Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROIMaison
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11-09 15:08
ROIMaison schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 11:39:
Ik ben ook bezig met het verduurzamen van mijn woning, maar nu ik naar de inpasbaarheid van warmtepompen aan het kijken ben, lijkt mijn situatie toch wel erg lastig. Ik zou graag van het gas af willen en dus naar een all-electric warmtepomp willen overstappen.
Ik woon in de binnenstad van Delft, wat betekent dat er veel bebouwing dichtbij elkaar is, en ik dus eigenlijk aan alle kanten te maken heb met nabije perceelgrenzen.

Situatieschets:
Het is een huis, met aan beide zijden en aan de achterkant naburige bebouwing.
Ik heb een dakterras (3.25m x 2.17m), en een buitenmuur waaraan ik de warmtepomp zou op kunnen hangen.
[Afbeelding]
De ramen van de naburige bebouwing zijn met blauw aangegeven. Groen is de gewenste plek voor de buitenunit (maar dat is dus op de perceelgrens)
Het probleem is echter, dat de perceelgrenzen dusdanig dichtbij zijn, dat je eigenlijk automatisch over de limieten heen gaat.

Mogelijkheden/Vergunningen:
Ik heb met wat installateurs gesproken, waarvan de meeste zeggen dat het wel goed komt. Redenen hiervoor zijn:
  • De warmtepomp vooral gebruikt wordt in de winter, wanneer mensen toch niet buiten zijn
  • De warmtepomp alleen zo veel lawaai maakt als hij op hoog vermogen draait, wat relatief weinig voorkomt
  • Er in de binnenstad toch al veel omgevingsgeluid is, en het geluid van de warmtepomp daar tegen wegvalt
  • Het vanuit de gemeente vaak gedoogd wordt
  • We toestemming van de buren zouden kunnen vragen
Ik woon in een monumentaal pand, wat dus automatisch betekent dat ik een vergunning moet aanvragen van de adviescommissie (de vroegere 'welstand'). Hierdoor heb ik automatisch toestemming voor Bouwactiviteit (omgevingsplan) en Bouwactiviteit (technisch) nodig, waar geluid een onderdeel van is. Kortom, alle redenen van de installateurs doen er eigenlijk niet toe, want vergunning, dus het moet volgens de normen.

Het lastige vind ik dat er complexe meetnormen zijn, maar dat die heel erg gericht zijn op het uitleggen van de meetinstructies. Ook de installateurs konden me niet vertellen welk geluidsvermogen op welke plek is toegestaan.

Voor zover ik begrijp moet ik voldoen aan 40 dB(A) op de perceelgrens, met een extra ruimte van 5 dB(A) indien er een nachtmodus op de warmtepomp zit. Gezien mijn nabijheid tot de perceelgrenzen, zou dat dus betekenen dat ik een warmtepomp moet vinden met nachtmodus die onder de 45 dB(A) zit? Veel 'stille' warmtepomp zitten al rond de 50dB(A), wat dus al boven de limiet is.

Een installateur raadde me aan om de WeHeat sparrow te nemen, die zou op 1m op 44 db(A) zitten, dat lijkt precies te kunnen, mits mijn aannames correct zijn. Is dit het geval? Zijn er nog andere opties voor deze lastige situatie?
Het is lang stil geweest, maar er is een update die ik met jullie wil delen. Aangezien mijn huis een monument is, moest ik voor de buitenunit sowieso een vergunning aanvragen, en daardoor moest er ook een vergunning voor het geluid aangevraagd worden. Ik denk dat dit voor anderen ook relevant/interessant kan zijn.

Ik merkte dat er vanuit de gemeente zelf ook niet heel veel expertise was op het gebied van geluid, en zij hebben een externe partij ingeschakeld om de geluid situatie te analyseren. Gezien de complexiteit konden ze geen indicatie geven wat het maximaal toegestane geluidsvermogen zou zijn. Ik moest dus gewoon een plan indienen, en op basis daarvan zouden ze aangeven of het zou kunnen of niet.

Ik heb een plan ingediend met Alfea Extensa M serie monobloc, met een geluidsvermogen van 56 dB. Deze zou dan aan de muur komen te hangen, in het midden van terras, om zo de afstand tot de perceelgrenzen/buren te maximaliseren.
Een vraag die terugkwam van de gemeente, was wat de precieze afstanden zijn tot de verschillende ruiten van de buren.
Ik dacht dat de perceelgrenzen leidend zouden zijn (en daarbij dus strikter dan de raamlocaties), maar blijkbaar is het relevant.
Met de ruiten van de buren erbij is dit het plan dat ik heb ingediend (het sterretje is het hart van de warmtepomp):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1uvz8EKRjJRXBJNIDDcSoHTn0KQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JWhy8b1JH2Hdo6YVpjJrj0Ne.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb recentelijk het nieuws gekregen dat het binnnen de geluidsoverlast-limieten valt en dat de vergunning is verleend. Binnenkort gaan we beginnen met de installatie.

In de woorden van de gemeente:
" Daarmee kan op de perceelgrenzen in beginsel worden voldaan aan de eisen uit het Besluit bouwwerken leefomgeving. Als genoemde waarde van 56 dB(A) geldt voor de zogenoemde ‘stille modus’, moet die modus worden gebruikt tussen 19:00 en 07:00 uur. Dit moet door de installateur zo worden ingesteld. Verder geldt dat het geluidsvermogen in de niet-stille modus ten hoogste 61 dB(A) mag bedragen"

Gezien de andere commentaren op dit forum (buitenunit met buren zo dichtbij) vind ik het verrassend dat de vergunning zo verleend is, maar nu is hij er. :*)

Weet iemand of me dit dan ook meer bescherming geeft tegen mogelijke toekomstige geluidsclaims/handhavingsverzoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:30
Tsja, weet je al wat jouw unit in niet-stille modus aan geluid produceert?
Want je kunt wel een vergunning krijgen, maar wanneer je apparatuur niet aan die vergunning voldoet dan kun je alsnog de stekker er uit trekken.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:19
ROIMaison schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 16:54:
[...]

Het is lang stil geweest, maar er is een update die ik met jullie wil delen. Aangezien mijn huis een monument is, moest ik voor de buitenunit sowieso een vergunning aanvragen, en daardoor moest er ook een vergunning voor het geluid aangevraagd worden. Ik denk dat dit voor anderen ook relevant/interessant kan zijn.

Ik merkte dat er vanuit de gemeente zelf ook niet heel veel expertise was op het gebied van geluid, en zij hebben een externe partij ingeschakeld om de geluid situatie te analyseren. Gezien de complexiteit konden ze geen indicatie geven wat het maximaal toegestane geluidsvermogen zou zijn. Ik moest dus gewoon een plan indienen, en op basis daarvan zouden ze aangeven of het zou kunnen of niet.

Ik heb een plan ingediend met Alfea Extensa M serie monobloc, met een geluidsvermogen van 56 dB. Deze zou dan aan de muur komen te hangen, in het midden van terras, om zo de afstand tot de perceelgrenzen/buren te maximaliseren.
Een vraag die terugkwam van de gemeente, was wat de precieze afstanden zijn tot de verschillende ruiten van de buren.
Ik dacht dat de perceelgrenzen leidend zouden zijn (en daarbij dus strikter dan de raamlocaties), maar blijkbaar is het relevant.
Met de ruiten van de buren erbij is dit het plan dat ik heb ingediend (het sterretje is het hart van de warmtepomp):
[Afbeelding]

Ik heb recentelijk het nieuws gekregen dat het binnnen de geluidsoverlast-limieten valt en dat de vergunning is verleend. Binnenkort gaan we beginnen met de installatie.

In de woorden van de gemeente:
" Daarmee kan op de perceelgrenzen in beginsel worden voldaan aan de eisen uit het Besluit bouwwerken leefomgeving. Als genoemde waarde van 56 dB(A) geldt voor de zogenoemde ‘stille modus’, moet die modus worden gebruikt tussen 19:00 en 07:00 uur. Dit moet door de installateur zo worden ingesteld. Verder geldt dat het geluidsvermogen in de niet-stille modus ten hoogste 61 dB(A) mag bedragen"

Gezien de andere commentaren op dit forum (buitenunit met buren zo dichtbij) vind ik het verrassend dat de vergunning zo verleend is, maar nu is hij er. :*)

Weet iemand of me dit dan ook meer bescherming geeft tegen mogelijke toekomstige geluidsclaims/handhavingsverzoeken?
Wel verwonderlijk. als ik 't zo zie zit je dichtstbijzijnde erfgrens op ~ 2,6 meter afstand en daar zal de geluidsdruk dan meer dan 40 dB (A) zijn.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 06:04
Yaksa schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 17:08:
Tsja, weet je al wat jouw unit in niet-stille modus aan geluid produceert?
Want je kunt wel een vergunning krijgen, maar wanneer je apparatuur niet aan die vergunning voldoet dan kun je alsnog de stekker er uit trekken.
Maakt niet uit, de vergunning is verleend op deze apparatuur dus klaar is kees. Wat heeft die exercitie anders voor zin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
mv_ak schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 22:00:
[...]Maakt niet uit, de vergunning is verleend op deze apparatuur dus klaar is kees. Wat heeft die exercitie anders voor zin?
Wanneer je het antwoord van de gemeente leest dan wordt er geen apparatuur genoemd. Alleen het aantal Db in een bepaalde situatie. Dus die vergunning is voor meerdere uitleg vatbaar. Het lijkt haast wel een standaard antwoord van een ambtenaar die er geen verstand van heeft.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 00:55
Yaksa schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 22:03:
Het lijkt haast wel een standaard antwoord van een ambtenaar die er geen verstand van heeft.
Indien zwart op wit: vraag niet hoe het kan, profiteer ervan... :)

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
hoevenpe schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 22:14:
[...]Indien zwart op wit: vraag niet hoe het kan, profiteer ervan... :)
Lees het antwoord van de gemeente dan eens goed. Daar staat alleen dat de apparatuur aan bepaalde waardes moet voldoen, er wordt geen merk genoemd, er wordt gezegd dat de installateur bepaalde zaken in moet stellen en dat de apparatuur in de niet-stille modus niet boven een grenswaarde uit mag komen. Dat lijkt niet eens op een vergunning, dat lijkt meer op een kopie van de voorwaarden zoals wettelijk zijn voorgeschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
Yaksa schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 22:22:
[...]

Lees het antwoord van de gemeente dan eens goed. Daar staat alleen dat de apparatuur aan bepaalde waardes moet voldoen, er wordt geen merk genoemd, er wordt gezegd dat de installateur bepaalde zaken in moet stellen en dat de apparatuur in de niet-stille modus niet boven een grenswaarde uit mag komen. Dat lijkt niet eens op een vergunning, dat lijkt meer op een kopie van de voorwaarden zoals wettelijk zijn voorgeschreven.
Als dat klopt is het natuurlijk ridicuul en zou ik een procedure starten om mijn geld terug te krijgen. Begrijpend lezen kan ik zelf ook wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROIMaison
Yaksa schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 22:22:
[...]

Sorry voor de onduidelijkheid, deze tekst is niet de echte vergurnning, dit was de email waarin de medewerker van de gemeente doorgaf dat de situatie zoals ingediend (dus met vermelding van het type warmtepomp etc.) OK was. Ik zie dat ik ook de eerste regel van de reactie ben vergeten:
In het voorstel van de aanvrager wordt gesproken over een geluidsvermogen van 56 dB(A). Daarmee kan op de perceelgrenzen in beginsel worden voldaan aan de eisen uit het Besluit bouwwerken leefomgeving. Als genoemde waarde van 56 dB(A) geldt voor de zogenoemde ‘stille modus’ ....
Ik heb op basis van dit bericht de aanvraag definitief gemaakt en als gevolg daarvan de beschikking met de vergunning ontvangen. Dus het is wel voor een specifieke warmtepomp op een specifieke locatie.

[ Voor 40% gewijzigd door ROIMaison op 16-06-2025 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROIMaison
blb4 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 17:50:
[...]

Wel verwonderlijk. als ik 't zo zie zit je dichtstbijzijnde erfgrens op ~ 2,6 meter afstand en daar zal de geluidsdruk dan meer dan 40 dB (A) zijn.
De gemeente vroeg specifiek naar de raam locaties, die zitten op 2.95 m en 3.01m.
Als ik de email conversaties teruglees lijkt het erop alsof de gemeente-medewerker ook vooral bezig is geweest met de WPAC excel tool.

Ik heb nog steeds wat twijfels, want er staat er op het einde van de email:
Wel moet de aanvrager worden geïnformeerd dat het zijn verantwoordelijkheid blijft dat aan de geluidsnormen wordt voldaan.
Ik vraag me af hoe ik dit moet intrerpreteren.
Ik begrijp dat het mijn verantwoordelijkheid is om de vergunning te volgen, dus als ik een andere warmtepomp ophang begrijp ik dat het mijn probleem is.
Maar, als ik volgens de vergunning een warmtepomp ophang en het blijkt dat het geluid in de praktijk te hoog is, is het dan nog steeds mijn probleem? Ik heb immers gedaan waar ik toestemming voor heb gekregen van de gemeente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:39
Ik zou gewoon vragen wat ze precies bedoelen, maar ze ook vooral bedanken voor de verwerking van de vergunning.

Over de interpretatie kunnen wij alleen maar speculeren.

Ps koop maar alvast een tweede WP van hetzelfde type en zet die onder de 90c luchtvochtigheid in opslag. Kun je 2x15jaar vooruit met de vergunning. Zul je zien dat het niet wordt verlengd voor een ander type WP of de wind heel anders waait wat betreft het vergunnen.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:03
Met 'in beginsel' kun je niets.
Wat is er precies vergund?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROIMaison
Rukapul schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 11:17:
Met 'in beginsel' kun je niets.
Wat is er precies vergund?
In de vergunning zelf staat geen vermelding van type warmtepomp etc. Er staat alleen dat ik een vergunning krijg voor de aanvraag die ik gedaan heb (met referenties naar de bijlages d.w.z. specifieke warmtepomp met geluidsvermogen van 56 db(A) in de stille modus.)
U vroeg op een omgevingsvergunning aan voor het realiseren
van een warmtepomp met buitenunit. Het gaat om XXX in XXX
(kadastrale aanduiding XXX, sectie XXX, nr. XXX). In deze brief leest u onze
beslissing.

U ontvangt van ons de omgevingsvergunning
Verderop staan er specifieke referenties naar geluid:
Geluidseis
warmtepomp
Conform artikel 4.107 van het Besluit bouwwerken
leefomgeving gelden er geluidseisen voor de plaatsing
van een warmtepomp. U heeft voldoende aannemelijk
gemaakt dat aan deze eisen kan worden voldaan. U
bent zelf verantwoordelijk voor de uiteindelijke
geluidsproductie van de buitenunit. Hier dient tijdens
de uitvoering gelet op te worden.
En nog verderop:
Voor de gebruiksmogelijkheden van de naastgelegen gronden en
bouwwerken hebben wij gekeken naar de geluidsproductie van de
buitenunit. Hiervoor hebben wij aansluiting gezocht bij de geluidsnorm uit
artikel 4.107 van het Besluit bouwwerken leefomgeving (Bbl); 40 dB op de
erfgrens. In uw aanvraag heeft u voldoende aannemelijk gemaakt dat u aan
de norm uit het Bbl kunt voldoen en dat daarmee de
gebruiksmogelijkheden van de naastgelegen erven en bebouwing niet
onevenredig worden aangetast.
En uiteindelijk
Conclusie
Wij verlenen u de omgevingsvergunning voor "Bouwactiviteit (omgevingsplan)"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
ROIMaison schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 11:37:
[...]

In de vergunning zelf staat geen vermelding van type warmtepomp etc. Er staat alleen dat ik een vergunning krijg voor de aanvraag die ik gedaan heb (met referenties naar de bijlages d.w.z. specifieke warmtepomp met geluidsvermogen van 56 db(A) in de stille modus.)

[...]

Verderop staan er specifieke referenties naar geluid:

[...]

En nog verderop:

[...]

En uiteindelijk

[...]
Als ik dit allemaal zo lees gaan zij er blijkbaar vanuit dat met 56 dB(A) geluidsvermogen op die plek voldoet aan de eis < 40 dB op de erfgrens en dat jij er dus voor moet zorgen dat je niet boven die 56 dB(A) uitkomt.

Dat lijkt mij groen licht. Maar ja, ook maar een leek....

[ Voor 3% gewijzigd door blb4 op 17-06-2025 12:21 ]

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
ROIMaison schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 10:07:
[...]

De gemeente vroeg specifiek naar de raam locaties, die zitten op 2.95 m en 3.01m.
Als ik de email conversaties teruglees lijkt het erop alsof de gemeente-medewerker ook vooral bezig is geweest met de WPAC excel tool.

Ik heb nog steeds wat twijfels, want er staat er op het einde van de email:

Wel moet de aanvrager worden geïnformeerd dat het zijn verantwoordelijkheid blijft dat aan de geluidsnormen wordt voldaan.
Interpretatie van die email is lastig; bedoelen ze dan met die laatste zinsnede de 56 dB(A) of de 40 dB op de erfgrens....

[ Voor 29% gewijzigd door blb4 op 17-06-2025 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:03
Zoals ik het lees is er een vergunning verleend voor Bouwactiviteit (omgevingsplan) en niet Bouwactiviteit (technisch). En laat nou net die laatste eisen uit Besluit bouwwerken leefomgeving meenemen.

In combinatie met de rest van de bewoording lijkt het technische deel met geluidsproductie niet vergund te zijn en blijft de verantwoordelijkheid daarvoor bij de eigenaar.

De tekst ertussen over geluid lijkt ruis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROIMaison
Rukapul schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 12:48:
Zoals ik het lees is er een vergunning verleend voor Bouwactiviteit (omgevingsplan) en niet Bouwactiviteit (technisch). En laat nou net die laatste eisen uit Besluit bouwwerken leefomgeving meenemen.

In combinatie met de rest van de bewoording lijkt het technische deel met geluidsproductie niet vergund te zijn en blijft de verantwoordelijkheid daarvoor bij de eigenaar.

De tekst ertussen over geluid lijkt ruis.
In de 'ruis'-tekst wordt het besluit bouwwerken leefomgeving expliciet genoemd:
Voor de gebruiksmogelijkheden van de naastgelegen gronden en
bouwwerken hebben wij gekeken naar de geluidsproductie van de
buitenunit. Hiervoor hebben wij aansluiting gezocht bij de geluidsnorm uit
artikel 4.107 van het Besluit bouwwerken leefomgeving (Bbl); 40 dB op de
erfgrens. In uw aanvraag heeft u voldoende aannemelijk gemaakt dat u aan
de norm uit het Bbl kunt voldoen
en dat daarmee de
gebruiksmogelijkheden van de naastgelegen erven en bebouwing niet
onevenredig worden aangetast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ROIMaison
blb4 schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 12:23:
[...]

Interpretatie van die email is lastig; bedoelen ze dan met die laatste zinsnede de 56 dB(A) of de 40 dB op de erfgrens....
Dit is de kern van mijn twijfel. Ik begrijp dat ik de gebruikers-verantwoordelijkheid heb. Immers, zelfs met een setup die precies volgens de regels is, kun je te veel overlast genereren. Het is mijn verantwoordelijkheid om niet 's nacht de stille modus uit te zetten en de warmtepomp te laten loeien.

Maar als ik mij aan de regels houd en dan met 56 dB(A) bij de bron mogelijk toch over de limieten ga, wat gebeurt er dan? Want ik volg immers netjes de vergunning.

Ik heb een mailtje gestuurd naar de gemeente met een vraag om opheldering.
Ik denk dat het wel mogelijk moet zijn om de warmtepomp zo te gebruiken dat de buren er weinig last van hebben, maar toch is het belangrijk om te weten welke risico's ik loop.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ROIMaison
ROIMaison schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 13:50:
[...]

Dit is de kern van mijn twijfel. Ik begrijp dat ik de gebruikers-verantwoordelijkheid heb. Immers, zelfs met een setup die precies volgens de regels is, kun je te veel overlast genereren. Het is mijn verantwoordelijkheid om niet 's nacht de stille modus uit te zetten en de warmtepomp te laten loeien.

Maar als ik mij aan de regels houd en dan met 56 dB(A) bij de bron mogelijk toch over de limieten ga, wat gebeurt er dan? Want ik volg immers netjes de vergunning.

Ik heb een mailtje gestuurd naar de gemeente met een vraag om opheldering.
Ik denk dat het wel mogelijk moet zijn om de warmtepomp zo te gebruiken dat de buren er weinig last van hebben, maar toch is het belangrijk om te weten welke risico's ik loop.
Ik heb contact gehad met de gemeente. Ze gaven aan dat de vergunning een toestemming voor mij is om het apparaat op te hangen, en dat er vanuit de gemeente geen bezwaren zijn.
Tegelijkertijd is bij geluidsoverlast/handhaving een eventuele meting op locatie leidend, dus mocht er een handhavingsverzoek zijn, en er komt een meting waarbij ik teveel geluid genereer op de perceelgrens, dan moet ik nog steeds acties ondernemen om dat te verhelpen.
In die zin beschermt deze vergunning mij dus niet tegen eventuele handhaving.

Al met al hadden ze er wel vertrouwen in dat het goed komt als ik het apparaat normaal gebruik. Dat kwam omdat in hun ervaring het geluid (grotendeels) zal wegvallen tegen de omgevings/stadsgeluiden. Maar ja, dat soort dingen zijn moeilijk op papier te vatten. Dat is het probleem met dezelfde richtlijnen voor zowel (drukke) stedelijke gebieden als het rustige platteland.

Samenvattend kwam het neer op; "we denken dat het wel goed komt, maar mocht je pech hebben met je buren dan ben je nog steeds verantwoordelijk"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-09 15:56
ROIMaison schreef op maandag 23 juni 2025 @ 23:05:
[...]

Samenvattend kwam het neer op; "we denken dat het wel goed komt, maar mocht je pech hebben met je buren dan ben je nog steeds verantwoordelijk"
Juist, en dat maakt het allemaal zo vervelend. Naar ik begrijp is de WPAC de enige non-meting die inzetbaar is, maar als iemand zelf de geluidsmeting laat doen, is die altijd leidend. Maar de WPAC invullen is nog wel een kunstje, en de juiste maten krijgen niet altijd goed te doen (wat is precies de afstand tot het midden van een raam?). Bovendien: volgens mij moet de WPAC een stempel van iemand hebben met een certificatie, of is dat onzin?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROIMaison
Brent schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 08:52:
[...]

Juist, en dat maakt het allemaal zo vervelend. Naar ik begrijp is de WPAC de enige non-meting die inzetbaar is, maar als iemand zelf de geluidsmeting laat doen, is die altijd leidend. Maar de WPAC invullen is nog wel een kunstje, en de juiste maten krijgen niet altijd goed te doen (wat is precies de afstand tot het midden van een raam?). Bovendien: volgens mij moet de WPAC een stempel van iemand hebben met een certificatie, of is dat onzin?
Ik heb ook de WPAC meegestuurd (met zelf ingevulde waarden), en de gemeente heeft daar zelf ook nog naar gekeken/mee gewerkt (waarschijnlijk samen met een externe partij).

Maar de WPAC is ook gewoon een versimpelde afschatting (zelfs als hij ingevuld is door iemand met een certificaat). Geluid is een complex onderwerp, en het is gewoon lastig om de geluidslevels te berekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
ROIMaison schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 09:15:
[...]

Maar de WPAC is ook gewoon een versimpelde afschatting (zelfs als hij ingevuld is door iemand met een certificaat). Geluid is een complex onderwerp, en het is gewoon lastig om de geluidslevels te berekenen.
Met dien verschil dat deze tool in de wet genoemd wordt, zoals in de TS ook aangehaald:

"De bepalingsmethode voor de nieuwe geluidseisen is vastgelegd in de Regeling Bouwbesluit 2012 (nu BBL) (Staatscourant 2020, 62676) die gelijktijdig inwerking zal treden. Deze bepalingsmethode is een geluidsmeting op locatie. Op basis van akoestische berekeningen kan men echter vooraf aannemelijk maken dat voldaan wordt aan de geluidseis. Voor deze berekeningen heeft het ministerie van BZK een rekentool (ODS-bestand) (=WPAC) laten opstellen en een daarbij behorende handleiding. De geluideisen gelden niet voor de warmtepomp zelf (uit de fabriek), maar voor een bij een woning geplaatste installatie. De warmtepomp zelf voldoet in het algemeen niet aan de 40 dB eis. Dit betekent dat de installatie op voldoende afstand van de buren moet worden geplaatst of moeten worden afgeschermd zodat de 40dB niet worden overschreden."

Daarmee heeft het een bepaalde status die andere (modelmatige) benaderingen niet geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROIMaison
Brent schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 09:24:
[...]

Met dien verschil dat deze tool in de wet genoemd wordt, zoals in de TS ook aangehaald:

"De bepalingsmethode voor de nieuwe geluidseisen is vastgelegd in de Regeling Bouwbesluit 2012 (nu BBL) (Staatscourant 2020, 62676) die gelijktijdig inwerking zal treden. Deze bepalingsmethode is een geluidsmeting op locatie. Op basis van akoestische berekeningen kan men echter vooraf aannemelijk maken dat voldaan wordt aan de geluidseis. Voor deze berekeningen heeft het ministerie van BZK een rekentool (ODS-bestand) (=WPAC) laten opstellen en een daarbij behorende handleiding. De geluideisen gelden niet voor de warmtepomp zelf (uit de fabriek), maar voor een bij een woning geplaatste installatie. De warmtepomp zelf voldoet in het algemeen niet aan de 40 dB eis. Dit betekent dat de installatie op voldoende afstand van de buren moet worden geplaatst of moeten worden afgeschermd zodat de 40dB niet worden overschreden."

Daarmee heeft het een bepaalde status die andere (modelmatige) benaderingen niet geven.
Dat begrijp ik, maar blijkbaar betekent dat allemaal niks als een geluidsmeting laat zien dat het model er toch naast zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brent
ROIMaison schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 09:32:
[...]

Dat begrijp ik, maar blijkbaar betekent dat allemaal niks als een geluidsmeting laat zien dat het model er toch naast zit.
Wat ik begrijp is een WPAC wel de methode om bewijslast te bepalen. Als je WPAC groen licht geeft, heb je je werk gedaan, en moet iemand als die daar geen genoegen mee neemt zelf een meting bekostigen. Als je WPAC geen akkoord geeft, moet je zelf met een meting aantonen dat het toch kan (en dat zal in veel gevallen hetzelfde oordeel als WPAC geven gok ik zo).

Het vervelende is natuurlijk dat je pas kunt meten als je hebt geplaatst, dus vooraf inschatten blijft lastig, en wegens bovenstaande is het slim dat via de WPAC af te schatten. Geen garantie, wel goed genoeg als verder niemand zelf laat meten door iemand met het juiste stempel.

[ Voor 4% gewijzigd door Brent op 24-06-2025 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROIMaison
Brent schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 09:38:
[...]

Wat ik begrijp is een WPAC wel de methode om bewijslast te bepalen. Als je WPAC groen licht geeft, heb je je werk gedaan, en moet iemand als die daar geen genoegen mee neemt zelf een meting bekostigen. Als je WPAC geen akkoord geeft, moet je zelf met een meting aantonen dat het toch kan (en dat zal in veel gevallen hetzelfde oordeel als WPAC geven gok ik zo).

Het vervelende is natuurlijk dat je pas kunt meten als je hebt geplaatst, dus vooraf inschatten blijft lastig, en wegens bovenstaande is het slim dat via de WPAC af te schatten. Geen garantie, wel goed genoeg als verder niemand zelf laat meten door iemand met het juiste stempel.
Dit is nuttige informatie. Ik ben blij om te horen dat deze excercitie me dan toch in zekere zin bescherming biedt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
Je begrijpt mijn frustratie nu omdat ik volgens de WPAC op 1 dB de grens overschrijdt ;( Dat ga ik dus maar niet gokken, ook al is het heel nauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
ROIMaison schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 10:09:
[...]

Dit is nuttige informatie. Ik ben blij om te horen dat deze excercitie me dan toch in zekere zin bescherming biedt.
Het is ook niet voor niets dat de WPAC met marges werkt zodat het in de praktijk in de meeste gevallen goed zal uitpakken. Mits je de sheet goed hebt ingevuld natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Vraagje: wat mag je (vooraf) vragen/eisen als je buren een L/W warmtepomp en/of airco willen gaan plaatsen? Vooral als je er weinig fiducie in hebt daar de WP nu op 4 meter hoog tegen muur van de buren aan de andere kant geplaatst is. Gezien de breedte van het perceel zal ‘t m.i. nooit lukken om zonder aanvullende maatregelen aan de geluidseisen te voldoen. Buitenunit airco heeft een geluidsvermogen van 68 dB. Wat kan er op dit moment verlangt worden (van die buren)? Kan je vragen of ze aan kunnen tonen dat e.e.a. aan de geluidseisen voldoet? Gezien 2 apparaten (WP gaat ook Warm water leveren) zal ‘t niet met de rekentool kunnen.

Mag je inzage eisen in zo’n berekening en bij weigering eisen dat spullenboel niet in gebruik wordt genomen?

[ Voor 21% gewijzigd door blb4 op 28-06-2025 00:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:54
blb4 schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 00:21:
Vraagje: wat mag je (vooraf) vragen/eisen als je buren een L/W warmtepomp en/of airco willen gaan plaatsen? Vooral als je er weinig fiducie in hebt daar de WP nu op 4 meter hoog tegen muur van de buren aan de andere kant geplaatst is. Gezien de breedte van het perceel zal ‘t m.i. nooit lukken om zonder aanvullende maatregelen aan de geluidseisen te voldoen. Buitenunit airco heeft een geluidsvermogen van 68 dB. Wat kan er op dit moment verlangt worden (van die buren)? Kan je vragen of ze aan kunnen tonen dat e.e.a. aan de geluidseisen voldoet? Gezien 2 apparaten (WP gaat ook Warm water leveren) zal ‘t niet met de rekentool kunnen.

Mag je inzage eisen in zo’n berekening en bij weigering eisen dat spullenboel niet in gebruik wordt genomen?
Ik zou het wel zo aanlopen en overleggen met rechtsbijstand

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-09 15:12

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Je kunt alles eisen alleen het recht heb jij niet.
Je rechten ontleen je aan het feit dat de installatie een max geluidseis heeft en de bewijsvoering daarvan (uiteindelijk een vergunning).

Afhankelijk van de persoon (je buren) heb je ze meteen op de kast zitten. Ik heb het open benaderd toen ik hoorde dat de buurman iets wilde gaan plaatsen “goh die wetgeving is wel aangescherpt de laatste jaren las ik, hoe doe je dat nou?”
Toen hij vroeg hoe bedoel je heb ik hem de linken gedeeld, 3 weken later werd de condensor op een goede locatie geplaatst (en zal ik er geen problemen van ondervinden.).

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:39

68 dB, ken geen A merk met die waarden. Kunnen je buren geen knap ding plaatsen?

2 apparaten, kun je toch voor beide een rekentool invullen? Best prima om je buren te attenderen op de geluidseisen en dat je graag wilt meedenken om hieraan te voldoen, mocht hun installateur het 'vergeten' zijn. Je hebt geen rechten maar helpen komt altijd prettig over.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
GudZ schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 21:12:
[...]

68 dB, ken geen A merk met die waarden. Kunnen je buren geen knap ding plaatsen?

2 apparaten, kun je toch voor beide een rekentool invullen? Best prima om je buren te attenderen op de geluidseisen en dat je graag wilt meedenken om hieraan te voldoen, mocht hun installateur het 'vergeten' zijn. Je hebt geen rechten maar helpen komt altijd prettig over.
Voor de Airco staat een Panasonic CU-4Z80TBE buitenunit in doos op de nieuwe aanbouw. 2 x sheet invullen zal ik zeker doen maar volgens mij moet er bij meer dan 1 buitenunit een complexere berekening gemaakt worden met 2 bronnen toch?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ROIMaison
blb4 schreef op zondag 29 juni 2025 @ 01:53:
[...]

Voor de Airco staat een Panasonic CU-4Z80TBE buitenunit in doos op de nieuwe aanbouw. 2 x sheet invullen zal ik zeker doen maar volgens mij moet er bij meer dan 1 buitenunit een complexere berekening gemaakt worden met 2 bronnen toch?
Je kunt de sheet voor beide apparaten apart invullen, de dB(A) waardes op elke locatie op de perceelgrens naar vermogen omrekenen, optellen en weer naar dB(A) omrekenen.

In de praktijk werken dB zo, dat de luidste bron dominant is, dus 65 dB + 40 dB = 65.01 dB

Officieel zou je dat logarithmisch optellen per frequentie moeten doen, maar ik neem aan dat de tool de berekening ook niet per frequentie doet, dus dan zou op deze manier optellen ook consistent zijn.

Zie deze link voor de berekeningsmethode:
https://math.stackexchang...,10%20to%20get%2093%20dB.

en

https://en.wikipedia.org/wiki/Decibel

[ Voor 21% gewijzigd door ROIMaison op 30-06-2025 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
ROIMaison schreef op maandag 30 juni 2025 @ 11:35:
[...]

Je kunt de sheet voor beide apparaten apart invullen, de dB(A) waardes op de perceelgrens naar vermogen omrekenen, optellen en weer naar dB(A) omrekenen.

Officieel zou je dat per frequentie moeten doen, maar ik neem aan dat de tool de berekening ook niet per frequentie doet, dus dan zou op deze manier optellen ook consistent zijn.

Zie deze link voor de berekeningsmethode:
https://math.stackexchang...,10%20to%20get%2093%20dB.
Dank!! Dat verdubbeling van 't vermogen (2 x dezelfde waarde) 3 dB(A) extra geeft is wel (algemeen) bekend maar had nog geen idee hoe ik 2 verschillende waarden bij elkaar op moest tellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROIMaison
blb4 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 14:17:
[...]

Dank!! Dat verdubbeling van 't vermogen (2 x dezelfde waarde) 3 dB(A) extra geeft is wel (algemeen) bekend maar had nog geen idee hoe ik 2 verschillende waarden bij elkaar op moest tellen.
Graag gedaan, laat het maar weten als je hulp nodig hebt met het implementeren van de berekeningen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
Leuk nieuws:
onderzoek over impact geluid als hele wijken AE worden met de LW WP:

https://www.nplw.nl/warmt...atief-geluid-warmtepompen

Het is best bruikbaar. Maar ook techneuterige tunnelvisie: conclusie is dat warmtepomp op het dak het minster geluid op 1,5m hoogte geeft.
En geen opmerking bij verder onderzoek dat het wellicht nuttig is om wp op het dak te modelleren tegen geluidsniveau bij opengaande ramen van de huizen in het rijtje

tja...

[ Voor 51% gewijzigd door BarryH op 11-09-2025 16:01 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik vind dat we moeten kijken naar geluidsniveau op de erfgrens op dezelfde hoogte als de geluidsbron. Staat het ding op het dak dan meet je op het dak, staat het ding op de grond dan meet je op de grond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
jadjong schreef op donderdag 11 september 2025 @ 19:04:
Ik vind dat we moeten kijken naar geluidsniveau op de erfgrens op dezelfde hoogte als de geluidsbron. Staat het ding op het dak dan meet je op het dak, staat het ding op de grond dan meet je op de grond.
Dat hoeft van mij niet waar wel ook bij de eerste gevelopeningen van de buren. Dus stel dat in een rij de WP's op 't dak of dakkapel staan dan moet ook 't geluidsniveau bij de dakramen van diezelfde huizen worden gemeten.

• mv_ak
Ik ben ook aan het kijken naar airco en warmtepomp voor cv vervanging en verhoging comfort woning. Tussenwoning. Ik verwacht van de leverancier dat zij een geluidsonderzoek doen, immers juridisch zijn zij hiervoor verantwoordelijk in het advies aan mij. Als zij zo'n onderzoek niet gedaan hebben, en mij adviseren zelf maar te bepalen waar de airco of wp te plaatsen, dan is het direct klaar. Bijvoorbeeld 1 leverancier in de details van de voorwaarden: (Leverancier) is niet verantwoordelijk of aansprakelijk voor de keuze van de locatie van de buitenunit.

Hoe dan verder, hopelijk een leverancier vinden die wel voor een tussenwoning wil plaatsen? Ik ga zelf mijn vingers er niet aan branden en zie het ook niet als mijn probleem. Onderdeel van de service van de leverancier die specialist is in dit vlak. Suggesties? Want zo krijg ik geen offerte's.

• BarryH
@mv_ak Ben benieuwd hoe je zoektocht verloopt.

Mijn eigen ervaring is dat installateurs het niet makkelijk vinden. Dus als ze het druk genoeg hebben stellen ze gewoon een ruime eis: "4m van de erfgrens"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23:29

Carboy54

Duurzaamheid coach

mv_ak schreef op donderdag 11 september 2025 @ 22:28:
Ik ben ook aan het kijken naar airco en warmtepomp voor cv vervanging en verhoging comfort woning. Tussenwoning. Ik verwacht van de leverancier dat zij een geluidsonderzoek doen, immers juridisch zijn zij hiervoor verantwoordelijk in het advies aan mij. Als zij zo'n onderzoek niet gedaan hebben, en mij adviseren zelf maar te bepalen waar de airco of wp te plaatsen, dan is het direct klaar. Bijvoorbeeld 1 leverancier in de details van de voorwaarden: (Leverancier) is niet verantwoordelijk of aansprakelijk voor de keuze van de locatie van de buitenunit.

Hoe dan verder, hopelijk een leverancier vinden die wel voor een tussenwoning wil plaatsen? Ik ga zelf mijn vingers er niet aan branden en zie het ook niet als mijn probleem. Onderdeel van de service van de leverancier die specialist is in dit vlak. Suggesties? Want zo krijg ik geen offerte's.
Opmerkelijk standpunt. Het is namelijk jouw probleem dat jij in een dergelijke woning woont en niet van de installateur die zit in deze markt niet te wachten op problemen. Dat een professionele installateur wellicht bereid is jou te helpen met dat probleem is iets anders. Ik ben anders bang dat er geen offertes gaan komen!

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
Carboy54 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 09:04:
[...]

Opmerkelijk standpunt. Het is namelijk jouw probleem dat jij in een dergelijke woning woont en niet van de installateur die zit in deze markt niet te wachten op problemen. Dat een professionele installateur wellicht bereid is jou te helpen met dat probleem is iets anders. Ik ben anders bang dat er geen offertes gaan komen!
Het is prima en ik verwacht ook dat de installateur komt met een oplossing. Binnen de wettelijke regels. Maar ik weiger voorwaarden waarbij ik zelf verantwoordelijk ben voor de keuze van plaatsing. Daar betaal ik toch ook voor? En als het wettelijk vanwege geluidsnormen niet kan, dan helaas geen warmtepomp maar een nieuwe CV. Misschien komen er wel stillere buitenunits en lost het probleem zich vanzelf op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Laatst online: 04:41

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@mv_ak Er is wetgeving (wet wkb voor verbouw) waar de verantwoordelijkheid bij de installateur komt te liggen, maar deze wet is nog (lang) niet van kracht, als ik me niet vergis. Waardoor de vertraging komt? Drie keer raden.

[ Voor 24% gewijzigd door dunklefaser op 12-09-2025 10:50 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Carboy54 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 09:04:
[...]

Ik vind dit een heel opmerkelijke reactie... Van een echte professionele installateur verwacht ik dat hij kennis heeft op alle belangrijke aspecten van de plaatsing en werking van een machine. Geluid is er een van de belangrijkste van. Kennis van hoe specificaties te lezen zijn, hoe de WPAC te gebruiken... dat hoort bij het vak.

Gelukkig is er minimaal 1 installateur waar ik contact mee gehad heb... vanuit dit forum... die ook nog eens een competitieve offerte uit bracht, die het nu al als zijn verantwoording ziet dat geluid okay is. Die naam heb ik aan de vraagsteller doorgegeven.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
Ronald schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 10:53:
[...]

Gelukkig is er minimaal 1 installateur waar ik contact mee gehad heb... vanuit dit forum... die ook nog eens een competitieve offerte uit bracht, die het nu al als zijn verantwoording ziet dat geluid okay is. Die naam heb ik aan de vraagsteller doorgegeven.
Waarvoor dank!

[ Voor 29% gewijzigd door mv_ak op 12-09-2025 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Ronald schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 10:53:
[...]

Ik vind dit een heel opmerkelijke reactie... Van een echte professionele installateur verwacht ik dat hij kennis heeft op alle belangrijke aspecten van de plaatsing en werking van een machine. Geluid is er een van de belangrijkste van. Kennis van hoe specificaties te lezen zijn, hoe de WPAC te gebruiken... dat hoort bij het vak.

Dat heeft hij ook maar de schrijver meldt botweg dat het een probleem is van de installateur en dat is de wereld op zijn kop. Het is een probleem van de bewoner ook juridisch. Het is dan ook de taak van de bewoner om te kiezen voor een installateur die zijn verantwoording neemt voor het plaatsen van de warmtepomp in overeenstemming met de wettelijke en gemeentelijke eisen. Dat is heel wat anders of het nu al wel of niet verplicht is.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Dat er wetgeving in aantocht is geeft aan dat het niet de wereld op zijn kop is. Een echte professional ontzorgt de klant… op al zijn wensen en plichten.

Het is de wereld op zijn kop dat daar wetgeving voor nodig is… triest

[ Voor 19% gewijzigd door Ronald op 12-09-2025 15:54 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Bintzak
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13-09 12:38
Airco,s en warmte pompen de reden dat ik triple glas heb laten plaatsen. En electrische rolluiken heb geplaatst op de slaapkamers.

Ben benieuwd of er onderzoek is gedaan welke invloed die herrie bakken op dieren hebben.

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Bintzak schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 12:29:
Airco,s en warmte pompen de reden dat ik triple glas heb laten plaatsen. En electrische rolluiken heb geplaatst op de slaapkamers.

Ben benieuwd of er onderzoek is gedaan welke invloed die herrie bakken op dieren hebben.
Wat bedoel je met herriebakken? De nieuwe R290 monoblocks zijn stiller dan jouw auto en afzuigkappen in de straat. Om over WTW maar te zwijgen. En voor geluid zijn wettelijke eisen vastgesteld.

YouTube: Trillingsarm en stil

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Bintzak schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 12:29:

Er lijkt beperkt onderzoek te zijn naar het invloed van geluid op dieren,
specifiek onderzoek betreffende de "herriebakken" is er natuurlijk niet.
Voor meer info: raadpleeg je favoriete KI-agent (geen garantie)

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• BarryH
Ik heb al een tijdje lopen zoeken, maar is er ook een lijst ergens met alle lw warmtepompen en het geluidsniveau en de tonale toeslag?
in de TS staat een google sheet, maar die lijkt niet bijgehouden?

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

De VEH weet het precies: _O-
Factsheet: alle warmtepompen op een rij
Laatste info over geluid, isolatie & subsidie
Video’s: andere woningbezitters geven tips

Pagina: 1 ... 8 9 Laatste