverdientijd berekend? Ik zie online wat rekentools, bijvoorbeeld https://www.berekenhet.nl...erdientijd-berekenen.html, maar mede de onzekerheid over de elektriciteitsprijs in de komende jaren maakt het zicht op de daadwerkelijke besparing in geld door minder gas te gebruiken wat onoverzichtelijk. Hoe hebben jullie dit in deze onzekere tijden aangepakt? Met welke hoeveelheid elektriciteitsverbruik hebben jullie bijvoorbeeld gerekend in geval van een hybride 8kw?
Neem je gasverbruik voor verwarming, x8 is kWh aan verwarming. /4 (COP van 4) is hoeveel stroom je in je warmtepomp moet duwen. Vergelijk de kosten tussen gas met kosten van stroom en neem daarbij eventueel je opgewekte "gratis" stroom mee.

Ik wek praktisch al mijn stroom zelf op. Mijn gasbesparing is zo'n 2500 m3, dus een 4000 euro. Daarmee heb ik mijn warmtepomp in 2 jaar terugverdiend. Dan nog eens 2 jaar voor de zonnepanelen.

Groetjes, FaceDown.

Pagina: 1 ... 14 ... 45 Laatste