True schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 15:35:
[...]
Geluidsdruk kun je vergeten, je moet rekenen met geluidsvermogen van dus 59 dB, heeft deze buitenunit ook een nachtstand? Want anders moet je 40 dB halen en met nachtstand moet je 40dB 's nachts halen en in de standaard modus 45 dB (op de erfgrens).
De beste plaatsing zal waarschijnlijk direct links van de rechter balkondeur zijn dan zit je het verst af van de buren. Plaatsing aan de zijgevel is liggend aan de afstand tot de buren ook niet effectief gezien de ramen die zij hebben in de zijgevel.
Heb je maten van je woning? evt. plattegrond?
Bijv. dikte van je muur tussen de balkons, maatvoering tussen de twee gevelmuren, afstand tussen jouw woning en de buren naast je (rechts dus met opritten er tussen).
Edit: AI berekent dit als (ik kan de berekening niet valideren):L
- 45 dB: 282 cm
- 40 dB: 501 cm
Dus zonder stille modus 5 meter dat is zo'n beetje het maximum wat je er van af kunt gaan staan met een beukmaat 6 meter woning.
Met stille modus dus zo ongeveer wat ik al aangaf, links van de rechter deur gezien vanaf de foto.
Excuus, ik had deze post gemaakt eerder en nog geen tijd om erop terug te komen. Even wat opgemeten. Plattegrond moet ik nog even erbij zoeken zo.
- Balkon is tussen de gevelmuren 6,4 meter breed.
- Maximale afstand van de muur (direct aan buren grenzend) tot de rechter balkondeur op de foto is 5,4 meter
- De muur links (direct aan de buren grenzend is 0,50 meter
- De afstand tussen de gevels rechts (opritten tussen beide woningen) is 6,0 meter
- Het betreft een betonnen balkon. Met de installateur besproken dat wij (o.a. ook omdat wij het balkon nog willen opknappen) de buitenunit liefst hangend aan de gevel geplaatst willen hebben.
- De 3mxm52a buitenunit heeft een 3dB nachtmodus. We willen de airco 's nachts minimaal gebruiken, als ie al aanstaat zou die in fluistermodus/aller zachtste stand komen.
Als ik het goed begrijp zou het mogelijk zijn om net aan de eis te voldoen als we buitenunit zo ver mogelijk rechts op het balkon plaatsen (eerste inschatting). De locatie op het balkon maakt ons niet veel uit, zo lang we goed gebruik kunnen maken van de balkondeuren (ook als nooduitgang).
Edit: Mocht de plek aan het balkon niet uitkomen, dan zouden we ook een plek op de grond, net naast de regenpijp overwegen (~6m van beide buren). Nadeel is dan dat er meer leidingen in het zicht liggen.
edit:
@
True wijzigt deze info nog iets aan de plaatsing? Ik heb het idee dat met plaatsing ruim 5m van de erfgrens links, er een goede match is. Daar staat de buitenunit voor mijn werkkamer, onze slaapkamer is de kamer links naast de airco (linkerdeur balkon).
[
Voor 9% gewijzigd door
MDT12 op 12-08-2026 09:54
]