Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
Carboy54 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 17:51:
[...]

Wat een onzin. Als ondernemer los je dat netjes op voor de klant! Niets meer en niets minder. Ambtenaren worden niet geboren maar gemaakt.
Ja, alleen weet ik uit ervaring dat dit lang niet altijd gebeurt, en wat een onzin over Ambtenaren, ook dat is gewoon een vak, en ik ken er heel wat die meer verstand dan de gemiddelde ondernemer hebben. En nee ik ben zelf geen Ambtenaar.

Een goede installateur doet zelf vooraf de berekening en levert deze bij zijn offerte mee, dat is meedenken met de klant, en ja, dit kost tijd en moeite. Maar voorkomt ook achteraf een boel problemen. Doe jij dit dan wel ?

[ Voor 18% gewijzigd door MacD007 op 24-07-2024 18:00 ]

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:58
Carboy54 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 17:51:
[...]Wat een onzin. Als ondernemer los je dat netjes op voor de klant! Niets meer en niets minder. Ambtenaren worden niet geboren maar gemaakt.
Hoe dan? Kratje bier bij de klagende buurman neerzetten met een briefje: "En nou niet meer zeuren"?
Teveel dB is gewoon teveel, dat los je niet 'netjes' op.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Yaksa schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 17:56:
[...]

Hoe dan? Kratje bier bij de klagende buurman neerzetten met een briefje: "En nou niet meer zeuren"?
Teveel dB is gewoon teveel, dat los je niet 'netjes' op.
Ik ben bang dat je met één kratje bier er niet komt, maar wel leuk gevonden. d:)b

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nilvo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12-09 15:37
... als je die kratjes nou op de erfgrens zet en 1,8m hoog stapelt heb je wel gelijk je scherm en is het probleem opgelost:X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:05
Borisvkr schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 17:20:
[...]

WPAC-geluid V2020_0
Uitgegeven dd. 2020.11.23 (xlsx versie)

Hier gedownload: https://www.rijksoverheid...warmte--en-koudeopwekking

De open standaard werkte bij mij niet, deze komt dus uit de zip versie daar.
De ods werkt idd niet meer omdat er maar tot 10^-99 gegaan kan worden in OpenOffice. De makers gaan echter tot 10^-99999 als “bugfix” voor ongewenste N/A ‘s oid. Dit kan je zien als je de regels boven 85 unhide .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:37

Carboy54

Duurzaamheid coach

MacD007 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 17:55:
[...]

Ja, alleen weet ik uit ervaring dat dit lang niet altijd gebeurt, en wat een onzin over Ambtenaren, ook dat is gewoon een vak, en ik ken er heel wat die meer verstand dan de gemiddelde ondernemer hebben. En nee ik ben zelf geen Ambtenaar.

Een goede installateur doet zelf vooraf de berekening en levert deze bij zijn offerte mee, dat is meedenken met de klant, en ja, dit kost tijd en moeite. Maar voorkomt ook achteraf een boel problemen. Doe jij dit dan wel ?
Gezond verstand gebruiken dan voorkom je een heleboel ellende. En bij twijfel niet inhalen ja dus. Ik zou die buurman zijn airco's ook eens op de korrel nemen. Die maken in de regel meer herrie dan een goede mono.

[ Voor 9% gewijzigd door Carboy54 op 24-07-2024 18:12 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

[quote]Carboy54 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 18:06:
[...]

[ Voor 33% gewijzigd door Carboy54 op 24-07-2024 18:07 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Carboy54 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 18:06:
[...]Ik zou die buurman zijn airco's ook eens op de korrel nemen. Die maken in de regel meer herrie dan een goede mono.
Als je naar een ander wijst, dan wijzen er 3 vingers naar jezelf.
Met gezond verstand alleen ga je het niet redden.
Met een correct ingevulde berekening maak je bij de ambtenaren meer kans.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Yaksa schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 18:20:
[...]

Als je naar een ander wijst, dan wijzen er 3 vingers naar jezelf.
Met gezond verstand alleen ga je het niet redden.
Met een correct ingevulde berekening maak je bij de ambtenaren meer kans.
Diezelfde overheid pretendeert nu hybride als heilige graal terwijl goede mono's stiller zijn. Als wij op deze weg door gaan zitten wij straks weer aan het Groningse gas. In de regel maakt verkeer by far meer geluid dan een warmtepomp. Hoezo regels?

Daarnaast is geluid op papier en in de praktijk vaak een geheel andere beleving. De ene 45 dB is vaak de andere ook niet.

[ Voor 8% gewijzigd door Carboy54 op 24-07-2024 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 04:09
Nilvo schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 18:01:
... als je die kratjes nou op de erfgrens zet en 1,8m hoog stapelt heb je wel gelijk je scherm en is het probleem opgelost:X
Daarmee kom je wel aan de eisen van 10 kg/M² en een dichte wand ;)

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

MacD007 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 17:42:
[...]

Achter die meter moet er ook nog iemand zijn die dat op de juiste manier kan bedienenen op de juiste manier meten, en dat blijkt toch wel een appart vak te zijn.

ik weet het nog beter, lever die meter direct mee bij de levering, wordt je warmtepomp dan helaas wel een kleine 2.000 euro duurder. en dat wil denk ik geen van je klanten toch.

dan liever de WPAC vooraf doen en van daaruit bepalen welke warmtepomp voor jou situatie de beste is.
lijkt me onder de streep ook goedkoper.
Daar is een klein probleem, dan moeten ook alle levernaciers de juiste waardes van hun warmtepompen aangeven en niet zo alsje nu veelal ziet met waarden gaan gogelen die hun goed uitkomen maar waar je als consument vrij weinig mee kunt.
geef je deze waarden niet vrij dan ook direct een verkoopstop, want dat lijkt de enige manier om deze waarden te krijgen, helaas is daar dwang bij nodig. Helaas is de toezichthouder hier ook veel te laks in, hij zou hier veel meer moeten ingrijpen.
Met de laatste alinea ben ik het wel met jou eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:26

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Alles een vraag van voldoende publiciteit?

Tot nu toe her en der een bericht in de kranten over problemen met het geluid bij airco's en warmtepompen.
Volgens mij bijna aan twee handen af te tellen - er zullen waarschijnlijk meer procedures lopen en min of meer geruisloos opgelost worden.

De vraag lijkt mij: Komt er nog een golf aan berichten over klachtenprocedures? Als dit in de normale kranten en op de gebruikelijke websites gebeurt kan ik me goed voorstellen dat dit tot een 2de, 3de etc. grotere golf leidt omdat dan de toezichthouder genoodzaakt is vaker en eerder te handhaven, of niet?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Carboy54 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 18:31:
[...]

Diezelfde overheid pretendeert nu hybride als heilige graal terwijl goede mono's stiller zijn. Als wij op deze weg door gaan zitten wij straks weer aan het Groningse gas. In de regel maakt verkeer by far meer geluid dan een warmtepomp. Hoezo regels?

Daarnaast is geluid op papier en in de praktijk vaak een geheel andere beleving. De ene 45 dB is vaak de andere ook niet.
juist, maar daar zit mn ook het grote probleem bij een meet persoonlijke, van hoe iemand geluid cq lawaai ervaart is helaas heel subjectief en dus heel persoonlijk. Daarop kun je dus nooit een grenswaarde bepalen.
De grenswaarde van 40 dB komt mn uit wetenschappelijke kant die hierbij ook rekening gaat houden met juist de subjectieve ervaring van lawaai en ook achtergrond lawaai (waar overigens ook grenswaarden voor gelden), en dus maatregelen zoals geluidschermen moeten komen.

We hebben hier in Nederland een redelijk eenvoudig en simpel systeem hiervoor, in Duitsland is dat geheel een heel stuk complexer en ook lastiger. De TA Lärm is echt een pil waar je doorheen moet en het veelvoudige van wat we hier in Nederland kennen. In duitsland heb je al snel een wat ze daar een "offiziell erstelltes, individuelles Schallgutachten" door een deskundige (duur)_ nodig. de limieten mn nachts zijn daar zelfs nog lager dan bij ons. dit kan tot 35 dB(A) gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

dunklefaser schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 18:52:
Alles een vraag van voldoende publiciteit?

Tot nu toe her en der een bericht in de kranten over problemen met het geluid bij airco's en warmtepompen.
Volgens mij bijna aan twee handen af te tellen - er zullen waarschijnlijk meer procedures lopen en min of meer geruisloos opgelost worden.

De vraag lijkt mij: Komt er nog een golf aan berichten over klachtenprocedures? Als dit in de normale kranten en op de gebruikelijke websites gebeurt kan ik me goed voorstellen dat dit tot een 2de, 3de etc. grotere golf leidt omdat dan de toezichthouder genoodzaakt is vaker en eerder te handhaven, of niet?
Opvallend is dat bij de duizenden gebruikers hier op tweakers nauwelijks meldingen te vinden zijn na montage. Je kent het wel de soep wordt........

