Er is ons ook een jaarlijks contract aangeboden door de installateur a 150eu. Met name de verlengde garantie klinkt goed ondanks dat je weet dat het teveel geld is..jdbiggelaa schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 19:53:
Vraag aan mede-tweakers: hoe hebben jullie je onderhoud geregeld? Mijn hybride Daikin Altherma-Intergas HR Eco 36 installatie werkt al twee jaar probleemloos en dat wil ik graag zo houden.
Mijn gedachte was daarom een onderhoudscontract af te sluiten, maar hier in de omgeving Den Bosch kan ik geen partij vinden die ik vertrouw en het voor een redelijk bedrag wil doen.
Inmiddels ben ik ook wel gaan twijfelen aan nut en noodzaak van een onderhoudscontract. Een warmtepomp heeft naar ik steeds lees niet veel meer nodig dan een schoonmaakbeurt van de buitenkant. En mijn Intergas CV ketel heeft in twee jaar tijd amper 300 m3 gas verstookt, vrijwel uitsluitend voor warm water.
Hoe gaan jullie om met onderhoud van je hybride installatie?
Mezelf hier ook maar eens melden. Sinds 12 oktober een Daikin Altherma 8 kw warmtepomp met een boilervat van 300 liter. Al veel gelezen hier maar weinig gepost.
Wil nu aan de slag met het verder instellen van de warmtepomp. Gisteren de eerste koude dag en nacht gehad en circa 30 kWh verbruikt voor het verwarmen van benedenverdieping (ca. 100 m2 en twee radiatoren op zolder.) Mij lijk het aan de hoge kant met piekafnames van 6 kWh. Zou hier de back-up unit bijspringen of is dit normaal?
Wil nu aan de slag met het verder instellen van de warmtepomp. Gisteren de eerste koude dag en nacht gehad en circa 30 kWh verbruikt voor het verwarmen van benedenverdieping (ca. 100 m2 en twee radiatoren op zolder.) Mij lijk het aan de hoge kant met piekafnames van 6 kWh. Zou hier de back-up unit bijspringen of is dit normaal?
:strip_exif()/f/image/ZludqilXzrqZ4k64xnxS6Hdn.jpg?f=fotoalbum_large)
Zie mijn vorige post hierover hoe je daarin komt en het overzicht van de instellingen kunt inroepen. Als je al die cijfertjes overtikt in de google sheet die je gevonden had kan je daarna mooi vergelijken met anderen (door de meest rechter kolom te dupliceren en daarna bovenin je naam te wijzigen gelijk aan hoe je je eigen tabblad hebt genoemd).berfelo schreef op zondag 20 november 2022 @ 19:47:
Hallo,
sinds een maand hebben wij hier ook een daikin altherma 3 ehbx08ef6v. tot op heden bevalt die goed. na had ik met een kennis de discussie wat de beste instellingen zijn. hij zegt dat ik ipv. de stooklijn het beter op vast kan zetten met een delta T van 4. Wat is jullie ervaring hier in?
ik een link gevonden naar een excel bestand met de instellingen die sommige gebruikers hier hebben maar hoe moet ik die gaan vergelijken in het menu kom ik die getallen allemaal niet tegen.
Je kan evt ook de excel van daikin zelf gebruiken. Ik zou adviseren iig even goed ergens op te schrijven wat je wijzigt (incl vorige waarde). Anders ben je al snel het overzicht kwijt.
Tot slot, waarom zou je met een vaste/platte stooklijn willen werken? Weersafhankelijk is vrijwel altijd zuiniger/beter bij een warmtepomp. Je hebt immers bij koud weer veel meer vermogen nodig dan op warmere dagen. Als je een platte stooklijn hoog genoeg zet om het bij -10 nog warm te krijgen dan krijg je veel te korte runs/gependel op warmere dagen.
Ga je ons laten raden welk model je precies hebt?Me Albert schreef op zondag 20 november 2022 @ 13:47:
[...]
Systeem heeft geen binnenuit. Is een all-in-one. Heb in de gebruiksaanwijzing niks gevonden over een draaiknop.
All-electric.
@rielplayer 30 kWh lijkt me veel voor een dag, ik zit op de veluwe dus hier was het bijna het koudst van nederland. Temperatuur gaf zondagochtend -8 aan. Voor mij een goede test, stooklijn stond op 28 graden met een temp in huis van 19 graden. Buitenunit draaide rustig. Wat ik kon zien continue, zaterdag was 16 kWH zondag 15 kWH. Gisterenmiddag gaf boiler nog 43 graden. Vrijdag middag na legionella run was het 60 graden.
Twee
keer douchen er ook af, maar boiler gaat pas aan bij 30 dus die deed niets in het weekend.
Twee
keer douchen er ook af, maar boiler gaat pas aan bij 30 dus die deed niets in het weekend.
Ik probeer er wat gevoel voor te krijgen en vind dat erg lastig. thermostaat staat hier continu op 20,5.Edwin1976 schreef op maandag 21 november 2022 @ 09:08:
@rielplayer 30 kWh lijkt me veel voor een dag, ik zit op de veluwe dus hier was het bijna het koudst van nederland. Temperatuur gaf zondagochtend -8 aan. Voor mij een goede test, stooklijn stond op 28 graden met een temp in huis van 19 graden. Buitenunit draaide rustig. Wat ik kon zien continue, zaterdag was 16 kWH zondag 15 kWH. Gisterenmiddag gaf boiler nog 43 graden. Vrijdag middag na legionella run was het 60 graden.
Twee
Voor een goed vergelijk is het natuurlijk wel belangrijk om te weten wat jouw instellingen zijn.Edwin1976 schreef op maandag 21 november 2022 @ 09:08:
Twee
Ik had gisteren bijvoorbeeld een verbruik van 32kwh. De kamerthermostaat staat ingesteld op 20,5c, maar ik heb ook een temperatuurcorrectie ingesteld van -1,5c. Dus 20,5c bij mij is gelijk aan 22c op de standaardinstellingen.
Er even vanuit gaan dat jij geen temperatuurcorrectie hebt ingesteld, stook jij dus op een doeltemperatuur van 17,5c in vergelijking met mijn instellingen. Dan is het natuurlijk logisch dat je slechts 15kwh hebt verbruikt…
9280WP | Daikin Altherma 3 LT 8kW | VW e-Golf 2019 | Tesla Model 3 RWD 2025
Zou heel goed kunnen, Voor ik weet geen correctie ingesteld want ik heb meerdere temperatuur meters in huis staan en allemaal inclusief daikin thermostaat geven ze 19 graden aan. Ik kom dan zelf tot de conclusie dat er geen correctie nodig is. De daikin probeert het het op te stoken naar 19,5 graden. Als je buitenunit vrijdag nacht of zeker zaterdagnacht een keer stil viel dan denk dat het goed mogelijk dat hij bij de volgende start moest defrosten. En dat kost veel energie. Ik hoop dat het bij mij niet gebeurt is.
Vandaag nog eens mijn opgenomen energie en warmte afgifte vergeleken en ik kom op 3.9 uit .
Voor een ht pomp die rond deze tijd op 50 graden water stookt is dat eigenlijk wel goed voor mij. De horror verhalen over hogere temp op internet lijken alvast niet te kloppen.
Voor een ht pomp die rond deze tijd op 50 graden water stookt is dat eigenlijk wel goed voor mij. De horror verhalen over hogere temp op internet lijken alvast niet te kloppen.
Misschien wat naief, maar wat je nodig hebt aan energie is toch compleet variabel en afhankelijk van je huis (afgifte systeem en energie verlies). En dan heb ik het nog niet eens over de windrichting, snelheid ed gehad. Je kunt dit toch niet zo met elkaar vergelijken?Edwin1976 schreef op maandag 21 november 2022 @ 09:08:
Twee
Heeft iemand suggesties wat te doen met de installateursinstellingen onder 'balanceren': anti pendeltimer, minimum bedrijfstijd, maximum bedrijfstijd?
eens, ook hoe je ventileert. Echter, ik vind leuk om zien en te weten wat andere verbruiken aan energie. Tuurlijk is iedereen anders qua huis en setup van warmtepomp, maar ik heb door het sharen hier heel veel geleerd en mijn verbruik naar beneden kunnen krijgen daardoor.
Precies dit dus. De installatie is wel goed gegaan en ziet er ook gewoon netjes uit maar ze zijn door de standaard instellingen gegaan en ik verwacht dat de installatie zuiniger gemaakt kan worden. Maar wat een doolhof is dat.Edwin1976 schreef op maandag 21 november 2022 @ 12:06:
eens, ook hoe je ventileert. Echter, ik vind leuk om zien en te weten wat andere verbruiken aan energie. Tuurlijk is iedereen anders qua huis en setup van warmtepomp, maar ik heb door het sharen hier heel veel geleerd en mijn verbruik naar beneden kunnen krijgen daardoor.
Je krijgt 2 jaar fabrieksgarantie. Daarnaast biedt onze installateur een warmte garantie plan aan. Dit kost €15,40 per maand.Fromz schreef op maandag 21 november 2022 @ 06:11:
[...]
Er is ons ook een jaarlijks contract aangeboden door de installateur a 150eu. Met name de verlengde garantie klinkt goed ondanks dat je weet dat het teveel geld is..
Voor dit bedrag wordt (tweejaarlijks) onderhoud uitgevoerd. Plus alle voorrijkosten, materialen en manuren zitten er bij in. Storing voor 15.00 uur gemeld, is dezelfde dag nog opgelost (daar heb ik geen ervaring mee).
Rondom €185,- per jaar dus, all-inn.
Mijn Tado werkt helaas niet meer op mijn Daikin
Nu gebruik ik de Daikin Madoka thermostaat. Via de Daikin Onecta kan ik een temperatuur schema invoeren.
Echter het schema werkt alleen op hele graden..
Normaal heb ik mijn temperatuur netjes op 20,5 staan.
Het Daikin schema kan op 20 of 21. Maar niet op 20,5
Mis ik instellingen of kan het niet anders?
Nu gebruik ik de Daikin Madoka thermostaat. Via de Daikin Onecta kan ik een temperatuur schema invoeren.
Volgens mij kan dat niet anders, maar je kan evt wel de thermostaat meting zelf 0,5 graden corrigeren omhoog/omlaag. Of je schema in home assistant of domoticz oid doen.RalfZ schreef op maandag 21 november 2022 @ 14:46:
Mijn Tado werkt helaas niet meer op mijn Daikin
[ Voor 4% gewijzigd door RonJ op 21-11-2022 16:29 ]
All-electric.
Wegens een duur te herstellen defect aan onze gasketel en goede subsidies in België, hebben we besloten om een warmtepomp te installeren ook al is onze woning niet super geïsoleerd. ( daar werken we nog aan )
Sinds kort hebben we dus een Altherma 3 H HT (lucht-water) die aangesloten staat op gewone radiatoren, en ik vroeg mij af of het verbruik in lijn is met wat jullie zouden verwachten van zulke installatie ?
Tussen de 7-15 kw/h per dag (enkel verwarming).
De 15 kw/h //dag was op een dag waar het onder nul buiten was & waar de binnen temperatuur overdag op 18° stond.
alvast bedankt
Sinds kort hebben we dus een Altherma 3 H HT (lucht-water) die aangesloten staat op gewone radiatoren, en ik vroeg mij af of het verbruik in lijn is met wat jullie zouden verwachten van zulke installatie ?
Tussen de 7-15 kw/h per dag (enkel verwarming).
De 15 kw/h //dag was op een dag waar het onder nul buiten was & waar de binnen temperatuur overdag op 18° stond.
alvast bedankt
Bij mijn Daikin is defrosten onvermijdelijk. Op Enelogic zie je ze niet, omdat het laagfilter op de site de korte onderbrekingen van zo’n 20 min per defrost onzichtbaar maakt. Mijn Zappi app laat ze goed zien en in zo’n koude nacht zijn het er heel wat. De hoge verbruikspiek in mijn grafiek is een laadbeurt van de auto. Later op de dag zie je geen defrosts meer. Boven de +5 graden zijn die er vrijwel niet meer.Edwin1976 schreef op maandag 21 november 2022 @ 09:57:
Zou heel goed kunnen, Voor ik weet geen correctie ingesteld want ik heb meerdere temperatuur meters in huis staan en allemaal inclusief daikin thermostaat geven ze 19 graden aan. Ik kom dan zelf tot de conclusie dat er geen correctie nodig is. De daikin probeert het het op te stoken naar 19,5 graden. Als je buitenunit vrijdag nacht of zeker zaterdagnacht een keer stil viel dan denk dat het goed mogelijk dat hij bij de volgende start moest defrosten. En dat kost veel energie. Ik hoop dat het bij mij niet gebeurt is.
Mijn thermostaat staat nu ook op 19 graden en inderdaad verwarmt hij door naar 19,5 graden om pas weer te starten bij 18,5 graden. Een hysterese die onnodig groot is, maar niet aanpasbaar.
In de andere grafiek mijn zuivere warmtepomp-verbruik van de afgelopen dagen. Begane grond plus badkamer samen zo’n 130 m3 en huis is uit 1997.
:strip_exif()/f/image/4b48j6Tf5K5OWcS6ZY3iCESu.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/fjDYiw852wUwYWLulsP5KBHa.jpg?f=fotoalbum_large)
Sorry, hieronder meer info:Noord27 schreef op maandag 21 november 2022 @ 19:06:
@xandar
Over je woning geef je veel te weinig informatie om daar inhoudelijk op in te kunnen gaan.
Vrijstaande "rijwoning" (buren nooit tegen gebouwd, met kleine gangen langs beide kanten) van +- 1950.
Dak, voorkant en achterkant geïsoleerd. Zijkanten niet (op terrein buren). Dubbele beglazing.
Ruimte binnen ongeveer 90m3.
Maar tijdens het defrosten viel mij op dat de compressor kort uitschakelde, hoe gaat dan bij jouw dan?jdbiggelaa schreef op maandag 21 november 2022 @ 19:41:
[...]
Bij mijn Daikin is defrosten onvermijdelijk. Op Enelogic zie je ze niet, omdat het laagfilter op de site de korte onderbrekingen van zo’n 20 min per defrost onzichtbaar maakt. Mijn Zappi app laat ze goed zien en in zo’n koude nacht zijn het er heel wat. De hoge verbruikspiek in mijn grafiek is een laadbeurt van de auto. Later op de dag zie je geen defrosts meer. Boven de +5 graden zijn die er vrijwel niet meer.
Mijn thermostaat staat nu ook op 19 graden en inderdaad verwarmt hij door naar 19,5 graden om pas weer te starten bij 18,5 graden. Een hysterese die onnodig groot is, maar niet aanpasbaar.
In de andere grafiek mijn zuivere warmtepomp-verbruik van de afgelopen dagen. Begane grond plus badkamer samen zo’n 130 m3 en huis is uit 1997.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
14 * 365wp / SMA Tripower / 13gr zuid
Klopt dat de compressor uitschakelt. Vervolgens onttrekt de buitenunit warmte aan je watercircuit waarmee de condensor op de buitenunit wordt ontdooid. Daarna start de compressor weer. Alle lucht-water warmtepompen werken zo. Bij vochtig weer is defrosten vaker nodig, omdat het ijs op de condensor dan sneller aangroeit. Bij droog vriezend weer is het aantal defrosts laag. De meeste defrosts komen voor tussen -2 en +5 graden. Typisch het winterweer in de Lage LandenBubbels79 schreef op maandag 21 november 2022 @ 21:07:
[...]
Maar tijdens het defrosten viel mij op dat de compressor kort uitschakelde, hoe gaat dan bij jouw dan?
Om precies te zijn, de compressor stopt even, draait de flow om om te ontdooien (warmte verplaatsen naar buiten), stopt weer even en gaat dan weer verder met verwarmen. Dat zag er dit weekend zo uit:jdbiggelaa schreef op maandag 21 november 2022 @ 21:25:
[...]
Klopt dat de compressor uitschakelt. Vervolgens onttrekt de buitenunit warmte aan je watercircuit waarmee de condensor op de buitenunit wordt ontdooid. Daarna start de compressor weer. Alle lucht-water warmtepompen werken zo. Bij vochtig weer is defrosten vaker nodig, omdat het ijs op de condensor dan sneller aangroeit. Bij droog vriezend weer is het aantal defrosts laag. De meeste defrosts komen voor tussen -2 en +5 graden. Typisch het winterweer in de Lage Landen
:strip_exif()/f/image/A7GjuJIT8enFJ8XbdS0L9t9O.jpg?f=fotoalbum_large)
All-electric.
Hoe meen jullie het stroomverbruik eigenlijk?
Met kWh meters in de meterkast, zoals van HomeWizard?
De Daikin geef alleen verbruik per 2 uur en per hele kWh. Ik heb wel een HomeWizard P1 met abo en kan de fasen los zien, ook voor teruglevering.
WP, buitenunit en boiler zijn trouwens met werkschakelaars aangesloten, dus EnergySockets zijn geen optie. En die kunnen geen 4 kW aan.
De Daikin geef alleen verbruik per 2 uur en per hele kWh. Ik heb wel een HomeWizard P1 met abo en kan de fasen los zien, ook voor teruglevering.
WP, buitenunit en boiler zijn trouwens met werkschakelaars aangesloten, dus EnergySockets zijn geen optie. En die kunnen geen 4 kW aan.
[ Voor 21% gewijzigd door ursusMaritimus op 22-11-2022 22:06 ]
21x REC TwinPeak 4 Black 360Wp | Enphase IQ7+ | Daikin Altherma 3 RW 4 kW
De compressor stopt niet tijdens ontdooien, anders is er geen warmte te onttrekken om de verdamper te ontdooien.jdbiggelaa schreef op maandag 21 november 2022 @ 21:25:
[...]
Klopt dat de compressor uitschakelt. Vervolgens onttrekt de buitenunit warmte aan je watercircuit waarmee de condensor op de buitenunit wordt ontdooid. Daarna start de compressor weer. Alle lucht-water warmtepompen werken zo. Bij vochtig weer is defrosten vaker nodig, omdat het ijs op de condensor dan sneller aangroeit. Bij droog vriezend weer is het aantal defrosts laag. De meeste defrosts komen voor tussen -2 en +5 graden. Typisch het winterweer in de Lage Landen
Landelijke partij? Ik zoek ook nog zoiets en mijn ervaring is dat je met CV ketels elke, wat grotere, installateur kan bellen voor z’n service plan.Noord27 schreef op maandag 21 november 2022 @ 13:58:
[...]
Je krijgt 2 jaar fabrieksgarantie. Daarnaast biedt onze installateur een warmte garantie plan aan. Dit kost €15,40 per maand.
Voor dit bedrag wordt (tweejaarlijks) onderhoud uitgevoerd. Plus alle voorrijkosten, materialen en manuren zitten er bij in. Storing voor 15.00 uur gemeld, is dezelfde dag nog opgelost (daar heb ik geen ervaring mee).
Rondom €185,- per jaar dus, all-inn.
Qua landelijke partijen kom ik niet verder dan Feenstra en Breman.
Feenstra vraagt meteen €60 terwijl de WP nog geen jaar oud is en dus kan ik hem beter afsluiten als de WP het tweede jaar in gaat?
[ Voor 13% gewijzigd door Toppe op 22-11-2022 22:19 ]
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Ik heb een Youless LS120 met een S0 ingang, hier heb ik een losse kWh meter op aangesloten.ursusMaritimus schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 19:13:
Hier met een Homewizard/Eastron DIN-rail meter idd.ursusMaritimus schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 19:13:
All-electric.
Klop het aangegeven verbruik vanuit de Daikin app een beetje? Hier is de WP aangesloten met een werkschakelaar dus kan er geen EnergySocket aan hangen.
https://sonoff.tech/product/diy-smart-switches/pow-elite/slagroomsoes schreef op woensdag 23 november 2022 @ 11:23:
Klop het aangegeven verbruik vanuit de Daikin app een beetje? Hier is de WP aangesloten met een werkschakelaar dus kan er geen EnergySocket aan hangen.
https://elektro-kopen.nl/...-mod-ip65-3-mod-van-18mm/
Ja, kWh meter met wifi in de meterkast en gekoppeld aan mijn Tuya app. Werkt probleemloos en houdt ook van dag tot bij wat je gebruikt en ook geaccumuleerd per maand.ursusMaritimus schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 19:13:
:strip_exif()/f/image/rLywtG3yEOPsDPiKjUwS5XCB.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb een vragen over de Flow van mijn installatie
Ik heb een Altherma 3 warmtepomp. Wat mij opvalt is dat de flow van de vloerverwarming heel snel omlaag gaat. Het verschil aanvoer en retour vind ik ook vrij hoog. Wat er lijkt te gebeuren is dat de flow zo laag is dat het warme water het einde van de groepen niet haalt.
Zijn er manieren om meer flow te krijgen, en wat is het criterium van de pomp om zo snel de flow omlaag te brengen. De startsnelheid is ongeveer 20l/u en na ongeveer 30 min zit hij al op 6l/u
Ik stook met een vaste aanvoer van 27graden
Ik heb een Altherma 3 warmtepomp. Wat mij opvalt is dat de flow van de vloerverwarming heel snel omlaag gaat. Het verschil aanvoer en retour vind ik ook vrij hoog. Wat er lijkt te gebeuren is dat de flow zo laag is dat het warme water het einde van de groepen niet haalt.
Zijn er manieren om meer flow te krijgen, en wat is het criterium van de pomp om zo snel de flow omlaag te brengen. De startsnelheid is ongeveer 20l/u en na ongeveer 30 min zit hij al op 6l/u
Ik stook met een vaste aanvoer van 27graden
Help!! De netwerkbeestjes zijn op¿?¿
In de app zie ik van Daikin een klokje staan met het woord “offset”. Ik ben wat gaan googelen maar kan geen leken taal vinden over wat dit precies betekent. Wie leert mij wat?
Vanochtend een service monteur van Daikin en een monteur van de installateur op bezoek gehad vanwege het feit dat de SWW run in de zomer soms volledig op de backup wordt gedaan. Als de sensor in de buitenunit boven de 25C detecteert wordt er minder op de buiten unit gedaan voor SWW, boven de 35C gaat het zelfs volledig op de backup.
De sensor in de buitenunit is vandaag fysiek verplaatst naar de schaduwkant van de unit, hij gaf vaak meer aan dan de daikin airco buiten unit die ervoor stond. Hiervoor is de kabel verlengd door de monteurs. Verder is de instelling van de SWW gewijzigd van fixed naar weatherDependent, als het buiten warm is zal die daardoor de tank temperatuur wat minder hoog maken, dat zal ervoor zorgen dat hij minder op de backup doet, comfort verlies zal minder zijn omdat je in de zomer toch al minder warm/lang doucht.
Alle instellingen zijn langs gelopen, wat kleine optimalisaties zover ik het begrijp. Ze hebben een poos een laptop aan de unit gehad om het gedrag te bekijken, dat zag er nu allemaal goed uit. Het is nu weer wachten op warm weer om te zien hoe het systeem zich dan exact gedraagt.
De sensor in de buitenunit is vandaag fysiek verplaatst naar de schaduwkant van de unit, hij gaf vaak meer aan dan de daikin airco buiten unit die ervoor stond. Hiervoor is de kabel verlengd door de monteurs. Verder is de instelling van de SWW gewijzigd van fixed naar weatherDependent, als het buiten warm is zal die daardoor de tank temperatuur wat minder hoog maken, dat zal ervoor zorgen dat hij minder op de backup doet, comfort verlies zal minder zijn omdat je in de zomer toch al minder warm/lang doucht.
Alle instellingen zijn langs gelopen, wat kleine optimalisaties zover ik het begrijp. Ze hebben een poos een laptop aan de unit gehad om het gedrag te bekijken, dat zag er nu allemaal goed uit. Het is nu weer wachten op warm weer om te zien hoe het systeem zich dan exact gedraagt.
Zou je misschien de sheet willen invullen die hier in het topic wordt bijgehouden? Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe de mannen van Daikin de boel dan instellen. Wie weet hebben we er hier allemaal nog wat aan.jwillemsen schreef op donderdag 24 november 2022 @ 13:06:
Vanochtend een service monteur van Daikin en een monteur van de installateur op bezoek gehad vanwege het feit dat de SWW run in de zomer soms volledig op de backup wordt gedaan. Als de sensor in de buitenunit boven de 25C detecteert wordt er minder op de buiten unit gedaan voor SWW, boven de 35C gaat het zelfs volledig op de backup.
De in te vullen waarden kan je als volgt terugvinden op de binnenunit:
Gebruikersprofiel > 5678 (installateur)
Installateursinstellingen -> overzicht instellingen (een na onderste)
*dan per pagina even overtikken in je eigen gedupliceerde tabblad op de sheet, daarna bij tabblad overzicht rechter kolom dupliceren en je naam bovenin aanpasssen (gelijk aan naam tabblad)*
Dan weer: Gebruikersprofiel > 1234 (gevorderde gebruiker) of 0000 (normale gebruiker). Als je dit niet terugzet doet je app het niet meer.
[ Voor 14% gewijzigd door RonJ op 24-11-2022 13:43 ]
All-electric.
Vanochtend had ik een vreemde ervaring. Onze thermostaat staat vast op 19 graden. Gisteravond was de kamertemperatuur nog 19,2 graden toen we naar bed gingen. Het was vannacht buiten niet koud, dus normaal zou hij dan vroeg in de ochtend gezakt zijn naar 18,5 graden en de warmtepomp starten.
Toen ik vanochtend beneden kwam, was het verrassend warm. Bij controle bleek de warmtepomp afgelopen nacht rond 3:30 uur te zijn gestart op vol vermogen en bleek dat de thermostaat op 21 graden stond!
Mijn vrouw en ik hebben gedurende de nacht niets aangeraakt. Er is ook geen stroomstoring geweest, noch een inbreker. Het is mij nu een raadsel hoe die thermostaat midden in de nacht naar 21 graden kan zijn gesprongen??! De hond kan er ook niet bij
Toen ik vanochtend beneden kwam, was het verrassend warm. Bij controle bleek de warmtepomp afgelopen nacht rond 3:30 uur te zijn gestart op vol vermogen en bleek dat de thermostaat op 21 graden stond!
Mijn vrouw en ik hebben gedurende de nacht niets aangeraakt. Er is ook geen stroomstoring geweest, noch een inbreker. Het is mij nu een raadsel hoe die thermostaat midden in de nacht naar 21 graden kan zijn gesprongen??! De hond kan er ook niet bij
wat voor thermostaat is het ? staat er niet perongeluk een programma punt die hem naar 21 graden schiet?jdbiggelaa schreef op donderdag 24 november 2022 @ 14:15:
Vanochtend had ik een vreemde ervaring. Onze thermostaat staat vast op 19 graden. Gisteravond was de kamertemperatuur nog 19,2 graden toen we naar bed gingen. Het was vannacht buiten niet koud, dus normaal zou hij dan vroeg in de ochtend gezakt zijn naar 18,5 graden en de warmtepomp starten.
Hi
Heb vraag over COP ~10 via espaltherma / Home Assistant berekend
een COP van 10 zou ik graag willen maar kan niet ok zijn.
Warmtepomp type: Daikin Atherma 3M , 9 KW (monoblock) met 'n 3 fase aansluiting.
Uitlezen :
INV primary current typisch 1.6 A
INV secondary current typisch 3.5 A Vol
Voltage (N-phase) 237 V
Flow sensor ~25 ltr,
Leaving water temp. before BUH : 24 graden
Inlet water temp : 28-29 graden
Iemand Idee wat er aan de hand kan zijn ?
Heb 3 fase DAIKIN kan het zijn dat de primary en secondary current opgeteld moeten worden?
Vraag: Hoe moet je dit dan coderen ? (geen ervaring )
Berekening de std die op ESPALTHERMA staat beschreven (hier ook op forum)
name: "COP"
unit_of_measurement: "COP"
state_class: measurement
state: >-
{% if is_state('sensor.operation_mode', 'Heating') and is_state_attr('sensor.althermasensors','Freeze Protection', 'OFF') %}
{{
((state_attr('sensor.althermasensors','Flow sensor (l/min)')| float * 0.06 * 1.16 * (state_attr('sensor.althermasensors','Leaving water temp. before BUH (R1T)') | float - state_attr('sensor.althermasensors','Inlet water temp.(R4T)')|float) )
/
(state_attr('sensor.althermasensors','INV primary current (A)') | float * state_attr('sensor.althermasensors','Voltage (N-phase) (V)')|float / 1000))
|round(2)
}}
Alvast bedankt mvg Jan
Heb vraag over COP ~10 via espaltherma / Home Assistant berekend
een COP van 10 zou ik graag willen maar kan niet ok zijn.
Warmtepomp type: Daikin Atherma 3M , 9 KW (monoblock) met 'n 3 fase aansluiting.
Uitlezen :
INV primary current typisch 1.6 A
INV secondary current typisch 3.5 A Vol
Voltage (N-phase) 237 V
Flow sensor ~25 ltr,
Leaving water temp. before BUH : 24 graden
Inlet water temp : 28-29 graden
Iemand Idee wat er aan de hand kan zijn ?
Heb 3 fase DAIKIN kan het zijn dat de primary en secondary current opgeteld moeten worden?
Vraag: Hoe moet je dit dan coderen ? (geen ervaring )
Berekening de std die op ESPALTHERMA staat beschreven (hier ook op forum)
name: "COP"
unit_of_measurement: "COP"
state_class: measurement
state: >-
{% if is_state('sensor.operation_mode', 'Heating') and is_state_attr('sensor.althermasensors','Freeze Protection', 'OFF') %}
{{
((state_attr('sensor.althermasensors','Flow sensor (l/min)')| float * 0.06 * 1.16 * (state_attr('sensor.althermasensors','Leaving water temp. before BUH (R1T)') | float - state_attr('sensor.althermasensors','Inlet water temp.(R4T)')|float) )
/
(state_attr('sensor.althermasensors','INV primary current (A)') | float * state_attr('sensor.althermasensors','Voltage (N-phase) (V)')|float / 1000))
|round(2)
}}
Alvast bedankt mvg Jan
@Jan-
/1000 wordt /1000*3
Maar maak je geen illusies over de absolute nauwkeurigheid, kan zo +/- 20% of meer zijn
De spanning van de fasen kan wat uit elkaar liggen,
power factor is onbekend, de flowmeting is sowieso niet erg nauwkeurig en de dT waarschijnlijk ook niet geijkt en op exact hetzelfde moment gemeten.
Het is wel bruikbaar om met zichzelf te vergelijken; als je na een maatregel jouw weergegeven COP ziet stijgen is het beter geworden.
De COP van 10 zal dan 3.3 worden. Dat is weer wat weinig voor die aanvoertemperatuur.
/1000 wordt /1000*3
Maar maak je geen illusies over de absolute nauwkeurigheid, kan zo +/- 20% of meer zijn
De spanning van de fasen kan wat uit elkaar liggen,
power factor is onbekend, de flowmeting is sowieso niet erg nauwkeurig en de dT waarschijnlijk ook niet geijkt en op exact hetzelfde moment gemeten.
Het is wel bruikbaar om met zichzelf te vergelijken; als je na een maatregel jouw weergegeven COP ziet stijgen is het beter geworden.
De COP van 10 zal dan 3.3 worden. Dat is weer wat weinig voor die aanvoertemperatuur.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
@Proton Super dank je wel dus **3 , ja begrijp dat nauwkeurigheid niet super hoog is. Maar voor referentie prima. Heb wel kWh meter(s), helaas niet gelijk 'n energie meter in installatie laten plaatsen.
De originele Daikin thermostaat. Goede gedachte, die optie had ik nog niet gecheckt, omdat ik al twee jaar stook zonder programma. Maar helaas, neen, ik heb niet per ongeluk een programma ingeschakeld. Vanochtend was alles weer normaal. Zelf dacht ik misschien een spontane reset van de software in de Daikin, waardoor hij terugvalt op een default waarde van 21 graden. Enfin, laat ik hopen dat het niet terugkomtderubenstavast schreef op donderdag 24 november 2022 @ 15:37:
[...]
wat voor thermostaat is het ? staat er niet perongeluk een programma punt die hem naar 21 graden schiet?
Onttrekt de buitenunit warmte aan het verwarmingscircuit of trekt de buitenunit warmte uit de SWW-tank? Is me niet helemaal duidelijk.. Of bepaalt de hoogste temperatuur vh moment de keuze? 🤔jdbiggelaa schreef op maandag 21 november 2022 @ 21:25:
[...]
Hoe doen jullie dit? Manueel allemaal noteren. Of is er een manier om deze lijst automatisch te exporteren?Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
Je kan alles exporteren naar een usb stick, maar dan moet de kap eraf. Het is dus sneller om even het overzicht in het installateursmenu over te tikken.Onk_the_Monk schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 11:50:
[...]
Hoe doen jullie dit? Manueel allemaal noteren. Of is er een manier om deze lijst automatisch te exporteren?
All-electric.
Ik heb de waarde er makkelijk kunnen uithalen via usb nu. Benamingen staan er niet bij maar de field-codes wel.RonJ schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 12:52:
[...]
Je kan alles exporteren naar een usb stick, maar dan moet de kap eraf. Het is dus sneller om even het overzicht in het installateursmenu over te tikken.
[ Voor 16% gewijzigd door Onk_the_Monk op 25-11-2022 13:12 ]
Ik heb geen SWW tank, dus bij mij komt de warmte zeker uit het CV-circuitYves1977 schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 10:00:
[...]
Onttrekt de buitenunit warmte aan het verwarmingscircuit of trekt de buitenunit warmte uit de SWW-tank? Is me niet helemaal duidelijk.. Of bepaalt de hoogste temperatuur vh moment de keuze? 🤔
Mijn m5stickje is ook aangekomen geen idee hoe die dingen werken dus nog leuke prul!
Voor wie nooit buiten bij een defrost cycle heeft gestaan en dat ook niet van plan is, bijgaand filmpje.
YouTube: Daikin Altherma Heat Pump Defrost Cycle in high Humidity.MOV
YouTube: Daikin Altherma Heat Pump Defrost Cycle in high Humidity.MOV
Ik heb een vrijgave vanuit mijn eigen automatisatie voor de ruimteverwarming. Aangesloten als externe thermostaat. Hoe zie ok op de warmtepomp zelf of in de onecta app dat de warmtepomp vraag krijgt en actief is. Ik zie dat uiteraard op mijn automatisatie maar wou graag ook feedback van de warmtepomp zelf.
Beste forumleden,
Hier een stille meelezer in het forum.
Ik heb mijn gegevens toegevoegd in de excel https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing
Al veel opgestoken! Bedankt!
Ik heb mijn gegevens toegevoegd in de excel https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing
Gaat jullie backupheater ook aan als de verwarming aan staat? Heb hem wel op beperkt staan maar hij gaat alsnog aan
Ik heb mijn gegevens er ook ingezet. Is inderdaad heel handig!Solar-man60 schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 17:52:
Beste forumleden,
@Solar-man60 in het overzicht kan je jou data ook weergeven door de kolom ernaast door te trekken en jou naam in te vullen van boven. Dan neemt die de waarden uit jou blad over. Handig om je instellingen te vergelijken met de anderen.
Is al van even geleden maar kan het cv water in de SWW tank lopen?MajaMestreech schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 11:24:
[...]
Precies en die COP is volgens mij veel te laag, maar waardoor?
Het enige dat ikzelf kan verzinnen is dat op de CV retourleiding geen tweeweg klep zit, dus misschien stroomt het retourwater stieken in de SWW tank en koelt daardoor het water sneller af. Laatst gemerkt toen voor het CV water Koeling aan stond, de legionellarun gelopen had en daarna na een aantal uur SWW was gezakt van 60 gr naar 50 gr., zonder verbruik van SWW.
Ik heb nu net een nieuwe installatie en geen tweeweg klep op de retour. Voeding van en retour zijn gewoon aangesloten op gesloten collectoren en er zit een expansie vat tussen.
Mensen met een Daikin warmtepomp en een variabel energietarief.
Is de warmtepomp aan te sturen op het variabele tarief? Dus: lage stroomprijs smiddags = warmwater vat vullen enz
En is de software ook intelligent genoeg rekening te houden met het weer?
Ik kan hier echt weinig over vinden op de site van Daikin.
Ik zie bij NIBE al deze informatie bijvoorbeeld wel.
En is een 230l vat niet veel te groot voor 2 volwassenen en een kleuter die zuinig douchen?
Is de warmtepomp aan te sturen op het variabele tarief? Dus: lage stroomprijs smiddags = warmwater vat vullen enz
En is een 230l vat niet veel te groot voor 2 volwassenen en een kleuter die zuinig douchen?
In dat geval zet je de temperatuur van het 230l boilervat toch lager? Hier met twee volwassenen en één kind van 10jr staat 'ie op 45 graden.
Een groter vat kan op lagere temperatuur zodat de machine minder warmte in het vat moet stoppen en je delta-T met de omgeving ook kleiner is.Impstoker schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 12:22:
Wij hebben een vat van 300L en deze staat inmiddels op 40 graden. Indien er echt flinke warmtevraag is (badkuip bv) dan gaat de pomp gewoon een extra rondje opwarmen zodat het afdouchen geen probleem is.
Uiteindelijk is het een buffer voor de machine en indien je de buffer niet in 1 keer leeg kan trekken zal de buffer doen wat het moet doen: bufferen.
@Onk_the_Monk ik heb de sheet aangepast. Ik hoop dat hij zo beter leesbaar is. Zo niet kun je hem zelf aanpassen. De map staat niet locked.Onk_the_Monk schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 10:58:
[...]
Ik heb mijn gegevens er ook ingezet. Is inderdaad heel handig!
@Solar-man60 in het overzicht kan je jou data ook weergeven door de kolom ernaast door te trekken en jou naam in te vullen van boven. Dan neemt die de waarden uit jou blad over. Handig om je instellingen te vergelijken met de anderen.
@slagroomsoes Wij zijn met twee personen en hebben ons "vat" van 180 liter nog niet leeg gekregenslagroomsoes schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 13:08:
In dat geval zet je de temperatuur van het 230l boilervat toch lager? Hier met twee volwassenen en één kind van 10jr staat 'ie op 45 graden.
Dat klinkt logisch, dankjewel!Delerium schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 14:57:
[...]
Een groter vat kan op lagere temperatuur zodat de machine minder warmte in het vat moet stoppen en je delta-T met de omgeving ook kleiner is.
Wij hebben een vat van 300L en deze staat inmiddels op 40 graden. Indien er echt flinke warmtevraag is (badkuip bv) dan gaat de pomp gewoon een extra rondje opwarmen zodat het afdouchen geen probleem is.
Uiteindelijk is het een buffer voor de machine en indien je de buffer niet in 1 keer leeg kan trekken zal de buffer doen wat het moet doen: bufferen.
Nog een paar vragen als dat ok is:
Op de site van VP Solar staat over de Daikin Altherma 3 'The unit is designed for “Smart Grid”, to take advantage of low energy consumption rates and efficiently store the thermal energy for heating and the production of domestic hot water'
Hoe kan je dit instellen in de software van de warmtepomp? Hoe kan je dit aansturen? Iemand hier al ervaring mee?
En in dezelfde richting: ik wil graag overschot van zonne-energie gebruiken om thermisch energie op te slaan met een MyEnergy Eddi. Ik ben alleen niet technisch genoeg om in de installatie handleiding te vinden hoe je dit zou kunnen aansturen met de Eddi. Ik heb Daikin al gemailed met deze vraag en ik wacht op een antwoord. Maar wellicht heeft iemand hier daar ervaring mee?
Dat bedoelde ik niet. Je hebt een blad "onze instellingen" waar je iedereen zijn data in kan zien. Ik heb ondertussen ook een kolom met jou data toegevoegd. Zo kan je deze makkelijk vergelijken met de instellingen van de rest.Solar-man60 schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 15:38:
[...]
@Onk_the_Monk ik heb de sheet aangepast. Ik hoop dat hij zo beter leesbaar is. Zo niet kun je hem zelf aanpassen. De map staat niet locked.
Ik zie nu de kolommen in “onze instellingen” (als ik het bestand download) in de browser (Safari iPad) zie ik de kolommen niet😊 Bedankt handige tabel!
Onk_the_Monk schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 19:34:
[...]
Dat bedoelde ik niet. Je hebt een blad "onze instellingen" waar je iedereen zijn data in kan zien. Ik heb ondertussen ook een kolom met jou data toegevoegd. Zo kan je deze makkelijk vergelijken met de instellingen van de rest.
Is dat nog heet genoeg voor afwassen dan? En wat heb je voor hysterese ingesteld? Als je dan nog 2 graden er af haalt, dan kun je 38 graden krijgen. En met met kleinere hysterese gaat je warmtepomp vaker aan, toch?Delerium schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 14:57:
[...]
Een groter vat kan op lagere temperatuur zodat de machine minder warmte in het vat moet stoppen en je delta-T met de omgeving ook kleiner is.
Ik heb net een Altherma 3RW (4 kW) met 300L boiler op 45 graden met 5 graden hysterese. Warmt ongeveer elke dag een keer op a 2 kWh. Na de legionella run (5 kWh) pas 2 dagen later. Per week dus ongeveer 15 kWh. Moet nog wel de leidingen isoleren.
Volgens mij helemaal niet, tenzij je met Home Assistant gaat knutselen. Zolang ik nog saldeer hoef ik daar niet mee aan de slag, maar op termijn denk ik voor iedereen interessant.Impstoker schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 12:22:
Mensen met een Daikin warmtepomp en een variabel energietarief.
NIBE heeft dat meen op hun water/water modellen al helemaal geïntegreerd om prijzen binnen te halen en daarop te kunnen schakelen.
Hoe exporteer ik de instellingen naar USB? Ik neem aan dat het vanaf daar copy/paste naar de sheet is. Handmatig bijhouden en in sync houden lijkt me foutgevoelig.
En is het een mogelijkheid om de kolommen smaller te maken door de namen 90 graden te draaien? Dan zie je meer instellingen naast elkaar op één scherm.
En is het een mogelijkheid om de kolommen smaller te maken door de namen 90 graden te draaien? Dan zie je meer instellingen naast elkaar op één scherm.
Het lijkt me erg zonde om nu zo’n dure warmtepomp te installeren zonder die functie.ursusMaritimus schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 21:34:
[...]
Volgens mij helemaal niet, tenzij je met Home Assistant gaat knutselen. Zolang ik nog saldeer hoef ik daar niet mee aan de slag, maar op termijn denk ik voor iedereen interessant.
NIBE heeft dat meen op hun water/water modellen al helemaal geïntegreerd om prijzen binnen te halen en daarop te kunnen schakelen.
Ik vrees alleen dat de installateur (de enige in maanden die tijd heeft) alleen met Daikin werkt.
Maar ik zal vragen of NIBE ook kan.
Het is toch logisch om in de toekomst op het handigste moment electriciteit te gebruiken?
Er is normaal een smart grid contact zodat het wel kan met iets extern dat de unit inschakeld.Impstoker schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 23:17:
[...]
Het lijkt me erg zonde om nu zo’n dure warmtepomp te installeren zonder die functie.
Ik vrees alleen dat de installateur (de enige in maanden die tijd heeft) alleen met Daikin werkt.
Maar ik zal vragen of NIBE ook kan.
Het is toch logisch om in de toekomst op het handigste moment electriciteit te gebruiken?
Een vraagje aan de experts hier ivm de delta t instelling.
Ik zag dat deze waarde instelbaar is tussen 3 en 10gr. (Standaard instelling 5gr)
We hebben thuis 180m2 vloerverwarming en onze kamertempregeling gebeurt via de madoka kamerthermostaat. Ons programma is ingesteld met een graad nachtverlaging tussen 22u en 6u. Als ik de delta t op de standaard waarde van 5gr laat staan verwarmt het huis veel minder goed door de lagere flow vd pomp.(begint bij 27l/m en daalt tot rond de 10l/m na een paar uur) Bvb met een aanvoertemp van 30graden en een instelling van delta t 5 gr duurt het uren langer om het huis terug op dagtemperatuur te krijgen. Delta t instellen op 3 graden geeft een constant hoge flow(constant +20l/min) en hogere vloertemperatuur en zitten we op een paar uur terug op setpunt..
Voor ons voorlopig alleen maar voordelen met een delta t instelling van 3gr en bijhorende hogere flow vd circulatiepomp.. maar wat mis ik? Teveel of snellere defrosts bij lagere buitentemperatuur? Of wat zijn de nadelen van die 3gr delta t voor de buitenunit of de rest vh systeem bvb?
Ik zag dat deze waarde instelbaar is tussen 3 en 10gr. (Standaard instelling 5gr)
We hebben thuis 180m2 vloerverwarming en onze kamertempregeling gebeurt via de madoka kamerthermostaat. Ons programma is ingesteld met een graad nachtverlaging tussen 22u en 6u. Als ik de delta t op de standaard waarde van 5gr laat staan verwarmt het huis veel minder goed door de lagere flow vd pomp.(begint bij 27l/m en daalt tot rond de 10l/m na een paar uur) Bvb met een aanvoertemp van 30graden en een instelling van delta t 5 gr duurt het uren langer om het huis terug op dagtemperatuur te krijgen. Delta t instellen op 3 graden geeft een constant hoge flow(constant +20l/min) en hogere vloertemperatuur en zitten we op een paar uur terug op setpunt..
Voor ons voorlopig alleen maar voordelen met een delta t instelling van 3gr en bijhorende hogere flow vd circulatiepomp.. maar wat mis ik? Teveel of snellere defrosts bij lagere buitentemperatuur? Of wat zijn de nadelen van die 3gr delta t voor de buitenunit of de rest vh systeem bvb?
Dat klinkt hoopvol. Die kan ik dan aansturen met een MyEnergy Eddi.blinded schreef op zondag 27 november 2022 @ 00:20:
[...]
Er is normaal een smart grid contact zodat het wel kan met iets extern dat de unit inschakeld.
Maar het is wel vervelend dat Daikin daar niets over op hun site heeft, en ook de installateur niet lijkt te weten waar ik het over heb... Dan moet ik maar zelf in de installatie handleiding opzoek naar dit contact.
Hoe zeker weet je dat deze er is? En wat is de precieze functie ervan?
Ik heb een Daikin warmtepomp en een BRP069A62 met firmware 436CC160000. Volgens de gebruiksaanwijzing kan ik op de configuratie-webpage komen via het Ip-adres. Helaas lukt dit niet.
De Onecta app vind de BRP069A62 wel. Ook met Home-Assistant kan ik wel wat dingen instellen.
De energiegegevens kan ik wel opvragen, de dag/week gegevens worden wel bijgewerkt, maandtotalen zeer onregelmatig. Soms na een week soms na een maand. Is dit herkenbaar van de BRP069A62 ??
De Onecta app vind de BRP069A62 wel. Ook met Home-Assistant kan ik wel wat dingen instellen.
De energiegegevens kan ik wel opvragen, de dag/week gegevens worden wel bijgewerkt, maandtotalen zeer onregelmatig. Soms na een week soms na een maand. Is dit herkenbaar van de BRP069A62 ??
Dat was niet het probleem van het grote verbruik van de SWW tank, maar de temperatuursensor zat los en deed dus onjuist meten.Onk_the_Monk schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 11:40:
[...]
Is al van even geleden maar kan het cv water in de SWW tank lopen?
Ik heb nu net een nieuwe installatie en geen tweeweg klep op de retour. Voeding van en retour zijn gewoon aangesloten op gesloten collectoren en er zit een expansie vat tussen.
Er kan niet echt koud water stromen terug naar de warmtewisselaar omdat aan de aanvoer kant wel de driewegklep dit en die dus flow tegenhoudt. MAAR .... ik ben nog niet overtuigd dat er wel een koude stroming kan plaatsvinden indien er geen thermo syfon is aangelegd. Het duidelijkst merkbaar is dat in de zomer als de koeling aanstaat en dan voel je toch duidelijk koude leidingen aan de retour van het SWW vat. Hoeveel dit warmteverlies van het warme water veroorzaakt is me niet duidelijk.
Ik heb precies hetzelfde gedaan: Delta T van 5 naar 3 graden. Reden: met een lage stooklijn (sp = 28 graden) ging de WP pendelen: 10 minuten aan en weer 10 minuten uit (ongeveer). De flow kwam onder de 10 l/min. Ik wilde toch op die lage stooklijn blijven en daarvoor de Delta T op 3 graden gezet. Het pendelen was verholpen doordat de flow nu weer boven de 15 l/min was.Yves1977 schreef op zondag 27 november 2022 @ 09:40:
Een vraagje aan de experts hier ivm de delta t instelling.
Overigens heb ik de sensoren op "Gemiddelde 24 uur" gezet voor een langzamere regeling en de stooklijn zo laag gezet om er zo lang als mogelijk over te doen totdat het setpoint + 0,5 graden wordt bereikt. Het liefst per dag 1 run, dan is de warmtepomp echt zuinig. De komende week wordt het kouder dus ben benieuwd of het verwarmen op deze manier dan ook nog werkt.
Voor zover ik weet is het niet mogelijk dat een tweede apparaat op de P1/P2 lijn (zoals de BRP069A62) de energiestanden zelf opvraagt aan de warmtepomp, want de BRP praat niet rechtstreeks met de warmtepomp, alleen via de kamerthermostaat. Alleen de kamerthermostaat zelf kan standen opvragen (hier 1x/maand of bij handmatige energiestanden-menu-toegang). Daardoor communiceert de kamerthermostaat verouderde standen naar de BRP. Daar lijkt geen echt goede oplossing voor mogelijk (mijn eigen oplossing daarvoor is een protocol-overtreding om de standen toch rechtstreeks aan de warmtepomp te vragen, mag eigenlijk niet maar werkt hier wel). Het is wachten tot Daikin dit probleem in de kamerthermostaat zelf oplost, zou niet zo moeilijk moeten zijn.sideriusj schreef op zondag 27 november 2022 @ 12:50:
Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600
Op mijn altherma zitten de smartgrid contacten. Je kan hiermee idd mee schakelen met een externe input. Bijvoorbeeld met home assistent. Moet er zelf nog iets mee doen. Maar hoe ik het mij herinner is het off/recommend on/ forced on.Impstoker schreef op zondag 27 november 2022 @ 11:32:
[...]
Dat klinkt hoopvol. Die kan ik dan aansturen met een MyEnergy Eddi.
Maar het is wel vervelend dat Daikin daar niets over op hun site heeft, en ook de installateur niet lijkt te weten waar ik het over heb... Dan moet ik maar zelf in de installatie handleiding opzoek naar dit contact.
Hoe zeker weet je dat deze er is? En wat is de precieze functie ervan?
hi
Heb 'n Daikin Altherma 3M mono block 9 kWh , heb espaltherma om sensors uit te lezen
de warmtepomp runs zijn pakweg 30 -35 min. Zo af en to vreemde spikes (meet fout?)
Delta T = 5 graden.
Is dit normaal gedrag van een DAIKIN warmte pomp ?
weet iemand hoe dit werkt ?
Verder lijkt de COP echt aan de lage kant te zijn ~ 3 met (esp altherma) als wanneer ik op 2 jaar historisch gasverbruik/ electra terug reken kom ik pakweg op 3.5 en het is nog niets eens koud.
Hier plaatje gedrag Altherma 3
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/w8mz95hhsP9ix3VFpGCc6RTM.jpg?f=user_large)
Plaatje met Flow en aan / afvoer temp
Wat ik ik denk te zien is als de aanvoer temperatuur oploopt de langzamer gaat draaien (= pomp ltr/min)
:strip_exif()/f/image/gaAq5jS5CrjIHaJ0eLKebbp9.jpg?f=fotoalbum_large)
Ben eigenlijk erg benieuwd naar de runs van andere all electric daikin warmtepompen
Alvast bedankt mvg Jan
Heb 'n Daikin Altherma 3M mono block 9 kWh , heb espaltherma om sensors uit te lezen
de warmtepomp runs zijn pakweg 30 -35 min. Zo af en to vreemde spikes (meet fout?)
Delta T = 5 graden.
Verder lijkt de COP echt aan de lage kant te zijn ~ 3 met (esp altherma) als wanneer ik op 2 jaar historisch gasverbruik/ electra terug reken kom ik pakweg op 3.5 en het is nog niets eens koud.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/w8mz95hhsP9ix3VFpGCc6RTM.jpg?f=user_large)
Wat ik ik denk te zien is als de aanvoer temperatuur oploopt de langzamer gaat draaien (= pomp ltr/min)
:strip_exif()/f/image/gaAq5jS5CrjIHaJ0eLKebbp9.jpg?f=fotoalbum_large)
Ben eigenlijk erg benieuwd naar de runs van andere all electric daikin warmtepompen
Alvast bedankt mvg Jan
Ik heb een altherma vloermodel met geïntegreerde boilervat van 230l. Ik verlies een graad per 5 a 6 uur bij geen afname. WP staat in garage die rond de 18 graden is.
Is dit normaal? Hoeveel hebben warmteverlies hebben jullie?
Is dit normaal? Hoeveel hebben warmteverlies hebben jullie?
Ik heb een Altherma vloermodel met geïntegreerde boilervat van 180l en verlies bij weinig afname ook 5 graden per 24 uur. De warmtepomp staat op zolder ongeveer dezelfde temperatuur. Lijkt mij normaal.
Jan- schreef op zondag 27 november 2022 @ 15:24:
hi
Delta T = 5 graden.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Alvast bedankt mvg Jan
/f/image/XqUfV9OwtOqRFnQ7reS0BfO3.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/UyIkQ7c7vS9QGaNSdUMJefPu.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 9% gewijzigd door Toppe op 28-11-2022 14:23 ]
Voor de geïnteresseerden: Toppe in "Home Assistant - Show je setup"
Goedemiddag,
Wij zijn op zoek naar een leverancier en installateur voor een Daikin Altherma LT3 Bluevolution 7,5kW warmtepomp.
Echter blijkt het erg lastig hiervoor een offerte te krijgen.
Het maakt niet uit dat we een jaar moeten wachten, als we maar in het bestelproces zitten.
Iemand tips voor regio Breda?
Wij zijn op zoek naar een leverancier en installateur voor een Daikin Altherma LT3 Bluevolution 7,5kW warmtepomp.
Echter blijkt het erg lastig hiervoor een offerte te krijgen.
Het maakt niet uit dat we een jaar moeten wachten, als we maar in het bestelproces zitten.
Iemand tips voor regio Breda?
Hey allemaal,
Ik heb afgelopen week ook een Daikin Altherma 6kw icm een 230 liter vat laten installeren. Dagelijks 1 kWh kwijt aan warm water, en ongeveer 10-15 kWh aan verwarming. Echter, ik krijg het huis niet warmer dan 19.5 graden en ik begrijp niet waarom. De stooklijn:
15 graden buiten - 25 graden aanvoer
0 graden buiten - 35 graden aanvoer
Hoofdzone staat op 35 graden. Ik ben prima tevreden met 18.5-19 graden binnen, maar wilde zien hoe de wp zou functioneren met iets comfortabelere temperaturen, dus vannacht op 21 gezet. Vanochtend nog steeds 19.5 graden en hoger raakt ie niet, sterker nog, de temperatuur loopt terug, bij een gelijke of hogere buitentemperatuur. Als ik dan naar de verdeler kijk, is de aanvoertemperatuur 27 graden, soms zakt ie zelfs naar 20. De wp staat modulerend ingesteld, maar hij verwarmt niet tot die 21 graden die ik vraag.
Ik dacht in eerste instantie dat het aan de mengtemperatuur lag. Ik heb 2 verdelers, met pomp, maar het zijn wel LTV-verdelers, dus ik heb het inregelventiel volledig dichtgedraaid. Maar ook dit maakt geen verschil. Er zit ongeveer 5-8 graden tussen aan- en afvoertemperatuur.
Iemand enig idee wat ik nog kan proberen? 😓
Ik heb afgelopen week ook een Daikin Altherma 6kw icm een 230 liter vat laten installeren. Dagelijks 1 kWh kwijt aan warm water, en ongeveer 10-15 kWh aan verwarming. Echter, ik krijg het huis niet warmer dan 19.5 graden en ik begrijp niet waarom. De stooklijn:
Hoofdzone staat op 35 graden. Ik ben prima tevreden met 18.5-19 graden binnen, maar wilde zien hoe de wp zou functioneren met iets comfortabelere temperaturen, dus vannacht op 21 gezet. Vanochtend nog steeds 19.5 graden en hoger raakt ie niet, sterker nog, de temperatuur loopt terug, bij een gelijke of hogere buitentemperatuur. Als ik dan naar de verdeler kijk, is de aanvoertemperatuur 27 graden, soms zakt ie zelfs naar 20. De wp staat modulerend ingesteld, maar hij verwarmt niet tot die 21 graden die ik vraag.
Ik dacht in eerste instantie dat het aan de mengtemperatuur lag. Ik heb 2 verdelers, met pomp, maar het zijn wel LTV-verdelers, dus ik heb het inregelventiel volledig dichtgedraaid. Maar ook dit maakt geen verschil. Er zit ongeveer 5-8 graden tussen aan- en afvoertemperatuur.
[ Voor 3% gewijzigd door Ottie93 op 30-11-2022 12:04 ]
Weet weinig, leert veel
Beste allemaal,
Wij hebben Daikin warmtepomp en ik vind zelf dat hij echt enorm veel verbruikt maar misschien is het wel normaal. Ik kan hier echter weinig over vinden, wat het gemiddelde verbruik zou moeten zijn. Mijn vraag is dus: is ons verbruik normaal? Indien ja dan oké prima... zo nee dan zal ik me verder verdiepen in de instellingen gezien ik een behoorlijke leek ben. De ondersteuning vanuit het installatiebedrijf om het systeem te begrijpen was niet zo best. We moesten vooral nergens aankomen.
Info woning:
- vrijstaande bungalow, bouwjaar 2020, 570m3
- 26 zonnepanelen Type URE 310WP mono-kristalijn
- Daikin Altherma HPC FWXV-ATV3 Lucht/water warmtepomp split unitsysteem met een 230 boiler
- vloerverwarming hele huis + elektrische radiator op de badkamer (tegelvloer in het hele huis)
- zone regeling voor het afzonderlijk instellen van de temperatuur per vertrek, regeling voorzien van 8
thermostaten , geschikt voor verwarmen/koelen.
- Brink Exellent 600 ventilatie WTW unit
Overige:
Wij zijn met 2 personen waarvan 1 persoon thuis werkt. Temperatuur is altijd 21/21.5
We hebben geen gasaansluiting
We hebben geen jacuzzi oid ... normaal 2-persoons huishouden met misschien meer dan gemiddeld PC/TV verbruik ivm thuiswerken.
We hebben geen ingesteld programma voor in de nacht oid. Temperatuur is altijd hetzelfde.
Verbruik:
November 2022:1050 kWh
Januari 2022: 1002 kWh
In de koude maanden zitten we dus op 1000+ kWh. Is dat normaal of moet ik echt in de instellingen duiken omdat dit serieus afwijkt van normaal verbruik?
Wij hebben Daikin warmtepomp en ik vind zelf dat hij echt enorm veel verbruikt maar misschien is het wel normaal. Ik kan hier echter weinig over vinden, wat het gemiddelde verbruik zou moeten zijn. Mijn vraag is dus: is ons verbruik normaal? Indien ja dan oké prima... zo nee dan zal ik me verder verdiepen in de instellingen gezien ik een behoorlijke leek ben. De ondersteuning vanuit het installatiebedrijf om het systeem te begrijpen was niet zo best. We moesten vooral nergens aankomen.
Info woning:
- Daikin Altherma HPC FWXV-ATV3 Lucht/water warmtepomp split unitsysteem met een 230 boiler
- vloerverwarming hele huis + elektrische radiator op de badkamer (tegelvloer in het hele huis)
- zone regeling voor het afzonderlijk instellen van de temperatuur per vertrek, regeling voorzien van 8
Overige:
Wij zijn met 2 personen waarvan 1 persoon thuis werkt. Temperatuur is altijd 21/21.5
We hebben geen jacuzzi oid ... normaal 2-persoons huishouden met misschien meer dan gemiddeld PC/TV verbruik ivm thuiswerken.
We hebben geen ingesteld programma voor in de nacht oid. Temperatuur is altijd hetzelfde.
Verbruik:
In de koude maanden zitten we dus op 1000+ kWh. Is dat normaal of moet ik echt in de instellingen duiken omdat dit serieus afwijkt van normaal verbruik?
[ Voor 4% gewijzigd door Bany op 30-11-2022 11:38 ]
Het is moeilijk te vergelijken met anderen.Bany schreef op woensdag 30 november 2022 @ 11:36:
Beste allemaal,
Info woning:
Overige:
Verbruik:
wat is je stooklijn instelling?
Je verbruik is wat aan de hoge kant, misschien kan je even naar de vorige berichten van dit topic en naar het algemene lucht/water warmtepomp topic kijken, daar staan erg veel tips in.Bany schreef op woensdag 30 november 2022 @ 11:36:
Beste allemaal,
Info woning:
Overige:
Verbruik:
Wat is je stooklijn? Deze kan bij een nieuwbouw woning met vloerverwarming vaak naar -10/35 15/25 en meestal zelfs lager.
Daarnaast klinkt het alsof er een elektrisch element ongewenst aanstaat, wat zijn de instellingen hiervan?
Edit: verkeerde topic
[ Voor 91% gewijzigd door kokpol op 30-11-2022 21:00 ]
Geeft de thermostaat wel een juiste temperatuur aan?Ottie93 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 11:36:
Hey allemaal,
Wellicht de stooklijn verhogen? Wij hebben tot 10 graden buiten 28 graden vertrekwater en vanaf -2 graden 40 graden vertrekwater.
Wat bedoel je met Hoofdzone staat op 35 graden? Die is toch zeker weersafhankelijk? Of is dit een thermostaatkraan bij de verdeler en dan kan die op 50 graden. Inregelventiel volledig dichtdraaien zodat er geen menging plaatsvindt van aanvoer- retourwater is prima. Zit er bij de verdeler misschien nog een bypass, die heb ik volledig dichtgedraaid zodat alle aanvoerwater direct de vloerverwarming in gaat.
Tot slot hebben wij de flow van de vloerverwarming op 1.5 l/min staan voor maximale warmte afgifte. Echter, je hebt een delta T dan5-8 graden, dus dat zit wellicht goed.
Ik kan in het menu van de hoofdzone +10 draaien, t/m 40 graden (of -10). Geen idee of dit invloed heeft, want wp staat inderdaad op weersafhankelijk. Volgens mij zet je zo handmatig de aanvoertemperatuur hoger?MajaMestreech schreef op woensdag 30 november 2022 @ 21:29:
[...]
Geeft de thermostaat wel een juiste temperatuur aan?
Wellicht de stooklijn verhogen? Wij hebben tot 10 graden buiten 28 graden vertrekwater en vanaf -2 graden 40 graden vertrekwater.
Wat bedoel je met Hoofdzone staat op 35 graden? Die is toch zeker weersafhankelijk? Of is dit een thermostaatkraan bij de verdeler en dan kan die op 50 graden. Inregelventiel volledig dichtdraaien zodat er geen menging plaatsvindt van aanvoer- retourwater is prima. Zit er bij de verdeler misschien nog een bypass, die heb ik volledig dichtgedraaid zodat alle aanvoerwater direct de vloerverwarming in gaat.
Tot slot hebben wij de flow van de vloerverwarming op 1.5 l/min staan voor maximale warmte afgifte. Echter, je hebt een delta T dan5-8 graden, dus dat zit wellicht goed.
Ik heb geen bypass. Ik heb een Wilo pomp op de verdeler, maar moet ik deze op stand langzaam pompen of juist snel pompen zetten? Ik heb deze nu op langzaam, wamt dan is ie t stilste. Ik heb overigens een delta T van 10 voor de verwarming en 5 voor koeling. Krijg ik problemen met de pompen van de verdelers als ik deze naar 5 zet?
Bedankt alvast!
Weet weinig, leert veel
In de Hoofdzone aan +/- draaien verhoog/verlaag je de gehele stooklijn. Hier kun je eens +2 of +3 instellen en kijken of je dan met de temperatuur hoger komt. Let op: het verbruik wordt ook hoger.Ottie93 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 22:16:
[...]
Ik kan in het menu van de hoofdzone +10 draaien, t/m 40 graden (of -10). Geen idee of dit invloed heeft, want wp staat inderdaad op weersafhankelijk. Volgens mij zet je zo handmatig de aanvoertemperatuur hoger?
Ik heb geen bypass. Ik heb een Wilo pomp op de verdeler, maar moet ik deze op stand langzaam pompen of juist snel pompen zetten? Ik heb deze nu op langzaam, wamt dan is ie t stilste. Ik heb overigens een delta T van 10 voor de verwarming en 5 voor koeling. Krijg ik problemen met de pompen van de verdelers als ik deze naar 5 zet?
Bedankt alvast!
De Wilo pomp dient op constante druk (dus horizontaal lijntje) te staan en ik heb deze dan op de laagste stand gezet. Op de verdeler zitten (hopelijk) flow metertjes, daaraan kun je draaien (oranje kapje eerst verwijderen) en daarmee de flow instellen.
Delta T van 10 voor verwarmen is erg veel. Standaard is 5, ik heb deze op 3 gezet.
Let ook eens er op of de WP niet aan het pendelen is: kort aan kort uit continue. Bij mij staat de thermostaat geprogrammeerd om 06:00 uur van 20 naar 21 graden en draait dan continue en gaat de temperatuur heel langzaam naar 21.5 graden. heel zuinig en COP van meer dan 5.
@MajaMestreech Ik heb de Delta T nu op 5 gezet, maar aanvoer en retourwater is volgens de verdeler nu ongeveer gelijk, dus 5 graden verschil lijkt eerder 1 à 2 graden te zijn. Ik kijk het even aan met deze instelling, dankjewel! Delta T 10 stond overigens als standaard, ik heb die zelf niet op die stand ingesteld.
Met de flow ga ik morgen aan de slag, want ik merk dat de benedenverdieping veel warmer wordt dan de bovenverdieping.
Ik heb de wp overigens op constante temperatuur en modulerend, dus als het goed is zou ie niet te veel mogen pendelen. Als ik de gegevens mag geloven vanuit de wp zit ik nu op een COP van 4,8. Ben ik zeker niet ontevreden mee, want er moet nog een en ander gebeuren qua isolatie op bepaalde plekken.
Hartstikke bedankt zover! Wordt gewaardeerd 😁
Met de flow ga ik morgen aan de slag, want ik merk dat de benedenverdieping veel warmer wordt dan de bovenverdieping.
Ik heb de wp overigens op constante temperatuur en modulerend, dus als het goed is zou ie niet te veel mogen pendelen. Als ik de gegevens mag geloven vanuit de wp zit ik nu op een COP van 4,8. Ben ik zeker niet ontevreden mee, want er moet nog een en ander gebeuren qua isolatie op bepaalde plekken.
Hartstikke bedankt zover! Wordt gewaardeerd 😁
Weet weinig, leert veel
Badkamer elektrische verwarming staat al uit sinds vorige winter dus dat kan het niet zijn.kokpol schreef op woensdag 30 november 2022 @ 15:47:
[...]
Je verbruik is wat aan de hoge kant, misschien kan je even naar de vorige berichten van dit topic en naar het algemene lucht/water warmtepomp topic kijken, daar staan erg veel tips in.
Wat is je stooklijn? Deze kan bij een nieuwbouw woning met vloerverwarming vaak naar -10/35 15/25 en meestal zelfs lager.
Daarnaast klinkt het alsof er een elektrisch element ongewenst aanstaat, wat zijn de instellingen hiervan?
Nou stap 1 als leek in de wondere wereld van Daikin.
Inmiddels in het menu weten te komen met de code 5678, dat was al een openbaring.
Stooklijn staat nu op -10/35 15/25 en de hoofdzone op 0 gezet want die stond op +7
Ik heb de regeling aangepast naar kamerthermostaat ipv vertrekwater want daar erger ik me al 2 jaar aan.
Maar ik kon ook kiezen voor externe thermostaat ... zijn dat die thermostaten die in elke kamer hangen voor de zoneregeling? Voor mijn gevoel doen die dingen niks maar dat klopt dan wel als de instelling op externe thermostaat zou moeten staan ... in principe is de temperatuur regeling via de woonkamer thermostaat van Daikin ook wel ok. Maar ik heb al 2 jaar het idee dat die zoneregeling dus niks doet/weggegooid geld is.
Water temp staat standaard 50 graden maar ik lees hier veel 40/45 in combinatie met een legionella/booster run? Dat staat bij mij allemaal op UIT. Daar moet ik dus nog even induiken....
Totaal verbruik november 2022: 1152 kWh Hopelijk valt december lager uit.
In de tussentijd ga ik me nog wat verder inlezen hier. Bijv. hoe ik meer inzicht kan krijgen.
Erg nuttig allemaal.
[ Voor 5% gewijzigd door Bany op 02-12-2022 08:47 ]
Die +7 is inderdaad wel hoog. Dan gaat hij eigenlijk altijd 7 graden bijtellen in je stooklijn. Hangt natuurlijk van je woning af of dit nodig is of niet.Bany schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 08:39:
[...]
Badkamer elektrische verwarming staat al uit sinds vorige winter dus dat kan het niet zijn.
Nou stap 1 als leek in de wondere wereld van Daikin.
Inmiddels in het menu weten te komen met de code 5678, dat was al een openbaring.
Stooklijn staat nu op -10/35 15/25 en de hoofdzone op 0 gezet want die stond op +7![]()
Ik heb de regeling aangepast naar kamerthermostaat ipv vertrekwater want daar erger ik me al 2 jaar aan.
Maar ik kon ook kiezen voor externe thermostaat ... zijn dat die thermostaten die in elke kamer hangen voor de zoneregeling? Voor mijn gevoel doen die dingen niks maar dat klopt dan wel als de instelling op externe thermostaat zou moeten staan ... in principe is de temperatuur regeling via de woonkamer thermostaat van Daikin ook wel ok. Maar ik heb al 2 jaar het idee dat die zoneregeling dus niks doet/weggegooid geld is.
Water temp staat standaard 50 graden maar ik lees hier veel 40/45 in combinatie met een legionella/booster run? Dat staat bij mij allemaal op UIT. Daar moet ik dus nog even induiken....
Totaal verbruik november 2022: 1152 kWh Hopelijk valt december lager uit.
In de tussentijd ga ik me nog wat verder inlezen hier. Bijv. hoe ik meer inzicht kan krijgen.
Erg nuttig allemaal.
Ikzelf heb nu sinds 16 november eentje staan en gebruik externe thermostaat. Ik heb geen daikin thermostaat maar mijn automatisatie stuurt de Daikin aan via dat externe contact. Zo denk ik dat het allesinds is, ik zie de pomp toch starten en stoppen bij open en sluiten van de externe thermostaat. Waar ik mij een beetje aan stoor is dat je op de visu van de WP of in de onecta app niet duidelijk kan zie of er vrijgave is van de externe thermostaat. Of toch niet dat ik gevonden heb.
Ik heb ook zoneregeling met een zelf geschreven programma erachter. Kosten/baten is dat echter misschien niet terug verdienbaar en aansturing is veel moeilijker. Je moet vooral op letten dat je WP zijn minimum vermogen kwijt kan. Als er maar enkele zone ventielen open zijn kan dat niet het geval zijn en gaat deze pendelen. Is niet goed voor je rendement en levensduur van je WP.
Mijn verbruik van de WP (halve maand november) is 154 kW. Heel veel is echter afhankelijk van de gevraagde temperatuur, verliezen en de te verwarmen oppervlakte.
Welk merk is je zoneregeling? Ik heb het al ca. 10 jaar, en er gaat wel eens wat kapot, maar bij mij werkt het prima. Volgens mij is het idee van de externe thermostaat dat die de tweede verwarmingsgroep aanstuurt. Ik weet niet hoe het er bij jou uit ziet, maar vaak voorkomend is beneden vloerverwarming en boven radiatoren. Die kun je op de Daikin aansluiten als twee circuits.Bany schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 08:39:
[...]
We wonen gelijkvloers dus dat is het nietpegagus schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 10:28:
[...]
Welk merk is je zoneregeling? Ik heb het al ca. 10 jaar, en er gaat wel eens wat kapot, maar bij mij werkt het prima. Volgens mij is het idee van de externe thermostaat dat die de tweede verwarmingsgroep aanstuurt. Ik weet niet hoe het er bij jou uit ziet, maar vaak voorkomend is beneden vloerverwarming en boven radiatoren. Die kun je op de Daikin aansluiten als twee circuits.
We hebben op elke kamer een thermostaat en de werking werd in eerste instantie uitgelegd als (quote uit de offerte) "OPTIE 1 : ZONE REGELING ( bedraad)
- zone regeling voor het onafzonderlijk instellen van de temperatuur per vertrek, regeling voorzien
van 8 thermostaten , geschikt voor verwarmen koelen."
Nu werd later gezegd dat dat helemaal niet op die manier zou werken maar dat je dan, als het in de woonkamer bijv te warm zou worden ivm veel visite, dat je de woonkamer de verwarming kan stoppen. Of iets dergelijks. Maar dus niet echt regelen als in 19 graden slaapkamer en 21 graden woonkamer. De temperatuur op de Daikin thermostaat wijkt ook af van de externe thermostaat ondanks calibratie die later nog gedaan is.
Maar ik heb het idee dat we nu dus helemaal geen gebruik maken hiervan. Ik zie wel dat alle slaapkamers "dicht staan". Wat onhandig is want een van die kamers is kantoor en heb ik dus geen vloerverwarming. Ik weet ook niet hoe ik dit aan zou moeten zetten. Op de echte slaapkamers wil ik idd geen actieve verwarming, die zijn al 20 graden momenteel, laat staan dat ik die openzet. De installateur hiervan was er de hele dag mee bezig en enorm aan het schelden en tieren en bellen met zijn collega's dus was ook niet echt aanspreekbaar...
Wanneer ik bijv 32 graden instel als vaste instelpunt, dan zie ik bij sensoren een max vertrekwatertemperatuur van 27 graden. Delta t is 5. Moet ik dan de delta t verlagen naar 3 om het warmer te krijgen? Vetrekwatertemperatuur schommelt ook vrij snel. Gaat van bijvoorbeeld 27 graden naar 23 graden.
Het zou helpen als je aangaf wat voor een systeem hebt. Bij mij zit een Honeywell evohome met ook op iedere kamer een thermostaat met aparte thermostaatkranen op iedere zone. En dit werkt goed. En met goed bedoel ik 20 op mijn dochter haar slaapkamer 18 op onze slaapkamer 21 in de woonkamer en 19 op zolder. Ik weet niet wat voor huis je hebt, maar ik vind die 1152 wat aan de hoge kant. Mijn stooklijn staat momenteel nog op continue 30graden en de WP staat er sinds 17 oktober en heb in totaal 283kWh verbruikt tot nu.Bany schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 11:17:
[...]
We wonen gelijkvloers dus dat is het niet
We hebben op elke kamer een thermostaat en de werking werd in eerste instantie uitgelegd als (quote uit de offerte) "OPTIE 1 : ZONE REGELING ( bedraad)
- zone regeling voor het onafzonderlijk instellen van de temperatuur per vertrek, regeling voorzien
van 8 thermostaten , geschikt voor verwarmen koelen."
Nu werd later gezegd dat dat helemaal niet op die manier zou werken maar dat je dan, als het in de woonkamer bijv te warm zou worden ivm veel visite, dat je de woonkamer de verwarming kan stoppen. Of iets dergelijks. Maar dus niet echt regelen als in 19 graden slaapkamer en 21 graden woonkamer. De temperatuur op de Daikin thermostaat wijkt ook af van de externe thermostaat ondanks calibratie die later nog gedaan is.
Maar ik heb het idee dat we nu dus helemaal geen gebruik maken hiervan. Ik zie wel dat alle slaapkamers "dicht staan". Wat onhandig is want een van die kamers is kantoor en heb ik dus geen vloerverwarming. Ik weet ook niet hoe ik dit aan zou moeten zetten. Op de echte slaapkamers wil ik idd geen actieve verwarming, die zijn al 20 graden momenteel, laat staan dat ik die openzet. De installateur hiervan was er de hele dag mee bezig en enorm aan het schelden en tieren en bellen met zijn collega's dus was ook niet echt aanspreekbaar...
Ik heb de Anti-legionella cyclus momenteel opstaan om 14u elke vrijdag (om zonne-energie te gebruiken). Echter trekt deze een redelijk hoge piek. 9kW voor enkele minuten en dan 6,4kW voor de rest van de stap. Dit is echter niet zo indeaal met het huidige capaciteitstarief wat eraan komt vanaf volgende maand (België). Ik heb verder een maandpiek van 4 kW op de website van fluvius voor ik de warmtepomp had. Op andere momenten zie ik geen hoge pieken. Alleen dan tijdens de Anti-legionella cyclus.
Enige tips om die naar beneden te halen? Korter maar warmer misschien?
Enige tips om die naar beneden te halen? Korter maar warmer misschien?
Hallo tweakers,
Ik ben al een tijd op zoek naar een warmtepompinstallatie en heb een offerte gekregen van een lokale partij voor het volgende:
KA12262 Daikin ERGA06(D)(E)V icm EHB(H)(X)08(D)(E)
Buitenunit: Daikin Altherma 3 R32
Binnenunit: Daikin Altherma 3 LT 6kW
Boiler: 200 liter Daikin EKHWS-200 B3V3
Installatie (buitenunit op betonnen dak): opstellingsset buitendeel inclusief trillingsdempers
Aansluiting op koud en warmtapwateraansluiting (w.o. bestaande vloerverwarming)
Voor noodgevallen is er een 230V elektrische heater in de unit opgenomen.
Er hoeft geen gat in het beton gemaakt te worden (er zit nog een oude koker van een oude CV installatie, die gebruikt kan worden).
Kosten inc btw +- 19k (met subsidie 16k)
Kosten kraan voor het plaatsen buitendeel 650 euro excl btw, is niet meegenomen in de prijs.
Als ik hier rondkijk lijkt dit wel erg aan de prijs te zijn. Delen jullie die mening?
Ik ben al een tijd op zoek naar een warmtepompinstallatie en heb een offerte gekregen van een lokale partij voor het volgende:
Installatie (buitenunit op betonnen dak): opstellingsset buitendeel inclusief trillingsdempers
Er hoeft geen gat in het beton gemaakt te worden (er zit nog een oude koker van een oude CV installatie, die gebruikt kan worden).
Kosten kraan voor het plaatsen buitendeel 650 euro excl btw, is niet meegenomen in de prijs.
Als ik hier rondkijk lijkt dit wel erg aan de prijs te zijn. Delen jullie die mening?
[ Voor 12% gewijzigd door DeSire op 03-12-2022 12:25 ]
Valt me al een paar dagen op dat de Daikin het vrij koud houd bij ons in huis. Het is een graad of 19-20 terwijl ik de vraag temperatuur op 22 heb staan. 19c nu werkelijk in huis, normaal trekt hij hem richting de 21,5.
Weer gestuurde stooklijn aanstaan met een watertemperatuur tussen de 25 en 34c.
Nieuwbouw woning en vorig jaar geen probleem mee gehad. Unit net gereset en even doorgelopen maar kan eigenlijk niets raars vinden. Iemand enig idee hoe ik hem gewoon kan laten starten met verwarmen?
Weer gestuurde stooklijn aanstaan met een watertemperatuur tussen de 25 en 34c.
Nieuwbouw woning en vorig jaar geen probleem mee gehad. Unit net gereset en even doorgelopen maar kan eigenlijk niets raars vinden. Iemand enig idee hoe ik hem gewoon kan laten starten met verwarmen?

[ Voor 8% gewijzigd door Tortelli op 03-12-2022 13:25 ]
Inmiddels bijgesteld naar -1,5 graden. Bleek in het verleden hem al eens gewijzigd te hebben van 0 naar -1,0.Barse87 schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 22:30:
[...]
Inderdaad, vanuit de fabrieksinstellingen geeft ie een te hoge temperatuur aan
-1,5 lijkt/voelt inderdaad overeen te komen met de werkelijkheid. Toch een flinke afwijking als je (logisch gezien) er vanuit gaat dat de kamerthermostaat de juiste temperatuur weer geeft.
Ik heb een gelijkaardige installatie vorige maand laten plaatsen. Ook op betonnen dak (6,5m hoog) en geen boring. We hebben de schouw van de oude gascondensatie ketel gebruikt voor de koelleidingen. 8kw binnenunit met 9kw elektrische verwarming, koeling en 230l geïntegreerde boiler. Excl thermostaat en ook aansluiting op bestaande vloerverwarming.DeSire schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 12:07:
Hallo tweakers,
Ik kan begrijpen dat het duurder is want installatie is niet overal even makkelijk maar dat vind toch wel heel veel meer. Ik betaalde 10.450 euro incl 6% btw alles in. Prijzen zijn wel gestegen sinds ik getekend heb (mei). Hier gaat nog 3000 euro subsidie vanaf.
Ik heb dan weliswaar vlak voor de crisis een akkoord getekend (september 2021) en de boel sinds februari hangen... maar voor dat bedrag heb ik er 2.DeSire schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 12:07:
Hallo tweakers,
Let op:
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing
Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing
Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma