blb4 schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 00:00:
[...]
‘t meetprotocol is leidend, daarin staat - uit mijn hoofd - iets als de kamerthermostaat een slinger geven (+5 graden) en dan na een aantal minuten meten. Als je jou WP dan -op wat voor manier dan ook- hebt getemd om op zo’n moment niet vol vermogen te gaan meer zeg op max 80% te draaien dan zal dat gemeten worden. Ik ga er natuurlijk vanuit dat dit dan natuurlijk ook de permanente instelling is en niet dat er speciaal voor de meting getweaked (WP sjoemelsoftware) is.
Ik heb zelf ook een berekening gemaakt, die heb ik nu niet bij de hand maak kan ik later delen.
Eigenlijk niet, ik weet wat je bedoeld, maar dat is meer een escape voor als je op andere manier je de warmtepomp niet op vol vermogen kunt zetten.
En ja, dat is natuurlijk voor elke merk en type weer anders, daarom deze vastgelegde werkwijze hoe je dat moet gaan doen. Hou hierbij wel alle aangegeven voorwaarden aan.
hierbij wordt in feite zo dicht mogelijk een 100% vol vermogen gesimuleerd cq de warmtepomp naar die 100% vol vermogen gebracht.
Ik verwacht dat een mogelijke afwijking eerder slechts enkele % bedragen en niet de door genoemde 20% afwijking, dat zou namelijk veel te veel zijn.
hier vind je de geldende regelgeving op dat gebied.
Omgevingsregeling , deze vervangt per 1-1-2024 alle oude van mn uit het bouwbesluit 2012 regelingen.
Dit is verword in deze bijlage: Bijlage XVII. bij artikel 5.59 van deze regeling (bepaling geluid installaties warmte- en koudeopwekking).
De verplichte meetmethode is nog steeds de bekende nu als meet- en rekenmethode geluid industrie aangeduide meetmethode, vroeger ook aangeduid met Handleiding meten en berekenen industrielawaai.
op deze algemene methode zijn aanvullende bepalingen vastgesteld specifiek voor het meten van warmtepompen en airco's. In de meet- en rekenmethode geluid industrie zijn ook de voorwaarden mbt de meetapparatuur, werkwijze en kwalificatie van het personeel alsmede type berekeningen nader vastgelegd.
hoe de meting uitgevoerd moet worden en met welke instelling van het toestel is verwoord in tabel 1 van Bijlage XVII.
verder is hier ook de Correctie dagperiode (-5 dB) en de Correctie tonaal geluid (K1) verwoord.
Als laatste is de locatie van de meting bepaald (erfgrens, te openen ramen en deuren).
Al met al een behoorlijk complex en mn dure uiitvoering, dus dit even met je Iphone doen zit er helaas niet bij. Alleen al de benodigde meetapparatuur (klasse 1) is extreem duur en dient ook nog regelmatig gecalibreerd te worden (een dergelijke calibratie kost vaak meer dan een gemiddelde klasse 2 geluidsmeter).
Daarom is in de Bbl en in zijn voorganger het bouwbesluit 20212 mbt de geluidseisen duidelijk aangegeven dat ondanks dat meten op locatie steeds de primaire werkwijze is dat door het uitvoeren van een berekening via de WPAC tool men aannemelijk kan maken dat men aan de geluidsvoorwaarden voldoet (mits dit ook door de WPAC berekening wordt bevestigd).
Helaas heeft de WPAC tool een aantal beperkingen.
- De locatie van de warmtepomp en de erfgrenzen moeten passen in het model van de WPAC, wijkt het gebouw (reflectie) en vorm te veel af kan het niet gebruikt worden.
- De WPAC tool kan slechts omgaan met één geluidsbron, heb je bv één airco (bestaand) en een nieuwe warmtepomp die elkaar kunnen beinvloeden dan kun je geen gebruik maken van de WPAC tool. Heb je bv twee nieuwe exact de zelfde merk en type warmtepomp kan het vaak wel door de geluisvermogen met + 3 dB te verhogen.
[
Voor 19% gewijzigd door
MacD007 op 25-07-2024 11:00
]