Daikin-Intergas hybrid. Ervaringen en discussies

Pagina: 1 ... 45 46 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Cobratjuh schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 09:16:
Goedemorgen allen,

De afgelopen dagen merk ik dat onze WP vrij veel pendelt korte momenten draait, veel start en stops op de compressor. Zou iemand mij in de goede richting kunnen sturen waar ik zou moeten zoeken om de wp wat stabieler te laten draaien.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Laat ik vooropstellen dat ik ook niet alle kennis in pacht heb.
Maar volgens mij gaat jouw WP pendelen omdat hij de warmte niet kwijt kan, wat is de retourtemperatuur van het water? Als dat te hoog is schakelt die af. Heb je voldoende convectoren/radiatoren/VVW die goed warmte kunnen afgeven bij een lage stooktemperatuur?

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobratjuh
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:35
True schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 10:57:
[...]

Maar volgens mij gaat jouw WP pendelen omdat hij de warmte niet kwijt kan, wat is de retourtemperatuur van het water? Als dat te hoog is schakelt die af. Heb je voldoende convectoren/radiatoren/VVW die goed warmte kunnen afgeven bij een lage stooktemperatuur?
8)7 8)7 8)7 ik denk dat dat het is, ik heb radiatoren terug gezet laatst normaal staan de kranen open om. Ga het vanavond aanpassen. zit nu op werk. Kom hier morgen op terug.

Thanks true voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Cobratjuh schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 11:00:
[...]

8)7 8)7 8)7 ik denk dat dat het is, ik heb radiatoren terug gezet laatst normaal staan de kranen open om. Ga het vanavond aanpassen. zit nu op werk. Kom hier morgen op terug.

Thanks true voor de tip.
Als ik zo even door je posts scroll in dit topic is dit je eerste herfst/winter? Dan zul je bijna zeker nog wel wat moeten controleren/testen/aanpassen en opnieuw om je meest optimale instellingen i.c.m. jouw warmteafgiftesysteem (radiatoren/VVW/etc) in te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobratjuh
True schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 11:02:
[...]

Als ik zo even door je posts scroll in dit topic is dit je eerste herfst/winter? Dan zul je bijna zeker nog wel wat moeten controleren/testen/aanpassen en opnieuw om je meest optimale instellingen i.c.m. jouw warmteafgiftesysteem (radiatoren/VVW/etc) in te regelen.
Nee dec,jan en feb ook al gedraaid maar toen draaide die beter als nu, vind het alleen jammer dat ik het model heb gekocht dat helaas maar tot 25 graden op wp draait en niet 20 graden dat wist ik niet van te voren :-( :-( , dan gaat die helaas op gas. Anders had ik gekozen voor constante AWT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Cobratjuh schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 11:09:
[...]

Nee dec,jan en feb ook al gedraaid maar toen draaide die beter als nu, vind het alleen jammer dat ik het model heb gekocht dat helaas maar tot 25 graden op wp draait en niet 20 graden dat wist ik niet van te voren :-( :-( , dan gaat die helaas op gas. Anders had ik gekozen voor constante AWT.
Wat bedoel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothlórien
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:15
kun je het stoken op gas niet voorkomen door de evenwichtstemperatuur in te schakelen en aan te passen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobratjuh
Ik had gelezen op internet dat bepaalde daikin model niet onder de 25 graden awt kunnen maken, dat ze dan standaard op gas gaan stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaBit
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:42
Uit interesse: wat is dan het probleem? Volgens mijn boerenverstand: AWT 25 graden, zeg zuiguitdeduim retour dan 21-22 graden, dan is die 25 graden AWT bij weinig warmteverlies misschien net goed genoeg voor 18 graden ruimtetemperatuur?

Als je wegkomt met 25C AWT dan heb je dus of een enorm goed geisoleerd huis (en dan is de winst van lager gaan niet groot), of je zit in de periode dat de kachel zo heel af en toe bij moet springen zoals nu (en dan is de winst van lager gaan ook niet groot)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothlórien
of je hoeft gewoon niet veel te stoken vanwege buren en/of zoninval. In principe is een lange run beter dan meerdere korte runs en ik denk dat 24-7 water van <25C rondpompen nog best wel wat op kan leveren hoor. Met dit weer gaat de temperatuur na een paar uur op 26/27 graden over de gewenste 19 graden heen en de afgelopen dagen heeft ie amper gedraaid.

[ Voor 25% gewijzigd door Lothlórien op 14-10-2025 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnova
  • Registratie: Augustus 2001

arnova

weet veel, maar niet alles

Ter info: Ik krijg het hier in ieder geval niet voor elkaar om met dit weer, ca 85m2 lt vloerverwarming en een awt onder de 28 graden zonder pendelen te werken. Daarom staat de onderkant van mijn stooklijn op 28 graden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cv75
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 15:51
arnova schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 17:07:
Ter info: Ik krijg het hier in ieder geval niet voor elkaar om met dit weer, ca 85m2 lt vloerverwarming en een awt onder de 28 graden zonder pendelen te werken. Daarom staat de onderkant van mijn stooklijn op 28 graden...
zelfde hier :) ik pas de de stooklijn aan als er langere tijd sprake is van buiten temperaturen <10 graden. momenteel begint deze bij 27 graden en in het echte stookseizoen is dat dan 25 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothlórien
maar wordt het dan niet te warm in huis? of laat je de CV gewoon wat langer afkoelen tussen de runs door?

Ik heb vannacht eindelijk gehad dat de pomp uit zichzelf weer aan is gegaan. Vorige week heb ik de pomp "door de hysterese heen gedrukt" om het verwarmingsbedrijf in te schakelen, maar het watertemperatuur is dagenlang rond de 18,5 ℃ gebleven. Gisteren heb ik alle instellingen bekeken en gecheckt of ik niet per abuis ergens een rare instelling had. Of het verwarmingsbedrijf nog aan stond heb ik geprobeerd te checken door de pomp op continu te zetten en [F-00] op 0 te zetten, hierdoor zou in verwarmingsbedrijf de pomp uitgeschakeld moeten worden boven 25 graden en in koelbedrijf onder de 20 graden. Omdat de pomp vervolgens aan stond concludeerde ik dat verwarmingsbedrijf ingeschakeld is.

Helaas heb ik geen geschiedenis van de temperatuur welke ik kan correleren aan het tijdstip van inschakelen, maar hij heeft van 03:10 tot 4:50 gedraaid. Daarna heeft mijn vrouw de ecostand ingeschakeld omdat zij het onzin vindt dat de pomp ´s nachts draait. Vanochtend was het watertemperatuur 25℃, maar door de pomp in te schakelen is dat intussen 19,5℃

Vraag: de gewenste AWT is met de huidige buitentemperatuur 29℃, CV temperatuur: 19,5℃. Modulatie staat aan op 3℃ en kamertemperatuur ligt 0,1 graad boven de gewenste temperatuur.
Eigenlijk zou ik nu verwachten dat hij gewoon zijn stooklijn hanteert om afkoeling en extra energieverbruik te voorkomen.
Wanneer mag ik ongeveer verwachten dat de warmtepomp dat doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Lothlórien schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 09:02:
Daarna heeft mijn vrouw de ecostand ingeschakeld omdat zij het onzin vindt dat de pomp ´s nachts draait.
Dat is een kwestie van uitleggen toch?
Dat de wens er ligt voor minder geluid c.q. lager debiet kan ik snappen overigens, maar met een WP stook je ook 's nachts met de reden dat je daardoor een algeheel beter comfort hebt en niet overdag moet stoken met een watertemperatuur van 50°C.

Maar voor de duidelijkheid, je hebt het over de pomp van de CV-ketel of gaat hier om je VVW-pomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothlórien
Dat is zeker een kwestie van uitleggen en dat heb ik in het verleden ook al meermaals gedaan. Wij komen van een Nefit/bosch die verpakt in een suskast op 1,5 meter van het huis 62db kon produceren. Wellicht heb ik haar iets te bang gemaakt met het idee dat een dergelijke pomp op het dakkapel niet zo´n ideale installatieplaats is.

Het betreft hier inderdaad de circulatiepomp van de warmtepomp zelf. Ik bedenk me net dat dai ik hem daarom wel herstart heb. Misschien heeft dat ook invloed op het vasthouden van de stooklijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:44
Lothlórien schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 09:02:
Modulatie staat aan op 3℃ en kamertemperatuur ligt 0,1 graad boven de gewenste temperatuur.
Eigenlijk zou ik nu verwachten dat hij gewoon zijn stooklijn hanteert om afkoeling en extra energieverbruik te voorkomen.
Wanneer mag ik ongeveer verwachten dat de warmtepomp dat doet?
Als hij uit is gaat moet hij weer opnieuw door de hysterese heen voor hij weer aangaat. Dat is een nadeel van uitzetten.

Modulatie: als de kamer langer dan 20 minuten te warm is, wordt de gewenste LWT met 1 stap verlaagd (wat 25% is van de maximale modulatie-instelling [9-06], dus 0.75 °C bij jou).

[ Voor 47% gewijzigd door arnoldniessen op 17-10-2025 00:27 ]

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothlórien
Deze nuance van de modulatie zocht ik. Voor de hysterese moet er ook een dergelijke setting zijn bijv. 1k*min,, maar als je die niet in kunt stellen heb je daar natuurlijk weinig aan.

In dit geval had ik de circulatiepomp dus niet aan moeten zetten, want dat vergt een herstart, maar had ik waarschijnlijk gewoon moeten wachten tot het water op de sensors voldoende afgekoeld was om de warmtepomp te triggeren? (dat kan uren duren, gezien dat water 4 uur na het draaien van de pomp nog steeds 25 °C bleek te zijn). Grote kans dat het later in het jaar beter werkt.

Weet iemand ook hoeveel het water af moet koelen? Zit daar ook een hysterese op en zijn er instellingen waarmee je dat kan beïnvloeden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghoogen
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 18-10 19:37
We hebben de installatie nu bijna 2 jaar en ik ben er wel tevreden over.
In het begin hadden we wat problemen de warmwatervoorziening en de zonneboiler.(foutcode en uitval)
Dat is opgelost door een extra sensor te plaatsen.
We zijn van 1150 M3 Gas naar 150 M3 gas gegaan.
We wonen in een goed geïsoleerd vrijstaand huis 116m2 en we koken op gas.
We hebben geen vloerverwarming maar hebben radiator ventilatoren geplaatst
We hebben ongeveer 6500 kw piek aan zonnepanelen liggen verdeeld over 3 installaties.
1500 watt op het zuiden, 1500 watt op het noord/oosten en 3500 watt op het zuidwesten.
We hadden een overschot van 500KW/h.
De thermostaatregeling vind ik niet ideaal. De installatie schakelt best wel laat in en verwarmt ook vrij lang door.
De buitenunit Maakt best wel wat lawaai, voor ons is dat geen probleem maar ik kan mij indenken dat dit in een woonwijk problemen kan geven.
De installateur heeft de installatie ingesteld en ik heb er daarna niets aan verandert.

Zoals eerder vermeld zijn we tevreden, maar een gas gestookte ketel was het net wat comfortabeler.
Ik denk dat het comfortabeler zou zijn als we vloerverwarming zouden laten instaleren.
Maar dat vinden we te duur maar vooral hebben we geen zin in de rotzooi en het gedoe dat het geeft om het aan te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Ghoogen schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 12:12:
We hebben de installatie nu bijna 2 jaar en ik ben er wel tevreden over.
In het begin hadden we wat problemen de warmwatervoorziening en de zonneboiler.(foutcode en uitval)
Dat is opgelost door een extra sensor te plaatsen.
We zijn van 1150 M3 Gas naar 150 M3 gas gegaan.
We wonen in een goed geïsoleerd vrijstaand huis 116m2 en we koken op gas.
We hebben geen vloerverwarming maar hebben radiator ventilatoren geplaatst
We hebben ongeveer 6500 kw piek aan zonnepanelen liggen verdeeld over 3 installaties.
1500 watt op het zuiden, 1500 watt op het noord/oosten en 3500 watt op het zuidwesten.
We hadden een overschot van 500KW/h.
De thermostaatregeling vind ik niet ideaal. De installatie schakelt best wel laat in en verwarmt ook vrij lang door.
De buitenunit Maakt best wel wat lawaai, voor ons is dat geen probleem maar ik kan mij indenken dat dit in een woonwijk problemen kan geven.
De installateur heeft de installatie ingesteld en ik heb er daarna niets aan verandert.

Zoals eerder vermeld zijn we tevreden, maar een gas gestookte ketel was het net wat comfortabeler.
Ik denk dat het comfortabeler zou zijn als we vloerverwarming zouden laten instaleren.
Maar dat vinden we te duur maar vooral hebben we geen zin in de rotzooi en het gedoe dat het geeft om het aan te leggen.
Dit: "De buitenunit Maakt best wel wat lawaai, voor ons is dat geen probleem maar ik kan mij indenken dat dit in een woonwijk problemen kan geven. " is een berekening die je kunt maken - en eigenlijk moet maken vóór het plaatsen. Dan is de regel dat het 'lawaai' binnen de toegestane grenzen is óf je had de WP niet mogen plaatsen.
Zie ook: Het grote geluidseisen airco en wp topic

En: "De thermostaatregeling vind ik niet ideaal. De installatie schakelt best wel laat in en verwarmt ook vrij lang door." kun je de hysterese dan niet gewoon verlagen?

[ Voor 4% gewijzigd door True op 17-10-2025 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothlórien
Ghoogen schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 12:12:
Dat is subjectief natuurlijk en vrijwel iedereen in de omgeving verteld mij dat deze warmtepomp in de praktijk relatief stil is en dat ik dus niet naar die "metingen van de fabrikant" moet kijken. (62 Db(A) vermogen, dus op de kast en 48 op een ruime meter afstand). In ieder geval staat ie bij ons op het dakkapel, ik heb hem op stil bedrijf gezet (8 kw is toch overkill voor ons huis) en wij hebben hem nog niet gehoord.

[ Voor 13% gewijzigd door Lothlórien op 17-10-2025 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doesnotcompute
  • Registratie: Maart 2015
  • Nu online
Lothlórien schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 12:24:
[...]

Dat is subjectief natuurlijk en vrijwel iedereen in de omgeving verteld mij dat deze warmtepomp in de praktijk relatief stil is en dat ik dus niet naar die "metingen van de fabrikant" moet kijken. (62 Db(A) vermogen, dus op de kast en 48 op een ruime meter afstand). In ieder geval staat ie bij ons op het dakkapel, ik heb hem op stil bedrijf gezet (8 kw is toch overkill voor ons huis) en wij hebben hem nog niet gehoord.
Op stil gebruik gaat hij niet eerder de gasketel laten helpen? Het maximale vermogen reduceren zou ik ook graag willen. Hij draait nog maar net en kon er eigenlijk gratis aan komen. Hij is echter veel te groot voor de huidige afgifte. Klein stukje vloerverwarming, komt volgens jaar nog 30m2 bij en twee radiatoren. tot die tijd moet ik hem eigenlijk even smoren. Run times zijn nu slechts 4 minuten. Waterzijdig valt er ook nog niet veel te halen, vandaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokl
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 16:28

rokl

test

True schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 10:57:
[...]

Bekend probleem. Wat ik doe is alle radiatoren thuis volledig open zetten en een evt tijdelijke verhoging van de AWT op 0 zetten, d.w.z. de AWT zo laag mogelijk houden. Momenteel zit mijn AWT bijv op 25 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnoldniessen
Doesnotcompute schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 13:00:
Het maximale vermogen reduceren zou ik ook graag willen. Hij draait nog maar net en kon er eigenlijk gratis aan komen. Hij is echter veel te groot voor de huidige afgifte. Klein stukje vloerverwarming, komt volgens jaar nog 30m2 bij en twee radiatoren. tot die tijd moet ik hem eigenlijk even smoren. Run times zijn nu slechts 4 minuten. Waterzijdig valt er ook nog niet veel te halen, vandaar.
De vermogensbeperking leidt hooguit bij kou weer indirect tot meer gasverbruik. Maar gasverbruik hou je nu goed tegen met de evenwichtstemperatuur laag genoeg en deze actief maken.

Maar bij 4 minuten run zal de gewenste AWT en/of het debiet waarschijnlijk toch ook omhoog moeten. Als je weinig afgifte hebt dan wordt opstarten lastiger.

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lothlórien
Voor de beslissing om de gasketel in te schakelen speelt de prijsverhouding gas-elektra een rol (in economische mode), of de primaire energie factor (in ecologische mode).

Zoals ArnoldNiessen zegt: door de evenwichts temperatuur te activeren zorg je ervoor dat de gasketel boven een bepaalde temperatuur gewoon niet mee mag werken.

Voor degenen die moeite heeft met het pendelgedrag: als dit veroorzaakt wordt door een te hoge retourtemperatuur. Zou het dan niet helpen om wat met de dT te experimenteren? Je zou haast zeggen dat een kleinere waarde ervoor zorgt dat de warmtepomp langer door kan blijven draaien?
Ik bedenk me ook net als workaround: door een programma aan te maken kun je de thermostaat laten wisselen tussen eco en comfort. Hiermee zou je de stooklijn kunnen verlagen tijdens een "afkoelperiode" en verhogen tijdens een run. Hierdoor kun je wellicht langere runs triggeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doesnotcompute
  • Nu online
Aah oke, die had ik al op -10 gezet. Ga ik nooit nodig hebben.

Ik kan de dT niet echt groter maken, hij zit nu aangesloten op een vloerverdeler met slechts 3 lussen, zit nog een mengpomp tussen wat ook niet helpt. Heb niet echt het idee dat de waterpomp terug moduleert. Als ik mn bypass volledig open of dicht draai stuurt de pomp niet om een dT van 5 te halen oid.

Ik heb overigens wat lopen spelen met het maximaal toegestaan opgenomen vermogen en daar reageert het buitendeel wel echt heel goed op. Als het straks kouder word dat dat wel weer omhoog moeten voor eventuele defrosts. Het is een beetje behelpen tot ik verder kan met verbouwen. :)

[ Voor 27% gewijzigd door Doesnotcompute op 18-10-2025 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doesnotcompute
  • Nu online
arnoldniessen schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 19:45:
[...]

De vermogensbeperking leidt hooguit bij kou weer indirect tot meer gasverbruik. Maar gasverbruik hou je nu goed tegen met de evenwichtstemperatuur laag genoeg en deze actief maken.

Maar bij 4 minuten run zal de gewenste AWT en/of het debiet waarschijnlijk to ook omhoog moeten. Als je weinig afgifte hebt dan wordt opstarten lastiger.
Nog meer flow zal mijn dT nog kleiner maken. Dat is juist waar ik tegenaan loop. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobratjuh
Goedemorgen,

Wou jullie toch even een update geven. Gisteren een monteur erbij gehad voor het plaatsen van trillingsdempers. Ging niet zoals gepland. Buitenunit zit vast op de grote zwarte blokken maar goed dat is een ander verhaal.

Wat betreft mijn vorige vraag met korte runtimes. Ik heb nu Weersafhankelijk ingesteld. Zodat de comprosser niet de hele tijd start stops heeft en niet constant 2kw loopt te trappen dat lijkt nu goed te gaan. Met de installateur afgesproken dat er iemand komt kijken na de installatie. Want het was vorig jaar zet er maar neer en succes. Ja dat werkt niet.

Jullie horen van mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HLN
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:20

HLN

Flappie schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 14:58:
Bij mij wijkt de kamerthermostaat ook mega af. Heb dit met meerdere Zigbee sensoren getest. Maar die van mij is altijd te laag.

Momenteel geeft hij 19.2 aan maar 2 verschillende Zigbee ensoren geven waardes van rond de 20.2.

Ik gebruik het Daikin kastje momenteel dan ook niet als thermostaat maar regel er de AWT mee. Via Home Assistant heb ik een "generic thermostat" toegevoegd. Dan kun je ook veel naukeriger regelen. Uiteraard dit dan on combinatie met P1P2MQTT van @arnoldniessen
Hoe ziet die thermostaat er bij jou uit? Als in, welke hysterese neem je en op welke entiteit van de p1p2 schakel je? Ik neem aan op de hoofdswitch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:14
HLN schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 16:12:
[...]

Hoe ziet die thermostaat er bij jou uit? Als in, welke hysterese neem je en op welke entiteit van de p1p2 schakel je? Ik neem aan op de hoofdswitch?
Ik schakel inderdaad op de "switch.hc_mode_altherma_on".
In MQTT van Home Assistant te vinden onder HC_Mode
En deze generic thermostat in de configuration.yaml

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
climate:
  - platform: generic_thermostat
    name: Woonkamer Thermostaat
    unique_id: woonkamer_thermostaat
    heater: switch.hc_mode_altherma_on   # entiteit waarmee je de WP kunt uit/aan zetten
    target_sensor: sensor.sonoff_snzb_02d_temp_sensor_woonkamer_temperature  # jouw temperatuurmeting in de woonkamer
    min_temp: 16
    max_temp: 24
    ac_mode: false        # false = verwarmen
    target_temp: 21       # gewenste temperatuur
    cold_tolerance: 0.3   # hysterese ondergrens
    hot_tolerance: 0.3    # hysterese bovengrens
    min_cycle_duration:
      minutes: 10         # voorkomt te vaak schakelen
    initial_hvac_mode: "off"
    precision: 0.1
    target_temp_step: 0.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tingbrouwer
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20:28
Flappie schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 17:15:
[...]

Ik schakel inderdaad op de "switch.hc_mode_altherma_on".
In MQTT van Home Assistant te vinden onder HC_Mode
En deze generic thermostat in de configuration.yaml

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
climate:
  - platform: generic_thermostat
    name: Woonkamer Thermostaat
    unique_id: woonkamer_thermostaat
    heater: switch.hc_mode_altherma_on   # entiteit waarmee je de WP kunt uit/aan zetten
    target_sensor: sensor.sonoff_snzb_02d_temp_sensor_woonkamer_temperature  # jouw temperatuurmeting in de woonkamer
    min_temp: 16
    max_temp: 24
    ac_mode: false        # false = verwarmen
    target_temp: 21       # gewenste temperatuur
    cold_tolerance: 0.3   # hysterese ondergrens
    hot_tolerance: 0.3    # hysterese bovengrens
    min_cycle_duration:
      minutes: 10         # voorkomt te vaak schakelen
    initial_hvac_mode: "off"
    precision: 0.1
    target_temp_step: 0.1
Doe het op dezelfde manier, gebruik alleen voor de binnentemperatuur de ruimtebediening.
sensor.hc_sensors_temperature_room
werkt bij ons ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
tingbrouwer schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 17:27:
[...]

Doe het op dezelfde manier, gebruik alleen voor de binnentemperatuur de ruimtebediening.
sensor.hc_sensors_temperature_room
werkt bij ons ook prima.
Ja, die wijkt bij mij dus gigantische af van de werkelijkheid. Met meerdere sensoren zit die sensor in de thermostaat er altijd een graad naast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HLN
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:20

HLN

16 graden, ijskonijn… @Flappie

Maar dat is je min temp, hoe zijn die min en Max anders van je instelling van de thermostaat?

Runtime 10 minuten, ga je dan niet zelf pendel gedrag opwekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
HLN schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 18:29:
16 graden, ijskonijn… @Flappie

Maar dat is je min temp, hoe zijn die min en Max anders van je instelling van de thermostaat?

Runtime 10 minuten, ga je dan niet zelf pendel gedrag opwekken?
Die min en max zijn de minimale en maximale temperatuur die je dan in je virtuele thermostaat kunt instellen.
Hij staat netjes op 20 graden :)

De runtime is de minimum runtime. Dat voorkomt juist pendelen. Hiermee voorkomt Home Assistant dat de warmtepomp binnnen 10 minuten in en uitschakelt.

En met deze virtuele thermostaat kun je zelf de hysteris bepalen. Ik houd max 0,3 boven en onder de doeltemp aan ipv 0,5 wat de daikin standaard doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobratjuh
Ben ik toch nog weer. Gisteren dus die weersafhankelijke regeling aangezet. Kijk vanochtend. Gewoon al een run van meer dan een dag en lekker aangenaam in huis.

Screenshots zijn van gisteravond.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/foxWoJGlT1SmR55wbZIGYAq9YiY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/F2VFstPkA7chU4C0vtljGOw7.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kACARdpWtn45sxfgNYs4ZofFSQE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dwpP9ObJXjMeSfQR1U0e9XAJ.png?f=fotoalbum_large

Kan iemand mij uitleggen waarom de wp op deze temperatuur wel door draait met een dt tussen aanvoer en retour van +- 1.7 graden. En zodra aanvoer temp hoger wordt gaat die pendelen. Ik probeer het te begrijpen.

Mag ook via pb ik snap er nu niets meer van.

Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
Cobratjuh schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 09:16:
Kan iemand mij uitleggen waarom de wp op deze temperatuur wel door draait met een dt tussen aanvoer en retour van +- 1.7 graden. En zodra aanvoer temp hoger wordt gaat die pendelen. Ik probeer het te begrijpen.
De vraag is waarom hij bij hogere aanvoer gaat pendelen: vanwege te hoge kamertemperatuur of vanwege te hoge aanvoerwatertemperatuur. Het eerste wordt uitgelokt door een te hoge stooklijn. Het tweede misschien doordat de regeling met meer vermogen opstart, al herken ik dat gedrag hier niet. Eerder andersom, een te lage gewenste aanvoer leidt bij het nogal hoge opstartvermogen tot een aanvoerwatertemperatuur overshoot - opstarten op 25C lukt me niet, maar later terugregelen naar 25C wel.

Pagina: 1 ... 45 46 Laatste