Dit is ook ongeveer mijn rekenmodel en verbruik, en dankzij een eenvoudige installatie en subsidie was de investering zeer laag. Wordt rap terug verdient hier.FaceDown schreef op woensdag 7 december 2022 @ 22:02:
[...]
Neem je gasverbruik voor verwarming, x8 is kWh aan verwarming. /4 (COP van 4) is hoeveel stroom je in je warmtepomp moet duwen. Vergelijk de kosten tussen gas met kosten van stroom en neem daarbij eventueel je opgewekte "gratis" stroom mee.
Ik wek praktisch al mijn stroom zelf op. Mijn gasbesparing is zo'n 2500 m3, dus een 4000 euro. Daarmee heb ik mijn warmtepomp in 2 jaar terugverdiend. Dan nog eens 2 jaar voor de zonnepanelen.
Ik kijk elke maand naar hoeveel KWh de warmtepomp heeft verbruikt, en hoeveel gas ik heb bespaard. Uit de kosten en baten bereken ik de opbrengst.
Het bespaarde gas doe ik op basis van dezelfde maand in een vergelijkbaar jaar qua temperatuur. Die corrigeer ik nog verder voor graaddagen om een referentiegasverbruik te hebben waar ik tegen vergelijk.
Zo heeft november mij 225 euro opgeleverd
Het bespaarde gas doe ik op basis van dezelfde maand in een vergelijkbaar jaar qua temperatuur. Die corrigeer ik nog verder voor graaddagen om een referentiegasverbruik te hebben waar ik tegen vergelijk.
Zo heeft november mij 225 euro opgeleverd
Vandaag voor het eerst gezien dat de Daikin een lange tijd in Hybride draait, hij kan het dus!
De evenwicht temperatuur staat op 3 graden en CV aan temperatuur op 0, economisch.
Wat opvalt is dat het (minimum?) vermogen van de CV ketel te hoog en dit moduleert door om de paar minuten te schakelen. Dit zorgt dan weer voor grote schommelingen de watertemperatuur.
De evenwicht temperatuur staat op 3 graden en CV aan temperatuur op 0, economisch.
![]() | ![]() |
Wat opvalt is dat het (minimum?) vermogen van de CV ketel te hoog en dit moduleert door om de paar minuten te schakelen. Dit zorgt dan weer voor grote schommelingen de watertemperatuur.
@grjn mag ik vragen wat je gebruikt op de data te loggen? Ziet er overzichtelijk uit.
Ik gebruik de P1/P2 serial interface gemaakt door @arnoldniessen, en Home Assistent om alles te loggen en weer te geven.aanzee schreef op donderdag 8 december 2022 @ 20:07:
@grjn mag ik vragen wat je gebruikt op de data te loggen? Ziet er overzichtelijk uit.
Ik heb sinds vanavond een probleem met mijn Daikin Intergas hybride ketel. Er is vandaag iemand voor onderhoud geweest en die heeft met allerlei instellingen zitten spelen. Maar nu kom ik er net achter dat ik geen warm tapwater meer heb. De ketel springt gewoon niet aan als ik een warme kraan open draai.
Het enige wat wel gebeurt is dat als ik tapcomfort aanzet er een heel klein beetje warm water wordt klaargezet en je een paar tellen warm water hebt.
Heeft iemand enig idee wat er mis is? Natuurlijk ga ik morgen meteen de installateur bellen, maar hij neemt nu niet op en daarnaast heb ik er niet erg veel vertrouwen in dat hij wist wat hij aan het doen was, anders was dit ook niet mis gegaan denk ik.
Het enige wat wel gebeurt is dat als ik tapcomfort aanzet er een heel klein beetje warm water wordt klaargezet en je een paar tellen warm water hebt.
Heeft iemand enig idee wat er mis is? Natuurlijk ga ik morgen meteen de installateur bellen, maar hij neemt nu niet op en daarnaast heb ik er niet erg veel vertrouwen in dat hij wist wat hij aan het doen was, anders was dit ook niet mis gegaan denk ik.
druk op je home knop, links onderin, daarin kun je awt zien, nog een keer op home zie je warmtapwater.
Dit hangt af van welke pagina’s in je homescreen staan.
Mogelijk staat warmtap water uit, zet het aan met de aan knop, rechtsboven op je thermostaat.
Mogelijk staat warmtap water uit, zet het aan met de aan knop, rechtsboven op je thermostaat.
[ Voor 4% gewijzigd door MijnCommentaar op 08-12-2022 23:31 ]
Dankjewel MijnCommentaar! Dit was precies wat er aan de hand was. Ik had al allerlei instellingen opgezocht maar het was inderdaad zo simpel als dit.MijnCommentaar schreef op donderdag 8 december 2022 @ 23:30:
druk op je home knop, links onderin, daarin kun je awt zien, nog een keer op home zie je warmtapwater.
De installateur had duidelijk willekeurig allerlei dingen zitten aanpassen, waaronder dit. Maar weer verder zoeken naar iemand voor onderhoud die wel weet wat hij doet… Iemand tips toevallig?
Goeden dag iedereen,
bij ons loopt de pomp als een zonnetje met een mooie COP van 3.8 met de komende kou zal deze wel iets zakken. mijn stooklijn is 35°C water bij 18°C buiten en 42°C bij -3°C buiten en dat lijkt voor als nog goed te werken met normale oudere radiators boven en 2 grote haga convector kachels beneden.
De pomp gaat om 7 uur aan tot 21 uur en de thermostaat staat overdag op 20°C en snachts op 17,5°C
de evenwicht temperatuur en de temperatuur wanneer de ketel het helemaal overneemt staan op -15gr, snel opwarmen staat uit.
Nu valt mij 1 ding op en ik hoor het alleen als het kouder is buiten, De pomp lijkt in de nacht ook regelmatig even aan te gaan, er wordt niet verwarmt maar de pomp is wel aan het rondpompen. Ik snap niet waarom dit gebeurt.
Is hier iemand die weet waarom dit gebeurt en of je dit uit kan zetten. zover ik kon zien staan alle ontdooi functies uit.
Alvast bedankt,
bij ons loopt de pomp als een zonnetje met een mooie COP van 3.8 met de komende kou zal deze wel iets zakken. mijn stooklijn is 35°C water bij 18°C buiten en 42°C bij -3°C buiten en dat lijkt voor als nog goed te werken met normale oudere radiators boven en 2 grote haga convector kachels beneden.
De pomp gaat om 7 uur aan tot 21 uur en de thermostaat staat overdag op 20°C en snachts op 17,5°C
de evenwicht temperatuur en de temperatuur wanneer de ketel het helemaal overneemt staan op -15gr, snel opwarmen staat uit.
Nu valt mij 1 ding op en ik hoor het alleen als het kouder is buiten, De pomp lijkt in de nacht ook regelmatig even aan te gaan, er wordt niet verwarmt maar de pomp is wel aan het rondpompen. Ik snap niet waarom dit gebeurt.
Is hier iemand die weet waarom dit gebeurt en of je dit uit kan zetten. zover ik kon zien staan alle ontdooi functies uit.
Alvast bedankt,
Defrosts. Bij de huidige temperaturen gebeurt dat bij mij om de 40 a 60 min. Dus behoorlijk veel defrosts per dag helaas.MichelNie1977 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 07:35:
Goeden dag iedereen,
Alvast bedankt,
Groetjes, FaceDown.
geen defrost maar de vorstbeveiliging. Onder de 4 graden looopt de pomp om de watertemperatuur te controleren.
Heeft dit met de onderstaande settings te maken.(vorstbescherming kamer & vorstbeschermende kamer temperatuur)FaceDown schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 08:35:
[...]
Defrosts. Bij de huidige temperaturen gebeurt dat bij mij om de 40 a 60 min. Dus behoorlijk veel defrosts per dag helaas.
:strip_exif()/f/image/i1ApYeSzmVrRYpP8Lp6DuI0S.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn systeem springt bij wat lagere buitentemperaturen (onder een graad of 3?) regelmatig aan, ook al is er geen warmtevraag vanuit mijn Honeywell thermostaat. Meestal gaat dan de warmtepomp draaien (foto 1), soms ook de cv ketel (foto 3). Weet iemand waar dit aan ligt? Ligt dit soms aan de in het scherm getoonde gewenste temperatuur van 22 graden? Hoe zou ik dit aan kunnen passen?
Dit gedrag doet zich al voor sinds ik het systeem heb, al drie jaar dus.
![]() | ![]() |
@arnoldniessen een vraagje over jouw P1P2MQTT printje.
Heb deze aangesloten en zie een hoop waardes in Home Assistant. De meeste kan ik wel verklaren. Maar ik twijfel alleen wat deze 2 inhouden:
M9_Power_Gasboiler --> Deze staat bij mij op -0,252 kW
M9_Power_Heatpump --> Is dit de geproduceerde warmte op dit moment? Mijn kWh meter meet nu een verbruik van zo'n 1200 watt en bij een COP van +/- 4 zou dat wel overeen kunnen komen.
Heb deze aangesloten en zie een hoop waardes in Home Assistant. De meeste kan ik wel verklaren. Maar ik twijfel alleen wat deze 2 inhouden:
M9_Power_Heatpump --> Is dit de geproduceerde warmte op dit moment? Mijn kWh meter meet nu een verbruik van zo'n 1200 watt en bij een COP van +/- 4 zou dat wel overeen kunnen komen.
Nu we rond het vriespunt zitten, wat zijn jullie defrost-cycles? Ik zie nu behoorlijk veel defrosts. Ongeveer elke 35 minuten een defrost van 4 minuten en dit de hele dag en nacht door. Setpoint zit nu rond de 35 graden.
Hierdoor schommelt de aanvoertemperatuur van de vloerverwarming nogal waardoor er minder warmte de vloer in gaat dan ik graag zou willen.
Hierdoor schommelt de aanvoertemperatuur van de vloerverwarming nogal waardoor er minder warmte de vloer in gaat dan ik graag zou willen.
Groetjes, FaceDown.
Denk dat ik de fout heb gevonden. Heb instelling 5-00 en 5-01 verkeerd begrepen.mk1992 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 07:43:
Volgens de unit is het buiten 5.5 graden,
Weerstation zegt 3.6 op het vliegveld
Dauwpunt op 3
Evenwichtstemp op 2
En toch stoken we nu gas >:(
Het is niet 'als, dan' dus:
Als 5-00 Ketel mag aan (optie 1), Dan 5-01 Ketel aan onder evenwichtstemperatuur
Maar 'nee, tenzij'
Nee 5-00 Ketel mag niet aan (optie 0), Tenzij 5-01 evenwichtstemperatuur wordt onderschreden.
Correct? Kan het de komende week niet testen, tis sowieso te koud voor de hybride.
Cash is king.
Correct. Boven de evenwichtstemperatuur is het de installatie "verboden" om gas te stoken, daaronder mag hij dat wel.mk1992 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 11:08:
[...]
Maar 'nee, tenzij'
Nee 5-00 Ketel mag niet aan (optie 0), Tenzij 5-01 evenwichtstemperatuur wordt onderschreden.
Correct? Kan het de komende week niet testen, tis sowieso te koud voor de hybride.
Edit: deze setting wordt juist gebruikt als 5-00 "1" is. Mijn tekstuele toelichting klopt wel.
Des te vreemder dat bij diverse mensen waaronder mijzelf wél boven de evenwichtstemperatuur (soms, willekeurig) gas gebruikt wordt.
[ Voor 8% gewijzigd door ThsAdrns op 09-12-2022 11:45 ]
Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na Nissan Leaf (24 en 40 kWh) nu Citroën ë-C4 Feel Pack
Zo heb ik die setting niet begrepen. Van eerder uit dit topic:
[5‑00] Bepaalt of de gasboiler mag werken
wanneer de omgevingstemperatuur de
ingestelde evenwichtstemperatuur
tijdens ruimteverwarming overtreft.
▪ 0: toegestaan (standaard).
▪ 1: NIET toegestaan.
Dus je zou hem dan op optie 1 moeten hebben om de gasboiler uit te schakelen wanneer de omgevingstemperatuur boven de ingestelde evenwichtstemperatuur ligt.
Toch?
Al moet ik zeggen dat hij met optie 1 zich alsnog weinig lijkt aan te trekken van de evenwichtstemperatuur.
Dus je zou hem dan op optie 1 moeten hebben om de gasboiler uit te schakelen wanneer de omgevingstemperatuur boven de ingestelde evenwichtstemperatuur ligt.
Toch?
Al moet ik zeggen dat hij met optie 1 zich alsnog weinig lijkt aan te trekken van de evenwichtstemperatuur.
[ Voor 11% gewijzigd door RoD op 09-12-2022 11:37 ]
heel herkenbaar, bij mij gaat deze dan warmtapwater verwarmen. vaak is in de sensorinfo ook de buitentemperatuur dan niet zichtbaar.Fraaanske schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 10:15:
Mijn systeem springt bij wat lagere buitentemperaturen (onder een graad of 3?) regelmatig aan, ook al is er geen warmtevraag vanuit mijn Honeywell thermostaat. Meestal gaat dan de warmtepomp draaien (foto 1), soms ook de cv ketel (foto 3). Weet iemand waar dit aan ligt? Ligt dit soms aan de in het scherm getoonde gewenste temperatuur van 22 graden? Hoe zou ik dit aan kunnen passen?
[Afbeelding] [Afbeelding]
lijkt erop dat vorstbeveiliging aan gaat en de boel op gaat warmen zonder warmtevraag.
:strip_exif()/f/image/V0koue9KWAWVYWxiPHt8cT3X.jpg?f=fotoalbum_large)
Met tegenzin geef ik je gelijk, ben ik nog geen steek verder. En dan te bedenken dat dit begon omdat de warmtepomp in eerste instantie het stokje niet wou overgeven aan de ketel...RoD schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 11:37:
Toch?
Ik zie veel mensen de evenwichtstemperatuur echt heel laag zetten, is dat bewust om het systeem uit te dagen ofzo? Misschien is mijn 2 graden te voorzichtig.
Cash is king.
Volgende week komt mijn hybride warmtepomp eindelijk, in februari besteld. Kijk er naar uit en al heel veel van het forum overgenomen uit alle ervaringen die men hier deelt.
Ik ga mijn Tado er op aansluiten als externe thermostaat. Nu kan Tado wat instellingen aanpassen, zoals een minimale aantijd en minimale uittijd wat in ieder geval pendelen door een overactieve thermostaat voorkomt. Even los van optimalisatie met de stooklijn en afgiftesysteem die ik nastreef om snelle aan/uit acties te voorkomen.
Mijn vraag: zit dit standaard al in de Daikin? Dus als hij een aan signaal krijgt blijft hij dan een vaste tijd minimaal draaien of gaat die uit als de warmte vraag wegvalt? En zo niet, weet iemand een door Daikin geadviseerde minimale aan/uit tijd? Las online dat bij een warmtepomp 10 tot 20 minuten algemeen geaccepteerd is. Heb het Daikin gevraagd maar verwacht niet heel snel antwoord.
Thanks!
Ik ga mijn Tado er op aansluiten als externe thermostaat. Nu kan Tado wat instellingen aanpassen, zoals een minimale aantijd en minimale uittijd wat in ieder geval pendelen door een overactieve thermostaat voorkomt. Even los van optimalisatie met de stooklijn en afgiftesysteem die ik nastreef om snelle aan/uit acties te voorkomen.
Mijn vraag: zit dit standaard al in de Daikin? Dus als hij een aan signaal krijgt blijft hij dan een vaste tijd minimaal draaien of gaat die uit als de warmte vraag wegvalt? En zo niet, weet iemand een door Daikin geadviseerde minimale aan/uit tijd? Las online dat bij een warmtepomp 10 tot 20 minuten algemeen geaccepteerd is. Heb het Daikin gevraagd maar verwacht niet heel snel antwoord.
Thanks!
Hier geen ervaring met een externe thermostaat.Martyn89 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 13:18:
Volgende week komt mijn hybride warmtepomp eindelijk, in februari besteld. Kijk er naar uit en al heel veel van het forum overgenomen uit alle ervaringen die men hier deelt.
Thanks!
De Daikin controller hangt bij mij in de woonkamer maar ik vind hem als thermostaat wat tegenvallen aangezien hij steeds 1 graad verschil aanhoud.
Dus: ingestelde temp: 20 graden
Dan gaat hij verwarmen als het 19,5 graden is en gaat dan door tot 20,5. Dan gaat hij weer uit tot het 19,5 graden is en dan gaat hij weer aan.
Als je een externe thermostaat gebruikt kan deze alleen aan/uitschakelen.
Je moet dan een stooklijn instellen maar als de temperatuur dan is bereikt zal hij met een externe thermostaat ook gewoon uitgaan tot er weer vraag is.
Ik ben nu aan het experimenteren met AWT regeling ipv op kamerthermostaat regeling.
Eerder had ik wel 10 tot 15 start/stops op een dag. Nu pruttelt hij deze hele dag door. Moet alleen nog even de ideale AWT temperaturen zien te vinden. Maar kan het iedereen aanraden om er mee te experimenteren.
Oh ja, en heb trouwens gewoon radiatoren (wel grote) en 1 grote Jaga convector.
Ik heb ook een externe thermostaat aan/uit met regeling op awt, er is een optie om het pendelen tegen te gaan, maar vond dat niet werken zoals ik het graag wil, ik heb een vertragingsrelais er tussen gezet met timer op 30 minuten, wel belangrijk om de awt goed in te regelen anders schiet de temp door, mijn start stops zijn nu max 2x per uur. Nu het kouder is blijft de wp wel continue draaien, maar met iets hogere temperaturen had ik naar mijn mening te vaak start/stop, met name met een thermostaat van een bekend merk die het zelf allemaal ging regelen (deed maar wat, zeer onregelmatig in warmtevraag tot wel 10x per uur, tsja dan weet die wp het ook niet)
Ik heb de Tado met een tijdrelais aangesloten: grjn in "Daikin-Intergas hybrid. Ervaringen en discussies"Martyn89 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 13:18:
Thanks!
Daarnaast heb ik ik ook contact gehad met Tado om te zorgen dat hij niet elke 5 minuten de pomp schakelt.
Ik heb altijd een plek waar de warmte heen kan open staan, dat is bij mij de vloerverwarming groep in de wookamer/keuken (1 grote groep). Ik heb het geluk de ik met de stooklijn van nu de woonkamer/keuken goed stabiel kan houden en het kantoor en hobby ruimte, die niet altijd aan zijn dus wat sneller opwarmen.
Dank allen! Veel feedback. 20-30 minuten lijkt dus wel een goede minimale aan-tijd. Ook ik wil met de stooklijn zorgen voor een warmtepomp die weinig schakelt maar mocht de Tado dan toch moeten ingrijpen kan ik die 20 minuten wel aanhouden. Tado kan dat alleen zelf aanpassen, maar ze doen dat wel snel moet ik zeggen. Als ik van Daikin antwoord krijg deel ik dat ook even.
Klopt:Flappie schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 10:31:
@arnoldniessen een vraagje over jouw P1P2MQTT printje.
-M9_Power_Heatpump is geproduceerde warmte van het warmtepomp gedeelte, en
-M9_Power_Gasboiler idem van de gasboiler (alleen voor CV water, niet voor sanitair water)
Er zitten 3 temperatuursensoren op het CV-water circuit:
-R4T op retour
-R1T na platenwisselaar, voor de evt gasketel (afh van stand 3-wegklep)
-R2T op aanvoer, na gasketel en 3-wegklep
De geproduceerde warmte is temperatuurverschil (R1T-R4T) * Flow * 0.0697 respectievelijk (R2T-R1T) * Flow * 0.0697. De R2T sensor geeft voor hetzelfde water een lagere temperatuur weer dan R1T, vandaar dat de "warmteopbrengst" van de gasboiler negatief lijkt. Soms zie je wat restwarmte van de ketel na gebruik heet water daar. Maar ik denk dat er ook sprake is van meetonnauwkeurigheid, het lijkt me niet dat er 5% energie verloren gaat in de gasketel. Ik zou misschien beter het gemiddelde van R1T en R2T kunnen nemen als de gasketel niet aan is.
Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos
Mag ik een domme vraag stellen?RoD schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 11:37:
Toch?
Ik ben ook maar in het menu gedoken van de Daikin (installateursmenu). Ik zie dat iedereen hier snapt wat 5.00 of 5.01 betekent. Maar ik zie dat niet in mijn menu terugkomen. Ik heb wel een overzichtspagina met allemaal codes. Helemaal bovenaan 00 en dan 1.05, 2.03 etc etc
Die 00 kan ik veranderen. En dan kijgen de cijfers in het menu ook weer andere waarden. Voordat ik lukraak ga knutselen: wat betekent dit? Moet ik hier zijn (een handleiding verwijst me hiernaar).
Dank vast
5-01 betekent menu nummer 5 en dan optie 01. In je installateursmenu staat er nog een 0 voor, dus als je naar menu 5 moet, ga je voor 05. Als je dan in het scherm 05 staat, ga je naar optie 01 en dan verander je daar wat je wil veranderen. Zelfde voor bijvoorbeeld C-03. Eerst naar scherm 0c, en dan optie 03 opzoeken.oltk schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 19:35:
[...]
Mag ik een domme vraag stellen?![]()
![]()
Ik ben ook maar in het menu gedoken van de Daikin (installateursmenu). Ik zie dat iedereen hier snapt wat 5.00 of 5.01 betekent. Maar ik zie dat niet in mijn menu terugkomen. Ik heb wel een overzichtspagina met allemaal codes. Helemaal bovenaan 00 en dan 1.05, 2.03 etc etc
Die 00 kan ik veranderen. En dan kijgen de cijfers in het menu ook weer andere waarden. Voordat ik lukraak ga knutselen: wat betekent dit? Moet ik hier zijn (een handleiding verwijst me hiernaar).
Dank vast
Maakt dat het duidelijker?
wanneer je niet weet wat je doet… Doe Het Niet.
Het spreekt voor zich als je weet wat je doet, kijk een youtube filmpje.
Maar maak eerst een foto van elke instellings pagina, dat je altijd weet welke settings je had.
Maar maak eerst een foto van elke instellings pagina, dat je altijd weet welke settings je had.
Tja. Dat is het hele ding van vragen stellen he? Je komt er niet aan omdat je het niet snapt. En uiteindelijk zie je iedereen reageren en denk je "he, blijkbaar ben ik de enige die dit niet snapt??"MijnCommentaar schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 20:18:
wanneer je niet weet wat je doet… Doe Het Niet.
Als je dingen niet snapt en dan ook maar niets doet, ben je niet op je plek op tweakers
Het is me nooit opgevallen dat er een nummer voor de menu's staat. Ik ga er morgen naar kijkenRoD schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 20:17:
[...]
5-01 betekent menu nummer 5 en dan optie 01. In je installateursmenu staat er nog een 0 voor, dus als je naar menu 5 moet, ga je voor 05. Als je dan in het scherm 05 staat, ga je naar optie 01 en dan verander je daar wat je wil veranderen. Zelfde voor bijvoorbeeld C-03. Eerst naar scherm 0c, en dan optie 03 opzoeken.
Maakt dat het duidelijker?
5-00 betekent niet menu 5, maar het 5e scherm met field settings in menu A.8 (A=installateur).oltk schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 22:42:
Het is me nooit opgevallen dat er een nummer voor de menu's staat. Ik ga er morgen naar kijkendank!
Achterin de uitgebreide installateurshandleiding vind je de field settings en de menustructuren, bv (voor mijn systeem) evenwichtstemperatuur is zowel te vinden onder A.8 [5-01] als onder menu A.5.2.2.
De meeste settings kan ik zowel via het settings-overzicht A.8 als via een menu instellen, maar sommige settings alleen via menu (bv 7.4.1.1 comfort-temp verwarmen, geen echte field setting maar een thermostaatprogramma setting) en sommigen alleen via field settings (bv target flow rates [8-0B] [8-0C] [8-0D], koelen toestaan [1-04]).
Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos
Dank. De evenwichtstemp had ik al gevonden onder A5.2.2. die field settings onder A8 is waarschijnlijk dat menu vol getallen. De vraag is dan nog hoe het instellen van een waarde daarin werkt. Ik ga er vanuit dat:arnoldniessen schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 23:20:
[...]
5-00 betekent niet menu 5, maar het 5e scherm met field settings in menu A.8 (A=installateur).
Achterin de uitgebreide installateurshandleiding vind je de field settings en de menustructuren, bv (voor mijn systeem) evenwichtstemperatuur is zowel te vinden onder A.8 [5-01] als onder menu A.5.2.2.
De meeste settings kan ik zowel via het settings-overzicht A.8 als via een menu instellen, maar sommige settings alleen via menu (bv 7.4.1.1 comfort-temp verwarmen, geen echte field setting maar een thermostaatprogramma setting) en sommigen alleen via field settings (bv target flow rates [8-0B] [8-0C] [8-0D], koelen toestaan [1-04]).
00 = menu 0, 01 = menu 1 etc.
Dus in de handleiding:
Kolom 1 = de menustructuur nalopen
Kolom 2 = de fieldsettings menu
hopelijk klopt deze aanname
/f/image/crVBFovqEBz4iY985QCC5oJd.png?f=fotoalbum_large)
Ben vandaag een beetje aan het spelen met instellingen.
Ik kreeg een melding dat er een herstart moest komen. Maar nu zie ik dit.
Iemand een idee
Iemand een idee
:strip_exif()/f/image/wgB6vGZ22vDJqtdzaiMUXofO.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 80% gewijzigd door jelle78 op 10-12-2022 13:29 ]
Welke instellingen?jelle78 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 13:28:
Ben vandaag een beetje aan het spelen met instellingen.
Iemand een idee
Bij een herstart valt de spanning op de P1/P2 interface kort weg. De interface zou daarna vanzelf moeten herstarten (begint dan met "Bezig") en dat lijkt hier misgegaan.
Ik zou de spanning een minuut van de buitenunit halen en kijken wat er gebeurt meteen nadat je die aanzet.
Is de P1/P2 kabel misschien lang en dun tussen unit en thermostaat?
Ik was bezig met 9-00 die stond op 80 en had die verlaagt. Volgens mij start het systeem niet op.
Krijg ook geen warm water.
Zal de spanning er lang afhalen. Kijken wat er gebeurt.
Kan ik ook op de binnenunit wijzigen doen? Of een reset naar default instellingen
Spanning er lang af heeft geen zin, krijg nog steeds het zelfde scherm
Kan ik ook op de binnenunit wijzigen doen? Of een reset naar default instellingen
[ Voor 29% gewijzigd door jelle78 op 10-12-2022 14:18 ]
[9-00] verlagen heeft geen direct effect, dat is niet je stooklijn.jelle78 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 14:09:
Ik was bezig met 9-00 die stond op 80 en had die verlaagt. Volgens mij start het systeem niet op.
Welk systeem heb je? Ik kan hier alleen
-warmtepomp wijzigen via P1/P2 controllers
-gasketel wijzigen via Intergas interface op binnendeel
Je weet dat je de spanning van de buiten-unit moet halen voor een herstart van de warmtepomp? De stekker binnen is alleen van de gasketel, niet van het binnendeel van de warmtepomp.
Heb de spanning van de buitenunit gehaald, maar blijft op het rare scherm staan.
Type is ehyhbh05aav32, tapwater werkte net wel.
Ik heb geen idee, zal volgende week is kijken of ik een monteur kan vinden. Misschien is de thermostaat wel stuk
Ik heb geen idee, zal volgende week is kijken of ik een monteur kan vinden. Misschien is de thermostaat wel stuk
Uh, zonder spanning op buitenunit gaat het display toch uit? In mijn thermostaat zit in elk geval geen batterij of supercap.jelle78 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 15:10:
Heb de spanning van de buitenunit gehaald, maar blijft op het rare scherm staan.
Mocht de thermostaat bij jou ook een EKRUCBL1 zijn, en stuk zijn, ik heb er net zelf 1 op marktplaats nieuw gekocht, en die verkoper heeft er nog eentje te koop nu.
Mensen, lees hier met interesse en spijt mee. Wij hebben deze zomer een hydride intergas met 4Kw monobloc laten plaatsen. Oktober en november gingen goed, nu het kouder wordt niet. Situatie: huis 1970, nageïsoleerd, 180 m. Monobloc is te licht realiseer ik me nu, want ik vind de combi gasverbruik / elektra erg hoog en zie ook de hybride geen meerwaarde hebben. Wellicht kunnen jullie me helpen:
- evenwichtstemperatuur -2
- alleen boiler -8
Nu zie ik dat het water wat de wp produceert (is een monobloc) maximaal 25 graden wordt. Is dat op de een of andere manier naar boven te trekken? Stroomverbruik maakt me niet zoveel uit ivm overschot zonnepanelen. Is de lage temperatuur een instelling of kan een 4KW niet beter met een buitentemperatuur van 2 graden?
Bedankt vast voor meedenken!!
- alleen boiler -8
Nu zie ik dat het water wat de wp produceert (is een monobloc) maximaal 25 graden wordt. Is dat op de een of andere manier naar boven te trekken? Stroomverbruik maakt me niet zoveel uit ivm overschot zonnepanelen. Is de lage temperatuur een instelling of kan een 4KW niet beter met een buitentemperatuur van 2 graden?
wat is "goed" dan en wat niet? heb je getallen/metingen/verbruiken?CEB schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 22:11:
Mensen, lees hier met interesse en spijt mee. Wij hebben deze zomer een hydride intergas met 4Kw monobloc laten plaatsen. Oktober en november gingen goed, nu het kouder wordt niet. Situatie: huis 1970, nageïsoleerd, 180 m. Monobloc is te licht realiseer ik me nu, want ik vind de combi gasverbruik / elektra erg hoog en zie ook de hybride geen meerwaarde hebben. Wellicht kunnen jullie me helpen:
- alleen boiler -8
Ja, vandaag springt de ketel bij en verbruikt 15 kuub gas. Huis heeft overigens radiatoren (nieuw).Fr33z schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 22:22:
[...]
wat is "goed" dan en wat niet? heb je getallen/metingen/verbruiken?
Volgens mij moduleert ketel ook niet. Ik wil dus graag WP optimaliseren, ook al kost het meer stroom. Dank vast en ik realiseer me dat ik nog een beginner ben als ik de kennis hier lees.
Flappie, je schreef:
Ik ben nu aan het experimenteren met AWT regeling ipv op kamerthermostaat regeling.
Wat is AWT regeling?
Ik heb weersafhankelijke regeling ingesteld. Heeft dan een secondaire regeling voor de vloerverwarming eigenlijk nog wel zin?
Wat is AWT regeling?
Ik heb weersafhankelijke regeling ingesteld. Heeft dan een secondaire regeling voor de vloerverwarming eigenlijk nog wel zin?
Wie herkent deze situatie?
Buitentemperatuur onder de 4 graden
Waterinlaat Temperatuur zakt onder de 15 graden
De CV ketel gaat met gas de boel verwarmen zonder dat er warmtevraag is.
Buitentemperatuur onder de 4 graden
Waterinlaat Temperatuur zakt onder de 15 graden
De CV ketel gaat met gas de boel verwarmen zonder dat er warmtevraag is.
Bij AWT regelening regel je op het display de Aanvoer Water Temperatuur.hpeltco schreef op zondag 11 december 2022 @ 09:59:
Flappie, je schreef:
Wat is AWT regeling?
Hier moet je even een beetje mee experimenteren zodat je warmtepomp altijd aanstaat en een temperatuur vinden waarmee je jouw ruimte op temperatuur kunt houden.
De AWT wordt dan geregeld op basis van de stooklijn en met de pijltjes toetsen kun je dan een afwijking van de stooklijn.
Nadeel vind ik dat het display niet de kamer temperatuur meer weergeeft. Daarvoor heb je dus een losse thermometer nodig.
Is dat wel zo? Ik ben verre van, een expert maar volgens mij volgt mij wp mijn ingestelde stooklijn en geeft mijn thermostaat in de woonkamer de temperatuur aan. Bovendien slaat de wp aan/uit als de ingestelde temp is bereikt (+-1/2 graad). En inderdaad is het de uitdaging om stooklijn zo in te stellen dat de woonkamer net wel net niet de ingestelde woonkamer temperatuur haalt. Op deze manier
heb je de minste start/stops en het laagste verbruik, plus een meest constante temp in huis omdat de temperatuur niet met een graad op en neer schommelt .
heb je de minste start/stops en het laagste verbruik, plus een meest constante temp in huis omdat de temperatuur niet met een graad op en neer schommelt .
Dank voor je voorbeeldberekening. En met hoeveel mindering in je gasverbruik reken je?FaceDown schreef op woensdag 7 december 2022 @ 22:02:
[...]
Neem je gasverbruik voor verwarming, x8 is kWh aan verwarming. /4 (COP van 4) is hoeveel stroom je in je warmtepomp moet duwen. Vergelijk de kosten tussen gas met kosten van stroom en neem daarbij eventueel je opgewekte "gratis" stroom mee.
Ik wek praktisch al mijn stroom zelf op. Mijn gasbesparing is zo'n 2500 m3, dus een 4000 euro. Daarmee heb ik mijn warmtepomp in 2 jaar terugverdiend. Dan nog eens 2 jaar voor de zonnepanelen.
Ik heb nu de awt als regeling. Maar mijn awt was 38 en ik heb nu de awt van het display op -8 gezet. Het display staat dus op 32. Maar de temperatuur in de woonkamer blijft nog steeds toenemen. Nu 20,6! Mis ik nog een andere instelling?Flappie schreef op zondag 11 december 2022 @ 10:41:
[...]
Bij AWT regelening regel je op het display de Aanvoer Water Temperatuur.
Hier moet je even een beetje mee experimenteren zodat je warmtepomp altijd aanstaat en een temperatuur vinden waarmee je jouw ruimte op temperatuur kunt houden.
De AWT wordt dan geregeld op basis van de stooklijn en met de pijltjes toetsen kun je dan een afwijking van de stooklijn.
Nadeel vind ik dat het display niet de kamer temperatuur meer weergeeft. Daarvoor heb je dus een losse thermometer nodig.
Thomas
Daikin altherma hybride: EVLQ08CAV3 (J036339), EHYBH08AAV32 (3122556), Intergas NHYKOMB33AA
Of awt nog verder omlaag of terug op ruimte thermostaat en de stooklijn nog iets verder omlaag brengen. Met de thermostaat voorkom je in iedergeval dat het te warm wordt en intussen kan je met de stooklijn punten spelen tot de kamer net wel net niet de ingestelde waarde haalt. niet te snel/ vaak met de stooklijn spelen, het systeem heeft wel even nodig.
Sinds deze week is bij mij ook een begin gemaakt aan de installatie van een Daikin hybride. De buitenunit is nog niet aangesloten, maar ik zou wel al graag op gas willen stoken om de dekvloer te drogen.
Voor het drogen van de dekvloer is een constante watertemperatuur nodig. Ik heb de regeling ingesteld op AWT (absoluut). De temperatuur AWT primair op het hoofdscherm heb ik vervolgens op 30 graden ingesteld, maar dit geeft niet het resultaat dat ik verwacht. De gasketel gaat even verwarmen en blijft een minuut of 10 water van 35 graden het systeem inpompen. Zodra de inlaattemperatuur de 20 graden bereikt schakelt de ketel weer uit. Pas als de AWT weer gedaald is naar 19 graden springt de gasketel weer aan om dit vervolgens te blijven doen.
Heeft iemand van jullie de installatie ook gebruikt zonder buitenunit en zou dat moeten werken? In de installatiehandleiding staat ook een dekvloerdroogprogramma, maar deze krijg ik op een of andere manier niet ingeschakeld. Deze vraagt om bevestiging om te starten maar lijkt vervolgens toch te weigeren. Vandaar dat ik het op deze manier met AWT probeer. Wat ik voor elkaar wil krijgen is eigenlijk een (redelijk) constante temperatuur in het hele systeem.
Voor het drogen van de dekvloer is een constante watertemperatuur nodig. Ik heb de regeling ingesteld op AWT (absoluut). De temperatuur AWT primair op het hoofdscherm heb ik vervolgens op 30 graden ingesteld, maar dit geeft niet het resultaat dat ik verwacht. De gasketel gaat even verwarmen en blijft een minuut of 10 water van 35 graden het systeem inpompen. Zodra de inlaattemperatuur de 20 graden bereikt schakelt de ketel weer uit. Pas als de AWT weer gedaald is naar 19 graden springt de gasketel weer aan om dit vervolgens te blijven doen.
Heeft iemand van jullie de installatie ook gebruikt zonder buitenunit en zou dat moeten werken? In de installatiehandleiding staat ook een dekvloerdroogprogramma, maar deze krijg ik op een of andere manier niet ingeschakeld. Deze vraagt om bevestiging om te starten maar lijkt vervolgens toch te weigeren. Vandaar dat ik het op deze manier met AWT probeer. Wat ik voor elkaar wil krijgen is eigenlijk een (redelijk) constante temperatuur in het hele systeem.
Kun je niet met optie C-03 ervoor zorgen dat de gasketel altijd aan gaat? Kwestie van de temperatuur hoog genoeg zetten.hanskuiper24 schreef op zondag 11 december 2022 @ 21:18:
Sinds deze week is bij mij ook een begin gemaakt aan de installatie van een Daikin hybride. De buitenunit is nog niet aangesloten, maar ik zou wel al graag op gas willen stoken om de dekvloer te drogen.
In mijn installatiehandleiding (EHYHBH08AA) staat geen beschrijving bij C-03. Wat zou ik hier in moeten stellen?RoD schreef op zondag 11 december 2022 @ 21:32:
[...]
Kun je niet met optie C-03 ervoor zorgen dat de gasketel altijd aan gaat? Kwestie van de temperatuur hoog genoeg zetten.
C-03 specificeert de temperatuur waarbij de gasketel het helemaal overneemt voor de verwarming. Volgens mij is de default setting 0 graden. De meesten hier zetten die omlaag om ervoor te zorgen dat de ketel zo weinig mogelijk aan gaat, maar jij zou kunnen proberen om die op 25 graden te zetten ofzo. Geen idee wat de max temperatuur is bij deze setting, overigens.hanskuiper24 schreef op zondag 11 december 2022 @ 21:40:
[...]
In mijn installatiehandleiding (EHYHBH08AA) staat geen beschrijving bij C-03. Wat zou ik hier in moeten stellen?
Ik dacht dat je dat met de evenwichtstemperatuur (5-01) in zou moeten stellen. Morgen ga ik eens even spelen met de C-03 instelling, bedankt.RoD schreef op zondag 11 december 2022 @ 21:48:
[...]
C-03 specificeert de temperatuur waarbij de gasketel het helemaal overneemt voor de verwarming. Volgens mij is de default setting 0 graden. De meesten hier zetten die omlaag om ervoor te zorgen dat de ketel zo weinig mogelijk aan gaat, maar jij zou kunnen proberen om die op 25 graden te zetten ofzo. Geen idee wat de max temperatuur is bij deze setting, overigens.
De evenwichtstemperatuur geeft aan wanneer de gasketel aan mag, C-03 wanneer hij aan moet. Tenminste, als ik het goed begrijphanskuiper24 schreef op zondag 11 december 2022 @ 21:56:
[...]
Ik dacht dat je dat met de evenwichtstemperatuur (5-01) in zou moeten stellen. Morgen ga ik eens even spelen met de C-03 instelling, bedankt.
Hallo tweakers, gelukkig is er nog google die mij al vrij snel met mijn probleem hier op dit forum bracht. Ik ben sinds 4 weken in het bezit van een Daikin installatie EVLQ08CV3 - EHYHBH08AV3 welke ik aan/uit wil laten functioneren met een externe kamerthermostaat. Zoals veel mensen hier schiet de kennis van de installateur enorm tekort en zelfs met ruggespraak van Daikin is het nog niet gelukt om de WP aan en uit te regelen via de thermostaat. De WP doet waar hij zelf zin in heeft en verwarmt gewoon door als de thermostaat op 5 gr staat en zelfs als ik de Daikin thermostaat/bedieningspaneel uit zet blijft de WP gewoon verwarmen. Ik heb hier al meerdere mensen gezien met een soortgelijk probleem maar alle oplossingen hier hebben bij mij geen oplossing gebracht maar alleen nog meer vraagtekens.
Zo lees ik hier dat ik moet kunnen kiezen uit 4 mogelijke atw regelingen ( 0 t/m 3) waarvan ik graag 3 wil gebruiken, echter kan ik in mijn menu ATW instelmodus slechts kiezen uit Weersafh of absoluut ( 0 en 1 ). Hij staat nu weersafhankelijk. De mogelijkheid uit mijn manual in menu A.3.1.1.1 instelpuntstand 2 en 3 ( regeling met thermostaat en/of programmering) ontbreken gewoon in mijn menu.
Ik heb heel veel settings aangepast en geprobeerd vanuit berichten hier maar zonder resultaat.
De thermostaat hangt zoals ook hier omschreven aan de X2m poorten 1 en 4 en in menu A.2.1.7 staat optie 1 ( Bst xt kmrthrms ) aan.
Ik hoop dat iemand mij kan helpen, mijn buitenunit staat op mijn platdak 8 meter hoog wat buiten vwb geluid geen probleem geeft maar binnnen 's nachts het geluid maakt van een stunt vliegtuig die zijn show boven mijn huis afwerkt
Voor ik problemen krijg met de buren wil ik de WP graag uit hebben in de nachtelijke uren.
Zo lees ik hier dat ik moet kunnen kiezen uit 4 mogelijke atw regelingen ( 0 t/m 3) waarvan ik graag 3 wil gebruiken, echter kan ik in mijn menu ATW instelmodus slechts kiezen uit Weersafh of absoluut ( 0 en 1 ). Hij staat nu weersafhankelijk. De mogelijkheid uit mijn manual in menu A.3.1.1.1 instelpuntstand 2 en 3 ( regeling met thermostaat en/of programmering) ontbreken gewoon in mijn menu.
Ik heb heel veel settings aangepast en geprobeerd vanuit berichten hier maar zonder resultaat.
De thermostaat hangt zoals ook hier omschreven aan de X2m poorten 1 en 4 en in menu A.2.1.7 staat optie 1 ( Bst xt kmrthrms ) aan.
Ik hoop dat iemand mij kan helpen, mijn buitenunit staat op mijn platdak 8 meter hoog wat buiten vwb geluid geen probleem geeft maar binnnen 's nachts het geluid maakt van een stunt vliegtuig die zijn show boven mijn huis afwerkt
instellingen aanpassen zodat je snachts in de kou zit is beetje kar voor paard spannen. gewoon probleem bij de bron aanpakken:Shultzi schreef op zondag 11 december 2022 @ 23:38:
Ik hoop dat iemand mij kan helpen, mijn buitenunit staat op mijn platdak 8 meter hoog wat buiten vwb geluid geen probleem geeft maar binnnen 's nachts het geluid maakt van een stunt vliegtuig die zijn show boven mijn huis afwerktVoor ik problemen krijg met de buren wil ik de WP graag uit hebben in de nachtelijke uren.
https://www.mijnklimaatsh...-veervoet-10-25kg-m8.html
eventueel aanpassen aan gewicht machine. alleen veren, niet rubbers.
als de installateur harde plastic balken heeft gebruikt moet je die vervangen voor bigfoots
[ Voor 10% gewijzigd door flippy op 11-12-2022 23:49 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Hoeveel defrosts zien jullie met de huidige temperaturen rond de 0? Hier continu zo om de 30 a 45 minuten. Is dat normaal?
Groetjes, FaceDown.
het gaat niet om de temperatuur maar luchtvochtigheid en de belasting waar de machine onder staat. dan kan elke 30~45min normaal zijn ja.FaceDown schreef op zondag 11 december 2022 @ 23:52:
Hoeveel defrosts zien jullie met de huidige temperaturen rond de 0? Hier continu zo om de 30 a 45 minuten. Is dat normaal?
als het iets kouder word word het minder door de lagere luchtvochtigheid. tussen de -2 en +5 is het gewoon ruk.
[ Voor 13% gewijzigd door flippy op 12-12-2022 00:12 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Goede morgen iedereen,
Ik weet niet of dit helemaal onder de Defrost valt maar mijn systeem gaat rond 10 uur in de avond uit en ik merk idd om de zoveel tijd dat alleen de pomp aan gaat en dan een poosje staat te pompen.
Al ik in het systeem kijk zie ik het onderstaande
:strip_exif()/f/image/t7jJGpRVN9q3o2ISrfCbbqXI.jpg?f=fotoalbum_large)
Is de deze Bevriezing beveiliging ook uit te zetten want het moet serieus hard vriezen voordat de leidingen van de verwarming gaat bevriezen. De buiten unit doet helemaal niets. Mijn oude ketel deed dit ook nooit en lijkt mij ook overbodig.
Dus mijn vraag is of je deze beveiliging kan uit zetten of kan instellen dat die pas veel later aangaat.
Alvast bedankt voor jullie antwoorden.
Ik weet niet of dit helemaal onder de Defrost valt maar mijn systeem gaat rond 10 uur in de avond uit en ik merk idd om de zoveel tijd dat alleen de pomp aan gaat en dan een poosje staat te pompen.
Al ik in het systeem kijk zie ik het onderstaande
:strip_exif()/f/image/t7jJGpRVN9q3o2ISrfCbbqXI.jpg?f=fotoalbum_large)
Is de deze Bevriezing beveiliging ook uit te zetten want het moet serieus hard vriezen voordat de leidingen van de verwarming gaat bevriezen. De buiten unit doet helemaal niets. Mijn oude ketel deed dit ook nooit en lijkt mij ook overbodig.
Dus mijn vraag is of je deze beveiliging kan uit zetten of kan instellen dat die pas veel later aangaat.
Alvast bedankt voor jullie antwoorden.
Vanmorgen was het -2 graden (afgelezen op de daikin themostaat) volgens de instellingen zou bij 0graden alleen de cv ketel moeten werken maar ik zie tot my verbazing dat zowel het blaadje als het vlammetje (elec+gas) op het display staan. Hoe kan dit?
Had je ook de handleiding voor optimalisatie van de Daikin al gevonden?Shultzi schreef op zondag 11 december 2022 @ 23:38:
Hallo tweakers, gelukkig is er nog google die mij al vrij snel met mijn probleem hier op dit forum bracht. Ik ben sinds 4 weken in het bezit van een Daikin installatie EVLQ08CV3 - EHYHBH08AV3 welke ik aan/uit wil laten functioneren met een externe kamerthermostaat. Zoals veel mensen hier schiet de kennis van de installateur enorm tekort en zelfs met ruggespraak van Daikin is het nog niet gelukt om de WP aan en uit te regelen via de thermostaat. De WP doet waar hij zelf zin in heeft en verwarmt gewoon door als de thermostaat op 5 gr staat en zelfs als ik de Daikin thermostaat/bedieningspaneel uit zet blijft de WP gewoon verwarmen. Ik heb hier al meerdere mensen gezien met een soortgelijk probleem maar alle oplossingen hier hebben bij mij geen oplossing gebracht maar alleen nog meer vraagtekens.
Ik hoop dat iemand mij kan helpen, mijn buitenunit staat op mijn platdak 8 meter hoog wat buiten vwb geluid geen probleem geeft maar binnnen 's nachts het geluid maakt van een stunt vliegtuig die zijn show boven mijn huis afwerktVoor ik problemen krijg met de buren wil ik de WP graag uit hebben in de nachtelijke uren.
Ik heb er gister 89 gehad, niks aan te doen. gemiddelde COP was goed dus dikke prima.FaceDown schreef op zondag 11 december 2022 @ 23:52:
Jazeker, deze ook gevonden via dit forum, echter hier vind ik niet de oplossing waarom in hemelsnaam mijn systeem niet uit gaat via de thermostaat en ook niet als ik de Daikin thermostaat uit zet.oltk schreef op maandag 12 december 2022 @ 07:50:
[...]
Had je ook de handleiding voor optimalisatie van de Daikin al gevonden?
Ik ga zeker die veerdempers bestellen en er gewicht onder brengen maar ik wil eerst dat de WP doet wat ik wil. Nu staat deze onnodig stroom te slurpen als ik een paar dagen weg ben bv.
Mijn regeling is AWT, Maar hoe komt het dat de binnenunit een paar keer per uur veel lawaai maakt? Kan dat ook met de defrosts te maken hebben? Ik gebruik vrijwel geen gas dus ik denk het met de warmtepomp te maken heeft?
Daikin altherma hybride: EVLQ08CAV3 (J036339), EHYBH08AAV32 (3122556), Intergas NHYKOMB33AA
Heb je ook de geluidsarme stand ingesteld? Dat kan je in het gebruikersmenu instellen (zo uit mijn hoofd 7.4.4)artstam schreef op maandag 12 december 2022 @ 08:36:
Mijn regeling is AWT, Maar hoe komt het dat de binnenunit een paar keer per uur veel lawaai maakt? Kan dat ook met de defrosts te maken hebben? Ik gebruik vrijwel geen gas dus ik denk het met de warmtepomp te maken heeft?
Ik had eind oktober hetzelfde. Je zet de Daikin uit en hij gaat vrolijk >1000W staan gebruiken, zonder dat er een warmtevrager is. Ik heb me wild gezocht, maar kon nergens vinden dat anderen dit ook hadden (laat staan een oplossing). Jij bent de eerste die dit ook meldt.Shultzi schreef op maandag 12 december 2022 @ 08:35:
[...]
Jazeker, deze ook gevonden via dit forum, echter hier vind ik niet de oplossing waarom in hemelsnaam mijn systeem niet uit gaat via de thermostaat en ook niet als ik de Daikin thermostaat uit zet.
Ik ga zeker die veerdempers bestellen en er gewicht onder brengen maar ik wil eerst dat de WP doet wat ik wil. Nu staat deze onnodig stroom te slurpen als ik een paar dagen weg ben bv.
Ik heb maar een smart thermostaatknop op de verwarmingen gezet die ik automatisch aan laat gaan als er stroomgebruik is door de daikin (waarbij ik uiteraard de pomp van de daikin maar aanzet om het warme water aan te voeren). Ik zou ook niet weten waar de warmte heengaat als het niet automagisch naar een radiator gaat, overigens.
Heb je mijn bericht gelezen?Shultzi schreef op maandag 12 december 2022 @ 08:35:
[...]
Jazeker, deze ook gevonden via dit forum, echter hier vind ik niet de oplossing waarom in hemelsnaam mijn systeem niet uit gaat via de thermostaat en ook niet als ik de Daikin thermostaat uit zet.
bij een buitentemperatuur onder de 4 graden en waterinlaat temperatuur onder de 15 graden gaat de cv ketel aan, ongeacht warmtevraaag.
Ervaar je dit ook?
Lijkt op een vorstbeveiliging die heel raar doet of een defect in het systeem.
Ook als je de Daikin handmatig uit hebt gezet (via het wandpaneel)? En ik had het bij een buitentemp > 4 (in oktober). Bovendien: je kan dit omslagpunt toch zelf instellen? Of is dit een hidden feature?MijnCommentaar schreef op maandag 12 december 2022 @ 09:23:
[...]
Heb je mijn bericht gelezen?
bij een buitentemperatuur onder de 4 graden en waterinlaat temperatuur onder de 15 graden gaat de cv ketel aan, ongeacht warmtevraaag.
[ Voor 24% gewijzigd door oltk op 12-12-2022 11:08 ]
Sorry mannen ik snap alle goede bedoelingen van hoe het ook kan of eigenlijk moet maar echt wijzer word ik er nu niet van. Is er iemand hier die mij kan vertellen of ik nu wel of niet de WP kan bedienen aan/uit met een externe thermostaat ?????
Ik heb dit wel gelezen maar heb gemerkt dat de cv bij mij alleen bijspringt als ik tijdelijk meer van de verwarming vraag dan wat de wp only kan leveren. Dan zie ik een blaadje en een vlammetje op de bedieningseenheid. Als ik op dat moment de stooklijn naar beneden haal ( staat nu trouwens op -10 en dan is het nog 23 graden in mijn keuken) gaat het vlammetje onmiddelijk uit.MijnCommentaar schreef op maandag 12 december 2022 @ 09:23:
[...]
Heb je mijn bericht gelezen?
Ervaar je dit ook?
Lijkt op een vorstbeveiliging die heel raar doet of een defect in het systeem.
Mijn probleem is dat de WP gewoon blijft draaien en ik die niet uit krijg.
Ja, ook dan slaat de ketel aan.oltk schreef op maandag 12 december 2022 @ 11:07:
[...]
Ook als je de Daikin handmatig uit hebt gezet (via het wandpaneel)? En ik had het bij een buitentemp > 4 (in oktober). Bovendien: je kan dit omslagpunt toch zelf instellen? Of is dit een hidden feature?
Het enige wat ik kan doen is de ketel spanningsloos maken.
Ik kan helaas geen instelling vinden.
Er zijn alleen instellingen over vorstbescherming maar die doen niets in dit geval.
C-07 / 2-06 / 2-05
Externe thermostaat kan prima, zie ook het topic over de slimme thermostaat: Slimme thermostaat voor een Daikin hybride warmtepomp. Ook dit is gewoon een aan/uit thermostaat gekoppeld aan de Daikin. Dat hij ondanks dat die uit staat toch blijft doordraaien snap ik ook niet, de thermostaat is zelf helemaal juist aangesloten? Kun je op de controller zien of hij warmtevraag heeft als de thermostaat uit staat? Je kunt hem “normally closed” en “normally open” aansluiten, vast compleet overbodig te vragen maar goed dat even allemaal na te lopen. Als dat allemaal juist is, dan zou ik het toch zoeken in de Daikin zelf. Als test kun je de thermostaat ook eens helemaal loskoppelen en hem alleen op de controller laten regelen. Maar in alles klinkt het probleem wat je hebt niet aan iets wat aan de thermostaatregeling ligt. Ik zou op je installateur terug vallen, want dan heeft hij in ieder geval geen deugdelijk systeem opgehangen en ingeregeld.Shultzi schreef op maandag 12 december 2022 @ 11:33:
Sorry mannen ik snap alle goede bedoelingen van hoe het ook kan of eigenlijk moet maar echt wijzer word ik er nu niet van. Is er iemand hier die mij kan vertellen of ik nu wel of niet de WP kan bedienen aan/uit met een externe thermostaat ?????
[ Voor 8% gewijzigd door Martyn89 op 12-12-2022 13:31 ]
Dit heeft helaas niet geholpen om de temperatuur stabiel te houden. Na het wijzigen van (een) instellingen lijkt de gasketel pas aan te slaan zodra de inlaattemperatuur onder de 15 graden komt, daarboven gebeurt helemaal niets. De ketel blijft dan verwarmen tot de 20 graden is bereikt en gaat dan de hele tijd aan/uit tussen de 18 en 20 graden. Dat terwijl ik een absoluut AWT van 35 graden heb ingesteld.RoD schreef op zondag 11 december 2022 @ 22:27:
[...]
De evenwichtstemperatuur geeft aan wanneer de gasketel aan mag, C-03 wanneer hij aan moet. Tenminste, als ik het goed begrijp
Ik heb alle instellingen nagelopen, maar kan geen instelling vinden waar 15 graden als limiet is ingesteld. Eerder in dit topic zag ik ook een handleiding om de installatie zonder buitenunit te draaien:
Dit werkt bij mij helaas niet. Ik krijg wel de U4-00 foutmelding. Deze foutmelding zou je dan moeten bevestigen (met Ok en infoballon geprobeerd) om het noodbedrijf te activeren. Ik krijg die vraag niet en het icoontje van noodbedrijf is ook niet actief.tingbrouwer schreef op maandag 12 april 2021 @ 19:17:
[...]
[Afbeelding]
Wellicht kun je hier iets mee
Ik vermoed dat de gasketel niet zo fijn geregeld kan worden dat hij een constante AWT van 35 graden kan leveren. Misschien is dit ook wel onder het minimum brandervermogen van 30% van vollast en gaat hij daarom pendelen.hanskuiper24 schreef op maandag 12 december 2022 @ 13:48:
[...]
De ketel blijft dan verwarmen tot de 20 graden is bereikt en gaat dan de hele tijd aan/uit tussen de 18 en 20 graden. Dat terwijl ik een absoluut AWT van 35 graden heb ingesteld.
Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na Nissan Leaf (24 en 40 kWh) nu Citroën ë-C4 Feel Pack
Afgelopen 24 uur een cop van 2.8 gedraaid (volgens de energiemeting op de thermostaat). Nu vraag ik me af hoe realistisch dit is als er een beetje gas bij wordt gestookt.
Verder had ik verwacht dat met C0-3 op 0 graden de cv het helemaal zou overnemen van de wp bij de huidige buiten temperaturen maar dat gebeurt niet. Interpreteer ik C0-3 verkeerd? Heb een mailtje naar de installateur gestuurd even afwachten wat hij er van vindt.
Verder had ik verwacht dat met C0-3 op 0 graden de cv het helemaal zou overnemen van de wp bij de huidige buiten temperaturen maar dat gebeurt niet. Interpreteer ik C0-3 verkeerd? Heb een mailtje naar de installateur gestuurd even afwachten wat hij er van vindt.
Ik heb c-03 ook op 0 graden staan, maar naast gas staat de wp ook nog flink stroom te verbruiken terwijl het onder de 0 graden is. Iemand een idee?
Lees net dat het energieplafond toch nog een addertje onder het gras heeft. (Zie nu.nl) e.e.a. Afhankelijk van het moment van afrekenen.
Als het rekenvoorbeeld volgt mag je in de eerste drie maanden 300+kwh tegen plafondprijzen afrekenen, de rest tegen commerciële tarieven. 300kwh da’s 10 dagen stoken met een wp . Dat gaan hele dure maanden worden. (Zonnepanelen doen in dezelfde maanden natuurlijk niks) hoe kunnen we de installatie op max gas laten stoken?
Als het rekenvoorbeeld volgt mag je in de eerste drie maanden 300+kwh tegen plafondprijzen afrekenen, de rest tegen commerciële tarieven. 300kwh da’s 10 dagen stoken met een wp . Dat gaan hele dure maanden worden. (Zonnepanelen doen in dezelfde maanden natuurlijk niks) hoe kunnen we de installatie op max gas laten stoken?
Let wel: dat addertje geldt ook voor gas. Al is die daar wel een stuk gunstiger, je kan tot 221 m3 gebruiken in januari en 188 m3 in februari. Ik snap het idee achter de verdeling, maar dit is inderdaad niet heel gunstig voor warmtepompgebruikers. Ik gebruik (via Tibber) dynamische tarieven, daar wordt straks het gemiddelde gebruikt om dan gecompenseerd te worden. Laatste maanden echt fors goedkoper, ook gemiddeld, dan de huidige variabele tarieven. Je moet alleen met wat onzekerheid om kunnen gaan en je voorschot loslaten.aanzee schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 20:00:
Lees net dat het energieplafond toch nog een addertje onder het gras heeft. (Zie nu.nl) e.e.a. Afhankelijk van het moment van afrekenen.
Misschien dat een beetje spelen met de afstelling zodat gas en elektra mooi binnen het plafond blijven nu wel interessant.
[ Voor 8% gewijzigd door Martyn89 op 13-12-2022 20:28 ]
Ben je nog verder gekomen met de installateur? Ik ben wel benieuwd wat er nodig is om de koelfunctie te kunnen gebruiken.CamJacobus schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 21:24:
@boaty Bedankt voor reactie! Vanuit Daikin inderdaad begrepen dat er alleen een nieuwe print in het binnendeel van de warmtepomp geplaatst zou moeten worden. De installateur geeft helaas alleen niet thuis en zegt dat het gehele binnendeel vervangen moet worden. Dat is een nogal kostbare ingreep.
Momenteel ben ik aan het proberen om met een andere installateur de juiste info boven tafel te krijgen. Daikin praat in principe alleen via installateurs.
@Martyn89 , inderdaad spelen met de instellingen. Maar ja waar ik dacht dat C0-3 op 0 zou betekenen dat de cv het zou overnemen van de wp werkt dat toch niet helemaal zo.
Volgende week spelen met evenwichts temp op 10 of 15 graden,
C0-3 op 5-8 graden. Economisch stoken en gasprijs heel goedkoop inkoppen. Dan zou je toch denken dat ie op gas gaat draaien. En dan maar het gasplafond in de gaten houden.
C0-3 op 5-8 graden. Economisch stoken en gasprijs heel goedkoop inkoppen. Dan zou je toch denken dat ie op gas gaat draaien. En dan maar het gasplafond in de gaten houden.
In hybride mode wordt er meestal niet "een beetje" gas gestookt, maar komt de meeste warmte uit gas, en een beetje uit elektriciteit. Dat is voordelig: je haalt toch nog een COP can ca 3, omdat het water uit de warmtepomp niet heel warm gemaakt hoeft te worden (retour+beetje), en je in deellast werkt, de rest doet de gasketel. De gasketel moet minstens 7kW doen, minder kan niet, en de warmtepomp doet hier dan vaak 2-3kW productie (0.4-1.0 kW verbruik) bij.aanzee schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 09:06:
Afgelopen 24 uur een cop van 2.8 gedraaid (volgens de energiemeting op de thermostaat). Nu vraag ik me af hoe realistisch dit is als er een beetje gas bij wordt gestookt.
Als je 100% op gas wilt stoken kan dat: met instelling [D-00] op 2 ("voorkeurstarief / preferential kWh") en een schakelaar (of relais) tussen X5M-3 en X5M-4 kun je met deze schakelaar de WP verplichten alleen gas te gebruiken. Dit is eigenlijk bedoeld voor de Franse "rode dagen" als elektriciteit duur is.aanzee schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 22:20:
@Martyn89 , inderdaad spelen met de instellingen. Maar ja waar ik dacht dat C0-3 op 0 zou betekenen dat de cv het zou overnemen van de wp werkt dat toch niet helemaal zo.
