Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
bundit schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 11:01:
Ik overweeg een hybride warmtepomp aan te schaffen, hiervoor heb ik zelf een geluidsberekening gemaakt met de WPAC-tool. Echter weet ik niet zeker of ik alles juist heb ingevuld.

Zouden jullie hierover kunnen meedenken?

Enkele feiten:
  • Warmtepomp wil ik aan de gevel bevestigen, blaast dus uit richting de erfgrens
  • Warmtepomp wordt aan de gevel van woonhuis boven de aanbouw bevestigd, onderkant warmtepomp zal op z'n 3,6 meter hoogte zitten
  • Afstand tussen woonhuis en erfgrens zijn 4,4 meter
  • Warmtepomp zal door gevelmontage iets uit de muur komen, hiervoor heb ik 30cm marge aangehouden
  • Rekenblad is ingevuld voor een Quatt duo (58 dB(a) normaal/ 55dB(A) silent
Mijn vragen:
  1. Heb ik het WPAC rekenblad correct ingevuld?
  2. Moet ik de velden onder "Invoer extra ontvangposities" zelf aanpassen?
  3. Ik heb alleen opgave L van leverancier ingevuld bij toetsing, is dat voldoende?
  4. Kan ik voor andere warmtepompen simpelweg opgave L van leverancier aanpassen?
  5. Op erfgrens staat ook een aanbouw van de buren, ook 4,4 meter verderop hun terrein staat hun woonhuis. Moet ik hiervoor "Q-geluidbron" op 2 zetten omdat 9 meter verderop een muur staat van hun woonhuis op gelijke hoogte? De warmtepomp hangt dus feitelijk tussen 2 woonhuizen in met 9 meter afstand. Dit zou een echo klankkast kunnen worden gezien alles steen is.
[Afbeelding]

Ik hoor graag jullie mening omtrent de geluidsberekening?
Heb je een DM gestuurt.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Glenfiddich schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 11:10:
[...]

Juridisch is daar niets mis mee nee, maar als ik overlast zou ervaren zou ik uit fatsoen eerst iemand de gelegenheid geven om het zelf op te lossen voordat ik het wetboek opensla en Handhaving op iemands dak stuur. En dat laatste al zeker niet nadat de man zelf al heeft aangegeven er mee bezig te zijn. Geef hem die kans dan ook even.

En dan na die melding nog doen alsof je open staat voor een gesprek door hem even uit te nodigen het er over te hebben onder het genot van een kopje koffie, en dan lekker je mond houden over de melding die je al gedaan hebt? Sorry maar dat vind ik gewoon achterbaks, zelfs al heb je juridisch gelijk.

Het is precies die enorme rigiditeit in de manier van denken en communiceren (of het gebrek aan communiceren) waardoor onnodige burenruzies ontstaan. Alles maar laten escaleren.

Ik zou zeggen dat handhaving erop zetten altijd nog kan als de overlast niet wordt weggenomen.
volgens mij heeft hij dat alles dus gedaan.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Sorry, maar wat is dit nu weer voor ondoorzichtige en voor een forum nutteloze post.
Er is toch niemand gebaat bij een post dat je aangeeft dat je een DM stuurt, nog even los van het feit dat je hulp, feedback of vragen per DM gaat communiceren waar wederom niemand op het forum wat aan heeft.

Ik ga hier zo slecht op. Wat is het nu van GoT als we niet meer communiceren via het forum.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:52

dunklefaser

Point Of KnowReturn

MacD007 schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 11:00:
[...]

Dank je, en ja, ik vrees dat mn aan de onderkant (dozenschuivers noem ik deze maar) die met weinig marge aan het werken zijn en vaak ook een twijvelachtige deskundigheid (veelal) bezitten deze eisen te veel van het goede zijn.
Voor de echte vakman, die veelal hier al rekening mee houd zal er denk vrij weinig veranderen. Wat wel duidelijk gaat veranderen dat de keuzevrijheid die mensen nu verwachten (maar er eigenlijk helemaal niet is) duidelijk kleiner gaat worden, ze zullen dan vaker van hun installateur te horen krijgen:
Nee, helaas dat mogen we zo niet plaatsen, of dit model is voor u in uw situatie gewoon niet geschikt, hij maakt te veel lawaai.
Iets wat je nu ook al duidelijk met het CO keur ook ziet, de zwarte schapen zijn plots weg.
Ik kan me wel voorstellen dat tot de invoering over ca. 1? jaar nog het e.e.a. in de markt versneld gaat gebeuren.
Sommige dingen laten zich volgens mij goed voorspellen :Y ,
bijvoorbeeld "uitverkoop" van luidruchtigere airco en warmtepomp modellen en plaatsen op (zeer) twijfelachtige locaties 7(8)7 . En natuurlijk diverse "discussies" tussen klant, installateur en gemeente :)F .

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

bundit schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 11:01:
Ik overweeg een hybride warmtepomp aan te schaffen, hiervoor heb ik zelf een geluidsberekening gemaakt met de WPAC-tool. Echter weet ik niet zeker of ik alles juist heb ingevuld.

Zouden jullie hierover kunnen meedenken?

Enkele feiten:
  • Warmtepomp wil ik aan de gevel bevestigen, blaast dus uit richting de erfgrens
  • Warmtepomp wordt aan de gevel van woonhuis boven de aanbouw bevestigd, onderkant warmtepomp zal op z'n 3,6 meter hoogte zitten
  • Afstand tussen woonhuis en erfgrens zijn 4,4 meter
  • Warmtepomp zal door gevelmontage iets uit de muur komen, hiervoor heb ik 30cm marge aangehouden
  • Rekenblad is ingevuld voor een Quatt duo (58 dB(a) normaal/ 55dB(A) silent
Mijn vragen:
  1. Heb ik het WPAC rekenblad correct ingevuld?
  2. Moet ik de velden onder "Invoer extra ontvangposities" zelf aanpassen?
  3. Ik heb alleen opgave L van leverancier ingevuld bij toetsing, is dat voldoende?
  4. Kan ik voor andere warmtepompen simpelweg opgave L van leverancier aanpassen?
  5. Op erfgrens staat ook een aanbouw van de buren, ook 4,4 meter verderop hun terrein staat hun woonhuis. Moet ik hiervoor "Q-geluidbron" op 2 zetten omdat 9 meter verderop een muur staat van hun woonhuis op gelijke hoogte? De warmtepomp hangt dus feitelijk tussen 2 woonhuizen in met 9 meter afstand. Dit zou een echo klankkast kunnen worden gezien alles steen is.
[Afbeelding]

Ik hoor graag jullie mening omtrent de geluidsberekening?
• Heb ik het WPAC rekenblad correct ingevuld?
Dat kunnen we niet zeggen. Je geeft namelijk niet alle data en vult zelf al wat in in de WPAC, we moeten dus aannemen dat wat jij in de WPAC invult overeenkomt met de situatie.

• Moet ik de velden onder "Invoer extra ontvangposities" zelf aanpassen?
Correct, mits relevant (in sommige gevallen is het noodzakelijk om die in te vullen) en soms wil je extra meetpunten om te kijken hoeveel geluid er meetbaar is op een specifieke locatie.

• Kan ik voor andere warmtepompen simpelweg opgave L van leverancier aanpassen?
Ja, maar niet altijd zijn de standaard metingen voldoende.

• Op erfgrens staat ook een aanbouw van de buren, ook 4,4 meter verderop hun terrein staat hun woonhuis. Moet ik hiervoor "Q-geluidbron" op 2 zetten omdat 9 meter verderop een muur staat van hun woonhuis op gelijke hoogte? De warmtepomp hangt dus feitelijk tussen 2 woonhuizen in met 9 meter afstand. Dit zou een echo klankkast kunnen worden gezien alles steen is.
Nee je gaat hire alleen uit van je eigen muur dus Q=1 want tegen je eigen muur van je woonhuis.

Het makkelijkste te interpreteren is enkel foto's met een ingetekende plaatsing en dan alle afstanden in getekend. Eventueel een plattegrond met ook die afstanden en daarnaast nog een situatie beschrijving.
Als je geen foto's wilt delen (wat ik zeker snap) is een 2D bovenschets (plattegrond) het makkelijkste om te interpreteren.

Nadelen van de WPAC visualisatie zijn:
  • Noord =! noord
  • x/y schaal klopt van geen kant
Dit maakt het moeilijk om van de WPAC visualisatie te komen tot een sluitend verhaal zonder een 2D bovenschets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
True schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 11:15:
[...]

Sorry, maar wat is dit nu weer voor ondoorzichtige en voor een forum nutteloze post.
Er is toch niemand gebaat bij een post dat je aangeeft dat je een DM stuur, nog even los van het feit dat je hulp, feedback of vragen per DM gaat communiceren waar wederom niemand op het forum wat aan heeft.

Ik ga hier zo slecht op. Wat is het nu van GoT als we niet meer communiceren via het forum.
ik heb hem om persoonlijke gegevens gevraagd die niet aan mij zijn om hier op GoTte plaatsen, als hij deze hier wil delen is dat natuurlijk prima.
ik persoonlijk zal hier geen prive gegevens plaatsen zolang dat niet met de desbetreffende persoon is afgesproken, sorry dit is mijn werrkwijze, take it of leave it.

maar om je toch tegenmoet te komen zal ik mijn korte reactie hier ook even posten.
Mijn vragen:
Heb ik het WPAC rekenblad correct ingevuld?
kun je zo niet zeggen, ik mis gewoon belangrijke infos.
Moet ik de velden onder "Invoer extra ontvangposities" zelf aanpassen?
Ja, afhankelijk van mn de buren is het handig om hier iets in te vullen, denk bv aan een raam en deur die open kunnen bij de buren.
Ik heb alleen opgave L van leverancier ingevuld bij toetsing, is dat voldoende?
Het probleem is de Quatt geen K1 vrij geeft, nu even met k1=3 rekenen is al niet verkeerd, ik zou echter ook kijken of dat met k1=6 ook nog zo is (veiliger)
Kan ik voor andere warmtepompen simpelweg opgave L van leverancier aanpassen?
zolang je de juiste geluidswaarde namelijk de geluidsvermogen op max vermogen weergeeft (LwAmax) ja, maar maak niet de fout om hier de geluidsdruk te gebruiken , deze is fout, ook de ErP waarde is fout.
Op erfgrens staat ook een aanbouw van de buren, ook 4,4 meter verderop hun terrein staat hun woonhuis. Moet ik hiervoor "Q-geluidbron" op 2 zetten omdat 9 meter verderop een muur staat van hun woonhuis op gelijke hoogte? De warmtepomp hangt dus feitelijk tussen 2 woonhuizen in met 9 meter afstand. Dit zou een echo klankkast kunnen worden gezien alles steen is.
Waarschijnlijk nee, 9m is te ver weg. maar een foto geeft hier meer duidelijkheid over.

Gezien je eigen reactie denk ik dat we gewoon op één lijn liggen, d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bundit
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 19:12
Ik heb zojuist een situatiefoto en plattegrond middels DM verstuurd naar MacD007.

De plattegrond heb ik nu net nog iets meer bijgewerkt zodat de locatie redelijk privacy proof moet zijn.
Gezien de plattegronden online niet helemaal kloppen met de werkelijke situatie, heb ik de aanbouw in een rood vlak zelf getekend en de afmetingen hierbij geschreven in het zwart.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DIiiPwdFFnLqQw8vt7YRXxymKQg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/77dOT93Q6vR0NWjnIDCVliVH.png?f=user_large

Het zwarte vierkantje is de locatie waar ik de warmtepomp zou willen plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
True schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 11:27:
[...]

• Heb ik het WPAC rekenblad correct ingevuld?
Dat kunnen we niet zeggen. Je geeft namelijk niet alle data en vult zelf al wat in in de WPAC, we moeten dus aannemen dat wat jij in de WPAC invult overeenkomt met de situatie.

• Moet ik de velden onder "Invoer extra ontvangposities" zelf aanpassen?
Correct, mits relevant (in sommige gevallen is het noodzakelijk om die in te vullen) en soms wil je extra meetpunten om te kijken hoeveel geluid er meetbaar is op een specifieke locatie.

• Kan ik voor andere warmtepompen simpelweg opgave L van leverancier aanpassen?
Ja, maar niet altijd zijn de standaard metingen voldoende.

• Op erfgrens staat ook een aanbouw van de buren, ook 4,4 meter verderop hun terrein staat hun woonhuis. Moet ik hiervoor "Q-geluidbron" op 2 zetten omdat 9 meter verderop een muur staat van hun woonhuis op gelijke hoogte? De warmtepomp hangt dus feitelijk tussen 2 woonhuizen in met 9 meter afstand. Dit zou een echo klankkast kunnen worden gezien alles steen is.
Nee je gaat hire alleen uit van je eigen muur dus Q=1 want tegen je eigen muur van je woonhuis.

Het makkelijkste te interpreteren is enkel foto's met een ingetekende plaatsing en dan alle afstanden in getekend. Eventueel een plattegrond met ook die afstanden en daarnaast nog een situatie beschrijving.
Als je geen foto's wilt delen (wat ik zeker snap) is een 2D bovenschets (plattegrond) het makkelijkste om te interpreteren.

Nadelen van de WPAC visualisatie zijn:
  • Noord =! noord
  • x/y schaal klopt van geen kant
Dit maakt het moeilijk om van de WPAC visualisatie te komen tot een sluitend verhaal zonder een 2D bovenschets.
met dat laatse ben ik het helemaal met je eens, ik snap ook niet waarom ze hiervoor gekozen hebben, ik maak vaak voor de mensen ook nog een aparte tekening (plategrond) waar het duidelijker is weergegeven.
helaas zit er nu ook nog een fout in de huidige berekening, namelijk als de warmtepomp geen silentmodus heeft (met de juiste geluidswaarden in LwAsil) klopt de uitkomst voor overdag niet meer, die moet je eigenlijk met -5 dB corrigeren omdat conform de Bbl de grenswaarde geen 45 dB meer is maar slechts nog maar 40 dB bedraagd, ik zou hier eigenlijk een update van de tool verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

bundit schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 11:41:
Ik heb zojuist een situatiefoto en plattegrond middels DM verstuurd naar MacD007.

De plattegrond heb ik nu net nog iets meer bijgewerkt zodat de locatie redelijk privacy proof moet zijn.
Gezien de plattegronden online niet helemaal kloppen met de werkelijke situatie, heb ik de aanbouw in een rood vlak zelf getekend en de afmetingen hierbij geschreven in het zwart.

[Afbeelding]

Het zwarte vierkantje is de locatie waar ik de warmtepomp zou willen plaatsen.
Heb je noord een straat en zuid buren? Dan moet je 'grenst aan woonbestemming' aanpassen.
Rechterzijde is dan noord en linkerzijde is gebaseerd of je buren hebt op zuid.

Je aanbouw is 3m hoog, en 2/3e van de WP buitenunit zit 1,2m boven je aanbouw? Je hebt de hoogte van je WP hierin goed berekend? Want die deel je namelijk niet en ik ga die niet voor je opzoeken dat mag je zelf doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
MacD007 schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 11:13:
[...]

volgens mij heeft hij dat alles dus gedaan.
Behalve het even afwachten hoe buurman het zelf op zou kunnen lossen.

Ja, juridisch klopt het, maar het kan heel veel fatsoenlijker en wel de-escalerend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bundit
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 19:12
MacD007 schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 11:35:
[...]

ik heb hem om persoonlijke gegevens gevraagd die niet aan mij zijn om hier op GoTte plaatsen, als hij deze hier wil delen is dat natuurlijk prima.
ik persoonlijk zal hier geen prive gegevens plaatsen zolang dat niet met de desbetreffende persoon is afgesproken, sorry dit is mijn werrkwijze, take it of leave it.

maar om je toch tegenmoet te komen zal ik mijn korte reactie hier ook even posten.
Mijn vragen:
Heb ik het WPAC rekenblad correct ingevuld?
kun je zo niet zeggen, ik mis gewoon belangrijke infos.
Moet ik de velden onder "Invoer extra ontvangposities" zelf aanpassen?
Ja, afhankelijk van mn de buren is het handig om hier iets in te vullen, denk bv aan een raam en deur die open kunnen bij de buren.
Ik heb alleen opgave L van leverancier ingevuld bij toetsing, is dat voldoende?
Het probleem is de Quatt geen K1 vrij geeft, nu even met k1=3 rekenen is al niet verkeerd, ik zou echter ook kijken of dat met k1=6 ook nog zo is (veiliger)
Kan ik voor andere warmtepompen simpelweg opgave L van leverancier aanpassen?
zolang je de juiste geluidswaarde namelijk de geluidsvermogen op max vermogen weergeeft (LwAmax) ja, maar maak niet de fout om hier de geluidsdruk te gebruiken , deze is fout, ook de ErP waarde is fout.
Op erfgrens staat ook een aanbouw van de buren, ook 4,4 meter verderop hun terrein staat hun woonhuis. Moet ik hiervoor "Q-geluidbron" op 2 zetten omdat 9 meter verderop een muur staat van hun woonhuis op gelijke hoogte? De warmtepomp hangt dus feitelijk tussen 2 woonhuizen in met 9 meter afstand. Dit zou een echo klankkast kunnen worden gezien alles steen is.
Waarschijnlijk nee, 9m is te ver weg. maar een foto geeft hier meer duidelijkheid over.

Gezien je eigen reactie denk ik dat we gewoon op één lijn liggen, d:)b
True schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 11:57:
[...]

Heb je noord een straat en zuid buren? Dan moet je 'grenst aan woonbestemming' aanpassen.
Rechterzijde is dan noord en linkerzijde is gebaseerd of je buren hebt op zuid.

Je aanbouw is 3m hoog, en 2/3e van de WP buitenunit zit 1,2m boven je aanbouw? Je hebt de hoogte van je WP hierin goed berekend? Want die deel je namelijk niet en ik ga die niet voor je opzoeken dat mag je zelf doen ;)
Bedankt voor jullie reacties.

De hoogte van 4,2m klopt volgens mij wel. De aanbouw is 3,25m hoog (die heb ik zojuist gecorrigeerd.
Ik wil de wandbeugels 0,3 meter boven de aanbouw plaatsen. Dan kan ik er met leidingwerk e.d. nog makkelijk onderdoor. Verder is de Quatt van het voorbeeld 65cm hoog. 2/3 hiervan = 43cm.
3,25 + 0,45 (30 + wandbeugel) + 0,43 (2/3 WP) = 4,13m

Ik heb de rechterzijde op woonbestemming N gezet. Zuiden heeft inderdaad buren, dus die blijft staan op J. Dit is inderdaad een beetje verwarrend met kijken.

Waar ik nu alleen nog benieuwd naar ben als ik bij positie 2 een Xontv op 15, Yontv 9 en Zontv 5 invul. Dan heb ik dus in principe toch de locatie tegenover de warmtepomp aan de kant van de buren op 5 meter hoogte? Het kantelpunt zit hem dan op 8m (Zontv) als ik bij de tonaaltoeslag 6 ingeef voor de nacht. Dat lijkt me veilig gezien ze waarschijnlijk niet op het dak van de aanbouw gaan zitten om te meten. Zodra de ramen bereikt worden op 9 meter is de waarde onder de grens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p.d.akkerman
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:49
Even tussendoor een vraag over de resultaten van den decibel meter.

Ik heb nu een Decibel meter te leen.
En wat 0-testen uitgevoerd

Als ik s ochtends in de tuin zit met alleen de wind en wat vogels op de achtergrond blijft de meter zo tussen de 35 en 40db.

Maar zodra het maar iets harder gaat waaien, een vogeltje fluit (een meeuw en een kouw), in de verte een hond blaft en er ergens een deur opengaat schiet de Meyere direct naar minimaal 50db.

En dan heb ik het echt over s ochtends met nog echt stille wijk geluiden.
Niemand zit buiten (te praten)

Als ik dan deze resultaten mag geloven wordt het wel erg lastig om een airco op de erfgrens stiller dan 40db te krijgen / dit te meten omdat het omgevingsgeluid al vrij snel op 40db zit.

Is die marge echt zo klein?

Iemand zelf ervaring met eigen db meting / db meting door overheidsinstanties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
p.d.akkerman schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 09:34:
Even tussendoor een vraag over de resultaten van den decibel meter.

Ik heb nu een Decibel meter te leen.
En wat 0-testen uitgevoerd

Als ik s ochtends in de tuin zit met alleen de wind en wat vogels op de achtergrond blijft de meter zo tussen de 35 en 40db.

Maar zodra het maar iets harder gaat waaien, een vogeltje fluit (een meeuw en een kouw), in de verte een hond blaft en er ergens een deur opengaat schiet de Meyere direct naar minimaal 50db.
dan heb je juist vogels genoemd de best veel lawaai kunnen maken, en ja dat zul je dan ook direct merken, vergeet niet de dB schaal is een logaritmische schaal is en zeker geen lineaire schaal. 3 dB meer is een verdubbeling.
kijk maar eens in deze leuke grafiek.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uyyt6cpgfsRRynDoSHGAj1Rwx10=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xAbx1CxnJX881usg1jNEYiCV.jpg?f=fotoalbum_large

hier zie je de verschillendende niveaus van geluid:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LAMvgyinYgfH2AxtmZVuSWVlc10=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Oc2q0zvq7l7tmpRDAPW6Wvbe.jpg?f=fotoalbum_large
bron
En dan heb ik het echt over s ochtends met nog echt stille wijk geluiden.
Niemand zit buiten (te praten)

Als ik dan deze resultaten mag geloven wordt het wel erg lastig om een airco op de erfgrens stiller dan 40db te krijgen / dit te meten omdat het omgevingsgeluid al vrij snel op 40db zit.

Is die marge echt zo klein?

Iemand zelf ervaring met eigen db meting / db meting door overheidsinstanties?
Lastige vraag, ik weet niet wat voor soort dB meter je hebt , je hebt deze in verschillende sorten en maten, en ook nog voor de prijs van een tientje of twee tot meer dan een gemiddelde tweede hands auto kost.
Een klasse 1 handheld geluidsmeter kost al snel tussen 1.500 - 4.000 euro.
Dan heel belangrijk is hoe is deze ingesteld (welke meetmodus) en wat ben je aan het meten, ook daar zit heel veel verschil tussen. Een niet gecalibreerde meter kan daar wel eens heel ver naast zitten.

helaas als je zelf niet deskundig bent en je hebt een slechte geluidsmeter van ome ali bv (bv de meeste android apps zijn slecht omdat zij gewoon niet de juiste instellingen richting de microfoon kunnen doen, de telefoon verandert al voor dat het signaal bij de app aan komt de waarden hiervan, dus wat er dan nog bij de app aankomt ???.
ligt meer in buurt van 'jep, ik meet geluid, hoeveel dat echter is geen idee. (beetje overdreven, maar in principe wel juist).

Daar tegenover zijn de werkwijze hoe je meet en wat je meet in meten en berekenen van industrielawaai heel naukeurig beschreven en ja, dit is gewoon werk voor echte deskundigen. Daarom zijn deze metingen ook zo (extreem) duur.
Zo worden de meettoestellen regelmatig extern gecalibeerd (dit is behoorlijk duur, reken op circa 500-1000 euro per calibratie, die soms meerdere keer per jaar moeten worden doorgevoerd.) Daarnaast calibreer je ter plaatse dit ook nog met een eenvoudige calibratie.

En ja, die 40 dB is nu niet bepaald veel geluid, het beste is om dat eens op een (mooie) nacht, waar je zo veel mogelijk geen achtergrond lawaai meer hoort (en ja, die vogels slapen dan ook).

[ Voor 18% gewijzigd door MacD007 op 10-08-2024 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:43
Meet eens een gemiddelde over een minuut...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
jadjong schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 11:34:
Meet eens een gemiddelde over een minuut...
Dat moet die meter we kunnen. hiervoor gebruik je dus de Leq meetmethode (instelling) waarbij de geluidsmeter de gemiddelde geluidswaarde over de vooraf gekozen tijdsduur (10s, 1m, enz) door de geluidsmeter worden berekend.
Met de Lp instelling daarin tegen meet je de werkelijke waarde, hierbij ook weer rekening houdend met welke "WEIGHTING"methode je gaat gebruiken bv dB(A) zijn de waardes van de verschillende frequentiebanden aangepast hoe wij als mens deze kunnen horen, (wij horen niet elke frequentiebanden op het zelfde niveau).
Er zijn ook nog dB(B) en dB(C), de effecten hiervan zijn bestwel behoorlijk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YcnTsiFrUcfQDQq6nL0O0ppOAMU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/UMNLtfaQtjuqos0DbxdXfyht.png?f=user_large

De wettelijke geluidsmeting (de 40 dB) is echter zonder deze aanpassing. dus gewoon dB ipv in dB(A).
Dus meet dus ook zonder deze aanpassing in gewoon dB.

[ Voor 16% gewijzigd door MacD007 op 10-08-2024 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
MacD007 schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 13:38:
[...]

Dat moet die meter we kunnen. hiervoor gebruik je dus de Leq meetmethode (instelling) waarbij de geluidsmeter de gemiddelde geluidswaarde over de vooraf gekozen tijdsduur (10s, 1m, enz) door de geluidsmeter worden berekend.
Meestal doet zo'n meter een gemiddelde van een seconde weergeven, omdat je anders gek wordt van de getallenbingo op het scherm. :+ En als het geen gemiddelde is dan heb je elke seconde een momentopname op het scherm waarmee je ook weinig kan.
Zonder te weten wat je meet is elke waarde op het scherm compleet nutteloos. Wat is de meet-interval van het apparaat en hoe wordt dit weergeven? En dan nog alle variaties van dB-ABCDLeq(w/k) en de rest van het alfabet zoals jij vermeldt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p.d.akkerman
MacD007 schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 11:08:
[...]
dan heb je juist vogels genoemd de best veel lawaai kunnen maken, en ja dat zul je dan ook direct merken, vergeet niet de dB schaal is een logaritmische schaal is en zeker geen lineaire schaal. 3 dB meer is een verdubbeling.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
bron

[...]

Lastige vraag, ik weet niet wat voor soort dB meter je hebt , je hebt deze in verschillende sorten en maten, en ook nog voor de prijs van een tientje of twee tot meer dan een gemiddelde tweede hands auto kost.
Dan heel belangrijk is hoe is deze ingesteld (welke meetmodus) en wat ben je aan het meten, ook daar zit heel veel verschil tussen. Een niet gecalibreerde meter kan daar wel eens heel ver naast zitten.

helaas als je zelf niet deskundig bent en je hebt een slechte geluidsmeter van ome ali bv (bv de meeste android apps zijn slecht omdat zij gewoon niet de juiste instellingen richting de microfoon kunnen doen, de telefoon verandert al voor dat het signaal bij de app aan komt de waarden hiervan, dus wat er dan nog bij de app aankomt ???.
ligt meer in buurt van 'jep, ik meet geluid, hoeveel dat echter is geen idee. (beetje overdreven, maar in principe wel juist).

Daar tegenover zijn de werkwijze hoe je meet en wat je meet in meten en berekenen van industrielawaai heel naukeurig beschreven en ja, dit is gewoon werk voor echte deskundigen. Daarom zijn deze metingen ook zo (extreem) duur.
Zo worden de meettoestellen regelmatig extern gecalibeerd (dit is behoorlijk duur, reken op circa 500-1000 euro per calibratie, die soms meerdere keer per jaar moeten worden doorgevoerd.) Daarnaast calibreer je ter plaatse dit ook nog met een eenvoudige calibratie.

En ja, die 40 dB is nu niet bepaald veel geluid, het beste is om dat eens op een (mooie) nacht, waar je zo veel mogelijk geen achtergrond lawaai meer hoort (en ja, die vogels slapen dan ook).
MacD007 schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 11:08:
[...]
[Afbeelding]

[Afbeelding]
bron

[...]

Het is een parkside. Van de Lidl geloof ik.

Het is ook maar om een idee te krijgen.

Ik zal nog eens een paar Opmetingen doen.

Nu er wat meer leven in de wijk is zit ie gemiddeld zo tussen de 45 en 50db.

Maar er zijn ook stillere momenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
jadjong schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 14:13:
[...]

Meestal doet zo'n meter een gemiddelde van een seconde weergeven, omdat je anders gek wordt van de getallenbingo op het scherm. :+ En als het geen gemiddelde is dan heb je elke seconde een momentopname op het scherm waarmee je ook weinig kan.
Zonder te weten wat je meet is elke waarde op het scherm compleet nutteloos. Wat is de meet-interval van het apparaat en hoe wordt dit weergeven? En dan nog alle variaties van dB-ABCDLeq(w/k) en de rest van het alfabet zoals jij vermeldt....
niet elke dB meter kan dit, zeker de goedkope versies ervan. Je moet dus kijken of deze een Leq stand heeft. ook heel veel goedkope hebben of geen filter voor de A,B en C of kun je die niet wijzigen. bv alleen maar dB(A).

bv deze van ali: https://nl.aliexpress.com...90a691afba7e13ece6a167f69
alleen dB(A) en geen Leq meting.

[ Voor 23% gewijzigd door MacD007 op 10-08-2024 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
p.d.akkerman schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 14:16:
[...]

[...]

Het is een parkside. Van de Lidl geloof ik.

Het is ook maar om een idee te krijgen.

Ik zal nog eens een paar Opmetingen doen.

Nu er wat meer leven in de wijk is zit ie gemiddeld zo tussen de 45 en 50db.

Maar er zijn ook stillere momenten.
Deze ?
https://www.lidl.nl/p/par...s,me:cpc,so:google,la:shp

deze heeft dus ook alleen dB(A) en geen Leq, kun je voor die prijs ook niet verwachten. Een echte meter kost al snel het 200-voudige. Je krijgt wat je er voor betaald, kun je dan er iets mee, eigenlijk niet, je iphone app doet waarschijnlijk het zelfde. Android helaas niet.
Helaas voor dit doel dus in feite ongeschikt, zie ook direct je uitkomst van je meting.
Overigens overdag is dat nog helemaal niet zo slecht.
om je even een idee te geven wat geluid doet, stel je hebt twee speakers naast elkaar staan die elk 50 dB produceren.
Vraag: Wat produceren ze dan gezamenlijk? TIP; het is een heel eenvoudige optelsom.
A ) 50 dB
B ) 100 dB
C ) 53 dB
D ) 47 dB
(antwoord zal ik je geven na je antwoord, of iemand anders antwoord)

[ Voor 18% gewijzigd door MacD007 op 10-08-2024 15:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• yingli405
  • Registratie: Maart 2020
  • Niet online
MacD007 schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 14:51:
[...]

Deze ?

deze heeft dus ook alleen dB(A) en geen Leq, kun je voor die prijs ook niet verwachten. Een echte meter kost al snel het 200-voudige. Je krijgt wat je er voor betaald, kun je dan er iets mee, eigenlijk niet, je iphone app doet waarschijnlijk het zelfde. Android helaas niet.
Helaas voor dit doel dus in feite ongeschikt, zie ook direct je uitkomst van je meting.
om je even een idee te geven wat geluid doet, stel je hebt twee speakers naast elkaar staan die elk 50 dB produceren.
Vraag: Wat produceren ze dan gezamelijk*? TIP; het is een heel eenvoudige optelsom.
A ) 50 dB
B ) 100 dB
C ) 53 dB
D ) 47 dB
10*LOG(10^(50/10)+10^(50/10)) = 53 dB

*gezamenlijk
Nederlands is niet jouw moedertaal, vermoed ik.

All electric: 12xYingli 405 Wp west en 4xJinko 440 Wp oost, Daikin 3MXM52N, Atlantic Explorer V4 200L met warmtewisselaar, VW Golf E-DITION, Q4 e-tron en Speed Pedelec STROMER ST1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
yingli405 schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 15:29:
[...]

10*LOG(10^(50/10)+10^(50/10)) = 53 dB

*gezamenlijk
Nederlands is niet jouw moedertaal, vermoed ik.
spelfoutje sorry, ik denk dat dit een veel gemaakte fout is, mn omdat je de n eigenlijk niet uitspreekt. dus snel gemaakt, heb het aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Ik heb iets vreemds gevonden in de technische data van Vaillant voor hun "budget" serie.
Het geluidsvermogen van de Arotherm pure VWL 65 neemt af bij hogere watertemperatuur in cv-bedrijf:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/klE6on_2Bo5co7cZAebUyBC9LEk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6ox15MiEy1anZ1MZDspy5SzO.jpg?f=fotoalbum_large
Ik zou verwachten dat bij lagere aanvoertemperatuur het geluidsvermogen ook lager uitvalt.
(bij de VWL 45 is het zoals ik zou verwachten)
Misschien een fout in de documentatie?

62,7 dB(A) bij 7°C buiten/ 35 °C aanvoer (en vol vermogen) zou het dan moeten zijn
ook niet niks trouwens, waarbij ik me afvraag of het geluidsvermogen bij -7°C dan lager of hoger is.

[ Voor 6% gewijzigd door dunklefaser op 11-08-2024 17:49 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Laatst online: 23:15
MacD007 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 16:39:
[...]

sorry, je zou deze airco's moeten verplaatsen naar de spreekwoordelijke maan wil je daar geen last van krijgen, met een rijtjswoning van net 5,5m breed gaat dit met een airco met een geluidsvermogen van 64 dB nooit lukken.
gewoon hier de verkeerde warmtepomp gekozen, vermoedelijk meer gekeken naar de prijs dan naar de geluidswaarde (de juiste dan, want de geluidsdruk geeft een 51 dB aan. (helaas is dit dus de verkeerde waarde), overigens zelfs met deze waarde zou deze nog steeds niet voldoen. .
Vakantie voorbij en bijna weer in het bezit van een desktop met excel om eens de WPAC in te vullen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uk6b4Kz1F8tWvzvJU6rGC2_ZM9s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7SNBVV3TV0Bo7v5N9sXgnHLd.jpg?f=fotoalbum_large

Denk jij dat deze unit binnen de WPAC grens valt als ik hem op een dakkapel dak 3,25 meter vanaf de erfgrens plaats en en 11 meter hoog? Wat is jouw fingerspitzengefühl hierbij? ChatGPT kwam op een gunstig getal uit. (roeien met de riemen die we hebben op vakantie)

Dan heb ik gerekend met de maximale waarde. Ik kan nog de jumper doorknippen zoals in het eerste screenshot te zien is, dan zakt het nog wat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y8w_UZQRKEPEBNoCndQ2dUdDzaU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/SEFsKKqXtaFs7gmX0whTQ49M.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door stormfly op 11-08-2024 13:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

stormfly schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 13:55:
[...]

Vakantie voorbij en bijna weer in het bezit van een desktop met excel om eens de WPAC in te vullen.

[Afbeelding]

Denk jij dat deze unit binnen de WPAC grens valt als ik hem op een dakkapel dak 3,25 meter vanaf de erfgrens plaats en en 11 meter hoog? Wat is jouw fingerspitzengefühl hierbij? ChatGPT kwam op een gunstig getal uit. (roeien met de riemen die we hebben op vakantie)

Dan heb ik gerekend met de maximale waarde. Ik kan nog de jumper doorknippen zoals in het eerste screenshot te zien is, dan zakt het nog wat.

[Afbeelding]
  1. Of je volgens de WPAC-berekening een voldoende stille buitenunit hebt ligt niet enkel aan de plaatsing op jouw kavel, maar ook aan wat voor bewoning er op de kavel naast je staat. Met deze informatie is er niets over te zeggen. Je kunt in ieder geval uitgaan van 62 dB voor dag en 60 dB voor de nacht.
  2. ChatGPT zou ik hier echt helemaal buiten houden, die leert o.a. in op leuke blog artikelen van aircoverkopers die zoals je al verkapt ziet in het resultaat lekker rekenen met geluidsdrukniveau op afstand.
  3. 11m hoog is meestal wel een plek dat je niet snel een andere woning treft, aan de andere kant, als jij op 11m iets hebt kunnen de buren dat ook hebben, dit is relevante informatie.
  4. Mag je überhaupt op 11m hoogte op een dakkapel een buitenunit plaatsen volgens de APV van de gemeente?
  5. En kun je die überhaupt gebaseerd op de constructie van je dakkapel?
  6. Heb je onderhoud overwogen aan de buitenunit? Als hier altijd een hoogwerker voor nodig is, zal dit duur uitvallen.
  7. Kabels knippen is leuk, maar WPAC rekent met opgegeven fabriekswaardes niet hoe jij 'm in elkaar knutselt. Goed voor de praktijk, maar niet voor een theoretische exercitie met een gemeente of bezwaar-buur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Borisvkr
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 03-10-2024
Blijft toch bijzonder hoe 'selectief' het gehoor is van mensen ;) inmiddels staat hier de buitenunit letterlijk elke dag aan voor vloerkoeling, van ca. 10:00 tot 21:00. Elke dag... al 3 weken lang. Met een max. van 50Hz, dat wel. Ik heb buurman nog niet gehoord over de "enorme vreselijke bromtoon die hem zijn tuin uitjaagt". Hij heeft nu bouwvak, afgelopen week en komende 2 weken meen ik. Dus meneer is ook echt overdag thuis en in zijn tuin bezig etc. Ben heel benieuwd. Ik log uiteraard alles qua wp 24/7 met HA en Grafana.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solid11
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 21:49
MacD007 schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 13:38:
[...]

Met de Lp instelling daarin tegen meet je de werkelijke waarde, hierbij ook weer rekening houdend met welke "WEIGHTING"methode je gaat gebruiken bv dB(A) zijn de waardes van de verschillende frequentiebanden aangepast hoe wij als mens deze kunnen horen, (wij horen niet elke frequentiebanden op het zelfde niveau).
Er zijn ook nog dB(B) en dB(C), de effecten hiervan zijn bestwel behoorlijk.
[Afbeelding]

De wettelijke geluidsmeting (de 40 dB) is echter zonder deze aanpassing. dus gewoon dB ipv in dB(A).
Dus meet dus ook zonder deze aanpassing in gewoon dB.
De eis is in db(A). In het Bbl is inderdaad opgenomen dB echter bedoelen ze het Agewogen geluidsniveau. Je rekent ook met het geluidvermogen van het apparaat wat ook uitgedrukt is in db(A)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Solid11 schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 17:23:
[...]

De eis is in db(A). In het Bbl is inderdaad opgenomen dB echter bedoelen ze het Agewogen geluidsniveau. Je rekent ook met het geluidvermogen van het apparaat wat ook uitgedrukt is in db(A)
ik snap wat je bedoeld, echter als er staat dB wordt er echt alleen maar dB bedoeld, de geluidsvermogen is ook gewoon in dB en niet in dB(A) weergegeven, soms worden daar echter wel weer de dB(A) bij genoemd.

ik ga uit wat er in de wettelijke tekst staat, en als daar gewoon dB staat bedoeld men ook gewoon hier dB mee. vroeger (in het bouwbesluit 2003 was er nog sprake van dB(A) dit werd echter gewijzigd in dB.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solid11
MacD007 schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 19:26:
[...]

ik snap wat je bedoeld, echter als er staat dB wordt er echt alleen maar dB bedoeld, de geluidsvermogen is ook gewoon in dB en niet in dB(A) weergegeven, soms worden daar echter wel weer de dB(A) bij genoemd.

ik ga uit wat er in de wettelijke tekst staat, en als daar gewoon dB staat bedoeld men ook gewoon hier dB mee. vroeger (in het bouwbesluit 2023 was er nog sprake van dB(A) dit werd echter gewijzigd in dB.
Dit betreft een hinder aspect. De grenswaarde is gewoon in a-gewogen geluidsniveau (dB(A)), neem dit van mij aan!

Edit: dit staat ook nog expliciet gemeld in de handleiding.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uvorDX94kvgvuq1YB2N6O8_i2WM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PbwRyrIUKIj1rX8uhMmu5rqq.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door Solid11 op 11-08-2024 20:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
stormfly schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 13:55:
[...]

[Afbeelding]

dus met 62 dB gaan rekenen, en nee, ik heb het niet zo met al die AI, gewoon de WPAC invullen, op die hoogte ga je natuurlijk wel ook afstand genereren. En wat is de K1 factor, als er niets staat is deze dus niet bepaald anders had er namelijk 0 gestaan. Zou je 3 of zelfs 6 dB erbij moeten doen, oeps.

Ik doe overigens niet een duim berekening, dus gewoon die bekende WPAC invullen en je weet het.
Ik hoop alleen niet dat je vaak onderhoud of een storing op die hoogte gaat krijgen.

Voor de rest sluit ik me graag aan wat @True hierover ook al geschreven heeft.

[Afbeelding]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Solid11 schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 19:51:
[...]

Dit betreft een hinder aspect. De grenswaarde is gewoon in a-gewogen geluidsniveau (dB(A)), neem dit van mij aan!

Edit: dit staat ook nog expliciet gemeld in de handleiding.
[Afbeelding]
Jup, je hebt me overtuigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
MacD007 schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 20:09:
[...]
dus met 62 dB gaan rekenen, en nee, ik heb het niet zo met al die AI, gewoon de WPAC invullen, op die hoogte ga je natuurlijk wel ook afstand genereren. En wat is de K1 factor, als er niets staat is deze dus niet bepaald anders had er namelijk 0 gestaan. Zou je 3 of zelfs 6 dB erbij moeten doen, oeps.

Ik doe overigens niet een duim berekening, dus gewoon die bekende WPAC invullen en je weet het.
Ik hoop alleen niet dat je vaak onderhoud of een storing op die hoogte gaat krijgen.
Dank ja ik ga dat zeker nog even uitdiepen met de aanbieder, de loodgieters lopen zo het dakkraam uit van het dakkapel. Je kunt vrij makkelijk uitstappen omdat je de voet kunt plaatsen tegen de rand van het zonnepaneel. Goed om wel na te vragen hoe ze dat doen met onderhoud, tnx.

Zie onderste screenshot voor K1 die is 0.
Voor de rest sluit ik me graag aan wat @True hierover ook al geschreven heeft.
De WPAC is ingevuld ik ben benieuwd naar jullie feedback, het is best een puzzel.
True schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 15:38:
  1. Of je volgens de WPAC-berekening een voldoende stille buitenunit hebt ligt niet enkel aan de plaatsing op jouw kavel, maar ook aan wat voor bewoning er op de kavel naast je staat. Met deze informatie is er niets over te zeggen. Je kunt in ieder geval uitgaan van 62 dB voor dag en 60 dB voor de nacht.
  2. ChatGPT zou ik hier echt helemaal buiten houden, die leert o.a. in op leuke blog artikelen van aircoverkopers die zoals je al verkapt ziet in het resultaat lekker rekenen met geluidsdrukniveau op afstand.
  3. 11m hoog is meestal wel een plek dat je niet snel een andere woning treft, aan de andere kant, als jij op 11m iets hebt kunnen de buren dat ook hebben, dit is relevante informatie.
  4. Mag je überhaupt op 11m hoogte op een dakkapel een buitenunit plaatsen volgens de APV van de gemeente?
  5. En kun je die überhaupt gebaseerd op de constructie van je dakkapel?
  6. Heb je onderhoud overwogen aan de buitenunit? Als hier altijd een hoogwerker voor nodig is, zal dit duur uitvallen.
  7. Kabels knippen is leuk, maar WPAC rekent met opgegeven fabriekswaardes niet hoe jij 'm in elkaar knutselt. Goed voor de praktijk, maar niet voor een theoretische exercitie met een gemeente of bezwaar-buur.
Ik krijg geen nette quote per vraag, even een verzamel antwoord. Het is een rijtjeswoning met links en rechtsburen met beide een dakkapel, net als ons. Gebeld met de gemeente en ze geven aan dat omdat het aan de achterzijde van de woning is je aan kunt houden: dakkapel vergunningsvrij plaatsen = ook airco vergunningsvrij plaatsen op het dakkapel. De rest van de wijk kent ook nog 4 andere airco's op de dakkapellen. Er hebben eerder zonnepanelen op gelegen, dat was 300kg+ maar vanwege lekkage (hmmm) is de dakbedekking recent vervangen en zijn de zonnepanelen verplaatst naar de minder rendabele noord-oost zijde. De loodgieter zei, op dit dak kan je prima zonnepanelen weer terugleggen waarbij ik dan aanneem dat een airco met 15% van het gewicht ook gaat lukken. Ik ga je onderhoudsvraag nog even bij de aanbieder neerleggen, ze sluiten steigers en hoogwerkers uit van het standaard werk, maar stappen ze uit het raam zoals de loodgieters ook doen? De verwijzing naar het "kabels knippen" die valt even niet?

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:30
@stormfly volgens mij heb je een invul foutje met de dba voor de nacht. Die is volgens de vehighlighte regel 55 en je hebt 60 ingevuld. Valt dus alleen maar in je voordeel uit.

Kan de rest slecht lezen op de telefoon ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
sjorsjuhmaniac schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 20:05:
@stormfly volgens mij heb je een invul foutje met de dba voor de nacht. Die is volgens de vehighlighte regel 55 en je hebt 60 ingevuld. Valt dus alleen maar in je voordeel uit.

Kan de rest slecht lezen op de telefoon ;)
Scherp, inderdaad aangepast naar 57. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

stormfly schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 16:32:
[...]

Dank ja ik ga dat zeker nog even uitdiepen met de aanbieder, de loodgieters lopen zo het dakkraam uit van het dakkapel. Je kunt vrij makkelijk uitstappen omdat je de voet kunt plaatsen tegen de rand van het zonnepaneel. Goed om wel na te vragen hoe ze dat doen met onderhoud, tnx.

Zie onderste screenshot voor K1 die is 0.

[...]

De WPAC is ingevuld ik ben benieuwd naar jullie feedback, het is best een puzzel.

[...]

Ik krijg geen nette quote per vraag, even een verzamel antwoord. Het is een rijtjeswoning met links en rechtsburen met beide een dakkapel, net als ons. Gebeld met de gemeente en ze geven aan dat omdat het aan de achterzijde van de woning is je aan kunt houden: dakkapel vergunningsvrij plaatsen = ook airco vergunningsvrij plaatsen op het dakkapel. De rest van de wijk kent ook nog 4 andere airco's op de dakkapellen. Er hebben eerder zonnepanelen op gelegen, dat was 300kg+ maar vanwege lekkage (hmmm) is de dakbedekking recent vervangen en zijn de zonnepanelen verplaatst naar de minder rendabele noord-oost zijde. De loodgieter zei, op dit dak kan je prima zonnepanelen weer terugleggen waarbij ik dan aanneem dat een airco met 15% van het gewicht ook gaat lukken. Ik ga je onderhoudsvraag nog even bij de aanbieder neerleggen, ze sluiten steigers en hoogwerkers uit van het standaard werk, maar stappen ze uit het raam zoals de loodgieters ook doen? De verwijzing naar het "kabels knippen" die valt even niet?

***members only***
Ik kan er inhoudelijk weinig van zeggen zonder een 2D bovenzijde situatieschets.
Want jouw verhaal is voor jou duidelijk omdat jij er een beeld bij hebt, maar van je verhaal naar een ingevulde WPAC zo erg abstract en zo veel moeite dat ik er betaald voor zou moeten krijgen ;) '

Wat eigenlijk nodig is, is:
  1. 2D bovenzijde schets met legenda
  2. verhaaltje om de 2D schets te duiden (wat je eigenlijk nu al hebt)
  3. ingevulde WPAC-sheet zo ver als je gekomen bent
M.b.t. kabels knippen, je had het ergens over knippen of een jumper. Er zijn units die ook kunnen koelen (of vaak genoemd een airco om mee te verwarmen) dan moet je uitgaan van het hoogst genoemde geluidsvermogenniveau. Fysiek (knippen) van een unit zodat die niet meer kan koelen en alleen (stiller) kan verwarmen is een praktische oplossen waar niet naar gekeken wordt.
Wellicht dat ik jou insteek verkeerd begreep waardoor deze opmerking uit de lucht kwam vallen.

[ Voor 10% gewijzigd door True op 12-08-2024 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
stormfly schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 20:39:
[...]

Scherp, inderdaad aangepast naar 57. _/-\o_
Mag naar 55

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dLxMOEp0sgbIKPoIWk_YnGx3vWU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nkbRHVmO9qi2cKmIqBh72BVG.png?f=fotoalbum_large

Nou niet default, hij is default 57 in de nachtstand en als ik fysiek de jumper door laat knippen voor de geluidsarmemodus (niet te verwarren met de in/uit te schakelen nachtstand) dan zakt hij pas naar 55. Echter kost die permanente jumper knip je ook 5% vermogen wat zonde is als je het niet nodig hebt omdat er nog ruimte is in de WPAC marge.

@True de jumper van de nieuwe Dakin modellen nog even uitgelegd hierboven. Ik zal even een 2D schets toevoegen.

[ Voor 10% gewijzigd door stormfly op 12-08-2024 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

stormfly schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 22:35:
[...]

[Afbeelding]

Nou niet default, hij is default 57 in de nachtstand en als ik fysiek de jumper door laat knippen voor de geluidsarmemodus (niet te verwarren met de in/uit te schakelen nachtstand) dan zakt hij pas naar 55. Echter kost die permanente jumper knip je ook 5% vermogen wat zonde is als je het niet nodig hebt omdat er nog ruimte is in de WPAC marge.
En dat is dus een praktische invulling van deze theoretische exercitie. Die (helaas) heel theoretisch aangevlogen moet worden. Voor zover ik weet mag je deze lagere waarde niet gebruiken in een berekening.
@True de jumper van de nieuwe Dakin modellen nog even uitgelegd hierboven. Ja een 2D schets ik stuur je dan even prive een Google Maps plaatje van mij woning, dat zou wellicht helpen?

Dan kunnen we de veranderingen aan de sheet hier terugkoppelen maar blijf mijn woning nog enigszins prive.
Ik help niet bij WPAC berekeningen per DM, sorry.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
True schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 22:50:
[...]

En dat is dus een praktische invulling van deze theoretische exercitie. Die (helaas) heel theoretisch aangevlogen moet worden. Voor zover ik weet mag je deze lagere waarde niet gebruiken in een berekening.
https://www.daikin.nl/con...eluidsdocument%202021.pdf

Het document van Daikin doet het voorkomen dat je het wel mag gebruiken, omdat het een fysieke jumper is die je op de buitenunit moet doorknippen lijkt het mij enigszins legitiem. Je kunt deze optie niet ongedaan maken met een afstandsbediening, het is een fysieke handeling.
Ik help niet voor WPAC berekeningen per DM, sorry.
Helder dat begreep ik ook uit je PB. Hieronder een 2D samenvatting helpt dit?

Members only:

[ Voor 8% gewijzigd door stormfly op 13-08-2024 19:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

stormfly schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 22:56:
[...]

https://www.daikin.nl/con...eluidsdocument%202021.pdf

Het document van Daikin doet het voorkomen dat je het wel mag gebruiken, omdat het een fysieke jumper is die je op de buitenunit moet doorknippen lijkt het mij enigszins legitiem. Je kunt deze optie niet ongedaan maken met een afstandsbediening, het is een fysieke handeling.

[...]

Helder dat begreep ik ook uit je PB. Hieronder een 2D samenvatting helpt dit?

***members only***
Members only:

[ Voor 12% gewijzigd door True op 13-08-2024 20:36 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:36

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Modbreak:Huishoudelijke mededeling: laten we de berekeningen in het topic doen, zodat men van elkaar kan leren en eventueel verbeteren. Het topic heeft weinig zin als we de hoofdzaak in de achterkamertjes gaan doen.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
stormfly schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 22:35:
[...]

[Afbeelding]

ik zou eerst eens kijken hoever je komt met de normale waardes 62/57 dB zonder dat je de jumper gaat doorknippen. is je dakoversteek werken 30cm richting je linker buurman ? op de fotos kan ik dat zo niet zien.ik zou hier eerder 0,0 gaan invullen, maar lastig ivm dat je foto geen afstanden laten zien.
Wat is de diepte (y-as van je dak van de dakkapel) ?
als ik uit ga van2m diepte vanuit middelpunt airco dan komt het meetpunt op 1,5m hoogte op circa 34m te liggen dus ruim buiten je eigen en de erfgrens van je buurman.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U280I5ARox6O-jmzQ99pqF7g2Qs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5pPlD9kngRajZo1DdsASNcD4.png?f=fotoalbum_large

dit is wat in fig. in de handleiding ook bedoeld wordt als het geluid deels verdekt wordt door een rand van een uitbouw/garage maar geld natuurlijk net zo voor een dakkapel, hoogte kan zeker in dergelijke gevallen wel voor een oplossing zorgen, uiteraard kun je daardoor weer andere negatieve aspecten krijgen. Kijk mn of je dit ook vergunningsplicht bent in dergelijke gevallen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mjHZa289Bv_liBAUFPY2w_SoeMc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o7Vti96I7cFjDz7zLDTXHtWN.jpg?f=fotoalbum_large

dat is de geluidsreflextie richting achtertuin, door dat wat op de foto te zien was liggen er ook geen open ramen/deuren aan de zijkant (buren) waar je rekening mee zou hoeven te maken. het lijkt dus mis je gegevens kloppen prima te kunnen. ook zonder jumper.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FW1cbXtISr-XDJIUlTVPYdEFv84=/800x/filters:strip_exif()/f/image/STjkKWKAJaPju2Kl3wBHFzbt.png?f=fotoalbum_large
@True de jumper van de nieuwe Dakin modellen nog even uitgelegd hierboven. Ik zal even een 2D schets toevoegen.

[ Voor 48% gewijzigd door MacD007 op 13-08-2024 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Members only:

Members only:
MacD007 schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 11:30:
[...]
ik zou eerst eens kijken hoever je komt met de normale waardes 62/57 dB zonder dat je de jumper gaat doorknippen. is je dakoversteek werken 30cm richting je linker buurman ? op de fotos kan ik dat zo niet zien.ik zou hier eerder 0,0 gaan invullen, maar lastig ivm dat je foto geen afstanden laten zien.
Wat is de diepte (y-as van je dak van de dakkapel) ?
als ik uit ga van2m diepte vanuit middelpunt airco dan komt het meetpunt op 1,5m hoogte op circa 34m te liggen dus ruim buiten je eigen en de erfgrens van je buurman.
[Afbeelding]
Members only:
dit is wat in fig. in de handleiding ook bedoeld wordt als het geluid deels verdekt wordt door een rand van een uitbouw/garage maar geld natuurlijk net zo voor een dakkapel, hoogte kan zeker in dergelijke gevallen wel voor een oplossing zorgen, uiteraard kun je daardoor weer andere negatieve aspecten krijgen. Kijk mn of je dit ook vergunningsplicht bent in dergelijke gevallen.
[Afbeelding]

dat is de geluidsreflextie richting achtertuin, door dat wat op de foto te zien was liggen er ook geen open ramen/deuren aan de zijkant (buren) waar je rekening mee zou hoeven te maken. het lijkt dus mis je gegevens kloppen prima te kunnen. ook zonder jumper.
[Afbeelding]
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

stormfly schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 20:11:
Ik ben nog even aan het meten gegaan en de goot is 5,5, en waar de airco komt met de 2/3 factor is het 9,2 meter plus de 0,37m uit de Dakin guide maakt 9,37m.
Dat maakt dan 9,57 lijkt mij ;) ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
True schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 22:38:
[...]

Dat maakt dan 9,57 lijkt mij ;) ?
Haha ja die had ik ook zo ingevuld dit was een GoT typo ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

stormfly schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 23:05:
[...]

Haha ja die had ik ook zo ingevuld dit was een GoT typo ;-)
Ik heb 'm nogmaals nagelopen en ik denk dat het klopt qua berekeningen gebaseerd op de informatie die je gegeven hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
True schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 09:03:
[...]

Ik heb 'm nogmaals nagelopen en ik denk dat het klopt qua berekeningen gebaseerd op de informatie die je gegeven hebt.
Dank voor jullie beiden hulp! Gewaardeerd _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TekkenLord
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 20:01
Als optie wil ik toch even kijken wat de WPAC tool zegt in het geval dat ik de buitenunit aan mijn achtergevel ga laten ophangen.
Heb de webinar bekeken en ook de handleiding globaal doorgenomen

Ruwweg de situatie ter illustratie met in geel waar de buitenunit zou komen (midden van de gevel). Plaatje van google maar het is redelijk representatief (1 kant uitbouw buren).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Txn_9nY6UEbGIc0MSF8MnNCGGc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VJntRqOPUpDEeqWay0ihyIsZ.jpg?f=user_large

Kan ik aannemen dat werkblad Gg1 (Warmtepomp / Airco op maaiveld in tuin) van toepassing is? waarbij dan
zb = 1,15 m (hoogte airco 2/3 + hoogte voetjes) + 3,5 meter (hoogte tot aan de bodemplaat).

Het zijn nog schattingen. Ik zal in de komende weken nog alles nameten/opzoeken als inderdaad Gg1 van toepassing is.

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

TekkenLord schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 19:15:
Kan ik aannemen dat werkblad Gg1 (Warmtepomp / Airco op maaiveld in tuin) van toepassing is? waarbij dan
zb = 1,15 m (hoogte airco 2/3 + hoogte voetjes) + 3,5 meter (hoogte tot aan de bodemplaat).
  • Volgens mij kan Gg1 gebruikt worden, maar dan moet de bronhoogte veel hoger dan Gg1 eigenlijk voor bedoelt is én zijn er schermen (optioneel).
  • Volgens mij kan Gg2 ook dan maak je een aanbouw 0,25m breder en dieper dan de WP-positie met een hoogte van 0,1m en hang je de WP alsnog op de juiste bronhoogte.
Ik zou het moeten narekenen, maar ik verwacht dat er exact dezelfde waardes uit moeten komen, wat jij @MacD007 ?

Edit: ik krijg 'm niet mooi op Gg1 (visualisatie doet het niet zonder schermen) en op Gg2 krijg ik dat wel voor elkaar. Resultaten bij 'Invoer extra ontvangposities' zij identiek, dus dat lijkt wel goed te gaan.
Ik zou persoonlijk Gg2 pakken als je geen echte muren hebt in de tuin.

[ Voor 15% gewijzigd door True op 14-08-2024 19:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
True schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 19:48:
[...]
  • Volgens mij kan Gg1 gebruikt worden, maar dan moet de bronhoogte veel hoger dan Gg1 eigenlijk voor bedoelt is én zijn er schermen (optioneel).
  • Volgens mij kan Gg2 ook dan maak je een aanbouw 0,25m breder en dieper dan de WP-positie met een hoogte van 0,1m en hang je de WP alsnog op de juiste bronhoogte.
Ik zou het moeten narekenen, maar ik verwacht dat er exact dezelfde waardes uit moeten komen, wat jij @MacD007 ?
Ja, mijn eigen ervaring is dat G_1 ook zou kunnen, echter in de handleiding WPAC wordt bij deze plaatsing toch op G_2 gewezen, waarbij je een denkbeldige mini uitbouw met een breedte en diepte gelijk (+/_-) aan de afmeting van de warmtepomp gebruikt.
Mijn eigen ervaring is echter dat er eigenlijk geen wezelijk verschil in de uitkomst in dit geval tussen G_1 en G_2 zit (echter om het als juridisch goed te doen zou ik G_2 adviseren.
Bij G_1 de schermen zo ver dit geen echte muren betreffen gewoon op nul laten.
succes met het proberen en we horen het wel als er nog vragen over zijn.
Edit: ik krijg 'm niet mooi op Gg1 (visualisatie doet het niet zonder schermen) en op Gg2 krijg ik dat wel voor elkaar. Resultaten bij 'Invoer extra ontvangposities' zij identiek, dus dat lijkt wel goed te gaan.
Ik zou persoonlijk Gg2 pakken als je geen echte muren hebt in de tuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TekkenLord
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 20:01
Bedank voor jullie uitleg en hulp!
Ik zal dan Gg2 aanhouden. In de tuin staan geen echte muren (behalve dat stuk aanbouw van de buren), voor de rest wel houten tuinschermen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@MacD007 , @marvel27 Actueel maken zich (alle?) installatiebedrijven er makkelijk vanaf. (zie bijvoorbeeld hier)
Ik ben benieuwd wat er gebeurd als er een deadline bekend is en deze dichterbij komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
dunklefaser schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 11:35:
@MacD007 , @marvel27 Actueel maken zich (alle?) installatiebedrijven er makkelijk vanaf. (zie bijvoorbeeld hier)
Ik ben benieuwd wat er gebeurd als er een deadline bekend is en deze dichterbij komt.
Ja, dat is helaas de standaard werkwijze, en laten we eerlijk zijn, op dit moment denken ze dat ze er mee weg komen, ipv dat ze de WPAC als marketing instrument gaan inzetten.

Wat laten we eerlijk zijn, dat zou een wat meer vertrouwen voor hun vakmanschap kunnen geven, of niet :S :Y

als de wet er door is zullen ze daar namelijk volledig op worden afgerekend, dus beter nu al wat ervaring opdoen, lijkt me eigenlijk een wat slimmer plan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:29
De airo installatie van een TBS kliniek nabij maakt dergelijk veel geluid dat ook als ik alle ramen dicht heb ik de lage frequenties nog steeds hoor. Dit is op precies 100m afstand.

Heeft iemand hier meer informatie over wat de rechten zijn voor mij als omwonende. Onze huizen hebben we gebouwd lang nadat de installatie geplaatst is op de TBS kliniek. Ik heb al een keer contact opgenomen en ze hebben een monteur langs laten komen en die gaf aan dat er inderdaad onderhoud nodig was en wat daarna gedaan is. Maar op een dergelijke dag als vandaag 22 graden, beetje wind, moet de installatie toch al zo draaien dat de lage frequenties nog steeds overal in huis hoorbaar zijn. De hogere frequenties zijn enkel hoorbaar als je voor het huis staat met direct zicht naar de installatie. Daar kan ik me minder aan storen omdat je je daar wel van kan onttrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solid11
walletje-w schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 16:56:
De airo installatie van een TBS kliniek nabij maakt dergelijk veel geluid dat ook als ik alle ramen dicht heb ik de lage frequenties nog steeds hoor. Dit is op precies 100m afstand.

Heeft iemand hier meer informatie over wat de rechten zijn voor mij als omwonende. Onze huizen hebben we gebouwd lang nadat de installatie geplaatst is op de TBS kliniek. Ik heb al een keer contact opgenomen en ze hebben een monteur langs laten komen en die gaf aan dat er inderdaad onderhoud nodig was en wat daarna gedaan is. Maar op een dergelijke dag als vandaag 22 graden, beetje wind, moet de installatie toch al zo draaien dat de lage frequenties nog steeds overal in huis hoorbaar zijn. De hogere frequenties zijn enkel hoorbaar als je voor het huis staat met direct zicht naar de installatie. Daar kan ik me minder aan storen omdat je je daar wel van kan onttrekken.
In het omgevingsplan staan de geluideisen. Dit zijn meestal nog de oude eisen uit het activiteitenbesluit, ofwel 50/45/40 dB(A) voor respectievelijk dag, avond en nachtperiode. Grenswaarde geldt op de gevel. Voor de lage frequenties zijn helaas nog geen wettelijke regels in Nederland. Mogelijk tonaal geluid geeft een straftoeslag van 5 dB.

Wellicht nog eens informeren bij ze en anders de omgevingsdienst inschakelen via de gemeente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:29
Solid11 schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 17:03:
[...]

In het omgevingsplan staan de geluideisen. Dit zijn meestal nog de oude eisen uit het activiteitenbesluit, ofwel 50/45/40 dB(A) voor respectievelijk dag, avond en nachtperiode. Grenswaarde geldt op de gevel. Voor de lage frequenties zijn helaas nog geen wettelijke regels in Nederland. Mogelijk tonaal geluid geeft een straftoeslag van 5 dB.

Wellicht nog eens informeren bij ze en anders de omgevingsdienst inschakelen via de gemeente
Bedankt voor de informatie. Dat gaf wat handvatten om verder te zoeken.
In dit specifieke geval denk ik dat het om een combinatie van impulsachtig, tonaal is en wellicht ook nog laagfrequent is, alhoewel als het laagfrequent is dan weet ik niet of het ook nog tonaal kan zijn.

In dit document heb ik de volgende informatie gevonden die wellicht ook voor andere mensen interessant kan zijn: https://www.naa.nl/wp-con...ekenen-inustrielawaai.pdf
2.3 Bijzondere geluiden (tonaal karakter/impulsgeluid/muziekgeluid)
Bij het verlenen van vergunningen en handhaving van geluidsvoorschriften moet rekening worden gehouden met bijzondere geluiden die vanwege hun karakter als extra hinderlijk worden beschouwd. Het betreft tonaal geluid, geluid met een impulsachtig karakter en muziekgeluid. Als criterium geldt dat het bijzondere karakter duidelijk hoorbaar is op het beoordelingspunt. Als er bij een bedrijfstoestand sprake is van deze bijzondere geluiden, wordt een toeslag op het bij deze bedrijfstoestand gemeten (of berekende) langtijdgemiddeld deelgeluidsniveau gehanteerd. Bij een combinatie van tonaal, impulsachtig geluid wordt die toeslag maar één keer toegepast.

De toeslag heeft dus betrekking op het gemeten (of berekende) langtijdgemiddeld deelgeluidsniveau vanwege een bedrijfstoestand van de gehele inrichting. De toeslag wordt dus nadrukkelijk niet uitsluitend toegepast op de deelbijdrage van die geluidsbron, die de anleiding vormt voor het hanteren van de toeslag. Bij inrichtingen op een gezoneerd industrieterrein is extra aandacht vereist voor het toepassen van de toeslag. Met het eventueel tonale of impulsachtige karakter van het geluid behoeft bij de zonering geen rekening te worden gehouden. Bij vergunningverlening aan bedrijven op het gezoneerde industrieterrein is deze toeslag wel van toepassing. Het bevoegd gezag dient voor een zorgvuldige afstemming van zonering en vergunning zorg te dragen. De onderhavige problematiek treedt bijvoorbeeld op bij een solitair opgesteld transformatorstation dat én zoneringsplichtig is én woningen binnen of op de zone heeft. Bij de vaststelling van de geluidsbelasting bij woningen ten behoeve van toetsing aan grenswaarden wordt wel een toeslag toegepast. Bij de vaststelling van de ligging van de zonegrens wordt echter geen toeslag toegepast. In het onderstaande is een nadere toelichting gegeven over bijzondere geluiden. In module D, voorbeeld 2, zijn enige rekenvoorbeelden gegeven over de bepaling van een beoordelingsgrootheid in een situatie inclusief bijzondere geluiden.

Tonaal geluid
Als criterium geldt dat het tonale karakter van het geluid duidelijk hoorbaar is op het beoordelingspunt. Er kan sprake zijn van tonaal geluid als de geluidsbelasting op het beoordelingspunt wordt bepaald door bijvoorbeeld jankende tandwielkasten, brommende transformatoren, gierende ventilatoren, modelvliegtuigen en bepaalde trilapparatuur (betonindustrie). Herkenbaarheid van een specifieke geluidsbron hoeft geen aanwijzing te zijn van tonaliteit. In geval van geluid met een tonaal karakter dient er op het gemeten of berekende langtijdgemiddeld deelgeluidsniveau vanwege de gehele inrichting een toeslag van 5 dB in rekening te worden gebracht. De
toeslag wordt alleen toegepast voor dat deel van de beoordelingsperiode dat er sprake is van tonaal geluid.

In sommige gevallen kan een (smalbandige) spectrale analyse de aanwezigheid van een zuivere toon aantonen, bijvoorbeeld door de aanwezigheid van `pieken' in het spectrum. De aanwezigheid van dergelijke `pieken' kan het waargenomen tonale karakter bevestigen; het is echter niet altijd een `bewijs' voor tonaal karakter. Het is namelijk mogelijk dat deze pieken in het spectrum ruim onder het equivalente geluidsimmissieniveau in dB(A) liggen, en door de maskering vanwege (breedbandig) geluid in het overige frequentiegebied het geluidsimmissieniveau geen tonaal karakter geven. Een tertsbandanalyse geeft in de regel onvoldoende informatie.

Impulsachtig geluid
Bij impulsachtig geluid komen in het geluidsbeeld geluidsstoten voor die minder dan 1 seconde duren en een zekere repetitie kennen. Een bijzondere vorm is impulsachtig geluid met een continu (soms periodiek) karakter; zie ook paragraaf 6.4. Als criterium geldt dat het impulsachtig karakter duidelijk hoorbaar is op het beoordelingspunt. Er kan sprake zijn van impulsachtig geluid als de geluidsbelasting bij de ontvanger wordt bepaald door bijvoorbeeld geluid uit een constructiewerkplaats ten gevolge van hameren of bikken gedurende een zekere periode, het geluid van een stansmachine (continu en periodiek) of door blaffende honden. In geval van impulsachtig geluid dient er op het gemeten of berekende langtijdgemiddeld deelgeluidsniveau vanwege de gehele inrichting een toeslag van 5 dB in rekening te worden gebracht. De toeslag wordt toegepast voor dat deel van de beoordelingsperiode dat er sprake is van impulsachtig
geluid.

Laagfrequent geluid
Laagfrequent geluid is geluid met frequenties beneden circa 100 Hz, waardoor het zich sterk van gewoon hoorbaar geluid onderscheidt. Tot op heden heeft dit evenwel niet geleid tot het op gestandaardiseerde wijze toepassen van een toeslag. Om die reden wordt hieraan in dit kader geen bijzondere aandacht besteed.
Laagfrequent geluid kan worden gemeten, doch vergt praktijkervaring en geschikte meetapparatuur. In de norm ISO-7196 `Frequency-weighting characteristics for infrasound measurement' [A.4] is hiervoor een handreiking opgenomen.Tevens kan in dit kader verwezen worden naar de richtlijn laagfrequent geluid [A.5] van de Nederlandse Stichting Geluidhinder.
Edit: Het lastige is wel dat ook al zou er een extra toeslag van 5dB toegepast worden ik niet geloof dat de laag frequent geluiden boven de 45dB komen bij onze gevel. Wellicht dat de combinatie van de hogere frequenties en de lage frequenties wel net die waarde bereikt maar het is vooral dat laag frequent geluid wat door de muur gaat en je je niet tegen kan weren. Net alsof er continue een vrachtwagen met draaiende motor voor je huis staat.

Wat dat betreft is het een grote schande dat er nog geen duidelijke richtlijnen zijn om burgers te beschermen tegen laag frequent geluid wat door dergelijke installaties, maar ook door windmolens gegenereerd word.

Edit 2:
Oh helemaal hopeloos eigenlijk, het gaat volgens mij ook nog eens om het "Langtijdgemiddelde beoordelingsniveau LAr,LT" De huidige installatie gaat aan voor een half uur tot een uur om vervolgens weer wat te dalen in niveau voor een 5 tot 15 minuten. Ook gaat hij 's ochtends pas vanaf een uur of 11 vaak duidelijk aan. Dit trekt de gemiddeldes natuurlijk gigantisch naar beneden waardoor zelfs piekwaarden van een "Maximaal geluidniveau LAmax" van 70 dB(A) toegestaan zijn. Met een eventuele toeslag dan 65 dB(A)

[ Voor 8% gewijzigd door walletje-w op 18-08-2024 17:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@walletje-w Ik heb toevallig gisteren de website van de "Stichting LaagFrequent geluid" (LFg) even bekeken.
Niet uitvoerig dus, maar misschien vind je iets wat je kan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
[...]

Deze ?

Vraag: Wat produceren ze dan gezamenlijk? TIP; het is een heel eenvoudige optelsom.
A ) 50 dB
B ) 100 dB
C ) 53 dB
D ) 47 dB
Nu dan het juiste antwoord: dat is natuurlijk antwoord C)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solid11
walletje-w schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 17:32:
[...]

Bedankt voor de informatie. Dat gaf wat handvatten om verder te zoeken.
In dit specifieke geval denk ik dat het om een combinatie van impulsachtig, tonaal is en wellicht ook nog laagfrequent is, alhoewel als het laagfrequent is dan weet ik niet of het ook nog tonaal kan zijn.

In dit document heb ik de volgende informatie gevonden die wellicht ook voor andere mensen interessant kan zijn: https://www.naa.nl/wp-con...ekenen-inustrielawaai.pdf

[...]

Edit: Het lastige is wel dat ook al zou er een extra toeslag van 5dB toegepast worden ik niet geloof dat de laag frequent geluiden boven de 45dB komen bij onze gevel. Wellicht dat de combinatie van de hogere frequenties en de lage frequenties wel net die waarde bereikt maar het is vooral dat laag frequent geluid wat door de muur gaat en je je niet tegen kan weren. Net alsof er continue een vrachtwagen met draaiende motor voor je huis staat.

Wat dat betreft is het een grote schande dat er nog geen duidelijke richtlijnen zijn om burgers te beschermen tegen laag frequent geluid wat door dergelijke installaties, maar ook door windmolens gegenereerd word.
Richtlijnen zijn er wel, alleen deze zijn niet wettelijk opgenomen. Bijvoorbeeld: Nsg-curve, is feitelijk de gehoordrempel. En de Vercammencurve.

De grenswaarde geldt iig voor het gemiddelde geluidsniveau van alle frequenties tezamen incl. eventuele toeslagen.

En het gaat inderdaad over het langtijdgemiddeld beoordelingsniveau. Als de installatie korter in bedrijf is wordt er een bedrijfsduurcorrectie toegepast.

Het piekniveau Lamax zal niet zo snel overschreden worden.

[ Voor 5% gewijzigd door Solid11 op 18-08-2024 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

dunklefaser schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 18:06:
Members only:
Mijn wappie-radar slaat uit bij die site:
Members only:
https://www.rivm.nl/laagf...er-en-gezondheidsklachten
Ook hiervoor bestaat geen wetenschappelijke verklaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
mooie he :)
Dat heeft 'de stichting" zelf bedacht :)

vanaf nu heet het zo

https://www.rtl.nl/nieuws...romtoon-dit-geen-leven-zo

Men moet oppassen dat tinitus-achtige klachten niet op 1 hoop geveegd worden met fysiek aanwezige frequenties. Ik 'hoor' ook 'de wasmachine'. Woonde toen vlak aan de Oude Maas. "zal wel een schip zijn". (Soortgelijke brom ver weg)
Alleen op vakantie hoorde ik het af en toe ook op diverse plekken. hotels, zelfde frequentie. Verhuisd, nog steeds.
Het komt en het gaat. En veelal gepaard met vermoeidheid en/of stress.

/n=1

[ Voor 42% gewijzigd door paQ op 18-08-2024 22:47 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nairolf
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 19:52
Omdat ik ook aan het kijken ben naar een nieuwe warmte(+koude)bron in ons huis heb ik me maar eens gewaagd aan een WPAC berekening. Hopelijk kunnen jullie controleren of ik het goed invul, en of ik nog dingen fout heb gedaan.
Situatie
Zie bijgevoegde screenshot van maps, foto van het lange dakvlak + dakkapel en side-view schets
Rijtjeshuis, 5.24 meter breed (schutting tot schutting, gemeten net buiten de overkapping). Asymmetrisch huis: Voorkant kort dakvlak (alleen zolder schuin, liggen zonnepanelen op), achterkant lang dakvlak (1e verdieping + zolder schuin), beide ~45 graden. Aan de achterkant direct grenzend aan het dak een overkapping van 3.9 meter lang, houten constructie. Sinds kort op de eerste verdieping over de gehele breedte een dakkapel, ook hout.

De buren aan beide kanten hebben nog de oude dakramen op de eerste verdieping.

Members only:

Ik heb 2 situaties uitgewerkt:
  • Een unit op de dakkapel, zo ver mogelijk naar "voren", zodat hij zo ver mogelijk van de dakramen van de buren zit.
  • Een unit op de overkapping, zo ver mogelijk naar "voren" zodat hij zo ver mogelijk van de dakramen van de buren zit.
Gezien de unit in beide situaties technisch gezien "op het dak" staat, heb ik Gg_3 aangehouden. Ik hoor graag als ik dat verkeerd begrepen heb.

Ik heb nog geen merk of specifieke unit op het oog. Zodra ik dat wel heb kan ik natuurlijk nog wat fine-tunen. Vandaar wat aannames:
  • Bronhoogte: 0.5m van de onderkant van de buitenunit. Lekker groot. Experimenteren met grote(re) en kleine(re) waardes leerde mij dat groter slechtere geluidsdrukwaarden geeft.
  • Bron staat op een onderstep van 20 cm, zoals rubber tegel + betontegel + bigfoot + dempveren. Wederom, hoger is slechter, dus pak lekker slecht.
Unit op overkapping
Ingevulde waarden:
  • Xb midden op de overkapping: B11 = (B24 + B25) / 2
  • Yb 99 cm van de rand van de overkapping (zie later waarom 99cm) B12 = B27 - 0.99
  • Zb op 20 cm onderstel + 50 cm bronhoogte, geen rekening houdend dat de overkapping natuurlijk wat "dieper" is dan de 2.8m die ik gemeten heb van de opstaande rand tot de grond. Dit omdat bij experimenteren met waardes het voor mij leek alsof hoger vooral negatief is voor de erfgrens-geluidsdruk, en weinig tot geen effect heeft op de "extra posities". B13 = B28 + 0.2 + 0.5
  • B24 = B18 - 0.0001 en B25 = B19 + 0.0001. Dit omdat de beschrijving van het excel sheet aangaf dat -0.1 gebruikt moet worden als de buren aangrenzen. Maar ik gebruik deze waarden weer als input voor de "extra posities", dus ik heb de -0.1 verkleind naar -0.0001, wat nogsteeds het effect bleek te hebben dat in de "situatie-schets" (kolommen CE - DM) de geluidsdruk-getallen aan de zijkant van het huis verdwenen.
  • Voor de extra posities:
    1. Dit is de rechts-onder hoek van het dakraam van de linkse buren op de foto. Die zit op een afstand van 9.5 "golfjes"(halve dakpannen) in X-richting van de dakkapel (netjes 0.5 meter uit de erfgrens), en 4.5 dakpannen op 45 graden in Y- en Z-richting. Dakpannen zijn volgens mijn rolmaat en een snelle online zoektocht ~29.5cm breed (per 2 golfjes) en ~33 cm hoog. Geen afscherming, en geen muur. Dus Xontv = B24 + 0.5 - 9.5 / 2 * 0.295, Yontv = B25 - 3.9 - 4.5 * 0.33 * SQRT(2)/2 en Zontv = B26 + 4.5 * 0.33 * SQRT(2)/2
    2. Dit is de links-onder hoek van het dakraam van de rechtse buren op de foto. In essentie symmetrisch, maar toch voor de zekerheid ingevuld. Wederom 9.5 halve dak-pannen in X-richting en 4.5 dakpannen in het Y=Z-vlak.
    3. Voor eigen gebruik: Ons eigen raam midden op de dakkapel. Ik heb afgeschermd=J ingevuld zodat deze niet meedoet voor rij 71 (de dag- en nachtmaxima Lwa), maar zodat ik hem wel als indicatie kan gebruiken voor de geluidshinder bij ons eigen raam (afgeschermd levert -5dB, dus ~40 dB bij Lwa=61+3 marge)
Het lijkt erop dat ik hiermee dus Lwa,max = 66 dB(A) kan pakken, en Lwa,max,nacht = 61 dB(A). Ik heb gekozen voor Xb precies 99 cm uit de rand van de overkapping, want als ik 1 meter invul dan schiet de geluidsdruk van de ramen van de buren 1 dB(A) omhoog, en op 93 cm schiet de geluidsdruk op de erfgrens 1 dB(A) omhoog. Ik heb dus weinig speelruimte hier.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mjeT0fmTCcbOpj9K56TwHIriVeQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/hkcRuZ6mZY1x6r05XzMNCBeX.png?f=fotoalbum_tile
Unit op dakkapel
Vergelijkbaar verhaal
  • Xb zelfde
  • Yb 25 cm uit de dakkapel rand, en die ligt 1.6 meter hoger dan de onder-rand, die op 4.5 dakpan lengtes van de overkapping ligt in het Y=Z-vlak, dus B12 = B27 - 3.9 - 0.25 - 4.5 * 0.33 * SQRT(2)/2
  • Zb B13 = B28 + 4.5 * 0.33 * SQRT(2)/2 + 1.6 + 0.2 + 0.5
    1. Dit is de rechts-boven van linkse buren dakraam. 9.5 halve dakpannen in X-richting en 9 dakpannen in Y=Z-vlak. Ik heb afscherming=N aangehouden omdat de rechte lijn vanaf de bronhoogte die precies over de rand van de dakkapel gaat slechts een paar centimeter van de bovenrand van het dakraam afschermd. Ik zou in principe Xb hierdoor iets groter mogen maken, maar dat scheelt waarschijnlijk niets. Dus Xontv = B24 + 0.5 - 9.5 / 2 * 0.295, Yontv = B25 - 3.9 - 9 * 0.33 * SQRT(2)/2 en Zontv = B26 + 9 * 0.33 * SQRT(2)/2
    2. Zelfde als hierboven, want wederom symmetrisch
    3. Links-onder hoek van Zolderraam van rechtse buren: 12 golfjes in X-richting en 17 dakpan lengtes in Y=Z-vlak
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3wq_M5r3SJBXChXhs9QDSwHRuU0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/rTseBaU7FtzussS4LN3aFzqF.png?f=fotoalbum_tile

Conclusie: Dit is het slechtere geval: Lwa,max,dag = 63 dB(A), Lwa,max,nacht = 58 dB(A).
Vragen
  • Heb ik de beschrijving en het excel sheet goed begrepen en dus alles goed ingevuld?
  • Hoe zit het met de aanscherping van de geluidsnormen per 2024. De start-post zegt er iets over, maar ik kan het online nergens vinden. Is het nogsteeds 40/45 dB(A), of echt al 24/7 40 dB(A)? Oftewel, kan ik comfortabel (dus met marge) een 61 dB(A) unit op de overkapping plaatsen en dan 's nachts silent mode gebruiken, en daarmee ruim marge hebben? Of is 61 dB(A) echt het maximum wat ik mag plaatsen om aan de norm te voldoen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
@nairolf ij zit op mijn tel dus kan niet veel detail controleren maar je nacht dba van je unit verschilt in je twee voorbeelden.

Volgens @MacD007 is het 40dba 24/7. Dan moet er nog 5 db van je dag acceptabele dan af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nairolf
sjorsjuhmaniac schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 23:47:
@nairolf ij zit op mijn tel dus kan niet veel detail controleren maar je nacht dba van je unit verschilt in je twee voorbeelden.

Volgens @MacD007 is het 40dba 24/7. Dan moet er nog 5 db van je dag acceptabele dan af.
Ja ik realiseerde het me later ook. Maar die onderste tabel is eigenlijk niet relevant natuurlijk, want ik heb nog geen unit gekozen. Relevant zijn de 2 waarden in geel er net boven, dus 66/61 in situatie overkapping, en 63/58 in situatie dakkapel. Daarop moet ik mijn systeem uitkiezen. Eigenlijk had ik dat stuk niet moeten meepakken in de screenshots.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
nairolf schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 00:25:
[...]

Ja ik realiseerde het me later ook. Maar die onderste tabel is eigenlijk niet relevant natuurlijk, want ik heb nog geen unit gekozen. Relevant zijn de 2 waarden in geel er net boven, dus 66/61 in situatie overkapping, en 63/58 in situatie dakkapel. Daarop moet ik mijn systeem uitkiezen. Eigenlijk had ik dat stuk niet moeten meepakken in de screenshots.
Klopt.

Maar dus 61/61 en 58/58 ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

nairolf schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 21:40:
Omdat ik ook aan het kijken ben naar een nieuwe warmte(+koude)bron in ons huis heb ik me maar eens gewaagd aan een WPAC berekening. Hopelijk kunnen jullie controleren of ik het goed invul, en of ik nog dingen fout heb gedaan.
Situatie
Zie bijgevoegde screenshot van maps, foto van het lange dakvlak + dakkapel en side-view schets
Rijtjeshuis, 5.24 meter breed (schutting tot schutting, gemeten net buiten de overkapping). Asymmetrisch huis: Voorkant kort dakvlak (alleen zolder schuin, liggen zonnepanelen op), achterkant lang dakvlak (1e verdieping + zolder schuin), beide ~45 graden. Aan de achterkant direct grenzend aan het dak een overkapping van 3.9 meter lang, houten constructie. Sinds kort op de eerste verdieping over de gehele breedte een dakkapel, ook hout.

***members only***

• Een unit op de dakkapel, zo ver mogelijk naar "voren", zodat hij zo ver mogelijk van de dakramen van de buren zit.
  • Een unit op de overkapping, zo ver mogelijk naar "voren" zodat hij zo ver mogelijk van de dakramen van de buren zit.
Gezien de unit in beide situaties technisch gezien "op het dak" staat, heb ik Gg_3 aangehouden. Ik hoor graag als ik dat verkeerd begrepen heb.

Ik heb nog geen merk of specifieke unit op het oog. Zodra ik dat wel heb kan ik natuurlijk nog wat fine-tunen. Vandaar wat aannames:
  • Bronhoogte: 0.5m van de onderkant van de buitenunit. Lekker groot. Experimenteren met grote(re) en kleine(re) waardes leerde mij dat groter slechtere geluidsdrukwaarden geeft.
  • Bron staat op een onderstep van 20 cm, zoals rubber tegel + betontegel + bigfoot + dempveren. Wederom, hoger is slechter, dus pak lekker slecht.
Unit op overkapping
Ingevulde waarden:
  • Yb 99 cm van de rand van de overkapping (zie later waarom 99cm) B12 = B27 - 0.99
  • Zb op 20 cm onderstel + 50 cm bronhoogte, geen rekening houdend dat de overkapping natuurlijk wat "dieper" is dan de 2.8m die ik gemeten heb van de opstaande rand tot de grond. Dit omdat bij experimenteren met waardes het voor mij leek alsof hoger vooral negatief is voor de erfgrens-geluidsdruk, en weinig tot geen effect heeft op de "extra posities". B13 = B28 + 0.2 + 0.5
  • B24 = B18 - 0.0001 en B25 = B19 + 0.0001. Dit omdat de beschrijving van het excel sheet aangaf dat -0.1 gebruikt moet worden als de buren aangrenzen. Maar ik gebruik deze waarden weer als input voor de "extra posities", dus ik heb de -0.1 verkleind naar -0.0001, wat nogsteeds het effect bleek te hebben dat in de "situatie-schets" (kolommen CE - DM) de geluidsdruk-getallen aan de zijkant van het huis verdwenen.
    1. Dit is de rechts-onder hoek van het dakraam van de linkse buren op de foto. Die zit op een afstand van 9.5 "golfjes"(halve dakpannen) in X-richting van de dakkapel (netjes 0.5 meter uit de erfgrens), en 4.5 dakpannen op 45 graden in Y- en Z-richting. Dakpannen zijn volgens mijn rolmaat en een snelle online zoektocht ~29.5cm breed (per 2 golfjes) en ~33 cm hoog. Geen afscherming, en geen muur. Dus Xontv = B24 + 0.5 - 9.5 / 2 * 0.295, Yontv = B25 - 3.9 - 4.5 * 0.33 * SQRT(2)/2 en Zontv = B26 + 4.5 * 0.33 * SQRT(2)/2
    2. Dit is de links-onder hoek van het dakraam van de rechtse buren op de foto. In essentie symmetrisch, maar toch voor de zekerheid ingevuld. Wederom 9.5 halve dak-pannen in X-richting en 4.5 dakpannen in het Y=Z-vlak.
    3. Voor eigen gebruik: Ons eigen raam midden op de dakkapel. Ik heb afgeschermd=J ingevuld zodat deze niet meedoet voor rij 71 (de dag- en nachtmaxima Lwa), maar zodat ik hem wel als indicatie kan gebruiken voor de geluidshinder bij ons eigen raam (afgeschermd levert -5dB, dus ~40 dB bij Lwa=61+3 marge)
Het lijkt erop dat ik hiermee dus Lwa,max = 66 dB(A) kan pakken, en Lwa,max,nacht = 61 dB(A). Ik heb gekozen voor Xb precies 99 cm uit de rand van de overkapping, want als ik 1 meter invul dan schiet de geluidsdruk van de ramen van de buren 1 dB(A) omhoog, en op 93 cm schiet de geluidsdruk op de erfgrens 1 dB(A) omhoog. Ik heb dus weinig speelruimte hier.

[Afbeelding]
Unit op dakkapel
Vergelijkbaar verhaal
  • Xb zelfde
  • Yb 25 cm uit de dakkapel rand, en die ligt 1.6 meter hoger dan de onder-rand, die op 4.5 dakpan lengtes van de overkapping ligt in het Y=Z-vlak, dus B12 = B27 - 3.9 - 0.25 - 4.5 * 0.33 * SQRT(2)/2
    1. Dit is de rechts-boven van linkse buren dakraam. 9.5 halve dakpannen in X-richting en 9 dakpannen in Y=Z-vlak. Ik heb afscherming=N aangehouden omdat de rechte lijn vanaf de bronhoogte die precies over de rand van de dakkapel gaat slechts een paar centimeter van de bovenrand van het dakraam afschermd. Ik zou in principe Xb hierdoor iets groter mogen maken, maar dat scheelt waarschijnlijk niets. Dus Xontv = B24 + 0.5 - 9.5 / 2 * 0.295, Yontv = B25 - 3.9 - 9 * 0.33 * SQRT(2)/2 en Zontv = B26 + 9 * 0.33 * SQRT(2)/2
    3. Links-onder hoek van Zolderraam van rechtse buren: 12 golfjes in X-richting en 17 dakpan lengtes in Y=Z-vlak
[Afbeelding]

Conclusie: Dit is het slechtere geval: Lwa,max,dag = 63 dB(A), Lwa,max,nacht = 58 dB(A).
Vragen
  • Heb ik de beschrijving en het excel sheet goed begrepen en dus alles goed ingevuld?
  • Hoe zit het met de aanscherping van de geluidsnormen per 2024. De start-post zegt er iets over, maar ik kan het online nergens vinden. Is het nogsteeds 40/45 dB(A), of echt al 24/7 40 dB(A)? Oftewel, kan ik comfortabel (dus met marge) een 61 dB(A) unit op de overkapping plaatsen en dan 's nachts silent mode gebruiken, en daarmee ruim marge hebben? Of is 61 dB(A) echt het maximum wat ik mag plaatsen om aan de norm te voldoen?
GG_3 is correct, waar je niet goed rekening mee kunt houden is het feit dat je dakkapel voor deze ramen iets dempt omdat het geluid er omheen moet:

Members only:

Geen vergunning nodig? Als ik het goed zie plaats je nu de WP aan de straatkant van de woning? Laten we eerlijk zijn, dat ziet er natuurlijk verdomd lelijk uit. Maar ook voor lelijk heb je soms geen vergunning nodig ;)
Hmmm ik twijfel, je stelt "Aan de achterkant direct grenzend aan het dak een overkapping van 3.9 meter lang, houten constructie. Sinds kort op de eerste verdieping over de gehele breedte een dakkapel, ook hout." komt de WP nu aan de achterkant of aan de voorkant? En klopt 'grenst aan woonbestemming' dan wel?

Ik denk nu: jij plaatst aan achterkant hebt voor je huis een stoep (goh de meeste mensen), maar dan heb je 'grenst aan woonbestemming' zeer waarschijnlijk fout ingevuld. Onderzijde (voorkant van woning) is dan zonder en bovenzijde is mogelijk met (directe buren achter je achtertuin?).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
True schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 10:49:
[...]

GG_3 is correct, waar je niet goed rekening mee kunt houden is het feit dat je dakkapel voor deze ramen iets dempt omdat het geluid er omheen moet:
Dat geldt natuurlijk alleen als je de wp helemaal op de rand van de dakkapel zet.
De 'rekentool' voorziet daar niet in volgens mij toch?

Ik begrijp sowieso niet dat de overheid voor zoiets wezenlijks niet gewoon investeert in een fatsoenlijke grafische tool die meer fool proof is.

[ Voor 22% gewijzigd door paQ op 21-08-2024 10:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

paQ schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 10:54:
[...]

Dat geldt natuurlijk alleen als je de wp helemaal op de rand van de dakkapel zet.
Wat geldt? Kun je die duiden?
Dat GG_3 geschikt is, of dat GG_3 geen rekening houdt met de dakkapelranden bij specifieke plaatsing?

Want GG_3 is eigenlijk niet geschikt voor plaatsing van de WP op een dakkapel als je ramen meet die geen directe open verbinding hebben tussen Xb, Yb, Zb en de meetpunten. Bij gebruik GG_3 wordt de hele dakkapel als demper en/of versterker niet meegenomen in de berekening.

Bij GG_3 op een dakkapel rekening je eigenlijk het schuine dak uit waarbij de WP ergens in de lucht boven het dak zweeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
True schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 10:59:
[...]

Wat geldt? Kun je die duiden?
Dat GG_3 geschikt is, of dat GG_3 geen rekening houdt met de dakkapelranden bij specifieke plaatsing?

Want GG_3 is eigenlijk niet geschikt voor plaatsing van de WP op een dakkapel als je ramen meet die geen directe open verbinding hebben tussen Xb, Yb, Zb en de meetpunten. Bij gebruik GG_3 wordt de hele dakkapel als demper en/of versterker niet meegenomen in de berekening.

Bij GG_3 op een dakkapel rekening je eigenlijk het schuine dak uit waarbij de WP ergens in de lucht boven het dak zweeft.
Naja eigenlijk dat ja. Zie edit.
De afstand tot het raam wordt op de rand enigszins onderbroken, maar als je hem bij wijzen van spreken 18 cm naar achter zet, niet meer.

edit:
@nairolf
Als het binnen de uitkomst straks past, zou voor zo'n situatie nou juist zo'n Weheat Blackbird een mooie oplossing kunnen zijn. Dan zie je hem niet of amper liggen, en bovendien is je bronhoogte VEEL lager.\
Ontsier je je mooie dakkapel ook niet zo ;)

[ Voor 13% gewijzigd door paQ op 21-08-2024 11:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
nairolf schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 21:40:
Situatie
wat is je afmeting van je perceel ? want die moet je dus ook aangegeven in je berekening. ik zie deze wel staan in je berekening.
ik zou hierbij echter de x-as gekozen hebben op basis van de nok van je huis. maar dat hoeft dus niet.

***members only***

Nee, voor de overkapping dien je eigenlijk de optie G_2 (plaatsing op aanbouw) te nemen, voor de plaatsing boven op de dakkapel zit je juist met G_3.
je moet rekenen met 2/3 van de hoogte van de unit, dus de door jou gekozen 50cm is niet bepaald veel, zeker als je gaat rekenene met tegels, big-foots, dempingsveren ed, dan zit je als heel snel boven de 20 cm alleen al voor de onderbouw, ik zou dus hier zeker met 60-65cm gaan rekenen.
ook omdat je aangeeft dat je nog geen merk en model voor ogen hebt is dit gewoon verstandig.

wat je zelf aangeeft, hoger is slechter, komt mn door de te openen dakramen van je buren, dus mogelijk zou een plaatsing boven op je overkapping (ja, daar krijg je mogelijk weer met andere problemen te maken (mn trillingen) een betere optie zijn. Nu is het wel zo dat bij jou redelijk geringe breedte van het huis. dit extra eisen stelt richting maximale geluidsproductie van een warmtepomp.
Wat ik in je hele verhaal eigenlijk mis is wat wil je welk vermogen heeft je huis nodig en wil je nu hybride of full electric, want deze twee factoren zijn in feite de bepaalende factoren voor een warmtepomp waardoor ook het geluidsniveau mee wordt bepaald, meer vermogen betekend ook meer lawaai.
Nu snap ik ook wel dat mn door je huis je dus ook vrij beperkt bent in je keuze, juist ook door het geluid.

wat ik ook mis in je berekening is dat je de K1 op nul gezet hebt, ik zou dat zeker zo niet doen, ga maar eens uit van mini. 3 dB voor de stille modus, en mogelijk zelfs voor beide. Helaas doen da fabrikanten daar nog behoorlijk lastig over om de K1 waardes op te geven. Ze zijn dit echter verplicht.
mn de goedkopere merken doen daar best lastig over.
Hou wel rekening mee dat ook warmtepompen, ookal is dat gering, wel eens onderhoud nodig hebben, en dan zijn dergelijke hoge posities wel eens lastig en kosten dan ook meer.
Aan de andere kant door in de hoogte te gaan verhoog je wel de afstand tot de primaire meethoogte van 1,5m op de bg.
Unit op overkapping
Ingevulde waarden:
hourekening mee dat de tool behoorlijk grove maatvoeringen er op na houd, dus een ingave met 0,0001m is hierbij zinloos omdat de tool dit zelf gaat afronden. Dat is overigens niet bij elke invoer zo, echter een naukeurigheid van minder dan 1cm is hierbij niet nodig.

[Afbeelding]
Unit op dakkapel
Vergelijkbaar verhaal
  • Xb zelfde
[Afbeelding]

Nee, je LWAmax zijn gewoon de waarden die je hebt ingegeven. en dat is dus de 61 en 57 dB.
Echter je moet wel met de WPAC berekening uitkijken omdat ondertussen de eisen en regels zijn gewijzigd en deze wijziging nog niet is doorgevoerd in de WPAC berekening, deze is nog steeds versie uit 2020.
De WPAC klopt zolang je gebruikt maakt van een warmtepomp die ook een vastgestelde silent modus heeft, echter als een warmtepomp geen vastgestelde silent modus heeft dan moet je voor overdag een correctie van -5 dB toepassen omdat de limiet waar WPAC mee rekend overdag op 45 dB staat, echter wettelijk is deze in e Bbl nu op 40 dB gezet (voor warmtepompen zonder silent modus).
Vragen
ik heb wat vraagtekens bij je berekening van de overkapping, voer deze een uit met G_2 waarbij je ook de x-as op de nok van het huis legt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
[...]

klopt helemaal, ik vraag me alleen af of de tool hier rekening mee kan houden omdat je in feite geen invoer voor de dakkapel hebt. Dus de tool kan dit dus niet zien.
Je zult zelf de afstand van de extra posities dus moeten wijzigen naar een lijn waar direct contact met het raam mogelijk is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aR0Pwn60gG6kBmJdXZ5pmKT51vc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DQHFTi9bxzmWRM3518BENBEW.jpg?f=user_large
***members only***

Geen vergunning nodig? Als ik het goed zie plaats je nu de WP aan de straatkant van de woning? Laten we eerlijk zijn, dat ziet er natuurlijk verdomd lelijk uit. Maar ook voor lelijk heb je soms geen vergunning nodig ;)
Hmmm ik twijfel, je stelt "Aan de achterkant direct grenzend aan het dak een overkapping van 3.9 meter lang, houten constructie. Sinds kort op de eerste verdieping over de gehele breedte een dakkapel, ook hout." komt de WP nu aan de achterkant of aan de voorkant? En klopt 'grenst aan woonbestemming' dan wel?

Ik denk nu: jij plaatst aan achterkant hebt voor je huis een stoep (goh de meeste mensen), maar dan heb je 'grenst aan woonbestemming' zeer waarschijnlijk fout ingevuld. Onderzijde (voorkant van woning) is dan zonder en bovenzijde is mogelijk met (directe buren achter je achtertuin?).
ik dacht dat dit aan de achterkant van het huis was ? en ja, bij de wpac overkapping staat je woonbestemming fout; onderzijde moet hier Nee zijn en bovenzijde Ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

MacD007 schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 11:27:
[...]
klopt helemaal, ik vraag me alleen af of de tool hier rekening mee kan houden omdat je in feite geen invoer voor de dakkapel hebt. Dus de tool kan dit dus niet zien.
Je zult zelf de afstand van de extra posities dus moeten wijzigen naar een lijn waar direct contact met het raam mogelijk is.

[Afbeelding]

[...]

ik dacht dat dit aan de achterkant van het huis was ? en ja, bij de wpac overkapping staat je woonbestemming fout; onderzijde moet hier Nee zijn en bovenzijde Ja
Ik denk (zeker kijkend naar de 1,5m hoogte meetpunten bij de Gg_2 situatie en die uitkomsten) dat de WP 'zwevend' te hebben boven een schuin dak bij gebruik van Gg_3 de resultaten negatiever zullen zijn dan in de praktijk. Het geluid wordt met een dakkapel eerder weerkaatst richting de lucht waar verder in het luchtledige verdwijnt.
Maar het is simpelweg een situatie waar de WPAC niet in voorziet.
Meerdere berekeningen en uitgaan van het slechtste is dan mijn devies.

Het is wel een aanname dat er aan de bovenzijde wel een bewoonde kavel is, dat heeft hij niet bevestigd (gaat dus potentieel om achterburen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nairolf
Allereerst bedankt voor de uitgebreide reacties!
[...]

***members only***
Volgens mij klopt dat niet (en ik twijfel of dat is wat @paQ bedoelt), maar de foto vertekent heel erg. Want de dakrand van de dakkapel is 4.37m breed, dus middenop op 70 cm hoogte moet het geluid verplaatsen over de schuine zijde van een driehoek van hoogte 70 cm en lengte 218.5 cm. (ongeacht op welke Yb de unit staat, ik kan je met de wiskundige details vervelen als je wil, maar ik zal deze draad daar niet mee vervuilen. Trust me, ik heb mijn studietijd hieraan besteedt). Het raam ligt 2*0.33*sqrt(2)/2 ~ 46.6 cm onder de dakkapel rand, dus als we de schuine zijde van de driehoek doortrekken dan snijdt die het dakvlak op afstand 218.5 / 70 * 46.6 = 145.5 cm van de dakkapel rand. Zoals gezegd, de ramen beginnen op 9.5 / 2 * 0.295 = 1.40 cm van de dakkapel, dus bovenop het raam is idd de eerste 5.5 centimeter gedempt, maar daarna niet.
De scheidingslijn van wel/niet dempen is vanaf dat punt natuurlijk ene schuine lijn over het raam heen. Maar worst-case scenario nemend is zeker een deel niet gedempt, en omdat het maar 5.5 cm is dacht ik ik ga daar geen demping toepassen.
[...]

Deze foto is vanuit de achtertuin genomen. Ik kan nog navragen of een vergunning nodig is, maar volgens mij niet.

Aan zowel de voorzijde als de achterzijde van het huis is geen woonbestemming. Voortuin grenst aan een auto-vrij hof, en achtertuin grenst direct aan de straat (dus achtertuin grenst aan straat, dus straatbeeld, dus wellicht toch vergunning. Ik ga er nog eens achteraan. Dit was ook een heel gedoe met de dakkapel)

Ik zie nu wel dat ik dus inderdaad de woonbestemming-waarden niet goed heb (op y=0 moet N gelden, maar daar waren de waarden toch al niet kritiek)
paQ schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 11:00:
[...]

Naja eigenlijk dat ja. Zie edit.
De afstand tot het raam wordt op de rand enigszins onderbroken, maar als je hem bij wijzen van spreken 18 cm naar achter zet, niet meer.

edit:
@nairolf
Als het binnen de uitkomst straks past, zou voor zo'n situatie nou juist zo'n Weheat Blackbird een mooie oplossing kunnen zijn. Dan zie je hem niet of amper liggen, en bovendien is je bronhoogte VEEL lager.\
Ontsier je je mooie dakkapel ook niet zo ;)
WeHeat Blackbird is 8kW, ik heb volgens eigen berekeningen (en MinderGas) slechts ~4 kW nodig: 731 m3 totaal van 1 juli 2023 - 30 juni 2024 => 0.193 m3/graaddag (15m3 SWW per maand), of 0.245 m3/graaddag (als 0 m3 SWW per maand). Kijkend naar dec/jan/feb, dan was dat 384 m3 op 1391 graaddagen, dus 0.275 m3/graaddag als 0 m3 SWW => P = 0.275 [m3/graad/dag] * 9.769 [kWh/m3] * 30 [graad, deltaT = 20 - (-10)] * (1/24) [h/dag] = 3.367 kW. Met een duty cycle van 4 uur per dag SWW (ik hou niet van onderschatten) blijft er dan nog 20 uur per dag over waarop hij dan 3.367 * 24 / 20 = 4.04 kW zou moeten leveren.

Ik weet niet wat het minimum vermogen van Blackbird is, want dat is natuurlijk eigenlijk het belangrijkste, maar het maximum is in ieder geval ver meer dan nodig. Qua hoogte ivm WPAC is die idd wel interessant om te bekijken, dus die gaat even terug op het lijstje van mijn onderzoek.
MacD007 schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 11:15:
[...]
wat is je afmeting van je perceel ? want die moet je dus ook aangegeven in je berekening. ik zie deze wel staan in je berekening.
ik zou hierbij echter de x-as gekozen hebben op basis van de nok van je huis. maar dat hoeft dus niet.
Het perceel is vrij vierkant, behalve de voortuin (y=0 tot y=3.8), daar is wat geks aan de hand, maar daar komt dit geluid niet dus dat is niet relevant. Toch?

[...]
Nee, voor de overkapping dien je eigenlijk de optie G_2 (plaatsing op aanbouw) te nemen, voor de plaatsing boven op de dakkapel zit je juist met G_3.
Oke dan ga ik die ook eens invullen. Is het dan het idee dat ik als goothoogte invul de hoogte van de dakkapel? Dat is immers de "muur" waar hij tegen weerkaatst?
[...]
je moet rekenen met 2/3 van de hoogte van de unit, dus de door jou gekozen 50cm is niet bepaald veel, zeker als je gaat rekenene met tegels, big-foots, dempingsveren ed, dan zit je als heel snel boven de 20 cm alleen al voor de onderbouw, ik zou dus hier zeker met 60-65cm gaan rekenen.
ook omdat je aangeeft dat je nog geen merk en model voor ogen hebt is dit gewoon verstandig.

wat je zelf aangeeft, hoger is slechter, komt mn door de te openen dakramen van je buren, dus mogelijk zou een plaatsing boven op je overkapping (ja, daar krijg je mogelijk weer met andere problemen te maken (mn trillingen) een betere optie zijn. Nu is het wel zo dat bij jou redelijk geringe breedte van het huis. dit extra eisen stelt richting maximale geluidsproductie van een warmtepomp.
Ik dacht dat 20cm + 50cm (dus 70 totaal bovenop de 2.8 meter dakkapel) vrij grof geschat was, maar dan zal ik hem eens bijwerken. Wat denk je dan, naar 30 cm onderstel + 66 cm bronhoogte?
Wat ik in je hele verhaal eigenlijk mis is wat wil je welk vermogen heeft je huis nodig en wil je nu hybride of full electric, want deze twee factoren zijn in feite de bepaalende factoren voor een warmtepomp waardoor ook het geluidsniveau mee wordt bepaald, meer vermogen betekend ook meer lawaai.
Nu snap ik ook wel dat mn door je huis je dus ook vrij beperkt bent in je keuze, juist ook door het geluid.
Zie hierboven: ~4kW lijkt genoeg, maar indien voldoende terug gemoduleerd kan worden zou er ook een 5 kW of 6 kW unit kunnen komen te staan, als het maar aan de geluidsnormen voldoet.
wat ik ook mis in je berekening is dat je de K1 op nul gezet hebt, ik zou dat zeker zo niet doen, ga maar eens uit van mini. 3 dB voor de stille modus, en mogelijk zelfs voor beide. Helaas doen da fabrikanten daar nog behoorlijk lastig over om de K1 waardes op te geven. Ze zijn dit echter verplicht.
mn de goedkopere merken doen daar best lastig over.
Hou wel rekening mee dat ook warmtepompen, ookal is dat gering, wel eens onderhoud nodig hebben, en dan zijn dergelijke hoge posities wel eens lastig en kosten dan ook meer.
Aan de andere kant door in de hoogte te gaan verhoog je wel de afstand tot de primaire meethoogte van 1,5m op de bg.
Die K1 heb ik eigenlijk helemaal niet naar gekeken, maar ook niet gelezen in de handleiding. Kan je kort uitleggen wat die doet?

[...]
Nee, je LWAmax zijn gewoon de waarden die je hebt ingegeven. en dat is dus de 61 en 57 dB.
Echter je moet wel met de WPAC berekening uitkijken omdat ondertussen de eisen en regels zijn gewijzigd en deze wijziging nog niet is doorgevoerd in de WPAC berekening, deze is nog steeds versie uit 2020.
De WPAC klopt zolang je gebruikt maakt van een warmtepomp die ook een vastgestelde silent modus heeft, echter als een warmtepomp geen vastgestelde silent modus heeft dan moet je voor overdag een correctie van -5 dB toepassen omdat de limiet waar WPAC mee rekend overdag op 45 dB staat, echter wettelijk is deze in e Bbl nu op 40 dB gezet (voor warmtepompen zonder silent modus).
Kan je wat meer uitleg geven over wat een "vastgestelde silent modus" inhoudt? Is dat een soort van test/certificaat wat de leverancier moet leveren?
En begrijp ik dan goed dat als die modus er is, dat dan met 45/40 dB(A) dag/nacht(silent) gerekend mag worden, en zo niet dan 24/7 met 40 dB(A)?
[...]

ik heb wat vraagtekens bij je berekening van de overkapping, voer deze een uit met G_2 waarbij je ook de x-as op de nok van het huis legt.
Zal ik doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

nairolf schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 12:41:
Volgens mij klopt dat niet (en ik twijfel of dat is wat @paQ bedoelt), maar de foto vertekent heel erg. Want de dakrand van de dakkapel is 4.37m breed, dus middenop op 70 cm hoogte moet het geluid verplaatsen over de schuine zijde van een driehoek van hoogte 70 cm en lengte 218.5 cm. (ongeacht op welke Yb de unit staat, ik kan je met de wiskundige details vervelen als je wil, maar ik zal deze draad daar niet mee vervuilen. Trust me, ik heb mijn studietijd hieraan besteedt). Het raam ligt 2*0.33*sqrt(2)/2 ~ 46.6 cm onder de dakkapel rand, dus als we de schuine zijde van de driehoek doortrekken dan snijdt die het dakvlak op afstand 218.5 / 70 * 46.6 = 145.5 cm van de dakkapel rand. Zoals gezegd, de ramen beginnen op 9.5 / 2 * 0.295 = 1.40 cm van de dakkapel, dus bovenop het raam is idd de eerste 5.5 centimeter gedempt, maar daarna niet.
De scheidingslijn van wel/niet dempen is vanaf dat punt natuurlijk ene schuine lijn over het raam heen. Maar worst-case scenario nemend is zeker een deel niet gedempt, en omdat het maar 5.5 cm is dacht ik ik ga daar geen demping toepassen.
Prima, maar ik stel dan ook (zonder die wiskundige en natuurkundige kennis):
True schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 11:33:
Meerdere berekeningen en uitgaan van het slechtste is dan mijn devies.
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
nairolf schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 12:41:
Allereerst bedankt voor de uitgebreide reacties!

[...]

[...]

Deze foto is vanuit de achtertuin genomen. Ik kan nog navragen of een vergunning nodig is, maar volgens mij niet.

Aan zowel de voorzijde als de achterzijde van het huis is geen woonbestemming. Voortuin grenst aan een auto-vrij hof, en achtertuin grenst direct aan de straat (dus achtertuin grenst aan straat, dus straatbeeld, dus wellicht toch vergunning. Ik ga er nog eens achteraan. Dit was ook een heel gedoe met de dakkapel)

Ik zie nu wel dat ik dus inderdaad de woonbestemming-waarden niet goed heb (op y=0 moet N gelden, maar daar waren de waarden toch al niet kritiek)

[...]

WeHeat Blackbird is 8kW, ik heb volgens eigen berekeningen (en MinderGas) slechts ~4 kW nodig: 731 m3 totaal van 1 juli 2023 - 30 juni 2024 => 0.193 m3/graaddag (15m3 SWW per maand), of 0.245 m3/graaddag (als 0 m3 SWW per maand). Kijkend naar dec/jan/feb, dan was dat 384 m3 op 1391 graaddagen, dus 0.275 m3/graaddag als 0 m3 SWW => P = 0.275 [m3/graad/dag] * 9.769 [kWh/m3] * 30 [graad, deltaT = 20 - (-10)] * (1/24) [h/dag] = 3.367 kW. Met een duty cycle van 4 uur per dag SWW (ik hou niet van onderschatten) blijft er dan nog 20 uur per dag over waarop hij dan 3.367 * 24 / 20 = 4.04 kW zou moeten leveren.

Ik weet niet wat het minimum vermogen van Blackbird is, want dat is natuurlijk eigenlijk het belangrijkste, maar het maximum is in ieder geval ver meer dan nodig. Qua hoogte ivm WPAC is die idd wel interessant om te bekijken, dus die gaat even terug op het lijstje van mijn onderzoek.

[...]

Het perceel is vrij vierkant, behalve de voortuin (y=0 tot y=3.8), daar is wat geks aan de hand, maar daar komt dit geluid niet dus dat is niet relevant. Toch?

[...]

Oke dan ga ik die ook eens invullen. Is het dan het idee dat ik als goothoogte invul de hoogte van de dakkapel? Dat is immers de "muur" waar hij tegen weerkaatst?

[...]

Ik dacht dat 20cm + 50cm (dus 70 totaal bovenop de 2.8 meter dakkapel) vrij grof geschat was, maar dan zal ik hem eens bijwerken. Wat denk je dan, naar 30 cm onderstel + 66 cm bronhoogte?
het probleem is dat dit gewoon erg afhankelijk is van het model wat je wilt, dus mijn idee is, kijk eens welk merk en model je zou willen hebben (bv maak daar een top 3 van, en neem dan de meest slechte)
[...]

Zie hierboven: ~4kW lijkt genoeg, maar indien voldoende terug gemoduleerd kan worden zou er ook een 5 kW of 6 kW unit kunnen komen te staan, als het maar aan de geluidsnormen voldoet.

[...]

Die K1 heb ik eigenlijk helemaal niet naar gekeken, maar ook niet gelezen in de handleiding. Kan je kort uitleggen wat die doet?
Dat isde tonale toeslag, die staat dus wel in de handleiding, en dat is voor elk merk anders, dat loopt tot 0 tot 6 dB, met stapjes van 1 dB. Dat zit normaal gezien ook in de verplichte tests voor geluid, maar blijkbaar zijn bepaalde merken daar wat huiverig voor. want een slechte K1 verhoogd in feite weer hun mogelijk mooie geluidswaarde.
[...]

Kan je wat meer uitleg geven over wat een "vastgestelde silent modus" inhoudt? Is dat een soort van test/certificaat wat de leverancier moet leveren?
En begrijp ik dan goed dat als die modus er is, dat dan met 45/40 dB(A) dag/nacht(silent) gerekend mag worden, en zo niet dan 24/7 met 40 dB(A)?
een silent modus waar zij dus de bijbehoorende (uit de test gekomen waarde) formele geluidsvermogenswaarde hebben, soms zie je dat die er dus niet is maar men wel met een soort silent modus claimt, formeel heb je daar dus niets aan en komt de limiet naar 40 dB
[...]

Zal ik doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcovp
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 15-07 15:36
Ik had een tijdje terug in het warmtepompentopic mijn offertes geplaatst, toen heb ik aangegeven dat ik vanwege het feit dat we een rijtjeswoning in de stad hebben geluid een belangrijk punt is. Ik heb nu een berekening gemaakt en het lijkt erop alsof het net aan zou kunnen.

Ons huis bestaat uit een ouder huis met een aanbouw. Naast deze aanbouw bevindt zich nog 2,4 m tuin, en hierachter ligt ook nog een breder deel van de tuin. Aan de achterzijde zit een achterom, begrensd door een muurtje. Ook de erfgrens met de buurvrouw rechts is deels een muurtje. De rest bestaat uit schuttingen of een haag. Zie onderstaande plattegrond

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ASR339FqN5ezFO6w1awE5molpAI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2W7OCM2JSLlTybNXXhqjHQSN.png?f=user_large

Er zijn eigenlijk twee locaties die voor een warmtepomp logisch zouden zijn. Beide aan de gevel van de berging. Dit omdat de cv-ketel op dit moment in de berging hangt en er hier dus leidingwerk beschikbaar is. Ik heb beide locaties gechekt. Additionele punten die ik heb beschouwd zijn:
  1. De erfgrens met de buurvrouw links
  2. Het terras waar wij zelf graag zitten
  3. Buiten voor de keuken, ter inicatie of we geluid bij ons binnen zouden kunnen horen.
Ik heb pos. A beschouwd met tip die het ministerie geeft, dus de aanbouw wordt hierbij als gevel gezien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wfv5BIUSgp1PT_tuVgbmXR798Xk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wsJwlxlaD3oAXJkfTbqKSaWS.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AWUKHem3DykEo7KY4VbJqM22Wnc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/FKJb54uHaz2aZMwvnOL6sInY.png?f=user_large

Positie B lijkt niet te voldoen op de erfgrens bij de buurvrouw links.

Het lijkt hierbij dus net aan te kunnen voor de aan mij aangeboden Vaillant Arotherm 35/6. Klopt dit? Of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
remcovp schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 21:14:
Ik had een tijdje terug in het warmtepompentopic mijn offertes geplaatst, toen heb ik aangegeven dat ik vanwege het feit dat we een rijtjeswoning in de stad hebben geluid een belangrijk punt is. Ik heb nu een berekening gemaakt en het lijkt erop alsof het net aan zou kunnen.

Ons huis bestaat uit een ouder huis met een aanbouw. Naast deze aanbouw bevindt zich nog 2,4 m tuin, en hierachter ligt ook nog een breder deel van de tuin. Aan de achterzijde zit een achterom, begrensd door een muurtje. Ook de erfgrens met de buurvrouw rechts is deels een muurtje. De rest bestaat uit schuttingen of een haag. Zie onderstaande plattegrond

[Afbeelding]

Er zijn eigenlijk twee locaties die voor een warmtepomp logisch zouden zijn. Beide aan de gevel van de berging. Dit omdat de cv-ketel op dit moment in de berging hangt en er hier dus leidingwerk beschikbaar is. Ik heb beide locaties gechekt. Additionele punten die ik heb beschouwd zijn:
  3. Buiten voor de keuken, ter inicatie of we geluid bij ons binnen zouden kunnen horen.
Ik heb pos. A beschouwd met tip die het ministerie geeft, dus de aanbouw wordt hierbij als gevel gezien.
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Het lijkt hierbij dus net aan te kunnen voor de aan mij aangeboden Vaillant Arotherm 35/6. Klopt dit? Of zie ik iets over het hoofd?
Ik ga hem morgen wel even narekenen.
Wat ik niet uit je tekening kan halen is hoever het muurtje van je buurvrouw loopt, loopt dat helemaal door tot voorbij locatie A? Een schutting en haag mag je niet als schutting meetellen, gezien je minder dan 2m tot de erfgrens hebt lijkt me dat aan de lage kant.
De geluidsvermogens kloppen.

• remcovp
Oh goede, dat had ik inderdaad niet aangegeven. In de sheet had ik hem conservatief op 3,3 m geschat. Maar nu ik zo kijk is hij iets langer, ongeveer 3,6 m. Schuttingen en hagen heb ik inderdaad niet meegeteld

[ Voor 14% gewijzigd door remcovp op 22-08-2024 07:47 ]

• Bumpy_NL
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19:29
MacD007 schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 19:05:
[...]

Nu dan het juiste antwoord: dat is natuurlijk antwoord C)
Als ik mij niet vergis,+6dB als ze hetzelfde signaal uitzenden en de onderlinge afstand laag is tenopzichte van de golflengte.

• 42erik
  • Niet online
paQ schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 10:54:
[...]

De 'rekentool' voorziet daar niet in volgens mij toch?

Ik begrijp sowieso niet dat de overheid voor zoiets wezenlijks niet gewoon investeert in een fatsoenlijke grafische tool die meer fool proof is.
Ik heb volgens mij zelfs een fout in die tool gevonden... Plattegrond aan rechterkant geeft andere waarden dan een extra ingevoerd meetpunt, precies op diezelfde erfgrens. Dat klinkt niet logisch

• MacD007
Bumpy_NL schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 08:13:
[...]

Als ik mij niet vergis,+6dB als ze hetzelfde signaal uitzenden en de onderlinge afstand laag is tenopzichte van de golflengte.
sorry, nee, we hadden het hier over twee gelijke warmtepompen die nog geen 1m meter naast elkaar staan.
En dan gelden de normale logaritmische optelsom.
het is dus +3 dB en geen +6 dB.

kijk wat ze hier bij een deskundige site hierover zeggen, want ik snap dat je mij niet wilt geleven.
Je kunt dit natuurlijk ook in een polytechnisch zakboekje (oeps mogelijk iets voor je tijd) opzoeken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pxcs1hnBPamxx0ILJ2eYrG3AcLY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LdRnTfrAcKwlPJE5id40u877.jpg?f=fotoalbum_large
bron

• MacD007
remcovp schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 21:14:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
[Afbeelding]

ik heb even je berekening nagerekend waarbij ik zo veel mogelijk de gegevens uit je tekening cq wpac heb gehaald.
Echter bij de bron heb je een klein foutje gemaakt.
de hoogte heb ik op afgerond 60 cm gezet (ivm hoogte van een bigfoot en mogelijke tegel (totaal hoogte hiervan op 19,5 cm gezet)
de diepte (Y-as) is in jou berekening verkeerd, hierbij heb ik rekening gehouden met de afstanden conform veiligheidsafstand R290 en installatiehandleiding Vaillant voor deze warmtepomp = afgerond op 50 cm (middelpunt) (ruimte achter de warmtepomp, is wel belangrijk om deze voldoende groot te houden (aanzuiging lucht) is conform eisen Vaillant op 25cm gezet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fwT1qkQs7I_j5X8gWRmTT2F5qds=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XIO1eFVTcyQa1CYyCG1Cx52t.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y5vRt-9EkCxEWOOp5vdQJpnE9Bo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y8giHPVzzSPm8bcGBghMrCB2.jpg?f=fotoalbum_tile

De K1 (tonale toeslag) heb ik zo snel niet kunnen vinden, maar volgens mij was deze voor vaillant wel in beide gevallen nul.

zie hier mijn berekening:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Q000b8-U9jxLrbhah8RKaDuC_c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gdAZA22BRKXgmGCWWG0z1Rnq.jpg?f=fotoalbum_large

helaas zie je dat je zelf met deze behoorlijk stille warmtepomp het dus niet haald ( uitkomst = voldoet niet.)
ik heb hier bewust in eerste instantie de extra ontvangstposities weggelaten, ook omdat deze zodanig geplaatst zijn dat deze geen negatieve invloed hadden, dat zag je ook in je eigen berekening.

welke andere opties heb je nog ?

ik zelf heb ook nog locatie B berekend, maar ook daar haal je het niet. Mn ook omdat je dan weer met je linker buren in de knel komt, maar ook rechts (als ik links even buiten beschouwing zou laten) haal je het niet.

[ Voor 9% gewijzigd door MacD007 op 22-08-2024 10:53 ]

• remcovp
Dit is wel bijzonder, ik krijg andere waardes als ik jouw gegevens in mijn sheet stop. Of ik zie iets niet goed of de sheet maakt bij een van ons ergens een rekenfout. Ik zal m eens opnieuw downloaden om te kijken of ik niet per ongeluk de sheet heb gesloopt. Ik gebruik de versie uit de zipfile, mocht het wat uitmaken
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cIRtSPZ0hLXHSGHJddkPqO_5EOU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7PsI1ybms2G2CzlpzY3cK2k8.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door remcovp op 22-08-2024 11:18 ]

• MacD007
remcovp schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 11:10:
Dit is wel bijzonder, ik krijg andere waardes als ik jouw gegevens in mijn sheet stop. Of ik zie iets niet goed of de sheet maakt bij een van ons ergens een rekenfout. Ik zal m eens opnieuw downloaden om te kijken of ik niet per ongeluk de sheet heb gesloopt. Ik gebruik de versie uit de zipfile, mocht het wat uitmaken
[Afbeelding]
Dat is wel gek, ik kan je mijn berekening wel mailen, stuur je mailadres via een dm even op, dan mail ik deze terug.
Ik gebruik de excel versie.

ik heb toch nog even mijn eigen berekening gecontroleerd, en zag bij mij ook nog een foutje, namelijk Cel I21 stond onjuist, deze stond op N ( grenst niet aan woonbestemming), deze had natuurlijk op Ja moeten staan, ook cel I20 (woonbestemming rechts ( is volgens mij straatkant had ipv op Ja of Nee moeten staan).
Ik heb dit nog een keer terug gezet naar mijn oorspronkelijke set, en wat blijkt ook dan geeft hij dan voldoet aan, er was dus blijkbaar iets fout en door het om te zetten heeft zich de fout blijkbaar zelf hersteld. zeer vreemd. Dus waar bij mij nu de fout zat, geen idee, voor mij de reden om dit in de toekomst extra te controleren en de waarden echt opnieuw te zetten.

het gekke is echter nu ik deze juist plaats, blijkt het geheel wel te kunnen, ik had hier dus eerder verwacht dat het nog slechter zou gaan, er zit dus blijkbaar hier ergens een fout in de berekening, mag ik deze berekening doorzetten aan de maker, zodat deze daar eens naar kan kijken ?

hier de nieuwe berekening, met de woonbestemming nu juist gezet. Sorry, ik had daar blijkbaar overheen gekeken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mAbUBxnxqtifNmO5Q-Z0IOTA3K8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VCb2rbFBsQwSGjrnwY1Stiyg.jpg?f=fotoalbum_large

dus zou het hiermee op locatie A wel kunnen. d:)b

[ Voor 50% gewijzigd door MacD007 op 22-08-2024 14:41 ]

• Bumpy_NL
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19:29
MacD007 schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 10:08:
...
sorry, nee, we hadden het hier over twee gelijke warmtepompen die nog geen 1m meter naast elkaar staan.
En dan gelden de normale logaritmische optelsom.
het is dus +3 dB en geen +6 dB.
...
...
....
8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remcovp
MacD007 schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 12:04:
[...]

Dat is wel gek, ik kan je mijn berekening wel mailen, stuur je mailadres via een dm even op, dan mail ik deze terug.
Ik gebruik de excel versie.

ik heb toch nog even mijn eigen berkening gecontroleerd, en zag bij mij ook nog een foutje, namelijk Cel I21 stond onjuist, deze stond op N ( grenst niet aan woonbestemming), deze had natuurlijk op Ja moeten staan, ook cel I20 (woonbestemming rechts ( is volgens mij straatkant had ipv op Ja of Nee moeten staan).
Ik heb dit nog een keer terug gezet naar mijn oorspronkelijke set, en wat blijkt ook dan geeft hij dan voldoet aan, er was dus blijkbaar iets fout en door het om te zetten heeft zich de fout blijkbaar zelf hersteld. zeer vreemd. Dus waar bij mij nu de fout zat, geen idee, voor mij de reden om dit in de toekomst extra te controleren en de waarden echt opnieuw te zetten.

het gekke is echter nu ik deze juist plaats, blijkt het geheel wel te kunnen, ik had hier dus eerder verwacht dat het nog slechter zou gaan, er zit dus blijkbaar hier ergens een fout in de berekening, mag ik deze berekening doorzetten aan de maker, zodat deze daar eens naar kan kijken ?

hier de nieuwe berekening, met de woonbestemming nu juist gezet. Sorry, ik had daar blijkbaar overheen gekeken.
[Afbeelding]

dus zou het hiermee op locatie A wel kunnen. d:)b
Wow, goed gevonden! En fijn dat het wel lijkt te lukken! Natuurlijk mag je mijn berekening doorzetten, dan kan daar weer van geleerd worden.

Wel heel bijzonder om te zien dat de eisen strenger lijken te worden op het moment dat er aan de bovenzijde geen woonbestemming is. Het lijkt erop dat hij het wel goed doet als je in cen B15 ook 54 dB(A) invult. Ookal staat ernaast dat het geen invloed zou hebben op het toegestane LwA

[ Voor 6% gewijzigd door remcovp op 22-08-2024 14:16 ]

• Dhansje
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 09-07 13:52
Ik heb mij door alle twintig bladzijden heen geworsteld en ook een hoop websites, maar hier kom ik niet uit. Bewoner 1 wil een buitenunit van een airco plaatsen op een plat dak. Het is het hoekhuis van een rijtje van 5 huizen. De huizen zijn ca 7 meter breed en 7 meter hoog. De achtertuin is 9 meter diep, de voortuin 4 meter. Het blauwe vierkantje is de airco. Hoe vul je in hemelsnaam het rekentool in? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6EsFMBc1nRL3aK4y40uHQyxkpo8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ub0niYaPuaAJrq4M9TCBReSi.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Dhansje schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 17:09:
Ik heb mij door alle twintig bladzijden heen geworsteld en ook een hoop websites, maar hier kom ik niet uit. Bewoner 1 wil een buitenunit van een airco plaatsen op een plat dak. Het is het hoekhuis van een rijtje van 5 huizen. De huizen zijn ca 7 meter breed en 7 meter hoog. De achtertuin is 9 meter diep, de voortuin 4 meter. Het blauwe vierkantje is de airco. Hoe vul je in hemelsnaam het rekentool in? [Afbeelding]
Ik ga wel even voor je aan de slag. Eens kijken welke aanvullende gegevens ik nodig heb:

- Eerst natuurlijk het merk en type van de airco.
- Ook graag de voor deze airco geluidsvermogen LwAmax, dus deze op maximale vermogen, idem voor de stille modus.
- De lengte van het huis heb ik ook nog nodig.
- Om het plaatje kompleet te krijgen zou een foto ook handig zijn, mn om eea te kunnen beoordelen.

als ik deze gegevens van je zou kunnen krijgen maak ik wel een bijbehoorende WPAC berekening voor je.

[ Voor 5% gewijzigd door MacD007 op 23-08-2024 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanhil
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 11-04 19:18
Bij een aangrenzend perceel moet altijd het hoogste niveau op de erfgrens bepaald worden.

Er is een uitzondering voor waar er getoets moet worden, als er geen personen op die hoogte beschermd moeten worden. Er moet altijd ter hoogte horizontaal van gevels en daken het niveau op de erfgrens worden bepaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
johanhil schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 09:53:
Bij een aangrenzend perceel moet altijd het hoogste niveau op de erfgrens bepaald worden.

Er is een uitzondering voor waar er getoets moet worden, als er geen personen op die hoogte beschermd moeten worden. Er moet altijd ter hoogte horizontaal van gevels en daken het niveau op de erfgrens worden bepaald.
Meting op de erfgrens gebeurt normaal gezien op maaiveld hoogte + 1,5m. Bij een muur (dus niet bij een schutting) is dat hoogte muur + 0,50m.
Heb je in je perceel een wezelijk hoogteverschil zul je moeten kijken, normaal gezien neem je de kortste afstand (vanuit de achter cq voor of zijgevel) in zichtlijn tot de geluidsbron.
In Nederland zul je dat echter vrijwel niet echt tegenkomen dat er een dermate hoogteverschil aanwezig is dat dit een extra probleem gaat opleveren.

[ Voor 23% gewijzigd door MacD007 op 27-08-2024 11:25 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• p.d.akkerman
#update van mijn situatie

+- 12 augustus met de buren gezeten en gesproken over de airco.
Hij had al contact gehad met zijn monteur gehad. Die zou ivm vakantie na 19 augustus naar een oplossing gaan kijken.
Tijdens het gesprek aangegeven dat het prima is dat ze willen kijken naar een oplossing. Maar wel verteld dat wij dan vtv wel een WPAC berekening willen zien en dat ze weten dat we de gemeente ook nadien willen laten komen meten.
Misschien van ons een lastige eis. Maar willen ook voorkomen dat de buren dadelijk kosten maken en dat uiteindelijk de monteur het niet in orde kan maken.

Tot vandaag niets van de buren vernomen. Maar toen wij naar buiten gingen kwam de buurman ook net aan. Dus gevraagd naar de stand van zaken.
Hij was vrij kort van stof. Maar de airco s gaan weg!!
Met zijn toelichting dat het altijd een issue zal blijven als zouden blijven met minder herrie.
Dus daarom heeft hij deze keuze gemaakt.

Wij zijn natuurlijk blij hiermee. Wel vind ik het een bijzondere keuze. Vanbinnen denk ik toch dat zijn monteur de situatie mbt de dB niet 1-2-3 kan oplossen en sowieso niet tegen een schappelijke prijs.
Maar dat zullen we nooit weten..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Hij zal zich ingelezen hebben en tot het besef zijn gekomen dat het idd niet voldoet en dat dat ook zijn verantwoordelijkheid is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
p.d.akkerman schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 23:27:
#update van mijn situatie

+- 12 augustus met de buren gezeten en gesproken over de airco.
Hij had al contact gehad met zijn monteur gehad. Die zou ivm vakantie na 19 augustus naar een oplossing gaan kijken.
Tijdens het gesprek aangegeven dat het prima is dat ze willen kijken naar een oplossing. Maar wel verteld dat wij dan vtv wel een WPAC berekening willen zien en dat ze weten dat we de gemeente ook nadien willen laten komen meten.
Misschien van ons een lastige eis. Maar willen ook voorkomen dat de buren dadelijk kosten maken en dat uiteindelijk de monteur het niet in orde kan maken.

Tot vandaag niets van de buren vernomen. Maar toen wij naar buiten gingen kwam de buurman ook net aan. Dus gevraagd naar de stand van zaken.
Hij was vrij kort van stof. Maar de airco s gaan weg!!
Met zijn toelichting dat het altijd een issue zal blijven als zouden blijven met minder herrie.
Dus daarom heeft hij deze keuze gemaakt.

Wij zijn natuurlijk blij hiermee. Wel vind ik het een bijzondere keuze. Vanbinnen denk ik toch dat zijn monteur de situatie mbt de dB niet 1-2-3 kan oplossen en sowieso niet tegen een schappelijke prijs.
Maar dat zullen we nooit weten..
Dan kun je nu je foto's van zijn huis wel weghalen toch...?

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:35
Wie kan mij hier meer over uitleggen? Heb een airco van Mitsubishi Heavy Industries (MHI) op het oog.
Deze heb je in 3 lijnen: ZSP (budget), ZS ('normaal'), ZSX ('premium').

Ik woon in een tussenwoning, dus wil de buren niet tot last zijn. Heb de datasheets van de verschillende units vergeleken. Bovenste rij de 'sound power level' (LwA), onderste rij de 'sound pressure level' (LpA).
Wil er hoofdzakelijk mee gaan verwarmen, dus laten we ons focussen op die meetwaardes. Even klikken voor groter/leesbaar plaatje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QT71XDlj-AX5SlXJ78Y_TTwh5rM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dmRt78sspESbTWJljYX6syVC.png?f=fotoalbum_large

Twee vragen:
  1. De ZSX (meest rechts) heeft qua LwA de meeste geluidsproductie (bijna 70dB op 250Hz!), maar is qua LpA juist het stilste. Hoe werkt zoiets :?
  2. En de budget serie (links) lijkt/is(?) stiller dan de standaard serie (midden) :+ ?
Bronnen zijn de technical manuals van de ZSP, ZS, ZSX (zoek op 'octave' voor deze grafiekjes).

[ Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 12-09-2024 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
Lwa is het geluidsvermogen, dus de hoeveelheid energie die het apparaat produceert in de vorm van geluid. Lpa is de geluidsdruk, dat is het gemeten geluidsniveau buiten de unit op afstand X. In dit geval 1 meter vanaf de unit. Aangezien zo'n ding niet rondom evenveel geluid afstraalt heeft MHI er voor gekozen om in een richting te meten waarin de meeste herrie geproduceerd wordt, dat is Lpa.
Om te weten of de buren ergens last van krijgen gebruik je de rekentool van de overheid en daarvoor heb je de Lwa waarde nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
ThinkPad schreef op donderdag 12 september 2024 @ 22:39:
Wie kan mij hier meer over uitleggen? Heb een airco van Mitsubishi Heavy Industries (MHI) op het oog.
Deze heb je in 3 lijnen: ZSP (budget), ZS ('normaal'), ZSX ('premium').

Ik woon in een tussenwoning, dus wil de buren niet tot last zijn. Heb de datasheets van de verschillende units vergeleken. Bovenste rij de 'sound power level' (LwA), onderste rij de 'sound pressure level' (LpA).
Wil er hoofdzakelijk mee gaan verwarmen, dus laten we ons focussen op die meetwaardes. Even klikken voor groter/leesbaar plaatje.

[Afbeelding]

Twee vragen:
  1. De ZSX (meest rechts) heeft qua LwA de meeste geluidsproductie (bijna 70dB op 250Hz!), maar is qua LpA juist het stilste. Hoe werkt zoiets :?
  2. En de budget serie (links) lijkt/is(?) stiller dan de standaard serie (midden) :+ ?
Bronnen zijn de technical manuals van de ZSP, ZS, ZSX (zoek op 'octave' voor deze grafiekjes).
Vergeet de LpA waardes, leuk maar daar heb je geen bal aan, de wettelijke geluidseisen gaan uit van de LWAmax en dan ook nog als men voor verwarmen en koelen twee verschillende waarden presenteert moet je hierbij de hoogste waarde nemen.
Belangrijk is hierbij de afstand tot de erfgrens naar je buren toe, in een rijtjeshuis dus aan twee of zelfs drie kanten , links, rechts en mogelijk ook achter.

dus kijk naar deze waardes, waarbij ik echter uit deze waardes niet kan zien of dit de maximale geluidsniveau's zijn of de nominale waardes voorstellen. Gezien de frequentieverloop verwacht ik ook nog dat daar een tnale toeslag van enkele dB (de K1 factor) er bij zal komen, die tel je dan op bij de LwAmax.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rqpHT7LOUllzawGOeNJ0_1fbPfM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IAyK5u92mlryvDXfJGqqIdLT.png?f=fotoalbum_large
Deze liggen redelijk bijelkaar met 60,61 en 62 dB, wat betekend dat je toch een redelijke afstand tot de buren moet hebben, even snel (zonder berekening) verwacht ik dat je bij een rijtjeshuis van 5m breed hier niet mee weg gaat komen. Uiteraard is de plaats waar je deze wilt plaatsen daar ook belangrijk bij. Maar denk ook aan deuren en ramen bij de buren die open kunnen, want ook die moet je mogelijk rekening mee houden.
Dus maak een WPAC berekening en kom je er niet uit stuur dan maar een dm, dan help ik wel. Ik heb dan wel wat meer gegevens nodig dan wat je nu liet zien.

doordat MHI hier ook maar een waarde aangeeft voor de LwA en dus geen gevalideerde silent modus heeft, is de geluidslimiet op de erfgrens ooknog 5 dB lager (overdag) en mag de geluidswaarde op de erfgrens niet hoger zijn dan 40 dB (zowel overdag als in de avond/nacht)

[ Voor 28% gewijzigd door MacD007 op 13-09-2024 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
jadjong schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 07:52:
Lwa is het geluidsvermogen, dus de hoeveelheid energie die het apparaat produceert in de vorm van geluid. Lpa is de geluidsdruk, dat is het gemeten geluidsniveau buiten de unit op afstand X. In dit geval 1 meter vanaf de unit. Aangezien zo'n ding niet rondom evenveel geluid afstraalt heeft MHI er voor gekozen om in een richting te meten waarin de meeste herrie geproduceerd wordt, dat is Lpa.
Om te weten of de buren ergens last van krijgen gebruik je de rekentool van de overheid en daarvoor heb je de Lwa waarde nodig.
Leuk, alleen gaat de wettelijke geluidseisen van een gelijk rondom geluidsbron uit, en daarom moet uitgaan van het geluidsvermogen en juist niet van de geluidsdruk. De LpA waarde is hierbij niets meer als een leuke marketingstrategie, vergelijk die waardes maar even, valt je niet iets op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:35
MacD007 schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 09:38:
[...]
De LpA waarde is hierbij niets meer als een leuke marketingstrategie, vergelijk die waardes maar even, valt je niet iets op.
Nee, vertel? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
kijk maar naar de waardes
LwA 60 - 61 - 62 dB
LpA 47 - 50 - 48 dB
verschil 13 - 11 - 14 dB, waarbij je dus niet moet vergeten dan 3 dB meer een verdubbeling betekend !

Dus is het voor handig, wat je in airco en ook in warmtepompland heeft veel ziet dat men veel liever met de geluidsdruk waardes laat zien, vooral omdat deze dus duidelijk lager zijn dan de geluidsvermogens wardes.

ik vraag me ook alf wat de energielabel (ErP) van deze toestellen aangeeft, want ook die worden in geluidsvermogen aangegeven, hoewel die waarde dan weer niet de LwAmax is, en dus helaas ook niet voor de in Nederland geluidseisen gebruikt kan worden. De reden is dat deze waarde niet op vol vermogen is getest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beauty1010
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 29-06 16:57
Goede avond,

Ik begin pas met het ontdekken van de rekentool het gaat daarom nog wel even duren voordat ik iets kan voorleggen, maar stuit wel op de volgende (verwarrende) informatie:

Waar bij lucht-water warmtepompen het geluidsvermogen van het energielabel niet geldt, geld dit voor lucht-lucht warmtepompen wel. Het geluidsvermogen conform het ERP-label waarbij uitgegaan wordt van de EN12102 is gebaseerd op een buitentemperatuur van 35°C. Deze temperatuur geldt voor de zomer alsook warme periodes in Nederland. Daarom kan het genoemde geluidsvermogen op het ERP-label voor lucht-lucht warmtepompen wél worden aangehouden.

Aldus: https://www.panasonicproc...eluidsbrochure%202021.pdf

Dit is ook volgens de kenners hier juist? Voor een airco (L/L) kan ik het label aanhouden?

Gr Michel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:27
@GoT.Typhoon hoe is het bij jou nu afgelopen? Je topic staat dicht vandaar deze vraag.

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Pagina: 1 ... 5 ... 9 Laatste