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W13k3
  • Registratie: November 2021
  • Niet online
Ondertussen zijn die paar waar wel problemen zijn vaak lange slepende procedures.

In Duitsland staan niet voor niets her en der borden met "Lärm macht krank".

Persoonlijk heb ik meer last van de continue zoemtoon van de Quatt van de buren dan van de incidentele goederentrein en de rest van het verkeer.

Helaas drink ik geen bier...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Carboy54 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 19:43:
[...]

Opvallend is dat bij de duizenden gebruikers hier op tweakers nauwelijks meldingen te vinden zijn na montage. Je kent het wel de soep wordt........
Ja - dat met de soep - misschien is de soep soms snel afgekoeld, maar als iemand weer een beetje stookt?
In theorie is veel mogelijk - ook bij warmtepompen (en de onzekerheid blijft vermoedelijk).

Anekdotisch: Ik ken een geval waar een koper van een woning (meteen) na de koop een handhavingsprocedure
succesvol is begonnen tegen een recent (totaal) verkeerd geplaatste L/W-warmtepomp bij de buurman.
Ik heb het gemeentelijke dossier mogen inzien.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
[...]Opvallend is dat bij de duizenden gebruikers hier op tweakers nauwelijks meldingen te vinden zijn na montage. Je kent het wel de soep wordt........
Dat mag je opvallend vinden, maar ik denk niet dat de gebruikers op Tweakers een statistisch representatief gemiddeld gewogen deel van de Nederlandse bevolking zijn.
Er wordt op meer plekken soep gekookt dan alleen hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

dunklefaser schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 20:05:
[...]

Ja - dat met de soep - misschien is de soep soms snel afgekoeld, maar als iemand weer een beetje stookt?
In theorie is veel mogelijk - ook bij warmtepompen (en de onzekerheid blijft vermoedelijk).

Anekdotisch: Ik ken een geval waar een koper van een woning (meteen) na de koop een handhavingsprocedure
succesvol is begonnen tegen een recent (totaal) verkeerd geplaatste L/W-warmtepomp bij de buurman.
Ik heb het gemeentelijke dossier mogen inzien.
Volgens mij een geval waarbij de warmtepomp op de rand van de berging was geplaatst bij de buurman terwijl er legio prima mogelijkheden waren. Gevalletje geen gezond verstand dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
marvel27 schreef op zondag 10 maart 2024 @ 00:51:

website van de Duitse vereniging van warmtepompfabrikanten biedt een geluidsrekentool aan waarin je de gegevens ziet van warmtepompen van hun leden. Daar vind je goede info rond geluidsvermogens. Dan gaat het dus om de waarde bij 'Max. Schallleistungspegel', niet 'Schallleistung nach ErP'. De ontwikkelaar van de rekentool, LPB Insight, verwijst in de eerder gelinkte webinar zelf naar deze website als een goede bron van informatie.
Ik zie geen MHI in op deze site. Klopt dat of kijk ik verkeerd/heeft MHI een andere naam/afkorting in DE?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Carboy54 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 20:19:
[...]

Volgens mij een geval waarbij de warmtepomp op de rand van de berging was geplaatst bij de buurman terwijl er legio prima mogelijkheden waren. Gevalletje geen gezond verstand dus.
Er waren zeker een aantal minder erge plaatsingsmogelijkheden,
maar die waren volgens mijn inzicht (plattegrond en de situatiefotos) niet legio en ook niet "prima".

Maar idd. met gezond verstand kan de 16 kW buitenunit waarschijnlijk
nergens geplaatst worden, heel misschien met een forse suskast.
De huidige status weet ik niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
[...]

Helaas is mijn beleving hier iets anders, en dat zie je ook dat het helaas veel vaker voorkomt. Helaas heeft de gemiddelde installateur weinig kaas van gegeven cq is daar niet mee bezig.
Stel je voor, krijg je alleen maar lastige vragen over en zien mogelijk ook nog van de koop af, nee dat moet je niet willen toch :? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

MacD007 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 20:57:
[...]

Helaas is mijn beleving hier iets anders, en dat zie je ook dat het helaas veel vaker voorkomt. Helaas heeft de gemiddelde installateur weinig kaas van gegeven cq is daar niet mee bezig.
Stel je voor, krijg je alleen maar lastige vragen over en zien mogelijk ook nog van de koop af, nee dat moet je niet willen toch :? 8)7
In geval van twijfel nodig ik de buren vaak uit bij mij te komen luisteren. Voorkomen is beter dan genezen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nilvo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12-09 15:37
@Carboy54, goed dat u buren die kans geeft, maar beleving en voldoen aan de regels zijn twee hele verschillende dingen.
Het rekenvoorbeeld van @Borisvkr geeft aan dat een warmtepomp die 63 dB produceert erg veel ruimte nodig heeft om aan de regels te kunnen voldoen. De warmtepomp in uw onderschrift produceert 64 dB, deze heeft dus zelfs nog iets meer vrije ruimte nodig. Als er werkelijk op de regels gehandhaafd wordt dan heeft de koper toch echt een probleem, ondanks dat de beleving van de buren in eerste instantie misschien wel acceptabel was.

Als voorbeeld, wij hebben een warmtepomp die maximaal 60 dB produceert, deze staat op 1,7 meter van de erfgrens. Naast de erfgrens ligt een voetpad met aansluitende parkeerplaatsen, wat dat betreft hoef ik nergens aan te voldoen. Veel buren hebben interesse getoond en allen geven aan dat hij zo weinig geluid maakt. Volgens de rekensheet produceert hij tijdens de dag 47 dB (excl 3 dB marge) op de erfgrens. Ondanks dat de beleving van meerdere buren is dat hij mooi stil is, is hij eigenlijk niet stil genoeg als de erfgrens een woonbestemming zou zijn.

Wat dat betreft ben ik groot voorstander om het de verantwoordelijkheid van de installateur te maken om een warmtepomp te leveren die voldoet aan de regels. De klant (en de buren) weten te vaak gewoon niet wat ze krijgen. En geef ze daar eens ongelijk in, deze materie is gewoon te ingewikkeld voor Jan Modaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Nilvo schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 22:08:.

Wat dat betreft ben ik groot voorstander om het de verantwoordelijkheid van de installateur te maken om een warmtepomp te leveren die voldoet aan de regels. De klant (en de buren) weten te vaak gewoon niet wat ze krijgen. En geef ze daar eens ongelijk in, deze materie is gewoon te ingewikkeld voor Jan Modaal.
Mee eens. Het probleem is echter altijd dat dit de kosten aanzienlijk opdrijft omdat men verantwoording moet nemen.

Heb je een L/L wp? Hoeveel vermogen is jou buitenunit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Nilvo schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 22:08:
@Carboy54, goed dat u buren die kans geeft, maar beleving en voldoen aan de regels zijn twee hele verschillende dingen.
Het rekenvoorbeeld van @Borisvkr geeft aan dat een warmtepomp die 63 dB produceert erg veel ruimte nodig heeft om aan de regels te kunnen voldoen. De warmtepomp in uw onderschrift produceert 64 dB, deze heeft dus zelfs nog iets meer vrije ruimte nodig. Als er werkelijk op de regels gehandhaafd wordt dan heeft de koper toch echt een probleem, ondanks dat de beleving van de buren in eerste instantie misschien wel acceptabel was.

Als voorbeeld, wij hebben een warmtepomp die maximaal 60 dB produceert, deze staat op 1,7 meter van de erfgrens. Naast de erfgrens ligt een voetpad met aansluitende parkeerplaatsen, wat dat betreft hoef ik nergens aan te voldoen. Veel buren hebben interesse getoond en allen geven aan dat hij zo weinig geluid maakt. Volgens de rekensheet produceert hij tijdens de dag 47 dB (excl 3 dB marge) op de erfgrens. Ondanks dat de beleving van meerdere buren is dat hij mooi stil is, is hij eigenlijk niet stil genoeg als de erfgrens een woonbestemming zou zijn.

Prima verwoord, d:)b
Helaas moeten we daarop nog wel even wachten, met een beetje pech nog tot ergens in 2026. Eigenlijk had de wet al in 2025 voor verbouw in werking moeten treden, voor nieuwbouw is deze dit jaar al aktief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Nilvo schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 22:08:

Wel is de rekenmethode een worst-case berekening. Die discussie is hier natuurlijk al vaker gevoerd maar door het gebruiken van de maximale waarden van de WP in de berekening zal in de praktijk meestal veel lagere waarden optreden.

Voorbeeld: De compressor van mijn WP kan tot iets van 70 Hz, in de praktijk komt hij bijna nooit boven de 40 Hz, ook niet bij DHW productie. Die enkele x dat hij boven de 40 Hz uitkomt zit er niemand in de tuin.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
blb4 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 23:19:
[...]

Wel is de rekenmethode een worst-case berekening. Die discussie is hier natuurlijk al vaker gevoerd maar door het gebruiken van de maximale waarden van de WP in de berekening zal in de praktijk meestal veel lagere waarden optreden.

Voorbeeld: De compressor van mijn WP kan tot iets van 70 Hz, in de praktijk komt hij bijna nooit boven de 40 Hz, ook niet bij DHW productie. Die enkele x dat hij boven de 40 Hz uitkomt zit er niemand in de tuin.
ook bij testen in de werkelijkheid wordt getracht om op het zelfde maximale vermogen en dus ook geluid te komen, want dat is ook wat een dergelijk ding ook in de praktijk werkelijk kan maken, natuurlijk niet altijd, maar wel mogelijk en dan dus mogelijk voor overlast kan zorgen als je daarmee onvoldoende rekening mee houd.
En laten we eerlijk zijn, daar zit echt niemand op te wachten.

Gelukkig zijn deze regels hierop ook gebaseerd. Want laten we eerlijk zijn, zolang je je warmtepomp uit laat staan zal deze gegarandeerd geen overlast veroorzaken, maar daarvoor heb je hem ook niet gekocht, verwacht ik.

Dus mogelijk ook voor jou om eens een WPAC berekening van je eigen situatie te maken, eens kijken wat daar uitkomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
MacD007 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 23:31:
[...]

ook bij testen in de werkelijkheid wordt getracht om op het zelfde maximale vermogen en dus ook geluid te komen, want dat is ook wat een dergelijk ding ook in de praktijk werkelijk kan maken, natuurlijk niet altijd, maar wel mogelijk en dan dus mogelijk voor overlast kan zorgen als je daarmee onvoldoende rekening mee houd.
En laten we eerlijk zijn, daar zit echt niemand op te wachten.

Gelukkig zijn deze regels hierop ook gebaseerd. Want laten we eerlijk zijn, zolang je je warmtepomp uit laat staan zal deze gegarandeerd geen overlast veroorzaken, maar daarvoor heb je hem ook niet gekocht, verwacht ik.

Dus mogelijk ook voor jou om eens een WPAC berekening van je eigen situatie te maken, eens kijken wat daar uitkomt.
‘t meetprotocol is leidend, daarin staat - uit mijn hoofd - iets als de kamerthermostaat een slinger geven (+5 graden) en dan na een aantal minuten meten. Als je jou WP dan -op wat voor manier dan ook- hebt getemd om op zo’n moment niet vol vermogen te gaan meer zeg op max 80% te draaien dan zal dat gemeten worden. Ik ga er natuurlijk vanuit dat dit dan natuurlijk ook de permanente instelling is en niet dat er speciaal voor de meting getweaked (WP sjoemelsoftware) is.

Ik heb zelf ook een berekening gemaakt, die heb ik nu niet bij de hand maak kan ik later delen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemSuper
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 07-07 14:42
MacD007 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 22:47:
[...]

Prima verwoord, d:)b
Helaas moeten we daarop nog wel even wachten, met een beetje pech nog tot ergens in 2026. Eigenlijk had de wet al in 2025 voor verbouw in werking moeten treden, voor nieuwbouw is deze dit jaar al aktief.
Ik heb in mijn omgeving meerdere mensen die de overstap willen maken, heb al meerdere keren moeten drammen dat warmtepompen niet op houten daken komen of vlak bij de erfgrens waar mensen er last van hebben. Het extra werk om de unit een aantal meter verderop te zetten is voor de meeste installateurs iets wat als lastig wordt gezien terwijl het mijn inziens een no brainer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:35
WillemSuper schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 09:47:
Het extra werk om de unit een aantal meter verderop te zetten is voor de meeste installateurs iets wat als lastig wordt gezien terwijl het mijn inziens een no brainer is.
Moet die ruimte er wel zijn: de gemiddelde tussenwoning beukmaat is 5,5m en niemand wil zo'n ding midden in de tuin hebben.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
blb4 schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 00:00:
[...]

‘t meetprotocol is leidend, daarin staat - uit mijn hoofd - iets als de kamerthermostaat een slinger geven (+5 graden) en dan na een aantal minuten meten. Als je jou WP dan -op wat voor manier dan ook- hebt getemd om op zo’n moment niet vol vermogen te gaan meer zeg op max 80% te draaien dan zal dat gemeten worden. Ik ga er natuurlijk vanuit dat dit dan natuurlijk ook de permanente instelling is en niet dat er speciaal voor de meting getweaked (WP sjoemelsoftware) is.

Ik heb zelf ook een berekening gemaakt, die heb ik nu niet bij de hand maak kan ik later delen.
Eigenlijk niet, ik weet wat je bedoeld, maar dat is meer een escape voor als je op andere manier je de warmtepomp niet op vol vermogen kunt zetten.
En ja, dat is natuurlijk voor elke merk en type weer anders, daarom deze vastgelegde werkwijze hoe je dat moet gaan doen. Hou hierbij wel alle aangegeven voorwaarden aan.

hierbij wordt in feite zo dicht mogelijk een 100% vol vermogen gesimuleerd cq de warmtepomp naar die 100% vol vermogen gebracht.
Ik verwacht dat een mogelijke afwijking eerder slechts enkele % bedragen en niet de door genoemde 20% afwijking, dat zou namelijk veel te veel zijn.

hier vind je de geldende regelgeving op dat gebied. Omgevingsregeling , deze vervangt per 1-1-2024 alle oude van mn uit het bouwbesluit 2012 regelingen.
Dit is verword in deze bijlage: Bijlage XVII. bij artikel 5.59 van deze regeling (bepaling geluid installaties warmte- en koudeopwekking).
De verplichte meetmethode is nog steeds de bekende nu als meet- en rekenmethode geluid industrie aangeduide meetmethode, vroeger ook aangeduid met Handleiding meten en berekenen industrielawaai.
op deze algemene methode zijn aanvullende bepalingen vastgesteld specifiek voor het meten van warmtepompen en airco's. In de meet- en rekenmethode geluid industrie zijn ook de voorwaarden mbt de meetapparatuur, werkwijze en kwalificatie van het personeel alsmede type berekeningen nader vastgelegd.
hoe de meting uitgevoerd moet worden en met welke instelling van het toestel is verwoord in tabel 1 van Bijlage XVII.
verder is hier ook de Correctie dagperiode (-5 dB) en de Correctie tonaal geluid (K1) verwoord.
Als laatste is de locatie van de meting bepaald (erfgrens, te openen ramen en deuren).

Al met al een behoorlijk complex en mn dure uiitvoering, dus dit even met je Iphone doen zit er helaas niet bij. Alleen al de benodigde meetapparatuur (klasse 1) is extreem duur en dient ook nog regelmatig gecalibreerd te worden (een dergelijke calibratie kost vaak meer dan een gemiddelde klasse 2 geluidsmeter).

Daarom is in de Bbl en in zijn voorganger het bouwbesluit 20212 mbt de geluidseisen duidelijk aangegeven dat ondanks dat meten op locatie steeds de primaire werkwijze is dat door het uitvoeren van een berekening via de WPAC tool men aannemelijk kan maken dat men aan de geluidsvoorwaarden voldoet (mits dit ook door de WPAC berekening wordt bevestigd).
Helaas heeft de WPAC tool een aantal beperkingen.
- De locatie van de warmtepomp en de erfgrenzen moeten passen in het model van de WPAC, wijkt het gebouw (reflectie) en vorm te veel af kan het niet gebruikt worden.
- De WPAC tool kan slechts omgaan met één geluidsbron, heb je bv één airco (bestaand) en een nieuwe warmtepomp die elkaar kunnen beinvloeden dan kun je geen gebruik maken van de WPAC tool. Heb je bv twee nieuwe exact de zelfde merk en type warmtepomp kan het vaak wel door de geluisvermogen met + 3 dB te verhogen.

[ Voor 19% gewijzigd door MacD007 op 25-07-2024 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
hoevenpe schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 10:03:
[...]

Moet die ruimte er wel zijn: de gemiddelde tussenwoning beukmaat is 5,5m en niemand wil zo'n ding midden in de tuin hebben.
Maar dat is dus helaas vaak het probleem: ik wil …

Men zal moeten voldoen zonder de regels te overtreden. Gaat dat niet? Dan heb je pech en zal je water bij de wijn moeten doen of het gewoon niet doen.
Precies hierom dat installateurs er in het algemeen niets om geven: kost ze alleen maar geld/maakt het duurder voor de klant en de klant gaat daarom naar de goedkopere installateur.

Ik snap dat het zo in de praktijk niet zo makkelijk is en ikzelf wil ook zo’n buitenunit niet midden in mijn tuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
sjorsjuhmaniac schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 10:39:
[...]

Maar dat is dus helaas vaak het probleem: ik wil …

Men zal moeten voldoen zonder de regels te overtreden. Gaat dat niet? Dan heb je pech en zal je water bij de wijn moeten doen of het gewoon niet doen.
Precies hierom dat installateurs er in het algemeen niets om geven: kost ze alleen maar geld/maakt het duurder voor de klant en de klant gaat daarom naar de goedkopere installateur.

Ik snap dat het zo in de praktijk niet zo makkelijk is en ikzelf wil ook zo’n buitenunit niet midden in mijn tuin.
Helemaal juist, dat is ook de spagaat waar zich een installateur zich in begeeft, aan de ééne kant moet hij de klant eigenlijk juist informeren maar als dat betekend dat hij op de wensen van de klant NEE moet verkopen zal het voor veel installateurs en mn hun sales mensjes erg lastig worden.
Juist de nieuwe Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb) moet hier duidelijkheid in geven en dit dus ook wettelijk regelen, dat een installateur dus aansprakelijk is dat de door hem geleverde installatie aan alle wettelijke eisen (dus ook aan de geluidseisen) voldoet.

dit heeft wel een groot "nadeel", je eigen wensen en mn ook die van de WAF, die nu eigenlijk nog bepaalend zijn voor "welke" en "waar" gaan veel minder invloed krijgen.
Waarbij je dus ook de kans loopt dat het a) anders moet dan wat je eigenlijk zef zou willen cq had gedacht en mogelijk ook duurder gaat worden.

Voor nieuwbouw is dezewet al per 1-1-2024 van kracht. Alleen voor verbouw, waar het plaatsen van een dergelijke installatie in een bestaande woning valt, helaas nog niet. Het plan was om dat per 1-1-2025 in te laten gaan, deze termijn is echter nu uitgesteld en hoopt op invoering op 1-7-2025. Echter hoor je nu la geluiden dat het mogelijk pas ergens in 2026 zo ver komt.

De huidige wetgeving (Bbl) legt de verantwoordelijkheid nu nog volledig bij de eigenaar van de woning neer.

[ Voor 11% gewijzigd door MacD007 op 25-07-2024 11:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
MacD007 schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 10:51:
Voor nieuwbouw is dezewet al per 1-1-2024 van kracht. Alleen voor verbouw, waar het plaatsen van een dergelijke installatie in een bestaande woning valt, helaas nog niet. Het plan was om dat per 1-1-2025 in te laten gaan, deze termijn is echter nu uitgesteld en hoopt op invoering op 1-7-2025. Echter hoor je nu la geluiden dat het mogelijk pas ergens in 2026 zo ver komt.

De huidige wetgeving (Bbl) legt de verantwoordelijkheid nu nog volledig bij de eigenaar van de woning neer.
Hoe ziet de overheid dat voor zich?

Aan de ene kant 'moeten' we allemaal van het gas af, niet de bedoeling dat je een nieuwe CV ketel aanschaft om over het drama stadsverwarming nog maar te zwijgen. Aan de andere kant deze geluidsnormen dusdanig dat rijtjeshuis wonend Nederland er redelijkerwijs niet aan kan voldoen, een duurder model dat in de hoek van een postzegeltuin past (en voldoet) is er volgens mij niet...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:00
Er wordt vaak gezegd dat WP's volgens de geluidsregels eigenlijk niet uit kunnen in een tussenwoning, zoals [~hoevenhoe net doet, maar dat klopt niet.

Er zijn heel wat combinaties van warmtepompen en locaties in de tuin van een normale tussenwoning die wel aan de regels voldoen.

Je moet dan wel een stille wp kiezen, maar die zijn niet noodzakelijk duurder, zoals bv de Vaillant Arotherm en de itho amber.

Ik heb in dit topic wat scenarios voor warmtepompen en tussenwoningen uitgerekend, die aangeven waar het wel mogelijk is met welke warmtepomp.

Is een goede aanvulling voor dit topic, later even zien hoe we dit in dit topic integreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
marvel27 schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 12:31:
Er zijn heel wat combinaties van warmtepompen en locaties in de tuin van een normale tussenwoning die wel aan de regels voldoen.

Je moet dan wel een stille wp kiezen, maar die zijn niet noodzakelijk duurder, zoals bv de Vaillant Arotherm en de itho amber.
Heb dat draadje vluchtig doorgelezen, maar midden in de voortuin noem ik geen serieuze plek (esthetisch, vandalisme, blazen op straat, etc.).

Het midden van de schutting achterin kan alleen als daar geen woonbestemming is, op het dak of midden tegen je eigen huis qua geluid, resonantie en praktisch (openslaande tuindeuren) erg lastig. Omkasting qua formaat en kosten geen serieuze oplossing, heb je groene of houten erfafscheiding 'past' het geluidstechnisch sowieso niet.

Apparaten moeten nog veel stiller worden, geluidsnorm versoepeld, of gewoon weer een CV ketel. Anders wordt het druk bij de rijdende rechter... ;)

[ Voor 3% gewijzigd door hoevenpe op 25-07-2024 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
Misschien de voorbeelden beter bekijken 😀

Als je een schutting hebt die aan de voorwaarden voldoet, kun je de wp gewoon achteraan je tuin in een hoek of in het midden zetten, tegen de schutting (waarbij je de minimale afstand uit de plaatsingsvoorschriften natuurlijk opvolgt), als het een voldoende stille wp is zoals de Vaillant Arotherm of de Itho Amber.

Dat geldt voor een groot deel van de tussenwoningen, zoniet de meeste. Geen aangrenzend perceel zonder woonbestemming nodig hoor.

Ook op een uitbouw is er wel wat mogelijk, maar die heb ik nog niet doorgerekend in het topic.

Als je geen schutting hebt, of een die niet voldoet, wordt het ingewikkelder, en moet je inderdaad heel wat afstand gaan houden.

Uiteraard heb je gelijk dat apparaten nog veel stiller moeten worden. Daar is nog een wereld te winnen. Dan heb je veel meer keuze in welk model je plaatst.

Maar geluidsnormen versoepelen lijkt mij een erg slecht idee, want het leidt nu al tot flinke burenruzies en overlast, laat staan binnen pakweg tien jaar als er miljoenen airco's en WP's meer staan. Dat gaat het draagvlak niet helpen.

De sector moet gewoon rekening gaan houden met de geluidsnormen, want nu is het een papieren tijger, door redenen die @MacD007 eerder al noemde: installateur wilt er niet aan want het is ingewikkeld, mogelijk gedoe en kan betekenen dat hij een nee moet verkopen.

[ Voor 58% gewijzigd door marvel27 op 25-07-2024 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
marvel27 schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 13:13:
Als je een schutting hebt die aan de voorwaarden voldoet, kun je de wp gewoon achteraan je tuin in een hoek of in het midden zetten, tegen de schutting (waarbij je de minimale afstand uit de plaatsingsvoorschriften natuurlijk opvolgt), als het een voldoende stille wp is zoals de Vaillant Arotherm of de Itho Amber.
Dan moeten alle kanten van je postzegeltuin hieraan voldoen:
Afschermende tuinmuren: als je tuinmuren hebt die hoger zijn dan 1.8m en zwaarder zijn dan 10kg per m2, bv glas dat dikker is dan 4mm of een gemetselde muur, dan kun je dit als tuinmuur meenemen in de rekentool. In de rekentool wordt ervan uitgegaan dat dergelijke muren het geluid met 5dB(A) dempen. Een gewone houten schutting telt niet als tuinmuur, want die houdt te weinig geluid tegen. In de rekentool moet je doen alsof die niet bestaat.
Heb je erfafscheiding van klimop of hout mag je imo die 5dB(A) niet aftrekken, ook met de Vaillant of Itho heb je bij klagende buren dan een lastig verhaal. Of mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
Ja dat klopt, zoals ik zei geldt dat als een schutting hebt die aan de geluidseisen voldoet. Is in veel tussenwoningen het geval hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
hoevenpe schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 12:08:
[...]

Hoe ziet de overheid dat voor zich?

Aan de ene kant 'moeten' we allemaal van het gas af, niet de bedoeling dat je een nieuwe CV ketel aanschaft om over het drama stadsverwarming nog maar te zwijgen. Aan de andere kant deze geluidsnormen dusdanig dat rijtjeshuis wonend Nederland er redelijkerwijs niet aan kan voldoen, een duurder model dat in de hoek van een postzegeltuin past (en voldoet) is er volgens mij niet...
De vraag of de huidige regering dit ook nog zo ziet is op dit moment maar de vraag. de noodzaak om van het gas af te moeten blijkt met deze regering helemaal niet zo sterk te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
hoevenpe schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 13:20:
[...]

[...]
Heb je erfafscheiding van klimop of hout mag je imo die 5dB(A) niet aftrekken, ook met de Vaillant of Itho heb je bij klagende buren dan een lastig verhaal. Of mis ik iets?
Dat is zeer sterk afhankelijk van de bouwwijze, geheel gesloten en min. 10kg/m2, veruit de meeste schutting voldoen daaraan niet.
beplanting heeft in een tuin nul,nul dempende werking, daar heb je een bos van ruim 100m diepte voor nodig om een dempende werking te krijgen. Die 20cm beplanting doet daar helemaal niets.
Daar zijn diverse onderzoeken naar gedaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marvel27
Carboy54 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 17:24:
[...]
Ik schreef ook.... Testen met een bestaand exemplaar zou je al veel ervaring mee op doen. Kiezen voor een stille warmtepomp en plaatsen op de best mogelijke plek lost al veel problemen op. Na meer dan 50 exemplaren nimmer klachten van buren gehad. Houden zo 😃
Volledig akkoord met dat je best een stille wp kan kiezen, en de itho die jij aanbiedt is een van de beste opties. Dus wat dat betreft zit je al goed.

Maar hoe weet je wat qua geluid de best mogelijke plek is? In mijn ogen kan juist de WPAC tool daarbij helpen, om te bepalen wat de beste plek is om geen overlast te veroorzaken voor de buren.

Je noemt het ambtenarengeneuzel, maar dat is het dus niet. De tool is bedoeld om de situatie van die jij schetst (probeer in de praktijk en stel die middel van een geluidsmeting vast of het aan de eisen voldoet, en zoniet pas aan). I'm individuele gevallen kun je zo te werk gaan, maar als je een heel land moet helpen overstappen is het onwerkbaar en onbetaalbaar. Vandaar een manier om op voorhand al te kunnen inschatten en becijferen wat een goede plek is.

Als iedereen de tool zou gebruiken zou het juist tot minder gedoe leiden, want er zijn cijfers waar je op kan afgaan. Zoniet moet je het doen met de "trust me bro" van de installateur. Jij en de mensen met wie je werkt zijn wellicht kundig op dit punt, maar dat geldt zeker niet voor de hele branche.

De tool is overigens niet door ambtenaren ontwikkeld: de tool is gemaakt door LBP Sight, een privaat bedrijf. De geluidseisen zijn samen opgesteld door ambtenaren, installateurs en fabrikanten, en zijn een compromis, waarbij er ook strengere regels op tafel lagen, maar er ook gekeken is naar de uitvoerbaarheid en de belangen van installateurs en fabrikanten.

[ Voor 4% gewijzigd door marvel27 op 25-07-2024 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
hoevenpe schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 12:53:
[...]Heb dat draadje vluchtig doorgelezen, maar midden in de voortuin noem ik geen serieuze plek (esthetisch, vandalisme, blazen op straat, etc.).
Apparaten moeten nog veel stiller worden, geluidsnorm versoepeld, of gewoon weer een CV ketel. Anders wordt het druk bij de rijdende rechter... ;)
Wanneer midden in de voortuin de enige plek is waar je die unit neer MAG zetten zonder overlast te bezorgen dan is het dat toch? Dan maak je er maar een folly van, stukje kunst in je tuin.
Apparaten moeten niet stiller worden, mensen moeten gewoon de wet volgen in plaats van buren uit hun slaap houden totdat de rijdende rechter er aan te pas moet komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Yaksa schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 14:06:
Wanneer midden in de voortuin de enige plek is waar je die unit neer MAG zetten zonder overlast te bezorgen dan is het dat toch? Dan maak je er maar een folly van, stukje kunst in je tuin.
Het alternatief voor de ouderwetse CV ketel zou qua comfort, overlast, zicht en kosten minstens gelijkwaardig moeten zijn anders gaat de massa het gewoon niet doen.

Gelukkig gaan bepalen eigenaren van koopwoningen zelf wat ze op eigen grond doen, wie hier in de wijk zo'n ding midden in de voortuin zet heeft ook gedoe met de buren... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:10
marvel27 schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 13:22:
Ja dat klopt, zoals ik zei geldt dat als een schutting hebt die aan de geluidseisen voldoet. Is in veel tussenwoningen het geval hoor.
Zeer zeker niet. Familie modaal heeft een plankenschutting die absoluut niet voldoet. Echter, voor een aanzienlijk maar overzienbaar bedrag kan elke schutting geupgrade worden. Desnoods schroef je er betonplex tegenaan (weerbestendig plaathout is daarentegen duur).

Voor de mono blokken is het ook niet echt gangbaar om ver van de gevel te plaatsen. Wellicht een Tweaker met zin in graafwerk en geïsoleerde leidingen. Best maatwerk dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Rukapul schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 14:35:
[...]

Zeer zeker niet. Familie modaal heeft een plankenschutting die absoluut niet voldoet. Echter, voor een aanzienlijk maar overzienbaar bedrag kan elke schutting geupgrade worden. Desnoods schroef je er betonplex tegenaan (weerbestendig plaathout is daarentegen duur).

Voor de mono blokken is het ook niet echt gangbaar om ver van de gevel te plaatsen. Wellicht een Tweaker met zin in graafwerk en geïsoleerde leidingen. Best maatwerk dus.
Betonflex is helemaal niet zo'n slecht idee, om zeker de eerste 2 a 3 panelen daarmee van een upgrade te voorzien, vaak zul je dat dus ook aan de andere kant ook dan moeten doen.
Dus voor een lengte van 5 meter en dat twee keer, ben je al minimaal 600 euro kwijt, de WAF wil natuurlijk niet tegen een zwart plaat aankijken, dus daar zal ook nog iets tegen aan moeten. kost je die actie dus toch snel 1.000 euro. :?
Mogelijk dat je die 1.000 euro ook beter aan een iets duurdere warmtepomp kunt bij leggen die zonder al dat gedoe aan de eisen voldoet.
ideetje O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
hoevenpe schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 14:12:
[...]

Het alternatief voor de ouderwetse CV ketel zou qua comfort, overlast, zicht en kosten minstens gelijkwaardig moeten zijn anders gaat de massa het gewoon niet doen.

Gelukkig gaan bepalen eigenaren van koopwoningen zelf wat ze op eigen grond doen, wie hier in de wijk zo'n ding midden in de voortuin zet heeft ook gedoe met de buren... ;)
Een warmtepomp is ook niet overall toepassbaar, en hoe lastiger het is hoe creativer je installateur moet zijn. veelal betekend dat ook duurder. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
hoevenpe schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 13:20:
[...]

[...]
ongelofelijk, hoe vaak hebben we dat hier al niet geroepen en nu kom je met deze tekst, die ook al diverse keren langegekomen is mee.
Maar gelukkig, je bent gelukkig ook overtuigd dat een huis-tuin nomale schutting dus niet mee teld. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
MacD007 schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 20:26:
Maar gelukkig, je bent gelukkig ook overtuigd dat een huis-tuin nomale schutting dus niet mee teld. :Y
Ik was allang overtuigd, @marvel27 stelde dat de meeste huizen een geschikte schutting hebben. Als ik van twee hoog de wijk in kijk zie ik nergens iets wat voldoet, een (duurdere) wp of airco met klimop als erfafscheiding zie ik gewoon niet vliegen.

Of je het erop waagt is wat anders, vermoed dat veel mensen vooraf goede afspraken met de buren maken en/of het samen oppakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
Tja, en in mijn wijk heeft de grote meerderheid gewoon in elk geval minstens 1 gemetselde muur en een schuur.

Zonder cijfers spreken we allemaal vanuit buikgevoel denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
marvel27 schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 21:34:
Tja, en in mijn wijk heeft de grote meerderheid gewoon in elk geval minstens 1 gemetselde muur en een schuur.

Zonder cijfers spreken we allemaal vanuit buikgevoel denk ik.
ik denk dat dit zeer locaal afhankelijk is, hier zie je dat in bepaalde wijken wel en in andere wijken juist weer niet.
Heel vaak zie je dat in huizen die voor 1960 gebouwd werden, toen waren stenen redelijk goedkoop.

In nieuwbouwwijken zie je dat nog nauwelijks, het zou de bouw alleen weer een stuk duurder maken. En in de bouw wordt al bespaart op WCD en kranen (en die zijn echt een heel stuk goedkoper dan een muurtje. )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
MacD007 schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 23:20:
In nieuwbouwwijken zie je dat nog nauwelijks, het zou de bouw alleen weer een stuk duurder maken.
Ik heb het inderdaad over Vinex: meestal opgeleverd met houten palen en daartussen een rooster met hedena (klimop). Vaak vervangen door houten panelen, massief steen of beton komt zelden voor.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01:08
Apparaten moeten niet stiller worden, mensen moeten gewoon de wet volgen in plaats van buren uit hun slaap houden totdat de rijdende rechter er aan te pas moet komen.
Regels zijn ook maar regels, er zijn volop situaties waar niemand erbij gebaat is regels te volgen. Deze benadering is behoorlijk "GOT" en vind ik vrijwel nergens anders.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Borisvkr
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 03-10-2024
[...]
Wanneer midden in de voortuin de enige plek is waar je die unit neer MAG zetten zonder overlast te bezorgen dan is het dat toch?
En dan kom je 's avonds thuis en is je buitenunit gestolen. Dat is echt in 2 minuten gebeurt. Leidingen doorzagen, bouten los en hup dat ding gaat een busje in naar oost europa.

Voordeel is wel dat de buren er dan inderdaad geen last meer van hebben.

[ Voor 8% gewijzigd door Borisvkr op 26-07-2024 08:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
assje schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 23:33:
[...]

Regels zijn ook maar regels, er zijn volop situaties waar niemand erbij gebaat is regels te volgen. Deze benadering is behoorlijk "GOT" en vind ik vrijwel nergens anders.
een andere zienswijze; regel zijn regels en je dient deze ook op te volgen, want anders heb je geen regels nodig, effect : Chaos ik geloof niet dat daar iemand op zit te wachten.

Je vergeet vrees ik één ding; deze regels zijn er om ook jou te beschermen, mn je gezondheid.

tuurlijk kun je leven volgens het stramien, ike, ike en de rest kan stikke, maar als je buurman dit ook doet ben je zelf wel de klos. _/-\o_

Dus liever een beetje lief zijn tegenover je medemens, je zult zien, dat levert je zelf ook een boel levensplezier op. :Y

[ Voor 8% gewijzigd door MacD007 op 26-07-2024 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Borisvkr schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 08:36:
[...]

En dan kom je 's avonds thuis en is je buitenunit gestolen. Dat is echt in 2 minuten gebeurt. Leidingen doorzagen, bouten los en hup dat ding gaat een busje in naar oost europa.

Voordeel is wel dat de buren er dan inderdaad geen last meer van hebben.
En dan komen ze er achter dat ze ook nog een binnenunit cq controller nodig hebben. komen ze nog een keer langs, maar nu binnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Borisvkr
MacD007 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 09:54:
[...]
Dus liever een beetje lief zijn tegenover je medemens, je zult zien, dat levert je zelf ook een boel levensplezier op. :Y
Dat is ook zo... ik heb mijn installateur gevraagd wat het zou gaan kosten om de buitenunit het hoekje om te helpen. Dan staat ie letterlijk van de buren af te blazen, richting de straat, en daarachter over het water. Kost iets van 1000-1200 euro, ik denk dat ik dat gewoon maar ga doen. Dan is er ook geen discussie meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Borisvkr schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 11:01:
[...]

Dat is ook zo... ik heb mijn installateur gevraagd wat het zou gaan kosten om de buitenunit het hoekje om te helpen. Dan staat ie letterlijk van de buren af te blazen, richting de straat, en daarachter over het water. Kost iets van 1000-1200 euro, ik denk dat ik dat gewoon maar ga doen. Dan is er ook geen discussie meer.
En hier zie je als je dat vooraf had berekend had je die plaats mogelijk al direct gekozen. Dus het is altijd raadzaam om vooraf een WPAC te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borisvkr
Nou, dat had de installateur moeten doen natuurlijk, of misschien had de architect eea al moeten berekenen... ik ga uit van de kennis en ervaring van de professionals. Helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Kost iets van 1000-1200 euro, ik denk dat ik dat gewoon maar ga doen. Dan is er ook geen discussie meer.
Waarom doe je dat als je aan de normen voldoet? Probleem van de buurman in dat geval.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Borisvkr
hoevenpe schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 18:53:
[...]
Uiteindelijk draait het er vooral om hoe goed je met je buren overweg kunt.
Dit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
Denk je werkelijk dat je buurman tevreden is als jouw warmtepomp voor 1200 euro gedraaid is?

De man woont op 15 meter, kan me niet voorstellen dat hij daadwerkelijk overlast ervaart. Als jij zich nu ergert doet hij dat straks ook wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borisvkr
Zou me niets verbazen. Maar is de huidige situatie/berekening 'op het randje' en kan wellicht met een echte meting (OP DE ERFGRENS van de direct tegenover de buitenunit wonende, NIET klagende buren) nog wel eens voor een verassing zorgen, om het hoekje is het echt wel duidelijk dat daar niets aan te horen, meten of te berekenen of af te dingen valt.

[ Voor 95% gewijzigd door Borisvkr op 26-07-2024 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
hoevenpe schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 13:51:
[...]De man woont op 15 meter, kan me niet voorstellen dat hij daadwerkelijk overlast ervaart. Als jij zich nu ergert doet hij dat straks ook wel.
Aannames en dus kun je geen conclusies trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Yaksa schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 14:44:
Aannames en dus kun je geen conclusies trekken.
In dit specifieke geval mag buurman gewoon naar de rechter stappen, gezien bovenstaande cijfers uit het model mag hij het tegendeel bewijzen.

Gaat hem alleen maar geld kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
hoevenpe schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 14:50:
[...]Gaat hem alleen maar geld kosten.
Wederom een aanname.........

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Yaksa schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 14:53:
Wederom een aanname.........
Alternatief kost @Borisvkr sowieso 1200 euro, beter het dossier definitief juridisch afgetikt dan straks nog steeds gezeur.

Laten we het erop houden dat ik een beeld bij die buurman heb... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borisvkr
hoevenpe schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 14:56:
[...]
Laten we het erop houden dat ik een beeld bij die buurman heb... ;)
Ik krijg eenzelfde beeld van jou inmiddels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

hoevenpe schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 14:50:
[...]

In dit specifieke geval mag buurman gewoon naar de rechter stappen, gezien bovenstaande cijfers uit het model mag hij het tegendeel bewijzen.

Gaat hem alleen maar geld kosten.
Wel ook berekening laten maken voor zijn airco,s die draaien als onderhavige buurman in zijn tuin zit. Gelijke monniken gelijke kappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borisvkr
Carboy54 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 15:05:
[...]
Wel ook berekening laten maken voor zijn airco,s die draaien als onderhavige buurman in zijn tuin zit. Gelijke monniken gelijke kappen.
Kansloos, die staan op zijn uitbouw, zo'n 12m en 15m bij mijn erfgrens vandaan. Ik hoor ze ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Borisvkr schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 15:09:
Kansloos, die staan op zijn uitbouw, zo'n 12m en 15m bij mijn erfgrens vandaan. Ik hoor ze ook niet.
Zou het zeker meenemen in het dossier, twee oudere airco's maken waarschijnlijk meer herrie dan jouw moderne stille WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

[...]

Natuurlijk hoor je die. Het is daar tenslotte muisstil in jouw regio 🤣🤣

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Borisvkr
Je ziet hier dus precies gebeuren wat je NIET wilt met je buren, een soort van wapenwedloop.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
hoevenpe schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 15:15:
[...]

Zou het zeker meenemen in het dossier, twee oudere airco's maken waarschijnlijk meer herrie dan jouw moderne stille WP.
Helaas is in dit geval een heel klein maar wel wezenlijk verschil, als die oudere airco’s voor 1-4-2021 zijn geplaatst gelden deze nieuwe geluidsregels niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blurk62
  • Laatst online: 19:45
[...]

Heb je zelf al eens bij de buurman geluisterd op een moment dat hij last zegt te hebben?
En heeft hij dan nog steeds last op het moment dat jij de stekker uit jouw unit trekt?

Geluid doet soms hele rare dingen, ik heb dat bijvoorbeeld gemerkt met een subwoofer in de woonkamer die op een hele specifieke plek in de keuken dreunde en een meter verder niet meer.
Aan de andere kant, sommige mensen ervaren al overlast als ze alleen denken dat er ergens geluid vandaan komt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Borisvkr
Ik heb hem een aantal keren gezegd mij te waarschuwen of een appje te sturen op het moment dat hij overlast ervaart. Je raad het al, ik krijg 's avond een appje 'we hebben de hele dag last gehad'... moet toegeven, die hele middag stond het ding ook aan (koeling, 50hz max dus in de silent mode).

Zodra het een beetje windstille, warme dag is en de buitenunit aan staat, en hij in zijn tuin zit, ga ik hem vragen of ik kan komen luisteren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01:08
MacD007 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 09:54:
een andere zienswijze; regel zijn regels en je dient deze ook op te volgen, want anders heb je geen regels nodig, effect : Chaos ik geloof niet dat daar iemand op zit te wachten.

Je vergeet vrees ik één ding; deze regels zijn er om ook jou te beschermen, mn je gezondheid.

tuurlijk kun je leven volgens het stramien, ike, ike en de rest kan stikke, maar als je buurman dit ook doet ben je zelf wel de klos. _/-\o_

Hierboven was al een reactie van "voldoet aan de norm dus probleem van de buurman". Dit beschrijft precies mijn punt. Een installatie die aan de regels voldoet kan alsnog overlast geven (of zo ervaren worden) en een installatie die niet voldoet kan ook zonder overlast.

Er is meer dan alleen regels. Gewoon een voorbeeld: ik had achter mijn oude jaren 70 woning een mandelige toerit naar de 13 garages in het rijtje. In het mandeligheidscontract dat ik getekend had bij aankoop staat specifiek beschreven dat dit alleen gebruikt mag worden om garage te bereiken; mag niet geparkeerd worden of spullen gestald.

Anno 2024 zet er vrijwel niemand een auto in die garages. Enige waar die toerit voor gebruikt wordt is parkeren van auto's, stallen van aanhanger/camper etc.

Stel dat iemand hier een punt van zou maken zou hij in zijn rech staan. Resultaat: niemand heeft meer wat aan die toerit en meer parkeerdruk op het parkeerterrein aan de voorkant.

Veel beter dus om gewoon goed overleg met elkaar te hebben en rekening te houden met de manier waarop de buren de ruimte willen gebruiken.

De meest binaire regel-volgers (veel gevonden op GOT) kunnen in mijn optiek soms juist de grootste horken zijn en een situatie zoals hierboven beschreven die al decennia werkt verzieken.

Maar; terug naar geluid warmtepompen; ik heb die van mij bewust op een locatie gezet die niet voldoet. Mijn ventilatie die op dezelfde gevel zit maakt meer geluid dan de twee warmtepompen en die hoeft dan weer niet aan norm te voldoen....

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
[...]

Ik zou nog wel ff zeker stellen dat hetgeen de buurman hoort daadwerkelijk jou WP is. Anders is ‘t mogelijk voor niets. Ipv verplaatsen zou je ook kunnen denken aan een geluidisolerende omkasting. Niet dat dat nu direct goedkoper is maar je kan ‘t i.i.g. ook overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Borisvkr schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 15:23:

Daar zie je dan keurig bij positie 1: 43dB staan.Ik neem aan dat dit de berekende waarde is op die positie.
De hele berekening voldoet, maar 43dB is toch al teveel? Het mag toch maar 40dB zijn?
En waarom zie ik die 43dB dan niet terug 'langs de erfgrens' in de gele cirkel?
Ben je hier al achter? Ik kwam ook zoiets tegen. Extra meetpunt op de erfgrens die een ander getal geeft dan de tabel aan de rechterkant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Borisvkr schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 18:43:
Je raad het al, ik krijg 's avond een appje 'we hebben de hele dag last gehad'... moet toegeven, die hele middag stond het ding ook aan (koeling, 50hz max dus in de silent mode).
Overdag in silent mode is vergelijkbaar met de nachtstand? Dan is meer dan 45 dB(A) op de erfgrens, want overdag, heel onwaarschijnlijk.

Natuurlijk moet je kijken of je er samen uit kan komen, maar dat de buurman je pas achteraf benaderd op z'n zachts gezegd bijzonder. Warmtepomp maximaal aan en naar de buurman lopen een kleine moeite? Als het echt zo erg is dan is verplaatsen logisch, maar het moet wel zin hebben.

Als het cijfermatig past (daar lijkt het op) en je zelf de overlast niet kunt bevestigen is het imo het probleem van de buurman. Preventief 1200 euro uitgeven zonder garantie dat zijn perceptie erdoor veranderd een dure gok.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
hoevenpe schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 00:01:
[...]

Overdag in silent mode is vergelijkbaar met de nachtstand? Dan is meer dan 45 dB(A) op de erfgrens, want overdag, heel onwaarschijnlijk.

Natuurlijk moet je kijken of je er samen uit kan komen, maar dat de buurman je pas achteraf benaderd op z'n zachts gezegd bijzonder. Warmtepomp maximaal aan en naar de buurman lopen een kleine moeite? Als het echt zo erg is dan is verplaatsen logisch, maar het moet wel zin hebben.

Als het cijfermatig past (daar lijkt het op) en je zelf de overlast niet kunt bevestigen is het imo het probleem van de buurman. Preventief 1200 euro uitgeven zonder garantie dat zijn perceptie erdoor veranderd een dure gok.
Een dag uitzetten en 's avonds aan de buurman vragen "he, we hebben wat instellingen aangepast, hoorde je hem vandaag?" en kijken of hij alsnog ja zegt... })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12-09 14:56

silverball

De wagen voor moderne mensen

Hebben we nu al een kloppende installatie ergens (uitgetekend in de WPAC of in de praktijk) voor een woning met een beukmaat van +-5,5m ?

Als het goed is moet het kunnen, in het midden, met een arotherm of amber, maar ik zie alleen maar voorbeelden hier met kasten van woningen dus vraag mij af of mijn WPAC wel klopt.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
42erik schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 22:02:
[...]

Ben je hier al achter? Ik kwam ook zoiets tegen. Extra meetpunt op de erfgrens die een ander getal geeft dan de tabel aan de rechterkant
Komt door de ingevulde marge volgens mij. Bij de éne berekening wordt die wel meegenomen bij de ander niet. Zet je marge eens op 0, komen de getallen dan wel overeen?

Zoiezo ff dubbelchecken dat je boven en onder in de sheet dezelfde dba invult

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
silverball schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 09:57:
Hebben we nu al een kloppende installatie ergens (uitgetekend in de WPAC of in de praktijk) voor een woning met een beukmaat van +-5,5m ?

Als het goed is moet het kunnen, in het midden, met een arotherm of amber, maar ik zie alleen maar voorbeelden hier met kasten van woningen dus vraag mij af of mijn WPAC wel klopt.
Check dit topic van mij, daar heb ik specifiek voor dergelijke tussenwoningen een aantal opstellingen nagerekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12-09 14:56

silverball

De wagen voor moderne mensen

marvel27 schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 12:24:
[...]

Check dit topic van mij, daar heb ik specifiek voor dergelijke tussenwoningen een aantal opstellingen nagerekend.
Oh dat is top, dank je (y)

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:01
42erik schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 00:25:
[...]

Een dag uitzetten en 's avonds aan de buurman vragen "he, we hebben wat instellingen aangepast, hoorde je hem vandaag?" en kijken of hij alsnog ja zegt... })
Heb wel eens bij een profi installatie de warmtepompen een week uitgezet. De eerste buren zaten op 100m en konden de buitenunits zien.
Ze stonden dus uit maar alsnog werd er enkele keren de politie gebeld wegens geluidsoverlast.

Opgelost door er een schot voor te zetten die het zicht ontneemt >:)

[ Voor 6% gewijzigd door Technician- op 27-07-2024 13:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Borisvkr
Ja deze buurman heeft dus ook last van dit soort stoornissen. Dit soort mensen kan heel vervelend worden, ook al kun je alles aantonen met metingen, berekeningen, voorschriften... als ze dan inderdaad in het ongelijk worden gesteld zetten ze hun geklaag gewoon om in andere pesterijen. Er is dan altijd wel iets. Erg mee oppassen. Ik ben dan ook heel voorzichtig in wat ik tegen hem zeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 19:40

martijn v o

Certified by Enphase.

Ja heb ik ook een keer gehad. Hele groep buurtbewoners die bij een school klaagden over geluidsoverlast midden in de nacht. Werd op een gegeven moment wel vervelend omdat ze brieven naar de gemeente hadden gestuurd.

Geprobeerd aan te tonen met afdrukken van beeldplaatjes dat de installatie toch echt uit stond na 1700 uur, mocht niet baten.
Wij midden in de nacht met meetapparatuur aan de slag, bleek het een autospuiterij te zijn waarvan de ventilator om 03.00 uur via een klok werd aangestuurd.
Na het eten van een kopje soep midden in de nacht of eigenijk in de vroege morgen, nooit meer wat gehoord :-)

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Borisvkr schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 13:32:
Er is dan altijd wel iets. Erg mee oppassen. Ik ben dan ook heel voorzichtig in wat ik tegen hem zeg.
Heb je de overlast al objectief kunnen vaststellen? Niet alleen zijn appje achteraf maar op het moment zelf geluisterd op zijn terras.

Hoe staat jouw andere buurman erin (degene die het dichtst bij de WP woont), heeft die vergelijkbare ervaringen met hem. Als er meer speelt sowieso handig om elkaar te steunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
martijn v o schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 13:35:
Ja heb ik ook een keer gehad. Hele groep buurtbewoners die bij een school klaagden over geluidsoverlast midden in de nacht. Werd op een gegeven moment wel vervelend omdat ze brieven naar de gemeente hadden gestuurd.

Geprobeerd aan te tonen met afdrukken van beeldplaatjes dat de installatie toch echt uit stond na 1700 uur, mocht niet baten.
Wij midden in de nacht met meetapparatuur aan de slag, bleek het een autospuiterij te zijn waarvan de ventilator om 03.00 uur via een klok werd aangestuurd.
Na het eten van een kopje soep midden in de nacht of eigenijk in de vroege morgen, nooit meer wat gehoord :-)
Exact wat ik bedoel met 'meten is weten' dus.
En met geluid (en de weerkaatsing ervan) kan dat dus, zeker 's nachts, lastig meten zijn, maar uiteindelijk wel tot resultaat leiden. Waar ik woon hoor ik 's nachts ook een onregelmatig gebrom/gedreun. Ben er nog steeds niet achter waar het vandaan komt, maar voor mij is het niet storend. Ik kan me wel voorstellen dat het voor andere mensen wel storend is en dus afbreuk doet aan het leefgenot en/of gezondheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borisvkr
Nee, nog niet. Het is ook lastig om te timen, de unit moet ook maar net aan staan, en je wilt een beetje windstille dag hebben, en dan moeten ze ook nog eens thuis zijn.

De buren recht tegenover de unit hebben nog nooit iets tegen me gezegd over geluid. Geen idee of ze dat doen uit beleefdheid, of dat ze wel wat gewend zijn, of echt niks horen, zou ik ook eens moeten vragen. De klaagbuurman heeft wel langlopende ruzie met de buurman aan zijn andere kant, die kunnen elkaars bloed wel drinken. E.e.a. past wel in de modus operandi. De middelste buurman vind dat de regels er vooral voor de anderen zijn, gelden niet voor hem, hij moet alles kunnen en de rest moet zich maar aan hem aanpassen, zo'n figuur is het.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W13k3
  • Registratie: November 2021
  • Niet online
Zelf luisteren lijkt me goed maar is ook niet zaligmakend.

Hier horen de 60+ buren de warmtepomp niet als ze er recht onder staan. Voor mij onbegrijpelijk tot ik besefte dat ze dus gewoon minder goed horen. Voor mij is het overduidelijk te horen.

De 50-er bij mij in huis hoort het maar kan zich goed afsluiten. De tieners en ik zelf (40-er) horen het geluid overal in huis.

Afgelopen week ben ik 's nachts naar buiten geweest omdat ik dacht dat de warmtepomp op wilde stijgen. Raar met 18 graden, dus ik wilde een meting doen. Het grafiekje zag er net wat anders uit dan de eerdere metingen dus liep ik even de straat op. Was er dit keer dus een andere bron van aan de overkant van de rivier waar ik aan woon.

Geluid kan ver dragen en rare dingen doen.

Dus... goed om te checken en zoals al eerder gezegd, ook om te checken of het jouw warmtepomp wel is.
Wel ingewikkeld als je niet zo on speaking terms bent met je buren. Heb ook zulke buren gehad, gek word je ervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
sjorsjuhmaniac schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 11:23:
[...]

Komt door de ingevulde marge volgens mij. Bij de éne berekening wordt die wel meegenomen bij de ander niet. Zet je marge eens op 0, komen de getallen dan wel overeen?

Zoiezo ff dubbelchecken dat je boven en onder in de sheet dezelfde dba invult
Laat ik dat eens gaan proberen dan, thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08-09 08:22

Valor

yummie spam

True schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 13:15:
[...]

Kun je even kort een schets maken of een foto delen? Zegt meer dan 1000 woorden, volgens mij kan dit namelijk wel in de WPAC rekentool.
Hieronder de schets en invulling van de WPAC zoals ik hem aangeleverd gekregen. In de berekening valt precies op de erfgrens al het geluid weg terwijl het dag van de garage van de buurman daar start. Volgens mij is dat een incorrecte weergave van wat er daadwerkelijk gebeurd. Mijn inziens past daarom de situatie niet in de WPAC berekentool.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L1id-hL_Tl_Uqy8M6OwPU2W8FaE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/KNW2ByA1en7IKf2dmWWoQBkg.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hXMNNa584Svys1AO-KiY2hLE6ck=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pvMqozcwfvXF3TYS9oMWV4vg.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Valor schreef op maandag 29 juli 2024 @ 13:42:
[...]

Hieronder de schets en invulling van de WPAC zoals ik hem aangeleverd gekregen. In de berekening valt precies op de erfgrens al het geluid weg terwijl het dag van de garage van de buurman daar start. Volgens mij is dat een incorrecte weergave van wat er daadwerkelijk gebeurd. Mijn inziens past daarom de situatie niet in de WPAC berekentool.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Moet gewoon kunnen, heb je 4.2.3 Toelichting invoergegevens in situatie Gg_2 doorgelezen? Ik meen uit mijn hoofd (don't ask waarom ik het uit mijn hoofd denk te weten) dat het daar in genoemd staat hoe je die berekening wel goed kunt uitvoeren.

Je mag mij je huidige sheet ook in de DM zetten (of hier in een post) dan wil ik er vanavond wel even naar kijken, maar weet dat ik de resultaten dan ook hier in dit topic deel zodat:
  1. anderen kunnen schieten op mijn berekeningen (cruciaal gezien dit nogal eens fout gaat)
  2. we met z'n allen wat hebben aan elkaars hulp, ideeën en visie

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08-09 08:22

Valor

yummie spam

True schreef op maandag 29 juli 2024 @ 13:52:
[...]

Moet gewoon kunnen, heb je 4.2.3 Toelichting invoergegevens in situatie Gg_2 doorgelezen? Ik meen uit mijn hoofd (don't ask waarom ik het uit mijn hoofd denk te weten) dat het daar in genoemd staat hoe je die berekening wel goed kunt uitvoeren.

Je mag mij je huidige sheet ook in de DM zetten (of hier in een post) dan wil ik er vanavond wel even naar kijken, maar weet dat ik de resultaten dan ook hier in dit topic deel zodat:
  1. anderen kunnen schieten op mijn berekeningen (cruciaal gezien dit nogal eens fout gaat)
  2. we met z'n allen wat hebben aan elkaars hulp, ideeën en visie
Deze berekening is gemaakt door een warmtepomp leverancier(ik mag er vanuit gaan dat ze dit correct hebben gedaan), in mijn eigen invuloefening kwam ik hier ook op uit. Ik zal de toelichting nog even doornemen vanavond.

Bedankt voor je aanbod om te helpen met invullen. Mocht ik er niet uitkomen maak ik daar graag gebruik van!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:41

AvK

Ready Set Go

Durf te zeggen dat ik in een nette buurt woon met vriendelijke mensen die elkaar ook nog gedag zeggen enzo. Allemaal hard werkend of genietend van hun pensioen. Men probeert de tuintjes ed ook netjes te houden en er worden bijvoorbeeld geen vuilniszakken of bankstellen bij containers neergezet. Jullie snappen het wel.
Nu heeft een buurman een wel erg opvallende plek uitgezocht voor zijn airco of warmte pomp. Er hangen wel meer van die dingen hier maar altijd aan de achterkant of op een zijgevel.

Simpele vraag: Mag dit zomaar op deze manier?
Bij nader inzien foto even weggehaald. Omschrijving: Airco aan de voorkant van het huis nogal opzichtig in het zicht. Gewoon plompverloren op de grond, naast de voordeur.

Beetje beter plaatje:
Zie boven. In deze hele wijk heb ik nog nooit een airco of warmtepomp zo de buurt zien 'ontsieren'. Vandaar mijn vraag.

Misschien komt er nog wel een plantenbak oid voor te staan hoor. Ben gewoon nieuwsgierig of dit zomaar mag. Vind het persoonlijk nogal een 'str#nt' gezicht maar dat snapten jullie al.

[ Voor 37% gewijzigd door AvK op 29-07-2024 15:26 ]

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

AvK schreef op maandag 29 juli 2024 @ 14:22:
Durf te zeggen dat ik in een nette buurt woon met vriendelijke mensen die elkaar ook nog gedag zeggen enzo. Allemaal hard werkend of genietend van hun pensioen. Men probeert de tuintjes ed ook netjes te houden en er worden bijvoorbeeld geen vuilniszakken of bankstellen bij containers neergezet. Jullie snappen het wel.
Nu heeft een buurman een wel erg opvallende plek uitgezocht voor zijn airco of warmte pomp. Er hangen wel meer van die dingen hier maar altijd aan de achterkant of op een zijgevel.

KNIP
Beetje beter plaatje:
KNIP
Misschien komt er nog wel een plantenbak oid voor te staan hoor. Ben gewoon nieuwsgierig of dit zomaar mag. Vind het persoonlijk nogal een 'str#nt' gezicht maar dat snapten jullie al.
Of dit mag ligt aan de gemeente. In mijn gemeente is dit zonder twijfel toegestaan zonder vergunning omdat de unit onder de 1,5m hoogte blijft. Geluid kan een ding zijn, maar gebaseerd op een plaatje kun je daar niets mee natuurlijk ;)

[ Voor 17% gewijzigd door True op 29-07-2024 16:27 . Reden: afbeeldingen uit quote gehaald ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blurk62
  • Laatst online: 19:45
AvK schreef op maandag 29 juli 2024 @ 14:22:

[Afbeelding]

Beetje beter plaatje:
[Afbeelding]

Zo te zien heeft de buurman een oprit waar z'n auto geparkeerd kan worden. Dan zie je dat ding niet.
Zelf heb ik meer moeite met die camera die ongevraagd op zijn huis gericht staat. O, wacht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
silverball schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 09:57:

Stuur me maar je gegevens via een pm op, dan kijk ik na mijn vakantie er wel naar.

Pagina: 1 ... 3 ... 9 Laatste