Nee. die 3,5kW is het opgenomen vermogen, cq het vermogen van de compressor bij die omstandigheden en delta-t. Dat is dus wat het kost. De COP geeft je rendement. 850W om je huis te verwarmen is helemaal niets. 14kW (7 flinke straalkachels) is wel iets.rover87 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 09:33:
[...]
Het kan ook zo zijn dat de tabel aangeeft hoeveel HC er nodig is om de 30 graden te verwarmen naar 35 graden. Dus als het 2 graden is buiten, dan kost het de unit 3.5kw om 30 graden te verwarmen naar 35. Met een COP van 4.1 kost dat dus 850watt/uur
Ik heb Daikin een bericht gestuurd en daarbij ook een link naar deze topic en daarbij vermeld dat er meerdere mensen baat hebben aan een antwoord
Oeps, richie B, dat is een hele handige die BDR91T, dat is de aan/uit versie als ik het goed heb. Zodra de WP er komt check ik in detail of dexe wordt ondersteund door Daikin.
Je zet ze natuurlijk nooit tegelijk aan.Brack schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 09:12:
@AUijtdehaag, bedankt voor je reactie. Ik dacht in eerste instantie aan het loskoppelen van de cv ketel van het cv circuit. En hiervoor een kleine lus maken met expansievat en vulkraan, ik lees wel eens dat er ook minimaal 1 radiator in het circuit moet zitten, maar weet niet of dit klopt.
Gaan met terugslagkleppen de pompen van cv ketel en warmtepomp elkaar niet tegenwerken?
Wat ik begrijp moet een cv ketel altijd kunnen rondpompen ook al gebruik je deze alleen voor warm water, is dit niet zo?
Ook al eens naar gezocht maar niet kunnen vinden. Ik heb dezelfde melding echter deze mislukt bij mij. Ik denk dat het komt omdat de huidige firmware 3.2.4 is en de doel-firmware 3.2.1. Dat wordt natuurlijk niks. Foutje van Daikin?warhamstr schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 20:53:
[Afbeelding]
Iemand een idee waar je de release notes kunt vinden?
Dat denk ik wel. Zeker bij een Itho base cube, wegens ontbrekende 3 weg klep. Maar twee pompen kunnen elkaar niet tegen werken. Er is altijd een retour aan de koude kant. Een vloerverwarmingspomp draait ook tegen de cv-ketel in. Beiden pompen water de vloerleidingen in.Brack schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 12:10:
Wat ik begrijp moet een cv ketel altijd kunnen rondpompen ook al gebruik je deze alleen voor warm water, is dit niet zo?
Bij mij gaat er ook een een versie terug inderdaad. Vaag.MajaMestreech schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 21:17:
[...]
Ook al eens naar gezocht maar niet kunnen vinden. Ik heb dezelfde melding echter deze mislukt bij mij. Ik denk dat het komt omdat de huidige firmware 3.2.4 is en de doel-firmware 3.2.1. Dat wordt natuurlijk niks. Foutje van Daikin?
P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K
Op Facebook wordt de fout al onderkend en wellicht morgen opgelost.warhamstr schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 21:48:
[...]
Bij mij gaat er ook een een versie terug inderdaad. Vaag.
rover87 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 09:33:
[...]
Het kan ook zo zijn dat de tabel aangeeft hoeveel HC er nodig is om de 30 graden te verwarmen naar 35 graden. Dus als het 2 graden is buiten, dan kost het de unit 3.5kw om 30 graden te verwarmen naar 35. Met een COP van 4.1 kost dat dus 850watt/uur
Ik heb Daikin een bericht gestuurd en daarbij ook een link naar deze topic en daarbij vermeld dat er meerdere mensen baat hebben aan een antwoord
HC (warmte opbrengst) in kW is het afgifte vermogen met de (best) haalbare COP bij de vermelde buitentemperatuur. Het opgenomen compressor vermogen zou daarbij HC/COP moeten zijn. Van de waarde van 30 naar 35°C is de ∆T tussen aanvoer en retour bij een bepaalde flow over de warmtewisselaar. Ik zie alleen geen waarde van flow staan om tot de som van de vermelde HC te komen.pegagus schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 10:05:
[...]
Nee. die 3,5kW is het opgenomen vermogen, cq het vermogen van de compressor bij die omstandigheden en delta-t. Dat is dus wat het kost. De COP geeft je rendement. 850W om je huis te verwarmen is helemaal niets. 14kW (7 flinke straalkachels) is wel iets.
Voorbeeld: ∆T is 5°C en de flow is daarbij 15l/min. Dat geeft een afgifte van ~5.2kW. (Q= c x m x ∆T).
Is de flow met dezelfde ∆T van 5°C hoger met 20l/min dan is de afgifte al zo goed als 7kW.
Heb je een HC van 5kW en de COP is daarbij 4, dan is het opgenomen compressor vermogen 1250W (om 5000W aan warmte te leveren).
Het verschil met de grafiek en tabel zal vermoedelijk een verschil tussen maximale haalbare opbrengst en meest efficiënte opbrengst zijn bij een bepaalde buitentemperatuur. Gokje.
R7 5800X3D | RTX 3090 | C6H X370 | Evolv customloop | PV: 8500Wp ; 24x LG Neon2 ; SMA STP 8.0 | Daikin EHVX 6kW | custom smart grid + EVSE
Volgens mij zijn meerdere wp van Daikin identiek maat software matig anders.
Het nominale vermogen van de ht typenummer 16 en 18 was identiek maar wel een klein prijsverschil ... De 18 had ook een luidere maximaal geluidsniveau dus mogelijk kan die gwn iets harder draaien. Het zou mij dus niet verbazen dat het bij de niet ht pompen ook gewoon software matig begrensd is?
Het nominale vermogen van de ht typenummer 16 en 18 was identiek maar wel een klein prijsverschil ... De 18 had ook een luidere maximaal geluidsniveau dus mogelijk kan die gwn iets harder draaien. Het zou mij dus niet verbazen dat het bij de niet ht pompen ook gewoon software matig begrensd is?
ik heb vorige week maandag bezoek gehad van een daikin monteur. Ik heb als warmtepomp een Daikin 8kW vloermodel Altherma all-in-One en tevens ook 100 liter buffervat.
Ik had twee problemen Wifi deed het niet meer na switchen van provider. Tevens de werking van de pomp ik had modulatie aan en pomp bleef maar draaien, ook al was gewentste temperatuur bereikt.
Echter wat ik leerde verbaasde ten zeerste. Zoals hier eerder uitgelegd modulatie heeft geen goede functionaliteit en blijft maar draaien. Dat is nu uitgezet en pomp werkt 100% op daikin thermostaat. Dat gaat prima nu pomp stopt netjes en start ook correct. Echter wat zag de monteur toen hij zijn laptop aansloot. Ik had ontzettend veel start stops ondanks modulatie, want stooklijn stond te scherp naar beneden. Monteur zei niet onder de 26 graden want anders kan pomp vermogen niet kwijt en krijg je veel start stop.
mijn huis koelt heel langzaam af de als het de gewenste temperatuur is duurt het lang zeker paar uur voordat pomp weer aangaat. Modulatie zegt dus niet alles aangaande voorkomen van start stop.
Ik vroeg meteen want vind u van de setup. Feit dat buffervat er inzit is erg goed.
https://warmtepomp-weetje...at-warmtepompinstallatie/
Deze site legt goed uit waarom, maar ook hoe buffervat en wilo pomp moet. De daikin monteur zei dat een buffervat wenselijk is met daikin pomp en nadat hij alle setting goed gezet had liet de pomp runs zien zonder start stop en geluidsniveau was zeer laag. Buitenunit draaide heel rustig. Wel gek dat de pomp uitlezen alleen door daikin monteur kan, maar ik had dus geluk dat hij langs kwam. ik krijg van daikin nieuwe wifi module. Die staat nu in bestelling.
Punt wat ik nog nooit echt gezien had was ventilatie van het huis en ramen open (warmteverlies). Met raam open ben je feitelijk buitenlucht aan het verwarmen. Als je dan ook nog tocht hebt (ventilatie roosters tegen elkaar open) ook al is het klein, check dat verlies is wellicht groter dan je denkt. Ik heb nu nog maar paar ventilatieroosters open en binnenklimaat is nog steeds erg goed. De ventilatiebox draait op de laagste stand. Hier zit mijn inziens voor veel mensen nog winst te behalen.
Ik had twee problemen Wifi deed het niet meer na switchen van provider. Tevens de werking van de pomp ik had modulatie aan en pomp bleef maar draaien, ook al was gewentste temperatuur bereikt.
Echter wat ik leerde verbaasde ten zeerste. Zoals hier eerder uitgelegd modulatie heeft geen goede functionaliteit en blijft maar draaien. Dat is nu uitgezet en pomp werkt 100% op daikin thermostaat. Dat gaat prima nu pomp stopt netjes en start ook correct. Echter wat zag de monteur toen hij zijn laptop aansloot. Ik had ontzettend veel start stops ondanks modulatie, want stooklijn stond te scherp naar beneden. Monteur zei niet onder de 26 graden want anders kan pomp vermogen niet kwijt en krijg je veel start stop.
mijn huis koelt heel langzaam af de als het de gewenste temperatuur is duurt het lang zeker paar uur voordat pomp weer aangaat. Modulatie zegt dus niet alles aangaande voorkomen van start stop.
Ik vroeg meteen want vind u van de setup. Feit dat buffervat er inzit is erg goed.
Deze site legt goed uit waarom, maar ook hoe buffervat en wilo pomp moet. De daikin monteur zei dat een buffervat wenselijk is met daikin pomp en nadat hij alle setting goed gezet had liet de pomp runs zien zonder start stop en geluidsniveau was zeer laag. Buitenunit draaide heel rustig. Wel gek dat de pomp uitlezen alleen door daikin monteur kan, maar ik had dus geluk dat hij langs kwam. ik krijg van daikin nieuwe wifi module. Die staat nu in bestelling.
Punt wat ik nog nooit echt gezien had was ventilatie van het huis en ramen open (warmteverlies). Met raam open ben je feitelijk buitenlucht aan het verwarmen. Als je dan ook nog tocht hebt (ventilatie roosters tegen elkaar open) ook al is het klein, check dat verlies is wellicht groter dan je denkt. Ik heb nu nog maar paar ventilatieroosters open en binnenklimaat is nog steeds erg goed. De ventilatiebox draait op de laagste stand. Hier zit mijn inziens voor veel mensen nog winst te behalen.
Het blijft gissen wat het precies is maar zoiets kan ook kloppen. Ik hoop wat van Daikin terug te krijgen. De 6kw versie kan ik dit kwartaal nog krijgen, de 4kw wordt eind Q1 volgend jaar pas.M-spec schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 22:37:
[...]
[...]
HC (warmte opbrengst) in kW is het afgifte vermogen met de (best) haalbare COP bij de vermelde buitentemperatuur. Het opgenomen compressor vermogen zou daarbij HC/COP moeten zijn. Van de waarde van 30 naar 35°C is de ∆T tussen aanvoer en retour bij een bepaalde flow over de warmtewisselaar. Ik zie alleen geen waarde van flow staan om tot de som van de vermelde HC te komen.
Voorbeeld: ∆T is 5°C en de flow is daarbij 15l/min. Dat geeft een afgifte van ~5.2kW. (Q= c x m x ∆T).
Is de flow met dezelfde ∆T van 5°C hoger met 20l/min dan is de afgifte al zo goed als 7kW.
Heb je een HC van 5kW en de COP is daarbij 4, dan is het opgenomen compressor vermogen 1250W (om 5000W aan warmte te leveren).
Het verschil met de grafiek en tabel zal vermoedelijk een verschil tussen maximale haalbare opbrengst en meest efficiënte opbrengst zijn bij een bepaalde buitentemperatuur. Gokje.
Ik installeerde gisteren de update en die heeft de updatefrequentie van de app/API verlaagd naar 1 keer per kwartier in plaats van bijna real-time ☹️warhamstr schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 20:53:
[Afbeelding]
Iemand een idee waar je de release notes kunt vinden?
[ Voor 52% gewijzigd door BartMe op 14-10-2022 13:34 ]
Lekker algemene muur van text. Bedankt hoor.Edwin1976 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 11:04:
ik heb vorige week maandag bezoek gehad van een daikin monteur. Ik heb als warmtepomp een Daikin 8kW vloermodel Altherma all-in-One en tevens ook 100 liter buffervat.

Ik heb sinds afgelopen week een EHVX04S18EA6V binnenunit met 2kw backup-heater. Afgelopen nacht was de desinfectie gestart maar die gaf een AH-00 fout. Welke instellingen voor de backup heater zou ik moeten hebben? Staat nu op 230v 1ph, bij de configuratie 2kw en bij stap 1 ook 2kw. Stap 2 staat niet aan. De buitenunit is een ERGA04EAV3. Beide units hebben een eigen automaat 20ah in de groepenkast. Zijn er andere instellingen nodig? Ik zag ergens een veld waar de opties "beperkt, toegestaan en alleen wwt" zijn te kiezen. Deze heb ik geprobeerd maar allen met de AH-00 fout of zonder stijging van de temperatuur in de tank tot 60 graden (blijft op de gewone ingestelde temperatuur van 53 graden staan, stand 'enkel warmhouden')
@hijlko.roosjen check onderstaand ff en de berichten ervoor ook dit lijkt misschien hetzelfde probleem te zijn.
BartMe schreef op maandag 19 september 2022 @ 07:51:
[...]
Het gebruik van de backup heater (BUH) staat zeer waarschijnlijk ingesteld op "beperkt". Hierdoor raakt de tank niet boven de 53 graden en faalt de desinfectie. Je moet die instelling aanpassen naar toegestaan of alleen SWW.
APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen
@hijlko.roosjen En anders staat hier je oplossing misschien nog bij:Fantastic_fox schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 18:30:
@hijlko.roosjen check onderstaand ff en de berichten ervoor ook dit lijkt misschien hetzelfde probleem te zijn.
[...]
boaty in "Daikin Altherma warmtepomp ervaringen"
Met andere woorden: is je BUH goed aangesloten?
Desktop: Ryzen 5 5600X | HyperX Fury RGB 32 GB @ 3200MT/s| Gigabyte GTX 3070 Eagle OC | Kingston A2000 1TB | Gigabyte B550 Elite V2 | Gigabyte G27Q 2560x1440 144hz
Gisteren werd voor de Daikin Altherma 3 een nieuwe system firmware geïnstalleerd: versie 6.9.0. Na de installatie zie ik een paar nieuwe instellingen (Daikin HOME), een verwijzing naar de online handleiding via QR code en een instelling die ik nog niet eerder gezien had (Stil).
Hierdoor wilde ik de Modulatie weer eens testen om te kijken of deze nu wel goed werkt. Immers de tekst achter ? bij Modulatie belooft veel: langere runs, exacte realisatie van de instel temperatuur, zuiniger in gebruik, etc.
Na de herstart van de warmtepomp was het setpoint 20.0 gr en de temperatuur 20.1. Dus WP ging verwarmen want het was minder dan 20.5 gr (hysterese van 0.5 gr). De WP ging zeer rustig verwarmen met vertrekwater 26 - 27 graden, echter bij 20.5 gr nog steeds door met verwarmen. Hij bleef maar doorgaan totdat ik het bij 21.1 gr wel genoeg vond geweest.
Conclusie: Modulatie werkt nog steeds niet. Waarom stopt hij niet bij 20.5 gr? Volgens het ? zou bij deze instelling de WP moeten regelen op Setpoint - Meettemp als functie van de stooklijn. Dien je dan ook bij deze setting de stooklijn aan te passen? Dan kun je ook net zo goed de installatie op VERTREKWATER REGELING instellen. Ik zie dan niet het verschil.
Iemand gelijke ervaringen of doe ik iets helemaal verkeerd?
Hierdoor wilde ik de Modulatie weer eens testen om te kijken of deze nu wel goed werkt. Immers de tekst achter ? bij Modulatie belooft veel: langere runs, exacte realisatie van de instel temperatuur, zuiniger in gebruik, etc.
Na de herstart van de warmtepomp was het setpoint 20.0 gr en de temperatuur 20.1. Dus WP ging verwarmen want het was minder dan 20.5 gr (hysterese van 0.5 gr). De WP ging zeer rustig verwarmen met vertrekwater 26 - 27 graden, echter bij 20.5 gr nog steeds door met verwarmen. Hij bleef maar doorgaan totdat ik het bij 21.1 gr wel genoeg vond geweest.
Conclusie: Modulatie werkt nog steeds niet. Waarom stopt hij niet bij 20.5 gr? Volgens het ? zou bij deze instelling de WP moeten regelen op Setpoint - Meettemp als functie van de stooklijn. Dien je dan ook bij deze setting de stooklijn aan te passen? Dan kun je ook net zo goed de installatie op VERTREKWATER REGELING instellen. Ik zie dan niet het verschil.
Iemand gelijke ervaringen of doe ik iets helemaal verkeerd?
De installateur heeft de boel aangesloten. Hopelijk goed, vandaar dat ik eerst graag de instellingen wil doorlopen om te zien of dat juist staat. De standen "beperkt, Toegestaan en Alleen de tank heb ik al geprobeerd. Met name van de configuratie en stap 1 en evt stap 2 zou ik graag willen weten wat er moet staan. De Onecta app gaf overigens afgelopen week een idioot hoog energiegebruik aan terwijl de verwarming nog niet nodig is geweest.boaty schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 18:34:
[...]
@hijlko.roosjen En anders staat hier je oplossing misschien nog bij:
boaty in "Daikin Altherma warmtepomp ervaringen"
Met andere woorden: is je BUH goed aangesloten?
Als het wijzigen van de instelling die jij noemt het probleem niet oplost, zou ik zeggen dat een onjuist aangesloten BUH de enige optie is die overblijft.hijlko.roosjen schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 19:53:
[...]
De installateur heeft de boel aangesloten. Hopelijk goed, vandaar dat ik eerst graag de instellingen wil doorlopen om te zien of dat juist staat. De standen "beperkt, Toegestaan en Alleen de tank heb ik al geprobeerd. Met name van de configuratie en stap 1 en evt stap 2 zou ik graag willen weten wat er moet staan. De Onecta app gaf overigens afgelopen week een idioot hoog energiegebruik aan terwijl de verwarming nog niet nodig is geweest.
Zie ook dit bericht:
En dit bericht:boaty schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 12:07:
[...]
Is de backup heater wel aangesloten? Deze heeft een eigen voeding. Als het goed is heeft de backup heater ook extern een (werk) schakelaar gekregen, staat die aan?
Uit ervaring bij @warhamstr weet ik dat de warmtepomp gewoon probeert te verwarmen met de backup heater, ook als die om wat voor reden geen spanning heeft, en geen foutmelding geeft dat de backup heater niet werkt. Bij de desinfectie gebruikt hij voor het laatste stuk per definitie de backup heater, maar als hij na een aantal uur niet de 60 graden bereikt geeft hij uiteindelijk een melding dat de desinfectie run niet gelukt is.
warhamstr schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 12:20:
[...]
Can confirm. Bij mij was de verkeerde L (blauwe draad) aangesloten in de werkschakelaar. Hierdoor had de BUH geen voeding en werd de 60°C nooit gehaald.
De Daikin Eye werd pas rood toen we het sww opgemaakt hadden en hierdoor de, toch al falende legionellarun, niet afgemaakt kon worden.
(heb zelf de aders omgewisseld en het probleem is opgelost)[Afbeelding]
[ Voor 52% gewijzigd door boaty op 15-10-2022 20:27 ]
Desktop: Ryzen 5 5600X | HyperX Fury RGB 32 GB @ 3200MT/s| Gigabyte GTX 3070 Eagle OC | Kingston A2000 1TB | Gigabyte B550 Elite V2 | Gigabyte G27Q 2560x1440 144hz
Dit lijkt wel erg veel op mijn probleem (dat Boaty aanhaalt); Een BUH die niet (goed) is aangesloten.hijlko.roosjen schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 17:31:
Ik heb sinds afgelopen week een EHVX04S18EA6V binnenunit met 2kw backup-heater. Afgelopen nacht was de desinfectie gestart maar die gaf een AH-00 fout. Welke instellingen voor de backup heater zou ik moeten hebben? Staat nu op 230v 1ph, bij de configuratie 2kw en bij stap 1 ook 2kw. Stap 2 staat niet aan. De buitenunit is een ERGA04EAV3. Beide units hebben een eigen automaat 20ah in de groepenkast. Zijn er andere instellingen nodig? Ik zag ergens een veld waar de opties "beperkt, toegestaan en alleen wwt" zijn te kiezen. Deze heb ik geprobeerd maar allen met de AH-00 fout of zonder stijging van de temperatuur in de tank tot 60 graden (blijft op de gewone ingestelde temperatuur van 53 graden staan, stand 'enkel warmhouden')
WP staat uren te werken om desinfectietemp. te halen, maar geeft uiteindelijk een foutmelding.
offtopic:
mocht je zonnepanelen hebben, dan is het gunstiger om die desinfectierun overdag uite voeren
mocht je zonnepanelen hebben, dan is het gunstiger om die desinfectierun overdag uite voeren
[ Voor 5% gewijzigd door warhamstr op 16-10-2022 08:04 ]
@warhamstr bij jou lijkt de donkerste blauwe draad (ik meen tenminste iets van kleurverschil te zien) aangesloten, bij mij de lichtste. Zal in de binnenunit kijken welke ze daar hebben gebruikt en ook de labels van die blauwe draden controleren.
De blauwe draad met het gele omhulsel moet aangesloten worden/zijn.hijlko.roosjen schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 13:32:
@warhamstr bij jou lijkt de donkerste blauwe draad (ik meen tenminste iets van kleurverschil te zien) aangesloten, bij mij de lichtste. Zal in de binnenunit kijken welke ze daar hebben gebruikt en ook de labels van die blauwe draden controleren.
De blauwe zonder geel omhulsel was aangesloten. Dat heb ik nu omgewisseld. Om 15 u gaat de desinfectierun starten. Ben benieuwd. (Zet hem bewust nu niet handmatig op krachtig verwarmen)warhamstr schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 14:26:
[...]
De blauwe draad met het gele omhulsel moet aangesloten worden/zijn.
@hijlko.roosjen enne opgelost? Of loopt hij nog?
APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen
Temperatuur bleef nog op 53 staan. Net nog een setting gewijzigd voor de 6V bij de configuratie instellingen aan de hand van referentietabellen van Daikin. Is om 16u opnieuw gestart.Fantastic_fox schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 15:53:
Ja, bekend probleem bij de Altherma, hier is al door veel gebruikers over geklaagd. Ik heb een workaround bedacht die voor ons nu voor het derde seizoen prima werkt: stel je stooklijn zó in, dat de WP de ingestelde temperatuur van 20,5 graden bijna niet haalt. De temperatuur stijgt wel, maar heel langzaam. Vóórdat we naar bed gaan, stel ik de gewenste temperatuur even een halve graad lager. Dan schakelt de WP meteen uit. Vervolgens zet ik hem weer op de gewenste vaste temperatuur. Afhankelijk van hoe koud het buiten is, start de WP in de loop van de nacht weer op als de onderste waarde van de hysterese wordt bereikt (20 graden). Als ik ‘s-morgens vroeg opsta is het comfortabel warm in de badkamer en de rest van het huis en dat blijft de rest van de dag zo. De vloer blijft immers warm en dat geldt ook voor de radiatoren. De temperatuur kruipt dan van 20 richting 21 graden in de avond. De watertemperatuur (Ta) blijft zo ook laag, waarbij de WP een hoog rendement haalt. Sinds de aanschaf in 2020 is mijn COP 4.0MajaMestreech schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 23:22:
Een dingetje wat opvalt bij de Altherma 3 is de temperatuurregeling via de kamer thermostaat. Bij een Setpoint van 21 graden, wordt geregeld tussen 21.5 en 20.5 graden. Dit gaat met een cyclus van 6-8 uur, afhankelijk van de buiten temperatuur. Bij het bereiken van 21.5 graden gaat de WP uit gedurende 6-8 uur. Voordat hij weer inschakelt voelt het enigszins onbehaaglijk aan.
Nagevraagd bij de installateur/Daikin: dit kan niet aangepast worden. Dit heeft Daikin bewust gedaan omdat anders de warmtepomp te vaak aan/uit schakelt. Onzin natuurlijk als je een lage temperatuur regeling hebt, dan zou zelfs bij een hysterese van 0,1 graden de warmtepomp echt niet teveel aan/uit schakelen.
Ik ben op zoek om ergens een wijzigingsverzoek in te kunnen dienen (bij de instellingen "Kamer" een waarde parameter "Hysterese" instelbaar tussen 0,1 en 1 graden) maar nog niet kunnen vinden.
Mijn omschakelpunt naar gas ligt op -5 graden. In de afgelopen winter heb ik dus 0 m3 gas gebruikt en bleek mijn hybride WP ‘all-electric’
[ Voor 4% gewijzigd door jdbiggelaa op 16-10-2022 16:38 ]
Temperatuur is nu wel opgelopen naar 60 graden. Was ingesteld op 40 minuten, die nu voorbij zijn. Lijkt nu dus goed te werken.Fantastic_fox schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 15:53:
Dit zijn nu mijn configuratie instellingen voor de EHVX04S18EA6V
In menu (installateursprofiel)
Back-upverwarming:
- Spanning: 230V, 1ph
- Configuratie: 2 kW/6 kW
- Capaciteit stap 1: 2,0 kW
- Extra capaciteit stap 2: 4,0 kW
- Evenwicht: Ja
- Evenwichtstemperatuur: 0 graden Celsius
- Werking: Toegestaan
Dat is bijzonder. Tijdens run SWW verbruikt misschien?hijlko.roosjen schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 18:00:
Hm, helaas toch weer de AH-00 foutmelding terwijl de temperatuur naar 60 en zelfs even naar 61 graden was opgelopen.
Stomme vraag over de temperatuur correctie, maar welke kant moet je hem op corrigeren?
Heb het idee dat de Daikin meter de temperatuur te laag aangeeft. Moet hem rond de 22,5c zetten om werkelijk 21c te krijgen in de winter.
Maar moet ik hem met 1,5c naar beneden corrigeren (om werkelijk 21c te krijgen als ik het instel)?

Helemaal niets gebruikt. Tijd nu voor de volgende keer op 45 minuten gezet.warhamstr schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 19:21:
[...]
Dat is bijzonder. Tijdens run SWW verbruikt misschien?
Heb ik wel gedaan…Tortelli schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 21:02:
[...]
Stomme vraag over de temperatuur correctie, maar welke kant moet je hem op corrigeren?
Heb het idee dat de Daikin meter de temperatuur te laag aangeeft. Moet hem rond de 22,5c zetten om werkelijk 21c te krijgen in de winter.
Maar moet ik hem met 1,5c naar beneden corrigeren (om werkelijk 21c te krijgen als ik het instel)?
9280WP | Daikin Altherma 3 LT 8kW | VW e-Golf 2019 | Tesla Model 3 RWD 2025
Vandaag nogmaals de desinfectie run gestart (duur 45 minuten) en na 1,5 uur nog geen storingsmelding te zien. Water was weer tot 60 graden verwarmd.hijlko.roosjen schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 17:02:
[...]
Temperatuur is nu wel opgelopen naar 60 graden. Was ingesteld op 40 minuten, die nu voorbij zijn. Lijkt nu dus goed te werken.
Dit zijn nu mijn configuratie instellingen voor de EHVX04S18EA6V
In menu (installateursprofiel)
Back-upverwarming:
- Spanning: 230V, 1ph
- Configuratie: 2 kW/6 kW
- Capaciteit stap 1: 2,0 kW
- Extra capaciteit stap 2: 4,0 kW
- Evenwicht: Ja
- Evenwichtstemperatuur: 0 graden Celsius
- Werking: Toegestaan
hijlko.roosjen schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 15:49:
[...]
Vandaag nogmaals de desinfectie run gestart (duur 45 minuten) en na 1,5 uur nog geen storingsmelding te zien. Water was weer tot 60 graden verwarmd.

Dan had je -10 ook nog wel gehaald. Dan maar voor die paar dagen onzuinig stroom verbruiken.En anders voor die uitzonderlijke dagen een Cop1 kacheltje erbij.jdbiggelaa schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 16:07:
[...]
Mijn omschakelpunt naar gas ligt op -5 graden. In de afgelopen winter heb ik dus 0 m3 gas gebruikt en bleek mijn hybride WP ‘all-electric’
Zonde dat je niet all electric bent gegaan. Was je van je vastrecht af geweest voor gas en vrees dat gas altijd duur zal blijven, ook na de oorlog ellende. Het zal ontmoedigt worden middels belastingen vanuit de overheid denk ik.
Bedankt voor je terugkoppeling en bevestiging dat Modulatie dus niet werkt. Jouw methode van 0,5 graden lager zetten (met het schema via de app kun je alleen per hele graad instellen) is een methode maar helaas wel handmatig. Voor zo'n duur apparaat zou je toch verwachten dat deze op een zuinige manier de temperatuur constant moet zien te houden. Zeker omdat de buitentemperatuur gemeten wordt.jdbiggelaa schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 16:07:
[...]
Ja, bekend probleem bij de Altherma, hier is al door veel gebruikers over geklaagd. Ik heb een workaround bedacht die voor ons nu voor het derde seizoen prima werkt: stel je stooklijn zó in, dat de WP de ingestelde temperatuur van 20,5 graden bijna niet haalt. De temperatuur stijgt wel, maar heel langzaam. Vóórdat we naar bed gaan, stel ik de gewenste temperatuur even een halve graad lager. Dan schakelt de WP meteen uit. Vervolgens zet ik hem weer op de gewenste vaste temperatuur. Afhankelijk van hoe koud het buiten is, start de WP in de loop van de nacht weer op als de onderste waarde van de hysterese wordt bereikt (20 graden). Als ik ‘s-morgens vroeg opsta is het comfortabel warm in de badkamer en de rest van het huis en dat blijft de rest van de dag zo. De vloer blijft immers warm en dat geldt ook voor de radiatoren. De temperatuur kruipt dan van 20 richting 21 graden in de avond. De watertemperatuur (Ta) blijft zo ook laag, waarbij de WP een hoog rendement haalt. Sinds de aanschaf in 2020 is mijn COP 4.0
@jdbiggelaa Hoe ziet de stooklijn er uit bij jouw WP?
Vooralsnog zie ik de vertrekwater regeling nog als meest zuinige en constante regeling al zul je ook hier de juiste stooklijn moeten zien te bepalen.
Ik heb mijn stooklijnvariabelen stap voor stap ingesteld. De huidige waarden gebruik ik nu voor het tweede seizoen.MajaMestreech schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 21:53:
[...]
@jdbiggelaa Hoe ziet de stooklijn er uit bij jouw WP?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AWwsqDOALU1OUkheg9QhlxLq.jpg?f=user_large)
Waarom zou ik de -10 ook nog hebben gehaald, denk je? Ik heb nog gas omdat we dat gebruiken voor de douche en een haard in de kamer, puur voor de gezelligheid. Mijn vrouw kan en wil niet zonder af en toe in vlammen te kijken. Helaas is niet alles in het leven rationeelMotorBeast schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 18:50:
[...]
Dan had je -10 ook nog wel gehaald. Dan maar voor die paar dagen onzuinig stroom verbruiken.En anders voor die uitzonderlijke dagen een Cop1 kacheltje erbij.
Zonde dat je niet all electric bent gegaan. Was je van je vastrecht af geweest voor gas en vrees dat gas altijd duur zal blijven, ook na de oorlog ellende. Het zal ontmoedigt worden middels belastingen vanuit de overheid denk ik.
Daarom heb ik al 20 jaar een houtkachel tegen €60,- per m3 hout (stook er 2 a 2,5 per winter).jdbiggelaa schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 16:43:
[...]
Waarom zou ik de -10 ook nog hebben gehaald, denk je? Ik heb nog gas omdat we dat gebruiken voor de douche en een haard in de kamer, puur voor de gezelligheid. Mijn vrouw kan en wil niet zonder af en toe in vlammen te kijken. Helaas is niet alles in het leven rationeel
Ik wil zsm van mijn SWW af (ik stook met L/L, wil naar L/W) voor die lullige 400 m3 gas. Reken maar eens uit wat dat per m3 is tegen de laatste tarieven en bijkomende kosten. (heb gelukkig nog een contract voor 2 jaar). Ik vind dat niet gezellig meer.
Probeer het maar eens met -10. Sowieso 24/7 stoken bij echte koude.
kan je ergens cop of scop te weten komen zonder arduino gepruts?
Ja, zit bij standaard in het info-menu. Je kunt daarin het totaal opgenomen vermogen in kWh aflezen en ook het totaal gegenereerde thermisch vermogen in kWh. Die deel je op elkaar en dat is je COP.blinded schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 14:21:
Thx!jdbiggelaa schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 19:25:
[...]
Ja, zit bij standaard in het info-menu. Je kunt daarin het totaal opgenomen vermogen in kWh aflezen en ook het totaal gegenereerde thermisch vermogen in kWh. Die deel je op elkaar en dat is je COP.
werkt de altherma 3 nu met https://github.com/rospogrigio/daikin_residential of https://github.com/speleolontra/daikin_residential_altherma
De tweede :-) De eerste is voor airco's.
Ik gebruik beide, maar dan moet je wel in de daikin_api file de refresh value verhogen anders wordt je op een gegeven moment geblokkeerd wegens teveel requests. Bevalt verder prima. Zag wel dat zoals hier gemeld sinds de recente firmware updates de verversing van sensorwaarden nog maar elk kwartier plaatsvind.
De hysterese op de kamertemperatuur is instelbaar via parameter 9-0C. Minimale waarde is 0,5 graden. Je kan 'm dus nog wel aanpassen naar een regeling tussen 20,75 - 21.25 graden. Dat heb ik hier ook draaien en gaat iig beter dan de modulatie, daar heb ik dezelfde ervaring mee als anderen hier, dan blijft ie maar doordraaien en overshooten om uren later over te gaan in een pendelfestijn.MajaMestreech schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 23:22:
Een dingetje wat opvalt bij de Altherma 3 is de temperatuurregeling via de kamer thermostaat. Bij een Setpoint van 21 graden, wordt geregeld tussen 21.5 en 20.5 graden. Dit gaat met een cyclus van 6-8 uur, afhankelijk van de buiten temperatuur. Bij het bereiken van 21.5 graden gaat de WP uit gedurende 6-8 uur. Voordat hij weer inschakelt voelt het enigszins onbehaaglijk aan.
Nagevraagd bij de installateur/Daikin: dit kan niet aangepast worden. Dit heeft Daikin bewust gedaan omdat anders de warmtepomp te vaak aan/uit schakelt. Onzin natuurlijk als je een lage temperatuur regeling hebt, dan zou zelfs bij een hysterese van 0,1 graden de warmtepomp echt niet teveel aan/uit schakelen.
Ik ben op zoek om ergens een wijzigingsverzoek in te kunnen dienen (bij de instellingen "Kamer" een waarde parameter "Hysterese" instelbaar tussen 0,1 en 1 graden) maar nog niet kunnen vinden.
[ Voor 67% gewijzigd door RonJ op 21-10-2022 11:45 ]
All-electric.
Ik wou het gisteren al eens testen dus ik dacht even snel home assistant op mijn nas te zetten in een docker container.RonJ schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 11:33:
[...]
De tweede :-) De eerste is voor airco's.
Ik gebruik beide, maar dan moet je wel in de daikin_api file de refresh value verhogen anders wordt je op een gegeven moment geblokkeerd wegens teveel requests. Bevalt verder prima. Zag wel dat zoals hier gemeld sinds de recente firmware updates de verversing van sensorwaarden nog maar elk kwartier plaatsvind.
[...]
De hysterese op de kamertemperatuur is instelbaar via parameter 9-0C. Minimale waarde is 0,5 graden. Je kan 'm dus nog wel aanpassen naar een regeling tussen 20,75 - 21.25 graden. Dat heb ik hier ook draaien en gaat iig beter dan de modulatie, daar heb ik dezelfde ervaring mee als anderen hier, dan blijft ie maar doordraaien en overshooten om uren later over te gaan in een pendelfestijn.
Blijkbaar heb je dan niet de "HACS" functie dus dat moet ik eens uitzoeken.
Edit: het werkt nu en ik kan mijn altherma bedienen enzo.
Kan je daar dan ook scop/cop laten berekenen per dag ofzo?
[ Voor 5% gewijzigd door blinded op 21-10-2022 12:27 ]
Nee, iig niet realtime want je kan het energieverbruik en de retourtemperatuur daar niet mee uitlezen. Je kan hooguit over een flink langere termijn via het display de productie + verbruik uitlezen en deze op elkaar delen.blinded schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 11:56:
[...]
Edit: het werkt nu en ik kan mijn altherma bedienen enzo.
Kan je daar dan ook scop/cop laten berekenen per dag ofzo?
Je hebt om dit wél uit te lezen een ESPaltherma of P1P2serial nodig + een externe kwh-meter. Maar dan heb je nog niet heel nauwkeurige waarden daar de interne sensoren niet geeikt zijn.
Als je echt goed de COP wil meten heb je een externe warmtemeter nodig, ik heb zelf bijv. een Kamstrup 303 + een homewizard wifi MID kwh-meter.
All-electric.
Zo belangrijk is het ook weer niet dat het super exact is maar die espaltherma mss wel eens proberen.. . Ik kwam over de voorbije 2 maand uit op 3.4 (op 45 graden ht dus) als het buiten eens goed koud is ga ik hem nog eens op 40 proberen zetten en kijken of het huis nog warm te krijgen is.RonJ schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 16:06:
[...]
Nee, iig niet realtime want je kan het energieverbruik en de retourtemperatuur daar niet mee uitlezen. Je kan hooguit over een flink langere termijn via het display de productie + verbruik uitlezen en deze op elkaar delen.
Je hebt om dit wél uit te lezen een ESPaltherma of P1P2serial nodig + een externe kwh-meter. Maar dan heb je nog niet heel nauwkeurige waarden daar de interne sensoren niet geeikt zijn.
Als je echt goed de COP wil meten heb je een externe warmtemeter nodig, ik heb zelf bijv. een Kamstrup 303 + een homewizard wifi MID kwh-meter.
Ik heb als reactie van Daikin.M-spec schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 22:37:
[...]
[...]
HC (warmte opbrengst) in kW is het afgifte vermogen met de (best) haalbare COP bij de vermelde buitentemperatuur. Het opgenomen compressor vermogen zou daarbij HC/COP moeten zijn. Van de waarde van 30 naar 35°C is de ∆T tussen aanvoer en retour bij een bepaalde flow over de warmtewisselaar. Ik zie alleen geen waarde van flow staan om tot de som van de vermelde HC te komen.
PDF: https://www.kupklimatyzat..._Data%20books_English.pdf
"Het is zo dat de grafiek (pag.55) een maximaal vermogen laat zien en dat de tabel (pag.57) het nominale vermogen laat zien. Daarnaast is het vermogen van 5.25kW gebaseerd op een uitgangstemperatuur van 45°C, wat in de nom. tabel op 4.2kW uitkomt (de 3.5kw was voor een uitgangstemperatuur van 35°C)."
Nominaal betekend toch een continue vermogen met meest haalbare rendement?
Vorige week is bij onze buren de Daikin Warmtepomp ingeregeld door een monteur van Daikin zelf. Aangezien het bij ons ook niet lekker warm werd hebben we zijn instellingen overgenomen.
Ik heb hier een overzicht staan van instellingen zoals Daikin ze er in heeft gezet.
Ook heb ik een google sheet documentje gemaakt waarin jullie, als jullie dit willen, ook jullie instellingen in kunnen zetten. Ik wil in de toekomst de beschrijving bij elke instelling vermelden/neerzetten.
Ben wel benieuwd naar de kenners hier of die dingen anders zouden inregelen zonder in te leveren op direct comfort.
Wellicht overbodig maar hier een filmpje hoe je de instellingen kan zien en aanpassen:
Ik heb hier een overzicht staan van instellingen zoals Daikin ze er in heeft gezet.
Ook heb ik een google sheet documentje gemaakt waarin jullie, als jullie dit willen, ook jullie instellingen in kunnen zetten. Ik wil in de toekomst de beschrijving bij elke instelling vermelden/neerzetten.
Ben wel benieuwd naar de kenners hier of die dingen anders zouden inregelen zonder in te leveren op direct comfort.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Wellicht overbodig maar hier een filmpje hoe je de instellingen kan zien en aanpassen:
[ Voor 10% gewijzigd door Toppe op 21-10-2022 17:17 ]
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Ik vind 45 nog best hoog nog. Met radiatoren heb ik nu maar 31 (bij 12 L/min en dT=4) nodig (1975 huis, nageisoleerd), en deze weken zelfs WP maar een paar uurtjes aan, juist overdag. COP is deze week 5.8 (zonder SWW, want hybrid, maar verwarming is nu natuurlijk nog E-only).blinded schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 16:25:
Zo belangrijk is het ook weer niet dat het super exact is maar die espaltherma mss wel eens proberen.. . Ik kwam over de voorbije 2 maand uit op 3.4 (op 45 graden ht dus) als het buiten eens goed koud is ga ik hem nog eens op 40 proberen zetten en kijken of het huis nog warm te krijgen is.
Gaat die 45 ook 24u/dag volledig door de radiatoren, of wordt er ergens uitgeschakeld, gependeld, geknepen of gemengd?
Tja, dit is tweakers.. maar gaat het je om de HW of SW kant?blinded schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 14:21:
HW:
-ESPAltherma HW is eigenlijk geen Arduino, want een ESP32, en is niet meer dan een ESP32 met een paar draden en liefst twee weerstanden voor de level-shifter, aan te sluiten op de binnen-unit mainboard.
-P1P2Serial is kant-en-klaar te krijgen en heeft alleen P1 en P2 nodig (parallel aan de Madoka).
SW:
Als je zelf code wilt aanpassen aan je eigen systeem, heb je platformio (ESPAltherma) of Arduino IDE (P1P2Serial) nodig, maar er zullen wel meer firmware images komen tzt.
Verbruik tbv COP:
-Liefst externe E-meter, maar kan zonder:
-bij ESPAltherma kun je stroom maal spanning integreren over de tijd (in HA)
-bij P1P2Serial krijg je het interne verbruik en opbrengst in kWh te zien (resolutie helaas alleen in hele kWh), dus COP berekening kan (*) per dag redelijk nauwkeurig, per uur wordt het iets minder nauwkeurig en is er wat extrapolatie nodig. (*): real-time COP berekening incl extrapolatie staat nog op de todo-lijst.
Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos
Ik denk dat hij standaard naar 45 stookt tot het warm genoeg is. Dat wil dus zeggen waneer ik thuis ben op 21.5 of 22 en wanneer ik niet thuis ben op 17 ofzo.arnoldniessen schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 18:04:
[...]
Ik vind 45 nog best hoog nog. Met radiatoren heb ik nu maar 31 (bij 12 L/min en dT=4) nodig (1975 huis, nageisoleerd), en deze weken zelfs WP maar een paar uurtjes aan, juist overdag. COP is deze week 5.8 (zonder SWW, want hybrid, maar verwarming is nu natuurlijk nog E-only).
Gaat die 45 ook 24u/dag volledig door de radiatoren, of wordt er ergens uitgeschakeld, gependeld, geknepen of gemengd?
[...]
Tja, dit is tweakers.. maar gaat het je om de HW of SW kant?
HW:
-ESPAltherma HW is eigenlijk geen Arduino, want een ESP32, en is niet meer dan een ESP32 met een paar draden en liefst twee weerstanden voor de level-shifter, aan te sluiten op de binnen-unit mainboard.
-P1P2Serial is kant-en-klaar te krijgen en heeft alleen P1 en P2 nodig (parallel aan de Madoka).
SW:
Als je zelf code wilt aanpassen aan je eigen systeem, heb je platformio (ESPAltherma) of Arduino IDE (P1P2Serial) nodig, maar er zullen wel meer firmware images komen tzt.
Verbruik tbv COP:
-Liefst externe E-meter, maar kan zonder:
-bij ESPAltherma kun je stroom maal spanning integreren over de tijd (in HA)
-bij P1P2Serial krijg je het interne verbruik en opbrengst in kWh te zien (resolutie helaas alleen in hele kWh), dus COP berekening kan (*) per dag redelijk nauwkeurig, per uur wordt het iets minder nauwkeurig en is er wat extrapolatie nodig. (*): real-time COP berekening incl extrapolatie staat nog op de todo-lijst.
Het is ook mogelijk om een weersafhangkelijke stooklijn in te stellen.
Ik zal hem morgen alvast eens op 40 zetten

Kan je die ESPAltherma ook ergens kopen?
nee, is gratisToppe schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 18:20:
https://raomin.github.io/ESPAltherma/
(maar je mag Roamin best een donatie doen)
ik heb hem hier op draaien:
https://www.tinytronics.n...s-esp32-development-board
flashen stelt echt niets voor, ik heb het via platfrom IO plugin van Visual studio code gedaan.
Je esp met USB aan de computer, even 10 minuutjes de config aanpassen en uploaden die hap.
[ Voor 3% gewijzigd door insomniac op 21-10-2022 18:43 ]
::. PVOutput: Zuid 4875Wp :: Noord 5406Wp :: Totaal 10281Wp .::
Check. Had ik gezien maar betaal graag altijd wat extra’s als ik zelf niets hoef te doen behalve 4 kabeltjes in pluggen, vandaar.insomniac schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 18:40:
[...]
nee, is gratis
https://raomin.github.io/ESPAltherma/
(maar je mag Roamin best een donatie doen)
ik heb hem hier op draaien:
flashen stelt echt niets voor, ik heb het via platfrom IO plugin van Visual studio code gedaan.
Je esp met USB aan de computer, even 10 minuutjes de config aanpassen en uploaden die hap.
Dacht misschien zit er hier wel een tweaker die dit doet.
Waar heb je die kabel vandaan? Ga ‘m wel bestellen. Helaas niet meer morgen in huisAUijtdehaag schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 18:53:
@Toppe
Onlangs een geinstalleerd bij een vriend.
Heb zelfs de speciale 5-polige stekker besteld voor op de print (heb er nog 1 liggen)
Wordt hij trouwens gevoed vanuit de Daikin, of moet ik weer extra usb lader aansluiten?

[ Voor 9% gewijzigd door Toppe op 21-10-2022 18:55 ]
@Toppe Uit de united states of america volgens mij. (link moet ik ff opzoeken)
Maar heb er nog een liggen hoor. Paar dupont kabeltjes eraan solderen aan de andere kant en draaien.
Wordt gevoed vanuit de daikin met 5 V geloof ik (ondanks dat hij 3.3 volt is gaat dat goed
Via usb kan ook, maar dan moet je de GND verbonden laten
Welk model daikin is het?
Maar heb er nog een liggen hoor. Paar dupont kabeltjes eraan solderen aan de andere kant en draaien.
Wordt gevoed vanuit de daikin met 5 V geloof ik (ondanks dat hij 3.3 volt is gaat dat goed
Via usb kan ook, maar dan moet je de GND verbonden laten
Welk model daikin is het?
[ Voor 41% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-10-2022 18:59 ]
is wel handig als je dat kan zonder solderen
?
Misschien later wel - ik overweeg een X10A-uitbreiding te maken op de P1P2-ESP-interface (die P1P2Serial draait), er zit toch al een ESP in, dan heb je het beste van beiden.Toppe schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 18:20:
Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos
waar je wel rekening mee moet houden is het Wifi bereik van de esp.
Als je de Daikin weer dicht schroeft en de esp zit er in, dan heb je door de metalen behuizing een keurige demping van je signaal.
het beste is de kabel wat verlengen en de ESP buiten de daikin plaatsen, of een wifi punt direct naast je daikin plaatsen.
Als je de Daikin weer dicht schroeft en de esp zit er in, dan heb je door de metalen behuizing een keurige demping van je signaal.
het beste is de kabel wat verlengen en de ESP buiten de daikin plaatsen, of een wifi punt direct naast je daikin plaatsen.
Heb gelukkig HSB woning en 3 accesspoints met voldoende bereik. Heb nu ook een standaard WiFi module in dat ding zitten maar die is nogal beperkt qua informatie, heb bijvoorbeeld wel aanvoer temperatuur maar geen retour en kan de temperatuur van de tank weer niet instellen.insomniac schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 19:05:
Buiten de Daikin is heeft sowieso mijn voorkeur maar moet eens kijken waar die print zit, zal wel bovenop zitten

Ik zou de ESP altijd buiten de unit plaatsen, dan kan deze ook gereset of via USB opnieuw geflashed worden als dat nodig is. En ESPs met slechte WiFi is een slechte combinatie.insomniac schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 19:05:
@arnoldniessen Klopt helemaal, maar ik heb hem in de unit zitten, met een WiFi punt er naast, zat er al. De nieuwste ESPAlterma ondersteund nu ook OTA.
[ Voor 4% gewijzigd door insomniac op 21-10-2022 19:21 ]
Maak je geen gebruik van een buitenthermostaat? Die regelt automatisch je aanvoertemperatuur afhankelijk van je buitentemperatuur. Met je stooklijn kun je dan optimaal regelen dat je water niet onnodig warm stookt. Hoe lager je de temperatuur daarvan kunt houden, hoe beter je COP.blinded schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 16:25:
[...]
Zo belangrijk is het ook weer niet dat het super exact is maar die espaltherma mss wel eens proberen.. . Ik kwam over de voorbije 2 maand uit op 3.4 (op 45 graden ht dus) als het buiten eens goed koud is ga ik hem nog eens op 40 proberen zetten en kijken of het huis nog warm te krijgen is.
Bedankt @RonJ voor deze tip van parameter 9-0C. Helaas bij onze WP is de minimale waarde 1.0 gr, wel per halve graad te verhogen maar helaas dus niet 0,5 graden in te stellen. Jammer, want dit zou de regeling al flink stabiliseren.RonJ schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 11:33:
[...]
[...]
De hysterese op de kamertemperatuur is instelbaar via parameter 9-0C. Minimale waarde is 0,5 graden. Je kan 'm dus nog wel aanpassen naar een regeling tussen 20,75 - 21.25 graden. Dat heb ik hier ook draaien en gaat iig beter dan de modulatie, daar heb ik dezelfde ervaring mee als anderen hier, dan blijft ie maar doordraaien en overshooten om uren later over te gaan in een pendelfestijn.
Ik zou, nog optimaler, als het kan (traag huis), juist een zo constante temperatuur stoken op basis van de gemiddelde dagtemperatuur: juist ook stoken als het in de middag wat warmer is. Ik denk dat dat zuiniger is, minder defrosts geeft, en minder pendelen.jdbiggelaa schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 21:13:
Maak je geen gebruik van een buitenthermostaat? Die regelt automatisch je aanvoertemperatuur afhankelijk van je buitentemperatuur. Met je stooklijn kun je dan optimaal regelen dat je water niet onnodig warm stookt. Hoe lager je de temperatuur daarvan kunt houden, hoe beter je COP.
Heb sinds een paar dagen een 3 R draaien met vloerverwarming. Lijkt allemaal prima te draaien met minder dan 30 via de Onecta app.
Maar daar kun je zo'n beetje alleen de ingestelde en actuele thermostaat temperatuur mee zien en heel goed het verbruik.
Is lees dit topic al een stukje terug, maar vind nog niet echt hoe je er eenvoudig meer data uit kunt halen zonder telkens naar zolder te hoeven. Zo te zien heeft ie geen gateway met bijvoorbeeld aanvoertemp. en retourtemp en actueel verbruik.
Hebben jullie hiervoor eenvoudige tips of moet er direct een Arduino enzo bijgehaald?
Tweede vraag: de Daikin kamerthermostaat hangt naast de binnenunit van m'n Netatmo weerstation. Hiervoor had ik een Nest en de gemeten temperaturen liepen prima synchroon.
De Daikin echter loopt vrij snel na inschakelen al op, terwijl de Netatmo zeker een uur op dezelfde tiende blijft staan. Het verschil is dan 1,1 graad. Na een half dag stoken lijkt het verschil kleiner te worden en tijdens het afkoelen is dat verschil uiteindelijk nog maar 0,4 graden. Vreemd gedrag van die Daikin thermostaat. Is dat herkenbaar?
Verder schiet ie nogal door.in témperatuur, bijna een graad hoger dan ingesteld. Is dat ding zelflerend, net als de Nest?
Nest kan er helaas niet op, want kan niet koelen.
Maar daar kun je zo'n beetje alleen de ingestelde en actuele thermostaat temperatuur mee zien en heel goed het verbruik.
Is lees dit topic al een stukje terug, maar vind nog niet echt hoe je er eenvoudig meer data uit kunt halen zonder telkens naar zolder te hoeven. Zo te zien heeft ie geen gateway met bijvoorbeeld aanvoertemp. en retourtemp en actueel verbruik.
Hebben jullie hiervoor eenvoudige tips of moet er direct een Arduino enzo bijgehaald?
Tweede vraag: de Daikin kamerthermostaat hangt naast de binnenunit van m'n Netatmo weerstation. Hiervoor had ik een Nest en de gemeten temperaturen liepen prima synchroon.
De Daikin echter loopt vrij snel na inschakelen al op, terwijl de Netatmo zeker een uur op dezelfde tiende blijft staan. Het verschil is dan 1,1 graad. Na een half dag stoken lijkt het verschil kleiner te worden en tijdens het afkoelen is dat verschil uiteindelijk nog maar 0,4 graden. Vreemd gedrag van die Daikin thermostaat. Is dat herkenbaar?
Verder schiet ie nogal door.in témperatuur, bijna een graad hoger dan ingesteld. Is dat ding zelflerend, net als de Nest?
Nest kan er helaas niet op, want kan niet koelen.
[ Voor 44% gewijzigd door ursusMaritimus op 22-10-2022 08:34 ]
21x REC TwinPeak 4 Black 360Wp | Enphase IQ7+ | Daikin Altherma 3 RW 4 kW
Heeft iemand een idee waarom mijn backup heater gisteren is aangesprongen?
/f/image/1DWYarbzitClRl7ph84hMUN4.png?f=fotoalbum_large)
Let niet op de drie sww runs. Ik heb een warmtelek.
Volgens dit diagram zou het toch zonder backup heater moeten kunnen:
/f/image/pnCJI2zTqVO9GNkdQV65Zx7X.png?f=fotoalbum_large)
Bron: https://my.daikin.eu/cont..._operange_3D130723_EN.pdf
Het gaat om een Ebla09
/f/image/1DWYarbzitClRl7ph84hMUN4.png?f=fotoalbum_large)
Let niet op de drie sww runs. Ik heb een warmtelek.
Volgens dit diagram zou het toch zonder backup heater moeten kunnen:
/f/image/pnCJI2zTqVO9GNkdQV65Zx7X.png?f=fotoalbum_large)
Bron: https://my.daikin.eu/cont..._operange_3D130723_EN.pdf
Het gaat om een Ebla09
Laatste zin: ja. Maar dan weet je nog steeds niet off dit het opgegeven of het afgegeven vermogen is. Maar ik vermoed nog steeds het opgenomen vermogen, omdat dat min of meer overeen komt met de benaming van 4, 6 en 8 kW. En gezien dat ook het maximaal vermogen wordt weergegeven. Voor geproduceerde warmte ligt dit veel hoger dan deze getallen.rover87 schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 16:45:
[...]
Ik heb als reactie van Daikin.
"Het is zo dat de grafiek (pag.55) een maximaal vermogen laat zien en dat de tabel (pag.57) het nominale vermogen laat zien. Daarnaast is het vermogen van 5.25kW gebaseerd op een uitgangstemperatuur van 45°C, wat in de nom. tabel op 4.2kW uitkomt (de 3.5kw was voor een uitgangstemperatuur van 35°C)."
Ah ik bedoel voor mezelf. Mijn soldeerskills zijn eerder grof te noemen en ik wil niet mijn warmtepomp naar de tuut helpen dus als iemand ergens een kabel weet die past of iets anders met pinnetjes geef maar een linkjeAUijtdehaag schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 19:05:
[...]
Ik heb onlangs 96 printjes gesoldeerd, dus dat is geen probleem
Goed initiatief, zal 'm binnenkort ook even invullen. Is het nog een idee dit weer te vertalen naar de velden in deze excel sheet van daikin? Dat maakt het wat leesbaarder c.q. praktischer om zaken te vergelijken.Toppe schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 17:14:
Vorige week is bij onze buren de Daikin Warmtepomp ingeregeld door een monteur van Daikin zelf. Aangezien het bij ons ook niet lekker warm werd hebben we zijn instellingen overgenomen.
***members only***
[YouTube: 20 October 2022]
All-electric.
Ah, deze zocht ik! Wou ik al gaan maken. Maar het is erg lastig om in dit overzicht die gegevens te zetten. Wel zal ik m opnemen als kopietje in de sheet!RonJ schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 11:38:
[...]
Goed initiatief, zal 'm binnenkort ook even invullen. Is het nog een idee dit weer te vertalen naar de velden in deze excel sheet van daikin? Dat maakt het wat leesbaarder c.q. praktischer om zaken te vergelijken.
kabel met dan aan @AUijtdehaag en m5stickc-plus-esp32-pico-mini-iot-development-kit on the way bij deze!
Met behulp van de Field code moet eea wel te regelen zijn. Maar ik zie in de Daikin sheet ook ongelabelde regels. Da's dan weer jammer.Toppe schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 12:10:
[...]
Ah, deze zocht ik! Wou ik al gaan maken. Maar het is erg lastig om in dit overzicht die gegevens te zetten. Wel zal ik m opnemen als kopietje in de sheet!
Maar een andere unit besteld.
[ Voor 99% gewijzigd door Toppe op 22-10-2022 14:00 ]
Had ik de sheet al de Daikin pagina gekopieerd maar als je het per setting hebtDronium schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 14:13:
@Toppe
Ik heb in Excel de omzetting van de waardes uit de matrix naar het instellingen overzicht voor elkaar
Ik zal strak eens kijken of dat ook in Google sheets werkt.
Eerst A t/m F eens documenteren.
Ik heb ‘t voorbeeld schema en ‘t schema van de instellingen vergrendeld dus die kan niemand aanpassen.
Heb het Tabblad "Onze Instellingen" toegevoegd. De waardes in de kolomen Toppe, SquareOne en Dronium worden uit de Tabbladen met de overeenkomende naam gehaald.Toppe schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 14:17:
[...]
Had ik de sheet al de Daikin pagina gekopieerd maar als je het per setting hebt
Ik heb ‘t voorbeeld schema en ‘t schema van de instellingen vergrendeld dus die kan niemand aanpassen.
Het zou zonder kolomen I en J kunnen maar dat is me nu even te veel werk
[ Voor 0% gewijzigd door Dronium op 22-10-2022 15:27 . Reden: Typo's ]
Voegt hij straks ook andere mensen automatisch toe?Dronium schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 15:22:
[...]
Heb het Tabblad "Onze Instellingen" toegevoegd. De waardes in de kollomen Toppe, SquareOne en Dronium worden uit de Tabbladen met de overeenkomende naam gehaald.
Het zou zonder Kolomen I en J kunnen maar dat is me nu even te veel werk![]()
Die functionaliteit laat ik graag aan een ander overToppe schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 15:27:
[...]
Voegt hij straks ook andere mensen automatisch toe?

Je bent de eerste die P1P2Serial op een Ebla09 draait, dus mijn eerste vraag zou zijn of het wel echt het verbruik van de backup_heater is. De teller die je laat zien is de 1e counter van het B800 pakket. Dat is bij een ander model de backup_heating, vandaar dat ik deze Consumed_Backup_Heating genoemd heb. Kloppen deze getallen met je kamerthermostaat tellers?Timple schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 08:40:
Heeft iemand een idee waarom mijn backup heater gisteren is aangesprongen?
[..] Volgens dit diagram zou het toch zonder backup heater moeten kunnen: [..]
Het gaat om een Ebla09
In het plaatje is de dT niet zo goed af te lezen voor de SWW run op 10am. Is dT ca 8C? Zoja, dan is dat 12kW bij 22L/min, dat lijkt wat veel voor een 9kW unit; toch een backup heater actief daar? De verbruiksteller lijkt trouwens maar 1x per 2 uur geupdate te worden, dat is nog slechter dan bij mij (1x per uur). De productietellers worden bij mij juist wel meteen geupdate.
Ik heb geen reden om aan die informatie te twijfelen. Gisteravond heb ik de backup heater op 'beperkt' ingesteld en vanochtend is die dus ook niet aangesprongen. (Dt sww kom ik op terug).
De compressor echter ook niet...
Als experiment heb ik het water setpoint op 27°C gezet ipv 22°C. En toen werkte alles naar behoren. Vanaf de 25°C om precies te zijn:
/f/image/E64cjp8KWjrlK4aLMkWDxE0W.png?f=fotoalbum_large)
Echter de Wp lijkt te regelen op retour temperatuur. De aanvoer temperatuur bij een setpoint van 25°C wordt dus 29°C (dt=4°C).
Iemand een idee waarom de Wp niets wil doen bij een setpoint van 24°C?
Of hoe ik de Wp kan instellen om op aanvoer temperatuur te regelen?
De compressor echter ook niet...
Als experiment heb ik het water setpoint op 27°C gezet ipv 22°C. En toen werkte alles naar behoren. Vanaf de 25°C om precies te zijn:
/f/image/E64cjp8KWjrlK4aLMkWDxE0W.png?f=fotoalbum_large)
Echter de Wp lijkt te regelen op retour temperatuur. De aanvoer temperatuur bij een setpoint van 25°C wordt dus 29°C (dt=4°C).
Iemand een idee waarom de Wp niets wil doen bij een setpoint van 24°C?
Of hoe ik de Wp kan instellen om op aanvoer temperatuur te regelen?
Hierbij een link naar een pdf van Daikin voor de field settings voor een hele reeks types van Daikin. Lijkt veel op de eerder genoemde spreadsheet maar daar maak ik op mijn mobiel niet zo gauw uit op of die voor meerdere types de waarden aangeeft.
https://www.daikin.eu/con...tings%2520table_Dutch.pdf
Pagina bestaat niet?hijlko.roosjen schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 10:59:
Hierbij een link naar een pdf van Daikin voor de field settings voor een hele reeks types van Daikin. Lijkt veel op de eerder genoemde spreadsheet maar daar maak ik op mijn mobiel niet zo gauw uit op of die voor meerdere types de waarden aangeeft.
https://www.google.com/ur...tings%2520table_Dutch.pdf
De eerdere link lijkt het niet te doen. Hopelijk deze wel
Zal hem eerdaags proberen te vertalen aan de hand van je sheet.hijlko.roosjen schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 11:01:
https://www.google.com/ur...tings%2520table_Dutch.pdf
Nu hopen dat meer mensen die sheet gaan invullen
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
[ Voor 14% gewijzigd door Toppe op 23-10-2022 11:06 ]
Nominaal vermogen voor de warmte opbrengst inderdaad. Met in de tabel de haalbare COP bij de betreffende buiten- en uitgangstemperatuur.rover87 schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 16:45:
[...]
Ik heb als reactie van Daikin.
Dit betreft natuurlijk altijd het afgiftevermogen. Men spreekt bij de 'kW' aanduiding van een warmtepomp niet over het maximaal elektrisch verbruik. Dat is weer afhankelijk van de efficiëntie (COP) bij een opgegeven uitgangs- en buitentemperatuur. Zoals eerder gezegd; Afgifte vermogen delen door de COP waarde uit de tabel is bij die waarde ongeveer het elektrisch verbruik. (Er vanuit gaande dat de ventilator, binnenunit/pomp e.d. meegenomen wordt en niet alleen de inverter).pegagus schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 09:33:
[...]
Laatste zin: ja. Maar dan weet je nog steeds niet off dit het opgegeven of het afgegeven vermogen is. Maar ik vermoed nog steeds het opgenomen vermogen, omdat dat min of meer overeen komt met de benaming van 4, 6 en 8 kW. En gezien dat ook het maximaal vermogen wordt weergegeven. Voor geproduceerde warmte ligt dit veel hoger dan deze getallen.
R7 5800X3D | RTX 3090 | C6H X370 | Evolv customloop | PV: 8500Wp ; 24x LG Neon2 ; SMA STP 8.0 | Daikin EHVX 6kW | custom smart grid + EVSE
Ik zal hem proberen eer daags eens in te vullen, heb stiekem al wel wat instellingen over genomen.Toppe schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 11:03:
[...]
Zal hem eerdaags proberen te vertalen aan de hand van je sheet.
Nu hopen dat meer mensen die sheet gaan invullen
***members only***
Hij is bij mij maar minimaal in bedrijf genomen door de installateur. De kennis van de meeste installateurs is op dit gebied best wel teleurstellend te noemen, of hebben jullie andere ervaringen ?
Nee, ik deel die mening volledig. Eerste wat ik heb gedaan nadat we de sleutel van onze nieuwbouw woning kregen was de tank temperatuur terug gezet naar 50 graden.derubenstavast schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 13:13:
[...]
Ik zal hem proberen eer daags eens in te vullen, heb stiekem al wel wat instellingen over genomen.
Hij is bij mij maar minimaal in bedrijf genomen door de installateur. De kennis van de meeste installateurs is op dit gebied best wel teleurstellend te noemen, of hebben jullie andere ervaringen ?
Vervolgens in HA toegevoegd waarna ik er achterkwam dat er nooit een desinfectie werd gedaan, programma was door de installateur uitgeschakeld.
Heb ze nog een keer terug gehad omdat hij niet wou verwarmen en eerste wat ze toen deden was tank temperatuur weer verhogen en de desinfectie uit zetten: Desinfectie was zinloos als je de tank gewoon op 60 graden laat. Het verlagen van de tank temperatuur was vooral "onnodig".

Dat klopt dan toch ook want hij betaalt jouw stroomrekening niet.Toppe schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 17:45:
[...]
Nee, ik deel die mening volledig. Eerste wat ik heb gedaan nadat we de sleutel van onze nieuwbouw woning kregen was de tank temperatuur terug gezet naar 50 graden.
Vervolgens in HA toegevoegd waarna ik er achterkwam dat er nooit een desinfectie werd gedaan, programma was door de installateur uitgeschakeld.
Heb ze nog een keer terug gehad omdat hij niet wou verwarmen en eerste wat ze toen deden was tank temperatuur weer verhogen en de desinfectie uit zetten: Desinfectie was zinloos als je de tank gewoon op 60 graden laat. Het verlagen van de tank temperatuur was vooral "onnodig".
Ik zit nog steeds in de aankoop fase en je wil niet weten hoeveel onzin ik heb gehoord na ik denk 8 installateurs. Heb nu eindelijk een goede gevonden die op alle vragen antwoord had en zelfs de prijs is eindelijk normaal (alleen geen Daikin wp).
Nou ja, ze begrijpen dondersgoed hoe het moet maar hun werkgever wil er niet aan geloven. Zo is het inregelen van de vloerverwarming niet nodig, hoeven we niet te verwachten dat je boven de 23 graden kan stoken en is je warmwater tank na 1 douche beurt leeg als hij op 50 graden staat.MotorBeast schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 19:30:
[...]
Dat klopt dan toch ook want hij betaalt jouw stroomrekening niet.![]()
Ik zit nog steeds in de aankoop fase en je wil niet weten hoeveel onzin ik heb gehoord na ik denk 8 installateurs. Heb nu eindelijk een goede gevonden die op alle vragen antwoord had en zelfs de prijs is eindelijk normaal (alleen geen Daikin wp).
kan je voor de fout op de madoka thermostaat nergens een correctie uitvoeren?
Jawel via het installateurs profiel bij "Kamer" --> Afwijking Kamerthermostaat (Room Sensor offset)blinded schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 09:36:
kan je voor de fout op de madoka thermostaat nergens een correctie uitvoeren?
Contact gehad met Daikin over het hoge energieverbruik van ons 300L aparte SWW tank. Aangegeven dat we de tank temperatuur op 40 graden hebben staan, alleen gebruiken voor 3 personen douchen en 1 keer per week de legionellarun hebben draaien.
Antwoord van Daikin:
"Een vloerunit (met inwendige tank) wordt in de fabriek gemonteerd, daarbij kunnen we ervan uitgaan dat de drieweg klep goed is gemonteerd. Bij een wandunit (die u heeft ) kan er makkelijk een fout gemaakt worden in de plaatsing van de driewegklep. Deze kan dan de warmte die voor de tank wordt aangemaakt, door laten lekken naar de vloerverwarming, waardoor de tank veel vaker moet worden opgewarmd dan eigenlijk nodig zou moeten zijn. Dat zou uiteraard een oorzaak kunnen zijn."
Ik heb gecontroleerd of de klep lekt naar de CV leidingen en volgens mij is dat niet het geval. Je voelt wel enige warmte maar dat is de warmtegeleiding van de metalen buizen.
Echter ben ik wel van mening dat de klep vreemd is aangesloten (op zijn zijkant). Zie foto. Aan de bovenkant zit de aanvoer warmtepomp, links CV en onder de SWW. Hierdoor zit de aanvoer op de zijkant van de klep. Het werkt wel, maar is dit nu helemaal goed en lekt de klep hierdoor misschien toch?
Antwoord van Daikin:
"Een vloerunit (met inwendige tank) wordt in de fabriek gemonteerd, daarbij kunnen we ervan uitgaan dat de drieweg klep goed is gemonteerd. Bij een wandunit (die u heeft ) kan er makkelijk een fout gemaakt worden in de plaatsing van de driewegklep. Deze kan dan de warmte die voor de tank wordt aangemaakt, door laten lekken naar de vloerverwarming, waardoor de tank veel vaker moet worden opgewarmd dan eigenlijk nodig zou moeten zijn. Dat zou uiteraard een oorzaak kunnen zijn."
Ik heb gecontroleerd of de klep lekt naar de CV leidingen en volgens mij is dat niet het geval. Je voelt wel enige warmte maar dat is de warmtegeleiding van de metalen buizen.
Echter ben ik wel van mening dat de klep vreemd is aangesloten (op zijn zijkant). Zie foto. Aan de bovenkant zit de aanvoer warmtepomp, links CV en onder de SWW. Hierdoor zit de aanvoer op de zijkant van de klep. Het werkt wel, maar is dit nu helemaal goed en lekt de klep hierdoor misschien toch?
:strip_exif()/f/image/S6cWsjts4mTKZx9Ctq195YeG.jpg?f=fotoalbum_large)
Let op:
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing
Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing
Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma