Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedutch
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 01-02-2024
Bubbels79 schreef op maandag 12 december 2022 @ 12:38:
[...]

Mijn actuele instellingen staan in de Google sheet. Echter vindt ik mijn verbruik nog te hoog. Het opgenomen vermogen is min 2100W. Waarbij ik een debiet heb van 28 L/min.
Verbruik:

8-12 :15 kWh
9-12 :24 kWh
10-12 :14kWh
11-12 :22kWh

Woning uit 2020 EPC 0.4 met MV type C ( met roosters boven de ramen )
Ah oké en heb je die kWh waarden uit de ONECTA-daikin app afgelezen?
Ik heb geen idee wat normaal/teveel is bij opgenomen vermogen? Heb de wp net 3mnd en geen kenner op dat gebied.

Kunnen we ergens aan zuinigere instellingen komen?

Mijn woning is uit eind 2016, 1e en 2e verdieping vloerverwarming. Zolder geen verwarming. Thermostaat staat op 20,5. 150m2 oppervl.

mijn waarden in app bij dezelfde dagen.
8-12: 13kWh
9-12: 26kWh
10-12: 15kWh
11-12: 18kWh

Ik ben ook niet tevreden over het verbuik. Ik heb mijn 2e backup heater inschakel temp. al veranderd naar -5 ipv 0 graden. Zat soms op de 11000w aan verbruik wat ik aflas in mijn homewizard. Dan waren beide backup heaters aan het verwarmen(oa vorige week een paar keer), waarbij de temp. onder 0 lag en de wp bevroren was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedutch
Thedutch schreef op maandag 12 december 2022 @ 13:22:
[...]

Ik heb geen idee wat normaal/teveel is bij opgenomen vermogen? Heb de wp net 3mnd en geen kenner op dat gebied.

Mijn woning is uit eind 2016, 1e en 2e verdieping vloerverwarming. Zolder geen verwarming. Thermostaat staat op 20,5. 150m2 oppervl.

Ik ben ook niet tevreden over het verbuik. Ik heb mijn 2e backup heater inschakel temp. al veranderd naar -5 ipv 0 graden. Zat soms op de 11000w aan verbruik wat ik aflas in mijn homewizard. Dan waren beide backup heaters aan het verwarmen(oa vorige week een paar keer), waarbij de temp. onder 0 lag en de wp bevroren was.
@slagroomsoes ik zie dat jij ook dezelfde wp hebt als wij hebben. Jij tevreden over je verbruik? Ik zie in het excel bestand dat je 2 getallenreeksen hebt. 1 standaard? en 1 van installateur. Tevreden? Welke heeft je voorkeur en waarom?

[ Voor 22% gewijzigd door Thedutch op 12-12-2022 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjanK1981
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
[...]

Ik betwijfel de nauwkeurigheid van de energiegegevens van de Onecta-app. Het fluctueert enorm bij hetzelfde weertype en temperatuurinstellingen. Op sommige dagen verbruik ik volgens de app meer voor alleen het verwarmen dan dat ik volgens mijn P1-poort op de slimme meter in totaal van het net haal :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedutch
ArjanK1981 schreef op maandag 12 december 2022 @ 13:38:
[...]

Ik betwijfel de nauwkeurigheid van de energiegegevens van de Onecta-app. Het fluctueert enorm bij hetzelfde weertype en temperatuurinstellingen. Op sommige dagen verbruik ik volgens de app meer voor alleen het verwarmen dan dat ik volgens mijn P1-poort op de slimme meter in totaal van het net haal :+
Ow nee ik heb tot nu toe altijd minder verbruikt in de app dan via mijn homewizard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinded
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-10 11:05
[...]

is het meestal meer of minder? :p
ik kijk nooit naar mijn analoge meter dus geen idee

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:34

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
[...]

Het is niet zo eenvoudig dat je met een simpele rekensom de meest ideale waardes kan ophalen/inzien/inkloppen.

Er gaat een hoop tijd zitten om jou meest ideale instellingen te vinden. Het is niet even en kwestie van wat waardes aanpassen en hopen dat het helpt.

Je zou eens kunnen beginnen met het controleren van je stooklijn.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rielplayer
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10-06 07:40
Toppe schreef op maandag 12 december 2022 @ 14:00:
[...]

Het is niet zo eenvoudig dat je met een simpele rekensom de meest ideale waardes kan ophalen/inzien/inkloppen.

Er gaat een hoop tijd zitten om jou meest ideale instellingen te vinden. Het is niet even en kwestie van wat waardes aanpassen en hopen dat het helpt.

Precies. Als het bij mij vannacht warmt blijft ga ik mijn stooklijn verder verlagen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
rielplayer schreef op maandag 12 december 2022 @ 14:02:
[...]

Precies. Als het bij mij vannacht warmt blijft ga ik mijn stooklijn verder verlagen
Als het warm blijft dan kan je huis ook goed geïsoleerd zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedutch
Toppe schreef op maandag 12 december 2022 @ 14:00:
[...]

Nou ja de meest gunstige waarden invullen en vanuit daar werken naar cq convertabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Thedutch schreef op maandag 12 december 2022 @ 14:17:
[...]

Nou ja de meest gunstige waarden invullen en vanuit daar werken naar cq convertabel.
Maar ook dat is erg lastig te bepalen, wij kennen je huis niet, weten niet wat voor isolatie je hebt, welk afgifte systeem en dat soort ongein.

Kijk wat het gemiddelde is in sheet en ga vanaf daar aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sito
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14:45
In Home Assistant wil ik graag middels ESPAltherma wat meer sensorwaardes en dergelijke tonen, zodat ik niet steeds naar de warmtepomp hoef te lopen om bepaalde waardes uit te lezen.

Uit dit topic heb ik gehaald dat ik dit bordje nodig heb. Ik neem aan dat ik verder een kabel nodig heb om hem aan te sluiten op de warmtepomp en wellicht een voedingskabel, maar ik weet niet welke dat zijn. Het configureren van het bordje moet me wel lukken, maar qua hardware ben ik niet heel bekend.

Kan iemand mij hierbij helpen?

[ Voor 7% gewijzigd door Sito op 12-12-2022 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedutch
Toppe schreef op maandag 12 december 2022 @ 14:26:
[...]

Maar ook dat is erg lastig te bepalen, wij kennen je huis niet, weten niet wat voor isolatie je hebt, welk afgifte systeem en dat soort ongein.

Daar heb je gelijk in. Ik weet alleen niet waar alle waarden voor staan. Dan vind ik het lastig om te bepalen wat juist is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Sito schreef op maandag 12 december 2022 @ 14:27:
In Home Assistant wil ik graag middels ESPAltherma wat meer sensorwaardes en dergelijke tonen, zodat ik niet steeds naar de warmtepomp hoef te lopen om bepaalde waardes uit te lezen.

Uit dit topic heb ik gehaald dat ik dit bordje nodig heb. Ik neem aan dat ik verder een kabel nodig heb om hem aan te sluiten op de warmtepomp en wellicht een voedingskabel, maar ik weet niet welke dat zijn.

Kan iemand mij hierbij helpen?
https://www.tinytronics.n...ale-female-50cm-10-draden

Voeding krijgt hij vanaf de WP zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Thedutch schreef op maandag 12 december 2022 @ 14:27:
[...]

Daar heb je gelijk in. Ik weet alleen niet waar alle waarden voor staan. Dan vind ik het lastig om te bepalen wat juist is.
Er staat wel bij wat wat is, anders zou je de handleiding voor installateurs er bij moeten pakken, die is denk ik wat uitgebreider.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 16-01-2023

Wim

Toppe schreef op maandag 12 december 2022 @ 14:26:
[...]

Goedemiddag,

Ik heb mijn instellingen ook in de sheet gezet. Wat me opvalt is dat zo ongeveer iedereen de stooklijn hanteert. Ik zit nu op vast (dus warmte vraag op kamerthermostaat).

Wat ik ook zie is dat modulatie vaak wordt uitgezet.

Zijn er niet een paar startpunten aan te geven waar een beginner (zoals ik) mee kan beginnen?

Dus bijv. stooklijn is zuiniger dan vraaggestuurd en zet modulatie uit want is niet energie zuinig etc.
Hoor graag van julliue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArjanK1981
  • Niet online
blinded schreef op maandag 12 december 2022 @ 13:57:
[...]

is het meestal meer of minder? :p
ik kijk nooit naar mijn analoge meter dus geen idee
Ter vergelijking heb ik de data van de afgelopen week even opgeteld.
Onecta (verwarmen en warm water): 215 kWh
Home Assistant via P1: 163 kWh

Onecta geeft in de afgelopen week dus 52 kWh meer aan.
Overigens heb ik 11,8 kWh opbrengst van de zonnepanelen buiten beschouwing gelaten; ik weet niet hoeveel daarvan direct verbruikt is door de WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lonehitman
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 01-09 06:57
Nu de temperatuur weer rond het vriespunt schommelt, begin ik me weer te ergeren aan de dieselaggregaat op het (houten) dak.

De warmtepomp staat op 2 rubberen dempers. Heeft het zin om hier 4 dempingveren tussen te plaatsen? Of nog betonplaten onder het rubber te plaatsen?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BuDvJDPB3gz7JiNGQjo4ubW1nWY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/neIxd4H3qDEjToCu99NZViH3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6IS94Q8Exp4NsRyt0dYtNS1nYOc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X0kgyscJlhZadNUVH3B7YlMS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qyWWTeuz_n88R3JNlMlteuPK3Lk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9Y9CNBodFdDq9rqW0eqKqN3a.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
lonehitman schreef op maandag 12 december 2022 @ 14:56:
Nu de temperatuur weer rond het vriespunt schommelt, begin ik me weer te ergeren aan de dieselaggregaat op het (houten) dak.

De warmtepomp staat op 2 rubberen dempers. Heeft het zin om hier 4 dempingveren tussen te plaatsen? Of nog betonplaten onder het rubber te plaatsen?[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bij mij: 60x40 tegels, daarop de. bigfoot en dan onderstaande rubbers, daarop de WP vast. Hoor 'm niet.

Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/BERQpGJNOWYW/ZVq9mQ/550x249.jpg

Als je een foto wil roep maar, dan klim ik ook op het dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lonehitman
Toppe schreef op maandag 12 december 2022 @ 15:01:
[...]

Bij mij: 60x40 tegels, daarop de. bigfoot en dan onderstaande rubbers, daarop de WP vast. Hoor 'm niet.

[Afbeelding]

Heb je dat zelf gedaan of vanuit U.Veenstra gedaan? Foto is altijd welkom. Gelukkig kan je zonder ladder op het dak komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
lonehitman schreef op maandag 12 december 2022 @ 15:05:
[...]

Heb je dat zelf gedaan of vanuit U.Veenstra gedaan? Foto is altijd welkom. Gelukkig kan je zonder ladder op het dak komen.
Nee, dat is door U.Veenstra zo aangebracht. Ik klim er zo even op :)

[ Voor 4% gewijzigd door Toppe op 12-12-2022 15:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thedutch
lonehitman schreef op maandag 12 december 2022 @ 14:56:

De warmtepomp staat op 2 rubberen dempers. Heeft het zin om hier 4 dempingveren tussen te plaatsen? Of nog betonplaten onder het rubber te plaatsen?[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zou eerst stenen eronder leggen. Heb ik ook. heb aan beide kanten 2 grote stenen eronder van 20x50. Dit om gewicht te creeren. Echter een houten garage(heb ik ook), is niet ideaal. Vaak wordt het ook afgeraden om een wp op een houten garage te plaatsen. Die metalen veren zou ik niet doen, want dat resoneert ook!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedutch
Toppe schreef op maandag 12 december 2022 @ 15:01:
[...]

[Afbeelding]

Heb je de orginele naam ook van deze dempers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lonehitman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Thedutch schreef op maandag 12 december 2022 @ 15:16:
[...]

Heb je de orginele naam ook van deze dempers?
"Trillingsdempers"

Maar ik zou je aanraden Ahold te sponseren: https://www.bol.com/nl/nl...et-airco/9300000119665539

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lonehitman
Thedutch schreef op maandag 12 december 2022 @ 15:14:
[...]

Ik zou eerst stenen eronder leggen. Heb ik ook. heb aan beide kanten 2 grote stenen eronder van 20x50. Dit om gewicht te creeren. Echter een houten garage(heb ik ook), is niet ideaal. Vaak wordt het ook afgeraden om een wp op een houten garage te plaatsen. Die metalen veren zou ik niet doen, want dat resoneert ook!
Werd ons ook afgeraden maar ik wou hem niet in de tuin hebben. Opzich valt het geluid wel mee. Maar ik stoor me snel aan bijgeluiden in een woning of auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Thedutch schreef op maandag 12 december 2022 @ 15:14:
[...]

Ik heb de zelfde woning als @lonehitman en heb hem ook op het dak staan. Hij staat echter bij mij niet in het midden van het dak maar aan de zijkant met een stenen achterkant.

Als ik buiten sta hoor ik die van de buren meer dan mijn eigen buitenunit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedutch
lonehitman schreef op maandag 12 december 2022 @ 15:18:
[...]

Werd ons ook afgeraden maar ik wou hem niet in de tuin hebben. Opzich valt het geluid wel mee. Maar ik stoor me snel aan bijgeluiden in een woning of auto.
of dit eens proberen.

https://www.frigotechnik....ds-152-B6912-2103365.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedutch
Toppe schreef op maandag 12 december 2022 @ 15:19:
[...]

Ik heb de zelfde woning als @lonehitman en heb hem ook op het dak staan. Hij staat echter bij mij niet in het midden van het dak maar aan de zijkant met een stenen achterkant.

Als ik buiten sta hoor ik die van de buren meer dan mijn eigen buitenunit.
Heb jij ook een houten garage?

Ik hoor die vooral het dak van de garage trillen, als ik in de garage sta. Hoor ook resonantie in de badkamer. Dat is de aangrenzende ruimte. Licht brommend geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Thedutch schreef op maandag 12 december 2022 @ 15:24:
[...]

Heb jij ook een houten garage?

Ik hoor die vooral het dak van de garage trillen, als ik in de garage sta. Hoor ook resonantie in de badkamer. Dat is de aangrenzende ruimte. Licht brommend geluid.
Yep. Ons hele huis is van hout.

Mijn idee was eigelijk dat als je hem in het midden zet je trillingen 4 kanten op kunnen en dat als je hem zo dicht mogelijk tegen en vast punt zet het geluid maar 1 kant op kan: naar voren. Links/rechts heb je weinig tot geen last meer van omdat de ondergrond daar ook tegen een vast punt aan zit.

De enigste die er last van kunnen hebben zijn de buren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedutch
Ja inderaad. Zijn niet zo prijzig.

Ik ben wel benieuwd of het echt dempt. Ik hoor graag wat je ervaring is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Thedutch schreef op maandag 12 december 2022 @ 15:29:
[...]

Ja inderaad. Zijn niet zo prijzig.

Ik ben wel benieuwd of het echt dempt. Ik hoor graag wat je ervaring is.
Je hebt er alleen wel wat nodig, ze zijn nogal klein 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thedutch
Toppe schreef op maandag 12 december 2022 @ 15:29:
[...]

Yep. Ons hele huis is van hout.

Mijn idee was eigelijk dat als je hem in het midden zet je trillingen 4 kanten op kunnen en dat als je hem zo dicht mogelijk tegen en vast punt zet het geluid maar 1 kant op kan: naar voren. Links/rechts heb je weinig tot geen last meer van omdat de ondergrond daar ook tegen een vast punt aan zit.

De enigste die er last van kunnen hebben zijn de buren.
Ah oke. Nou fijn dat je geen last ervaart.

Ik zelf heb ook geen last, maar verneem het soms wel. Voornamelijk als de wp bevroren is en hij nog niet ontdooit is maar wel flink bezig is! Dan hoor ik soms een resonantietoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thedutch
Toppe schreef op maandag 12 december 2022 @ 15:30:
[...]

Je hebt er alleen wel wat nodig, ze zijn nogal klein 8)7
haha ja zie het idd. mm..... Vast wel bedrijven die groter verkopen.

Ik heb nog een setje van deze liggen, maar geen idee hoe de ervaring daarmee is.

https://aircomagazijntwen...pers-50-80kg-set-4-stuks/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Thedutch schreef op maandag 12 december 2022 @ 15:33:
[...]

haha ja zie het idd. mm..... Vast wel bedrijven die groter verkopen.

Ik heb nog een setje van deze liggen, maar geen idee hoe de ervaring daarmee is.

https://aircomagazijntwen...pers-50-80kg-set-4-stuks/
Wil ik wel voor je testen hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedutch
Kan ik ook ergens vinden waar die getallen uit de spreadsheet met welke instellingen dit overeen komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sito
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14:45
Thedutch schreef op maandag 12 december 2022 @ 16:53:
Kan ik ook ergens vinden waar die getallen uit de spreadsheet met welke instellingen dit overeen komt?
Als je in het menu van de warmtepomp zit en vervolgens op '?' drukt, zie je links- of rechtsbovenin die getallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• micebec
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 29-05 10:25
micebec schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 12:32:
Sinds 7 november is mijn warmtepomp geïnstalleerd (besteld op 19-04-2022). Het gaat om de EHVX08S23EJV en ERGA06EAV3H. Echter, sinds 15 november (de eerste keer) en met name de afgelopen dagen en specifiek vandaag al vier keer krijg ik de storing 7h-06. Volgens de handleiding wordt deze code als volgt omschreven: Probleem met het waterdebiet tijdens koeling/ontdooiing. Handmatig resetten. Controleer de platenwarmtewisselaar.

Nu kan ik blijven resetten maar dat schiet ook niet op.

Ik heb al contact opgenomen met de installateur. Maar ik vraag mij af of ik nog op andere punten moet letten c.q. vragen als de installateur langs komt.

Alvast bedankt.
Even terugkomend op mijn probleem. Deze is opgelost door het draaien van een knop op één van de leidingen. Het stond op stand 6. Na het draaien naar stand 4 komt het probleem niet meer voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11-10 00:07
[...]

Heb je zonnepanelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Thedutch schreef op maandag 12 december 2022 @ 16:53:
Als je bij de sheet ‘Onze instellingen’ kijkt dan zie je links alle instellingen met beschrijving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onk_the_Monk
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 03-10 20:25
ArjanK1981 schreef op maandag 12 december 2022 @ 14:50:
[...]

Ter vergelijking heb ik de data van de afgelopen week even opgeteld.
Onecta (verwarmen en warm water): 215 kWh
Home Assistant via P1: 163 kWh

Onecta geeft in de afgelopen week dus 52 kWh meer aan.
Overigens heb ik 11,8 kWh opbrengst van de zonnepanelen buiten beschouwing gelaten; ik weet niet hoeveel daarvan direct verbruikt is door de WP.
Dat is een heel groot verschil.

Bij mij even nagekeken en ik heb in de onecta app 139 kW vorige week. Volgens HA heb ik totaal energie net en solar 190kW verbruikt. Lijkt mij te kunnen kloppen.

Weet trouwens iemand hoe diakin aan die waardes komt? Theoretisch berekenen of meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timple
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 05-10 20:55

Timple

Wat is er aan de hand met mijn DHW?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qtRtfoBc7C2WYcmq2g1XBdTIMDQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/sd4tdvKkYNMu60nqyJfXoVbr.png?f=fotoalbum_large

Hij staat op 'alleen warmhouden' met setpoint 54 graden met 3 graden hysterese.

De verwarming draait wel volle dagen nu, maar 'voorrang van verwarmen van ruimten' staat uit.
Ik zou aannemen dat de default

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thedutch
Toppe schreef op maandag 12 december 2022 @ 17:35:
[...]

Als je bij de sheet ‘Onze instellingen’ kijkt dan zie je links alle instellingen met beschrijving.
ah check, dank je! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Timple schreef op maandag 12 december 2022 @ 18:51:
Wat is er aan de hand met mijn DHW?

[Afbeelding]

Hij staat op 'alleen warmhouden' met setpoint 54 graden met 3 graden hysterese.

De verwarming draait wel volle dagen nu, maar 'voorrang van verwarmen van ruimten' staat uit.
Ik zou aannemen dat de default
Staat hij op de momenten dat hij uitvlakt wel aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedutch
Toppe schreef op maandag 12 december 2022 @ 17:35:
[...]

Ik bedoelde eigenlijk meer wat alles betekend vb "instelpuntbereik minimun en maximun instelpunt verwarming' in de hoofdzone en wat dat voor invloed heeft. Ik mis een uitgebreide uitleg van wat waarop en waarom invloed heeft:$ Zoals ik al zei, ik ben een "leek". 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Thedutch schreef op maandag 12 december 2022 @ 19:25:
[...]

Ik bedoelde eigenlijk meer wat alles betekend vb "instelpuntbereik minimun en maximun instelpunt verwarming' in de hoofdzone en wat dat voor invloed heeft. Ik mis een uitgebreide uitleg van wat waarop en waarom invloed heeft:$ Zoals ik al zei, ik ben een "leek". 8)7
Dat soort informatie gaan ze juist niet uitgebreid uitschrijven. Als je het niet weet is moet je er af blijven zullen ze daar wel denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedutch
@Bubbels79 mag ik vragen waarom jij andere waarden in de spreaksheet hebt tov de standaard guide van de wp? Iemand jou iets geadviseerd of daikin installateur dit gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lonehitman
Toppe schreef op maandag 5 december 2022 @ 15:03:
[...]

Hij is sinds 11:00 vanochtend uit, net alleen even aan geweest voor SWW. Verder lijkt ie qua verbruik gelijk te zijn aan gister. Zal hem nog eens een paar dagen aanlaten en dan eens kijken wat met het verbruik gebeurt.
En al een goed beeld hier van met en zonder moduleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
lonehitman schreef op maandag 12 december 2022 @ 19:51:
[...]

En al een goed beeld hier van met en zonder moduleren?
Vorige week heeft hij 80kWh verbruikt, voor m’n gevoel vrij hoog. Ik ga zo moduleren eens uitzetten en kijken wat hij dan doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lonehitman
Toppe schreef op maandag 12 december 2022 @ 19:55:
[...]

Vorige week heeft hij 80kWh verbruikt, voor m’n gevoel vrij hoog. Ik ga zo moduleren eens uitzetten en kijken wat hij dan doet.
Hier 59 kwh met de thermostaat op 21.5 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rielplayer
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10-06 07:40
Toppe schreef op maandag 12 december 2022 @ 14:03:
[...]

Als het warm blijft dan kan je huis ook goed geïsoleerd zijn ;)
Goede basis😂 stooklijn staat nu op 40 graden en vannacht wordt het hier -9. Als dat geen problemen geeft kan ik mijn stooklijn toch wel verlagen naar 38 graden bijvoorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
rielplayer schreef op maandag 12 december 2022 @ 20:02:
[...]

Goede basis😂 stooklijn staat nu op 40 graden en vannacht wordt het hier -9. Als dat geen problemen geeft kan ik mijn stooklijn toch wel verlagen naar 38 graden bijvoorbeeld?
Ik zou hem lekker richting de 33/35 knallen. Ik denk dat ik richting de 30 ga. Als het dan écht een keer goed koud wordt zet ik hem liever handmatig wat hoger.

Waarom zou je rekening houden met temperaturen die hier echt niet heel veel voorkomen.

[ Voor 8% gewijzigd door Toppe op 12-12-2022 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedutch
Toppe schreef op maandag 12 december 2022 @ 19:55:
[...]

Wat betekend moduleren? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedutch
Toppe schreef op maandag 12 december 2022 @ 20:06:
[...]

Ik zou hem lekker richting de 33/35 knallen. Ik denk dat ik richting de 30 ga. Als het dan écht een keer goed koud wordt zet ik hem liever handmatig wat hoger.

Waarom zou je rekening houden met temperaturen die hier echt niet heel veel voorkomen.
Maar is het niet juist zo dat als de stooklijn hoger is en de temp in je verwarmingsbuizen gemiddeld hoger ligt, dat de temp minder snel afkoeld en dus minder snel hoeft te verwarmen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Thedutch schreef op maandag 12 december 2022 @ 20:22:
[...]

Maar is het niet juist zo dat als de stooklijn hoger is en de temp in je verwarmingsbuizen gemiddeld hoger ligt, dat de temp minder snel afkoeld en dus minder snel hoeft te verwarmen?
Dat water wordt rond gepompt, je water gaan dus veel warmer retour dan nodig. Door die temperatuur te verlagen heb je minder warmte retour = hogere efficiëntie.

De aanvoer en retour is ook onderdeel van de COP.

[ Voor 7% gewijzigd door Toppe op 12-12-2022 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedutch
Toppe schreef op maandag 12 december 2022 @ 20:23:
[...]

Dat water wordt rond gepompt, je water gaan dus veel warmer retour dan nodig. Door die temperatuur te verlagen heb je minder warmte retour = hogere efficiëntie.

De aanvoer en retour is ook onderdeel van de COP.
Ah check! 👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timple
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 05-10 20:55

Timple

Toppe schreef op maandag 12 december 2022 @ 19:18:
[...]

Staat hij op de momenten dat hij uitvlakt wel aan?
Jazeker, dan gaat ie weer verder met de verwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinded
weet er iemand hoe de de stappen van de backup heater werken?
Je kan daar stap 1 extra en stap 2 extra instellen

als ik stap 1 en stap 2 elk op 2 kw zet kom ik dan uit op 4kw in totaal of is stap 2 dan geen verhoging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:35

_Ernst_

Mark It Zero!

Elke stap stel je in op het totale vermogen, dus 2 en 6kW (als je 3 aangesloten 2kW elementen hebt tenminste), zo werkt het bij mij tenminste: _Ernst_ in "Daikin Altherma 3 R DIY WP installatie"

Last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinded
_Ernst_ schreef op maandag 12 december 2022 @ 21:36:
Elke stap stel je in op het totale vermogen, dus 2 en 6kW (als je 3 aangesloten 2kW elementen hebt tenminste), zo werkt het bij mij tenminste: _Ernst_ in "Daikin Altherma 3 R DIY WP installatie"
thx,

Ik merk dat de ht pomp bij dit weer het water maar tot 50 graden krijgt zonder backup :(
dus toch maar weer inschakelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedutch
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-3DOcXNk3TNYMLlO7cjNnNPNkL4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IsrEwgFwJLccK2nCG1Q2q95d.jpg?f=fotoalbum_large

Doet jullie wp momenteel ook elk uur weer verwarmen?

[ Voor 7% gewijzigd door Thedutch op 12-12-2022 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BanRay
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:56
Afgelopen vrijdag is mijn WP geïnstalleerd. Ik heb geen vloerverwarming, maar gewone (HT) radiatoren. Het huis is goed geïsoleerd. De monteur heeft een stooklijn ingesteld met de volgende waarden:

50 graden bij 0 (en lager)
35 graden bij 15 (en hoger).

Ik heb de thermostaat 24/7 op 19 graden ingesteld. Huis wordt zonder probleem warm. Volgens mij is de stooklijn conservatief ingesteld. Ik kan zelf wel kleine stapjes zetten om de stooklijn aan te passen (trial and error), maar ik zou het super vinden als iemand een goede suggestie heeft om mee te starten. Zeker omdat het de komende dagen iets kouder wordt. Dat zijn goede testdagen.

Nogmaals, geen vloerverwarming en geen LT radiatoren.

Ik ga hopelijk morgen al mijn instellingen delen, maar een goede stooklijn om mee te beginnen verhoogt hopelijk het rendement. Gisteren is er volgens de Daikin app 37 kWh verbruikt (alleen tbv verwarmen).

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrederiqueLM
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 24-07-2024
BanRay schreef op maandag 12 december 2022 @ 22:01:
Afgelopen vrijdag is mijn WP geïnstalleerd. Ik heb geen vloerverwarming, maar gewone (HT) radiatoren. Het huis is goed geïsoleerd. De monteur heeft een stooklijn ingesteld met de volgende waarden:

50 graden bij 0 (en lager)
35 graden bij 15 (en hoger).

Ik heb de thermostaat 24/7 op 19 graden ingesteld. Huis wordt zonder probleem warm. Volgens mij is de stooklijn conservatief ingesteld. Ik kan zelf wel kleine stapjes zetten om de stooklijn aan te passen (trial and error), maar ik zou het super vinden als iemand een goede suggestie heeft om mee te starten. Zeker omdat het de komende dagen iets kouder wordt. Dat zijn goede testdagen.

Nogmaals, geen vloerverwarming en geen LT radiatoren.

Ik ga hopelijk morgen al mijn instellingen delen, maar een goede stooklijn om mee te beginnen verhoogt hopelijk het rendement. Gisteren is er volgens de Daikin app 37 kWh verbruikt (alleen tbv verwarmen).

Alvast bedankt!
Ha BenRay, ook hier HT radiatoren, alhoewel wel met Speedcomfort voor een boost in afgifte.

Instellingen hier zijn 42 bij -15C en 25 bij +16C. Bij deze temperaturen kan de warmtepomp bijna de hele dag pruttelen. Boven de 5 graden zijn er wat kortere runs dus daar moet ik ook nog eens verder in experimenteren (wellicht een wat meer stijle curve, dus 25 graden bij +10 bijvoorbeeld).

Het verschilt enorm per huis dus experimenteren met zulke laag mogelijke temperaturen en lang mogelijke runs is de kunst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slagroomsoes
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 14:46
Hallo BanRay, ik denk (met mijn relatief beperkte kennis) dat het lastig om direct een goede suggestie te doen. Wij kennen je woonsituatie niet (verlies je veel warmte? hoeveel ruimtes verwarm je?) Het is wat je zegt een beetje trail and error. Ik doe dit zelf overigens alleen als ik zelf thuis ben zodat mijn partner niet in de kou zit :).

Echter, als ik jouw temperaturen nu zie, zou ik eens beginnen met 40 graden bij 0 graden. Als het dan nog warm is, verder verlagen met 3 graden oid.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bubbels79
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 20-07 22:21
[quote]Thedutch schreef op maandag 12 december 2022 @ 13:22:
[...]

Nee, via een homewizard ( eastron ) kWh meter

14 * 365wp / SMA Tripower / 13gr zuid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bubbels79
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 20-07 22:21
Thedutch schreef op maandag 12 december 2022 @ 19:30:
@Bubbels79 mag ik vragen waarom jij andere waarden in de spreaksheet hebt tov de standaard guide van de wp? Iemand jou iets geadviseerd of daikin installateur dit gedaan?
Deze instellingen komen van een monteur van Daikin. Echter heb ik zelf de stooklijn lager gezet. Of bedoel je een andere setting? Echter ben ik nog niet tevreden en zoekende naar een langere run met een lager debiet.

14 * 365wp / SMA Tripower / 13gr zuid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BanRay
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:56
FrederiqueLM schreef op maandag 12 december 2022 @ 22:10:
[...]

Ha BenRay, ook hier HT radiatoren, alhoewel wel met Speedcomfort voor een boost in afgifte.

Instellingen hier zijn 42 bij -15C en 25 bij +16C. Bij deze temperaturen kan de warmtepomp bijna de hele dag pruttelen. Boven de 5 graden zijn er wat kortere runs dus daar moet ik ook nog eens verder in experimenteren (wellicht een wat meer stijle curve, dus 25 graden bij +10 bijvoorbeeld).

Het verschilt enorm per huis dus experimenteren met zulke laag mogelijke temperaturen en lang mogelijke runs is de kunst.
Ik heb ook Speedcomfort in de woonkamer: 4 stuks onder de hoofdradiator, 2 onder de convector.

Ik zal eens experimenteren met jouw instellingen. Wat maakt kortere runs uit? Slijt de WP dan sneller? En waar kun je die runs uitlezen? Is dat in de kWh-meter, naar het "aan/uit" profiel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 09-10 14:56
Is er ook ergens een bedrijf of persoon die ik kan inschakelen om mijn warmtepomp te optimaliseren? Vandaag 40 kw verbruikt, ik wordt er onderhand echt zwaar moedeloos en ongelukkig van. En dan is het nog maar 19 graden in huis...

Edit; huidige instelling door de daikin hulplijn. Ik heb er zelf nog niet genoeg verstand van en zit nu met een wp die niet warm genoeg wordt maar wel bakken met geld kost.

[ Voor 27% gewijzigd door jichem op 12-12-2022 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedutch
jichem schreef op maandag 12 december 2022 @ 22:30:
Is er ook ergens een bedrijf of persoon die ik kan inschakelen om mijn warmtepomp te optimaliseren? Vandaag 40 kw verbruikt, ik wordt er onderhand echt zwaar moedeloos en ongelukkig van. En dan is het nog maar 19 graden in huis...

Edit; huidige instelling door de daikin hulplijn. Ik heb er zelf nog niet genoeg verstand van en zit nu met een wp die niet warm genoeg wordt maar wel bakken met geld kost.
Kun je eens een screenshot van je energieverbruik uit de onecta app maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
Thedutch schreef op maandag 12 december 2022 @ 22:54:
[...]

Kun je eens een screenshot van je energieverbruik uit de onecta app maken?
Helaas niet, die werkt ook nog niet. Wel onderstaande uit mijn p1 meter.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vKLPK76QNR7WSLviOQiaZD4peXE=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EIHqJhDMwsdK5DpHpnbn0y6q.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedutch
Bubbels79 schreef op maandag 12 december 2022 @ 22:20:
[...]

Deze instellingen komen van een monteur van Daikin. Echter heb ik zelf de stooklijn lager gezet. Of bedoel je een andere setting? Echter ben ik nog niet tevreden en zoekende naar een langere run met een lager debiet.
Bedoel die uit de excel spreadsheet!? Die komen van een monteur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedutch
jichem schreef op maandag 12 december 2022 @ 22:30:

40kW door alleen je wp en verwarmen van het huis? Of verwarmen huis en watervat? Of totale verbruik via je slimme meter gemeten via een homewizard? Ik had dit weekend over m'n slimme meter ook 44kwh incl. Wasmachine en droger verbruik etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedutch
jichem schreef op maandag 12 december 2022 @ 22:58:
[...]

Helaas niet, die werkt ook nog niet. Wel onderstaande uit mijn p1 meter.
[Afbeelding]
Nou zo raar vind ik die niet. Je hebt 's nachts bijna niets verbruikt! Hoe kan dat? Hoeveel staat je stooklijn temp?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• infernix
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-10 10:16
EHVX08S23EJ9W met ERGA08EAV3H hier. BUH doet nog niets, heb ik op -12 gezet. Veel defrosts laatste dagen zoals iedereen. 190m2 tussenwoning in geluidswal uit 1997 maar wel overal triple glas en nieuwe goed geisoleerde opbouw met vloerverwarming, rest van huis jaga met DBE.

2/3e van het huis staat op 20-21, beneden (slaapkamers) over het algemeen rond de 18-19.

Daikin app, enkel verwarmen:

6-12 13kWh
7-12 14kWh
8-12 15kWh
9-12 19kWh
10-12 37kwh
11-12 24kWh
12-12 20kWh

September 33kwh, oktober 76kwh, november 103kwh

Ik heb die waardes ook in home assistant op de energy dash. Klopt voor zover ik kan zien gewoon o.b.v. vergelijking met totaal (P1 meter) minus andere verbruikers. Dus geen reden om te twijfelen aan de juistheid van de Daikin app IMO.

Op wat uitschieters na (37kwh - veel defrosts te zien met espaltherma) op zich wel tevreden. Ik moet de worst-case nog gaan zien, in feb 2021 had ik 11m3 gas op een dag tussen -5 en -10. Dan zou je dus op 11*8=88kwh komen, met COP van 3 dan dus op 29kWh voor de daikin - maar dat was met 140m2 en met hogere temp (CV rond de 55-65). Ook stuur ik er nog niet heel aktief op en ik heb nog een jaga of 2 zonder DBE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
Thedutch schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 00:03:
[...]

Nou zo raar vind ik die niet. Je hebt 's nachts bijna niets verbruikt! Hoe kan dat? Hoeveel staat je stooklijn temp?
Nee toen deed de warmtepomp het niet. Dat was dus richting 60kw voor totaal verbruik gegaan als hij het wel deed. Standaard huis verbruik maximaal 4kw in de afgelopen maanden als er, net als gister, geen wasmachine of droger aan ging.

Maar los daarvan kon ik voor dat ik de vloerverwarmingsverdeler met pomp er uit haalde het moeiteloos 21 graden krijgen, ook bij -1 en nu blijft hij op 19 hangen. (Wat 17.9 geijkt is)

Sww gebruiken we dan nog niet eens, de badkamer wordt overmorgen opgeleverd.

[ Voor 5% gewijzigd door jichem op 13-12-2022 06:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
Is een warmtepomp in staat om voldoende flow te creëren zonder extra pomp als er ook radiatoren open gaan? Want de flow blijft op .5 hangen, het eerste deel van de vloer wordt wel warm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedutch
jichem schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 06:11:
[...]

Nee toen deed de warmtepomp het niet. Dat was dus richting 60kw voor totaal verbruik gegaan als hij het wel deed. Standaard huis verbruik maximaal 4kw in de afgelopen maanden als er, net als gister, geen wasmachine of droger aan ging.

Maar los daarvan kon ik voor dat ik de vloerverwarmingsverdeler met pomp er uit haalde het moeiteloos 21 graden krijgen, ook bij -1 en nu blijft hij op 19 hangen. (Wat 17.9 geijkt is)

Sww gebruiken we dan nog niet eens, de badkamer wordt overmorgen opgeleverd.
Nou mijn wp heeft afgelopen maanden geen 4kW verbruikt over de hele dag hoor, no way! Ik heb dagen van 30kWh. Afgelopen nacht 8kWh gestookt bij -6 met een thermostaat temp van 20,5 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedutch
infernix schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 04:01:
EHVX08S23EJ9W met ERGA08EAV3H hier. BUH doet nog niets, heb ik op -12 gezet. Veel defrosts laatste dagen zoals iedereen. 190m2 tussenwoning in geluidswal uit 1997 maar wel overal triple glas en nieuwe goed geisoleerde opbouw met vloerverwarming, rest van huis jaga met DBE.

2/3e van het huis staat op 20-21, beneden (slaapkamers) over het algemeen rond de 18-19.

6-12 13kWh
7-12 14kWh
8-12 15kWh
9-12 19kWh
10-12 37kwh
11-12 24kWh
12-12 20kWh

Ik heb die waardes ook in home assistant op de energy dash. Klopt voor zover ik kan zien gewoon o.b.v. vergelijking met totaal (P1 meter) minus andere verbruikers. Dus geen reden om te twijfelen aan de juistheid van de Daikin app IMO.

Op wat uitschieters na (37kwh - veel defrosts te zien met espaltherma) op zich wel tevreden. Ik moet de worst-case nog gaan zien, in feb 2021 had ik 11m3 gas op een dag tussen -5 en -10. Dan zou je dus op 11*8=88kwh komen, met COP van 3 dan dus op 29kWh voor de daikin - maar dat was met 140m2 en met hogere temp (CV rond de 55-65). Ook stuur ik er nog niet heel aktief op en ik heb nog een jaga of 2 zonder DBE.
Beetje vergelijkbaar met die van mij. Wanneer gaat jou defrost aan? Weet je ook welke waarde dat is in de instellingenlijst/spreadsheet lijst? Ik heb mijn 2e backup heater aangepast van 0 naar -5 graden. Als de wp nu -5 wordt gaat de 2e backup heater(9kw) pas werken. Nu alleen de 1e backup heater(3kW). Als alles aanstaat 1e en 2e, dan haal ik momenten van 11000W.... sinds ik de 2e backup heater temp verlaagd heb, nog niet weer zulke hoge waarden gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
Thedutch schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 08:45:
[...]

Nou mijn wp heeft afgelopen maanden geen 4kW verbruikt over de hele dag hoor, no way! Ik heb dagen van 30kWh. Afgelopen nacht 8kWh gestookt bij -6 met een thermostaat temp van 20,5 graden.
Nee 4kw voor de rest van het huis (normaal gebruik) de rest is de wp. Maar mijn probleem is dat ik amper flow krijg, een deel van de vloer warm wordt en een groot deel niet. Kan een wp genoeg flow voeren voor een totaal systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedutch
jichem schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 08:56:
[...]

Nee 4kw voor de rest van het huis (normaal gebruik) de rest is de wp. Maar mijn probleem is dat ik amper flow krijg, een deel van de vloer warm wordt en een groot deel niet. Kan een wp genoeg flow voeren voor een totaal systeem?
Hoeveel kW is je wp? Hoe groot is je huis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedutch
infernix schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 04:01:

6-12 13kWh
7-12 14kWh
8-12 15kWh
9-12 19kWh
10-12 37kwh
11-12 24kWh
12-12 20kWh

Het is instelling [5-01], die staat standaard op 0 graden. Ik heb hem naar -5 gezet. Sommigen hebben deze waarde naar -10, zie ik in de spreadsheet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedutch
jichem schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 08:56:
[...]

Gewoonlijk moet je wp genoeg flow hebben om het warme water rond te pompen door je vloerverwarming/radiatoren. Loopt je druk(bar) wel omhoog als de verwarming aan staat? Je debiet/ml ook omhoog?

Wordt je huis uberhaupt wel warmer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
Thedutch schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 08:58:
[...]

Hoeveel kW is je wp? Hoe groot is je huis?
Een 6kw wp voor 130m2 woon oppervlak.
Boven stoken we de kinderkamers op 17 graden als het onder de 5 graden wordt, verder af en toe de werkkamer op zolder en standaard een radiator op de overloop.

Beneden 55m2 met vloerverwarming over 7 groepen van ongeveer 80m per lus, 16mm buis 10cm hoh.

Het blijft beneden nu op 19 graden hangen terwijl de ingesteld temperatuur 21 is.
De flow over de gehele verdeler komt tussen 1 en 0.5 uit. Heel soms schiet hij ineens naar 1.5-2 en dan warmt het een halve graad op. De vloer in de gang wordt wel warm (daar liggen de aanvoerleidingen) maar doordat de flow zo laag is komt het warme water niet ver genoeg om de hele ruimte op te warmen. het laatste deel van de lus blijft dus koud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
Thedutch schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 09:02:
[...]

Gewoonlijk moet je wp genoeg flow hebben om het warme water rond te pompen door je vloerverwarming/radiatoren. Loopt je druk(bar) wel omhoog als de verwarming aan staat? Je debiet/ml ook omhoog?

Wordt je huis uberhaupt wel warmer?
De flow meters schieten heel soms naar 1.5 en dan wordt de rest ook warmer, maar vrij snel weer terug naar 0.5L.

De druk in het systeem is voor zover ik op de binnenunit heb kunnen zien steeds 1.8bar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johann0r
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-10 08:54
Gisteren even gemeten. om 16:18 uur defrost met buitentemperatuur 0.0

16:18 vertrekwater 22 graden
16:34 vertrekwater 38.6

Is het normaal dat het vrij lang duurt voordat het vertrekwater weer op normale temperatuur is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedutch
jichem schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 09:07:
[...]

Een 6kw wp voor 130m2 woon oppervlak.
Boven stoken we de kinderkamers op 17 graden als het onder de 5 graden wordt, verder af en toe de werkkamer op zolder en standaard een radiator op de overloop.

Beneden 55m2 met vloerverwarming over 7 groepen van ongeveer 80m per lus, 16mm buis 10cm hoh.

Het blijft beneden nu op 19 graden hangen terwijl de ingesteld temperatuur 21 is.
De flow over de gehele verdeler komt tussen 1 en 0.5 uit. Heel soms schiet hij ineens naar 1.5-2 en dan warmt het een halve graad op. De vloer in de gang wordt wel warm (daar liggen de aanvoerleidingen) maar doordat de flow zo laag is komt het warme water niet ver genoeg om de hele ruimte op te warmen. het laatste deel van de lus blijft dus koud.
hmm dat is raar. Heb je misschien per ongeluk iets veranderd aan je instellingen? 6kW voor 130m2 moet voldoende kunnen zijn. Alleen bij temperaturen van -15 kan het wat zwaarder voor hem worden.

Als het niet je instellingen zijn, dan lijkt het alsof je wp kapot is. Dan misschien toch even een afspraak maken met een installateur of reparateur? Bij de huidige temperaturen wil je niet dat je wp het begeeft. Geen idee welke impact het verder op je wp heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
@Thedutch Volgens mij is er niks verandert, alleen de verdeler is vervangen voor een pomploos model.
Maar ik kan ook niet vinden of ik de flow ergens kan ophogen.

Gisteren is de installateur al 2 uur bezig geweest met telefonische ondersteuning van daikin zelf.
Net gebeld, en ze komen zometeen weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebeast
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10-10 23:48
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z1G7WtqRgCgzYgpk0zmcm5zGpNE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ngz12gvyv5O9nzqQ4lD0NFPH.jpg?f=fotoalbum_large

Zijn de pieken die om de 10-15 minuten komen nou defrosts?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedutch
weebeast schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 09:58:
[Afbeelding]

Zijn de pieken die om de 10-15 minuten komen nou defrosts?
Die 2 hele hoge pieken lijken meer defrost. Die lage zijn gewoon je wp die verwarmt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedutch
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4vkE5uc_XdKR0Bem1DXpkEn25xc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BLBXo7v6f60f2Ug9G2XeOlVS.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn huidige verbruik. Die van jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebeast
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10-10 23:48
Bedankt! Ik kreeg een berichtje van de buren dat ze afgelopen avond veel last hebben gehad van de warmtepomp. Soort wasmachine geluid, dit hoor ik zelf ook vaker maar waarschijnlijk was het nu wat luider omdat het zo koud was? Was zelf niet thuis dus ik heb het zelf niet gehoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lonehitman
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XI6uoKIjMT4jPKhbepMZb-1-HBs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kwfvOtAQsmd3rdvd3cHri2k6.jpg?f=fotoalbum_large
De piek na 7 uur is door het douchen en de wasdroger. Verder hebben wij de thermostaat 24/7 op 21.5 graden staan en de boiler op 49 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedutch
weebeast schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 10:34:
Bedankt! Ik kreeg een berichtje van de buren dat ze afgelopen avond veel last hebben gehad van de warmtepomp. Soort wasmachine geluid, dit hoor ik zelf ook vaker maar waarschijnlijk was het nu wat luider omdat het zo koud was? Was zelf niet thuis dus ik heb het zelf niet gehoord.
Kan zijn door bevriezing dat hij meer resoneert!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10-10 21:30
Ik check de Daikin Altherma 3M (monoblock) installatiemanual, en ik snap niet hoe een thermostaat aangesloten moet worden. Dat zou toch heel simpel moeten zijn.
Er staat wel iets over "De AAN/UIT-output van de ruimtekoeling/verwarming aansluiten" maar dit is een output en sowieso maar 2 draden?

Ik verwacht ergens 2 maal 230v of 24v input voor koelen en verwarmen.

Moet ik hiervoor dan de EKRP1HBAA input/output printplaat gebruiken?

Ik verwacht zelf gewoon een zone regeling toe te passen die alleen de Daikin vertelt om te koelen of te verwarmen. Wellicht kan het ook wel met Daikin, maar het is erg onduidelijk.
Dit is bij andere merken veel duidelijker gedocumenteerd.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CK_
  • Laatst online: 14-03-2023

CK_

Tweakers,

Inmiddels hebben wij nu een maand een warmtepomp, ik ben er nog niet helemaal gelukkig mee (misschien was de verwachting ook te hoog). Het verwarmd wel, maar had het verbruik lager geschat. We hebben thuis een Daikin Altherma 3R (3.5-8KW) met 14 PV (leveren haast niks op deze maand).
Ik had eerst de verwarming in de badkamer en woonkamer aan (beide 20graden), nu enkel de woonkamer omdat ik toch wel schrok van het verbruik (93m2 vloerverwarming in de woonkamer):
Volgens de Daikin app alleen verwarmen (enkel woonkamer):
- Vrijdag 45kWH
- Zaterdag 51KwH
- Zondag 20 KwH
- Maandag 41 KwH

Warmwater is ongeveer 8 KwH per dag

Van uitgaande dat het deze maand gewoon koud blijft en en ik neem een gemiddelde voor vloerverwarming van 40kwH + 8 Kwh warmwater is 30 dagen *48 = 1440 kwH deze maand. vorig jaar had ik een gas verbruik van 254m3.
Als ik de opgewekte warmte deel door de verbruikte kom ik op een waarde uit van 3.2.

Als ik puur kijk naar de prijzen en ga gemakshalve uit van het prijsplafond:
1440*0.4= 576 euro
254*1.4=355 euro

Wat heb ik al gedaan :
Boiler (300ltr) terug gezet naar 49 graden.
Stooklijn van 26 tot 33 (+10 naar -10 uit me hoofd).

mensen nog suggesties om het verbruik nog verder te drukken? ben een aardige leek, na een uur de excel bestuderen ben ik er nog niet uit ;)

Twee onder één kap
Bouwjaar 2019
Vloerverwarming woonkamer 92m2
totaal beneden verdieping 117m2
eerste verdieping 64m2
zolder 36m2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedutch
CK_ schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 11:33:
Tweakers,

Inmiddels hebben wij nu een maand een warmtepomp, ik ben er nog niet helemaal gelukkig mee (misschien was de verwachting ook te hoog). Het verwarmd wel, maar had het verbruik lager geschat. We hebben thuis een Daikin Altherma 3R (3.5-8KW) met 14 PV (leveren haast niks op deze maand).
Ik had eerst de verwarming in de badkamer en woonkamer aan (beide 20graden), nu enkel de woonkamer omdat ik toch wel schrok van het verbruik (93m2 vloerverwarming in de woonkamer):
- Vrijdag 45kWH
- Zaterdag 51KwH
- Zondag 20 KwH
- Maandag 41 KwH

Van uitgaande dat het deze maand gewoon koud blijft en en ik neem een gemiddelde voor vloerverwarming van 40kwH + 8 Kwh warmwater is 30 dagen *48 = 1440 kwH deze maand. vorig jaar had ik een gas verbruik van 254m3.
Als ik de opgewekte warmte deel door de verbruikte kom ik op een waarde uit van 3.2.

1440*0.4= 576 euro
254*1.4=355 euro

Wat heb ik al gedaan :

mensen nog suggesties om het verbruik nog verder te drukken? ben een aardige leek, na een uur de excel bestuderen ben ik er nog niet uit ;)

Twee onder één kap
Bouwjaar 2019
eerste verdieping 64m2
zolder 36m2
Dat zijn de waarden uit de ONECTA app? Niet via homewizard ofzo? Dus 50kWh alleen voor het verwarmen van je huis? Gaat je 2e backup heater vaak aan? Neem aan dat die op 9kW staat.
Als je temp. in je boilervat boven de 53 graden staat, dan gaat hij het water verwarmen dmv de backup heater en dit trekt meer stroom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thedutch
CK_ schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 11:33:
Tweakers,

- Vrijdag 45kWH
- Zaterdag 51KwH
- Zondag 20 KwH
- Maandag 41 KwH

1440*0.4= 576 euro
254*1.4=355 euro

Wat heb ik al gedaan :

Twee onder één kap
Bouwjaar 2019
eerste verdieping 64m2
zolder 36m2
ps. wat heb je zondag gedaan? Daar is je verbruik de helft minder?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CK_

CK_

Thedutch schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 11:42:
[...]

Dat zijn de waarden uit de ONECTA app? Niet via homewizard ofzo? Dus 50kWh alleen voor het verwarmen van je huis? Gaat je 2e backup heater vaak aan? Neem aan dat die op 9kW staat.
Als je temp. in je boilervat boven de 53 graden staat, dan gaat hij het water verwarmen dmv de backup heater en dit trekt meer stroom.
Dit zijn de waardes uit de Onecta app. Hoe kan ik zien of me 2e backup heater aangaat? de boiler 300ltr staat op een temperatuur van 49 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CK_

CK_

Thedutch schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 11:43:
[...]

ps. wat heb je zondag gedaan? Daar is je verbruik de helft minder?!
We zijn nog niet helemaal van het gas af ;). We hebben nog een gashaard, deze hebben we zaterdag avond aangehad. hierdoor was het in de nacht van zaterdag op zondag nagenoeg 21graden.
Pagina: 1 ... 17 ... 155 Laatste

Let op:
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing

Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma