Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:41

MrFish

Untitled

Rainesh schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 12:29:
[...]

Kijk eens of je ook nog eens gemeentelijke subsidie kunt krijgen. Er zijn gemeentes die een extra potje hebben om gasloos te gaan.
Dank! Helaas lijkt dat in onze gemeente niet het geval te zijn.
MotorBeast schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 13:01:
[...]

Als je verbruik 650m3 is inclusief SWW kan je met een lichtere WP toe. Koevlaasformule al gerekend?

En boven lekker je radiatoren laten hangen. Hoe warm moet het daar zijn?

Prijs is top. En unit NIET aan de muur hangen ivm resonantie. Gewoon op de grond.
Met koevlaas kom ik inderdaad lager uit. Mijn redenering was als volgt: ik verwacht dat ons verbruik wel wat gaat stijgen, vanwege recente gezinsuitbreiding. We gaan ook de zolder nog verbouwen waar we nu niet stoken. Plus dit verbruik is gebaseerd op het afgelopen jaar en de winter was niet zo streng. Scheelt ook in de opwarmsnelheid van SWW (we gebruiken ons bad best veel). Minimumvermogen lijkt gelijk te zijn, al kan ik dat niet heel duidelijk uit de specificaties halen.

We werken veel thuis en we hebben een kleintje. Boven is het met 35-40 °C aanvoertemperatuur 18 graden in de winter, dat vinden we dan net te fris.

Aan de zijgevel is "helaas" de enige logische plaats. Daar hangt de unit in een steegje, uit het zicht en handig qua leidingwerk. Buitenunit van onze airco hangt er ook, daar kan 'ie mooi naast en die horen we binnen ook totaal niet (en de buren ook niet) als die hard moet werken. We hebben dus wat ervaring, daarom durf ik het wel aan, maar het is inderdaad een gok.
de meester01 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 18:14:
[...]

Ik heb de buitenunit van de thuiskantoor airco op het platte dak van het kantoor staan. In eerste instantie te veel geluid bij op- en aftoeren waarna er - naast van die rubber balken - nog eens extra vibratiedempers tussen zijn gezet. Resultaat - stilte.

[Afbeelding]
Goede tip, voor het geval dat!
RonJ schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 18:18:
[...]

Prijs is keurig. Ik zou persoonlijk voor een EHBX binnenunit gaan, die kan namelijk ook koelen. Zeker als je boven Jaga's gaat ophangen wel zo fijn om die mogelijkheid te hebben. De meerprijs is verwaarloosbaar.

Hier hangt ook alles aan de muur (2x L/L en 1x L/W) icm goeie trillingsdempers. Geen last van resonantie binnen.
Goed punt van de EHBX, had ik over het hoofd gezien. Ga ik meenemen.

[ Voor 2% gewijzigd door MrFish op 30-10-2022 19:19 . Reden: kleine toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 10-10 23:54
MrFish schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 12:05:
Wij hebben een offerte gekregen van een lokale installateur voor een all-electric 6 kW Daikin Altherma split:
- Buitendeel ERGA 06 EVH, opgehangen aan muurbeugels aan de zijgevel
- Binnendeel EHBH 08 E6V
- Madoka bediening
- 300 L SWW vat (zonder SWW is € 1815 minderprijs)
- incl afvoeren/demonteren CV-ketel

Relatief nieuw huis (2015, 135 m2), gasverbruik ~650 m3/jaar, beneden vloerverwarming (gesloten verdeler) en boven radiatoren T11 (ga ik vervangen door Jaga hybrides).

€ 12.140 incl btw; minus € 2850,- subsidie geeft € 9290,- netto. Wat denken jullie hiervan?
Ik zou niet meer voor een apart 300L SWW vat gaan maar voor het vloermodel met ingebouwd vat. Is wat kleiner maar veel zuiniger. Mocht je denken 230L warm water is te weinig, dan stel je de temperatuur hoger in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

MajaMestreech schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 20:59:
[...]

Ik zou niet meer voor een apart 300L SWW vat gaan maar voor het vloermodel met ingebouwd vat. Is wat kleiner maar veel zuiniger. Mocht je denken 230L warm water is te weinig, dan stel je de temperatuur hoger in.
Kun je dat iets meer toelichten? Is het geïntegreerde vat zoveel beter geïsoleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:56

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik heb nu 2 offertes van verschillende partijen, beide bieden ze een Daikin aan, wel een andere versie en prijs.
Historisch verbruik (voor verbouwing: vloerverwarming 10cm hoh, extra dakisolatie, tegelvloer, inductie kookplaat, douche wtw, 10kWP PV panelen) 2050m3 per jaar.

Offerte 1: (aangeboden als full electric)
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Offerte 2: (aangeboden als hybride)
Members only:

Verschil van 8.429,48 zit m in de (geïntegreerde) boiler + buffervat. Buffervat heb ik genoeg over gelezen, is m.i. niet nodig. Boiler natuurlijk wel, maar bij offerte 2 kan ik tijdelijk de CV ketel gebruiken en nadien een boiler laten installeren. En offerte 1 vraagt een aanbetaling van 50% en er komt nog meerwerk bij (onduidelijk wat precies, ondanks dat de adviseur/directeur 2x is komen kijken..)

Beide modellen zijn 7,5KW, dat lijkt me iets te krap gezien historisch verbruik, aan de andere kant kan ik voor het verschil ook 1 airco bijhangen voor de koudste dagen, of desnoods een cop 1 electrische kachel.
Offerte 2 kan helaas geen groter model aanbieden.

Mijn plan is als volgt. Offerte 2 accepteren en een winter laten draaien als hybride naast de CV ketel. In dat jaar extra isolatie aanbrengen (vloer kan nog extra geïsoleerd worden) en op zoek naar een leverancier voor een losse boiler. Boiler moet wel lukken denk ik voor 3-5k?

We zitten (ruim) boven de 1200m3 en iedere m3 daarboven kost momenteel 3,40.

Jullie ideeën hierover?

[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 30-10-2022 21:51 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

wij krijgen binnenkort de alterma 11kw met geintegreerde 230l boilet en buitenunit (elga08), full electric.

Nu ben ik dat aan het voorbereiden alleen is mij niet duidelijk hoe de buizen eruitzien van de binnen naar de buitenunit.

De installateur wilde oorspronkelijk de buitenunit vlakbij de binnenunit plaatsen. Echter is dat op de erfgrens. De buitenunit hebben we liever een meter of 12verderop maar ik wil graag een beeld vormen van de type buizen en of daar nog eisen aan zitten (mantelbuis , diepte ) etc.
Hoe hebben jullie dat gedaan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20-09 21:00
@Sport_Life hoeveel van dat gas is sww? Mogelijk heb je een mogelijkheid voor een wpboiler los systeem wat je via pv ook mooi gratis kunt bufferen overdag.

Daarbij losse wp boiler is aparte subsidie, ik zou daar nog even naar kijken mits je er plaats voor hebt. Kun je ook een gewone cv installateur laten doen hoeft volgens mij geen super wp fluisteraar te zijn

Is toevallig heat transformers offerte 2?

[ Voor 5% gewijzigd door Fantastic_fox op 30-10-2022 22:21 ]

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Fantastic_fox schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 22:20:
@Sport_Life hoeveel van dat gas is sww? Mogelijk heb je een mogelijkheid voor een wpboiler los systeem wat je via pv ook mooi gratis kunt bufferen overdag.

Daarbij losse wp boiler is aparte subsidie, ik zou daar nog even naar kijken mits je er plaats voor hebt. Kun je ook een gewone cv installateur laten doen hoeft volgens mij geen super wp fluisteraar te zijn

Is toevallig heat transformers offerte 2?
Volgens de comfort touch app 11211m3/963m3 (verwarmen/sww) sinds 28 nov 2016.
Voor verwarming 1842m3 per jaar, dus voordat we hebben verbouwd. Ik verwacht met ltv verwarming 20% te winnen , wordt dan zo'n 1500m3 puur voor verwarming.
Er is plek genoeg, heb een slaapkamer(tje) opgeofferd voor mijn technische ruimte ;).

Offerte 2 is inderdaad die partij. Zo'n 11kw met 230l boiler zou veiliger zijn, maar die leveren ze tijdelijk niet.

[ Voor 16% gewijzigd door Sport_Life op 30-10-2022 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20-09 21:00
Met 1500m3 is een 7,5 niet echt voldoende denk ik koevlaas geeft 7,3 bij -10 en dat heeft de daikin unit zeker niet. Ik weet zo even niet wat hij dan precies voor vermogen heeft trouwens.

Van de andere kant met de 7,5 speel je wss 80% van je cv gasverbruik kwijt. Dus dat is misschien wel een goede eerste stap.

Of heb je nog iets van een airco ofzo om erbij te hangen dat je je vermogenstekort daarmee kunt afvangen?

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:40

_Ernst_

Mark It Zero!

Mijn EHBH04EF6V binnenunit heeft 3 relais voor de aansturing voor de backup verwarmingselementen, 1 die de binnenkomende voeding schakelt en vervolgens doorgeeft aan 2 relais die onafhankelijk van elkaar 1 of alle 3 de verwarmingselementen aan kunnen sturen. Wat mij vanaf het begin af aan opvalt is dat het eerste relais continu wordt bekrachtigd. Iemand die weet wat hier het idee van is?

Het enige dat ik mij kan bedenken is dat het een veiligheids feature is die er voor zorgt dat als 1 van de 2 bovenste relais falen (vastgebakken contacten ofzo), het zaakje nog uitgeschakeld kan worden door het onderste relais (via een thermisch contact misschien?) af te laten vallen.
Buiten dat het echter onnodig stroom verbruikt (ding wordt best warm) zorgt het toch ook voor slijtage. Ik zat er daarom aan te denken om de voeding van de spoel van het onderste relais door de vrije contacten op de bovenste 2 relais te leiden zodat hij alleen wordt bekrachtigd als het ook echt nodig is. Upgrade, of zie ik iets over het hoofd? :p

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qh_VoCAxWWE_9QExKWgT379Qb-c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mCyMDVcUM4CuVXyr7d09E4AK.jpg?f=fotoalbum_large

Het relais links onder dus (K3M is het boiler relais). Foto van toen de unit nog niet in bedrijf was, dus relais is hier nog uit ;)

Last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Fantastic_fox schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 22:44:
Met 1500m3 is een 7,5 niet echt voldoende denk ik koevlaas geeft 7,3 bij -10 en dat heeft de daikin unit zeker niet. Ik weet zo even niet wat hij dan precies voor vermogen heeft trouwens.

Van de andere kant met de 7,5 speel je wss 80% van je cv gasverbruik kwijt. Dus dat is misschien wel een goede eerste stap.

Of heb je nog iets van een airco ofzo om erbij te hangen dat je je vermogenstekort daarmee kunt afvangen?
We hebben geen airco maar dat kan wel een oplossing zijn. Min 10 dat komt 1x per 2 jaar voor ofzo ?
9,5 Graden onder nul is in 2021 de laagste temperatuur die is gemeten door Meteo Alkmaar en wel op 11 februari. Het jaar daarvoor was dat -2,4 graden (30 november 2020).

[ Voor 13% gewijzigd door Sport_Life op 30-10-2022 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-10 08:11
Wij hebben een offerte gekregen van een lokale installateur voor een all-electric 6 kW Daikin Altherma split:
- Binnendeel EHBH 08 E6V
- Madoka bediening

Relatief nieuw huis (2015, 135 m2), gasverbruik ~650 m3/jaar, beneden vloerverwarming (gesloten verdeler) en boven radiatoren T11 (ga ik vervangen door Jaga hybrides).

