Acties:
  • 0 Henk 'm!

• derubenstavast
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23-06 15:11
MajaMestreech schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 10:08:
Contact gehad met Daikin over het hoge energieverbruik van ons 300L aparte SWW tank. Aangegeven dat we de tank temperatuur op 40 graden hebben staan, alleen gebruiken voor 3 personen douchen en 1 keer per week de legionellarun hebben draaien.
Antwoord van Daikin:
"Een vloerunit (met inwendige tank) wordt in de fabriek gemonteerd, daarbij kunnen we ervan uitgaan dat de drieweg klep goed is gemonteerd. Bij een wandunit (die u heeft ) kan er makkelijk een fout gemaakt worden in de plaatsing van de driewegklep. Deze kan dan de warmte die voor de tank wordt aangemaakt, door laten lekken naar de vloerverwarming, waardoor de tank veel vaker moet worden opgewarmd dan eigenlijk nodig zou moeten zijn. Dat zou uiteraard een oorzaak kunnen zijn."

Ik heb gecontroleerd of de klep lekt naar de CV leidingen en volgens mij is dat niet het geval. Je voelt wel enige warmte maar dat is de warmtegeleiding van de metalen buizen.
Echter ben ik wel van mening dat de klep vreemd is aangesloten (op zijn zijkant). Zie foto. Aan de bovenkant zit de aanvoer warmtepomp, links CV en onder de SWW. Hierdoor zit de aanvoer op de zijkant van de klep. Het werkt wel, maar is dit nu helemaal goed en lekt de klep hierdoor misschien toch?

[Afbeelding]
Dit is het bij behorende technische document, onderin staat dat de voedende kant bovenop moet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XXwVCon65dTwWf9F2xj7953kU_k=/x800/filters:strip_exif()/f/image/kZEt5U4Gaof3wSdipX07ZbTb.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:55

_Ernst_

Mark It Zero!

Interessant, dat is net de enige aansluitcombinatie die niet door Daikin zelf op wordt gegeven, die wil de aanvoer via de zijkant hebben (en werkt op die manier ook). Zelf was ik van mening dat in principe elke aansluitcombinatie zou moeten werken, zolang je er maar rekening mee houdt met de montage van de servo en de jumpersettings juist insteld. Zie ook mijn eerdere post hierover :p

@MajaMestreech Tot hoever wordt de leiding richting de CV installatie warm tijdens een SWW run? Als dit teveel is (bij mij is dit een 10tal cm's) dan zou het nog kunnen zijn dat de klep niet helemaal goed gemonteerd is waardoor hij de cv kant niet geheel afsluit. Lastig te controleren alleen, klep dient tijdens montage exact in de middenstand gezet te worden waarna de servo gemonteerd word. Ik kan me voorstellen dat deze een tandje verdraaid is tijdens montage.

Last.fm

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• derubenstavast
Nou @Toppe heb https://docs.google.com/s...TQMqI/edit#gid=1168133974 aangevuld.

wat me wel opvalt is dat er zo'n hoop instellingen toch het zelfde staan maar een aantal toch ook heel verschillend.
vond deze ook wel leuk : Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AFodJNHkp4HGShZgap5PSf_Qweg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wiU6w6k7Fl5V9ooC1ureWxxJ.jpg?f=fotoalbum_large maar wat is 6 dan ? dit terwijl iedereen hem hier op heeft staan.

voor de rest heb ik wat gegevens van het warm water over genomen. ik had hem zelf op 45 staan dit was wat aan de karige kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:10

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
derubenstavast schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 19:58:
Nou @Toppe heb https://docs.google.com/s...TQMqI/edit#gid=1168133974 aangevuld.

wat me wel opvalt is dat er zo'n hoop instellingen toch het zelfde staan maar een aantal toch ook heel verschillend.
vond deze ook wel leuk : [Afbeelding] maar wat is 6 dan ? dit terwijl iedereen hem hier op heeft staan.

voor de rest heb ik wat gegevens van het warm water over genomen. ik had hem zelf op 45 staan dit was wat aan de karige kant.
6 zit tussen de 5 en(~) 8 ;)

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• boaty
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-07 16:43
Ik heb mijn gegevens ook in de lijst gezet. Het valt mij op aan deze instellingen dat niemand de overshoot aangepast heeft. Bij mij was dat een erg belangrijke instelling omdat het bij mij nogal eens gebeurde dat mijn vloerverwarmingstemperatuur in resonantie kwam, waardoor de compressor uitviel en even later weer opstartte. Door die overshoot instelling [9-04] te verhogen van 1 naar 4 komt dit nu niet meer voor.

Desktop: Ryzen 5 5600X | HyperX Fury RGB 32 GB @ 3200MT/s| Gigabyte GTX 3070 Eagle OC | Kingston A2000 1TB | Gigabyte B550 Elite V2 | Gigabyte G27Q 2560x1440 144hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• derubenstavast
boaty schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 20:04:
Ik heb mijn gegevens ook in de lijst gezet. Het valt mij op aan deze instellingen dat niemand de overshoot aangepast heeft. Bij mij was dat een erg belangrijke instelling omdat het bij mij nogal eens gebeurde dat mijn vloerverwarmingstemperatuur in resonantie kwam, waardoor de compressor uitviel en even later weer opstartte. Door die overshoot instelling te verhogen van 1 naar 4 komt dit nu niet meer voor.
Wat voor regeling heb je er op aangesloten ? Want ik heb een evohome zone regeling en deze staat ingesteld op Max 1 schakeling per uur. Hier is zelfs een firmware upgrade voor gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
@boaty je hebt 0-03 op -22 staan, echt wel een grote uitschieter vergelijken met de rest. Is daar een reden voor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boaty
derubenstavast schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 20:11:
[...]

Wat voor regeling heb je er op aangesloten ? Want ik heb een evohome zone regeling en deze staat ingesteld op Max 1 schakeling per uur. Hier is zelfs een firmware upgrade voor gedaan.
Het is geen regelingsprobleem van de thermostaat (Ik heb een Alpha direct systeem van Mohlenhoff), maar een regelingsprobleem van de warmtepomp. Met mijn thermostaat heb ik ook een hoop issues gehad voor dat goed werkte, maar die geeft nu een fatsoenlijke vraag voor de warmtepomp. Na verloop van tijd in een lange run, begint de warmtepompregeling te resoneren in zijn temperatuursregeling. De stap tussen de laagste vermogensstand en de eerstvolgende vermogensstand is net te groot, waardoor hij in de laagste stand iets te ver weg zakt, en met de eerstvolgende stap weer iets te ver overshoot. Als de overshoot dan maar op 1 graad staat, gooit hij de compressor uit, blijft water rondpompen, tot de temperatuur weer iets zakt en start dan de compressor opnieuw op, dit terwijl er continue vraag is van de thermostaat. Dat is natuurlijk zonde, kost nodeloze aan/uit wisselingen van de warmtepomp, is niet goed voor het rendement, en niet goed voor mijn humeur :P .
Hieronder een plaatje van het gedrag van de warmtepomp. Dit is dus met Overshoot op 4 graden. Heb helaas geen plaatje van overshoot op 1 graad, maar hierop viel de compressor dus echt uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-3hXVAn_b_cK98_x1K64vbxXTog=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0zze7TIUZhlAhUOOOzNxwF64.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door boaty op 24-10-2022 20:39 . Reden: Plaatje toegevoegd ]

Desktop: Ryzen 5 5600X | HyperX Fury RGB 32 GB @ 3200MT/s| Gigabyte GTX 3070 Eagle OC | Kingston A2000 1TB | Gigabyte B550 Elite V2 | Gigabyte G27Q 2560x1440 144hz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boaty
Toppe schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 20:19:
@boaty je hebt 0-03 op -22 staan, echt wel een grote uitschieter vergelijken met de rest. Is daar een reden voor?
Het is eigenlijk een belachelijke waarde inderdaad, maar ik wilde hem zo laag mogelijk zetten. Ligt er trouwens ook nog wel aan of je tijdsmiddeling op je buitentemperatuurswaarde toepast [1-0A]. In mijn geval staat die op 24 uur, en dan is het echt Siberisch voor deze waarde bereikt word, dus ik heb hem maar aangepast naar een iets normalere waarde.

[ Voor 5% gewijzigd door boaty op 24-10-2022 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 01-07 23:01
derubenstavast schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 17:31:
[...]

Dit is het bij behorende technische document, onderin staat dat de voedende kant bovenop moet.

[Afbeelding]
Vreemd, want met die tekening zou het dus niet kunnen werken indien de voeding aan de recht zijkant zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
_Ernst_ schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 18:56:
Interessant, dat is net de enige aansluitcombinatie die niet door Daikin zelf op wordt gegeven, die wil de aanvoer via de zijkant hebben (en werkt op die manier ook). Zelf was ik van mening dat in principe elke aansluitcombinatie zou moeten werken, zolang je er maar rekening mee houdt met de montage van de servo en de jumpersettings juist insteld. Zie ook mijn eerdere post hierover :p

Ga ik dat nog even opzoeken

@MajaMestreech Tot hoever wordt de leiding richting de CV installatie warm tijdens een SWW run? Als dit teveel is (bij mij is dit een 10tal cm's) dan zou het nog kunnen zijn dat de klep niet helemaal goed gemonteerd is waardoor hij de cv kant niet geheel afsluit. Lastig te controleren alleen, klep dient tijdens montage exact in de middenstand gezet te worden waarna de servo gemonteerd word. Ik kan me voorstellen dat deze een tandje verdraaid is tijdens montage.
Ik zal het controleren bij de volgende legionellarun, maar zover ik me herinner is dit bij mij hetzelfde. Na 40 cm zit er sowieso een verdeler naar de radiatoren op de bovenverdieping en naar de vloerverwarming verdeler op de benedenverdieping. Die wordt niet warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bubbels79
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 13:28
Gisteren ook de lijst ook ingevuld. Van de zomer bleek dat boven de 25gr het SWW niet verwarmd werd met de compressor, maar met de back-up heater. Hebben jullie hier al een oplossing voor gekregen? Daikin geeft aan dat dit een software probleem is..

14 * 365wp / SMA Tripower / 13gr zuid

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bubbels79
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 13:28
boaty schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 20:04:
Ik heb mijn gegevens ook in de lijst gezet. Het valt mij op aan deze instellingen dat niemand de overshoot aangepast heeft. Bij mij was dat een erg belangrijke instelling omdat het bij mij nogal eens gebeurde dat mijn vloerverwarmingstemperatuur in resonantie kwam, waardoor de compressor uitviel en even later weer opstartte. Door die overshoot instelling [9-04] te verhogen van 1 naar 4 komt dit nu niet meer voor.
Is de deltaT van 4 gr ( 1-0B ) ook een bewuste keuze hierin?

14 * 365wp / SMA Tripower / 13gr zuid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 01-07 10:28
Wij hebben sinds een tijdje een daikin altherma 3 draaien met een 200L vat. Nou worden volgede maand onze badkamer verbouwd en vraag ik mij het volgende af. Hoe zit het met het water wat in het vat zit, moet ik dit vat eerst helemaal leeg maken (zo ja, hoe?) of kan het water gewoon blijven zitten en is het afsluiten van de hoofdkraan van koudwater genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
jichem schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 08:17:
Wij hebben sinds een tijdje een daikin altherma 3 draaien met een 200L vat. Nou worden volgede maand onze badkamer verbouwd en vraag ik mij het volgende af. Hoe zit het met het water wat in het vat zit, moet ik dit vat eerst helemaal leeg maken (zo ja, hoe?) of kan het water gewoon blijven zitten en is het afsluiten van de hoofdkraan van koudwater genoeg?
WP uitzetten, water toevoer er af, kraan loshalen, speciplug er in, water er weer op, WP aanzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
Toppe schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 10:27:
[...]

WP uitzetten, water toevoer er af, kraan loshalen, speciplug er in, water er weer op, WP aanzetten?
Oke, het santairwater reservoir gedraagt zich dus gewoon als een normale waterleiding?
Dan is het inderdaad simpel!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:27
jichem schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 10:47:
[...]

Oke, het santairwater reservoir gedraagt zich dus gewoon als een normale waterleiding?
Dan is het inderdaad simpel!
Ja, zolang de aanvoer van het vat niet ook open is, loop hij niet zomaar leeg door 't vacuum wat in de tank zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
Cereal schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 10:55:
[...]

Ja, zolang de aanvoer van het vat niet ook open is, loop hij niet zomaar leeg door 't vacuum wat in de tank zit.
Oke, dat scheelt weer een heleboel. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boaty
Bubbels79 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 22:44:
[...]

Is de deltaT van 4 gr ( 1-0B ) ook een bewuste keuze hierin?
Die heb ik zo ingesteld omdat een lagere delta t in principe ook een hogere COP geeft. Zeker bij hoge buitentemperatuur en dus lage werktemperaturen van de warmtepomp loop je ook minder snel klem met een oplopende retour temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Wie gebruikt hier nog meer ESPAltherma?

Ik heb een EHVX08S23EJ6V/ERGA08EAV3 en ik gebruik nu default.h. Maar weet niet zo goed of dit de juiste is. Ik zie verder niet mijn type in de lijst staan:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
//#include "def/ALTHERMA(BIZONE_CB_04-08KW).h"
//#include "def/ALTHERMA(BIZONE_CB_11-16KW).h"
//#include "def/ALTHERMA(GSHP).h"
//#include "def/ALTHERMA(GSHP2).h"
//#include "def/ALTHERMA(HPSU6_ULTRA).h"
//#include "def/ALTHERMA(HYBRID).h"
//#include "def/ALTHERMA(LT-D7_E_BML).h"
//#include "def/ALTHERMA(LT_11-16KW_HYDROSPLIT_HYDRO_UNIT).h"
//#include "def/ALTHERMA(LT_CA_CB_04-08KW).h"
//#include "def/ALTHERMA(LT_CA_CB_11-16KW).h"
//#include "def/ALTHERMA(LT_DA_04-08KW).h"
//#include "def/ALTHERMA(LT_DA_PAIR_BML).h"
//#include "def/ALTHERMA(LT_GAS_INJ)20200702.h"
//#include "def/ALTHERMA(LT_MULTI_DHWHP).h"
//#include "def/ALTHERMA(LT_MULTI_HYBRID).h"
//#include "def/ALTHERMA(MONOBLOC_CA_05-07KW).h"
//#include "def/ALTHERMA(TOP-GRADE).h"
//#include "def/DAIKIN_MINI_INVERTER_CHILLER04-08KW.h"
//#include "def/PROTOCOL_S_ROTEX.h"
#include "def/DEFAULT.h"

Iemand een idee welke ik moet nemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boaty
Toppe schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 18:30:
Wie gebruikt hier nog meer ESPAltherma?

Ik heb een EHVX08S23EJ6V/ERGA08EAV3 en ik gebruik nu default.h. Maar weet niet zo goed of dit de juiste is. Ik zie verder niet mijn type in de lijst staan:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
//#include "def/ALTHERMA(BIZONE_CB_04-08KW).h"
//#include "def/ALTHERMA(BIZONE_CB_11-16KW).h"
//#include "def/ALTHERMA(GSHP).h"
//#include "def/ALTHERMA(GSHP2).h"
//#include "def/ALTHERMA(HPSU6_ULTRA).h"
//#include "def/ALTHERMA(HYBRID).h"
//#include "def/ALTHERMA(LT-D7_E_BML).h"
//#include "def/ALTHERMA(LT_11-16KW_HYDROSPLIT_HYDRO_UNIT).h"
//#include "def/ALTHERMA(LT_CA_CB_04-08KW).h"
//#include "def/ALTHERMA(LT_CA_CB_11-16KW).h"
//#include "def/ALTHERMA(LT_DA_04-08KW).h"
//#include "def/ALTHERMA(LT_DA_PAIR_BML).h"
//#include "def/ALTHERMA(LT_GAS_INJ)20200702.h"
//#include "def/ALTHERMA(LT_MULTI_DHWHP).h"
//#include "def/ALTHERMA(LT_MULTI_HYBRID).h"
//#include "def/ALTHERMA(MONOBLOC_CA_05-07KW).h"
//#include "def/ALTHERMA(TOP-GRADE).h"
//#include "def/DAIKIN_MINI_INVERTER_CHILLER04-08KW.h"
//#include "def/PROTOCOL_S_ROTEX.h"
#include "def/DEFAULT.h"

Iemand een idee welke ik moet nemen?
Met een EHVX04S18EA6V gebruik ik LT_DA_04-08KW naar volle tevredenheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
boaty schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 18:45:
[...]

Met een EHVX04S18EA6V gebruik ik LT_DA_04-08KW naar volle tevredenheid.
Top, ga ik die eens proberen. Krijg nu soms vage informatie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boaty
Toppe schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 19:01:
[...]

Top, ga ik die eens proberen. Krijg nu soms vage informatie!
Let op dat hier sommige parameters ook niet werken omdat er echt veel verschillen per model zijn. In de technische documentatie van de unit en de schemas kun je vaak wel vinden welke sensoren er wel en niet geinstalleerd zijn. Een voorbeeldje van een sensor die niet geinstalleerd is in mijn unit is de druksensor van het persgas
code:
1
{0x20,14,105,2,2,"Pressure sensor"},

Ik vraag me af wat je bedoeld met vage info, maar als je bedoelt dat sommige sensoren (met name compressor sensoren) heel lang op dezelfde waarden blijven staan als de compressor uit staat, dan klopt dat. Dat is "by design" omdat de compressor in energiespaarstand wordt gezet na een half uur idling.

[ Voor 9% gewijzigd door boaty op 25-10-2022 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
boaty schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 19:33:
[...]

Let op dat hier sommige parameters ook niet werken omdat er echt veel verschillen per model zijn. In de technische documentatie van de unit en de schemas kun je vaak wel vinden welke sensoren er wel en niet geinstalleerd zijn. Een voorbeeldje van een sensor die niet geinstalleerd is in mijn unit is de druksensor van het persgas
code:
1

Ik vraag me af wat je bedoeld met vage info, maar als je bedoelt dat sommige sensoren (met name compressor sensoren) heel lang op dezelfde waarden blijven staan als de compressor uit staat, dan klopt dat. Dat is "by design" omdat de compressor in energiespaarstand wordt gezet na een half uur idling.
Nee, kreeg bepaalde data op de verkeerde plekken. Heb hem nu werkend.

Alleen nog even opzoek naar een fatsoenlijke COP sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boaty
Toppe schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 19:42:
[...]

Nee, kreeg bepaalde data op de verkeerde plekken. Heb hem nu werkend.

Alleen nog even opzoek naar een fatsoenlijke COP sensor.
De COP moet je zelf uitrekenen met een scriptje, die is niet kant en klaar voor je gepresenteerd in de uitgelezen waarden uit de warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
boaty schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 19:45:
[...]

De COP moet je zelf uitrekenen met een scriptje, die is niet kant en klaar voor je gepresenteerd in de uitgelezen waarden uit de warmtepomp.
Haha klopt, maar moet even zoeken naar de juiste berekening :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• insomniac
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 01-07 19:50
@Toppe ik gebruik deze in has
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
espaltherma_cop:
        friendly_name: "COP"
        unit_of_measurement: 'COP'
        value_template: "{% if is_state_attr('sensor.althermasensors','Operation Mode', 'Heating') and is_state_attr('sensor.althermasensors','Freeze Protection', 'OFF')  %} 
{{ 
  ((state_attr('sensor.althermasensors','Flow sensor (l/min)')| float * 0.06 * 1.16 * (state_attr('sensor.althermasensors','Leaving water temp. before BUH (R1T)') | float - state_attr('sensor.althermasensors','Inlet water temp.(R4T)')|float) )
    /
  (state_attr('sensor.althermasensors','INV primary current (A)') | float * state_attr('sensor.althermasensors','Voltage (N-phase) (V)')|float / 1000))
  |round(2)
}}
{% else %} 0 {%endif%}"

bron: https://github.com/raomin/ESPAltherma

[ Voor 3% gewijzigd door insomniac op 25-10-2022 20:15 ]

::. PVOutput: Zuid 4875Wp :: Noord 5406Wp :: Totaal 10281Wp .::

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• M-spec
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
De 'LT_DA_04-08KW' is zoals aangegeven goed te gebruiken voor de EHVX08S23EJ6V.

Alle uit te lezen waarden heb ik als voorbeeld in deze lijst van mijn config staan:
LET OP; eigen vertaling incl de 'converters' en 'mqtt' map tbv Smart Grid. Code daarom niet zomaar overnemen.
De som voor het verbruik van de inverter en COP berekening is ook anders met de vertaling. De spanning komt vanaf P1 poort waarde want N-phase spanning gaf een deelwaarde aan. Ik gebruik ook nog een oude versie. Geen idee wat de exacte changelogs zijn na 02-2022.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
mqtt:
  sensor:
    - state_topic: "espaltherma/sg/state"
      name: "Smart Grid status"
sensor:
  - platform: template
    sensors:
      espaltherma_operation:
        friendly_name: "Huidige modus"
        value_template: "{{ state_attr('sensor.althermasensors','Operation Mode') }}"
      espaltherma_iuoperation:
        friendly_name: "Huidige modus binnen"
        value_template: "{% if is_state('sensor.espaltherma_thermostaat_aan_uit', 'AAN') %} {{ state_attr('sensor.althermasensors','I/U operation mode') }}
    {% else %} Uit {% endif %}"
      espaltherma_dhw:
        friendly_name: "Watertank temp"
        value_template: "{{ state_attr('sensor.althermasensors','DHW tank temp. (R5T)') }}"
        unit_of_measurement: '°C'
      espaltherma_flow_pomp:
        friendly_name: "Flow pomp"
        value_template: "{{ state_attr('sensor.althermasensors','Flow sensor (l/min)') }}"
        unit_of_measurement: 'l/min'
      espaltherma_buitentemp:
        friendly_name: "Buitentemperatuur"
        value_template: "{{ state_attr('sensor.althermasensors','Outdoor air temp.(R1T)') }}"
      espaltherma_thermostaat_aan_uit:
        friendly_name: "Thermostaat Aan/Uit"
        value_template: "{{ state_attr('sensor.althermasensors','Thermostat ON/OFF') }}"
      espaltherma_ontdooicyclus:
        friendly_name: "Ontdooicyclus Aan/Uit"
        value_template: "{{ state_attr('sensor.althermasensors','Defrost Operation') }}"
      espaltherma_buh1:
        friendly_name: "Backupverwarming Aan/Uit"
        value_template: "{{ state_attr('sensor.althermasensors','BUH Step1') }}"
      espaltherma_dhw_insteltemp:
        friendly_name: "Watertank insteltemp."
        value_template: "{{ state_attr('sensor.althermasensors','DHW setpoint') }}"
      espaltherma_kamer_insteltemp:
        friendly_name: "Kamer insteltemp."
        value_template: "{{ state_attr('sensor.althermasensors','RT setpoint') }}"
      espaltherma_watertemp_uit:
        friendly_name: "Vertrekwatertemp."
        value_template: "{{ state_attr('sensor.althermasensors','Leaving water temp. before BUH (R1T)') }}"
      espaltherma_watertemp_in:
        friendly_name: "Waterinlaattemp."
        value_template: "{{ state_attr('sensor.althermasensors','Inlet water temp.(R4T)') }}"
      espaltherma_dampleiding_temp:
        friendly_name: "Dampleidingtemp."
        value_template: "{{ state_attr('sensor.althermasensors','Discharge pipe temp.') }}"
      espaltherma_warmtewisselaar_temp:
        friendly_name: "Warmtewisselaar"
        value_template: "{{ state_attr('sensor.althermasensors','Heat exchanger mid-temp.') }}"
      espaltherma_koelvloeistof_temp:
        friendly_name: "Koelmiddeltemp."
        value_template: "{{ state_attr('sensor.althermasensors','Refrig. Temp. liquid side (R3T)') }}"
      espaltherma_waterdruk:
        friendly_name: "Waterdruk"
        value_template: "{{ state_attr('sensor.althermasensors','Water pressure') }}"
        unit_of_measurement: 'Bar'
      espaltherma_vertrekw_instelpunt:
        friendly_name: "Vertrekwater instelpunt"
        value_template: "{{ state_attr('sensor.althermasensors','LW setpoint (main)') }}"
      espaltherma_kamertemp:
        friendly_name: "Kamertemperatuur"
        value_template: "{{ state_attr('sensor.althermasensors','Indoor ambient temp. (R1T)') }}"
      espaltherma_inv_current:
        friendly_name: "Inverter stroom"
        value_template: "{{ state_attr('sensor.althermasensors','INV primary current (A)') }}"
        unit_of_measurement: 'A' 
      espaltherma_inv_verbruik:
        friendly_name: "Inverter verbruik"
        value_template: "{% if is_state('sensor.espaltherma_thermostaat_aan_uit', 'AAN') %}
{{ (states('sensor.espaltherma_inv_current')|float * states('sensor.voltage_phase_l2')| float) |round|int }}
{% else %} 0 {% endif %}"
        unit_of_measurement: 'W'  
      espaltherma_cop:
        friendly_name: "Efficiëntie"
        value_template: "{% if is_state('sensor.espaltherma_thermostaat_aan_uit', 'AAN') and is_state('sensor.espaltherma_ontdooicyclus', 'UIT')  %} 
{{ 
  ((states('sensor.espaltherma_flow_pomp')| float * 0.06 * 1.1639 * (states('sensor.espaltherma_watertemp_uit') | float - states('sensor.espaltherma_watertemp_in')|float) )
    /
  (states('sensor.espaltherma_inv_verbruik') |float / 1000))
  |round(1)
}}
{% else %} 0 {%endif%}" 
      espaltherma_warmte_opbrengst:
        friendly_name: "Warmte opbrengst"
        value_template: "{{ (states('sensor.espaltherma_inv_verbruik')|float * states('sensor.espaltherma_cop')| float)|round|int}}"

Welke zo naar voren komen als sensoren (klik voor lijst):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o21XZvdt95_KDElXsd1rwzvm0FA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xju6qzhvw2Kz2lg0eXts0jde.jpg?f=fotoalbum_medium

En hier een screenshot van info zoals ik het op een tablet heb staan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UmN4UP8kRkWdz26bTtm3oW2UhNI=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3z2ipWHPx1hGzvrKPt1dO89z.jpg?f=fotoalbum_medium
boaty schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 19:33:
[...]

Ook de optie voor Energiespaarstand Aan of Uit zou inderdaad betrekking moeten hebben op de buitenunit. Ik heb deze op Uit staan. Het enige wat ik toch wel irritant vind is de waarde van de buitentemperatuur die op het display van de binnenunit wel binnen blijft komen maar niet meer wijzigt via diagnosepoort/mqtt als de warmtepomp standby staat. Andere tempsensoren in de binnenunit zoals aanvoerwatertemp blijven actief en zie je na het uitschakelen van bv de vloerverwarming door omgevingswarmte in de unit nog oplopen. Die waarden blijven bij verandering immers via mqtt verzonden worden of er moet weer een regel in de config toegevoegd worden. Verstoren alleen de geschiedenis grafiekjes een beetje.

R7 5800X3D | RTX 3090 | C6H X370 | Evolv customloop | PV: 8500Wp ; 24x LG Neon2 ; SMA STP 8.0 | Daikin EHVX 6kW | custom smart grid + EVSE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
@M-spec mooi voorbeeld, dank je wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnova
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:38

arnova

weet veel, maar niet alles

Heb hier een offerte voor een Daikin-Altherma hybride 8kw met koeling incl. installatie voor een prijs van eu10.167,50 (Excl. subsidie). Nu heb ik hier 2 vragen over:
1) Is deze prijs (in de huidige markt) een beetje redelijk?
2) Heb ik goed begrepen dat het enige verschil tussen de Daikin-Altherma hybride en de Intergas-Daikin hybride is dat de Intergas-Daikin hybride niet zonder het gas-gedeelte werkt maar de Daikin-Altherma wel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blinded
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:23
Waarom niet gewoon full electric gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
insomniac schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 20:14:
@Toppe ik gebruik deze in has
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
espaltherma_cop:
        value_template: "{% if is_state_attr('sensor.althermasensors','Operation Mode', 'Heating') and is_state_attr('sensor.althermasensors','Freeze Protection', 'OFF')  %} 
{{ 
  ((state_attr('sensor.althermasensors','Flow sensor (l/min)')| float * 0.06 * 1.16 * (state_attr('sensor.althermasensors','Leaving water temp. before BUH (R1T)') | float - state_attr('sensor.althermasensors','Inlet water temp.(R4T)')|float) )
    /
  (state_attr('sensor.althermasensors','INV primary current (A)') | float * state_attr('sensor.althermasensors','Voltage (N-phase) (V)')|float / 1000))
  |round(2)
}}
{% else %} 0 {%endif%}"

bron: https://github.com/raomin/ESPAltherma
Mijn I/U Operation mode bij 'normaal' gebruik is Heating + DHW. Dan moet ik toch die gebruiken om de COP te berekenen en niet alleen Heating? Of is het zinloos om de COP bij verwarmen van de tank te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micebec
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 29-05 10:25
Ik heb de forum een doorgenomen maar op een gegeven moment wordt het heel technisch en ben ik draad kwijtgeraakt.

In ieder geval wordt bij mij begin november het volgende warmtepompsysteem geplaatst (eind april 2022 besteld):
ERGA 06EHV
EHVX 08S18E6V
6Kw
Met de optie van koeling en de boilervat van 230 liter

Het gaat bij mij om een woning welke is opgeleverd in 2017 met vloerverwarming op de begane grond en de eerste verdieping. Op de zolderverdieping is alleen één radiator die feitelijk nooit gebruikt wordt. De woning wordt nu verwarmd door een HR CV-ketel. Totale woonoppervlakte van de te verwarmen verdiepingen is ca. 110 m2. Het gasverbruik van de afgelopen jaren ligt rond de 1000m3 (hierbij moet ik wel aangeven dat we bewust de temperatuur laag hebben gehouden i.v.m. kosten).

Terzijde nog een opmerking dat ik niet tevreden ben over de vloerverwarming in de woonkamer. Op de eerste verdieping is elke pvc vloer in de slaapkamers snel warm. Maar mijn tegelvloer in de woonkamer wordt alleen warm vanaf de verdeler in de kelderkast en de nabijgelegen hal. De keuken wordt deels warm maar de rest van de woonkamer (en delen van tegels blijven koud). Wellicht dat mijn CV-ketel niet voldoende kracht heeft om te verwarmen en dat de warmtepomp dit probleem oplost?

In ieder geval wil ik graag weten waar ik tijdens de installatie aan de installateur moet vragen en eventueel moet laten instellen gezien de ervaringen van de medeforumgebruikers. En waar moet ik op letten in de eerste dagen na installatie.

Overigens heeft de installateur mij medegedeeld dat een Madoka niet hoeft omdat alles via de app ook geregeld kan worden en mijn huidige thermostaat van Uponor ook goed werkt. Geen idee of een Madoka dus in mijn geval enig voordeel oplevert.

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
micebec schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 08:28:
Overigens heeft de installateur mij medegedeeld dat een Madoka niet hoeft omdat alles via de app ook geregeld kan worden en mijn huidige thermostaat van Uponor ook goed werkt. Geen idee of een Madoka dus in mijn geval enig voordeel oplevert.
Ik zou zelf gewoon z'n ding laten plaatsen. Dit zijn de kosten niet en je weet zeker dat alles op elkaar afgestemd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:47
Pendelen, is dat nou schadelijk voor het apparaat, vooral irritant omdat je hem aan en af hoort slaan of verbruikt het onnodige energie?

Ik begrijp uit eerdere berichten dat het komt doordat er te weinig vermogen wordt gevraagd van een WP, waardoor hij uit- en aangaat.

Is het dan niet een idee om gewoon de verwarming wat hoger te zetten..? Dan vraag je meer vermogen en pendelt ie dus minder/niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnova
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:38

arnova

weet veel, maar niet alles

blinded schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 08:13:
Waarom niet gewoon full electric gaan?
Prijs en het feit dat wij het met ons huis uit 1989 gewoon nog even niet aandurven. M.a.w. we willen de komende jaren bekijken hoe dit werkt en gaan ervanuit dat als de boel over ca. 15 jaar vervangen moet worden de stand der techniek ook alweer een heel stuk verbeterd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinded
arnova schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 09:02:
[...]

Prijs en het feit dat wij het met ons huis uit 1989 gewoon nog even niet aandurven. M.a.w. we willen de komende jaren bekijken hoe dit werkt en gaan ervanuit dat als de boel over ca. 15 jaar vervangen moet worden de stand der techniek ook alweer een heel stuk verbeterd is.
Ik weet niet of er heel veel prijsverschil zal zijn met full electric! Ik heb net een wp in een openbebouwing gezet in een huis van 1968!(dak is vernieuwd en spouw is gevuld) voor de rest is er niets verandert op vlak van isolatie.

Ik denk dat je in nederland tock ook wel een moeie duit moet betalen voor enkel de gas aansluiting, reken dat zeker eens mee in je kosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insomniac
Toppe schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 08:18:
[...]

Mijn I/U Operation mode bij 'normaal' gebruik is Heating + DHW. Dan moet ik toch die gebruiken om de COP te berekenen en niet alleen Heating? Of is het zinloos om de COP bij verwarmen van de tank te gebruiken?
Bij mij doet hij COP berekening (ook) over het warmen van het SWW vat met deze code.

Ik moet deze code nog doorspitten, , maar dat is meer iets voor het Home Assistant topic, want nu geeft hij een mooie grafiek met een piek rond 6. Maar ik zie liever een gemiddelde.
Van WP-en weet ik vrij weinig, en Home Assistant ben ik aan het leren. :)

De warmtepomop heeft heel even aangestaan voor verwarmen als test, maar toen had ik espaltherma nog niet draaien. Sinds de ingebruikstelling op 22 augustus heeft de WP dan ook nog maar 1 keer gedraaid voor verwarming huis.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pzmn4zns54tRFKfaK7oq9H_wXCE=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/5e21efwMyvpWk0sbcGREBU8v.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G3IhyWxD50UV-mtarvHq3meufr8=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/iUbw5WG7zYj8YQEBfKzJjYhq.png?f=fotoalbum_tile

[ Voor 13% gewijzigd door insomniac op 26-10-2022 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
insomniac schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 10:35:
[...]

Bij mij doet hij COP berekening (ook) over het warmen van het SWW vat met deze code.

Ik moet deze code nog doorspitten, , maar dat is meer iets voor het Home Assistant topic, want nu geeft hij een mooie grafiek met een piek rond 6. Maar ik zie liever een gemiddelde.
Van WP-en weet ik vrij weinig, en Home Assistant ben ik aan het leren. :)

De warmtepomop heeft heel even aangestaan voor verwarmen als test, maar toen had ik espaltherma nog niet draaien. Sinds de ingebruikstelling op 22 augustus heeft de WP dan ook nog maar 1 keer gedraaid voor verwarming huis.
[Afbeelding][Afbeelding]
Dat is gek. Ik heb met die code namelijk géén COP over verwarmen + SWW, daarvoor moet ik dan weer een andere instelling pakken.

Volgens mij wil je de COP toch altijd berekenen? Dan kan je denk ik beter kiezen voor een != off combinatie?

Ik heb nu al 3 verschillde modus gezien:
code:
1
2
3
Heating + DHW
Heating
DHW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• insomniac
@Toppe Bij mij geeft de WP alleen heating aan voor zowel SWW als Verwarming. Als hij standby staat is de waarde fan only.
Maar misschien zit er een verschil tussen wandmodel en vloerstaander? Ik gebruik een wandmodel met apart SWW vat.
Als ik de stand van de drieweg klep zou (kunnen) uitlezen dan kan ik SWW en Verwarmen gescheiden uitrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pegagus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-06 13:36
Atomius schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 08:47:
Pendelen, is dat nou schadelijk voor het apparaat, vooral irritant omdat je hem aan en af hoort slaan of verbruikt het onnodige energie?

Ik begrijp uit eerdere berichten dat het komt doordat er te weinig vermogen wordt gevraagd van een WP, waardoor hij uit- en aangaat.

Is het dan niet een idee om gewoon de verwarming wat hoger te zetten..? Dan vraag je meer vermogen en pendelt ie dus minder/niet.
De levensduur van de compressor wordt blijkbaar bepaald door het aantal starts. Veel starts maakt de levensduur korter. De temperatuur hoger zetten, is niet echt een oplossing, omdat het probleem is dat het retourwater te warm is. Ofwel de afgifte is onvoldoende. Je zou dan meer ruimtes moeten gaan verwarmen.

Zelf vraag ik mij af waarom het niet mogelijk is het aantal starts per uur te beperken. Of een instelbare intervaltijd tussen een stop en een start van de compressor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
arnova schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 09:02:
[...]

_O- Groetjes uit een gasloos huis uit bouwjaar 1929. Maar ga vooral eerst 15-20 jaar teveel betalen hoor. Natuurlijk wordt de techniek altijd beter, maar deze is helemaal niet nieuw. Buiten Nederland zijn warmtepompen al decennia de standaard.

In de huidige markt is het niet goedkoop, maar opzich wel oke. Liever iets meer betalen aan een goede installateur dan nu besparen en straks weer een ander laten komen om het goed te krijgen.

2) Heb ik goed begrepen dat het enige verschil tussen de Daikin-Altherma hybride en de Intergas-Daikin hybride is dat de Intergas-Daikin hybride niet zonder het gas-gedeelte werkt maar de Daikin-Altherma wel?

Klopt. Als in, die werkt ook alleen met de specifieke daikin-intergas ketels. De laatste werkt met elke willekeurige ketel (of uiteindelijk géén ketel, alleen heb je dan geen back-up element en SWW optie).

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartMe
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 13-06 11:30
pegagus schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 10:56:
[...]

De levensduur van de compressor wordt blijkbaar bepaald door het aantal starts. Veel starts maakt de levensduur korter. De temperatuur hoger zetten, is niet echt een oplossing, omdat het probleem is dat het retourwater te warm is. Ofwel de afgifte is onvoldoende. Je zou dan meer ruimtes moeten gaan verwarmen.

Zelf vraag ik mij af waarom het niet mogelijk is het aantal starts per uur te beperken. Of een instelbare intervaltijd tussen een stop en een start van de compressor.
Niet dat het een goede/zuinige oplossing is, maar de temperatuur hoger zetten kan wel helpen. Hogere temperatuur = hogere afgifte.

Het aantal starts wordt weldegelijk beperkt op de unit zelf. Als ik de thermostaatrelais manueel sloot, wachtte tot hij gestart was, dan hem weer opende en na een stop hem opnieuw sloot dan duurde het exact 20 minuten na de eerste start voor hij opnieuw startte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
pegagus schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 10:56:
[...]

Omdat hij dan zijn setpoint niet haalt lijkt me. Pendelen is in deze tijd van het jaar bijna niet te voorkomen. Ik weet niet hoe jullie huizen zijn, maar het is hier 21,2 graden binnen zonder stoken. Als je huis dus "maar" 20 is en je wil naar 21 is het niet gek dat hij gaat pendelen. Wacht nu eens gewoon totdat het echt koud is buiten. Als hij dan nog pendelt heb je een probleem.

Verder als je afgifte onvoldoende is zou ik dit maar aanpakken ipv meerdere ruimtes gaan verwarmen. Het is met een warmtepomp key zo laag mogelijk te stoken. Als nu je afgifte al te laag is heb je echt een probleem straks in de winter.

[ Voor 10% gewijzigd door MotorBeast op 26-10-2022 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinded
Ik merk wel dat het zeer snel warm is in de ruimte waar de thermostaat staat (living) ten opzichte van mijn eetplaats die groter is.

De living heet twee convectoren in de grond zitten en dat zijn dus gewoon kranen die vol openstaan.
Nog voor de radiatoren in de eetplaats helemaal heet zijn is het al 22 graden in mijn living.

Eenvoudig op te lossen door de deuren open te zetten natuurlijk of misschien de kranen in de eetplaats wat toe te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
blinded schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 11:39:
Ik merk wel dat het zeer snel warm is in de ruimte waar de thermostaat staat (living) ten opzichte van mijn eetplaats die groter is.

De living heet twee convectoren in de grond zitten en dat zijn dus gewoon kranen die vol openstaan.
Nog voor de radiatoren in de eetplaats helemaal heet zijn is het al 22 graden in mijn living.

Eenvoudig op te lossen door de deuren open te zetten natuurlijk of misschien de kranen in de eetplaats wat toe te draaien.
Wat dacht je van waterzijdig inregelen van je afgiftesysteem? Oftewel zo laag mogelijke aanvoer met een delta T van 5 graden op je al radiatoren/convectoren realiseren middels voetventielen of voorinstelbare thermostatische kranen.

[ Voor 11% gewijzigd door MotorBeast op 26-10-2022 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinded
MotorBeast schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 11:48:
[...]

Wat dacht je van waterzijdig inregelen van je afgiftesysteem? Oftewel zo laag mogelijke aanvoer met een delta T van 5 graden op je al radiatoren/convectoren realiseren middels voetventielen of voorinstelbare thermostatische kranen.
ja, hoe doe je dat goed O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Gas besparen door middel van CV tuning deel III

@blinded Negeer de temperaturen voor een HR Ketel maar ga uit van 25/30 met hoge flow en een retour van 5 graden minder.

Precies ook de reden in mijn ogen dat hybridesysteem niet goed kunnen werken. Een ketel stookt bij grote koude met een lagere flow, hogere aanvoer en een hogere delta T. Precies het omgekeerde van een warmtepomp.

[ Voor 36% gewijzigd door MotorBeast op 26-10-2022 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
blinded schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 09:43:
[...]

Ik weet niet of er heel veel prijsverschil zal zijn met full electric! Ik heb net een wp in een openbebouwing gezet in een huis van 1968!(dak is vernieuwd en spouw is gevuld) voor de rest is er niets verandert op vlak van isolatie.

Ik denk dat je in nederland tock ook wel een moeie duit moet betalen voor enkel de gas aansluiting, reken dat zeker eens mee in je kosten!
Ik heb een soortgelijke situatie alleen nog wat ouder, heb je wel de verwarmingsmethode aangepast ? Ik heb nog ouderwetse radiatoren en geen mogelijkheden tot vloerverwarming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blinded
CornermanNL schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 12:13:
[...]

Ik heb een soortgelijke situatie alleen nog wat ouder, heb je wel de verwarmingsmethode aangepast ? Ik heb nog ouderwetse radiatoren en geen mogelijkheden tot vloerverwarming.
Ik heb een hoge temperatuurspomp genomen voor de zekerheid :D. ze draait momenteel op 45 graden water maar het kan wss nog naar beneden.
Ik heb gewoon radiatoren maar het zijn wel van die grote gietijzeren van vroeger dus die kunnen wel wat warmte kwijt.

Als je nog een werkende installatie hebt kan je het eigenlijk gewoon eens testen, zet je water op 35 graden en kijk of je huis nog warm te stoken is in de winter.

Ik kon zelf deze test niet doen omdat de olie ketel gewoon stuk was..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
blinded schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 12:26:
[...]

Ik heb een hoge temperatuurspomp genomen voor de zekerheid :D. ze draait momenteel op 45 graden water maar het kan wss nog naar beneden.
Ik heb gewoon radiatoren maar het zijn wel van die grote gietijzeren van vroeger dus die kunnen wel wat warmte kwijt.

Als je nog een werkende installatie hebt kan je het eigenlijk gewoon eens testen, zet je water op 35 graden en kijk of je huis nog warm te stoken is in de winter.

Ik kon zelf deze test niet doen omdat de olie ketel gewoon stuk was..
45 graden? :'( Dat is met een warmtepomp straks killing voor je COP. Je kan je afgifte gewoon controleren: https://www.climatebooste...or-radiatorpro-verwarming

Zet dan ding gewoon eens op 25 graden en kijk wat het doet. En regel je systeem in.

[ Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 26-10-2022 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:01
MotorBeast schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 12:03:
Precies ook de reden in mijn ogen dat hybridesysteem niet goed kunnen werken. Een ketel stookt bij grote koude met een lagere flow, hogere aanvoer en een hogere delta T. Precies het omgekeerde van een warmtepomp.
De kracht van hybride zit volgens mij juist als je de cascadewerking goed kunt toepassen: bij een lage flow kun je de retour dan met de WP opwarmen van bv 30 naar 35 en dan met gas verder tot 45. Zodra gas aan gaat zal de WP vaak op laag vermogen moeten draaien, omdat het dan buiten al koud is, en dat levert dan nog net een acceptabele COP op.

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:54
arnova schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 07:13:
Heb hier een offerte voor een Daikin-Altherma hybride 8kw met koeling incl. installatie voor een prijs van eu10.167,50 (Excl. subsidie). Nu heb ik hier 2 vragen over:
In de huidige overspannen markt is dat goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:54
micebec schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 08:28:
Ik heb de forum een doorgenomen maar op een gegeven moment wordt het heel technisch en ben ik draad kwijtgeraakt.

In ieder geval wordt bij mij begin november het volgende warmtepompsysteem geplaatst (eind april 2022 besteld):
ERGA 06EHV
EHVX 08S18E6V
6Kw
Met de optie van koeling en de boilervat van 230 liter

Het gaat bij mij om een woning welke is opgeleverd in 2017 met vloerverwarming op de begane grond en de eerste verdieping. Op de zolderverdieping is alleen één radiator die feitelijk nooit gebruikt wordt. De woning wordt nu verwarmd door een HR CV-ketel. Totale woonoppervlakte van de te verwarmen verdiepingen is ca. 110 m2. Het gasverbruik van de afgelopen jaren ligt rond de 1000m3 (hierbij moet ik wel aangeven dat we bewust de temperatuur laag hebben gehouden i.v.m. kosten).

Terzijde nog een opmerking dat ik niet tevreden ben over de vloerverwarming in de woonkamer. Op de eerste verdieping is elke pvc vloer in de slaapkamers snel warm. Maar mijn tegelvloer in de woonkamer wordt alleen warm vanaf de verdeler in de kelderkast en de nabijgelegen hal. De keuken wordt deels warm maar de rest van de woonkamer (en delen van tegels blijven koud). Wellicht dat mijn CV-ketel niet voldoende kracht heeft om te verwarmen en dat de warmtepomp dit probleem oplost?

In ieder geval wil ik graag weten waar ik tijdens de installatie aan de installateur moet vragen en eventueel moet laten instellen gezien de ervaringen van de medeforumgebruikers. En waar moet ik op letten in de eerste dagen na installatie.

Alvast bedankt
Je moet eerst je afgifte systeem werkend krijgen, je vloerverwarming dus. Dat gaat met een warmtepomp alleen nog maar kritischer worden. Ergens zit daar iets niet goed, dat moet je installateur eerst oplossen. Daarna kun je kijken welke warmtepomp het beste bij je afgifte systeem en energie gebruik past. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
arnoldniessen schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 18:10:
[...]

De kracht van hybride zit volgens mij juist als je de cascadewerking goed kunt toepassen: bij een lage flow kun je de retour dan met de WP opwarmen van bv 30 naar 35 en dan met gas verder tot 45. Zodra gas aan gaat zal de WP vaak op laag vermogen moeten draaien, omdat het dan buiten al koud is, en dat levert dan nog net een acceptabele COP op.
Een WP heeft altijd een hoge flow nodig om voldoende afgifte te kunnen afgeven bij lage aanvoer.
Het waterzijdig inregelen van je systeem is met een WP anders dan met een HR Ketel. Deze 2 combineren is in mijn ogen dus altijd een no go. Als de WP optimaal is ingeregeld is het voor de ketel weer niet en omgekeerd.

Ik vind dat er helemaal geen kracht in hybride zit. Allereerst blijf je aan het gas zitten voor SWW (kan altijd makkelijk met een WP) en als je zorgt dat je afgifte op orde is heb je helemaal geen gas meer nodig. Mocht je afgifte niet voldoende zijn (met vloerverwarming speelt dit zelden) dan hang je gewoon T33's (Marktplaats staat vol met die dingen zodat het ook goedkoop kan). Dat laatste heb ik al 10 jaar geleden gedaan om zo mijn ketel hoger in het HR gebied te krijgen. Ik kan hier makkelijk in een jaren 70 woning all electric was het niet dat ik geen goede partij kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
MotorBeast schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 18:48:
Ik vind dat er helemaal geen kracht in hybride zit. Allereerst blijf je aan het gas zitten voor SWW (kan altijd makkelijk met een WP) en als je zorgt dat je afgifte op orde is heb je helemaal geen gas meer nodig. Mocht je afgifte niet voldoende zijn (met vloerverwarming speelt dit zelden) dan hang je gewoon T33's (Marktplaats staat vol met die dingen zodat het ook goedkoop kan). Dat laatste heb ik al 10 jaar geleden gedaan om zo mijn ketel hoger in het HR gebied te krijgen. Ik kan hier makkelijk in een jaren 70 woning all electric was het niet dat ik geen goede partij kan vinden.
Als je naar LTV kunt, is all-electric een optie. Anders niet: bij koude buitentemperatuur en hoge aanvoertemperatuur heb je een dramatische COP, en geeft gas een lagere CO2 (zolang fossiel gebruikt wordt in E-produktieketen).
MotorBeast schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 18:48:
Een WP heeft altijd een hoge flow nodig om voldoende afgifte te kunnen afgeven bij lage aanvoer.
Het waterzijdig inregelen van je systeem is met een WP anders dan met een HR Ketel. Deze 2 combineren is in mijn ogen dus altijd een no go. Als de WP optimaal is ingeregeld is het voor de ketel weer niet en omgekeerd.
Dat is een kwestie van 3x inregelen: 1x voor E (maximale flow voor minimale AWT), 1x voor gas (minimale flow voor minimale RWT), 1 voor hybride (afh van div factoren, ergens er tussen in). Waar het bij mijn systeem misgaat is de overgangen tussen die systemen, en dat de stooklijn voor de 3 regel-mogelijkheden eigenlijk ook anders moet zijn (want je wilt eigenlijk niet de AWT regelen, maar (AWT+RWT)/2, want dat bepaalt je afgiftevermogen).

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
arnoldniessen schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 19:26:
[...]

Als je naar LTV kunt, is all-electric een optie. Anders niet: bij koude buitentemperatuur en hoge aanvoertemperatuur heb je een dramatische COP, en geeft gas een lagere CO2 (zolang fossiel gebruikt wordt in E-produktieketen).

[...]

Dat is een kwestie van 3x inregelen: 1x voor E (maximale flow voor minimale AWT), 1x voor gas (minimale flow voor minimale RWT), 1 voor hybride (afh van div factoren, ergens er tussen in). Waar het bij mijn systeem misgaat is de overgangen tussen die systemen, en dat de stooklijn voor de 3 regel-mogelijkheden eigenlijk ook anders moet zijn (want je wilt eigenlijk niet de AWT regelen, maar (AWT+RWT)/2, want dat bepaalt je afgiftevermogen).
LTV kan altijd. Je moet er alleen moeite voor doen, lees zwaardere radiatoren hangen. En beter nog, zorgen daarboven op dat je isolatie op orde is. Buiten dat heb ik liever voor die 2 weken vorst een dramatische Cop dan dat ik voor die 2 weken en SWW me blauw betaal aan vastrecht gas en alsmaar duurder wordend gas. Ik stook hier al 3 jaar met L/L en die 400m3 gas die mij nog rest wil ik zsm vanaf. Ik ben dus hybride helaas. :'(

3 keer inregelen? :? Ik weet niet wat jij verstaat onder inregelen maar ik heb het over waterzijdig inregelen middels voetventielen en/of voorinstelbare thermostaatkranen als het over radiatoren gaat.

NB; ik lees hier zelfs mensen met een HT WP met aanvoer nu al met 45 graden. Dat is pas dramatisch. Dan kan je net zo goed gas blijven stoken.

[ Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 26-10-2022 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
MotorBeast schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 19:33:
3 keer inregelen? :? Ik weet niet wat jij verstaat onder inregelen maar ik heb het over waterzijdig inregelen middels voetventielen en/of voorinstelbare thermostaatkranen als het over radiatoren gaat.

NB; ik lees hier zelfs mensen met een HT WP met aanvoer nu al met 45 graden. Dat is pas dramatisch. Dan kan je net zo goed gas blijven stoken.
Dan had ik je verkeerd begrepen, ik dacht dat je de flow/dT-instelling bedoelde. Maar waarom zou inregelen voor WP of CV anders zijn, het gaat toch om de afstel-verhoudingen tussen de radiatoren?

Verder zijn we het eens. Hier stook ik nu niet hoger dan 31, maar hartje winter wel ca 50. Lager dan 31 lukt me niet met radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
arnoldniessen schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 20:06:
[...]

Dan had ik je verkeerd begrepen, ik dacht dat je de flow/dT-instelling bedoelde. Maar waarom zou inregelen voor WP of CV anders zijn, het gaat toch om de afstel-verhoudingen tussen de radiatoren?

Verder zijn we het eens. Hier stook ik nu niet hoger dan 31, maar hartje winter wel ca 50. Lager dan 31 lukt me niet met radiatoren.
Omdat stoken met aanvoer 30 graden een delta T van 5 vereist en stoken met een aanvoer 45/50 een delta T van zo'n 15/20 graden. Verder vraagt een WP hoge flow terwijl mijn HR Ketel hier nu op een lage flow staat. Oftewel het een spreekt het ander tegen.

Tip: hang grotere radiatoren en je hebt geen gas meer nodig. Afgifte, afgifte, afgifte.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MotorBeast schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 21:07:
[...]

Omdat stoken met aanvoer 30 graden een delta T van 5 vereist en stoken met een aanvoer 45/50 een delta T van zo'n 15/20 graden. Verder vraagt een WP hoge flow terwijl mijn HR Ketel hier nu op een lage flow staat. Oftewel het een spreekt het ander tegen.

Tip: hang grotere radiatoren en je hebt geen gas meer nodig. Afgifte, afgifte, afgifte.......
Ik plan een nieuwe verdieping (zie apart opbouw topic) met mogelijk TLV radiatoren incl koelen. Nu zie ik 2 opties:
Jaga Strada Hydrid
Daikin HPC FWXTxxxx serie

Buiten dat de Daikin volgens mij een klap goedkoper is, iemand voor/nadelen of ervaring met een keuze te maken?

https://www.jaga.nl/producten/strada-hybrid/
https://www.daikin.nl/nl_.../daikin-altherma-hpc.html

[ Voor 7% gewijzigd door PCJR op 26-10-2022 21:23 ]

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roekeloos
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:11
Bij mij zijn de operation modes eigenlijk nagenoeg de hele dag "Heating", terwijl de warmtepomp feitelijk een paar mooie lange runs draait:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/STR1qDUxY8fOg8SJLhrgwI0vo_I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/I732Sh0dGhgaTt0EVnXNHuN8.png?f=fotoalbum_large

Ik heb hier vooral last van omdat de COP berekening niet zuiver is, want die wordt nu berekend over periodes waarin de WP feitelijk geen thermische energie levert maar wel elektrische energie verbruikt.

Maar ik vraag me vooral ook af of dit normaal gedrag is. De WP staat op weersafhankelijke regeling. Ik heb een naregeling op de vloerverwarming. Ik kan me dus voorstellen dat hij regelmatig moet nagaan of hij warmte kwijt kan (en er dus kleppen open staan), maar past dit gedrag daarbij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Met dank aan @M-spec deel ik hier even mijn code die ik gebruik voor het uitlezen van de WP in Home Assistant:
code: ALTHERMA(LT_DA_04-08KW).h
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
#include "labeldef.h"
//  This file is a definition file for the ESPAtherma.
//  uncomment each value you want to query for your installation.

LabelDef PROGMEM labelDefs[] = {
//{0x00,0,802,0,-1,"*Refrigerant type"},
//{0x00,1,996,1,-1,"Override CMD:0x00 N_INV=1"},
//{0x00,2,996,0,-1,"Override CMD:0x00 N_STD=0"},
//{0x00,3,996,2,-1,"Override CMD:0x00 N_FAN=2"},
//{0x00,4,996,2,-1,"Override CMD:0x00 N_EV=2"},
//{0x00,5,996,1,-1,"Override CMD:0x00 N_20S=1"},
//{0x00,6,996,1,-1,"Override CMD:0x00 N_CH=1"},
//{0x00,7,996,3,-1,"Override CMD:0x00 N_SV=3"},
//{0x00,0,152,1,-1,"Sensor Data Qty"},
//{0x00,1,152,1,-1,"INV compressor Qty"},
//{0x00,2,152,1,-1,"STD compressor Qty"},
//{0x00,3,152,1,-1,"Fan Data Qty"},
//{0x00,4,152,1,-1,"Expansion Valve Data Qty"},
//{0x00,5,152,1,-1,"4 Way Valve Data Qty"},
//{0x00,6,152,1,-1,"Crank Case Heater Qty"},
//{0x00,7,152,1,-1,"Solenoid valve Qty"},
//{0x00,8,152,1,-1,"Max. connectable indoor units"},
//{0x00,9,152,1,-1,"Connected Indoor Unit Qty"},
//{0x00,10,152,1,-1,"O/U MPU ID (xx)"},
//{0x00,11,152,1,-1,"O/U MPU ID (yy)"},
//{0x00,12,105,1,-1,"O/U capacity (kW)"},
{0x10,0,217,1,-1,"Operation Mode"},
//{0x10,1,307,1,-1,"Thermostat ON/OFF"},
//{0x10,1,306,1,-1,"Restart standby"},
//{0x10,1,305,1,-1,"Startup Control"},
{0x10,1,304,1,-1,"Defrost Operation"},
//{0x10,1,303,1,-1,"Oil Return Operation"},
//{0x10,1,302,1,-1,"Pressure equalizing operation"},
//{0x10,1,301,1,-1,"Demand Signal"},
//{0x10,1,300,1,-1,"Low noise control"},
//{0x10,4,203,1,-1,"Error type"},
//{0x10,5,204,1,-1,"Error Code"},
//{0x10,6,114,2,1,"Target Evap. Temp."},
//{0x10,8,114,2,1,"Target Cond. Temp."},
//{0x10,10,307,1,-1,"Discharge Temp. Drop"},
//{0x10,10,310,1,-1,"Discharge Temp. Protection Retry Qty"},
//{0x10,10,303,1,-1,"Comp. INV Current Drop"},
//{0x10,10,311,1,-1,"Comp. INV Current Protection Retry Qty"},
//{0x10,11,307,1,-1,"HP Drop Control"},
//{0x10,11,310,1,-1,"HP Protection Retry Qty"},
//{0x10,11,303,1,-1,"LP Drop Control"},
//{0x10,11,311,1,-1,"LP Protection Retry Qty"},
//{0x10,12,307,1,-1,"Fin Temp. Drop Control"},
//{0x10,12,310,1,-1,"Fin Temp. Protection Retry Qty"},
//{0x10,12,303,1,-1,"Other Drop Control"},
//{0x10,12,311,1,-1,"Not in use"},
//{0x11,0,215,1,-1,"O/U EEPROM (1st digit)"},
//{0x11,1,215,1,-1,"O/U EEPROM (3rd 4th digit)"},
//{0x11,2,215,1,-1,"O/U EEPROM (5th 6th digit)"},
//{0x11,3,215,1,-1,"O/U EEPROM (7th 8th digit)"},
//{0x11,4,215,1,-1,"O/U EEPROM (10th digit)"},
//{0x11,5,214,1,-1,"O/U EEPROM (11th digit)"},
//{0x00,0,995,1,-1,"NextDataGrid"},
{0x20,0,105,2,1,"Outdoor air temp.(R1T)"},
//{0x20,2,105,2,1,"O/U Heat Exch. Temp."},
{0x20,4,105,2,1,"Discharge pipe temp."},
//{0x20,6,105,2,1,"Suction pipe temp."},
{0x20,8,105,2,1,"Heat exchanger mid-temp."},
//{0x20,10,105,2,1,"Liquid pipe temp.(R6T)"},
//{0x20,12,105,2,1,"Heat sink temp."},
//{0x20,14,405,2,1,"Pressure sensor(T)"},
{0x21,0,105,2,-1,"INV primary current (A)"},
//{0x21,2,105,2,-1,"INV secondary current (A)"},
{0x21,4,101,2,-1,"Voltage (N-phase) (V)"},
//{0x21,6,307,1,-1,"Brine Flow Switch"},
//{0x21,6,306,1,-1,"Not in use"},
//{0x21,6,305,1,-1,"Not in use"},
//{0x21,6,304,1,-1,"Not in use"},
//{0x21,6,303,1,-1,"Not in use"},
//{0x21,6,302,1,-1,"Not in use"},
//{0x21,6,301,1,-1,"Not in use"},
//{0x21,6,300,1,-1,"Not in use"},
//{0x21,7,105,2,1,"Brine inlet temp."},
//{0x21,9,105,2,1,"Brine outlet temp."},
//{0x21,11,105,2,1,"Refrig. temp. evap. In"},
//{0x21,13,105,2,1,"Refrig. temp. evap.Out"},
//{0x21,15,105,1,-1,"Not in use"},
//{0x21,16,105,1,-1,"Not in use"},
//{0x21,17,105,1,-1,"Not in use"},
//{0x21,18,105,1,-1,"Not in use"},
//{0x00,0,995,1,-1,"NextDataGrid"},
//{0x30,0,152,1,-1,"INV frequency (rps)"},
//{0x30,1,152,1,-1,"INV frequency 2 (rps)"},
{0x30,0,307,1,-1,"STD Compressor 1"},
{0x30,0,306,1,-1,"STD Compressor 2"},
{0x30,0,211,1,-1,"Fan 1 (10 rpm)"},
{0x30,1,211,1,-1,"Fan 2 (step)"},
//{0x30,0,151,2,-1,"Expansion valve (pls)"},
//{0x30,2,151,2,-1,"Expansion valve 2 (pls)"},
//{0x30,4,151,2,-1,"Expansion valve 3 (pls)"},
//{0x30,6,151,2,-1,"Expansion valve 4 (pls)"},
//{0x30,8,151,2,-1,"Expansion valve 5 (pls)"},
//{0x30,0,307,1,-1,"4 Way Valve 1"},
//{0x30,0,306,1,-1,"4 Way Valve 2"},
//{0x30,0,305,1,-1,"4 Way Valve 3"},
//{0x30,0,304,1,-1,"4 Way Valve 4"},
//{0x30,0,303,1,-1,"4 Way Valve 5"},
//{0x30,0,307,1,-1,"Crank case heater 1"},
//{0x30,0,306,1,-1,"Crank case heater 2"},
//{0x30,0,305,1,-1,"Crank case heater 3"},
//{0x30,0,304,1,-1,"Crank case heater 4"},
//{0x30,0,307,1,-1,"Solenoid Valve 1"},
//{0x30,0,306,1,-1,"Solenoid Valve 2"},
//{0x30,0,305,1,-1,"Solenoid Valve 3"},
//{0x30,0,304,1,-1,"Solenoid Valve 4"},
//{0x30,0,303,1,-1,"Solenoid Valve 5"},
//{0x00,0,998,1,-1,"In-Out separator"},
//{0x60,0,304,1,-1,"Data Enable/Disable"},
//{0x60,1,152,1,-1,"Indoor Unit Address"},
{0x60,2,315,1,-1,"I/U operation mode"},
{0x60,2,303,1,-1,"Thermostat ON/OFF"},
{0x60,2,302,1,-1,"Freeze Protection"},
//{0x60,2,301,1,-1,"Silent Mode"},
//{0x60,2,300,1,-1,"Freeze Protection for water piping"},
//{0x60,3,204,1,-1,"Error Code"},
//{0x60,4,152,1,-1,"Error detailed code"},
//{0x60,5,203,1,-1,"Error type"},
//{0x60,6,219,1,-1,"I/U capacity code"},
{0x60,7,105,2,1,"DHW setpoint"},
{0x60,9,105,2,1,"LW setpoint (main)"},
{0x60,11,307,1,-1,"Water flow switch"},
{0x60,11,306,1,-1,"Thermal protector (Q1L) BUH"},
{0x60,11,305,1,-1,"Thermal protector BSH"},
//{0x60,11,304,1,-1,"Benefit kWh rate power supply"},
//{0x60,11,303,1,-1,"Solar input"},
//{0x60,11,302,1,-1,"Not in use"},
//{0x60,11,301,1,-1,"Not in use"},
//{0x60,11,300,1,-1,"Bivalent Operation"},
//{0x60,12,307,1,-1,"2way valve(On:Heat_Off:Cool)"},
//{0x60,12,306,1,-1,"3way valve(On:DHW_Off:Space)"},
//{0x60,12,305,1,-1,"BSH"},
{0x60,12,304,1,-1,"BUH Step1"},
{0x60,12,303,1,-1,"BUH Step2"},
{0x60,12,302,1,-1,"BPH"},
{0x60,12,301,1,-1,"Water pump operation"},
//{0x60,12,300,1,-1,"Solar pump operation"},
//{0x60,13,152,1,-1,"Indoor Option Code"},
//{0x60,15,215,1,-1,"I/U Software ID (xx)"},
//{0x60,14,215,1,-1,"I/U Software ID (yy)"},
//{0x60,16,152,1,-1,"I/U EEPROM Ver."},
//{0x61,0,307,1,-1,"Data Enable/Disable"},
//{0x61,1,152,1,-1,"Indoor Unit Address"},
{0x61,2,105,2,1,"Leaving water temp. before BUH (R1T)"},
{0x61,4,105,2,1,"Leaving water temp. after BUH (R2T)"},
{0x61,6,105,2,1,"Refrig. Temp. liquid side (R3T)"},
{0x61,8,105,2,1,"Inlet water temp.(R4T)"},
{0x61,10,105,2,1,"DHW tank temp. (R5T)"},
{0x61,12,105,2,1,"Indoor ambient temp. (R1T)"},
{0x61,14,105,2,1,"Ext. indoor ambient sensor (R6T)"},
{0x62,0,307,1,-1,"Data Enable/Disable"},
{0x62,1,152,1,-1,"Indoor Unit Address"},
{0x62,2,307,1,-1,"Reheat ON/OFF"},
{0x62,2,306,1,-1,"Storage eco ON/OFF"},
//{0x62,2,305,1,-1,"Storage comfort ON/OFF"},
//{0x62,2,304,1,-1,"Powerful DHW Operation. ON/OFF"},
//{0x62,2,303,1,-1,"Space heating Operation ON/OFF"},
//{0x62,2,302,1,-1,"System OFF (ON:System off)"},
//{0x62,2,301,1,-1,"Not in use"},
//{0x62,2,300,1,-1,"Emergency (indoor) active/not active"},
//{0x62,3,105,2,1,"LW setpoint (add)"},
{0x62,5,105,2,1,"RT setpoint"},
{0x62,7,307,1,-1,"Add. Ext. RT Input Cool."},
{0x62,7,306,1,-1,"Add. Ext. RT Input Heat."},
{0x62,7,305,1,-1,"Main RT Cooling"},
//{0x62,7,304,1,-1,"Main RT Heating"},
//{0x62,7,303,1,-1,"Pwr consumption limit 4"},
//{0x62,7,302,1,-1,"Pwr consumption limit 3"},
//{0x62,7,301,1,-1,"Pwr consumption limit 2"},
//{0x62,7,300,1,-1,"Pwr consumption limit 1"},
//{0x62,8,307,1,-1,"None"},
//{0x62,8,306,1,-1,"Not in use"},
//{0x62,8,305,1,-1,"Not in use"},
//{0x62,8,304,1,-1,"Not in use"},
//{0x62,8,303,1,-1,"Tank preheat ON/OFF"},
{0x62,8,302,1,-1,"Circulation pump operation"},
//{0x62,8,301,1,-1,"Alarm output"},
//{0x62,8,300,1,-1,"Space H Operation output"},
{0x62,9,105,2,-1,"Flow sensor (l/min)"},
{0x62,11,105,1,2,"Water pressure"},
{0x62,12,152,1,-1,"Water pump signal (0:max-100:stop)"},
//{0x62,13,152,1,-1,"[Future] 3 way Valve Mixing 1"},
//{0x62,14,152,1,-1,"[Future] 3 way Valve Mixing 2"},
//{0x62,15,152,2,-1,"Not in use"},
//{0x63,0,307,1,-1,"Data Enable/Disable"},
//{0x63,1,152,1,-1,"Indoor Unit Address"},
//{0x63,2,215,1,-1,"I/U EEPROM (3rd digit)"},
//{0x63,3,215,1,-1,"I/U EEPROM (4th 5th digit)"},
//{0x63,4,215,1,-1,"I/U EEPROM (6th 7th digit)"},
//{0x63,5,215,1,-1,"I/U EEPROM (8th 9th digit)"},
//{0x63,6,215,1,-1,"I/U EEPROM (11th digit)"},
//{0x63,7,214,1,-1,"I/U EEPROM (12th digit)(rev.)"},
//{0x64,0,307,1,-1,"Data Enable/Disable"},
//{0x64,1,152,1,-1,"Indoor Unit Address"},
//{0x64,2,316,1,-1,"Hybrid Op. Mode"},
//{0x64,2,303,1,-1,"Boiler Operation Demand"},
//{0x64,2,302,1,-1,"Boiler DHW Demand"},
//{0x64,2,301,1,-1,"Bypass Valve Output"},
//{0x64,3,105,2,-1,"BE_COP"},
//{0x64,5,105,2,1,"Hybrid Heating Target Temp."},
//{0x64,7,105,2,1,"Boiler Heating Target Temp."},
//{0x64,9,302,1,-1,"Add pump"},
//{0x64,9,301,1,-1,"Main pump"},
//{0x64,10,105,2,1,"Mixed water temp."},
//{0x64,12,105,2,1,"2nd Domestic hot water temperature"},
{0x64,14,152,1,1,"Target delta T heating"},
{0x64,15,152,1,1,"Target delta T cooling"},
//{0x00,0,996,0,-1,"Override All Clear"},
};
YAML: warmtepomp.yaml
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
  - platform: template
    sensors:
      espaltherma_operation:
        friendly_name: "Huidige modus"
        value_template: "{{ state_attr('sensor.althermasensors','Operation Mode') }}"
      espaltherma_i_u_operation:
        friendly_name: "I/O Modues"
        value_template: "{{ state_attr('sensor.althermasensors','I/U operation mode') }}"
      espaltherma_iuoperation:
        friendly_name: "Huidige modus binnen"
        value_template: "{% if is_state('sensor.espaltherma_thermostaat_aan_uit', 'ON') %} {{ state_attr('sensor.althermasensors','Operation Mode') }}
    {% else %} Uit {% endif %}"
      espaltherma_buh_thermal_protection:
        friendly_name: "Thermische bescherming booster"
        value_template: "{{ state_attr('sensor.althermasensors','Thermal protector (Q1L) BUH') }}"
      espaltherma_bsh_thermal_protection:
        friendly_name: "Thermische bescherming back-up"
        value_template: "{{ state_attr('sensor.althermasensors','Thermal protector BSH') }}"
      espaltherma_dhw:
        friendly_name: "Watertank temp"
        value_template: "{{ state_attr('sensor.althermasensors','DHW tank temp. (R5T)') }}"
      espaltherma_flow_pomp:
        friendly_name: "Flow pomp"
        value_template: "{{ state_attr('sensor.althermasensors','Flow sensor (l/min)') }}"
        unit_of_measurement: 'l/min'
      espaltherma_flow_switch:
        friendly_name: "Water flow"
        value_template: "{{ state_attr('sensor.althermasensors','Water flow switch') }}"
      espaltherma_pomp_schakelaar:
        friendly_name: "Water pomp"
        value_template: "{{ state_attr('sensor.althermasensors','Water pump operation') }}"
      espaltherma_pomp_niveau:
        friendly_name: "Water pomp niveau"
        value_template: "{{ state_attr('sensor.althermasensors','Water pump signal (0:max-100:stop)') }}"
        unit_of_measurement: '%'
      espaltherma_na_verwarmen:
        friendly_name: "Na verwarmen"
        value_template: "{{ state_attr('sensor.althermasensors','Reheat ON/OFF') }}"
      espaltherma_circulatiepomp:
        friendly_name: "Circulatiepomp"
        value_template: "{{ state_attr('sensor.althermasensors','Circulation pump operation') }}"
      espaltherma_delta_t_verwarmen:
        friendly_name: "Delta T verwarmen"
        value_template: "{{ state_attr('sensor.althermasensors','Target delta T heating') }}"
      espaltherma_delta_t_koelen:
        friendly_name: "Delta T koelen"
        value_template: "{{ state_attr('sensor.althermasensors','Target delta T cooling') }}"
      espaltherma_buitentemp:
        friendly_name: "Buitentemperatuur"
        value_template: "{{ state_attr('sensor.althermasensors','Outdoor air temp.(R1T)') }}"
      espaltherma_thermostaat_aan_uit:
        friendly_name: "Thermostaat Aan/Uit"
        value_template: "{{ state_attr('sensor.althermasensors','Thermostat ON/OFF') }}"
      espaltherma_ontdooicyclus:
        friendly_name: "Ontdooicyclus Aan/Uit"
        value_template: "{{ state_attr('sensor.althermasensors','Defrost Operation') }}"
      espaltherma_buh1:
        friendly_name: "Backupverwarming Aan/Uit"
        value_template: "{{ state_attr('sensor.althermasensors','BUH Step1') }}"
      espaltherma_dhw_insteltemp:
        friendly_name: "Watertank insteltemp."
        value_template: "{{ state_attr('sensor.althermasensors','DHW setpoint') }}"
      espaltherma_kamer_insteltemp:
        friendly_name: "Kamer insteltemp."
        value_template: "{{ state_attr('sensor.althermasensors','RT setpoint') }}"
      espaltherma_watertemp_uit:
        friendly_name: "Vertrekwatertemp."
        value_template: "{{ state_attr('sensor.althermasensors','Leaving water temp. before BUH (R1T)') }}"
      espaltherma_watertemp_in:
        friendly_name: "Waterinlaattemp."
        value_template: "{{ state_attr('sensor.althermasensors','Inlet water temp.(R4T)') }}"
      espaltherma_dampleiding_temp:
        friendly_name: "Dampleidingtemp."
        value_template: "{{ state_attr('sensor.althermasensors','Discharge pipe temp.') }}"
      espaltherma_warmtewisselaar_temp:
        friendly_name: "Warmtewisselaar"
        value_template: "{{ state_attr('sensor.althermasensors','Heat exchanger mid-temp.') }}"
      espaltherma_koelvloeistof_temp:
        friendly_name: "Koelmiddeltemp."
        value_template: "{{ state_attr('sensor.althermasensors','Refrig. Temp. liquid side (R3T)') }}"
      espaltherma_waterdruk:
        friendly_name: "Waterdruk"
        value_template: "{{ state_attr('sensor.althermasensors','Water pressure') }}"
        unit_of_measurement: 'Bar'
      espaltherma_vertrekw_instelpunt:
        friendly_name: "Vertrekwater instelpunt"
        value_template: "{{ state_attr('sensor.althermasensors','LW setpoint (main)') }}"
      espaltherma_kamertemp:
        friendly_name: "Kamertemperatuur"
        value_template: "{{ state_attr('sensor.althermasensors','Indoor ambient temp. (R1T)') }}"
      espaltherma_inv_current:
        friendly_name: "Inverter stroom"
        value_template: "{{ state_attr('sensor.althermasensors','INV primary current (A)') }}"
        unit_of_measurement: 'A'
      espaltherma_voltage:
        friendly_name: "Voltage"
        value_template: "{{ state_attr('sensor.althermasensors','Voltage (N-phase) (V)') }}"
        unit_of_measurement: 'V'
      espaltherma_inv_verbruik:
        friendly_name: "Inverter verbruik"
        value_template: "{% if is_state('sensor.espaltherma_thermostaat_aan_uit', 'ON') %}
{{ (states('sensor.espaltherma_inv_current')|float * state_attr('sensor.althermasensors','Voltage (N-phase) (V)')| float) |round|int }}
{% else %} 0 {% endif %}"
      espaltherma_cop:
        value_template: "{% if is_state('sensor.espaltherma_operation', 'HEATING') and is_state_attr('sensor.althermasensors','Freeze Protection', 'OFF') %} 
{{ 
    /
  |round(2)
}}
{% else %} 0 {%endif%}"
      espaltherma_warmte_opbrengst:
        friendly_name: "Warmte opbrengst"
        value_template: "{{ (states('sensor.espaltherma_inv_verbruik')|float * states('sensor.espaltherma_cop')| float)|round|int}}"
      espaltherma_laatste_update:
        friendly_name: "Laatste update"
        value_template: "{{ as_timestamp(states.sensor.althermasensors.last_updated) | timestamp_custom('%H:%M:%S',True) }}"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fantastic_fox
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:08
voor de liefhebbers ik denk dat ik heb gevonden wat de minimal modulatie is van de daikin Altherma :-) mocht dit oud nieuws zijn dan sorry 8)7

in onderstaand document wat ik heb gekregen van climasense staat dat de minimale modulatie van de buitenunit 35% is dus in geval van een 7.5kw versie is dit 2.625w

is er iemand die deze kan onderbouwen of ben ik nu gewoon happy dat ik dit heb gevonden en zegt dit niks over het minimale vermogen :-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XjlE8rMlQ6jGkgdDZyT2r80f16c=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Ngo4FCFC8yIqC6uHcSdx3TEF.png?f=fotoalbum_large

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Roekeloos schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 13:20:
Bij mij zijn de operation modes eigenlijk nagenoeg de hele dag "Heating", terwijl de warmtepomp feitelijk een paar mooie lange runs draait:

[Afbeelding]

Ik heb hier vooral last van omdat de COP berekening niet zuiver is, want die wordt nu berekend over periodes waarin de WP feitelijk geen thermische energie levert maar wel elektrische energie verbruikt.

Maar ik vraag me vooral ook af of dit normaal gedrag is. De WP staat op weersafhankelijke regeling. Ik heb een naregeling op de vloerverwarming. Ik kan me dus voorstellen dat hij regelmatig moet nagaan of hij warmte kwijt kan (en er dus kleppen open staan), maar past dit gedrag daarbij?
Dit deed de mijne ook, dan blijft ie na het bereiken van het setpoint + 0.25 graden de hele tijd op volle flow doorpompen zonder dat de compressor draait. Dit heb ik opgelost door (na berichten hier) de modulatie functie uit te zetten, nu doet ie dat niet meer, alleen elke 15min even kort samplen, zoals t hoort en verder terug naar de 14 watt standby verbruik.

Ik heb de COP grafiek goed/beter gekregen door met een if statement in HA de uur/realtime cop op 0 te zetten onder de 100 watt verbruik (als de compressor draait verbruikt ie minimaal 250 watt). Beter zou eigenlijk zijn bij een Delta-T onder de 0,10 graden oid, want na het afslaan v/d compressor geeft ie nog even warmte af, dat mis ik nu in de opbrengst. Daar moet ik nog eens naar kijken. Ik heb geen ESP/P1P2serial dus ik kan de operation mode niet frequent genoeg uitlezen (API update maar 1x per 15min tegenwoordig), vandaar deze constructie.

In de Dag/maand/jaar grafieken rekent ie dit wel gewoon mee, zodat het klopt met het daadwerkelijke verbruik/opbrengst c.q. je stand-by/pompsamplen daar ook in meerekent.

[ Voor 6% gewijzigd door RonJ op 28-10-2022 13:36 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:28
Fantastic_fox schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 13:01:
[...]
in onderstaand document wat ik heb gekregen van climasense staat dat de minimale modulatie van de buitenunit 35% is dus in geval van een 7.5kw versie is dit 2.625w
[...]
Goed gevonden! Welk document is dit? Want zelfs in het zeer uitgebreide "Daikin Altherma low temperature split Technical data book ERGA04-08EV" staat dit getal niet.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Cube
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-05 08:43
Ik zie hier meerdere gebruikers van ESPAltherma. Wie van jullie heeft/gebruikt de On/Off functie met het relays?

En wat gebeurt er bij jullie als hij een Defrost doet (of voor iets anders BUH gebruikt) dat meet ik geen Inv primary current meer. Hoe zit dat bij jullie?

Ik zit er aan te denken een KWH meter te plaatsen alsnog.

Help!! De netwerkbeestjes zijn op¿?¿

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@RichieB als je me even verteld hoe ik hier ene bestand kan uploaden dan zet ik het bestand wel op het forum geen probleem

ik heb het gekregen via de chat en ik weet niet zeker of mijn stelling klopt (boerenverstand zegt van wel maar ik ben geen echte techneut.

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Fantastic_fox schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 14:28:
@RichieB als je me even verteld hoe ik hier ene bestand kan uploaden dan zet ik het bestand wel op het forum geen probleem

ik heb het gekregen via de chat en ik weet niet zeker of mijn stelling klopt (boerenverstand zegt van wel maar ik ben geen echte techneut.
https://www.docdroid.net/

;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gasboer
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 03-09-2024
Voor hen die nog (steeds) in afwachting zijn van een BRP069A78 WiFi adapter...ik heb er 1 gekocht in Ierland voor €40 plus € 10 voor post met T&T.

Ik post hier de link ( hoop dat dat mag...)
https://www.adverts.ie/ot...r-online-control/28277798

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Fantastic_fox schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 13:01:
voor de liefhebbers ik denk dat ik heb gevonden wat de minimal modulatie is van de daikin Altherma :-) mocht dit oud nieuws zijn dan sorry 8)7

is er iemand die deze kan onderbouwen of ben ik nu gewoon happy dat ik dit heb gevonden en zegt dit niks over het minimale vermogen :-)
Zolang nergens staat wat die 35% precies betekend zegt dit natuurlijk weinig. Is dat op compressorvermogen in A? Compressorfrequentie in hz? Warmte-output wat jij meent te lezen?

Ik zie bij mijn 6kw iig nog flink lagere waarden (1300-1500watt opgewekte warmte bij 250w input) voorbij komen, gemeten met een kamstrup/eastron.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@RonJ ik durf het je niet te zeggen maar in de screenshot staat 35% minimum inverter modulation (let op dit is bij de 8/7.5 ligt eraan hoe je hem wil noemen geloof ik kw.)

als ik jouw voorbeeld pak dan zit hij op 1400/6000= 23% modulatie

@Toppe thnx https://docdro.id/hobk2lE

Ik snap echt niet waarom Daikin dit niet gewoon in hun specs heeft staan, de airco informatie toont dit nl wel heel gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roekeloos
RonJ schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 13:03:
[...]

Dit deed de mijne ook, dan blijft ie na het bereiken van het setpoint + 0.25 graden de hele tijd op volle flow doorpompen zonder dat de compressor draait. Dit heb ik opgelost door (na berichten hier) de modulatie functie uit te zetten, nu doet ie dat niet meer, alleen elke 15min even kort samplen, zoals t hoort en verder terug naar de 14 watt standby verbruik.

Ik heb de COP grafiek goed/beter gekregen door met een if statement in HA de uur/realtime cop op 0 te zetten onder de 100 watt verbruik (als de compressor draait verbruikt ie minimaal 250 watt). Beter zou eigenlijk zijn bij een Delta-T onder de 0,10 graden oid, want na het afslaan v/d compressor geeft ie nog even warmte af, dat mis ik nu in de opbrengst. Daar moet ik nog eens naar kijken. Ik heb geen ESP/P1P2serial dus ik kan de operation mode niet frequent genoeg uitlezen (API update maar 1x per 15min tegenwoordig), vandaar deze constructie.

In de Dag/maand/jaar grafieken rekent ie dit wel gewoon mee, zodat het klopt met het daadwerkelijke verbruik/opbrengst c.q. je stand-by/pompsamplen daar ook in meerekent.
Modulatie functie is bij mij uitgegrijsd. In het overzicht van instellingen staat [8-05] ook op 0. Ik heb "de" sheet ingevuld, dus je kunt al mijn settings checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
Heeft iemand ervaringen met omkastingen van de buitenunit? b.v. met de Qventi?

Onze buitenunit staat 2 hoog op het platte dak, ook nog vrij kort bij de dakrand. Tevens met de ventilator naar het westen, hierdoor gaat de buitenunit bij een beetje meer wind regelmatig op storing. Zou zo'n omkasting helpen en heeft dit weer niet andere nadelen voor het functioneren van de WP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 01-07 22:24

de meester01

IONIQ 5 Lounge RWD LR 19"

Heeft iemand een tip voor mij voor een goede installateur van een Altherma 3 in de regio Apeldoorn - Deventer? Ik kan online tot nu toe alleen maar (grote) clubs vinden ver buiten deze regio maar voor onderhoud en eventueel service is het wel fijn als men relatief in de buurt zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aard01
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14:15
Ik ben de energieprijzen in de Daikin thermostaat aan het invoeren.
Voor electriciteit is het eenvoudig om een bedrag per kWh in te voeren.
Maar voor de brandstof (gas) wordt ook een bedrag in euro's per kWh gevraagd. Enig idee wat ik hier in moet vullen wanneer de gasprijs 1,45/m3 bedraagt?

Wanneer er 9,7kWh uit een m3 gas kan worden opgewekt is dit dan 1,45/9,7=0,15 euro/kWh?

[ Voor 13% gewijzigd door aard01 op 29-10-2022 09:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
aard01 schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 08:50:
Ik ben de energieprijzen in de Daikin thermostaat aan het invoeren.
Voor electriciteit is het eenvoudig om een bedrag per kWh in te voeren.
Maar voor de brandstof (gas) wordt ook een bedrag in euro's per kWh gevraagd. Enig idee wat ik hier in moet vullen wanneer de gasprijs 1,45/m3 bedraagt?

Wanneer er 9,7kWh uit een m3 gas kan worden opgewekt is dit dan 1,45/9,7=0,15 euro/kWh?
Je mag blij zijn als je HR Ketel er 8 uithaalt. En dan moet hij goed zijn ingeregeld (lees lage aanvoer en waterzijdig ingeregeld). Koevlaasformule gaat ook uit van 8.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ursusMaritimus
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01-07 20:16

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

de meester01 schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 01:43:
Heeft iemand een tip voor mij voor een goede installateur van een Altherma 3 in de regio Apeldoorn - Deventer? Ik kan online tot nu toe alleen maar (grote) clubs vinden ver buiten deze regio maar voor onderhoud en eventueel service is het wel fijn als men relatief in de buurt zit.
Schimmel Techniek in Barneveld. Doen geen hybride meer, alleen all-electric en grondgebonden.

21x REC TwinPeak 4 Black 360Wp | Enphase IQ7+ | Daikin Altherma 3 RW 4 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14:16
MajaMestreech schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 21:22:
Heeft iemand ervaringen met omkastingen van de buitenunit? b.v. met de Qventi?

Onze buitenunit staat 2 hoog op het platte dak, ook nog vrij kort bij de dakrand. Tevens met de ventilator naar het westen, hierdoor gaat de buitenunit bij een beetje meer wind regelmatig op storing. Zou zo'n omkasting helpen en heeft dit weer niet andere nadelen voor het functioneren van de WP?
Geen ervaring mee, maar net even wat gemeten. Mijn ERGA04DV buiten unit past er niet in :-(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raoulteeuwen
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 20-06 11:56
Qool.nl gaat een Daikin bij ons installeren; goed gevoel over dat bedrijf

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Roekeloos schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 19:56:
[...]

Modulatie functie is bij mij uitgegrijsd. In het overzicht van instellingen staat [8-05] ook op 0. Ik heb "de" sheet ingevuld, dus je kunt al mijn settings checken.
Ik heb even snel naar je sheet gekeken. Je zou eens kunnen proberen om de "pump operation mode" op 2 / "request" te zetten. Wellicht dat ie dan wel uitgaat bij het bereiken van het setpoint?

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roekeloos
RonJ schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 18:22:
[...]

Ik heb even snel naar je sheet gekeken. Je zou eens kunnen proberen om de "pump operation mode" op 2 / "request" te zetten. Wellicht dat ie dan wel uitgaat bij het bereiken van het setpoint?
Ik kan alleen kiezen tussen "Continu" en "Monstername". Hangt dus (net als modulatie) af van een andere setting...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Coetje
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 12:44
Hier goede ervaringen gehad met t En P Technologie. https://tptechnology.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pcprutser
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18-06 18:12

pcprutser

No message

Coetje schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 19:23:
[...]

Hier ook inderdaad. Nemen netjes de tijd. In overleg veel mogelijk en werken vrij netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

[...]
Benaderd. Wow wat een intake essay moet je schrijven ;)
[...]
Benaderd, lekker dichtbij :)
raoulteeuwen schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 14:31:
[...]
Qool.nl gaat een Daikin bij ons installeren; goed gevoel over dat bedrijf
Zetten we even op de reservelijst ivm de afstand :)

Thanx mensen _/-\o_

Meer tips zijn welkom uiteraard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barse87
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12:31
*knip* dit is iets voor het DEI feedbacktopic

[ Voor 86% gewijzigd door Proton_ op 30-10-2022 14:43 ]

9280WP | Daikin Altherma 3 LT 8kW | VW e-Golf 2019 | Tesla Model 3 RWD 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

MrFish

Untitled

Wij hebben een offerte gekregen van een lokale installateur voor een all-electric 6 kW Daikin Altherma split:
- Buitendeel ERGA 06 EVH, opgehangen aan muurbeugels aan de zijgevel
- Binnendeel EHBH 08 E6V
- Madoka bediening
- 300 L SWW vat (zonder SWW is € 1815 minderprijs)
- incl afvoeren/demonteren CV-ketel

Relatief nieuw huis (2015, 135 m2), gasverbruik ~650 m3/jaar, beneden vloerverwarming (gesloten verdeler) en boven radiatoren T11 (ga ik vervangen door Jaga hybrides).

€ 12.140 incl btw; minus € 2850,- subsidie geeft € 9290,- netto. Wat denken jullie hiervan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
  • Laatst online: 10:57
MrFish schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 12:05:
Wij hebben een offerte gekregen van een lokale installateur voor een all-electric 6 kW Daikin Altherma split:
- Binnendeel EHBH 08 E6V
- Madoka bediening

Relatief nieuw huis (2015, 135 m2), gasverbruik ~650 m3/jaar, beneden vloerverwarming (gesloten verdeler) en boven radiatoren T11 (ga ik vervangen door Jaga hybrides).

€ 12.140 incl btw; minus € 2850,- subsidie geeft € 9290,- netto. Wat denken jullie hiervan?
Kijk eens of je ook nog eens gemeentelijke subsidie kunt krijgen. Er zijn gemeentes die een extra potje hebben om gasloos te gaan.

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
- Binnendeel EHBH 08 E6V
- Madoka bediening

Als je verbruik 650m3 is inclusief SWW kan je met een lichtere WP toe. Koevlaasformule al gerekend?

En boven lekker je radiatoren laten hangen. Hoe warm moet het daar zijn?

Prijs is top. En unit NIET aan de muur hangen ivm resonantie. Gewoon op de grond.

[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 30-10-2022 13:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barse87
MotorBeast schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 13:01:
[...]

Als je verbruik 650m3 is inclusief SWW kan je met een lichtere WP toe. Koevlaasformule al gerekend?

En boven lekker je radiatoren laten hangen. Hoe warm moet het daar zijn?

Prijs is top. En unit NIET aan de muur hangen ivm resonantie. Gewoon op de grond.
Mijn buitenunit hangt aan de muur en heb nergens last van. Binnenshuis is hij bij ons niet hoorbaar.
Ons huis is van 2015.
Denk dat het per woning verschilt of het gaat resoneren. Met name bij jongere woningen zul je er weinig of niks van merken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Barse87 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 13:53:
[...]

Mijn buitenunit hangt aan de muur en heb nergens last van. Binnenshuis is hij bij ons niet hoorbaar.
Ons huis is van 2015.
Denk dat het per woning verschilt of het gaat resoneren. Met name bij jongere woningen zul je er weinig of niks van merken.
Heb je al een echte winter meegemaakt met 24 uur vorst en dat je unit echt moet werken? Ik zou het risico nooit nemen. Hij komt hier niet aan de muur en ook niet op een dak van een schuur. Gewoon hierop op de grond en nooit gezeur: https://www.airco-webwink...bigfoots-100cm-origineel/

[ Voor 9% gewijzigd door MotorBeast op 30-10-2022 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
MotorBeast schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 13:55:
Heb je al een echte winter meegemaakt met 24 uur vorst en dat je unit echt moet werken? Ik zou het risico nooit nemen. Hij komt hier niet aan de muur en ook niet op een dak van een schuur.
Zelfde verhaal hier: de kleine buitenunit hing hier even aan een stevige spouwmuur. Toch resoneerde de radiator binnen eventjes mee tijdens elke keer opstarten. En nu staat de buitenunit alsnog los.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barse87
MotorBeast schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 13:55:
[...]

Heb je al een echte winter meegemaakt met 24 uur vorst en dat je unit echt moet werken? Ik zou het risico nooit nemen. Hij komt hier niet aan de muur en ook niet op een dak van een schuur. Gewoon hierop op de grond en nooit gezeur: https://www.airco-webwink...bigfoots-100cm-origineel/
Nee dat heb ik nog niet meegemaakt 🙈
Maar er zitten wel van die dempveren tussen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Barse87 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 14:13:
[...]

Nee dat heb ik nog niet meegemaakt 🙈
Maar er zitten wel van die dempveren tussen…
Geef eens 1 reden wat het effectieve nut is om zo'n ding aan de muur te hangen? Ik zie hem echt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

MotorBeast schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 14:35:
[...]

Geef eens 1 reden wat het effectieve nut is om zo'n ding aan de muur te hangen? Ik zie hem echt niet.
Omdat er een houten vloer is? Heb nu twee offertes gehad en beide wilden het binnendeel niet op de houten zoldervloer van de garage zetten maar aan een muurtje op die zolder hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barse87
MotorBeast schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 14:35:
[...]

Een andere optie was op het dak van de garage maar dat geeft denk ik meer geluid door. Op de grond is geen optie omdat de afstand tot de binnenunit dan veel te groot wordt…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
de meester01 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 14:47:
[...]

Omdat er een houten vloer is? Heb nu twee offertes gehad en beide wilden het binnendeel niet op de houten zoldervloer van de garage zetten maar aan een muurtje op die zolder hangen.
Ik heb het over de buitenunit waar de compressor in zit die kan resoneren bij bepaalde toerentallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Barse87 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 15:09:
[...]

Een andere optie was op het dak van de garage maar dat geeft denk ik meer geluid door. Op de grond is geen optie omdat de afstand tot de binnenunit dan veel te groot wordt…
Wat is de afstand? Meeste units kunnen 25 meter aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barse87
MotorBeast schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 15:24:
[...]

Wat is de afstand? Meeste units kunnen 25 meter aan.
Minimaal 20 meter in mijn geval plus de buitenunit staat dan vol in het zicht, wat ik persoonlijk geen gezicht vind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

MotorBeast schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 15:23:
[...]

Ik heb het over de buitenunit waar de compressor in zit die kan resoneren bij bepaalde toerentallen.
Ik heb de buitenunit van de thuiskantoor airco op het platte dak van het kantoor staan. In eerste instantie te veel geluid bij op- en aftoeren waarna er - naast van die rubber balken - nog eens extra vibratiedempers tussen zijn gezet. Resultaat - stilte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sBVpE45tWwxbeZ26i-ETnixSEoo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9BU1SLgOyxBe0cTutSb6RDtr.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
- Binnendeel EHBH 08 E6V
- Madoka bediening

Prijs is keurig. Ik zou persoonlijk voor een EHBX binnenunit gaan, die kan namelijk ook koelen. Zeker als je boven Jaga's gaat ophangen wel zo fijn om die mogelijkheid te hebben. De meerprijs is verwaarloosbaar.

Hier hangt ook alles aan de muur (2x L/L en 1x L/W) icm goeie trillingsdempers. Geen last van resonantie binnen.

[ Voor 5% gewijzigd door RonJ op 30-10-2022 18:19 ]

All-electric.

Pagina: 1 ... 11 ... 151 Laatste

Let op:
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing

Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma