Ik ben ook bezig met het verduurzamen van mijn woning, maar nu ik naar de inpasbaarheid van warmtepompen aan het kijken ben, lijkt mijn situatie toch wel erg lastig. Ik zou graag van het gas af willen en dus naar een all-electric warmtepomp willen overstappen.
Ik woon in de binnenstad van Delft, wat betekent dat er veel bebouwing dichtbij elkaar is, en ik dus eigenlijk aan alle kanten te maken heb met nabije perceelgrenzen.
Situatieschets:
Het is een huis, met aan beide zijden en aan de achterkant naburige bebouwing.
Ik heb een dakterras (3.25m x 2.17m), en een buitenmuur waaraan ik de warmtepomp zou op kunnen hangen.
:strip_exif()/f/image/A7BjuUCKFRlLFCtmFKqwuqh4.png?f=user_large)
De ramen van de naburige bebouwing zijn met blauw aangegeven. Groen is de gewenste plek voor de buitenunit (maar dat is dus
op de perceelgrens)
Het probleem is echter, dat de perceelgrenzen dusdanig dichtbij zijn, dat je eigenlijk automatisch over de limieten heen gaat.
Mogelijkheden/Vergunningen:
Ik heb met wat installateurs gesproken, waarvan de meeste zeggen dat het wel goed komt. Redenen hiervoor zijn:
- De warmtepomp vooral gebruikt wordt in de winter, wanneer mensen toch niet buiten zijn
- De warmtepomp alleen zo veel lawaai maakt als hij op hoog vermogen draait, wat relatief weinig voorkomt
- Er in de binnenstad toch al veel omgevingsgeluid is, en het geluid van de warmtepomp daar tegen wegvalt
- Het vanuit de gemeente vaak gedoogd wordt
- We toestemming van de buren zouden kunnen vragen
Ik woon in een monumentaal pand, wat dus automatisch betekent dat ik een vergunning moet aanvragen van de adviescommissie (de vroegere 'welstand'). Hierdoor heb ik automatisch toestemming voor Bouwactiviteit (omgevingsplan) en Bouwactiviteit (technisch) nodig, waar geluid een onderdeel van is. Kortom, alle redenen van de installateurs doen er eigenlijk niet toe, want vergunning, dus het moet volgens de normen.
Het lastige vind ik dat er complexe meetnormen zijn, maar dat die heel erg gericht zijn op het uitleggen van de meetinstructies. Ook de installateurs konden me niet vertellen welk geluidsvermogen op welke plek is toegestaan.
Voor zover ik begrijp moet ik voldoen aan 40 dB(A) op de perceelgrens, met een extra ruimte van 5 dB(A) indien er een nachtmodus op de warmtepomp zit. Gezien mijn nabijheid tot de perceelgrenzen, zou dat dus betekenen dat ik een warmtepomp moet vinden met nachtmodus die onder de 45 dB(A) zit? Veel 'stille' warmtepomp zitten al rond de 50dB(A), wat dus al boven de limiet is.
Een installateur raadde me aan om de WeHeat sparrow te nemen, die zou op 1m op 44 db(A) zitten, dat lijkt precies te kunnen, mits mijn aannames correct zijn. Is dit het geval? Zijn er nog andere opties voor deze lastige situatie?