Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wtenboske
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 07-02 11:17
Vraagje over levertijden. Ik heb op 8 februari bij New Energy Systems een offerte getekend voor:

- Daikin Altherma 3LT type EHBX08E6V (binnendeel).
- Daikin Altherma 3LT type ERGA08EV3 (buitendeel).

Inmiddels is het begin december en ze blijven al die tijd volhouden dat Daikin productieproblemen heeft door beperkte levering van onderdelen. Ik wacht dus nu al 10 maanden! Is dat nog geloofwaardig?
Jonny2x4 schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 20:35:
[...]

Een naar mijn idee goede Daikin-installateur in het Zuiden is New Energy Systems. Deze leveren als het meezit volgend jaar mijn WTP, dan pas kan ik echt mijn mening geven...

Een ander die ik op basis van een bezoek voor een warmtepompboiler kan aanraden is Technisch Buro Hendriks. Hij had een eerlijk verhaal, en leek goede kennis van zaken te hebben.

Beide bedrijven brengen (voor zover ik weet) momenteel geen offertes meer uit, en daar zijn ze niet alleen in heb ik gemerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boaty
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 04:08
wtenboske schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 22:11:
Vraagje over levertijden. Ik heb op 8 februari bij New Energy Systems een offerte getekend voor:

Inmiddels is het begin december en ze blijven al die tijd volhouden dat Daikin productieproblemen heeft door beperkte levering van onderdelen. Ik wacht dus nu al 10 maanden! Is dat nog geloofwaardig?

[...]
Dat verbaasd mij eerlijk gezegd. Ik heb mijn installateur 27 januari opdracht gegeven, en mijn warmtepomp (EHVX04S18EA6V met ERGA04EAV) is 1 maart geïnstalleerd. Wellicht dat mijn leverancier nog wat voorraad had, maar 10 maanden is wel heel erg lang.

Desktop: Ryzen 5 5600X | HyperX Fury RGB 32 GB @ 3200MT/s| Gigabyte GTX 3070 Eagle OC | Kingston A2000 1TB | Gigabyte B550 Elite V2 | Gigabyte G27Q 2560x1440 144hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Nu online

[...]
Interessant, ik heb ook bij New Emery Systems in mei besteld, en toen werd een half jaar gezegd. Dat is inmiddels ook gepasseerd, maar goed om te weten dat ik hem waarschijnlijk deze winter niet meer hoef te verwachten.
Mei was dan wel mss al in het begin van de hype rondom warmtepompen, dus dat het iets langer duurt kant ik begrijpen. Maar al 10 maanden is wel erg lang als je in februari besteld hebt. Ik ga ze denk ik ook nog maar eens contacteren komende week.

Heb overigens in het verleden ook zonnepanelen via hen gekregen, en daar ook tevreden over. Dat was 1 van mijn redenen om voor hen te kiezen met WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onk_the_Monk
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13:13

[...]
Ik bestelde in mei een daikin altherma en heb ze vorige maand geïnstalleerd gehad. Ik heb wel al in juli een concrete installatie datum gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinded
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-06 11:49
Is er een reden waarom ik de back-up verwarming niet gewoon mag uitzetten aan de zekeringen ?
Ik heb een ht pomp dus voor legionella run is die niet nodig.
Mijn installateur vermelde dat dit een optie was om ze gewoon af te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onk_the_Monk
blinded schreef op zondag 4 december 2022 @ 10:03:
Is er een reden waarom ik de back-up verwarming niet gewoon mag uitzetten aan de zekeringen ?
Ik heb een ht pomp dus voor legionella run is die niet nodig.
Mijn installateur vermelde dat dit een optie was om ze gewoon af te zetten.
Je kan dit ook in de instellingen doen. Uitzetten of begrenzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinded
Onk_the_Monk schreef op zondag 4 december 2022 @ 10:07:
[...]

Je kan dit ook in de instellingen doen. Uitzetten of begrenzen.
Hij staat volgens mij op beperkt ofzo maar heb toch 50 draaiuren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onk_the_Monk
blinded schreef op zondag 4 december 2022 @ 10:16:
[...]

Hij staat volgens mij op beperkt ofzo maar heb toch 50 draaiuren
Volgens mij kan je hier in deze instelling hem uitzetten. Maar ben je zeker dat je deze niet nodig hebt voor de legionelle run? Dat weet ik niet.
[4-00] Operation R/W "0: Disabled 1: Enabled 2: Only DHW"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15:14

[...]
Wij bestelden half januari. 23 februari is de installatie geplaatst.
Die 10 maanden lijkt me dus wat overdreven.

Wellicht hebben ze veel meer installaties verkocht dan dan waarvoor ze het personeel hebben om te plaatsen? En verdoezelen ze hun eigen capaciteitsproblemen nu door het af te schuiven op de leverancier?

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onk_the_Monk
Ivow85 schreef op zondag 4 december 2022 @ 11:08:
[...]

Wij bestelden half januari. 23 februari is de installatie geplaatst.
Die 10 maanden lijkt me dus wat overdreven.

Wellicht hebben ze veel meer installaties verkocht dan dan waarvoor ze het personeel hebben om te plaatsen? En verdoezelen ze hun eigen capaciteitsproblemen nu door het af te schuiven op de leverancier?
Klopt waarschijnlijk. Mijn leverancier was daar open over. Denk dat ze al in september de wp beschikbaar hadden. Maar ik moest wachten tot november omdat er te weinig plaatsers waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeSire
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-06 15:20
Delerium schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 21:24:
[...]

Ik heb dan weliswaar vlak voor de crisis een akkoord getekend (september 2021) en de boel sinds februari hangen... maar voor dat bedrag heb ik er 2.
Haha, dat is een duidelijk verhaal. Bedankt!
Onk_the_Monk schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 21:17:
[...]

Ik heb een gelijkaardige installatie vorige maand laten plaatsen. Ook op betonnen dak (6,5m hoog) en geen boring.....
Bedankt voor je uitgebreide antwoord.

Ik ga eens om een specificatie vragen van de offerte. Ben toch benieuwd waarbij zij die extreem hoge kosten in berekenen.

[ Voor 28% gewijzigd door DeSire op 04-12-2022 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:12

Shabbaman

Got love?

Toppe schreef op zondag 6 november 2022 @ 11:25:
[...]

Ik had dit ook, bij mij stonden de instellingen niet helemaal lekker. Ik heb zelf een spreadsheet aangemaakt waarin mijn (en ondertussen ook de instellingen van andere Tweakers) in staan:

***members only***

Voel je mij daar eens te kijken en zelf in te vullen. Voorbeeld sheet kan je dupliceren.
Dit is wel een fijn initiatief. 1 vraag: er zijn verschillende types en sommige verschillen in instellingen zijn wel verklaarbaar (als je geen koeling hebt... heb je geen koeling natuurlijk) maar zijn er nou verder nog technische verschillen tussen de verschillende apparaten die van invloed zijn op de instellingen die je kiest?

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:26

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Shabbaman schreef op zondag 4 december 2022 @ 11:58:
[...]

Dit is wel een fijn initiatief. 1 vraag: er zijn verschillende types en sommige verschillen in instellingen zijn wel verklaarbaar (als je geen koeling hebt... heb je geen koeling natuurlijk) maar zijn er nou verder nog technische verschillen tussen de verschillende apparaten die van invloed zijn op de instellingen die je kiest?
Het vermogen. Maar als je een combinatie hebt die goed op elkaar afgestemd is dan zou je weinig verschil moeten merken.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
@ursusMaritimus jij hebt 4 instellingen opgegeven, ga je de rest nog invullen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebeast
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07-04 09:03
Merk vandaag op dat de backupheater om de 30 minuten aanspringt. Hij staat al ingesteld op beperkt. Heb nu de configuratie aangepast naar 3 kWh inplaats van 3kWh/9kWh. Nog andere tips?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tgh0vbQXEPM9vTH33bqTQoWN0B4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D9bxVe7o1aN8PADxQo82FEEX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timple
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:46

Timple

Heeft iemand een idee wat dit venster doet?
Toename rond 0ºC

toename 2ºC, bereik 2ºC
toename 2ºC, bereik 4ºC
toename 4ºC, bereik 4ºC
toename 2ºC, bereik 8ºC
etc
Het klinkt alsof er X ºC bij de retour temperatuur opgeteld wordt indien je Y ºC vanaf 0 zit. Bij mij staat deze ingesteld op "toename 4ºC, bereik 4ºC", echter zie ik dit niet echt terug in mijn data.