€ 12.140 incl btw; minus € 2850,- subsidie geeft € 9290,- netto. Wat denken jullie hiervan?
Dat is een mooie prijs, levertijd is onbekend lijkt me? Wij zijn voor een zelfde soort unit iets meer kwijt. Maar wachten al vanaf april :( :(

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

nodri2000 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 08:47:
[...]

Dat is een mooie prijs, levertijd is onbekend lijkt me? Wij zijn voor een zelfde soort unit iets meer kwijt. Maar wachten al vanaf april :( :(
Inderdaad, levertijd geschat op 6-12 maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:30
Sport_Life schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 21:45:
Ik heb nu 2 offertes van verschillende partijen, beide bieden ze een Daikin aan, wel een andere versie en prijs.
Historisch verbruik (voor verbouwing: vloerverwarming 10cm hoh, extra dakisolatie, tegelvloer, inductie kookplaat, douche wtw, 10kWP PV panelen) 2050m3 per jaar.

Offerte 1: (aangeboden als full electric)

***members only***

Offerte 2: (aangeboden als hybride)

***members only***

Verschil van 8.429,48 zit m in de (geïntegreerde) boiler + buffervat. Buffervat heb ik genoeg over gelezen, is m.i. niet nodig. Boiler natuurlijk wel, maar bij offerte 2 kan ik tijdelijk de CV ketel gebruiken en nadien een boiler laten installeren. En offerte 1 vraagt een aanbetaling van 50% en er komt nog meerwerk bij (onduidelijk wat precies, ondanks dat de adviseur/directeur 2x is komen kijken..)

Beide modellen zijn 7,5KW, dat lijkt me iets te krap gezien historisch verbruik, aan de andere kant kan ik voor het verschil ook 1 airco bijhangen voor de koudste dagen, of desnoods een cop 1 electrische kachel.
Offerte 2 kan helaas geen groter model aanbieden.

Mijn plan is als volgt. Offerte 2 accepteren en een winter laten draaien als hybride naast de CV ketel. In dat jaar extra isolatie aanbrengen (vloer kan nog extra geïsoleerd worden) en op zoek naar een leverancier voor een losse boiler. Boiler moet wel lukken denk ik voor 3-5k?

We zitten (ruim) boven de 1200m3 en iedere m3 daarboven kost momenteel 3,40.

Jullie ideeën hierover?
Qua apparatuur is het verschil ca. 4k tussen een hybride en een full electric (ca 3k voor de binnen unit, en ca.1k voor het buffervat (200L?)). Die 8,5k is dus denk ik meer een "high ball" offerte, of "ik ken deze setup niet zo goed, dus ik ga lekker hoog zitten". Valt me telkens op dat offertes voor full-electric zo bizar veel hoger zitten dan hybride offertes.

Als je zelf aangeeft dat je geen buffervat nodig hebt (vloerverwarming neem ik aan?), dan zou ik voor optie 1 gaan, maar dan zonder buffervat, en de prijs zeker 6k omlaag onderhandelen. Minder werk (want geen buffervat en hybride gedoe), en de inkoopprijs van de binnenunit weet je.

7,5kW moet echt ruim voldoende zijn voor een gemiddeld NL huis(houden), anders is er ergens in je isolatie niet in orde en kun/moet je het daar oplossen.

[ Voor 4% gewijzigd door olafmol op 31-10-2022 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

olafmol schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 13:12:
[...]

Qua apparatuur is het verschil ca. 4k tussen een hybride en een full electric (ca 3k voor de binnen unit, en ca.1k voor het buffervat (200L?)). Die 8,5k is dus denk ik meer een "high ball" offerte, of "ik ken deze setup niet zo goed, dus ik ga lekker hoog zitten". Valt me telkens op dat offertes voor full-electric zo bizar veel hoger zitten dan hybride offertes.

Als je zelf aangeeft dat je geen buffervat nodig hebt (vloerverwarming neem ik aan?), dan zou ik voor optie 1 gaan, maar dan zonder buffervat, en de prijs zeker 6k omlaag onderhandelen. Minder werk (want geen buffervat en hybride gedoe), en de inkoopprijs van de binnenunit weet je.

7,5kW moet echt ruim voldoende zijn voor een gemiddeld NL huis(houden), anders is er ergens in je isolatie niet in orde en kun/moet je het daar oplossen.
Ik heb het halve topic van L/W warmtepomp doorgenomen en daarbij de conclusie getrokken dat een buffervat niet nodig is (ivm vloerverwarming op dekvloer/beton). Maar deze partij wilde per se een buffer installeren omdat het anders teveel geregel zou zijn (zijn woorden).
Wel jammer want ze kunnen op korte termijn leveren , maar ik ben gaandeweg gaan begrijpen waarom.

Woning is iets groter dan gemiddeld (250m2 vrijstaand), vandaar dat ik niet voor een full electric van 7,5kw durf te gaan.
Isolatie is op de muren na conform huidige norm (dak/vloer RC 5-7, HR++ glas, muren vanuit de bouw RC2,5-3). En over een paar jaar wellicht kozijnen en ramen vervangen door HR+++.

Ik schat in dat een 7,5kw 99% van de tijd goed zal draaien en die ene dag/week per jaar kan ik een airco toevoegen. Maar eerst als hybride om te kijken of dat haalbaar is.

[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 31-10-2022 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pegagus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-10 14:56
Voor die paar dagen per jaar dat het echt koud is, gebruik je de slaapkamers gewoon alleen waarvoor ze bedoeld zijn: slapen. Ik ben zelf tussen 1974 en 1994 opgegroeid in een slecht geïsoleerde jaren 60 woning met een slecht werkende eenpijps centrale verwarming. Slapen gewoon onder een extra dikke deken en een warme kruik mee naar bed. Ijsbloemen aan de binnenkant van de enkele beglazing was heel gewoon. Als er dan toch boven gestudeerd moest worden, dan gewoon een straalkacheltje aan voor die paar uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinded
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-10 11:05
Ook interessant om eens te bekijken ivm met die -10 temperatuur.

https://www.frankdebooser.../koudstedagvanhetjaar.php
Dit is in belgië en hier doen we ook berekening uitgaande van -10 in de winter maar eigenlijk komt dat bijna nooit voor waar ik woon. Hoe zit dat in nl?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
MrFish schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 21:24:
[...]

Kun je dat iets meer toelichten? Is het geïntegreerde vat zoveel beter geïsoleerd?
Op dit forum heb ik diverse berichten gezien dat de WP met geïntegreerde tank zo'n 30 kWh per maand verbruikt (1 kWh per dag). Zelf ben ik nog bezig om onze 300L externe tank zo zuinig mogelijk t elaten verwarmen maar ik verwacht niet onder de 15 kWh per week te komen. Dat is dan wel inclusief een legionellarun 1 keer per week.
Wellicht dat gebruikers van dit model nog kunnen reageren of hun verbruik van 30 kWh per maand ook inclusief 4 * legionellarun is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boaty
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09-10 14:47
Mijn elektrisch verbruik inclusief back up heating voor legionella runs is voor oktober 35 kWh. Hiermee heb ik thermisch 120 kWh opgewekt. Maand COP voor SWW is bij mij voor deze maand dus 3,4.

Desktop: Ryzen 5 5600X | HyperX Fury RGB 32 GB @ 3200MT/s| Gigabyte GTX 3070 Eagle OC | Kingston A2000 1TB | Gigabyte B550 Elite V2 | Gigabyte G27Q 2560x1440 144hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
boaty schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 20:21:
Mijn elektrisch verbruik inclusief back up heating voor legionella runs is voor oktober 35 kWh. Hiermee heb ik thermisch 120 kWh opgewekt. Maand COP voor SWW is bij mij voor deze maand dus 3,4.
Dat bedoelde ik ... ;)

@boaty Bij een aparte SWW tank wordt tijdens de legionellarun verwarmd door een booster, boven de 53 graden standaard ingesteld. ik heb gezien dat die wel meetelt in het verbruik, echter niet in de thermisch opgewekte kWh. Hoe zit dit bij een combi model?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
Heeft iemand ervaring met een goede installateur van Daikin Warmtepompen in Zuid-Limburg?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boaty
MajaMestreech schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 20:38:
[...]

Dat bedoelde ik ... ;)

@boaty Bij een aparte SWW tank wordt tijdens de legionellarun verwarmd door een booster, boven de 53 graden standaard ingesteld. ik heb gezien dat die wel meetelt in het verbruik, echter niet in de thermisch opgewekte kWh. Hoe zit dit bij een combi model?
Zover ik weet wordt de back up heater in mijn combi model gewoon meegerekend voor zowel elektrisch als thermisch vermogen, maar ik moet zeggen dat ik al de waarden die ik gaf niet in de warmtepomp zelf bekeken heb, maar zelf met ESPAltherma uitlees uit de warmte pomp. Daaruit bepaal ik het thermisch vermogen. Het elektrisch vermogen lees ik uit met een kWh teller in de meterkast op de warmtepomp groep. Back up heater tel ik erbij op, op basis van de status van de warmtepomp die ik uit lees uit de warmtepomp.

Desktop: Ryzen 5 5600X | HyperX Fury RGB 32 GB @ 3200MT/s| Gigabyte GTX 3070 Eagle OC | Kingston A2000 1TB | Gigabyte B550 Elite V2 | Gigabyte G27Q 2560x1440 144hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartMe
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 13-06 11:30
MajaMestreech schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 20:05:
[...]

Op dit forum heb ik diverse berichten gezien dat de WP met geïntegreerde tank zo'n 30 kWh per maand verbruikt (1 kWh per dag). Zelf ben ik nog bezig om onze 300L externe tank zo zuinig mogelijk t elaten verwarmen maar ik verwacht niet onder de 15 kWh per week te komen. Dat is dan wel inclusief een legionellarun 1 keer per week.
Wellicht dat gebruikers van dit model nog kunnen reageren of hun verbruik van 30 kWh per maand ook inclusief 4 * legionellarun is.
In oktober had ik 33 kWh opgenomen en 80 kWh geproduceerd volgens de waarden op de unit zelf. Waarschijnlijk kan het nog wat efficiënter door een lagere temperatuur in te stellen. Hij heeft (via de smartgrid contacten) bijna elke middag gewarmd tot 45 graden als de zon scheen terwijl 40 zou moeten volstaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Ernst_

_Ernst_

Mark It Zero!

Netjes, dat haal ik bij lange na niet. Dit is met een tanktemperatuur van 45 graden met een hysteresis van 5?

Ik zit sinds installatie (30 september) op 80kWh thermisch vermogen (volgens kamstrup warmtemeter) en 41,38 kWh (warmtepomp) + 5,5 kWh (booster heater in boiler) elektrisch vermogen, dit resulteert in een cop van 85,5/46,88 = 1,82 :|

Last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boaty
Ik heb zojuist nog even gecheckt: waarden direct uitgelezen uit de warmtepomp zijn 123 kWh, en 42 kWh, waarmee ik dus op 2,9 uitkom.
_Ernst_ schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 21:36:
[...]

Netjes, dat haal ik bij lange na niet. Dit is met een tanktemperatuur van 45 graden met een hysteresis van 5?

Ik zit sinds installatie (30 september) op 80kWh thermisch vermogen (volgens kamstrup warmtemeter) en 41,38 kWh (warmtepomp) + 5,5 kWh (booster heater in boiler) elektrisch vermogen, dit resulteert in een cop van 85,5/46,88 = 1,82 :|
Dit is inderdaad met temperatuur op 45 graden en delta t op 7 als ik me goed herinner.

Verder doe ik de SWW runs overdag om 12:30, misschien zit daar een verschil?

Ik heb dan weer geen Kamstrup meter, dus misschien zit daar ook nog wat verschil. Verder zit er misschien nog extra warmteverlies in isolatie van je tank en/of leidingen naar je boilervat? Bij een intern vat zijn die natuurlijk erg kort.

[ Voor 50% gewijzigd door boaty op 31-10-2022 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
Via onderstaand schema ben ik maar eens aan het testen hoe het SWW verbruik zo optimaal kan worden ingesteld. Gegevens:
1. 300 L losstaande SWW tank
2. Verwarmen volgens tijdschema tussen 12 - 15 uur (warmste temperatuur en maximale opbrengst Zonnepanelen). Bij deze instelling kun je geen hysterese instellen
3. T SWW = Ingestelde temperatuur SWW
T Legionella = Temperatuur SWW opwarmen gedurende legionellarun
T Booster = Inschakel temperatuur booster
Weekverbruik = Maandag t/m zondag verbruik in de Onecta app

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RWE6blIYSF76CqOhAM3TdNPJQAU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PmiEEJcYRvCJoxJ90CMrv9dM.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

[...]

Dat is wel interessante informatie inderdaad, en een goed argument om voor de geïntegreerde versie te kiezen!

Zijn er hier mensen mét extern vat, met 'laag' SWW verbruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar-man60
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 19:01
[...]

Daikin EHVX04S18DA3V7 / ERGA04DV

Opgenomen 37kwh geproduceerd 70 volgens de waarden op de unit zelf over de maand Oktober. 180 liter boiler geïntegreerd gebruikt door twee personen.
Legionella run / standaard verwarmen tot 47 graden
draait van 7.00-8.00 ivm happy hour Eneco😊(Anders gebruikt de run mijn zonne-energie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Ernst_

_Ernst_

Mark It Zero!

boaty schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 21:48:
[...]

Dit is inderdaad met temperatuur op 45 graden en delta t op 7 als ik me goed herinner.

Verder doe ik de SWW runs overdag om 12:30, misschien zit daar een verschil?

Ik heb dan weer geen Kamstrup meter, dus misschien zit daar ook nog wat verschil. Verder zit er misschien nog extra warmteverlies in isolatie van je tank en/of leidingen naar je boilervat? Bij een intern vat zijn die natuurlijk erg kort.
Ik heb de leidingen tussen binnenunit en tank pas sinds vorig weekend geïsoleerd, dus dat kan alweer iets schelen. Verder de afgelopen weken nog een aantal keer wat instellingen aangepast, een extra legionella run gehad, en zo nog wat zaken die de efficiëntie niet ten goede komen, dus er is nog wel ruimte voor verbetering. Komende maanden dus nog even afwachten.

Verder net nog even gekeken wat de warmtepomp zelf aangeeft, en die heeft het over 87 kWh thermisch opgewekt vermogen tegen 42 kWh elektrisch verbruik, dus dat geeft ook alweer een ander beeld (cop van 2,07)

Last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaguarxj16
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-10 17:38
MajaMestreech schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 22:14:
Via onderstaand schema ben ik maar eens aan het testen hoe het SWW verbruik zo optimaal kan worden ingesteld. Gegevens:
1. 300 L losstaande SWW tank
2. Verwarmen volgens tijdschema tussen 12 - 15 uur (warmste temperatuur en maximale opbrengst Zonnepanelen). Bij deze instelling kun je geen hysterese instellen
3. T SWW = Ingestelde temperatuur SWW
T Legionella = Temperatuur SWW opwarmen gedurende legionellarun
T Booster = Inschakel temperatuur booster
Weekverbruik = Maandag t/m zondag verbruik in de Onecta app

[Afbeelding]
Dit zou je toch moeten corrigeren voor buitentemperatuur? Zomer is compleet anders dan winter. Idem voor afgelopen weekend

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:53

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Ik draai ESPAltherma op zo'n m5 apparaat. Werkt in de basis prima, echter kan hij niet verbinden met de WiFi als hij fysiek verbonden is met de warmtepomp zelf.

Ik zie dan dit in het scherm en er gebeurt niets meer. Ik moet dan de GND &5V loshalen, uitzetten, aanzetten, wachten tot hij weer verbonden is en dan pas de kabeltjes weer verbinden.

Heb al geprobeerd een nieuwe firmware er op te zetten, heeft geen effect.

Iemand enig idee?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b-OrLqsXrm7on6bVhgz9c1LYL-A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pvoXK9cyQm1R5ux7TBuD5GnG.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Toppe op 02-11-2022 11:48 ]

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwillemsen
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:36
Hier een ERGA08EAV3 buiten unit met EHVX08S23EJ9W binnen unit (230 liter ingebouwd vat), zit in de zomer periode rond de 70kW gebruikt voor warm water, februari/maart/april op rond de 100kW. Dit is inclusief 1 keer in de week legionella run. 4 persoonshuishouden, 2 douchen meestal in de ochtend en 2 in de avond, dus hij warmt regelmatig 2 keer per dag op.

Zit nog wel met het probleem dat de warm water run vanaf voorjaar tot najaar regelmatig op de backup heater draait, dan stookt hij gewoon 4 tot 5kWh voor wat opwarming. Probleem ligt al een geruime tijd bij Daikin maar nog geen enkele reactie vanuit die kant. Als ze dat oplossen zou dat verdeeld over de zomer zeker 100kWh moeten schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bubbels79
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 20-07 22:21
jwillemsen schreef op woensdag 2 november 2022 @ 13:18:
Hier een ERGA08EAV3 buiten unit met EHVX08S23EJ9W binnen unit (230 liter ingebouwd vat), zit in de zomer periode rond de 70kW gebruikt voor warm water, februari/maart/april op rond de 100kW. Dit is inclusief 1 keer in de week legionella run. 4 persoonshuishouden, 2 douchen meestal in de ochtend en 2 in de avond, dus hij warmt regelmatig 2 keer per dag op.

Zit nog wel met het probleem dat de warm water run vanaf voorjaar tot najaar regelmatig op de backup heater draait, dan stookt hij gewoon 4 tot 5kWh voor wat opwarming. Probleem ligt al een geruime tijd bij Daikin maar nog geen enkele reactie vanuit die kant. Als ze dat oplossen zou dat verdeeld over de zomer zeker 100kWh moeten schelen.
Dit probleem heb ik ook idd. Boven de 25 gr buiten temperatuur gaat de compressor niet aan. En verwarmd hij de sww op het back-up element. Daikin zegt hier nog geen oplossing te hebben.

14 * 365wp / SMA Tripower / 13gr zuid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Registratie: December 2009
Toppe schreef op woensdag 2 november 2022 @ 11:48:
Ik zie dan dit in het scherm en er gebeurt niets meer. Ik moet dan de GND &5V loshalen, uitzetten, aanzetten, wachten tot hij weer verbonden is en dan pas de kabeltjes weer verbinden.
Met "kabeltjes" bedoel je RX en TX? Heb je al een level shifter geprobeerd ?

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
arnoldniessen schreef op woensdag 2 november 2022 @ 16:01:
[...]

Met "kabeltjes" bedoel je RX en TX? Heb je al een level shifter geprobeerd ?
Nee, RX & TX kan ik gewoon laten zitten. Het gaat specifiek om de GND & 5V. Zou een level shifter daar kunnen helpen gezien de problemen die ik heb?

[ Voor 9% gewijzigd door Toppe op 02-11-2022 16:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnoldniessen
Toppe schreef op woensdag 2 november 2022 @ 16:05:
Nee, RX & TX kan ik gewoon laten zitten. Het gaat specifiek om de GND & 5V. Zou een level shifter daar kunnen helpen gezien de problemen die ik heb?
Sorry, ik begreep niet wat je bedoelde omdat ik niet wist dat er een accu in zit. Dan gaat die level shifter waarschijnlijk niet helpen. I.h.a. zijn die ESPtjes niet blij met slechte WiFi, en als dat het niet is, weet ik het niet.

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
arnoldniessen schreef op woensdag 2 november 2022 @ 18:43:
[...]

Sorry, ik begreep niet wat je bedoelde omdat ik niet wist dat er een accu in zit. Dan gaat die level shifter waarschijnlijk niet helpen. I.h.a. zijn die ESPtjes niet blij met slechte WiFi, en als dat het niet is, weet ik het niet.
Heb meerdere ESP’s maar daar herstelt de WiFi zich prima na het wegvallen, alleen bij dit exemplaar dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slagroomsoes
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 09-10 17:48

Hier een Daikin Altherma 8kw unit met 230 liter inbouw boiler. Drie persoonshuishouden, in totaal vier douchebeurten per dag. In de koude periode circa 95 kwh per maand (afgelezen in de app).Van april t/m oktober zo'n 65 kwh per maand. Eenmaal per week legionellarun welke per keer zo'n 4 a 5 kwh verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
Dat was bij ons ook het geval. Daarom heb ik een tijdsschema ingesteld om alleen te verwarmen tussen 12-15 uur. Wel even rekening houden met de temperatuur waarop je verwarmd zodat de tweede persoon in de ochtend ook nog warm water heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik lees 2-4 persoons huishoudens voor 230l vat. Denken jullie dat 230l ook voor een 5 persoons huishouden voldoende is? Nu nog 3 jonge kinderen, maar over 10 jaar zullen ze groter zijn..
2 badkamers met 1 bad en douche wtw.

Mijn gevoel zegt dat een intern vat efficiënter is dan een los vat.

[ Voor 22% gewijzigd door Sport_Life op 02-11-2022 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
jaguarxj16 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 08:18:
[...]

Dit zou je toch moeten corrigeren voor buitentemperatuur? Zomer is compleet anders dan winter. Idem voor afgelopen weekend
Klopt, bij koudere temperatuur moet de WP harder werken. Voor de metingen de komende weken verwacht ik niet dat we snel naar temperaturen gedurende het middag uur van minder dan 7 graden gaan, dus dat zal wel meevallen. Van de andere kant: nu is er geen verwarming vraag dus SWW verwarmen begint altijd vanuit een koude start van de WP. Als de verwarming wel aan is, zal bij de start van SWW verwarmen de WP al aan zijn. Geen idee of dit veel uitmaakt; we zullen zien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Sport_Life schreef op woensdag 2 november 2022 @ 21:51:
Ik lees 2-4 persoons huishoudens voor 230l vat. Denken jullie dat 230l ook voor een 5 persoons huishouden voldoende is? Nu nog 3 jonge kinderen, maar over 10 jaar zullen ze groter zijn..
2 badkamers met 1 bad en douche wtw.

Mijn gevoel zegt dat een intern vat efficiënter is dan een los vat.
Als je goed opvoedt wel. Mijn kinderen zijn 19 en 22 en die douchen al jaren maar 5 minuten. Waarom zullen ze dan meer water verbruiken? Denk dat jouw kinderen zich nog veel meer bewust gaan zijn over klimaat en zo. Jong geleerd is oud gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edwin1976
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 14-03-2024
230 liter is mijn inziens altijd goed, Het enige scenario dat wellicht niet werkt is als je 3 keer per dag in bad gaat en daarnaast ook nog douched. Maar zelfs als je uur in bad zit kan het al.
Stel is vat is 45 graden en je gaat douchen. Douchen is 20 liter voor gemak dan je douche op 30 graden.
Je gebruikt dus niet 20 liter uit je vat, je mengkraan in de douche voegt koud water toe.
Ook geldt zodra er water uit de tank gaat wordt dit aangevuld met koudwater (leiding water) de tank is dus altijd 230 liter. Komt de temp onder de 35 graden in de tank dan springt de warmtepomp aan. Bij mij duurt zo’n run een uurtje en dan is 230 liter weer 45 graden. Leeg trekken kan eigenlijk niet of je moet het heel extreem maken in mijn optiek.
5 of 6 keer douchen achter elkaar kan dus met twee vingers in neus. Je moet goed kijken hoe hoog je de water temp van boilervat zet. Verder wanneer springt pomp aan, welk interval stel je in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ursusMaritimus
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 05-10 12:34

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

Beetje beginnersvraag hier over de Madoka thermostaat, maar ik kan het nergens vinden.

Is dat ding slim en zelflerend zoals een Nest (waar ik aangewend was, maar die niet compatibel is met wp's die ook kunnen koelen zoals de Altherma 3)?

Nest zorgde dat het warm is op de geprogrammeerde tijd en leerde hoe lang tevoren te beginnen met opwarmen.

Madoka lijkt pas op de geprogrammeerde tijd te beginnen met verwarmen. Als dat zo is, dan is dat echt een hele stap terug.

Alle hints welkom.

21x REC TwinPeak 4 Black 360Wp | Enphase IQ7+ | Daikin Altherma 3 RW 4 kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
ursusMaritimus schreef op donderdag 3 november 2022 @ 10:31:
Beetje beginnersvraag hier over de Madoka thermostaat, maar ik kan het nergens vinden.

Is dat ding slim en zelflerend zoals een Nest (waar ik aangewend was, maar die niet compatibel is met wp's die ook kunnen koelen zoals de Altherma 3)?

Nest zorgde dat het warm is op de geprogrammeerde tijd en leerde hoe lang tevoren te beginnen met opwarmen.

Madoka lijkt pas op de geprogrammeerde tijd te beginnen met verwarmen. Als dat zo is, dan is dat echt een hele stap terug.

Alle hints welkom.
Uh, gewoon je programma's een half uur eerder aan laten gaan, of denk ik nu te eenvoudig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ursusMaritimus

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

Bubbels79 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 15:46:
[...]
Dit probleem heb ik ook idd. Boven de 25 gr buiten temperatuur gaat de compressor niet aan. En verwarmd hij de sww op het back-up element. Daikin zegt hier nog geen oplossing te hebben.
Dan zou ik in de warme zomermaanden de legionella run aan het eind van de nacht plannen. Dan is de lucht het koudst.

Dit in tegenstelling tot de rest van het jaar, dan is het beter om op het warmste punt van de dag te verwarmen (zolang we nog kunnen salderen en je geen uurtarieven hebt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ursusMaritimus

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

Toppe schreef op donderdag 3 november 2022 @ 10:42:
[...]

Uh, gewoon je programma's een half uur eerder aan laten gaan, of denk ik nu te eenvoudig?
Opwarmtijd is wel wat langer en hangt af van temperatuursverschil te maken, de aanvoertemperatuur én de buitentemperatuur. M'n good old Nest regelde dat allemaal netjes voor me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Edwin1976 schreef op donderdag 3 november 2022 @ 09:28:
230 liter is mijn inziens altijd goed, Het enige scenario dat wellicht niet werkt is als je 3 keer per dag in bad gaat en daarnaast ook nog douched. Maar zelfs als je uur in bad zit kan het al.
Stel is vat is 45 graden en je gaat douchen. Douchen is 20 liter voor gemak dan je douche op 30 graden.
Je gebruikt dus niet 20 liter uit je vat, je mengkraan in de douche voegt koud water toe.
Ook geldt zodra er water uit de tank gaat wordt dit aangevuld met koudwater (leiding water) de tank is dus altijd 230 liter. Komt de temp onder de 35 graden in de tank dan springt de warmtepomp aan. Bij mij duurt zo’n run een uurtje en dan is 230 liter weer 45 graden. Leeg trekken kan eigenlijk niet of je moet het heel extreem maken in mijn optiek.
5 of 6 keer douchen achter elkaar kan dus met twee vingers in neus. Je moet goed kijken hoe hoog je de water temp van boilervat zet. Verder wanneer springt pomp aan, welk interval stel je in.
Hoe zit dit dan als het straks kouder wordt, krijgt de CV of het WW voorrang? Als de wp de hele dag moet werken om je huis op temp te houden wordt het sww (tijdig) opwarmen mss meer een uitdaging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
ursusMaritimus schreef op donderdag 3 november 2022 @ 10:45:
[...]

Opwarmtijd is wel wat langer en hangt af van temperatuursverschil te maken, de aanvoertemperatuur én de buitentemperatuur. M'n good old Nest regelde dat allemaal netjes voor me.
Bij Nest is het meer marketing dan dat dat algoritme daadwerkelijk slimme dingen doet, helaas. Ik zou het idd gewoon standaard op een uurtje eerder zetten oid, en kijken hoe dat uitpakt. Los daarvan is het bij een warmtepomp (volgens mij) het idee dat je de boel zo constant mogelijk op temperatuur *houdt*.

[ Voor 10% gewijzigd door olafmol op 03-11-2022 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
- Binnendeel EHBH 08 E6V
- Madoka bediening

Heb je ook al een vergelijk gedaan tussen de Jaga Strada Hybid en de Daikin HPC FWXV series? Ik weet t niet tussen die 2. Daikin zou wel klap goedkoper zijn...

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

PCJR schreef op donderdag 3 november 2022 @ 12:07:
[...]

Heb je ook al een vergelijk gedaan tussen de Jaga Strada Hybid en de Daikin HPC FWXV series? Ik weet t niet tussen die 2. Daikin zou wel klap goedkoper zijn...
De Daikins zijn inderdaad wat goedkoper (~€100), zeker interessant dus. De Jaga's vind ik mooier/strakker en zijn in meer verschillende breedtes en hoogtes leverbaar (voor zover ik kan zien zijn die van Daikin altijd 60 cm hoog, ik heb liever 50 cm).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MrFish schreef op donderdag 3 november 2022 @ 12:38:
[...]

De Daikins zijn inderdaad wat goedkoper (~€100), zeker interessant dus. De Jaga's vind ik mooier/strakker en zijn in meer verschillende breedtes en hoogtes leverbaar (voor zover ik kan zien zijn die van Daikin altijd 60 cm hoog, ik heb liever 50 cm).
Klopt, ik zag wel dat de vermogens meen ik hoger/efficienter zijn van de Daikins, plus iets minder lawaai, plus betere aansturing van de fans, plus dat de Daikin volgens mij 1 centrale fan heeft en de Jaga gewoon 12-14cm fans op een rij. Dacht ik he, ik vind niet super veel info over de Daikins... Ik weet ook neit hoe het met koelen zit, welke dan fijner/beter is.

Edit: de bedieningsopties voor Daikin zijn ook 500% beter/uitgebreider dan die paar standen op de Stradas...

[ Voor 6% gewijzigd door PCJR op 03-11-2022 12:44 ]

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

PCJR schreef op donderdag 3 november 2022 @ 12:43:
[...]

Klopt, ik zag wel dat de vermogens meen ik hoger/efficienter zijn van de Daikins, plus iets minder lawaai, plus betere aansturing van de fans, plus dat de Daikin volgens mij 1 centrale fan heeft en de Jaga gewoon 12-14cm fans op een rij. Dacht ik he, ik vind niet super veel info over de Daikins... Ik weet ook neit hoe het met koelen zit, welke dan fijner/beter is.

Edit: de bedieningsopties voor Daikin zijn ook 500% beter/uitgebreider dan die paar standen op de Stradas...
offtopic:
De Daikin lijkt me inderdaad uitgebreider. Ik heb er weinig ervaringen mee gevonden helaas. Mijn keuze voor Jaga's is een persoonlijke afweging, ook gebaseerd op vele positieve ervaringen, het uiterlijk en het feit dat ik allang blij was dat ik een installateur had gevonden die tijd had :P .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ursusMaritimus

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

olafmol schreef op donderdag 3 november 2022 @ 11:42:
[...]

Bij Nest is het meer marketing dan dat dat algoritme daadwerkelijk slimme dingen doet, helaas. Ik zou het idd gewoon standaard op een uurtje eerder zetten oid, en kijken hoe dat uitpakt. Los daarvan is het bij een warmtepomp (volgens mij) het idee dat je de boel zo constant mogelijk op temperatuur *houdt*.
Dat is nog meer bij vloerverwarming inderdaad. Opwarmtijd is best
lang met <30 graden aanvoer.

Nest deed het altijd prima. Instellen wanneer je het huis warm wilt hebben en de Nest bepaalde hoe ver van tevoren op te warmen en wanneer terug te moduleren omdat de eindtemperatuur bijna bereikt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• derubenstavast
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23-06 15:11
M-spec schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 21:23:
De 'LT_DA_04-08KW' is zoals aangegeven goed te gebruiken voor de EHVX08S23EJ6V.

Alle uit te lezen waarden heb ik als voorbeeld in deze lijst van mijn config staan:
LET OP; eigen vertaling incl de 'converters' en 'mqtt' map tbv Smart Grid. Code daarom niet zomaar overnemen.
De som voor het verbruik van de inverter en COP berekening is ook anders met de vertaling. De spanning komt vanaf P1 poort waarde want N-phase spanning gaf een deelwaarde aan. Ik gebruik ook nog een oude versie. Geen idee wat de exacte changelogs zijn na 02-2022.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
mqtt:
  sensor:
    - state_topic: "espaltherma/sg/state"
      name: "Smart Grid status"
sensor:
  - platform: template
    sensors:
      espaltherma_operation:
        friendly_name: "Huidige modus"
        value_template: "{{ state_attr('sensor.althermasensors','Operation Mode') }}"
      espaltherma_iuoperation:
        friendly_name: "Huidige modus binnen"
        value_template: "{% if is_state('sensor.espaltherma_thermostaat_aan_uit', 'AAN') %} {{ state_attr('sensor.althermasensors','I/U operation mode') }}
    {% else %} Uit {% endif %}"
      espaltherma_dhw:
        friendly_name: "Watertank temp"
        value_template: "{{ state_attr('sensor.althermasensors','DHW tank temp. (R5T)') }}"
        unit_of_measurement: '°C'
      espaltherma_flow_pomp:
        friendly_name: "Flow pomp"
        value_template: "{{ state_attr('sensor.althermasensors','Flow sensor (l/min)') }}"
        unit_of_measurement: 'l/min'
      espaltherma_buitentemp:
        friendly_name: "Buitentemperatuur"
        value_template: "{{ state_attr('sensor.althermasensors','Outdoor air temp.(R1T)') }}"
      espaltherma_thermostaat_aan_uit:
        friendly_name: "Thermostaat Aan/Uit"
        value_template: "{{ state_attr('sensor.althermasensors','Thermostat ON/OFF') }}"
      espaltherma_ontdooicyclus:
        friendly_name: "Ontdooicyclus Aan/Uit"
        value_template: "{{ state_attr('sensor.althermasensors','Defrost Operation') }}"
      espaltherma_buh1:
        friendly_name: "Backupverwarming Aan/Uit"
        value_template: "{{ state_attr('sensor.althermasensors','BUH Step1') }}"
      espaltherma_dhw_insteltemp:
        friendly_name: "Watertank insteltemp."
        value_template: "{{ state_attr('sensor.althermasensors','DHW setpoint') }}"
      espaltherma_kamer_insteltemp:
        friendly_name: "Kamer insteltemp."
        value_template: "{{ state_attr('sensor.althermasensors','RT setpoint') }}"
      espaltherma_watertemp_uit:
        friendly_name: "Vertrekwatertemp."
        value_template: "{{ state_attr('sensor.althermasensors','Leaving water temp. before BUH (R1T)') }}"
      espaltherma_watertemp_in:
        friendly_name: "Waterinlaattemp."
        value_template: "{{ state_attr('sensor.althermasensors','Inlet water temp.(R4T)') }}"
      espaltherma_dampleiding_temp:
        friendly_name: "Dampleidingtemp."
        value_template: "{{ state_attr('sensor.althermasensors','Discharge pipe temp.') }}"
      espaltherma_warmtewisselaar_temp:
        friendly_name: "Warmtewisselaar"
        value_template: "{{ state_attr('sensor.althermasensors','Heat exchanger mid-temp.') }}"
      espaltherma_koelvloeistof_temp:
        friendly_name: "Koelmiddeltemp."
        value_template: "{{ state_attr('sensor.althermasensors','Refrig. Temp. liquid side (R3T)') }}"
      espaltherma_waterdruk:
        friendly_name: "Waterdruk"
        value_template: "{{ state_attr('sensor.althermasensors','Water pressure') }}"
        unit_of_measurement: 'Bar'
      espaltherma_vertrekw_instelpunt:
        friendly_name: "Vertrekwater instelpunt"
        value_template: "{{ state_attr('sensor.althermasensors','LW setpoint (main)') }}"
      espaltherma_kamertemp:
        friendly_name: "Kamertemperatuur"
        value_template: "{{ state_attr('sensor.althermasensors','Indoor ambient temp. (R1T)') }}"
      espaltherma_inv_current:
        friendly_name: "Inverter stroom"
        value_template: "{{ state_attr('sensor.althermasensors','INV primary current (A)') }}"
        unit_of_measurement: 'A' 
      espaltherma_inv_verbruik:
        friendly_name: "Inverter verbruik"
        value_template: "{% if is_state('sensor.espaltherma_thermostaat_aan_uit', 'AAN') %}
{{ (states('sensor.espaltherma_inv_current')|float * states('sensor.voltage_phase_l2')| float) |round|int }}
{% else %} 0 {% endif %}"
        unit_of_measurement: 'W'  
      espaltherma_cop:
        friendly_name: "Efficiëntie"
        unit_of_measurement: 'COP'
        value_template: "{% if is_state('sensor.espaltherma_thermostaat_aan_uit', 'AAN') and is_state('sensor.espaltherma_ontdooicyclus', 'UIT')  %} 
{{ 
  ((states('sensor.espaltherma_flow_pomp')| float * 0.06 * 1.1639 * (states('sensor.espaltherma_watertemp_uit') | float - states('sensor.espaltherma_watertemp_in')|float) )
    /
  (states('sensor.espaltherma_inv_verbruik') |float / 1000))
  |round(1)
}}
{% else %} 0 {%endif%}" 
      espaltherma_warmte_opbrengst:
        friendly_name: "Warmte opbrengst"
        value_template: "{{ (states('sensor.espaltherma_inv_verbruik')|float * states('sensor.espaltherma_cop')| float)|round|int}}"
        unit_of_measurement: 'W'

Welke zo naar voren komen als sensoren (klik voor lijst):
[Afbeelding]

En hier een screenshot van info zoals ik het op een tablet heb staan:
[Afbeelding]

[...]

Ook de optie voor Energiespaarstand Aan of Uit zou inderdaad betrekking moeten hebben op de buitenunit. Ik heb deze op Uit staan. Het enige wat ik toch wel irritant vind is de waarde van de buitentemperatuur die op het display van de binnenunit wel binnen blijft komen maar niet meer wijzigt via diagnosepoort/mqtt als de warmtepomp standby staat. Andere tempsensoren in de binnenunit zoals aanvoerwatertemp blijven actief en zie je na het uitschakelen van bv de vloerverwarming door omgevingswarmte in de unit nog oplopen. Die waarden blijven bij verandering immers via mqtt verzonden worden of er moet weer een regel in de config toegevoegd worden. Verstoren alleen de geschiedenis grafiekjes een beetje.
ik heb mijn esp altherma inmiddels ingebouwd en functioneerd ook ik kan op m'n pc de MQTT berichten terug zien. ook heb ik reeds een Raspi ingericht met HA, echter loop ik nu een beetje vast.
is er iemand die mij hier mee opweg kan helpen en net zulke mooie slick plaatjes kan laten hebben zoals M-spec 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MajaMestreech
olafmol schreef op donderdag 3 november 2022 @ 11:41:
[...]

Hoe zit dit dan als het straks kouder wordt, krijgt de CV of het WW voorrang? Als de wp de hele dag moet werken om je huis op temp te houden wordt het sww (tijdig) opwarmen mss meer een uitdaging?
Dat is in te stellen welke voorrang heeft, standaard staat ingesteld dat warm water voorrang heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bubbels79
ursusMaritimus schreef op donderdag 3 november 2022 @ 10:43:
[...]

Dan zou ik in de warme zomermaanden de legionella run aan het eind van de nacht plannen. Dan is de lucht het koudst.

Dit in tegenstelling tot de rest van het jaar, dan is het beter om op het warmste punt van de dag te verwarmen (zolang we nog kunnen salderen en je geen uurtarieven hebt).
Dank voor je reactie, ik heb nu idd een zomer en winter programma ingesteld. Zomers tussen 06:00 en 08:00uur verwarmen en in de winter tussen 13:00 en 15:00uur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boaty
Bubbels79 schreef op donderdag 3 november 2022 @ 21:17:
[...]

Dank voor je reactie, ik heb nu idd een zomer en winter programma ingesteld. Zomers tussen 06:00 en 08:00uur verwarmen en in de winter tussen 13:00 en 15:00uur
Hoe stel jij een zomer en een winter programma in? Ik kan volgens mij alleen een week programma instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bubbels79
boaty schreef op donderdag 3 november 2022 @ 22:43:
[...]

Hoe stel jij een zomer en een winter programma in? Ik kan volgens mij alleen een week programma instellen.
Ik pas dan het weekprogramma aan de dan gewenste tijden voor dat seizoen. Je kunt idd geen 2 week programma’s maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Waypoint schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 22:14:
wij krijgen binnenkort de alterma 11kw met geintegreerde 230l boilet en buitenunit (elga08), full electric.

Nu ben ik dat aan het voorbereiden alleen is mij niet duidelijk hoe de buizen eruitzien van de binnen naar de buitenunit.

De installateur wilde oorspronkelijk de buitenunit vlakbij de binnenunit plaatsen. Echter is dat op de erfgrens. De buitenunit hebben we liever een meter of 12verderop maar ik wil graag een beeld vormen van de type buizen en of daar nog eisen aan zitten (mantelbuis , diepte ) etc.
Hoe hebben jullie dat gedaan ?
Niemand ? En weet iemand hoe ik de db moet lezen in de beschrijving ? Ik zie 62 db staan bij heating, maar vanaf welke afstand is dat gemeten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ursusMaritimus

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

Bubbels79 schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 12:53:
[...]

Ik pas dan het weekprogramma aan de dan gewenste tijden voor dat seizoen. Je kunt idd geen 2 week programma’s maken.
Zou best lekker zijn als dat via de app kon: de legionella run inplannen. Of je weekprogramma's een naam geven ...

Ook weird dat je de thermostat per halve graad kan instellen, maar programmeren alleen per hele graad 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11-10 00:07
#Checkt in.

Heb nu ruim een jaar een Daikin L/W 8kW met 300liter RVS boiler in gebruik. In eerdere woning ervaring met Daikin airco, Elga en LG monoblok gehad (afgesloten van stadsverwarming).

Lees sinds een tijd meer mee, ipv meer actief reageerder op het forum. Dat is afgezwakt sinds ik ben gaan werken bij een netbeheerder, waarbij ik dagelijks te maken heb met de (aankomende) energietransitie. Krijg nog wel regelmatig vragen via DM over WP's.

De 8kW draait in een woning met bouwjaar '93. Circa 180m2 woonoppervlakte, tweekapper. De basis is nieuwe vloerverwarming (gesloten verdeler) op de BG van circa 80m2. Opstelling WP in de garage aangesloten via kruipruimte. Bovenverdieping nog normale radiatoren die zelfs half dicht staan. Dit in combinatie met ruim 11.000Wp PV heeft afgelopen jaar in een negatieve energierekening (paar duizend zelfs..) geresulteerd.

:)

[ Voor 58% gewijzigd door Noord27 op 05-11-2022 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roekeloos
  • Registratie: Februari 2011
Roekeloos schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 19:56:
[...]

Modulatie functie is bij mij uitgegrijsd. In het overzicht van instellingen staat [8-05] ook op 0. Ik heb "de" sheet ingevuld, dus je kunt al mijn settings checken.
Ik ben er nog steeds niet uit. Ik lees allemaal over sampling om de 15 min, maar bij mij lijkt dat veel vaker te gebeuren.

Flow:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kN5FHUahF_ZVJru7amQSNp_I-8A=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/z174q58NMU9KM1j6RhJ0ezTR.png?f=user_large

Ook gaat de compressor soms mee draaien, terwijl ik zeker ben dat er geen warmtevraag meer is.

Inverter freq:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j6_bfy52zkG8C2V-r-jIFthuq5U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Wptwr5SdZCA0DS3G5jyAWZRP.png?f=fotoalbum_large

Vannacht heeft hij een mooie lange run gedraaid (want lage dynamische elektriciteitsprijs), maar tegen 10:00u zijn de laatste vloerverwarming groepen dicht gegaan. Toch is de buitenunit nog 2x even aan gesprongen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Noord27 schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 10:33:
#Checkt in.

Heb nu ruim een jaar een Daikin L/W 8kW met 300liter RVS boiler in gebruik. In eerdere woning ervaring met Daikin airco, Elga en LG monoblok gehad (afgesloten van stadsverwarming).

Lees sinds een tijd meer mee, ipv meer actief reageerder op het forum. Dat is afgezwakt sinds ik ben gaan werken bij een netbeheerder, waarbij ik dagelijks te maken heb met de (aankomende) energietransitie. Krijg nog wel regelmatig vragen via DM over WP's.

De 8kW draait in een woning met bouwjaar '93. Circa 180m2 woonoppervlakte, tweekapper. De basis is nieuwe vloerverwarming (gesloten verdeler) op de BG van circa 80m2. Opstelling WP in de garage aangesloten via kruipruimte. Bovenverdieping nog normale radiatoren die zelfs half dicht staan. Dit in combinatie met ruim 11.000Wp PV heeft afgelopen jaar in een negatieve energierekening (paar duizend zelfs..) geresulteerd.

:)
Waarom geen 8kw met interne boiler 230l? Is dat te weinig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noord27
@Sport_Life Omdat een 230L duurder was als een 300L en energie ongunstiger (lagere COP). Voor effectief dezelfde hoeveelheid voorraad SWW kun je 300 liter de verwarmingstemperatuur lager instellen als 230 liter. COP gaat flink achteruit, elke graad boven 35 die benodigd is.

Losse delen is ook flexibeler in de toekomst. Bij een lek, vat wisselen en klaar. 3-weg klep idem dito. Groter vat, ook mogelijk. Bij een groter gezin houd je ook meer speling om aan SWW behoefte te voldoen. Mijn ervaring in een huurhuis met een Nibe 180liter, was dat het niet toereikend was voor een douchebeurt en bad direct achter elkaar. Of het vat moest altijd naar minimaal 55 graden..

Interne boiler is alleen interessant als je ruimte beperkt is. Het is een beperking en duurder. Geen bad of regendouche in huis? Dan kan het passend zijn. Afhankelijk van je behoefte.

[ Voor 12% gewijzigd door Noord27 op 05-11-2022 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Noord27 schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 11:51:
@Sport_Life Omdat een 230L duurder was als een 300L en energie ongunstiger (lagere COP). Voor effectief dezelfde hoeveelheid voorraad SWW kun je 300 liter de verwarmingstemperatuur lager instellen als 230 liter. COP gaat flink achteruit, elke graad boven 35 die benodigd is.

Losse delen is ook flexibeler in de toekomst. Bij een lek, vat wisselen en klaar. 3-weg klep idem dito. Groter vat, ook mogelijk. Bij een groter gezin houd je ook meer speling om aan SWW behoefte te voldoen. Mijn ervaring in een huurhuis met een Nibe 180liter, was dat het niet toereikend was voor een douchebeurt en bad direct achter elkaar. Of het vat moest altijd naar minimaal 55 graden..

Interne boiler is alleen interessant als je ruimte beperkt is. Het is een beperking en duurder. Geen bad of regendouche in huis? Dan kan het passend zijn. Afhankelijk van je behoefte.
Ik vraag het omdat ik een 'hybride' warmtepomp heb geaccepteerd dwz 8kw zonder boiler (ik zal vermoedelijk 9kw nodig hebben). Mijn idee is om het eerst aan te kijken in hoeverre de 8kw voldoende is, evt verder isoleren of een cop 1 kachel / airco erbij en dan een boiler ernaast waarna de ketel eruit kan.
Primair leek mij een interne boiler efficiënter.

Ben al blij dat ik een acceptabele offerte heb gekregen, maar er was helaas geen zwaardere wp mogelijk.

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 05-11-2022 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaneV
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-10 14:21
Volgens Daikin's informatie zouden we onze warmtepomp nog kunnen optimaliseren door deze te combineren met zonnecollectoren. Is er hier iemand met deze setup en is de extra prijs het waard om energie te besparen?

Binnenunit: EHVX08S26CB9W met lan adapter en binnenkort de daikin smart grid module om te koppelen met onze digitale meter.
Buitenunit: ERLQ008CAV3
Zonnepanelen: Solaredge 4kw omvormer met 5123 watt piek.

Ik stel de vraag omdat ik niet zeker weet wat onze beste optie zou zijn zijnde: warmtecollectoren leggen of nog een paar zonnepanelen op het dak.

Een thuisbatterij willen we niet aan beginnen wegens de lange terugverdientijd. We zitten hier ook met een standby verbruik van +- 500 continue. Dit zou dan al een zware batterij moeten zijn en gezien de zonnepanelen in de wintermaanden niet veel opbrengen lijkt mij dit geen goede investering maar, proof me wrong :) :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noord27
@Sport_Life Synergie vinden tussen een gasketel en warmtepomp is meestal een uitdaging en brengt helaas ook extra componenten en goede inregeling/flow problemen (dus extra kosten) met zich mee.

Mijn advies: ga gelijk voor een volledige WP. Dat is goedkoper en regelen/effectief instellen na installatie is een stuk minder complex met 1 apparaat. WP en gasketel zijn beide geen complexe producten maar ze werken in basis fundamenteel anders.

Een optie voor je zou een WP boiler kunnen zijn naast je WP. Volledig gescheiden systemen.

@ShaneV Bij keuze tussen PV of zonnecollectoren: altijd PV nemen. Dat is mijn persoonlijke insteek..
Zonnecollectoren kunnen maar 1 ding (water verwarmen) en er zit een limiet aan. PV is universeel inzetbaar (stroom kun je overal voor inzetten). PV is ook niet gelimiteerd. Bovendien minder kwetsbaar/betrouwbaarder.

Edit @ShaneV 500W stand-by verbruik? Klopt dat wel? Dat is 4500kWh op jaarbasis. Eerst maar eens gaan zoeken waar dat vandaan komt als dar echt zo is. Daar bespaar je 12 panelen PV mee. ;)

[ Voor 41% gewijzigd door Noord27 op 05-11-2022 12:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShaneV
Noord27 schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 12:33:
@Sport_Life Synergie vinden tussen een gasketel en warmtepomp is meestal een uitdaging en brengt helaas ook extra componenten en goede inregeling/flow problemen (dus extra kosten) met zich mee.

Mijn advies: ga gelijk voor een volledige WP. Dat is goedkoper en regelen/effectief instellen na installatie is een stuk minder complex met 1 apparaat. WP en gasketel zijn beide geen complexe producten maar ze werken in basis fundamenteel anders.

Een optie voor je zou een WP boiler kunnen zijn naast je WP. Volledig gescheiden systemen.

@ShaneV Bij keuze tussen PV of zonnecollectoren: altijd PV nemen. Dat is mijn persoonlijke insteek..
Zonnecollectoren kunnen maar 1 ding (water verwarmen) en er zit een limiet aan. PV is universeel inzetbaar (stroom kun je overal voor inzetten). PV is ook niet gelimiteerd. Bovendien minder kwetsbaar/betrouwbaarder.

Edit @ShaneV 500W stand-by verbruik? Klopt dat wel? Dat is 4500kWh op jaarbasis. Eerst maar eens gaan zoeken waar dat vandaan komt als dar echt zo is. Daar bespaar je 12 panelen PV mee. ;)
Klopt volledig. De grafieken liegen niet. Komt van de nas, upsen, home automatisatie, camera's, etc.. 2 koelkasten met elk diepvries vak. Die dingen lusten wel wat. Wat uit kan staat volledig af altijd. De grootste verbruikers zijn de koelkasten en de patch kast (+- 160 watt).

[ Voor 3% gewijzigd door ShaneV op 05-11-2022 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Iemand enig idee hoe je een wifi module kan resetten? Ik heb bij m'n buurman zn WP op de app gezet, daarna heeft iemand zitten kloten in het WiFi netwerk en niets werkte dus niet meer.

Uiteindelijk WiFi weer terug gezet en opnieuw verbonden, maar hij komt niet in de cloud. Heb de setup al meermaals herstart en ook "verwijderen uit cloud"

Maar nu krijgen we hem niet meer ind e cloud, iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Roekeloos schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 11:15:
[...]

Ik ben er nog steeds niet uit. Ik lees allemaal over sampling om de 15 min, maar bij mij lijkt dat veel vaker te gebeuren.

Flow:
[Afbeelding]

Ook gaat de compressor soms mee draaien, terwijl ik zeker ben dat er geen warmtevraag meer is.

Inverter freq:
[Afbeelding]

Vannacht heeft hij een mooie lange run gedraaid (want lage dynamische elektriciteitsprijs), maar tegen 10:00u zijn de laatste vloerverwarming groepen dicht gegaan. Toch is de buitenunit nog 2x even aan gesprongen...
Welke entiteit is die onderste afbeelding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roekeloos
  • Registratie: Februari 2011
Toppe schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 19:54:
[...]

Welke entiteit is die onderste afbeelding?
"INV frequency (rps)" van EspAltherma

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• slagroomsoes
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 09-10 17:48
Vraagje over de wijze van op temperatuur houden van mijn woning door de Daikin Altherma 3. Woonkamer heeft vloerverwarming, thermostaat hangt in deze kamer en staat ingesteld op 20.5 graden. Temperatuur is bereikt, maar loopt nu langzaam terug naar -inmiddels- 20.1 graden. Waarom houdt de wp de temperatuur niet op de 20.5 (zoals voorheen met de CV ketel wel het geval was)?

Groeten,
Stefan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
slagroomsoes schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 21:17:
Vraagje over de wijze van op temperatuur houden van mijn woning door de Daikin Altherma 3. Woonkamer heeft vloerverwarming, thermostaat hangt in deze kamer en staat ingesteld op 20.5 graden. Temperatuur is bereikt, maar loopt nu langzaam terug naar -inmiddels- 20.1 graden. Waarom houdt de wp de temperatuur niet op de 20.5 (zoals voorheen met de CV ketel wel het geval was)?

Groeten,
Stefan.
Ik had dit ook, bij mij stonden de instellingen niet helemaal lekker. Ik heb zelf een spreadsheet aangemaakt waarin mijn (en ondertussen ook de instellingen van andere Tweakers) in staan:
Members only:

Voel je mij daar eens te kijken en zelf in te vullen. Voorbeeld sheet kan je dupliceren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MajaMestreech
slagroomsoes schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 21:17:

Groeten,
Stefan.
Hysterese van 1 graad. Instel temperatuur 20,5 dan regelt de WP tussen 20,0 en 21,0 graden. Bij de type WP vloermodel met ingebouwde tank blijkt deze parameter voor de hysterese gewijzigd te kunnen worden tot 0,5 minimaal (parameter [9-0C]. Dan regelt hij dus tussen 20,25 en 20,75 graden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Voor de mensen die hier ESPAltherma gebruiken, ik heb mijn config wat aangepast zodat hij voldoet aan de nieuwe eisen vanuit Home Assistant en ik heb ook een state_class mee gegeven zodat je in Lovelace ook gewoon een grafiek kan gebruiken.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
template:
  - sensor:
      - name: "Dampleidingtemperatuur"
        state: "{{ state_attr('sensor.althermasensors','Discharge pipe temp.') }}"
        unit_of_measurement: "°C"
        state_class: measurement
      - name: "Operation mode"
        state: "{{ state_attr('sensor.althermasensors','Operation Mode') }}"
      - name: "I/O Mode"
        state: "{{ state_attr('sensor.althermasensors','I/U operation mode') }}"
      - name: "Current mode"
        state: "{% if is_state('sensor.espaltherma_thermostaat_aan_uit', 'ON') %} {{ state_attr('sensor.althermasensors','Operation Mode') }} {% else %} Uit {% endif %}"
      - name: "Booster thermal protection"
        state: "{{ state_attr('sensor.althermasensors','Thermal protector (Q1L) BUH') }}"
      - name: "Back-up thermal protection"
        state: "{{ state_attr('sensor.althermasensors','Thermal protector BSH') }}"
      - name: "Watertanktemperature"
        state: "{{ state_attr('sensor.althermasensors','DHW tank temp. (R5T)') }}"
      - name: "Flowpump"
        state: "{{ state_attr('sensor.althermasensors','Flow sensor (l/min)') }}"
        unit_of_measurement: "l/min"
      - name: "Water flow switch"
        state: "{{ state_attr('sensor.althermasensors','Water flow switch') }}"
      - name: "Water pump operation"
        state: "{{ state_attr('sensor.althermasensors','Water pump operation') }}"
      - name: "Water pump level"
        state: "{{ state_attr('sensor.althermasensors','Water pump signal (0:max-100:stop)') }}"
        unit_of_measurement: "%"
      - name: "Reheat"
        state: "{{ state_attr('sensor.althermasensors','Reheat ON/OFF') }}"
      - name: "Circulation pump"
        state: "{{ state_attr('sensor.althermasensors','Circulation pump operation') }}"
      - name: "Delta T Heating"
        state: "{{ state_attr('sensor.althermasensors','Target delta T heating') }}"
      - name: "Delta T Cooling"
        state: "{{ state_attr('sensor.althermasensors','Target delta T cooling') }}"
      - name: "Outdoor temperature"
        state: "{{ state_attr('sensor.althermasensors','Outdoor air temp.(R1T)') }}"
      - name: "Thermostat"
        state: "{{ state_attr('sensor.althermasensors','Thermostat ON/OFF') }}"
      - name: "Defrost operation"
        state: "{{ state_attr('sensor.althermasensors','Defrost Operation') }}"
      - name: "Back-up heater"
        state: "{{ state_attr('sensor.althermasensors','BUH Step1') }}"
      - name: "Watertank setpoint"
        state: "{{ state_attr('sensor.althermasensors','DHW setpoint') }}"
      - name: "Room temperature setpoint"
        state: "{{ state_attr('sensor.althermasensors','RT setpoint') }}"
      - name: "Water leaving temperature"
        state: "{{ state_attr('sensor.althermasensors','Leaving water temp. before BUH (R1T)') }}"
      - name: "Water inlet temperature"
        state: "{{ state_attr('sensor.althermasensors','Inlet water temp.(R4T)') }}"
      - name: "Heat exchanger temperature"
        state: "{{ state_attr('sensor.althermasensors','Heat exchanger mid-temp.') }}"
      - name: "Refrigerator liquid temperature"
        state: "{{ state_attr('sensor.althermasensors','Refrig. Temp. liquid side (R3T)') }}"
      - name: "Water pressure"
        state: "{{ state_attr('sensor.althermasensors','Water pressure') }}"
        unit_of_measurement: "bar"
      - name: "Leaving water setpoint"
        state: "{{ state_attr('sensor.althermasensors','LW setpoint (main)') }}"
      - name: "Roomtemperature"
        state: "{{ state_attr('sensor.althermasensors','Indoor ambient temp. (R1T)') }}"
      - name: "Inverter current"
        state: "{{ state_attr('sensor.althermasensors','INV primary current (A)') }}"
        unit_of_measurement: "A"
      - name: "Inverter frequency"
        state: "{{ state_attr('sensor.althermasensors','INV frequency (rps)') }}"
        unit_of_measurement: "rps"
      - name: "Voltage"
        state: "{{ state_attr('sensor.althermasensors','Voltage (N-phase) (V)') }}"
        unit_of_measurement: "V"
      - name: "Inverter usage"
        state: "{% if is_state('sensor.espaltherma_thermostaat_aan_uit', 'ON') %} {{ (states('sensor.espaltherma_inv_current')|float * state_attr('sensor.althermasensors','Voltage (N-phase) (V)')| float) |round|int }} {% else %} 0 {% endif %}"
        unit_of_measurement: "W"
      - name: "Heat yield"
        state: "{{ (states('sensor.espaltherma_inv_verbruik')|float * states('sensor.espaltherma_cop')| float)|round|int}}"
        unit_of_measurement: "W"
      - name: "ESPAltherma last update"
        state: "{{ as_timestamp(states.sensor.althermasensors.last_updated) | timestamp_custom('%H:%M:%S',True) }}"
      - name: "COP"
        unit_of_measurement: "COP"
        state: >-
          {% if is_state('sensor.operation_mode', 'Heating') and is_state_attr('sensor.althermasensors','Freeze Protection', 'OFF') %} 
            {{ 
              ((state_attr('sensor.althermasensors','Flow sensor (l/min)')| float * 0.06 * 1.16 * (state_attr('sensor.althermasensors','Leaving water temp. before BUH (R1T)') | float - state_attr('sensor.althermasensors','Inlet water temp.(R4T)')|float) )
                /
              (state_attr('sensor.althermasensors','INV primary current (A)') | float * state_attr('sensor.althermasensors','Voltage (N-phase) (V)')|float / 1000))
              |round(2)
            }}
          {% else %} 0 {%endif%}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xargon1004
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 03-02 16:30
Ik heb sinds deze zomer in onze nieuwbouw (2020) onze Daikin altherma 3 (8kW) toegevoegd aan home assistant. Nu het kouder aan 't worden is, staat hij ook 's avonds aan en zie ik het gedrag van hieronder. Hoe kan ik dit voorkomen, want dit lijkt me niet echt wenselijk dat er om de 5min een piek voorkomt. Ik heb helaas (nog) geen ESPaltherma, dus enkel de gewone integratie in homeassistent.
We hebben vloerverwarming overal. Kringen staan op het gelijkvloers volledig open (140m² op 10cm h-o-h). Regeling is weersafhankelijk. Vertrekwater staat op 24°C nu volgens de unit. Vertrekwater bij de platenwisselaar op 27,4. Waterinlaat 26,4 en koelmiddel 25,3. Ik heb trouwens geen idee van wat goed of slecht zou kunnen zijn of wat er precies bedoeld wordt met deze termen 😅
Als jullie meer info nodig hebben, laat maar weten. Alvast bedankt voor de inzichten/hulp.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/87KG3iNkbVg40emihLqp_teyCxg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/La6TtUZuU6FdK3fCTgJxP0x9.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door xargon1004 op 07-11-2022 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
xargon1004 schreef op maandag 7 november 2022 @ 22:08:
Ik heb sinds deze zomer in onze nieuwbouw (2020) onze Daikin altherma 3 (8kW) toegevoegd aan home assistant. Nu het kouder aan 't worden is, staat hij ook 's avonds aan en zie ik het gedrag van hieronder. Hoe kan ik dit voorkomen, want dit lijkt me niet echt wenselijk dat er om de 5min een piek voorkomt. Ik heb helaas (nog) geen ESPaltherma, dus enkel de gewone integratie in homeassistent.
We hebben vloerverwarming overal. Kringen staan op het gelijkvloers volledig open (140m² op 10cm h-o-h). Regeling is weersafhankelijk. Vertrekwater staat op 24°C nu volgens de unit. Vertrekwater bij de platenwisselaar op 27,4. Waterinlaat 26,4 en koelmiddel 25,3. Ik heb trouwens geen idee van wat goed of slecht zou kunnen zijn of wat er precies bedoeld wordt met deze termen 😅
Als jullie meer info nodig hebben, laat maar weten. Alvast bedankt voor de inzichten/hulp.
[Afbeelding]
Gisteren zag ik bij ons hetzelfde gedrag. Er was warmtevraag en het vertrekwater werd opgewarmd tot aan temperatuur SP volgens de stooklijn en daarna ging de compressor weer uit.
Mijn conclusie (ik ben zeker geen specialist) dat de WP zijn warmte niet kwijt kan bij een lage temperatuur vertrekwater. Delta T staat wellicht op 5 graden. Als niet voldoende warmte afgegeven kan worden dan worden de maximale temperatuur van vertrekwater bereikt en stopt de compressor.
Ik heb toen de stooklijn c.q. vertrekwater setpoint met 5 graden verhoogd en toen blijf hij gewoon verwarmen tot setpoint kamerthermostaat + 0,5 raden was bereikt.
De ondergrens van de stooklijn staat op 25 graden, wellicht moet die verhoogd worden naar 30 graden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaneV
MajaMestreech schreef op maandag 7 november 2022 @ 22:48:
[...]

Gisteren zag ik bij ons hetzelfde gedrag. Er was warmtevraag en het vertrekwater werd opgewarmd tot aan temperatuur SP volgens de stooklijn en daarna ging de compressor weer uit.
Mijn conclusie (ik ben zeker geen specialist) dat de WP zijn warmte niet kwijt kan bij een lage temperatuur vertrekwater. Delta T staat wellicht op 5 graden. Als niet voldoende warmte afgegeven kan worden dan worden de maximale temperatuur van vertrekwater bereikt en stopt de compressor.
Ik heb toen de stooklijn c.q. vertrekwater setpoint met 5 graden verhoogd en toen blijf hij gewoon verwarmen tot setpoint kamerthermostaat + 0,5 raden was bereikt.
De ondergrens van de stooklijn staat op 25 graden, wellicht moet die verhoogd worden naar 30 graden?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9TIZ7VV3MZH2rClXk9Yh-xj3Yyw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/r4JMT8xmlirKDmC72vjvzvjY.png?f=user_large

We zien hier net het zelfde. Temperatuur staat op 21°C. De A.3.1.3. Delta T staat hier ook op 5°C. De setpoint van vertrekwater, bedoel je dan de A.3.1.1.2 temperatuurbereik? De minimumtemp verwarm staat hier op 24°C en de max op 40°C. Om dit te vermijden heb je dan de minimumtemp verhoogd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Me Albert
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-04-2024
Tweekers

Ik ben al meer dan 3 jaar bezitter van een Panasonic WP. Heb verschillende mensen al langs gehad en de meesten zijn bezig met een WP. Een buurman iets verder op heeft een 7 kW Daikin (EBLQ7CAV3) laten installeren. Hij heeft een kleine bungalow met redelijke isolatie maar niet top. Verwarmd de woonkamer met 3 radiatoren de gang met 1 radiator maar die staat bijna dicht, en de keuken ook met 1 radiator. Heeft de controle in de huiskamer en die staat op 20 graden.

Eerste vraag die ik heb gaat over de menu structuur. op de gebruikersinterface zie ik alleen de standen 1,2,3,5 en 7. 4 en 6 zijn niet te zien. Hoe tover ik die tevoorschijn?
Ik ga er van uit dat AWT de aanvoertemperatuur voor het water is. Waar kan ik die instellen cq bekijken?
Ik las in de gebruiksaanwijzing iets over AWT modulatie. Bij een vaste AWT lijkt mij dat handig en verstandig. Deze op bv 10 zetten?

Voorlopig als laatste het volgende . Het systeem laat af en toe de waterpomp heel hard lopen. vandaag een aantal malen. duurt ongeveer een halve minuut en stopt dan maar kan zo na 10 minuten weer gebeuren. Echter grootste gedeelte van de tijd is er niks aan de hand. Enig idee wat dit kan zijn? (dacht zelf aan geforceerd ontluchten)
Bij voorbaat dank voor jullie reacties,

Gasloos sinds 10-03-2019. Panasonic 5Kw monoblok. panelen:2760 Wp ZZO en 2650 Wp zuid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
ShaneV schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 08:49:
[...]

[Afbeelding]

We zien hier net het zelfde. Temperatuur staat op 21°C. De A.3.1.3. Delta T staat hier ook op 5°C. De setpoint van vertrekwater, bedoel je dan de A.3.1.1.2 temperatuurbereik? De minimumtemp verwarm staat hier op 24°C en de max op 40°C. Om dit te vermijden heb je dan de minimumtemp verhoogd?
Tijdens het verwarmen heb ik bij de hoofdzone de temperatuur op +5 graden gezet. De dag erna de bovengrens van de stooklijn weer van 40 naar 45 graden gezet. Zo stond deze bij aflevering en ik had hem omlaag gezet om zuiniger te kunnen verwarmen.
Ik dacht daarna dat die bovengrens best op 40 graden kan blijven staan (en dan bij echt koud weer bekijken of goed verwarmd kan worden) maar om het pendelen te voorkomen de ondergrens omhoog te zetten. Ik ga dat toch nog eens proberen, zodra het weer en beetje kouder wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 11-10 14:03
MajaMestreech schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 21:31:
[...]

Tijdens het verwarmen heb ik bij de hoofdzone de temperatuur op +5 graden gezet. De dag erna de bovengrens van de stooklijn weer van 40 naar 45 graden gezet. Zo stond deze bij aflevering en ik had hem omlaag gezet om zuiniger te kunnen verwarmen.
Ik dacht daarna dat die bovengrens best op 40 graden kan blijven staan (en dan bij echt koud weer bekijken of goed verwarmd kan worden) maar om het pendelen te voorkomen de ondergrens omhoog te zetten. Ik ga dat toch nog eens proberen, zodra het weer en beetje kouder wordt.
@MajaMestreech heb jij een installatie met of zonder buffervat? In het geval van zonder, zou het pendelen niet opgelost dan wel verminderd worden als je een buffervat zou nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Kan iemand mij vertellen wat hier nou de COP van moet zijn? Ik krijg verschillende waardes met een variatie van 5 tot 28 8)7
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4en-hVJls9bIsaawkFXDwe1ejoI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qDLtSL2C8tDvsJkZcoswUGAB.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RalfZ
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07-10 12:15
Gisteren is mijn daikin staande unit altherma 3 h ht 14 kw, geïnstalleerd gekregen. Voorheen werkte ik met de Tado thermostaat..

Nu krijg ik Tado niet meer aan de praat erg jammer dat was een fijn ding.

Misschien zou nest een optie zijn, maar ik vraag mij af of een slimme thermostaat wel zin heeft op de warmte pomp.?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MajaMestreech
danny.s schreef op woensdag 9 november 2022 @ 13:26:
[...]

@MajaMestreech heb jij een installatie met of zonder buffervat? In het geval van zonder, zou het pendelen niet opgelost dan wel verminderd worden als je een buffervat zou nemen?
Wij hebben geen buffervat en dat pendelen zou inderdaad wellicht door een buffervat opgelost kunnen worden. Echter, wij hebben ook een "gesloten" vloerverwarming verdeler gekregen; dus met pomp en thermostaatkraan. Volgens Daikin is een open verdeler beter, wellicht ook om de warmteafgifte te bevorderen en dit zou ook het pendelen kunnen verminderen.
Maar ja, alle aanpassingen vergen actie van onze installateur en die is al maanden niet in beweging te krijgen, ondanks een service contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hijlko.roosjen
  • Laatst online: 06-10 22:25
MajaMestreech schreef op woensdag 9 november 2022 @ 20:59:
[...]

Wij hebben geen buffervat en dat pendelen zou inderdaad wellicht door een buffervat opgelost kunnen worden. Echter, wij hebben ook een "gesloten" vloerverwarming verdeler gekregen; dus met pomp en thermostaatkraan. Volgens Daikin is een open verdeler beter, wellicht ook om de warmteafgifte te bevorderen en dit zou ook het pendelen kunnen verminderen.
Maar ja, alle aanpassingen vergen actie van onze installateur en die is al maanden niet in beweging te krijgen, ondanks een service contract.
Bij ons is bij de installatie van de warmtepomp de verdeler van de vloerverwarming met eigen pomp en thermostaatkraan vervangen door een exemplaar zonder pomp en zonder thermostaatkraan. Bij ons is alleen het bestaande expantievat, dat er bij de oude cv zat, blijven zitten (zou volgens de installateur beter zijn). Wij hebben geen buffervat. De temperatuur voor de vloerverwarming heb ik in de Daikin ingesteld op de minimum stand van 37 graden (thermostaat op oude verdeler stond meen ik op 36 graden). Gaat goed bij ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
hijlko.roosjen schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 10:58:
[...]

Bij ons is bij de installatie van de warmtepomp de verdeler van de vloerverwarming met eigen pomp en thermostaatkraan vervangen door een exemplaar zonder pomp en zonder thermostaatkraan. Bij ons is alleen het bestaande expantievat, dat er bij de oude cv zat, blijven zitten (zou volgens de installateur beter zijn). Wij hebben geen buffervat. De temperatuur voor de vloerverwarming heb ik in de Daikin ingesteld op de minimum stand van 37 graden (thermostaat op oude verdeler stond meen ik op 36 graden). Gaat goed bij ons.
Interessant van de verdeler. Heb je nu ook meer flow in de groepen van de verdeler? Dat vraag ik me nog af of dat gaat lukken in onze situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eakop
  • Laatst online: 12-03-2024
Heeft iemand ervaring met zoneregeling van Homematic en/of Watts vision met daikin altherma 3 incl binnenunit zoals de EBSXB16P30D?
Voordeel van homematic is de mogelijkheid tot draadloze zoneregeling met de kamerthermostaten ipv de bedrade Watts vision wat al gauw leidt tot 3.500,- aan werk mbt bekabeling.
De warmtepompmodule van homematic zou je moeten kunnen koppelen aan de binnenunit om te switchen van verwarmen naar koelen en andersom.
Weet iemand evt ook nog een draadloos alternatief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
@hijlko.roosjen Temperatuur VV minimaal 37 graden? Bedoel je maximaal 37 graden? Zo ben ik momenteel het huis aan het warm houden met 25 graden VV. In de ochtend uurtje of 2 aan, dan is het de rest van de dag op temperatuur.

37 graden is erg hoog voor VV. Zeker met de huidige buitentemperatuur zelfs overdadig. Natuurlijk werkt het. Maar zal hetvstroomverbruik van je WP niet ten goede komen (lage COP).

Wat zijn de stooklijnen van andere gebruikers? Hier bij 18 graden 25 en bij -10 naar 32 graden. Omhoog kan altijd nog. Liever low&slow bij een WP..

Er zijn gebruikers die flat 28 hanteren.

[ Voor 18% gewijzigd door Noord27 op 12-11-2022 01:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaguarxj16
eakop schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 23:10:
Heeft iemand ervaring met zoneregeling van Homematic en/of Watts vision met daikin altherma 3 incl binnenunit zoals de EBSXB16P30D?
Voordeel van homematic is de mogelijkheid tot draadloze zoneregeling met de kamerthermostaten ipv de bedrade Watts vision wat al gauw leidt tot 3.500,- aan werk mbt bekabeling.
De warmtepompmodule van homematic zou je moeten kunnen koppelen aan de binnenunit om te switchen van verwarmen naar koelen en andersom.
Weet iemand evt ook nog een draadloos alternatief?
Wij hebben een Danfoss systeem met 4 zones. Werkt op zich prima. Wellicht wat minder efficiënt qua cop dan een grote zone. Maar voordeel is dat we de temperatuur op bijv. Slaapkamer (die ook op de bg is), lager kunnen houden dan de woonkamer of gang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hijlko.roosjen
MajaMestreech schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 21:30:
[...]

Interessant van de verdeler. Heb je nu ook meer flow in de groepen van de verdeler? Dat vraag ik me nog af of dat gaat lukken in onze situatie.
Ik heb 9 groepen, 1 voor een kleine slaapkamer die maar een beetje is open gedraaid, 2 voor de grote slaapkamer, eveneens een beetje opengedraaid, 1 voor de badkamer en de rest voor de woon/eetkamer/open keuken, die allemaal volledig open staan. De ruimte lijkt wel sneller warm te worden dan voorheen op gas maar aan de andere kant leek de temperatuur met gasverwarming wat meer constant op 20,5 graden. Nu schommelt die tussen 21 en 21,5 (nieuwe kamerthermostaat geeft 1-1,5 graad meer aan dan de oude)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hijlko.roosjen
Noord27 schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 01:03:
@hijlko.roosjen Temperatuur VV minimaal 37 graden? Bedoel je maximaal 37 graden? Zo ben ik momenteel het huis aan het warm houden met 25 graden VV. In de ochtend uurtje of 2 aan, dan is het de rest van de dag op temperatuur.

37 graden is erg hoog voor VV. Zeker met de huidige buitentemperatuur zelfs overdadig. Natuurlijk werkt het. Maar zal hetvstroomverbruik van je WP niet ten goede komen (lage COP).

Wat zijn de stooklijnen van andere gebruikers? Hier bij 18 graden 25 en bij -10 naar 32 graden. Omhoog kan altijd nog. Liever low&slow bij een WP..

Ik meen me te herinneren dat 37 de minimum in te stellen temperatuur is. Thermostaat van oude verdeler bij gasgestookte cv stond meen ik op 36 graden. Ik kijk het nog eens na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
  • Laatst online: 21:28
jaguarxj16 schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 11:15:
[...]

Wij hebben een Danfoss systeem met 4 zones. Werkt op zich prima. Wellicht wat minder efficiënt qua cop dan een grote zone. Maar voordeel is dat we de temperatuur op bijv. Slaapkamer (die ook op de bg is), lager kunnen houden dan de woonkamer of gang.
Heb je ook koelen? Heb je een Danfoss Icon of thermostaat kranen?

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
hijlko.roosjen schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 14:27:
[...]

Ik heb 9 groepen, 1 voor een kleine slaapkamer die maar een beetje is open gedraaid, 2 voor de grote slaapkamer, eveneens een beetje opengedraaid, 1 voor de badkamer en de rest voor de woon/eetkamer/open keuken, die allemaal volledig open staan. De ruimte lijkt wel sneller warm te worden dan voorheen op gas maar aan de andere kant leek de temperatuur met gasverwarming wat meer constant op 20,5 graden. Nu schommelt die tussen 21 en 21,5 (nieuwe kamerthermostaat geeft 1-1,5 graad meer aan dan de oude)
Zou je eens willen kijken welke flow je hebt bij de woon/eetkamer/open keuken? Dus die welke je volledig hebt opengezet. Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaguarxj16
Rainesh schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 18:46:
[...]

Heb je ook koelen? Heb je een Danfoss Icon of thermostaat kranen?
Icon en inderdaad met koelen. Maar koelfunctie wordt hier max 2 weken per jaar aangezet (bij de echt warme dagen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
  • Laatst online: 21:28
jaguarxj16 schreef op zondag 13 november 2022 @ 08:44:
[...]

Icon en inderdaad met koelen. Maar koelfunctie wordt hier max 2 weken per jaar aangezet (bij de echt warme dagen).
Kijk! Heb jij dan ook de extra module aan moeten sluiten en de dauwpuntsensor?

Welk programma staat de module bij jou?

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hijlko.roosjen
MajaMestreech schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 19:29:
[...]

Zou je eens willen kijken welke flow je hebt bij de woon/eetkamer/open keuken? Dus die welke je volledig hebt opengezet. Bedankt.
Wat zou ik daarvoor op welke plek moeten bekijken? De unit heeft maar 1 zone (ik heb een kleine geschakelde bungalow met alleen een begane grond die van vloerverwarning is voorzien) en geeft dus alles door aan de verdeler. De verdeler laat alles gewoon door over de 9 groepen, zij het over de slaapkamers minder omdat de knoppen op de verdeler daarvoor maar een beetje open staan. Of er ergens een 'flow' wordt weergegeven weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaguarxj16
Rainesh schreef op zondag 13 november 2022 @ 09:06:
[...]

Kijk! Heb jij dan ook de extra module aan moeten sluiten en de dauwpuntsensor?

Welk programma staat de module bij jou?
Voor de volledigheid: installateur heeft het bij ons gedaan. Maar wat bedoel je met extra module? Dauwpunt is gewoon de minimale temperatuur vanuit de daikin. Verder via de app temperatuur instellen.
Experimenteer dit jaar zelf met een dagverhoging van 0,5c in de loop van de middag.

[ Voor 8% gewijzigd door jaguarxj16 op 13-11-2022 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hijlko.roosjen
Noord27 schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 01:03:

@Noord27 in het menu stond 37 als minimum temp ingesteld. Die heb ik nu gewijzigd naar 25 en de gewenste temp van de vloer op 30 gezet. Dat voelt comfortabeler aan je voeten dan 25.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
@hijlko.roosjen Als je 30 graden pakt zal de vloer telkens warm en koud worden. Bij 25 graden zal hij constanter zijn en in mijn beleving ook prettiger worden ervaren als een aan/uit beleving.

Heeft je vloer een goede afgifte? Ervaring leert dat bijvoorbeeld 30 graden nodig is als de VV niet hart op hart 10cm ligt en/of de vloer niet goed warmte geleid of isoleert.

[ Voor 31% gewijzigd door Noord27 op 13-11-2022 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebeast
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10-10 23:48
Buitentemperatuur sensor geeft nu 28 graden aan. Dus het instellen van een weersafhankelijke instelpunt modus wordt lastig. Hoe hebben jullie dit opgelost? Unit staat op een plat dak.

Instelling modus voor nu op vast gezet maar pomp en compressor springen niet aan wanneer ik de vloerverwarming aan zet.

[ Voor 25% gewijzigd door weebeast op 13-11-2022 15:22 ]

Pagina: 1 ... 12 ... 155 Laatste

Let op:
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing

Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma