Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Le_Mmort
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 11-05 20:23
Ik ben voornemens een warmtepomp te laten plaatsen (Panasonic J-serie 7kw, WH-MDC07J3E5). Deze komt bij ons op de garage (op een muurbeugel i.v.m. houten dakconstructie). 68 Db op vol vermogen klinkt als heel veel, maar in het panasonic topic kreeg ik ook weer terug dat het geluid reuze meevalt. Daarom heb ik de berekening gemaakt met de tool van de overheid, zoals ik hem nu heb ingevuld lijkt hij te voldoen, maar ik twijfel even of ik alles juist heb ingevuld. Het aantal db op nachtstand kan ik voor dit type niet vinden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SZpQf96J97KyKmrBHeytm58a9FM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kyhLS5hWdYgEZ6qTYxOXgoix.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wHBy9Cbq8t-L6TiUYP8oNPwFfgo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bDgIAa9vPyQvymE6quP3X5cU.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/797PCT5cLfw5rPQlwY5iii4RIjI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Jw1fW4FzGPWf9BnTemrz580P.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Le_Mmort schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 14:19:
Ik ben voornemens een warmtepomp te laten plaatsen (Panasonic J-serie 7kw, WH-MDC07J3E5). Deze komt bij ons op de garage (op een muurbeugel i.v.m. houten dakconstructie). 68 Db op vol vermogen klinkt als heel veel, maar in het panasonic topic kreeg ik ook weer terug dat het geluid reuze meevalt. Daarom heb ik de berekening gemaakt met de tool van de overheid, zoals ik hem nu heb ingevuld lijkt hij te voldoen, maar ik twijfel even of ik alles juist heb ingevuld. Het aantal db op nachtstand kan ik voor dit type niet vinden.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
als ik deze gegevens van je invul met 68 dB aan geluidsvermogen en geen sille modus dan kom je dus met de nieuwe regels Bbl op de 40/40 dB limit terecht, dus ook overdag max 40 dB.
daarvoor moet je helaas een correctie in dit wpac voor de dag invoeren omdat deze nog van 45 dB uitgaat, daarom die 5 dB correctie op de K1 positie.

met de gegevens van jou WPAC kom ik echter op een heel andere uitkomst.
ps je moet de warmtepomp iets verder van de muur afzetten, de in jou tabel aangegeven waarde heb ik even op 50 cm gezet.
helaas met als uitkomst in beide gevallen voldoet niet. gezien de geluidswaarde was dat ook wel te verwachten. 68 dB is wel erg luid, klopt die waarde wel ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HOBydD2mMW6zadc2m6dPdY9dmM8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KytcOL0WUp0HhjRN4F2MpYPX.png?f=fotoalbum_large

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RaymondD schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 14:10:
[...]

De WPAC berekening heb ik ingevuld:

[Afbeelding]

Ik ben hier dus uitgegaan van de 56db (silent mode vast ingesteld).
De waarden van 62db max en 56db staan overigens ook vermeld in de service manual van de panasonic buitenunit. Erg duidelijk is dat echter allemaal niet, maar moet ergens vanuit gaan. Leverancier geeft 56db aan, maar dat is de waarde uit de datasheet en niet op piekbelasting. Ik krijg daar niet tussen de oren dat dat niet juist is. Voor de rest ben ik erg tevreden over de leverancier en ook de warmtepomp dus ga daar verder niet te lang over zeuren.
kun je die gegevens die je gevonden hebt hier even posten, ben benieud, wat ik gevonden heb is de door mij genoemde 56dB (let op je hebt dus geluidsvermogen op vol vermogen nodig, dus geen geluidsdruk (wat is wat heel anders).
dat je vol vermogen nodig hebt staat gewoon in de wettelijke regeling, nu dus de Bbl.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-05 22:55
MacD007 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 16:08:
[...]

kun je die gegevens die je gevonden hebt hier even posten, ben benieud, wat ik gevonden heb is de door mij genoemde 56dB (let op je hebt dus geluidsvermogen op vol vermogen nodig, dus geen geluidsdruk (wat is wat heel anders).
dat je vol vermogen nodig hebt staat gewoon in de wettelijke regeling, nu dus de Bbl.
Dit is te vinden in de documentatie van panasonic:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0513uO3vKeRfDSB-Tecapgg2Y14=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/OR6UwxfyKe35J5GwmU1WJouG.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BbuhMamMaqfHGmcSeRJnlGPTikI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/BwZ1iiZVeONBNfyhTvLfBFBS.png?f=user_large

Dit op de duitse website:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pZQ_LMmsT6ynepfvO270ckzbrMU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MlB0UEbyeejYDcZrAzePavRf.png?f=fotoalbum_large

En dit nog in een ander panasonic document:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n6bQLqKPLVjNVs--ZUuPBYL6s4Q=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/pXKPljeWYsIwzaSmsXHRBp02.png?f=user_large

Helaas niet erg helder allemaal. Ik ga zelf nu uit van 62db in normale modus en 56 in stille modus.

In stille modus draait kom ik met de WPAC tool uit op 40db op de erfgrens (als ik met een marge van 0 reken).

Hij draait bij mij permanent in stille modus.

Overigens: Hij is in maart 2024 geplaatst. Dus op dat moment was de omgevingsregeling van toepassing.

[ Voor 3% gewijzigd door RaymondD op 29-10-2024 16:45 ]

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RaymondD schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 16:26:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Helaas niet erg helder allemaal. Ik ga zelf nu uit van 62db in normale modus en 56 in stille modus.

In stille modus draait kom ik met de WPAC tool uit op 40db op de erfgrens (als ik met een marge van 0 reken).

toon volledige bericht
vergeet niet dat in duitsland de geluidsvermogen op een andere wijze wordt berekend, daar wordt oa ook de ErP waarde genomen, in Nederland is dat echter niet zo (dit zijn nationale berekeningswijzen, dus wijken deze per land ook af.
Sorry, de waarde van de duitse site heb je formeel in Nederland dus niets aan, je zult dus ook echt de Nederlandse waarde nodig hebben. de norm die je aanhaalt is een algemene norm hoe je eea gaat bepalen, maar dus niet dat het op vol vermogen moet, dat is iets NL specifiek.

overigens heb je zelf geen keuze, volgens de wettelijke regels wordt steeds het hoogste geluisvermogen overdag gebruikt, je hebt dus geen mogelijkheid om te geven dat je alleen de stille modus gebruikt. Deze keuze is er gewoon niet. Wat wel kan is dat je voor de avond/nacht een aangegeven en bepaalde stille modus mag gebruiken, maar die moet dan ook bepaald zijn (kan de fabrikant dus niet zelf).

De Bbl is per 1-1-2024 van toepassing en vervangt daarbij het vorige bouwbesluit.

[ Voor 11% gewijzigd door MacD007 op 29-10-2024 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
MacD007 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 16:47:
[...]

vergeet niet dat in duitsland de geluidsvermogen op een andere wijze wordt berekend, daar wordt oa ook de ErP waarde genomen, in Nederland is dat echter niet zo (dit zijn nationale berekeningswijzen, dus wijken deze per land ook af.
Sorry, de waarde van de duitse site heb je formeel in Nederland dus niets aan, je zult dus ook echt de Nederlandse waarde nodig hebben. de norm die je aanhaalt is een algemene norm hoe je eea gaat bepalen, maar dus niet dat het op vol vermogen moet, dat is iets NL specifiek.

overigens heb je zelf geen keuze, volgens de wettelijke regels wordt steeds het hoogste geluisvermogen overdag gebruikt, je hebt dus geen mogelijkheid om te geven dat je alleen de stille modus gebruikt. Deze keuze is er gewoon niet. Wat wel kan is dat je voor de avond/nacht een aangegeven en bepaalde stille modus mag gebruiken, maar die moet dan ook bepaald zijn (kan de fabrikant dus niet zelf).

De Bbl is per 1-1-2024 van toepassing en vervangt daarbij het vorige bouwbesluit.
MacD007 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 16:47:
[...]

In de Bbl staat letterlijk:
Een installatie voor warmte- of koudeopwekking, die is opgesteld buiten de uitwendige scheidingsconstructie van een bouwwerk, veroorzaakt ter plaatse van een te openen raam of deur van een niet-gemeenschappelijk verblijfsgebied van een aangrenzende op hetzelfde bouwwerkperceel gelegen woonfunctie een geluidsniveau van ten hoogste 40 dB, berekend volgens de bij ministeriële regeling gestelde regels.

Het gaat dus om de bij ministeriële regeling gestelde regels. Waar staan die? Is dat niet de omgevingsregeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RaymondD schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 17:05:
[...]

[...]

Een installatie voor warmte- of koudeopwekking, die is opgesteld buiten de uitwendige scheidingsconstructie van een bouwwerk, veroorzaakt ter plaatse van een te openen raam of deur van een niet-gemeenschappelijk verblijfsgebied van een aangrenzende op hetzelfde bouwwerkperceel gelegen woonfunctie een geluidsniveau van ten hoogste 40 dB, berekend volgens de bij ministeriële regeling gestelde regels.

Het gaat dus om de bij ministeriële regeling gestelde regels. Waar staan die? Is dat niet de omgevingsregeling?
klopt; en dan moet je dus kijken naar deze twee onderdelen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O0Ix6fD2Dy8ReQve9ahpWsVgL4E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WNGSgnBOX633vbc9DeXr73WJ.png?f=fotoalbum_large

en de hierbij behoorende bijlage XVII
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xiklx5Aq4R73IhytfdGjrsQd-OA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/HfzQMc1gUlWgP3EwrBqLsy2O.png?f=fotoalbum_large

echter mag je dus naast deze in bijlage XVII dure berekening ook de WPAC berekening gebruiken die dus uitgaat van de geluidsvermogen op vol vermogen.
De keuze is aan jou, bedenk wel dat een dergelijke meting op locatie al snel circa 1.500- 3.00 euro (en ik heb al grotere bedragen gezien) kost. de gratis WPAC lijkt me daar de veel makelijker procedure, toch ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:41
RaymondD schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 17:05:
Over dit deel is er voor mij altijd onduidelijkheid.Het gaat bij de WPAC toch gewoon om de geluidsbelasting op de ergrens? Waar gaat dat deel over ramen deuren dan specifiek over?

[ Voor 5% gewijzigd door assje op 29-10-2024 17:44 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
assje schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 17:43:
[...]

Over dit deel is er voor mij altijd onduidelijkheid.Het gaat bij de WPAC toch gewoon om de geluidsbelasting op de ergrens? Waar gaat dat deel over ramen deuren dan specifiek over?
Dat is een aanvullende eis indien bij die plekken er ook een overtreding boven de limiet aanwezig is.
Het is dus niet altijd het geval maar je moet daar wel naar kijken.
Lees maar eens de handleiding.

[ Voor 3% gewijzigd door MacD007 op 29-10-2024 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:41
MacD007 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 17:47:
Dat is een aanvullende eis indien bij die plekken er ook een overtreding boven de limiet aanwezig is.
Het is dus niet altijd het geval maar je moet daar wel naar kijken.
Lees maar eens de handleiding.
63 pagina's... leest voor mij als een ISO norm; mijn spanningsboog is ontoereikend om wijs te worden uit dat document.

Ik vroeg het me af omdat mijn warmtepomp op een kleine 3 meter van de ergrens staat maar 6 meter van de geval van de buren. Ik heb er nooit aan gerekend omdat ik er hoe dan ook vanuit ging dat het nooit ging voldoen. Op basis van de gevel zou er wellicht nog een kans zijn.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:15

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@MacD007 Hierboven:..."daarvoor moet je helaas een correctie in dit wpac voor de dag invoeren omdat deze nog van 45 dB uitgaat, daarom die 5 dB correctie op de K1 positie."
5 dB correctie op de K1 positie? Een K1 positie bestaat niet - of bedoel je de K1 tonaliteitstoeslag?

Ik heb het spreadsheet in een onbeveiligde vorm met alle formules toegankelijk.
Waar moet je de correctie invoeren als je die altijd volgens de Bbl van 1-1-2024 wil gebruiken?

[ Voor 9% gewijzigd door dunklefaser op 29-10-2024 18:21 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dunklefaser schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 18:18:
@MacD007 Hierboven:..."daarvoor moet je helaas een correctie in dit wpac voor de dag invoeren omdat deze nog van 45 dB uitgaat, daarom die 5 dB correctie op de K1 positie."
5 dB correctie op de K1 positie? Een K1 positie bestaat niet - of bedoel je de K1 tonaliteitstoeslag?
jup
Ik heb het spreadsheet in een onbeveiligde vorm met alle formules toegankelijk.
Waar moet je de correctie invoeren als je die altijd volgens de Bbl van 1-1-2024 wil gebruiken?
geen idee, daarom heb ik de K1 gebruikt, en ja, daar kun je ook vraagtekens bij zetten. Mogelijk dat er een betere plek is als je een onbeveiligde versie hebt, ik heb ik dus niet, en gebruik de formele Excel versie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

MacD007 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 18:42:
[...]
jup

[...]

geen idee, daarom heb ik de K1 gebruikt, en ja, daar kun je ook vraagtekens bij zetten. Mogelijk dat er een betere plek is als je een onbeveiligde versie hebt, ik heb ik dus niet, en gebruik de formele Excel versie.
Nu standaard de tonaliteitstoeslag (mis)gebruiken om de nieuwe eisen te "simuleren" - Waarom niet?
Maar laten we hopen dat dit nog niet "ambtshalve" toegepast wordt.
Ik vrees dat anders een onbekend aantal in 2024 geplaatste installaties niet meer aan de geluidseisen voldoet.
Mijn installatie met een LwAmax van 64,4 db "voldoet niet" overdag in dit geval.

Misschien iets om in de opening post op te nemen?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Le_Mmort
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 11-05 20:23
RaymondD schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 16:26:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Overigens: Hij is in maart 2024 geplaatst. Dus op dat moment was de omgevingsregeling van toepassing.
toon volledige bericht
Ok, maar even los van de Duitse website kan ik wel uitgaan van 62db als ik het goed begrijp? Ik kan het betreffende document zelf niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Le_Mmort schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 19:32:
[...]

Ok, maar even los van de Duitse website kan ik wel uitgaan van 62db als ik het goed begrijp? Ik kan het betreffende document zelf niet vinden.
Ik ben geen (Panasonic) expert, maar wat daar staat van "noise power level" 56 dB is de ErP waarde
en niet dat wat het WPAC rekentool aan input wil hebben. Ik vrees dat je 68 dB moet gebruiken.
@MacD007 kan dit vermoedelijk a.h.v. de geciteerde normen bevestigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
[...]

Waarom zou jij 62db mogen gebruiken? We hebben het toch over 2 verschillende buitenunits? In mijn geval gaat het om de 7kW K (split) en jij bent voornemens een 7kW J (monoblock) te plaatsen.

De 68db is voor de J generatie warmtepomp wel te vinden in dit (wat oudere) WPAC document van panasonic: https://www.panasonicproc...eluidsbrochure%202021.pdf
Helaas staan de gegevens van mijn nieuwere K generatie daar niet in.

[ Voor 21% gewijzigd door RaymondD op 29-10-2024 19:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Nee, waarschijnlijk niet, omdat daar alleen noise level (L) is genoemd, dat kan dus van alles zijn, wat je nodig hebt is de LwAmax (= geluidsvermogen op max vermogen )
Dat zie je ook bij de opmerking *** daar spreekt men dat de waarde is gemeten op 1m afstand, dat betekent dus dat het hier om noise pressure level ( LpA) gaat en dus een geheel andere waarde betreft.

[ Voor 18% gewijzigd door MacD007 op 29-10-2024 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
MacD007 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 22:21:
[...]

Nee, waarschijnlijk niet, omdat daar alleen noise level (L) is genoemd, dat kan dus van alles zijn, wat je nodig hebt is de LwAmax (= geluidsvermogen op max vermogen )
Dat zie je ook bij de opmerking *** daar spreekt men dat de waarde is gemeten op 1m afstand, dat betekent dus dat het hier om noise pressure level ( LpA) gaat en dus een geheel andere waarde betreft.
Voor @Le_Mmort staat de benodigde LwAmax gewoon dit document van Panasonic:
https://www.panasonicproc...eluidsbrochure%202021.pdf
68db dus.

Helaas staat voor mijn K generatie er niks in aangezien het document ouder is dan mijn warmtepomp. Er lijkt geen geupdate document te zijn van Panasonic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Een opmerking betreffende Vaillant:
De nieuwe split plus serie is qua massa wel even zwaar als de monobloc plus serie.
Natuurlijk nu wel een heel stuk (ca. -7 dB) minder geluid en daarmee geschikt voor tussenwoningen.
En ziet ook mooier uit.
Als ik heel even naar de andere technische data kijk is de geluidsreductie de grootste (enige?) verbetering.

De geluidsberekening van <mijn offerte> voor de pure wp was waardeloos,
installateurs hebben er (nog steeds) weinig kaas van gegeten en rekenen zich liever rijk.

Dat de Bbl van 1-1-2024 de geluidsgrens overdag in met 5 dB veranderd
werd ook niet meegenomen.

Een stelling over de (uit)verkoop van warmtepompen:
Alles aan warmtepompen met een max. geluidsvermogen boven de ca. 61 dB
- van Vaillant de oude split en de recentere pure -
is absoluut niet geschikt voor rijtjeswoningen en een installatiebedrijf die zoiets klakkeloos installeert is eigenlijk in overtreding (vanaf medio volgend jaar).

Je kan je natuurlijk afvragen of de regelgeving wat de geluidsgrenzen betreft niet aangepast kan worden.
Dat de installateurs verantwoordelijk worden juich ik toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaymondD
dunklefaser schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 09:00:
Dat de Bbl van 1-1-2024 de geluidsgrens overdag in feite met 5 dB verlaagt
werd ook niet meegenomen.
Dat is toch ook niet zo? Als er een dag en nachtinstelling is dan mag er overdag nog steeds 45db geluid zijn. Aldus de omgevingsregeling waarin de meetmethode beschreven staat:

3. Correctie dagperiode
Als een installatie een afzonderlijke instelling heeft voor de avond- en nachtperiode (19:00 - 7:00 uur), dan wordt het gemeten geluidsniveau in de dagperiode (7:00 - 19:00 uur) gecorrigeerd met −5 dB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@RaymondD Blijkbaar zijn er dan verschillende interpretaties van de regelgeving per 1-1--2024.
Aangescherpte of versoepelde grenswaarden?? Dit is de vraag.

Wat @MacD007 hierboven met de K1-toeslag van 5 dB simuleert
leidt tot een aanscherping binnen de WPAC-rekentool,
d.w.z. meer installaties krijgen in eerste instantie: "voldoet niet".

P.S.: Eigenlijk vreemd dat in de tekst uit de omgevingsregeling? een waarschijnlijk lager geluidsvermogen
in de nacht tot een versoepeling van de eisen met 5 dB overdag zou leiden, of niet?
Dus i.p.v. 45 dB nu 50 dB?

[ Voor 24% gewijzigd door dunklefaser op 31-10-2024 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nairolf
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 12:52
RaymondD schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 09:45:
[...]

Dat is toch ook niet zo? Als er een dag en nachtinstelling is dan mag er overdag nog steeds 45db geluid zijn. Aldus de omgevingsregeling waarin de meetmethode beschreven staat:

3. Correctie dagperiode
Als een installatie een afzonderlijke instelling heeft voor de avond- en nachtperiode (19:00 - 7:00 uur), dan wordt het gemeten geluidsniveau in de dagperiode (7:00 - 19:00 uur) gecorrigeerd met −5 dB.
dunklefaser schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 10:24:
@RaymondD Blijkbaar zijn er dan verschillende interpretaties van de regelgeving per 1-1--2024.
Aangescherpte of versoepelde grenswaarden?? Dit is de vraag.

Wat @MacD007 hierboven met de K1-toeslag van 5 dB simuleert
leidt tot een aanscherping binnen de WPAC-rekentool,
d.w.z. meer installaties krijgen in eerste instantie: "voldoet niet".
Zie deze reactie van MacD007 onderaan. Het gaat er met name om of de nachtmodus ook daadwerkelijk volgens de juiste norm gemeten is. Claims zonder norm-gemeten waarden zijn waardeloos.

Mijn interpretatie van de nieuwe standaard is als volgt:
- Je moet overdag voldoen aan 45 dB(A)
- Je moet snachts voldoen aan 40 dB(A)
- Alleen als de "stille modus" daadwerkelijk volgens norm EN12102 gemeten is, en dus een officieel gemeten geluidsvermogen heeft, mag die waarde in de tool snachts gebruikt worden.

Conclusie: Als de stille modus niet "goed" gemeten is door de fabrikant dan moet je snachts en overdag hetzelfde geluidsvermogen invullen.

Dat komt erop neer dat je dus met dat vermogen snachts aan 40 dB(A) moet voldoen. Het klinkt dan als "straf" dat je overdag ook aan 40 dB(A) moet voldoen, maar eigenlijk is dat niets extras. Als je met dat vermogen snachts onder 40 dB(A) uitkomt dan kom je natuurlijk ook overdag onder de 40 dB(A) grens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nairolf
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 12:52
dunklefaser schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 10:24:

P.S.: Eigenlijk vreemd dat in de tekst uit de omgevingsregeling? een waarschijnlijk lager geluidsvermogen
in de nacht tot een versoepeling van de eisen met 5 dB overdag zou leiden, of niet?
Dus i.p.v. 45 dB nu 50 dB?
Haha, nee was het maar zo'n feest.
Het geluidsvermogen overdag wordt gecorrigeerd mer -5 dB, dus als je unit in dagmodus 60 dB maakt, dan wordt dat gecorrigeerd naar 55 dB, waarmee je dan aan de 40 dB(A) grens moet voldoen. Dat is dus hetzelfde als zeggen dat je met de originele 60 dB aan de 45 dB(A) grens moet voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@nairolf Ik denk dat de huidige WPAC-rekentool op de volgende manier de nieuwe geluidseisen kan simuleren.
Met een correct gemeten, gereduceerd geluidsvermogen veranderd dan voor overdag in feite niets,
de fake K1 toeslag wordt onder "Toetsing" uitsluitend onder "Avond + nacht" toegepast.

Wordt langzaam tijd dat er een nieuwe WPAC-rekentool komt, of niet?

[ Voor 21% gewijzigd door dunklefaser op 31-10-2024 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RaymondD schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 09:45:
[...]

3. Correctie dagperiode
even een verduideling mbt de dag en nacht limieten en de hiervoor benodigde geluidsvermogenswaarden van warmtepompen.

Door de nieuwe Bbl (per 1-1-2024) is er een wijziging van de limieten doorgevoerd die er eerst niet was.
Voor toestellen die uitsluitend over één gecertificeerde geluidsvermogensmeting (uitgevoerd door een onafhankelijk daarvoor aangewzen instelling (in Nederland is dat bv de Kiwa; link naar kiwa over deze metingen) beschikken, betekend dat de limiet ook overdag naar de nachtwaarde gaat, en dus ook overdag slechts 40 dB bedraagd.
Heeft een toestel beide (dag en avond/nacht geluidsvermogenwaarde (gecertificeerd!) dan gelden de oude limieten dag van 45 dB en avond/nacht 40 dB. Bepaalde toestellen (bv bepaalde vaillant warmtepompen beschikken zelfs over meerdere avond/nacht (veelal aangeduid met sille modus) waar men uit kan kiezen.

in het voorbeeld van @RaymondD was echter door panasonic slechts één geluidswaarde ( en dan ook nog de verkeerde in zijn eigen post) gepubliceerd, in dit geval zit je met de nieuwe Bbl dus in de dag/nacht limiet van 40 dB ipv 45/40 dB vast. 5 dB is hier dus best veel.
een ander probleem waar ik zelf ook continue tegen aanloop zijn dat producenten de voor Nederland belangrijke geluidsvermogen op 100% vol vermogen (LwAmax) vaak niet of diep verstopt laten zien.

Als je dan ook nog kijk naar andere landen zoals Duitsland, kom je al heel snel in verkeerde waarden terecht, in Duitsland bv worden ipv LwAmax den waarde LwAerp gebruikt, dat is de geluidsvermogen die je op de EU energielabel (ErP) ziet, alleen zijn deze waarden niet op de noodzakelijke 100% vol vermogen bepaald (wel weer door de zelfde EN 12102 norm (waar overigens ook weer twee versies bestaan, EN 12102-1 en EN 12102-2, de één voor hybride warmtepompen met uitsluitend verwarming en de ander voor FE waar ook tapwater mee wordt geteld.
De Nederlandse eis van 100% vol vermogen is één van de vele meetprotollen die hierin beschreven staan. Dus alleen de vermelding van EN12102 zegt eigenlijk nog niet zo veel.

om op de vraag terug te komen, wat staat er nu exact in deze zin..
"Als een installatie een afzonderlijke instelling heeft voor de avond- en nachtperiode (19:00 - 7:00 uur), dan wordt het gemeten geluidsniveau in de dagperiode (7:00 - 19:00 uur) gecorrigeerd met −5 dB."
1) alleen dus als er een afzondelijke instelling voor de avond/nacht bestaat, die dus net als de dagwaarde gecertificeerd moet worden is dit van toepassing.
2) de reductie is dus -5 dB over de dag waarde ( die in de Bbl op 40 dB staat ), door het min teken betekend dit dus met het woordje reductie dat je eigenlijk hier deze 5 dB mag optellen op de 40 dB en dus op 45 dB komt. De reductie slaat namelijk op de gemeten / berekende waarde waar dus 5 dB van mag worden afgetrokken. Ik weet dat dit heel vaak verkeerd wordt gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dunklefaser schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 11:06:
@nairolf Ik denk dat de huidige WPAC-rekentool op de volgende manier de nieuwe geluidseisen kan simuleren.
Met een correct gemeten, gereduceerd geluidsvermogen veranderd dan voor overdag in feite niets,
de fake K1 toeslag wordt onder "Toetsing" uitsluitend onder "Avond + nacht" toegepast.

Wordt langzaam tijd dat er een nieuwe WPAC-rekentool komt, of niet?
Nee, juist anders om, de in de huidige "oude" WPAC methode wordt nu nog rekening gehouden met de 45 dB op de dag, ook als er maar één geluidsvermogenswaarde ( = beide geluidsvermogenswaarde van beide tijdsvakken zijn gelijk) is ingegeven.
Alleen dan gaat het fout, heb je twee geluidsvermogenswaarde van bv 55 dB (dag) en 52 dB (nacht) dan is er niets aan de hand en wordt het in de WPAC goed berekend.
Dus heb je maar één geluidsvermogenswaarde voor beide tijdsvakken dan zou je bv via de K1 een "fake" correctie kunnen uitvoeren zodat de limiet waarde overdag van nu 45 dB naar 40 dB wordt verlaagd.

[ Voor 10% gewijzigd door MacD007 op 31-10-2024 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nairolf schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 10:42:
[...]

[...]

Zie deze reactie van MacD007 onderaan. Het gaat er met name om of de nachtmodus ook daadwerkelijk volgens de juiste norm gemeten is. Claims zonder norm-gemeten waarden zijn waardeloos.

Mijn interpretatie van de nieuwe standaard is als volgt:
- Je moet overdag voldoen aan 45 dB(A)
- Je moet snachts voldoen aan 40 dB(A)
- Alleen als de "stille modus" daadwerkelijk volgens norm EN12102 gemeten is, en dus een officieel gemeten geluidsvermogen heeft, mag die waarde in de tool snachts gebruikt worden.
Volgens de Bbl dus niet;
zie hieroder een tabel uit het praktijkboek Bbl (dat is een uitgebreide versie van de Bbl waar eea uitvoeriger is beschreven) lees mn even ook het onderste aandachtspunt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZO-9H9gZftfKVcnp4JjiF06gSew=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/kS8iJ5STAFsLgduOmiF6J4jL.png?f=user_large
Conclusie: Als de stille modus niet "goed" gemeten is door de fabrikant dan moet je snachts en overdag hetzelfde geluidsvermogen invullen.
Ja en dan geld ook de nieuwe limiet van 40 dB, omdat je je de reductie dan namelijk niet mag toepassen.
Dat komt erop neer dat je dus met dat vermogen snachts aan 40 dB(A) moet voldoen. Het klinkt dan als "straf" dat je overdag ook aan 40 dB(A) moet voldoen, maar eigenlijk is dat niets extras. Als je met dat vermogen snachts onder 40 dB(A) uitkomt dan kom je natuurlijk ook overdag onder de 40 dB(A) grens.
In de Bbl staat deze limiet al op deze 40 dB, je kunt alleen een extra reductie toepassen als je ook een gecertificeerde stille modus hebt.

[ Voor 4% gewijzigd door MacD007 op 31-10-2024 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@MacD007 Ondertussen zou ik graag een instructie op de RVO-website van de rekentool willen zien,
een soort "handmatige" procedure voor het correcte gebruik na de aanpassing van 1-1-2024.
Een doorsnee, met de handhaving belaste ambtenaar, zou dit waarschijnlijk ook op prijs stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dunklefaser schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 11:52:
@MacD007 Ondertussen zou ik graag een instructie op de RVO-website van de rekentool willen zien,
een soort "handmatige" procedure voor het correcte gebruik na de aanpassing van 1-1-2024.
Een doorsnee, met de handhaving belaste ambtenaar, zou dit waarschijnlijk ook op prijs stellen.
Ze zouden de WPAC tool gewoon moeten aanpassen, echter gezien deze regering verwacht ik dat daar geen bugdet voor wordt gegeven. Ik zal eens kijken of ik met de overheid hier contact kan krijgen, de RVO is hier overigens niet de juiste contact voor, ik vrees dat ik hier het ministerie zelf moet hebben, de opdrachtergever was namelijk hier het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@MacD007 "Ze (de oude regering?) zouden de WPAC-tool gewoon al lang aangepast moeten hebben."
Per 1-1-2024 bijvoorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dunklefaser schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 12:01:
@MacD007 "Ze (de oude regering) zouden de WPAC-tool gewoon al lang aangepast moeten hebben."
Per 1-1-2024 bijvoorbeeld?
sorry, de wetgever moet hier helemaal niets, je moet je als een bonus zien dat ze hier iets willen doen, maar verplicht zijn ze het niet.
Ze hebben het in de wet gezet en daarmee is het in het algemeen ook de kous af, voor 99,99% van de wetten een regels zijn er geen tools.
Ik vind wel dat het netjes was om deze aan de nieuwe situatie aan te passen, wat ik echter in het verleden veelal gezien heb dat ze het hulpmiddel gewoon hebben ingetrokken. En dan heb je niets meer.
Vergeet ook niet dat in de nieuwe Bbl (ook niet in het praktijkboek de tool WPAC-geluid helemaal niet meer in voor komt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@MacD007 Als er niemand (meer) voor verantwoordelijk is (of gemaakt kan worden)
zou ik zeggen: Intrekken de WPAC-boel en toezien waar het schip strand.
Ik verheug me al op de chaos 7(8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!
dunklefaser schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 12:16:
@MacD007 Als er niemand (meer) voor verantwoordelijk is (of gemaakt kan worden)
zou ik zeggen: Intrekken de WPAC-boel en toezien waar het schip strand.
Ik verheug me al op de chaos 7(8)7
kijk zolang de tool het prima doet (in de meeste gevallen) en ook gewoon op de site van de overheid staat gewoon gebruiken.
Vergeet niet dat deze regering totaal geen interesse in wat voor soort milieu acties en promoties heeft, Hun ministerie "groene groei en milieu" zou eigenlijk gewoon groei moeten heten, wat groen en milieu is daar ver in te zoeken.
En laten we wel eerlijk wezen, als de fabrikanten gewoon hun producten ook laten testen conform de wettelijke regels (oude typen warmtepompen, de post van @RaymondD heeft dat laten zien, met geluidswaarden die veel te hoog waren, kun je de huidige WPAC prima gebruiken.
Maar ook bv de nieuwe WeHeat, die heel lang gewoon het heeft vertikt om wat voor reden dan ook om hun warmtepompen door bv Kiwa te laten testen en dus geen juiste geluidswaarden (nog steeds hebben niet alle van hun producten een gecertificeerde stille modus) publiseerden. jewoon jammer en ook nog stom ook, ik wil niet weten hoeveel klanten ze daardoor kwijt zijn geraakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
In de panasonic servicemanual van mijn warmtepomp staat 1 waarde met 4 **** genoemd van 56db voor mijn warmtepomp.

Onderaan de pagina staat:

**** The sound power level is measured with accordance to EN12102 under conditions of the EN14825

Kan ik er dan vanuit gaan dat ik deze waarde mag gebruiken voor zowel de nacht als dagstand? Er wordt ook nog een waarde van 62db genoemd, maar daar staan die is niet onder EN12102 en EN14825.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RaymondD schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 13:36:
In de panasonic servicemanual van mijn warmtepomp staat 1 waarde met 4 **** genoemd van 56db voor mijn warmtepomp.

Onderaan de pagina staat:

**** The sound power level is measured with accordance to EN12102 under conditions of the EN14825

Kan ik er dan vanuit gaan dat ik deze waarde mag gebruiken voor zowel de nacht als dagstand? Er wordt ook nog een waarde van 62db genoemd, maar daar staan die is niet onder EN12102 en EN14825.
Nee, want je moet voor in Nederland dit doen met maximaal vol (100%) vermogen, en sorry, in de norm EN 12102 is dat dus één van de vele opties die je hebt, de ErP geluidsvermogenwaarde is ook conform EN12102 (deel 1 of deel 2) maar is zeker NIET met 100% vol vermogen gemeten.

Het moet dus wil je daar gebruik van maken zeker zijn dat de (dag) waarde ook echt het 100% vol vermogen betreft, en helaas een heleboel fabrikanten weten deze gegevens goed te verstoppen, je zult je leverancier dus hierom specifiek moeten vragen.
De ander norm (EN14825) die je noemd gaat over : "Testing and rating at part load conditions (deellast condities) and calculation of seasonal performance (SCOP)".
Hierdoor staat er dus eigenlijk dat ze het geluidsvermogen gemeten hebben ( met EN12102) onder deel last condities, dus zeker niet op vollast (=100% max vermogen), daaruit kun je dus al opmaken dat de aangegeven waarde voor NL niet te gebruiken is. De ErP geluidsvermogenwaarde is namelijk op basis van deel-last.

Er zijn gelukkig voldoende leveranciers die dit op de juiste manier doen, maar mn met enelse bronnen moet je altijd uitkijken, juist omdat deze dus niet voor onze markt bedoeld zijn en dus mogelijk afwijkende gegevens leveren. Idem met Duitsland, daar wordt mn de ErP waarde gebruikt.
sorry, ik kan het helaas niet makkelijker maken.

ik heb nog even gekeken bij panasonic NL naar je model Panasonic Aquarea K 7kW (WH-UDZ07KE5)
daar heb ik helaas ook geen juiste waarde kunnen vinden: https://www.aircon.panaso...-sdc0309k6e5-wh-udz07ke5/

site voor je model: https://www.aircon.panaso...-sdc0309k6e5-wh-udz07ke5/

ook in de handleiding is hierover niets te vinden.

[ Voor 25% gewijzigd door MacD007 op 31-10-2024 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
MacD007 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 14:53:
[...]

Nee, want je moet voor in Nederland dit doen met maximaal vol (100%) vermogen, en sorry, in de norm EN 12102 is dat dus één van de vele opties die je hebt, de ErP geluidsvermogenwaarde is ook conform EN12102 (deel 1 of deel 2) maar is zeker NIET met 100% vol vermogen gemeten.

Het moet dus wil je daar gebruik van maken zeker zijn dat de (dag) waarde ook echt het 100% vol vermogen betreft, en helaas een heleboel fabrikanten weten deze gegevens goed te verstoppen, je zult je leverancier dus hierom specifiek moeten vragen.
De ander norm (EN14825) die je noemd gaat over : "Testing and rating at part load conditions (deellast condities) and calculation of seasonal performance (SCOP)".
Hierdoor staat er dus eigenlijk dat ze het geluidsvermogen gemeten hebben ( met EN12102) onder deel last condities, dus zeker niet op vollast (=100% max vermogen), daaruit kun je dus al opmaken dat de aangegeven waarde voor NL niet te gebruiken is. De ErP geluidsvermogenwaarde is namelijk op basis van deel-last.

Er zijn gelukkig voldoende leveranciers die dit op de juiste manier doen, maar mn met enelse bronnen moet je altijd uitkijken, juist omdat deze dus niet voor onze markt bedoeld zijn en dus mogelijk afwijkende gegevens leveren. Idem met Duitsland, daar wordt mn de ErP waarde gebruikt.
sorry, ik kan het helaas niet makkelijker maken.

ik heb nog even gekeken bij panasonic NL naar je model Panasonic Aquarea K 7kW (WH-UDZ07KE5)
daar heb ik helaas ook geen juiste waarde kunnen vinden: https://www.aircon.panaso...-sdc0309k6e5-wh-udz07ke5/

site voor je model: https://www.aircon.panaso...-sdc0309k6e5-wh-udz07ke5/

ook in de handleiding is hierover niets te vinden.
toon volledige bericht
Dank, eigenlijk komt het erop neer dat ik nu een warmtepomp heb die op papier (net) niet voldoet. Zolang er niemand klaagt is er geen probleem. En met instellingen kan ik het geluidsniveau behoorlijk onder controle houden. Ik verwacht ook niet boven de 40db 's nachts uit te komen omdat hij nooit op vol vermogen hoeft te draaien. Overdag SWW run zal waarschijnlijk wel de 40db overschrijden. 45db misschien kortdurend. Ik kan wellicht nog iets doen aan demping in de machine en in uiterst geval een omkasting, maar dat heb ik liever niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RaymondD schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 15:32:
[...]

Dank, eigenlijk komt het erop neer dat ik nu een warmtepomp heb die - in ieder geval - op papier (net) niet voldoet. Zolang er niemand klaagt is er geen probleem. En met instellingen kan ik het geluidsniveau behoorlijk onder controle houden. Ik verwacht ook niet boven de 40db 's nachts uit te komen omdat hij nooit op vol vermogen hoeft te draaien. Overdag SWW run zal waarschijnlijk wel de 40db overschrijden. 45db misschien kortdurend. Ik kan wellicht nog iets doen aan demping in de machine en in uiterst geval een omkasting, maar dat heb ik liever niet.
Had je nu een WPAC gedaan voor je warmtepomp ? en vraag (eis) van je leverancier gewoon deze gegevens wat deze zijn ze gewoon verplicht om te verstrekken, je zou hier zelf de koop daardoor kunnen laten ontbinden (je kunt namelijk niet aan de wettelijke verplichtingen voldoen).

[ Voor 13% gewijzigd door MacD007 op 31-10-2024 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
MacD007 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 15:34:
[...]

Had je nu een WPAC gedaan voor je warmtepomp ?
Zeker, al een aantal posts terug: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/80540538

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jup, sorry, ik ben even niet gaan zoeken. die geeft echter aan dat je dus beide niet voldoet. Dan hoop ik maar dat er geen buurman gaat klagen, want dan heb je wel een probleem. Ik vrees namelijk dat de echte geluidsvermogenwaarde nog een stuk hoger ligt.

Heeft je installateur op de geluidseis gewezen, formeel hoeft hij dit nog niet, in hopelijk 2025 gaat dat met de wet WKB voor ook bestaande bouw ook verplicht worden, voor nieuwbouw is deze al van toepassing.
Dan moet de installateur aantonen dat de installatie aan alle wettelijke eisen ( dus ook de geluidseisen) voldoet.

[ Voor 25% gewijzigd door MacD007 op 31-10-2024 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdbraber
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Hoi! Ik probeer voor een Weheat Sparrow (met LwMax 50dB(A)) uit te rekenen of ik deze kan plaatsen in een hoek van mijn tuin (tussenwoning; links, rechts en achter buren). In die hoek kunnen geluidsdempende schuttingen. Als ik het invoer in de WPAC tool lijkt het *precies* te kunnen. Ik houd hierbij de situatie van 4.1.6 uit de handleiding aan waarbij het schuurtje telt als gevel. Klopt het als ik het op deze manier bereken of zie ik iets over het hoofd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hZcCeVYk_nhxtEf7uyoq79KUInE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/o65t84gaHoSukvi20y7BRIMa.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xcOdF2NVTA5n3T4tg-w7fcVX8oQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2Zj5ZvJye2UeMG2vuuw9mNK8.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door mdbraber op 06-11-2024 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@marvel27 @MacD007 Volgens de vereniging eigenhuis is
"Geluid warmtepomp zelden een probleem"
95% heeft geen geluidsoverlast

Uitgesplitst
6,3% hybride warmtepompen
2,6% FE warmtepompen

Enquête onder 1649 woningeigenaren die die tussen 2022 en 2024 een wp lieten plaatsen.

Bij slechts 2 procent hebben buren geluidsoverlast

Dus eigenlijk kunnen we dit topic sluiten?

Opdrachtgever van de enquête: RVO, Netbeheer Nederland en Techniek Nederland.
Bron: "eigenhuis magazine" 11-2024, p. 11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 13:10
dunklefaser schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 13:54:

Uitgesplitst
2,6% FE warmtepompen

Enquête onder 1649 woningeigenaren die die tussen 2022 en 2024 een wp lieten plaatsen.

toon volledige bericht
Dit komt inderdaad van het onderzoek de “installatiemonitor”, voor het volledige rapport zie deze website met onderaan een link naar het volledige rapport.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 13:16

Uitgesplitst
2,6% FE warmtepompen

toon volledige bericht
De meetmethode, toezicht en handhaving kloppen toch niet dus ja.
Enige wat je moet doen is zorgen dat de buren daadwerkelijk geen overlast krijgen.

Enige moment dat er wordt gemeten is als de buren aansturen, en je doet niks ad situatie, op een officiële geluidsmeting.

Neem als voorbeeld de WPAC berekening, die rekent met 100% vollast (geluid) vermogens.
Kan best zijn dat de pomp die je plaatst dat nooit of heel sporadisch gaat doen.

Ander voorbeeld, een WP heeft een op papier gunstig maximum geluidsvermogen maar de fan heeft bij lage vermogens al een vrij hoorbaar geluid die er continue is als deze draait.
Dit kan zeker overlast geven als de WP nabij de erfgrens staat.

[ Voor 4% gewijzigd door Technician- op 09-11-2024 14:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Technician-
Nu heb ik al een aantal gecertificeerde geluidsmetingen bij gewoond, betaald door de gemeente in geval van complexe installaties in de bebouwde omgeving. Meting op erfgrens nabij raam en binnen bij de bezwaarmaker.

Maar zo’n meting meet van alles in de omgeving maar nooit de bron waarover geklaagd wordt. _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Uitgesplitst
2,6% FE warmtepompen

toon volledige bericht
helaas heeft de VEH het wel vaker mis, ondanks, ja ik zelf ben ook lid, ben het lang niet altijd met hun eens.
gezien de aantal vragen en alleen al de verschillende topics en vragen hier op tweakers hebben we toch een probleem. En dat werd in het verleden ook door de media (ook met onderzoeken) toch heel anders gezien, daar was dit in feite probleem nr 1.
Dus zolang ik nog diverse vragen per week over dit probleem krijg hebben we denk ik hier nog meer dan voldoende werk te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebastiaanPs
@dunklefaser @MacD007
Er zijn inmiddels honderdduizenden warmtepompen in Nederland.
Als 5% van de eigenaars in de enquete aangeeft dat buren overlast hebben, dan zijn er duizenden buren met klachten. Dus in dat licht niet verbazingwekkend dat er hier allerlei verhalen naar voren komen.

[ Voor 20% gewijzigd door SebastiaanPs op 09-11-2024 14:52 ]

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@MacD007 De echte (geluids)bron van deze gebruikersenquête - dus geen metingen/berekeningen
is via de bijdrage van @SebastiaanPs te vinden. Het verschil tussen praktijk en theorie?

Soms lees je ook iets van ervaringsdeskundigen, maar dit is natuurlijk onzeker en altijd anekdotisch.

[ Voor 33% gewijzigd door dunklefaser op 09-11-2024 14:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solid11
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 11-05 09:37
Als 95% geen geluidsoverlast ervaart dan werkt de regelgeving toch goed! Dus dit topic is juist fijn, vooral de bijdrage van sommige is te prijzen.

Bijna al de geluidregelgeving in Nederland gaat uit dat er een percentage gehinderde blijft ondanks dat er voldaan wordt aan de norm. Dat geldt ook voor deze eis van de warmtepompen.

Een geluidsniveau van 40 dB(A) meten overdag zal redelijk lastig zijn in de stedelijke omgeving. Dergelijke metingen op de erfgrens moeten mijn inziens na de avondspits plaatsvinden en misschien eigenlijk in de nachtperiode om wat zinnigs te zeggen over het niveau van de warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Solid11 Of de warmtepomp installaties van de 1649 deelnemers aan de regelgeving voldoen
was geen onderdeel van dit onderzoek, dus met een uitspraak dat de "95%" aan de vigerende regelgeving voldoen zou ik voorzichtig zijn. - Daarom ook mijn opmerking betreffende (het verschil tussen) theorie en praktijk.

[ Voor 4% gewijzigd door dunklefaser op 09-11-2024 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dunklefaser schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 14:53:
@MacD007 De echte (geluids)bron van deze gebruikersenquête - dus geen metingen/berekeningen
is via de bijdrage van @SebastiaanPs te vinden. Het verschil tussen praktijk en theorie?
die had ik ook gelezen, maar wat staat daar ? "Geluid wordt vooral door hybride warmtepompeigenaren als minpunt gezien", voor de rest staat er eigenlijk niet zo veel over geluid, en zeker de genoemde 95% vind je niet terug, dus waar ze dat cijfer weer uit hun hoge hoed hebben getoverd ? :?
Soms lees je ook iets van ervaringsdeskundigen, maar dit is natuurlijk onzeker en altijd anekdotisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dunklefaser schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 14:53:

ja, je hebt ervaringsdeskundigen, die heb je zowel als het goed gaat maar ook als het fout gaat, zolang ongeacht wat voor cijfer je daar aan wilt plakken het niet goed gaat, en bedenk wat hier ook al is genoemd het voldoen aan de wettelijke eisen betekend niet automatisch dat iemand daar in zijn beleving geen hinder ondervind.
het probleem met deze ervaringsdeskundigen is dat hun situatie nu een keer niet met die van jou situatie te vergelijken is, het is dus appels met aardappelen vergelijken, beide zijn eetbaar en je vind het woordje appel in terug, maar houd de gemeenschappelijke vergelijkingen ook bij op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@MacD007 Wat mij betreft kunnen we de discussie over de gebruikerservaringen en de enquête van de "installatiemonitor" in dit topic over de geluideisen sowieso sluiten (appels met aardperen - of zoiets).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solid11
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 11-05 09:37
Dit zegt ook wat ander. Van de totaal 1800 respondenten ondervinden 233 veel overlast van geluid. Wat neerkomt op circa 13%… is toch weer wat anders dan 95% ondervindt geen overlast
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EvZglEHazDYb22CoeVA2vYaaldE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3Xd44a3F6rPcYYLTRycd8uZK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Solid11 Je citeert uit een andere presentatie.
Volgens mij gaat het om 2 verschillende enquêtes:
Jouw citaat is uit "“Beleving van het installatieproces” van 21 maart 2024
De meest recente enquête gaat over "Ervaringen warmtepomp" van 9 september 2024
beide presentaties van dezelfde auteur

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Solid11 schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 16:56:
Dit zegt ook wat ander. Van de totaal 1800 respondenten ondervinden 233 veel overlast van geluid. Wat neerkomt op circa 13%… is toch weer wat anders dan 95% ondervindt geen overlast
[Afbeelding]
Waarbij er ook nog een klemtoon op "veel geluidsoverlast" ligt, dus dat is best veel.
Andere zaken zoals veel ruimte, verwarmen duurt lang is terug te voeren dat men geen cq onvoldoende technische kennis bezit en niet snapt dat een warmtepomp nu eenkeer geen CV is, dus een FE maar ook een hybride gewoon een stuk groter zal zijn.
dan het aspect "mooi", dat snap ik mn de oudere generatie zijn nu niet bepaald mooi, maar ook daar zie je bij nieuwe producten wel duidelijk veel meer aandacht is besteed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Mijn samenvatting van beide presentaties: "Veel geschreeuw en weinig wol."
Lijkt me eerder op een "executive summary" of een press release.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SebastiaanPs
Solid11 schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 16:56:
[Afbeelding]
@dunklefaser haalde dat getal uit de nieuwe enquete van de installatiemonitor (link naar pdf).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6n8FC_ckAG6P4p8yIMnWt0muFAw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/niSEj84T58QCzzqmppHukocC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UDFfYlairI0zIjChof23_Uy9hrc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WQaTYuFWGnplGKkFNtWIkABw.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door SebastiaanPs op 09-11-2024 19:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 11-05 23:51
Ik heb dit topic voor het eerst gevolgd en ben zeer sceptisch over de enquete. In mijn directe omgeving:

* Eigen WP van geluiddempende kast voorzien omdat mijn buren en vrouw s'nacht de Elga/Toshiba hinderlijk vonden
* Buurman 3 huizen verder op heeft de Daikin Altherma hybride van het dak van de keuken uitbouw moeten halen en in de tuin geplaatst. Ook na klacht buren.
* Mijn buurman heeft net een Amber laten installeren en klaagt over het geluid tijdens de DHW run.

Het is maar net hoe je de enquete organiseert. Vaak willen of durven buren niet te klagen.
Ik kijk met ongeloof naar de cijfers van de enquete. Harris/Trump zaten ze er ook helemaal naast.

Ik heb de WPAC berekening gemaakt voor een rijtjeshuis van mijn zoon en zie tot mijn grote schrik dat met de nieuwste cijfers van de Amber deze wettelijk niet voldoet. En dit bij A7W35 dus 7C buiten. Laat staan bij 0C of vorst. Hoe groter de drukverschillen hoe meer herrie de compressor maakt.

Hoe verder? Ik denk dat de Overheid producenten/leveranciers moeten dwingen om geluidsarme WP's op de markt de brengen met normen gebaseerd op de "beste stand der techniek". Welke WP is dat op dit moment?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:56
Tomexergie schreef op zondag 10 november 2024 @ 07:46:
Ik heb dit topic voor het eerst gevolgd en ben zeer sceptisch over de enquete. In mijn directe omgeving:

* Eigen WP van geluiddempende kast voorzien omdat mijn buren en vrouw s'nacht de Elga/Toshiba hinderlijk vonden
* Buurman 3 huizen verder op heeft de Daikin Altherma hybride van het dak van de keuken uitbouw moeten halen en in de tuin geplaatst. Ook na klacht buren.
* Mijn buurman heeft net een Amber laten installeren en klaagt over het geluid tijdens de DHW run.

Het is maar net hoe je de enquete organiseert. Vaak willen of durven buren niet te klagen.
Ik kijk met ongeloof naar de cijfers van de enquete. Harris/Trump zaten ze er ook helemaal naast.

Ik heb de WPAC berekening gemaakt voor een rijtjeshuis van mijn zoon en zie tot mijn grote schrik dat met de nieuwste cijfers van de Amber deze wettelijk niet voldoet. En dit bij A7W35 dus 7C buiten. Laat staan bij 0C of vorst. Hoe groter de drukverschillen hoe meer herrie de compressor maakt.

Hoe verder? Ik denk dat de Overheid producenten/leveranciers moeten dwingen om geluidsarme WP's op de markt de brengen met normen gebaseerd op de "beste stand der techniek". Welke WP is dat op dit moment?
toon volledige bericht
Kun je je berekeming mbv de Amber delen? In een riktjeshuis topic heb ik berekend dat die wel zou moeten voldoen achteraan in een hoek van de achtertuin. Maar benieuwd welke posities jij hebt gebruikt.

Gebruikte NRGkick met Schuko en rode 32A adapters te koop, 7.5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SebastiaanPs
Tomexergie schreef op zondag 10 november 2024 @ 07:46:

toon volledige bericht
De enquete is uitgevoerd onder warmtepompeigenaars. Aan de buren zelf hebben ze niks gevraagd, dus dat is een heel goed punt.

Wat mij verbaasde is dat bij zowel de eerste als deze tweede enquete de eigenaars van hybride warmtepompen veel vaker geluidsoverlast ervaren. Hoe zou dat komen?

Hypothese: de hybride warmtepompen draaien veel vaker op hoog vermogen. De full electric warmtepomp zijn vaak gedimensioneerd op buitentemperaturen van -10, waardoor hij in praktijk bijna altijd op laag of middenvermogen draait, alleen tijdens SWW runs op vol vermogen.

Andere gedachten/verklaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

marvel27 schreef op zondag 10 november 2024 @ 08:47:
[...]

Kun je je berekeming mbv de Amber delen? In een riktjeshuis topic heb ik berekend dat die wel zou moeten voldoen achteraan in een hoek van de achtertuin. Maar benieuwd welke posities jij hebt gebruikt.
In de TS van het Amber topic vind je onderaan de link naar een uitgebreid document vers van de pers van Itho uitgevoerd door de KIWA

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomexergie
marvel27 schreef op zondag 10 november 2024 @ 08:47:
[...]

Ik heb het geluk dat de buurman een aanbouw heeft van 4 meter lang baksteen. Maar verderop aan dezelfde kant voldoet hij net niet aan de norm. Aan de rechterzijde precies de norm, maar het is op het randje. Twee extra ontvangposities eigen slaapkamer en buren voldoen aan de norm.
Ingevoerd opgave ITHO Amber 65 LwA Maximaal A7W35= 59 dB dag en nacht
Het is de vraag wat de LwA bij 2,0,-5 C is? Dan komt ook de rechter kant ver over de Lp 40dB neem ik aan.
Ik denk dat dat de beste plek is. Als je in staat bent om op deze plek een geluidsscherm van 2 meter hoog en 3 meter lang te plaatsen kun je het probleem ook oplossen.
De rechter buren hebben achter tegen de erfgrens een zithoek gemaakt dus midden achter is geen goede positie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FzVsFzqKyfqYgWqHRJd6U5CZG7o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/V4rMKrAopcjrpV9GvxM0TVnm.png?f=fotoalbum_large

Ik twijfel nog over de Arotherm plus. Zou die echt veel stiller zijn in de 100% mode?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Uit een zeer recente beslisnota VTH beleid:
"...Een ander voorbeeld is dat we minder inzetten op handhaving tegen airco’s e warmtepompunits en dat oudere, of niet hoog geprioriteerde handhavingsonderwerpen gepland opgepakt kunnen worden."
Wat kan dat betekenen i.v.m. mogelijke geluidsoverlast?
De geluidseisen zelf blijven vermoedelijk bestaan, of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cbr
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 10:13

Cbr

dunklefaser schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 17:04:
Uit een zeer recente beslisnota VTH beleid:
"...Een ander voorbeeld is dat we minder inzetten op handhaving tegen airco’s e warmtepompunits en dat oudere, of niet hoog geprioriteerde handhavingsonderwerpen gepland opgepakt kunnen worden."
Wat kan dat betekenen i.v.m. mogelijke geluidsoverlast?
De geluidseisen zelf blijven vermoedelijk bestaan, of niet?
Dit is vergelijkbaar met dat de politie veel meer aandacht heeft voor overvallen en minder voor fietsdiefstal. Daarmee is fietsdiefstal niet opeens toegestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Cbr Klopt - maar dat was altijd een beleidskeuze geweest.

Aanleiding?? voor het aangepaste beleid:
"Nu werken we op basis van het verouderd VTH-beleid. Dit beleid sluit niet meer goed aan op
de ontwikkelingen die landelijk, regionaal en lokaal spelen. Door het gebrek aan recente
beleidsmatige prioritering, het hoge aantal meldingen en de beperkte capaciteit kunnen we
niet genoeg sturen en/of proactief handelen. In de praktijk uit dit zich in incident gestuurd
werken. Denk bijvoorbeeld aan handhavingsverzoeken over airco-/ warmtepompunits of
laadpalen. Dit zijn relatief kleine overtredingen die een aanzienlijke belasting zijn op de
capaciteit.
Hierdoor blijft nagenoeg geen ruimte over om belangrijke onderwerpen met
impact op onze inwoners en ondernemers strategisch op te pakken. Daarom wil het college
graag nieuw VTH-beleid opstellen."

No comment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cbr
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 10:13

Cbr

Heb je een linkje naar de bron?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
Tomexergie schreef op zondag 10 november 2024 @ 20:08:
[...]

Ik heb het geluk dat de buurman een aanbouw heeft van 4 meter lang baksteen. Maar verderop aan dezelfde kant voldoet hij net niet aan de norm. Aan de rechterzijde precies de norm, maar het is op het randje. Twee extra ontvangposities eigen slaapkamer en buren voldoen aan de norm.
Ingevoerd opgave ITHO Amber 65 LwA Maximaal A7W35= 59 dB dag en nacht
Het is de vraag wat de LwA bij 2,0,-5 C is? Dan komt ook de rechter kant ver over de Lp 40dB neem ik aan.
Ik denk dat dat de beste plek is. Als je in staat bent om op deze plek een geluidsscherm van 2 meter hoog en 3 meter lang te plaatsen kun je het probleem ook oplossen.
De rechter buren hebben achter tegen de erfgrens een zithoek gemaakt dus midden achter is geen goede positie.

[Afbeelding]

Ik twijfel nog over de Arotherm plus. Zou die echt veel stiller zijn in de 100% mode?
toon volledige bericht
arotherm plus heeft een rolcompressor.
Loeizware panelen 2 of 3 mm dik staal en daarin dikke isolatie. En een speciale lage toeren grote fan.
Dit is geschikt in een rijtjeshuis omgeving.
Reken er maar aan.

Massa is belangrijk voor geluiddemping,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Technician- schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 20:22:
[...]
Loeizware panelen 2 of 3 mm dik staal en daarin dikke isolatie. En een speciale lage toeren grote fan.
Reken er maar aan.

Ik weet niet wat andere merken voor compressor met geluiddemping gebruiken, maar ze zijn allemaal "fluisterstil".

Inderdaad is bij deze freguenties massa de belangrijkste demper. Ik heb het geluid van mijn herrie Toshiba/Elga aardig naar beneden weten te krijgen met een geluidskast met zware dempende matten die ze gebruiken om een wasmachine op te zetten. Mijn vrouw vindt het geluid nu acceptabel, en dat is de belangrijkste graadmeter.

Maar ja, dat rijtjeshuis van mijn zoon kan de Amber problemen opleveren , een hoop gezeik over een dBtje meer of minder. Misschien toch beter om voor de arothem plus te gaan. Wel een elektrisch element apart inbouwen of toch maar voor hybride gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Technician- schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 20:22:
[...]
Reken er maar aan.

Is de Quatt met Lw van 51 dB ook niet een goede optie als je hybride wilt toepassen. Wel R32 maar het is een mono zonder stekmonteur dus. Veel geruislozer dan de Amber. Of is het ook een verkoop praatje (zacht uitgedrukt).

Als hybride na isolatie goed voldoet, dan kan hij altijd nog overgaan naar full E.

Of is het ook een verkoop praatje (zacht uitgedrukt)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:19
Tomexergie schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 21:53:
[...]

Is de Quatt met Lw van 51 dB ook niet een goede optie als je hybride wilt toepassen. Wel R32 maar het is een mono zonder stekmonteur dus. Veel geruislozer dan de Amber. Of is het ook een verkoop praatje (zacht uitgedrukt).

Als hybride na isolatie goed voldoet, dan kan hij altijd nog overgaan naar full E.

Of is het ook een verkoop praatje (zacht uitgedrukt)
Volgens de brochure van Quatt is het 55 dB(A) bronvermogen in “normaal” bedrijf en 52 in silent.
Een duo 58.

Dit leest niet als het maximale bronvermogen zoals itho het wel op geeft.

Amber is bij gelijk vermogen volgens mij een stuk stiller.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Ronald schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 20:34:
[...]

Volgens de brochure van Quatt is het 55 dB(A) bronvermogen in “normaal” bedrijf en 52 in silent.
Een duo 58.

Dit leest niet als het maximale bronvermogen zoals itho het wel op geeft.

Amber is bij gelijk vermogen volgens mij een stuk stiller.
Maar het is de vraag of je een constant lager vermogen kunt draaien. Bij pendelen, nachtverlaging of oscillerende regelingen gaan alle WP's even naar maximale vermogen, tenzij je de silent mode gebruikt.
Ik geef er de voorkeur aan om ook bij max onder de toegestane grens te blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:38
Tomexergie schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 20:44:
[...]

Maar het is de vraag of je een constant lager vermogen kunt draaien. Bij pendelen, nachtverlaging of oscillerende regelingen gaan alle WP's even naar maximale vermogen, tenzij je de silent mode gebruikt.
Maar zo moet je wel meten.
En dan komt ineens een Vaillant in beeld ;)
Zoals @Technician- al omschrijft; de bouw van zo'n ding is ouderwetse Deutsch gründlichkeit.
(en los daarvan, set and forget)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Tomexergie schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 20:44:
[...]

Nee hoor, bij Panasonic gaat de ventilator naar het maximale toerental na elke pendel, ondanks Quiet Mode 3. De J-serie, H-serie en K-serie doen het allemaal. Op het moment dat de compressor uitstaat maakt de warmtepomp de meeste herrie doordat de ventilator 1 minuut gaat nablazen 8)7. De ventilator draait harder dan deze tijdens normaal bedrijf (QM3) doet draaien.

Zie: Dre in "Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 3"

Voor stilte zou ik dus geen Panasonic nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyVeld
  • Laatst online: 09-05 10:14
Ik ben ook bezig met het verduurzamen van mijn woning, maar nu ik naar de inpasbaarheid van warmtepompen aan het kijken ben, lijkt mijn situatie toch wel erg lastig. Ik zou graag van het gas af willen en dus naar een all-electric warmtepomp willen overstappen.
Ik woon in de binnenstad van Delft, wat betekent dat er veel bebouwing dichtbij elkaar is, en ik dus eigenlijk aan alle kanten te maken heb met nabije perceelgrenzen.

Situatieschets:
Het is een huis, met aan beide zijden en aan de achterkant naburige bebouwing.
Ik heb een dakterras (3.25m x 2.17m), en een buitenmuur waaraan ik de warmtepomp zou op kunnen hangen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GGk58L98ZKDAC3csMoZtwPrz10E=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/A7BjuUCKFRlLFCtmFKqwuqh4.png?f=user_large
De ramen van de naburige bebouwing zijn met blauw aangegeven. Groen is de gewenste plek voor de buitenunit (maar dat is dus op de perceelgrens)
Het probleem is echter, dat de perceelgrenzen dusdanig dichtbij zijn, dat je eigenlijk automatisch over de limieten heen gaat.

Mogelijkheden/Vergunningen:
Ik heb met wat installateurs gesproken, waarvan de meeste zeggen dat het wel goed komt. Redenen hiervoor zijn:
  • De warmtepomp vooral gebruikt wordt in de winter, wanneer mensen toch niet buiten zijn
  • De warmtepomp alleen zo veel lawaai maakt als hij op hoog vermogen draait, wat relatief weinig voorkomt
  • Er in de binnenstad toch al veel omgevingsgeluid is, en het geluid van de warmtepomp daar tegen wegvalt
  • Het vanuit de gemeente vaak gedoogd wordt
  • We toestemming van de buren zouden kunnen vragen
Ik woon in een monumentaal pand, wat dus automatisch betekent dat ik een vergunning moet aanvragen van de adviescommissie (de vroegere 'welstand'). Hierdoor heb ik automatisch toestemming voor Bouwactiviteit (omgevingsplan) en Bouwactiviteit (technisch) nodig, waar geluid een onderdeel van is. Kortom, alle redenen van de installateurs doen er eigenlijk niet toe, want vergunning, dus het moet volgens de normen.

Het lastige vind ik dat er complexe meetnormen zijn, maar dat die heel erg gericht zijn op het uitleggen van de meetinstructies. Ook de installateurs konden me niet vertellen welk geluidsvermogen op welke plek is toegestaan.

Voor zover ik begrijp moet ik voldoen aan 40 dB(A) op de perceelgrens, met een extra ruimte van 5 dB(A) indien er een nachtmodus op de warmtepomp zit. Gezien mijn nabijheid tot de perceelgrenzen, zou dat dus betekenen dat ik een warmtepomp moet vinden met nachtmodus die onder de 45 dB(A) zit? Veel 'stille' warmtepomp zitten al rond de 50dB(A), wat dus al boven de limiet is.

Een installateur raadde me aan om de WeHeat sparrow te nemen, die zou op 1m op 44 db(A) zitten, dat lijkt precies te kunnen, mits mijn aannames correct zijn. Is dit het geval? Zijn er nog andere opties voor deze lastige situatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eärendil
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:37
RoyVeld schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 11:39:
Een installateur raadde me aan om de WeHeat sparrow te nemen, die zou op 1m op 44 db(A) zitten, dat lijkt precies te kunnen, mits mijn aannames correct zijn. Is dit het geval? Zijn er nog andere opties voor deze lastige situatie?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/phcyOeo0Y3Gp3A5u5FpRft9Gp6w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AuePSPNWinviltngMKLaUnfg.png?f=fotoalbum_large
https://support.weheat.nl...de-Sparrow?language=nl_NL

In de specificatie staat zelfs Lwa-MAX = 57,9 dB(A)
https://content.weheat.nl...row-product-specification

[ Voor 8% gewijzigd door Eärendil op 03-12-2024 11:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SebastiaanPs
@RoyVeld
Oei dat is wel een lastige situatie. Op de plek die jij noemt (groen gemarkeerd) zal geen enkele nu bestaande L/W warmtepomp voldoen en ik denk dat je het ook niet moet willen. De ramen zitten te dichtbij en veel bebouwing rondom, dat is ook nadelig voor de geluidsdruk.

Is er iets mogelijk bovenop het huis, bijv tpv de geel gemarkeerde delen (zie afbeelding hieronder)? Zal wellicht lastig zijn ivm de monumentale status. Misschien een niet-originele schoorsteen die je als voetstuk kunt gebruiken voor de buitenunit. Of een dakkapel oid, als dat er is (dan wel maatregelen tegen resonantie)?
Ander alternatief is een bodemwarmtepomp, maar dat is wel kostbaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B65gorLLZxCSPtlMvHWN5NVK4Zo=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/gXpHkbRkURWXEcSU9bHH73pM.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

RoyVeld schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 11:39:
Ik ben ook bezig met het verduurzamen van mijn woning, maar nu ik naar de inpasbaarheid van warmtepompen aan het kijken ben, lijkt mijn situatie toch wel erg lastig. Ik zou graag van het gas af willen en dus naar een all-electric warmtepomp willen overstappen.
Ik woon in de binnenstad van Delft, wat betekent dat er veel bebouwing dichtbij elkaar is, en ik dus eigenlijk aan alle kanten te maken heb met nabije perceelgrenzen.

Situatieschets:
Het is een huis, met aan beide zijden en aan de achterkant naburige bebouwing.
Ik heb een dakterras (3.25m x 2.17m), en een buitenmuur waaraan ik de warmtepomp zou op kunnen hangen.
[Afbeelding]
De ramen van de naburige bebouwing zijn met blauw aangegeven. Groen is de gewenste plek voor de buitenunit (maar dat is dus op de perceelgrens)
Het probleem is echter, dat de perceelgrenzen dusdanig dichtbij zijn, dat je eigenlijk automatisch over de limieten heen gaat.

Mogelijkheden/Vergunningen:
Ik heb met wat installateurs gesproken, waarvan de meeste zeggen dat het wel goed komt. Redenen hiervoor zijn:
  • De warmtepomp vooral gebruikt wordt in de winter, wanneer mensen toch niet buiten zijn
  • De warmtepomp alleen zo veel lawaai maakt als hij op hoog vermogen draait, wat relatief weinig voorkomt
  • Er in de binnenstad toch al veel omgevingsgeluid is, en het geluid van de warmtepomp daar tegen wegvalt
  • Het vanuit de gemeente vaak gedoogd wordt
  • We toestemming van de buren zouden kunnen vragen
Ik woon in een monumentaal pand, wat dus automatisch betekent dat ik een vergunning moet aanvragen van de adviescommissie (de vroegere 'welstand'). Hierdoor heb ik automatisch toestemming voor Bouwactiviteit (omgevingsplan) en Bouwactiviteit (technisch) nodig, waar geluid een onderdeel van is. Kortom, alle redenen van de installateurs doen er eigenlijk niet toe, want vergunning, dus het moet volgens de normen.

Het lastige vind ik dat er complexe meetnormen zijn, maar dat die heel erg gericht zijn op het uitleggen van de meetinstructies. Ook de installateurs konden me niet vertellen welk geluidsvermogen op welke plek is toegestaan.

Voor zover ik begrijp moet ik voldoen aan 40 dB(A) op de perceelgrens, met een extra ruimte van 5 dB(A) indien er een nachtmodus op de warmtepomp zit. Gezien mijn nabijheid tot de perceelgrenzen, zou dat dus betekenen dat ik een warmtepomp moet vinden met nachtmodus die onder de 45 dB(A) zit? Veel 'stille' warmtepomp zitten al rond de 50dB(A), wat dus al boven de limiet is.

toon volledige bericht
Zie ik hier niet een mooi plat dak voor een horizontale Weheat Black Bird ??

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyVeld
@SebastiaanPs
Het satellietbeeld vertekent wel een beetje. Het oranje vlak direct aangrenzend aan de groene locatie is lager, dus er is geen obstructie weg van de muur:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ciPI9kMengWbWqyn_nLDVvUg0h0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YFtG0ZkWTsyUHpnVQvgP4lc0.jpg?f=fotoalbum_large

De gele regio's die je gemarkeerd hebt hebben toch hetzelfde probleem? Dat ze op de perceelgrens staan, en je dus eigenlijk direct over de perceelgrenslimieten gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyVeld
Carboy54 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 12:43:
[...]

Zie ik hier niet een mooi plat dak voor een horizontale Weheat Black Bird ??
Wat bedoel je met 'hier'? Het dakterras zelf? Zelfs als ik hem in het midden van het terras langs de muur plaats, is het max ~1.5m naar de perceelgrens, en dat is op een echt onhandige plek als we buiten willen zitten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

RoyVeld schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 12:53:
[...]

Wat bedoel je met 'hier'? Het dakterras zelf? Zelfs als ik hem in het midden van het terras langs de muur plaats, is het max ~1.5m naar de perceelgrens, en dat is op een echt onhandige plek als we buiten willen zitten. ;)
Ik bedoel dat grote grijze vak. Is toch plat dak??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyVeld
Carboy54 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 13:03:
[...]

Ik bedoel dat grote grijze vak. Is toch plat dak??
Dat is inderdaad een plat dak, maar geen onderdeel van mijn perceel, (mijn perceel is met rode lijnen omtrokken in het plaatje). Ik vermoed dat als ik al problemen krijg met geluid op de grens, dat een warmtepomp op het dak van de buren dan ook problemen geeft :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11-05 23:38
Als je binnen wat ruimte hebt kan je een Kronoterm Versi-I (of andere warmtepomp zonder buitenunit) nemen, dan heb je niets met deze geluidseisen op de perceelgrens en ramen te maken (wel met de geluidseisen voor binnen de gebruiksruimte van de buren maar die eisen zijn veel eenvoudiger te halen want je wil zelf binnen ook geen herrie.

[ Voor 6% gewijzigd door blb4 op 04-12-2024 18:39 ]

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoyVeld
blb4 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 13:39:
Als je binnen wat ruimte hebt kan je een Kronoterm Versi-I nemen, dan heb je niets met deze geluidseisen op de perceelgrens en ramen te maken (wel met de geluidseisen voor binnen de gebruiksruimte van de buren maar die eisen zijn veel eenvoudiger te halen want je wil zelf binnen ook geen herrie.
Dat is een interessante optie, bedankt!
We hebben binnen genoeg ruimte (en kan er dan ook gemakkelijk geluidsisolatie omheen zetten mocht het geluid een probleem zijn). Dit ga ik eens nader onderzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:24
Als je binnen wat ruimte hebt kan je een Kronoterm Versi-I nemen, dan heb je niets met deze geluidseisen op de perceelgrens en ramen te maken (wel met de geluidseisen voor binnen de gebruiksruimte van de buren maar die eisen zijn veel eenvoudiger te halen want je wil zelf binnen ook geen herrie.
Ik had daar een offerte voor opgevraagd maar die was niet mals, alleen al 8K voor de unit zonder plaatsing gaf de installateur me aan.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyVeld
GudZ schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 14:44:
[...]

Ik had daar een offerte voor opgevraagd maar die was niet mals, alleen al 8K voor de unit zonder plaatsing gaf de installateur me aan.
Ja dat is ook wel het bedrag dat hier genoemd werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyVeld
Nog een vraagje, waarom noem je specifiek deze, en niet een van de andere die genoemd worden in L/W Warmtepompen zonder buitendeel (>4kW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11-05 23:38
RoyVeld schreef op woensdag 4 december 2024 @ 10:17:
[...]

Nog een vraagje, waarom noem je specifiek deze, en niet een van de andere die genoemd worden in L/W Warmtepompen zonder buitendeel (>4kW)
Omdat ik dat hele topic niet ken (dank, interessant!) en laatst toevallig 2 x achter elkaar die Kronoterm 'tegenkwam'. Daarvoor kende ik eigenlijk alleen de Vincent maar die is totaal geflopt. Ik wilde eigenlijk alleen maar zeggen: kijk of 't met een warmtepomp zonder buitendeel kan regelen.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik wil een airco plaatsen op de aanbouw die over de gehele breedte van de woning is en welke is gebouwd op de erfgrens (hierdoor loopt het dak van de aanbouw ongeveer 20cm 'over' het perceel van de buren aan de linkerkant. Aan de rechterkant loopt de openbare weg.

De gevel van de buren zit 40cm achter mijn gevel, hun gevel zit dus een stukje terug. Tevens hebben zij geen aanbouw.

Het is voor mij allemaal nieuwe materie, maar ik begrijp dat het van belang is dat de buurman op twee plekken mag verwachten dat ik niet over een geluidsgrens heen ga:
1. In zijn slaapkamer met twee ramen op de 1e etage
2. In zijn tuin als hij buiten zit

Ik heb bijvoorbeeld een airco gevonden met de volgende specs:
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/7Y2GtZ5F/screenshot-3.png

Ik heb geprobeerd de sheet zo goed als mogelijk in te vullen, op rij 89 zie ik dat het voldoet. Dit verbaast mij wel, aangezien ik overal lees dat het max 40dB mag zijn op de erfgrens en ik de buitenunit praktisch tegen de erfgrens aan plaats.
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/RC3L993R/screenshot-4.png
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/hGbVyP5D/screenshot-2.png

Waar ga ik de mist in? Doe ik het goed met de extra ontvangstposities?
Voor positie 1 heb ik een Y van -2 ingevuld om op hoofdhoogte te zitten van de buurman die in zijn tuin staat.
Er zitten twee slaapkamerramen, het eerste raam met hartafstand van de erfgrens op 1,3m (positie 2).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyVeld
Wolly schreef op donderdag 5 december 2024 @ 10:31:
Ik wil een airco plaatsen op de aanbouw die over de gehele breedte van de woning is en welke is gebouwd op de erfgrens (hierdoor loopt het dak van de aanbouw ongeveer 20cm 'over' het perceel van de buren aan de linkerkant. Aan de rechterkant loopt de openbare weg.

De gevel van de buren zit 40cm achter mijn gevel, hun gevel zit dus een stukje terug. Tevens hebben zij geen aanbouw.

Het is voor mij allemaal nieuwe materie, maar ik begrijp dat het van belang is dat de buurman op twee plekken mag verwachten dat ik niet over een geluidsgrens heen ga:
1. In zijn slaapkamer met twee ramen op de 1e etage
2. In zijn tuin als hij buiten zit

Ik heb bijvoorbeeld een airco gevonden met de volgende specs:
[Afbeelding]

Ik heb geprobeerd de sheet zo goed als mogelijk in te vullen, op rij 89 zie ik dat het voldoet. Dit verbaast mij wel, aangezien ik overal lees dat het max 40dB mag zijn op de erfgrens en ik de buitenunit praktisch tegen de erfgrens aan plaats.
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Waar ga ik de mist in? Doe ik het goed met de extra ontvangstposities?
Voor positie 1 heb ik een Y van -2 ingevuld om op hoofdhoogte te zitten van de buurman die in zijn tuin staat.
Er zitten twee slaapkamerramen, het eerste raam met hartafstand van de erfgrens op 1,3m (positie 2).
toon volledige bericht
Zo werkt het volgens mij niet. Volgens mij moet je op erfgrens onder de limieten zitten, ongeacht of daar een ruit/slaapkamer/tuin zit.
Let ook op het verschil tussen geluidsdruk en vermogen; volgens mij is het vermogen degene die je gebruikt in de geluidsregelgeving. Het verschil dus de twee is aanzienlijk!
Zie bijvoorbeeld
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yk2ZUzSSOKBZcHDnL-QUXl2POp0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/F8t1rP3CJ13ktP9iZPV8AjQ5.png?f=fotoalbum_large
Bron

Heb je een foto/ schets van de situatie? Uit je beschrijving lees ik dat de perceel grens heel dicht tegen je warmtepomp locatie aanzit, maar dat blijkt niet uit je excel-'kaartje'

[ Voor 3% gewijzigd door RoyVeld op 05-12-2024 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
RoyVeld schreef op donderdag 5 december 2024 @ 15:11:
[...]

Zo werkt het volgens mij niet. Volgens mij moet je op erfgrens onder de limieten zitten, ongeacht of daar een ruit/slaapkamer/tuin zit.
Let ook op het verschil tussen geluidsdruk en vermogen; volgens mij is het vermogen degene die je gebruikt in de geluidsregelgeving. Het verschil dus de twee is aanzienlijk!
Zie bijvoorbeeld
[Afbeelding]
Bron

Heb je een foto/ schets van de situatie? Uit je beschrijving lees ik dat de perceel grens heel dicht tegen je warmtepomp locatie aanzit, maar dat blijkt niet uit je excel-'kaartje'
Welke waarde zou ik dan moeten gebruiken?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/camo/3deb1442c0b1c30b994c02dc52beb4189cbb20d2/?url=https%3A%2F%2Fi.postimg.cc%2F7Y2GtZ5F%2Fscreenshot-3.png

En het excel kaartje toont toch met het zwarte blokje waar de buitenunit staat, helemaal links bijna tegen de erfgrens?
6m breed perceel, buitenunit staat 50cm van erfgrens.

Corrigeer mij waar nodig maar ik zie hier geen fout?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoyVeld
Wolly schreef op donderdag 5 december 2024 @ 21:24:
[...]

Welke waarde zou ik dan moeten gebruiken?
[Afbeelding]

En het excel kaartje toont toch met het zwarte blokje waar de buitenunit staat, helemaal links bijna tegen de erfgrens?
6m breed perceel, buitenunit staat 50cm van erfgrens.

Corrigeer mij waar nodig maar ik zie hier geen fout?
Oh ja, de sound power level is de juist volgens mij. De waardes lijken mij ook laag voor hoe dichtbij de warmtepomp tot de perceelgrens staat. Is het misschien het verschil in hoogte (dus dat het aanbouw het geluid tegen houdt?)

Voor de toelaatbaarheidsgrenzen; de excel sheet is vrij oud (uit 2020), dus ik denk dat de 'voldoet wel', 'voldoet niet' nog baseerd is op eerdere limieten.

Als je plaatje klopt, waarom plaats je dan de buitenunit daar? Waarom niet op het midden van je aanbouw, om zo meer ruimte tussen de buitenunit en de perceelgrens te creeeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knopsje
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14:07
Ik kom toevallig deze verleende vergunning tegen voor het plaatsen van in totaal 10(!) buitenunits, 8 op een carport en 2 op een woonhuis. Gaat om een pand waar 11 studio's in gemaakt worden.
https://publicaties.eindhoven.nl/dossier/EHV-ZP2024-004958
Er is geen WPAC berekening gemaakt en als informatie is alleen een brochure van Mitsubishi Electric toegevoegd.
Dit kan toch nooit voldoen aan de regelgeving? Een unit op die carport wordt al lastig om onder de 40dB op de erfgrens te krijgen, laat staan 8!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DemoticaBas
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 24-02 22:21
Ik heb de tool geopend in Libreoffice voor macOS, maar zodra ik een veld aanpas krijg #NUM! en dit blijft ook als ik het terugverander of undo.

Enig idee wat ik verkeerd doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:33
Knopsje schreef op maandag 9 december 2024 @ 10:40:
Ik kom toevallig deze verleende vergunning tegen voor het plaatsen van in totaal 10(!) buitenunits, 8 op een carport en 2 op een woonhuis. Gaat om een pand waar 11 studio's in gemaakt worden.
https://publicaties.eindhoven.nl/dossier/EHV-ZP2024-004958
Er is geen WPAC berekening gemaakt en als informatie is alleen een brochure van Mitsubishi Electric toegevoegd.
Dit kan toch nooit voldoen aan de regelgeving? Een unit op die carport wordt al lastig om onder de 40dB op de erfgrens te krijgen, laat staan 8!
Het voldoet ook niet. De gemeente toetst afaik bij een vergunningsaanvraag niet op geluid.

Ik snap ook wel dat de ontwikkelaar het erop gokt. Pand ernaast heeft een enorme blinde muur en aircos worden verdekt opgesteld.

Wel een flink experiment om 10 units zo tussen twee panden op te stellen.

Het pand ernaast heeft ook iets op het dak staan maar niet precies te bepalen wat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:33
DemoticaBas schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 16:56:
Ik heb de tool geopend in Libreoffice voor macOS, maar zodra ik een veld aanpas krijg #NUM! en dit blijft ook als ik het terugverander of undo.

Enig idee wat ik verkeerd doe?
Niets, komt door het 'design' (ze gebruiken een heel klein getal dat dicht bij 0 komt om 0 te laten zien. Dit heeft wat voordelen tov gewoon 0. Echter kan open en libreoffice niet met dergelijk kleine getallen overweg. Als je het ww eraf haalt kan je all 10^-99 vervangen door 10^-9. Dan werkt het.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:51

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Knopsje Volgens https://www.geluidslabel....jkheid-voor-installateurs is de installateur aansprakelijk als het niet voldoet en er geen WPAC/geluidsberekening is of geen expliciete schriftelijke overdracht van risico aan opdrachtgever.
Installateurs zijn echt al een jaar verplicht hun huiswerk te doen.

Dat wordt nog leuk, want ze zijn niet allemaal even goed geïnformeerd.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phaas
  • Laatst online: 23-01 14:47
Mijn buren hebben deze zomer een airco geplaatst met als voornaamste doel het verwarmen van het huis. Tijdens warme dagen heb ik enkel wat geruis gehoord in mijn logeerkamer, dus aanvankelijk vond ik het allemaal niet zo'n probleem.

Echter sinds de winter is er regelmatig in mijn huis een diep gedreun hoorbaar als een zware compressor die aanslaat. Het geluid komt in korte bursts van een paar seconden tot een minuut. Zou dit ook hun airco kunnen zijn? Het is een erg vervelend geluid, alhoewel niet enorm hard, maar de 'druk' is erg onaangenaam (vannacht werd ik er zelfs om 5 uur wakker van; ik weet dat de buren extreem vroeg op zijn trouwens).

Als het inderdaad hun airco zou zijn, moet ik er met hen over praten - waar ik natuurlijk niet naar uitkijk. Ik wil geen zeurpiet zijn die even komt vertellen dat hun peperdure installatie niet goed geplaatst is. Maar het is ook te hinderlijk om er niet iets aan te doen helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:56
Heel vervelend! Waar hebben ze de airco geplaatst?

Gebruikte NRGkick met Schuko en rode 32A adapters te koop, 7.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Beetje omgekeerde wereld dat jij het moet voorstellen aan ze, maar een setje veerdempers kan het mogelijk al verhelpen.

Zie ook: Trillingen warmtepomp dempen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phaas
  • Laatst online: 23-01 14:47
marvel27 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 15:21:
Heel vervelend! Waar hebben ze de airco geplaatst?
Het zijn rijtjeswoningen die met vier aan elkaar zitten, waarbij de rijen weer verbonden zijn door tussenliggende garages. De airco hangt boven hun garage aan de gevel van het woonhuis; mijn huis is precies aan de andere kant, zo'n beetje het verste weg dus.

Ik kan me voorstellen dat zij dit ook zelf horen en ik vind het wel raar dat ze daar dan zelf geen last van hebben.
Pagina: 1 ... 7 8 Laatste