Daikin-Intergas hybrid. Ervaringen en discussies

Pagina: 1 ... 41 ... 45 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnova
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:12

arnova

weet veel, maar niet alles

Pim57 schreef op woensdag 25 december 2024 @ 09:38:
@Edpi Als je op gas aangesloten blijft, kun je de evenwichtstemperatuur op 2 houden. Of op 4 zetten om uit het defrost gebied van de wp te blijven.
Dat is niet wat ik hier zie: Bij een evenwichtstemperatuur van zelfs 5C zie je bij mij toch nog regelmatig defrosts voorbij komen. En dat is toch ook logisch want onder de evenwichtstemperatuur zal de WP toch nog steeds proberen zoveel mogelijk hybride/elektrisch te draaien (?)....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbzfan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14-09 22:14

dbzfan

Nee.

Vandaag al anderhalf m3 aan gas aan defrosts 🥲

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14-09 13:20
dbzfan schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 12:22:
Vandaag al anderhalf m3 aan gas aan defrosts 🥲
Kwestie van instellen van je WP. Ik heb 0 m3 gasverbruik voor verwarming zolang de buitentemperatuur boven de -5 graden blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbzfan

dbzfan

Nee.

jdbiggelaa schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 17:57:
[...]

Kwestie van instellen van je WP. Ik heb 0 m3 gasverbruik voor verwarming zolang de buitentemperatuur boven de -5 graden blijft.
Ik heb mijn evenwichtstemperatuur ook onder de 0 maar toch gaat hij gas gebruiken nu..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnova

arnova

dbzfan schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 18:39:
[...]

Ik heb mijn evenwichtstemperatuur ook onder de 0 maar toch gaat hij gas gebruiken nu..
Waarschijnlijk (dus) doordat je retour temperatuur te laag wordt (<25C) tijdens een defrost...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbzfan

dbzfan

Nee.

arnova schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 18:45:
[...]

Waarschijnlijk (dus) doordat je retour temperatuur te laag wordt (<25C) tijdens een defrost...
Dat zou goed kunnen, mijn aanvoertemperatuur komt meestal niet boven de 30gr uit...
Wel jammer dat ie dan gas gaat gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 09:56
@dbzfan Misschien deze instelling

[5-00] Mag gasketel werken boven evenwichtstemperatuur: 1=niet toegestaan, 0=wel

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AC74
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12-08 23:20
De uren/starts/kWh tellers worden door de Daikin bijgehouden en naar de thermostaat gecommuniceerd, maar dat gebeurt alleen (1) als de gebruiker het teller-informatiemenu opvraagt, (2) aan het eind van de maand, of (3) telkens als de P1P2MQTT bridge ze opvraagt, dat is iedere minuut. En ik log al 5 jaar alle P1/P2 data dus ik kan alles terugkijken.
@arnoldniessen ik heb voor kerst jou P1/P2 gekregen :). Ik zie verschillende tellers. Welke is voor het loggen van compressor starts?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:57
AC74 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 11:23:
[...]

@arnoldniessen ik heb voor kerst jou P1/P2 gekregen :). Ik zie verschillende tellers. Welke is voor het loggen van compressor starts?
@AC74 de teller is Starts_Compressor onder HC_Meters, maar die werkt alleen als je Counter_Request_Function op de bridge aan hebt staan.

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnova

arnova

Pim57 schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 22:50:

[5-00] Mag gasketel werken boven evenwichtstemperatuur: 1=niet toegestaan, 0=wel
Helaas heeft die instelling geen invloed op gasverbruik tijdens defrosts..... Volgens mij is er niemand die echt snapt hoe Daikin dit zo heeft kunnen verzinnen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnCommentaar
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09:15
arnova schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 14:30:
[...]

Helaas heeft die instelling geen invloed op gasverbruik tijdens defrosts..... Volgens mij is er niemand die echt snapt hoe Daikin dit zo heeft kunnen verzinnen....
Heeft het er niet mee te maken dat de compressor niet -kan- starten wanneer de watertemperatuur te laag is ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbzfan

dbzfan

Nee.

Pim57 schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 22:50:

5-00 staat op 1
5-01 staat op -3

Toch bijna 2 kuub gas..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leck
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 23-03 10:09
5-00 staat op 1
5-01 staat op -3

Toch bijna 2 kuub gas..
Ook mij lukt het nog niet om gasverbruik volledig te voorkomen. Bij lagere temperaturen zoals afgelopen dagen, maar wel boven de evenwichtstemperatuur, stookt hij af en toe gas bij.
Ik vraag me af of de stand ecologisch toch niet de evenwichtstemperatuur overruled: als de wp denkt dat gas stoken efficiënter is dan doet hij dat toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VincentVb
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 14-08 16:08
Iemand al ooit voor gehad dat de ontdooicyclus niet meer uitgevoerd wordt? Merk net dat de WP al enkele uren meer dan 2,5 kW aan het verbruiken is. Bij nazicht buiten vind ik de unit als volgt terug: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A0LXUM8avV-Pm52wQTk5euXsO8I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zBLwJdqEQjq4gFSD4qRBRIBC.jpg?f=fotoalbum_large

De ontdooicyclus starten via de interface lijkt ook niet te werken... Zou ik deze met warm water mogen ontdooien?

[ Voor 3% gewijzigd door VincentVb op 29-12-2024 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
Leck schreef op zondag 29 december 2024 @ 08:17:
Ook mij lukt het nog niet om gasverbruik volledig te voorkomen. Bij lagere temperaturen zoals afgelopen dagen, maar wel boven de evenwichtstemperatuur, stookt hij af en toe gas bij.
Ik vraag me af of de stand ecologisch toch niet de evenwichtstemperatuur overruled: als de wp denkt dat gas stoken efficiënter is dan doet hij dat toch.
Denk het niet, dit is waarschijnlijk alleen gasverbruik bij defrosts als retour <=24C is.

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
VincentVb schreef op zondag 29 december 2024 @ 09:52:
Iemand al ooit voor gehad dat de ontdooicyclus niet meer uitgevoerd wordt? Merk net dat de WP al enkele uren meer dan 2,5 kW aan het verbruiken is. Bij nazicht buiten vind ik de unit [volledig dichtgevroren].

De ontdooicyclus starten via de interface lijkt ook niet te werken... Zou ik deze met warm water mogen ontdooien?
Volledig dichtgevroren herken ik wel maar dit niet. Ik zou zelf geen warmwater durven gebruiken, wel uitzetten en natuurlijke dooi het werk laten doen.

De ontdooicyclus via de interface is slechts een "verzoek" dat volgens de handleiding door de unit geweigerd kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leck
Denk het niet, dit is waarschijnlijk alleen gasverbruik bij defrosts als retour <=24C is.
Ik geloof graag dat het niet de setting ecologisch is maar het is ook niet alleen maar defrosts want hij draait wel langere periodes hybride.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
Leck schreef op zondag 29 december 2024 @ 13:40:
Ik geloof graag dat het niet de setting ecologisch is maar het is ook niet alleen maar defrosts want hij draait wel langere periodes hybride.
Draait hij dan echt hybride of alleen maar gas, en wat zijn je retour, aanvoer, en aanvoer target dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VincentVb
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 14-08 16:08
arnoldniessen schreef op zondag 29 december 2024 @ 11:04:
[...]

Volledig dichtgevroren herken ik wel maar dit niet. Ik zou zelf geen warmwater durven gebruiken, wel uitzetten en natuurlijke dooi het werk laten doen.

De ontdooicyclus via de interface is slechts een "verzoek" dat volgens de handleiding door de unit geweigerd kan worden.
Bedankt. Ik heb voorlopig de warmtepomp uitgeschakeld via het kWh voorkeur contact en mijn installateur alvast gevraagd voor een interventie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leck
Draait hij dan echt hybride of alleen maar gas, en wat zijn je retour, aanvoer, en aanvoer target dan?
Ik heb geen monitoring, dus moet het checken als het plaatsvindt.
Hij draait in ieder geval hybride en zodra hij ook gas gaat gebruiken is de aanvoer hoger dan de stooklijn vraagt.

Ik heb nog maar eens wat aanpassingen gedaan om te kijken wat het effect is. Evenwichtstemperatuur naar -1 (stond op 1) en afgiftesysteem (9-0b) naar traag.

Het blijft een puzzel maar de info op het forum helpt bij het oplossen daarvan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denzis
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 04-02 10:04
True schreef op donderdag 19 december 2024 @ 10:38:
[...]

Dat gasverbruik is een instelling, ik denk dat je deze moet hebben: True in "Daikin-Intergas hybrid. Ervaringen en discussies"

Maar met goede isolatie + vloerverwarming voor de BG moet je een prima afgifte hebben. Wat voor afgiftetemperatuur is er ingesteld, hoe zijn de stooklijnen? Naar welke kamertemperatuur verwarm je? Heb je naast de VV op de BG ook andere verwarming? Heb je een vrijstaande woning? Wat was je gas verbruik voor verwarming zonder hybride WP per jaar over meerdere jaren?
Het is inderdaad een vrijstaande woning. Op de begane grond enkel VV. En nog een extra elektrische kachel. Wij stoken ongeveer richting de 20 graden.

