Dat is een goede, maar sorry, nee zo moet je niet gaan tellen. los van die 10 kg/m2 zullen deze schuttingen ook meer dan volldoende openingen hebben, en dan heb je al aan die 10 kg/m2 ook niets. Het is een en/en voorwaarde. beide moeten voldoen.
[Afbeelding]
Punt is dat de berekening op positie 1, dus recht tegenover de machine, dus voor de niet klagende buren, OOK goed moet zijn. En dat is ie dus niet als ik de marge op 3 laat. Nu is een marge van 2 wel goed te beargumenteren denk ik, of anders, het feit dat ik overdag ook in 'nachtmodus' draai, dan voldoet het ook, maar anders dus niet...
Ja, helaas het is niet anders, waarbij je volgens ook de handleiding een marge wel goed te verdedigen is. mn omdat je ook een duidelijke bron voor de K1 hebt. ik zou wie wel nog graag door je leverancier bevestigd willen zien, gewoon om op nummer zeker te gaan. (tip)
wat speciek hier bij jou speet is echter waarom je bij marge van 3, terwijl de uitkomsten niet zichtbaar anders zijn dan met de marge op 2 je bij en een (3) voldoet niet krijgt en bij (2) voldoet wel krijgt vind ik vreemd, de gegevens die zichtbaar zijn laten echter in beide gevallen een positief beeld zien.
[Afbeelding]
Daarnaast begrijp ik nog iets niet aan de hele berekening.
B15 (groene cirkel) heeft invloed op de waardes bij de 'tekening' in geel, dus de waardes bij de erfgrens, maar ook bij de waardes in de rode cirkel. Dat is logisch want dat gaat over de grens en de 2 posities op die grens.
Dat is alleen op de marge waarde van toepassing, met de andere waarde die daar boven staat doet de tool niets. is ook zo verwoord.
Daar zie je dan keurig bij positie 1: 43dB staan.Ik neem aan dat dit de berekende waarde is op die positie.
De hele berekening voldoet, maar 43dB is toch al teveel? Het mag toch maar 40dB zijn?
En waarom zie ik die 43dB dan niet terug 'langs de erfgrens' in de gele cirkel?
ja en nee, bij geen stille modus is de grenswaarde inderdaad 40 dB conform Bbl, echter indien je een stille modus hebt mag je overdag (7:00-19:00) daar 5 dB bij op tellen, de wettekst heeft aan dat je vanuit de berekende waarde weer 5 dB mag aftrekken, beide komen echter op het zelfde uit. dus overdag mag je met een stille modus (die hoeft dus niet aan te staan) hij moet alleen formeel aanwezig zijn met een bijbehoorende geluidsvermogen, op 45 dB zitten en dus zit je nog steeds goed.
Zou je warmtepomp echter niet over een formele stille modus beschikken (vast) dan zit je aan de limiet van 40 dB vast en dan zou het in jou geval niet voldoen opleveren.
En als ik de marge omhoog schroef naar 3, dan heeft dat WEL effect op de blauwe cirkel, maar niet op het resultaat op de erfgrens? Hoe moet ik dat zien?
En begrijp ik het goed dat de blauw omcirkelde waardes eigenlijk een soort maximum waardes zijn wat de buitenunit op deze plek MAG produceren? Dus dit gaat werkelijk over de bron?
Nee, de blauwe gegevens geven de geluidswaarden van de bron weer aangevuld met de K1 factor en een eventuele demping van een omkasting.
pas wel nog je eigen rekentabel aan, bij afschermende tuinmuren moet alles op nul staan.
[
Voor 5% gewijzigd door
MacD007 op 24-07-2024 15:58
]