Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hijlko.roosjen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-10 22:25
Noord27 schreef op zondag 13 november 2022 @ 14:56:
@hijlko.roosjen Als je 30 graden pakt zal de vloer telkens warm en koud worden. Bij 25 graden zal hij constanter zijn en in mijn beleving ook prettiger worden ervaren als een aan/uit beleving.

Heeft je vloer een goede afgifte? Ervaring leert dat bijvoorbeeld 30 graden nodig is als de VV niet hart op hart 10cm ligt en/of de vloer niet goed warmte geleid of isoleert.
Ik ga het wel proberen. Ben nu even aan 37 graden gewend, kijk het even aan op 30, over een week naar 25.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boaty
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09-10 14:47
weebeast schreef op zondag 13 november 2022 @ 15:11:
Buitentemperatuur sensor geeft nu 28 graden aan. Dus het instellen van een weersafhankelijke instelpunt modus wordt lastig. Hoe hebben jullie dit opgelost? Unit staat op een plat dak.

Instelling modus voor nu op vast gezet maar pomp en compressor springen niet aan wanneer ik de vloerverwarming aan zet.
Dan moet je een externe sensor laten installeren die het liefst op het noorden uit de zon hangt.

Hij springt waarschijnlijk niet aan omdat er een instelling in het menu is die bepaald dat de verwarming boven een bepaalde buitentemperatuur uitschakelt [4-02]. Die zou je verder moeten verhogen. Je kunt als tweede oplossing ook de middelingstijd voor de gemeten buitentemperatuur verhogen [1-0A]. Je kunt ook nog een offset instellen op de gemeten buitentemperatuur [2-0B].

Desktop: Ryzen 5 5600X | HyperX Fury RGB 32 GB @ 3200MT/s| Gigabyte GTX 3070 Eagle OC | Kingston A2000 1TB | Gigabyte B550 Elite V2 | Gigabyte G27Q 2560x1440 144hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mversluis
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19:44
Goedeavond,

Op dit moment ( zoals zo velen) aan het oriënteren naar warmtepomp , zeker Daiken werd aangeraden.
Willen jullie ervaringen delen van bedrijven in regio Flevoland die aangeraden worden ?

Groet en bedankt
Marco

An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11-10 00:07
RalfZ schreef op woensdag 9 november 2022 @ 18:57:
Gisteren is mijn daikin staande unit altherma 3 h ht 14 kw, geïnstalleerd gekregen. Voorheen werkte ik met de Tado thermostaat..

Nu krijg ik Tado niet meer aan de praat erg jammer dat was een fijn ding.

Misschien zou nest een optie zijn, maar ik vraag mij af of een slimme thermostaat wel zin heeft op de warmte pomp.?
Een tado is gebaseerd om een ruimte omhoog te krijgen in temperatuur. Capaciteit van het verwarmingssysteem krijgt daarmee een delta T toebedeeld waarmee de tado rekening houd.

WP is gebaseerd om het warm houden van een ruimte. Dus weinig tot geen temperatuurschommingen 24/7. Theoretisch een kamerthermostaat op je gewenste waarde zetten en afplakken. Dan de WP juist inregelen. Een tado of vergelijkbaar voegt niets toe. Eerder verwarring waarom het oude systeem sneller kon werken.

@hijlko.roosjen Proberen is het devies inderdaad. En een persoonlijke afweging tussen comfort en stroomverbruik.

@mversluis Het klinkt heel cru, maar bedrijven met de langste wachttijden zijn de grootste aanraders. Die hebben bewezen klanten te kunnen behouden. En dat is heel wat lastiger als nieuwe klanten werven.

[ Voor 14% gewijzigd door Noord27 op 13-11-2022 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mversluis
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19:44
@Noord27 , Ik ben nu aan oriënteren voor volgend jaar Q2. Dus misschien past dat bij de langere wachtlijsten :-)

Mocht iemand goed ervaringen met een installateur hebben ( niet alleen installatie , maar ook service en aftersales zijn belangrijk ) hoor ik het graag.

An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
@mversluis

Wachttijden waren 52 weken. Zie nu gemiddeld rond de 60 weken voorbij komen.. Als ze al een offerte uit brengen en/of wachtlijst hebben.

[ Voor 45% gewijzigd door Noord27 op 13-11-2022 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 10-10 23:54
hijlko.roosjen schreef op zondag 13 november 2022 @ 10:00:
[...]

Wat zou ik daarvoor op welke plek moeten bekijken? De unit heeft maar 1 zone (ik heb een kleine geschakelde bungalow met alleen een begane grond die van vloerverwarning is voorzien) en geeft dus alles door aan de verdeler. De verdeler laat alles gewoon door over de 9 groepen, zij het over de slaapkamers minder omdat de knoppen op de verdeler daarvoor maar een beetje open staan. Of er ergens een 'flow' wordt weergegeven weet ik niet.
ok, blijkbaar heb je dus geen flowmetertjes op iedere groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebeast
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10-10 23:48
boaty schreef op zondag 13 november 2022 @ 17:02:
[...]

Dan moet je een externe sensor laten installeren die het liefst op het noorden uit de zon hangt.

Hij springt waarschijnlijk niet aan omdat er een instelling in het menu is die bepaald dat de verwarming boven een bepaalde buitentemperatuur uitschakelt [4-02]. Die zou je verder moeten verhogen. Je kunt als tweede oplossing ook de middelingstijd voor de gemeten buitentemperatuur verhogen [1-0A]. Je kunt ook nog een offset instellen op de gemeten buitentemperatuur [2-0B].
Bedankt, ga er morgen naar kijken. Hij sprong net wel aan. Vast temperatuur van 26 graden. In 2 uur had de warmtepomp 4 kwh verbruikt. Hoe is jullie verbruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pegagus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-10 14:56
eakop schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 23:10:
Heeft iemand ervaring met zoneregeling van Homematic en/of Watts vision met daikin altherma 3 incl binnenunit zoals de EBSXB16P30D?
Voordeel van homematic is de mogelijkheid tot draadloze zoneregeling met de kamerthermostaten ipv de bedrade Watts vision wat al gauw leidt tot 3.500,- aan werk mbt bekabeling.
De warmtepompmodule van homematic zou je moeten kunnen koppelen aan de binnenunit om te switchen van verwarmen naar koelen en andersom.
Weet iemand evt ook nog een draadloos alternatief?
Ik heb Homematic, maar nog geen Altherma. Maar wat ik er van meen opgemaakt te hebben: de Altherma bepaalt aan de hand van de tijd van het jaar en/of de (in te stellen) buitentemperatuur of er verwarmt moet worden (bv beneden 22 graden Celsius) of gekoeld (boven de 24 graden Celsius) en de Homematic module regelt het openen van de ventielen. Want normaliter gaan de ventielen alleen open bij een warmtevraag vanuit de ruimtethermostaat of radiatorknop.

Voor zover ik weet is het niet mogelijk om vanuit een externe aansturing de Altherma opdracht te geven om te koelen. Het enige wat kan is in/uit bedrijf, waarbij de Altherma dus zelf bepaald of dat koelen of verwarmen moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pegagus schreef op maandag 14 november 2022 @ 10:37:
[...]

Ik heb Homematic, maar nog geen Altherma. Maar wat ik er van meen opgemaakt te hebben: de Altherma bepaalt aan de hand van de tijd van het jaar en/of de (in te stellen) buitentemperatuur of er verwarmt moet worden (bv beneden 22 graden Celsius) of gekoeld (boven de 24 graden Celsius) en de Homematic module regelt het openen van de ventielen. Want normaliter gaan de ventielen alleen open bij een warmtevraag vanuit de ruimtethermostaat of radiatorknop.

Voor zover ik weet is het niet mogelijk om vanuit een externe aansturing de Altherma opdracht te geven om te koelen. Het enige wat kan is in/uit bedrijf, waarbij de Altherma dus zelf bepaald of dat koelen of verwarmen moet zijn.
Dat kan wel degelijk, alleen niet met de standaard geleverde Madoka Thermostaat, daarbij kan je conform bovenstaande kiezen tussen handmatig switchen op de binnenunit, automatisch switchen adhv buitentemperatuur of een combinatie hiervan in een geprogrammeerd schema.

Jij wil neem ik aan toch al een Homematic warmtepomp module als thermostaat aansluiten op de Altherma, dan kan je dat configureren als 2-contact thermostaat, met een apart contact voor verwarmen en koelen, op input X2M.

Als ik de handleiding van HM goed begrijp, maar ik heb wel eens duidelijkere schemas en teksten gezien :+, kan je de warmtepomp module van homematic ook zo aansluiten.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudsmid
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 14-11-2022
Ik heb mij in de luren laten leggen door Intergas, die op de website brullen dat het hun hybride oplossingen zijn.
Ik heb een Daikin warmtepomp EVLQ08CAV3 met binnenunit EHYHBH08AAV32, die wordt aangeboden in combinatie met de HReco 36 van Intergas.(dit is een door Daikin bewerkte versie die kan samenwerken met de warmtepomp) weet ik nu.
In mijn naïviteit heb ik gemeend de ene hybrid ready cv ketel te kunnen verruilen voor de andere.
Dus heb ik vanwege de warmtevraag een HRE36/48 met een vermogen van 40 KW geplaatst.
Nu blijkt dat de samenwerking tussen Daikin en Intergas niet zo ver gaat dat deze hybrid ready ketel met de warmtepomp kan communiceren.
Mijn vraag aan Daikin en aan Intergas was; Kan ik door de branderautomaat te wisselen deze combinatie wel aan de gang krijgen.
Intergas verwijst naar Daikin en Daikin verwijst naar Intergas.
Ik ben inmiddels een jaar verder en niks wijzer.
Heeft iemand ervaring met het vervangen van de branderautomaat van een HRE ketel voor één van een "Daikin/ Intergas HReco?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• derubenstavast
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23-06 15:11
RonJ schreef op maandag 14 november 2022 @ 15:07:
[...]

Dat kan wel degelijk, alleen niet met de standaard geleverde Madoka Thermostaat, daarbij kan je conform bovenstaande kiezen tussen handmatig switchen op de binnenunit, automatisch switchen adhv buitentemperatuur of een combinatie hiervan in een geprogrammeerd schema.

Jij wil neem ik aan toch al een Homematic warmtepomp module als thermostaat aansluiten op de Altherma, dan kan je dat configureren als 2-contact thermostaat, met een apart contact voor verwarmen en koelen, op input X2M.

Als ik de handleiding van HM goed begrijp, maar ik heb wel eens duidelijkere schemas en teksten gezien :+, kan je de warmtepomp module van homematic ook zo aansluiten.
Dit kan zeker.
Ik heb een evo home installatie met zone regeling.
Bijgevoegd het aansluit schema kan me voorstellen dat andere thermostaten iets soort gelijke hebben.
Als er trouwens vraag is naar de complete handleiding dan heb ik die ook ter beschikking.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bEAJ2DbsLjUnKQE6T0x-WLWmp5o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/e1SlZhEaD7ewAgsHkX93WYwB.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• derubenstavast
Ik heb trouwens een korte vraag voor alle Espaltherma/HA gebruikers want ik kom eigenlijk niet veel verder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bwn9szQylFIsI4RbzxPMN5dA1b0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LTbgZFosVKodVt5d865o3BIa.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VNTu8v3pUgU7xy0OVgT478ECXNo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pTHUSIl8DQ3WoSzeQLMNw0ib.png?f=fotoalbum_large

Ik heb de regels code toegevoegd (eerlijk gekopieerd van @Toppe :X ) alleen er verschijnen dan geen aparte devices die ik kan toevoegen. Waarschijnlijk zie ik iets over het hoofd maar wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinded
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-10 11:05
klopt het dat je geen evohome of andere thermostaat kan gebruiken op de binnen unit met 1 circuit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• derubenstavast
blinded schreef op maandag 14 november 2022 @ 21:17:
klopt het dat je geen evohome of andere thermostaat kan gebruiken op de binnen unit met 1 circuit?
Kan wel alleen dan kan je de koelfunctie niet gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:53

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
derubenstavast schreef op maandag 14 november 2022 @ 21:12:
Ik heb trouwens een korte vraag voor alle Espaltherma/HA gebruikers want ik kom eigenlijk niet veel verder.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb de regels code toegevoegd (eerlijk gekopieerd :X ) alleen er verschijnen dan geen aparte devices die ik kan toevoegen. Waarschijnlijk zie ik iets over het hoofd maar wat.
Zo te zien heb je mijn code gebruikt, die moet je niet bij ontwikkelaarsinstellingen en dan template plakken maar in configuration.yaml. Daarna herstarten en je zou ze moeten zien!

[ Voor 29% gewijzigd door Toppe op 14-11-2022 21:54 ]

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinded
derubenstavast schreef op maandag 14 november 2022 @ 21:38:
[...]

Kan wel alleen dan kan je de koelfunctie niet gebruiken.
Die heb ik ook niet op mijn binnen unit volgens mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• derubenstavast
Toppe schreef op maandag 14 november 2022 @ 21:51:
[...]

Zo te zien heb je mijn code gebruikt, die moet je niet bij ontwikkelaarsinstellingen en dan template plakken maar in configuration.yaml. Daarna herstarten en je zou ze moeten zien!
Dankje, ik ga dit vanavond proberen. Mijn vorige post iets aangepast, wist niet meer precies welke ik in m’n printscreen gekopieerd had ben ook met t stukje code van de GitHub van Espaltherma bezig geweest. Toch bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• derubenstavast
blinded schreef op maandag 14 november 2022 @ 22:59:
[...]

Die heb ik ook niet op mijn binnen unit volgens mij?
Ik weet niet welke binnen unit je hebt. De type nummers beginnend met EHVH is zonder koeling en de EHVX is met koeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
blinded schreef op maandag 14 november 2022 @ 21:17:
Wat bedoel je met 1 circuit? Met maar één twee-aderige kabel? Dat kan prima (@derubenstavast, maar dan moet je dus het omschakelen tussen koelen en verwarmen op de binnenunit regelen (handmatig, automatisch dan wel volgens een schema) en niet via je evohome/zonesysteem.

Out-of-the-box:
Je zou ook met domotica spul een 2e/draadloze koppeling kunnen realiseren tussen binnenunit en je multi zonesysteem, dus het "koel-switch" contact (of beide contacten) op je evohome/whatever uitlezen met iets als een shelly i3/i4 of fibaro smart implant en aan de kant v/d binnenunit v/d WP de contacten schakelen met een potentiaal vrij relais. Dat werkt alleen niet zo betrouwbaar als een kabel natuurlijk, maar lijkt me voor die 2-3 weken koelen iig meer dan prima.
derubenstavast schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 06:45:
[...]

Ik weet niet welke binnen unit je hebt. De type nummers beginnend met EHVH is zonder koeling en de EHVX is met koeling.
Klopt inderdaad. Er zijn voor de meeste xxxH modellen wel ombouwsets verkrijgbaar bij Daikin wanneer je dat alsnog wil. Is wel even een klusje om in te bouwen.

[ Voor 21% gewijzigd door RonJ op 15-11-2022 14:13 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BanRay
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-10 11:23
Bij mij wordt in december de warmtepomp geplaatst. Zowel binnendeel EHVH08S18E6V als buitendeel ERGA06EVH hebben elk een eigen 1 fase groep. Ik denk dat het voor mij nuttig is om het stroomverbruik in te kunnen zien met een kWh-meter. Heb ik dan genoeg aan 1 kWh-meter (1 fase), of moet ik er 2 hebben (eentje voor binnendeel en eentje voor buitendeel)?

Ik heb HomeWizard in huis, dus ik kijk naar https://www.homewizard.com/shop/wi-fi-kwh-meter-1-phase/.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
  • Laatst online: 21:28
BanRay schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 14:39:
Bij mij wordt in december de warmtepomp geplaatst. Zowel binnendeel EHVH08S18E6V als buitendeel ERGA06EVH hebben elk een eigen 1 fase groep. Ik denk dat het voor mij nuttig is om het stroomverbruik in te kunnen zien met een kWh-meter. Heb ik dan genoeg aan 1 kWh-meter (1 fase), of moet ik er 2 hebben (eentje voor binnendeel en eentje voor buitendeel)?

Ik heb HomeWizard in huis, dus ik kijk naar https://www.homewizard.com/shop/wi-fi-kwh-meter-1-phase/.
Ik ga er 2 plaatsen. Want eentje is voor de backup heater en eentje is voor de Binnen/buiten unit. Daarom heb je ook 2 groepen.

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BanRay schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 14:39:

Je HW moet achter de zekering, dus moeten het er in principe 2 worden als je beide wilt weten.

Heb hier ook zo'n HW geplaatst, werkt prima en ben er opzich wel tevreden over, erg nauwkeurig (tot 3 cijfers achter de komma), veel metingen/min en MID geeikt. Ze zijn wel een beetje apart bedraad (beide L draden boven, beide N onder) tov andere meters en de kabelklemmen zijn echt goedkope zooi, die moet je echt even goed checken/natrekken.

Had eerst de buitenunit op een shelly pro 1PM (daar zit de boiler nog wel op), maar die klapte er steeds uit op de niet uitschakelbare overcurrent protection bij een defrost cycle, ondanks dat ie niet echt boven de ge-rate 16A uitkwam. Die werd ook heel heet, was achteraf geen goede keuze.

Ander vraagje
Weet iemand nog een goede manier om de lucht uit de flowmeters van je vvw-verdeler te krijgen? De aannemer heeft m bij installatie denk ik verkeerd om gevuld en nu zit er een paar mm lucht bovenin de flowmeters, die dan ook niks doen. Ik heb al geprobeerd om 1 of 2 groepen tegelijk open te draaien en de pomp te laten draaien, maar de lucht gaat er gewoon niet uit. De verdeler is het hoogste punt van het circuit binnen het huis, WP staat in de garage en boven hebben we alleen WTW+airco.

[ Voor 17% gewijzigd door RonJ op 15-11-2022 15:30 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwillemsen
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:36
eakop schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 23:10:
Heeft iemand ervaring met zoneregeling van Homematic en/of Watts vision met daikin altherma 3 incl binnenunit zoals de EBSXB16P30D?
Voordeel van homematic is de mogelijkheid tot draadloze zoneregeling met de kamerthermostaten ipv de bedrade Watts vision wat al gauw leidt tot 3.500,- aan werk mbt bekabeling.
De warmtepompmodule van homematic zou je moeten kunnen koppelen aan de binnenunit om te switchen van verwarmen naar koelen en andersom.
Weet iemand evt ook nog een draadloos alternatief?
Wij hebben een daikin altherma 3 de madoka in de woonkamer, op de 1e/2e hebben we per kamer een Watts Vision Belux thermostaat, die zijn allemaal draadloos gekoppeld aan de regeling die per groep een motor aanstuurt. Er zijn hier wel allemaal loze leidingen getrokken voor de thermostaten, maar die waren allemaal niet nodig.

Ivm de koelfunctie had de groep van de badkamer een koude stop, maar dat geeft problemen als je een open verdeler hebt waarbij alleen de badkamer warmte vraagt, dan gaat de koude stop niet meer open als de kamer waar de verdeler staat is afgekoeld. Uiteindelijk is de koude stop verwijderd en er is ook een watts vision belux thermostaat op de badkamer geplaatst, die is ook in te stellen dat als er gekoeld wordt hij de groep dicht houdt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rainesh
RonJ schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 15:22:
[...]

Je HW moet achter de zekering, dus moeten het er in principe 2 worden als je beide wilt weten.

Heb hier ook zo'n HW geplaatst, werkt prima en ben er opzich wel tevreden over, erg nauwkeurig (tot 3 cijfers achter de komma), veel metingen/min en MID geeikt. Ze zijn wel een beetje apart bedraad (beide L draden boven, beide N onder) tov andere meters en de kabelklemmen zijn echt goedkope zooi, die moet je echt even goed checken/natrekken.

Had eerst de buitenunit op een shelly pro 1PM (daar zit de boiler nog wel op), maar die klapte er steeds uit op de niet uitschakelbare overcurrent protection bij een defrost cycle, ondanks dat ie niet echt boven de ge-rate 16A uitkwam. Die werd ook heel heet, was achteraf geen goede keuze.

Ander vraagje
Weet iemand nog een goede manier om de lucht uit de flowmeters van je vvw-verdeler te krijgen? De aannemer heeft m bij installatie denk ik verkeerd om gevuld en nu zit er een paar mm lucht bovenin de flowmeters, die dan ook niks doen. Ik heb al geprobeerd om 1 of 2 groepen tegelijk open te draaien en de pomp te laten draaien, maar de lucht gaat er gewoon niet uit. De verdeler is het hoogste punt van het circuit binnen het huis, WP staat in de garage en boven hebben we alleen WTW+airco.
Je kunt het glaasje van de flowmeters eraf halen en schoonmaken. Daarmee zou ook een deel van je lucht moeten kunnen ontsnappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrederiqueLM
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 24-07-2024
Ons jaren 60 huis verwarmen we nog met grote radiatoren i.c.m warmtepomp (EHVX08S23D6V / ERGA06DV), het is erg goed nageïsoleerd. Afgifte door overgedimensioneerde radiatoren met ventilatoren is ongeveer 5kW dus dat zou geen issue moeten zijn. Delta T staat ingesteld op 3 graden.

Met temperaturen boven de 5 graden blijft de warmtepomp nog steeds pendelen, ook al staat de stooklijn echt enorm laag ingesteld (25 bij 18 graden buiten tot 45 bij -20 buiten). 15 minuten aan tegen 1,5kWh, 10 minuten uit en dan weer 15 minuten aan bijvoorbeeld. Ik heb al enorm zitten spelen met de instellingen maar krijg de juiste instelling nu volgens mij niet te pakken. Heeft iemand enig idee hoe ik dit soepelere runs van een paar uur kan laten worden (en specifiek ook waar dit in het installateur menu te vinden is)?

Onder de 5 graden lijkt dit dan weer geen probleem, een paar nachten geleden bij 2 graden draait die bij wijze van stabiel 800Wh de hele nacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boaty
FrederiqueLM schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 18:17:
Ons jaren 60 huis verwarmen we nog met grote radiatoren i.c.m warmtepomp (EHVX08S23D6V / ERGA06DV), het is erg goed nageïsoleerd. Afgifte door overgedimensioneerde radiatoren met ventilatoren is ongeveer 5kW dus dat zou geen issue moeten zijn. Delta T staat ingesteld op 3 graden.

Met temperaturen boven de 5 graden blijft de warmtepomp nog steeds pendelen, ook al staat de stooklijn echt enorm laag ingesteld (25 bij 18 graden buiten tot 45 bij -20 buiten). 15 minuten aan tegen 1,5kWh, 10 minuten uit en dan weer 15 minuten aan bijvoorbeeld. Ik heb al enorm zitten spelen met de instellingen maar krijg de juiste instelling nu volgens mij niet te pakken. Heeft iemand enig idee hoe ik dit soepelere runs van een paar uur kan laten worden (en specifiek ook waar dit in het installateur menu te vinden is)?

Onder de 5 graden lijkt dit dan weer geen probleem, een paar nachten geleden bij 2 graden draait die bij wijze van stabiel 800Wh de hele nacht.
Als je temperatuur te laag staat kan dat ook een probleem zijn, mijn laagste temperatuur van de stooklijn is 27 graden met een delta t van 4 graden. Je moet de delta t namelijk van de ingestelde temperatuur aftrekken om de temperatuur van het water wat terugkomt uit je vloer te zien waar de warmtepomp op regelt. In jouw geval is dat dan waarschijnlijk 20 graden, en dat is lastig als je een ruimte verwarmt. Ik zou de onderkant van je stooklijn eens tot 27 of 28 graden verhogen.

Ik zou ook kijken of je tijdsmiddeling van de gemeten buitentemperatuur in kan stellen op 12 of 24 uur. Daardoor krijg je een egalere stooktemperatuur over de dag.

[ Voor 4% gewijzigd door boaty op 15-11-2022 18:47 ]

Desktop: Ryzen 5 5600X | HyperX Fury RGB 32 GB @ 3200MT/s| Gigabyte GTX 3070 Eagle OC | Kingston A2000 1TB | Gigabyte B550 Elite V2 | Gigabyte G27Q 2560x1440 144hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Me Albert
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-04-2024
Ik had eerder wat beginners vragen gesteld maar ondertussen het meeste zelf gevonden. Niet eenvoudig als je een Panasonic gewend bent maar het went. Wat ik niet kan vinden is hoe ik de hysterie van de kamerthermostaat moet aanpassen. Kamertemp staat op 20 en hij loopt door tot 21 en sart weer bij 19. Dat wordt als niet prettig ervaren. In de gebruiksaanwijzing staat
"De kamertemperatuurhysteresis
ALLEEN van toepassing in het geval van een regeling via kamerthermostaat. De hysteresisband rond de gewenste kamertemperatuur is instelbaar. Er wordt geadviseerd om de kamertemperatuurhysteresis NIET te wijzigen, aangezien deze is ingesteld voor optimaal gebruik van het systeem."
Met code 9-0C moet dat kunnen maar hoe moet ik dat moet doen en waar deze code vinden. En kan ik hem dan aanpassen naar0,5. kortom ik zit vast.

Gasloos sinds 10-03-2019. Panasonic 5Kw monoblok. panelen:2760 Wp ZZO en 2650 Wp zuid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FrederiqueLM
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 24-07-2024
boaty schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 18:32:
[...]

Als je temperatuur te laag staat kan dat ook een probleem zijn, mijn laagste temperatuur van de stooklijn is 27 graden met een delta t van 4 graden. Je moet de delta t namelijk van de ingestelde temperatuur aftrekken om de temperatuur van het water wat terugkomt uit je vloer te zien waar de warmtepomp op regelt. In jouw geval is dat dan waarschijnlijk 20 graden, en dat is lastig als je een ruimte verwarmt. Ik zou de onderkant van je stooklijn eens tot 27 of 28 graden verhogen.

Ik zou ook kijken of je tijdsmiddeling van de gemeten buitentemperatuur in kan stellen op 12 of 24 uur. Daardoor krijg je een egalere stooktemperatuur over de dag.
Thanks! Ingesteld op 27 en 24 uur. Tijdsmiddeling is te vinden onder onder: Installateusinstellingen > Sensoren > Gemiddelde tijd

Probeer het zo weer twee dagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Me Albert schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 18:56:
Ik had eerder wat beginners vragen gesteld maar ondertussen het meeste zelf gevonden. Niet eenvoudig als je een Panasonic gewend bent maar het went. Wat ik niet kan vinden is hoe ik de hysterie van de kamerthermostaat moet aanpassen. Kamertemp staat op 20 en hij loopt door tot 21 en sart weer bij 19. Dat wordt als niet prettig ervaren. In de gebruiksaanwijzing staat
"De kamertemperatuurhysteresis
ALLEEN van toepassing in het geval van een regeling via kamerthermostaat. De hysteresisband rond de gewenste kamertemperatuur is instelbaar. Er wordt geadviseerd om de kamertemperatuurhysteresis NIET te wijzigen, aangezien deze is ingesteld voor optimaal gebruik van het systeem."
Met code 9-0C moet dat kunnen maar hoe moet ik dat moet doen en waar deze code vinden. En kan ik hem dan aanpassen naar0,5. kortom ik zit vast.
Gebruikersprofiel > 5678 (installateur)
Installateursinstellingen -> overzicht instellingen (een na onderste)
Dan met linker knop naar 9 draaien, klik, dan naar 0C draaien en met de rechter knop op 0,5 draaien.

Ik denk dat ie bij jou nu op 2 staat, ik zou eerst eens waarde 1,0 proberen, bij 0,5C krijg je al snel te korte runs.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ET_Enschede
  • Laatst online: 10-01 11:41
Timple schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 20:11:
Ik heb een Daikin Altherma 3M EBLA09DA3W1 monoblock geinstalleerd.

Nu wilde ik daar een mooie thermostaat aan hangen en heb ik een Daikin Macoda thermstaat gekocht.

Nu werkt het echter niet, verder dan een knipperende 1 kom ik niet. Ik zie nu ook dat ik de BRC1H52W heb. En dat er dus allemaal verschillende uitvoeringen van zijn.

Zou iemand die ook zo'n thermostaat heeft eens kunnen kijken welk model hij/zij heeft? Dat is gewoon te zien vanaf de onderkant.
Hoe werkt de unit naar een paar maanden?

Ik ben naar dezelfde aan het kijken maar dan zonder een 3kw backup verwarming. Ik denk er over om de backup verwarming in het hygiëne vat te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10-10 21:30
Timple schreef op maandag 19 september 2022 @ 22:34:
[...]

Ik heb een 9kW op 3-fase met ingebouwde buh op 1-fase. Dus dat spreekt dit tegen...

Daikin Altherma 3M EBLA09D3W1
Dus als je een 3 fase kabel er naar toe legt is dat niet genoeg, dan moet er nog een 2e kabel naar toe voor de backup heater?

Hoe bevalt deze unit?
Ik zie geluidsbron decibel staan op 62 db, verder bijzonder weinig info.
Daikin kan best stille apparaten maken, maar ik vraag me af of deze daar toe behoort?

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ik probeer eigenlijk uit te vinden hoeveel beter zo'n EBLA09D3W1 nou is dan een Panasonic of een LG.
De COP waardes lijken niet zo bijzonder van de Daikin, en de vraag is of hij dus ook stiller is.
Dan zijn er wellicht wat minder argumenten en kan er ook voor de LG Therma V gekozen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaneV
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14:21
Wie o wie heeft ervaring met het koppelen van de Daikin Lan adapter aan de Digitale Meter via de P1 poort?

Het lukt niet om communicatie te krijgen tussen de daikin lan adapter en de "daikin" smart grid module (BE.DaAlAdvancedSG).

De smart grid module is eigenlijk een https://www.2-wire.net/pr...chakelaar-digitale-meter/ welke via de p1 poort op de digitale meter alles kan uitlezen. Dan via zijn eigen relais koppelen aan de X1A poorten op de lan adapter. Afhankelijk van welke relais wordt gesloten treed de installatie in een bepaalde mode.

Echter blijft het smart grid lampje knipperen op de lan adapter wat staat voor niet compatibel of probleem.

Op de printplaat van de Lan adapter zitten meetpunten en daarop zie ik dat alles correct aangesloten is. SG0 & SG1 kunnen open/gesloten worden en op L+N komt 230V toe.

[ Voor 11% gewijzigd door ShaneV op 16-11-2022 16:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timple
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 05-10 20:55

Timple

ET_Enschede schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 20:50:
[...]

Hoe werkt de unit naar een paar maanden?

Ik ben naar dezelfde aan het kijken maar dan zonder een 3kw backup verwarming. Ik denk er over om de backup verwarming in het hygiëne vat te plaatsen.
Hij bevalt helemaal prima! Ik heb ook een verwarmingselement in het hygiëne vat zitten. De 3k backup is dus ook een backup en geen legionella hulpje.

Het enige 'probleem' dat ik nog heb is dat ik het verwarming water setpoint niet erg laag kan zetten:
Timple schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 10:29:
Iemand een idee waarom de Wp niets wil doen bij een setpoint van 24°C?
Of hoe ik de Wp kan instellen om op aanvoer temperatuur te regelen?
Maar hier heb ik nog geen reactie op gehad van iemand :P
!null schreef op woensdag 16 november 2022 @ 14:31:
Dus als je een 3 fase kabel er naar toe legt is dat niet genoeg, dan moet er nog een 2e kabel naar toe voor de backup heater?
Yup
!null schreef op woensdag 16 november 2022 @ 14:31:
Hoe bevalt deze unit?
Ik zie geluidsbron decibel staan op 62 db, verder bijzonder weinig info.
Daikin kan best stille apparaten maken, maar ik vraag me af of deze daar toe behoort?
Hij bevalt super. Veel stiller dan ik had verwacht, zelfs op vol vermogen. Kom gerust eens luisteren (Noord-Limburg).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Timple schreef op woensdag 16 november 2022 @ 20:00:
[...]

Hij bevalt helemaal prima! Ik heb ook een verwarmingselement in het hygiëne vat zitten. De 3k backup is dus ook een backup en geen legionella hulpje.

Het enige 'probleem' dat ik nog heb is dat ik het verwarming water setpoint niet erg laag kan zetten:

[...]

[...]

Yup

[...]

Hij bevalt super. Veel stiller dan ik had verwacht, zelfs op vol vermogen. Kom gerust eens luisteren (Noord-Limburg).
Mwah, dat is wel wat ver :+

Maar dat klinkt in ieder geval goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Timple schreef op woensdag 16 november 2022 @ 20:00:

[...]

Wat @boaty al schreef. En ik liep hier zelf ook tegenaan. Je moet de delta-T aftrekken van je aanvoertemperatuur. Dus als je delta T op 5 staat (standaard) en je zet de stooklijn/aanvoer op 24 dan vraag je eigenlijk 19 graden op je afgiftesysteem, dan gaat ie op herfstdagen niks doen. Probeer het eens op 26 of 27 minimaal en/of met een lagere delta-T setting.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timple

Timple

RonJ schreef op woensdag 16 november 2022 @ 21:00:
[...]

Wat @boaty al schreef. En ik liep hier zelf ook tegenaan. Je moet de delta-T aftrekken van je aanvoertemperatuur. Dus als je delta T op 5 staat (standaard) en je zet de stooklijn/aanvoer op 24 dan vraag je eigenlijk 19 graden op je afgiftesysteem, dan gaat ie op herfstdagen niks doen. Probeer het eens op 26 of 27 minimaal en/of met een lagere delta-T setting.
Dat volg ik. Maar als ik de stooklijn op 27 zet gebruikt hij ook de backup heater. Terwijl mijn vloer echt nog geen 22 graden was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Timple schreef op woensdag 16 november 2022 @ 21:14:
[...]

Dat volg ik. Maar als ik de stooklijn op 27 zet gebruikt hij ook de backup heater. Terwijl mijn vloer echt nog geen 22 graden was.
Dan staat er wel meer niet goed ingesteld, w.s. staat je backup heater op aan/toegestaan (dan gaat ie meestoken met BU element totdat ie overgaat op alleen warmhouden). Kijk anders even in de excel google sheet die hier rondgaat om je instellingen te vergelijken met andere altherma's.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timple

Timple

RonJ schreef op woensdag 16 november 2022 @ 21:16:
[...]

Dan staat er wel meer niet goed ingesteld, w.s. staat je backup heater op aan/toegestaan (dan gaat ie meestoken met BU element totdat ie overgaat op alleen warmhouden). Kijk anders even in de excel google sheet die hier rondgaat om je instellingen te vergelijken met andere altherma's.
Ja, inmiddels staat de buh op beperkt. Maar ik snap nog niet waarom die in eerste plaats mee wil helpen. Nu gebeurt er niets.

Ik zal ze eens vergelijken! Bedankt voor de tip

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Timple schreef op woensdag 16 november 2022 @ 21:19:
[...]

Ja, inmiddels staat de buh op beperkt. Maar ik snap nog niet waarom die in eerste plaats mee wil helpen. Nu gebeurt er niets.

Ik zal ze eens vergelijken! Bedankt voor de tip
Hier staat ie op alleen SWW/legionella oid. De standaard fabrieksinstellingen van de Altherma's zijn iig echt kansloos, niet alleen voor de BUH :X

All-electric.

• Nathalie178
  • Laatst online: 22-12-2022
Hallo,
Ik heb een vraag over het energieverbruik (of beter gezegt de disbalans hiervan) van onze warmtepomp Daikin Atherma 3 HHT 18kw. Deze is nu 14dagen geleden bij ons geinstalleerd en zolang in gebruik. Qua verwarmingsgedeelte heb ik nu niets te klagen. Maar qua electrische energieverbruik gaat bijna 50% naar tapwater. De output electrische energie in tapwater is 1.4 deel meer dan de input. Bij het verwarmen ligt deze cop rond de 3.95 (enkele 10den lager dan ik verwachtte bij deze buiten temperaturen).

Is het normaal dat de cop bij tapwater zo laag is? Heeft iemand anders zoiets meegemaakt? Of is dit normaal zo? Of zou het een installatiefout kunnen zijn?
Alvast dank.

• Timple

Timple

RonJ schreef op woensdag 16 november 2022 @ 21:16:
[...]

Ingevuld!

Ik zie zo niet snel iets vreemds. Wel zie ik dat niet iedereen [C-07] op 2 heeft staan (regelen op retour). Maar ik heb ook nergens gezien waar ik dit aan kan passen.

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23:38
Nathalie178 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 20:36:

Is het normaal dat de cop bij tapwater zo laag is? Heeft iemand anders zoiets meegemaakt? Of is dit normaal zo? Of zou het een installatiefout kunnen zijn?
Alvast dank.
Het is normaal dat de COP voor tapwater veel lager is dan voor verwarmen. Maar slechts 1,4 is wel héél laag. Dan zou de elektrische bijverwarming wel erg vaak bijspringen.

Wat zijn de temperatuur-instellingen voor de warmwater 'spaarstand' en de 'comfortstand'? En hoe ziet je eventuele tijdprogramma er uit?
Wanneer, hoevaak en op welk tijdstip laat je een desinfectie - run draaien?

Onze spaarstand staat op 43 graden, comfort-stand op 46 graden. Volgens tijdprogramma wordt het water elke dag vanaf 12u 's middags naar de comfort temperatuur verwarmd. Vanaf 15.00u gaat de boel dan weer over op spaar-stand.
Lagere temperatuur instellingen zorgt voor een betere COP (en uitblijven van het elektrisch verwarmingselement). Midden op de dag opwarmen met een hogere buitentemperatuur zorgt ook voor een hogere COP. Bovendien zorgt overdag opwarmen dat meer energie vanuit de eigen zonnepanelen wordt gebruikt.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinded
De ht pomp kan volgens mij tot hoge temp zonder de weerstand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpy
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 05-04-2023
Bij ons staat de Wp 2 weken aan, doet het prima denk ik.
Mijn vraag is, kan daikin ook zelf zijn stook temperatuur moduleren,?
Een cv ketel begint op lage temperatuur ook al staat de water temp op 50gr, als het te lang duurt zal de cv ketel omhoog gaan in temperatuur totdat de kamer temperatuur bereikt is.
De wp moduleert ook wel, maar blijft hangen op de max ingestelde water temp.

Ik kan de wp ook wel op 45gr zetten, maar dan stookt hij gelijk op naar 45 graden.
Ik wil graag dat hij begint op.lage temp, als het niet lukt de kamer binnen een bepaalde tijd op temp te krijgen hij langzaam naar de maximaal ingestelde temperatuur gaat.

Jan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 09-10 14:56
Is het mogelijk om mijn tapwater vat alleen op bepaalde uren te laten verwarmen? Het cv water mag de hele dag wel door gaan.

Situatie: wij hebben een 220L vat, hier is alleen de badkamer op aangesloten. Wij gebruiken alleen in de ochtend wat warm water en in de avond. Nou is het meeste gebruik (door de kinderen) in het hoogste tariefmoment van ons Zonneplan energiecontract. Wat ik graag zou willen is dat het water in het vat voor de douche niet meteen wordt bij gemaakt en verwarmt, maar dat dit bijvoorbeeld rond 23.00 uur gebeurt. Kan je dit op een niet invasieve manier inregelen bij Daikin (altherma 3)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Travis
  • Laatst online: 14-12-2022
Vraagje ivm de Altherma 3 (8kw) instelling max modulatie. Ik geloof dat in het document dat hier wordt gedeeld deze instelling max modulatie op 5 staat, terwijl deze tot 10 kan ingesteld worden. Wat is de reden om de modulatie tot 5 te beperken ipv het maximum van 10 in te stellen? Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nathalie178
De sww gebruikt vandaag bijvoorbeeld veel meer dan de cv en dat terwijl wr maar 1 douchebeurt heeft plaatsgevonden. Daarnaast was er voor die douchebeurt al 12kwh door de sww verbruikt terwijl er helemaal geen warm water is gebruikt vannacht. De rode uitroeptekens zijn vanwege de foutmelding van de legionellarun. Ik heb de wp nu 2w aangesloten en het electriciteitsverbruik van de sww is precies even groot als het verbruik van de klimaatregeling. Allebei 408kwh (samen 816kwh voor 15d gebruik warmtepomp).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8vbdNOfWfafj-UacIDCLGJxmN3k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8gb2PS1aJ8R4p4wyPaA8iEQF.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door Nathalie178 op 18-11-2022 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nathalie178
Er is daarnaast ook een legionellarun foutmelding vandaar die uitroeptekens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Nathalie178 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 12:38:
De sww gebruikt vandaag bijvoorbeeld veel meer dan de cv en dat terwijl wr maar 1 douchebeurt heeft plaatsgevonden. Daarnaast was er voor die douchebeurt al 12kwh door de sww verbruikt terwijl er helemaal geen warm water is gebruikt vannacht. De rode uitroeptekens zijn vanwege de foutmelding van de legionellarun. Ik heb de wp nu 2w aangesloten en het electriciteitsverbruik van de sww is precies even groot als het verbruik van de klimaatregeling. Allebei 408kwh (samen 816kwh voor 15d gebruik warmtepomp).

[Afbeelding]
Uh, is dit je daadwerkelijke verbruik??

Ik doe een week over het zelfde verbruik voor de verwarming en twee weken voor het SWW

[ Voor 4% gewijzigd door Toppe op 18-11-2022 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin1976
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 14-03-2024
@Nathalie178 Dat is echt een hoog verbruik, ter vergelijking mijn all eletric warmtepomp Altherna 3 met 230 liter warmwater tank plus apart 100 litter buffervat voor vloerverwarming had in heel oktober maar 60 kWh nodig voor alles.
Verwarmen, warm water en legionella runs. November tot nu toe 50 kWH, want verwarmen gebeurt nu minimaal 1 keer dag. Je hebt of heel veel start en stops en wellicht gaat het elektrisch element heel vaak aan.
Warmwater staat op 40 graden en gaat pas weer bijwarmen als het vat 30 graden is. Vaak gebruik ik het niet eens. Immers na legionella run is het vat 60 graden. Nou dan kan ik heel wat keren douchen voordat de temperatuur is afgezakt naar 30 graden en dan springt ie bij. Natuurlijk heb ik dan geen invloed wanneer pomp aangaat maar het is gewoon heel weinig. Zo’n run kost 2 a 3 a 4 kWH. Waarom elke dag 40 graden maken?

Modulatie nooit nooit zetten dat werkt er mist functionalieit eerder uitgelegd in dit forum, pomp stopt namelijk niet als je de gewenste temp bereikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
RonJ schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 20:29:
[...]

Dan met linker knop naar 9 draaien, klik, dan naar 0C draaien en met de rechter knop op 0,5 draaien.

Ik denk dat ie bij jou nu op 2 staat, ik zou eerst eens waarde 1,0 proberen, bij 0,5C krijg je al snel te korte runs.
Kan het kloppen dat de minimale waarde van 9 -0C 1,0 is? Ik kan hem niet lager instellen, wel hoger. Gebruik een Madoka van Daikin (bedraad).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
jichem schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 12:13:
Is het mogelijk om mijn tapwater vat alleen op bepaalde uren te laten verwarmen? Het cv water mag de hele dag wel door gaan.

Situatie: wij hebben een 220L vat, hier is alleen de badkamer op aangesloten. Wij gebruiken alleen in de ochtend wat warm water en in de avond. Nou is het meeste gebruik (door de kinderen) in het hoogste tariefmoment van ons Zonneplan energiecontract. Wat ik graag zou willen is dat het water in het vat voor de douche niet meteen wordt bij gemaakt en verwarmt, maar dat dit bijvoorbeeld rond 23.00 uur gebeurt. Kan je dit op een niet invasieve manier inregelen bij Daikin (altherma 3)
Ja, dat kan dmv een schema. Beetje complex om uit te leggen, ik kwam dmv dit filmpje er wel uit:

Het was in mijn geval zuiniger (alleen dag/nacht tarief) om het verwarmen in de middag te plannen ipv snachts omdat je dan weer een hogere COP hebt die het hogere tarief ruim goedmaakt, maar dat zal met variabele tarieven denk ik niet lonen.

Je kan het verwarmen van de tank ook nog sturen met de smart grid contacten, dat is icm Zonneplan ook nog wel interessant om eens naar te kijken. Hoe je dat doet staat in de installatie handleiding.
Noord27 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 12:59:
[...]

Kan het kloppen dat de minimale waarde van 9 -0C 1,0 is? Ik kan hem niet lager instellen, wel hoger. Gebruik een Madoka van Daikin (bedraad).
Ja, dat verschilt per model. Ik meen dat het bij de all-in-ones 1,0 is en bij de wandmodellen 0,5.

[ Voor 11% gewijzigd door RonJ op 18-11-2022 13:16 ]

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Noord27 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 12:59:
[...]

https://docs.google.com/s...D-nGT_ZPXVyTQMqI/htmlview

Hier staan alle instellingen met de minimale, maximale en standaard waardes in. In jou geval is 1 graden het minimum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
RonJ schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 13:14:
[...]

Ja, dat kan dmv een schema. Beetje complex om uit te leggen, ik kwam dmv dit filmpje er wel uit:
[YouTube: Altherma 3 Setting your Hot Water schedule]

Het was in mijn geval zuiniger (alleen dag/nacht tarief) om het verwarmen in de middag te plannen ipv snachts omdat je dan weer een hogere COP hebt die het hogere tarief ruim goedmaakt, maar dat zal met variabele tarieven denk ik niet lonen.

Je kan het verwarmen van de tank ook nog sturen met de smart grid contacten, dat is icm Zonneplan ook nog wel interessant om eens naar te kijken. Hoe je dat doet staat in de installatie handleiding.
Oke! Hier ga ik mee aan de slag. Opzich kan ik hem ook wel naar de middag verplaatsen en kijken of we dan in de ochtend genoeg warm water over houden.... Maar dan komen we in de knoop als de kinderen in bad gaan. Maar goed, als hij maar niet om 20.00 aanslaat waar het tarief het dubbele is van de nacht (of 4-voudige soms)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jichem schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 13:17:
[...]

Oke! Hier ga ik mee aan de slag. Opzich kan ik hem ook wel naar de middag verplaatsen en kijken of we dan in de ochtend genoeg warm water over houden.... Maar dan komen we in de knoop als de kinderen in bad gaan. Maar goed, als hij maar niet om 20.00 aanslaat waar het tarief het dubbele is van de nacht (of 4-voudige soms)
Je hebt verschillende temperaturen om mee te werken, de standen comfort, eco en uit kan je in je schema programmeren. Daarnaast heb je dan nog de reheat temp icm stand scheduled+reheat. Je kan dus nog die reheat temperatuur gebruiken om alsnog meteen bij te stoken als ze af en toe in bad gaan en de hele tank leegtrekken en daarbuiten met je schema te werken.

In je schema doe je dan voor de ochtend een lagere eco temp om een minimum te hebben en in de middag stook je dan weer iets hoger door naar je comfort temperatuur.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
RonJ schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 13:21:
[...]

Je hebt verschillende temperaturen om mee te werken, de standen comfort, eco en uit kan je in je schema programmeren. Daarnaast heb je dan nog de reheat temp icm stand scheduled+reheat. Je kan dus nog die reheat temperatuur gebruiken om alsnog meteen bij te stoken als ze af en toe in bad gaan en de hele tank leegtrekken en daarbuiten met je schema te werken.

In je schema doe je dan voor de ochtend een lagere eco temp om een minimum te hebben en in de middag stook je dan weer iets hoger door naar je comfort temperatuur.
Ik denk dat ik dit eens even heel goed moet gaan bestuderen, want als ik het goed begrijp kan je ook instellen dat als hij onder een bepaald minimum aan vulling komt, dat hij dan wel iets bij gaat stoken?
Want dan is het wel interessant om te gaan rekenen wanneer ik hem het beste volledig kan laten vullen.
Laagste stand vandaag overdag was 29cent, laagste stand vannacht is 21 cent per kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
jichem schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 13:25:
[...]

Ik denk dat ik dit eens even heel goed moet gaan bestuderen, want als ik het goed begrijp kan je ook instellen dat als hij onder een bepaald minimum aan vulling komt, dat hij dan wel iets bij gaat stoken?
Want dan is het wel interessant om te gaan rekenen wanneer ik hem het beste volledig kan laten vullen.
Laagste stand vandaag overdag was 29cent, laagste stand vannacht is 21 cent per kwh.
Klopt, dat is die reheat temperatuur. Zodra ie daaronder komt gaat ie direct stoken, ongeacht wat verder in je schema staat.

Hier staat iig de meest uitgebreidde variant van de daikin documentatie: https://my.daikin.eu/dam/...4PEN629085-1B_English.pdf

Daar staat ook eea in over die smart grid regelingen e.d.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jichem
Super bedankt, ik ga er mee aan de slag:-D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
Edwin1976 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 12:57:
@Nathalie178

Modulatie nooit nooit zetten dat werkt er mist functionalieit eerder uitgelegd in dit forum, pomp stopt namelijk niet als je de gewenste temp bereikt.
Je laatste zin begrijp ik even niet. Bedoel je nooit uitzetten of juist wel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Rainesh schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 13:41:
[...]

Je laatste zin begrijp ik even niet. Bedoel je nooit uitzetten of juist wel?
Juist wel uitzetten was hier de concencus. Buiten dat ie heel raar/onvoorspelbaar om je stooklijn heen gaat dansen is het voornaamste probleem dat de circulatiepomp 24/7 blijft draaien (ipv af en toe samplen).

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edwin1976
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 14-03-2024
@Rainesh ik bedoelde inderdaad nooit aanzetten, modulatie werkt gewoon niet bij daikin. (ook bevestigd toen begin oktober daikin monteur daarvoor langskwam.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nathalie178
@Edwin1976 Toelichting: Dit is een groot huis uit 1982 met een woon/zakelijk gebruik oppervlakte van 440m2 (bg en 1e verdieping). Het dak (eigenlijk plafond 1everdieping naar zolderverdieping) is zeer goed geisoleerd in 2010. De ramen van de ruimtes waar ik stook (ong 60%van de totale woonopp) stook ik grotendeels (zakelijk gedeelte niet in de weekenden) zijn vervangen door hr++ glas. Spouwmuren zijn maar minimaal geisoleerd 4 a 5cm glaswol. Kunnen ook van binnen niet bij geisoleerd worden (niet genoeg ruimte). Wij gebruikten 4000kuub gas per jaar en ons werd verteld dat de warmtepomp tussen de 10.000kwh en 11.000kwh zou verbruiken (we hebben 40 pv panelen op t dak a 380pwu). Het cv gedeelte vind ik nog niet zo bizar hoog. Maar het sww gedeelte bedraag de helft. En dat vind ik dus bizar hoog. Nu heeft onze installateur em geinstalleerd en gezegt tegen ons dat er binnen 1 a 2weken iemand langs zou komen voor uitleg. Daar zouden we nog een telefoontje over krijgen. Is nog niet gebeurd, verwacht ik volgende week. Maar ik vind de sww electrogebruik zo hoog dat ik me hier zorgen om maak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinded

[Afbeelding]
oei hier is iets serieus mis, als ik twee keer een bad pak met mijn HT pomp ben ik nog geen 5kw kwijt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nathalie178
Dat vermoeden heb ik dus ook.

Net een update. Maandag komt de installateur. Waarschijnlijk moet die de instellingen veranderen om de verwarming van de sww via de wp te laten gaan en gaat het nu grotendeels rechstreeks. Ik hoop dat t probleem dan is opgelost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boaty

[Afbeelding]
Dit lijkt op een niet goed aangesloten BUH. Symptomen daarvan zijn: foutmelding legionella run, met daarbij een hoog gerapporteerd elektrisch verbruik maar weinig warm water verbruik. Dat heb je precies als de BUH niet goed is aangesloten. Ik weet niet of je je elektrisch verbruik kunt zien via de app van je energieleverancier en of je daar ook 45 kWh op die dag terugziet? Zo niet is het vrijwel zeker de verkeerd aangesloten BUH. Zie deze post eerder uit het topic:
boaty schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 20:24:
[...]

Als het wijzigen van de instelling die jij noemt het probleem niet oplost, zou ik zeggen dat een onjuist aangesloten BUH de enige optie is die overblijft.

Zie ook dit bericht:

[...]

En dit bericht:

[...]
Ik zou de installateur inschakelen.

[ Voor 13% gewijzigd door boaty op 18-11-2022 15:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goofman2
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 21:33
RonJ schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 13:54:
[...]

Juist wel uitzetten was hier de concencus. Buiten dat ie heel raar/onvoorspelbaar om je stooklijn heen gaat dansen is het voornaamste probleem dat de circulatiepomp 24/7 blijft draaien (ipv af en toe samplen).
@RonJ
Ik had last dat mijn pomp na een SWW run ging pendelen. Heb daarna vanalles geprobeerd en met de instelling Moduleren = yes werkt WP nu naar behoren. Pruttelt de WP dehele dag tussen 400 en 520 Watt. Als binnentemperatuur door de zon te ver oploopt stop de WP en ook de circulatiepomp.
Ben nu bezig met het maken van een opstelling om VVW groepen appart te kunnen monitoren op temperatuur. Verwacht dat er 1 groep bij is welke zorgt voor het pendelen.Pomp geeft zonder modulatie teveel vermogen af na SWW run bij aanlopen, en ik kan de warmte dan niet goed kwijt.
Wordt vervolgt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23:38
30 kWh voor SWW? Dat is goed mis. Of gebruiken jullie zakelijk ook veel warm water?

5 kWh op een dag zonder legionellarun zou al héél veel zijn voor een huishouden.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Travis
  • Laatst online: 14-12-2022
Goofman2 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 15:11:
[...]

@RonJ
Ik had last dat mijn pomp na een SWW run ging pendelen. Heb daarna vanalles geprobeerd en met de instelling Moduleren = yes werkt WP nu naar behoren. Pruttelt de WP dehele dag tussen 400 en 520 Watt. Als binnentemperatuur door de zon te ver oploopt stop de WP en ook de circulatiepomp.
Ben nu bezig met het maken van een opstelling om VVW groepen appart te kunnen monitoren op temperatuur. Verwacht dat er 1 groep bij is welke zorgt voor het pendelen.Pomp geeft zonder modulatie teveel vermogen af na SWW run bij aanlopen, en ik kan de warmte dan niet goed kwijt.
Wordt vervolgt....
Op welke waarde (0-10) heb je de max modulatie dan ingesteld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goofman2
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 21:33
Standaard default waarde 5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• infernix
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-10 10:16
Toppe schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 11:45:
Met dank aan @M-spec deel ik hier even mijn code die ik gebruik voor het uitlezen van de WP in Home Assistant:

[...]

[code=yaml,,,warmtepomp.yaml]
- platform: template
espaltherma_inv_current:
friendly_name: "Inverter stroom"
value_template: "{{ state_attr('sensor.althermasensors','INV primary current (A)') }}"
unit_of_measurement: 'A'

espaltherma_voltage:
friendly_name: "Voltage"
value_template: "{{ state_attr('sensor.althermasensors','Voltage (N-phase) (V)') }}"
unit_of_measurement: 'V'

espaltherma_inv_verbruik:
friendly_name: "Inverter verbruik"
value_template: "{% if is_state('sensor.espaltherma_thermostaat_aan_uit', 'ON') %}
{{ (states('sensor.espaltherma_inv_current')|float * state_attr('sensor.althermasensors','Voltage (N-phase) (V)')| float) |round|int }}
{% else %} 0 {% endif %}"
unit_of_measurement: 'W'

espaltherma_cop:
friendly_name: "COP"
unit_of_measurement: 'COP'
value_template: "{% if is_state('sensor.espaltherma_operation', 'HEATING') and is_state_attr('sensor.althermasensors','Freeze Protection', 'OFF') %}
{{
((state_attr('sensor.althermasensors','Flow sensor (l/min)')| float * 0.06 * 1.16 * (state_attr('sensor.althermasensors','Leaving water temp. before BUH (R1T)') | float - state_attr('sensor.althermasensors','Inlet water temp.(R4T)')|float) )
/
(state_attr('sensor.althermasensors','INV primary current (A)') | float * state_attr('sensor.althermasensors','Voltage (N-phase) (V)')|float / 1000))
|round(2)
}}
{% else %} 0 {%endif%}"
espaltherma_warmte_opbrengst:
friendly_name: "Warmte opbrengst"
value_template: "{{ (states('sensor.espaltherma_inv_verbruik')|float * states('sensor.espaltherma_cop')| float)|round|int}}"
unit_of_measurement: 'W'
Deze zijn allemaal op basis van inverter primary current, maar ik heb ook een inverter secondary currrent die ik uitlees. Uit de post hier https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/66032576 leid ik af dat de primary current misschien de warmtewisselaar/fan etc zijn, en de secondary de compressor? Zijn die niet beide (opgeteld) nodig om het verbruik van de inverter te berekenen, en dus ook de COP?

Overigens lijkt het mij alsof de primary current meting al in de secondary current meting is meegenomen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/17N9qSUKN8A4Ksw9k5cPSeTvStA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UuTOmZqynuG53Z4E00JBeTWJ.png?f=fotoalbum_large
En in dat geval zou je dus alleen de secondary moeten nemen?

Overigens kom ik ook op zeer vreemde voltages in die N-phase (varierend van 60 tot 415), dus of dat wel juist is om V*A=W mee te doen vraag ik me ook af :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
infernix schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 16:48:
[...]

Deze zijn allemaal op basis van inverter primary current, maar ik heb ook een inverter secondary currrent die ik uitlees. Uit de post hier https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/66032576 leid ik af dat de primary current misschien de warmtewisselaar/fan etc zijn, en de secondary de compressor? Zijn die niet beide (opgeteld) nodig om het verbruik van de inverter te berekenen, en dus ook de COP?

Overigens lijkt het mij alsof de primary current meting al in de secondary current meting is meegenomen:
[Afbeelding]
En in dat geval zou je dus alleen de secondary moeten nemen?

Overigens kom ik ook op zeer vreemde voltages in die N-phase (varierend van 60 tot 415), dus of dat wel juist is om V*A=W mee te doen vraag ik me ook af :?
Ik heb de voltage gewoon vervangen voor de vaste waarde van 230. Tuurlijk is de COP dan niet 100% betrouwbaar want het kan ook wel eens 225v of 235v zijn maar die verschillen zijn minimaal.

230*A=W moet je dus gebruiken.

@rtenklooster @MBgek kan/mag ik die schemaatjes in een Google sheet verwerken?

[ Voor 4% gewijzigd door Toppe op 18-11-2022 18:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MBgek
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:51
Toppe schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 18:08:
[...]

Ik heb de voltage gewoon vervangen voor de vaste waarde van 230. Tuurlijk is de COP dan niet 100% betrouwbaar want het kan ook wel eens 225v of 235v zijn maar die verschillen zijn minimaal.

Ja prima hoor 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
Goofman2 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 15:11:
[...]

@RonJ
Wordt vervolgt....
Welk type WP heb jij? Bij ons gaat het verwarmen ook gewoon door in de stand Modulatie = Yes bij een temperatuur van setpoint + 0.5 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MajaMestreech
MajaMestreech schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 10:08:
Contact gehad met Daikin over het hoge energieverbruik van ons 300L aparte SWW tank. Aangegeven dat we de tank temperatuur op 40 graden hebben staan, alleen gebruiken voor 3 personen douchen en 1 keer per week de legionellarun hebben draaien.
Antwoord van Daikin:
"Een vloerunit (met inwendige tank) wordt in de fabriek gemonteerd, daarbij kunnen we ervan uitgaan dat de drieweg klep goed is gemonteerd. Bij een wandunit (die u heeft ) kan er makkelijk een fout gemaakt worden in de plaatsing van de driewegklep. Deze kan dan de warmte die voor de tank wordt aangemaakt, door laten lekken naar de vloerverwarming, waardoor de tank veel vaker moet worden opgewarmd dan eigenlijk nodig zou moeten zijn. Dat zou uiteraard een oorzaak kunnen zijn."

Ik heb gecontroleerd of de klep lekt naar de CV leidingen en volgens mij is dat niet het geval. Je voelt wel enige warmte maar dat is de warmtegeleiding van de metalen buizen.
Echter ben ik wel van mening dat de klep vreemd is aangesloten (op zijn zijkant). Zie foto. Aan de bovenkant zit de aanvoer warmtepomp, links CV en onder de SWW. Hierdoor zit de aanvoer op de zijkant van de klep. Het werkt wel, maar is dit nu helemaal goed en lekt de klep hierdoor misschien toch?

[Afbeelding]
Na vele maanden zoeken naar het probleem van het hoge energie verbruik van onze 300L SWW tank (1600 kWh per jaar), is gisteren het probleem opgelost door een monteur van het installatiebedrijf van de warmtepomp.
Het was geen lekkende 3-weg klep zoals Daikin suggereerde, maar de temperatuursensor in de tank die los zat 8)7 8)7 8)7 . Hierdoor was de temperatuur meting niet in orde en duurde het veel te lang totdat de temperatuur bereikt werd. De sensor is bij onze tank onderaan ingevoerd en loopt door tot midden in de tank daar waar ook de kabel van de booster naar binnen gaat. Waarschijnlijk ben ik zelf eens een keer met bv. de stofzuiger in de kabel blijven haken en heb de sensor daarmee losgetrokken.

De komende weken maar eens goed het verbruik gaan monitoren, echter de eerste Legionellarun (van 45 naar 60 graden) een verbruik van 5 kWh is veelbelovend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
FrederiqueLM schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 18:58:
[...]

Thanks! Ingesteld op 27 en 24 uur. Tijdsmiddeling is te vinden onder onder: Installateusinstellingen > Sensoren > Gemiddelde tijd

Probeer het zo weer twee dagen.
Ik heb ook die Gemiddelde tijd van de sensoren eens op 24 uur gezet. Daarna loopt de warmtepomp als een klokje: heel zuinig en heel langzaam naar het ingestelde setpoint (+ 0.5 gr). Bij deze buitentemperatuur (10-11 graden) stooklijn op 30 graden, vertrekwater 31 graden, temperatuur aanvoer VVW 27 graden, retour temperatuur 22 graden, flow pomp 7-8 l/min, flow groepen VVW 1.5 l/min. Zo wil ik de pomp wel de hele winter laten lopen.

Voor deze instelling ging de temperatuur veel sneller naar het setpoint. Komt dit nu echt door de instelling Gemiddelde tijd Sensoren? Lijkt wel een beetje op de instelling Modulatie = Yes, behalve dat hij nu stopt met verwarmen bij het bereiken van het setpoint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtenklooster
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23-04 18:11
Toppe schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 18:08:
[...]

Prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nathalie178
@MajaMestreech Fijn dat t gevonden en opgelost is. Hopelijk vinden ze probleem het iets sneller bij ons. Ik sta na 14d al op 415kwh voor de sww input alleen. Dan wil ik niet denken wat me dit in 1jaar gaat kosten... Mag ik vragen wie jullie installateur is?

[ Voor 8% gewijzigd door Nathalie178 op 18-11-2022 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barse87
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 18:39
Goedemorgen allemaal,

Ik krijg sinds vannacht de volgende foutmelding:

F3-00
OU: storing van afvoerbuistemperatuur

Hierdoor draait de warmtepomp in de noodstand. Weet iemand wat er hier aan de hand is?

9280WP | Daikin Altherma 3 LT 8kW | VW e-Golf 2019 | Tesla Model 3 RWD 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Nathalie178 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 23:24:
@MajaMestreech Fijn dat t gevonden en opgelost is. Hopelijk vinden ze probleem het iets sneller bij ons. Ik sta na 14d al op 415kwh voor de sww input alleen. Dan wil ik niet denken wat me dit in 1jaar gaat kosten... Mag ik vragen wie jullie installateur is?
Wat verbruik je in een week tijd voor SWW? Hoeveel douchen beurten, oid?

Een wekelijkse legionella run naar 60 graden kost hier 7 a 8 kWh (300liter vat). In bad 2 a 3kWh. Afhankelijk van de uitgangstemperatuur van het vat. Nu hier ingesteld op 45, waardoor hij tussen 41 en 45 graden schommelt.

Wij willen altijd kunnen douchen/in bad kunnen gaan zonder rekening te moeten houden met wanneer het vat opgewarmd zou worden.

En dan staat het vat hier in een onverwarmde, slechts matig geïsoleerde garage.

@Barse87 Wat staat er in het boekje of zegt de installateur? Google laat 4 mogelijkheden zien als F3 foutmelding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VGaXk0YJ9vbaAFyTOSDVujnFED4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LYAXuE3SR2JtCUjMGUmhzTkB.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door Noord27 op 19-11-2022 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barse87
Noord27 schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 13:02:
[...]

@Barse87 Wat staat er in het boekje of zegt de installateur? Google laat 4 mogelijkheden zien als F3 foutmelding. ;)

[Afbeelding]
De installateur heb ik na onenigheid geen contact meer mee.
Storing is ontstaan nadat ik gisternacht de instelling van de sensoren “gemiddelde tijd” op 24 uur gezet.
Vanmorgen heb ik vervolgens de werking van de backup heater op “beperkt” gezet. Deze stond op toegestaan en heeft de hele nacht dus (ivm noodbedrijf) op de backup heater lopen verwarmen.
Vervolgens na het opslaan van de wijzigingen startte de binnenunit opnieuw op maar daarmee verdween ook de storingscode… 🤷🏻‍♂️

Mijn instellingen staan als volgt:
Kamerthermostaat: madoka met temperatuurcorrectie van -1,5c ingesteld
Stooklijn: 25c bij 15c buitentemp en 35c bij -10c buitentemp
Werking: vraag
DeltaT: 5c
Overshoot: 2c
Modulatie: ja, 5c
Sensoren gemiddelde tijd: 24 uur
Afgiftesysteem: vloerverwarming (gaat om ca 90m2 op de bg-grond, woning bj 2015)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
@Barse87 Waar zat ook alweer de temp correctie van de Madoka..?

Ik meet 19,0 terwijl Madoka 19,9 (in de app) aan geeft.

:X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barse87
Noord27 schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 13:58:
@Barse87 Waar zat ook alweer de temp correctie van de Madoka..?

Ik meet 19,0 terwijl Madoka 19,9 (in de app) aan geeft.

:X
Je gaat in het menu naar Kamer -> Afwijk. kamersensor

Daar heb ik hem op -1,5c ingesteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 10-10 10:30
Vraag aan mede-tweakers: hoe hebben jullie je onderhoud geregeld? Mijn hybride Daikin Altherma-Intergas HR Eco 36 installatie werkt al twee jaar probleemloos en dat wil ik graag zo houden.
Mijn gedachte was daarom een onderhoudscontract af te sluiten, maar hier in de omgeving Den Bosch kan ik geen partij vinden die ik vertrouw en het voor een redelijk bedrag wil doen.

Inmiddels ben ik ook wel gaan twijfelen aan nut en noodzaak van een onderhoudscontract. Een warmtepomp heeft naar ik steeds lees niet veel meer nodig dan een schoonmaakbeurt van de buitenkant. En mijn Intergas CV ketel heeft in twee jaar tijd amper 300 m3 gas verstookt, vrijwel uitsluitend voor warm water.

Hoe gaan jullie om met onderhoud van je hybride installatie?

[ Voor 56% gewijzigd door jdbiggelaa op 19-11-2022 23:09 . Reden: Aangepaste vraagstelling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Barse87 schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 14:39:
[...]

Je gaat in het menu naar Kamer -> Afwijk. kamersensor

Daar heb ik hem op -1,5c ingesteld
De setting op -1,5 wil zeggen dat de Madoka teveel aangeeft?

Dus hij geeft 21,5 aan, terwijl hij daadwerkelijk 20,0 is, corrigeerde je door -1,5 in te voeren?

Niet andersom..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
Is het normaal dat de binnenunit zoveel lawaai (soort schrapend/knarsend) maakt dat je het door het hele huis hoort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Noord27 schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 21:14:
[...]

Dus hij geeft 21,5 aan, terwijl hij daadwerkelijk 20,0 is, corrigeerde je door -1,5 in te voeren?

Niet andersom..?
Ja, als het 21 is en hij heeft 20 aan corrigeer je het met 1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
jdbiggelaa schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 19:53:
Vraag aan mede-tweakers in Brabant: hoe hebben jullie je onderhoud geregeld? Mijn hybride Daikin Altherma-Intergas HR Eco 36 installatie werkt al twee jaar probleemloos en dat wil ik graag zo houden. Mijn (landelijk werkende) installateur levert alleen telefonisch hulp bij storingen en dat is vanzelfsprekend onvoldoende.
Ik heb hier in de omgeving van Den Bosch gezocht naar een geschikte partij, maar nog niks gevonden. Installateurs willen vaak alleen eigen installaties onderhouden, of ze rekenen woekerprijzen (€300 per jaar) of ze ‘hebben er nog geen verstand van’ of wij ‘vallen buiten hun regio’.
Heeft iemand een goede suggestie? Een beloning voor de gouden tip!
Wat zou je er aan willen onderhouden dan? Mij is verteld dat het schoonhouden van de binnen en buiten unit al 90% van de storingen voorkomt. 1 keer per jaar dus even met een emmer warme sop met groene zeep gaan boenen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barse87
Noord27 schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 21:14:
[...]

Niet andersom..?
Inderdaad, vanuit de fabrieksinstellingen geeft ie een te hoge temperatuur aan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 10-10 10:30
Toppe schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 21:53:
[...]

Wat zou je er aan willen onderhouden dan? Mij is verteld dat het schoonhouden van de binnen en buiten unit al 90% van de storingen voorkomt. 1 keer per jaar dus even met een emmer warme sop met groene zeep gaan boenen :)
Ja, daar zit ook wel mijn twijfel bij een onderhoudscontract aan de warmtepomp. Ik overweeg daarom nu om alleen de Intergas CV een keer een beurt te laten geven. Veel haast heb ik daar ook niet mee. De ketel heeft in twee jaar amper 300 m3 gas verstookt en afgelopen jaar 0 m3 aan verwarming, alleen 160 m3 voor warm water :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• boaty
jichem schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 21:46:
Is het normaal dat de binnenunit zoveel lawaai (soort schrapend/knarsend) maakt dat je het door het hele huis hoort?
Nee, dat is zeker niet normaal. Bij mij komt dat in ieder geval nooit voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
jdbiggelaa schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 19:53:
Vraag aan mede-tweakers: hoe hebben jullie je onderhoud geregeld? Mijn hybride Daikin Altherma-Intergas HR Eco 36 installatie werkt al twee jaar probleemloos en dat wil ik graag zo houden.
Mijn gedachte was daarom een onderhoudscontract af te sluiten, maar hier in de omgeving Den Bosch kan ik geen partij vinden die ik vertrouw en het voor een redelijk bedrag wil doen.

Inmiddels ben ik ook wel gaan twijfelen aan nut en noodzaak van een onderhoudscontract. Een warmtepomp heeft naar ik steeds lees niet veel meer nodig dan een schoonmaakbeurt van de buitenkant. En mijn Intergas CV ketel heeft in twee jaar tijd amper 300 m3 gas verstookt, vrijwel uitsluitend voor warm water.

Hoe gaan jullie om met onderhoud van je hybride installatie?
Ik doe het zelf, ook voor de airco's, maar er komt wel ietsje meer bij kijken dan alleen even de units afzepen. Vooral het magneetfilter reinigen en het boilerelement ontkalken zijn wel heel belangrijk bij een L/W warmtepomp.

Achterin de installer reference guide staan de onderhoudshandelingen beschreven.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Me Albert
RonJ schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 20:29:
[...]

Ron
Ik weet ondertussen hoe je hem in instjllateursinstellingen zet. Maar de kamerunit heeft 5 toetsen (links, rechts, boven, onder en OK) dus draaien ?????? 8)7
het blijft voor mij een speciale interface om het netjes te zeggen. Maar ik zal binnen kort weer langs gaan bij de buurman en kijken hoe ik het gaat.
Bedankt voor de reactie

Gasloos sinds 10-03-2019. Panasonic 5Kw monoblok. panelen:2760 Wp ZZO en 2650 Wp zuid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• slagroomsoes
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 09-10 17:48
De instellingen wijzigen zoals Ronj schreef doe je op de binnenunit, niet op de het kleine bedieningspaneel (die doorgaans jn de woonkamer hangt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Me Albert
slagroomsoes schreef op zondag 20 november 2022 @ 13:00:
De instellingen wijzigen zoals Ronj schreef doe je op de binnenunit, niet op de het kleine bedieningspaneel (die doorgaans jn de woonkamer hangt).
Systeem heeft geen binnenuit. Is een all-in-one. Heb in de gebruiksaanwijzing niks gevonden over een draaiknop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berfelo
  • Laatst online: 27-02-2024
Hallo,

sinds een maand hebben wij hier ook een daikin altherma 3 ehbx08ef6v. tot op heden bevalt die goed. na had ik met een kennis de discussie wat de beste instellingen zijn. hij zegt dat ik ipv. de stooklijn het beter op vast kan zetten met een delta T van 4. Wat is jullie ervaring hier in?
ik een link gevonden naar een excel bestand met de instellingen die sommige gebruikers hier hebben maar hoe moet ik die gaan vergelijken in het menu kom ik die getallen allemaal niet tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
berfelo schreef op zondag 20 november 2022 @ 19:47:
Hallo,

sinds een maand hebben wij hier ook een daikin altherma 3 ehbx08ef6v. tot op heden bevalt die goed. na had ik met een kennis de discussie wat de beste instellingen zijn. hij zegt dat ik ipv. de stooklijn het beter op vast kan zetten met een delta T van 4. Wat is jullie ervaring hier in?
ik een link gevonden naar een excel bestand met de instellingen die sommige gebruikers hier hebben maar hoe moet ik die gaan vergelijken in het menu kom ik die getallen allemaal niet tegen.
Je moet inloggen als installateur; dan kan je die zien:

Hoe je daar komt? Zo:

Pagina: 1 ... 13 ... 155 Laatste

Let op:
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing

Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma