Nav een korte reactie in het topic van een medetweaker hier ff kort mijn verhaal en zal tussentijds nog wel update s geven.
Want na het lezen van alle reacties in dit topic en dat van de medetweaker zal de overlast van airco en warmtepompen steeds vaker tussen buren gaan spelen.
Mijn verhaal. Medio maart 2023 nieuwe buren, aardige mensen.
Tijdens onze afwezigheid ivm meivakantie zijn er zonder overleg of mededeling 2 Aircos geplaatst een voor ( voor boven) en een Achter (voor beneden).
Tevens gaten geboord in de gezamenlijke regenpijp. Maar dat dan terzijde.
De buurman wel even over de airco s gesproken toen we deze plots zagen hangen. Ze hangen tevens erg dicht op de erfgrens. Voor op 25 cm, achter op 50cm. Hij gaf aan dat dit gewoon mag zonder overleg of vergunning. En ze zijn stil zei hij....
Toen ze s zomers voor het eerst aangingen schrokken wij van het geluid. Dus maar weer in gesprek. Uiteindelijk zijn wij maar binnen gaan zitten. Buurman niet voor niets een airco zei hij.
Verder hebben we het maar laten doen. Maar mijn vrouw begon al wel te denken aan verhuizen. Want ontspannen en rustig in de tuin zitten zat er op warme dagen niet meer in.
Deze laatste week werd het weer warm en ging de airco weer aan. Ik was niet thuis en omdat mijn vrouw om te sputteren was . Maar ff een berichtje gestuurd (met excuses dat het via een berichtje wAs) maar als mijn vrouw was langsgeweest was het geescaleerd.
Airco ging wel vrij snel uit. 2 dagen later ging de airco weer aan. Toen is mijn vrouw wél langsgeweest. Er was een verhit maar net gesprek.
Buurman liet wel weten dat hij in geprek was met zijn installateur voor een oplossing.
Inmiddels was ik me aan verdiepen in deze materie.
De WPAC berekening komt als het mee zit deze week van een andere tweaker.
Ik vermoed dat gezien de afstand tot erfgrens dat er wel een bouwvergunning had moeten worden Aangevraagd
https://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR31971/1
DAarom ook een melding gedaan bij de gemeente, laat hen ook maar oordelen.
Afgelopen zondag de buurman gesproken, aangegeven om nog eens te praten over de airco onde het genot van een kopje koffie. Hij gaf aan te overwegen om de airco aan de achterzijde weg te laten halen. Afhankelijk van de kosten en optie om de airco te verplaatsen.
(Maar ja het huis is 550cm breed. Dus kan alleen in het midden, anders kan de andere buurman gaan klagen.)
Van die aan de voorkant hebben we gezegd dat we daar geen overlast van hebben.
Dus dit is tot nu toe even ons verhaal.
Ter illustratie nog even de situatie in beeld.
Oh ja type airco is een Haier 1U35YEFFRA
[mo]
Ter illustratie 1 foto laten staan ivm laten zien situatie. Andere foto van de voorkant en satelliet foto verwijderd ivm te veel info van mijn Buurman
[
Voor 12% gewijzigd door
p.d.akkerman op 24-09-2024 20:26
]