Acties:
  • +2 Henk 'm!

• derooij
  • Registratie: September 2014
  • Niet online
jheling schreef op woensdag 7 december 2022 @ 19:20:
Wij hebben sinds 2015 de Daikin-Intergas warmtepomp en wel de 8 kW versie waarmee je kan verwarmen en koelen.

Laatste tijd zijn we wat meer naar het gasverbruik aan het kijken en ons valt op dat de cv ketel steeds bijspringt bij het verwarmen.
Je geeft zelf aan dat je een hybride installatie hebt. De temperatuur is afgelopen week flink lager geworden in combinatie met een koude noord-oosten wind. Dan is er dus veel warmtevraag en is het in hybride opstelling toch vrij logisch (en ook de bedoeling) dat de CV ketel bijspringt? De warmtepomp rekent zelf uit wat het meest efficiënt is op enig moment, gas of elektrisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bubbels79
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 20-07 22:21
ArjanK1981 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 08:04:
Het aantal defrosts valt mij op:

5 december 7:00 uur tot 6 december 7:00 uur: 5 defrosts (buitentemperatuur tussen 3,5 en 5,1 graden, maar gemiddeld gezien een stuk hoger dan onderstaande periode)
7 december 7:00 uur tot 8 december 7:00 uur: 12 defrosts (buitentemperatuur tussen 2,7 en 5,9 graden)

Komt dit een beetje overeen met de rest? Ik woon overigens in het oosten, waar het natuurlijk vaak kouder is dan aan de kust, wat mogelijk net wél voor een bevroren condensor zorgt.
Deze defrosts heb ik hier ook ( woon in de Achterhoek ).

04-12 12 defrosts van 0:00 tot 23:59
05-12 8 defrosts
06-12 2 defrosts
07-12 3 defrosts
08-12 2 defrosts tot 10:00uur

Dan zakt de cop ook naar 2.5😬 vindt het ook veel..

14 * 365wp / SMA Tripower / 13gr zuid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjanK1981
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Bubbels79 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 10:38:
[...]

Deze defrosts heb ik hier ook ( woon in de Achterhoek ).

04-12 12 defrosts van 0:00 tot 23:59
05-12 8 defrosts
06-12 2 defrosts
07-12 3 defrosts
08-12 2 defrosts tot 10:00uur

Dan zakt de cop ook naar 2.5😬 vindt het ook veel..
Die lage COP komt volgens mij omdat de WP kortstondig het proces omdraait en warmte naar buiten stuurt om 'm te ontdooien. Dat ie bevriest is ook wel logisch; het kleine beetje warmte dat de lucht bevat wordt eraan onttrokken en het is vochtig weer, dus het vocht in de lucht condenseert en bevriest er meteen tegenaan.

Ben benieuwd hoe het gaat als er "droge vorst" is; stralend blauwe lucht en -3 of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rterhofte
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18-01 12:31
ArjanK1981 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 12:04:
[...]

Die lage COP komt volgens mij omdat de WP kortstondig het proces omdraait en warmte naar buiten stuurt om 'm te ontdooien. Dat ie bevriest is ook wel logisch; het kleine beetje warmte dat de lucht bevat wordt eraan onttrokken en het is vochtig weer, dus het vocht in de lucht condenseert en bevriest er meteen tegenaan.

Ben benieuwd hoe het gaat als er "droge vorst" is; stralend blauwe lucht en -3 of zo.
Waar lezen jullie het aantal defrosts uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjanK1981
  • Niet online
rterhofte schreef op donderdag 8 december 2022 @ 12:44:
[...]

Dit is een entiteit in Home Assistant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 10-10 10:30
derooij schreef op donderdag 8 december 2022 @ 09:06:
[...]

Je geeft zelf aan dat je een hybride installatie hebt. De temperatuur is afgelopen week flink lager geworden in combinatie met een koude noord-oosten wind. Dan is er dus veel warmtevraag en is het in hybride opstelling toch vrij logisch (en ook de bedoeling) dat de CV ketel bijspringt? De warmtepomp rekent zelf uit wat het meest efficiënt is op enig moment, gas of elektrisch.
Het is ook waar je zelf voor kiest en hoe je hem vervolgens instelt. Ik heb ook een hybride installatie, maar de ketel begint pas onder de -5 graden omdat ik zo min mogelijk fossiele energie wil gebruiken. Dit kalenderjaar nog geen gas gebruikt. Financieel mogelijk niet de meest efficiënte oplossing, maar wel goed voor het klimaat. Mijn stroom is 100% groen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jdbiggelaa
ArjanK1981 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 12:04:
[...]

Bij droog vriezend weer neemt het aantal defrosts sterk af leert hier de praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
rterhofte schreef op donderdag 8 december 2022 @ 12:44:
[...]

Op de app van mijn Zappi laadpaal. Die meet niet alleen de laadstroom van de auto apart, maar ook de afname van en teruglevering aan het net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rterhofte
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18-01 12:31
ArjanK1981 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 14:19:
[...]

Dit is een entiteit in Home Assistant.
nice, heb vandaag mijn m5stickc plus binnen gekregen. binnen kort de raspberry ophalen en dan kan ik ook beginnen met uitlezen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bubbels79
ArjanK1981 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 15:53:
[...]

Wat is in jouw ogen de beste manier om runs te verlengen? Lagere watertemperatuur?
Ik zit met dezelfde vraag. Vanmiddag weer een run van maar 3 uur. Met 1 defrost om 15:00. Aanvoertemp is 28gr / deltaT 5 met een flow tussen de 25 en 27. Opgenomen vermogen tussen de 3400 en 1100W.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 09:31
jdbiggelaa schreef op donderdag 8 december 2022 @ 15:20:
[...]

Bij droog vriezend weer neemt het aantal defrosts sterk af leert hier de praktijk.
Klopt.
De verdamper vriest aan doordat vloeibare waterdeeltjes in contact komen met het ijskoude oppervlak van de verdamper. Dat vormt dan zo'n mooie laag rijp die de luchtstroom belemmert.

Als het goed vriest, dan zijn waterdeeltjes in de lucht niet meer vloeibare. En ijs wat al helemaal bevroren is, vriest niet makkelijk vast aan andere delen die ver beneden het vriespunt zijn. Je ziet dit ook goed aan auto's. Bij temperaturen rond het vriespunt met een beetje nachtvorst moet je vaak flink ijs krabben van de autoruiten en wil ook neerslag in de vorm van (natte) sneeuw nog wel eens aanvriezen.
Maar is het - 10, dan vriezen autoruiten nauwelijks aan. En als er bij zo'n temperatuur sneeuw valt, kun je het zo van de auto/ruiten af vegen. De warmtepomp kan dan uren achter elkaar draaien zonder defrosts.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wtenboske
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 07-02 11:17
Voor mij betreft het ook all-electric, Daikin 8kw met koeling, zonder boiler. Ik ben al maanden 3de op de lijst. Vlak achter jou waarschijnlijk. ;) Dinsdag weer gebeld. Mijn contactpersoon was er niet, maar ik wordt teruggebeld.

Ik heb me in mei laten afsluiten van de stadsverwarming. Verwarm nu met een airco in de woonkamer en infrarood op mijn werkkamer. Heb een 50l elektrische boiler, is voldoende voor ons tweeën en relatief goedkoop en energiezuinig.
Waypoint schreef op woensdag 7 december 2022 @ 23:28:
[...]

Betref het de full electric? Ik heb in maart besteld bij een lokale kleine installateur , de Daikin 11kw ,230l, en hij besteld via Rensa. Levering zou okt worden en inmiddels geen idee. Hij roept al maanden dat we nummer 2 op de lijst in NL zijn.

Wij verwarmen nu tijdelijk ons huis met kleine elektrische kachels en een tijdelijke boiler voor warm water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartMe
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 13-06 11:30
Iemand die een soortgelijk gedrag ziet of dit kan verklaren?

De berekende setpoint temperatuur (uitgelezen via espaltherma) evolueert normaal in stapjes van 0.1 of 0.2 graden. Sinds deze nacht zie ik plots sprongen van 1 graad. Aangezien de setpoint curve (default waarden) normaal lineair zou moeten zijn is dit zeer vreemd.

Ik zie deze morgen wel voor het eerst temperaturen rond de 0 graden buiten, dus misschien heeft dit er iets mee te maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3fMwhewft9DZS8nbBKasJjU2rMk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yOVUUeOJ4Yum8AESVU7BbfmC.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:34

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
@BartMe waarom verlaag je de setpoint sowieso niet? Ik heb die van mij op 33 bij -10 gezet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wXDLlIiN28TN2h3FgE1PifMKg7s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/P5FseiCypnA5FrhkY1dxsnOu.png?f=fotoalbum_large

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 89% gewijzigd door Toppe op 09-12-2022 10:20 ]

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
BartMe schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 10:05:
Iemand die een soortgelijk gedrag ziet of dit kan verklaren?

De berekende setpoint temperatuur (uitgelezen via espaltherma) evolueert normaal in stapjes van 0.1 of 0.2 graden. Sinds deze nacht zie ik plots sprongen van 1 graad. Aangezien de setpoint curve (default waarden) normaal lineair zou moeten zijn is dit zeer vreemd.

Ik zie deze morgen wel voor het eerst temperaturen rond de 0 graden buiten, dus misschien heeft dit er iets mee te maken.

[Afbeelding]
Buiten dat Ta 40 graden nógal hoog is, er is een setting onder "Ruimteverwarming/koeling" die heet "verhoging rond 0C" oid, zie copy/pasteuit de deel-je-settings sheet in het Engels hieronder. Dat verklaart denk ik wat je ziet.

[D-03]
Increase around 0°C

0: No
1: increase 2°C, span 4°C
2: increase 4°C, span 4°C
3: increase 2°C, span 8°C
4: increase 4°C, span 8°C
Daar staat overduidelijk wel degelijk iets niet goed, ik vermoed dat ie lekker op het noodelement aan het stoken is. Toch even naar de bivalentie settings e.d. kijken?

[ Voor 11% gewijzigd door RonJ op 09-12-2022 10:31 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
RonJ schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 10:24:
[...]

Buiten dat Ta 40 graden nógal hoog is, er is een setting onder "Ruimteverwarming/koeling" die heet "verhoging rond 0C" oid, zie copy/pasteuit de deel-je-settings sheet in het Engels hieronder. Dat verklaart denk ik wat je ziet.

[D-03]
Increase around 0°C

[...]

Daar staat overduidelijk wel degelijk iets niet goed, ik vermoed dat ie lekker op het noodelement aan het stoken is. Toch even naar de bivalentie settings e.d. kijken?
Hij gebruikt de zelfde instellingen als die ik gebruik en mijn WP is vandaag nog niet aan geweest.

Enig idee waar ik die bivalentie settings vindt?

[ Voor 3% gewijzigd door Toppe op 09-12-2022 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bubbels79
Toppe schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 10:35:
[...]

Hij gebruikt de zelfde instellingen als die ik gebruik en mijn WP is vandaag nog niet aan geweest.

Enig idee waar ik die bivalentie settings vindt?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/70WFDl30XE_SmVvaaH9v2f2tWrM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kgx9kdH0Lzf6sx4dzWgwLJ9H.jpg?f=fotoalbum_large

Volgens mij deze 5-01

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Dat staat dus allemaal al standaard...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BartMe
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 13-06 11:30
RonJ schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 10:24:
[...]

[D-03]
Increase around 0°C

Bedankt, dat was het inderdaad. Hij is nu terug naar 36° gezakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
BartMe schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 11:26:
[...]

Bedankt, dat was het inderdaad. Hij is nu terug naar 36° gezakt.
Check, alleen deze setting/functie heeft wel degelijk een hele goede bestaansreden. Rondom de 0 (e.g. die span 4C betekend dus bij buitentemp. -2C tot +2C) krijg je namelijk héél veel defrosts, waardoor je flink wat vermogen verliest. Onder de -2C wordt de buitenlucht weer veel droger en worden het er juist weer minder. Dit is dus bedoeld om die "dip" in je vermogenscurve rond de 0C af te vlakken.

Ik zou dus eigenlijk adviseren deze functie weer op standje 1 te zetten en ipv daarvan je stooklijn wat te verlagen als de unit het vannacht voldoende warm hield.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Toppe schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 11:13:
[...]

Dat staat dus allemaal al standaard...
Standaard is niet persé goed, ik heb deze setting op -12 gezet ipv de standaard 0C. Waar staat [4-00]/BUH operation mode op?

Ik zou toch alles nog eens in detail nalopen, die 22kWh verbruik vannacht moet toch echt érgens vandaan komen...

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
RonJ schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 11:43:
[...]

Standaard is niet persé goed, ik heb deze setting op -12 gezet ipv de standaard 0C. Waar staat [4-00]/BUH operation mode op?

Ik zou toch alles nog eens in detail nalopen, die 22kWh verbruik vannacht moet toch echt érgens vandaan komen...
1 / enabled / default

Jij hebt je stooklijn aangepast naar -12 vermoed ik? Die heb ik op -10 gezet (nog niet in sheet staan) en kan me niet voorstellen dat die -2 graden zorgt voor 22kWh verschil?

Anders eens kijken of ik daar een ESPAltherma kan aanhangen en die in mijn HA installatie kan inlezen om te zien wat er nou gebeurt want dit is beetje in het duister tasten.

[ Voor 31% gewijzigd door Toppe op 09-12-2022 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Toppe schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 11:52:
[...]

1 / enabled / default

Jij hebt je stooklijn aangepast naar -12 vermoed ik? Die heb ik op -10 gezet (nog niet in sheet staan) en kan me niet voorstellen dat die -2 graden zorgt voor 22kWh verschil?
Hier ook op 1/enabled idd (blijkbaar kan DWH only niet icm pipe freeze protection). Ik bedoel met de -12 die equilibirium setting voor de BUH [5-01], niet iets aan de stooklijn.

Die bepaald de buitentemp. waarop ie het BUH-element vrijgeeft om mee te doen, dat is in mijn geval helemaal niet nodig al bij 0C, dus vandaar die -12 (waarop volgens de grafieken het vermogen van de buitenunit in begint te storten).

De stooklijn staat hier nu op 31 bij -5 en 26 bij +15, maar dat staat hier dus los van (en zegt niet zoveel voor een heel ander huis). Ik ga die waarden (ook) pas updaten op de sheet als ik de juiste settings heb gevonden, anders blijf ik aan de gang ;-)

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnetronkip
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 04-10 18:13
Mijn temperatuur staat ingesteld op 20 graden, de controller leest nu af 20.3 wanneer zou dan in theorie de warmtepomp weer moeten aanspringen?

Van mij zou hij namelijk nu al mogen beginnen met verwarmen.
Welke setting moet ik daar voor aanpassen, kan het zo snel niet vinden.

Alvast bedankt!

Live PVoutput 10.777 kW Tatooine | Hacking is like having sex. You get in, you get out, then you hope that you didn't leave something behind that can be traced back to you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
RonJ schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 12:04:
[...]

Hier ook op 1/enabled idd (blijkbaar kan DWH only niet icm pipe freeze protection). Ik bedoel met de -12 die equilibirium setting voor de BUH [5-01], niet iets aan de stooklijn.

Die bepaald de buitentemp. waarop ie het BUH-element vrijgeeft om mee te doen, dat is in mijn geval helemaal niet nodig al bij 0C, dus vandaar die -12 (waarop volgens de grafieken het vermogen van de buitenunit in begint te storten).

De stooklijn staat hier nu op 31 bij -5 en 26 bij +15, maar dat staat hier dus los van (en zegt niet zoveel voor een heel ander huis). Ik ga die waarden (ook) pas updaten op de sheet als ik de juiste settings heb gevonden, anders blijf ik aan de gang ;-)
Kan ik die redelijk veilig aanpassen? Geen zin om uit bed gebeld te worden omdat het koud is daar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onk_the_Monk
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 03-10 20:25
RonJ schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 12:04:
[...]

Als je [4-00] op only DHW hebt staan dan doet hij niets met die equilibrium [5-01]?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Magnetronkip schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 12:19:
Mijn temperatuur staat ingesteld op 20 graden, de controller leest nu af 20.3 wanneer zou dan in theorie de warmtepomp weer moeten aanspringen?

Alvast bedankt!
Volgens mij is dat standaard een halve graad, kan hem inderdaad ook zo snel niet terug vinden. Let wel op dat als je dit gaat verkleinen je pomp sneller in en uitgaat schakelen. Denk dat je. beter [2-0A] op -0.5 of -1 kan zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Magnetronkip schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 12:19:

Alvast bedankt!
Als room hysterisis (9-0C) op 1C staat bij 19.5 (en stookt dan tot 20.5 en slaat weer af). Als je dat te koud vindt moet je de ingestelde temperatuur gewoon hoger zetten. Edit: En meet de gemeten temp. eens na, hier moest de thermostaat correctie op -1,5C om gelijk te komen aan mijn losse Oregon Scientific temperatuursensoren.
Toppe schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 12:21:
[...]

Kan ik die redelijk veilig aanpassen? Geen zin om uit bed gebeld te worden omdat het koud is daar ;)
Ja, of zet 'm desnoods iets hoger, op -5C oid (en dus wel BUH=enabled ipv DWH only). Tenzij er heel iets anders fout staat en de buitenunit helemaal niks doet, maar dat kan je snel genoeg zien bij de stelmotoren info.

[ Voor 7% gewijzigd door RonJ op 09-12-2022 12:54 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjanK1981
  • Niet online
RonJ schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 12:32:
[...]

Ja, of zet 'm desnoods iets hoger, op -5C oid (en dus wel BUH=enabled ipv DWH only). Tenzij er heel iets anders fout staat en de buitenunit helemaal niks doet, maar dat kan je snel genoeg zien bij de stelmotoren info.
Weet je of dit effect heeft op de defrosts? Lijkt me niet toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ArjanK1981 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 13:27:
[...]

Weet je of dit effect heeft op de defrosts? Lijkt me niet toch?
Zolang ie op enabled blijft niet, dan schakelt ie m nog steeds bij als de Tr teveel daalt bij een defrost.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebeast
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10-10 23:48
Toppe schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 10:17:
@BartMe waarom verlaag je de setpoint sowieso niet? Ik heb die van mij op 33 bij -10 gezet.

[Afbeelding]

***members only***
Wordt jouw vertrekwatertemperatuur dan ook 33 graden. Bij mij blijft het haken op max 28 graden. Als ik de Ta verhoog naar bijv 10 dan wordt het wel wat warmer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
weebeast schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 13:37:
[...]

Wordt jouw vertrekwatertemperatuur dan ook 33 graden. Bij mij blijft het haken op max 28 graden. Als ik de Ta verhoog naar bijv 10 dan wordt het wel wat warmer.
Het is dan ook geen -10 ;)

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
weebeast schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 13:37:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OJTAemrnnEaT10xvf7MVNePNiJk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dsxAlIVw880N3lamVCmz3mKs.png?f=fotoalbum_large
Die piek komt door SWW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnetronkip
RonJ schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 12:32:
[...]

Als room hysterisis (9-0C) op 1C staat bij 19.5 (en stookt dan tot 20.5 en slaat weer af). Als je dat te koud vindt moet je de ingestelde temperatuur gewoon hoger zetten. Edit: En meet de gemeten temp. eens na, hier moest de thermostaat correctie op -1,5C om gelijk te komen aan mijn losse Oregon Scientific temperatuursensoren.
Die staat inderdaad op 1C er hangt een switchbot meter naast die geeft 20,9 aan en de thermostaat zelf geeft 20,5 aan.

Ging er mij eigenlijk meer omdat ik wil dat mijn warmtepomp lange runs maakt, hij is nu op 20 graden omdat de warmtepomp vanacht besloten heeft om de cv ketel aan te sturen ipv te verwarmen met de warmtepomp.
Ben er alleen nog niet achter waarom dat gebeurd is, snel verwarmen staat namelijk gedisabled.

Maar het huis koelt ook heel langzaam af, CV ketel is uit sinds vanochtend en het is hier nog steeds warm.
Terwijl het nu fijn zo zijn als hij vast begint met verwarmen omdat het water afgekoeld is.

Live PVoutput 10.777 kW Tatooine | Hacking is like having sex. You get in, you get out, then you hope that you didn't leave something behind that can be traced back to you.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Magnetronkip schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 14:16:
[...]

Die staat inderdaad op 1C er hangt een switchbot meter naast die geeft 20,9 aan en de thermostaat zelf geeft 20,5 aan.

Ging er mij eigenlijk meer omdat ik wil dat mijn warmtepomp lange runs maakt, hij is nu op 20 graden omdat de warmtepomp vanacht besloten heeft om de cv ketel aan te sturen ipv te verwarmen met de warmtepomp.
Ben er alleen nog niet achter waarom dat gebeurd is, snel verwarmen staat namelijk gedisabled.

Maar het huis koelt ook heel langzaam af, CV ketel is uit sinds vanochtend en het is hier nog steeds warm.
Terwijl het nu fijn zo zijn als hij vast begint met verwarmen omdat het water afgekoeld is.
Kijk eens onder installer settings > Bivalent > Temperatuur. Die staat w.s op 0C, dus onder de 0C gaat je CV bijspringen en wel tot een verhoging (van -ik denk- de Tr, maar dat staat vast in de installer reference guide hoe het precies werkt) van 3C voor de hysterese setting in hetzelfde menu. Dan duurt het in jouw goed ge-isoleerde woning/vloer gewoon heel lang voordat de vloer- en vervolgens de ruimtetemperatuur weer genoeg zakt. Als ie zometeen op <19,5C komt zal de buitenunit pas weer aanspringen.

Zet die bivalentietemperatuur maar eens flink lager (tussen de -5 of -10 oid), dan zal de ketel niet meer zo snel onnodig bijspringen.

All-electric.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Magnetronkip
Thanks @RonJ dat was het!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaneV
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-10 14:21
Week iemand hier wat de max temp is dat de altherma 2 aankan zonder het elektrisch element aan te zetten in de tank? Ik dacht dat dit 48 graden was maar, hoor nu toch her en der andere dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
ShaneV schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 19:37:
Week iemand hier wat de max temp is dat de altherma 2 aankan zonder het elektrisch element aan te zetten in de tank? Ik dacht dat dit 48 graden was maar, hoor nu toch her en der andere dingen.
Bij de Altherma 3 is het 53 graden, ik zal niet direct inzien waarom dat bij een 2 anders zou zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Top-Cat
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 05-10 13:33
Goedenavond,

heb zelf al een poos een altherma 3 met 8Kw en 230l vat, echter het verbruik valt mij erg tegen. Ik verbruik rond de 25/30KwH voor de warmtepomp. Temperatuur is in huis op dit moment overdag 20graden middels vloerverwarming, en in de nacht staat deze op 19 graden. De oppervlakte van de vloer is 60m2.

Ik heb zelf nog niet heel veel idee wat ik zou kunnen optimaliseren (echt nieuw voor mij) dus ik hoop dat iemand tips en tricks heeft om dit verbruik te kunnen minderen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• slagroomsoes
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 09-10 17:48
Lastig om direct een concreet antwoord te geven. 25/30kwh kan veel zijn, maar ook weinig. Hoe is je woning geïsoleerd? Hoeveel warmte verlies je?

In de Quick reply staat ren link naar een Google doc document. Hier kun je van verschillende users zien wat hun instellingen zijn op de wp.

Het geeft je inzicht als je die van jezelf langsloopt vs die van je medetweakers. Vooral even letten op buh, delta T, aanvoertemperatuur.

😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaneV
Toppe schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 20:03:
[...]

Bij de Altherma 3 is het 53 graden, ik zal niet direct inzien waarom dat bij een 2 anders zou zijn?
Ik zou het niet weten. In de handleidingen kom ik het nergens tegen. Daikin zelf had gezegd 48 graden. Dan hoor ik van iemand anders 47 en nog iemand anders 45... dus weet het nu niet meer lol.

Binnen unit ehvx08s26cb9w
Buiten unit erlq008cav3

[ Voor 5% gewijzigd door ShaneV op 10-12-2022 08:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
ShaneV schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 08:24:
[...]

Ik zou het niet weten. In de handleidingen kom ik het nergens tegen. Daikin zelf had gezegd 48 graden. Dan hoor ik van iemand anders 47 en nog iemand anders 45... dus weet het nu niet meer lol.

Binnen unit ehvx08s26cb9w
Buiten unit erlq008cav3
Ik zou uitgaan van hetgeen Daikin communiceert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin1976
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 14-03-2024
het probleem van Daikin is dat ze ook mis informatie geven. Twee voorbeelden ik heb overal vloerverwarming. Echter de zolder thermostaat staat niet aangesloten op de warmtepomp. Nooit kon ik begrijpen waarom mijn installateur een secundaire zone had opgezet. Zijn uitleg, een daikin monteur had gezegd de wilo pomp moet op de secundaire zone. Toen een andere daikin monteur bij mij langskwam zei hij onzin weg ermee. De wilo kan ook op primair. Nu heb primair alleen en is de Daikin thermostaat op de begane grond de baas. Als als die maxte temp. bereikt stopt de pomp netjes. Verbruik schoot omlaag.
Tevens vroeg ik toen de legionella run met de daikin warmtepomp. Ik heb altherma 3 met 8Kw met intern een 230l vat. Oh zegt daikin monteur geen paniek als de run draait is het vat bovenin 60 graden maar onder stookt hij het 63 a 64 graden.
Hmm dacht ik 60 is toch de max. Monteur zegt we zijn er dus zeker van dat onderin ook geen legionella komt mits het vat natuurlijk wel een uurtje ongebruikt blijft. De man leek me echt ervaren want als ik nu ziet hoe ik draai ben ik zeer tevreden.
in januari krijg mijn WTW eindelijk dus dan hoop ik laatste sprong te maken.
Met dit alles wil ik alleen maar zeggen hoe krachtig dit forum is waar we allemaal veel delen en veel leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinded
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-10 11:05
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mSW5dvO5CYe340CiKskuRQkNU6g=/x800/filters:strip_exif()/f/image/KxhEj6zD81dsa0qETtDQydFf.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UZHJ65JPeYExkJTjfr-oBEDAaKI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qoAIDHFtAPXPBiIHdqIdb1T5.png?f=fotoalbum_large

Ik heb nog 45 M2 trippel glass met nieuwe ramen besteld en 5m2 deuren om het 1968 dubbele glas te vervangen.

Nog een vraag, ik had de buh aan de zekeringen afgezet. Dat kan toch de energie meting niet verstoren?

[ Voor 6% gewijzigd door blinded op 10-12-2022 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Edwin1976 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 09:19:
het probleem van Daikin is dat ze ook mis informatie geven. Twee voorbeelden ik heb overal vloerverwarming. Echter de zolder thermostaat staat niet aangesloten op de warmtepomp. Nooit kon ik begrijpen waarom mijn installateur een secundaire zone had opgezet. Zijn uitleg, een daikin monteur had gezegd de wilo pomp moet op de secundaire zone. Toen een andere daikin monteur bij mij langskwam zei hij onzin weg ermee. De wilo kan ook op primair. Nu heb primair alleen en is de Daikin thermostaat op de begane grond de baas. Als als die maxte temp. bereikt stopt de pomp netjes. Verbruik schoot omlaag.
Tevens vroeg ik toen de legionella run met de daikin warmtepomp. Ik heb altherma 3 met 8Kw met intern een 230l vat. Oh zegt daikin monteur geen paniek als de run draait is het vat bovenin 60 graden maar onder stookt hij het 63 a 64 graden.
Hmm dacht ik 60 is toch de max. Monteur zegt we zijn er dus zeker van dat onderin ook geen legionella komt mits het vat natuurlijk wel een uurtje ongebruikt blijft. De man leek me echt ervaren want als ik nu ziet hoe ik draai ben ik zeer tevreden.
Met dit alles wil ik alleen maar zeggen hoe krachtig dit forum is waar we allemaal veel delen en veel leren.
Ik denk dat dat er erg vanaf hangt wie je de informatie geeft. Hier is Daikin 1x geweest en de zelfde monteur/medewerker een aantal keer in de straat.

Staar je overigens niet blind op een WTW. Het scheelt vooral in comfort omdat je geen luchtstroom hebt.

Kan je mooi zien door een kaars centraal op te stellen en eens aan te steken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• micebec
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 29-05 10:25
Sinds 7 november is mijn warmtepomp geïnstalleerd (besteld op 19-04-2022). Het gaat om de EHVX08S23EJV en ERGA06EAV3H. Echter, sinds 15 november (de eerste keer) en met name de afgelopen dagen en specifiek vandaag al vier keer krijg ik de storing 7h-06. Volgens de handleiding wordt deze code als volgt omschreven: Probleem met het waterdebiet tijdens koeling/ontdooiing. Handmatig resetten. Controleer de platenwarmtewisselaar.

Nu kan ik blijven resetten maar dat schiet ook niet op.

Ik heb al contact opgenomen met de installateur. Maar ik vraag mij af of ik nog op andere punten moet letten c.q. vragen als de installateur langs komt.

Alvast bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShaneV
Edwin1976 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 09:19:
Zwijg me ervan. Tegen dat de Smart grid contacten werkten bij ons.. ik was nog tans altijd duidelijk maar, bij daikin wist niemand wat te doen. Zelfs van de lan adapter kende niemand er iets van..

Ik vertrouw meer nu op de info hier dan soms op die van daikin.

Uiteindelijk was een software upgrade nodig na uren aan de tel te hangen en mails heen en weer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinded
Leaving Water Temperature lijkt elk uur in te zakken, zijn dat de defrosts?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaneV
Ik raak er niet meer aan uit. Wie kan deze uitklaren:

De tank heeft een programma op comfort en eco en reheat. Echter in de app staat hij op comfort maar, op de bediening staat hij op eco... euh?

Waardoor dus het warm water niet de temp heeft welke hij zou moeten hebben of ben ik nu zo verkeerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j3AJnrz8OtO71TFhwDa-SFYqtYA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pEKfIAvMW0z1XQENmAPJEAXa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V-OTmbzltzlgI2Y9ckzT1zvHy0o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/boogfCXm2C4XrHt5jQfDYbkl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JNg4J7zHuHpxjerOwG23FrMBxh4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5DBiwr31PV7fFSg96VZKmbq7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MxT0GlYFxERi9DBHO1tqX8U-byQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gfoJwzE7L78L5jvZrPVZzADP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ByDAoBImjuAP0244TP7BlaN__bc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7KF6QwdSLxSON4NuUBKpKssB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g1-KdTtlZFB9fl4dy0KAVGftPRs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eN9agBNiiEUsFbLxOrkuFvSs.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door ShaneV op 10-12-2022 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timple
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 05-10 20:55

Timple

ArjanK1981 schreef op maandag 5 december 2022 @ 15:14:
[...]

Toen ik mijn installateur vertelde dat ik zeer tevreden was over mijn Plugwise-systeem met actieve aansturing van de (inmiddels vervangen) CV-ketel en naregeling op alle vloerverwarmingsgroepen en radiatoren, en dat ik dat graag zou willen blijven gebruiken als de WP geïnstalleerd zou zijn, schoot ie zowat in de kramp, want dat was totaal onwenselijk, want veel te veel starts op een dag. Geen idee wat hiervan waar is (het klinkt niet onlogisch), maar ik heb het actieve deel er maar niet tussen gezet...
Argumenten voor, maar vooral tegen zone systemen zijn voor elke wp hetzelfde. Dus ik zou hiervoor vooral even in het algemene lucht water wp topic kijken. Daar is er al veel over geschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 09-10 14:56
Ik hoop dat iemand mij hier kan helpen, want ik zit met koude handen in het haar!!
Onze warmtepomp draait wel, maar ik krijg geen warm water op dit moment. Met als gevolg dat de temperatuur nu, na een nacht niet stoken toch wel vervelend begint te worden.
ik had dit topic al aangemaakt met daarin mijn instellingen.

Nu we een nieuwe vloerverwarmingsverdeler hebben geinstalleerd krijgen we ineens geen warm water meer. (ik heb overigens ook de stooklijn wat naar beneden gesteld om te voorkomen dat er nu te warm water de vloer in gaat)

Kan iemand me opweg helpen met de instellingen?

Wat is het probleem:
we hebben wel flow, maar niet voldoende om op elke groep 2.5l te halen. We hebben geen warm water, of we hadden het net wel heel even maar nu niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
En inmiddels hebben we ook geen flow meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• derubenstavast
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23-06 15:11
jichem schreef op zondag 11 december 2022 @ 08:20:
Ik hoop dat iemand mij hier kan helpen, want ik zit met koude handen in het haar!!
Onze warmtepomp draait wel, maar ik krijg geen warm water op dit moment. Met als gevolg dat de temperatuur nu, na een nacht niet stoken toch wel vervelend begint te worden.

Nu we een nieuwe vloerverwarmingsverdeler hebben geinstalleerd krijgen we ineens geen warm water meer. (ik heb overigens ook de stooklijn wat naar beneden gesteld om te voorkomen dat er nu te warm water de vloer in gaat)

Wat is het probleem:
we hebben wel flow, maar niet voldoende om op elke groep 2.5l te halen. We hebben geen warm water, of we hadden het net wel heel even maar nu niet meer.
Er komen een aantal vragen in me naar boven,
Heeft het daarvoor wel goed gewerkt?
Welke instellingen heb je nadien allemaal vervangen ?
Vergelijk je instellingen eens met die van andere gebruikers hier, er zitten zeker een aantal goede basis uitgangspunten in bv die van @Toppe @RonJ @Bubbels79 @boaty vind die van mezelf ook prima hoewel ik hier en daar ook nog moet tunen maar alles functioneert nu wel binnen de grenzen.
En zou om te beginnen je WAR uitzetten en even terug gaan naar een vaste stooklijn omdat het nu helemaal niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
@lonehitman in topic warning staat een gedeeld document waar de instellingen van een aantal van ons in staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter

Wat is het probleem:
Staat er veel ijs op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
derubenstavast schreef op zondag 11 december 2022 @ 08:57:
[...]

Er komen een aantal vragen in me naar boven,
Heeft het daarvoor wel goed gewerkt?
Welke instellingen heb je nadien allemaal vervangen ?
Vergelijk je instellingen eens met die van andere gebruikers hier, er zitten zeker een aantal goede basis uitgangspunten in bv die van @Toppe @RonJ @Bubbels79 @boaty vind die van mezelf ook prima hoewel ik hier en daar ook nog moet tunen maar alles functioneert nu wel binnen de grenzen.
En zou om te beginnen je WAR uitzetten en even terug gaan naar een vaste stooklijn omdat het nu helemaal niet werkt.
Daarvoor werkte het prima, er ging via thermostaatknop 27 graden water de vloer in, nu had ik hem op 29 graden gezet omdat de thermostaatknop er tussenweg ging.

Nu wordt het water inmiddels wel warm, maar hij geeft nog steeds geen flow en dus geen verwarming beneden.

Qua instellingen heb ik alleen de aanvoer temperatuur verandert om te voorkomen dat er 37 graden water (originele instelling) de vloer in zou gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
Geen idee eigenlijk, normaal doet hij de defrost runs gewoon prima. Daar is ook niks aan verandert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
jichem schreef op zondag 11 december 2022 @ 09:08:
[...]

Geen idee eigenlijk, normaal doet hij de defrost runs gewoon prima. Daar is ook niks aan verandert.
Kijk daar eens naar, buren verderop hadden een soort gelijk probleem. Met de fohn even het ijs er af en toen was het opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• derubenstavast
jichem schreef op zondag 11 december 2022 @ 09:07:
[...]

Daarvoor werkte het prima, er ging via thermostaatknop 27 graden water de vloer in, nu had ik hem op 29 graden gezet omdat de thermostaatknop er tussenweg ging.

Nu wordt het water inmiddels wel warm, maar hij geeft nog steeds geen flow en dus geen verwarming beneden.

Qua instellingen heb ik alleen de aanvoer temperatuur verandert om te voorkomen dat er 37 graden water (originele instelling) de vloer in zou gaan.
Stomme vraag misschien staat de by-pass open, of ergens nog een kraan dicht die zorgt dat je geen flow hebt. Zone kranen open, misschien even een foto van je verdeler ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
derubenstavast schreef op zondag 11 december 2022 @ 09:13:
[...]

Stomme vraag misschien staat de by-pass open, of ergens nog een kraan dicht die zorgt dat je geen flow hebt. Zone kranen open, misschien even een foto van je verdeler ?
Alles staat open, als de unit net opstart heb ik kortstondig wel een flow. Maar lang niet afdoende. Even later is hij weer uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
jichem schreef op zondag 11 december 2022 @ 09:17:
[...]

Alles staat open, als de unit net opstart heb ik kortstondig wel een flow. Maar lang niet afdoende. Even later is hij weer uit
En geen foutmelding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11-10 00:07
@jichem zijn alle groepen van de VV ontlucht? Is de druk op orde? Vooral net aangelegde VV bevat heel veel lucht. Heb je de groepen 1 voor 1 vol laten lopen met water, niet allemaal tegelijk?

Wat geeft het sub scherm met historische foutmeldingen weer?

[ Voor 14% gewijzigd door Noord27 op 11-12-2022 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
nee, als ik het scherm activeer staat er keurig de buitenunit en temperaturen in beeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
Noord27 schreef op zondag 11 december 2022 @ 09:20:
@jichem zijn alle groepen van de VV ontlucht? Is de druk op orde? Vooral net aangelegde VV bevat heel veel lucht. Heb je de groepen 1 voor 1 vol laten lopen met water, niet allemaal tegelijk?
de vloerverwarming draaide al, boven in de flowmeters zit een heel klein streepje lucht.
De druk in staat in de wp op 1.8 bar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
jichem schreef op zondag 11 december 2022 @ 09:22:
[...]

de vloerverwarming draaide al, boven in de flowmeters zit een heel klein streepje lucht.
De druk in staat in de wp op 1.8 bar
Heb je hem van de zomer constant uit gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
Toppe schreef op zondag 11 december 2022 @ 09:23:
[...]

Heb je hem van de zomer constant uit gehad?
hij ligt sinds augustus, en de pomp die er op zat draaide vanaf dat moment 24/7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
jichem schreef op zondag 11 december 2022 @ 09:25:
[...]

hij ligt sinds augustus, en de pomp die er op zat draaide vanaf dat moment 24/7
Is hij in één keer gestopt met werken of gelijkelijk?

Eventueel wat foto’s van de installatie kunnen helpen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
Toppe schreef op zondag 11 december 2022 @ 09:26:
[...]

Is hij in één keer gestopt met werken of gelijkelijk?

Eventueel wat foto’s van de installatie kunnen helpen ;)
Gisteravond ineens, ik zal straks zo even fotos maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
RonJ schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 11:35:
[...]

Check, alleen deze setting/functie heeft wel degelijk een hele goede bestaansreden. Rondom de 0 (e.g. die span 4C betekend dus bij buitentemp. -2C tot +2C) krijg je namelijk héél veel defrosts, waardoor je flink wat vermogen verliest. Onder de -2C wordt de buitenlucht weer veel droger en worden het er juist weer minder. Dit is dus bedoeld om die "dip" in je vermogenscurve rond de 0C af te vlakken.

Ik zou dus eigenlijk adviseren deze functie weer op standje 1 te zetten en ipv daarvan je stooklijn wat te verlagen als de unit het vannacht voldoende warm hield.
Dank dat je mij ip het spoor hebt gezet van de mogelijke oplossing van een probleem met mijn WP! Gisteren met temperaturen rond 0 graden bizar veel defrosts en een ruimtetemperatuur die de hele dag maar bleef hangen op de onderwaarde van de ingestelde kamertemperatuur. Inmiddels mijn handleiding doorgespit en bijgaand stukje tekst gevonden. Is dat de instelling waar je op doelt voor mijn WP?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VjNKr9C0rzucVFys2Sia2avhVis=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C2N1YfpkMMwiG3ykM9cKPc0D.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aZzjxjGyjzYJpIuoNHwXCiiyIks=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OPSl03ScwScV66XLntLPuCCJ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door jdbiggelaa op 11-12-2022 11:00 . Reden: Nieuw inzicht toegevoegd ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
jdbiggelaa schreef op zondag 11 december 2022 @ 10:38:
[...]

Dank dat je mij ip het spoor hebt gezet van een probleem met mijn WP. Gisteren met temperaturen rond 0 graden bizar veel defrosts en een ruimtetemperatuur die de hele dag maar bleef hangen op de onderwaarde van de ingestelde kamertemperatuur. Nu nog zoeken of mijn WP ook die mogelijkheid heeft….[Afbeelding]
Staat die van jou de hele dag de defrosten?

Overigens is vrouwlief opeens ook geïnteresseerd in de COP. Ze wil zo hoog mogelijk halen dus is ze er "actief" mee bezig. Beetje uitgelegd hoe het proces in elkaar steekt en ze is nu volop aan het nadenken hoe je van dat defrosten afkomt. Ze heeft al voorgesteld om de buiten unit te voorzien van een kast, kast met verwarming, bubbeltjes folie er om heen inpakken in hooi/stroo en een straalkachel

7(8)7

[ Voor 22% gewijzigd door Toppe op 11-12-2022 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hijlko.roosjen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-10 22:25

Wat is het probleem:
Nadat onze full electric warmtepomp met 180 liter tank was geplaatst, verwarmde de tank naar de ingestelde temp van 53 graden (die temp houd ik zo want het water uit de tank wordt ook voor afwassen gebruikt en moet dus wel een 'beetje' op temperatuur zijn) maar daarna bleef die ook maar zakken, tenzij ik de stroom eraf haalde en er weer op zette, waarns die weer ging verwarmen. Bleek dat de hysteresis warm water op 10 stond. Daardoor zou de temp dus tot 43 graden moeten zakken voordat die weer naar 53 zou opwarmen. Die hysteresis warm water heb ik nu op 3 staan.
Temp voor toevoer vloerverwarming is bij mij 30 graden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
jdbiggelaa schreef op zondag 11 december 2022 @ 10:38:
[...]

Dank dat je mij ip het spoor hebt gezet van de mogelijke oplossing van een probleem met mijn WP! Gisteren met temperaturen rond 0 graden bizar veel defrosts en een ruimtetemperatuur die de hele dag maar bleef hangen op de onderwaarde van de ingestelde kamertemperatuur. Inmiddels mijn handleiding doorgespit en bijgaand stukje tekst gevonden. Is dat de instelling waar je op doelt voor mijn WP?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Die instelling bedoel ik idd. Die compenseert het vermogensverlies voor al die defrosts.

Ik had gister in een andere discussie nog even wat vermogenscurves opgezocht, daar zie je ook heel duidelijk de dip rond de 0C.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OQU22cHSptvbw6iY_XM2wKS-scI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FxOHfly1XRFdYqMjEb6mOUMZ.jpg?f=fotoalbum_large
Toppe schreef op zondag 11 december 2022 @ 10:48:
[...]

Staat die van jou de hele dag de defrosten?

Overigens is vrouwlief opeens ook geïnteresseerd in de COP. Ze wil zo hoog mogelijk halen dus is ze er "actief" mee bezig. Beetje uitgelegd hoe het proces in elkaar steekt en ze is nu volop aan het nadenken hoe je van dat defrosten afkomt. Ze heeft al voorgesteld om de buiten unit te voorzien van een kast, kast met verwarming, bubbeltjes folie er om heen inpakken in hooi/stroo en een straalkachel

7(8)7
Het was de afgelopen dagen één groot defrost festijn. Dat krijg je met temperaturen precies rond de 0, vrijwel windstil en mist/99% luchtvochtigheid. De slechtst mogelijke omstandigheden voor een WP. Sinds gisteravond werd het gelukkig alweer wat minder. Zelfs dan haalt ie wel gewoon een week- en dag-COP incl. SWW van 4,0 dus zo erg is het ook allemaal weer niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3lv0Ai0GYFcw4doz2QncrCwymEM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3nDHfCuqr7m7rG1p6UYNLANf.jpg?f=user_large

De Altherma's schijnen ook bovengemiddeld veel te (de)frosten vanwege de zeer kleine lamel-afstand.

Ik wens je vrouw veel succes met het vinden van de oplossing, ik hou me aanbevolen ;-)

[ Voor 5% gewijzigd door RonJ op 11-12-2022 12:07 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lonehitman
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 01-09 06:57
Toppe schreef op zondag 11 december 2022 @ 09:01:
@lonehitman in topic warning staat een gedeeld document waar de instellingen van een aantal van ons in staan.
Waar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
In dat rode vak boven quick reply

https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing

Ben alleen bang dat die instellingen niet helpen om het geluid naar beneden te krijgen.

[ Voor 14% gewijzigd door Toppe op 11-12-2022 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
Nou, een installateur er bij gehad van de firma waar hij is aangeschaft. Die kwam er ook niet uit en gaat maandag daikin contacten.
Ondertussen zelf verder gaan zoeken en tegen alle verwachting in lijkt het toch meer bij de evohome te zitten.
De warmtepomp aansturing die onder de warmtepomp hangt, bdr91t of zoiets, die stond uit. Tijdens het reseten van de unit gaat hij ook steeds uit. Heb hem handmatig aangedrukt en dan slaat de wp ook aan.
hopen dat dit het probleem is en de elektrische kachel beneden zo uit kan....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
@jichem Wat is evohome?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• derubenstavast
Honeywell evohome thermostaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• derubenstavast
jichem schreef op zondag 11 december 2022 @ 14:21:
Nou, een installateur er bij gehad van de firma waar hij is aangeschaft. Die kwam er ook niet uit en gaat maandag daikin contacten.
Ondertussen zelf verder gaan zoeken en tegen alle verwachting in lijkt het toch meer bij de evohome te zitten.
De warmtepomp aansturing die onder de warmtepomp hangt, bdr91t of zoiets, die stond uit. Tijdens het reseten van de unit gaat hij ook steeds uit. Heb hem handmatig aangedrukt en dan slaat de wp ook aan.
hopen dat dit het probleem is en de elektrische kachel beneden zo uit kan....
Maar die bdr91t heeft niks met je warm Tapwater te maken. En je evohome moet idd wel goed geconfigureerd zijn welke thermostaat bij welke zone/groep hoort enz. Had je nog foto’s kunnen maken van de installatie ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johann0r
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-10 08:54
Mensen ik heb een probleempje. Het huis wordt momenteel niet warm. Heb nu 3 jaar een Altherma 3.

Watertemperatuur staat ingesteld weersafhankelijk en het vertrekwater moet 40 graden o.i.d. worden momenteel.

Alleen komt de temperatuur van het vertrekwater niet boven de 34 graden op de Daikin uit en dan gaat hij alweer in de ontdooi stand (vertrek watertemperatuur loopt erg langzaam op tot de 34 graden en na een half uur gaat ie weer ontdooien). Buitenunit is ook flink wit aan de achterkant dan.

Nu heb ik dit probleem 2 jaar geleden ook gehad tijdens de winterperiode alleen toen heb ik dat opgelost door de bypass boven de binnenunit helemaal open te zetten. Zag meteen dat na ontdooien de temperatuur snel weer hoog was.

Iemand een idee? of is dit normaal?

[ Voor 4% gewijzigd door Johann0r op 11-12-2022 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
Nee, maar mijn probleem zit ook vooral in het cv water. Wij gebruiken tap water momenteel niet ivm verbouwing van de badkamer.

Elke keer als ik de bdr aandruk slaat de wp aan, maar gaat toch na een tijdje weer uit. Het zit denk ik dus wel echt in evohome.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
[quote]RonJ schreef op zondag 11 december 2022 @ 12:04:
[...]

Die instelling bedoel ik idd. Die compenseert het vermogensverlies voor al die defrosts.

Ik had gister in een andere discussie nog even wat vermogenscurves opgezocht, daar zie je ook heel duidelijk de dip rond de 0C.

[Afbeelding]
Dank voor je reactie, ik ga ermee aan de slag!
Waar vind je de vermogenscurves voor de warmtepomp? Ik heb als buiten- en binnenunits de EVLQ08CAV3 en de EHYHBH08AAV32, maar vind daar geen detail gegevens van, alleen een paar statische data in een xcel sheetje :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
Die spreadsheet (415 regels?!) kan ik openen, maar wat doe ik en kan ik daar verder mee? Is daar eerder over gepost en heb ik dat gemist wellicht? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
jdbiggelaa schreef op zondag 11 december 2022 @ 21:12:
[...]

Die spreadsheet (415 regels?!) kan ik openen, maar wat doe ik en kan ik daar verder mee? Is daar eerder over gepost en heb ik dat gemist wellicht? :?
Voorbeeld sheet kopiëren, hernoemen naar je gebruikersnaam en invullen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinded
Kan je een warmtepomp defrosten door er water op te spuiten 🧠ik heb gratis (grond)water dat warmer is dan 0 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinded
Ik heb voor elke convector put 2 * 5 heatfans besteld aangezien de ruimte met de putten niet warm te krijgen is maar de kamers met giga radiatoren wel warm zijn. Hopelijk lost dit iets op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
blinded schreef op zondag 11 december 2022 @ 22:40:
Kan je een warmtepomp defrosten door er water op te spuiten 🧠ik heb gratis (grond)water dat warmer is dan 0 graden.
De warmte wordt er direct uitgetrokken en bevriest net zo hard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
jdbiggelaa schreef op zondag 11 december 2022 @ 21:00:
[quote]RonJ schreef op zondag 11 december 2022 @ 12:04:
[...]

Waar vind je de vermogenscurves voor de warmtepomp? Ik heb als buiten- en binnenunits de EVLQ08CAV3 en de EHYHBH08AAV32, maar vind daar geen detail gegevens van, alleen een paar statische data in een xcel sheetje :|
Die staan hier op daikintechnicaldatahub.eu, maar alleen voor de nieuwere hybride modellen zie ik.

Op energylabel.daikin.eu staat ook eea, onder Unit Information > Product Fiche. Dan zie je o.a. het vermogen bij -10 en -22C.

Je moet helaas echt een beetje de weg weten bij Daikin, er is veel documentatie maar ontzettend versnipperd en overal en/of nergens te vinden ;)

NB
Zie mijn eerdere post mbt het invullen van de excel sheet.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinded

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjanK1981
  • Niet online
Ja, heb ik ook. Wordt nu niet meer zoveel gebruikt omdat ik verwarm met airco, maar toen ik nog een gewone cv had, hingen ze onder de radiatoren. Met name als je lage temperatuur water door de radiatoren stuurt, helpt het flink. En als je vensterbanken o.i.d. vlak boven je radiator hebt waardoor de airflow beperkt wordt.
Als je geen achtergrondgeluid hebt, hoor je ze wel lichtjes (maar wellicht is dat in nieuwe modellen verbeterd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedutch
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 01-02-2024
Hallo, ik heb ook sinds kort een Daikin Altherma 3 8kw. Kan iemand mij vertellen wat de meest zuinige instellingen zijn?

Alvast bedankt

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Thedutch schreef op maandag 12 december 2022 @ 11:17:
Hallo, ik heb ook sinds kort een Daikin Altherma 3 8kw. Kan iemand mij vertellen wat de meest zuinige instellingen zijn?

Alvast bedankt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7KFgCEI9wQcWkR-wnWCSLx7eNik=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UNTzMUf50Hb0AqY073ZMgSkc.jpg?f=fotoalbum_large

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdbiggelaa
RonJ schreef op maandag 12 december 2022 @ 07:24:
[...]

Die staan hier op daikintechnicaldatahub.eu, maar alleen voor de nieuwere hybride modellen zie ik.

Op energylabel.daikin.eu staat ook eea, onder Unit Information > Product Fiche. Dan zie je o.a. het vermogen bij -10 en -22C.

Je moet helaas echt een beetje de weg weten bij Daikin, er is veel documentatie maar ontzettend versnipperd en overal en/of nergens te vinden ;)
Dankje, knap gevonden ! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedutch
Maar zijn dat allemaal zuinige instellingen? Want ik zie best veel variatie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinded
Nog een vraagje,

https://general-catalogue.daikin.eu/EN/03heating/244/

Ik zie hier daikin home controlls die lijkt te werken zoals evohome of tado met knoppen die te sturen zijn op radiators. Iemand kennis hiervan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedutch
@Bubbels79 ik lees dat jij ook de ERGA08EAV3H & EHVH08S23EJ9W Daikin altherma 3 8kw warmtepomp hebt. Mag ik vragen wat jou instellingen zijn en wat je verbruik is? Zeker nu rond het vriespunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bubbels79
Thedutch schreef op maandag 12 december 2022 @ 12:08:
@Bubbels79 ik lees dat jij ook de ERGA08EAV3H & EHVH08S23EJ9W Daikin altherma 3 8kw warmtepomp hebt. Mag ik vragen wat jou instellingen zijn en wat je verbruik is? Zeker nu rond het vriespunt.
Mijn actuele instellingen staan in de Google sheet. Echter vindt ik mijn verbruik nog te hoog. Het opgenomen vermogen is min 2100W. Waarbij ik een debiet heb van 28 L/min.
Verbruik:

8-12 :15 kWh
9-12 :24 kWh
10-12 :14kWh
11-12 :22kWh

Woning uit 2020 EPC 0.4 met MV type C ( met roosters boven de ramen )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArjanK1981
  • Niet online
Thedutch schreef op maandag 12 december 2022 @ 11:42:
[...]

Maar zijn dat allemaal zuinige instellingen? Want ik zie best veel variatie!
Wat optimaal is, is nogal afhankelijk van je woning (isolatie, radiatoren/vloerverwarming, etc.) en wat de bewoners comfortabel vinden. Dus gewoon beginnen en aanpassen maar :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fromz
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 07:39
Ik lees net af op mijn Altherma 3 unit dat het systeem 0,2 bar heeft, lijkt me niet goed toch? Ik zie in de handleiding eigenlijk niets staan over het troubleshooten hiervan, iemand idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinded
blinded schreef op maandag 12 december 2022 @ 11:44:
Nog een vraagje,

https://general-catalogue.daikin.eu/EN/03heating/244/

Ik zie hier daikin home controlls die lijkt te werken zoals evohome of tado met knoppen die te sturen zijn op radiators. Iemand kennis hiervan?
Heb ook een handleiding gevonden:
https://www.google.com/ur..._zr6D9PsCFQAAAAAdAAAAABAE

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Noord27
Fromz schreef op maandag 12 december 2022 @ 12:59:
Ik lees net af op mijn Altherma 3 unit dat het systeem 0,2 bar heeft, lijkt me niet goed toch? Ik zie in de handleiding eigenlijk niets staan over het troubleshooten hiervan, iemand idee?
Bijvullen net als een CV.

Waterdruk moet altijd op orde zijn. Dat staat los van of je verwarmt met een WP of ander systeem wat watergedragen warmte is. Daar zal waarschijnlijk inderdaad niets over in een handleiding staan, omdat men aan neemt dat dit basiskennis is.

[ Voor 27% gewijzigd door Noord27 op 12-12-2022 14:01 ]

Pagina: 1 ... 16 ... 155 Laatste

Let op:
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing

Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma