Daikin-Intergas hybrid. Ervaringen en discussies

Pagina: 1 ... 43 44 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobratjuh
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05-06 12:57
arnoldniessen schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 10:12:
[...]

Als rwt <25 is, zal de gasboiler bijspringen tijdens een defrost om te voorkomen dat het cv water te veel afkoelt. Maar bij mij springt de gasketel dan op 40C (is te zien op het display), en bij de hoge flow tijdens defrost is het water dan zeker geen 60C. Wat staat er bij jou op het display (op de gasketel) bij een defrost?
Dat weet ik dus niet. Zag et van afgelopen nacht. Met die P1P2MQTT van jou die ik laatst besteld heb :p dus ik denk wel dat leaving water echt 60 graden wordt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/37OP-pyj3Z86o2c_HZJ6Y5Cxosk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/te6ISECuYCeRpqmIGuNaqArN.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3ZPZyqndjvAi0vlQr7Rsk7gM5yg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/HScSXDU02rV9as8ZKL30n8A9.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door Cobratjuh op 01-02-2025 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:52
Cobratjuh schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 10:53:
Dat weet ik dus niet. Zag et van afgelopen nacht. Met die P1P2MQTT van jou die ik laatst besteld heb :p dus ik denk wel dat leaving water echt 60 graden wordt.
Apart, bij normaal gebruik slaat de gasketel af als hij meer dan 5C doorschiet boven het target. Misschien hebben ze de instelling "40 bij defrost backup" verhoogd (het zou de klacht van @arnova over een koude douche tijdens een defrost op kunnen lossen) of schiet hij toch gewoon stevig door dan. Ik realiseer me dat ik het minimumvermogen van de gasketel hier heb verlaagd, mogelijk dat dat ook een rol speelt.

Hoe dan ook kun je dit niet eenvoudig tegenhouden als de retour tijdens defrost te koud is.

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
Wat is je flow eigenlijk? Want een defrost is normaal 23L/min en om ruim 30C bij te warmen (naar ~56C) heb je dan 48kW nodig, en dat kan niet kloppen. Of heb je misschien de comfort-stand aan staan zodat de warmtewisselaar in de CV ketel steeds op temperatuur wordt gehouden?

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteTon
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 29-05 17:32
arnoldniessen schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 11:25:
[...]
Ik realiseer me dat ik het minimumvermogen van de gasketel hier heb verlaagd, mogelijk dat dat ook een rol speelt.
@arnoldniessen Mag ik vragen hoe je dat gedaan hebt?
Zoals ik al eens eerder hier schreef, vind ik het "aandeel gasketel" vaak te hoog naar mijn zin.
Maar ga/ging ervan uit dat dat nou eenmaal het minimum vermogen is. En dus niet te wijzigen.
Mocht dat wel het geval zijn, dan ben ik daar wel zeer in geïnteresseerd.

Gaat dat nog met enig risico gepaard?
Ik gebruikt de hybride combinatie alleen voor verwarming, niet voor warm water.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnoldniessen
GroteTon schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 11:49:
[...]

@arnoldniessen Mag ik vragen hoe je dat gedaan hebt?
Zoals ik al eens eerder hier schreef, vind ik het "aandeel gasketel" vaak te hoog naar mijn zin.
Maar ga/ging ervan uit dat dat nou eenmaal het minimum vermogen is. En dus niet te wijzigen.
Mocht dat wel het geval zijn, dan ben ik daar wel zeer in geïnteresseerd.

Gaat dat nog met enig risico gepaard?
Ik gebruikt de hybride combinatie alleen voor verwarming, niet voor warm water.
De handleiding adviseert om dit niet te wijzigen, en op een ander forum vond ik de opmerking dat de Intergas ketel de naam hebben slecht om te kunnen gaan met lage vermogens ("plofketel"), maar ik merk daar niets van. Kun je instellen op de ketel, gaat om parameter kleine c (zonder punt), "minimaal toerental ruimteverwarming". Instelruimte volgens handleiding 23-50%, default 23%, maar bij mij was hij hoger ingesteld, en kon ik hem vreemd genoeg ook op 20% zetten (=ca 6kW).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N8ivlYL9naEhuXp5DosYjmz5Yz4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/HCY1t7wtBVZofOOCD1MIiyQv.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OgC_5UpvVIu7fI4_s7DPp4qnV6Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PRlq7uMMCs7WngsgvveU5GOh.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnova
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-06 08:03

arnova

weet veel, maar niet alles

Weet iemand toevallig of de Daikin voor de afweging of ie een defrost moet doen altijd de temperatuur sensor van de buiten unit gebruikt of dat ie, indien aangesloten, hiervoor de externe sensor gebruikt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leif
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 02-06 15:36
arnova schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 15:21:
Weet iemand toevallig of de Daikin voor de afweging of ie een defrost moet doen altijd de temperatuur sensor van de buiten unit gebruikt of dat ie, indien aangesloten, hiervoor de externe sensor gebruikt?
Die vraag hield ook mij bezig.
Om dat te onderzoeken, heb ik de externe sensor een offset van 5 grd gegeven.
Maar de WP bleef toch naar hartelust defrosten.
(sinds vanmorgen 0800 uur, elke twee uur; bij een inspanning van 500W electrisch vermogen; Rotterdam)

Ik durf niet de interne sensor los te halen..
RoelDijk in "Daikin-Intergas hybrid. Ervaringen en discussies"

[ Voor 20% gewijzigd door Leif op 01-02-2025 16:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 08-06 22:20
arnova schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 15:21:
Volgens de handleiding wordt de externe sensor alleen voor de gemiddelde temperatuur en de weersafhankelijke regeling gebruikt.
En de interne sensor voor bewaking/bescherming.

[ Voor 5% gewijzigd door Pim57 op 02-02-2025 09:12 ]

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnova

arnova

Pim57 schreef op zondag 2 februari 2025 @ 09:09:
[...]

Volgens de handleiding wordt de externe sensor alleen voor de gemiddelde temperatuur en de weersafhankelijke regeling gebruikt.
En de interne sensor voor bewaking/bescherming.
Dat leek mij ook logisch en verklaart ook wat ik zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingJulian
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 17-02 15:40
Goedemorgen tweakers.

Beginnersvraagje, krijg het helaas niet teruggevonden in dit forum.

Ik heb mijn Daikin binnenunit op zolder staan.
Vanaf zolder heb ik verder geen thermostaat kabel oid naar beneden lopen. Nu heb ik de module BRP069A62 op de unit aangesloten dus kan ik hem wel via de Onecta app bedienen, alleen ligt de bijgeleverde thermostaat ook op zolder. Uiteraard wil ik in de woonkamer een thermostaat hebben en hem vanaf hier ook kunnen bedienen. Nu is de Madoka ook bijgeleverd. Kan ik deze beneden in de woonkamer aansluiten? Of moet deze perse aangesloten worden op de binnenunit? Zo ja, wat is een alternatief om beneden draadloos een thermostaat te verbinden met de binnenunit?
Bedankt alvast!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnoldniessen
KingJulian schreef op zondag 2 februari 2025 @ 11:31:
Vanaf zolder heb ik verder geen thermostaat kabel oid naar beneden lopen. Nu heb ik de module BRP069A62 op de unit aangesloten dus kan ik hem wel via de Onecta app bedienen, alleen ligt de bijgeleverde thermostaat ook op zolder.
Zowel thermostaat (EKRUCBL1?) als Madoka moeten op P1/P2 worden aangesloten, dus dat gaat ook niet werken. En ik heb nog geen hybride gezien waar een Madoka op werkt, welk model heb je?

Voordeel van de thermostaat beneden is eigenlijk alleen dat je kamertemperatuur kunt weergeven en kamermodulatie kunt gebruiken, dat kun je via de BRP069A62 ook zelf nabootsen op basis van een kamertemperatuursensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingJulian
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 17-02 15:40
Ik heb de Daikin Intergas hybride ehyhbh08av32 + evlq08cv3.
Mijn installateur heeft mij laten vertellen dat de Madoka hierbij toegepast kan worden.
Nadeel is nu, dat de thermostaat op zolder staat. Het blijft daar rond de 17gr. Als ik hem op 18gr zet dan gaat de warmtepomp aan, en verwamd die de beneden verdieping, maar op zolder heb ik verder geen radiator open staan. Hierdoor kan ik niet lekker te temperatuur in de woonkamer regelen, waardoor ik het liefst een thermostaat in de woonkamer heeft die de warmtepomp ook aanstuurt.
Ik kan dus een kamertemperatuursensor aansluiten op de BRP069A62? Hoe gaat dit in zijn werk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gigidag
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14-03 17:03
Pim57 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 14:20:
[...]

Ik heb de thermostaat bij de ketel hangen en gebruik de weersafhankelijke regeling.

Met homeassistant kan ik de watertemperatuur +/- bijregelen. Gebruik de P1P2mqttbridge daarvoor.
Dit klinkt interessant. Heb meteen geinformeerd voor de P1P2MQTT bridge. Mag ik vragen hoe je dan regelt dat de ketel start/stop met verwarmen? Ik neem aan dat dit niet gebeurt op basis van de temperatuur die de thermostaat meet.

Verder heb ik ook de weersafhankelijke regeling. Wat is voor jou de reden om de watertemperatuur nog bij te sturen met home assistant? Want de weersafhankelijke regeling zorgt er toch al voor dat de watertemperatuur oploopt naarmate de buitentemperatuur lager wordt? Of heb ik het niet helemaal goed begrepen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim57
gigidag schreef op zondag 2 februari 2025 @ 19:50:
[...]

Dit klinkt interessant. Heb meteen geinformeerd voor de P1P2MQTT bridge. Mag ik vragen hoe je dan regelt dat de ketel start/stop met verwarmen? Ik neem aan dat dit niet gebeurt op basis van de temperatuur die de thermostaat meet.

Verder heb ik ook de weersafhankelijke regeling. Wat is voor jou de reden om de watertemperatuur nog bij te sturen met home assistant? Want de weersafhankelijke regeling zorgt er toch al voor dat de watertemperatuur oploopt naarmate de buitentemperatuur lager wordt? Of heb ik het niet helemaal goed begrepen...
Dat klopt, de weersafhankelijke regeling voldoet 90% van de tijd prima. Echter….

Als het hard waait, stel ik de watertemperatuur +1 of +2 bij.
Als het niet waait en de zon schijnt dan kan het 1 of 2 omlaag. Of ik heb veel visite (reken op 100W per persoon).

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gigidag
Dat klinkt als een mooie optimalisatie. Bedankt voor de uitleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gigidag
Pim57 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 14:20:
[...]

Ik heb de thermostaat bij de ketel hangen en gebruik de weersafhankelijke regeling.

Met homeassistant kan ik de watertemperatuur +/- bijregelen. Gebruik de P1P2mqttbridge daarvoor.
Op basis van welke temperatuur wordt jouw systeem nu geregeld? En dan bedoel ik de temperatuur die bepaald wanneer er gestart/gestopt wordt met verwarmen. Aangezien je thermostaat bij de ketel hangt, neem ik aan dat je die temperatuur niet gebruikt om de gewenste temperatuur te meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tingbrouwer
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 17:55
arnoldniessen schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 11:34:
Wat is je flow eigenlijk? Want een defrost is normaal 23L/min en om ruim 30C bij te warmen (naar ~56C) heb je dan 48kW nodig, en dat kan niet kloppen. Of heb je misschien de comfort-stand aan staan zodat de warmtewisselaar in de CV ketel steeds op temperatuur wordt gehouden?
Ik heb bij een defrost 16,5 l/min, tot nu toe geen problemen mee gehad. (normale flow is momenteel 14 l/min)

Vraagje: zijn de liters bij een defrost wel genoeg. d'r zit een AVDO tussen deze kan waarschijnlijk niet meer flow aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fohn5
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14:49
De AVDO doet volgens mij niet zo veel voor je pure flow ,de pomp zelf zal er niet anders van gaan draaien. Relatief worden de liters mogelijk anders verdeeld als de AVDO opent en door minder tegendruk mogelijk zelfs iets meer relatieve opbrengst. Heb hier bij 14 l/min een defrost van 19l/min.
Ik zie geen verschil in flow voor en na installatie van de AVDO. ( Wel in retour temperatuur)
Ik kan verder zelf niets aan de defrost pompsnelheid regelen. ( daikin heeft deze met 10% verlaagd van 21 naar 19 l/min maar weet de setting helaas niet)
Opent je AVDO wel tijdens een defrost ?
Mogelijk kan je hier nog iets meer terugvinden https://assets.danfoss.co...008986402751en-000902.pdf

[ Voor 13% gewijzigd door fohn5 op 03-02-2025 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnova

arnova

[...]

Misschien hebben ze de instelling "40 bij defrost backup" verhoogd (het zou de klacht van @arnova over een koude douche tijdens een defrost op kunnen lossen) of schiet hij toch gewoon stevig door dan.
Dat zou dan ook weer link zijn in mijn geval: ik heb vvw met een open verdeler en dan zou er dus (kortstondig) water van 60C door mijn vloer gaan....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Ter lering ende vermaak doe ik 12,9-13,0 L/min bij normale werking en 19 L/min bij een defrost.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:50
Ik gebruik P1P2MQTT van Arnold Niessen.
Temperatuur regel ik middels AWT, dus niet op basis van de kamertemperatuur. Ik regel de watertemperatuur.

Zit eraan te denken om middels Home Assistant een automation te maken die de AWT met 3 graden verlaagd als we gaan slapen. Heeft iemand hier een voorbeeld van?

Edit: Al gevonden. Je moet gewoon de "Klimaat: Stel de doel temperatuur in" kiezen. Via de GUI kun je niet lager dan 0. Echter als je bewerkt als yaml kun je gewoon -3 invullen en dat werkt :)

[ Voor 26% gewijzigd door Flappie op 03-02-2025 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteTon
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 29-05 17:32
arnoldniessen schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 12:39:
[...]

De handleiding adviseert om dit niet te wijzigen, en op een ander forum vond ik de opmerking dat de Intergas ketel de naam hebben slecht om te kunnen gaan met lage vermogens ("plofketel"), maar ik merk daar niets van. Kun je instellen op de ketel, gaat om parameter kleine c (zonder punt), "minimaal toerental ruimteverwarming". Instelruimte volgens handleiding 23-50%, default 23%, maar bij mij was hij hoger ingesteld, en kon ik hem vreemd genoeg ook op 20% zetten (=ca 6kW).

[Afbeelding]

[Afbeelding]
@arnoldniessen Bedankt. Zojuist aangepast.
Stond bij mij op 25% en heb ik op 20% gezet. Dat was het minimum.
Ik zal de logging van komende nacht, als de temperatuur weer onder het vriespunt komt, eens goed bestuderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim57
gigidag schreef op maandag 3 februari 2025 @ 09:00:
[...]

Op basis van welke temperatuur wordt jouw systeem nu geregeld? En dan bedoel ik de temperatuur die bepaald wanneer er gestart/gestopt wordt met verwarmen. Aangezien je thermostaat bij de ketel hangt, neem ik aan dat je die temperatuur niet gebruikt om de gewenste temperatuur te meten.
Je moet er voor zorgen dat je de kamertemperatuur in HA op een of andere manier beschikbaar hebt.
En dan heb ik een aantal automations in de trant van “als kamertemperatuur <19,8 gedurende 1 uur dan stooklijn +1”. De automation stuurt dan een MQTT bericht naar de Daikin.

Ik meet de kamertemperatuur met esphome en de welbekende Dallas temperatuur sensor. Even googlen geeft genoeg resultaten.

[ Voor 20% gewijzigd door Pim57 op 03-02-2025 17:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AC74
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19-05 15:21
GroteTon schreef op maandag 3 februari 2025 @ 16:26:
[...]

@arnoldniessen Bedankt. Zojuist aangepast.
Stond bij mij op 25% en heb ik op 20% gezet. Dat was het minimum.
Ik zal de logging van komende nacht, als de temperatuur weer onder het vriespunt komt, eens goed bestuderen.
Mijn ketel kan volgens instructie boekje ook tot 20% terug. Ik heb dat ook aangepast nu ik dit lees. Soms gaat de ketel pendelen bij een relatief laag setpoint. Aangezien ik dynamische electriciteits prijzen heb forceer ik soms gas als de prijs een aantal uren hoog wordt (heb ik tijdschakel setting in HA voor)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ijsG2WwoU5wAYno3dY4NAVqQtPg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XZ1Hd0auzHeuohJQKOzISAc2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gigidag
Pim57 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 17:36:
[...]

Je moet er voor zorgen dat je de kamertemperatuur in HA op een of andere manier beschikbaar hebt.
En dan heb ik een aantal automations in de trant van “als kamertemperatuur <19,8 gedurende 1 uur dan stooklijn +1”. De automation stuurt dan een MQTT bericht naar de Daikin.

Ik meet de kamertemperatuur met esphome en de welbekende Dallas temperatuur sensor. Even googlen geeft genoeg resultaten.
Helder. Dus als ik het goed begrijp probeer je met de AWT regeling de stooklijn dusdanig in te stellen dat de temperatuur in de ruimte 'constant' blijft en installatie dus ook 24u draait, klopt dat? En in home assistant stuur je de stooklijn bij wanneer nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pim57
gigidag schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 12:36:
[...]

Helder. Dus als ik het goed begrijp probeer je met de AWT regeling de stooklijn dusdanig in te stellen dat de temperatuur in de ruimte 'constant' blijft en installatie dus ook 24u draait, klopt dat? En in home assistant stuur je de stooklijn bij wanneer nodig.
Ja dat klopt, ik stook inderdaad 24/7 constante temperatuur van 20° C.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VincentVb
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 01-06 18:06
Hallo allemaal,

Voor de geïnteresseerden nog even feedback op mijn probleem dat de buitenunit niet meer ontdooide: bleek een sensor stuk die op de koelvinnen zit en die normaal dus het signaal geeft om het ontdooien te starten. Deze sensor hangt bij aan de temperatuur sensor maar is dus wel een aparte sensor (de temperatuur sensor zelf was wel nog OK).

Groeten, Vincent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tingbrouwer
VincentVb schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 12:00:
Hallo allemaal,

Voor de geïnteresseerden nog even feedback op mijn probleem dat de buitenunit niet meer ontdooide: bleek een sensor stuk die op de koelvinnen zit en die normaal dus het signaal geeft om het ontdooien te starten. Deze sensor hangt bij aan de temperatuur sensor maar is dus wel een aparte sensor (de temperatuur sensor zelf was wel nog OK).

Groeten, Vincent
Hoi Vincent,

Heb je misschien een foto ?? thx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leif
......Voor de geïnteresseerden nog even feedback op mijn probleem dat de buitenunit niet meer ontdooide: bleek een sensor stuk die op de koelvinnen zit en ....
Wat zou een sensor op die plek anders kunnen meten dan de temperatuur ?
De snelheid van de lucht ? (geen windsnelheid = dicht gevroren)
Kan je voor dit doel volstaan met een sensor?

De ijsmeesters van de Friese Elfsteden meten de dikte van het ijs nog steeds met een boor.
Ik zou niet weten of er voor hen een meer geavanceerde techniek beschikbaar is.

[ Voor 5% gewijzigd door Leif op 06-02-2025 08:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fohn5
Wat dacht je van luchtvochtigheid , zonder vocht geen aanvriezing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VincentVb
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 01-06 18:06
Ik denk dat het ook temperatuur sensoren zijn met een magneet relais maar specifiek voor het defrosten. Deze zitten op de koelvinnen. Ze maken hiervoor dus geen gebruik van de ambient outdoor temperatuur sensor die in de plastic sleeve zit. Het gaat om volgende sensor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/us1kRa5nSxhN1gJy6tUo_IslSOQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/QMnEqkI88kjbGL6Hg7UEaFYV.jpg?f=user_large

Op het elektrisch schema gaat het om MR4:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i7e4R-nFWCW3HtdrMIfM7KR1d5w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8jQLBJYHfgTdbihifYT66ed4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gigidag
Sinds een 2 dagen in het bezit van de p1/p2 mqtt bridge (hartelijk bedankt Arnold). Ik ben bezig om mijn systeem op basis van AWT te laten functioneren. Tot nu toe gaat dat al de goede kant op. Nu ik alle data uit het systeem kan halen valt mij op de de daadwerkelijke temperatuur die uit de ketel komt behoorlijk fluctueert (zie afbeelding).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i4g5vCopCx6pK_GY8RhFOxx5m0I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fHjSzVlwucRvQaTd0gIEhIzN.png?f=fotoalbum_large

Die schiet geregeld naar beneden richting de 20 graden. Is dit normaal gedrag? Of is dit een afwijking in de software?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnCommentaar
  • Laatst online: 17:35
gigidag schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 13:04:
Sinds een 2 dagen in het bezit van de p1/p2 mqtt bridge (hartelijk bedankt Arnold). Ik ben bezig om mijn systeem op basis van AWT te laten functioneren. Tot nu toe gaat dat al de goede kant op. Nu ik alle data uit het systeem kan halen valt mij op de de daadwerkelijke temperatuur die uit de ketel komt behoorlijk fluctueert (zie afbeelding).
[Afbeelding]

Die schiet geregeld naar beneden richting de 20 graden. Is dit normaal gedrag? Of is dit een afwijking in de software?
vallen die waardens tegelijk met een defrost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gigidag
MijnCommentaar schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 14:38:
[...]

vallen die waardens tegelijk met een defrost?
Ik heb de data gekeken en die lijken inderdaad met elkaar overeen te komen. Dit is dus normaal gedrag bij een defrost, of kun je daar nog mee spelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AC74
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19-05 15:21
Hallo allemaal,

Groeten, Vincent
Dat zal "sensor.o_u_heat_exch_temperature" zijn.

Deze zie ik volgens een bepaald patroon altijd in de minus gaan (bevriezen) en dan even spiken naar ~+20 gr. C (defrost)

@gigidag dat is de tegenhanger van jou grafiek. Zet ze maar eens over elkaar. Dus ja het is normaal wat je ziet. Helaas niet heel veel te doen aan defrosts. Zeker met dit weer (vochtig en koud)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ccO-D5f_IcoWp2hDEIfUlF0TybU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jbV9HrzOrNISnXQuG2wZE0nT.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
Is het bij jullie vandaag ook defrost feest met die koude wind? Die van mij staat inmiddels om de 20 minuten te ontdooien en ik zie nu ook dat de woonkamer temperatuur begint te dalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leif
@Flappie Het hangt erg af van waar je woont, en wanneer je kijkt.
Onderstaand een kaartje van de gemiddelde vochtigheid.
Maar in mijn omgeving zag ik afwijkingen van 10%
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VmtWCTK9Gp_Fjpg42iyp5bA8Wz0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hPzoOA36alPAYexJ10H6M16F.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Flappie schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 19:33:
Is het bij jullie vandaag ook defrost feest met die koude wind? Die van mij staat inmiddels om de 20 minuten te ontdooien en ik zie nu ook dat de woonkamer temperatuur begint te dalen.
Ik woon in de buurt volgens je profiel. Bij mij sinds 00:00 10x waarvan zojuist eentje en net voor vandaag (gister 23:45) maakt dan 11x. Dus gemiddeld elk uurtje, vind het niet verkeerd. Buitenunit hangt aan de oostkant van de woning en kan daar ruim wind pakken boven de carport. Halverwege januari zag ik 'm elke 43 minuten terugkomen toen had ik ook één dag terugval in binnentemperatuur tot 19,5°C (we stoken tot 21°C in de woonkamer) om 18.00u. Later die avond steeg de temperatuur weer omdat het iets milder werd. Buitentemperatuur was nog boven de -5°C gezien de CV niet met gas ging bijstoken en die op die -5°C is ingesteld.
PS inmiddels stoken we tot 20,5°C, maar ik wilde weten of die dat kon volhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tito129
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:45
Ik ga binnenkort deze hybride installeren hier thuis.
Nu zag ik dat ik de ketel in noodloop kan installeren.
Ik heb dan inmiddels een open vloerverwarming verdeler. Kan ik de gasketel instellen op max 40 graden aanvoer temperatuur? Dit kan ik in de handleiding zo niet vinden.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Japie.G
  • Laatst online: 16:48

Japie.G

Colour Classic

Topicstarter
Ik ga als topicstarter afscheid nemen van dit topic. Dit weekend een altherma 3 full electric in gebruik genomen. Man wat heb ik een boel geleerd sinds de start van dit topic. Mooi man! Succes allen met deze mooie hybride unit, ondanks zijn/haar rariteiten soms ;-)

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leif
Tito129 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 20:58:
......
Even terugscrollen naar 1 februari in dit topic.

[ Voor 5% gewijzigd door Leif op 10-02-2025 08:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobratjuh
[...]

Apart, bij normaal gebruik slaat de gasketel af als hij meer dan 5C doorschiet boven het target. Misschien hebben ze de instelling "40 bij defrost backup" verhoogd (het zou de klacht van @arnova over een koude douche tijdens een defrost op kunnen lossen) of schiet hij toch gewoon stevig door dan. Ik realiseer me dat ik het minimumvermogen van de gasketel hier heb verlaagd, mogelijk dat dat ook een rol speelt.

Hoe dan ook kun je dit niet eenvoudig tegenhouden als de retour tijdens defrost te koud is.
terug komend op dit verhaal, het was inderdaad de comfortstand op de ketel, nu heb ik deze uitgezet maar nu krijg ik helemaal geen warm water meer uit de kraan, ik zie dat de ketel wordt aangestuurd ( op moment van warm water kraan open zegt p1p2 ketel aan )maar ik kan wachten tot ik een ons weeg maar er gebeurd vrij weinig het water blijft koud. :? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Cobratjuh schreef op maandag 10 februari 2025 @ 16:11:
[...]

terug komend op dit verhaal, het was inderdaad de comfortstand op de ketel, nu heb ik deze uitgezet maar nu krijg ik helemaal geen warm water meer uit de kraan, ik zie dat de ketel wordt aangestuurd ( op moment van warm water kraan open zegt p1p2 ketel aan )maar ik kan wachten tot ik een ons weeg maar er gebeurd vrij weinig het water blijft koud. :? :?
Heb je de ketel wel aan via de thermostaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobratjuh
True schreef op maandag 10 februari 2025 @ 19:07:
[...]

Heb je de ketel wel aan via de thermostaat?
pb gestuurd om ot te verkomen :) :)

• dbzfan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07:01

dbzfan

Nee.

Tito129 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 20:58:
Ik heb dan inmiddels een open vloerverwarming verdeler. Kan ik de gasketel instellen op max 40 graden aanvoer temperatuur? Dit kan ik in de handleiding zo niet vinden.
Ik wil dit ook weten, lukt me niet om het te vinden in de handleiding (en in dit topic).
Mijn evenwichtstemperatuur staat op -10 maar wil voor de zekerheid m'n CV temperatuur beperken op 35gr...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjsmits
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 24-04 11:57
Een vraag die me al een tijdje bezighoudt. Ik heb de EJHA04AAV3 + NHY2KOMB28
Daikin Altherma H Hybrid combinatie, en wat ik regelmatig zie is verschillende vermogens voor het CV deel als er geen warmte vraag is. Ik begrijp dat dat de vorstbescherming is, omdat het een monobloc is. Dat is het probleem niet, maar meer het grote verschil tussen verschillende momenten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PDdtDv33ueP2Dg8gIRxUr2C0QWs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/5acR1dpSFrqmDt6ug5g3xqpU.png?f=user_large.

Op bovenstaande grafiek is het vermogen vannacht iets van 18,5 W, maar nu overdag is het ca. 67 W. De buitentemperatuur is al die tijd redelijk constant 1C geweest, dus dat is het verschil niet. Ik heb geen idee waar ik moet zoeken om dit verschil te verklaren.

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnCommentaar
  • Laatst online: 17:35
pjsmits schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 14:55:
Een vraag die me al een tijdje bezighoudt. Ik heb de EJHA04AAV3 + NHY2KOMB28
Daikin Altherma H Hybrid combinatie, en wat ik regelmatig zie is verschillende vermogens voor het CV deel als er geen warmte vraag is. Ik begrijp dat dat de vorstbescherming is, omdat het een monobloc is. Dat is het probleem niet, maar meer het grote verschil tussen verschillende momenten.
[Afbeelding].

Op bovenstaande grafiek is het vermogen vannacht iets van 18,5 W, maar nu overdag is het ca. 67 W. De buitentemperatuur is al die tijd redelijk constant 1C geweest, dus dat is het verschil niet. Ik heb geen idee waar ik moet zoeken om dit verschil te verklaren.

Iemand een idee?
ik denk:
18,5 is standby vermogen
67 watt draait de pomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-06 00:52

FaceDown

Storende factor.

Hoe doen jullie onderhoud aan je buitenunit? Ik heb er niks aan (laten) doen sinds 2022. Kun je hem uitblazen met een compressor? Afspuiten met een tuinslang? Heeft dat uberhaupt zin?

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

FaceDown schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 18:00:
Hoe doen jullie onderhoud aan je buitenunit? Ik heb er niks aan (laten) doen sinds 2022. Kun je hem uitblazen met een compressor? Afspuiten met een tuinslang? Heeft dat uberhaupt zin?
Ik kreeg het advies om af te spuiten met een tuinslang 1x per jaar. In de richting van de lamellen (volgens mij verticaal?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leif
dbzfan schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 20:13:
[...]
Ik wil dit ook weten, lukt me niet om het te vinden in de handleiding (en in dit topic).......
In mijn handleiding zijn er vier paginas aan gewijd.
Hoofdstuk 8
Zoek zonodig op De gasketel in/uitschakelen
Dat is een zinsnede die slechts een keer wordt gebezigd.

De alinea waarin wordt beschreven hoe je de parameters kan instellen via de servicecode, kan varieren per apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjsmits
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 24-04 11:57
MijnCommentaar schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 17:01:
[...]

ik denk:
18,5 is standby vermogen
67 watt draait de pomp
In beide gevallen draait de pomp, dus dat vind ik juist zo vreemd, dat verschil in vermogen zonder aanwijsbare reden. Het standby gebruik, als de pomp dus niet draait, ligt op ongeveer 2W.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flappie
Mijn installateur komt 1 x per jaar de airco's schoonmaken en doet dan ook de buten units en neemt dan ook de warmtepomp unit mee. Ze verwijderen het rooster en spuiten de lamellen in met speciaal schoonmaakmiddel en spuiten het dan af.

Op zich kan ik me voorstellen dat de lamellen beter hun temperatuur kwijt kunnen aan de omgevingslucht als de lamellen schoon zijn. Weet niet of dat echt zo is --》 volgens ChatGPT heb ik gelijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
Mijn onderhoudsmonteur gebruikt een speciale borstel waarmee hij de lamellen droog schoonborstelt. En een spray die volgens hem defrosts tegengaat, maar daar geloof ik niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim57
Ik heb er een drukspuit voor gekocht en doe daar een lauw sopje in. Voorste beplating van de buitenunit afhalen en dan lamellen, ventilator en drainpan schoonspuiten. Komt best wel veel bagger af.
Uitblazen met compressor gaat denk ik net te hard, en kun je de dunne lamellen buigen/vouwen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iwp_97fVj8G2SYgHGhaLwPZNhqU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/VtZvsVtkt47M6T6NlTi7pJP1.jpg?f=user_large

[ Voor 7% gewijzigd door Pim57 op 14-02-2025 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbzfan

dbzfan

Nee.

Leif schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 21:03:
[...]

In mijn handleiding zijn er vier paginas aan gewijd.
Hoofdstuk 8
Zoek zonodig op De gasketel in/uitschakelen
Dat is een zinsnede die slechts een keer wordt gebezigd.

De alinea waarin wordt beschreven hoe je de parameters kan instellen via de servicecode, kan varieren per apparaat.
Niet in mijn handleiding.. ik heb een HRE eco. Ook geen thermometer knopje op voorzijde. Tussen de parameters staat de optie ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Iemand een idee waar dit vandaan komt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4raOi15nICbJ1MLcT2Rl3io-NYg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VObRBP9BOAhlqNdYGf0NaTeV.png?f=fotoalbum_large

Hij lijkt te pendelen tussen (eerst) 380W en 495W en later tussen 390W en 510W. Dan valt die helemaal terug naar 330W en gaat die daarna mooi lopen met 430W aan opgenomen elektrisch vermogen voor een goede zeven uur.
Ik wil graag weten waar dit pendelgedrag vandaan komt, of het iets is wat eigenlijk niet zou moeten én hoe ik het dan zou kunnen voorkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flappie
True schreef op zondag 23 februari 2025 @ 15:02:
[Afbeelding]

Hij lijkt te pendelen tussen (eerst) 380W en 495W en later tussen 390W en 510W. Dan valt die helemaal terug naar 330W en gaat die daarna mooi lopen met 430W aan opgenomen elektrisch vermogen voor een goede zeven uur.
Ik wil graag weten waar dit pendelgedrag vandaan komt, of het iets is wat eigenlijk niet zou moeten én hoe ik het dan zou kunnen voorkomen.
Heb im ook regelmatig. Is niet echt pendelen. Pendelen is aan/uit maar hij wisselt constant in vermogen. Even de AWT even 1 graad verhogen en dan komt ie er wel uit. Ik weet ook niet wat dit is, maar je bent hier zeker niet de enige :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leif
True schreef op zondag 23 februari 2025 @ 15:02:
........
Ik ben geneigd dit gedrag te wijten aan de ingestelde waarde voor parameter 0909
Hoe groter, hoe rustiger de WP zich gedraagt.

0909 = Verwarming: vereist temperatuurverschil tussen retour- en aanvoerwater.

[ Voor 14% gewijzigd door Leif op 23-02-2025 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Leif schreef op zondag 23 februari 2025 @ 18:25:
[...]

Ik ben geneigd dit gedrag te wijten aan de ingestelde waarde voor parameter 0909
Hoe groter, hoe rustiger de WP zich gedraagt.

0909 = Verwarming: vereist temperatuurverschil tussen retour- en aanvoerwater.
In de voor mij beschikbare documentatie zou die instellingen niet zo veel inhouden, wat mis ik?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X5TzOU803ROjTSWpL2mGHz0HWr8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DZywsvw9hOPk7eefsfDxgCwu.png?f=fotoalbum_large

Het woordje: 'temperatuurverschil' hit overigens ook alleen op deze twee instellingen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oeb3fOPwEBNABeE0vY1hjuCkrI4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Y9NC7qzqgQuNt06XOAJa4XjN.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tito129
Gister is bij mij dan de hybride geïnstalleerd. Maar ben geschrokken van het lawaai binnen.
De pomp in de hydrobox maakt veel lawaai.
Van nood de flow van 15l aangepast naar 13l/m.
Tijdens pomptest wordt de 19,5l gehaald maar dat maakt veel lawaai.
Er zit een buffer vat in het systeem. Verder is het een open verdeler en enkele radiatoren die open staan.

Hoe kan het geluid komen. Te veel weerstand in systeem waardoor de pomp drukken? Kan een AVDO dan helpen?

Wat kan hier aan doen of is dit normaal en moet ik heel snel een kast timmeren.

Geluid buiten unit
https://youtube.com/shorts/4AhFoipx3RI?si=z82lgNUTO88W4Wi_

Geluid binnenunit 16liter
https://youtube.com/shorts/L5tUIf69FoY?si=QMFsy__4iETaWTcU

Geluid binnenunit 13liter
https://youtube.com/shorts/F8Cthd4-ob4?si=YrE1wqGzYA18Uh6L

Kan iemand mij helpen? Het wordt wel warm in huis. Dus dat is niet zozeer het probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fohn5
@Tito129
Hieronder mijn ervaringen
- Naar aanleiding van mijn geluidsklachten is Daikin in november 2023 langs geweest voor een inspectie.
Hierbij zijn de 3 weg klep en de circulatiepomp vervangen. (na een jaar werken )
Verder blijkt DAIKIN de maximale pompsnelheid bij defrosts met 10 % te kunnen verlagen zonder dat dit afbreuk doet aan een verder goede werking van de installatie ( is 19.5 ltr )
Vanaf medio 2023 adviseert Daikin altijd een AVDO en 20 ltr buffervat te instaleren
Volgens Daikin was de koelleiding tussen compressor en binnenunit te kort deze zou minimaal 3 meter moeten zijn en was hier slechts 1 meter dit zou ook extra lawaai opleveren .
Uiteindelijk zijn alle hierboven genoemde punten door mijn installateur aangepast en geïnstalleerd . Dit heeft uiteindelijk geresulteerd in een behoorlijk stillere installatie. ook leidingruis tijdens defrost is behoorlijk afgenomen. Wel blijft de pomp na een defrost nu langer doordraaien op 19ltr maar omdat het lawaai is afgenomen is dat nu geen probleem meer .

AVDO helpt vooral tegen de leidingruis bij mij .
Controleer je compressor leidinglengte of deze minimaal 3 meter is .
eventueel kun je nog met de pompcurve spelen .
Ik draai nu op 14 liter en dat is goed te doen maar defrost blijft altijd lawaai geven op 19 ltr .
Succes met het bouwen van je omkasting ;)

[ Voor 6% gewijzigd door fohn5 op 24-02-2025 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leif
fohn5 schreef op maandag 24 februari 2025 @ 09:40:
@Tito129
.....Vanaf medio 2023 adviseert Daikin altijd een AVDO en 20 ltr buffervat te instaleren...
Hoe is de AVDO geplaatst ?

Normaal gesproken is de AVDO een bypass voor het geval alle radiatoren gesloten zijn.
Maar in dit geval lijkt hij alleen door te laten bij een defrost.
Om het warme water in het buffervat aan te spreken ?

[ Voor 9% gewijzigd door Leif op 24-02-2025 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tito129
@Tito129
- Naar aanleiding van mijn geluidsklachten is Daikin in november 2023 langs geweest voor een inspectie.
Hierbij zijn de 3 weg klep en de circulatiepomp vervangen. (na een jaar werken )
Verder blijkt DAIKIN de maximale pompsnelheid bij defrosts met 10 % te kunnen verlagen zonder dat dit afbreuk doet aan een verder goede werking van de installatie ( is 19.5 ltr )
Vanaf medio 2023 adviseert Daikin altijd een AVDO en 20 ltr buffervat te instaleren
Volgens Daikin was de koelleiding tussen compressor en binnenunit te kort deze zou minimaal 3 meter moeten zijn en was hier slechts 1 meter dit zou ook extra lawaai opleveren .
Uiteindelijk zijn alle hierboven genoemde punten door mijn installateur aangepast en geïnstalleerd . Dit heeft uiteindelijk geresulteerd in een behoorlijk stillere installatie. ook leidingruis tijdens defrost is behoorlijk afgenomen. Wel blijft de pomp na een defrost nu langer doordraaien op 19ltr maar omdat het lawaai is afgenomen is dat nu geen probleem meer .

Ik draai nu op 14 liter en dat is goed te doen maar defrost blijft altijd lawaai geven op 19 ltr .
@Tito129

Buffervat en meer dan 3m koelleiding is aanwezig. Geen AVDO maar wel badkamer radiator en RTL ventiel die altijd open staan.

Ik kan heel lastig achterhalen waar het geluid weg komt. Als ik via installateur menu alleen de pomp aanzet lijkt het suizen en brommen van de leidingen uit het hydroblok te komen.

ga eerst wel een kast timmeren en kan ik in tussentijd kijken of het acceptabel wordt en of ik een andere installateur er bij vraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fohn5
@Tito129 Kast helpt best wel . Het is ook een beetje gewenning , maar de pomp maakt lawaai bij 19 ltr .
Ergens in het forum staat ook nog iets over een zelfbouw pwm regeling voor de pomp tijdens defrost.

@Leif fohn5 in "Daikin-Intergas hybrid. Ervaringen en discussies"

[ Voor 19% gewijzigd door fohn5 op 24-02-2025 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tito129
Wat anders. Buitenunit heeft een brom kleine brom. Die gaat via leidingwerk naar binnen.
Ik heb nog geen trilling dempers gebruikt.
Dit wilden we wel bij plaatsen.
Maar hadden eigenlijk geen idee hoe.
Hij hangt op een muur beugel. Maar je moet de buitenunit in een klem schuiven. Heeft hier iemand trillingsdempers toegepast bij muur montage?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/32MOAxM3FyGaQTTGEFZIuG_cvhA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dB6o24ByiFyrcFxgrc4WDe5D.jpg?f=fotoalbum_large

Verder ben ik benieuwd waar ik in p1p2 MQTT het opgenomen vermogen kan vinden.
Is dat sensor.bridge0_power_production_gasboiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransHe
  • Laatst online: 10:21
Tito129 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 17:18:
Wat anders. Buitenunit heeft een brom kleine brom. Die gaat via leidingwerk naar binnen.
Ik heb nog geen trilling dempers gebruikt.
Dit wilden we wel bij plaatsen.
Maar hadden eigenlijk geen idee hoe.
Hij hangt op een muur beugel. Maar je moet de buitenunit in een klem schuiven. Heeft hier iemand trillingsdempers toegepast bij muur montage?
[Afbeelding]

Verder ben ik benieuwd waar ik in p1p2 MQTT het opgenomen vermogen kan vinden.
Is dat sensor.bridge0_power_production_gasboiler
Ja, bij mij zitten ze er onder en ik moet zeggen dat het een wereld van verschil is. We horen hem niet meer in de slaapkamer waar de WP vlak naast hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tito129
FransHe schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 17:59:
[...]

Ja, bij mij zitten ze er onder en ik moet zeggen dat het een wereld van verschil is. We horen hem niet meer in de slaapkamer waar de WP vlak naast hangt.
Hoe heb je die geïnstalleerd dan met dat rare voetje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fohn5
@Tito129 sensor.bridge0_power_production_gasboiler = geleverd vermogen gasketel

P1P2/P/meter/U/9/Electricity_Power = opgenomen vermogen warmtepomp .
Maar hiervoor moet je wel een tussenmeter op de WP groep hebben gemonteerd en deze met de P1P2 verbinden via bijvoorbeeld MQTT

uit de handleiding van arnold https://github.com/Arnold...main/doc/HomeAssistant.md
HC_Power
Function Description
Consumption_BUH (not supported yet) gas consumption gas boiler or electricity consumption backup heater
Consumption_Heatpump External electricity meter input as reported via MQTT P1P2/P/meter/U/9/Electricity_Power in Watt
Production_Gasboiler Gas boiler or backup heater heat production (flow * delta-T, with offset correction on temperature sensors)
Production_Heatpump Heat pump (without backup heater) heat production (flow * delta-T, with offset correction on temperature sensors)

Note: Consumption_Heatpump is based on P1P2/P/meter/U/9/Electricity_Power which is a MQTT topic to be provided by an external electricity meter for the outside unit's compressor (so without BUH). It is required for the calculation of COP_Realtime.

[ Voor 58% gewijzigd door fohn5 op 26-02-2025 10:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FransHe
Tito129 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 18:57:
[...]

Hoe heb je die geïnstalleerd dan met dat rare voetje?
Zo:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SvF79Y4Q1oHysuJ7yW0HcDl9dac=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nY11OSSu8Miz8ndqhqwWubpJ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hhwA_jfEFuywrBv2g0rPsE7bUN0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2Hh35TBOBQOhD9HMKWzXK3hm.png?f=fotoalbum_large

• arnova

arnova

Ik had een paar vragen over deze dempers, aangezien ik ze zelf ook overweeg:
- Bevallen ze?
- Klopt het dat ze aan de achterkant niet gebout oid. zitten aan de unit maar er dus alleen op rust? Ik zag daar bij mijn unit geen mogelijkheid voor.

• Tito129
Idd hoe zit het aan de achterkant. Daar zit bij mij unit geen standaard bevestiging maar een voetplaatje. Zie plaatje paar post hier boven.

Ik heb ze gisteren wel besteld en ga proberen ze installeren…

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Doen jullie het installeren van de dempers zelf? Ik weet niet of ik zoiets aan zou durven. Maar, ik merk ook de vibraties in een van de slaapkamers door die muurbeugel, dus ik wil er wel wat aan doen. Jammer dat ik destijds niet gevraagd heb om hem op de grond te installeren.

• FransHe
arnova schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 12:20:
[...]

- Bevallen ze?
- Klopt het dat ze aan de achterkant niet gebout oid. zitten aan de unit maar er dus alleen op rust? Ik zag daar bij mijn unit geen mogelijkheid voor.
Ze bevallen uitstekend.
Bij mijn unit (Daikin ERGA06DV) zijn de achterpootjes net als de voorpootjes. Tijdens de montage van een andere airco heeft de monteur ze er in geschoven. Oude pootjes los, unit optillen, oude steuntjes uit de gleuf schuiven en de nieuwe er in en dan de unit laten zakken en vastzetten. De steunen hebben een gleuf aan de onderkant en een ronde opening waar de bout en de pijpsleutel doorheen kan.

Dit zit er bij mij onder:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FItbx8WQk4Zouw9VOqxBudCe3g0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/qyu6Gv7ahGpOct3Bw6oTMgzS.png?f=user_large

• iWalter
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 05-06 19:16
Laatste tijd veel last van foutmelding 7H-01. Ketel valt in storing en meestal werkt een reset. Maar als dat in de ochtend gebeurt, dan kan hij pas weer aan als we 's avonds thuiskomen. En duurt het erg lang voor het warm is. Ketel is in oktober geplaatst, dus lijkt mij erg snel dat pomp kapot is of filter al vuil zou zijn. Er zit geen lucht in het systeem en keteldruk is 1.6.
Iemand ervaring met dit probleem?

• Leif
iWalter schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 21:03:
Laatste tijd veel last van foutmelding 7H-01. ...
Geen ervaring.
Maar 1.6 bar is weinig.
Wat weerhoudt je er van om de waterdruk te verhogen?

Als bij mij de automatische ontluchtfunctie aan staat, daalt de waterdruk continu.
Niet ernstig. Maar toch.

PS ;Ik neem aan dat je de handleiding hebt doorzocht op 7H.
Ik kom op 10 hits

[ Voor 27% gewijzigd door Leif op 27-02-2025 21:26 ]

• Flappie
Leif schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 21:21:
[...]

Geen ervaring.
Maar 1.6 bar is weinig.

Als bij mij de automatische ontluchtfunctie aan staat, daalt de waterdruk continu.
Niet ernstig. Maar toch.

PS ;Ik neem aan dat je de handleiding hebt doorzocht op 7H.
Ik kom op 10 hits
Dat ligt eraan waar zijn ketel hangt.
Als dat op zolder is en de leidingen lopen 6 meter naar beneden, dan komt er 0,6 bij en dan zit je beneden al op 2.2 bar. Hier hangt hij ook op zolder op 1.6 bar en dan is echt meer dan prima.

Per meter naar beneden rekent een installateur als het goed is 0,1 bar druk erbij.

[ Voor 6% gewijzigd door Flappie op 27-02-2025 21:43 ]

• iWalter
Flappie schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 21:41:
[...]

Dat ligt eraan waar zijn ketel hangt.
Als dat op zolder is en de leidingen lopen 6 meter naar beneden, dan komt er 0,6 bij en dan zit je beneden al op 2.2 bar. Hier hangt hij ook op zolder op 1.6 bar en dan is echt meer dan prima.

Per meter naar beneden rekent een installateur als het goed is 0,1 bar druk erbij.
Ketelstaat op zolder. Beneden is de druk 2.8. Dus dat lijkt me wel in orde.
Helemaal in het begin heeft de installateur in het instellingenmenu instellingen gewijzigd omdat wij vonden dat wij een gebrom hoorden. Hij heeft daar iets gewijzigd waardoor de pomp zachter ging lopen. Niet geluidsarme stand, want die staat uit. Volgens hem was er na de wijziging nog een debiet van 12. En dat zou voldoende moeten.

• Tito129
arnova schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 12:20:
[...]

- Bevallen ze?
Ik kwam deze post tegen in een ander topic
https://gathering.tweaker...message/81399844#81399844

Misschien kan @Japie.G meer vertellen.

En deze kwam ik ook tegen
https://gathering.tweaker...message/65812476#65812476 @jdbiggelaa

Beide heb ik pm gestuurd. Maar nog geen reactie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Topicstarter
@Tito129 Ik heb je PB ontvangen. Ik antwoord hier maar even! Die soleco dempers zijn mooie dingen alleen de gewichtsclassificatie lijkt niet te kloppen. Met mijn unit van zo'n 60 kilo waren de gele veren al vrijwel geheel ingedrukt (paar millimieter speling). Dat leek mij niet voldoende. Ik heb ze er dus weer onderweg gehaald en heb zwaardere veren geplaatst.

Zie:
Japie.G in "Trillingen warmtepomp dempen"
en
Japie.G in "Trillingen warmtepomp dempen"

Tevens heb ik zoals je kunt zien een ondersteuning erbij gemaakt voor gewichtsverdeling onder de gehele voet. De oplossing zoals ik hem nu heb is 99,99 procent geluidvrij naar binnen toe en ben dus erg tevreden. Het Soleco setje geel zou ik voor een unit van 60kilo niet zo snel aanraden, moet echt een kilo of 10/15 minder zijn. Als iemand mijn soleco setje wil kopen.. ik heb hem nog ongebruikt liggen. Mag voor 3 tientjes van eigenaar wisselen ;-) Heb je ook een unit van zo'n 60 kilo, haal dan op zijn minst een slag zwaarder dan het gele setje!

[ Voor 7% gewijzigd door Japie.G op 28-02-2025 07:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tito129
@Japie.G bedankt! Hoe kom je aan die super de luxe voetplaat? Zelf gefreesd?
Wel super netjes.
Heeft de unit echt ondersteuning nodig over de hele diepte.. dat maakt het wel lastig.

Ik heb de gele al besteld. Kan dus terug sturen als de unit niet waterpas blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Topicstarter
Tito129 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 08:29:
@Japie.G bedankt! Hoe kom je aan die super de luxe voetplaat? Zelf gefreesd?
Wel super netjes.
Heeft de unit echt ondersteuning nodig over de hele diepte.. dat maakt het wel lastig.

Ik heb de gele al besteld. Kan dus terug sturen als de unit niet waterpas blijft.
Zelf even getekend en CNC gefreesd uit een stuk trespa. Of het echt nodig is weet ik niet, maar baat het niet, schaadt het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leif
iWalter schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 22:22:
[...]

Ketelstaat op zolder. Beneden is de druk 2.8. .....
Allemaal waar.
Maar in de handleiding staat dat de druk vlak voor de pomp minimaal 1.5 bar moet bedragen, op straffe van ......

De waterdruk in de kelder is voor de pomp op zolder een irrelevant gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
Leif schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 21:21:
[...]

Geen ervaring.
Maar 1.6 bar is weinig.
Die 1.6 bar is prima, dat kan de oorzaak niet zijn. Het systeem blijft normaal werken tot 1.0 bar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iWalter
iWalter schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 21:03:
Laatste tijd veel last van foutmelding 7H-01. Ketel valt in storing en meestal werkt een reset. Maar als dat in de ochtend gebeurt, dan kan hij pas weer aan als we 's avonds thuiskomen. En duurt het erg lang voor het warm is. Ketel is in oktober geplaatst, dus lijkt mij erg snel dat pomp kapot is of filter al vuil zou zijn. Er zit geen lucht in het systeem en keteldruk is 1.6.
Iemand ervaring met dit probleem?
Vandaag is de ketel er helemaal meegestopt. Code 7h-01. Wil wel opstarten maar debiet schiet continu van 19 naar 0 en terug. Ik wil morgen kijken of ik het filter schoon kan maken. Maar heb geen idee waar dit zit. Heeft iemand daar een foto van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

iWalter schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 21:52:
[...]

Vandaag is de ketel er helemaal meegestopt. Code 7h-01. Wil wel opstarten maar debiet schiet continu van 19 naar 0 en terug. Ik wil morgen kijken of ik het filter schoon kan maken. Maar heb geen idee waar dit zit. Heeft iemand daar een foto van?
Als je een foto van je CV-ketel en opstelling maakt kunnen we 'm vast voor je aanwijzen. Ik meen dat die meestal in de retourleiding wordt gezet, maar ik kan mij vergissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tito129
iWalter schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 21:52:
[...]

Robert Reinink in "Daikin-Intergas hybrid. Ervaringen en discussies"

Zie bovenstaande post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iWalter
True schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 21:58:
[...]

Als je een foto van je CV-ketel en opstelling maakt kunnen we 'm vast voor je aanwijzen. Ik meen dat die meestal in de retourleiding wordt gezet, maar ik kan mij vergissen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3kneG4iALANTm2zrvm_Bysfsf5w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A4fODCAEhvDmIymkcZxeKT0F.jpg?f=fotoalbum_large
Bedankt voor je reactie. Hierbij de foto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robert Reinink
  • Laatst online: 16:24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iWalter
Top. Bedankt. 👍🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnova

arnova

De kans dat die verstopt zit is niet zo groot: dat is nl. geen echt filter maar een magnetische scheider. Wel even goed nakijken hoe je hem "leegt" anders komt alle rotzooi weer in je systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
iWalter schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 09:53:
[...]

[Afbeelding]
Heb je ook een magneetfilter zitten tussen je expansievat? Dat lijkt me toch niet echt zinvol. Deze moet in de retourleiding richting de CV/warmtepomp. Een magneetfilter tussen je leiding en expansievat heeft geen zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iWalter
Flappie schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 14:52:
[...]

Heb je ook een magneetfilter zitten tussen je expansievat? Dat lijkt me toch niet echt zinvol. Deze moet in de retourleiding richting de CV/warmtepomp. Een magneetfilter tussen je leiding en expansievat heeft geen zin.
Er is hier wel meer mis gegaan met de installateur. Drama. Ik ga andere installateur laten komen om eea op te lossen. Gelukkig gaan we volgend jaar verhuizen, dan zijn de problemen voor iemand anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iWalter
iWalter schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 09:53:
[...]

[Afbeelding]
Gisteren wat geprobeerd, maar heeft niet veel uitgehaald. Ketel wil niet meer opstarten.
Weet iemand of het mogelijk is om de ketel geforceerd alleen op gas te laten werken. Want dat lukt blijkbaar wel soms. Warmwater werkt ook normaal gelukkig.
Ik heb instelling 5.0 op 0 = uit gezet en 5.1=temperatuur op 10 gezet. Maar dat werkt niet altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tingbrouwer
iWalter schreef op zondag 2 maart 2025 @ 11:51:
[...]

Gisteren wat geprobeerd, maar heeft niet veel uitgehaald. Ketel wil niet meer opstarten.
Weet iemand of het mogelijk is om de ketel geforceerd alleen op gas te laten werken. Want dat lukt blijkbaar wel soms. Warmwater werkt ook normaal gelukkig.
Ik heb instelling 5.0 op 0 = uit gezet en 5.1=temperatuur op 10 gezet. Maar dat werkt niet altijd.
Zoek maar even op noodbedrijf in dit forum of in de uitgebreide handleiding onder:
- 6.5.2 Over de elektrische voeding met voorkeur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iWalter
tingbrouwer schreef op zondag 2 maart 2025 @ 12:16:
[...]

Zoek maar even op noodbedrijf in dit forum of in de uitgebreide handleiding onder:
- 6.5.2 Over de elektrische voeding met voorkeur
Dat is een flinke operatie voor een leek. Maar toch bedankt voor de reactie.
Ik heb nu de evenwichtstemperatuur op 15 graden gezet en hij is weer aangesprongen op gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leif
iWalter schreef op zondag 2 maart 2025 @ 12:47:
[...]
......Ik heb nu de evenwichtstemperatuur op 15 graden gezet en hij is weer aangesprongen op gas.
Vreemd.
Omdat de standaardinstelling voor het pompdebiet in ketelbedrijf ( bij mij ) 15 liter/minuut is, en de standaardinstelling voor WPbedrijf (bij mij) 10 liter/minuut.
Kijk eens naar de instellingen voor 080BCD

Met 080BCD kan je het maximale debiet van de pomp terug brengen tot een waarde die de pomp wel aankan.

PS; Het systeem kiest voor gas bij een AWT tm 24 graden.
Pas bij AWT=25 graden gaat het systeem overwegen om op electriciteit te gaan draaien..

[ Voor 12% gewijzigd door Leif op 02-03-2025 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iWalter
Leif schreef op zondag 2 maart 2025 @ 13:59:
[...]

Vreemd.
Omdat de standaardinstelling voor het pompdebiet in ketelbedrijf ( bij mij ) 15 liter/minuut is, en de standaardinstelling voor WPbedrijf (bij mij) 10 liter/minuut.
Kijk eens naar de instellingen voor 080BCD

Met 080BCD kan je het maximale debiet van de pomp terug brengen tot een waarde die de pomp wel aankan.

PS; Het systeem kiest voor gas bij een AWT tm 24 graden.
Pas bij AWT=25 graden gaat het systeem overwegen om op electriciteit te gaan draaien..
Zojuist de storingsdienst maar gebeld. Want vanmorgen ook geen warm water meer. :'( Niet echt blij mee. 15 jaar Valliant gasketel gehad. Nooit geen probleem. En nu...............

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iWalter
iWalter schreef op maandag 3 maart 2025 @ 08:08:
[...]

Zojuist de storingsdienst maar gebeld. Want vanmorgen ook geen warm water meer. :'( Niet echt blij mee. 15 jaar Valliant gasketel gehad. Nooit geen probleem. En nu...............
Update. Geen water en geen warmte meer. Storingsdienst van Saman gebeld en kwamen gelijk vandaag nog langs d:)b . Filters schoongemaakt, maar probleem is niet opgelost. Waarschijnlijk sensor kapot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbzfan

dbzfan

Nee.

Het display van de thermostaat heeft een buitentemperatuur aan van 31 graden.. zou de sensor kapot zijn?!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/shXYegk2aIpMVxlwOfG21MSa0tQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5V912Spo3m4bkaGN6fOdURrh.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 63% gewijzigd door dbzfan op 05-03-2025 10:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grjn
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12:35
dbzfan schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 10:04:
Het display van de thermostaat heeft een buitentemperatuur aan van 31 graden.. zou de sensor kapot zijn?![Afbeelding]
Ik zie soms ook hoge temperaturen als de zon er op staan (zwart plat dak) en de fan van de warmtepomp draait niet. Kijk vannacht even weer als er geen zon schijnt.
Pagina: 1 ... 43 44 Laatste