Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
AvK schreef op maandag 29 juli 2024 @ 14:22:
Durf te zeggen dat ik in een nette buurt woon met vriendelijke mensen die elkaar ook nog gedag zeggen enzo. Allemaal hard werkend of genietend van hun pensioen. Men probeert de tuintjes ed ook netjes te houden en er worden bijvoorbeeld geen vuilniszakken of bankstellen bij containers neergezet. Jullie snappen het wel.
Nu heeft een buurman een wel erg opvallende plek uitgezocht voor zijn airco of warmte pomp. Er hangen wel meer van die dingen hier maar altijd aan de achterkant of op een zijgevel.

Simpele vraag: Mag dit zomaar op deze manier?
[Afbeelding]

Beetje beter plaatje:
[Afbeelding]

Misschien komt er nog wel een plantenbak oid voor te staan hoor. Ben gewoon nieuwsgierig of dit zomaar mag. Vind het persoonlijk nogal een 'str#nt' gezicht maar dat snapten jullie al.
Afhankelijk van je gemeente en m’n van het bestemmingsplan of dat zo mag.
Mbt tot het geluid zou dit mogelijk wel een probleem kunnen zijn, m’n aan de rechterkant links wordt het geluid namelijk door de uitbouw gereflecteerd van de voordeur af.
Om dat hier echter zeker te kunnen stellen heb je gegevens van de WP en afstanden nodig.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:19
Valor schreef op maandag 29 juli 2024 @ 13:42:
[...]

Hieronder de schets en invulling van de WPAC zoals ik hem aangeleverd gekregen. In de berekening valt precies op de erfgrens al het geluid weg terwijl het dag van de garage van de buurman daar start. Volgens mij is dat een incorrecte weergave van wat er daadwerkelijk gebeurd. Mijn inziens past daarom de situatie niet in de WPAC berekentool.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De reden dat daar geen dbs staan is omdat er geen dbs daar berekend worden. uit mijn mijn hoofd gezegd geeft de tool alleen de dbs op 0.5m boven het maaiveld.

De ontvangstposiitie is netjes ingevuld en in het verlengde van de buitenunit op de gevel van de buren. Dat is waar de hoogste dbs zal zijn. Lijkt me allemaal kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Valor schreef op maandag 29 juli 2024 @ 13:42:
[...]

Hieronder de schets en invulling van de WPAC zoals ik hem aangeleverd gekregen. In de berekening valt precies op de erfgrens al het geluid weg terwijl het dag van de garage van de buurman daar start. Volgens mij is dat een incorrecte weergave van wat er daadwerkelijk gebeurd. Mijn inziens past daarom de situatie niet in de WPAC berekentool.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb er nog even naar gekeken. Vooral omdat deze post: sjorsjuhmaniac in "Het grote geluidseisen airco en wp topic" mij triggerde omdat die incorrect is, kom ik straks op terug.
  • Positie3 lijkt niet te bestaan, die ligt (gebaseerd op de Yontv) ergens in de woning v.d. buren.
  • Positie1 zou dan de gevel zijn waar ook het raam in zit v.d. buren waarmee ze uitkijken over de garages/aanbouw.
Je hebt 64 dB ingevuld als LwA met een 3 dB marge. Positie1 lijkt correct de gevel v.d. buren te zijn (gebaseerd op je schets/plattegrond).
Volgens mij maak je hier nog wel de fout om het meetpunt hoger te plaatsen dan het hart v.d. WP. Je Zb bronpositie is 3,5m hoog en je meetpunt Zontv van Positie1 is 4,5m die wil je ook op 3,5m hebben.
Het resultaat van 41 dB is binnen de marge van 45 dB overdag. 's Nachts red je die 40 dB niet. Heb je een stille modus op je beoogde warmtepomp? Dan moet je LwA even aanpassen naar de stillemodus en de waarde van de uitkomst Positie1 controleren, ik verwacht dat die wel op =<40 dB komt.

Als die nog niet geplaatst is zou ik nog even spelen met de plaatsing in de tool om de volgende reden: als je de WP niet op perfect die plek plaatst met het hart v.d. WP op de berekeninglocatie kun je andere resultaten krijgen. Als het wel op een geschil uitkomt en je blijkt net 10 cm te dicht op de gevel te zitten (of juist richting de buren of juist richting jou) dan kun je andere resultaten krijgen. Als je weet dat 30 cm naar voor/achter/links/rechts ook prima is weet je dat het niet op de centimeter komt met plaatsen.
sjorsjuhmaniac schreef op maandag 29 juli 2024 @ 18:44:
[...]

De reden dat daar geen dbs staan is omdat er geen dbs daar berekend worden. uit mijn mijn hoofd gezegd geeft de tool alleen de dbs op 0.5m boven het maaiveld.

De ontvangstposiitie is netjes ingevuld en in het verlengde van de buitenunit op de gevel van de buren. Dat is waar de hoogste dbs zal zijn. Lijkt me allemaal kloppen.
Dat is incorrect. In het geval van Gg_2 wordt er niet getoetst op de perceelgrens als de de buren daar ook een aanbouw hebben. Als de aanbouw in Gg_2 stopt op de perceelgrens schrijft de handleiding voor dat de aanbouw 10 cm korter wordt ingevoerd om alsnog die waardes te berekenen.
De strekking is goed, maar het is niet helemaal hoe het voor Gg_2 werkt.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08-09 08:22

Valor

yummie spam

sjorsjuhmaniac schreef op maandag 29 juli 2024 @ 18:44:
[...]

Ja alleen is dat natuurlijk raar want er zit gewoon een huis naast de garage dus er valt niks te meten op maaiveld hoogte. Je wilt juist weten wat de wat er op de erfgrens bovenop de garage voor een dB(A) berekend wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
True schreef op maandag 29 juli 2024 @ 19:45:
[...]
Positie3 lijkt niet te bestaan, die ligt (gebaseerd op de Yontv) ergens in de woning v.d. buren
Kan volgens mij wel bestaan, als er een schuindak op de garagehoogte begint (of een terras/balkon, maar die zou ik op de schets verwachten) zou het kunnen. Is hoe dan ook niet zo interesant als positie 1.
Je Zb bronpositie is 3,5m hoog en je meetpunt Zontv van Positie1 is 4,5m die wil je ook op 3,5m hebben.
Scherp!
Heb je een stille modus op je beoogde warmtepomp? Dan moet je LwA even aanpassen naar de stillemodus en de waarde van de uitkomst Positie1 controleren, ik verwacht dat die wel op =<40 dB komt.
Ik nam aan van wel omdat er verschillende dag en nacht dba's ingevuld zijn van de unit.
Dat is incorrect. In het geval van Gg_2 wordt er niet getoetst op de perceelgrens als de de buren daar ook een aanbouw hebben. Als de aanbouw in Gg_2 stopt op de perceelgrens schrijft de handleiding voor dat de aanbouw 10 cm korter wordt ingevoerd om alsnog die waardes te berekenen.
aah ik zie dat ik 1,5m 'bedoelde', fig 4.7/4.8. Maar je hebt gelijk. dat gaat hier niet op vanwege de bouwvorm. Een correcte toetspositie 1 zou dan leidend zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 29-07-2024 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valor

Valor

yummie spam

True schreef op maandag 29 juli 2024 @ 19:45:
[...]

Ik heb er nog even naar gekeken. Vooral omdat deze post: sjorsjuhmaniac in "Het grote geluidseisen airco en wp topic" mij triggerde omdat die incorrect is, kom ik straks op terug.
  • Positie3 lijkt niet te bestaan, die ligt (gebaseerd op de Yontv) ergens in de woning v.d. buren.
  • Positie1 zou dan de gevel zijn waar ook het raam in zit v.d. buren waarmee ze uitkijken over de garages/aanbouw.
Je hebt 64 dB ingevuld als LwA met een 3 dB marge. Positie1 lijkt correct de gevel v.d. buren te zijn (gebaseerd op je schets/plattegrond).
Volgens mij maak je hier nog wel de fout om het meetpunt hoger te plaatsen dan het hart v.d. WP. Je Zb bronpositie is 3,5m hoog en je meetpunt Zontv van Positie1 is 4,5m die wil je ook op 3,5m hebben.
Het resultaat van 41 dB is binnen de marge van 45 dB overdag. 's Nachts red je die 40 dB niet. Heb je een stille modus op je beoogde warmtepomp? Dan moet je LwA even aanpassen naar de stillemodus en de waarde van de uitkomst Positie1 controleren, ik verwacht dat die wel op =<40 dB komt.

Als die nog niet geplaatst is zou ik nog even spelen met de plaatsing in de tool om de volgende reden: als je de WP niet op perfect die plek plaatst met het hart v.d. WP op de berekeninglocatie kun je andere resultaten krijgen. Als het wel op een geschil uitkomt en je blijkt net 10 cm te dicht op de gevel te zitten (of juist richting de buren of juist richting jou) dan kun je andere resultaten krijgen. Als je weet dat 30 cm naar voor/achter/links/rechts ook prima is weet je dat het niet op de centimeter komt met plaatsen.

[...]

Positie 3 is de achterdeur van de buurman. Ik heb nog geen warmtepomp aangeschaft. Dit is puur voorwerk om uit te sluiten dat ik mijn buurman niet ga lastig vallen met irritant bromgeluid! De z positie is inderdaad te hoog voor de achterdeur. Wellicht dat ze toch het raam aan de achterzijde van de woning bedoelen.

De waardes die in het voorbeeld staan zijn de waardes die Adler heeft aangeleverd voor de Aurora II 6kw warmtepomp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Valor schreef op maandag 29 juli 2024 @ 21:03:
[...]

Positie 3 is de achterdeur van de buurman. Ik heb nog geen warmtepomp aangeschaft. Dit is puur voorwerk om uit te sluiten dat ik mijn buurman niet ga lastig vallen met irritant bromgeluid!
Goed idee!
Wel moet de Z waarde dan juist ingevuld worden. Tevens moet er dan ook naar de diagonaal gekeken worden zoals in fig 4.8 van de handleiding beschreven wordt. even pythagoras-sen dus :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
@Valor PS: weet je zeker dat die X=15 klopt voor positie 3? op je schets lijkt het dat jullie achtergevels op dezelfde positie stoppen: X=17. lijkt me dan zijn achterdeur ook op x=17 zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valor

Valor

yummie spam

sjorsjuhmaniac schreef op maandag 29 juli 2024 @ 21:09:
@Valor PS: weet je zeker dat die X=15 klopt voor positie 3? op je schets lijkt het dat jullie achtergevels op dezelfde positie stoppen: X=17. lijkt me dan zijn achterdeur ook op x=17 zit?
Mijn situatie schets is onjuist de woning van de buurman is inderdaad korter. De leverancier heeft dat correct gezien op de beelden in hun tool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Valor schreef op maandag 29 juli 2024 @ 21:03:
[...]

Positie 3 is de achterdeur van de buurman. Ik heb nog geen warmtepomp aangeschaft. Dit is puur voorwerk om uit te sluiten dat ik mijn buurman niet ga lastig vallen met irritant bromgeluid! De z positie is inderdaad te hoog voor de achterdeur. Wellicht dat ze toch het raam aan de achterzijde van de woning bedoelen.

De waardes die in het voorbeeld staan zijn de waardes die Adler heeft aangeleverd voor de Aurora II 6kw warmtepomp.
Dan weet je in ieder geval één ding: Adler kan die WPAC-tool niet invullen O-) .
Want als je een achterdeur wilt toetsen die ongeveer hier zou zitten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k-0eq_hIVz_xJ1HI89kwb15ql-A=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/c7q9HAmreqOkpWm8bbvLGxng.png?f=user_large

Dan moet je gebruik maken van deze toetsingspositie zoals in: Figuur 4.9 beschreven. En toets je eigenlijk iets (lees een heel stuk) verder in de tuin. Even een snelle (en inaccurate berekening) je toetst dan op 1,5m hoogte. Ik gok dat je zo'n 6m van de rechter dakrand en ook 6,1m van de buurgevel af zit. Dat maakt een afstand van ongeveer 8,6m diagonaal richting de tuindeur van de buren. Terwijl je dan maar 50cm gezakt bent in hoogte voor een directe lijn. Dan moet je nog 1,5m zakken (1,5m toetsingshoogte) dus 3*8,6 = 25,7m met een hoek van bijna 90 graden. Dan moet je buurman dus een tuin hebben van 18*18 meter en dan kun je in die uiterste hoek precies op 1,5m hoogte gaan toetsen voor geluid :P
Kortom: of ik heb fikse berekenfouten gemaakt óf (en dat is waarschijnlijker) Positie3 t.b.v. het meten van geluid bij de tuindeur van de buurman zoals ik ingetekend heb, is lariekoek met de WPAC-tools althans.

Edit: beetje spuit11 op: sjorsjuhmaniac in "Het grote geluidseisen airco en wp topic" :) ik had iets verder moeten lezen voordat ik ging posten.

[ Voor 4% gewijzigd door True op 29-07-2024 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valor

Valor

yummie spam

True schreef op maandag 29 juli 2024 @ 22:13:
[...]

Dan weet je in ieder geval één ding: Adler kan die WPAC-tool niet invullen O-) .
Want als je een achterdeur wilt toetsen die ongeveer hier zou zitten:
[Afbeelding]

Dan moet je gebruik maken van deze toetsingspositie zoals in: Figuur 4.9 beschreven. En toets je eigenlijk iets (lees een heel stuk) verder in de tuin. Even een snelle (en inaccurate berekening) je toetst dan op 1,5m hoogte. Ik gok dat je zo'n 6m van de rechter dakrand en ook 6,1m van de buurgevel af zit. Dat maakt een afstand van ongeveer 8,6m diagonaal richting de tuindeur van de buren. Terwijl je dan maar 50cm gezakt bent in hoogte voor een directe lijn. Dan moet je nog 1,5m zakken (1,5m toetsingshoogte) dus 3*8,6 = 25,7m met een hoek van bijna 90 graden. Dan moet je buurman dus een tuin hebben van 18*18 meter en dan kun je in die uiterste hoek precies op 1,5m hoogte gaan toetsen voor geluid :P
Kortom: of ik heb fikse berekenfouten gemaakt óf (en dat is waarschijnlijker) Positie3 t.b.v. het meten van geluid bij de tuindeur van de buurman zoals ik ingetekend heb, is lariekoek met de WPAC-tools althans.

Edit: beetje spuit11 op: sjorsjuhmaniac in "Het grote geluidseisen airco en wp topic" :) ik had iets verder moeten lezen voordat ik ging posten.
Voor de duidelijkheid en compleetheid, Adlar heeft het de tool niet ingevuld. Ik heb hun lwa max waardes ingevuld. Andere partij heeft de WPAC tool ingevuld voor hun warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
ik vind de invulling niet zo extreem slecht. Die 1m verschil die @True aanhaalde is slordig maar ik verwacht daar geen extreem db verschil mee. Je hebt natuurlijk maar 1dba 'speling' volgens de tool maar geluids isolatie kan altijd nog eromheen gezet worden. Even spelen met de positie om het effect op de dba's te zien is erg informatief maar

ps: ik zou de tool eens invullen alsof 'beide' garages op jouw perseel staan. Dus de YP2 naar 6.6 zetten en de ya2 naar 6.5. Dan zie je de dbA's tegen gevel van het woonhuis van de buren. Just ter info

De tool is echter geen wondermiddel maar een goede benadering. Als de hoogte van de garage niet extreem afwijkt kan je de Z van punt 3 gewoon op de dakrandhoogte van de garage leggen om dan op die hoogte bij de achterdeur een dba waarde te krijgen. Geeft je toch een redelijk idee, en lager zal er minder te horen zijn (excl. resonanties).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:27
Kon het niet zo snel vinden in dit topic:
Wij hebben een hoekhuis. Kunnen de buiten unit dus op de zijkant van het huis doen, zonder buren.

Maar hoe zit het dan? Tot onze eigen erfgrens of tot die van de buren, aan de overkant van de straat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:40
Waah schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 21:11:
Kon het niet zo snel vinden in dit topic:
Wij hebben een hoekhuis. Kunnen de buiten unit dus op de zijkant van het huis doen, zonder buren.

Maar hoe zit het dan? Tot onze eigen erfgrens of tot die van de buren, aan de overkant van de straat?
De regelgeving is geformuleerd tot de perceelsgrens met het aangrenzende perceel/erf. Een weg heeft echter geen woonbestemming en dus is de regelgeving niet van toepassing.

Je kunt de grootste rammelbak plaatsen zolang er geen andere regelgeving is waar dat strijdig mee is 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Rukapul schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 21:28:
[...]

De regelgeving is geformuleerd tot de perceelsgrens met het aangrenzende perceel/erf. Een weg heeft echter geen woonbestemming en dus is de regelgeving niet van toepassing.

Je kunt de grootste rammelbak plaatsen zolang er geen andere regelgeving is waar dat strijdig mee is 8)7
Een kleine toevoeging op dat wat @Rukapul schreef op de post van @Waah
Helemaal juist, echter vergeet hierbij niet de zijdelingse uitstraling richting een woonbestemming.

Bij het genoemde voorbeeld als een hoekhuis met bv links en voor een straat cq plantsoen heb je wel nog met een eventuele achterbuurman te maken, hier zal vaak echter voldoende afstand voor zijn (gok).

Bedenk echter dat er naast de eisen mbt het geluid er ook nog andere (veelal) locale eisen kunnen spelen.

[ Voor 6% gewijzigd door MacD007 op 02-08-2024 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tronmedia
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06-09 14:06
Ik vraag me af hoe het zit met die invertertechniek voor de buiten-unit , ik had voor kort nog zo'n aan/uit model
maar maken die nieuwe modellen minder lawaai , het gaat dan vooral om de buiten-unit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

tronmedia schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 23:35:
Ik vraag me af hoe het zit met die invertertechniek voor de buiten-unit , ik had voor kort nog zo'n aan/uit model
maar maken die nieuwe modellen minder lawaai , het gaat dan vooral om de buiten-unit.
Buitenunit hoor je niet met een inverter, alleen als je echt de unit gaat stressen en dat is dan ook altijd onnodig.

Wat jij had was een single stroke unit maar die zie zijn nu wel heel erg verouderd.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:08

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@digifun Je zelf "hoort" de buitenunit (met inverter) misschien niet, maar de buurman soms wel.
En omdat dit alles heel subjectief is heeft de wetgever in zijn wijsheid een passende wet uitgevaardigd
met bijbehorende "rekentool".

P.S.: Het gaat altijd/meestal om het "maximale geluid" bij de berekening.

@tronmedia In de OP wordt de "rekentool" van de overheid veelvuldig genoemd
en soms ook een link er bij vermeld.

[ Voor 31% gewijzigd door dunklefaser op 03-08-2024 14:17 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Niet online

digifun

dunklefaser schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 12:33:
@digifun Je zelf hoort de buitenunit (met inverter) misschien niet, maar de buurman soms wel.
En omdat dit alles heel subjectief is heeft de wetgever in zijn wijsheid een passende wet uitgevaardigd
met bijbehorende "rekentool".

P.S.: Het gaat altijd/meestal om het "maximale geluid" bij de berekening.

@tronmedia In de OP wordt de "rekentool" van de overheid veelvuldig genoemd
en soms ook een link er bij vermeld.
Niks subjectiefs aan niet horen is niet horen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-09 23:00
Tuurlijk is het wel subjectief:
  • jij hebt misschien betere of slechtere oren,
  • Jij bent minder gevoelig voor bepaalde geluiden,
  • waar jij staat hoor je niets, maar door reflecties hoor je het geluid op een andere plek veel luider,
  • trillingen die enkel op een bepaalde plek te horen zijn,
  • etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
digifun schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 23:43:
Buitenunit hoor je niet met een inverter, alleen als je echt de unit gaat stressen en dat is dan ook altijd onnodig.
Ja in de zomer. Wacht maar tot de winter.
Als je dan een buitenunit nog niet hoort dan mag je wel eens naar de gehoorspecialist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07:24
Ik lees even mee :)

Rijtjeswoning hier, buren hebben 1.2m uitbouw waar ze een buiten unit op willen plaatsen. Kan dat gewoon stil zonder overlast?

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@c-nan Dat kan soms, maar vaak ook niet. Met zo weinig informatie is alles mogelijk.
Misschien kan je een WPAC berekening vragen?

[ Voor 21% gewijzigd door dunklefaser op 03-08-2024 22:33 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07:24
dunklefaser schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 22:29:
@c-nan Dat kan soms, maar vaak ook niet. Met zo weinig informatie is alles mogelijk.
Misschien kan je een WPAC berekening vragen?
Zo ver is het allemaal nog niet, ik wacht het even af, maar in tussen tijd wil ik mij wel inlezen :)

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
c-nan schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 23:02:
[...]

Zo ver is het allemaal nog niet, ik wacht het even af, maar in tussen tijd wil ik mij wel inlezen :)
Valt niet heel veel te lezen. Vul zelf eens een wpac in. Neem 67 dba als uitgangspunt voor de bron (voor een L/L) en kijk de buurman hem ergens kan zetten waar hij voldoet. Daarna ff een bakkie doen bij de buren.

Voorkomen is beter dan genezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Niet online

digifun

jobr schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 18:37:
[...]

Ja in de zomer. Wacht maar tot de winter.
Als je dan een buitenunit nog niet hoort dan mag je wel eens naar de gehoorspecialist.
Je doet nu goedkope aannames met een emotionele conclusie.

Hier hoor je in de winter wel wat geluid bij -10 maar dat is nog lang geen 40 db. Een buitenunit van een gerenomeerd merk maakt weinig geluid.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:40
digifun schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 08:59:
[...]

Hier hoor je in de winter wel wat geluid bij -10 maar dat is nog lang geen 40 db. Een buitenunit van een gerenomeerd merk maakt weinig geluid.
Je blijft deze generieke onzin maar herhalen. Elke consumemten airco kan in beginsel tussen 0dB en een graftakke hoeveelheid herrie produceren. Hoeveel, waar en karakteristiek wordt bepaald door een groot aantal omstandigheden.

Op voorhand kun je nooit rekenen met mooie verhalen en ideale situaties. Tenzij je die dingen verkoopt natuurlijk.

Niet voor niets hebben die apparaten een specificatie voor geluid. En zelfs dat is geen worst case.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Niet online

digifun

Rukapul schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 09:13:
[...]

Je blijft deze generieke onzin maar herhalen. Elke consumemten airco kan in beginsel tussen 0dB en een graftakke hoeveelheid herrie produceren. Hoeveel, waar en karakteristiek wordt bepaald door een groot aantal omstandigheden.

Op voorhand kun je nooit rekenen met mooie verhalen en ideale situaties. Tenzij je die dingen verkoopt natuurlijk.

Niet voor niets hebben die apparaten een specificatie voor geluid. En zelfs dat is geen worst case.
Is helemaal geen onzin en heel erg aanvallend gedrag van je. Je weet dat dit een persoonlijke aanval is wat niet toegestaan is hier.

Hier wordt al 2 jaar verwarmt met airco's in die tijd hebben zijn de buitenunits nooit boven de 40 db geweest. Nu heb ik nogal wat kennissen in de verwarming/installatietechniek en de afgelopen jaren zijn die wezen verduurzamen. Die hebben allemaal rustige setups die ook niet boven de 40 db komen.

Het is met airco's hetzelfde als met auto's gebruik je ze als een petje die als eerste weg moet zijn bij de stoplichten of rij je op en rustige manier door het verkeer heen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jef61
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:27
[...]

Idd maakt mijn airco in de winter als hij moet verwarmen iets meer geluid. Maar het mooie van de winter is dat er niemand buiten zit en ramen zijn ook dicht ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Volgens mij is het vrij simpel, je vult dat excel sheet in en daar komt een waarde uit, dat is je db-budget. Zeg 60dB voor de dagstand en 55 dB voor de nachtstand bij een tussenwoning van zes meter breed en de pomp aan het midden van de gevel op grondniveau. Deze waarde is je totale budget en daar moet je een buitenunit bij zien te vinden die er aan voldoet. Dat is wat moeilijker omdat fabrikanten er zeer veel moeite in stoppen om maar niet vergelijkbaar te zijn met andere merken. :P De ene adverteert met 60dB inclusief tonaalslag, de andere met 58dB maar dan komt er nog 4dB tonaalslag bij. Degene met de laagste waarde op de sticker is niet de beste, je moet naar de optelling kijken. 8)7

In de praktijk heb je misschien wat meer marge omdat je buren metaalbewerkers zijn die nog nooit met gehoorbescherming gewerkt hebben of vanaf hun jeugd naar elke Masters of Hardcore editie zijn geweest. Maar je kan ook pech hebben met een hoog sensitieve buur die al overlast ervaart van een warmtepomp die nog in doos zit. Het excel sheet is de basis, aan jou de keus of je er op eigen risico van af wijkt.

40dB is een erg lage drempel waar je zonder al te veel moeite overheen kan gaan bij de gemiddelde tussenwoning. Naast de tolerantie van je buren is de plek van de woning ook bepalend of je weg komt met een pomp die meer herrie maakt dan toegestaan. Midden op de Veluwe met een slapende Jaapie Krekel is er minder achtergrondruis dan in Geleen op een steenworp afstand van DSM wat 24/7 de achtergrondruis opkrikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
digifun schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 09:49:
[...]

Hier wordt al 2 jaar verwarmt met airco's in die tijd hebben zijn de buitenunits nooit boven de 40 db geweest. Nu heb ik nogal wat kennissen in de verwarming/installatietechniek en de afgelopen jaren zijn die wezen verduurzamen. Die hebben allemaal rustige setups die ook niet boven de 40 db komen.
Ik ben erg geïnteresseerd in die stille buiten units. Kan je linkje of type nummer delen van de 40db units?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Niet online

digifun

sjorsjuhmaniac schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 11:47:
[...]

Ik ben erg geïnteresseerd in die stille buiten units. Kan je linkje of type nummer delen van de 40db units?
Mitsubishi Heavy Industries

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
digifun schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 12:14:
[...]

Mitsubishi Heavy Industries
Is nogal breed, een merknaam. Welk type heb je de ervaring met 40db mee?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MacD007
[...]

Is helemaal geen onzin en heel erg aanvallend gedrag van je. Je weet dat dit een persoonlijke aanval is wat niet toegestaan is hier.

Het is met airco's hetzelfde als met auto's gebruik je ze als een petje die als eerste weg moet zijn bij de stoplichten of rij je op en rustige manier door het verkeer heen.
ik snap je verhaal alleen maak je hier wel een denkfout. Het gaat bij het bepalen van de "denkbeldige" lawaai helemaal niet hoe stil je de airco of warmtepomp hebt ingesteld (zo ver je dit bij de diverse merken wel of niet kunt instellen) maar wat de unit op vol vermogen 100% gaat doen.
Want dat laatste is namelijk bepalend vanuit de wettelijke regelingen t.b.v. geluidsnormen van airco's en warmtepompen (staat nu in de Bbl).

Als je dan bij Mitsubishi Heavy Industries gaat kijken staan daar helaas weer zo als zo vaak de verkeerde geluidswaarden vermeld;: nm voor bv model 20ZS-W (buitenunit) Geluidsdruk (LpA) (silent mode) (dB) (45 (42 dB) terwijl je moet uitgaan van de geluidsvermogen (LwAmax) bij 100% vol vermogen, wat een heel stuk meer zal zijn.
Helaas zijn in hun specs helemaal deze benodige geluidsvermogens nergens te vinden. zeer slechte zaak.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-PnjlKzxhxY1EOX7kVurJ_EbtiU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/uA7be9OxuPhODYLpORungVke.png?f=user_large

Uiteindelijk via een andere weg kwam ik deze gegevens tegen: Hier zie je dat je dus ver weg bent van de 40 dB. Deze geluidsvermogens liggen wat redelijk normaal is bij airo's van dit vermogen bij betere merken.
van 56 dB tot 62 dB, waarbij ook hier weer opvalt dat er dus geen opgave van de stille modus is gegeven en dus je geen gebruik kunt maken van de -5dB bij gebruik van een stille modus, dus de limiet blijft bij 40 dB op de erfgrens.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WL9bD0qSIY046XLqjFOW9LmjOyM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WIAl4VwC8FkmyfhZkKJRRgp0.png?f=user_large

En vergeet niet dat je bij Mitsubishi Heavy Industries, dat zijn namelijk echt zware jongens, de naam zegt het ookal dat je deze goed moet vastmaken. _O-

[ Voor 9% gewijzigd door MacD007 op 04-08-2024 16:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
Hier wordt al 2 jaar verwarmt met airco's in die tijd hebben zijn de buitenunits nooit boven de 40 db geweest. Nu heb ik nogal wat kennissen in de verwarming/installatietechniek en de afgelopen jaren zijn die wezen
Zeker ook nooit een defrost gehad in de winter. Dream on....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-09 20:35
jobr schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 19:20:
Dat is toch alleen bij een warmtepomp?

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
hoevenpe schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 19:26:
Airco heeft dat zeker ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

hoevenpe schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 19:26:
[...]

Ja - klopt - en een airco is een . . .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

dunklefaser schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 19:29:
[...]

Ja - klopt - en een airco is een . . .
@hoevenpe en maken meer geluid, duren langer en minder efficiënt omdat ze geen warmtebron kunnen gebruiken zoals een lucht/water warmtepomp.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Niet online

digifun

jobr schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 19:20:
[...]

Defrost hoor ik hier ook weinig van, ook bijna niks.
Carboy54 schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 19:40:
[...]

@hoevenpe en maken meer geluid, duren langer en minder efficiënt omdat ze geen warmtebron kunnen gebruiken zoals een lucht/water warmtepomp.
Dat is een hele hoop onzin die echt nergens over gaat. Een defrost duurt hier een paar minuten. Een halve minuut dat er warmte van binnen wordt gehaald dan stopt de machine 2 minuten waarin die ontdooit en gaat daarna verder met verwarmen. Geluidsarm, snel en efficient.

[ Voor 53% gewijzigd door digifun op 04-08-2024 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
[...]

Tuurlijk, afhankelijk wat je onder veel lawaai verstaat.
per 1-4-2021 is dat echter wettelijk bepaald (voor aicro's en warmtepompen buitenunits dan), hiervoor bestonden er ook al maximale waarden die deze apparaten mochten maken, deden ze meer mochten ze niet verkocht worden in de EU.

En die nieuwe per 1-4-2021 geldende geluidsnormen zijn bedoeld op de erfgrens met je buren, daar mag je niet boven de 40 dB (was eerst in het bouwbesluit verankert en nu in zijn opvolger de Bbl.) In bepaalde situaties heb je nog een -5 dB reductie. (alleen overdag en met een stille modus gemeten geluidswaarde).

En deze geluidswaarde is gebassert op het geluidsvermogen op vol vermogen 100% (LwAmax) en niet zoals je vaak ziet de geluidsdruk (LpA) die overigens een heel stuk lager is.
de meeste merk airco's komen ook niet lager dan 56-64 dB, merkloze doen daar nog een behoorlijk schepje boven op. overigens is 3 dB meer een verdubbeling.
Veelal kun je alleen door afstand deze waarde verminderen, in ons klein landje wordt dat echter vaak niet makelijk, zeker als je een dergelijke unit op 2m van je buren gaat plaatsen. Dan zal je nooit aan de vereisten kunnen voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@digifun Positief blijven denken en samen luisteren na het werkelijke geluid van de airco of warmtepomp.

Was het maar zo simpel - maar in het geval van een dispuut, met wie dan ook,
moet je kunnen aantonen dat de specifieke installatie/opstelling aan de wettelijke geluidseisen voldoet.
Geen speld tussen te krijgen - de gemeenteambtenaar kan niet anders dan de rekentool toepassen.

Als je de uitkomst niet zint kan je op je eigen kosten een geluidsmeting onder de testcondities (maximaal.vermogen en/of silent mode) laten uitvoeren - dan ben je vermoedelijk weken verder en eventueel duizend en meer € armer. En moet misschien de installatie alsnog aanpassen.

De regelgeving kent @MacD007 in detail, zoals je hierboven leest.

YMMV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
MacD007 schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 20:14:
Veelal kun je alleen door afstand deze waarde verminderen, in ons klein landje wordt dat echter vaak niet makelijk, zeker als je een dergelijke unit op 2m van je buren gaat plaatsen. Dan zal je nooit aan de vereisten kunnen voldoen.
Laten we het erop houden dat veel mensen gewoon goed met hun buren kunnen opschieten... ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
hoevenpe schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 20:32:
[...]

Laten we het erop houden dat veel mensen gewoon goed met hun buren kunnen opschieten... ;)
Dat hoop ik ook maar, maar uit ervaring weet ik dat een eerder goede relatie met de buren het heel snel de andere kant op kan draaien als het om lawaaioverlast gaat.
Vergeet niet dat lawaai behoorlijk vervelend en zelfs gezondheidsschadigend is, deze regels zijn er niets voor niets.
Overigens zelfs als je aan deze geluidseisen voldoet kunnen anderen dat nog steeds als lawaai ervaren, ook haar heb ik meer dan voldoende ervaring mee.

uiteraard is het prima als e.e.a.in goed overleg gaat, ik kan ook ierdereen aanraden die een dergelijke installatie wil gaan aanschaffen met o.a. de buren hierover gaat overleggen en betrek ze ook zo veel mogelijk hiermee.
Door hun ook bv duidelijk te maken dat je wilt voldoen aan de wettelijke regels en je keuze ook daarop hebt bepaald en laat dit bv ook zien met een goede WPAC berekening.

De aceptatie van een restgeluid, wat er zeker zal zijn, zal dan veelal wat soepeler verlopen.
Helaas heb ik ook hier bij tweakers vaak het tegendeel gezien.

voor mij is het vrij eenvoudig, ik heb geen belang bij enige verkoop van wat voor airco en warmtepomp dan ook en kan daardoor puur op feiten mensen hier adviseren en helpen. De ondersteuning m.b.t. geluid die ik kan aanbieden is hier bij tweakers geheel gratis rn je bent geheel vrij om hiervan gebruik van te maken. Echter dit is en blijft geheel je eigen verantwoordelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
MacD007 schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 23:49:
Overigens zelfs als je aan deze geluidseisen voldoet kunnen anderen dat nog steeds als lawaai ervaren, ook haar heb ik meer dan voldoende ervaring mee.
Snap alles wat je zegt, denk gewoon dat binnenstedelijk de huidige geluidsnorm heel lastig is. De stilste warmtepompen en airco's hebben 5 meter afstand tot de erfgrens nodig, alleen in het midden van de tuin met omkasting en/of betonnen schutting kom je rekenkundig in de buurt. Op hoogte (aan de muur of op een dakkapel) zijn aanvullende maatregelen sowieso onmogelijk.

Het eerlijke verhaal is dat heel veel nieuw geplaatste airco's en warmtepompen teveel herrie maken. Kan me niet voorstellen dat installateurs en klanten dat niet weten, als bij een opgevoerde fatbike... ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
hoevenpe schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 09:31:
[...]

Snap alles wat je zegt, denk gewoon dat binnenstedelijk de huidige geluidsnorm heel lastig is. De stilste warmtepompen en airco's hebben 5 meter afstand tot de erfgrens nodig, alleen in het midden van de tuin met omkasting en/of betonnen schutting kom je rekenkundig in de buurt. Op hoogte (aan de muur of op een dakkapel) zijn aanvullende maatregelen sowieso onmogelijk.

Het eerlijke verhaal is dat heel veel nieuw geplaatste airco's en warmtepompen teveel herrie maken. Kan me niet voorstellen dat installateurs en klanten dat niet weten, als bij een opgevoerde fatbike... ;)
ik vrees dat je de wereld omdraaid, volgens mij zijn er wetten om ons als mensen te beschermen en zeker niet bedoeld om het ons lastig te maken. Producenten zouden er op moeten toezien dat zij alleen producten leveren die aan de wettelijke eisen voldoen. En dat is dus meer dan de bekende CE.

Eigenlijk had ook net als voor nieuwbouw bij verbouw de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb) per 1-1-2025 moeten ingaan. Door deze wet is de installateur/bouwer verantwoordelijk dat aan alle wettelijke eisen en voorwaarden bij het product (niuwbouw cq verbouw) wordt voldaan. In dit geval dus ook dat als een warmtepomp cq airco wordt geplaatst dat deze verplicht aan de gestelde geluidseisen voldoet. Helaas is dit weer uitgesteld (lobbywerk) omdat blijkbaar de branche nog niet klaar was voor deze actie. Ik verwacht dat ook de volgende deadline niet gehaald wordt en het pas ergens in 2026 zal ingaan. Helaas een gemiste kans.
De keerzijde is dat wat de klant wil dus niet meer zo makkelijk gaat omdat de installateur hiervoor opdraait en dus ook voor mogelijk wijzigigen gaat opdraaien.

Als ik eerlijk ben zou de norm in feite nog een stukje strenger moeten worden, wat je ook al in andere landen ziet. Ik vrees dat hier de lobby er nog voor gezorgd heeft om deze limiet niet al te laag te moeten worden.

wat ik in je betoog hier op tweakers eigenlijk mis is een veel belangrijker vraag, waarom zorgt de industrie er niet voor om stille warmtepompen te maken? :?

en ja, ik ben het helemaal met je eens, heel veel ook nu nog geplaatste toestellen maken gewoon te veel lawaai, ik vrees ook dat de toezichthouders bij de gemeente de komende tijd daar nog veel werk aan zullen hebben.
Ook heb ik vraagtekens bij de huidige handhaving, in mijn ogen zou deze veel meer proactief moeten zijn. Maar juist daarvoor heb je de juiste mensen en kennis nodig, en die is veelal bij deze handhavers nog ver te zoeken.
Begin bv eerst eens met een juiste voorlichting.
en verplicht nu eindelijk de fabrikanten en leveranciers om met de juiste gegevens van hun eigenschappen van hun producten te komen. Als je kijikt dat zelfs bij grote jongens als MHI deze vrijwel niet direct duidelijk is wat de geluidswaarde (geluidsvermogen op 100% vol vermogen) van hun producten is.
De toezichthouder zou hier veel meer op moeten toezien, alleen die is na een actie in 2020 alweer in diepe winterslaap gegaan. Men heeft verzuimd om hier door te pakken. Wat overigens in heel Nederland een probleem is bij onze toezichthouders. Kijk maar wat er bij de Arbeitsinspectie op dit moment gebeurt.

[ Voor 16% gewijzigd door MacD007 op 05-08-2024 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
MacD007 schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 10:03:
ik vrees dat je de wereld omdraaid, volgens mij zijn er wetten om ons als mensen te beschermen en zeker niet bedoeld om het ons lastig te maken.
Bedoelde met 'lastig' dat het erg lastig wordt om een binnen de geldende norm een nieuw systeem te plaatsen.
Als ik eerlijk ben zou de norm in feite nog een stukje strenger moeten worden, wat je ook al in andere landen ziet. Ik vrees dat hier de lobby er nog voor gezorgd heeft om deze limiet niet al te laag te moeten worden.

wat ik in je betoog hier op tweakers eigenlijk mis is een veel belangrijker vraag, waarom zorgt de industrie er niet voor om stille warmtepompen te maken? :?
Toch is dit tegenstrijdig: als normen in andere landen nog strenger zijn, waarom is daar met de huidige generatie systemen geen probleem? Blijkbaar 'hoeft' het niet stiller om buiten Nederland aan lokale regelgeving te voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
hoevenpe schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 10:16:
[...]

Bedoelde met 'lastig' dat het erg lastig wordt om een binnen de geldende norm een nieuw systeem te plaatsen.

[...]

Toch is dit tegenstrijdig: als normen in andere landen nog strenger zijn, waarom is daar met de huidige generatie systemen geen probleem? Blijkbaar 'hoeft' het niet stiller om buiten Nederland aan lokale regelgeving te voldoen.
Ik heb niet gezegt dat in andere landen er geen probleem is, alleen in andere landen hebben ze vaak gewoon meer ruimte om hun huis en zijn niet zo dicht opelkaar gepakt als je veelal in Nederland ziet.

Heel eenvoudig, de man met een kavel van 5.000 m2 met een riante bungalow met een indoor zwembad heeft bij het plaatsen van een warmtepomp echt geen enkel probleem.

Echter de eenvoudige man die in een eigen rijtjeshuis (waar overigens helemaal niets mee mis is) van met 5m breed en 8m diep met een tuin op postzegelformaat van 8m diep woont, is dat gewoon een geheel ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterMailman
  • Registratie: Februari 2006
  • Nu online
MacD007 schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 10:30:
Echter de eenvoudige man die in een eigen rijtjeshuis (waar overigens helemaal niets mee mis is) van met 5m breed en 8m diep met een tuin op postzegelformaat van 8m diep woont, is dat gewoon een geheel ander verhaal.
Mooi bruggetje: ik ben zo'n eenvoudige man :+

Nou, ik wilde vandaag eens even lekker gaan zitten voor de WPAC. Maar het duizelt me na een paar uur studeren :z Wie o wie wil een poging doen?
Doel
Het doel is niet om te voldoen aan de eisen, maar ik ben vooral benieuwd naar hoe ver ik over de grens ga. Als ik eenvoudig wél kan voldoen aan de eisen, is dat mooi meegenomen.
Situatie
We hebben een rijtjeshuis met een uitbouw aan de voorkant (alleen begane grond). In deze uitbouw zit wc+hal, dus die wil ik niet meetellen in de geluidsberekening. Dus ik reken vanaf de 'echte' gevel.
In onze gemeente zijn verder geen (aanvullende) voorwaarden als je de WP op de grond zet.
Er staat nu géén muur tussen warmtepomp en de buren (bruine lijn). Maar dat zou wel kunnen mocht het geluid echt uit de hand lopen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AnbnP0uBu80ND5W0BsjfJoGN-Nw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/45K2n4rW4a3X5HCcP19yioT7.png?f=fotoalbum_large
Het apparaat
Panasonic J 5kW
Ik heb gepoogd de dBA te vinden, en heb uiteraard wat gevonden. Maar geen idee of ik het juiste invul...

Wie kan/wil mij op weg helpen? :)

[ Voor 12% gewijzigd door MisterMailman op 05-08-2024 16:17 ]

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coolmint
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 10-09 19:04
Carboy54 schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 19:40:
[...]

Warmtebron is gewoon de warme lucht in huis: hij gaat eventjes van verwarmen naar koelen. Dat is toch hetzelfde als bij een L/W warmtepomp? En moderne airco's maken echt niet veel geluid hoor. Ook de efficiëntie is enorm hoog net als bij L/W warmtepompen. Verschil is wel dat sommige mensen hete luchtverwarming niet zo fijn vinden. Maar in de zomer kun je er veel beter mee koelen dan met een L/W warmtepomp en bijv. vloerverwarming...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
MisterMailman schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 16:16:
[...]

Nou, ik wilde vandaag eens even lekker gaan zitten voor de WPAC. Maar het duizelt me na een paar uur studeren :z Wie o wie wil een poging doen?
Doel
Het doel is niet om te voldoen aan de eisen, maar ik ben vooral benieuwd naar hoe ver ik over de grens ga. Als ik eenvoudig wél kan voldoen aan de eisen, is dat mooi meegenomen.
Situatie
We hebben een rijtjeshuis met een uitbouw aan de voorkant (alleen begane grond). In deze uitbouw zit wc+hal, dus die wil ik niet meetellen in de geluidsberekening. Dus ik reken vanaf de 'echte' gevel.
In onze gemeente zijn verder geen (aanvullende) voorwaarden als je de WP op de grond zet.
Er staat nu géén muur tussen warmtepomp en de buren (bruine lijn). Maar dat zou wel kunnen mocht het geluid echt uit de hand lopen.

[Afbeelding]
Het apparaat
Panasonic J 5kW
Ik heb gepoogd de dBA te vinden, en heb uiteraard wat gevonden. Maar geen idee of ik het juiste invul...

zoals in de TS al staat, heb je hulp nodig mag je me altijd vragen. Ik help je graag.
maar dat doe ik wel buiten om deze topic via een DM. uiteraard mag je achteraf als je tevreden bent de berekening hier natuurlijk ook plaatsen. Dan kunnen anderen daar ook van leren, alleen dat mag je dan lekker zelf doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
hoevenpe schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 09:31:
[...]

Neu, er zijn best warmtepompen waarbij je met 2.5m ook prima binnen de eisen blijft.
En die kosten de wereld ook niet hoor.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

Coolmint schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 17:26:
[...]

Warmtebron is gewoon de warme lucht in huis: hij gaat eventjes van verwarmen naar koelen. Dat is toch hetzelfde als bij een L/W warmtepomp? En moderne airco's maken echt niet veel geluid hoor. Ook de efficiëntie is enorm hoog net als bij L/W warmtepompen. Verschil is wel dat sommige mensen hete luchtverwarming niet zo fijn vinden. Maar in de zomer kun je er veel beter mee koelen dan met een L/W warmtepomp en bijv. vloerverwarming...
Het ging hier over een defrost. Een L/W warmtepomp heeft voor de defrost een veel grotere hoeveelheid warmte ter beschikking dan een airco. Bovendien hebben met name R290 monobloc warmtepompen een aanzienlijk grotere condensor en ventilator en door hun gewicht van meer dan 100 kg zijn ze mede daardoor aanzienlijk stiller bij het weer op temperatuur komen. Ik gebruik beide en het verschil is aanzienlijk. Ook is het verval van temperatuur lager na een defrost. Voor koelen is een airco de beste keuze inderdaad.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
paQ schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 18:12:
Neu, er zijn best warmtepompen waarbij je met 2.5m ook prima binnen de eisen blijft.
En die kosten de wereld ook niet hoor.
Welke zijn dat dan?

Als het zo simpel zou zijn gaf iedereen wel iets meer uit, waren omkastingen nooit nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
hoevenpe schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 18:46:
[...]

Welke zijn dat dan?

Als het zo simpel zou zijn gaf iedereen wel iets meer uit, waren omkastingen nooit nodig.
bijv Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen
Ik moet soms echt mijn oor tegen de kast houden om vast te stellen of "hij het wel doet".
Maar zo zijn er meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Niet online

digifun

Carboy54 schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 18:37:
[...]

Het ging hier over een defrost. Een L/W warmtepomp heeft voor de defrost een veel grotere hoeveelheid warmte ter beschikking dan een airco. Bovendien hebben met name R290 monobloc warmtepompen een aanzienlijk grotere condensor en ventilator en door hun gewicht van meer dan 100 kg zijn ze mede daardoor aanzienlijk stiller bij het weer op temperatuur komen. Ik gebruik beide en het verschil is aanzienlijk. Ook is het verval van temperatuur lager na een defrost. Voor koelen is een airco de beste keuze inderdaad.
Ik weet niet wat voor airco je hebt maar het zal geen moderne a-merk zijn.

Hier een MHI die met defrosten eerst rustig ca een halve minuut warmte van binnen uit haalt dan ca 2 minuten stilstaat en dan weer rustig gaat verwarmen. Bij het weer op temperatuur komen hoor je hier dus weinig tot niks van. Binnen merk je ook nog geen koudeval trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
paQ schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 18:50:
Ik moet soms echt mijn oor tegen de kast houden om vast te stellen of "hij het wel doet".
Maar zo zijn er meer.
Wat je zelf hoort is niet juridisch houdbaar, als je buren klagen en de berekening niet klopt ga je alsnog nat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
hoevenpe schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 18:51:
[...]

Wat je zelf hoort is niet juridisch houdbaar, als je buren klagen en de berekening niet klopt ga je alsnog nat.
zucht

er is vrij eenvoudig documentatie te vinden online. Haal dat even door de WPAC rekentool.
https://professional.vail.../arotherm-plus-71424.html

[ Voor 11% gewijzigd door paQ op 05-08-2024 18:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jobr
digifun schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 18:50:
Hier een MHI die met defrosten eerst rustig ca een halve minuut warmte van binnen uit haalt dan ca 2 minuten stilstaat en dan weer rustig gaat verwarmen. Bij het weer op temperatuur komen hoor je hier dus weinig tot niks van. Binnen merk je ook nog geen koudeval trouwens.
Ik heb zelf ook een MHI. Je praat echt onzin over zowel de timing en het proces.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

digifun schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 18:50:
[...]

Ik weet niet wat voor airco je hebt maar het zal geen moderne a-merk zijn.

Jazeker A merken: Panasonic J serie 9 Kw een Amber 9.5 (zeer stil ) Warmtepomp en Panasonic 3.5 airco duurste versie. Ook nog een 1 jaar oude Mitsubishi heavy multisplit 5.2 Kw. Plus zelf F gassen certificaat etc. etc. Je moet wel Kw vergelijkbare units vergelijken he. De Amber is by far stiller en sneller met R290

[ Voor 9% gewijzigd door Carboy54 op 05-08-2024 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Niet online

digifun

jobr schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 19:06:
[...]

Ik heb zelf ook een MHI. Je praat echt onzin over zowel de timing en het proces.
Draait hier al 2 jaar zo. Erg onbeschoft omdat dan onzin te noemen. Is trouwens niet alleen bij mij maar bij meerdere mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jef61
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:27
jobr schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 19:06:
[...]

Wat klopt er niet dan?
Bij mij verloopt het ongeveer op dezelfde manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
paQ schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 18:53:
[...]

zucht

er is vrij eenvoudig documentatie te vinden online. Haal dat even door de WPAC rekentool.
https://professional.vail.../arotherm-plus-71424.html
toevallig voor een andere tweaker hier wat opgezocht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YpAYbavufOyiO9EHgt36z_K3UjM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5nT24n2Js5vy5A5sXBAUPGlr.png?f=user_large
54 dB en 46 dB is stil maar om nu te zeggen dat je je oor tegen de kast moet gaan leggen lijkt me een klein beetje overdreven.
en ja, dit zijn op dit moment redelijk stille FE en/of Hybride. Een Daikin in de zelfde klasse maakt een heel stuk meer lawaai.
en ja, om op de erfgrens toch op 45/40 dB te kunnen komen heb je gewoon afstand nodig (in 3D) en ja, je hebt gelijk, vul gewoon je eigen situatie in de WPAC module in. dan weet je of het lukt of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Nee is niet overdreven.
Sure niet op vol vermogen. Maar dan sta ik niet voor de lol naast de warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
paQ schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 19:29:
Nee is niet overdreven.
Sure niet op vol vermogen. Maar dan sta ik niet voor de lol naast de warmtepomp.
De regelgeving gaat over vol vermogen. Dat het ding 90% van de tijd uit zijn neus staat te vreten is niet interessant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
jadjong schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 19:44:
[...]

De regelgeving gaat over vol vermogen. Dat het ding 90% van de tijd uit zijn neus staat te vreten is niet interessant.
Dat was het hele punt niet.
Haal die gegevens door de WPAC tool en zie de uitkomst. Dat is toch waar het om draaide?
Je haalt zonder aanvullende maatregelen een behoorlijk korte afstand tot je buren.
paQ in "Het grote geluidseisen airco en wp topic"

[ Voor 8% gewijzigd door paQ op 05-08-2024 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
MisterMailman schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 16:16:
[...]

Doel
Situatie

[Afbeelding]
Het apparaat
Panasonic J 5kW

Als je ff linkt welke datasheet je hebt gevonden of welk type unit je bekijkt dan kunnen we meekijken. Deel ook een screenshot van hoe je de wpac nu hebt ingevuld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
digifun schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 19:26:
[...]

Draait hier al 2 jaar zo. Erg onbeschoft omdat dan onzin te noemen. Is trouwens niet alleen bij mij maar bij meerdere mensen.
Kan je nog delen welk type je hebt? die van die rond de 40db bedoel ik. Ik ben er nog naar een op zoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• damige
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21-08 18:54
Weten jullie wellicht in welke mate een heg van ~2.20m hoog en 50cm breed meetelt als zijnde "scherm achtergrens"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
damige schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 22:46:
Weten jullie wellicht in welke mate een heg van ~2.20m hoog en 50cm breed meetelt als zijnde "scherm achtergrens"?
in de handleiding staat dat een scherm 10kg/m2 moet wegen. dus ik zo zeggen dat een heg hier niet aan kan voldoen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• damige
sjorsjuhmaniac schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 22:48:
[...]

in de handleiding staat dat een scherm 10kg/m2 moet wegen. dus ik zo zeggen dat een heg hier niet aan kan voldoen
Volgensmij weegt een heg best wel wat. Online zie ik wat bronnen over 30kg tot 150kg "per element" maar dat is wellicht met grond en wortels.

https://www.handelbouwadv...en-rekentool/#toggle-id-3
Hier zie ik dat een heg met spleten niet telt (een heg zonder dus wel?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
damige schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 22:53:
[...]

Volgensmij weegt een heg best wel wat. Online zie ik wat bronnen over 30kg tot 150kg "per element" maar dat is wellicht met grond en wortels.

Een scherm hebben ze het in de handleiding over. Een heg kan volgens mij niet voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
paQ schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 19:29:
Nee is niet overdreven.
snap ik, alleen de geluidseisen zijn wel daarop gebaseerd. Dus als je bij vol vermogen de 40 dB gaat behalen zul je in de praktijk (als deze dus veel rustiger draait zoals je zelf zegt) daar ook geen hinder moeten ervaren, dat is ook een beetje de gedachten daarachter.

En de regelgeving gaat natuurlijk uit van de worst case senario.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
sjorsjuhmaniac schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 22:56:
[...]

Een scherm hebben ze het in de handleiding over. Een heg kan volgens mij niet voldoen.
Zelfs een houten scherm kan daar veeluit niet voldoen, deze zou compleet dicht en een massa van 10 kg/m2 moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
damige schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 22:46:
nul, nul, helaas, een mooi bos van circa 200m dik zou hier wel iets aan doen, maar dat zou een open vlakte van 200m ook al doen.
sorry, beplanting doen vrijwel niets als geluidsscherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
damige schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 22:53:
[...]

nee, die mag je dus niet meerekenen, en wat dacht je van de eis dat het compleet gesloten moet zijn, beplanting heeft dat dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• damige
Niet wat ik wiilde horen, maar bedankt voor de reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• p.d.akkerman
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 08:25
Nav een korte reactie in het topic van een medetweaker hier ff kort mijn verhaal en zal tussentijds nog wel update s geven.
Want na het lezen van alle reacties in dit topic en dat van de medetweaker zal de overlast van airco en warmtepompen steeds vaker tussen buren gaan spelen.

Mijn verhaal. Medio maart 2023 nieuwe buren, aardige mensen.
Tijdens onze afwezigheid ivm meivakantie zijn er zonder overleg of mededeling 2 Aircos geplaatst een voor ( voor boven) en een Achter (voor beneden).
Tevens gaten geboord in de gezamenlijke regenpijp. Maar dat dan terzijde.

De buurman wel even over de airco s gesproken toen we deze plots zagen hangen. Ze hangen tevens erg dicht op de erfgrens. Voor op 25 cm, achter op 50cm. Hij gaf aan dat dit gewoon mag zonder overleg of vergunning. En ze zijn stil zei hij....

Toen ze s zomers voor het eerst aangingen schrokken wij van het geluid. Dus maar weer in gesprek. Uiteindelijk zijn wij maar binnen gaan zitten. Buurman niet voor niets een airco zei hij.
Verder hebben we het maar laten doen. Maar mijn vrouw begon al wel te denken aan verhuizen. Want ontspannen en rustig in de tuin zitten zat er op warme dagen niet meer in.

Deze laatste week werd het weer warm en ging de airco weer aan. Ik was niet thuis en omdat mijn vrouw om te sputteren was . Maar ff een berichtje gestuurd (met excuses dat het via een berichtje wAs) maar als mijn vrouw was langsgeweest was het geescaleerd.
Airco ging wel vrij snel uit. 2 dagen later ging de airco weer aan. Toen is mijn vrouw wél langsgeweest. Er was een verhit maar net gesprek.
Buurman liet wel weten dat hij in geprek was met zijn installateur voor een oplossing.

Inmiddels was ik me aan verdiepen in deze materie.
De WPAC berekening komt als het mee zit deze week van een andere tweaker.
Ik vermoed dat gezien de afstand tot erfgrens dat er wel een bouwvergunning had moeten worden Aangevraagd https://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR31971/1
DAarom ook een melding gedaan bij de gemeente, laat hen ook maar oordelen.

Afgelopen zondag de buurman gesproken, aangegeven om nog eens te praten over de airco onde het genot van een kopje koffie. Hij gaf aan te overwegen om de airco aan de achterzijde weg te laten halen. Afhankelijk van de kosten en optie om de airco te verplaatsen.

(Maar ja het huis is 550cm breed. Dus kan alleen in het midden, anders kan de andere buurman gaan klagen.)

Van die aan de voorkant hebben we gezegd dat we daar geen overlast van hebben.

Dus dit is tot nu toe even ons verhaal.

Ter illustratie nog even de situatie in beeld.
Oh ja type airco is een Haier 1U35YEFFRA
[mo]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/swVtoDU1gMJrycmsjmg9pHoKN9I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S1ZZeRpBXc0apxclSPeTo6Z9.jpg?f=fotoalbum_large

Ter illustratie 1 foto laten staan ivm laten zien situatie. Andere foto van de voorkant en satelliet foto verwijderd ivm te veel info van mijn Buurman

[ Voor 12% gewijzigd door p.d.akkerman op 24-09-2024 20:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
p.d.akkerman schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 22:42:
Nav een korte reactie in het topic van een medetweaker hier ff kort mijn verhaal en zal tussentijds nog wel update s geven.
Want na het lezen van alle reacties in dit topic en dat van de medetweaker zal de overlast van airco en warmtepompen steeds vaker tussen buren gaan spelen.

Tijdens onze afwezigheid ivm meivakantie zijn er zonder overleg of mededeling 2 Aircos geplaatst een voor ( voor boven) en een Achter (voor beneden).

De buurman wel even over de airco s gesproken toen we deze plots zagen hangen. Ze hangen tevens erg dicht op de erfgrens. Voor op 25 cm, achter op 50cm. Hij gaf aan dat dit gewoon mag zonder overleg of vergunning. En ze zijn stil zei hij....

Toen ze s zomers voor het eerst aangingen schrokken wij van het geluid. Dus maar weer in gesprek. Uiteindelijk zijn wij maar binnen gaan zitten. Buurman niet voor niets een airco zei hij.
Verder hebben we het maar laten doen. Maar mijn vrouw begon al wel te denken aan verhuizen. Want ontspannen en rustig in de tuin zitten zat er op warme dagen niet meer in.

Deze laatste week werd het weer warm en ging de airco weer aan. Ik was niet thuis en omdat mijn vrouw om te sputteren was . Maar ff een berichtje gestuurd (met excuses dat het via een berichtje wAs) maar als mijn vrouw was langsgeweest was het geescaleerd.
Airco ging wel vrij snel uit. 2 dagen later ging de airco weer aan. Toen is mijn vrouw wél langsgeweest. Er was een verhit maar net gesprek.
Buurman liet wel weten dat hij in geprek was met zijn installateur voor een oplossing.

Ik vermoed dat gezien de afstand tot erfgrens dat er wel een bouwvergunning had moeten worden Aangevraagd https://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR31971/1

Afgelopen zondag de buurman gesproken, aangegeven om nog eens te praten over de airco onde het genot van een kopje koffie. Hij gaf aan te overwegen om de airco aan de achterzijde weg te laten halen. Afhankelijk van de kosten en optie om de airco te verplaatsen.

(Maar ja het huis is 550cm breed. Dus kan alleen in het midden, anders kan de andere buurman gaan klagen.)

Ehm, wacht even...

Buurman is in overleg met zijn installateur, maar ondertussen doe je al een melding bij de gemeente?

En misschien ben ik het, maar ik zou als buurman flink pissig zijn als herkenbare en vindbare foto's van mijn huis op internet gegooid worden samen met dit verhaal

[ Voor 10% gewijzigd door Proton_ op 01-09-2024 11:44 . Reden: Afbeeldingen eruit ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheez50
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-09 18:33
reactie op post in actieve topics die al dagen oud is?

[ Voor 95% gewijzigd door wheez50 op 07-08-2024 02:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p.d.akkerman
42erik schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 01:58:
[...]

Ehm, wacht even...

Buurman is in overleg met zijn installateur, maar ondertussen doe je al een melding bij de gemeente?

En misschien ben ik het, maar ik zou als buurman flink pissig zijn als herkenbare en vindbare foto's van mijn huis op internet gegooid worden samen met dit verhaal
Foto zijn nu members only

De melding aan de gemeente was al voor zondag.
Had deze reactie ook niet verwacht.

Maar de airco is ook nog niet weg...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Dan staan ze toch nog steeds op internet? :/
De melding aan de gemeente was al voor zondag.
Had deze reactie ook niet verwacht.

Maar de airco is ook nog niet weg...
Leef je even in in buurman... Is aan het kijken of hij weg/verplaatst kan worden. Overlegt met installateur. Gaat geheid kosten moeten maken. Denkt "hmm.... Nou OK", en krijgt dan opeens de gemeente aan de deur. Dan zou bij mij de goodwill een deuk krijgen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MacD007
42erik schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 08:34:
[...]

[...]

Leef je even in in buurman... Is aan het kijken of hij weg/verplaatst kan worden. Overlegt met installateur. Gaat geheid kosten moeten maken. Denkt "hmm.... Nou OK", en krijgt dan opeens de gemeente aan de deur. Dan zou bij mij de goodwill een deuk krijgen
sorry, je zou deze airco's moeten verplaatsen naar de spreekwoordelijke maan wil je daar geen last van krijgen, met een rijtjswoning van net 5,5m breed gaat dit met een airco met een geluidsvermogen van 64 dB nooit lukken.
gewoon hier de verkeerde warmtepomp gekozen, vermoedelijk meer gekeken naar de prijs dan naar de geluidswaarde (de juiste dan, want de geluidsdruk geeft een 51 dB aan. (helaas is dit dus de verkeerde waarde), overigens zelfs met deze waarde zou deze nog steeds niet voldoen. .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
42erik schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 01:58:
[...]

Ehm, wacht even...

hoezo, volgens mij is hij ook de veroorzaker hier van. Er zijn hier geen personen herkenbaar in beeld dus geheel conform de wetgeving.

Als hij nu gewoon vooraf had overlegd en de juiste afwegingen had gemaakt, oa een WPAC had gedaan had hij vooraf al kunnen zien dat dit gewoon wettelijk niet voldoet.
Hij moet dan ook niet vreemd opkijken dat e.e.a. dan in gang wordt gezet. overigens los van het weghalen zijn de opties met deze waarden zeer beperkt.
Mogelijk ook nog gekocht bij een dozenschuiver, je zou hier zelfs eens moeten kijken of de beste installateur wel over een BRL-100 en BRL-200 beschikt.
Als dat namelijk niet het geval is kan hij nog van een andere overheid bezoek verwachten. formeel is het geluidsprobleem echter een 100% volledige verantwoordelijkheid van de eigenaar en dus niet van de leverancier.

[ Voor 17% gewijzigd door MacD007 op 08-08-2024 10:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 10:52
42erik schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 08:34:
[...]

[...]

Persoon A kan niet zo maar de wet overtreden waardoor persoon B hinder ondervindt.

Het is het recht van een ieder om naar de gemeente te stappen wanneer iemand anders de wet overtreedt. Persoon B zit namelijk met de gebakken peren. Die heeft last omdat persoon A de wet overtreedt. Het is aan persoon A om zich te conformeren aan de wet zodat we een leefbare samenleving houden.

Ik ben heel erg pro airco, heb zelf ook een mooie unit staan, die gelukkig op een plek kan staan waar weinig overlast is. Echter zoals Mac aangeeft, helaas hebben we een groot probleem met onze huidige woningvoorraad.

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• p.d.akkerman

***members only***
@MacD007 enorm bedankt voor je uitgebreide berekeningen.

Kort en bondige samenvatting. De airco s horen niet thuis in een woonwijk met rijtjeshuizen. Ze produceren te veel dB's. En er is geen alternatieve plek elders in de tuin / aan het huis.

Buiten verwachting nam ook vandaag de gemeente telefonisch contact op. Zij boden aan te willen komen meten. 7(8)7
Tevens bevestigden zij ook dat voor de airco aan de voorzijde sws een vergunning had moeten worden aangevraagd en dat was niet gebeurd.

Ik heb de gemeente gevraagd het handhavingsverzoek on-hold te zetten omdat we nog een gesprek hebben met de buren.

Gezien de resultaten uit de WPAC hebben ze weinig keuze mogelijkheden.

Bijzonder detail mbt de installateur, die zou in het midden van het land zitten. Dan krijg ik een groot vermoeden dat de buurman op internet gewoon de goedkoopste heeft gevonden en die laten komen.
Zoals @MacD007 al schreef, naar de maan met deze units.
Vind het zelf heel slecht dat er gewoon zonder omgevingsvergunning is gewerkt.

Nu maar ff wachten op de buren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Ik zeg ook helemaal niet dat het verboden is om de gemeente in te lichten of foto's online te plaatsen. Ik zeg alleen wel dat het goed kan dat je daarmee eventuele goodwill van de buurman om zeep kan helpen.

Laat ik het zo zeggen, ik zou dan een stuk minder meedenkend zijn, als ik de gemeente aan de deur krijg terwijl ik nog een oplossing aan het zoeken ben, of wanneer blijkt dat mijn huis vindbaar op internet gezet is

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• W13k3
  • Niet online
Buurman is inmiddels wel met de installateur in gesprek maar zet de airco's na het eerste gesprek nog gewoon aan. Hoe serieus neemt hij het dan? Ik snap wel dat je dan melding doet.

Melding is nog geen handhavingsverzoek. Het voorkomt ook dat er termijnen verlopen of dat je het stilzwijgend geaccepteerd lijkt te hebben.

Natuurlijk is constructief in gesprek blijven goed. Maar bij een buurman die niet vooraf overlegt en aanvankelijk niet zelf in beweging komt kan het best een moeizaam proces worden.

Blaming the victim omdat hij kijkt wat zijn rechten zijn en de gemeente contacteert lijkt me ook wat overtrokken. Als een buurman daarom besluit niet meer mee te werken zou ik kinderachtig vinden en vergroot de kans dat er een handhavingsverzoek volgt.

Wel jammer, zoveel goede burencontacten die geschaad worden door overlast. Ik zou echt graag zien dat installeurs hier hun verantwoordelijkheid (moeten) nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p.d.akkerman
Wat ik me afvraag. Moeten de installateurs geen certificaat oid hebben of een bewijs afgeven dat een WP of AC geïnstalleerd volgens geldende regels en wetgeving en daarbij een WPAC berekenings certificaat. Ik noem maar ff wat.

Voor mijn beroep moet ik iedere 3 jaar een 'opfris' diploma oftewel Permanente Educatie halen anders mag ik mijn beroep niet uitoefenen. Tegenwoordig mag bv ook niet zomaar iemand aan je CV sleutelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W13k3
  • Niet online
Dat weet ik niet.

In mijn situatie, vergelijkbaar met de jouwe maar dan met een wp, is die berekening er wel maar lijkt niet te kloppen. Ook het gezonde verstand bij de installateur ontbrak duidelijk.

Daarom denk ik dat de bewijslast bij de installateur leggen kan helpen. Nu zijn uiteindelijk de klant en de buren de pineut en gaat de installateur vrij uit.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:56
p.d.akkerman schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 19:09:

Buiten verwachting nam ook vandaag de gemeente telefonisch contact op. Zij boden aan te willen komen meten. 7(8)7
Tevens bevestigden zij ook dat voor de airco aan de voorzijde sws een vergunning had moeten worden aangevraagd en dat was niet gebeurd.

Ik heb de gemeente gevraagd het handhavingsverzoek on-hold te zetten omdat we nog een gesprek hebben met de buren.
Je doet een melding en bent verbaasd dat de gemeente daar wat mee doet? Wat dacht je dán dat er zou gebeuren?
p.d.akkerman schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 19:09:
Bijzonder detail mbt de installateur, die zou in het midden van het land zitten.
Wat is er bijzonder aan installateurs die landelijk actief zijn?

Uit je verhaal blijkt dat je nádat de buurman heeft aangegeven met zijn installateur in overleg te zijn voor een oplossing een melding hebt gedaan bij de gemeente. En dat je na die melding nog doodleuk de buurman uitnodigt "om nog eens te praten over de airco onder het genot van een kopje koffie". En terwijl hij tijdens dat "gezellige" gesprek onder het genot van een kopje koffie aangeeft te overwegen de airco aan de achterkant weg te halen, ligt er dus al zonder dat hij dat weet (want kennelijk heb je hem dat ook niet gezegd) een melding bij de gemeente.

Sorry hoor, maar hoewel het zeker laakbaar is om een lawaaiige airco direct boven de zithoek van de buren te hangen heb ik voor jouw achter-de-rug-om-handelswijze óók weinig goeie woorden over. Daar mag je ook best eens in de spiegel kijken en je afvragen of dit nu zo netjes was, achteraf bezien.

En nee, ik ben niet de buurman van p.d.akkerman :+

[ Voor 6% gewijzigd door Glenfiddich op 08-08-2024 08:09 ]

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecological
  • Laatst online: 10:52
Hij gebruikt gewoon zijn wettelijke recht? Ik zou er als buurman niet wakker van liggen. Daarnaast, de buurman overtreedt de wet, de OP volgt de wet.

Of het tactisch handig is, dat is een tweede ;)

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• W13k3
  • Niet online
De buurman vertellen dat je een melding gedaan hebt lijkt me inderdaad wel handig.

Ik heb mijn buurman ook laten weten dat ik de gemeente benaderd had om de regels na te vragen. Ook dat de gemeente bereid is metingen te doen. Dit nadat hij weken na aangeven dat hij de installateur ging benaderen nog geen actie had ondernomen en de pomp nog wel aan stond. Ook hij heeft toen wel de installateur benaderd. Ik hoop er nog steeds samen uit te komen: een sterk afwijkende meting doet hem ook sterker staan naar de installateur die beweert dat de wpac berekening in orde is. MacD heeft hem nagetekend en kwam tot een ander resultaat en daarnaast zorgt de plek voor veel reflecties.

Overigens levert het nog bijzonder weinig op. Al wekenlange radiostilte bij buurman en gemeente. Vakantietijd dus ik wacht maar weer af.

Ik snap dus wel dat je het ijzer smeed als het heet is. Goede tip die ik ook hier op tweakers kreeg. Je hebt echt een lange adem nodig in dit soort zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
p.d.akkerman schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 22:52:
Wat ik me afvraag. Moeten de installateurs geen certificaat oid hebben of een bewijs afgeven dat een WP of AC geïnstalleerd volgens geldende regels en wetgeving en daarbij een WPAC berekenings certificaat. Ik noem maar ff wat.

Voor mijn beroep moet ik iedere 3 jaar een 'opfris' diploma oftewel Permanente Educatie halen anders mag ik mijn beroep niet uitoefenen. Tegenwoordig mag bv ook niet zomaar iemand aan je CV sleutelen.
Helaas niet, er is wel een wet in de maak, dat is de "Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb)", die is op dit moment wel al geldig voor nieuwbouw, maar voor verbouw is deze nog niet geldig. (deze wet wordt in stapjes geldig gemaakt) helaas zou deze wet per 1-1-2025 in werking treden ook voor de verbouw (daar valt dit soort wzh onder) alleen is dat nu weer uitgesteld (de branche was blijkbaar nog niet helemaal klaar en er volgt nu een proef). de volgende deadline is nu 1-7-2025 maar ik vrees dat ze dit ook niet gaan halen. zal vermoedelijk pas ergens in 2026 gaan komen (het lobbywerk is hier vlink aan de bak).

als deze wet geldig wordt zal de installateur verantwoordelijk worden voor ALLE wetelijke bepalingen en eisen die van toepassing zijn op zijn product.
Dus bv heb je een vergunning nodig, moet hij dit aangegeven en mag pas het plaatsen als jij de vergunning kunt tonen, idem mbt het geluid, hij zel in dit geval zelf een WPAC moeten maken, en voldoet deze niet mag hij de unit niet plaatsen. Dit zorgt vermoedelijk voor dat een hele groep dozenschuivers een andere bezigheid moet gaan zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

p.d.akkerman schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 22:52:

Er is idd. een wet om o.a. de "installateurs" van airco's en warmtepompen
eindverantwoordelijk te maken voor het waarborgen van wettelijke (geluids)eisen bij "verbouw".
"Wet kwaliteitsborging (ver)bouw"
Maar de geplande invoering per 1 januari is uitgesteld tot . . .
Goedkoper wordt het plaatsen van airco & warmtepomp bij invoering niet.

P.S.: Ik zie net dat @MacD007 ook uitvoerig heeft gereageerd.

[ Voor 6% gewijzigd door dunklefaser op 08-08-2024 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Glenfiddich schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 08:00:
[...]

Je doet een melding en bent verbaasd dat de gemeente daar wat mee doet? Wat dacht je dán dat er zou gebeuren?

[...]

Wat is er bijzonder aan installateurs die landelijk actief zijn?

Uit je verhaal blijkt dat je nádat de buurman heeft aangegeven met zijn installateur in overleg te zijn voor een oplossing een melding hebt gedaan bij de gemeente. En dat je na die melding nog doodleuk de buurman uitnodigt "om nog eens te praten over de airco onder het genot van een kopje koffie". En terwijl hij tijdens dat "gezellige" gesprek onder het genot van een kopje koffie aangeeft te overwegen de airco aan de achterkant weg te halen, ligt er dus al zonder dat hij dat weet (want kennelijk heb je hem dat ook niet gezegd) een melding bij de gemeente.

Sorry hoor, maar hoewel het zeker laakbaar is om een lawaaiige airco direct boven de zithoek van de buren te hangen heb ik voor jouw achter-de-rug-om-handelswijze óók weinig goeie woorden over. Daar mag je ook best eens in de spiegel kijken en je afvragen of dit nu zo netjes was, achteraf bezien.

En nee, ik ben niet de buurman van p.d.akkerman :+
sorry, ik volg je even niet, is het niet zo dat juist die buurman voor overlast zorgt, en had die buurman niet beter vooraf zich juist moeten laten informeren welke eisen er gelden (bv vergunningseis voor de voorkant, geluidseisen voor beide) ?.
Als dan beste man die dus overlast ervaart daarover de juiste en hiervoor bedoelde weg inslaat, wat is daar mis aan?
ik vrees dat je met je opmerking hier de plank volledig misslaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
dunklefaser schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 10:49:
[...]

Er is idd. een wet om o.a. de "installateurs" van airco's en warmtepompen
eindverantwoordelijk te maken voor het waarborgen van wettelijke (geluids)eisen bij "verbouw".
"Wet kwaliteitsborging (ver)bouw"
Maar de geplande invoering per 1 januari is uitgesteld tot . . .
Goedkoper wordt het plaatsen van airco & warmtepomp bij invoering niet.

P.S.: Ik zie net dat @MacD007 ook uitvoerig heeft gereageerd.
Dank je, en ja, ik vrees dat mn aan de onderkant (dozenschuivers noem ik deze maar) die met weinig marge aan het werken zijn en vaak ook een twijvelachtige deskundigheid (veelal) bezitten deze eisen te veel van het goede zijn.
Voor de echte vakman, die veelal hier al rekening mee houd zal er denk vrij weinig veranderen. Wat wel duidelijk gaat veranderen dat de keuzevrijheid die mensen nu verwachten (maar er eigenlijk helemaal niet is) duidelijk kleiner gaat worden, ze zullen dan vaker van hun installateur te horen krijgen:
Nee, helaas dat mogen we zo niet plaatsen, of dit model is voor u in uw situatie gewoon niet geschikt, hij maakt te veel lawaai.
Iets wat je nu ook al duidelijk met het CO keur ook ziet, de zwarte schapen zijn plots weg.

[ Voor 3% gewijzigd door MacD007 op 08-08-2024 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

***members only***
Daar hoef je geen WPAC berekening voor te doen hoor, 63 dB op die afstand krijg je never nooit niet onder de 45/40 dB op de erfgrens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bundit
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 09:17
Ik overweeg een hybride warmtepomp aan te schaffen, hiervoor heb ik zelf een geluidsberekening gemaakt met de WPAC-tool. Echter weet ik niet zeker of ik alles juist heb ingevuld.

Zouden jullie hierover kunnen meedenken?

Enkele feiten:
  • Warmtepomp wil ik aan de gevel bevestigen, blaast dus uit richting de erfgrens
  • Warmtepomp wordt aan de gevel van woonhuis boven de aanbouw bevestigd, onderkant warmtepomp zal op z'n 3,6 meter hoogte zitten
  • Afstand tussen woonhuis en erfgrens zijn 4,4 meter
  • Warmtepomp zal door gevelmontage iets uit de muur komen, hiervoor heb ik 30cm marge aangehouden
  • Rekenblad is ingevuld voor een Quatt duo (58 dB(a) normaal/ 55dB(A) silent
Mijn vragen:
  1. Heb ik het WPAC rekenblad correct ingevuld?
  2. Moet ik de velden onder "Invoer extra ontvangposities" zelf aanpassen?
  3. Ik heb alleen opgave L van leverancier ingevuld bij toetsing, is dat voldoende?
  4. Kan ik voor andere warmtepompen simpelweg opgave L van leverancier aanpassen?
  5. Op erfgrens staat ook een aanbouw van de buren, ook 4,4 meter verderop hun terrein staat hun woonhuis. Moet ik hiervoor "Q-geluidbron" op 2 zetten omdat 9 meter verderop een muur staat van hun woonhuis op gelijke hoogte? De warmtepomp hangt dus feitelijk tussen 2 woonhuizen in met 9 meter afstand. Dit zou een echo klankkast kunnen worden gezien alles steen is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E4je_whz-SAUXAE-5lOEK2_B9Fk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6K0VN6EtP1VNULO8CvhozIn0.png?f=fotoalbum_large

Ik hoor graag jullie mening omtrent de geluidsberekening?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:56
MacD007 schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 10:55:
[...]

sorry, ik volg je even niet, is het niet zo dat juist die buurman voor overlast zorgt, en had die buurman niet beter vooraf zich juist moeten laten informeren welke eisen er gelden (bv vergunningseis voor de voorkant, geluidseisen voor beide) ?.
Als dan beste man die dus overlast ervaart daarover de juiste en hiervoor bedoelde weg inslaat, wat is daar mis aan?
ik vrees dat je met je opmerking hier de plank volledig misslaat.
Juridisch is daar niets mis mee nee, maar als ik overlast zou ervaren zou ik uit fatsoen eerst iemand de gelegenheid geven om het zelf op te lossen voordat ik het wetboek opensla en Handhaving op iemands dak stuur. En dat laatste al zeker niet nadat de man zelf al heeft aangegeven er mee bezig te zijn. Geef hem die kans dan ook even.

En dan na die melding nog doen alsof je open staat voor een gesprek door hem even uit te nodigen het er over te hebben onder het genot van een kopje koffie, en dan lekker je mond houden over de melding die je al gedaan hebt? Sorry maar dat vind ik gewoon achterbaks, zelfs al heb je juridisch gelijk.

Het is precies die enorme rigiditeit in de manier van denken en communiceren (of het gebrek aan communiceren) waardoor onnodige burenruzies ontstaan. Alles maar laten escaleren.

Ik zou zeggen dat handhaving erop zetten altijd nog kan als de overlast niet wordt weggenomen.

Catch a smile out there!

Pagina: 1 ... 4 ... 9 Laatste