Daikin-Intergas hybrid. Ervaringen en discussies

Pagina: 1 ... 43 44 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbzfan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06:31

dbzfan

Nee.

Hopelijk is dat het.. heb dit nog nooit zo gezien, sensor is meestal accuraat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iWalter
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07:51
dbzfan schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 10:04:
Het display van de thermostaat heeft een buitentemperatuur aan van 31 graden.. zou de sensor kapot zijn?![Afbeelding]
Waarschijnlijk staat de zon erop. Heb ik ook last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grjn
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-04 13:47
grjn schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 13:21:
[...]

Ik heb waardes rond de 400 w gezien, ik kan niet veel lager omdat hij dan niet zijn thermische vermogen kwijt kan. Je kan overwegen om over te stappen op een stooklijn en de warmtepomp altijd te laten draaien om die gaten te voorkomen. Kost wel tijd om goed te krijgen en werkt ook niet mooi voor elke woning, zeker aan het begin en eind van het stookseizoen.
Ik zelf heb een stooklijn die alles precies op temperatuur kan houden als het niet te warm is buiten, daarnaast heb ik een thermostaat met een tijdsrelais ertussen, hierdoor werkt die bij mij als een soort maximaal thermostaat met hysterese.
Ondertussen is het laagste wat ik heb gezien 315 W met een thermisch vermogen rond de 2 kW en een aanvoer van 32 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobratjuh
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09:04
Hallo,

Zou iemand mij kunnen uitleggen waarom mijn warmtepomp overgaat op gas ipv warmtepomp verwarmen.

Kleine side note de buiten unit staat op het platte dak vol in de zon.

Terwijl ik genoeg opwek met mijn panelen de buiten temp boven -3 is dan toch gasgebruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:26
Cobratjuh schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 13:42:
Zou iemand mij kunnen uitleggen waarom mijn warmtepomp overgaat op gas ipv warmtepomp verwarmen.
Heb je instelling [9-01] lager dan 25 staan? Dan is het over als je die op 25 zet (en controleert of [1-03] en evt [0-00] dan ook aangepast wordt naar minstens 25).

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tito129
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:11
Weet iemand hoe ik homewizard kwh meter toevoeg als P1P2/P/meter/U/9/Electricity_Power in Watt in homeassistent?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnoldniessen
Tito129 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 14:25:
Weet iemand hoe ik homewizard kwh meter toevoeg als P1P2/P/meter/U/9/Electricity_Power in Watt in homeassistant?
Je kunt dit doen via de yaml configuratie files in HA. Ervan uitgaande dat je in configuration.yaml al de regel
code:
1
automation: !include automations.yaml

hebt staan, en dat je maar 1 kWh meter hebt die al een sensor.kwh_meter_power als entiteit heeft gekregen via de HW integratie (anders sensor even zoeken met 'power'), kun je aan automations.yaml toevoegen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
- id: '9999999990'
  alias: output kWh meter via MQTT
  triggers:
  - entity_id: sensor.kwh_meter_power
    trigger: state
  - trigger: time_pattern
    seconds: '0'
  - trigger: time_pattern
    seconds: '30'
  actions:
  - data:
      topic: P1P2/P/meter/U/9/Electricity_Power
      payload: '{{ states(''sensor.kwh_meter_power'')|int }}'
    action: mqtt.publish

Als je liever via de UI van HA werkt,
-ga naar Settings/Automations&scenes/Create Automation/create new automation
-klik Add trigger: Entity/State/zoek je HW Kwh meter
-klik Add trigger / Time and location / Time pattern / 0 seconds
-klik Add trigger / Time and location / Time pattern / 30 seconds
-klik Add Action, selecteer (zoek) MQTT Publish
-vul in Topic: P1P2/P/meter/U/9/Electricity_Power
-vul in Payload: {{ (states('sensor.kwh_meter_power')|int }}
-klik Save/Name 'HW2P1P2' oid/Save

De 0s/30s triggers zorgen dat de waarde regelmatig herhaald wordt ook als de meetwaarde langere tijd niet veranderd is. Als je dat niet doet geeft de bridge een time-out en neemt aan dat de meter offline is gegaan.

Mijn ervaring met automations is beperkt, dus als iemand verbeteringen ziet - graag!

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbzfan

dbzfan

Nee.

arnoldniessen schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 14:07:
[...]

Heb je instelling [9-01] lager dan 25 staan? Dan is het over als je die op 25 zet (en controleert of [1-03] env evt [0-00] dan ook aangepast wordt naar minstens 25).
Wat doen de waardes 0-00 en 0-01? Staan hier vrij hoor.. 35 en 55...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
dbzfan schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 21:11:
Wat doen de waardes 0-00 en 0-01? Staan hier vrij hoor.. 35 en 55...
Meestal niets, zijn voor 2e zone, staan nog op default dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobratjuh
arnoldniessen schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 14:07:
[...]

Heb je instelling [9-01] lager dan 25 staan? Dan is het over als je die op 25 zet (en controleert of [1-03] en evt [0-00] dan ook aangepast wordt naar minstens 25).
Heb even gekenen volgens de bridge staan ze zo.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PBmtZZKVTI83yzOtNGhV6rtD2Io=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TZMKo0QE9mcC3oi6RuUTiXhy.jpg?f=fotoalbum_large

Kan het zijn door dat de buitentemperatuur boven de 21 komt dat die dan stopt bij mij gaf de unit zelfs +35 aan zou dat dan betekenen dat 1 van die waardes naar 40 of hoger zou moeten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BFMWGt0LBODVwkxNChh-Hxo3GTc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Sybx15tUFF1UrxIvceOm1MGP.png?f=fotoalbum_large

Of is er een instelling bij x buiten temperatuur doen ze het beide niet meer geen gas en geen wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
Cobratjuh schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 07:39:
Heb even gekenen volgens de bridge staan ze zo: [9-01] = 20C.
Die moet echt op 25C, wil je onnodig gasverbruik voorkomen. De compressor weigert dienst bij een gewenste aanvoerwatertemperatuur van minder dan 25C, en dan schakelt in plaats daarvan de back-up heater in, en dat is bij een hybride de gasketel.
Kan het zijn door dat de buitentemperatuur boven de 21 komt dat die dan stopt bij mij gaf de unit zelfs +35 aan zou dat dan betekenen dat 1 van die waardes naar 40 of hoger zou moeten.
Of is er een instelling bij x buiten temperatuur doen ze het beide niet meer geen gas en geen wp
Nee, dat is het niet. Deze instellingen gaan over de aanvoerwatertempertuur en niet over de buitentemperatuur.
Die is er ook, maar [9-01] op 25C lost je probleem beter op. Want je wilt niet dat als het koud is, maar de zon staat even op je buitensensor, dat je compressor te snel afslaat. Je kunt het probleem van de zon op je sensor goed oplossen met een 2e sensor of (soms, bij jou niet want daar is de zoninstraling langdurig) door de buitentemperatuur te middelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobratjuh
arnoldniessen schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 08:09:
[...]

Die moet echt op 25C, wil je onnodig gasverbruik voorkomen. De compressor weigert dienst bij een gewenste aanvoerwatertemperatuur van minder dan 25C, en dan schakelt in plaats daarvan de back-up heater in, en dat is bij een hybride de gasketel.

[...]

Nee, dat is het niet. Deze instellingen gaan over de aanvoerwatertempertuur en niet over de buitentemperatuur.

[...]

Die is er ook, maar [9-01] op 25C lost je probleem beter op. Want je wilt niet dat als het koud is, maar de zon staat even op je buitensensor, dat je compressor te snel afslaat. Je kunt het probleem van de zon op je sensor goed oplossen met een 2e sensor of (soms, bij jou niet want daar is de zoninstraling langdurig) door de buitentemperatuur te middelen.
ik zit per toeval te kijken, ik heb 09-01 aangepast naar 25 en als nog gaat de ketel aan en schakelt de WP uit. mijn leaving en retour zijn praktisch aan elkaar gelijk 27,2 leaving en 26.9 retour.

De buiten temperatuur van de buitenunit geeft wel +33 aan op het moment, want volle zon en ik denk zwart plat dak.

Enig idee?

edit: het lijkt te zijn wanneer de buiten temp boven een bepaald aantal graden komt en de setpoint van de thermostaat nog niet is bereikt

Edit 2: ik dacht misschien deze aanpassen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GB2PFs9nWLRxBapnXfoha95XPpQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IrO9WIH6SdKJQzZTI9QmVddQ.jpg?f=fotoalbum_large

Aangepast naar 35 maar helaas ook niet. Gaat direct op gas stoken.

[ Voor 20% gewijzigd door Cobratjuh op 10-03-2025 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
Cobratjuh schreef op maandag 10 maart 2025 @ 11:46:
De buiten temperatuur van de buitenunit geeft wel +33 aan op het moment, want volle zon en ik denk zwart plat dak.

Enig idee?
Denk dat dan toch de compressor weigert boven een bapaalde buitentemperatuur, dat zie je ook bij all-E systemen die op de BUH overstappen voor warmwater. Komt normaal niet zo vaak voor dat je bij deze temperaturen nog wilt verwarmen. Je kunt de sensor beter afschermen tegen zonlicht, of toch een 2e buitensensor op een andere plaats toevoegen. Al weet ik niet of die 2e sensor gebruikt wordt voor de keuze compressor/BUH.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobratjuh
arnoldniessen schreef op maandag 10 maart 2025 @ 20:03:
[...]

Denk dat dan toch de compressor weigert boven een bapaalde buitentemperatuur, dat zie je ook bij all-E systemen die op de BUH overstappen voor warmwater. Komt normaal niet zo vaak voor dat je bij deze temperaturen nog wilt verwarmen. Je kunt de sensor beter afschermen tegen zonlicht, of toch een 2e buitensensor op een andere plaats toevoegen. Al weet ik niet of die 2e sensor gebruikt wordt voor de keuze compressor/BUH.
Zal het eens gaan uitzoeken thanks iig voor je antwoord _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robert Reinink
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 14:31
Zover ik weet stop de WP (compressor) bij een buiten temp hoger dan 30 graden.
Niet handig voor de installaties met een gekoppeld SWW voorraadvat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteTon
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 28-04 23:13
Zoals de meesten van jullie (denk ik) wil ik zo min mogelijk gas gebruiken.
De laatste tijd valt mij op dat er gas wordt gebruikt boven de ingestelde evenwichtstemperatuur.

Mijn buiten-unit staat op het zuid-oosten. Ik gebruik alleen de interne temperatuur sensor.
Mijn system maakt lange runs. Dat is prima. En is in deze periode in de nacht altijd aan.
‘s-Morgens stijgt de temperatuur relatief snel van onder het vriespunt tot (ver) erboven.
Zeker op een onbewolkte dag. Mijn evenwichtstemperatuur staat op +1 graad.

Maar tijdens zo’n run blijft mijn system gas gebruiken, zelfs boven de ingestelde evenwichtstemperatuur.
Pas als ik het system even uit zet en weer aan, dan schakelt het system op WP-only.
Is dit herkenbaar? Is dit te voorkomen? Ik heb vooralsnog alleen handmatige bediening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbzfan

dbzfan

Nee.

GroteTon schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 17:21:
De laatste tijd valt mij op dat er gas wordt gebruikt boven de ingestelde evenwichtstemperatuur.

Mijn buiten-unit staat op het zuid-oosten. Ik gebruik alleen de interne temperatuur sensor.
Mijn system maakt lange runs. Dat is prima. En is in deze periode in de nacht altijd aan.
‘s-Morgens stijgt de temperatuur relatief snel van onder het vriespunt tot (ver) erboven.
Zeker op een onbewolkte dag. Mijn evenwichtstemperatuur staat op +1 graad.

Maar tijdens zo’n run blijft mijn system gas gebruiken, zelfs boven de ingestelde evenwichtstemperatuur.
Pas als ik het system even uit zet en weer aan, dan schakelt het system op WP-only.
Is dit herkenbaar? Is dit te voorkomen? Ik heb vooralsnog alleen handmatige bediening.
Zijn het geen defrosts? Dan gebruikt mijn WP ook gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteTon
dbzfan schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 17:39:
[...]

Zijn het geen defrosts? Dan gebruikt mijn WP ook gas.
Nee, niet alleen voor defrosts. Die zij n er wel.
Maar echt gasverbruik om te verwarmen.
Overigens de enige functie van het systeem.
Wordt niet voor warmwatervoorziening gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MijnCommentaar
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 16:44
GroteTon schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 17:57:
[...]

welke stooklijn gebruik je?
Zoals vaak vermeld, gas wordt gebruikt zodra de waterinlaat temperatuur onder de 25 graden zakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnova
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

arnova

weet veel, maar niet alles

GroteTon schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 17:57:
[...]

Komt dat niet doordat je temperatuur-middeling aan hebt staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leif
  • Laatst online: 23-04 15:13
GroteTon schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 17:21:
.......
Wat zijn je ingestelde waardes voor 0C03 en 0C04 ?

De evenwichtstemperatuur geeft aan wanneer de gasketel aan mag, C-03 wanneer hij aan moet.

Met code C-03 kan je de temperatuur waarop de ketel standaard aan gaat verlagen. Deze staat standaard op 0C.

In de standalone Altherma Handleiding worden C-03 en C-04 behandeld op p68 - Vanaf die buitentemperatuur neemt de gasboiler het voor 100% over; C-04 geeft het aantal graden waarmee de buitentemperatuur weer moet oplopen om terug naar hybridemodus te schakelen (hysterese - om pendelen te voorkomen). C-03 staat standaard op 0C, C-04 op 3C, wat wil zeggen dat de gasboiler het bij 0C overneemt en naar hybridemodus terugschakelt bij +3C. In de Altherma handleiding wordt echter ook uitgelegd dat dit instellingen alleen werken als de spaarstand op ECONOMISCH staat en de energieprijzen (instellen via menu, niet via overzichtsinstellingen) op NUL staan.

Ik heb C03=-10 gemaakt, en C-04=3, en 07-04=economisch.

[ Voor 3% gewijzigd door Leif op 15-03-2025 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteTon
MijnCommentaar schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 18:03:
[...]

welke stooklijn gebruik je?
Zoals vaak vermeld, gas wordt gebruikt zodra de waterinlaat temperatuur onder de 25 graden zakt.
Stooklijn Buiten:AWT =>
18: 35
-5:45

Voor de duidelijkheid: Waterinlaat = retour = T4
In bedrijf is die rond de 29 graden.

Waterinlaat bij opstart is die rond de 20 graden. Maar dat betekent niet per definitie gasgebruik.
Dus bij de 25 die jij noemt, zitten nog wat randvoorwaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteTon
arnova schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 07:37:
[...]

Komt dat niet doordat je temperatuur-middeling aan hebt staan?
Voor zover ik begrijp staat die uit.
1-0A staat op 1 (12 uur middeling)
Maar E-08 staat op 1 (energie bespaarfunctie aan)

En middeling werkt alleen als E-08 op 0 staat.
De impact van E-08 moet ik nog eens bestuderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteTon
Leif schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 13:08:
[...]

Wat zijn je ingestelde waardes voor 0C03 en 0C04 ?

De evenwichtstemperatuur geeft aan wanneer de gasketel aan mag, C-03 wanneer hij aan moet.

Met code C-03 kan je de temperatuur waarop de ketel standaard aan gaat verlagen. Deze staat standaard op 0C.

In de standalone Altherma Handleiding worden C-03 en C-04 behandeld op p68 - Vanaf die buitentemperatuur neemt de gasboiler het voor 100% over; C-04 geeft het aantal graden waarmee de buitentemperatuur weer moet oplopen om terug naar hybridemodus te schakelen (hysterese - om pendelen te voorkomen). C-03 staat standaard op 0C, C-04 op 3C, wat wil zeggen dat de gasboiler het bij 0C overneemt en naar hybridemodus terugschakelt bij +3C. In de Altherma handleiding wordt echter ook uitgelegd dat dit instellingen alleen werken als de spaarstand op ECONOMISCH staat en de energieprijzen (instellen via menu, niet via overzichtsinstellingen) op NUL staan.

Ik heb C03=-10 gemaakt, en C-04=3, en 07-04=economisch.
C-03 en C04 staan bij mij op standaard 0 en 3.
7-04 heb ik op 1 staan (ecologisch = zoveel mogelijk gas besparen)

Wat jij beschrijft is wel enigszins herkenbaar.
Als het systeem in hybride modus zit, dat die daar niet per definitie uit gaat als de buitentemperatuur boven de evenwichtstemperatuur komt. Daar ging ik tot op heden vanuit.

Ik zal me eens verdiepen in de C-03 en C-04 settings.
En de relatie met de evenwichtstemperatuur.
Bedankt voor je reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hhoekstra
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14:49
Vraagje..

De warmtepomp slaat momenteel niet aan. Ik heb het idee dat dit komt omdat de zon op de buitenunit staat.
Binnen is het 20 graden en ik zet hem op 21 maar hij heeft er geen zin in.

Ik heb hem weerafhankelijk ingesteld.

Weet iemand in welke settings ik moet gaan zoeken.

Outdoor temp is nu ook 27 graden...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WQYzT-uXWgZJ3AKtoiYACKO41T0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ufiL6BPwxc9rye3PaYzfr2ra.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WaZnvr3J2-lXY8x-j7iSC62heao=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/TEyLrFyqNhRvns4bwytdXMlO.png?f=user_large

[ Voor 40% gewijzigd door hhoekstra op 19-03-2025 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

hhoekstra schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 15:02:
Vraagje..

De warmtepomp slaat momenteel niet aan. Ik heb het idee dat dit komt omdat de zon op de buitenunit staat.
Binnen is het 20 graden en ik zet hem op 21 maar hij heeft er geen zin in.

Ik heb hem weerafhankelijk ingesteld.

Weet iemand in welke settings ik moet gaan zoeken.

Outdoor temp is nu ook 27 graden...

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Gaat die wel aan als je 'm insteld op bijv. 24°C?

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hhoekstra
True schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 15:14:
[...]

Gaat die wel aan als je 'm insteld op bijv. 24°C?
Gebeurd weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnCommentaar
outdoor air temperature 27 graden, ik denk dat het daar aan ligt. Er is ergens een setting die bepaald wanneer de wp niet meer draait boven een bepaalde temperatuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hhoekstra
Heb nu een stuk karton ervoor gelegd en hij slaat nu aan. Binnenkort maak ik een ombouw dan hoop ik dat het niet meer voorkomt.

Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zevuns
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 24-04 13:32
Goedemiddag Allen,

Zit even terug te lezen op mijn gemakje.
Ik heb sinds vorige week ook een Daikin Hybride Warmtepomp laten plaatsen.

Echter heb ik de volgende vragen, wellicht kunnen jullie mij helpen.

- Ik merk dat als je de temp op 21 instelt, dat die zakt tot iets rond de 20 en daarna pas weer gaat opwarmen. Ik zou denken is het niet efficienter om eerder al op te warmen naar 21 graden?
- Wat voor instellingen raden jullie aan? En hoe pas ik dit aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saxzozie
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 09:55
een hysterese van 1 K is wel minimaal, omdat bij het minste of geringste luchtstroompje langs de thermostaat de warmtepomp/ketel aanuitschakelt. Slecht voor de compressor van de warmtepomp en levensduur ervan. eigenlijk ook slecht voor de ketel, maar die kan meer hebben wegens het ontbreken van een compressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leif
De vraag van @Zevuns is me niet helemaal duidelijk.
De 21 zal betrekking hebben op de ruimtetemperatuur.
Maar wat is de uitgangssituatie?
Gaf hij een kleine/grote zwieper aan de kamerthermostaat?

Het is bekend dat de Daikin moeite heeft om een stabiele werkmodus te vinden als een parameter in de regelcyclus wordt gewijzigd.
Vloeiend moduleren is dit apparaat onbekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zevuns
@Leif Dank voor je bericht.

Welllicht geeft dit wat duidelijkheid, ik stel de gewenste kamertemperatuur in op 21 graden, dan zie ik dat de pomp pas aanslaat als het 20 graden is bijvoorbeeld. Ik zou denken dat de pomp eerder moet aanslaan om het constant op 21 graden te houden. Of zie ik dit verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Zevuns schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 09:37:
@Leif Dank voor je bericht.

Welllicht geeft dit wat duidelijkheid, ik stel de gewenste kamertemperatuur in op 21 graden, dan zie ik dat de pomp pas aanslaat als het 20 graden is bijvoorbeeld. Ik zou denken dat de pomp eerder moet aanslaan om het constant op 21 graden te houden. Of zie ik dit verkeerd?
Dat zie je verkeerd @saxzozie beschrijft dat hier: saxzozie in "Daikin-Intergas hybrid. Ervaringen en discussies"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fohn5
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23-04 15:21
@Zevuns
Kamertemperatuur hysterese aanpassen [9-0C]
Deze staat standaard op 1C
kun je verlagen naar 0.5C . WP dan aan bij 20.5 C en uit bij 21.5C

Het verhaal van @saxzozie moet ik helaas naar het rijk der fabelen verwijzen. Thermostaat is gevoelig maar niet zo gevoelig of je moet in een doorblaas woning wonen, waar ik persoonlijk dan geen warmtepomp zou instaleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

fohn5 schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 16:25:
@Zevuns

Het verhaal van @saxzozie moet ik helaas naar het rijk der fabelen verwijzen. Thermostaat is gevoelig maar niet zo gevoelig of je moet in een doorblaas woning wonen, waar ik persoonlijk dan geen warmtepomp zou instaleren.
Je kunt in plaats van een 'doorblaas woning' ook een doorzonwoning hebben, daar staan er heel veel van in Nederland. Dan reken je de andere kant op en schakelt je WP te snel uit omdat nog lang niet je hele woning goed op temperatuur is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fohn5
@True off topic "dan zou ik eens kritisch naar de plek van je thermostaat kijken en deze op een koude plek neerhangen ." Een radiator dichtsturen in een warme kamer is namelijk vrij eenvoudig of 2 zones creeren .

Maar dat was niet de vraag van @Zevuns

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnCommentaar
fohn5 schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 16:25:
@Zevuns

Over het rijk der fabelen, niet op alle systemen kun je 09-C naar 05. zetten, daar is 1 - 6 de optie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fohn5
@MijnCommentaar exact en waar staat dat voor 1-6 C?
arnoldniessen schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 18:53:
[...]

Hier is het [9-0C], instelbaar van 1.0C-6.0C in stappen van 0.5C. Maar default staat hij al op het minimum van 1.0C, dus zou hij bij +0.5C al uit, en bij -0.5C al aan moeten gaan.
Dus
1 = +/- 0.5 C
2 = +/- 1.0C
3 = +/- 1.5C
enzovoort

Ik zie geen fabeltjes exact wat ik beschreef. 1C is +0.5C en -0.5C van de ingestelde waarde .
Standaard staat deze waarde bij mijn weten op 2C bij aflevering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zevuns
MijnCommentaar schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 17:33:
[...]

Over het rijk der fabelen, niet op alle systemen kun je 09-C naar 05. zetten, daar is 1 - 6 de optie
Ik heb bij 9-0c de optie 1 - 6 inderdaad, bijgevoegd een foto. Hij stond al op 1.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_1NBmF6-Hfwx4lmNMXFuJ8mCjV8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IyCpGuPp1Lxml4FXWWHs92Cz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iWalter
Enige tijd geleden heb ik hier een topic geplaatst omdat de ketel uitviel en problemen had met debiet. Er is toen een installateur langs geweest en deze heeft geconstateerd dat er een sensor kapot was. Omdat de ketel nog geen half jaar oud heeft hij dit als garantie geclaimd bij Daikin. Wat zij goedgekeurd hebben. Een paar dagen later heeft hij de sensor vervangen en alles werkte weer.
Nu stuurt hij mij een fikse rekening voor uren die hij gewerkt heeft. Volgens hem heb ik een onderhoudscontract op onderdelen en niet op uren en moet ik die uren betalen. En Daikin vergoedt alleen het onderdeel.
Volgens mij heb ik gewoon recht op een goed werkend product en wettelijke garantie. Toch zeker op een ketel van nog geen half jaar oud. En heeft dat niets te maken welk onderhoudscontract je hebt afgesloten.
Iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fohn5
@iWalter Ja bij mij zijn in het eerste jaar diverse onderdelen onder garantie door DAIKIN, dus niet de installateur, vervangen .Dit was geheel gratis. Volgens mij heb je het eerste jaar gewoon wettelijke garantie via Daikin , Misschien ook nog even bij Daikin informeren ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

iWalter schreef op donderdag 3 april 2025 @ 11:47:
Enige tijd geleden heb ik hier een topic geplaatst omdat de ketel uitviel en problemen had met debiet. Er is toen een installateur langs geweest en deze heeft geconstateerd dat er een sensor kapot was. Omdat de ketel nog geen half jaar oud heeft hij dit als garantie geclaimd bij Daikin. Wat zij goedgekeurd hebben. Een paar dagen later heeft hij de sensor vervangen en alles werkte weer.
Nu stuurt hij mij een fikse rekening voor uren die hij gewerkt heeft. Volgens hem heb ik een onderhoudscontract op onderdelen en niet op uren en moet ik die uren betalen. En Daikin vergoedt alleen het onderdeel.
Volgens mij heb ik gewoon recht op een goed werkend product en wettelijke garantie. Toch zeker op een ketel van nog geen half jaar oud. En heeft dat niets te maken welk onderhoudscontract je hebt afgesloten.
Je hebt veel langer garantie dan hierboven als eerste jaar wordt aangegeven, dat verschilt een beetje wat redelijk is. Op een installatie bij een professional bij een apparaat wat 15 jaar mee mag gaan, heb je echt wel recht op een snelle en degelijke oplossing zónder dat je kosten hoeft te maken in de eerste paar jaar. Daarna wordt het twijfelachtig gebaseerd of je (voldoende) onderhoud laat uitvoeren.

PS dit soort vragen worden frequent behandeld in: Shopping forum zeker de juridische aspecten 'waar heb je recht op' komen daar vrijwel wekelijks aan bod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t3dd3k
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22-04 10:00
iWalter schreef op donderdag 3 april 2025 @ 11:47:
Binnen garantie periode vergoed Daikin onderdelen. Aanvullend kan je garantie bijkopen. Op site daikin stand by me kan je het geïnstalleerd product nazien mits geregistreerd.
Daikin vergoed uren voor arbeid niet.

Op installatie werkzaamheden zit 18 maanden garantie. Zie algemene voorwaarden installatiewerkzaamheden voor consumenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

t3dd3k schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 10:32:
[...]

Binnen garantie periode vergoed Daikin onderdelen. Aanvullend kan je garantie bijkopen. Op site daikin stand by me kan je het geïnstalleerd product nazien mits geregistreerd.

Op installatie werkzaamheden zit 18 maanden garantie. Zie algemene voorwaarden installatiewerkzaamheden voor consumenten.
Algemene voorwaarden gaan niet boven de wet gelukkig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iWalter
t3dd3k schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 10:32:
[...]

Dat lees ik dus ook op de website. Maar zoals @True al opmerkte, gaat wettelijk boven algemene voorwaarden.
Ik heb het 1e instantie bij de installateur teruggelegd. Even afwachten hoe die reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 09:42
Wat is jullie visie op het onderhouden van een Daikin. Onze monoblock hangt nu drie jaar zonder problemen. Ook heb ik vernomen dat het onderhoud wat er is vaak neerkomt op schoonmaken/schoonhouden van het apparaat en pas ingrijpen als er iets stuk is.
Dat botst een beetje met mijn houding, beter voorkomen dan genezen.

Fyi, onze WP hangt hoog en droog, dus bladeren stof of andere rotzooi zal er niet gauw bijkomen.

Edit: onze installatie bestaat uit een huur cv-ketel waar later een daikin monoblock aan is gekoppeld.

[ Voor 11% gewijzigd door mk1992 op 10-04-2025 07:32 ]

Cash is king.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 12:53
mk1992 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 13:30:
Wat is jullie visie op het onderhouden van een Daikin. Onze monoblock hangt nu drie jaar zonder problemen. Ook heb ik vernomen dat het onderhoud wat er is vaak neerkomt op schoonmaken/schoonhouden van het apparaat en pas ingrijpen als er iets stuk is.
Dat botst een beetje met mijn houding, beter voorkomen dan genezen.

Fyi, onze WP hangt hoog en droog, dus bladeren stof of andere rotzooi zal er niet gauw bijkomen.
Ik heb sinds drie jaar een onderhoudscontract. In de praktijk maken ze alleen het CV -deel goed schoon, vervangen een pakking, werpen een schuine blik op de buitenunit, sprayen de warmtewisselaar buiten en dat is het dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MijnCommentaar
Ik heb een contract alleen al omdat als het niet werkt je bovenaan in de lijst van de monteurs staat, anders kun je wel eens weken moeten wachten.

En ook dit:
Vanaf 1 april 2023 geldt de Gasketelwet. Vanaf deze datum is iedereen in Nederland verplicht om de cv-ketel te laten onderhouden door bedrijven en monteurs die CO-gecertificeerd zijn. Doet u dit niet, dan bent u strafbaar en krijgt u een boete.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leif
MijnCommentaar schreef op woensdag 9 april 2025 @ 15:45:
.......
Vanaf 1 april 2023 geldt de Gasketelwet. Vanaf deze datum is iedereen in Nederland verplicht om de cv-ketel te laten onderhouden door bedrijven en monteurs die CO-gecertificeerd zijn. ....
Het mag duidelijk zijn dat geen onderhoud gevaren met zich mee brengt.
Maar een nuancering is op zijn plaats.
Onderhoud blijft niet wettelijk verplicht...... Wat dat betreft verandert de regelgeving niet. Enkel wanneer je ervoor kiest om je cv-ketel te laten onderhouden, merk je iets van de nieuwe wet.

Naar mijn ervaring is het vrijwel onmogelijk om onderhoud door een (gecerificeerde) professional te laten uitvoeren, als je dat niet direct bij de oplevering van de ketel hebt geregeld.

[ Voor 36% gewijzigd door Leif op 09-04-2025 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
@MijnCommentaar @Leif het gaat me niet zozeer om de ketel, maar om de warmtepomp. Ketel is huur en dus met onderhoud, warmtepomp is gekocht.

Ketel begrijp ik onderhoud gezien er vervuiling en slijtage in het spel is, maar de warmtepomp? Houd hem schoon, en als ie het doet zo laten?

[ Voor 11% gewijzigd door mk1992 op 10-04-2025 07:34 ]

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnCommentaar
mk1992 schreef op donderdag 10 april 2025 @ 07:33:
@MijnCommentaar @Leif het gaat me niet zozeer om de ketel, maar om de warmtepomp. Ketel is huur en dus met onderhoud, warmtepomp is gekocht.

Ketel begrijp ik onderhoud gezien er vervuiling en slijtage in het spel is, maar de warmtepomp? Houd hem schoon, en als ie het doet zo laten?
de reden staat toch in mijn eerste zin.
de 2e reden is een bijkomstigheid, het moet toch dus daarom heb ik een contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
MijnCommentaar schreef op donderdag 10 april 2025 @ 09:10:
[...]

de reden staat toch in mijn eerste zin.
de 2e reden is een bijkomstigheid, het moet toch dus daarom heb ik een contract.
Ik heb geen contract voor de warmtepomp en vraag me af wat daar aan onderhoud noodzakelijk/verstandig is.

Cash is king.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroteTon
Mijn eerste stookseizoen ervaringen met mijn Daikin Hybride warmtepomp (8kW).
Alleen gebruikt voor ruimteverwarming. Niet voor sanitair warm water.
Ik heb een vrijstaand huis op het platteland (1972). Redelijk geïsoleerd (2003).
Vloerverwarming 110m2. Geen nachtverlaging. Regeling op kamertemperatuur 19.5 graden.
Evenwichtstemperatuur staat op +1 graden Celsius.

Uitgaande van 1 november 2024 - 1 April 2025 (wintertijd periode):
Verbruikte elektrische energie (WP): 3827 kWh
Verbruikt gas: 363 kuub

Vorig seizoen (1/11/2023-1/4/2024):
Verbruikte elektrische energie voor verwarming: 0
Verbruikt gas: 1533 kuub

COP, ca 3.3, na correctie voor graaddagen (dit seizoen was iets kouder).
https://www.mindergas.nl/degree_days_calculation

Over het algemeen tevreden.
  • WP doet wat die moet doen.
  • Geen storing of uitval gehad.
  • Lange runs. Gemiddeld 1x per dag aan/uit.
Kritische noten:
  • (Veel) meer defrost dan ik had verwacht.
  • Hele nerveuze temperatuur sensor in de buiten-unit (staat op ZO)
  • Rumoeriger dan vorige HR-keten (pompen/kleppen). Maar niet heel storend.
  • Vrij hoge evenwichtstemperatuur.
We hebben natuurlijk geen echt strenge winter gehad.
Alhoewel ik tevreden ben op mijn besparing op gas, denk ik dat er meer uit te halen is.

Mogelijke verbetering/experimenten voor volgend seizoen:
  • Aparte buiten-sensor op het noord-westen.
  • Sturing op AWT.
  • Stooklijn (mogelijk) aanpassen.
  • Extra warmtebron (zie onder).
Idee (van een leek):
Als ik de retour van mijn verwarmings-systeem door een spiraal laat lopen
in een buffervat en dat buffervat verwarm met warmtecollectoren of heatpipes.
Dan wordt de retour-temperatuur hoger en zal eerder de WP worden aangesproken
dan de backup-verwarming (gas).

Ik heb er nog niet aan gerekend. Zowel warmte-technisch als kosten-technisch.
Heeft iemand ervaring met iets vergelijkbaars?
Of is dit (om wat voor reden dan ook) geen goed idee?

NHYKOMB33AA + EHYHBX08AV3 + EVLQ08CV3 + EKRUCBL1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fohn5
De dagen dat je de back up het meest nodig hebt zijn dagen met een relatief hoge luchtvochtigheid en een temperatuur tussen de 2C en -2C. De Kans op zonnig weer tijdens dat soort dagen schat ik niet zo hoog in vaak mistig of zwaar bewolkt . Dus ik twijfel of je investering rendabel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 28-04 23:46
@GroteTon Ik denk dat er nog wel wat te verbeteren valt. Een cop van 3.3 is niet best. En grofweg zou je 2x je oude gasverbruik aan kWh verbuiken bij een all-electric situatie. Dus (1533-363)x2=2.340 kWh .

De hoogte van de aanvoer water temperatuur is van grote invloed op je verbruik. Wat was bijvoorbeeld je hoogste aanvoer watertemperatuur deze winter?

Misschien zijn ze vergeten de vloerverwarming verdeler te vervangen door een pomploos model en is de aanvoer water temperatuur onnodig hoog geweest?
Of zit er een buffervat niet goed. Of staat er een bypass open. Ik heb al zoveel rare zaken gezien.
Of…….

Die externe temperatuur voeler op het noorden is zeker een aanrader.

En de tips van een leek zijn niet echt bruikbaar. Beter eerst de oorzaak van je hoge verbruik achterhalen.

Gezien je oude gasverbruik en de 8kW warmtepomp, zou je ook gasloos kunnen gaan. Bespaar je op onderhoud en vastrecht. Voor je SWW zou je dan een e-boiler of wp-boiler kunnen nemen.

[ Voor 18% gewijzigd door Pim57 op 16-04-2025 09:34 ]

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
@GroteTon helemaal eens met vorige 2 reacties. Hier (weliswaar met iets hogere evenwichtstemperatuur want hoger verbruik, maar ook met radiatoren ipv vloerverwarming) COP=4.0 en 75% minder gas.

Staat [9-05] op minstens 25C?
Gebruik je 24-uurs gemiddelde voor de stooklijn?
Hoeveel gas heb je relatief bespaard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteTon
Pim57 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 08:56:
@GroteTon Ik denk dat er nog wel wat te verbeteren valt. Een cop van 3.3 is niet best. En grofweg zou je 2x je oude gasverbruik aan kWh verbuiken bij een all-electric situatie. Dus (1533-363)x2=2.340 kWh .

De hoogte van de aanvoer water temperatuur is van grote invloed op je verbruik. Wat was bijvoorbeeld je hoogste aanvoer watertemperatuur deze winter?

Misschien zijn ze vergeten de vloerverwarming verdeler te vervangen door een pomploos model en is de aanvoer water temperatuur onnodig hoog geweest?
Of zit er een buffervat niet goed. Of staat er een bypass open. Ik heb al zoveel rare zaken gezien.
Of…….

Die externe temperatuur voeler op het noorden is zeker een aanrader.

En de tips van een leek zijn niet echt bruikbaar. Beter eerst de oorzaak van je hoge verbruik achterhalen.

Gezien je oude gasverbruik en de 8kW warmtepomp, zou je ook gasloos kunnen gaan. Bespaar je op onderhoud en vastrecht. Voor je SWW zou je dan een e-boiler of wp-boiler kunnen nemen.
@Pim57 Bedankt voor je reactie.
De aangehaalde kWh-berekening kende ik niet. Dat is een handige richtlijn.
Mijn hoogste aanvoertemperatuur ligt rond de 38 graden, na aanpassing van mijn originele stooklijn.
In de beginperiode lag die (veel) hoger. Toen liep mijn stooklijn door tot 55 graden (bij -5 buiten).
Ingesteld door Daikin, omdat ik nog een paar radiatoren heb. Maar die gebruik ik niet/nauwelijks.

Mijn vloerverwarming-verdelers zijn inderdaad niet pomploos. Dat is de installateur niet vergeten. Daar zijn ze niet mee bekend. Daar ben ik van overtuigd. Installatiebedrijf is gespecialiseerd in koeltechniek. Niet in verwarmingssystemen. Overigens wel heel netjes geïnstalleerd.
De pomploze verdeler is pas ter sprake gekomen tijdens het inregelen door Daikin.
Staat op mijn optie-lijstje, maar ik moet er wel van overtuigd zijn dat het voldoende oplevert.

Voor SWW heb ik al een aparte boiler.
En gasloos, dat zou fantastisch zijn, maar dat betwijfel ik echt. Bij een evenwichtstemperatuur onder de +1 krijg ik het niet voldoende warm gestookt.

Maar ik zal eerst jouw suggesties/aanbevelingen eens opvolgen/checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteTon
arnoldniessen schreef op woensdag 16 april 2025 @ 09:31:
@GroteTon helemaal eens met vorige 2 reacties. Hier (weliswaar met iets hogere evenwichtstemperatuur want hoger verbruik, maar ook met radiatoren ipv vloerverwarming) COP=4.0 en 75% minder gas.

Staat [9-05] op minstens 25C?
Gebruik je 24-uurs gemiddelde voor de stooklijn?
Hoeveel gas heb je relatief bespaard?
@arnoldniessen

[9-05] staat op 25C
Ik gebruik geen gemiddelde op mijn stooklijn
Besparing gas is 1170 op 1533 = 76%

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pim57
@GroteTon Met 110 m2 vloerverwarming moet je het makkelijk warm kunnen krijgen. Met 38° aanvoer ga je al bijna tapdansen zo heet wordt die vloer. :)

10 tegen 1 dat je vloerverwarming verdeler een van de oorzaken is. Na het vervangen door een pomploos model niet vergeten deze waterzijdig in te regelen. En doe dan gelijk de rest van je huis ook waterzijdig inregelen.

En probeer dan eens een winter met de evenwichtstemperatuur op -14°C.

[ Voor 8% gewijzigd door Pim57 op 16-04-2025 10:37 ]

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnoldniessen
@GroteTon Met 1533m3 kom je op een warmteverlies van ongeveer 0.2kW/graad-verschil-buiten-binnen. Zelfs met defrosts kan de 8kW unit nog zo'n 5.5kW gemiddeld produceren, dus een enkele graaddag van max 27 graden verschil is haalbaar. Hooguit zul je merken dat de warmtepomp overdag moet inhalen wat er 's nachts te weinig is geproduceerd, zeker als je niet middelt (wat zuiniger is maar je moet enig temperatuurverschil en achterlopen bij het weer dan willen accepteren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberGuardian
  • Laatst online: 16:21
Hi, ik zit een vraagstuk waar ik zelf niet helemaal uit kom. Wij zijn recent verhuist naar een woning waarin een Daikin-intergas combo hangt (Daikin Altherma R Hybride EHYHBH08AV32 + EVLQ08CV3 + NHYKOMB33 – 7,4 kW ), Deze is 2 jaar geleden geïnstalleerd en heeft altijd gedraaid zonder vloerverwarming, wij hebben het e.e.a. aangepast aan de woning waaronder het aanleggen van vloerverwarming op de begane grond. Dit betreft in totaal ongeveer 70m2, de vloerverwarming is verdeeld in 8 groepen en is op aanraden van de installateur voorzien van een pomp in het circuit.

De vloerverwarming an sich werkt prima als er warmte vraag is, de vloer word warm en de beoogde temperatuur word netjes behaald. Het probleem is als de warmtepomp geen warmtevraag heeft, dan geeft de thermostaat de storing "C0-00 flowsensor/schakelaar storing. Neem contact op met uw dealer" aan, Deze melding blijft tot je de thermostaat reset, zodoende kan de beoogde temp 1x gehaald worden voor de storing zich voor doet.

Na wat trial en error lijkt de pomp in de vloerverwarming dit te veroorzaken, deze blijft een flow geven aan de warmtepomp terwijl deze uit staat, hierdoor lijkt deze in storing te gaan.
Zijn er zaken die ik nog in kan regelen om dit te voorkomen of zit er iets fout in het ontwerp van de vloerverwarming? De instalateur van de vloerverwarming geeft niet thuis en verwijst mij naar Daikin.

Onderstaand wat foto's van de situatie voor de duidelijkheid.(rood is aanvoer, blauw is retour)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HL8bDq7pMxBh9I6jPX71f_W_Ttk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2J1QfHZdtylALrACb0i3jWiq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dUA6VOJ-w1X_vX9DATxOfjYRAqo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MbuerjmAKPeKy4S23SQeUpRo.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k.monsma
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 28-04 13:08
CyberGuardian schreef op donderdag 17 april 2025 @ 09:20:
Hi, ik zit een vraagstuk waar ik zelf niet helemaal uit kom. Wij zijn recent verhuist naar een woning waarin een Daikin-intergas combo hangt (Daikin Altherma R Hybride EHYHBH08AV32 + EVLQ08CV3 + NHYKOMB33 – 7,4 kW ), Deze is 2 jaar geleden geïnstalleerd en heeft altijd gedraaid zonder vloerverwarming, wij hebben het e.e.a. aangepast aan de woning waaronder het aanleggen van vloerverwarming op de begane grond. Dit betreft in totaal ongeveer 70m2, de vloerverwarming is verdeeld in 8 groepen en is op aanraden van de installateur voorzien van een pomp in het circuit.

De vloerverwarming an sich werkt prima als er warmte vraag is, de vloer word warm en de beoogde temperatuur word netjes behaald. Het probleem is als de warmtepomp geen warmtevraag heeft, dan geeft de thermostaat de storing "C0-00 flowsensor/schakelaar storing. Neem contact op met uw dealer" aan, Deze melding blijft tot je de thermostaat reset, zodoende kan de beoogde temp 1x gehaald worden voor de storing zich voor doet.

Na wat trial en error lijkt de pomp in de vloerverwarming dit te veroorzaken, deze blijft een flow geven aan de warmtepomp terwijl deze uit staat, hierdoor lijkt deze in storing te gaan.
Zijn er zaken die ik nog in kan regelen om dit te voorkomen of zit er iets fout in het ontwerp van de vloerverwarming? De instalateur van de vloerverwarming geeft niet thuis en verwijst mij naar Daikin.

Onderstaand wat foto's van de situatie voor de duidelijkheid.(rood is aanvoer, blauw is retour)
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Had deze melding ook. Komt inderdaad door een tweede pomp. Als je de pomp van de binnenunit continu laat draaien dus ook bij geen warmtevraag zou je de error niet moeten krijgen. Pas als je de unit op de afstandsbediening uit zet komt de error er wel weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k.monsma
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 28-04 13:08
Jou systeem heeft 2 pompen en is niet hydraulisch ontkoppeld dmv een buffervat. tussen binnenunit en vloerverdeler. Het continu AANZETTEN van de pomp in binnenunit is een menu optie.
Alternatief is dat je de vloerverdeler aanpast naar een zonder pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim57
@CyberGuardian Een paar regels hierboven kun je lezen dat zo’n mengverdeler een slechte COP en een hoog energieverbruik oplevert.

Mijn advies is om over te stappen naar een pomploos model. Helaas verkeerd advies van je installateur gehad.

Wellicht kun je deze verdeler ombouwen naar een pomploze. Even googelen hoe dat kan.

[ Voor 9% gewijzigd door Pim57 op 17-04-2025 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 12:53
Pim57 schreef op donderdag 17 april 2025 @ 17:43:
@CyberGuardian Een paar regels hierboven kun je lezen dat zo’n mengverdeler een slechte COP en een hoog energieverbruik oplevert.

Mijn advies is om over te stappen naar een pomploos model. Helaas verkeerd advies van je installateur gehad.

Wellicht kun je deze verdeler ombouwen naar een pomploze. Even googelen hoe dat kan.
In bepaalde situaties zal dat vast kloppen. Ik heb al vier jaar een 8 kW Daikin Intergas combi met twee vloerverdelers met elk een eigen pomp. Mijn COP over de jaren gemeten is 4.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
  • Laatst online: 15:35
Ik plaats het bericht maar even hier, omdat ik zowel in dit topic als in het daikin altherma topic niet helemaal 100% een fit heb met de inhoud.

Reeds is mijn Daikin altherma 3 6KW monobloc geinstalleerd, voor nu nog in hybride opstelling met mijn Remeha calenta ace 40C.

Alles werkt goed denk ik , kamer temperatuur wordt prima gehanteerd afgelopen dagen. Ik zie telkens per dag 2 lange runs van ongeveer 3 uurtjes a 700watt verbruikt ongeveer. Binnen temp op de madoka staat op 21C.

Wat ik irritant vind is de afwijking of de werking van de thermostaat, ik vraag 21, hij stookt tot 21,5 , koelt af tot 20,5 en dan begint het feestje weer. Weinig aan te doen denk ik ?

Maar goed, voor nu mijn initiele vraag waarvoor ik mij in dit topic meld. De installateur heeft een aantal parameters veranderd, ik heb opgeschreven welke dat zijn;

Stooklijn
40C water bij -5 buitentemp
25C water bij 20C buitentemp

C-03 = -2C
5-00 = 1
5-01 = 2C

Die stooklijn geloof ik wel, als het komend najaar/winter koud wordt kan ik de lijn verder naar boven verschuiven als ik het goed begreep, als het niet warm wordt in huis kan ik de 40C water bij -5 buitentemp met 5C opvoeren is mij uitgelegd.

Alleen begrijp ik denk ik de andere parameters niet helemaal ?

C-03, dit is de buiten temperatuur waarbij sowieso de CV ketel gaat helpen ?
5-00 , geen idee, maar heeft te maken met 5-01
5-01 , de buiten temperatuur waarbij de CV ketel absoluut niet meer mag helpen .

Begrijp ik dat zo goed ? Zijn dit settings voor een goed begin uitgangspunt ?

Beneden verdieping is vloerverwarming ( met mengverdeler ) , kantoor is een joekel van een jaga, bijkeuken een T33 met fans, badkkamer is een radiator met vloerverwarming. Rest van het huis staat altijd uit. Ik zag gisterenavond laat dat de gewenste en gemaakte aanvoertemp van de daikin 29C water was, en op de vloerverdeler zag ik ook dat er 29C water in ging, dus dat ging goed, kamer kwam ook gewoon op temperatuur,.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Galaxis schreef op donderdag 17 april 2025 @ 21:51:
Ik plaats het bericht maar even hier, omdat ik zowel in dit topic als in het daikin altherma topic niet helemaal 100% een fit heb met de inhoud.

Reeds is mijn Daikin altherma 3 6KW monobloc geinstalleerd, voor nu nog in hybride opstelling met mijn Remeha calenta ace 40C.

Alles werkt goed denk ik , kamer temperatuur wordt prima gehanteerd afgelopen dagen. Ik zie telkens per dag 2 lange runs van ongeveer 3 uurtjes a 700watt verbruikt ongeveer. Binnen temp op de madoka staat op 21C.

Wat ik irritant vind is de afwijking of de werking van de thermostaat, ik vraag 21, hij stookt tot 21,5 , koelt af tot 20,5 en dan begint het feestje weer. Weinig aan te doen denk ik ?

Maar goed, voor nu mijn initiele vraag waarvoor ik mij in dit topic meld. De installateur heeft een aantal parameters veranderd, ik heb opgeschreven welke dat zijn;

Stooklijn
40C water bij -5 buitentemp
25C water bij 20C buitentemp

C-03 = -2C
5-00 = 1
5-01 = 2C

Die stooklijn geloof ik wel, als het komend najaar/winter koud wordt kan ik de lijn verder naar boven verschuiven als ik het goed begreep, als het niet warm wordt in huis kan ik de 40C water bij -5 buitentemp met 5C opvoeren is mij uitgelegd.

Alleen begrijp ik denk ik de andere parameters niet helemaal ?

C-03, dit is de buiten temperatuur waarbij sowieso de CV ketel gaat helpen ?
5-00 , geen idee, maar heeft te maken met 5-01
5-01 , de buiten temperatuur waarbij de CV ketel absoluut niet meer mag helpen .

Begrijp ik dat zo goed ? Zijn dit settings voor een goed begin uitgangspunt ?

Beneden verdieping is vloerverwarming ( met mengverdeler ) , kantoor is een joekel van een jaga, bijkeuken een T33 met fans, badkkamer is een radiator met vloerverwarming. Rest van het huis staat altijd uit. Ik zag gisterenavond laat dat de gewenste en gemaakte aanvoertemp van de daikin 29C water was, en op de vloerverdeler zag ik ook dat er 29C water in ging, dus dat ging goed, kamer kwam ook gewoon op temperatuur,.
NFI, maar je krijgt 4 pagina's aan hits als je die C-03 bijv. zoekt in dit topic. Dat is prima door te lezen en dan heb je vast een idee :>
Dan vind je ook deze post van mij: True in "Daikin-Intergas hybrid. Ervaringen en discussies" ik zou die 5-01 gewoon op -10C zetten en kijken of het warm blijft, zeker als je FE wilt gaan draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
True schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 00:42:
[...]

NFI, maar je krijgt 4 pagina's aan hits als je die C-03 bijv. zoekt in dit topic. Dat is prima door te lezen en dan heb je vast een idee :>
Dan vind je ook deze post van mij: True in "Daikin-Intergas hybrid. Ervaringen en discussies" ik zou die 5-01 gewoon op -10C zetten en kijken of het warm blijft, zeker als je FE wilt gaan draaien.
Nofi hoor, ik kan wel wat hebben ;) . Wat mij dan alleen niet duidelijk is , als ik 5-01 naar -10C zet, moet dan ook parameter C-03 aangepast worden of kan die dan zo blijven staan ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pim57
Galaxis schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 10:11:
[...]

Nofi hoor, ik kan wel wat hebben ;) . Wat mij dan alleen niet duidelijk is , als ik 5-01 naar -10C zet, moet dan ook parameter C-03 aangepast worden of kan die dan zo blijven staan ?
Waarde van [5‐01] moet minstens 1°C hoger dan waarde [C‐03]

Dus [5-01] op -10C dan [C-03] op -11C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 28-04 13:42
Leif schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 21:21:
[...]

Geen ervaring.
Maar 1.6 bar is weinig.
Wat weerhoudt je er van om de waterdruk te verhogen?

Als bij mij de automatische ontluchtfunctie aan staat, daalt de waterdruk continu.
Niet ernstig. Maar toch.

PS ;Ik neem aan dat je de handleiding hebt doorzocht op 7H.
Ik kom op 10 hits
tussen 1,5 a 2 is perfect. Alles onder 1 kan voor problemen zorgen bij meerendeel installaties. 1,6 bar is gewoon goed.

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 200L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
Uhm, ik kan het echt niet terug vinden, maar wat is nu wat ?

Vertrekwatertemperatuur = dit is het water wat uit de WP komt , dus mijn aanvoer
Watertemp. Inlaat back-upverwar = dit is de temp gemeten onder de ketel met de losse sensor op de aanvoer buis binnen neem ik aan ?
Watertemperatuur inlaat plantenwa = Wat is dit dan ? Retour temp van de WP ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leif
Ik heb het ooit zo begrepen.
Als ik het fout heb, hoor ik dat graag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HHgl26VLqUxvl5emCgsPxXBJhWQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/wSLKQlbpXYmpfhqP2ozbt1hp.jpg?f=user_large
Pagina: 1 ... 43 44 Laatste