Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:59
MacD007 schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 11:28:
ik zelf helaas niet, ik weet wel dat er kasten zijn waar goede ervaringen mee zijn opgedaan, echter dit zijn veelal bakbeesten die je veelal niet graag in je tuin hebt willen staan en daarbij ook behoorlijk duur zijn.
Zit naar die DICE te kijken: een blok van grofweg 1,5m x 1,5m x 1,5m en 120 kg. Je hebt zo'n ding nodig als je een te kleine tuin hebt, los van de kosten wil je dat toch helemaal niet... 8)7

In die context: zijn er al (dure) warmtepompen die op 50 cm van de erfgrens van zichzelf aan de norm voldoen? Niemand gaat zo'n ding midden in de tuin zetten, in de hoek uit het zicht de meest logische plek.

[ Voor 17% gewijzigd door hoevenpe op 20-07-2024 12:06 ]

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:36
TekkenLord schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 11:26:
[...]

Ben ook benieuwd. Nog aan het orientieren voor een split airco maar will niet dat de buren last hebben. Insteek is om de buitenunit tegen de aanbouw van de buren te plaasten.

Ben deze nu aan het bekijken:
https://www.reducd.nl/pro...el?variant=40482087174188

Kost toch al EUR 2600 met installatie. Dus samen tegen de EUR 5000 met een split airco. Maar het zou gemiddeld zo een 14dB(A) geluidsreductie verwezenlijken.
Wat betekent gemiddeld?

14dB bij dit soort kasten is in het hoge frequentiebereik fors en in het lage frequentiebereik absoluut onhaalbaar. Zie de dempingscurve.

Je moet bijna uitgaan van worst case of in detail weten welk geluid (frequentie, sterkte) je moet dempen.
hoevenpe schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 11:34:
[...]

Zit naar die DICE te kijken: een blok van grofweg 1,5m x 1,5m x 1,5m en 120 kg. Je hebt zo'n ding nodig als je een te kleine tuin hebt, los van de kosten wil je dat toch helemaal niet... 8)7
Ergo, geen warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:55
Rukapul schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 12:07:
[...]

Wat betekent gemiddeld?

14dB bij dit soort kasten is in het hoge frequentiebereik fors en in het lage frequentiebereik absoluut onhaalbaar. Zie de dempingscurve.
ja, daarom ook mijn eerdere opmerking.
Je moet bijna uitgaan van worst case of in detail weten welk geluid (frequentie, sterkte) je moet dempen.

[...]

Ergo, geen warmtepomp.
of je gaat gewoon voor een type met een laag geluidsniveau en die zijn er gewoon.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
MacD007 schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 12:21:
of je gaat gewoon voor een type met een laag geluidsniveau en die zijn er gewoon.
Dan snap ik het probleem niet: iedereen zo'n stille WP in een hoek van de tuin, erfgrens geen issue.

Of zijn die 3x zo duur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 22:34
RemcoDelft schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 10:47:
Ik heb zelf nog geen last van deze apparaten, maar vraag me wel af wat ouderdom met de geluidsproductie gaat doen. Ik heb heel veel apparaten, van computer tot ventilator tot centrale afzuiging gezien die stuk voor stuk allemaal meer herrie gaan maken naarmate ze ouder worden. Als dat met warmtepompen ook het geval is kan het dus zijn dat installaties die nu voldoen, over een aantal jaren niet meer voldoen.
Dat is een kwestie van periodiek onderhoud. Bij een airconditioning / warmtepomp houdt dit in dat je deze om de zoveel tijd moet schoonmaken, vuil tussen de lamellen verwijderen en de ventilator schoonmaken. Verder zit er in beginsel geen onderhoud aan een gesloten koelsysteem. Tenzij de compressor zelf is versleten of één van de kleppen of ventielen in het systeem niet meer naar behoren werkt.

Het zou helmaal geen gek idee zijn als de wetgever een artikel opneemt die de gebruiker van de installatie verplicht deze in goede conditie te houden zodat de installatie niet na verloop van tijd (meer) geluidoverlast gaat veroorzaken. Omdat een koeltechnische installatie dus nauwelijks tot geen onderhoud nodig heeft voorziet de milieuwet, die gaat over de broeikasgassen in de installatie, niet zozeer in het benodigde onderhoud van de niet koeltechnische kant van de zaak. Vuile ventilatorbladen vormen geen gevaar voor met milieu maar ze veroorzaken wel een hoop meer geluid en er is op dit moment geen wet die verplicht om die schoon te maken zodra dat nodig is.

Wellicht komt dit nog in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Henri. schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 10:58:
Zijn er hier ook mensen die praktijkervaring hebben met een ombouwkast?
Ik zie dat ze duur zijn en goede resultaten behalen, maar hoe is dat in de praktijk?
Ik denk dat je het geld beter kunt besteden aan een buitenunit van hogere kwaliteit die van zichzelf minder geluid produceert. Dat is vaak goedkoper dan het (achteraf) plaatsen van een ombouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
FrankHe schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 12:47:
Ik denk dat je het geld beter kunt besteden aan een buitenunit van hogere kwaliteit die van zichzelf minder geluid produceert. Dat is vaak goedkoper dan het (achteraf) plaatsen van een ombouw.
Bestaat dat dan al, een WP die je tegen de schutting kan plaatsen en aan de normen voldoet?

Leuk 40 db op 3 meter van de erfgrens, heb je weinig aan bij een huis van minder dan 6m breed. Midden in de tuin gaat menig relatie niet overleven... ;)

[ Voor 6% gewijzigd door hoevenpe op 20-07-2024 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
hoevenpe schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 12:49:
[...]

Bestaat dat dan al, een WP die je tegen de schutting kan plaatsen en aan de normen voldoet?

Leuk 40 db op 3 meter van de erfgrens, heb je weinig aan bij een huis van minder dan 6m breed. Midden in de tuin gaat menig relatie niet overleven... ;)
Het moet uit de lengte of uit de breedte komen.

Een buitenunit die op papier vrijstaand 40 dB doet op 1 m dien je dus op 1 m van de erfgrens te zetten en niet tegen een muur aan want zodra die aan één kant is ingesloten moet je er weer dB's bij optellen vanwege de reflecties. Plaats je de unit achter in de tuin dan heb je er minder last van dan wanneer die tegen je eigen gevel staat. Zit er een pad achter de tuin dan is dat mooi meegenomen want dan zit de erfgrens van de achterburen aan de andere kant van dat pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TekkenLord
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 20:18
Rukapul schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 12:07:
[...]

Wat betekent gemiddeld?

[...]

Ergo, geen warmtepomp.
Goede vraag die ik ook wou stellen aan het bedrijf. Dit staat bij het stuk over geluidsdemping

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xnPUxigMCvI1PlneqrQAFNhAb_M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9O47SrZr8s4LxV1RfWeNrkC5.jpg?f=fotoalbum_large

Ben ook een noob in dit onderwerp. Ben nog volop aan het inlezen. Kernvraag is als ik een buitenunit van een Mitsubishi HI tegen de muur van de aanbouw van de buren (in een hoek tegen de erfgrens dus), ik nog voldoe aan alle regelgeving wat betreft de geluidseisen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qM4nVtuynKBoRxV13vYgHo4ddDw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jwDjsIVbJwVU5dMqczCNgS5Q.jpg?f=fotoalbum_large

En wat zullen de waardes met de omkasting? En zal de performance er onder lijden? Dat soort vragen.

Ik volg ook dit topic: https://gathering.tweaker...message/79601750#79601750
Dus ik wou dat soort ellende ook niet meemaken. :)
Zeker als bij een offerte voor de split airco al staat in algemene voorwaarden: "opdrachtnemer garandeert niet dat deze installaties aan de geluidsnormen die voortvloeien uit het bouwbesluit, burenrecht of andere wettelijke bepaling (al dan niet op de erfgrens) voldoen."

Heb ook naar andere stillere buitenunits gezocht (zoals Daikin, LG) maar hebben zelfde waardes voorzover ik het nu kan zien.

Dus vandaar mijn interesse in een geluiddempende omkasting als mogelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
hoevenpe schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 12:26:
[...]

Dan snap ik het probleem niet: iedereen zo'n stille WP in een hoek van de tuin, erfgrens geen issue.

Of zijn die 3x zo duur?
geen idee, in de hoek van de tuin zal echter vrijwel altijd lastig worden, of je moet achter, links en rechts geen woonbestemming hebben, dan gaat het lukken, en dat met waarschijnlijk elke warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
MacD007 schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 13:30:
geen idee, in de hoek van de tuin zal echter vrijwel altijd lastig worden, of je moet achter, links en rechts geen woonbestemming hebben, dan gaat het lukken, en dat met waarschijnlijk elke warmtepomp.
Erfgrens is toch bepalend? Genoeg plekken in de tuin waar je 10 meter van de dichtbijzijnde gevel zit, maar wel op de erfgrens.

Dat gezegd hebbende: met je buurman (m/v) op een akkoordje gooien en twee identieke warmtepompen tegen elkaar op de erfgrens zetten. Afstand naar alle andere buren meer dan 5 meter en geen geklaag want je zit beide in hetzelfde schuitje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
FrankHe schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 12:45:
[...]

Dat is een kwestie van periodiek onderhoud. Bij een airconditioning / warmtepomp houdt dit in dat je deze om de zoveel tijd moet schoonmaken, vuil tussen de lamellen verwijderen en de ventilator schoonmaken. Verder zit er in beginsel geen onderhoud aan een gesloten koelsysteem. Tenzij de compressor zelf is versleten of één van de kleppen of ventielen in het systeem niet meer naar behoren werkt.

Het zou helmaal geen gek idee zijn als de wetgever een artikel opneemt die de gebruiker van de installatie verplicht deze in goede conditie te houden zodat de installatie niet na verloop van tijd (meer) geluidoverlast gaat veroorzaken. Omdat een koeltechnische installatie dus nauwelijks tot geen onderhoud nodig heeft voorziet de milieuwet, die gaat over de broeikasgassen in de installatie, niet zozeer in het benodigde onderhoud van de niet koeltechnische kant van de zaak. Vuile ventilatorbladen vormen geen gevaar voor met milieu maar ze veroorzaken wel een hoop meer geluid en er is op dit moment geen wet die verplicht om die schoon te maken zodra dat nodig is.
Indirect wel, want de geluidseisen zijn altijd geldig, dus op het moment dat een warmtepomp of airco aan deze eisen moet voldoen is dat dus altijd, ook na 2 of 3 jaar.
Wellicht komt dit nog in de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
hoevenpe schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 13:38:
[...]

Erfgrens is toch bepalend? Genoeg plekken in de tuin waar je 10 meter van de dichtbijzijnde gevel zit, maar wel op de erfgrens.
sorry, gevel is niet bepaalend maar zoals je zelf zegt de erfgrens.
Dat gezegd hebbende: met je buurman (m/v) op een akkoordje gooien en twee identieke warmtepompen tegen elkaar op de erfgrens zetten. Afstand naar alle andere buren meer dan 5 meter en geen geklaag want je zit beide in hetzelfde schuitje.
En je zou dat wel op een akkordje met je buurman gooien, maar als deze verhuist hebben jullie beide cq de nieuwe bewoner wel een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
MacD007 schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 14:03:
En je zou dat wel op een akkordje met je buurman gooien, maar als deze verhuist hebben jullie beide cq de nieuwe bewoner wel een probleem.
Die nieuwe bewoner gaat niet klagen want dan moet z'n eigen warmtepomp ook weg... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TekkenLord
MacD007 schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 11:31:
[...]