Iemand hier al eens ingedoken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boaty
Timple schreef op zondag 4 december 2022 @ 15:00:
Heeft iemand een idee wat dit venster doet?

[...]

Het klinkt alsof er X ºC bij de retour temperatuur opgeteld wordt indien je Y ºC vanaf 0 zit. Bij mij staat deze ingesteld op "toename 4ºC, bereik 4ºC", echter zie ik dit niet echt terug in mijn data.

Iemand hier al eens ingedoken?
Zover ik weet betekend dat hij de stooklijn met "toename" verhoogd, als je gemeten buitentemperatuur binnen "bereik" rond 0 komt. Dit vanwege de gedachte, dat er extra energie aan het huis ontrokken wordt rond deze buitentemperatuur, als gevolg van smelten van ijs, en vaak hoge luchtvochtigheid rond 0 graden buitentemperatuur.

Desktop: Ryzen 5 5600X | HyperX Fury RGB 32 GB @ 3200MT/s| Gigabyte GTX 3070 Eagle OC | Kingston A2000 1TB | Gigabyte B550 Elite V2 | Gigabyte G27Q 2560x1440 144hz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wtenboske
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 07-02 11:17
@boaty , @danny.s , @Onk_the_Monk @Ivow85 , dank voor jullie reacties. Ik ga morgen maar weer eens bellen.

@danny.s , ik hoor ook goed referenties t.a.v. NES, dat was voor mij ook een reden om voor hen te kiezen. En als ik bel word ik altijd netjes teruggebeld. Ik begrijp ook dat met name de all-eletric binnenunits slecht geleverd worden, de hybrids zijn iets minder problematisch. Twee maanden geleden was ik 3de op de lijst voor deze configuratie, maar ze gaven ook aan dat ze er sinds februari slechts 3 geleverd hadden gekregen. :? Als ik meer hoor zal ik het je hier laten weten.
boaty schreef op zondag 4 december 2022 @ 07:39:
[...]

Dat verbaasd mij eerlijk gezegd. Ik heb mijn installateur 27 januari opdracht gegeven, en mijn warmtepomp (EHVX04S18EA6V met ERGA04EAV) is 1 maart geïnstalleerd. Wellicht dat mijn leverancier nog wat voorraad had, maar 10 maanden is wel heel erg lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yves1977
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 18-09-2023
Een vraagje over rijmvorming op de buitenunit en de bijhorende ontdooicycli..
Afgelopen dagen bij een buitentemp van een 1-2 gr waren er regelmatige ontdooicycli. Om de 3-4u gemiddeld vond hier een ontdooicyclus plaats.
Onze instellingen zijn 21,5gr constante kamertemperatuur , 31gr vaste temp aanvoerwater. Modulatie uit , Delta t 3gr. Werkelijke temperatuur dag-nacht bedraagt gemiddeld 21gr op de kamerthermostaat. Verbruik 28kwh gisteren met een 10tal defrosts schat ik.

De luchtvochtigheid en de buitentemperatuur hebben we niet in de hand. Voeg of laat zal er zich rijm vormen op de buitenunit en een ontdooicyclus activeren.
Maar heeft er iemand iets geprobeerd met instellingen en minder ontdooicycli verkregen?
Ik neem aan hoe lager de aanvoerwatertemp hoe beter. Heeft de delta t invloed op rijmvorming?
Delta t staat hier ingesteld op 3 gr om een hogere flow in de vloer te krijgen, en bijgevolg warmere ruimtes bij iets lagere aanvoerwatertemp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransHe
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 12-06 09:31
DeSire schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 12:07:
Hallo tweakers,

Ik ben al een tijd op zoek naar een warmtepompinstallatie en heb een offerte gekregen van een lokale partij voor het volgende:

KA12262 Daikin ERGA06(D)(E)V icm EHB(H)(X)08(D)(E)
Buitenunit: Daikin Altherma 3 R32
Binnenunit: Daikin Altherma 3 LT 6kW
Boiler: 200 liter Daikin EKHWS-200 B3V3
Installatie (buitenunit op betonnen dak): opstellingsset buitendeel inclusief trillingsdempers
Aansluiting op koud en warmtapwateraansluiting (w.o. bestaande vloerverwarming)
Voor noodgevallen is er een 230V elektrische heater in de unit opgenomen.

Er hoeft geen gat in het beton gemaakt te worden (er zit nog een oude koker van een oude CV installatie, die gebruikt kan worden).
Kosten inc btw +- 19k (met subsidie 16k)
Kosten kraan voor het plaatsen buitendeel 650 euro excl btw, is niet meegenomen in de prijs.

Als ik hier rondkijk lijkt dit wel erg aan de prijs te zijn. Delen jullie die mening?
Heb een vergelijkbare installatie (KA12261), besteld in mei geleverd in juli voor minder dan 9,5k€. Staat als hybride WP. Beetje prijzig jouw aanbieding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransHe
  • Laatst online: 12-06 09:31
Heeft iemand een altherma 3 met ERGA06 als hybryde WP staan? Probleem dat ik heb is dat de WP niet hoger regelt dan rond de 42 graden dus het blijft koud maar de ketel wordt niet of nauwelijks bijgeschakeld. Evenwichtspunt heb ik maar even op 10 graden gezet. Display van de WP geeft aan dat de circuittemp 52 graden moet zijn maar dat gebeurt niet en de ketel doet niets. Het leuke is dat dit soort instellingen niet in de handleiding staan en dat de instalateur dat op een papiertje heeft gekregen. Is wel zuinig qua gas maar toch niet helemaal de bedoeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Gister modulatie aangezet, ben benieuwd, had verwacht dat de WP juist minder zou werken maar dit lijkt een aardig aanslag op de compressor buiten
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AX_A2WuDxHH9vsfdQo_bgw3SVHI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dPKY38LH1IcyntWmiPnK0YB4.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tQGdBzXgrXCTkLoeQjlNnTITs_0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/C1VP3xQtLnrkU7rpxEZPmdZo.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door Toppe op 05-12-2022 07:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BanRay
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15-06 19:55
@Toppe Hoe krijg je zulke grafieken? Ziet er fraai uit! Komende vrijdag wordt mijn Daikin WP geplaatst, dit soort grafieken geven veel inzicht zeg. Ik hoop alleen niet iets met Raspberry Pi oid, daar heb ik 0 ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
BanRay schreef op maandag 5 december 2022 @ 08:05:
@Toppe Hoe krijg je zulke grafieken? Ziet er fraai uit! Komende vrijdag wordt mijn Daikin WP geplaatst, dit soort grafieken geven veel inzicht zeg. Ik hoop alleen niet iets met Raspberry Pi oid, daar heb ik 0 ervaring mee.
Toppe in "Home Assistant - Show je setup"

Je ontkomt niet aan een rapsberry Pi, maar het is redelijk eenvoudig te doen hoor. Wel heb je nog een aanvullende module nodig.

[ Voor 13% gewijzigd door Toppe op 05-12-2022 08:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BanRay
@Toppe Werkt het ook met Home Assistant in een Docker container op mijn Synology NAS? En bedoel jij met module een stukje hardware? Of die Tomorrow.io service?

Kan de WP out of the box communiceren met Home Assistant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
BanRay schreef op maandag 5 december 2022 @ 10:03:
@Toppe Werkt het ook met Home Assistant in een Docker container op mijn Synology NAS? En bedoel jij met module een stukje hardware? Of die Tomorrow.io service?

Kan de WP out of the box communiceren met Home Assistant?
Tomorrow.io is voor de pollen ;)

Je kan de Daikin intergratie activeren maar dan zie je maar een heel klein beetje.

Die extra module is deze: https://www.tinytronics.n...s-esp32-development-board

Daar installeer je ESPAltherma op en dan met 4-polige kabel op de WP aansluiten, die praat dan met HA.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ottie93
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 03-06 11:51
Yves1977 schreef op zondag 4 december 2022 @ 20:16:

Modulatie uit , Delta t 3gr. Werkelijke temperatuur dag-nacht bedraagt gemiddeld 21gr op de kamerthermostaat.
Mag ik vragen waarom je modulatie uit hebt staan?

Weet weinig, leert veel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yves1977
  • Laatst online: 18-09-2023
@ ottie93
Ik probeerde de minimum aanvoertemp te bepalen rond het vriespunt.. gisteren en vandaag liggen de dag en nachttemperatuur constant rond 1 gr ..Kijken hoe de temperatuur in huis varieert dag en nacht bij constante aanvoertemp.
Ook om te zien of er verschil is in aantal defrosts bij constante relatief lage belasting van 31gr en het verbruik zien bij deze koude dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ursusMaritimus
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-06 23:36

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

Toppe schreef op zondag 4 december 2022 @ 14:23:
@ursusMaritimus jij hebt 4 instellingen opgegeven, ga je de rest nog invullen?
wil ik wel, maar ik had ergens een vraag gesteld of dat slimmer kon (USB?) dan stap voor stap het installateursmenu door. Kan dat?

21x REC TwinPeak 4 Black 360Wp | Enphase IQ7+ | Daikin Altherma 3 RW 4 kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
ursusMaritimus schreef op maandag 5 december 2022 @ 12:59:
[...]

wil ik wel, maar ik had ergens een vraag gesteld of dat slimmer kon (USB?) dan stap voor stap het installateursmenu door. Kan dat?

Hier krijg je alle instellingen netjes in een tabel, een andere (snellere) weg is er denk ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ursusMaritimus

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

Toppe schreef op maandag 5 december 2022 @ 13:01:
[...]

[YouTube: 20 October 2022]

Hier krijg je alle instellingen netjes in een tabel, een andere (snellere) weg is er denk ik niet.
Dat is al beter, thanks!

Ben nog een beetje zoekende met stooklijn en wel of niet moduleren.
Ik mis eigenlijk nog veel informatie van sensoren en verbruik / COP en dat lukt alleen met HA enzo en aardig wat tweaken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
ursusMaritimus schreef op maandag 5 december 2022 @ 13:04:
[...]

Dat is al beter, thanks!

Ben nog een beetje zoekende met stooklijn en wel of niet moduleren.
Ik mis eigenlijk nog veel informatie van sensoren en verbruik / COP en dat lukt alleen met HA enzo en aardig wat tweaken.
Ik heb modulatie toevallig gister aangezet. Thermostaat (=WP status) blijft gewoon aan terwijl de ingestelde temperatuur allang behaald is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z5BDMHRXlvlbSodKc0TavIPZHHw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/R1dsXtTZRkwvRc13JvcxrPZ0.png?f=fotoalbum_large

Als je meer informatie wilt dan zou je inderdaad ESPAltherma moeten gaan gebruiken, ik heb hem nu al werkend dus kan er geen goeie beschrijving van maken. Mocht je zo'n ding kant en klaar willen kan je me wel een PB sturen

[ Voor 17% gewijzigd door Toppe op 05-12-2022 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ursusMaritimus

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

Toppe schreef op maandag 5 december 2022 @ 13:05:
[...]

Ik heb modulatie toevallig gister aangezet. Thermostaat (=WP status) blijft gewoon aan terwijl de ingestelde temperatuur allang behaald is.
[Afbeelding]
Wat gebruik je voor setup om dit overzicht voor elkaar te bakken?
Heb je extra T-sensoren op de leidingen?
En energieverbruik ook los gemeten met kWh-meters?
Debiet ook toevallig (ivm cop)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
ursusMaritimus schreef op maandag 5 december 2022 @ 13:08:
[...]

Wat gebruik je voor setup om dit overzicht voor elkaar te bakken?
Heb je extra T-sensoren op de leidingen?
En energieverbruik ook los gemeten met kWh-meters?
Debiet ook toevallig (ivm cop)
Dit is ESPAltherma. De Daikin heeft een ingebouwde verbruikersmeter dus die gebruik ik daarvoor. Als jij me vertelt hoe het debiet berekend wordt dan kan ik kijken of hij te vinden/te maken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bany
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 16-01-2024
derubenstavast schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 19:35:
[...]

Het zou helpen als je aangaf wat voor een systeem hebt. Bij mij zit een Honeywell evohome met ook op iedere kamer een thermostaat met aparte thermostaatkranen op iedere zone. En dit werkt goed. En met goed bedoel ik 20 op mijn dochter haar slaapkamer 18 op onze slaapkamer 21 in de woonkamer en 19 op zolder. Ik weet niet wat voor huis je hebt, maar ik vind die 1152 wat aan de hoge kant. Mijn stooklijn staat momenteel nog op continue 30graden en de WP staat er sinds 17 oktober en heb in totaal 283kWh verbruikt tot nu.
Het was even zoeken maar het is volgens mij het volgende:

Smart2 TH, 24V LCD, Comfort van MG Vloerverwarming

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArjanK1981
  • Niet online
Toppe schreef op maandag 5 december 2022 @ 13:05:
[...]

[Afbeelding]

Als je meer informatie wilt dan zou je inderdaad ESPAltherma moeten gaan gebruiken, ik heb hem nu al werkend dus kan er geen goeie beschrijving van maken. Mocht je zo'n ding kant en klaar willen kan je me wel een PB sturen
Hier een stille meelezer met een Daikin EHVX08S23E6V/ERGA08AEV3. Ik heb 'm nu een maand of twee draaien en heb ook geëxperimenteerd met modulatie, en die enorme overshoot die jij meldt heb ik ook ervaren. Volgens mij hebben andere Tweakers dit ook al eerder gemeld in dit topic en werd (door een professional?) geadviseerd om modulatie niet te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
ArjanK1981 schreef op maandag 5 december 2022 @ 14:12:
[...]

Hier een stille meelezer met een Daikin EHVX08S23E6V/ERGA08AEV3. Ik heb 'm nu een maand of twee draaien en heb ook geëxperimenteerd met modulatie, en die enorme overshoot die jij meldt heb ik ook ervaren. Volgens mij hebben andere Tweakers dit ook al eerder gemeld in dit topic en werd (door een professional?) geadviseerd om modulatie niet te gebruiken.
Ga hem denk ik ook weer uitzetten, het is hier 21.2 graden, setpoint van 20 en nu gaat hij weer verwarmen 8)7

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m2irN_H9t_yhmjy2wILalY4VDOU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sf285xlXfogVx9HuyIH49XQY.png?f=fotoalbum_large
Ik krijg in de PB heul wat vragen over mijn screenshots, alle informatie die je daar voor nodig hebt staat hier: Toppe in "Home Assistant - Show je setup"

[ Voor 48% gewijzigd door Toppe op 05-12-2022 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwillemsen
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14:52
RonJ schreef op donderdag 24 november 2022 @ 13:39:
[...]

Zou je misschien de sheet willen invullen die hier in het topic wordt bijgehouden? Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe de mannen van Daikin de boel dan instellen. Wie weet hebben we er hier allemaal nog wat aan.
Ik heb mijn instellingen toegevoegd als nieuw tabblad met gebruiker jwillemsen, kun je hem in het hoofd overzicht hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
jwillemsen schreef op maandag 5 december 2022 @ 14:28:
[...]

