Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedutch
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 01-02-2024
CK_ schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 11:46:
[...]

Dit zijn de waardes uit de Onecta app. Hoe kan ik zien of me 2e backup heater aangaat? de boiler 300ltr staat op een temperatuur van 49 graden.
Oke, dat is wel erg veel inderdaad. Heb je een 8kW wp?

In dit getallenreeks in de spreaksheet [5-01]. Die staat standaard op 0 graden. Dus je 2e backup heater gaat bij 0 graden aan. Wil je dit? Kan hoor. Ik heb hem op -5 gezet. Sommigen hebben hem op -10 gezet(zie spreadsheet).

In je wp bij je "installateursinstellingen" en dan "overzicht instellingen", 5 en dan 01 veranderen naar bijv. -5 of wat je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedutch
CK_ schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 11:46:
[...]

Dit zijn de waardes uit de Onecta app. Hoe kan ik zien of me 2e backup heater aangaat? de boiler 300ltr staat op een temperatuur van 49 graden.
Sorry. Hoe je dat kan zien. Heb je een homewizard in je slimmemeter? Of iets waar je je totale energieverbruik van je huis mee kunt aflezen? Daar zou je het aan de hoge verbuikspieken kunnen zien. Je kunt het ook in je wp zien, maar dan moet je er al bij staan en in de sensoren instellingen kijken of beide backup heaters aanspringen en wanneer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedutch
@slagroomsoes Waaorm heb jij je beide backup heaters lager gezet? backup heater 1 naar 2kW en backup heater 2 naar 4kW? Of heb jij geen 8kW warmtepomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• infernix
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-10 10:16
Thedutch schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 08:52:
[...]
Wanneer gaat jou defrost aan? Weet je ook welke waarde dat is in de instellingenlijst/spreadsheet lijst?
AFAIK gaat dat op eigen initiatief en kun je daar niet aan sturen.
Ik heb mijn 2e backup heater aangepast van 0 naar -5 graden. Als de wp nu -5 wordt gaat de 2e backup heater(9kw) pas werken. Nu alleen de 1e backup heater(3kW). Als alles aanstaat 1e en 2e, dan haal ik momenten van 11000W.... sinds ik de 2e backup heater temp verlaagd heb, nog niet weer zulke hoge waarden gezien.
ik had 'm eerst helemaal uit staan, dus alleen DHW met backup heater. Heb m nu op -12 gezet maar zo koud is t toch nog niet geweest.

Krijg je t niet warm zonder BUH dan? Zo wordt t wel duur ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedutch
infernix schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 12:23:
[...]

AFAIK gaat dat op eigen initiatief en kun je daar niet aan sturen.

[...]

ik had 'm eerst helemaal uit staan, dus alleen DHW met backup heater. Heb m nu op -12 gezet maar zo koud is t toch nog niet geweest.

Krijg je t niet warm zonder BUH dan? Zo wordt t wel duur ja.
Nee 2e backup staat standaard op 0 graden. Dat is hij iedereen zo. Heb hem naar -5 gezet. Nu geen 11000w meer gehaald. 2buh is ook 9kW. Krijg het prima warm zonder 2e buh!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CK_
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 14-03-2023

CK_

Thedutch schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 11:56:
[...]

Sorry. Hoe je dat kan zien. Heb je een homewizard in je slimmemeter? Of iets waar je je totale energieverbruik van je huis mee kunt aflezen? Daar zou je het aan de hoge verbuikspieken kunnen zien. Je kunt het ook in je wp zien, maar dan moet je er al bij staan en in de sensoren instellingen kijken of beide backup heaters aanspringen en wanneer...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DSRQCRm_9uRlFX9nixyfQjuD3qM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Nr8f7RCExkce3Sy042O7GfJp.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10-10 21:30
derubenstavast schreef op maandag 5 december 2022 @ 15:49:
[...]

ja snap wat je bedoeld, nu is er aan mijn Evohome wel het een en ander aangepast. zo kreeg ik een software update om te kunnen schakelen tussen koelen en verwarmen en met deze update moest het aantal schakelingen per uur worden beperkt naar 1 per uur.
heb van mijn installateur ook 2 handleidingen gehad 1 van Daikin zelf en een van Resideo (Honeywell)
[Afbeelding]
Is dit een generiek document?
Waarmee ik eigenlijk bedoel dat de X2M connector hetzelfde gebruikt kan worden voor aansluiten verwarmen/koelen op de vele verschillende warmtepompen van Daikin?

Want ik haal niet uit de installatiehandleiding van de Althema 3M hoe ik zo de externe thermostaat aan moet sluiten.

[ Voor 6% gewijzigd door !null op 13-12-2022 13:20 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CK_

CK_

Thedutch schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 11:54:
[...]

Oke, dat is wel erg veel inderdaad. Heb je een 8kW wp?

In dit getallenreeks in de spreaksheet [5-01]. Die staat standaard op 0 graden. Dus je 2e backup heater gaat bij 0 graden aan. Wil je dit? Kan hoor. Ik heb hem op -5 gezet. Sommigen hebben hem op -10 gezet(zie spreadsheet).

In je wp bij je "installateursinstellingen" en dan "overzicht instellingen", 5 en dan 01 veranderen naar bijv. -5 of wat je wilt.
Ik heb idd een 8kw. instelling aanpassen is een optie. ik zie dat meer mensen 0 hebben ingesteld. maar lees dat verbruik bij iedereen rond de 20kwh is (elk huis is anders natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slagroomsoes
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 19:12
Thedutch schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 12:05:
@slagroomsoes Waaorm heb jij je beide backup heaters lager gezet? backup heater 1 naar 2kW en backup heater 2 naar 4kW? Of heb jij geen 8kW warmtepomp?
Ja, heb een 8kw wp. Om eerlijk te zijn heb ik deze lager gezet omdat andere users dit ook gedaan hebben; snap zelf deze instellingen niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedutch
slagroomsoes schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 13:58:
[...]

Ja, heb een 8kw wp. Om eerlijk te zijn heb ik deze lager gezet omdat andere users dit ook gedaan hebben; snap zelf deze instellingen niet goed.
Ah oke. Het is de energie waarmee de backup heater bijspringt als de wp het zelf niet aan kan. Stel je wil het bij -10, 22 graden hebben dan kan het zijn dat de wp dat niet haalt of zwaar heeft en kan hij zijn backup heater inzetten om de gevraagde warmte te halen. Je hebt 2 backup heaters, 2 of 3kW en 4 of 6kw blijkbaar. Ik heb 3 en 6, maakt totaal 9kW. Jij hebt 2 en 4 aangezet is dus 6kW backup.

Zelf weet ik niet wat voldoende is bij welke temp. Een installateur zet deze waarde vrij hoog(0graden) zodat je niet gaat klagen dat je het koud krijgt.

Ik heb geen idee welke invloed dit op je levensduur van je wp heeft als je de backup heater lager of uit zat. Als je in Scandinavië woont waar het -20 of kouder wordt kan ik mij voorstellen dat een backup heater handig is om de boel warm te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinded
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-10 11:05
mijn 25a zekering begeeft het hier elke 2 uur.
Ik heb nu de buh terugezet naar 1kw en extra ook op 1kw gezet dus dat zou dan max 1kw mogen zijn aangezien ze niet worden samengeteld... eens kijken of ik het nu overleef.

Aanvraag bij fluvius voor te verhogen maar het eerste plaatsbezoek kan pas in januari...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob70
  • Laatst online: 14-12-2022
Kan iemand wat zeggen over de betrouwbaarheid van de energiemeting functie in de daikin interface ?

Ik heb sinds half juni een daikin-intergas hybride warmtepomp.

In het begin leek de energiemeting redelijk overeen te komen met het verbruik in de oxxio app / slimme meter, maar dat wijkt nu wel veel af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Predge
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 19:44
Same here. Altherma3 zit direct op de CV dus, geen buffer of scheiding. Douchen doen we met een aparte warmtepompboiler. Een bewuste keuze, want anders hebben we weer een combi-systeem en dat gaat hem bij ons niet worden gezien de woning en de gewone radiatoren en zo.

Betreft een door onszelf ongewijzigd CV-systeem in 1980 hoekhuis met in de keuken toevallig een heel geschikte verticale radiator (2m x 75cm type 21) die samen met de lange woonkamer-radiator (4,5m x 50cm type 21) het goed redt. Keuken en woonkamer maken samen 1 grote L-vormige ruimte.
Verder alles in huis qua CV-systeem standaard en dus niet bepaald ontworpen voor een lucht/water warmtepomp. Al wel bijna 2 jaar met een stokoude (1997) en op alle fronten teruggeschroefde Atag Blauwe Engel 2 alles goed getest met 40 graden aanvoer. Dus deze manier van 'stoken' zo is niet helemaal nieuw voor me.

Gisteren de omkasting die buiten om de compressor heen zat verwijderd. Helaas, die kast was enkel voor het oog. Maar zoals al iemand mij voor de aanschaf al aangaf, die werkt de boel inderdaad wat tegen, dus maar eens even zonder dat ding proberen. Balen, maar uiteindelijk wil je een goed werkend systeem en geen prachtige bevroren kast die maar wat mooi staat te wezen en een verwarming die het niet helemaal trekt.

Ik let erg op het verbruik (middels de P1 HomeWizard in de 3-fase meter), wat een indicatie is van zijn presteren (liefst houd ik het verbruik onder de 1000watt, dat lukt me nu met deze koude natuurlijk maar matig/amper, maar steady rond de 600W op een toch frisse dag is ook al mooi gelukt). Nu die kast eraf is heb ik de weersafhankelijke regeling maar eens aangezet. Kijken wat dat doet. Meer verbruik, maar wel aangenaam binnen.
UPDATE: Watertemperatuur zit op min 30 en max 45, dat hoop ik zo te houden. WD-stooklijn staat nu op 2-points: op 30 tot 45 graden en op -15 en 15. Mooie getallen en veel 15's, maar ook volgens mij stukken beter dan wat ik had. Namelijk tussen 30 en 40 en op zo'n 37graden (met ook nu nog de +2graden indien het 0graden buiten is).
Erg veel instellingen toch wel bijelkaar...

Zoals al eerder door anderen aangegeven, het defrosten is compleet normaal, zo ongeveer elk uur, als je zo rond de nul zit. Anders dus veel minder. Maar dat defrosten is welgeteld een minuut of 4 bij ons en dan gaat hij weer gewoon verder.

Bekentenis, met de kennis van nu (net iets meer dan (maar) 1,5 maand), zou ik eigenlijk bijna zeggen dat we een gasgestookte nieuwe HR-ketel hadden moeten nemen... 7(8)7 Ernstig om dit zo te typen, maar dit kwam vandaag bij me op... Maar, ik doe het er mee en het systeem werkt wel, dus dat is niet echt de reden. En mogelijk stel ik mijn mening straks wel bij als ik de weersafhankelijke regeling goed zijn ding heb laten doen en nog wat andere settings heb geprobeerd.
Trail en error is inderdaad van toepassing. Leuk, maar inmiddels toch wel ook wat vervelend.
BanRay schreef op maandag 12 december 2022 @ 22:01:
Afgelopen vrijdag is mijn WP geïnstalleerd. Ik heb geen vloerverwarming, maar gewone (HT) radiatoren. Het huis is goed geïsoleerd. De monteur heeft een stooklijn ingesteld met de volgende waarden:

50 graden bij 0 (en lager)
35 graden bij 15 (en hoger).

Ik heb de thermostaat 24/7 op 19 graden ingesteld. Huis wordt zonder probleem warm. Volgens mij is de stooklijn conservatief ingesteld. Ik kan zelf wel kleine stapjes zetten om de stooklijn aan te passen (trial and error), maar ik zou het super vinden als iemand een goede suggestie heeft om mee te starten. Zeker omdat het de komende dagen iets kouder wordt. Dat zijn goede testdagen.

Nogmaals, geen vloerverwarming en geen LT radiatoren.

Ik ga hopelijk morgen al mijn instellingen delen, maar een goede stooklijn om mee te beginnen verhoogt hopelijk het rendement. Gisteren is er volgens de Daikin app 37 kWh verbruikt (alleen tbv verwarmen).

Alvast bedankt!

[ Voor 4% gewijzigd door Predge op 13-12-2022 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brack
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06-09 12:18
Ik ben behoorlijk aan proberen met mijn instellingen op een koude dag als vandaag. Nou vroeg ik mij af wat ik ga merken als mijn delta t te laag is ingesteld? Ik hem m nu op 3 gezet, omdat dit mi. met onze 28mm stalen buizen zou moeten kunnen. Hij geeft nu een debiet aan van 27L/min. Waaraan kan ik merken mijn delta t hoger zou moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedutch
blinded schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 15:54:
Ik heb nu de buh terugezet naar 1kw en extra ook op 1kw gezet dus dat zou dan max 1kw mogen zijn aangezien ze niet worden samengeteld... eens kijken of ik het nu overleef.

Aanvraag bij fluvius voor te verhogen maar het eerste plaatsbezoek kan pas in januari...
Heb je het over buh 1 en 2? Die kunnen wel degelijk tegelijk aan gaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:56

_Ernst_

Mark It Zero!

blinded schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 15:54:

Zo werkt het helaas niet, de elementen zijn 2 kW per stuk (afhankelijk van het type wp), en afhankelijk van hoe en welke je aansluit levert dat een bepaald vermogen op dat je vervolgens aanpast in de instellingen. Simpelweg de instellingen veranderen heeft geen effect op het daadwerkelijk vermogen. De warmtepomp schakelt enkel 2 relais (1 voor elke stap), wat daar vervolgens voor vermogen achter zit weet hij niet en kan hij ook niet veranderen ;)

Als je hoofdzekering er regelmatig uit springt klinkt dat meer als een slechte verdeling over de fases,.

[ Voor 5% gewijzigd door _Ernst_ op 13-12-2022 18:01 ]

Last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Predge
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 19:44
Je bedoeld te zeggen dat hij net als bij een (oude) magnetron vol vermogen ten allertijden gebruikt, maar enkel de tijd dus varieert en dus het in het water ingebrachte vermogen?

Dat is niet mijn ervaring met de Altherma3. Hij lijkt weldegelijk de ingestelde vermogens aan te spreken, maar dan x3 in geval van een 3 fase verwarmingselement. Moet dit maar eens gaan testen. Wel interessant.

En verwarrend, die BSH en BUH...
Met de prio-functie op 'none' gaan ze beide volgens mij aan, indien nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Ernst_

_Ernst_

Mark It Zero!

Predge schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 18:03:
Je bedoeld te zeggen dat hij net als bij een (oude) magnetron vol vermogen ten allertijden gebruikt, maar enkel de tijd dus varieert en dus het in het water ingebrachte vermogen?
Inderdaad :)
Dat is niet mijn ervaring met de Altherma3. Hij lijkt weldegelijk de ingestelde vermogens aan te spreken, maar dan x3 in geval van een 3 fase verwarmingselement. Moet dit maar eens gaan testen. Wel interessant.
Dan ben ik erg benieuwd naar een foto van de binnenkant van jouw Altherma met de desbetreffende vermogensregeling :p

Last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinded
_Ernst_ schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 17:53:
[...]

Zo werkt het helaas niet, de elementen zijn 2 kW per stuk (afhankelijk van het type wp), en afhankelijk van hoe en welke je aansluit levert dat een bepaald vermogen op dat je vervolgens aanpast in de instellingen. Simpelweg de instellingen veranderen heeft geen effect op het daadwerkelijk vermogen. De warmtepomp schakelt enkel 2 relais (1 voor elke stap), wat daar vervolgens voor vermogen achter zit weet hij niet en kan hij ook niet veranderen ;)

Als je hoofdzekering er regelmatig uit springt klinkt dat meer als een slechte verdeling over de fases,.
Dus ik kan dat vermogen niet beperken behalve volledig uitzetten?
Voor wat dient de "configuratie" instelling dan als
"Stap 1" en" stap 2" eigenlijk de geconfigureerde elementen zijn?

[ Voor 7% gewijzigd door blinded op 13-12-2022 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinded
Thedutch schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 17:25:
[...]

Heb je het over buh 1 en 2? Die kunnen wel degelijk tegelijk aan gaan!
Ik dacht ze te kunnen beperken in opgenomen vermogen maar dat lijkt helemaal niet te kloppen 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:40

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
En ik al gek worden met 19kWh vandaag…

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lonehitman
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 01-09 06:57
slagroomsoes schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 13:58:
[...]

Hier staan beide backup heaters uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedutch
lonehitman schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 19:56:
[...]

Hier staan beide backup heaters uit.
Waarom als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedutch
Toppe schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 19:24:
19kWh voor alleen verwarmen met de wp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Thedutch schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 20:05:
[...]

19kWh voor alleen verwarmen met de wp?
Ja, ik ga vannacht de WP een graadje lager zetten. 90% van alle energie is vannacht verbruikt.

[ Voor 21% gewijzigd door Toppe op 13-12-2022 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lonehitman
Geen idee. Die hebben blijkbaar altijd uitgestaan. Door dit topic ben ik meer naar de instellingen gaan kijken. Kan iemand de precieze werking hiervan uitleggen? Ook de compressor staat uit. Ook geen idee wat dat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berfelo
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 27-02-2024
Brack schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 16:51:
Ik ben behoorlijk aan proberen met mijn instellingen op een koude dag als vandaag. Nou vroeg ik mij af wat ik ga merken als mijn delta t te laag is ingesteld? Ik hem m nu op 3 gezet, omdat dit mi. met onze 28mm stalen buizen zou moeten kunnen. Hij geeft nu een debiet aan van 27L/min. Waaraan kan ik merken mijn delta t hoger zou moeten zijn?
Ik lees dat sommige mensen een heel hoog debiet hebben. Bij mij komt het debiet niet boven de 15l/min.
Kun je ergens de pomp sneller laten draaien ?
mijn situatie is 20mm uponor ( 7m lang) met flauwe bochten naar een 5 groeps gesloten verdeler.
De pomp van de verdeler staat in het midden en heeft weinig effect als ik hem vol uit draai.
water gaat terug door een buffer vat naar de wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedutch
lonehitman schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 20:10:
[...]

Geen idee. Die hebben blijkbaar altijd uitgestaan. Door dit topic ben ik meer naar de instellingen gaan kijken. Kan iemand de precieze werking hiervan uitleggen? Ook de compressor staat uit. Ook geen idee wat dat is.
Als het goed is staat de compressor alleen aan, als dat nodig is door de wp. De backup heaters staan ook op "uit" als ze niet gebruikt worden. Ze gaan automatisch "aan" als dat nodig is. Tenzij je in de instellingen het deactiveert.

In het scherm van je wp zie je bij sensoren deze onder elkaar staan en als ze aan gaan staat er "aan" achter.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11-10 00:07
Toppe schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 19:24:
Hier is het vannacht -8 geweest en heb het niet boven 0 graden zien komen overdag. Dan is 19kWh toch niets? Gelijk aan ongeveer 2 m3 gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onk_the_Monk
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 03-10 20:25
CK_ schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 11:33:
Tweakers,

Inmiddels hebben wij nu een maand een warmtepomp, ik ben er nog niet helemaal gelukkig mee (misschien was de verwachting ook te hoog). Het verwarmd wel, maar had het verbruik lager geschat. We hebben thuis een Daikin Altherma 3R (3.5-8KW) met 14 PV (leveren haast niks op deze maand).
Ik had eerst de verwarming in de badkamer en woonkamer aan (beide 20graden), nu enkel de woonkamer omdat ik toch wel schrok van het verbruik (93m2 vloerverwarming in de woonkamer):
Volgens de Daikin app alleen verwarmen (enkel woonkamer):
- Vrijdag 45kWH
- Zaterdag 51KwH
- Zondag 20 KwH
- Maandag 41 KwH

Warmwater is ongeveer 8 KwH per dag

Van uitgaande dat het deze maand gewoon koud blijft en en ik neem een gemiddelde voor vloerverwarming van 40kwH + 8 Kwh warmwater is 30 dagen *48 = 1440 kwH deze maand. vorig jaar had ik een gas verbruik van 254m3.
Als ik de opgewekte warmte deel door de verbruikte kom ik op een waarde uit van 3.2.

Als ik puur kijk naar de prijzen en ga gemakshalve uit van het prijsplafond:
1440*0.4= 576 euro
254*1.4=355 euro

Wat heb ik al gedaan :
Boiler (300ltr) terug gezet naar 49 graden.
Stooklijn van 26 tot 33 (+10 naar -10 uit me hoofd).

mensen nog suggesties om het verbruik nog verder te drukken? ben een aardige leek, na een uur de excel bestuderen ben ik er nog niet uit ;)

Twee onder één kap
Bouwjaar 2019
Vloerverwarming woonkamer 92m2
totaal beneden verdieping 117m2
eerste verdieping 64m2
zolder 36m2
Dat is inderdaad hoog. Ik zit met gelijkaardige situatie en ik zit aan heel vorige week 122 kW voor verwarming en 17kW voor warm water. Je kan mijn instellingen terug vinden in de sheet. Je kan die van jou daar eens mee vergelijken.

Twee onder één kap
Bouwjaar 2014
Vloerverwarming beneden en boven +-220m2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15:06
@CK_
8 kWh voor warm tapwater per dag klinkt mij als heel veel. Wij zitten gemiddeld iets onder de 2kWh voor SWW, inclusief de wekelijkse legionellarun.
Daglijks om 12.00 u verwarmt de 230 liter boiler naar 46 graden.

Wat de rest betreft:
Onze 8kW Daikin trekt nu ook 40+kWh per dag. Maar belangrijke factor is dat we nog wachten op onze nieuwe kozijnen met triple glas. We zitten nu beneden nog voor de helft met oud dubbel glas en boven met enkel glas. En we trekken nu de conclusie dat de oude mengverdeler voor de vloerverwarming ook echt vervangen moet worden. Dus binnenkort maar even shoppen.

Het warmteverlies wordt bij huidige buitentemperaturen dus ca 1000W lager (= 24kWh per dag thermisch, al snel 6kWh electrisch). Combineer dat lagere warmteverlies met de aan te schaffen LTV verdeler, en de vertrekwater temperatuur kan omlaag. Waardoor de COP hoger zal worden en het verbruik dus weer een paar procent lager.

Op langere termijn verwacht ik dat de 8kW dus wel voldoende zal zijn.
Tot de kozijnen vervangen worden (eind februari) zullen we om het prijsplafond voor elektriciteit niet al te veel te overstijgen ook wel geregeld gebruik maken van onze houtkachel.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timple
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:16

Timple

berfelo schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 20:14:
[...]

Ik lees dat sommige mensen een heel hoog debiet hebben. Bij mij komt het debiet niet boven de 15l/min.
Kun je ergens de pomp sneller laten draaien ?
mijn situatie is 20mm uponor ( 7m lang) met flauwe bochten naar een 5 groeps gesloten verdeler.
De pomp van de verdeler staat in het midden en heeft weinig effect als ik hem vol uit draai.
water gaat terug door een buffer vat naar de wp.
Je delta T kleiner zetten. Bij mij staat deze op 3 graden. Dan moet het water heel snel rond om te zorgen dat deze niet teveel afkoelt.

Bij een hogere delta T zal het water langzamer gaan om meer af te koelen. Dus de pompsnelheid is eigenlijk een gevolg, geen directe instelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Noord27 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 20:21:
[...]

Hier is het vannacht -8 geweest en heb het niet boven 0 graden zien komen overdag. Dan is 19kWh toch niets? Gelijk aan ongeveer 2 m3 gas.
Moet zeker onder de 14 kWh kunnen komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noord27
@Toppe Dat is geheel situatie afhankelijk. Maar feit is je hele woning warm houden, met een gemiddelde etmaaltemperatuur van -3 of -4, met slechts 19kWh een prima uitgangspunt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slagroomsoes
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 19:12
Ik heb in de Onecta app een weekprogramma voor de verwarming ingesteld. Klopt het dat ik hierin de temperatuur alleen op hele graden in kan stellen en niet op halve?

Groeten,
S.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
Toppe schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 20:32:
[...]

Als je met de huidige etmaal temperatuur genoeg hebt aan 14 kWh elektrisch, dan hoeft je warmtepomp niet zwaarder te zijn dan zo'n 3kW. (14* COP van 4 en vervolgens delen door 24 uur geeft 2,33kW thermisch per uur). Voor goed geïsoleerde tussenwoningen of nieuwbouw die optimaal geïsoleerd is zal dat misschien te doen zijn. Maar voor bestaande vrijstaande bouw of 2/1kap woningen zijn dat soort getallen een utopie zolang je niet het hele pand van een volledig nieuwe geïsoleerde schil voorziet.

Als je met een etmaaltemperatuur die de -5 nadert met je warmtepomp rond de 70-80% van het maximum vermogen draait, dan heb je een warmtepomp staan die goed past bij je woning. Je mag bij een etmaalgemiddelde van - 10 immers best op vol vermogen draaien.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 19:46
slagroomsoes schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 20:46:
Ik heb in de Onecta app een weekprogramma voor de verwarming ingesteld. Klopt het dat ik hierin de temperatuur alleen op hele graden in kan stellen en niet op halve?

Groeten,
S.
Klopt inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Ivow85 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 21:16:
[...]

Als je met de huidige etmaal temperatuur genoeg hebt aan 14 kWh elektrisch, dan hoeft je warmtepomp niet zwaarder te zijn dan zo'n 3kW. (14* COP van 4 en vervolgens delen door 24 uur geeft 2,33kW thermisch per uur). Voor goed geïsoleerde tussenwoningen of nieuwbouw die optimaal geïsoleerd is zal dat misschien te doen zijn. Maar voor bestaande vrijstaande bouw of 2/1kap woningen zijn dat soort getallen een utopie zolang je niet het hele pand van een volledig nieuwe geïsoleerde schil voorziet.

Als je met een etmaaltemperatuur die de -5 nadert met je warmtepomp rond de 70-80% van het maximum vermogen draait, dan heb je een warmtepomp staan die goed past bij je woning. Je mag bij een etmaalgemiddelde van - 10 immers best op vol vermogen draaien.
2^1 kap, nieuwbouw :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Timple schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 20:30:
[...]

Je delta T kleiner zetten. Bij mij staat deze op 3 graden. Dan moet het water heel snel rond om te zorgen dat deze niet teveel afkoelt.

Bij een hogere delta T zal het water langzamer gaan om meer af te koelen. Dus de pompsnelheid is eigenlijk een gevolg, geen directe instelling.
Welke setting is deltaT?

De omschrijving in de Excel (installateurs menu) zijn niet altijd even concreet.

Pompsnelheid is niet in te stellen direct?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lonehitman
[...]

Dat is hier nog niemand gelukt op de buurt.
Of je moet de thermostaat onder de 21 graden gaan zetten

[ Voor 12% gewijzigd door lonehitman op 13-12-2022 21:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:45
Ik heb sinds maandag ESPAltherma aangesloten (met dank aan @Toppe ) en mijn bedoeling was om komende weken data te verzamelen en dan wat te gaan (fine)tunen. Mede doordat er in mei iemand van Daikin is langs geweest en toen alle instellingen goed heeft gezet (als het goed is :D).

Echter heb ik het idee dat ik een beetje vreemd gedrag zie. Na het douchen gaat hij de boiler verwarmen, maar daarna verbruikt hij helemaal geen energie meer (ook gecheckt op de WP zelf). Wat betekent dat ik de meeste energie in de nacht/ochtend gebruik en dan in 1x een piek na het douchen.

Staat hier toch ergens een setting echt helemaal fout? Of is dit normaal gedrag en kan ik komende tijd rustig in de instellingen duiken om te gaan optimaliseren? Het huis wordt gewoon warm en als ik het verbruik vergelijk met anderen is het niet extreem hoog (gezien huidige temps), maar ook niet aan de lage kant.

We hebben een nieuwe 2-1kap woning, opgeleverd 2021. Woonoppervlakte 200m2, triple glas. Zone verwarming, met de woonkamer (70m2), badkamers en overloop helemaal open. Slaapkamers staan in principe uit, ingesteld op 17graden.
Type binnenunit: EHBX08EA9W

Hier wat screenshots van vandaag:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eHVSjgBGkgnJSz1J3-gGVkkEFsM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BHZXKFeTHOItIO1EUTZmugbu.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TypRCY3NnovOeOI9-QhE61rSev0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jQD1eXKXzAOhcKvw9D7R0sMr.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sy4I-8PXnJ4-aduvCFa-CTcVCFY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QncmRbfNg5mxatlfeWVqcmNg.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
kepler schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 21:47:
Ik heb sinds maandag ESPAltherma aangesloten (met dank aan @Toppe ) en mijn bedoeling was om komende weken data te verzamelen en dan wat te gaan (fine)tunen. Mede doordat er in mei iemand van Daikin is langs geweest en toen alle instellingen goed heeft gezet (als het goed is :D).

Echter heb ik het idee dat ik een beetje vreemd gedrag zie. Na het douchen gaat hij de boiler verwarmen, maar daarna verbruikt hij helemaal geen energie meer (ook gecheckt op de WP zelf). Wat betekent dat ik de meeste energie in de nacht/ochtend gebruik en dan in 1x een piek na het douchen.

Staat hier toch ergens een setting echt helemaal fout? Of is dit normaal gedrag en kan ik komende tijd rustig in de instellingen duiken om te gaan optimaliseren? Het huis wordt gewoon warm en als ik het verbruik vergelijk met anderen is het niet extreem hoog (gezien huidige temps), maar ook niet aan de lage kant.

We hebben een nieuwe 2-1kap woning, opgeleverd 2021. Woonoppervlakte 200m2, triple glas. Zone verwarming, met de woonkamer (70m2), badkamers en overloop helemaal open. Slaapkamers staan in principe uit, ingesteld op 17graden.
Type binnenunit: EHBX08EA9W

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Die drops bij je COP, of de spikes bij je verbruik is een defrost run, die kosten de meeste energie.

Ikzelf zet gewoon de kachel ‘s nachts een graadje lager, scheelt aanzienlijk in het verbruik en omdat het buiten kouder is heb je nog steeds z’n ‘lekker warm’ gevoel ‘s ochtends.

Zodra we beneden komen gaat hij automatisch weer een graadje hoger :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
Toppe schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 21:59:
[...]

Die drops bij je COP, of de spikes bij je verbruik is een defrost run, die kosten de meeste energie.

Ikzelf zet gewoon de kachel ‘s nachts een graadje lager, scheelt aanzienlijk in het verbruik en omdat het buiten kouder is heb je nog steeds z’n ‘lekker warm’ gevoel ‘s ochtends.

Nee klopt, die defrost runs had ik als normaal geclassificeerd. Maar ik verbaas me vooral over het feit dat er overdag helemaal niks gebeurd, en dat de uitgaande temperatuur zolang hoog blijft. Maar dat is normaal dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
kepler schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 22:03:
[...]

Nee klopt, die defrost runs had ik als normaal geclassificeerd. Maar ik verbaas me vooral over het feit dat er overdag helemaal niks gebeurd, en dat de uitgaande temperatuur zolang hoog blijft. Maar dat is normaal dus?
Gebeurt hier ook. Hele dag staat dat ding uit tot het kouder wordt, springt ie weer aan.

Je moet je desinfectie sensor fixen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
Toppe schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 22:05:
[...]

Gebeurt hier ook. Hele dag staat dat ding uit tot het kouder wordt, springt ie weer aan.

Je moet je desinfectie sensor fixen
Ok, prima. Dan ga ik komende tijd in de instellingen duiken, dan ga ik er nu vanuit dat dit normaal gedrag is maar gewoon niet heel efficiënt nog :D

ja nog niet aan toegekomen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CK_

CK_

Onk_the_Monk schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 20:24:
[...]

Dat is inderdaad hoog. Ik zit met gelijkaardige situatie en ik zit aan heel vorige week 122 kW voor verwarming en 17kW voor warm water. Je kan mijn instellingen terug vinden in de sheet. Je kan die van jou daar eens mee vergelijken.

Twee onder één kap
Bouwjaar 2014
Vloerverwarming beneden en boven +-220m2
Zal eens van het weekend aandacht aangeven. Is het bij Daikin ook mogelijk dit op een web interface te doen? Of moet alles via de kast.

Zou het ook nog kunnen doordat ik een extra ruimte aan het huis hebt(beneden verdieping) waarbij de vloerverwarming uit staat? Daar is het momenteel 16 graden. Dit zit aan de garage/bijkeuken vast.
Garage/bijkeuken heeft ook vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CK_

CK_

Ivow85 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 20:25:
@CK_
8 kWh voor warm tapwater per dag klinkt mij als heel veel. Wij zitten gemiddeld iets onder de 2kWh voor SWW, inclusief de wekelijkse legionellarun.
Daglijks om 12.00 u verwarmt de 230 liter boiler naar 46 graden.

Wat de rest betreft:
Onze 8kW Daikin trekt nu ook 40+kWh per dag. Maar belangrijke factor is dat we nog wachten op onze nieuwe kozijnen met triple glas. We zitten nu beneden nog voor de helft met oud dubbel glas en boven met enkel glas. En we trekken nu de conclusie dat de oude mengverdeler voor de vloerverwarming ook echt vervangen moet worden. Dus binnenkort maar even shoppen.

Het warmteverlies wordt bij huidige buitentemperaturen dus ca 1000W lager (= 24kWh per dag thermisch, al snel 6kWh electrisch). Combineer dat lagere warmteverlies met de aan te schaffen LTV verdeler, en de vertrekwater temperatuur kan omlaag. Waardoor de COP hoger zal worden en het verbruik dus weer een paar procent lager.

Op langere termijn verwacht ik dat de 8kW dus wel voldoende zal zijn.
Tot de kozijnen vervangen worden (eind februari) zullen we om het prijsplafond voor elektriciteit niet al te veel te overstijgen ook wel geregeld gebruik maken van onze houtkachel.
Wij hebben al tussen 6 en 8 uur sochtends (2 douche beurten) 4kwh gebruikt.
Voor de rest is het huis uit 2019 en goed geïsoleerd, gewoon nieuw bouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
  • Laatst online: 11-10 21:28
Ik lees de ene keer wel nachtverlaging en de andere keer weer niet.

Draait jullie warmtepomp de hele nacht door? Ik wacht nog steeds op die van mij namelijk maar zit nog steeds te denken wat nou wijsheid is.

Woning van 2007, overal vloerverwarming en goed geïsoleerd. Woonkamer koelt ongeveer een 1,5 graad af in een nacht.

Met huidige aanvoer temperatuur van 37 graden krijg ik het huis wel warm, heeft wel paar uurtjes nodig om woonkamer bijvoorbeeld richting de 20 graden te krijgen.

In de nacht hoeft het voor mij te verwarmen, maar in de ochtend moet vloer wel warm aanvoelen om het aangenaam te maken.

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ursusMaritimus
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 05-10 12:34

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

slagroomsoes schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 20:46:

Groeten,
S.
Wel suf dat je temperatuur wel per halve graad kan instellen maar alleen per hele graad kan inplannen. Daikin lezen we mee?

21x REC TwinPeak 4 Black 360Wp | Enphase IQ7+ | Daikin Altherma 3 RW 4 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ursusMaritimus
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 05-10 12:34

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

Rainesh schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 22:41:
Ik lees de ene keer wel nachtverlaging en de andere keer weer niet.

Draait jullie warmtepomp de hele nacht door? Ik wacht nog steeds op die van mij namelijk maar zit nog steeds te denken wat nou wijsheid is.

Woning van 2007, overal vloerverwarming en goed geïsoleerd. Woonkamer koelt ongeveer een 1,5 graad af in een nacht.

Met huidige aanvoer temperatuur van 37 graden krijg ik het huis wel warm, heeft wel paar uurtjes nodig om woonkamer bijvoorbeeld richting de 20 graden te krijgen.

In de nacht hoeft het voor mij te verwarmen, maar in de ochtend moet vloer wel warm aanvoelen om het aangenaam te maken.
Ik ga 's nachts terug naar 19. Om 1300 weer op 21 zodat het huis redelijk op temperatuur aan het komen is als ik thuis kom. Om 2100 alweer uit, want het koelt nauwelijks af in het begin met een warme vloer.

21x REC TwinPeak 4 Black 360Wp | Enphase IQ7+ | Daikin Altherma 3 RW 4 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
  • Laatst online: 11-10 21:28
ursusMaritimus schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 22:42:
[...]

Ik ga 's nachts terug naar 19. Om 1300 weer op 21 zodat het huis redelijk op temperatuur aan het komen is als ik thuis kom. Om 2100 alweer uit, want het koelt nauwelijks af in het begin met een warme vloer.
Hoe zit het dan met defrosts. Doet je warmtepomp in de nacht helemaal niks of toch een defrost bijv

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanudt
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Nu het echt koud is, moet de nieuwe warmtepomp aan de slag. Schrok wel van het aantal verbruikt vandaag of is dit normaal?

Warmtepomp grafiek is verbruik van de warmtepomp en buitenunit samen (Altherma 3 met 8kW buitenunit).

Heater grafiek is van de 9kW backup heater en toont elke fase apart, dus totaal wordt er 9kW verbruikt als je 3kW afleest.

Homewizard kWh energiemeters:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c3C-8_j5sosYkNMwYkHHtLbzGUA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v4XECSZf1WozFTyMtonFw8i8.jpg?f=fotoalbum_large

- 2-onder-1 kap uit 1997, goed nageisoleerd, balansventilatie met WTW, overall HR++ glas.
- Vloerverwarming beneden 80m2 (recent open verdelers geplaatst) normale radiatoren boven.
- totaal woningoppervlak 170m2, inhoud 600m3
- Tussen 7.00-21.00 21 20 graden, rest 19 graden. Rond 7.00-7.30 wordt er gedouched.
- stooklijn 38 graden tot 0 en 25 vanaf 15 , boiler 48 graden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5447NWCIJ9_f87KiiKGUec8hdjY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X96i4fB100HwohpJBMojK3pU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crepsly
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:58
Peanudt schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 22:54:
Nu het echt koud is, moet de nieuwe warmtepomp aan de slag. Schrok wel van het aantal verbruikt vandaag of is dit normaal?

Warmtepomp grafiek is verbruik van de warmtepomp en buitenunit samen (Altherma 3 met 8kW buitenunit).

Heater grafiek is van de 9kW backup heater en toont elke fase apart, dus totaal wordt er 9kW verbruikt als je 3kW afleest.

[Afbeelding]

- 2-onder-1 kap uit 1997, goed nageisoleerd, balansventilatie met WTW, overall HR++ glas.
- Vloerverwarming beneden (recent open verdelers geplaatst) normale radiatoren boven.
- Tussen 7.00-21.00 21 graden, rest 19 graden. Rond 7.00-7.30 wordt er gedouched.

[Afbeelding]
Kamer temperatuur op 21 graden! Dat is toch niet meer van deze tijd. Hup naar 19,5.

Verder lijkt het erop dat je back-up heater in de ochtend aan springt omdat je grote warmte vraag hebt. Dat komt door de nachtverlaging zou die eruit halen of max 0,5 graden.

[ Voor 6% gewijzigd door crepsly op 13-12-2022 23:02 ]

2600WP | Zwolle | Zuid Oost 135° | Helling 12.5° | PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Ernst_

_Ernst_

Mark It Zero!

Even wat statistieken, wp draait hier nu een kleine 2,5 maand. Alle elektra aansluitingen zijn voorzien van losse elektrameters + een warmtemeter (kamstrup 302) voor het afgegeven vermogen, dus dit geeft leuk inzicht.

Afgegeven vermogen (ruimteverwarming + sww):
Volgens warmtepomp: 1023 kWh
Volgens warmtemeter: 1054 kWh

Opgenomen vermogen:
Volgens warmtepomp: 310 kWh
Volgens tussenmeters:
- wp zelf: 270,52 kWh
- booster: 5,33 kWh
- backup 1: 9,66 kWh
- backup 2: 4,2 kWh
Totaal: 289 kWh

Het echte verbruik blijkt dus nog iets beter te zijn dan wat Daikin er zelf van maakt.

Dit alles met een 4 kW Altherma 3 R W all electric setup, 150 liter sww vat, 1 persoons huishouden. Nageisoleerde jaren '30 tussenwoning, 90m2. Woonkamer + keuken vloerverwarming, rest radiatoren. Thermostaat op 18, af en toe op 20. Voorheen een gasverbruik van 5-600 m3/jaar (toen thermostaat op 17).

Dit alles nog zonder nachtverlaging, sww programma en optimale stooklijn, dus verbruik gaat nog geoptimaliseerd worden in de toekomst.

Backup heaters allebei aan staan (2 / 6 kW) om eens te kijken wat dit echt doet met het verbruik, valt tot nu toe eigenlijk ook wel mee moet ik zeggen, gaan volgens mij alleen af en toe aan tijdens opstarten en tijdens defrosts.

Tot nu toe erg tevreden over de hele setup! Totale COP is nog niet spectaculair, maar zal in de toekomst vast nog beter worden met wat aanpassingen :)

[ Voor 8% gewijzigd door _Ernst_ op 13-12-2022 23:07 ]

Last.fm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lonehitman
crepsly schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 23:01:
[...]

Kamer temperatuur op 21 graden! Dat is toch niet meer van deze tijd. Hup naar 19,5.

Verder lijkt het erop dat je back-up heater in de ochtend aan springt omdat je grote warmte vraag hebt. Dat komt door de nachtverlaging zou die eruit halen of max 0,5 graden.
Als het maar zo weinig afkoelt dan zou ik hem persoonlijk aan laten. Zal per saldo niet veel uitmaken.

En onder een deken op de bank dat is zeker van deze tijd? Ik doe er niet aan mee! (Zolang het financieel nog niet hoeft iigv)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedutch
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WND6sd_hxQci3B5BRtGSxzOrLuA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lZNwKMImaOtm9dJWew7nhhQ7.jpg?f=fotoalbum_large

Zoals dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onk_the_Monk
CK_ schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 22:30:
[...]

Zal eens van het weekend aandacht aangeven. Is het bij Daikin ook mogelijk dit op een web interface te doen? Of moet alles via de kast.

Zou het ook nog kunnen doordat ik een extra ruimte aan het huis hebt(beneden verdieping) waarbij de vloerverwarming uit staat? Daar is het momenteel 16 graden. Dit zit aan de garage/bijkeuken vast.
Garage/bijkeuken heeft ook vloerverwarming.
Via een usb-stick kan je deze exporteren naar een tekst bestand. Deze kan je dan overtypen naar de format van de sheet. Ik heb ook twee ruimtes die ik niet verwarm, de berging en de garage. Lijkt mij je verbruik niet ten goede te komen als je deze gaat mee verwarmen. Hoeveel flow heb je momenteel? Kan je bij informatie>sensoren uitlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• infernix
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-10 10:16
kepler schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 21:47:
Ik heb sinds maandag ESPAltherma aangesloten (met dank aan @Toppe )
...
Nice. Kun je die dashboards eens exporteren? Ik heb t nog allemaal in grafana zitten. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CK_

CK_

Ojee

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WZVJaaWwLS1h3LZhcTtDCMo4adU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/aXUlS0axNNQUYjva2UlGLcav.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedutch
Toppe schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 21:59:
[...]

Is dat wel goed voor je vloerverwarming? Die moet je toch constant houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedutch
CK_ schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 22:35:
[...]

Wij hebben al tussen 6 en 8 uur sochtends (2 douche beurten) 4kwh gebruikt.
Voor de rest is het huis uit 2019 en goed geïsoleerd, gewoon nieuw bouw.
Hier ook!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CK_

CK_

Onk_the_Monk schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 23:14:
[...]

Via een usb-stick kan je deze exporteren naar een tekst bestand. Deze kan je dan overtypen naar de format van de sheet. Ik heb ook twee ruimtes die ik niet verwarm, de berging en de garage. Lijkt mij je verbruik niet ten goede te komen als je deze gaat mee verwarmen. Hoeveel flow heb je momenteel? Kan je bij informatie>sensoren uitlezen.
Buitentemperatuur-1
Tabktemperatuur 48 gr
Vertrekwatertemperatuur 27gr
Watertemp. Inlaat back-upverwar 29gr
Watertemperatuur inlaat plantenwa 26gr
Koelmiddeltemp. 26gr
Debiet 0,0 l/min
Waterdruk 2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onk_the_Monk
CK_ schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 23:20:
[...]

Buitentemperatuur-1
Tabktemperatuur 48 gr
Koelmiddeltemp. 26gr
Debiet 0,0 l/min
Waterdruk 2.1
Momenteel heb je geen flow doordat er waarschijnlijk geen vraag is momenteel. Kijk dit eens na wanneer je wel vraag hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedutch
Ai, stook je die van de buren ook mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedutch
[...]

Buitentemperatuur-1
Tabktemperatuur 48 gr
Koelmiddeltemp. 26gr
Debiet 0,0 l/min
Waterdruk 2.1
Waterdruk 2.1 als je debiet 0 is🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CK_

CK_

Toch verbruik ik, of het moet heel toevallig zijn nu net niet
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4K8QsUunJ4346BEAQSn6SVWw22Q=/x800/filters:strip_exif()/f/image/FnfGP6vyrexTkY8o4ppM9IYB.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanudt
  • Niet online
crepsly schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 23:01:
[...]

Oeps correctie, programma staat op 20 met nachtverlaging op 19.
Kan me inderdaad wel voorstellen dat de heater in de ochtend even bijspringt. Met deze buitentemperaturen zullen de radiatoren boven ook een beetje open staan en onze aanbouw/serre is erg koud waar ook vloerverwarming zit (verbouwing gepland om er een volwaardige aanbouw van te maken).

Nu was mijn installatie ingeregeld met de CV op zolder. Nu staat de warmtepomp in de garage, dus wil ik de boel weer inregelen/controleren. Wat is een goede delta T over de vloerverwarming en wat voor een normale radiator?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onk_the_Monk
Laag verbruik vandaag!
Wat is jou woning/situatie? Hoeveel graden is je thermostaat ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lonehitman
MajaMestreech schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 23:22:
Een dingetje wat opvalt bij de Altherma 3 is de temperatuurregeling via de kamer thermostaat. Bij een Setpoint van 21 graden, wordt geregeld tussen 21.5 en 20.5 graden. Dit gaat met een cyclus van 6-8 uur, afhankelijk van de buiten temperatuur. Bij het bereiken van 21.5 graden gaat de WP uit gedurende 6-8 uur. Voordat hij weer inschakelt voelt het enigszins onbehaaglijk aan.
Nagevraagd bij de installateur/Daikin: dit kan niet aangepast worden. Dit heeft Daikin bewust gedaan omdat anders de warmtepomp te vaak aan/uit schakelt. Onzin natuurlijk als je een lage temperatuur regeling hebt, dan zou zelfs bij een hysterese van 0,1 graden de warmtepomp echt niet teveel aan/uit schakelen.

Ik ben op zoek om ergens een wijzigingsverzoek in te kunnen dienen (bij de instellingen "Kamer" een waarde parameter "Hysterese" instelbaar tussen 0,1 en 1 graden) maar nog niet kunnen vinden.
Heb je hier inmiddels een oplossing voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timple
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:16

Timple

Dit strookt ook met mijn verbruik. Terwijl volgens mij de instellingen prima staan*.

Niet elk huis is te vergelijken denk ik..

*Behalve dhw, nog steeds koude douches :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
Peanudt schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 22:54:

[Afbeelding]

- Vloerverwarming beneden 80m2 (recent open verdelers geplaatst) normale radiatoren boven.
- totaal woningoppervlak 170m2, inhoud 600m3
- Tussen 7.00-21.00 21 20 graden, rest 19 graden. Rond 7.00-7.30 wordt er gedouched.

[Afbeelding]
Zet die back-up heater onmiddellijk uit.

Die is in een all-electric huis alleen voor bedoeld voor je wekelijkse legionellarun, bij zeer extreme kou (-15 ofzo) of voor het geval er een storing is in de warmtepomp. Dan kun je alsnog (duur) verwarmen met de back-up heater.
Maar onder normale winterse omstandigheden zoals nu, zou de 9kW heater niet nodig moeten zijn voor het verwarmen van je woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CK_

CK_

Onk_the_Monk schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 23:21:
[...]

Momenteel heb je geen flow doordat er waarschijnlijk geen vraag is momenteel. Kijk dit eens na wanneer je wel vraag hebt.
net gekeken 24.5 l/min. is dit goed?
overigens wel 3kwh verbruikt gisteren toen er geen debiet was

[ Voor 9% gewijzigd door CK_ op 14-12-2022 07:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CK_

CK_

[...]

Buitentemperatuur-1
Tabktemperatuur 48 gr
Koelmiddeltemp. 26gr
Debiet 0,0 l/min
Waterdruk 2.1
Wat mij nu opvalt dat de waardes deze ochtend extreem anders zijn, meeste zijn 20 graden hoger. kan iemand hier wat zinnigs overzeggen?

Buitentemperatuur-3
Tabktemperatuur 48 gr
Vertrekwatertemperatuur 49gr
Watertemp. Inlaat back-upverwar 49gr
Watertemperatuur inlaat plantenwa 45gr
Koelmiddeltemp. 44gr
Debiet 24,5 l/min
Waterdruk 2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Rainesh schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 22:45:
[...]

Hoe zit het dan met defrosts. Doet je warmtepomp in de nacht helemaal niks of toch een defrost bijv
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KtMY2jju5wFbYd6nWN7j0aQN3Wc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/su4sazaVDot5ugrqVE4ufAEh.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nathalie178
  • Laatst online: 22-12-2022
We hebben sinds begin november een daikin atherma hht3 van 18kw. We hebben een huis uit 1982 waarvan het dak goed na geisoleerd is en de ramen zijn hr++ glas, echter de vloer is niet geisoleerd en de muren maar 5cm glaswol. We hebben afgelopen jaar met onze gasketel op 50 a 55 graden kunnen stoken om t voldoende warm te krijgen (55 vanaf 2 graden buitentemp) 3600 a 4000kuub gas: groot vrijstaand huis. Onze installateur zei dat we dan geschikte kandidaten zijn voor de daikin atherma hht3 (18kw) Echter sinds de buitentemp onder t vriespunt is (eigenlijk onder de 2 a 3 graden) lukt het de warmtepomp niet meer om het bij ons behagelijk warm te krijgen. Het is in de woonkamer 16 a 17 graden. We hebben al een tijdje contact met de installateur maar die weet ook niet meer hoe dit opgelost kan worden en die heeft het over inregelen van de radiatoren (maar die zijn goed ingeregeld). M n partner heeft een mogelijkheid gevonden om de sensoren uit te kunnen lezen en dmv home assistant te kunnen volgen. Wat ons opvalt is dat de inlaat temperatuur van het water nauwelijks boven de 40graden komt (soms 42 of 43), volgens de stookcurve zou dit nu boven de 55 graden moeten zitten (is ook zijn set point). De delta t is 10 graden. Onze installateur vertelt ons nu dat ons huis niet goed genoeg is geisoleerd en probeert t probleem te weerleggen. Maar ik was in de veronderstelling dat ik een hoge temperatuur warmtepomp heb die tot 70 graden zou moeten halen. Hier lukt t niet om hoger dan 45graden te halen (behalve als die de sww tank opwarmt dan komt die wel even rond de 55 graden uitlaat). Ik weet niet of er meer mensen zijn met dit probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Ja, alleen heb ik dan weer 2kWh voor SWW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinded
Nathalie178 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 08:11:
We hebben sinds begin november een daikin atherma hht3 van 18kw. We hebben een huis uit 1982 waarvan het dak goed na geisoleerd is en de ramen zijn hr++ glas, echter de vloer is niet geisoleerd en de muren maar 5cm glaswol. We hebben afgelopen jaar met onze gasketel op 50 a 55 graden kunnen stoken om t voldoende warm te krijgen (55 vanaf 2 graden buitentemp) 3600 a 4000kuub gas: groot vrijstaand huis. Onze installateur zei dat we dan geschikte kandidaten zijn voor de daikin atherma hht3 (18kw) Echter sinds de buitentemp onder t vriespunt is (eigenlijk onder de 2 a 3 graden) lukt het de warmtepomp niet meer om het bij ons behagelijk warm te krijgen. Het is in de woonkamer 16 a 17 graden. We hebben al een tijdje contact met de installateur maar die weet ook niet meer hoe dit opgelost kan worden en die heeft het over inregelen van de radiatoren (maar die zijn goed ingeregeld). M n partner heeft een mogelijkheid gevonden om de sensoren uit te kunnen lezen en dmv home assistant te kunnen volgen. Wat ons opvalt is dat de inlaat temperatuur van het water nauwelijks boven de 40graden komt (soms 42 of 43), volgens de stookcurve zou dit nu boven de 55 graden moeten zitten (is ook zijn set point). De delta t is 10 graden. Onze installateur vertelt ons nu dat ons huis niet goed genoeg is geisoleerd en probeert t probleem te weerleggen. Maar ik was in de veronderstelling dat ik een hoge temperatuur warmtepomp heb die tot 70 graden zou moeten halen. Hier lukt t niet om hoger dan 45graden te halen (behalve als die de sww tank opwarmt dan komt die wel even rond de 55 graden uitlaat). Ik weet niet of er meer mensen zijn met dit probleem?
Ik heb dezelfde pomp met radiatoren en een veel ouder huis. Je moet eens kijken op je binnen Unit onder info sensoren wat de flow is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin1976
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 14-03-2024
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3AgtvgUwojqkiL3lxZ6Oy4xqd_U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ax3vqbWiSIIi0ljfLGlEcFTy.jpg?f=fotoalbum_large

net boven de 200kWh voor december tot nu, Douchen, koken, thuiswerken en warmtepomp alles. Bijna op de helft van de maand maar van weekend wordt het weer warmer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nathalie178
  • Laatst online: 22-12-2022
#blinded Die varieert van 13 tot 25l/min. Ik neem aan dat je t debiet bedoelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:06
Edwin1976 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 08:37:
[Afbeelding]

net boven de 200kWh voor december tot nu, Douchen, koken, thuiswerken en warmtepomp alles. Bijna op de helft van de maand maar van weekend wordt het weer warmer
Dat is netjes.. ik zit inmiddels op 341 KWh.... :X

Afgelopen dagen toch wel zon 30 - 35 KWh per dag voor alles.

[ Voor 5% gewijzigd door Possible op 14-12-2022 08:53 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanudt
  • Niet online
Ivow85 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 06:50:
[...]

Zet die back-up heater onmiddellijk uit.

Die is in een all-electric huis alleen voor bedoeld voor je wekelijkse legionellarun, bij zeer extreme kou (-15 ofzo) of voor het geval er een storing is in de warmtepomp. Dan kun je alsnog (duur) verwarmen met de back-up heater.
Maar onder normale winterse omstandigheden zoals nu, zou de 9kW heater niet nodig moeten zijn voor het verwarmen van je woning.
Heb de heater op de stand “Alleen sww” gezet. Is dat de juiste stand zodat hij niet bijspringt voor de verwarming, maar wel voor warm water en de legionella run?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sito
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19:20
Peanudt schreef op woensdag 14 december 2022 @ 09:08:
[...]

Heb de heater op de stand “Alleen sww” gezet. Is dat de juiste stand zodat hij niet bijspringt voor de verwarming, maar wel voor warm water en de legionella run?
Klopt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin1976
dat is de juiste setting, want de warmtepomp moet tot -25 het op eigen kracht kunnen doen. Dat zeggen de specificaties van daikin. De elektra bijspringen is bedoeld voor extreme situaties.
Zo koud is het bij lange na nog niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CK_

CK_

Edwin1976 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 09:17:
dat is de juiste setting, want de warmtepomp moet tot -25 het op eigen kracht kunnen doen. Dat zeggen de specificaties van daikin. De elektra bijspringen is bedoeld voor extreme situaties.
Springt hij dan wel bij als het -25 is? of moet je dit dan weer handmatig aanpassen. omdat je aangeeft dat hij enkel voor sww gebruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin1976
Dat is goeie vraag, ik denk dat ik dan zelf de setting moet wijzigen, ik woon in midden van het op de veluwe dus zie dat scenario nooit gebeuren. Immers het zal in de nacht zijn, en overdag stijgt temperatuur dus dan zal warmtepomp weer aanspringen.
maar zou het niet erg vinden om zelf setting te wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Vergeet niet dat het anti-vries programma de meeste energie kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Laatst online: 21:01
Ik heb sinds 2019 een Altherma 3, type ehbx08da9w, met een 300 liter boilervat.
Werkt tot nu toe altijd prima, maar met het koude weer ben ik eigenlijk wel geintereseerd geraakt hoe hij presteert.
Vraag 1, krig het niet goed gevonden, maar er zit verder geen gateway aangesloten, is dat bij dit type mogelijk, zodat ik hem kan koppelen aan bv Home Assistant om zaken beter in beeld te krijgen.

Vraag 2, ik zie in het menu bij deze koude dagen een opgenomen electrisch vermogen van 45kWh, en een geproduceerde warmte van 90 kWh. Heb ik dan een cop van 2? Dat lijtk mij niet goed, of komt dit door de vele defrost sessies?

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Driek schreef op woensdag 14 december 2022 @ 09:34:
Ik heb sinds 2019 een Altherma 3, type ehbx08da9w, met een 300 liter boilervat.
Werkt tot nu toe altijd prima, maar met het koude weer ben ik eigenlijk wel geintereseerd geraakt hoe hij presteert.
Vraag 1, krig het niet goed gevonden, maar er zit verder geen gateway aangesloten, is dat bij dit type mogelijk, zodat ik hem kan koppelen aan bv Home Assistant om zaken beter in beeld te krijgen.

Vraag 2, ik zie in het menu bij deze koude dagen een opgenomen electrisch vermogen van 45kWh, en een geproduceerde warmte van 90 kWh. Heb ik dan een cop van 2? Dat lijtk mij niet goed, of komt dit door de vele defrost sessies?
Ja, hiervoor heb je ESPAltherma nodig inclusief HA en een mooi dashboard, ken wel iemand die wat moois heeft geknutseld ;)

En ja defrost is killing. De korte weg: Alles onder die oranje lijn is een defrost.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KtMY2jju5wFbYd6nWN7j0aQN3Wc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/su4sazaVDot5ugrqVE4ufAEh.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Driek
  • Laatst online: 21:01
Toppe schreef op woensdag 14 december 2022 @ 09:39:
[...]

Ja, hiervoor heb je ESPAltherma nodig inclusief HA en een mooi dashboard, ken wel iemand die wat moois heeft geknutseld ;)

En ja defrost is killing. De korte weg: Alles onder die oranje lijn is een defrost.
[Afbeelding]
top dank je, ik zie er een hoop info over in dit topic, ik ga eens even lezen wat ik er allemaal voor moet doen.

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thedutch
Toppe schreef op woensdag 14 december 2022 @ 08:15:
[...]

Ja, alleen heb ik dan weer 2kWh voor SWW
Ja. Jij warmt 1x per dag je vat op toch?
Ik heb een gezin, haal dat echt niet. Temp. staat standaard op 48 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedutch
Overigens lees ik overal op google dat een warmtepomp bij -20 zich uitschakelt!.....
Als hij volgens jou tot -25 op eigen kracht moet kunnen doen, is dat dan met of zonder buh?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Thedutch schreef op woensdag 14 december 2022 @ 09:59:
[...]

Ja. Jij warmt 1x per dag je vat op toch?
Ik heb een gezin, haal dat echt niet. Temp. staat standaard op 48 graden.
Doet hij standaard. We hebben een Quooker en verbruiken niet zoveel warm water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedutch
Toppe schreef op woensdag 14 december 2022 @ 10:03:
[...]

Doet hij standaard. We hebben een Quooker en verbruiken niet zoveel warm water.
Ah kijk, zelfs met een Quooker halen wij dat niet:$

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Nathalie178 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 08:11:
Je zou kunnen proberen de Delta-T eens te verlagen naar bijv. 8 (dan krijg je een wat hoger debiet, maakt het makkelijker voor de unit om de Ta te verhogen). Heeft de installateur de benodigde 18kW (dat is óók voor vrijstaande villa begrippen vrij enorm) berekend en het hele plaatje geinstalleerd? Moeilijk om zonder meer info te zeggen waar het precies aan ligt, dat kan van alles zijn. Misschien handiger even een eigen topic te openen waarin je zo gedetailleerd mogelijk de installatie beschrijft (exacte type apparatuur, leidingdiktes, radiatoren/afgifte, grafieken uit HA, etc.)

Ik zou je installateur schriftelijk in gebreke stellen (verkocht product voldoet niet aan wat je mag verwachten) en nogmaals verzoeken dit binnen een redelijke termijn op te lossen, hoe hij dat precies doet is dan verder zijn probleem.

Om je huis nu warm te krijgen zou ik even bij de bouwmarkt een paar elektrische kacheltjes van een paar tientjes halen, die zijn sowieso handig om te hebben als back-up.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedutch
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IAkJwRLvwEKe-hBm6Z89lxkqR8s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DJ9l8fopOWdwr9GZUyhV7D8A.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn verbruik afgelopen nacht bij een buitentemperatuur van -9 graden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Thedutch schreef op woensdag 14 december 2022 @ 10:05:
[Afbeelding]

Mijn verbruik afgelopen nacht bij een buitentemperatuur van -9 graden!
Jij zet dat ding gewoon uit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Er zitten 2 verbruikersmeters in, ik vermoed dat primary voor verwarmen is en secondary voor SWW, iemand die dit kan bevestigen?

INV primary current (A)
INV secondary current (A)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thedutch
Toppe schreef op woensdag 14 december 2022 @ 10:07:
[...]

Jij zet dat ding gewoon uit ;)
haha nou zo voelde het boven op de slaapkamer wel, maar de thermostaat stond op 20 graden. 0,5 graden lager gezet, op jou advies.

Is dat niet slecht voor de vloerverwarming en wp om aan de temp te komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Thedutch schreef op woensdag 14 december 2022 @ 10:11:
[...]

haha nou zo voelde het boven op de slaapkamer wel, maar de thermostaat stond op 20 graden. 0,5 graden lager gezet, op jou advies.

Is dat niet slecht voor de vloerverwarming en wp om aan de temp te komen?
Bij een goed geïsoleerd huis zou het niet zoveel mogen uitmaken. Met energylabel D zou ik het niet doen.
Als ik hem hier op 19.5 zet en ik zet de WP uit dan warmt het vanzelf weer op tot 20.5/21

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thedutch
Toppe schreef op woensdag 14 december 2022 @ 10:12:
[...]

Bij een goed geïsoleerd huis zou het niet zoveel mogen uitmaken. Met energylabel D zou ik het niet doen.
Als ik hem hier op 19.5 zet en ik zet de WP uit dan warmt het vanzelf weer op tot 20.5/21
Huh? Hoe kan je huis opwarmen als het buiten vriest en je warmtevoorziening uit staat? Of woon jij stiekem in Dubai?
Pagina: 1 ... 18 ... 155 Laatste

Let op:
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing

Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma