Daikin-Intergas hybrid. Ervaringen en discussies

Pagina: 1 ... 42 ... 44 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21:56
Tracker06 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 12:02:
Ik ben pas sinds kort mijn warmtepomp aan het monitoren via ESPAltherma.
Vandaar dat ik nog veel aan het ontdekken ben.

Nu het buiten kouder is valt mij op dat de flow van de warmte pomp wel 4x per uur naar zo'n 18 l/min gaat terwijl de WP niet aan het verwarmen is.

Is dit normaal?
Waarom is dit nodig?
Alleen de buitenunit en koelmiddel (vriespunt - 136 dC) zien deze temperatuur.
Niet het water

[Afbeelding]
Defrost?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tracker06
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:21
Als de WP niet aan het verwarmen is?
4x per uur....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 20:02
@jdbiggelaa Het ziet er uit als vorstbescherming. Is het een monoblock?

[ Voor 17% gewijzigd door Pim57 op 10-01-2025 16:45 ]

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tracker06
Pim57 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 16:44:
@jdbiggelaa Het ziet er uit als vorstbescherming. Is het een monoblock?
Nee, een split unit (hybride)

Het water is de afgelopen dagen ook niet onder de ongeveer 20dC geweest

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ur4aULzvES3G8SlzvF4jqAUzr6Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4jew16itfSAofKafXFgK1ryy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marlonn94
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08-06 22:08
Tracker06 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 18:10:
[...]

[Afbeelding]
Doet hij bij mij ook. Split 8kw. Onder de 2c buitentemp.

Lijkt inderdaad een vorstbeveiliging. Wat raar is, want het is geen monoblock. Nog nooit een oplossing voor gevonden. Dus ik volg je bericht even

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnCommentaar
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20:04
Tracker06 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 18:10:
[...]

[Afbeelding]
reeds eerder benoemd, kijk hier eens naar
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/74631118

dus: Ik heb 2-06 op 0 en 4-04 op 2 gezet, dus alles uit. Het stond allebei aan bij mijn split unit. Ik heb vannacht voor het eerst het bovenstaande effect niet gezien bij lage temperaturen als er geen warmtevraag is. Bedankt voor het uitzoeken!

werkt niet op een monoblock, wel op split.

[ Voor 21% gewijzigd door MijnCommentaar op 10-01-2025 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tracker06
MijnCommentaar schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 19:18:
[...]

dus: Ik heb 2-06 op 0 en 4-04 op 2 gezet, dus alles uit. Het stond allebei aan bij mijn split unit. Ik heb vannacht voor het eerst het bovenstaande effect niet gezien bij lage temperaturen als er geen warmtevraag is. Bedankt voor het uitzoeken!

Ga het direct proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AC74
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19-05 15:21
Flow komt niet meer op setpoint.....

Ik heb waterzijdig wat zaken veranderd en daarom heb ik met de flow gespeeld. Die stond op 16l/min en heb ik aangepast naar 20l/min om te testen. Dat liep een paar dagen goed maar zonder de settings aan te passen loopt hij nu al dagen op ~13,5 l/min.
Enig idee welke andere triggers er zijn om dit aan te passen? Ik heb aan modulatie gedacht en dat de WP het niet trekt, maar ook in boiler only mode gaat hij niet naar 20l/min

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g5fSH7Q1wU_--JXCyjLWQAE4KHM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6B1zP8b1Y6p6tLU3HggIf4bZ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6C4id9HoEjc49Az0znl3APfAVp4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k93mlUmq1nZDlfVxdOLR9wTf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tracker06
MijnCommentaar schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 19:18:
[...]

Het lijkt gewerkt te hebben, zie screenshot
Rode lijn is moment van het aanpassen van de settings

Volgens de Installateurshandleidig is 2-06 vorstbescherming
Maar achter 4-04 staat niks. Wat betekend deze?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YTLvUe5_FuueoC-Kk8D3ad9Yqy0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/QRJuwmkg9NwkGlukYqSUKgDA.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fohn5
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14:49
@AC74 Je kan even naar deze settings kijken [9-0D]

fohn5 in "Daikin-Intergas hybrid. Ervaringen en discussies"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robert Reinink
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 16:24
Flow problemen kunnen ook worden veroorzaakt door vervuilde filters. Daikin schrijft o.a. een vuilafscheider voor in de retour van de installatie. Er zit ook een filter (B18) in de unit zelf en die wordt vaak over het hoofd gezien. Zorg wel dat je een juiste o-ring voorhanden hebt voordat je het filter demonteert.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hj6XYnhCIQL71JSni2GpcTwq_CA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sEurk0R7r47yu8hOjT5KUrHs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BiL47zkQ3vbcgEE-3bMmEyRf0oM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/evu9Rx7mrKWUYQXuFdCHeQ3A.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UnvZOBbrfbGcR6CPFQWAYEWc9xg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fyrWtIPxiytdoTuouGhnsjFs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yjfkp-04KtBz0X5uqae9F3l-JIg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UEnAJIT9hY7zsOFe9ccd7De8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnCommentaar
Tracker06 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 09:46:
[...]

Het lijkt gewerkt te hebben, zie screenshot
Rode lijn is moment van het aanpassen van de settings

Volgens de Installateurshandleidig is 2-06 vorstbescherming
Maar achter 4-04 staat niks. Wat betekend deze?

[Afbeelding]
de pomp uitzetten tijdens lage temperaturen, zoek in dit topic op 4-04 en je zult het vinden.

een monoblock werkt anders. daar kun je het niet uitzetten, deze heeft een ander type beveiliging.
omdat het water dan naar buitengaat is er een controle op buitentemperatuur en waterinlaattemperatuur.
zodra het onder de 4 graden wordt en de waterinlaattemperatuur op 16 graden komt gaat de pomp aan en wordt het water via gas opgewarmd. je zal dan op de thermostaat het teken warmtap water zien gaan branden.

[ Voor 24% gewijzigd door MijnCommentaar op 11-01-2025 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AC74
@fohn5

Ik heb daar 5 als waarde.

Struggle wel met de interpretatie van de uitleg.... Wat nu als ik naar 8 ga?

Waarom is in "boiler only" een restrictie nodig dan? De ketel heeft genoeg capaciteit om de het water er "snel" langs te sturen toch?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g7wh1B1ahoaqgXyoOqo5yRhREA4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/EvUYAwB877OjSdQUEPBa29EB.png?f=user_large

Ook ging voorheen de defrost gewoon op 20l/min, en nu ook niet meer :?

Ook zijn er geen grote temperatuur verschillen geweest in de periode dat de drop kwam.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KtiVm9X_ft7HzcyzQTk2x5wfqDE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jvb1TXbU2dUVNrTjHJdhxrlU.jpg?f=fotoalbum_large

@Robert Reinink Dank voor de tip. De installatie draait pas sinds april. Het vollopen van de filter zal niet zo abrupt gaan denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fohn5
@AC74 zou zeker niet naar 8 gaan dat zou je minder opvoer druk en minder volume krijgen .
Als deze op 5 staat.zou dat maximum zijn binnen de grenzen .
Heb je een vuilafscheider ? Als je die niet hebt denk ik dat de suggestie van @Robert Reinink dicht geslipt filter nog niet zo vreemd is vooral omdat je systeem net draait ( dan komt er nog de meeste troep uit )
Heb je hem wel misschien even spuien .

[ Voor 5% gewijzigd door fohn5 op 11-01-2025 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AC74
fohn5 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 11:36:
@AC74 zou zeker niet naar 8 gaan dat zou je minder opvoer druk en minder volume krijgen .
Als deze op 5 staat.zou dat maximum zijn binnen de grenzen .
Heb je een vuilafscheider ? Als je die niet hebt denk ik dat de suggestie van @Robert Reinink dicht geslipt filter nog niet zo vreemd is vooral omdat je systeem net draait ( dan komt er nog de meeste troep uit )
Heb je hem wel misschien even spuien .
Ja die heb ik. Net schoongemaakt (Dirtmag). Natuurlijk wel wat vuil maar niet wat deze drop zou kunnen veroorzaken volgens mij.
Ook even 9-0D op 0 gezet (geen beperking) maar dan loopt hij ook maar op tot 17,5l/min.
Ik wacht even op woensdag. Kijken of het temp regelateerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leif
  • Laatst online: 02-06 15:36
Robert Reinink schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 10:00:
Flow problemen kunnen ook worden veroorzaakt door vervuilde filters. Daikin schrijft o.a. een vuilafscheider voor in de retour van de installatie. Er zit ook een filter (B18) in de unit zelf en die wordt vaak over het hoofd gezien. Zorg wel dat je een juiste o-ring voorhanden hebt voordat je het filter demonteert.
.........
Ik lees je bijdrage uit belangstelling.
Maar ik kan geen filter ontdekken.
En het opengewerkte plaatje kan ik niet terugvinden in mijn documentatie.
Mijn vraag: waar kan ik de bouwtekening vinden?

Ik heb een NHYKOMB33AA Intergas HR-Ketel 32,7 kw / CW5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22:14
Ik had sindskort een debiet probleem op de Daikin. Net even ontluchting aangezet en flow gecheckt. In het Daikin YT filmpje zeggen ze minimaal 7 (laag) en 15 (hoog) liter per minuut. Daar kom ik pas op als ik meerdere radiatoren open draaien.

Nu heb ik een evohome systeem dus het wisselt of radiatoren open staan. Is het installeren van een bypass in dit geval de oplossing of moet ik het ergens anders zoeken?

Mijn installateur heeft de tent opgedoekt dus daar kan ik helaas niet terecht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fohn5
Je zal wel radiatoren open moeten hebben om flow te creëren inderdaad .
Zorgen dat een aantal radiatoren altijd open staan dus die loskoppelen van evohome zodat je altijd een minimale flow hebt of een Bypass AVDO kan een oplossing zijn maar gaat ten koste van je COP.
Of een combi van beide

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnova
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-06 08:03

arnova

weet veel, maar niet alles

fohn5 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 11:21:
Je zal wel radiatoren open moeten hebben om flow te creëren inderdaad .
Zorgen dat een aantal radiatoren altijd open staan dus die loskoppelen van evohome zodat je altijd een minimale flow hebt of een Bypass AVDO kan een oplossing zijn maar gaat ten koste van je COP.
Of een combi van beide
Dat is ook eigenlijk waarom je niet een "dom zone systeem" zoals EvoHome icm. een warmtepomp moet gebruiken, tenzij je bv. altijd afgite hebt in een grote ruimte zoals bv. je woonkamer. Een warmtepomp heeft qua min/max vermogensafgifte maar een relatief klein bereik. Dat is ook waarom ik daarom maar een eigen zonesysteem heb gebouwd dmv. home assistant + zigbee radiatorknoppen die rekening houdt met hoeveel warmteafgifte aan openstaande radiatoren er op een bepaald moment is.

ps. Je kan ook nog gaan werken met de secundaire zone van Daikin waarbij je een hogere aanvoertemperatuur hanteert om op die manier je vermogen kwijt te raken.

[ Voor 7% gewijzigd door arnova op 13-01-2025 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janssenrk
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 28-03 18:40
Flappie schreef op maandag 6 januari 2025 @ 20:00:
Waarom zou je een externe temperatuur sensor willen? Ik begrijp het niet helemaal? Of hangt jullie unit in de zon? Want volgens mij zit de sensor in de buiten unit en voldoet die normaal gesproken toch?
Ja inderdaad, de buitenunit hangt in de volle zon aan de zuidzijde van het huis. De installateur stelde dat hij verwachte dat de producent er wel rekening mee zou houden dat de unit ook op de zuidzijde geplaatst kon worden. Enig meetwerk laat zien dat er een fors temperatuurverschil is tussen de sensor in de buitenunit en een die ik geplaatst heb op de noordzijde. Zeker met (al een beetje) zon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteTon
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 29-05 17:32
Nu de nachten wat kouder zijn een mooie gelegenheid om het hybride systeem eens nader te bestuderen.
Mijn evenwichtstemperatuur staat op +1. Experimenteel bepaald. Bij een lagere stand wordt mijn huis niet voldoende verwarmd. Aanvoer temperatuur setpoint ligt rond de 38-40 graden, bij huidige nacht-temperaturen onder het vriespunt.

Wat mij opvalt is dat de WP (nagenoeg) niets doet als er gas wordt gebruikt. T1=T3=T4 binnen een kleine marge. Dat roept bij mij minstens 2 vragen op:

1. Waarom dan wel ieder half uur een defrost?
2. Is er een setting mogelijk om het aandeel WP te verhogen en gasverbruik te verminderen (bij de gegeven evenwichtstemperatuur)?

Ik laat liever de WP wat harder werken om zodoende het gasverbruik te reduceren. Dus een echte hybride werking waarbij de WP (bijvoorbeeld) 70% van de energie levert en de gasketelde resterende 30%. En dan bedoel ik niet sequentieel, maar parallel. Zou toch moeten kunnen, of overschat ik het systeem?

NHYKOMB33AA + EHYHBX08AV3 + EVLQ08CV3 + EKRUCBL1 (alleen verwarming, geen tapwater)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fohn5
@GroteTon als ik het goed lees is je aanvoer vrijwel gelijk aan je retour temperatuur .
Dat betekent vrijwel geen warmteafgifte gebruik je radiatoren of vloerverwarming ?

Je hebt geen directe sturing over het aandeel gas / electrisch . Indirect kun je hier wel wat aansturen door de gas en elektra prijzen te manipuleren en dan de WP op stand ecomomisch te laten draaien.
Als je de stand ecologisch gebruikt zal hij volgens mij proberen het primair energie gebruik te minimaliseren zonder rekening te houden met prijzen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Robert Reinink
  • Laatst online: 16:24
Leif schreef op maandag 13 januari 2025 @ 10:04:
[...]

Ik lees je bijdrage uit belangstelling.
Maar ik kan geen filter ontdekken.
En het opengewerkte plaatje kan ik niet terugvinden in mijn documentatie.
Mijn vraag: waar kan ik de bouwtekening vinden?

Ik heb een NHYKOMB33AA Intergas HR-Ketel 32,7 kw / CW5
]

@Leif
Het gaat bij de foto's om het binnendeel (DaIkin hydrobox 8Kw) van de wamtepomp, niet de CV ketel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pxkv-jo7GTpiyIa1dK_Fpu2x5zE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7Kze9GrqLA9mkIBTdAtkFsPh.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AC74
GroteTon schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 15:07:
Nu de nachten wat kouder zijn een mooie gelegenheid om het hybride systeem eens nader te bestuderen.
Mijn evenwichtstemperatuur staat op +1. Experimenteel bepaald. Bij een lagere stand wordt mijn huis niet voldoende verwarmd. Aanvoer temperatuur setpoint ligt rond de 38-40 graden, bij huidige nachttemperuren onder het vriespunt.

Wat mij opvalt is dat de WP (nagenoeg) niets doet als er gas wordt gebruikt. T1=T3=T4 binnen een kleine marge. Dat roept bij mij minstens 2 vragen op:

1. Waarom dan wel ieder half uur een defrost?
2. Is er een setting mogelijk om het aandeel WP te verhogen en gasverbruik te verminderen (bij de gegeven evenwichtstemperatuur)?

Ik laat liever de WP wat harder werken om zodoende het gasverbruik te reduceren. Dus een echte hybride werking waarbij de WP (bijvoorbeeld) 70% van de energie levert en de gasketelde resterende 30%. En dan bedoel ik niet sequentieel, maar parallel. Zou toch moeten kunnen, of overschat ik het systeem?

NHYKOMB33AA + EHYHBX08AV3 + EVLQ08CV3 + EKRUCBL1 (alleen verwarming, geen tapwater)
Afgelopen nacht ook in hybride modus gewerkt. Hier wel een bijdrage van de WP
-Blauw is retour van VV en radiatoren

-Oranje is de delta die de WP voor zijn rekening neemt ~2 graden

-Rood is de uiteindelijke AWT naar de VV en radiatoren

Vermogen loopt altijd op na defrost en vlakt daarna in hybrid af. Of het echt zinnig is onder de streep weet ik niet. Daarvoor wacht ik nog even op de nieuwe COP berekening van @arnoldniessen

PS waarom de bolletjes met waarden het niet deden in HA weet ik niet. Daarom maar even erbij geschreven.... En let op, vermogen op rechter Y-as. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DvcTdn1ME5nFgXTlJVkAMUyMAZM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oOuDeY0TsbXb6t9BxZfckEdx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteTon
fohn5 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 16:29:
@GroteTon als ik het goed lees is je aanvoer vrijwel gelijk aan je retour temperatuur .
Dat betekent vrijwel geen warmteafgifte gebruik je radiatoren of vloerverwarming ?

Je hebt geen directe sturing over het aandeel gas / electrisch . Indirect kun je hier wel wat aansturen door de gas en elektra prijzen te manipuleren en dan de WP op stand ecomomisch te laten draaien.
Als je de stand ecologisch gebruikt zal hij volgens mij proberen het primair energie gebruik te minimaliseren zonder rekening te houden met prijzen
@fohn5 Nee, aanvoer (T2) van vloerverwarming is niet gelijk aan retour (T4). Daar zit zo'n 8 graden tussen. Maar het deel hiervan door de WP gegenereerd, is minimaal (T1).
1 à 2 graden (vergelijkbaar met @AC74 ). Het grootste deel is gas-gegenereerd (T2-T1).

Mijn systeem staat op ecologisch. Om de door jouw genoemde reden.
Primaire energie (gas dus) minimaliseren. Maar juist dat zie ik niet terug.

Eigenlijk geef jij het antwoord al waar ik naar op zoek was: Geen directe sturing gas/elektrisch.
Maar ik vind de invulling van "ecologisch" erg onbevredigend. Had dat graag anders gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnCommentaar
GroteTon schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 22:24:
[...]

@fohn5 Nee, aanvoer (T2) van vloerverwarming is niet gelijk aan retour (T4). Daar zit zo'n 8 graden tussen. Maar het deel hiervan door de WP gegenereerd, is minimaal (T1).
1 à 2 graden (vergelijkbaar met @AC74 ). Het grootste deel is gas-gegenereerd (T2-T1).

Mijn systeem staat op ecologisch. Om de door jouw genoemde reden.
Primaire energie (gas dus) minimaliseren. Maar juist dat zie ik niet terug.

Eigenlijk geef jij het antwoord al waar ik naar op zoek was: Geen directe sturing gas/elektrisch.
Maar ik vind de invulling van "ecologisch" erg onbevredigend. Had dat graag anders gezien.
ik denk dat het met het minimale vermogen van je ketel te maken heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fohn5
GroteTon schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 22:24:
[...]

Oplossing is eenvoudig overgaan op economisch en de prijzen zo manipuleren dat gas minder interessant is dan elektra, exacte waardes proef ondervindelijk vast te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteTon
MijnCommentaar schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 23:04:
[...]

ik denk dat het met het minimale vermogen van je ketel te maken heeft.
Zou zomaar kunnen. Heeft ook mijn gedachte gepasseerd.
Eens kijken of ik daar iets over kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteTon
fohn5 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 09:55:
[...]

Oplossing is eenvoudig overgaan op economisch en de prijzen zo manipuleren dat gas minder interessant is dan elektra, exacte waardes proef ondervindelijk vast te stellen.
Is het proberen waard. Ik zal eens kijken of dat inderdaad gaat werken.
Maar of ik op dit punt beter kan scoren dan "minimaliseren", zou me verbazen.

[ Voor 9% gewijzigd door GroteTon op 15-01-2025 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AC74
Probleem. Systeem schakelt niet uit.

Sinds een aantal dagen schakelt het verwarmingssysteem niet meer uit.

Ik heb een aparate aan/uit thermostaat aangesloten via relais. Deze input komt ook binnen zie ik in HA, en ik zie het relias zelf schakelen. Dus dat werkt.

Als de vraag naar "uit" gaat,
schakelt het systeem niet uit maar gaat op een lager setpoint door
Als ik dan (via de hoofdschakelaar spanning eraf) het systeem opnieuw laat opstarten blijft het systeem uit todat er weer vraag is van de thermostaat. Enig idee welke setting het systeem op een lager setpoint laat doorlopen. Dit is niet altijd geweest. Ik heb de P1/P2 eraf gehaald maar dat veranderde niets in bovenstaand.

Hybride opstelling met 8KW split unit
Zowel data van ESP Altherma als P1/P2

Iemand enig idee waar te kijken?

Ik heb ook een txt file met alle settings uit P1/P2. Weet even niet hoe ik die aan een post hang als file.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rw09MMhGlhnGeoztGDSwvTeC_4g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GHpppXIwOfzHQc4xKQvjfP90.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fohn5
modulatie ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AC74
Maar als er geen vraag is, waarom dan modulatie? En wie bepaald dan het lagere setpoint?

Want als ik herstart, blijft hij uit....

Of bedoel je dat die setting anders moet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:49
AC74 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 13:51:

Sinds een aantal dagen schakelt het verwarmingssysteem niet meer uit.

Ik heb een aparate aan/uit thermostaat aangesloten via relais. Deze input komt ook binnen zie ik in HA, en ik zie het relias zelf schakelen. Dus dat werkt.

Als ik dan (via de hoofdschakelaar spanning eraf) het systeem opnieuw laat opstarten blijft het systeem uit todat er weer vraag is van de thermostaat. Enig idee welke setting het systeem op een lager setpoint laat doorlopen. Dit is niet altijd geweest. Ik heb de P1/P2 eraf gehaald maar dat veranderde niets in bovenstaand.

Hybride opstelling met 8KW split unit
Zowel data van ESP Altherma als P1/P2

Iemand enig idee waar te kijken?

Ik heb ook een txt file met alle settings uit P1/P2. Weet even niet hoe ik die aan een post hang als file.

[Afbeelding]
Vorstbeveiliging? ff zoeken in dit topic :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fohn5
AC74 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 13:51:

[Afbeelding]
Jij schakelt uit maar de Daikin denkt dat hij een trapje lager moet en verlaagd de temperatuur, lijkt op modulatie
Heb je al geprobeerd wat het effect is als je modulatie uitschakeld , volgens mij eenvoudig te testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AC74
Flappie schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 14:35:
[...]

Vorstbeveiliging? ff zoeken in dit topic :)
2-06 op nul gezet (was 1)

Thermostaat lager gezet -> vraag weg -> systeem uit!
Dit is dus blijkbaar idd de setting, dank @Flappie

Wat ik me dan wel afvraag is waarom dit in een split unit een issue is. Er loopt geen water naar buiten. De ketel en de warmtewisselaar van de WP hangt in de kelder waar het gewoon 15 graden is. Ik lees meer vragen daarover... Mijn conclusie is dat in mijn geval waarbij ik alle verwarmingswaterleidingen binnen heb lopen de vorstbeveiliging veilig uit kan zetten. @Flappie Eens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
AC74 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 17:51:
[...]

2-06 op nul gezet (was 1)

Thermostaat lager gezet -> vraag weg -> systeem uit!
Dit is dus blijkbaar idd de setting, dank @Flappie

Wat ik me dan wel afvraag is waarom dit in een split unit een issue is. Er loopt geen water naar buiten. De ketel en de warmtewisselaar van de WP hangt in de kelder waar het gewoon 15 graden is. Ik lees meer vragen daarover... Mijn conclusie is dat in mijn geval waarbij ik alle verwarmingswaterleidingen binnen heb lopen de vorstbeveiliging veilig uit kan zetten. @Flappie Eens?
Ik had hier hetzelfde en begrijp het ook niet. Er lopen idd geen cv leidingen buiten. Maar hier staat het inmiddels ook uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leck
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 23-03 10:09
arnoldniessen schreef op zondag 29 december 2024 @ 14:40:
[...]

Draait hij dan echt hybride of alleen maar gas, en wat zijn je retour, aanvoer, en aanvoer target dan?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ta3lrlMHVsevabIBsSBGcHw8NxE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UHUWaVJ3CoIVcBLoGA03L9z0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WiQO9NoUIgSqfGm_gqOyBv3HxGU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V8aAC8kjZSrjRK9TTwOUDmyo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LkCeQYH2jLRAGRxRDoSMhWQ6R98=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sLLfLcl9gOkWPd7XvitwDgX0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EKk4E0xTOtovzj-fbiQutBs5fKQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jq0yxZYXoWZgYedWp2oJy1Zf.jpg?f=fotoalbum_large

Nog een keer hierop terugkomen:
- evenwichtstemperatuur op -1
- snel aanwarmen uit
- langzaam systeem
- ecologisch
- modulatie op 4 graden
- 12 uurs middeling
- weersafhankelijk op kamertemperatuur

Waarom draait de wp hybride boven de evenwichtstemperatuur?

Ik snap dat het verre van ideale omstandigheden zijn voor een wp vandaag en gas bijstoken is ook niet erg op dit soort dagen. Maar ik zou het wel graag begrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AC74
Ik snap dat het verre van ideale omstandigheden zijn voor een wp vandaag en gas bijstoken is ook niet erg op dit soort dagen. Maar ik zou het wel graag begrijpen
Als ik jou stooklijn zie heb je nu ook al een relatief hoog setpoint met deze temperaturen. Dat in combinatie met frequent defrosten met dit weer zal het systeem laten besluiten gas bij te schakelen. Om uberhaupt het huis op temperatuur te houden.

Mijn WP trekt het ook niet alleen nu, heb vannacht zelfs geforceerd op gas geschakeld want elke 20 min defrosten zet geen zoden aan de dijk....
Ik heb daar een automatisering voor gemaakt. Die ga ik nog uitbreiden om ook aangestuurd te worden mbt pieken in dynamische stroomprijzen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5R9i2jvnGmUZV0SHdswnAwlix9I=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/wFvGlnh8dLmpEeIAX1y06Z0q.jpg?f=user_large

Ik kan het niet meer vinden maar heb ergens in de fora gelezen dat je kan proberen het gas uit te draaien aan de ketel. Daarmee forceer je dus gasloos. Kan me niet herinnneren of dit werkte, maar wellicht het proberen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:26
Leck schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 12:16:
Nog een keer hierop terugkomen:
- evenwichtstemperatuur op -1
- snel aanwarmen uit
- langzaam systeem
- ecologisch
- modulatie op 4 graden
- 12 uurs middeling
- weersafhankelijk op kamertemperatuur

Waarom draait de wp hybride boven de evenwichtstemperatuur?
Voor de zekerheid: je hebt evenwichtstemperatuur [5-01] wel op -1, maar heb je [5-00] ook op 1 (enable evenwichtstemperatuur)?

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
AC74 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 13:19:
Ik kan het niet meer vinden maar heb ergens in de fora gelezen dat je kan proberen het gas uit te draaien aan de ketel. Daarmee forceer je dus gasloos. Kan me niet herinnneren of dit werkte, maar wellicht het proberen waard.
Dat zou ik niet doen, dan heb je geen warm water meer, krijg je mogelijk ketelstoring, en onnodige slijtage aan de ontsteking.

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AC74
Dat zou ik niet doen, dan heb je geen warm water meer, krijg je mogelijk ketelstoring, en onnodige slijtage aan de ontsteking.
Fair point mbt warm water, niet aan gedacht.
Maar als je het een uurtje doet kan je wellicht wel kijken of de WP het uberhaupt haalt. Nogmaals, weet ook niet of het werkt. Ik heb de bel horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt. Zelf even beslissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leck
Voor de zekerheid: je hebt evenwichtstemperatuur [5-01] wel op -1, maar heb je [5-00] ook op 1 (enable evenwichtstemperatuur)?
Zeker
Als ik jou stooklijn zie heb je nu ook al een relatief hoog setpoint met deze temperaturen. Dat in combinatie met frequent defrosten met dit weer zal het systeem laten besluiten gas bij te schakelen. Om uberhaupt het huis op temperatuur te houden.
Mijn aanname was dat de evenwichtstemperatuur de stooklijn overruled. Dus als het setpoint niet wordt gehaald dan wordt er boven de evenwichtstemperatuur geen gas bijgestookt.

Overigens waren de hybride momenten wel zeldzaam gister. En krijg/houd ik het ook wel warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fohn5
@GroteTon Heb nog eens in de manual gekeken een eenvoudiger oplossing in stand ecologisch is het aanpassen van de primaire energie factor . [7-03] deze staat standaard op 2.5 .
Al werkt deze volgens mij precies andersom als de cop als ik het goed lees .( wat tegenstrijdig is met mijn verwachting)
Stel elektra heeft een efficiency van 50% ipv de gestelde 40% dan wordt de energiefactor 1/0.5 =2
Als je deze volgens mij verlaagd naar 2 of nog lager zou er minder gasverbruik moeten zijn .
[Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A3chSLcDufSTf7x4yJWSf7Da0YQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DivqlgP59D2A39vMGH2ajyXk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnoldniessen
Leck schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 09:24:
Mijn aanname was dat de evenwichtstemperatuur de stooklijn overruled. Dus als het setpoint niet wordt gehaald dan wordt er boven de evenwichtstemperatuur geen gas bijgestookt.
Dat klopt. Als je de evenwichtstemperatuur te koud zet dan haalt hij het setpoint gewoon niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteTon
fohn5 schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 10:10:
@GroteTon Heb nog eens in de manual gekeken een eenvoudiger oplossing in stand ecologisch is het aanpassen van de primaire energie factor . [7-03] deze staat standaard op 2.5 .
Al werkt deze volgens mij precies andersom als de cop als ik het goed lees .( wat tegenstrijdig is met mijn verwachting)
Stel elektra heeft een efficiency van 50% ipv de gestelde 40% dan wordt de energiefactor 1/0.5 =2
Als je deze volgens mij verlaagd naar 2 of nog lager zou er minder gasverbruik moeten zijn .
[[Afbeelding]
@fohn5 Dat is een interessante.
Ga ik daar eens mee "spelen". Staat bij mij inderdaad op de default-waarde 2,5. En setting is R/W, zie ik.
Zodra ik iets meer weet, zal ik het delen. Afgelopen week niet meer aan experimenteren toegekomen, helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
arnoldniessen schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 10:20:
[...]

Dat klopt. Als je de evenwichtstemperatuur te koud zet dan haalt hij het setpoint gewoon niet meer.
Helemaal eens. Overigens haalt de WP in mijn geval de setpoint ook niet bij een hoge defrost frequentie, zoals bij het huidige koude en vochtige weer, zonder zon. Bij droog vriezend weer, haalt mijn WP de setpoint nog gemakkelijk bij -5, maar nu net niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbzfan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:19

dbzfan

Nee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YwzsXS83etSEPlKj0_YDaihOiTw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tS9D3YY92g3G4qJMPhGq6JLv.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn buitenunit staat op het dakje van een dakkapel. Nu zie ik dat de isolatie helemaal aangetast is/opgegeten. Kan dit kwaad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
dbzfan schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 15:41:
[Afbeelding]

Mijn buitenunit staat op het dakje van een dakkapel. Nu zie ik dat de isolatie helemaal aangetast is/opgegeten. Kan dit kwaad?
Vogels pikken dat eraf om een nest van te maken. Even opnieuw isoleren en daarna inwikkelen met PVC tape.

Installateurs weten dat ook. Hadden ze gewoon direct moeten doen.

Mooiste is even de zijkap erafhalen en dan de electra kabels erbij mee tapen tot het maximale wat je kunt en dan de kap er weer op.

[ Voor 14% gewijzigd door Flappie op 18-01-2025 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leck
Vandaag veelvuldig de situatie dat de ketel hybride draait maar de aanvoertemperatuur lager is dan de aanvoertemperatuur (pltnwis). Is dat normaal/logisch?
Normaal gesproken is mijn aanvoertemperatuur ruim hoger dan aanvoertemperatuur (pltnwis) wanneer de gasketel bij stookt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yiKF6qlAxiMWft8894E92u6bjs0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wn7CHfPF4vgqQ82Z5gUA3TSW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T0Ns2JMF7ckFSgkBgMpkAPRkKrI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ld6axvNxErbu2QLSIBGM7cY9.jpg?f=fotoalbum_large

Na een tijd is de situatie wel weer normaal:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JMRjy1DLS0sL3jEt13m_iH1G4UY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qKhS0uBFaFF0x8KkcR6krSIn.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door Leck op 19-01-2025 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fohn5
Dat je werkelijke AWT iets onder je setpoint zakt zie ik hier ook wel , zolang je thermostaat temperatuur gehaald word in is er in mijn ogen geen enkel probleem , maar dat is niet wat je bedoeld .

Er zit ook wel een klein verschil in de meetwaardes van de sensors .
R1T = jouw platenwisselaar R2T = aanvoer ( vergelijkbaar )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L1rMuwxXfipxhXMnYE-1xJZ_dmI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/3AFP2djP377Y4gXVZRHjMS0h.png?f=user_large

[ Voor 114% gewijzigd door fohn5 op 19-01-2025 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AC74
Vandaag veelvuldig de situatie dat de ketel hybride draait maar de aanvoertemperatuur lager is dan de aanvoertemperatuur (pltnwis). Is dat normaal/logisch?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QyLspfoBW3S4uwGT9sKnvBSVWQ4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p62HRGhyBVO1ULzw1FsEa3WN.jpg?f=fotoalbum_large

plaatje van verschillende modi. Hybride, WP only en gas only...

[ Voor 5% gewijzigd door AC74 op 20-01-2025 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvrbtcpt
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:47
Vraagje, kan het kloppen dat de installatie de temperatuur setting in de Daikin App de prioriteit geeft over die van de thermostaat instelling? Dat is tenminste het idee dat ik krijg nadat ik de temperatuur op de thermostaat aangepast had en daar niet naar geluisterd werd. Pas toen ik het de app op dezelfde temperatuur instelde ging het goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteTon
fohn5 schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 10:10:
[[Afbeelding]
@fohn5 In ecologische stand instelling [7-03] op 0,1 gezet.
Dat zou betekenen dat het 10x efficiënter is om elektriciteit te gebruiken dan gas.
Alle andere instellingen gelijk gehouden. Zoals ik al eerder schreef: evenwichtstemperatuur op +1.
Uiteraard herstart van het systeem.

Conclusie (in ieder geval in mijn situatie):
Wijziging van instelling [7-03] van 2,5 naar 0,1 maakt geen enkel verschil in gasverbruik als de buitentemperatuur onder de evenwichtstemperatuur duikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fohn5
@GroteTon Weten we dat ook weer . :?
Je retour temp was wel groter dan 25C ?

[ Voor 35% gewijzigd door fohn5 op 20-01-2025 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutervp1
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 21-01 13:57
Hoi allemaal,

Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen met mijn installatie. Ik heb een daiking intergas hybride 8 kw laten plaatsen.
Ik loop tegen een aantal dingen aan.

- ik heb beneden en boven (hoofd)vloerverwarming. Nu word het beneden prima warm 21 graden. Boven krijg ik het niet warmer dan 15 graden. Boven heb ik op de aanvoer een motortje zitten met een Whatts thermostaat. Echter lijkt dit niet te werken. Ook heb ik de regeling er wel is afgesloten om hem mee te laten draaien met de woonkamer maar ook dan word het niet warmer dan 14 a 15 graden. Heeft iemand enig idee hoe dit kan ?

Ook hoop ik iemand te treffen die me wat kan helpen met de juiste instellingen. Heb er niet zo veel kaas van gegeten.
Alvast bedankt allemaal
Groetjes wouter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnova

arnova

woutervp1 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 13:01:
Hoi allemaal,

Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen met mijn installatie. Ik heb een daiking intergas hybride 8 kw laten plaatsen.

- ik heb beneden en boven (hoofd)vloerverwarming. Nu word het beneden prima warm 21 graden. Boven krijg ik het niet warmer dan 15 graden. Boven heb ik op de aanvoer een motortje zitten met een Whatts thermostaat. Echter lijkt dit niet te werken. Ook heb ik de regeling er wel is afgesloten om hem mee te laten draaien met de woonkamer maar ook dan word het niet warmer dan 14 a 15 graden. Heeft iemand enig idee hoe dit kan ?

Ook hoop ik iemand te treffen die me wat kan helpen met de juiste instellingen. Heb er niet zo veel kaas van gegeten.
Alvast bedankt allemaal
Groetjes wouter
Een paar vragen:
- Heb je boven uberhaupt warmteafgifte?
- Wat bedoel je aangaande je Whatts thermostaat met "dit lijkt niet te werken"?

Wat ik vermoed, zonder de antwoorden op bovenstaande vragen, is dat je simpelweg te weinig afgifte boven hebt om het warm te krijgen. Als dat zo is dan kan je het beste met een 2e (secundaire) zone gaan werken zodat je boven ook kan verwarmen als er beneden geen warmtevraag is. Hiervoor is wel een extra klep nodig die aangesloten wordt op de Daikin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pim57
woutervp1 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 13:01:
Hoi allemaal,

Alvast bedankt allemaal
Groetjes wouter
Kan een kwestie van flow zijn. Als je beneden de flow wat knijpt, zodat je boven wat meer warm water krijgt.

Meten is weten, dus wat is je aanvoer en retour temperatuur zowel boven als beneden?
Beste meten met een infrarood thermometer bij de verdeler. Koop zo’n meter als je die niet hebt.

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteTon
AC74 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 18:52:
[...]

Afgelopen nacht ook in hybride modus gewerkt. Hier wel een bijdrage van de WP
-Blauw is retour van VV en radiatoren

-Oranje is de delta die de WP voor zijn rekening neemt ~2 graden

-Rood is de uiteindelijke AWT naar de VV en radiatoren

Vermogen loopt altijd op na defrost en vlakt daarna in hybrid af. Of het echt zinnig is onder de streep weet ik niet. Daarvoor wacht ik nog even op de nieuwe COP berekening van @arnoldniessen

PS waarom de bolletjes met waarden het niet deden in HA weet ik niet. Daarom maar even erbij geschreven.... En let op, vermogen op rechter Y-as. [Afbeelding]
@AC74 Als late reactie op jouw post.
Op 14 januari zag ik een wat grilliger verloop. Maar wat jij gedeeld heb, is wel herkenbaar.
Alhoewel zelden is dat zo regelmatig repeterend. Bij mij dus wel een dag eerder (13 januari).

Met een kleine bijdrage van de WP (2 graden) en het grootste deel van de gas-ketel (7 graden).
Die, zoals @MijnCommentaar al suggereerde, waarschijnlijk op zijn minimale vermogen draait en niet verder kan terug moduleren. Ik kan daar verder geen harde cijfers over vinden.

Linkse as: graden
Rechtse as: vermogen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NbFgdtTRq123dxlp2zqNII4mO-4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o5cW0oOoOCT94dnqS67ov8rQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grjn
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:42
grjn schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 18:26:
[...]

Je kan +3 verhogen met "E3600081E" hier staat "1E" voor 30 in hex, dus als je +2 wil verhogen dan vervang je 30 door 20, 20 in hex is 14. Dus stuur je het commando "E36000814" om +2 te verhogen.

Voor geen afwijking stuur ik "E36000800"

Negatieve correctie heb ik nog niet gedaan, ik snap daar de logica ook niet helemaal want bij FFFA zal ik -6 verwachten. Misschien eens proberen of FFF9 een afwijking van -2 geeft en FFF8 -3 ?

Ik denk ook dat je alles zonder spatie moet versturen zoals in mijn eerste regel (E3600081E).

Handig hulpmiddel: https://www.rapidtables.c...umber/hex-to-decimal.html
Ondertussen ook een verlaging kunnen sturen van -3 graden met 'E360008FFE2'

De logica is dat je een waarde van -30 als een hex signed two's complement, dat is FFE2.
Voorbeeld: - 10 graden verlaging werkt dan door -100 te sturen: FF9C, dus het commando: E360008FF9C.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnova

arnova

GroteTon schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 19:09:
[...]

Blijkbaar was dit in 2012 al bekend. Toen heeft Martin Harizanov daar al iets op bedacht.
Custom defrost algorithm for Daikin heat pump https://harizanov.com/2012/02/defrost/

Geen flauw idee of dat te gebruiken is voor de huidige generatie warmtepompen.
Deze post/dit document heeft mij op het idee gebracht om hier eens mee te experimenteren ivm. mijn lauwe-douche-tijdens-defrost probleem. En dat heeft wat interessante bevindingen opgeleverd:
1) Als je de start van een defrost detecteert (met P1P2bridge+HA) en je zet de unit direct uit (via P1P2bridge) dan kan je een defrost afbreken/uitstellen;

2) Als een defrost al bezig is en je detecteert (met P1P2bridge+HA) dat de "gasboiler production" van de Daikin boven 0 komt en je zet de unit direct uit (via P1P2bridge) dan breek je een defrost ook af en voorkom je tevens lauw tapwater;

3) Als je een defrost probeert af te breken die al te lang bezig is en je zet de unit dan uit (met P1P2bridge+HA) dan maakt de Daikin een defrost WEL af (evt. op gas) voordat de unit uitgaat.

Hieronder een illustratie van een succesvolle afbreking van een defrost die op gas gegaan zou zijn (het gaat om het laatste "streepje" van de SWW-vraag):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pVth3cweXiUfIbibJmRQrUG5Uwo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H0cnhHYACmRPpFnyicAI8ktt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Vandaag krijg de 5 kW het niet volledig warm de thermostaat blijft op 19°C hangen, wellicht dat die wel naar 20°C kan trekken, maar het voelde relatief koud toen ik thuis kwam. Normaliter knallen we 'm nog naar 21°C en dat wilde ik nog verlagen naar 20,5°C of op stooklijn gaan regelen, maar zover was ik nog niet.

Ik denk dat een deel van het probleem de 'verwarmingsgroepen' zijn i.c.m. afgifte (goh zoals altijd), de verschillende lossen aan CV-leidingen zijn:
  • een convectorput in de woonkamer van 2,70m met 15x 140mm Artic met een HeatBooster: True in "Het grote HeatBooster smart home radiatorbooster-topic" + radiator in de bijkeuken met thermostaatknop + radiator in de garage met thermostaat knop + hal + toilet
  • dan een ~2,5m T22 radiator aan de andere kant van de woonkamer + twee radiatoren in een slaapkamer*
  • badkamer + slaapkamer/werkkamer
Betreft 147m2 woonoppervlakte (BG+1ste) twee-onder-één-kap, garage en bijkeuken zijn dubbelsteens, ongeïsoleerd, enkelglas en worden wel verwarmd t.b.v. een vriezer (sportruimte en ook aansluiting naar de bijkeuken) de rest is wel geïsoleerd sinds bouw '95 met dubbelglas.
*slaapkamer is vanaf bouw 1 slaapkamer waar de buren dit als twee slaapkamers hebben met twee raampartijen met beide ramen een radiator.

Nu denk ik omdat het best een lange tijd achter elkaar goed koud is de bijkeuken en garage kouder en kouder worden -de garage is nu 11°C- en door de delta-T veel warmte van deze CV-lus hieraan kwijt raken.

In eerste instantie dacht ik dat ik nu weer met gas moet (bij)stoken omdat de WP aan afgenomen stroom tegen de max aan zit: ~1.800 Watt en ook elke ~44 minuten een defrost mag doen.
Maar ik kan natuurlijk ook een lagere COP accepteren en iets warmer stoken om zodoende een hogere delta-T in alle vertrekken te krijgen en meer afgifte te krijgen.

Nu zit ik qua weersafhankelijke verwarm instellingen op:
  • [1-00] -5
  • [1-01] 25
  • [1-02] 50
  • [1-03] 25
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8FGyHfKR9UCYrdhvq_YRt42AUuk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Oc7oIp5TY3I2sHa9i84jO6ts.png?f=fotoalbum_large

Wat kan ik bijstellen om een hogere afgifte te krijgen met deze buitentemperaturen. Moet ik de [1-00] dan op 0°C zetten zodat de AWT met de huidige temperaturen net iets hoger komt, zou dat de oplossing kunnen zijn?
Of zit er niets anders op en moet ik de evenwichtstemperatuur van -5°C richting de 0°C aanpassen [5-01].

NB het is sowieso het plan om t.z.t. de T22 in de woonkamer ook te voorzien van een HB met ventilatoren.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pim57
@True Ik denk dat je eigen analyse wel klopt. Met al die defrosts zit de wp gewoon aan zijn maximum.
Zelfs al zou je de afgifte van die T22 kunnen vergroten, blijf je tegen de max van de wp aanlopen.

Alleen met vloerverwarming kun je de afgifte significant vergroten en kan de aanvoer temperatuur flink omlaag. Maar dat is natuurlijk een heel ander verhaal en een flinke investering.

Er zal weinig anders opzitten dan de evenwichts temperatuur een stuk op te schuiven.

[ Voor 25% gewijzigd door Pim57 op 21-01-2025 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Pim57 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 22:40:
@True Ik denk dat je eigen analyse wel klopt. Met al die defrosts zit de wp gewoon aan zijn maximum.
Zelfs al zou je de afgifte van die T22 kunnen vergroten, blijf je tegen de max van de wp aanlopen.

Alleen met vloerverwarming kun je de afgifte significant vergroten en kan de aanvoer temperatuur flink omlaag. Maar dat is natuurlijk een heel ander verhaal en een flinke investering.

Er zal weinig anders opzitten dan de evenwichts temperatuur een stuk op te schuiven.
Ja of de thermostaatkranen van de bijkeuken en garage dichtdraaien óf in algemene zin die ruimtes beter isoleren óf meer afgifte creëren in de ruimtes die ik (meer) verwarmd wil hebben ten koste van andere ruimtes.

Kan ik nog wat tweaken aan de stooktemperatuur bij gasverbruik (en die lostrekken van WP instellingen)? Of is dat niet nodig en zal die sowieso wel efficient stoken (mits ik binnen de stooklijnen normaliter al efficiënte warmteafgifte heb)?

Edit:
Ik zag je edit, ik denk dat de kWh aan warmte die ik op dit moment in mijn huis moet pompen gewoon meer is dan de 5 kW Daikin met deze buitentemperaturen kan leveren. En dan kan ik wel wat verschuiven en minder warmte richting de garage en bijkeuken sturen, maar ik wil ook mijn vriezer niet vernaggelen en de bijkeuken zal de keuken ook lekker laten tochten (die in een open ruimte zit met de woonkamer).
Ik baal er wel een beetje van, ik had gehoopt dat ik gas echt alleen nodig zou zijn met zeer strenge winters en SWW. Want met de koevlaas formule zou ik (puur verwarmen) wel moeten redden met een 5 kW (in theorie althans).

[ Voor 33% gewijzigd door True op 21-01-2025 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoopBJoopB
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 25-02 17:40
arnoldniessen schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 13:17:
[...]

Dat gebeurt tijdens defrosts als je retour onder de 25C is. Of als je AWT-setpoint 24C of lager is.
Ik heb er de laatste tijd nog eens op gelet, maar ik heb het symbool voor gas verwarming aan zien gaan terwijl de buitentemperatuur tussen de 1-7°C is, het defrost symbool niet zichbaar was (geen defrost) en het AWT setpoint ruim boven de 30°C was.

Ik begrijp dus niet waarom de unit gaat bijstoken, terwijl de parameter hiervoor aangeeft dat het niet moet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

JoopBJoopB schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 13:13:
Ik heb een Daikin EHYHBX08/EVLQ Hybride warmtepomp - single-split set - 7.40kW.

Ik wil graag proberen om zoveel mogelijk elektrisch te stoken en zou het ook niet erg vinden als het opwarmen zo nu en dan wat langzamer is. Ik heb de temperatuur waarbij gas bijgeschakeld mag worden, [5-01], nu op 0°C staan, [5-00] staat op 1, niet toegestaan om gas te gebruiken boven de temperatuur van parameter [5-01].

Ondanks deze instelling schakelt de unit soms gas bij, terwijl de temperatuur nog duidelijk boven de 0°C. Iemand een tip waar dat aan kan liggen?
Heb je [5-00] nog steeds op 0°C staan? Ik heb die naar -5°C aangepast (zie: True in "Daikin-Intergas hybrid. Ervaringen en discussies") en heb geen gas gestookt (5 kW) sinds het aanpassen in november. Hierom kwam ik zelfs niet tot de ingestelde gewenste temperatuur, maar gas stoken heeft de WP/CV niet gedaan.
Kan maar zo zijn dat je die 0°C wel gehaald hebt. Bij mij was het sowieso beneden het vriespunt bij de WP, na afgelopen week had ik op de halve carport een laagje ijs liggen van al het water wat ontdooit is geweest van de WP tijdens de defrosts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteTon
arnova schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 09:44:
[...]

Deze post/dit document heeft mij op het idee gebracht om hier eens mee te experimenteren ivm. mijn lauwe-douche-tijdens-defrost probleem. En dat heeft wat interessante bevindingen opgeleverd:
1) Als je de start van een defrost detecteert (met P1P2bridge+HA) en je zet de unit direct uit (via P1P2bridge) dan kan je een defrost afbreken/uitstellen;

2) Als een defrost al bezig is en je detecteert (met P1P2bridge+HA) dat de "gasboiler production" van de Daikin boven 0 komt en je zet de unit direct uit (via P1P2bridge) dan breek je een defrost ook af en voorkom je tevens lauw tapwater;

3) Als je een defrost probeert af te breken die al te lang bezig is en je zet de unit dan uit (met P1P2bridge+HA) dan maakt de Daikin een defrost WEL af (evt. op gas) voordat de unit uitgaat.

Hieronder een illustratie van een succesvolle afbreking van een defrost die op gas gegaan zou zijn (het gaat om het laatste "streepje" van de SWW-vraag):

[Afbeelding]
@arnova Interessant experiment. En het principe uit 2012 werkt dus nog steeds.
Wat ik me wel afvraag is hoe de eerstvolgende defrost (na afbreken) eruit ziet?
Is die dan 2x zo lang? En na hoeveel tijd komt die?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoopBJoopB
True schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 19:44:
[...]

Heb je [5-00] nog steeds op 0°C staan? Ik heb die naar -5°C aangepast (zie: True in "Daikin-Intergas hybrid. Ervaringen en discussies") en heb geen gas gestookt (5 kW) sinds het aanpassen in november. Hierom kwam ik zelfs niet tot de ingestelde gewenste temperatuur, maar gas stoken heeft de WP/CV niet gedaan.
Kan maar zo zijn dat je die 0°C wel gehaald hebt. Bij mij was het sowieso beneden het vriespunt bij de WP, na afgelopen week had ik op de halve carport een laagje ijs liggen van al het water wat ontdooit is geweest van de WP tijdens de defrosts.
Er werd gas bijgestookt op dagen dat de temperatuur niet onder nul kwam en op momenten dat de temperatuur uitlezing in het informatie/sensoren/ menu aangaf dat de temperatuur boven nul was. Ik zal de parameter ook naar -5 zetten, wel een paardemiddel,..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoopBJoopB
JoopBJoopB schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 19:49:
[...]

Er werd gas bijgestookt op dagen dat de temperatuur niet onder nul kwam en op momenten dat de temperatuur uitlezing in het informatie/sensoren/ menu aangaf dat de temperatuur boven nul was. Ik zal de parameter ook naar -5 zetten, wel een paardemiddel,..
parameter [5-01] op -5 gezet, en gezien dat hij tot nu toe op +5 stond, blijkbaar niet goed opgeslagen :o .
Eens kijken hoe het nu gaat, in ieder geval bedankt voor de snelle antwoorden!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

JoopBJoopB schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 20:01:
[...]

parameter [5-01] op -5 gezet, en gezien dat hij tot nu toe op +5 stond, blijkbaar niet goed opgeslagen :o .
Eens kijken hoe het nu gaat, in ieder geval bedankt voor de snelle antwoorden!!
Dan denk ik dat je hier de boosdoener hebt :)
Geniet van je bijna full electric opstelling >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnova

arnova

GroteTon schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 19:48:
[...]

@arnova Interessant experiment. En het principe uit 2012 werkt dus nog steeds.
Wat ik me wel afvraag is hoe de eerstvolgende defrost (na afbreken) eruit ziet?
Is die dan 2x zo lang? En na hoeveel tijd komt die?
Dat is dus nog een beetje een raadsel:
- De volgende defrost is niet 2x zo lang, maar net zo lang als voorgaande;
- Je ziet in dat plaatje dat er sowieso best wel wat tijd zit tussen het weer aanzetten van de Daikin en wanneer deze weer begint met daadwerkelijk verwarmen;
- Het handmatig uitvoeren van een defrost na het weer aanzetten, resulteert zelden in het daadwerkelijk alsnog uitvoeren van een (uitgestelde) defrost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Iemand een idee wat het laagste opgenomen vermogen is bij het 5 kW model?
Ik wil namelijk kijken hoe ver ik de WP kan krijgen zonder dat deze gaat pendelen.
Als ik kijk naar gisteravond tot heden zie ik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0A9Ggp50WFbd_KAfnJbELJSr3J4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6Xcj0Flbk41mpAqLvy3yvnKo.png?f=fotoalbum_large

En ik wil graag af van deze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ztq0O2HSI8tZunODtHFlSTbtq_E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9Lx3lar3s3J6E5l2Fadq2hqQ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grjn
True schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 13:14:
Iemand een idee wat het laagste opgenomen vermogen is bij het 5 kW model?
Ik wil namelijk kijken hoe ver ik de WP kan krijgen zonder dat deze gaat pendelen.
Als ik kijk naar gisteravond tot heden zie ik:
[Afbeelding]

En ik wil graag af van deze:
[Afbeelding]
Ik heb waardes rond de 400 w gezien, ik kan niet veel lager omdat hij dan niet zijn thermische vermogen kwijt kan. Je kan overwegen om over te stappen op een stooklijn en de warmtepomp altijd te laten draaien om die gaten te voorkomen. Kost wel tijd om goed te krijgen en werkt ook niet mooi voor elke woning, zeker aan het begin en eind van het stookseizoen.
Ik zelf heb een stooklijn die alles precies op temperatuur kan houden als het niet te warm is buiten, daarnaast heb ik een thermostaat met een tijdsrelais ertussen, hierdoor werkt die bij mij als een soort maximaal thermostaat met hysterese.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

grjn schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 13:21:
[...]

Ik heb waardes rond de 400 w gezien, ik kan niet veel lager omdat hij dan niet zijn thermische vermogen kwijt kan. Je kan overwegen om over te stappen op een stooklijn en de warmtepomp altijd te laten draaien om die gaten te voorkomen. Kost wel tijd om goed te krijgen en werkt ook niet mooi voor elke woning, zeker aan het begin en eind van het stookseizoen.
Ik zelf heb een stooklijn die alles precies op temperatuur kan houden als het niet te warm is buiten, daarnaast heb ik een thermostaat met een tijdsrelais ertussen, hierdoor werkt die bij mij als een soort maximaal thermostaat met hysterese.
Ah kijk, daar zit nog wel wat marge dus, ik zit nu qua weersafhankelijke verwarm instellingen op:
  • [1-00] -5
  • [1-01] 25
  • [1-02] 50
  • [1-03] 25
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8FGyHfKR9UCYrdhvq_YRt42AUuk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Oc7oIp5TY3I2sHa9i84jO6ts.png?f=fotoalbum_large

Ik denk dat ik die 1-02 met 50°C gewoon een stuk omlaag breng en kijk hoe de WP het dan doet, de buitentemperatuur gaat toch iets omhoog de komende dagen (t.o.v. afgelopen weken) dus heb wat meer marge en indien nodig kan ik nog wel wat aardgas bijstoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leif
  • Laatst online: 02-06 15:36
grjn schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 13:21:
[...]

Ik heb waardes rond de 400 w gezien, ik kan niet veel lager omdat hij dan niet zijn thermische vermogen kwijt kan......
Dat is een uitspraak die nuancering behoeft.
Bepalend is hoe je onder de 400W wilt duiken.
1. je draait radiatoren dicht, maar houdt vast aan een hoge AWT
2. je houdt alle radiatoren open, en verlaagt de AWT tot 25 grd

ad1. Er wordt nog wel warmte afgegeven door het afgiftesysteem. Maar er passeert te weinig water door de warmtewisselaar om te verwarmen.
ad2 Het afgiftesysteem geeft te weinig warmte af. De deltaT is te klein.
Je moet de deltaT op peil houden met behulp van ventilatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

True schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 13:30:
[...]

Ah kijk, daar zit nog wel wat marge dus, ik zit nu qua weersafhankelijke verwarm instellingen op:
  • [1-00] -5
  • [1-01] 25
  • [1-02] 50
  • [1-03] 25
[Afbeelding]

Ik denk dat ik die 1-02 met 50°C gewoon een stuk omlaag breng en kijk hoe de WP het dan doet, de buitentemperatuur gaat toch iets omhoog de komende dagen (t.o.v. afgelopen weken) dus heb wat meer marge en indien nodig kan ik nog wel wat aardgas bijstoken.
Ik heb de [1-02] van 50°C naar 40°C aangepast en ik kom nu op dit opgenomen vermogen uit, met de huidige buitentemperaturen is dit echt uitstekend te doen.
NB De aanpassing was 24u geleden om 14.00 daarna werd de WP herstart en bleef die eerst even uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5oYQUyGDgUKGpkYDEtDevXuP-9Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/V6JQYPcJrn3NScKFAfYr86S0.png?f=fotoalbum_large

Wat ik dan wel vreemd vind is deze tijdsspanne waar er constant 150W meer of minder vermogen wordt opgenomen, is dit de CV-pomp of zo? Dat lijkt mij ook niet super goed voor zo'n ding om constant aan en uit te gaan. Iemand hier een idee in?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1HbiykYP1jfpEW8brp60GpzhNfo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xHGRZEg937jiOO33tuRxqOAl.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobratjuh
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05-06 12:57
hey allemaal,

Post normaal niet zoveel ben echt een lurker :p,

Had toch een kort vraagje en dit topic.

Wij hebben sinds kort ook een daikin hybride en nu geeft mijn Home-Assistant een vertekend beeld op L3 zit meer dan alleen de Daikin . Wat zouden jullie adviseren als monitoring zodat ik alleen het gevraagde vermorgen van de Daikin kan zien, ik heb dingen gelezen over een Shelly of een HomeWizard kwh meter.

Mijn ervaring met shelly is over het algemeen iets minder door dat ik een aantal shelly plus 1 heb gehad die spontaan uit branden met laag vermorgen 30 / 50 watt (schakelen van een paar led lampen)

Ik heb nog ruimte over in het groepenkastje voor eventueel DIN rail.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gallRuZJV2qDL5gXBBGgRoe5hjc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/T6AqwcKj5WwVCFXWeF6IC9qN.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Cobratjuh schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 14:31:
hey allemaal,

Wij hebben sinds kort ook een daikin hybride en nu geeft mijn Home-Assistant een vertekend beeld op L3 zit meer dan alleen de Daikin . Wat zouden jullie adviseren als monitoring zodat ik alleen het gevraagde vermorgen van de Daikin kan zien, ik heb dingen gelezen over een Shelly of een HomeWizard kwh meter.

Mijn ervaring met shelly is over het algemeen iets minder door dat ik een aantal shelly plus 1 heb gehad die spontaan uit branden met laag vermorgen 30 / 50 watt (schakelen van een paar led lampen)

[Afbeelding]
Als je een hybrid Daikin hebt is het een 1-fase WP, dan zou ik gewoon de HomeWiziard kWh meter nemen en die aan Home Assistant koppelen i.c.m. een P1 meter om alles te kunnen zien. Bij voorkeur ook nog een kWh meter voor je PV-installatie om eigen gebruik ook scherp te kunnen krijgen. Waar je die kunt plaatsen zou ik niet kunnen zeggen zonder meer te weten van de indeling van je elektrische installatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MijnCommentaar
Cobratjuh schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 14:31:
hey allemaal,

[Afbeelding]
ik gebruik de Eastron sdm120m icm domoticz en een RS485 naar USB convertor, die past in je din rail.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobratjuh
True schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 14:37:
[...]

Als je een hybrid Daikin hebt is het een 1-fase WP, dan zou ik gewoon de HomeWiziard kWh meter nemen en die aan Home Assistant koppelen i.c.m. een P1 meter om alles te kunnen zien. Bij voorkeur ook nog een kWh meter voor je PV-installatie om eigen gebruik ook scherp te kunnen krijgen. Waar je die kunt plaatsen zou ik niet kunnen zeggen zonder meer te weten van de indeling van je elektrische installatie.
Het is inderdaad een 1 fase wp. Mijn PV-installatie is 3 fasen maar die lees ik al uit via mijn p1 meter op een rpi. Gaat mij vooral om het uitlezen van de wp.

Thanks voor je antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Cobratjuh schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 15:03:
[...]

Het is inderdaad een 1 fase wp. Mijn PV-installatie is 3 fasen maar die lees ik al uit via mijn p1 meter op een rpi. Gaat mij vooral om het uitlezen van de wp.

Thanks voor je antwoord.
offtopic:
Het wordt een beetje OT, maar je leest je PV-installatie niet uit met een P1 meter. Je leest enkel de teruglevering én levering over de slimmer meter uit. Eventueel vóór de meter gebruikte stroom van je PV-installatie zie je in de slimme meter niet terug.
Wat je moet doen is een kWh meter (die van HomeWizard is een (tegenwoordig) whitelabel van Eastron) plaatsen in de elektrische bedrading naar je WP buitenunit toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnCommentaar
True schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 14:25:
[...]

Ik heb de [1-02] van 50°C naar 40°C aangepast en ik kom nu op dit opgenomen vermogen uit, met de huidige buitentemperaturen is dit echt uitstekend te doen.
NB De aanpassing was 24u geleden om 14.00 daarna werd de WP herstart en bleef die eerst even uit.

[Afbeelding]

Wat ik dan wel vreemd vind is deze tijdsspanne waar er constant 150W meer of minder vermogen wordt opgenomen, is dit de CV-pomp of zo? Dat lijkt mij ook niet super goed voor zo'n ding om constant aan en uit te gaan. Iemand hier een idee in?
[Afbeelding]
het kan inderdaad de pomp zijn, daar is een setting voor, reeds eerder vermeld in dit topic, dus ga even op zoekn naar die pomp setting, deze kun je uitzetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

MijnCommentaar schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 19:02:
[...]

het kan inderdaad de pomp zijn, daar is een setting voor, reeds eerder vermeld in dit topic, dus ga even op zoekn naar die pomp setting, deze kun je uitzetten
Wat bedoel je precies met 'die pomp setting'? Want volgens mij is het helemaal niet handig om de cv pomp uit te schakelen. Nu zul je dat vast niet bedoelen, maar wat moet die setting dan precies doen?

Zoeken beidt geen soelaas, los van het feit dat ik op 'cv' 'pomp' 'setting/instelling' genadeloos veel hits krijg, lijkt er ook niet iets bij te zitten wat hiervoor relevant lijkt te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnCommentaar
4-04

0: Pomp werkt continu
1: Pomp werkt intermitterend
2: Geen bescherming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

MijnCommentaar schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 19:53:
4-04

0: Pomp werkt continu
1: Pomp werkt intermitterend
2: Geen bescherming
Dank je, hiermee kan ik wat meer informatie terugvinden. Ik snap alleen niet als ik deze op 2 zet, wat zou dit oplossen? Want vorstbeveiliging gisteren overdag was sowieso niet een probleem, de WP had ook geen enkele deforst nodig.
Ik denk eerder dat dit een anomaly was van het herstarten van de WP na het aanpassen van de AWT instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnCommentaar
True schreef op zondag 26 januari 2025 @ 00:21:
[...]

Dank je, hiermee kan ik wat meer informatie terugvinden. Ik snap alleen niet als ik deze op 2 zet, wat zou dit oplossen? Want vorstbeveiliging gisteren overdag was sowieso niet een probleem, de WP had ook geen enkele deforst nodig.
Ik denk eerder dat dit een anomaly was van het herstarten van de WP na het aanpassen van de AWT instellingen.
is ook wel erg vaak voor de pomp, constant gaat er iets aan/uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobratjuh
toch nog een ander vraagje, ik zat het topic door te lezen en kwam de volgende afbeelding tegen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dPAqrsIYMJMxAS9yITcYV1u0jtw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r06mdMuO3OIwyOQPcQRBqROf.jpg?f=fotoalbum_large

Daar staat op dat die op warmte pomp en en ketel draait, is dit een standaard instelligen of alleen bij bepaalde temperaturen. Ik heb dat namelijk bij die van mij nog nooit gezien.

Edit: ik draai op basis van AWT en niet op thermostaat, ook niet op weersafhankelijk maar abs

[ Voor 6% gewijzigd door Cobratjuh op 27-01-2025 12:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdbiggelaa
Jazeker, regelmatig bij een hybride warmtepomp. Als je warmtepomp draait en iemand draait de douchekraan open, heb je dit in je display.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grjn
Vraagje voor de mensen met een P1P2MQTT / P1/P2Serial. Deze laat ook de temperaturen van het koudemiddel zien.
Het lijk er op dat t1_temperature_refrigerant_1 de temperatuur is van het gecondenseerde koudemiddel is aangezien die gelijk is aan de retour temperatuur.
t1_temperature_refrigerant_2 zal dan de temperatuur ergens bij de verdamper zijn, en ik vermoed t1_temperature_hp2gas_water dan het einde van de condensor is (tijdens verwarm bedrijf).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yWID1OJSMxj9KuBVqmv1J6cq-Ak=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8gC8K6TkkNNUULARNKe8u6Df.png?f=fotoalbum_large

In het plaatje hierboven zie je twee ontdooi runs, waarbij er warmte onttrokken wordt van het water en de verdamper (tijdens ontdooien eigenlijk de condensor) van de buitenunit opgewarmd wordt.

Hierin zie ik dat de t1_temperature_refrigerant_1 soms ver onder 0 graden zakt, gelukkig doet het water dat niet. Maar ik vraag mij af, waar zit die sensor? Zien jullie (soms) ook deze lage temperaturen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M8IrmOBChwrU9W7Zbp_xwqxbrmE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EUP8FQxCWF2xFGu6M5Uf89QC.png?f=fotoalbum_large

Hier nog een plaatje van een wat koudere periode met meer ontdooi runs waarbij je de negatieve pieken ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
Een vraag @arnoldniessen . Arnold, jij meet veel aan je WP en hebt wellicht direct antwoord op mijn vraag:
Waar het mij om gaat is het volgende: bij een defrost onttrekt de WP eerder geproduceerde energie aan het water van je CV circuit. Weet jij hoeveel energie een defrost kost en welk effect dat heeft op de SCOP?

Ik neem aan dat de WP bij de meting niet de aan het warmwater circuit ontrokken energie weer aftrekt van de eerder geproduceerde thermische energie.
Ik vermoed daarom dat de berekende SCOP op basis van de data van de WP zelf een geflatteerd beeld geeft. Hoe zie jij dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnoldniessen
jdbiggelaa schreef op maandag 27 januari 2025 @ 21:02:
Een vraag @arnoldniessen . Arnold, jij meet veel aan je WP en hebt wellicht direct antwoord op mijn vraag:
Waar het mij om gaat is het volgende: bij een defrost onttrekt de WP eerder geproduceerde energie aan het water van je CV circuit. Weet jij hoeveel energie een defrost kost en welk effect dat heeft op de SCOP?

Ik neem aan dat de WP bij de meting niet de aan het warmwater circuit ontrokken energie weer aftrekt van de eerder geproduceerde thermische energie.
Ik vermoed daarom dat de berekende SCOP op basis van de data van de WP zelf een geflatteerd beeld geeft. Hoe zie jij dat?
Mijn metingen suggereren dat
-vermogen van een 8kW systeem enorm daalt door defrosts tot ca 5kW
-defrosts daarbij ca 10% van je rendement kosten (een defrost kost hier ca 3.5kW negatieve opbrengst gemiddeld gedurende ca 6 minuten -> ca 0.4kWh verlies per defrost, meer dan 1x/uur)
en ik vermoed dat je gelijk hebt dat de warmteonttrekking niet gemeten wordt, al heb ik dat nog niet gecontroleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
grjn schreef op maandag 27 januari 2025 @ 17:18:
Vraagje voor de mensen met een P1P2MQTT / P1/P2Serial. Deze laat ook de temperaturen van het koudemiddel zien.
Voor de twee refrigerant temperaturen heb je gelijk. Het hp2gas is geen koelmiddel maar is de temperatuur van het CV-water na de warmtewisselaar maar voor de gasboiler/backup-heater (sensor R1T).

De lage temperaturen zijn van de defrosts. Ik zie regelmatig dat het blok ijs buiten afgekoeld wordt tot -10C voor een defrost begint, incidenteel zelfs tot -20C; dat zie je mooi terug in de grafiek.

[ Voor 19% gewijzigd door arnoldniessen op 27-01-2025 23:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdbiggelaa
arnoldniessen schreef op maandag 27 januari 2025 @ 23:03:
[...]

Mijn metingen suggereren dat
-vermogen van een 8kW systeem enorm daalt door defrosts tot ca 5kW
-defrosts daarbij ca 10% van je rendement kosten (een defrost kost hier ca 3.5kW negatieve opbrengst gemiddeld gedurende ca 6 minuten -> ca 0.4kWh verlies per defrost, meer dan 1x/uur)
en ik vermoed dat je gelijk hebt dat de warmteonttrekking niet gemeten wordt, al heb ik dat nog niet gecontroleerd.
Dankje, heel nuttige info dit! Geweldig dat jij dit soort data direct paraat hebt ! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grjn
arnoldniessen schreef op maandag 27 januari 2025 @ 23:12:
[...]

Voor de twee refrigerant temperaturen heb je gelijk. Het hp2gas is geen koelmiddel maar is de temperatuur van het CV-water na de warmtewisselaar maar voor de gasboiler/backup-heater (sensor R1T).

De lage temperaturen zijn van de defrosts. Ik zie regelmatig dat het blok ijs buiten afgekoeld wordt tot -10C voor een defrost begint, incidenteel zelfs tot -20C; dat zie je mooi terug in de grafiek.
Aha dankje, nu snap ik t1_temperature_hp2gas_water. Ik snap dat de verdamper (refrigerant_2) erg koud wordt als het buiten tegen het vriespunt aan zit en je warmtepomp hard werkt. Meestal zit hij bij mij maar een paar graden onder de buiten temperatuur, tot hij echt dicht begint te vriezen.
Waar ik mij een klein beetje zorgen om maak is dat tijdens een ontdooi run de refrigerant_1 soms diep onder 0 is, als dit inderdaad bij de wisselaar met cv water is kan dat dan niet voor vorst schade zorgen? Zie jij daar ook zulke lage temperaturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
grjn schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 08:35:
Waar ik mij een klein beetje zorgen om maak is dat tijdens een ontdooi run de refrigerant_1 soms diep onder 0 is, als dit inderdaad bij de wisselaar met cv water is kan dat dan niet voor vorst schade zorgen? Zie jij daar ook zulke lage temperaturen?
Ja, maar dat is niet erg als het CV water warm genoeg is en hard genoeg stroomt. En anders zal de Daikin een waarschuwing geven (al betwijfel ik of hij dan stopt). Bijgaand voorbeeld laat zien dat tijdens een defrost het CV water bij 16L/min afkoelt met zo'n 10C van 38C naar 28C (=11kW onttrekking), geen bevriezingsrisico dus. In dit voorbeeld zie ik bij mijn monoblock R3T_Refrigerant (bij jou nog Refrigerant_1 genaamd) niet ver onder 0C zakken, al zou ik me daar geen zorgen over maken. Bij mijn hybride zie ik R3T_Refrigerant wel tot -7C zakken.

Ook te zien is dat in dit geval de eerste defrost nadat het systeem net aangezet is, Refrigerant_2 tot -21C afkoelt, terwijl dat normaal altijd maar tot ca -10C is.

In de power grafiek zie ook het verschil tussen COP met of zonder defrost kosten:
-ca 2.4 als je defrost energie meetelt (COP_Combined_Last_Cycle_Start)
-ca 2.6 als je defrost kosten vergeet (COP_Last_Heating_Cycle)

De COP_ entities en Production_Heatpump_Avg_* zijn nog niet vrijgegeven op github overigens.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mvGzFbGOfllUJSKpJJwm1VEvvLQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/X0L9Y8Qn7ML45yi3aAb3xcvZ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gigidag
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14-03 17:03
Ik heb sinds 2 jaar een Daikin Intergas hybride systeem hangen.

Ook heb ik een Daikin LAN adapter om eea slim aan te sturen en wat data in Home assistant te krijgen. Zo zorg ik er dmv een automation voor dat na het avondeten het systeem gaat draaien als de kinderkamers beneden temperatuur xx is.

Beneden hebben we vloerverwarming en hebben de keuken, tv-kamer en de eetkamer een open verbinding met elkaar.

Temperatuur op thermostaat is constant (20 graden). Op de bovenverdieping hebben we nu nog radiatoren hangen, maar die worden binnenkort bij een renovatie verwijderd en vervangen door 2 airco’s en vloerverwarming voor de badkamer.

Nu is de situatie zo dat mijn thermostaat in de tv-kamer hangt (richting het zuiden met veel ramen), en daardoor met name op zonnige dagen het systeem eerder uitzet terwijl het huis achter nog niet helemaal op temperatuur is. De thermostaat ergens anders in de woonruimte hangen is niet erg makkelijk met kabels etc.

Nu had ik het idee om de thermostaat bij de ketel te hangen, en het regelen van het systeem te doen via home assistant, op basis van 1 of meerdere slimme temperatuursensoren die ik draadloos vrijer kan positioneren.

De thermostaat zou dan bijvoorbeeld op 24 graden zetten (zodat hij altijd gaat verwarmen op het moment dat het systeem aanstaat), en dan het systeem in of uitschakelen via home assistant (dit is een van de weinige acties die je kunt uitvoeren met de LAN adapter). Door dit te koppelen aan de temperatuur zou ik kunnen zeggen dat bij een temperatuur <19 graden het verwarmingssysteem ingeschakeld moet worden en bij >20 graden uit. Op die manier is het niet meer de thermostaat die bepaald wanneer hij aan gaat, maar Home assisant. Zo ben ik vrijer in het aansturen van mijn systeem (waar meet ik de temperatuur, wat is de hysterese etc.).

Aangezien de delta temperatuur van de gewenste temperatuur (24 graden in dit voorbeeld) en de werkelijke temperatuur groter is dan normaal, vraag ik me af of het systeem extra hard gaat werken om op die temperatuur te komen en dit negatieve gevolgen heeft op het verbruik. Kan iemand mij hier duidelijkheid over geven?

Alvast bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnoldniessen
gigidag schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 08:15:
Aangezien de delta temperatuur van de gewenste temperatuur (24 graden in dit voorbeeld) en de werkelijke temperatuur groter is dan normaal, vraag ik me af of het systeem extra hard gaat werken om op die temperatuur te komen en dit negatieve gevolgen heeft op het verbruik. Kan iemand mij hier duidelijkheid over geven?
Nee, niet als je kamermodulatie uit hebt staan. Je kunt de kamerthermostaat ook prima laten hangen en gewoon overstappen op aanvoerwatertemperatuur regeling, en dan kun je ipv aan/uit ook subtieler regelen met de aanvoerwatertemperatuur-offset.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnova

arnova

Ook heb ik een Daikin LAN adapter om eea slim aan te sturen en wat data in Home assistant te krijgen. Zo zorg ik er dmv een automation voor dat na het avondeten het systeem gaat draaien als de kinderkamers beneden temperatuur xx is.

Beneden hebben we vloerverwarming en hebben de keuken, tv-kamer en de eetkamer een open verbinding met elkaar.

Temperatuur op thermostaat is constant (20 graden). Op de bovenverdieping hebben we nu nog radiatoren hangen, maar die worden binnenkort bij een renovatie verwijderd en vervangen door 2 airco’s en vloerverwarming voor de badkamer.

Nu is de situatie zo dat mijn thermostaat in de tv-kamer hangt (richting het zuiden met veel ramen), en daardoor met name op zonnige dagen het systeem eerder uitzet terwijl het huis achter nog niet helemaal op temperatuur is. De thermostaat ergens anders in de woonruimte hangen is niet erg makkelijk met kabels etc.

Nu had ik het idee om de thermostaat bij de ketel te hangen, en het regelen van het systeem te doen via home assistant, op basis van 1 of meerdere slimme temperatuursensoren die ik draadloos vrijer kan positioneren.

De thermostaat zou dan bijvoorbeeld op 24 graden zetten (zodat hij altijd gaat verwarmen op het moment dat het systeem aanstaat), en dan het systeem in of uitschakelen via home assistant (dit is een van de weinige acties die je kunt uitvoeren met de LAN adapter). Door dit te koppelen aan de temperatuur zou ik kunnen zeggen dat bij een temperatuur <19 graden het verwarmingssysteem ingeschakeld moet worden en bij >20 graden uit. Op die manier is het niet meer de thermostaat die bepaald wanneer hij aan gaat, maar Home assisant. Zo ben ik vrijer in het aansturen van mijn systeem (waar meet ik de temperatuur, wat is de hysterese etc.).

Alvast bedankt.
Dan kan je beter het primaire/secundaire schakelcontact van de Daikin gaan gebruiken en die aansturen met Home Assistant. Je kan er daarnaast ook nog voor kiezen om een extra klep te plaatsen en op die manier een secundaire zone te maken voor je slaapkamers ed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim57

Alvast bedankt.
Ik heb de thermostaat bij de ketel hangen en gebruik de weersafhankelijke regeling.

Met homeassistant kan ik de watertemperatuur +/- bijregelen. Gebruik de P1P2mqttbridge daarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobratjuh
Goedemorgen allen :)

Onze daikin draait prima. Alleen nu het weer zo rond het vriespunt zit gaat de ketel zich er natuurlijk ook mee bemoeien wat geheel logisch is.

Ik regel op basis van AWT / ABS deze staat momenteel op 26c meer dan genoeg om het rond de 21 thuis te krijgen.

Nu valt mij op tijdens een defrost sessie de ketel erbij aanspringt en deze jaagt de awt naar 60 dus verboven de gevraagde 26.

Ik maak gebruik van een open verdeler geen thermostaat of iets. Welke installateursinstelling 0 t/m of A t/m F moet ik aanpassen dat deze niet hoger wordt dan 30 max 35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
Cobratjuh schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 08:29:
Nu valt mij op tijdens een defrost sessie de ketel erbij aanspringt en deze jaagt de awt naar 60 dus verboven de gevraagde 26.
Als rwt <25 is, zal de gasboiler bijspringen tijdens een defrost om te voorkomen dat het cv water te veel afkoelt. Maar bij mij springt de gasketel dan op 40C (is te zien op het display), en bij de hoge flow tijdens defrost is het water dan zeker geen 60C. Wat staat er bij jou op het display (op de gasketel) bij een defrost?

Pagina: 1 ... 42 ... 44 Laatste