Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11:38
phaas schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 16:34:
[...]

Het zijn rijtjeswoningen die met vier aan elkaar zitten, waarbij de rijen weer verbonden zijn door tussenliggende garages. De airco hangt boven hun garage aan de gevel van het woonhuis; mijn huis is precies aan de andere kant, zo'n beetje het verste weg dus.

Ik kan me voorstellen dat zij dit ook zelf horen en ik vind het wel raar dat ze daar dan zelf geen last van hebben.
Geluidsoverlast is heel subjectief, waar iemand wel of niet last van heeft kan enorm verschillen. Het kan ook erg uitmaken of de herrie door jezelf of door een ander veroorzaakt wordt.

Daarom is 't in elk geval goed dat er normen zijn, die zijn objectief. De airco installatie moet dus gewoon voldoen aan de eisen. Op de erfgrens en bij jou dichtstbijliggende ramen dus niet meer dan 40 dB.

[ Voor 4% gewijzigd door blb4 op 16-01-2025 17:11 ]

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phaas
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-01 14:47
blb4 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 17:10:
[...]
Daarom is 't in elk geval goed dat er normen zijn, die zijn objectief. De airco installatie moet dus gewoon voldoen aan de eisen. Op de erfgrens en bij jou dichtstbijliggende ramen dus niet meer dan 40 dB.
Ik las in de TS dat de resonantie geluiden die binnendoor de huizen heen verspreid worden, niet onder deze regel vallen. Die 40 dB geldt voor de brom/ruis van de ventilator die je buiten kunt horen. Dat is dit volgens mij niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• blb4
phaas schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 11:15:
[...]

Ik las in de TS dat de resonantie geluiden die binnendoor de huizen heen verspreid worden, niet onder deze regel vallen. Die 40 dB geldt voor de brom/ruis van de ventilator die je buiten kunt horen. Dat is dit volgens mij niet.
Dan zijn de eisen nog strenger, in dat geval mag het binnen niet meer dan 30 dB zijn:
https://www.bblonline.nl/...q=geluid+van+installaties

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:15
phaas schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 16:34:
[...]

Het zijn rijtjeswoningen die met vier aan elkaar zitten, waarbij de rijen weer verbonden zijn door tussenliggende garages. De airco hangt boven hun garage aan de gevel van het woonhuis; mijn huis is precies aan de andere kant, zo'n beetje het verste weg dus.

Ik kan me voorstellen dat zij dit ook zelf horen en ik vind het wel raar dat ze daar dan zelf geen last van hebben.
Zeker bij oudere huizen zonder woningscheidende spouwmuren is de kans vrij groot dat alle buren meegenieten van dit geluid. Ik zou even alle buren vragen of zij ook overlast ervaren.

Engineering

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 11:34
Wolly schreef op donderdag 5 december 2024 @ 10:31:
Ik wil een airco plaatsen op de aanbouw die over de gehele breedte van de woning is en welke is gebouwd op de erfgrens (hierdoor loopt het dak van de aanbouw ongeveer 20cm 'over' het perceel van de buren aan de linkerkant. Aan de rechterkant loopt de openbare weg.

De gevel van de buren zit 40cm achter mijn gevel, hun gevel zit dus een stukje terug. Tevens hebben zij geen aanbouw.

Het is voor mij allemaal nieuwe materie, maar ik begrijp dat het van belang is dat de buurman op twee plekken mag verwachten dat ik niet over een geluidsgrens heen ga:
1. In zijn slaapkamer met twee ramen op de 1e etage
2. In zijn tuin als hij buiten zit

Ik heb bijvoorbeeld een airco gevonden met de volgende specs:
[Afbeelding]
Beste Wolly,
helaas zijn dit de verkeerde geluidswaarden, wat je hier laat zien zijn LpA waarden (Geluidsdruk) terwijl je uit moet gaan van geluidsvermogenwaardes LwA en dan ook nog de max waarden bij vol vermogen.
Dat is in jou geval dus de 61 dB, in beide gevallen omdat er geen vermelding van een silent modus bij staat. Het wordt nog erger, omdat dit model nog werkt met de oude normen 45/40 dB zul je in de dag modus de waarde van 61 dB met 5 dB verhogen, dus voor de dag gaat dit 66 dB worden.
Vul deze getallen eens in en laat het dan nog een keer hier zien.
Ik heb geprobeerd de sheet zo goed als mogelijk in te vullen, op rij 89 zie ik dat het voldoet. Dit verbaast mij wel, aangezien ik overal lees dat het max 40dB mag zijn op de erfgrens en ik de buitenunit praktisch tegen de erfgrens aan plaats.
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Waar ga ik de mist in? Doe ik het goed met de extra ontvangstposities?
Voor positie 1 heb ik een Y van -2 ingevuld om op hoofdhoogte te zitten van de buurman die in zijn tuin staat.
Er zitten twee slaapkamerramen, het eerste raam met hartafstand van de erfgrens op 1,3m (positie 2).

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• E.P
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 08:50

E.P

Beste Wolly.

Ik zou maar eens eerst bij de gemeente invormeren afdeling leefomgeving wat voor voorwaarden er zijn voor het plaatsen van de airco,s,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weerman2
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 18-04 20:46
Hier wordt binnen kort een geluidsmeting uitgevoerd gezien mijn buren een handhavingsverzoek hebben ingediend bij de gemeente.

Mijn vraag, op de erfscheiding staat een houten schutting van 2m, bodem hoogte van mijn airco is 2,2m volgens mij wordt de meting op 1,5m uitgevoerd, moet deze meting aan mijn kant worden uitgevoerd waar mijn airco hangt of aan de buren hun kant?
andere kant van de schutting, gezien ze dus niet exact op de erfscheiding kunnen meten omdat hier de schutting staat geplaatst.

P.S. Wat moet ik in de gaten houden tijdens deze meting?

[ Voor 5% gewijzigd door Weerman2 op 06-02-2025 14:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12:06
Voor een geluidsmeting word een microfoon geplaatst, en dan allemaal weg van die plek, en zo min mogelijk achtergrond geluid maken. verder weinig waar je rekening mee hoeft te houden.
Mijn buurman heeft een stille warmtepomp, maar helaas staat zij tesla model x elke nacht te loeien in de straat om de accu op temperatuur te houden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weerman2
HvdBent schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 14:23:
Voor een geluidsmeting word een microfoon geplaatst, en dan allemaal weg van die plek, en zo min mogelijk achtergrond geluid maken. verder weinig waar je rekening mee hoeft te houden.
Mijn buurman heeft een stille warmtepomp, maar helaas staat zij tesla model x elke nacht te loeien in de straat om de accu op temperatuur te houden....
Volgens de WPAC berekening moet mijn airco voldoen maar ja praktijk is altijd afwachten natuurlijk.
Voor een Tesla zijn geen geluidsnormen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Weerman2 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 14:12:
Hier wordt binnen kort een geluidsmeting uitgevoerd gezien mijn buren een handhavingsverzoek hebben ingediend bij de gemeente.

Mijn vraag, op de erfscheiding staat een houten schutting van 2m, bodem hoogte van mijn airco is 2,2m volgens mij wordt de meting op 1,5m uitgevoerd, moet deze meting aan mijn kant worden uitgevoerd waar mijn airco hangt of aan de buren hun kant?
andere kant van de schutting, gezien ze dus niet exact op de erfscheiding kunnen meten omdat hier de schutting staat geplaatst.

Aan de kant van de buren. Ik meen dan inderdaad op 1,5m hoogte of het eerste moment dat 1,5m hoogte zonder een geluidsbrekend object (echt een massieve schutting, houten panelen schutting zoals we die in NL kennen niet) of bijv. een carport/garage) in een rechte lijn naar de WP mogelijk is. Een alternatief is bijv. op een 1ste verdieping een raam waar er ook een rechte lijn mogelijk is.
NB dit is puur op de WPAC, ik weet in alle eerlijkheid niet of een echte geluidstest ook op deze manier wordt uitgevoerd.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W13k3
  • Registratie: November 2021
  • Niet online
Is er al overleg aan dat handhavingsverzoek vooraf gegaan? Staat de airco ook gericht op de schutting?

Mocht je mogelijkheden hebben de airco anders te richten of gunstiger te plaatsen dan kom je er misschien uit zonder formeel gedoe.
Want als de meting voldoet hebben je buren nog steeds last. Als hij niet voldoet moet je alsnog maatregelen nemen.

Of gaat het erom wie eventuele kosten moet dragen voor geluidwerende maatregelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weerman2
Dit is een schutting met planken en tussen ruimte zelfs een deel met betongaas en riet, telt niet als muur.
Er wordt dus naar verwachting op hun kant op 1,5m gemeten lijkt gunstiger voor mij uit te komen, met WPAC heb ik 1dB(A) over dus zit op de grens nu maar hopen dat ze komen op een mooie dag met een buitentemperatuur van 7 graden.

1,8m van de erfscheiding staat hun airco gezien ze voor mijn airco een handhavingsverzoek hebben ingediend heb ik dus voor hun airco ook een handhavingsverzoek ingediend, ook hun airco wordt gemeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weerman2
W13k3 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 15:59:
Is er al overleg aan dat handhavingsverzoek vooraf gegaan? Staat de airco ook gericht op de schutting?

Mocht je mogelijkheden hebben de airco anders te richten of gunstiger te plaatsen dan kom je er misschien uit zonder formeel gedoe.
Want als de meting voldoet hebben je buren nog steeds last. Als hij niet voldoet moet je alsnog maatregelen nemen.

Of gaat het erom wie eventuele kosten moet dragen voor geluidwerende maatregelen?
Airco hangt aan de muur op 2,2m hoog richting erfgrens, geen mogelijkheid om anders te richten.
Buren zijn hier niet geweest ivm geluidsklachten alleen via app geschreeuwd en geeist, ben er geweest om er over te praten maar was niet te doen hun airco op 1,8m van de erfgrens mag wel maar mijn stillere airco op 2,8m van de erfgrens volgens hun niet.
Zij spelen het erg hoog op gelijk via rechtsbijstand enz.

Geluidswerende maatregelen gaat niet lukken dan moet ik een bouwvergunning hebben gezien ik dan meer dan 0,5m uit de muur steek.

Weet niet wie meting gaat betalen denk de gemeente dus wij met zijn allen zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W13k3
  • Registratie: November 2021
  • Niet online
Dat zijn niet de buren die je wilt hebben...
Jammer dat het zo moet en goed dat je in elk geval een poging hebt gedaan het gesprek aan te gaan.

Zo te lezen is er nog kans dat ze nat gaan op hun eigen airco ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weerman2
W13k3 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 16:47:
Dat zijn niet de buren die je wilt hebben...
Jammer dat het zo moet en goed dat je in elk geval een poging hebt gedaan het gesprek aan te gaan.

Zo te lezen is er nog kans dat ze nat gaan op hun eigen airco ook.
Ja daar ga ik wel vanuit die van hun stond er 1,5 jaar eerder dan die van mij bij installeren vroeg ik nog voldoet dat allemaal volgens de nieuwste regels, ja zeker werdt er in koor geroepen door installateur en buurman dit ding hoor je niet!. (MHI SRK35SZ) zelf heb ik gekozen voor een MHI SRK25ZSX die volgens WPAC aan de norm moet voldoen, nu maar hopen dat de meting ook goed uitpakt voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Weerman2 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 14:12:

De meeting wordt t.h.v. van jouw geluidsbron (airco) op 1,5m hoogte uitgevoerd, als door de schutting echter een mogelijk geluidsscherm wordt gecreerd dan kan men ook net boven de schutting exact op de erfgrens gaan meten, dit ter beoordeling van de de deskundige die de meting uitvoert. Soms meet men ook beide om te kijken of daar een verschil waarde uitkomt.
voor je eigen berekening heeft een houten schutting echt geen geluidsdempende werking waar men via een berekening rekening mee kan houden.
Heb je wel al zelf de WPAC berekening (vooraf) voor jou airco uitgevoerd ? Gebruik dan ook de juiste geluidswaarde, namelijk het geluidsvermogenniveau (max) uitgedrukt met LwAmax, zie je bij een waarde LpA staan, dat is de geluidsdruk, heb je de verkeerde waarde te pakken, beide worden in dB uitgedrukt.
de hier onder weergegeven waarde is dus de verkeerde; de geluidsvermogen zal hier een heel stuk hoger van zijn:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/drXFwT_wyamMVFvGxhS6Ok-gOH8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VrBCHjs2DabO4UFRuaPWA296.jpg?f=fotoalbum_large

De airco dien je echter wel op vol vermogen (ten tijde van de meting in te stellen, kijk dus vooraf hoe je dit met jou toestel kunt doen). Dat jij mogelijk deze vol vermogen mogelijk helemaal niet gebruikt maakt voor zowel de berekening als ook een locale meting niets uit.

het kan zijn dat als het blijkt dat jou airco niet aan de eisen voldoet je een aanwijzing van de gemeente krijgt, of daar ook kosten cq een boete voor wordt gerekend is afhankelijk van je gemeente, maar ik weet dat er gemeenten zijn die de rekening van het geluidsonderzoek (en dat kan zonder meer enkele duizenden euro's zijn en wordt veelal door externe partij uitgevoerd om dat een gemeente hier veelal niet de kennis en apparatuur voor heeft, soms ook door een omgevingsdienst in jouw regio) deels of helemaal door berekenen. De gemeente kan je hier meer over vertellen.

Bedenk dat de huidige geluidsnorm op 1-april (en nee dit was dus geen 1- april grap) 2021 ingegaan, is jou cq de de airco van je buurman eerder geplaatst zijn de huidige eisen hiervoor niet van toepassing. Dus afhankelijk van de plaatsing heb je wel of juist niet met de 40 dB geluidsgrens op het erf te maken.

dus sterkte en laat ons nog even weten hoe het is afgelopen.

[ Voor 28% gewijzigd door MacD007 op 06-02-2025 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Weerman2 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 14:30:
[...]

Volgens de WPAC berekening moet mijn airco voldoen maar ja praktijk is altijd afwachten natuurlijk.
Voor een Tesla zijn geen geluidsnormen natuurlijk.
welke geluidswaarde heb je gebruikt want ik kon zo snel voor jou type helaas geen geluidsvermogen waarde vinden, MHI spreekt helaas alleen over sound pressure level in hun specs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Weerman2
MacD007 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 17:05:
[...]

De meeting wordt t.h.v. van jouw geluidsbron (airco) op 1,5m hoogte uitgevoerd, als door de schutting echter een mogelijk geluidsscherm wordt gecreerd dan kan men ook net boven de schutting exact op de erfgrens gaan meten, dit ter beoordeling van de de deskundige die de meting uitvoert. Soms meet men ook beide om te kijken of daar een verschil waarde uitkomt.
voor je eigen berekening heeft een houten schutting echt geen geluidsdempende werking waar men via een berekening rekening mee kan houden.
Heb je wel al zelf de WPAC berekening voor jou airco uitgevoerd ? Gebruik dan ook de juiste geluidswaarde, namelijk het geluidsvermogenniveau (max) uitgedrukt met LwAmax, zie je bij een waarde LpA staan, dat is de geluidsdruk, heb je de verkeerde waarde te pakken, beide worden in dB uitgedrukt.

De airco dien je echter wel op vol vermogen (ten tijde van de meting in te stellen, kijk dus vooraf hoe je dit met jou toestel kunt doen). Dat jij mogelijk deze vol vermogen mogelijk helemaal niet gebruikt maakt voor zowel de berekening als ook een locale meting niets uit.
Vol vermogen geen probleem die zit op MHI met 1 knop, ik heb gerekend met 58dB(A) MHI SRK25ZSX

Dit is mijn berekening als extra punten opgenomen
positie 1 hoogte 1,5m boven onderkant airco rondom vrij,
positie 2 bij hun gevel op 1,5m boven onderkant van mijn airco tegen 1 wand
positie 3 bij hun gevel op 1,5m boven de grond tegen1 wand

P.S. Net boven schutting zou niet kunnen dan komt microfoon precies in de lucht stroom airco.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6FglrdaqWvX6ZXHviVcyZnZ9k0U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0E6CsyIEju5DYBpWjDlbBMNL.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4PHn09VoczHe-XNEb9NbUmM2Q2c=/x800/filters:strip_exif()/f/image/bXxOnrlAodcsLb9i2N6Q48Ac.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door Weerman2 op 06-02-2025 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Weerman2 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 17:26:
[...]

Vol vermogen geen probleem die zit op MHI met 1 knop, ik heb gerekend met 58dB(A) MHI SRK25ZSX

Dit is mijn berekening als extra punten opgenomen
positie 1 hoogte 1,5m boven onderkant airco rondom vrij,
positie 2 bij hun gevel op 1,5m boven onderkant van mijn airco tegen 1 wand
positie 3 bij hun gevel op 1,5m boven de grond tegen1 wand

[Afbeelding]

[Afbeelding]
op basis van de specs en het WPAC model wat helaas nog de oorspronkelijke versie is (er is helaas nog geen nieuwe) en dat op basis van de specs er geen silent modus bij de geluidswaarde is opgegeven moet je uit gaan van de genoemde 58 dB.
Echter gaat dit model nog uit van de oude geluidswaarde (limiet) van overdag 45 dB en 40 dB tussen 19:00- 7:00.
Helaas is de huidige wetgeving daardoor iets verscherpt en zit je aan de limiet van 40 dB ( ook dus overdag) vast.
Dit betekend dat je een correctie van 5 dB op de 58 dB waarde moet toepassen en deze dus in beide gevallen 63 dB moet worden. De 52 dB waarde kan ik op basis van de specs zeker als fout bestempelen.

Vul deze waarde eens in en kijk dan of deze nog steeds een voldoet aangeeft, ik ga er van uit dat de ingevulde afstanden ed kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weerman2
MacD007 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 17:37:
[...]

op basis van de specs en het WPAC model wat helaas nog de oorspronkelijke versie is (er is helaas nog geen nieuwe) en dat op basis van de specs er geen silent modus bij de geluidswaarde is opgegeven moet je uit gaan van de genoemde 58 dB.
Echter gaat dit model nog uit van de oude geluidswaarde (limiet) van overdag 45 dB en 40 dB tussen 19:00- 7:00.
Helaas is de huidige wetgeving daardoor iets verscherpt en zit je aan de limiet van 40 dB ( ook dus overdag) vast.
Dit betekend dat je een correctie van 5 dB op dee 58 dB waarde moet toepassen en deze dus in beide gevallen 63 dB moet worden.
Vul deze waarde eens in en kijk dan of deze nog steeds een voldoet aangeeft, ik ga er van uit dat de ingevulde afstanden ed kloppen.
Mijn airco hangt er al 3 jaar zijn dan ook deze nieuwe regels van toepassing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Weerman2 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 17:43:
[...]

Mijn airco hangt er al 3 jaar zijn dan ook deze nieuwe regels van toe passing?
Nee, dan heb je geluk, deze BBL is pas per 1-1-2024 van toepassing, als je airco dus na 1-4-2021 en voor 1-1-2024 is geplaatst dan mag je wel nog uitgaan van de 45/40 dB regel, echter de 52 dB voor de avond zou dan nog steeds 58 dB moeten zijn. dus in beide gevallen 58 dB ipv 63 / 58 dB voor de BBL.

ik zou dit wel voor de zekerheid aangeven. In jou geval zullen ze dus naar het bouwbesluit moeten kijken.

[ Voor 9% gewijzigd door MacD007 op 06-02-2025 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weerman2
importeur Stulz zegt over silent mode het volgende deze kun je uitrekenen.

Het verschil tussen de geluidsdruk silent en geluidsdruk, is gelijk aan verschil tussen geluidsvermogen silent en normaal.

Dus dat zou zijn 45-39=6dB(A) en dan 58dB(A) - 6dB(A) =52dB(A) silent geluidsdruk.

Dan kan ik deze 52dB(A) dat toch gewoon invullen?

P.S. 40/45dB(A) dat zal ik zeker aangeven dat mijn systeem voor 1-1-2024 is geplaatst en nog in oude bouwbesluit valt, dat is dus iets waar ik om moet denken!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AJWV8KpgM2pvl5xxBCxQPOMI0OE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Rm4MLsgvLO52en4WAeVuGHI0.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Weerman2 op 06-02-2025 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Weerman2 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 18:28:
importeur Stulz zegt over silent mode het volgende deze kun je uitrekenen.

Het verschil tussen de geluidsdruk silent en geluidsdruk, is gelijk aan verschil tussen geluidsvermogen silent en normaal.

Dus dat zou zijn 45-39=6dB(A) en dan 58dB(A) - 6dB(A) =52dB(A) silent geluidsdruk.

Dan kan ik deze 52dB(A) dat toch gewoon invullen?
helaas niet, je ziet mn bij warmtepompen dat men een silent modus heeft en dus ook een silent geluidsvermogen laat berekenen, dit mag men namelijk niet zelf doen maar dient door een onafhankelijk instituut welke hiervoor een kwalificatie heeft (in Nederland is dit Kiwa en TUV) uitgevoerd worden.
Dus dit vanuit een geluidsdruk (wat men zelf bepaald heeft) te gaan berekenen gaat helaas niet op.
Bij airco's ziet men veelal dat dit soort berekingen (waarschijnlijk uit kostenoverwegingen (wat dit is alleen voor Nederland) niet laat uitvoeren, vergeet hierbij niet wat een dB waarde is, dat is dus geen vaste waarde maar het is een verhouding op een logaritmische schaal).
P.S. 40/45dB(A) dat zal ik zeker aangeven dat mijn systeem voor 1-1-2024 is geplaatst en nog in oude bouwbesluit valt, dat is dus iets waar ik om moet denken!

[Afbeelding]

[ Voor 5% gewijzigd door MacD007 op 06-02-2025 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weerman2
Ik vond het eerlijk gezegd ook dubieus maar dacht importeur die zegt het zo en zal dan ook kloppen.

Maar ondanks dit geldt 40/45 regel wel zeg maar omdat het systeem voor 1-1-2024 is gemonteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Weerman2 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 19:08:
Ik vond het eerlijk gezegd ook dubieus maar dacht importeur die zegt het zo en zal dan ook kloppen.

Maar ondanks dit geldt 40/45 regel wel zeg maar omdat het systeem voor 1-1-2024 is gemonteerd.
Zeker, en vergeet dit ook niet aan te geven, want dit zou wel eens wel de doorslag in jouw voordeel geven. Heb je met de nieuwe waarden, 58/58 dB dit nog eens in je WPAC berekening uitgevoerd en wat is hier de uitslag van? want als deze met deze waarden nog steeds een voldoet aangeeft dan sta je in iedergeval wel sterker. Een meting gaat echter wel voor maar je kunt in ieder geval daarmee aangeven dat je zelf wel volgends goede trouw hebt gehandeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weerman2
Ik mag 59 en 54 aan geluid maken zie gele balk, dus als ik 58 en 58 invul zit ik 4dB(A) er boven volgens WPAC en voldoe ik niet.

Die 40/45 ga ik zeker aangeven dat systeem voor 1-1-2024 is geplaatst dat ze daar rekening mee houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Weerman2 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 21:32:
Ik mag 59 en 54 aan geluid maken zie gele balk, dus als ik 58 en 58 invul zit ik 4dB(A) er boven volgens WPAC en voldoe ik niet.

Die 40/45 ga ik zeker aangeven dat systeem voor 1-1-2024 is geplaatst dat ze daar rekening mee houden.
Moet Q niet 1 zijn ipv 2?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weerman2
Bij positie 2 is boven de schutting hij hangt in vrije lucht zonder een muur vlak bij meetpunt.

De meting gaat het uitwijzen wat de werkelijkheid is.

[ Voor 14% gewijzigd door Weerman2 op 07-02-2025 10:07 ]

• Fiduuc
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 13-02 13:03
Hallo,
Ik wil graag een WPAC berekening maken, heb de handleiding gelezen maar het blijft lastig.
Bv hoe bepaal je nu wat de X en de Y as is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hnq
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 09:07

hnq

Hellup...Ik probeer de RVO rekentool te gebruiken. Zowel de open office variant als de excel variant zijn beveiligd met een wachtwoord. Hoe kan ik die beveiliging opheffen?

Gasloos sinds 10-2019, Panasonic mono 5j dhz, Atlantic Calypso WPB, betaalbaargasloos.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

hnq schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 12:40:
Hellup...Ik probeer de RVO rekentool te gebruiken. Zowel de open office variant als de excel variant zijn beveiligd met een wachtwoord. Hoe kan ik die beveiliging opheffen?
Google kan je helpen - serieus.
Excel bestand naar Drive uploaden en na conversie bijvoorbeeld als odf downloaden
en het wachtwoord is er niet meer nodig.
Trouwens het spreadsheet is helaas niet meer (helemaal) up-to-date met de wettelijke regels.
Je bent vrij om de berekeningen aan te passen :+

[ Voor 4% gewijzigd door dunklefaser op 21-02-2025 13:23 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hnq
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 09:07

hnq

dunklefaser schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 13:22:
[...]

Excel bestand naar Drive uploaden en na conversie bijvoorbeeld als odf downloaden
Trouwens het spreadsheet is helaas niet meer (helemaal) up-to-date met de wettelijke regels.
Pff leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet. :(
Bedankt _/-\o_

Gasloos sinds 10-2019, Panasonic mono 5j dhz, Atlantic Calypso WPB, betaalbaargasloos.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
dunklefaser schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 13:22:
[...]

prima, en ja, mn de 45/40 dB wijziging indien je geen gevalideerde silent modus hebt, en ik zie dit steeds meer, blijkbaar wegen hier de extra kosten die men moet maken om ook de silent modus te valideren te zwaar en valideert men uitsluitend de normale bedrijfsmodus (dus die op vol vermogen).
Een veel gemaakte fout is ook dat men ipv het geluidsvermogen (LwA), wat ook vaak lastig te vinden is men de waarde van de geluidsdruk (LpA) gebruikt, ondanks dat beide in dB worden uitgedrukt betreft hier hier toch duidelijk een andere waarde die ook niet direct met elkaar te vergelijken zijn, waarbij de geluidsdruk een heel stuk lager uitvalt.

je kunt nog steeds de RVO tool gebruiken echter zul je bij de geluidswaarden van de dagsituatie 5 dB bij de dagwaare van de LwA er bij moeten tellen indien deze geen silent modus heeft, want dan gelden ook overdag de 40 dB geluidsvoorwaarden. _/-\o_

[ Voor 15% gewijzigd door MacD007 op 21-02-2025 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Fiduuc schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 13:03:
Hallo,
Ik wil graag een WPAC berekening maken, heb de handleiding gelezen maar het blijft lastig.
Bv hoe bepaal je nu wat de X en de Y as is?
dat heeft met name te maken waar je de warmtepomp plaatst, de handleiding heeft daar via tekeningen ook een handrijking, kom je er niet uit laat het dan even weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11:28
Mensen al ervaring met gemeenten die handhaven?

Ik had een klacht van een buurvrouw enkele huizen verder. Nu is er een berekening gedaan waar uit gekomen is dat zei geen enkel recht heeft op klagen. Nu kan ze dus ook geen handhavingsverzoek indienen, maar uit de berekening is wel gekomen dat de pomp niet goed staat ten opzichte van de directe buren ( goh, 1meter van de grens ). Nu hebben zei er geen probleem mee, maar de ambtenaar zei nog wel dat het de gemeente vrij staat alsnog te handhaven.

Nu is de overschrijding 10dB, wel te fixen met een kast als het moet liever niet natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:57
TerminalNL schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 20:44:
Nu is de overschrijding 10dB, wel te fixen met een kast als het moet liever niet natuurlijk.
Reken jezelf niet rijk. 10dB is kun je halen met een dure grote professionele suskast, maar dan nog voornamelijk in de hoge frequenties. Lage frequenties is lastig. Een kast die adverteert met 15dB kan bij 50Hz zomaar 6dB of minder demping bieden. (De goede merken publiceren een curve volgend uit (onafhankelijk) onderzoek.)

Gemeenten kunnen zowel op basis van klachten als ambtshalve handhaven. Voorwaarde blij klachten is dat de klager belanghebbende moet zijn. Dat laatste is nu verworpen. Het zou enigszins vreemd zijn als er alsnog ambtshalve gehandhaafd zou worden. Dat doet een gemeente bij geluid van buitenunits normaal namelijk ook niet.

[ Voor 5% gewijzigd door Rukapul op 21-02-2025 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
TerminalNL schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 20:44:
Mensen al ervaring met gemeenten die handhaven?

Ik had een klacht van een buurvrouw enkele huizen verder. Nu is er een berekening gedaan waar uit gekomen is dat zei geen enkel recht heeft op klagen. Nu kan ze dus ook geen handhavingsverzoek indienen, maar uit de berekening is wel gekomen dat de pomp niet goed staat ten opzichte van de directe buren ( goh, 1meter van de grens ). Nu hebben zei er geen probleem mee, maar de ambtenaar zei nog wel dat het de gemeente vrij staat alsnog te handhaven.

Heb je vooraf een bereiking uitgevoerd dan had je mogelijk dit kunnen voorkomen. En 10 dB is best veel als je bedenkt dat 3 dB een verdubbeling betekend. Als je al een kast kunt vinden loop je ook nog daardoor de kans, dit ivm de afmetingen, dat je voor het plaatsen een vergunning nodig hebt.

Nu is het plaatsen van een dergelijk ding op 1m afstand ook vragen om problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Rukapul schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 22:08:
[...]

Reken jezelf niet rijk. 10dB is kun je halen met een dure grote professionele suskast, maar dan nog voornamelijk in de hoge frequenties. Lage frequenties is lastig. Een kast die adverteert met 15dB kan bij 50Hz zomaar 6dB of minder demping bieden. (De goede merken publiceren een curve volgend uit (onafhankelijk) onderzoek.)

Gemeenten kunnen zowel op basis van klachten als ambtshalve handhaven. Voorwaarde blij klachten is dat de klager belanghebbende moet zijn. Dat laatste is nu verworpen. Het zou enigszins vreemd zijn als er alsnog ambtshalve gehandhaafd zou worden. Dat doet een gemeente bij geluid van buitenunits normaal namelijk ook niet.
Echter door de wijziging in de wetgeving heeft een gemeente waarbij geconstateerd is dat er niet aan de eisen voldaan wordt het veel eenvoudiger en mogelijk zelfs de verplichting om hier te handhaven.
De kans is in dit geval groot, want de overschrijding in reeds geconstateerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
MacD007 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 01:33:
[...]

Heb je vooraf een bereiking uitgevoerd dan had je mogelijk dit kunnen voorkomen. En 10 dB is best veel als je bedenkt dat 3 dB een verdubbeling betekend. Als je al een kast kunt vinden loop je ook nog daardoor de kans, dit ivm de afmetingen, dat je voor het plaatsen een vergunning nodig hebt.

Nu is het plaatsen van een dergelijk ding op 1m afstand ook vragen om problemen.
Die locatie is in overleg gekozen, zoals gezegd hebben de directe buren ook nergens last van. Als het echt moet kan die op een plek komen waarbij die voldoet, maar dat is midden op het perceel waar die nogal in de weg zou staan.
Die 10dB is ook theoretisch, er is niet gemeten maar alleen berekend. De pomp staat altijd in silent modus, en komt voor verwarmen nooit boven de 70Hz.

Wel een leuke met die kasten, Merford zegt zelf 14dB demping. Dan voldoet die toch? Voor de warmtepomp zelf word er geen frequentie gebied opgegeven, ook niet in de regelgeving volgens mij?
Of gaan ze dan ineens wel dieper daar op in?

We zullen het gaan afwachten of er gehandhaafd word. Zeker omdat de vraag tot onderzoek kwam van iemand waarbij op voorhand al makkelijk gezegd had kunnen worden dat ze niet belanghebbend was. Had het onderzoek dan überhaupt uitgevoerd mogen worden?
Op deze manier kun je een gemeente goed aan het werk zetten als je zou willen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
TerminalNL schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 08:08:
[...]

Die locatie is in overleg gekozen, zoals gezegd hebben de directe buren ook nergens last van. Als het echt moet kan die op een plek komen waarbij die voldoet, maar dat is midden op het perceel waar die nogal in de weg zou staan.
Blijkbaar heeft de bewuste installateur daar onvoldoende kennis van gehad, helaas is de huidige wetgeving zo dat de installateur hier geen verantwoordelijk voor heeft, deze ligt volledig bij de opdrachtgever/huiseigennaar.
De Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb) die er wel is voor nieuwbouw legt deze verantwoordelijkheid dat de bouwwzh aan wettelijke eisen voldoen bij de uitvoerende partij, echter voor de bestaande bouw is dit vorig jaar nog eens uitgesteld, en wordt vermoedelijk pas in 2026 in werking gesteld, als er niet nog eens een vertraging komt. Alleen daar heb jij dus helaas niets meer aan.
Die 10dB is ook theoretisch, er is niet gemeten maar alleen berekend. De pomp staat altijd in silent modus, en komt voor verwarmen nooit boven de 70Hz.

Wel een leuke met die kasten, Merford zegt zelf 14dB demping. Dan voldoet die toch? Voor de warmtepomp zelf word er geen frequentie gebied opgegeven, ook niet in de regelgeving volgens mij?
Of gaan ze dan ineens wel dieper daar op in?
of je buren nu wel of geen last hebben is infeite onbelangrijk, er is een wettelijke eis dat je op de erfgrens niet meer dan 40 dB of 45/40 dB (dat laatste als je warmtepomp/airco een gevalideerde silent modus heeft, dat is bij airco's niet altijd het geval en ook bij warmtepompen zijn er merken en modelen die dat niet hebben.
daarbij moet je uitgaan van het maximale vermogen (dag) via het geluidsvermogen LwAmax cq de silent versie hiervan. Zowel tijdens het echte meten als bij berekenen gaat men overdag uit van de maximale vermogen en geluid.
PS deze waarde kun je niet zelf gaan meten, dit wordt in een lab setting door een onafhankelijk instituut (in NL veelal door Kiwa of TÜV uitgevoerd, dit zijn behoorlijk dure testen).
We zullen het gaan afwachten of er gehandhaafd word. Zeker omdat de vraag tot onderzoek kwam van iemand waarbij op voorhand al makkelijk gezegd had kunnen worden dat ze niet belanghebbend was. Had het onderzoek dan überhaupt uitgevoerd mogen worden?
Op deze manier kun je een gemeente goed aan het werk zetten als je zou willen…
Een gemeente heeft op basis van deze wetgeving gewoon het handhavingsbevoegdheid, dus als zij vinden dat ze hierop willen gaan handhaven hebben ze hierbij het volste recht om dat te doen (is wettelijk zo geregeld) wat de oorzaak van deze handhavingsprocedure is is hierbij van geen belang.
Het enige wat je kunt doen is te zorgen dat je binnen het wettelijk kader blijft.

[ Voor 14% gewijzigd door MacD007 op 22-02-2025 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eleison667
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-05 11:06

Eleison667

from other space

heeft iemand een kopie van die rekentool? hij is offline van de rvo en ik kan hem verder niet vinden.

Ik probeer voor mijn rijtjeshuis in Utrecht te bedenken of ik met maatregelen de unit in de tuin kan zetten dicht tegen de muur (en dus erfgrens) of dat ik beter op het dak kan omdat naar het midden van de tuin verplaatsen geen optie is.

am i paranoid,do you think i am paranoid? you think i am paranoid dont you!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11:46
Apart dat hij offline is. Wellicht werken ze aan een update? Dat zou wel ergens aangekondigd zijn, maar ik vind er nergens een nieuwsartikel over.

Gebruikte NRGkick met Schuko en rode 32A adapters te koop, 7.5.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eärendil
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:24
Eleison667 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 13:26:
heeft iemand een kopie van die rekentool? hij is offline van de rvo en ik kan hem verder niet vinden.
De overheid zelf via hun Archief Rijksoverheid.nl:

https://archief28.sitearc...warmte--en-koudeopwekking

[ Voor 3% gewijzigd door Eärendil op 02-04-2025 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
echter de handleiding krijg je blijkbaar niet meer:
kijk alleen een vreemde info:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6l0pwDOtsSakFwj8Q2MLVSQtV1Y=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/tensIJxbqFkIsTOP3K4srR5b.gif?f=user_large
helaas werken dus de links in de TS ook niet meer, eerst eens kijken of dit blijvend is, anders pas ik de TS wel aan.
deze post heb ik in ieder geval even gepind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
MacD007 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 16:03:
[...]

echter de handleiding krijg je blijkbaar niet meer:
kijk alleen een vreemde info:
[Afbeelding]
helaas werken dus de links in de TS ook niet meer, eerst eens kijken of dit blijvend is, anders pas ik de TS wel aan.
deze post heb ik in ieder geval even gepind.
Als je doorklikt krijg je wel de handleiding geserveerd op https://open.overheid.nl/...035-b2cd-2d184e34e3f8/pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
blb4 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 16:11:
[...]

Als je doorklikt krijg je wel de handleiding geserveerd op https://open.overheid.nl/...035-b2cd-2d184e34e3f8/pdf
Dank, want bij mij werkte de doorlinkknop dus niet en bleef op dat beeldje staan. ook hier even een pin gezet, zodat anderen dit makelijker kunnen vinden.

Tevens zijn ze in de TS geplaatst.

[ Voor 4% gewijzigd door MacD007 op 02-04-2025 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarsMuziek
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 03-05 10:35
Zijn er hier ook tweakers die bekend zijn met bedrijven welke een airco installeren en daarbij ook zelf de WPAC berekening doen?

Ik merk in aircoland dat menig installateur je wazig aankijkt als je over WPAC begint.

Of ze komen met plaatsingsvoorstellen waarbij ik op voorhand al weet dat het niet voldoet.

Mocht er advies zijn voor airco installateurs welke zich deze materie wel kundig hebben gemaakt, dan hoor ik het graag. Dit mag eventueel ook in een prive bericht.

Bedrijven die los een berekening maken heb ik reeds gevonden. Maar ik wil bewust de installatie en de berekening bij het zelfde bedrijf hebben zodat vinger gewijs als er iets niet klopt wordt voorkomen. Ik heb geen zin in een discussie tussen berekenaar en installateur wie het nou verkeerd heeft gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
MarsMuziek schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 17:02:
Zijn er hier ook tweakers die bekend zijn met bedrijven welke een airco installeren en daarbij ook zelf de WPAC berekening doen?

Ik merk in aircoland dat menig installateur je wazig aankijkt als je over WPAC begint.
helaas een maar al te bekend verhaal, dat WPAC is alleen maar lastig en werkt niet bepaald verkoop verhoogend.
mn omdat voor veel china brand merken de noodzakelijke gegevens gewoon niet beschikbaar zijn, (ten slotte is dit een Nederlandse eis, dus uit Duitsland gebruikte gegevens zijn hier gewoon niet bruikbaar)dozenschuivers kennen veelal de wettelijke eisen niet en een dergelijke toetsing is behoorlijk aan de prijs, daar hebben ze dus vaak geen zin in.
Of ze komen met plaatsingsvoorstellen waarbij ik op voorhand al weet dat het niet voldoet.

Mocht er advies zijn voor airco installateurs welke zich deze materie wel kundig hebben gemaakt, dan hoor ik het graag. Dit mag eventueel ook in een prive bericht.

Bedrijven die los een berekening maken heb ik reeds gevonden. Maar ik wil bewust de installatie en de berekening bij het zelfde bedrijf hebben zodat vinger gewijs als er iets niet klopt wordt voorkomen. Ik heb geen zin in een discussie tussen berekenaar en installateur wie het nou verkeerd heeft gedaan.
met de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb) die voor nieuwbouw al actief (per 1 januari 2024) is maar voor bestaande bouw / verbouw waar het plaatsen van een airco ook onder zou gaan vallen helaas nog niet. Helaas is op dit moment het nog vrij ondoorzichtig waneer de wetgever de volgende stappen wil gaan zetten.
"De Eerste Kamercommissie voor Infrastructuur en Waterstaat / Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening (I&W/VRO) bespreekt op 13 mei 2025 de brief van de minister van VRO ter aanbieding voorhang ontwerpbesluit wijziging Besluit bouwwerken leefomgeving regelen maatwerkvoorschrift ingebruikname (EK, AZ met bijlagen).", de invulling en vaststellen van voor de verbouw belangrijke aspecten van de WKB zit hier echter nog niet in.
als deze WKB ook voor verbouw in werking gaat treden is hierbij de aannemer (=installateur airco in dit geval) volledig verantwoorde voor alle wettelijke aspecten die bij het plaatsen van toepassing zijn, dus ook de geleuidseisen en andere eisen vanuit de omgevingswetgeving.
dit betekend dat deze ook verantwoordelijk is voor het uitvoeren van een WPAC, ik verwacht dat dit ook direct het einde betekend van de bekende dozenschuivers, want die moeten nu plots aan een tal van eisen voldoen waar hun totaal niet op toegelegd zijn. dit dit uiteindelijk ook zijn uitwerking op de prijs heeft moge duidelijk zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarsMuziek
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 03-05 10:35
Het zijn helaas niet alleen de dozenschuivers welke niet aan de richtlijnen voldoen dan wel geen idee hebben wat de WPAC überhaupt is. Maar ook de “grote” jongens blijken er verrekte weinig van af te weten.

Ik heb 8 maanden geleden een mail gestuurd naar de klantenservice van Daikin met een soortgelijke vraag als hierboven door mij gesteld. Op dit moment wacht ik nog steeds op antwoord.

Vandaag even gebeld met de klantenservice van een groot bedrijf wat alles doet voor een glimlach. Zij installeren tegenwoordig ook airco’s en warmtepompen.

Op de vraag of zij ook voorzien in de WPAC berekening, was de reactie: voor warmte pompen wel, voor airco’s niet.

Waarom ze dit bij airco’s niet doen kon meneer aan de andere kant van de lijn mij niet vertellen.

Ik snap dat voldoen aan de regelgeving en de daarbij behorende berekeningen etc. Geld kost echter betaal ik ( en ik denk menig ander) graag wat extra’s voor het feit dat je niet in de onzekerheid hoeft te leven dat je installatie over een paar jaar van het huis af moet omdat deze toch niet aan de norm voldeed.

Ach ja, zodra ik een bedrijf heb gevonden die wel aan mijn wensen voldoet zal ik dat hier laten weten. Ondertussen zoek ik rustig verder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:59
Als je dit topic doorleest lijkt het best moeilijk om bij een tussenwoning van +/- 5 meter breed een WP of airco te installeren volgens een kloppende WPAC berekening. Dat soort omzet-bedervende maatregelen wordt een installateur niet vrolijk van. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
MarsMuziek schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 22:28:
Het zijn helaas niet alleen de dozenschuivers welke niet aan de richtlijnen voldoen dan wel geen idee hebben wat de WPAC überhaupt is. Maar ook de “grote” jongens blijken er verrekte weinig van af te weten.

Ik heb 8 maanden geleden een mail gestuurd naar de klantenservice van Daikin met een soortgelijke vraag als hierboven door mij gesteld. Op dit moment wacht ik nog steeds op antwoord.
heel vreemd, Daikin heeft hier zelfs een document voor gemaakt, met duidelijke handleiding voor een WPAC berekening en hoe je dat moet doen (veel copy paste van de oorspronkelijke handleiding)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZyX9OAx3nBoPSeOTMa1hfx8VtP0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dW5dRVnOUPklNOto7yAboBoI.jpg?f=fotoalbum_large
Vandaag even gebeld met de klantenservice van een groot bedrijf wat alles doet voor een glimlach. Zij installeren tegenwoordig ook airco’s en warmtepompen.

Op de vraag of zij ook voorzien in de WPAC berekening, was de reactie: voor warmte pompen wel, voor airco’s niet.

Waarom ze dit bij airco’s niet doen kon meneer aan de andere kant van de lijn mij niet vertellen.

Ik snap dat voldoen aan de regelgeving en de daarbij behorende berekeningen etc. Geld kost echter betaal ik ( en ik denk menig ander) graag wat extra’s voor het feit dat je niet in de onzekerheid hoeft te leven dat je installatie over een paar jaar van het huis af moet omdat deze toch niet aan de norm voldeed.

Ach ja, zodra ik een bedrijf heb gevonden die wel aan mijn wensen voldoet zal ik dat hier laten weten. Ondertussen zoek ik rustig verder
gewoon wachten tot de wetgeving WKB ook voor verbouw van kracht is, want dan zit het er automatisch bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
jadjong schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 00:19:
Als je dit topic doorleest lijkt het best moeilijk om bij een tussenwoning van +/- 5 meter breed een WP of airco te installeren volgens een kloppende WPAC berekening. Dat soort omzet-bedervende maatregelen wordt een installateur niet vrolijk van. :P
dat klopt, maar de buren dus wel.
overigens is er een prima oplossing; produceer gewoon veel stillere airco's, want laten we eerlijk zijn, zeker in vergelijk met warmtepompen zijn deze veelal gewoon veel te luid.
Bedenk 3 dB meer is gewoon een verdubbeling van het geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
MacD007 schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 12:24:
[...]

dat klopt, maar de buren dus wel.
overigens is er een prima oplossing; produceer gewoon veel stillere airco's, want laten we eerlijk zijn, zeker in vergelijk met warmtepompen zijn deze veelal gewoon veel te luid.
Bedenk 3 dB meer is gewoon een verdubbeling van het geluid.
Stiller zal, naast wat optimalisaties van de luchtstroom, vooral betekenen dat er een groter ventilator en dus ook grotere kast nodig is. Meer materiaal = duurder. Maar goed, dit moet dus wel gewoon gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
jadjong schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 00:19:
Nou, ik verbaas mij dan ook nog dat er vandaag de dag warmtepompen worden geïnstalleerd bij standaard rijtjeshuizen.

De buren van onze buren hebben gisteren een warmtepomp achter op het dakkapel laten installeren. In het midden van het dakkapel, dus 7,5 meter van onze erfgrens af en 2,5 meter van dat van onze buren.

Ben benieuwd of we dat komende winter gaan horen, maar ben vooral ook benieuwd naar of de buren het gaan merken. Los dat ik bovenop een dakkapel totaal geen handige plaats vind voor onderhoud, snap ik wel dat dat verder weg is van de tuin dan aan de gevel of in de tuin montage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:43
President schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 16:15:
Ben benieuwd of we dat komende winter gaan horen,
Vergeet niet, in de zomer kunnen huizen met vloerverkoeling de warmtepomp ook behoorlijk laten draaien. De warmtepomp van onze overburen hoor ik ook overduidelijk irritant op ons balkon +- 30m verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
walletje-w schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 16:21:
[...]

Vergeet niet, in de zomer kunnen huizen met vloerverkoeling de warmtepomp ook behoorlijk laten draaien. De warmtepomp van onze overburen hoor ik ook overduidelijk irritant op ons balkon +- 30m verder.
Poeh, heb je op die afstand ook nog steeds zoveel last? Dan moet ik mij straks maar eens goed gaan inlezen, al geloof ik wel dat je vooral pech hebt als niet-directe buur? Allemaal omdat iemand een paar euro wil besparen zolang er mag worden gesaldeerd (en jaja, milieu enzo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
President schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 16:42:
[...]

Poeh, heb je op die afstand ook nog steeds zoveel last? Dan moet ik mij straks maar eens goed gaan inlezen, al geloof ik wel dat je vooral pech hebt als niet-directe buur? Allemaal omdat iemand een paar euro wil besparen zolang er mag worden gesaldeerd (en jaja, milieu enzo)
Warmptepompen en airco’s zijn gewoon efficiënte apparaten, in principe een no-brainer om toe te passen. Geluid is echter wel een dingetje, ‘t is goed dat er behoorlijke eisen aan gesteld worden, die zouden eigenlijk nog wel wat strakker mogen, zeker omdat ‘t niet meer bij een enkel huis is dat ze worden toegepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
walletje-w schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 16:21:
[...]

er is wel een verschil wat je mogelijk vanuit jou standpunt als irretant beschouwd, maar bij 30m afstand weet ik vrijwel zeker, mits ze niet een oude F-16 als warmtepomp hebben geplaatst, dat je dan wel aan de eis van 45/40 dB of 404/40 dB voldoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
blb4 schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 16:59:
[...]

Warmptepompen en airco’s zijn gewoon efficiënte apparaten, in principe een no-brainer om toe te passen. Geluid is echter wel een dingetje, ‘t is goed dat er behoorlijke eisen aan gesteld worden, die zouden eigenlijk nog wel wat strakker mogen, zeker omdat ‘t niet meer bij een enkel huis is dat ze worden toegepast.
ze zijn al iets strenger geworden, zonder een juiste stille modus (waarbij deze dus ook een gedocumenteerde (bv door kiwa) bepaalde geluidsvermogen heeft is deze grenswaarde op de erfgrens ook overdag naar 40 dB gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
blb4 schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 16:59:
[...]

Ik snap het gebruik van het systeem ook wel, maar het geluid en de daarbij mogelijke overlast is daarbij wel een dingetje. Ik heb expres een klok waarbij je de secondewijzer niet hoort, ik wil niet in bed liggen en constant het getik van de klok horen.... En ik wil al zeker niet in bed liggen en dan gezoem van een warmtepomp horen (al maakt de mechanische ventilatie ook soms iets teveel geluid naar mijn zin).

Gezien de geluidsoverlast ben ik dan ook niet zo'n voorstander, vooral omdat die 750 kuub gas die wordt bespaard echt niks verandert aan het milieu.

Maar goed, dat is eigenlijk niet zo relevant allemaal. Ik hoop dat er stille warmtepompen komen, maar hoop nu vooral komende winter (en ook zomer) de installatie niet te horen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@President 850 m³ gas minder veranderen bij mij wel iets,
850 m³ gas x 2,134 kg CO₂/m³ = 1.814 kg CO₂-uitstoot
nu 100% groene stroom = geen CO₂-uitstoot

Net zoals de WPAC een rekenexercitie met bepaalde randvoorwaarden.

In mijn gemeente wordt sinds kort niet meer (actief) gehandhaafd op verkeerd geplaatste airco's en warmtepompen. Argument: Teveel werk(overlast)
Pas als iemand een klacht indient komt de gemeente eventueel in actie.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:43
MacD007 schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 17:07:
[...]

er is wel een verschil wat je mogelijk vanuit jou standpunt als irretant beschouwd, maar bij 30m afstand weet ik vrijwel zeker, mits ze niet een oude F-16 als warmtepomp hebben geplaatst, dat je dan wel aan de eis van 45/40 dB of 404/40 dB voldoet.
Ja ik zal het even nuanceren, ook voor @President
Hij voldoet inderdaad wel aan die 40dB op deze afstand
Ik vermoed wel dat de stille modus voor de avond uitgezet is
Er is een defect waarbij de lagers meer lawaai zijn gaan maken
Het in de avond was en de rest van de wijk begon erg stil te worden, dan neemt een dergelijk ratelend/ventilator geluid al snel de overhand als je lekker met een drankje op je balkon zit.

En met dit hebben we dus een ander potentieel groot probleem te pakken. Dergelijke machines hebben slijtage en gaan altijd meer lawaai maken, zelden minder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
President schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 17:12:
[...]

Ik snap het gebruik van het systeem ook wel, maar het geluid en de daarbij mogelijke overlast is daarbij wel een dingetje. Ik heb expres een klok waarbij je de secondewijzer niet hoort, ik wil niet in bed liggen en constant het getik van de klok horen.... En ik wil al zeker niet in bed liggen en dan gezoem van een warmtepomp horen (al maakt de mechanische ventilatie ook soms iets teveel geluid naar mijn zin).

Gezien de geluidsoverlast ben ik dan ook niet zo'n voorstander, vooral omdat die 750 kuub gas die wordt bespaard echt niks verandert aan het milieu.
die ene 750 m3 van jou natuurlijk niet, maar met 1 miljoen warmtepompen is dat plots wel even anders.
Dan is dat dus 750.000.000 m3.

Bekijk dat soort dingen dan ook altijd even iets groter.
Maar goed, dat is eigenlijk niet zo relevant allemaal. Ik hoop dat er stille warmtepompen komen, maar hoop nu vooral komende winter (en ook zomer) de installatie niet te horen :-)

Pagina: 1 ... 7 8 Laatste