Ik heb mijn instellingen toegevoegd als nieuw tabblad met gebruiker jwillemsen, kun je hem in het hoofd overzicht hangen?
@Dronium :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• derubenstavast
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:55
jwillemsen schreef op maandag 5 december 2022 @ 14:28:
[...]

done, sorry zag ook nog iemand anders bezig :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• danny.s
  • Nu online
BanRay schreef op maandag 5 december 2022 @ 08:05:
Wanneer heb jij de WP besteld als ik vragen mag? Dit omdat @wtenboske en ik bij dezelfde installateur al behoorlijk al aardig lang aan wachten zijn (ik 7 maanden, wtenboske al 10 of 11). Dan weet ik het echt leveranciers problemen zijn, of dat zij wellicht een persooneels tekort hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• derubenstavast
Bany schreef op maandag 5 december 2022 @ 14:08:
[...]

Het was even zoeken maar het is volgens mij het volgende:

Smart2 TH, 24V LCD, Comfort van MG Vloerverwarming
ik heb even gezocht wat ik denk dat je hebt.
hier een linkje naar de catalogus https://www.mgvloerverwar...2021-v1.3-kopie-KOPIE.pdf
het systeem werkt als volgt je vloerverwarming is verdeelt in zones (slaapkamer 1, slaapkamer 2, woonkamer, keuken enz) deze zones zijn aangesloten op een vloerverwarmings verdeler
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZxHL9cAVbspd8V8z_qe_LN3_DMY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/snnX9SSnPbPc4MjpR5RPe7DG.jpg?f=user_large
op deze verdeler kunnen thermomotoren worden aangesloten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_azDo0Qmcrwc-JzZBnPcfVW-ge0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rKj21oEXGA9zqTjuwL4rs42f.jpg?f=user_large
als er dan ''vraag'' is in bijvoorbeeld de keuken zullen de thermomotoren van de keuken groep worden open gezet en een vraag signaal naar de warmtepomp worden gestuurd.
dit is een beetje in Jip en Janneke hoe het zou moeten werken.
uit je bovenstaande verhaal haal ik niet helemaal of het je totale verbruik van de maand is of enkel van je warmtepomp. als het alleen je WP is dan lijkt het alsof hij alles met de backupheater doet.
het is niet negatief bedoeld, maar als bovenstaande allemaal hocuspocus is dan adviseer ik toch om even een installateur of de installateur te bellen en hem het eea na te laten kijken.
ik hoop dat je er iets aan hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• derubenstavast
danny.s schreef op maandag 5 december 2022 @ 14:45:
[...]

Wanneer heb jij de WP besteld als ik vragen mag? Dit omdat @wtenboske en ik bij dezelfde installateur al behoorlijk al aardig lang aan wachten zijn (ik 7 maanden, wtenboske al 10 of 11). Dan weet ik het echt leveranciers problemen zijn, of dat zij wellicht een persooneels tekort hebben.
ik heb hem zelf midden April besteld. mijn installateur gaf toen aan dat hij begin Oktober binnen zou komen, heb midden Juni al wel de installatie datum vast gezet zodat ik deze alvast had staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Toppe schreef op maandag 5 december 2022 @ 14:16:
[...]

Ga hem denk ik ook weer uitzetten, het is hier 21.2 graden, setpoint van 20 en nu gaat hij weer verwarmen 8)7
Het hele idee van modulatie is dan ook dat ie continu aanblijft. Ik heb er hier ook een tijdje mee geexperimenteerd en ik weet nog wel dat ie best een aantal dagen nodig had om een evenwicht te "leren".

Ik heb het inmiddels weer uitgezet, want juist doordat ie continu aanblijft (en o.a. volgas water blijft pompen) verbruik je per dag veel meer dan wanneer moduleren uitstaat.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
RonJ schreef op maandag 5 december 2022 @ 15:01:
[...]

Het hele idee van modulatie is dan ook dat ie continu aanblijft. Ik heb er hier ook een tijdje mee geexperimenteerd en ik weet nog wel dat ie best een aantal dagen nodig had om een evenwicht te "leren".

Ik heb het inmiddels weer uitgezet, want juist doordat ie continu aanblijft (en o.a. volgas water blijft pompen) verbruik je per dag veel meer dan wanneer moduleren uitstaat.
Hij is sinds 11:00 vanochtend uit, net alleen even aan geweest voor SWW. Verder lijkt ie qua verbruik gelijk te zijn aan gister. Zal hem nog eens een paar dagen aanlaten en dan eens kijken wat met het verbruik gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjanK1981
  • Niet online
derubenstavast schreef op maandag 5 december 2022 @ 14:47:
[...]

hier een linkje naar de catalogus https://www.mgvloerverwar...2021-v1.3-kopie-KOPIE.pdf
het systeem werkt als volgt je vloerverwarming is verdeelt in zones (slaapkamer 1, slaapkamer 2, woonkamer, keuken enz) deze zones zijn aangesloten op een vloerverwarmings verdeler
[Afbeelding]
[Afbeelding]
als er dan ''vraag'' is in bijvoorbeeld de keuken zullen de thermomotoren van de keuken groep worden open gezet en een vraag signaal naar de warmtepomp worden gestuurd.
uit je bovenstaande verhaal haal ik niet helemaal of het je totale verbruik van de maand is of enkel van je warmtepomp. als het alleen je WP is dan lijkt het alsof hij alles met de backupheater doet.
het is niet negatief bedoeld, maar als bovenstaande allemaal hocuspocus is dan adviseer ik toch om even een installateur of de installateur te bellen en hem het eea na te laten kijken.
Toen ik mijn installateur vertelde dat ik zeer tevreden was over mijn Plugwise-systeem met actieve aansturing van de (inmiddels vervangen) CV-ketel en naregeling op alle vloerverwarmingsgroepen en radiatoren, en dat ik dat graag zou willen blijven gebruiken als de WP geïnstalleerd zou zijn, schoot ie zowat in de kramp, want dat was totaal onwenselijk, want veel te veel starts op een dag. Geen idee wat hiervan waar is (het klinkt niet onlogisch), maar ik heb het actieve deel er maar niet tussen gezet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bany
derubenstavast schreef op maandag 5 december 2022 @ 14:47:
[...]

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het is het totale verbruik, de backupheater staat uit in het menu.

Afgelopen 4 dagen zijn we niet boven de 28 kWh gekomen terwijl we de laatste 4 dagen van november gemiddeld 50 kWh per dag verbruikt hebben. De aanpassingen die ik tot nu toe gedaan heb lijken dus te werken, vooralsnog.

En ja dat klopt, dat systeem hebben we, die knoppen hebben we idd en ik kan ook zien dat ze open/dicht staan. Mijn vraag is nu alleen.. zou de warmte pomp niet ingesteld moeten worden op "externe thermostaat" voor dit systeem? Hij staat nu op kamerthermostaat ingesteld maar dan kijkt hij toch niet naar de externe kamerthermostaten van de zone regeling?

En ja wellicht zou ik de installateur moeten bellen maar zoals eerder benoemd was die echt 0 behulpzaam bij de oplevering en probeer ik het nu zelf.

[ Voor 11% gewijzigd door Bany op 05-12-2022 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Welke COP halen jullie als ik vragen mag? @paQ (Limburg) en ik (Groningen) wisselen hier en daar wel eens. een berichtje uit en vanaf 00:00:01 tot nu heb ik een gemiddelde COP van 5.8. Mijn gevoel zegt dat hij nog wel hoger kan maar als ik @paQ zo mag geloven is 5.8 heel hoog?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Toppe schreef op maandag 5 december 2022 @ 15:25:
Welke COP halen jullie als ik vragen mag? @paQ (Limburg) en ik (Groningen) wisselen hier en daar wel eens. een berichtje uit en vanaf 00:00:01 tot nu heb ik een gemiddelde COP van 5.8. Mijn gevoel zegt dat hij nog wel hoger kan maar als ik @paQ zo mag geloven is 5.8 heel hoog?
Ik zit afgelopen uur op 5,5. Dag (incl. SWW run) is 4.4. Moet nog wel o.a. de vloerverdeler beter inregelen en ben nog wat aan het experimenteren met de settings (met name Delta-T en stooklijn). Dus het zou nog wel iets beter moeten worden.

Volgens mij zit je met 5,8 wel redelijk aan het optimum voor deze units.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• derubenstavast
ArjanK1981 schreef op maandag 5 december 2022 @ 15:14:
[...]

Toen ik mijn installateur vertelde dat ik zeer tevreden was over mijn Plugwise-systeem met actieve aansturing van de (inmiddels vervangen) CV-ketel en naregeling op alle vloerverwarmingsgroepen en radiatoren, en dat ik dat graag zou willen blijven gebruiken als de WP geïnstalleerd zou zijn, schoot ie zowat in de kramp, want dat was totaal onwenselijk, want veel te veel starts op een dag. Geen idee wat hiervan waar is (het klinkt niet onlogisch), maar ik heb het actieve deel er maar niet tussen gezet...
ja snap wat je bedoeld, nu is er aan mijn Evohome wel het een en ander aangepast. zo kreeg ik een software update om te kunnen schakelen tussen koelen en verwarmen en met deze update moest het aantal schakelingen per uur worden beperkt naar 1 per uur.
heb van mijn installateur ook 2 handleidingen gehad 1 van Daikin zelf en een van Resideo (Honeywell)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7AnoSEfdumiRAFrJI_ax3_JUeJQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WlqBCAQsDJVEjd76EyEh0tYZ.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7X4h7naS99iqluqGj80-9tL1I58=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2p1WxCyxbIRp15bsYMfwPIcN.jpg?f=user_large

wat volgens mij betekend dat Daiking er niet negatief in staat anders maak je niet zo'n handleiding.
Bany schreef op maandag 5 december 2022 @ 15:19:
[...]

Het is het totale verbruik, de backupheater staat uit in het menu.

Afgelopen 4 dagen zijn we niet boven de 28 kWh gekomen terwijl we de laatste 4 dagen van november gemiddeld 50 kWh per dag verbruikt hebben. De aanpassingen die ik tot nu toe gedaan heb lijken dus te werken, vooralsnog.

En ja dat klopt, dat systeem hebben we, die knoppen hebben we idd en ik kan ook zien dat ze open/dicht staan. Mijn vraag is nu alleen.. zou de warmte pomp niet ingesteld moeten worden op "externe thermostaat" voor dit systeem? Hij staat nu op kamerthermostaat ingesteld maar dan kijkt hij toch niet naar de externe kamerthermostaten van de zone regeling?

En ja wellicht zou ik de installateur moeten bellen maar zoals eerder benoemd was die echt 0 behulpzaam bij de oplevering en probeer ik het nu zelf.
sorry had even over het stukje van je installateurs behulpzaamheid heen gelezen :X
hij staat bij mij als volgt ingesteld 1: Ext RT control en met 2 contacten en dan aangesloten zoals het 1e plaatje uit mijn post.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qwudRioOZJfbalX8NGGC9WEhVR4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/imMGdgm0bFguJWzPwEYDjJI2.jpg?f=fotoalbum_large
loop anders ook een keer door de instellingen van andere gebruikers heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjanK1981
  • Niet online
derubenstavast schreef op maandag 5 december 2022 @ 15:49:
[...]

ja snap wat je bedoeld, nu is er aan mijn Evohome wel het een en ander aangepast. zo kreeg ik een software update om te kunnen schakelen tussen koelen en verwarmen en met deze update moest het aantal schakelingen per uur worden beperkt naar 1 per uur.
heb van mijn installateur ook 2 handleidingen gehad 1 van Daikin zelf en een van Resideo (Honeywell)
[Afbeelding]

[Afbeelding]

wat volgens mij betekend dat Daiking er niet negatief in staat anders maak je niet zo'n handleiding.

[...]

sorry had even over het stukje van je installateurs behulpzaamheid heen gelezen :X
hij staat bij mij als volgt ingesteld 1: Ext RT control en met 2 contacten en dan aangesloten zoals het 1e plaatje uit mijn post.
[Afbeelding]
Hmm, dat ziet er niet verkeerd uit nee. Als Daikin zelf de instructie maakt, dan zal het ook wel niet zo zwart-wit zijn als mijn installateur schetst. Al krijg je per definitie natuurlijk wel kortere runs als de woonkamer op temperatuur is en de badkamer of kantoor een warmtevraag hebben (zeker mijn kantoor; een lichte constructie die snel opwarmt en snel afkoelt...).
Vraagje: kun je zo'n HR91 uitsluiten als je bijvoorbeeld niet wilt koelen? Dus dat die HCE80 wél de VV-groepen open gooit als je wilt koelen, maar dat de radiatoren op andere kamers dichtblijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bany
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[...]

[Afbeelding]
Lijkt me duidelijk dat het inderdaad op "Externe thermostaat" zou moeten staan.
Zojuist aangepast hier, morgen maar even kijken wat er gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BanRay
[...]

Ik heb zondag 19 juni formeel mijn offerte geaccepteerd. Toen was de hoop op levering in september. Maar door leveranciersproblemen werd dit Q4 2022/Q1 2023. Dat het nog Q4 2022 is geworden, is dan een kleine meevaller.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• blinded
Mocht er iemand de benelux rondgaan om tegen betaling daikin warmtepompen optimaal af te stellen je zou goed rondkomen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bany
Ik heb niet het idee dat die zoneregeling ook maar iets doet ... heb het idee dat het hard staat ingesteld op bepaalde waardes and that's it. Daarvoor moet toch de monteur maar eens langskomen. Ik heb de bediening weer op kamerthermostaat gezet, werd wat frisjes.

Maar al wat al wel tevreden over de aanpassingen tot zover.
Gemiddelde verbruik deze maand zit op 23.5 kWh per dag tegenover de 36.7 kWh van vorige maand.
Dat scheelt behoorlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBgek
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online
ArjanK1981 schreef op maandag 5 december 2022 @ 16:02:
[...]

Hmm, dat ziet er niet verkeerd uit nee. Als Daikin zelf de instructie maakt, dan zal het ook wel niet zo zwart-wit zijn als mijn installateur schetst. Al krijg je per definitie natuurlijk wel kortere runs als de woonkamer op temperatuur is en de badkamer of kantoor een warmtevraag hebben (zeker mijn kantoor; een lichte constructie die snel opwarmt en snel afkoelt...).
Vraagje: kun je zo'n HR91 uitsluiten als je bijvoorbeeld niet wilt koelen? Dus dat die HCE80 wél de VV-groepen open gooit als je wilt koelen, maar dat de radiatoren op andere kamers dichtblijven?
Ja dat kan zeker, op je HCE80 kun je per groep de koeling vrijgeven.
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[...]

[Afbeelding]
Hoe draait jouw warmtepomp nu 'ie maximaal 1x per uur geschakeld word? ik heb een HCE80 bedraad aangesloten op de warmtepomp, heb nu af en toe het idee dat ie maar wat doet dus denk er over om een BDR91T aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:44
blinded schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 09:20:
Mocht er iemand de benelux rondgaan om tegen betaling daikin warmtepompen optimaal af te stellen je zou goed rondkomen :D
Aan klanten geen gebrek, het probleem is iemand vinden die de warmtepompen goed kan afstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sito
  • Registratie: Augustus 2009
BanRay schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 04:38:
[...]

Ik heb zondag 19 juni formeel mijn offerte geaccepteerd. Toen was de hoop op levering in september. Maar door leveranciersproblemen werd dit Q4 2022/Q1 2023. Dat het nog Q4 2022 is geworden, is dan een kleine meevaller.
Ik heb het idee dat je ook een beetje geluk moet hebben. Afgelopen augustus hebben wij via de installateur besteld en werd vorige week geleverd. Vandaag geïnstalleerd.

Ik benoemde bij hem nog dat ik niet verwacht had dat ie dit jaar nog geleverd zou worden, en hij gaf aan dat er geen pijl op te trekken is. Hij vertelde zelfs een verhaal dat hij 4 weken geleden voor een andere klant ongeveer dezelfde units heeft besteld als bij ons, en die was twee weken later geleverd en geïnstalleerd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin1976
  • Laatst online: 14-03-2024
Zojuist energierapport van stroom leverancier gehad over november.
287 kWh voor alles, schat het koken en thuiswerken op 100 kWh rest warmtepomp (tapwater en vloerwarming). Ondanks dat het toch ook paar keer gevroren heeft in de nacht, ben ik tevreden met deze resultaten, Zijn er meer mensen die november verbruik willen delen. Gewoon uit nieuwsgierigheid, want ik weet isolatie huis en andere dingen spelen ook rol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blinded
Edwin1976 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 14:50:
287 kWh voor alles, schat het koken en thuiswerken op 100 kWh rest warmtepomp (tapwater en vloerwarming). Ondanks dat het toch ook paar keer gevroren heeft in de nacht, ben ik tevreden met deze resultaten, Zijn er meer mensen die november verbruik willen delen. Gewoon uit nieuwsgierigheid, want ik weet isolatie huis en andere dingen spelen ook rol.
mijn app zegt
november: 641 kWh aan warmtepomp _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jwillemsen
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14:52
Hier 86kWh voor warm water en 219kWh voor de vloerverwarming.

Vrijstaand huis met op de begane grond 70m2 vloerwarming en dan op de 1e etage 8m2 voor de lus waar de badkamer op zit. In totaal 170m2 vloerverwarming, de rest is volgens mij in November nog niet echt aangeweest. Constante temperatuur in de woonkamer op 19.5C, mechanische ventilatie met roosters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinded
Ik heb mijn waarden ook ingegeven in de sheet (kopie gemaakt van voorbeeld)
kan iemand dat nu toevoegen in het overzicht?

[ Voor 23% gewijzigd door blinded op 06-12-2022 16:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ralathon
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 05-06 16:31
203kwh aan vloerverwarming met een COP van 4.7, en 65kwh aan warm water met een COP van 2.6 voor november. Ik woon in een 3 laags hoekwoning van ~55m2, verwarm op 20 graden en niet al te beste isolatie (mijn raamkozijnen zijn thermisch zo lek als een mandje dankzij de ventilatieroosters. Hoop dat het beter word zodra ik kans heb om over te stappen naar type D met WTW).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Dronium schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 13:17:
[...]

Aan klanten geen gebrek, het probleem is iemand vinden die de warmtepompen goed kan afstellen.
Ik schrijf elke 30 seconde de actuele COP waarde weg naar deze Google Sheet:
https://docs.google.com/s...kDisyQbA/edit?usp=sharing

Meest rechter kolom :D

Sinds 00:00:01 tot nu een gemiddelde COP van 5.8 terwijl ik maar gewoon wat doe maar blijkbaar gaat het (het) nog steeds goed :D

[ Voor 13% gewijzigd door Toppe op 06-12-2022 17:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
154kWh verwarmen
81kWh water

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Toppe schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 17:28:
[...]

Ik schrijf elke 30 seconde de actuele COP waarde weg naar deze Google Sheet:
https://docs.google.com/s...kDisyQbA/edit?usp=sharing

Meest rechter kolom :D

Sinds 00:00:01 tot nu een gemiddelde COP van 5.8 terwijl ik maar gewoon wat doe maar blijkbaar gaat het (het) nog steeds goed :D
Heb je de stooklijn nog steeds op 40 bij -5 en 25 bij +19 staan en de Dt op 5 (zoals in de sheet)?

Dat sluit wel een beetje aan bij mijn bevindingen de laatste dagen, dat een zo laag mogelijke Ta/stooklijn lang niet altijd de beste COP geeft bij de Altherma.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
RonJ schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 18:13:
[...]

Heb je de stooklijn nog steeds op 40 bij -5 en 25 bij +19 staan en de Dt op 5 (zoals in de sheet)?

Dat sluit wel een beetje aan bij mijn bevindingen de laatste dagen, dat een zo laag mogelijke Ta/stooklijn lang niet altijd de beste COP geeft bij de Altherma.
Nee, 33 op -10 en 26 op 20

Ik pas mijn waardes pas aan als ik de juiste waardes heb gevonden

[ Voor 8% gewijzigd door Toppe op 06-12-2022 18:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bubbels79
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 06-06 20:40
Verbruik november vloer verwarming 125kwh en tapwater 39 kWh. Constante temperatuur woonkamer 19.5 gr

14 * 365wp / SMA Tripower / 13gr zuid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onk_the_Monk
ArjanK1981 schreef op maandag 5 december 2022 @ 15:14:
[...]

Als dit niet goed werkt kan dit idd voor problemen zorgen. Je wilt vermijden dat er minder circuits open zijn dan de warmtepomp minimaal nodig heeft om zijn minimale warmteafgifte te kunnen doen. Anders gaat hij idd pendelen.

Ik heb het thuis wel met zonesturing en ik heb runs van gemiddeld 12 uur aan een stuk door. Kwestie van je systeem goed af te stellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• slagroomsoes
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 16:13
November 87kwh sww en 132kwh verwarmen. Hoekwoning '97 150m2, 2 volwassenen 1 kind, temp overdag ca 19 en avond 20 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• insomniac
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07:23
November 126kWh verwarmen en 53kWh sww. Tussenwoning 2006, GO 120m², 2 volwassenen. 21°C continu

::. PVOutput: Zuid 4875Wp :: Noord 5406Wp :: Totaal 10281Wp .::

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14:28
Toppe schreef op maandag 5 december 2022 @ 15:25:
COP hangt sterk af van je buitentemperatuur en andere omstandigheden zoals de delta-T over je warmtepomp. Over het jaar gemeten haal ik 3,8 en hoewel mijn installatie hybride is, heb ik door een laag kantelpunt (-5 graden) dit jaar 0 m3 gas gebruikt voor verwarming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bany
Zijn er meer mensen die november verbruik willen delen. Gewoon uit nieuwsgierigheid, want ik weet isolatie huis en andere dingen spelen ook rol.
1100 kWh in totaal :/

Ik verwacht voor december uit te komen op 725 kWh na wat tips hier te hebben gelezen en de instellingen van de Daikin te hebben aangepast. Ziet er vooralsnog veelbelovend uit.

- geen gas aansluiting
- Daikin Altherma HPC FWXV-ATV3
- vrijstaande, gelijkvloerse woning uit 2020, 570m3
- 2 volwassenen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15:14
November 339 kWh verwarmen en 52kWh SWW.

2/1kap uit 1979 met 153m² woonoppervlak.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-06 10:04
Ik twijfel tussen de EBLA09D3V3 (1 fase 9kW) en EBLA09D3W1 (3 fase 9kW), beiden uit de Altherma 3 M serie.
Het is voor een huis waar de hoofdmoot op ltv radiatoren zal draaien. Er is wel vloerverwarming maar dat is in een 2e zone die heel vaak gesloten zal zijn.

Ik wil weten:
- minimum flow, lijkt hetzelfde te zijn? Vermoedelijk zijn deze units aan de waterkant allemaal hetzelfde?
- minimum vermogen

Dat laatste is meestal een stuk lager voor 1 fase modellen dan voor 3 fase modellen als ik bij andere kijk.

De vraag is of ik met een 1 fase met de LTV radiatoren (+ nog een paar oude) af kan zonder buffervaatje.
Of dat ik een buffervaatje doe van 50 liter, en het toch niet uit maakt (minder pendelen vanwege buffervaatje) en ik vanwege andere redenen de 3 fase variant zou moeten kiezen (omdat het huis ook al 3 fase is)

Beide units hebben ook een minimum voorgeschreven waterinhoud van 50 liter. Dat haal ik vermoedelijk niet met 5 meter aan Jaga Strada's. Wellicht wel als we een paar van de oude radiatoren open zetten.

Edit: Ik zit niet op te letten. Voor beide is het 20 liter minimum systeem inhoudt. "depending on operating mode, check manual"
20 liter zit je zo aan. Maar wat die operating mode dan inhoudt moet ik nog checken, en het kan best dat het alsnog iets beter werkt met buffervat.

[ Voor 12% gewijzigd door !null op 07-12-2022 12:09 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magnetronkip
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13:16
Sinds afgelopen weekend eigenaar van een altherma R monoblock (EJHA04AV3)

Ik zit al snel aan de 20/25 kWh per dag, heb nog al wat rond gelezen hier en ga zeker nog wat instellingen aanpassen. Maar vroeg me af of 20/25 veel is? Wij hebben een vrijstaand huis met 142 m2 woonoppervlakte. Beneden vloerverwarming en boven radiatoren.

Normaal zouden we aan de 1200 kuub gas zitten.

De warmtepomp draait nu in de absoluut modus en nog niet op WAR wil hem eerst juist afgesteld/begrijpen voor ik overga op WAR.

Live PVoutput 10.777 kW Tatooine | Hacking is like having sex. You get in, you get out, then you hope that you didn't leave something behind that can be traced back to you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinded
welke goede ziel wil "onze isntellingen" aanvullen met mijn blad? ik wil de excel niet verneuken, dank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ursusMaritimus

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

rijwoning 2007 van 75 m2 / voorheen 600 m3 gas voor verwarmen, sww en koken.

November met wp: verwarming 160 kWh / sww 58 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boaty
Hier in November 92 kWh (bijbehorende COP: 4,9) verstookt voor verwarming en 43 kWh voor SWW (bijbehorende COP: 3,2). We wonen samen in een tussenwoning uit 2020 met vloerverwarming over 3 verdiepingen, totaal 166 m2 oppervlak. Mijn gasverbruik was in 2021 875m3, alleen voor verwarmen en SWW. Ik ben er ondertussen wel achter dat dat met een erg slecht ingesteld thermostaatsysteem was waardoor mijn CV-ketel waarschijnlijk altijd erg inefficient gewerkt heeft.

[ Voor 5% gewijzigd door boaty op 07-12-2022 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebeast
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07-04 09:03
Contact gehad met de installateur. Als ze een externe sensor willen installeren dan moet ik denken aan ongeveer 1000 euro inclusief hoogwerker...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
blinded schreef op woensdag 7 december 2022 @ 12:26:
welke goede ziel wil "onze isntellingen" aanvullen met mijn blad? ik wil de excel niet verneuken, dank
Je bent toegevoegd. Dat geld ook voor @janssenrk , @slagroomsoes en @ArjanK1981

Ik heb ook de volgorde op Onze instellingen en de individuele tab-bladen gelijk gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boaty
weebeast schreef op woensdag 7 december 2022 @ 13:25:
Contact gehad met de installateur. Als ze een externe sensor willen installeren dan moet ik denken aan ongeveer 1000 euro inclusief hoogwerker...
Voor dat geld zou ik het zelf doen. De externe buitensensor wordt met een draad aan de binnenunit gekoppeld. Ik weet niet hoe je warmtepomp precies geplaatst is, maar wellicht heb je in dat geval helemaal geen hoogwerker nodig...?

Hou trouwens ook in de gaten dat een externe buitensensor enkel een oplossing is voor je stooklijn issue, en geen oplossing voor het overgaan op BUH bij hoge buitentemperaturen en SWW maken. Voor het bepalen of de compressor kan blijven draaien gebruikt hij de sensor van de buitenunit, ook als je een externe buitensensor hebt geplaatst. Vanwege deze reden heb ik ook de sensor van de buitenunit verplaatst naar een schaduwplek.

[ Voor 12% gewijzigd door boaty op 07-12-2022 13:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blinded
Dronium schreef op woensdag 7 december 2022 @ 13:30:
[...]

Je bent toegevoegd. Dat geld ook voor @janssenrk , @slagroomsoes en @ArjanK1981

Ik heb ook de volgorde op Onze instellingen en de individuele tab-bladen gelijk gezet.
wat ook nog "cool" zou zijn is om al onze stooklijnen over elkaar te tekenen in een grafiek :D 8)
Ik merk ook op dat ik Delta T heating op 10 heb en al de rest op 5 of minder :p

[ Voor 9% gewijzigd door blinded op 07-12-2022 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjanK1981
  • Niet online
Onk_the_Monk schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 23:31:
[...]

Als dit niet goed werkt kan dit idd voor problemen zorgen. Je wilt vermijden dat er minder circuits open zijn dan de warmtepomp minimaal nodig heeft om zijn minimale warmteafgifte te kunnen doen. Anders gaat hij idd pendelen.

Ik heb het thuis wel met zonesturing en ik heb runs van gemiddeld 12 uur aan een stuk door. Kwestie van je systeem goed af te stellen.
Wat is in jouw ogen de beste manier om runs te verlengen? Lagere watertemperatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 16:23
ArjanK1981 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 15:53:
[...]

Wat is in jouw ogen de beste manier om runs te verlengen? Lagere watertemperatuur?
Lagere aanvoer zal net het pendelen versnellen. Alles correct waterzijdig inregelen door de retour temperaturen op alle circuits hetzelfde te hebben en genoeg flow (delta tussen aanvoer en retour 5°C of zelfs minder) zorgt voor een optimale afgifte en verminderd pendelen. Heb je dan nog last van pendel gedrag, dan kun je de aanvoer iets ophogen zodat je warmtepomp zijn minimale vermogen ten alle tijde kwijt kan.

[ Voor 21% gewijzigd door Broodro0ster op 07-12-2022 16:17 ]

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjanK1981
  • Niet online
Broodro0ster schreef op woensdag 7 december 2022 @ 16:09:
[...]

Lagere aanvoer zal net het pendelen versnellen. Alles correct waterzijdig inregelen door de retour temperaturen op alle circuits hetzelfde te hebben en genoeg flow (delta tussen aanvoer en retour 5°C of zelfs minder) zorgt voor een optimale afgifte en verminderd pendelen. Heb je dan nog last van pendel gedrag, dan kun je de aanvoer iets ophogen zodat je warmtepomp zijn minimale vermogen ten alle tijde kwijt kan.
Maar als ik de aanvoertemp. hoger zet, ben ik toch sneller op het setpoint en dus een kortere run?
Delta T (op de verdeler) is nu 5 graden; hoe kan ik deze lager krijgen?

[ Voor 5% gewijzigd door ArjanK1981 op 07-12-2022 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 16:23
ArjanK1981 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 16:18:
[...]

Maar als ik de aanvoertemp. hoger zet, ben ik toch sneller op het setpoint en dus een kortere run?
Delta T (op de verdeler) is nu 5 graden; hoe kan ik deze lager krijgen?
Ja en nee. Wat vaak gebeurd, is dat de aanvoer temperatuur al snel de gevraagde aanvoer temperatuur overschrijd en dan stopt de warmtepomp ook. Door de aanvoer dan een klein beetje te verhogen, kan je de vloer meer laten bufferen.

Als de ruimte temperatuur bereik is, dan slaat hij inderdaad af. Maar met meer buffer in de vloer, blijft de ruimte langer op temperatuur. Daardoor krijg je iets langere pauzes en iets langere runs.

Delta T krijg je lager door de flow te verhogen (pompsnelheid omhoog indien mogelijk).

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onk_the_Monk
ArjanK1981 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 15:53:
[...]

Hoe ik het gedaan heb is ervoor zorgen dat er voldoende circuits open zijn ten alle tijde. Ik heb met een PLC zelf de aansturing gemaakt en als er bijvoorbeeld vraag is in een bureau of badkamer en niet in de woonkamer. Zorg ik ervoor dat de woonkamer mee open gaat. Op die manier kom ik aan een voldoende hoge pompsnelheid en is mijn retour temperatuur niet te hoog. Ik heb ook een veiligheid ingebouwd dat ik minimaal 30 minuten vraag heb. Maar dat is eigenlijk niet nodig. De minimale vraag duur tot nu toe is 4 uur. Wat mij ruim voldoende lijkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rielplayer
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10-06 07:40
Hier de stook lijn aangepast naar een maximum temperatuur van 40 graden in plaats van 45 graden. Als de benedenverdieping ook nu nog makkelijk op temperatuur blijft, is verder verlagen de juiste werkwijze om te kijken of het energieverbruik vermindert kan worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sito
Ik zit met een probleempje.

Gisteren is onze warmtepomp geplaatst en heeft de installateur de stooklijn en temperatuur van het SWW ingesteld. Nu merkte ik gisteravond en vandaag dat de stooklijn te laag staan. Rond 5 uur heb ik via het installateursprofiel andere settings bekeken en zag daar geen gekke dingen. Vervolgens weer gewisseld naar het normale profiel en de stooklijn een kleine beetje aangepast.

Maar sindsdien doet de unit helemaal vrij weinig meer. De SWW tank wordt niet opgewarmd, ik hoor hem niet, verbruikt een stuk minder stroom dan voor 5 uur en de invoer van de vloerverwarming is gewoon lauw.

Wat kan hier aan de hand zijn?

[ Voor 3% gewijzigd door Sito op 07-12-2022 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jheling
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 04-06 17:42
Beste Tweakers,

Wij hebben sinds 2015 de Daikin-Intergas warmtepomp en wel de 8 kW versie waarmee je kan verwarmen en koelen.

Laatste tijd zijn we wat meer naar het gasverbruik aan het kijken en ons valt op dat de cv ketel steeds bijspringt bij het verwarmen. Nu ben ik in dit topic en de installateur handleiding tegengekomen dat je dan de evenwichtstemperatuur via de instellingen [5-00] en 5-01] moet aanpassen. Alleen is de instelling [5-00] niet zichtbaar op onze thermostaat. De noodgeval instelling die wel zichtbaar is staat ook in de handleiding beschreven als [A.5.2.1].

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WmHxa1-eaV74IVJw50v4RGeDa70=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MYjqJdp45XQHl81Svqnbf9bd.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_iCicH_pG3Q4vdvxIjvOayYH8NA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dWupFO6wqkSzZJVsUgq9a4g6.jpg?f=fotoalbum_tile

Is er een bepaalde instelling waarmee ik dit zichtbaar kan krijgen? Of moet de thermostaat een firmware update krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solar-man60
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 15-06 16:56
Verbruik november 2022:
Hoekwoning beng (uit 2021) gasloos
130 m2 woonoppervlakte vloerverwarming beneden.
LTV Java-radiatoren boven(niet in gebruik) slaapkamers.
Overdag 21c ‘s nachts 19.5c (warmtepomp blijft uit ‘s nachts 😊)
~170 kWh verwarming
~ 40 kWh sww
~ lastig af te lezen in het schermpje.

[ Voor 4% gewijzigd door Solar-man60 op 07-12-2022 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onk_the_Monk
Sito schreef op woensdag 7 december 2022 @ 19:05:

Gisteren is onze warmtepomp geplaatst en heeft de installateur de stooklijn en temperatuur van het SWW ingesteld. Nu merkte ik gisteravond en vandaag dat de stooklijn te laag staan. Rond 5 uur heb ik via het installateursprofiel andere settings bekeken en zag daar geen gekke dingen. Vervolgens weer gewisseld naar het normale profiel en de stooklijn een kleine beetje aangepast.

Maar sindsdien doet de unit helemaal vrij weinig meer. De SWW tank wordt niet opgewarmd, ik hoor hem niet, verbruikt een stuk minder stroom dan voor 5 uur en de invoer van de vloerverwarming is gewoon lauw.

Dat kunnen een hele hoop instellingen zijn. Heb je nog de juiste bron geselecteerd? Vertrektemperatuur/thermostaat/ext thermostaat.

Met ssw had ik bijvoorbeeld aan begin mijn hysterese veel te groot staan waardoor deze niet bij sprong.

Vergelijk jou instellingen eens in het installeurs menu voorlaatste tab met die van de andere in het forum: https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing

Daar haal je veel info uit. Voeg eventueel je info toe in een tabblad dan kan je alles in een overzicht vergelijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:24
Sito schreef op woensdag 7 december 2022 @ 19:05:

Dus binnen 24 uur concludeer je dat je stooklijn te laag is? Was het huis niet op temperatuur? Leg je conclusie eens uit?

Vloerverwarming hoort ook lauw te zijn. Warm en vloerverwarming icm een WP is een no-go. Bij de huidige temperaturen moet je denken aan 30 graden aanvoertemperatuur voor VV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sito
Noord27 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 19:54:
[...]

Dus binnen 24 uur concludeer je dat je stooklijn te laag is? Was het huis niet op temperatuur? Leg je conclusie eens uit?

Vloerverwarming hoort ook lauw te zijn. Warm en vloerverwarming icm een WP is een no-go. Bij de huidige temperaturen moet je denken aan 30 graden aanvoertemperatuur voor VV.
Fair point, misschien te snel gehandeld. Anyway, de oplossing was even uit en aan, wanneer is dat nou niet de oplossing :)

Maar 30 graden is te laag voor mij denk ik. Voor VV inderdaad prima, maar daarmee worden de radiatoren (geen LT) nauwelijks warm. Ik zal hem in ieder geval een paar dagen laten draaien en kijken hoe het gaat, thanks voor de tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14:28
Bany schreef op woensdag 7 december 2022 @ 10:09:
[...]

1100 kWh in totaal :/

Ik verwacht voor december uit te komen op 725 kWh na wat tips hier te hebben gelezen en de instellingen van de Daikin te hebben aangepast. Ziet er vooralsnog veelbelovend uit.

- geen gas aansluiting
- Daikin Altherma HPC FWXV-ATV3
- vrijstaande, gelijkvloerse woning uit 2020, 570m3
- 2 volwassenen
Knap als je dat nu al precies kunt inschatten. Het aantal graaddagen verschilt van jaar tot jaar aanzienlijk en dat heb je niet in de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

[...]

Betref het de full electric? Ik heb in maart besteld bij een lokale kleine installateur , de Daikin 11kw ,230l, en hij besteld via Rensa. Levering zou okt worden en inmiddels geen idee. Hij roept al maanden dat we nummer 2 op de lijst in NL zijn.

Wij verwarmen nu tijdelijk ons huis met kleine elektrische kachels en een tijdelijke boiler voor warm water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
  • Nu online
Waypoint schreef op woensdag 7 december 2022 @ 23:28:
[...]

Betref het de full electric? Ik heb in maart besteld bij een lokale kleine installateur , de Daikin 11kw ,230l, en hij besteld via Rensa. Levering zou okt worden en inmiddels geen idee. Hij roept al maanden dat we nummer 2 op de lijst in NL zijn.

Wij verwarmen nu tijdelijk ons huis met kleine elektrische kachels en een tijdelijke boiler voor warm water.
Ja full electric.

Van de week gebeld, en kreeg te horen dat ze nu met de orders van februari bezig waren.

Maar lijkt dus wel echt leveranciers issues te zijn, en geen personeels te kort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjanK1981
  • Niet online
Het aantal defrosts valt mij op:

5 december 7:00 uur tot 6 december 7:00 uur: 5 defrosts (buitentemperatuur tussen 3,5 en 5,1 graden, maar gemiddeld gezien een stuk hoger dan onderstaande periode)
7 december 7:00 uur tot 8 december 7:00 uur: 12 defrosts (buitentemperatuur tussen 2,7 en 5,9 graden)

Komt dit een beetje overeen met de rest? Ik woon overigens in het oosten, waar het natuurlijk vaak kouder is dan aan de kust, wat mogelijk net wél voor een bevroren condensor zorgt.

[ Voor 6% gewijzigd door ArjanK1981 op 08-12-2022 08:36 ]

Pagina: 1 ... 15 ... 150 Laatste

Let op:
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing

Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma