Er is wel wat tijd overheen gegaan, maar ik ben terug! Inmiddels is de keuze 99.9% zeker op Quatt gevallen, o.a. vanwege de lage geluidswaarden. Nu ben ik dus de WPAC berekening even aan het updaten.
Navraag bij de dakkapel installateur leert mij dat zij afraden om een warmtepomp op de dakkapel te zetten. Dit specifiek vanwege de dakconstructie, welke een zogenaamd "scharnierdak" is. Ik weet er het fijne niet van, maar ik ga maar uit van hun expertise. Specifiek zei hij "een kleine airco unit kan wel, maar een warmtepomp is vaak te zwaar". Hij noemde geen gewicht waarop hij het teveel vond worden, maar ik kreeg het idee dat hij 60 kg (1 Quatt) al wel teveel vond, laat staan het extra gewicht van meer materiaal (bigfoots, maar mogelijk ook rubberen tegels + grindtegels als extra massa en gewichtsverdeling)..
Dus, dan blijft de optie "overkapping" over.
Eerst even reacties op mijn laatste post waar ik nog niet op gereageerd had:
MacD007 schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 16:26:
[...]
het probleem is dat dit gewoon erg afhankelijk is van het model wat je wilt, dus mijn idee is, kijk eens welk merk en model je zou willen hebben (bv maak daar een top 3 van, en neem dan de meest slechte)
[...]
Dat isde tonale toeslag, die staat dus wel in de handleiding, en dat is voor elk merk anders, dat loopt tot 0 tot 6 dB, met stapjes van 1 dB. Dat zit normaal gezien ook in de verplichte tests voor geluid, maar blijkbaar zijn bepaalde merken daar wat huiverig voor. want een slechte K1 verhoogd in feite weer hun mogelijk mooie geluidswaarde.
Dat wordt dus vrijwel zeker Quatt. Ik weet/lees dat die als Hybrid 55/52 dB heeft, en als Duo 58/55. Maar wat is de tonale toeslag? Deze vraag zowel voor de Hybrid als de Duo (al zegt mijn intuitie dat dat geen verschil maakt, maar ik weet het niet 100% zeker)
Ik reken graag met Duo, mocht er toch ooit besloten worden dat we de FE optie nemen. Blijkt de Duo niet haalbaar, dan reken ik gewoon met de Hybrid, want voor de warmtevraag is Duo zeker niet nodig, dus in eerste instantie wordt gewoon Hybrid geinstalleerd.
MacD007 schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 16:26:
[...]
een silent modus waar zij dus de bijbehoorende (uit de test gekomen waarde) formele geluidsvermogenswaarde hebben, soms zie je dat die er dus niet is maar men wel met een soort silent modus claimt, formeel heb je daar dus niets aan en komt de limiet naar 40 dB
Quatt heeft zo'n formele geluidsvermogenswaarde, toch?
Bij deze:
Maar eerst nog even een recap van de situatie. We hebben een tussenwoning. We gaan uit van de achtertuin. Hier is het perceel zo goed als rechthoekig (voortuin is een ander verhaal). De achtertuin grenst aan beide zijkanten aan buren, en aan "het uiteinde" aan de doorlopende weg (en toch is het echt de achtertuin..), dus geen woonbestemming. De achtertuin is in totaal 14 meter lang, waarvan de eerste 3.9 meter overkapping is van 2.8 meter hoog over de volledige breedte. De achtertuin is ongeveer 5.24 meter breed. Er is dus nog 10.1 meter "vrije" tuin over in de lengte. De overkapping grenst direct aan het dakvlak (geen goot meer, dakpannen lozen het hemelwater op de overkapping), waarin inmiddels een dakkapel op de eerste verdieping is geplaatst. De horizontale afstand tussen overkapping en dakkapel is ongeveer 1.05 meter.
In eerste instantie had ik Gg_3 ingevuld, maar op jullie aanraden, omdat de dakkapel toch een soort "muur" is waartegen geluid weerkaatst, heb ik ook Gg_2 ingevuld.
De Quatt unit wil ik in het echt eigenlijk zo gecentreerd mogelijk op de overkapping zetten, dus in het midden, en 1 meter van de rand (op 2 meter zitten lichtkoepels, dus met 1 meter is er aan alle kanten ruimte om er omheen te lopen/werken)
Maar omdat ik wil rekenen met een Quatt Duo doe ik de berekening op 1 meter uit het midden, dus alsof de 2 units 1 meter uit elkaar staan, maar wel alsof het volledige vermogen uit 1 van die 2 komt. Verder reken ik dat hij dichter bij de rand komt te staan (0.6 meter eraf). Dat geeft wat extra marge..
Bigfoots heb ik op 0.3 meter geschat.
Extra positie 1 & 2 zijn de slaapkamerramen van beide buren. Hierbij is positie 1 duidelijk dominant, omdat Xb daar dichter bij staat.
Extra positie 3 is ons eigen slaapkamerraam, voornamelijk als indicatie, vandaar "afgeschermd = J", die is alleen ter illustratie, want J geeft 5 dB(A) reductie, dus dan kan ik in mn hoofd +5 dB(A) doen en een indicatie hebben.
Ingevulde vermogens: 58 / 55 dB dag/nacht. Tonale toeslag van 2 dB (even geschat, vraag staat dus open of dit klopt)
In de berekening van Gg_2 heb ik de gevel gelegd waar de dakkapel ligt, dus alsof de ramen van de dakkapel de gevel zijn. Dit was denk ik jullie idee toch?
Resultaat
Als ik deze info invul dan kom ik (met tonale toeslag aangenomen op 2 dB dus)
precies uit in beide gevallen Gg_2 en Gg_3: ze laten vrijwel identieke geluidsdruk waarden zien. Echter, ga ik spelen, dan kom ik al snel op lagere waarden uit:
- Yb op 0.7 meter van de rand ipv 0.6 brengt de perceelgrens waarden 1 dB omlaag. Vandaar ook dat ik 0.6 heb ingevuld, dat lijkt een beetje worst-case te zijn.
- Yb op 1 meter van de rand (zoals in de praktijk zal zijn) brengt de perceelgrens waarden 2 dB omlaag. Dan gaan waarden op de extra posities wel omhoog, maar nogsteeds onder de perceelgrens waarden.
- Yb op 2 meter van de rand (de max) dan zit extra positie 1 op 37 dB, dus nogsteeds 1 dB lager dan de perceelgrens waarde op 0.6 meter van de rand. Dus inderdaad 0.6 van de rand is het slechtste geval van deze allemaal!

- Xb kan natuurlijk nog wat verlichting geven.
Ik verwacht dus dat ik wel uitkom. Als de tonale toeslag wat vervelender is dan nu aangenomen dan kan ik nog spelen met de exacte posities om er waarschijnlijk alsnog onder te komen.
[
Voor 29% gewijzigd door
nairolf op 21-09-2024 22:46
. Reden: Verkeerde toetsencombinatie, dus reactie was nog niet af ]