Allereerst bedankt voor de uitgebreide reacties!
Volgens mij klopt dat niet (en ik twijfel of dat is wat @
paQ bedoelt), maar de foto vertekent heel erg. Want de dakrand van de dakkapel is 4.37m breed, dus middenop op 70 cm hoogte moet het geluid verplaatsen over de schuine zijde van een driehoek van hoogte 70 cm en lengte 218.5 cm. (ongeacht op welke Yb de unit staat, ik kan je met de wiskundige details vervelen als je wil, maar ik zal deze draad daar niet mee vervuilen. Trust me, ik heb mijn studietijd hieraan besteedt). Het raam ligt 2*0.33*sqrt(2)/2 ~ 46.6 cm onder de dakkapel rand, dus als we de schuine zijde van de driehoek doortrekken dan snijdt die het dakvlak op afstand 218.5 / 70 * 46.6 = 145.5 cm van de dakkapel rand. Zoals gezegd, de ramen beginnen op 9.5 / 2 * 0.295 = 1.40 cm van de dakkapel, dus bovenop het raam is idd de eerste 5.5 centimeter gedempt, maar daarna niet.
De scheidingslijn van wel/niet dempen is vanaf dat punt natuurlijk ene schuine lijn over het raam heen. Maar worst-case scenario nemend is zeker een deel niet gedempt, en omdat het maar 5.5 cm is dacht ik ik ga daar geen demping toepassen.
True schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 10:49:
[...]
Geen vergunning nodig? Als ik het goed zie plaats je nu de WP aan de straatkant van de woning? Laten we eerlijk zijn, dat ziet er natuurlijk verdomd lelijk uit. Maar ook voor lelijk heb je soms geen vergunning nodig

Hmmm ik twijfel, je stelt "Aan de achterkant direct grenzend aan het dak een overkapping van 3.9 meter lang, houten constructie. Sinds kort op de eerste verdieping over de gehele breedte een dakkapel, ook hout." komt de WP nu aan de achterkant of aan de voorkant? En klopt 'grenst aan woonbestemming' dan wel?
Ik denk nu: jij plaatst aan achterkant hebt voor je huis een stoep (goh de meeste mensen), maar dan heb je 'grenst aan woonbestemming' zeer waarschijnlijk fout ingevuld. Onderzijde (voorkant van woning) is dan zonder en bovenzijde is mogelijk met (directe buren achter je achtertuin?).
Deze foto is vanuit de achtertuin genomen. Ik kan nog navragen of een vergunning nodig is, maar volgens mij niet.
Aan zowel de voorzijde als de achterzijde van het huis is geen woonbestemming. Voortuin grenst aan een auto-vrij hof, en achtertuin grenst direct aan de straat (dus achtertuin grenst aan straat, dus straatbeeld, dus wellicht toch vergunning. Ik ga er nog eens achteraan. Dit was ook een heel gedoe met de dakkapel)
Ik zie nu wel dat ik dus inderdaad de woonbestemming-waarden niet goed heb (op y=0 moet N gelden, maar daar waren de waarden toch al niet kritiek)
paQ schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 11:00:
[...]
Naja eigenlijk dat ja. Zie edit.
De afstand tot het raam wordt op de rand enigszins onderbroken, maar als je hem bij wijzen van spreken 18 cm naar achter zet, niet meer.
edit:
@
nairolf
Als het binnen de uitkomst straks past, zou voor zo'n situatie nou juist zo'n Weheat Blackbird een mooie oplossing kunnen zijn. Dan zie je hem niet of amper liggen, en bovendien is je bronhoogte VEEL lager.\
Ontsier je je mooie dakkapel ook niet zo

WeHeat Blackbird is 8kW, ik heb volgens eigen berekeningen (en MinderGas) slechts ~4 kW nodig: 731 m3 totaal van 1 juli 2023 - 30 juni 2024 => 0.193 m3/graaddag (15m3 SWW per maand), of 0.245 m3/graaddag (als 0 m3 SWW per maand). Kijkend naar dec/jan/feb, dan was dat 384 m3 op 1391 graaddagen, dus 0.275 m3/graaddag als 0 m3 SWW => P = 0.275 [m3/graad/dag] * 9.769 [kWh/m3] * 30 [graad, deltaT = 20 - (-10)] * (1/24) [h/dag] = 3.367 kW. Met een duty cycle van 4 uur per dag SWW (ik hou niet van onderschatten) blijft er dan nog 20 uur per dag over waarop hij dan 3.367 * 24 / 20 = 4.04 kW zou moeten leveren.
Ik weet niet wat het minimum vermogen van Blackbird is, want dat is natuurlijk eigenlijk het belangrijkste, maar het maximum is in ieder geval ver meer dan nodig. Qua hoogte ivm WPAC is die idd wel interessant om te bekijken, dus die gaat even terug op het lijstje van mijn onderzoek.
MacD007 schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 11:15:
[...]
wat is je afmeting van je perceel ? want die moet je dus ook aangegeven in je berekening. ik zie deze wel staan in je berekening.
ik zou hierbij echter de x-as gekozen hebben op basis van de nok van je huis. maar dat hoeft dus niet.
Het perceel is vrij vierkant, behalve de voortuin (y=0 tot y=3.8), daar is wat geks aan de hand, maar daar komt dit geluid niet dus dat is niet relevant. Toch?
Oke dan ga ik die ook eens invullen. Is het dan het idee dat ik als goothoogte invul de hoogte van de dakkapel? Dat is immers de "muur" waar hij tegen weerkaatst?
[...]
je moet rekenen met 2/3 van de hoogte van de unit, dus de door jou gekozen 50cm is niet bepaald veel, zeker als je gaat rekenene met tegels, big-foots, dempingsveren ed, dan zit je als heel snel boven de 20 cm alleen al voor de onderbouw, ik zou dus hier zeker met 60-65cm gaan rekenen.
ook omdat je aangeeft dat je nog geen merk en model voor ogen hebt is dit gewoon verstandig.
wat je zelf aangeeft, hoger is slechter, komt mn door de te openen dakramen van je buren, dus mogelijk zou een plaatsing boven op je overkapping (ja, daar krijg je mogelijk weer met andere problemen te maken (mn trillingen) een betere optie zijn. Nu is het wel zo dat bij jou redelijk geringe breedte van het huis. dit extra eisen stelt richting maximale geluidsproductie van een warmtepomp.
Ik dacht dat 20cm + 50cm (dus 70 totaal bovenop de 2.8 meter dakkapel) vrij grof geschat was, maar dan zal ik hem eens bijwerken. Wat denk je dan, naar 30 cm onderstel + 66 cm bronhoogte?
Wat ik in je hele verhaal eigenlijk mis is wat wil je welk vermogen heeft je huis nodig en wil je nu hybride of full electric, want deze twee factoren zijn in feite de bepaalende factoren voor een warmtepomp waardoor ook het geluidsniveau mee wordt bepaald, meer vermogen betekend ook meer lawaai.
Nu snap ik ook wel dat mn door je huis je dus ook vrij beperkt bent in je keuze, juist ook door het geluid.
Zie hierboven: ~4kW lijkt genoeg, maar indien voldoende terug gemoduleerd kan worden zou er ook een 5 kW of 6 kW unit kunnen komen te staan, als het maar aan de geluidsnormen voldoet.
wat ik ook mis in je berekening is dat je de K1 op nul gezet hebt, ik zou dat zeker zo niet doen, ga maar eens uit van mini. 3 dB voor de stille modus, en mogelijk zelfs voor beide. Helaas doen da fabrikanten daar nog behoorlijk lastig over om de K1 waardes op te geven. Ze zijn dit echter verplicht.
mn de goedkopere merken doen daar best lastig over.
Hou wel rekening mee dat ook warmtepompen, ookal is dat gering, wel eens onderhoud nodig hebben, en dan zijn dergelijke hoge posities wel eens lastig en kosten dan ook meer.
Aan de andere kant door in de hoogte te gaan verhoog je wel de afstand tot de primaire meethoogte van 1,5m op de bg.
Die K1 heb ik eigenlijk helemaal niet naar gekeken, maar ook niet gelezen in de handleiding. Kan je kort uitleggen wat die doet?
[...]
Nee, je LWAmax zijn gewoon de waarden die je hebt ingegeven. en dat is dus de 61 en 57 dB.
Echter je moet wel met de WPAC berekening uitkijken omdat ondertussen de eisen en regels zijn gewijzigd en deze wijziging nog niet is doorgevoerd in de WPAC berekening, deze is nog steeds versie uit 2020.
De WPAC klopt zolang je gebruikt maakt van een warmtepomp die ook een vastgestelde silent modus heeft, echter als een warmtepomp geen vastgestelde silent modus heeft dan moet je voor overdag een correctie van -5 dB toepassen omdat de limiet waar WPAC mee rekend overdag op 45 dB staat, echter wettelijk is deze in e Bbl nu op 40 dB gezet (voor warmtepompen zonder silent modus).
Kan je wat meer uitleg geven over wat een "vastgestelde silent modus" inhoudt? Is dat een soort van test/certificaat wat de leverancier moet leveren?
En begrijp ik dan goed dat als die modus er is, dat dan met 45/40 dB(A) dag/nacht(silent) gerekend mag worden, en zo niet dan 24/7 met 40 dB(A)?
Zal ik doen.