Historisch vebruik geen idee, het was hiervoor een oude bakkerij en wonen er pas september echt in (na de verbouwing)
dbzfan schreef op donderdag 19 december 2024 @ 13:13:
[...]

500m2 is niet vrij groot maar enorm..

Wij verwarmen beneden 80m2 met vv en op dagen rond het vriespunt gaat er hier ook wel 30-40kwu doorheen..
Het is aardig groot inderdaad.
Pim57 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 16:39:
@Denzis wat was je historische gasverbruik per jaar?
En hoeveel liter sanitair warm water gebruiken jullie per dag?
Geen idee, zie hierboven.

We douchen met 2 personen gemiddeld 1x per dag a 10 min. Verder hebben we een quooker dus geen warm water vanuit die hoek (al gebruikt die natuurlijk ook veel stroom)
arnova schreef op donderdag 19 december 2024 @ 19:14:
[...]

Bedoel je niet 500m3? 500m2 is inderdaad vrij fors ;-)

Wij hebben een vrijstaand huis uit '89 zonder extra isolatie, stoken vrijwel alleen beneden met ook ca. 80m2 (LT) VVW en verbruiken ca. 20 kWh per dag rond het vriespunt.
Nee echt 500m2! maar niet alles wordt gestookt, inpandig kantoor en garage niet. dus haal er maar 50m2 af.
RoD schreef op donderdag 19 december 2024 @ 19:22:
[...]

Herkenbaar ja. Hier ook groot huis. Je kan waarschijnlijk nog wel iets besparen door de evenwichtstemperatuur te verlagen zodat de cv ketel wat minder snel aan gaat. Want inderdaad, zodra die gaat draaien gaat het direct hard.

Op een koude dag waarbij hij nog steeds elektrisch verwarmd, verbruiken wij ook gemakkelijk 60KWh.
Soort van fijn om te horen, dan valt het mee.
Flappie schreef op donderdag 19 december 2024 @ 21:07:
[...]

Gebruik je de daikin controller als thermostaat? Of heb je een externe thermostaat? En als je de Daikin controller gebruikt, wordt die dan als thermostaat gebruikt? Of om de AWT te regelen?

En de vloerverwarming? Wat voor verdeler zit daar op?
Wat oudere type verdelers, vv is ongeveer 15j oud (zat al in het huis)

Gebruik een externe thermostaat. (daikin staat in een wat koudere garage (12/15 graden) dus thermostaat daar leek me niet handig.
FaceDown schreef op donderdag 19 december 2024 @ 22:08:
[...]

Klopt die 500m2? Wij hebben ook een vrij groot huis, en dat is 'maar' 200m2. Daarbij hebben we 27 panelen. 21 voor dat kasteel is nogal ondermaats. De koudste dagen deze maand zitten we tussen de 50 en 60 kwh. En dat is nog altijd zuiniger dan voorheen met gas.
Hoeveel kuub is je huis? En hoeveel gasverbruik per jaar voor de warmtepomp?
Klopt zeker.. ongeveer 250m2 beneden en dan nog 1 verdieping en een grote zolder dus ik denk dan 500m2 bescheiden is. Het is deels een oude bakkerij geweest vandaar dat het zo groot is. maar we hebben alles omgeturnd tot woonhuis (kantoor 50m2 en garage 70m2) Dus laten we zeggen dat we nu ongeveer 400m2 verwarmen. met de wp.

Zie hier ook afgelopen maandvebruik en huidig verbruik. met 7 graden buiten. Let op dit is ook met Airco op verwarmen 5 dagen in de week (kantoor) en andere huishoudelijke apparaten. En een PHEV laden elke dag met ongeveer 10kwh

Kan je ergens het verbruik van de Daikin zien?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r5oaHr-cgxl7rFGMT3kgVXdEUHE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XOx0WkqOpcALNFdq9eyd9Bwm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cWhaCc1zmQabxzsos8iEm2M7Z-U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TEryvCVolO0Pbwn0IsSHQE4v.jpg?f=fotoalbum_large

https://www.youtube.com/@droommotor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnova

arnova

arnoldniessen schreef op zondag 29 december 2024 @ 14:40:
[...]

Toevallig zie ik hier vandaag hetzelfde effect op het moment dat er omgeschakeld wordt naar de secundaire zone van de Daikin. Evenwicht staat hier op 4C, en de buiten temperatuur is afgelopen 24 uur ruim daarboven

ps. Snel verwarmen staat hier uit .

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3_lm1XVPxGAZAKfmkAuKLfuv9Uc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Va5SnI0jFXqSThRBDWiCrzsw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AC74
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E9QZ1rOCQ53imQedgLHMFS6z50k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4QuUd7FsYgokikbe1Xt7ZMvs.png?f=fotoalbum_large

Ik weet het. Dit is natuurlijk het slechste weertype dat je kan hebben, vochtig en koud. Hebben jullie ook om de ~37 minuten een defrost?

Defrost OK, snap dat het gebeurt en nodig is (~7 min), maar dan daarna eerst weer 15 minuten op setpoint komen, dan 15 minuten op setpoint draaien en dan weer nieuwe defrost cycle.... Dat is toch killing voor de COP.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0bD0F9zevw10vY8UNeMGUGYsK9M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MC0bpbeMWeroSJQxyiP9Ntwy.png?f=fotoalbum_large

@arnoldniessen benieuwd naar je laatste ontwikkeling mbt COP calculatie incl defrosts...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leif
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 20-07 10:22
fohn5 schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 09:04:
@arnova Ik heb overal radiatoren + buffervat dus wel een redelijk volume
...........
De AVDO zit tussen de leidingen die naar de 1e verdieping lopen en zorgt er dus
De in /uit laat van het buffervat zit net onder de AVDO dus als deze opent wordt de 1e etage kortgesloten en wordt het hele buffervat geleegd vlak naast de binnenunit. Dit is tot nu toe een zeer effectieve oplossing gebleken.
@AC74 Jammer dat de mensen met een buffervat niet reageren op je noodkreet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AC74
Leif schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 11:29:
[...]

@AC74 Jammer dat de mensen met een buffervat niet reageren op je noodkreet.
Ik heb een huis met in woonruimtes vloerverwarming en een aantal radiatoren voor de gang en de kinderen (met boosters). Volgens mijn installateur is een buffetvat niet nodig omdat het systeem genoeg inhoud heeft. Als ik er een buffervat inzet wordt het volume nog groter, snap ik, maar waarom zou het ook de opwarmtijden
na defrost "dempen"? Uiteindelijk moet uit het systeem (met of zonder vat) de energie onttrokken worden voor te defrosten, toch?

Wat mis ik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnoldniessen
AC74 schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 10:27:
Defrost OK, snap dat het gebeurt en nodig is (~7 min), maar dan daarna eerst weer 15 minuten op setpoint komen, dan 15 minuten op setpoint draaien en dan weer nieuwe defrost cycle.... Dat is toch killing voor de COP.

@arnoldniessen benieuwd naar je laatste ontwikkeling mbt COP calculatie incl defrosts...
Niet alleen slecht voor COP (maar onvermijdelijk) maar ook slecht voor totale vermogen. Afgelopen nacht veel defrosts, mijn maximale vermogensvraag voor mijn nieuwe monoblock levert dan grote blokken 8-9kW maar inclusief defrosts toch slechts 6kW gemiddeld. De calculaties komen er komend jaar zeker aan!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-08 11:47

FaceDown

Storende factor.

Mijn defrosts duren 4m20s. Tijd tussen defrosts momenteel zo'n 42 minuten. Ik heb een buffer van 200 liter.
Verder beneden vloerverwarming en boven 4 jaga's en een radiator.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rxe1h3iMyIMJivaL3uxvnq9dczs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pWrv4owrcJjBvdN1jrwiabaL.jpg?f=fotoalbum_large

Zo zien de temperaturen er momenteel uit rond de defrosts. Naar mijn idee herstellen ze vrij snel steeds. Huis blijft ook mooi op temperaruur.

[ Voor 59% gewijzigd door FaceDown op 31-12-2024 16:55 ]

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leif
FaceDown schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 16:53:
Mijn defrosts duren 4m20s. Tijd tussen defrosts momenteel zo'n 42 minuten. Ik heb een buffer van 200 liter.
....... Naar mijn idee herstellen ze vrij snel steeds. .....
Kun je een grafiek toevoegen met het debiet van de pomp?