Over dit merk hoor je eigenlijk ook wel goede dingen. ik verwacht echter dat 14 dB (wat heel hoog is) mogelijk iets minder zou kunnen zijn. Echter zou je dat geld niet beter in een stillere aico steken, ik denk dat je onder de steep daar een betere deal mee hebt.
Dit soort kasten zijn eigenlijk meer een soort van noodoplossing als je geen andere optie meer hebt.

Welk merk en type airco had je in gedachten?
Dank je wel voor je feedback. Het gaat om Mitsubishi Heavy Industries met buitenunit modelnummers SRC25ZSX-W of SRC35ZSX-W.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qM4nVtuynKBoRxV13vYgHo4ddDw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jwDjsIVbJwVU5dMqczCNgS5Q.jpg?f=fotoalbum_large

Of zo een Daikin:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tbVvwCBFlSP_VPGgeyUdiQcUnMg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YWvMfep4Ew79gUjrkBZNzgdo.jpg?f=fotoalbum_large

Ruwweg zelfde geluidswaardes;

Ik heb er geen stillere buitenunits kunnen vinden.

Door mijn achtergevel is nu voorlopig de enige optie om het tegen de aanbouw van de buurman te plaatsen.
Maar dan ben ik dus bang dat ik de normen van 40dB/45dB wel ga overschrijden (plaatsing zonder omkasting). Of ik moet de buitenunit ophangen ter hoogte van de eerste verdieping. Ik woon in een rijtjeshuis met een gevelbreedte van 5,5 meter.
Mijn buurman vind het nu prima dat ik het zo zal plaatsen tegen de aanbouw. Maar wat zal er gebeuren als hij of zijn gezin het toch te luid vindt? Of als ze gaan verhuizen en de nieuwe buren er wel last van hebben?
Of ik moet de achterunit zo ver in de tuin plaatsen tegen de schuur op 3 a 4 meter van de achtergevel (en 2,7 meter van de erfgrens). Dan in de tuin laten graven voor de leidingen/elektra richting huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
TekkenLord schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 15:14:
Had zelf de NIBE S2125 gevonden, claimt nog stiller te zijn: geluidsdruk op 3 meter 40,5/44,5 afhankelijk van de versie. Geen idee of dit vergelijkbare waarden zijn of dat ik appels met peren aan het vergelijken ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
hoevenpe schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 15:35:
[...]

Had zelf de NIBE S2125 gevonden, claimt nog stiller te zijn: geluidsdruk op 3 meter 40,5/44,5 afhankelijk van de versie. Geen idee of dit vergelijkbare waarden zijn of dat ik appels met peren aan het vergelijken ben.
Jup, appels met kokosnoten. vergeet die geluidsdruk (Lp) en kijk naar de geluidsvermogen (max) LwAmax.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Of ik moet de achterunit zo ver in de tuin plaatsen tegen de schuur op 3 a 4 meter van de achtergevel (en 2,7 meter van de erfgrens). Dan in de tuin laten graven voor de leidingen/elektra richting huis.
Het kromme is dat dat juridisch niets uitmaakt, erfgrens is erfgrens. Dat een warmtepomp achter in de tuin op 10 meter van alle gevels voor iedereen beter is doet daar helaas niets aan af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
MacD007 schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 15:37:
Jup, appels met kokosnoten. vergeet die geluidsdruk (Lp) en kijk naar de geluidsvermogen (max) LwAmax.
Dat staat dan weer niet in de specsheet, alleen deze getallen worden genoemd. Niet gek dat de leek denkt dat dit oké is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
[...]

Dank je wel voor je feedback. Het gaat om Mitsubishi Heavy Industries met buitenunit modelnummers SRC25ZSX-W of SRC35ZSX-W.

[Afbeelding]

Of zo een Daikin:
[Afbeelding]

Ruwweg zelfde geluidswaardes;

Door mijn achtergevel is nu voorlopig de enige optie om het tegen de aanbouw van de buurman te plaatsen.
Maar dan ben ik dus bang dat ik de normen van 40dB/45dB wel ga overschrijden (plaatsing zonder omkasting). Of ik moet de buitenunit ophangen ter hoogte van de eerste verdieping. Ik woon in een rijtjeshuis met een gevelbreedte van 5,5 meter.
Mijn buurman vind het nu prima dat ik het zo zal plaatsen tegen de aanbouw. Maar wat zal er gebeuren als hij of zijn gezin het toch te luid vindt? Of als ze gaan verhuizen en de nieuwe buren er wel last van hebben?
toon volledige bericht
airco's liggen veelal rond de 58 (klein vermogen) tot rond de 60-61-62 dB geluidsvermogen. Warmtepompen zijn veelal een stuk stiller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
MacD007 schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 10:41:
[...]
is dat zo ? :? , in de Bbl art. 4.107 staat namelijk het woord "aangrenzend bouwwerkperceel"

Artikel 4.107 wordt aangestuurd door artikel 4.106 aansturingsartikel, in tabel 4.106 is duidelijk sprake van dat het om een aangrenzend bouwwerkperceel gaat.
In normale taalgebruik dus moeten deze twee percelen aan elkaar liggen, de grenslijn is hier de erfgrens.
tenminste zo lees ik dit.
Voor een perceel wat geen woonfunctie heeft is dus artikel 4.107 lid 2 niet van toepassing, Lid 1 (dus wel, alleen daar gaat het om het geluid wat je in een verblijfsgebied (dus binnen) hoort, waarbij een lichte industriefunctie of overige gebruiksfunctie dan weer is uitgesloten, dus op een fietspad (=.overige gebruiksfunctie) dus ook niet.

voor verbouw wordt verwezen naar artikel 5.4 en 5.14 die echter weer verwijzen naar artikel 4.107 (mn voor lid 2).

Artikel 4.107. (aangrenzend bouwwerkperceel)
1) Een toilet met waterspoeling, een kraan, een mechanische voorziening voor luchtverversing, een installatie voor warmte- of koudeopwekking, een installatie voor het verhogen van waterdruk of een lift veroorzaakt in een op een aangrenzend bouwwerkperceel gelegen verblijfsgebied een volgens NEN 5077 bepaald karakteristiek installatie-geluidsniveau van ten hoogste 30 dB. Dit is niet van toepassing op een op een aangrenzend perceel gelegen lichte industriefunctie of overige gebruiksfunctie.

2) Een installatie voor warmte- of koudeopwekking, die is opgesteld buiten de uitwendige scheidingsconstructie van een bouwwerk, veroorzaakt op de perceelgrens met een bouwwerkperceel voor een andere woonfunctie een geluidsniveau van ten hoogste 40 dB, berekend volgens de bij ministeriële regeling gestelde regels.

bron: https://wetten.overheid.n...97/2024-01-01/#Hoofdstuk4

[...]
toon volledige bericht
Bij nader inzien ga ik met jouw interpretatie mee.

Niet om 'aangrenzend' in de titel maar wel om de context zoals lid 1 in combinatie met de keuze voor 'met'. Volgens mij wordt ook elders in Bouwbesluit aangrenzend expliciet gebruikt. (Al wordt het in jurisprudentie over belanghebbenden wel eens breder geïnterpreteerd.) De toelichting is ook gericht op aangrenzend.

Zit er dus een perceel tussen zonder woonbestemming dan kan er een juridisch gat ontstaan. Gelukkig zijn er maar heel weinig van dat soort percelen, een zeldzaam gemeentelijke voetpad ofzo. Het merendeel van achterpaden etc is onderdeel van een of meer percelen van aanwonenden.

Ik blijf overigens van mening dat de wetgever hier een fout heeft begaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Rukapul schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 18:38:
[...]

Niet om 'aangrenzend' in de titel maar wel om de context zoals lid 1 in combinatie met de keuze voor 'met'. Volgens mij wordt ook elders in Bouwbesluit aangrenzend expliciet gebruikt. (Al wordt het in jurisprudentie over belanghebbenden wel eens breder geïnterpreteerd.) De toelichting is ook gericht op aangrenzend.

Zit er dus een perceel tussen zonder woonbestemming dan kan er een juridisch gat ontstaan. Gelukkig zijn er maar heel weinig van dat soort percelen, een zeldzaam gemeentelijke voetpad ofzo. Het merendeel van achterpaden etc is onderdeel van een of meer percelen van aanwonenden.

Dank je, en ik denk met dat laatste dat ook, aan de andere kant geeft dit ook mogelijkheden, denk hierbij aan brandgangen die ook vaak niet op het eigen perceel behoren.

Ondertussen hebben we echter geen bouwbesluit meer maar de Bbl die op 1-1-2024 is ingegaan. Er is overigens ook een mooi digitale praktijk-handleiding hiervoor.

[ Voor 7% gewijzigd door MacD007 op 20-07-2024 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
MacD007 schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 19:43:
[...]

Dank je, en ik denk met dat laatste dat ook, aan de andere kant geeft dit ook mogelijkheden, denk hierbij aan brandgangen die ook vaak niet op het eigen perceel behoren.
Een brandgang hoort inderdaad niet tot het erf.

Een voetpad typisch wel.

En het is van belang om onderscheid te maken tussen erf en perceel.

De regels verwijzen naar erfgrens en dus 'erf'.
Een voetpad kan ook tot het achtererfgebied horen. Volgens het bestemmingsplan is het voetpad ook bestemd tot "woningen met tuinen en erven". Dit betekent dat de bestemming niet in de weg staat aan het gebruik van het achterste deel van het perceel als erf. (ECLI:NL:RVS:2012:BY7347)

Een brandgang die niet direct is gelegen bij de woning op het perceel en evenmin in feitelijk opzicht is ingericht ten dienste van die woning behoort niet tot het achtererfgebied. (ECLI:NL:RVS:2011:BR3199)
In de meeste gevallen is er bij een achterpad bij woningen sprake van het tweede (voetpad). Het pad hoort bij een of meerdere percelen. Daarmee ligt de erfgrens typisch naast of op het pad. Waar dan ook, de regelgeving is van toepassing. (En terecht, achterin je tuin hoef je ook niet weggejaagd te worden door de installatie van je achterbuurman met of zonder pad ertussen.)

Brandgang komt veel minder voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilvo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10-05 22:43
hoevenpe schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 15:35:
[...]

Ik heb deze site destijds bekeken om wat te vergelijken, maar weet niet of alles nog up to date is.
https://warmtepomp-panel.nl/
Wat mij bijstaat is dat Nibe erg stil is, maar ook permium duur.
Wij hebben 2 jaar geleden gekozen voor een Vaillant VWL monoblock De VWL 75/6 Plus produceert 46 dB in fluistermode en 57 dB bij maximaal belasting en een levert een heel klein beetje meer vermogen dan de Nibe S2125-8 die 55 dB en 50 dB in silent produceert volgens deze link. De Vaillant kost echter minder dan de helft en wij hadden gelukkig geen probleem met een erfgrens.

Let in het algemeen goed op bij de weergegeven waardes. Hoe kleiner de warmtepomp hoe minder geluid, maar als hij te klein is dan krijg je de woning niet warm.

[ Voor 11% gewijzigd door Nilvo op 20-07-2024 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
TekkenLord schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 13:10:
[...]

Goede vraag die ik ook wou stellen aan het bedrijf. Dit staat bij het stuk over geluidsdemping

[Afbeelding]

Ben ook een noob in dit onderwerp. Ben nog volop aan het inlezen. Kernvraag is als ik een buitenunit van een Mitsubishi HI tegen de muur van de aanbouw van de buren (in een hoek tegen de erfgrens dus), ik nog voldoe aan alle regelgeving wat betreft de geluidseisen.
heel simpel en als deze op de erfgrens zou staan met 61 dB geluidsvermogen en een kast die 14 dB reductie geeft kom je uit op 61-/-14=47 dB daarmee zou je dus de limiet van 40 dB niet gaan halen, zelfs de 45 dB dus ook niet. en ja, dit is even heel erg door de bocht, maar dat was ook de vraag toch?
[Afbeelding]

En wat zullen de waardes met de omkasting? En zal de performance er onder lijden? Dat soort vragen.

Ik volg ook dit topic: https://gathering.tweaker...message/79601750#79601750
Dus ik wou dat soort ellende ook niet meemaken. :)
Zeker als bij een offerte voor de split airco al staat in algemene voorwaarden: "opdrachtnemer garandeert niet dat deze installaties aan de geluidsnormen die voortvloeien uit het bouwbesluit, burenrecht of andere wettelijke bepaling (al dan niet op de erfgrens) voldoen."

Heb ook naar andere stillere buitenunits gezocht (zoals Daikin, LG) maar hebben zelfde waardes voorzover ik het nu kan zien.

Dus vandaar mijn interesse in een geluiddempende omkasting als mogelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Rukapul schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 20:41:
[...]

Een brandgang hoort inderdaad niet tot het erf.

Een voetpad typisch wel.

En het is van belang om onderscheid te maken tussen erf en perceel.

De regels verwijzen naar erfgrens en dus 'erf'.

[...]

In de meeste gevallen is er bij een achterpad bij woningen sprake van het tweede (voetpad). Het pad hoort bij een of meerdere percelen. Daarmee ligt de erfgrens typisch naast of op het pad. Waar dan ook, de regelgeving is van toepassing. (En terecht, achterin je tuin hoef je ook niet weggejaagd te worden door de installatie van je achterbuurman met of zonder pad ertussen.)

Brandgang komt veel minder voor.
toon volledige bericht
nee, de naam is hier niet bepaald, maar gewoon of dat stukje wel tot je perceel behoort of niet en of dat naastgelegen stukje de woonfunctie heeft (een losse brandgang heeft die functie niet), de kadasterkaart geeft daar de enige duidelijk over.
een fietspad/voetpad behoort tot de gemeente en die hebben over dat stukje dus ook het eigendomsrecht en is dit dus een apart stukje perceel met zijn eigen perceelnummer cq maakt deel uit van de openbare weg (heeft dus ook een perceelnummer) en dat zie je dus ook op de kadasterkaart.
het kan zijn dat een brandgang verdeeld is over de aangrensenden percelen waarbij een recht op gebruik van dit pad is aangegeven, dit vind je echter altijd terug in je koopcontract.

[ Voor 3% gewijzigd door MacD007 op 21-07-2024 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:00
Rukapul schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 18:38:
[...]

Dan heb ik zo'n zeldzaam geval :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ccsa9iHloqZfYvpgfHhGJX_K-sU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nDPpXUuM78JCBG1xr847YIYI.png?f=user_large
Rode lijnen zijn perceelgrenzen met daartussen 2 groenstroken en een fietspad, totaal 9,5m breed.
Mijn idee was dan ook om een WP tegen de perceelgrens te zetten.

dat stuk is tussen de percelen is bestemd voor:

groenvoorzieningen;
bermen en beplanting;
speelvoorzieningen;
openbare nutsvoorzieningen;
waterlopen en waterpartijen, met dien verstande dat ter plaatse van de aanduiding “water" minimaal 90% moet worden ingericht als oppervlaktewater;
voet- en fietspaden;
een geluidwerende voorziening, ter plaatse van de aanduiding "geluidwal",
maar ook voor de daarbij behorende:
kunstobjecten;
verhardingen.

[ Voor 16% gewijzigd door Nnoitra op 21-07-2024 01:11 ]

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:43

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Huishoudelijke mededeling:
Wegens grote overlap "Het grote geluidseisen airco en wp topic" samengevoegd met het topic "De WPAC (warmtepompen en airco’s) geluidseisen rekentool".

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TekkenLord
MacD007 schreef op zondag 21 juli 2024 @ 00:29:
[...]
heel simpel en als deze op de erfgrens zou staan met 61 dB geluidsvermogen en een kast die 14 dB reductie geeft kom je uit op 61-/-14=47 dB daarmee zou je dus de limiet van 40 dB niet gaan halen, zelfs de 45 dB dus ook niet. en ja, dit is even heel erg door de bocht, maar dat was ook de vraag toch?

[...]
Dank je wel. Dat is de antwoord op mijn kernvraag inderdaad. Ik zal REDUCD nog even benaderen of ze toch iets kunnen betekenen voor mijn specifieke geval.

Had nog een YouTube video gevonden van hoe REDUCD zo een omkasting plaatst. Lastigste lijkt me de uitsparing maken en later het deels demonteren voor onderhoud.

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Warmtepomp omkasting installeren I REDUCD

Alternatief is dan in het midden van de achtergevel de buitenunit laten ophangen met omkasting als het mogelijk is.

Anders houdt het voorlopig op. En dan wachten tot er stillere airco buitenunits zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11-05 18:58
MacD007 schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 15:41:
[...]

airco's liggen veelal rond de 58 (klein vermogen) tot rond de 60-61-62 dB geluidsvermogen. Warmtepompen zijn veelal een stuk stiller.
Klopt het dat er echt geen airco buitenunits zijn die stiller zijn dan dit? Ik heb even zitten zoeken, en er is niet echt een makkelijk overzicht te vinden, maar de grotere merken zitten allemaal rond die spec.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borisvkr
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 03-10-2024
Ik zit even te zoeken wat ik nu precies in moet vullen in die excel sheet voor onderstaande situatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kUzKacmYwuctAaaupwf3G6QckAo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8uLy8iKxzDR91QNjZypSTG96.jpg?f=fotoalbum_large

Groen is mijn perceel met daarop mijn woning in lichtblauw. Rode blokje is de buitenunit.

De buitenunit staat dus haaks op het onderste perceel (die er geen last van hebben...) maar de klager is het witte perceel links met de blauwe woning. Als ze buiten zitten en de "vreselijke bromtoon" horen zitten ze ongeveer waar het woord 'dakraam' staan in de tuin, en vluchten ze naar binnen. Het moet echt een verschrikkelijke hel zijn.

De buitenunit staat zelf 4.9m van de erfgrens/schutting af, en reken je naar de hoek van het perceel van de buurman, is dat 7m. De unit zelf staat 60cm van de grond af, is 75cm hoog en 1m breed, en staat 150cm van de hoek van de (stenen) woning af.

Een extra meetpunt (?) is de dichtsbijzijnde deur vd aanbouw vd buren op zo'n 17m (hart deur-hart wp). Daartussen staan dus al 2 schuttingen. Ander meetpunt zou een dakraam kunnen zijn, maten moet ik even gokken maar ik denk een meter of 22-24 (schuin naar boven).

Oh ja, systeem is een Nibe F2040-6kW met een VVM-S320.
Specs:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1-fLVWU8YnRTSjyP7xl1QYdLSeA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/fW2Q5ri0sLJZxdgOktZfLd4q.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/07wN7HqY7UjWOXNeXZW5ZwWQWq0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/0tWrqsx9cXqfjZ7ZIZbo2RIq.png?f=fotoalbum_tile

Overigens heeft deze buurman zelf 2 airco's op zijn aanbouw staan maar die maken natuurlijk geen lawaai. Want die zijn van hem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Ik zou even gaan luisteren. Je kunt de buitenunit misschien ook om de hoek zetten. (op de lengtemuur achter het huis)

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:38
Borisvkr schreef op maandag 22 juli 2024 @ 13:54:
Ik zit even te zoeken wat ik nu precies in moet vullen in die excel sheet voor onderstaande situatie:

[Afbeelding]

Groen is mijn perceel met daarop mijn woning in lichtblauw. Rode blokje is de buitenunit.

De buitenunit staat dus haaks op het onderste perceel (die er geen last van hebben...) maar de klager is het witte perceel links met de blauwe woning. Als ze buiten zitten en de "vreselijke bromtoon" horen zitten ze ongeveer waar het woord 'dakraam' staan in de tuin, en vluchten ze naar binnen. Het moet echt een verschrikkelijke hel zijn.

De buitenunit staat zelf 4.9m van de erfgrens/schutting af, en reken je naar de hoek van het perceel van de buurman, is dat 7m. De unit zelf staat 60cm van de grond af, is 75cm hoog en 1m breed, en staat 150cm van de hoek van de (stenen) woning af.

Een extra meetpunt (?) is de dichtsbijzijnde deur vd aanbouw vd buren op zo'n 17m (hart deur-hart wp). Daartussen staan dus al 2 schuttingen. Ander meetpunt zou een dakraam kunnen zijn, maten moet ik even gokken maar ik denk een meter of 22-24 (schuin naar boven).

Specs:
[Afbeelding][Afbeelding]

Overigens heeft deze buurman zelf 2 airco's op zijn aanbouw staan maar die maken natuurlijk geen lawaai. Want die zijn van hem.
toon volledige bericht
Ik mis je vraag in de tekst. Ik zou beide als extra meetpunt opgeven.
Let op je Q, die zal door je schutting wel zakken om de reflectie mee te nemen.

Extra meetpunten of niet, je moet onder de 40dBA op de erfgrens blijven.

Let

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Dinictus208 schreef op maandag 22 juli 2024 @ 13:59:
Ik zou even gaan luisteren. Je kunt de buitenunit misschien ook om de hoek zetten. (op de lengtemuur achter het huis)
je kunt gaan luisteren tot je een ons weegt, heeft dus geen enkele zin.
Je hebt gewoon twee opties:
1) via de WPAC tool berekening; en dan ga je uit van de formele geluidsvermogen op 100% (LwAmax) en de desbetreffende afstand tot de erfgrens. waarbij de warmtepomp als bol-bron wordt gezien.

2) je gaat volgens de juiste voorwaarden (oa handleiding meten industrielawaai) laten meten met daarbij de juiste instellinge van de warmtepomp. (is overigens een behoorlijk prijzige optie, reken maar op circa 1.500-3.000 euro voor één meting.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

MacD007 schreef op maandag 22 juli 2024 @ 14:32:
[...]

je kunt gaan luisteren tot je een ons weegt, heeft dus geen enkele zin.
Je hebt gewoon twee opties:
1) via de WPAC tool berekening; en dan ga je uit van de formele geluidsvermogen op 100% (LwAmax) en de desbetreffende afstand tot de erfgrens. waarbij de warmtepomp als bol-bron wordt gezien.

2) je gaat volgens de juiste voorwaarden (oa handleiding meten industrielawaai) laten meten met daarbij de juiste instellinge van de warmtepomp. (is overigens een behoorlijk prijzige optie, reken maar op circa 1.500-3.000 euro voor één meting.)
Waarom heeft dat geen enkel zin? Als je gaat luisteren, hoor je misschien zelf ook een geluid dat je zelf niet wilt produceren en dan neem je actie.... niet alles hoeft direct via richtlijnen en regels. Je kunt ook gewoon een leuke, sociale buurman zijn met een praktische insteek.

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borisvkr
Als ik 2m van de machine vandaan sta hoor ik hem al niet meer. Nu weet ik wel dat geluid erg vervelend kan zijn, en zich kan 'ophopen' of dat er een resonantie oid als een staande golf ontstaaat etc. Dus alles kan natuurlijk. Ik weet bijna 100% zeker dat alles volgens de regels en specs zal voldoen, maar als buurman zijn poot stijf houd kan ik wel met tabellen en cijfers gaan zwaaien, daar lossen we niks mee op. Het invullen van deze sheet is dan ook meer voor mijzelf om echt die laatste paar procenten twijfel weg te nemen.

Ik ben inderdaad al met de installateur aan het kijken of we de buitenunit om het hoekje kunnen zetten. Dat gaat mij dan wel zo'n 1000-1200 euro kosten... Punt is, ik ben bang dat de buurman hem dan NOG hoort, gewoon omdat ie weet dat ie er is, snap je...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Borisvkr schreef op maandag 22 juli 2024 @ 13:54:

[Afbeelding]

Specs:
[Afbeelding][Afbeelding]

toon volledige bericht
Je moet gaan rekenen met afstand A (loodrecht afstand tot erfgrens van bron tot de erfgrens), dus circa de 4,5m die je aangeeft.

zie de handleiding hoe je de bron middelpunt moet gaan bepalen, ook de hoogte speelt hier een rol in.
op de erfgrens speelt de houten schutting hier geen enkele rol in, dus daar krijg je geen aftrek over.

bedenk ook dat je voor de WPAC jou situatie om 90 graden moet draaien, de gevel waar de warmtepomp tegen aanstaat is dan je X-as, de y-as wordt de lijn richting de erfgrens.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yR_qEYBje2RIi2LtHdPw0U98xOs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yQv3fUBqjcRPVJOFndYlSz0p.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door MacD007 op 22-07-2024 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borisvkr
MacD007 schreef op maandag 22 juli 2024 @ 14:45:
[...]
Je moet gaan rekenen met afstand A (loodrecht afstand tot erfgrens van bron tot de erfgrens), dus circa de 4,5m die je aangeeft.
Maar dat geeft een vertekend beeld? Want dat is niet de afstand tot de erfgrens van de buurman? Die ligt schuin tegenover de bu, op 7m.

Maar als de tool aangeeft dat het op die 4,5m al ok is, dan zijn we er al natuurlijk.

[ Voor 10% gewijzigd door Borisvkr op 22-07-2024 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:01
Als je voldoet aan de 4.5 4.9 meter dan voldoe je aan alle mogelijke scenario's. Probeer dat eerst eens.

[ Voor 5% gewijzigd door P5ycho op 22-07-2024 14:52 ]

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsmid6
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09-05 14:11
P5ycho schreef op maandag 22 juli 2024 @ 14:49:
Als je voldoet aan de 4.5 meter dan voldoe je aan alle mogelijke scenario's. Probeer dat eerst eens.
Hoe bedoel je de 4.5 meter?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
jsmid6 schreef op maandag 22 juli 2024 @ 14:50:
[...]

Hoe bedoel je de 4.5 meter?
Zie deze post:
[...]

[ Voor 3% gewijzigd door P5ycho op 22-07-2024 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Mag aannemen dat dit een rekenvoorbeeld betreft: als dit de daadwerkelijke situatie zou zijn gaat het toch nergens over. Het huis van de buren staat op meer dan 15 meter afstand, die hoort op zijn terras helemaal niets.

Ik snap dat de wetgever buren wil beschermen, je geen airco of warmtepomp op 2 meter van een slaapkamerraam moet plaatsen. Rekening houden met elkaar bij 5,5 meter beukmaat, leven en laten leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Dat kun je wel zeggen, maar de initiele investering en kosten van eventuele conflicten zijn niet mals. Je kunt wel hopen op 'leven en laten leven', maar je kunt het niet eisen als je niet voldoet aan de wetgeving.

Toch even dat sommetje doen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borisvkr
hoevenpe schreef op maandag 22 juli 2024 @ 15:00:
[...]

Mag aannemen dat dit een rekenvoorbeeld betreft: als dit de daadwerkelijke situatie zou zijn gaat het toch nergens over.
Dit is een echte situatie met een echte klagende buurman die "zijn huis invlucht omdat ie een enorme irritante bromtoon hoort van mijn warmtepomp"... serieus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Borisvkr schreef op maandag 22 juli 2024 @ 15:04:
Dit is een echte situatie met een echte klagende buurman die "zijn huis invlucht omdat ie een enorme irritante bromtoon hoort van mijn warmtepomp"... serieus.
Bizar...

Als het hier niet kan dan is een standaard warmtepomp voor 95% van Nederland geluidtechnisch onmogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borisvkr
Ik heb nu eea zo ingevuld, en ik zie dan 2 tegenstrijdige dingen? Helemaal onderaan staat 'VOLDOET NIET' met 59db(A) voor de periode 19:00-07:00. Ja, ik weet dat de berekening uitgaat van vollast, 100Hz etc.

Maar rechts de 'layout' staat op de erfgrens maar 29dB... dat is dan toch prima?

Hoe moet ik die 'voldoet niet' lezen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OsfqMZiQmezd373pbwRGLLWoKkw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CefDYv2WBTywSFDEZf6BpnGh.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Borisvkr schreef op maandag 22 juli 2024 @ 14:48:
[...]

Maar dat geeft een vertekend beeld? Want dat is niet de afstand tot de erfgrens van de buurman? Die ligt schuin tegenover de bu, op 7m.

Maar als de tool aangeeft dat het op die 4,5m al ok is, dan zijn we er al natuurlijk.
oeps, je hebt helemaal gelijk, dat is dus blijkbaar de andere buurman, want die zul je dus ook moeten meenemen.
voor de andere buurman moet je inderdaad die 7,5m (circa) aanhouden, want dat is dan de kortste afstand tot zijn erfgrens (de hoek).
Ik zou eerst de berekening gaan doen, stuur je eigen berekening maar in een pm naar mij toe dan kijk ik er wel naar. maar met 7,5m zou je eigenlijk niet al te veel zorgen moeten maken.
En deze regels zijn er nu juist voor dit soort gevallen.
Vraag bij Nibe aub ook nog de desbetreffende K1 factor na, die hebben we ook nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Borisvkr schreef op maandag 22 juli 2024 @ 15:09:
Ik heb nu eea zo ingevuld, en ik zie dan 2 tegenstrijdige dingen? Helemaal onderaan staat 'VOLDOET NIET' met 59db(A) voor de periode 19:00-07:00. Ja, ik weet dat de berekening uitgaat van vollast, 100Hz etc.

Maar rechts de 'layout' staat op de erfgrens maar 29dB... dat is dan toch prima?

[Afbeelding]
cel I18 zou mogelijk N zijn, want ik denk dat daar dus ook de openbare weg loopt, of loppt deze rechts van je tekening ? want dan is het J.
bij de afscheidende tuinmuren, volgens je tekst zijn dat houten schuttingen, dus die tellen helaas niet mee, dus die moet je op 0,0 zetten.

[ Voor 8% gewijzigd door MacD007 op 22-07-2024 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borisvkr
De openbare weg loopt a/d onderkant vd tekening, waar (inderdaad) het nulpunt van de berekening ligt. Ik zal van I18 dus even N maken.

Overigens, als ik dus een (groen) tuinscherm invoer op de erfgrens, krijg ik wel 'VOLDOET' bij 19:00-07:00.

[ Voor 29% gewijzigd door Borisvkr op 22-07-2024 15:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Borisvkr Stap 0 is vaststellen dat het inderdaad jouw warmtepomp is die de overlast geeft. Zeker met reflecties en lage frequenties is lokaliseren op gehoor best lastig.
Dus zelf luisteren (evt met smartphone met Spectroid b.v als je je gehoor niet vertrouwt) en klachten correleren met de werkelijke draaitijden.
Met dit weer neem ik aan dat het alleen SWW en topkoeling is, dat kan je prima om te testen een uurtje uitstellen.

Daarna komt stap 1 (modelleren, de normen) en stap 2 (aanpassing installatie met andere montage/demping/...)

De koelkast in de keuken is bij mij op 1 specifieke plek in de woonkamer overlastgevend, 50 cm naar een willekeurige kant is de brom weg. In de keuken zelf is ook geen brom te horen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Borisvkr schreef op maandag 22 juli 2024 @ 15:18:
De openbare weg loopt a/d onderkant vd tekening, waar (inderdaad) het nulpunt van de berekening ligt. Ik zal van I18 dus even N maken.

Overigens, als ik dus een (groen) tuinscherm invoer op de erfgrens, krijg ik wel 'VOLDOET' bij 19:00-07:00.
die extra positie moet je dus in "Invoer extra positie 1" gaan invoeren, zie hier het voorbeeld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ikJogD0m7gsnqfmDrdKEW0cRU3U=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/eg12FqrSi4Fjq1mFEzYC0hin.png?f=user_large
dus [b]x-as pos 1 wordt 14,3m[/b (cel C35)] en y-as wordt 5,5m (cel C36) (foutje op sheet), heeft echter geen uitwerking op het resulaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DRoeyFo410aVtQySgOh1OHHCYiQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lJmFnrIeO1pzXCQsTvSCNNm0.png?f=fotoalbum_large
Wat echter de oorzaak van "voldoet niet" is de k1 factor van 3 dB, hiermee wordt je stille modus met 3 dB verhoogd en komt uit op 59 dB en dan wordt het lastig om aan de 40 Db te komen. Heeft de Nibe slechts één stille modus of is er nog een mogelijke tweede ?
De 45 dB grens ga je namelijk al met de genoemde 4,5m bij je andere buurman halen, dus die diagonale 7,5m zijn daar geen probleem.
Helaas is het WPAC tool voor dit soort berekeningen wat minder geschikt. cq heeft zijn beperkingen.
en wat @Proton_ ook aangeeft is puur op het gehoor afgaan gewoon heel subjectief.
Helaas houden de normen voor de geluidseisen ook niet direct rekening met bromgeluiden ed, daarvoor wordt mn de K1 factor als aanvulling/aanpassing gebruikt.

[ Voor 21% gewijzigd door MacD007 op 22-07-2024 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borisvkr
Ik kan 2 frequenties aangeven in de Nibe waarop 'geknepen' wordt.

Ik heb hem nu zo ingesteld dat de buitenunit van 19:00-07:00 op max. 25Hz draait, en van 07:00 - 19:00 op max. 50Hz... en MET deze instelling klaagt de buurman dus steen en been.

Ik weet niet wat de K1 (?) waardes daarvoor zijn; ik heb wel vanmorgen een mail gestuurd naar Nibe met het verzoek om de tabel die ik hierboven al toonde voor de LW(A) te geven voor die 2 stille modes (25hz en 50hz) want ik neem aan dat die LW(A) voor de vollast, dus 6kW@100Hz is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Borisvkr schreef op maandag 22 juli 2024 @ 15:45:
Ik kan 2 frequenties aangeven in de Nibe waarop 'geknepen' wordt.

Ik heb hem nu zo ingesteld dat de buitenunit van 19:00-07:00 op max. 25Hz draait, en van 07:00 - 19:00 op max. 50Hz... en MET deze instelling klaagt de buurman dus steen en been.

Ik weet niet wat de K1 (?) waardes daarvoor zijn; ik heb wel vanmorgen een mail gestuurd naar Nibe met het verzoek om de tabel die ik hierboven al toonde voor de LW(A) te geven voor die 2 stille modes (25hz en 50hz) want ik neem aan dat die LW(A) voor de vollast, dus 6kW@100Hz is.
Met een K1 van 2 of lager bij de stille modus ga je voldoen, je zit met K1=3 net over de grens. Dus het is wel belangrijk dat je hier de juiste waarden gebruikt. zou je de formele waarden van Nibe hier willen posten. of een link naar deze waarden.

over wat voor soort geluid klaagt de buurman ? zou bv een extra isolatie op de grond met bv rubberen tegels (4,5cm) dit kunnen verbeteren ?

[ Voor 7% gewijzigd door MacD007 op 22-07-2024 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borisvkr
Die 3db 'tonaliteit' stond al ingevuld op de excel sheet, die heb ik laten staan.

Link naar de specs, betreft de F2040-6. Maar ik zie hier niks van K1 waardes in terugkomen?
https://assetstore.nibe.s...rage/MDIzNzYxLzAvbWFzdGVy

Hier het energielabel maar daar staat ook alleen maar die 50dB op:
https://assetstore.nibe.s...rage/MDIzMDUyLzAvbWFzdGVy

Maar ik begrijp nog steeds niet waarom bij de schutting 29dB staat, en onderaan 63/59dB?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8ldJ8fh1QGnCj9WgMRe_iqxJcTE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/u4VkZcnjTv5jkKNXgkbubaAk.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 44% gewijzigd door Borisvkr op 22-07-2024 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Dinictus208 schreef op maandag 22 juli 2024 @ 14:36:
[...]

Waarom heeft dat geen enkel zin? Als je gaat luisteren, hoor je misschien zelf ook een geluid dat je zelf niet wilt produceren en dan neem je actie.... niet alles hoeft direct via richtlijnen en regels. Je kunt ook gewoon een leuke, sociale buurman zijn met een praktische insteek.
Jup, sorry, ik had dat dus anders gelezen, met deze insteek is er natuurlijk niets mis. Er samen uitkomen is nog altijd de beste manier.Maar dat moet ook van twee kanten komen.

Maar uit zijn verhaal bleek dat hijzelf de warmtepomp nauwelijks kon horen, daarom ook mijn reactie, juist omdat je gehoor gewoon heel subjetief is (sorry, wij mensen zijn gewoon hiervoor niet gebouwd, dus daarom ook dat je hiervoor meetappartuur voor nodig hebt)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Borisvkr
MacD007 schreef op maandag 22 juli 2024 @ 15:51:
[...]

Over wat voor soort geluid klaagt de buurman ? zou bv een extra isolatie op de grond met bv rubberen tegels (4,5cm) dit kunnen verbeteren ?
De machine hangt aan de stenen gevel met L beugels, afgeveerd met veren en rubberen blokken.
Staat dus niet op de grond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

MacD007 schreef op maandag 22 juli 2024 @ 16:04:
[...]

Jup, sorry, ik had dat dus anders gelezen, met deze insteek is er natuurlijk niets mis. Er samen uitkomen is nog altijd de beste manier.Maar dat moet ook van twee kanten komen.

Maar uit zijn verhaal bleek dat hijzelf de warmtepomp nauwelijks kon horen, daarom ook mijn reactie, juist omdat je gehoor gewoon heel subjetief is (sorry, wij mensen zijn gewoon hiervoor niet gebouwd, dus daarom ook dat je hiervoor meetappartuur voor nodig hebt)
klopt ook, en gezien de situatie is jouw oplossing in deze wel de beste aanpak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Borisvkr schreef op maandag 22 juli 2024 @ 16:03:
Die 3db 'tonaliteit' stond al ingevuld op de excel sheet, die heb ik laten staan.

Link naar de specs, betreft de F2040-6. Maar ik zie hier niks van K1 waardes in terugkomen?

Maar ik begrijp nog steeds niet waarom bij de schutting 29dB staat, en onderaan 63/59dB?
[Afbeelding]
helaas, ik kon zo snel ook niets vinden, dus je installateur hierover vragen. ik kon ook niets vinden over de stille modus, want daar zou ik het namelijk verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007

[Afbeelding]
Dat is dus het geluid bij de erfgrens van de andere buurman. daar gaat men echter uit van de +5 dB omdat je ook met een stille modus werkt en dus overdag de geluidsgrens niet op de normale 40 dB maar nu dus op 40+5=45 dB staat, met 42 dB (overdag) is dat nog binnen de limiet. Dat zie je ook in de cel C89, daar vind je ook "voldoet".
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1J0saGWgwrOZIMzbAaNvSozxdY4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YbyxcyIJipJONO5kI0oT7Mln.png?f=fotoalbum_large

op jou tekening is dat dus hier. zie pijl.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5zSUFTP2X-wFBzcf_2yZ-7LWEZk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DvhBOg5YAKpS0vCScsyaSRxH.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borisvkr
Ja snap ik ,maar daar staat dus 28-29db, dus thv de schutting, maar bij VOLDOET staat 63-59db?
Ik stuur je mijn sheet nog wel even.

[ Voor 16% gewijzigd door Borisvkr op 22-07-2024 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac

[Afbeelding]
Je mag ‘s nachts op de locatie van je buitenunit 58 dba mag produceren, met de ingevulde info.

Je hebt ingevuld dat je unit 59 produceert dus je voldoet niet.

Ik snap alleen bv al niet waarom je geen schuttingen invult?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

sjorsjuhmaniac schreef op maandag 22 juli 2024 @ 20:53:
[...]

Je mag ‘s nachts op de locatie van je buitenunit 58 dba mag produceren, met de ingevulde info.

Een schutting doet wel wat voor de praktijk, maar voor de regels niet. Immers gaat het om geluid op de erfgrens niet achter de schutting.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
True schreef op maandag 22 juli 2024 @ 20:55:
[...]

Een schutting doet wel wat voor de praktijk, maar voor de regels niet. Immers gaat het om geluid op de erfgrens niet achter de schutting.
Ze zeggen in de documentatie dat de hoogte wordt meegenomen. Heb t niet getest. Buiten dat: gewoon de tool helemaal invullen zoals bedoelt. Dan is er geen discussie.
Het is nu al lastig. Daar proberen we hem mee te helpen. Dan is gewoon alles volgens de handleiding invullen wel zo duidelijk

[ Voor 4% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 22-07-2024 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac

[Afbeelding]
Je bronsterkte staat op 50dba terwijl je unit 61 produceert. Als je die corrigeert gaat het plaatje rechts volgens mij mee omhoog in dba. Zal dadelijk eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
Borisvkr schreef op maandag 22 juli 2024 @ 14:48:
[...]

In de tool zie je wat 't geluidsniveau loodrecht tegenover de WP is maar ook wat 't is langs de gehele erfgrens. Je kan dan dus zien of op de plek waar de erfgrens van de klagende buurman begint onder de vereiste waarde zit. Ook kan je de plekken van hun gevelopeningen in de tool zetten en de berekende geluidsniveaus op die plekken laten genereren door de tool.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-05 17:57
Die mag je gewoon op 0 zetten, is een fout in de excelsheet. Staat niets over in de handleiding, wordt niets over gezegd in de webinar, en diezelfde nul vind je ook niet terug in de andere excelsheets. Het zou ook onwaarschijnlijk zijn dat de wp overdag geen tonaliteit heeft, en 's nachts wel. Zie ook de passage over tonaliteit in de topic start.

tonaliteit hoef je enkel in te vullen als je fabrikant in de documentatie van je wp of airco een waarde opgeeft.

Je geeft aan dat er niets in de handleiding staat, dus dan voldoet je installatie ook 's nachts, of in elk geval op basis van hoe je de tool hebt ingevuld.

[ Voor 14% gewijzigd door marvel27 op 23-07-2024 08:15 ]

Gebruikte NRGkick met Schuko en rode 32A adapters te koop, 7.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borisvkr
sjorsjuhmaniac schreef op maandag 22 juli 2024 @ 20:53:
[...]

Ik heb dat niet ingevuld, de sheet berekent dat denk ik. Ik heb alleen die LW(A) van 50dB ingevuld bovenin.

Dus de buitenunit LW(A) is 50dB, maar op deze plek genereert hij dan 's nachts 59dB tegen het huis aan (waarbij een tonaliteit/resonantie van +3dB is meegenomen), en op de erfgrens/schutting (die ik inmiddels wel heb ingetekend) zal het max. 29dB zijn, lees ik het dan goed?

Overigens, met schutting voldoe ik wel aan de nacht waardes. Maar ook maar net.
Wat toch wel verassend is; dit is een hele stille unit, maar toch moet dat ding al een meter of 5 van een schutting staan wil je voldoen...

Uiteraard gaat dit model wel uit van full power, dus de volle 6kW op 100Hz.
Dat zal in mijn geval nooit gebeuren. Ben wel erg benieuwd of ik van Nibe de LW(A) waarders krijg voor 50Hz en 25Hz dus half- en kwartvermogen.

[ Voor 12% gewijzigd door Borisvkr op 23-07-2024 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Borisvkr schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 08:42:
[...]

Ik heb dat niet ingevuld, de sheet berekent dat denk ik. Ik heb alleen die LW(A) van 50dB ingevuld bovenin.

Dus de buitenunit LW(A) is 50dB, maar op deze plek genereert hij dan 's nachts 59dB tegen het huis aan (waarbij een tonaliteit/resonantie van +3dB is meegenomen), en op de erfgrens/schutting (die ik inmiddels wel heb ingetekend) zal het max. 29dB zijn, lees ik het dan goed?

Overigens, met schutting voldoe ik wel aan de nacht waardes. Maar ook maar net.
Wat toch wel verassend is; dit is een hele stille unit, maar toch moet dat ding al een meter of 5 van een schutting staan wil je voldoen...

Uiteraard gaat dit model wel uit van full power, dus de volle 6kW op 100Hz.
Dat zal in mijn geval nooit gebeuren. Ben wel erg benieuwd of ik van Nibe de LW(A) waarders krijg voor 50Hz en 25Hz dus half- en kwartvermogen.
Heb je de handleiding gelezen?
Je moet meer invullen dan de 50 bovenin. Zie paragraaf 3.6

Wat voor je load je in de praktijk gebruikt doet er voor de goedkeuring niet toe. Je moet rekenen met de datasheet waardes. Om je in te beelden in wat je buurman ervaart zou je een iets lagere waarde kunnen nemen maar ja, welke? Dba is niet lineair met de load.

Ps. Als je de gegevens van je datasgeet invult op je eerste geposte sheet zie je dat je voldoet bij nacht: je produceert dan dus 53dba waar 58dba productie toegestaan is.

[ Voor 6% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 23-07-2024 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borisvkr
Oh jij denkt dat ik alleen die 50db heb ingevuld, nee natuurlijk niet. Ik heb het hele model ingevuld, de maten van het perceel, de lokatie vd buitenunit, alle correcte afstanden zoals ik al eerder in de situatietekening toonde. Maar ik heb alleen qua informatie vd buitenunit die 50db LW(A).

Dingen als de tonaliteit en marge (staan beide op 3) stonden in de sheet al op 3 en die heb ik zo laten staan.

[ Voor 3% gewijzigd door Borisvkr op 23-07-2024 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borisvkr
sjorsjuhmaniac schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 09:40:
[...]
Ps. Als je de gegevens van je datasgeet invult op je eerste geposte sheet zie je dat je voldoet bij nacht: je produceert dan dus 53dba waar 58dba productie toegestaan is.
Kun je dat laten zien? Want als ik dat doe voldoe ik niet?
Pas als ik de schutting invul, maar dan is het 58dB ipv 59, en dus geen 53?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Borisvkr schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 10:10:
Oh jij denkt dat ik alleen die 50db heb ingevuld, nee natuurlijk niet. Ik heb het hele model ingevuld, de maten van het perceel, de lokatie vd buitenunit, alle correcte afstanden zoals ik al eerder in de situatietekening toonde. Maar ik heb alleen qua informatie vd buitenunit die 50db LW(A).

Dingen als de tonaliteit en marge (staan beide op 3) stonden in de sheet al op 3 en die heb ik zo laten staan.
Lees paragraaf 3.6: je hoort alle blauwe cellen in te vullen.

Er staat in je eerste screenshot waardes in c85 en f85 die dus niet overeenkomen met jouw unit. Die moet je invullen/heb je verkeerd ingevuld.

Als je die invult zul je zien dat er voldoet komt te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
Borisvkr schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 10:10:. Maar ik heb alleen qua informatie vd buitenunit die 50db LW(A).

Zoals ik een paar posts eerder al zei, tonaliteit moet 0 zijn, tenzij de documentatie van je leverancier iets anders aangeeft. De drie die al is ingevuld is een fout.

Als je qua info enkel die 50db hebt, waar komt dan de 63 (dag) en 56 (nacht) vandaan die in je screenshot staan bij toetsing? Daar moet je namelijk zelf de LwaMax invullen die je leverancier aangeeft in de documentatie.

Je kan voor de relevante gegevens ook even kijken op de site van de Duitse geluidstool, er staat een linkje in de topicstart. De uitkomsten van die tool zijn niet relevant voor Nederland, maar ze hebben wel een publiek toegankelijke database opgebouwd van geluidswaarden van talloze warmtepompen. Mogelijk staat die van jou er ook tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
marvel27 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 10:40:
[...]

Zoals ik een paar posts eerder al zei, tonaliteit moet 0 zijn, tenzij de documentatie van je leverancier iets anders aangeeft. De drie die al is ingevuld is een fout.

Als je qua info enkel die 50db hebt, waar komt dan de 63 (dag) en 56 (nacht) vandaan die in je screenshot staan bij toetsing? Daar moet je namelijk zelf de LwaMax invullen die je leverancier aangeeft in de documentatie.

Je kan voor de relevante gegevens ook even kijken op de site van de Duitse geluidstool, er staat een linkje in de topicstart. De uitkomsten van die tool zijn niet relevant voor Nederland, maar ze hebben wel een publiek toegankelijke database opgebouwd van geluidswaarden van talloze warmtepompen. Mogelijk staat die van jou er ook tussen.
Beste Marvel, de tonaliteit is zo'n ding, eigenlijk mag je daar pas 0 invullen als de fabrikant dit ook heeft getest en heeft aangegeven.
Het wordt nog erger, als er door de fabrikant geen tonaliteit (= K1 factor) is aangegeven zul je eigenlijk de maximale tonaliteit moeten aangeven, en dat is dus 6 dB. Het probleem is echter dat heel veel fabrikanten blijkbaar deze k1 waarde niet in hun spec's weergegeven, waarom ? goede vraag, mogelijk om dat dit weer extra kosten met zich meebrengt tijdens de tests. of dat ook zo is, geen idee.
ik had ondertussen met bepaalde fabrikanten contact en heb hun hierop aangesproken, bij de een kreeg ik de k1 waarde als nog, dus hadden ze deze dus toch ( was overigens op de dag nul, en in de nacht was deze 3 (oeps, daar gaat je stille modus dus) en bij een ander merk was het nog erger en kreeg ik te horen dat ik maar k1=6 moest gebruiken (ik vrees echter dat hier men niet helemaal wist wat de k1 waarde was (gok van mijn kant).
Nu verwacht ik van Nibe eigenlijk hier geen probleem, dus gewoon bij de installateur navragen en de betreffende waarde invullen. wat deze ook is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borisvkr
sjorsjuhmaniac schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 10:38:
[...]

Lees paragraaf 3.6: je hoort alle blauwe cellen in te vullen.

Er staat in je eerste screenshot waardes in c85 en f85 die dus niet overeenkomen met jouw unit. Die moet je invullen/heb je verkeerd ingevuld.

Als je die invult zul je zien dat er voldoet komt te staan.
Aaah ok :) ik dacht dat je alleen bovenin die LW(A) moest ingeven, als ik inderdaad bij c85/f85 beiden ook op 50 zet, ziet het plaatje er inderdaad al veel beter uit. *O*

Kan ik zelfs de tonaliteit op 9db zetten dan voldoe ik nog _O-

[ Voor 3% gewijzigd door Borisvkr op 23-07-2024 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Borisvkr schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 11:09:
Heb je wel eens op het terras van de buurman geluisterd?
Modellen zijn leuk, als hij zoveel overlast ervaart zou een objectieve buitenstaander dat moeten kunnen horen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marvel27
MacD007 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 10:50:
[...]

Beste Marvel, de tonaliteit is zo'n ding, eigenlijk mag je daar pas 0 invullen als de fabrikant dit ook heeft getest en heeft aangegeven.
Het wordt nog erger, als er door de fabrikant geen tonaliteit (= K1 factor) is aangegeven zul je eigenlijk de maximale tonaliteit moeten aangeven, en dat is dus 6 dB. Het probleem is echter dat heel veel fabrikanten blijkbaar deze k1 waarde niet in hun spec's weergegeven, waarom ? goede vraag, mogelijk om dat dit weer extra kosten met zich meebrengt tijdens de tests. of dat ook zo is, geen idee.
ik had ondertussen met bepaalde fabrikanten contact en heb hun hierop aangesproken, bij de een kreeg ik de k1 waarde als nog, dus hadden ze deze dus toch ( was overigens op de dag nul, en in de nacht was deze 3 (oeps, daar gaat je stille modus dus) en bij een ander merk was het nog erger en kreeg ik te horen dat ik maar k1=6 moest gebruiken (ik vrees echter dat hier men niet helemaal wist wat de k1 waarde was (gok van mijn kant).
Nu verwacht ik van Nibe eigenlijk hier geen probleem, dus gewoon bij de installateur navragen en de betreffende waarde invullen. wat deze ook is.
Net als bij de LwaMax is dit weer zo'n punt waarbij er gebrekkige informatie beschikbaar is vanuit de fabrikanten. Het zou goed zijn als er een verplichting voor fabrikanten om alle nodige informatie (zoals LwaMax normaal en in stilte modus, tonaliteit, etc) beschikbaar te maken.

Een van mijn plannen met dit topic is om een eigen publieke database te maken van de publiek beschikbare LwaMax'en van airco's en warmtepompen, en andere relevante gegevens zoals stille modussen, tonaliteit/k1, etc. Vrijwilligers mogen zich altijd melden 😉

Maar als de info rond tonaliteit niet beschikbaar in de datasheet, wat moet je dan als particulier? Je kan een andere bron raadplegen, namelijk de site van de Duitse officiële wp-geluidstool. (ook genoemd in de topic start).

Daar is voor enorm veel modellen de juiste data beschikbaar rond LwaMax en tonaliteit. Er wordt ook expliciet naar verwezen in de handleiding, net als in de webinar, door de ontwikkelaar van de tool (lbp sight).

Als het daar ook niet bijstaat, moet je dan een 0 invullen, of een 3 of zelfs een 6?

Bij mijn weten staat hier niets over in de handleiding, en wordt hier niets over gezegd in de webinar. In de webinar vult de persoon van LBP Sight (ontwikkelaar van de tool) uit mijn hoofd gewoon een 0 in. Ik zou dus dat dus aanhouden als regel, en niet op eigen houtje iets gaan bedenken. Maar uiteraard, als ik ergens een gedocumenteerde regel over het hoofd zie, laat het zeker weten.

Met andere woorden: als de fabrikant een waarde opgeeft rond tonaliteit, die gebruiken. Zoniet, even checken op de Duitse site. Als daar niets staat, een 0 invullen.

Als een fabrikant op een later moment de waarde wel publiceert verandert dat de zaak natuurlijk. En

[ Voor 6% gewijzigd door marvel27 op 23-07-2024 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
marvel27 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 11:46:
[...]

Net als bij de LwaMax is dit weer zo'n punt waarbij er gebrekkige informatie beschikbaar is vanuit de fabrikanten. Het zou goed zijn als er een verplichting voor fabrikanten om alle nodige informatie (zoals LwaMax normaal en in stilte modus, tonaliteit, etc) beschikbaar te maken.

Een van mijn plannen met dit topic is om een eigen publieke database te maken van de publiek beschikbare LwaMax'en van airco's en warmtepompen, en andere relevante gegevens zoals stille modussen, tonaliteit/k1, etc. Vrijwilligers mogen zich altijd melden 😉

Maar als de info rond tonaliteit niet beschikbaar in de datasheet, wat moet je dan als particulier? Je kan een andere bron raadplegen, namelijk de site van de Duitse officiële wp-geluidstool. (ook genoemd in de topic start).

Daar is voor enorm veel modellen de juiste data beschikbaar rond LwaMax en tonaliteit. Er wordt ook expliciet naar verwezen in de handleiding, net als in de webinar, door de ontwikkelaar van de tool (lbp sight).

Als het daar ook niet bijstaat, moet je dan een 0 invullen, of een 3 of zelfs een 6?

Bij mijn weten staat hier niets over in de handleiding, en wordt hier niets over gezegd in de webinar. In de webinar vult de persoon van LBP Sight (ontwikkelaar van de tool) uit mijn hoofd gewoon een 0 in. Ik zou dus dat dus aanhouden als regel, en niet op eigen houtje iets gaan bedenken. Maar uiteraard, als ik ergens een gedocumenteerde regel over het hoofd zie, laat het zeker weten.

Met andere woorden: als de fabrikant een waarde opgeeft rond tonaliteit, die gebruiken. Zoniet, even checken op de Duitse site. Als daar niets staat, een 0 invullen.

Als een fabrikant op een later moment de waarde wel publiceert verandert dat de zaak natuurlijk. En
toon volledige bericht
die tip over de duitse site is een goede, ja zeker doen hier. d:)b

even snel op de site gekeken;
in Duitsland hebben ze slechts 3 opties, 0 dB, 3dB en 6 dB; terwijl in Nederland dat van 0 dB -> 6dB gaat, met stappen van 1 dB.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OIFgm8xJUvQQSgnuDCXj1BBI3iY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9ksXhCccpCU1PxzNm1P99R5H.png?f=user_large
maar als er geen K1 beschikbaar is ga ik liever uit van de worst case, is het minder dan blijf je tenminste altijd aan de goede kant, ga je echter uit van de nul, en het blijkt dan toch een 3 te zijn zou je wel eens problemen kunnen krijgen en voldoet je locatie dan ploseling net meer, en zo maar even verplaatsen doe je bij een warmtepomp dus niet maar even. vaak is dat onbegonnen werk. daarom zou ik eerder hier minimaal 3 of zelfs 6 invoeren, zit je dan goed blijft het ook goed.

het is gewoon een insteek, jou visie is echter ook niet verkeerd en ja het is gewoon onvoldoende gedocumenteerd. d:)b

[ Voor 6% gewijzigd door MacD007 op 23-07-2024 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@hoevenpe ik kan ook niet teruglezen hoe er vastgesteld is dat het überhaupt de warmtepomp van @Borisvkr is die de overlast geeft, er is immers sprake van diverse aircounits dichterbij. Er bekruipt me een gevoel dat de modellen meer waarde wordt toegekend dan de werkelijkheid.

Er is overlast, buurman neemt aan dat het van @Borisvkr komt (post hoc ergo propter hoc denkfout?) en die gaat nu aan het rekenen. Ongeacht de uitkomst van het model is er nog steeds overlast...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Proton_ schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 12:45:
@hoevenpe ik kan ook niet teruglezen hoe er vastgesteld is dat het überhaupt de warmtepomp van @Borisvkr is die de overlast geeft, er is immers sprake van diverse aircounits dichterbij. Er bekruipt me een gevoel dat de modellen meer waarde wordt toegekend dan de werkelijkheid.

Er is overlast, buurman neemt aan dat het van @Borisvkr komt (post hoc ergo propter hoc denkfout?) en die gaat nu aan het rekenen. Ongeacht de uitkomst van het model is er nog steeds overlast...
Dat is een goede, ja dat zou ook kunnen, echter voor ons hier, omdat we ook alleen er van uit kunnen gaan welke informatie we kunnen krijgen. daarom vraag ik ook graag het adres op, zodat je ten minste via google maps je een idee kunt vormen over de directe omgeving. e.e.a. is natuurlijk afhankelijke hoe jong cq oud de luchtopnamen zijn.
Aan de andere hand, hoe bepaalde mensen geluid ondervinden is ook zeer sterk afhankelijk van de persoon, dus het kan zo maar gebeuren dat mensen vinden dat er overlast door bv een warmtepomp aanwezig is mn omdat men dit zo ervind, echter uit berekeningen cq metingen komt uit dat men volledig binnen de gestelde normen en grenswaarden blijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Borisvkr schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 11:09:
[...]

Aaah ok :) ik dacht dat je alleen bovenin die LW(A) moest ingeven, als ik inderdaad bij c85/f85 beiden ook op 50 zet, ziet het plaatje er inderdaad al veel beter uit. *O*

sorry, je moet dus niet de ErP waarde ingeven (en die is de genoemde 50dB) maar de maximale bij 100% vol vermogen geluidsvermogen en helaas zie je die in de specs bij Nibe niet zo maar terug.
Kijk je op de duitse site die @marvel27 al noemde zie je dat je de eerder genoemde 63 dB en 55 dB moet gebruiken, gelukkig staat daar ook de K1 (in Duitsland Kt) genoemd, en die is dus nul.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lCxxkWQwIZ6VfvfqxOR5LJwGq_Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ng0en6ihiURkl3frdyI20NFS.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Borisvkr
Hier nog even de uiteindelijke berekeningen, met dank aan MacD007. Nibe F2024 6kW - VVM S320
Gegevens voor dag en nachtstand komen van https://www.waermepumpe.de/schallrechner/

1. variant met een apart dag- en nacht schema, overdag vollast, 's nachts een silent mode. Opvallend is dat deze dus eigenlijk niet voldoet voor de overdag situatie, pas als ik de marge op 2 zet, voldoet hij wel. Die marge op 2 is mogelijk te verdedigen, aangezien we specifieke waardes voor dag- en nacht hebben en geen tonaliteit. Maar goed, of dat igv 'bewijs' geaccepteerd wordt...
https://nextcloud.20ten.nl/s/b5paCjrkk9s43Ry

2. variant waarin, zoals ik nu daadwerkelijk doe, de stille mode 24/7 aan staat. Deze situatie voldoet, ook als de marge op 3 zou staan. Weet dan weer niet of deze 'truuk', door overdag de nachtwaarde in te vullen, in geval van 'bewijs' wordt geaccepteerd.
https://nextcloud.20ten.nl/s/MGFSAj9fNbCrFeC

Maar ondanks dat je dus zou zeggen, zoveel ruimte, 5m tot de erfgrens etc, makkie! Valt dat dus toch tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilvo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10-05 22:43
@Borisvkr, geluid bij warmtepompen is gewoon heel lastig. 3 dB is een verdubbeling van het vermogen, terwijl de marge alleen al 2 tot 3 dB is. De Nibe F2040 is niet de meest stille unit met 63 dB op vol vermogen, met 3 dB marge moet je dus ergens 21 dB (2^7=128 x teveel vermogen!) kwijtraken en dat heeft dus simpelweg ruimte nodig om te verdunnen.

Kleine vraag nog voor @MacD007, hoort " Buitenunit volledig afgeschermd op ontvangpositie?" niet op J te staan voor alle drie de posities? Er is immers een tuinscherm wat alle drie de meetposities afschermt. Deze passage uit de handleiding lijkt me dan van toepassing:
Buitenunit afgeschermd op ontvangpositie
Vervolgens moet met J of N (ja of nee) aangegeven worden of de buitenunit vanuit de
ontvangpositie volledig afgeschermd is. Dit is zo als er geen ononderbroken rechte lijn getrokken
kan worden tussen de ontvangpositie en de buitenunit. Dan is dit “J”, anders is het “N”. In een
afscherming mogen geen gaten of openingen zitten, er mag geen spleet zijn tussen het scherm en
de gevel of een scherm en de bodem, en het scherm moet ten minste 10 kg/m2 wegen.
Op punt x/y 8/5,5 is 42 dB boven het scherm berekend, dat is tevens het hoogste geluidsvermogen op de erfgrens en daarmee het meest kritisch in de door u ingevulde worksheet.
Hierbij heb ik wel de aanname gedaan dat het houten tuinscherm ook voldoet aan de gestelde eisen. Klopt dat?

Met de aanpassing naar J op meetpunt 1 icm de 3 dB marge voldoet de opstelling namelijk wel. Het is dan echter wel zo dat het geluidsvermogen op ramen en deuren bij de buren berekend moet gaan worden als meetpositie.

[ Voor 3% gewijzigd door Nilvo op 23-07-2024 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Nilvo schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 21:11:
@Borisvkr, geluid bij warmtepompen is gewoon heel lastig. 3 dB is een verdubbeling van het vermogen, terwijl de marge alleen al 2 tot 3 dB is. De Nibe F2040 is niet de meest stille unit met 63 dB op vol vermogen, met 3 dB marge moet je dus ergens 21 dB (2^7=128 x teveel vermogen!) kwijtraken en dat heeft dus simpelweg ruimte nodig om te verdunnen.

Kleine vraag nog voor @MacD007, hoort " Buitenunit volledig afgeschermd op ontvangpositie?" niet op J te staan voor alle drie de posities? Er is immers een tuinscherm wat alle drie de meetposities afschermt. Deze passage uit de handleiding lijkt me dan van toepassing:

[...]

Op punt x/y 8/5,5 is 42 dB boven het scherm berekend, dat is tevens het hoogste geluidsvermogen op de erfgrens en daarmee het meest kritisch in de door u ingevulde worksheet.
Hierbij heb ik wel de aanname gedaan dat het houten tuinscherm ook voldoet aan de gestelde eisen. Klopt dat?

Met de aanpassing naar J op meetpunt 1 icm de 3 dB marge voldoet de opstelling namelijk wel. Het is dan echter wel zo dat het geluidsvermogen op ramen en deuren bij de buren berekend moet gaan worden als meetpositie.
toon volledige bericht
Dat scherm moet dus wel een gewicht van minimaal 10 kg/M² hebben om een J te mogen invullen. Een eenvoudige houten schutting voldoet daar meestal niet aan.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
Proton_ schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 12:45:

Volgens mij is ‘t (juridisch) wel een kwestie van pech voor de buurman als een goed ingevuld sheet aangeeft dat @Borisvkr z’n WP voldoet. De buurman kan dan verder klagen (bij de gemeente) en er kan dan uiteindelijk een meting worden verricht maar als die ook aantoont dat op de erfgrens ‘t geluidsniveau voldoet aan de eisen dan wordt ‘t een kwestie van oordopjes aanschaffen voor de buurman of @Borisvkr voldoende € geven om er een mooie geluiddempende kast omheen te plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
blb4 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 22:29:
De buurman kan dan verder klagen (bij de gemeente) en er kan dan uiteindelijk een meting worden verricht maar als die ook aantoont dat op de erfgrens ‘t geluidsniveau voldoet aan de eisen dan wordt ‘t een kwestie van oordopjes aanschaffen voor de buurman of @Borisvkr voldoende € geven om er een mooie geluiddempende kast omheen te plaatsen.
Toch klopt iets niet: stel 45 dB bij de erfgrens dan 'hoort' buurman op zijn terras 12 meter verderop grofweg 35 dB. Dat is heel weinig, valt vrijwel altijd weg tegen omgevingsgeluid. Zelfs DAS rechtsbijstand stelt dat 3 tot 4 meter van de erfgrens meestal oké is, juridisch zal het wel kloppen.

Voordat @Borisvkr er met een gestrekt been ingaat zou hij eerst hij het huis van de buurman kunnen luisteren. Waar gaat het precies over, is het wel de warmtepomp? Hoort hij het ook, zou jij het zelf acceptabel vinden zelfs als het aan de norm voldoet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
hoevenpe schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 22:45:
[...]

Toch klopt iets niet: stel 45 dB op de erfgrens dan 'hoort' buurman op zijn terras 12 meter verderop grofweg 35 dB. Dat is bijna niet te horen, dat valt vrijwel altijd weg tegen omgevingsgeluid. Zelfs DAS rechtsbijstand stelt dat 3 tot 4 meter van de erfgrens meestal oké is, juridisch zal het wel kloppen.

Voordat @Borisvkr er met een gestrekt been ingaat zou hij eerst hij het huis van de buurman kunnen luisteren. Waar gaat het precies over, is het wel de warmtepomp? Hoort hij het ook, zou jij het zelf acceptabel vinden zelfs als het aan de norm voldoet?
Natuurlijk, dat is in deze discussie ook al wel geopperd; vaststellen dat ‘t daadwerkelijk de WP van @Borisvkr betreft en niet iets anders (laat staan z’n eigen airco’s) en ook het proberen er samen uit te komen. Vandaar dat ik wel aangeef dat ‘t om de juridische kant van het verhaal gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Nilvo schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 21:11:

Ja, helemaal juist, mn de laatste zin, het scherm moet per m2 minimaal 10 kg wegen, en met een houten scherm wordt dat nu een keer behoorlijk lastig (daarbij moet het ook nog geheel gesloten zijn, wat bij een houten scherm veelal ook niet het geval is.
Dus bij een muur van steen (halfsteens-muur), die de 10 kg/m2 wel heeft mag je het als afgeschermd aangeven, bij een houten scherm die veelal niet verder dan 5-6 kg/m2 komen is dit dus niet het geval. (los van de openingen, wat een tweede eis i, los van het gewicht. Dat is ook onder 3.4 zo aangegeven in de handleiding.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CdL8Ei2LoxTulL0DAvyvtlmBZbE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/npkCrOzYsworuvtSnHJ6ZNJY.png?f=user_large
Dus in dit geval, sorry, geen scherm toepassen. dus op Nee zetten. Ik had dit ookal aan @Borisvkr aangegeven.
[...]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
blb4 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 22:21:
[...]

Dat scherm moet dus wel een gewicht van minimaal 10 kg/M² hebben om een J te mogen invullen. Een eenvoudige houten schutting voldoet daar meestal niet aan.
Juist, en vergeet de openingen ook niet, ik heb vrijwel geen scherm gezien die deze openingen niet heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borisvkr
Eigenlijk staan er (gedeeltelijk) 2 schuttingen achter elkaar, bij elkaar kom je dan wel op die 10Kg/m2 denk ik maar goed dat is spijkers op laag water zoeken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YYX1h510j8tEFbq7bObqXqYtfx8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NaCEH4TgVCciIQOgERvJpX4r.jpg?f=fotoalbum_large

Punt is dat de berekening op positie 1, dus recht tegenover de machine, dus voor de niet klagende buren, OOK goed moet zijn. En dat is ie dus niet als ik de marge op 3 laat. Nu is een marge van 2 wel goed te beargumenteren denk ik, of anders, het feit dat ik overdag ook in 'nachtmodus' draai, dan voldoet het ook, maar anders dus niet...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fcJk-eePXV7ther8RImJst6fCo8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LsW1qEKuXbBRUm7KqylmsK1p.jpg?f=fotoalbum_large

Daarnaast begrijp ik nog iets niet aan de hele berekening.
B15 (groene cirkel) heeft invloed op de waardes bij de 'tekening' in geel, dus de waardes bij de erfgrens, maar ook bij de waardes in de rode cirkel. Dat is logisch want dat gaat over de grens en de 2 posities op die grens.

Daar zie je dan keurig bij positie 1: 43dB staan.Ik neem aan dat dit de berekende waarde is op die positie.
De hele berekening voldoet, maar 43dB is toch al teveel? Het mag toch maar 40dB zijn?
En waarom zie ik die 43dB dan niet terug 'langs de erfgrens' in de gele cirkel?

En als ik de marge omhoog schroef naar 3, dan heeft dat WEL effect op de blauwe cirkel (voldoet dan niet meer), maar niet op het resultaat op de erfgrens, dat blijft gewoon hetzelfde? Hoe moet ik dat zien?

En begrijp ik het goed dat de blauw omcirkelde waardes eigenlijk een soort maximum waardes zijn wat de buitenunit op deze plek MAG produceren? Dus dit gaat werkelijk over de bron?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FksYaNvGzQ9MjMNM01bvzWgNW0M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VgbheqacJBrjxaR0TNchAJ1c.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Borisvkr schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 15:23:
Eigenlijk staan er (gedeeltelijk) 2 schuttingen achter elkaar, bij elkaar kom je dan wel op die 10Kg/m2 denk ik maar goed dat is spijkers op laag water zoeken:
Dat is een goede, maar sorry, nee zo moet je niet gaan tellen. los van die 10 kg/m2 zullen deze schuttingen ook meer dan volldoende openingen hebben, en dan heb je al aan die 10 kg/m2 ook niets. Het is een en/en voorwaarde. beide moeten voldoen.
[Afbeelding]

Punt is dat de berekening op positie 1, dus recht tegenover de machine, dus voor de niet klagende buren, OOK goed moet zijn. En dat is ie dus niet als ik de marge op 3 laat. Nu is een marge van 2 wel goed te beargumenteren denk ik, of anders, het feit dat ik overdag ook in 'nachtmodus' draai, dan voldoet het ook, maar anders dus niet...
Ja, helaas het is niet anders, waarbij je volgens ook de handleiding een marge wel goed te verdedigen is. mn omdat je ook een duidelijke bron voor de K1 hebt. ik zou wie wel nog graag door je leverancier bevestigd willen zien, gewoon om op nummer zeker te gaan. (tip)
wat speciek hier bij jou speet is echter waarom je bij marge van 3, terwijl de uitkomsten niet zichtbaar anders zijn dan met de marge op 2 je bij en een (3) voldoet niet krijgt en bij (2) voldoet wel krijgt vind ik vreemd, de gegevens die zichtbaar zijn laten echter in beide gevallen een positief beeld zien.
[Afbeelding]

Daarnaast begrijp ik nog iets niet aan de hele berekening.
B15 (groene cirkel) heeft invloed op de waardes bij de 'tekening' in geel, dus de waardes bij de erfgrens, maar ook bij de waardes in de rode cirkel. Dat is logisch want dat gaat over de grens en de 2 posities op die grens.
Dat is alleen op de marge waarde van toepassing, met de andere waarde die daar boven staat doet de tool niets. is ook zo verwoord.
Daar zie je dan keurig bij positie 1: 43dB staan.Ik neem aan dat dit de berekende waarde is op die positie.
De hele berekening voldoet, maar 43dB is toch al teveel? Het mag toch maar 40dB zijn?
En waarom zie ik die 43dB dan niet terug 'langs de erfgrens' in de gele cirkel?
ja en nee, bij geen stille modus is de grenswaarde inderdaad 40 dB conform Bbl, echter indien je een stille modus hebt mag je overdag (7:00-19:00) daar 5 dB bij op tellen, de wettekst heeft aan dat je vanuit de berekende waarde weer 5 dB mag aftrekken, beide komen echter op het zelfde uit. dus overdag mag je met een stille modus (die hoeft dus niet aan te staan) hij moet alleen formeel aanwezig zijn met een bijbehoorende geluidsvermogen, op 45 dB zitten en dus zit je nog steeds goed.
Zou je warmtepomp echter niet over een formele stille modus beschikken (vast) dan zit je aan de limiet van 40 dB vast en dan zou het in jou geval niet voldoen opleveren.
En als ik de marge omhoog schroef naar 3, dan heeft dat WEL effect op de blauwe cirkel, maar niet op het resultaat op de erfgrens? Hoe moet ik dat zien?

En begrijp ik het goed dat de blauw omcirkelde waardes eigenlijk een soort maximum waardes zijn wat de buitenunit op deze plek MAG produceren? Dus dit gaat werkelijk over de bron?
Nee, de blauwe gegevens geven de geluidswaarden van de bron weer aangevuld met de K1 factor en een eventuele demping van een omkasting.
pas wel nog je eigen rekentabel aan, bij afschermende tuinmuren moet alles op nul staan.

[ Voor 5% gewijzigd door MacD007 op 24-07-2024 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borisvkr
MacD007 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 15:41:

Ja, helaas het is niet anders, waarbij je volgens ook de handleiding een marge wel goed te verdedigen is. mn omdat je ook een duidelijke bron voor de K1 hebt. ik zou wie wel nog graag door je leverancier bevestigd willen zien, gewoon om op nummer zeker te gaan. (tip)
Ik kreeg net een email van een salesmannetje bij Nibe en die vertelde dat ze niet meer gegevens hadden dan in de handleiding stond (dus die 50db Erp).

Ik heb hem even doorverwezen naar die Duitse site met de vraag of hij kon laten (!) bevestigen dat die gegevens daar kloppen (incl. tonaliteit).

Ben benwieuwd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Borisvkr
Ah dat is snel, de gegevens kloppen dus. Bevestigd door Nibe:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mi4othNFDmZq80qoia893V3P390=/800x/filters:strip_exif()/f/image/O9DrgsoTX2ctJHKDufEPkDDz.png?f=fotoalbum_large

Document voor de liefhebbers van Nibe: https://nextcloud.20ten.nl/s/cDNZHg9YByz5pZg

[ Voor 16% gewijzigd door Borisvkr op 24-07-2024 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Borisvkr schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 15:47:
[...]

Ik kreeg net een email van een salesmannetje bij Nibe en die vertelde dat ze niet meer gegevens hadden dan in de handleiding stond (dus die 50db Erp).

Ik heb hem even doorverwezen naar die Duitse site met de vraag of hij kon laten (!) bevestigen dat die gegevens daar kloppen (incl. tonaliteit).

Ben benwieuwd.
Wat een blamage voor Nibe, ik zou even een klacht naar hun opsturen. Zeker bij de dergelijk merk kun je gewoon meer verwachten, je betaald er ook een heel stuk meer voor.

Edit: blijkbaar hebben ze de info dus toch, wat ik ook had verwacht van dit bedrijf.
zal wel een nieuwe medewerker zijn die nog nietalles wist, en het is en blijft sales, grote mond maar weinig kennis daarachter. Helaas steeds meer, zelfs bij dergelijke bedrijven.

even nog een vraag, welke versie gebruik je de excel versie of de open office versie, want ik zie toch in jou versie dingen die ik niet zie en ook nog net gecontrollerd, er is nog geen nieuwe versie on-line.

[ Voor 14% gewijzigd door MacD007 op 24-07-2024 16:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:25

Carboy54

Duurzaamheid coach

Wat zou het leven toch een stuk eenvoudiger zijn met een goede geluidsmeter ipv al dat ambtenaren geneuzel 😡 Dit gaat zo nooit werken in de praktijk. Voer voor ellenlange discussies.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:14

CyBeRSPiN

sinds 2001

Carboy54 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 17:10:
Wat zou het leven toch een stuk eenvoudiger zijn met een goede geluidsmeter ipv al dat ambtenaren geneuzel 😡 Dit gaat zo nooit werken in de praktijk. Voer voor ellenlange discussies.
Hoe zie je dat voor je dan? Voor duizenden euro’s eerst de boel aan laten leggen, dan meten en wat dan als het te hoog uitvalt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Borisvkr
MacD007 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 16:02:
[...]
welke versie gebruik je de excel versie of de open office versie, want ik zie toch in jou versie dingen die ik niet zie en ook nog net gecontrollerd, er is nog geen nieuwe versie on-line.
WPAC-geluid V2020_0
Uitgegeven dd. 2020.11.23 (xlsx versie)

Hier gedownload: https://www.rijksoverheid...warmte--en-koudeopwekking

De open standaard werkte bij mij niet, deze komt dus uit de zip versie daar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

CyBeRSPiN schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 17:15:
[...]

Hoe zie je dat voor je dan? Voor duizenden euro’s eerst de boel aan laten leggen, dan meten en wat dan als het te hoog uitvalt?
Ik schreef ook.... Testen met een bestaand exemplaar zou je al veel ervaring mee op doen. Kiezen voor een stille warmtepomp en plaatsen op de best mogelijke plek lost al veel problemen op. Na meer dan 50 exemplaren nimmer klachten van buren gehad. Houden zo 😃

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Carboy54 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 17:10:
Achter die meter moet er ook nog iemand zijn die dat op de juiste manier kan bedienenen op de juiste manier meten, en dat blijkt toch wel een appart vak te zijn.

ik weet het nog beter, lever die meter direct mee bij de levering, wordt je warmtepomp dan helaas wel een kleine 2.000 euro duurder. en dat wil denk ik geen van je klanten toch.

dan liever de WPAC vooraf doen en van daaruit bepalen welke warmtepomp voor jou situatie de beste is.
lijkt me onder de streep ook goedkoper.
Daar is een klein probleem, dan moeten ook alle levernaciers de juiste waardes van hun warmtepompen aangeven en niet zo alsje nu veelal ziet met waarden gaan gogelen die hun goed uitkomen maar waar je als consument vrij weinig mee kunt.
geef je deze waarden niet vrij dan ook direct een verkoopstop, want dat lijkt de enige manier om deze waarden te krijgen, helaas is daar dwang bij nodig. Helaas is de toezichthouder hier ook veel te laks in, hij zou hier veel meer moeten ingrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
CyBeRSPiN schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 17:15:
[...]

Ja, dan verdient dus Carboy54 er weer extra centjes bij, wacht maar als de nieuwe wetgeving er eindelijk door komt, mogelijk nog tot 2026 wachten dan is hiervoor de installateur volledig verantwoordelijk, zul je zien dat het aanbod snel zal verminderen. Want dan is het snele geld maken er niet meer zo makelijk bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

MacD007 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 17:46:
[...]

Ja, dan verdient dus Carboy54 er weer extra centjes bij, wacht maar als de nieuwe wetgeving er eindelijk door komt, mogelijk nog tot 2026 wachten dan is hiervoor de installateur volledig verantwoordelijk, zul je zien dat het aanbod snel zal verminderen. Want dan is het snele geld maken er niet meer zo makelijk bij.
Wat een onzin. Als ondernemer los je dat netjes op voor de klant! Niets meer en niets minder. Ambtenaren worden niet geboren maar gemaakt.

[ Voor 4% gewijzigd door Carboy54 op 24-07-2024 17:52 ]

Pagina: 1 2 ... 8 Laatste