@arnoldniessen ik heb vandaag 27kwh elec verstookt en 4m3 gas in “hybride” mode. Met een evenwichts temp van 5 gr. en C0-3 op 0 graden. In mijn geval dus niet een beetje kWh en veel gas maar juist andersom. Ik kan niet verklaren waarom
Dat van die schakelaar/relais ga ik me in verdiepen, maar zou het met mijn suggestie ook niet moeten werken? Beetje kWh is natuurlijk niet erg. Maar in de hybride mode zoals jij beschrijft (meer gas dan kWh) ook ten gunste van de cop zou ik al heel tevreden zijn
Ik zie overigens dat ik max 7m3 gas per dag mag verstoken om onder het jan plafond te blijven. Dan hoeft er niet eens zo veel gas bij, als ik nu op 5m3 zit (4m3 wp 1m3 warm water).
Misschien is de evenwichts temp omhoog en de c
CO-3 omhoog wel genoeg!
Misschien is de evenwichts temp omhoog en de c
CO-3 omhoog wel genoeg!
Zijn er mensen met een (royaal) buffervat in combinatie met de Daikin? Ik kan nu goedkoop aan een 200L vat komen en ben van plan deze in serie in de retourleiding te zetten. Waarom? Om defrosts zo efficient mogelijk te laten verlopen (gaat nu zo'n 100 liter doorheen per defrost in 5 min en de aanvoertemp daalt wel zo'n 16 graden) en om in het voor en naseizoen langere runs te maken en de temp stabieler te houden.
Iemand ervaring of op- of aanmerkingen?
Iemand ervaring of op- of aanmerkingen?
Groetjes, FaceDown.
Ik geloof direct dat de defrosts efficienter/goedkoper uitvallen met een buffervat. Probleem is natuurlijk hoe meet je dat in geld. Ofwel hoe bepaal je je ROI. Stabielere
Temp is natuurlijk winst
Temp is natuurlijk winst
Dat wordt lastig. Maar ja het vat kost me 250. Als dat resulteert in snellere en/of minder defrosts, langere levensduur compressor, stabielere temperaturen en een efficientere pomp, dan boeit die ROI me niet zoveel.aanzee schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 23:51:
Ik geloof direct dat de defrosts efficienter/goedkoper uitvallen met een buffervat. Probleem is natuurlijk hoe meet je dat in geld. Ofwel hoe bepaal je je ROI. Stabielere
Temp is natuurlijk winst
Overigens is het vat eigenlijk een boiler. Er zit een spiraal in die ik nu niet ga gebruiken, maar waar ik op termijn eventueel het douchewater doorheen kan sturen (aanvoer koud water) zodat de buffer dit water voorverwarmt en ik daarmee nog wat gas bespaar (van de +- 200m3 per jaar).
Groetjes, FaceDown.
4m3 gas is weinig, dat is max 5 uur gasketel gebruik. De andere 20 uur is dus elektrisch geweest. Ik zie hier dat als de gasketel overshoot, hij uiteindelijk toch weer veel WP-only doet, ook onder de evenwichtstemperatuur. Wat hier helpt is een hogere flow voor hybride instellen hier (maar nieuwe modellen hebben die instelling misschien niet meer).aanzee schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 22:27:
@arnoldniessen ik heb vandaag 27kwh elec verstookt en 4m3 gas in “hybride” mode. Met een evenwichts temp van 5 gr. en C0-3 op 0 graden. In mijn geval dus niet een beetje kWh en veel gas maar juist andersom. Ik kan niet verklaren waarom
Ik denk gevonden te hebben waarom bij C0-3 is 0 toch de wp het meeste werk verricht onder de huidige buiten temperaturen:
C-04 bivalente hysteresis bepaald het temp verschil tussen bivalent AAN en Bivalent UIT temperatuur. Standaard staat deze op 3 graden. Dus in dit geval tot -3 graden bivalent stoken.
Volgens deze theorie (ga ik vandaag bekijken) als C-03 op bv 5 dan vanaf temperatuur +2 alleen gas……ben benieuwd
C-04 bivalente hysteresis bepaald het temp verschil tussen bivalent AAN en Bivalent UIT temperatuur. Standaard staat deze op 3 graden. Dus in dit geval tot -3 graden bivalent stoken.
Volgens deze theorie (ga ik vandaag bekijken) als C-03 op bv 5 dan vanaf temperatuur +2 alleen gas……ben benieuwd
Wie heeft er in dit forum ervaring met de Daikin-intergas hybrid toepassing in combinatie met een houtkachel? Op dit moment heb ik een normale cv-ketel en een houtkachel.
De CV-ketel verwarmt alleen de begane grond, volledig voorzien van vloerverwarming. De thermostaat staat altijd op 18,5grd en als we thuis zijn gaat de houtkachel aan tot we een aangename temperatuur hebben.
Nu ben ik nog aan het oriënteren om een hybride unit te plaatsen zodat deze de temperatuur aanhoud van 18,5grd. Mijn oog is gevallen op de daikin om dat ik een intergas cv-ketel heb van 2jaar oud.
Iemand hier ervaring mee of tips.
alvast bedankt voor jullie input.
De CV-ketel verwarmt alleen de begane grond, volledig voorzien van vloerverwarming. De thermostaat staat altijd op 18,5grd en als we thuis zijn gaat de houtkachel aan tot we een aangename temperatuur hebben.
Nu ben ik nog aan het oriënteren om een hybride unit te plaatsen zodat deze de temperatuur aanhoud van 18,5grd. Mijn oog is gevallen op de daikin om dat ik een intergas cv-ketel heb van 2jaar oud.
Iemand hier ervaring mee of tips.
alvast bedankt voor jullie input.
hoe hebben jullie de daikin-intergas hybride ingesteld staan ? awt of thermostaat ?
wat zou het voordeligst zijn ?
wat zou het voordeligst zijn ?
[ Voor 16% gewijzigd door jermainew op 14-12-2022 12:39 ]
Awt + ruimte thermostaat.de stooklijn net zo ingesteld dat hij net rond de ingestelde kamertemp blijft hangen. Schiet ie door ( zon op de ramen bv) dan stopt de thermostaat de wp tot de temp een halve graad onder de ingestelde waarde zakt
Ben benieuwd of dit werkt, hoor het graag! Zit hier ook mee.aanzee schreef op woensdag 14 december 2022 @ 08:20:
Ik denk gevonden te hebben waarom bij C0-3 is 0 toch de wp het meeste werk verricht onder de huidige buiten temperaturen:
Hier wil ik heel graag meer van weten. Onlangs pas de c-00 parameter ontdekt, dat verklaarde wel iets waarom ketel aanging terwijl evenwicht temp niet was bereikt. Default c00 = 0 graden en evenwicht stond lager, en dat is dus tegenstrijdig.aanzee schreef op woensdag 14 december 2022 @ 08:20:
Echter ook nu wilt hij nog wel de ketel bij laten springen (en dan dus meteen relatief fors) terwijl zowel C00 als evenwicht temp niet zijn bereikt. Wellicht heeft dat te maken met jouw 'ontdekking''. Ik concludeer namelijk dat de pomp zijn gewenste AWT niet haalt, en dat komt volgens mij weer door te groot verschil aanvoer - retour. Afgiftesysteem vraagt dus meer dan de pomp alleen aan kan. Desondanks wil ik er genoegen mee nemen dat de woning licht afkoelt in die situaties als ik maar flink stroom verbruik (ondanks inefficiënt).
Wat ik wil is dus tegenstrijdig met het principe. Ik wil feitelijk meer / maximaal Electra pomp gebruik, met slechts een beetje gas wanneer nodig onder bepaalde buiten temperaturen.
Hoe dan ook, verneem graag meer informatie over c-04 en jouw bevindingen. Hij staat niet in mijn handleiding beschreven (net als de c-00).
Wilde net de conclusie trekken dat C0-3 naar 3 graden niets uithaald ( met bivalente hyst op 3) want hij heeft vandaag nog steeds nauwelijks gas verbruikt. Maar goed 3-3 =0 terwijl het buiten 1,5graad is……..moet dus even wachten met conclusies trekken tot het weer onder 0 graden is. Heb 5-01 wel op 10 graden gezet ipv 5. Dacht dat die 5 graden misschien te dicht bij de 3 graden van C-03 zou liggen. Heb mn twijfels of dit de oplossing is. Zag nog iets om alle kWh waardes en Gasprijs op 0 te zetten. Het is natuurlijk de vraag wat hoger in de programma regels staat: cv gebruik op basis van energieprijzen of cv gebruik op basis van buitentemperatuur en C0-3/5-01 setting. Als eerst naar energieprijs wordt gekeken kan je die C0-3 veranderen wat je wil maar is de keuze van stoken al gemaakt. We modderen verder….
Als iemand de precieze functies van de C-00, C-03 en C-04 helder kan uitleggen hoor ik het graag, want ik raak de draad kwijt.
Cash is king.