Naar mijn idee kan je het tempo van de defrost alleen versnellen door het debiet van de pomp te verdubbelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fohn5
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-09 12:50
Voor de geïnteresseerden wat leesvoer met wat achtergrondinfo over defrosts.
Om kort te gaan niet klagen maar dragen met mist en lage temperatuur , fijne jaarwisseling . ;)

https://www.han.nl/projec...ezen-van-de-verdamper.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
fohn5 schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 20:35:
Voor de geïnteresseerden wat leesvoer met wat achtergrondinfo over defrosts.
Om kort te gaan niet klagen maar dragen met mist en lage temperatuur , fijne jaarwisseling . ;)

https://www.han.nl/projec...ezen-van-de-verdamper.pdf
Dit artikel bevestigt ook mijn ervaring na 4 jaar warmtepomp: veel defrosts zijn slecht voor (onder andere) het effectief vermogen bij temperaturen onder de 5 graden en bij hoge luchtvochtigheid. Dus een groot deel van onze herfst- en winterperiode. Ons klimaat is daarmee feitelijk erg ongunstig voor een warmtepomp. Je mag hopen dat warmtepomp fabrikanten voor de NL markt het aantal defrosts optimaliseren. Weten we wat voor model Daikin daarvoor gebruikt in onze warmtepompen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fohn5
Ik niet maar kijkend in de historie zou ik iets verwachten in de trend van 20 min / 40 min / 60 min bij een temperatuur rond die 0C. In extreme omstandigheden heb ik de Daikin elke 20 min zien defrosten , maar hij lijkt dan feitelijk in een loop met zichzelf te zitten waarbij de kamertemperatuur overigens nog steeds gehaald wordt. Verhoog je dan de AWT / verhoog thermostaat 0.5C dan komt hij weer uit deze "defrostloop " .
Normaal gesproken cyclus van rond de 40 / 45 minuten onder de 1 a 2C buiten met hoge luchtvochtigheid.
Als temperatuur daarna echt veel verder daalt / stijgt zie je defrosts op een gegeven moment ook weer afnemen. ( hieronder stijgt de temperatuur / dauwpunt overigens ) 29 december 2024
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3xRDnMirbxClHkerdBFqm1mSXEI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oMYto4EFFUGvFkUmM1EXztaz.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-08 11:47

FaceDown

Storende factor.

Leif schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 20:17:
[...]

Kun je een grafiek toevoegen met het debiet van de pomp?

Naar mijn idee kan je het tempo van de defrost alleen versnellen door het debiet van de pomp te verdubbelen.
Gaat van 14 naar 18 tijdens defrosts.

Tempo van de defrost versnelt ook als het water op temperatuur blijft (neem ik aan). Als het water teveel afkoelt dan duurt het defrosten logischerwijs toch ook langer?

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fohn5
@FaceDown @Leif Hoe hoger je retour des te effectiever de defrost . Retour water komt tenslotte als eerste bij de pomp , koelt in de wisselaar verder af tijdens defrost en wordt weer aanvoer met lagere temperatuur als de retour op dat moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leif
FaceDown schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 16:53:
Mijn defrosts duren 4m20s. Tijd tussen defrosts momenteel zo'n 42 minuten.
.......
Zo zien de temperaturen er momenteel uit rond de defrosts. .....
@FaceDown en @fohn5
Ik vind het vreemd dat het electriciteitsverbruik in de minuten voor een defrost niet verandert.
Je zou verwachten dat de WP meer stroom gaat gebruiken op het moment dat de condensor half dicht gevroren is, en hij toch zijn AWT setpoint moet zien te realiseren.

Edit; ik baseer mijn waarneming op een eenvoudige Homewizard socket.

[ Voor 6% gewijzigd door Leif op 02-01-2025 13:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdbiggelaa
fohn5 schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 12:16:

Normaal gesproken cyclus van rond de 40 / 45 minuten onder de 1 a 2C buiten met hoge luchtvochtigheid.
Als temperatuur daarna echt veel verder daalt / stijgt zie je defrosts op een gegeven moment ook weer afnemen. ( hieronder stijgt de temperatuur / dauwpunt overigens ) 29 december 2024
Toevallig heb ik een aantal dagen gemeten en idd hier ook elke 40 minuten een defrost. Dat lijkt dus een vaste timing in de WP die nauwelijks afhankelijk is van de werkelijke omstandigheden. Géén optimalisatie dus bij Daikin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fohn5
@Leif Leif ik denk dat je het algoritme iets te hoog inschat .
@jdbiggelaa Ik heb nog mijn twijfel of de Daikin ook nog iets doet met luchtvochtigheid . Temperatuur van koelmiddel kan soms langere tijd ruim onder de 0C blijven zonder elke 40minuten een defrost.
Maar inderdaad die 40 min en in extreme gevallen 20 min zijn heel herkenbaar.
Geen idee waar er meer info te vinden zou kunnen zijn over DAIKIN algoritme.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnoldniessen
Leif schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 19:23:
[...]

@FaceDown en @fohn5
Ik vind het vreemd dat het electriciteitsverbruik in de minuten voor een defrost niet verandert.
Je zou verwachten dat de WP meer stroom gaat gebruiken op het moment dat de condensor half dicht gevroren is, en hij toch zijn AWT setpoint moet zien te realiseren.
Ik zie wel dat het verbruik dan toeneemt en de COP afneemt in de aanloop naar een (benodigde) defrost. Maar ik zie ook defrosts die niet nodig zijn - waarbij de unit helemaal niet dichtgevroren is, daarbij neemt het verbruik dan niet toe.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ymc9mKtfDi3qc5xLto8BceM6pa0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/tWan4kXxDYqN9ZDdFPGx8kZD.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdbiggelaa
arnoldniessen schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 11:17:
[...]

Ik zie wel dat het verbruik dan toeneemt en de COP afneemt in de aanloop naar een (benodigde) defrost. Maar ik zie ook defrosts die niet nodig zijn - waarbij de unit helemaal niet dichtgevroren is, daarbij neemt het verbruik dan niet toe.
Geweldig dat jij zo gedetailleerd kunt meten Arnold, zo kun je goed zien wat er werkelijk gebeurt. Jouw waarneming komt overeen met wat in het artikel staat dat @fohn5 eerder postte: de meeste warmtepompen hebben geen geoptimaliseerd algoritme om een defrost te plannen. Ze kiezen voor een vaste tijdsinterval van bijvoorbeeld 40 minuten. En daarbij komt het dus regelmatig voor dat een defrost wordt uitgevoerd die niet nodig was.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GroteTon
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 24-08 22:49
jdbiggelaa schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 18:18:
[...]

Geweldig dat jij zo gedetailleerd kunt meten Arnold, zo kun je goed zien wat er werkelijk gebeurt. Jouw waarneming komt overeen met wat in het artikel staat dat @fohn5 eerder postte: de meeste warmtepompen hebben geen geoptimaliseerd algoritme om een defrost te plannen. Ze kiezen voor een vaste tijdsinterval van bijvoorbeeld 40 minuten. En daarbij komt het dus regelmatig voor dat een defrost wordt uitgevoerd die niet nodig was.
Blijkbaar was dit in 2012 al bekend. Toen heeft Martin Harizanov daar al iets op bedacht.
Custom defrost algorithm for Daikin heat pump https://harizanov.com/2012/02/defrost/

Geen flauw idee of dat te gebruiken is voor de huidige generatie warmtepompen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnoldniessen
GroteTon schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 19:09:
Blijkbaar was dit in 2012 al bekend. Toen heeft Martin Harizanov daar al iets op bedacht.
Custom defrost algorithm for Daikin heat pump https://harizanov.com/2012/02/defrost/

Geen flauw idee of dat te gebruiken is voor de huidige generatie warmtepompen.
Ja, dat werkt wel, maar de vraag is of je er veel mee wint. Een defrost die (nog) niet nodig is kost niet zo veel energie, en is misschien iets later alsnog nodig. En je onderbreekt nog steeds (misschien 2x) je vermogensproductie.

Ik zie hier overigens niet dat het alleen een timer is, tijd tussen defrosts vanavond was achtereenvolgens: 57, 63, en 90 minuten.

Hieronder een voorbeeld van Martin Harizanov's aanpak: als een defrost begint (die nodig was, COP gezakt tot 1.9) de unit uitgezet, en na korte tijd, nog voordat de circulatiepomp uitgaat, weer aangezet. Omdat de unit dan dichtgevroren blijft, even later alsnog handmatig om een defrost gevraagd vanuit HA, die in dit geval meteen werd uitgevoerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5vkASEzzDvovYHaNwJUpYJWAHjw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/k8GmeR5ijwaMhruQAPKMfCNd.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnova

arnova

arnoldniessen schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 22:37:
[...]

Ja, dat werkt wel, maar de vraag is of je er veel mee wint. Een defrost die (nog) niet nodig is kost niet zo veel energie, en is misschien iets later alsnog nodig. En je onderbreekt nog steeds (misschien 2x) je vermogensproductie.

Ik zie hier overigens niet dat het alleen een timer is, tijd tussen defrosts vanavond was achtereenvolgens: 57, 63, en 90 minuten.

Hieronder een voorbeeld van Martin Harizanov's aanpak: als een defrost begint (die nodig was, COP gezakt tot 1.9) de unit uitgezet, en na korte tijd, nog voordat de circulatiepomp uitgaat, weer aangezet. Omdat de unit dan dichtgevroren blijft, even later alsnog handmatig om een defrost gevraagd vanuit HA, die in dit geval meteen werd uitgevoerd.

[Afbeelding]
Zou het niet logisch zijn als Daikin voor de waarden van die timers ook nog het opgenomen vermogen meeneemt? Hoe meer vermogen, hoe sneller je de boel moet defrosten, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leif
Bericht verwijderd

[ Voor 91% gewijzigd door Leif op 03-01-2025 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnova

arnova

Ik bedoelde de timer die de tijd bepaalt tussen defrosts, niet hoe lang een defrost moet duren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnoldniessen
arnova schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 07:38:
Zou het niet logisch zijn als Daikin voor de waarden van die timers ook nog het opgenomen vermogen meeneemt? Hoe meer vermogen, hoe sneller je de boel met defrosten, toch?
Lijkt me logisch, maar ik denk dat koelmiddeltemperatuur (dalend tot -5 of zelfs -10) en buitentemperatuur ook meewegen. Maar de COP zelf lijkt niet bepalend, helaas, terwijl die juist sterk bepaalt wordt door de luchtstroombeperking. Mogelijk dat nieuwere modellen dat beter doen dan mijn oude systeem uit 2015. De nieuwe EBLA, ook 8kW, lijkt dat zeker beter te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoopBJoopB
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 25-02 17:40
Ik heb een Daikin EHYHBX08/EVLQ Hybride warmtepomp - single-split set - 7.40kW.

Ik wil graag proberen om zoveel mogelijk elektrisch te stoken en zou het ook niet erg vinden als het opwarmen zo nu en dan wat langzamer is. Ik heb de temperatuur waarbij gas bijgeschakeld mag worden, [5-01], nu op 0°C staan, [5-00] staat op 1, niet toegestaan om gas te gebruiken boven de temperatuur van parameter [5-01].

Ondanks deze instelling schakelt de unit soms gas bij, terwijl de temperatuur nog duidelijk boven de 0°C. Iemand een tip waar dat aan kan liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
JoopBJoopB schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 13:13:
Ondanks deze instelling schakelt de unit soms gas bij, terwijl de temperatuur nog duidelijk boven de 0°C. Iemand een tip waar dat aan kan liggen?
Dat gebeurt tijdens defrosts als je retour onder de 25C is. Of als je AWT-setpoint 24C of lager is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoopBJoopB
Bedankt! Dan moet het de defrost zijn, de aanvoertemperatuur naar de radiatoren is met dit weer boven de 30°C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoopBJoopB
De retour is overigens ook meestal (altijd?) boven de 30, maar kan misschien incidenteel er een keer onder gaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• arnoldniessen
Voor wie overweegt de hybride te vervangen door een all-electric, ik ben overgestapt naar een cascade opstelling met behoud van de hybride. De term "cascade" wordt hier soms gebruikt voor parallelle opstellingen maar betekent (ook volgens de Van Dale) een opstelling in serie: het retourwater gaat nu eerst door een nieuwe 8kW monoblock, en dan door (of in voor/naseizoen evt langs) de hybride.

Overwegingen hierbij:
-ons huis heeft meer dan 8(+3)kW nodig,
-een >=9kW Altherma heeft een (te) hoog minimumvermogen voor lente en herfst,
-een cascade-systeem zou in theorie zuiniger kunnen zijn: groter warmtewisselaar-oppervlak (2 buiten-units), en de 1e warmtepomp hoeft het water maar tot "halverwege" de gewenste AWT temperatuur te verwarmen wat zuiniger is,
-in voor/na seizoen kan de hybride uitgeschakeld worden: hopelijk verlenging resterende levensduur, en vermoedelijk is de nieuwe Altherma zuiniger,
-bij een eventueel probleem bij een van de warmtepompen blijft de andere nog werken, en
-het gasgedeelte kan nog even in gebruik blijven voor warm water tot er ook een boiler geinstalleerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tracker06
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13-09 10:35
rtenklooster schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 22:33:
[...]

Ik gebruik inderdaad ook ESPAltherma.

Zie onderstaande grafiek:
[Afbeelding]
Hier zijn twee momenten te zien waarop de ketel de warmte produceert, iemand enig idee waarom? Ik zie dit overigens ook in mijn gasverbruik terug op die momenten.
@rtenklooster hoe lees je het ketel vermogen met de ESPAltherma?
Wat is het adres?

Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tracker06
Voor de gebruikers van ESPAltherma, welke waarden halen jullie op van de Daikin-Intergas Hybride?

Ik heb zelf een hoop waarden die niet veranderen (zoals "Thermostat ON/OFF"), maar mis nog steeds veel gegevens (zoals "Defrost Operation").
Ook mis ik inzicht in de ketel gebruik (zie ook mijn post hierboven).

Graag jullie advies en tips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leif
arnoldniessen schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 14:26:
......, ik ben overgestapt naar een cascade opstelling met behoud van de hybride. .....
Overwegingen hierbij:
......
Ik mis je ergernis over defrosts.
Ter zake kundigen pleiten vaak voor een opstelling met meerdere WPs die na elkaar een defrost uitvoeren.
Teneinde een constante temperatuur van het CVwater te kunnen garanderen.

In je overwegingen heb je het over een voor- en een naseizoen.
Ik zou het hebben over een seizoen met buitentemperaturen onder nul/plus vijf, en een seizoen met nul tot vijf graden buitentemperatuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fohn5
@Leif Defrost zijn een noodzakelijk kwaad en zijn eenvoudigweg niet te voorkomen zolang er vocht in de lucht zit . Je kan je ergeren maar het probleem blijft bestaan. Ik begrijp de indeling van arnold goed .Het grootste probleem met radiatoren is om het vermogen kwijt te raken bij lage aanvoer temperaturen . Dit speelt vooral in het voor en na seizoen. Zeg ruwweg tussen de 9C-14 C .
@arnoldniessen hoe laag in vermogen kan jouw nieuwe WP terugmoduleren ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
Leif schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 10:51:
Ik mis je ergernis over defrosts.
Ter zake kundigen pleiten vaak voor een opstelling met meerdere WPs die na elkaar een defrost uitvoeren.
Teneinde een constante temperatuur van het CVwater te kunnen garanderen.
Defrosts horen er bij, dus het is meer hoe je er mee omgaat. Ik moet nog e.e.a. inregelen, maar zie nu dat ze vaak om-en-om defrosten, soms ook gelijktijdig, want ik regel er nog niet op. Ik kan nu in principe een defrost tegenhouden (uit/aan) of aanvragen (net als via de thermostaat). Met dit weer is mijn aanvoer rond de 38C, retour rond de 30C, en lager bij defrosts, maar boven de 25C nog, dus geen BUH/gas nodig. Alleen als ze toevallig gelijktijdig defrosten even 22C gezien, dan wordt er nog kort gas gebruikt. Dat wil ik nog oplossen door defrost timing te beinvloeden (door deze zo nodig iets eerder te laten doen of anders uit te stellen).

Een constante temperatuur kun je niet realiseren in welke opstelling dan ook. Bij een defrost ga je in een paar minuten van +6..8kW naar -8kW en terug, een 2e unit kan nooit eventjes 15kW compenseren.

Wat ik veel lastiger vind is dat je de circulatiepompsnelheden bij een defrost niet kunt regelen, en dat er op botte wijze wordt geschakeld tussen verschillende snelheden - dat geeft onnodig snelle temperatuurswisselingen in je aanvoer. Wat ook lastig is dat de circulatiepomp na een overshoot tijdelijk uitgaat, daar moet een cascade-opzet ook mee om kunnen gaan.
Leif schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 10:51:
In je overwegingen heb je het over een voor- en een naseizoen.
Ik zou het hebben over een seizoen met buitentemperaturen onder nul/plus vijf, en een seizoen met nul tot vijf graden buitentemperatuur.
Helemaal met je eens: ik zou zelfs onderscheid willen maken tussen:
-vorst, droge lucht, geen defrosts nodig (2 units nodig ivm warmtevraag)
-defrost weer (2 units nodig ivm defrost impact op productie)
-defrost-vrij weer maar niet al te mild (vermoedelijk 1 unit genoeg, waarschijnlijk is 2 units zuiniger)
-mild weer (minimumvermogen 2 units is te veel, 1 unit draait continue)
-heel mild weer (minimumvermogen 1 unit is al te veel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
fohn5 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 11:22:
@Leif Defrost zijn een noodzakelijk kwaad en zijn eenvoudigweg niet te voorkomen zolang er vocht in de lucht zit . Je kan je ergeren maar het probleem blijft bestaan. Ik begrijp de indeling van arnold goed .Het grootste probleem met radiatoren is om het vermogen kwijt te raken bij lage aanvoer temperaturen . Dit speelt vooral in het voor en na seizoen. Zeg ruwweg tussen de 9C-14 C .
Dat weet ik nog niet, kom ik nog op terug. Ik dacht dat het ook ca 250W verbruik is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fohn5
@arnoldniessen zou je het niet over een collector vat kunnen laten lopen dan of doet het dat al ?
dus 2 x WP in collectorvat en 1 x losse circulatie pomp op je collector naar je verwarmingscircuit .
Mogelijk een klein schema hoe het aangesloten zit tzt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
fohn5 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 12:04:
@arnoldniessen zou je het niet over een collector vat kunnen laten lopen dan of doet het dat al ?
dus 2 x WP in collectorvat en 1 x losse circulatie pomp op je collector naar je verwarmingscircuit .
Mogelijk een klein schema hoe het aangesloten zit tzt ?
Ik kan verschillende configuraties uitproberen met meerdere kogelkranen. Op dit moment staat het systeem als volgt ingesteld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bPo_zIH9dCiNg8sxK3JnS8I9uik=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gBugryJagJND53cHtTEXa3ZQ.png?f=fotoalbum_large

In normale operatie doen beide circulatiepompen dezelfde snelheid (nu 16.5L/min, hybride fixed-flow, monoblock op continue pompsnelheid dankzij instellingen minimaal 45%PWM en maximale delta-T). Als de hybride defrost, doet deze 21.5L/min, en mengt dus water van de retour en van het monoblock. Als het monoblock defrost, doet deze 21.5L/min (max pompsnelheid is begrenst op 60%) en daarvan gaat 6L/min meteen retour, en de andere 16.5L/min via de hybride en het huis.

Als de circulatiepomp van het monoblock uitgaat, dan zal de hybride stand-alone werken.

Als in deze configuratie de circulatiepomp van de hybride uitgaat, zal het monoblock via de lange leidingen in de kruipruimte gaan pendelen, dat is niet ideaal, maar wel nodig als vorstbescherming. Als het zo warm is dat de hybride niet nodig is, dan kan met andere instellingen van de kogelkranen het monoblock als stand-alone verwarming functioneren.

Ik heb een buffervat en verdeler overwogen maar ik denk dat dat minder zuinig zou zijn.

[ Voor 19% gewijzigd door arnoldniessen op 04-01-2025 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fohn5
@arnoldniessen Onzuiniger wel , sowieso een extra pomp. Maar je zou dan mogelijk minder problemen hebben met synchronisatie van je pompsnelheid .
Kan je eventueel die "lange leiding "niet elektrisch tracen dat die alleen verwarmt wanneer nodig .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
fohn5 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 12:39:
@arnoldniessen Onzuiniger wel , sowieso een extra pomp. Maar je zou dan mogelijk minder problemen hebben met synchronisatie van je pompsnelheid .
Kan je eventueel die "lange leiding "niet elektrisch tracen dat die alleen verwarmt wanneer nodig .
Het plaatje was niet helemaal goed doorgekomen, de spaties werden wegbezuinigd, nu staat het er duidelijker. De lange leiding wordt eigenlijk altijd gebruikt want het is de bedoeling dat het monoblock de hoofdverwarming wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
fohn5 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 11:22:
Ik zie in elk geval 324W verbruik, misschien kan het nog lager, maar het rendement bij dit lage vermogen is (bij deze temperatuur althans) veel slechter dan bij hogere vermogens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fohn5
@arnoldniessen Verkeerd begrepen van die leiding . Ben wel benieuwd op een warme dag hoe minimaal deze kan . Maar zo te horen vergelijkbaar met de Hybride . Wil je je warmwater straks primair door je backup warmtepomp laten doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
fohn5 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 13:22:
@arnoldniessen Verkeerd begrepen van die leiding . Ben wel benieuwd op een warme dag hoe minimaal deze kan . Maar zo te horen vergelijkbaar met de Hybride . Wil je je warmwater straks primair door je backup warmtepomp laten doen
Warmwater voorlopig met Intergas deel, op termijn met een boiler (forse ingrepen in huis nodig), of anders misschien met doorstroom-element met douche-WTW, of 2x11kW doorstroom-element en peak-shaving met accu's. We hebben eerder als overbrugging met een 11kW doorstroom-element gewerkt maar dat was het toch niet helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fohn5
@arnoldniessen Weet jij of de lengte van de modulatie stap ( tijd) ergens onderhuids aanpasbaar is ?
Nu is dat volgens mij 20 minuten maar dit is vaak net te kort met als gevolg twee stappen achter elkaar.
De hoogte is aanpasbaar dat is bekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janssenrk
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 28-03 18:40
Is er al iemand die een buiten thermistor geplaatst heeft als alternatief voor die van Daikin (EKRSCA1)?
Zo ja, welke en moest daar nog iets aan bijgesteld worden?

Ik hoor het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
fohn5 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 12:42:
@arnoldniessen Weet jij of de lengte van de modulatie stap ( tijd) ergens onderhuids aanpasbaar is ?
Nu is dat volgens mij 20 minuten maar dit is vaak net te kort met als gevolg twee stappen achter elkaar.
Niet dat ik weet. Misschien dat afgifte snel/langzaam er invloed op heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tingbrouwer
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 06:11
janssenrk schreef op maandag 6 januari 2025 @ 16:04:
Is er al iemand die een buiten thermistor geplaatst heeft als alternatief voor die van Daikin (EKRSCA1)?

Ik hoor het graag.
Deze heb ik al meer dan een jaar ingebruik, werkt prima !!
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/77091598

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnova

arnova

fohn5 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 12:42:
Je bedoelt de maximale hoogte toch? Niet de stap grootte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fohn5
ik bedoel de tijd die het duurt om naar de tweede stap te gaan (is standaard 20 minuten) . Zou deze graag langer hebben . Systeem is te traag om binnen deze 20 minuten adequaat te reageren in 90% van de gevallen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim57

Ik hoor het graag.
Voor de doe het zelfer, precisie temperatuursensor, TS-NTC-203 heeft precies dezelfde specificaties als de Daikin versie.

Als je zoekt op dat nummer kun je deze voor €3,04 kopen bij Reichelt.

Wel even zelf draadjes aan maken en in een kastje stoppen of zo.

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leif
Ik kon de verleiding om voor de iOVEO NTC 20KOHM 036HS06205 een meetfout in te stellen, niet weerstaan.
Ik heb 02-0b zo ingesteld dat de Daikin denkt dat het warmer is dan het werkelijk is.
Maar het effect op onnodige defrost is me nog niet duidelijk.

arnoldniessen in "Daikin-Intergas hybrid. Ervaringen en discussies"

[ Voor 20% gewijzigd door Leif op 06-01-2025 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:55
Waarom zou je een externe temperatuur sensor willen? Ik begrijp het niet helemaal? Of hangt jullie unit in de zon? Want volgens mij zit de sensor in de buiten unit en voldoet die normaal gesproken toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leif
Flappie schreef op maandag 6 januari 2025 @ 20:00:
Waarom zou je een externe temperatuur sensor willen? ......
De buitentemperatuursensor zit veel te dicht bij het (koude) condensorrooster waardoor de buitentemperatuur lager lijkt dan deze is als het rooster dichtvriest

RoelDijk in "Daikin-Intergas hybrid. Ervaringen en discussies"

[ Voor 71% gewijzigd door Leif op 06-01-2025 20:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fohn5
@Flappie Hierom . Externe sensor is veel stabieler.Dus veel minder fluctuaties als WP defrost bijvoorbeeld en in mijn geval hangt de WP ook in de zon . Maar daar was geen sprake van de afgelopen dagen.
Maar beoordeel het verschil hier onder .
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h7rpuRDTYc8tqaclW0R3kOIHtsE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BRPr59r4ryCWGjdTnEr00crF.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim57
Flappie schreef op maandag 6 januari 2025 @ 20:00:
Waarom zou je een externe temperatuur sensor willen? Ik begrijp het niet helemaal? Of hangt jullie unit in de zon? Want volgens mij zit de sensor in de buiten unit en voldoet die normaal gesproken toch?
Bij mijn Daikin werkt temperatuur middeling uitsluitend met een externe sensor.

En ik wilde graag middelen over 24 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
De temperatuur schommelingen van @fohn5 zie ik ook wel. Maar heeft dit dan ook effect op je defrosts? En waar hang je dan die sensor? Op een schaduwplek op noord bijv?

En @Pim57 je moet volgens mij de spaarstand uitzetten dan werkt middeling ook met de sensor in de buitenunit. Is wel een keer besproken in dit topic geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fohn5
@Flappie Bij mij sensor op noord . WP op westen . Wat het exact doet me de defrost kan ik niet bewijzen, maar het gedrag van de WPlijkt veel rustiger in vergelijk zonder extra sensor. In mijn ogen de "investering " waard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janssenrk
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 28-03 18:40
Bedankt voor jullie reacties. Daar kan ik wat mee!

Groet,

Ruud

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pim57
Flappie schreef op maandag 6 januari 2025 @ 22:58:
….
En @Pim57 je moet volgens mij de spaarstand uitzetten dan werkt middeling ook met de sensor in de buitenunit. Is wel een keer besproken in dit topic geloof ik.
Volgens de handleiding is de externe sensor voor berekeningen en de interne sensor voor beveiliging.

Bij mij kon ik de gemiddelden pas instellen nadat de externe sensor geïnstalleerd was.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fTSh-I_cjHrCXN4ASAGidDOQnf0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0oOAB1gUk7FCX1ACCoBHOQfS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
Nu we het toch over temperaturen en defrosts hebben, heb ik nog wel een een vraagje naar jullie ervaringen.

Mijn warmtepomp hangt aan de muur boven een carport (+/- 50 cm vrij).
Afgelopen dagen hadden we behoorlijk wat dagen waarop de buiten unit om het half uur stond te ontdooien.
Hierbij is zo veel water naar beneden gekomen en dit heeft behoorlijke gespetterd op het dak.
Hierdoor zit de hele muur vol met vocht. Ik heb inmiddels zelfs een natte plek in de muur onder de carport.

Wat is jullie ervaring? Gebruiken jullie bijvoorbeeld een lekbak? Of kan ik beter de muur impregneren of hier iets tegen de muur aanmaken wat de muur beschermd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fohn5
Flappie schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 12:12:

Wat is jullie ervaring? Gebruiken jullie bijvoorbeeld een lekbak? Of kan ik beter de muur impregneren of hier iets tegen de muur aanmaken wat de muur beschermd?
Kunsstof lekbak met afloop op riool + afdak boven de WP maar ook hier druppelt wel eens wat naast .
maar geen doorweekte muren oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
fohn5 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 17:23:
[...]

Kunsstof lekbak met afloop op riool + afdak boven de WP maar ook hier druppelt wel eens wat naast .
maar geen doorweekte muren oid.
Heb jij dan de orginele lekbak van Daikin? Of is dat universeel? Of passend bij jouw muurbeugel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fohn5
Passend bij de beugel , geleverd tijdens installatie , niet origineel daikin .
Is volgens mij redelijk universeel met verschillende lengte /breedte verhoudingen .
Je zou ook iets met kunststof schroten / plaat op rachelwerk kunnen doen ( blijft je muur geventileerd) als achterwand . Geen fan van impregnatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tracker06
Tracker06 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 19:29:
Voor de gebruikers van ESPAltherma, welke waarden halen jullie op van de Daikin-Intergas Hybride?

Ik heb zelf een hoop waarden die niet veranderen (zoals "Thermostat ON/OFF"), maar mis nog steeds veel gegevens (zoals "Defrost Operation").
Ook mis ik inzicht in de ketel gebruik (zie ook mijn post hierboven).

Graag jullie advies en tips
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rhyg1nGf0yjLifXFM2JccYo1Yyc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qR9bRu7CClU8bmNpm0nqlRit.jpg?f=fotoalbum_large

_Kick_

Zoals ik al eerder aangaf lijk ik een hoop data te missen, zie screenshot.
Hebben meerdere dit bij ESPAltherma op een Hybride WP?

welke data halen jullie op?
Ik zo bijvoorbeeld niet de COP berekenen :'(

Graag hulp/advies

Mijn configuration.yaml met de sensors definitie
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
# Loads default set of integrations. Do not remove.
default_config:

# Load frontend themes from the themes folder
frontend:
  themes: !include_dir_merge_named themes

automation: !include automations.yaml
script: !include scripts.yaml
scene: !include scenes.yaml

template:
  - unique_id: "espaltherma"  # will be prefixed to all unique IDs
    sensor:
    - name: "Operation mode"
      unique_id: "operation"
      state: "{{ state_attr('sensor.none_althermasensors','Operation Mode') }}"
    - name: "Thermostat"
      unique_id: "thermostat"
      state: "{{ state_attr('sensor.none_althermasensors','Thermostat ON/OFF') }}"  
    - name: "Defrost Operation"
      unique_id: "Defrost Operation"
      state: "{{ state_attr('sensor.none_althermasensors','Defrost Operation') }}"  
    - name: "Low noise control"
      unique_id: "Low noise control"
      state: "{{ state_attr('sensor.none_althermasensors','Low noise control') }}"  
    - name: "Outdoor air temp"
      unique_id: "outdoortemp"
      state: "{{ state_attr('sensor.none_althermasensors','Outdoor air temp.') }}"
      unit_of_measurement: '°C'
    - name: "Dampleidingtemperatuur"
      unique_id: "Dampleidingtemperatuur"
      state: "{{ state_attr('sensor.none_althermasensors','Discharge pipe temp.') }}"
    - name: "Suction pipe temperature"
      unique_id: "Suction pipe temperature"
      state: "{{ state_attr('sensor.none_althermasensors','Suction pipe temp.') }}"
    - name: "Heat exchanger temperature"
      unique_id: "Heat exchanger temperature"
      state: "{{ state_attr('sensor.none_althermasensors','O/U Heat Exch. Mid-temp.') }}"
    - name: "Pressure"
      unique_id: "Pressure"
      state: "{{ state_attr('sensor.none_althermasensors','Pressure') }}"
    - name: "INV primary current"
      unique_id: "INV primary current"
      state: "{{ state_attr('sensor.none_althermasensors','INV primary current (A)') }}"
      unit_of_measurement: 'A'
    - name: "INV secondary current"
      unique_id: "INV secondary current"
      state: "{{ state_attr('sensor.none_althermasensors','INV secondary current (A)') }}"
      unit_of_measurement: 'A'
    - name: "Voltage"
      unique_id: "Voltage"
      state: "{{ state_attr('sensor.none_althermasensors','Voltage (V)') }}"
      unit_of_measurement: 'V'
    - name: "INV frequency"
      unique_id: "INV frequency"
      state: "{{ state_attr('sensor.none_althermasensors','INV frequency (rps)') }}"
      unit_of_measurement: 'RPS'
    - name: "INV frequency 2"
      unique_id: "INV frequency 2"
      state: "{{ state_attr('sensor.none_althermasensors','INV frequency 2 (rps)') }}"
      unit_of_measurement: 'RPS'      
    - name: "STD Compressor 1"
      unique_id: "STD Compressor 1"
      state: "{{ state_attr('sensor.none_althermasensors','STD Compressor 1)') }}"
    - name: "STD Compressor 2"
      unique_id: "STD Compressor 2"
      state: "{{ state_attr('sensor.none_althermasensors','STD Compressor 2)') }}"
    - name: "Fan 1 (10 rpm)"
      unique_id: "Fan 1 (10 rpm)"
      state: "{{ state_attr('sensor.none_althermasensors','Fan 1 (10 rpm))') }}"
    - name: "Fan 2 (step)"
      unique_id: "Fan 2 (step)"
      state: "{{ state_attr('sensor.none_althermasensors','Fan 2 (step))') }}"      

- name: "Thermal protector (Q1L) BUH"
      unique_id: "Thermal protector (Q1L) BUH"
      state: "{{ state_attr('sensor.none_althermasensors','Thermal protector (Q1L) BUH') }}"
    - name: "I/U operation mode"
      unique_id: "I/U operation mode"
      state: "{{ state_attr('sensor.none_althermasensors','I/U operation mode') }}"
    - name: "Freeze Protection"
      unique_id: "Freeze Protection"
      state: "{{ state_attr('sensor.none_althermasensors','Freeze Protection') }}"
    - name: "Silent Mode"
      unique_id: "Silent Mode"
      state: "{{ state_attr('sensor.none_althermasensors','Silent Mode') }}"
    - name: "DHW setpoint"
      unique_id: "DHW setpoint"
      state: "{{ state_attr('sensor.none_althermasensors','DHW setpoint') }}"
    - name: "Water flow switch"
      unique_id: "Water flow switch"
      state: "{{ state_attr('sensor.none_althermasensors','Water flow switch') }}"
    - name: "Thermal protector BSH"
      unique_id: "Thermal protector BSH"
      state: "{{ state_attr('sensor.none_althermasensors','Thermal protector BSH') }}"
    - name: "BUH Step1"
      unique_id: "BUH Step1"
      state: "{{ state_attr('sensor.none_althermasensors','BUH Step1') }}"
    - name: "BUH Step2"
      unique_id: "BUH Step2"
      state: "{{ state_attr('sensor.none_althermasensors','BUH Step2') }}"
    - name: "BPH"
      unique_id: "BPH"
      state: "{{ state_attr('sensor.none_althermasensors','BPH') }}"

- name: "Water pump operation"
      unique_id: "Water pump operation"
      state: "{{ state_attr('sensor.none_althermasensors','Water pump operation') }}"
    - name: "utlet Water Heat Exch. Temp. (R1T)"
      unique_id: "utlet Water Heat Exch. Temp. (R1T)"
      state: "{{ state_attr('sensor.none_althermasensors','utlet Water Heat Exch. Temp. (R1T)') }}"
    - name: "Outlet Water BUH Temp. (R2T)"
      unique_id: "Outlet Water BUH Temp. (R2T)"
      state: "{{ state_attr('sensor.none_althermasensors','Outlet Water BUH Temp. (R2T)') }}"
    - name: "Refrig. Temp. liquid side (R3T)"
      unique_id: "Refrig. Temp. liquid side (R3T)"
      state: "{{ state_attr('sensor.none_althermasensors','Refrig. Temp. liquid side (R3T)') }}"
    - name: "Inlet water temp.(R4T)"
      unique_id: "Inlet water temp.(R4T)"
      state: "{{ state_attr('sensor.none_althermasensors','Inlet water temp.(R4T)') }}"
    - name: "DHW tank temp. (R5T)"
      unique_id: "DHW tank temp. (R5T)"
      state: "{{ state_attr('sensor.none_althermasensors','DHW tank temp. (R5T)') }}"
    - name: "RT Temp."
      unique_id: "RT Temp."
      state: "{{ state_attr('sensor.none_althermasensors','RT Temp.') }}"
    - name: "Data Enable/Disable"
      unique_id: "Data Enable/Disable"
      state: "{{ state_attr('sensor.none_althermasensors','Data Enable/Disable') }}"
    - name: "Reheat ON/OFF"
      unique_id: "Reheat ON/OFF"
      state: "{{ state_attr('sensor.none_althermasensors','Reheat ON/OFF') }}"
    - name: "Storage ECO ON/OFF"
      unique_id: "Storage ECO ON/OFF"
      state: "{{ state_attr('sensor.none_althermasensors','Storage ECO ON/OFF') }}"

- name: "Storage comfort ON/OFF"
      unique_id: "Storage comfort ON/OFF"
      state: "{{ state_attr('sensor.none_althermasensors','Storage comfort ON/OFF') }}"
    - name: "RT setpoint"
      unique_id: "RT setpoint"
      state: "{{ state_attr('sensor.none_althermasensors','RT setpoint') }}"
    - name: "Add. Ext. RT Input Cool."
      unique_id: "Add. Ext. RT Input Cool."
      state: "{{ state_attr('sensor.none_althermasensors','Add. Ext. RT Input Cool.') }}"
    - name: "Add. Ext. RT Input Heat."
      unique_id: "Add. Ext. RT Input Heat."
      state: "{{ state_attr('sensor.none_althermasensors','Add. Ext. RT Input Heat.') }}"
    - name: "Main RT Cooling"
      unique_id: "Main RT Cooling"
      state: "{{ state_attr('sensor.none_althermasensors','Main RT Cooling') }}"
    - name: "Main RT Heating"
      unique_id: "Main RT Heating"
      state: "{{ state_attr('sensor.none_althermasensors','Main RT Heating') }}"
    - name: "Circulation pump operation"
      unique_id: "Circulation pump operation"
      state: "{{ state_attr('sensor.none_althermasensors','Circulation pump operation') }}"
    - name: "Flow sensor"
      unique_id: "Flow sensor"
      state: "{{ state_attr('sensor.none_althermasensors','Flow sensor (l/min)') }}"
      unit_of_measurement: 'l/min'
    - name: "Water pressure"
      unique_id: "Water pressure"
      state: "{{ state_attr('sensor.none_althermasensors','Water pressure') }}"
      unit_of_measurement: 'bar'
    - name: "Water pump signal (0:max-100:stop)"
      unique_id: "Water pump signal"
      state: "{{ state_attr('sensor.none_althermasensors','Water pump signal (0:max-100:stop)') }}"
    - name: "Hybrid Op. Mode"
      unique_id: "Hybrid Op. Mode"
      state: "{{ state_attr('sensor.none_althermasensors','Hybrid Op. Mode') }}"
    - name: "Hybrid DHW operation mode"
      unique_id: "Hybrid DHW operation mode"
      state: "{{ state_attr('sensor.none_althermasensors','Hybrid DHW operation mode') }}"
    - name: "Hybrid Heating Target Temp."
      unique_id: "Hybrid Heating Target Temp."
      state: "{{ state_attr('sensor.none_althermasensors','Hybrid Heating Target Temp.') }}"
    - name: "Boiler Heating Target Temp."
      unique_id: "Boiler Heating Target Temp."
      state: "{{ state_attr('sensor.none_althermasensors','Boiler Heating Target Temp.') }}"

[ Voor 89% gewijzigd door Tracker06 op 07-01-2025 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08:57
fohn5 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 21:00:
@Flappie Hierom . Externe sensor is veel stabieler.Dus veel minder fluctuaties als WP defrost bijvoorbeeld en in mijn geval hangt de WP ook in de zon . Maar daar was geen sprake van de afgelopen dagen.
Maar beoordeel het verschil hier onder .
[Afbeelding]
Interessant. Maar hoe sluit ik die externe sensor aan? Ik heb een EHYHBH model. Ik zie in de handleiding wel iets staan over een handleiding voor het aansluiten van een externe sensor, maar geen idee hoe ik die handleiding kan vinden danwel wat ik nodig heb om het aan te sluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fohn5
@oltk Bij deze, kabel zit bij mij op X5M klem 5 en 6 ( maar staat in elektrisch schema van je WP)
je kan het daikin origineel gebruiken of de thermistors die hiervoor genoemd zijn en zelf een behuizing fabriceren .
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0zz4pLQjAJq2I0kJ9lGM9S1ZPlM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/G0D4G9fG2PWbvAT9fguGzlMH.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fohn5
@Flappie Merk lekbak is technosystemi + antivries tracer ( wasco vekoopt ze oa )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NyPoMOhfwzteFHi922AdkR49Cw8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WCZe1UfDHm4RtW8zXjARgYj9.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L5FOVAhNcGy57IxoGf4EnaKI_t4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QwXz0jjvtIAgSFdx6QD6T0lL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob1991
  • Laatst online: 11-09 18:34
Goedemiddag, ik ben op zoek naar een goede (goedkope) omkasting voor mijn Daikin hybride-warmtepomp. Deze staat op een plat dak tegen de gevel aan (tussen de gevel en WP zit ongeveer een centimeter of 40. Zie voor context onderstaande foto. Kunnen jullie mij voorzien van goede tips? Alvast bedankt. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n9c0AiVIO6NvP1RpF16xyTWti0U=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/I2arCt6PBdcEXfUmtW8XCsvX.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Rob1991 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 14:51:
Goedemiddag, ik ben op zoek naar een goede (goedkope) omkasting voor mijn Daikin hybride-warmtepomp. Deze staat op een plat dak tegen de gevel aan (tussen de gevel en WP zit ongeveer een centimeter of 40. Zie voor context onderstaande foto. Kunnen jullie mij voorzien van goede tips? Alvast bedankt. [Afbeelding]
Waarom, met welk doel? Omdat het leuk is, camouflage, geluidsdemping?

En goed én goedkoop bestaat niet.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09 22:26
Ik loop tegen een probleem aan met de WP. Morgen installateur bellen voor hulp maar wellicht dat hier nog goede ideeën zijn.

Ik kreeg vanavond een foutmelding over een debiet probleem. Ik heb een check gedaan of er voldoende radiatoren open staan en dat is zo. Ik dacht dus: gewoon wegdrukken, komt wel goed.

De binnenunit reageerde echter niet op mijn input, de melding bleef op het scherm staan. Ik heb daarom de WP (niet de ketel) van de stroom afgehaald en iets later weer ingeschakeld.

Geen melding meer over het debietprobleem, ook niet als ik de gevraagde temperatuur zo hoog zet dat ze WP daadwerkelijk gaat draaien.

Nu komt echter het probleem: ik heb geen warm tapwater meer. In mijn pogingen om te troubleshooten waar dit aan ligt, merk ik dat als de WP van de stroom is, ik wel warm tapwater krijg.

Zit er een of ander communicatie probleem tussen de ketel en de WP? Iemand enige pointers waar ik het in kan zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
-Casper schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 18:52:
Ik loop tegen een probleem aan met de WP. Morgen installateur bellen voor hulp maar wellicht dat hier nog goede ideeën zijn.

Ik kreeg vanavond een foutmelding over een debiet probleem. Ik heb een check gedaan of er voldoende radiatoren open staan en dat is zo. Ik dacht dus: gewoon wegdrukken, komt wel goed.

De binnenunit reageerde echter niet op mijn input, de melding bleef op het scherm staan. Ik heb daarom de WP (niet de ketel) van de stroom afgehaald en iets later weer ingeschakeld.

Geen melding meer over het debietprobleem, ook niet als ik de gevraagde temperatuur zo hoog zet dat ze WP daadwerkelijk gaat draaien.

Nu komt echter het probleem: ik heb geen warm tapwater meer. In mijn pogingen om te troubleshooten waar dit aan ligt, merk ik dat als de WP van de stroom is, ik wel warm tapwater krijg.

Zit er een of ander communicatie probleem tussen de ketel en de WP? Iemand enige pointers waar ik het in kan zoeken?
Knopje linksonder op je kamerthermostaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Casper
jdbiggelaa schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 19:02:
[...]

Knopje linksonder op je kamerthermostaat?
Goede suggestie maar dan schakelt hij het warm tapwater uit (volgens de binnenkamer unit). Wel gekeken of die dan wel water geeft maar ook niet.

Zojuist de kamer thermostaat uitgeschakeld (knop rechtsboven) waarna de kraan wel even warm werd maar niet veel later werd die ook weer koud.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• grjn
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14-09 22:33
-Casper schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 18:52:

Zoals al voorgesteld, controleer of warm tapwater op de Daikin thermostaat staat ingesteld, heb dit in het verleden ook al eens gehad, was lang zoeken totdat ik het ontdekte.
Controleer ook of de CV ketel aan staat. Let op: als de ketel uit staat staat de waterdruk in het display, bij aan brand de groene led bij de aan/uit knop.

Mocht je nu toch echt een warmte douche willen nemen dan zul je nog een "truc" kunnen doen door de ketel in hooglast te zetten, dit is eigenlijk bedoeld voor test doeleinden. De ketel gaat dan op vol vermogen branden, dit doet hij max 10 minuten of totdat de retour te warm wordt. Omdat zowel de CV als het tapwater door de wisselaar stromen zal ook je tapwater spiraal warm worden, mocht het nog te koud zijn kan je de tap en of cv flow verlagen.

Om de Intergas ketel in hooglast te krijgen druk je op het bedieningspaneel van ketel op de steeksleutel toets en gelijktijdig 2 maal op de + toets in totdat er H op het service display staat. Daarna snel naar de badkamer rennen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
grjn schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 20:34:
[...]

Zoals al voorgesteld, controleer of warm tapwater op de Daikin thermostaat staat ingesteld, heb dit in het verleden ook al eens gehad, was lang zoeken totdat ik het ontdekte.
Controleer ook of de CV ketel aan staat. Let op: als de ketel uit staat staat de waterdruk in het display, bij aan brand de groene led bij de aan/uit knop.

Mocht je nu toch echt een warmte douche willen nemen dan zul je nog een "truc" kunnen doen door de ketel in hooglast te zetten, dit is eigenlijk bedoeld voor test doeleinden. De ketel gaat dan op vol vermogen branden, dit doet hij max 10 minuten of totdat de retour te warm wordt. Omdat zowel de CV als het tapwater door de wisselaar stromen zal ook je tapwater spiraal warm worden, mocht het nog te koud zijn kan je de tap en of cv flow verlagen.

Om de Intergas ketel in hooglast te krijgen druk je op het bedieningspaneel van ketel op de steeksleutel toets en gelijktijdig 2 maal op de + toets in totdat er H op het service display staat. Daarna snel naar de badkamer rennen ;).
CV ketel staat zeker aan. Ook al eens een power cycle gegeven zonder resultaat. Zoals gezegd werkt die ook prima tot we de warmtepomp weer op stroom zetten.

Met de check of warm water ingesteld staat bedoel je dus of deze niet is uitgeschakeld op de thermostaat? Dat heb ik dus al gecheckt en is niet het geval.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• grjn
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14-09 22:33
Goedemiddag, ik ben op zoek naar een goede (goedkope) omkasting voor mijn Daikin hybride-warmtepomp. Deze staat op een plat dak tegen de gevel aan (tussen de gevel en WP zit ongeveer een centimeter of 40. Zie voor context onderstaande foto. Kunnen jullie mij voorzien van goede tips? Alvast bedankt. [Afbeelding]
Ik raad een omkasting sterk af. Ook al beweren omkasting bouwers anders, je vergroot aanzienlijk de kans op recirculatie waardoor de prestatie (lees: daling in COP) van je warmtepomp lager wordt. De ventilator en grill van de warmtepomp zijn zo ontworpen dat de de koude lucht zo ver mogelijk wegblazen wordt zodat er verse warme lucht van achteren over de verdamper stroomt. Ga je iets voor deze uitblaas zetten dan is de kans zeer groot dat een deel van deze koude lucht terug stroom en opnieuw over de verdamper gaat, met nog koudere lucht tot gevolg ect. ect.

Mocht je toch eigenwijs zijn en echt een omkasting willen, let er dan op dat de lucht inlaat en uitblaas gescheiden worden. Ik zie tot grote ergernis helaas dat er vaak maar een kastje omheen gezet wordt, soms zelf met de achterkant strak tegen de muur, dan krijg je zeker recirculatie. Bij een een goede minder slechte omkasting zit er een scheidingsscherm tussen de inlaat en uitlaat. Hierdoor is de meeste recirculatie al weg. Vaak moet je dit scherm er los bij bestellen en of zelf op maat maken, veel mensen weten het niet, vinden het te duur of de installateur is te lui om deze er tussen te doen, met helaas alle gevolgen van dien.

Als het om het uiterlijk gaat kun je ook overwegen de unit te spuiten of the wrappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tracker06
Goedemiddag, ik ben op zoek naar een goede (goedkope) omkasting voor mijn Daikin hybride-warmtepomp. Deze staat op een plat dak tegen de gevel aan (tussen de gevel en WP zit ongeveer een centimeter of 40. Zie voor context onderstaande foto. Kunnen jullie mij voorzien van goede tips? Alvast bedankt.
Omkasting NIET doen.
Ik ken iemand die hierdoor allerlei onverklaarbare Defrosts en instabile WP kreeg omdat de kast niet goed ademde.
Ook deed het niks tegen geluid.

Dus dat was een paar honderd euro weggegooid voor een aluminium poweder coated omkasting

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flappie
Ik heb zelf een omkasting gemaakt. Hierin hangt de warmtepomp buitenunit van Daikin en een buitenunit van een Mitsubishi airco.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TAkiwDXTwxW5NzWzTZh_CgEfbaY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/loOHO1r7Az78sqMIkyR2Je6m.jpg?f=fotoalbum_large

Frame laten maken: 150 euro
Hout: 90 euro
Hammerite verf: 30 euro
Beits: 25 euro

Voor het geluid doet zoiets niks maar dit is puur voor het aanzicht.

Qua defrosts e.d. merk ik 0 verschil maar er is bij mij genoeg ruimte om lucht aan te zuigen en lucht af te voeren.

[ Voor 8% gewijzigd door Flappie op 09-01-2025 08:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tracker06
tingbrouwer schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 08:02:
[...]

Oke, nu begrijp ik waarom na het plaatsen van een externe buitenvoeler er meer "rust" kwam.
(minder fluctueren van vermogen)

Ik heb deze NTC-voeler geplaatst.

iOVEO 036HS06205 - NTC 20KOHM temperatuursensor/kabelsensor/

https://www.amazon.nl/dp/...87102941_TE_SCE_dp_1?th=1
[Afbeelding]
@tingbrouwer Hoe heb je deze buitenvoeler aangesloten?
Op de binnen of buiten unit?
Op welke connector / pinnen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tingbrouwer
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 06:11
Tracker06 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 10:13:
[...]

@tingbrouwer Hoe heb je deze buitenvoeler aangesloten?
Op de binnen of buiten unit?
Op welke connector / pinnen?
Op de binnenunit, tevens nog parameters aan te passen, staat genoemd in de uitgebreide handleiding,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim57
Pim57 schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 17:07:
Vandaag de koel leidingen geïsoleerd met steenwol.
En de bovenverdieping ook opgevuld met steenwol.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Even mezelf quoten voor Feedback na ruim een jaar. Betreft na-isolatie van mijn monoblock.

Onder andere had @Flappie een vraag of het vocht zou vasthouden of ongedierte aantrekken.
De isolatie heeft al heel wat regen en storm doorstaan. Nog steeds kurkdroog van binnen en geen beestjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tracker06
Ik ben pas sinds kort mijn warmtepomp aan het monitoren via ESPAltherma.
Vandaar dat ik nog veel aan het ontdekken ben.

Nu het buiten kouder is valt mij op dat de flow van de warmte pomp wel 4x per uur naar zo'n 18 l/min gaat terwijl de WP niet aan het verwarmen is.

Is dit normaal?
Waarom is dit nodig?
Alleen de buitenunit en koelmiddel (vriespunt - 136 dC) zien deze temperatuur.
Niet het water

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t1vspdeQUJDwZyFxAJC4cGdgTcg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Im3aiTCFaMRkJ5q0yVQRUXTm.png?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 41 ... 45 Laatste