Leuk zo'n ding. Geeft het idee dat het Zwitsers is, maar is gewoon een Nederlands bedrijf. Geen technische productinformatie beschikbaar anders dan een kladje, wil je meer? Dan moet je mailen en contact moet opnemen (geen garantie dat je wat krijgt). 57 dB geluidsvermogen is niet extreem, maar ook niet super. Dit op 2m afstand stil genoeg krijgen gaat niet lukken, zeker niet als ik ook nergens lees dat die ook een nacht modus heeft (voor de 40 dB eis).tonny147 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 12:49:
Goedemiddag,
is iemand bekend met de TC SWISS GT8, en dan voornamelijk qua geluid?
bij de directe buren wordt momenteel dit type warmtepomp geplaats, gelijk maar even bij de buren aangeklopt en gemeld dat ik me ernstige zorgen maak over het geluid.
tijdens corona en de dusdanige hoge gasprijzen maakte ik gebruik van een Daikin 3,5 Kw airco om de benedenverdieping warm te houden. deze produceerde een behoorlijke bromtoon, en helemaal tijdens een defrost, klonk alsof er een vrachtwagen in de straat stond. dit heb ik direct verholpen dmv veren en massa toegevoegd.
staat dus direct voor het slaapkamerraam, kleine 2mtr afstand.
dakopbouw van binnenuit, gipsplaat,25cm holle ruimte tussen de houten balken, dakbeschot 20mm hout. bitumen.
mischien ben ik te voorbarig en valt het allemaal wel mee.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
In het kort, ik zie niet dat deze 45 dB op de erfgrens gaat halen zeker als je op de erfgrens een raam hebt (en op dezelfde hoogte).
Waren installateurs niet inmiddels verplicht om een WPAC berekening te doen voor hun klanten of zit de branche nog steeds vol met cowboys? - deze vraag is retorisch
Je kunt als je de exacte berekeningen weet zelf een WPAC berekening uitvoeren, maar met 2 m en 57 dB kan ik je het antwoord zo direct ook wel geven. Dat gaat niet passen in 45 dB. Daarbij is een WP plaatsing zoals deze in 99% van de gevallen vergunningsplichtig dus ik neem aan dat je buren daar ook netjes aan voldaan hebben?
Succes er mee ..
Edit: christus te paard zeg, die gefotoshopte afbeeldingen op hun website: https://tcswiss.nl/product/tc-swiss-gt08-warmtepomp/ als je die ziet neem je zo'n ding toch niet meer af.
Edit2: het bedrijf TC SWISS is geregistreerd op een adres waar ook een ander bedrijf advies geeft en plaatsing doet WP'en en airco's. Ik word niet buitengewoon warm van als ik eerlijk ben.
[ Voor 7% gewijzigd door True op 03-02-2026 13:34 ]
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente
/f/image/uhBRu6l9UQK8E3nJlt0MgGFV.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/MoMkLepOBV4rHffomEWJ8bqz.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5PUqz4twfHVISrSTJEO05nWb.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/EWtzjEUmQuPaupJtMvfpcqOd.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/WZyZ30qSPQD0e7z2FiYdNNDL.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/6OYkzRGmD8Nc2N7S1JVJpIns.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/oMXIANkG8sZqkmxz9aUPJCJ7.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/RJGEAuVSktBllRnSsifefcE6.png?f=user_large)
/f/image/BU5CclgbW4CwMjgnD7rmSiQg.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/LIm2ws8QkhD7amevWVtgkUKX.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Vgnb5DBSozEdo5okZfTIWeKi.jpg?f=fotoalbum_large)