Daikin-Intergas hybrid. Ervaringen en discussies

Pagina: 1 ... 44 45 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Pim57 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 15:46:
Edit: Als ik in oktober/november de wp opstart is de water temperatuur < 20° C en start de wp direct met de compressor. Dus dat probleem met retour water < 25° C herken ik niet.
In de verwarmingsstand maakt de retourtemperatuur niet uit (of hij moet echt veel te laag zijn, bv na afwezigheid, dan weigert de compressor ook). Het gaat hier alleen om defrost.

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

• Lothlórien
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14-09 20:20
Heeft dit verschijnsel dan niet te maken met de snelverwarmen functie? Deze functie staat standaard aan en schakelt de bijverwarming in als de kamertemperatuur 3 graden of meer onder de gewenste temperatuur ligt.

• arnoldniessen
  • Nu online
Lothlórien schreef op donderdag 4 september 2025 @ 07:17:
Heeft dit verschijnsel dan niet te maken met de snelverwarmen functie? Deze functie staat standaard aan en schakelt de bijverwarming in als de kamertemperatuur 3 graden of meer onder de gewenste temperatuur ligt.
Nee, het heeft te maken met de condities van de compressor. Het gebeurt ook in AWT-mode en als snelverwarmen uit staat.

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

• arnova
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:56

arnova

weet veel, maar niet alles

DaBit schreef op woensdag 3 september 2025 @ 14:00:
Hmm. Hoe moet je die meer dan 25 graden retour voor elkaar krijgen met vloerverwarming?
Dat is dus precies de $1.000.000-question. Ik heb al van alles geprobeerd maar ik krijg dat met geen mogelijkheid voor elkaar. En bij de Daikin is het dan ook nog eens zo dat ie dat ook doodleuk doet als er op dat moment sww-vraag is en je vervolgens dus onder een lauwe douche staat.

• dbzfan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:53

dbzfan

Nee.

arnova schreef op donderdag 4 september 2025 @ 11:10:
[...]

Dat is dus precies de $1.000.000-question. Ik heb al van alles geprobeerd maar ik krijg dat met geen mogelijkheid voor elkaar. En bij de Daikin is het dan ook nog eens zo dat ie dat ook doodleuk doet als er op dat moment sww-vraag is en je vervolgens dus onder een lauwe douche staat.
Idd.. dat is helemaal bloedirritant.

• Tracker06
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13-09 10:35
Maar niemand hier die het gelukt is om met de daikin altherma R hybride (8kW,split untit) van het gas af te komen?

De vraag ligt nu bij Daikin.
Maar ik verwacht geen officiële ondersteuning.
Ik ben bang dat het een hack wordt, of alles opnieuw kopen.

Achteraf gezien had ik erop moeten letten dat de WP all-electric ready zou moeten zijn....

• arnoldniessen
  • Nu online
Tracker06 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 16:18:
Maar niemand hier die het gelukt is om met de daikin altherma R hybride (8kW,split untit) van het gas af te komen?
Hier wel, maar ik kan hier makkelijk zorgen dat de retour in de winter warm genoeg is (radiatoren en een 2e WP).
Tracker06 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 16:18:
De vraag ligt nu bij Daikin.
Maar ik verwacht geen officiële ondersteuning.
Ik ben bang dat het een hack wordt, of alles opnieuw kopen.
De vraag is wat er gebeurt als de gasketel gevraagd wordt bij te springen bij een defrost en de gaskraan dicht is. Ik heb dat zelf nog niet uitgeprobeerd.

Ik weet wel dat in hybride modus de warmtepomp niet door lijkt te hebben als de CV continu in overshoot draait, als er een te laag vermogen aan de CV gevraagd wordt. De warmtepomp lijkt erg weinig data terug te krijgen van de CV, zo is ook waterdruk wel bekend in het CV deel maar niet in de warmtepomp.

• arnoldniessen
  • Nu online
arnova schreef op donderdag 4 september 2025 @ 11:10:
Je kunt de retour op verschillende manieren hoger krijgen:
-maximale flow instellen -> lagere dT -> hogere retour,
-de ketel minder uren per dag maar op hoger vermogen dus hogere awt en hogere rwt te laten draaien (al hangt het van je vloer af of de retour bij de 1e defrost dan warm genoeg is), en/of
-vloeken in de kerk en duur, een groot buffervat, dat je in verwarmingsbedrijf vult met aanvoerwater en dat je bij een defrost gebruikt om de retour op awt-temperatuur te krijgen - al gaat het dan wel richting een 23L/min * 5-12 minuten defrost is een 120-300L buffervat. Ik denk dat dat zowel met een parallel vat als met een serieel buffervat (awt-zijdig) kan maar hydraulisch kan het nog best een uitdaging zijn dat netjes te regelen.

• ThsAdrns
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 16:22

ThsAdrns

Be the change!

arnoldniessen schreef op donderdag 4 september 2025 @ 19:21:
[...]
De vraag is wat er gebeurt als de gasketel gevraagd wordt bij te springen bij een defrost en de gaskraan dicht is. Ik heb dat zelf nog niet uitgeprobeerd.
Zoeken in dit topic op "gaskraan" geeft wel goede aanwijzingen, maar helemaal zeker haal ik het er nog niet uit: Daikin-Intergas hybrid. Ervaringen en discussies

Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na 2x Nissan Leaf en Citroën ë-C4 nu Ioniq 38 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tracker06
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13-09 10:35
Ik had op vanalles gezocht, gasloos, ombouwen, all-electric. Maar blijkbaar nog niet op "gaskraan".

Bedankt, ik heb weer een beetje hoop.
Ik zal alles eens rustig doorlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnova

arnova

arnoldniessen schreef op donderdag 4 september 2025 @ 19:21:
[...]

Je kunt de retour op verschillende manieren hoger krijgen:
-maximale flow instellen -> lagere dT -> hogere retour,
Alles draait nu op 17L/minuut. Ik zou nog eens kunnen proberen wat er gebeurt als ik naar 20L/minuut ga maar ik ben wel bang voor extra leidingruis. Bovendien gaat mijn pomp meer verbruiken natuurlijk
-de ketel minder uren per dag maar op hoger vermogen dus hogere awt en hogere rwt te laten draaien (al hangt het van je vloer af of de retour bij de 1e defrost dan warm genoeg is), en/of
Dat vind ik eigenlijk geen optie omdat je dan enorm op comfort en rendement inboet.
-vloeken in de kerk en duur, een groot buffervat, dat je in verwarmingsbedrijf vult met aanvoerwater en dat je bij een defrost gebruikt om de retour op awt-temperatuur te krijgen - al gaat het dan wel richting een 23L/min * 5-12 minuten defrost is een 120-300L buffervat. Ik denk dat dat zowel met een parallel vat als met een serieel buffervat (awt-zijdig) kan maar hydraulisch kan het nog best een uitdaging zijn dat netjes te regelen.
Dat is eigenlijk geen optie omdat dat nogal wat voeten in de aarde heeft.

Eigenlijk werkt vooralsnog alleen de "hack" die ik met jouw hardware heb gemaakt goed: Bij het detecteren van sww-vraag, de wp (tijdelijk) uitschakelen. Overigens begint het probleem al met het feit dat ik LT vloerverwarming heb en mijn AWT gemiddeld 28 graden is. M.a.w. er is niet heel veel voor nodig om mijn RWT onder de 25 te krijgen.

[ Voor 6% gewijzigd door arnova op 05-09-2025 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothlórien
Bij defrost temperaturen zit de gevraagde aanvoertemperatuur ruim boven de 30 graden, Ik denk dat ik ook niet hoef te vrezen voor een te lage retour.

Wat me meer dwarszit is de opmerking dat het voetpunt boven de 25 moet blijven. Een nadeel bij onze vorige 6000 watt buitenunit was dat een gevraagde aanvoer van 22 graden al snel resulteerde in een aanvoer van >30 en retour van 27 graden, daardoor had ik alleen runs van 20 minuten. Nadat onze WP defect bleek zijn we juist naar Daikin gegaan om zijn goede reputatie.

maar als deze wel constant 25graden kan leveren dan werkt de Daikin natuurlijk alsnog beter :).

Je hebt het over het aanpassen van de pompsnelheid, maar ik heb leidingruis als ik de pomp op continue zet. Met welke instellingen kan ik deze aanpassen? Ik heb nu de instelling 08-0C (target flow rate during hybrid) en 9-0D (snelheidsbeperking) gevonden, deze staan op 15 en 6, Kan ik deze verlagen om de circulatiepomp zachter te zetten?
en instelling 8-0b, (Target flow rate during heat pump operation). Deze staat nu op 40. Kan deze ook lager of is het beter om hier van af te blijven.

Waar kun je trouwens zien wat het huidige debiet van de pomp is? Voorheen had ik een IP module waarmee ik een percentage kon uitlezen, maar omdat mijn raspberry PI met openhab gesneuveld is, de installateur bij de demontage van de vorige pomp de ethernetkabel naar de IP module heeft doorgeknipt, het nieuwere systeem niet over een IP module beschikt en ik even geen tijd kan vinden voor een herstel project zou ik dat graag via het standaardmenu willen zien.

ik zal trouwens ook maar weer contact opnemen met de aannemer.... ik vind het maar niets dat ik diep in de buidel moest tasten voor de vroegtijdige vervanging van een warmtepomp dat pas ná het aan- en afkoppelen defecten vertoonde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Nu online
Lothlórien schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 09:35:
Wat me meer dwarszit is de opmerking dat het voetpunt boven de 25 moet blijven.[..]

maar als deze wel constant 25graden kan leveren dan werkt de Daikin natuurlijk alsnog beter :).
De Daikin kan in principe prima 25 continue leveren, tenzij je tegen het minimumvermogen aanloopt (AWT = RWT + delta-T-bepaald-door-vermogen-en-debiet) zeker bij hogere buitentemperatuur=hogere COP=hoger minimumvermogen. En het startvermogen ligt nogal hoog, waardoor hij snel gaat pendelen, zeker bij hogere buitentemperatuur=hogere COP=hoger minimumvermogen, en doordat de overshoot nogal beperkt (1.9C) en niet instelbaar is bij de hybride. Minimumvermogen wordt bepaald door minimumverbruik ca 250W, maar opstarten gebeurt vaak met veel meer verbruik.
Je hebt het over het aanpassen van de pompsnelheid, maar ik heb leidingruis als ik de pomp op continue zet. Met welke instellingen kan ik deze aanpassen? Ik heb nu de instelling 08-0C (target flow rate during hybrid) en 9-0D (snelheidsbeperking) gevonden, deze staan op 15 en 6, Kan ik deze verlagen om de circulatiepomp zachter te zetten?
en instelling 8-0b, (Target flow rate during heat pump operation). Deze staat nu op 40. Kan deze ook lager of is het beter om hier van af te blijven.
[8-0B] op 40? Bij mijn weten is die maximaal 20 op de normale hybride. [8-0B] is je normale snelheid die je meestal hebt bij niet-hybride WP-only gebruik. Die kan veel lager, al levert dat wel een hogere delta T dus hogere AWT en lagere COP op.
Waar kun je trouwens zien wat het huidige debiet van de pomp is?
Welke hybride heb je? Niet alle hybrides hebben een debietsensor. De split-unit wel, monoblock (soms?) niet. Als je het debiet op de thermostaat interface kunt uitlezen onder sensoren of informatie in installateursmode, dan kan dat ook uitlezen met P1P2MQTT of met espAltherma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothlórien
Bedankt, ik had verkeerd gekeken en [8-0a] stond op 40. De debietsensor is inderdaad aanwezig maar de waarde stond op het volgende schermpje en is nu 16 l/min. [8-0b] staat op 13l/min. Mogelijk gaat het debiet vanzelf omlaag als er een warmtevraag is, maar mijn ervaring is dat de radiatoren teveel in temperatuur fluctueren als de pomp niet continu op lage stand blijft draaien.

Ik heb de 8 kw split trouwens.

Edit: als ik 9-0d op 4 zet dan zakt het debiet naar 10/min en is de ruis weg. Omdat dit het minimum debiet is tijdens een defrost en omdat ik bang ben dat het debiet tijdens een warmtevraag ook verlaagd wordt laat ik deze waarde nog even op 5 staan. Eerst maar eens in de winter kijken.

[ Voor 25% gewijzigd door Lothlórien op 05-09-2025 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tito129
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:41
Leuk dat het topic weer wat begint te leven. Vorig jaar is hier de hybride geplaatst door bevriende airco installateur die niet zo heel vaak warmtepompen doet.
Ik merk dat bij het gewenste debiet er nogal wat leiding geruis is en dat bij ontdooien het gewenste debiet niet wordt gehaald door blijkbaar te veel weerstand.
Nu zit er in de retour dicht bij de ketel 2x een 90 graden aansluiting. Zal het aanpassen naar 45gr veel extra debiet opleveren?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O-iIzV1z0NqY03jf5CP2fJVzpBM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iY55TS0nYCKxmSJ97jalMID7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_hBFNszZo2kgZoK4iRMDQXMHgy4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NxCjRmW62tWKYy406X1LEjoK.jpg?f=fotoalbum_large

Verder kwam ik hier vorig jaar tegen om een avdo te plaatsen, zit er nog verschil daar tussen te soorten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothlórien
Ik denk niet dat dat veel uitmaakt. natuurlijk heeft een 90 ° bocht invloed op de weerstand, maar ik zie dat het hier in de retourleiding zit en er zullen vast wel meer vernauwingen en scherpe bochten in je CV zitten?

In het ergste geval wordt de ruis veroorzaakt doordat er niet ontbraamd is, maar ik denk eerder dat er gewoon een vernauwing in het systeem zit. Je zou kunnen kijken of het helpt om meer radiatoren/verwarmingsgroepen open te draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnova

arnova

Tito129 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 12:43:
Leuk dat het topic weer wat begint te leven. Vorig jaar is hier de hybride geplaatst door bevriende airco installateur die niet zo heel vaak warmtepompen doet.
Ik merk dat bij het gewenste debiet er nogal wat leiding geruis is en dat bij ontdooien het gewenste debiet niet wordt gehaald door blijkbaar te veel weerstand.
Nu zit er in de retour dicht bij de ketel 2x een 90 graden aansluiting. Zal het aanpassen naar 45gr veel extra debiet opleveren?
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Verder kwam ik hier vorig jaar tegen om een avdo te plaatsen, zit er nog verschil daar tussen te soorten?
Zit jouw buffervat wel goed aangesloten? Die lijkt een beetje gek aangesloten te zitten nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:04
arnova schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 17:34:
[...]

Zit jouw buffervat wel goed aangesloten? Die lijkt een beetje gek aangesloten te zitten nl.
Dat grijze ding lijkt mij het expansievat en niet een buffervat.

Maar dan is het nog eel steeds raar aangesloten. De waterstroming is nu zo dat het water het expansievat ingaat. Volgens mij is dit zo aansluiten niet heel gebruikelijk. De stroming moet richting CV zijn, en het T-stuk moet een aftakking zijn naar het expansievat.

[ Voor 32% gewijzigd door Flappie op 05-09-2025 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Nu online
Flappie schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 18:21:
Dat grijze ding lijkt mij het expansievat en niet een buffervat.
Denk toch dat het een serieel buffervat is, er staat "in-line-vessel" op. En de leiding naar boven lijkt maar 15mm, die zal naar het expansievat gaan.

Mijn hoofdleidingen zijn stevige stalen 5/4" leidingen, en toch hier ook leidinggeluid vanaf ca 14L/min, al is het meer een toon (330Hz) dan geruis. Bij 23L/min defrost is het wel geruis overigens. Ik vermoed dat de geluidsbron in de Daikin unit zelf zit, er zijn meerdere mensen die geklaagd hebben over de warmtewisselaar als bron, maar ik verdenk zelf eerder de circulatiepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tito129
Klopt het is het buffer vat en daar boven zit expansie vat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H8-ndv5zvw0UU5gMX24bew4MMpE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MgfN4pEdDSvarHQMTRQsD9hv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tito129
Tito129 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 20:38:
Klopt het is het buffer vat en daar boven zit expansie vat.

[Afbeelding]
Hier ook leiding geruis vanaf 14l. Dus het aanpassen van de 90gr bochten zal dan niet zoveel doen. Bij defrosten haalt hij niet de 20-23 liter. Dan lijkt een avdo wel een oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Nu online
Lothlórien schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 10:21:
Mogelijk gaat het debiet vanzelf omlaag als er een warmtevraag is
Normaal gesproken draait hij altijd op een vaste flow, die niet varieert, maar afhangt van de operating mode:
-full-E zoals ingesteld
-gas-only zoals ingesteld
-hybride zoals ingesteld
-defrost 23L/min
-opstartfase 20L/min
-afrondfase 20L/min
Lothlórien schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 10:21:
Omdat dit het minimum debiet is tijdens een defrost en omdat ik bang ben dat het debiet tijdens een warmtevraag ook verlaagd wordt laat ik deze waarde nog even op 5 staan. Eerst maar eens in de winter kijken.
Normaal is defrost 23L/min, maar misschien minder met de flow beperking. Dat is vermoedelijk een absolute beperking dus die mag best lager als dat nodig is. Kan er niet veel over zeggen want mijn oudere systeem heeft die pompbeperking nog niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lothlórien
Dank voor de aanvulling, intussen heb ik de uitgebreide installateurshandleiding gevonden en daar staat het beter in beschreven.

De streefdebieten zijn vaste waarden, want het systeem is ontworpen om met een vast debiet te werken, welke zodanig gekozen zijn dat bij nominaal vermogen een bepaalde dT wordt behaald. De pompbeperking is een beperking op het moment dat er geen stelmotoren actief zijn.
Stand 1 t/m 4 is een algehele beperking, bij stand 5 t/m 8 wordt de pomp nog volgens de dT aangestuurd.

Ik heb hem nu op 8 staan wat de output halveert en waardoor de ruis is verdwenen. Van de winter hoop ik te zien dat het debiet tijdens WP werking en defrost wel omhoog gaat.

Ook zat er blijkbaar nog wat lucht in de CV, na een ontluchting is het debiet weer van 10 l/min naar 11 l/min gestegen. Dat is ook nuttig voor @tito129 om te proberen, want het eerste jaar zit er nog relatief veel lucht in het water.

Het minimale debiet voor de 8 modellen is overigens 8l/min. De fabrikant wilt dat je minimaal 8+2 l/min aanhoudt met alle kleppen gesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tito129
Zou een avdo nog helpen. Ondanks dat ik op zolder een radiator open heb staan en in de badkamer, de badkamer radiator en een rtl ventiel. Bij het defrosten wordt namelijk de 23 liter niet gehaald als ik data van afgelopen jaar kijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothlórien
Een avdo is toch gewoon een bypassventiel?Het zou kunnen helpen als er een kans is dat alle kranen en sluitingen gesloten zijn.

Je moet dan wel rekening houden met een minimaal circulerend debiet van 13,5 l, maar als je jouw buffervat in het korte circuit op laat nemen dan zie ik ook daar het probleem niet.

Edit: je geeft aan dat je een rtl ventiel hebt, hoe werkt dat precies? Als deze zichzelf afsluit dan heb je dus maar één radiator? Kennelijk is dat te weinig om 23 l/min. doorheen te pompen. Pin je niet vast op die 23 l/min, een hoger debiet is goed om een minimale afkoeling te waarborgen maar het is niet de bedoeling dat je om 5 uur 's nachts wakker wordt vanwege leidingruis.

[ Voor 38% gewijzigd door Lothlórien op 07-09-2025 20:04 ]

Pagina: 1 ... 44 45 Laatste